Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 9000UZS
Размер 1.1MB
Покупки 22
Дата загрузки 20 Август 2023
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет Экономика

Продавец

Bohodir Jalolov

O’zbekistonda Moliya tizimini takomillashtrish masalalari

Купить
O ZBEKISTON RESPUBLIKASIʻ
OLIY TA’LIM , FAN VA INNOVATSIYALAR VAZIRLIGI  
TOSHKENT  MOLIYA INSTITUTI
SIRTQI FAKULTET
“_____________________________________________________”  KAFEDRASI
“ _______________________________________________________________ ” fanidan
        
KURS ISHI
Маvzu:   O’zbekistonda Moliya Tizimini
Takomillashtrish Masalalari
Bajardi:_________________________
Qabul qildi: _____________________
RO’YXATGA OLINDI
“ ____ ”  _______20 23  y.
№_________
Imzo _________ Kurs   ishi   himoya ga   tavsiya
qilingan sana
“____” _______20 23  y.
Ilmiy rahbar __ ________
Imzo _______________
Kurs   ishi   himoya
qilingan sana
 «____» _______2023  y .
Baho  « _____ »  _________ ___________
( imzo )
_ _ _________
( imzo )
___________
( imzo ) Komissiya a’zolari :
__________________
_________________ _
_________________ O’zbekistonda Moliya tizimini takomillashtrish
masalalari
Reja
Kirish ........................................................................................................................ 3
1. O'zbekistonda moliya tizimini yanada takomillashtirish ...................................... 5
2. Moliyaning asosiy funksiyalari.  ........................................................................... 8
3. Moliya mohiyati va funksiyalari .......................................................................... 18
4. Davlatning moliyaviy siyosati ............................................................................. 29
Xulosa ..................................................................................................................... 33
Foydalanilgan adabiyotlar ro’yxati ..................................................................... 34
2 Kirish
  Kishilik   jamiyatining   rivojlanishidagi   dastlabki   mehnat   taqsimotlarining
sodir   bo’lishi   natural   xo’jalikning   yemirilishi   va   tovar   xo’jaligining   shakllanish
jarayonini shakllantirdi.
  Tovar   xo’jaligining   shakllanishi   qiymatning   oddiy   shaklini   paydo
bo’lishiga olib keldi va keyinchalik qiymatning umumiy va pul shakllarini vujudga
kelishi   bilan   davom   etdi.   Ishlab   chiqarish   jarayonining   evolyutsion   tarixiy
taraqqiyoti   natijasida   obyektiv   iqtisodiy   kategoriya   sifatida   dastlabki   moliyaviy
munosabatlar ham shakllana boshladi.
Moliya tushunchasining mazmuni “pul to’lovi”, “daromad” “to’lov” degan
polisemantik   harakterdagi   ma’nolarga   ega   bo’lib   dastlab   XIII-XV   asrlarda
italiyada paydo bo’lgan. 
Moliya dastlab har qanday pul to’lovlarini anglatgan bo’lib, keyinchalik bu
tushuncha   iqtisodiy   subyektlar   o’rtasidagi   pul   munosabatlari   tizimining   muhim
elementlaridan biriga aylanib qoldi.
Ammo   har   qanday   pul   munosabatlari   tizimi   ham   moliyaviy   munosabatlar
hisoblanmaydi. Shuning uchun ham moliya va pul o’rtasida o’zaro bo\liqlik bilan
birgalikda ularni solishtirib bo’lmaydigan farqli tomonlari ham mavjuddir. 
Chunonchi,   pul-   tovarlar   dunyosidan   ajralib   chiksa   va   barcha   tovarlar
uchun umumiy ekvivalent rolini uynovchi maxsus tovardir.
Moliya esa mavjud o’ziga hos pul munosabatlari tizimini o’z ichiga oladi.
Moliya   davlat   va   boshqa   iqtisodiy   subyektlar   o’rtasida   turli   xil   ko’rinishdagi   pul
fondlarini shakllantirish bilan bo\liq pul munosabatlari tizimidir. 
Moliyaning moddiy asosini pul aylanishi tashkil qiladi.
Pul aylanishining 2 xil turi mavjud:
1. Naqd pul aylanmasi;
2. Naqd pulsiz aylanmalar.
Real pul aylanmasi bu iqtisodiy jarayon bo’lib qiymatni harakatini yuzaga
keltiradi va pul to’lovlari va hisob kitoblari bilan biralikda harakat qiladi. Real pul
3 oborotlarini   asosiy   obyektlari   bo’lib   kengaytirilgan   takror   ishlab   chiqarish
jarayonini   moliyalashtirishning   asosiy   manbai   bo’lgan   moliyaviy   mabla\lar
hisoblanadi.
Moliyaning harakterli belgilari qo’yidagilardan iborat:
1. Pul munosabatlari harakteridan iborat.
2. Taqsimlash harakteridan iborat.
3. Fondli harakterdan iborat.
Moliya   o’ziga   hos   ravishdagi   tarixiy   kategoriya   hisoblanadi.   Pul
insoniyatning buyuk kashfiyotlaridan biri hisoblanadi. Insoniyat sivilizatsiyasining
dastlabki davrlaridayok pullar paydo bo’ldi tovar pul munosabatlari paydo bo’ldi,
davlatlar shakllandi. Ammo nima uchun moliya o’rta asrlarda paydo bo’ldi.
Buning   1-shart   sharoiti   o’sha   davrlarda   yevropa   davlatlarda   ichki
ziddiyatlar   va   muammolar   paydo   bo’la   boshladiki   ularni   hal   qilish   uchun   davlat
yirik miqdordagi pul mabla\lariga extiyoj seza boshladi.
2-asosiy shart sharoit o’sha davrlarda pul fondlarini shakllantirish va undan
foydalanish tizimli harakterga ega bo’la boshladi. Usha davrlardayok harajatlarni 4
turi amal qila boshlagan edi: harbiy harajatlar, iqtisodiyot, ijtimoiy soha harajatlar
va boshqaruv harajatlari.
3-shart   sharoit   Usha   davrlarda   soliq   to’lovlarini   undirishning   pul   shakli
rivojlanayotgan davr edi. Soliqlarni undirishning 2 xil shakli bor: natural va qiymat
ya’ni pul shakli.
 
4 1. O'zbekistonda moliya tizimini yanada takomillashtirish
Moliyaning   mavjudligi   tovar-pul   munosabatlari   va   qiymat   qonunlarining
amal qilishi bilan belgilanadi.
   Tovar-pul munosabatlarining vujudga kelishi; 
Davlatlarning paydo bo’lishi.
Iqtisodiy qonunlarning amal qilishi;
Davlatlarning   paydo   bo’lishi   bilan   moliyaning   paydo   bo’lishini   obyektiv
shart sharoitlari davlatlar jamiyat iqtisodiy tizimidagi roli va unga tegishli bo’lgan
funksiyalarda namoyon bo’ladi.
Davlatlarning   iqtisodiy   roli   jamiyat   iqtisodiy   tizimida   mulkchilik
munosabatlarining   islox   qilish,   institutsional   o’zgarishlar,   iqtisodiy   samaradorlik
va ijtimoiy tenglik me’yorlarini ta’minlashdan iboratdir.
Davlatning iqtisodiy roli uning qo’yidagi: tartibga solish, qayta taqsimlash,
ijtimoiy, nazorat funkitsyalarida namoyon bo’ladi.
Tartibga   solish   funksiyasi:   Davlat   amal   qilishi   zarur   bo’lgan   shunday
sohalar   mavjudki   ularni   to’laqonli   amal   qilishida   davlat   bosh   pozitsiyada   bo’ladi
(masalan   mudofaa,   ijtimoiy   ximoya   tizimlari   va   boshqalar).   Davlat   turli   xil
institutsional   tizimlar   vositasida   iqtisodiy   siyosatni   amalga   oshiradi.   Tartibga
solish sohalari: Davlat moliyasi, pul muomalasi, naqdpulsiz hisob kitoblar, valyuta
kurslari, iqtisodiy xavfsizli va boshqalar. 
+ayta   taqsimlash   funksiyasi.   Yaratilgan   milliy   daromad   ishlab
chiqaruvchilar   va   iste’molchilar   o’rtasida   qayta   taqsimlashning   obyekti
hisoblanadi.   Bunday   qayta   taqsimlanishining   mexanizmi   sifatida   soliq   va   budjet
tizimi hisoblanadi.
Ijtimoiy   funksiyasi.   Utish   davrining   asosiy   muammosi   hisoblanuvchi
ijtimoiy ximoya tizimlarini shakllantirish va aholining kam ta’minlangan qatlamini
ximoya   qilish   davlatning   asosiy   funksiyasi   hisoblanadi.   Bu   funksiyaning   amal
5 qilish   mexanizmi:   ijtimoiy   transfertlar   tizimi,   Respublika   va   mahalliy   darajadagi
ijtimoiy dasturlar, adresli ijtimoiy yordamlar.
Davlatning   iqtisodiy   roli   va   funksiyasi   ijtimoiy   iqtisodiy   jarayonlarni
tartibga solishning moliyaviy siyosatini va moliyaviy usullarini aniqlab beradi.
Tovar pul munosabatlarining mavjudligi.
Har   qanday   pul   munosabatlari   ham   moliyaviy   munosabatlar   tarkibiga
kiritilmaydi. Masalan, bank kreditlarini olish va uni qaytarish jarayoni, kreditorlik
qarzlarini   to’lash   jarayonidagi   pul   munosabatlari   moliyaviy   munosabatlar
kategoriyasiga   kiritilmaydi.   Moliyaviy   munosabatlari   kategoriyasi   mazmunini
aniqlovchi   kengaytirilgan   takror   ishlab   chiqarish   jarayonidagi   pul   munosabatlar
qo’yidagilardan iborat:
Korxonalar tayyor mahsulotni sotuv qilish natijasida pul tushumlariga ega
bo’ladi. Pul tushumlarini birlamchi va qayta taqsimlash natijasida qiymat taqsimot
jarayoni sodir bo’ladi.
Moliya mohiyatiga va tashqi paydo bo’lish shakllariga egadir. Moliyaning
mohiyati deganda alohida qiymat kategoriyasi sifatida moliyaning ichki mohiyatini
namoyon   bo’lishi   tushuniladi.   Moliyaning   mohiyati   va   paydo   bo’lish   shakllari
o’zaro bo\likdir.
Masalan,   1995   yildan   xo’jalik   subyektlarining   davlat   budjeti   bilan   o’zaro
munosabatlarida foydani taqsimlanishining davlat budjeti daromadlariga foydadan
ajratma shakliga o’tildi. Xo’jalik islohotlari sharoitida bu munosabatlar  3 shaklda
namoyon bo’ldi  ya’ni:  ishlab  chiqarish  fondlariga  ajratmalar,  Fiksirlangan (renta)
to’lovlari; foydaning erkin qoldi\idan budjetga badallar.
Bozor   iqtisodiyoti   sharoitida   esa   bu   munosabatlar   soliqlar   vositasida
amalga oshiriladi. 
Yuqoridagilarga   asoslangan   holda   shuni   ta’qidlash   joizki,   moliyaning
iqtisodiy mohiyati masalasi  mazkur kategoriyaning ichki mazmunini aniqlovchi 2
nazariya amal qiladi:
1. Taqsimlash nazariyasi tarafdorlari.
2.Takror ishlab chiqarish nazariyasi tarafdorlari.
6 Taqsimlash   nazariyasi   tarafdorlari   tasdiqlaydiki,   moliya   ijtimoiy   takror
ishlab   chiqarish   jarayonining   2   boskichida   paydo   bo’ladi,   ya’ni   yalpi   ichki
mahsulot qiymatini taqsimlash va qayta taqsimlash jarayonida vujudga keladi.
Takror   ishlab   chiqarish   nazariyasi   tarafdorlari   esa   moliya   takror   ishlab
chiqarish   kategoriyasi   sifatida   takror   ishlab   chiqarish   jarayonining   barcha
bosqichlarida namoyon bo’ladi deb ta’kidlaydilar.
Iqtisodiy qonunlarning amal qilishi.
Asosiy iqtisodiy qonunlar: qiymat qonuni, pul muomalasi qonuni, talab va
taklif qonuni.
+iymat   qonuni.   Tovar   qiymati   uni   shakllantirish   jarayonida   sarflangan
abstrakt va konkret mehnat bilan belgilanadi.
Pul   muomalasi   qonuni.   Muomaladagi   pullarning   umumiy   miqdoriga
pulning aylanish tezligi teskari proporsional, ishlab chiqarilgan tovarlar miqdori va
ularning bahosiga to’\ri proporsional.
1-rasm 2017-2020 yillarda O’zbekistonda Moliya tizimining asosiy ko’rsatkichlari 1
1
 https://review.uz/uz/post/obzor-dinamiki-razvitiya-finansovo-bankovskogo-sektora-uzbekistana-
za-2017-2020-god
7 2. Moliyaning asosiy funksiyalari.
Moliyaning mohiyati uning funksiyalarida namoyon bo’ladi.
Funksiya   obyekt   ichki   mohiyatining   konkret   shaklini   namoyon   bo’lish
jarayonidir.
Moliyaning   funksiyalari   yuzasidan   iqtisodchi   olimlarning   o’rtasida   qatori
bahsli holatlar mavjud.
Bir   qator   taniqli   moliyachilar   moliyaning   3ta   funksiyasi   mavjudligini
e’tirof etishadi.
A.M. Birman moliyaning qo’yidagi funksiyalari mavjudligini e’tirof etadi:
1. Xo’jalik yuritish jarayonini pul mabla\lari bilan ta’minlash;
2. Nazorat 
3. Taqsimlash.
1. A.M.   Aleksandrov   va   E.A.   Voznesenskiy   tasdiqlaydiki   moliya
quyidagi funksiyalarni bajaradi:
2. Pul fondlarini shakllantirish.
3. Shakllantirilgan pul fondlaridan foydalanish 
4. Nazorat.
I.T.   Balabanovning   fikriga   ko’ra   bozor   iqtisodiyoti   sharoitida   moliyaning
taqsimlash funksiyasi o’zining mazmunini yukotadi.
Iqtisodchi V.M. Rodionovaning fikriga ko’ra moliya taqsimlash va nazorat
funksiyalarni bajaradi.
Hozirgi sharoitda O’zbekistonlik iqtisodchi  olimlar moliyaning taqsimlash
va nazorat qilish funksiyalarini bajarishini e’tirof etishadi.
Iqtisodiy subyektlarning asosiy manfati foyda olish hisoblanadi.
Foyda   markazlashtirilmagan   pul   fondlarining   asosiy   moliyaviy   manbai
hisoblanadi. 
Bozor iqtisodiyoti sharoitida mulkchilikning ko’p ukladli shakllarini paydo
bo’lishi   va   bozor   iqtisodiyotining   amal   qilishi   to’liq   iqtisodiy   mustaqillikni
ta’minlovchi   demokratik   tizimni   shakllantirishni   obyektiv   zarur   qilib   kuyadi.
Bunday   sharoitda   iqtisodiy   subyektlar   faoliyatining   moliyaviy   natijalari   ya’ni
8 tadbirkorlik   foydasini   taqsimlash   ular   tomonidan   qabul   qilinadigan   moliyaviy
qarorlarga bo\liqdir.
Savol   tu\iladi.   Turli   darajadagi   ko’p   sonli   fondlarni   shakllantirishning
asosiy moliyaviy manbalari nima hisoblanadi. 
Albatta bunda makrodarajada yalpi ichki mahsulot. Yalpi ichki mahsulotni
taqsimlash jarayoni turli xil moliyaviy instrumentlar: meyorlar, stavkalar, ta’riflar,
ajratmalar va boshqa moliyaviy instrumentlar vositasida amalga oshiriladi.
Mikrodarajada   esa   uning   manbai   korxonalar   pul   daromadlari   va   jam\
armalari hisoblanadi.
Moliyaning nazorat funksiyasi- bu obektiv amal qiluvchi pul munosabatlari
jarayonlarini nazorat qilishdir. 
Moliyaning   nazorat   funksiyasining   obyekti   bo’lib   xo’jalik   sub’ktlari
faoliyatining moliyaviy natijalari hisoblanadi.
Moliyaviy   nazorat   o’tkazuvchi   subyektlar   nuqtai   nazaridan   moliyaviy
nazorat qo’yidagi turlarga ajratiladi:
Moliyaning   boshqa   qiymat   kategoriyalari:   pul,   kredit,   mehnatga   to’lovlar
fondi,   baho   va   boshqalardan   farkli   tomoni   uni   davlatlarni   amal   qilishi   bilan
bevosita bo\likligi hisoblanadi.
Tijorat   banklari
2017   yil   sentyabr   oyida   valyuta   siyosatining   liberallashtirilishi   va   milliy
valyutaning   erkin   harakati   natijasida   so ’ nggi   4   yil   ichida   bank   sektori
rivojlanishida   sezilarli   o ’ zgarishlar   yuz   berdi .
2019   yil   fevral   oyida   O’zbekiston   tarixida   birinchi   marta   hukumat
tomonidan   1   mlrd.   AQSh   dollari   miqdoridagi   suveren   yevrobondlari
muvaffaqiyatli   joylashtirilgandan   so’ng,   bir   nechta   tijorat   banklari   uzoq   muddatli
kapital jalb qilish maqsadida xalqaro kapital bozoriga kirishdi.
Xususan,   2019   yil   noyabr   oyida   O’zsanoatqurilishbank   london   fond
birjasida   300   mln.   yevrobondlarini   chiqarib   tijorat   banklari   orasida   birinchi
qadamni   tashladi.   2020   yil   oktyabr   oyida   Tashqi   iqtisodiy   faoliyat   milliy   banki
London   fond   birjasidan   300   mln.   dollar   mablag’   jalb   qildi.   Noyabr   oyida   esa
9 Ipoteka   bank   ham   300   mln   dollar   miqdorida   yevrobondlarini   joylashtirdi   va
xalqaro kapital bozori ishtirokchisiga aylandi.
Shuningdek, so’nggi yillarda moliya sektorining investitsion jozibadorligini
oshirishga qaratilgan keng ko’lamli islohotlar xorijiy investorlarning bank sohasiga
bo’lgan qiziqishlarini oshirishga yordam berdi:
2018   yilda   Shveysariyaning   ResponsAbility   Investments   kompaniyasi
tomonidan   boshqariladigan   va   rivojlanish   investitsiyalariga   ixtisoslashgan
aksiyadorlik jamiyati IFCdan Hamkorbank aksiyalarining 7,66 foizini sotib oldi.
2019 yilda Qozog’iston Halyk Bank Toshkentda Tenge bank filialini tashkil
etdi.
2019 yil aprel oyida Payme kompaniyasini sotib olgan TBC Bank (Gruziya)
bir yildan so’ng O’zbekistondagi birinchi raqamli bank sifatida o’zining Toshkent
filialini ochdi.
2020   yilda   Germaniyaning   moliyaviy   rivojlanish   instituti   (Deutsche
Investitions-   und   Entwicklungsgesellschaft   mbH,   DEG)   va   Triodos   Investment
Management   “Ipak   yo’li”   bankining   25   mln   dollar   miqdorida   yangi   chiqarilgan
aksiyalarini sotib olish orqali bank ustav kapitaliga sarmoya kiritdi.
Banklar aktivlari
2020 yil yakunlari bo’yicha tijorat banklari aktivlari hajmi 366,1 trln. so’mni
tashkil etdi, shundan 277 trln. so’m miqdori – kreditlar ulushiga to’g’ri keldi. Shu
bilan   birga,   aktivlar   nominal   o’sish   sur’ati   2019   yilga   nisbatan   34,2   foizni,   real
o’sish   sur’ati   (devalvatsiyani   hisobga   olmagan   holda)   esa   28   foizni   tashkil   etdi.
Shunisi e’tiborliki, banklarning jami aktivlari tarkibida valyuta aktivlarining ulushi
asta-sekin   kamayib   bormoqda.   Agar   2017   yilda   bu   ko’rsatkich   64   foizni   tashkil
etgan bo’lsa, 2020 yilda 50,2 foizga tushdi.
10 2- rasm . Bank kreditlari 2
2021   yil   1   yanvar   holatiga   ko’ra,   iqtisodiyotga   berilgan   qoldig’i   277   trln.
so’mni tashkil etdi, bu 2019 yilga nisbatan 30,9 foizga va 2017 yilga nisbatan 150
foizga ko’proqdir.
Xorijiy valyutadagi kreditlarni qayta baholashlarsiz kreditlarning real o’sishi
24,9   foizni   tashkil   etdi.   Jami   kredit   portfelidagi   xorijiy   valyutadagi   kreditlarning
ulushi 2017 yildagi 62,3 foizdan 49,9 foizgacha kamaydi.
2
 https://review.uz/uz/post/obzor-dinamiki-razvitiya-finansovo-bankovskogo-sektora-uzbekistana-
za-2017-2020-god
11 2021   yil   1   yanvar   holatiga   jismoniy   shaxslarga   berilgan   kreditlar   qoldig’i
2017   yilga   nisbatan   304   foizga   (13,6   trln.   so’mdan   54,9   trln.   so’mga),   sanoatga
berilgan   kreditlar   hajmi   esa   126   foizga   (45,2   trln.   so’mdan   102,2   trln   so’mga),
savdo   va   xizmat   ko’rsatish   sohalaridagi   kreditlar   hajmi   280   foizga   (5,2   trln.
so’mdan 19,9 trln. so’mga) oshdi.
3- rasm . Bank depozitlari 3
2021   yil   1   yanvar   holatiga   ko’ra,   bank   tizimidagi   depozitlarning   umumiy
hajmi 114,7 trln. so’mni tashkil etdi, shundan 27,4 trln. so’m (24 foiz) – jismoniy
shaxslar depozitlari, 87,3 trln. so’m (76 foiz) – yuridik shaxslarning depozitlari.
Jismoniy   shaxslarning   depozitlari   ulushi   bank   tizimidagi   jami   depozitlar
hajmining   atigi   24   foizini   tashkil   etadi.   Biroq,   so’nggi   yillarda   aholi
depozitlarining   o’sish   sur’atilari   sezilarli   darajada   tezlashdi.   Xususan,   milliy
valyutadagi aholi omonatlarining o’sish sur’ati 2018 yilda 38,2 foizni, 2019 yilda
45,2   foizni,   2020   yilda   31,7   foizni   tashkil   etdi.   Xorijiy   valyutadagi   depozitlar
hajmi 2018 yilda 2 foizga, 2019 yilda 40,1 foizga, 2020 yilda 27,7 foizga o’sdi.
4-rasm.  Bank sektori depozitlari
3
 https://review.uz/uz/post/obzor-dinamiki-razvitiya-finansovo-bankovskogo-sektora-uzbekistana-
za-2017-2020-god
12 5-rasm.  Jismoniy shaxslar depozitlari 4
4
 https://review.uz/uz/post/obzor-dinamiki-razvitiya-finansovo-bankovskogo-sektora-uzbekistana-
za-2017-2020-god
13 Bank tizimini isloh qilish
Bank   tizimi   samaradorligini   va   banklarning   moliyaviy   barqarorligini
oshirish,  shuningdek   bank  xizmatlaridan  foydalanish  imkoniyatlarini  kengaytirish
hamda   bank   tizimida   davlat   ulushini   kamaytirish   maqsadida   O’zbekiston
Respublikasi   Prezidentining   «2020-2025   yillarda   O’zbekiston   Respublikasi   bank
tizimini isloh qilish Strategiyasi to’g’risida» Farmoni qabul qilindi.
Ushbu   Farmonga   muvofiq,   Ipoteka   bank,   O’zsanoatqurilishbank,
Asakabank, Aloqa bank, Qishloq Qurilish bank va Turon bankni xususiylashtirish
to’g’risida   qaror   qabul   qilindi.   2020   yilda   strategiyani   amalga   oshirish   doirasida
Xalqaro   moliya   korporatsiyasi   (IFC)   Ipoteka   bankka   bankni   xususiylashtirishni
qo’llab-quvvatlash   va   kichik   va   o’rta   biznesga   kreditlarni   ko’paytirish   uchun
o’zbek so’mida 35 mln. AQSh dollari miqdorida kredit ajratdi.
Bundan   tashqari , « O ’ zsanoatqurilishbank »   transformatsiya   dasturini   amalga
oshirishni   boshladi .   Bank   o ’ zining   biznes   modelini   tijoratlashtirish   va   korporativ
boshqaruvni   isloh   qilish   bo ’ yicha   birinchi   qadamlarni   qo ’ ydi .   Shu   bilan   birga ,
Yevropa   tiklanish   va   taraqqiyot   banki   ( ERDB )   bankka   xususiylashtirish ,
g ’ aznachilik   operatsiyalarini   takomillashtirish ,   aktivlar   va   passivlarni   boshqarish
bo ’ yicha   ko ’ mak   va   maslahatlar   beradi .   Xususan ,   2020   yilda
“ O ’ zsanoatqurilishbank ”   va   ERDB   o ’ rtasida   mahalliy   ishlab   chiqaruvchilar ,
eksportyorlar ,   kichik   va   o ’ rta   biznesni   moliyalashtirish   uchun   40   mln .   dollar
miqdorida   kredit   liniyasini   jalb   qilish   to ’ g ’ risida   kredit   shartnomasi   imzolandi .
Bank anderayting joriy etdi va bu kreditlash operatsiyalarini xodimning ishtirokisiz
amalga oshirishga imkon beradi.
Pandemiya
O’tgan   yilning   boshida   paydo   bo’lgan   koronavirus   pandemiyasi   hozirgi
globallashuv faktini tasdiqladi – bu dunyodagi biror bir davlat ham chetda bir o’zi
yolg’iz qolmaganidan dalolat beradi.
Dunyo   bo’ylab   regulyatorlar   o’zlarining   moliyaviy   tizimlarining
barqarorligini   ta’minlashda   katta   muammolarga   duch   kelishdi   va   natijada   inqiroz
davrida misli ko’rilmagan javob berishdi.
14 Koronavirus   inqirozi   bank-moliya   tizimiga   innovatsion   texnologiyalarni
joriy   etishni   jadallashtirish,   bankdan   tashqari   moliyalashtirish   manbalarini
kengaytirish,  aholi  orasida moliyaviy savodxonlik  darajasini  oshirish, shuningdek
ijtimoiy   himoyaga   muhtojlarni   ijtimoiy   qo’llab-quvvatlashning   yanada   shaffof
mexanizmlarini ishlab chiqish zarurligini ko’rsatdi.
Xulosa   qilib   aytish   kerakki,   pandemiya   onlayn   buyurtma   berish   va   yuk
tashishi   sanoatida   keskin   o’sishiga   olib   keldi.   Ushbu   sohaning   o’sish   dinamikasi
karantin   cheklovlari   bekor   qilingandan   keyingi   davrda   ham   davom   etishi   kerak.
Shuning   uchun   naqd   pulsiz   masofaviy   to’lovlarni   jadal   ommalashtirish,   elektron
pul   va   pul   o’tkazmalari   tizimining   rivojlantirish   talab   etiladi.   Bu   o’z   navbatida,
tijorat   banklarini   raqamlashtirishga   yo’naltirish,   mijozlarga   xizmat   ko’rsatish
algoritmlarini qayta tuzish va mijozlar bilan munosabatlarni o’rnatish jarayonlarini
chuqurroq qayta ko’rib chiqish jarayonini rag’batlantiradi.
Albatta,   pandemiya   va   O’zbekistonda   joriy   qilingan   lokdaun   masofaviy
bank   xizmatlarini   jadal   rivojlanishiga   yordam   berdi.   Xususan   2021   yil   1   yanvar
holatiga   masofaviy   xizmatlardan   foydalanuvchilar   soni   14,5   mln   kishini   tashkil
etdi   (shundan   13,7   mln   kishi   jismoniy   shaxslar,   822   ming   kishi   tadbirkorlik
sub’yektlari) bu o’tgan yilning shu davriga nisbatan 30 foizga ko’proqdir
Markaziy   bank   tomonidan   raqamli   banklar   va   fiiallarning   ishlashiga
litsenziya   berilishi   ham   bank-moliya   tizimini   yanada   raqamlashtirishga   turtki
bo’ldi   va   mijoz   va   bank   o’rtasidagi   munosabatlarda   zamonaviy   yondashuvlarni
vujudga kelishiga sabab bo’ladi.
2.   Moliya   tizimi-   moliyaviy   munosabatlarning   turli   sohalarini   o’z   ichiga
olib,   har   kaysi   sohalar   pul   mabla\lari   fondlarini   shakllantirish   va   ulardan
foydalanish xususiyatlari bilan tavsiflanadi.
Moliya tizimining asosiy funksiyalari qo’yidagilardan iboratdir:
1. Rejalashtirish funksiyasi.
2. Tashkillashtirish funksiyasi.
3. Ra\batlantirish funksiyasi.
4. Nazorat 
15 Moliya tizimining bu\inlarga ajratilishi har kaysi bu\inlarning vazifalaridan
kelib chiqadi. Shuningdek yuqoridagilardan kurinib turibdiki moliya tizimining bu\
inlar   mamlakat   miyosida   markazlashtirilgan   va   markazlashtirilmagan   pul
fondlarini shakllantirish bilan bo\liqdir.
Hozirgi   sharoitda   ayrim   iqtisodchi   olimlar   tomonidan   moliya   tizimining
muhim bu\inlaridan biri sifatida aholi moliyasini alohida ko’rib utadilar. Ularning
fikrlariga   ko’ra   YAIMni   taqsimlanishi   jarayonida   aholi   iqtisodiy   subyekt   sifatida
katnashadi va yirik miyosida pul jam\armalariga ega bo’ladi. Bunday jam\armalar
hozirgi   sharoitda   nafaqat   bank   tizimi   uchun   muhim   moliyaviy   biznes   balki
iqtisodiyotdagi   yalpi   investitsiyalarni   moliyalashtirishning   muhim   manbalaridan
biriga aylanmokda.
Umumdavlat moliyasi korxonalar moliyasi bilan bevosita bo\liqdir. Chunki
bir   tomondan   budjet   daromadlarini   asosiy   manbalaridan   biri   moddiy   ishlab
chiqarish   sohasida   yaratiladigan   milliy   daromad   hisoblanadi.   Shuningdek
korxonalar   mikyosidagi   kengaytirilgan   takror   ishlab   chiqarish   jarayoni   nafaqat
korxonalarning   xususiy   mabla\lari   hisobiga   balki   qarz   mabla\lari   hisobiga   ham
amalga   oshiriladi.   Chunonchi,   bunday   mabla\lar   tarkibida   budjet   mabla\lari   ham
mavjuddir.
Budjet   davlat   moliyasini   asosiy   bo’\ini   hisoblanadi.   Chunki   budjet   orqali
YAIMning   taxminan   30-35%i   qayta   taqsimlanadi.   Davlat   budjet   orqali   yirik
miqdordagi   pul   mabla\lariga   ega   bo’ladi.   Bunday   pul   mabla\lari   orqali   davlat
o’zining   jamiyatdagi   ijtimoiy-iqtisodiy,   siyosiy   vazifalarini   amalga   oshiradi.
Chunonchi, kuchli ijtimoiy siyosatni amalga oshirishda budjet asosiy rol o’ynaydi.
2002   yilda   umumiy   budjet   harajatlarining   40,27%   i   ijtimoiy   madaniy   tadbirlarga
yunaltirilishi  rejalashtirilgan. Shuningdek aholini ijtimoiy ximoya qilish tadbirlari
uchun jami budjet harajatlarining 7,495%i sarflanishi rejalashtirilgan.
  Mazkur   ko’rsatkichlar   budjetning   ijtimoiy   iqtisodiy   islohotlarni   amalga
oshirishdagi ahamiyatini yuqori ekanligini tasdiqlaydi.
Aksariyat iqtisodchilar tomonidan su\urta munosabatlari moliya tizimining
asosiy bu\inlari sifatida ko’rib utiladi. 
16 Su\urta   munosabatlari-   unda   katnashuvchi   subyektlar   o’rtasidagi   xo’jalik
subyektlari   iqtisodiy   faoliyati   natijasida   vujudga   keluvchi   extimolli   zararlarni
koplash yoki su\urta holatlarini sodir bo’lishi okibatlari bilan bo\lik uy xo’jaliklari
yuqotishlarini tenglashtirish uchun muljallangan su\urta fondiga maqsadli badallar
hisobiga   alohida   pul   fondlarini   shakllantirish   bo’yicha   qayta   taqsimlash
munosabatlari majmuasidir.
6-rasm. Bugungi kunda qanday XMTlar faoliyat 5
5
 https://finlit.uz/uz/articles/financial-market/international-financial-institutions/
17 4. Moliya mohiyati va funksiyalari
    Davlat har qanday o’zining vazifalari bo’yicha aniq maqsadlarga erishish
uchun   moliyadan   foydalanadi.   O’rnatilgan   maqsadlarni   amalga   oshirishda
moliyaviy  siyosat   muhim  rol   o’ynaydi.   Moliyaviy  siyosatni   ishlab  chiqish   va  uni
amalda qullash jarayonida o’rnatilgan vazifalarni amalga oshirish shart sharoitlari
ta’minlanadi. Ular iqtisodiy manfaatga ta’sir qilishning faol quroli sifatida ishtirok
etadi.   Moliyaviy   siyosat   ko’p   kirralidir.   U   quyidagi   muhim   bu\inlarni   o’z   ichiga
oladi:
Moliyaning rivojlanishini ilmiy asoslangan konsepsiyalarini ishlab chiqish.
U asosan iqtisodiy qonunlar talablarini o’rganish, xo’jalikning rivojlanish holatini
har   tomonlanma   kompleks   tahlil   qilish,   ishlab   chiqarish   kuchlari   va   ishlab
chiqarish  munosabatlarini,  aholi   extiyojlarini   rivojlanish  istiqbollarini  tahlil   qilish
jarayonlarini o’z ichiga oladi. 
Istiqboldagi   va   joriy   davrda   moliyadan   foydalanishning   asosiy
yo’nalishlarini   aniqlash.   Bunda   xalqaro   omillar,   moliyaviy   mabla\larni   o’sish
imkoniyatlarini   hisobga   olingan   holdagi   iqtisodiy   siyosatda   ko’zda   tutiluvchi
o’rnatilgan maqsadlarga erishish yo’llaridan kelib chiqadi. 
Amaliy   faoliyatlarni   muvofiqlashtirish.   Bunda   belgilangan   maqsadlarga
erishishga yunaltirilgan amaliy faoliyatlarni tashkiliy asoslari ko’zda tutiladi.
Yuqoridagi   bu\inlarning   yaxlitligi   moliyaviy   siyosatni   mazmunini   aniqlab
beradi.   Istiqbolsiz   moliyaviy   siyosat   moliyaning   rivojlanishini   asosiy
konsepsiyalarini to’lakonli ravishda mukammalashtirmaslik oqibatlari hisoblanadi.
Davlatning   moliya   siyosati   bilan   jamiyatning   iqtisodiy   faoliyati   o’rtasida
muhim o’zaro bo\liqlik mavjud. 
Bir   tomondan,   moliyaviy   siyosat   iqtisodiy   munosabatlar   mahsuli   bo’lib,
jamiyat   siyosatini   ishlab   chiqishda   va   amalga   oshirishda   erkin   emas,   ya’ni
moliyaviy siyosat mamlakat iqtisodiyotiga bevosita bo\liqdir.
18 Ikkinchi   tomondan,   moliyaviy   siyosat   mamlakatning   iqtisodiy   bazisidan
kelib chiqqan va rivojlangan holda ma’lum bir mustaqillikka ega, hamda u o’ziga
hos qonuniyatlar va rivojlanish mantiqiga ega.
Ushbu   yo’nalishlarga   asoslangan   holda   moliyaviy   siyosat   davlat
iqtisodiyotiga va moliyaviy holatiga teskari  ta’sir etadi. Bu ta’sir  turlicha bo’lishi
mumkin;
Ba’zi   hollarda   siyosiy   chora   tadbirlar   o’tkazish   vositasida   iqtisodiyotni
rivojlanishi uchun qulay shart sharoitlar va imkoniyatlar yaratiladi.
Ba’zi   hollarda   siyosiy   chora   tadbirlar   o’tkazish   vositasida   iqtisodiyotni
orkaga ketishi uchun qulay shart sharoitlar vujudga keladi.
Xo’jalik   yuritishni   jaxon   tajribasi   shuni   ko’rsatadiki,   jamiyatning
rivojlanishi uning iqtisodiy va ijtimoiy rivojlanishi moliyaviy siyosatni ta’sir etish
darajasini o’sishiga olib keladi.
Iqtisodiyotda xo’jalik tarmoqlarini turli darajada rivojlanishi, xo’jaliklararo
va   hududlararo   iqtisodiy   alokalarni   qiyinlashuvi   iqtisodiyot   tarmoqlari   va
hududlarni   bir-biriga   bo\liq   holda   va   yakin   darajada   iqtisodiy-ijtimoiy
rivojlanishini   davlat   tomonidan   ta’minlanishini   talab   etadi.   Shuning   uchun   ham
davlat tomonidan moliyaviy tartibga solib turish muhim ahamiyatga egadir.
Davlatning   iqtisodiy   jihatdan   qanchalik   kuch   qudrati   oshsa ,   shunchalik
moliyaviy   mabla \ larni   o ’ z   ko ’ lida   mujjassamlashga   imkon   beradi ,   bu   esa   o ’ z
navbatida   iqtisodiy   konyukturaga   faol   ta ’ sir   ko ’ rsatishga   imkon   beradi . 
Iqtisodiy   qarorlar ,   jamiyatning   ijtimoiy - iqtisodiy   rivojlanish   qonunlari
mantigi   asosida ,   ko ’ zda   tutilgan   moliyaviy   tadbirlar   okibatlarini   ilmiy   asoslangan
holda   va   ularni   iqtisodiy   rivojlanish   qonuniyatlariga   mos   holda   shakllantirish
jamiyatning   taraqqiyoti   asosini   tashkil   qiladi .   Bu   o ’ z   navbatida   moliya   siyosatida
tez   tez   uchraydigan   va   ilgaridan   ko ’ zda   tutilishi   qiyin   bo ’ lgan   o ’ zgartirishlarni
oldini   olishga   imkoniyat   yaratadi . 
Moliyaviy   siyosat   o ’ zining   davriyligi   va   xal   kiluvchi   vazifalar   tavsifiga   bo \
liq   holda   moliyaviy   strategiya   va   moliyaviy   taktikaga   bo ’ linadi .
19 Moliyaviy   faoliyat   tahlili   shuni   tasdiqlamokdaki   hozirgi   sharoitda
moliyaviy   siyosat   va   strategiya   tushunchalari   o ’ rtasida   yagona   tushuntirishlar
mavjud   emas .   Bu   tushunchalar   aralash   holda   talkin   qilinmokda.   Meyoriy
xujjatlarda ham mazkur kategoriyalarni aniq talkini mavjud emas. Bu O’zbekiston
Respublikasi  Moliya  Vazirligi  tomonidan tasdiqlangan  moliyaviy siyosatni  ishlab
chiqish bo’yicha uslubiy tavsiyalarga tegishlidir.
Lu\atda siyosat nimagadir erishish uchun qandaydir harakat tavsifi sifatida
aniqlanadi.   Strategiya   siyosatni   amalga   oshirish   san’atidir.   Taktika   siyosatni
yuritish   san’atining   tarkibiy   qismi   sifatida   kuriladi.   Biroq   mazkur   tushuncha
mazmunini tushungan holda shuni ta’kidlash joizki ko’rsatib utilgan “siyosat” aniq
yo’nalishlar   bo’yicha   moliyaviy   strategiyani   amalga   oshirish   uslubidan   tashqari
boshqa narsa emas.
Moliyaviy strategiyani har bir yo’nalishini tavsifi amaliyotda ularni amalga
oshirishning taktik uslublari yigindisining mavjudligini tasdiqlaydi.
Davlatning   moliyaviy   siyosati   makroiktisodiy   siyosatning   bosh
elementlaridan   biri   hisoblanadi.   Hozirgi   sharoitda   O’zbekiston   Respublikasida
amalga   oshirilayotgan   moliyaviy   siyosat   islohotlarning   utish   davridagi   moliyaviy
iqtisodiy   inqirozlar   okibatlarini   tugatish   va   mamlakatdagi   barqaror   iqtisodiy
o’sishni ta’minlashga yunaltirilgadir. Chunonchi, iqtisodiyotning barcha sohalarida
liberal   rejimni   shakllantirish   va   uni   rivojlanishini   ko’zda   tutuvchi   iqtisodiyotni
erkinlashtirish masalalari moliyaviy siyosatning markazida turmokda.
Moliyaviy siyosat qo’yidagi yo’nalishlarni o’z ichiga oladi:
1) Soliq siyosati;
2) Budjet siyosati;
3) Pul kredit siyosati;
4) Institutsional o’zgarishlar;
5) Investitsiya siyosati;
6) Ijtimoiy siyosat.
Moliyaviy siyosatni tatbiq qilish uchun qo’yidagilar zarur hisoblanadi;
- ijtimoiy tanglik kamaytirilishi lozim.
20 - davlat moliyasini soglomlashtirish lozim;
- bank tizimini meyor bo’yicha ishlash imkoniyatlarini shakllantirish lozim;
-tovar va pul okimlarini tenglashtirish lozim;
-hududlarning   moliyaviy   iqtisodiy   mustaqilligini   yagona   boshqaruv   tizimi
asosida okilona ta’minlash lozim.
Moliyaviy siyosatning tarkibiy qismlaridan biri soliq siyosati hisoblanib. U
asosan   davlat   uchun   ham   bozor   katnashchilari   uchun   ham   iqtisodiyotning   real
sektorining   moliyaviy   holatini   yuksalishini   ta’minlovchi   soliqka   tortish   bo’yicha
imkoniyatlar shakllantirishi lozim. Soliq siyosatining asosiy vazifalari:
-soliq   qonunchiligini,   soliqka   tortish   bazalarini   mukammallashtirish   va
to’lov muammolarini pasaytirish maqsadlarida kompleks islox qilish;
-mavjud soliq va bojxona imtiyozlarini qayta ko’rib chiqish;
-budjetga   va   budjetdan   tashqari   fondlarga   to’lovlar   va   jarimalarni
restrukturizatsiya qilish;
-   soliqka   tortish   mexanizmini   soddalashtirish   va   iqtisodiyotning   ustivor
sohalari uchun soliqlar bo’yicha imtiyozlar berish;
-soliq ma’muriyati faoliyatini takomillashtirish.
Budjet   siyosati   moliyaviy   siyosatning   tarkibiy   qismlaridan   biri   sifatida
xozirda qo’yidagi vazifalarni amalga oshirishi muhim hisoblanadi:
-davlat harajatlarini iqtisod qilish dasturlarini amalga oshirish;
-ijtimoiy   islohotlarni   amalga   oshirishda   budjetning   o’rnini
mukammallashtirish;
-budjet   mabla\laridan   samarali   foydalanishning   nazorat   tizimlarini
mukammallashtirish;
-budjetning daromadlar va harajatlar ijrosi tizimlarini takomillashtirish ;
-mahalliy   boshqaruv   organlari   faoliyatining   moliyaviy   imkoniyatlarini
shakllantirish   maqsadida   mahalliy   budjetlar   uchun   yaxshi   moliyaviy   potensialni
shakllantirish;
Davlat qarzlarini boshqarish va restrukturizatsiya qilish.
21   Pul   kredit   sohasidagi   bugungi   kunda   mavjud   muhim   vazifalar
qo’yidagilardir:
-bank tizimini restrukturizatsiya qilish jarayonini chuqurlashtirish;
-banklar uchun joriy etilgan majburiy meyorlarini soddalashtirish va ularni
takomillashtirish;
-davlatning   valyuta   zaxiralarini   tuldirish   va   chetga   kapitallar   okimini
kamaytirish;
-iqtisodiyotning   ustivor   sohalarini   moliyaviy   kullab   kuvvatlash   uchun
imtiyozli kreditlashtirish mexanizmlarini shakllantiri;
-moliyaviy bozorlarni shakllantirish va rivojlantirish.
Moliyaviy siyosatning amalga oshirishda institutsional o’zgarishlar muhim
rol   o’ynaydi.   Institutsional   o’zgarishlar   davlatning   boshqarish   sohasidagi   asosiy
vazifalaridan kelib chiqadi. Ularga qo’yidagilar kiritiladi:
tashkilotlarning   soliqlar   bo’yicha   qarzlarini   kapitalizatsiya   qilinishi
natijasida davlat korxonalarning aksiyalarini jalb qilinishi;
davlatga tegishli aksiyalar paketini ishonchli boshqaruvlariga berish;
yagona mulkiy kompleks sifatida korxonalarni xususiylashtirish;
  yoqil\i   energetika   komplekslari   va   temir   yo’l   sohasi,   aloka   va   uy   joy
kommunal xo’jaligi sohasini samaradorligini oshirish va rakobatni rivojalntirishga
yunaltirilgan institutsional o’zgarishlar.
Hozirgi sharoitdagi davlatning moliyaviy siyosati ijtimoiy yunaltirilgandir.
Bu sohadagi asosiy vazifalar qo’yidagilardir:
-budjet sohasida ishlovchi ishchilarga joriy ish haqini tulik xajmda berish;
  -aholining   kam   ta’minlangan   katlamini   oladigan   daromadlari   uchun
kompensatsiya mexanizmini ishlabi chiqish va takomillashtirish ;
-ishsizlikni   o’sishini   oldini   olish   va   budjet   sohasidagi   ish   haqini
indeksatsiya qilish;
Investitsiya   siyosati   moliyaviy   siyosatni   amalga   oshirishda   muhim
ahamiyatga egadir.
22 Moliya siyosatini amalga oshirish va uni xayotga unumli tadbik etish uchun
moliya   mexanizmi   ishlatiladi.   U   o’z   navbatida   jamiyat   tomonidan   iqtisodiy   va
ijtimoiy   rivojlanishni   ta’minlash   uchun   ishlatilayotgan   moliyaviy   munosabatlarni
yi\indisidan tashkil topadi.
Moliyaviy   siyosatning   asosiy   tarkibiy   qismi   bo’lib,   davlatning   moliya
sohasidagi   barcha   faoliyatini   amalga   oshishiga   sabab   bo’ladigan   moliyaviy
mexanizmni   belgilash   hisoblanadi.   Moliyaviy   mexanizm   moliyaviy
munosabatlarni   tashkil   etishning   davlat   tomonidan   belgilangan   shakllari,   turli   va
usullarini o’z ichiga oladi.
Moliya mexanizmining tuzilmasi bir muncha murakkabdir. Amaldagi turli
xil   moliyaviy   munosabatlar   uning   elementlariga   kiradi.   Davlat   moliyaviy
zaxiralaridan foydalanish prinsip va yo’nalishlarini aniqlashda, to’lovlarni turlarini
ko’rishda,   mabla\larni   to’planish   formalarida,   milliy   daromadda,   umumiy   foyda
taqsimotining   iqtisodiy   va   moliyaviy   siyosat   masalalarida,   moliyaning   qonuniy-
me’yoriy   rivojida,   iqtisodiy   qonunlarni   harakatini   o’rganishda   davlat   bosh
isloxotchi.
Moliyaning samaradorligini oshirishda rejalashtirish va istiqbolni belgilash,
hamda moliyaviy munosabatlarda tashkilotlarni rasmiylashtirish me’yorlari (soliq,
harajat   va   boshqalar),   turli   xil   ko’rinishdagi   ko’llanishlarni   to’gri   noto’griligi
ustidan nazorat, moliyaviy munosabatlarni shakl va usullari muhim rol o’ynaydi.
Moliya tizimi va uning asosiy buginlari
Moliya   mexanizmini   yangi   boskichdagi   muhim   xususiyatlaridan   biri-
xo’jalik   jarayonlarining   yuzaga   kelishi,   tegishli   ma’lumotlarni   olishi   va   ular
asosida   xo’jalik   xayotini   rivojlanishini   diagnostikasi   va   zaruriy   tartibga   soluvchi
choralarni ko’rish paytlarini o’zaro yakinlashtirish. Ushbu mexanizmning yana bir
to’zuvchisi ishlab chiqarishni va pul bozorini dinamikasini, ularning funksiyalarini
amalga oshirilishi hamda zararli iqtisodiy okibatlarini uzluksiz istiqbollashtirish.
Moliya mexanizmini tuzilmasi birmuncha murakkabdir. 
Davlat o’zining ijro etuvchi, qonun chiqaruvchi organlar orqali:
-iqtisodiy qonunlar ta’sirini chuqur urganish;
23 -moliyaning rivojlanish qonunlarini urganish;
-iqtisodiy   va   moliyaviy   siyosat   vazifalarini   urganish   asosida   ijtimoiy
mahsulot  va milliy daromadni  taqsimlash usullarini  qo’llaydi, pul jam\armalari\ni
shakllarini   belgilaydi,   to’lov   va   ajratmalar   turlarini   ishlab   chiqadi,   davlat
moliyaviy mabla\laridan foydalanish yo’nalishlari va prinsiplarini ishlab chiqadi. 
Moliyaviy   ko’rsatkichlar-bu   korxona   faoliyatini   har   tomonlama
ta’riflashga,   pul   fondlarini   va   jam\armalarni   yaratish   va   sarflashni   ta’riflaydigan
rejali, hisobotda va hisob- kitobda ishlatiladigan ko’rsatkichlar.
Moliyaviy rejalashtirish va moliyaviy prognozlashtirish-xo’jalik rejasini bir
qismi   va   moliya   mexanizmining   asosiy   qismi   bo’lib,   pul   mabla\larini   yaratish,
taqsimlash va qayta taqsimlash hamda foydalanishni rejali ravishda boshqarishdir.
Moliyani   boshqarish-   kuyilgan   maqsadlarga   erishish   uchun   obyektga
moliyaviy ta’sir qilish usullari va shakllari yigindisidir.
Moliyaviy   zaxiralar   deb,   kutilmagan   xodisalar   va   maxsus   extiyojlarni
ta’minlash   uchun   davlat   boshqarish   organlarida,   korxonalarda   yigiladigan   pul
mabla\lariga aytiladi.
Ijtimoiy   iqtisodiy   o’zgarishlarning   pirovard   maqsadini   belgilab   olish
hozirgi iqtisodiyotni islox qilish strategiyasining boshlan\ich nuktasi bo’lib xizmat
qiladi.
  Iqtisodiyotni erkinlashtirishning hozirgi sharoitida birinchi darajali chora-
tadbirlar   hamda   ustuvor   yo’nalishlar   sifatida   moliya   va   soliq   siyosati   soxasida
qo’yidagilar ilgari suriladi;
kat’iy   moliyaviy   siyosatni   amalga   oshirish,   davlat   budjeti   defitsitini   iloji
boricha kamaytirish, budjetdan beriladigan dotatsiyalar va subsidiyalarning barcha
turlarini boskichma-boskich qisqartirib borish;
budjet   mabla\lari   daromad   tushganidan   keyingina   taqsimlashtiradigan
yo’ldan   o\ishmay   borish,   birinchi   darajali,   eng   zarur   umumdavlat   extiyojlari
uchungina budjetdan mabla\ ajratish;
24 halk   xo’jaligi   tarmoqlarini,   ayrim   korxonalarni   rivojlantirish   uchun
budjetdan   pul   bilan   qaytarilmaydigan   qilib   ta’minlash   amaliyotidan   voz   kechish.
Ana shu maqsadlar uchun investitsiya kreditlaridan keng foydalanish;
Soliq   tizimini   takomillashtirish,   budjet   daromadlarini   barqaror   suratda
to’ldirib   turilishini   ta’minlaydigan,   kichik   va   xususiy   korxonalarning,   chet   el
kapitali   ishtirokidagi,   qishloq   xo’jalik   maksulotini   qayta   ishlaydigan   va   halk
is’temoli   mollari   ishlab   chiqaradigan   ko’shma   korxonalarning   rivojlanishini
rakbatlantiradigan pishik-puxta soliq siyosatini olib boish.
4.   Insoniyat   tarixidan   ma’lumki,   davlatlarning   paydo   bo’lishi   va   jamiyat
a’zolarining   barchasiga   birdek   zarur   bo’lgan   umumiy   vazifalarni   davlatning
zimmasiga   tusha   boshlashi   davlatning   ixtiyorida   ma’lum   moliyaviy   mabla\lar
bo’lishini   talab   kildi.   Kadimda   davlatning   boshqaruv   a’zolarining   extiyoji   uchun
soliq to’lovlarining shakllanishi va ularni davlat extiyojlari uchun sarflanishi davlat
moliyasining   ilk   ko’rinishlarini   o’zida   namoyon   kildi.   Keyinchalik,   insoniyat
taraqqiyoti,   davlatlarning   shakllanishi   va   rivojlanishi   okibatida   davlat   moliyasi
ham shakllanib, takomillashib bordi.
Budjetning   kelib   chiqishini   ana   shu   sababdan   davlatning   paydo   bo’lishi
bilan birga boglashadi. Ijtimoiy formatsiyalarning o’zgarishi, ularning rivojlanishi
va   inqirozi,   davlatlarning   shakllanishi   va   rivojlanishi,   o’zaro   urushlar   va   nizolar,
tabiiy   xodisa   va   vokealarga   boy   bo’lgan   sayyoramiz   tarixida   budjet   ham   turli   xil
ko’rinishlarda,   yo’nalishlarda,   turlicha   yondashuvlar   asosida   mavjud   bo’lgan   va
xozirda ham mavjud kamda rivojlanib bormokda.
“Budjet”   so’zi   ingliz   tilidan   kelib   chiqqan   bo’lib,   “gazna”degan   ma’noni
bildiradi.   Rossiyada   davlat   daromadlari   va   harajatlari   to’grisidagi   ma’lumotlar
dastlab 1654 yili e’lon qilingan, ya’ni o’sha paytdagi Rossiya davlatida o’tkazilgan
pul   islohotlari   shuni   takozo   kilgan.   1812   yildan   boshlab   esa   har   yili   e’lon
qilinadigan   bo’lgan,   dastlabki   budjet   ma’lumotlari   nixoyatda   sir   saqlangan.
Budjetning   rasmiy   ravishda   o’rnatilishi   XVIII   asrning   2-yarmida   Fransiyadagi
burjua revolyutsiyasidan keyin amalga oshirilgan. XIX asrning 2-yarmida Yevropa
mamlakatlarida budjet kategoriyasidan foydalanila boshlandi.
25 Budjet so’zi gazna ma’nosini bildirar ekan, uning mohiyati ham davlatning
ko’lida   markazlashtirilgan   pul   jam\armalarining   tashkil   etilishi   va   davlatning
siyosatini   amalga   oshirish   bilan   bo\liq   harajatlar   yuzasidan   pul   munosabatlarini
bildiradi.   Davlat   budjeti   moliya   tizimi   hamda   davlat   moliya   bo’gining   asosiy
qismidir.   Davlat   budjeti,   uning   daromad   va   harajatlari   jamiyatning   iqtisodiy
kategoriyalari bilan chambarchas bo\liq. Davlat budjeti orqali jamiyatda yaratilgan
yalpi   ichki   mahsulot   qayta   taqsimlanadi.   Yalpi   ichki   mahsulotning   qayta
taqsimlanishi   jamiyatdagi   umumiy   extiyojlar:   maorif,   soglikni   saklash,
mamlakatdagi   iqtisodiy   va   siyosiy   barqarorlik,   aholi   tarkibida   ijtimoiy   ximoyaga
muxtoj   katlamni   moddiy   jihatdan   ko’llab-kuvvatlash,   tinchlik,   chegaralar
daxlsizligini   saklash   va   favkulodda   holatlar   uchun   saqlanadigan   davlat
zaxiralarining mavjud bo’lishi zarurati tufayli kelib chiqadi. 
Jamiyat   taraqqiyotida   xo’jalik   mexanizmining   boskichma   boskich
takomillashib   borishi,   davlatlarni   jamiyatning   ijtimoiy-   iqtisodiy   tizimidagi   rolini
ortishi   ularning   ixtiyorida   ijtimoiy   ishlab   chiqarish   natijasida   yaratiladigan
kushilgan   qiymatning   bir   qismi   hisobiga   doimiy   ravishda   pul   mabla\larini
shakllantirilishini   obyektiv   zarur   qilib   kuyadi.   Bunday   davlat   ixtiyoridagi
markazlashtirilgan   pul   fondlarining   asosiy   shakli   budjet   bo’lib,   budjet   davlatning
asosiy moliyaviy rejasi hisoblanadi.
Bozor   munosabatlariga   utilishi   va   davlat   boshqariluvining   demokratik
prinsiplarini   shakllantirishning   asoslaridan   biri   bo’lgan   iqtisodiyotni
erkinlashtirishning hozirgi sharoitida makro va mikro darajadagi moliyaviy mabla\
lar   okimlarining   barqaror   mexanizmlarini   shakllantirish   dolzarb   ahamiyat   kasb
etadi.   Moliyaviy   mabla\lar   okimlarini   mukammallashtirish   iqtisodiyotni
rivojlanishining   o’zaro   nisbiyligini   va   tengligini   ta’minlaydi,   iqtisodiyoning   turli
sohalarini rivojlanishi va samarali ishlashini ta’minlaydi hamda budjet daromadlari
va harajatlarining tengligini ta’minlaydi. 
Hozirgi   zamonaviy   bozor   islohotlarini   amalga   oshirishning   strategik
yo’nalishi   hisoblanuvchi   iqtisodiyotni   erkinlashtirish   sharoitida   budjet
munosabatlarini   keyingi   rivojlantirish   bo’yicha   tadbirlarning   amaliyotda   joriy
26 qilish   va   amaldagi   budjet   mexanizmidagi   mavjud   muammolar   budjet   tizimini
nazariy asoslarini chuqur urganishni talab qilmoqda. 
Klassik iqtisodchilarning budjet munosabatlari  haqidagi  nazariy karashlari
hozirgi   zamon   iqtisodchi   olimlar   tomonidan   keng   tadqiq   qilinmokda.   Yangi
nazariy   ishlanmalarning   natijalari   ijtimoiy   xayotni   qayta   kurishda,   iqtisodiyotni
keyingi   rivojlantirishda   va   yangi   moliya-iqtisodiy   munosabatlarga   utishdagi
barqarorlikni ta’minlash bo’yicha tadbirlarda o’z aksini topmokda.
Budjetning   mohiyati   ham   davlatning   ko’lida   markazlashtirilgan   pul   jam\
armalarining   tashkil   etilishi   va   davlatning   ijtimoiy   iqtisodiy   siyosatini   amalga
oshirish   bilan   bo\liq   harajatlarni   moliyalashtirish   uchun   kengaytirilgan   ijtimoiy
takror ishlab chiqarish natijasida yaratilgan kushilgan qiymatni bir qismi hisobiga
markazlashtirilgan   pul   fondlarini   shakllantirish   bilan   bo\liq   pul   munosabatlarini
bildiradi.
Davlat   budjeti,   uning   daromad   va   harajatlari   jamiyatning   iqtisodiy
kategoriyalari   bilan   chambarchas   bo\liq.   Chunki   davlat   budjeti   jamiyatda
yaratilgan ijtimoiy mahsulot qiymatining taqsimlanish jarayonida o’zining moddiy
shakliga   ega   bo’ladi.   Shuningdek,   professor   V.Rodionovaning   ta’biri   bilan
aytganda   “Budjet   munosabatlari   –   bu   jamiyat   iqtisodiy   tuzilmasining   ajramas
qismidir;   uni   amal   qilishi   davlat   tomonidan   uniga   tegishli   funksiyalarni   bajarishi
uchun   zaruriy   moddiy-moliyaviy   bazani   shakllantirish   bilan   obyektiv   ravishda
aniqlanadi”. 
Davlat   budjeti   orqali   jamiyatda   yaratilgan   yalpi   ichki   mahsulot   qayta
taqsimlanadi.   Yalpi   ichki   mahsulotning   qayta   taqsimlanishi   jamiyatdagi   umumiy
extiyojlar: maorif, soglikni saklash, mamlakatdagi iqtisodiy va siyosiy barqarorlik,
aholi   tarkibida   ijtimoiy   ximoyaga   muxtoj   katlamni   moddiy   jihatdan   ko’llab-
kuvvatlash, tinchlik, chegaralar daxlsizligini saklash va favkulodda holatlar uchun
saqlanadigan   davlat   zaxiralarining   mavjud   bo’lishi   zarurati   tufayli   kelib   chiqadi.
Shuningdek,   davlat   budjet   orqali   jamiyatning   ijtimoiy   takror   ishlab   chiqarish
jarayoniga ta’sir qilishning moliyaviy dastaklariga ega bo’ladi.
27 Davlat budjeti davlatning asosiy moliyaviy rejasi sifatida davlat hokimiyati
iqtisodiy imkoniyatlarining moliyaviy asoslarini yaratadi. 
Budjet-   murakkab   iqtisodiy   kategoriya  hisoblanadi.  Chunki   uning  moddiy
asosini kengaytirilgan ijtimoiy takror ishlab chiqarish jarayoni tashkil qiladi. 
Budjet   munosabatlari   davlat   bilan   xo’jalik   subyektlari   hamda   aholi
o’rtasidagi   qiymat   taqsimlanish   jarayonida   paydo   bo’luvchi   moliyaviy
munosabalardir.   Bunday   moliyaviy   munosabatlarning   o’ziga   hos   xususiyati
shundan   iboratki,   birinchidan,   yuqorida   ta’kidlaganimizdek   ijtimoiy   ishlab
chiqarishning   taqsimlash   boskichida   vujudga   keladi,   ikkinchidan,
markazlashtirilgan   moliyaviy   mabla\larni   shakllantirish   va   undan   davlat
manfaatlari   yuzasidan   foydalanishga   yunaltiriladi.   Davlat   manfaatlari   esa-   bu
ijtimoiy   manfaatlar   hisoblanadi.   Zero,   taniqli   iqtisodchi   J.M.Keyns
ta’kidlaganidek,   “Bozor   iqtisodiyoti   sharoitida   ijtimoiy   manfaatlar   faqatgina
davlatlardagina o’z ifodasini  topadi”. Budjet  davlatning asosiy  markazlashtirilgan
moliyaviy mabla\lar fondi sifatida o’ziga hos ijtimoiy ahamiyat kasb etadi.
Budjet munosabatlari obyektiv harakter kasb etadi. Chunki budjet davlat va
unga tegishli funksiyalarni amalga oshirish uchun zaruriy moddiy- moliyaviy baza
shakllantirilishi uchun obyektiv zarurdir. Shu bilan birgalikda budjet munosabatlari
bazis   elementi   hisoblanadi.   Takror   ishlab   chiqarish   jarayonida   budjet
munosabatlari ularga muvofiq keluvchi moddiy shaklni oladi. 
Budjet   munosabatlari-   jamiyat   iqtisodiy   tizimining   elementidir.   Iqtisodiy
kategoriya sifatida budjet  munosabatlari  moliviy munosabatlarning tarkibiy qismi
hisoblanadi. Budjetning moliyaga hos sifat belgilari birinchidan, ijtimoiy mahsulot
qiymatining   taqsimlanish   jarayonida   aniqrogi   qayta   taqsimlanishi   jarayonida
vujudga   kelib,   pul   munosabatlarining   o’ziga   hos   shakli   hisoblanadi.   Ikkinchidan,
budjet   markazlashtirilgan   moliyaviy   mabla\larni   shakllantirish,   taqsimlash   va
undan foydalanishga yunaltirilgan fond hisoblanadi.. 
28 5. Davlatning moliyaviy siyosati
Bizning   fikrimizcha,   birinchidan,   budjet   munosabatlarining   o’ziga   hos
xususiyatlaridan   biri   sifatida   davlat   bilan   xo’jalik   yurituvchi   subyektlar,   aholi
o’rtasidagi   imperativ   harakterga   ega   bo’lgan   pul   munosabatlari   hisoblanishidir.
Ikkinchidan,   budjet   munosabatlari   moliyaviy   muosabatlarning   tarkibiy   qismi
sifatida markazlashtirilgan pul fondlarini tashkil qilish va undan foydalanish bilan
bo\liq   pul   munosabatlarini   o’zida   aks   ettiradi.   Xo’jalik   mexanizmining   tarkibiy
elementi   hisoblangan   budjet   mexanizmidagi   yuqorida   ta’kidlangan   2   xususiyatli
sifat belgilari budjetning V. Rodionova ta’kidlagan budjetning moliyadan 4 asosiy
farkli jihatlariga ega bo’lish imkoniyatlarini shakllantiradi. 
Prof.   V.   Romanovskiy:   budjet-   moliya   tizimining   markaziy   bo’\ini
hisoblanadi.   Shuning   uchun   u   moliyaning   o’ziga   hos   sifat   belgilarini   o’zida   aks
ettiradi-   deb   ta’kidlaydi.   Shuningdek,   muallif   “   Moliya”   va   “Budjet”
kategoriyalariga qo’yidagicha ta’rif beradi “Moliya- markazlashtirilgan davlat pul
fondlarini   shakllantirish   va   foydalanish   jarayonlaridagi   imperativ   pul
munosabatlari tizimidir; Budjet- budjet fondini shakllantirish va undan foydalanish
bilan bo\liq imperativ pul munosabatlari tizimidir”.
Shuningdek,   muallifning   fikriga   ko’ra   budjetning   moliyadan   o’ziga   hos
xususiyati,   budjet-   jamiyat   extiyojlarini   keng   doirada   moliyalashtirish   uchun
mo’ljallangan markazlashtirilgan pul fondidir- deb ta’kidlaydi.
Bizning   fikrimizcha,   har   qanday   moliyaviy   munosabatlar   ham   imperativ
harakterga ega bo’lavermaydi. Masalan, xo’jalik subyektlari takror ishlab chiqarish
jarayonida   yaratilgan   qiymatni   taqsimlanish   jarayonidagi   budjet   va   budjetdan
tashqari   fondlarga   soliqlar   va   boshqa   majburiy   to’lovlar   vositasidagi   ajratmalari
imperativ harakterdagi moliyaviy munosabatlar hisoblanadi. Xo’jalik faoliyatining
sof   moliyaviy   natijasi   hisoblanuvchi   sof   foyda   hisobiga   shakllantiriladigan
markazlashtirilmagan pul fondlari imperativ harakterga ega bo’lmaydi.  
O’zbekiston   respublikasi   budjet   tizimi   to’\risidagi   qonunda   budjetga
qo’yidagicha   ta’rif   berilgan   ”Davlat   budjeti-   davlat   pul   mabla\larining   (shu
29 jumladan   davlat   maqsadli   jam\armalari   mabla\larining)   markazlashtirilgan   jam\
armasi   bo’lib,   unda   daromadlar   manbalari   va   ulardan   tushumlar   miqdori,
shuningdek,   moliya   yili   mobaynida   aniq   maqsadlar   uchun   ajratiladigan   mabla\lar
sarfi yo’nalishlari va miqdori nazarda tutiladi”. 
Budjet asosiy moliyaviy reja sifatida qo’yidagi belgilar bilan tavsiflanadi:
-budjet   universal   moliyaviy   reja   sifatida   tegishli   hududning   iqtisodiy   va
ijtimoiy taraqqiyotining barcha sohalari va yo’nalishlarini to’la kamrab oladi;
-budjet   boshqa   turdagi   moliyaviy   rejalarga   nisbatan   muvofiqlashtiruvchi
vazifani bajaradi.
Asosiy   moliyaviy   reja   sifatida   shuni   ta’kidlash   joizki,   unda   moliyaviy
rejalashtirishga   tegishli   bo’lgan:   tushumlarning   aniq   manbalari   bo’yicha   pul
daromadlari(budjet   fondini   shaklantirish);   aniq   yo’nalishlar   va   tadbirlar   bo’yicha
pul harajatlari(budjet fondidan foydalanish) kabi alomatlari o’z aksini topadi.
Shuni   ta’kidlash   joizki,   hozirgi   sharoitda   budjet   vositasida   YAIMni
taxminan 30-40%  qismi  qayta  taqsimlanib, moliyaning boshqa xech  kaysi  bo’\ini
tarmoqlar, xududlar va iqtisodiyotning sohalari, davlat hokimiyatining markaziy va
mahalliy   darajalarida   mabla\larni   bunday   yirik   miqdorda   qayta   taqsimlash
imkoniyatiga ega emasdir. Masalan, 2022 yilgi budjet ijrosi bo’yicha mamlakatda
yaratilgan   YAIMning   miqdori   7322,0   mlrd   sumi   tashkil   kilgan   bo’lsa   davlat
budjetining   darormadlari   1842,2   mlrd   sumni   tashkil   kilgan   bo’lib   YAIMga
nisbatan   25,1   %ni   tashkil   qiladi.   Konsodilallashtirilgan   maqsadli   jam\armalar
daromadlarini   kushgan   holdagi   hisob   kitoblar   bo’yicha   YAIMga   nisbatan   38%ni
tashkil qiladi..
  Bozor   munosabatlari   sharoitlarida   milliy   daromadni   taqsimlanishi   pul
daromadlari   va   jam\armalarini   shakllantirish,   taqsimlash   va   ulardan   foydalanish
vositasida   amalga   oshiriladi.   Bunday   daromadlarga   avvalo   davlat   daromadlari,
korxona   va   tashkilotlar   daromadlari,   turli   tijorat   tuzilmalari,   moliyaviy   institutlar
hamda aholi daromadlari kiradi.
Milliy   daromadni   negzilarli   qismi   davlat ,   xususiy   va   tijorat   korxonalari
daromadlarini   soliqka   tortish   vositasida   budjet   fondiga   to ’\ ridan -   to ’\ ri   taqsimlash
30 yo ’ li   bilan   kelib   tushadi .   Aholini   sof   daromadlarining   bir   qismi   budjetga   qayta
taqsimlash tartibida kelib tushadi.
Davlat budjeti orqali milliy daromadning bir qismini taqsimlanishi jamiyat
ijtimoiy   xayotining   ishlab   chiqarish   va   noishlab   chiqarish   sohalari   tarmoqlari
o’rtasida   mabla\larni   taqsimlash   yo’li   bilan   kengaytirilgan   takror   ishlab   chiqarish
va   jamiyatning   boshqa   yalpi   extiyojlarini   kondirish   uchun   markazlashtirilgan   pul
mabla\lari fondini shakllantirish zarurati bilan bo\liqdir.
Budjetning mohiyatiga obyektiv va subyektiv omillar ta’sir ko’rsatadi.
Budjetga   ta’sir   ko’rsatuvchi   obyektiv   omillarga   jamiyatdagi   ishlab
chiqarish   munosabatlari   va   jamiyatning   rivojlanish   darajasi,   milliy   daromadning
kay darajada taqsimlanishi kabi omillar kiradi.
Subyektiv   omillarga   esa   davlatning   shakli(respublika,   monarxiya...),
o’tkazilayotgan islohotlar va siyosat yo’nalishlari kiradi. 
5.   Budjet   tuzilishi   mamlakatning   davlat   budjeti   va   budjet   tizimini,   uning
ayrim bo’ginlari o’rtasidagi o’zaro munosabatlarni tashkil qilishni, budjet tizimiga
kiradigan   budjetlar   faoliyatining   xuquqiy   asoslarini,   budjetlar   tarkibi   va
to’zilmasini,   budjet   mabla\larini   shakllantirish   va   sarflashdagi   tartib-qoidalar   va
boshqalarni belgilab beradi.
Budjet   tuzilishining   tarkibiy   qismi   budjet   tizimi   hisoblanadi.   Budjet
tuzilishining asosini mamlakatning davlat tuzilish shakli, amaldagi asosiy qonuniy
akt, ijtimoiy takror ishlab chiqarish jarayonlari hisoblanadi.
Mamlakatning   ma’muriy   tuzilishi   ham   budjet   tizimining   asosini   tashkil
qiladi. 
O’zbekiston   Respublikasi   budjetining   tuzilishi   O’zbekiston   Respublikasi
Konstitutsiyasi,   O’zbekiston   Respublikasining   “Budjet   tizimi   to’\risida”   qonuni,
O’zbekiston Respublikasi Oliy Majlisining har yili qabul qilinadigan “O’zbekiston
Respublikasining   davlat   budjeti   to’grisida”gi   qarori   va   Vazirlar   Mahkamasining
“O’zbekiston Respublikasi davlat budjetining asosiy makroiqtisodiy ko’rsatkichlari
va parametrlari prognozi to’\risida”gi qarorlari va boshqa qonun xujjatlari asosida
belgilanadi.
31 Budjet tizimi- turli darajadagi budjetlar va budjet mabla\larini oluvchilar yi\
indisini,   budjetlarni   tashkil   etish   va   tuzish   tamoyillarini,   budjet   jarayonida   ular
o’rtasida,   shuningdek,   budjetlar   hamda   budjet   mabla\lari   oluvchilar   o’rtasida
vujudga keladigan o’zaro munosabatlarni ifoda etadi.
Shak   shubxasizki,   budjet   hokimiyati   turli   bo’\inlari   darajasidagi   davlat
vazifalarini   amalga   oshirish   uchun   ularning   ixtiyoridagi   markazlashtirilgan
moliyaviy   mabla\lar   fondi   hisoblanar   ekan,   mamlakatning   budjet   qurilishi   ham
davlatning   milliy–   davlat   va   ma’muriy-   hududiy   bo’linishiga   bo\liqdir.   O’zining
hozirgi   shaklida   O’zbekiston   Respublikasi   budjet   qurilishi   tizimi   vatanimizning
asrlar   osha   tarixan   shakllangan   milliy   ana’nalariga   asoslangan   holda   to’zilgandir.
Ammo,   budjet   qurilishi   davlat   tomonidan   foydalaniladigan   boshqarish   usullari,
mamlakatlarning   siyosiy   tuzilishi   va   iqtisodiy   munosabatlarga   ham   bevosita   bo\
liqdir. 
Respublikamizda   davlat   budjeti   qurilishi   boshqarishning   ma’muriy   va
bozor   mexanizmlarini   qo’shilgan   holatida   amal   qilmoqda.   Albatta,   mustaqil
respublikamizda   amalga   oshirilayotgan   tub   islohotlar   sharoitida   boshqarishning
bozor   usullariga   mos   keluvchi   budjet   qurilishini   tez   va   mukammal   shakllantirish
qiyin   kechishi   tabiiydir.   Shuning   uchun   budjet   tizimidagi   islohotlar   ham
bosqichma-bosqich iqtisodiy islohotlarning bosh konsepsiyasiga muvofiq ravishda
amalga oshirilmoqda.
32 Xulosa
     Xulosa   o ’ rnida   eslatib   o ’ tish   joizki ,  O ’ zbekistonda   amalga   oshirilayotgan
bunday   keskin   o ’ zgarishlar   Toshkent   bilan   uning   mintaqaviy   va   xalqaro
hamkorlari   o ’ rtasida   o ’ zaro   manfaatli   hamkorlik   uchun   ishonchli   poydevor   yaratdi .
O ’ zbekiston   hukumati   o ’ z   innovatsion   va   samarali   ichki   va   tashqi   siyosatini
tasdiqladi ,   bu   nafaqat   O ’ zbekiston   uchun ,   balki   barqaror   va   ravnaq   topgan
Markaziy   Osiyo   uchun   manfaatdor   xorijiy   sheriklar   uchun   muhim   ahamiyatga   ega .
O ’ zbekiston   hukumati   tasdiqlagan   innovatsion   va   samarali   ichki   va   tashqi   siyosat
nafaqat   O ’ zbekiston   uchun ,   balki   rivojlanayotgan   va   barqaror   Markaziy   Osiyoga
qiziqish   bildirgan   xorijiy   hamkorlar   uchun   ham   muhim   ahamiyatga   ega .  
33 Foydalanilgan adabiyotlar ro’yxati
1. O'zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasi. Toshkent-"O'zbekiston"-2021.
2. O'zbekiston Respublikasi Prezedenti Oliy Majlisga murojatnomasi 2020.
3. O'zbekiston Respublikasi Prezedenti Oliy Majlisga murojatnomasi 2021.
4.  2020-2021-yillarda   iqtisodiy   o'sishni   tiklash   va  iqtisodiyot   tarmoqlari   da
hamda   sohalarida   tizimli   islohotlarni   davom   ettirish   chora-tarbirlari   to'gri   sidagi
Vazirlarlar Mahkamasining 2020-yil 29-avgustdagi 526-son qaroriga ilova.
Internetdan olingan veb saytlar:
1. www.thebanker.com   
2. www.bankinfo.uz   
3. www    .   uzland    .   uz   
4. www    .   peugeotufa    .   ru   
5. www    .   travel    -   library    .   com     www.thebanker.com   
6. http    ://    www    .   bankofengland    .   co    .   uk    /   markets    /   money    /   index    .   htm   
7. http    ://    www    .   bankofengland    .   co    .   uk    /   coreuproses    .   htm   
8. www.cer.uz   
34

O’zbekistonda Moliya tizimini takomillashtrish masalalari

Купить
  • Похожие документы

  • Turizm va mehmonxona boshqaruvida nazorat
  • Ipoteka bank amaliyot hisoboti Ipoteka bank MALAKAVIY AMALIYOT (BITIRUV OLDI) Ipoteka bank KUNDALIK HISOBOT
  • Trastbank MALAKAVIY AMALIYOT (BITIRUV OLDI) Trastbank Amaliyot hisoboti
  • Davr xarajatlarini tekshirish
  • Иқтисодиёт давлат аттестатсия синови саволлари ва жавоблари Iqtisodiyot Fanidan Yakuniy Davlat Attestatsiya Sinovi Savollari va Javoblari 100 ta

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha