Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 12000UZS
Размер 48.0KB
Покупки 0
Дата загрузки 11 Август 2024
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет История

Продавец

Samandar Deqhonov

Дата регистрации 11 Август 2024

59 Продаж

O'zSSR boshqaruvi

Купить
Mundarija 
Kirish…………………………………………………………………….2-4 
I BOB. O‘zbekiston SSR da davlat idoralarini mahalliylashtirish siyosati: 
natija va muammolar. 
1.1.   O‘zbekiston   SSRning   tashkil   topishi   va   davlat   idoralarini
mahalliylashtirishdagi   muammolar.
…………………………………………………………….5-10 
1.2. O‘zbekistonda sovet boshqaruvi strukturasidagi mahalliylashtirish siyosatining
yangi bosqichi…………………………………………………………11-16 
II BOB. O’zbekistonning milliy davlat boshqaruv organlari. 
2.1. O’zbekistonning milliy davlat boshqaruvining tashkil etilishi…….17-21 
2.2. O’zbekiston siyosiy partiyalarining davlat boshqaruvidagi o’rni….22-27 
Xulosa………………………………………………………………….28-30 
Foydalanilgan adabiyotlar……………………………………………31 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
1  
   
KIRISH 
Mavzuning   dolzarbligi   Jahon   miqyosida   kechayotgan   keskin   milliy-etnik
nizolarni   bartaraf   etish,   millatlararo   hamjihatlikni   asrab   qolish   va   barqarorlikni
ta’minlash insoniyat oldidagi muhim masalalardan biridir. Har bir davlatning ichki
va   tashqi   siyosatida   millatlar   va   elatlararo   tenglik,   diniy   konfessiyalar   o‘rtasidagi
bag‘rikenglik, o‘zaro totuvlikni mustahkamlash masalasi dolzarblik kasb etmoqda.
Shu nuqtai nazardan milliy siyosatning shakllanishi, tarixiy ildizlari, bosqichlari va
yo‘nalishlarini yaxlit tadqiq etishga zarurat kuchaymoqda. Bu o‘z navbatida har bir
millatning   o‘tmishi,   ona   tili,   yozuvi,   diniy   e’tiqodi   hamda   umumbashariy
qadriyatlar   bilan   uyg‘unlikda   taraqqiy   etish   dinamikasiga   bag‘ishlangan   maxsus
tadqiqotlar olib borish ehtiyojini yuzaga keltiradi.       
  Dunyoning   ko‘pgina   oliy   o‘quv   yurtlari   va   ilmiy   markazlarida   sovet   hokimiyati
yillarida   milliy   siyosat,   deportatsiya   jarayonidagi   o‘nlab   millatlarning   qatag‘on
qilinishi, diaspora hududlarining kengayishi, kam  sonli  millatlarning muammolari
va   bolsheviklarning   millatlarni   qo‘shib   yuborib,   yagona   “sovet   xalqi”ni   yaratish
yo‘lidagi   harakatlari   kabi   masalalar   yuzasidan   tadqiqotlar   olib   borilmoqda.   Biroq
sovet   boshqaruvi   tizimidagi   davlat   idoralarini   mahalliylashtirish   siyosatining
mazmun-mohiyati, nazariy asoslari, uning davriy bosqichlari, ish yuritishda milliy
tillarning   o‘rni   hamda   mahalliy   millat   vakillaridan   mutaxassis   kadrlar
tayyorlashdagi muammolar o‘z yechimini kutmoqda.    
  Sovet   hokimiyatining   milliy   siyosatiga   doir   tadqiqotlar   ko‘lami   anchagina
salmoqni   tashkil   etsada,   ushbu   siyosatning   tarkibiy   qismi   hisoblangan   davlat
idoralarini   mahalliylashtirish   masalasi   maxsus   tadqiqot   obekti   sifatida   ilmiy
muomalaga   tortilmagan.   Huquqiy-demokratik   davlat   qurish,   kuchli   fuqarolik
jamiyatini shakllantirish jarayonida ko‘ppartiyaviylikning rivojlanishiga, mustaqil,
faol,   aholining  keng   qatlami   tomonidan   qo‘llabquvvatlanadigan   siyosiy   partiyalar
va   boshqa   jamoatchilik   tashkilotlarining   shakllanishi   uchun   shart-sharoitlar
yaratilishiga   katta   ahamiyat   berildi.   O‘zbekiston   Respublikasi   Konstitutsiyasida
2  
  belgilangan   muhim   qoida   siyosiy   institutlarning,   mafkuralar,   fikrlar   xilma-xilligi
va   ularning   o‘zaro   raqobat   asosida   rivojlanishi   belgilab   qo‘yildi.   Yuqoridagidan
kelib   chiqib   Birinchi   Prezident   I.Karimov   «...   aholining   turli   ijtimoiy   va   sotsial
guruhlari   manfaatlarini   ifodalovchi,   mamlakatimizda   shakllanayotgan   fuqarolik
jamiyatining   asosiy   institutlari   bo‘lgan   nohukumat   va   jamoat   tashkilotlarining
nufuzi   va   ta‘sirini   oshirishga   katta   e‘tibor   berayotganimizni   ham   alohida
ta‘kidlamoqchiman», – deydi 1
.           
 Mamlakatda huquqiy davlat va adolatli fuqarolik jamiyati qurilayotgan, iqtisodiyot
modernizatsiya   qilinayotgan,   respublika   rivojlangan   jahon   davlatlari   bilan
hamkorlik   qilayotgan   sharoitda   O‘zbekiston   aholisi   turli   qatlamlarining
manfaatlarini   ifoda   etishi   lozim   bo‘lgan   keng   tarmoqli,   ko‘p   partiyali   tizim   kabi
demokratik   institutlar   hamda   boshqa   jamoat   tashkilotlarining   qaror   topishi   ulkan
ahamiyat kasb etmoqda.          
  Mavzuning  maqsad  va  vazifasi   O’zbekiston  SSR  va  Mustaqil 
O’zbekistonning boshqaruvini yoritib berish asosiy maqsad etib bergilandi.  
  Vazifalari esa quyidagilani tashkil etadi             
- O‘zbekiston SSrda davlat idoralarini mahalliylashtirish siyosati: natija va 
muammolarni o’rganish;                  
- O‘zbekiston  SSRning tashkil  topishi  va davlat  idoralarini  mahalliylashtirishdagi
muammolarni tahlil qilish;        - O‘zbekistonda sovet boshqaruvi strukturasidagi
mahalliylashtirish siyosatining yangi bosqichi;          
- O’zbekistonning milliy davlat boshqaruvining tashkil etilishi;   
- O’zbekiston   siyosiy   partiyalarining   davlat   boshqaruvidagi   o’rnini   yoritib
berishidir.            
  Mavzuning  obekti  va  predmeti   O’zbekiston  SSR  va  Mustaqil 
O’zbekistonning boshqaruvi mavzuning obekti etib bergilandi. Predmeti esa ushbu
davrga oid ilmi manbalarni o’rganishidr.       
1   Каримов И.А. Тинчлик ва хавфсизлигимиз ўз куч-қудратимизга, ҳамжиҳатлигимиз ва қатъий иродамизга
боғлиқ. Т. 13. – Т., 2004. Б.117. 
3  
   
  Kurs   ishining   tuzilishi   Kirish,   ikkita   bob,   to’rtta   paragraf,   xulosa   va
foydalanilgan adabiyotlardan iborat. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
4  
   
I – BOB. O‘zbekiston SSrda davlat idoralarini mahalliylashtirish siyosati:
natija va muammolar. 
1.1 O‘zbekiston SSRning tashkil topishi va davlat idoralarini
mahalliylashtirishdagi muammolar 
Bolsheviklarning   Turkiston   mintaqasida   milliy   chegaralashni   amalga
oshirishdan bosh maqsadi, shubhasiz  о ‘lkani xomashyo yetkazib beruvchi hududiy
birliklarga aylantirish b о ‘lgan. Hatto,   О ‘rta Osiyoda milliy chegaralanish jarayoni
ketayotgan bir paytda xomashyo va x о ‘jalikka qarab yirik shirkatlar tuzish loyihasi
allaqachon   tuzilgan   edi.   Bu   shirkatlarning   biri   “rus- о ‘zbek   shirkati”   va   ikkinchisi
“rus-turkman   shirkati”   hisoblangan.   “Rus- о ‘zbek   shirkati”   hay’atiga   О ‘zbekiston
jumhuriyati   bilan   birga   qozoq,   qora   qirg‘iz,   tojik   rayonlari   hamda   sobiq   Buxoro
bilan   Xorazmning   katta   qismi   kiritildi.   Buxoro   bilan   Xorazmning   qolgan   qismi
“rusturkman shirkati”ga birlashtirildi 2
.       
 Shunday qilib, Turkiston, Buxoro, Xorazm sovet respublikalari 1924 yil noyabrida
b о ‘lib   о ‘tgan   maxsus   sessiyalarida   о ‘z- о ‘zini   tarqatib   yuborish   t о ‘g‘risidagi
qarorini   qabul   qildi.   Shu   yilning   31   oktabrida   О ‘zbekiston   SSR   tuzilishini
boshqarish   uchun   Inqilobiy   q о ‘mita   (Revkom)   ta’sis   etildi.   О ‘rta   Osiyo
respublikalarining   milliy   davlat   chegaralanishi   nihoyasiga   yetishi   bilan   Turkiston
mintaqasidagi   qayd   etilgan   respublikalar   Sovetlari   Ijroiya   Komitetlari   о ‘zlarining
vakolatlarini   Fayzulla   X о ‘jayev   raisligidagi   inqilobiy   q о ‘mita   –   О ‘zbekiston
SSRning  muvaqqat   ishchi-dehqon  hukumatiga topshirdilar. Mazkur  q о ‘mita  1924
yil 5 dekabrda  О ‘zbekiston SSRning tashkil topganligini e’lon qilgan hamda ushbu
kunni   respublikaning   tashkil   etilgan   sanasi   sifatida   bayram   qilishni   belgilagan.
Inqilobiy   q о ‘mita   tashabbusi   bilan   Toshkentda   5   dekabr   tantanasini   о ‘tkazish
b о ‘yicha maxsus komissiya tuzilib, tadbirni  о ‘tkazish rejasi ishlab chiqilgan 3
.  
2   Ҳайдаров   М.   Ўзбекистонда   совет   давлати   бошқарув   тизими:   шаклланиши,   босқичлари   ва   моҳияти
(19171941 йиллар). – Т.: Abu matbuot konsalt, 2012. B.271. 
3  Эски Тошкентда 5 декабр тантанасининг плани // “Қизил Ўзбекистон”. 1924 йил 5 декабр. 1-сон. 
5  
    Ushbu   tantanada   О ‘zbekiston   SSR   Inqilobiy   q о ‘mitasi   nomidan   F.X о ‘jayev,
Umumrossiya   kommunistik   partiyasi   О ‘rta   Osiyo   byurosi   nomidan   Zelenskiy   va
eski shahar ijroq о ‘midan Mallaboyevlarning tabrik s о ‘zlari y о ‘llangan.  1924 yil 31
 
dekabrda   bо‘lib   о‘tgan   majlisda   О‘zbekiston   SSR   Inqilobiy   qо‘mitasining
Prezidiumi   tarkibi   tasdiqlandi.   Unga   kо‘ra   F.Xо‘jayev   rais,   Gelberg,   Dunayev,
Rahimboboyev, Xidiraliyev, Ivanov a’zolar sifatida kiritilgan.    
  Shu   kuni   О‘zbekiston   SSR   Inqilobiy   qо‘mitasi   О‘rta   Osiyoning   milliyhududiy
chegaralanishi, Turkiston ASSR, BSSR, XSSR tugatilishi  va taqsimotdan keyingi
natijalar,   О‘zbekiston   SSRning   sovet   organlarini   jonlantirish   uchun   komissiya
tashkil   qilish   hamda   davlat   idoralarini   mahalliylashtirish   tо‘g‘risidagi   qaror
loyihalari   va   boshqa   masalalarni   kо‘rib   chiqdi.   Shuningdek,   mazkur   yig‘ilishda
tasdiqlangan   qarorda   О‘zbekiston   SSRning   chegaralari   va   ma’muriy   bо‘linishi
quyidagicha   bо‘ldi:   О‘zbekiston   Sovet   Respublikasining   Amudaryodan
boshlanadigan   chegarasi   sobiq   Buxoro   Respublikasining   chegarasidan   о‘tib,
Samarqand   viloyati   chegarasigacha   bordi.   Ushbu   viloyatning   Jizzax   uezdi
hududiga   (chegarasiga)   kiradi   va   yо‘nalishini   sharqqa   olib,   Qirg‘iz
Respublikasining   6   ta   kо‘chmanchi   volostlari   (Otaqо‘rg‘on,   Kо‘k-Tyubin,
Qо‘rg‘on-Tyubin,   Qizilqum,   Pistalitog‘   va   Chordaryo)ni   ajratadi.   Shu   yо‘sinda
Jizzax uezdining Sintab, Forish, Bogdan, Sauryuk, О‘zbek, Rabot, Zomin va Yam
volostlarining shimoliy chegaralari bilan tо‘g‘ri keldi 4
.       
  Respublikaning Mirzachо‘l uezdiga qarashli hududi Xavat, Begovot va Dalvarzin
volostlari hamda Bо‘ka, Oqqо‘rg‘on, Maydontol volostlarining chegaralari bо‘ylab
о‘tib,   Chirchiq   daryosining   Sirdaryoga   qо‘shilish   joyidan   Chirchiq   daryosining
yuqori   tomoniga   qarab   volost   chegarasigacha   borgan.   Sо‘ng   chegara   Zangiota,
Bulatovskaya,  Niyozbek volostlari  chegarasi  bо‘ylab о‘tadi. Sirdaryo viloyatining
Toshkent   uezdiga   tegishli   Xitoytepa   (Kitaytyubinskaya),   Jetikent,   Telov
(Telyausskaya)   va   Oblik   (Ablikskaya)   volostlari   bо‘ylab   о‘tdi.   О‘zbekiston
SSRning   Farg‘ona   viloyati   orqali   о‘tuvchi   chegarasi   quyidagi   uezdlari   hududi
4  Ўзбекистон МДА, Р-87-фонд, 1-рўйхат, 9-иш, 72-варақ. 
6  
  bо‘ylab   о‘tishi   belgilangan:   a)   Namangan   uezdida   mavjud   quyidagi   volostlar
chegaralari   bо‘ylab:   Chodak,   Olmos,   Koson,   Nanay,   Pishqо‘rg‘on,   Yangi-
Qо‘rg‘on,   Chortoq,   Uychi;   b)   Andijon   uezdida   quyidagi   volostlar   chegaralari
bо‘ylab: 
 
shimoldan   –   Haqqulobod,   Izbosgan,   Maygir,   Qо‘qon   qishloq,   Erboshi,
Qо‘rg‘ontepa,   Qorasuv,   Chimyon,   Xonobod,   sharqdan   –   Xonobod   va   Qarasuv
volostlari   chegaralari   о‘ng   burchagi   hamda   g‘arbda   –   Qorasuv,   Kayanskaya   va
Buloqboshi   volostlari   bilan   kesishdi;   v)   Marg‘ilon   uezdining   –   Kulin,   Marhamat,
Yakkatut,   Chimyon   (uni   Xalmion   chizig‘i   bо‘yicha   ikki   qismga   bо‘ladi,   ulardan
shimoliysi   О‘zbekiston   Respublikasi   chegarasida   qoladi,   janubiysi   Qora-Qirg‘iz
viloyatiga о‘tadi) volostlari chegaralari bо‘ylab о‘tdi; g) Qо‘qon uezdida quyidagi
volostlar   chegaralari   bо‘ylab:   Rishton,   Osxskaya   va   Isfara   volostlari   bо‘ylab,
Samarqand   viloyati   chegarasigacha   yetib,   Xо‘jand   uezdining   Chalkuluyskaya   va
Isfara   volostlarining   chegaralari   bо‘ylab   yо‘naladi,   sо‘ng   Samarqand   uezdining
shimoliy   qismidan   va   Tojik   Respublikasiga   Samarqand   uezdining   uch   volosti
(Matchinskaya,   Olgarskaya   va   Iskandar)ni   ajratib,   quyidagi   volostlarning
chegaralari   bо‘ylab   о‘tadi:   Basmandinskaya,   Shaxriston,   Avto-Burinskaya,
Kishtut. Sobiq Buxoro Respublikasi  hududidagi О‘zbekiston SSRning chegaralari
Qoratog‘   tumani   va   Tojik   Avtonom   viloyatini   ajratgan   holda,   Sariosiyo   viloyati
chegarasi   bо‘ylab,   sо‘ng   Sherobod   viloyati   chegarasi   va   undan   Kelif   tumanini
Turkmaniston   SSRga   ajratadi   hamda   Turkmaniston   Respublikasiga   о‘tgan   Karki
viloyatining shimoliy chegarasidan Chorjо‘y viloyatining Forob tumanigacha yetib
boradi. 
  Forob tumani Turkmaniston SSR tarkibiga   о ‘tadi. Qat’iy aniqlangan chegaralarni
ikkala Respublikaning ( О ‘zbekiston va Turkmaniston) kelishuviga k о ‘ra   о ‘rnatish
lozim.   Inqilobiy   q о ‘mita   О ‘zbekiston   SSR   bilan   Qirg‘iz   Respublikasi   chegaralari
masalasida   Hududiy   Komissiyaning   21.08.1924   yil   №5   bayonnomasidagi   2-
bandini   yangi   о ‘zgarishlar   bilan   tasdiqladi.   О ‘zbekiston   SSR   Inqilobiy   q о ‘mitasi
7  
  Samarqand   shahrini   respublika   markaziga   aylantirish   borasida   aniq   rejalar   ishlab
chiqdi.   Samarqand   shahrini   poytaxt   holiga   q о ‘yish   uchun   Maxsus   Komissiya
tuzildi   va   unga   Saydali   X о ‘jayev   rais   etib   tayinlangan.   1924   yil   15   dekabrda
Inqilobiy   q о ‘mitaning   yig‘ilishida   Maxsus   Komissiya   a’zosi   Sokolov   Samarqand
shahriga   markaziy   muassasalar   va   xodimlarni   k о ‘chirish   maqsadida   bino   hamda
xonalar   qidirib   topish   topshirig‘ini   bajarish   b о ‘yicha   umumiy   foydali   maydoni
1827   kv.   sajenni   tashkil   qiluvchi   211   xonadan   iborat   19   ta   alohida
munitsipalizatsiya   qilingan   bino   topilgani   haqida   ma’lumot   beradi.   Matbuot
materiallarida keltirilgan ma’lumotlarga qaraganda   О ‘zbekiston SSRning b о ‘lajak
poytaxti   Samarqandda   davlat   apparati   va   boshqaruv   muassasalari   uchun   binolar
qurish   hamda   shaharni   obodonlashtirish   maqsadida   Markaz   tomonidan   1   million
s о ‘m mablag‘ ajratilgan.        
  T о ‘plangan   materiallarga   tayanib   shuni   aytish   mumkinki,   qisqa   muddatda   (1924
yilning   5   dekabridan   –   1925   yilning   3   apreliga   qadar)   Buxoro   va   Toshkent
shaharlari   О ‘zbekiston   SSRning   poytaxti   vazifasini   bajardi.   1925   yilning   3   aprel
kuni   О ‘zbekiston   SSR   markaziy   hukumati   Toshkent   bilan   xayrlashib,
respublikaning   yangi   poytaxti   Samarqandga   k о ‘chib   bordi.   Poytaxtning
Samarqandga   k о ‘chib   kelishi   munosabati   bilan   shaharda   bayram   b о ‘lib,   unda
F.X о ‘jayev,   Y.Oxunboboyev,   I.Xidiraliyev,   V.Ivanov   va   boshqalarning   tabrik
s о ‘zlari   aytilgan. Jumladan,  V.Ivanov  shunday  deydi:  “Bu  kungacha  tarixda  hech
bir davlatning  о ‘z poytaxtini yaxshi katta shahardan k о ‘ra quyiroq darajada b о ‘lgan
shaharga   k о ‘chirgani   k о ‘rilmagan.   SH о ‘ro   hukumati   b о ‘lsa   о ‘z   poytaxtini
mehnatkashlarga eng yaqin b о ‘lgan joyga quradi” 5
.     
  Poytaxt Samarqand shahri xususida 1927 yili qabul qilingan  О ‘zbekiston SSR 
Konstitusiyasining  114-moddasida  “ О ‘zbekiston  Sovet  Sotsialistik 
Respublikasining   poytaxti   Samarqand   shahri”   deb   qayd   etilgan.   Shunday   qilib,
О ‘rta 
Osiyoda milliy-hududiy chegaralanishning  о ‘tkazilishi natijasida sobiq Turkiston 
ASSR, BXSR va XXSRlari  о ‘rnida  О ‘zbekiston SSR, Turkmaniston SSR, 
5  Ўзбекистон. (Ўртоқ Исломов билан мусохаба) // “Туркистон”. 1924 йил 14 ноябр. 396-сон. 
8  
  Tojikiston   ASSR   ( О ‘zbekiston   SSR   tarkibida),   Qoraqirg‘iz   (Qirg‘iz)   viloyati
(RSFSR   tarkibida)   va   Qoraqalpog‘iston   Avtonom   oblasti   (Qozog‘iston   ASSR
tarkibida) tashkil etildi. Rezolyusiyada davlat idoralarida ish yuritishning faqat rus
tilida   olib   borilishi   natijasida   bir   qator   shikoyatlar   kelib   tushganligiga   e’tibor
qaratilgan.   Jumladan,   qarorda   shunday   keltirilgan:   “Viloyatlardan   va   joylardan
yuqori   muassasalarga   shikoyatlar   kelib   tushmoqda,   hattoki   viloyatlar   va   joylarga
j о ‘natilgan muhim hujjatlar faqat rus tilida b о ‘lib, mahalliy aholi uchun tushunarsiz
 
bо‘lganligi sababli orqaga qaytarilib yuborilmoqda. Bunday noodatiy harakatlar bir
tarafdan   muassasalarning   davlat   idoralarini   mahalliy   aholiga   yaqinlashtirish
bо‘yicha   buyruqlarga   e’tiborsizligidan   guvohlik   bersa,   boshqa   tarafdan   davlat
ishlarini о‘z vaqtida bajarish uchun katta tо‘siq hisoblanadi”.   
  Yuqoridagi kamchiliklarni bartaraf etish maqsadida О‘zbekiston SSR hududidagi
barcha   sovet   tashkilotlari   va   muassasalariga   quyidagilarni   qat’iyan   amalga
oshirishi   kо‘rsatib   о‘tildi.   Unga   kо‘ra   yuqorida   kо‘rsatib   о‘tilgan   markazdagi
muassasalardan   viloyatlar   va   joylarga   chiqadigan   barcha   rasmiy   hujjatlarni   rus
tilidan   о‘zbek   tiliga   tarjima   qilish   asosida   bosma,   pechatlash,   shuningdek,
kо‘rsatilgan   muassasalarga   1924   yil   31   dekabrda   О‘zbekiston   Inqilobiy
qо‘mitasining   p5   buyrug‘i   bilan   №48   ostidagi   ish   yuritish   bо‘limlari   mustaqil
ravishda yozilgan hujjatlarni о‘zbek tilida yuritish qat’iy qilib belgilandi.  
  Davlat  idoralariga tub millat vakillarini jalb qilish va ularni yerli xalq ommasiga
yaqinlashtirish   yuzasidan   dekretlar,   qarorlar,   yо‘riqnomalar   va   qurultoy,
konferensiyalarning   kо‘rsatmalari   bо‘lishiga   qaramay   mahalliylashtirish   masalasi
bir   joyda   tо‘xtab   qolgan.   Toshkentda   mahalliylashtirish   komissiyasining   yangi
hay’ati   1925   yil   3   iyundan   boshlab   ishga   kirishib   barcha   mahkamalardan   rо‘yxat
talab   qiladi.   Shundan   sо‘ng   ma’lum   bо‘ldiki,   shu   mahkamalarning   kо‘plarida   bir
foiz   ham   mahalliy   xizmatchilar   bо‘lmagan.   Mazkur   komissiya   muammoning
sababini   о‘rganib,   tegishli   chora   kо‘rish   yuzasidan   quyidagicha   xulosaga   keladi:
“Komissarlar   shо‘rosining   “mahkamalarga   10   foiz   tajribachilar   qо‘yilsin”   degan
9  
  dekretiga   kо‘ra   komissiya   tomonidan   2-3   kishi   tajribachi   qilib   yuborilganda
mahkama boshliqlari “bizlar Maskovni bilamiz, Maskov ruxsatidan tashqari ishchi
ololmaymiz, bularga pul qayoqda...” deb qarshilik kо‘rsatgan.   
 Komissiya bunday muassasa rahbarlarini chaqirib olib, qonun bо‘yicha jazolashga
majbur ekanini bildirgandan keyin ham ularning ba’zilari turli vajlar bilan mahalliy
ishchilarni olmaslik choralarini izlagan. Mahalliy aholini  sovet  organlari  ishlariga
yaqinlashtirish   maqsadida   oddiy   aholini   davlat   boshqaruvi   va   turli   muassasalarga
jalb qilishda ma’lum darajada sustkashliklarga yо‘l qо‘yilgan. Shu munosabat bilan
Markaziy   komissiya   davlat   idoralarini   mahalliylashtirish   tо‘g‘risidagi   dekretga
qaramasdan   kо‘pchilik   muassasalarda   ish   yuritish   faqat   rus   tilida   olib
borilayotganligini   tanqidiy   о‘rgangan.   Mahalliylashtirish   komissiyasining
hisobotlarida   ushbu   masala   yuzasidan   jiddiy   muammolar   borligi,   joylarga
yuborilgan   tajribachilar   kamsitilayotganligi,   ularga   ish   о‘rgatilmaganligi,   hattoki
yevropa   millatiga   mansub   rahbar   xodimlar   mazkur   komissiya   qaroriga   qarshi
chiqayotganligi   ta’kidlangan.   Masalan,   Toshkent   shahar   ijtimoiy   ta’minot
shu’basiga komissiya о‘z hisobidan pul tо‘lab, tajribachi yuborgan. Ishga kelganda
tajribachilar   bir   yil   davomida   amaliyot   о‘tab   bо‘lgach,   mahalliylashtirish
komissiyasi   hay’at   tuzib   ularni   sinovdan   о‘tkazadi   va   ba’zilarini   shtatga   loyiq
topadi.            
  Biroq   muassasa   boshlig‘i   Kanchurov   qarshilik   kо‘rsatib,   komissiya   qarorini
amalga   oshirmasligini   bildirgan.   Hatto,   tajribachilarni   mahkamadan   urug‘ini
quritaman degan. 
 
 
 
 
 
10  
   
 
 
 
 
 
 
1.2 O‘zbekistonda sovet boshqaruvi strukturasidagi mahalliylashtirish
siyosatining yangi bosqichi 
О‘zbekiston   SSR   tashkil   topgan   dastlabki   yillarda   hukumat   oldida
mahalliylashtirish   borasida   tо‘planib   qolgan   muammolarni   bartaraf   etish   hamda
mazkur   sohani   ijobiy   tomonga   yо‘naltirish   kabi   muhim   vazifalar   turar   edi.
Dastavval   davlat   idoralarida   ish   yuritishni   mahalliy   tillarda   olib   borish   borasida
qator   tadbirlar   amalga   oshirish   lozimligi   belgilanib   olindi.   Jumladan,   1926   yil   2
noyabrda   О ‘zbekiston   MIK   Prezidiumi   kotibiyati   60-raqamli   buyrug‘ining   4-
moddasida quyidagicha keltiriladi: “Ish yurgizishni yerlilashtirish, ya’ni ruscha va
о ‘zbekcha   tilda   q о ‘yish   xususidagi   bir   necha   marotaba   takrorlangan   qarorlar   va
tekshirishlarni   tashkil   etib,   О ‘zbekiston   SSR   MIK   butun   shu’balarga   hamda
markaziy   ijroiya   q о ‘mitasi   huzuridagi   komissiyaning   mas’ul   kotiblari   ushbu
kundan e’tiboran Markaziy ijroiya q о ‘mitasidan   о ‘zbekcha tarjima qilinmagan rus
tilidagi yozishmalarning biror donasi chiqmasligi ta’minlansin.     
  Markaziy ijroq о ‘m umumiy shu’basining daftari (registratsiya)ga tegishli b о ‘lgan
pochtalar   tarjima   qilinmagan   holda   ma’lum   qilinmasin” 6
.   Mazkur   tadbir   davlat
idoralarini   mahalliylashtirish   tizimida   faqat   ish   yuritish   bilan   belgilanib,
boshqaruvda   mahalliy   xodimlarning   salmog‘i   masalasi   e’tibordan   chetda
6   Норжигитова   Н.   ХХ   асрнинг   20   –   30   йилларида   Ўзбекистонда   сиёсий   элитанинг   миллий   таркиби.
“Ўзбекистонда миллатлараро муносабатлар: тарих ва ҳозирги замон” мавзусидаги илмий – амалий анжуман
материаллари. – Т., 2003. Б.27. 
11  
  qolganligini k о ‘rsatadi. 1927 yilda Davlat apparatini mahalliylashtirish komissiyasi
qayta   tuzilib,   Safoyev   rahbarligida   “ О ‘zbeklashtirish   markaziy   komissiyasi”ga
aylantirildi.   Davlat   idoralarini   mahalliylashtirish   masalasi   bolsheviklar   milliy
siyosati targ‘ibotchisi sanalgan kommunistik partiya syezdlarida ham kun tartibiga
q о ‘yilgan.   1927   yil   16-24   noyabrda   Samarqandda   b о ‘lib   о ‘tgan   О ‘zbekiston
Kommunistik   partiyasining   III   syezdida   mahalliylashtirish   masalasi   keng
muhokama   qilingan   hamda   “Davlat   apparatini   milliylashtirish   va   yerli   millat
ishchilarini   ishlab   chiqarishga   jalb   qilish   t о ‘g‘risida”gi   qaror   qabul   qilingan.
Mazkur   qarorda   Kommunistik   partiyaning   mahalliylashtirish   borasida   qо‘lga
kiritilgan 
 
yutuqlari   qatorida   quyidagilar   keltirilgan:   a)   Partiyamiz   asosiy   millatlarining   eng
yaxshi   elementlari   hisobiga   son   jihatdan   о‘sdi.   b)   Partiya   apparatidagi   rahbar
kadrlar   tarkibi   asosiy   millatlar   hisobiga   ancha   о‘sdi.   v)   Yerli   xalqlardan   bо‘lgan
proletar   va   yarim   proletar   elementlardan   bolsheviklarcha   chiniqqan   kuchlar
yetishib chiqdi, rivoj topdi va jipslashdi. g) Quyi partiya tashkilotlari idora ishlarini
mazkur   rayonning   kо‘pchilik   aholisi   gapiradigan   tilda   yurgizmoqdalar.   d)   Ishlab
chiqarishda   yerli   millatlardan   bо‘lgan   proletariat   birmuncha   о‘sdi.   ye)   Asosiy
millatlardan bо‘lgan mehnatkashlar sovet qurilishiga tortildi. j) Asosiy millatlar о‘z
ona   tillarida   olib   boriladigan   madaniy   qurilishga   qо‘shildilar   (madaniy-oqartirish
muassasalari   о‘sdi,   yosh   sovet   intelligensiyasi   kadrlari   yetishmoqda,
madaniyatning moddiy bazasi anchagina о‘sdi).          
 1928 yil 1 yanvar holatiga kо‘ra О‘zbekiston SSR Maorif xalq nozirligi markaziy
apparatida   barcha   xodimlar   soni   64   nafar,   undan   18   nafari   о‘zbek   bо‘lgan.
Mutaxassislar 6 nafar, undan 1 nafari о‘zbek, texnik xodimlar soni 27 nafar, undan
о‘zbeklar   7   nafar,   boshqa   xizmatchi   xodimlar   esa   12   nafar   va   shundan   1   nafari
о‘zbek   ishchisi   bо‘lganligi   qayd   etilgan.   О‘zbekiston   SSR   Maorif   xalq   nozirligi
markaziy apparatidagi yuqorida keltirilgan ushbu о‘zgarishlar xodimlarning ishdan
bо‘shatilishi va yangi qabul qilinishi bilan bog‘liq edi. Masalan, 1927 yil yakuniga
12  
  kо‘ra   ushbu   muassasada   yevropa   millatiga   mansub   9   nafar   xodim   bо‘shatilib,
ularning   о‘rniga   13   nafari   qabul   qilingan.   Shuningdek,   о‘zbeklardan   13   nafari
bо‘shatilib, 15 nafar yangi xodim ishga olingan.     
  Muassasalarda   amaliyot   о‘tab,   shtatga   loyiq   deb   topilgan   tajribachilar   rо‘yxati
haqida   “О‘zbeklashtirish   komissiyasi”ga   muntazam   hisobot   taqdim   etib   borilgan.
Maorif   xalq   nozirligida   esa   1927   yilda   1   nafar   tajribachi   bо‘lganligi   va  u   shtatga
loyiq  topilgani   keltirilgan.  Ish   yuritishda   о‘zbek   tilining  о‘rni   belgilangan  bо‘lsa-
da,   ta’lim   va   maorif   tizimida   sezilarli   о‘zgarish   qilinmadi.   Bu   borada   mahalliy
millat   vakillaridan   biri   shunday   deydi:   “Bizning   kutubxonamizda   о‘zbek   tilida
kitoblar   yо‘q.   Biz   faqat   “Qizil   О‘zbekiston”   gazetasini   bilamiz.   Rus   tilida   nashr
etilgan adabiyotlarni k о ‘pchilik  о ‘zbeklar tushunmaydi”. 1928 yili Butunittifoq KP
MIK vakillari tomonidan amalga oshirilgan   О ‘rta Osiyoda ish yuritishni mahalliy
tillarga   о ‘tkazish  va muassasa  hamda tashkilotlarni  mahalliylashtirishni  tekshirish
natijalari   t о ‘g‘risidagi   ma’ruzada   О ‘zbekiston   SSR   Xalq   Komissarlari   Soveti
mahalliylashtirishda   yomon  ibrat   b о ‘layotganligi   keltirilib,   uning   okrug  ijroq о ‘mi
bilan   aloqalarini   90   foizga   (ortiq   darajada)   rus   tilida   olib   borayotganligi   tanqid
qilingan 7
.           
  Mazkur ma’ruzada   О ‘zkommunalbank,   О ‘zdavlatqurilish 1927 yildan parallel ish
yuritishni   amalga   oshirgan   b о ‘lsa-da   1928   yilda   u   bekor   qilinganligi,
О ‘zdavlatrejalashtirish,   О ‘rta   Osiyo   tijorat   banki,   Avtosanoatsavdo
(Avtopromtorg),   Kreditbyuro   va   boshqalar   ish   yuritishni   parallel   ravishda   olib
borishni (t о ‘rtinchi yil) xayoliga ham keltirmayotganligi ta’kidlangan. Shuningdek,
qator   muassasalar   ( О ‘zdavlat   nashriyoti   (UzGIZ),   Sog‘liqni   saqlash   xalq
komissarligi, Markaziy statistika boshqaruvi (SSU),   О ‘zbek davlat savdo, Qishloq
x о ‘jalik   banki)   shtatida   tarjimon,   о ‘zbekcha   mashinkalar   va   mashinistkalarga   ega
b о ‘la turib, ish yuritishni  90 foizga rus tilida olib borayotganligi keltirilgan. 1928
yil   21   yanvar   kuni   О ‘zbekiston   SSR   MIKPrezidiumi   О ‘zbeklashtirish   b о ‘yicha
komissiyaning ma’ruzasini tinglab, qator muassasalarda va birinchi navbatda keng
7  Очерки истории коммунистической партии Узбекистана. – Т.:Узбекистан,1974. С.35. 
13  
  omma bilan bevosita bog‘liq muassasalar (okrug ijroq о ‘mi, tuman ijroq о ‘mi)da ish
yuritishni  о ‘zbek tiliga t о ‘liq  о ‘tkazishni nihoyatda muhim deb e’tirof etdi.  
  Yuqoridagilardan kelib  chiqqan  holda,  qishloq  sovetlari   va tuman  ijroq о ‘mlarida
ish yuritishni   о ‘zbek tiliga t о ‘liq   о ‘tkazish, aralash tumanlarda parallel tarzda olib
borilishini ta’minlash k о ‘rsatilgan. Shuningdek, qarorda aholi orasida tojiklar k о ‘p
b о ‘lgan tumanlarda davlat apparatini tojiklashtirish talabi ham ilgari surilgan. 1928
yil   18   fevralda   О ‘zbekiston   SSR   Sovetlari   Markaziy   Ijroiya   Komiteti   va
О ‘zbekiston SSR Xalq Komissarlari Sovetining “Davlat apparatini  о ‘zbeklashtirish
t о ‘g‘risida”gi 20-raqamli q о ‘shma qarori qabul qilindi. Ushbu qaror 10 ta banddan
iborat b о ‘lib, bunda davlat boshqaruvining barcha jabhalarida ish yuritishni  о ‘zbek
va   boshqa   mahalliy   tillarda   olib   borish,   yevropa   millatiga   mansub   xodimlarning
о ‘zbek tilini  о ‘rganishi uchun t о ‘garaklar ochish va mahalliy aholidan 
 
ishchi   kadrlarni   tayyorlash   kabi   muhim   masalalar   kiritildi.   Qarorda   xodimlar
malakasining   yetarli   emasligi,   yevropaliklarni   majburiy   ravishda   о ‘zbek   tiliga
о ‘rgatish   va   uni   о ‘rganishni   rag‘batlantiruvchi   qonun   loyihasini   ishlab   chiqish
masalasi   ilk   bor   q о ‘yildi.   О ‘zbekiston   SSR   Jinoyat   Kodeksiga   idoralarni
mahalliylashtirish   t о ‘g‘risidagi   qarorlarni   bajarmaganlarni   jazolovchimodda
kiritish t о ‘g‘risida nizom ilgari surildi.        
  Mazkur   q о ‘shma   qarorning   qabul   qilinishi   davlat   idoralarini   mahalliylashtirish
ishini   yangi   bosqichga   olib   chiqdi.   Shundan   s о ‘ng   О ‘zbekiston   SSRdagi   barcha
nozirliklar va muassasalarda ish yuritishni  о ‘zbek tilida olib borish hamda mahalliy
millat   vakillarini   boshqaruvga   keng   jalb   qilish   borasida   ma’lum   ishlar   amalga
oshirildi.   Bu   borada   О ‘zbeklashtirish   komissiyasining   Samarqand   b о ‘limida
tomonidan   20-raqamli   qaror   ijrosi   yuzasidan   berilgan   hisobotda   quyidagilar
keltiriladi:   “ О ‘zbeklashtirish   t о ‘g‘risida   hukumatning   1928   yil   fevral   oyida
chiqarilgan   qat’iy   qaroridan   keyin   okrug   о ‘zbeklashtirish   komissiyasi   о ‘zining
rejasini   о ‘zgartirib   idora   va   ishchilarni   t о ‘g‘ridan-t о ‘g‘ri   tub   millatdan   chiqqan
ishchilar   bilan   t о ‘ldirishga   kirishdi.   3   martdan   30   aprelgacha   okrug   miqyosida
14  
  idoralarga   tub   millat   xalqidan   94   ishchi   joylashtirildi.   Bundan   tashqari   mazkur
muddat   ichida   mehnat   birjasi   orqali   turli   ishlarga   117   kishi   yuborildi.   Ishga
q о ‘yilgan   200   dan   ortiq   ishchining   hammasi   yoshlar   va   kasaba   a’zolari
hisoblanadi”.
  О ‘zbekiston   SSR   MIKning   1928   yil   fevraldagi   qarori   bilan   О ‘zSSR   Jinoyat
kodeksining   155   moddasini   quyidagi   qism   bilan   t о ‘ldirish   belgilandi:   “Davlat
apparati   va   sanoatni   о ‘zbeklashtirish   masalasida   mansabdor   shaxslarga   qonuniy
jihatdan yuklatilgan vazifalarni bajarmaslik, shuningdek, bu vazifalarni bajarishga
e’tiborsizlik,   sovuqqon   va   vijdonsizlarcha   munosabatda   b о ‘lish   yoki   sun’iy
ravishda   bunday   holatlarni   yuzaga   keltirish,   belgilangan   choralarni   chetlab   о ‘tish
hamda   ushbu   tadbirlarni   amalga   oshirishga   t о ‘sqinlik   qiladigan   turli   harakatlarga
jazo   choralari   k о ‘riladi”.   Shu   tarzda   о ‘zbeklashtirish   ishlarini   samarali   tashkil
etishning   huquqiy   asosi   ham   mustahkamlanib   borildi.   Davlat   idoralarini
mahalliylashtirish   sohasida   qabul   qilingan   20-   raqamli   qarorning   boshqa
qarorlardan yana  bir  farqi  shundaki,  uning  «g»bandida aholi   orasida   tojiklar   k о ‘p
b о ‘lgan   tumanlarda   davlat   idoralarini   tojiklashtirish   talabi   ilk   bor   ilgari   surildi.
Xususan,   О ‘zbekiston SSRning X о ‘jand okrugidagi davlat idoralarida ish yuritish
3 ta –rus,  о ‘zbek va tojik tillarida olib borilishi joriy qilindi.        
  О ‘zbekiston SSR MIKning 1928 yil 3 apreldagi majlisi 32/10-
bayonnomasining   k о ‘chirmasida   keltirilishicha,   ikki   hafta   muddatda   q о ‘mita
markaziy   apparatida   о ‘zbek   tilini   biladigan   xodimlar   bilan   t о ‘ldirishi   lozimligi
belgilangan.   Yevropa   millatiga   mansub   xodimlar   7   oy   davomida   о ‘zbek   tilini
о ‘rganishga   majbur  qilinishi  va   undan  bosh  tortganlar  ishdan  b о ‘shatilishi  haqida
ogohlantirilgan.   1928   yil   17   mayda   b о ‘lib   о ‘tgan   о ‘zbeklashtirish   b о ‘yicha
Markaziy   komissiya   majlisida   О ‘zbekiston   SSR   MIKning   hisoboti   eshitiladi.
Bunda   davlat   idoralarini   о ‘zbeklashtirish   va   ish   yuritishni   о ‘zbek   tiliga   о ‘tkazish
t о ‘g‘risidagi   20-   raqamli   qaror   asosida   MIKda   amalga   oshirilgan   ishlar   xususida
quyidagilar ta’kidlangan:  Mazkur  qaror qabul qilinishidan oldin   О ‘zbekiston SSR
MIK   apparatida   76   ta   shtat   birligi   mavjud   b о ‘lib,   ushbu   miqdor   saqlanib   qolgan.
15  
  Milliy tarkib b о ‘yicha  о ‘zbeklardan 25 xodim   о ‘rni 30 nafarga yetgan. Yevropalik
xodimlar   51   nafardan   46   nafarga   qisqargan.   Ushbu   markaziy   idorada   mahalliy
kadrlar salmog‘i qariyb 40 foizga yetgani qayd etilgan.    
  О ‘zbekiston   SSR   tashkil   topgan   dastlabki   yillarda   MIK   markaziy   apparatida
о ‘zbek tilida  ish yuritish  15 foizni  tashkil  qilgan, parallelish yuritish  45 foizni  va
faqat   rus   tilida   ish   yuritish   40   foizni   tashkil   qilgan.   1928   yil   may   holatidagi
hisobotda   esa   о ‘zbek   tilida   ish   yuritish   65   foizni,   parallel   ish   yuritish   35   foizni
tashkil   etganligi   qeltirilgan.   1928   yilning   21   mayida   О ‘zbekiston   SSR   Davlat
idoralarini   о ‘zbeklashtirish   markaziy   komissiyasining   74-sonli   nizomi   e’lon
qilindi.   Bu   nizom   mahalliylashtirish   komissiyasiga   davlat   apparati   va   sanoatni
о ‘zbeklashtirish   ishini   aniq   va   rejali   boshqarish   imkonini   berdi.   Komissiya
tomonidan   amalga   oshirilgan   amaliy   ish   sifatida   MIK   va   XKS   topshiriqlarini
haqiqatan aniq va yetarli darajada chuqur bajarayotganligini k о ‘rsatdi.       
  О ‘zbekiston   SSR   tashkil   etilgan   dastlabki   yilarda   davlat   idoralarida   tajribachi
sifatida   amaliyot   о ‘tayotgan   xodimlar   yevropa   millatiga   mansub   rahbarlar
qarshiligiga   uchrar,   huquqlari   poymol   b о ‘lar   va   ularga   maosh   t о ‘lanmasdan
kamsitilar   hamda   shtatga   loyiq   topilmasdan   orqaga   qaytarilib   yuborilar   edi.
Mahalliylashtirish siyosatining yangi bosqichi belgilangandan s о ‘ng bunday ishlar
nisbatan   tartibga   solina   boshlandi.   Jumladan,   tajribachilarga   xizmat   haqi   t о ‘lash
xususidagi mablag‘ni tartibga solish masalasi bilan   О ‘zbekiston SSR Mehnat xalq
komissarligining 1928 yil 13 aprelidagi 3/11 qarori qabul qilindi 8
.   
  Qarorga   binoan   О ‘zbekiston   jumhuriyati   doirasida   b о ‘lgan   butun   davlat
kooperativ   va   boshqa   idoralar   1928   yil   1   maydan   e’tiboran   amaliyot   о ‘tayotgan
tajribachilariga   beriladigan   xizmat   haqini   yangi   tartib   b о ‘yicha   t о ‘lashga   majbur
qilinganlar.   Xizmat   haqini   davlat   normasi   b о ‘yicha   о ‘tkazadigan   idora   va
muassasalarda   yerlik   aholidan   b о ‘lgan   tajribachilarga   xizmat   haqi   ishni   о ‘rgatish
barobarida shtat yuzasidagi xodimlarning vazifalariga belgilangan narxdan 20 foiz
8  Ўзбекистоннинг янги тарихи. 2-китоб. Ўзбекистон совет мустамлакачилиги даврида. Илмий муҳаррир. М.
Жўраев. – Т.: Шарқ, 2000. Б.387. 
16  
  kam beriladigan b о ‘ldi. Ilgari tajribachilarning mehnati hisobga olinmas va ularga
maosh t о ‘lash paysalga solinardi.        
 Markaziy  о ‘zbeklashtirish komissiyasi tomonidan 1928 yilning 13 avgustida qabul
qilingan   8-qarorining   6-bandiga   muvofiq   davlat   idoralarida   ikki   tilda   ish
yuritadigan   barcha   ishchilarning   maoshi   k о ‘paytirilishiga   buyruq   berildi.   Bundan
tashqari   shu   yili   О ‘zbekiston   SSRning   barcha   muassasalarida   ish   yuritishni
mahalliy   tillarda   olib   borish   hamda   yevropa   millatiga   mansub   xodimlar   uchun
о ‘zbek tilini va yangi lotin alfavitini   о ‘rganishga y о ‘naltirilgan kurs va t о ‘garaklar
ochish   lozimligi   t о ‘g‘risida   dekret   e’lon   qilindi.   Dekretga   asosan   о ‘zbeklashtirish
uch yillik  muddatda amalga  oshirilishi   belgilanadi. Ushbu   dekretga  muvofiq  kurs
va   t о ‘garaklar   tashkil   etilgan   b о ‘lsa-da,   ishlarni   aniq   reja   asosida   tashkil   etishda
ba’zi muammolar saqlanib qolgan edi. Bu ishlarni nazorat etish maqsadida  О ‘zSSR
Maorif   xalq   komissarligi   va   О ‘zbeklashtirish   b о ‘yicha   komissiya   birgalikda
tekshiruv olib borgan. 
 
 
 
2.1 O’zbekistonning milliy davlat boshqaruvining tashkil etilishi 
Ma’lumki,   o’tgan   XX   asrning   90-yillariga   kelib   ikki   bir-biriga   mutlaq,   zid
siyosiy-harbiy tizim o’rtasida yarim asr davom etgan hayot-mamot kurashiga chek
qoyildi.   Albatta,   bu   insoniyat   osoyishtaligi,   taraqqiyoti   manfaatlari   nuqtai
nazaridan   o’lkan   siljish   sifatida   e’tirof   etilsa-da,   dunyo   miqyosida   o’ziga   xos
strategik   vakuumning   paydo   bo’lishiga   olib   keldi.   Shuningdek,   qator   yangi
mustaqil   davlatlar,   jumladan   O’zbekistonning   paydo   bo’lishi   unga   qadar
imzolangan va barcha davlatlar tomonidan e’tirof etilgan shartnomalar, chegaraga
oid   o’zaro   kelishuvlarga,   tabiiyki,   o’zgartirishlar   kiritilishiga   extiyojni   keltirib
17  
  chiqardi.   Hullas,   global   miqyosda   roy   bergan   chuqur   siljishlarning   aks-sadosi
mintaqamizga ham yetib keldi 9
.            
  Bu   muammoning   bir   jihati.   Uning   boshqa   tomoni   esa   xavfsizlik   va   barqarorlik
nuqtai nazaridan bo’shliq paydo bo’lgan makonlarga ko’plab qudratli davlatlar va
davlatlararo ittifoqlarning oshkora intilishining kuchayganligi bilan belgmlanadi. 
Mintaqada   davlatlar   xulqi-atvori,   tutgan   o’rniga   tamomila   aloqasi   bo’lmagan,
ammo   biz   uchun   tashvishli   bir   vaziyat   vujudga   keldiki,   uning   kaltisligi   va
beqarorligidan   Markaziy   Osiyo   strategik   jihatdan   hali-hanuz   aziyat   chekmoqda.
Prezidentimiz   ta’kidlaganidek:   «Bu   yerda   jahondagi   yirik   davlatlar   va   bizga
qo’shni bo’lgan mamlakatlarning strategik manfaatlari mavjud bo’lib, ba’zida ular
bir-biri   bilan   kelishmasligini   ham   kuzatish   mumkin».   Ko’rib   turganimizdek,
Markaziy   Osiyodagi   bugungi   strategik   mavhumlik,   bir   tomondan,   to’g’ridan-
to’g’ri bundan 10-15 yillar avval jahonda sodir bo’lgan o’lkan geosiyosiy, demakki
geostrategik   «portlash»ga   borib   taqalsa,   ikkinchi   tomondan,   u   sobiq   Ittifoq,
harobalarida paydo bo’lgan yangi mustaqil davlatlardan birortasining ham xalqaro
faoliyati bilan bog’liq emas 10
.  
  Ya’ni   mintaqada   bugungi   kunga   kelib,   ko’pgina   muammolar   o’z   yechimini
kutayotgan yoki yangi-yangi muammolar paydo bo’layotgan bo’lsa, Markaziy 
Osiyo davlatlari, jumladan, O’zbekistan unga mutlaqo dahldor emas. Davlat 
 
hokimiyati   vakillik   organlari   faoliyatining   huquqiy   asoslarini   yaratilishi   ular
faoliyatining   kafolati   bo`lib   xizmat   qiladi.Shu   bois   O`zbekiston   mustaqillikka
erishgach   davlat   hokimiyati   vakillik   organlari   tizimidagi   organlar   va   ular
faoliyatini   huquqiy   asoslarini   yaratildi.   Davlat   hokimiyati   vakillik   organlari
faoliyati bir qator huquqiy hujjatlar bilan tartibga solinadi.       
  Jumladan,   O`zbekiston   Respublikasi   Konstitutsiyasi,   “Referendum   yakunlari
hamda   davlat   hokimiyati   tashkil   etilishning   asosiy   prinsiplari   to`g`risida”   gi
9   Мамадалиев   Ш.О.,   Тожибоев   М.Т.,   Бердикулов   С.Н.   ва   б.   Ўзбекистонда   демократик   жамият   қуриш
назарияси ва амалие?ти. – Т.: ЎзР ИИВ Академияси, 2011. B.128. 
10  Избирательные системы и наблюдение за выборами. – М., 1995. – С.5. 
18  
  O`zbekiston   Respublikasi   Konstitutsiyaviy   qonuni,   “O`zbekiston   Respublikasi
Oliy   Majlisining   Senati   to`g`risida”   O`zbekiston   Respublikasi   konstitutsiyaviy
Qonuni,   “O`zbekiston   Respublikasi   Oliy   Majlisi   Qonunchilik   palatasining
Reglamenti   to`g`risida”   gi   O`zbekiston   Respublikasi   Qonuni,   “O`zbekiston
Respublikasi   Oliy   Majlisining   Konunchilik   palatasi   to`g`risida”   gi   O`zbekiston
Respublikasi   konstitutsiyaviy   Qonuni,   "Xalk   deputatlari   viloyat,   tuman   va   shahar
Kengashlariga   saylov   to`g`risida"gi   O`zbekiston   Respublikasi   Konuniga
o`zgartishlar   va   ko`shimchalar   kiritish   haqida   O`zbekiston   Respublikasi   Qonuni,
“O`zbekiston 
Respublikasi Oliy Majlisi Senatining Reglamenti to`g`risida”gi O`zbekiston 
Respublikasi   Qonuni,   yangi   tahrirdagi   “O`zbekiston   Respublikasi   Oliy   Majlisiga
saylov to`g`risida" gi O`zbekiston Respublikasi Qonuni va boshqa hujjatlar.  
  Bu   borada   O`zbekiston   Respublikasining   Konstitutsiyasi   muhim   ahamiyatga
ega.O`zbekiston   Respublikasi   davlat   hokimiyati   vakillik   organlarining   tizimi
O`zbekiston   Respublikasining   Konstitutsiyasida   belgilangan,   ularning   ichki
tarkibiy   qismlari   esa   ular   haqidagi   alohida   normativ-huquqiy   hujjatlarda
belgilanadi. O`zbekiston Respublikasi  Konstitutsiyasida davlat hokimiyati vakillik
organlarining,   ularning   funksiya   va   vakolatlarini   amalga   oshirishdagi
deputatlarning, fuqarolarning tutgan o`rni va roli tartibga solinsa, boshqa huquqiy
hujjatlar bilan xalq deputatlari faoliyatining asosiy tashkiliy shakl va uslublari ham
tartibga   solinadi.   Yuqoridagilardan   ko`rinib   turibdiki,   xalq   deputatlari   faoliyatini
huquqiy tartibga solish murakkab jarayonni tashkil etadi.     
  Hozirgi   davrda   huquqiy   normalar   bilan   bir   qatorda   boshqa   ijtimoiy   normalardan
ham   foydalanish   ko`rsatilmoqda.   O`zbekiston   Respublikasining   Konstitutsiyasiga
muvofiq   davlat   hokimiyati   vakillik   organlari   faoliyatini   huquqiy  tartibga  solishda
O`zbekiston   Respublikasi   Oliy   Majlisi   palatalari   juda   katta   vakolatlarga   ega.
O`zbekiston   Respublikasi   Konstitutsiyasining   78-   moddasi   5bandidagi   qoidaga
muvofiq   Oliy   Majlis   palatalari   O`zbekiston   Respublikasining   qonun   chiqaruvchi,
ijro etuvchi va sud hokimiyatlari tizimini va vakolatlarini belgilaydi.            
19  
    O`zbekiston  mustaqillik yillari davomida umuminsoniy qadriyatlar  va boy milliy
an'analar  bilan  yo`g`rilgan  o`ziga  xos  rivojlanish  yo`lini   aniqlab  oldi.  Shu  asosda
davlat-huquqiy   amaliyotda   jahon   parlamentarizmining   boy   tajribasidan   unumli
foydalanilib,   respublika   konstitutsiyaviy   tuzumida   xalq   hokimiyatchiligi,
hokimiyatlarning   bo`linishi   prinsiplariga   mos   davlat   organlari   tizimini
shakllantirildi. O`zbekiston Respublikasi Oliy Majlisining Qonunchilik palatasi va
Senati vakolat muddati - besh yil. O`zbekiston Respublikasida  qonun chiqaruvchi
organ   bitta,   u   ham   bo`lsa   Oliy   Majlis   palatalaridir.   Viloyat,   tuman   va   shahar
Kengashlari  qonun  chiqarish   huquqiga   ega  emaslar.  Bu   organlar  O`zbekistondagi
yagona   davlat   hokimiyati   vakillik   organlari   tizimini   tashkil   etadilar.   Demak,
viloyat,   tuman,   shahar   xalq   deputatlari   Kengashlari   vakolatlarini   Oliy   Majlis
palatalari   belgilaydi.   Konstitutsiyamizda   kuchli   qonun   chiqaruvchi   hokimiyatni
tashkil etishga alohida e'tibor berilgan 11
.          
  O`zbekiston   Respublikasi   Oliy   Majlisining   yuqori   palatasi   Senat   territorial
subektlar   -   Qoraqalpog`iston   Respublikasi,   Toshkent   shahri   va   viloyatlarning   har
biridan 6-tadan, hamda Prezidentning o`zi tomonidan tayinlanadigan o`n olti nafar
el-yurt   obro`-e'tiborini   qozongan,   ko`zga   ko`ringan   kishilardan   tarkib   topadi.
Birinchi Prezident I.A.Karimovning Sessiyada so`zlagan nutqida ko`rsatilganidek,
«yuqori palata a'zolari joylardagi vaziyatdan yaxshi xabardor, .... ularni saylangan
kengashlar bilan uzviy aloqa bog`lib turuvchi», ko`proq minatdorlar manfaatlarini
ifoda   etadigan   va   himoya   qiladigan   deputatlardan   iborat   bo`ladi.   «Senat   qo`yi
palata bilan birgalikda bevosita qonun yaratish ishi bilan shug`ullanmasligi lozim»,
balki 
 
unga   saylangan   har   bir   Senator   Qonunchilik   palatasi   ishlab   chiqqan   va   taqdim
etgan   qonunlarni   ma'qullashi   yoki   rad   qilish   orqali,   ham   o`z   mintaqasi
manfaatlarini   hisobga   olgan   holda,   hamda   butun   mamlakatimiz   -   O`zbekiston
taraqqiyoti manfaatlarini hisobga olgan holda qonunlarni yaratishda ishtirok etadi.  
11   Ўзбекистон Республикасининг 2001 йил 30 августдаги «Референдум тўғрисида»ги қонуни // Ўзбекистон
Республикаси Олий Мажлиснинг ахборотномаси. – 2001. – № 9-10. 
20  
    O`zbekiston   Parlamentidagi   Qonunchilik   palatasi   va   Senat   o`rtasidagi   oqilona
muvozanat ana shunday konstitutsiyaviy-huquqiy nazariy, hamda huquq amaliyoti
asosiga   tayanadi.   Bu   esa   bozor   iqtisodiyotiga   o`tish,   erkinlashtirilgan   «Ochiq
demokratik jamiyat» qurishning birinchi konstitutsiyaviy huquqiy asosi va kafolati
bo`lib   xizmat   qiladi.   Ikkinchi   chaqiriq   Oliy   Majlisning   X   sessiyasi   (2002   yil   12
dekabr) «O`zbekiston Respublikasi Oliy Majlisining Qonunchilik palatasi 
to`g`risida»   va   «O`zbekiston   Respublikasi   Oliy   Majlisining   Senati   to`g`risida»gi
Konstitutsiyaviy   Qonunlarning   qabul   qilinishi   bilan   ikki   palatali   parlament
shakllantirishning   asosiy   xuquqiy   asoslarini   yaratish   jarayoni   muxim   ahamiyat
kasb etdi.            
  "O`zbekiston   Respublikasi   Oliy   Majlisining   Qonunchilik   palatasi   to`g`risida"gi
Konstitutsiyaviy Qonunga binoan "Qonunchilik palatasi" O`zbekiston Respublikasi
Oliy   Majlisining   quyi   palatasidir.   Qonunchilik   palatasi   saylov   okruglari   bo`yicha
ko`ppartiyaviylik   asosida   saylanadigan   bir   yuz   yigirma   deputatdan   iborat.
Qonunchilik   palatasining   ishi   palata   barcha   deputatlarining   professional,   doimiy
faoliyat   ko`rsatishiga   asoslanadi».   O`zbekiston   Respublikasi   Oliy   Majlisining
Senati hududiy vakillik palatasi bo`lib, Senat a'zolaridan 
(senatorlardan)   iborat.   O`zbekiston   Respublikasi   Oliy   Majlisining   Senati   a'zolari
Qoraqalpog`iston Respublikasi Jo`korg`i Kengesi, viloyatlar, tumanlar va shaharlar
davlat   hokimiyati   vakillik   organlari   deputatlarining   tegishli   qo`shma   majlislarida
mazkur   deputatlar   orasidan   yashirin   ovoz   berish   yo`li   bilan   Qoraqalpog`iston
Respublikasi,   viloyatlar   va   Toshkent   shahridan   teng   miqdorda   -   olti   kishidan
saylanadi.            
  O`zbekiston Respublikasi  Oliy Majlisi Senatining o`n olti nafar a'zosi fan, san'at,
adabiyot,  ishlab   chiqarish   sohasida   hamda   davlat   va   jamiyat   faoliyatining   boshqa
tarmoqlarida  katta amaliy  tajribaga  ega  bo`lgan hamda  alohida  xizmat  ko`rsatgan
eng   obro`li   fuqarolar   orasidan   O`zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   tomonidan
tayinlanadi.   Konstitutsiya   parlament   deputatlarining   hududiy   saylov   okruglari
bo`yicha   ko`p   partiyalilik   asosida   saylanishini   muhim   konstitutsiyaviy   prinsip
21  
  sifatida   mustahkamlaydi.   Oliy   Majlis   Qonunchilik   palatasi   saylovini   o`tkazuvchi
saylov   okruglari   O`zbekistonning   butun   hududida   saylovchilar   soniga   qarab   teng
holda tuziladi.          
  O`zbekiston Respublikasi  Konstitutsiyasining 77-moddasida Saylov kuni yigirma
besh   yoshga   to`lgan   hamda   kamida   besh   yil   O`zbekiston   Respublikasi   hududida
muqim   yashayotgan   O`zbekiston   Respublikasi   fuqarosi   O`zbekiston   Respublikasi
Oliy   Majlisining   Qonunchilik   palatasi   deputati,   shuningdek   O`zbekiston
Respublikasi   Oliy   Majlisining   Senati   a'zosi   bo`lishi   mumkin.   Deputatlikka
nomzodlarga   qo`yiladigan   talablar   qonun   bilan   belgilanadi.   Ayni   bir   shaxs   bir
paytning   o`zida   O`zbekiston   Respublikasi   Oliy   Majlisining   Qonunchilik   palatasi
deputati   va   Senati   a'zosi   bo`lishi   mumkin   emas   deb   ko`rsatilgan.   Oliy   Majlis
Qonunchilik   palatasiga   saylanish   huquqiga   saylov   kuniga   25   yoshga   to`lgan
fuqarolar   ega   bo`lishi   mumkin.   Yosh   senzining   bunday   belgilanishi   shu   bilan
izohlanadiki,   deputat   ozmi-ko`pmi   ma'lum   hayot   tajribasiga   ega   bo`lishi,   o`zini
davlat   va   jamoat   faoliyatida   ko`rsata   olishi   lozim.   Bu   masala   bir   qancha   xorijiy
mamlakatlarning   Konstitutsiyalari   va   qonunchiligida   ham   deyarlik   shunday   hal
etilgan.   AQSH   Konstitutsiyasida   25   yoshga   to`lmagan   shaxs   Kongressning
Vakillar palatasining a'zosi bo`lishi mumkin emas.      
  Yaponiya parlamentining vakillar palatasiga 25 yoshga to`lmagan, maslahatchilar
palatasiga   esa   30   yoshga   to`lgan   fuqarolar   passiv   saylov   huquqidan   foydalana
olishlari   mumkin.   Shuni   ham   aytish   joizki,   jahon   tajribasida   passiv   saylov
huquqining bundan ham yuqori senzlari ma'lum. 
 
 
 
2.2 O’zbekiston siyosiy partiyalarining davlat boshqaruvidagi o’rni 
Fuqarolik jamiyatining eng muhim institutlaridan biri – siyosiy partiyalardir.
Siyosiy   partiyalar   fuqarolik   jamiyatini   siyosiy   tizim   bilan   o‘zaro   aloqalarining
22  
  doimiyligini   ta‘minlaydi,   davlat   hokimiyatining   jamiyatga   bog‘liqligi   va   uning
jamiyat tomonidan nazorat qilinishi ko‘p hollarda siyosiy partiyalar orqali amalga
oshiriladi1 . O‘zbekistonda milliy mustaqillik uchun harakat ikki tomonlama bordi,
ya‘ni,   bir   tomondan,   kommunistik   totalitar   tuzum   asoratlaridan   xalos   bo‘lish
jarayoni   bilan   uyg‘un   ravishda   kechgan   bo‘lsa,   boshqa   tomondan,   jahondagi
rivojlangan   mamlakatlar   tajribasi   asosidagi   mahalliy   xalq   mentalitetidan   kelib
chiqib   jamiyatni   demokratlashtirish   bilan   hamohang   bordi.   Albatta,   demokratiya
ko‘ppartiyaviylik  bilan   bog‘liq.   Partiya   yagona   va  bo‘linmas   bo‘lib,   respublikalar
darajasida biron-bir jiddiy mustaqillikka yo‘l qo‘yilmas edi 12
.   
  SSSRda   ittifoqdosh   respublikalar   kompartiyalari   sof   etnografik  qoida  bo‘yicha  –
O‘zbekiston,   Qozog‘iston,   Qirg‘iziston   kompartiyasi   tarzida   tuzilardi.   90-yillar
boshidayoq   ilk   siyosiy   islohotlarining   bosh   maqsadlaridan   biri   ko‘p   partiyaviylik
tizimini   joriy   etish,   davlat   va   hukumatdan   ayrim   jamoat   birlashmalari
tuzilmalarining erkin faoliyat  ko‘rsatishi  uchun huquqiy shartsharoitlar  yaratishga
intilish bo‘ldi. 1991 yil 15 fevralda O‘zbekistonda jamoat birlashmalari to‘g‘risida
qonun   qabul   qilindi.   Ushbu   qonun   respublika   hayotidagi   jamoat   birlashmalari
faoliyatini   tubdan   isloh   qilishga,   ularning   sobiq   yakkahokim   mafkuradan
poklanishiga,   shuningdek,   jamoat   birlashmalari   tuzilmalarini   davlat   va   hukumat
tizimidan ajratishga huquqiy shart-sharoitlar yaratib berdi 13
.   
  Respublika   ijtimoiy-siyosiy   hayotida   birinchi   marta   mazkur   qonunda   jamoat
birlashmalarining   maqsadlari   xalqaro   va   demokratik   mezonlar   asosida   ta‘riflab
berildi:   «Jamoat   birlashmalari   fuqarolik,   siyosiy,   iqtisodiy,   ijtimoiy   va   madaniy
huquqlar   hamda   erkinliklarni   ro‘yobga   chiqarish   va   himoya   qilish,   fuqarolarning
faolligi va tashabbuskorligini, davlat va jamoat ishlarini boshqarishda ularning 
 
ishtirok   etishini   rivojlantirish...»   maqsadida   tuziladi.   Mamlakat   tarixida   birinchi
marta   jamoat   birlashmalarining   mustaqilligi,   ularning   davlat   va   hukumatdan
12   Расулова   Н.   С.   Ўзбекистон   Республикасида   сие?сий   партияларнинг   вужудга   келиши   ва   ривожланиши:
муаммо ва ечимлар (1991-2009 йиллар). Тарих фан. номз. дисс...автореф. – Т., 2010. B.20. 
13  Ўзбекистонда си	
е?сий партиялар. – Тошкент: Минтақавий си	е?сат жамғармаси, 2007. – Б. 19. 
23  
  alohida faoliyat yurituvchi huquqiy sub‘ekt ekanligi tan olindi. Bu holat fuqarolik
jamiyatiga   xos   belgilardan   biri   edi.   Qonunda   davlat   idoralari   va   mansabdor
shaxslarning   jamoat   birlashmalari   faoliyatiga   aralashishi,   shuningdek,   jamoat
birlashmalarining   davlat   idoralari   va   mansabdor   shaxslarning   faoliyatiga
aralashishi mumkin emasligi mustahkamlandi.           
  Ittifoqda   M.   S.   Gorbachev   boshchiligida   e‘lon   qilingan   qayta   qurish   siyosati
natijasida   ko‘plab   ittifoqdosh   respublikalarda   turli-tuman   ijtimoiy   guruhlarning
manfaatlarini   ifoda   etuvchi   jamoat   birlashmalari   paydo   bo‘ldi.   80-yillarning
ikkinchi yarmida O‘zbekiston ijtimoiy-siyosiy hayotida jiddiy o‘zgarishlar, ayniqsa
jamoat   tashkilotlarining   faollashuvi,   siyosiy   faoliyatining   keskin   ko‘tarilishi   yuz
berdi.   1986–1987   yillarda   O‘zbekiston   Yozuvchilar   uyushmasi   muxolafat
harakatining markazi bo‘ldi. O‘sha vaqtda bu yerda asosan ekologiya masalalari –
Orol   fojiasi,   qishloq   xo‘jaligida   paxta   yakkahokimligining   ta‘siri   va   shunga
o‘xshash   boshqa   mavzular   muhokama   qilindi.   O‘qtin-o‘qtin   siyosiy   muammolar
ham ko‘tarilar edi. Masalan, «Drujba narodov» va «Literaturnaya gazeta»da o‘zbek
tilining   ahvoli,   ta‘limning   ruslashtirilishi,   arab   alifbosini   o‘qitish   zarurligi   kabi
masalalarga doir maqolalar bosilib chiqdi 14
.         
  1988 yilga kelib Yozuvchilar uyushmasi respublikaning siyosiy hayotiga sezilarli
ta‘sir   o‘tkazuvchi   jamoat   markaziga   aylandi.   1988   yilning   11   noyabrida   «Birlik»
xalq   harakatini   tuzish   to‘g‘risida   qaror   qabul   qilindi.   1989   yil   yanvarida
o‘tkazilgan mitingda «O‘zbekiston ozod yoshlari» tashkiloti tuzilgani e‘lon qilindi.
Mart   oyida   «Erkin   so‘z»   gazetasining   dastlabki   nusxasi   paydo   bo‘ldi.   M.
Qirg‘izboevning   fikricha,   «Birlik»   xalq   harakati   ilk   jamoat   tashkilotlaridan   biri
bo‘lganligi   sababli   ham   ko‘plab   xato   va   kamchiliklardan   xoli   bo‘lmadi.   Harakat
ko‘p   holatlarda   jamoat   tashkiloti   sifatida   tashkil   etilgan   va   davlat   ro‘yxatidan
o‘tgan   bo‘lsa-da,   u   o‘zida   siyosiy   partiyaga   xos   faoliyat   boshladi.   Harakatning
dasturi ham 
 
14   Халилов   Э.   Ҳ.   Ўзбекистон   Республикасининг   қонун   чиқарувчи   органи:   сохта   вакилликдан   ҳақиқий
парламентаризмга қадар. – Тошкент: Ўзбекистон, 2001. – Б. 103. 
24  
  uning   a‘zolarini   siyosiy   jarayonlarda   ishtirok   etishga   kengroq   jalb   qilishga
qaratilgan   edi.   Harakat   faollari   ko‘proq   miting,   namoyishlar   o‘tkazish,   mahalliy
rahbarlarga   tazyiq   qilish,   qanday   qilib   bo‘lmasin,   hukumat   va   uning   mahalliy
organlari faoliyatidan xato va kamchiliklar topish, turg‘unlik davrida nochor holga
tushib qolgan kishilar ehtiroslarini avj oldirish kabi usullari bilan faoliyat ko‘rsatar
edilar.            
  Ularning   sobiq   sotsialistik   tuzumdan   keyin   qanday   tuzum   yoki   jamiyatga   o‘tish
haqida   hech   qanday   nazariy   va   mafkuraviy   maqsadlari   ham   yo‘q   edi.   1989   yil
sentabrida   «Birlik»   harakatida   bo‘linish   sodir   bo‘ldi.   Uning   Salay   Madaminov
(Muhammad Solih) tevaragiga birlashgan bir qismi «Erk» partiyasini ta‘sis etdi. 
Levitin   o‘z   asarida   «O‘zbekistonning   darhol   va   to‘la   mustaqilligiga   erishish
partiyaning   dasturiy   maqsadi   edi»,   deb   ta‘kidlaydi.   1990   yil   30   aprelda   «Erk»
demokratik partiyasining  ta‘sis  qurultoyida  uning dasturi  va nizomi  qabul  qilindi.
1991 yil sentabrida mitingbozlik taktikasidan voz kechgan «Erk» partiyasi hech bir
muammosiz Adliya vazirligida ro‘yxatdan o‘tdi. Partiya rahbariyati o‘z gazetasini
chiqarish   to‘g‘risida   hokimiyat   ma‘murlari   bilan   kelishib   oldi   va   bu   bilan
kifoyalanmay, bu gazetani O‘z KP MK bosmaxonasida 60 ming nusxa chop etish
imkoniyatiga   ham   ega   bo‘ldi.   Partiyaning   o‘sha   paytda   54   ming   a‘zosi   bor   edi,
shuningdek   ularga   Toshkent   markazida   durustgina   bino,   zarur   aloqa   va   transport
vositalari berildi.          
  Mazkur  partiyaning ham hujjatlari, nazariy kontseptsiyalari,  tashkiliy tuzilishi  va
ish   faoliyati   eski   tuzum   va   usullardan   xoli   bo‘la   olmadi.   «Erk»   partiyasining
dasturi asosan Ittifoq parchalanganidan keyingi siyosiy-ijtimoiy muhitda inqilobiy
o‘zgarishlar   qilishga   qaratilgan   bo‘lib,   unda   eski   jamiyatda   yashagan   o‘zbek
xalqining   ruhiyati,   mentaliteti,   ijtimoiy-siyosiy   qarashlarining   asta-sekinlik   bilan
o‘zgarib   borishi   hisobga   olinmagan   edi 15
.   Birinchi   Prezident   I.   Karimov   «Erk»
partiyasining xayrixohligi, uning ijobiy kuch sifatida siyosiy tizimga qo‘shilishdan
umid qilgan edi. Lekin aksi bo‘ldi. Amaldagi hokimiyat milliy manfaatlarni 
15   Қирғизбоев   М.   Фуқаролик   жамияти:   назария   ва   хорижий   тажриба.   –   Тошкент:   Янги   аср   авлоди,   2006.
B.24. 
25  
   
muxolafatdan qat‘iyroq himoya qila boshlagach, siyosiy manfaatlarga mukkasidan
ketgan muxolafat nima qilarini bilmay qoldi. Mamlakatga dabdabali shiorlar emas,
amaliy islohot dasturlarini taklif qiladigan odamlar muxolafat orasidan chiqmadi. 
Hokimiyatni   to‘xtovsiz   tanqid   qilish,   hokimiyatni   ag‘darishga   qodir   kuch   sifatida
talabalar   va   umuman   yoshlarga   murojaat   etish   boshlandi.             1992   yil   3   iyunda
«O‘zbekiston   Respublikasida   jamoat   birlashmalari   to‘g‘risida»gi   qonunga
o‘zgartish   va   qo‘shimchalar   kiritilishi   munosabati   bilan   1993   yilning   mart   oyida
hukumat   qonunga   amal   qilishni   va   uni   bajarishni   ta‘minlash   maqsadida   barcha
jamoat   birlashmalari   va   siyosiy   partiyalarni   Adliya   vazirligidan   qayta   ro‘yxatdan
o‘tkazish   to‘g‘risida   qaror   qabul   qildi.   Respublikadagi   deyarli   barcha   jamoat
birlashmalari   qayta   ro‘yxatdan   o‘tdilar.   Prezident   saylovlarida   ham   qatnashgan
Salay   Madaminov   (Muhammad   Solih)ning   yetarli   ovoz   ololmaganligining
quyidagi   o‘ziga   xos   asoslari   bor   edi:               1)   u   hali   partiya   rahbari   va   siyosiy
yetakchi   sifatida   omma   ichiga   kirib   ulgurmagan,   xalqning   alohida   e‘tiborini
qozonolmagan   edi;             2)   «Erk»   demokratik   partiyasi   dasturlari,   partiya
rahbariyatining   omma   orasidagi   chiqishlari   tom   ma‘noda   jamiyatni   tubdan   isloh
qilish va uni butunlay yangi o‘zanga burib yuborishga qodir emasligini xalq yaxshi
tushunib olgan edi. 
Ular ortiqcha shovqin-suron bilan sun‘iy ravishda o‘z nufuzlarini oshirishga 
intilardi;                        
  3)   I.   Karimov   esa   mamlakatda   eng   qiyin   va   ziddiyatli   paytlarda   o‘z   iqtidorini
ko‘rsata olgan, o‘z fikrining va g‘oyasining to‘g‘riligiga xalqni ishontira olgan edi.
Bu   ayniqsa   Sovet   Ittifoqi   tarqalishi   oldidan   yuz   bergan   jiddiy   ijtimoiy-siyosiy
jarayonlar – millatlararo nizolar, qonli to‘qnashuvlar va eng muhimi Moskva bilan
Toshkent o‘rtasidagi siyosiy kurashlarda yaqqol ko‘zga tashlangan edi 16
. Shu bilan
bir   qatorda,   respublikada   kommunistik   partiya   va   uning   tuzilmalarini   tugatish,
16  Ўзбекистон Фидокорлар миллий демократик партиясининг сайловолди ҳаракат дастури. – Тошкент: 
Ғафур Ғулом, 2004. B.80. 
26  
  kommunistik  mafkura  va   dunyoqarashdan   poklanish   jarayonlari   ham   tadrijiy  yo‘l
bilan ro‘y berdi. Mamlakatda xalq manfaatlari va siyosiy irodalarini erkin bildirish 
 
va ularni erkin ifoda etish uchun huquqiy asoslar va erkin siyosiy muhit yaratilishi
bilan hamohang tarzda siyosiy partiyalar ham tuzila boshlandi. Birinchi Prezident
I. 
Karimovning quyidagi fikrlari juda asoslidir: «Partiya degani – bu mansab uchun,
lavozim uchun kurash emas, balki muayyan g‘oya uchun, uning jamiyatda ustuvor
bo‘lishi va ro‘yobga chiqishi uchun kurash demakdir. Agar partiya ma‘nosini mana
shu nuqtai nazardan tushunar ekanmiz, qancha partiya bo‘lsa bo‘laversin, ularning
faoliyatiga   tegishli   sharoit   yaratib   beriladi.   Ammo,   jamiyatni   bo‘lib   tashlash,
odamlarni   bir-biriga   qarama-qarshi   qilib   qo‘yish,   turli   beqarorliklar   keltirib
chiqaradigan   g‘oyalar   targ‘ib   qilinadigan   bo‘lsa,   bunday   partiyalar   bizga   kerak
emas».           
 Demokratik jamiyatni barpo etish aholining siyosiy faolligi va siyosiy madaniyati,
odamlarning   yangi   demokratik   qadriyatlarni   idrok   etish   masalalari   bilan   bog‘liq.
Shu   jihatdan,   turli   siyosiy   partiyalar   va   jamoat   tashkilotlarining   shakllanishi   va
qaror   topishi   muhim   o‘ringa   ega.   Bunday   tuzilmalar   zamirida   fuqarolar   ongini
shakllantirish,   odamlarning   ijtimoiy   faolligini   oshirish   istiqbollari
mujassamlashadi.   Siyosiy   partiyalarning   vujudga   kelishi   va   ularning   faoliyati
demokratik   jamiyat   uchun   zarur   bo‘lgan   siyosiy   muxolafatni   shakllantiradi.
Mustaqillik   yillarida   respublikamizda   ko‘ppartiyaviylik   tizimi   shakllandi.
O‘zbekistonda   milliy   mustaqillik   uchun   harakat   avval   kommunistik   partiya
asoratlaridan   xalos   bo‘lish,   poklanish   jarayonlari   bilan   uyg‘un   ravishda   kechgan
bo‘lsa,   so‘ngra   jahondagi   ilg‘or   mamlakatlar   partiyaviy   tajribasiga   tayanib,
mahalliy   xalq   mentalitetiga   asoslanib,   jamiyatni   demokratlashtirish   bilan
hamohang   bordi.   «Amaldagi   ko‘ppartiyaviylik   –   bu   har   xil   kurash   va   g‘oyalar
o‘rtasidagi bahs-munozara, turli partiyalar, jumladan muxolif partiyalar uchun ham
siyosiy raqobat maydoni demakdir».   
27  
    Hozirgi   kunda   O‘zbekistonda   quyidagi   4   ta   siyosiy   partiya   o‘zaro   raqobat
asosidafaoliyat  olib bormoqdalar: 1)  O‘zbekiston Xalq demokratik partiyasi, (O‘z
XDP); 2) O‘zbekiston «Adolat» sotsial-demokratik partiyasi («Adolat» SDP); 3) 
O‘zbekiston «Milliy tiklanish» demokratik partiyasi («Milliy tiklanish» DP); 4) 
Tadbirkorlar va ishbilarmonlar harakati – O‘zbekiston Liberaldemokratik partiyasi 
(O‘zLiDeP).   Partiyaviy   raqobat,   kurash   ko‘ppartiyaviy   tizimni   harakatlantiruvchi
kuchidir.   Partiyaviy   raqobat,   fraktsiyalararo   kurash   bo‘lmasa   jamiyat
rivojlanmaydi. 
Shu  sababli  ham,  Konstitutsiyamizning  12-  moddasida  «O‘zbekiston 
Respublikasida   ijtimoiy   hayot   siyosiy   institutlar,   mafkuralar   va   fikrlarning
xilmaxilligi   asosida   rivojlanadi.   Hech   qaysi   mafkura   davlat   mafkurasi   sifatida
o‘rnatilishi mumkin emas» 2 – deya e‘tirof etilgan. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
28  
   
 
 
 
 
XULOSA 
Sovet   hokimiyati   yillarida   Turkiston   о ‘lkasida   puxta   rejalashtirilgan,
strategiyaga   m о ‘ljallangan,   mohiyatan   shovinistik,   ulug‘   davlatchilik   g‘oyalariga
qaratilgan milliy siyosat yuritildi. Shu nuqtai nazardan mintaqa aholisining barcha
qatlamlari   proletar   diktaturasi   ostida   yashashga   majbur   qilingandi.   Bolsheviklar
oktabr   о ‘zgarishlari   tufayli   kambag‘al   mehnatkashlar   hokimiyati,   y о ‘qsillar
jamiyati   kabilarni   qaror   toptirganligi   bilan   aholi   asosiy   qismining   ishonchiga
kirishga   urindi.   Milliy   о ‘lkalarda   har   qanday   о ‘zlikni   anglash   y о ‘lidagi   qat’iy
harakatlarga,   milliy   muxtoriyat   uchun   kurashga   “millatchilik”,   “mahalliychilik”
reaksion   “antisovet”,   “antiinqilobiy”   kabi   tamg‘alar   bosildi.   Turkiston   о ‘lkasida
bolsheviklarning   yakkahukmronlikka   qaratilgan   qat’iy   siyosati   hayotning   hamma
jabhalari   qattiq   nazoratga   olinishiga   sabab   b о ‘ldi.   Shu   tufayli   mavjud   tuzumga
qarshi milliy-siyosiy muxolifat yuzaga keldi.         
  Kommunistik   mafkura   va   totalitar   tartiblar   hukmronligi   sharoitida   shaxsga
sig‘inish va ma’muriy – buyruqbozlik tizimi qaror topishi bilan milliy manfaatlarni
k о ‘zlaganlar ta’qib va tazyiq ostiga olindi. Har qanday mustaqil fikr egasi b о ‘lgan
milliy ziyolilar ma’nan va jismonan qatag‘on ostiga olinardi. Milliy mustaqillikka
erishishning   muhim   tamoyili   b о ‘lgan   davlat   va   hukumat   idoralarini
mahalliylashtirish,   millatlarning   о ‘z   ona   tilisida   ish   yuritish,   asriy   urf-odat   va
an’analardan xabardor shaxslarni boshqaruvga tortish kabi jarayonlardagi t о ‘siq va
ziddiyatlarda sovet milliy siyosatidagi noinsoniy jihatlar ustunlik qilardi.   
  О ‘zbekiston   Respublikasining   Birinchi   Prezidenti   I.Karimov   О ‘zbekistonda
yashayotgan millatlarning   о ‘tmishi, sovet milliy siyosati  oqibatida ularning milliy
29  
  xususiyati   va   о ‘zligini   y о ‘qotishga   qilingan   urinish   haqida   t о ‘xtalib,   jumladan
shunday   degan   edi:   “Markaz   ittifoqdosh   respublikalar   va   milliy   chekka
о ‘lkalardagi   о ‘z e’tiqodiga k о ‘ra ilg‘or va   о ‘z xalqiga sadoqatli b о ‘lgan kishilarni
“millatchilik”da   ayblab,   qatag‘on   qilgandi.   U   majburan   “baynalmilallashtirish”,
milliy   xususiyatlarni   y о ‘q   qilish   niyatida   b о ‘lgan   va   о ‘zining   imperiyacha
manfaatlariga   mos   tushuvchi   “k о ‘p   millatli”   birlikning   vujudga   kelish   jarayonini
jadallashtirishga   intilgan   edi.   “Xalqlar   va   millatlarni   yaqinlashtirish”dan   iborat
b о ‘lgan  bunday   sun’iy  jarayon  jamiyatdagi   “millatchilik”   deb  atash  rasm   b о ‘lgan
yashirin va oshkora qarshilik k о ‘rsatish hollariga olib kelgan edi”.  
  Mamlakat   siyosiy   hayotining   barcha   sohalarini,   davlat   va   jamiyat   qurilishini
erkinlashtirishda,   fuqarolarning   siyosiy,   iqtisodiy   faolligini   kuchaytirish   va
insonning   o‘z   qobiliyatini   to‘la   ro‘yobga   chiqarishi   uchun   tegishli   shart-sharoit
yaratishda,   odamlarning   o‘z   xohish-irodasini   erkin   ifoda   etish,   o‘z   manfaatlarini
ro‘yobga   chiqarish   va   himoya   qilish   huquqini   rivojlantirish   va   amalda   namoyon
qilishda, jamiyatimizda mavjud bo‘lgan turli manfaatlar, qarama-qarshi kuchlar va
harakatlar   o‘rtasidagi   muvozanatni   ta‘minlaydigan   samarali   mexanizmni
shakllantirishda   ko‘ppartiyaviylik   tizimi   muhim   rol   o‘ynaydi.   1980–90   yillar
bo‘sag‘asidagi   siyosiy   jarayonlar   ta‘sirida   yuzaga   kelgan   ayrim   ijtimoiy-siyosiy
harakatlar,   jamoat   birlashmalari   va   tashkilotlari   mavjud   muammolardan
foydalanib,   respublikada   siyosiy   boshboshdoqlik   va   beqarorlikning   kelib
chiqishiga   ma‘lum   hissa   qo‘shdilar.   1991   yil   31   avgustda   O‘zbekiston
Respublikasining mustaqilligi e‘lon qilinishi demokratik va huquqiy davlat hamda
barqaror   bozor   iqtisodiyotiga   ega   fuqarolik   jamiyatini   tashkil   qilish   yo‘lida   ilk
qadam   bo‘lib,   respublikada   ko‘ppartiyaviylik   tizimi   shakllanishi   va
rivojlanishining navbatdagi bosqichini boshlab berdi.           
  Yangi   partiyalar   shakllanish   jarayoni   birdaniga   butunlay   yangi   siyosiy   maydon
shakllantirishga   imkon   bermaydigan   murakkab   iqtisodiy   va   siyosiy   sharoitlarda
kechdi.   Shunga   qaramay,   ko‘ppartiyaviylikka   o‘tish   mamlakat   rivojlanishi   uchun
juda muhim jarayon edi. Ko‘ppartiyaviylik – fuqarolik jamiyatining tarkibiy qismi.
30  
  Aynan   ko‘ppartiyaviylik   va   boshqa   jamoat   tashkilotlari   orqali   jamiyatda   faoliyat
ko‘rsatayotgan   turli   ijtimoiy-siyosiy   guruhlarning   maqsad   va   manfaatlari,   ehtiyoj
va   niyatlari   yaqqol   namoyon   bo‘ladi.   Shuningdek,   ko‘ppartiyaviylik   jamiyatda
barcha   siyosiy   partiya   va   oqimlarning   vakillari   o‘rtasida   tashkiliy   va   muntazam
muloqot   olib  borish,  siyosiy  faoliyatning  asosiy   demokratik  normalariga  muvofiq
murosaga   kelish   va   uning   doirasini   kengaytirish,   siyosiy   ekstremizmga   chek
qo‘yish imkonini ham beradi.       
  O‘zbekistonda   ko‘ppartiyaviylik   tizimining   normativ-huquqiy   negizi   davlat
hokimiyatining vakillik organlarini isloh qilish va mamlakatda demokratik saylov
tizimini   yaratish   bilan   hamohang   rivojlandi.   Saylovlarning   ko‘ppartiyaviylik
asosida   o‘tkazilishi   demokratik   davlatning   asosiy   shartlaridan   biridir.   Shunday
ekan,   har   bir   saylovchi   o‘zi   uchun   o‘z   xohish-irodasiga   qarab   ovoz   berishi   shart
ekanligini uning ongiga singdirish lozim. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
31  
   
 
 
 
 
 
Foydalanilgan adabiyotlar 
1. Каримов   И.А.   Тинчлик   ва   хавфсизлигимиз   ўз   куч-қудратимизга,
ҳамжиҳатлигимиз ва қатъий иродамизга боғлиқ. Т. 13. – Т., 2004. 
2. Ҳайдаров   М.   Ўзбекистонда   совет   давлати   бошқарув   тизими:
шаклланиши,   босқичлари   ва   моҳияти   (1917-1941   йиллар).   –   Т.:   Abu
matbuot konsalt, 2012.   3.   Халилов Э. Ҳ. Ўзбекистон Республикасининг
қонун чиқарувчи органи: сохта вакилликдан ҳақиқий парламентаризмга
қадар. – Тошкент: Ўзбекистон, 2001. 
4. Избирательные системы и наблюдение за выборами. – М., 1995. 
5. Мамадалиев Ш.О., Тожибоев М.Т., Бердикулов С.Н. ва б. Ўзбекистонда
демократик   жамият   қуриш   назарияси   ва   амалие?ти.   –   Т.:   ЎзР   ИИВ
Академияси, 2011.  
6. Норжигитова   Н.   ХХ   асрнинг   20   –   30   йилларида   Ўзбекистонда   сиёсий
элитанинг   миллий   таркиби.   “Ўзбекистонда   миллатлараро
муносабатлар:   тарих   ва   ҳозирги   замон”   мавзусидаги   илмий   –   амалий
анжуман материаллари. – Т., 2003. 
7. Очерки  истории  коммунистической  партии  
Узбекистана.  – 
Т.:Узбекистан,1974. 
8. Ўзбекистон МДА, Р-87-фонд, 1-рўйхат, 9-иш, 72-варақ. 
9. Ўзбекистоннинг   янги   тарихи.   2-китоб.   Ўзбекистон   совет
мустамлакачилиги   даврида.   Илмий   муҳаррир.   М.   Жўраев.   –   Т.:   Шарқ,
2000. 
10. Қирғизбоев   М.   Фуқаролик   жамияти:   назария   ва   хорижий   тажриба.   –
Тошкент: Янги аср авлоди, 2006. 
32  
  11. Ўзбекистон Фидокорлар миллий демократик партиясининг сайловолди
ҳаракат дастури. – Тошкент: Ғафур Ғулом, 2004. 
II. Jurnal va maqolalar. 
12. Эски Тошкентда 5 декабр тантанасининг плани // “Қизил Ўзбекистон”.
1924 йил 5 декабр. 1-сон. 
13. Ўзбекистон. (Ўртоқ Исломов билан мусохаба) // “Туркистон”. 1924 йил
14 ноябр. 396-сон. 
33

O'zSSR boshqaruvi haqida 

Купить
  • Похожие документы

  • Sovet ittifoqida siyosiy mojarolar
  • O'rta asrlarda yer-suv munosabatlari
  • Koreya Choson XVIII- XIX asrlarda
  • Somoniylar davlati va oʻrta Osiyoda tutgan oʻrni
  • Abdullaxon II davrida Buxoro xonligi

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha