O‘zbekistonda iqtisodiy islohotlar, xususiy mulkchilikning shakllanishi, bozor munosabatlarining rivojlanishi

O‘zbekistonda iqtisodiy islohotlar, xususiy mulkchilikning shakllanishi,
bozor   munosabatlarining rivojlanishi.
Mundarija:
Kirish ............................................................................................................................................................ 2
I.Bob.O‘zbekistonda yangi bozor taraqqiyot davri ....................................................................................... 4
1.1.O‘zbekistonning yangi bozor taraqqiyot davri va rivojlanish istiqbollari ................................................ 4
1.2.O’zbekistonning yangilanayotgan iqtisodiy islohotlar davrida ............................................................... 9
II.Bob.Xususiy mulkchilikning shakllanishi, bozor munosabatlarining rivojlanishi. .................................... 14
2.1.O'zbekistonda xususiy mulkchilikning shakllanishi .............................................................................. 14
2.2.Oʻzbekistonning iqtisodiy xalqaro reytinglardagi mavqei, islohotlar va dolzarb masalalar .................. 18
Xulosa ........................................................................................................................................................ 32
Foydalanilgan adabiyotlar ro’yxati ............................................................................................................. 34
1 Kirish
Mavzuning   dolzarbligi:   O’zbekiston   O’ziga   xos   madaniy,   tarixiy,
iqtisodiy   va   tabiiy   xususiyatlarni   hamda   jahon   tajribasini   hosobga   olgan
holda   asta-sekinlik   bilan   bosqichma-bosqich   rivojlangan   bozor
iqtisodiyotiga   kirdi.   Bu   yo’lni   amalga   oshirishda   birinchi   Prezidentimiz
Islom   Karimov   tomonidan   ishlab   chiqilgan   beshta   tamoil   asos  qilib   olindi.
Bu   yo’l   haqida   birinchi   prezidentimiz   Islom   Karimov   o’zining   “Ona
yurtimiz   baxtu   iqboli   va   buyuk   kelajagi   yo’lida   xizmat   qilish   –   eng   oliy
saodatdir”   nomli   kitibida   shunday   fikr   bildirgan:   “O’zbekistonda   qabul
qilingan, “o’zbek modeli” ijtimoiy yo’naltirilgan erkin bozor iqtisodiyotiga
o’tishning iqtisodiyotini mafkuradan xoli etish, uning siyosatdan ustunligini
ta’minlash   davlatning   bosh   islohotchi   vazifasini   bajarishi,   qonun
ustuvorligiga   erishish,   kuchli   ijtimoiy   siyisat   yuritish,   islohotlarni
bosqichma-bosqich va izchil amalga oshirish kabi mashhur besh tamoyilga
asoslangan o’ziga xos yo’li”.
    Birinchi   tamoyil   –   iqtisodiyot   siyosatdan   ustuvor   bo’lishi   va   iqtisodiyot
o’ziga xos bo’lgan ichki qonunlar asosida rivojlanmoqi zarur. Iqtisodiyotga
na siyosat, na mafkura o’z tazyiqini o’tkazmasligi kerak. Ikkinchi tamoyil –
davlat bosh isloxotchi bo’lishi kerak. Bu tamoyil bozor iqtisodiyotiga  o’tish
tartibsiz holda emas balki davlat rahbarligida amalga oshiriladigan islohotlar
orqali yuz beradi. Uchinchi tamoyil – qonunlar va ularga amal qilinishining
istuvorligini   ta’minlash.   Bu   tamoyil   bozor   iqtisodiyotiga   o’tishni   tartibli
ravishda,   xammaning   keng   jamoatchilik   ishtirokida   ishlab   chiqqan   davlat
qonunlariga   so’zsiz   rioya   etilishi   orqali   borishni   bildiradi.   To’rttinchi
tamoyil   –   faol   ijtimoiy   siyaosat   yuritish.   Bu   iqtisodiyotga   kuchli   ta’sir   eta
oladigan,   xalqning   ijtimoiy   ximoyasini,   uning   faolligini   ta’minlaydigan
2 iltimoiy   adolatini   yuzaga   chiqaradigan   siyosatni   olib   borishni   anglatadi.
Beshinchi   tamoyil   –   bozor   iqtisodiyotiga   asta-sekin   bosqichma   bosqich
o’tish.   Bu   tamoyil   chuqur   iqtisodiy   isloxotlarni   shoshilmasdan   amalga
oshirishni   talab   qiladi.   Bu   yetakchi   tamoyil   bo’lib,   rivojlanib   borish   va
xarakterni belgilab boradi. Bu tamoyilarni amalga oshirishda iqtisodiyotning
islox   qilishni   asosiy   bosqichlarini   farqlash,   aniq   maqsadlariga   erishish
vositalarini   belgilab   olish   zarurdir.   Ijtimoiy   yo’naltirilgan   erkin   bozor
iqtisodiyotiga   o’tishning   bu   tamiyillariga   izchil   amal   qilinishi   mustaqillik
yillarida   iqtisodiyotimizni   barqaror   rivojlanishini   ta’minlab   berdi.   Bu
tarraqiyot   yo’limiz   jahon   hamjamiyati   orasida   rivojlanishning   “o’zbek
modeli” deya e’tirof etildi.
Kurs   ishining   maqsadi :   O’quvchilarga   O‘zbekistonda   yangi   bozor
taraqqiyot davri haqida ma’lumot  berish.
Kurs ishining vazifasi : O‘zbekistonning yangi bozor taraqqiyot davri
va rivojlanish istiqbollari haqida
Kurs   ishining   ob'ekti :   Xususiy   mulkchilikning   shakllanishi,   bozor
munosabatlarining rivojlanishi.
Kurs   ishining   predmeti :   O zbekistonning   iqtisodiy   xalqaroʻ
reytinglardagi mavqei, islohotlar va dolzarb masalalar haqida
Kurs   ishining   tuzilishi :   Kurs   ishi   kiris   qismi,   2   ta   bob,   4   ta   reja,
xulosa va foydalanilgan adabiyotlardan iborat.
3 I.Bob.O‘zbekistonda yangi bozor taraqqiyot davri
1.1.O‘zbekistonning yangi bozor taraqqiyot davri va rivojlanish
istiqbollari
1991-yil 31-avgustda O'zbekistinning davlat mustaqilligi e'lon qilindi.
"Biz   uchun   mustaqillik,   eng   avvalo,   o'z   taqdirimizni   qo'limizga   olish,
o'zligimizni   anglash,   milliy   qadriyatlarni,   urf-odatlarimizni   tiklash,
hammamiz uchun yangilikdir. Aziz Vatanimizda adolat, insof, din-u diyonat,
mehr-oqibatni   qaror   toptirishdir   "   -   deb   qayd   etadi   birinchi   Prezidentimiz
Islom Karimov.
Birinchi   Prezident   I.A.Karimov   demokratik   taraqqiyot   yo'lini
mamlakatga,   xalqqa   taklif   etar   ekan,   M.Gorbachev   yoki   B.Eltsin
variantlaridagi   demokratik   siyosat   bizning   mamlakatimizga   umuman   to'g'ri
kelmasligini butun dunyoga oshkor aytgan edi.
Jazavaga   tushgan   «demokratlar»,   masalan,   Rossiya   matbuoti   ham
Prezidentni ortodoksal kommunistlikda yoki  nokommunistlikda,  ya'ni sovet
Jamiyatiga   xos   bo'lgan   totalitar   tuzumni   O'zbekistonda   saqlab   qolishga
urinishmoqda,   deb   ayb   qo'ydilar.   Lekin   bunday   ayblar   uydirma   ekanligini
ko'rsatdi.
Eski   tuzumda   mansabdor   bo'lgan,   kommunistik   hayot   va   boshqaruv
tarziga mukkasidan ketgan, egallab turgan kreslosini asosiy boquvchisi, deb
bilgan  va  bu   kresloda  turish  uchun   hech  narsadan   qaytmaydigan   partiya   va
davlat   nomenklaturasining   qarshiligini   sindirish,   ularni   vaqtincha   tinchitish
zarur   edi.   Bu   muammolarni   Prezident   nihoyatda   ustakorlik   va   vazminlik,
ayni   paytda,   shiddat   bilan   sivilizatsion   tarzda   hal   etdi:   uyushgan,   yakka
hukmronlikka ega
bo'lgan, xalq, jamiyat hayotining barcha sohalarini nazorat 
4 qilishga ko'nikkan.
O'zbekiston   kommunistik   partiyasini   parlament   tipidagi,   demokratik
g'oyalarni   targ'ib   etadigan   xalq   demokratik   partiyasiga   aylantirdi.   Uning
asosiy   rahbar   hodimlarini   mamlakatda   tashkil   qilingan   yangi   davlat
boshqaruv   organlariga,   hokimliklarga   tayinladi.   Shu   bilan   birga   Prezident
Toshkent viloyati noiblari sessiyasida qilgan nutqida ochiqcha uqtirganidek,
kimki   demokratik   siyosatga   islohotlari   olib   borishga   tayyor   bo'lmasa   yoki
qarshilik   qilsa   undaylarning   rahbarlikda   uzoq   turmasligi   ayon   bo'ldi.   Islom
Karimov mamlakatning dastlabki yillaridagi rivojlanish Jarayonlarini chuqur
tahlil qilib, O'zbekiston davlat va jamiyat qurilishi, iqtisodiyotni isloh qilish
dasturining o'zagi sifatida quyidagi beshta asosiy qoidani o'rtaga tashladi:
Birinchidan, iqtisodiy islohotlar hech qachon siyosat ortida qolmasligi
kerak,  u biror mafkuraga bo'ysunishi  mumkin emas. Buning  ma'nosi shuki,
iqtisodiyot   siyosatdan   ustun   turishi   kerak.   Ham   ichki,   ham   tashqi   iqtisodiy
munosabatlarni mafkuradan xoli qilish kerak.
Ikkinchidan,   o'tish   davrida   davlat   bosh   islohotchi   bo'lishi   lozim.   U
islohotlarning   ustuvor   yo'nalishlarini   belgilab   berishi,   o'zgartishlar   va
siyosatni ishlab chiqishi va uni izchillik bilan o'tkazishi shart.
Uchinchidan,   qonun,   qonunlarga   rioya   etish   -   ustuvor   bo'lishi   lozim.
Buning   ma'nosi   shuki,   demokratik   yo'l   bilan   qabul   qilingan   yangi
Konstitutsiya va qonunlarini hech istisnosiz, hamma hurmat qilishi va ularga
og'ishmay rioya etishi shart. 1
To'rtinchidan, aholining demografik tarkibini hisobga olgan holda 
kuchli ijtimoiy siyosat o'tkazish zarur.
Beshinchidan,   bozor   iqtisodiyotiga   o'tish   ob'ektiv   iqtisodiy   qonunlar
talablarini hisobga olgan holda, bosqichma-bosqich amalga oshirilishi kerak.
1
  Mirziyoyev Sh.M. “Tanqidiy tahlil, qat’iy tartib-intizom va shaxsiy javobgarlik har bir rahhar faoliyatining kundalik qoidasi bo‘lishi kerak”. 
O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining 2016-yil yakunlari va 2017 yil istiqbollariga bag‘isiilangan majlisidagi O‘zbekiston 
Respublikasi Prezidenti nutqi. Xalq so‘zi gazetasi, 2017-yil 16-yanvar, №11.
5 Ana shu muhim qoidalar O'zbekistonning mustaqil rivojlanishi va taraqqiyot
yo'liga   asos   qilib   olindi,   yangi   jamiyatga   o'tish   davrining   negizini   tashkil
etdi. O'tgan davr mobaynida bu qoidalarning amalga oshirilishi respublikada
ijtimoiy-siyosiy barqarorlikni, eng muhimi, bozor munosabatlarini joriy etish
yo'lidan izchil harakat qilishni ta'minladi.
Birinchi   Prezident   Islom   Karimov:   “O'zbekiston   –   bozor
munosabatlariga   o'tishning   o'ziga   xos   yo'li"   risolasida   (1993   yil)   shunday
deydi:   "O'zbekiston   uchun   o'zi   tanlab   olgan   yo'l   ijtimoiy   sohaga
yo'naltirilgan,   respublikaning   manfaatlariga,   shart   sharoitlari   va
xususiyatlariga   eng   ko'p   darajada   mos   keladigan   bozor   iqtisodiyotini
shakllantirishga qaratilgandir".
O'zbekistonda demokratik jamiyat qurishning milliy-tarixiy, ma'naviy
va axloqiy asos-manbalari
Birinchi   Prezident   Islom   Karimov   1992   yil   2   iyulda   XII   chaqiriq
O'zbekiston Oliy Kengashining X sessiyasida "Istiqlol yo'li: muammolar va
rejalar"   mavzusida   nutq   so'zladi.   Undagi   quyidagi   fikrlar   diqqatga   sazovor.
"Biz   Ijtimoiy   taraqqiyot   va   yangilanish   borasida   o'z   yo'limiz   bor,   deb   e'lon
qildik. Bozor iqtisodiyotiga o'tar ekanmiz, milliy-tarixiy turmush tarzimizni,
xalqimiz urf-odatlarini, an'analarimizni, kishilarning fikrlash tarzini hisobga
olamiz.   O'zbekistonning   o'z   istiqlol   va   taraqqiyot   yo'lini   ishlab   chiqishda
quyidagi   omillarga   alohida   e'tibor   berildi:   Birinchidan,   o'tmishdan,   sobiq
sovet tuzumidan meros bo'lib qolgan tajribadan tegishli xulosalar chiqarish.
Ikkinchidan, respublikadagi o'ziga xos ma'naviy-ruhiy vaziyatdan kelib 
chiqib ish tutilish.
Uchinchidan, O zbekiston taraqqiyot yo'lini ishlab chiqishda ʻ
respublikaning qulay jug'rofiy-siyosiy imkoniyatini hisobga olish.
To'rtinchidan, O'zbekistonning bozor munosabatlariga o'tishda ijtimoiy
ong   va   psixologiya   masalalarini   e'tiborga   olish.   Beshinchidan,   Mustaqil
6 O'zbekiston   siyosatini   belgilashda   islom   diniga   munosabatini   tubdan
o'zgartirish.
Oltinchidan, O'zbekistonning boy moddiy-ma'naviy hamda ishlab 
chiqarish potentsialidan unumli foydalanish rejalarini ishlab chiqish.
Kishilik   jamiyati   paydo   bo`libdiki,   insoniyat   oldida:   nimani   ishlab
chiqarish zarur; qanday usullar va sarf-xarajatlar bilan ishlab chiqarish zarur
ishlab  chiqarilgan  narsalar  kimga  kerak,  ularni  kimlar  iste`mol   etadi? degan
mazmunidagi muammolar turadi.
Bu   muammolarni   hal   etish   iqtisodiy   tizimga   qarab   turlicha   bo`lgan.
Agar   rejali   iqtisodiyot   tizimi   ularni   samarali   hal   eta   olmagan   bo`lsa,   bozor
iqtisodiyoti   buning   uddasidan   chiqa   oldi.   Bozor.   iqtisodiyoti   ko`pchilik
xalqlarga   manzur   bo`lgan   va   ular   kelajagini   ta`minlovchi   iqtisodiyot
hisoblanadi. U hozirgi davrga xos umuminsoniy iqtisodiyotdir.
Bozor iqtisodiyoti iqtisodiy faoliyatda erkinlikka, xo`jalik       yuritishda
oqilonalik    tamoyillariga    asoslangan    demokratik iqtisodiyotdir.
Bozor   iqtisodiyotining   mohiyatini   anglash   uchun   uning   asosiy
belgilarini   ko`rib   chiqamiz.   Bozor   iqtisodiyotiga   erkinlik   xos   bo`lib,   uni
mulkchilik shakli ta`minlaydi. Bunday iqtisodiyotda xususiy, jamoa  va davlat
mulklari mavjud bo`lib, u yoki bu mulkning monopoliyasi (yakka   hokimligi)
bo`lmaydi.   Barcha   mulklar   teng,   ular   cheklanmagan   holda   rivojlanadi.
Mulkchilikning   asosini   xususiy   mulk   tashkil   etadi.   Bozor   iqtisodiyotida
xo`jalik   yuritishning   shakllaridan   qaysi   birini   tanlash,   o`z   mol-mulkini
qanday   ishlatish   ham   kishilarning   o`z   ixtiyoriga   bog`liq.   Tadbirkorlik   qilish
yoki   yollanib   ishlash,   o`z   pulini   sanoatga,   dehqonchilikka,   tijoratga,   bank
ishiga   yoki   boshqa   yo`lga   sarflash   odamlarning   o`z   ixtiyorida.   Muqobil
faoliyat   turlari   ko`p   va   ulardan   ma`qul   keladigani   tanlab   olinadi,   ammo
7 iqtisodiy   oqilonalikka   amal   qilinadi.   Shu   boisdan   hamma   o`z   qo`lidan
keladigan ish bilan shug`ullanadi.
Хilma-xil mulkchilik va faoliyat turlarini erkin tanlab olish  iqtisodiy
plyuralizmni tashkil etadi.
Bozor   iqtisodiyoti   iqtisodiy   monopoliyani   rad   etadi.   Iqtisodiy
aloqalarda   hech   bir   cheklanish   bulmaganidan   ularda   ko`pchilik   faol
qatnashadi.   Ular   jumlasiga   har   xil   firmalar,   resurslar   egalari,   millionlardan
iborat   ists`molchilar   (xaridorlar),   davlatning   idora   mahkamalari   kiradi.
Ularning aloqalari tovar — pul munosabatlariga  asoslanadi. 2
Tovar—pul   munosabatlari   tovarlarni   bozor   uchun   ishlab   chiqarish,
ularni   oldi-sotdi   qilish   va   shuningdek,   pul   borasida   yuz   beradigan   iqtisodiy
aloqalarni o`z ichiga oladi.
Bozor       tizimiga         iqtisodiy         liberalizm         xos,         ya`ni         yuqorida
aytilganidek, har qanday faoliyat turlari erkin amalga oshadi, ammo faoliyat
turlari   albatta   bir-biri   bilan   bozor   orqali   bog`lanishi   shart.   hamma   o`z
manfaati yo`lida harakat qiladi. Sotuvchi qimmat sotishga intilsa, xaridor   arzon
olishga   intiladin.   Tadbirkor   ishtiyoqi   foyda   olish   bo`lsa,   ishchining   maqsadi
ko`proq   ish   haq   olish.   Alohida   manfaatlar   bo`lishi   ularning   to`qnashuviga
sabab   bo`ladi.   Shu   boisdan   bozor   iqtisodiyotida   raqobat   bo`ladi.   Ishning
ko`zini   bilgan   bu   kurashda   g`olib   chiqadi,   uning   mavqei   mustahkamlanadi,
uquvsizlar esa o`z-o`zidan chiqib qolishadi.
Bozor   iqtisodiyotida   faqat   raqobat   emas,   manfaatlar   uyg`unlashgan
sharoitda   hamkorlik   ham   yuz   beradi.   Masalan,   sotuvchi   bilan   xaridor
savdolashib,   har   ikki   tomonga   ma`qul   narx   kelishib   olinganda   ularning
2
  Mirziyoyev Sh.M. “Buyuk kelajaginiizni mard va oliyjanob xalqimiz bilan birga quramiz”. O‘zbekiston, 2017-yil.
8 manfaati   mos   tushadi,   ya`ni   ular   bir-biridan   rozi   bo`ladilar.   Shunday   o`zaro   bir-
biriga naf keltirish hamkorlik, shsrikchilik va oldi-berdini keltirib chiqaradi.
Bozor iqtisodiyotining o`ziga xos rivojlanish mexanizmi bor, u iqtisodiy
stimullarga ,   ya`ni   kishilarni   to`q   va   xotirjam   yashash,   obro`ga   ega   bo`lish,
hayotda o`z o`rnini topish kabi manfaatlarini yuzaga chiqarishga asoslanadi.
Bozor   mexanizmi   iqtisodiy   rag`batlantirish   mexanizmidir.   Unda   iqtisodiy
faollikka   undash   va   hatto   zo`rlash   ham   bor,   ammo   bu   ma`muriy   zo`rlash
emas, balki iqtisodiy jihatdai majburlashdir.  Masalan, raqobat hammani yaxshi
ishlashga   majbur   qiladi.   Bozor   mexanizmi   iqtisodiy   bo`lganidan   bu   tizimda
foyda   zarar,   sarf-xarajat,   yutish- yutqazish,   narx-navo,   raqobat-kelishuv,
soliq-subsidiya degan narsalar keng ishlatiladi.
1.2.O’zbekistonning yangilanayotgan iqtisodiy islohotlar davrida
Hozirgi   kunda   iqtisodiy   va   ilmiy-texnik   salohiyat   yaratilyotganligi,
iqtisodiy-ijtimoiy   munosabatlarning   takomillashayotganligi   ishlab   chiqarish
samaradorligini   oshirish   masalalarini   birinchi   o’ringa   qo’yadi.   Binobarin,
O’zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   ma’ruza   va   nutqlarida,   Vazirlar
Mahkamasining   qarorlarida   ishlab   chiqarishning,   jumladan,   sanoat   ishlab
chiqarish     samaradorligini   oshirishning   mohiyati   va   ahamiyati,   dolzarb
muammolari,   iqtisodiyotni   ekstensiv   va   intensive   taraqqiyot   yo’liga
o’tkazish munosabati bilan kelib chiqadigan ustuvor vazifalar chuqur va har
tomonlama   tahlil   etib   berilmoqda.   Ma’lumki,   ishlab   chiqarishni
rivojlantirishda   ikki   omil:   miqdor   va   sifat,   ekstensiv   va   intensiv,   ya’ni
kengaytiruvchi   (uzaytiruvchi)   va   zo’r   beruvchi,   kuchaytiruvchi   omillar
harakatda   bo’ladi.   Boshqacha   qilib   aytganda,   agar   ishlab   chiqarish   sohasi
kengaytirilsa,   ekstensiv   suratda   kengaygan   takror   ishlab   chiqarish   bo’ladi;
9 agar   yana   ham   ko’proq   samara   beradigan   ishlab   chiqarish   vositalari
qo’llaniladigan   bo’lsa,   intensiv   suratda   kengaygan   takror   ishlab   chiqarish
yuzaga   keladi.   O’zbekiston   sanoatida   ana   shu   ikki   yo’ldan   oqilona
foydalanish natijasida ishlab chiqarishning samaradorligi bosqichma-bosqich
o’sib bormoqda.
Samaradorlik   eng   ko’p   uchraydigan   umumiy   tushunchalardan   biri
bo’lib,   ijtimoiy-iqtisodiy   taraqqiyotning   xilma-xil   sohalarida   juda   keng
ishlatiladi.   Masalan,   ijtimoiy   ishlab   chiqarish   samaradorligi,   mehnat
samaradorligi,   o’qish   va   o’qitish   samaradorligi,   davolash   va   davolanish
samaradorligi,   qabul   qilingan   qonun   va   qoidalar   hamda   yechimlarning
samaradorligi   va   hokazolar.   Samaradorlik   sanoat   ishlab   chiqarish
faoliayatining   “ko’zgusi”   hisoblanadi.   Bu   “ko’zgu”da   ishlab   chiqarishning
barcha   natijalarini   ko’rish   mumkin.   Ma’lumki,   har   bir   tarmoq,   korxona,
qolaversa,   har   bir   shaxs   o’z   ishlab   chiqarish   faoliyatida   maksimum   foyda
olishga intiladi. Buning uchun ma’lum xarajatlar qiladi. Ana shu foyda bilan
xarajatlar   o’rtasidagi   farq   tarmoq   va   korxona   faoliyatining   “ko’zgusi”
bo’lgan samaradorlikda ko’zga tashalanadi.   Ishlab chiqarishning eng yuqori
samaradorligi   ishlab   chiqarish   harajatlarini   minimum   darajaga   keltirishdan
iborat.
Iqtisodiy   jarayonlar   orasida   samaradorlikning   alohida   o’rni   mavjud.
Iqtisodiyot   natijalilikni,   foydalilikni   taqazo   etadi.   Tartibli   bozorga
asoslangan iqtisodiyotda eng kam resurs sarflab, ko’p natijaga erishish zarur.
Mahsulot   ishlab   chiqish   jarayonida   5   turdagi   resurslar   tizimi     harakatda
bo’ladi: a) moddiy resurslar; b) mehnat resurslari; v) moliyaviy resurslar; g)
energetik   resurslar;   d)   axborot   resurslari   ya’ni   information   resurslar.   Mana
shu   resurslardan   oqilona   foydalanib,   ishlab   chiqarish   samaradorligini
oshirish   mumkin.   Bunday   faoliyat   ishlab   chiqarish   samaradorligini   oshirish
yo’nalishida   muhim   ahamiyat   kasb   etadi.   Sanoat   ishlab   chiqarishi
10 samaradorligini oshirishning aniq-ravshan yo’nalishlari Prezident farmonlari,
Oliy   Majlis   Senati   tomonidan   qabul   qilingan   qarorlar   va   Vazirlar
Mahkamasining   qarorlarida   ko’rsatib   berilgan.   Shulardan   biri,   O’zbekiston
Respublikasi   Prezidentining   2022   yil   24   yanvardagi   “Respublikada   ishlab
chiqarishni   rivojlantirish   va   sanoat   kooperatsiyasini   kengaytirishning
samarali   tizimini   yaratish   chora-tadbirlari   to’g’risida”gi   Qaroridan   muhim
vazifalarni   tahlil   qilishimiz   mumkin.   Ushbu   qarorda   keltirilgan   bandlar
orqali   korxonalarda   ishlab   chiqarish   samaradorlini   oshirish,   bosqichma-
bosqich amalga tadbiq etilishi muhim ahamiyatga ega.
Sanoat   korxonalari   ishlab   chiqarish   samaradorligini   oshirishning   juda
ko’p,  xilma-xil omillari va asosiy  yo’nalishlari mavjud. Barcha  omillar uch
belgiga   asosan   guruhlarga   bo’linishi   mumkin:   manba   bo’yicha,   ishlab
chiqarishni   rivojlantirish   va   takomillashtirishning   asosiy   yo’nalishlari
bo’yicha, omillarning o’rni va amalga oshirish darajasi bo’yicha.
Omillarni ishlab chiqarish samaradorligini oshirish manbalari bo’yicha
tasniflash nimalar hisobiga ijtimoiy mehnatni tejashga erishish mumkinligini
yoki erishilganligini aniqlashga yordam beradi. Shu nuqtai nazardan, asosiy
omillarga quyidagilarni kiritish mumkin:
- Mahsulotning mehnat sig’imi;
- Material sig’imi;
- Fond sig’imi hamda capital mablag’talablikni kamaytirish,
- Tabiiy resurslardan ratsional foydalanish va vaqtni tejash.
Lekin bunday tasniflash talabga javob bermaydi. Bu savollarga javob 
toppish uchun ishlab
chiqarish   samaradorligini   oshirishning   barcha   omillarini   ishlab   chiqarishni
rivojlantirish   va   takomillashtirishning   asosiy   yo’nalishlari   bo’yicha
guruhlash kerak. Ular ijtimoiy mehnatni tejashga qaratilgan texnik, tashkiliy,
11 iqtisodiy   va   ijtimoiy   chora-tadbirlar   kompleksidan   iborat.   Bu   yo’nalishlar
g’oyat xilma-xildir. Eng muhimlariga quyidagilar kiradi:
- Ishlab chiqarish strukturasini yaxshilash;
- Fan-texnika taraqqiyotini jadallashtirish, ishlab chiqarish va 
mahsulotning texnik-
iqtisodiy darajasini ko’tarish, fan va yutuqlarini joriy etish muddatini 
qisqartirish;
- Ishlab chiqarishni diversifikatsiyalash, ixtisoslashtirish, 
kooperatsiyalash,
mahalliylashtirish va hududiy joylashtirish darajasini oshirish;
- Boshqarishning strukturasini, moliyalash, baholash va kreditlash 
hamda rag’batlantirish tizimini takomillashtirish;
- Inson omilini kuchaytirish asosida mehnatkashlarning ijodiy faolligini
va tashabbusini oshirishni yo’lga qo’yish.
Sanoat ishlab chiqarishni erkinlashtirish tarmoqda, islohotlarni 
chuqurlashtirish, samaradorlikni oshirishning asosiy yo’nalishi hisoblanadi. 
Sanoat ishlab chiqarishi samaradorligini oshirishning hal qiluvchi yo’llaridan 
yana biri fan-texnika tarqqiyotini jadallashtirishdir. Texnik va texnologik 
omil mehnat unumdorligini o’stirishning kamida uchdan ikki qismini 
ta’minlaydi. 3
Ma’lumki,   iqtisodiy   taraqqiyotning   turli   bosqichlarida   texnika
taraqqiyotining   harakteri   va   mazmuni   o’z   xususiyatlariga   ega   bo’ladi.
Masalan, bozor iqtisodiyotiga o’tish natijasida fan-texnika taraqqiyoti undagi
miqdoriy o’zgarishlargagina qaratiladi. Umuman, samaradorlik
iqtisodiyotdagi sifat o’zgarishlari bilan bog’liqdir, bu talab fan-texnika 
taraqqiyotiga ham to’liq joriy etiladi.
3
  O‘zbekiston   Respublikasini   yanada   rivojlantirish   bo‘yicha   harakatlar   strategiyasi.   O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   farmoni.
O‘zbekiston Respublikasi qonun hujjatlari to‘plami, 6-son, 70-modda. 2017-yil.
12 Sanoat   ishlab   chiqarishi   ijtimoiy-iqtisodiy   samaradorligini   yuqori
darajaga   ko’tarishda   inson   omilining   roli   beqiyosdir.   Insonlarning
tashabbusi,   kuch-g’ayrati,   jonli   iqtisodiyoti   har   qanday   taraqqiyotning
qudratli   kuchi   va   eng   muhim  manbai  hisoblanadi.   Shu   sababli   ham   insonni
jamiyatning   asosiy   ishlab   chiqaruvchi   kuchi   deb   aytiladi.   U   barcha
yangiliklarni,   shu   jumladan,   yangi,   ilg’or   texnika-texnologiyalarni   yaratadi,
ishlab   chiqarishni  oqilona   tashkil  etadi,   ilmiy   va  amaliy   kashfiyotlar   qiladi.
Barcha   ishlab   chiqarish   vositalari   inson   mehnati   bilan   harakatga   keltiriladi,
foydali   narsalar   hosil   qilinadi.   Biroq   inson   faqat   asosiy   ishlab   chiqaruvchi
kuchgina   emas,   shu   bilan   birga   ishlab   chiqarish   va   boshqa   ijtimoiy
munosabatlarning   subyekti   hamdir.   Odamlar   faoliyati   shu   munosabatlar
orqali   ro’yobga   chiqadi.   Bu   faoliyat   yo’nalishi   va   natijalari   xodimning   o’z
faoliyatida qanday o’y-fikrlarga, tasavvurlarga, maqsadlarga, hayotiy qanday
yo’l-yo’riqlarga   amal   qilishiga   bog’liq.   Shu   sababli,   inson   omilining
mohiyati, ahamiyati va mazmuni tahlil etilganda gap faqat inson haqidagina
emas,   balki   avvalo   inson   yashab,   mehnat   qilayotgan   ijtimoiy
munosabatlarning   butun   tizimi   bilan   belgilanuvchi   ijtimoiy   sifatlar,
faoliyatni rag’batlantiruvchi omillar va muddaolar haqida borishi kerak.
Daromad va foyda mehnat, kapital  va yer omillarining samaradorligini
ko’rsatadi,   ammo   qanchalik   darajada   samaradorliligini   ko’rstamaydi.   Ishlab
chiqarish   omillari   samaradorligini   aniq   bilish   va   muqobillar,   harajatlar   va
daromadlarni o’rtasida solishtira olish bitta omilda jamlanadi, omillar uchun
ko’zda   tutilgan   harajatlar   hisobga   olinmaydi.     Shunig   uchun,   doim
tekshirilayotgan   omil   birligida   ishlab   chiqarish   quvvati   samarasi   va
harajatlari   o’rtasidagi   farq   qiziqtiradi,   bunda   doim   tekshirilayotgan   omil
uchun harajatlar asossiz qoladi. Omil qaytimini hisoblash prinsiplari:
- Foydalanishga ish, kapital va yer (shaxsiy va ijara) omillarining 
umumiy miqdori;
13 - Shaxsiy omil (oilaviy ish, shaxsiy capital, shaxsiy yer) lar uchun olib 
boriladi. Shuning uchun, birinchi holatda begona omillar harajati 
hamda alternativ harajatlar
hisobga   olinmaydi   va   umumiy     foydalanilgan   omillar   bo’yicha   bo’linadi.
Ikkinchi   holatda   esa,   faqat   shaxsiy   omillardan   foydalanish   harajatlari
e’tiborga   olinmay   qoladi   va   foydalanilaniladigan   shaxsiy   omillar   miqdori
orqali bo’linadi.
II.Bob.Xususiy mulkchilikning shakllanishi, bozor munosabatlarining
rivojlanishi.
2.1.O'zbekistonda xususiy mulkchilikning shakllanishi
Bozor   munosabatlariga   o'tishning   asosiy   shartlaridan   biri   sifatida
mulkni davlat tasarrufidan chiqarish va xususiylashtirish amalga oshirish. Bu
bilan davlat monopoliyasi tugatilib, ma'muriy buyruqbozlik buzildi va bozor
iqtisodiyotiga   asos   solindi,   mulkdorlar   sinfi   shakllandi,   xorijiy   sarmoyadan
foydalanib, ishlab chiqarish samaradorligi oshdi. 4
Mulkni   xususiylashtirish   va   ko'p   ukladli   iqtisodni   shakllantirish
O'zbekistonda ikki  bosqichda  amalga oshirildi. Birinchi bosqich 1992-1993
yillari   amalga   oshirildi.   Bu   davrda   asosan   maishiy   xizmat,   savdo
korxonalari,   transport   va   qurilishning   kichik   korxonalari,   qayta   ishlash
korxonalari   mulk   shakli   o'zgartirilib,   mulkning   ijara,   jamoa,   aksiadorlik
shakllari vujudga keldi. Uy-joylar xususiylashtirildi.
Ikkinchi   bosqich   O'zbekiston   Respublikasi   Vazirlar   Mahkamasining
4
  Mirziyoyev Sh.M. “Qonun ustuvorligi - inson manfaatlarini ta’minlash taraqqiyoti va xalq farovonligining garovi. “O‘zbekiston”, 2017-yil.
14 1994   yil   21   yanvardagi   «Iqtisodiy   islohotlarni   yanada   chuqurlashtirish,
xususiy   mulk   manfaatlarini   himoya   qilish   va   tadbirkorlikni   rivojlantirish
chora-tadbirlari   to'g'risida»gi   qarori   asosida   olib   borildi.   Bu   davrda   ochiq
aksiadorlik   jamiyatlari   tashqil   etilib,,   korxonalar   aksialarini   chiqardilar,
auksion   savdosi   orqali   davlat   mulkini   shaxslarga   sotish,   xususiylashtirishni
yoppasiga olib borish ko'zda tutildi.
O'zbekistonda   mashinasozlik   sanoatini,   ayniqsa,   avtomobilsozlik
sanoatini   rivojlandi.   O'zbekiston   bilan   Janubiy   Koreya   o'rtasida   «UZ-
DAEWOO»   avto   ko'shma   korxonasi   qurilib,   yengil   avtomobillar   ishlab
chiqarila   boshlandi.   1993   yili   GFR   bilan   O'zbekiston   o'rtasida   shartnoma
imzolanib,   «Mersedes-Bens   AT»   korporasiyasi   Xorazmda   «Do'stlik»
avtomobil   zavodida   ish   boshladi.   1994   yildan   boshlab   yuk   avtomobillarini
ishlab   chiqardi.   1995   yili   «O'zavtosanoat»   uyushmasi   bilan   Turkiyaning
«Kochxolding»   kompaniyasi   o'rtasida   shartnoma   imzolanib,   1999   yildan
Samarqandning So'g'diyona mavzeida avtobus zavodi qurilib, faoliyat yurita
boshladi.
Shirkat xo'jaligining o'ziga xos xususiyatlari quyidagilardan iborat:
 Shirkat a'zolariga ixtiyoriy ravishda kirish va chiqish;
 Shirkatning ish faoliyatida a'zolarning o'z mehnati bilan ishtirok 
etishining
shart ekanligi;
 Ichki xo'jalik munosabatlarini shartnomalar tuzish yo'li bilan, tenglik
tamoyiliga amal qilib, oila pudrati asosida tashqil etish;
 Shirkat a'zolari bilan hisob-kitob qilishda amalda bajarilgan ishlarning 
hajmi va
sifatiga chek usulida haq to'lashni tashqil etish;
 Yakuniy daromadni shirkat a'zolari o'rtasida ularning mulkiy paylariga
muvofiq taqsimlash;
15  Yer uchastkalaridan qat'iy belgilangan maqsadda foydalanish, yerlarni
muhofaza qilinishi va tuproq unumdorligining oshirilishini ta'minlash;
 Shirkatning bir a'zosi bir ovozga ega;
 Shirkat xo'jaligining ish faoliyati ustidan shirkat a'zolari tomonidan 
shirkat
nizomida nazarda tutilgan tartibda nazorat qilish.
2008 yilda boshlangan jahon moliyaviy inqirozi Amerika Qo‘shma 
Shtatlarida
ipotekali kreditlash tizimida ro‘y bergan tanglik holatidan boshlandi. So‘ngra
bu jarayonning miqyosi kengayib, yirik banklar va moliyaviy tuzilmalarning
likvidlik,   ya’ni   to‘lov   qobiliyati   zaiflashib,   moliyaviy   inqirozga   aylanib
ketdi.   Dunyoning   yetakchi   fond   bozorlarida   eng   yirik   kompaniyalar
indekslari va aksiyalarning bozor qiymati halokatli darajada tushib ketishiga
olib keldi. Bularning barchasi, o‘z navbatida, ko‘plab mamlakatlarda ishlab
chiqarish   va   iqtisodiy   o‘sish   sur’atlarining   keskin   pasayib   ketishi   bilan
bog‘liq   ishsizlik   va   boshqa   salbiy   oqibatlarni   keltirib   chiqardi.   Shu   o‘rinda
O‘zbekistonda moliyaviy-iqtisodiy, byudjet, bank-kredit tizimi, shuningdek,
iqtisodiyotning   real   sektori   korxonalari   va   tarmoqlarining   barqaror   hamda
uzluksiz   ishlashini   ta’minlash   uchun   yetarli   darajada   mustahkam   zaxiralar
yaratilganini va zarur resurslar bazasi mavjud ekanini ta’kidlash joiz.
Yuzaga   kelgan   barcha   muammo   va   qiyinchiliklarga   qaramay   2008
yilda   iqtisodiyotning   nafaqat   barqaror   faoliyat   ko‘rsatishiga,   balki   uning
yuqori   o‘sish   sur’atlarini   izchil   ta’minlashga   erishildi.   O‘zbekiston
iqtisodiyotiga   kiritilayotgan   xorijiy   investitsiyalar   hajmi   izchil   va   barqaror
o‘sib   bordi.   2008   yilda   1   milliard   700   million   AQSH   dollari   miqdoridagi
xorijiy investitsiyalar o‘zlashtirildi. Bu 2007 yildagiga nisbatan 46 foiz ko‘p.
Eng   muhimi,   xorijiy   investitsiyalarning   74   foizini   to‘g‘ridan-to‘g‘ri
investitsiyalar   tashkil   etdi.   Jahon   inqirozi   davom   etayotganiga   qaramasdan,
16 2009   yilda   iqtisodiyotga   jalb   etiladigan   xorijiy   investitsiyalar   hajmi   1
milliard   800   million   dollarga   ko‘payadi,   buning   to‘rtdan   uch   qismi
to‘g‘ridan-to‘g‘ri   investitsiyalardir.   Iqtisodiyotda   tarkibiy   o‘zgarishlarni
amalga   oshirish   va   uni   modernizatsiya   qilish   borasida   strategik   muhim   rol
o‘ynaydigan loyihalarni amalga oshirish, birinchi navbatda, ishlab chiqarish
infratuzilmasini shakllantirishda 2006 yilda tashkil etilgan, bugungi kunda 3
milliard   200   million   AQSH   dollaridan   ortiq   nizom   jamg‘armasiga   ega
bo‘lgan   O‘zbekiston   Respublikasi   Tiklanish   va   taraqqiyot   fondi   faoliyatiga
katta ahamiyat berildi.
Yaqin   istiqbolda   ushbu   Fond   aktivlarini   5   milliard   dollarga   yetkazish
ko‘zda tutildi. O‘tgan ikki yil mobaynida o‘nlab yirik sanoat va infratuzilma
inshootlarini   moliyalashtirish   va   hamkorlikda   moliyalashtirish   uchun   Fond
tomonidan 550 million AQSH dollaridan ziyod miqdorda kreditlar ajratildi.
Bank   ishini   yanada   takomillashtirish,   aholi   va   xo‘jalik   yurituvchi
sub’yektlarning   bo‘sh   mablag‘larini   tijorat   banklari   depozitlariga   jalb
qilishni   rag‘batlantirish   ishlari   ham   2009   yilda   ustuvor   vazifa   bo‘lib   qoldi
Birinchi   navbatda   banklar,   ularning   muassislari   kapitallashuv   darajasini
oshirish   bo‘yicha   boshlangan   ishlarni   oxiriga   yetkazishi,   o‘z   nizom
jamg‘armasi   miqdorini   belgilangan   ko‘rsatkichlarga   olib   chiqishi   lozim
bo’ldi.   Banklar   zimmasiga   investitsiya   faoliyatini   kengaytirish   vazifalari
yuklangani   sababli   ularning   ishini   tubdan   qayta   tashkil   etishga   erishildi.
Inqirozga qarshi choralar dasturida ko‘zda tutilgan tadbirlarni izchillik bilan
amalga oshirish jahon moliyaviy-iqtisodiy inqirozining tahdid va xatarlariga
munosib qarshi turish, uning iqtisodiyotimizga salbiy ta’sirining oldini olish
imkonini   berdi.   O‘zbekiston   iqtisodiyotining   yanada   kuchli,   barqaror   va
mutanosib   rivojlangan   holda   maydonga   chiqishi,   jahon   bozorlarida
o‘zimizning   mustahkam   o‘rnimizni   egallash,   shular   asosida   izchil   iqtisodiy
o‘sishni   ta’minlash,   xalqimizning   hayot   darajasi   va   farovonligini   yanada
17 oshirish   bo‘yicha   oldimizda   turgan   ustuvor   vazifalarni   muvaffaqiyatli   hal
etish uchun ishonchli zamin yaratildi.
Xususiy   mulk   -   ayrim   kishilar   yoki   xonadonlar   ixtiyoridagi   mulk;
bozor   iqtisodiyotidagi   xilmaxil   mulklar   orasida   yetakchi   mulk   shakli.
Xususiy   mulkning   ob yekti   moddiy   va   moliyaviy   boyliklar,   ish   kuchi,ʼ
intellektual   mehnat   mahsuli,   yer,   suv,   yer   osti   boyliklari,   korxonalar,
xo jaliklar,   aksiya   va   obligatsiyalar,   pul   mablag lari,   transport   vositalari,	
ʻ ʻ
turar   joy,   iste mol   tovarlari,   mehnat   qobiliyati,   ishbilarmonlik   mahorati,	
ʼ
ilmiy   kashfiyotlar,   texnikaviy   ixtirolar,   san at   va   adabiyot   asarlari   va	
ʼ
boshqalar   bo lishi   mumkin.   Xususiy   mulk   sub yekti   unga   egalik   qiluvchi	
ʻ ʼ
kishilar, ayrim shaxslar va xonadon axli xisoblanadi.
Xususiy   mulk   mulkchilikning   eng   ko hna   shakli,   bundan   bir   necha	
ʻ
ming   yillar   oldin   qabila,   urug aymoklarning   jamoa   mulkidan   o sib   chiqqan	
ʻ ʻ
jamoa mulki ayrim kishilar qo liga o tib Xususiy mulkga aylangan. Xususiy
ʻ ʻ
mulk an anaviy va bozor tizimida asosiy mulk hisoblangan. Rejali iqgisodiy	
ʼ
tizim   xususiy   mulkni   yo qotib   davlat   mulkini   o rnatgan,   iste molga   xizmat	
ʻ ʻ ʼ
qiluvchi   mulkni,   jumladan   uyro zgor   buyumlari   va   tomorqa   xo jaligini	
ʻ ʻ
shaxsiy   mulk,   deb   e lon   qilgan.   Rejali   tizimdan   bozor   iqgisodiyotiga	
ʼ
qaytilgach,   Xususiy   mulk   yangidan   tiklanadi.   Bunga   quyidagi   yo l   bilan	
ʻ
erishiladi:   1)   davlat   mulki   Xususiy   mulkga   aylantiriladi;   2)   uz   mablaga
xisobidan   xususiy   mulkni   yaratishga   ruxsat   beriladi;   3)   jamoa   (kolxoz)
mulkidan   xususiy   mulk   ajralib   chiqadi;   4)   shaxsiy   mulk   xisoblangan
tomorka va xonadon molmulkiga Xususiy mulk maqomi beriladi; 5) Xususiy
mulk chet eldan kirib keladi, mavjud mulkchilik tizimiga qo shiladi.	
ʻ
2.2.O zbekistonning iqtisodiy xalqaro reytinglardagi mavqei, islohotlar	
ʻ
va dolzarb masalalar
18 O zbekistonda aholi turmush darajasini oshirish, mamlakatning jahonʻ
hamjamiyatidagi iqtisodiy va siyosiy mavqeini mustahkamlashga erishish va
makroiqtisodiy barqarorlikni ta minlash iqtisodiy islohotlar strategiyasining	
ʼ
asosiy maqsadi qilib belgilab olingan. 
Bundan 5 yil avval qabul qilingan “Harakatlar strategiyasi” doirasida
keng   ko lamli   demokratik   islohotlarni   amalga   oshirish   belgilangan   bo lib,	
ʻ ʻ
ushbu   islohotlar   dasturi   davlatimiz   va   jamiyatimizning   barcha   sohalarini
qamrab   olib,   qonun   ustuvorligini   ta minlash,   raqobatni   rivojlantirish,	
ʼ
korrupsiyaga   qarshi   kurash   olib   borish   kabi   muhim   yo nalishlarni   o zida	
ʻ ʻ
mujassam etgan.
Ta kidlash   joizki,   O zbekiston   Respublikasi   –   Markaziy   Osiyo,	
ʼ ʻ
shuningdek   MDH   davlatlari   orasida   global   pandemiya   (COVID-19)
sharoitida   hamda   so nggi   paytlarida   geosiyosiy   ziddiyatli     vaziyatlarga	
ʻ
qaramasdan   ijobiy   iqtisodiy   o sish   sur atini   saqlab   qolgan   sanoqli	
ʻ ʼ
davlatlardan biri bo ldi. 2021-yilda YaIMning o sish sur ati 7.4 foiz hamda	
ʻ ʻ ʼ
2022-yilda – 5.7 foizdan oshgani buning yaqqol dalilidir.
Shu   bilan   birga,   jahon   miqyosidagi   murakkab   jarayonlarni   va
mamlakatimiz bosib o tgan taraqqiyot natijalarini chuqur tahlil qilgan holda	
ʻ
keyingi   5   yilga   mo ljallangan   Yangi   O zbekiston   taraqqiyot   strategiyasi
ʻ ʻ
qabul qilindi. Ushbu Strategiya “Inson manfaatlari hamma narsadan ustun”
degan   tamoyil   asosida   ishlab   chiqilgan   bo lib,   mamlakatimizda   erkin	
ʻ
fuqarolik   jamiyati   va   inson   kapitalini   rivojlantirish,   tadbirkorlik   faoliyatini
yanada rag batlantirish, investorlar huquqlarini himoya qilish, xususiy mulk	
ʻ
daxlsizligi   va   gender   tenglikni   ta minlash   kabi   muhim   vazifalarga	
ʼ
qaratilgan.
Iqtisodiy   va   siyosiy-huquqiy   xalqaro   reyting   va   indekslarda   O zbekiston	
ʻ
Respublikasining   o rnini   yaxshilash,   xalqaro   maydonda   mamlakatimiz	
ʻ
19 mavqeini   yanada   yuksaltirish,   xorijiy   reyting   agentliklari   bilan   hamkorlikni
tizimli   ravishda   amalga   oshirish   maqsadida   O zbekiston   Respublikasiʻ
Prezidentining   07.03.2019-yildagi   PF-5687-son   Farmoni   bilan   ustuvor
xalqaro   reyting   va   indekslar   bilan   ishlashni   muvofiqlashtirish   bo yicha	
ʻ
komissiya   tuzildi   va   Iqtisodiyot   va   moliya   vazirligi   tuzilmasida   Xalqaro
reyting va indekslar bilan ishlash departamenti tashkil etildi.
Sohadagi tizimli ishlarning davomi sifatida O zbekiston Respublikasi	
ʻ
Prezidentining   02.06.2020-yildagi   PF-5687-son   Farmoniga   muvofiq,   Oliy
Majlis   Senati   raisining   boshchiligidagi   Xalqaro   reyting   va   indekslar   bilan
ishlash   bo yicha   respublika   kengashi   tashkil   etildi.   Kengashning   tashkil	
ʻ
topishi   O zbekistonning   ijtimoiy-iqtisodiy   va   siyosiy-huquqiy   taraqqiyot
ʻ
darajasini   yuksaltirish   jarayoni   ustidan   parlament   nazoratini   o rnatishni	
ʻ
nazarda tutadi.  5
Farmon   bilan   O zbekiston   uchun   ustuvor   bo lgan   xalqaro   reyting   va	
ʻ ʻ
indekslar   bo yicha  	
ʻ samaradorlikning   eng   muhim   ko rsatkichlari  	ʻ (KPI)
tasdiqlandi. Bundan tashqari, Adliya vazirligi markaziy apparati tuzilmasida
Xalqaro reyting va indekslar bilan ishlash boshqarmalari tashkil etildi.
5
  O zbekiston Respublikasi Prezidenti Shavkat Mirziyoyevning Oliy Majlisga Murojaatnomasi. 2020 yil. 26 yanvar.	
ʻ
20 1-rasm. Xalqaro reytinglar bilan ishlashning avvalgi va yangi
mexanizmi.
So nggi   3   yil   mobaynida   xalqaro   reytinglar   bilan   ishlashdaʻ
mamlakatning   ilmiy   salohiyatini   jalb   qilish   eng   dolzarb   masalalardan
ekanligini   ko rsatdi.   Shu   sababdan,   O zbekiston   Respublikasining   ustuvor	
ʻ ʻ
xalqaro reyting va indekslardagi ko rsatkichlarini yaxshilashga yo naltirilgan	
ʻ ʻ
islohotlarni   amalga   oshirish   yuzasidan   takliflar   ishlab   chiqishga   mamlakat
ilmiy   salohiyatini   keng   jalb   etish   va   loyihaviy   boshqaruvning   xalqaro
standartlaridan   foydalanish,   davlat   xizmatchilarining   sohadagi   bilim   va
ko nikmalarini   oshirish   maqsadida   O zbekiston   Respublikasi   Prezidentining	
ʻ ʻ
2022-yil 18-maydagi PQ–246-son Qarori qabul qilindi.
Qaror   bilan   ustuvor   xalqaro   reyting   va   indekslarning   tarkibiy
indikatorlari   doirasida   muntazam   past   baholanib   kelinayotgan   soha   va
tarmoqlarni   jadal   rivojlantirish   bo yicha   o rta   va   uzoq   muddatli	
ʻ ʻ
strategiyalarni   ishlab   chiqish,   past   ko rsatkichli   indikatorlar   uchun   mas ul
ʻ ʼ
davlat   organlari   tomonidan   Innovatsion   rivojlanish   vazirligiga   mavjud
tizimli   xatoliklarni   bartaraf   etish   loyihalarini   ishlab   chiqish   uchun   ilmiy
grantlarga   buyurtma   berish,   davlat   organlarining   boshqaruv   kadrlari   uchun
ustuvor   xalqaro   reyting   va   indekslar   bo yicha   qisqa   muddatli   malaka	
ʻ
oshirish kurslari joriy etish amaliyoti tatbiq etildi.
Bundan   tashqari,   xalqaro   hamkorlikni   kuchaytirish   maqsadida,
Iqtisodiyot   va   moliya   vazirligi   tomonidan   2019–2022-yillar   davomida   3   ta
Xalqaro reytinglar forumi tashkil etildi. Tadbirlar doirasida so nggi 5 yildagi	
ʻ
iqtisodiy   islohotlar   bo yicha   O zbekiston   tajribasini   zamonaviy   usullar	
ʻ ʻ
yordamida   post-tahlil   qilish   hamda   istiqboldagi   islohotlar   mundarijasining
ustuvor yo nalishlari bo yicha fikr almashildi.	
ʻ ʻ
II. Xalqaro reyting va indekslardagi ko rsatkichlar bo yicha	
ʻ ʻ
natijalar
21 So nggi   yillarda   mamlakatimizda   ijtimoiy-iqtisodiy   va   siyosiy-huquqiyʻ
sohalarda olib borilgan keng ko lamli islohotlar natijasida  	
ʻ 2023-yil   1-oktabr
holatiga O zbekiston uchun ustuvor etib belgilangan 	
ʻ 24   ta  xalqaro reyting va
indekslardan   15   ta sida   ijobiy,   2   ta sida   o rnimiz   aks   ettirilmagan   va  	
ʻ 7   ta si
o zgarishsiz qolmoqda 	
ʻ (1-ilova) .
2020-yilda   mamlakatimiz   Raqobatbardosh   sanoat   unumdorligi
indeksi   hamda   To g ridan-to g ri xorijiy investitsiyalarni tartibga solish	
ʻ ʻ ʻ ʻ
cheklovlari indeksi da ilk marotaba e tirof etildi.	
ʼ
Shuningdek,   2018-yil   O zbekiston   Respublikasi  	
ʻ “Fitch   Ratings ”   va
“ S&P   Global   Ratings ”   xalqaro   reyting   agentliklari   tomonidan   suveren
kredit   reytingi   “BB-”   (barqaror   kutilma)   darajasida   baholandi   va   hozirgi
kunga qadar mazkur bahoni ushlab qolmoqda.
So nggi yillarda statistik ma lumotlarni ochiqlash va ularni chop etish	
ʻ ʼ
amaliyoti   sezilarli   darajada   yaxshilanishi   sababli,   O zbekiston   Respublikasi	
ʻ
2020-yilda   “ Global   innovatsion”   indeksiga   qayta   kiritildi.   Respublikamiz
2023-yilda 132 ta mamlakat orasida  82-o rinni 	
ʻ egalladi.
Iqtisodiy hamkorlik va taraqqiyot tashkilotining  “To g ridan-to g ri xorijiy	
ʻ ʻ ʻ ʻ
investitsiyalarni tartibga solish cheklovlari”  2020-yilgi hisobotida 
O zbekiston Respublikasi ilk BMT tarkibidagi UNIDO tashkiloti tomonidan 	
ʻ
yuritiladigan  “Raqobatbardosh sanoat unumdorligi – 2020”  yillik hisobot
e lon qilindi va unda birinchi marotaba O zbekiston 
ʼ ʻ 152  davlat qatoridan 
0.017  ball to plab 	
ʻ 92-o rin	ʻ ni egallagan. Indeksning navbatdagi 2023-yilgi 
hisobotida mamlakat 10 pog onaga ko tarilib, 	
ʻ ʻ 82-o rin	ʻ ni qayd etdi.
2023-yilda   BMTning   “Barqaror   rivojlanish   maqsadlari”   indeksi
hisobotida O zbekiston Respublikasi 71,1 ball bilan 	
ʻ 69-o rin	ʻ ni qayd etdi va
o tgan   yilga   nisbatan   8-pog onaga   ko tarildi  	
ʻ ʻ ʻ (2022-yilda   69,93   ball   bilan
77-o rin)	
ʻ .
2023-yilda   “The   Heritage   Foundation”   (“Meros”   jamg armasi,	
ʻ
22 AQSH)  tomonidan  “Iqtisodiy erkinlik indeksi – 2023”  navbatdagi hisoboti
e lon   qilindi.   Hisobotda   O zbekiston   177   ta   mamlakatlar   orasida  ʼ ʻ 109-
o rinni
ʻ   egalladi   va   o tgan   davrga   nisbatan   8-pog onaga   yuqoriladi  	ʻ ʻ (2022-
yilda 55,7 bilan 117-o rin)
ʻ .
Ijobiy o zgarishlar aholining gender tenglik va ayollar huquqlari 	
ʻ
yo nalishlarida ham kuzatilmoqda.	
ʻ
O zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2022-yil   23-avgustdagi   PF-	
ʻ
197-son   farmoniga   asosan   Jahon   bankining   “Ayollar,   biznes   va   qonun”
indeksi O zbekiston Respublikasi uchun ustuvor bo lgan xalqaro reyting va	
ʻ ʻ
indekslar   ro yxatiga   kiritildi  	
ʻ (mas ul   etib   Kambag allikni   qisqartirish   va	ʼ ʻ
bandlik vazirligi huzuridagi Oila va xotin-qizlar qo mitasi belgilangan)	
ʻ .
Bugungi   kunda   mazkur   indeks   190   ta   mamlakatni   qamrab   olgan
bo lib, 8 ta indikator (harakatlanish erkinligi, ish joyi, mehnatga haq to lash,	
ʻ ʻ
nikoh,   ota-onalik   qilish,   tadbirkorlik,   mulkka   egalik   qilish,   pensiya)
bo yicha   mamlakatda   erkaklar   va   ayollarning   iqtisodiy   imkoniyatlardan
ʻ
foydalanish salohiyati o rtasidagi huquqiy tafovutlarni baholaydi.	
ʻ
Mamlakatimiz   2023-yil   hisobotida   (2021-yil   2-oktyabr   –   2022-yil   1-
oktyabrgacha   bo lgan   davr   tahlil   qilingan   va   ushbu   davrda   islohotlar	
ʻ
kuzatilmaganligi qayd etilgan)  maksimal  100 ball dan  70,6 ball  to plagan va	
ʻ
o tgan davrga (2022-yilda 70.6 ball) nisbatan o zgarishsiz qolgan.	
ʻ ʻ
Indeksning   Harakatlanish   erkinligi,   Tadbirkorlik   va   Mulkka   egalik
qilish ko rsatkichlari bo yicha 100,0 ball bilan baholandi. O z navbatida, bu	
ʻ ʻ ʻ
ayollarning   harakatlanish   erkinliklari,   ayollarning   biznesni   yuritishi,
shuningdek   mulk   va   merosga   ega   bo lish   bo yicha   gender   tenglik	
ʻ ʻ
ta minlanganini   ko rsatadi.   Bundan   tashqari,   mamlakat   boshqa	
ʼ ʻ
ko rsatkichlar bo yicha o tgan yil bilan bir xil natijalarni ko rsatmoqda.
ʻ ʻ ʻ ʻ
Shuning   bilan   birga,   Indeksda   mamlakatimiz   o rnini   yaxshilash	
ʻ
bo yicha   2022-2023-yil   davomida  	
ʻ Mehnat   kodeksi ,   Ma muriy	ʼ
23 javobgarlik to g risidagiʻ ʻ   va   Jinoiy  javobgarlik to g risidagi	ʻ ʻ   kodekslarga
qator o zgartirishlar kiritildi.	
ʻ
Xususan,   “Ish   joyi”   indikatori   bo yicha  	
ʻ shahvoniy   shilqimlik   qilish
uchun   ma muriy   javobgarlik   belgilangandi  	
ʼ (Ma muriy   javobgarlik	ʼ
to g risidagi   Kodeksning   41	
ʻ ʻ 1
-moddasi),   “Ota-onalik   qilish”   indikatori
bo yicha 
ʻ bolani parvarishlash ta tillari	ʼ dan bolaning  otasi, buvisi, buvasi  yoki
bolani   haqiqatda   parvarishlayotgan   boshqa   qarindoshlari   ham,   shuningdek
vasiysi ham to liq	
ʻ
yoki   qismlarga   bo lib   foydalanishi   mumkinligi   belgilandi  	
ʻ (Mehnat
kodeksining  405-moddasi)   va   “Mehnatga   haq  to lash”	
ʻ   indikatori  bo yicha	ʻ
teng   qiymatli   mehnat   uchun   erkaklar   va   ayollarga   teng   miqdorda   haq
to lanishi	
ʻ ni   ta minladi  	ʼ (Mehnat   kodeksining   244-moddasi) ,   “Nikoh”
indikatori   bo yicha  
ʻ oilaviy   (maishiy)   zo ravonlik	ʻ   uchun   ma muriy	ʼ
javobgarlik   (Ma muriy   javobgarlik   to g risidagi   kodeksning   592-moddasi)	
ʼ ʻ ʻ
va   jinoiy   javobgarlik   (Jinoiy   javobgarlik   to g risidagi   kodeksning   126-1-	
ʻ ʻ
moddasi)  belgilangandi.
Ushbu   o zgarishlar   Indeksning  	
ʻ 2024-yilgi   hisobotida   (2022-yil
oktyabr   –   2023-yil   oktyabrgacha   bo lgan   davr   tahlil   qilingan   va   ushbu	
ʻ
davrdagi islohotlar inobatga olinadi)  aks ettirilishi kutilmoqda.
III. Vazirlik va idoralar faoliyatini muvofiqlashtirish
Mutasaddi vazirlik va idoralar o zlari mas ul bo lgan reyting va 
ʻ ʼ ʻ
indekslarning e lon	
ʼ
qilinishi   muddatlari   va   ularning   metodologiyalarini   hisobga   olgan   holda,
KPIga erishish maqsadida har yili amalga oshirilishi lozim bo lgan tashkiliy	
ʻ
chora-tadbirlar dasturlarini ishlab chiqib tasdiqlash uchun xalqaro reyting va
indekslar bilan ishlash bo yicha Respublika kengashiga kiritadi. O z o rnida,	
ʻ ʻ ʻ
Iqtisodiyot va moliya vazirligi va Adliya vazirligi Respublika kengashining
24 ishchi   organi   sifatida   vazirlik   va   idoralarni   reytinglarga   mas ul   davlatʼ
organlari   ishini   muvofiqlashtirib   boradi.   Xususan,   Iqtisodiyot   va   moliya
vazirligi   tomonidan   2022-yilda   ijtimoiy-iqtisodiy   sohaga   oid   221   banddan
iborat   chora-tadbirlar   rejasi   ijrosi   muvofiqlashtirildi.   Joriy   yilda   ijtimoiy-
iqtisodiy sohaga oid 168 banddan iborat chora-tadbirlar rejasi tasdiqlandi.
O zbekistonda   o tgan   yillar   mobaynida   amalga   oshirilgan   keng	
ʻ ʻ
ko lamli   va   tizimli   islohotlarga   qaramay,   atrof-muhit   muammolari,   raqamli	
ʻ
iqtisodiyotni   rivojlantirish   istiqbollari,   yashil   iqtisodiyot,   ijtimoiy
xabardorlik,   qonun   ustuvorligi   va   korrupsiyaga   qarshi   kurash   mavzulari
dolzarbligicha qolmoqda.
Mamlakatimizda   2030-yilgacha   ko zlangan   maqsadlarga   erishish	
ʻ
uchun   olib   borilayotgan   tarkibiy   islohotlarga   qaramay,   2020-yilda
boshlangan COVID-19 pandemiyasining iqtisodiyotga salbiy ta siri, vazirlik	
ʼ
va   idoralarning   sust   va   samarasiz   yondashuvi   tufayli,   olib   borilayotgan
islohotlarning   xalqaro   tashkilotlari   tomonidan   e tiborga   olinmasligi	
ʼ
O zbekiston   uchun   Barqaror   rivojlanish   maqsadlariga   erishish   yutuqlarini	
ʻ
sekinlashtirishini inobatga olishimiz zarur.
Barcha   sa y-harakatlar   faqat   biron-bir   reytingda   yuqori   o rinlarni	
ʼ ʻ
egallash   emas,   balki   pirovard   maqsad   –   bu   aholi   farovonligini   ta minlash,	
ʼ
kuchli   va   raqobatbardosh   iqtisodiyotni   yaratish   ekanligiga   alohida   urg u	
ʻ
berilishi lozim.
Xususan, amaldagi  qat iy belgilangan	
ʼ  “ustuvor xalqaro reyting va 
indekslar ro yxati”dan doimiy ravishda monitoring qilinadigan reyting va 	
ʻ
indekslarga o tish.
ʻ
Bunda   xalqaro reyting va indekslar   quyidagi talablarga binoan tanlab 
olinishi ko zda	
ʻ
tutiladi:
1.1 Reyting va indekslar doimiy ravishda e lon qilinishi (uzog i bilan 2	
ʼ ʻ
25 yil bir marotaba). Amaldagi ustuvor reytinglar ro yxatida 2019-2020-yildanʻ
beri nashr qilinmagan yoki noma lum muddatga to xtatilganlari mavjud;	
ʼ ʻ
1.2     Reyting   va   indekslarning   metodologiyasi   va   baholash   mezonlari
shaffof   va   ochiq   bo lishi   zarur.   Amaldagi   ustuvor   reytinglar   ro yxatida	
ʻ ʻ
metodologiyasi yopiq tarzda hisoblanadiganlari mavjud;
2. Yuqoridagi tavsiyalarni amaliyotga joriy qilish bo yicha O zbekiston 	
ʻ ʻ
Respublikasi Prezidentining 2020-yil 6-iyundagi PF-6003-son 
Farmoniga o zgartirish va qo shimchalar kiritish.	
ʻ ʻ
3.   Xalqaro   reyting   va   indekslar   bilan   ishlash,   mamlakatimizda
ijtimoiy-iqtisodiy   va   siyosiy   huquqiy-sohada   islohotlarni   ishlab   chiqishda,
amaldagi   muammo   va   kamchiliklarni   o rganish   va   ularga   yechim   topishda	
ʻ
nodavlat-notijorat tashkilotlari, biznes va fuqarolarni keng jalb qilish.
4.   Xalqaro   reyting   va   indekslardagi   ko rsatkichlarimizni   hamda	
ʻ
vazirlik   va   idoralar   tomonidan   ushbu   ko rsatkichlarni   yaxshilash   yuzasidan	
ʻ
faoliyatini yagona tizim (Yagona portal) orqali monitoring qilish va baholab
borish.
Aholi   jon   boshiga   yalpi   ichki   mahsulot   2022   yilda   9   foizga   o’sdi,
ammo taqqoslanadigan mamlakatlar orasida eng past bo’lib qolmoqda.
S&P Global Ratings 2023-yilda O‘zbekiston YaIM o‘sishini 5 foizga, 2024-
yilda   esa   5,5   foizga   bashorat   qilmoqda.   Bu   haqda   reyting   agentligining
O‘zbekiston bank sektori tahliliga bag‘ishlangan hisobotida   ma’lum qilindi.
2022-yilda   Rossiyadan   pul   o‘tkazmalarining   kirib   kelishi   va   u   bilan   savdo
aylanmalarining   ortishi   O‘zbekiston   iqtisodiyotiga   Ukrainadagi   harbiy
mojaro oqibatlarini engishga yordam berdi.
Joriy   yil   uchun   yalpi   ichki   mahsulotning   o‘sishi   taxminan   5   foizni   tashkil
etishi   prognoz   qilinmoqda,   biroq   keyingi   ikki   yilda   u   5,5   foizni   tashkil
etadi.   Mintaqadagi   va   jahondagi   murakkab   geosiyosiy   vaziyatga   qaramay,
iqtisodiyot tiklanishda davom etadi.
26 Biroq,   Rossiya-Ukraina   mojarosi,   iqtisodiy   pasayish   va   inflyatsiya   bosimi
fonida   iqtisodiy   ko’rinish   o’zgaruvchanligicha   qolmoqda.   Pul
o‘tkazmalarining o‘sishi, shuningdek, kapital va migrantlar oqimining o‘sishi
2023 yildan boshlab o‘zgara boshlaydi.
S&P   O‘zbekistonda   davlat   korxonalari   samaradorligini   oshirish   va
xususiylashtirishni   amalga   oshirish   bo‘yicha   iqtisodiy   islohotlar   dasturini
ijobiy   baholaydi.   Bu   davlat   sektori   ustunlik   qiladigan   iqtisodiyotga   ijobiy
ta’sir   ko’rsatadi.   Mintaqadagi   geosiyosiy   keskinliklar   va   jahon
iqtisodiyotining beqaror prognozi tufayli keng ko‘lamli xususiylashtirish vaqt
talab etadi.
O‘tgan yili aholi jon boshiga yalpi ichki mahsulot 9,3 foizga o‘sdi va 2146,7
dollarni   tashkil   etdi   –   bu   taqqoslanadigan   mamlakatlar   guruhidagi
farovonlikning   eng   past   darajasidir.   Biroq,   yashirin   iqtisodiyotning   sezilarli
hajmi   tufayli   aholining   real   daromadlari   rasmiy   daromadlardan   yuqori
bo’lishi mumkin.
Umumiy   davlatning   sof   qarzi   2025   yilga   kelib   YaIMning   23   foizini   tashkil
etadi – bu xalqaro kontekstda past daraja.   Kelgusi uch yil ichida joriy hisob
taqchilligi   6%   gacha   oshadi,   lekin   to g ridan-to g ri   xorijiy   investitsiyalarʻ ʻ ʻ ʻ
oqimi va qarzlarning ko payishi hisobiga moliyalashtiriladi.	
ʻ
2023   yilda   Ukrainaga   qarshi   urush   va   global   iqtisodiy   o‘sishning
sekinlashishi   fonida   O‘zbekiston   YAIM   o‘sishi   5   foizgacha   sekinlashishini
prognoz qilmoqda.
S&P   Global   Ratings   xalqaro   reyting   agentligi   O‘zbekiston   yalpi   ichki
mahsuloti   o‘sishini   2023   yilda   5   foiz,   2024   yilda   esa   5,5   foiz   darajasida
prognoz qilmoqda. Bu haqda reyting agentligining O‘zbekiston bank sektori
tahliliga bag‘ishlangan hisobotida   ma’lum qilindi .
2022   yilda   O‘zbekiston   iqtisodiyoti   Ukrainaga   qarshi   urush   oqibatlarini
agentlik   tahlilchilari   taxmin   qilganidan   ko‘ra   yaxshiroq   yengib   o‘tdi,   bunga
27 Rossiyadan   pul   o‘tkazmalarining   ko‘payishi   hamda   Rossiya   bilan   savdo
hajmining oshishi sabab bo‘ldi.
Joriy   yil   uchun   yalpi   ichki   mahsulotning   o‘sishi   taxminan   5   foizni   tashkil
etishi prognoz qilinmoqda, biroq keyingi ikki yilda u   5,5 foizni tashkil etadi.
Mintaqadagi   va   jahondagi   murakkab   geosiyosiy   vaziyatga   qaramay,
iqtisodiyot tiklanishda davom etadi.
Biroq   Rossiya-Ukraina   mojarosi,   iqtisodiy   pasayish   va   inflyatsiya   bosimi
fonida   iqtisodiy   ko‘rinish   o‘zgaruvchanligicha   qolmoqda.   Pul
o‘tkazmalarining o‘sishi, shuningdek, kapital va   migrantlar oqimining o‘sishi
2023 yildan boshlab o‘zgara boshlaydi.
S&P   O‘zbekistonda   davlat   korxonalari   samaradorligini   oshirish
va   xususiylashtirishni   amalga   oshirish   bo‘yicha   iqtisodiy   islohotlar   dasturini
ijobiy baholaydi.
Bu   davlat   sektori   ustunlik   qiladigan   iqtisodiyotga   ijobiy   ta’sir   ko‘rsatadi.
Mintaqadagi   geosiyosiy   keskinliklar   va   jahon   iqtisodiyotining   beqaror
prognozi tufayli keng ko‘lamli xususiylashtirish vaqt talab etadi.
Tahlilchilar   iqtisodiy   muhit   2022   yildagi   mo‘’tadil   o‘sish   bilan
solishtirganda,   2024   yilga   kelib   kreditlashning   25−30   foizga   o‘sishini
qo‘llab-quvvatlashini   kutmoqda.   Ba’zi   yutuqlarga   qaramay,   dollarlashuv
keyingi ikki yil davomida yuqori darajada qolishi mumkin.
2022   yili   aholi   jon   boshiga   yalpi   ichki   mahsulot   9,3   foizga   o‘sdi   va   2146,7
dollarni   tashkil   etdi.   Biroq   yashirin   iqtisodiyotning   sezilarli   hajmi   tufayli
aholining real daromadlari rasmiy daromadlardan yuqori bo‘lishi mumkin.
Ma’lumotlarga ko‘ra, hukumatning sof qarzi 2025 yilga borib YAIMning 23
foizini   tashkil   etadi   —   bu   xalqaro   kontekstda   past   daraja.   Joriy   hisob
taqchilligi keyingi uch   yil ichida yalpi ichki mahsulotning o‘rtacha 6 foizini
tashkil   etadi,   lekin   to‘g‘ridan-to‘g‘ri   xorijiy   investitsiyalar   va   qarzlar   oqimi
hisobiga moliyalashtiriladi.
28 «Biz   hali   ham   O‘zbekistonning   siyosiy   tizimi   yuqori   darajada
markazlashgan,   institutsional   tizim   esa   nisbatan   zaif   deb   hisoblaymiz.
Shu   bilan   birga,   hukumatning   barcha   darajalarda   nazorat   va   muvozanat
tizimini   rivojlantirishga   urinishlarini   qayd   etamiz.   Qarorlarni   qabul   qilish
jarayoni qisman noaniq va yuqori darajada markazlashganligicha qolmoqda,
davlat   organlari   o‘rtasidagi   nazorat   va   muvozanat   tizimining   samaradorligi,
bizningcha,   cheklangan,   bu   esa   kelajakdagi   siyosiy   qarorlarni   bashorat
qilishni qiyinlashtiradi»,   — deyiladi agentlik sharhida.
Eslatib   o‘tamiz,   Markaziy   bank   2023   yil   oxirigacha   mamlakat   iqtisodiyoti
4,5−5% darajasida o‘sishini   prognoz qilgan . Kutilayotgan inflyatsiya darajasi
esa   8,5−9,5%   bo‘ladi.   Bu   yil   pul-kredit   siyosatining   ta’sir   doirasi   bazaviy
inflyatsiyaning   o‘sish   dinamikasi   hamda   tashqi   iqtisodiy   sharoitlardagi
xatarlar sabab qisqarishi mumkin.
Iqtisodiy   tadqiqotlar   va   islohotlar   markazi   sharhida   mamlakatning   joriy
makroiqtisodiy holati tahlil etilib, 2023-2024 yil uchun prognozlar berilgan.
Unda   yalpi   ichki   mahsulot,   sanoat,   investitsiyalar,   iste’mol   xarajatlari,
inflyatsiya,  foiz  stavkalari,  kreditlash,  ichki  va  tashqi  savdo,  davlat  byudjeti
xarajatlari   va   daromadlari,   siklik   moslashtirilgan   byudjet   balansi   kabi
ko‘rsatkichlar tahlil qilingan. Shuningdek, milliy iqtisodiyot rivojlanishining
holati va asosiy tendensiyalarining monitoringi, shu jumladan, qisqa muddatli
iqtisodiy istiqbollarini shakllantiruvchi pul-kredit va fiskal sohalardagi davlat
siyosati masalalari qamrab olingan.   
O‘zbekiston iqtisodiyoti 2023 yilning yanvar-sentyabr oylarida o‘zining o‘rta
muddatli   trendidan   yuqori   o‘sib,   o‘sish   sur’ati   5,8   foizni   tashkil   qildi.   Joriy
yilning   III   choragida   almashuv   kursining   to‘g‘rilanishi   fonida   tashqi   savdo
aylanmasi 22,1 foizga o‘sib, 44,7 mlrd. dollarni tashkil etdi.   
29 Hisob-kitoblariga ko‘ra, 2023 yilda O‘zbekistonda yillik iqtisodiy o‘sish 5,4-
5,6   foiz   atrofida   bo‘lishi   prognoz   qilinmoqda.   Bunda   aholi   iste’moli   va
investitsiyalarning o‘sishi mos ravishda 4,8 foiz va 7,6 foizni tashkil etadi.   
Iqtisodiy   tadqiqotlar   va   islohotlar   markazining   2023   yil   yanvar-sentyabr
bo‘yicha   Makroiqtisodiy   sharhining   asosiy   xulosalariga   quyidagilar   kiradi.
2023   yil   yanvar-sentyabr   oylarida   O‘zbekiston   iqtisodiyoti   5,8   foizga   o‘sdi.
Joriy   yil   yakuni   bilan   ijobiy   ishlab   chiqarish   tafovuti   saqlanib   qolishi
kutilmoqda.   
Xizmatlar   va   sanoat   sohasi   yalpi   taklif   tarafidan   iqtisodiy   o‘sishning   asosiy
drayverlari bo‘ldi – xizmatlar 6,5foizga va sanoat 5,7 foizga o‘sdi.   
O‘tgan yillardagi tendensiya shuni ko‘rsatmoqdaki, foyda va daromad solig‘i
hamda   resurs   to‘lovlari   va   mol-mulk   solig‘idan   tushumlarning   YAIMga
nisbatan ulushi 2021 yilgacha ortib borgan bo‘lsa, oxirgi yillarda byudjetdan
tashqari   jamg‘armalar   va   hisoblar   hamda   boshqa   daromadlarning   ulushi
ortmoqda.   
Hisob-kitoblariga ko‘ra, 2020-2023 yillarda real va neytral foiz stavkalarida
o‘sish   tendensiyasi   kuzatildi.   Joriy   yilning   sentyabr   holatiga   ko‘ra,   real   foiz
stavka 4,4 foizni, neytral foiz stavka 3,9 foizni tashkil qildi.   
Global monetar sharoitlarning qattiqlashtirilishi fonida asosiy savdo hamkor
davlatlar   Rossiya,   Qozog‘iston   va   Turkiyada   Markaziy   banklar   tomonidan
ham qattiq monetar siyosatni ushlab turish siyosati davom ettirilmoqda.   
2023   yil   oktyabr   boshiga   keng   ma’nodagi   pul   massasi   o‘tgan   yilning   mos
davriga nisbatan 12 foizga ko‘paygan. Pul massasi tarkibida milliy valyuta 77
foiz, xorijiy valyutadagi depozitlar ulushi 23 foizni tashkil qildi.   
Tahlillarga   ko‘ra,   aholiga   ajratilgan   kreditlar   kesimida   iste’mol   va
avtokreditlash   ulushi   yuqoriligicha   qolmoqda.   2023   yilning   yanvar-
sentyabrida   mashina   va   asbob-uskunalar   importi   11,4   mlrd.,   kimyoviy
mahsulotlar 4,2 mlrd., oziq-ovqat mahsulotlari 3 mlrd. va xizmatlar 1,8 mlrd.
30 dollarni   tashkil   qilgan.   Mazkur   kategoriyalarning   importdagi   ulushida
sezilarli o‘zgarish kuzatilmagan.    6
Markaz   hisob-kitoblariga   ko‘ra,   mamlakatning   savdo   shartlarida   pasayish
davom etmoqda. Xususan, ushbu ko‘rsatkich o‘tgan yil 9 oyiga nisbatan 0,5
foizga yomonlashgan bo‘lsa, 2018 yildan beri 11,2 foizga pasaygan.   
Iqtisodiy tadqiqotlar va islohotlar markazi tomonidan Xalqaro hisob-kitoblar
banki metodologiyasi asosida so‘m real samarali almashuv kursi dinamikasi
tahlil   qilindi.   So‘mning   real   almashuv   kursi   2019   yil   yanvaridan   2023   yil
sentyabriga qadar 13,9 foizga mustahkamlangan.   
6
  O zbekiston Respublikasi Prezidenti Shavkat Mirziyoyevning Oliy Majlisga Murojaatnomasi. 2020 yil. 26 yanvar.ʻ
31 Xulosa
Bozor   iqtisodiyotiga   xos   mulkiy   poliformizmni   Xususiy   mulk
transformatsiyasi yuzaga keltiradi. Xususiy mulk o z sohiblari ixtiyori bilanʻ
birlashganda jamoa mulki hosil bo ladi. Xususiy mulk milliylashtirilganda u	
ʻ
davlat mulkiga aylanadi.
Xususiy mulk bozor iqtisodiyotining tayanchi sifatida bir qator belgilar
bilan  tavsiflanadi:  Xususiy  mulk  iqtisodiy   resurslar,   yaratilgan   mahsulot  va
xizmatlarni,   umuman   boylikni   yakka   tartibda   ayrim   kishilar   yoki   oilalar
tomonidan   o zlashtirilishini   ta minlaydi.   Xususiy   mulk   sohiblari   turli	
ʻ ʼ
toifadagi kishilar, chunonchi tadbirkorlar, ishchilar, xizmatchilar, dehqonlar,
yer egalari va rantyelar bo lishi mumkin. Xususiy mulk o z egasiga iqtisodiy	
ʻ ʻ
hokimiyat   beradi,   ya ni   uni   boshqarish   funksiyasi   bilan   ta minlaydi.   Mulk	
ʼ ʼ
ob yektini   mulqdorning   o zi   yoki   uning   nomidan   menejerlar   boshqaradi.	
ʼ ʻ
Xususiy   mulk   o z   soxibiga   naf   keltirishi   shart.   Xususiy   mulk   o z   soxibiga	
ʻ ʻ
iqgasodiy   mustaqillik   beradi,   ya ni  mulk  soxibi  uni   uz   bilganicha   ishlatadi.	
ʼ
Mulk   egasi   muqobil   iktisodiy   tanlov   qoidasiga   binoan,   nima   ish   qilishini
belgilab   oladi,   u   mulkini   biznesga   qo yadi,   sotadi,   garovga   beradi   yoki	
ʻ
merosga qoldiradi.
Xususiy   mulk   iqtisodiy   ro yobga   chiqishi   —   o z   egasiga   mulkiy	
ʻ ʻ
daromad   keltirishi   yoki   uning   iste mol   ehtiyojini   qondirishi   kerak.   Davlat
ʼ
qabul   qilgan   qonunlar   va   yozilmagan   qoidalar,   ya ni   shakllangan   an analar	
ʼ ʼ
va   mulkiy   udumlar   Xususiy   mulkga   egalik   qilishni,   mulkiy   huquqni
ta minlaydi.   O zbekistonda   Xususiy   mulk   daxlsizligi   O zbekiston	
ʼ ʻ ʻ
Respublikasi Konstitutsiyasi va mulk to g risidagi qonunlarda e tirof etilgan.	
ʻ ʻ ʼ
O zbekistonda   Xususiy   mulk   davlat   mulkini   xususiylashtirish,   uni	
ʻ
hosil  etishga  ruxsat  berilishi  natijasida  yuzaga  keldi  va  xususiy   korxonalar,
fermer   va   dehqon   xo jaliklari,   xususiy   banklar,   tomorqa,   xonadondagi	
ʻ
32 molmulk va pul jamg armalari, qimmatli qog ozlar Xususiy mulk ob yektigaʻ ʻ ʼ
aylandi.
Xususiy mulk, uni iqtisodiy ro yobga chiqarish usuli jihatidan 2 turga	
ʻ
bo linadi;   1)   ayrim   kishilarga   qarashli   bo lgan   tanho   individual   Xususiy	
ʻ ʻ
mulk   Bu   mulkka   egalik   mulkdorning   o zining   faoliyati   orqali   yuz   beradi,	
ʻ
yakka tartibda egasi tomonidan boshqariladi, u keltirgan daromad ulushlarga
ajralmagan  holda to lato kis egasiga tegadi; 2)  korporativ, guruxiy Xususiy	
ʻ ʻ
mulk   Bu   ulushbay,   sherikchilikka   asoslangan   mulk   bulib,   aksiyadorlik
jamiyatiga   xos.   Uning   egalari   aksiyadorlar   hisoblanadi,   ularning   mulkiy
ulushi   qo lidagi   aksiyalar   qiymati   bilan   o lchanadi.   Xususiy   mulkning   bu	
ʻ ʻ
turida mulkning  iqtisodiy ro yobga chiqishi alohida emas,  balki mulkdorlar	
ʻ
guruhi doirasida yuz beradi. Bu mulkni aksiyadorlarning o zlari emas, balki	
ʻ
yollangan   menejerlar   boshqaradi,   undan   kelgan   daromad   aksiyadorlar
urtasida   ulushbaychilik   qoidasiga   binoan   taqsimlanib   dividend   shakliga
kiradi. Mayda Xususiy mulk individual bulsa, yirik Xususiy mulk korporativ
Xususiy mulk tavsifiga ega.
33 Foydalanilgan adabiyotlar ro’yxati
1.   Mirziyoyev   Sh.M.   “Tanqidiy   tahlil,   qat’iy   tartib-intizom   va   shaxsiy
javobgarlik   har   bir   rahhar   faoliyatining   kundalik   qoidasi   bo‘lishi   kerak”.
O‘zbekiston   Respublikasi   Vazirlar   Mahkamasining   2016-yil   yakunlari   va
2017   yil   istiqbollariga   bag‘isiilangan   majlisidagi   O‘zbekiston   Respublikasi
Prezidenti nutqi. Xalq so‘zi gazetasi, 2017-yil 16-yanvar, №11.
2. Mirziyoyev Sh.M. “Buyuk kelajaginiizni mard va oliyjanob xalqimiz bilan
birga quramiz”. O‘zbekiston, 2017-yil.
3.   O‘zbekiston   Respublikasini   yanada   rivojlantirish   bo‘yicha   harakatlar
strategiyasi.   O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   farmoni.   O‘zbekiston
Respublikasi qonun hujjatlari to‘plami, 6-son, 70-modda. 2017-yil.
4.   Mirziyoyev   Sh.M.   “Qonun   ustuvorligi   -   inson   manfaatlarini   ta’minlash
taraqqiyoti va xalq farovonligining garovi. “O‘zbekiston”, 2017-yil.
5.   R.A.Mavlonova,   D.Abdurahimova.   “Pedagogik   mahorat”.   O‘quv
qo‘llanma. Toshkent. Fan va texnologiya. 2012-yil.
6. Mirziyoyev Sh.M. Buyuk kelajagimizni mard va oliyjanob xalqimiz bilan 
birga quramiz. - Toshkent: O'zbekiston. 2017.
7. O zbekiston Respublikasi Prezidenti Shavkat Mirziyoyevning Oliy ʻ
Majlisga Murojaatnomasi. 2020 yil. 26 yanvar.
Qo’shimcha adabiyotlar:
1. “ O’zbekiston Respublikasini yanada rivojlantirish bo’yicha harakatlar
strategiyasi to’g’risida”gi O’zbekiston Respublikasi Prezidentining 2017 yil 7
fevraldagi PF-4947-sonli  Farmoni .
34 2. Mirziyoev   Sh.M.   Buyuk   kelajagimizni   mard   va   olijanob   xalqimiz
bilan birga quramiz. – Toshkent: “O’zbekiston” NMIU, 2017. – 488 b.
3. Mirziyoev   Sh.M.   Tanqidiy   tahlil,   qat’iy   tartib-intizom   va   shaxsiy
javobgarlik   –   har   bir   rahbar   faoliyatining   kundalik   qoidasi   bo’lishi   kerak.   –
Toshkent: “O’zbekiston” NMIU, 2017. – 104 b.
4. Mirziyoev Sh.M. Erkin va farovon, demokratik O’zbekiston davlatini
birgalikda barpo etamiz. – Toshkent: “O’zbekiston” NMIU, 2017. – 56 b.
5. Mirziyoev   Sh.M.   Qonun   ustuvorligi   va   inson   manfaatlarini
ta’minlash   –   yurt   taraqqiyoti   va   xalq   farovonligining   garovi.   –   Toshkent:
“O’zbekiston” NMIU, 2017. – 48 b.
6. Mirziyoev   Sh.M.   Tanqidiy   tahlil,   qat’iy   tartib-intizom   va   shaxsiy
javobgarlik   –   har   bir   rahbar   faoliyatining   kundalik   qoidasi   bo’lishi   kerak.
O’zbekiston   Respublikasi   Vazirlar   Mahkamasining   2016   yil   yakunlari   va
2017   yil   istiqbollariga   bag’ishlangan   majlisdagi   O’zbekiston   Respublikasi
Prezidentining nutqi. \\ Xalq so’zi gazetasi. 2017 yil 16 yanvar, №11.
Internet saytlari.
1. http://Zivonet.uz
2. http://edu.uz
3. www.nadlib.uz
4.  http://teoriya.ru
35