O’zbekistonda huquqiy demokratik va fuqarolik jamiyatini barpo etishda mamlakatni modernizatsiyalashda amalga oshirilayotgan jarayonlar mohiyati

MAVZU: O‘ZBEKISTONDA HUQUQIY DEMOKRATIK
VA FUQAROLIK JAMIYATINI BARPO ETISHDA
MAMLAKATNI MODERNIZATSIYALASHDA AMALGA
OSHIRILAYOTGAN JARAYONLAR MOHIYATI
REJA:
Kirish
1. Mustaqil O’zbekiston davlatining tashkil topishi va uning tarixiy 
ahamiyati. 
2. Islom Karimov – O’zbekiston Respublikasining birinchi Prezidenti. 
3. Siyosiy islohotlar. Huquqiy demokratik davlat va fuqarolik jamiyati 
asoslarining shakllantirilishi. 
Xulosa
Foydalanilgan adabiyotlar
 
  Kirish
O’zbekiston   mustaqil   davlat .   SSSR   tanazzulga   uchragach,   O’zbekiston
rahbariyati davlat mustaqilligini to’la o’z qo’liga olishga kirishdi. 
1991-yil   25-avgustda   O’zbekiston   Prezidentining   farmoni   e’lon   qilindi.
Farmonga binoan Respublika ichki ishlar vazirligi va Davlat xavfsizligi qo’mitasi
O’zbekiston SSRning qonuniy tasarrufiga olindi. Respublika hududida joylashgan
SSSR ichki ishlar vazirligining ichki qo’shinlari bevosita O’zbekiston Prezidentiga
bo’ysundirildi.   Respublika   ichki   ishlar   vazirligi,   Davlat   xavfsizlik   qo’mitasi,
prokuraturasi   va   adliya   organlari,   shuningdek,   respublika   hududida   joylashgan
ichki   qo’shinlar,   Turkiston   harbiy   okrugi   qismlari   va   qo’shilmalari   partiyadan
butunlay xalos qilindi. 
O’zbekiston Prezidenti Islom Karimov Oliy Kengash Rayosatiga juda qisqa
muddatda   respublikaning   davlat   mustaqilligi   to’g’risidagi   qonun   loyihasini
tayyorlash   va   uni   Oliy   Kengashning   navbatdan   tashqari   sessiyasi   muhokamasiga
taqdim etishni taklif qildi. Oliy Kengash 1991-yil 26-avgust kuni O’zbekistonning
davlat   mustaqilligi  to’g’risida  qonun  loyihasini   tayyorlash   haqida  va  31-avgustda
Oliy Kengashning navbatdan tashqari VI sessiyasini chaqirishga qaror qildi. 
1991-yil 28-avgust kuni O’zbekiston Kompartiyasi MQ va Markaziy nazorat
komissiyasining qo’shma  plenum i bo’lib o’tdi. Plenumda Prezident I.Karimovning
SSSRda   19-21-avgust   kunlari  sodir  bo’lgan  fojiali  voqealar  va  respublika   partiya
tashkilotlarining vazifalari to’g’risidagi axboroti tinglandi va muhokama qilindi. 
1991-yil   31-avgust   kuni   O’zbekiston   Respublikasi   Oliy   Kengashining
navbatdan   tashqari   tarixiy   oltinchi   sessiyasi   bo’lib   o’tdi.   Sessiyada   O’zbekiston
Prezidenti   I.Karimov   nutq   so’zlab,   sobiq   Ittifoqda   so’ngi   paytlarda   yuz   bergan
ijtimoiy-siyosiy   voqealarni,   davlat   to’ntarishiga   urinish   oqibatlarini   tahlil   qilib,
ular   O’zbekiston   taqdiriga,   xalqimiz   tarixiga   bevosita   daxldor   ekanligini   har
tomonlama   asoslab   berdi.   Vaziyatdan   kelib   chiqqan   holda,   O’zbekiston
Respublikasining   davlat   mustaqilligini   e’lon   qildi   va   uni   mastaqillik   to’g’risidagi
qonun bilan mustahkamlashni taklif qildi.  Mustaqil O’zbekiston davlatining tashkil topishi va uning tarixiy
ahamiyati.
Sessiyada   «O’zbekiston   Respublikasining   Davlat   mustaqilligi   to’g’risidagi
Oliy Kengash Bayonoti» qabul qilindi. Bayonotda bunday deyilgan edi: 
«Mustaqillik   deklaratsiyasini   amalga   oshira   borib,   O’zbekiston   Sovet
Sotsialistik Respublikasi  Oliy Kengashi  O’zbekistonning Davlat  mustaqilligini va
ozod   suveren   davlat   –   O’zbekiston   Respublikasi   tashkil   etilganligini   tantanali
ravishda e’lon qiladi». 
Oliy   Kengash   sessiyasida   «O’zbekiston   Respublikasining   davlat
mustaqilligini e’lon qilish to’g’risida» qaror qabul qilindi.  Mazkur qarorda: 
1) Respublikaning   davlat   mustaqilligi   to’g’risidagi   Oliy   Kengash   bayonoti
tasdiqlansin va resrublika bundan buyon O’zbekiston Respublikasi deb atalsin; 
2) 1-sentabr  O’zbekiston Respublikasining  Mustaqillik kuni  deb belgilansin
va 1991-yildan boshlab bu kun bayram va dam olish kuni deb e’lon qilinsin, deb
qat’iy belgilab qo’yildi. 
Oliy   Kengash   sessiyasida   «O’zbekiston   Respublikasining   Davlat
mustaqilligi   asoslari   to’g’risida»   Qonun   qabul   qilindi.   Bu   Qonun   17   moddadan
iborat bo’lib, O’zbekiston Respublikasining Davlat mustaqilligini huquqiy jihatdan
mustahkamlab berdi. 
 
O’zbekiston Respublikasining QONUNI 
 
O’ZBEKISTON RESPUBLIKASINING DAVLAT MUSTAQILLIGI 
ASOSLARI TO’G’RISIDA 
 
O’zbekiston   SSRning   Mustaqillik   deklaratsiyasiga   va   O’zbekiston
Respublikasining   Davlat   mustaqilligi   to’g’risidagi   bayonotiga   asoslanib,
O’zbekiston Respublikasining Oliy Kengashi ushbu qonunni qabul qiladi. 
1-modda.   O’zbekiston   Respublikasi   o’z   tarkibidagi   Qoraqalpog’iston
Respublikasi bilan birga, mustaqil, demokratik davlatdir.  2-modda.   O’zbekiston Respublikasining xalqi suverendir va u respublikada
davlat hokimiyatining birdan bir sohibidir. U o’z hokimiyatini ham bevosita, ham
vakillik idoralari tizimi orqali amalga oshiradi. 
3-modda.   O’zbekiston  Respublikasi  to’la davlat  hokimiyatiga ega, o’zining
milliy-davlat   va   ma’muriy-hududiy   tuzilishini,   hokimiyat   va   boshqaruv   idoralari
tizimini mustaqil belgilaydi. 
4-modda.   O’zbekiston Respublikasining davlat chegarasi va hududi dahlsiz
va   bo’linmas   bo’lib,   uning   xalqi   o’z   xohish-irodasini   erkin   bildirmasdan   turib
o’zgartirilishi mumkin emas. 
5-modda.   O’zbekiston   Respublikasida   O’zbekiston   Respublikasining
Konstitutsiyasi   va   uning   qonunlari   ustundir.   O’zbekiston   Respublikasi   Davlat
idoralarining   tizimi   hokimiyatni   qonun   chiqaruvchi,   ijroiya   va   sud   hokimiyatiga
ajratish tartibi asosida quriladi. 
6-modda.  O’zbekiston Respublikasi Mudofaa ishlari vazirligini tuzish, milliy
gvardiya va noharbiy (muqobil) xizmat tashkil etish huquqiga ega. 
Suveren   O’zbekiston   Respublikasi   hududida   SSSR   Qurolli   Kuchlarini
shakllantirish   va   ularga   rahbarlik   qilish   masalalarida   harbiy   siyosatni   amalga
oshirish huquqini o’zida saqlab qoladi. 
7-modda.  O’zbekiston Respublikasi Davlat mustaqilligining moddiy asosi
uning mulkidir. 
Respublika hududidagi yer, yerosti boyliklari, suv va o’rmonlar, o’simlik va
hayvonot dunyosi, tabiiy va boshqa resurslar, respublikaning ma’naviy boyliklari
O’zbekiston Respublikasining milliy boyligi, mulki hisoblanadi. 
8-modda.   Davlat   mulki   obyektlari,   shuningdek,   davlat   korxonalari,
muassasalari va tashkilotlarining, shu jumladan Ittifoq qaramog’ida bo’lib kelgan
korxonalar,   muassasalar   va   tashkilotlarning   mol-mulki,   ularning   asosiy   ishlab
chiqarish,   noishlab   chiqarish   va   oborot   yoki   boshqa   fondlari   hamda   o’zga   mol-
mulki, ichki  kommunikatsiya,  transport,  aloqa  va energetika   tizimlari,  respublika
kartografiyasi va geodeziyasi O’zbekiston Respublikasining mulkidir.  9-modda.   O’zbekiston   Respublikasining   mulkini   davlat   tasarrufidan
chiqarish va xususiylashtirish respublika qonunlariga muvofiq amalga oshiriladi.
Respublika   hududida   joylashgan,   Ittifoq   qaramog’ida   bo’lib   kelgan   davlat
korxonalarini   aksiyali   jamiyatlarga   aylantirish,   ularni   mulkning   boshqa
shakllariga  o’tkazish  faqat  O’zbekiston  Respublikasi  qonunlarida  ko’zda tutilgan
shartlar asosida va tartibda amalga oshiriladi. 
10-modda.   O’zbekiston   Respublikasi   o’z   hududida   oltin,   boshqa
qimmatbaho   metallar   va   toshlarni   qazib   chiqarish,   qayta   ishlash   va   saqlashni
mustaqil amalga oshiradi hamda nazorat qiladi, o’z oltin zaxirasini yaratadi. 
O’zbekiston   Respublikasi   SSSRning   oltin   zaxirasida,   olmos   va   valuta
jamg’armalarida o’z ulushiga ega. 
11-modda.   O’zbekiston Respublikasi o’z pul birligi – milliy valutasini joriy
etishga,   jami   pul   oboroti,   pul   va   boshqa   davlat   qimmatli   qog’ozlari   emissiyasi
hajmlarini mustaqil belgilashga haqli. 
12-modda.   O’zbekiston   Respublikasi   mustaqil   moliya   va   kredit   siyosatini
amalga   oshiradi.   Respublika   hududida   olinadigan   soliqlar   va   yig’imlar
O’zbekiston Respublikasining davlat budjetiga va mahalliy budjetlarga tushadi. 
13-modda.   O’zbekiston   Respublikasi   chet   davlatlar   bilan   diplomatik,
konsullik,   savdo   aloqalari   va   boshqa   aloqalar   o’rnatadi,   ular   bilan   muxtor
vakillar   ayirboshlaydi,   xalqaro   shartnomalar   tuzadi,   xalqaro   tashkilotlarning
a’zosi bo’lishi mumkin. 
14-modda.   O’zbekiston   Respublikasi   xalqaro   iqtisodiy   munosabatlarning
mustaqil   subyekti   bo’lib,   chet   el   investitsiyalarini   amalga   oshirish   shartlarini,
investorlarning   huquqlarini   belgilaydi,   o’zining   konversiya   qilinadigan   valuta
jamg’armasini   yaratadi,   oltin   va   boshqa   zaxiralarni,   ayirboshlanadigan   valutani
sotadi va sotib oladi. 
15-modda.   O’zbekiston   Respublikasi   hududida   inson   huquqlari   umumiy
deklaratsiyasiga muvofiq holda O’zbekiston Respublikasi fuqaroligi joriy etiladi. 
O’zbekiston   Respublikasining   barcha   fuqarolari   millatidan,   elatidan,
ijtimoiy chiqishidan, qaysi dinga mansubligidan va e’tiqodidan qat’i nazar bir xil fuqarolik huquqlariga egadirlar, respublika konstitutsiyasi hamda uning qonunlari
himoyasida bo’ladilar. 
O’zbekiston   Respublikasining   fuqarolari   respublikadan   tashqari   ham
O’zbekiston Respublikasining himoyasida bo’ladilar. 
16-modda.   O’zbekiston   Respublikasi   o’z   taraqqiyot   yo’lini,   o’z   nomini
aniqlaydi,   o’z   davlat   ramzlarini:   gerbi,   bayrog’i,   madhiyasini   ta’sis   etadi,   o’z
davlat tilini belgilaydi. 
O’zbekiston   Respublikasi   davlat   mustaqilligining  ramzlari   muqaddasdir   va
ularni har qanday tahqirlash qonun bilan jazolanadi. 
17-modda.   O’zbekiston   Respublikasi   o’z   tarkibidagi   Qoraqalpog’iston
Respublikasining   hududiy   butunligini   va   mustaqilligini   e’tirof   etadi.   O’zbekiston
Respublikasi   bilan   Qoraqalpog’iston   Respublikasi   o’rtasidagi   o’zaro
munosabatlar   teng   huquqlilik   asosida,   ular   o’rtasidagi   ikki   tomonlama
shartnomalar va bitimlar vositasida quriladi. 
Qoraqalpog’iston Respublikasi O’zbekiston Respublikasi tarkibidan tegishli
qonunlar asosida erkin chiqish huquqini saqlab qoladi. 
 
                Toshkent shahri, 1991-yil 31-avgust. 
O’zbekiston Respublikasi Prezidenti I. Karimov
O’zbekiston   Respublikasi   Oliy   Kengashining   VII   sessiyasida   1991-yil
30sentabr   kuni   «O’zbekiston   Respublikasining   Davlat   mustaqilligi   asoslari
to’g’risi»gi Qonunga Konstitutsiyaviy qonun maqomini berishga qaror qilindi. 
Qarorda   O’zbekiston   Respublikasining   amaldagi   Konstitutsiyasi   moddalari
«O’zbekiston   Respublikasining   Davlat   mustaqilligi   asoslari   to’g’risida»gi
Qonunning   moddalariga   zid   kelgan   hollarda   mazkur   Qonunga   amal   qilinsin,   deb
belgilab qo’yildi. 
Shunday qilib, xalqimizning asriy orzusi, umidlari ushaldi, ro’yobga chiqdi.
Mamlakatimiz,   xalqimiz   siyosiy   mutelikdan,   asoratdan   qutildi.   Dunyo   xaritasida
yana bitta mustaqil davlat – O’zbekiston Respublikasi paydo bo’ldi.  O’zbekiston Respublikasining aholisi mustaqillik e’lon qilingan paytda 21,5
mln. kishini tashkil etardi. 2015-yilga kelib aholi soni 31 mln. dan ortdi. 
Mustaqillik   to’g’risida   referendum.   O’zbekiston   Respublikasi   Oliy
Kengashining   1991-yil   noyabrida   bo’lgan   VIII   sessiyasi   Davlat   mustaqilligi
masalasi bo’yicha referendum o’tkazish xaqidagi masalani ko’rib chiqdi. 
Oliy Kengashning mazkur sessiyasida 1991-yil 29-dekabr, yakshanba kuni 
O’zbekiston   Respublikasining   Davlat   mustaqilligi   to’g’risida   referendum
hamda O’zbekiston Respublikasi Prezidenti saylovini o’tkazish to’g’risida qarorlar
qabul   qilindi.   Referendumda   ovoz   berish   byulleteniga   masala   quyidagi   ta’rifda
kiritildi:   «O’zbekiston   Respublikasi   Oliy   Kengashi   tomonidan   e’lon   qilingan
O’zbekiston   Respublikasining   Davlat   mustaqilligini   ma’qullaysizmi?».
Shuningdek,   «O’zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   saylovi   to’g’risida»   Qonun
qabul qilindi. 
1991-yil 29-dekabr kuni umumxalq referendumi bo’lib o’tdi. Referendumda
9.898707 kishi yoki saylov ro’yxatiga kiritilganlarning 94,1 foizi qatnashdi. Ovoz
berishda   qatnashganlarning   98,2   foizi   O’zbekiston   Respublikasi   mustaqilligini
ma’qullaymiz, deb ovoz berdi. 
O’zbekiston   Davlat   mustaqilligining   e’lon   qilinishi,   uning   butun   tarixiy
taraqqiyoti natajalaridan kelib chiqadigan ob’ektiv va qonuniy hodisadir. 
Respublika xalqi va rahbariyatining donishmandligi, sabotli va qat’iyatliligi,
uzoqni ko’ra bilishi natijasida uning davlat mustaqilligiga erishuvi 
Tinch,   demokratik,   parlament   yo’li   bilan   ijtimoiy   larzalarsiz,   qurbonlar   va
vayronagarchiliksiz amalga oshdi. 
1991-yil 29-dekabr kuni muqobillik asosida O’zbekiston Respublikasi 
Prezidenti   saylovi   ham   bo’lib   o’tdi.   Prezidentlikka   nomzod   Islom
Abdug’aniyevich   Karimov   uchun   8.514136   kishi   yoki   ovoz   berishda
qatnashganlarning   86   foizi   ovoz   berdi.   Markaziy   saylov   komissiyasi   saylov
yakunlarini   ko’rib   chiqib,   I.A.Karimovni   1991-yil   29-dekabrdan   O’zbekiston
Respublikasining   Prezidenti   lavozimiga   saylangan,   deb   xisoblashga   qaror   qildi.
O’zbekiston Respublikasi Oliy Kengashining 1992-yil yanvarda bo’lgan navbatdan tashqari   IX   sessiyasida   Prezident   Islom   Karimov   qasamyod   qildi:   «O’zbekiston
Respublikasi   Prezidenti   lavozimini   bajarishga   kirishar   ekanman,   respublikamiz
xalqlariga   sadoqat   bilan   xizmat   qilishga,   fuqarolarning   huquq   va   erkinliklariga
kafolat berishga, O’zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasiga qat’iy rioya etishga,
zimmamga yuklangan yuksak vazifalarni vijdonan bajarishga qasamyod qilaman».
Islom   Karimov   O’zbekiston   Respublikasining   umumxalq   tomonidan   saylangan
birinchi Prezidentidir. 
Siyosiy islohotlar. Huquqiy demokratik davlat va fuqarolik jamiyati
asoslarining shakllantirilishi.
Vazirlar Mahkamasi.  O’zbekistonda boshqaruv tizimi tubdan isloh qilindi. 
Milliy   davlatchilik   an’analarini   o’zida   mujassamlashtirgan   ijroiya
hokimiyatVazirlar Mahkamasi tuzildi. 
O’zbekiston   Respublikasi   Vazirlar   Mahkamasi   ijro   etuvchi   hokimiyatni
amalga oshiradi. 
O’zbekiston  Respublikasi  Vazirlar  Mahkamasi  tarkibiga 
O’zbeksiton Respublikasi Bosh vaziri, uning birinchi o’rinbosari va 
o’rinbosarlari, vazirlar, davlat qo’mitalari raislari va Qoraqalpog’iston 
Respublikasi Ministrlar Kengashi raisi kiradi. 
Vazirlar  Mahkamasining  tarkibi  O’zbekiston  Respublikasi 
Prezidenti tomonidan shakllantiriladi. O’zbekiston Respublikasi Bosh 
vaziri nomzodi Prezidentning taqdimiga binoan O’zbekiston Respublikasi Oliy 
Majlisining palatalari tomonidan ko’rib chiqiladi va tasdiqlanadi. Vazirlar 
Mahkamasining a’zolari Bosh vazir taqdimiga binoan O’zbekiston Respublikasi 
Prezidenti tomonidan tasdiqlanadi. 
Vazirlar   Mahkamasi   iqtisodiyotning,   ijtimoiy   va   ma’naviy   sohaning
samarali   faoliyatiga   rahbarlikni,   O’zbekiston   Respublikasi   qonunlari,   Oliy   Majlis
qarorlari, 
Prezident farmonlari, qarorlari va farmoyishlari ijrosini ta’minlaydi.  Vazirlar   Mahkamasi   barcha   organlar,   korxonalar,   muassasalar,   tashkilotlar,
mansabdor  shaxslar  va fuqarolar  tomonidan bajarilishi  majburiy bo’lgan qaror va
farmoyishlar chiqaradi. 
O’zbekiston Respublikasi Bosh vaziri Vazirlar Mahkamasi Faoliyatini 
tashkil etadi va unga rahbarlik qiladi. Prezident topshirig’iga binoan xalqaro 
munosabatlarda O’zbeksiton Respublikasi nomidan ish ko’radi. 
 
O’zbekiston Respublikasi vazirliklari 
1. Adliya vazirligi 
2. Ichki ishlar vazirligi 
3. Madaniyat va sport ishlari vazirligi 
4. Mehnat va aholini ijtimoiy muhofaza qilish vazirligi 
5. Moliya vazirligi 
6. Mudofaa vazirligi 
7. Oliy va o’rta maxsus ta’lim vazirligi 
8. Sog’liqni saqlash vazirligi 
9. Tashqi ishlar vazirligi 
10. Tashqi iqtisodiy aloqalar, investitsiyalar va savdo vazirligi 
11. Favqulodda vaziyatlar vazirligi 
12. Xalq ta’limi vazirligi 
13. Iqtisodiyot vazirligi 
14. Qishloq va suv xo’jaligi vazirligi 
 
O’zbekiston Respublikasi davlat qo’mitalari 
1. Davlat arxitektura va qurilish qo’mitasi 
2. Davlat bojxona qo’mitasi 
3. Davlat geologiya va mineral resurslari qo’mitasi 
4. Yer resurslari, geodeziya, kartografiya va davlat kadastri bo’yicha davlat 
qo’mitasi 
5. Davlat soliq qo’mitasi  6. Davlat statistika qo’mitasi 
7. Davlat mulk qo’mitasi 
8. Monopoliyadan chiqarish va raqobatni rivojlantirish davlat qo’mitasi 
 
O’zbekiston Respublikasi agentliklari 
1. “O’zkommunxizmat agentligi 
2. O’zbekiston Matbuot va axborot agentligi 
3. Aloqa va axborotlashtirish agentligi 
4. O’zbekiston standartlashtirish, metrologiya va sertifikatlashtirish agentligi
5. O’zbekiston avtomobil va daryo transporti agentligi 
6. O’zbekiston mualliflik huquqini himoya qilish respublika agentligi 
7. O’zbekiston Respublikasi Markaziy banki huzuridagi qimmatbaho 
metallar agentligi 
8. “O’zarxiv” agentligi 
 
  Sud hokimiyati.  O’zbekiston Respublikasining Konstitutsiyasi va 1993-yil 
2sentabrda qabul qilingan "Sudlar to’g’risida" gi qonun asosida sud islohotlari 
o’tkazildi. Sudlarning mustaqilligi qonunlashtirildi, ularning odil sudlovni amalga 
oshirish faoliyatiga aralashishga yo’l qo’yilmaydi. Ayblanuvchining himoyalanish 
huquqi, advokatura tizimining mustaqilligi huquqiy jihatdan ta’minlandi. 
O’zbekistonda sud hokimiyati qonunning ustunligi, barcha foqarolarning qonun 
oldida tengligini ta’minlash yo’lida faoliyat ko’rsatmoqda. 
 
Sud hokimiyati tuzilishi. 
O’zbekiston
Respublikasi
Konstitutsiyaviy sudi.  O’zbekiston
Respublikasi Oliy sudi  O’zbekiston
Respublikasi Oliy
xo’jalik sudi 
 
Qoraqalpog’iston 
Respublikasi   Qoraqalpog’iston 
Respublikasi fuqarolik va 
jinoyat ishlari bo’yicha Oliy   Viloyatlar va 
Tokent shahar xo’jalik 
sudlari  Konstitutsiyaviy 
nazorat qo’mitasi  sudlari    Jinoyat ishlari 
bo’yicha viloyatlari va 
Toshkent shahar hamda 
tumanlararo tuman va shahar
sudlari 
 Fuqarolik ishlari 
bo’yicha viloyatlar, Toshkent
shahar, tumanlararo, tuman 
va shahar sudlari 
 O’zbekiston 
Respublikasi harbiy sudi va 
okrug harbiy sudlari  Qoraqalpog’iston 
 -Respublikasi 
xo’jalik sudi 
 
Mahalliy   davlat   hokimiyati.   Milliy   davlatchilik   tarixi   tajribasidan   kelib
chiqib   va   "O’zbekiston   Respublikasi   mahalliy   hokimiyat   idoralarini   qayta   tashkil
etish to’g’risida" gi Qonunga muvofiq 1992-yil yanvaridan boshlab viloyat, tuman,
shaharlarda hokimlik tashkil etildi. Hokimiyat qoshida ijroiya apparati tuzildi. 
Viloyat, tuman va shaharlarda hokimlar boshchilik qiladigan xalq deputatlari
Kengashlari hokimiyatning vakillik organlari bo’lib, davlat va fuqarolarning
manfaatini ko’zlab o’z vakolatlariga taaluqli masalalarni hal etadi.lar. 
Hokim va uning ijroiya apparati joylardagi barcha korxona va muassasalarga
rahbarlik   qilish,   mahalliy   ahamiyatga   molik   hamma   masalalarni   fuqarolarning
mafaatlariga mos ravishda hal qilish bilan shug’ullanmokda. 
Boshqaruv   sohasidagi   islohotlar.   O’zbekistonda   boshqaruv   tizimi   tubdan
isloh  qilindi.  Bozor  iqtisodiyotiga  o’tishni  ta’minlovchi, bozor   munosabatlarining
faoliyati   uchun   imkon   beruvchi   yangi   boshqaruv   strukturasi   yaratildi.
Markazlashtirilgan   tartibda   qayta   taqsimlash   mexanizmidan   bozor   mexanizmiga,
qattiq   mahkamachilik   va   ma’muriy-buyruqbozlikdan   huquqiy   boshqaruvga,
iqtisodiy omillar orqali o’zini-o’zi idora etishga o’tildi.  Ma’muriy-buyruqbozlik, to’rachilik tizimining o’zagini tashkil etgan Davlat
reja   qo’mitasi,   Davlat   ta’minot   qo’mitasi,   Davlat   narxlar   qo’mitasi,   Davlat
agrosanoat   qo’mitasi   va   boshqa   qo’mitalar,   vazirliklar,   ularning   ma’muriy
apparatlari tugatildi. 
Respublikada   moliya   va   bank   tizimi   tubdan   o’zgardi.   Moliya   vazirligi
respublika byudjetini shakllatirish bilan bir qatorda, davlat soliq siyosatini, moliya
siyosatini  belgilamokda, valyuta ishlarini  boshqarmoqda. Bank tizimi isloh etildi.
Davlat   banki   va   uning   bo’linmalari   tugatildi,   Markaziy   bank,   Tashqi   iqtisodiy
faoliyat   milliy   banki,   ixtisoslashtirilgan   aktsiyadorlik-tijorat
banklari"O’zsanoatqurilishbank",   "Paxtabank",   "O’zjamg’armabank",
"G’allabank",   "Tadbirkorbank",   "Savdogarbank",   xususiy   va   boshqa   banklar
tuzildi.   Banklarning   mustaqilligi   va   pul   muomalasi   ahvoli   uchun   javobgarligi
oshirildi. 
Davlat   nazorati   tizimi   tartibga   solindi.   Davlat   soliq   qo’mitasi,   Bojxona
qo’mitasi   tuzildi.   Davlat   nazorati   qo’mitasi,   uning   joylardagi   organlari   tugatildi.
Prezident   devonida   nazorat   inspektsiyasi,   hokimiyatlarda   tegishli   nazorat
inspektsiyalari tuzildi. 
Davlat   mulkini   boshqarish   va   tadbirkorlikni   qo’llab-quvvatlash   davlat
qo’mitasi   tashkil   etildi.   Bu   qo’mita   mulkni   davlat   tasarrufidan   chiqarish   va
xususiylashtirish   dasturlarini   ishlab   chiqishda,   ko’p   ukladli   iqtisodiyotni
shakllantirishda muhim tadbirlarni amalga oshiradi. Qo’mita investitsiya fondlari,
fond   birjalari,   ko’chmas   mulk   birjalari,   auditorlik   xizmatlari   va   boshqa   bozor
strukturasi tuzilmalarini tashkil etmoqda. 
O’zbekistonning   ishlab   chiqarish,   transport   bo’yicha   tarmoq   vazirliklari
tugatilib, ular o’z-o’zini mablag’ bilan ta’milaydigan uyushmalarga, kontsernlarga,
korporatsiyalarga   va   boshqa   xo’jalik   birlashmalariga   aylantirildi.   Avtomobil
transportida, qurilishda boshqaruv tizimi qayta tuzildi. 
O’zbekiston Respublikasi Oliy va o’rta maxsus ta’lim vazirligi, Xalq ta’limi
vazirligi,   Sog’liqni   saqlash   vazirligi,   Madaniyat   ishlari   vazirligining   strukturasi,
faoliyat va ish yuritish usullari tubdan o’zgardi.  Umummilliy ahamiyatga molik bo’lgan tarmoqlarda, masalan, sayohatchilik,
transport,   madaniyat,   kino,   televidenie   va   radio   tizimi   va   boshqalarda   iqtisodiy
jihatdan mustaqil bo’lgan milliy kompaniyalar tashkil etildi. 
Shunday   qilib,   mustaqillik   qo’lga   kiritilgandan   beri   o’tgan   qisqa   tarixiy
davrda huquqiy davlat, uning zamonaviy hokimiyat organlari barpo etildi, ixcham,
ochiq   va   tadrijiy   rivojlanishga   ega   bo’lgan   ijtimoiy-siyosiy   tizim   yaratildi.
Bugungi  kunda  markaziy  va  yuqori   davlat  boshqaruv  idoralari   vazifalarini  davlat
hokimiyatining   quyi   tizimlariga,   fuqarolarning   o’zini   o’zi   boshqarish   organlariga
bosqichma-bosqich o’tkaza borishni ta’minlashdan iboratdir.  
Ochiq   fuqarolik   jamiyati   negizlarining   yaratilishi:   O’zbekiston
taraqqiyotining   bosh   yo’li   jamiyatni   demokratlashtirish,   fuqarolik   jamiyat
qurishdan iboratdir. 
Demokratik   jamiyat   kurish   bobida   hamma   davlat   uchun   tayyor   qolip   va
andozalar   yo’q.   I.Karimov   dunyoda   bir-biriga   o’xshagan   ikkita   inson
bo’lmaganidek,   bir-biriga   aynan   o’xshagan   ikki   davlat   ham   yo’q,   deganida
haqlidir.   To’g’ri,   demokratik   jamiyatning   xalqaro   miqyosda   e’tirof   etilgan
tamoyillari   bor:   insonning   o’z   xohish-irodasini   erkin   bildirishi   va   uni   amalga
oshirishi;   ozchilikni   ko’pchilikka   bo’ysunishi;   davlat   va   jamiyat   boshqaruvida
qonun   ustivorligi;   davlat   asosiy   organlarining   saylab   qo’yilishi   va   ularning
saylovchilar   oldida   hisob   berishi   va   boshqalar.   O’zbekiston   demokratik   jamiyat
qurishda   ana   shu   tamoyillarga,   umumjahon   tsivilizatsiyasiga   asoslandi.
Shuningdek, u xalqimizning necha ming yillik milliy davlatchiligimiz negizlarini,
ma’naviy   merosimiz   ildizlarini,   milliy   xususiyatlarimiz   va   boy   an’analarimizni
yangi jamiyat qurilishiga tatbiq etish yo’lidan bormoqda. 
O’zbekiston   yangi   jamiyat   qurishda   adolat   va   haqiqat   g’oyasiga
asoslanmoqda.   Respublikamizda   odamlar   o’z   qobiliyat   va   ehtiyojlarini   to’la
namoyon   qilish   va   amalga   oshirishlari   uchun   zarur   bo’lgan   dastlabki   teng
imkoniyatlarni,   shu   jarayonni   vujudga   keltiradigan   huquqiy   mexanizmni
yaratishga katta etibor berildi.  Negaki,   busiz   adolatli   jamiyat   qurib   bo’lmaydi.   Ana   shunday   imkoniyatlar
yaratilgandan   keyingina,  har   bir  insonning   taqdiri,  turmushi   o’ziga   bog’liq  bo’lib
qoladi. Insonning jamiyatdagi o’rni uning solohiyatiga, mehnat qilish istagi, oqilu
uddaburonligiga bog’liq bo’ladi. 
Saylov tizim.   O’zbekistonda demokratik jamiyatga xos saylov tizimi barpo
etildi.   1991-yil   18-noyabrda   "O’zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   saylovi
to’g’risida",   1993-yil   28-dekabrda   "O’zbekiston   Respublikasi   Oliy   Majlisiga
saylov   to’g’risida"   va   1994-yil   may   oyida   "Xalq   deputatlari   viloyat,   tuman   va
shahar   Kengashlariga   saylov   to’g’risida"   hamda   "Fuqarolar   saylov   huquqlarining
kafolatlari to’g’risida" qonunlar qabul qilindi. 
Konstitutsiya   va   qonunlarda   18   yoshga   to’lgan   fuqarolarning   saylash
huquqiga   ega   ekanligi,   O’zbekiston   Prezidenti   saylovi,   Oliy   Majlis   saylovi,   xalq
deputatlari viloyat, tuman va shahar Kengashlari saylovi umumiy, teng, to’g’ridan-
to’g’ri   saylov   huquqi   asosida   yashirin   ovoz   berish   yo’li   bilan   o’tkazilishi
mustahkamlab   qo’yilgan.   Har   bir   fuqaro-saylovchi   bir   ovozga   ega.   35   yoshdan
kam bo’lmagan fuqaro O’zbekiston Respublikasi  Prezidenti, 25 yoshga to’lganlar
Oliy   Majlisga,   21   yoshga   to’lganlar   viloyat,   tuman   va   shahar   Kengashlariga
deputat   etib   saylanish   huquqiga   ega.   Fuqaro   bir   vaqtning   o’zida   ikkidan   ortiq
vakillik organlarining deputati bo’lishi mumkin emas. 
Ommaviy   axborot   vositalari .   Demokratik   institutlarning   muhim   tarmog’i
bo’lgan   erkin   ommaviy   axborot   vositalari   vujudga   keldi.   2004-yilda   Respublika
ommaviy axborot vositalari tizimida 609 nomda gazeta va 162 nomda jurnal chop
etildi,   3   axborot   agentligi,   50   dan   ortiq   teleradiokompaniya   va   studiyalar   ishladi.
Jurnalistlarning   erkin   ijod   qilishi,   mamlakat   ravnaqi   yo’lida   xizmat   qilishi   uchun
shart-sharoitlar   yaratildi.   Ommaviy   axborot   vositalari   to’g’risida   qabul   qilingan
qonunlar   ularni   "to’rtinchi   hokimiyat"   darajasida   faoliyat   ko’rsatishiga
ko’maklashmoqda. 
2014-yilga   kelib   mamlakatimizda   ommaviy   axborot   bositalari   soni   1991-
yilga   nisbatan   3,5   barobar,   shu   jumladan,   gazetalar   2,5   marta,   jurnallar   esa   3,5
karra ko’paydi.  O’zbekistonda   fuqarolik   jamiyati   barpo   etish   aholining   siyosiy   faolligi   va
siyosiy   madaniyatining   oshib   borayotganligida,   turli   siyosiy   partiyalar   va   jamoat
tashkilotlarining shakllanishida ham namoyon bo’lmoqda. 
Mustakillik   yillarida   mamlakatimizda   siyosiy   partiyalar,   jamoat
tashkilotlarining   vujudga   kelishi   va   faoliyat   yuritishi   uchun   huquqiy   asoslar
yaratildi.   Respublika   parlamenti   tomonidan   qabul   qilingan:   "Jamoat   tashkilotlari
to’g’risida" (1991-yil 15-fevral), "Vijdon erkinligi va diniy tashkilotlar to’g’risida"
(1998-yil,   yangi   tahriri),   "Kasaba   uyushmalari,   ular   faoliyatining   huquq   va
kafolatlari   to’g’risida"   (1992-yil   2-iyul),   "Siyosiy   partiyalar   to’g’risida"   (1996-
yil,dekabr)gi qonunlar shular jumlasidandir.  Xulosa
Xulosa   qilib   aytganda,   mustaqillik   yillarida   O’zbekiston   fuqarolik   jamiyati
asoslari   shakllantirildi.   Bugungi   kunda   fuqarolik   jamiyatining   negizini   tashkil
etuvchi   nodavlat   va   jamoat   tashkilotlarining   o’rni   va   ahamiyatini   kuchaytirish
ustuvor vazifa bo’lib turibdi  Mustaqillik sharoitida ayollarni, ko’p bolali onalarni
har   tomonlama   muhofaza   qilishni   yanada   ko’chaytirish,   mehnatkash   va   ijodkor
ayollarni   bozor   iqtisodiyoti   bilan   bog’liq   bo’lgan   muammolarni   hal   etishga   keng
safarbar etish, ilm-fan sohasidagi  ayollarning imkoniyatlarini yanada kengaytirish
va   ularni   qo’llabquvvatlash   maqsadida   Vazirlar   Mahkamasining   1991-yil   1-
martdagi O’zbekiston Respublikasi Xotin-qizlar qo’mitasi to’g’risidagi farmoyishi
bilan   Xotin-qizlar   qo’mitasi   tuzildi.   O’zbekiston   Respublikasi   Xotin-qizlar
qo’mitasining   asosiy   maqsadi   jamiyatda   xotin-qizlarning   rolini   oshirish,   ularning
ma’naviy   va   madaniy   talablarini   qondirish,   ayollarga   ijtimoiy-iqtisodiy,   huquqiy
va psixologik yordam berish, oilani, onalik va bolalikni himoya qilish, tinchlik va
ijtimoiy taraqqiyot uchun ayollarning ishtirok etishlarini ta’minlashdan iboratdir. 
O’zbekiston Respublikasi  Xotin-qizlar qo’mitasi tarkibida Qoraqalpog’iston
Respublikasi,   12   ta   viloyat   xotin-qizlar   qo’mitalari,   Toshkent   shahar   xotin-qizlar
qo’mitasi,   38   shahar,   170   tuman,   14   mingdan   ortiq   mexnat   jamoalari   va   turar
joylarda   tashkil   etilgan   xotin-qizlar   qo’mitalari   faoliyat   yuritmoqdalar.   Qo’mita
qoshida   xotin-qizlar   toifalariga   qarab   tuzilgan   turli-tuman   professional,   ijodiy   va
boshqa uyushmalar ishlamoqda. 
1996-yil   dekabrda   O’zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Farmoni   bilan
Faxriylar kengashi-"Nuroniy" jamg’armasiga aylantirildi. 
2014-yilga   kelib   mamlakatimizda   jamiyatimizning   turli   sohalarida   8   ming
100   dan   ortiq   nodavlat   va   notijorat   tashkilotlari   faoliyat   ko’rsatmoqda.   Bu   2010-
yilga   nisbatan   1,6   marta   ko’pdir.   Shular   jumlasiga   "Sog’lom   avlod   uchun"   va
"Ekosan"   xalqaro   jamg’armalari,   "Mahalla"   va   "Navro’z"   xayriya   jamg’armalari,
iste’dodli yoshlarni qo’llab-kuvvatlash maqsadida "Ulug’bek", "Iste’dod", "Mehr-
shafqat   va   salomatlik",   "Bolalar",   "Amir   Temur",   "Alisher   Novoiy",   "Abdulla
Qodiriy" jamg’armalari va boshqalar kiradi.  F oydalanilgan adabiyotlar :
1. B.   Axm е dov.   “O`zb е kiston   xalqlari   tarixi   manbalari”.   T.   O`qituvchi.   1991
yil.
2. A.A. Madraimov. “Manbashunoslikdan ma'ruzalar majmuasi”. T. 2001 yil. 
3. A. Habibulla е v. “Adabiy manbashunoslik va matnshunoslik”.  T. 2000 yil.
4. O`zbekiston  tarixi (qisqacha ma`lumotnoma) T.  ”Sharq”, 2000.
5. O`zbekiston  tarixi (1-qism), T.”Universitet”, 1997.
6. O`zbekiston tarixi (talabalar uchun qisqacha Ma`ruzalar matni), T., 
“Universitet”, 1999.
7. www.ziyonet.uz   
8. www.arxiv.uz

Kirish

1. Mustaqil O’zbekiston davlatining tashkil topishi va uning tarixiy ahamiyati. 

2. Islom Karimov – O’zbekiston Respublikasining birinchi Prezidenti. 

3. Siyosiy islohotlar. Huquqiy demokratik davlat va fuqarolik jamiyati asoslarining shakllantirilishi. 

Xulosa

Foydalanilgan adabiyotlar

(Jami 17 sahifa)