Oila va maktab hamkorligining tarbiyaviy jarayonga ta’siri kurs ishi

1Mavzu:  Oila va maktab hamkorligining tarbiyaviy jarayonga ta’siri
MUNDARIJA
Kirish ………………………………………………………………………..…
I BOB. Oila va maktab hamkorligining nazariy asoslari
1.1. Oila va maktab hamkorligi tushunchasining mazmuni …………….….…..
1.2. Oila va maktab o‘rtasidagi tarbiyaviy aloqalarning shakllanishi ……….…
1.3. Oila va maktab hamkorligining pedagogik-psixologik asoslari …………..
II   BOB.   Oila   va   maktab   hamkorligining   tarbiyaviy   jarayondagi   amaliy
ahamiyati
2.1. O‘quvchilarning ijtimoiylashuvi jarayonida hamkorlikning roli ………….
2.2. Ota-onalar bilan ishlash shakllari va uslublari …………………………….
2.3.   Maktab   va   oila   hamkorligini   takomillashtirish   bo‘yicha   taklif   va
tavsiyalar ……………………………………………………………………….
Xulosa ………………………………………………………………………….
Foydalanilgan adabiyotlar…………………………………………..……….. 2KIRISH 
Kurs   ishi   mavzusining   dolzarbligi   Bugungi   kunda   ta’lim   tizimining
oldida   turgan   muhim   vazifalardan   biri   —   o‘quvchilarning   shaxsini   har
tomonlama   rivojlantirish,   ularni   ijtimoiy   muhitga   moslashtirish   va   barkamol
inson   qilib   voyaga   yetkazishdir.   Bu   jarayonda   faqat   maktab   yoki   faqat   oila
emas,   balki   ularning   o‘zaro   hamkorligi   muhim   ahamiyat   kasb   etadi.   Global
axborotlashuv,   turli   ijtimoiy   xavf-xatarlar,   internet   vositalarining   noxolis
ta’siri   tufayli   bolalar   dunyoqarashi   va   xulq-atvorini   to‘g‘ri   shakllantirish
ko‘proq oilaviy va maktabdagi birgalikdagi harakatga bog‘liq bo‘lib qoldi. 
  Prezidentimiz   Shavkat   Mirziyoyev   bu   borada   ta’kidlaganlar:
“Farzandlarimizni   barkamol   inson   qilib   tarbiyalash,   avvalo,   oila   va
maktabning   uzviy   hamkorligiga   bog‘liq.   Bu   hamkorlik   mustahkam   bo‘lsa,
tarbiya   samarali   bo‘ladi. 1
”   Shu   sababli   oila   va   maktab   o‘rtasidagi   tarbiyaviy
hamkorlikni   o‘rganish,   uni   takomillashtirish   bugungi   kundagi   eng   dolzarb
pedagogik masalalardan biridir. Maktabda berilayotgan tarbiya o‘z samarasini
berishi uchun bu tarbiya oilada davom ettirilishi kerak. Aks holda o‘quvchida
ziddiyatli qarashlar, shaxsiy muammolar vujudga kelishi mumkin. Shu nuqtai
nazardan, ushbu mavzuni o‘rganish zamonaviy tarbiya nazariyasining amaliy
asoslarini belgilab berishda muhim omil bo‘lib xizmat qiladi.
Kurs   ishi   mavzusining   o‘rganilganlik   darajasi   Oila   va   maktab
hamkorligi   pedagogika   fanida   muhim   va   dolzarb   mavzulardan   biri
hisoblanadi.   Bu   yo‘nalishda   bir   qator   taniqli   olimlar   ilmiy   izlanishlar   olib
borgan.   Jumladan,   Abdulla   Avloniy   o‘zining   “Turkiy   guliston   yoxud   axloq”
asarida oilaning axloqiy tarbiyadagi o‘rnini chuqur tahlil qilgan. Professor M.
Mahmudov   ham   maktab   va   oila   aloqalarini   o‘quvchilarning   ijtimoiylashuvi
kontekstida   ko‘rib   chiqqan.   T.   Toshxo‘jayev   va   G.   Sattorova   esa   ota-onalar
bilan ishlash metodikasini ishlab chiqqan pedagog-olimlar qatorida turadi. Bu
1
  Shavkat Mirziyoyev, 2022-yil 30-sentabr, Oila instituti va ta’lim tizimi masalalariga 
bag‘ishlangan yig‘ilishdan 3borada   X.   To‘xtasinova   va   M.   Asqarova   ham   nazariy   va   amaliy   jihatlarni
o‘rgangan. Biroq bugungi kunda jamiyatda yuz berayotgan tezkor ijtimoiy va
madaniy   o‘zgarishlar,   axborot   oqimi   ta’siri   bu   mavzuga   zamonaviy
yondashuvlarni   joriy   qilishni,   innovatsion   pedagogik   texnologiyalar   asosida
yangilab   o‘rganishni   talab   qilmoqda.   Shuningdek,   oilada   farzandga
berilayotgan  e’tibor,  maktab bilan  uzluksiz  aloqaning  ta’lim   sifatiga ta’sirini
o‘rganish dolzarb bo‘lib qolmoqda.
Kurs   ishi   mavzusining   obyekti   —   maktab   va   oilaning   tarbiyaviy
faoliyatidir.
Kurs   ishi   mavzusining   predmeti   —   oila   va   maktab   o‘rtasidagi
hamkorlikning o‘quvchilar tarbiyasiga ta’sirini aniqlovchi shakl va usullardir.
Kurs   ishi   mavzusining   maqsadi   —   oila   va   maktab   hamkorligining
tarbiyaviy   jarayondagi   o‘rnini   tahlil   qilish,   uning   samaradorligini   oshirishga
doir ilmiy-nazariy va amaliy tavsiyalar ishlab chiqishdan iborat.
Kurs   ishi   mavzusining   vazifalari   —   Kurs   ishining   asosiy   vazifalari
quyidagilardan iborat: oila va maktab hamkorligi tushunchasining mazmunini
ochib berish; tarbiyaviy aloqalarning shakllanishi va rivojlanish bosqichlarini
tahlil   qilish;   hamkorlikning   psixologik   va   pedagogik   asoslarini   yoritish;   ota-
onalar   bilan   ishlash   shakllari   va   uslublarini   aniqlash;   maktab   va   oila
o‘rtasidagi   o‘zaro   ta’sir   samaradorligini   oshirish   yo‘llarini   aniqlash;   mavjud
muammolarni aniqlab, ularni hal etish bo‘yicha takliflar ishlab chiqish.
Kurs   ishi   mavzusining   nazariy   va   amaliy   ahamiyati   —     Mazkur
mavzuning   nazariy   ahamiyati   shundaki,   u   oila   va   maktab   hamkorligining
mohiyatini ilmiy-nazariy jihatdan asoslaydi. Amaliy jihatdan esa, ushbu kurs
ishi   ota-onalar   va   o‘qituvchilar   o‘rtasidagi   hamkorlikni   kuchaytirish,
o‘quvchilar   tarbiyasini   samarali   tashkil   etishga   xizmat   qiladi.   Ish   davomida
ilgari   surilgan   tavsiyalar   amaliyotda   qo‘llanishi   mumkin   bo‘lgan   pedagogik
yondashuvlarni o‘z ichiga oladi. 4Kurs ishi mavzusining metodlari   — Kurs ishini yozishda quyidagi ilmiy
metodlardan foydalanildi: tahlil va sintez usuli; solishtirma metod; pedagogik
kuzatuv; hujjatlarni o‘rganish; amaliy tajribalarni umumlashtirish va baholash
metodlari.
Kurs   ishi   mavzusining   tuzilishi   —   Kurs   ishi   kirish,   ikki   bob,   har   bir
bobda uchta kichik bo‘lim, xulosa va foydalanilgan adabiyotlardan iborat. 5I BOB. Oila va maktab hamkorligining nazariy asoslari
1.1. Oila va maktab hamkorligi tushunchasining mazmuni
Jamiyat   taraqqiyotining   hozirgi   bosqichida   ta’lim   va   tarbiyaning   sifatini
oshirish,   avlodlar   orasida   ijtimoiy   uzviylikni   ta’minlash   hamda   barkamol
insonni shakllantirishda oila va maktab hamkorligi g‘oyat muhim ahamiyatga
ega.   Oila   —   shaxs   tarbiyasining   dastlabki   va   eng   muhim   ijtimoiy   muhitidir.
Maktab   esa   bu   jarayonni   ilmiy-metodik   asosda   davom   ettiruvchi   ta’lim-
tarbiya   muassasasidir.   Bu   ikki   tizim   o‘zaro   bog‘liq,   biri   ikkinchisini
to‘ldiruvchi, mustahkamlovchi va boyituvchi omillardir.
Oila va maktab hamkorligi deganda, ota-onalar va o‘qituvchilar o‘rtasidagi
muntazam   aloqa,   o‘zaro   fikr   almashinuvi,   o‘quvchi   shaxsining   rivoji,
tarbiyasi,   bilim   olishi   va   jamiyatga   moslashuvi   bo‘yicha   birgalikda   olib
boriladigan   faoliyat   tushuniladi.   Bu   hamkorlik   ikki   tomonlama   bo‘lishi,
tizimli tarzda amalga oshirilishi va bola manfaatlariga xizmat qilishi lozim.
Oila va maktab o‘rtasidagi hamkorlikning asosiy maqsadi — o‘quvchining
jismoniy,   aqliy,   axloqiy,   ma’naviy   va   estetik   tarbiyasini   uyg‘un   tarzda
shakllantirishdan  iborat.  Chunki   bola maktabda  qancha  bilim  olsa   ham, agar
oiladagi   muhit   bunga   zid   bo‘lsa,   natija   samarasiz   bo‘lishi   mumkin.   Shu
boisdan ham, oila va maktab tarbiyasi o‘rtasida uyg‘unlik bo‘lishi eng muhim
omil hisoblanadi. 2
Oila   va   maktabning   hamkorlikdagi   tarbiyaviy   faoliyati   quyidagi   asosiy
yo‘nalishlarni   o‘z   ichiga   oladi:   bola   xatti-harakatlarini   kuzatib   borish,   ularni
baholash, tarbiyadagi yutuq va kamchiliklarni muhokama qilish, ota-onalarni
pedagogik   bilimlar   bilan   qurollantirish,   maktab   hayotiga   faol   jalb   etish,
bolalarning qobiliyati va iste’dodini aniqlashda birgalikda harakat qilish.
Pedagogik   adabiyotlarda   bu   hamkorlikning   mazmuni   ko‘p   jihatdan   bayon
etilgan. Masalan, A. Avloniy o‘z asarlarida oilaning axloqiy tarbiyada tutgan
2
  Avloniy A. Turkiy Guliston yoxud axloq. – Toshkent: G‘afur G‘ulom nomidagi nashriyot,
2018. – B. 25–146. 6o‘rnini   alohida   ta’kidlab,   uni   “insonni   tarbiyalovchi   birinchi   maktab”   deb
atagan.   Zamonaviy   pedagoglar   esa   maktabni   faqatgina   bilim   beruvchi   emas,
balki   shaxs   kamolotini   ta’minlovchi   muhim   institut   sifatida   ko‘radilar.   Ota-
onalar   bilan   pedagoglar   o‘rtasida   ijobiy   munosabatlar   shakllanmasa,   bola
ichki   ziddiyatga   duch   keladi,   bu   esa   uning   rivojlanishiga   salbiy   ta’sir
ko‘rsatadi.
Oila   va   maktab   o‘rtasidagi   hamkorlikni   samarali   tashkil   etish   uchun
quyidagi asosiy prinsiplar muhim hisoblanadi:
Uzviylik va uyg‘unlik prinsipi: oila va maktab tarbiyasi bir-birini to‘ldirishi
kerak;
Ixtiyoriylik va o‘zaro hurmat prinsipi: tomonlar bir-birining nuqtai nazarini
inobatga olgan holda ishlashi zarur;
Doimiylik   prinsipi:   hamkorlik   muntazam   va   tizimli   tarzda   amalga
oshirilishi lozim;
Ma’lumot   almashish   prinsipi:   maktab   va   oila   o‘quvchi   haqida   doimiy
axborot almashib turishi kerak.
Mazkur   hamkorlik   jarayoni   o‘quvchining   ijtimoiylashuv   darajasini
oshirishga,   uning   jamiyatga   moslashuvchan   va   mas’uliyatli   shaxs   bo‘lib
shakllanishiga   xizmat   qiladi.   Hamkorlik   natijasida   o‘quvchining   qiziqishlari,
ehtiyojlari,   tarbiyadagi   muammolari   aniqroq   o‘rganiladi   va   unga   individual
yondashuv   ta’minlanadi.   Shu   sababli   ham,   bugungi   ta’limda   bu   tushuncha
faqat nazariy emas, balki amaliy jihatdan ham keng qo‘llanilishi zarur.
Yana bir muhim jihat shundaki, bugungi kunda maktab va oila o‘rtasidagi
hamkorlik   faqat   ota-onalar   yig‘ilishlari   bilan   cheklanmasligi   kerak.   Ota-
onalarni maktab hayotiga faol jalb etish, ular uchun seminar-treninglar tashkil
etish,   tarbiyaviy   loyihalarda   ishtirokini   ta’minlash   kabi   yangicha
yondashuvlar   muhim   ahamiyat   kasb   etmoqda.     O‘zbekiston   Respublikasi
Prezidentining   qarorlari,   xususan,   2022-yil   30-sentabrdagi   ta’lim   va   tarbiya
masalalariga   bag‘ishlangan   yig‘ilishdagi   so‘zlari   bu   boradagi   davlat 7siyosatining   asosiy   yo‘nalishlarini   belgilab   berdi.   Jumladan,
“Farzandlarimizni   barkamol   inson   qilib   tarbiyalash,   avvalo,   oila   va
maktabning   uzviy   hamkorligiga   bog‘liq”,   degan   fikr   bugungi   kunda   barcha
pedagoglar va ota-onalarning ustuvor vazifasi nimadan iborat ekanini yaqqol
ko‘rsatib beradi. oila va maktab hamkorligi tushunchasi o‘z ichiga murakkab
ijtimoiy-pedagogik jarayonni oladi. Bu jarayonning samaradorligi maktabning
tashkiliy   faoliyati,   ota-onalarning   pedagogik   savodxonligi,   o‘zaro   ishonch,
muloqot   va   hamkorlik   muhitining   mavjudligiga   bevosita   bog‘liq.   Shuning
uchun,   har   bir   maktabda   ota-onalar   bilan   tizimli   hamkorlik   yo‘lga   qo‘yilishi
shart, bu esa bolalar tarbiyasining sifati va natijadorligini kafolatlaydi.
1.2. Oila va maktab o‘rtasidagi tarbiyaviy aloqalarning shakllanishi
Har   qanday   jamiyatning   asosiy   boyligi   –   bu   uning   a’zolari,   ya’ni   inson
resursidir.   Insonning   barkamol   va   ma’naviyatli   bo‘lib   voyaga   yetishi   esa,
avvalo, to‘g‘ri  tashkil  etilgan tarbiyaviy ishlar  samarasi  hisoblanadi. Tarbiya
jarayonida   asosiy   ishtirokchilar   bo‘lgan   oila   va   maktab   o‘rtasidagi
aloqalarning   samarali   tashkil   etilishi   bolani   to‘g‘ri   yo‘lga   yo‘naltirishda   hal
qiluvchi   rol   o‘ynaydi.   Aynan   shu   jihatdan,   bu   ikki   ijtimoiy   institut   o‘rtasida
shakllanuvchi   tarbiyaviy   aloqalarning   mazmuni,   mohiyati   va   shakllanish
bosqichlarini o‘rganish alohida ahamiyatga ega.
Oila va maktab o‘rtasidagi aloqalar tabiiy va zaruriy munosabatlar asosida
shakllanadi.   Bola   maktabga   qadam   qo‘yganidan   boshlab,   o‘qituvchilar   ota-
onalar   bilan   yaqin   hamkorlikda   bo‘lishga   intiladi.   Bu   munosabat   avvaliga
oddiy   muloqot,   farzandining   o‘qishdagi   muvaffaqiyatlari   yoki   kamchiliklari
haqida   xabardor   qilishdan   boshlanadi.   Keyinchalik   esa   bu   aloqa   kengayib,
ota-onalar   maktab   hayotiga   faolroq   jalb   qilina   boshlaydi,   pedagogik
jarayonlarda ishtirok etadi. 3
3
  Yuldashev Q. Oila pedagogikasi asoslari. – Toshkent: Fan va texnologiya, 2019. – B. 32–
85. 8Shakllanish jarayonining ilk bosqichi – muloqot o‘rnatishdir. O‘qituvchi va
ota-ona   bir-birini   tanishi,   o‘zaro   ishonchga   ega   bo‘lishi   kerak.   Bu   esa
to‘g‘ridan-to‘g‘ri va ochiq muloqotga asoslanadi. O‘qituvchi har bir o‘quvchi
haqida   ota-onadan   ma’lumot   oladi,   bolaning   oilaviy   muhiti,   odatlari,
qiziqishlari,   muammolari   bilan   tanishadi.   Shu   asosda   bola   shaxsiyatiga   mos
yondashuvni ishlab chiqish imkoniyati paydo bo‘ladi.
Keyingi   bosqichda   —   hamkorlik   shakllari   aniqlanadi.   Bu   jarayonda   ota-
onalar   yig‘ilishlari,   sinf   ota-onalar   kengashlari,   tarbiyaviy   tadbirlar,   davra
suhbatlari,   ota-onalar   uchun   seminar-treninglar   muhim   vosita   bo‘lib   xizmat
qiladi.   Ayniqsa,   “Ochiq   eshiklar   kuni”,   “Ota-onalar   uchun   sinf   darslari”,
“Pedagogik   maslahatlar”   kabi   shakllar   orqali   aloqalar   mustahkamlanadi.   Bu
orqali maktab va oila birgalikda harakat qiladigan muhitga aylanadi.
Oila   va   maktab   o‘rtasidagi   tarbiyaviy   aloqalar   asta-sekin   tashkiliy-tizimli
shakl   kasb   eta   boshlaydi.   Maktabda   tarbiyaviy   ishlar   bo‘yicha   mas’ul
pedagoglar tomonidan maxsus reja ishlab chiqiladi. Har bir o‘quvchi bo‘yicha
individual kartochkalar yuritiladi. Ota-onalar bilan aloqalar tizimli monitoring
orqali   baholab   boriladi.   Har   bir   muammo  bo‘yicha   birgalikda   qarorlar   qabul
qilinadi.   Bu   esa   o‘z   navbatida,   bolalarning   xulq-atvori,   o‘qishga   bo‘lgan
munosabati, axloqiy qiyofasini rivojlantirishda sezilarli natijalar beradi.
Tarbiyaviy   aloqalar   nafaqat   maktabdagi   ma’lumot   asosida,   balki   oilaning
tashabbusi   bilan   ham   shakllanishi   mumkin.   Ota-onalarning   faolligi,   maktab
bilan   doimiy   muloqoti,   farzandining   maktabdagi   holati   bilan   qiziqishi   ham
muhim   omil   hisoblanadi.   Shunday   hollarda   maktab   pedagoglari   ota-onalarni
rag‘batlantiradi,   ularni   ijtimoiy   hayotga   jalb   qiladi.   Bu   kabi   faoliyat   bolani
tarbiyalashda o‘zaro birgalikdagi mas’uliyatni kuchaytiradi.
Zamonaviy   ta’limda   bu   aloqalarni   shakllantirishda   innovatsion   usullardan
ham foydalanilmoqda. Masalan, “Ota-onalar akademiyasi”, “Oilaviy maslahat
markazlari”,   onlayn   platformalar   orqali   muloqot,   mobil   ilovalar   yordamida
bola   holatining   monitoringi   kabi   texnologiyalar   bu   aloqalarning   sifatini 9oshirishda katta xizmat  qilmoqda. Raqamli  maktab tizimining joriy qilinishi,
ota-onalarni   elektron   kundaliklar,   QR   kodli   monitoring   orqali   farzandining
harakatlaridan   doimiy   xabardor   qilish   ham   aloqalarni   yangi   bosqichga   olib
chiqmoqda.
Tarbiyaviy   aloqalarning   shakllanishi   jarayonida   psixologik   yondashuvlar
ham   katta   ahamiyatga   ega.   Bola   shaxsiyatini   o‘rganishda   maktab   psixologi,
sinf   rahbari   va   ota-onaning   birgalikda   ishlashi,   bola   ichki   dunyosiga
ehtiyotkorlik bilan yondashuv, uning his-tuyg‘ularini hisobga olish aloqalarni
yanada   mustahkam   qiladi.   Har   bir   pedagog   ota-onani   bolaga   nisbatan   yaqin
hamkor, mas’ul hamfikr sifatida qabul qilishi muhimdir. 4
Oila   va   maktab   o‘rtasidagi   tarbiyaviy   aloqalar   shakllanishida   ijtimoiy
muhit,   milliy   qadriyatlar,   mahalla,   ommaviy   axborot   vositalari   va   davlat
siyosatining   roli   ham   alohida   o‘ringa   ega.   Maktabda   amalga   oshirilayotgan
“Mahalla-maktab-oila”   konsepsiyasi   aynan   ushbu   tarbiyaviy   aloqalarning
shakllanishini   tizimlashtirishga   qaratilgan   amaliy   mexanizmdir.   Bu
konsepsiya   doirasida   o‘quvchining   ijtimoiylashuvi,   qadriyatlarga   sodiqligi,
huquqiy va axloqiy ongini shakllantirish kabi dolzarb masalalar birgalikda hal
etiladi. davlat siyosati doirasida qabul qilingan qarorlar — jumladan, 2022-yil
30-sentabrdagi   Prezidentimiz   Sh.M.Mirziyoyev   raisligida   bo‘lib   o‘tgan
yig‘ilishda: “Bolalarni barkamol inson qilib tarbiyalashda oila va maktabning
hamkorligi   asosiy   kuch   bo‘lishi   kerak”   degan   fikr,   bu   aloqalarning   davlat
siyosati   darajasida   qo‘llab-quvvatlanayotganini   ko‘rsatadi.   oila   va   maktab
o‘rtasidagi   tarbiyaviy   aloqalarning   shakllanishi   –   bu   doimiy,   bosqichma-
bosqich,   izchil   va   o‘zaro   hurmat   asosida   quriladigan   jarayondir.   U   faqat   bir
tomonlama   tashabbus   bilan   emas,   balki   o‘zaro   ishonch,   mas’uliyat,
hamkorlik, pedagogik  savodxonlik va ijtimoiy faollik asosida  muvaffaqiyatli
4
 Toshxo‘jayev T. Tarbiyaning zamonaviy asoslari. – Toshkent: Sharq, 2021. – B. 67–124. 10kechadi.   Ushbu   aloqalar   bolalarning   to‘laqonli   rivojlanishi,   sog‘lom   va
barqaror jamiyat shakllanishining kafolati bo‘lib xizmat qiladi.
Oila va maktab o‘rtasidagi tarbiyaviy aloqalarning shakllanishiga oid jadval
Bosqich Aloqa
shakllari Mazmuni Kutilyotgan
natijalar
1-bosqich   –
Boshlang‘ich
aloqa Ota-onalar
yig‘ilishi,
tanishuv
uchrashuvi O‘qituvchi   va
ota-ona   o‘rtasida
dastlabki
tanishuv,
o‘quvchining
oilaviy   muhitini
o‘rganish O‘zaro
ishonchning
shakllanishi,
farzandga
individual
yondashuv
2-bosqich   –
Faol muloqot Sinf   rahbari
bilan   muntazam
suhbatlar,
individual
maslahatlar O‘quvchining
o‘ziga   xos   xatti-
harakati,
qiziqishlari   va
muammolari
haqida   fikr
almashish Bolaga   mos
pedagogik
yondashuvni  ishlab
chiqish
3-bosqich   –
Hamkorlik
shakllarining
kengayishi Tarbiyaviy
tadbirlar,
seminar-
treninglar,   ota-
onalar klubi Ota-onalarni
tarbiyaviy
jarayonga   jalb
qilish,   ularni
pedagogik
savodxon qilish Ota-onalarning
maktab   hayotida
faol   ishtiroki,
pedagogik
madaniyatning
oshishi
4-bosqich   –
Innovatsion
yondashuv Onlayn
platformalar,
elektron
kundalik,   ota- Raqamli
texnologiyalar
orqali   o‘zaro
aloqani Bola   haqidagi
ma’lumotlardan
tezkor   xabardorlik,
nazorat   va 11onalar   uchun
mobil ilovalar soddalashtirish
va tezlashtirish muvofiqlik
5-bosqich   –
Tizimlashtirish
va monitoring Oilaviy
pedagogik
maslahatlar,
davra   suhbatlari,
bola   tarbiyasi
bo‘yicha reja Ota-onalar
bilan
rejalashtirilgan,
tizimli   faoliyat
olib borish Barqaror
tarbiyaviy   muhit,
o‘quvchi
ijtimoiylashuvining
yuqori darajasi
1.3. Oila va maktab hamkorligining pedagogik-psixologik asoslari
Ta’lim-tarbiya   jarayoni   inson   shaxsining   shakllanishiga   xizmat   qiluvchi
muhim   ijtimoiy   hodisa   bo‘lib,   bunda   oila   va   maktabning   o‘zaro   hamkorligi
beqiyos ahamiyatga ega. Oila — farzand tarbiyasining tabiiy va boshlang‘ich
muhiti bo‘lsa, maktab — bu tarbiyaviy jarayonning ilmiy, tizimli va metodik
asosda   davom   ettiriladigan   muassasasi   hisoblanadi.   Bu   ikki   ijtimoiy   institut
o‘rtasidagi   bog‘liqlik   faqat   tashkiliy   emas,   balki   chuqur   pedagogik   va
psixologik asoslarga tayanadi.
Pedagogik   yondashuvda   oila   va   maktabning   hamkorligi   uzviylik   va
uyg‘unlik   prinsiplariga   asoslanadi.   Pedagogik   tamoyillarga   ko‘ra,   bolaning
shaxsiy rivojlanishi o‘zaro bir-birini to‘ldiruvchi ikki muhit – oila va maktab
orqali ta’minlanadi. Bunda oila bolaga mehr, e’tibor, qadriyatlarni singdiradi,
maktab esa bilim, ko‘nikma, ijtimoiy qoidalarga moslashtirishni  ta’minlaydi.
Agar   bu   ikki   muhitning   tarbiyaviy   yondashuvi   o‘zaro   ziddiyatli   bo‘lsa,   bola
ruhiyatida   konflikt   yuzaga   keladi,   bu   esa   uning   shaxs   sifatida   barkamol
bo‘lishiga to‘sqinlik qiladi.
Pedagogik nuqtai nazardan oila va maktabning hamkorligi quyidagi asosiy
yo‘nalishlarda amalga oshiriladi:
tarbiyaviy ishlarning rejalashtirilgan holda muvofiqlashtirilishi;
ota-onalarning pedagogik madaniyatini oshirish; 12o‘quvchining   shaxsiy   xususiyatlarini   hisobga   olgan   yondashuvlarni   ishlab
chiqish;
maktabda   o‘tkaziladigan   tadbirlarda   ota-onalarning   faol   ishtirokini
ta’minlash;
oilaviy   muhitdagi   axloqiy   qadriyatlar   bilan   maktabdagi   tarbiyaviy
yo‘nalishning moslashuvchanligini yaratish.
O‘z   navbatida,   psixologik   asoslar   ham   bu   hamkorlikni   mustahkamlovchi
muhim   omil   bo‘lib   xizmat   qiladi.   Bola   shaxsining   to‘laqonli   rivojlanishi
uchun   u   psixologik   jihatdan   barqaror,   xavfsiz   va   qo‘llab-quvvatlovchi
muhitda voyaga yetishi zarur. Oila va maktab tomonidan yaratiladigan ruhiy
iqlim   bolaning   o‘zini   qadrlashi,   o‘z   qadr-qimmatini   anglash,   ijtimoiy
munosabatlarda o‘z o‘rnini topishi uchun muhimdir. Agar bola oilada sevgi va
ishonchni his qilsa, maktabda o‘zini erkin tutadi, o‘qituvchilar bilan sog‘lom
aloqani shakllantiradi.
Psixologik   asoslarda   oila   va   maktab   hamkorligining   bir   qancha   muhim
jihatlari mavjud:
Emotsional   qo‘llab-quvvatlash   –   bolaning   har   ikkala   muhitda   o‘zini
qadrlangan va tushunilgan his qilishi.
Ijtimoiy   moslashuv   –   bolaning   jamoa   ichida   o‘z   o‘rnini   topa   olishiga
yordam berish.
Shaxsiy xususiyatlarga mos yondashuv – bolaning qiziqishlari, xarakteri va
ehtiyojlarini hisobga olish.
Ichki   ziddiyatlarning   oldini   olish   –   oiladagi   va   maktabdagi   talablar
orasidagi farqlarni bartaraf etish.
Maktab   psixologi,   sinf   rahbari   va   ota-onalar   o‘rtasidagi   samarali   muloqot
bu jarayonda muhim o‘rin tutadi. Ular bolaning ruhiy holati, hissiy ehtiyojlari,
stress darajasi, ijtimoiy faolligi kabi jihatlarni kuzatib borishi va ular asosida
individual   yondashuv   ishlab   chiqishlari   kerak.   Har   bir   bolaning   rivojlanish 13sur’ati   turlicha   bo‘lishi   tabiiy,   shuning   uchun   psixologik   yondashuvda
differensial metodlardan foydalanish muhimdir. 5
Oila va maktab o‘rtasidagi pedagogik-psixologik aloqalarda o‘zaro ishonch
va   hurmat   tamoyili   ustuvor   bo‘lishi   zarur.   Agar   o‘qituvchi   va   ota-ona   bir-
birining   fikrini   qadrlasa,   tanqid   emas,   maslahat   asosida   ishlasa,   bola   bu
muhitda   o‘zini   xavfsiz   his   qiladi.   Har   ikki   tomon   bola   manfaatini   ustuvor
qo‘ygan   holda,   o‘zaro   to‘g‘ri   muloqot   qilsa,   tarbiya   natijadorligi   yuqori
bo‘ladi.   Shuningdek,   oila   va   maktabning   hamkorligi   davomida
muvofiqlashtiruvchi   pedagogik   rahbarlik   ham   dolzarb   masalalardan   biri
hisoblanadi. Bu — o‘qituvchining ota-onalar bilan muloqotga kirishib, ularni
pedagogik   faoliyatga   jalb   qilishi,   bolaning   muammolarini   birgalikda   tahlil
qilib,   chora-tadbirlar   ishlab   chiqishidir.   Bu   jarayonda   maktab   rahbariyati,
metodistlar va sinf rahbari  o‘rtasidagi  doimiy axborot almashinuvi  va tajriba
almashinuvi   muhim   ahamiyat   kasb   etadi.   So‘nggi   yillarda   psixologik-
pedagogik   hamkorlikni   mustahkamlashda   innovatsion   yondashuvlar,
texnologiyalar   ham   qo‘llanilmoqda.   Jumladan,   ota-onalar   uchun   seminar-
treninglar, psixologik testlar, oilaviy maslahat markazlari, onlayn platformalar
orqali   maslahat   xizmati   —   bu   kabi   amaliy   shakllar   oila   va   maktabni
birlashtiruvchi   ko‘prikka   aylanmoqda.   Zamonaviy   pedagogikada   shaxsga
yo‘naltirilgan   yondashuv   markaziy   o‘rinda   turadi.   Bu   degani,   har   bir   bola
alohida   shaxs   sifatida   qaraladi.   Shunday   ekan,   oila   va   maktabning   har   biri
bolaga yondashishda uning qobiliyatlarini hisobga olib, shaxsiy yondashuvlar
asosida   tarbiyaviy   chora-tadbirlarni   ishlab   chiqishi   kerak.     oila   va   maktab
o‘rtasidagi   pedagogik-psixologik   asoslangan   hamkorlik   –   bu   bolani   shaxs
sifatida anglash, uni ijtimoiylashuvga tayyorlash, sog‘lom, ma’naviyatli, faol
fuqaroni   shakllantirish   jarayonidir.   Ushbu   hamkorlikning   barqaror   asosda,
5
  To‘xtasinova X. Ota-onalar bilan ishlash psixologiyasi. – Toshkent: Fan, 2020. – B. 47–
106. 14tizimli   va   izchil   tashkil   etilishi   ta’lim-tarbiya   sifatining   oshishiga,   jamiyatda
barqaror va sog‘lom muhit vujudga kelishiga xizmat qiladi.
I bob bo‘yicha xulosa
Oila va maktab — bu hayotimizning eng muhim  ustunlaridan bo‘lib, bola
tarbiyasida   ularning   bir-biriga   bo‘lgan   yaqin   hamkorligi   nihoyatda   muhim
ekani   aniq   bo‘ldi.   Ushbu   bobda   oila   va   maktab   hamkorligi   tushunchasi,   bu
aloqalarning   qanday   shakllanishi   va   qanday   pedagogik-psixologik   asoslarga
tayanuvchi   jarayon   ekanligi   chuqur   yoritildi.   Bola   shaxsining   to‘g‘ri
shakllanishi   uchun   oila   va   maktab   bir   yo‘nalishda,   umumiy   maqsad   sari
harakat qilishi kerakligi, bu esa uzluksiz muloqot, ishonch, hurmat va o‘zaro
mas’uliyatga   tayanishini   ko‘rdik.   Shuningdek,   pedagogik   tamoyillar   va
psixologik   yondashuvlar   orqali   bu   hamkorlik   yanada   samarali   kechishi
mumkinligi isbotlandi. Demak, bola kamolotida faqat maktab yoki faqat oila
emas, balki ularning uzviy birligi hal qiluvchi omildir. 15II BOB. Oila va maktab hamkorligining tarbiyaviy jarayondagi amaliy
ahamiyati
2.1. O‘quvchilarning ijtimoiylashuvi jarayonida hamkorlikning roli
Insonning   jamiyatda   to‘laqonli   shaxs   bo‘lib   shakllanishi,   atrof-muhitga
moslashuvi va ijtimoiy hayotda faol ishtirok etishi uchun uning ijtimoiylashuv
jarayoni   to‘g‘ri   yo‘lga   qo‘yilishi   lozim.   Ijtimoiylashuv   —   bu   insonning
ijtimoiy   tajribani   o‘zlashtirishi,   jamiyatdagi   axloqiy,   ma’naviy,   madaniy,
huquqiy,   estetik   me’yorlarni   anglab,   ularga   moslashuvi   jarayonidir.   Mazkur
jarayonning   boshida   esa   oila   turadi,   keyin   esa   maktab   bu   jarayonni
chuqurlashtirib,   kengaytiradi.   Demak,   bola   shaxsining   ijtimoiylashuvi   —   bu
oila va maktabning birgalikdagi tarbiyaviy faoliyati natijasidir.
Oila   —   bolaning   ilk   ijtimoiy   maktabidir.   U   yerda   bola   ilk   muloqotni,
qadriyatlarni,   mehnat,   hurmat,   mehr-muhabbat,   muomala   madaniyatini
o‘rganadi. Bola ilk bor “o‘z” va “boshqalar” tushunchasini oilada anglaydi, bu
esa  ijtimoiy idrokning shakllanishiga   turtki   bo‘ladi.  Maktab  esa  bu  dastlabki
asosni   mustahkamlab,   bolaning   ijtimoiy   faoliyatini   kengaytiradi.   Ayniqsa,
maktabda   tengdoshlar   jamoasi,   o‘qituvchilar,   me’yor   va   qoidalar   bilan
yuzma-yuz   kelish   orqali   bola   ijtimoiy   rollarni   sinab   ko‘radi,   ularni
o‘zlashtiradi. Shu nuqtai nazardan, oila va maktabning tarbiyaviy hamkorligi
bolaning ijtimoiylashuvida  hal   qiluvchi   o‘ringa  ega.  Maktabning  talablari   va
oiladagi   tarbiya   uslublari   o‘zaro   uyg‘un   bo‘lsa,   o‘quvchining   ijtimoiy
rivojlanishi   izchil   va   samarali   kechadi.   Aksincha,   agar   bu   ikki   muhitda
ziddiyatlar mavjud bo‘lsa, bola o‘zida psixologik tushunmovchilikni his etadi
va bu uning jamiyatga moslashuviga salbiy ta’sir ko‘rsatadi. 6
Masalan,   ota-ona   farzandini   mustaqil   fikrlashga   o‘rgatmasa,   faqat   jazolash,
zo‘ravonlik, befarqlik bilan tarbiyalasa, maktabdagi erkin muhitda bola o‘zini
yo‘qotishi,   ijtimoiy   rolni   bajara   olmasligi   mumkin.   Shuningdek,   maktabda
6
    Qodirova D. Psixologik-pedagogik yondashuvlar. – Toshkent: Ilm, 2020. – B. 30–89. 16e’tibor   topmagan   bola   oiladagi   ijobiy   muhit   orqali   bu   muvozanatni   tiklashi
mumkin. Shuning uchun ham ikki muhitning uyg‘unligi juda muhim.
O‘quvchilarning   ijtimoiylashuvi   jarayonida   oila   va   maktabning   hamkorligi
quyidagi yo‘nalishlarda ko‘zga tashlanadi
Qadriyatlar   uyg‘unligi:   oila   va   maktab   tomonidan   bolaga   singdirilayotgan
qadriyatlar   bir   yo‘nalishda   bo‘lishi   kerak   (halollik,   vatanparvarlik,
mehnatsevarlik).
Muloqot   va   axloqiy   me’yorlar:   bola   oilada   va   maktabda   o‘rganayotgan
muomala madaniyati bir-birini to‘ldirishi kerak.
Ijtimoiy   faoliyatga   tayyorlash:   maktab   va   oila   birgalikda   bolani   jamiyat
hayotiga tayyorlovchi dasturlar, loyihalarda ishtirok ettirishi lozim.
Tengdoshlar   bilan   muloqot:   maktabda   shakllanuvchi   ijtimoiy   rollar   (do‘st,
rahbar, mas’ul a’zo) oilada mustahkamlanadi.
Fuqarolik   ongini   shakllantirish:   ota-ona   va   maktab   bolaga   qonuniylik,
huquqiy   madaniyat,   fuqarolik   burchi   haqida   tushunchalar   beradi.   Amaliy
tajriba   shuni   ko‘rsatadiki,   ota-onalar   maktab   bilan   yaqin   hamkorlik   qilgan
hollarda   bolalarning   ijtimoiy   faolligi   ortadi,   ular   tadbirlarda,   suhbatlarda,
musobaqalarda   faolroq   qatnashadi.   Bu   esa   bola   shaxsida   liderlik,
tashabbuskorlik,   jamoada   ishlash   kabi   ko‘nikmalarning   shakllanishiga   olib
keladi.   O‘z   navbatida,   bu   ko‘nikmalar   kelajakda   jamiyatda   faol   fuqarolik
pozitsiyasiga   ega   bo‘lishiga   xizmat   qiladi.   Shuningdek,   o‘quvchilarning
ijtimoiylashuv   jarayonida   mahalla,   sinf,   maktab   kengashi   kabi   ijtimoiy
tuzilmalar   ham   ishtirok   etadi.   Bu   tuzilmalar   orqali   bola   jamiyatdagi   haqiqiy
munosabatlarni   kuzatadi,   o‘rganadi   va   o‘zini   namoyon   qilish   imkoniyatiga
ega bo‘ladi. Agar bu jarayonga ota-onalar ham faol jalb etilsa, bola ijtimoiy-
psixologik   jihatdan   barqaror   shaxs   bo‘lib   shakllanadi.Bugungi   kunda
maktablarda   “Mahalla   –   maktab   –   oila”   hamkorlik   modeli   yo‘lga
qo‘yilmoqda.   Ushbu   model   aynan   o‘quvchilarning   ijtimoiylashuvini   tizimli
tashkil   etishga   xizmat   qiladi.   Masalan,   bolalarning   axloqiy   muammolari 17mahalla   faollari,   ota-onalar   va   pedagoglar   bilan   birga   muhokama   qilinadi.
Ijtimoiy-iqtisodiy   sharoiti   og‘ir   oilalardagi   bolalar   uchun   zaruriy   yordamlar
ko‘rsatiladi. Bu jarayonda bola o‘zini jamiyatning to‘laqonli a’zosi sifatida his
qiladi.
O‘quvchilarning ijtimoiylashuvi jarayonida oila va maktab
hamkorligining asosiy yo‘nalishlari
Yo‘nalish Oila roli Maktab roli Hamkorlik 
natijasi
Qadriyatlar 
shakllanishi Mehr-oqibat, 
axloqiy tarbiya, 
milliy urf-
odatlarni 
singdirish Ma’naviy-
ma’rifiy darslar, 
sinfdan tashqari 
tadbirlar O‘quvchida 
barqaror axloqiy 
qarashlar 
shakllanadi
Muloqot va 
muomala 
madaniyati Uyda hurmat, 
tinglash, 
mulohazaga 
o‘rgatish Jamoa ichida 
muomala 
qoidalarini 
o‘rgatish O‘quvchi 
jamiyatda o‘zini 
erkin tutadi, 
ijtimoiy 
munosabatlar 
oson kechadi
Ijtimoiy rollarni 
o‘zlashtirish Farzandga 
mas’uliyat 
yuklash, oilaviy 
ishga jalb etish Guruh ishlari, 
sinf vazifalari, 
liderlik 
imkoniyatlarini 
berish Bola o‘zini 
jamiyat a’zosi 
sifatida his qiladi
Huquqiy va 
fuqarolik tarbiya Bolaga 
qonunlarga 
hurmatni 
singdirish, 
majburiyatlarni 
o‘rgatish Huquqiy 
targ‘ibot darslari,
vatanparvarlik 
tadbirlari Shaxsda 
fuqarolik 
mas’uliyati 
shakllanadi
Ijtimoiy faollikni
rivojlantirish Oila yig‘inlariga,
tadbirlarga jalb 
etish O‘quvchi-
yoshlar 
tashkilotlari 
orqali faollikka 
yo‘naltirish Tashabbuskor, 
faol, jamoaga 
mos shaxs 
tarbiyalanadi
Emotsional 
qo‘llab-
quvvatlash Yutuqlarni 
qadrlash, rag‘bat
berish Psixologik 
qo‘llab-
quvvatlash,  Bola o‘zini 
qadrlangan, 
erkin va  18 ijobiy muhit 
yaratish ishonchli his 
qiladi
Psixologik   nuqtai   nazardan   olganda   ham,   o‘quvchi   ijtimoiylashuvi
shunchaki   bilim   olish   emas,   balki   jamiyatga   tegishlilik   hissini   his   etishdir.
Bola o‘zini kerakli, foydali, qadrlangan inson sifatida his qilganida u ijtimoiy
normalarni   tezroq   o‘zlashtiradi.   Bu   esa   bevosita   oila   va   maktabning
birgalikdagi sa’y-harakatlari natijasidir.  o‘quvchining ijtimoiylashuvi nafaqat
maktabdagi   darslar   orqali,   balki   uning   hayotida   faol   ishtirok   etayotgan   oila,
mahalla va ijtimoiy guruhlar orqali shakllanadi. Bu jarayon uzluksiz bo‘lib, u
bolaning har  bir  yosh  davrida yangi  bosqichlarga  o‘tadi. Oila  va maktab esa
bu   jarayonning   bosh   yetakchilari   sifatida   o‘zaro   hamkorlikda   harakat   qilgan
taqdirdagina,   jamiyatga   ijtimoiy   moslashgan,   ma’naviy   barkamol   shaxsni
tarbiyalay oladi.
2.2. Ota-onalar bilan ishlash shakllari va uslublari
Zamonaviy ta’lim tizimida o‘qituvchi faoliyatining muhim jihatlaridan biri
— ota-onalar bilan tizimli va samarali ishlashdir. Chunki har qanday o‘quvchi
tarbiyasi,   shaxs   sifatida   shakllanishi   faqat   maktabda   olib   borilayotgan   ishlar
bilan emas, balki oiladagi tarbiya va muhit bilan chambarchas bog‘liqdir. Shu
sababli pedagogik jarayonni muvaffaqiyatli olib borish uchun oila va maktab
o‘rtasidagi aloqalarni yo‘lga qo‘yish, ayniqsa, ota-onalar bilan to‘g‘ri ishlash
shakllari va uslublarini bilish zarur.
Ota-onalar   bilan   ishlashdan   ko‘zlangan   asosiy   maqsad   —   ular   bilan
pedagogik muloqotni yo‘lga qo‘yish, farzandlarining tarbiyasi, rivojlanishi va
ta’lim  jarayonidagi  o‘rnini  birgalikda  aniqlashdir.  Bu  jarayon  o‘qituvchining
nafaqat   metodik,   balki   ijtimoiy-psixologik   tayyorgarligini   ham   talab   etadi.
Chunki   har   bir   ota-ona   o‘z   farzandi   haqida   qayg‘uradi,   ammo   bu   qayg‘u
ko‘pincha noto‘g‘ri yondashuvlarga olib keladi. Shuning uchun pedagog ota- 19onalar bilan ishlashda sabr, e’tibor, muloqot madaniyatiga amal qilgan holda
yondashishi kerak. 7
Ota-onalar   bilan   ishlashda   asosiy   ikki   yo‘nalish   mavjud:   individual
yondashuv   va   jamoaviy   shakldagi   ishlar.   Individual   yondashuvda   har   bir
o‘quvchining   oilaviy   muhitini,   psixologik   xususiyatlarini,   ijtimoiy   holatini
inobatga   olgan   holda   alohida   ishlanadi.   Jamoaviy   shakllar   esa   umumiy   ota-
onalar yig‘ilishlari, davra suhbatlari, tadbirlar orqali amalga oshiriladi.
Quyida   ota-onalar   bilan   ishlashning   asosiy   shakllari   va   ularning   mazmuni
yoritiladi:
Ota-onalar yig‘ilishi – bu eng an’anaviy va keng tarqalgan shakl bo‘lib, har
chorakda   yoki   yarim   yillikda   o‘tkaziladi.   Bu   yig‘ilishda   sinfdagi   umumiy
holat,   dars   davomati,   o‘quvchilarning   yutuq   va   kamchiliklari   muhokama
qilinadi.   Yig‘ilishda   ota-onalarning   taklif   va   mulohazalari   ham   e’tiborga
olinadi.
Individual suhbatlar – o‘quvchining xulq-atvori, o‘zlashtirishi, ruhiy holati
haqida   ota-onalar   bilan   alohida   suhbatlar   tashkil   qilinadi.   Bu   shakl   ayniqsa,
muammoli o‘quvchilar bilan ishlashda muhimdir.
Pedagogik   maslahatlar   –   ota-onalarga   pedagogik   bilim   berish,   farzandga
qanday   yondashish,   ularni   qanday   rag‘batlantirish   kerakligi   bo‘yicha
maslahatlar   taqdim   etiladi.   Bu   suhbatlar   sinf   rahbari   yoki   maktab   psixologi
tomonidan o‘tkazilishi mumkin.
Ota-onalar   uchun   seminar   va   treninglar   –   ota-onalarning   tarbiyaviy
salohiyatini   oshirish   maqsadida   qisqa   muddatli   seminarlar   tashkil   qilinadi.
Masalan,   “O‘smirlar   psixologiyasi”,   “Baholashga   munosabat”,   “Rag‘bat   va
jazoning o‘rni” kabi mavzularda.
7
  Sharipova M. Mahalla, oila va maktab hamkorligi tizimi. – Navoiy: Nodir, 2022. – B. 68–
132. 20Uyga   tashriflar   –   o‘qituvchining   o‘quvchining   yashash   joyiga   tashrif
buyurib,   oilaviy   sharoit   bilan   tanishuvi,   ota-onalar   bilan   bevosita   muomala
qilishi orqali samarali axborot olish imkoniyati yaratiladi.
Ota-onalarni  tadbirlarga jalb qilish – maktabda o‘tkazilayotgan bayramlar,
musobaqalar, ochiq darslarga ota-onalarni taklif qilish orqali ularni tarbiyaviy
jarayonning faol ishtirokchisiga aylantirish mumkin.
Psixologik   test   va   so‘rovnomalar   –   bolalarning   oiladagi   holatini   aniqlash
uchun anonim  so‘rovnomalar, psixologik baholovlar  o‘tkaziladi. Bu natijalar
asosida ota-onalarga yo‘naltiruvchi tavsiyalar beriladi.
Mahalla   bilan   hamkorlikdagi   ishlar   –   “Mahalla-maktab-oila”   modeli
asosida   ota-onalarni   mahalla   faollari   bilan   birgalikda   farzand   tarbiyasiga
mas’ul qilish.
Ota-onalar bilan ishlashda foydalaniladigan asosiy uslublar quyidagilardir:
Tushuntirish   usuli   –   pedagog   tomonidan   ota-onalarga   tarbiya   haqida
nazariy ma’lumotlar beriladi.
Suhbat  va muloqot  usuli  – ota-onaning fikrini  tinglab,  unga dalillar  orqali
tushuntirish
Rag‘batlantirish usuli – faol ota-onalarni rag‘batlantirish orqali boshqalarni
ham faollikka undash.
Taqqoslash   va   solishtirish   usuli   –   farzanddagi   o‘zgarishlarni   ko‘rsatib
berish orqali ota-onaning e’tiborini kuchaytirish.
Amaliy   ko‘rsatmalar   usuli   –   farzandga   qanday   yondashish,   uni   qanday
rag‘batlantirish   yoki   muammoga   qanday   yechim   topish   bo‘yicha   amaliy
yo‘riqnomalar berish.
Ota-onalar   bilan   ishlashda   o‘qituvchining   etika   va   madaniyati   alohida
ahamiyatga   ega.   U   har   bir   ota-onaga   hurmat   bilan   yondashishi,   ularning
sharoiti, saviyasi, tajribasini hisobga olishi zarur. Ayniqsa, muammoli oilalar
bilan   ishlashda   sabrli,   e’tiborli   bo‘lish,   bolaning   sha’ni   va   ruhiyatiga   salbiy
ta’sir ko‘rsatmaslik kerak. 21Amaliyot   shuni   ko‘rsatadiki,   ota-onalar   bilan   samarali   ishlayotgan
o‘qituvchi   sinfidagi   o‘quvchilarning   intizomi,   o‘zlashtirishi,   ijtimoiy   faolligi
yuqori bo‘ladi. Bu esa, bevosita, maktab ta’lim-tarbiya sifati ko‘rsatkichlariga
ijobiy   ta’sir   ko‘rsatadi.   Shunday   qilib,   ota-onalar   bilan   ishlash   pedagogik
jarayonning   muhim   va   ajralmas   qismi   hisoblanadi.   U   nafaqat   bolalar
tarbiyasining   sifatini   belgilaydi,   balki   maktabning   jamoatchilik   orasidagi
obro‘sini   oshiradi,   oilalarning   pedagogik   madaniyatini   yuksaltiradi.   Bunda
o‘qituvchining   tashabbuskorligi,   yurakdan   ishlashi   va   innovatsion
yondashuvlari hal qiluvchi rol o‘ynay
2.3. Maktab va oila hamkorligini takomillashtirish bo‘yicha taklif va
tavsiyalar
Maktab   va   oila   o‘rtasidagi   hamkorlik   –   bu   nafaqat   tarbiyaviy,   balki
ijtimoiy,   psixologik   va   pedagogik   jarayon   bo‘lib,   uning   muvaffaqiyati
jamiyatdagi   barqarorlik,   farzandlarning   sog‘lom   va   har   tomonlama   yetuk
bo‘lib   voyaga   yetishiga   bevosita   ta’sir   ko‘rsatadi.   Bugungi   globallashuv   va
ijtimoiy omillar fonida bu hamkorlikni takomillashtirish dolzarb masalalardan
biri   bo‘lib   qolmoqda.   Tajriba   ko‘rsatadiki,   maktab   va   oila   o‘rtasidagi   aloqa
qanday   darajada   mustahkam   bo‘lsa,   o‘quvchining   tarbiyasi,   o‘zlashtirishi,
jamiyatga moslashuvi shunchalik samarali bo‘ladi.
Maktab   va   oila   hamkorligini   takomillashtirish   uchun   quyidagi   asosiy
yo‘nalishlarda takliflar ishlab chiqilishi mumkin:
1. Ota-onalar bilan tizimli ishlashni tashkil etish
Maktab   rahbariyati   va   pedagogik   jamoa   ota-onalar   bilan   ishlash   bo‘yicha
alohida ichki nizom ishlab chiqishi kerak. Bu nizomda ota-onalar bilan ishlash
shakllari,   uchrashuvlar   jadvali,   pedagogik   maslahatlar   tartibi,   uyga   tashriflar
va   nazorat   mexanizmlari   belgilanishi   lozim.   Tizimli   yondashuv   o‘z-o‘zidan
tartib va natijadorlikni ta’minlaydi.
2. Ota-onalarning pedagogik madaniyatini oshirish 22Ko‘plab   oilalarda   farzand   tarbiyasi   bo‘yicha   yetarli   bilim   va   tajriba
yetishmaydi. Shu bois, maktablar doirasida “Ota-onalar akademiyasi” loyihasi
asosida   qisqa   muddatli   seminarlar,   amaliy   mashg‘ulotlar,   ota-onalar   uchun
maslahat kunlari tashkil etilishi lozim. Bu orqali ularga bolalar psixologiyasi,
ta’lim   jarayonidagi   roli,   motivatsiya,   xulqni   nazorat   qilish   kabi   masalalarda
ko‘mak berish mumkin.
3. “Mahalla – maktab – oila” tizimini kuchaytirish
Bugungi   kunda   bu   model   rasmiy   hujjatlar   orqali   belgilab   berilgan   bo‘lsa-
da,   ko‘plab   joylarda   u   yuzaki   ko‘rinishda   qolmoqda.   Shu   sababli,   mahalla
faollari,   maktab   rahbariyati   va   ota-onalar   o‘rtasida   amaliy   loyihalar   yo‘lga
qo‘yilishi, ijtimoiy muammoli oilalarga manzilli yondashuv amalga oshirilishi
lozim.
4. Elektron platformalarni rivojlantirish
Raqamli   texnologiyalar   yordamida   ota-onalar   bilan   aloqani   tez,   qulay   va
ochiq   holatda   yo‘lga   qo‘yish   mumkin.   Masalan,   har   bir   sinf   uchun   telegram
guruhlari,   elektron   kundaliklar,   onlayn   maslahatchi   tizimlari   joriy   qilinishi
kerak. Bu orqali ota-onalar farzandining kundalik hayotidan xabardor bo‘ladi
va kerakli paytda pedagog bilan bog‘lanish imkoniyatiga ega bo‘ladi.
5. Maktab psixologining ishtirokini kuchaytirish
Ota-onalar   bilan   ishlashda   psixologik   yordam   ko‘rsatish   muhim.   Maktab
psixologlari   muntazam   ota-onalar   bilan   ishlashi,   psixologik   testlar,
maslahatlar,   ota-onalarning   farzandi   bilan   muloqoti   bo‘yicha   yo‘l-yo‘riqlar
berishi   kerak.   Bu   yondashuv   orqali   oiladagi   emotsional   ziddiyatlar,
bolalardagi ruhiy muammolar o‘z vaqtida aniqlanadi.
6. Maktabda ota-onalar uchun ochiq eshik kunlarini joriy etish
Har   oyning   bir   kunini   “Ota-onalar   ishtirokidagi   dars   kuni”   deb   belgilab,
ota-onalarning  darslarni  tomosha   qilishi,   muhokama  qilish  imkonini   yaratish
kerak.   Bu   orqali   ular   ta’lim   jarayoni   bilan   yaqindan   tanishadi   va   o‘z
farzandining bilim darajasi haqida real tasavvurga ega bo‘ladi. 237. Ijobiy tajribalarni targ‘ib qilish
Maktab  miqyosida  eng  faol   ota-onalarni   e’tirof   etish,  rag‘batlantirish,  ular
haqida   boshqa   ota-onalarga   namuna   sifatida   targ‘ibot   olib   borish   lozim.   Bu
boshqa   oilalarni   ham   faollikka   undaydi   va   ijobiy   raqobat   muhitini
shakllantiradi.
8. Tarbiyaviy loyihalarda ota-onalarni hamkor sifatida jalb etish
Masalan, “Ota-onam bilan bir kun maktabda”, “Oilaviy kitobxonlik kuni”,
“Farzandim   bilan   sport”   kabi   kichik   loyihalar   orqali   o‘quvchi,   ota-ona   va
pedagogning   birgalikdagi   faoliyati   kuchaytiriladi.   Bu   faoliyatlar   tarbiyaviy
jihatdan ham, ruhiy yaqinlik nuqtai nazaridan ham ijobiy natijalar beradi.
9. Muammoli oilalar bilan alohida ishlash mexanizmini ishlab chiqish
Ijtimoiy   xavfli   oilalar,   boquvchisini   yo‘qotgan   farzandlar,   immigratsiyaga
ketgan ota-onalar  farzandlari kabi  toifalar  bilan alohida yondashuvda ishlash
kerak. Bu guruhdagi o‘quvchilar uchun psixologik yordam, ijtimoiy ko‘mak,
ijtimoiy pedagog ishtiroki zarur bo‘ladi.
10. Darslik va metodik qo‘llanmalarda ota-onalar ishtirokini e’tiborga olish
Zamonaviy  darsliklar  va  tarbiyaviy  materiallar  yaratilayotganda,   ularni  uy
sharoitida   ota-onalar   ham   foydalanishi   mumkin   bo‘lgan   shaklda   tayyorlash
kerak.   Masalan,   “Ota-onalar   uchun   izohli   darslik”   qo‘llanmalari   bu
yo‘nalishda foydali bo‘ladi. 8
Maktab   va   oila   o‘rtasidagi   hamkorlikni   takomillashtirish   bugungi   ta’lim-
tarbiya   tizimining   ustuvor   yo‘nalishlaridan   biridir.   Yuqorida   keltirilgan
takliflar   aynan   maktabdagi   tarbiyaviy   faoliyatga   real   yordam   beradigan,
amaliyotda   qo‘llash   mumkin   bo‘lgan   g‘oyalar   bo‘lib,   ularni   hayotga   tatbiq
etish   orqali   o‘quvchining   rivoji   uchun   qulay   ijtimoiy   muhit   yaratiladi.   Ota-
onani pedagogik jarayonga sherik, maktabni esa oilaviy tarbiyaning ishonchli
8
  Sharipova M. Mahalla, oila va maktab hamkorligi tizimi. – Navoiy: Nodir, 2022. – B. 68–
132. 24hamkori sifatida shakllantirish — ta’lim sifati, tarbiya samaradorligi va shaxs
barkamolligining garovidir.
II bob bo‘yicha xulosa
O‘quvchilarning   to‘g‘ri   tarbiyalanishida   oila   va   maktabning   o‘zaro
hamkorligi beqiyos ahamiyat kasb etadi. Bu bobda aynan shu hamkorlikning
amaliy   natijalari,   uslublari   va   takomillashtirish   yo‘llari   batafsil   tahlil   qilindi.
Oila   va   maktab   bir-birini   to‘ldiruvchi   ikki   asosiy   tarbiya   manbai   bo‘lib,
ularning   uzviy   ishlashi   o‘quvchining   shaxs   sifatida   to‘g‘ri   shakllanishiga
xizmat   qiladi.   Ota-onalar   bilan   ishlashdagi   turli   shakl   va   metodlar,   ayniqsa,
individual  yondashuv  va  muammoli  oilalar  bilan  tizimli  ishlar   ijobiy  samara
beradi. Taklif va tavsiyalar esa maktabda bu hamkorlikni yangi bosqichga olib
chiqish imkonini beradi. Eng muhimi, bu ishlar bolani sog‘lom, faol, ijtimoiy
mas’uliyatli shaxs sifatida voyaga yetkazishga xizmat qiladi. 25 Xulosa 
Ushbu   kurs   ishi   orqali   men   oila   va   maktab   o‘rtasidagi   hamkorlikning
bolalar tarbiyasidagi o‘rni naqadar muhimligini chuqurroq angladim. Bola bir
vaqtning o‘zida ikki muhit — oila va maktabda yashaydi. Agar bu ikki muhit
bir   yo‘nalishda   ishlasa,   bola   o‘zini   himoyalangan,   qadrlangan,   tushunilgan
shaxs sifatida his qiladi. Aks holda, bola o‘zida ziddiyatni, tushunmovchilikni,
ruhiy   bosimni   his   qilishi   mumkin.   Shuning   uchun   ham   oila   va   maktab
o‘rtasidagi aloqalar har tomonlama izchil va ijobiy bo‘lishi zarur.
Ish davomida bu hamkorlikning nazariy asoslarini, pedagogik va psixologik
jihatlarini   o‘rgandim.   Shu   bilan   birga,   amaliyotda   qo‘llaniladigan   shakl   va
uslublar,   ota-onalar   bilan   ishlash   yo‘llari,   o‘quvchilarning   ijtimoiylashuvi
jarayonidagi   rolini   tahlil   qildim.   Ayniqsa,   ota-onalarni   tarbiyaviy   faoliyatga
jalb   etish,   ular   bilan   individual   va   jamoaviy   ishlashning   qanday   natijalar
berishini amaliy misollar orqali ko‘rsatishga harakat qildim.
Maktab   pedagoglari   ota-onalarni   shunchaki   nazorat   qiluvchi   emas,   balki
sherik   sifatida   qabul   qilganlarida,   tarbiya   jarayoni   ancha   osonlashadi.   Ota-
onalar   esa   maktabni   faqat   dars   beradigan   joy   emas,   balki   farzandining
kamolot   yo‘lida  ishonchli   hamkor   deb   bilganlarida,  o‘zaro  ishonch   muhitida
samarali   ish   yuritiladi.   Har   bir   ota-ona   o‘z   farzandining   darslaridan   tashqari
hayoti   bilan   ham   qiziqishi,   maktabdagi   holatini   bilib   borishi,   o‘qituvchilar
bilan muloqotda bo‘lishi shart. Bu oddiy, ammo muhim yondashuv.
Shuni   unutmaslik   kerakki,   biz   tarbiyalayotgan   har   bir   bola   –   kelajakdagi
yetakchi,   rahbar,   olim,   muallim   yoki   oddiy,   ammo   halol   fuqarodir.   Uning
hayotga tayyorlanishida eng katta hissa aynan oila va maktabning birgalikdagi
sa’y-harakatiga   bog‘liq.   Shu   bois,   har   bir   maktabda   oila   bilan   ishlash
strategiyasi,   aniq   rejalar,   samarali   uslublar   bo‘lishi   lozim.   Bu   nafaqat
o‘quvchilar, balki jamiyat kelajagi uchun ham zamin yaratadi. 26Xulosa qilib aytganda, oila va maktab o‘rtasidagi uzviy, samarali hamkorlik
– bu tarbiyaning yuragi, farzand kamolotining asosi, kelajakning kafolatidir.
Foydalanilgan adabiyotlar ro‘yxati
1) O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   “2022–2026-yillarda   xalq
ta’limini rivojlantirish strategiyasi to‘g‘risida”gi Farmoni, PF–60. – 2022-
yil, dekabr.
2) O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   “Ta’lim   sifatini   oshirish   va
innovatsion rivojlanishni qo‘llab-quvvatlash chora-tadbirlari to‘g‘risida”gi
qarori. – 2021-yil, PQ–5005.
3) O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Sh.   Mirziyoyevning   2022-yil   30-
sentabrdagi ta’lim-tarbiya masalalariga bag‘ishlangan yig‘ilishdagi nutqi.
4) O‘zbekiston Respublikasining “Ta’lim to‘g‘risida”gi Qonuni. – Toshkent:
Adolat, 2020.
5) Avloniy   A.   Turkiy   Guliston   yoxud   axloq.   –   Toshkent:   G‘afur   G‘ulom
nomidagi nashriyot, 2018. – B. 25–146.
6) Mahmudov M. Pedagogik mahorat asoslari. – Toshkent: O‘qituvchi, 2020.
– B. 51–112.
7) Yuldashev Q. Oila pedagogikasi asoslari. – Toshkent: Fan va texnologiya,
2019. – B. 32–85.
8) Toshxo‘jayev   T.   Tarbiyaning   zamonaviy   asoslari.   –   Toshkent:   Sharq,
2021. – B. 67–124.
9) Sattorova G. Maktab va oila hamkorligi. – Samarqand: Zarafshon, 2022. –
B. 14–88.
10) To‘xtasinova X. Ota-onalar  bilan ishlash  psixologiyasi. – Toshkent:  Fan,
2020. – B. 47–106.
11) Asqarova   M.   Boshlang‘ich   sinf   pedagogikasi.   –   Toshkent:   Yangi   asr
avlodi, 2021. – B. 85–152.
12) Karimova   Z.   O‘zbek   oilasida   tarbiya   madaniyati.   –   Buxoro:   Ilm   ziyo,
2019. – B. 55–104 2713) Qodirova D. Psixologik-pedagogik yondashuvlar. – Toshkent:  Ilm, 2020.
– B. 30–89.
14) Sharipova M. Mahalla, oila va maktab hamkorligi tizimi. – Navoiy: Nodir,
2022. – B. 68–132.
15) Rahmonov A. Oila va maktab munosabatlari. – Toshkent: Fan, 2021. – B.
42–91.
16) Norqulova S. Bolani ijtimoiylashuviga ta’sir etuvchi omillar. – Toshkent:
Barkamol avlod, 2020. – B. 53–114.
17) Nabiyeva   T.   Psixologik   xizmat   va   oila   bilan   muloqot.   –   Andijon:   Ilm
manbai, 2018. – B. 29–76.
18) Amonova D. Ota-onalar bilan ishlash strategiyalari. – Nukus: Bilim, 2021.
– B. 61–127.
19) Usmonova   M.   Tarbiyaviy   texnologiyalar   va   amaliyot.   –   Toshkent:
O‘zbekiston, 2022. – B. 90–141.
20) Matluba   U.   Maktab   psixologiyasining   amaliy   jihatlari.   –   Termiz:   Sado,
2019. – B. 33–93.


I BOB. Oila va maktab hamkorligining nazariy asoslari
1.1. Oila va maktab hamkorligi tushunchasining mazmuni
1.2. Oila va maktab o‘rtasidagi tarbiyaviy aloqalarning shakllanishi
1.3. Oila va maktab hamkorligining pedagogik-psixologik asoslari
II BOB. Oila va maktab hamkorligining tarbiyaviy jarayondagi amaliy ahamiyati
2.1. O‘quvchilarning ijtimoiylashuvi jarayonida hamkorlikning roli
2.2. Ota-onalar bilan ishlash shakllari va uslublari
2.3. Maktab va oila hamkorligini takomillashtirish bo‘yicha taklif va tavsiyalar