Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 15000UZS
Hajmi 1.0MB
Xaridlar 3
Yuklab olingan sana 14 Oktyabr 2023
Kengaytma docx
Bo'lim Diplom ishlar
Fan Algebra

Sotuvchi

Bohodir Jalolov

O’zbekistonda matematika fanini o’qitish metodikasi tarixi va rivojlanishi

Sotib olish
O’ZBEKISTON   RESPUBLIKASI   XALQ   TA’LIMI
VAZIRLIGI
NAVOIY   DAVLAT   PEDAGOGIKA   INSTITUTI
Fizika-matematika   fakulteti
“Umumiy   matematika”
kafedrasi
O’zbekistonda   matematika   fanini   o’qitish    metodikasi
tarixi   va   rivojlanishi
Bajardi:
Ilmiy   rahbar:
Navoiy 2Mundarija  
Kirish
1- §.   O’zbekistonda   matematika   fanini   o’qitish metodikasi   tarixi   va
rivojlanishi
1.1. XX   asrgacha   O’rta   Osiyo   madrasalarida   matematika
fanining   o’qitilishi7
1.2. O’zbekistonda   matematika   fanini   o’qitish   metodikasini  
takomil-   lashtirish   –   davr   talabi 9
1.3. Predmet   sifatidagi   matematika   va   uning   metodikasi
1.4. Mustaqillik   va   ta’lim   tizimida   islohotlar
2- §.   Matematika   o’qitish   metodikalari   va   ularni   o’quv jarayoniga  
tatbiq   etilishi
2.1. Hozirgi   kunda   matematika   o’qitishning   umumiy   metodikasi
2.2. Matematika   o’qitishning   xususiy   metodikasi
Xulosa
Adabiyotlar   3Kirish
Mamlakatimizda xozirgi paygda yoshlarga ta’lim va tarbiya berishga alohida   e’tibor
qaratilmoqda.   Ta’lim-tarbiya   hamisha   jamiyat   taraqqiyotining   asosi   bo’lgan.
Chunki,   inson   jamiyatdagi   barcha   munosabatlar,   aloqalarning   markazida   turadi.
Fan-texnika   va   axborotdagi   revolyutsiya   inson   va   uning   ilmiy-ma’rifny   poten-
tsialini   ijtimoiy-iqtisodiy   taraqqiyotning   hal   qiluvchi   omiliga   aylantirdi.
Barqaror   iqtisodiy   o’sishni   ta’minlash,   xalqaro   mexnat   taqsimotida   munosib   o’rin
egallash,   milliy   iqtisodiyotning   raqobat-   bardoshligini   ta’minlash   muammolari
ko’p   jihatdan   ish   kuchining   bilimi,   malakasi,   vaziyatga   qarab   ish   tuta   olishiga
bog’liq.   Kelajakda   erishishimiz   lozim   bo’lgan   buyuk   maqsadlarga   erishish   uchun
eng   avvalo   yuqori   malakali,   zamon   talabiga   javob   beradigan   mutaxassis   kadrlar
tayyorlashimiz   kerak.
Matematika   fanini   rivojlanishini   asoslari,   boshqa   fanlarini   rivojlanishi   kabi,
insoniyat   faoliyatining   amaliy   ehtiyojlaridan   kelib   chiqadi.   Fanning   rivojlanishi   bu
ishlab   chiqarishning   shakllanishi   bilan   asoslanadi.   Matematika,‖   boshqa   fanlar
kabi,   odamlarning   amaliy   ehtiyojlari   natijasida   vujudga   keldilar:   er   maydonining
yuzalarini   ulchash,   idishlarning   sig’imini   o’lchash,   vaqtni   o’lchash   va   mexanikaning
elementlaridir .	
‖   F.Engels.Andi   -   Dyuring.
Haqiqatan   ham   matematikaning   turli   bulimlari   real   dunyoning   fazoviy   formalarini
va   miqdoriy   munosabatlarini   o’rganishda   o’zining   metodlarining   turli   tumanligi
bilan   ajralib   tursada,   yagonaligi   va   umumiyligi   bilan   yaxlit   birlashtirib   turadi.
Matematika   fanining   mazmuni   quyidagicha;
1) uning   rivojlanish   jarayonida   yig’iladigan   -   faktlar;
2) faktlar   asosida   ilmiy   tasavvurning   shakllanishi   -   gipoteza.   O’z   o’rnida   bu
tajriba   orqali   tekshiriladi;
3) faktlar   va   tajribalar   natijalarini   umumlashtirish   hamda   ularni   nazariya   va
qonunlar   ko’rinishiga   keltirish;
4) nazariya va qonunlarni o’rganish, matematikani 4o’rganishni   5Bu   elementlar   doimo   o’zaro   aloqadorlikda   va   rivojlanishdadir.Ana   shu
aloqadorlikni   va   rivojlanishni   o’rganish   bizlar   qanday   tarixiy   davrga   olib   borishni
aniqlash   ro’yobga   kelish   sabablarini   aniqlash   -   aynan   mana   shu   matematika
tarixining   predmetini   ifodalaydi.   Shuning   uchun   matematika   tarixi   -   matematikaning
rivojlanishining   qonunlarini   o’rganuvchi   fandir.
Yuqoridagi  aytilganlarga  asosan   matematika  tarixi  quyidagi  masalalarni   hal   qilishi
kerak.
Birinchidan   -   matematikani   fan   sifatida   rivojlanishining   haqiqiy   mazmuni
yoritilishini.   Bularda   matematikaning   metodlari,   tushunchalari   va   fikrlari   qanday
paydo   bo’lganligi,   ayrim   matematik   nazariyalar   tarixan   qanday   dunyoga   kelgani
yoritilishini.   Xalqlarda   ma’lum   tarixiy   davrlarda   matematikani   rivojlanishini
xarakteri   va   xususiyatlarini   aniqlashni   barcha   zamondagi   ulug’   olimlarning
qo’shgan   hissalarini   yoritishni   hal qilish.
Ikkinchidan   -   matematika   tarixi   matematikani   turli-tuman   aloqalarini   ochishi;
jumladan;   matematikani   odamlarning   amaliy   ehtiyojlari   va   faoliyatlari   bilan
aloqasini,   boshqa   fanlar   rivojlanishi   bilan   aloqasini   ochish,   jamiyatning   sotsial   va
iqtisodiy   strukturasiga   va   sinfiy   kurashlarga   ta’sirini   ochish,   xalqlarning   olim
individining,   olimlar   kollektivining   rolini   ochishdan   iborat.
Uchinchidan   -   matematika   tarixini   o’rganish   hozirgi   zamon   matematikasini
mantiqiy   mazmunini,   rivojlanish   dialektikasini   va   kelajagini   to’g’ri   tushunishga
yordam   berishi kerak.
Matematika   juda   qadimgi   fanlardan   biri   bo’lib   dastlabki   bosqichlarda   o’zaro
muomala  va   mehnat   faoliyatlari   asosida   shakllana   boshladi.   U  asta-sekin   rivojlana
boshladi,   ya’ni   faktlar   yig’a   boshladi.
Matematika   mustaqil   fan   sifatida   vujudga   kela   boshlaganda   uning   bundan   keyingi
rivojlanishiga   matematik   bilimlarning   o’zi   ham   ta’sir   eta   boshladi.   Shulardan
ba’zilarini   qayd   etib   o’taylik.
1) N’yutonning   (differentsial   va   integral   xisobining   ilk   kadamlari)
flyuksiyalarni   hisoblash   usuli   darhol   mexanikani   masalalarini   hal   qilishni   umumiy
metodi   darajasigacha   ko’tarildi. 62) Lagranj   algebraik   tenglamalarni   radikallarda   hal   qilish   problemasiniizlaganda
   	teng	lam	a    	ildizlarini    	―grupp	alash          	m	asalalarini‖    	qaragan    	edi.	
K	eyinroq  
esa   E.Galua   gruppalar   nazariyasini   rivojlantirib,   yuqoridagi   problemani
hal etdi.   So’ng   XIX   asrda   A.Keli   gruppaga   ta’rif   berdi.   S.Li   esa   uzluksiz   gruppalar
nazariyasini  yaratdi.1890 yilda E.S.Fedorov gruppalar  nazariyasi  kristollografiyaga
tatbik   etdi.   Hozirda   esa   gruppalar   nazariyasi   kvant   fizikasining   ilmiy   quroliga
aylangan.
Bulardan   ko’rinadiki   matematika   nafaqat   o’z-o’zini   rivojlantiradi,   balki   boshqa
fanlarning   rivojlanishiga   va   aksincha   boshqa   fan   yutuqlari   asosida   o’zi   ham
rivojlanadi.
Matematika   metodlarini   tabiiy   fanlarga   tatbiki;
1) U   yoki   bu   hodisani   mazmuniga   mos   keluvchi   matematik   masalani   bayon
etish,   ya’ni   matematik   modelini   vujudga   keltirish   va   uni   echishning   metodini
topish;
2) Matematik modelni echish va uning forma va   metodlarini takomillashtirish
va   mantiqiy   kamolotga   intilish;
So’ngi   yillarda   fan   va   texnikaning   jadal   rivojlanishi   (kibernetika,   hisoblash
texnikasi,...)   ekonomika,   boshqarish   sistemasi,   psixologiya   sohalarda
matematikaning   roli   yanada   kuchayib   ketdi.   Matematika   tarixi   matematikaning
rivojlanish   jarayonida   ko’pdan   –   ko’p   yorqin   dalillar   bilan   bir   qatorda   qorong’u
zulmat   davrlarini   boshidan   kechirganligidan   dalolat   beradi.   Haqiqatdan,   ham   din
peshvolari   din   ta’limotiga   mos   kelmagan   har   qanday   yangilikning   yo’q   qilishga
yoki   bo’g’ishga   intilganlar.   Faqat   ayrim   olimlarning   katta   jasoratigina   fanni   ilgari
siljishi   uchun   imkoniyatlar   yaratib   bergan.
Qadim   davrda   fan   boylarning   ermagi   bo’lgan.
O’rta   asrlarda   esa   fan   ko’p   jihatdan   boy-feodallarning   manfaatiga,   dinga
buysundirilgan.   (Savdo   ishlari,   hosil   bo’lish,   meros   bo’lish,   o’zga   yerlarni   bosib
olish,   ta’sir   doiralarni   kengaytirish).
Kapitalistik   jamiyatda   esa   ilmiy-tekshirish   institutlari,   markazlari,   laboratoriyalar   7ularning   ishlari   ko’p   jihatdan   ularga   xizmat   qiladi   (ko’proq   foyda,   ...)   va   bir
tomonlama   rivojlangan   bo’ladi.   (XX   -   asrning   2-yarmigacha).   Sotsializm
mamlakatlarida   repressiya   yillarida   va   turg’unlik   davrida   bir   tomonlikka
ekonomikani   ilmiy   planlashtirmaslikka   ogishlash   kup   problemalarni   keltirib
chiqardi.
Matematika fanida ilg’or va reaksion kuchlarning kurashi har doim sinfiy   xarakterga
ega bo’lib kelgan. Ayniqsa tarixiy va filosofik masalalarda bu yaqqol   ko’rinib   turadi
.
Demak, matematika tarixini bilish fanni mantiqan va tarixan rivojlanishining   asosiy
faktlarini   va   qonunlarini   to’g’ri   bilish   va   talqin   qilish imkonini beradi,   sxolostikani
bartaraf   etadi,   ilmiy   dunyoqarashni   shakllantiradi.
Mazkur   bitiruv   malakaviy   ishi   ikkita   paragraf,   to’rtta   bo’lim,   xulosa va   adabiyotlar
to’plamidan   tashkil   topgan.
Bitiruv   ishining   birinchi   paragrafi   O’zbekistonda   matematika   fanini   o’qitish
metodikasi   tarixi   va   rivojlanishi   deb   nomlanib,   unda   XX   asrgacha   O’rta   Osiyo
madrasalarida   matematika   fanining   o’qitilishi   hamda   O’zbekistonda   matematika
fanini   o’qitish   metodikasini   takomillashtirish   –   davr   talabi   mavzusida   fikr
yuritildi.
Bitiruv  ishining   ikkinchi   paragrafi   esa   Matematika   o’qitish   metodikalari   va   ularni
o’quv   jarayoniga   tatbiq   etilishi   deb   nomlangan   bo’lib,   unda   Hozirgi   kunda
matematika              o’qitishning              umumiy              metodika    si   hamda   Matematika              o’qitishning   
xususiy        metodikasi      mavzularida   fikrlar   keltirildi.
Bitiruv   ishining   so’ngida   mavzu   yuzasidan   xulosa   qilindi   va   adabiyotlar   ro’yxati
keltirildi. 81- §. O’zbekistonda   matematika   fanini   o’qitish   metodikasi
tarixi   va   rivojlanishi
1.1. XX   asrgacha   O’rta   Osiyo   madrasalarida   matematika   fanining
o’qitilishi
Matematika   fani   qadimiy   va   doimiy   navqiron   fandir.   U   kishilik   jamiyati   paydo
bo’lgandan boshlab rivojlanib, taraqqiy etib kelmoqda. Hozirgi   kunda   biron   bir   soha
yo’qki,   unga   matematika   kirib   bormagan   bo’lsin.   Matematikaning   bu   darajada
yuksalib   borayotganligida,   albatta,   o’tmish   ajdodlarimizning,   shu   jumladan   Al-
Xorazmiy,   Beruniy,   Al-Farg’oniy,   Ali   Qushchi, Al-Koshiy,  Ibn Sino, Ulug’bek  va
x.k. larning ham xizmatlari buyuk   ekanli1’ini   e’tirof   etamiz.
Ota-bobolarimiz   tomonidan   asrlar   davomida   yaratilgan   ilmiy   boyliklar,   ular  
tomonidan   yaratilgan   asarlar   xalqimiz,   davlatimiz   tomonidan   asrab   avaylanib,  
saqlanib   o’rganilib   kelinayotganligini kelajagimiz   vorislari bo’lgan  
o’quvchilarimizga ham aytish, allomalarning ilmiy meroslari bilan ularni
muntazam tanishtirib   borishimiz shartdir.   Zero,  A.  Kasiriy aytganidek,  -“Moziyga  
qaytib   ish   ko rishlik‟   xayrlikdir”.	
Matematika fanining paydo bo’lish 	tarixi qanchalik uzoq davrlarga borib	 qadalsa,	
ushbu   fanni   o’rganish,   uni   o’qitilish   tarixi   ham   shu   qadar   uzoqdir.   XV	 asrdan	
XX   asrgacha   O’rta   Osiyo  	hududi   madrasalarida   matematikani   o’qitish	 qanday	
am	alga
     	oshirilgan?      	Bu      	savolga      	S.A	.A	xm	edo	vn	ing      	―O	’rta      	O	siyod	a	
m	atem	atika
   	tarakk	iyoti    	va    	un	i    	o’qitish    	tarixidan‖(―O	’qituv	chi‖-    	197	7    	y)	
nom	li  	kitobida   ma’lum   darajada  	javob   berilgan.   Unda   keltirilishicha   Madrasa	
o’sha	 davrning   oliy   diniy   maktabi   hisoblangan.  	Madrasada   diniy   bilimlar   bilan	
birga	  dunyoviy   bilimlar   ham   berilgan   ekan.   Madrasada,  	qatiy   dastur   va   o’quv	
rejasi	 bo’lmasada,	 mavzular	 uzoq	 yillik	 tartib	 asosida	 o’qitilgan.	 Unda	 arab	 tili	
grammatikasi,	 arab	 tilidagi	 diniy	 kitoblar,	 tibbiyot,	 geografiya,	 astronomiya	 va	
―X	isob	‖
   	nom	i    	bilan    	arifm	etika,    	algebra    	ham	da    	geom	etriya    	ham    	o’qitilgan.	
O	’rta  
asr   sharq   matematiklarining   ilmiy   asarlari   takomillashgan   ko’rinishida
madrasada dastur   (o’quv-reja)   tariqasida   qo’llanilgan.   Masalan,   Xorazmiy   o’zining 9asarlarida   sonlarni   yozishning   o’nli   sistemasini   bayon   etgandan   keyin   sonlarni  
ikkilantirish   va   yarimlatishdan   boshlab,   ildiz   chiqarish   amali   bilan   tugatgan   bo’lsa,  
madrasada ham shu tartibda o’qitilgan. Qolgan mavzular   ham Xorazmiy va undan  
keyingi   o’rta   asr   matematiklari   yozgan   asarlar   tartibida   bayon   etilgan.
Madrasalarda   matematikaning   o’qitilishi   keltirilgan   ma’lumotlar   asosida   amalga
oshirilgan.   Madrasada   o’qitilgan   matematikaning   oxirgi   qismi   arifmetika,  algebra	
va
   	geom	etriya    	fanlarini    	am	aliyotda    	tatbiq    	qiluv	chi    	katt	a    	xa	jm	da    	―M	eros
taqsim   qilish	
‖   dan   iborat   bo’lib,   bu   o’rta   asr   sharq   matematiklarining asarlari   asosida
tuzilgan,   shariat   normalariga   qarab,   merosxo’rlar   o’rtasida   mulkni   taqsimlashga doir
turlicha nomlar bilan aniq xarakterdagi murakkab masalalar hal   qilinadi. Madrasada
matematika o’qitishdan ko’zlangan asosiy maqsadlardan biri   meros   taqsimlashning
ilmiy   va   amaliy   nazariyasini   biluvchi   mutaxassislar  	
tayy	orlashdan  	ibo	ratdir,	
bun	day
 	m	utaxass	is    	―Faroziyx	on‖  	(M	eros  	bo’luv	chi)  	nom	i   bilan   ataladi.
Tayyorlangan   faroziyxonlar   mahalliy   sud   (qozixona)   organlarida   meros   taqsimlash
bilan   shug’ullangan.
O’z   davrida   oliy   tipdagi   o’quv   yurti   hisoblangan   madrasada   matematika   o’qitish
formasi, asosan, dars bo’lgan. O’qituvchi talabalarga yangi  mavzuni bayon   etgandan
so’ng,  ularga   shu   mavzu  yuzasidan   Madrasa   xujrasida   ma’lum   muddatga   mustaqil
ishlash   uchun   topshiriq   beradi.   Uning   bajarilganligi   o’qituvchi   tomonidan
tekshirilib,   baho   qo’yiladi,   so’ngra   yangi   mavzu   o’tiladi.   Mustaqil   ishlar   ko’proq
amaliy   xarakterga   ega   bo’lib,   talabalar   uchun   zerikarli:   va   ularning   ko’p   vaqtini
olgan. Masalan, birni ketma-ket ikkilantirish bilan 264 gacha davom ettirib, buning
teskarisi 264 dan boshlab ketma-ket yarimlanishni bir chiqquncha davom ettiriladi.
YOki,   20   va   undan   ortiq   xonali   sonlardan   aniq   va   taqribiy   (ikkinchi,   uchinchi,
to’rtinchi   va   istalgan   ko’rsatkichli)   ildiz   chiqarishga   doir   juda   ko’p   miqdorda
misollar   yechiladi.
Matematika   o’quvchilarda   iroda,   diqqatni   to’plab   olishni,   qobiliyat   va   faollikni,
tasavvurini,   shaxsning   axloqiy   sifatlarini   (qat’iyatli,   aniq   maqsadga   intilish,   ijodkor,
mustaqil,   ma’suliyatli,   mehnatsevar,   intizomli   va   tanqidiy   fikrlash) 10hamda   o’zining   qarash   va   e’tiqodlarini   dalillar   asosida   himoya   qila   olish
ko’nikmalarini   rivojlantiradi.
Matematikani   o’rganish   jarayonida   inson   tafakkurining   usul   va   metodlari   qatoriga
induktsiya   va   deduktsiya,   umumlashtirish   va   aniqlashtirish,   analiz   va   sintez,
abstraktsiyalash,   analogiya,   tasniflash   va   sistemalashtirish   kabilar   qo’shiladi.
Matematikani o’rganishda o’quvchilar o’zlarining fikr, mulohazalarini aniq va   tugal,
lo’nda   va   mazmunli   bayon   qilishga,   matematik   yozuvlarni   tushunarli,   batartib,
bajarish   malakalarini   egallaydilar.
1.2. O’zbekistonda matematika fanini o’qitish metodikasini
takomillashtirish –   davr   talabi
O’zbekistonda   barcha   fanlar   kabi   matematikani   o’qitish   metodikasi   ham   tubdan
takomillashtirildi.
T.N. Qori Niyoziy nomidagi O’zbekiston Pedagogika Fanlari ilmiy tadqiqot  instituti	
qoshida
   	―M	aktabd	a    	m	atem	atika,    	inform	atika    	va    	X	T    	asoslarini    	o’qitish‖
bo’limini   tashkil   etilishi,   mazkur   fanlarning   ko’lami,   mazmuni,   o’qitish   usullarini
tadqiq   qilish   va   maktabga joriy   etish   ishlari   bilan   shug’ullanishga   olib   keldi.
Ushbu   bo’lim   dastlab   1940   yilda   fizika   va   matematika   sektori   tarkibida   tashkil
topdi.   I.A.Teplov   boshchiligida   ilg’or   tajribani   umumlashtirish   va   uni
ommalashtirish   bo’yicha   ishlar   olib   borildi.   Keyinchalik   1964-1967   yillarda
A.A.Samig’jonov,   1967-1970   yillarda   J.   Ikromov,   1971-1978   yillarda   N.
G’aybullayev,   1978-1989   yillarda   E.Yangiboyeva   va   E.   Turlikulovlar   sektorga
rahbarlik   qilganlar.
SHu   yillar   mobaynida   sektor   xodimlari   M.   Saxayev,   M.   Muxamedov,   X.   Sodik;ova,
N.   Gaybullayev,   R.   Vafoyev,   E.   Bozorova,   E.   YAngibosva,   M.   Raimov,   3.
YOkubova,   3.   Ibroximova,   SH.   Odilxujayeva,   J.   Sultonov   va   boshqalar   davrning
dolzarb   muammolari   bo’yicha   tadqiqotlar   olib   bordilar.   Ularning   O’zbekiston,   yaqin
xorijiy   davlatlar   matbuotida   bir   qator   darsliklari,   metodik 11qo’llanmalari,   tavsiyanomalari   jumladan,   J.   Ikromovning   «5-sinfda   matematika
darsligi   (dare   ishlanmalari)»,   6-sinf   uchun   «Matematika»   o’quv   qo’llanmasi,
«Geomstrik   isbotlash   metodlari»,   «Maktab   matematika   tili»,   «Maktab   matematika
lugati»,   «Stereometrik   mashklar   sistemayei»,   «YAngi   programma   asosida
matematika   o’qitish»   nomli   ishlari,   N.   Faybullayevning   «Maktabda   mate-
matikadan   ta’limiy   praktika»   kitobi   va   7-sinf   «Geometriya»   darsligi,   E.
YAngiboyevaning   1,   2,   3   va   4-sinflar   uchun   «Matematika»   darsliklari,   SH.
Odilxo’jayevaning   «Darslik   bilan   ishlash   jarayonida   o’quvchilarning   mustaqil
faoliyatlarini   shakllantirish»   va   «Bo’sh   o’zlashtiruvchi   o’quvchilar   bilan   ishlashda
didaktik materiallardan foydalanish» kabi metodik tavsiyalari nashr qilinadi. 1975-
85 yillarda ilmiy tadqiqotlar olib borib R. Vafoyev, E. Bozorova, E. YAngiboyeva,
J.Sultonov, K,   Ostonovalar   nomzodlik   dissertatsiyasini   himoya   qildilar.
Bo’lim   xodimlari   yillar  davomida   institut   tomonidan   o’tkazilgan  va   tashkil   etilgan
qator   pedagogik   o’qishlarda,   shuning   bilan   bir   qatorda   1994   yili
«O’zbekiston Respublikasi  davlat ta’lim standartlarini ishlab chiqish muammolari»
yuzasidan   o’tkazilgan   ilmiy-amaliy   anjumanda,   1999   yilda   o’tkazilgan   «YAngi
pedagogik   texnologiyalar   (muammolar,   yechimlar)»   ilmiy-amaliy   anjumanida
hamda   institut   tomonidan   nashrdan   chiqqan   barcha   ilmiy   to’plamlarda   o’z
maqolalari   bilan   faol   qatnashdilar.
Bu yillar mobaynida bo’limda 100 dan ortiq aspirantlar, ilmiy tadqiqotchilar   tahsil
oldilar.   Professorlar  J.   Ikromov,   N.   G’aybullayev ko’plab   yosh olim  va   olimalarga
tadqiqot   sirlarini   o’rgatib,   O’zbskistonda   ta’lim   nazariyasi   va   metodikasini
ko’tarishda   faol   qatnashadigan   yuqori   malakali   kadrlar   etib   yetishuvlariga   o’z
hissalarini   qo’shdilar.
Bo’limda   3   ta   fan   doktori,   42   dan   ortiq   fan   nomzodi   kamol   topdi.   Bulardan
S.   Alixonov   D.   Ulug’xo’jayev,   K.   Ostonov,   M.Barakaev   va   boshqalar   shular
jumlasidandir.
1995-98   yillarda   bo’lim   fizika,   astronomiya,   matematika,   informatika,   mehnat
ta’limi   nazariyasi   va   metodikasi   deb   nomlanib,   unga   professor   B.   Mirzaaxmedov
rahbarlik   qildi. 12Bugungi   kunda   yangi   darsliklar,   metodik   qo’llanmalar,   o’quvchilar   bilimiga
qo’yiladigan   talablarni   ishlab   chiqish   bo’limning   asosiy   vazifasiga   aylandi.199	7
 	yil  tarixg	a    	m	aorif  yili    	bo’lib  	kirdi.  ―Ta’lim  	to’g’risida»gi  Q	onun	,
«Kadrlar   tayyorlash   milliy   dasturi	
‖   tasdiqlangach,   institutda,   xususan   bo’limda
umumiy   o’rta   maktablar   uchun   davlat   ta’lim   standarti,   maxsus   o’rta   ta’lim
muassasalari   uchun  DTS,  dasturlar   ishlab   chiqildi.  Ushbu   xujjatlarni   hayotga   joriy
etish   ishlari   boshlab   yuborildi.   Bu   vazifalarni   bajarish   asosan   professorlar   J.
Ikromov,   A.Abduqodirov,   pedagogika   fanlari   doktori   M.   Tojiyev,   pedagogika
fanlari   nomzodi   E.Yangiboeva,   ilmiy   xodimlar   SH.   Yunusova   va   M.   Divanovalar
zimmasiga   tushdi.   Matematika   o’quv   fani   uchun   tajriba-sinov   maydoni   sifatida
Vazirlar   Mahkamasining   Qarori   bilan   Xorazm   viloyati   Urganch   shaxridagi   16-	
m	aktab,
   	―Inform	atika    	va  	hisob	lash  	texn	ikasi  	asoslari‖  	o’quv  	fani  	bo’yicha	
tajriba-  
sinov   maydoni   sifatida   Namangan   viloyat   Namangan   tumanidagi   8-maktab
belgilandi.   Shu   bilan   bir   qatorda   Qoraqalpog’iston   Respublikasi   Xalq   ta’limi
vazirligi,   Toshkent   shahar   xalq   ta’limi   bosh   boshqarmasi,   barcha   viloyatlar   xalq
ta’limi   boshqarmalarining   buyrug’i   bilan   respublikaning   turli   xududlarida
qo’shimcha   tarzda   14   ta   umumiy   o’rta   ta’lim   maktablarida   matematika   hamda
informatika   va   XTdan   tajriba-   sinov   ishlari   o’tkazildi.   Sinov-tajriba   ishlarini
o’tkazishda   ishchi   guruhi   raisining   o’rinbosari   pedagogika   fanlari   doktori   M.	
Tojiev
   	va    	ekspert  	sifatida  	ilm	iy  	xod	im  	SH	.Y	unu	sova  	ishtirok  	etdi.    	Bo’lim	da	
―Fan  	va
   	texn	ika    	davlat    	qo	’m	itasi‖ning    	―Ta’lim	ni    	bo	shqarishn	ing    	algoritm	ik-	
kom	pyu	ter 
tizimining didaktik va metodik asoslari  mavzusi bo’yicha ilmiy-tadqiqot	‖
ishlari   olib   borilmoqda.
1998   yildan   bo’limga   rahbarlik   qilib   kelayotgan   yosh   olim   pedagogika   fanlari
doktori   M.   Tojiyev   va   fidoyi   xodimlardan   SH.   Yunusova,   M.   Divanova   hamda
professor   A.   Abduqodirov,   professor   D.   V.   Manesvich,   akademik   ULL   K.
Farmonov   oliy   toifali   o’qituvchi   K.Tulaboyev   davlatimiz   mustaqilligini
mustahkamlash   uchun   munosib   yoshlarni   tarbiyalashda   o’z   hissalarini   qo’shib
kelmoqdalar. 13O’zbekiston   mustaqillikni   qo’lga   kiritgandan   boshlab   mamlakatda   ta’limni   tubdan
isloh qilish zarurati tug’ildi. 1997 yilda qabul qilingan "Ta’lim to’g’risidagi  Q	onun	‖	
va
 	―K	adrlar  	tayy	orlash  	m	illi	y  	dasturi‖ga  	ko’ra  	O	’zbekistonda  	ta’lim  	tizim	i   qayta
ko’rildi.
Hozirgi   kunda   mamlakatimizda   maktab   matematika   kursi   darsligi   va   o’quv
qo’llanmalari   SH.A.Alimov,   M.A.   Mirzaaxmedov,   A.A.Raximqoriyev   va   boshqalar
tomonidan   yaratilgan   bo’lib,   ulardan   amalda   foydalanilmoqda.
Matematika   o’qitish   metodikasini   tuzilishiga   ko’ra   ikki   bo’limga   ajratib,
o’rganiladi.   Ular:
1) Matematika   o’qitishning   umumiy   metodikasi .   Bunda   matematika   fanining
maqsadi,   mazmuni,   formasi,   metodlari   pedagogika   va   psixologiya   qonunlari
hamda   didaktik   prinsiplar   asosida   ochib   beriladi.
2) matematika   o’qitishning   xususiy   metodikasi da   esa   matematika   o’qitish
jarayonida   umumiy   metodikaning   qonun   va   qoidalarini   aniq   bir   mavzu
materiallariga   tatbiq   qilish   yo’llari   ko’rsatiladi.   SHu   xususidagi   ilmiy-tadqiqot   ishlar
hozirgi   davrda   keng   qamrovli   amalga   oshirilmoqda.
1.3. Predmet   sifatidagi   matematika va   uning   metodikasi
Hozirgi   butun   xalq   xo’jaligi   va   ijtimoiy   hayotni   qayta   qurish   davri   texnikaning eng
takomillashgan   vositalarini   talab   etadi.   Bunga   esa   faqat   fan   bilan   ishlab
chiqarishning mustahkam o’zaro hamkorligi asosidagina   erishish mumkin.   Xususan,
texnika   taraqqiyoti   matematik   olimlarimiz   oldiga   nazariy   jihatdan   ishlanib
chiqilishi zarur bo’lgan bir qator masalalarni qo’yadi. Bu masalalarning hal   etilishi
o’z   navbatida   matematika   fanining   rivojlanishiga,   yangi   muvoffaqiyatlarga
erishishiga   sabab   bo’ladi.
Texnika   va   fanning   hamkorlikda   bunday   jadal   rivojlanishi   yosh   avlod   –   bo’lajak
ishlab   chiqarish   kadrlari   va   ilm   muxlislaridan   fan   yutuqlarini   turmush   talablariga
ko’ra   foydalana   olish   darajasida   o’zlashtirishni   talab   etadi.
Ma’lumki,   oliy   o’quv   yurtlarida   matematika   o’qitishdan   kutilgan   maqsad 14talabalarni   matematikaning   asosiy   apparatlari   bilan   hamda   nazariy   va   amaliy
masalalarni   echish   uchun   zarur   bo’lgan   matematikaning   elementlari   bilan
tanishtirishdan,   yangiliklarni   mustaqil   o’rganib,   uning   tadbiqlarini   o’zlashtira
bilishga   o’rgatishdan,   talabalarning   mantiqiy   fikrlash   qobiliyatini   o’stirishdan,
matematik   izlanishlarga   va   muhandislik   masalalarni   matematik   tilga   ko’chirishdan
iborat.
Bu   maqsadlarga   muvoffaqiyatli   erishish   uchun   kurash   –   intilish   o’z   navbatida
matematika   fanini   o’qitish   metodikasini   takomillashtirish   masalasini   keltirib
chiqaradi.   Matematikani   o’qitish   metodikasi   matematika   fani,   psixologiya   va
pedagogika   fanlari   bilan   bog’liqdir.   Uning   zimmasiga   predmet   sifatidagi
matematikaning   mazmunini   aniqlash   va   uni   o’rganuvchilar   tomonidan   nisbatan
engil   o’zlashtirishni   ta’minlashdek   vazifa   yuklatiladi.
Yuqoridagi   jumladan   predmet   sifatidagi   matematikani   hatto   oliy   o’quv   yurtlarida
ham   ravshan   ajrata   olish   lozimligi   kelib   chiqadi.
Predmet   sifatidagi   matematika   (o’quv   predmeti)   –   bu   aslida   sun’iy   yaratilgan   va
aniq   printsiplar   asosida   tashkil   qilingan   ilmiy   faktlar   va   nazariyalarning   hamda
maxsus   tanlab   olingan   misol   va   masalalarning   sistemasidir.
Bu sistema talabalarga ilmiy faktlar va nazariyalarni tanishtirish maqsadida   amaliyot
talablari   asosida,   aniq   pedagogik   qoidalarga   rioya   qilgan   holda   yaratiladi.
Xususan,  predmet sifatidagi matematika iloji boricha ko’p faktlarni  bayon   qilishga
intilmay,   balki   oldiga   qo’yilgan   maqsadga   javob   beradigan   faktlarning   zarur
bo’lganini   o’z   ichiga   oladi.   So’ngra   predmet   sifatidagi matematika,   agar   programma
aralash   fanlar   sohasiga   kirishni   talab   qilsa   birgina   fan   doirasida   cheklanishi   shart
emas.
Shunday   qilib,   predmet   sifatidagi   matematika   zamonaviy fan taraqqiyoti   jarayonida
yaratilgan faktlarni maxsus o’qitish muassasasi talabiga ko’ra, u erdagi   talabalarning
bilimi va   fikrlash   qobiliyatini hisobga   olgan   holda,   yorita   bilishi   kerak.
Matematika predmeti   figuralar va kattaliklar   haqida   gapiradigan   bo’lsa,
o’qitish   metodikasi   ularga   odamlar   nuqtai   nazaridan   yondoshadi. 15Metodikaning   maqsadi   o’sha   figura   va   kattaliklarni   o’rganish   talabalarga   qanday
holda   manzur   bo’lishini,   ularda   qanday   holda qiziqish uyg’ota olishini   o’rganishdan
iborat   bo’lishi   lozim.   Chunki   shu   figura   va   kattaliklarni   o’rganishga   talabalar
qiziqsalargina   predmetni   katta   muvoffaqiyatlar   bilan   o’zlashtirishlari   mumkin.
Yuqorida   aytilganlardan   metodikaning   maqsadi   qisqa   vaqt   ichida   iloji   boricha   to’liq
bilimlar   sistemasini   berishdan   va   talabalarning   fikrlash   qobiliyatlarini   o’stira
olishdan   iboratdir.
Ma’lumki,   matematika   fanini   o’qitishda   2   xil   matematik   fikrlashlar   mavjud:   1-
toifadagilar   chuqur   abstraktsiyaga   ega   bo’lgan   shaxslar   bo’lib,   ular   matematikani
kasb   sifatida   qabul   qilsalar,   2-toifadagi   kishilar   esa   boshqa   fanlarni   vakili   sifatida
matematikadan   samarali   foydalana   oladilar.   Keng   ma’noda   barcha   shaxslar
matematikadan   ma’lum   bir   doiradagi   bilimlarga,   o’z   kasbi,   sotsial   holatiga   ko’ra
ega   bo’lishini   tabiiy   talab   deb   qaralgan.   Shu   bois   matematikani   o’qitish
muammolari ham, mos uslubiyat va didaktikani yaratish muammolari ham turlicha
va   hatto   davr   va   ta’lim   tizimlariga   bog’liq.   Masalan,   ta’lim   tizimidagi   olmoncha
modelda   talabalardan   barcha   sohalar   bo’yicha   mumkin   qadar   chuqur   va   atroflicha
bilim   talab   etilgan   bo’lsa,   boshqa,   aytaylik   AQSh   modelida,   ixtisoslikka
yo’naltirilgan   chuqur   bilimlarni   shakllash   birinchi   navbatda   talab   etiladi.
Hozirgi   kunga   kelib   modelning   qanday   bo’lishidan   qat’iy   nazar   ta’lim   tizimi
pedagogik   va   axborot   texnologiyalariga   tayanganligi   uchun   bu   talablar   yangi   sayqal
olgan.
Ta’lim   tizimiga   axborot   va   kompyuter   texnologiyalarining   joriy   etilishi   matematika
fani   imkoniyatlarini   va   ta’sir   doirasini   kengaytirib   yubordi.   An’anaviy   tarzdagi
faoliyatlar   –   o’quv-axborot,   o’quv-o’yinlar,   tajriba-tadqiqot   faoliyatlari,   mustaqil
faoliyatlar   qatoriga   bevosita   talabalarning   kompyuter   oldidagi   o’quv   faoliyati kelib
qo’shiladi.   Talabaning   kompyuter   oldidagi   o’quv   faoliyati   esa   yangi   informatsion
texnologiyalari,   jumladan,   tarmoq   texnologiyalariga   tayanganligi   sababli   unga
abstrakt tushunchalarni chuqurroq anglash, nazariy bilimlarni puxta   o’zlashtirish   va
amaliy   ko’nikmalarni   qamrovli   tarzda   shakllantirish   imkonini 16yaratadi.   Bu   imkoniyatni   bir   tomondan,   avvalo   o’qituvchini   dastlabki   didaktik
ishlanmalari   yaratsa,   ikkinchi   tomondan,   yuqori   darajadagi   multimedia
texnologiyalariga   asoslangan   dasturlar   majmuasi   ta’minlaydi.   Ma’lumki,
rivojlangan   mamlakatlardagi   etakchi   OTMlarida   bu   masala   bosqichma-bosqich
muvoffaqiyatli   hal   etilib   kelinmoqdaki,   natijada   bitiruvchilar   fan,   ta’lim   tizimi,
texnologik   jarayonlarda   talabalik   davrida   olgan   bilimlarini   bevosita   tadbiq   qila
olishlari   bilan   ajralib   turadilar.
Bugungi   kunda   oliy   ta’limda   mazmun   va   sifatni   yangilashga   alohida   e’tibor
qaratilmoqda.   Ta’kidlash   joizki,   axborotlashgan   ta’lim   tizimi   yo’lga   qo’yilayotgan
bir   vaqtda   o’qitishdagi   o’quvchi-talaba   oldiga   qo’yilayotgan   barcha   muammolar
(muammoli   savollar,   topshiriqlar,   muammoli   boshqotirmalar   va   sh.k.)   kompyuter
vositasi   yordamida,   aniqrog’i   turli   dasturiy   muhitlar   yordamida   o’z   echimini
topavermaydi.   Ya’ni,   kompyuter,   axborot   texnologiyalari   qanchalik   kuchli   vosita
bo’lmasin,   an’anaviy   texnologiyalarni,   shuningdek,   o’qituvchi   o’rnini   egallay
olmaydi   va   o’z   navbatida   qo’yilgan   muammo   echimini   topib   bera   olmaydi.   Shuni
nazarda   tutgan   holda   aytish   mumkinki,   har   qanday   bilim,   har   qanday   yangilik
o’quvchi-talabaning   izlanishlari,   har   qanday   muammoni   echimlarini   topishdachu	qur
       	va        	atroflicha        	fikr        	yu	ritib,        	ijod	iy      	yondo	shishlari      	natijasida	
―kashf	 ‖
qilinsagina   o’quv   jarayoni   o’z   samarasini   ko’rsatadi.
Umuman   olganda,   ta’lim   tizimidagi,   xususan   oliy   ta’lim   tizimidagi   mavjud
muammolar   va   kamchiliklarga   qaramasdan   tizimda   olib   borilayotgan
axborotlashtirish   jarayoni   juda   tez   sur’atlarda   amalga   oshirilmoqda.   Natijada
sohadagi   muammolar   bosqichma-bosqich   o’z   echimini   topib   bormoqda.
Aytish   mumkinki,   kadrlar   tayyorlash   tizimi   talablari   asosida   zamon   talabiga   javob
beradigan   raqobatbardosh,   yuqori   malakali   mutaxassislar   tayyorlashda   ta’lim
jarayoniga   axborot   texnologiyalarini   qo’llash   orqali   erishish   mumkinligi   hayotiy
zaruriyat   deb   qarash   mumkin. 171.4. Mustaqillik   va   ta’lim   tizimida   islohotlar
Mustaqillik   e’lon   qilingan   (1991   yil   1   sentyabr)   dastlabki   yillardanoq   O’zbekiston
hukumati   ta’limga   ustivor   soha   sifatida   e’tibor   berib   kelmoqda.   O’zbekiston
Respublikasining   ta’lim   sohasida   aniq   va   ravshan   hamda   ilmiy   asoslangan   davlat
siyosati   mavjud   bo’lib,   u   insonparvarlik   va   demokratik   tamoyillarga   asoslanadi
hamda   har   bir   fuqaroning   bilim   olishi   O’zbekiston   Respublikasi   Konstitutsiyasida
qonuniylashtirilgan.
Mustaqil   Respublikamizda   xalq   ta’limi   tizimi   mazmunini   yangilash   va   yangi
ijtimoiy   muhit   sharoitida   uni   yanada   rivojlantirish   zarur   edi.   Chunki   huquqiy,
iqtisodiy,   ma’naviy   sohalarda   olib   borilayotgan   islohotlarda   asosiy   maqsad   ham
barcha   fuqarolarning   hayotini   ijtimoiy   himoyalash,   ularning   turmush   sharoitini
yaxshilash, ma’naviy jihatdan yuksaltirish, eng muhimi, ozod va obod Vatan, erkin
va   farovon   hayot   barpo   etishdan   iboratdir.
Ana   shu   maqsadni   amalga   oshirish   borasida   Respublikamiz   hukumati   xalq   ta’limi
tizimini   tubdan   isloh   qilishni   va   milliy   kadrlarga   bo’lgan   ehtiyojni   tobora   ortib
borayotganligini  hisobga   olib  ta’lim  tizimini   ham   yangilashni  taqozo   etar   edi.   Shu
maqsadda   1997   yil   29   avgustda   O’zbekiston   Respublikasi   Oliy   Majlisining   1Xsess	iyasida
 	―Ta’lim  	to’g’risida‖  	Q	onu	n  	ham	da  	―K	adrlarni  	tayy	orlash  	m	illi	y	
dasturi	 ‖
keng   muhokama   qilindi   va   tasdiqlandi.
2.	
O	’zbekiston      	Respublikasi      	―Ta’lim      	to’g’risida‖gi      	Q	onu	n      	va	
―K	adrlar 
tayyorlash   milliy   dasturi .	‖	
―Ta’lim
   	to’g’risida‖gi  	Q	onu	n    	ta’lim	,    	tarbiya    	fuqarolar  	kasbiy  	tayy	orgarligi  va
har   bir   fuqaroning   ilm   olish   konstitutsion   huquqini   ta’minlash   kabi   qator   dolzarb
vazifalarni   belgilab   berdi.
Respublikamiz   bugungi   kunda   tubdan   yangi   davlat   bo’lib,   unda   har   bir   siyosiy,
iqtisodiy,   ma’naviy   sohadagi   islohotlar   ham   yangi   ta’lim   tizimida   bosqichma-
bosqich   olib   borishni   nazarda   tutadi.   Zero,   ta’lim   sohasidagi   islohotlar  	
ham  	yang	i	
bo	sqichm	a-bo	sqich
 	o’tish  	tam	oyiliga  	asoslang	andir.  	―K	adrlar  	tayy	orlash   milliy
dasturi	
‖   ham   uzluksiz   ta’lim   tizimini   isloh   qilishning   tashkiliy,   ilmiy   va 18metodik asosi  bo’lib hisoblanadi. Milliy dasturning asosiy  maqsadi  uzluksiz ta’lim
tizimini  rivojlantirish  bo’lib, u ijodiy va mustaqil  fikrlovchi,  tafakkuri  rivojlangan,
erkin   shaxsni   shakllantirish   bilan   barcha   sohalarda   raqobatbardosh   kadrlar
tayyorlashni   kafolatlash   bilan   ahamiyatlidir.
Shunga   ko’ra,   mamlakatimizda   mustaqillikning   dastlabki   yillaridanoq   boy
madaniyatimizni   tiklash   va   uni   rivojlantirish,   ta’lim   tizimini   takomillashtirish,   uni
zamon   talablariga   javob   bera   oladigan   jahon   andozalari   darajasiga   ko’tarish
maqsadiga   e’tibor   berib   borilmoqda.Ta’lim
   	sohasida    	―Ta’lim    	to’g’risida‖    	Q	onu	n    	qabul    	qiling	anligi,    	199	6—	1997
yildan   boshlab   birinchi   sinflarda   o’qishning   lotin   yozuviga   asoslangan   yangi
alifboda   dastur,   qo’llanma,   dasrliklarning   yaratilganligi   —   bu   ta’lim   sohasida
qo’yilgan   dastlabki   odimlar   edi.
O’tgan   davrda   yangi   turdagi   ta’lim   muassasalari   tashkil   etildi.   Oliy   o’quv   yurtlari
qoshida   litseylar   ochildi.   Qobiliyatli   o’quvchilar   chet   ellarda   ta’lim   ola   boshladi.
O’qituvchilar xorijiy davlatlarda bo’lib, ilg’or tajribalarni o’rganib   kela   boshladilar.
Oliy   maktab   sohasida   test   usuli   joriy   etildi.   Viloyatlardagi   pedagogika   institutlari
universitetlarga   aylantirildi,   chet   el   mutaxassislari   respublikamiz   o’quv
muassasalariga   jalb   etildi.	
―M	ahalla‖,
    	―K	am	olot‖,     	―Sog’lom    	avlod     	uchun	‖,     	―N	uroniy‖,     	―U	lug	’bek‖,	
―Um	id‖
           	jam	g’arm	alari            	ham            	ta’lim            	sohasini          	rivojlantirishg	a	
hiss	alarini 
qo’shmoqdalar[12,   250-bet].
Mustaqillik   yillarida   Oliy   ta’lim   sohasida   ham   islohotlarni   o’tkazish   talab   qilina
boshladi.   Bularning   barchasi   hisobga   olinib,   1997   yil   mart   oyida   Vazirlar
Mahkamasining   farmoyishiga   muvofiq,   ta’lim   tizimini   isloh   etilish,   kadrlar
tayyorlash   jarayoniga   zamon   talabi   darajasida   o’zgartirishlar   kiritish   maqsadida	
m	axsus
   	kom	iss	iya    	tuzildi    	va    	natijada    	―K	adrlar    	tayy	orlash    	m	illi	y    	dasturi‖	
ham	da	
―Ta’lim
 	to’g’risida‖  Q	onu	n  	O	liy  	M	ajlis    	sess	iyasida  qabul  qilindi.
Bu   ikki   hujjatga   binoan   ta’lim   tizimi   isloh   qilishni   bosqichma-bosqich   amalga
oshirish   nazarda   tutiladi: 19Birinchi   bosqich   —   o’tish   davri.   1997—2001   yillar.   Bu   yillarda   yangi   talab
doirasida pedagog kadrlar tayyorlash, ta’lim standartlarini yaratish, o’quv dasturlari
ustida   ishlash,   umumta’lim   maktablarini   qayta   qurish,   o’rta   maxsus   va   kasb-hunar
bilim   yurtlari   tizimiga   zamin   tayyorlash   va   uzluksiz   ta’lim   tizimiga   asos   solish.
Ikkinchi   bosqich   —   2001—2005   yillarga   mo’ljallanadi.   Bu   davrda   milliy   dasturni
to’liq   amalga   oshirish   mo’ljallanadi.   Uning   ba’zi   g’oyalari   va   qoidalariga
o’zgartirishlar   kiritilish   ham   ko’zda   tutilgan.
Uchinchi   bosqich   —   2005   yil   va   undan   keyingi   yillar   bo’lib,   islohot   tajribalari   tahlil
etilib,   umumlashtiriladi   hamda   kadrlar   tayyorlash   tizimi   takomillashtirilib,
rivojlantirilib   boriladi.―Ta’lim
     	to’g’risida‖gi      	Q	onung	a      	asosan      	Ta’lim      	O	’zbekiston      	Respublikasi
ijtimoiy   taraqqiyot   sohasida   ustuvor   deb   e’lon   qilindi.
Ta’lim   sohasidagi   davlatning   asosiy   tamoyillari   quyidagilardan   iborat:
- Ta’lim   va   tarbiyaning   insonparvar,   demokratik   xarakterida   ekanligi;
- Ta’limning   uzluksiz   va   izchilligi;
- Umumiy   o’rta,   shuningdek   o’rta   maxsus,   kasb-hunar   ta’limining   majburiyligi;
- O’rta   maxsus,   kasb-hunar   ta’limining   yo’nalishini:   akademik   litsey   va   kasb-
hunar   kollejida   o’qishni   tanlash   ixtiyoriyligi;
- Ta’lim   tizimining   dunyoviy   xarakterda   ekanligi;
- Davlat   standartlari   doirasida   ta’lim   olishning   hamma   uchun   ochiqligi;
- Ta’lim   dasturlarini   tanlashga   yagona   va   tabaqalashtirilgan   yondashuv;
- Bilimli   bo’lish   va   iste’dodni   rag’batlantirish;
- ta’lim   tizimida   davlat   va   jamiyat   boshqaruvini   uyg’unlashtirish.
Xalq   ta’limining   asosiy   bo’g’ini   —   uzluksiz   ta’limi   tizimini   tashkil   etadi.
3. O’zbekiston   Respublikasida   ta’lim   tizimi.
O’zbekiston   Respublikasida   quyidagi   uzluksiz   ta’lim   tizimi   asos   qilib   olingan. 20Bola   shaxsini   sog’lom   va   etuk   o’qishga   tayyorlash   maqsadini   ko’zlaydi.   Mazkur
ta’lim uch yoshdan olti-etti yoshgacha oilada, bolalar bog’chasida va mulk   shaklidan
qat’iy   nazar,   boshqa   xil   ta’lim   tashkilotlarida   olib   boriladi.
Umumiy   o’rta   ta’lim.
Umumiy   o’rta   ta’lim   quyidagi   bosqichlarga   bo’linadi:
Boshlang’ich ta’lim   (I-IV sinf)   Umumiy   o’rta   ta’lim   (I-IX   sinflar)
Boshlang’ich   ta’limda   umumiy   o’rta   ta’lim   olish   uchun   zarur   bo’lgan   savodxonlik,
bilim va ko’nikmalar asoslari shakllantiriladi. Birinchi sinfga bolalar   6—7   yoshdan
qabul   qilinadi.
Umumiy o’rta ta’limda bilimlarni zarur hajmi beriladi. Bolalarda mustaqil   fikrlash,
tashkilotchilik   qobiliyati   va   amaliy   tajriba   ko’nikmalari   rivojlantiriladi.
Kasbga   yo’naltiradi,   ta’limning   navbatdagi   bosqichiga   yordam   beradi.
Ixtisoslashtirilgan   maktalar   ham   tashkil   etilishi   va   bolalar   qobiliyati,   iste’dodga
ko’ra   bunday   maktablarda   ta’lim   olishi   mumkin.
O’rta   maxsus   va   kasb-hunar   ta’limi.
Har bir yigit-qiz umumiy o’rta ta’limga ega bo’lgandan so’ng akademik litsey   yoki
kasb-hunar   kollejida   o’qishni   ixtiyoriy   ravishda   tanlashi   mumkin.   Bu   ta’lim
muassasalarida   o’qish   muddati   uch   yildan   kam   bo’lmaydi.
Litsey   va   kollejlar   egallangan   kasb-hunar   bo’yicha   ishlash   huquqini   beradi   va
hamda   ish   yoki   ta’limni   navbatdagi   bosqichda   davom   ettirishi   uchun   asos
bo’ladigan   maxsus,   kasb-hunar   ta’lim   beradi[12].
2- §.   Matematika   o’qitish   metodikalari   va ularni   o’quv   jarayoniga
tatbiq   etilishi
2.1. Hozirgi   kunda   matematika   o’qitishning   umumiy   metodikasi
Matematika   so’zi   qadimgi   grekcha   -      mathema      so’zidan   olingan   bo’lib,   uning   
ma’nosi             «fanlarni             bilish    »            demakdir    .   Matematika   fanining o’rganadigan narsasi   21Elementar   matematika   ham   mustaqil   mazmunga   ega   bo’lgan   fan   bo’lib,   u   oliy
matematikaning   turli   tarmoqlaridan,   ya’ni   nazariy   arifmetikadan,   sonlar
nazariyasidan,   oliy   algebradan,   matematik   analizdan   va   geometriyaning   mantiqiy
kursidan   olingan   elementar   ma’lumotlar   asosiga   qurilgandir.
Oliy matematika fani esa real olamning fazoviy formalari va ular orasidagi   miqdoriy
munosabatlarni   to’la   hamda   chuqur   aks   ettiruvchi   matematik   qonuniyatlarni   topish
bilan   shu   qo’llanadi.
Elementar   matematika   fani   maktab   matematika   kursining   asosini   tashkil   qiladi.
Maktab   matematika   kursininng   maqsadi   o’quvchilarga   ularning   psixologik
xususiyatlarini   hisobga   olgan   holda   matematik   bilimlar   sistemasi   ma’lum   usulda
(metodika)   orqali   o’quvchilarga   etkaziladi.   (Metodika   so’zi   grekcha   so’z   bo’lib,
«yo’l»   degan   ma’noni   beradi).   Matematika   metodikasi   pedagogika   va   didaktika
fanining   asosiy   bo’limlaridan   biri   bo’lib,   jamiyatimiz   taraqqiyoti   darajasida   ta’lim
maqsadlariga   mos   keluvchi   matematikani   o’qitish,   o’rganish   qonuniyatlarini
o’rganadigan  mustaqil   fandir. Matematika   metodikasi   ta’lim   jarayoni   bilan bog’liq
bo’lgan   quyidagi   uch   savolga   javob   beradi:
1. Nima   uchun   matematikani   o’rganish   kerak?
2. Matematikadan   nimalarni   o’rganish   kerak?
3. Matematikani   qanday   o’rganish   kerak?
Matematika   metodikasi haqidagi tushuncha   birinchi bo’lib   shveytsariyalik   pedagog
-   matematik   G.Pestalotsining   1803   yilda   yozgan   «Sonni   ko’rgazmali   o’rganish»
asarida   bayon   qilingan.   XVII   asrning   birinchi   yarmidan   boshlab   matematika o’qitish
metodikasiga doir masalalar bilan rus olimlaridan akademik   S.E.Gurev   (I760-I8I3),
XVIII   asrning   birinchi   va   ikkinchi   yarmidan   esa   N.I.Lobachevskiy   (I792-I856),
I.N.Ulyanov   (I83I-I886).   L.N.Tolstoy   (I828-I9IO)   va   atoqli   metodist-matematik
S.I.Shoxor-Trotskiy (I853-I923), A.N.Ostrogradskiy   va   boshqalar   shug’ullandilar   va
ular   matematika   faniga   ilmiy   nuqtai-nazardan   qarab,   uning   progressiv   asoslarini
ishlab   chiqdilar.   Masalan,   A.N.Ostrogradskiy
«Ong   kuzatishdan   keyin   paydo   bo’ladi,   ong   real,   mavjud   olamga   asoslangan»   deb 22yozgan   edi.   Geometriya   metodikasidan   materiallar   (Materiali   po   metodike
geometrii,   1884   yil,   8-bet.).
Keyinchalik   matematika   o’qitish   metodikasining   turli   yo’nalishlari   bilan
N.A.Izvolskiy,   V.M.Bradis,   S.E.Lyapin,   I.K.Andronov,   N.A.Glagoleva,
I.Ya.Dempman,   A.N.Barsukov,   S.I.Novoselov,   A.Ya.Xinchin,   N.F.Chetveruxin,
A.N.Kolmogorov,   A.I.Markushevich,   A.I.Fetisov   va   boshqalar   shug’ullandilar.
1970   yildan   boshlab   maktab   matematika   kursining   mazmuni   yangi   dastur   asosida
o’zgartirildi,   natijada   uni   o’qitish   metodikasi   ham   ishlab   chiqildi.   Hozirgi   dastur
asosida   o’qitilayotgan   maktab   matematika   fanining   metodikasi   bilan   professorlardan
V.M.Kolyagin,   J.Ikromov,   R.S.Cherkasov,   P.M.Erdniev,   N./aybullaev,
T.To’laganov,   A.Abduqodirov   va   boshqa   metodist   olimlar   shug’ullanmoqdalar.
Matematika   o’qitish   metodikasi   pedagogika   institutlarining   III-IV   kurslarida
o’tiladi.   U o’zining tuzilishi xususiyatiga ko’ra shartli ravishda   uchga   bo’linadi:
1. Matematika   o’qitishning   umumiy   metodikasi.   Bu   bo’limda   matematika
fanining   maqsadi,   mazmuni,   formasi,   metodlari   va   uning   vositalarining   metodik
sistemasi,   pedagogika,   psixologiya   qonunlari   hamda   didaktik   printsiplar   asosida
ochib   beriladi.
2. Matematika   o’qitishning   maxsus   metodikasi.   Bu   bo’limda   matematika
o’qitish umumiy metodikasining qonun va qoidalarining aniq mavzu materiallariga
tadbiq   qilish   yo’llari   ko’rsatiladi.
3. Matematika o’qitishning   aniq  metodikasi.   Bu  bo’lim   ikki  qismdan  iborat:
1).   Umumiy   metodikaning   xususiy   masalalari;
2).   Maxsus   metodikaning   xususiy   masalalari.
Masalan,   VI   sinfda   matematika   darslarini   rejalashtirish   va   uni   o’tkazish  
metodikasi   deyilsa,   bu   umumiy   metodikaning   xususiy   masalasi   bo’lib   hisoblanadi.
O’rta   maktablarda   matematika   o’qitishning   maqsadi   quyidagi   uch   omil bilan
belgilanadi:
1. Matematika   o’qitishning   umumta’limiy   maqsadi.
2. Matematika   o’qitishning   tarbiyaviy   maqsadi. 233. Matematika   o’qitishning   amaliy   maqsadi.
Matematika   o’qitishning   umumta’limiy   maqsadi   o’z   oldiga   quyidagi   vazifalarni
qo’yadi:
a) O’quvchilarga   ma’lum   bir   dastur   asosida   matematik   bilimlar   tizimini
berish.  Bu bilimlar  tizimi  matematika  fani  to’g’risida  o’quvchilarga etarli  darajada
ma’lumot   berishi,   ularni   matematika   fanining   yuqori   bo’limlarini   o’rganishga
tayyorlashi   kerak.   Bundan   tashqari,   dastur   asosida   o’quvchilar   o’qish   jarayonida
olgan   bilimlarining   ishonchli   ekanligini   tekshira   bilishga   o’rganishlari,   ya’ni
isbotlash   va   nazorat   qilishning   asosiy   metodlarini   egallashlari   kerak.
b) O’quvchilarning   og’zaki   va yozma   matematik   bilimlarini   tarkib   toptirish.
Matematikani   o’rganish   o’quvchilarning   o’z   ona   tillarida   xatosiz   so’zlash,   o’z
fikrini aniq, ravshan va lo’nda qilib bayon eta bilish malakalarini o’zlashtirishlariga
yordam berishi kerak. Bu degan so’z o’quvchilarning har bir matematik qoidani o’z
ona   tillarida   to’g’ri   gapira   olishlariga   erishish   hamda   ularni   ana   shu   qoidaning
matematik   ifodasini   formulalar   yordamida   to’g’ri   yoza   olish   qobiliyatlarini
atroflicha   shakllantirish   demakdir;
v)   O’quvchilarni   matematik   qonuniyatlar   asosida   real   haqiqatlarni   bilishga
o’rgatish. Bu erda o’quvchilarga real olamda yuz beradigan eng sodda hodisalardan
tortib   to   murakkab   hodisalargacha   hammasining   fazoviy   formalari   va   ular
orasidagi   miqdoriy   munosabatlarni   tushunishga   imkon   beradigan   hajmda   bilimlar
berish   ko’zda   tutiladi.
Bunday   bilimlar   berish   orqali   esa   o’quvchilarning   fazoviy   tasavvur   qilishlari
shakllanadi   hamda   mantiqiy   tafakkur   qilishlari   yanada   rivojlanadi.
Matematika   o’qitishning   tarbiyaviy   maqsadi   o’z oldiga  quyidagilarni   qo’yadi:
a) O’quvchilarda   ilmiy   dunyoqarashni   shakllantirish.   Bu   g’oya   bilish
nazariyasi   asosida   amalga   oshiriladi.
b) O’quvchilarda   matematikani   o’rganishga  bo’lgan   qiziqishlarni   tarbiyalash.
Bizga   ma’lumki,   matematika   darslarida   o’quvchilar   o’qishning   dastlabki
kunlaridanoq   mustaqil   ravishda   xulosa   chiqarishga   o’rganadilar.   Ular   avvalo   24chiqaradilar.   Ana   shu   chiqarilgan   xulosalar   matematik   qonuniyatlar   bilan
tasdiqlanadi.
Matematika   o’qituvchisining   vazifasi   o’quvchilarda   mustaqil   mantiqiy   fikrlash
qobiliyatlarini   shakllantirish   bilan   birga   ularda   matematikaning   qonuniyatlarini
o’rganishga   bo’lgan   qiziqishlarini   tarbiyalashdan   iboratdir.
v)   O’quvchilarda   matematik   tafakkurni   va   matematik   madaniyatni   shakllantirish.
Matematika   darslarida   o’rganiladigan   har   bir   matematik   xulosa   qat’iylikni   talab
qiladi,   bu   esa   o’z   navbatida   juda   ko’p   matematik   tushuncha   va   qonuniyatlar   bilan
ifodalanadi.   O’quvchilar   ana   shu   qonuniyatlarni   bosqichma-   bosqich   o’rganishlari
davomida   ularning   mantiqiy   tafakkur   qilishlari   rivojlanadi,   matematik   xulosa
chiqarish   madaniyatlari   shakllanadi.   O’quvchilarni   biror   matematik   qonuniyatni
ifoda   qilmoqchi   bo’lgan   fikrlarni   simvolik   tilda   to’g’ri   ifodalay olishlari va aksincha
simvolik   tilda   ifoda   qilingan   matematik   qonuniyatni   o’z   ona   tillarida   ifoda   qila
olishlariga o’rgatish orqali ularda matematik madaniyat   shakllantiriladi.
3. Matematika o’qitishning amaliy maqsadi o’z oldiga quyidagi vazifalarni   qo’yadi:
a) Matematika   kursida   olingan   nazariy   bilimlarni   kundalik   hayotda
uchraydigan   elementar   masalalarni   echishga   tadbiq   qila   olishga   o’rgatish.   Bunda
asosan   o’quvchilarda   nazariy   bilimlarni   amaliyotga   bog’lay   olish   imkoniyatlarini
tarkib   toptirish,   ularda   turli   sonlar   va   matematik   ifodalar   ustida   amallar   bajarish
malakalarini shakllantirish   va ularni mustahkamlash  uchun maxsus tuzilgan amaliy
masalalarni   hal   qilishga   o’rgatiladi.
b) Matematikani   o’qitishda   texnik   vosita   va   ko’rgazmali   qurollardan
foydalanish   malakalarini   shakllantirish.   Bunda   o’quvchilarning   matematika
darslarida   texnika   vositalaridan,   matematik   ko’rgazmali   qurollar,   jadvallar   va
hisoblash   vositalaridan   foydalana   olish   malakalari   tarkib   toptiriladi.
v)   O’quvchilarni   mustaqil   ravishda   matematik   bilimlarni   egallashga   o’rgatish.
Bunda   asosan   o’quvchilarni   o’quv   darsliklaridan   va   ilmiy-ommaviy 25matematik   kitoblardan   mustaqil   o’qib   o’rganish   malakalarini   shakllantirishdan
iboratdir.
2.2. Matematika   o’qitishning   xususiy   metodikasi
Metodika   pedagogikaning   tarkibiy   qismi   (pedagogika   yunoncha   paidagogike)
bo’lib,   insonni   shakllantirishda   muayyan   maqsad   sari   qaratilgan   sistematik   faoliyat
to’g’risidagi   hamda   ta’lim-tarbiya   berishning   mazmuni,   shakli   va   metodpari
(uslublari)   haqidagi   fandir.
Metodologiya   esa   (metod   va   logika   so’zlaridan)   faoliyatning   tarkibi,   mantiqiy
tuzilishi,   metod   va   vositalari   haqidagi   ta’limotdir.
Metodologik   bilim,   birinchidan,   muayyan   faoliyat   turlarining   mazmuni   va
izchilligini   o’z   ichiga   olgan   odat   va   normalar   shaklida,   ikkinchidan,   amalda
bajarilgai faoliyatning ta’siri sifatida yuzaga chiqadi. Xozirgi zamoy adabiyotlarida
metodologiya   deyilganda,   avvalo   ilmiy   bilish   metodologiyasi,   ya’ni   ilmiy   bilish
faoliyatining   shakllari   va   usullari   tushuniladi.
Metodika,   qisqacha   qilib   aytganda,   ma’lum   bir   fanni   o’rganish,   o’qitish   metodlari
to’g’risidagi   ta’limot.
Boshqacha   aytganda   metodika   -   bu   dars   o’tishda   o’qituvchiga   qo’yiladigan
talablarni   realizatsiya   qilishni   amalga   oshiradigan   turli metodlarning   majmuidir.
Matematika   metodikasi   pedagogika,   psixologiya   va   yosh   psixologiyasi   bilan
bog‗liq.   Boshlang‗ich   matematika   metodikasi   ta’limning   boshqa   fan   metodikalari
(ona tili, tabiatshunoslik, rasm,   mehnat va boshqa fanlar o‗qitish metodikasi) bilan
bog‗liq.
O‗qitishda   predmetlararo   bog‗lanishni   to‗g‗ri   amalga   oshirish   uchun   o‗qituvchi
buni   hisobga   olishi   juda   muhimdir.
Ilmiy-tadqiqot   metodlari   –   bu   qonuniy   bog‗lanishlarni,   munosabatlarni,
aloqalarni o‗rnatish va ilmiy nazariyalarni tuzish maqsadida ilmiy axborotlarni   olish
usullaridir. 26Kuzatish,   tajriba,   maktab   hujjatlari   bilan   tanishtirish,   o‗quvchilar   ishlarini
o‗rganish,   suhbat   va   so‗rovnomalar   o‗tkazish   ilmiy-pedagogik   tadqiqot   metodlari
jumlasiga   kiradi.
So‗nggi   vaqtlarda   matematik   va   kibernetik   metodlardan,   shuningdek,   matematikani
o‗qtishda   modellashtirish   metodlaridan   foydalanish   qayd   qilinmoqda.
Matematika metodikasi ta’lim jarayoni bilan bog‗liq   bo‗lgan quyidagi uch   savolga
javob   beradi:
1. Nima   uchun   matematikani   o‗rganish   kerak?
2. Matematikadan   nimalarni   o‗rganish   kerak?
3. Matematikani   qanday   o‗rganish   kerak?
Matematika metodikasi haqidagi tushuncha birinchi   bo‗lib Shveytsariyalik  pedagog	
m	atem	atik
     	G	.Pestalosining      	180	3-yilda      	yozgan      	―Sonn	i            	ko‗rgaz	m	ali	
o‗rganish‖
   	asarida    	bayon    	qiling	an.        	Boshlang	‗ich    	ta’lim    	haqida    	ulug	‗	
m	utafakk	ir  
Abu   Rayhon   Beruniy,   Abu Ali Ibn Sino   va boshqalar ta’lim va tarbiya
haqidagi   hur fikrlarida boshlang‗ich ta’lim asoslarini o‗rganish muammolari haqida
o‗z   davrida   ilg‗or   g‗oyalarni   olg‗a   surganlar.
MO‗M   o‗zining   tuzilish   xususiyatiga   ko‗ra   shartli   ravishda   uch   bo‗limga
bo‗linadi.
1. Matematika   o„qitishning   umumiy   metodikasi.
Bu   bo‗limda,   matematika   fanining   maqsadi,   mazmuni,   metodologiyasi   shakli,
metodlari   va   vositalarining   metodik   tizimi   pedagogika,   psixologik   qonunlari
hamda   didaktik   tamoyillar   asosida   ochib   beriladi.
2. Matematika     o„qitishning   maxsus   metodikasi.
Bu   bo‗limda   matematika   o‗qitish   umumiy   metodikasining   qonun   va   qoidalarini
konkret   mavzu   materiallariga   tatbiq   qilish   yo‗llari   ko‗rsatiladi.
3. Matematika   o„qitishning   konkret   metodikasi.
Bu   bo‗lim ikki qismdan iborat:   1.Umumiy   metodikaning   xususiy   masalalari.  
2.Maxsus   metodikaning   xususiy   masalalari. 27Matematika   o‗qitish   metodikasi   butun   pedagogik   tadqiqotlarda   pedagogik
texnologiya,   axborot   texnologiyalari   yutuqlarida   qo‗llaniladigan   metodlardan
foydalanadi.   Kuzatish   metodi   –   odatdagi   sharoitda   kuzatish   natijalarini   tegishlicha
qayd   qilish   bilan   pedagogik   jarayonni   bevosita   maqsadga   yo‗naltirilgan   holda
idrok   qilishdan   iborat.
Kuzatish   aniq   maqsadni   ko‗zlagan   reja   asosida   uzoq   va   yaqin   vaqt   oralig‗ida
davom   etadi.   Kuzatish   tutash   yoki   tanlanma   bo‗lishi   mumkin.
Тutash   kuzatishda   kengroq   olingan   hodisa   (masalan,   matematika   darslarida   kichik
yoshdagi   o‗quvchilarning   bilish   faoliyatlari)   tanlanma   kuzatishda   kichik-   kichik
hajmdagi   hodisalar   (masalan,   matematika   darslarida   o‗quvchilarning   mustaqil
ishlari)   kuzatiladi.
Tajriba   –   bu   ham   kuzatish   hisoblanib,   maxsus   tashkil   qilingan,   tadqiqotchi
tomonidan   nazorat   qilib   turiladigan   va   tizimli   ravishda   o‗zgartirib   turiladigan
sharoitda   o‗tkaziladi.
Tajriba   natijalarini     tahlil     qilish     taqqoslash     metodi   bilan     o‗tkaziladi.
Pedagogik   tadqiqotda   suhbat   metodidan   ham   foydalanishi   mumkin.
Тadqiqotning   maqsad   va   vazifalarini   yaqqol   aniqlash,   uning   nazariy   asoslari   va
tamoyillarini   ishlab   chig‗arish,   ishchi   faraz   tuzish,   boshlang‗ich   sinflarda
matematika   o‗qitish   metodikasining   shakllanishida   asosiy   mezonlar   hisoblanadi. 28Xulos a
Jamiyatning   taraqqiyot   darajasi,   davrimizning   axborot   asriga   aylanishi   shuni
ko’rsatadiki, yoshlarni yetuk, vaziyatni tezda baholaydigan, har qanday   holatda ham
to’g’ri   va   oqilona   qaror   qabul   qila   oladigan   malakali   mutaxassis   qilib   tayyorlash
uchun   faqat   an’anaviy   uslublarga   tayanib   dars   o’tish   yetarli   emas.   Bu   esa   ta’lim
tizimida   o’   mentalitetini   unutmagan   holatda   jahon   tajribasidan   keng   foydalanishni
talab   etadi.
Respublikamizda   iqtisodiyotni   erkinlashtirish   va   bu   sohadagi   islohotlarni   yanada
chuqurlashtirish   bilim   olishga,   matematika   fani   sir-   asrorlarini   o’rganishga   bo’lgan
talablarni   ham   kuchaytirdi.   Bu   esa,   o’z   navbatida,   to’g’ri   qaror   qabul   qilish
malakasiga   ega   bo’lgan   matematiklar   tayyorlashnigina   emas,   balki   ularni
o’qitadigan pedagoglar tayyorlashni ham   talab   qiladi.
Matematik fanlarni yoshlarga o’rgatish uchun o’qituvchining o’zi bu   fanlarni yaxshi
bilishi, dars berish metodlarini  mahorat  bilan  qo’llay olishi  talab   etiladi. Shu bilan
birga, pedagogika, psixologiya va boshqa fanlarni ham chuqur   bilishi   zarur   bo’ladi.
Kadrlar   tayyorlashdagi   asosiy   maqsad   zarur   bilimlarni   o’zlashtirish   bilan   birga
talabalarning   intellektual   qobiliyatlarini   rivojlantirish,   ularda   mustaqil   tanlash   va
qaror   q   a   bul   qilish   ko’nikmasini   hosil   qilishdir.
Matematika   darsida   aqliy   yuklamani   oshirib   borishi,   hamda   o’quvchini   o’tilayotgan
materialni   darsda   faolligi   va   qiziqishini   butun   dars   jarayonida   oshirish   kerakligi
haqida o’ylantirib qo’yadi. Shuning uchun yangi   faol o’qitish   metodlarni va   metodik
usullarni,   o’quvchilar fikrini faollashira   olish,   ularni   mustaqil   bilimga   ega   bo’lishni
ifodalashni   o’rgatilmoqda.
Matematikaga   qiziqish   uyg’otish   o’qitish   usulini   yuqori   darajasiga   va   o’quv   ishini
qanchalik   bilan   qurishiga   bog’liq.   Darsda   har   bir   o’quvchi   faol   va   zavq   bilan
ishlashi,   hamda   bilimga   intilishini   paydo   bo’lishi   va   rivojlanishini   boshlang’ich
nuqta qilib   foydalanish,   bilim olishga qiziqishini   chuqurlashtirishga   e’tiborli   bo’lish
kerak.   Bu   ayniqsa   o’smir   yoshdagilarga 29muhim,   qachon   yana shakllantiriladi,   faqat  doimiy qiziqishlari  va  shu yoki   boshqa
fanga   qiziqishini   aniqlash   kerak.   Shu   vaqtda   matematikani   jalb   qiladigan   jihatlarini
tanqid   qilinishi   tez   bo’lishi   kerak.Zero,
       	akadem	ik    	M	.S.    	Salohidd	inovn	ing    	aytishlaicha:    	―M	atem	atikaning
bevosita amaliy tadbiqlaridan tashqari yosh avlodni har taraflama rivojlangan   yetuk
kishilar   qilib   tarbiyalashda   uning   alohida   o’rniga   ega   ekanligini   ta’kidlash   zarur.
Tahliliy   mulohaza,   mantiqiy   mushohada,   fazoviy   tasavvur,   abstrakt   tafakkur   inson
faoliyatining barcha sohasi uchun zarur qobiliyatdirki,   bular   matematikani   o’rganish
jarayonida   shakllanib,   chuqurlashadi   .	
‖
Mazkur   bitiruv   ishida   matematik   fanlarni   o’qitish   metodining   o’ziga   xos
xususiyatlari,   asosiy   interaktiv   metodlarni   yoritib   berishga   harakat   qilindi.   Hozirgi
paytda   keng   qo’llanilayotgan   metodlar,   matematik   fanlarni   o’qitishdagi   ilg’or
mamlakatlarda   to’plangan   tajribalar   ham   hisobga   olingan.
Mazkur   bitiruv   ishida   shu   sohadagi eng   ilg’or   qadamlardan bo’lib,   uning tuzilishi va
mazmuni   to’g’risida   bildirilgan   fikr   va   mulohazalar   kelajakda   uni   yanada
takomillashtirishga   yordam   beradi,   deb   o’ylayman. 30Adabiyotlar
1. Karimov   I.A.   «Barkamol   avlod   O’zbekiston   taraqqiyotining   poydevori»
T.   «O’zbekiston»   1998   yil.
2.I.A	.K	arim	ov,            	Y	uk	sak      	m	a’naviyat      	eng	ilm	as      	ku	ch      	T.:	
―M	a’naviyat‖, 
2008   yil.,   176   bet.
3. O’zbekiston   Konstitutstiyasi   –   biz   uchun   demokratik   taraqqiyot   yo’lida
va   fuqarolik   jamiyatini   barpo   etishda   mustahkam   poydevordir.   –   Prezident   Islom
Karimovning   O’zbekiston   Respublikasi   Konstitutstiyasi   qabul   qilinganining   17
yilligiga   bag’ishlangan   tantanali   marosimidagi   ma’ruzasi   //   Xalq   so’zi,   2009   yil   6
dekabr.
4.	
―Barkam	ol        	avlod          	yili‖        	D	avlat        	dasturi        	to’g’risidagi	
O	’zbekiston  	Respublikasi
 	Prez	identining    	qarori.    	―Ishonch‖    	gaze	tasi  	12-son,	
201	0
 	yil,  28   yanvar.   5-bet.
5. Mamlakatimizni   modernizastiya   qilish   va   kuchli   fuqarolik   jamiyati
barpo   etish   –   ustuvor   maqsadimizdir.   -   Prezident   Islom   Karimovning   O’zbekiston
Respublikasi   Oliy   Majlisi   Qonunchilik   palatasi   va   Senatining   qo’shma   majlisidagi
ma’ruzasi   //   Xalq   so’zi,   2010   yil 28   yanvar.
6. Asosiy   vazifamiz   –   Vatanimiz   taraqqiyoti   va   farovonligini   yanada
yuksaltirishdir.   -   Prezident   Islom   Karimovning   2009   yilning   asosiy   yakunlari   va
2010   yilda   O’zbekistonni   ijtimoiy-iqtisodiy   rivojlanishining   eng   muhim   ustuvor
yo’nalishlariga   bag’ishlangan   Vazirlar   Mahkamasining   majlisidagi   ma’ruzasi   //
Xalq   so’zi,   2010   yil   30   yanvar.
7. I.A.Karimov,   Jahon   moliyaviy   iqtisodiy   inqirozi,   O’zbekiston   sharoitida	
un	i
   	bartaraf    	etishn	ing    	yo’llari  va    	choralari  T.    	―O	’zbekiston‖    	200	9    	y.    	56  bet.
8. Sayidahmedov N. «Yangi pedagogik texnologiyalar». T. «Moliya» 2003
yil.
9. Farberman   V.   «Ilg’or   pedagogik   texnologiyalar».   T.   «Fan»   2000   yil.
10. Ishmatov   Q.   «Pedagogik   texnologiya».   Namangan   2004   yil.
11.

O’zbekistonda matematika fanini o’qitish metodikasi tarixi va rivojlanishi

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • Ikkinchi tartibli chiziqning qutb koordinatalaridagi tenglamasi
  • Affin fazolarda to`gri chiziq v tekislikga doir metrik masalalar kurs ishi
  • Vektorlar algebrasi elementlari kurs ishi
  • Umumiy tenglamasi bilan berilgan ikkinchi tartibli chiziqlarni kanonik ko‘rinishga keltirish kurs ishi
  • Tekislikda koordinatalar metodiga doir metrik masalalar kurs ishi

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский