Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 12000UZS
Размер 146.0KB
Покупки 3
Дата загрузки 14 Февраль 2024
Расширение doc
Раздел Курсовые работы
Предмет История

Продавец

Kenjayev Kenja

Дата регистрации 27 Январь 2024

739 Продаж

O'zbekistonning tashqi siyosati borasidagi yangi davri

Купить
O'zbekistonning tashqi siyosati borasidagi yangi davri
Mundarija:
Kirish ......................................................................................................................................................................... 2
I.Bob.O‘zbekiston Respublikasi tashqi siyosatining asosiy tamoyillari ................................................................... 4
1.1.O`zbekistonning mustaqil tashqi siyosati va uning asosiy tamoyillari ............................................................... 4
1.2.O`zbekiston tashqi aloqalarining kengayishi va xalqaro tashkilotlar safiga qabul qilinishi ............................... 8
II.Bob.Davlat tashqi siyosatida ommaviy kommunikatsiyaning roli ...................................................................... 12
2.1 O‘zbekistonning xalqaro reytingdagi o‘rnini yaxshilashda tashqi siyosatning ahamiyati ................................ 12
2.2.Davlat tashqi siyosatida ommaviy kommunikatsiyaning roli ........................................................................... 19
Xulosa ...................................................................................................................................................................... 30
Foydalanilgan adabiyotlar: ...................................................................................................................................... 33
................................................................................................................................................................................. 36
1 Kirish
Mavzuning   dolzarbligi: O zbekiston   Respublikasi   davlatʻ
mustaqilligini   qo lga   kiritib,   mustaqil   taraqqiyot   yo lini   tanlagach,   jahon	
ʻ ʻ
hamjamiyatining teng huquqli a`zosi sifatida xalqaro munosobatlarda faol
ishtirok   etib   kelmoqda.   O zbekiston   o zaro   munosabatlarda   tenglik,	
ʻ ʻ
boshqa davlatlarning  ichki ishlariga aralashmaslik, o zaro foydali va teng	
ʻ
huquqli   hamkorlikni   rivojlantirish,   mintaqada   va   butun   jahon   miqyosida
tinchlik, xavfsizlik va barqarorlikni ta’minlash kabi tamoyillarga tayangan
holda   jahon   hamjamiyati   safiga   o z   o rni   va   maqomiga   ega   bo lib	
ʻ ʻ ʻ
kelmoqda.
O zbekiston   Respublikasi   mustaqil   davlat   sifatida   dunyo	
ʻ
mamlakatlari   orasida   o zining   mustahkam   o rnini   egalladi   va   tashqi	
ʻ ʻ
siyosatning   xalqaro   huquq   me`yorlariga   asoslangan   va   jahon
hamjamiyatiga asta-sekin integratsiyalashuv strategiyasiga mos keladigan
huquqiy   tizimini   yarata   boshladi.   Tariximizning   ana   shu   o tgan   davrini	
ʻ
aniqrog i   30   yillik   mustaqil   taraqqiyotimiz   sarhisob   qilinar   ekan,   tashqi	
ʻ
siyosat   va   diplomatik   xizmatni   shakllantirish   borasida   amalga   oshirilgan
keng ko lamli ishlarni ham alohida qayd qilish lozim.
ʻ
O zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Shavkat   Mirziyoyev   tomonidan	
ʻ
Mustaqillikning   30   yilligiga   bag ishlangan   tantanali   marosimdagi	
ʻ
ma’ruzada   o’tgan   qisqa   davrda   Vatanimizning   mintaqa   va   jahon
miqyosidagi   siyosiy   o’rni   va   nufuzi   keskin   oshganligi,   dunyoda
O’zbekistonga   nisbatan   ishonch   ruhi   va   hamkorlikka   intilish   tamoyillari
kuchayganligi,   mintaqamizdagi   davlatlar   bilan   do’stlik   va   yaxshi
qo’shnichilik   munosabatlari   yo’lga   qo’yilganligi,   chegaralar   ochilgani,
odamlar   qavmu   qarindoshlari   bilan   aloqalarini   tiklab,   bir   mamlakatdan
ikkinchi   davlatga   emin-erkin   borib   kela   boshlangligi   alohida   ta’kidlab
2 o tildi.ʻ
Kurs   ishining   maqsadi:   O‘zbekiston   Respublikasi   tashqi   siyosatining
asosiy tamoyillari haqida ma’lumot berish
Kurs   ishining   vazifasi:   O`zbekiston   tashqi   aloqalarining   kengayishi   va
xalqaro tashkilotlar safiga qabul qilinishi
Kurs   ishining   ob'ekti:   Davlat   tashqi   siyosatida   ommaviy
kommunikatsiyaning roli qandayligi haqida tushuncha berish
Kurs   ishining   predmeti:   O‘zbekistonning   xalqaro   reytingdagi
o‘rnini yaxshilashda tashqi siyosatning ahamiyati
Kurs ishining tuzilishi: Kurs ishi kiris qismi, 2 ta bob, 4 ta reja, xulosa va
foydalanilgan adabiyotlardan iborat.
3 I.Bob.O‘zbekiston Respublikasi tashqi siyosatining asosiy
tamoyillari
1.1. O`zbekistonning mustaqil tashqi siyosati va uning asosiy tamoyillari
O`zbekiston   mustaqillikka   erishgandan   keyingi   yutuklar-dan
muhimi, uning jahon hamjamiyatidan munosib o`rin olga-nidir.
1991   yil   31   avgustda   Oliy   Kengash   VI   sessiyasida   qabul   qilingan
«Mustaqillik   haqidagi   Bayonot»da   O`zbekistonning   tashqi   siyosatdagi
yo`li   aniq   qyushb   belgilangan   edi.   Jumladan   unda:   «Xalqaro
hamjamiyatning to`la huquqli a`zosi  bo`lgan O`zbe-kiston  Respublikasi
xalqaro munosabatlarda mustaqil davlat, xalqaro huquq subyekti sifatida
qatnashadi,   uning   maqsadla-ri   mustahkam   tinchlik,   qurolsizlanish,   o`z
hududini   qurol-yarog-lardan   xoli   qilish,   yadroviy   qurolni   va   boshqa
ommaviy   qirg`in   qurollarini   yo`qotish,   suveren   davlatlar   o`rtasidagi
nizo   va   ziddiyatlarni   hal   etishda   kuch   ishlatish   va   tazyiqqa   yo`l
qo`ymaslkkdan iborat» - deb qayd qilindi.
Oradan   ma`lu^m   muddat   o`tgandan   so`ng   1992   yil   8   dekabrda
qabul   qilingan   O`zbekiston   Konstitutsiyasida   bu   yo`l   yana   bir   bor
ta`kidlanib   davlatimiz   tashqi   siyosatining   asosiy   qoida-lari   qonun   bilan
mustahkamlab   qo`yildi.   «O`zbekiston   Respub-likasi   xalqaro
munosabatlarning   to`la   huquqli   subyektidir.   Uning   tashqi   siyosati
davlatlarning   suveren   tinchligi,   kuch   ish-latmaslik   yoki   kuch   bilan
taxdid   qilmaslik,   chegaralarning   daxl-sizligi,   nizolarni   tinch   yo`l   bilan
hal etish, boshqa davlat-larning ichki ishlariga aralashmaslik qoidalariga
va xalqaro huquqning umume`tirof etilgan boshqa qoidalari va meyorla-
riga asoslanadi.
4 Respublika   davlatning,   xalqning   oliy   manfaatlari,   fa-rovonligi   va
xavfsizligini   ta`minlash   maqsadida   ittifoq-lar   tuzishi,   hamdo`stliklarga
va   boshqa   davlatlararo   tuzilma-larga   kirishi   va   ulardan   ajralib   chiqii:i
mumkin», — deyi-ladi O`zbekiston Respublikasi Konstitudiyasining 17-
modda-sida.
Mamlakat   tashqi   siyosatiga   doir   bunday   qoidalar   Prezident
I.A.Karimovning nutq, maqola va risolalarida yanada oydinlashtirildi. U
o`zining   «O`zbekistonning   o`z   istiqlol   va   ni-o`zi   ta`minlashga,   texnika
ekinlarining   eng   qimmatli   tur-larini,   jumladan   paxta   tolasi   yetishtirish
va   eksport   qilish-ga   imkoniyati   katta.   Shuningdek,   jahon   bozoriga
yuqori sifat-li, ekologik jihatdan sof, raqobatga bardoshli meva-sabzavot
maqsulotlarini   ishlab   chiqarishga   qamda   ularni   qayta   ishlan-gan   holda
yetkazib berishga qodir.
To`rtinchidan, davlatimiz nafaqat o`zini-o`zi ta`minlaydi-gan, balki
chetga   chiqarishga   neft,   neft   mahsulotlari,   gaz   va   umuman,
iqtisodiyotning   asosi   bo`lmish   muhim   tarmoqdarga   ega.   O`zbekistonda
sanoatning   eng   zamonaviy   tarmoklari,   deylik,   mikroradioelektronika
kabi murakkab sohani rivojlantirish imkoni bor.
Beshinchidan,   O`zbskistonning   insoniyat   sivilizatsiyasida   salmoqli
o`rni   bor.   Yurtimiz   ma`naviy   merosga   boy.   U   oldin-dan   nafaqat
mintaqada,   balki   dunyoda   ham   turli   ma`naviy   va   siyosiy   jarayonlarga
kuchli ta`sir o`tkazib kelgan.
Shu   jihatlarni   hisobga   olsak,   O`zbekiston   o`zining   barcha
ko`rsatkichlari   bo`yicha   jahondagi   madaniy,   ilmiy   texnologiya   va
iqtisodiy   yuksaklikka   erishib,   bemalol   Markaziy   Osiyoda   integratsiya
markaziga aylanishi mumkin.
Albatta,   bu   yo`lda   qator   qiyinchiliklar   ham   mavjud.   Bular
5 quyidagilar:
Birinchidan, agar jurrofiy-strategik tarafdan olib qara-sak, Markaziy
Osiyoda   kommunikatsiyalar   nomaqbul   rivoj   top-gani   va   uning
tarmoqlari ancha buzilganligini ko`ramiz.
Ikkinchidan,   Markaziy   Osiyoda   suv   resurslari   cheklangan   va   Orol
dengizi bilan bogliq ekologik falokat ta`siri seziladi.
Uchinchidan,   mintaqada   xavfsizlik   tizimi   alohida   e`tibor-ni   taqozo
etadi.   Bu   yerda   atrofdagi   kuchli   davlatlar   va   siyosiy   kuchlar
markazlarining bir-biriga mos kelmaydigan ta`sir etish istaklari borligini
ham hisobga olmasdan bo`lmaydi.
To`rtinchidan,   musulmon   dunyosidagi   ba`zi   mamlakatlarning   bir-
biriga   mos   kelmaydigan   manfaatlari   ham   ayni   bizning   xotirjam
bo`lishimizga yo`l bermaydi.
Qolaversa,   atrofimizda   turli   etnik,   iqtisodiy,   ijtimo-iy   va   boshqa
muammolar   ichida   qolgan   «uchinchi   dunyo»   davlatla-ri   ham   mavjud.
Jumladan   beqarorlik   va   xavf-xatarning   bu-gungi   kundagi   o`chog`i   -
Afgoniston bilan Tojikiston davlatlari ham shu mintaqada.
Bayon   etilgan   bu   muammolarni   kuchaytirib   va   ma`lum   dara-jada
ko`p ishlarni ijobiy hal qilishga to`siq bo`lib turgan yana bir masala bor.
SHo`ro   tizimidan   qolgan   meros   —   bu   shu   min-taqada   Turkiston
atalmish yagona zaminda yashayotgan millat va elatlarni sun`iy ravishda
bo`lib   tashlash   va   shundan   foydalanib,   o`z   siyosatini   o`tkazish,   ularga
hukmronlik qilish asorat-lari hali-beri yo`qolmagan.
Terrorizm   va   narkobiznesning   o`zaro   uzviyligi,   bir-biriga   bog`-
liqligi,   uning   tarqalishiga   ba`zan   diniy   niqoblardan   foy-
dalanilayotganligi,   natijada   diniy   aqidaparastlik   va   ekst-remizmning
rivojlanib   borayotganligi   ilmiy   jihatdan   chu-qur   taxlil   etilgan.
6 O`zbekiston rahbarining ana shu har ikki asari davlatimizning yangi yuz
yillik va yangi ming yillik-dagi siyosiy strategiyasini belgilaydi. Mazkur
kitobning   dunyoning   bir   necha   o`nlab   mamlakatlarida   tarjima   qilib   bo-
silganligi,   jahon   siyosatdonlari   va   davlat   arboblarining   bu   kitobda
ko`tarilgan   masalalarga   bergan   yuksak   baholari,   ja-hon
jamoatchiligining katta qiziqish bilan unga qarayetgan-ligi^fikrimizning
dalilidir.
O`zbekiston   mustaqillikka   erishgandan   keyingi   yutuklar-dan
muhimi, uning jahon hamjamiyatidan munosib o`rin olga-nidir.
1991   yil   31   avgustda   Oliy   Kengash   VI   sessiyasida   qabul   qilingan
«Mustaqillik   haqidagi   Bayonot»da   O`zbekistonning   tashqi   siyosatdagi
yo`li   aniq   qyushb   belgilangan   edi.   Jumladan   unda:   «Xalqaro
hamjamiyatning to`la huquqli a`zosi  bo`lgan O`zbe-kiston  Respublikasi
xalqaro munosabatlarda mustaqil davlat, xalqaro huquq subyekti sifatida
qatnashadi,   uning   maqsadla-ri   mustahkam   tinchlik,   qurolsizlanish,   o`z
hududini   qurol-yarog-lardan   xoli   qilish,   yadroviy   qurolni   va   boshqa
ommaviy qir-rin qurollarini yo`qotish, suveren davlatlar o`rtasidagi nizo
va   ziddiyatlarni   hal   etishda   kuch   ishlatish   va   tazyiqqa   yo`l
qo`ymaslkkdan iborat» - deb qayd qilindi.
Oradan   ma`lu^m   muddat   o`tgandan   so`ng   1992   yil   8   dekabrda
qabul   qilingan   O`zbekiston   Konstitutsiyasida   bu   yo`l   yana   bir   bor
ta`kidlanib   davlatimiz   tashqi   siyosatining   asosiy   qoida-lari   qonun   bilan
mustahkamlab   qo`yildi.   «O`zbekiston   Respub-likasi   xalqaro
munosabatlarning   to`la   huquqli   subyektidir.   Uning   tashqi   siyosati
davlatlarning   suveren   tinchligi,   kuch   ish-latmaslik   yoki   kuch   bilan
taxdid   qilmaslik,   chegaralarning   daxl-sizligi,   nizolarni   tinch   yo`l   bilan
hal etish, boshqa davlat-larning ichki ishlariga aralashmaslik qoidalariga
7 va xalqaro huquqning umume`tirof etilgan boshqa qoidalari va meyorla-
riga asoslanadi. 1
Respublika   davlatning,   xalqning   oliy   manfaatlari,   fa-rovonligi   va
xavfsizligini   ta`minlash   maqsadida   ittifoq-lar   tuzishi,   hamdo`stliklarga
va   boshqa   davlatlararo   tuzilma-larga   kirishi   va   ulardan   ajralib   chiqii:i
mumkin»,   -   deyi-ladi   O`zbekiston   Respublikasi   Konstitudiyasining   17-
modda-sida.
1.2. O`zbekiston tashqi aloqalarining kengayishi va xalqaro tashkilotlar
safiga qabul qilinishi
Mamlakat   tashqi   siyosatiga   doir   bunday   qoidalar   Prezi-dent
I.A.Karimovning nutq, maqola va risolalarida yanada oydinlashtirildi. U
o`zining   «O`zbekistonning   o`z   istiqlol   va   taraqqiyot   yo`li»   nomli
asarida:   «O`zbekistonning   milliy   man-faatlariga   mos   keladigan,   ko`p
tomonlama   faol   tashqi   siyosat-ni   amalga   oshirish   —   davlatimizning
mustaqilligini   mustah-kamlash,   iqtisodiy   qiyinchiliklarni   bartaraf   etish
va   xalq   turmushini   yaxshilashning   zarur   sharti   va   g`oyat   muhim
vositasi-dir» -- deb alohida uqtirdi.
Hukumatimiz   o`zining   tashqi   siyosatida   mana   shu   ko`rsatma-larga
amal   qilib   keldi.   O`zbekistonning   tashqi   siyosat   borasi-da   tutgan   yo`li
davlatimiz   biron   bir   buyuk   davlat   ta`sir   doi-rasiga   tushib   qolmasligi,
xalqaro   maydonda   tinchlik   va   xavf-sizlikni   ta`mindash,   mojarolarni
tinch   yo`l   bilan   hal   etish,   boshqa   mamlakatlarning   ichki   ishlariga
aralashmaslik   mafku-raviy   qarashlardan   qatiy   nazar   tashqi   siyosatda
ochiq-oydin-lik   tamoyilini   ro`yobga   chiqarish,   xalqaro   tashkilotlar
doira-sida   hamkorlikni   chuqurlashtirish   hamda   xalqaro   huquqning
1
  Saidov A.X. Demokratik islohotlar yo‘li – biz uchun yakkayu yagona va eng to‘g‘ri yo‘ldir. Demokratlashtirish va Inson huquqlari jurnali. 
2020 yil. № 1-son. 1 (85), -B.5.
8 umume`tirof etilgan qoidalari va mezonlariga asoslanadi.
1992   yil   2   martda   O`zbekiston   Respublikasi   o`z   tarixida   birinchi
bor   xalqaro   hamjamiyatning   tsng   xuquuti   subyekti   sifatida   Birlashgan
Millatlar   Tashkiloti   a`zoligiga   qabul   qilindi.   Bu   tarixiy   voqea
O`zbekistonning   mustaqil   davlat   sifatida   xalqaro   hamjamiyatdan
munosib  o`rin  olishida katta ax,amiyatga  ega bo`ldi.  Markaziy  Osiyoda
xavfsizlik,   barqaror-lik   va   hamkorlik   masalalari   bo`yicha   BMTning
Toshkentda   do-imiy   ishlovchi   seminarini   chaqirish,   Tojikiston   va
Afgonis-ton   mojarolari,   narkobiznesga   qarshi   kurashni   kuchaytirish,
Orol   muammosini   hal   etish   va   boshqa   masalalar   bo`yicha   bir   qator
takliflarni o`rtaga qo`ydi.
Uzbekiston Prezidentining asosli mulohazalari bu nu-fuzli tashkilot
tomonidan   inobatga   olinib,   1993   yil   fevral   oyida   Toshkentda   BMT
vakolatxonasi   ta`sis   etilib,   ish   bosh-ladi.   Xolid   Malik   BMTning
O`zbekistondagi vakili qilib yuborildi.
Bugungi   kunda   Birlashgan   Millatlar   Tashkilotining   O`zbe-
kistondagi   vakolatxonasi   respublikada   BMTning   taraqqiyot   Dasturi,
Sanoat   taraqqiyoti   Dasturi,   qochoqlar   ishi   bo`yicha   vakillari   Oliy
Komissari,   Jaxon   sokliqni   sarutash   tashki-loti,   Aholi   joylashish
jamg`armasi,   Narkotiklarni   nazorat   qilish   bo`yicha   Dastur,   Bolalar
jamgarmasi   singari   ixtisos-lashgan   muassasalarni   o`z   tarkibiga
birlashtirishga muvaffaq bo`ldi.
O`zbekiston   1992   yil   fevral   oyida   dunyoda   tinchlikni   mus-
tahkamlash,   inson   huquqlarini   qimoya   qilish   bo`yicha   katta   tad-birlarni
amalga  oshirayotgan  nufuzli  xalqaro  tashkilot  —  Yevropada  Xavfsizlik
va   Hamkorlik   Tashkilotiga   (   YEXHT)   a`zo   bo`lib   kirdi.   I.Karimovning
1992   yil   9-10   iyulda   bo`lib   o`tgan   Yevropada   Xavfsizlik   va   Hamkorlik
9 Tashkilotining   majlisi-   da   ishtirok   etishi,   nutq   so`zlashi   va   uning   10
iyulda   bo`lgan   majlisiga   raislik   qilishi   O`zbekistonning   jahon
hamjamiya-tiga muvaffaqiyatli kirib borayotganligini ko`rsatadi.
O`zbekistonning xalqaro miqyosda tinchliksevar siyosat o`tka-zishi
uchun   keng   imkoniyatlar   vujudga   keldi.   1993   yil   sentabr-da
bo`lib^o`tgan   Birlashgan   Millatlar   Tashkilotining   48-ses-siyasida
Uzbekiston Prezidenti I.Karimovning ishtiroki va unda qilgan ma`ruzasi
O`zbekistonni jahonga ko`hna va navqi-ron davlat sifatida tanitdi.
O`zbekiston   jahondagi   105   mamlakatni   birlashtiruvchi
qo`shilmaslik   harakatiga   qabul   qilindi.  Bo`lg`usi  jahon  Parla-mentining
timsoli bo`lmish Parlamentlararo Ittifoqqa kir-di.
Mamlakatimiz   Parlamentlararo   Ittifoqning   93-   va   94-
konferensiyalarida hamda YEXHT Parlament Assambleyasining har yili
o`tkaziladigan   sessiyasida   muntazam   qatnashmoqda.   Oliy   Majlis   Raisi
YEXHT   Parlament   Assambleyasining   Vitse-prezidenti   etib   saylandi.
Ana shu va boshqa xalqaro anjumanlar-da O`zbekiston vakillari ma`ruza
va   axborotlar   bilan   chikdi-lar,   qator   takliflarni   o`rtaga   tashladilar.   Shu
tariqa   respub-lika   Parlamenti   a`zolarining   ovozi   xalqaro   maydonda
baral-la   yangramoqda.   Davlatimizning   obro`-e`tibori   mustahkamla-nib,
xalqaro miqyosda tobora ko`proq e`tirof etilmoqda.
Mustaqillikning   ilk   damlaridayeq   Oliy       Majlis       Raisi
E.X.Xalilovning   Avstriya,       Germaniya,       Ispaniya,       Shveytsariya.
Belgiya,   Bolgariya,   Pokiston,   Turkiya,   Janubiy   Koreya   va   boshqa   bir
qancha   mamlakatlarning   davlat   boshliqdari.   parlament   va
vakolatxonalar     boshliqlari     bilan     uchrashuvlari     bo`lib   o`tdi.   Oliy
Majlisda   o`n   uchta   parlament   delegatsiyasi,   shu   jumladan   GFR,
Yaponiya,   Quvayt,   Litva,   Latviya,   Pokiston,   Bolgariya   va   Turkiya
10 mamlakatlarining   parlament   delegaiiyalari,   Shveytsa-riya,   Xitoy,   GFR
va   Litvaning   rasmiy   hukumat   delegatsiyalari,   turli   xadqaro
tashkilotlarning   o`n   uch   nafar   vakili,   xorijiy   davlatlarning
O`zbekistondagi   elchilari   va   elchixonalari   hamda   vakolatxonalari
xodimlaridan   28   kishi,   shu   jumladan.   Fransiya,   GFR,   Janubiy   Koreya,
AQSH,   Rossiya,   Pokiston,   Turkiya,   Buyuk       Britaniya,       Shvetsiya,
Xindiston       namoyandalari       qabul   qilindi.   O`z   navbatida   O`zbekiston
parlamenti   a`zolarining   delegaiiyalari     bir     qancha   davlatlarda,       shu
jumladan,  AQSH, GFR, Turkiya kabi mamlakatlarda bo`lishdi. 2
O`zbekiston   Respublikasi   bir   qator   ixtisoslashgan   nufuz-li   xalqaro
iqtisodiy,   idmiy-texnika   va   madaniy   tashkilotlar   —   Jahon   iqtisodiy
hamkorlik   tashkiloti,   Jahon   Banki,   Xalqaro   valyuta   jamg`armasi,
Yevropada   tiklanish   va   taraqqiyot   banki,   Xalqaro   mehnat   tashkiloti,
Xalqaro   pochta   ittifoqi.   Jahon   sog`liqni   saqpash   tashkiloti,   Xalqaro
Olimpiya   Qo`mi   tasi,   Osiye   va   Tinch   okean   havzasi   bo`yicha   iqtisodiy
va   ijti-moiy   komissiya,   Markaziy   Osiyo   mamlakatlari   iqtisodiy   ham-
korlik tashkiloti, Bojxonalar hamkorligi Kengashi, BMTning ta`lim, fan
va   madaniyat   bo`yicha   Qo`mitasi   (YUNESKO)   va   boshk,a   tashkilotlar
a`zosidir.
O`zbekiston   mustaqil   davlat   sifatida   ko`plab   xalqaro   Kon-
vensiyalarga   va   BMT,   YEXHT,   XMT   kabilarning   protokollari-ga
qushildi.   Shu   yillar   mobaynida   O`zbekiston   o`zining   tashqi   siyesatida
avvalo   jahonning   taraqqiy   etgan   mamlakatlar   bi-lan   o`zaro
munosabatlarini   rivoj,t;antiri111ga   katta   aqamiyat   berdi.   AQSH,
Germaniya,   Fransiya.   Italiya,   Buyuk   Britaniya,   Yaponiya,   Janubiy
Koreya,   Turkiya   va   boshqa   ko`plab   rivojlan-gan   mamlakatlar   bilan
2
  Mirziyoev Sh.M. Murojaatnoma. 2020 yil 24 yanvarda Oliy Majlis Senati va Qonunchilik palatasiga taqdim etgan navbatdagi  
Murojaatnomasi. 
11 o`rnatilgan   aloqalar   o`z   natijalarini   bera   boshladi.   Turkiya   bilan   abadiy
do`stlik   shartnomasi   Uzbe-kiston   tashqi   siyesatidagi   o`ziga   xos
yangilikdir.
1995   yil   15-16   sentabrda   Toshkentda   Markaziy   Osiyo   Xavf-sizlik
va   Qamkorlik   masalalariga   bagishlangan   seminar   Kengashi   bo`ldi.   Bu
Kengashda   ishtirok   etish   uchun   31   mamlakat,   6   Xalqaro   Tashkilotlar
vakillari qatnashdilar. Mintaqa xavf-sizligi va mojarolarning oldini olish
masalalari ko`rib chi-qildi.
1995 yil. oktabrda nishonlangan Birlashgan Millatlar Tashkilotining
50   yilligi   va   uning   yubiley   sessiyasi   O`zbekis-tonning   xalqaro   siyosat
borasidagi   yangidan-yangi   imkoniyatlarini   ko`rsatishga   sharoit   yaratdi.
Prezident   I.Karimovning   ana   shu   mo`tabar   minbardan   turib   so`zlagan
nihoyatda   qisqa   va   lo`nda   nutqi   jahon   hamjamiyatining   tamoyilga
aylangan   qarashlarini   o`zgartirishga,   xalqaro   tashkilotlar   faoliyatini
yangi-cha shakl va mazmun bilan boyitishga o`ziga xos ta`sir ko`rsatdi.
Jumladan,   u   mamlakatlararo.   mintaqalararo   va   qit`alararo
munosabatlarni   chuqurlashtirish,   qar   bir   mintaqada   vujudga   kelayotgan
ijtimoiy-siyesiy jarayonlarning borishidan oldindan ogoh bo`lish, ularni
o`z   vaqtida   o`rganish   va   zarur   xulosa-larga   kelish,   shu   asosda
umumbashariy muammolarni chigallash-tirmasdan hal etish masalalarini
ko`tardi.
II.Bob.Davlat tashqi siyosatida ommaviy  kommunikatsiyaning roli
2.1  O‘zbekistonning xalqaro reytingdagi o‘rnini yaxshilashda tashqi
siyosatning ahamiyati
Barchamizga yaxshi ma’lumki, mamlakatimiz istiqlolga erishgandan
so‘ng   tashqi   siyosatda   hamkorlik   ishlarini   olib   bora   boshladi.
Mustaqillikni   mustahkamlash,   mamlakatimizning   xavfsizligi,   barqarorligi
12 va taraqqiyoti ko‘p jihatdan xorijiy davlatlar bilan diplomatik aloqalarning
yo‘lga   qo‘yilishi   bilan   bevosita   bog‘liq   edi.   Chunki   har   bir   davlatning
taraqqiyotida   boshqa   mamlakatlar   bilan   do‘stlik   va   hamkorlik   aloqalarini
yo‘lga   qo‘yish   muhim   hisoblanadi.   O‘zbekiston   Respublikasi   Birinchi
Prezidenti   I.A.Karimov   o‘zining   “O‘zbekistonning   o‘z   istiqlol   va
taraqqiyot  yo‘li”,  “O‘zbekiston  XXI  asr   bo‘sag‘asida:   xavsizlikka  tahdid,
barqarorlik shartlari va taraqqiyot kafolatlari”, “Bizning bosh maqsadimiz-
jamiyatni demokratlashtirish va yangilash, mamlakatni modernizatsiya va
isloh   etishdir”   va   boshqa   asarlarida   mustaqil   tashqi   siyosat   yuritish
qoidalarini   belgilab   bergan   edilar.   Yangi   tahrirdagi   Konstitutsiyamizning
17-moddasida   ham   quyidagilar   qat‘iy   belgilab   qo‘yildi:   “O‘zbekiston
Respublikasi xalqaro munosabatlarning to‘la huquqli subyektidir.
O‘zbekistonning tashqi siyosati davlatlarning suveren tengligi, kuch
ishlatmaslik yoki kuch bilan tahdid qilmaslik, chegaralarning buzilmasligi,
davlatlarning   hududiy   yaxlitligi,   nizolarni   tinch   yo‘l   bilan   hal   etish,
boshqa   davlatlarning   ichki   ishlariga   aralashmaslik   prinsiplariga   hamda
xalqaro   huquqning   umume’tirof   etilgan   boshqa   prinsip   va   normalariga
asoslanadi”. Bundan ko‘rinadiki, mamlakatimiz tashqi siyosatda har doim
tinchlikparvarlikka va hamkorlikka rioya qiladi.
O‘zbekiston   Respublikasi   1992-yil   2-martda   BMTga   qabul   qilindi   va
mamlakatimiz   jahon   hamjamiyatining   teng   huquqli   a’zosi   bo‘ldi.   Bu
yurtimizning   mustaqillikdan   keyingi   ilk   a’zo   bo‘lgan   tashkiloti   edi.
Shundan   so‘ng   mustaqil   diyorimiz   BMTning   bir   qator   ixtisoslashtirilgan
muassasalari, jumladan, Jahon banki, Xalqaro valyuta fondi (XVF), Jahon
savdo tashkiloti (JST), BMTning Yevropa bo‘yicha iqtisodiy komissiyasi
(YeIK), BMT savdo va rivojlanish bo‘yicha konferensiyasi guruhi kabilar
bilan   keng   ko‘lamli   hamkorlik   aloqalarini   yo‘lga   qo‘ydi.   Shuningdek,
13 O‘zbekiston   Respublikasi   BMT   doirasidagi   ixtisoslashgan   muassasalar   –
Jahon   sog‘liqni   saqlash   tashkiloti,   Xalqaro   mehnat   tashkiloti,   Xalqaro
bolalar   jamg‘armasi   (YuNISEF),   Xalqaro   Olimpiya   qo‘mitasi,   Xalqaro
avtomobilchilar   ittifoqi   va   boshqa   tashkilotlarning   ham   a’zosi
hisoblanadi. 3
Har bir davlat tashqi siyosatda boshqa mamlakatlar bilan hamkorlik
qilib,   taraqqiyotda   yuksak   natijalarga   erishishni   xohlaydi.   O‘zbekiston
ham     rivojlangan   davlatlar   bilan   o‘zaro   manfaatli   va   teng   huquqli
hamkorlik   aloqalarini   rivojlantirishga   harakat   qilmoqda.   Ayniqsa,
mustaqillikning   dastlabki   kunlarida   Rossiya,   Janubiy   Koreya,   Xitoy,
Yaponiya   hamda   Markaziy   Osiyo   davlatlari   bilan   hamkorlikni
rivojlantirish   O‘zbekiston   tashqi   siyosatining   asosiy   yo‘nalishlari
hisoblangan edi.
O‘zbekiston   Respublikasi   tashqi   siyosatining   asosiy   tamoyillari
quyidagilardan  iborat  etib  belgilangan  edi:  mafkuraviy  qarashlardan  qat’i
nazar   hamkorlik   uchun   ochiqlik,   umuminsoniy   qadriyatlarga,   tinchlik   va
xavfsizlikni   saqlashga   sodiqlik;   davlatlarning   suveren   tengligi   va
chegaralar daxlsizligini hurmat qilish; boshqa davlatlarning ichki ishlariga
aralashmaslik;   nizolarni   tinch   yo‘l   bilan   hal   etish;   kuch   ishlatmaslik   va
kuch bilan tahdid qilmaslik; inson huquqlari va erkinliklarini hurmatlash;
ichki   milliy   qonunlar   va   huquqiy   normalardan   xalqaro   huquqning
umume’tirof   etilgan   qoidalari   va   normalarining   ustuvorligi;   davlatning,
xalqning   oliy   manfaatlari,   farovonligi   va   xavfsizligini   ta’minlash
maqsadida   ittifoqlar   tuzish,   hamdo‘stliklarga   kirish   va   ulardan   ajralib
chiqish; tajovuzkor harbiy bloklar va uyushmalarga kirmaslik; davlatlararo
aloqalarda   teng   huquqlilik   va   o‘zaro   manfaatdorlik,   davlat   milliy
3
  Saidov A.X. Demokratik islohotlar yo‘li – biz uchun yagona va eng to‘g‘ri yo‘ldir.  Demokratlashtirish   va   inson   huquqlari   Jurnali . 2020  yil  
№1- son  1(85) – B .5.
14 manfaatlarining   ustunligi;   tashqi   aloqalarni   ham   ikki   tomonlama,   ham
ko‘p   tomonlama   kelishuvlar   asosida   rivojlantirish,   bir   davlat   bilan
yaqinlashish hisobiga boshqasidan uzoqlashmaslik kabilar. Shuning uchun
ham   O‘zbekiston   Respublikasining   Davlat   Mustaqilligini   dunyodagi   180
dan ortiq davlat rasman tan olgan. 131 mamlakat bilan diplomatik aloqalar
o‘rnatilgan.   Toshkentda   44   mamlakat   o‘z   elchixona   va   vakolatxonalarini
ochgan.   30   dan   ortiq   mamlakatda   O‘zbekistonning   diplomatik
vakolatxonalari   ishlayapti.   Respublikamizda   80   dan   ortiq   chet   el
vakolatxonalari   va   20   dan   ortiq   hukumatlararo   muassasalar   faoliyat
ko‘rsatyapti. (2021-yil ma'lumotlariga ko‘ra)
   Ma’lumki mamlakatlarning  xalqaro reyting va  indekslardagi o‘rni
shu   mamlakatda   olib   borilayotgan   siyosat,   davlat   boshqaruvi   sifati,
aholining   turmush   darajasi,   inson   huquqlarining   muhofazasi,   tadbirkorlik
faoliyati   va   xorijiy   investorlar   uchun   qulay   muhitning   yaratilganligi,
barqaror   iqtisodiy   o‘sish   va   raqobatbardoshlik   kabi   muhim   jihatlar   bilan
belgilanadi.   Tashqi   siyosatning   nechog‘liq   yaxshi   yo‘lga   qo‘yilganligi
ham o‘sha davlatning xalqaro reyting va indekslardagi o‘rniga ta’sir etadi.
Shu sababli ham vatanimiz mustaqillikdan to bugungi kunga qadar tashqi
siyosat   sohasiga   katta   e’tibor   berib   kelgan.   Birinchi   Prezidentimiz
I.A.Karimov   ham   bu   sohada   ancha   islohotlarni   amalga   oshirganlar.   Bu
islohotlarning   natijasi   o‘laroq,   mamlakatimiz   dunyo   hamjamiyatida   o‘z
o‘rniga   ega   bo‘lgan   davlatga   aylandi.   2016-yildan   beri   davlatimizni
boshqarib   kelayotgan   muhtaram   yurtboshimiz   Sh.M.Mirziyoyev   ham
tashqi   siyosat   sohasida   juda   ko‘p   ishlarni   amalga   oshirmoqdalar.
Fikrimizning   isboti   sifatida,   2017-yil     7-fevralda   qabul   qilingan   2017–
2021-yillarda O‘zbekiston Respublikasini rivojlantirishning beshta ustuvor
yo‘nalishi   bo‘yicha   Harakatlar   strategiyasining   qabul   qilinishini
15 keltirishimiz   mumkin.   Harakatlar   strategiyasining   beshinchi   ustuvor
yo‘nalishi ‘‘Xavfsizlik, diniy bag‘rikenglik va millatlararo totuvlik, o‘zaro
manfaatli va amaliy tashqi siyosat‘‘ deb nomlanib, unda quyidagi vazifalar
belgilangan edi:
- O‘zbekiston Respublikasining konstitutsiyaviy tuzumi, suvereniteti,
hududiy yaxlitligini muhofaza qilish;
- fuqarolik, millatlararo va konfessiyalararo tinchlik hamda totuvlikni
mustahkamlash;
- davlatning mudofaa qobiliyatini mustahkamlash, O‘zbekiston 
Respublikasi Qurolli
Kuchlarining jangovar qudrati va salohiyatini oshirish;
- davlat mustaqilligi va suverenitetini mustahkamlash, mamlakatning 
xalqaro
munosabatlarning teng huquqli subyekti sifatidagi o‘rni va rolini oshirish,
rivojlangan   demokratik   davlatlar   qatoriga   kirish,   O‘zbekistonning   yon-
atrofida   xavfsizlik,   barqarorlik   va   ahil   qo‘shnichilik   muhitini
shakllantirish;
-   O‘zbekiston   Respublikasining   xalqaro   nufuzini   mustahkamlash,
mamlakatda   olib   borilayotgan   islohotlar   to‘g‘risida   jahon   hamjamiyatiga
xolis  axborot   yetkazish   va   boshqalar.   Bu  vazifalarning   amalga   oshirilishi
davlatimizning   xalqaro   reytingdagi   o‘rnini   belgilashda   muhim   ahamiyat
kasb   etdi.   Harakatlar   strategiyasining   davomi   sifatida   qabul   qilingan,
2022-2026-yillarga   mo‘ljallangan   Taraqqiyot   strategiyasida   ham   tashqi
siyosat   sohasiga   alohida   e’tibor   berildi.   Strategiyaning   yettinchi   ustuvor
yo‘nalishi   "Mamlakatimiz   xavfsizligi   va   mudofaa   salohiyatini
kuchaytirish,   ochiq,   pragmatik   va   faol   tashqi   siyosat   olib   borish"   deb
nomlandi.   Bilamizki,   2023-yil   11-sentabrda   butun   O‘zbekiston   xalqi
16 uchun   katta   ahamiyatga   ega   bo‘lgan   normativ   hujjat   –   "O‘zbekiston   -
2030"   strategiyasi   qabul   qilindi.   Ushbu   strategiyada   belgilab   qo‘yilgan
ustuvor   yo‘nalishlar   va   ular   doirasidagi   maqsadlarning   amalga   oshirilishi
mamlakatimizning xalqaro reytinglarda tutgan o‘rnini yanada yaxshilashga
ishonchimiz komil.   Davlatimiz rahbari bugungi kunda ko‘pgina xorijiy va
Markaziy   Osiyo   mamlakatlari   bilan   diplomatik   aloqalarni   olib
bormoqdalar.   Joriy   yilning   3-noyabr   kuni   Turkiy   davlatlar   tashkiloti
Ostona sammiti bo‘lib o‘tdi. Ushbu sammitda ishtirok etgan yurtboshimiz
o‘z nutqlari doirasida quyidagilarni keltirib o‘tdilar: "Turkiy sivilizatsiyani
yuksaltirish   g‘oyasi   texnologik   taraqqiyot   va   ilg‘or   bilimlarni   har
tomonlama   qo‘llab-quvvatlash   bilan   bevosita   bog‘liqdir.   Ijodiy
fikrlaydigan,   is‘tedodli   va   shijoatli   yoshlarimiz   istiqbolda   turkiy
dunyoning yangi Renessansini barpo etishga ishonchim komil. Bu yo‘lda
ularga buyuk ajdodlarimiz yaratgan ilmiy kashfiyotlar va ma’naviy meros
mustahkam   zamin   bo‘lib   xizmat   qiladi".   Yurtboshimizning   aytgan   bu
fikrlari   davlatimizning   jahon   maydonida   mavqeyi   tobora   yuksalib
borayotganiga bir nishonadir.
Hozirda   Prezidentimiz   tomonidan   mamlakatimizda   Uchinchi
Renessans   barpo   etish   g‘oyasi   ilgari   surilayotganligi   hammamizga
ma’lum.   Bu   jarayonda,   hech   shubhasiz,   yurtimizning   xalqaro   reyting   va
indekslarda tutgan o'rni ham asosiy rol o‘ynaydi.
Prezidentimizning   "Yangi   O‘zbekiston   strategiyasi"   asarlarida
quyidagilar   ta’kidlab   o‘tilgan:   "So‘nggi   yillarda   mamlakatimizda
kechayotgan   tub   yangilanishlar,   izchil   va   faol   tashqi   siyosat,   ayniqsa,
Markaziy   Osiyo   mintaqasidagi   yaqin   qo‘shnichilik   muhiti   tobora
mustahkamlanayotgani   yurtimizning   xalqaro   nufuzini   yanada
oshirmoqda".Bundan tashqari ushbu asarda mamlakatimiz so‘nggi o‘n yil
17 ichida ilk bor Iqtisodiy hamkorlik va rivojlanish tashkilotining kredit xavfi
reytingidagi   pozitsiyasining   yaxshilangani,   Jahon   bankining   "Biznes
yuritish"   reytingida   7ta   pozitsiyaga   yuqori   ko‘tarilgani,   biznesni
ro‘yxatdan   o‘tkazish   ko‘rsatkichi   bo‘yicha   190   davlat   ichida   8-o‘rinni
egallagani,   Buyuk   Britaniyaning   mashhur   "Economist"   jurnalida
O‘zbekiston yil mamlakati deb e’tirof etilgani va boshqalar keltirilgan. Bu
ma’lumotlarning   barchasi   mustaqil   diyorimizning   xalqaro   reytingdagi
o‘rni yaxshilanib va yuqorilab borayotganidan dalolat beradi.
Bugun   hayotimizning   har   bir   jabhasida   yangilanishlar,   bunyodkorlik
ishlari,   islohotlar     amalga   oshirilyapti.   Bu   islohotlarni   barcha   sohalarda
ko‘rishimiz   mumkin.   Bu   kabi   yangilanishlarning   natijasi   jamiyatimiz
turmush   darajasini   yaxshilash   bilan   birga,   xalqaro   reytinglar   va
indekslardagi o‘rnimizni belgilashda ham muhim hisoblanadi. O‘zbekiston
Respublikasi Prezidentining 02.06.2020-yilda qabul qilingan "O‘zbekiston
Respublikasining   xalqaro   reyting   va   indekslardagi   o‘rnini   yaxshilash
hamda   davlat   organlari   va   tashkilotlarida   ular   bilan   tizimli   ishlashning
yangi   mexanizmini   joriy   qilish   to‘g‘risida"gi   farmoni   bu   sohaga   e’tibor
berilayotganligining   isbotidir.   Mazkur   farmondan   ko'zda   tutilgan   asosiy
maqsad   mamlakatning   investitsiyaviy   jozibadorligi   va   xalqaro
maydondagi   obro‘sini   mustahkamlash,   davlat   organlari   va   tashkilotlarida
xalqaro reyting va indekslar bilan ishlashning yangi mexanizmlarini joriy
qilishdir.
  Xulosa   o‘rnida   aytish   joizki,   yurtimizda   olib   borilayotgan   jadal
islohotlar,   bunyodkorlik   jarayonlari   kelgusida   ham   o‘z   samarasini
ko‘rsatib,   mamlakatimizning   xalqaro   reytinglar   va   indekslardagi   o‘rni
yaxshilanib boraverishiga sabab bo‘ladi.
18 2.2.Davlat tashqi siyosatida ommaviy  kommunikatsiyaning roli
Globallashuv   jarayonlari   va   axborot   kommunikatsiya   vositalarining
misli   ko'rilmagan   rivoji   davlatlarning   o'zaro   hamkorlik   munosabatlarini
rivojlantirishga   kuchli   turtki   bo'lmoqda.   Millatlararo   munosabatlar
sohasidagi   kontseptsiya   siyosiy   diplomatik   sohadagi   hamkorlikni
rivojlantirishga   doir   “yo'l   xarita”larini   O'zbekistonning     xorijiy   savdo-
iqtisodiy,   investitsiyaviy,   texnologik   va   moliyaviy-texnik   hamkorligini
tubdan   rivojlantirish   va   kengaytirish   davrning   bosh   mezoni   darajasiga
ko'tarildi. Siyosiy va tashqi iqtisodiy aloqalarni ta'minlab beruvchi davlat
organlari tizimi shakllantirildi.
  O'zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Sh.Mirziyoyev   2020   yil   24
yanvarda   Oliy   Majlis   Senati   va   Qonunchilik   palatasiga   taqdim   etgan
navbatdagi   Murojaatnomasida   “Demokratik   islohotlar   yo'li   –   biz   uchun
yakkayu yagona va eng to'g'ri yo'ldir” deb ta'kidlagan. Davlat rahbarining
parlamentga Murojaatnomasi – dasturiy siyosiy-huquqiy xujjatdir. Ushbu
murojaatnomada   Prezidentning   mamlakatni   yaqin   istiqbolda
rivojlantirishga   doir   strategik   yo'nalishlar   bo'yicha   nuqtai   nazari   bayon
qilinadi.
  Murojaatnomada   siyosiy,   iqtisodiy,   g'oyaviy   mafkuraviy   qoidalar
bilan   bir   qatorda,   parlamentning   qonun   ijodkorligi   faoliyatiga   taalluqli
aniq   takliflarni   ham   o'zida   aks   ettiradi.   Shuningdek,   Prezidentning
parlamentga   Murojaatnomasi   jahon   konstitutsiyaviy   amaliyotida
hokimiyat   vakillari   bo'linishi   printsipini   ta'minlashga   qaratilgan   muhim
huquqiy   institutdir.   Yana   shuningdek,   Murojaatnomada   davlatimiz
rahbari so'nggi uch yilda turli nufuzli xalqaro tashkilotlarda qaryib 30 ta
tashabbus bo'yicha BMT Assambleyasining rezolyutsiyalari qabul qilindi.
ShHT   doirasida   O'zbekiston   Prezidentining   8   ta   xalqaro   tashabbusi
19 amalga   oshirildi.   Xuddi   shunday   10   dan   ziyod   muhim   tashabbuslar
YuNESKO, MDH, IHT, TURKSOY, Markaziy Osiyo mintaqasida ilgari
surildi.   Davlat   rahbari   ta'kidlaganidek,   “biz   O'zbekiston   tashqi   siyosatini
faollashtirish   yuzasidan   boshlagan   keng   ko'lamli   ishlarni,   milliy
manfaatlarimizga   javob   beradigan,   ochiq   progmatik   va   chuqur   o'ylagan
tashqi siyosat kursini davom ettiramiz. Olis va yaqindagi barcha davlatlar
bilan sheriklikni yanada kuchaytiramiz” , deyiladi manbada.
Murojaatnoma   asosan     huquqiy   kommunikatsiya   nuqtai   nazaridan
o'rganadigan   bo'lsak,   quyidagi   to'rtta   ustuvor   masalalarga   e'tibor
qaratilganligi   e'tiborimizni   tortadi,   “Birinchidan,   Markaziy   Osiyo
mintaqasidagi   mamlakatlar   bilan   barcha   sohada   o'zaro   do'stlik,   yaxshi
qo'shnichilik va strategik sheriklik ruhidagi munosabatlarni sifat va
mazmun   jihatidan   yangi   bosqichga   olib   chiqishimiz   zarur.   Ikkinchidan,
Rossiya   federatsiyasi,   Xitoy   Xalq   Respublikasi,   Amerika   Qo'shma
Shtatlari,   Yaponiya,   Janubiy   Koreya,   Turkiya,   Birlashgan   Arab
Amirliklari, Yevropa ittifoqi va Osiyo mamlakatlari bilan siyosiy, savdo-
iqtisodiy,   investitsiyaviy,   transport-kommunikatsiya   va   madaniy-
gumanitar aloqalarni yanada rivojlantirishga alohida ahamiyat beramiz.
Uchinchidan,     Birlashgan   Millatlar   tashkiloti,   Yevropada   xavfsizlik
va   hamkorlik   tashkiloti,   Islom   hamkorlik   tashkiloti,   Turkiy   kengash   va
boshqa   nufuzli   xalqaro   tashkilotlar   doirasida,   ko'p   tomonlama
hamkorlikni jadallashtirishni davom ettirishimiz zarur.
To'rtinchi,     Mustaqil   Davlatlar   Hamdo'stligi   va   Shanxay   hamkorlik
tashkiloti   doirasida   faoliyatimiz   samarasini   yanada   oshirishimiz   zarur.
O'zbekistonning   2020   yilda   Mustaqil   Davlatlar   Hamdo'stligiga   raislik
qilishi   biz   uchun   tarixiy   ahamiyatga   ega”.   Bugungi   kunda,   Shanxay
hamkorlik tashkiloti bilan munosabatlarni rivojlantirish O'zbekiston tashqi
20 siyosatining muhim yo'nalishi bo'lib qoladi. Bundan tashqari, “joriy yilda
Mustaqil   Davlatlar   Hamdo'stligi,   Markaziy   Osiyo,   Yevropa   Ittifoqi   va
Osiyo mamlakatlari bilan oliy darajadagi ikki va ko'p tomonlama tadbirlar
yilning bosh mezoni bo'lib turibdi” .
Xalqaro   munosabatlarda   davlatlararo   diplomatik   aloqalar   asosiy
o'rinni   egallaydi.   Bundan   tashqari   davlatlararo   xarakterga   ega   bo'lmagan
xalqaro   aloqalarga   –   yuridik   va   jismoniy   shaxslar   (xorijiy   yoki   xalqaro
elementlar), shuningdek xalqaro
hukumatga   tegishli   bo'lmagan   va   xalqaro   xo'jalik   tashkilotlari   orasidagi
aloqalar   misol   bo'la   oladi.   O'zbekiston   –xalqaro   munosabatlarning   teng
huquqli sub'ekti deganda konstitutsiyaviy qoidalarni nazarda tutgan holda,
O'zbekiston   Respublikasining   hozirgi   dunyodagi   o'rnini   bildiribgina
qolmay   mamlakatimizning   haqiqatdan   ham   xalqaro   hamjamiyatning
ajralmas qismi ekanligini ko'rsatadi.
-O'zbekiston   suveren   davlat   sifatida   zamonaviy   xalqaro   huquqning
umume'tirof   etilgan   printsiplari   va   normalari   va   o'zi   qo'shilgan   xalqaro
shartnomalar   bilan   bog'liq   bo'lib,   davlatimizning   roziligisiz   boshqa
majburiyatlar zimmamizga yuklatilishi mumkin emasligi;
-O'zbekiston   xududida   davlat   hokimiyati   chegaralanmagan   va
xalqaro huquqning hech qaysi bir sub'ekti bunga aralashish huquqiga ega
emas,   o'zining   xududidan   tashqarida   u   o'z   hokimiyatini   faqat     boshqa
manfaatdor davlat roziligi bo'lgandagina amalga oshirishi mumkinligi;
- O'zbekiston xalqaro huquqning boshqa sub'ektlari bilan diplomatik
aloqalarni   amalga   oshirib,   ikki   tomonlama   va   ko'p   tomonlama   xalqaro
shartnomalarni   tuzib,   davlatlararo   munosabatlarda   bevosita   qatnashishi
kabi   masalalarda   o'ziga   xos   strategik   tamoyillarga   asoslangan   holda
rivojlanadi deyish mumkin.
21 “Mustaqillik   yillarda   O'zbekiston   120   dan   ziyod   davlat   bilan
diplomatik   aloqalarni   o'rnatdi.   Toshkentda   35   ta   davlat   elchixonasi
ochildi. 19 ta davlat elchilari esa O'zbekiston Respublikasida o'rindoshlik
asosida   faoliyat   yuritmoqda.   Respublikada   88   ta   xorijiy   vakolatxonalar
akkreditatsiyadan   o'tgan,   24   ta   hukumatlararo   va   13ta   xukumat
tashkilotlari faoliyat olib bormoqda” .
Tashqi siyosiy va tashqi iqtisodiy yo'lning samarali davom ettirilishi
mamlakatda   keng   ko'lamli   islohotlarni   va   demokratik   o'zgarishlarni
muvaffaqiyatli   ro'yobga   chiqarishda,   xalqaro   maydonda   mamlakat
nufuzini mustahkamlashda va aholi farovonligining oshishini ta'minlashda
eng muhim omil hisoblanadi.
Ochiq   tashqi   siyosatning   faollashuvi   natijasida   xorijiy   mamlakatlar
bilan   ko'p   qirrali   va   o'zaro   manfaatli   hamkorlikni   mustahkamlashda
salmoqli   natijalarga   erishilganligi   e'tirofga   loyiq,   “Respublika
konstitutsiyaviy   tuzumini,   suverenitetini,   xududiy   yaxlitligini   himoya
qilishga doir chora-tadbirlarni ro'yobga chiqarish, kiberxavfsizlik sohasida
axborot,   normativ-huquqiy   asoslar   tizimini   takomillashtirish,   aholini
favqulodda   vaziyatlardan   xabardor   qilish   tizimini   tashkil   etish   va
rivojlantirish,   millatlararo   munosabatlar   sohasidagi   siyosatning   ustuvor
yo'nalishlari kontseptsiyasini ishlab chiqish bilan birga xorijiy hamkorlikni
rivojlantirishga doir “yo'l xarita”larini ishlab chiqilganligi”  kabi masalalar
bugungi   davlat   boshqaruvida   bosh   mezon   bo'lib   turganligi
tadqiqotimizning asosiy nuqtai nazarida aks etadi.
XXI   asrda   insoniyat   taraqqiyotning   axborot   bosqichiga   qadam   qo'yar
ekan,   har   bir   sohani   modernizatsiyalash   va   axborotlashtirishni   taqozo
etayotganligi   hech   kimga   sir   emas.   Shunday   ekan,   Axborot-
kommunikatsiya texnologiyalarining inqilobiy ta'siri davlat tuzilmalari va
22 fuqarolik jamiyati institutlari, iqtisodiy va ijtimoiy soha, ilm-fan va ta'lim,
madaniyat   va   odamlarning   turmush   tarzida   kuzatilmoqda.   Davlatimiz
mazkur   jarayonlardan   chetda   qolayotgani   yo'q,   aksincha   global   axborot
jamiyatini shakllantirishda faol ishtirok etmoqda. Axborot texnologiyalari,
xususan   raqamli   texnologiyalar   ta'sirida   davlat   hokimiyati   organlari
faoliyatining   shakli   va   mazmuni   tubdan   o'zganmoqda,   “davlat
boshqaruvining   innovatsion   tizimi-elektron   hukumat   tizimi   tashkil   etildi,
bu   bugungi   kunda   davlat   boshqaruvi   tizimini   isloh   qilishning   ustuvor
yo'nalishlaridan   biri   hisoblanadi”   .   Demokratik   boshqaruvning   tartib
tamoyillari   takomillashib   bormoqda.   Ayni   paytda   xalqaro   hamjamiyatni
mamlakat hayotidagi, islohotlarni amalga oshirish borasida qo'lga kiritgan
yutuqlar to'g'risida xabardor qilish, aholining axborotga bo'lgan ehtiyojini
qondirib   borishga   bo'lgan   zarurat   dolzarbligini   e'tirof   etish   lozim.   Bu
jihatdan   olib   qaraganda,   O'zbekiston   tashqi   siyosiy   maqsad   hamda
vazifalarga   erishishda   xalqaro   axborot   resurslaridan   keng   foydalanish
hamda   gumanitar,   madaniy,   ilmiy,   xalq   diplomatiyasi   va   boshqa   xalqaro
hamkorlik   usullarini   faol   ravishda   qo'llash   amalda   O'zbekiston
Respublikasining   muhim   siyosiy   va   diplomatik   vositalari   qatoridan   o'rin
olmoqda” . Zamonaviy  axborot asrida boshqa jabhalarda  kuzatilgani kabi
diplomatik xizmat sohasida ham muvaffaqiyatga erishish ma'lum darajada
zamonaviy   AKT   imkoniyatlarini   samarali   o'zlashtirish   va   ularni   amalda
maqsadli   qo'llashni   taqozo   etadi.   Bu   esa,   o'z   navbatida,   diplomatik   soha
vakillari   oldida   axborot   texnologiyalarini   o'z   faoliyatlariga   moslashtirib
borish   bilan   bog'liq   zaruriyatni   yuzaga   keltiradi.   Raqamli   diplomatiya
tobora   xorijiy   jamoatchilik   bilan   faol   kommunikativ   aloqa   o'rnatish
vositasiga   aylanib   bormoqda.   “Twitter”,   “Facebook”,   “Linkedln”,
“Flickr”,   “You   Nube”   kabi   virtual     makonda   faoliyat   ko'rsatuvchi
23 platformalar   diplomatik   soha   vakillariga   ular   tegishli   bo'lgan   davlatning
xalqaro maydondagi tashqi siyosiy sa'y-harakatlari bilan bog'liq xabarlarni
Tashqi   ishlar   vazirligi   va   xorijdagi   diplomatik   vakolatxonalar   Internet
tarmog'idagi   kommunikativ   kanallar   orqali   ortiqcha   xarajatlarsiz   keng
jamoatchilik e'tiboriga havola qilish imkoniyatini yaratadi.
Shuni   ham   alohida   ta'kidlash   joizki,   ijtimoiy   media   tarmoqlari
zamonaviy diplomat ixtiyorida mavjud bo'lgan vositalardan biriga aylanib
ulgurdi.   Mazkur   raqamli   texnologiyalar   zarur   va   xolis   axborot   olishda
muhim manba bo'lishi bilan birga, tor va keng doiralarda davra suhbatlari
va   virtual   konferentsiyalar   tashkil   etishda   ham   o'ziga   xos   platforma
vazifasini   bajaradi.   Bunda   muxokama   uchun   istalgan   mavzuga   murojaat
qilish mumkin.
Davlat va nodavlat sub'ektlari ko'magida faol axborot tashviqot ishlari
va   xalqaro   axborot   almashinuv   dasturlarini   olib   borish   hamda   milliy
madaniyatning   betakror   jihatlarini   xalqaro   maydonda   namoyish   qilish
orqali   xorijiy   jamoatchilik   bilan   aloqalar   o'rnatishda   tashqi   siyosat   va
xalqaro   munosabatlar   tizimidagi   institut   sifatida   e'tirof   etilgan   jamoat
diplomatiyasining   roli   beqiyos.   Raqamli   diplomatiya,   o'z   navbatida
mazkur   mexanizm   bilan   uyg'unlashgan   bo'lib,   bu   narsa,   avvalo,   virtual
makonda   keng   jamoatchilik   fikrini   o'rganish,   uni   shakllantirish   va
mamlakat haqida xorijiy davlatlarda ijobiy axborot muhitini yaratish orqali
xorijiy   jamoatchilik   bilan   uzoq   muddatga   mo'ljallangan   hamda   ishonch
asosida qurilgan munosabatlarni yo'lga qo'yishda yorqin namoyon bo'ladi.
Shu   tariqa   raqamli   diplomatiya   bugungi   kunning   raqamli
texnologiyalariga   tayangan   holda   xorijiy   jamoatchilik  fikri   va   kayfiyatini
monitoring   qilib   borish,   jamoatchilikning   axborotga   bo'lgan   ehtiyojini
qondirish   va   ubilan   faol   muloqotga   kirishish   orqali   davlatning   tashqi
24 siyosiy manfaatlarini ilgari surishga qaratilgan.
Zamonaviy   davlat   iqtisodiy   imkoniyatlari   tizimini   rivojlantirishning
asosiy   yo'nalishlaridan   biri   tashqi   siyostda   ommaviy   huquqiy
kommunikatsiyaning   turli   shakllaridan   unimli   foydalanish   orqaligina
amalga oshiriladi.
Mazkur muammoni tadqiq etishda amaliy va fundamental jihatlarning
o'zaro   yaqin   aloqadorligi   ushbu   institutni   o'rganishga   kompleks   tarzda
yondashishni taqozo etadi.
  Davlatlar   tashqi   siyosatini   tartibga   solishdagi   o'rnini   aniqlashda
xalqaro   huquqning   ustuvorligi,   hozirgi   kunda   shak-shubhasiz   e'tirof
etiladi:   “tashqi   siyosat   va   diplomatiya   davlatlararo   muloqotning   yagona
mushtarak   tili   bo'lgan   xalqaro   huquqqa   zid   bo'lmasligi   kerak.   Xalqaro
huquq davlatning tashqi siyosatiga va uning diplomatiyasiga bevosita ta'sir
qiladi”  deyiladi manbada.
O'zbekiston   tashqi   siyosatining   asosiy   maqsadi   davlat   suverenitetini
himoya qilish,  ijtimoiy yo'naltirilgan  bozor  iqtisodiyotini shakllantirishga
yordam   beruvchi   xalqaro   sharoitlarni   yaratish,   tinchlik,   xalqaro   va
mintaqaviy xavfsizlikni ta'minlash maqsadida barcha davlatlar bilan o'zaro
manfaatli hamkorlikni o'rnatishdan iborat.
O'zbekiston tashqi siyosatida ochiqlik printsipini turli xil mafkuraviy
qarashlardan   xoli   ravishda   amalga   oshirishi   tinchliksevar   davlatlar   bilan
tashqi   aloqalarni   kengaytirishga   intilishi   bilan   dunyo   miqiyosida   keng
katta hurmatga sazovor bo'lib borayotganligi hech kimga sir emas.
Bugungi   kunda   O'zbekiston   jahon   hamjamiyatida   o'zining   mustaqil
ovoziga   ega   bo'lgan   davlat   darajasiga   ko'tarildi   va   nufuzli   xalqaro
tashkilotlarga   a'zo   bo'ldi.   Zamonaviy   rivojlanish   jarayonlarni   tushunish
zaruriyati ilmiy siyosiy bilimlarning jadal rivojlanishiga va O'zbekistonga
25 nisbatan   yangicha   ilmiy   intizom   va   siyosiy-huquqiy   tizimining
institutsional rivojiga olib keldi.
Mamlakat   huquqiy   tizimi   va   siyosiy   hayotidagi   o'zgarishlar   dunyo
olimlarida   qiziqish   uyg'otdi.   Jamiyatning   hozirgi   rivojlanish   bosqichida
muhim ajralib turadigan xususiyat, sharqona milliylik va o'ziga xos tartib
intizom,   hamda   demokratik   jarayonlarda,   adolatli   davlat   boshqaruvi   o'z
ifodasini topgan. Shu o'rinda aytish kerakki, O'zbekiston Respublikasining
tashqi   siyosiy   faoliyati   Kontseptsiyasida   quyidagilar   keltirib   o'tilgan:
“Globallashuv   hamda   hozirgi   dunyoda   vaziyatning   shiddat   bilan
o'zgarishi,   siyosiy   va   iqtisodiy   kuchlar   joylashuvida   ro'y   berayotgan
o'zgarishlar,   mintaqada   hamda   O'zbekistonning   shundoq   yonginasida
tahdidlarning,   terrorchilik   ko'rinishidagi   xavf-xatarlar   va   keskinlikning
kuchayishi   xalqaro   va   mintaqaviy   voqeylikka   o'z   vaqtida   munosib   javob
qaytarish   maksadida   davlat   tashqi   siyosatining   kontseptual   asoslarini
takomillashtirishni taqozo etmoqda. Birinchi navbatda, milliy xavfsizlikni
yanada mustahkamlash uchun imkon qadar qulay tashqi sharoitlar yaratib
berish,   iqtisodiyotning   yuqori   sur'atlarda   o'sishini   saqlash,   mutanosib   va
barqaror   rivojlanishini   ta'minlash,   ijtimoiy   yo'naltirilgan   bozor
iqtisodiyotiga   asoslangan   ochiq   demokratik   davlat   qurish,   fuqarolik
jamiyatini rivojlantirish yo'lidagi izchil harakatlarni muvaffaqiyatli davom
ettirish   zarur”   .   Milliy   manfaatlarni   himoya   qilish   bo'yicha   davlat   tashqi
siyosati   mexanizmining   nufuzli   xalqaro   tashkilotlarga   a'zo   bo'ldi.
Zamonaviy   rivojlanish   jarayonlarni   tushunish   zaruriyati   ilmiy   siyosiy
bilimlarning jadal rivojlanishiga va O'zbekistonga nisbatan yangicha ilmiy
intizom va siyosiy-huquqiy tizimining institutsional rivojiga olib keldi.
Mamlakat   huquqiy   tizimi   va   siyosiy   hayotidagi   o'zgarishlar   dunyo
olimlarida   qiziqish   uyg'otdi.   Jamiyatning   hozirgi   rivojlanish   bosqichida
26 muhim  ajralib  turadigan  xususiyat,  sharqona  milliylik  va  o'ziga  xos tartib
intizom,   hamda   demokratik   jarayonlarda,   adolatli   davlat   boshqaruvi   o'z
ifodasini topgan. Shu o'rinda aytish kerakki, O'zbekiston Respublikasining
tashqi   siyosiy   faoliyati   Kontseptsiyasida   quyidagilar   keltirib   o'tilgan:
“Globallashuv hamda hozirgi dunyoda vaziyatning shiddat bilan o'zgarishi,
siyosiy   va   iqtisodiy   kuchlar   joylashuvida   ro'y   berayotgan   o'zgarishlar,
mintaqada   hamda   O'zbekistonning   shundoq   yonginasida   tahdidlarning,
terrorchilik   ko'rinishidagi   xavf-xatarlar   va   keskinlikning   kuchayishi
xalqaro   va   mintaqaviy   voqeylikka   o'z   vaqtida   munosib   javob   qaytarish
maksadida   davlat   tashqi   siyosatining   kontseptual   asoslarini
takomillashtirishni  taqozo  etmoqda.  Birinchi  navbatda,  milliy  xavfsizlikni
yanada mustahkamlash  uchun  imkon  qadar qulay  tashqi  sharoitlar yaratib
berish,   iqtisodiyotning   yuqori   sur'atlarda   o'sishini   saqlash,   mutanosib   va
barqaror   rivojlanishini   ta'minlash,   ijtimoiy   yo'naltirilgan   bozor
iqtisodiyotiga   asoslangan   ochiq   demokratik   davlat   qurish,   fuqarolik
jamiyatini rivojlantirish yo'lidagi izchil harakatlarni muvaffaqiyatli davom
ettirish   zarur”   .   Milliy   manfaatlarni   himoya   qilish   bo'yicha   davlat   tashqi
siyosati   mexanizmining   butun   sa'y-harakati   ijtimoiy-iqtisodiy   integratsion
jarayonlarda   milliy,   mintaqaviy   va   global   xavfsizlikni   ta'minlashda   o'z
ifodasini topadi.
Jahon   miqiyosida,   raqobat   tobora   kuchayib   borayotgan   bugungi
keskin   bir   davr   xalqimizdan   yangicha   ishlash,   yangi   g'oyalar,   yuqori
darajadagi   safarbarlikni   talab   etmoqda.   O'zbekiston   Respublikasi
Prezidenti Sh. Mirziyoyev shunday e'tirof etadi: “Xalqaro munosabatlarda
ochiq   va   amaliy,   faol   tashqi   siyosat   olib   borilayotgani   tufayli   ishonchli
hamkor sifatida mamlakatimizning xalqaro obro'si tobora ortib bormoqda.
Barcha   qo'shnilarimiz   bilan   do'stona   va   o'zaro   ishonch   ruhidagi
27 munosabatlarni   yanada   mustahkamlash   bizning   asosiy   vazifalarimizdan
biriga aylandi” .
Ma'lumki,   davlatning   tashqi   siyosiy   faoliyati   uning   ijtimoiy
taraqqiyotiga   katta   ta'sir   ko'rsatadi.   Aniq   maqsadga   qaratilgan   tashqi
siyosat   iqtisodiy,   ilmiy-texnikaviy   va   madaniy   salohiyatining   o'sishiga
ko'maklashadi.   Jamiyatni   yangilash   va   tubdan   isloh   qilishning   ustuvor
shart-sharoitlaridan   biri   sifatida   bugungi   kunda   huquqiy   tizimga   katta
e'tibor qaratilmoqda. Bu jarayonlarning jamiyatga tadbiq etilishi, huquqiy
kommunikatsiya tizimining yaxshi tashkil bo'lishiga bog'liqdir.
O'zbekiston   Respublikasi   jahon   siyosiy   xaritasida,   Osiyo   qit'asining
markazida   borgan   sari   ko'proq   ko'zga   tashlanmoqda.   O'zbekistonda   yuz
berayotgan   demokratik   o'zgarishlar,   uning   ulkan   tabiiy   boyliklari,   ishlab
chiqarishi,   ilmiy-texnikaviy   va   aqliy   salohiyati   nafaqat   siyosatchilar,
biznesmenlar,   olimlarning   balki   o'zbek   xalqining   tarixi   va   hozirgi   hayoti
bilan qiziquvchi jahonning barcha burchaklaridagi oddiy kishilarning ham
e'tiborini tortmoqda.
Bugungi   kunda   O'zbekistonning   tashqi   siyosati   Birlashgan   Millatlar
Tashkiloti Nizomida mustahkamlab qo'yilgan asosiy huquqiy tamoyillarga
va   Konstitutsiyamizga,   mamlakatimiz   o'z   zimmasiga   olgan   xalqaro
majburiyatlarga   to'liq   mos   holda   amalga   oshirilmoqda.   Xalqaro
tashkilotlarning   roli   va   ahamiyati   tobora   ortib   borayotganligi,   xalqaro
iqtisodiy   tashkilotlar   faoliyatining   jahon   iqtisodiyotida   chuqur
ixtisoslashuvdagi ommaviy kommunikatsiyaningroli katta ahamiyatga ega.
Davlat   tashqi   siyosatida   Ommaviy   kommunikatsiyaning   roli
nihoyatda rivojlanib bormoqda, misol tariqasida aytadigan bo'lsak, davlat
rahbarining   O'zbekiston   Respublikasini   yanada   rivojlantirish   sohasidagi
ma'ruzalarini   butun   dunyo   xalqlari   oliy   toifadagi   rahbarlar   tomonidan
28 qo'llab-quvvatlanayotgani,   O'zbekistonga   qanchalik   ishonch   bilan
qaralayotgani, ularning bildirayotgan fikrlaridan ham aytish mumkinki, bu
ommaviy   kommunikatsiya   tizimida   huquqiy   tarmoqlarning   ahamiyati
katta   rol   o'ynaydi.   Adolatli   boshqaruvni   joriy   qilish   va   tushuntirish,
huquqiy   targ'ibot   tartibi   va   u   bilan   shug'ullanadigan   shaxslarga   baho
berishda huquqiy kommunikatsiyaning o'rni alohida ahamiyatlidir.
29 Xulosa
Xulosa   sifatida   aytadigan   bo'lsak,   O'zbekiston,   xalqaro   tashqi
hamkorlikdagi   o'zining   milliy   xuquqiy   kommunikatsiya   tizimiga   ega
bo'lgan,   adolatparvar   siyosatida,   Sharqona   xarakterdagi   Konstitutsiya
qonunlariga   asoslanadi.   Bu   sohada   xalqaro   siyosiy   huquqiy
kommunikatsiya tizimining yaxshi rivojlanishi katta ahamiyatga ega.
Huquqiy   ommaviy   kommunikatsiya   -   bu   jamiyat   yoki   uning
tarkibidagi guruhlarning kollektiv maqsadlarini ifoda yetuvchi va amalga
oshiradigan institutlar, parlament, byurokratiya va sudlar Siyosiy huquqiy
kommunikatsiya tizimi ichki va xalqaro muhit ta'sirida shakllanadi va o'z
navbatida uni shakllantiradi.
O'zbekiston   jahon   hamjamiyatida   o'zining   mustaqil   ovoziga   ega
bo'lgan   davlat   darajasiga   ko'tarildi   va   nufuzli   xalqaro   tashkilotlarga   a'zo
bo'ldi.  Dunyodagi sanoati rivojlangan yetakchi mamlakatlar bilan siyosiy–
diplomatik,   savdo–iqtisodiy   va   madaniy   aloqalar   o'rnatildi.   Ikki
tomonlama manfaatli aloqalar tobora rivojlanib bormoqda.
O'zbekiston   Respublikasi   tashqi   siyosatining   Konstitutsiyaviy
printsiplari davlat tashqi siyosati sohasini tartibga solib turuvchi huquqiy
normalar guruhining asosiy tarkibiy qismi hisoblanadi. Umuman olganda,
bu   guruh   tashqi   siyosiy   munosabatlarning   bevosita   O'zbekiston
Respublikasi   Konstitutsiyasining   o'zida,   shuningdek,   xalqaro   huquq
manbalarida aks etgan printsiplar va normalardan iborat konstitutsiyaviy-
huquqiy institut sifatida namoyon bo'ladi.
O zbekistonning   xalqaro   miqyosda   tinchliksevar   siyosat   o tkazishiʻ ʻ
uchun   keng   imkoniyatlar   vujudga   keldi.   O’zbekiston   Respublikasining
xalqaro   nufuzini   mustahkamlash,   jaxon   hamjamiyatiga   mamlakatda   olib
30 borilayotgan   islohotlar   haqida   xolis   axborotni   yetkazish   maqsadida   2017
yil   19   sentabrda   bo lib   o tgan   Birlashgan   Millatlar   Tashkilotining   72-ʻ ʻ
sessiyasida   O zbekiston   Prezidenti   ishtirok   etdi.   Unda   Prezidentimiz	
ʻ
tomonidan so zlangan ma'ruza O zbekistonni dunyo mamlakatlari orasida
ʻ ʻ
ko hna   va   navqiron   davlat   sifatida   o z   o rni   va   mavqeiga   ega   ekanligini	
ʻ ʻ ʻ
isbotladi.
Mamlakatimizni   ahil   qo shnichilik   siyosati   ham   o z   o rnida   amalga	
ʻ ʻ ʻ
oshirib   borilmoqda.   Hususan,   davlat   chegarasining   demilitatsiya   va
demarkatsiya   masalalarini   hal   etish   borasida   qo shni   Qirg iziston,	
ʻ ʻ
Qozog iston,   Tojikiston   Respublikasiga   qilgan   davlat   tashriflari   muhim	
ʻ
ahamiyat   kasb   etdi.   Shuningdek   ushbu   davlatlar   bilan   savdo-iqtisodiy
aloqalarni   yo lga   qo yish   bo yicha   yuzga   yaqin   shartnomalar   imzolandi.	
ʻ ʻ ʻ
Bu  esa,   davlatimiz  va   xalqimizni   bir   jipsligidan,   aniq   bir   maqsad  yo lida	
ʻ
faoliyat   olib   borayotganligidan,   mamlakatimizning   o ziga   xos   tinchlik	
ʻ
siyosatini   jahonga   namuna   qilib   ko rsatayotganligidan,   xalqaro	
ʻ
hamjamiyatni   strategik   hamkorlikni   davom   ettirishga   chorlayotganidan
dalolat   berib   kelmoqda.   Markaziy   Osiyo   davlatlari   rahbarlarining
muntazam   uchrashuvlari   o’tkazib   kelinmoqda.   Turkmanistonda   bo’lib
o’tgan   maslahat   kengashida   hamkorlikning   yangi   va   istiqbolli
yo’nalishlari   belgilab   olindi.   So’nggi   kunlarda   Afg’onistonda   yuz
berayotgan   voqealarda   O zbekiston   o zining   an’anviy   tinchlikparvar	
ʻ ʻ
siyosati   bilan   munosabatda   bo lib   kelmoqda.   O zbekiston   Afg’oniston	
ʻ ʻ
bilan aloqalarda do’stlik va yaxshi qo’shnichilik munosabatlarini qo’llab-
quvvatlash hamda ichki ishlarga aralashmaslik siyosatiga sodiq qolmoqda.
Xullas,   o z   mustaqilligini   qo lga   kiritganidan   so ng   O zbekiston	
ʻ ʻ ʻ ʻ
jahon   hamjamiyatining   teng   huquqli   a’zosiga   aylandi   hamda   davlat   va
jamiyat   qurilishi,   iqtisod,   siyosat   doirasida   tub   islohotlarni   amalga
31 oshirishga kirishdi va amalga oshirib kelmoqda. 
Ushbu   isloxotlardan   ko zda   tutilgan   maqsad   esa   ochiq   tashqiʻ
siyosatga   hamda   aniq   ijtimoiy   yo naltirilgan   kuchli   huquqiy   davlat   va	
ʻ
adolatli jamiyati qurishga qaratilgan.
32 Foydalanilgan adabiyotlar:
Rahbariy  adabiy ot lar
1. Mirziyoev   Sh.M.   Milliy   taraqqiyot   yo‘limizni   qat’iyat   bilan
davom ettirib, yangi bosqichga ko‘taramiz.  T. 1. - Toshkent:
O‘zbekiston..  2017.
2. Mirziyoev   S h .M.   Buyuk   kelajagimizni   mard   va   oliyjanob
xalqimiz bilan birga quramiz. - Toshkent:  O‘zbekiston.  2017.
3. Mirziyoev   S h .M.   Qonun   ustuvorligi   va   inson   ma’nfaatlarini
ta’minlash – yurt taraqqiyoti va xalq farovonligining garovi.
O‘zbekiston   Respublikasi   Konstitutsiyasi   qabul
qilinganining   24   yiligiga   bag‘ishlangan   tantanali
marosimidagi ma’ruzasi. - Toshkent: O‘zbekiston. 2017.
4. Mirziyoev   S h .M.   Erkin   va   farovon,   demokratik   O‘zbekiston
davlatini   birgalikda   barpo   etamiz.   -   Toshkent:   O‘zbekiston.
2017.
5. Karimov   I.A.   Inson   uning   huquq   va   erkinliklari   -   oliy
qadriyat. T. 14. - Toshkent: O‘zbekiston, 2006. 
6. Karimov   I.A.   Yuksak   ma’naviyat-yengilmas   kuch.   -Toshkent:
Ma’naviyat, 2008.
7. Karimov I.A. O‘zbekiston mustaqillikka erishish ostonasida.
– Toshkent: O‘zbekiston, 2011. 
8. Karimov   I.A.   Ona   yurtimiz   baxtu   iqboli   va   buyuk   kelajagi
yo‘lida   xizmat   qilish   –   eng   oliy   saodatdir.   -   Toshkent:
O‘zbekiston.  2015.
6.2.  Asosiy adabiyot lar
9. Mustaqil O‘zbekiston tarixining dastlabki saxifalari. - Toshkent,
2000.
10. Erkaev A. O‘zbekiston yo‘li. - Toshkent: Ma’naviyat, 2011. 
33 11. Mustaqillik:   Izohli   ilmiy-ommabop   lug‘at   //   M.Abdullaev   va
boshqalar:   to‘ldirilgan   uchinchi   nashr.   -   Toshkent:   Sharq,
2006. 
12. 2017-2021   yillarda   O‘zbekiston   Respublikasini
rivojlantirishning   beshta   ustuvor   yo‘nalishi   bo‘yicha
Harakatlar strategiyasi. – Toshkent: Ma’naviyat, 2017.
13. Mustaqil   O‘zbekiston   tarixi.   Mas’ul   muharrir   A.Sabirov.   -
Toshkent: Akademiya, 2013.
14. Noveyshaya   istoriya   Uzbekistana.   Rukovoditel’   proekta   i
redaktor:   M.A.Raximov.   -   Toshkent:   Adabiyot   uchqunlari,
2018.
34    Qo‘shimcha adabiy ot lar
15. Azizxo‘jaev A.A. Mustaqillik: kurashlar, iztiroblar, quvonchlar.
- Toshkent: 2001.
16. Azizxo‘jaev A.A. Chin o‘zbek ishi. - Toshkent, 2003. 
17. Axmedov   E.   O‘zbekiston   shaharlari   mustaqillik   yillarida.   -
Toshkent: Abu Ali ibn Sino nashriyoti, 2002.
18. Islomov   Z.M.   O‘zbekiston   modernizatsiyalash   va   demokratik
taraqqiyot sari.  - Toshkent:  O‘zbekiston, 2005.
19. Levitin   L.   O‘zbekiston   tub   burilish   pallasida.   -   Toshkent:
O‘zbekiston, 2005.
20. Usmonov   Q.   O‘zbekistonning   jahon   hamjamiyatiga
integratsiyalashuvi. –Toshkent: Moliya, 2003.
21. O‘zbekiston   mustaqillik   yillarida.   -   Toshkent:   O‘zbekiston,
1996.
22. O‘zbekiston   tarixi.   R.H.Murtazaevaning   umumiy   tahriri
ostida. – Toshkent, 2005.
23. O‘zbekiston   xalqining   dini,   madaniyati   va   urf-odatlari:   tarix
va hozirgi holat. - Toshkent: TIU, 2011.
24. O‘lmasov   A.,   Vaxobov   A.   Iqtisodiyot   nazariyasi.   -   Toshkent:
Sharq, 2006. 
25. O‘zbekistonda   millatlararo   munosabatlar   va   bag‘rikenglik:
tarixiy   tajriba   va   hozirgi   zamon.   Mas’ul   muharrir
R.H.Murtazaeva. - Toshkent: Mumtoz so‘z, 2010.
26. O‘zbekiston   tarixi   (1917-1991   yillar).   2   tom.   Mas’ul
muharrirlar: R.Abdullaev, Q.Rajabov, M.Rahimov. - Toshkent:
O‘zbekiston, 2019.  
27. Murtazaeva   R.H.   O‘zbekistonda   millatlararo   munosabatlar
va tolerantlik.  Darslik. - Toshkent: Mumtoz so‘z, 2019.
35 28. Yunusova   X.   O‘zbekistonda   millatlararo   munosabatlar   va
ma’naviy   jarayonlar   (XX   asr   80-yillari   misolida).   -   Toshkent:
Abu matbuot-konsalt, 2009.
29. Bobojonova   D.   O‘zbekistonda   ijtimoiy-iqtisodiy
munosabatlar (70 80-yillar misolida).   Qo‘llanma. – Toshkent:
Sharq, 1999.
30. Qoraqalpog‘iston tarixi (1917-1994 yy.). - Nukus, 1995.
31. G‘ulomov   S.,   Ubaydullaeva   R.,   Ahmedov   E.     O‘zbekiston.   -
Toshkent: Mehnat, 2001.
32. Quldoshev A. Fuqarolik jamiyati taraqqiyotida O’zbekistonni
rivojlantirish   strategiyasi.   O’quv   qo’llanma   (barcha   bakalavr
ta’lim   yo’nalishlari   uchun).   T.:   “Fan   va   texnologiya”,   2020.-
160 bet.
33. Xoliqulov   R.,   G’aniyev   K.,   Nasrullayev   M.   Ozbekiston   tarixi.
O’quv   qollanma   (nomutaxassis   yo’nalish   talabalari   uchun).
Samarqan d.: SamDU nashri, 2019. -324 b. 
 
                                                  Axborot  manbalari
1. w w w .ziy onet .uz    . 
2. w w w .edu.uz    . 
3. w w w .google.uz    . 
4. w w w .gov .uz    . 
 
36

O'zbekistonning tashqi siyosati borasidagi yangi davri

Купить
  • Похожие документы

  • XI-XV asrlarda Xitoyning siyosiy rivojlanishi va tashqi siyosati test savollari 25
  • Shaybonixon tomonidan Toshkentni egallanishi
  • Amir Temur va temuriylar davrida yer egaligi turlari. kurs ishi
  • XVI-XVII asrlarda Afrika
  • Amir Temur vafotidan so‘ng hokimiyat uchun kurash

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha