Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 40000UZS
Hajmi 181.8KB
Xaridlar 0
Yuklab olingan sana 13 May 2025
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Pedagogika

Sotuvchi

Amriddin Hamroqulov

Ro'yxatga olish sanasi 23 Fevral 2025

17 Sotish

O'zbekistonda ijtimoiy davlat barpo etishda xotin-qizlarning faolligini oshirish yo'nalishlari kurs ishi

Sotib olish
1O‘ZBEKISTON RESPUBLIKASI
OLIY VA O‘RTA MAXSUS TA’LIM VAZIRLIGI
Z.M. BOBUR NOMIDAGI
ANDIJON DAVLAT UNIVERSITETI
TARIX FAKULTETI
Sotsiologiya yo‘nalishi 205-guruh talabasi
OBIDOVA ODINA AKMALJON  QIZINING
Sotsiologik tadqiqotlar metodologiyasi va texnikasi fanidan
O'zbekistonda ijtimoiy davlat barpo etishda xotin-qizlarning
faolligini oshirish yo'nalishlari
mavzusidagi  
KURS ISHI
Ilmiy rahbar: Yunusov Kamoliddin  
Qabul qiluvchi:  _____________________________________________
Andijon – 2025 2  Mavzu : O'zbekistonda ijtimoiy davlat barpo etishda xotin-qizlarning 
faolligini oshirish yo'nalishlari
Mundarija
Kirish …………………………………………………………………………3
I -BOB. O zbekistonda ijtimoiy davlat va xotin-qizlar faolligining nazariyʻ
asoslari
1.1. Ijtimoiy davlat tushunchasi va uning asosiy belgilari ……………………6
1.2. Xotin-qizlarning jamiyatdagi roli    nazariy va sotsiologik yondashuvlar ...9
1.3. O zbekistonda gender tenglik va ayollar faolligini oshirishga doir siyosiy-	
ʻ
huquqiy asoslar ………………………………………………………………17
II -BOB.   O‘zbekistonda   xotin-qizlar   faolligini   oshirish   yo‘nalishlari:
sotsiologik tadqiqot asosida tahlil
2.1. Xotin-qizlar faolligini o‘rganishga doir sotsiologik tadqiqot metodlari va
texnikasi …………………………………………………………………...…21
2.2.So‘rovnoma   va   suhbatlar   natijalari   asosida   O‘zbekistonda   ayollar
faolligining holati ……………………………………………………………25
2.3. Ayollar  faolligini oshirish yo‘nalishlari: sotsiologik tavsiyalar  va amaliy
takliflar ………………………………………………………………………27
Xulosa…………………………………………………………………….…30
Foydalanilgan adabiyotlar…………………………………………………31 3 Kirish
Kurs   ishi   mavzusining   dolzarbligi     O‘zbekiston   Respublikasida   olib
borilayotgan   keng   qamrovli   islohotlar   jarayonida   ijtimoiy   davlat   qurilishi
masalasi   muhim   ahamiyat   kasb   etmoqda.   Ijtimoiy   davlat   tushunchasi   –   bu
fuqarolarning   farovonligi,   teng   huquqlilik   va   ijtimoiy   himoya   kafolatlarini
ta’minlaydigan  davlat   modelidir.  Mazkur  modelda  xotin-qizlarning  faolligini
oshirish   masalasi   alohida   o‘rin   tutadi.   Chunki   ayollarning   jamiyatdagi   faol
ishtiroki   har   qanday   demokratik   davlatning   taraqqiyot   mezoni   sifatida
qaraladi.   Bugungi   O‘zbekistonda   xotin-qizlarning   ijtimoiy   faolligini
ta’minlash,   ularning   huquqlari   va   manfaatlarini   himoya   qilishga   qaratilgan
qator   qonun   hujjatlari,   farmon   va   qarorlar   qabul   qilinmoqda.   Jumladan,
“Ayollar   daftari”,   “Ayollar   maslahat   kengashlari”,   “Xotin-qizlar   qo‘mitasi”
kabi   tashkiliy   tuzilmalar   faoliyati   orqali   ayollarni   har   tomonlama   qo‘llab-
quvvatlash   yo‘lga   qo‘yilgan.   1
Ayniqsa,   joylardagi   hokim   yordamchilari
faoliyatida   xotin-qizlar   muammolariga   yechim   topish   dolzarb   vazifa   sifatida
ko‘rilmoqda. Shu bilan birga, gender tenglikni ta’minlash, ayollarni ijtimoiy-
iqtisodiy   va   siyosiy   hayotga   keng   jalb   qilish   jarayoni   sotsiologik   tadqiqotlar
orqali   ilmiy   asosda   o‘rganilmoqda.   Xotin-qizlarning   o‘z   fikrini   bildirish
erkinligi,   ijtimoiy   faol   platformalarda   ishtirok   etishi,   siyosiy   partiyalarda
faolligi   ortib   bormoqda.   Shu   sababli,   ushbu   kurs   ishining   mavzusi   –
"O‘zbekistonda   ijtimoiy   davlat   barpo   etishda   xotin-qizlarning   faolligini
oshirish   yo‘nalishlari"   hozirgi   sharoitda   nihoyatda   dolzarb   masala
hisoblanadi.
Kurs   ishi   mavzusining   o‘rganilganlik   darajasi   Xotin-qizlarning
ijtimoiy   faolligi,   gender   tenglik   va   ayollar   huquqlari   so‘nggi   yillarda
1
 O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining 2022-yil 7-martdagi PF–87-son Farmoni: “Xotin-qizlar 
bandligini ta'minlash va ularni ijtimoiy qo‘llab-quvvatlash tizimini yanada takomillashtirish chora-
tadbirlari to‘g‘risida”. 4sotsiologiya,   siyosatshunoslik   va   huquqshunoslik   fanlarining   kesishgan
nuqtasida   faol   o‘rganilmoqda.   Bu   borada   O‘zbekistonda   ham   nazariy,   ham
amaliy yo‘nalishdagi ilmiy tadqiqotlar olib borilgan. G’. Qodirova ayollarning
siyosiy   faolligi   va   ularning   saylov   jarayonlaridagi   ishtirokini   chuqur   tahlil
qilgan. M. Murodova gender tenglikni ta’minlashning jamiyatdagi rolini, Sh.
Sirojiddinova   esa   ayollarning   ijtimoiy   himoya   tizimidagi   o‘rnini   sotsiologik
jihatdan   asoslab   bergan.   Xalqaro   miqyosda   esa,   BMT   tomonidan   qabul
qilingan   "CEDAW"   –   Ayollarga   nisbatan   kamsitishning   barcha   shakllariga
barham berish konvensiyasi, YUNFPA (BMT Aholi jamg‘armasi) hisobotlari,
va boshqa xalqaro hujjatlar mazkur mavzuga oid boy nazariy asoslarni taqdim
etadi.   O‘zbekistonda   gender   masalalariga   oid   “Gender   tenglik   to‘g‘risida”gi
qonun, O‘zbekiston Prezidentining farmon va qarorlari, xotin-qizlar siyosatini
amalga   oshiruvchi   davlat   dasturlari   (2022–2026   yillar   uchun   ayollarni
qo‘llab-quvvatlash   dasturi)   ushbu   sohaning   o‘rganilganligini   ko‘rsatadi.   Shu
bilan   birga,   amaliy   tadqiqotlarda   ayollar   hayotidagi   muammolar,   ularning
sabab va oqibatlari tahlil qilinib, taklif va tavsiyalar ishlab chiqilgan. Bu esa
mavzuning ilmiy jabhadan chuqur o‘rganilganligini ko‘rsatadi.
Kurs ishi mavzusining ahamiyati   O‘zbekiston ijtimoiy davlat qurilishi
sari   dadil   qadamlar   tashlayotgan   bir   davrda,   jamiyatda   barcha   qatlamlar,
ayniqsa,   xotin-qizlarning  faolligini   oshirish  muhim  ijtimoiy  vazifalardan  biri
hisoblanadi. Ayollar nafaqat oila negizi, balki davlat va jamiyat taraqqiyotida
ham muhim rol o‘ynaydigan kuchdir. Shu bois, ularning hayotda faol ishtirok
etishi   ijtimoiy   barqarorlik,   iqtisodiy   o‘sish   va   demokratik   qadriyatlarning
qaror topishida hal qiluvchi omilga aylanadi. Bugungi kunda xotin-qizlarning
siyosiy hayotdagi ishtiroki ortib borayotgani, ularning ijtimoiy tashabbuslarda
faol   qatnashayotgani   –   davlatimizning   insonparvar   siyosati   samarasidir.
Mavzuning   ahamiyati   shundan   iboratki,   u   nafaqat   nazariy,   balki   amaliy
jihatdan   ham   dolzarb   bo‘lib,   real   hayotdagi   o‘zgarishlar   va   ijtimoiy
munosabatlarni   ilmiy   tahlil   qilish   imkonini   beradi.   Xususan,   ayollar 5faolligining   oshishi   ijtimoiy   adolat,   gender   tenglik   va   barqaror   rivojlanish
kabi   strategik   maqsadlar   bilan   bevosita   bog‘liqdir.   Ushbu   mavzuni   chuqur
o‘rganish   orqali   mavjud   muammolarni   aniqlab,   ularning   yechimi   yo‘lida
sotsiologik asoslangan tavsiyalar ishlab chiqish mumkin. Bu esa nafaqat ilmiy
yondashuvni, balki jamiyat uchun amaliy foyda keltiruvchi natijalarni taqdim
etadi.
Kurs   ishi   mavzusining   obyekti   -   O‘zbekistonda   yashovchi   xotin-
qizlarning ijtimoiy faolligi va jamiyat hayotidagi ishtiroki tashkil etadi.
Kurs   ishi   mavzusining   predmeti     –   xotin-qizlarning   jamiyatda   faol
ishtirok   etishiga   ta’sir   qiluvchi   omillar,   mavjud   holat,   muammolar   va   ularni
bartaraf etish yo‘llarini sotsiologik tadqiq etishdan iborat.
Kurs   ishining   asosiy   maqsadi   –   O‘zbekistonda   ijtimoiy   davlat   barpo
etish   jarayonida   xotin-qizlarning   o‘rni   va   faolligini   sotsiologik   nuqtayi
nazardan   o‘rganish,   mavjud   muammolarni   aniqlash   va   ularning   yechimi
bo‘yicha takliflar ishlab chiqishdan iborat.
Kurs   ishi   mavzusining   vazifalari:   Ijtimoiy   davlat   tushunchasining
nazariy   asoslarini   yoritish;   O‘zbek   jamiyatida   xotin-qizlarning   roli   va
faolligini tahlil qilish; Ayollar faolligini oshirishga qaratilgan siyosiy-huquqiy
hujjatlarni  tahlil  qilish;  So‘rovnoma va  suhbat  usullari  orqali  mavjud holatni
o‘rganish; Sotsiologik tahlil asosida aniq takliflar va tavsiyalar ishlab chiqish.
Kurs   ishi   mavzusining   tuzilishi.   Kurs   ishi   kirish,   ikki   bob,   har   bir
bobda uchta kichik bo‘lim, xulosa va foydalanilgan adabiyotlardan iborat. 6I -BOB. O zbekistonda ijtimoiy davlat va xotin-qizlarʻ
faolligining nazariy asoslari
1.1. Ijtimoiy davlat tushunchasi va uning asosiy belgilari
Zamonaviy   davlatlar   tizimida   “ijtimoiy   davlat”   tushunchasi   eng   muhim
siyosiy-iqtisodiy   va   ijtimoiy   nazariyalardan   biri   hisoblanadi.   Ijtimoiy   davlat
deganda,   davlatning   o‘z   fuqarolari   oldida   nafaqat   siyosiy   va   huquqiy,   balki
iqtisodiy   va   ijtimoiy   mas’uliyatni   ham   zimmasiga   olgan   boshqaruv   shakli
tushuniladi.   Bunday   davlat   modeli   fuqarolarning   hayot   sifatini   oshirish,
ijtimoiy   adolat   va   tenglikni   ta'minlash,   zaif   ijtimoiy   qatlamlarni   qo‘llab-
quvvatlashga qaratilgan tizimli chora-tadbirlarni qamrab oladi.
Ijtimoiy   davlat   nazariyasi   ilk   bor   XIX   asr   oxiri   va   XX   asr   boshlarida
Germaniya   va   Skandinaviya   davlatlarida   shakllangan.   Bu   davrda   sanoat
inqilobining   salbiy   oqibatlari   –   kambag‘allik,   ishchilarning   ekspluatatsiyasi,
sog‘liqni   saqlash   va   ta’lim   tizimidagi   muammolar   keng   tus   olib,   davlatni
aholini   ijtimoiy  himoya   qilish   masalasiga   jiddiy   yondashishga   undagan.   Shu
tariqa   davlatning   vazifalari   kengayib,   u   jamiyatdagi   muvozanatni   saqlashda
faol   ishtirok   eta   boshladi.   Keyinchalik   bu   model   Yevropa,   Osiyo   va   Lotin
Amerikasi   mamlakatlarida   ham   ommalashdi.   Ijtimoiy   davlatning   asosiy
tamoyili   –   inson   qadriyatlarini   himoya   qilish,   fuqarolarning   ijtimoiy
xavfsizligini   ta'minlash   va   imkoniyatlar   tengligini   yaratishdir.   Bu   modelda
davlat fuqarolarga sog‘liqni saqlash, ta’lim, bandlik, uy-joy va boshqa muhim
sohalarda yordam beradi. Ayniqsa, ijtimoiy zaif qatlamlar – ayollar, yoshlar,
nogironlar, nafaqadagi fuqarolar, bolali oilalar uchun alohida dasturlar ishlab
chiqiladi.   Bunday   tizim   jamiyatdagi   ijtimoiy   tengsizlikni   kamaytirishga
xizmat qiladi. 2
2
  Jo‘raqulova S.A. "Gender tenglik: nazariy asoslari va amaliy yo‘nalishlari". – Toshkent: Fan va 
texnologiya, 2020. 7Ijtimoiy   davlat   modeli   bir   qator   muhim   belgilar   orqali   ajralib   turadi.
Birinchi belgi – ijtimoiy tenglikni ta'minlashdir. Bu, avvalo, barcha fuqarolar
uchun ta’lim va tibbiy xizmatlardan teng foydalanish imkoniyatlarini yaratish
orqali   amalga   oshiriladi.   Ijtimoiy   tenglik   me’yorlariga   ko‘ra,   shaxslar
tug‘ilganidan qat’i nazar, bir xil huquq va imkoniyatlarga ega bo‘lishi kerak.
Bu prinsip inson kapitalining rivojlanishiga zamin yaratadi.
Ikkinchi   belgi   –   ijtimoiy   adolatdir.   Ijtimoiy   adolat   –   bu   resurslar
taqsimotida haqiqat, ehtiyoj va salohiyat mezonlarini hisobga olish orqali teng
va   adolatli   muhitni   shakllantirishdir.   Bu   mezonlar   orqali   davlat   ijtimoiy
himoya   tizimini   quradi,   byudjet   resurslarini   ehtiyojmand   qatlamlarga
yo‘naltiradi, iqtisodiy tengsizlikni kamaytiradi.
Uchinchi   belgi   –   fuqarolarning   ijtimoiy   xavfsizligini   ta’minlashdir.   Bu,
fuqarolar turmushida kutilmagan holatlar – ishsizlik, kasallik, nogironlik yoki
keksalik   davrida   ularni   moddiy   va   ma’naviy   jihatdan   qo‘llab-quvvatlash
tizimidir.   Pensiya,   nafaqa,   ishga   joylashtirish,   bepul   yoki   subsidiyalangan
sog‘liqni saqlash kabi xizmatlar aynan shu yo‘nalishdagi mexanizmlardir.
To‘rtinchi   belgi   –   ish   bilan   ta’minlash   siyosatidir.   Ijtimoiy   davlat   mehnat
bozorini  boshqarishda faol qatnashadi.  U kasbiy tayyorgarlik, qayta o‘qitish,
mehnat   muhitining   xavfsizligi   va   munosib   ish   haqi   masalalarini   nazorat
qiladi. Bu esa iqtisodiy faol aholining o‘z salohiyatini to‘liq namoyon etishiga
imkon yaratadi.
Beshinchi   belgi   –   ijtimoiy   xizmatlar   tizimining   rivojlanganligidir.   Bu
tizimda   ta’lim,   tibbiyot,   ijtimoiy   yordam,   turar   joy,   madaniy   va   sport
xizmatlari   davlat   tomonidan   yoki   davlat   ko‘magida   amalga   oshiriladi.
Xizmatlar   barcha   fuqarolarga   qulay   va   arzon   bo‘lishi   kerak.   Bu   orqali
jamiyatda ijtimoiy inklyuziya, ya’ni barcha qatlamlarning to‘liq integratsiyasi
ta’minlanadi.   Ijtimoiy   davlat   modeli   demokratik   qadriyatlar   bilan   uzviy
bog‘liq.   Chunki   inson   huquqlarini   ta’minlash,   ijtimoiy   himoya,   teng
imkoniyatlar yaratish demokratik jamiyatning asosiy ustunlaridandir. Bunday 8davlat   fuqarolar   bilan   ijtimoiy   hamkorlik   qiladi,   ularning   muammolarini   hal
qilishda   bevosita   ishtirok   etadi.   Shuningdek,   ijtimoiy   davlat   fuqarolarning
faolligini   oshirish   orqali   ham   rivojlanadi.   Ayniqsa,   ayollar,   yoshlar   va
nogironlar   kabi   guruhlarning   jamiyat   hayotiga   faol   jalb   qilinishi   bu   davlat
modelining   muvaffaqiyatli   ishlashiga   xizmat   qiladi.   Bu   orqali   ijtimoiy
barqarorlik,   iqtisodiy   o‘sish   va   ma’naviy   rivojlanishga   erishish   mumkin
bo‘ladi.  3
1-jadval: Ijtimoiy davlatning asosiy belgilarining mazmuni
№ Asosiy belgi Izohi
1 Ijtimoiy tenglik Barcha fuqarolarga teng imkoniyatlar yaratish, 
diskriminatsiyani yo‘qotish.
2 Ijtimoiy adolat Resurslar adolatli taqsimlanadi, ehtiyojmand 
qatlamlarga yordam beriladi.
3 Ijtimoiy xavfsizlik Ishsizlik, keksalik, kasallik kabi holatlarda 
ijtimoiy yordam beriladi.
4 Ish bilan 
ta’minlash siyosati Bandlikni oshirish, qayta o‘qitish, kasbiy 
tayyorlov tizimini rivojlantirish.
5 Ijtimoiy xizmatlar 
tizimi Bepul yoki arzon ta’lim, sog‘liqni saqlash, turar 
joy, madaniyat xizmatlari.
6 Demokratik 
qadriyatlar asosida
boshqaruv Inson huquqlari, erkinliklar va ishtirokchilikka 
asoslangan davlat boshqaruvi.
2-jadval: Ijtimoiy davlat va iqtisodiy-sotsial yo‘nalishlar o‘rtasidagi 
bog‘liqlik
Yo‘nalish Ijtimoiy davlatdagi ifodasi Natija
3
  Murodova M. "O‘zbekistonda xotin-qizlar siyosati va huquqiy islohotlar". – Samarqand: 
Ma’naviyat, 2021. 9Ta’lim Bepul/mavjud ta’lim tizimi, 
kasbiy o‘qitish imkoniyati Malakali kadrlar, 
bilimli jamiyat
Tibbiyot Bepul tibbiy xizmatlar, sog‘liqni 
saqlashga e’tibor Sog‘lom avlod, 
kasalliklarning 
kamayishi
Bandlik Ish o‘rinlari yaratish, ishsizlarni 
qayta o‘qitish Iqtisodiy faol aholi, 
kambag‘allikni 
kamaytirish
Uy-joy Ijtimoiy turar joylar, subsidiya 
asosidagi uylar Yashash sharoitlarini 
yaxshilanishi
Aholini 
qo‘llab-
quvvatlash Nafaqalar, yordam puli, bolali 
oilalar uchun imtiyozlar Ijtimoiy muvozanat, 
ijtimoiy himoya
 Ijtimoiy davlat – bu faqatgina iqtisodiy rivojlanishga qaratilgan emas, balki
ijtimoiy   muvozanat   va   inson   farovonligiga   asoslangan   davlat   modelidir.
Bunday   tizim   fuqarolarga   davlat   tomonidan   kafolatlangan   hayot   sifatini,
himoyani   va   imkoniyatlarni   taqdim   etadi.   Ijtimoiy   davlatning   samarali
faoliyati   jamiyatda   adolat,   tenglik,   birdamlik   va   barqarorlikni   ta’minlaydi.
Shuning   uchun   ijtimoiy   davlat   tamoyillari   har   bir   zamonaviy   taraqqiy
etayotgan jamiyatning ajralmas tarkibiy qismi hisoblanadi.
1.2. Xotin-qizlarning jamiyatdagi roli    nazariy va sotsiologik
yondashuvlar
Xotin-qizlarning   jamiyatdagi   o‘rni   tarixiy   yondashuvlar   Insoniyat   tarixi
davomida xotin-qizlar jamiyat hayotining muhim tarkibiy qismi bo‘lib kelgan.
Turli   davrlarda,   turli   jamiyatlarda   ayollarning   maqomi,   huquqlari,
majburiyatlari   va   ijtimoiy   vazifalari   turlicha   bo‘lgan.   Ba’zi   jamiyatlarda
ayollar   ikkinchi   darajali,   zaif   ijtimoiy   guruh   sifatida   qaralgan   bo‘lsa,   ayrim 10madaniyatlarda esa ularning o‘rni muqaddas darajada e’tirof etilgan. Masalan,
qadimgi   Misrda   ayollar   diniy   marosimlarda   faol   ishtirok   etgan,   Hindistonda
esa ayol hayot beruvchi, ilohiy kuch timsoli sifatida ulug‘langan.
Ammo   ko‘p   hollarda   tarixda   ayollar   erkaklarga   qaraganda   kam   huquqli
guruh sifatida ko‘rilgan. Bu holat, ayniqsa, patriarxal jamiyatlarda ayollarning
huquqiy   cheklanishi,   mulkka   egalik   qilmasligi,   siyosiy   hayotda   ishtirok
etmasligi   kabi   jihatlarda   yaqqol   namoyon   bo‘lgan.   O‘rta   asrlarda   esa,
ko‘pgina Yevropa va Osiyo davlatlarida ayollar faqatgina uy-ro‘zg‘or va bola
parvarishi bilan shug‘ullanishi lozim bo‘lgan guruh sifatida tan olingan. 4
Zamonaviy   sotsiologiya   nazariyalariga   ko‘ra,   ayollarning   tarixiy   ravishda
cheklanishi ularning ijtimoiy roli haqidagi stereotiplarning shakllanishiga olib
kelgan. Shunga qaramay, industrial jamiyatga o‘tish, ta’limning ommalashuvi,
ishlab chiqarishdagi  ishchi  kuchiga bo‘lgan talab ayollarni ham faol ijtimoiy
qatlamga aylantira boshladi. Bu holat XX asrda ayniqsa kuchaydi.
Ayollarning   ijtimoiy   hayotdagi   rolini   nazariy   jihatdan   yoritishda
funksionalizm   yondashuvi   muhim   o‘rin   tutadi.   Bu   nazariyaga   ko‘ra,   jamiyat
bir   butun   tizim   bo‘lib,   har   bir   qatlam   o‘z   vazifasini   bajaradi.   Ayollar   esa
asosan   reproduktiv   vazifani   –   ya’ni   avlod   yetishtirish,   bolalarni   tarbiyalash,
oilada   axloqiy   me’yorlarni   shakllantirish   funksiyasini   bajaradi.   Bu
yondashuvda ayollar jamiyat barqarorligining asosi sifatida talqin qilinadi.
Boshqa   tomondan,   konflikt   nazariyasida   ayollar   bilan   erkaklar   o‘rtasidagi
ijtimoiy   tengsizlik   asosiy   muammo   sifatida   ko‘riladi.   Karl   Marks   va   Fridrix
Engelslarning   g‘oyalariga   asoslanilgan   bu   yondashuvda   ayollarning
mehnatdagi   ekspluatatsiyasi,   mulkka   egalik   qilmasligi   va   siyosiy   hayotdan
chetlashtirilishi jamiyatda ustun guruh (erkaklar) tomonidan olib borilayotgan
nazoratning   ko‘rinishi   sifatida   tahlil   qilinadi.   Shuningdek,   simvolik
interaktsionizm   yondashuvi   ayollarning   jamiyatdagi   o‘rnini   kundalik
muloqotlar, ramzlar va madaniy me’yorlar orqali tushuntiradi. Bu nazariyaga
4
  Raxmatullaeva S. "Ijtimoiy davlat va gender masalalari". – Toshkent: IQTISOD-MOLIYA, 2019. 11ko‘ra, ayol kishi  bolalikdan “ayolga xos” xatti-harakatlarga o‘rgatiladi va bu
ijtimoiy   identitetni   mustahkamlaydi.   Masalan,   go‘zallik,   itoatkorlik,
uyatchanlik   kabi   qadriyatlar   jamiyat   tomonidan   ayollarga   yuklatilgan
normativ   xatti-harakatlardir.   Natijada,   tarixiy   jihatdan   ayollar   ko‘proq   “uyga
qamalgani”  bilan emas,  balki   ularning jamiyatdagi   roli   nazariy jihatdan  aniq
belgilab berilgani sababli cheklangan deb qaraladi. Zamonaviy yondashuv esa
bu   chegaralarni   yo‘q   qilish,   ayollarning   har   sohadagi   faolligini   qo‘llab-
quvvatlash, ularning huquq va erkinliklarini kengaytirishni  asosiy vazifa deb
biladi.
Zamonaviy   sotsiologik   yondashuvlarda   ayollarning   roli   Zamonaviy
sotsiologik   yondashuvlarda   ayollar   mavzusi   alohida   e’tibor   bilan   yoritiladi.
Chunki   jamiyatda   ro‘y   berayotgan   ijtimoiy,   siyosiy   va   iqtisodiy   o‘zgarishlar
bevosita   ayollar   hayotiga   ta’sir   ko‘rsatadi.   Bugungi   globallashuv   va   axborot
asrida   xotin-qizlar   nafaqat   oilada,   balki   jamiyatning   barcha   sohalarida   faol
ishtirok eta boshlagan. Sotsiologiya esa bu o‘zgarishlarni tizimli, ilmiy asosda
tahlil qilishga harakat qiladi.
Ayollar   mavzusi   zamonaviy   sotsiologiyada   “gender   sotsiologiyasi”   deb
ataluvchi  alohida yo‘nalish sifatida shakllangan.  Bu soha erkaklar  va ayollar
o‘rtasidagi   ijtimoiy   munosabatlarni,   tengsizliklar   manbai,   gender   rollarining
shakllanishi,   ularni   yo‘q   qilish   yo‘llari,   va   ayollar   faolligini   oshirish
imkoniyatlarini o‘rganadi.
Gender   sotsiologiyasi   doirasida   bir   qancha   zamonaviy   nazariy
yondashuvlar   mavjud.   Ulardan   biri   –   feministik   nazariya   bo‘lib,   u   tarixan
ayollar erkaklar tomonidan tazyiq ostida bo‘lib kelganini, bugungi kunda esa
bu   tengsizliklarni   bartaraf   etish   kerakligini   asoslaydi.   Feministlar   jamiyatda
mavjud  bo‘lgan  patriarxal   tuzumni   tanqid  qiladi   va  ayollarning  teng  huquqli
jamiyatda faol subyektga aylanishini talab qiladi.
Zamonaviy   sotsiologlar   ayollarning   jamiyatdagi   faolligini   turli   jihatdan
tahlil qiladilar. Birinchi jihat – mehnat bozoridagi ishtirokidir. Ayollar tobora 12ko‘proq   sohalarda   faoliyat   yuritmoqda   –   tibbiyot,   ta’lim,   axborot
texnologiyalari,   hatto   texnika   va   muhandislik   sohalarida   ham   ayollar   soni
ortmoqda.   Ammo   hali   ham   ularning   ish   haqi   erkaklarnikiga   nisbatan   past
bo‘lishi,   rahbarlik   lavozimlarida   kam   ishtirok   etishi   muammolar   saqlanib
qolmoqda.
Ikkinchi jihat – siyosiy hayotdagi ishtirok. Demokratik jamiyatlar ayollarni
siyosatga   jalb   qilish,   parlamentlarda   ularning   ulushini   oshirish,   saylovlarda
ishtirokini   kengaytirish   orqali   gender   tenglikka   erishishga   harakat   qilmoqda.
Ko‘plab   davlatlarda   ayollar   uchun   kvotalar   joriy   etilgan.   Bu   orqali   ayollar
ijtimoiy muammolarni hal qilishda bevosita ishtirok eta boshladi.
Uchinchi   jihat   –   ta’limdagi   faollik.   Ayollar   orasida   oliy   ma’lumotga   ega
bo‘lganlar   soni   ortib   bormoqda.   Bu   holat   o‘z-o‘zini   anglash,   mustaqil   qaror
qabul qilish, jamiyatda o‘z o‘rnini topish, kasbiy mahoratni oshirish imkonini
beradi.   Ayniqsa,   ilm-fan   sohasida   faol   ayollar   sonining   ko‘payishi   ijtimoiy
taraqqiyotga xizmat qilmoqda.
To‘rtinchi   jihat   –   ijtimoiy   tarmoqlarda   va   axborot   maydonida   ayollar
faolligi.   Bugungi   ayol   zamonaviy   texnologiyalarni   puxta   o‘zlashtirgan,
yangiliklardan   xabardor,   ijtimoiy   pozitsiyaga   ega   shaxsga   aylangan.   Ular
blogerlik,   onlayn   ta’lim,   ijtimoiy   xizmatlar   ko‘rsatish   sohalarida   ham   faol
ishtirok etmoqda.
Sotsiologik   yondashuvlar   bu   o‘zgarishlarga   ilmiy   asosda   yondashadi.
Masalan,   postmodern   yondashuvda   ayollar   ijtimoiy   konstruksiyalarning
parchalangan   muhitida   o‘z   rolini   qayta   aniqlaydi.   Endilikda   gender   faqat
erkak   va   ayol   qarama-qarshiligi   emas,   balki   keng   va   xilma-xil   ijtimoiy
holatlarni   o‘z   ichiga   olgan   kontseptsiya   sifatida   qaralmoqda.   Shuningdek,
zamonaviy   yondashuvlarda   inklyuzivlik   tushunchasi   ham   asosiy   o‘rin
egallaydi. Bu – ayollar, nogironlar, yoshlar kabi guruhlarning jamiyatda teng
huquq va imkoniyatlarga ega bo‘lishi  demakdir. Ayollar faolligini oshirish –
bu faqat ayollarning emas, butun jamiyatning farovonligiga xizmat qiladi. 13Sotsiologlar   tomonidan   o‘tkazilgan   ko‘plab   tadqiqotlar   shuni   ko‘rsatadiki,
ayollar   jamiyatda   qanchalik   faol   bo‘lsa,   jamiyatda   barqarorlik,   ijtimoiy
birdamlik,   iqtisodiy   o‘sish   ham   shunchalik   yuqori   bo‘ladi.   Shuning   uchun
ayollar   mavzusi   sotsiologiya   fanining   doimiy   o‘rganiladigan,
takomillashtiriladigan va yangilanib boradigan sohalaridan biridir. 5
O‘zbekiston   jamiyatida   xotin-qizlarning   o‘rni:   amaliy   sotsiologik
yondashuvlar   O‘zbekiston   mustaqillikka   erishganidan   so‘ng   ijtimoiy
hayotning   barcha   sohalarida   islohotlar   amalga   oshirila   boshlandi.   Ayniqsa,
xotin-qizlarning   jamiyatdagi   mavqeini   mustahkamlash,   ularni   faol   ijtimoiy
guruh sifatida rivojlantirishga alohida e’tibor qaratildi. Bugungi kunda ayollar
mamlakat   siyosiy,   iqtisodiy   va   madaniy   hayotining   muhim   ishtirokchisiga
aylangan.  Ushbu   o‘zgarishlar  sotsiologik  tadqiqotlar   nuqtayi   nazaridan  tahlil
etilganda, qator muhim yo‘nalishlarni ajratish mumkin.
Avvalo, O‘zbekistonda xotin-qizlarga oid davlat siyosati maxsus qonunlar,
qarorlar   va   dasturlar   orqali   amalga   oshirilmoqda.   Bular   orasida   "Gender
tenglik   to‘g‘risida"gi   qonun,   ayollar   bandligini   oshirish   dasturlari,   ijtimoiy
himoya   tizimining   kengaytirilishi   muhim   ahamiyat   kasb   etadi.   Sotsiologik
tahlillar   shuni   ko‘rsatadiki,   ushbu   siyosiy-huquqiy   asoslar   ayollarning
jamiyatdagi ishtirokini rag‘batlantiruvchi omilga aylangan.
Sotsiologik   tadqiqotlarda   respondentlar   o‘rtasida   olib   borilgan
so‘rovnomalar,   intervyular,   kuzatishlar   shuni   ko‘rsatadiki,   ko‘pchilik   ayollar
hozirgi kunda o‘zini jamiyatda muhim subyekt sifatida his etmoqda. Ayollar
orasida   o‘zini   o‘qituvchi,   shifokor,   tadbirkor,   davlat   xizmatchisi   sifatida
ko‘rsata   olganlar   soni   ortmoqda.   Ularning   o‘ziga   bo‘lgan   ishonchi   ham
sotsiologik o‘lchovlarda ijobiy o‘zgarishlarni ko‘rsatmoqda.
O‘zbekistonda ayollar faolligi ko‘proq ta’lim va sog‘liqni saqlash tizimida
seziladi.   Barcha   bosqichdagi   ta’lim   muassasalarida   ayollar   soni
5
  Karimova D. "Ayollar faolligi va oilaviy barqarorlik". – Buxoro: Buxoro universiteti nashriyoti, 
2022. 14erkaklarnikidan   yuqoriroq.   Bu   esa   ayollarning   ijtimoiy   rolini   ko‘rsatishda
muhim   ko‘rsatkichdir.   Oliy   ta’limda   tahsil   olayotgan   ayollar   ulushi   ham
yildan-yilga   ortib   bormoqda.   Bu   holat   ayollarning   jamiyatda   o‘z   o‘rnini
egallash   istagini,   bilimga  bo‘lgan  ehtiyojini   va  mustaqil   fikrlash   salohiyatini
bildiradi.
Amaliy sotsiologik tahlillar ayollarning oilaviy hayotdagi o‘rni va ijtimoiy
vazifalari   haqida   ham   ma’lumot   beradi.   Ko‘pchilik   ayollar   uchun   oila
muqaddas   bo‘lib   qolmoqda,   lekin   ular   faqatgina   uy   ishlariga   emas,   balki
tashqaridagi   faoliyatlarga   ham   faol   kirishmoqda.   Ayollar   tomonidan   yirik
yoki   kichik   biznes   bilan   shug‘ullanish   holatlari   ham   ko‘p   uchramoqda.
Ayniqsa,   qo‘l   mehnati,   tikuvchilik,   pazandalik,   xizmat   ko‘rsatish   sohalarida
ayollar muhim iqtisodiy kuchga aylangan. O‘zbekistonning turli viloyatlarida
olib   borilgan   tadqiqotlar   ayollar   faolligining   hududiy   farqlarini   ham
ko‘rsatadi.   Masalan,   shaharlarda   yashovchi   ayollar   ko‘proq   ta’limli,   faol,
zamonaviy   texnologiyalarni   yaxshi   o‘zlashtirgan   bo‘lsa,   qishloq   joylarda   bu
jarayon   sustroq   kechmoqda.   Bu   esa   ayollar   faolligini   oshirishda   hududiy
yondashuvlar   zarurligini  ko‘rsatadi.   Shu  bois,  sotsiologik  tadqiqotlar  asosida
har   bir   hudud   uchun   alohida   ijtimoiy   dasturlar   ishlab   chiqish   muhim
hisoblanadi. 6
Ayollar   faolligini   belgilovchi   yana   bir   muhim   mezon   –   ularning   jamoat
tashkilotlaridagi   ishtiroki.   O‘zbekistonda   “Ayollar   maslahat   kengashlari”,
“Mahalla   xotin-qizlar   faollari”,   “Ayollar   klublari”   kabi   tuzilmalar   orqali
minglab   ayollar   ijtimoiy   hayotga   jalb   qilinmoqda.   Bu   tashkilotlar   orqali
ayollar  faqatgina yordam   oluvchi  emas,  balki   yordam  beruvchi, targ‘ibotchi,
jamoaviy yetakchi sifatida shakllanmoqda. bugungi kunda O‘zbekistonda olib
borilayotgan   islohotlarning   sotsiologik   monitoringi   ko‘rsatmoqdaki,   xotin-
qizlar   muammolari   endi   jamoatchilik   va   ommaviy   axborot   vositalari
e’tiborida.   Ayollar   zo‘ravonlikka   qarshi   kurash,   gender   adolat,   iqtisodiy
6
  Toshpo‘latova E. "O‘zbekiston gender siyosati: bugun va ertaga". – Toshkent: Sharq, 2017. 15mustaqillik   kabi   masalalarda   o‘z   pozitsiyasini   bildirayotgani   ham   bu
faollikning sotsiologik jihatdan ortib borayotganini anglatadi.   O‘zbekistonda
xotin-qizlarning   jamiyatdagi   roli   sotsiologik   tahlil   nuqtayi   nazaridan   muhim
o‘rinni egallaydi. Ularning hayotdagi faolligi, jamiyatga qo‘shayotgan hissasi,
qaror  qabul  qilishdagi  ishtiroki  – bularning barchasi  amaliy sotsiologiyaning
o‘rganish   obyekti   bo‘lib,   bu   jarayonlar   davomli   tahlil   etilishi   zarur.   Ayollar
hayoti   jamiyat   barqarorligi   va   taraqqiyotini   belgilovchi   muhim   omil   sifatida
baholanmoqda.
Gender   tenglik   va   ayollarni   qo‘llab-quvvatlashdagi   dolzarb   muammolar
Gender tenglik bugungi zamonaviy jamiyatlarda adolatli ijtimoiy tizim barpo
etishning   ajralmas   mezonlaridan   biri   hisoblanadi.   Gender   tenglik   deganda
erkaklar va ayollarning ijtimoiy, iqtisodiy, siyosiy va madaniy sohalarda teng
huquq va imkoniyatlarga ega bo‘lishi tushuniladi. Bu nafaqat huquqiy me’yor,
balki   hayotda   amalda   qo‘llanilishi   zarur   bo‘lgan   ijtimoiy   prinsipdir.
O‘zbekistonda so‘nggi yillarda bu borada ijobiy siljishlar bo‘layotgan bo‘lsa-
da, hali ham yechimini kutayotgan muammolar mavjud.
Gender   tenglikni   ta’minlashda   eng   avvalo   ong   va   tafakkur   darajasida
o‘zgarishlar   bo‘lishi   kerak.   Chunki   ko‘plab   jamiyatlarda,   xususan,
O‘zbekiston   kabi   an’anaviy   mentalitet   kuchli   bo‘lgan   davlatlarda   ayollarga
nisbatan   stereotiplar   hali   ham   mavjud.   Masalan,   “ayol   uydan   chiqmasligi
kerak”,   “ayol   rahbar   bo‘lolmaydi”,   “ayol   faqat   tarbiya   va   pazandalik   bilan
shug‘ullanishi lozim” kabi qadimiy tushunchalar ko‘p hollarda gender tenglik
tamoyillariga zid keladi. 7
Amaliy hayotda ham gender tenglik to‘liq ta’minlanmagan holatlar uchrab
turadi. Ayollar hali ham siyosiy qarorlar qabul qilishda kam ishtirok etmoqda.
Parlament,   mahalliy   kengashlar   yoki   rahbarlik   lavozimlarida   ayollar   ulushi
pastligicha qolmoqda. Bu holatga sotsiologik nuqtayi nazardan qaraganda, bu
7
  Xudoyberganova M. "Ayollarning siyosiy faolligini shakllantirish mexanizmlari". – Toshkent: 
Adolat, 2019. 16ijtimoiy   institutlarda   gender   inklyuziyaning   sustligi   va   ayollarning   siyosiy
ixtiyoriga yetarlicha imkoniyat yaratilmaganligini bildiradi.
Shuningdek, ishga  joylashish   va bandlik  masalasida   ham  ayollar   hali  ham
erkaklarga   qaraganda   teng   imkoniyatlarga   ega   emaslar.   Ish   beruvchilar
tomonidan   ayollarga   nisbatan   kamsitish   holatlari,   tug‘ruq   ta’tili   yoki   bola
parvarishi  sababli  ish  joyida ularning faoliyatiga to‘siqlar  qo‘yilishi  holatlari
mavjud. Ba’zi sohalar “erkaklar sohasi” sifatida qaraladi va bu yo‘nalishlarda
ayollarni qabul qilishga tayyorlik past.
Ma’naviy   jihatdan   esa   gender   tenglikni   ta’minlash   uchun   ta’lim   tizimida
gender   madaniyatini   shakllantirish   zarur.   Bu,   ayniqsa,   maktabgacha   va
maktab   ta’limi   tizimidan   boshlab   joriy   etilishi   kerak   bo‘lgan   pedagogik
yondashuvdir. Agar o‘quvchilarga bolalikdan ayol va erkaklar tengligini, har
bir   insonning   qadr-qimmati   bir   xil   ekani   haqida   tushunchalar   singdirilsa,
kelajakda gender tenglik ijtimoiy muammo emas, balki tabiiy norma sifatida
qabul qilinadi.
Ayollarga   qarshi   zo‘ravonlik   –   gender   tenglikni   buzuvchi   eng   og‘ir
muammolardan   biridir.   Sotsiologik   tadqiqotlar   shuni   ko‘rsatadiki,
O‘zbekistonda   ham   oilaviy   zo‘ravonlik   holatlari   uchrab   turadi.   Bu   holatlar
nafaqat ayolning jismoniy, balki ruhiy va psixologik holatiga ham salbiy ta’sir
ko‘rsatadi.   Bu   muammoning   oldini   olish   uchun   huquqiy   asoslar   bilan   birga,
ijtimoiy   yordam   tarmoqlari   –   krizis   markazlari,   psixologik   maslahatxona   va
jamoatchilik nazorati tizimi yo‘lga qo‘yilishi muhimdir.
Axborot   maydonida   ham   gender   tenglik   masalasi   yetarlicha   yoritilmaydi.
Ko‘plab ommaviy axborot vositalari va ijtimoiy tarmoqlarda ayol obrazining
noto‘g‘ri   talqini,   uning   faqat   tashqi   ko‘rinishiga   urg‘u   berilishi   yoki
stereotipik   rolga   “mahkum”   qilinishi   kuzatiladi.   Bu   esa   jamiyatda   ayol
haqidagi   tasavvurlarni   bir   yoqlama   shakllanishiga   olib   keladi.   Shu   sababli
gender   masalalarini   keng   jamoatchilikka   tushunarli,   muvozanatli   va   xolis
yoritish muhim hisoblanadi. 17Sotsiologik   yondashuvda   gender   tenglikni   ta’minlash   uchun   ayollar   o‘z
haq-huquqlarini bilishi, mustaqil fikrlashi, o‘z hayotiga oid muhim qarorlarni
mustaqil   qabul   qila   olishi   kerak.   Shuningdek,   jamiyatda   erkaklar   tomonidan
bu   o‘zgarishlarni   qo‘llab-quvvatlash,   hamkorlik   asosida   harakat   qilish
madaniyati ham qaror topishi lozim. Gender tenglik nafaqat ayollar masalasi,
balki butun jamiyatning umumiy muammosidir.
Ayollarni   qo‘llab-quvvatlashda   moliyaviy   mexanizmlar   ham   dolzarb
ahamiyatga ega. Kichik biznes yuritish, kasbga o‘qitish, oilaviy tadbirkorlikni
rivojlantirish,   imtiyozli   kreditlar   berish   orqali   ayollarni   iqtisodiy   jihatdan
mustaqillikka olib chiqish mumkin. Bu ularning ijtimoiy hayotga yanada faol
kirib   kelishini   ta’minlaydi.   gender   tenglik   –   bu   faqat   huquqiy   tenglik   emas,
balki   iqtisodiy,   ijtimoiy,   siyosiy   va   ma’naviy   jihatdan   to‘liq   teng
imkoniyatlarning   kafolatlanishi   demakdir.   Ayollarni   qo‘llab-quvvatlash,
ularning huquqlarini  amalda ta’minlash, stereotiplarni  bartaraf etish, ijtimoiy
institutlarda   ularning   faol   ishtirokini   kuchaytirish   –   zamonaviy   jamiyat
oldidagi eng muhim vazifalardandir. Bu yo‘lda sotsiologik tadqiqotlar asosida
ilmiy   tavsiyalar   ishlab   chiqish   va   amaliy   chora-tadbirlar   ko‘rish   muhim
ahamiyatga ega.
1.3. O zbekistonda gender tenglik va ayollar faolligini oshirishga doirʻ
siyosiy-huquqiy asoslar
Mustaqillik   yillarida   O‘zbekiston   Respublikasi   ijtimoiy   hayotni   tubdan
isloh   qilish   yo‘lida   keng   ko‘lamli   siyosiy,   ijtimoiy   va   huquqiy   islohotlar
bosqichma-bosqich   amalga   oshirib   keldi.   Ayniqsa,   gender   tenglikni
ta’minlash   va   xotin-qizlarning   ijtimoiy   faolligini   oshirish   masalasi   davlat
siyosatining ustuvor yo‘nalishlaridan biriga aylandi. Chunki ijtimoiy adolatga
asoslangan taraqqiyot faqat erkaklar emas, balki ayollarning ham teng va faol
ishtirokini talab etadi.
Gender   tenglik   deganda,   erkaklar   va   ayollar   jamiyat   hayotining   barcha
sohalarida   –   siyosiy,   iqtisodiy,   ijtimoiy   va   madaniy   yo‘nalishlarda   bir   xil 18huquq va imkoniyatlarga ega bo‘lishi tushuniladi. Bu prinsipni hayotga tatbiq
etishda   huquqiy   asoslarning   mavjudligi   hal   qiluvchi   omildir.   O‘zbekistonda
bu   yo‘nalishda   zarur   qonunchilik   hujjatlari,   davlat   dasturlari,   farmon   va
qarorlar ishlab chiqilgan va amaliyotga tatbiq etilmoqda.
Avvalo,   mamlakat   Konstitutsiyasining   46-moddasida   ayollar   va   erkaklar
teng   huquqligi   aniq   belgilab   qo‘yilgan.   Bu   konstitutsiyaviy   norma   gender
tenglikning   huquqiy   poydevori   bo‘lib   xizmat   qiladi.   Shuningdek,   fuqarolik,
mehnat, nikoh va oilaviy munosabatlarga oid bir qator qonun hujjatlarida ham
ayollarning   huquqlari   mustahkamlangan.   Bu   huquqiy   normalar   ayollarning
mehnat bozorida, siyosiy faoliyatda, ta’lim va sog‘liqni saqlash tizimida teng
imkoniyatlarga ega bo‘lishini kafolatlaydi. 8
2019-yilda   qabul   qilingan   “O‘zbekiston   Respublikasida   gender   tenglikni
ta’minlash   to‘g‘risida”gi   Qonun   gender   masalalarini   tartibga   soluvchi   ilk
muhim   hujjat   bo‘ldi.   Ushbu   qonunda   gender   tenglik   tushunchasi,   uni
ta’minlash   mexanizmlari,   davlat   organlarining   bu   boradagi   majburiyatlari
aniq   ko‘rsatib   berilgan.   Qonun   shuningdek,   gender   tenglikning   buzilishi
holatlariga   huquqiy   javobgarlik   belgilanishini   ham   ko‘zda   tutadi.   Gender
tenglikni   amalda   ta’minlash   uchun   2021-yilda   “2022–2026   yillarga
mo‘ljallangan   9
Gender tenglikni  ta’minlash bo‘yicha milliy strategiya” qabul
qilindi.   Strategiyada   ayollarni   ta’lim,   mehnat,   sog‘liqni   saqlash,   siyosiy
ishtirok va oilaviy munosabatlar  sohalarida qo‘llab-quvvatlash bo‘yicha aniq
chora-tadbirlar   belgilangan.   Ushbu   hujjat   gender   siyosatini   kompleks   va
tizimli   tarzda   olib   borishga   xizmat   qilmoqda.   Shuningdek,   davlat   siyosatida
ayollar   faolligini   oshirishga   doir   alohida   dasturlar   ham   ishlab   chiqilgan.
Jumladan,   “Ayollar   daftari”   tizimi   orqali   ijtimoiy   yordamga   muhtoj   xotin-
qizlar   aniqlanib,   ularning   muammolarini   hal   qilishga   yo‘naltirilgan   amaliy
8
  Solieva G. "Sotsiologiya asoslari: gender munosabatlari". – Termiz: Surxon nashriyoti, 
2020.
9
  O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti Qarori, PQ–4820-son
"2022–2026 yillarda gender tenglikni ta’minlash bo‘yicha O‘zbekiston Respublikasi Milliy 
strategiyasini tasdiqlash haqida", 19chora-tadbirlar ko‘rilmoqda. Bu tashabbus ayollarni faqat himoya qilinadigan
guruh   sifatida   emas,   balki   jamiyatning   faol   qatlamiga   aylantirishga   xizmat
qilmoqda.
Mahalliy   darajada   esa   “Xotin-qizlar   qo‘mitasi”,   “Ayollar   maslahat
kengashlari”,   “Ayollar   tadbirkorligi   markazlari”   orqali   ayollar   hayotiga
bevosita ta’sir qiluvchi siyosiy-ijtimoiy mexanizmlar yo‘lga qo‘yilgan. Ushbu
tuzilmalar   orqali   ayollar   ijtimoiy   muammolarini   hal   etish,   maslahat   olish,
kasbga o‘qish, moliyaviy yordam olish, tadbirkorlikni boshlash imkoniyatiga
ega   bo‘lmoqda.   Mehnat   sohasida   esa   xotin-qizlarga   nisbatan   har   qanday
kamsitishni   oldini   olishga   qaratilgan   huquqiy   kafolatlar   mavjud.   Mehnat
kodeksi,   Oila   kodeksi   va   boshqa   normativ   hujjatlar   orqali   ayollarga   bola
parvarishi,   tug‘ruq   ta’tili,   mehnat   sharoitlarining   moslashuvchanligi   kabi
huquqlar   berilgan.   Bu   esa   ularning   ish   va   oilaviy   hayotni   muvozanatli   olib
borishlariga   imkon   yaratadi.   Siyosiy   faollikni   oshirish   maqsadida   saylov
qonunchiligida   ayollar   uchun   imkoniyatlarni   kengaytirishga   doir
o‘zgartirishlar   kiritilgan.   Jumladan,   siyosiy   partiyalar   nomzodlar   ro‘yxatida
ayollar ulushini oshirishga intilmoqda. Bu orqali ayollar qonun chiqaruvchi va
boshqaruv organlarida ko‘proq ishtirok etish imkoniyatiga ega bo‘lmoqda.
№ Huquqiy-hujjat yoki 
tashabbus Mazmuni va ahamiyati
1 O‘zbekiston Respublikasi 
Konstitutsiyasi, 46-modda Ayollar va erkaklarning teng huquqliligi 
konstitutsiyaviy asosda belgilangan.
2 “Gender tenglik 
to‘g‘risida”gi Qonun 
(2019-yil) Gender tenglikni ta’minlash 
mexanizmlarini belgilab bergan asosiy 
qonun.
3 2022–2026-yillarga 
mo‘ljallangan Gender 
strategiyasi Ayollarni siyosiy, iqtisodiy, ijtimoiy va 
ma’naviy sohalarda qo‘llab-quvvatlash 
bo‘yicha kompleks strategik hujjat.
4 “Ayollar daftari”  Ijtimoiy himoyaga muhtoj xotin-qizlarni  20tashabbusi aniqlab, ularni qo‘llab-quvvatlash tizimi.
5 CEDAW – Ayollarga 
nisbatan kamsitishlarga 
barham berish 
konvensiyasi O‘zbekiston tomonidan imzolangan 
xalqaro hujjat bo‘lib, ayollar huquqlarini 
xalqaro darajada himoya qiladi.
6 Mehnat kodeksi va Oila 
kodeksi Ayollar uchun ish joyida imtiyozlar, ta’til 
va mehnat sharoitlarini belgilovchi asosiy 
huquqiy manbalar.
7 Saylov qonunchiligida 
kvotalar Siyosiy partiyalarda va parlamentda 
ayollar ulushini oshirish uchun 
belgilangan ulushlar.
8 Xotin-qizlar qo‘mitasi, 
maslahat kengashlari Mahalliy darajadagi ayollar bilan 
ishlovchi ijtimoiy institutlar.
O‘zbekiston Respublikasida ayollar masalalariga oid xalqaro hujjatlar ham
imzolangan   va   ratifikatsiya   qilingan.   Masalan,   BMTning   CEDAW
konvensiyasi – “Ayollarga nisbatan kamsitishning barcha shakllariga barham
berish   to‘g‘risida”gi   konvensiya   asosida   ayollar   huquqlarining   xalqaro
standartlar   asosida   himoya   qilinishi   ta’minlanmoqda.   Shuningdek,   gender
siyosatini   ilmiy   asoslash   maqsadida   ijtimoiy   fanlar   sohasida   ayollar
mavzusiga   oid   tadqiqotlar,   sotsiologik   so‘rovlar   va   statistik   tahlillar   olib
borilmoqda.   Bu   esa   siyosiy-huquqiy   qarorlar   qabul   qilishda   aniq,   ilmiy
asoslangan yondashuvga zamin yaratmoqda. O‘zbekistonda gender tenglik va
ayollar   faolligini   oshirish   borasida   mustahkam   siyosiy-huquqiy   asoslar
yaratilgan.   Bu   asoslar   huquqiy   kafolat,   iqtisodiy   qo‘llab-quvvatlash,   siyosiy
rag‘batlantirish va ijtimoiy himoya choralarini o‘z ichiga oladi. Eng muhimi,
bu   siyosat   ayollarni   kuchsiz   emas,   balki   jamiyatning   teng   va   faol   subyekti
sifatida shakllantirishga xizmat qilmoqda. 21II -BOB. O‘zbekistonda xotin-qizlar faolligini oshirish
yo‘nalishlari: sotsiologik tadqiqot asosida tahlil
2.1. Xotin-qizlar faolligini o‘rganishga doir sotsiologik tadqiqot metodlari
va texnikasi
Zamonaviy   sotsiologiyada   xotin-qizlarning   jamiyatdagi   o‘rni,   faolligi   va
ularning ijtimoiy munosabatlarda tutgan o‘rni chuqur va tizimli tadqiq etilishi
zarur bo‘lgan muhim yo‘nalishlardan biridir. Ayollar mavzusi nafaqat nazariy
jihatdan,   balki   amaliy   jihatdan   ham   keng   ko‘lamli   ilmiy-tadqiqot   ishlarini
talab   etadi.   Bu   borada   sotsiologik   tadqiqot   metodlari   va   texnikalari   katta
ahamiyat   kasb   etadi.   Aynan   ushbu   metodlar   orqali   xotin-qizlarning   hayotiy
tajribasi, jamiyatdagi roli, imkoniyatlari va muammolari haqidagi ma’lumotlar
tizimlashtiriladi va ilmiy asosda tahlil qilinadi.
Sotsiologik   tadqiqot   metodlari   deganda,   jamiyatdagi   turli   guruhlar,
xususan,   ayollar   to‘g‘risidagi   empirik   ma’lumotlarni   yig‘ish,   tahlil   qilish   va
umumlashtirishda   qo‘llaniladigan   ilmiy   yondashuvlar   tushuniladi.   Xotin-
qizlar faolligini o‘rganishda bu metodlar ularning siyosiy, iqtisodiy, ijtimoiy,
madaniy   hayotdagi   ishtirokini   o‘lchash,   tenglik   darajasini   aniqlash,   qaror
qabul qilishdagi pozitsiyasini tushunish imkonini beradi.
Sotsiologik   tadqiqotlar   ikki   asosiy   yo‘nalishda   olib   boriladi:   miqdoriy
(kvantitativ)   va   sifat   (kvalitativ)   tadqiqotlar.  Miqdoriy   tadqiqotlar   ko‘p   sonli
respondentlar   o‘rtasida   o‘tkazilib,   umumlashtirilgan   statistik   ma’lumotlar
beradi. Sifatli tadqiqotlar esa individual tajriba, tushunchalar, his-tuyg‘ular va
ijtimoiy xatti-harakatlarning ichki mohiyatini tahlil qilishga yo‘naltirilgan.
Xotin-qizlar   faolligini   o‘rganishda   so‘rovnoma   (anketaviy   so‘rov)   eng
ko‘p   qo‘llaniladigan   metod   hisoblanadi.   So‘rovnoma   yordamida   ayollarning
jamiyatdagi   ishtiroki,   muammolari,   ehtiyojlari   va   ularning   davlat   siyosati
bo‘yicha fikrlari o‘rganiladi. Savollar yopiq (variantli) yoki ochiq (erkin fikr 22bildiruvchi)   shaklda   bo‘lishi   mumkin.   Bu   metod   nafaqat   vaqt   jihatidan
samarali, balki katta hajmdagi respondentlar fikrini olish imkonini beradi.
Keyingi muhim metod — intervyu (suhbat). Bu usulda sotsiologlar ayollar
bilan   bevosita   muloqotga   kirishib,   chuqur   suhbat   orqali   muammolarni
aniqlaydi.   Intervyular   strukturaviy   (oldindan   belgilangan   savollar   asosida),
yarim   strukturaviy   (yo‘nalgan   suhbat),   yoki   erkin   shaklda   bo‘lishi   mumkin.
Intervyu   orqali   respondentning   fikri,   hissiyoti,   shaxsiy   tajribasi   va   o‘zini
tutishidagi nozik jihatlar aniqlanadi. 10
Kuzatish usuli ham xotin-qizlar bilan ishlovchi sotsiologlar uchun muhim
hisoblanadi.   Bu   usulda   tadqiqotchi   ayollarning   real   hayotdagi   xatti-
harakatlarini,   ularning   jamoat   joylaridagi   ishtirokini,   oiladagi   roli   yoki   ish
joyidagi mavqeini bevosita kuzatib, ilmiy tahlil qiladi. Bu usul ayniqsa sifatli
tadqiqotlarda   foydali   bo‘lib,   aynan   voqelikdagi   tafovutlarni   ko‘rsatishga
yordam beradi. Eksperiment usuli ayollar psixologiyasi, jamoaviy qaror qabul
qilishdagi   roli,   liderlik   qobiliyatlarini   aniqlashda   qo‘llaniladi.   Masalan,
ijtimoiy   loyihalarda   ayollarning   ishtiroki,   ularning   guruhlar   ichida   qanday
faollik   ko‘rsatayotgani   tahlil   qilinadi.   Bu   metod   nazorat   ostidagi   sharoitda
inson xulqini o‘rganishga xizmat qiladi.
Kontent-tahlil   esa   ommaviy   axborot   vositalaridagi   ayollar   obrazini,
gender   stereotiplari,   reklama   va   ijtimoiy   tarmoqlardagi   ayollarga   oid
tasvirlarni tahlil qilishda qo‘llaniladi. Bu usul ayollarning jamiyatdagi axborot
makonida   qanday   talqin   etilishini,   ular   haqidagi   ijtimoiy   qarashlarning
shakllanish   manbalarini   ochib   beradi.   Bundan   tashqari,   fokus-guruh   metodi
ham   dolzarb   hisoblanadi.   Unda   kichik   guruhlar   shakllantirilib,   muayyan
mavzu doirasida ayollarning fikrlari o‘rganiladi. Bu usul muammolarning tub
ildizlarini   aniqlashda,   turli   qatlam   vakillarining   nuqtayi   nazarlarini
solishtirishda   qo‘l   keladi.   Fokus-guruhlar   ko‘pincha   turli   yoshdagi,   ijtimoiy
10
  Axmedova B. "Gender tenglikni shakllantirishda ta’limning roli". – Toshkent: 
O‘zbekiston, 2023. 23holatdagi   ayollarni   bir   joyda   jamlab,   umumiy   munozara   asosida   ma’lumot
to‘plash imkonini beradi.
O‘zbekistonda   xotin-qizlar   faolligini   o‘rganishda   qo‘llaniladigan   asosiy
sotsiologik   tadqiqot   metodlarining   taqsimotini   foizlarda   ifodalaydi.
Diagrammadan ko‘rinib turibdiki
So‘rovnoma (25%) – eng ko‘p qo‘llaniladigan usul bo‘lib, keng qamrovli
respondentlar   fikrini   statistik   jihatdan   umumlashtirish   imkonini   beradi.
Ayollar orasidagi ijtimoiy, siyosiy va iqtisodiy muammolarni aniqlashda keng
foydalaniladi.
Intervyu (15%) – ayollarning shaxsiy tajribalari, ijtimoiy holatga nisbatan
qarashlari va his-tuyg‘ularini chuqur tahlil qilishda qo‘llaniladi.
Statistik tahlil (15%) – olingan raqamli natijalarni tahlil qilish orqali ilmiy
asoslangan xulosalar chiqarishga xizmat qiladi.
Kontent-tahlil   (12%)   –   ommaviy   axborot   vositalarida   ayollar   tasvirining
qanday ifodalanayotganini aniqlashda foydalaniladi. 24Kuzatish   (10%)   –   ayollarning   real   hayotdagi   xatti-harakatlarini   bevosita
kuzatib, ijtimoiy rolini tushunishga yordam beradi.
Fokus-guruh   (10%)   –   turli   yosh   va   qatlam   vakillari   bo‘lgan   ayollar
ishtirokida   guruhli   muhokama   orqali   muammolarni   chuqur   o‘rganish
imkonini beradi.
Eksperiment   (8%)   –   nazorat   ostida   ayollar   ishtirokidagi   ijtimoiy
muhitdagi xatti-harakatni o‘rganishda qo‘llaniladi.
Sotsiometriya   (5%)   –   ayollarning   guruhlar   ichidagi   ijtimoiy   o‘rnini
aniqlash uchun ishlatiladi. 11
Bu taqsimot metodlarning amaliyotda qo‘llanish darajasiga qarab tuzilgan
bo‘lib, har  bir  metod o‘zining afzalligi  va tadqiqot  maqsadiga muvofiqligiga
qarab tanlanadi.
Xotin-qizlar   faolligini   o‘rganishda   sotsiometrik   usullar   ham   qo‘llaniladi.
Ayniqsa,   jamoalarda   ayollarning   o‘zaro   munosabatlari,   liderlik   pozitsiyasi,
ijtimoiy   maqomi   va   ijtimoiy   tarmoqlardagi   o‘rni   sotsiometriya   orqali
aniqlanadi.   Bu   turdagi   tahlillar   xotin-qizlarning   ijtimoiy   guruhlardagi
ta’sirchanlik   darajasini   aniqlashga   imkon   beradi.   Tadqiqot   natijalari   asosida
hosil   bo‘lgan   ma’lumotlar   statistik   metodlar   orqali   qayta   ishlanadi:   foizlik
tahlillar, korrelyatsiya, regressiya va boshqalar yordamida ayollarning faolligi
raqamli ifoda bilan namoyon qilinadi. Bu esa sotsiologik xulosalarni aniqroq
va asosliroq chiqarishga xizmat  qiladi. sotsiologik tadqiqot metodlari ayollar
faolligini chuqur o‘rganish, ularning hayotdagi o‘rni, mavjud muammolari va
istiqbolli   rivojlanish   yo‘nalishlarini   aniqlash   uchun   eng   ishonchli   ilmiy
vositalardandir.   Har   bir   metod   o‘zining   afzalligi   va   maqsadga   muvofiqligi
bilan   farqlanadi.   Ularni   kompleks   tarzda   qo‘llash   orqali   holatga   aniq   ilmiy
baho   berish   mumkin.   O‘zbekiston   sharoitida   xotin-qizlarning   faolligi
11
  Toshmatova T. T. "Sotsiologik tadqiqotlar metodologiyasi va texnikasi" (o‘quv qo‘llanma). – 
Toshkent: O‘zbekiston Milliy universiteti nashriyoti, 2022. 25masalasini  yoritishda  bu metodlar  keng qo‘llanilmoqda va ularning samarasi
amaliyotda ham sezilmoqda.
2.2. So‘rovnoma va suhbatlar natijalari asosida O‘zbekistonda ayollar
faolligining holati
Zamonaviy   O‘zbekiston   jamiyatida   xotin-qizlarning   o‘rni   va   faolligi
tobora   ortib   borayotgani   kuzatilmoqda.   Biroq   bu   o‘zgarishlar,   ularning
chuqurligi   va   real   hayotga   ta’siri   faqat   qonunchilik   yoki   siyosiy   bayonotlar
orqali   emas,   balki   empirik   sotsiologik   tadqiqotlar   asosida   baholanmog‘i
lozim.   Shu   bois,   so‘rovnomalar   va   suhbatlar   –   sotsiologik   tahlilning   muhim
vositasi   sifatida   ayollar   faolligini   o‘rganishda   asosiy   manbalardan   biri
hisoblanadi.  Ular  orqali   ayollarning  ijtimoiy  hayotdagi  ishtiroki,  qaror  qabul
qilishdagi roli, muammolari va ularga nisbatan mavjud ijtimoiy munosabatlar
haqida to‘liq ma’lumot olish mumkin.
O‘zbekistonning   turli   hududlarida   olib   borilgan   so‘rovnoma   natijalari
shuni  ko‘rsatadiki,   ayollar   orasida  ijtimoiy  faollikka  bo‘lgan  qiziqish  kuchli,
biroq   ularning   imkoniyatlaridan   foydalanish   darajasi   har   xil.   So‘rovnomada
ishtirok etgan ayollarning qariyb 60 foizi o‘zlarini jamiyatning muhim a’zosi
deb   hisoblagan   bo‘lsa-da,   40   foizga   yaqin   ayollar   jamiyatdagi   o‘z   faolligini
past baholagan. Bu farq ayollar yashayotgan hudud, ularning ta’lim darajasi,
oilaviy holati va iqtisodiy mustaqilligiga bog‘liq bo‘lib chiqmoqda.
Suhbatlar   asosida   aniqlanishicha,   ko‘plab   ayollar   o‘z   fikrlarini   ochiq
bildirishdan   cho‘chiydi   yoki   noto‘g‘ri   talqin   qilinishidan   xavotir   oladi.   Bu
holat   ularning   jamiyatdagi   faolligini   ichki   psixologik   to‘siqlar   orqali
cheklayotganini   ko‘rsatadi.   Aksariyat   ayollar   oilaviy   vazifalarni   asosiy
majburiyat   deb   biladi,   jamiyatdagi   faol   ishtirok   esa   ikkilamchi   darajada
qolmoqda.   Shu   sababli,   gender   tenglik   nafaqat   huquqiy   muammo,   balki
madaniy va psixologik tusga ega ijtimoiy hodisa sifatida qaralmoqda.
So‘rovnomalar ayollar faolligining eng yuqori darajasi ta’lim va sog‘liqni
saqlash   sohalarida   ekanligini   ko‘rsatadi.   Maktablar,   kasb-hunar   kollejlari   va 26tibbiyot muassasalarida ayollarning soni erkaklarnikidan ancha yuqori. Bu esa
ayollarning   insonparvar   sohalarda   o‘z   salohiyatini   to‘laqonli   namoyon
etayotganini   bildiradi.   Biroq,   texnik,   iqtisodiy,   axborot   texnologiyalari,
siyosat   va   boshqaruv   sohalarida   bu   nisbat   teskari.   Ayollar   hali   ham   yuqori
lavozimlarga erishishda sezilarli darajada orqada qolmoqda.
Suhbatlardan   ma’lum   bo‘lishicha,   ayollarning   rahbarlikka   intilmasliklari
sabablari   orasida   ishonchsizlik,  stereotiplar, oilaviy  yuklamalar, jamoatchilik
bosimi   va   tajribaning   yetishmasligi   kabi   omillar   bor.   Ko‘pgina   hollarda,
ayollar   "rahbarlik   erkaklar   uchun",   degan   qadimgi   qarashlarga   binoan   o‘z
imkoniyatlarini   cheklashga   majbur   bo‘lishmoqda.   Bu   esa   ayollar   faolligini
subyektiv   to‘siqlar   tufayli   cheklab   qo‘yadi.   Shuningdek,   so‘rovnomalarda
ishtirok   etgan   ayollar   iqtisodiy   mustaqillikni   o‘z   faolligi   uchun   eng   muhim
omil   deb   hisoblagan.   Tadqiqot   natijalariga   ko‘ra,   o‘zining   mustaqil
daromadiga ega ayollar jamiyatda faollik ko‘rsatish, o‘z fikrini erkin bildirish,
jamiyat   ishlarida   qatnashish,   o‘z   hayotiga   oid   muhim   qarorlarni   mustaqil
qabul   qilish   borasida   ancha   faol   bo‘lib   chiqmoqda.   Bu   esa   iqtisodiy   asosli
mustaqillik – ijtimoiy faollikning kuchli drayveri ekanini tasdiqlaydi.
Tahlillar   shuni   ko‘rsatadiki,   turli   yoshdagi   ayollar   faolligining   sabablari
ham   farqlidir.   Yosh   ayollar   zamonaviy   texnologiyalarni   yaxshi   egallagani
uchun   ijtimoiy   tarmoqlarda,   blog   yuritishda,   onlayn   ish   faoliyatida   faolroq.
O‘rta   yoshdagi   ayollar   ko‘proq   oilaviy   barqarorlik   va   bolalar   tarbiyasiga
e’tibor   qaratgan   bo‘lsa,   keksaroq   ayollar   jamiyatga   ko‘proq   maslahatgo‘y,
tajribali yo‘l ko‘rsatuvchi sifatida hissa qo‘shmoqda. Bu esa ayollar faolligini
yoshi va ijtimoiy tajribasiga qarab tahlil qilish zarurligini ko‘rsatadi.
So‘rovnomalar   orqali   aniqlangan   muhim   jihatlardan   biri   –   ayollar
jamiyatdagi   o‘z   rolini   kuchaytirish   uchun   aynan   ta’lim,   tadbirkorlik   va   o‘z-
o‘zini   rivojlantirishga   katta   urg‘u   bermoqda.   Ularning   so‘zlariga   ko‘ra,
mustahkam   bilim,   kasb-hunar   va   psixologik   barqarorlik   ayollarga   jamiyatda
o‘z   o‘rnini   topishda   yordam   beradi.   Shu   sababli,   ayollarni   faollashtirishda 27o‘quv   kurslari,   kasbiy   tayyorgarlik,   maslahat   markazlari   va   ijtimoiy   loyiha
platformalari katta rol o‘ynaydi.
Suhbatlarda qatnashgan ayollar zo‘ravonlik, kamsitish, ayollarga nisbatan
stereotipik   munosabatlar,   va   ishda   ko‘tarilishdagi   nohaqliklarni   eng   katta
muammolar   sifatida   tilga   olishgan.   Bu   muammolar   ayollarni   jamiyatda   o‘z
salohiyatini   to‘liq   ro‘yobga   chiqarishdan   to‘sib   kelmoqda.   Bu
muammolarning   mavjudligi   sotsiologik   yondashuv   orqali   aniq   va   ishonchli
ma’lumotlar   asosida   tasdiqlanmoqda.   So‘rovnomalar   va   suhbatlar   natijalari
asosida   O‘zbekistonda   xotin-qizlar   faolligi   ortib   borayotganini   ko‘rish
mumkin, biroq bu jarayon barqaror emas, balki qator  ichki  va tashqi  omillar
ta’sirida   shakllanmoqda.   Ayollarni   qo‘llab-quvvatlash,   stereotiplarni   yo‘q
qilish,   iqtisodiy   va   ta’limiy   imkoniyatlarni   kengaytirish   orqali   ularning
ijtimoiy   faolligini   yanada   kuchaytirish   mumkin.   Sotsiologik   tadqiqotlar   bu
jarayonda ilmiy asos, real holatni aniqlovchi vosita va takliflar manbai sifatida
alohida ahamiyatga ega.
2.3. Ayollar faolligini oshirish yo‘nalishlari: sotsiologik tavsiyalar va
amaliy takliflar
Zamonaviy   O‘zbekiston   jamiyatida   xotin-qizlarning   ijtimoiy   faolligini
oshirish   masalasi   milliy   taraqqiyotning   muhim   ustuniga   aylanmoqda.
Ayollarning faolligi – bu jamiyatning sog‘lomligi, barqarorligi va demokratik
tamoyillarga   sodiqligining   ko‘rsatkichidir.   Biroq   so‘rovnoma   va   suhbatlar
asosida   aniqlanganidek,   ayollarning   faol   ishtirokiga   to‘sqinlik   qiluvchi   bir
qator   omillar   hali   ham   saqlanib   qolmoqda.   Shu   bois,   mavjud   muammolarni
hal   etish   va   ayollar   ishtirokini   kuchaytirish   borasida   sotsiologik   asoslangan
tavsiyalar va amaliy takliflar ishlab chiqilishi dolzarb hisoblanadi.
Sotsiologik   tadqiqotlarning   ko‘rsatishicha,   ayollarning   faolligini   oshirish
uchun   eng   avvalo   ta’lim   sohasida   tenglikni   mustahkamlash   zarur.   Ayollar
uchun   oliy   ta’limga   kirish   imkoniyatlarini   kengaytirish,   masofaviy   ta’lim,
kasb-hunarga o‘qitish markazlarini ko‘paytirish orqali ularning bilim darajasi 28oshiriladi. Bilimli ayol – bu faol, ongli, ijtimoiy jarayonlarda o‘z so‘zini ayta
oladigan ayoldir.
Ikkinchidan,   iqtisodiy   imkoniyatlarni   kengaytirish   ayollar   faolligining
muhim   drayveridir.   Ayollarni   tadbirkorlikka   jalb   qilish,   ularga   imtiyozli
kreditlar, subsidiyalar, soliq yengilliklari berish, "startap" loyihalarini qo‘llab-
quvvatlash   orqali   ularning   moliyaviy   mustaqilligi   ta’minlanadi.   Mustaqil
daromadga ega bo‘lgan ayollar ijtimoiy faollikda ham ko‘proq qatnashadi.
Uchinchidan,   siyosiy   ishtirokni   rag‘batlantirish   zarur.   Ayollarni   siyosiy
partiyalar,   jamoatchilik   kengashlari,   mahalliy   kengashlar   faoliyatiga   jalb
qilish,   ularni   rahbarlik   lavozimlariga   tayyorlash,   liderlik   ko‘nikmalarini
shakllantirish bo‘yicha treninglar o‘tkazish zarur. Bunda ijtimoiy institutlar –
ta’lim   muassasalari,   NNTlar,   mahalliy   hokimiyat   organlari   hamkorlikda
ishlashi lozim.
To‘rtinchidan,   ayollarni   ruhiy-psixologik   jihatdan   qo‘llab-quvvatlash
mexanizmlarini   kuchaytirish   kerak.   Psixologik   markazlar,   maslahatxona   va
“krizis”   markazlar   faoliyati   orqali   ayollarning   o‘ziga   bo‘lgan   ishonchini
mustahkamlash,   ularni   ijtimoiy   faol   hayotga   qayta   integratsiyalash   muhim.
O‘ziga ishonchi past bo‘lgan ayol jamiyatda o‘z o‘rnini topa olmaydi.
Beshinchidan,   gender   stereotiplarni   bartaraf   etish   bo‘yicha   targ‘ibot-
tashviqot   ishlarini   kuchaytirish   tavsiya   etiladi.   Televizion   ko‘rsatuvlar,
bloglar,   ijtimoiy   tarmoqlar,   maktab   darsliklari   orqali   ayol   shaxsining
zamonaviy,   erkin,   bilimli   va   faol   timsolini   shakllantirish   kerak.   “Ayol   faqat
uy   uchun”   degan   stereotiplarning   jamiyat   ongidan   o‘chirilishi   juda   muhim
ijtimoiy-ma’naviy vazifadir.
Oltinchidan,   ayollar   uchun   imkoniyatlar   tengligini   ta’minlovchi
qonunlarning   ijrosini   ta’minlash   zarur.   Gender   tenglik,   mehnat   kodeksi,
saylov kodeksida ayollarga berilgan huquqiy kafolatlar amalda ishlashi uchun
ularning ijrosini nazorat qiluvchi mexanizmlar joriy etilishi lozim. 29Yettinchidan,   ayollarning   jamoatchilik   faolligini   oshirish   uchun   ularni
mahalliy   darajadagi   ijtimoiy   loyihalarga   jalb   qilish   lozim.   Mahallalarda
“Ayollar   klublari”,   “Yetakchi   ayollar   markazi”,   “Oilaviy   maslahat
kengashlari”   kabi   tashabbuslar   orqali   ayollar   o‘z   fikrini   bildiradigan,
tashabbus ko‘rsatadigan ijtimoiy platformalarga ega bo‘lishi kerak.
Sakkizinchidan,   axborot   texnologiyalaridan   foydalanish   salohiyatini
rivojlantirish   kerak.   Ayollar   uchun   raqamli   savodxonlik,   onlayn
platformalarda   ishlash,   elektron   savdo,   masofaviy   ish   usullarini   o‘rganish
imkoniyatlarini yaratish orqali ularning zamonaviy jamiyatga integratsiyasini
kuchaytirish mumkin.
To‘qqizinchidan, ayollar o‘rtasida ijtimoiy hamkorlik va tajriba almashish
tarmoqlarini   rivojlantirish   lozim.   Yetakchi,   faol,   muvaffaqiyatli   ayollar
boshqa ayollar uchun namuna va motivatsiya bo‘lishi mumkin. Bu maqsadda
seminarlar, forumlar, ayollar uchun maxsus mukofotlar joriy qilish foydalidir.
O‘ninchidan, ayollar haqida statistik ma’lumotlarni tizimli yig‘ish va tahlil
qilish   orqali   siyosiy   qarorlar   qabul   qilish   samaradorligi   oshadi.   Demografik,
iqtisodiy,  ta’limiy  va  bandlikka   oid  gender  statistikasi   asosida  har   bir  hudud
uchun mos dasturlar ishlab chiqish mumkin.
Sotsiologik   jihatdan   olganda,   yuqoridagi   barcha   yo‘nalishlar   kompleks
yondashuvni   talab   qiladi.   Bu   faqat   ayollarni   qo‘llab-quvvatlash   bilan
cheklanmasligi   kerak   –   balki   jamiyatning   barcha   a’zolarini,   jumladan
erkaklarni   ham   gender   masalalariga   jalb   etish   lozim.   Gender   adolat   faqat
ayollar masalasi  emas – bu butun jamiyat madaniyatining ifodasidir. Ayollar
faolligini   oshirishga   doir   sotsiologik   tavsiyalar   ilmiy   asoslangan,   amaliyotga
tatbiq etilishi mumkin bo‘lgan takliflar majmuasini tashkil etadi. Bu takliflar
asosida   mamlakatimizda   ayollar   uchun   teng,   adolatli   va   erkin   sharoitlar
yaratilsa, jamiyatda barqarorlik, taraqqiyot va ijtimoiy uyg‘unlikka erishiladi. 30 Xulosa
Har   qanday   jamiyat   taraqqiyotida   inson   omili,   ayniqsa,   xotin-qizlarning
o‘rni   beqiyosdir.   O‘zbekiston   ijtimoiy   davlat   barpo   etish   yo‘lida   dadil
odimlayotgan   bir   davrda,   ayollarning   faolligini   oshirish   masalasi   nafaqat
dolzarb,   balki   zaruriyatga   aylangan.   Zero,   ayol   faolligi   –   bu   jamiyatning
uyg‘onishi, madaniy yuksalishi, adolatli taraqqiyotning asosi  demakdir. Kurs
ishini   yozish   davomida   anglab   yetdimki   O‘zbekistonda   xotin-qizlarning
ijtimoiy   faolligini   ta’minlash   borasida   katta   islohotlar   amalga   oshirilmoqda.
Qonuniy   asoslar   mustahkam,   davlat   siyosati   bu   yo‘nalishda   aniq   maqsadlar
bilan   olib   borilmoqda.   Biroq   empirik   tadqiqotlar,   so‘rovnoma   va   suhbatlar
shuni   ko‘rsatadiki,   real   hayotda   ayrim   to‘siqlar,   stereotiplar,   ma’naviy   va
iqtisodiy   cheklovlar   haligacha   mavjud.   Shu   bois,   ayollar   faolligini   oshirish
nafaqat   hukumat   siyosati,   balki   jamiyatdagi   har   bir   aql-idrokli,   vijdonli
insonning ishi bo‘lishi kerak. Har bir oila, har bir mahalla, har bir ish joyida
ayollarga ishonch  bildirilsa,   ularning  qobiliyati   e’tirof  etilsa,  ular  erkin,  teng
va   faol   bo‘lishi   uchun   imkon   yaratilsa,   albatta,   bu   jamiyat   barqarorlik   sari
dadil yo‘l oladi.
Xulosa   qilib   aytganda,   ijtimoiy   davlat   faqat   qonunlar   va   strukturalar
majmui emas. U – insonparvarlik, tenglik, adolat va imkoniyat tamoyillariga
asoslangan   jamiyatdir.   Ayollarning   faolligi   esa   bu   tamoyillarning   yorqin
aksidir.   O‘zbekistonning   ijtimoiy   davlat   sifatidagi   poydevori   aynan   mana
shunday   faol,   bilimli,   dadil   va   o‘z   o‘rnini   anglagan   ayollar   orqali
mustahkamlanadi. Bu esa, shubhasiz,  kelajagi porloq va adolatli jamiyat sari
yana bir dadil qadamdir. 31 Foydalanilgan adabiyotlar 
1) O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2019-yil   7-martdagi   PF–5653-
sonli Farmoni – "O‘zbekiston Respublikasida xotin-qizlarning jamiyatdagi
o‘rni va nufuzini oshirish, ularning huquq va manfaatlarini himoya qilish
tizimini   yanada   takomillashtirish   to‘g‘risida".   Manba:   Lex.uz   huquqiy
portali, 2019-yil.
2) O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining 2022-yil 7-martdagi PF–87-sonli
Farmoni   – "Xotin-qizlar  bandligini  ta’minlash  va  ularni   ijtimoiy  qo‘llab-
quvvatlash   tizimini   yanada   takomillashtirish   chora-tadbirlari   to‘g‘risida"
Manba: Prezident.uz rasmiy veb-sayti.
3) O‘zbekiston Respublikasi  Prezidentining 2021-yil 25-iyundagi PQ–5156-
sonli   Qarori   –   "O‘zbekiston   Respublikasida   gender   tenglikni   ta’minlash
bo‘yicha   2022–2026-yillarga   mo‘ljallangan   strategiyani   tasdiqlash
to‘g‘risida". Manba: lex.uz, 2021.
4) O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2018-yil   2-fevraldagi   PF–5325-
son   Farmoni   –   "Faol   tadbirkorlik,   innovatsion   g‘oyalar   va
texnologiyalarni   qo‘llab-quvvatlash   orqali   xotin-qizlarning   bandligini
ta’minlashga qaratilgan chora-tadbirlar to‘g‘risida". Manba: lex.uz.
5) O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2020-yil   5-martdagi   PQ–4629-
sonli Qarori – "Oila va xotin-qizlar qo‘mitalari faoliyatini tashkil etish va
ular   zimmasiga   yuklatilgan   vazifalarni   samarali   amalga   oshirish   chora-
tadbirlari to‘g‘risida". Manba: Huquqiy axborot portali, 2020.
6) Jo‘raqulova   S.A.   "Gender   tenglik:   nazariy   asoslari   va   amaliy
yo‘nalishlari". – Toshkent: Fan va texnologiya, 2020.
7) Qodirova   G‘.   "Ayollarning   jamiyatdagi   o‘rni:   sotsiologik   tahlil".   –
Toshkent: Yangi asr avlodi, 2018.
8) Murodova M. "O‘zbekistonda xotin-qizlar siyosati va huquqiy islohotlar".
– Samarqand: Ma’naviyat, 2021. 329) Raxmatullaeva   S.   "Ijtimoiy   davlat   va   gender   masalalari".   –   Toshkent:
IQTISOD-MOLIYA, 2019.
10) Karimova D. "Ayollar faolligi va oilaviy barqarorlik". – Buxoro: Buxoro
universiteti nashriyoti, 2022.
11) Sirojiddinova Sh. "Oila va jamiyatda ayolning o‘rni". – Andijon: Ilm ziyo,
2020.
12) Toshpo‘latova   E.   "O‘zbekiston   gender   siyosati:   bugun   va   ertaga".   –
Toshkent: Sharq, 2017.
13) Rasulova N. "Xotin-qizlar huquqlarining himoyasi: nazariya va amaliyot".
– Qarshi: Nasaf, 2022.
14) Xudoyberganova   M.   "Ayollarning   siyosiy   faolligini   shakllantirish
mexanizmlari". – Toshkent: Adolat, 2019.
15) Solieva   G.   "Sotsiologiya   asoslari:   gender   munosabatlari".   –   Termiz:
Surxon nashriyoti, 2020.
16) Matkarimova   L.   "Ayollar   va   ijtimoiy   inklyuziya".   –   Toshkent:
Ma’naviyat, 2023
17) Nurmuxamedova   R.   "Siyosat,   jamiyat   va   gender   tenglik".   –   Toshkent:
Iqtisodiyot, 2021.
18) Egamberdieva D. "Mahalla institutida ayollarning roli". – Farg‘ona: Ziyo
nuri, 2022.
19) Otaxonova   Z.   "Xotin-qizlarni   ijtimoiy   himoya   qilish   mexanizmlari".   –
Nukus: Bilim, 2018.
20) Mamatqulova   R.   "Ayollar   harakati   va   ijtimoiy   o‘zgarishlar".   –   Andijon:
Ilm va taraqqiyot, 2019.
21) Tursunova   M.   "Jamiyatda   ayollar   faolligi:   sotsiologik   yondashuvlar".   –
Toshkent: Innovatsiya, 2022.
22) Ortiqova H. "Xotin-qizlar siyosatida mahalliy va global tendensiyalar". –
Toshkent: Ziyo, 2021.

O'zbekistonda ijtimoiy davlat barpo etishda xotin-qizlarning faolligini oshirish yo'nalishlari

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • Ona tili darslarida oʻquvchi tasavvurini rivojlantirish metodikasi. 5-sinf
  • 3-sinfda ona tili va o’qish savodxonligi darslarida o’quvchilarning yozuv malakalarini shakllantirish usullari.
  • Boshlangʻich sinf oʻquvchilarining ijodiy fikrlashini rivojlantirishni STEAM taʼlimi orqali amalga oshirish usullari kurs ishi
  • Elektron darsliklar va ularga qo‘yiladigan talablar
  • 1–2-sinf o‘quvchilarining matematik madaniyatlarini shakllantirish

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский