Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 9000UZS
Размер 48.0KB
Покупки 3
Дата загрузки 23 Сентябрь 2023
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет Юриспруденция

Продавец

Bohodir Jalolov

Oliy majlis tarkibi va uni shakllantirish tartibi

Купить
Oliy majlis tarkibi va uni shakllantirish tartibi
Mundarija
Kirish
I.Oliy Majlis Tarkibi Va Uni Shakllantirish Tartibi 
1.1 Oliy Majlis Senat (yuqori palata) ning tarkibi va uni shakllantirish  
tartibi 
1.2.   Oliy   Majlis   Qonunchilik   palatasining   tarkibi   va   uni   shakllantirish
tartibi 
II. Oliy Majlis Palatalarning Vakolatlari
2.1. Oliy Majlis Senatining mutlaq vakolatlari
2.2 .  Oliy Majlis Qonunchilik palatasining mutlaq vakolatlari
2.3. Oliy Majlis palatalarining birgalikda vakolatlari
Xulosa
Foydalangan Adabiyotlar
24 Kirish
Kurs   ishining   mavzusining   dolzarbligi:   O’zbekiston   Respublikasida
Fuqarolik   jamiyatining   taraqqiy   etishi   va   rivojlanishi,   huquqiy   jamiyat   asoslarining
vujudga   kelishi,   inson   huquqlari,erkinliklari   va   qonuniy   manfaatlarini   munosib
himoya qilishda Oliy Majlis muhim rol o’ynaydi ya’ni Oliy Majlis tomonidan ishlab
chiqilgan   normativ-huquqiy   hujjatlar   fuqarolarning   huquqlarini   himoya   qilishning
muhim   omil   sanaladi.Shuningdek,   Oliy   Majlis   oliy   vakillik   va   qonun   chiqaruvchi
hokimyat organi hisoblanadi, Bilamizki, Oliy Majlisda davlatimizdagi asosiy siyosiy
partiyalar   va   barcha   ijtimoiy-siyosiy   buyruqlar   va   aholi   manfaatlari
ifodalanadi.Umuman   olganda,   Oliy   Majlis   O’zbekiston   xalqining   manfaatlarini
ifodalaydi.Shu   sababli   yangi   tahrirdagi   Konstitutsiyamizning   XIX   bobi   Oliy   Majlis
faoliyatiga   yo’naltirilgan   va   bejizga   Konstitutsiyada   bu   organ   uchun   alohida   bob
ajratilmagan.Hozirgi kunda, Oliy Majlis faoliyatini takomillashtirishga qattiq e’tibor
qaratilmoqda. Muhtaram prezidentimiz Oliy Majlis faoliyatini tizimlashtirish hamda
yanada samarali ishlashi uchun qator islohotlar olib bormoqda.   abiiyki, har bir davlat
parlamentning tuzilishi va faoliyat ko’rsatish masalalarini o’zicha hal etadi. Lekin bu
keng   amaliyotida   hisobga   olinadigan   mushtarak   belgilar   mumkin   emas,   degan
ma’noni   anglatmaydi,   albatta.   Shu   munosabat   bilan   parlament   institutlari   qaror
topishi   va   rivojlanish   tajribasi   o’rganilishini   ta’minlash,   tarixdagi   ularning
ahamiyatini  o’rnini  anglash,  ular  tabiatining hozirgi  paytdagi  tadrijiy garaqqiyoti  va
mohiyatini   tushunib   kelgusida   uni   rivojlantirish   istiqbollarini   belgilab   olish   juda
muhimdir.
O’zbekiston   qonun   chiqaruvchi   oliy   organining   qaror   topishi   o’ziga   xos
jihatlariga   ega.   Bu   tarixiy   o’tmishga   bog’liq.   Milliy   o’zlik   davlat   qurilishining   turli
shakl   va   usullarini   nazarda   Shunday   qurilishning   tanlab   olingan   muayyan   usuli   esa
milliy-tarixiy   o’ziga   xoslik   umumjahon   tamoyillarining   sintezidir.   Zero,   har   qanday
ijtimoiy   voqelikni   anglash   uchun   navbatda   u   muayyan   tarixiy   bosqichning   konkret
sharoitlarida qay tarzda yuzaga kelganligini taraqqiyotida qaysi asosiy bosqichlardan
24 o’tganligini, ana shu rivojlanish jarayonida qay o’zgarganligini, istiqbolda uning qay
tarzda harakat qilishini anglab olish muhim ekanligi emas.
Ana   shu   qoidalar   har   qanday   ijtimoiy   voqelikni,   shu   jumladan   parlament
singari   institut   masalasini   ko’rib   chiqishda   alohida   ahamiyat   kasb   etadi.   Qolaversa,
amaliyotning berishicha, parlamentarizmning qaror topishi o’ta murakkab, ba’zan esa
mashaqqatli   jarayondir   Unda   tarixiy   davrning   o’ziga   xos   jihatlari,   har   bir   alohida
mamlakatning   ijtimoiy   va   davlat   milliy   an’analari,   xalqning   huquqiy   madaniyati   va
siyosiy   xohish-irodasi   namoyon   Tabiiyki,   ijtimoiy   amaliyotning   rivoji,   tarixiy
taraqqiyotning   kechishi   mamlakat   qonun   chiqaruvchi   organi   to’g’risidagi   nazariy
tasavvurlarni ham o’zgartirib boradi.
Qonunchilik   hokimiyati   davlat   hokimiyatining   muhim   tarkibiy   qismi   bo’lib,
uni   takomillashtirish   davlat   hokimiyati   butun   tizimining   tarixiy   evolyutsiyasi   bilan
bog’liq.   Shu   sababli   chiqaruvchi   oliy   organlarning   qaror   topishi   va   rivojlanishi
muammolarini   har   tomonlama   tahlil   davlat   qurilishi   nazariyasi   va   amaliyoti   uchun,
O’zbekiston   parlamentarizmining  kelajagi  teran  ahamiyat  kasb   etadi. Ayni   paytning
o’zida istiqbolni belgilab olish uchun o’tmishni chuqur xolis o’rganmoq zarur.
O’zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   I.   A.   Karimov   ta’kidlaganidek   “Millatni
asrash  kerak,  millatni   asrash  uchun  esa  uning  haqiqiy tarixini  o’rganish  himoyalash
kerak”.   Demak,   tarixiy   yondashuv   siyosiy-huquqiy   tahlilning   ajralmas   qismi   usiz
siyosiy voqelikka haqqoniy baho berib bo’lmaydi. O’zbekiston 1991 yil 1 sentyabrda
davlat   mustaqilligiga   erishgach,   davlat   hokimiyatining   muhim   institutlaridan   biri
sifatida   milliy   parlamentni   rivojlantirishning   sifat   jihatidan   yangi   boshlandi.   Milliy
parlamentarizmning eng yangi tarixi umum e’tirof etilgan uchta asosiy bo’linadi.
Shu   sababli,   ushbu   kurs   ishi   Oliy   Majlis   haqida   keng   qamrovli   tushuncha   taqdim
etadi.
Kurs   ishining   maqsadi:   Ushbu   kurs   ishi   Oliy   Majlis   faoliyatini   chuqurroq
o’rganish hamda uning tarkibini shakllantirish tartibini o’rganish hamda Oliy Majlis
palatalarining vazifalari, vakolatlari o’rganishga yo’naltirilgan.
Kurs ishi vazifalari quyidagilar etib belgilandi:
24  Oliy Majlis palatalarining shakllantirish tartibini o’rganish
 Oliy Majlis palatalarining vakolatlarini o’rganish
 Oliy Majlis a’zolarini tayinlash va saylash tartibini o’rganish
 Oliy Majlis palatalarining maqsad va vazifalarini o’rganish
Kurs   ishining   nazariy   va   amaliy   ahamiyati:   Ushbu   kurs   ishini   o’rganish
orqali   Oliy   Majlis   haqida   keng   qamrovli   tushunchalarga   ega   bo’linadi.   Kurs   ishida
Oliy Majlis faoliyati haqida tanqidiy mulohazalar, fikrlar va xulosalar berib o’tiladi
Kurs   ishining   predmeti:   O’zbekiston   Respublikasi   Oliy   Majlisiga   doir
normativ-huquqiy hujjatlar kur ishining predmeti sanaladi
Kurs ishining obyekti:  Oliy Majlis palatalarining faoliyati ushbu kurs ishining
obyekti sanaladi.
Kurs  ishining  tuzilishi:   kirish,  2 bob,  5 paragraf,  xulosa  hamda  foydalangan
adabiyotlar ro’yxatidan iborat.
24 24 I. Oliy Majlis Palatalarining Tarkibi Va Uni Shakllantirish
1.1 Oliy Majlis Senat (yuqori palata) ning tarkibi va uni shakllantirish
tartibi
Mustaqillikka   erishganimizdan   so’ng   Respublikamizda   huquqiy   davlat   qurish
maqsadida   huquq   sohasida   katta   islohotlar   amalga   oshirildi.   Mustaqillik   qo’lga
kiritilgan.   dastlabki   kunlardayoq   O’zbekistonda   demokratiyani   taraqqiy   toptirish
uchun   hozirgi   zamon   jahon   standartlariga   javob   bera   oladigan   samarali   va   ishchan
parlamentni   shakllantirish   zarurati   yuzaga   keldi.   Demokratik   tamoyillar   va
O’zbekiston   Respublikasi   Konstitutsiyasining   uchinchi   tamoyili   –   davlat
hokimiyatining   uch   tarmoqqa   bo’linishi   nuqtayi   nazaridan   O’zbekiston   davlat
hokimiyati   tizimi   qonun   chiqaruvchi,   ijro   etuvchi   va   sud   hokimiyatlariga   bo’linishi
qonunlashtirildi.
Uch hokimiyatdan har biri faoliyatda mustaqil bo’lib, ayni vaqtda bir-biri bilan
chambarchas   bog’liqdir.   Prezident   har   uchala   hokimiyat   faoliyatini
muvofiqlashtiruvchi   mustaqil   organ   hisoblanadi.   Parlamentarizmning   rivojlanishi
bosqichma-bosqich   amalga   oshirib   borildi.   O’zbek   parlamentarizmi   tarixiga   nazar
solsak,   1990–1994-yillarda   mamlakatimiz   parlamenti   Oliy   Kengash   nomi   bilan
atalib, 150 deputatdan iborat edi. 1995–2004-yillarda Oliy Majlis nomi bilan atalgan
250   deputatdan   iborat   bir   palatali   parlament   shakllantirildi.   Bir   mandatli   hududiy
saylov   okruglaridan   saylangan   deputatlar   tarkibida   Xalq   demokratik   partiyasidan,
“Adolat”   sotsial-demokratik   partiyasidan,   “Vatan   taraqqiyoti”   partiyasidan,   “Milliy
tiklanish” partiyasidan deputatlar  bo’lib, ilk bor  parlament  fraksiyalari  tashkil  etildi.
2005-yildan   boshlab   mamlakatimiz   tarixida   ilk   bor   O’zbekiston   Respublikasi   Oliy
Majlisi   ikki   palatadan   –   Qonunchilik   palatasi   (quyi   palata)   va   Senatdan   (yuqori
palata) iborat tarzda ish boshladi. Bu 2002-yil 27-yanvarda o’tkazilgan referendum va
shu   asosda   qabul   qilingan   “O’zbekiston   Respublikasi   Oliy   Majlisining   Senati
to’g’risida”   va   “O’zbekiston   Respublikasi   Oliy   Majlisining   Qonunchilik   palatasi
to’g’risida”gi Konstitutsiyaviy Qonunlar asosida amalga oshirildi 1
.
1
  11-sinf o'zbekiston tarixi Zamonov A. Jo’rayev N. 142 bet (Toshkent-2018)
24 O’zbekiston   Respublikasi   Senati   yangi   tahrirdagi   Konstitutsiyaga   binoan
hududiy   vakillik   palatasi   bo’lib,   65   senatordan   iboratdir.   Shulardan   O’zbekiston
Respublikasi   Oliy   Majlisining   Senati   a’zolari   Qoraqalpog’iston   Respublikasi
Jo’qorg’i   Kengesi,   viloyatlar,   tumanlar   va   shaharlar   davlat   hokimiyati   vakillik
organlari   deputatlarining   tegishli   qo’shma   majlislarida   mazkur   deputatlar   orasidan
yashirin   ovoz   berish   yo’li   bilan   Qoraqalpog’iston   Respublikasi,   viloyatlar   va
Toshkent   shahridan   teng   miqdorda   —   to’rt   kishidan   saylanadi.   O’zbekiston
Respublikasi Oliy Majlisi Senatining to’qqiz nafar a’zosi fan, san’at, adabiyot, ishlab
chiqarish   sohasida   hamda   davlat   va  jamiyat   faoliyatining   boshqa   tarmoqlarida   katta
amaliy tajribaga ega bo’lgan hamda alohida xizmat ko’rsatgan eng obro’li fuqarolar
orasidan O’zbekiston Respublikasi Prezidenti tomonidan tayinlanadi 2
.   Yuqorida aytib
o’tilgandek   jami   56   ta   senator   saylanadi   va   ularning   saylanish   tartibi   quyidagicha
amalga   oshiriladi:   Qoraqalpog’iston   Respublikasi   Jo’qorg’i   Kengesining,   tegishli
viloyatlar,   Toshkent   shahar,   shuningdek   tumanlar   va   shaharlar   mahalliy
Kengashlarining qo’shma majlisini chaqirish Markaziy saylov komissiyasi tomonidan
amalga oshiriladi.
Qo’shma   majlis,   agar   unda   deputatlar   umumiy   sonining   kamida   uchdan   ikki
qismi   hozir   bo’lsa,   vakolatli   hisoblanadi.   Markaziy   saylov   komissiyasi
Qoraqalpog’iston   Respublikasi   Jo’qorg’i   Kengesiga,   mahalliy   Kengashlarga   saylov
yakunlari   e’lon   qilinganidan   (hammaga   ma’lum   qilinganidan)   keyin   uch   kunlik
muddatda   Senat   a’zolarini   saylash   uchun   qo’shma   majlislar   o’tkazilishini   e’lon
qiladi.
Markaziy saylov komissiyasining qo’shma majlislarni o’tkazish sanasi,  vaqti hamda
joyi ko’rsatilgan qarori ommaviy axborot vositalarida, shuningdek uning rasmiy veb-
saytida e’lon qilinadi (hammaga ma’lum qilinadi).
Qo’shma   majlisni   Markaziy   saylov   komissiyasi   a’zosi   ochib,   eng   obro’li,
tajribali,   katta   yoshli   deputatlar   orasidan   majlisga   raislik   qiluvchi   to’g’risida   taklif
kiritadi.   Qo’shma   majlisning   ishini   olib   borish   uchun   ochiq   ovoz   berish   orqali   uch
2
 O’zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasi Qonunchilik ma’lumotlari milliy bazasi, 01.05.2023-y., 
03/23/837/0241-soni
24 kishidan   besh   kishigacha   miqdorda   ishchi   hay’at   saylanadi,   shuningdek   tushgan
takliflarni   hisobga   olish   va   qabul   qilinadigan   qarorlarni   rasmiylashtirish   uchun   uch
kishidan   iborat   Kotibiyat   tuziladi.   Senat   a’zoligiga   nomzodlar   ko’rsatish   qo’shma
majlisda amalga oshiriladi.
Senat   a’zoligiga   nomzodlar   ko’rsatish   uchun   raislik   qiluvchining
taqdimnomasiga   binoan   ochiq   ovoz   berish   orqali   oddiy   ko’pchilik   ovoz   bilan
Maslahat kengashi saylanadi.
Maslahat   kengashi   katta   tajribaga   ega   bo’lgan   eng   obro’li,   katta   yoshli
deputatlar   orasidan,   qoida   tariqasida,   har   bir   mahalliy   Kengashdan   bittadan   vakil
saylanadi.
Maslahat   kengashi   o’z   raisini   saylaydi.   Maslahat   kengashi   fan,   san’at,   adabiyot,
ishlab chiqarish sohasida hamda davlat va jamiyat faoliyatining boshqa tarmoqlarida
katta   amaliy   tajribaga   ega   bo’lgan   hamda   alohida   xizmat   ko’rsatgan   eng   obro’li
deputatlar orasidan Senat a’zoligiga nomzodlarni ko’rsatadi va ko’rib chiqadi hamda
saylov   byulleteniga   kiritish   uchun   taklif   kiritadi.   Nomzodlarning   alohida-alohida
eshituvi   va   muhokamasi   natijalariga   ko’ra   qo’shma   majlisda   ularni   saylov
byulleteniga   kiritish   to’g’risida   qaror   qabul   qilinadi.   Qo’shma   majlisda   ishtirok
etayotgan   deputatlarning   ko’pchiligi   yoqlab   ovoz   bergan   Senat   a’zoligiga   nomzod
saylov   byulleteniga   kiritilgan   hisoblanadi.   Saylov   byulleteniga   olti   nafardan   kam
bo’lmagan Senat a’zoligiga nomzodlar kiritiladi. Senatning vakolat muddati — besh
yil.
Vakolat muddati tugagach, Senat yangi chaqiriq Senati ish boshlagunga qadar
o’z faoliyatini davom ettirib turadi. Saylov kuni yigirma besh yoshga to’lgan hamda
kamida besh yil O’zbekiston Respublikasi hududida muqim yashayotgan O’zbekiston
Respublikasi fuqarosi Senat a’zosi bo’lishi mumkin.
Ayni   bir   shaxs   bir   paytning   o’zida   Senat   a’zosi   va   Qonunchilik   palatasi
deputati bo’lishi mumkin emas.
Senat   a’zosi   daxlsizlik   huquqidan   foydalanadi.   U   Senatning   roziligisiz,   Senat
majlislari oralig’idagi davrda esa, Senat Kengashining roziligisiz jinoiy javobgarlikka
24 tortilishi,  ushlab  turilishi,  qamoqqa  olinishi   yoki   sud  tartibida  beriladigan ma’muriy
jazoga tortilishi mumkin emas. Shuningdek, senatorlar muddatidan oldin vazifasidan
ozod qilinishi mumkin.
-u   o’z   vakolatlarini   zimmasidan   soqit   qilish   haqida   yozma   ariza   bergan
taqdirda;
-u   qonunga   ko’ra   deputatlik,   senatorlik   vakolatlarini   amalga   oshirishiga
nomuvofiq bo’lgan lavozimga saylangan yoki tayinlangan taqdirda;
-unga nisbatan sudning ayblov hukmi qonuniy kuchga kirgan taqdirda;
-u chaqirib olingan taqdirda;
sud uni muomalaga layoqatsiz deb topgan taqdirda;
-u   sudning   qonuniy   kuchga   kirgan   qarori   asosida   bedarak   yo’qolgan   deb
topilgan yoxud vafot etgan deb e’lon qilingan taqdirda;
-u O’zbekiston Respublikasi fuqaroligini yo’qotgan taqdirda;
-u vafot etgan taqdirda;
-palata tarqatib yuborilgan taqdirda 3
.
Shuningdek, biz bilamizki Senat tarkibida Senat Raisi va uning o’rinbosarlarini
saylash   hamda   Senat   Kengashi,   Senat   qo’mitasi   va   Senat   Komissiyalarini   tuzish
masalalari ham mavjud.
Senat   Raisi   Senat   tarkib   topganidan   keyingi   birinchi   majlisda   O’zbekiston
Respublikasi  Prezidentining  taqdimiga  binoan  Senat  a’zolari   orasidan   yashirin  ovoz
berish   orqali   senatorlar   umumiy   sonining   ko’pchilik   ovozi   bilan   Senat   vakolati
muddatiga saylanadi.
Senat   Raisining   o’rinbosarlari   va   Senat   Raisi   Senat   a’zolari   orasidan   yashirin
ovoz berish orqali senatorlar umumiy sonining ko’pchilik ovozi bilan Senat vakolati
muddatiga   saylanadi.   Senat   Raisining   o’rinbosarlari   Senat   qo’mitalarining   tarkibiga
saylanishi mumkin emas.
3
 Qonunchilik ma’lumotlari milliy bazasi, 21.04.2021-y., 03/21/683/0375-son, 15.10.2021-y., 
03/21/722/0960-son)
24 Senat   Raisining   o’rinbosarlari   Senat   Raisining   topshirig’iga   binoan   uning
ayrim   vazifalarini   bajaradi   va   Senat   Raisi   yo’qligida   yoki   o’z   vazifalarini   amalga
oshirishi mumkin bo’lmagan hollarda uning vazifasini bajarib turadi.
Senat   Raisining   o’rinbosarlaridan   biri   Qoraqalpog’iston   Respublikasining
vakili bo’ladi.
Senatning faoliyatini samarali tashkil etish maqsadida Senat Kengashi tuziladi.
Senat   Kengashi   palata   majlislari   oralig’ida   zaruratga   qarab   to’planadi.   Senat
Kengashining   tarkibiga   Senat   Raisi,   uning   o’rinbosarlari   va   qo’mitalarning   raislari
kiradi. Senat Kengashi o’z vakolatiga kiradigan masalalar yuzasidan a’zolari umumiy
sonining   ko’pchilik   ovozi   bilan   qarorlar   qabul   qiladi.   Senat   muhokamasiga
kiritiladigan   masalalarni   dastlabki   tarzda   ko’rib   chiqish   va   tayyorlash,   O’zbekiston
Respublikasi   qonunlari   hamda   Senat   tomonidan   qabul   qilinadigan   qarorlarning
ijrosini nazorat qilish uchun Senat shakllanganidan keyin uning vakolatlari muddatiga
senatorlar   orasidan   rais,   uning   o’rinbosari   va   a’zolardan   iborat   tarkibda   qo’mitalar
saylanadi.Senat   qo’mitalarining   barcha   a’zolari   teng   huquqlardan
foydalanadilar.Qo’mita   tarkibiga   saylanmagan   senator   uning   ishida   maslahat   ovozi
huquqi bilan ishtirok etishga haqli.
Senat qo’mitalari Senat oldida mas’ul va unga hisobdordir.
Senat muayyan vazifalarni bajarish uchun komissiyalar tuzishi mumkin.
Komissiyalar   Senat   majlisida   senatorlar   orasidan   tuziladi.   Ayni   paytda   komissiyani
tuzishdan ko’zlangan maqsad va uning vakolatlari belgilanadi.
Komissiyalar   o’z   faoliyatini   zimmasiga   yuklatilgan   vazifalar   bajarilganidan
keyin yoki Senatning qaroriga binoan muddatidan ilgari tugatadi. 
Shuningdek,   ma’lumot   o’rnida   shuni   aytish   mumkinki   senat   a’zolari
muddatidan oldin vakolatlari tugatilishi hamda tarqatib yuborilishi ham mumkin. Shu
sababli Senat tarkibini qayta shakllantirish uchun muddatidan oldin saylov o’tkzilishi
mumkin va quyidagi tartibda amalga oshiriladi:
Senat   O’zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   tomonidan   tarqatib   yuborilgan
taqdirda,   Senat   a’zolarining   saylovi   Saylov   Kodeksga   to’liq   muvofiq   holda   uch   oy
24 ichida   o’tkaziladi.   Senat   tomonidan   o’zini   o’zi   tarqatib   yuborish   to’g’risida   qaror
qabul qilingan taqdirda, Senat a’zolarining saylovi bir oy ichida o’tkaziladi.
1.2. Oliy Majlis Qonunchilik palatasi (quyi palata) ning tarkibi va uni
shakllantirish tartibi
O’zbekiston   Respublikasi   Oliy   Majlis   Qonunchilik   palatasi   muhim   organ
hisoblanadi. Qonunchilik palatasi (quyi palata) hududiy bir mandatli saylov okruglari
bo’yicha ko’ppartiyaviylik asosida umumiy, teng va to’g’ridan to’g’ri saylov huquqi
asosida   yashirin  ovoz   berish   yo’li   bilan   saylanadigan   bir   yuz   ellik  nafar   deputatdan
iborat.   Qonunchilik   palatasining   ishi   palata   barcha   deputatlarining   professional,
doimiy   faoliyat   ko’rsatishiga   asoslanadi.   Siyosiy   partiya   saylov   kampaniyasi
boshlanganligi e’lon qilingan kundan kamida to’rt oy oldin O’zbekiston Respublikasi
Adliya   vazirligi   tomonidan   ro’yxatga   olingan   va   o’zining   saylovda   ishtirok   etishini
qo’llab-quvvatlovchi   kamida   qirq   ming   saylovchining   imzosini   to’plagan
taqdirdagina deputatlikka nomzodlar ko’rsatishi mumkin.
Belgilangan   namunadagi   imzo   varaqalarining   blankalari   saylov   kampaniyasi
boshlanganligi   e’lon   qilingandan   keyin   Markaziy   saylov   komissiyasi   tomonidan
beriladi.
Bitta   ma’muriy-hududiy   tuzilmada   (Qoraqalpog’iston   Respublikasi,   viloyat,
Toshkent   shahri)   siyosiy   partiya   qirq   ming   saylovchining   ko’pi   bilan   sakkiz   foizi
imzosini to’plashi mumkin.
Deputatlikka   nomzodlar   ko’rsatish   uchun   siyosiy   partiya   saylovga   kamida
yetmish   kun   qolganida   Markaziy   saylov   komissiyasiga   quyidagi   hujjatlarni   taqdim
etishi kerak:
saylovda ishtirok etish to’g’risida partiya rahbari tomonidan imzolangan ariza;
O’zbekiston   Respublikasi   Adliya   vazirligining   siyosiy   partiya   saylov
kampaniyasi   boshlanganligi   e’lon   qilingan   kundan   kamida   to’rt   oy   oldin   ro’yxatga
olinganligini tasdiqlovchi ma’lumotnomasi;
imzo varaqalari.
24 Deputatlikka   nomzodlar   ko’rsatish   saylovga   oltmish   besh   kun   qolganida
boshlanadi va saylovga qirq besh kun qolganida tugaydi.
Deputatlikka   nomzodlar   ko’rsatish   siyosiy   partiyalarning   yuqori   organlari
tomonidan amalga oshiriladi.
Siyosiy partiyalar deputatlikka bir yuz ellik nafar nomzod, ya’ni har bir saylov
okrugidan   bittadan   deputatlikka   nomzod   ko’rsatishga   vakolatlidir.   Bir   shaxs   faqat
bitta saylov okrugidan deputatlikka nomzod etib ko’rsatilishi  mumkin. Deputatlikka
nomzodlarni tanlash tartibi siyosiy partiyalar tomonidan belgilanadi.
Ayollarning   soni   siyosiy   partiyadan   ko’rsatilgan   deputatlikka   nomzodlar
umumiy sonining kamida o’ttiz foizini tashkil etishi kerak.
Siyosiy   partiyalar   o’z   partiyasi   a’zolarini   yoki   partiyasizlarni   deputatlikka
nomzod etib ko’rsatishga  vakolatlidir. Deputatlikka nomzodlar ko’rsatish to’g’risida
bayonnoma tuziladi.
Qonunchilik   palatasiga   saylanish   huquqiga   saylov   kuni   yigirma   besh   yoshga
to’lgan   hamda   kamida   besh   yil   O’zbekiston   Respublikasi   hududida   muqim
yashayotgan fuqarolar egadir.
Quyidagilar:
sodir   etilgan   og’ir   yoki   o’ta   og’ir   jinoyati   uchun   sudlanganlik   holati
tugallanmagan yoxud sudlanganligi olib tashlanmagan fuqarolar;
saylov   kuniga   qadar   so’nggi   besh   yil   mobaynida   O’zbekiston   Respublikasi
hududida muqim yashamagan fuqarolar;
O’zbekiston   Respublikasi   Qurolli   Kuchlarining   harbiy   xizmatchilari,
O’zbekiston Respublikasi Davlat xavfsizlik xizmatining, Milliy gvardiyasining, Ichki
ishlar   vazirligining,   Davlat   bojxona   qo’mitasining,   boshqa   harbiylashtirilgan
bo’linmalarning xodimlari;
diniy   tashkilotlar   va   birlashmalarning   professional   xizmatchilari   Qonunchilik
palatasi deputatligiga nomzod etib ro’yxatga olinmaydi.
24 Shu   tariqa,   Markaziy   saylov   komissiyasi   okrug   saylov   komissiyalaridan
olingan   bayonnomalar   asosida   Qonunchilik   palatasiga   saylangan   deputatlarni
ro’yxatga oladi.
Deputat   etib   saylangan   shaxslar   Markaziy   saylov   komissiyasi   tomonidan
ro’yxatga   olingan   paytdan   e’tiboran   Qonunchilik   palatasi   deputati   maqomiga   ega
bo’ladi.
Qonunchilik   palatasi   deputati   etib   saylangan   shaxslar   Markaziy   saylov
komissiyasiga   Qonunchilik   palatasi   deputatining   maqomiga   to’g’ri   kelmaydigan
vazifalarni o’z zimmasidan soqit qilganligi to’g’risida yozma shaklda ma’lum qilishi
shart.
Qonunchilik palatasi deputatlariga Markaziy saylov komissiyasi tomonidan o’n
kun ichida guvohnoma va ko’krak nishoni beriladi.
Shuningdek,   Qonunchilik   palatasi   Qonunchilik   palatasi   Spikeri,   uning
o’rinbosarlarini   saylash   hamda   qo’mitalar,   komissiyalar   tuzish   masalalari   ham
mavjud va ularni tartibi quyidagicha:
Saylovdan   keyingi   birinchi   majlisda   Qonunchilik   palatasining   deputatlari
orasidan   yashirin   ovoz   berish   orqali   deputatlar   umumiy   sonining   ko’pchilik   ovozi
bilan   Qonunchilik   palatasining   vakolat   muddatiga   Qonunchilik   palatasi   Spikeri
saylanadi.
Qonunchilik   palatasi   Spikeri   o’z   vazifasini   bajarish   davrida   siyosiy   partiyaga
a’zolikni   to’xtatib   turadi   hamda   siyosiy   partiya   fraksiyasi   (bundan   buyon   matnda
fraksiya deb yuritiladi) tarkibiga kirishi mumkin emas.
Qonunchilik   palatasi   Spikeri   Qonunchilik   palatasi   qo’mitalarining   tarkibiga
saylanishi mumkin emas.
Qonunchilik   palatasi   Spikeri   yashirin   ovoz   berish   orqali   Qonunchilik   palatasi
deputatlarining   uchdan   ikki   qismidan   ko’prog’ining   ovozi   bilan   qabul   qilingan
Qonunchilik palatasi qaroriga binoan muddatidan ilgari chaqirib olinishi mumkin.
Qonunchilik   palatasi   Spikeri   o’z   vakolatiga   kiradigan   masalalar   yuzasidan
farmoyishlar chiqaradi.
24 Qonunchilik   palatasi   Spikerining   o’rinbosarlari   Qonunchilik   palatasi
deputatlari   orasidan   yashirin   ovoz   berish   orqali   deputatlar   umumiy   sonining
ko’pchilik   ovozi   bilan   Qonunchilik   palatasining   vakolati   muddatiga   saylanadi.
Qonunchilik palatasi Spikerining birinchi o’rinbosari o’z vazifalarini bajarish davrida
siyosiy   partiyaga   a’zolikni   to’xtatib   turadi   hamda  fraksiya   tarkibiga   kirishi   mumkin
emas.
Qonunchilik   palatasi   Spikerining   birinchi   o’rinbosari   Qonunchilik   palatasi
qo’mitalarining tarkibiga saylanishi mumkin emas.
Qonunchilik   palatasida   tuzilgan   fraksiya   o’z   vakili   Qonunchilik   palatasi
Spikerining o’rinbosari lavozimlaridan birini egallashida kafolatli huquqqa ega.
Qonunchilik   palatasi   Spikerining   o’rinbosarini   saylash   uchun   fraksiya,   qoida
tariqasida, o’z fraksiyasi rahbarining nomzodini kiritadi.
Qonunchilik   palatasi   Spikerining   o’rinbosari   Qonunchilik   palatasi
qo’mitalaridan birining tarkibiga saylanishi mumkin.
Qonunchilik   palatasi   Spikerining   birinchi   o’rinbosari   xalqaro   parlament
tashkilotlari   bilan   aloqalarni   rivojlantirishni   amalga   oshiradi,   boshqa   davlatlarning
parlamentlari   va   xalqaro   parlament   tashkilotlari   bilan   hamkorlik   bo’yicha
parlamentlararo   guruhlar,   komissiyalar,   qo’mitalar,   ishchi   guruhlar   va   boshqa
tuzilmalar   faoliyatini   muvofiqlashtiradi,   parlamentlararo   diplomatiyani
rivojlantirishni   amalga   oshiradi,   xalqaro   shartnomalarning   hukumat   tomonidan
bajarilishini   nazorat   qilishga   doir   ishlarni   tashkil   etadi,   shuningdek   vazifalar
taqsimotiga binoan tashkiliy va boshqa vazifalarni bajaradi.
Qonunchilik   palatasi   Spikerining   o’rinbosarlari   Qonunchilik   palatasi
Spikerining topshirig’iga binoan uning ayrim vazifalarini bajaradi.
Qonunchilik   palatasining   Spikeri   yo’qligida   yoki   u   o’z   vazifalarini   amalga
oshirishi   mumkin   bo’lmagan   hollarda   uning   vazifalarini   Qonunchilik   palatasi
Spikerining   birinchi   o’rinbosari,   u   yo’qligida   esa   Qonunchilik   palatasi   Spikerining
o’rinbosarlaridan biri bajarib turadi.
24 Qonunchilik   palatasining   faoliyatini   samarali   tashkil   etish   maqsadida
Qonunchilik palatasi Kengashi tuziladi.
Qonunchilik   palatasi   Kengashining   tarkibiga   Qonunchilik   palatasi   Spikeri,
uning   o’rinbosarlari,   fraksiyalar   rahbarlari,   Qonunchilik   palatasi   qo’mitalarining
raislari kiradi.
Qonun   loyihalarini   tayyorlash   ishini   olib   borish,   Qonunchilik   palatasi
muhokamasiga kiritiladigan masalalarni dastlabki tarzda ko’rib chiqish va tayyorlash,
O’zbekiston   Respublikasi   qonunlari   hamda   palata   tomonidan   qabul   qilinadigan
qarorlarning   ijrosini   nazorat   qilish   uchun   Qonunchilik   palatasining   vakolatlari
muddatiga   Qonunchilik   palatasi   deputatlari   orasidan   rais,   uning   o’rinbosari   va
a’zolardan iborat tarkibda qo’mitalar saylanadi.
Qo’mita raisi, uning o’rinbosari va qo’mita a’zolari lavozimlari deputatlarning
qaysi   partiya   yoki   guruhga   mansubligini   hamda   saylovda   saylovchilarning   qancha
ovozini olganligini inobatga olgan holda yaxlit (umumiy) qaror bilan belgilanadi.
Qonunchilik   palatasi   qo’mitalarining   barcha   a’zolari   teng   huquqlardan
foydalanadilar.
Qo’mita   tarkibiga   saylanmagan   deputat   uning   ishida   maslahat   ovozi   huquqi
bilan ishtirok etishga haqli.
Qonunchilik   palatasi   qo’mitalari   Qonunchilik   palatasi   oldida   mas’ul   va   unga
hisobdordir.
Qonunchilik  palatasi   muayyan   vazifalarni  bajarish   uchun  komissiyalar  tuzishi
mumkin.
Komissiyalar   Qonunchilik   palatasi   majlisida   Qonunchilik   palatasi   deputatlari
orasidan   tuziladi.   Ayni   paytda   komissiyani   tuzishdan   ko’zlangan   maqsad   va   uning
vakolatlari belgilanadi.
Komissiyalar   o’z   faoliyatini   zimmasiga   yuklatilgan   vazifalar   bajarilganidan
keyin yoki Qonunchilik palatasining qaroriga binoan muddatidan ilgari tugatadi.
24 Qonunchilik   palatasining   tarkibini   shakllantirish   borasida   so’z   borar   ekan,
uning   vakolati   muddatidan   oldin   tugatilishi   yoki   tarqatib   yuborilishi   mumkin   va   bu
quyidagi tartibda amalga oshiriladi:
Qonunchilik   palatasi   O’zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   tomonidan   tarqatib
yuborilgan   taqdirda,   Qonunchilik   palatasi   deputatlarining   saylovi   Saylov   Kodeksga
to’liq muvofiq holda uch oy ichida o’tkaziladi.
Qonunchilik palatasi   tomonidan  o’zini  o’zi  tarqatib yuborish  to’g’risida   qaror
qabul   qilingan   taqdirda,   Qonunchilik   palatasi   deputatlarining   saylovi   Saylov
Kodeksga   to’liq   muvofiq   holda   ikki   oy   ichida   o’tkaziladi.   Bunda   saylovga
tayyorgarlik   ko’rish   hamda   uni   o’tkazishga   doir   tadbirlarni   amalga   oshirish
muddatlari Markaziy saylov komissiyasi tomonidan belgilanadi.
II. Oliy Majlis Palatalarning Vakolatlari
2.1 Oliy Majlis Senatining mutlaq vakolatlari
O’zbekiston   Respublikasi   Oliy   Majlisi   Senati   vakolatlari   muhimligi   va
ahamiyatligi   jihatdan   o’ta   yuqoriligi   sababli   Konstitutsiyada   vakolatlari
mustahkamlab   qo’yilgan   hamda   12.12.2002   yildagi   432-II-sonli   qonunda   ham   Oliy
majlis   faoliyati   va   vakolati   haqida   bo’lib,   Konstitutsiyaviy   qonun   maqomiga   ega.
Oliy Majlis Senati vakolati haqida so’z borar ekan, palata quyidagi vakolatlarga ega:
1)   Qonunchilik   palatasining   Spikeri   va   uning   o’rinbosarlarini,   qo’mitalarning
raislari va ularning o’rinbosarlarini saylash;
2)   O’zbekiston   Respublikasi   Bosh   prokurorining   taqdimiga   binoan
Qonunchilik   palatasi   deputatini   daxlsizlik   huquqidan   mahrum   etish   to’g’risidagi
masalalarni hal etish;
3)   Reglamentni   hamda   o’z   faoliyatini   tashkil   etish   va   palataning   ichki   tartib
qoidalari bilan bog’liq masalalar yuzasidan boshqa qarorlarni qabul qilish;
4)  siyosiy,  ijtimoiy-iqtisodiy hayot  sohasidagi  u yoki  bu masalalar  yuzasidan,
shuningdek   davlatning   ichki   va   tashqi   siyosati   masalalari   yuzasidan   Qonunchilik
palatasining qarorlarini qabul qilish;
24 5)   O’zbekiston   Respublikasi   Bosh   vazirining   taqdimiga   binoan   O’zbekiston
Respublikasi   Vazirlar   Mahkamasi   a’zoligiga   nomzodlarni   keyinchalik   ularni
O’zbekiston Respublikasi Prezidenti tomonidan lavozimlarga tasdiqlash uchun ko’rib
chiqish va ma’qullash kiradi 4
.
6)   O’zbekiston   Respublikasi   Davlat   budjetining   ijro   etilishi   ustidan   nazoratni
amalga oshirish;
7) O’zbekiston Respublikasi Hisob palatasining hisobotini ko’rib chiqish;
8)   O’zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   taqdimiga   binoan   O’zbekiston
Respublikasi Bosh vaziri nomzodini ko’rib chiqish va ma’qullash;
9)   O’zbekiston   Respublikasi   Bosh   vazirining   mamlakatni   ijtimoiy-iqtisodiy
jihatdan   rivojlantirishning   dolzarb   masalalari   yuzasidan,   shuningdek   Vazirlar
Mahkamasi a’zolarining o’z faoliyati masalalari yuzasidan hisobotlarini eshitish;
10)   O’zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   taqdimiga   binoan   O’zbekiston
Respublikasi   Vazirlar   Mahkamasi   a’zoligiga   nomzodlarni   ko’rib   chiqish   va
ma’qullash;
11)   O’zbekiston   Respublikasi   Vazirlar   Mahkamasining   mamlakat   ijtimoiy-
iqtisodiy hayotining eng muhim masalalari bo’yicha har yilgi ma’ruzasini eshitish;
12)   davlat   organlarining   mansabdor   shaxslariga   parlament   so’rovini   yuborish
va parlament nazoratining boshqa shakllarini amalga oshirish;
13) O’zbekiston Respublikasi Oliy Majlisining Qonunchilik palatasi Spikeri va
uning o’rinbosarlarini, qo’mitalarning raislari va ularning o’rinbosarlarini saylash;
14)   O’zbekiston   Respublikasi   Bosh   prokurorining   taqdimiga   binoan
O’zbekiston Respublikasi Oliy Majlisining Qonunchilik palatasi deputatini daxlsizlik
huquqidan mahrum etish to’g’risidagi masalalarni hal etish;
15) o’z faoliyatini tashkil etish va palataning ichki tartib-qoidalari bilan bog’liq
masalalar yuzasidan qarorlar qabul qilish;
4
  Qonunchilik ma’lumotlari milliy bazasi, 21.04.2021-y., 03/21/683/0375-son) 12.12.2002 yildagi 434-II-son
24 16) siyosiy, ijtimoiy-iqtisodiy hayot sohasidagi u yoki bu masalalar yuzasidan,
shuningdek   davlatning   ichki   va   tashqi   siyosati   masalalari   yuzasidan   qarorlar   qabul
qilish;
17)   ushbu   Konstitutsiya   va   qonunlarda   nazarda   tutilgan   boshqa   vakolatlarni
amalga oshirish.
O’zbekiston   Respublikasi   Oliy   Majlisining   Qonunchilik   palatasi   o’zini   o’zi
tarqatib   yuborish   to’g’risida   deputatlar   umumiy   sonining   kamida   uchdan   ikki
qismidan iborat ko’pchilik ovozi bilan qaror qabul qilishi mumkin 5
.
Shuningdek, Oliy Majlis Senat Raisi quyidagi vakolatlarni amalga oshiradi:
1) Senat va uning Kengashi majlislarini chaqiradi, ularda raislik qiladi;
2)   Senat   muhokamasiga   kiritiladigan   masalalarni   tayyorlashga   umumiy
rahbarlik qiladi;
3)   Senat   ma’qullagan   qonunlarni   imzolash   uchun   O’zbekiston   Respublikasi
Prezidentiga yuboradi;
4) Senat qo’mitalari va komissiyalarining faoliyatini muvofiqlashtirib boradi;
5) O’zbekiston Respublikasi qonunlarining va Senat qarorlarining ijrosi ustidan
nazoratni tashkil etadi;
6) Senat Raisining o’rinbosarlari o’rtasida vazifalarni taqsimlaydi;
7)   parlamentlararo   aloqalarni   amalga   oshirish   ishlariga   hamda   xalqaro
parlament   tashkilotlari   ishi   bilan   bog’liq   Senat   guruhlarining   faoliyatiga   rahbarlik
qiladi;
8) Senat matbuot organlarining ustavlarini va tahrir hay’atlari tarkibini hamda
ularning ishlashi uchun zarur xarajatlar smetalarini tasdiqlaydi;
9)   Kengash   bilan   kelishilgan   holda   Senat   matbuot   organlarining   bosh
muharrirlarini tayinlaydi va ularni lavozimidan ozod qiladi;
10) Senat matbuot organlarining faoliyatiga rahbarlikni amalga oshiradi;
11)   Qonunchilik   palatasi,   boshqa   davlat   organlari,   chet   davlatlar,   xalqaro   va
boshqa tashkilotlar bilan o’zaro munosabatlarda Senat nomidan ish ko’radi;
5
  Qonunchilik ma’lumotlari milliy bazasi, 01.05.2023-y., 03/23/837/0241-son
24 12) Senat va uning Kengashi qarorlarini imzolaydi;
13) Senat devoni faoliyatiga rahbarlikni amalga oshiradi;
14)   Senatning   xarajatlari   smetasini   shakllantirish   va   bajarishga   doir   ishlarga
umumiy rahbarlikni hamda ularni muvofiqlashtirishni amalga oshiradi;
15)   Senatga   ajratilgan   budjet   mablag’laridan   foydalanish   to’g’risidagi
farmoyishlarni imzolaydi;
16)   O’zbekiston   Respublikasi   Konstitutsiyasi,   ushbu   Qonun   va   Senat
Reglamentida nazarda tutilgan boshqa vakolatlarni amalga oshiradi 6
.
Senat   o’zining   vakolatlariga   kiritilgan   masalalar   yuzasidan,   shuningdek
palataning ichki faoliyatini tashkil etish masalalari yuzasidan qarorlar qabul qiladi.
Senat   umumsiyosiy,   ijtimoiy-iqtisodiy   va   boshqa   masalalar   yuzasidan
bayonotlar   va   murojaatlar   bilan   chiqishi   mumkin,   ular   palataning   qarori   bilan
rasmiylashtiriladi.
2.2 Oliy Majlis Qonunchilik palatasining mutlaq vakolatlari
O’zbekiston   Respublikasi   Qonunchilik   palatasi   muhim   davlat   organi
bo’lganligi sababli unga bir qancha vakolatlar berilgan.
O’zbekiston   Respublikasi   Oliy   Majlisining   Qonunchilik   palatasi   mutlaq
vakolatlari quyidagilardan iborat:
1)   O’zbekiston   Respublikasi   Davlat   budjetining   ijro   etilishi   ustidan   nazoratni
amalga oshirish;
2) O’zbekiston Respublikasi Hisob palatasining hisobotini ko’rib chiqish;
3)   O’zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   taqdimiga   binoan   O’zbekiston
Respublikasi Bosh vaziri nomzodini ko’rib chiqish va ma’qullash;
4)   O’zbekiston   Respublikasi   Bosh   vazirining   mamlakatni   ijtimoiy-iqtisodiy
jihatdan   rivojlantirishning   dolzarb   masalalari   yuzasidan,   shuningdek   Vazirlar
Mahkamasi a’zolarining o’z faoliyati masalalari yuzasidan hisobotlarini eshitish;
6
 Qonunchilik ma’lumotlari milliy bazasi, 21.04.2021-y., 03/21/683/0375-son)
24 5)   O’zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   taqdimiga   binoan   O’zbekiston
Respublikasi   Vazirlar   Mahkamasi   a’zoligiga   nomzodlarni   ko’rib   chiqish   va
ma’qullash;
6)   O’zbekiston   Respublikasi   Vazirlar   Mahkamasining   mamlakat   ijtimoiy-
iqtisodiy hayotining eng muhim masalalari bo’yicha har yilgi ma’ruzasini eshitish;
7) davlat organlarining mansabdor shaxslariga parlament so’rovini yuborish va
parlament nazoratining boshqa shakllarini amalga oshirish;
8) O’zbekiston Respublikasi  Oliy Majlisining Qonunchilik palatasi  Spikeri va
uning o’rinbosarlarini, qo’mitalarning raislari va ularning o’rinbosarlarini saylash;
9) O’zbekiston Respublikasi Bosh prokurorining taqdimiga binoan O’zbekiston
Respublikasi   Oliy   Majlisining   Qonunchilik   palatasi   deputatini   daxlsizlik   huquqidan
mahrum etish to’g’risidagi masalalarni hal etish;
10) o’z faoliyatini tashkil etish va palataning ichki tartib-qoidalari bilan bog’liq
masalalar yuzasidan qarorlar qabul qilish;
11) siyosiy, ijtimoiy-iqtisodiy hayot sohasidagi u yoki bu masalalar yuzasidan,
shuningdek   davlatning   ichki   va   tashqi   siyosati   masalalari   yuzasidan   qarorlar   qabul
qilish;
12)   ushbu   Konstitutsiya   va   qonunlarda   nazarda   tutilgan   boshqa   vakolatlarni
amalga   oshirish.   Qonunchilik   palatasining   Spikeri   va   uning   o’rinbosarlarini,
qo’mitalarning raislari va ularning o’rinbosarlarini saylash;
13)   O’zbekiston   Respublikasi   Bosh   prokurorining   taqdimiga   binoan
Qonunchilik   palatasi   deputatini   daxlsizlik   huquqidan   mahrum   etish   to’g’risidagi
masalalarni hal etish;
14)   reglamentni   hamda   o’z   faoliyatini   tashkil   etish   va   palataning   ichki   tartib
qoidalari bilan bog’liq masalalar yuzasidan boshqa qarorlarni qabul qilish;
15) siyosiy, ijtimoiy-iqtisodiy hayot sohasidagi u yoki bu masalalar yuzasidan,
shuningdek   davlatning   ichki   va   tashqi   siyosati   masalalari   yuzasidan   Qonunchilik
palatasining qarorlarini qabul qilish;
24 16)   O’zbekiston   Respublikasi   Bosh   vazirining   taqdimiga   binoan   O’zbekiston
Respublikasi   Vazirlar   Mahkamasi   a’zoligiga   nomzodlarni   keyinchalik   ularni
O’zbekiston Respublikasi Prezidenti tomonidan lavozimlarga tasdiqlash uchun ko’rib
chiqish va ma’qullash kiradi.
Shuningdek,   Qonunchilik   palatasi   Spikeri   ham   bir   qancha   vakolatlar
berilgan ,xususan:
1) Qonunchilik palatasi va uning Kengashi majlislarini chaqiradi, ularda raislik
qiladi;
2)   Qonunchilik   palatasi   muhokamasiga   kiritiladigan   masalalarni   tayyorlashga
umumiy rahbarlik qiladi;
3) Qonunchilik palatasi tomonidan qabul qilingan qonunlarni ma’qullash uchun
Senatga yuboradi;
4)   Qonunchilik   palatasi   qo’mitalari   va   komissiyalarining   faoliyatini
muvofiqlashtirib boradi;
5)   O’zbekiston   Respublikasi   qonunlarining   va   Qonunchilik   palatasi
hujjatlarining ijrosi ustidan nazoratni tashkil etadi;
6)   Qonunchilik   palatasi   Spikerining   o’rinbosarlari   o’rtasida   vazifalarni
taqsimlaydi;
7)   parlamentlararo   aloqalarni   amalga   oshirish   ishlariga   hamda   xalqaro
parlament   tashkilotlari   ishi   bilan   bog’liq   Qonunchilik   palatasi   guruhlarining
faoliyatiga rahbarlik qiladi;
8)   Qonunchilik   palatasi   matbuot   organlarining   ustavlarini   va   tahrir   hay’atlari
tarkibini hamda ularning ishlashi uchun zarur xarajatlar smetalarini tasdiqlaydi;
9) Kengash bilan kelishilgan holda Qonunchilik palatasi matbuot organlarining
bosh muharrirlarini tayinlaydi va ularni lavozimidan ozod qiladi;
10) Qonunchilik palatasi matbuot organlarining faoliyatiga rahbarlikni amalga
oshiradi;
11)   Senat,   boshqa   davlat   organlari,   chet   davlatlar,   xalqaro   va   boshqa
tashkilotlar bilan o’zaro munosabatlarda Qonunchilik palatasi nomidan ish ko’radi;
24 12) Qonunchilik palatasi va uning Kengashi qarorlarini imzolaydi;
13) Qonunchilik palatasi devoni faoliyatiga rahbarlikni amalga oshiradi.
14)  Qonunchilik palatasining  xarajatlari  smetasini  shakllantirish va bajarishga
doir ishlarga umumiy rahbarlikni hamda ularni muvofiqlashtirishni amalga oshiradi;
15)   Qonunchilik   palatasiga   ajratilgan   budjet   mablag’laridan   foydalanish
to’g’risidagi farmoyishlarni imzolaydi;
16)   O’zbekiston   Respublikasi   Konstitutsiyasi,   ushbu   Qonun   va   Qonunchilik
palatasi Reglamentida nazarda tutilgan boshqa vakolatlarni amalga oshiradi 7
.
Qonunchilik   palatasi   o’zining   vakolatlariga   kiritilgan   masalalar   yuzasidan,
shuningdek   palataning   ichki   faoliyatini   tashkil   etish   masalalari   yuzasidan   qarorlar
qabul qiladi.
Qonunchilik   palatasi   umumsiyosiy,   ijtimoiy-iqtisodiy   va   boshqa   masalalar
yuzasidan   bayonotlar   va   murojaatlar   bilan   chiqishi   mumkin,   ular   palataning   qarori
bilan rasmiylashtiriladi.
2.3 Oliy Majlis palatalarining birgalikda vakolatlari
O’zbekiston   Respublikasi   Oliy   Majlisi   palatalari   ma’lum   bir   holatlarda
qo’shma majlislar hamda hamda birgalikda vakolatlarni amalga oshiradi;
O’zbekiston   Respublikasi   Oliy   Majlisi   Qonunchilik   palatasi   va   Senatining
birgalikdagi vakolatlari quyidagilardan iborat:
1)   O’zbekiston   Respublikasining   Konstitutsiyasini   qabul   qilish,   unga
o’zgartirish va qo’shimchalar kiritish;
2)   O’zbekiston   Respublikasining   konstitutsiyaviy   qonunlarini,   qonunlarini
qabul qilish, ularga o’zgartirish va qo’shimchalar kiritish;
3) xalqaro shartnomalarni ratifikatsiya va denonsatsiya qilish;
4)   O’zbekiston   Respublikasining   referendumini   o’tkazish   to’g’risida   va   uni
o’tkazish sanasini tayinlash haqida qaror qabul qilish;
5) O’zbekiston Respublikasi ichki va tashqi siyosatining asosiy yo’nalishlarini
belgilash hamda davlat strategik dasturlarini qabul qilish;
7
 Qonunchilik ma’lumotlari milliy bazasi, 21.04.2021-y., 03/21/683/0375-son)
24 6)   O’zbekiston   Respublikasi   qonun   chiqaruvchi,   ijro   etuvchi   hamda   sud
hokimiyati organlarining tizimini va vakolatlarini belgilash;
7) O’zbekiston Respublikasi tarkibiga yangi davlat tuzilmalarini qabul qilish va
ularning O’zbekiston Respublikasi tarkibidan chiqishi haqidagi qarorlarni tasdiqlash;
8) bojxona, valyuta va kredit ishlarini qonun yo’li bilan tartibga solish;
9)   O’zbekiston   Respublikasi   Vazirlar   Mahkamasining   taqdimiga   binoan
O’zbekiston   Respublikasining   Davlat   budjetini   qabul   qilish,   unga   o’zgartirish   va
qo’shimchalar kiritish;
10) O’zbekiston Respublikasi davlat qarzining eng yuqori miqdorini belgilash;
11) soliqlar va boshqa majburiy to’lovlarni joriy qilish;
12)   O’zbekiston   Respublikasining   ma’muriy-hududiy   tuzilishi   masalalarini
qonun yo’li bilan tartibga solish, chegaralarini o’zgartirish;
13)   tumanlar,   shaharlar,   viloyatlarni   tashkil   etish,   tugatish,   ularning   nomini
hamda chegaralarini o’zgartirish;
14) davlat mukofotlari va unvonlarini ta’sis etish;
15) O’zbekiston Respublikasi Markaziy saylov komissiyasini tuzish;
16)   O’zbekiston   Respublikasi   Oliy   Majlisining   Inson   huquqlari   bo’yicha
vakilini va uning o’rinbosarini saylash;
17)   O’zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   O’zbekiston   Respublikasiga
hujum   qilinganda   yoki   tajovuzdan   bir-birini   mudofaa   qilish   yuzasidan   tuzilgan
shartnoma   majburiyatlarini   bajarish   zaruriyati   tug’ilganda   urush   holati   e’lon   qilish
to’g’risidagi farmonini tasdiqlash;
18) O’zbekiston Respublikasi  Prezidentining umumiy yoki qisman safarbarlik
e’lon qilish, favqulodda holat joriy etish, uning amal qilishini uzaytirish yoki tugatish
to’g’risidagi farmonlarini tasdiqlash;
19) O’zbekiston Respublikasida korrupsiyaga qarshi kurashish to’g’risidagi har
yilgi milliy ma’ruzani eshitish;
20) parlament tekshiruvini o’tkazish kabi vazifalarni amalga oshiradi.
24 Palatalarning   birgalikdagi   vakolatlariga   kiradigan   masalalar,   qoida   tariqasida,
avval   O’zbekiston   Respublikasi   Oliy   Majlisining   Qonunchilik   palatasida,   so’ngra
Senatida ko’rib chiqiladi.
Xulosa
Xulosa   o’rnida   shuni   aytish   mumkinki,   Oliy   Majlis   eng   muhim   davlat   organi
hisoblanadi,   ya’ni   O’zbekiston   fuqarolarining   huquqlari   aynan   shu   organ   orqali
yaratiladi   va   vujudga   keladi.   Aynan   biz   takror   va   takror   aytayotgan   fuqarolik
jamiyatini aynan Oliy Majlis orqali qura olamiz.
Oliy   Majlis   senator   va   deputatlari   bir   so’z   bilan   xalq   vakillari   bo’lib,   ular
Ozbekiston fuqarolari tomonidan davlat siyosatini olib boradi. Shu sababli, muhtaram
prezidentimiz  Shavkat  M.M  bejizga “O’zbekiston  xalqi  sizga katta ishonch  bildirib,
Oliy Majlis Qonunchilik palatasiga deputat etib sayladi va ushbu yuksak sharaf bilan
chin qalbimdan tabriklayman.
Parlament   va   mahalliy   Kengashlarga   saylovlar   O’zbekiston   uchun   muhim
siyosiy   sinov   bo’ldi   va   bu   jarayonda   xalqimiz   o’zini   munosib   ko’rsatdi.   Saylovlar,
avvalo,   xalqimizning   huquqiy   ongi   va   siyosiy   madaniyati   yuksalib   borayotganini,
jamiyatda   tobora   mustahkamlanib   borayotgan   demokratik   tamoyillarni   yaqqol
namoyon   etdi.   Bunda   ularning   xalqaro   standartlarga   to’la   javob   beradigan   yangi
Saylov   kodeksi   asosida,   “Yangi   O’zbekiston   –   yangi   saylov”   shiori   ostida
o’tkazilgani alohida ahamiyat kasb etdi” deb aytmaganlar. Shuningdek prezidentimiz
ularga xalq vakillari deb murojaat qilishlari o’ziga xos ahamiyat kasb etadi. Bundan
tashqari   yangilangan   O’zbekiston   Konstitutsiyasida   ham   Oliy   Majlis   faoliyati   katta
urg’u   berilib,   ulaning   faoliyatini   takomillashtirishga   qattiq   e’tibor   qaratilmoqda.
Xullas,   bir   so’z   bilan   aytganda   Oliy   Majlis   bejizga   O’zbekiston   uch   hokimyat
ustunlaridan biri emasdir.
24 Foydalangan Adabiyotlar
Prezident asarlari va darsliklar
1. Sh. M. Mirziyoyev-Qonun Ustuvorligi Va Inson Manfaatlarini Taminlash Yurt
Taraqqiyoti Va Xalq Farovonligining Garovi
2. Islomov Z.M. Davlat va huquq nazariyasi. Darslik. – Toshkent: Adolat, 2007. –
916 b.
3.   Odilqoriev X.T., Tulteev I.T. va boshq. Davlat va huquq nazariyasi. Darslik /
X. T. Odilqoriev tahriri ostida. –T.: Шарқ, 2009. –592 b.
Normativ-huquqiy hujjatlar va O’zbekiston Respublikasi qonunlar
1.Qonunchilik   ma’lumotlari   milliy   bazasi,   21.04.2021-y.,   03/21/683/0375-son)
12.12.2002 yildagi 434-II-son
4. Qonunchilik   ma’lumotlari   milliy   bazasi,   21.04.2021-y.,   03/21/683/0375-son;
31.05.2021-y., 03/21/691/0508-son, 03.03.2022-y., 03/22/756/0180-son, 16.06.2022-
y., 03/22/779/0528-son; 08.05.2023-y., 03/23/838/0257-son) 25.06.2019 yildagi –son
5. Qonunchilik   ma’lumotlari   milliy   bazasi,   21.04.2021-y.,   03/21/683/0375-son)
12.12.2002 yildagi 432-II-son
6. Qonunchilik   ma’lumotlari   milliy   bazasi,   21.04.2021-y.,   03/21/683/0375-son,
19.11.2021-y., 03/21/729/1064-son) 29.08.2003 yildagi 523-II-son
7. O’zbekiston Respublikasi Oliy Majlisi palatalarining Axborotnomasi, 2005-y.,
7-son, 242-modda; 2006-y., 4-son, 174-modda; 2007-y., 7-son, 328-modda; 2009-y.,
3-son, 68-modda 28.07.2005 yildagi 102-I-
Internet saytlari
1. https://parliament.gov.uz/
24 2. https://tergov.uz/uz/news/vystuplenie-prezidenta-respubliki uzbekistan
shavkata-mirzieeva-na-pervom-zasedanii-zakonodatelnoj-palaty-olij-mazhlisa .
3. https://president.uz/oz/lists/view/781
4. (Qonunchilik   ma’lumotlari   milliy   bazasi,   01.05.2023-y.,   03/23/837/0241-son)
30.04.2023 yildagi –son
24

Oliy majlis tarkibi va uni shakllantirish tartibi

Купить
  • Похожие документы

  • 1937-1938-yillarda repressiyalar manbalar asosida
  • Harakat xavfsizligini boshqarish
  • Ilmiy-innovatsion faoliyatning qonuniy va normativ huquqiy asosi
  • O’quv mashg’ulotlarini loyihalash (fanning ishchi o’quv rejasini ishlab chiqish, dars rejasini tuzish, o’tiladigan mavzu bo’yicha darsning texnologik xaritasini tuzish)
  • Qonunchilik hujjatlaridan testlar

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha