Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 9000UZS
Размер 178.1KB
Покупки 5
Дата загрузки 22 Август 2023
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет Экономика

Продавец

Bohodir Jalolov

O'zbekistonda iqtisodiy islohotlarni amalga oshirishda tashqi iqtisodiy faoliyatni erkinlashtrishning ahamiyati

Купить
O ZBEKISTON RESPUBLIKASI ʻ OLIY TA’LIM , FAN VA
INNOVATSIYALAR VAZIRLIGI  TOSHKENT  MOLIYA INSTITUTI
SIRTQI FAKULTET
“ IQTISODIYOT ”  KAFEDRASI
“ IQTISODIYOT NAZARIYASI ” FANIDAN
        
KURS ISHI
МАVZU:   O’zbekistonda iqtisodiy islohotlarni
amalga oshirishda tashqi iqtisodiy faoliyatni
erkinlashtrishning ahamiyati
Bajardi:  SBIA 79/22 Sevara Akhmedova Sovet qizi 
Qabul qildi: dos.v.b.Raximov Eshmurod Normuradovich 
RO‘YXATGA OLINDI
“ ____ ”  _______20 23  y.
№_________
Imzo _________ Kurs ishi himoya ga tavsiya
qilingan sana
“____” _______20 23  y.
Ilmiy rahbar __ ________
Imzo _______________
Kurs ishi himoya qilingan
sana
 «____» _______202 3   y .
Baho  « _____ »  _________ ___________
( imzo )
_ _ _________
( imzo )
___________
( imzo ) Komissiya a’zolari :
__________________
_________________ _
_________________ O’zbekistonda iqtisodiy islohotlarni amalga
oshirishda tashqi iqtisodiy faoliyatni
erkinlashtrishning ahamiyati
Kirish 3
1. O’zbekiston iqtisodiy islohotlarni rivojlantirishning innovatsion yo’li 5
2. O’zbekiston Respublikasini 2030–yilgacha kompleks ijtimoiy-iqtisodiy 
rivojlantirish konsepsiyasi 12
3. Ijtimoiy-iqtisodiy salohiyatdan samarali foydalanish va iqtisodiy o’sishning 
yangi manbalarini jalb etish chora-tadbirlar 21
4. O’zbekiston hududlarini iqtisodiy rivojlantirish tendensiyalari 23
5. O’zbekistonning iqtisodiy salohiyati yuksalmoqda 27
Xulosa   28
Foydalanilgan adabiyotlar ro’yxati   3 0
2 Kirish
     Bugungi shiddat bilan rivojlanib borayotgan dunyoda har bir davlat o'z xalqi va
kelajagi haqida qayg'urar ekan, qat'iy pozitsiya va samarali rivojlanish yo'llarini o'z
zimmasiga   oladi.   Mustaqil   O'zbekiston   oldida   ham   yosh   mustaqil   davlatni
rivojlantirishning   o'tgan   tarixiy   yo'lini,   to'plangan   tajriba   va   erishilgan   yutuqlarni
tahlil   qilish,   demokratik   islohotlarni   yanada   chuqurlashtirish   chora-tadbirlarini,
mamlakat   taraqqiyotini   jadallashtirishning   asosiy   ustuvor   yo'nalishlarini   va   aniq
maqsadlarni xolisona baholash vazifasi qo'yildi.
Bu   vazifalarni   amalga   oshirishdan   oldin   keng   jamoatchilik,   ishbilarmon   doiralar
vakillari,   davlat   organlari   rahbarlari   va   mutaxassislari   bilan   amaliy   suhbatlar,
muhokamalar   bo'lib   o'tdi.   Mahalliy   va   xalqaro   tashkilotlarning   qonun   hujjatlari,
axborot-tahliliy   materiallari,   tavsiyalar   va   sharhlar   o'rganildi.   Rivojlangan   xorijiy
mamlakatlar tajribasi tahlil qilindi.
To'plangan   takliflar,   ularni   o'rganish   va   umumlashtirish   2017-2021-yillarda
O'zbekiston   Respublikasini   rivojlantirishning   beshta   ustuvor   yo'nalishi   bo'yicha
harakatlar   strategiyasi   hamda   yaqin   kelajakda   davlat   taqdirini   belgilovchi   boshqa
dasturlar asosiga aylandi.
Harakatlar   strategiyasini   besh   bosqichda   amalga   oshirish   ko'zda   tutilmoqda,
ularning har biri doirasida uni amalga oshirish bo'yicha alohida yillik davlat dasturi
tasdiqlanadi.   Islohotlarning   birinchi   bosqichi   2017-2021-yillarda   O'zbekiston
Respublikasini   rivojlantirishning   beshta   ustuvor   yo'nalishi   bo'yicha   harakatlar
strategiyasini   "xalq   bilan  muloqot   va   inson   manfaatlari   yili"da   amalga  oshirishga
oid Davlat dasturida aks ettirilgan.
Shu   munosabat   bilan   harakatlar   strategiyasi   doirasida   amalga   oshirilgan
islohotlarda   Davlat   dasturida   belgilangan   vazifalarni   amalga   oshirishga   alohida
e'tibor qaratildi. 320 banddan iborat 437 ta tadbir samarali amalga oshirilishi, 29 ta
qonun va 900 dan ortiq boshqa qonun hujjatlari qabul qilinishi natijasida davlat va
jamiyat hayotining barcha sohalarida bir qator ijobiy o'zgarishlarga erishildi.
2017-yilda   davlatimiz   rahbarining   davlat   hokimiyati   va   boshqaruvini,   sud-huquq
tizimini,   qishloq   xo'jaligi,   neft-gaz,   kimyo,   tog'-kon,   energetika,   qurilish,
3 arxitektura   sanoati,   yo'l-transport   kommunikatsiyalari,   farmatsevtika,
to'qimachilik,   xizmat   ko'rsatish,   turizm,   axborot   texnologiyalarini   rivojlantirish,
shuningdek, hududlarni kompleks ijtimoiy-iqtisodiy rivojlantirish sohasidagi qator
tashabbuslari amalga oshirildi. Fuqarolarning huquq va erkinliklarini himoya qilish
kafolatlari kuchaytirildi.
Mavzuning   dolzarbligi:   O’zbekiston   Respublikasining   iqtisodiy   salohiyatidan
to’g’ri   foydalanish   uchun   ishlab   chiqilgan   me’yoriy   hujjatlar   haqida   shuningdek,
uning samarali tomonlari. 
Kurs   ishi   mavzusining   maqsadlari:   Iqtisodiy   inqirozni   kelib   chiqishini   oldini
olish  bunda, davlat   hisobidan  sarflanayotgan  mablag’larini  foydali  maqsad   uchun
yo’naltirish.
Kurs   ishi   mavzusining   vazifalari:   O’zbekiston   Respublikasida   faoliyat
yuritayotgan korxona-tashkilotlarga yengillik yaratish va ularni tartibga solish.
Kurs ishining hajmi:  Kurs ishi matni ko'rsatilgan maqsad va vazifalarga muvofiq
tuzilgan:   5   ta   reja,   kirish,   xulosa   hamda   foydalanilgan   adabiyotlar   ro'yxatidan
iborat.
4 1. O’zbekiston iqtisodiy islohotlarni rivojlantirishning
innovatsion yo’li
O'zbekiston iqtisodiyotini rivojlantirishning zamonaviy bosqichi uning barqarorligi
bilan   ajralib   turadi.   So'nggi   o'n   yil   ichida   Respublikada   yalpi   ichki   mahsulotning
o'sish   sur'ati   o'rtacha   8   foizni   tashkil   etdi.   Faqat   2017-yilda   YAIM   darajasi   5,3
foizga pasaydi.
O'zbekiston   iqtisodiyoti   turli   yo'nalishdagi   yuzdan   ortiq   tarmoqlarni   ifodalaydi.
Bundan tashqari, O'zbekiston iqtisodiyoti ushbu kursni saqlab qoladi.
Mamlakat   Prezidenti   Sh.   Mirziyoev   tomonidan   taklif   etilgan   "2017-2021   yillarda
davlat   va   iqtisodiy   rivojlanishning   beshta   muhim   yo'nalishi   bo'yicha   harakatlar
strategiyasi" dasturi Respublika iqtisodiyotini innovatsion rivojlanish yo'liga o'tish
strategiyasini belgilab berdi.
Umumiy   ta'rifga   ko'ra,   innovatsiya-amaliy   faoliyatda   qo'llaniladigan   yangi   yoki
takomillashtirilgan   texnologik   jarayon   bozorida   sotiladigan   yangi   yoki
takomillashtirilgan   mahsulot   shaklida   amalga   oshiriladigan   innovatsion
faoliyatning yakuniy natijasidir.
Innovatsiyalar   bozorda   yoki   ishlab   chiqarishda   joriy   qilingan   taqdirda   amalga
oshiriladi. Shunga ko'ra, texnologik innovatsiyalarning ikki bosqichi – mahsulot va
jarayonlar mavjud.
Oziq-ovqat   yangiliklari   yangi   yoki   takomillashtirilgan   mahsulotlarga   kiritilgan.
Jarayon   yangiliklari   yangi   yoki   muhim   mahsulotlarni   ishlab   chiqarish,   ishlab
chiqarishni   tashkil  etish.   Mavjud  asbob-uskunalar  yoki   ishlab  chiqarish   usullarini
qo'llashda   bunday   mahsulotlarni   ishlab   chiqarish   mumkin   emas.   AQSh   va
Yaponiya innovatsion tizimlari farqlar eslatma: misol uchun, AQShda 1 / 3 barcha
yangiliklar   jarayoni   bilan   bog'liq,   va   2   /   3   samarali,   Yaponiyada   esa   bu   teskari
nisbatdadir.
Innovatsiya ilmiy va texnologik taraqqiyot bilan chambarchas bog'liq bo'lib, uning
natijasi hisoblanadi. 
5 Iqtisodiy   adabiyotda   innovatsiyalar   tushunchasi   bilan   bog'liq   asosiy   toifalar
mavjud.   Bu   ilmiy-texnik   taraqqiyot,   innovatsion   jarayon,   innovatsion   faoliyat,
innovatsion samaradorlik va boshqalar.
Innovatsiyalar   raqobatbardosh   iqtisodiyotni   qayta   tiklash   uchun   zarur   bo'lgan
moddiy,   moliyaviy,   intellektual,   ilmiy   va   texnik   va   boshqa   resurslardan
foydalanish   samaradorligiga   bog'liq   bo'lgan   iqtisodiy   manfaatlarning   birligi   bilan
bog'liq va o'zaro bog'liqdir.
Ilmiy-texnik   taraqqiyot   -   bu   fan,   texnika,   texnologiyalarni   uzluksiz   rivojlantirish,
mehnat   predmetlarining   shakllarini,   ishlab   chiqarish   va   mehnatni   tashkil   etish
shakllari   va   usullarini   takomillashtirish   jarayonidir.   U   mehnat   sharoitlarini
yaxshilash,   atrof-muhitni   muhofaza   qilish   kabi   ijtimoiy   muammolarni   hal
qilishning eng muhim vositasidir, natijada aholi farovonligini oshiradi.
Innovatsion   jarayon-ilmiy   bilimlarni   innovatsiyaga   aylantirishning   rivojlanishi
bo'lib,   u   innovatsion   g'oyadan   ma'lum   bir   mahsulotga,   texnologiyaga   yoki
xizmatga   qadar   bo'lgan   va   amaliy   foydalanishda   tarqatilgan   voqealarning   izchil
maqsadi sifatida taqdim etilishi mumkin. Boshqalardan farqli o'laroq, innovatsion
jarayon   amalga   oshirish   bilan   yakunlanmaydi,   ya'ni   bozorda   yangi   mahsulot,
xizmat paydo bo'lishi yoki yangi texnologiyaning dizayn quvvatiga olib kelishi.
Innovatsion   jarayonning   asosi   yangi   texnika   va   texnologiyalarni   yaratish   va
rivojlantirish   jarayonidir.   Texnika-ishlab   chiqarishning   moddiy   omillari   to'plami,
ya'ni   yangi   bilim   va   ko'nikmalar   amalga   oshiriladigan   mehnat   vositalari   va
ob'ektlari.   Innovatsion   faoliyat-mahsulot   nomenklaturasini   yangilash   va   sifatini
yaxshilash,   ularni   ishlab   chiqarish   texnologiyasini   takomillashtirish,   keyinchalik
ichki   va   xorijiy   bozorlarda   joriy   etish   va   samarali   amalga   oshirish   uchun   ilmiy
tadqiqotlar va ishlanmalar natijalaridan foydalanish va tijoratlashtirishga qaratilgan
faoliyat.   Innovatsiyalarga   kapital   qo'yilmalar   bilan   bog'liq   innovatsion   faoliyat
innovatsion-investitsiya faoliyati deb ataladi.
Innovatsion faoliyat ilmiy, texnologik, tashkiliy, moliyaviy va tijorat faoliyatining
butun majmuasini taklif etadi, ular birgalikda innovatsiyalarga olib keladi.
6 Innovatsion samaradorlik-birlik yoki foiz nisbatlarida o'lchanadigan nisbiy qiymat
va   ishlab   chiqarilgan   xarajatlarni   qaytarish   natijasini   tavsiflaydi.   Innovatsion
samaradorlikning   asosiy   mezoni   ma'lum   xarajatlarda   ta'sirni   (foydani)   maksimal
darajada   oshirish   yoki   belgilangan   innovatsion   samaraga   erishish   uchun
xarajatlarni   (ishlab   chiqarish   xarajatlarini)   minimallashtirishdir.   Shunday   qilib,
innovatsion   rivojlanish   ularning   investitsiya   faoliyati   bilan   chambarchas   bog'liq.
Tadqiqot   natijalarini   sanoat   tayyorgarligiga   etkazish   uchun   ham,   tayyor   sanoat
texnologiyasini sotib olish uchun ham muhim investitsiyalar talab qilinadi.
Innovatsion samaradorlikning asosiy turlari quyidagilardir:
Iqtisodiy ta'sir-mehnat unumdorligini oshirish va mehnat zichligi, moddiy talab va
ishlab chiqarish xarajatlarini kamaytirish, foyda va rentabellikni oshirish;
Texnik   ta'sir-yangi   texnika   va   texnologiyaning   paydo   bo'lishi,   kashfiyotlar,   nou-
xau ixtirolari va boshqalar;
Resurs   ta'siri-korxonada   resurslardan   oqilona   foydalanish   (moddiy,   moliyaviy,
mehnat);
Ijtimoiy ta'sir-aholining moddiy va madaniy turmush darajasini oshirish, insonning
ehtiyojlarini   to'liq   qondirish   mehnat   sharoitlari   va   xavfsizligini   yaxshilash.
Innovatsion   rivojlanishning   mukammal   qarashlari,   birinchi   navbatda,   davlatning
iqtisodiy   o'sishi   bilan   bog'liq,   chunki   innovatsiyalar   ishlab   chiqarishning   jadal
o'sishini ta'minlaydi, ya'ni mehnat unumdorligini oshiradi. Va bu jarayon R.Solov
modeliga   bog'liq   bo'lib,   texnik   taraqqiyotning   umumiy   omil   samaradorligini   va
iqtisodiy o'sishning muvozanat sur'atlarini oshiradi. Aytish kerakki, bugungi kunda
innovatsion   rivojlanish   yo'lida   nafaqat   ayrim   davlatlar,   balki   butun   jahon
iqtisodiyoti ham mavjud.
Zamonaviy   jahon   iqtisodiyotida   ajratilayotgan   mablag'lar   bo'yicha   innovatsion
mahsulotlarning   ulushi   quyidagicha   taqsimlanadi:   AQSh   –   39,2   foiz,   Xitoy-21,2,
Yaponiya – 10,2, Buyuk Britaniya-7,8, Germaniya – 6,2, Fransiya – 6, Kanada – 4,
Rossiya   –   2,9   va   boshqalar   2,5   foizni   tashkil   etadi.   Misol   uchun,   qo'shma
Shtatlarda   umumiy   innovatsion   mahsulotlar   hajmi   346   milliard   dollarni   tashkil
etadi., Xitoyda - 290 milliard dollar. Yevropa Ittifoqi – 269 milliard. va Rossiyada-
7 24   milliard   dollar.   Ar-Ge   xarajatlari   AQShda-2,7   foiz,   Xitoyda-1,4,   Yaponiyada-
3,3  va  Janubiy   Koreyada-taxminan  6,5  foiz  (patent)  kichik  biznes  va  innovatsion
texnologiyalarni o'z ichiga oladi.
Rivojlanishga   o'tishning   o'ziga   xos   xususiyati   ularning   tizimli   daromadlari   va
iqtisodiyot va xo'jalik tuzilmalarini  boshqarish usuli  asosida amalga oshiriladigan
ishlab chiqarishning mavjud o'zaro aloqalariga omil ta'siridir.
O'tish   uchun   asos   -   innovatsion   rivojlanish   yo'li   omil   ta'sirlarining   barcha
elementlarini   kompleks   ko'rib   chiqish,   ularning   o'zaro   munosabatlari   va   o'zaro
bog'liqligini   aniqlash,   shuningdek,   tartibga   solish   va   boshqarish   mexanizmlarini
topishdan iborat. 1
Tarkibiy   o'zgarish   omillaridan   foydalanib,   nafaqat   global   miqyosda,   balki
hududlar,   korxonalarning   milliy   xo'jaliklari   darajasida   innovatsion   rivojlanish
yo'llari   tamoyillari   va   qonunlarining   amallarini   ko'rib   chiqish   mumkin.   Bu
innovatsion   faoliyatni   ishlab   chiqarish   darajasida   tashkil   etish   tamoyillarini
kuzatish,   ishlab   chiqarish   imkoniyatlarini,   shu   jumladan   mehnat   motivatsiyasi
salohiyatini   aniqlash   imkonini   beradi.   Bu   bozor   sharoitida   o'zgarish   va   stokastik,
ehtimoliy   jarayonlarning   mavjudligi   sharoitida   ayniqsa   muhimdir.   Bozor
iqtisodiyoti   o'zining  qattiq  qonunlari   bilan   barcha   texnik-iqtisodiy  rivojlanishning
noaniqligini,   NTP   ning   o'zgarishlarini   va   hatto   kechikishlarini,   iqtisodiyotning
barcha tarmoqlarida harakat va innovatsiyalarning beqarorligi kasalliklarini keltirib
chiqarishi mumkin. Shu munosabat bilan innovatsion jarayonlarni boshqarish keng
qamrovli yondashuvga asoslangan va quyidagi printsiplarni hisobga olishi kerak:
* innovatsion strategiya, kompleks ilmiy-texnik dasturlarni ishlab chiqish va ularni
zarur resurslar bilan ta'minlash;
*   innovatsion   texnologiyalarni   rivojlantirishga   qiziqqan   ishlab   chiqaruvchilar
uchun qulay iqtisodiy va siyosiy muhitni yaratish;
*   fundamental   va   amaliy   ilm-fan,   konstruktorlik   byurolari   va   ilmiy-tadqiqot
tashkilotlarini har tomonlama qo'llab-quvvatlash;
1
  Olimjonov .  O . « Bozor   iqtisodiyotiga   o ’ tish   davrida   soliq   siyosati ».  «Ҳayot va iqtisod». 2021 y.
8 *   eksport   salohiyatini   oshirish   maqsadida   innovatsion   mahsulotlar
raqobatbardoshligini oshirish.
Jahon   iqtisodiyotining   innovatsion   rivojlanishga   o'tishining   mohiyatini   aniqlash
orqali   ko'plab   tadqiqotchilar   innovatsion   jarayonlar   va   faoliyatni   ta'minlaydigan
milliy tizimlarni shakllantirishning zamonaviy turining asosiy xususiyati ekanligini
e'tirof   etadi.   NIS   yangi   texnologiyalar   va   mahsulotlar   mujassam   bilim   ishlab
chiqarish va uzatish, o'zaro bog'liq institutlari to'plamidir.
Bugungi kunda O'zbekiston yaratilgan ilmiy-texnik salohiyatdan keng va samarali
foydalanishga,   fundamental   va   amaliy   ilm-fan,   ilmiy-intensiv   texnologiyalar
yutuqlarini   amaliyotga   keng   joriy   etishga,   yuqori   malakali   iqtidorli   ilmiy   kadrlar
sonini   ko'paytirishga   asoslangan   innovatsion   rivojlanish   turining   zamonaviy
modelini yaratish uchun zarur bo'lgan barcha narsaga ega.
Mustaqillik   yillarida   O'zbekistonda   NISNI   rivojlantirish   uchun   mustahkam   baza
yaratildi,   kimyo,   energetika,   biologiya,   ta'lim,   tibbiyot,   elektronika,   qishloq
xo'jaligi   fanlari   va   boshqa   sohalarda   keng   ko'lamli   ilmiy   tadqiqotlar   olib
borilmoqda.
O'zbekistonda   "innovatsion   faoliyat   to'g'risida"   va   "fan   to'g'risida"gi   qonunlar
qabul   qilindi.   Ayni   paytda   ushbu   qonunlar   yangi   tahrirda   qabul   qilishga
tayyorlanmoqda, NIS boshqaruv tizimi takomillashtirilmoqda, innovatsiya vazirligi
va   uning   bo'linmalari   viloyat   markazlarida   tashkil   etildi.   Shu   bilan   birga,
O'zbekiston   iqtisodiyotining   innovatsion   rivojlanish   yo'liga   o'tishi   ayrim
muammolar bilan bog'liq.
Birinchidan, jadal iqtisodiy o'sishni ta'minlaydigan innovatsion texnologiyalarning
universal modeli yaratilmagan.
Ikkinchidan, nanotexnologiya sohasida nazariy tadqiqotlar yetarli emas, garchi pul
resurslari mavjud bo'lsa ham.
Uchinchidan,   yangi   innovatsion   g'oyalardan   foydalanish   asosida   xomashyo
resurslaridan innovatsion iqtisodiyotga o'tishni to'liq amalga oshirish kerak.
To'rtinchidan, innovatsion yangiliklarni ekspertiza qilish tizimini xorijiy olimlar va
mutaxassislarni ushbu ishga taklif qilish bilan qayta ko'rib chiqish zarur.
9 Innovatsion   rivojlanish   yo'lini   nazarda   tutgan   holda,   bu   faqat   sanoat   va   qishloq
xo'jaligi   bilan   bog'liq   deb   o'ylash   mumkin   emas,   bu   savol   umuman   jamiyat
boshqaruvi va uning tarkibiy bo'linmalariga taalluqlidir.
Shu   bois,   O'zbekistonning   iqtisodiy   imkoniyatlarini   hisobga   olgan   holda,   ta'lim,
fan, sog'liqni saqlash kabi sohalarga, ayniqsa, xorijiy investitsiyalarni jalb qilishni
kengaytirish,   iqtisodiyotni   modernizatsiya   qilish,   raqobatbardoshlik,   ishlab
chiqarish   va   ijtimoiy   infratuzilmani   rivojlantirish   hamda   O'zbekiston   iqtisodiy
siyosatining   boshqa   ustuvor   yo'nalishlarini   belgilash   zarur.   Iqtisodiyotni   jadal
rivojlantirish   yo'liga   o'tish   bugungi   kunda   ob'ektiv   zaruratga   aylanib   bormoqda.
Shu   maqsadda   iqtisodiyotning   samarali   innovatsion   rivojlanishi   quyidagi
tadbirlarni amalga oshirish bilan bog'liq:
iqtisodiy   o'sishni   rivojlantirishning   innovatsion   yo'liga   o'tish   uchun   yangi
kreditlash mexanizmini yaratish va investitsiya qilish talab etiladi;
ilm-fan   va   innovatsion   yangiliklarni   xorijiy   standartlar   darajasiga   yetkazish
maqsadga muvofiqdir;
innovatsion   rivojlanish   yo'liga   o'tishga   to'sqinlik   qilayotgan   to'siqlarni   olib
tashlash,   masalan,   butun   soliq   tizimini   takomillashtirish   va   yuqori   qo'shimcha
qiymatlarni   boshqarish,   shuningdek,   asosiy   vositalarni   yangi   pasportlashtirishni
amalga oshirish zarur.
O'zbekiston   Prezidenti   Shavkat   Mirziyoyev   tashabbusi   bilan   2017-2021   yillarda
iqtisodiyotning   beshta   yo'nalishi   bo'yicha   harakatlar   strategiyasi   dasturi   ishlab
chiqildi. Iqtisodiyotni innovatsion rivojlantirish dasturiga kiritilgan chora-tadbirlar
ushbu   strategiyaning   ustuvor   yo'nalishlaridan   biridir.   Ushbu   muhim   masala
bo'yicha tashkiliy masalalarni  hal  qilish katta ahamiyatga ega. Samarali davlat  va
nodavlat   tashkilotlar   va   tuzilmalarni   yaratish   va   rivojlantirish,   ya'ni   mamlakatni
innovatsion   rivojlantirishda   davlatning   rolini   oshirish.   Innovatsion   loyihalarni
moliyalashtirish   va   ekspertizada   davlatning   o'rni   ayniqsa   muhimdir.   Haqiqatan
ham,   barcha   innovatsion   loyihalar   samarali   bo'lishi   mumkin   emas,   bu   katta
xarajatlarni talab qiladi.
10 Innovatsion rivojlanish yo'liga o'tish uchun yuqoridagilarga asoslanib, biz quyidagi
takliflarni taklif qilamiz:
Milliy   innovatsion   tizimni   rivojlantirishning   institutsional   asoslarini
takomillashtirish zarur, bunda: 
a)   xususiy   yirik   biznes   ishtirokidagi   tarmoqlarda   kichik   va   tez   qoplanadigan
innovatsion loyihalarni  amalga oshirish,  davlat  ko'magida tadbirkorlar  va xususiy
investorlarni   moliyalashtirish   uchun   mavjud   imkoniyatlar;   b)   xususiy   sektor
tomonidan innovatsion mahsulotlarga bo'lgan talabni qo'llab-quvvatlash, ilm-fanga
asoslangan   mahsulotlar   eksportini   qo'llab-quvvatlash   mexanizmini
takomillashtirish   orqali   "texnologik   koridorlar"   yaratish.c)   Texnoparklar,
innovatsion-texnologik   markazlar   va   inkubatorlar   biznesini   tashkil   etish   orqali
milliy   innovatsion   tizim   (NIS)   infratuzilmasini   rivojlantirish.d)   Innovatsion
faoliyatni   rivojlantirish   uchun   qulay   shart-sharoitlarni   ta'minlaydigan   normativ-
huquqiy   bazani   shakllantirish.Mamlakatda   raqobat   rivojlanishini   ta'minlashga
qodir bo'lgan ishbilarmonlik muhitini shakllantirish jarayonlarini chuqurlashtirish,
bu esa innovatsion faoliyatni rag'batlantirish va faollashtirishga  olib keladi.Ta'lim
sifatini   oshirish,   texnik   va   innovatsion   mutaxassisliklar   bo'yicha   yuqori   malakali
kadrlarni   tayyorlash   va   qayta   tayyorlashni   ta'minlash,   shu   jumladan   innovatsion
menejment   bo'yicha   mutaxassislar   jalb   etilishi   kerak.Shunday   qilib,   ushbu
vazifalarni   hal   etish   iqtisodiyotni   rivojlantirishning   innovatsion   yo'lidan   jadal
o'tish,   mamlakat   raqobatbardoshligini   oshirish   va   aholining   munosib   hayotini
ta'minlash ustuvor vazifadir. 2
2
  O’zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasi. T.: O’zbekiston, 2017 y.
11 2. O’zbekiston respublikasini 2030–yilgacha kompleks ijtimoiy-
iqtisodiy rivojlantirish konsepsiyasi
O'zbekiston   Respublikasini   2030-yilgacha   ijtimoiy-iqtisodiy   rivojlantirish
konsepsiyasida   makroiqtisodiy   barqarorlik   va   iqtisodiy   o'sish   barqarorligini
ta'minlash,   iqtisodiyot   tarmoqlarining   raqobatbardoshligi,   investitsiya   va   eksport
salohiyatini   oshirish,   tadbirkorlikni   rivojlantirish   va   himoya   qilish   uchun   qulay
shart-sharoitlar   yaratish,   mehnat   bozoridagi   keskinlik   darajasini   pasaytirish,   aholi
daromadlarini oshirish va kam ta'minlanganlikni kamaytirish nazarda tutilmoqda.
O'zbekiston   Respublikasini   2030   yilgacha   (keyingi   o'rinlarda   Konsepsiya   deb
yuritiladi)   kompleks   ijtimoiy-iqtisodiy   rivojlantirish   konsepsiyasini   ishlab   chiqish
2017-2021   yillarda   O'zbekiston   Respublikasini   rivojlantirishning   beshta   ustuvor
yo'nalishi   bo'yicha   mamlakatimizda   amalga   oshirilayotgan   harakatlar
strategiyasiga,   moliyaviy-iqtisodiy   munosabatlarning   barcha   jihatlarini,   davlat
boshqaruvi   tizimini   isloh   qilish,   xususiy   sektorni   rivojlantirish   uchun   shart-
sharoitlar   yaratish,   tarmoqlar   va   hududlarning   iqtisodiy   salohiyatini   oshirish   va
ijtimoiy   masalalarni   hal   etish   bilan   bog'liq   hukumat   qarorlariga   asoslanadi.
Konsepsiyani   ishlab   chiqish   zarurati   mavjud   ijtimoiy-iqtisodiy   muammolar,   uzoq
muddatli   istiqbolda   iqtisodiyotning   barqaror   rivojlanishini   cheklovchi   xavf   va
tahdidlarni hal etish, shuningdek, iqtisodiyot va ijtimoiy sohaning hozirgi holatidan
barqaror   rivojlanishga   o'tish   va   aholi   turmush   darajasini   oshirish   maqsad   va
ustuvorliklarini belgilash bilan bog'liq.
Konsepsiyada   iqtisodiyotning   barqaror   rivojlanishiga   salbiy   ta'sir   ko'rsatadigan
potentsial   xavf   va   tahdidlar   tahlil   qilinadi.   Xatarlarni   tahlil   qilishning   asosiy
natijalari quyidagicha:
Birinchidan, jahon iqtisodiyotining rivojlanishi global bozorlarda raqobat kuchayib
borishi   bilan   birga,   ishlab   chiqarish   omillarining   samaradorligini   oshirish,   shu
jumladan, inson kapitalini to'plash va rivojlantirishga qat'iy talablar qo'yadi.
Ikkinchidan,   O'zbekistonda   jadal   o'sib   borayotgan   mehnat   resurslari   sharoitida
bandlikni   ta'minlash   masalasi   yangi   ishlab   chiqarish   quvvatlarini   tashkil   etish
uchun   qulay   shart-sharoitlar   yaratishni   taqozo   etmoqda.   Shu   bilan   birga,   asosiy
12 tarmoqlarning   texnologik   bazasining   qoloqligi,   eksportning   xom   ashyo   yo'nalishi
va   qishloq   xo'jaligining   yalpi   qo'shilgan   qiymatdagi   yuqori   ulushi,   soya
iqtisodiyotining yuqori hajmi, mehnat unumdorligining pastligi, yuqori energiya va
resurs   intensivligi   bilan   ajralib   turadigan   mamlakat   iqtisodiyotining   mavjud
tarkibiy   deformatsiyasi   mavjud   muammolarni   hal   etishning   uzoq   muddatli
xususiyatini belgilaydi.
Uchinchidan,   bozor   iqtisodiyoti   faoliyatini   ta'minlashning   samarali   vositalarini
jadal   joriy   etish,   jumladan,   xususiy   mulkni   himoya   qilish   va   yer   munosabatlarini
tartibga   solishning   samarali   mexanizmlarini   joriy   etish,   davlat   organlari   faoliyati
samaradorligini   oshirish,   korrupsiyaga   barham   berish   va   moliya   bozorini
rivojlantirishni ta'minlash amalga oshirilmoqda.
To'rtinchidan,   mamlakat   iqtisodiyoti   inson   kapitalining   past   sifati,   yaratilgan
daromadlarni   taqsimlashdagi   tengsizlik,   zaif   ijtimoiy   himoya   va   ilmiy-texnik
salohiyat,   tabiiy   resurslardan   oqilona   foydalanish   va   charchash   bilan   birga
inkluzivlikning past darajasi bilan tavsiflanadi.
Beshinchidan,   mavjud   muammolar   ta'lim   tizimining   tegishli   moddiy-texnik
bazasini   ta'minlashda   kamchiliklarga   teng   ravishda   tayyorlanayotgan   kadrlarning
past darajada va turli profildagi kadrlarga bo'lgan talabning hududiy muvozanatida
aks   ettiriladi.   Ilmiy   muassasalar   va   iqtisodiyotning   Real   sektori   o'rtasidagi   zaif
munosabatlar   innovatsiyalarni   joriy   etish   va   yangi   texnologiyalarni   ishlab
chiqarishga moslashtirish imkoniyatlarini cheklaydi.
Mamlakatimizning   ayrim   hududlarida   mutaxassislar,   ayniqsa,   shifokorlar   va
o'qituvchilar,   shuningdek,   ishchi   kasb-hunar   mutaxassislari   yetishmasligi   ta'lim
muassasalari   bitiruvchilarining   mutaxassisligi   bo'yicha   ishga   joylashishiga   olib
kelmoqda.   Shu   bilan   birga,   mehnat   ta'minotining   yuqori   darajasi   mehnat
resurslaridan   ortiqcha   bo'lgan   hududlarda   ishsizlikning   oshishiga   ta'sir   qiladi   va
norasmiy bandlikning yuqori darajasi (40%) mamlakat davlat byudjeti daromadiga
salbiy ta'sir ko'rsatadi.
Oltinchidan,   global   ekologik   tahdid   va   sanoatning   ko'payishi,   chiqindilarning
ko'payishi,   tabiiy   xom   ashyoning   yangi   konlarini   o'zlashtirish,   shuningdek   tabiiy
13 atrof-muhit   va   suv   resurslarining   pasayishi   (shu   jumladan   ekin   maydonlarining
kamayishi   va   yer   unumdorligining   pasayishi)   natijasida   yuzaga   kelgan   global
ekologik   tahdid   va   noqulay   uzoq   muddatli   iqlim   o'zgarishlari   noqulay
tendentsiyada   o'z   aksini   topmoqda.   Iqlim   o'zgarishi,   bu   kasalliklar   darajasining
o'sishiga,   suv   ta'minoti   va   umuman   O'zbekiston   iqtisodiyotining   rivojlanishiga
salbiy ta'sir ko'rsatmoqda.
Bundan   tashqari,   iqtisodiy   munosabatlarni   tartibga   solish   sohasida   qonunlar   va
boshqa   normativ-huquqiy   hujjatlarni   amalga   oshirishning   huquqiy   bazasi   va
mexanizmlari   nomukammal   bo'lib   qolmoqda,   davlat   boshqaruvi   tizimida
javobgarlik   va   ulardan   foydalanishni   nazorat   qilishning   tegishli   mexanizmisiz
to'g'ridan-to'g'ri tartibga solish vositalari ustunlik qiladi.
Davlat   korxonalarining   zaif   moliyaviy   holati,   to'lov   munosabatlarining   buzilishi,
o'z   aylanma   mablag'larining   surunkali   yetishmasligi   oqibatida   korxonalarning
ishlamay   qolishi   xususiylashtirish   jarayonlarining   sekinlashishi   va   tadbirkorlik
faoliyatida erkinlikni cheklashning natijasidir.
Umuman   olganda,   mamlakat   iqtisodiyotini   jadal   rivojlantirish   salohiyati,   ya'ni
iqtisodiyotning Real sektorini maqsadli va universal modernizatsiya qilish, foydali
qazilmalarni qazib olishni kengaytirish, kichik biznesni jadal rivojlantirish, mehnat
migrantlarining   tarjimalari   va   boshqa   shunga   o'xshash   omillar   iqtisodiy   o'sishni
ta'minlashga ta'sirini yo'qotdi.
Shu   bois   Jahon   iqtisodiyotining   rivojlanish   tendensiyalarini   hisobga   olgan   holda
ishlab   chiqilgan   Konsepsiya,   mamlakat   iqtisodiyotiga   salbiy   tashqi   omillar,
demografik   tendensiyalar   va   mehnat   bozoridagi   keskinliklar   ta'sirini   yumshatish,
hududlarning ishlab chiqarish salohiyatini oshirish, bandlik o'sishini ta'minlash va
aholi   turmush   sharoitlarini   yaxshilash   chora-tadbirlari   mamlakat   iqtisodiyotini
barqaror   rivojlanish   va   aholi   farovonligini   oshirish   yo'lida   o'tish   masalalarini
kompleks hal etishda muhim omil hisoblanadi.
Konsepsiya 2030 - yilgacha bo'lgan davrda belgilangan O'zbekiston Respublikasini
barqaror rivojlantirish quyidagi maqsadlar prinsiplari va vazifalariga javob beradi:
14 1.   Kam   ta'minlanganlik   darajasini   har   tomonlama   qisqartirish,   oziq-ovqat
xavfsizligini   qo'llab-quvvatlash,   qishloq   xo'jaligini   barqaror   rivojlantirishga
ko'maklashish,   sog'lom   turmush   tarzini   yuritish,   har   tomonlama   sifatli   ta'limni
ta'minlash,   hayot   davomida   ta'lim   olish   imkoniyatlarini   rag'batlantirish,   gender
tengligi masalalarini hal etish.
2.   Suv   resurslarini   saqlash   va   ulardan   oqilona   foydalanish,   sanitariyani
rivojlantirish,   barcha   uchun   arzon,   ishonchli,   barqaror   va   zamonaviy   energiya
manbalaridan foydalanishni ta'minlash.
3.   Samarali   ish   bilan   bandlikni   oshirish,   barqaror   infratuzilmani   yaratish,   keng
qamrovli   va   barqaror   sanoatlashtirish   va   innovatsiyalarni   qo'llab-quvvatlash
asosida barqaror va inklyuziv iqtisodiy o'sishni rag'batlantirish.
4.   Shahar   va   aholi   punktlarining   ochiqligi,   xavfsizligi,   hayotiyligi   va   ekologik
barqarorligini   ta'minlash,   shuningdek,   iste'mol   va   ishlab   chiqarishning   oqilona
modellariga   o'tish,   iqlim   o'zgarishi   va   uning   oqibatlari   bilan   kurashish   bo'yicha
tezkor choralar ko'rish va boshqalar.
Konsepsiya   O'zbekiston   Respublikasini   o'rta   va   uzoq   muddatli   ijtimoiy-iqtisodiy
rivojlantirishning   maqsadlari,   ustuvor   vazifalari   va   vazifalarini   belgilaydi   va
oqlaydi.
Shu   bilan   birga,   konsepsiyaning   asosiy   maqsadi   inklyuziv   va   barqaror   iqtisodiy
o'sish davrida respublikaning har bir fuqarosining yuksak darajasi va hayot sifatini
ta'minlaydigan   bilimlarga   asoslangan   eksportga   yo'naltirilgan   bozor   iqtisodiyotini
shakllantirish bilan belgilanadi.
Prognozlarga   ko'ra,   mamlakat   iqtisodiyotini   rivojlantirishda   o'lchanadigan
maqsadli   ko'rsatkichlar   sifatida   real   YaIMning   2,1   barobar   o'sishini   va   aholi   jon
boshiga YaIMning 2030 yilga nisbatan 3 barobar yoki 4538 dollargacha bo'lishini
ta'minlash   ko'rib   chiqiladi.   2018   -   yilda   belgilangan   maqsadlarga   erishish   uchun
o'rtacha yillik iqtisodiy o'sish sur'ati 6,4% dan kam bo'lmasligi kerak.
2030   yilga   kelib   aholi   jon   boshiga   to'g'ri   keladigan   YaIMning   erishilgan   qiymati
O'zbekistonga   o'rtacha   daromad   darajasi   yuqori   bo'lgan   mamlakatlar   guruhiga
kirish,   mehnat   bozoridagi   keskinlik   darajasini   pasaytirish,   aholi   daromadlari
15 o'sishini ta'minlash va kam ta'minlanganlik darajasini ikki barobar qisqartirish, umr
ko'rish   davomiyligini   78-80   yilgacha   oshirish,   o'lim   ko'rsatkichini   bir   yarim
barobar   qisqartirish,   aholining   uy-joyga   bo'lgan   ehtiyojini   to'liq   qondirish   (20
kv.m.), sifatli ichimlik suvi (100%) ga erishish kerak.
2018-2030 yillarda YAIM o'sishining asosiy omillari sanoatning real hajmlari 2,3
barobar  o'sishini  ta'minlash  (2018  yilda   26,3%  dan  2030%   gacha  YAIM   ulushini
oshirish),  qurilish   ishlari   2,1   barobar   (5,7%   dan   6,4%   gacha)   va  xizmatlar   sohasi
2,1 barobar (35,6% dan 39,3% gacha) va mos ravishda qishloq xo'jaligi ulushi 1,8
barobar (32,4% dan 21% gacha) kamayishi hisoblanadi.
Iqtisodiyotning ishlab chiqarish salohiyatining o'sishi eksport hajmining 3 barobar
ko'payishini   ta'minlaydi.   Iqtisodiy   o'sishni   ta'minlash   uchun   kapital   qo'yilmalar
hajmini   3,1   barobar,   to'g'ridan-to'g'ri   xorijiy   investitsiyalar   hajmini   7,0   marta
oshirish kerak bo'ladi.
Shu bilan birga, maqsadlarga erishishda asosiy omillar hisobga olinadi:
1.   Mehnat   resurslarini   maqsadli   tartibga   solish   mexanizmlarini   ishlab   chiqish   va
inson kapitalini  oshirish, iqtisodiy o'sish resurslaridan samarali  foydalanish orqali
demografik omilning samarali iqtisodiy o'sishga o'sishini o'zgartirish.
Ta'kidlash   joizki,   bugungi   kunda   mamlakatning   mehnat   resurslari   jami   aholining
56,7%   ni   tashkil   etadi.   Har   yili   mehnat   bozoriga   200-250   ming   kishi   kiradi.
Aholining yosh tarkibi (mehnatga layoqatli aholining 60%) yuqori mehnat faoliyati
va katta harakatchanligi bilan ajralib turadigan mehnat salohiyatini shakllantirishga
imkon beradi. 3
2.   Hududlarning   moddiy-texnik   va   moliyaviy   bazasini   mustahkamlash,   mahalliy
resurslarni   jadal   safarbar   etish   va   samarali   ish   o'rinlari   tashkil   etish   va   mahalliy
aholi   daromadlarini   oshirishni   ta'minlaydigan   infratuzilma,   ishlab   chiqarish   va
ijtimoiy   loyihalarni   amalga   oshirish   imkoniyatlari   orqali   mintaqaviy   omildan
samarali foydalanish. Bunda sanoat ishlab chiqarishlarini samarali rivojlantirish va
joylashtirish,   xususiy   va   xorijiy   investitsiyalarni   jalb   etish   uchun   iqtisodiy   va
ixtisoslashtirilgan   zonalar,   tarmoq   klasterlari,   kichik   sanoat   zonalari,   innovatsion
3
  Малмигин И. Налоги как элементы финанса. М.: перевод с англ. 2021
16 markazlar,   texnoparklarning   afzalliklari   va   afzalliklaridan   foydalanishga   alohida
e'tibor qaratiladi.
3.   Jalb   qilinayotgan   investitsiyalar   hajmini   oshirish   konsepsiyasidan   ularni
samarali   ishlatish   konsepsiyasiga   tizimli   o'tish   orqali   iqtisodiy   o'sish   va   tarkibiy
o'zgarishlarni   ta'minlashda   maqsadli   investitsiya   siyosatini   olib   borish.   Bunga
tabiiy-xomashyo   resurslaridan   oqilona   foydalanish,   qayta   tiklanadigan   energiya
manbalari   va   yuqori   qo'shimcha   qiymatga   ega   tarmoqlarni   rivojlantirish,
shuningdek,   atrof-muhitga   emissiyalarni   kamaytirish,   ekotizimlarni   saqlash   va
tiklash imkonini beradi.
Konsepsiyaning   amalga   oshirilishi   uzoq   muddatli   davrning   turli   bosqichlarida
quyidagi natijalarni beradi.
Birinchi   bosqichda   (2019-2021)   qabul   qilingan   hujjatlarni   amalga   oshirish   orqali
iqtisodiyotni   yangi   shartlar   va   bozor   mexanizmlariga   moslashtirish   amalga
oshiriladi, bu quyidagi vazifalarni hal qilishda aks etadi
makroiqtisodiy barqarorlikni ta'minlash;
davlat xizmatlari uchun kadrlar tayyorlash, qayta tayyorlash va malakasini oshirish
tizimini isloh qilish;
byudjet siyosati sohasida rivojlangan mamlakatlar standartlariga o'tish;
bozor munosabatlarining institutsional bazasini yanada rivojlantirish;
ta'lim,   fan,   sog'liqni   saqlash,   AKT   sohalarini   rivojlantirish,   inson   kapitaliga
investitsiyalarni kengaytirish;
korruptsiyani cheklash va soya iqtisodiyoti darajasini pasaytirish;
ishlab   chiqarish,   ijtimoiy   va   moliyaviy   infratuzilmani   rekonstruksiya   qilish,
modernizatsiya qilish va kengaytirish;
qimmatli qog'ozlar va obligatsiyalar bozorining jadal rivojlanishi;
raqobatni rivojlantirish va monopoliyadan chiqarish:  tabiiy monopoliyalar narxini
nazorat qilish, oddiy monopoliyalarni bartaraf etish;  bank sohasida, aviatransport,
avtomobilsozlik, energetika va boshqa sohalarda raqobatni kuchaytirish.;
EAEC   va   boshqa   bir   qator   mamlakatlar   bilan   erkin   savdo   bitimlarini   imzolash
orqali tashqi savdoni kengaytirish;
17 mahsulotlar   ishlab   chiqarishda   zamonaviy   ekologik   va   resurslarni   tejaydigan
standartlar, ISO sifat menejmenti tizimlarini jadal joriy etish.
Bunda makroiqtisodiy barqarorlikni ta'minlash yo'nalishida:
soliq yukini yanada optimallashtirish va iqtisodiyotga davlat aralashuvi darajasi;
mamlakat   JSTga   a'zo   bo'lishidan   oldin   tovarlar   va   xizmatlar   ishlab   chiqarishning
eksportga   yo'naltirilgan   tarmoqlariga   nisbatan   protektsionizm   siyosatini
kuchaytirish;
bank sektorida moliyaviy bozorlarni rivojlantirish va raqobatni ta'minlash, monetar
siyosatning   zamonaviy   vositalarini   joriy   etish   orqali   uzatish   mexanizmining
samaradorligini oshirish; 
markaziy   bank   obligatsiyalarini   chiqarish   hisobiga   qimmatli   qog'ozlar   bozorida
operatsiyalar   mexanizmlarini   joriy   etish;   qisqa   muddatli   likvidlik   banklararo
bozorini shakllantirish bilan asosiy stavkani joriy etish.
Ikkinchi   bosqichda   (2022-2025   yil)   ishlab   chiqarish   korxonalarini   jadal
rivojlantirish,   foydalaniladigan   resurslar   samaradorligini   oshirish,   iqtisodiyotning
barqaror   rivojlanishini   ta'minlashga   qaratilgan   yangi   bozor   va   ishlab   chiqarish
tuzilmalarini   shakllantirish   hisobiga   iqtisodiyot   tarmoqlarida   sifatli   tarkibiy
o'zgarishlarga erishiladi.
Ushbu  bosqichda  iqtisodiy  o'sishning  sifati   uning samarali  bandlikni   kengaytirish
va   boshqa   ijtimoiy   muammolarni   hal   etishdagi   hissasini   kuchaytirish   hisobiga
sezilarli   darajada   oshadi.   Institutlarning   salohiyati   kuchaygani   sayin   ta'lim   va
sog'liqni saqlash xizmatlari sifati oshadi, kichik biznesni sanoatlashtirish va yangi
sanoat   siyosatiga   o'tish   uchun   sharoitlar   yaratiladi,   yirik   davlat   biznes
uyushmalarida   boshqaruv   sifatining   oshishi   ularning   global   qiymat   zanjiriga
kiritilishini   ta'minlaydi.   Ushbu   bosqichda   davlat   siyosati   tadbirlarining   asosiy
ustuvor yo'nalishlari quyidagilar bo'ladi:
makroiqtisodiy barqarorlikni saqlash;
davlat   xizmatini   isloh   qilish,   korrupsiya   darajasini   yanada   qisqartirish,   davlat
boshqaruvi sifatini oshirish va markazsizlashtirish, joylarda jamoatchilik nazoratini
kuchaytirish, mintaqaviy rivojlanish;
18 byudjet   xarajatlarining   samaradorligi   uchun   moliyaviy   qoidalar   va   mezonlarni
belgilash, fiskal markazsizlashtirish, fiskal qoidalar asosida byudjet daromadlarini
shakllantirish   mexanizmlarini   joriy   etish,   moliyaviy   xatarlarni   boshqarish,
natijalarga   yo'naltirilgan   byudjetlashtirish   byudjet   mablag'laridan   foydalanish
samaradorligini   baholash,   ichki   va   tashqi   davlat   qarzlarini   boshqarish   va   davlat
qimmatli   qog'ozlarini   muomalaga   kiritish   asosida   bozor   vositalarini
rivojlantirish;raqobatbardosh   milliy   innovatsion   tizimni   shakllantirishni
yakunlash;bilim   iqtisodiyotining   yuqori   texnologik   sohalarida   yangi
raqobatbardosh   tarmoqlarni   rivojlantirish;ta'lim   va   sog'liqni   saqlash   xizmatlari
sifatini oshirish (60% qamrab olingan majburiy tibbiy sug'urta elementlarini joriy
etish),   yuqori   sifatli   oliy   ta'lim   bilan   qamrab   olinishini   oshirish;ilm-fan,   ta'lim   va
sog'liqni   saqlashni   moliyalashtirish   bo'yicha   jahon   standartlariga   erishish;ishlab
chiqarish   kuchlarini   Klaster   joylashtirish   printsipiga   asoslangan   yangi   eksportga
yo'naltirilgan   sanoat   siyosatiga   o'tish;mamlakatning   EAEC   va   WTO   ga   kirishini
izchil   o'rganish,   savdo   siyosati   va   eksportini   liberallashtirish,   tarifsiz   savdo
to'siqlarini   qayta   ko'rib   chiqish   va   ularni   JST   shartnomalari   va   me'yorlariga
muvofiqlashtirish. 4
4
  O ’ zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Shavkat   Mirziyoyevning   Oliy   Majlisga   Murojaatnomasi . 2020  yil , 24  yanvar .
19 Uchinchi   bosqichda   (2026-2030   yil)   iqtisodiyotni   eksport   xom   ashyolardan
innovatsion   rivojlanish   turiga   o'tish,   eksportga   yo'naltirilgan   iqtisodiyotni   jadal
rivojlantirish:
suv,   yer,   mineral-xomashyo   va   energetika   resurslaridan   foydalanish
samaradorligini tubdan oshirish;
inson kapitalini rivojlantirish (kamida top 500ga 5 milliy oliy o'quv yurtlari kirishi,
maktab ta'lim sifati bo'yicha top 30 kirib mamlakat, 99 % majburiy tibbiy sug'urta
qamrovini kengaytirish);
iqtisodiyot sub'ektlari va fuqarolarning aksariyat qismida innovatsion xulq-atvorga
turtki   berish,   innovatsiya   sohasini   rivojlantirish   va   tovarlar   va   xizmatlar   ishlab
chiqarishni texnologik modernizatsiya qilish;
o'qimishli   odamlarning   keng   o'rta   sinfini   va   odamlar   uchun   teng   imkoniyatlarga
ega   demokratik   fuqarolik   jamiyatini   shakllantirish   (gender   tengsizligini   to'liq
bartaraf etish).
To'lov balansiga kelsak, ushbu bosqichda tashqi savdo balansining ortiqcha bo'lishi
kerak.   Ushbu   mahsulotlar   eksporti   yiliga   15-20%   o'sishi   kerak.   Ushbu   davr
mobaynida   DYY   oqimi   10-15   milliard   dollar   darajasida   saqlanishi   kerak.
Makroiqtisodiy   barqarorlik   Markaziy   bankning   moslashuvchan   inflyatsion
targetlash   rejimidan   qattiq   inflyatsion   targetlash   rejimiga   o'tish   orqali   qo'llab-
quvvatlanadi va inflyatsiya darajasini yiliga 3-5% ga yetkazadi. Ushbu bosqichda
erishilgan kelishuvlar doirasida imtiyozlar hisobga olingan holda protektsionizmsiz
JST   doirasida   eksportga   yo'naltirilgan   savdoni   yanada   rivojlantirish   ko'zda
tutilmoqda.
Konsepsiyani   amalga   oshirishning   har   bir   bosqichida   strategik   ustuvorliklar   va
vazifalarni   belgilangan   maqsadlar   bilan   bog'lashga   qaratilgan   tizimli   ijtimoiy-
iqtisodiy   siyosat   amalga   oshiriladi,   bu   ularning   izchilligini   ta'minlaydi.   O'z
navbatida, har bir bosqichda hal etiladigan vazifalar mamlakatimiz iqtisodiyoti va
hududlarining   turli   tarmoqlari   va   sohalarini   rivojlantirishga   doir   aniq   dasturiy
chora-tadbirlarni   ishlab   chiqish   va   amalga   oshirish,   boshqaruv   qarorlarini   qabul
qilishning yanada sifatli darajada qo'llab-quvvatlanadi.
20 3. Ijtimoiy-iqtisodiy salohiyatdan samarali foydalanish va
iqtisodiy o’sishning yangi manbalarini jalb etish chora-tadbirlar
2021   –   yil   26   va   28   noyabr   kunlari   "ijtimoiy-iqtisodiy   salohiyatdan   samarali
foydalanish   va   iqtisodiy   o'sishning   yangi   manbalarini   jalb   etish"   mavzusida
iqtisodchilar   forumi   bo'lib   o'tdi.   Forum   BMT   taraqqiyot   dasturining   "milliy   va
mahalliy   darajalarda   iqtisodiy   prognozlash   va   rejalashtirish   uchun   salohiyatni
oshirish"   loyihasi   hamda   O'zbekistonda   xalqaro   hamkorlik   bo'yicha   Germaniya
jamiyatining   "O'zbekistonning   ayrim   hududlarida   iqtisodiyotni   barqaror
rivojlantirish" loyihasi ko'magida o'tkazildi.
Muhokamalar   davomida   iqtisodiy   o'sishni   ta'minlash,   eng   samarali   yechimlarni
topish,   innovatsion   rivojlanish,   investitsiya   muhitini   yaxshilash   kabi   dolzarb
muammolar   muhokama   qilindi,   beqaror   tashqi   muhit   sharoitida   milliy
iqtisodiyotning   raqobatbardoshligini   oshirishga   qaratilgan   kompleks   tavsiyalar
ishlab chiqildi.
Mazkur   tadbir   iqtisodchi   olimlar   tomonidan   amaliy   iqtisodiy   ilm-fanni
rivojlantirishning   eng   dolzarb   muammolarini   hal   etish,   o'z   ijodiy   salohiyatini
ro'yobga chiqarishga intilayotgan iqtidorli yosh iqtisodchilarni aniqlash va qo'llab-
quvvatlash orqali ilmiy-tadqiqot ishlarini faollashtirishga qaratilgan.
Forumning birinchi bosqichi doirasida 2014 – yil 26-noyabr kuni IPMI da iqtisodiy
fan   sohasida   yetakchi   olimlar,   iqtisodchi-amaliyotchilar,   stajyor-tadqiqotchi-
izlanuvchilar va magistrantlarning ilmiy ma'ruzalari muhokamasi bo'lib o'tdi:
1   Seksiya.   O'zbekistonni   uzoq   muddatli   rivojlantirish   uchun   ijtimoiy-iqtisodiy
salohiyatdan foydalanish va ustuvor maqsadlarga erishishning ssenariy variantlari:
jahon   iqtisodiyotining   rivojlanish   istiqbollari   va   2030   yilgacha   bo'lgan   davrda
O'zbekiston   uchun   qiyinchiliklar,   uzoq   muddatli   rivojlanish   uchun   ijtimoiy-
demografik   jihatlar   va   salohiyat,   uzoq   muddatli   rivojlanishning   makroiqtisodiy
modellarida sifatli va miqdoriy baholarni birlashtirish muammolari, jamg'armalarni
rag'batlantirish   va   jamg'armalarni   investitsiyalarga   aylantirishning   samarali
mexanizmini   yaratish,   O'zbekistonda,   shu   bilan   bir   qatorda   strategiyalar   va   uzoq
muddatli iqtisodiy o'sish prognozlari.
21 2   Seksiya.   Inson   kapitalining   sifati   va   jamiyatni   iqtisodiy   rivojlanishning   yangi
haqiqatlariga   moslashtirish   uchun   ijtimoiy   salohiyatni   jalb   qilish:   inklyuziv
iqtisodiy   o'sishning   asosiy   omillari   (tengsizlikni   kamaytirish,   yangi   ish   o'rinlarini
yaratish),   davlat   institutlarining   sifatini   uzoq   muddatli   o'sish   istiqbollariga   ta'siri,
davlat tomonidan tartibga solish sifatini tahlil qilish va samarali tovar, investitsiya,
moliya   va   boshqalarni   yaratish   muammolari.   Ijtimoiy   rivojlanish   modellari   va
inson   kapitali   sifatini   oshirish,   xususiy   sektorning   innovatsion   va   tashqi   iqtisodiy
faoliyatga   jalb   qilinishini   kengaytirish,   ta'lim   va   mehnat   bozori   sohasida   ijtimoiy
sheriklikni rivojlantirish yo'llari.
3   Seksiya.   Uzoq   muddatli   rivojlanish   uchun   investitsiya-texnologik   salohiyat   va
yangi   manbalar:   iqtisodiyotning   tarkibiy   o'zgarishlarini   prognozlash,   Real   sektor
tarmoqlarini investitsiyalash va rivojlantirish bo'yicha uslubiy va uslubiy vositalar,
uzoq muddatli davrda iqtisodiyotning raqobatbardoshligini oshirish ssenariylari va
O'zbekiston   sharoitida   ularni   moslashtirish   imkoniyatlari,   iqtisodiyotning   turli
tarmoqlari   va   tarmoqlarida   investitsiya   siyosatining   samaradorligini   tahlil   qilish,
iqtisodiyot   tarmoqlarini   texnologik   modernizatsiya   qilish   mexanizmlari,   shartlari
va   shart-sharoitlari,   uzoq   istiqbolga   mo'ljallangan   yangi   o'sish   manbalarini   jalb
etishni, sanoat salohiyatini baholash yondashuvlarini va yangi  sanoat  siyosatining
asosiy tamoyillarini, suv va energetika resurslari taqchilligi muammolarini bartaraf
etish uchun mahalliy texnologik bazani  yaratish masalalarini, kutilayotgan tabiiy-
iqlim o'zgarishlarini hisobga olgan holda investitsiya-texnologik siyosatning uzoq
muddatli   ustuvor   yo'nalishlarini   va   suv-energetika   resurslari   taqchilligining
o'sishini ta'minlash.
Forumning   birinchi   bosqichi   ishida   250   dan   ortiq   ilmiy-tadqiqot   muassasalari,
mamlakatning   barcha   hududlaridagi   oliy   o'quv   yurtlari,   shuningdek,   Rossiya
federatsiyasi,   Ukraina,   Belarus,   Qozog'iston,   AQSh,   Yaponiya   kabi   yetakchi
iqtisodchi olimlar ishtirok etdilar. Muhokamalar davomida iqtisodiy yo'nalishdagi
vazirlik   va   idoralarning   ko'zga   ko'ringan   mutaxassislari,   yetakchi   iqtisodchi
olimlar,   yosh   tadqiqotchilar,   jamoat   tashkilotlari   va   ommaviy   axborot   vositalari
vakillari faol ishtirok etdi.
22 2021   -   yilning   28   noyabr   kuni   Urganch   shahrida   Forumning   ikkinchi   bosqichi
bo'lib o'tdi:
4   -   Seksiya.   Hududlarni   barqaror   rivojlantirish   va   milliy   iqtisodiyotning   hududiy
muvozanatini   ta'minlash   masalalari:   hududlarni   ijtimoiy-iqtisodiy   rivojlantirish
strategiyasini shakllantirishning uslubiy va amaliy jihatlari, hududlarni tahlil qilish
va   prognozlashning   metodologik   masalalari,   globallashuv   omillarining
hududlarning   qiyosiy   afzalliklariga   ta'siri,   hududlar   raqobatbardoshligini
oshirishda tabiiy-iqtisodiy salohiyatdan samarali foydalanish, hududlarning sanoat
salohiyatini   oshirishning   mekansal   jihatlari,   hududlarni   ijtimoiy-iqtisodiy
rivojlantirishda   mahalliy   boshqaruv   organlari   salohiyatini   oshirishning   tashkiliy-
funktsional jihatlari, hududlarni rivojlantirishni prognozlashda EMM va modellarni
ishlab chiqish va qo'llashning ilmiy-amaliy asoslari.
4. O’zbekiston hududlarini iqtisodiy rivojlantirish tendensiyalari
Hududlarda   sanoatlashtirish   va   sanoatning   ustuvor   tarmoqlarini   rivojlantirish
bo'yicha chora-tadbirlar  o'z samarasini  bermoqda. Shu bilan birga,  moddiy ishlab
chiqarishning   barcha   tarmoqlarida   bir   vaqtning   o'zida   kuzatilgan   hududlarni
rivojlantirishda yuqori farqlanish kuzatiladi.
2017-2021-yillarda   O'zbekiston   Respublikasini   rivojlantirishning   beshta   ustuvor
yo'nalishi   bo'yicha   harakatlar   strategiyasi   doirasida   2018-yilda   hududlarning
muvozanatli   va   barqaror   rivojlanishini   ta'minlash   bo'yicha   kompleks   chora-
tadbirlar amalga oshirildi.
"Obod mahalla" va "Obod qishloq" davlat dasturlari doirasida Respublikaning 400
dan   ortiq   qishloq   va   mahallalarida   qurilish   ishlari   uchun   3   trln.   So'm   miqdorida
mablag’  ajratildi. Shuningdek, “Yoshlar  -  bizning kelajagimiz” va  “Har  bir  oila -
tadbirkor”  dasturlari   bo'yicha  2600 ta  biznes  loyihalarni  amalga  oshirish  uchun  2
trln. So'mdan ortiq mablag' ajratildi. Aholini mahalliy tadbirkorlik faoliyatiga keng
jalb qilish uchun maqsadli hududiy dasturlar amalga oshirildi. 2016-2018 yillarda
ipoteka   kreditlash   amaliyotining   kengaytirilishi   82   mingdan   ortiq   uy-joylarning
23 foydalanishga   topshirilishini   ta'minladi,   natijada   mamlakatimizning   barcha
hududlarida   qariyb   400   ming   kishi   yashash   sharoitlarini   yaxshilashga   muvaffaq
bo'ldi.
Tarkibiy   islohotlarni   yanada   chuqurlashtirish   va   to'g'ridan-to'g'ri   investitsiyalarni
jalb   etishni   rag'batlantirish   maqsadida   hududlarda   74   paxta-to'qimachilik   klasteri
(646,6   ming   gektar),   40   dan   ortiq   meva-sabzavot   klasteri   (28   ming   gektar),
shuningdek,   pilot   guruch   ishlab   chiqarish   klasteri   (5   ming   gektar)   tashkil   etildi.
Tashkil   etilgan   21   erkin   iqtisodiy   zona   hududida   umumiy   qiymati   3,9   milliard
dollarlik   670   investitsiya   loyihasi   amalga   oshirilmoqda,   bu   borada   48   mingdan
ortiq   ish   o'rni   yaratiladi.   150   ta   kichik   sanoat   zonasida   umumiy   qiymati   8,2
mlrd.so'mlik qariyb 1,9 mingta loyiha amalga oshirilib, 58 mingdan ortiq ish o'rni
yaratildi.
Hududlarda   sanoatlashtirish   va   sanoatning   ustuvor   tarmoqlarini   rivojlantirish
bo'yicha   chora-tadbirlar   o'z   samarasini   bermoqda.   Agar   O'zbekiston   sanoatida
2017-2019   yillarda   o'rtacha   yillik   o'sish   10%,   Qoraqalpog'iston   Respublikasida
28%, Andijon viloyatida 19%, Jizzax viloyatida 16%, Namangan viloyatida 14%,
Xorazm viloyatida 12% va Toshkent shahrida 13% ni tashkil etgan.
Biroq,   hududlarning   sanoat   mahsulotlari   tarkibida   tovar   ishlab   chiqarish
ustuvorligicha qolmoqda. Bunda faqat Andijon (1,8 f.p.), Namangan (3,2), Xorazm
viloyatlari   (1,1)   va   Toshkent   shahrida   (1,1)   to'qimachilik   mahsulotlari   ishlab
chiqarish   ulushi   sezilarli   darajada   oshdi.   Iste'mol   tovarlari   ishlab   chiqarish   ulushi
bo'yicha Andijon (14,6 f.p.) va Xorazm viloyatlarida (1,2) sanoat ishlab chiqarish
tarkibida ijobiy o'zgarishlar kuzatilmoqda. Bunda Qoraqalpog'iston Respublikasi (-
0,1),   Buxoro   (-1,1),   Qashqadaryo   (-1,9),   Navoiy   (-1,4)   iste'mol   tovarlari   ulushi.
Samarqand   (-1,1),   Surxondaryo   (-0,6),   Sirdaryo   (-0,6),   Toshkent   (-3,7),   Farg'ona
viloyatlari (-1,4) va Toshkent shahrida (-2,9) kamaydi.
O’sish bo’yicha farqlash
Respublika   hududlari   iqtisodiyotida   investitsiya   jarayonlarini   rivojlantirish
tendensiyalari   tahlili   hududlarning   investitsiya   resurslarini,   shu   jumladan   chet
ellarni   jalb   qilish   bo'yicha   differentsiatsiyasini   kuchaytirayotganini   ko'rsatadi.
24 Investitsiyalarning   kontsentratsiyasi   iqtisodiyotning   strategik   tarmoqlarida   yirik
investitsiya   loyihalari   bo'lgan   hududlarda   kuzatilmoqda.   Bular   Buxoro,
Qashqadaryo   viloyatlari   va   Toshkent   shahri   kabi   hududlar   bo'lib,   unda   aholi   jon
boshiga   kiritilgan   investitsiyalar   ulushi   o'rtacha   hisobda   5   868,6   ming   so'mni
tashkil  etadi. Yuqori  va past  (Andijon, Samarqand, Farg'ona, Xorazm  viloyatlari)
aholi   jon   boshiga   to'g'ri   keladigan   investitsiyalar   ulushi   4   barobar,   umumiy
kapitaldagi xorijiy investitsiyalar va kreditlar ulushi esa 19,9 marta.
Moddiy   ishlab   chiqarishning   barcha   sohalarida   bir   vaqtning   o'zida   kuzatilgan
yuqori   differentsiatsiya   (aholi   jon   boshiga   to'g'ri   keladi)   kuzatiladi.   Jumladan,
ko'rib   chiqilayotgan   davrda   14   ta   hudud   bo'yicha   hududlararo   differentsiatsiya
tahlili   shuni   ko'rsatmoqdaki,   2018   yilda   YAHM   ishlab   chiqarish   bo'yicha
mamlakat   hududlari   o'rtasidagi   farq   3,4   marta.   Mavjud   ijobiy   tendentsiyalarga
qaramasdan,   bu   ko'rsatkich   Yevropa   Ittifoqi   mamlakatlari   chegaralariga   nisbatan
yuqori (2,5 marta) hisoblanadi.
Mintaqaviy   taraqqiyotda   sezilarli   farqlanish,   birinchi   navbatda,   ayrim   hududlarda
yirik investitsiya loyihalari amalga oshirilayotgan tabiiy-resurs va ishlab chiqarish
salohiyatining   mavjudligi   sababli   investitsiya   resurslarining   yuqori
konsentratsiyasi   bilan   izohlanadi.   Xorijiy   investitsiyalar   va   kreditlarni   jalb
qilishning   yuqori   ulushi   Buxoro,   Qashqadaryo,   Navoiy   viloyatlari   va   Toshkent
shahri iqtisodiyotiga to'g'ri keladi.
Ushbu   hududlarda   xorijiy   investitsiyalarning   kontsentratsiyasi   gaz,   tog   '-kon
sanoati   (Buxoro,   Qashqadaryo   viloyatlari),   ishlov   berish   (Navoiy   viloyati,
Toshkent   shahri),   elektr   ta'minoti   (Qashqadaryo,   Navoiy   viloyati)   va   sport,
ko'ngilochar va dam olish (Toshkent shahri) ning rivojlanishi natijasidir.
2017-2019-yillarda respublikaga jalb qilingan investitsiyalarning qariyb 44 foizi 3
ta hudud (Toshkent shahri, Qashqadaryo, Buxoro viloyati) hissasiga to'g'ri keldi va
shu   bilan   birga   5   ta   viloyat   (Andijon,   Jizzax,   Sirdaryo,   Surxondaryo   va   Xorazm
viloyati)   ulushi   16,2   foizni   tashkil   etdi.   2018   yil   yanvar-dekabr   oylari   yakuni
bo'yicha   4   ta   mintaqaga   (Toshkent   shahri,   Navoiy,   Buxoro   va   Qashqadaryo
viloyatlari)   xorijiy   investitsiyalar   umumiy   hajmining   64%   ini   tashkil   etadi.   Eng
25 viloyatlar investitsiya resurslaridan iqtisodiy qaytish ahamiyatsiz bo'lib qolmoqda.
Hududlarda   kapital   intensivligining   yuqori   darajasi   yirik   investitsiya   loyihalarini
amalga   oshirish   asosan   yoqilg'i-energetika   tarmoqlarida   amalga   oshirilayotgani,
ularning   ta'siri   uzoq   muddatda   kutilayotgani   bilan   izohlanadi.Ta'kidlash   joizki,
hududlarda   elektr   energiyasi   bilan   ta'minlashning   muammolari,   qishloq
tumanlarida   zaif   muhandislik   va   kommunikatsiya   infratuzilmasi,   moliya
institutlarining   yetarli   darajada   rivojlanmaganligi,   shuningdek,   investitsiya
loyihalarini   ishlab   chiqish   va   amalga   oshirishda   kichik   biznes   va   tadbirkorlik
subyektlarining   cheklangan   imkoniyatlari,   istiqbolli   investorlarning   hududlarni
rivojlantirish zaxiralari va imkoniyatlari to'g'risida xabardorligi yetarli emasligi hal
etilmayapti. O'zbekiston Respublikasi Prezidenti tomonidan qayd etilganidek, 33 ta
tumanda   sanoatning   ulushi   mintaqaning   o'rtacha   ko'rsatkichidan   uch   foizga
yetmaydi.   Eng   qoloq   tumanlarda   mavjud   salohiyatdan   sifatli   foydalanish
masalalari,   geografik   joylashuvi,   xomashyo   bazasi,   mehnat   resurslari   va   h.k.
hududiy   rivojlanish   dasturlarini   ishlab   chiqishda   e'tiborsiz   qolmoqda.Uzoq
muddatli   istiqbolda   bu   holat   hududlarni   rivojlantirishda   muvozanat   muammosini
yanada   kuchaytiradi   va   kam   rivojlangan   va   ortda   qolgan   hududlar,   shaharlar   va
tumanlarning   mavjud   salohiyatidan,   qishloq   joylarda   infratuzilmani
rivojlantirishning past darajasidan kam foydalanishga olib keladi. 5
5
  O ’ zbekiston   Respublikasi   Prezidentining  “ O ’ zbekiston   Respublikasini   yanada   rivojlantirish   bo ’ yicha   Harakatlar  
strategiyasi   to ’ g ’ risida ” gi   PF -4947- sonli   Farmoni .  2017 yil 7 fevral.
26 5. O’zbekistonning iqtisodiy salohiyati yuksalmoqda
Mamlakatimiz   iqtisodiyoti,   xorijiy   investorlarga   berilgan   imtiyozlar   dunyoning
rivojlangan   davlatlari   e'tiborini   tortmoqda.   Xususan,   O'zbekistonning   Amerika
Qo'shma   Shtatlari   bilan   ko'plab   sohalarda   hamkorligi   izchil
rivojlanmoqda.O'zbekiston   bilan   AQSh   o'rtasidagi   tovar   ayirboshlash   hajmi
yildan-yilga   oshib   bormoqda.   Mamlakatimizda   AQSh   investorlari   bilan
hamkorlikda   tashkil   etilgan   qo'shma   korxonalar   faoliyat   yuritmoqda,
avtomobilsozlik,   neft-kimyo,   to'qimachilik,   yengil   sanoat,   oziq-ovqat   sanoati,
qurilish   materiallari   ishlab   chiqarish,   savdo   va   xizmat   ko'rsatish   sohalariga
ixtisoslashgan AQSh firma va kompaniyalarining vakolatxonalari ochilgan.Bunday
ishonchli   hamkorlardan   biri   "General   Electric"   kompaniyasi.   Ushbu   kompaniya
vitse-prezidenti   Ronald   Jeyms   Pollett   mamlakatimizda   xorijiy   investorlar   uchun
yaratilgan   shart-sharoitlar   haqida   o'z   fikrini   bildirdi,   "Jeneral   elektrik"
kompaniyasining   O'zbekiston   bilan   hamkorlikdagi   loyihalari   haqida   so'zladi»:-
O'zbekiston   jadal   rivojlanayotgan   davlatlar   qatoriga   kiradi.   Mamlakatimizda
kelgusi   besh   yil   davomida   qabul   qilingan   harakatlar   strategiyasida   iqtisodiyot
samaradorligini oshirish, barcha sohalarni modernizatsiya qilish va liberallashtirish
bilan birga, xorijiy sarmoyadorlar bilan samarali hamkorlikni yanada rivojlantirish
ko'zda tutilayotgani xorijiy hamkorlardan mamnun."Jeneral elektrik" kompaniyasi
bundan   o'n   yil   muqaddam   O'zbekiston   bozorida   o'z   faoliyatini   boshladi.
O'zbekistonlik   sheriklar   bilan   fuqaro   aviatsiyasi,   neft   va   gaz,   elektr   energetikasi,
sog'liqni saqlash, transport va boshqa yo'nalishlarda muvaffaqiyatli hamkorlik qilib
kelmoqda."O'zbekneftgaz"   kompaniyasi   bilan   birgalikda   energetika   sohasini
modernizatsiyalashda   ishtirok   etib,   soha   mutaxassislarining   xorijda   malakasini
oshirishni taklif etildi.
27 Xulosa
Xulosa o’rnida shuni ta’kitlash lozimki yaqin kelajakda hududlarning barqaror va
muvozanatli   rivojlanishini   ta'minlash   hududlarni   jadal   industrial   rivojlantirish,
ishlab   chiqarilayotgan   mahsulotlarning   raqobatbardoshligini   ta'minlash,   yuqori
texnologiyali   mahsulotlarning   ulushini   oshirish,   qiyosiy   ustunliklardan   yanada
samarali   foydalanish   asosida   ishlab   chiqarishni   diversifikatsiya   qilish   zarurligiga
bog'liq bo'ladi.
Hududlarda "ishlab chiqarish o'sish nuqtalari" ni shakllantirish bu boradagi ustuvor
vazifadir.   Bu   vazifani   amalga   oshirish,   birinchi   navbatda,   mintaqaning   istiqbolli
ixtisoslashuvi, texnika va texnologiyalarni joriy etish sohasidagi yuqori salohiyatga
asoslangan   klasterlarni   tashkil   etishga   asoslanadi,   bu   esa   mintaqaning
mahsulotlarini   jahon   bozoriga   chiqishini   ta'minlaydi.   Qo'shilgan   qiymat   zanjiri
bo'yicha   ishlab   chiqarishni   tashkil   etish   shaklida   aniqlangan   o'sish   nuqtalari
asosida Klaster tuzilmalarini yaratish nafaqat mahsulotlarning raqobatbardoshligini
oshirishga,   balki   sanoatlashtirish   ko'lamini   kengaytirish   uchun   sinergetik   ta'sir
ko'rsatishga ham yo'naltirilgan bo'lishi kerak.
Bunga   erishish   uchun   elektr   energetikasining   ishlab   chiqarish   quvvatlarini
ko'paytirish,   mavjud   korxonalarni   texnologik   modernizatsiya   qilish   bo'yicha
investitsiya   loyihalarini   amalga   oshirish,   shuningdek,   potentsial   zaxiralar   va
imkoniyatlardan   maksimal   darajada   foydalanishni   hisobga   olgan   holda   yangi
ishlab   chiqarishlarni   tashkil   etish   talab   etiladi.   Hududlarning   sanoat   salohiyatini
oshirish,   shuningdek,   transport-logistika   va   infratuzilma   sohalarini   jadal
rivojlantirishni   talab   etadi,   bu   esa   hududlarning   iqtisodiy   o'sishi   uchun   juda
muhimdir.   Tranzit   transport   yo'laklari,   jumladan,   temir   yo'l,   Xitoydan   G'arbga
O'zbekiston orqali tranzit, xususan, Farg'ona vodiysi orqali ham alohida ahamiyat
kasb etadi.
Ortda   qolgan   va   kam   rivojlangan   hududlarning   strategik   vazifalarini   belgilashda
mehnat   va   kadrlar   salohiyatini   rivojlantirish,   ishlab   chiqarish   va   ijtimoiy
infratuzilmadan   samarali   foydalanish,   hududlar   va   chegara   hududlari   o'rtasida
aglomeratsiya   (yirik   sanoat   markazlarining   salohiyati)   ta'siri,   biznes   muhitini
28 rivojlantirish   va   h.k.   ushbu   yondashuvga   ehtiyoj   integratsiyalashgan   loyihalar
hududlarda yetarli bo'lmagan tashkiliy va institutsional resurslarni talab etishi bilan
izohlanadi.Ortda   qolgan,   kam   rivojlangan   va   muammoli   hududlarga   nisbatan
mintaqaviy   siyosat   resurslarni   jalb   qilish   va   samarali   taqsimlashning   o'ziga   xos
mexanizmlari   bilan   mustahkamlanishi   kerak.   Boshqacha   aytganda,   barcha
manbalar   va   resurslarni,   shu   jumladan   markazlashtirilgan   mablag'lar   va   tashqi
qarzlarni   jamlash   bo'yicha   hokimiyat   va   boshqaruv   organlarining   harakatlarini
tartibga   soluvchi   tegishli   normativ-huquqiy   hujjatda   mustahkamlangan
mablag'larni   (masalan,   investitsiyalar,   grantlar,   kreditlar,   kreditlar   va   boshqalar)
jalb qilishning samarali mexanizmi shakllantirilishi kerak.
29 Foydalanilgan adabiyotlar ro’yxati
1. O’zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasi. T.: O’zbekiston, 2017 y.
2.   O’zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   “O’zbekiston   Respublikasini   yanada
rivojlantirish   bo’yicha   Harakatlar   strategiyasi   to’g’risida”gi   PF-4947-sonli
Farmoni. 2017 yil 7 fevral.
3.   O’zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Shavkat   Mirziyoyevning   Oliy   Majlisga
Murojaatnomasi. 2020 yil, 24 yanvar.
4.   O’zbekiston   milliy   ensiklopediyasi.   O’zbekiston   milliy   ensiklopediyasi   Davlat
ilmiy nashriyoti. 04.02.2021. Toshkent.
5. Jane Fracknall-Hughes. The Theory, Principles and Management of Taxation:
An introduction, Routledge Taylor and Francis Group.  2021,  p  2.
6.   Рикардо   Д.   Сочинения   т.   И.   «Начало   политической   экономики   и
налогового обложения». Пер. с англ. - М.: Госполитиздат.
7. Основы налогового права С.Г.Пепеляев Москва, 2021 г.
8. Черник Д. Г. «Налоги в рўночной економике». - Финансы, 2021 г .
9. Болдырев «Финансы капитализма». «Финансы», М.: 2021 г.
10.   Olimjonov .   O . « Bozor   iqtisodiyotiga   o ’ tish   davrida   soliq   siyosati ».   «Ҳayot va
iqtisod». 2021 y.
11. Vohobov A., Srojiddinova Z. «O’zbekiston Respublikasining Davlat byudjeti».
TMI 2002 y.
12. Xvan L.B.: Soliq huquqi. Toshkent Кonsauditinforn, 2021 y.
30
Купить
  • Похожие документы

  • Turizm va mehmonxona boshqaruvida nazorat
  • Ipoteka bank amaliyot hisoboti Ipoteka bank MALAKAVIY AMALIYOT (BITIRUV OLDI) Ipoteka bank KUNDALIK HISOBOT
  • Trastbank MALAKAVIY AMALIYOT (BITIRUV OLDI) Trastbank Amaliyot hisoboti
  • Davr xarajatlarini tekshirish
  • Иқтисодиёт давлат аттестатсия синови саволлари ва жавоблари Iqtisodiyot Fanidan Yakuniy Davlat Attestatsiya Sinovi Savollari va Javoblari 100 ta

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha