Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 10000UZS
Hajmi 1.8MB
Xaridlar 0
Yuklab olingan sana 28 Fevral 2025
Kengaytma doc
Bo'lim Dars ishlanmalar
Fan Pedagogika

Sotuvchi

G'ayrat Ziyayev

Ro'yxatga olish sanasi 14 Fevral 2025

126 Sotish

Oila masʼuliyati, shaʼni va qadri

Sotib olish
  “ OILA MAS ULIYATI, SHA NI VAʼ ʼ
QADRI ”
mavzusidagi
DARS ISHLANMASI
Farg ona 2025  	
ʻ Fan:  Tarbiya Sinf:  11-sinf Sana:
Dars mavzusi “ Oila mas uliyati, sha ni va qadriʼ ʼ ” 
Dars  
maqsad lar i    Ta limiy   maqsad:   Oila   mas uliyatining   ahamiyatini   tushuntirish   va	
ʼ ʼ
oila a zolari o rtasidagi munosabatlarning mohiyatini o rgatish.	
ʼ ʻ ʻ
 Tarbiyaviy maqsad:   O quvchilarga oila mas uliyatini ongli ravishda	
ʻ ʼ
tushunish,   oila   a zolariga   mehr   va   e tibor   ko rsatish   zarurligini	
ʼ ʼ ʻ
targ ib qilish.	
ʻ
 Rivojlantiruvchi   maqsad:   Oila   ichida   muammolarni   hal   qilishda
mas uliyatli va muloqotga asoslangan yondashuvlarni rivojlantirish.
ʼ
Dars borishining qisqacha tafsiloti (texnologik xaritasi)
Dars 
bosqichlari Faoliyat tavsifi Vaqt
(minut) Metodlar Zarur
jihozlar va
resurslar
Tashkiliy qism
1. Darsga 
tayyorgarlik Salomlashish
Davomat 5-minut
2. Darsga 
qiziqtirish 
(motivatsiya) Butun   guruhga   topshiriq
beriladi   Har   bir   o quvchi   bitta	
ʻ
javob   variantini   bir   varaq
qog ozga   yozib,   uni   yoidagi	
ʻ
o quvchiga   beradi,   o z	
ʻ ʻ
ruchkasini esa stolning o rtasiga	
ʻ
surib qo yadi.	
ʻ 1 0 “Ruchka 
stol 
o rtasida” 	
ʻ
metodi
Asosiy qism 3.  Mavzu 
bayoni 20 Munozara 
metodi
Yakuniy qism
4 . Baholash  Faol qatnashgan guruh va 
o quvchilar rag batlantiriladi va ʻ ʻ
baholanadi 5 Guruhlarga 
naminatsiya 
berish Smayil 
kartochka
lari
5. Refleksiya va 
     darsga yakun
     yasash Oilaga ta rif berilganida “Oila 	
ʼ
mo jaz Vatandir”, deyiladi. Siz 	
ʻ
bu fikrga qo shilasizmi? 	
ʻ
Javobingizni asoslang. 5
Mavzu bayoni
Oila   —   bu   muhabbat   va   hurmatda   yaratilgan   insonlar   va   qonunlarga   ega
bo lgan kichik davlat. Har bir mustahkam va birlashgan oilada o zlarining oilaviy	
ʻ ʻ
qadriyatlari   mavjud   bo lib,   bu   jamiyatning   tuzilishiga,   butunligini   saqlashga	
ʻ
yordam   beradi.   Oila   va   oilaviy   qadriyatlar   har   bir   inson   hayotining   asosi
hisoblanadi. Aynan oilada shaxsiy rivojlanish boshlanadi, chunki qadriyatlar yaxlit
tabiatning uyg un rivojlanishi uchun zarur ko nikmalarni singdira boshlaydi.	
ʻ ʻ
Oila va qadriyatlar abadiy bir-biri bilan chambarchas bog langan va alohida	
ʻ
mavjud   emas.   Agar   oila   yo q   bo lsa,   unda   oilaviy   yo nalish   bexosdan   o z	
ʻ ʻ ʻ ʻ
ahamiyatini   yo qotadi.   Agar   biz   har   bir   oilaning   oilaviy   qadriyatlari   haqida	
ʻ
gapiradigan bo lsak, unda hamma uchun farq qiladi.Ba zilar ota-ona, qarindoshlik,
ʻ ʼ
turmush qurish, sog liq kabi qadriyatlarni ta kidlashadi. Oilada qadriyatlarning asl	
ʻ ʼ
mezoni quyidagilarda namoyon bo ladi: 	
ʻ
1. Sevgi; 
2. Bolalar; 
3. Adolat; 
4. Sog lom turmush tarzi; 	
ʻ 5. Hurmat; 
6. An analar. ʼ
Bolalarning   ahamiyati   —   bu   jamiyat,   qarindoshlar   va   do stlar,   shuningdek	
ʻ
shaxsning bolalarga, oiladagi ma lum bir bolalarga bo lgan munosabatining ijobiy	
ʼ ʻ
darajasi.   Oila   uchun   hayotdagi   asosiy   qadriyatlar,   barcha   oila   a zolarining	
ʼ
hamjihatligini,   ishonchini   va   sevgisini   mustahkamlaydigan   muayyan   axloqiy
tamoyillarga rioya qilishga intiladi. Oila a zolaridagi sevgi — bu oilaning muhim	
ʼ
qadriyatidir va agar siz ushbu tuyg uni saqlab qolishni istasangiz, oilangizga ularni	
ʻ
sevishingizni   eslatib   turing.   Sevgi   haqida   gapirish   faqat   so zlar   emas,   balki   choy	
ʻ
ichish   va   sovuq   qish   oqshomida   suratga   tushish,   sham   yorug ida   kechki   ovqat,	
ʻ
oilada   sayr   qilish.   Madaniyatni,   xususan   ma naviy   madaniyatni   bilmasdan,	
ʼ
o rganmasdan turib, ma naviy meros to g risida gapirish ancha mushkul. Chunki,	
ʻ ʼ ʻ ʻ
ma naviy   meros   ma naviy   madaniyat   doirasiga   kiradi.   Bolalar   uchun   oila   deyarli	
ʼ ʼ
butun   dunyo.   Oilaviy   qadriyatlar   va   urf-odatlar   hayotning   dastlabki   yillarida
nafaqat jismoniy dunyo, balki his-tuyg ular  dunyosi  haqida ham bilimning asosiy	
ʻ
manbai   hisoblanadi.   Bolaning   oilasida   o rganadigan   har   bir   narsasi   o zining	
ʻ ʻ
dunyoqarashiga   asos   bo ladi.Shuning   uchun   baxtli   oilalar   jamiyat   uchun   sog lom	
ʻ ʻ
avlodning   manbai   hisoblanadi.   Har   bir   millatning   ma naviy   boyligi   milliy   va	
ʼ
umuminsoniy   qadriyatlarning   birligidan   tashkil   topadi.   Ma naviy   meros	
ʼ
o tmishning   yutug i.   Uni   to la,   odilona   egallash   va   rivojlantirish   esa   hozirgi	
ʻ ʻ ʻ
avlodning   vazifasidir.   O z   madaniy   merosini,   qadriyatlarini   bilmaslik   yoki	
ʻ
mensimaslik manqurtlikdir. Ularni boyitib, yuksak darajaga ko tarishga intilmaslik	
ʻ
esa   millat   va   uning   istiqloli   uchun   fojeadir.   Ma naviyati   yuksak   darajada	
ʼ
rivojlangan   insongina   istiqlol,   vatanimizning   ulug   bir   kelajagi   uchun   mehnat	
ʻ
qilishga o zida kuch va qudrat topa oladi. Shaxs ma naviyati dastlab oila sharoitida	
ʻ ʼ
shakllanadi va jamiyat ma naviyatini belgilovchi mezon sifatida namoyon bo ladi.	
ʼ ʻ
Shu   boisdan,   madaniy   merosdan,   bugungi   kun   qadriyatlaridan   tug ri   foydalana	
ʻ
olish,   tarixdan   to g ri   xulosa   chiqara   bilish,   o z   tarixiga   va   bugungi   ahvoliga,	
ʻ ʻ ʻ
madaniy merosi va ma naviy qadriyatlariga, diniga va ahloqiga, mavjud siyosiy va	
ʼ
huquqiy   amaliyotiga,   turmush   tarziga   tanqidiy   ko z   bilan   qaray   olish   –	
ʻ mustaqillikni   mustahkamlashning   muhim   ma naviy   asosidir.   Mana   shu   ma naviyʼ ʼ
asos har bir ota-ona, oilaga kirib borsagina oila ma naviyati qaror topishi tabiiydir.	
ʼ
Aksincha bo lsa, oiladagi har bir yoshni jamiyatimizda bo layotgan o zgarishlarni	
ʻ ʻ ʻ
noto g ri   talqin   etishga   olib   keladi.   O zbek   oilasida   vataniga,   xalqiga,   oilasiga,	
ʻ ʻ ʻ
istiqlol   g oyalariga  sadoqatli,   fidokor,  mustaqil  fikrlaydigan,   dunyo  qarashi   keng,	
ʻ
e tiqodi   yuksak,   iqtidorli,   tashabbuskor,   mas uliyatli,   ma naviy   va   jismoniy	
ʼ ʼ ʼ
barkamol   avlodni   voyaga   yetkazish   kelajagi   buyuk   O zbekistonning   gullab-	
ʻ
yashnashi   uchun   garovdir.   Yuksak   ma naviyatga   ega   ota-ona   oilaning   mohiyati,	
ʼ
qadri,   burch,   mas uliyat,   oila   vazifalari,   oilada   barkamol   farzand   tarbiyasi,   oilani	
ʼ
moddiy  jihatdan   ta minlash,   uning   osoyishtaligini   saqlash   kabi   vazifalarni   anglab
ʼ
yetadi va unga amal qiladi. Yuksak ma naviyatli ota-ona farzandlarini insonparvar,	
ʼ
vatanparvar,   axloqiy   jihatdan   pok,   bilimli,   kamtar,   oliyjanob   qilib   tarbiyalaydi.
Yana   shuni   ham   alohida   ta kidlash   joizki,   oila   qadriyatlari   —   bu   barcha   oila	
ʼ
a zolari   hurmat   qiladigan,   oilaviy   munosabatlar   uchun   mustahkam   poydevor	
ʼ
bo lgan   fazilatlar,   xususiyatlar,   harakatlar.   Yaqinlar   bilan   doimiy   muloqot,   do st
ʻ ʻ
odamlarning   yaqin   qarindoshlari   yaqin   ekanligiga   ishonch   hissi   odamda
xotirjamlikni   uyg otadi.U   har   doim   har   qanday   hayotiy   vaziyatda   ularning	
ʻ
yordamiga umid qilishi mumkin.
Birgalikda   o tkaziladigan   dam   olish   hayotdan   haqiqiy   zavq   olish   usulidir.
ʻ
Yosh oila boshqa oilaviy qadriyatlarni qo llab-quvvatlashi kerak: 	
ʻ
   oilaning   har   bir   a zosi   uchun   ahamiyatga   ega   bo lgan   ma no   har   bir   oila	
ʼ ʻ ʼ
sevgini bilishi kerak; 
   o zaro hurmat — boshqa shaxsning fikrlarini, hissiyotlarini va ehtiroslarini	
ʻ
qabul qilish; 
   halollik   —   agar   oilada   bunday   qiymat   bo lmasa,   u   boshqa   shaxsning	
ʻ
shaxsini hurmat qilmaslik deganidir; 
   kechirish — xato qilgan odamlarni kechirishni o rgatish muhimdir; 	
ʻ
   saxovatlilik   —   oilada   o zingiz   qabul   qilgan   narsalar   haqida   o ylamasdan	
ʻ ʻ
borish kerak.    mas uliyat   —   bu   qadriyat   boshqa   oila   a zolarining   xotirjam   bo lishlariʼ ʼ ʻ
uchun zarurdir, chunki ular ishonadigan kishilar borligini biladilar; 
   muloqot — bu qiymat oilani mustahkamlashga yordam beradi, muloqotni
susaytirishi noto g ri tushunishga va oilani buzishga olib keladi; 	
ʻ ʻ
   urf-odatlar — bu oilaning eng muhim qadriyatlaridan biridir, bu sizning va
yaqinlaringiz uchun xos bo lgan o ziga xoslikdir. 	
ʻ ʻ
Xalqimizda   shunday   milliy   odat,   an anava   fazilatlar   borki,   ular   boshqa	
ʼ
xalqlarda yo qligidan tashqari insoniyat ma naviyatining nodir zarvaraqlari sifatida	
ʻ ʼ
boshqalarda   hayrat   uyg otishga   imonim   komil.   O zbek   xalqi   azaldan   jamoa	
ʻ ʻ
tuyg usiga   moyil,   —   degan   edi   I.A.Karimov.   —   Bizlar   to yda   ham,   azada   ham	
ʻ ʻ
yonma-yon   turib,   oddiy   kunlarda   ham   bir-birining   holidan   xabar   olib,   kattaning
hurmatini,   kichikning   izzatini   joy-joyiga   qo yib,   beva-bechoralarning,	
ʻ
yetimyesirlarning   boshini   silab,   xullas,   odamgarchilikni   barcha   narsadan   ustun
qo yib   yashagan   insonlarning   farzandlari   bo lamiz».   Jamoaga   suyanish   va	
ʻ ʻ
jamoatchilik   fikrini   hurmat   qilish   xalqimizning   eng   olijanob   fazilatidir.   Buni
mahallalardagi   ijtimoiy-axloqiy   rasm-rusumlar   isbot   qilib   kelmoqda.   Birgina   to y	
ʻ
marosimimizning   o zini   milliy   fazilatlarimizning   guldastasi   desa   bo ladi.   O zbek	
ʻ ʻ ʻ
xonadonidagi birorta to y kengashsiz, maslahatsiz o tmaydi. Hatto kelin va kuyov	
ʻ ʻ
tanlashdan   boshlanadigan   odatlarimiz   ham   kelajakdagi   yosh   oilaning   tinch-
totuvligini   nazarda   tutadi:   kimning   farzandi,   ota-onasi   qanday   odamlar,   mahalla-
kuyda obrusi qanaqa, mustaqil oila tebratib ketishga qurbi yetadimi, yomon qiliq,
yoki   odatlari   yo qmi,  qarindosh-urug lari   qanday   odamlar,  hatto   avlodajdodlarida	
ʻ ʻ
biror   anduhik   alomatlari   bo lmaganmi?   Bu   savollarga   ijobiy   javob   olingachgina	
ʻ
ikki  tomon o z  rozi-rizoligini   beradi. Bunday  odatlarimizning nimasi  yomon?  ha,	
ʻ
deb   bunday   savollar   bilan   kelin   yo   kuyov   izlansa,   yoshlarning   mustaqilligi,
muhabbati   poymol   etilmaydimi,   degan   fikrlar   bo lishi   mumkin.   To g ri,   ba zan	
ʻ ʻ ʻ ʼ
ota-ona   obro si   muhabbatdan   ustunlik   qilgan   dalillar   uchraydi.   Lekin,   umuman	
ʻ
olganda,   sinab-surishtirgan   oilalarning   qudachiligi,   ota-onalar   bosh-qosh   bo lgan	
ʻ
to y-u   tomoshalarning   natijasi   yaxshi   bo lishi   hammaga   ayon.   Milliy   urf-	
ʻ ʻ
odatlarimiz,   ota-bola,   qaynona-kelin,   qarindosh-urug chilik   va   hokazo   ma naviy	
ʻ ʼ ziynatlarimizni   o ylasak,   ko z   oldimizga   birinchi   galda   Abdulla   Qodiriyningʻ ʻ
«O tgan   kunlar»   romani   keladi.   Nazarimda,   o zbek   xalqining   milliy   fazilatlarini	
ʻ ʻ
ulug lovchi,   uni   dunyodagi   eng   nozikta b   xalqlar   qatoriga   olib   chiqib,   ko z-ko z
ʻ ʼ ʻ ʻ
qilgan bu romanga teng keladigan asar hamon yaratilgani yo q.	
ʻ
O quvchilar   hatto   etnografik   yo nalishda   bo lsa-da,   milliy   g urur   va   iftixor	
ʻ ʻ ʻ ʻ
tuyg ularini o yg otadigan o zbekona asarlarga chanqoq bo lib yurgandek tuyuladi.	
ʻ ʻ ʻ ʻ ʻ
Xulosa   qilib   aytganda,   milliy   qadriyatlarimizni   yanada   rivojlantirish
ma naviyma rifiy   ishlarimizda   benihoyat   katta   ahamiyatga   ega.   Ya ni   o z
ʼ ʼ ʼ ʻ
taraqqiyot va islohot yo limizdan tezkorlik bilan ilgari siljishga kuchli ruhiy quvvat	
ʻ
beradigan   milliy   madaniyatimiz,   sharq   falsafasining   hayotbaxsh   va   teran
buloqlaridan bahramand bo lish muhimdir.	
ʻ Darsda ishlatiladigan tarqatma materiallar

OILA MASʼULIYATI, SHAʼNI VA QADRI

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • Mikroorganizmlar va kasalliklar mavzusini o’qitishda sog’lom turmush tarzini targ’ib etish
  • Umumiy o‘rta va o‘rta maxsus ta’limda o‘quvchilarning insho yozish malakalarini takomillashtirish metodikasi
  • Axloqiy tarbiya jarayonida A.Avloniy merosidan foydalanish
  • Axloqiy tarbiyada Kaykovusning «Qobusnoma»asaridan foydalanish
  • Abdulla Avloniy asarlarida ta’lim tarbiya masalasining yoritilishi

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский