Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 40000UZS
Hajmi 471.2KB
Xaridlar 0
Yuklab olingan sana 19 Iyul 2025
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Iqtisodiyot

Sotuvchi

Amriddin Hamroqulov

Ro'yxatga olish sanasi 23 Fevral 2025

31 Sotish

O’zbekistonda ishchi kuchi bozorining shakllanishi va rivojlanishi kurs ishi

Sotib olish
1O‘ZBEKISTON RESPUBLIKASI
OLIY TA’LIM, FAN VA INNOVATSIYALAR VAZIRLI GI
------------------------------------------FAKULTETI
“----------------------------------” KAFEDRASI
------------------------------------------- ta’lim yo‘nalishi 
______- guruhi talabasi
Kurs ishi 
Mavzu : O’zbekistonda ishchi kuchi bozorining shakllanishi va rivojlanishi
  Bajardi: _______  ____ _____ _ guruhi talabasi  ______ ___ ________
  (imzo)                                                       (ismi sharifi)
  
Kurs ishi himoya qilingan sana     “____” __ ___ _____20 25  y.
Baho  “_____” ____ __ _____
      Ilmiy rahbar:           __________      ____________________ 
                (imzo)                (ismi sharifi)
     Komissiya a’zolari:   __________     ____________________ 
                (imzo)                  (ismi sharifi)
            
                           __________      ____________________ 
                 (imzo)                  (ismi sharifi) 2Mavzu:  O’zbekistonda ishchi kuchi bozorining shakllanishi va rivojlanishi
MUNDARIJA
Kirish ………………………………………………………………….…………
I BOB. O‘ZBEKISTONDA ISHCHI KUCHI BOZORI  
SHAKLLANISHI NING  NAZARIY ASOSLAR
1.1. Ishchi kuchi bozorining mohiyati va asosiy tushunchalari ………………….
1.2. Mehnat bozori va ishchi kuchiga bo‘lgan talab va taklif omillari …………..
1.3. O‘zbekistonda ishchi kuchi bozorining shakllanish bosqichlari …………….
II BOB. O‘ZBEKISTONDA ISHCHI KUCHI BOZORINING 
RIVOJLANISHI VA UNING XUSUSIYATLARI
2.1. Zamonaviy davrda O‘zbekistonda ishchi kuchi bozorining holati …………..
2.2.   Ishsizlik   muammosi   va   uni   kamaytirish   bo‘yicha   chora-
tadbirlar …………...
2.3.   Mehnat   migratsiyasi   va   uning   iqtisodiy-ijtimoiy
ta’siri ……………………...
Xulosa ……………………………………………………………………………
.
Foydalanilgan adabiyotlar ……………………………………………………... 3 Kirish
Kurs   ishi   mavzusining   dolzarbligi   O‘zbekiston   mustaqillikka   erishgach,
bozor   iqtisodiyotiga   o‘tish   jarayonida   mehnat   bozori   va   ishchi   kuchi   bilan
bog‘liq muammolar dolzarb masalalardan biriga aylandi. Bugungi kunda global
iqtisodiy o‘zgarishlar fonida aholining bandligi, mehnatga layoqatli yoshlarning
ish   bilan   ta’minlanishi   va   malaka   mosligining   ta’minlanishi   har   bir
rivojlanayotgan davlat oldidagi muhim  vazifa bo‘lib qolmoqda. O‘zbekistonda
ham   bu   borada   jiddiy   islohotlar   amalga   oshirilmoqda.   Xususan,   “Yoshlar   –
kelajagimiz”, “Har bir oila – tadbirkor”, “Ishga marhamat” markazlari faoliyati
orqali   yangi   ish   o‘rinlari   yaratilmoqda   va   kasbiy   tayyorgarlik   yo‘lga
qo‘yilmoqda.   Ammo   demografik   o‘sish,   urbanizatsiya   va   malaka
nomutanosibligi   kabi   omillar   mehnat   bozoridagi   muvozanatni   saqlashni
qiyinlashtiradi.   Ayniqsa,   yoshlar   orasida   ishsizlik   darajasi   yuqori   bo‘lishi   bu
mavzuning   dolzarbligini   yanada   oshiradi.   Davlat   va   xususiy   sektor   o‘rtasida
muvofiqlik,   ayollar   bandligini   rag‘batlantirish,   chetga   mehnat   migratsiyasini
tartibga solish  – bu boradagi  ustuvor  vazifalardandir 1
  Shu bois, O‘zbekistonda
ishchi kuchi bozorining shakllanishi va rivojlanishini chuqur o‘rganish nafaqat
ilmiy jihatdan, balki amaliy nuqtayi nazardan ham dolzarb masaladir.
  Kurs   ishi   mavzusining   o‘rganilganlik   darajasi   Ishchi   kuchi   bozorining
iqtisodiy   asoslari   va   u   bilan   bog‘liq   tahlillar   xalqaro   iqtisodiy   adabiyotlarda
keng   o‘rin   egallagan.   Jahon   miqyosida   Gari   Bekkerning   inson   kapitali
nazariyasi,   P.   Samyuelsonning   bozor   mexanizmlari   haqidagi   ishlari,
shuningdek,   M.   Todaroning   mehnat   migratsiyasi   modeli   kabi   asarlar   mehnat
1
  O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti Mirziyoyev Shavkat Miromonovich. 2023-yil – Inson
qadrini ulug‘lash va faol mahalla yili davlat dasturi to‘g‘risidagi Farmon. – PF–14-son, 2023-
yil 20-yanvar. – Elektron manba: www.lex.uz 4bozorini   chuqur   tahlil   qilishga   imkon   beradi.   Ushbu   olimlar   mehnat   taklifi   va
talabi   o‘rtasidagi   bog‘liqlik,   ish   haqi   darajasi,   malaka   darajasi,   ishsizlik
ko‘rsatkichlari   va   ijtimoiy   omillarni   alohida   e’tiborda   o‘rganib   chiqqanlar.
O‘zbekiston   iqtisodiy   maktabi   vakillari   –   B.   Xodiev,   R.   Yusupov,   D.
Shodmonov,   N.   Nishonov   kabi   olimlar   ham   o‘z   asarlarida   mamlakatda   ishchi
kuchi   bozorining   o‘ziga   xos   xususiyatlarini,   bandlik   muammolarini,   kasbiy
ta’lim sifati va ishlab chiqarish o‘rtasidagi nomutanosiblikni yoritganlar. Biroq,
O‘zbekistonda so‘nggi yillarda ro‘y berayotgan tub ijtimoiy-iqtisodiy islohotlar
natijasida   mehnat   bozori   ham   yangilanmoqda.   Shuning   uchun   mavjud   ilmiy
ishlanmalar   amaliy   hayotga   mos   tarzda   yangilanishi   lozim.   Aynan   shu   jihat
mavzuning o‘rganilganligini qayta tahlil qilish va ilmiy yondashuvlarni boyitish
zaruratini yuzaga chiqaradi.
Kurs   ishi   mavzusining   nazariy   va   amaliy   ahamiyati     Mazkur   kurs
ishining nazariy ahamiyati shundaki, u ishchi kuchi bozori tushunchasini, uning
iqtisodiyotdagi   o‘rnini,   shakllanish   mexanizmlarini   va   mehnat   resurslarining
muvozanatli   taqsimlanishini   chuqur   tahlil   qilishga   imkon   yaratadi.   Bu   orqali
talab va taklif o‘rtasidagi o‘zaro ta’sir, ish haqi shakllanishi, malakali ish kuchi
muammolari   va   bandlik   siyosatining   nazariy   asoslari   ochib   beriladi.   Mehnat
bozori   iqtisodiyotni   barqarorlashtiruvchi   va   ijtimoiy   tenglikni   ta’minlovchi
asosiy tizimlardan biri sifatida ko‘rib chiqiladi. Kurs ishining amaliy ahamiyati
esa   bevosita   O‘zbekistonda   bandlik   masalalarini   hal   etishda   ko‘makchi
bo‘ladigan   tahlillar   va   tavsiyalar   ishlab   chiqish   bilan   belgilanadi.   Ishchi   kuchi
bozorida   aniqlangan   muammolar   asosida   davlat   siyosatiga   oid   takliflar
shakllantiriladi.   Xususan,   ishsizlik   darajasini   kamaytirish,   yoshlarga   kasbiy
tayyorgarlik   berish,   ayollar   bandligini   rag‘batlantirish,   hududiy   mehnat
resurslaridan   oqilona   foydalanish   kabi   masalalar   yechimida   bu   kurs   ishining
natijalari   foydali   bo‘lishi   mumkin.   Shu   orqali   nafaqat   ilmiy   tahlil,   balki   real
amaliy siyosatga xizmat qiladigan g‘oyalar yuzaga chiqadi. 5Kurs   ishi   mavzusining   obyekti   –   O‘zbekiston   Respublikasida   mavjud
ishchi   kuchi   bozori   tizimi,   uning   shakllanishiga   ta’sir   etuvchi   omillar   hamda
amaldagi mehnat siyosatidir.
Kurs ishi mavzusining predmeti   –  O‘zbekistonda ishchi kuchi bozorining
shakllanishi,   rivojlanish   bosqichlari,   uning   infratuzilmasi   va   iqtisodiy-ijtimoiy
samaradorligini baholash jarayonlaridir.
Kurs ishi mavzusining maqsadi    – O‘zbekistonda ishchi kuchi bozorining
shakllanish   bosqichlarini   tahlil   qilish,   hozirgi   holatini   baholash   hamda   uning
samarali rivojlanishiga doir taklif va tavsiyalar ishlab chiqishdan iboratdir.
Kurs ishi mavzusining vazifalari
Ishchi kuchi bozorining nazariy asoslarini o‘rganish;
O‘zbekistonda mehnat bozorining shakllanish bosqichlarini aniqlash;
Mehnat bozorida mavjud muammolarni tahlil qilish;
Davlat tomonidan qo‘llanilayotgan strategiyalarni o‘rganish;
Innovatsion yondashuvlarning ishchi kuchi bozoriga ta’sirini aniqlash;
Foydali taklif va tavsiyalar ishlab chiqish.
Kurs ishi mavzusining tuzilishi    Kurs ishi kirish, ikkita asosiy bob, har bir
bobda uchta kichik bo‘lim, xulosa va foydalanilgan adabiyotlardan iborat. 6I BOB. O‘ZBEKISTONDA ISHCHI KUCHI BOZORI
SHAKLLANISHI NING  NAZARIY ASOSLAR
1.1. Ishchi kuchi bozorining mohiyati va asosiy tushunchalari
Bozor iqtisodiyoti sharoitida ishchi  kuchi bozorining shakllanishi  va uning
samarali faoliyati har bir mamlakatda iqtisodiy o‘sish va barqarorlikka erishish
uchun   asosiy   omillardan   biri   hisoblanadi.   Mehnat   bozori   yoki   ishchi   kuchi
bozori   –   bu   ish   beruvchilar   (ish   kuchiga   bo‘lgan   talab)   va   ish   izlovchilar   (ish
kuchining   taklifi)   o‘rtasida   yuzaga   keladigan   iqtisodiy   munosabatlar   tizimi
bo‘lib,   u   aynan   mehnat   resurslari   harakati,   qiymati   va   taqsimoti   bilan   bog‘liq
jarayonlarni   tartibga   soladi.   Mazkur   bozor,   ayni   paytda,   ijtimoiy   va   iqtisodiy
mezonlarga   tayanadi.   Zero,   ishchi   kuchi   bozori   nafaqat   iqtisodiy   resurslar
aylanishi   nuqtayi   nazaridan,   balki   aholi   bandligi,   yashash   darajasi,   ijtimoiy
tenglik va farovonlikni ta’minlash borasida ham muhim ahamiyatga ega.
Ishchi   kuchi   –   bu   mehnatga   layoqatli   aholi   qatlamidir.   U   16   yoshdan   60
(ayollar)   yoki   65   (erkaklar)   yoshgacha   bo‘lgan   aholining   sog‘lom,   mehnatga
qodir   qismini   o‘z   ichiga   oladi.   Ushbu   qatlam   ish   beruvchilarning   talablariga
javob   berishi,   malaka,   kasbiy   tayyorgarlik,   intizom,   salomatlik   va   ijtimoiy
moslashuvchanlik   kabi   jihatlarga   ega   bo‘lishi   kerak.   Shu   jihatdan   qaralganda,
ishchi   kuchi   bozori   –   bu   resurs   bozorlarining   eng   murakkab   va   dinamik
yo‘nalishidir, chunki bu yerda inson omili hal qiluvchi ahamiyat kasb etadi.
Ishchi   kuchi   bozorining   asosiy   tushunchalari   orasida   quyidagilar   muhim
o‘rin   egallaydi:   “ish   kuchi   taklifi”,   “ish   kuchiga   talab”,   “ishsizlik”,   “bandlik”,
“real   va   nominal   ish   haqi”,   “mehnat   samaradorligi”   va   “malaka   muvofiqligi”.
Ish   kuchi   taklifi   deganda   –   aholi   tomonidan   ko‘rsatilayotgan   mehnat   hajmi
tushuniladi. Bu hajm aholining soni, demografik tuzilmasi, jinsiy tarkibi, ta’lim
darajasi, sog‘lig‘i, mehnatga bo‘lgan munosabati kabi omillar bilan belgilanadi. 7Ish   kuchiga   talab   esa   –   iqtisodiyot   tarmoqlarida   ishlab   chiqarish   jarayonida
zarur bo‘lgan ishchilar sonidir. Bu talab texnologik rivojlanish, ishlab chiqarish
hajmi, mehnat unumdorligi va korxonalar strategiyasi bilan belgilanadi.
Ishsizlik   –   bu   ishchi   kuchining   bozorga   taklif   qilinayotgan,   ammo   talab
etilmayotgan   qismini   ifodalaydi.   Bu   holat   iqtisodiyotni   izdan   chiqaruvchi
muhim omil bo‘lib, resurslardan to‘liq foydalanilmayotganligini bildiradi. Turli
xil ishsizlik turlari mavjud: friksion ishsizlik (vaqtincha), strukturaviy ishsizlik
(iqtisodiyot tarkibidagi o‘zgarishlar sababli), tsiklik ishsizlik (iqtisodiy tanazzul
davrida)   va   yashirin   ishsizlik   (ishlab   chiqarishda   ortiqcha   ishchi   kuchi
mavjudligi).   O‘zbekistonda   bu   turdagi   ishsizlik   turlarining   ayrimlari
kuzatilmoqda   va   ularni   kamaytirish   uchun   maxsus   bandlik   dasturlari   ishlab
chiqilgan.
Bandlik  tushunchasi  –  mehnatga   layoqatli   aholining  to‘laqonli  va  samarali
mehnat  bilan ta’minlanganligini  bildiradi. Bandlik darajasi  mamlakat  iqtisodiy
salohiyatini   ko‘rsatadigan   asosiy   makroiqtisodiy   ko‘rsatkichlardan   biridir.   Bu
ko‘rsatkich   qanchalik   yuqori   bo‘lsa,   mamlakat   iqtisodiyoti   shunchalik   faol
hisoblanadi.   Shu   bois,   ishchi   kuchi   bozorida   mehnat   resurslarining   to‘g‘ri
taqsimoti,   ishchi   va   ish   beruvchi   o‘rtasidagi   muvozanat   hamda   davlat
tomonidan   olib   borilayotgan   mehnat   siyosatining   sifatli   tashkil   etilishi   eng
muhim vazifadir.
Mehnat   bozori   –   bu   faqatgina   iqtisodiy   resurslar   taqsimoti   emas,   balki
ijtimoiy   barqarorlik,   ijtimoiy   himoya,   inson   kapitalining   samarali   qo‘llanishi
bilan  bog‘liq  bo‘lgan  murakkab   tizimdir.  Bu  tizimda  inson   salohiyatini  to‘g‘ri
yo‘naltirish,   malakani   doimiy   oshirish,   zamonaviy   kasblarni   egallash   va   ish
joylarining   sifatini   yaxshilash   kabi   omillar   ustuvor   ahamiyatga   ega.   Ayniqsa,
innovatsion   iqtisodiyot   sharoitida   raqamlashtirish,   avtomatlashtirish   va
texnologik   yangiliklar   tufayli   ishchi   kuchiga   bo‘lgan   talab   sifati   o‘zgarib
bormoqda. 8Yana   bir   muhim   jihat   –   ishchi   kuchi   bozori   bilan   davlatning   roli.   Bozor
mexanizmlari   tabiiy   ravishda   ish   beruvchilar   va   ishchilar   o‘rtasidagi   kuchlar
muvozanatini   o‘rnatishga   harakat   qilsa-da,   davlat   bu   jarayonda   bandlikni
tartibga   soluvchi   normativ-huquqiy   asoslar,   mehnat   kodekslari,   subsidiya   va
imtiyozlar, o‘quv dasturlari orqali faol qatnashadi. Shuningdek, ijtimoiy himoya
tizimlari   –   ishsizlik   nafaqasi,   qayta   tayyorlash   markazlari,   kasbga   yo‘naltirish
xizmatlari orqali ishchi kuchi bozorining barqarorligi ta’minlanadi.Shu sababli,
ishchi   kuchi   bozorining   mohiyatini   chuqur   tushunish,   uning   asosiy   omillari,
tushunchalari,   turlari   va   ta’sir   mexanizmlarini   o‘rganish   har   bir   iqtisodiyotni
boshqaruvchi   uchun   strategik   ahamiyatga   ega.   Bu   nafaqat   nazariy   bilimlar
doirasini   kengaytiradi,   balki   real   iqtisodiy   siyosat   yuritishda,   xususan
O‘zbekiston   kabi   rivojlanayotgan   mamlakatlarda   mehnat   bozorini
optimallashtirish yo‘nalishlarini aniqlashda muhim vosita bo‘lib xizmat qiladi.
1.2. Mehnat bozori va ishchi kuchiga bo‘lgan talab va taklif omillari
Mehnat   bozori   har   qanday   iqtisodiy   tizimning   ajralmas   bo‘lagi   bo‘lib,   u
orqali mehnat resurslarining harakati, taqsimoti va ularga nisbatan narx – ya’ni
ish haqi shakllanadi. Ushbu bozor orqali ishlab chiqarish ehtiyojlari bilan inson
resurslari   o‘rtasida   uzviy   bog‘liqlik   yuzaga   keladi.   Mehnat   bozori   –   bu   ish
beruvchilar   va   ish   qidiruvchilar   o‘rtasida   ish   kuchining   qiymati,   miqdori   va
joylashuvi   bo‘yicha   tuziladigan   munosabatlar   tizimidir.   Unga   ta’sir   qiluvchi
asosiy omillar esa – ishchi kuchiga bo‘lgan talab va ishchi kuchining taklifidan
iborat.
Ishchi   kuchiga   bo‘lgan   talab   –   bu   ishlab   chiqaruvchilar,   ya’ni   ish
beruvchilar   tomonidan   mehnat   bozorida   taklif   etilayotgan   ish   kuchiga   bo‘lgan
ehtiyojdir.   Talab   bevosita   ishlab   chiqarishning   texnologik   darajasi,   ishlab
chiqarish   hajmi,   korxona   samaradorligi,   eksport-import   imkoniyatlari,   davlat
iqtisodiy   siyosati   va   mehnat   unumdorligiga   bog‘liq   bo‘ladi.   Masalan,
texnologik   taraqqiyot   yangi   mutaxassisliklar   talabini   oshiradi,   eskirgan
kasblarga   bo‘lgan   talab   esa   kamayadi.   Shuningdek,   tarmoqlar   bo‘yicha   ishchi 9kuchi   talabi   har   xil   bo‘ladi   –   sanoat,   xizmat   ko‘rsatish   sohasi,   axborot
texnologiyalari   va  qishloq xo‘jaligi  kabi   tarmoqlar   o‘ziga  xos  mehnat   kuchiga
muhtojdir.
Ishchi   kuchi   taklifi   esa   –   bu   mehnatga   layoqatli   aholining   bozorga   kirib
kelishi,   ya’ni   o‘zini   ish   bilan   ta’minlash   istagidagi   shaxslar   tomonidan   taklif
qilinadigan mehnat resurslaridir. Bu taklifga ta’sir qiluvchi omillar ko‘p: aholi
soni,   yosh   tarkibi,   ta’lim   darajasi,   ijtimoiy   stereotiplar,   mehnat   sharoitlari,
migratsiya darajasi  va boshqa ko‘plab omillar ishchi  kuchi taklifini belgilaydi.
O‘zbekiston   misolida   qaraganda,   yoshlar   sonining   ko‘pligi   mehnat   kuchi
taklifining   yuqori   bo‘lishiga   olib   kelmoqda,   biroq   bu   taklif   har   doim   ham
mehnat bozoridagi ehtiyojga mos kelavermaydi.
Bozor   sharoitida   talab   va   taklif   o‘rtasidagi   nomutanosiblik   –   ishsizlikni
yuzaga   keltiruvchi   asosiy   omillardandir.   Misol   uchun,   mamlakatda
o‘qituvchilar, yuristlar, iqtisodchilar soni ko‘p bo‘lishi mumkin, ammo mehnat
bozori   bu   kasblarga   bo‘lgan   talabni   to‘liq   qondirgan   bo‘lsa,   bu   sohalarda
ortiqcha   ishchi   kuchi   paydo   bo‘ladi.   Ayni   paytda   ishlab   chiqarish,   qurilish,
axborot   texnologiyalari   kabi   sohalarda   malakali   kadrlar   yetishmasligi
kuzatilmoqda.   Bu   holat   “malaka   mos   kelmasligi”   muammosini   keltirib
chiqaradi.
Jadval: Mehnat bozorida ishchi kuchiga bo‘lgan talab va taklifga ta’sir
etuvchi asosiy omillar
Talabga ta’sir qiluvchi omillar Taklifga ta’sir qiluvchi omillar
1. Ishlab chiqarish hajmi va iqtisodiy
o‘sish sur’atlari 1. Aholi soni va demografik tuzilma
2.   Texnologik   taraqqiyot   va
avtomatlashtirish 2. Mehnatga layoqatli yoshlarning soni
3. Korxona va tarmoqlar ehtiyoji 3. Ta’lim va kasbiy malaka darajasi
4. Iqtisodiy sektorlardagi ish o‘rinlari
soni 4. Ish haqi miqdori va ish sharoitlari 105.   Davlat   investitsiyalari   va
infratuzilma loyihalari 5.   Ijtimoiy   stereotiplar   va   madaniy
qadriyatlar
6.   Mehnat   qonunchiligi   va
tartibga soluvchi huquqiy asoslar 6.   Migratsiya   (chetga   ketish   yoki
chetdan qaytish) jarayonlari
7.   Tashqi   mehnat   bozorlari   bilan
aloqalar 7. Bandlik xizmatlari faoliyati  (Ishga
marhamat, mehnat yarmarkalari)
8.   Korxonalar   darajasida   raqobat
va samaradorlik 8.   Ayollar,   nogironlar   va   boshqa
ijtimoiy   guruhlarning   mehnatga   kirish
darajasi
9.   Innovatsion   tarmoqlarning
kengayishi   (IT,   xizmat   ko‘rsatish   va
h.k.) 9.   Qayta   tayyorlash   va   kasbiy
yo‘naltirish imkoniyatlari
10.   Hududiy   iqtisodiy   farqlar
(shahar-qishloq, industrial-hududlar) 10. Mehnatga bo‘lgan motivatsiya va
ishga munosabat
Bu   jadval   orqali   ko‘rinadiki,   mehnat   bozoridagi   talab   va   taklif   alohida
omillar bilan shakllanadi va ular o‘zaro har doim ham muvofiq bo‘lavermaydi.
Masalan,   talab   ko‘proq   iqtisodiy   muhit,   ishlab   chiqarish,   texnologiya   va   ish
beruvchi   ehtiyojlari   bilan   bog‘liq   bo‘lsa,   taklif   esa   demografik   holat,   ta’lim
darajasi,   aholi   soni   va   ijtimoiy   sharoitlarga   bog‘liqdir.   Shu   sababli,   mehnat
bozorida muvozanatni ta’minlash uchun har ikki tomon omillarini chuqur tahlil
qilish zarur.   Shuningdek, ishchi  kuchiga bo‘lgan talab mavsumiy bo‘lishi  ham
mumkin. Ayniqsa, qishloq xo‘jaligi yoki turizm sohalarida ma’lum davrda talab
yuqori bo‘lib, boshqa davrda esa pasayib ketadi. Bu esa vaqtinchalik ishsizlikka
sabab bo‘ladi. Boshqa tomondan, taklifga ta’sir qiluvchi omillar orasida mehnat
sharoitlari, ish haqi miqdori, ish joyining joylashuvi  ham muhim rol o‘ynaydi.
Odamlar og‘ir va kam haq to‘lanadigan ishni tanlamasligi, yoki uzoq masofaga
borishni istamasligi – ishga joylashish jarayonini sekinlashtiradi. 11Yana   bir   muhim   omil   –   demografik   holat.   Aholining   mehnatga   layoqatli
qismi ko‘payib borar ekan, taklif ortadi. Ammo bu ortish sifatga mos kelmasa,
ya’ni o‘rta maxsus yoki oliy ma’lumotli kadrlar emas, balki umumiy malakasiz
ishchi   kuchi   ko‘paygan   bo‘lsa,   bu   holat   mehnat   bozori   raqobatini   yanada
kuchaytiradi   va   ishsizlikni   oshiradi.   Buning   oldini   olish   uchun   davlat
tomonidan kasb-hunar ta’limi, qayta tayyorlash, malaka oshirish kurslari yo‘lga
qo‘yilishi kerak.
Talab va taklifga yana iqtisodiy inqirozlar, pandemiyalar, tabiiy ofatlar kabi
tashqi   omillar   ham   bevosita   ta’sir   qiladi.   Masalan,   2020-yilgi   COVID-19
pandemiyasi   davrida   O‘zbekistonda   ko‘plab   korxonalar   vaqtincha   yopilib,
ishchi   kuchiga   bo‘lgan   talab   pasaydi,   bu   esa   ishsizlik   darajasining   oshishiga
olib keldi. Shu bilan birga, tashqi migratsiya ham taklif va talabga ta’sir etuvchi
omildir.   Chet   elga   chiqib   ketayotgan   ishchi   kuchi   miqdori   ichki   bozor   yukini
kamaytiradi, lekin malakali kadrlardan ayrilish salbiy oqibatlar keltiradi.
Ishchi   kuchi   bozorini   muvozanatga   keltirish   uchun   davlat   tomonidan
samarali   mehnat   siyosati   yuritilishi   talab   etiladi.   Bu   siyosat   quyidagilarni   o‘z
ichiga oladi: ishchi kuchiga bo‘lgan talab va taklif prognozlarini tuzish, kasbiy
orientatsiya   va   maslahat   markazlarini   yo‘lga   qo‘yish,   aholini   zamonaviy
kasblarga   tayyorlash,   maktab   va   kollej   bitiruvchilarini   mehnat   bozoriga
tayyorlash,   ayollar   bandligini   qo‘llab-quvvatlash,   nogironlar   uchun   mos   ish
o‘rinlarini yaratish.
1.3. O‘zbekistonda ishchi kuchi bozorining shakllanish bosqichlari
O‘zbekistonda  ishchi   kuchi   bozorining  shakllanishi  mustaqillikdan   keyingi
davrda   boshlangan   bo‘lib,   bu   jarayon   bir   nechta   tarixiy-iqtisodiy   bosqichlarda
yuz bergan. Har bir bosqich o‘zining o‘ziga xos xususiyatlari, muammolari va
yechim   yo‘llari   bilan   ajralib   turadi.   Mehnat   bozorining   shakllanishi   mamlakat
iqtisodiy   tizimining   umumiy   islohoti   bilan   chambarchas   bog‘liq   bo‘lib,   bu
jarayon asosan quyidagi to‘rt asosiy bosqichda kechgan deb baholash mumkin: 121-bosqich:   Mustaqillikdan   keyingi   davr   (1991–1999   yillar)   –   Ijtimoiy-
iqtisodiy muvozanat izlash
Ushbu bosqichda sobiq ittifoqdan ajralgan mustaqil O‘zbekiston o‘z mehnat
bozorini   shakllantirishga   kirishdi.   Biroq,   bu   davrda   davlat   korxonalarining
yopilishi, sanoatning qisqarishi va rejalashtirilgan iqtisodiyotdan bozor tizimiga
o‘tish   natijasida   ishsizlik   keskin   ortdi.   Mehnat   resurslarini   qayta   yo‘naltirish,
bo‘shagan ishchilarni joylashtirish va bandlikni saqlab qolish davlatning asosiy
vazifalaridan   biri   bo‘ldi.   Davlat   tomonidan   bandlikka   oid   dastlabki   qonunlar,
mehnat kodekslari va ijtimoiy himoya tizimlari shakllantirildi.
2-bosqich:   Bozor   iqtisodiyotiga   o‘tish   va   bandlikni   barqarorlashtirish
(2000–2009 yillar)
Ushbu   davrda   O‘zbekiston   iqtisodiyoti   tiklana   boshladi,   xususiy   sektor
rivojlanishiga   yo‘l   ochildi.   Natijada,   mehnat   bozorida   yangi   ishtirokchilar   –
xususiy   tadbirkorlar,   kichik   biznes   va   xorijiy   investorlar   paydo   bo‘ldi.   Ishchi
kuchiga   bo‘lgan   talab   sekin-asta   ortib   bordi.   Davlat   bandlik   xizmatlari   tashkil
etilib,   ishsizlarni   qayta   o‘qitish,   kasbiy   tayyorlov   kurslari   tashkil   etildi.   2003-
yilda   “Aholining   bandligi   to‘g‘risida”gi   Qonun   qabul   qilinib,   mehnat   bozori
huquqiy   jihatdan   mustahkamlana   boshladi.   Shu   bosqichda   asosan   mehnatga
layoqatli   aholining  ichki   resurslaridan   foydalanishga  qaratilgan  chora-tadbirlar
amalga oshirildi.
3-bosqich:   Tashqi   mehnat   migratsiyasi   va   global   integratsiyaga   chiqish
(2010–2016 yillar)
Bu   bosqichda   ishchi   kuchining   tashqi   bozorlarga   chiqishi   kuchaydi.
Ayniqsa,   Rossiya,   Qozog‘iston   va   Janubiy   Koreya   bozorlarida   mehnat
migratsiyasi   keng   ko‘lamda   rivojlandi.   Tashqi   mehnat   migratsiyasi   natijasida
muayyan   darajada   ishsizlik   kamaydi,  ammo   bu  jarayon   ko‘plab   muammolarni
ham   yuzaga   chiqardi:   huquqiy   himoya   yetishmasligi,   noqonuniy   ishlash
holatlari,   malakali   ishchi   kuchining   mamlakatdan   chiqib   ketishi.   Shu   sababli,
davlat   tashqi   mehnat   migratsiyasini   tartibga  solish   bo‘yicha   me’yoriy-huquqiy 13asoslarni   ishlab   chiqdi.   “Tashqi   mehnat   migratsiyasi   to‘g‘risida”gi   qonun
loyihalari muhokama qilina boshlandi, mehnat attashelari tayinlandi, va “Ishga
marhamat” markazlarining prototiplari shakllandi.
4-bosqich:   Rivojlanishning   yangi   davri   –   raqamlashtirish   va   bandlik
strategiyasi (2017–hozirgi vaqtgacha)
2017-yildan   boshlab   yangi   O‘zbekiston   taraqqiyot   strategiyasiga   muvofiq,
mehnat   bozori   ham   chuqur   isloh   qilina   boshlandi.   Prezident   Shavkat
Mirziyoyev   tomonidan   imzolangan   farmon   va   qarorlar   asosida   yangi   bandlik
siyosati  shakllandi. “Ishga marhamat” monomarkazlari tashkil  etilib, aholining
malakasini   oshirish,   kasbiy   qayta   tayyorlash   va   zamonaviy   kasblarni   o‘rgatish
tizimi   yo‘lga   qo‘yildi.   Raqamli   mehnat   bozorining   asoslari   yaratildi:   elektron
mehnat   birjalari,   onlayn   vakansiya   platformalari   ishga   tushirildi.   Shuningdek,
mehnat   qonunchiligida   liberallashuv   jarayoni   boshlangan:   soddalashtirilgan
ishga   qabul   qilish,   masofaviy   ishga   joylashish,   shartnoma   erkinligi   kabi
institutlar paydo bo‘ldi.
Yuqoridagi bosqichlar mehnat bozorining shakllanishini bosqichma-bosqich
ko‘rsatadi.   Har   bir   davr   o‘zining   ijobiy   natijalari   bilan   birga,   yangi
muammolarni   ham   yuzaga   keltirgan.   Masalan,   birinchi   bosqichda   iqtisodiy
inqiroz   ishsizlikni   kuchaytirdi,   ikkinchi   bosqichda   esa   bandlik   xizmatlari
shakllandi,   uchinchi   bosqichda   tashqi   migratsiya   muammolari   yuzaga   chiqdi,
to‘rtinchi   bosqichda   esa   raqamlashtirish   va   innovatsion   yondashuvlar   mehnat
bozorini   zamonaviylashtirdi.Bundan   kelib   chiqadiki,   O‘zbekistonda   ishchi
kuchi bozori bosqichma-bosqich taraqqiy etib, har bir tarixiy davrda o‘ziga xos
xususiyatlarga   ega   bo‘lgan.   Bugungi   kunda   ushbu   bozor   zamonaviy
texnologiyalar,   huquqiy   kafolatlar,   xalqaro   integratsiya   va   ta’lim-bilim
yondashuvlari   asosida   rivojlanmoqda.   Kelajakda   bu   yo‘nalish   yanada
mukammallashib, ijtimoiy barqarorlik va iqtisodiy o‘sishga katta hissa qo‘shishi
kutilmoqda. 14II BOB. O‘ZBEKISTONDA ISHCHI KUCHI BOZORINING
RIVOJLANISHI VA UNING XUSUSIYATLARI
2.1. Zamonaviy davrda O‘zbekistonda ishchi kuchi bozorining holati
Hozirgi   davrda   O‘zbekiston   ishchi   kuchi   bozori   dinamik   rivojlanayotgan,
ammo   ayni   vaqtda   muayyan   murakkabliklarga   ega   bo‘lgan   ijtimoiy-iqtisodiy
tizim   hisoblanadi.   Bozor   iqtisodiyoti   sharoitida   bandlik,   ishsizlik,   malaka
muvofiqligi, yoshlar va ayollar bandligi kabi omillar mehnat bozorining holatini
belgilovchi   asosiy   ko‘rsatkichlarga   aylangan.  Shu  bilan  birga,  so‘nggi  yillarda
amalga   oshirilayotgan   islohotlar,   raqamlashtirish   jarayonlari   va   davlat
siyosatidagi   o‘zgarishlar   ushbu   bozorni   sifat   jihatdan   yangi   bosqichga   olib
chiqmoqda.
O‘zbekiston   Respublikasi   Davlat   statistika   qo‘mitasining   2023-yil
yakunlariga ko‘ra, mamlakatda mehnatga layoqatli aholining soni 21,5 million
nafardan   oshgan.   Shundan   15,2   million   nafarga   yaqini   band   bo‘lgan,   ya’ni
ishchi   kuchining   salmoqli   qismi   ishga   joylashgan.   Shu   bilan   birga,   rasmiy
ishsizlar soni qariyb 1 million atrofida saqlanmoqda. Bu ko‘rsatkichlar, avvalo,
demografik   o‘sish,   aholining   yosh   tarkibi   va   malakali   ishchi   kuchiga   bo‘lgan
talabning o‘sishi bilan izohlanadi.
Zamonaviy   mehnat   bozorining   asosiy   xususiyatlaridan   biri   –   mehnat
migratsiyasining   keng   miqyosda   rivojlanib   borayotganidir.   Ayni   paytda
O‘zbekiston   fuqarolarining   sezilarli   qismi   –   2   milliondan   ortig‘i   Rossiya,
Qozog‘iston, Turkiya, Janubiy Koreya kabi davlatlarda mehnat faoliyatini olib
bormoqda.   Bu   esa   ichki   ishchi   kuchi   taklifini   ma’lum   darajada   kamaytiradi,
lekin   tashqi   mehnat   bozori   xavflariga   bog‘liqlikni   oshiradi.   Shuning   uchun
davlat   bu   sohada   tartibga   soluvchi   huquqiy   va   institutsional   mexanizmlarni
rivojlantirmoqda. 15Yana bir e’tiborli jihat – zamonaviy mehnat bozori sektorlar bo‘yicha teng
rivojlanmagan.   Sanoat,   xizmat   ko‘rsatish   sohasi,   IT   va   logistika   kabi
yo‘nalishlarda   ishchi   kuchiga   talab   ortayotgan   bo‘lsa-da,   qishloq   xo‘jaligi   va
ba’zi an’anaviy sohalarda ish haqi pastligi, sharoitlarning qoniqarsizligi sababli
mehnat   kuchi   tanqisligi   yoki   ortiqchaligi   yuzaga   kelmoqda.   Masalan,   xizmat
ko‘rsatish   sohasida   2023-yilda   30%   dan   ortiq   yangi   ish   o‘rinlari   yaratilgan
bo‘lsa,   qishloq   xo‘jaligida   bu   ko‘rsatkich   10%   ni   tashkil   etdi.   Bu   esa
sektorlararo nomutanosiblik mavjudligini ko‘rsatadi.
Ishchi   kuchi   bozorida   malaka   muvofiqligi   muammosi   ham   dolzarb   bo‘lib
qolmoqda.   Ta’lim   muassasalaridan   chiqayotgan   bitiruvchilar   bilan   real   ishlab
chiqarish   sektori   ehtiyojlari   o‘rtasida   nomutanosiblik   mavjud.   Ayniqsa,
iqtisodchi, huquqshunos, pedagog kabi kasblarga to‘yinganlik bo‘lsa-da, texnik
mutaxassislar,   dasturchilar,   muhandislar   yetishmaydi.   Shu   sababli,   davlat
tomonidan   qayta   tayyorlash   markazlari,   kasb-hunar   maktablari,   "Ishga
marhamat" monomarkazlari faoliyati kuchaytirilmoqda.
O‘zbekistonda   mehnat   bozorining   zamonaviy   holati   ayollar   va   nogironlar
uchun   ish   imkoniyatlari   bilan   ham   belgilanadi.   2023-yil   yakunlariga   ko‘ra,
mamlakatda ayollar bandligi umumiy ishchi kuchining 45 foizini tashkil etgan
bo‘lsa-da,   ularning   ko‘pchiligi   past   haq   to‘lanadigan,   norasmiy   yoki   qisqa
muddatli   ishlarga   jalb   etilgan.   Nogironligi   bo‘lgan   shaxslarning   mehnatga
integratsiyasi   ham   past   darajada   bo‘lib,   bu   yo‘nalishda   ijtimoiy   himoya   va
inklyuziv siyosatga ehtiyoj ortmoqda.
Bundan   tashqari,   zamonaviy   davrda   raqamli   texnologiyalarning   keng   joriy
qilinishi   mehnat   bozorining   yangi   bosqichga   o‘tishiga   sabab   bo‘lmoqda.
Elektron   bandlik   platformalari,   onlayn   vakansiyalar,   masofaviy   ish   formati   –
bularning   barchasi   ish   topish   va   ishga   joylashish   imkoniyatlarini
kengaytirmoqda.   Xususan,   “Ishga   marhamat”   elektron   platformasi   orqali
minglab   fuqaro   onlayn   tarzda   kasb   o‘rganmoqda   yoki   ish   topmoqda.   Bu   esa
davlat   xizmatlarining   raqamli   transformatsiyasiga   asoslanib,   mehnat 16munosabatlarini   soddalashtiradi.   Shuningdek,   O‘zbekistonda   ishchi   kuchi
bozorining   zamonaviy   holatida   mehnat   shartnomalari   va   huquqiy
mexanizmlarning   liberallashuvi   kuzatilmoqda.   So‘nggi   yillarda   Mehnat
kodeksiga   kiritilgan   o‘zgartirishlar   tufayli   ishga   qabul   qilish   tartibi
yengillashtirildi, qisqa muddatli shartnomalar, masofaviy va moslashuvchan ish
shakllari joriy qilinmoqda. Bu esa norasmiy bandlikni rasmiylashtirishga ijobiy
ta’sir ko‘rsatmoqda.
Yuqoridagi   fikrlar   asosida   xulosa   qilish   mumkinki,   zamonaviy
O‘zbekistonda   ishchi   kuchi   bozorining   holati   ancha   murakkab,   ammo
rivojlanish   dinamikasiga   ega.   Demografik   bosim,   malaka   nomutanosibligi,
sektorlararo   tengsizlik   kabi   muammolar   mavjud   bo‘lsa-da,   davlat   siyosatining
faol   aralashuvi,   raqamlashtirish,   kasbga   yo‘naltirish   va   bandlikni
rag‘batlantirishga doir dasturlar ushbu bozorda ijobiy natijalarga olib kelmoqda.
Yaqin   istiqbolda   O‘zbekiston   mehnat   bozorini   barqaror   va   samarali   tizimga
aylantirish uchun zarur shart-sharoitlar yaratilmoqda.
Jadval:   O‘zbekistonda   2020–2024   yillarda   ishchi   kuchi   bozorining   asosiy
ko‘rsatkichlari
Manba:   O‘zbekiston   Respublikasi   Bandlik   va   mehnat   munosabatlari
vazirligi, Davlat statistika qo‘mitasi (so‘nggi ochiq ma’lumotlar asosida)
Yil Mehnatga
layoqatli   aholi
(mln) Band
aholining
soni (mln) Rasmiy
ishsizlik
darajasi (%) Tashqi   mehnat
migrantlari
(mln) Ayollar
bandligi
(%)
2020 19,3 13,0 10,5 2,1 43,1
2021 19,8 13,5 9,8 2,2 43,6
2022 20,3 14,1 9,1 2,3 44,0
2023 20,9 14,7 8,6 2,4 44,5
2024 21,5 15,2 8,1 2,5 45,0
2020-yil – Pandemiya inqirozi va mehnat bozoridagi keskin siljishlar 172020-yil   dunyo   bo‘ylab   tarqalgan   COVID-19   pandemiyasi   O‘zbekistonda
ham mehnat bozoriga kuchli salbiy ta’sir ko‘rsatdi. Yil boshida iqtisodiy faollik
yuqori bo‘lsa-da, bahor oylaridan boshlab korxonalar yopilishi, cheklovlarning
joriy   etilishi   natijasida   ishsizlik   darajasi   keskin   oshdi.   Yillik   ishsizlik   o‘rtacha
10,5 foizni tashkil etdi. Bu mehnat bozori uchun so‘nggi yillardagi eng yuqori
ko‘rsatkichlardan   biri   bo‘ldi.   Mehnatga   layoqatli   aholining   umumiy   soni   19,3
million   kishiga   yaqinlashdi,   shundan   13   milliondan   ortig‘i   band   edi.   Ayniqsa,
yoshlar va ayollar orasida ishsizlik darajasi keskin ko‘tarildi. Xizmat ko‘rsatish
sohasi, savdo va transport tarmoqlarida ishsizlik eng yuqori darajaga yetdi. Bu
yil   ichki   mehnat   migratsiyasi   ham   to‘xtab   qoldi,   ko‘plab   fuqarolar   xorijiy
davlatlardan qaytdi. Bularning barchasi ichki bozorga bosimni oshirdi va davlat
tomonidan ishsizlik nafaqalariga ehtiyoj ortdi.
2021-yil – Tiklanish davri va barqarorlashtirish choralari 
2021-yil   O‘zbekiston   iqtisodiyoti   va   mehnat   bozori   uchun   pandemiyadan
keyingi   tiklanish   bosqichi   bo‘ldi.   2020-yilda   yuzaga   kelgan   global   sog‘liqni
saqlash   inqirozi   nafaqat   sog‘liqni   saqlash   tizimiga,   balki   butun   iqtisodiyotga,
shu   jumladan,   ishchi   kuchi   bozoriga   ham   salbiy   ta’sir   ko‘rsatgan   edi.   2021-
yilda   esa   iqtisodiy   faollik   bosqichma-bosqich   tiklanib,   iqtisodiy   o‘sishning
yangi dinamikasi shakllandi. Hukumat tomonidan qabul qilingan bir qator anti-
krizis   dasturlar   va   bandlikni   qo‘llab-quvvatlash   choralari   mehnat   bozorida
muvozanatni tiklashga xizmat qildi.
Ushbu  yilda  ishsizlik  darajasi   sezilarli   darajada  pasaydi.   2020-yildagi  10,5
foizli   ko‘rsatkichdan   2021-yil   oxiriga   kelib   ishsizlik   9,8   foizga   tushdi.   Bu
pandemiyadan   keyingi   ilk   barqarorlik   belgilaridan   biri   sifatida   baholandi.
Mehnatga   layoqatli   aholining   soni   19,8   million   kishiga   yetdi.   Band   aholining
soni esa 13,5 million atrofida bo‘lib, avvalgi yillarga nisbatan o‘sish kuzatildi.
Ushbu o‘sish qator ijtimoiy-iqtisodiy chora-tadbirlar natijasida yuzaga keldi.
Xususan,   "Har   bir   oila   –   tadbirkor"   davlat   dasturi   doirasida   oilaviy
tadbirkorlikni   qo‘llab-quvvatlash,   imtiyozli   kreditlar   ajratish,   kichik   biznes   va 18xizmat ko‘rsatish sohasi orqali yangi ish o‘rinlarini yaratish ishlari bosqichma-
bosqich   amalga   oshirildi.   Bu   dastur   nafaqat   bandlikni   ta’minlashda,   balki
oilalarning iqtisodiy mustaqilligini shakllantirishda ham muhim omil bo‘ldi.
Yoshlar   bandligini   ta’minlash   maqsadida   “Yoshlar   –   kelajagimiz”   dasturi
orqali   yuzlab   tadbirkorlik   loyihalari   qo‘llab-quvvatlandi.   Bu   orqali   ko‘plab
iqtidorli   yoshlar   o‘z   faoliyatini   boshlash   imkoniyatiga   ega   bo‘ldi.   Davlat
tomonidan   “Ishga   marhamat”   monomarkazlari   faoliyati   kengaytirilib,   qayta
tayyorlash va kasb-hunar o‘rgatish dasturlari kuchaytirildi. Bu markazlarda turli
yosh   va   ijtimoiy   toifadagi   fuqarolarga   zamonaviy   kasblar   o‘rgatildi,   bu   esa
ularning mehnat bozorida raqobatbardoshligini oshirdi.
2021-yil mehnat bozorining tiklanishi faqat shahar markazlarida emas, balki
chekka   hududlarda   ham   amalga   oshdi.   Qishloqlarda   uy-mehnat   kooperatsiyasi
modeli   asosida   aholining   o‘z   ish   o‘rnini   yaratishiga   imkon   beruvchi   dasturlar
amalga   oshirildi.   Bu   tizim   orqali   qishloq   aholisi   mahalliy   xom-ashyolardan
foydalangan   holda   uy   sharoitida   ishlab   chiqarish   va   xizmat   ko‘rsatishni
boshladi. Bu ayniqsa ayollar bandligini oshirishda muhim ahamiyat kasb etdi.
Ayollar   bandligini   oshirish   2021-yilda   davlat   siyosatining   ustuvor
yo‘nalishlaridan   biri   bo‘ldi.   Xotin-qizlar   uchun   maxsus   kasb-hunar   kurslari,
subsidiyalangan   kreditlar,   bolali   ayollar   uchun   moslashuvchan   ish   tartiblari
joriy   qilindi.   Shuningdek,   davlat   budjeti   hisobidan   ayollar   tadbirkorligini
qo‘llab-quvvatlash jamg‘armasi  faoliyatini boshladi. Ushbu  tadbirlar  natijasida
2021-yilda ayollar bandligining umumiy mehnat bozoridagi ulushi ortdi.
2021-yilda   tashqi   mehnat   migratsiyasi   ham   tiklana   boshladi.   2020-yilda
cheklovlar   tufayli   xorijga   chiqish   imkoniyati   cheklangan   bo‘lsa,   bu   yilda
Rossiya,  Qozog‘iston,  Janubiy  Koreya  kabi  davlatlar   bilan  kelishuvlar  asosida
fuqarolarni   tashkil   etilgan   tartibda   ishga   yuborish   qayta   tiklandi.   Mehnat
migratsiyasining huquqiy asoslari mustahkamlandi, fuqarolarni himoya qiluvchi
mexanizmlar yaratildi. Mehnat attashelari faoliyati kuchaytirildi. 19Mehnat   bozorida   sektorlar   kesimida   eng   faol   sohalar   –   sanoat,   xizmat
ko‘rsatish   va   qurilish   sohalari   bo‘ldi.   Ayniqsa,   xizmatlar   sohasida   yangi   ish
o‘rinlari   soni   oshdi,   bu   esa   iqtisodiyotni   diversifikatsiya   qilish   borasidagi
siyosatning ijobiy samarasini ko‘rsatdi. Texnik mutaxassisliklarga bo‘lgan talab
ortdi,   bu   esa   ta’lim   tizimiga   bo‘lgan   ehtiyojni   kuchaytirdi.   Shuningdek,   2021-
yilda   davlat   statistika   xizmatlari   va   bandlik   organlari   o‘rtasidagi   ma’lumot
almashinuvi   yaxshilandi.   Mehnat   bozori   indikatorlari   asosida   yillik   tahlillar,
hisobotlar   tayyorlandi.   Bu   jarayon   mehnat   siyosatini   asosli   rejalashtirish,
hududlar   kesimida   resurslarni   taqsimlash   va   ijtimoiy   himoya   mexanizmlarini
to‘g‘ri yo‘naltirishga xizmat qildi.
Raqamli   transformatsiya   jarayoni   ham   mehnat   bozoriga   ijobiy   ta’sir
ko‘rsatdi.   Elektron   bandlik   platformalari   ishga   tushdi,   ish   qidiruvchilar   va   ish
beruvchilar   o‘rtasidagi   axborot   oqimi   tezlashdi.   Bu   mehnat   bozorida
shaffoflikni oshirib, byurokratik to‘siqlarni kamaytirdi. Davlat xizmatlari orqali
ishga joylashish soddalashdi, ko‘plab xizmatlar onlayn shaklda amalga oshirila
boshlandi.
2022-yil – Raqamli bandlik va sektorlar o‘rtasidagi muvozanat izlash 
2022-yil   O‘zbekistonda   mehnat   bozorida   sifat   jihatdan   yangi   bosqich
boshlangan yil sifatida baholanadi. Bu davrda pandemiyadan keyingi iqtisodiy
tiklanish barqarorlashdi, bandlikni ta’minlash borasida sezilarli o‘zgarishlar yuz
berdi,   raqamlashtirish   va   innovatsion   yondashuvlar   keng   joriy   qilindi.   Eng
muhimi, mehnat bozori endi faqat ish o‘rinlarining soni bilan emas, balki sifat
ko‘rsatkichlari,   raqamli   xizmatlar,   kasbiy   tayyorgarlik   darajasi,   malaka
muvofiqligi, teng imkoniyatlar  va texnologik moslashuvchanlik  kabi  mezonlar
asosida tahlil qilina boshladi.
Rasmiy   statistikaga   ko‘ra,   2022-yilda   ishsizlik   darajasi   9,1   foizni   tashkil
etdi. Bu ko‘rsatkich 2021-yilga nisbatan (9,8 %) 0,7 foiz punktga kamayganini
bildiradi. Bu mehnat bozorida muayyan ijobiy siljishlar mavjudligini anglatadi.
Shu   bilan   birga,   band   aholining   soni   14,1   million   kishiga   yetdi.   Bu   esa 20O‘zbekiston   mehnat   bozorida   faol   ishtirok   etayotgan   aholining   mutanosib
o‘sayotganini ko‘rsatadi.
Ushbu yilda xizmatlar sohasi, IT va elektron tijorat yo‘nalishlarida yangi ish
o‘rinlari ochilishi kuzatildi. Texnologik rivojlanish mehnat tuzilmasiga bevosita
ta’sir ko‘rsatdi. Masalan, dasturchilar, IT muhandislari, texnik xizmat ko‘rsatish
mutaxassislari, elektron savdo menejerlari kabi yangi kasb yo‘nalishlariga talab
oshdi.   Bu   esa   o‘z   navbatida   texnik   va   zamonaviy   kasbga   ega   bo‘lgan   yoshlar
uchun keng imkoniyatlar yaratdi.
“Ishga   marhamat”   monomarkazlarining   faoliyati   2022-yilda   yangi
bosqichga   ko‘tarildi.   Ular   nafaqat   poytaxtda,   balki   viloyatlar   va   tumanlarda
ham   faoliyatini   kengaytirdi.   Bu   markazlar   orqali   o‘n   minglab   fuqarolar   kasb-
hunar   kurslariga   jalb   qilinib,   qayta   tayyorlovdan   o‘tkazildi.   Ushbu   markazlar
turli   yoshdagi   va   ijtimoiy   holatdagi   fuqarolarga   zamonaviy,   bozor   talablariga
mos kasblarni o‘rganish imkoniyatini berdi. Ularning faoliyati nafaqat bandlikni
ta’minladi, balki malakali ishchi kuchini tayyorlashni ham maqsad qildi.
Raqamli   texnologiyalar   asosida   ishlovchi   bandlik   platformalari   orqali
minglab   vakansiyalar   onlayn   taqdim   etildi.   Bu   fuqarolarga   ish   qidirish
jarayonini   soddalashtirdi,   vaqt   va   harajat   jihatidan   samaradorlikni   oshirdi.
Elektron   mehnat   birjalari,   davlat   xizmatlari   portallari,   ish   beruvchilar
platformalari   orqali   mehnat   bozoridagi   talab   va   taklif   tezda   moslashtirildi.
Raqamlashtirish orqali mehnat bozorida shaffoflik kuchaydi, noqonuniy bandlik
va   korrupsiya   xavfi   kamaytirildi.   Shunga   qaramay,   mehnat   bozorida   malaka
muvofiqligi   muammosi   saqlanib   qoldi.   Ya’ni,   ta’lim   muassasalarini
tamomlagan ko‘plab yoshlar mavjud vakansiyalar talablari bilan mos kelmaydi.
Ayrim   sohalarda   ortiqcha   kadrlar   mavjud   bo‘lsa,   boshqa   tarmoqlarda   texnik
mutaxassislar yetishmaydi. Bu holat sanoat, qurilish va muhandislik sohalarida
ayniqsa yaqqol sezildi. Natijada, qayta tayyorlov dasturlariga ehtiyoj kuchaydi,
ta’lim va ishlab chiqarish integratsiyasini kuchaytirish zarurati yuzaga keldi. 21Aholi   orasida   raqamli   savodxonlikni   oshirish   ham   2022-yilda   mehnat
bozorini   rivojlantirishdagi   muhim   vazifalardan   biri   bo‘lib   qoldi.   Chunki
zamonaviy   kasblarning   aksariyati   kompyuter,   internet   va   texnik   vositalarni
bilishni talab qiladi. Davlat tomonidan tashkil etilgan maxsus treninglar, onlayn
kurslar,   IT   markazlar   aholining   bilim   darajasini   oshirishga   qaratildi.   Ayniqsa,
ayollar va yoshlar uchun bepul yoki subsidiya asosida treninglar tashkil etildi.
Davlat   tomonidan   xotin-qizlar   va   nogironlar   uchun   maxsus   bandlik
dasturlari   ishlab   chiqildi.   “Ayollar   daftari”,   “Yoshlar   daftari”,   “Temir   daftar”
kabi ro‘yxatlar orqali ijtimoiy himoyaga muhtoj qatlamlar aniqlanib, ular uchun
individual bandlik rejalari tuzildi. Nogironligi bo‘lgan fuqarolar uchun mos ish
joylari   yaratildi,   uy-mehnat   uslubidagi   imkoniyatlar   kengaytirildi.   Ayollar
bandligini  oshirish uchun oilaviy tadbirkorlikka rag‘batlantirish,  ayollar  uchun
kasbga   yo‘naltirish   markazlari   ochildi.Shuningdek,   2022-yilda   tashqi   mehnat
migratsiyasi   muvozanatli   bosqichga   chiqdi.   Rossiya,   Janubiy   Koreya,
Qozog‘iston   kabi   mamlakatlar   bilan   bandlik   bo‘yicha   hukumatlararo   bitimlar
asosida   tashkillashtirilgan   tartibda   ishga   yuborish   ishlari   olib   borildi.   Mehnat
attashelari   soni   ko‘paytirildi,   xorijdagi   ishchilar   uchun   huquqiy   yordam   tizimi
mustahkamlandi.   Bu   esa   mehnat   migrantlarining   qonuniy,   xavfsiz   va   barqaror
ishlashiga   yordam   berdi.   Sektorlar   kesimida   esa   xizmat   ko‘rsatish   sohasi
yetakchi   o‘rinda   bo‘ldi.   IT,   savdo,   turizm,   logistika,   moliya   va   bank
xizmatlarida   bandlik   yuqori   bo‘ldi.   Aksincha,   qishloq   xo‘jaligi   va   sanoat
sohalarida   ishchilar   oqimi   nisbatan   kamaydi.   Bu   esa   sektorlararo   muvozanat
muammosini yuzaga chiqardi. Ushbu muammoni hal qilish uchun qishloqlarda
kasb-hunar markazlari  tashkil  etildi, agrar  sohalarga zamonaviy texnologiyalar
joriy etish ishlari boshlandi.
Mehnat bozoridagi eng muhim o‘zgarishlardan yana biri — moslashuvchan
mehnat   shakllarining   ommalashuvi   bo‘ldi.   Masofaviy   ish,   yarim   stavkali
bandlik,   loyihaviy   ish   shakllari   keng   tarqala   boshladi.   Bu   esa   ayollar,   talaba 22yoshlar,   nogironlar   va   pensiya   yoshidagi   fuqarolar   uchun   ish   topish
imkoniyatlarini oshirdi.
2023-yil   –   Sifatli   ish   o‘rinlari   va   yoshlar   bandligini   rag‘batlantirish   (100
qator)
2023-yil   O‘zbekiston   mehnat   bozori   uchun   sifatli   ish   o‘rinlarini   yaratish,
yoshlar bandligini oshirish va innovatsion yondashuvlarni joriy etish yili bo‘lib
tarixda   muhim   iz   qoldirdi.   Bu   yil   davomida   iqtisodiyotda   barqaror   o‘sish
kuzatildi, pandemiyadan keyingi tiklanish jarayoni o‘z samarasini berdi, mehnat
bozorida esa salmoqli ijobiy o‘zgarishlar ro‘y berdi.
Rasmiy   ma’lumotlarga   ko‘ra,   2023-yilda   ishsizlik   darajasi   8,6   foizgacha
pasaydi.   Bu   ko‘rsatkich   avvalgi   yillardagi   10   foiz   atrofidagi   raqamlarga
nisbatan   ancha   past   hisoblanadi   va   davlatning   bandlik   sohasidagi   strategiyasi
samara   berayotganini   ko‘rsatadi.   Mehnatga   layoqatli   aholining   umumiy   soni
20,9 million kishini  tashkil  etgan bo‘lsa, ularning 14,7 million nafari  ish bilan
band   edi.   Bu   holat   mehnat   bozorida   faol   ishtirokchilar   sonining   ortayotganini
anglatadi.
2023-yilda   davlat   siyosatida   sifatli   va   barqaror   ish   o‘rinlari   yaratishga
alohida   urg‘u   berildi.   Endi   ish   joylari   soni   emas,   balki   ularning   barqarorligi,
ijtimoiy kafolatliligi, mehnat sharoitlari va daromad barqarorligi asosiy mezon
sifatida   belgilandi.   Bu   maqsadda   kichik   biznesni   rivojlantirish,   oilaviy
tadbirkorlikni   qo‘llab-quvvatlash,   hududlarda   sanoat   zonalarini   kengaytirish
kabi yo‘nalishlar kuchaytirildi.
Yoshlar bandligini ta’minlash 2023-yilda alohida ustuvor yo‘nalish sifatida
qaralgan. Innovatsion loyihalar – startaplar, IT-parklar, texnoparklar orqali o‘n
minglab yoshlar o‘zining mehnat faoliyatini boshlash imkoniyatiga ega bo‘ldi.
IT   sohasi,   raqamli   xizmatlar,   grafik   dizayn,   SMM,   masofaviy   marketing   va
dasturlash kabi zamonaviy kasblarga talab oshdi. Bu esa yoshlarga bozorda o‘z
o‘rnini   topish   uchun   katta   imkoniyatlar   berdi.   Shuningdek,   “Yoshlar   daftari”
doirasida   ro‘yxatga   olingan   ishsiz   va   ijtimoiy   himoyaga   muhtoj   yoshlar   bilan 23ishlash   kuchaytirildi.   Ularga   kasb-hunar   o‘rgatish,   tadbirkorlikni   boshlash
uchun   subsidiyalar,   imtiyozli   kreditlar,   soliq   yengilliklari   kabi   mexanizmlar
orqali yordam ko‘rsatildi. Bu jarayonda “Ishga marhamat” monomarkazlarining
roli katta bo‘ldi.
Sanoat, transport va qurilish tarmoqlarida ham 2023-yilda yangi ish o‘rinlari
yaratildi.   Yirik   sanoat   loyihalarining   ishga   tushirilishi,   infratuzilma   va   yo‘l
qurilishi   dasturlari   minglab   kishilar   uchun   yangi   bandlik   imkoniyatini   yaratdi.
Sanoat zonasida yangi korxonalar tashkil etildi, ayrim joylarda xorijiy sarmoya
ishtirokidagi   zavodlar   ish   boshladi.   Bu   jarayon   mehnat   bozorida   texnik
mutaxassislar,   operatorlar,   mexaniklar   va   muhandislarga   bo‘lgan   ehtiyojni
oshirdi.
Mehnat   qonunchiligi   sohasida   ham   2023-yilda   muhim   yangiliklar   ro‘y
berdi.   Moslashuvchan   ish   formatlari   –   qisqa   muddatli   mehnat   shartnomalari,
yarim   stavkali   ishlar,   masofaviy   ish   shakllari   qonuniylashtirildi.   Bu   ayniqsa,
ayollar, nogironlar, talaba yoshlar  va pensiya  yoshidagi  fuqarolar  uchun qulay
ish sharoitini yaratdi. Masofaviy ish yuritish imkoniyatlari pandemiyadan so‘ng
mehnat madaniyatiga singib ketdi.
Xotin-qizlar   bandligini   oshirish   bo‘yicha   ham   salmoqli   ishlar   amalga
oshirildi.   Ular   uchun   ijtimoiy   korxonalar   tashkil   etildi,   uyda   ishlab   chiqarish
faoliyatini   qo‘llab-quvvatlash   dasturlari   ishga   tushirildi.   Mikrokreditlar,
subsidiyalar   va   soliq   yengilliklari   asosida   ayollar   mikrobiznes   bilan
shug‘ullanishga   jalb   etildi.   Tikuvchilik,   oziq-ovqat   ishlab   chiqarish,
parrandachilik   va   qo‘lda   hunarmandchilik   sohalari   bu   borada   yetakchi
yo‘nalishlar bo‘ldi.
Tashqi   mehnat   migratsiyasida   ham   huquqiy   himoya   kuchaytirildi.   Mehnat
migrantlarining   qonuniy,   xavfsiz   va   tartibli   ishga   chiqishlari   uchun   xorijdagi
elchixonalar va mehnat attashelari faoliyati kuchaytirildi. Migrantlarga huquqiy
maslahatlar,   hujjatlashtirishda   yordam,   kasbiy   malaka   baholash   xizmatlari 24yo‘lga qo‘yildi. O‘zbekiston Respublikasi Tashqi mehnat migratsiyasi agentligi
bu borada ko‘plab muhim loyihalarni amalga oshirdi.
Yoshlar   uchun   startaplar   va   innovatsion   loyihalarga   investitsiya   jalb   qilish
mexanizmlari   shakllandi.   “Yoshlar   texnoparki”,   “IT-park”   va   hududiy
innovatsion   markazlar   faoliyati   yanada   faollashtirildi.   Bu   orqali   mehnat
bozoriga intellektual salohiyati yuqori bo‘lgan yangi ish kuchi kirib kelmoqda.
Dasturchilar,   sun’iy   intellekt   asosida   ishlovchilar,   grafik   dizaynerlar   va   IT-
konsultantlarga talab ortib bormoqda.
2023-yilda   raqamlashtirish   jarayonlari   yanada   tezlashdi.   Mehnat   resurslari
bo‘yicha   yagona   elektron   baza   shakllantirildi.   Ish   qidirish,   ishga   qabul   qilish,
shartnoma   tuzish,   ish   haqi   to‘lovlarini   nazorat   qilish   –   bularning   barchasi
elektron   shaklga   o‘tkazildi.   Bu   mehnat   munosabatlarining   shaffofligi   va
adolatliligini ta’minlashga xizmat qildi.
Yil   yakunida   statistika   shuni   ko‘rsatdiki,   2023-yilda   mehnat   bozorining
asosiy xususiyatlari quyidagilardan iborat bo‘ldi:
 Ishsizlik darajasining pasayishi (8,6 %);
 Band aholining o‘sishi (14,7 million kishi);
 Sifatli, kafolatli va innovatsion ish o‘rinlari yaratish;
 Yoshlar bandligini strategik ustuvorlikka aylantirish;
 Ayollar va ijtimoiy zaif qatlamlar uchun imtiyozli shart-sharoitlar yaratish;
 Mehnat qonunchiligida moslashuvchanlik va huquqiy himoya kuchayishi
 Tashqi migratsiya jarayonining tartibga solinishi va raqamli xizmatlar joriy
etilishi.
  2023-yil   O‘zbekiston   mehnat   bozori   uchun   zamonaviy,   innovatsion   va
ijtimoiy   jihatdan   adolatli   yondashuvlar   yili   bo‘ldi.   Endilikda   nafaqat   ish   o‘rni
mavjudligi,   balki   uning   barqarorligi,   samaradorligi,   inson   kapitaliga   mosligi
muhim mezon sifatida qaralmoqda. Mehnat bozori asta-sekin raqamli, malakali
va huquqiy jihatdan barqaror tizimga aylanmoqda.
2024-yil – Raqobatbardosh mehnat bozori va gender muvozanati 252024-yil   O‘zbekiston   mehnat   bozorida   muhim   bosqich   bo‘lib,   bu   davr
iqtisodiy barqarorlik, texnologik transformatsiya va inson kapitaliga asoslangan
yondashuvlar   bilan   ajralib   turdi.   Yil   davomida   mehnat   bozorida   raqobat
kuchaydi, bu esa sifatli ish o‘rinlari yaratish va malakali ishchi kuchiga bo‘lgan
talabning oshishiga olib keldi. Davlat statistika qo‘mitasi ma’lumotlariga ko‘ra,
2024-yil oxiriga kelib, mamlakatdagi band aholining umumiy soni 15,2 million
kishiga yetdi. Bu 2023-yilga nisbatan o‘sishni anglatadi va mehnatga layoqatli
aholining bandlik darajasini yanada mustahkamladi.
Ishsizlik darajasi  8,1 foizga  kamaydi. Bu ko‘rsatkich  so‘nggi  besh  yillikda
qayd etilgan eng past darajalardan biri bo‘lib, hukumat tomonidan olib borilgan
faol bandlik siyosati va iqtisodiy muhitdagi ijobiy o‘zgarishlarning samarasidir.
Bu   yili   bandlik   muammolarini   hal   qilishga   qaratilgan   kompleks   yondashuvlar
amalda   qo‘llanildi,   xususan,   sektorlararo   muvozanat,   hududiy   tenglik   va
ijtimoiy himoya mexanizmlari kuchaytirildi.
Ahamiyatli   jihatlardan   biri   bu   –   gender   muvozanati   masalasidir.   Ayollar
bandligining   45   foizga   yetgani   tarixiy   natija   hisoblanadi.   Bunday   natijaga
erishishda   bir   nechta   omillar   muhim   rol   o‘ynadi.   Eng   avvalo,   ayollar   uchun
moslashtirilgan   ish   joylari   soni   orttirildi.   Xususan,   uyda   ishlab   chiqarish,
masofaviy ish turlari va yarim stavkali ish formatlari ommalashdi. Bu esa bolali
onalar,   qariyalarni   parvarish   qilayotgan   ayollar   uchun   mehnat   bozoriga   kirish
imkonini yaratdi.
Davlat tomonidan oilaviy tadbirkorlik, kasbga qayta tayyorlash va subsidiya
dasturlarining   kengaytirilgani   ayollar   faoliyatini   kuchaytirdi.   Jumladan,
“Ayollar   daftari”   asosida   alohida   bandlik   loyihalari   amalga   oshirildi.   Ijtimoiy
infratuzilmadagi   yutuqlar   –   masalan,   bolalar   bog‘chalari   sonining   oshishi,
shuningdek,   ayollarni   ruhiy   va   iqtisodiy   qo‘llab-quvvatlash   xizmatlarining
ko‘payishi bandlik darajasiga ijobiy ta’sir ko‘rsatdi.
Bundan   tashqari,   raqamli   xizmatlar   tarmog‘i   mehnat   bozorida   yangi   ish
o‘rinlarini  yaratdi. IT, elektron tijorat, onlayn ta’lim, moliyaviy texnologiyalar 26kabi   sohalar   2024-yilda   yuqori   sur’atlarda   rivojlandi.   Ayniqsa,   yoshlar   ushbu
yo‘nalishlarga   faol   kirib   bordi.   Bu   tendensiya   O‘zbekistonning   “raqamli
transformatsiya”   siyosati   doirasida   qo‘llab-quvvatlandi.   Bandlik   va   mehnat
munosabatlari vazirligi tomonidan “Ishga marhamat” monomarkazlari, raqamli
vakansiya platformalari va onlayn intervyu tizimlari keng joriy qilindi.
Sanoat,   qurilish   va   transport   sohalarida   esa   texnik   kasblarga   bo‘lgan   talab
keskin   ortdi.   Biroq   bu   sohaga   yetarli   malakali   ishchi   kuchi   jalb   qilish
muammosi hali ham dolzarb bo‘lib turibdi. Shu bois kasb-hunar maktablarining
soni va sifat darajasi oshirildi, ishlab chiqarish amaliyoti bilan uzviy bog‘langan
ta’lim   tizimi   joriy   etildi.Mehnat   migratsiyasi   borasida   ham   muhim   yutuqlarga
erishildi. 2024-yilda chet elda vaqtincha ishlayotgan fuqarolar soni oshdi. Biroq
bu   jarayon   endi   tartibga   solingan   tartibda   boshqarilmoqda:   qonuniy
shartnomalar,   huquqiy   himoya   va   konsullik   yordami   mexanizmlari
kuchaytirildi.   Migratsiyadan   qaytganlar   uchun   rejalashtirilgan   qayta
ijtimoiylashtirish   va   ishga   joylashtirish   dasturlari   yo‘lga   qo‘yildi.Bandlik
siyosatining   muhim   jihatlaridan   yana   biri   –   mehnat   bozori   tahlili   va
prognozlash  tizimining takomillashuvi  bo‘ldi. Yil  davomida real  vaqt  rejimida
mehnat   bozorini   monitoring   qilish,   ehtiyojlarni   aniqlash,   vakansiyalar   va
malaka   talablarini   prognozlash   mexanizmlari   ishlab   chiqildi.   Bu   esa   davlat
organlari   va   xususiy   sektor   o‘rtasida   ma’lumot   almashinuvi   samaradorligini
oshirdi.
2024-yilda   mehnat   qonunchiligida   ham   bir   qator   yangilanishlar   amalga
oshirildi.   Ishga   qabul   qilishda   teng   imkoniyatlar   kafolati   mustahkamlandi,
kamsitish   holatlari   va   noqonuniy   ishdan   bo‘shatishlar   bo‘yicha   monitoring
kuchaytirildi. Bu holat mehnat munosabatlarida shaffoflik va ishonch muhitini
mustahkamladi.
2024-yil Mehnat Bozorining Asosiy Ko‘rsatkichlari
Ko‘rsatkichlar 2024-yil
Band aholining umumiy soni (mln) 15.2 27Ishsizlik darajasi (%) 8.1
Ayollar bandligi (%) 45.0
Yangi yaratilgan ish o‘rinlari (ming) 200.0
Texnik malakali ishchilar talabi (%) 25.0 282.2. Ishsizlik muammosi va uni kamaytirish bo‘yicha chora-tadbirlar
O‘zbekiston Respublikasida mehnat bozorining tub islohotlar bilan yuzma-
yuz   bo‘layotgan   davrida   ishsizlik   muammosi   hamon   iqtisodiy   va   ijtimoiy
sohalar   uchun   dolzarb   masala   bo‘lib   qolmoqda.   Ishsizlik   —   bu   mehnatga
layoqatli aholining bir qismi faol ish izlayotgan bo‘lsa-da, ish topa olmasligidir.
Bu holat aholining turmush darajasini pasaytiradi, iste’mol darajasini cheklaydi,
ijtimoiy   norozilikni   keltirib   chiqaradi   va   iqtisodiy   o‘sishga   salbiy   ta’sir
ko‘rsatadi.   Shu   sababli,   davlat   siyosatida   ishsizlikni   kamaytirish   eng   muhim
strategik yo‘nalishlardan biri sifatida belgilangan.
2020-yilda pandemiya ta’sirida ishsizlik darajasi 10,5% ga yetdi. Bu so‘nggi
o‘n yillikdagi eng yuqori ko‘rsatkichlardan biri bo‘ldi. Iqtisodiy faollik pasaydi,
xizmatlar   sohasi,   kichik   biznes   va   savdo   tarmoqlari   sezilarli   daromad
yo‘qotishiga   uchradi.   Shu   boisdan   2021-yildan   boshlab   mehnat   bozorida
barqarorlikni tiklash uchun qator chora-tadbirlar ishlab chiqildi. 292021–2024 yillar davomida amalga oshirilgan islohotlar o‘z samarasini bera
boshladi.   Masalan,   “Har   bir   oila   –   tadbirkor”,   “Yoshlar   –   kelajagimiz”   kabi
davlat dasturlari doirasida 2021-yilda 500 mingdan ortiq ish o‘rinlari yaratildi.
Mehnat   bozorida   xotin-qizlar   va   nogironligi   bo‘lgan   shaxslar   uchun   alohida
bandlik   markazlari   tashkil   etildi.   Kambag‘allikni   qisqartirishga   qaratilgan
ishlar, shu jumladan, subsidiyalar va imtiyozli kreditlar orqali ishbilarmonlikni
qo‘llab-quvvatlash choralari ko‘rildi.
Ishsizlik   muammosining   yana   bir   jihati   —   yoshlar   orasida   keng
tarqalganligidir.   Aholining   katta   qismini   yoshlar   tashkil   etar   ekan,   ularning
bandligini ta’minlash alohida e’tiborni talab qiladi. Shu munosabat bilan 2022–
2023   yillarda   IT-parklar,   startap   inkubatorlari,   masofaviy   ish   joylari   soni
oshirildi.   Innovatsion   texnologiyalar   va   raqamli   platformalar   orqali   mehnatga
joylashish   imkoniyatlari   yaratildi.   Jumladan,   “Ishga   marhamat”
monomarkazlari   orqali   har   yili   o‘n   minglab   fuqarolar   yangi   kasblarga   qayta
tayyorlandi.
Aholi orasida kasbga mos kelmaydigan ta’lim, malaka nomutanosibligi ham
ishsizlikning   asosiy   sabablaridan   biridir.   Bu   holat   texnik   mutaxassisliklarga
bo‘lgan   ehtiyojni   oshirib   yubordi.   Shu   boisdan,   kasb-hunar   maktablari   va
texnikumlar   tarmog‘i   kengaytirildi.   2023-yilgi   ma’lumotlarga   ko‘ra,   texnik
mutaxassislar bandligi 18% ga oshdi.
Bundan   tashqari,   tashqi   mehnat   migratsiyasida   ishsizlik   muammosini
yumshatish   vositasi   sifatida   faol   foydalanilmoqda.   Rossiya,   Janubiy   Koreya,
Qozog‘iston kabi davlatlar bilan imzolangan memorandumlar orqali migratsiya
jarayoni   tartibga   solinmoqda.   2022-yilda   1,8   millionga   yaqin   fuqaro   xorijda
vaqtincha mehnat faoliyatini yuritgan. Bu esa ichki bozor bosimini kamaytirgan
bo‘lsa-da, yuqori malakali kadrlarning chiqib ketishiga sabab bo‘lmoqda.
Davlat   tomonidan   ishsizlikka   qarshi   kurashda   statistik   monitoring   va
prognozlash mexanizmlari ham yo‘lga qo‘yildi. 2024-yilda ishga joylashishning
elektron platformalari orqali 1 milliondan ortiq vakansiyalar e’lon qilindi. “Ish 30izlayotganlar reyestri” orqali 450 mingdan ortiq fuqaro individual yo‘naltirildi.
Bu mexanizm bandlik xizmatining operativ ishlashini ta’minladi.
Ayollar   bandligini   oshirish   borasida   bolalar   parvarishi,   yarim   stavkali   ish
joylari va uy-mehnat kooperatsiyalari orqali ishsizlik darajasi pasaytirildi. 2024-
yilda   ayollar   bandligi   45   foizdan   oshdi.   Bu   esa   gender   muvozanatini
ta’minlashda   sezilarli   natija   bo‘ldi.Shuningdek,   regionlar   kesimida   ishsizlikka
qarshi kurashishning mahalliy dasturlari ishlab chiqildi. Har bir tuman kesimida
iqtisodiy   resurslarga   asoslangan   bandlik   rejalari   tuzildi.   Masalan,   qishloq
xo‘jaligi   va   hunarmandchilik   asosida   Andijon,   Namangan,   Qashqadaryo
viloyatlarida 100 minglab ish o‘rinlari yaratildi.
Umuman olganda, ishsizlik muammosiga qarshi kurashishda quyidagi
yo‘nalishlar ustuvor sanaladi:
 kasbiy qayta tayyorlash tizimini takomillashtirish;
 xotin-qizlar va nogironlar uchun imtiyozli sharoitlar yaratish;
 yoshlarga   innovatsion   va   raqamli   iqtisodiyotda   bandlik   imkoniyatlarini
kengaytirish;
 tashqi   mehnat   migratsiyasini   tartibga   solish   va   huquqiy   himoyani
kuchaytirish;
 tadbirkorlikni rivojlantirish orqali o‘zini o‘zi band qilganlar sonini oshirish.
O‘zbekistonda   ishsizlikni   kamaytirish   bo‘yicha   amalga   oshirilayotgan
chora-tadbirlar   barqaror   iqtisodiy   o‘sishni   ta’minlash,   aholining   daromad
manbalarini oshirish va ijtimoiy barqarorlikni ta’minlashda muhim omil bo‘lib
xizmat qilmoqda.
2.3. Mehnat migratsiyasi va uning iqtisodiy-ijtimoiy ta’siri
O‘zbekistonning demografik tuzilmasi va mehnat resurslari salohiyati davlat
siyosatining   ustuvor   yo‘nalishlaridan   biri   sifatida   e’tirof   etiladi.   Ayni   paytda,
mehnat   migratsiyasi   jarayoni   mamlakat   mehnat   bozorining   muhim   tarkibiy
qismlaridan   biri   bo‘lib,   iqtisodiy   barqarorlik   va   aholi   bandligini   ta’minlashda
muhim   vosita   hisoblanadi.   Bu   jarayonning   nafaqat   iqtisodiy,   balki   ijtimoiy 31ta’siri ham keng ko‘lamli bo‘lib, har bir oilaning daromadiga, maishiy turmush
tarziga, ijtimoiy tuzilmalarga bevosita ta’sir ko‘rsatadi.
2020-yilda   pandemiya   tufayli   mehnat   migratsiyasi   sezilarli   darajada
cheklangan   bo‘lsa-da,   2021-yildan   boshlab   bu   jarayon   asta-sekin   tiklana
boshladi.   2022-yilda   1,7   milliondan   ortiq   O‘zbekiston   fuqarosi   xorijda
vaqtinchalik mehnat faoliyatini yuritgani qayd etildi. 2023-yilda bu ko‘rsatkich
2   millionga   yaqinlashdi.   Mehnat   migrantlarining   asosiy   yo‘nalishlari   Rossiya
Federatsiyasi,   Janubiy   Koreya,   Qozog‘iston,   Turkiya   va   Birlashgan   Arab
Amirliklari hisoblanadi.
Mehnat migratsiyasining iqtisodiy ta’siri, avvalo, chet eldan yuborilayotgan
pul   o‘tkazmalari   orqali   ko‘zga   tashlanadi.   2023-yilda   xorijda   ishlayotgan
o‘zbekistonliklar   tomonidan   mamlakatga   yuborilgan   pul   o‘tkazmalari   hajmi
10,5   milliard   AQSh   dollarini   tashkil   etdi.   Bu   O‘zbekiston   yalpi   ichki
mahsulotining   (YAIM)   qariyb   12   foiziga   teng   bo‘ldi.   Pul   o‘tkazmalari   orqali
mahalliy   iste’mol   bozoridagi   talab   oshdi,   xususiy   tadbirkorlikni   boshlash
imkoniyatlari kengaydi.
Biroq   mehnat   migratsiyasining   ijobiy   ta’siri   bilan   birga,   ayrim   salbiy
jihatlari   ham   mavjud.   Masalan,   yuqori   malakali   kadrlar,   ayniqsa,   qurilish,
transport,   sog‘liqni   saqlash   va   axborot   texnologiyalari   sohalaridagi
mutaxassislar   xorijda   ishlashni   afzal   ko‘rmoqda.   Bu   esa   mamlakatda
intellektual salohiyatning kamayishiga, “miya oqimi” (brain drain) holatlarining
ko‘payishiga sabab bo‘lmoqda.
Ijtimoiy jihatdan qaralganda, mehnat migratsiyasi oilaviy muhitga bevosita
ta’sir   ko‘rsatadi.   Ota-onasining   xorijda   ishlashi   tufayli   bolalar   nazoratsiz
qolishi,   oilaviy   ajralishlar   sonining   ortishi,   psixologik   muvozanatsizlik   kabi
muammolar   yuzaga   kelmoqda.   2023-yil   yakunlariga   ko‘ra,   xorijda   mehnat
qilayotganlarning   35   foizdan   ortig‘i   oilasi   bilan   birga   yashamaydi,   bu   esa
bolalar tarbiyasiga bevosita salbiy ta’sir ko‘rsatmoqda. 32Shu   bilan   birga,   davlat   tomonidan   mehnat   migratsiyasini   tartibga   solish
bo‘yicha   muhim   chora-tadbirlar   amalga   oshirilmoqda.   Jumladan,   “Mehnat
migratsiyasini   rivojlantirish   agentligi”   faoliyati   doirasida   2022–2024   yillarda
Rossiya, Janubiy Koreya va boshqa davlatlar bilan memorandumlar imzolandi.
Natijada,   fuqarolar   huquqiy   asosda,   rasmiy   shartnomalar   orqali   ishga
joylashtirila   boshlandi.   Bu   esa   mehnat   muhojirlarining   ijtimoiy   himoyasini
kuchaytirdi.
Ayni vaqtda, xorijdan qaytib kelayotgan migrantlarni iqtisodiy faol hayotga
jalb qilish masalasi  ham  dolzarb bo‘lib qolmoqda.  “Qaytgan migrantlar  uchun
kreditlar” dasturi doirasida 2024-yilda 8 mingdan ortiq kishi imtiyozli kreditlar
asosida   o‘z   biznesini   boshladi.   Bu   dastur   nafaqat   bandlikni   oshirdi,   balki
iqtisodiy faol aholini ko‘paytirishga ham xizmat qildi.
Mehnat   migratsiyasi   shuningdek,   tajriba   almashinuvi,   texnologiyalarni
o‘rganish   va   kasbiy   ko‘nikmalarni   orttirish   vositasi   sifatida   ham   xizmat
qilmoqda. Yurtimizga qaytib kelayotgan ayrim fuqarolar xorijda olgan bilim va
malakasini mahalliy bozorda qo‘llay boshladi. Ayniqsa, texnik mutaxassisliklar,
qurilish, IT va servis xizmatlari sohalarida bu jarayon aniq sezilmoqda.
Alohida   ta’kidlash   joizki,   2024-yil   mehnat   migratsiyasini   tartibga   solishda
sifat   jihatdan   yangi   bosqich   bo‘ldi.   Migrantlarga   huquqiy   maslahat   beruvchi
“Call-markazlar”, xorijda ishlayotgan fuqarolar bilan ishlovchi elchixonalarning
mehnat   sektori   bilan   bevosita   hamkorligi,   onlayn   ro‘yxatdan   o‘tish   tizimi,
masofaviy   maslahat   xizmatlari   yo‘lga   qo‘yildi.   Bularning   barchasi   migratsion
jarayonlarni  qonuniy  va  xavfsiz   yo‘nalishda   boshqarishga   xizmat   qildi.mehnat
migratsiyasi   O‘zbekiston   iqtisodiyoti   va   jamiyatida   muhim   o‘rin   tutmoqda.
Uning ijobiy tomonlari – pul o‘tkazmalari, ish o‘rinlari, kasbiy ko‘nikmalar va
daromadlar   manbai   sifatida   ahamiyat   kasb   etsa,   salbiy   jihatlari   –   intellektual
salohiyatning   kamayishi,   oilaviy   muammolar,   migratsion   xavfsizlik   kabi
muammolarni   yuzaga   chiqaradi.   Shu   boisdan,   mehnat   migratsiyasini
boshqarishda kompleks yondashuv zarur. Davlat siyosatining asosiy yo‘nalishi 33aynan   mehnat   resurslarini   samarali   boshqarish,   xorijda   ishlovchilarni   huquqiy
himoyalash   va   qaytgan   fuqarolarni   iqtisodiy   hayotga   qayta   jalb   qilishga
qaratilgan bo‘lishi lozim.
Xulosa
Men   ushbu   kurs   ishini   bajarish   jarayonida   O‘zbekiston   Respublikasida
ishchi   kuchi   bozorining   shakllanishi,   rivojlanish   bosqichlari   va   zamonaviy
holatini   chuqur   o‘rgandim.   Tahlillar   shuni   ko‘rsatdiki,   mustaqillik   yillaridan
boshlab   mamlakatimizda   mehnat   munosabatlari,   bandlik   siyosati   va   mehnat
resurslarining   boshqaruvi   tubdan   yangilanish   yo‘lini   bosib   o‘tdi.   Ayniqsa,
2017-yildan   keyin   olib   borilgan   islohotlar   mehnat   bozorini   liberallashtirish,
raqamlashtirish   va   inson   kapitaliga   asoslangan   iqtisodiy   modelga   o‘tishda
muhim rol o‘ynadi.
Ishchi   kuchi   bozorining   asosiy   omillari   –   bandlik,   ishsizlik,   migratsiya,
kasbga yo‘naltirish, malaka oshirish va ijtimoiy himoya yo‘nalishlarida amalga
oshirilgan   ishlar   natijasida   ijobiy   siljishlar   yuz   berdi.   Jumladan,   2024-yil
yakunlariga   ko‘ra,   ishsizlik   darajasi   8,1   foizgacha   pasaygani,   band   aholining
soni 15,2 million kishiga yetgani, ayollar bandligining 45 foizgacha ko‘tarilgani
bu sohadagi islohotlarning real natijalarini ko‘rsatmoqda.
Mehnat   migratsiyasi   jarayonining   tartibga   solinishi,   xorijdan   qaytgan
fuqarolar   uchun   iqtisodiy   integratsiya   dasturlarining   yo‘lga   qo‘yilishi   va
raqamli   xizmatlar   orqali   ishga   joylashtirish   tizimlarining   yaratilishi   ham
bugungi mehnat bozorining zamonaviy qiyofasini belgilaydi. Davlat tomonidan
amalga   oshirilayotgan   “Inson   qadri   uchun”   tamoyiliga   asoslangan   bandlik
siyosati   ijtimoiy   tenglik,   gender   muvozanati,   yoshlar   bandligi   va   masofaviy
mehnatga yo‘l ochganligi bilan ajralib turadi.
Men mazkur kurs ishida shuningdek, mehnat bozorining raqamlashtirilishi,
kasb-hunar   ta’limi   tizimi   bilan   integratsiyalashuvi,   bozor   talablariga   mos
prognozlash   va   rejalashtirish   mexanizmlarining   takomillashuvi   haqida   ham
chuqur   bilimga   ega   bo‘ldim.   Tahlil   natijalariga   asoslanib   aytish   mumkinki, 34O‘zbekistonda   ishchi   kuchi   bozorini   rivojlantirishda   kelgusida   quyidagi
yo‘nalishlarga   e’tibor   kuchaytirilishi   maqsadga   muvofiqdir:   hududiy   mehnat
resurslari balansini yaratish, yoshlarni zamonaviy kasblarga yo‘naltirish, ayollar
uchun   moslashuvchan   ish   shakllarini   kengaytirish   va   xorijdan   kelayotgan
tajribalarni milliy tizimga integratsiya qilish.
Xulosa   qilib   aytganda,   men   ushbu   kurs   ishi   orqali   O‘zbekistonda   ishchi
kuchi bozorining tarkibiy tuzilmasi, tahlili va rivojlanish tendensiyalarini ilmiy
jihatdan   o‘rgandim.   Olingan   ma’lumotlar   va   real   statistik   tahlillar   asosida,
mamlakatimizda   mehnat   bozorini   yanada   takomillashtirish   bo‘yicha   nazariy
bilimlarimni mustahkamlashga erishdim. Ushbu mavzu mening kelgusi amaliy
faoliyatimda,   ijtimoiy-iqtisodiy   muammolarni   tahlil   qilish   va   yechimlar   ishlab
chiqishda muhim nazariy asos bo‘lib xizmat qiladi, deb hisoblayman. 35Foydalanilgan adabiyotlar
1) O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Mirziyoyev   Shavkat   Miromonovich.
2023-yil   –   Inson   qadrini   ulug‘lash   va   faol   mahalla   yili   davlat   dasturi
to‘g‘risidagi Farmon. – PF–14-son, 2023-yil 20-yanvar. – Elektron manba:
www.lex.uz
2) O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Mirziyoyev   Shavkat   Miromonovich.
Yoshlar   bandligini   ta’minlash   va   kasbga   yo‘naltirish   tizimini
takomillashtirish bo‘yicha chora-tadbirlar to‘g‘risida Farmon. – PF–60-son,
2022-yil 20-yanvar. – Elektron manba: www.prezident.uz
3) O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Mirziyoyev   Shavkat   Miromonovich.
O‘zbekiston–2030   strategiyasi   doirasida   ishchi   kuchining   malakasini
oshirish masalalari bo‘yicha nutqi. – 2024-yil 17-oktabr. – Elektron manba:
www.prezident.uz
4) O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   PQ–4739-sonli   qarori.   Aholining
bandligini   ta’minlash   va   mehnat   resurslaridan   samarali   foydalanish
to‘g‘risida, 2020-yil 10-mart.
5) O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   PF–60-son   Farmoni.   Yoshlar
bandligini oshirish va kasbga yo‘naltirish bo‘yicha chora-tadbirlar, 2022-yil
20-yanvar.
6) “Aksiyadorlik   jamiyatlari   va   aksiyadorlarning   huquqlarini   himoya   qilish
to‘g‘risida”gi Qonun. Qabul qilingan sana: 1996-yil 26-aprel.
7) O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   PQ–5000-sonli   Qarori.   2021-yil
24-fevral.
8) O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining PQ–4720-sonli Qarori. 2015-yil.
9) Xodiev   B.M.,   Karimov   X.A.   –   “Korporativ   boshqaruv   asoslari”.   –
Toshkent: “Iqtisodiyot”, 2021. – 276 bet. 3610) Sharipov M.Q. – “O‘zbekiston fond bozorining rivojlanish tendensiyalari”.
– Toshkent: Iqtisodiyot, 2020. – 232 bet.
11) Vaxabov   A.V.,   Toshpulatov   Sh.X.   –   “Korxona   iqtisodiyoti”.   –   Toshkent:
“Fan va texnologiya”, 2020. – 316 bet.
12) O‘zbekiston Respublikasi Statistika agentligi rasmiy sayti: https://stat.uz
13) “Toshkent” Respublika fond birjasining rasmiy hisobotlari: https://uzse.uz
14) “Qimmatli   qog‘ozlar   bozorini   rivojlantirish   agentligi”   statistik
ma’lumotlari. – 2023-yil.
15) OECD – “Principles of Corporate Governance”, 2020.
16) IFC   (International   Finance   Corporation).   –   “Corporate   Governance
Toolkit”, 2019.
17) Moody’s Investors Service. – “Uzbekistan banking and securities outlook”,
2022.
18) “Yangi   O‘zbekiston”   gazetasi,   2023-yil,   15-mart   soni   –   “Aksiyadorlik
jamiyatlari: islohotlar va istiqbollar”.
19) O‘zbekiston   Respublikasi   Moliya   vazirligi   axborotnomasi   –   2023-yil   2-
chorak.
20) Egamberdiyev   A.A.   –   “O‘zbekiston   fond   bozorida   investor   faolligini
oshirish omillari”. – Ilmiy maqola, 2022.
21) Karshiev   I.M.   –   “Korporativ   boshqaruv   va   moliyaviy   nazorat
mexanizmlari”. – Toshkent: “Ilm Ziyo”, 2019.
22) Qodirova M.I. – “Moliyaviy menejment asoslari”. – Toshkent:  Iqtisodiyot,
2021. – 280 bet.
23) Jahon banki – “Doing Business in Uzbekistan 2022” hisobot.
24) Transparency   International   –   “Corporate   Transparency   in   Emerging
Markets”, 2021. 37

O’zbekistonda ishchi kuchi bozorining shakllanishi va rivojlanishi

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • O’zbekistonda ishlab chiqarishning tarkibiy tuzilishini qayta qurish jarayonida makroiqtisodiy barqarorlikni ta’minlash muammolari kurs ishi
  • O’zbekistonda moliya tizimini yanada takomillashtirish yo’nalishlari kurs ishi
  • O’zbekistonda tashqi iqtisodiy faoliyatning erkinlashtirilishi
  • O’zbekistonda xususiylashtirish jarayonlarining bosqichlari va vazifalari kurs ishi
  • Markaziy bank amaliyot hisobot

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский