Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 12000UZS
Размер 257.4KB
Покупки 4
Дата загрузки 03 Март 2025
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет Экономика

Продавец

Bohodir Jalolov

O’zbekistonning jahon bozoriga kirib borishdagi muammolari

Купить
-  1  - -  2  - Reja:
Kirish.
1. O’zbekistonning iqtisodiy geografik joylashuvi va eksport salohiyati. 
Jahon bozori va unda   O’zbekistonning   ishtiroki .................................................... 21.
2. R e s p u bl ik a m i zd a     ta s hq i     i q ti s od iy    a l o qa l ar ni     r i v o j la n ti r i s h d a g i     o li b 
b or i l a y o tg an   i s l oh o tl ar  ........................................................................................ 25.
3. O’zbekiston respublikasining Osiyo va Jahonning yuqori darajada 
rivojlangan  davlatlari  bilan  amalga  oshirayotgan   iqtisodiy aloqalari ........... 30.
4. Mamlakatimizning jahon bozoriga kirib borishdagi mavjud muammolari 
va   ularning   yechimlar ........................................................................................... 33.
Xulosa.
Foydalanilgan adabiyotlar. -  3  -Kirish.
Mavzuning   dolzarbligi.   Mustaqillikka   erishilgan   ilk   yillarda   Respublikamiz   har
jihatdan zaiflashib qolgan edi. Ma‘lumotlarga ko‘ra, Birinchi Prezidentimiz I.A.Karimov
O‘zbekitonni   Mustaqil   Respublika   deb   e‘lon   qilganlarida   davlatning   oziq   –   ovqat
zaxirasi 12 kunga yetadigan darajada bo‘lgan ekan. Bu bilan uzoqqa borib bo‘lmas edi.
Ammo, muhtaram Prezidentimizning ichki bozorni to‘ydirish maqsadida ilk yillardanoq
olib   brogan   oqilona   iqtisodiy   siyosatlari   natijasida   mamlakatning   makroiqtisodiy
ko‘rsatkichlari   asta   –   sekin   yaxshilana   boshladi.   Bunga   misol,   Prezidentimiz
tomonlaridan, vaqtida, O‘zbekistonning o‘z tar a q q i y on     y o ‘ li n i     i s h l ab     c h i qi lg a n i     v a
u nga      m os     ― O ‘ z b e k      m odel i	‖n in g yaratilgani Jahonga Yer yuzida O‘zbekiston degan
mustaqil   davlatning   paydo   bo‘lganini   yana   bir   bor   ko‘rsatib   qo‘ydi.   Endilikda
mamlakatimiz   oldida   turgan   muhim   masalardan   biri   bu   Jahon   bozorida   o‘z   o‘rniga
erishish   va   boshqa   davlatlar   bilan   mustahkam   va   uzilmas   iqtisodiy   –   birodarlik
aloqalarini bog‘lash va mustahkamlashdan iboratdir.
Bugungi kunda har qanday davlat o‘zi uchun qulay iqtisodiy muhit, kuchli ijtimoiy
jamiyat,   chegaralari   mustahkamligi   va   eng   asosiysi   aholi   farovonligiga   to‘laqonli
erishish   uchun   faqatgina   o‘z   doirasidagina   emas,   balki   jahon   mamlakatlari   bilan   ham
do‘stona iqtisodiy aloqalarni yo‘lga qo‘yish kerakligini to‘li anglab yeti.
Mamlakatimiz mustaqillikka erishganiga endigina 29 yil bo‘lganiga qaramasdan bu
yo‘nalishda   har   qaysi   davlat   havas   qilsa   arziydigan   muvofaqiyatlarga   erishdi.   Buni
yaqqol isboti, Respublikamiz bugungi kunda dunyoning 130dan ortiq mamlaktlari bilan
ikki   tomonlama   samarali   shartnimalarga   ega.   Hozirda   O‘zbekiston   dunyoning   80
mamlakatiga   zarur   bo‘lgan   sifatli   oziq   –   ovqat   mahsulotlarini   yetkazib   beradi.   Bundan
tashqari,   2020-yilda   mamlakatimiz   Birlashgan   Millatlar   Tashkilotining   Oziq-ovqat   va
qishloq   xo’jaligi   tashkiloti   (FAO)ga   a‘zo   davlatlarning   oziq-ovqat   xavfsizligini
ta‘minlash sohasida Mingyillik rivojlanish maqsadlariga erishgani   uchun -  4  -beriladigan mukofotiga sazovor bo’lgan 14 ta davlatdan biri sifatida e‘tirof etildi 1
.
Mavzuning o rganilganlik darajasi. ‟ Bu borada O‘zbekistonning yetakchi olimlari
A.V.Vahobov,   D.A.Tadjibayeva,   Sh.X.Xajibakiyev,   To‘laxadjayeva   M.M,   Urazaqov
K.B,   N.To‘xliyev,   Musayev   H.N,   Zaynalov   J.R,   G‘ozibekov   D.G‘,   Dustmuratov   R,
Fayziyev   Sh,   Mamatov   Z.T,   Ilhomov   Sh.I,     Xudoyberdiyev   A.X,   A.   O‘lmasov   va
boshqalar   keng   to‘xtalib,   bu   mavzuda   o‘zlarining   nomzodlik   dissertatsiyalari,
monografiyalari,   o‘quv   qo‘llanmalari,   darsliklari   va   ilmiy   maqolalarini   chop
ettirmoqdalar.
Ishning   maqsadi   va   vazifalari.   Ushbu   kurs   ishining   maqsadi   –   O‘zbekistonning
Jahon bozorida tutgan o‘rni, xorijiy davlatlar bilan olib borayotgan iqtisodiy aloqalari va
eng muhumi mamlakatning Jahon bozoriga kirib borishdagi muammolarini va ularnining
sabalarini o‘rganib chiqishdan iborat.
Kurs   ishining   obyekti   va   predmeti.   Kurs   ishining   tadqiqot   obyekti   bo‘lib
O‘zbekistonning   eksport   salohiyati,   Jahon   bozorida   taklif   etadigan   mahsulotlari   va
davlatning tashqi iqtisodiy   aqloqalari   hisoblanadi. Predmeti esa mavjud qiyinchiliklarga
qaramasdan,   olib   borilayotgan   islohotlarni,     iqtisodiyotda   tarkibiy   o’zgarishlarni   izchil
davom   ettirish,   xoirjiy   hamkorlarni   jalb   qilish   va   ular   bilan   har   tomonlama   manfaatli
kelishuvlarni  imzolash,  shuningdek   jahon bozorida faqat   xomashyo  bilan    emas,     balki
tayyor   mahsulotlar   bilan   faol   qatnashishni   ta‘milaydigan   har   jihatdan   qulay,   soda   va
tezkor chora – tadbirlarni rivojlantirish va   yaxshilashdir.
Ishnining   tarkibi.   Kurs   ishi   kirish,   4   ta   reja,   xulosa   va   takliflar,   foydalanilagan
adabiyotlar ro‘yxati, jami hajmi ( ) betni tashkil qiladi.
1 
Bosh maqsadimiz – mavjud qiyinchiliklarga qaramasdan, olib borayotgan 
islohotlarni, iqtisodiyotimizda tarkibiy o‘zgarishlarni izchil davom ettirish, xususiy 
mulkchilik, kichik biznes va tadbirkorlikka yanada keng yo‘l ochib berish 
hisobidan oldinga yurishdir.  I.A.Karimov. Toshkent. 16.01.2016. -  5  -1. O’zbekistonning   iqtisodiy   geografik   joylashuvi,   eksport salohiyati va
jahon iqtisodiyotida tutgan   o’rni.
Ma‘lumki,   O‘zbekiston   Yevroosiyo   materigining   deyarli   qoq   markazida,   dunyo
okeanlaridan   ancha   uzoqda   joylashgan.   Shu   sababli   dengizga   tutash   regionlarga   xos
barcha qulayliklar respublikamizga xos emas.
O‘zbekistonning iqtisodiy-geografik joylashuvi xususiyatlarini, uch jixatdan ko‘rib
chiqish maqsadga   muvofiqdir:
I. O’zbekistonning O’rta Osiyodagi mustaqil davlatlarga nisbatan tutgan
iqtisodiy-geografik o rni (mikrogeografik‟   o’rni);
O‘zbekistonning   O‘rta   Osiyo   mustaqil   davlatlariga   nisbatan   tutgan   o‘rni   avvalo
uning   iqtisodiy   mintaqaning   markaziy   qismida   joylashganligi,   juda   kulay   transport
imkoniyatlari  bilan belgilanadi. Bu respublikaning rivojlanishi  uchun qulaylik yaratadi.
O‘zbekiston   iqtisodiy-geografik   o‘rni   tufayli   (tabiiy   sharoiti   va   resurslari   ham)   uzoq
tarixiy   rivojlanish   davrlaridan   boshlab   O‘rta   Osiyoning   eng   rivojlangan   o‘lkasi
hisoblangan.
Respublikamizning   iqtisodiy   jixatdan   rivojlanishiga   paxtachilik   majmuasi   hamda
O‘zbekiston Markaziy Osiyoning o‘ziga xos temir yo‘l darvozasi hisoblanishi ham ancha
imkoniyatlarni yaratgan.
II. O zbekistonning   unga   yaqin   davlatlar   guruxiga   nisbatan   tutgan	
‟
iqtisodiy-geografik o rni (mezogeografik	
‟   o rni);	‟
O‘zbekistonning   mezogeografik   o‘rni   avvalo   uning   Markaziy   Osiyo-   Qozog‘iston
mikromintaqasidagi   tutgan   o‘rni   bilan   belgilanadi.   Bu   yerda   ham   respublikaning
markaziy mavqega ega ekanligi  asosiy ijobiy holat hisoblanadi. Bu avvalo O‘zbekiston
xududining juda katta masofada Qozog‘iston xududi   bilan -  6  -tutashganligida ko‘rinadi. Bu imkoniyatlar Qozog‘iston bilan O‘zbekiston o‘rtasida
iqtisodiy aloqalarni rivojlantirish uchun juda qulay.
III. O zbekistonning   hamdo stlik   davlatlari   va   boshqa   xorijiy‟ ‟
mamlaktalarga nisbatan tutgan iqtisodiy-geografik o rni (makrogeografik o rni).	
‟ ‟
O‘zbekistonning   hamdo‘stlik   davlatlaridagi   muxim   iqtisodiy   bazalardan   va
jahonning iqtisodiy jixatdan rivojlangan mamlaktalar bilan bog‘lanish imkoniyatlarining
cheklanganligi   hisobga   olinsa,   respublikamiz   iqtisodiy-   geografik   o‘rnining
makrogeografik mavqei birmuncha noqulay ekanligi ma‘lum bo‘ladi.
O‘zbekiston   respublikasi   xalqaro   xamjamiyatning   teng   xuquqli   sub‘yekti,   jaxon
xo‘jaligining   ajralmas   bir   qismi   sifatida   ijtimoiy-iqtisodiy   rivojlanishning   yangi   turi   –
bozor munosabatlarini shakllantirish yo‘lidan bormoqda.
Amudaryo   bilan   Sirdaryo   oralig‘ida   joylashgan   O‘zbekiston   xalqaro   aloqalarni
yo‘lga qo‘yish nuqtai nazaridan va o‘z taraqqiyot istiqbollari jixatidan qulay geografik-
strategik   mavqega   ega.   Qadim   zamonlarda   Sharq   bilan   G‘arbni   bog‘lab   turgan   buyuk
ipak   yo‘li   O‘zbekiston   xududi   orqali   o‘tgan.   Bu   yerda   savdo   yo‘llari   tutashgan,   tashqi
aloqalar hamda turli madaniyatlarning bir-birini boyitishi jadal kechgan. Bugungi kunda
ham Yevropa va Yaqin Sharqdan   Osiyo
– Tinch okeani mintaqasiga olib boradigan yo‘llar shu yerda kesishadi.
O‘zbekistonning xududiy-makon xususiyatlari, uning geografik o‘rni bizning ichki
va tashki siyosatimizni tanlash va amalga oshirishda katta axamiyatga ega.
Markaziy   osiyoda   jug‘rofiy-siyosiy   jixatdan   markaziy   o‘rin   tutgan   O‘zbekiston
kuchlar tengligi va muvozanatini ta‘minlash, strategik muxim bo‘lgan ushbu mintaqada
hamkorlikka   mustaxkam   zamin   yaratish   jarayonida   sezilarli   rol   o‘ynash   uchun   hamma
imkoniyatlarga   ega.   Uning   xududi   o‘zining   mavjud   va   potentsial   tabiiy   hamda   xom
ashyo zaxiralari bilan hozirdanoq 21 – -  7  -asr   arafasida   dunyoning   siyosiy   va   iqtisodiy   xaritasida   aloxida   axamiyati   kasb
etmoqda.
Xorijiy mamlaktalar bilan iqtisodiy aloqalarni yo‘lga qo‘yishda O‘zbekiston oldida
imkoniyatlar   ochilmoqda.
O‘zbekiston   o‘z   mustaqilligiga   erishgandan   buyon   iqtisodiy-geografik   o‘rnini
tobora   yaxshilab   bormoqda.   Bular   natijsida   respublika   ishlab   chiqarish   kuchlarining
yanada tez rivojlanishiga erishish uchun imkoniyat darajasi ortib bormoqda.
O‘zbekistonning   noyob   tabiiy   imkoniyatlari,   qulay   iqlim   sharoitlari,   ulkan   xom
ashyo   zaxiralari,   strategik   materiallar   va   qishlok   xo‘jalik   xom   ashyosining   katta
zaxiralari   asosli   ravishda   mintaqa   va   dunyoning   eng   boy   mamlaktalari   qatoriga   olib
chiqadi.
O‘zbekiston   zaminida   mavjud   bo‘lgan   boyliklarga   ega   davlatlar   jaxon   xaritasida
ko‘p   emas.   Bu   boyliklarning   ko‘pchiligi   hali   ishga   solinmagan.   Bu   esa   butun   dunyoga
mashxur chet el kompaniyalari va banklarining e‘tiborini jalb etishi aniq.
Prez i d e n t i m iz       a y tib       o ‘ tk a n lar i d e k ,       O ‘ z b e k is t o n       h ud u did a      ― Me n d e le y ev
jadvali dagi   deyarli   barcha   elementlarni   uchratish   mumkin.   Mana   shunday   ekan,   biz	
‖
Yaratgan   inom   etgan   bu   ozod,   obod,   tinch   va   jaxon   hamjamiyatida   o‘ziga   xos   va   mos
mavqega   ega   bo‘lgan   mamlakatda   Allohga   ming  –   ming  shukronalar   keltirgan   holda  u
bergan ne‘matlardan oqilona foydalanib, yurtimiz tinchligi va farovonligi uchun tinmay
mehnat qilib yashamog‘imiz   zarurdir.
Bugungi   kunda   mamlakatimizda   ishlab   chiqarilayotgan   barcha   turdagi   moddiy   va
nomoddiy   maxsulotlar   avvalo   xalqimiz   iste‘moli   uchun   yo‘naltirilmoqada   hamda
iste‘moldan   ortgan   qismi   Respublikamizda   mavjud   bo‘lmagan   moddiy   ne‘matlar,
shuningdek fan texnika taraqqiyoti, tejamkor, yuqori mexnat unumdorligiga ega bo‘lgan
ishlab chiqarish vositalarini olib kelish maqsadida chet davlatlarga eksport qilinmoqda. -  8  -Davlat   mustaqilligiga   erishilgach   O‘zbekiston   oldida   jahon     iqtisodiyotiga
qo‘shilishdek qiyin jarayon boshlandi. O‘nlab yillar mobaynida iqtisodiy siyosatda yo‘l
qo‘yilgan xatoliklar xalq xo‘jaligi tarkibida chuqur nomutanosibliklarga olib kelgan edi.
Ijtimoiy ishlab chiqarishning  o‘sishi  deyarli faqat respublikaning resurs imkoniyatlariga
mo‘ljallangan bo‘lib, iqtisodiy taraqqiyot muvozanatsiz va nokompleks tarzda kechgan,
ijtimoiy omillar e‘tiborga olinmagan, noishlab chiqarish sohasi  tarmoqlarining moddiy-
texnika   bazasi     past     darajada     qolib     ketgan     edi.     Rivojlanishning   bunday       yo‘li
oqibatida         respublikada         iste‘mol         qilinadigan   mahsulotlarning   chorak   qismidan
ko‘prog‘i,   shu   jumladan,   ishlab   chiqarish   maqsadlarida   foydalaniladigan   mahsulotlar
jami   hajmining   2/5   qismi   boshqa   mamlakatlardan   keltirilgan   va   import   qilingan.
Mustaqillikning ilk yillarida O‘zbekistondan chetga chiqariladigan mahsulotlarning 80%
dan     ko‘prog‘ini     xom   ashyo   –   paxta   va     yarim     tayyor     mahsulotlar     tashkil     etardi.
Umuman   olganda   O‘zbekistonning   respublikalararo   eksporti   yalpi   milliy   mahsulotning
deyarli   arzimas   qismini,   tashqi   eksportning   solishtirma   hissasi   esa   5%   dan   kamroqni
tashkil etardi.  Tovar ayirboshlashning bunday strukturasi  va  respublikalararo  hamda  tashqi
eksportning     foiz     nisbati     respublika     moliya   balansi,   valyuta   resurslari   va   davlat
byudjetida   surunkali   taqchillikni   vujudga   keltirgan   edi.   Shu   sababli   tashqi   iqtisodiy
faoliyat   sohasida   korxonalarning   vazifalarini   tubdan   o‘zgartirish,   xo‘jalikni   tashqi
bozorga   yo‘naltirish   respublikadagi   ahvolni   barqarorlashtirishni   ta‘minlash   maqsadida
Prezidentimiz tomonlaridan zarur chora tadbirlar ishlab   chiqildi.
O‘zbekiston   Mustaqillikka  erishgandan  so‘ng  o‘zining  mustaqil   rivojlanish  yo‘lini
tanladi va iqtisodiy islohotlarni izchil  amalgam oshirishga kirishdi. Bu jarayonda qisqa
davr   mobaynida   shunday   rivojlanish   yo‘li   uchun   poydevor   yaratildi.   Bunga   ko‘ra
Respublikamiz Prezidenti tomonidan bozor iqtisodiyotiga o‘tishning besh tamoyili taklif
qilindi.
T ara q qi y o t n in g  ― o ‘ z b ek   m ode l i	‖   q u y id a gi   t a m o y illa r ga   a so sl a n a di: -  9  -1. Iqtisodiyotning siyosatdan   ustunligi;
2. Davlat bosh   islohotchi;
3. Qonun   ustuvorligi;
4. Kuchli ijtimoiy siyosat   yuritish;
5. Bozor iqtisodiyotiga bosqichma – bosqich   o‘tish.
Prezidentimiz   ta‘kidlaganlaridek,   «…ayni   paytda   biz   o‘z   vaqtida   tanlab   olgan
iqtisodiy taraqqiyot modelining naqadar to‘g‘ri ekanini va amalda o‘zini to‘la oqlaganini
hayotning o‘zi yana va yana tasdiqlab bermoqda» 1
.
Mustaqillik   yillarida   O‘zbekiston   Respublikasi   tashqi   iqtisodiy   aloqalarni
erkinlashtirish  borasida  chuqur  islohotlar   amalga  oshirilishi  natijasida   tashqi   savdoning
geografik va tovar tarkibida jiddiy ijobiy o‘zgarishlar yuz berdi. So‘nggi yillarda eksport
tarkibida   raqobatdosh   tayyor   mahsulotlar   ulushi   barqaror   sur‘atlar   bilan   o‘sib
borayotgani yaqqol ko‘zga tashlanmoqda. O‘zbekiston bugungi kunda dunyoning 50 dan
ortiq   mamlakatiga   o‘z   mahsulotlarini   eksport   qiladi.   Bu   kabi   ko‘rsatkichlarga   erishish
uchun Prezidentimiz tomonidan tegishli qaror va Farmonlar qabul qilindi.―
O ‘ z b e k is t o n     R e s p ub l i k a si     P r ez i d e n t i n in g     «E ks p o r t     qi l u v c hi     ko r x o n a la r n i
rag‘batlantirishni kuchaytirish va raqobatdosh mahsulotlarni eksportga yetkazib berishni
kengaytirish   borasida   qo‘shimcha   chora   –   tadbirlar   to‘grisida»gi   2021   –   y il   26   –
m ar t da g i   PQ   –   1 7 3   –   s on li   va  	
― O‘z b e k is t o n   R e s p u b l i k a si   Pre z i d e n t in i n g
«O‘zbekiston Respublikasi tashqi iqtisodiy faoliyatini tartibga solishga doir   chora
–   tadbirlarni   davom   ettirish   to‘g‘risida»   2021   –   yil   10   –   sentabrdagi   PQ   –   1816-
sonli qarorlari yuqoridagi fikrlarimizning isbotidir.
Yuqorida   aytib   o‘tganimizdek   O‘zbekiston   bugungi   kunda   o‘zining   eksport
salohiyatiga   ega   va   borgan   sari   bu   salohiyat   yuksalib   bormoqda.   Ya‘ni   O‘zbekiston
bugungi kunda xorijiy davlatlarga quyidagi mahsulot va tovarlarni eksport qilmoqda: -  10  -Kimyo   va   neft   mahsulotlari:   Azot-fosforli   o‘g‘it(AFO‘),
Monoammoniyafosfat(MAF),   Past   zichlikdagi   ammoniy   nitrat,   Ammoniy   sulfat,
Superofos   –   NS,   Nitrofos,   Ammiakli   selitra,   Suyuq   azotli   og‘it(KAS),   Texnik   nitrate
natriy,   Karbamid,   Suyuq   xlorat-magniy   defolianti,   Texnikaviy   formalin,   Oltingugurt,
Kaliy xlorid, Diatsetat selyuloza, Suyuq xlor, Texnikaviy metanol.
Metallurgiya   mahsulotlari:   Mis   quvurlar,   Qora   metallar,   Temir   simlar,
Elektrodlar,   Volfram   metal,   Latun   lentalar   va   iplar,   Po‘lat   sharlar,   Sirlangan   xo‘jalik
idishlari, Molibden metal.
Mashinasozlik:   Paxta   yig‘ish   mashinasi,   Ko‘rak   yig‘ish   paxta   mashinasi,   Paxta
universal traktori, Kichik traktor va boshqa texnik qurilmalar.
Qurilish   mahsulotlari:   gipsakarton   kengashi,   alyuminiy   eshiklar   va   turli   xil
oynalar,   polietilen   quvurlar,   bo‘yoq   va   qoplamalar,   metal   cherepitsalar,   kabellar   va
simlar,   yo‘lak   plitalari,   vibropresslangan   bruschotka   va   chegaralovchilar,   portlend
tsement, laym, profnastil, sendvich panellar, gips, marmar, granit spool plitkalar, olovga
chidamli g‘isht, quruq qurilish aralashmalar, PVC panellar, zich jinslardan moloz.
Qishloq   xo jaligi   mahsulotlari:  ‟ sabzavot,   poliz   va   dukkakli   ekin   xosillari,
mevalar, yong‘oq va donli  maxsulotlar, quritilgan sabzavot  va poliz ekinlari, quritilgan
meva va quritilgan meva aralashmasi.
Don maxsulotlari:  bug‘doy va un.
Tekstil mahsulotlari:  kalava iplar, paxta mato, tayyor trikotaj maxsulotlar.
Kichik biznes va xususiy tadbirkorlik maxsulotlari:  jun, offis va turar joy uchun
mebellar,   kosmetika,   tozlash   va   yuvish   vositalari,   makaron   mahsulotlari,   sanitariya   va
gigiyena uchun qog‘oz, bolalar tagliklari, salqin ichimliklar, gazlangan va gazlanmagan
ichimlik suvi.
Avtotransport   vositalari:   matiz,   spark,   neksiya,   cobalt,   gentra,   kaptiva,   malibu,
Man(avtobuslari), Man(yuk mashinalari).
Mamlakatimizda eksport qiladigan korxonalarni qo‘llab – quvvatlashga oid chora –
tadbirlarning amalgam oshirilgani eksport faoliyatiga 450dan ortiq yangi -  11  -korxonani   jalb   etish   imkonini   berdi.   2021   –   yil   yakunlariga   ko‘ra   «…Jahon
miqyosida   savdo-sotiq   ishlarining   o’sish   sur‘ati   sezilarli   darajada   sustlashgani,   eksport
qilinadigan   eng   muhim   tovarlarga   nisbatan   tashqi   talabning   kamayishi   va   narxlarning
pasayishiga   qaramasdan,   biz   tashqi   savdo   aylanmasida   ijobiy   saldoga   erishdik.   Bu   esa
davlatimizning oltin-valyuta zaxirasini oshirish imkonini berdi» 1
.
Tashqi savdo   — bir mamlakatning boshqa mamlakat yoki mamlakatlar bilan olib
boradigan   savdosi.   Mamlakatdan   tovarlar   chiqarish   (eksport)   va   mamlakatga   tovarlar
kiritish   (import)dan   tashkil   topadi.   Eksport   va   import   yig ’ indisi   mamlakatning   Tashqi
savdo   aylanmasini   tashkil   etadi.   Mamlakatlar   o ’ rtasida   savdo   sotiqni   rivojlanishi   ikki
tomonlama   foyda   olish   imkonini   beradi.   Tashqi   savdo   mamlakatlararo   iqtisodiy
munosabatlarning   eng   oddiy   va   eng   qadimiy   shaklidir.   O ’ zbekiston   Respublikasi
jahonning 140 dan ortiq mamlakatlari bilan savdo sotiq aloqalarini amalga oshirmoqda.
Asosiysi   —   O ’ zbekistonning   Tashqi   savdoda   faqatgina   xom   ashyo   vositalari   bilan
qatnashuviga   barham   berilmoqda,   eksport   tarkibi   sezilarli   kengaymoqda.   Rivojlangan
mamlakatlar bilan savdo aloqalari chetdan qo ’ shimcha moddiy moliyaviy resurslarni jalb
qilish,   ishlab   chiqarishga   ilg‘or   texnika   va   texnologiyani   joriy   etish,   ichki   iste ’ mol
bozorini   turli   tuman   keng   xalq   iste ’ moli   tovarlari   bilan   to ’ ldirish,   xizmat   ko ’ rsatish
sohasida   xorij   tajribasidan   foydalanish,   qo ’ shimcha   ish   o ’ rinlarini   yaratishda   muhim
ahamiyat kasb etmoqda.
Mamlakatning   Tashqi   savdo   siyosatini   O ’ zbekiston   Respublikasi   Tashqi   iqtisodiy
aloqalar  Agentligi  amalga oshiradi. Tashqi  savdo  "O ’ zbekiston Respublikasining  tashqi
iqtisodiy   faoliyati   to ’ g ’ risida"   (1991,   14   iyun),   "Valyutani   tartibga   solish   to ’ g ’ risida"
(1993, 7 may), "Davlat bojxona xizmati to ’ g ’ risida" (1997, 29 avg .) qonunlari, "Bojxona
kodeksi" (1997, 27 dek.) va boshqa qonun va qarorlar, me ’ yoriy hujjatlar bilan tartibga
solinadi.
1 
Karimov I.A. 2015 – yil yakunlaridan. – T.:«Xalq so‘zi gazetasi»,2016 yil 16 
yanvar. -  12  -Mamlakatlar o ’ rtasida Tashqi savdoni tartibga solishda Jahon savdo tashkiloti 
muhim rol o ’ ynaydi.
Jahon bozori   — xalqaro mehnat taqsimotida ishtirok etish bilan o ’ zaro bog ’ langan
mamlakatlar   o ’ rtasidagi   barqaror   tovar-pul   munosabatlari   tizimi.   Xalqaro   savdo
munosabatlari qadimda ham mavjud bo ’ lgan, mamlakatlar o ’ rtasida iqtisodiy va siyosiy
aloqalar   milliy   davlatlarning   paydo   bo ’ lishi   bilan   yuzaga   kelgan,   ammo   ko ’ pgina
mamlakatlar, so ’ ngra jaxondagi barcha mamlakatlar savdosini qamraydigan Jahon bozori
(uning   negizida   jahon   xo ’ jaligi)   faqat   yirik   mashinalashgan   industriyaga   o ’ tish   bilan
shakllana boshladi va XX asr boshlariga kelib qaror topdi. Yirik mashinalashgan ishlab
chiqarishga   o ’ tish   milliy   bozor   chegaralarini   kengaytirdi,   tashqi   savdo   u   yoki   bu
mamlakatning   ichki   taraqqiyotini   to ’ ldiradigan   omildan   mamlakat   xo ’ jaligi
taraqqiyotining zaruriy shartiga aylandi. Ixtisoslashuv bir mamlakatda muayyan tovarni
arzon   va   sifatli   ishlab   chiqarish   imkonini   bersa,   tovarlarni   ishlab   chiqarishda
resurslardan  samarali  foydalanishni  ta ’ minlasa,  shu   tovarlar  ko ’ plab  yaratiladi   va  Jahon
bozoriga yetkazib beriladi. Biror mamlakatda resurslarni sarflash qulay bo ’ lmagan yoki
ishlab   chiqarish   imkoni   bo‘lmagan   tovarlar   Jahon   bozoridan   sotib   olinadi.   Jahon
bozorida   alohida  narxlar  —  jahon  narxlari   amal   qiladi,  ayirboshlash  ulgurji   shaklda   va
xalqaro birjalar vositasida olib   boriladi.
Jahon   bozori   tovar,   mehnat,   kapital   va   valyuta   bozorlari   majmuidan   tashkil
topadi.   Jahon bozorida barcha mamlakatlar tashqi savdosining majmuini ifoda etadigan
xalqaro   savdo   amalga   oshiriladi.   Bu   tarkiban   jahon   miqyosidagi   eksport   va   importdan
iborat, ularning qiymat bo ’ yicha nisbati savdo balansi deb yuritiladi. -  13  -Xalqaro savdoning tovar tarkibi
 Xomashyo tovarlari –  qishloq va o‘rmon xo‘jaligi, baliqchilik va ov 
mahsulotlari, qayta ishlash uchun katta sarf xarajat talab etmaydigan qazilma boyliklar;
 Yarimtayyor mahsulot –  yakunlovchi qayta ishlashni talab etadigan 
mahsulotlar;
 Tayyor mahsulotlar –  oxirigacha tayyor   mahsulotlar;
 Qisqa muddatda foydalanuvchi tayyor sanoat mahsulotlari –  1 yil va undan 
qisqa davrda ishlatiladigan   tovarlar;
 Uzoq muddatda ishlatiladigan tovarlar –  1 yildan uzoq ishlatiladigan tovarlar;
 Qisqa   muddatdaishlatiladigan   iste mol‟   tovarlari(nooziq   –   ovqat)   –   1   yil va 
undan qisqa davrda ishlatiladigan   tovarlar;
 O rta	
‟   muddatda   iste mol	‟   qilinadigan   tovarlar   –   nisbatan   kichik   qiymatga ega
bo‘lgan 1 yildan 3 yilgacha ishlatish muddatiga ega   tovarlar;
 Uzoq muddatli ishlatiladigan tovarlar –  3 yildan oshiq   muddatlarda
ishlatish muddatiga ega tovarlar hamda katta qiymatga ega bo‘lgan, 1 yildan 3 
yilgacha ishlatish muddatiga ega tovarlar.
Jahon   bozori   xalqaro   birjalar,   savdo   uylari,   banklar,   sug ’ urta   kompaniyalaridan
iborat   bo‘lgan   o ’ z   infratuzilmasiga   ega.   Jahon   bozorida   to ’ lovlar   va   hisob-kitoblar
xalqaro   pul   vazifasini   o ’ tovchi   barqaror,   erkin   almashtiriladigan   valyutalar,     Maye,
AQSH  dollari,  Yaponiya   iyenasi  va   Yevroda   olib  boriladi.  Jahon   bozori  ixtisoslashgan
xalqaro birjalardan iborat yirik segmentlariga ega. Maye, Chikago don birjasi, Liverpul
paxta birjasi va London rangli metallar birjasi va boshqalar. Jahon bozorida savdo-sotiq
xalqaro birja bitimlari,  ikki  tomonlama  yoki  ko ’ p tomonlama  birjadan  tashqari   bitimlar
yo ’ nalishlarida   boradi. -  14  -Jahon   bozoridagi   savdo-sotiqni   maxsus   tashkilot   —   Jahon   savdo   tashkiloti
boshqarib   boradi,   davlatlararo   savdo   tartibi   va   qoidalarini   belgilab   beradi,   unga   a ’ zo
bo ’ lganlar o ’ zlari uchun qulay savdo qilish huquqini oladilar.
Jahon   bozorida   investitsiya   harakati   ham   yuz   beradi,   bu   chet   elda   yangi
korxonalarni   qurish,   eski   korxonalarni   sotib   olish   yoki   o ’ ziga   birlashtirish   shakllariga
ega.   Bu   ishni   asosan   transmilliy   xalqaro   korporatsiyalar   olib   boradi.   Jahon   bozorining
ulkan   salohiyati   milliy   bozorlarga   juda   katta   ta ’ sir   o ’ tkazadi,   bu   ta ’ sir   mamlakatlarning
manfaatlari   nuqtai   nazaridan   ijobiy   yoki   salbiy   bo ’ lishi   mumkin.   Jahon   bozori   sig ’ imi
jami  mamlakatlar   bozor   talabining import  hisobiga  qondiriladigan  qismlari   yig ’ indisiga
teng .
Jahon   bozorida   sanoati   rivojlangan   mamlakatlar   ishtiroki   ustunlik   qiladi   va   ular
tayyor   mahsulot   bilan   (jahon   tovar   eksportining   70%   dan   ko ’ prog ’ i)   qatnashadilar,
rivojlanayotgan   mamlakatlar   asosan   xom   ashyo   va   ishchi   kuchi   eksporti   bilan   ishtirok
etadilar.
O ’ zbekiston   Jahon   bozorida   xom   ashyo,   energiya,   rangli   metall   va   boshqa
mahsulotlar  eksporti  bilan qatnashadi,  aksariyat  texnologiya, kimyo mahsulotlari, oziq-
ovqat tovarlarini import qiladi.
Jahon   bozorini   tizimli   yondashuv   asosida   tahlil   qilganda   uning   quyidagi
xususiyatlarini ajratib ko‘rsatish mumkin:
 jahon   bozorining   shakllanishiga   makroiqtisodiy   subyektlarning   samarali
xalqaro   ayirboshlashni   amalgam   oshirish   maqsadida   milly   chegaralardan   chiqishlari
sabab   bo‘lgan;
 tovarlar,   xizmatlar   va   sihlab   chiqarish   omillarining   xalqaro   harakati   jahon
bozori konyunkturasida o‘z aksini topadi;
 jahon   bozori   ishlab   chiqarish   omillarining   samaradorligi   yuqori   bo‘lgan
sohalarga yo‘naltirish orqali ulardan foydalanishni   optimallashtiradi; -  15  - jahon   bozori   mahsulotlar   bo‘yicha   o‘ziga   xos   filtr   vazifasini   bajarib,   xalqaro
sifat   andozalari   va   xalqaro   raqobatning   qat‘iy   talablariga   mos   kelmagan   mahsulotlarni
xalqaro ayirboshlashdan chiqarib   yuboradi.
Ammo   xalqaro   savdoda   har   qanday   mahsulot   ham   ishtirok   eta   olmaydi.   Ya‘ni
mahsulotlarni   ikki   guruhga:   savdo   qilinadigan   va   savdo   qilinmaydigan   mahsulotlarga
bo‘lish   mumkin.   Savdo   qilinadigan   mahsulotlar   deganda   xorijiy   bozorlarda
ayirboshlanadigan   raqobatdosh   mahsulotlar   tushuniladi   va   aksincha,   savdo
qilinmaydigan   mahsulolar   deganda   ishlab   chiqariladigan   mamlakat   bozorida   sotilib,
xalqaro ayirboshlashda ishtirok etmaydigan mahsulotlar tushuniladi.
Jahon   bozorining   holati,   konyunkturasi   va   u   bilan   bog‘liq   narxlar   xalqaro   savdo
qatnashchilarining   doimiy   diqqat   markazida   bo‘ladi.   Keng   ma‘noda   konyunktura
deganda   muayyan   davriy   va   geografik   miqyosda   qator   omillar   ta‘sirida   vujudga
keladigan   bozorning   aniq   holati   tushuniladi.   Konyunkturaga   ta‘sir   qiluvchi   omillar,
narxlar darajasi, ularning o‘tgan davrda, hozirda va Import  substitutlari 
(zarurat  bo‘lganida  xorijiy 
mahsulotlar  bilan 
almashtirilishi 
mumkin bo‘lgan  mahalliy  
mahsulotlarReal import 
mahsulotlariReal eksport 
mahsulotlari
vaayrim holatlarda 
xorijgasotilishi
mumkin bo‘lgan 
mahsulotlar sotilayotga
n ichkivaqti substitutlar
iEksport 
(joriy 
bozord
a Import qilinadigan 
mahsulotlarEksport qilinadigan 
mahsulotlar Jahon bozorida savdo qilinadigan mahsulotlar -  16  -kelajakda   o‘zgarish   dinamikasiga   asoslangan   jahon   bozori   konyunkturasining
rivojlanish   yo‘nalishlarini   aniqlash   uchun   murakkab   tahliliy   va   istiqbolli   tadqiqotlar
amalgam oshiriladi.
Jahon bozori konyunkturasi turli darajalarda farqlanadi:
 umumiqtisodiy   konyunktura   (mamlakatlar   iqtisodiyoti   yoki   jahon
xo‘jaligi);
 jahon bozorining alohida segmentlari va tarmoq   konyunkturasi;
 ayrim   mahsulot   va   xizmatlar   konyunkturasi   (u   yoki   bu   Tovar   Tovar   va
xizmatlarning milliy yoki jahon   bozori);
Vaqt mezonlari bo‘yicha jahon bozori konyunkturasi uchga bo‘linadi:
 joriy   konyunktura;
 qisqa va o‘rta muddatli   konyunktura;
 uzoq muddatli   konyunktura.
Jahon   tovarlar   bozorini   tizimlashtirish   uchun   turki   xalqaro   guruhlashlardan
foydalanish mumkin. Bu guruhlash tarkibida BMTning xalqaro tarmoqlar guruhlashlari
muhim   o‘rin   egallaydi.   Statistik   maqsadlarda   bu   tasniflagichda   mashina   va   asbob   –
uskunalar,   xomashyo   va   yoqilg‘i,   qishloq   va   o‘rmon   xo‘jaligi   mahsulotlari   ajratib
ko‘rsatiladi.
Jahon bozori konyunkturasini 
shakllantiruvchi omillar
 Iqtisodiy;
 Ilmiy –   texnik;
 Siyosiy;
 Ijtimoiy.  Doimiy va   o‘zgaruvchan
 Siklik va nosiklik
 Bozor
rivojlanishini
rag‘batlantiruvchi va
cheklovchi -  17  -  Qisqa,   o‘rta   va   uzoq
muddatli ta‘sirga ega   bo‘lgan
Jahondagi   har   bir   davlat   o‘z   hududida   proteksionizm   siyosatini   qo‘llagan   holda
jahon  bozorida  qatnashadi.   Mamlakatimizda  ichki  bozorni  himoyalash   maqsadida  joriy
etilgan odilona bojxona siyosati orqali O‘zbekiston ham bevosita Jahon bozorida ishtirok
etmoqda.   Respublikamiz   jahon   bozorida   yuqorida   aytib   o‘tilgan   eksport   mahsulotlari
bilan qatnashadi. O‘zbekiston Jahon bozorida faqatgina ekport opertsiyalarini emas balki
mamlakat   uchun   zarur   bo‘lgan   moddiy   va   nomoddiy   mahsulotlarini   sotib   olish
maqsadida import operatsiyalarini ham amalgam   oshiradi.
Biz   shu   o‘rinda,   O‘zbekistonning   bugungi   kunda   Jahon   bozoriga   taqdim   etayotga
va   Jahon   bozoridan   xarid   qilayotgan   mahsulotlari   haqida   qisqacha   ma‘lumotni
e‘tiboringizga havola etishni joiz deb topdik. -  18  -Tashqi iqt isodiy  faoliy at  st at ist ik asi -  19  - -  20  -O’zbekiston eksportining tovar tarkibi, jamiga nisbatan foizda
O’lc
hov 
birligi Yillar
20
20 202
1 2022
(1-aprel
holatiga) 2020 – 2022
o’zgarish
Eksport – 
jami% 10
0	100 100
Paxta tolasi	
% 7.7	7.4 7.7
Oziq-ovqat 
mahsulotlari	
% 9.8	11.	
9 3.4 - 2.9
Kimyo 
mahsulotlari	
% 4.0	4.6 4.4 1.1
Energiya va
neft mahsulotlari	
% 31.
1	25.	
9 25.5 - 1.2
Qora va 
rangli metallar	
% 6.3	6.9 5.1 - 1.2
Mashina va 
uskunalar	
% 5.5	3.9 1.2 - 4.6
Xizmatlar	
% 16.
2	21.	
6 21.1 1.3
Boshqalar	
% 19.
4	17.	
8 31.6 1.6
O’zbekiston importining tovar tarkibi, jamiga nisbatan foizda
O’lc
hov 
birligi Yillar
20
20 202
1 2022
(1-aprel
holatiga) 2020 – 2022
o’zgarish -  21  -Eksport – 
jami% 10
0	100 100
Oziq-ovqat 
mahsulotlari	
% 9.7	10.	
9 14.1 1.5
Kimyo 
mahsulotlari	
% 14.
3	16.	
0 17.9 1.3
Energiya va
neft mahsulotlari	
% 7.2	6.2 2.7 - 2.7
Qora va 
rangli metallar	
% 7.9	8.0 7.1 - 1.1
Mashina va 
uskunalar	
% 44.
2	39.	
7 42.2 - 1.0
Xizmatlar	
% 5.8	7.5 6.8 1.2
Boshqalar	
% 10.
9	11.	
7 9.2 - 1.2 -  22  -2. Respublikamizda tashqi iqtisodiy aloqalarni rivojlantirishdagi olib 
borilayotgan   islohotlar
O‘zbekiston   1994   –   yilning   iyunidan   GATT/JST   da   kuzatuvchi   maqomiga   ega.
1994   –   yil   dekabr   oyida   O‘zbekiston   hukumati   tomonidan   GATT/JST   gat   eng   huquqli
a‘zo   bo‘lish   to‘g‘risida   ariza   topshirildi   va   1995   –   yilning   yanvarida   O‘zbekistonning
JST   ga   kirishi   jarayoni   bo‘yicha   ishchi   guruhi   tashkil   qilindi.   1998   –   yilning   sentabr
oyida   O‘zbekiston   Tashqi   savdo   bo‘yicha   memorandum   JST   da   rasmiy   ravishda
tanishtirildi.   O‘zbekiston   Respublikasi   Vazirlar   Mahkamasining   1998   –   yil   14   –
dekabrdagi   520-sonli   qarori   bilan   JST   bilan   ishlovchi   Vazirliklararo   komissiya   tarkibi
tasdiqlandi.
JST ga a‘zo bo‘lgach, tashqi  iqtisodiy aloqalarni  davlat tomonidan tartibga solish,
nazorat   qilish   va   takomillashtirish   maqsadida   2021   yil   26   –   mayda   O ‘ z b e k i s to n
Re sp u bl ik a s i ni ng   ― T a s h q i   i q t i s od iy   fa o li y at    t o ‘ g‘r i si d	a‖ gi    Qonun i qabul qilindi. Bu
qonun 31 moddadan tashkil topgan. Qonunga muvofiq:	
―Tashqi
     	iq	tisodiy      	faoli	yat      	deganda      	O’zbekiston      	Re	spub	lika	si      	yuri	dik      	va
jismoniy   shaxslarining   xorijiy   davlatlarning   yuridik   va   jismoniy   shaxslari,   shuningdek
xalqaro tashkilotlar bilan o’zaro foydali iqtisodiy aloqalarni o’rnatish va rivojlantirishga
qaratilgan faoliyati   tushuniladi.
O’zbekiston   Respublikasida   ro’yxatga   olingan   yuridik   shaxslar,   shuningdek,
O’zbekiston   Respublikasining   hududida   doimiy   yashash   joyiga   ega   bo’lgan   va   yakka
tartibdagi tadbirkor sifatida ro’yxatga olingan jismoniy shaxslar tashqi iqtisodiy faoliyat
bilan shug’ullanishga haqlidir. -  23  -O’zbekiston   Respublikasining   davlat   organlari,   agar   qonun   hujjatlarida   boshqacha
qoida belgilanmagan bo’lsa, tashqi iqtisodiy faoliyatni amalga oshirishlari mumkin‖ 1
.
Tashqi   iqtisodiy   faoliyat   to’g’risidagi   qonun   hujjatlarini   buzganlikda   aybdor
shaxslar belgilangan tartibda javobgar bo’ladilar.
Respublikamizda   tashqi   iqtisodiy   aloqalar   bevosita   O‘zbekiston   Respublikasining
Tashqi iqtisodiy aloqalar, investitsiyalar va savdo vazirligi tomonidan kuzatib boriladi.
Mustaqillik   yillarida   O‘zbekiston   Respublikasi   tashqi   savdosining   tarkibini
takomillashtirish   va   erkinlashtirish   borasida   izchil   islohotlar   olib   borildi.   Ushbu
islohotlarni   bir   necha   bosqichlarga   bo‘lishimiz   mumkin.   Tahlillar   ko‘rsatishicha,
islohotlarning   dastlabki   bosqichida   tashqi   savdoni   tartibga   solishning   institutsional   va
huquqiy bazasi yaratilgan bo‘lsa, keyingi bosqichlarda tashqi savdoni tartibga solishning
xalqaro   amaliyotiga   mos   keladigan   dastaklari   joriy   qilindi,   eksportga   yo‘naltirilgan
tashqi   savdo   siyosati   olib   borildi,   tashqi   savdoni   bosqichma   –   bosqich   erkinlashtirish
natijasida   milliy   valyutaning   joriy   operatsiyalar   bo‘yicha   konvertatsiyalashuviga
erishildi. 
Hozirgi kunda Prezidentimiz tashabbuslari bilan eksport qiluvchi korxonalar uchun 
quyidagi imtiyozlar yaratilgan:
O’zbekiston Respublikasi Qonunchiligiga muvofiq eksport qiluvchi 
korxonalarga quyidagi soliq imtiyozlar va afzalliklar taqdim   etiladi:
 Qo’shimcha qiymat   solig’iga
 aksiz   solig’iga
 foyda   solig’iga -  24  - mulk solig’iga
 qo’shimcha qiymat solig’iga bo’lgan   imtiyozlar
O’zbekiston   Respublikasi   Soliq   Kodeksining   212-moddasiga   asosan   tovarlarni chet
el   valyutasida   eksportga   realizatsiya   qilish   (qimmatbaho   metallar   bundan   mustasno)
oborotiga  nol  darajali  stavka   bo’yicha   qo’shilgan   qiymat   solig’i   solinadi,  ya‘ni   eksport
qilishga   mo’ljallangan   tovarlar   ishlab   chiqarish   jarayonida   moddiy   manba   uchun
qo’shimcha qiymat solig’idan ozod   qilinadi.
Aksiz   solig ’ iga   bo ’ lgan   imtiyozlar :
Aksiz   to ’ lanadigan   tovarlarni   ularning   ishlab   chiqaruvchilari   tomonidan   eksportga
realizatsiya   qilishga   aksiz   solig ’ i   solinmaydi ,   O ’ zbekiston   Respublikasi   Vazirlar
Mahkamasi   tomonidan   belgilanadigan   aksiz   to ’ lanadigan   tovarlarning   ayrim   turlari
bundan   mustasno  ( O ’ zbekiston   Respublikasining   Soliq   kodeksi , 230- modda ).
Quyidagilarga aksiz solig’i solinmaydi:
- aksiz to’lanadigan tovarlarni ularning ishlab chiqaruvchilari tomonidan eksportga
realizatsiya   qilishga,   bundan  O’zbekiston   Respublikasi   Vazirlar   Mahkamasi   tomonidan
belgilanadigan aksiz to’lanadigan tovarlarning ayrim turlari mustasno;
- keyinchalik O’zbekiston Respublikasining bojxona hududidan olib chiqib ketilishi
sharti   bilan   "bojxona   hududida   qayta   ishlash"   bojxona   rejimiga   joylashtirilgan
tovarlardan   ishlab   chiqarilgan   qayta   ishlash   mahsuli   bo’lgan   aksiz   to’lanadigan
tovarlarni   topshirishga. -  25  -Foyda va mulk solig’iga bo’lgan imtiyozlar:―
E ks p ort      m a h s u l o ti      i s h l a b      c h i qa r u v c h i la r ni     r a g	’ ba t l a n t i r i s h      b ora si d a g i
qo’shimcha   chora-tadbirlar   to’g’risida gi   O’zbekiston   Respublikasi   Prezidentining     PF-	
‖
2613-son   Farmoniga   asosan   eksport   qiluvchi   korxonalar   (xom   ashyo   tovarlarini   sotish
bundan mustasno)  uchun foyda solig’i va mulk solig’i stavkasi  umumiy sotish hajmida
o’zi ishlab chiqargan va erkin almashtiriladigan valyutaga sotilgan tovar (ish, xizmat)lar
eksportidagi ulushiga bog’liq holda kamaytiriladi:
eksport ulushi 15 foizdan 30 foizgacha miqdorda bo’lganida - 30 foizga; eksport 
ulushi 30 va undan ko’proq foiz bo’lganida - 2 marotaba.
Mazkur   soliq   imtiyozi   yagona   soliq   to’lovini   hisoblash   chog’ida   mikrofirmalar   va 
kichik korxonalarga tadbiq   etiladi. -  26  -3. O zbekiston‟   Respublikasining   Osiyo   va   Jahonning   yuqori   darajada
rivojlangan davlatlari bilan amalga   oshirayotgan
iqtisodiy aloqalari .
1991-yil   31-avgust   –   O’zbekiston   Respublikasi   mustaqilligining   rasmiy   e‘lon
qilingan   kuni   –   davlatimizning   xalqaro   hamjamiyatga   keng   ko’lamli   va   dinamik
integratsiyasi boshlangan sana hisoblanadi.
2022-yil   1-iyul   holatiga   ko’ra   O’zbekiston   dunyoning   130   dan   ortiq   mamlakati
bilan   diplomatik   aloqalar   o’rnatgan.   O’zbekiston   100   dan   ortiq   xalqaro   tashkilotlarga
a‘zo   bo’lib,   turli   xil   ko’p   tomonlama   hamkorlik   tuzilmalari   bilan   aloqalarni
rivojlantirmoqda.     Mamlakatimizning     qulay     iqtisodiy   geografik   mintaqada
joylashganligi,   xorijiy   sheriklar   uchun     yetarli     shart   –   sharoitlarning   yaratilganligi   va
eng   asosiysi   Respublikamiz   hududida   tinchlikning   barqarorligi   boshqa   davlatlarni     biz
bilan     iqtisodiy     aloqalarni   yo‘lga   qo‘yishga   undaydi.   Yuqorida   aytib   o‘tilganidek
O‘zbekiston   bugungi   kunda   dunyoning   deyarli   130   dan   ortiq   mamlakatlari   bilan
iqtisodiy   ikki   tomonlama   manfaatga   ega   bo‘lgan   aloqalarni   tashkil   etgan.   Biz   quyida
e‘tiboringizga   shulardan   jahon   bozorida   yetakchilik   qilib   kelayotgan   davlatlar   bilan
mamlakatimiz o‘rtasidagi o‘zaro   iqtisodiy aloqalarni havola etamiz.
O’zbekiston va Xitoy iqtisodiy aloqalarining ustuvor   yo’nalishlari
Xitoyda   amalgam   oshirilayotgan   muvaffaqiyatli   iqtisodiy   islohotlar,     yuqori
iqtisodiy   o‘sish   sur‘atlari   va   doimiy   ravishda   ortib   borayotgan   iqtisodiy   salohiyat
O‘zbekiston   bilan   Xitoy   o‘rtasidagi   o‘zaro   iqtisodiy   aloqalarni   kengaytirish
imkoniyatlarini   yaratmoqda.   Xitoyni   O‘zbekistonning   eng   muhim     va   istiqbolli
hamkorlaridan   biri   sifatida   e‘tirof   etish   mumkin.   Mamlakatimizda     65   ta   yirik   Xitoy
kompaniyalarining vakolatxonalari ochilgan bo‘lib, ular ikki mamlakat o‘rtasidagi savdo
– sotiq aloqalarini rivojlanishiga katta hissa qo‘shmoqdalar. -  27  -O‘zbekiston   eksportining   tarkibi   quyidagicha:   paxta   tolasi,   voylok,   ipak,
to‘qimachilik   mahsulotlari   tayyorlash   uchun   zarur   erituvchi   materiallar,   xizmatlar,
mexanik   asbob   uskunalar,   mebel,   kimyoviy   tolalar,   gazlama,   paxta         ip   –   kalava   va
boshqalar.
Xitoyda nimport qilinadigan mahsulotlar tarkibi esa quyidagicha: qora metallar va
undan tayyorlanadigan mahsulotlar, kofe, choy va shirinliklar, mexanik asbob uskunalar,
poyabzal,   kiyim   –   kechak,   to‘qimachilik   va   trikotaj,   trikotaj   polotnosi,   ruda,   organic
kimyoviy   birikmalar,   kimyoviy   tolalar,   plastmassa   va   plastmassa   mahsulotlari,
xizmatlar, noorganik kimyoviy mahsulotlar, boshqa materiallardan yasalgan mahsulotlar,
turli tayyor  mahsulotlar va   boshqalar.
2022   –   yilda   O‘zbekiston   va   Xitoy   o‘rtasidagi   tovar   aylanmasi   respublika   tashqi
savdo   aylanmasiga   nisbatan   12.7%ni   tashkil   etgan.   Ikkala   mamlakat   o‘rtasidagi   tashqi
savdo aylanmasi, ya‘ni eksport – 1463.1mln. dollar, import – 1894.8mln. dollarni tashkil
etgan (2018 – yil yakuni   bo‘yicha).
Shuningdek,   Xitoy   bilan   hamkorlikda,   2011   –   2020-yillarda   umumiy   qiymati1mlrd.
  	Dollarga   	teng   	―Qu	lbeshkak	,‖   	―Xojiqazg	an ,	‖   	―Doy	axoti	n ,‖   	―S	uzm	a ,‖
―Qumli ,   ―Chegaraqum   kabi   gaz   konlarini   o‘zlashtirish   loyihalari   ishlab	
‖ ‖
chiqilmoqda. Bu loyihalarning amalgam oshirilishi 2021- yilga borib yiliga 5mlrd. Kub
metr gaz qazib chiqarish imkonini   beradi.
O’zbekiston va Yaponiya Iqtisodiy hamkorligi
Yaponiya O‘zbekiston Respublikasining muhim savdo-iqtisodiy hankorlaridan biri
hisoblanadi.   1992  –   yildan  O‘zbekiston   va   Yaponiya   o‘rtasida   iqtisodiy   hamkorlikning
barcha   yo‘nalishlari   bo‘yicha   faol   aloqlar   o‘rnatilgan.   Ikki   mamlakat   o‘rtasidagi
iqtisodiy   hamkorlik   aloqlari   oziq-ovqat   mahsulotlarini   ishlab   chiqarishni   ko‘paytirish,
tarkibiy   qayta   qurilishni   amalga   oshirish,   gummanitar   va   rasmiy   yordam   shaklidagi
kreditlar, qaytarilmaydigan ssudalar ko‘rsatishdan boshlangan. -  28  -O‘zbekistonning   Yaponiyaga   eksport   qilayotgan   mahsulotlarining   tovar   tarkibi
quyidagicha:   noorganik   kimyo   mahsulotlari,   ipak,   paxta,   kalava,   paxtali   matolar,
gilamlar,   tekstil   mahsulotlari,   kiyim-kechak,   spool   buyumlar,   rangli   metallar,   mexanik
asbob-uskunalar.
Yaponiya   esa   O‘zbekistonga,   o‘z   navbatida,   quyidagi   mahsulotlarni   yetkazib
beradi:   organik  kimyoviy  birikmalar,  bo‘yoqlar,   foto   va   kino   mahsulotlari,  kauchuk   va
rezina   mahsulotlari,   poligrafiya   sanoati   mahsulotlari,   kimyoviy   tola,   oyna   va   oyna
mahsulotlari, qora metall, mexanik asbob- uskunalar, elektr  asbob-uskunalar, audio   va
videotexnika,     transport     vositalari   va   ehtiyot   qismlar,   optika,   foto   va   tibbiyot
mahsulotlari,   soatlar   va   ehtiyot   qismlar,   musiqa   asboblari   va   ehtiyot   qismlar,   mebel,
yoritish   asboblari.
O‘zbekiston   va   Yaponiya   o‘rtasidagi   savdo   munosabatlari   jadal   sur‘atlar   bilan
rivojlanmoqda.   O‘zbekistonning   eksport-import   tarkibida   Yaponiyaning   ulushi   2021   –
yilda 0.1 va 1.3% ga teng bo‘lgan 1
.
O’zbekiston va Rossiya iqtisodiy aloqalarining rivojlanishi
O‘zbekiston va Rossiya o‘rtasidagi iqtisodiy hamkorlik aloqalari ikkala   mamlakat
o‘rtasida   1992   –   yil   20   –   martdan   o‘rnatilgan   diplomatik   munosabatlardan   keyin
boshlandi. 1991 – yildan hozirga qadar O‘zbekiston Va Rossiya  o‘rtasida 160dan ortiq
xalqaro shartnoma va 40dan ortiq boshqa  hujjatlar   imzolandi.
O‘zbekiston   Rossiyaga   oziq   –   ovqat   mahsulotlari,   avtomobillar,   kimyo   sanoati
mahsulotlari va plastmassa, rangli va qora metallar, kabel, xizmatlar, paxta tolasi, tabiiy
yoqilg‘i,   neft   mahsulotlari,   sabzavotlar,   gazlama,   paxta   kalavasi,   jun,   meva   va
sabzavotdan qayta ishlangan mahsulotlarni   eksport   qiladi. Oxirgi yillarda O‘zbekiston
eksportining   tarkibida   yengil   avtomobillar(1,5-2   marta),   meva   va   poliz   ekinlari(5),
polietilen(2),     tayyor     tekstil   mahsulotlari(1,4-1,5),   transformatorlar(2),   past   voltli
apparatlar(1,5),
1 
O‘zbekiston – Yaponiya: samarali hamkorlikning 20 yili/ Xalq so‘zi. 26.01.12. -  29  -quvur(1,5), havo transporti(1,7), turizm(1,4) ulushi ortib bormoqda 1
. 2013   – yilda
ikki davlat o‘rtasidagi tashqi savdo aylanmasi 7,840mlrd. dollarni tashkil etgan.
O’zbekiston 2021 yilning oxiriga qadar Rossiyaga meva-sabzavot eksporti hajmini
500   ming   tonnaga   yetkazmoqchi.   Bu   haqda  ― Россия   сегодня	‖   agentligi   O’zbekiston
Qishloq va suv xo’jaligi vazirligi vakili Olimboy Ortiqovning so’zlariga tayangan holda
xabar tarqatdi.
O’tgan yili O’zbekistondan Rossiyaga qiymati 300 million dollarga teng
200 ming tonna  meva-sabzavot  yetkazib berilgan edi. Joriy yilda esa bu ko’rsatkich
50-70   ming   tonnaga   ko’payishi   va   400   million   dollar   daromad   olinishi kutilmoqda.
O’zbekiston va AQSH tashqi iqtisodiy aloqalari
AQSH   va   O‘zbekiston   o‘rtasidagi   iqtisodiy   hamkorlikning   kelib   chiqish   tarixi,
rivojlanish   dinamikasi,   shart   –   sharoitlari   va   omillariga   e‘tibor   beradigan   bo‘lsak,   bu
hamkorlik   bosqichma   –   bosqich   rivojlanib   kelganligi   va   jadal   sur‘atlarda
rivojlanayotganligini kuzatish mumkin.
O‘zbekiston   bilan   AQSHning   o‘zaro   manfaatli   savdo   munosabatlari   strategic
sheriklik   darajasiga   olib   chiqildi.   O‘tgan   davr   mobaynida   ikki   tomonlama   savdo
munosabatlarini yo‘lga   qo‘yish negizida iqtisodiy hamkorlikni rivojlantirishning ustuvor
sohalari ham belgilanib bordi.  Shunga  ko‘ra, Amerika kompaniyalari tog‘ – kon va neft –
gaz   mazmunda   qator   ustuvor   investitsiya   loyihalarini   amalgam   oshirishda,   agrosanoat
majmui,   oziq   –   ovqat   sanoati   va   transport   infratuzilmasining   texnalogik   bazasini
rivojlantirishda   ishtirok   etmoqda.   Respublikada   AQSH   investorlari   ishtirokida   tashkil
etilgan   300dan   ortiq   korxona,   jumladan,   200dan   ortiq   qo‘shma   korxonalar   va   100ga
yaqin   to‘liq   AQSH   sarmoyasiga       asoslangan       korxonalar       faoliyat       ko‘rsatmoqda.
Misol   tariqasida	
―
Je n e r a l     M ot o r s	,‖     	― K e y z     Ko r po re y shn	‖ ,    	― Ko ka     K ol a	,‖     	― T e ks a ko	,‖     	― Be y k e r -  30  -Xyuz,‖     	― Dyunevent	,‖     	― Prokter    end    Gembl	,‖     	― Ey–Ay–Dji	‖     kabi    yirik
kompaniyalarni keltirish mumkin.
AQSH   O‘zbekistonning   yirik   savdo–iqtisodiy   hamkori   hisoblanadi   va   ikkala
mamlakat o‘rtasidagi savdo aylanmasi 2021 – yilda 443,1mln. dollarni tashkil   etdi 1
.
O’zbekiston va Yevropa Ittifoqi tashqi iqtisodiy aloqalari
O‘zbekiston   Respublikasi   va   Yevropa   Ittifoqi(YeI)   o‘rtasida   o‘zaro   hamkorlik
aloqalarining   rivojlanishida   1992   –   yilda   «O‘zaro   hamkorlik»   to‘g‘risida
Memorandumning   imzolanishi   muhim   ahamiyatga   ega.   1996   –   yilda   O‘zbekiston
Respublikasi   va   YeI   o‘rtasida   savdo   –   iqtisodiy   munosabatlarni   yanada   rivojlantirishga
bag‘ishlangan   «O‘zbekiston   –   YeI   va   ularga   a‘zo   davlatlar   o‘rtasida   hamkorlik
munosabatlarini   o‘rnatish»   to‘g‘risidagi   shartnoma   imzolandi.
YeI ning O‘zbekiston bilan hankorligi quyidagi omillar bilan belgilanadi:
 O‘zbekistonning geosiyosiy va strategik   joylashuvi;
 O‘zbekistonning tabiiy va Iqtisodiy   salohiyati. -  31  -1 
Manba: O‘zbekiston Respublikasi Davlat statistika qo‘mitasi ma‘lumotlari.
YeI va O zbekiston tashqi savdosining tovar tarkibi, 2018-y.‟
Eksport Import
Qiymati, mln.
yevro Ulushi% Qiymati, mln.
yevro Ulushi%
Qishloq xo‘jalik
mahsulotlari 152 26.6 26 12.0
Shundan:
Oziq – ovqat
mahsulotlari 132 9.4 15 6.0
Yoqilg‘i va 
qazib
chiqarish 16 1.2 40 16.1
Shundan:
Yoqilg‘i 12 0.9 28 11.3
Sanoat
mahsulotlari 1198 72.4 179 85.1
Shundan:
Kimyo
sanoat
mahsulotlari 343 24.3 129 52.4
Mashina va
asbob–
uskunalar 613 43.6 7 2.9
To‘qimachilik 
sanoati
mahsulotlari 4 0.3 35 14.3 -  32  -Boshqa
mahsulotlar 2 1.0 236 2.9
O‘zbekiston   va   YeI   o‘rtasida   savdo   aloqalari   barqaror   sur‘atlarda   rivojlanib
bormoqda. 2022 – yilda  O‘zbekiston  va YeI o‘rtasidagi tashqi savdo aylanmasi    1 mrld.
655 mln.  Yevroni  tashkil   etdi 1
. -  32  -4. Mamlakatimizning   jahon   bozoriga   kirib   borishdagi   mavjud   muammolari
va ularning   yechimlari.
Mamlaklatimiz iqtisodiyotida amalgam oshirilayotgan tarkibiy o‘zgarishlar alohida
e‘tiborga loyiqdir.
Ma‘lumki, bizga sobiq sovet tizimidan bir tomonlama rivojlangan, faqat xomashyo
yetishtirishga   yo‘naltirilgan,   paxta   yakkahokimligi   halokatli   darajaga   chiqqan,   ishlab
chiqarish va sotsial infratuzilmasi o‘ta qoloq, aholi jon boshiga iste‘mo ko‘rsatkichi eng
past   bo‘lgan   iqtisodiyot   meros   bo‘lib   qolgan   edi.   Shuni   e‘tiborga   oladigan   bo‘lsak,
iqtisodiyotimizda tarkibiy o‘zgarishlarni amalgam oshirish respublikamiz uchun muhim
strategik   ahamiyatga   ega   bo‘ldi.   Bu   o‘z   o‘rnida   mamlakatning   tashqi   iqtisodiy
aloqalariga   ham   o‘z   ta‘sirini   o‘tkazmay   qolmadi.   Mustaqillikning   ilk   yillarida
mamlakatimiz chetga faqatgina xomashyo eksport qilish bilan cheklanib, katta miqdorda
tayyor mahsulotlarni import qilishiga to‘g‘ri keldi.
Prezidentimizning olib borgan odilona siyosatlari va o‘z vaqtida qabul qilgan aqlli
qarolari   natijasida   mamlakatimizda   xorijiy   kompaniyalar   bilan   hamkorlikda   tayyor
mahsulot   ishlab   chiqaradigan   zavot   fabrikalar   qurilmoqda.   Ammo   hali   ham   respublika
eksportida xomashyo tovarlari tayyor mahsulotlarga qaraganda ko‘proq ulushga ega.
«Biz uchun asosiy vazifa – ishlab chiqarishni texnik va texnologik jihatdan uzluksiz
yangilab   borish,   doimiy   ravishda   ichki   imkoniyat   va   zaxiralarni   izlab   topish,
iqtisodiyotda chuqur tarkibiy o’zgarishlarni amalga oshirish, sanoatni modernizatsiya   va
diversifikatsiya   qilishni   izchil   davom   ettirishdan   iborat   bo’lishi  zarur. Shu borada ichki
imkoniyat   va   zaxiralarimizni   ishga   solishning   eng   muhim   yo’nalishi   bizning
zaminimizdagi   boy   mineral   xomashyo   va   o’simlik   dunyosi   resurslarini   chuqur   qayta
ishlashni   bosqichma-bosqich   oshirib   borish,   shuningdek,   yuqori   qo’shimcha   qiymatga
ega   bo’lgan   mahsulotlar   ishlab   chiqarishning   hajmi   va   turini   kengaytirishdan   iborat
bo’lishi   kerak. -  33  -Boshqacha   aytganda,   xomashyoni   jahon   bozorida   talab   katta   bo’lgan   mahsulotga
aylantirish   uchun   qayta   ishlashning   3-4   bosqichli   tizimiga   o’tishimiz   zarur.     Bu
tizimning     ma‘no-mohiyati     shundan     iboratki,       u   birinchi       bosqichda   xomashyoni
dastlabki   qayta   ishlash,   ya‘ni   yarim   fabrikatlar   tayyorlash,   keyingi   bosqichda   sanoat
asosida   ishlab   chiqarish   uchun   tayyor   materiallarga   aylantirish, uchinchi,   yakuniy
bosqichda  esa iste‘mol uchun tayyor mahsulot ishlab chiqarishni nazarda   tutadi.
Bu   boradagi   dasturlarni   ishlab   chiqish   va   amalga   oshirishda   har   bir   turdagi
birlamchi   xomashyo,   ya‘ni   yarim   fabrikatlarni   chuqur   qayta   ishlashdan   tortib,   uni
iste‘mol   uchun   tayyor   mahsulotga   aylantirishgacha   bo’lgan   yakuniy   bosqichga   qadar
butun ishlab chiqarish jarayonini kuzatib borish zarurati paydo bo’lmoqda.
Muxtasar   aytganda,   ishlab   chiqarishni   tashkil   etishning   butun   jarayonini   –
xomashyoni   chuqur   qayta   ishlashdan   toki   uni   tayyor   mahsulotga   aylantirishgacha
bo’lgan yo’lini – siklini, sarflangan xarajatlarning maqsadga muvofiqligi va nechog’liq
o’zini qoplashini asoslab bergan holda, prognoz qilishni ta‘minlash darkor.
Hisob-kitoblar   shuni   ko’rsatmoqdaki,   yuqori   qo’shimcha   qiymatga   ega   bo’lgan
mahsulotlar   ishlab   chiqarish   natijasida   2030-yilda,   yangi   turdagi   tovarlar   tayyorlashni
o’zlashtirish   asosida   neft-gaz-kimyo   sohasida   mahsulot   ishlab   chiqarish   hajmi   3,2
barobar, rangli metall mahsulotlari 2,2-marta, qora metalldan tayyorlanadigan buyumlar
2,3 karra, kimyo sanoati mahsulotlari, jumladan, mineral o’g’itlar 3,2 barobar ko’payishi
mumkin.
Zamonaviy   texnologiyalar   asosida   paxta   tolasini   va   meva-sabzavot   mahsulotlarini
chuqur qayta ishlash tashqi va ichki bozorda talab yuqori bo’lgan tayyor,   ekologik   toza
to’qimachilik   va   yengil   sanoat   mahsulotlari   ishlab   chiqarish -  34  -hajmini 2030-yilda 5,6-marta, meva-sabzavot  mahsulotlarini  qayta ishlash  hajmini
esa 5,7 karra oshirish imkonini   beradi» 1
.
Eksport   tarkibida   bir   yoki   bir   necha   tovarlar   ulushining   sezilarli   darajada   ortib
ketishi   bu   tovarlar   narxi   pasaygan   yoki   ularga   tashqi   talab   qisqargan   holatlarda
eksportchi  korxonalarni  og‘ir  ahvolga solib qo‘yish mumkin. Buning natijasida eksport
hajmining   qisqarishi   valyuta   tushumlarining   kamayishi,   tashqi   savdo   balansining
yomonlashuvi   va   korxonalar   moliyaviy   ahvolining   tanglikka   yuz   tutishiga   olib   kelishi
mumkin.   Shuningdek,   eksport   umumiy   hajmining   kam   sonli   davlatlarga   bog‘lanib
qolishi ham qaltis holat hisoblanadi.
O‘zbekiston   Respublikasi   Birinchi   Prezidenti   I.A.Karimov   ta‘kidlaganlaridek,
tayyor raqobatbardosh mahsulotlar eksportini faol oshirish va bu mahsulotlar eksportini
yetkazib beriladigan mamlakatlar geografiyasini yanada kengaytirish vazifasini amalgam
oshirish eksport hajmini barqarot o‘stirish, tashqi bozordagi o‘zgarishlar ta‘sirida uning
hajmi keskin kamayishi xavfini bartaraf etish imkonini   beradi 2
.
Mamlakatimizning   xalqaro   iqtisodiy   aloqalarni   yo‘lga   qo‘yishdagi   yana   bir
muammolardan   biri   bu   transport   yo‘llari   muammosidir.   Chunki   mukammal   xalqaro
temir   yo‘llarga   ega   bo‘lgan   davlatda   xalqaro   iqtisodiy   aloqalarni   yo‘lga   qo‘yish   bir
muncha   oson   bo‘ladi.   Bunga   misol,   O‘zbekiston   va   YeI   o‘rtasidagi   iqtisodiy
munosabatlarning istiqboli ko‘p jihatda transport muammolari bilan bog‘liq. Bu sohada
YeI   ning   TRASEKA   dasturi   alohida   e‘tiborga   loyiq.   Mamlaktimiz   ham   bu   loyihada
ishtirok   etmoqdava   quvonarlisi   bu   yo‘l   mamlakatimiz   hududidan   o‘tadi   va   yevropa   va
sharq   mamlakatlari   savdo   aloqalari   respublikamiz   orqali   amalgam   oshadi.   Ya‘ni
O‘zbekiston markaz vazifasini   o‘taydi.
1
Bosh   maqsadimiz   –   mavjud   qiyinchiliklarga   qaramasdan,   olib   borayotgan  
islohotlarni,   iqtisodiyotimizda   tarkibiy   o’zgarishlarni   izchil   davom ettirish,   xususiy  
mulkchilik,   kichik   biznes   va   tadbirkorlikka   yanada   keng   yo’l   ochib   berish   hisobidan  
oldinga   yurishdir.   I.A.Karimov. -  35  -Toshkent. 16.01.2016 .
2
Karimov I.A. Asosiy vazifamiz – vatanimiz taraqqiyoti va xalqimiz farovonligini 
yanada yuksaltirishdir. – T.: O‘zbekiston,   2010.64-b. -  36  -Xulosa.
Tarixga nazar tashlaydigan bo‘lsak, biz mamlakatimiz hududida qadim tarixda ham
faol   savdo   aloqalari   sodir   bo‘lib   turganini   ko‘rishimiz   mumkin.   Bunga   Qadimgi
Baqtriya,   Katta   Xorazm   va   Sug‘diyona   davlatlari   hududida   bo‘lgan   savdo   aloqalarini
misol qilib keltirish mumkin.
Amir   Temur   va   Temuriylar   davrida   ayniqsa   savdo   –   sotiq   munosabatlari   yaxshi
rivojlandi.   Bunga   Amir   Temurning   olib   borgan   oqilona   davlat   siyosati   sabab   bo‘lgan.
Amir   Temur   Fransiya   qiroliga   xat   yozib,   unda   Xitoydan   boshlanadigan   Buyuk   Ipak
yo‘lini   Movaraunnahr   orqali   Yevropa   davlatlariga   yetkazish   va   o‘zaro   tashqi   iqtosodiy
aloqalarni yo‘lga qo‘yish taklifini bildirgan.
Mustaqillikka   erishganimizdan   so‘ng   muhtaram   Prezidentimiz   ham   xalqaro
munosabatlarni   qayta   tiklashga   bor   e‘tiborlarini   qaratdilar.   Buning   natijasida   tez
fursatlarda   davlatimiz   yuqori   darajada   rivojlanib   jahon   miqyosida   o‘zining   ishonchli
iqtisodiy hamkorlariga ega bo‘ldi.
Respublikamizning iqtisodiy geografik jihatdan qulay joylashganligi  va boy tabiiy
resurs, xomashyolarga egaligi xorijiy davlatlarni biz bilan hamkorlikka chorlaydi.
Prezidentimiz   tashabbuslari   bilan   avvalo   bizga   qo‘shni   bo‘lgan   davlatlar   bilan
o‘zaro mustahkam do‘stlik shartnomalari imzolandi va iqtisodiy aloqalar yo‘lga qo‘yildi.
Bunga misol tariqasida mamlakatimizga chegaradosh bo‘lgan Qozog‘iston Respublikasi
bilan olib borilayotgan iqtisodiy aloqalarni misol qilib keltirish mumkin. 2022 yilnining
14 – 16 aprel kunlari Qozog‘iston Prezidenti mamlakatimizga amaliy tashrif buyurdi.
Mamlakatlarimiz o’rtasidagi o’zaro tovar ayirboshlash hajmi izchil o’sib bormoqda.
2022-yil yakunlariga ko’ra, bu ko’rsatkich 3 milliard dollardan ziyodni tashkil qilgan. -  37  -Qozog’istonda   mamlakatimiz   ishbilarmonlari   ishtirokida   tashkil   etilgan   151
korxona   faoliyat   yuritmoqda.   Yurtimizda   Qozog’iston   kapitali   ishtirokida
206 korxona, shu jumladan, 171 qo’shma korxona ochilgan.
O’zbekiston   Respublikasi   va   Qozog’iston   Respublikasi   o’rtasidagi   hamkorlik
bo’yicha   hukumatlararo   komissiya   o’zaro   aloqalarni   izchil   rivojlantirishga   xizmat
qilmoqda.   Joriy   yil   10-11-mart   kunlari   Ostona   shahrida   mazkur   komissiyaning   15-
majlisi bo’lib   o’tdi.
2017-2021-yillarga   mo’ljallangan   Iqtisodiy   hamkorlik   strategiyasiga   muvofiq
savdo,   sarmoya,   transport,   kommunikatsiyalar,   bojxona,   suv-energetika   va   innovatsiya
yo’nalishlarida amalga oshirilayotgan istiqbolli loyihalar samarasi o’zaro aloqalarga
qo’shimcha sur‘at bag’ishlamoqda.
Transport   kommunikatsiyalari   sohasi   hamkorlikning   ustuvor   yo’nalishlaridan
hisoblanadi.   Mamlakatlarimizning   avtomobil   va   temir   yo’llari   o’zaro
integratsiyalashgan. Bu muhim kommunikatsiya tarmog’i uchinchi davlatlar uchun ham
tranzit vazifasini o’tamoqda.
O‘zbekiston   bugungi   kunda   dunyoning   ko‘pgina   davlatlari   bilan   o‘zaro   iqtisodiy
aloqalarni   yo‘lga   qo‘ygan.   Respublikamiz   Jahon   bozorida   ham   o‘z   o‘rniga   ega   va
o‘zining   eksport   mahsulotlari   bilan   ishtirok   etmoqda.   Shu   bilan   birgalikda   Jahon
bozoridan o‘zi uchun kerakli tovar va xizmatlarni ham harid qiladi.
Prezidentimiz   say   harakatlari   bilan   xorijiy   hamkorlar   bilan   iqtisodiy   aloqalarni
yaxshilash   maqsadida   tegishli   Qonun   va   Farmonlar   qabul   qilindi.   Shuningdek,   xorijiy
investitsiyalarni jalb qilish maqsadida xorijiy investorlar uchun qulay investitsion muhit
ham yaratildi. Buning natijasida, dunyoning -  38  -Rossiya, Xitoy, Yaponiya, AQSH va Yevropa ittifoqi davlatlari bilan ikki tarflama
kelishuvlar imzolangan.
O‘zbekiston   Respublikasi   mustaqillikka   erishgach,   xalqaro   iqtisodiy   munosabatlar
tizimiga va jahon xo‘jaligiga chuqurroq integratsiyalashib borishga intilmoqda. Hozirgi
kunda   jahondagi   iqtisodiy   munosabatlarda   globallashuv   jarayoni   tobora   kuchayib
bormoqda.   Bu   borada   Prezidentimizning   «   …   tobora   chuqurlashib   borayotgan   jahon
moliyaviy   inqirozi   mamlakatimizga   ta‘sir   ko‘rsatmaydi,   bizni   chetlab   o‘tadi,   degan
xulosa chiqarmaslik kerak. Masalani  bunday tushunish o‘ta soddalik, aytish mumkinki,
kechirib   bo‘lmas   xato   bo‘lur   edi.   Barchamiz   bir   haqiqatni   anglab   yetishimiz   lozim   –
O‘zbekiston   bugun   xalqaro   hamjamiyatning   va   global   moliyaviy   –   iqtisodiy   bozorning
ajralmas   tarkibiy   qismi   hisoblanadi» 1
  degan   so‘zlarini   esga   olishimiz   muhimdir.
Shuningdek, dunyoning yirik, jadal iqtisodiy rivojlanayotgan mamlakatlari bilan savdo –
sotiq   aloqalarini   kengaytirish,   «…   eksport   qilinadigan   mahsulotlarimizni   tarkibini   va
umuman, tashqi savdo aylammasini yanada diversifikatsiya qilish dolzarb masala bo‘lib
qolmoqda» 2
.
Xulosa   o‘rnida   shuni   aytish   mumkinki,   Prezidentimiz   ta‘kidlaganlaridek,   biz
bugungi shiddat bilan rivojlanib borayotgan jahon bozorida o‘z o‘rnimizni saqlab qolish,
mamlakat   hududida   barqaror   iqtisodiy   o‘sishni   ta‘minlash,   xorijiy   mamlakatlar   bilan
mustahkam   iqtisodiy   aloqalarni   yo‘lga   qo‘yish   va   ichki   bozorni   himoya   qilgan   holda
eksport   va   import   operatsiyalarini   yanada   rivojlantirish   uchun   tinmay   xarakatda
bo‘lishimiz, o‘qib o‘rganishimiz va asosiysi bor kuch va e‘tiborimiz bilan yurt tinchligini
saqlashimiz zarurdir. Chunki tinchlik bo‘lgan joyda rivojlanish va o‘sish   bo‘ladi.
1 
Karimov I.A. Jahon moliyaviy – iqtisodiy inqirozi, O‘zbekiston sharoitida uni 
bartaraf etishning yo‘llari va choralari. – T.: «O‘zbekiston»,2009.11 – b. -  39  -2 
Karimov I.A. Asosiy vazifamiz – vatanimiz taraqqiyoti va xalqimiz farovonligini 
yanada yuksaltirishdir. – T.: «O‘zbekiston», 2010.64-b. -  40  -Foydalanilgan adabiyotlar ro yxatiʼ
Normativ-huquqiy hujjatlar va metodologik ahamiyatga molik nashrlar
1.1. O zbekiston Respublikasining Konstitutsiyasi.- T: Shark, 2018 yil. 54-57 bet. 	
ʼ
1.2 "Tashqi  iqtisodiy  faoliyat   to g risida"   gi  Qonun  (2000yil   26 maydagi   Ikkinchi	
ʼ ʼ
chaqiriq Oliy Majlisining ikkinchi sessiyasida qabul qilingan yangi taxrir). 
1.3 O zbekiston Respublikasining “Banklar va bank faoliyati to g risida”gi Konuni,	
ʼ ʼ ʼ
1996 yil 25 aprel. 
1.4. Mirziyoev Sh.M. Tanqidiy tahlil, qatьiy intizom va shahsiy mas’uliyat har bir
rahbarning faoliyatida kunlik norma bo lishi kerak. - Toshkent: O zbekiston, 2017. - 104	
ʼ ʼ
bet. 
1.5.   Mirziyoev   Sh.M.   O zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   Vazirlar	
ʼ
Mahkamasining   kengaytirilgan   Majlisida   so zlagan   nutqi   2020   yilda   mamlakatni	
ʼ
ijtimoiy-iqtisodiy   rivojlantirish   yakunlari   va   2021   yil   14   yanvarda   respublika
hukumatining   iqtisodiy   va   ijtimoiy   dasturining   eng   muhim   yo nalishlari   va   ustuvor	
ʼ
yo nalishlarini  aniqlashga bag ishlangan yig ilish bayonnomasi  –“Xalq so zi”. 2021-yil	
ʼ ʼ ʼ ʼ
15-yanvar. 
1.6.   O zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Sh.Mirziyoevning   2021-yil   29-iyundagi	
ʼ
“O zbekiston   Respublikasining   soliq   siyosatini   takomillashtirish   kontseptsiyasi	
ʼ
to g risida” gi PF-5468-sonli farmoni.
ʼ ʼ
1.7.O zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2021   yil   12-fevraldagi   «Qishloq   va	
ʼ
suv xo jaligi davlat boshqaruv tizimini tubdan takomillashtirish bo yicha tashkiliy chora-	
ʼ ʼ
tadbirlar to g risida»gi PF-5330-sonli Farmoni.	
ʼ ʼ
1.8.   O zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   “Mehnat   organlari   tuzilmasini
ʼ
takomillashtirish   va   fuqorolarning   mehnat   huquqlarini   himoya   qilish   hamda   mehnat
muhofaza   qilish   tizimini   mustahkamlash   chora–tabirlari   to g risida”   2018-yil   20-	
ʼ ʼ
avgustdagi PQ-3913-son qarori. 
1.9. O zbekiston Respublikasi Prezidentining 2021 yil 26 dekabrdagi “O zbekiston	
ʼ ʼ
Respublikasining   2022   yilgi   asosiy   makroiqtisodiy   ko rsatkichlari   prognozi   va   Davlat	
ʼ
byudjeti   parametrlari   to g risida”gi   PQ-4086-sonli   qarorida   nazarda   tutilgan   soliq	
ʼ ʼ -  41  -qonunchiligiga kiritilgan o zgartirishlar.ʼ
1.10.O zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Shavkat   Mirziyoevning   Oliy   Majlisga	
ʼ
murojaatnomasi, 28.12.2018.// O zА-O zbekiston Milliy Аxborot Аgentligi.	
ʼ ʼ
1.11.Shavkat   Mirziyoev.   Tanqidiy   taxlil,   qat iy   tartib-intizom   va   shaxsiy	
ʼ
javobgarlik - har bir raxbar faoliyatining kundalik qoidasi bulishi kerak // «Xalq so zi»,	
ʼ
2019 yil 15 yanvarь.
1.12. Shavkat Mirziyoev. Erkin   va   faravon,   demokratik   O zbekiston   davlatini	
ʼ
mard va oliyjanob xalqimiz bilan birga quramiz.// “Xalq so zi”. 2016yil 15 dekabr.	
ʼ
1.13.  O zbekiston  Respublikasi   Prezidentining  2017  —  2021  yillarda  O zbekiston	
ʼ ʼ
Respublikasini   rivojlantirishning   beshta   ustuvor   yo nalishi   bo yicha   Harakatlar	
ʼ ʼ
strategiyasi, 07.02.2017 yil.
1.14  J.X.Ataniyazov, E.D.Alimardonov. Xalqaro moliya munosabatlari.
1.15     Z.Xudoyberdiyev.   Xalqaro   valyuta   munosabatlari.   Darslik-T.:   kasb-hunar
kollej o’quvchilari uchun o’quv qo’llanma
1.16     G.G’.Nazarova,   Z.M.Iminov,   X.X.Xalilov,   O.B.Hamidov.   Darslik-T.:   Jahon
iqtisodiyoti va xalqaro iqtisodiy munosabatlar.

O’zbekistonning jahon bozoriga kirib borishdagi muammolari

Купить
  • Похожие документы

  • O’z Milliy bank amaliyot hisoboti
  • Iqtisodiyot va moliya bo‘limi amaliyot hisoboti amaliyot hisoboti
  • Ipoteka bank amaliyot Mirobod filiali
  • "Trastbank" bitiruv oldi amaliyot
  • Turonbank bitiruv oldi amaliyoti

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha