Oliy ta’lim muassasalarida psixologik xizmat ishining yo‘nalishlari

Oliy ta’lim  muassasalarida psixologik xizmat ishining yo‘nalishlari
Mundarija:
Kirish ............................................................................................................................................................ 2
I.Bob.Oliy o‘quv yurtlarida psixologiya o‘qitish metodikasining umumiy masalalari ................................... 4
1.1§. Oliy o‘quv yurtlarida psixologiya o‘qitish metodikasining umumiy masalalari .................................... 4
1.2§. Psixologiya kursining o‘qitish vazifalari va tamoyili. ............................................................................ 6
II.Bobga xulosa ........................................................................................................................................... 10
II.Bob. Psixoiogik bilimlarni qoilashni talab etuvchi savollar ...................................................................... 12
2.1§. Psixik hodisalami ilmiy tushuntirish .................................................................................................. 12
2.2§. Psixoiogik bilimlarni qoilashni talab etuvchi savollar ........................................................................ 24
II.Bobga xulosa ........................................................................................................................................... 29
Umumiy xulosa .......................................................................................................................................... 31
Foydalanilgan adabiyotlar .......................................................................................................................... 32
1 Kirish
Kurs   ishining   dolzarbligi: Psixologiya   tarixi   fanining   predmeti   va
vazifalari mavzusini o‘tishdan maqsad, ya’ni psixologiya fani X1X asrning 2-
yarmida alohida fan sifatida ajralib chiqdi, shunday ekan, demak, psixologiya
fanining   ilk   ilmiy-dunyoviy   g’oyalarini   ilgari   surgan   olimlar   va
faylasuflarning   ta’limotlarini   o‘rganib   chiqamiz,   ulardagi   ong   tushunchasi
tana,   ruh,   jon   haqidagi   materialistik   va   idealistik   oqimlari
namoyondachilarining qarashlarini va asarlarini bilishdan iboratdir. SHundan
avvalo insoniyat tomonidan hayvonlarga va insonlarga   bo‘lgan psixik hayot
hodisalari   tomonidan   hayvonlarga   va   insonlarga   xos     bo‘lgan   psixik   hayot
hodisalari haqidagi bilimlarning asta-sekin to‘planib borishi tarixi ekanligini
tushuntirishdan   deb   bilamiz.   Psixologiya   tarixi   uzoq   o‘tmishdan   totib   to
hozirgi kunga qadar psixologik  haqidagi fikrlarning paydo bo‘lishi va uning
rivojlanishini   o‘rganadi.   Psixologiya   o‘zining   uzoq   o‘tmishiga   va   qisqa
tarixiga ega.Psixologiya haqidagi dastlabki fikrlar bundan ikki yarim ming yil
ilgari   paydo   bo‘ldi.   Psixologiya   fan   sifatida   X1X   asrning   ikkinchi
yarmigacha   falsafa   fanining   tarkibida   rivojlangan.   Ilmiy   psixologiyagacha
bo‘lgan   davrda   psixologiya   dastlabki   og’zaki   fan   sifatida,   keyin   esa   yozma
fan   sifatida   mavjud   bo‘ldi.   SHunga   qaramasdan   insonlarning   jamiyatga,
tabiatga   va   tirik   mavjudotlarga   va   ijtimoiy   muhitga   nisbatan   bo‘lgan
munosabatlari  ma’lum  funktsiya  va  mexanizmlar  yordamida  qanday  amalga
oshirilishi,   bu   mexanizmlar   asosini   nima   tashkil   qilishi   savol   tariqasida
namoyon   bo‘lar   ekan.   Psixologiya   haqidagi   dastlabki   fikrlar   Antik
filosofiya da vujudga kela boshladi. 
Kurs   ishining   maqsadi -   tаlаbа,   shахs,   mulоqоt,   fаоliyat,   individuаl
хususiyatlаr yuzаsidаn tushunchа, tаsаvvurgа egа bo‘lish bilаn birgа аmаliy
fаоliyatgа tаdbiq etish  bo‘yichа ko‘nikmаlаrigа  egа bo‘lishlаri kеrаk.
2 Kurs   ishining   vazifasi-   tаlаbа   shахsdаgi   psiхоlоgik   jаrаyon,
hоlаtlаrni yuzаgа kеlish mехаnizmlаri, qоnuniyatlаri tuzilishi, tаshqi оmillаr
tа’sirigа bеrilish jiхаtlаrigа dоir mаlаkаlаrigа egа bo‘lishi kеrаk.
Umumiy   psixologiya   kursini   chuqurroq   o‘zlashtirishda   yosh
fiziologiyasi,   falsafa,   pedagogika   va   shu   sinari   fanlar   katta   ahamiyatga
egadir. 
Kurs   ishining   ob’ekti:   Umumiy   psixologiyani   o‘rganish   jarayonida
talabalar kompyuter texnikasidan foydalanadilar. Bunda talabalar turli xildagi
psixologik   testlar   yordamida   shaxsning   xotira,   tafakkur,   temperament,
xarakter   xususiyatlarini   hamda   psixik   taraqqiyotning   umumiy   qonunlarini
o‘rganishni bilib oladilar. 
Kurs ishining predmeti:  Talabalarning psixologiya fanini 
o‘zlashtirishlari uchun o‘qitishning ilg’or va zamonaviy usullaridan 
foydalanish, yangi informatsion-pedagogik texnologiyalarni tadbiq qilish 
muhim ahamiyatga egadir. Fanni o‘zlashtirishda darslik, o‘quv va uslubiy 
qo‘llanmalar, ma’ruza  matnlari, tarqatma materiallar, elektron materiallardan
foydalaniladi. Ma’ruza va seminar darslarda mos ravishdagi pedagogik 
texnologiyalardan foydalaniladi.
3 I.Bob.Oliy o‘quv yurtlarida psixologiya o‘qitish metodikasining umumiy
masalalari
1.1 § . Oliy o‘quv yurtlarida psixologiya o‘qitish metodikasining umumiy
masalalari
O‘qitish   maqsadlari   va   o‘quv   fani   mazmuni   har   doim   ham   o‘zaro
bog'liqdir.   Fanning   mazmuni   bari-bir   borib   o‘quv   maqsadlarini   ta rkib
topishiga   turtki   bo‘ladi.   Psixologiya   o‘qitish   maqsadlari   gumanilar   fan
sifatida   uning   mazmuni,   xususiyatlari   bilan   belgilanadi.   Psixologik   idrok
etishning   o‘ziga   xosligini   har   doim   ham   gumanitar   bilim   sohasi   bilan
bog'lamaydilar.   Bu   borada   boshqa   nuqtayi   nazarlar   ham   mavjud.   Ular
psixologiyani birinchi navbatda tabiiy, biologik yoki bioijtimoiy fan sifatida
talqin etilishi natijasida, psixologiya fani haqidagi tortishuvlardan ancha aniq
ifoda   etilgan.   V.Ya.   Lyadus   fikricha,   psixologiyani   ijtimoiy   —   tarixiy   fan
sifatida   talqin   etish   kerak,   bu   esa   uning   tarkibidagi   tadqiqotlar   tabiiy   fanlar
usullarini   rad   etmaydi.   Ammo   uning   asosiy   mohiyatida   ijtimoiy   fanlar   va
gumanitar idrok etish usullari o‘ynaydi.
Gumanitar  idrok  etish  -  ilmiy  idrok  etishning  alohida  turi,  bo‘lib  tabiiy
fanlarga   o‘xshash   o‘rganilayotgan   obyektga   subyektning   boshqacha
munosabatini   ko‘zda   tutadi.   Gumanitar   idrok   etishning   diqqat   markazida
buyumlar boidi. Shuningdek, u quyidagicha izohlanadi. Shaxs emas, subyekt
-   obyekt   emas,   subyekt   -   subyekt   munosabatlari   bo‘ladi   deb   ta'kidlaydi
M.Vaxtinning   fikricha,   buyumni   idrok   etish   va   shaxsni   idrok   etish   —   ikki
har   xil   narsalardir.   Buyumni   bir   tomonlama   subyektni   oxirigacha   idrok
etiladi. Shaxs idrok etiluvchi sifatida idrok etish «aniqligini», talab etmaydi,
balki «kirib borishni» talab etadi. Idrok etish — anglanganlik har doim ham
ikki   tomonlama   harakat.   Idrok   etuvchi   subyekt   —   idrok   etiluvchi   subyekt
munosabatlari   -   dialogdan   iborat.   Dialog   esa   vaziyatda   bo‘ladigan
ko‘rinishlarinigina   ko‘rsatishni   ko‘zda   tutmay,   kontekstlari   tugatilmas
4 turlarida   berilgan   ma'nolarini   ham   ochib   berishni   ko‘zda   tutadi.   Shuning
uchun   dialogning   oxiri   yo‘q,   chunki   haqiqiy   tushunish   tarixiylik   va
shaxslashtirilgan.   Bu   holat   gumanitar   tushunchada   aniqlik   va   tushunish
ko‘rsatkichlariga tabiiy fanlar ko‘rsatkichlaridan farqli o‘ziga xoslikni beradi.
Gumanitar   idrok   etishning   aniqligi   (identifikatsiya)   bir   xilligini
aniqlashdan   iborat   emas,   balki   «begonani   xuddi   o‘zinikiga   o‘xshatmay
begonaligini»       yengib       o‘tishdir,       ya'ni       idrok       etuvchi       va       idrok
etilayotganning o‘zaro bog'liqligiga, kirib borganligi darajasidan iboratdir.
Psixologiyada   o‘qitish   xususiyatlarini   tushunishda   muhim   bo‘lgan
gumanitar   idrok   etishning   yana   bir   xislati   bu   psixologik   idrok   etishning
prinsipial ravishda geterogenligidir va ko‘p jihatdan rasmiylashgan faqatgiria
ilmiy   -   nazariy,   mantiqiy   fikrlashni   nazarda   tutib   qolmay,   balki   obrazli,
badiiy,   tasviriy,   hayoliy,   ko‘rgazmali   -  amaliy   fikrlashni   ham   ko‘zda   tutadi.
Gumanitar   idrok   etish   xususiyatlaridan   kelib   chiqib   quyidagi   tarzda
psixologiya   o‘qitish   maqsadlarini   mutaxassis   -psixologlar   va   pedagogik
faoliyatida   o‘qitish   tizimida   psixologiyani   o‘rganuvchilar   uchun   ham
belgilanishi mumkin.
Psixologiyani   o‘qitishdan   maqsad   —   odamlarning   hayot   faoliyatida
ularning   o‘zaro   aloqa   munosabatlarini   o‘rnatish,   bihsh   usullarini   nazariy   va
amaliy   egallab   olishdir.   Psixologik   idrok   etishning   xususiyati   bilim   va
harakatlari birligidan iboratdir. Shuning uchun ikki tomonga yo‘nalgan ya'ni
— o‘ziga va boshqa odamlarga yo‘nalgan harakatlar usuliga ega bo‘lmagan
nazariy   idrok   etish  -   bu  ilmiy   psixologik  bilim   emas,   psixologik   idrok   etish
va   harakatlar   usullari   o‘zini   anglash   birligtga   erishish   maqsadida   amalga
oshiriladi.
Psixologiya   fanini   o‘qitish   faqatgina   boshqa   odamlar   xulqi   va   fikrlash
usulini   qayta   o‘zgartirish,   balki   o‘zini   qayta   tashkil   etish   mahoratini
egallashga   ham   yo‘naltirilgan.   Psixologiya   o‘qitish   metodikasining   maqsadi
5 shaxsni   idrok   etish   munosabatlari   va   ularni   qayta   o‘zgartirish   usullarining
birlashib   ketganligi   bilan   belgilanadi.   Albatta,   bu   maqsadga   butun   boshqa
maqsadlar   tizimini   amalga   oshirish   bilan   erishiladi.   Bundan   tashqari,   u
insonparvarlik tarbiyasi maqsadlari — dunyoqarashni shakllantirish, jamiyat
qurilishida   shaxsning   amaliy   yo‘nalganligi   bilan   bog'liq   mutaxassisni
o‘qitishning ancha dolzarb maqsadlari tizimiga kiritilgan. 1
1.2§. Psixologiya kursining o‘qitish vazifalari va tamoyili.
Psixologiya   o‘qituvchisi   oldida   har   tomonlama   muhim   quyidagi
vazifalar turadi:
1. Talabalarda   —   bo‘lajak   o‘qituvchilarda   -   ilmiy   dunyoqarash   va
shaxsning yuksak ma'naviylik sifatini tarbiyalash.
2. Talabalarda   mutaxassislik   yo‘nalishini   tarbiyalash:   o‘qituvchilik
faoliyatiga   qiziqishni,   bolalarga   muhabbat,   bola   shaxsi   va   uning   psixologik
xususiyatlarini shu bilimlarga asoslanib o‘quvchilar shaxsini shakllantirishda
faol ishtirok eta oladigan bo‘lishi kerak.
3. Talabalarda   psixologiyaning   nazariy   bilimlarini   pedagogik
amaliyotda   qo‘llash   mahoratini,   o‘quv   -   tarbiyaviy   jarayonini   va   o‘quvchi
shaxsi   shakllanishini   kuzatishni   rivojlantirish   va   tahlil   qilish   mahoratini
o‘stirish,   shu   asosda   ularning   hulqida,   o‘qitish   ishlariga,   o‘rtoqlariga
munosabatida   namoyon   bo‘ladigan   o‘quvchilarning   psixik   xususiyatlarining
yuzaga   kelishi   va   rivojlanish   sabablari   haqidagi   xulosalar   chiqarish
mahoratini rivojlantirish.
Pedagogik   iristitutlarning   talabalari   psixologiyada   psixikaning
haqiqatdan   aks   ettirishi   mohiyati   ularning   reflektorlik   asosi   haqidagi   asosiy
qoidalarini o‘zlashtirib olishlari, ularda ilmiy dunyoqarashni shakllanishining
asosi   bo‘lib   xizmat   kiladi.   Psixik   hodisalar   ularning   rivojlanishi   va   o‘zaro
1
  Дубровина И. В. Психологическая служба образования: научные основания, цели и
6 bog'liqliklarini   ko‘rib   chiqib   talabalarni   tanqidiy   fikrlashga   o‘rganib
qoladilar.   Psixik   hodisalarni   to‘g'ri   ilmiy   tushunishga   erishish   orqali
psixologiya   o‘qituvchisi   talabalarga   diniy,   xurofotlardan,   psixikani
manfaatparastlik qarashlaridan ozod boiishiga yordamlashadi.
Psixologiya mashg'ulotlarida bayon etiladigan ilmiy qoidalar o‘qituvchi
tomonidan rasmiy e'lon qilinmasligi va talabalar tomonidan mulohaza qilmay
to‘g'ridan-to‘g'ri qabul qilinishi kerak emas.
Psixologiya   o‘qituvchisi   talabalarni   fanning   asosiy   qoidalari
haqiqiyligiga   ishontirishi   uchun   yetarlicha   amaliy   materiallarga   ega   bo‘lishi
lozim.   Shu   bilan   birga   nazariy   qoidalarni   to‘g'riligini   isbot   etuvchi   va
talabalarning   inson   psixikasi   qonuniyatlarini   chuqur   tushunishlariga   yordam
beruvchi   tajriba   psixologik   tadqiqotlaming   aniq   ma'lumotlarini   tanlab   olishi
muhimdir.
Psixologiya   o‘qituvchisi   talabalar   va   o‘quvchilar   olayotgan   psixologik
bilimlar   abstrakt   va   rasmiy   bo‘hb   qolavermasliklari,   ularning   bo‘lajak
pedagogik   faoliyatlarida   qo‘llanma,   ishonchga   aylanishiga   intilishi   kerak.
Bunday ahamiyatlilikni kasb etishining asosiy sharti inson o‘z tajribasi orqali
olgan bilimlarini tekshirib chiqishi, mustaqil o‘ylab olishi, idrok etayotganini
boshdan kechirishi va unga nisbatan o‘z munosabatini aniqlab qolishi kerak.
Aynan   shuning   uchun   talabalarning   mustaqil   ishlari,   inson   psixik   faoliyati
haqida  ma'lumotlar  to‘plashlari,  ularni  tahlil  qilish   va  tushuntirishlari   uchun
muhim   ahamiyatga   ega.   Talabalarda   ilmiy,   nazariy-mustaqil   materialistik
dunyoqarashni   shakllantirish   uchun   o‘qituvchi   o‘zining   psixologik
bilimlariga   hissiy   munosabatini   yaqqol   ifoda   etilganligi,   bayon   etilayotgan
nazariy   qoidalarini   haqiqiyligi,   to‘g'riligiga   ishonishi   juda   muhim
hisoblanadi. O‘qituvchining bunday munosabati talabalarda  fanga qiziqishni
oshiradi, psixologik bilimlami egallab olish va ularni mustaqil kengaytirishga
intilishlariga sabab bo‘ladi. O‘qituvchi fanning zamonaviy holatini va hozirgi
7 davrda   psixologik   tadqiqotlarlardan   toia   xabardor   bo‘lishi,   o‘quvchilarda
yuzaga keladigan savollarga javob bera olishi muhimdir.
Talabalarda dunyoqarashni shakllantirish bo‘lajak o‘qituvchi shaxsining
ma'naviy   xislatlarini   tarbiyalash   bilan   uzviy   bog'liqdir.   Shaxs   muammosi
psixologiya   kursida   markaziy   o‘rinni   egallaydi.   Shaxsning   shakllanishi
jarayonida barcha psixik hodisalar yuzaga keladi va shaxs yaxlitligi ko‘rinishi
sifatida   qaraiadi.   Psixologiya   talabalariga   inson   ichki   dunyosi   ya'ni
yo‘nalganlik,   xarakteri,   qobiliyatining   shakllanish   sharoitlari   haqida
ma'lumotlarni   beradi.   Psixologiya   fanidan   talabalar   har   bir   o‘quvchining
shaxs xususiyatlarini, uning qiziqishlari, ishtiyoqlari, qobiliyatlarini bilib olib
ularga   to‘g'ri   ta'sir   ko‘rsatadilar.   Psbcologiya   fani   shaxsni   o‘rganishga
qaratilganligi   talabalarda   insonning   ichki   dunyosiga   qiziqish,   uning
mohiyatini bilib olishga intilishi, boshqa odamlar va o‘zining shaxsiy psixik
xususiyatlarini   tushunishga   chorlaydi,   o‘z   xotirasi,   diqqati,   irodasi,
xarakterining   sifatlarini   bilib   olishga   intilish   va   ularni   takomillashtirish
o‘quvchilar   va   talabalarda   o‘z-o‘zini   anglashning   shakllanishida   katta
ahamiyatga   ega.   Talabalarning   inson   ichki   dunyosiga   qiziqishlaridan
mohirona   foydalanib,   psixologiya   o‘qituvchisi   ularga   o‘zlarida   ijtimoiy
qimmatga   ega   bo‘lgan   sifatlarini   tarbiyalashda   jamiyat   oldidagi
mas'uliyatlarini his etishga yordam beradi va shu orqali o‘z-o‘zini tarbiyalash
vazifasini qo‘yadi. 2
O‘z-o‘zini   tarbiyalash   vazifasi   talabalarning   kasbiy   yo‘nalishlari
shakllanishi   bilan   uzviy   bog'liqdir.   Bu   tushunchaga   o‘z   kasbiga   qiziqish,
yaxshi o‘qituvchi bo‘hb yetishish va ilg'or o‘qituvchiga xos bo‘lgan xususiyat
va qobiliyatlarni o‘zida tarbiyalashga intilish kiradi.
2
  Jimerson S. R., Oakland T. D., Farrell P. T. (ed.). The handbook of international school
psychology. – Sage, 2007.
8 Ilg'or o‘qituvchilarning ishi bilan amaliyot o‘qituvchisi rahbarligi ostida
maktabda   oUb   boriladigan   kuzatishlar   yordamida   tanishish,   ularning
pedagogik   mahoratlari   mohiyatini   tahlil   qilish,   pedagogik   adabiyotlami
o‘rganish   talabalarga   pedagogik   faoliyatda   hamma   mohir   -   o‘qituvchilarga
xos shaxsning ijobiy sifatlarini egallab oUshga imkon beradi.
Har   qanday   kasbda   bo‘lganidek,   bo‘lajak   o‘qituvchilar   pedagogik
faoliyatda   zarur   bo‘lgan   bilim,   mahorat   va   ko‘nikmalarni   egallab   olishlari
kerak. Psixologiya o‘qituvchisi talabalarni maktabda o‘quv — tarbiyaviy ish
sharoitida   bolalarni   kuzatishga,   ulami   o‘z   kuzatishlarini   tahlil   qilishga
o‘rgatadi, kuzatish jarayonida ularda paydo bo‘lgan savollarga javob topishga
yordam   beradi.   Kuzatishlar   davomida   talabalarda   shunday   savollar   paydo
bo‘ladiki, ularga faqatgina psixologik qonuniyatlarni bilgan holdagina javob
topish mumkin. Bu esa ularni psixologik adabiyotlami mustaqil o‘rganishga
undaydi va shu orqali psixologik bilimlar to‘plash talabini yuzaga keltiradi.
Talabalarni   kuzatish   va   o‘z-o‘zini   kuzatishlarini   anglab   olishlariga
o‘rgatish   uchun   psbcologiya   o‘qituvchisining   o‘zi   kuzatishni   bilishi,
o‘quvchilaming   xulq-atvori   psixologik   hodisalami   tahlil   qilishi   va
umumlashtirishni bilishi kerak. Psbcologiya o‘qituvchisi o‘z oldiga qo‘yilgan
vazifani bajarishi uchun dars o‘tish metodikasini yaxshi egallab olishi kerak.
Psixologiyani o‘qitish metodikasini o‘qitishning alohida   usul   va   usublarini
o‘rganibgina     qolmay,     balki     o‘qituvchiga   o‘quv   fanida   eng   asosiy
mazmunini   ajratib   ko‘rsatishda,   psixologik   hodisalardan   eng   ishonchlilarini,
pedagogik   ahamiyatlilarini   tanlab   olishga   yordam   beradi.   Metodik
qo‘llanmalar   psixologiya   o‘qituvchisiga   psixologiya   fani   asosida   qanday
asosiy   qoidalar   yotishini,   butun   materiallarni   qaysi   tartibda   bayon   etish
kerakligini tushunib ohshga yordam berishi kerak.
9 II.Bobga xulosa
Fanning   tarixiy   yo'lini   o'rganish   uning   hozirgi   holati   va   dolzarb
vazifalarini   tushunish,   kelajakdagi   tendentsiyalarini   bashorat   qilishning
zaruriy   shartidir.   Psixodiagnostikaning   paydo   bo'lishi   va   rivojlanishini
umumiy   psixologik   muammolar   rivojlanishining   ichki   mantig'i   asosida
tushuntirib   bo'lmaydi.   Jamoatchilik   so'rovlari   amaliy   psixologiyaning   (va
uning   tarkibiy   qismi   sifatida   psixodiagnostika)   paydo   bo'lishi   va   tez
tarqalishini rag'batlantirdi, amaliyot nuqtai nazaridan istiqbolli usullarga katta
qiziqish   uyg'otdi.   Fan   tarixi   ham   odamlar   hayotining   ijtimoiy-iqtisodiy
sharoitlarining   o'zgarishlar   tarixidir;   fan   jamiyat   hayotiga   to‘qilgan,   u   inson
faoliyati   shakllaridan   biri   bo‘lib,   jamiyat   taraqqiyoti   bilan   belgilanadi.   Bu
psixologik tashxisga ham tegishli.
Psixologik   diagnostikaning   kelib   chiqishini,   uning   bosqichlarining
sababiyligini   va   tarixiy   yo'l   qonuniyatlarini   bilgan   holda,   psixolog   uning
rivojlanishining   asosiy   yo'nalishlarini,   sodir   bo'layotgan   o'zgarishlarning
mohiyatini   anglay   boshlaydi,   dolzarb   muammolarga   yaxshiroq   yo'naltiriladi
va   adekvat.   turli   amaliy   masalalarni   yechishdagi   imkoniyatlarini   baholaydi.
Tarixiy   qarashlar,   zamonaviy   bilimlarni   tarixiy   kontekstga   kiritish
olimlarning   yangi   avlodlariga   eski   xatolarni   takrorlamaslik,   o‘tmishdagi
adashishlardan xalos bo‘lish, o‘zidan oldingi olimlarning istiqbolli g‘oyalari
va ishlanmalaridan samarali foydalanishga yordam beradi.
Jamiyat   uchun   psixodiagnostika   tarixini   bilish,   o'z   faoliyatida   yordam
uchun   professional   diagnostikachilarga   murojaat   qiladigan   uning   vakillari
uchun bir xil darajada muhimdir. Psixodiagnostika tushunchalari va usullarini
shakllantirish   va   rivojlantirishdan   mavhumlash,   uning   imkoniyatlarini
noto'g'ri   baholab,   ikkinchisiga   tegishli   vazifalarni   qo'yish   mumkin   emas.
Shunday   qilib,   psixodiagnostika   tarixida   u   bilan   bog'liq   asossiz   yuqori
umidlar   amaliyot   talablariga   javob   bera   olmasligi   uchun   jamiyat   tomonidan
10 umidsizlikka   va   keskin   tanqidga   olib   kelgan   davr   allaqachon   bo'lgan.   Bu
"sinov   epidemiyasi"   deb   ataladigan   davr   (XX   asrning   20-yillari),   bu   davrda
tijorat   va   ta'lim   tashkilotlarining   katta   talabi   shoshilinch   ravishda   ishlab
chiqilgan   usullarning   paydo   bo'lishiga   va   ishga   olishning   muvaffaqiyatsiz
urinishlariga olib keldi, ko'plab korxonalar malakasiz ishchilarni yolladi.
11 II.Bob.  Psixoiogik bilimlarni qoilashni  talab etuvchi  savollar
2.1§. Psixik hodisalami ilmiy tushuntirish
Psixik hodisalami ilmiy tushuntirish quyidagi qoidalar asosida qurilishi
kerak:
1. Barcha   psixik   hodisalar   psixologiyada   haqiqatni   aks   ettirish
sifatida   qaraiadi.   Faoliyat   jarayonida   dunyoni   aks   ettirib,   inson   atrof
dunyodagi predmetlar va hodisalar haqida bilim oladi. Haqiqatni aks ettirish
faol   xarakterga   ega   bo‘ladi,   chunki   ular   atrofni   o‘zgartirib   va   qayta   tashkil
etish   uning   faohyati   jarayonida   sodir   bo‘ladi.   Insonning   hamma   idrok
etganlari   uning   individual   xususiyatlari,   to‘plagan   tajriba   va   bilimlarida   aks
ettiradi.   Psixik   faoliyati   jarayonida   inson   ongida   obyektiv   dunyoning
subyektiv obrazi shakllanadi.
Psixika alohida usulda tashkil topgan materiya - miyaning xususiyatidir.
Ilmiy   tadqiqotlar   ma'lumotlari,   klinik   kuzatishlar   bu   qoidaning   to‘g'riligini
so‘zsiz isbot etadi. Psixik hodisalar asosida tashqi muhit ta'siri ostida yuzaga
keladigan   miyaning   reflektorlik   faoliyati   yotadi.   Bu   ta'sir   ko‘rsatish   miyada
qo‘zg'ahsh va sekinlashish nerv jarayonlari, nerv aloqalari namoyon bo‘lishi
bilan bog'liqdir. Miyaning reflektorlik faoliyati tashqaridan ta'sir ko‘rsatishga
organizmning   javob   qaytarishini   (ta'sirini)   ta'minlaydi.   Miya   retseptorlariga
keladigan   javob   ma'lumotlar   ta'sirlanish   samaraliligini   belgilaydi.   Javob
afferentatsiyasi   mavjudligi   hisobiga   inson   va   hayvonlarning   organizm
faoliyatini   o‘zi   boshqarishi   mumkin   bo‘ladi.   Bu   boshqarish   faqatgina   tashqi
ta'sirlar bilan belgilanmay, ilgarigi ta'sirlar natijasida miyada tashkil bo‘lgan
nerv aloqalari to‘plami bilan ya'ni inson va jonivorlaming oldingi tajribalari
bilan ham belgilanadi. Harakatlar natijalari odamning oldingi tajribasiga mos
kelishi   bu   harakatning   bajarilishini   ta'minlaydi.   Psixikaning   boshqaruv   roli
tizimining tuzilishi va vazifasi murakkablashib borishi evolutsiya jarayonida
oshib boradi.
12 Insoning barcha psixik faoliyati sabablarga asoslangan bo‘ladi. Ularning
tashqi   muhit   ta'siri   va   bu   ta'sir   ko‘rsatishlarga   javob   qaytaruvchi   shaxsning
ichki   holati   bilan   yuzaga   keladi.   Insoning   fikri   va   sezgilari,   uning   hamma
harakatlari   va   ishlari   oldingi   hayoti,   atrof   sharoiti   va   tarbiyasi   bilan   bog'liq
bo‘ladi. Ularni tushuntirish  uchun uning harakatlari sabablarini bilish  kerak.
Ularni   yuzaga   keltiruvchi   sabablar,   inson   qanday   sharoitlarda   o‘sgani,   uni
qanday odamlar o‘rab lurganini,  ular     bilan     munosabati     qandayligini
bilish     kerak. 3
O‘quvchilarga   to‘g'ri   ta'sir   ko‘rsatish   uchun   o‘qituvchi   ular   rivojianish
tarixini ham bilishi muhimdir.
4. Barcha psixik hodisalar ularning rivojlanishi bilan o‘rganiladi. Bu
qoida hayvonlar psixikasi taraqqiyotiga, inson ongining tarixiy rivojlanishi va
bola  psixikasining  rivojlanishiga  daxldordir.  Rivojianish   har  doim  ham  sifat
o‘zgarishlariga,   yangiliklarga   ohb   keiadi.   Misol   uchun   insonning
kuzatuvchanlik, tasawuri kuchi va aniqligi, fikrlashi chuqurligi va o‘tkirligida
yangi,   murakkab   insoniy   oliy   hissiyotlar   yuzaga   keiadi   va   rivojlanadi,   ya'ni
—   vatanparvarlik,   burch   hissi,   ehtiyotkorlik   va   boshqalar.   Shaxsning   yangi
xislatlari   amaliy   faoliyat   jarayonida,   boshqa   odamlar   bilan   munosabatiarda
yuzaga keiadi va shakllanadi. Masalan, idrok etish jarayonida kuzatuvchanlik
rivojlanadi.   Fikrlash   malakalarini   shakllantirish   orqali   masalalarini   hal   etib
inson   fikrlash   operatsiyalarini   egallaydi,   analiz   va   sintez,   solishtirish   va
umumlashtirish,   mavhum   filer   yuritishni   bibb   oladi.   FacUyat   davomida
insonning   aqliy   qobiliyati   rivojlanadi.   Rivojlanishda   murakkab   irodaviy
harakatlari   ham   takomillashadi   —   bola   harakatlari   asosida   yotuvchi
tushunarsiz   istaklar   kattaiarda   maqsadga   muvofiq   faoliyatning   anglab
yetilgan   sabablariga   aylanadi.   Irodaviy   xislatlari   —   qat'iylik,   dadillik,
3
  Fagan T. K., Wise P. S. School psychology: Past, present, and future. – NASP Publications,
4340 East West Highway, Suite 402, Bethesda, MD 20814  2000.
13 tashabbuskorlik   —   faqatgina   irodaviy   harakatlami   bajarish   jarayonidagina
rivojlanadi.   Shaxsning   psixik   rivojlanishi   sabablari   bolaga   qo‘yiladigan
talablar   uning   hayoti   va   faoliyati   va   uning   imkoniyatlari   o‘rtasida   yuzaga
keladigan qarama-qarshiliklardan iborat, ya'ni uning rivojlanishida erishilgan
bosqichi bu talablarni qoldira olmasligi bilan bog'liq.
5. Insonning   psixikasi   uning   faoliyatida   namoyon   bo‘ladi   va
shakllanadi.   Inson   fanlarni,   ularning   xususiyatlarini,   ular   o‘rtasidagi
bog'liqliklarni   faqatgina   ularga   ta'sir   ko‘rsatibgina   bilib   oladi.   Faoliyatda
inson   boshqa   odamlami   va   o‘zini   bilib   oladi.   Faoliyatning   o‘ziga   xosligi   va
uni   muvaffaqiyatli   bajarish   talaba   shaxsning   har   tomonlama   rivojlanishiga
ta'sir ko‘rsatadi.
6. Har   bir   psixik   hodisa   uning   yaxlitligida
o‘rganilishi   kerak.   Inson   psixologiyasi   yaxb't   shaxs   psixologiyasidir.
Shaxsning   o‘ziga   xosligi,   uning   yo‘nalganligi,   bilimi,   hayot   tajribasi   psixik
jarayonlarning   o‘ziga   xosligini   kasb   etadi.   Hayratlilik   xislati   ko‘plab   psixik
jarayonlarni o‘tib borishi xususiyatlariga ta'sir ko‘rsatadi. Faoliyat jarayonida
shakllangan   shaxsning   psixik   xislatlari,   jarayonlari   vaqt   o‘tishi   bilan   o‘z
ta'sirini   ko‘rsatadi,   ularning   xarakterini   o‘zgartiradi,   insonning   harakatiarini
belgilaydi. Bundan ko‘rinadiki shaxsning hamma tomoaiari o‘zaro bog'iiqdir.
Shaxsning   yo‘nalganligi   uning   faoliyati   sababi,   maqsadga   muvofiq
harakatlariga,   qobiliyatiga   bog'liq   bo‘ladi.   Shaxsning   yo‘nalganligining
o‘zgarishi va uning sezgilari mazmuni yangi    talablar     щ      qiziqishlarining
yuzaga    kelishi    bilan   bog'liq.
Diqqatning   shakllanishi   inson   xarakteridagi   irodaviy   xislatlarning
shakllanishiga bog'liq bo‘ladi.
7.   Nazariy   psixologik   bilimlarini   amaliy   pedagogik   faoliyati   bilan
bog'liq   bo‘lishi   kerak.   Pedagogik   institutda   psixologiya   fanidagi   asosiy
o‘rinlarni umumiy, yosh va pedagogik psixologiya sohalari egallaydi. Bolalik
14 va o‘smirhk psixikasi xususiyatlari va uning rivojianish qonuniyati bilimlari
inson   faoliyati   umumiy   psixik   qonuniyatlari   haqidagi   bilimlar   asosida
beriladi.   Bolalaming   psixologik   xususiyatlarini   o‘rganish   ularning   yuzaga
kelishi va rivojlanishi sabablari, shartlarini aniqlash bilan bog'iiqdir.
Yosh   psixologiyasi   kursida   bola   shaxsining   psixologik   xususiyatlarini
rivojlanishining   asosiy   yo‘nalishlari   va   istiqbollari   o‘rganiladi.   Uning
shaxsini shakllanishiga boialar va o‘smirlar faoliyati va hayot tarzini tashkil
etuvchi   kattalarning   unga   maqsadga   muvofiq   ta'sir   ahamiyati   aniqlanadi.
Psixikaning   rivojlanishi   mohiyatini   tushunish   uchun   individual   psixologik
xislatlari shakllanishini kuzatish kerak. Bu xislatlarning to‘plami bola shaxsi
psixologik   ko‘rinishini   belgilaydi.   Shuning   uchun   yosh   psixologiyasini
o‘rganishda shaxsiy yondoshish bo‘lishi kerak.
Pedagogik   psixologiya   kursida   ta'lim   ta'siri   ostida   psixikani   yangi
jabhalarini   shakllanish   sharti   va   omillari   o‘rganiladi.   Bu   jarayonlarda
bilimlarni   mahorat   va   ko‘nikmalami   egallab   olish   qonuniyatlari,   individual
farqlari,   o‘quvchilarda   faol   mustaqil   ijodiy   fikrlashni   shakllanish
qonuniyatlari o‘rganiladi.
Agarda   psixologiya   kursi   pedagogik   o‘quv   yurtida   ana   shunday
tamoyillar   asosiarda   qurilsa   u   o‘quvchilarga,   talabalarga   psixologik
bilimlarning   amaliy   hayotiy   ahamiyatini   tushunishga   yordam   beradi   va
bo‘Iajak o‘qituvchilar shaxsi shakllanishining muhim sharti bo‘iib qoladi.
Psixologiya   fanini   o‘qitishda   samaradorligini   oshirishning   ba'zi   yo‘llari
va   vositalari.   Hamma   didaktik   tamoyillar   orasida   yaqqol   ko‘rgazmalilik
tamoyili alohida ahamiyatga ega, uning asosida idrok etish jarayonida ma'lum
hissiyotlilik va mantiqiylik nisbatlari yotadi.
Idrok   etish   aniqlikni   (predmetni,   hodisani)   his   etish   va   qabul   qilishdan
boshlanadi   va   undan   umumlashtirish   va   ajratib   olishga   yordam   beradi.
Psixologik   tushuncha   -   bu   psixik   hodisalarning   muhim   belgilari   haqidagi
15 umumiy   bilimlardir.   Bu   bilimlar   odamlarning   psixik   faoliyati   turli   faktlami
idrok   etish   asosida   yuzaga   keiadi.   bu   faktlarni   tahlil   qilish   muhimlarini,
ularning barchasi uchun umumiylarini topib, ular asosida psixik faoliyatning
qonuniyatlarini   o‘rgatish   imkonini   beradi.   Pedagogika   instituti   talabalari
psixik   bilimlarni   egallab   borish   jarayonida   ko‘pincha   umumiy   psixologik
qonuniyatlarda namoyon bo‘ladigan aniq       psixik hodisalar haqidagi yaqqol
tasawurlar   bilan   nazariy   qoidalarni   bog'lashni   bilmaydilar.   Psixologiya
o‘qituvchfsi turli xil ko‘rgazmalilikJarni qo‘llash orqali talabalardan nazariy
bilimlar   mohiyatini   aniqlashtirishga   va   ular   o‘rtasidagi   o‘zaro   umumiylikni
topishga o‘rgatadi.
Ko‘rgazmalilik   talabalarning   o‘zlashtirayotgan   psixologik   tushun-
chalarini   jonli,   aniq   mazmun   bilan   to‘ldirishga,   odamlaming   psixik
faoliyatlarida   alohida   faktlarni,   umumiy   qonuniyatlarni   ko‘rishga   yordam
beradi.
O‘qituvchi   foydalanishi   mumkin   bo‘lgan   ko‘rgazmalilik   vositalari
quyidagilardan   iborat.   Psixologiya   kursida   iloji   boricha   namoyish   etish
tajribasidan   ko‘proq   foydalanish   kerak.   Talabalarda   eng   yorqin   va   jonli
tasawurlar psixik faoliyat tashqi ko‘rinishlarini o‘zlarini ko‘rganlarida yuzaga
keladi,   masalan,   psixologiya   bo‘yicha   mashg'ulotlarda   tajriba   o‘tkazish,
bunda ular o‘zlari bevosita ishtirok etadilar.
Psixologiya   mashg'ulotida   o‘tkaziladigan   tajribalar   o‘zining   vazifasi
bo‘yicha ilmiy tajribalardan tubdan farq qiladi. O‘quv tajribasining maqsadi
—   psixik   hodisalami   tekshirish   emas,   ilmiy   tadqiqotlar   natijasi   bo‘lgan
nazariy   qoidalarni   tushuntirishdan   iborat.   O‘quv   tajribasi   ilmiy   tajribadan
o‘tkazilish usuli bilan shuningdek, olingan natijalarni izohlash bo‘yicha ham
farq   qiladi.   Psixologiya   mashg'ulotida   sinaluvchilarga   ta'sir   ko‘rsatishni
hisobga   olmay   o‘tkazilgan   tajriba   asosida   uning   psixikasi   u   yoki   bu
16 xususiyatlari   haqida   xulosa   chiqarish   mumkin   emas.   Misol   uchun   ularning
diqqati xususiyatlari yoki xotira sifati haqida.
Ko‘rgazmali tajriba o‘qituvchi tomonidan turli maqsadlarda o‘tkazilishi
mumkin.   U   nazariy   qoidani   o‘zlashtirishning   boshlang'ich   bosqichi   bo‘lib
xizmat   qUishi   mumkin.   Misol   uchun,   yaxshi   eslab   qolishni   sharoitlar
masalasini ko‘rib chiqishda o‘qituvchi talabalar oldiga savol qo‘yadi «qanday
sharoitlarda   eslab   qolish   yaxshi   bo‘ladi?».   Bu   savolga   javob   topish   uchun
tajribalar   o‘tkaziladi.   Har   bir   tajribada   eslab   qolish   natijasini   tahlil   qilib,
talabalar   aynan   shu   aniq   holatda   nimani   eslab   qolishga   yordam   berganini
aniqlaydilar   idrok   etayotgan   qismlar   o‘rtasidagi   ma'noli   bog'liqliklarni
aniqlash,   tekshirilayot-ganlarning   eslab   qolganlariga   faol   munosabatlari   va
boshqa   shartlar.   Ko‘rgazmalilik   tajribasi   o‘qituvchi   bayon   etgan   nazariy
qoidani   to‘g'riligini   isbot   qilishga   yordam   beradi.   Misol   uchun,   sintez   bu
bo‘laklarni   ular   o‘rtasidagi   bog'liqliklar   asosida   yaxlit   yagona   birlashtirish
ekanini   isbotlash   uchun:   o‘qituvchi   doskada   hamma   harflarni   adashtirib
yuborilgan (anagramma) so‘zni yozadi va o‘quvchilardan bu so‘zni o‘qishni
so‘raydi.
Tajriba nazariy qoidani tushuntirishga xizmat qilishi mumkin. Masalan,
o‘qituvchi   diqqat   xususiyatlari   haqida   gapirar   ekan   diqqatni   taqsimlash
odamning bir vaqtda bajarilayotgan harakatlaridan birini yaxshi bilgandagina
mumkinligi qoidasini bayon etadi. Bu qoidalar ikki faoliyat o‘rtasida, ulardan
biri   unga   yaxshi   tanish   bo‘lgan   faoliyatlar   o‘rtasida   diqqatini   taqsimlashni
talab etuvchi tajriba bilan tushuntiriladi.
Tajriba   o‘tkazishda   o‘qituvchining   so‘zlab   tushuntirishi   muhim   o‘rin
egallaydi:   ular   tajriba   maqsadlarini   aniqlaydilar   va   tushunarli   ifoda   etadilar,
olingan natijalarni tahlil qilish, asosiy ko‘rsatish vositasi hisoblanadi.
Tajriba   yaxshi   o‘tishi   uchun   uni   olib   borishda   quyidagi   metodik
qoidalarga rioya qilish kerak.
17 Tajriba   oddiy   bo‘lishi,   oson   o‘tkaziladigan   va   ko‘p   vaqt   talab
etmaydigan   bo‘lishi   kerak.   Talabalarda   tajribaga   jiddiy   munosabat   yaratish
kerak.   Bunday   munosabat   yaratish   uchun   esa   o‘qituvchi   tajribaga   yaxshi
tayyorlanishi, uni o‘tkazishda hamma tomonlarini o‘ylab chiqishi, talablarga
aniq ko‘rsatmalar berishi kerak.
Tajriba aniq maqsadga yo‘nalganlikka ega bo‘lishi kerak. Talabalar nima
uchun   tajriba   o‘tkazilayotganini,   qanday   nazariy   qoidani   tasdiqlashi,     qaysi
savolga javob berishni bilishlari kerak.
Tajribadan   olingan   natijalarni   chuqur   tahlil   qilib   chiqish   muhimdir.
Agarda o‘qituvchi bu ishni bajarmagan bo‘isa yoki yuzaki tahlil qilib chiqqan
bo‘isa,   tajriba   kerakli   samarani   bermaydi.   Tahlil   qilishda   tajriba
boshlanishida   qo‘yilgan   savolga   aniq   javob   olish,   uning   sabablarini   va   bu
qanday   natijalarga   olib   kehsh   shartlarni   ochib   berishi   kerak.   Ko‘rgazmalilik
vositasi sifatida o‘qituvchi talabalar o‘tkazgan kuzatishlari jarayonida olingan
psixologik   faktlardan   foydalanishi   mumkin.   Ammo   faqatgina   maqsadga
muvofiq   va   yaxshi   tashkil   etilgan   kuzatishgina   kerakli   natijani   beradi.
Kuzatishning   vazifalari   aniq,   yaqqol,   aniqlovchi   va   kuzatish   obyektini
chegaralovchi bo‘lishi kerak.
Metodik jihatdan kuzatishlar natijalarini darhol tahhl qilishga, kuzatilgan
faktlarni   umumlashtirishga   kirishganlari   juda   muhimdir.   Kuzatishga   misol
sifatida,   bolalar   diqqatining   dars   paytida   xususiyatini   talabalar   kuzatib,
diqqati   qachon   mustahkam   bo‘lganini,   qachon   chalg'iganini   qayd   etib,   bu
faktlarni   dars   mazmuni   va   o‘qituvchi   o‘quvchilaming   diqqatini   jalb   etish
uchun foydalangan vositalari bilan solishtiradilar.
Kuzatish   jarayonida   talabalarda   yuzaga   kelgan   savollar   ularga   ilmiy
adabiyotlardan   javob   izlashga   bo‘lgan   ehtiyojini   uyg'otadi.   Bu   psixologik
bilimlarni   chuqur   o‘zlashtirishga   va   idrok   etish   jarayonini   rivojlantirishga
yordam beradi.
18 O‘quvchilarni   muntazam   kuzatish   odatda,   pedagogik   amaliyot   davrida
olib   boriladi   va   natijada,   ma'lum   o‘quvchiga   psixologik   —   pedagogik
tavsifnoma   tuziladi.   Kuzatilgan   faktlar   kuzatuv   kundaligida   qayd   etilib
boriladi va muntazam o‘rganilib boriladi.
Tasvifnomada   quyidagi   savollarga   javoblar   bo‘lishi   kerak:
kuzatilayotgan   o‘quvchining   oilasi   qanday,   ular   o‘rtasidagi   o‘zaro
munosabatlar   o‘quvchining   oiladagi   yashash   sharoiti   qanday?   O‘quvchining
o‘quv   ishlari   qanday   tashkil   etilgan,   uning   o‘qishga   munosabati,   qaysi
fanlarga   qiziqadi   va   nima   uchun,   bolaning   uy   vazifalariga   munosabati
qanday?   O‘quvchining   o‘quv   faoliyatida   namoyon   bo‘Iadigan   qobiliyatlari
(uning   diqqati,   xotirasi   sifati,   tasawuri,   nutqi,   fikrlashi)   uning   sabablari,
g'ayratlilik xususiyalari ko‘rinishi.
Kattalarga,   o‘rtoqlariga,   o‘z-o‘ziga   munosabatlari   (o‘quvchining
xushmuomalaligi,   uning   jamoadagi   o‘rni,   tortinchoqmi   yoki   erkin,
ishonchlimi?).
O‘quv  ishlarida  namoyon  bo‘Iadigan  o‘quvchining  g'ayratlilik  xislatlari
va   xarakteri   (mehnatsevarlik,   aniqligi,   mas'uliyatliligi,   qat'iyligi,   kamtarligi
va boshqalar).
O‘tkazilgan   tajribalar,   kuzatishlarning   natijalari   bu   o‘quvchiga
individual   yondoshishda   foydalanilishi   va   unga   tarbiyaviy   ta'sir
ko‘rsatishning to‘g'ri usulini tanlashga imkon berishi kerak.
Bolalarning   teatr   yoki   kinofilmni   idrok   etishlarini   kuzatish.   Bu
kuzatishlar   bolani   teatrni   idrok   etish   xususiyatlarini   aniqlashga,   sodir
bo‘layotgan   hodisani   tushunish   uchun   idrok   etilayotgan   hissiy   munosabatni
yuzaga   keltirgan   bolaning   ichki   faolligi   ahamiyatini   aniqlashga   yordam
beradi.   Buning   uchun   teatr   boshlanishidan   oldin   talabalar   o‘quvchilardan
roman   haqida   ularga   nimalar   ma'lumligini,   uni   o‘qiganlarmi   yoki   teatrda
ko‘rganlarini bilib olishlari kerak. Teatr davomida butun tomoshabinlarni va
19 o‘z   yonilardagilarni   kuzatib   boradilar.   Teatrning   tomoshabinlarda   ko‘proq
jonlanish   uyg'otgan   joylarini   belgilab   borish   kerak.   Tanaffus   paytida
bolalarga   beriladigan   savollar,   fikrlar,   gaplardan   ularning   teatrni   qanday
tushunayotganlarini,   hodisalar   va   qahramonlarni   qanday   baholayotganlarini
bilib   olishlari   kerak.   Tomoshabinlar   bilan   bu   suhbatlar   va   kuzatishlar
bolalarning   ishtirok   etuvchilar   va   ularning   harakatlariga   munosabatlari
o‘zgarib   borayotganini,   roman   mazmunini   qanday   tushunganliklarini   bilib
olishga,   qanday   tuyg'ular   paydo   bo‘lganini   bihshga   yordam   beradi.   Teatrni
tomosha qilgandan so‘ng sinfda uni muhokama qilishni tashkil etish kerak.
Pedagogik   amaliyot   paytida   darslarda   albatta,   ishtirok   etish   kerak   va
ularni   keyin   psixologik   tahlil   qilish   kerak.   Darsni   psixologik   tahlil   qilish
metodik   tahlil   qilishdan   farqli   unda   o‘qituvchining   u   yoki   bu   metodik
usiublarigina baholanmay, balki o‘quvchilaming darsga e'tiborliligi sabablari
ham aniqlanadi, o‘qituvchining tushuntirishlarini o‘quvchilar qabul qilishi va
tushunishi chuqurligi va to‘g'riligi aniqlanadi.  Darsni tahlil qilib borib uning
rivojlantiruvchi   tomonini   ko‘rishga,   dars   mazmunida   aynan   qaysi   jihatlar
o‘qituvchining   qaysi   harakatlari   bolalarda   qiziqishni   rivojlanishiga,   ularning
fikrlashida,   nutqida,   idrokida   va   hissiyotlarida   yangilik   paydo   bo‘lishiga
sabab   bo‘lganini,   darsda   qanday   mahoratni   egallaganliklarini   aniqlashga
harakat   qilish   kerak.   O‘qituvchining   muvaffaqiyatli   yoki   muvaf-faqiyatsiz
ishlarining psixologik sabablarini ochish muhimdir.
O‘zini kuzatish ma'lumotlaridan ham talabalarda psixik hodisalar haqida
aniq   tasawurlarni   yuzaga   keltirish   uchun   foydalanish   mumkin.   Psixologiya
o‘qituvchisi yoshlarning boshqa odamlami va o‘zining ichki dunyosiga kirib
borish   orqah   qiziqishlari   doirasini   aniqlash   kerak   va   o‘zini   tutishni   to‘g'ri
tashkil   etishga   yordam   berishi   kerak.   Eng   awal   talabalar   o‘zini   tutish
maqsadini   bilib   olishlari   kerak   -   o‘z   xotiralari   xususiyatlarini   o‘rganish,
20 diqqati,   xarakterini   bilib   olib   keyinchalik   bu   ko‘rsatkichlardan   o‘zini
tarbiyalashda foydalanishi kerak.
Psixologiya   o‘qitish   jarayonida   quyidagi   tasviriy   vositalardan   keng
foydalanish   mumkin   -   fotosurat,   suratlar,   jadvallar,   sxemalar,   chizmalar,
grafiklarni,   namoyish   etish   mazmunini,   nazariy   qoidalarni   aniqroq   aks
ettirishi   kerak.   Fotografiya   va   reproduksiyalardan   «Diqqat»,   «Hissiyot»,
mavzularini   o‘rganishda   foydalanish   mumkin.   «Tasawur»   mavzusi   bilan
ishlashda   bitta   mavzuga   bir   necha   rassomlarning   suratlaridan   foydalanish
mumkin.   Ularni   o‘zaro   taqqoslab   va   badiiy   asar   matni   bilan   solishtirib
muallif   ko‘rsatgan   tasvirlash   asosida   rassomlar   tasawurida   obrazlar   paydo
bo‘lishini,   bir-biridan   farq   qilishni   yaqqol   ko‘ramiz.   Jadvallar,   sxemalar,
grafiklaming   fotosurat   va   suratlaming   ustunligi   shundan   iboratki,   ularning
yordamida   hodisalar,   ulardagi   o‘zgarishlar   bog'liqliklarni   yaqqol   ko‘rsatish
mumkin.   Misol   uchun,   jadvalda   bolaning   yoshiga   qarab   eslab   qolish
jarayonini   o‘zgarishi   dinamikasini   ko‘rsatish   mumkin.   Sxemada   faqatgina
asosiylari   ko‘rsatiladi   va   talabalarda   psixik   hodisalar   haqida   umumiy
tasawurlar   yaratishga   yordam   beradi.   Misol   uchun,   analizatorlar   tuzilishi
sxemasida   hamma   analizatorlar   uchun   umumiy   bo‘lgan   anatomik   tuzilishi,
vazifalarini ko‘rsatish mumkin.
Talabalarning   idroki   ular   ko‘rayotgan   illustratsiyalarni   nazariy   qoidalar
bilan   bog'lab   ularning   asosiysini,   muhimligiga   qarab   yo‘naltirib   boshqarib
borish   kerak.   Talabalar   o‘zlari   buni   tushunib   va   o‘zlari   asosiysini   ajratib
oladilar, deb o‘ylash kerak emas. Misol uchun, turii ko‘rinishni chalg'ituvchi
tasvirli   jadvalni   namoyish   etib,   talabalarga   qabul   qilishda   yuzaga   keladigan
xatolar   sabablarini   ko‘rsatib   berish,   har   qanday   illuziyada   uning   yaxlitligi,
insonning  undagi  ilgarigi tajribasi, uning  idrok  etishi munosabati kabi  idrok
xususiyatlarini   mavjudligini   tushuntirib   berish   kerak.   Agarda   ana   shunday
tushuntirish   berilmasa,   idrok   qilishning   xususiyati   sifatida   illuziya   haqida
21 talabalarda         xato         tushuncha         paydo     bo‘lishi         mumkin.         Lekin
mashg'ulotlarni illustrativ materiailar bilan haddan tashqari to‘ldirib yuborish
ham kerak emas. Ushbu psixoiogik tushuncha bilan bog'liq bo‘lganlari bilan
cheklanish maqsadga muvofiq bo‘ladi.
Ko‘rgazmalilik   vositalaridan   yana   bin   kinofilm   hisoblanadi.
Kinofilmning   boshqa   ko‘rgazmali   vositalardan   ustunligi,   uning
dinamikligidir. Filmlarda hodisa va harakatlarni ko‘rsatib beradilar, ulardagi
o‘zgarishlar   jarayoni   yaqqol   ko‘rinadi,   bular   statistik   ko‘rgazmalilikdan
iborat emas.
Mustaqil   ishlarda   va   ma'ruzalarda   talabalarga   ilmiy   tadqiqotlar,
pedagogik   amaliyot,   hayotda   va   badiiy   adabiyotlardagi   faktlari   bilan   duch
kelishiga   to‘g'ri   keladi,   ular   psixoiogik   tushunchalarni   aniqlashtirish   uchun
so‘zli   ko‘rgazmalar   vositasi   sifatida   xizmat   qiladi.   Bu   faktlaming   hammasi
ham   talabalar   bevosita   qabul   qilmaydilar,   ba'zilarini   so‘zli   ifoda   etib   berish
talab   etiladi.   Psixoiogik   tadqiqotlar   juda   ko‘p   amaliy   materiallarga   ega,
ulardan psixologiya o‘qituvchisi psixika qonuniyatlarini tushuntirib berishda
foydalanishi   mumkin.   Mashg'ulotda  foydalaniladigan   hanuna  psixik   faoliyat
faktlari   o‘qituvchi   tomonidan   chuqur   o‘rganilib   chiqilgan   bo‘Iishi   kerak.
Amaliy faktning tahlil qilinishi birinchi navbatda bu faktdan umumiy psixik
qonuniyatlarni ajratib ohshga qaratiladi.
Psixologiya   o‘qituvchisining   ishlarining   muhim   tarkibiy   qismi
talabalaming   mustaqil   ishlarini   tashkil   etish   hisoblanadi.   Mustaqil   ishlar   bu
talabalar   oldiga   ularni   yechish   yo‘llari   va   vositalarini   mustaqil   izlashi   talab
etuvchi   masalalar   qo‘yish   orqali   ularning   idrok   etish   faoliyatlarini
faollashtiradi,   ulami   yanada   maqsadga   intilishini   kuchaytiradi.   Natijada,
talabalarda  bilimlarga  talab  oshadi,   psixologiyaga   qiziqishlari   rivojlanadi  va
bilimlarini chuqurlashtirish hamda kengaytirishga intiladi.
22 Turli   xil   mustaqil   ishlar   davomida   talabalar   psixik   hodisalar   haqida
tasawurlarini   boyitadilar,   psixoiogik   bilimlarini   amalda   qo‘llashga
o‘rganadilar.   Psixoiogik   mazmundagi   maqolalardan   referatlar   yozish   ham
talabaning   ilmiy   faoliyatlaridan   biridir.   Psixologiya   o‘qituvchisi   alohida
mavzular   bo‘yicha   ularni   talabalar   mustaqil   ishlab   chiqishlari   uchun   ba'zi
savollarni   ajratib   ko‘rsatishi   mumkin.   Bu   savollarni   yechimini   topish   uchun
mustaqil   o‘qishga   zarur   bo‘lgan   adabiyotlarni   tanlab,   alohida   talabalarga
mavzu   bo‘yicha   referat   yozishni   topshiradi,   ularga   o‘qiganlarini
tushuntirishga yordam beradi, asosiy fikrlarni qisqacha ifoda etib beradi.
Referat   psixologiya   mashg'ulotlarida   muhokama   etiladi   va   o‘qituvchi
rahbarligi   ostida   talabalar   xulosalar   chiqaradilar.   Kursning   alohida   mavzusi
bo‘yicha   illustrativ   materiailar   tanlash   o‘qituvchining   topshirig'i   bo‘yicha
tajribalar   mustaqil   ravishda   fotosuratlar,   suratlar,   badiiy,   asarlardan   lavhalar
to‘plab   ulardan   psixologiya   mashg'ulotlarida   o‘qituvchi   tomonidan
foydalanilishi mumkin.
O‘quvchilarni kuzatish va o‘zini o‘zi kuzatish.
Bolalarning   o‘quv   faoliyati,   ularning   hulqini   turli   vaziyatlarda   kuzatib
borish,   kuzatishlar   natijalarini   tahlil   qilib,   talabalar   o‘qituvchiga   zarur
bo‘lgan mahorat va ko‘nikmalarni egallaydilar. Kuzatishlar jarayonida ularda
savollar   yuzaga   keladi.   Bu   savollarga   javoblar   iziash   talabalarni   kitobga
murojaat   etishga,   o‘ylashga   majbur   etadi.   Bolalar   harakatlarini,   ularning
qoloqligi   sabablarini   tushuntirishga   intilib,   talabalar   psixologiya
mashg'ulotlarida  olgan  bilimlaridan  foydalanadilar,  ularning  hayotiy,  amaliy
ahamiyatini tushunib yetadilar.
O‘qituvchining   maslahati   bilan   kuzatayotganlarini   yozib   beradilar:   o‘z
kechinmalarini,   filer,   harakatlarini,   o‘zlarini   kuzatish   ma'iumotlarini   tahlil
qilib,   talabalar   ularda   u   yoki   bu   narsalami   sezish   va   harakatlarni   keltirib
23 chiqargan   sabablarini   aniqlashga   intiladilar,   o‘z   xarakterlarida   odamlarga
munosabatlaridagi o‘zgarishlarni kuzatadilar.
. Badiiy adabiyot asarlari va biografik materiallarni tahlil qilish. Badiiy
asar   qahramoni,   bolaligi   tasvirini,   biografik   ma'lumotlar,   materiailar
kundaliklarini   tahlil   qilib,   talabalar   undan   bola   va   o‘smir   shaxsining
shakllanishi   qonuniyatlarini   namoyon   bo‘Iishi   bilan   bog'liq   aniq   faktlami
topadilar.
Psixoiogik   tajriba   o‘tkazish.   Psixologiya   fanining   ko‘plab   mavzulariga
oddiy,   oson   amalga   oshiriladigan   tajribalarni   tanlab   olish   mumkin.   Ularni
talabalar   o‘zlari   bajarishlari   mumkin.   Talabalarga   tajriba   o‘tkazishni
topshirib,   psixologiya   o‘qituvchisi   ular   oldiga   aniq   maqsadni   qo‘yishi,   uni
o‘tkazishga   doir   aniq   ko‘rsatmalar   berishi,   talabalarga   tajriba   natijalarini
tahlil qilib chiqishga va xulosa chiqarishga yordam berishi kerak. 4
2.2 § . Psixoiogik bilimlarni qoilashni  talab etuvchi  savollar
  Agarda talabalar psixik faoliyat va uning namoyon bo‘lishining alohida
faktlari,   umumiy   qonuniyatlarini   izlab,   topa   olishni   o‘rganib   olmasalar,
ularning   xotiralarida   uzoq   muddat   saqlab   qola   olmaydiiar,   shuningdek,
psixoiogik   bihmlar   rasmiyligicha   qoladi.   Masalalarni   tuzishda   psixologiya
o‘qituvchisi   ularning   pedagogik   faoliyati   davomida   yuzaga   kelishi   mumkin
bo‘lgan   savollardan   foydalanishi   kerak.   Bu   savollarni   talabalar   oldiga
yangiliklarni   tushuntirishda   qo‘yish   mumkin.   Ular   talabalaming   mustaqil
ishlari   uchun   berish   mumkin.   Ular   jamoa   bo‘lib   muhokama   qilib   javoblar
olgani   yaxshi   natija   beradi.   U   holda   ham   bu   holda   savollarga   javoblarni
muhokama qilish va to‘g'ri xulosani iziash albatta, bajarilishi kerak. Masalan,
moslashish   kabi   sezgi   qonuniyatini   tushuntirib,   talabalar   oldiga   shunday
savol   qo‘yish   mumkin:   «Nima   uchun   og'riqqa   moslashish   bo‘lmaydi?».   Bu
4
  https://lex-uz.translate.goog/ru/docs/4417140.
24 savolga   javob   berish   uchun   og'riq   hislarini   signal   sifatidagi   ahamiyatini
aniqlab   olish   kerak.   Bu   savolga   javob   talabalarga   organizmning   muhitga
moslashishi   jarayonida   sezgilaming   biologik   ahamiyatini   tushuntirishga
yordam beradi.
Psixologik   bilimlarning   kengayishi   va   chuqurlashishiga   psixologiya
bo‘yicha auditoriyadan tashqari mashg'ulotlar yordam beradi. Auditoriyadan
tashqari mashg'ulotlar davomida talabalar kitob bilan jiddiy ishlash mahorati
va   ko‘nikmalarini   egallaydilar,   oddiy   kuzatishlar   va   murakkab   bo‘lmagan
tajribalar   o‘tkazishga   o‘rganadilar.   Auditoriyadan   tashqari   ishlar,   jamiyat
tomonidan   qo‘yiladigan   savollarga   mustaqil   javoblar   izlash   talabini
kuchaytiradi.
Savol va javob   kechalari.   Ana shunday kechalar auditoriyadan tashqari
ishlami   boshlashda   foydali,   chunki   talabalar   savollariga   javob   berib,
psixologiya   o‘qituvchisi   shu   bilan   psixologiya   sohasida   chuqur   ishlash
kerakligini   ko‘rsatadi   va   shu   maqsadda   to‘garak   tashkil   etishni   taklif   etadi.
Talabalarni yozma holda bergan savollarini oldindan guruhlariga ajratib olish
maqsadga   muvofiqdir.   Bu   savollarning   ba'zilariga   o‘qituvchining   topshirig'i
va yordami bilan talabalar o‘zlarini tayyorlashlari mumkin.
Psixologik   to‘garak.   To‘garakda   ishtirok   etib   talabalar   ma'ruzalar   va
referativ   axborotlar   berishlari   mumkin.   Hisobot   va   axborotlar   mavzulari
psixologiya kursi dasturi mavzularini takrorlamasligi kerak. Ularda dasturga
kiritilmagan, lekin talabalarning turli hayotiy faktlar bilan duch kelganlarida
ilmiy   tushunchaga   ega   bo‘lmagan   va   shuning   uchun   ko‘pincha   noto‘g'ri
talqin   etiladigan   savollarni   yoritish   kerak.   Bularga   misol   qilib,   shularni
ko‘rsatish   mumkin:   «Tush   va   tush   ko‘rish»,   «Ta'sir   ko‘rsatish,   o‘zini
ishontirish   va   gipnoz»,   «Psixikaning   sirli   hodisasi»,   «Shaxs   va   aql»,
«Hayvonlar  aqllari».  To‘garaklarda  raisol  uchun,   ana  shu  savollarni  qo‘yish
va muhokama qilish mumkin:
25 • psixikaga doir materialistik va idealistik qarashlar;
• oliy nerv faoliyati fiziologiyasi bo‘yicha yangi ma'lumotlar;
• ijodiy   faoliyat   psixologiyasi   (bu   savol   yoshlami   har   doim   qiziqtirib
kelgan);
• tibbiyot   psixologiyasi   masalalari   (bu   yerda,   inson   psixikasi   psixologik
o‘zgarishining ba'zi ko‘rinishlarini ko‘rib chiqish mumkin);
• shaxs irodasi va xarakteri shakllanishi bilan bog'Iiq savollar.
To‘garakda  ishlashga   qiziqish  odatda,  xotirjam  erkin  vaziyatda
psixologiyaga   doir   savollari,   talabalarni   qiziqtirgan   muammolar,   ularga
yangi   bilimlar   beradigan   masalalami   o‘rganib   chiqish   bilan   yuzaga   keladi.
Talabalarning hisobotlarini muhokama qilish jarayonida yangi savollar paydo
bo‘ladi,   ular  to‘garakning  keyingi   mashg'ulotlarida  muhokama  qilinadi.   Shu
bilan   birga   bahslashishdan   qochish   kerak   emas.   Ba'zi   savollarni   bilib   turib
muhokamaga qo‘yish kerak. Bunday tortishuvlar talabalar himoya qilayotgan
qoidalami   mustaqil   ravishda   chuqur   o‘rganib   chiqishni   talab   etadi.
Tortishuvlar aqlning tanqidiyligi va o‘tkirligini rivojlanishiga yordam beradi,
shuningdek,   kitoblarga   murojaat   etish,   qo‘yilgan   savolga   javob   izlash,
muammoni   isbot   qilish,   taqqoslash   va   muhokama   etishga   chorlaydi.   Lekin
bahslashuvga   yaxshi   tayyorlangan   bo‘lishi,   bahs   ishtirokchilari   esa   o‘z
chiqishlarirri oldindan tayyorlashi kerak.
Uchrashuviar   -   kechalari.   Bu   uchrashuvlar   eng   yaxshi   o‘qituvchilar,
bolalar uchun teatr qo‘ygan rejissyorlar bilan, bolalar qonunbuzarliklari bilan
shug'ullanuvchi   prokuratura   xodimlari   bo‘lishlari   mumkin.   Bu   uchrashuv
kechalari   ham   oldindan   tayyorlanadi.   Muhimi   talabalarni   qiziqtiradigan
savollarni   belgilab   olish   kerak.   Suhbat   mazmuni   bola   shaxsi   shakllanishi
haqida,   bolalar   psixikasi   xususiyatlari   to‘g'risida   talabalarning   psixologik
bilimlariga   asoslanishi   kerak.   Muhokama   etiladigan   savollar   orqali   ular
26 suhbatga   tayyorlanib   borishlari   uchun   talabalarga   oldindan   ma'lum   qilgani
maqsadga muvofiqdir.
Kichik   tajriba   tadqiqotlari.   Bunday   murakkab   bo‘lmagan   tajribalarni
talabalar   mustaqil   ravishda   o‘qituvchi   rahbarligida   o‘zlari   o‘tkazadilar.
Natijalari haqida talabalar to‘garak yig'ilishlarida yoki buning uchun maxsus
tashkil   etilgan   majlislarda   axborot   berishlari   mumkin.   Bu   axborotlarda
psixologlarning tajriba ishlari natijalari ham keltirilishi mumkin.
Talabalarni militsiyaning bolalar xonasi ishida ishtiroklari, bu yerda ular
nazoratsiz bolalar oilaviy va turmush sharoitlari bilan tanishadilar, balog'atga
yetmaganlar ishlarini ko‘rishda ishtirok etadilar, militsiya ro‘yxatida turuvchi
bolalar va o‘smirlarni individual otaliqqa oladilar. Psixologiya o‘qituvchilari
ularga   kerakli   yordam   ko‘rsatadilar,   maslahatlar   beradilar.   Auditoriyadan
tashqarida   bajargan   ishlari   haqida   ma'lumotlar   psixologik   to‘garaklarda
muhokama qilinadi. 5
Bolalar bilan ishlab, ulaming xulqidagi chetlanishlarni sababini aniqlash
va   ularni   bartaraf   etishga   intilib   talabalar   bola   psixikasi   va   uning   shaxsi
shakllanishini sharoitlarini yaxshiroq tushuna boshlaydilar. Bu faoliyat ijodiy
xarakterga   ega   bo‘ladi,   talabalarda   o‘z   ishlarining   natijalariga   erishishga
intilish   uyg'otadi,   to‘g'ri   qarorlarni   mustaqil   izlashga   undaydi,   odamlarga
o‘ylab va e'tibor bilan munosabatda bo‘lishga o‘rgatadi.
Talabalarning   maktabdagi   tarbiyaviy   ishlari   o‘quvchilarni   o‘rganish   va
ularni psixologik tuzilishini tavsiflash hamda auditoriyadan tashqari ishlarda
muhokama   etilishi   mumkin.   To‘garak   yig'ilishlarida   bolalarning   odoblari,
ularga   ta'sir   ko‘rsatish   choralari   muhokama   qilinadi,       o‘quvchilar
mustaqilligi       va         faolligi         o‘rganiladi,         bolalar   jamoasida   yuzaga
5
  Abdullaeva, B. S., Sobirova, M. A., Abduganiev, O. T., & Abdullaev, D. N. (2020). The specifics of modern legal 
education and upbringing of schoolchildrenin the countries of the post-soviet world.  Journal of Advanced Research 
in Dynamical and Control Systems, 12(2), 2706-2714.
27 keladigan   turli   munosabatlar,   shaxs   shakllanishi   va   uning   rivojlanishi   bilan
bog'liq boshqa masalalar muhokama etiladi.
O‘qib chiqqan kitobidagi qahramonlarining harakatlari va xarakterlarini
muhokama   qilish.   Bunday   ishlaming   maqsadi-odamlarning   psixologik
xususiyatlarini   ochish,   ularning   harakatlari   va   ishlari   sabablarini,   hayot
sharoitlarini   ya   tarbiyaning   shaxs   shakllanishiga   ta'siri   o‘rganiladi.
Muhokama asari tanlaganda, unda ishtirok etayotgan shaxslarning fikrlari va
hissiyotlari,   ularning   harakatlari   sabablari   aniq,   yaqqol   ko‘rsatilgan   bo‘lishi
kerak.   Turli   sinflarda,   turli   sharoitlarda   shaxs   shakllanishi   haqida   filer
yuritish mumkin bo‘Igan asarlar qiziqarli bo‘ladi.
Psixologik   jurnal   Unda   auditoriyadan   tashqari   turh   xil   ishlar   haqida
ma'lumotlar,   biror-bir   muammoni   muhokama   qilish,   o‘quvchilar   savollariga
javoblar,   turli   pedagogik   va   psixologik   masalalar   hamda   yangi   qiziqarli
psixologik   faktlar   bo‘lishi   mumkin.   Boshqa   gazeta,   jurnallar,   kitoblar
maqolalardan   foydalanish   mumkin.   O‘quvchilar   qiziqishini   jalb   etish   uchun
jurnalning   bir   .sonida   tushuntirish   bermasdan   va   o‘quvchilarga   ular   haqida
o‘ylab   ko‘rishni,   ularni   o‘zlari   tushuntirib   berishlarini   taklif   qilingan   faktni
keltirish   lozim.   Jurnaldagi   faktlarni   tushuntirish   uchun   foydalanish   mumkin
bo‘Igan   adabiyotlarni   keltirish   kerak.   Keyingi   sonida   talabalarning   o‘zlari
topgan javoblarini keltirish lozim.
Auditoriyadan   tashqari   ishlar   psixologiya   o‘qituvchisidan   ko‘p   vaqt
talab   etib,   talabalarning   psixologik   bilimlarini   o‘zlashtirish   ishlarida   juda
samaralidir.
28 II.Bobga xulosa
Psixologik diagnostika - bu odamlarning psixologik va psixofiziologik
xususiyatlarini   baholash,   o'lchash,   tasniflash,   shuningdek,   ushbu   usullardan
amaliy maqsadlarda foydalanish usullarini loyihalash haqidagi fan.
Psixologik diagnostikaning ikkita funktsiyasi mavjud - ilmiy va amaliy.
Birinchisi   uni   tadqiqot   sohasi   sifatida   tavsiflaydi   va   psixodiagnostika
usullarini   loyihalash   faoliyatini   ifodalaydi.   Ular   amaliy   maqsadlarda
qo'llanilganligi   sababli   ko'rsatkichlarning   aniqligi   va   ob'ektivligini   oshirish
bilan   bog'liq   maxsus   talablar   qo'yiladi,   ular   ma'lum   qoidalarga   muvofiq
ishlab   chiqiladi   va   bir   qator   mezonlar   bo'yicha   tekshiriladi.   Bu,   birinchi
navbatda,   ularning   sifati   va   amaliy   foydaliligini,   qo'llaniladigan
muammolarni hal qilish uchun mosligini baholash uchun amalga oshiriladi.
Psixodiagnostika   usullari   -   bu   odamlarning   individual   psixologik
xususiyatlarini   o'lchash   va   baholash   uchun   mo'ljallangan   o'ziga   xos
psixologik vositalar.
Psixodiagnostikaning   ikkinchi   funksiyasi   diagnostika   usullaridan
foydalangan   holda   amaliy   psixologlar   tomonidan   amalga   oshiriladi.
Psixodiagnostika-amaliyotchilar   shaxsning   individual   xususiyatlarini
o'lchaydilar,   tahlil   qiladilar,   baholaydilar   yoki   har   qanday   belgi   bilan
birlashtirilgan   odamlar   guruhlari   o'rtasidagi   farqlarni   aniqlaydilar.   Amaliy
psixologlarning bunday faoliyati diagnostika deb ataladi va muayyan amaliy
muammolarni   hal   qilish   uchun   amalga   oshiriladi.   "tashxis"   so'zi
(yunonchadan.   tashxis)   tan olishni, aniqlashni bildiradi.
Diagnostika   texnikasini   ishlab   chiqish   murakkab   jarayon   bo'lib,   kundalik
g'oyalardan   sezilarli   darajada   farq   qiladi,   bu   shunchaki   vazifalarni   yaratish
yoki   savollarni   shakllantirish   uchun   etarli.   Psixodiagnostika   vositalariga
noto'g'ri   yuzaki   va   sodda   munosabat,   agar   "psixologik   test"   deb   ataladigan
bo'lsa,   bu   ilmiy   asosga   ega   bo'lmagan   va   zarur   tekshiruvdan   o'tmagan   har
29 qanday   vazifalar   to'plamidir.   Ixtirochi   Tomas   Edison   bunday   g'oyalarga
maftun   bo'lib,   u   1921   yilda   test   sifatida   Edisonning   o'zi   juda   oddiy   deb
hisoblagan   tasodifiy   savollar   to'plamini   taklif   qildi.   Ular   orasida,   masalan:
"Dunyodagi eng katta teleskop nima?", "20x30x10 futlik xonadagi havoning
og'irligi   qancha?",   "AQShning   qaysi   shahri   kir   yuvish   mashinalarini   ishlab
chiqarishda   etakchi   hisoblanadi.   ?".   Kollej   bitiruvchilari   ushbu   "sinov"
savollariga   faqat   bir   nechta   to'g'ri   javob   bera   oldilar   va   bu   test   usulining
ishonchliligi   pasayib   ketishiga,   psixologik   diagnostikaning   ilmiy   nufuzining
pasayishiga olib keldi.
Hozirgi   vaqtda   diagnostika   texnikasi   nazariy   asosga   ega   bo'lsa   va
belgilangan uslubiy mezonlarga javob bersa, sezilarli foydali natijalar berishi
mumkinligi umumiy qabul qilinadi. Shuning uchun metodlarni yaratish juda
ko'p   tadqiqot   va   uslubiy   ishlarni   talab   qiladi.   Ammo   bunday   ish   muqarrar,
chunki   psixologik   diagnostikaning   katta   ijtimoiy   ahamiyati,   uning   amaliy
ahamiyati e'tirof etiladi.
30 Umumiy xulosa
Xulosa   qilib   aytish   kerakki   Psixologiyada   shaxs   tushunchasi.   Inson,
odam   ko‘plab   fanlarning   o‘rganish   ob’ekti   bo‘lib   hisoblanadi.   Ular
odamlarning   turli   tomonlarini   va   hayot   tarzini,   rivojlanishi   va   boshqalarni
o‘rganadi.   O‘z   ob’ektini   belgilash   va   ta’riflash   uchun   turli   tushunchalar
qo‘llaniladi.   Psixologiya   fani   odamni   jamiyatda,   boshqalar   bilan
munosabatda bo‘luvchi ongli faoliyat sub‘ekti sifatida o‘rganadi. Psixologiya
fani   odamni   ta’riflashda   ko‘plab   tushunchalar   qo‘llaniladi.   Shu   jumladan
«shaxs», «individ», «individuallik» tushunchalari ham qo‘llaniladi.
Odamning   insonlik   jinsiga   mansubligi   individ   tushunchasi   bilan
ifodalanadi.   Katta   yoshdagi   kishilar,   chaqaloqlar,   tilni   va   oddiy   malakalarni
o‘zlashtira   olmaydigan   ruhiy   kasallar   (telbalar)   ham   individdir.   Individ
tushunchasida   kishining   biologik   turga   mansubligi   aks   ettirilgan.   Barcha
kishilar odamlar individdir. 
«Individ»   tushunchalar   kishining   nasl-nasabi   ham   mujassamlashgandir.
Yangi tug‘ilgan chaqaloqning ham, katta yoshning ham, tafakkurni ham, akli
zaif   ovsarni   ham,   yovvoyilik   bosqichidagi   qabilaning   vaqilini   ham,
madaniyatli mamlakatda yashayotgan yuksak bilimli kishini ham individ deb
hisoblash mumkin.
Individ   sifatida   kishi   alohida   sotsial   fazilat   kashf   etadi,   shaxs   bo‘lib
yetishadi.   Individ   sifatida   dunyoga   kelgan   odam   keyinchalik,   jamiyatdagina
shaxs ga aylanadi. Ijtimoiy munosabatlarga kirishuvchi, ijtimoiy taraqqiyotda
ishtirok etuvchi odamgina shaxs deyiladi. Shaxsning eng asosiy belgisi-uning
ongli   faoliyat   egasi   ekanligidir.   Ma’lumki   kishi   ongi   faqat   jamiyatda,
boshqalar   bilan   o‘zaro   munosabatda   til   yordamida   ijtimoiy   tajribani
o‘zlashtrishda shakllanadi. Binobarin shaxs ham faqat jamiyatdagina shaxsga
aylanishi mumkin.
31 Foydalanilgan adabiyotlar
Asosiy adabiyotlar
1. Mirziyoyev Sh.M. “Tanqidiy tahlil, qat’iy tartib-intizom va shaxsiy javobgarlik
har   bir   rahhar   faoliyatining   kundalik   qoidasi   bo‘lishi   kerak”.   O‘zbekiston
Respublikasi Vazirlar Mahkamasining 2016-yil yakunlari va 2017 yil istiqbollariga
bag‘isiilangan   majlisidagi   O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   nutqi.   Xalq   so‘zi
gazetasi, 2017-yil 16-yanvar, №11.
2. Mirziyoyev Sh.M. “Buyuk kelajaginiizni mard va oliyjanob xalqimiz bilan birga
quramiz”. O‘zbekiston, 2017-yil.
3.   O‘zbekiston   Respublikasini   yanada   rivojlantirish   bo‘yicha   harakatlar
strategiyasi.   O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   farmoni.   O‘zbekiston
Respublikasi qonun hujjatlari to‘plami, 6-son, 70-modda. 2017-yil.
4.   Mirziyoyev   Sh.M.   “Qonun   ustuvorligi   -   inson   manfaatlarini   ta’minlash
taraqqiyoti va xalq farovonligining garovi. “O‘zbekiston”, 2017-yil.
5.   R.A.Mavlonova,   D.Abdurahimova.   “Pedagogik   mahorat”.   O‘quv   qo‘llanma.
Toshkent. Fan   va   texnologiya . 2012- yil .
Qo ’ shimcha   adabiyotlar
1. Дубровина И. В. Психологическая служба образования: научные 
основания, цели и
средства //Психологическая наука и образование. – 1998. – Т. 3. – №.  2.
2. Jimerson S. R., Oakland T. D., Farrell P. T. (ed.). The handbook of international 
school
psychology. – Sage, 2007.
32 3.  Fagan T. K., Wise P. S. School psychology: Past, present, and future. – NASP 
Publications,
4340 East West Highway, Suite 402, Bethesda, MD 20814  2000.
4.  https://lex-uz.translate.goog/ru/docs/4417140 .
5.  Makhmutovna T. K., Ibragimovna T. I. Specific features of the pedagogical 
process focused
on increasing the social activity of youth //Asian Journal of Multidimensional 
Research (AJMR). – 2020. –  Т . 9. – №. 6. –  С . 165-171.
6.   Abdullaeva,   B.   S.,   Sobirova,   M.   A.,   Abduganiev,   O.   T.,   &   Abdullaev,   D.   N.
(2020).   The   specifics   of   modern   legal   education   and   upbringing   of
schoolchildrenin   the   countries   of   the   post-soviet   world.   Journal   of   Advanced
Research in Dynamical and Control Systems ,  12 (2), 2706-2714.
7. Oglu, Abduganiev Ozod Tursunboy. "Pedagogical Conditions And Mechanisms
Of Development Of Social Active Civil Competence In Students."  Turkish Journal
of Computer and Mathematics Education  12, no. 7 (2021): 433-442.
8.   Abduganiyev,   O.   T.   (2022,   December).   FACTORS   AFFECTING   THE
DEVELOPMENT   OF   SOCIALLY   ACTIVE   CITIZENSHIP   COMPETENCE   IN
STUDENTS. In  E Conference Zone  (pp. 10-13).
9. Abduganiev O. Developing Student Civil Competency //Eastern European 
Scientific Journal. – 2019. – №.  1.
33