Og’zaki va yozma nutqni rivojlantrishda badiiy asar va matbuot materiallaridan foydalanish

Og’zaki va yozma nutqni rivojlantrishda badiiy asar
va matbuot materiallaridan foydalanish
Reja
Kirish
I.BOB. Asosiy qism
1.1. Yozma nutq tushunchasi va uni rivojlantirish vazifalari
1.2. Yozma nutq mohiyati
II.BOB. Maktabgacha ta’lim muassasalarida bolalarni Yozma nutqqa
o’rgatish
2.1.   Badiiy   asar   va   matbuot   materiallari   kichik   yoshdagi   o’quvchi
nutqini rivojlantirishning nazariy jihatlari.
2.2. Til tafakkur quroli va muomala vositasi
Xulosa
Foydalanilgan adabiyotlar ro’yxati
    
1 Kirish.
Mavzuning   dolzarbligi.   Hozirgi   paytda   O’zbekiston   Respublikasi
Prezidenti   Shavkat   Mirziyoyev   yosh   avlodni   komil   inson   qilib   tarbiyalashga
alohida e’tibor bermoqda.
Insonning   eng   muhim   xususiyatlaridan   biri   so’zlash   qobiliyatidir.   Yozma   nutq
orqali ifodalangan fikr tushunarli va yoqimlidir. Nutq harakatlari murakkab a’zolar
tizmi   orqali   amalga   oshiriladiki,   bunda   bosh   miya   faoliyati   asosiy   rol   o’ynaydi,
nutq   faqat   inson   uchun   xos   bo’lgan   alohida   va   yuqori   darajadagi   aloqa   shaklidir,
nutqiy   aloqa   jarayonida   kishilar   fikr   almashadilar   va   bir   birlariga   ta’sir   etadilar.
Nutqiy   aloqa   til   orqali   amalga   oshiriladi;   til-bu   fonetik   leksik   va   grammatik
vositalar   tizimidir   odam   nutqi   tushunarli   va   ma’noli   bo’lishi   uchun   nutq
a’zolarining   xarakatlari   aniq   va   tog’ri   bo’lishi   kerak.   Nutq   talaffuzi   mexanizmi
harakatini tushunish uchun nutq apparatining tuzilishini yaxshi bilishi zarur. Nutq
buzilishlari   uzoq   yillar   davomida   o’rganib   kelayotgan   sohadir.   Nutq   normasi
deganda   nutq   faoliyati   jarayonidagi   til   ishlatilishining   umumiy   qabul   qilingan
variantlari   tushuniladi.   Nutqning   normal   faoliyati   holatiga   uning   psixofiziologik
mexanizmlarning   zaiflashuviga   bog’liq   holda   til   normalaridan   chetlashuvi   bilan
belgilanadi. Kommunikativ nazariya nuqtai nazaridan qaraganda, nutq buzilishlari
bu   aloqa   vositasining   buzilishidir.   Bunda   individ   bilan   jamiyat   orasidagi   nuqtiy
muomalada   ko’zga   tashlanadigan   o’zaro   munosabatlarning   buzilgani   ma’lum
bo’ladi.
O`zbekiston   Respublikasi   Ta’lim   to`g`risidagi   qonunning   23   -moddasiga
ko’ra   rivojlanishda   jismoniy   yoki   psixik   kamchiliklarga   ega   bo`lgan   anomal
bolalar   ta’lim   olish   huquqiga   ega.   Bizning   mamlakatimizda   anomal   bolalarga
yordamni   tashkil   etish   –   inson   haqida   g`amxo`rlik   ko`rsatilishining   yorqin
namunalaridan   biridir.   O`zbekistonda   anomal   va   nogiron   bolalarga   yordamni
tashkil   etish   maxsus   maktab   internatlar,   professional   mehnat   kollejlarida   maxsus
guruhlar; zaif ko`ruvchi va zaif eshituvchi,o`g`ir nutq nuqlari bor bolalalar uchun
maktabgacha   ta’lim   muassasalari,maxsus   maktab   internatlar,o`rta   umumiy   ta’lim
2 maktablari   qoshida   nutqiy   sinflar;   nutqiy   rivojlanishi   sustlashgan   bolalar   uchun
o`rta   umumiy   ta’lim   maktablari   qoshida   tenglashtirish   sinflari,maktab   internatlar;
harakat   –   tayanch   a’zolari   jarohatlangan   bolalar   muassasalari,   maktab-internat;
o`rta umumiy ta’lim maktablari qoshida logopedik puktlar ishlab turibdi.
Bolalar   nutqini   rivojlantirishning   metodik   masalalarini   ishonchli   tarzda
psixologolingvistik   asoslash   zamonaviy   pedagogik   tadqiqotlarga   xos   jihatlar
hisoblanadi.   Rus   pedagogika   fanining   eng   yaxshi   an’analari   ruhida   bajarilgan
ushbu   tadqiqotlar   katta   faktik   materiallarga   ega   bo`ladi,   bola   nutqining   obyektiv
qonuniyatlarini   aniqlaydi.   F.   A.   Soxin   va   O.   S.   Ushakovlarning   tasnifidan
foydalangan holda bolalar nutqini psixologik-pedagogik tadqiq qilishni  bir nechta
yo`nalishga   ajratish   mumkin:   tuzilmaviy   (til   tizimining   turli   tuzilmaviy
darajalarini:   fonetik,   leksik,   grammatik   darajalarini   shakllanirish),   funksional
(kommunikativ faoliyatda tilni egallash ko`nikmalarini shakllantirish); kognitiv (til
va nutq hodisalarini oddiy anglashni shakllantirish).
  “Bola   nutqini   rivojlantirish”   hodisasining   o`zini   va   uni   boshqarish
jarayonini   tahlil   qilish   maktabgacha   yoshdagi   bolalar   nutqini   rivojlantirish
sohasida ishlash uchun pedagoglar maxsus tayyorgarlikdan o`tishlari zarur, degan
xulosani keltirib chiqaradi. Nutqqa oid zamonaviy tadqiqotlar tizimli yondashuvga
ega,   bu   “u   yaxlit   bir   tizim   sifatida   mavjud   bo`lgan   ko`plab   tashqi   va   ichki
munosabatlar”   (B.   F.   Lomov)   hodisasini   o`rganishda   namoyon   bo`ladi.   Nutq-til
tizimi   ko`plab   aloqalarga   kirishadi,   jumladan,   ma’noni   so`zga   aylantiradigan
hamda inson ongi va his-hayajonlari bilan uzviy bog`liq bo`lgan semantik axborot
apparati,   psixofizik   hodisa   (ya’ni,   miya   vazifasi,   jismoniy   tovushlar   chiqaruvchi
hamda   ularni   qabul   qiluvchi   va   tabaqalashiruvchi   qurilma),   muloqot   va   ijtimoiy
aloqa vositasilari ularning asosiylari hisoblanadilar.
Kurs   ishining   obyekti.   Maktabgacha   ta’lim   muassasasi,   oila   va   ta’lim
jarayoni.
3 Kurs   ishining   predmeti.   Bog’chagacha   yoshdagi   va   maktabgacha
yoshdagi   bolalar   va   ularda   Yozma   nutqni   rivojlantirish   va   ulardagi   nutqiy
nuqsonlarni bartaraf etish ustida ishlash metodlari, mazmuni, shakl va usullari.
Kurs   ishining   maqsadi.   Bog’chagacha   va   maktabgacha   yoshdagi
bolalarda   Yozma   nutqni   rivojlantirishning   qulay   va   samarali   metodlardan
foydalanish yuzasidan ilmiy-metodik tavsiyalar ishlab chiqish.
4 I.BOB. Asosiy qism
1.Yozma nutq tushunchasi va uni rivojlantirish vazifalari.
Nutq- bu   tilni   ishga   solish   jarayonidir.   Subyektning   nutqiy   faoliyati   ichki
vositasi va uni amalga oshirish usullari sifatida til va nutqni o’z ichiga oladi. Nutq
bu   psixik   xodisa,   kishilarning   shaxslararo   o’zaro   muayyan   hamkorligi
sharaoitlarida rivojlanadigan, individual xususiyatlarga ega bo’lgan shaxs mulkidir.
Utildan   farqli   ravishda   ijtimoiy-tarixiy   sharoitlarda   rivojlanadigan   xalq   ijtimoy
mulki hodisasidir   Yozma nutq - bu kishilarning muloqotini va o’zaro bir birlarini
tushunishlarini   ta’minlovchi   mazmunan   keng   yoyilgan   fikrdir.   Yozma   nutqni
fikrlar dunyosidan ajratib bo`lmaydi: Yozma nutq – bu fikrlar Yozma ligidir, unda
bolaning   mantiqiy   fikrlash,   o`zi   qabul   qilayotganlarini   mulohaza   qilish   va   ularni
to`g`ri ifodalash qobiliyati aks etadi. Yozma nutqni shakllantirish, uning vazifasini
o`zgartirish   murakkablashib   borayotgan   bola   faoliyati   oqibati   bo`lib,   u   bolaning
atrofdagilar   bilan   muloqotga   kirishish   sharoiti,   muloqot   shakliga   bog`liq   bo`ladi.
Maktabgacha yoshda u muloqot va ta’lim jarayonida shaklllanadi. Yozma nutqning
shakllanishi   ilk   yoshdan   boshlab   asta   sekin   ro`y   beradi.   Bolalar   hayotining
dastlabki   yeti   yilida   atrofdagi   kishilar   bilan   muloqot   vositasi   sifatida   nutqning
paydo   bo`lishi   va   uni   rivojlantirish   jarayoniga   alohida   e’tibor   qaratish   zarur.   Har
bir   kishi   hayotida   Yozma   nutq   muhim   ahamiyatga   ega   bo`lib,   u   uchta   asosiy
vazifani bajaradi: individuallararo, ichki individual va umuminsoniy.
Til   millatning   noyob   xazinasi   bo`lib,   doimo   og`zaki   va   yozma   holda,
namoyon   bo`lgan.   Boy,   yorqin,   maroqli   nutq   so`zlayotgan   kim   bo`lishidan   qat’i
nazar, nuri  hisoblanadi. Tilning olijanob imkoniyatlar nutq orqali  nutq jarayonida
ochiladi.   Nutq   bo`lmas   ekan   tilning   cheksiz   imkoniyatlari   yuzaga   chiqmay
qolaveradi. So`z va g`azal sultoni  A. Navoiy til va nutq munosabatlarini shunday
izohlaydi. “Til shuncha sharafi bilan nutqning qurolidir. Agar nutq noma’qul bo`lib
chiqsa tilning manfaatidir”.
5 Demak,   til   qanchalik   zo`r   bo`lmasin,   u   nutq   uchun   qurol   sifatida   xizmat
qilar ekan. Uning kuch, qudrati nutq jarayonida namoyon bo’lar ekan. Agar til o’q
bo’lsa, nutq kamondir. O’qning qudrati, kamonning qudratiga bo’g’liq.
Ma’lumki   til   inson   aqlining,   faoliyatining   eng   oliy   va   asosiy   vositasidir.
Chunki   insonni  boshqa   jonzodlardan  ajralib turadigan ham  til  emasmi?!  Shunday
ekan, inson aqliy faoliyatining eng oliy mahsullari tafakkur mevalari til, nutq orqali
ro’yobga   chiqadi.   Til   tafakkur   mahsulining   hayotga   tatbiq   etilishi   vositasi
bo’luvchi qudratli quroldir.
Nutq vazifasi  uning ontogenezdagi  haqiqiy rivojlanish  jarayoni  bosqichini
aks ettiradi, ularning har biri o’ziga xos xususiyatlarga egadir:
1-vazifasi-  individuallararo- kishilar o’rtasidagi muloqot vositasidir. Ushbu
holatda   nutq   og’zaki   nutq-monolog,   dialog,   bir   nechta   odamlar   suhbatisifatida
chiqadi.
2-vazifasi- ichki   individual-bu   yerda   nutq   ko’plab   nutqiy   jarayonlarni
fikrlash, diqqat-e’tibor, xotira, tasavvur va boshqalar) aniq-tiniq anglash darajasiga
ko’targani   hamda   shaxsga   ruhiy   jarayonlarni   tartibga   solish   va   nazorat   qilish
imkonini bergani holda ularni amalga oshirish vositasi bo’lib xizmat qiladi.
3-vazifasi -   umuminsoniy-   bu   o’rinda   nutq   alohida   bir   odamga
umuminsoniy   ijtimoiy-tarixiy   tajriba   xazinasidan   axborot   olish   imkonini   beradi.
Ushbu holatda u grafik ramzlari va belgilardan moddiylashtirilgan yozma nutqdir. 
Ta’lim   muassasalarida   o’qitish   ikki   shaklda   amalga   oshiriladi:   a)   erkin
nutqiy   muloqotda;   b)   maxsus   mashg’ulotlarda.   Dialog   ko’proq   erkin   nutqiy
muloqotda   paydo   bo’ladi   va   u   bolalar   lug’atini   boyitishning   talaffuzga   oid
grammatik   ko’nikmalarini   tabiiy   ravishda   rivojlantirish   bazasi;   Yozma   nutq
ko’nikmalariga   ega   bo’lish   bazasi   hisoblanadi.   Dialog   maxsus   mashg’ulotlarda
o’qitiladi   (oyiga   1-2   ta   mashg’ulot);   Ta’lim   muassasalarida   bo’lib   turgan   vaqti
mobaynida   bola   erkin   muloqotda   pedagog   va   boshqa   bolalar   bilan   muloqotga
kirishadi.   Uyda   esa   kattalar   bola   bilan   turli   mavzularda   dialogga   kirishishlari
lozim.   Dialogik   nutqni   (yoki   o’g’zaki   nutqni)   o’rgatish   odatda   suhbat   shaklida,
6 ya’ni   kattalar   bilan   bola   o’rtasida   hamda   bolalarning   o’zlari   o’rtasida   fikr
almashish shaklida ro’y beradi.
Dialog Yozma nutqni rivojlantirishdaga doir maxsus mashg’ulotlar suhbat
metodi   (suhbat)   va   imitatsiya   metodi   asosida   o’tkaziladi.   Mazkur   metodlar
ko’pincha quyidagi usullar yordamida amalga oshiriladi:
Tayyorgarlik suhbati (so’zlashish) usullari;
Teatrlashtirish usullari (imitatsiya, qayta aytib berish).
Tayyorlangan suhbatning quyidagi vazifalari mavjud:
Tog’ridan   to’gri   bolalarni   suhbatlashishga,   ya’ni   suhbatdoshi   so’zlarini
bo’lmasdan tinglash, luqma tashlash uchun qulay paytni kutgani holda o’zini tutib
turish, suhbatdoshi uchun tushunarli qilib so’zlash;
Yo’ldosh-   talaffuz   va   grammatik   ko’nikmalarni   mashq   qilish,   ma’lum
so’zlar   ma’nosini   aniqlashtirish.   Suhbat   jarayonida   tarbiyachi   savollar,
topishmoqlar,   badiiy   so’z   kabi   turli   usullardan   foydalanadi.   Bu   usullarning
barchasi   suhbat   paytida   bilimlarni   o’zlashtirish   jarayonini   yo’naltirish,   nutqiy
muloqotni   ta’minlash,   bolalar   fikrlarini,   ularning   diqqat-e’tiborlarini,   xotiralarini,
emotsiyalarini faollashtirishga yordam beradi.
2.1. Yozma nutq mohiyati.
Yozma   nutq   mohiyati.   Maktabgacha   yoshdagi   bolalarda   ayniqsa   nisbatan
nutqning   ikki   shaklini-   dialogik   va   monologik   shakllarini   ko’rib   chiqish   lozim.
Dialogik   ikki   yoki   bir   necha   so’zlovchining   biron-bir   vaziyat   bilan   bo’g’liq
mavzudagi   fikrlarning   holda,   sintaksik   jihatdan   sodda   bo’lgan   darak,   undov
(iltimos,   talab),   so’roq   gaplarning   barcha   turlari   namoyon   etilgan.   Til   vositalari
imo-ishoralar, mimika bilan kuchaytiriladi. Tarbiyachi shunday vaziyatni yaratishi
kerakki,   unda   bolalar   turli   xil   vositalardan   foydalangan   holda   dialog   tuzish-
so’rash,   javob   berish,   tushuntirish,   iltimos   qilish,   luqma   tashlash   va   hokazolar
zaruratiga duch kelsin. Ushbu maqsadda bolalarning oiladagi, maktabgacha ta’lim
muassasadagi   hyoti,   uning   do’stlari   va   kattalar   bilan   munosabatlari,   uning
qiziqishlari va taassurotlari bilan bog’liq turli xil mavzulardagi suhbat o’tkazishdan
7 foydalanish   lozim.   Qayd   etilgan   malaka   va   ko’nikmalar   monologik   nutqni
rivojlantirish uchun ham zarurdir.
Tengdoshlari   bilan   dialogik   muloqotni   yo’lga   qo’yish   uchun   kooperativ
tusdagi   faoliyat   muhim   ahamiyat   kasb   etadi.   Mazkur   faoliyat   asta-sekinlik   bilan
shakllanadi. Dastlab bolalar ro’y berayotgan hodisalarni sharhlagan holda, yaqinda
turib harakat qiladilar. Ushbu vaziyatda nutq tengdosh bolaning mavjud bo’lishi va
u   bilan   so’zlashish   imkoniyati   orqali   rag’batlantiradi   hamda   u   o’z   faoliyatini
rejalashtirish va tashkil  etish, shuningdek, ijtimoiy muloqot o’rnatish funksiyasini
bajaradi. 
Bolalar   o’rtasidagi   muloqot   asosan   amaliy   xususiyatga   ega.   Dialog
ko’pincha   shunday   shaklga   olib   boriladiki,   bunda   bola   sherigining   qisqa
luqmalariga harakat bilan javob beradi yoki ro’y berayotgan hodisaga nisbatan o’z
munosabatini   nonutqiy   vositalar   yordamida   ifodalaydi.   Ular   orqali   bolalar   bir-
biriga   e’tibor   berishni,   do’stlarini   tovushidan   bilib   olishni,   tashqi   ko’rinish
detallarini   sezishni,   nutqiy   muloqot   qilishni   o’rganadigan   ko’plab   xalq   o’yinlari
mavjud.
Dialog muloqotini yo’lga qo’yish uchun stol o’yinlari va chop etilgan (loto
domino)   o’yinlardan   foydalanish   tavsiya   etiladi.   Juft   bo’lib   o’ynashda   bolalar
dialogik   hamkorlik   qilish   usullarini:   navbatga   rioya   qilish,   bir-biriga
xushmuomalalik   bilan   murojaat   qilish,   o’z   nuqtayi   nazarini   dalil-isbotlar   bilan
himoya   qilish,   fikrlarini   sherigi   bilan   muvofiqlashtirishni   o’rganadilar.   Bunday
o’yinlarda   biluvchanlikning   asosi   sifatida   mutqiy   topshiriqlarning   har   xil   turlari
ishtirok etishi mumkin, masalan: berilgan tovushli so’zlarni tanlab olish, akustik va
artikulatsion   jihatdan   bir   biriga   yaqin   bo’lgan   tovushlarni   tabaqalashtirish,
umumlashtiruvchi nomlarni tasniflash, rasmlar turkumi asosida birgalashib hikoya
qilish va h.k.
8 II.BOB. Maktabgacha ta’lim muassasalarida bolalarni yozma
nutqqa o’rgatish .
Maktabgacha   ta’lim   muassasalarida   bolalarni   Yozma   nutqqa   o’rgatish.
Bolalarda Yozma nutqni rivojlantirish maktabgachaa ta’lim muassasasining asosiy
vazifasi   hisoblanadi,   maktabgacha   yoshning   nihoyasiga   kelib   bola   kattalarga   xos
bo’lgan   o’g’zaki   nutqning   asosiy   shaklini   egallashi,   ya’ni   Yozma   nutqning   ikki
shakli- dialogik va monologik nutqni egallab olishi shart.
Maktabgacha   ta’lim   muassasasining   vazifasi   bolalarda   Yozma   so’zlashuv
nutqni   (dialogik   nutq)   va   monologik   nutqni   rivojlantirishdan   iborat.   So’zlashuv
nutqini   shakllantirish   vazifasi   ko’p   qirrali.   Maktabgacha   bosqichdagi   kichik
bolalarda   ularga   qaratilgan   nutqni   tinglash   va   tushunish,   bir   birini   tinglash,
savollarga   javob   berish   qobiliyati   shakllanadi.   Nutqning   ushbu   ikki   turlari
o’rtasidagi   farq   matn   ichidagi   gapning   mantiqiy   aloqa   turi   bilan   belgilanadi.
Monolog doimo vaqti yoki sabab-oqibatli aloqada bo’ladigan (bir-biriga nisbatan)
borliq   faktlari   haqida   xabar   qiladi.   Vaqtinchalik   aloqa   ikki   tomonlama   bo’lishi
mumkin:   faktlar   haqiqatan   ham   bir   vaqtdalik   yoki   ketma   ketlik   munosabatlarida
bo’lishi mumkin. Bir vaqtning o’zida mavjud bo’ladigan faktlar haqidagi xabarlar
tavsif  deb ataladi. Faktlar ketma-ket keladigan xabar  bayon qilish  deyiladi. Sabab-
oqibatli   munosabatlarda   bo’lgan   faktlar   haqidagi   xabarlar   esa   mulohaza   deb
yuritiladi.
Ilk yoshda bola Yozma nutqni eshitadi. Dastlab bu unga nisbatan aytilgan
luqmalar, so’ngra esa ertalar, hikoyalar, kattalarning monologik nutqlari bo’ladi.
Yozma   nutqdan   til   elementlari-tovushlar,   morfemalar,   so’zlar,   gaplarni
ajratib olar ekan, bola Yozma matnda har bir til elementining o’rnini eslab qoladi,
bu esa ilk yoshdan boshlab nutqdan oldingi mashqlar boshlanadigan til sezgilarini
rivojlantrish jarayonini tashkil etadi.
Ma’lumki,   Yozma   nutqda   bolalarning   boshqalar   bilan   voqea-hodisalar
ta’siri   natijasida   o’zaro   munosabati,   aloqasi   ifodalanadi.   Bu   ifoda   bir   yoki   bir
nechta   jumlalarda   o’z   aksini   topishi   mumkin.   Yozma   nutqning   shakllanishida
9 bolaning   tevarak-atrof   bilan   munosabati,   muomala   shakli   katta   rol   o’ynaydi.
Maktabgach katta yoshdagi bolalarda Yozma nutqni rivojlantirishda ancha-muncha
tajriba,   malaka   va   ko’nikmalar   mavjud   bo’lganligini   hisobga   olib,   ularda   Yozma
nutqni   shakllantirishda,   avvalo,   ertaklar   matnini   tinglahda   nimalarga   e’tibor
berishimiz   kerakligini   aniqlab   olishimiz   zarur.   Bular,   avvalo,   ona   Vatanimiz
haqida   dastlabki   tasavvurlarni   shakllantirishdan   boshlanadi.   Unda   “Maktabgacha
ta’lim   muassasalari   uchun   dasturda   bolalarni   buyuk   siymolar   sarkardalar,   ulug’
mutafakkirlar   haqida   bilim   berish   nazarda   tutilgan.   Ana   shularning   barchasi
bolalarning milliy qadriyatlarimiz haqidagi bilimlarini aniqlash, mustahkamlash va
kengaytirish asosida Yozma nutqni rivojlantirishga yordam beradi.
Maktabgacha   ta’lim   muassasasida   bolalarni   ijodiy   hikoya   tuzishga
o’rgatish:
        Mavzu: “Men yoqtirgan fasl”.
Maqsad:   Shaxsiy tajribaga asoslanib Yozma nutqni rivojlantirish mantiqiy
rivojlanib boruvchi hikoya tuzish qobiliyatlarini rivojlantrish.
Vazifalar:   Shaxsiy hayot (tajriba)dan tugallangan hikoya tuzish malakasini
shakllantirish, sabzavot va mevalar bo’yicha lug’atini shakllantirish, topishmoqlar,
maqollar   mazmunini   tushunishga   o’rgatish,   maqollardagi   so’zlarni   aniq   va   burro
aytish. 
Kutilayotgan   natijalar:   Shaxsiy   hayot   (tajriba)dan   tugallangan   hikoya
tuzish   malakasi   shakllanadi,   hikoya   to’qishga   qiziqish   uyg’otadi,   topishmoq,
maqollar mazmunini tushunib oladilar.
Kerakli   jihozlar:   To’rt   faslga   oid   katta   rasmlar,   to’rt   faslga   oid   qirqma
rasmlar.
Mashg’ulotning   borishi:   Tarbiyachi:   Bolalar   hozir   qanday   fasl?   (Qish).
Qish   faslida   qanday   o’zgarishlar   ro’y   beradi?   Sizga   qaysi   fasl   ko’proq   yoqadi?
Nima   uchun   yoqadi?   Bugun   biz   “Men   yoqtirgan   fasl”   mavzusida   qisqa   va
tugallangan   hikoya   tuzishni   o’rganamiz.   Kelinglar,   bolalar   hozir   biz   kichik
guruhlarga bo’linib olamiz.
10 - Bir yilda nechta fasl bor? (4ta fasl).
- Demak, biz to’rt guruhga bo’linamiz.
Bolalar   guruhlarga   bo’linish   uchub   bahor,   yoz   kuz   va   qish   fasllari
tasvirlangan   suratlarning   qirqma   bo’laklarini   oladilar.   Ular   o’z   fasllariga
tasvirlangan qirqma bo’laklarini yig’ish bilan guruhlarga bo’linib oladilar. 1-guruh
bolalari bahor faslini; 2-guruh bolalari yoz faslini; 3-guruh bolalari kuz faslini; 4-
guruh   bolalari   qish   faslining   qirqma   bo’laklarini   yig’adilar.   Natijada   har   bir
guruhda   katta   fasl   tasviri   hosil   bo’ladi.   Har   bir   guruh   o’z   fasllari   haqida   hikoya
tuzishlari kerak. Hikoya yakunida shu fasl haqida she’rlar, topishmoqlar aytishlari
mumkin. Bolalar hikoya tuzishga qiynalsalar tarbiyachi hikoya namunasini beradi.
Tarbiya:   Men   uchun   sevimli   fasl   kuz.   Kuzda   shamol   g’ir-g’ir   esib   turadi.
Osmon   toza   va   beg’ubor   bo’ladi.   Bog’larda   kuzgi   mevalar   pishib   yetiladi.
Paxtazorlarda paxtalar oppoq bo’lib ochiladi. Dala va bog’larda ish qizg’in bo’ladi.
Mevalar teriladi, kartoshka, piyoz, sabzi  kabi sabzavotlarda birin-ketin kovlanadi.
Paxtalar teriladi.
Bolalarning tuzgan hikoyalari bo’yicha guruhlar taqdimoti o’tkaziladi. Har
bir guruhning tuzgan hikoyalari tinglanadi va rag’batlantiriladi.
Tetiklashtiruvchi mashqlar
Quyosh
Erta tongda
Quyosh turib
Bolalarni erkalaydi,
Boshlarini silaydi.
Bilaklarni ichki tarafi bir-biriga tekkiziladi. Barmoqlar quyosh nurlari kabi
keng yoyilgan holatda bo’ladi.
Tarbiyachi bolalarga fasllar haqida maqollar ayttirib mashg’ulotni tugatishi
mumkin.
1. Qish g’amini yozda ye.
2.  Bahorgi harakat-kuzgi barakat.
11 3.  Yozgi mehnat-qishki rohat.
4.  Yer haydasang kuz hayda,
Kuz haydamasang yuz hayda.
Bolalar bilimini tekshirish va mustahkamlash uchun savollar:
1) Bir yilda nechta fasl bor?
2) Siz qaysi faslni yoqtirasiz?
3) Mehnat haqida maqollar aytib bering.
2.1. Badiiy asar va matbuot materiallari  kichik yoshdagi o’quvchi
nutqini rivojlantirishning nazariy jihatlari.
Inson   nutqi   madaniyat   va   ta’limning   o’ziga   xos   ko’zgusidir.   Nutq   orqali   siz
rivojlanish   darajasini   darhol   aniqlashingiz   mumkin.   Nutqni   rivojlantirish   nutq
ko’nikmalarini   shakllantirishni   anglatadi:   muloqot   sharoitida   harakat   qilish,
bayonotni   rejalashtirish   qobiliyati,   o’z   rejasini   amalga   oshirish   qobiliyati   (mavzu
bo’yicha   qat’iy   gapirish   yoki   yozish,   fikrlarning   rivojlanishini   ta’minlash,   turli
ifoda vositalaridan foydalanish.
Nutq   kishilarning   birgalikdagi   faoliyatida,   bilishda,   tarbiyalashda   zarur
bo’lgan   muloqot   turlaridan   biri   bo’lib,   u   insonni   ma’naviy   boyitadi,   san’at
predmeti   bo’lib   xizmat   qiladi.   Nutq   til   yordamida   muloqot   deb   ataladi   -   asrlar
davomida sayqallangan va eng murakkab fikrning har qanday tuslarini etkazishga
qodir bo’lgan ishora tizimi. Nutq atamasi uchta ma’noga ega:
a)   Nutq   jarayon   sifatida,   faoliyat   sifatida,   masalan,   nutq   mexanizmlari;   bola
gapira boshlaydi, u nutqni o’zlashtiradi; nutq erkin harakat qiladi;
b)   Nutq,   nutq   faoliyatining   mahsuli   sifatida,   matnning   sinonimi,   masalan:   6
yoshli bolaning nutqini tahlil qilish; yuksak madaniyatli nutq namunalari;
v) nutq og`zaki, notiq nutqning janri sifatida. (7, 86-bet).
Nutq   -   bu   odamlarning   moddiy   o’zgaruvchan   faoliyati   jarayonida   tarixan
rivojlangan va til vositasida bo’lgan muloqot shakli.
12 Nutq   aloqa   maqsadlarida   yoki   (muayyan   holatda)   o’z   faoliyatini   tartibga
solish   va   nazorat   qilish   uchun   xabarlarni   yaratish   va   idrok  etish   jarayonlarini   o’z
ichiga oladi.
Nutq tashqi bo’linadi, ya’ni. boshqalar uchun nutq va o’zi uchun ichki nutq.
Fikr   va  so’z   dialektik   birlikda.   Nutq  tafakkurdan   ajralmas:   “Nutq   –  fikrning
so’zga aylanishi, fikrning moddiylashuvidir” (2, 205-bet).
Gapning   maqsadi   va   mazmuniga   ko’ra,   qadimgi   ritorika   bayon,   tavsif   va
fikrlashni   ajratib   turadi.   Rivoyat   voqealar   ketma-ketligini   tasvirlaydi,   matn
syujetga   ega   va   qoida   tariqasida,   aktyorlik   qahramonlariga   ega,   shu   jihatdan   u
adabiy janr sifatida hikoyaga yaqin. Tasvirda hech qanday voqea yoki syujet yo’q,
tabiat   suratlari,   ayrim   hodisalar,   predmetlar,   portretlar   va   hokazolar   tasvirlangan.
Mulohaza   yuritish   —   turli   dalillar,   dalillar,   misollar,   kimningdir   fikrini   isbotlash
yoki   rad   etish   uchun   qo’llaniladigan   nutq   turi.   bayonot,   tezis,   dalil;   Nihoyat,
muallif xulosa chiqaradi.
Nutqni nutq psixologiyasi, psixolingvistika, nutq fiziologiyasi, tilshunoslik va
boshqa   fanlar   o’rganadi.   Boshlang’ich   sinflarda   o’quvchi   egallaydigan   barcha
ko’nikmalar   ichida   eng   qiyini   adabiy   tilda   izchil,   malakali   so’zlash   qobiliyatidir.
Subyektivizatsiya   texnikasi   ushbu   ko’nikmalarni   shakllantirishga   muvaffaqiyatli
yordam   beradi,   bu   esa   bolaning   aqliy   va   nutqini   rivojlantirish   uchun   katta
imkoniyatlar yaratadi.
Rivojlanish   muammosi,   odamlar   ongli   ravishda   o’z   sa’y-harakatlarini
bolalarni   omon   qolishga   tayyorlashga   yo’naltira   boshlaganlaridan   beri   mavjud
bo’lgan. Buni  zamonaviy tillarda, turli xalqlar hayoti va urf-odatlarida arxeologik
topilmalar   va   o’tmishga   oid   unsurlar   tasdiqlaydi.   Olis   ajdodlar   bolalarni   kamol
toptirishga   intilganliklarini   asrlar   qa’ridan   bizgacha   yetib   kelgan   aqliy   mehnat,
o’yinchoqlar,   topishmoqlar,   amaliy   hazillar,   boshqotirmalar,   topqirlik   uchun
topshiriqlar talab qiladigan o’yinlar tasdiqlaydi.
Taraqqiyot   g’oyasini   aniq   ko’rganlardan   biri   Konfutsiy   bo’lib,   uning
maktabida   3000   dan   ortiq   yoshlar   qatnashgan.   Rivojlanish   -   harakat   jarayonini,
13 yaxlit tizimlardagi o’zgarishlarni ifodalovchi falsafiy kategoriya. (25, s.386) Ichki
qarama-qarshiliklar   rivojlanishning   asosiy   manbai   bo’lganligi   sababli,   bu   jarayon
o’z   mohiyatiga   ko’ra   o’z-o’zini   rivojlantirish   (o’z-o’zini   harakat)   hisoblanadi.
Rivojlanish   -   bu   ma’lumotni   keyinchalik   tartibga   solish,   tizimlashtirish   bilan
maqsadli to’plash. 
Inson   nutqini   rivojlantirish   jarayonini,   ayniqsa,   ushbu   rivojlanishning
harakatlantiruvchi kuchlarini (omillarini), uning dastlabki qadamlarini o’rganishni
tushunish uchun, ya’ni. tilni o’zlashtirishning eng boshida bolaning nutqi.
Psixolog N.I. Jinkin bolaning tilni o’zlashtirish mexanizmi qanday ekanligini
ko’rsatdi.   Biroq,   bu   mexanizm   modeli   kattalar   uchun   ham   mos   keladi:   “Xabar
uzatilganda (inson miyasiga)  ikki  xil  ma’lumot  kiritiladi:  a)  voqelik ob’ektlari  va
hodisalari   haqida   va   b)   til   qoidalari   haqida.   unda   xabar   taqdim   etiladi.   Oxirgi
turdagi   ma’lumotlar   yashirin   shaklda   kiritiladi,   chunki   til   qoidalari   qo’llaniladi,
lekin qoidalarning o’zi haqida hech narsa aytilmaydi ... Hozirgi bosqichda maktab
tili   ta’limining   rivojlanish   istiqbollari   tilda   inson   omili,   shaxsni   ona   tili   va
yaratuvchisi   sifatida   o’rganish   bilan,   til   va   nutqni   o’zlashtirish   jarayonining
aniqlash xususiyatlari bilan.
Aynan   shu   nuqtai   nazardan   ushbu   tadqiqotda   "maktab   o’quvchilarining
nutqini rivojlantirish" tushunchasining mazmuni ko’rib chiqiladi.
Maktab o’quvchilarining nutqini rivojlantirish deganda til shaxsining adekvat
idrok etish, shuningdek nutq asarini  (matnlarini) o’z mazmuni va shakli  birligida,
maqsad   va   shartlariga   muvofiq   yaratish   qobiliyatini   rivojlantirishning   pedagogik
asosli   jarayoni   tushuniladi.   maktab   o’quvchilarining   nutqi   va   o’qish   tajribasini
shakllantirishga qaratilgan nutq faoliyati.
Nutqni   rivojlantirish   hodisasini   tushunish   uchun   tavsiya   etilgan   asoslar
quyidagilar edi:
Til shaxsi haqidagi ta’limot (V. V. Vinogradov, G. I. Bogin, Yu. N. Karaulov,
A.   M.   Shaxnarovich   va   boshqalar),   uning   mohiyati   va   tuzilishini   shaxsning
qobiliyatlarini   yaratilgan   yoki   turli   tomonlarning   o’ziga   xos   xususiyatlari   bilan
14 bog’lash   nuqtai   nazaridan   belgilash.   lingvistik   shaxsni   o’rganish,   uning   muayyan
nutq harakatlariga tayyorligini baholash, shuningdek, til shaxsini rivojlantirishning
uslubiy   yo’llarini   belgilash   imkonini   beradigan   idrok   etilgan   matn   (Yu.   N.
Karaulov);
Matn faoliyatini mustaqil asosli va maqsadli ob’ektiv faoliyat, ijtimoiy-tarixiy
tajribaning   bir   qismi   sifatida   ko’rib   chiqish;   shaxsni   rivojlantirish   va   ijtimoiy-
madaniy   tajribani   o’zlashtirishda   matn   faoliyatining   etakchi   rolini   tan   olish;
kognitiv   jarayonni   (bilim,   tajriba,   hissiyotlar,   qadriyatlar,   me’yorlar   va   boshqalar
almashinuvi)   matnlarni   idrok   etish   va   yaratish   kontekstida   talqin   qilish   (T.M.
Dridze,   Yu.N.   Karaulov,  E.S.  Kubryakova,   I.Ya.   Lerner,  Yu.   A.   Sorokin,  V.   Ya.
Shabes va boshqalar);
Zamonaviy   ta’limning   maqsadi   shaxsning   shakllanishi   va   rivojlanishiga   olib
keladigan   madaniy   o’zaro   ta’sir   usullarini   o’zlashtirish   ekanligi   sababli   matn
faoliyatini   o’zlashtirish   jarayoniga   alohida   e’tibor   berish   zarurati   (E.V.
Bondarevskaya,   A.   P.   Valitskaya,   I.   K.   Juravlev).   I.   Ya.   Lerner,   E.   I.   Pasov   va
boshqalar).
Nutqning   rivojlanishi   butun   murakkabligi   bilan   ta’limning   butun   kursi   bilan
ta’minlanadi, lekin birinchi navbatda ona tili darslarida, bu erda talabalar nutqning
grammatik   tuzilishini,   uning   mazmunini,   lug’atini   o’zlashtiradilar.   Rivojlangan
nutq  jarayonida   mavzu  darslari   katta  rol   o’ynaydi,   lekin  bu   darslar   sohasida   ham
nutqning   barcha   tomonlarini   qamrab   olmaymiz.   Biz   asosan   izchil   nutqni
rivojlantirishga e’tibor beramiz, buni “majmuasi” deb ta’riflash mumkin. umumiy
mazmun,   umumiy   bosh   fikr   bilan   birlashgan   gaplar”   (N.   S.   Rojdestvenskiy).   Bu
nutq   mantiqiy   jihatdan   izchil,   izchil   bo’lib,   unda   alohida   gaplar,   gap   qismlari
o’rtasida   bog’liqlik   mavjud.
Maktab o’quvchilarining nutqini rivojlantirish deganda til shaxsining adekvat idrok
etish,   shuningdek   nutq   asarini   (matnlarini)   o’z   mazmuni   va   shakli   birligida,
maqsad   va   shartlariga   muvofiq   yaratish   qobiliyatini   rivojlantirishning   pedagogik
asosli   jarayoni   tushuniladi.   maktab   o’quvchilarining   nutqi   va   o’qish   tajribasini
15 shakllantirishga qaratilgan nutq faoliyati. Nutqning rivojlanishi bolaning miyasiga
yashirin shaklda tilni kiritishdan boshqa narsa emas, ya’ni. nutq orqali. 
Boshqalarning   nutqini   tinglab,   bola   nafaqat   so’zlarni,   so’zlarning
birikmalarini,   jumlalarni   yodlabgina   qolmay,   u   tildagi   o’xshashliklarni   ushlaydi,
ma’nolarning   o’xshashligini   shakllar   o’xshashligi   bilan   bog’laydi.   Shunday   qilib,
rivojlanishning   dastlabki   bosqichlarida   bola   nafaqat   kichraytiruvchi-erkalash
shakllaridan   foydalanadi,   balki   duch   kelgan   baholash   qo’shimchalari   yordamida
o’zi   ularni   shakllantiradi.   Birovning   nutqini   idrok   etish   bolaning   o’z   nutqidan
ustundir:   u   kattalarning   nutqini   o’zi   gapirishga   urinishlaridan   biroz   oldinroq
tushuna   boshlaydi.   Yuqorida   aytilganlardan   nutq   va   tilni   o’zlashtirishda,   demak,
nutqni rivojlantirishda nutq (lingvistik) muhitning roli haqida xulosa chiqariladi.
Mantiq   va   grammatika   qonuniyatlari   asosida   tashkil   etilgan,   bir   butunlikni
ifodalovchi, mavzuga ega, nisbiy mustaqillik, to’liqlik va o’zaro bog’langan ozmi-
ko’pmi   muhim   qismlarga   bo’lingan   nutq   izchil   nutqdir.   Boshlang’ich   maktab
metodikasida   o’quvchilarning   o’ziga   tegishli   bo’lgan   quyidagi   izchil   nutq   turlari
(yoki izchil nutq mashqlari) qabul qilinadi:
savollarga batafsil javoblar (shu jumladan suhbatda);
bayonlar   (yoki   yozma   matnlar)   asosan   yuqoridagi   talablarga   javob   bersa,
o’qilganlarni   tahlil   qilish,   grammatik   materialni   o’rganish,   grammatik   shakllarni
yoki  lug’atni  faollashtirish bilan bog’liq turli  matn mashqlari;  kuzatish  yozuvlari,
tabiat ob-havo kundaliklari, boshqa kundaliklar;
o’qilgan narsalarni og’zaki qayta hikoya qilish (turli xil versiyalarida);
talabalarning og’zaki  hikoyalari   berilgan mavzu , rasmga ko’ra, kuzatishlarga
ko’ra, berilgan boshiga yoki oxiriga ko’ra va hokazo;
yod olgan badiiy matnlarni aytib berish;
ertaklarning   improvizatsiyasi,   adabiy-badiiy   ijodning   boshlanishi,   ibratli
matnlarning yozma taqdimoti;
16 o’qituvchi   tomonidan   berilgan   matnlarni   qayta   qurish   (tanlab   takrorlash   va
taqdimotlar),   qayta   hikoyalash   va   taqdim   etishning   ijodiy   shakllari,   hikoyalarni
sahnalashtirish va boshqalar og’zaki va yozma;
dramatizatsiyaning har xil turlari, og’zaki (og’zaki) rasm chizish;
har xil turdagi yozma kompozitsiyalar;
gazetalardagi maqolalar, o’qilgan kitoblar sharhlari, spektakllar, filmlar;
ish hujjatlari, bayonotlar, e’lonlar, manzillar, telegrammalar va boshqalar.
Bu   faqat   kichik   yoshdagi   o’quvchilar   foydalanadigan   bog’langan   matn
turlarining   eng   umumiy   ro’yxati.   Ko’rib   turganingizdek,   mashqlarning   xilma-
xilligi juda katta. Bu xilma-xillik talabalarga deyarli nazariyasiz, amaliy usullarda
beriladi.   Tabiiyki,   faqat   nutq   mashqlarini   uzoq   vaqt   davomida   aniq   rejalashtirish
(istiqbolli   rejalashtirish),   bir   tomondan,   bir   xil   turdagi   ishlarning   zerikarli
takrorlanishiga   yo’l   qo’ymaslik,   boshqa   tomondan,   muhim   narsani   o’tkazib
yubormaslik imkonini beradi.
O`quvchilarning   mustaqillik   darajasiga   ko`ra   izchil   nutqdagi   mashqlarni
quyidagi   turlarga   bo`lish   mumkin:   namuna   bo`yicha   bajariladigan   ishlar;
konstruktiv   mashqlar;   ijodiy   mashqlar.   Bu   erda   ikkinchisi   aniq   ustun   o’rin
egallaydi: yuqorida sanab o’tilgan mashqlarning aksariyati modelsiz va konstruktiv
vazifasiz bajariladi.
Misol   mashqlari   taqdimotlar,   o’qilgan   narsalarni   og’zaki   takrorlash,   yoddan
o’qish, ish qog’ozlarini o’z ichiga olishi mumkin.
Maktab   o’quvchilarining   izchil   nutqini   rivojlantirish   -   ularda   bir   qator   aniq
ko’nikmalarni   shakllantirish,   ularga   o’rgatish.   Nutqning   rivojlanishidagi   o’z-
o’zidan,   har   qanday   ta’lim   sohasida   bo’lgani   kabi,   qabul   qilinishi   mumkin   emas.
Biz   izchil   nutq,   uning   har   xil   turlari   bilan   bog’liq   bo’lgan   ko’nikmalarni
ta’kidlaymiz. Bu, birinchidan, mavzuni tushunish, tushunish, uni ajratib ko’rsatish,
chegaralarini   topish   qobiliyatidir.   Ikkinchidan,   bu   material   to’plash,   nima
muhimligini,   mavzuga   mos   keladigan   narsani   tanlash   va   ikkinchi   darajali
narsalarni   tashlash   qobiliyatidir.   Materialni   yig’ish   va   tanlash   ba’zan   uzoq   vaqt
17 talab   etadi.   Uchinchi   mahorat   -   materialni   to’g’ri   ketma-ketlikda   joylashtirish,
rejaga   muvofiq   hikoya   yoki   insho   qurish   qobiliyati.   To’rtinchisi,   til   vositalaridan
so’zning   adabiy   me’yor   va   vazifalariga   muvofiq   foydalana   bilish,   shuningdek,
yozilganni   tuzatish,   takomillashtirish,   takomillashtirish.   Bog’langan   matndagi   har
bir   mashq   ushbu   ko’nikmalarning   barchasidan   foydalanishni   o’z   ichiga   oladi.
Ammo bir vaqtning o’zida barcha ko’nikmalarni bir xil darajada o’rgatish mumkin
emas.   Shu   sababli,   talabalar   qandaydir   izchil   matn   tuzadigan   har   bir   darsda,   u
taqdimot   yoki   takrorlash,   hikoya   yoki   insho,   xat   yoki   o’qilgan   kitobga   taqriz
bo’ladimi,   o’quv   vazifasi   aniq   belgilanishi   kerak.   Talabalarning   nutqini
rivojlantirishni uzoq vaqt davomida rejalashtirish tavsiya etiladi - eng yaxshisi bir
yil. Bunday holda, rejada har  xil  turdagi  mashqlar, turli  mavzular  ko’zda tutilishi
mumkin.   Reja   ushbu   yoshdagi   bolalar   uchun   mavjud   bo’lgan   barcha   turdagi
insholar, taqdimotlar, hikoyalar  va boshqa mashqlarni  o’z ichiga olishi  kerak. Bu
talabalarning fikrlash va nutqini diversifikatsiya qilish imkonini beradi, chunki. har
bir   mashq   turi   o’zining   maxsus   aqliy   operatsiyalarini,   o’z   lug’atini,   grammatik
vositalarini   faollashtiradi.   Mashqlar   turlarining   taxminiy   muvofiqligini   aniqlash
juda   muhimdir.   Bir   yil   davomida   talabalarning   nutqini   rivojlantirishni
rejalashtirayotganda,   o’qituvchi   og’zaki   yoki   yozma   ishlarni,   taqdimot   va
insholarni   qanchalik   tez-tez   bajarish   kerakligini,   xatlar   yozilishini,   o’qilgan
kitoblarga sharhlar, gazetadagi  eslatmalar va og’zaki hikoyalarni belgilashi kerak.
yozilsin. Bunga qat’iy javob berish, albatta, mumkin emas.
Ko’rinib   turibdiki,   o’quvchilarning   izchil   nutqini   rivojlantirishda   bir   qator
aniq, aniq vazifalar mavjud bo’lib, ularni izchil hal qilish ishda tizimni yaratadi.
2.2. Til tafakkur quroli va muomala vositasi.
Tabiiyki,   inson   tabiat   va   jamiyat   mahsuli   sifatida   ularning   qurshovida
yashaydi. Ayni paytda, ularning oliy mahsuli ham sanalib, ana shu qurshovni narsa
va   predmet   shaklida,   voqea   va   hodisa   tarzida   miyasida   aks   ettiradi,   idrok   qiladi,
fikrlaydi.   Bu   jihatdan   tilning   ahamiyatini   hech   narsaga   qiyoslab   bo`lmaydi.
Shuning uchun ham til tafakkur quroli deb bejiz aytilmaydi. “Til bilan tafakkur bir
18 – birini taqozo etadigan ajralmas hodisadir. Tilsiz tafakkur bo`lmaganidek, til ham
tafakkursiz bo`lmaydi”.
Tilning   inson   uchun   fikrlash   vositasi   bo`lishini,   moddiy   asos   sifatida
xizmat   qilishini   hali   birinchibosqich   deyishimiz   mumkin.   Ikkinchi   bosqichda esa
fikrlash   natijasida   tafakkur   mahsuli   reallashmog`i,  ya’ni   fikrlash   markazi   bo`lgan
miyadan   tashqariga   chiqishi   lozim.   Bunda   esa   tilga   bo`lgan   ehtiyojning   ikkinchi
bosqichi boshlanadi – u kommunikativ vazifani bajarishga kirishadi.
Tabiat   va   jamiyatdagi   narsa   va   hodisalar   turli   tillarda   turlicha
nomlanishidan   qat’i   nazar,   mana   shu   jarayonda   u   insonlar   faoliyatida   fikrlash   va
o’zaro   ijtimoiy   munosabat-   muomala   vositasi,   materiali   bo`lib   qolaveradi.   Til
muomala   vositasiga   aylandimi,   uning   imkoniyat   doirasi   ham   tabiiy   ravishda
kengayib   boradi.   Bu   holni   uchinchi   bosqich   deb   atash   mumkin.   Bosqichga   soni
ortib boravergani sari tilning ijtimoiylik imkoniyati ham tobora kengayishi ma’lum
bo’lib qoladi. Ya’ni, inson nutqiy faoliyatida kommunikativ vazifani bajarayotgan
til   ko’magida   suhbatdosh   yoki   tinglovchiga   ma’lum   axborot   ham   yetkaziladi.
Demak,   tilga   bo’lgan   munosabatda   to`rtinchi   bosqich   yuzaga   keladi.   Shu   o’rinda
akademik V. V. Vinogradovning muhim bir fikrini eslamaslik aslo mumkin emas.
U   tilning   uchta   eng   muhim   vazifasi   mavjudligini   ta’kidlagan   edi:   aloqa,   xabar,
ta’sir etish.  Mustaqil O’zbekistonning kelajagi ko’p jihatdan barkamol, intellektual
salohiyatli   avlod   va   unga   ta’lim-tarbiya   berish   sifatiga   bog’liq.   SHu   bois   Vatani,
halqini   sevadigan,   istiqlol   g’oyalariga   sadoqatli,   mustaqil   fikrlaydigan   ijodkor
shaxsni   etishtirish   davlatning   ta’lim   sohasidagi   siyosatining   ustuvor
yo’nalishlaridan   biridir   shuning   bilan   birga   ta’lim   tizimidagi   tub   islohotlar   orqali
shaxs   ma’naviy   kamolotini   ta’minlash   mazkur   yo’nalishning   dolzarb
muammolaridan   biri   bo’lib,   bu   haqda   O’zbekiston   Respublikasining   «Ta’lim
to’g’risida»   gi   Qonuni   va   «Kadrlar   tayyorlash   milliy   dasturi»   da   ta’lim   tizimini
tubdan   isloh   qilish,   ma’naviy   barkamol   shaxsni   tarbiyalash   davlat   ahamiyatiga
molik muhim vazifalaridan biri ekanligi ko’rsatilgan.  Maktabgacha ta’lim umuman
olganda, uzliksiz ta’limning birinchi bosqichi hisoblanib, u maktabda o’qish uchun
19 tayyor   bo’lgan   sog’lom   va   to’laqonli   shaxs   sifatida   shakllangan   bolani
tarbiyalashni ko’zda tutadi.
Bolani maktabda muvaffaqiyatli ta’lim olishga tayyorlash uchun unga ona
tilining   barcha   boyliklarini   egallab   olish   uchun   tegishli   shart-sharoitlarni   yaratish
zarur. Bola nutqining rivoji ko’p jihatdan uning ruhiyatiga, sog’lom, tetik o’sishiga.
Ahloqiy   sifatlariga   o’quv   dasturini   o’zlattirishda   me’yorli   bajarilishini
ta’minlashshiga,   qo’ l lanmalarning   monandligiga   bog’likdir.   Bu   masalalar
maktabgacha   ta’limda   o’z   echimi   ifodasini   topishi   va   o’z   ona   tilida   ravon   gapira
oladigan   qilib   tarbiyalashga   qaratilishi   zarur.   Bolalarning   aqliy   jarayonini
rivojlantirish   uchun   ularning   nutqini   o’stirish   zarur:   Bola   har   bir   so’z   manosini
tushuna   olishi   uni   o’z   nutqida   erkin   ifodalashga   muvofiq   bo’lishi   kerak.
Tushunchalar   tizimiga   moslashgan   bola   o’z   fikrini   jamlab   gapirishga   va   ifodalab
berishga   o’rganadi.   O g’zaki   nutqini   o’stirish   bo’yicha   o’tkaziladigan
mashg’ulotlarda asosan, bolalarning og’zaki nutqini o’stirishga, nutqni grammatik
tomondan   to’g’ri   shakllantirishga:   nutqning   morfologik   va   sintaksis   tomonlarini
shakllantirishni davom ettirish: sodda va qo’shma gaplar tuzish, bunda barcha so’z
turkumlaridan   foydalanishga   o’rgatish,   bolalarni   gapirganda   sonni   otga,   sifatni
otga,   sifatni   fe’lga   to’g’ri   ishlatish   malakalarini   takomillashtirish,   tovush   va
so’zlarni to’g’ri talaffuz etishga, ravon gapirishga, mustaqil hikoya qilishga e’tibor
beriladi. O g’zaki  nutqini o’stirishda   mustaqil hikoya qilishga o’rgatish katta o’rin
egallaydi:   bolalalarni   o’z   hayotlarida   uchragan   voqealar,   suratlarga   qarab,
tarbiyachining   taklif   qilgan   mavzusi   asosida   hikoyalar   tuzishga
o’rgatiladi.Tayyorlov   guruh   bolalarining   hikoyalari   mazmunan   bog’langan,
ma’lum izchillikda, grammatik tomondan to’g’ri tuzilgan bo’lishi kerak. 
Savodga   tayyorlash   bo’yicha   o’tkaziladigan   mashg’ulotlarda   savodga
o’rgatish ikki davrga ajratiladi.
Tayyorgarlik davri
Asosiy davr (Savodga tayyorlash)
20 Savodga   o’rgatishning   tayyorgarlik   davri   vazifalari   sentyabr,   oktyabr
oylarida rejalashtiriladi. Bu davrda quyidagi ishlar olib boriladi:
1. T ovushlarni   to’g’ri   talaffuz   etish   va   so’zning   tovush   tarkibi   haqidagi
tasavvurlarini aniqlash va shakllantirish
2. Unli va undosh tovushlar haqida tushuncha berish.
3. Jarangli   va   jarangsiz   tovushlarni   ajratishga   o’rgatish   asosida
fonematik idrokni va tasavvurni rivojlantirish
4.  Oddiy tahlil va sintez qilish ko’nikmalarini rivojlantirish:
a/ Gapni so’zlarga bo’lish, so’zlarni bo’g’inlarga bo’lish;
b/   ma’lum   tovushlarni   o’rnini   aniqlash   (so’zning   boshida,   o’ rtasida   va
oxirida);
 v/ so’zda tovushlar ketma-ketligini va sonini aniqlash;
g/ tovushlardan bo’g’inlar, so’zlar tuzishga o’rgatish; 
d/ tovushlarni eshitishda farqlashga o’rgatish;
    Tayyorlov   guruhida   nutq,   o’qish   va   savodga   tayyorlash   yo’nalishining
savodga   o’rgatish   bo’limining   2-   bosqichi   -   asosiy   davrida   (oktyabr-   may)
quyidagi ishlar olib boriladi:
1. Berilgan tovushni harf belgisi bilan tanishtirish
  2.Kesma   harflar   yordamida   tovush-harf   tahlil   va   sintezi
bo’yicha mashqlarni bajarishga o’rgatib borish;
 4. Bo’g’in o’qish;
  5.   Kesma   harflar   yordamida   bo’g’in   va   so’zlarni   tuzish   va   ularni
bo’g’inlab o’qishga o’rgatish.
  Tayyorlovguruhlaridayildavomidao’tkaziladiganmashg’ulotlar   bolalar
yoshiga mos bo’lishi va ketma—ketlikda olib borilishi kerak.
    Mashg’ulotlar   ishlanmasida   mavzuning   maqsad-vazifalari,   kutilayotgan
natijalar,   kerakli   jihozlar,   mashg’ulotning   borishi   to’liq   yoritiladi.   Mashg’ulot
mavzulari bolalar uchun tushunarli, amaliy ishlar va turli interfaol o’yinlar bolalar
yoshiga   mos,   qiziqarli   va   turli   bo’lishi   lozim.   Mashg’ulotlar   davomida   bolalar
21 barmoq mashqlarini tetiklashtiruvchi daqiqalarda bajaradilar, harflar bilan maxsus
o’yinlar, (yig’ish, terish), amaliy ishlarni bajarib, alifbeni bilib, bo’g’inlarni o’qiy
olish   ko’nikmalari   mustahkamlanib   boradi.   Har   bir   mashg’ulotning   oxirida
bolalarning   bilimlarini   aniqlash   va   mustahkamlash   uchun   savollar   berilgan.
O’zbekiston o’z mustaqilligini qo’lga kiritgan dastlabki kunlardanoq yangi,
rivojlangan   jamiyat   qurish   yo’liga   kirdi.   Zahmatkash   halqimiz   o’zining   fidoiy
mehnati   va   tinch   hayoti   bilan   dunyodagi   taraqqiy   topgan   mamlakatlar   qatoridan
mustahkam o’rin egallash maqsadida barcha sohalarda chuqur islohotlarni amalga
oshira boshladi. Kelajagi buyuk davlat barpo etish borasida amalga oshirilayotgan
barcha   tarixiy   o’zgarish   va   yangilanishlar   yurtdoshlarimiz   qalbi,   ongiga   ulkan
ta’sir ko’rsatmoqda.    
XXI   asrga   qadam   qo’ygan   o’zbek   halqining   milliy   taraqqiyot   yo’lidagi
bosh   g’oyasi   –   bu   ozod   va   obod   Vatan,   erkinvafarovon   hayot   barpo   etishdir.
Albatta   ushbu   g’oyani   amalga   oshirishda   siyosiy,   iqtisodiy,   ijtimoiy   yo’nalishlar
bilan  bir   qatorda   barkamol   avlodni   voyaga   etkazish,   ular   nutqini   o’stirish   muhim
o’rin tutadi.   Har bir inson rivjlanishida, boshqa kishilar bilan muloqot qila olishid
anutq asosiy omil   hisoblanadi. O’zbekiston Respublikasi ta’lim tizimida o’z fikrini
ta’sirchan   etkazish   datushunarli,   mantiqiy,   aniq,   ravonnutqqa
egabo’lgankadrlarnitayyorlashkabimasalalardolzarbbo’libkelmoqda.
U shbu   dasturda   maktabgacha   ta’lim   tizimida,   tadqiqot   ishining   samarali
yakunlanishida   tajriba-sinov   ishlarining   ilmiy-pedagogik   va   tashkiliy-metodik
jihatdan to’g’ri tashkil etilishi muhim ahamiyatga ega.
  Bolаlаr fikrlаridа murаkkаb sintаktik tuzilmаlаrni shаkllаntirishni «yozmа
nutq   vаziyati»dа,   ya’ni   bolа   mаtnni   аytib   turаdigаn,   kаttа   yoshli   kishi   esа,   uni
yozib borаdigаn vаziyatdа аmаlgа oshirish tаvsiya etilаdi.
Bolаgа   bir   turdаgi   tuzilmаlаrdаn   foydаlаnmаgаn   holdа   sо’zlаrning   tо’g’ri
tаrtibini   qо’llаshni   о’rgаnishdа   yordаm   berаdigаn   mаshqlаrgа   аlohidа   e’tiborni
qаrаtish zаrur.
22 Muhimi,   bolаdа   gаp   tаrkibi   hаqidа   vа   hаr   xil   turdаgi   gаplаrdа   leksikаdаn
tо’g’ri   foydаlаnish   hаqidа   oddiy   tаsаvvurlаr   shаkllаnsin.   Buning   uchun   bolаlаrgа
gаpdа sо’zlаrni  biriktirishning turli usullаrini, sо’zlаr о’rtаsidаgi  аyrim  mаzmunli
vа   grаmmаtik   bog’liqliklаrdаn   foydаlаnishni   hаmdа   gаpni   intonаsion   jihаtdаn
rаsmiylаshtirishni о’rgаtish zаrur.
Shundаy   qilib,   nutqning   grаmmаtik   tuzumini   shаkllаntirish   jаrаyonidа
sintаktik birliklаr bilаn аmаllаr bаjаrish kо’nikmаsi shаkllаnаdi, muаyyan muloqot
shаroitidа   vа   rаvon   monologik   fikrlаrni   tuzish   jаrаyonidа   til   vositаlаrini   ongli
rаvishdа tаnlаsh tа’minlаnаdi.
Bolа   tilining   grаmmаtik   tuzumini   shаkllаntirish   uning   nutqi   (tili)
rivojlаnishining umumiy oqimidа rо’y berishi lozim; pedаgogik rаhbаrlik shаkllаri
vа   metodlаri   umumiy   nutqiy   rivojlаnishning   bosqichmа-bosqich   xususiyatgа
egаligini, eng аvvаlo diаlog vа monologni, sо’zgаchа bо’lgаn mаzmunli-semаntik
tizimdаn vаziyatgа oid ixtiyoriy iborаli nutqqа о’tish (undаn keyinchаlik diаlog vа
monolog   rivojlаnаdi),   bolаlаrning   nutqiy   hаvаskorligi   sohаsi   sifаtidа   tengdoshlаr
bilаn muloqotning diаlogik shаkllаrini о’zlаshtirishni hisobgа olishi lozim.
Grаmmаtik   kо’nikmаlаrni   shаkllаntirish   usullаri   vа   yо’llаri
О’rgаnilаyotgаn  tilning  grаmmаtik tuzilishini   shаkllаntirish  metodlаri   vа usullаri:
аyrim   sо’zlаr   vа   iborаlаr   misolidа   grаmmаtik   shаkllаrni   kо’rgаzmаli   nаmoyish
qilish;   о’yin   vаziyatlаri,   nutqiy   mаshqlаr,   ijodiy   tusdаgi   rolli   о’yinlаr,   hаjmi
unchаlik kаttа bо’lmаgаn mаtnlаrni tinglаsh vа boshq.
Bolаlаrgа о’zgа tilni о’rgаtishdа grаmmаtik qoidаlаr аlohidа о’zlаshtirilishi
lozim bо’lgаn predmet hisoblаnmаydi vа uni bolаlаrgа yod olish tаklif etilmаydi.
Qoidаlаrni   аmаldа   о’zlаshtirib   olish   kо’nikmаlаri   mаxsus   tаshkil   etilgаn   vа
bolаlаrning   о’rgаnilаyotgаn   grаmmаtik   hodisа   mohiyatini   tushunib   yetishlаrigа
qаrаtilgаn   о’yin-mаshqlаrdа   shаkllаntirilаdi.   О’yindаgi   hаrаkаtlаr   kо’plikdаgi   ot
ishtirok etgаn fikrlаrni tuzishdаn iborаt bо’lmog’i lozim. Bundа boshqа hаr qаndаy
23 grаmmаtik qiyinchiliklаrni bаrtаrаf etishgа intilish tаlаb etilаdi. Bolаning minimаl
о’z   fikrini   аytishi   ikki   sо’zdаn   iborаt   bо’lishi   kerаk:   ikki   qо’g’irchoq,   beshtа
аyiqchа,   sаkkiztа   koptok  vа   h.q.   Bundаy   jumlаlаr   motivini   hosil   qilish   uchun   bir
nechtа   о’yinchoqlаr,   hаyvonlаr,   nаrsаlаr   tаsvirlаngаn   surаtlаrni   nаmoyish   qilish
tаvsiya   etilаdi   yoki   pedаgog   (bolа)   nomlаnishi   bir   xil   bо’lgаn   bir   nechtа
о’yinchoqlаrni qо’ligа olаdi.
Grammatika bolalarning rammatik nutqini о’zlashtirish jarayonida strategik
о’rin  tutadi,   zero  «Grammatika   –  shunday   vositalar   repertuariki,  uning   vositasida
birinchidan,   mustaqil   narsalar   va   fikrlar   о’rtasidagi   munosabatlar   muayyan
qoidalar   asosida   ifodalanadi,   о’zgadan,   muayyan   qoidalar   asosida   yangi   sо’zlar
hosil   bо’ladi»   (L.V.Sherba).   Shunday   qilib,   grammatik   tizim   nafaqat   mantiqiy
munosabatlar   ifodalovchisi   sifatida   sintaksis   va   morfologiyani,   balki   sо’z   hosil
qilishni   ham   о’z   ichiga   oladi.Bolalarda   grammatik   operatsiyalar   kо’nikmalarini
shakllantirish uchun bola о’rganilayotgan tildagi u yoki bu grammatik elementlarni
qо’llashga zarurot bо’ladigan о’yinlardan foydalanish lozim: otlarning kо’plikdagi
soni,   son   –   kо’plik   yoki   birlikdagi   otdir   va   boshq.   О’rganilayotgan   tilning
grammatik   tuzilishini   bola   turli   xil   nutqiy   faoliyat   jarayonida   о’zlashtiradi.   Bola
sabab-oqibat,   miqdor   va   boshqa   munosabatlarni   bilish   orqali,   bir   vaqtning   о’zida
ularni   grammatik   shakllar   va   tuzilmalar   orqali   ifodalash   (birlik   va   kо’plik,   otlar
kelishigi, fe’l zamonlar va turlari va boshq.) usullarini ham bilib oladi. Bola turli-
tuman grammatik vositalarni о’zlashtirib oladi (Qaratqich kelishigi qо’shimchalari,
sо’z hosil qilishda kо’plik son, suffikslar). 
Bolaning   til   tizimini   egallash   borasidagi   barcha   yutuqlarini   muloqotni
ta’minlovchi   mazmunli,   keng   yoyilgan   fikr   sifatida   qaraladigan   ravon   nutq   о’z
ichiga oladi. U mazmunliligi, mantiqliligi  va izchilligi  bilan ajralib turadi.  Ravon
nutq   bola   til   boyligini   qanchalik   о’zlashtirganligining   kо’rsatkichi   hisoblanadi,   u
bolaning aqlan, estetik, emotsional jihatdan rivojlanish darajasini aks ettiradi.
24 Monologik   nutqni   rivojlantirish   nazariyasi   va   metodikasining   yanada
rivojlanishi   bolalar   ravon   nutq   turlari   va   fikr   bildirishning   turli   xillarini
о’zlashtirish xususiyatlarining chuqur tadqiq etilishi bilan tavsiflanadi. Izohlovchi
nutqlar,   mulohaza   shaklidagi   jumlalarning   xususiyatlari   о’rganiladi   va   uning
negizida   bolalarga   monologlarning   turli   xillarini   о’rgatish   metodikasi
yaratiladi.F.A.Soxin,   O.S.Ushakova   va   ularning   shogirdlari   tomonidan   ravon
nutqni   shakllantirishninig   turli   jihatlari   bо’yicha   olib   borilgan   tadqiqotlar   ravon
nutqni   baholashning   shunchaki   mantiqlilik,   izchillikdan   kо’ra   yanada   aniqroq
mezonlarini   qidirishni   galdagi   vazifalardan  biri   qilib  qо’ydi.  Ravonlikning   asosiy
kо’rsatkichi   sifatida   sо’zlar,   gaplar   va   fikrlarning   qismlari   о’rtasida   zarur   aloqa
vositalaridan foydalangan holda, matnni tarkibiy jihatdan tо’g’ri tuzish qobiliyatini
shakllantirish   qabul   qilingan.Olimlar   bolalarni   о’qitishni   ularning   yuqori
darajadagi   aqliy   va   nutqiy   rivojlanish   darajasini   ta’minlash,   til   qobiliyatlarini
shakllantirish   imkonini   beradigan   darajada   optimal   tashkil   etish   yо’llarini   topish
borasida   faol   ish   olib   bormoqdalar.   Nutqni   о’qitishning   nazariy   va   empirik
muammolarini tadqiq etish quyidagi nazariy qoidalardan kelib chiquvchi umumiy
boshlang’ich pozitsiyalarga ega:
-   ta’lim   maktabgacha   yoshdagi   bolalar   nutqini   rivojlantirishda,   ayniqsa
zamonaviy noqulay nutqiy muhit sharoitida hal qiluvchi ahamiyatga ega;
-   nutqni   о’rgatish   –   «…dan   to   …gacha»   kabi   qattiq   qoliplar   tо’g’ri
kelmaydigan   hamda   nutqni   rivojlantirishning   yosh   qonuniyatlari   va   bolaning
individual xususiyatlari bilan belgilanadigan ijodiy jarayondir;
- nutqni rivojlantirishning asosida kommunikativ yondashuv bо’lishi kerak,
xususan:   ona   tilini   о’zlashtirish   nutqiy   muloqot   faoliyatiga   qо’shilishi,   о’quv
sharoiti tabiiy muloqot sharoitlariga yaqinlashtirilishi lozim;
-   о’qitish   vaziyatida   katta   yoshli   odamning   bola   bilan   о’zaro
hamkorligining xususiyati ushbu bola uchun yetakchi bо’lgan muloqot shakli bilan
belgilanishi lozim;
25 -   til   ustida   nutqiy   faoliyat   tuzilmasi   doirasida   hamda   uning   barcha
komponentlarini:   undov-motivatsiya,   yо’naltirish-tadqiqot,   ijro   komponentlarini
hisobga olgan holda ish olib borish zarur;
-nutqni   о’qitish   bolalarning   tilni   о’rganish   bо’yicha   mustaqil   faoliyatiga
asoslanishi   va   bolalar   faolligining   boshqa   turlari   bilan   bog’liq   bо’lishi
kerak.Hozirgi paytda maktabgacha yoshdagi bolalarga nutqni о’qitish muammosini
ishlab   chiqish   mazkur   metodologik   xolatlardan   kelib   chiqqan   holda   olib
borilmoqda.
Maktabgacha yoshdagi bolalar nutqini rivojlantirish sohasidagi psixologik,
pedagogik tadqiqotlarni tahlil qilish quyidagi xulosalarga kelish imkonini beradi:
-nutqni   rivojlantirish   –   bolaning   individual   psixik   rivojlanishida   markaziy
о’rin   tutuvchi   ijtimoiy-tarixiy   tajribani   о’zlashtirishining   murakkab,   kо’p   omilli
jarayonidir;
-nutqni rivojlantirish – bu malakali pedagogik rahbarlikni nazarda tutuvchi
ijodiy jarayon, lekin u stixiyali jarayon emas;
-bola nutqni rivojlantirish jarayonini boshqaruvchi pedagog bu jarayonning
turli   yosh   bosqichlaridagi   qonuniyatlari,   mexanizmlari,   о’ziga   xosliklarini   bilishi,
nutqiy   rivojlantirishning   о’ziga   xosliklarini   kо’ra   olishi   va   bolaning
individualligini   hisobga   olgan   holda,   uning   nutqiga   ta’sir   kо’rsatishning   eng
samarali yо’llarini tanlashi lozim.
.Maktabgacha   ta’lim   yoshidagi   bolalar   etarlicha   fikrini   aniq   va   ravon
ifodalayolmasliklarining asosiy sababi shundaki:
1) bolalar nutqidagi nuqsonlarni bartara fqilish;
2)tarbiyachi   va   tarbiyalanuvchilarning   nutq   madaniyatini   rivojlantirish;
4)  so’z   birikmasi,   lug’at,  gap  ustida   ishlash   orqali  og’zaki  va  yozma   nutq
o’stirish;
5)bog’lanishli   nutq   ustida   ishlashda   o’yin   va   mashq,   mashg’ulotlaridan
foydalanish usullari ishlab chiqilmagan.
26       Bolalar   aniq   va   tushunarli   so’zlaydigan,   iboralar,   so’zlar   va   har   bir
tovushni   alohida-alohida   aniq   talaffuz   etayotgan,   ya’ni   yaxshi   diksiyaga   ega
bo’lgan   pedagog   yordamida   ona   tilidagi   tovushlarni   muvaffaqiyatli   ravishda
o’zlashtiradilar.   Ko’pincha   pedagoglarning   talaffuzi   biroz   noaniq   va   tushunarsiz
bo’ladi,   ular   tovushlar   va   so’zlarni   og’izni   yetarli   darajada   ochmasdan   talaffuz
qiladilar, ayrim tovushlar yutib yuboriladi, undoshlar tushunarsiz talaffuz etiladi.
Pedagog   talaffuzning   adabiy   me’yorlariga   rioya   qilishi,   o’z   nutqida   turli
shevalar,   mahalliy   so’zlashuvlar   ta’sirini   bartaraf   etishi,   so’zlarda   urg’uni   to’g’ri
qo’yishi lozim.
27 Xulosa.
Mamlakatimizda fan-texnika yuksak sur’at  bilan rivojlanib borayotgan bir
paytda  yosh   avlod  zimmasidagi  mas’uliyat  ham  ortmoqda.  Ularga  berilishi   lozim
bo’lgan bilimlarning hajmi yil sayin oshmoqda.
Bolalarni   bog’chadayoq   maktabga   tayyorlash   maktabda   esa   ularni
o’qitishning   yangi   shakllari   amalga   oshirilmoqda.   Modomiki,   harakat   va   so’z
insonning   o’zligini   namoyon   etuvchi   asosiy   vosita   ekan,   buning   uchun   bolaning
jismoniy va nutqiy tarbiyasiga ilk davrdan boshlab e’tibor qaratmoq lozim. 
Nutq   kamchiliklarining   kelib   chiqishi   sabablarini   oilada   har   biro   ta-ona,
maktabgacha   tarbiya   muassasalarida   tarbiyachi,   maktabda   esa   o’qituvchilar
bilishlari   zarur.   Chunki   nutq   kishilarning   til   vositasi   orqali   aloqa   jarayonining
tarixan   topgan   formasidir.   Shunindek,   nutq   rang-barang   ifodali   tovushlarning
majmuasidan iborat. Bu tovushlar oliy nerv sistemasining signallari vositasida nutq
organlarining turlicha shakllanishi yoki harakati natijasida paydo bo’ladi. Shuning
uchun   nutq   tovushlarining   vujudga   keltiruvchi   manbalarini   organlar
fiziologiyasini,   ularning   faoliyatini   o’rganish   talaffuzdagi   nuqsonlarning   kelib
chiqish   sababini   aniqlash,   to’g’ri   va   Yozma   talaffuzni   ta’minlovchi   omillardan
biridir. Nutq bolalarda asta-sekin shakllanadi, bola o’sib rivojlanib boradi. Aslida
bola   nutqining   o’sib   borishidagi   hal   qiluvchi   bosqich   bir   yarim   yoshdan   besh
yoshgacha   bo’lgan   davrga   to’g’ri   keladi.   Bu   davrda   bolaning   nutqi   muayyan
sur’atda,   besh   yoshdan   keyin   esa   nutq   intensiv   ravishda   xilma-xil   o’sib   boradi.
Biroq   ayrim   bolalarning   nutqiy   rivojlanishida   bir   qator   kamchiliklar   uchraydi   va
ma’lum   bir   sababga   bo’g’liq   bo’ladi.   Tovushning   notog’ri   talaffuz   etishni   ona
tilidagi   hamma   tovushlarda   uchratish   mumkin.   Shuni   alohida   ta’kidlab   o’tish
joizki,   bolalarning   ko’pchiligi   asosan   artikulyatsion   jihatdan   talaffuz   qilish   qiyin
bo’lgan tovushlarni notog’ri talaffuz etadilar.
Bizning   bebaho   boyligimiz   bu   minglab   avlodlar   tomonidan   yaratilgan   va
doimiy   takomillashib   boriladigan   til.   Til   qobiliyati,   til   bizni   odamga   aylantiradi:
tirik  mavjudotlar   dunyosida  boshqa   aloqa  tizimlari   ishlab  chiqilgan,  ammo  ularni
28 inson   tili   va   undan   foydalanish   mexanizmlari   bilan   taqqoslab   bo’lmaydi.   Nutq
odamlarning   ushbu   boylikni   mukammallashtirishga   bo’lgan   intilishini   tushunish
qiyin emas: nafaqat so’zlarva ularning kombinatsiyasining qoidalarini bilish, balki
nutqni   shakllantirishning   eng   murakkab   tizimiga,   boshqa   odamlarning   nutqini
idrok etish va uni tushunish, bolaning shovqinidan tortib, erkin oqadigan, mantiqiy
va   ma’ruzachining   so’zli,   ishonarli   nutqiga   qadar   odam   uzoq   o’rganish   yo’lidan
o’tadi.
Bir   kishi   hayoti   davomida  nutqini   rivojlantiradi.   Bolalar   bog’chasida   bola
turli xil texnik vositalardan foydalangan holda nutqni rivojlantiradi: matematikada-
mantiqiy   muammolarni   yechishda,   mutqni   rivojlantrish   darslarida-so’z
birikmalaridan foydalanish, nutq mashqlari, matnni o’qish va qayta o’qish, rasmlar,
buyumlarni   tasvirlash,   ertaklar   o’qish   va   h.k.   O’quv   jarayonida   nutqning
rivojlanishi   bolalarning   so’z   boyligini   boyitishga,   rus   adabiyot   tili   normalarini
mohirona   o’rganishga   olib   keladi.   Nutqning   rivojlantirish   jarayoni   uzoq   davom
etadi va tarbiya yillari davomida amalga oshiriladi.
29 Foydalanilgan adabiyotlar ro’yxati.
1. Babayeva D. R. “Bolalar nutqini o’stirish nazariyasi va metodikasi”. Toshkent
Barkamol fayz media. 2018.
2. Fayzullayeva   M,   Rahimova   Z,   Rustamova   M.     Maktabgacha   yoshdagi
bolalarning nutqini o’stirish”. Tohkent-2010.
3. Safarova R. va boshqalar. “Savodga o’rgatish darslari”. Toshkent Ma’naviyat.
2003.
4. Shodiyeva   Q.   Maktabgacha   yoshdagi   bolalarni   tog’ri   talaffuzga   o’rgatish”.
Toshkent. “O’qituvchi”, 1990.
5. Shodiyeva   Q.   “O’rta   guruhlarda   bolalar   nutqini   o’stirish”.   Toshkent.
“O’qituvchi”,1993.
6. Qodirova   F.R,   Qodirova   R.M.   “Bolalar   nutqini   rivojlantirish   nazariyasi   va
metodikasi. Toshkent. “Istiqlol” 2006.
7. Sharipova   M.B,   Nizomova   SH.SH.   Bolalar   nutqini   o’stirish   maruzalar   matni.
Buxoro. 2019-2020 o’quv yili.
8. Babayeva   D.R.   “Nutq   o’stirish   nazariyasi   va   metodikasi”   o’quv-   uslubiy
majmua. Toshkent-2018.
9. O’zbekiston   Respublikasida   maktabgacha   ta’lim   to’g’risidagi   Nizom.
Maktabgacha tarbiya-Toshkent-2010.
Elektron ta’lim resurslari:
1. www.tdpu.uz   
2. www.pedagog.uz   
3. www.ziyonet.uz   
4. www.Edu.Uz   
30