Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 9000UZS
Размер 158.1KB
Покупки 10
Дата загрузки 25 Сентябрь 2023
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет История

Продавец

Bohodir Jalolov

Ommaviy axborot vositalari

Купить
O’ZBEKISTON RESPUBLIKASI
OLIY TA’LIM FAN VA INOVATSIYALAR
VAZIRLIGI MIRZO ULUG’BEK NOMIDA
O’ZBEKISTON MILLIY UNIVERSITETI
IJTIMOIY FANLAR FAKULTETI  YURISPRUDENSIYA:
BIZNES HUQUQI YO’NALISHI
“KONSTITUTSIYAVIY HUQUQ” FANIDAN
KURS ISHI
Ommaviy axborot vositalari
                                                    
                                                                                       
                                             
                                                       Reja:
Kirish
1.Bob:   Ommaviy   Axborot   Vositalari   to’g’risidagi   qonun   va   uning
amali
1.1   Ommaviy   axborot   vositalarining   hayotdagi   o'rni   va   OAVning
erkinligi
1.2: Rivojlanish bosqichlari to’g’risida va OAVning ma’suliyati
2.Bob: Ommaviy Axborot Vositalari 4-hokimiyat sifatid ko’rinishi
2.1   Kelajakdagi   ommaviy   axborot   vositalarining   insoniyat   hayotida
qanday o'rin tutishi
2.2 Ommaviy Axborot Vositalari va xalq
Xulosa
Foydalanilgan adabiyotlar
                                                 Kirish
Kurs   ishi   mavzusining   dolzarbligi .   Dunyo   mamlakatlarida   aholining
axborot   olish   huquqi   qanchalik   ta’minlanganligini   nazorat   qilish   vazifasi   BMT
Bosh Assambleyasi  tomonidan YuNESKO zimmasiga yuklangan. Shuning uchun
28   sentyabr   –   Axborotdan   erkin   foydalanish   xalqaro   kuni   dastavval   aynan
YuNESKOning   2015   yildagi   rezolyusiyasi   asosida   e’lon   qilingan   bo’lsa,   2019
yilda  BMT  Bosh  Assambleyasi   uni   xalqaro  sanalar  taqvimiga  kiritgan.  BMTning
2030   yilgacha   mo’ljallangan   Barqaror   taraqqiyot   maqsadlari   tamoyillaridan   kelib
chiqqan   holda,   YUNISEF   keng   jamoatchilikning   axborotdan   erkin   foydalanish
imkoniyatiga ega bo’lishi  muhimligiga  alohida e’tibor  qaratmoqda. Zero, axborot
erkinligi  – bugungi  zamon demokratiyasining asosiy  tayanchlaridan biridir.   Inson
huquqlari   umumjahon   deklaratsiyasi ning   19-moddasiga   muvofiq,   “Har   bir   inson
e’tiqod erkinligi va uni erkin ifoda qilish huquqiga ega; bu huquq hech bir to’siqsiz
o’z   e’tiqodiga   amal   qilish   erkinligini   hamda   axborot   va   g’oyalarni   har   qanday
vosita bilan, davlat chegaralaridan qat’i nazar, izlash, olish va tarqatish erkinligini
o’z ichiga oladi”.
Axborot   erkinligi   –   insonning   asosiy   huquqi.   U   erkinlikning   Birlashgan
Millatlar Tashkiloti o’z himoyasiga olgan barcha turlari uchun mezon sanaladi.
  Ommaviy   axborot   vositalarining   tinchlik   va   xalqaro   hamjihatlikni   mus -
tahkamlash, inson huquq larini rivojlantirish va irqchilik hamda aparteid va urushga
gijgijlashga   qarshi   kurashdagi   hissasiga   oid   asosiy   prinsiplar   to’g’risidagi
deklaratsiya ning   2-moddasida   qayd   etilganidek,   “inson   huquqlari   va   asosiy
erkinliklarining   tarkibiy   qismi   sifatida   e’tirof   etiladigan   fikr,   uni   ifodalash   va
axborot   erkinligini   amalga   oshirish   tinch lik   va   xalqaro   hamjihatlikni
mustahkamlashning muhim omilidir”. 
O’zbekiston   Respublikasi   Konstitutsiyasi   29-moddasida   shunday   normalar
mustahkamlangan:   “Har kim  fikrlash, so’z va e’tiqod erkinligi huquqiga ega. Har
kim   o’zi   istagan   axborotni   izlash,   olish   va   uni   tarqatish   huquqiga   ega,   amaldagi
konstitutsiyaviy   tuzumga   qarshi   qaratilgan   axborot   va   qonun   bilan   belgilangan
boshqa   cheklashlar   bundan   mustasnodir.   Fikr   yuritish   va   uni   ifodalash   erkinligi faqat   davlat   siri   va   boshqa   sirlarga   taalluqli   bo’lgan   taqdirdagina   qonun   bilan
cheklanishi mumkin”.
Kurs ishi mavzusining o’rganilganlik darajasi :
Kurs ishi maqsadi. Ommaviy Axborot Vositalari tushunchalariga izoh beirsh
ularni   o’rganish.   OAVga   yaratilgan   imkoniyat   va   qulayliklarni   o’rganish.   OAV
sohasini keng yoritib berishdan iborat.
Kurs ishi vazifalari quyidagilar etib belgilandi: 
 Ommaviy   axborot   vositalari   ga   tarixiy   jihatdan   yondashish,   bu
sohaning vujudga kelishi va rivojlanishi 
 OAV   sohasining   fuqarolarning   huquq   va   erkinliklarini   himoya
qilishdagi o’rni 
 Mustaqillikdan   so’ng   OAVga   oid   qabul   qilingan   normativ-huquqiy
hujjatlar 
             Kurs ishining predmeti : OAVga oid normativ-huquqiy hujjatlar kurs
ishi mavzusining predmetini tashkil etadi. 
Kurs   ishining   obyekti:   OAVga   oid   qonun   hujjatlarini   takomillashtirish,
sohaning jamiyatdagi o’rni ahamiyati va unga bo’lgan talab, sud tizimida sohaning
kelajakdagi roli. 
Kurs ishining nazariy va amaliy ahamiyati . Kurs ishida bayon etilgan tahlil
va  mulohazalar,  OAV  xususida  bildirilgan   nazariy  xulosalar   va  amaliy  takliflarni
xalqaro   miqyosdagi   OAV   sohasiga   mutanosibligini   aniqlash.
  OAV   sohasining   mamlakatning   ijtimoiy-iqtisodiy,   siyosiy   hayotida   hamda   Sud
tizimidagi odil sudlovni  ta’minlashdagi  ahamiyati  va o’rnini  o’rganish. O’rganish
natijalari orqali o’quv yurtlarida mavzuga doir ma’ruzalarni o’qitishda qo’shimcha
ma’lumot sifatida xizmat qilishi mumkin. 
Kurs   ishining   tuzilishi:   kirish,   2   bob,   4   paragraf,   xulosa   va   foydalanilgan
adabiyotlar ro’yxatidan iborat.  Ommaviy Axborot Vositalari to’g’risidagi qonun va uning amali
1.1 Ommaviy axborot vositalarining hayotdagi o'rni va OAVning
erkinligi
         Ommaviy axborot vositalarining siyosiy faoliyatdagi vazifalari Ommaviy
axborot   vositalari   bizga   yangiliklar,   ma'lumotlar,   ko'ngilochar   va   ta'lim   berish
orqali  hayotimizda   muhim  rol   o'ynaydi.  Bu   bizga   mahalliy  va  global   miqyosdagi
dolzarb   voqealardan   xabardor   bo’lib   turishimizga   yordam   beradi   va   shu
ma’lumotlar   asosida   fikr   yuritish   va   qarorlar   qabul   qilish   imkonini   beradi.
Ommaviy   axborot   vositalari   ham   alohida   shaxslar   va   guruhlarga   o'z   fikrlarini
bildirish   va   o'z   nuqtai   nazarini   boshqalar   bilan   bo'lishish   imkonini   beruvchi
munozara   va   munozaralar   uchun   platforma   vazifasini   o'taydi.   Shuningdek,   u
ijtimoiy   o'zgarishlar   uchun   vosita   bo'lishi   mumkin,   chunki   ommaviy   axborot
vositalarining   yoritilishi   e'tiborni   muhim   masalalarga   qaratishi   va   harakatga
ilhomlantirishi   mumkin.   Umuman   olganda,   ommaviy   axborot   vositalari   bizning
kundalik   hayotimizga   kuchli   ta'sir   ko'rsatadi   va   bizning   atrofimizdagi   dunyoga
nisbatan bizning tasavvurlarimiz va munosabatimizni shakllantirishi mumkin.
                    Jamiyat   hayotida   ommaviy   axborot   vositalari   har   xil   funktsiyalarni
bajaradi   va   tom   ma'noda   barcha   soha   va   muassasalarda.   Bu   dunyoda   va
mamlakatda   sodir   bo'layotgan   turli   voqealar,   deyarli   barcha   sohalarda   -   siyosat,
sog'liqni saqlash, ijtimoiylashuv, ta'lim va boshqalarda ma'lumot beradi. Bu barcha
ko'rinishdagi   reklama.   Axborotning   jamiyatga   ta'sirini   haqiqatan   ham   yuqori
baholab   bo'lmaydi,   chunki   u   har   tomonlama   va   ommaviy   axborot   vositalarining
siyosiy   hayotdagi   o'rni   ayniqsa   katta,   chunki   siyosiy   jarayonni   amalga   oshirishda
barcha   ta'sir   ko'rsatuvchi   vositalar   axborot   egalari   va   ularni   qanday   boshqarishni
biladiganlar qo'lida.
      Hozirgi kunda axborot va matbuot erkinligi, fuqarolarning o’z xohish-irodasini
erkin   bildirishi,   davlat   idoralari   faoliyatining   ochiqligi   va   oshkoraligi   Yangi
O’zbekistonning   sifat   ko’rsatkichlaridan   biriga   aylanib   bormoqda.   Bularning
barchasi, bir tomondan, mamlakatimizda so’z erkinligini to’la ta’minlashga xizmat qilsa,   ikkinchi   tomondan,   ommaviy   axborot   vositalaridan   ijtimoiy   mas’uliyatni
teran anglashni ham taqozo etadi.
       Bir so’z bilan aytganda, axborot resurslari va axborot tizimlaridan foydalanish
sohasidagi munosabatlar jadal taraqqiy etib hamda tobora globallashib borayotgan
hozirgi   davrda   axborot   erkinligi   imkoniyatlaridan   foydalanishning   o’ziga   yarasha
ijtimoiy yuki ham borligini unutmaslik darkor. Zotan, har qanday erkinlik, agar uni
suiiste’mol qilinmasa, pirovardida tom ma’noda tinchlik va farovonlik, barqarorlik
va taraqqiyot, hamkorlik va hamjihatlik omiliga aylanadi.
  Ommaviy   axborot   vositalarining   erkin   faoliyat   yuritishi,   ularga   tazyiq
o’tkazilmaslik, ular ishining muvaffaqiyatli bo’lishi, samara berishining garovidir.
Konstitutsiyaning 67-moddasida ommaviy axborot vositalari erkinligi va qonunga
muvofiq ishlashi belgilangan. Demak, ommaviy axborot vositalari erkin ishlashi va
qonunlar   asosida   o’z   faoliyatini   tashkil   qilishi   kerak.   Mamlakatimizda   ommaviy
axborot   vositalari   faoliyatini   takomillashtirish   bo’yicha   olib   borilgan   ishlar
natijasida   ularning   erkinligini   ta’minlovchi   qator   huquqiy   hujjatlar   qabul   qilindi.
Jumladan,   1996-yil   30-avgustdagi   “Noshirlik   faoliyati   to’g’risida”,   “Mualliflik
huquqi va turdosh huquqlar to’g’risida”, 1997-yil aprelda qabul qilingan “Axborot
olish   kafolatlari   va   erkinligi   to’g’risida”,   “Jurnalistik   faoliyatning   himoya   qilish
to’g’risida”,   1997-yil   dekabrda   qabul   qilingan,   “Ommaviy   axborot   vositalari
to’g’risida”gi   qonunlar   shular   jumlasidandir.   Bu   qonunlar   ommaviy   axborot
vositalari   erkinligini   ta’minlashga,   ularning   faoliyatini   takomillashtirishga
qaratilgandir.   Ommaviy   axborot   vositalarining   erkinligi,   eng   avvalo,   ularning
xodimlari,   aniqrog’i   jurnalistlarning   erkinligiga   bog’liq.   Jurnalist   faoliyatining
erkinligisiz ommaviy axborot vositalarini erkinligi bo’lishi mumkin emas. Chunki,
axborot   ommaviy   axborot   vositalarida   jurnalistlar   tomonidan   tarqatiladi.
“Jurnalistik   faoliyatni   himoya   qilish   to’g’risida”gi   Qonun   jurnalistlar   faoliyati
bilan bog’liq keng institutsional munosabatlarni tartibga solish bilan birga ularning
erkinligini ta’minlovchi qoidalarni aniq belgilab qo’ygan. Jurnalistning erkinligini
ta’m 1
inlovchi   qonun   bo’lishining   o’zi   kifoya   emas,   u   bu   erkinlikdan   to’g’ri   va
1
“Jurnalist kadrlar tayyorlash va qayta tayyorlash tizimini takomillashtirish to‘g‘risida”gi Qarori  1997.12.12 maqsadli foydalanishi uchun yetarli bilimga, malakaga ega bo’lishi kerak. Shuning
uchun   mamlakatimizda   jurnalistlar   va   ommaviy   axborot   vositalari   xodimlarini
tayyorlashga,   qayta   tayyorlashga   alohida   e’tibor   berilmoqda.   Ularni   tayyorlash
jahon   tajribalariga   mos   ravishda   yo’lga   qo’yilgan.   Avvalgi   jurnalistlar   tayyorlash
maskanlari   qayta   tashkil   qilindi,   zamonaviy   jihozlar   bilan   jihozlantirildi.   Oliy
o’quv yurtlari qoshida xalqaro jurnalistlar tayyorlovchi fakultetlar, kurslar ochildi.
Bu   borada   Vazirlar   Mahkamasining   1999-yil   26-fevraldagi   “Jurnalist   kadrlar
tayyorlash   va   qayta   tayyorlash   tizimini   takomillashtirish   to’g’risida”gi   Qarori,
O’zbekiston Respublikasi  Prezidentining 2005-yil 2-iyundagi “O’zbekiston Milliy
universiteti   huzurida   ikki   yillik   maxsus   Oliy   jurnalistika   kursini   ochish
to’g’risida”gi   Qarori   muhim   rol   o’ynadi1   .   Konstitutsiyada   ommaviy   axborot
vositalarining   qonun   asosida   ishlashi   belgilangan.   Ommaviy   axborot   vositalari
faoliyatiga   taalluqli   ko’plab   maxsus   qonunlar   mavjud,   ularning   ba’zilarini   tilga
olib o’tdik. Bundan tashqari, yana ko’plab qonunlar borki, ularda ommaviy axborot
vositalari,   jurnalistlar   faoliyatiga   tegishli   qoidalar   mavjud.   Masalan,
“Axborotlashtirish   to’g’risida”,   “Reklama   to’g’risida”,   “Davlat   sirlarini   saqlash
to’g’rsida”gi   qonunlar   va   boshqa   qonunlar.   Mamlakatimizning   22   yilligi   davrida
ommaviy   axborot   vositalari   faoliyatiga   taalluqli   ko’plab   yangi   qonunlar   qabul
qilindi   yoki   mavjud   qonunlarga   o’zgartirish,   qo’shimchalar   kiritildi.   Prezident
tomonidan   2010-yil   12-noyabrda   ilgari   surilgan   konsepsiya   ommaviy   axborot
vositalarining   huquqiy   asoslarini   takomillashtirishda   yangi   bosqichni   boshlab
beradi.   Unda   ta’kidlanishicha,   birinchidan,   “Davlat   hokimiyati   va   boshqaruv
organlari   faoliyatining   ochiqligi   to’g’risida”   Qonun   qabul   qilinishi   kerak.   Bu
fuqarolarning axborot sohasidagi konstitutsiyaviy huquqini yanada kengroq amalga
oshirish imkoniyatini beradi. Ikkinchidan, axborot kommunikatsiyalari sohasining
eng muhim tarmoqlaridan biri bo’lgan teleradio tizimini rivojlantirishga qaratilgan
“Teleradioeshittirishlar   to’g’risida”   Qonun   qabul   qilish   taklifi   kiritildi.
Uchinchidan,   ommaviy   axborot   vositalari   erkinligi   va   mustaqilligini   yanada 2
mustahkamlash   mualliflik   huquqlari   va   intellektual   mulkni   ishonchli   himoya
2
  “Telekommunikatsiyalar to‘g‘risida” qonun .2011.30.12  qilishning   huquqiy   kafolatlari   va   mexanizmlarini   kuchaytirish,   axborot   sohasiga
bozor mexanizmlarini joriy qilish bilan bevosita bog’liqdir. Ushbu vazifani amalga
oshirish   uchun   “Ommaviy   axborot   vositalari   faoliyatining   iqtisodiy   asoslari
to’g’risida”,   “Ommaviy   axborot   vositalarini   davlat   tomonidan   qo’llab-quvvatlash
kafolatlari to’g’risida”gi qonunlarni qabul qilish taklif etildi. Ushbu Konsepsiyada
belgilangan ustuvor vazifalarni amalga oshirish maqsadida zarur islohotlar amalga
oshirilmoqda.   Jumladan,   2011-yil   30-dekabrda   “Telekommunikatsiyalar
to’g’risida”gi   O’zbekiston   Respublikasi   Qonuniga   o’zgartish   va   qo’shimchalar
kiritish haqida” O’zbekiston Respublikasining Qonuni qabul qilindi
Muhokama va natijalar
Hayot   ko’zgusi   hisoblanmish   matbuot   ―to’rtinchi   hokimiyat   darajasiga‖
ko’tarilmog’i   lozimligi   ko’p   bora   ta’kidlangan.   Bu   borada   hali   oldimizda   turgan
vazifalar   juda   ko’p.   Mamlakatimiz   ommaviy   axborot   vositalari   uzoq   vaqt
mafkuraviy   va   ma’muriy   nazorat   ostida   ishlagani   tufayli   ularning   hali-beri   bu
holatdan   chiqishi,   avvalo   psixologik   jihatdan   o’zini   erkin   his   etishi   qiyin
kechmoqda.   Shu   sababli   ular   o’zi   uchun   yangi   bo’lgan   hozirgi   vaziyatda   ba’zan
hali   ham   nima   qilish   yoki   nima   qilmaslik   haqida   yuqoridan   ko’rsatma   kutib
o’tirgandek  korinishi   to’gri  tanqid  qilinmoqda. Shu  o’rinda ba’zi   tanqidiy-tahliliy
fikrlarga e’tibor qaratsak. www.kun.uz saytida berilgan xabarda quyidagilar bayon
etilgan:   ―O’zbekiston   Respublikasi   bosh   vaziri   Abdulla   Aripov   OAV   bo’yicha
selektor   o’tkazmoqda.   Hukumat   rahbari   vazirlik,   hokimlik   idoralari   va   boshqa
tashkilotlarda   OAV   bilan   ishlash   talab   darajasida   emasligini   tanqidga   oldi.
«Bugungi   kunda   OAV   mamlakatda   sodir   bo’layotgan   dolzarb   voqealarga   tezkor
munosabat   bildirmoqda.   Matbuotda   ham   turli   mavzulardagi   tanqidiy   va   tahliliy
materiallar   keskin   ko’paydi.   Bu   esa   jamoatchilik   fikri   shakllanishida   muhim   rol
o’ynamoqda.   Tan   olish   kerak,   bundan   2-3   yil   avval   OAVdagi   bunday   ochiqlikni
ko’pchilik   tasavvur   ham   qila   olmasdi.   Ammo   davlat   organlari   va   OAV   o’rtasida
hamkorlik   qanday   yo’lga   qo’yilgani   haqidagi   savolga   javob   yo’q.   To’g’risini
aytish   kerak,   ba’zi   rahbarlar   matbuot   bilan   ishlashni   ikkinchi   va   hatto   beshinchi
darajali   ish   deb   qaramoqda.   Ba’zi   tashkilotlar   Axborot   xizmati   vakillariga   yetarli sharoit yaratib bermagan. Shu kungacha 20 ga yaqin davlat va xo’jalik boshqaruv
organlarida,   150   dan   ortiq   tuman,   shahar   va   viloyat   hokimliklarida   Axborot
xizmatlari   tashkil   qilinmagan.   Boriga   ham   yana   boshqa   ishlar   topshirib
qo’yilganki, u o’z ishi bilan shug’ullanishga ulgurmaydi ham…  deya Aripovning‖
so’zlarini keltirmoqda Kun.uz muxbiri . Bunday tanqidiy-tahliliy fikrlarga yana bir	
‖
misol   tariqasida   www.uza.uz   saytida   berilgan   ―   Saida   Mirziyoyeva:   ―Axborot
xizmatlari   tizimini   tubdan   takomillashtirish   lozim   sarlavhali   xabarda   yanada
teranroq va tahliliy fikrlar bayon etilgan. Berilgan xabarga ko’ra ―Hyatt Regency
Tashkent   mehmonxonasida   ―OAV   sohasida   milliy   qonunchilikni   yanada	
‖
takomillashtirishning   dolzarb   masalalari   mavzusida   respublika   konferensiyasi	
‖
o’tkazilgan.   Konferensiyada   agentlik  direktor  o’rinbosari  Saida   Mirziyoyeva  ham
o’z ma’ruzasi bilan ishtirok etgan. Ma’ruzada ta’kidlanishicha, o’tkazilgan tahlillar
va o’rganishlar shuni ko’rsatmoqdaki, sohada eng asosiy muammo, bugungi kunda
yagona   davlat   axborot   siyosati   to’g’risidagi   konseptual   hujjatning   mavjud
emasligidir.   Hozirda   esa   ushbu   hujjat   tayyorlanmoqda.   Shuningdek,   Saida
Mirziyoyeva   o’z   nutqida   davlat   va   xo‗jalik   tashkilotlari   Axborot   xizmatlari
faoliyatidagi   mavjud   kamchiliklar   xususida   alohida   to‗xtaldi.   Sohada   ish
hajmining   ko‗p,   zamonaviy   talablarga   javob   bera   olmayapti.   Mavjud
sharoitlarning   yetarli   darajada   emasligi   sabab   axborot   xizmatlari   faoliyati
qoniqarsiz   ahvolda   qolib   ketmoqda.   O’ndan   ortiq   respublika   darajasidagi
tashkilotlar,   ko’pgina   tuman   va   shahar   hokimliklarida   haligacha   axborot   xizmati
faoliyati   tashkilotlari   etilmagan.   Ko’plab   davlat   va   xo’jalik   tashkilotlari   veb-
saytlari,   ijtimoiy   tarmoqlardagi   rasmiy   sahifalarida   axborotlar   yetarli   darajada
emasligini   ham   tanqid   qilindi.   –   Ularning   veb-saytlariga   kiruvchilarning   umumiy
soni   400   ming,   Facebook   ijtimoiy   tarmog’idagi   rasmiy   sahifalariga   murojaat
qiluvchilar   soni   150   ming,   Telegram   tarmog’ida   a’zolar   300   ming   nafardan
oshmaydi,   –   dedi   Ozbekistonda   internetdan   foydalanuvchilar   soni   20   milliondan
ortiq   ekanini   hisobga   olsak,   yuqoridagi   ko’rsatkichlardan   o’zingiz   xulosa
olishingiz   mumkin.   Saida   Mirziyoyeva   shu   va   boshqa   bir   qator   kamchiliklarni sanab   o’tar   ekan,   «Axborot   xizmatlari   tizimini   tubdan   takomillashtirish   lozim»,
deya qat’iy ta’kidladi. Rivojlanish bosqichlari to’g’risida va OAVning ma’suliyati.
Shuni   alohida   ta’kidlash   joizki,   Axborotdan   erkin   foydalanish   xalqaro   kuni
2016   yildan   buyon   ko’plab   mamlakatlar   qatori   O’zbekistonda   ham   keng
nishonlanadi.   Shu   munosabat   har   yili   ayni   shu   sana   arafasida   dunyoning   turli
davlatlarida axborot olish imkoniyatlarini kengaytirish bo’yicha erishilgan natijalar
atroflicha   tahlil   qilinadi.   Xususan,   joriy   yilda   Axborot   va   ommaviy
kommunikatsiyalar   agentligi,   Milliy   mass-mediani   qo’llab-quvvatlash   va
rivojlantirish   jamoat   fondi   hamda   YuNESKO   hamkorligida   gibrid   shaklda
o’tkazilgan   “Global   miqyosda   axborotdan   erkin   foydalanish   va   sohani
raqamlashtirish   imkoniyatlari   tahlili:   yutuqlar   va   muammolar”   mavzusidagi
xalqaro   konferensiya   ham   ayni   shu   sanaga   bag’ishlandi.   Anjumanda   mamlakatda
axborot   olish   erkinligi,   davlat   organlari   va   tashkilotlaring   xalq   oldida
hisobdorligini   ta’minlash   qonun   bilan   mustahkamlangani   xususida   fikr   yuritildi.
O’zbekiston YuNESKOning axborotdan erkin foydalanish borasidagi barcha sa’y-
harakatlarini   qo’llab-quvvatlashi   ta’kidlandi.   Shuningdek,   "Sun’iy   intellekt,
elektron   boshqaruv   va   axborot   erkinligi:   innovatsiyalar,   inklyuziv   va
huquq"   mavzusida   davra   suhbati   ham   bo’lib   o’tdi.   Tadbirda   so’zga   chiqqan
YuNESKO   Bosh   direktorining   kommunikatsiya   va   axborot   masalalari   bo’yicha
yordamchisi Taufik Jelass qayd etganidek, XX asrning 90-yillarida dunyo bo’yicha
14   ta   davlatda   axborot   olish   erkinligi   to’g’risida   qonun   mavjud   bo’lgan   bo’lsa,
hozirda   bu   ko’rsatkich   135   taga   yetgan,   ya’ni   deyarli   o’n   baravarga   oshgan.
Haqiqatan   ham,   mustaqillik   yillarida   so’z   erkinligi   O’zbekistonning   Asosiy
qonunida   qat’iy   kafolatlandi.   Shu   negizda   o’ndan   ortiq   qonunlar   qabul   qilindi.
Ayni   vaqtda   Axborot   to’g’risidagi   kodeks   loyihasini   tayyorlash   jarayoni   davom
etmoqda.
Mamlakatimizda   Axborot   xizmatlari   tizimini   takomillashtirish   borasida
muhim   qadamlar   qo’yildi.   O’zbekiston   Respublikasi   Vazirlar   Mahkamasining
2018   yil   15   fevral   kuni   e’lon   qilingan   ―O’zbekiston   Respublikasi   davlat   va
xo’jalik   boshqaruvi   organlarining   axborot   xizmatlari   faoliyatini   yanada takomillashtirish   chora-tadbirlari   to’g’risida gi   125-sonli   qarori   sohani   yanada‖
rivojlantirish   uchun  huquqiy   asos   bo’lib  xizmat   qiladi.  Qarorda  qayd   etilganidek,
hozirgi shiddat bilan rivojlanayotgan dunyoda axborot va bilim eng muhim milliy
resurslarga,   ularni   yaratish   va   tarqatishni   ta’minlovchi   tizimlar   esa   –   barqaror
rivojlanishning strategik omillariga aylanmoqda. Ushbu sharoitlarda O’zbekistonda
demokratik   huquqiy   davlatni   va   ochiq   adolatli   fuqarolik   jamiyatini   qurish,
shuningdek,   insonning   huquq   va   erkinliklari   himoya   qilinishini   ta’minlashdek
strategik maqsadga erishish, davlat boshqaruvining sifati davlatning axborot, bilim
va   innovatsiyalarga   asoslangan   modeliga   o’tishini   ta’minlaydigan   axborotni   va
bilimni   yaratish,   qabul   qilish   va   tarqatish   imkoniyatlari   bilan   belgilanadi.   Shu
munosabat   bilan   davlat   va   xojalik   boshqaruvi   sohasida   ochiqlik   va   shaffoflikka
asoslangan   samarali   qarorlar   qabul   qilish   tizimini   joriy   etish,   axborot   olishda
mansabdor   shaxslarning   jamiyat   oldidagi   hisobdorligi,   ochiqligi   va   mas’uliyatini
ta’minlash   zarur.   Bu   davlat   va   xo’jalik   boshqaruvi   apparatining   samarali   faoliyat
yuritishi   hamda   jamiyatda   adolatni   qaror   toptirishning   muhim   sharti   hisoblanadi.
Bunda   jamiyatni   davlat   va   xo’jalik   boshqaruvi   organlarining   faoliyatidan   keng
xabardor   qilish,   ularning   aholi   oldidagi   hisobdorligini   ta’minlash   «Xalq   davlat
hokimiyatining   birdan-bir   manbaidir»   degan   konstitutsiyaviy   normani   amalga
oshirishning,   «Xalq   davlat   idoralariga   emas,   balki   davlat   idoralari   xalqimizga
xizmat   qilishi   kerak»   degan   ezgu   g’oyani   ro’yobga   chiqarishning   muhim   sharti
hisoblanadi.   Mamlakatimizda   demokratik   islohotlarni   yanada   chuqurlashtirish   va
fuqarolik jamiyatini rivojlantirishda OAV alohida o’rin tutadi. Chunki aynan OAV
globallashuv   sharoitida   yurtimizda   kechayotgan   eng   muhim   voqealar,   amalga
oshirilayotgan   yangilanishlar,   qabul   qilinayotgan   normativ-huquqiy   hujjatlarni
keng   yoritish   orqali   davlat   va   jamiyat   o’rtasida   o’ziga   xos   ko’prik   vazifasini
bajarmoqda. Mazkur  qonun  axborotdan  foydalanish  erkinligini,  davlat  hokimiyati
va   boshqaruvi   organlari   mansabdor   shaxslarining   jurnalistga   zarur   axborotni,
qonunda belgilanganidek, 7 kunlik muddatda taqdim etish majburiyatini ta’minlash
orqali   ushbu   kafolatlarni   yanada   mustahkamlaydi.   Bu   axborot   olishdagi   ba’zi paysalga   solish   holatlarini   bartaraf   qiladi,   shuningdek,   jurnalist   materialining
tezkorligini, ishonchliligini hamda sifatli bo’lishini ta’minlaydi.
         Konstitutsiyaning tegishli moddasiga asosan, ommaviy axborot vositalari
bergan   axborotlarining   to’g’riligi   uchun   belgilangan   tartibda   javobgardirlar.
O’zbekiston Respublikasining “Ommaviy axborot vositalari to’g’rsida”gi 1997-yil
26-dekabrdagi   Qonuni   bu   qoidani   kengaytirib,   “O’zbekiston   Respublikasida
ommaviy   axborot   vositalari   erkin   bo’lib,   ular   O’zbekiston   Respublikasi
Konstitutsiyasiga,   ushbu   Qonunga  va   boshqa   qonun   hujjatlariga   muvofiq   faoliyat
ko’rsatadi.   Ommaviy   axborot   vositalari   axborotni   izlash,   olish   va   tarqatish
huquqidan foydalanadilar hamda o’zlari e’lon qilayotgan axborotning to’g’riligi va
haqqoniyligi uchun qonun hujjatlarida belgilangan tarkibda javobgar bo’ladilar”, –
deb   belgilab   qo’yilgan.   Bu   bilan   ommaviy   axborot   vositalariga   o’zi   e’lon
qilayotgan,   tarqatayotgan   ma’lumotlar   to’g’ri   ekanligiga   javob   berish   mas’uliyati
yuklangan. Ommaviy axborot vositalari erkinligi, mustaqilligi ta’minlanishi bilan,
undan   to’g’ri   foydalanish   zarurligi,   erkinlikni   har   qanday   ko’rinishda   suiiste’mol
qilish   mutlaqo   mumkin   emasligi   qonunlar   bilan   belgilab   qo’yilgan.   Ommaviy
axborot vositalarida tarqalayotgan ma’lumotlarning to’g’riligi, haqqoniyligi uchun
ommaviy   axborot   vositalari   va   shu   ma’lumotlarni   tayyorlagan   jurnalistlar   javob
beradilar.   Ommaviy   axborot   vositalari   hech   qachon   va   hech   qanday   hollarda
fuqarolarning konstitutsiyaviy huquqlari, sha’ni, qadr-qimmatiga dog’ tushuruvchi,
tuhmat   ko’rinishidagi,   shaxsiy   hayotga   aralashuv   ruhidagi   ma’lumotlarni
bermasligi   kerak,   agar   shunday   hol   ro’y   bersa,   buning   uchun   ham   ommaviy
axborot vositalari, ma’lumotni tayyorlagan jurnalistlar javob beradilar. O’zbekiston
Respublikasi   konstitutsiyaviy   tuzumi   (konstitutsiyaviy   tartib)   turli   qonuniy
vositalar   bilan   himoya   qilanadi   va   konstitutsiyaviy   tuzum   asoslariga   zarar
yetkazadigan   ma’lumotlarni   ommaviy   axborot   vositalari   orqali   berilmasligi
choralari   ko’riladi.   Mabodo   shunday   hol   yuz   bersa,   ya’ni   ommaviy   axborot
vositalarida: 
- konstitutsiyaviy tuzumning asoslariga qarshi; 
- davlat suverinentiga tahdid qiluvchi;  - yaxlitlikni zo’rlik bilan o’zgartirishga da’vat qiluvchi; 
-   qonuniy   hokimiyatni   to’ntarishga   chaqiruvchi,   zo’rlik   yo’li   bilan
o’zgarishga da’vat qiluvchi; 
-   urush   va   zo’rlikni,   shafqatsizlikni   keltirib   chiqaruvchi,   ularga   da’vat
qiluvchi;
 - milliy, diniy, irqiy adovatlarga da’vat qiluvchi; 
-   davlat   sirini   yoki   qonun   bilan   qo’riqlanadigan   boshqa   sirlarni   oshkor
qiluvchi   ma’lumotlar   berilsa,   ommaviy   axborot   vositalari,   jurnalistlar
javobgarlikka tortiladi. 
          O’zbekiston   Respublikasining   Ma’muriy   javobgarlik   to’g’risidagi
kodeksida   “Tuhmat”   (40-modda),   “Haqorat”   (41-modda),   “Fuqarolarga   ma’naviy
yoki   moddiy   zarar   yetkazuvchi   ma’lumot   tarqatish”   (46-modda)   ni   nazarda
tutuvchi   ma’lumotlar   uchun   ma’muriy   javobgarlik   belgilangan.   O’zbekiston
Respublikasining   Jinoyat   kodeksida   “Tuhmat”   (139-modda),   “Haqorat   qilish”
(140-modda), “Urushni targ’ib qilish” (150-modda), “Milliy, irqiy, etnik yoki diniy
adovatni   qo’zg’atish”   (156-modda);   “Konstitutsiyaviy   tuzumga   xavf   soluvchi
ma’lumotlar tarqatish” (159-modda); “Davlat sirlarini oshkor qilish” (162-modda)
ni   ko’zlovchi   ma’lumotlar   uchun   jinoiy   javobgarlik   belgilangan.   O’zbekiston
Respublikasining   Ma’muriy   javobgarlik   to’g’risidagi   va   Jinoyat   kodekslarida
yuqorida   ko’rsatilgan   ma’lumotlar   mavjud   ommaviy   axborot   vositalaridagi
ma’lumotlar   uchun,   ommaviy   axborot   vositalarining   va   ularning   xodimlari
javobgarligining belgilanishi, ommaviy axborot vositalaridagi 
axborotlarni   to’g’ri,   haqqoniy   bo’lishini   ta’minlashga   qaratilishi   bilan,
konstitutsiyaviy   tuzumni,   fuqarolarning   huquq   va   erkinliklari   hamda   manfaatlari
himoyasiga qaratilgan faoliyat deyish mumkin
  Ommaviy Axborot Vositalari 4-hokimiyat sifatida ko’rinishi
2.1   Kelajakdagi   ommaviy   axborot   vositalarining   insoniyat   hayotida   qanday
o'rin tutishi va senzuraga yo’l qo’yilmasligi
Kelajakda   ommaviy   axborot   vositalari   inson   hayotida   muhim   rol   o'ynashda
davom   etadi.   Texnologiyaning   rivojlanishi   bilan   ommaviy   axborot   vositalarini iste'mol   qilish   usuli   o'zgarishi   mumkin,   ammo   ma'lumot   va   o'yin-kulgiga   bo'lgan
ehtiyoj   saqlanib   qoladi.   Ommaviy   axborot   vositalari   jamoatchilik   fikrini
shakllantirishda, yangiliklar va ma’lumotlar bilan ta’minlashda, ijodiy fikr bildirish
platformasini   taklif   qilishda   davom   etadi.   AI   texnologiyasi   taraqqiy   etgani   sayin,
biz   hatto   shaxsiy   imtiyozlarga   moslashtirilgan   shaxsiylashtirilgan   media
tajribalarini ham ko’rishimiz mumkin. Yaqin kelajakda ommaviy axborot vositalari
hayotimizning   muhim   qismi   bo'lib   qoladi.   Ijtimoiy   media   va   raqamli
platformalarning   o'sishi   bilan   biz   ko'proq   shaxsiylashtirilgan   va   interaktiv   media
tajribalariga   o'tishni   ko'rmoqdamiz.   Bu   tendentsiya   davom   etishi   mumkin,   media
kompaniyalari   yanada   chuqurroq   va   jozibali   kontentni   taqdim   etish   uchun   yangi
texnologiyalarga   sarmoya   kiritadi.   Bundan   tashqari,   biz   axloqiy   va   mas'uliyatli
jurnalistikaga   e'tibor   kuchayganini   ko'rishimiz   mumkin,   chunki   media
kompaniyalari   o'z   auditoriyalarining   ishonchini   saqlashga   intiladi.   Umuman
olganda, ommaviy axborot vositalarining kelajagi qiziqarli va imkoniyatlarga to'la
ko'rinadi.
                  Jamiyatda   oshkoralikni   ta’minlash   oson   kechmaydi.   Unga   to’sqinlik
qiladiganlar uchrab turishi sir emas. Biroq, qandaydir to’sqinlik bor ekan, deb qo’l
qovushtirib o’tirish ham yaramaydi. Burgaga achchiq qilib, ko’rpaga o’t qo’yish –
oshkoralikni   ta’minlash   yo’lidagi   sa’y-harakatlarni   chippakka   chiqarib   qo’yish
bilan   barobar.   U   holda   nima   qilmoq   kerak,   degan   savolga   qonuniy,   ilmiy   nuqtai
nazardan   javob   topish   yagona   to’g’ri   yo’ldir!   Ana   shundagina   amalda   haqiqiy
oshkoralikka   erishish   mumkin.   Oshkoralik   mohiyati   –   jamoatchilik   fikri   bilan
hisoblashgan   holda   ish   yuritish   demak.   ―El-yurtimizning   ezgu   orzu-istaklarini
ro’yobga   chiqarish,   bu   yo’lda   g’ov   bolib   turgan   turli   to’siqlarni,   byurokratizm,
loqaydlik,   ta’magirlik,   korrupsiya   kabi   salbiy   illatlarni   dadillik   bilan   ko’tarib
chiqib, ularga qarshi  murosasiz  jamoatchilik fikrini  shakllantirishni  o’z kasbi, o’z
hayotining ma’no-mazmuni  deb biladigan jurnalistlarni  men haqiqiy jurnalist  deb
hisoblayman,–   deb   ta’kidladi   Prezidentimiz   Shavkat   Mirziyoyev.–   Albatta,
barchamiz   yaxshi   tushunamiz,   buning   uchun   ommaviy   axborot   vositalari
vakillaridan nafaqat professional bilim va malaka, hayotiy tajriba, o’z so’zi uchun mas’uliyat hissi,  ayni vaqtda yuksak grajdanlik pozitsiyasi,  ma’naviy jasorat  ham
talab   etiladi.   Bunday   maqsadga   erishish   uchun   ommaviy   axborot   vositalariga
qonunchilik   nuqtai   nazaridan,   moddiy-texnik,   o’quv-uslubiy   ta’minot   nuqtai
nazaridan   yanada   keng   imkoniyatlar   yaratib   berishimiz   kerak   [1].   Darhaqiqat,‖
jamiyatda,   uning   zamonaviy   boshqaruv   tizimida   oshkoralikni   ta’minlash,
jamoatchilik   bilan   aloqalarni   takomillashtirishda   jurnalistlarning   ana   shu   sa’y
harakatlari   jamiyat   boshqaruvi   tizimida   o’z   samarasini   ko’rsatishi   shubhasiz.
Oshkoralik   asosan   matbuot   erkinligi   bilan   chambarchas   bog’liq   ekan,
mamlakatimizda   bu   borada   ham   qonun   ustuvorligi   ko’zga   yaqqol   tashlanadi.
Ya’ni,   O’zbekiston   Respublikasining   «Ommaviy   axborot   vositalari   to’g’risida»gi
qonuni   (yangi   tahriri)   5-moddasi   «Ommaviy   axborot   vositalari   erkinligi»   deb
nomlangan   bo’lib,   uning   ikkinchi   bandi   quyidagicha:   «Har   kim,   agar   qonunda
boshqacha qoida nazarda tutilmagan bo’lsa, ommaviy axborot vositalarida chiqish,
o’z fikri va e’tiqodini oshkora bayon etish huquqiga egadir»[4]. Qonun ijrosi bilan
kuchli.   Biroq,   o‗sha   ijroni   kim   ta’minlashi   kerak,   degan   haqli   savol   tug’iladi.
Aytish mumkinki, har bir sohada faoliyat ko’rsatayotgan mutasaddilargina tegishli
qonunlarda belgilangan vazifalarni bajarishlari taqozo etiladi. Yuqorida zikr etilgan
matbuot   erkinligini   ta’minlash   asosan   jurnalistlar,   OAV   xodimlari   zimmasiga
tushishini   izohlashga   hojat   yo’q.   Haqiqiy   demokratik   matbuot   ko’rsatma   asosida
yashay olmasligi haqida aytilgan fikrlar amalda o’z ifodasini topishi zarur. Bu o’z
navbatida   jamiyatda   zamonaviy   boshqaruvni   yanada   takomillashtirishga   xizmat
qilishi shubhasiz. Yangi Konstitutsiyada advokaturaning mavqei va nufuzi tubdan
o zgarmoqda.   “Аdvokatura”   nomli   alohida   bob   belgilanmoqda.   Ushbu   bobda	
ʼ
advokaturaning   mazmuni,   faoliyat   printsiplari   bilan   birga,   advokatning   kasbiy
kafolatlari qat iy mustahkamlanmoqda.	
ʼ
 O’zbekiston Konstitutsiyasining tegishli moddasida so’z va axborot erkinligi
mustahkamlab   qo’yilishi   bilan   birga,   axborot   olish   va   tarqatishda   ayrim
cheklashlar   bo’lishi   ham   belgilab   qo’yilgan.   Unga   asosan   faqat   konstitutsiyaviy
tuzumga qarshi axborotlarni cheklash mumkin. Shuningdek, davlat siriga taalluqli
cheklashlar   ham   bo’lishi   belgilanadi.   Mamlakatimizda   maxsus   “Davlat   sirlarini saqlash   to’g’risida”gi   qonun   mavjud   bo’lib,   unda:   “Davlat   tomonidan
qo’llaniladigan   va   maxsus   ro’yxatlar   bilan   chegaralab   qo’yilgan   alohida
ahamiyatli, mutlaqo maxfiy va maxfiy harbiy, siyosiy, iqtisodiy, ilmiy-texnikaviy
va  o’zga   ma’lumotlar   O’zbekiston   Respublikasining   davlat   sirlari   hisoblanadi”,   –
deb   belgilangan.   Bunday   malumotlarni   oshkor   qilishga   hech   qanday   jurnalist,
ommaviy   axborot   vositalari   haqli   emas.   Konstitutsiyasining   tegishli   moddasida
“Senzuraga   yo’l   qo’yilmaydi”,   degan   qoida   mavjud.   Senzura   ma’lumotlarni   elon
qilingunga qadar   o’qish,  uni   tarqatish,  qo’shimchalar   kiritish  yoki  umuman  nashr
qilishni   cheklashdir.   Ommaviy   axborot   vositalarida   e’lon   qilinayotgan
ma’lumotlarda   davlat   siriga   zid,   konstitutsiyaviy   tuzumga   qarshi   ma’lumotlar
bo’lmasa,  ularni  o’zgartirish, qo’shimcha kiritish, ayrimlarini olib tashlashga  yo’l
qo’yilmaydi,   degan   qoida   shu   ma’noni   beradi.   Ommaviy   axborot   vositalarida
senzuraga yo’l qo’yilmasligi qoidasining konstitutsiyaga kiritilishi sababi, avvalgi
tuzum   (sovet   tuzumi)   da   ommaviy   axborot   vositalari   nashriy   faoliyati   nihoyatda
senzuralashgan,   hech   qanday   ma’lumot   avvaldan   o’qib   chiqmasdan,   tegishli
o’zgartirish va qo’shimchalar kiritmasdan, ayrim joylari olib tashlanmasdan nashr
qilinmas   edi.   Senzura   ommaviy   axborot   vositalarining   erkinligini,   umuman   so’z,
fikr   erkinligini   cheklovchi   kuchli   vosita   edi.   Konstitutsiyada   ommaviy   axborot
vositalari   faoliyatida   senzuraga   yo’l   qo’yilmasligini   belgilovchi   qoidaning
kiritilganligi,   ommaviy   axborot   vositalari,   umuman   jamiyatda   so’z,   fikrlash
erkinligini   ro’yobga   chi-qaruvchi,   ta’minlovchi   muhim   shart   hisoblanadi.
Senzuraning   yo’qligi   ommaviy   axborot   vositalari   o’rtasida   sog’lom   raqobatning
mavjud   bo’lishini,   kuchayishini,   jurnalistlarning   ijodiy   tashabbuskorlik   faoliyati
rivojlanishini   ta’minlovchi   muhim   vositasidir.   Ommaviy   axborot   vositalari
faoliyatiga  taalluqli  barcha  qonunlarda ham  senzuraga  yo’l  qo’yilmasligi  belgilab
qo’yilgan.   Shuningdek,   ommaviy   axborot   vositalari   haqidagi   qonunlarda   qanday
masalalarda   ma’lumotlar   oshkor   qilinmasligi   ham   belgilab   qo’yilgan.   Bular
xavfsizlik, fuqaro manfaatlaridan kelib chiqadi.
2.2 Ommaviy Axborot Vositalari va xalq Ommaviy   axborot   vositalari   odamlarning   tasavvurlari,   qarashlari   va   xatti-
harakatlarini   shakllantirishda   hal   qiluvchi   rol   o'ynaydi.   Bu   odamlar   o'z   fikrlarini
bildirishlari, tajribalarini baham ko'rishlari va boshqalar bilan bog'lanishlari uchun
platformani   taqdim   etadi.   Ommaviy   axborot   vositalari   ham   jamoatchilik   fikriga
ta'sir   qilish,   ijtimoiy   o'zgarishlarni   rag'batlantirish   va   hokimiyatdagilarni
javobgarlikka   tortish   qudratiga   ega.   Biroq,   tan   olish   kerakki,   ommaviy   axborot
vositalari   har   doim   ham   ob'ektiv   emas   va   unga   siyosiy   qarama-qarshilik,   tijorat
manfaatlari va sensatsiya kabi turli omillar ta'sir qilishi mumkin. Ommaviy axborot
vositalarining   iste'molchilari   sifatida   odamlar   tanqidiy   va   aqlli   bo'lishlari,   turli
nuqtai nazarlar va axborot manbalarini izlashlari muhimdir. Bu orqali biz ommaviy
axborot   vositalari   nafaqat   hokimiyatdagilar,   balki   xalq   manfaatlariga   xizmat
qilishini ta’minlay olamiz. 
Ommaviy   axborot   vositalari   sudda   jamoatchilik   fikrini   shakllantirishda,   sud
ishlari   bo'yicha   jamoatchilik   fikrini   shakllantirishda   va   aholining   adliya   tizimiga
munosabatiga ta'sir qilishda muhim rol o'ynaydi. Ommaviy axborot vositalari sud
jarayonlarini   muhim   yoritish,   huquq   tizimida   shaffoflik   va   javobgarlikni
ta'minlashga   yordam   berishi   mumkin.   Biroq,   ommaviy   axborot   vositalari   sud
ishlarini   shov-shuvga   keltirishi   va   buzib   ko'rsatishi   mumkin,   bu   esa   noto'g'ri
xabarlarga   va   ishtirokchilarning   adolatsiz   tasviriga   olib   keladi.   Jurnalistlar   va
ommaviy   axborot   vositalarining   axloqiy   me’yorlarga   rioya   etishi,   sud   ishlari
bo’yicha   to’g’ri   va   mas’uliyat   bilan   xabar   berishi   muhim.   Bundan   tashqari,
sudyalar  va advokatlar  ommaviy axborot  vositalarida yoritish  sud jarayonlarining
adolatliligiga   va   ishtirokchilarning   huquqlariga   ta'sirini   yodda   tutishlari   kerak.
Umuman   olganda,   ommaviy   axborot   vositalari   va   sud   tizimi   o'rtasidagi
munosabatlar   murakkab   bo'lib,   barcha   manfaatdor   tomonlarning   manfaatlarini
diqqat   bilan   ko'rib   chiqishni   talab   qiladi.   O'zbek   xalqi,   odatda,   ommaviy   axborot
vositalariga   ijobiy   munosabatda   bo'lib,   uni   muhim   axborot   manbai   deb   biladi.
Biroq,   har   qanday   davlatda   bo'lgani   kabi,   ayrim   ommaviy   axborot   vositalarining
ishonchliligi   va   to'g'riligi   haqida   turlicha   fikrlar   bo'lishi   mumkin.   O’zbekiston
hukumati   ommaviy   axborot   vositalari   erkinligini   yaxshilash   va   jurnalistlarning tsenzura   va   ta’qiblardan   qo’rqmasdan   ishlashini   ta’minlash   bo’yicha   choralar
ko’rmoqda. 
Ommaviy axborot vositalari to’g’risida
(yangi tahriri)
1-bob. Umumiy qoidalar
  1-modda. Ushbu Qonunning maqsadi
Ushbu   Qonunning   maqsadi   ommaviy   axborot   vositalarining   faoliyati
sohasidagi munosabatlarni tartibga solishdan iborat.
2-modda. Ushbu Qonunning qo’llanilish sohasi
Ushbu   Qonun   O’zbekiston   Respublikasida   tashkil   etiladigan   va   faoliyat
ko’rsatadigan   ommaviy   axborot   vositalariga,   shuningdek   chet   davlatlar   ommaviy
axborot   vositalariga   ular   mahsulotining   O’zbekiston   Respublikasi   hududida
tarqatilishiga taalluqli qismiga nisbatan tatbiq etiladi.
3-modda. Ommaviy axborot vositalari to’g’risidagi qonunchilik
Ommaviy axborot vositalari to’g’risidagi qonunchilik ushbu Qonun va boshqa
qonunchilik hujjatlaridan iboratdir.
Agar   O’zbekiston   Respublikasining   xalqaro   shartnomasida   O’zbekiston
Respublikasining ommaviy axborot vositalari to’g’risidagi qonunchiligida nazarda
tutilganidan   boshqacha   qoidalar   belgilangan   bo’lsa,   xalqaro   shartnoma   qoidalari
qo’llaniladi.
4-modda. Ommaviy axborot vositalari
Ommaviy   axborotni   davriy   tarqatishning   doimiy   nomga   ega   bo’lgan   hamda
bosma   tarzda   (gazetalar,   jurnallar,   axborotnomalar,   byulletenlar   va   boshqalar)   va
(yoki)   elektron   tarzda   (tele-,   radio-,   video-,   kinoxronikal   dasturlar,  Internet   jahon
axborot tarmog’idagi veb-saytlar) olti oyda kamida bir marta nashr etiladigan yoki
efirga   beriladigan   (bundan   buyon   matnda   chiqariladigan   deb   yuritiladi),
qonunchilikda   belgilangan   tartibda   ro’yxatga   olingan   shakli   hamda   ommaviy
axborotni davriy tarqatishning boshqa shakllari ommaviy axborot vositasidir. O’zbekiston   Respublikasida   ommaviy   axborot   vositalari   o’z   faoliyatini
“Davlat   tili   haqida”gi   O’zbekiston   Respublikasi   Qonuniga   muvofiq   amalga
oshiradi.
5-modda. Ommaviy axborot vositalarining erkinligi
O’zbekiston Respublikasida ommaviy axborot vositalari erkindir.
Har kim, agar qonunda boshqacha qoida nazarda tutilmagan bo’lsa, ommaviy
axborot  vositalarida  chiqish, o’z fikri  va e’tiqodini  oshkora bayon etish huquqiga
egadir.
Davlat   ommaviy   axborot   vositalarining   faoliyati   va   axborotdan   foydalanish
erkinligini,   mulk   huquqini,   davlat   organlarining   g’ayriqonuniy   qarorlaridan,   ular
mansabdor   shaxslarining   g’ayriqonuniy  harakatlaridan   (harakatsizligidan)   himoya
qilinishini   kafolatlaydi.   Ommaviy   axborot   vositalarining   faoliyatiga   to’sqinlik
qilish yoki aralashish taqiqlanadi.
Ommaviy   axborot   vositalari   qonunchilikka   muvofiq   axborotni   izlash,   olish,
tadqiq   etish,   tarqatish,   undan   foydalanish,   uni   saqlash   huquqiga   ega   hamda
tarqatilayotgan   axborotning   xolisligi   va   ishonchliligi   uchun   belgilangan   tartibda
javobgar bo’ladi.
5 1
-modda. Ommaviy axborot vositalarini davlat tomonidan qo’llab-quvvatlash
Davlat   ommaviy   axborot   vositalarini   quyidagi   yo’llar   bilan   qo’llab-
quvvatlashi mumkin:
soliqlar   hamda   boshqa   majburiy   to’lovlar   va   tariflar   bo’yicha   imtiyozlar
hamda preferensiyalar berish;
davlat   subsidiyalari,   davlat   grantlari   va   davlat   ijtimoiy   buyurtmalari   tizimi
orqali moliyaviy qo’llab-quvvatlash;
moddiy-texnika bazasini mustahkamlash bo’yicha kompleks chora-tadbirlarni
ishlab chiqish va amalga oshirish;
tahririyatlar xodimlarini ijtimoiy qo’llab-quvvatlash;
ommaviy   axborot   vositalarini   qo’llab-quvvatlash   jamg’armalari   faoliyatini
tashkil etish; tahririyatlar   xodimlarini   tayyorlashga,   qayta   tayyorlashga   va   ularning
malakasini oshirishga ko’maklashish.
Ommaviy   axborot   vositalarini   davlat   tomonidan   qo’llab-quvvatlashdan
ommaviy axborot vositalarining mustaqil kasbiy faoliyatini cheklab qo’yish uchun
foydalanilishi mumkin emas.
6-modda.   Ommaviy   axborot   vositalari   erkinligini   suiiste’mol   qilishga   yo’l
qo’yilmasligi
Ommaviy axborot vositalaridan:
O’zbekiston   Respublikasining   mavjud   konstitutsiyaviy   tuzumini,   hududiy
yaxlitligini zo’rlik bilan o’zgartirishga da’vat qilish;
urush,   zo’ravonlik   va   terrorizmni,   shuningdek   diniy   ekstremizm,   separatizm
va aqidaparastlik g’oyalarini targ’ib qilish;
davlat   siri   bo’lgan   ma’lumotlarni   yoki   qonun   bilan   qo’riqlanadigan   boshqa
sirni oshkor etish;
milliy, irqiy, etnik yoki diniy adovat qo’zg’atuvchi axborot tarqatish;
agar   qonunda   boshqacha   qoida   nazarda   tutilmagan   bo’lsa,   giyohvandlik
vositalari, psixotrop moddalar va prekursorlarni targ’ib qilish;
pornografiyani targ’ib etish;
qonunga   muvofiq   jinoiy   va   o’zga   javobgarlikka   sabab   bo’ladigan   boshqa
harakatlarni sodir etish maqsadida foydalanilishiga yo’l qo’yilmaydi.
Ommaviy   axborot   vositalari   orqali   fuqarolarning   sha’ni   va   qadr-qimmatini
yoki ishchanlik obro’sini tahqirlash, shaxsiy hayotiga aralashish taqiqlanadi.
Prokuror, tergovchi yoki surishtiruvchining yozma ruxsatisiz surishtiruv yoki
dastlabki   tergov   materiallarini   e’lon   qilish,   muayyan   ish   bo’yicha   sud   qarori
chiqmasdan   turib   yoki   sudning   qarori   qonuniy   kuchga   kirmay   turib,   uning
natijalarini   taxmin   qilish   yoxud   sudga   boshqacha   yo’l   bilan   ta’sir   ko’rsatish
taqiqlanadi. Xulosa
          Bugungi   kunda   OAV   ni   davlatimiz   rahbari   shaxsan   o’zi   qo’llab-
quvvatlamoqda.   2020-yil   27-iyun   kuni   nishonlanadigan   Matbuot   va   ommaviy
axborot   vositalari   xodimlari  kuni   munosabati   bilan tabrigi  davlat  rahbari  matbuot
xizmati   tomonidan   e’lon   qilindi.   ―Eng   asosiysi,   ommaviy   axborot   vositalari
mamlakatimizda   amalga   oshirilayotgan   keng   ko’lamli   o’zgarish   va   yangilanish
jarayonlarini   har   tomonlama   tahlil   qilib,   joylardagi   ijtimoiy   muammolar,   xato   va
kamchiliklarga   davlat   idoralari   va   jamoatchilik   e’tiborini   qaratmoqda ,   —   deya‖
qayd   etildi   tabriknomada.   Shavkat   Mirziyeyov   bo’lg’usi   jurnalistlar   chuqur   bilim
va   kasb   mahoratini,   ona   tili   bilan   birga   chet   tillarni,   faol   fuqarolik   pozitsiyasini,
axborot-kommunikatsiya   texnologiyalari,   notiqlik   malakasini   puxta   egallashlariga
alohida   e’tibor   qaratishi   kerakligini   bildirdi.   Xabarda   aytilishicha,   agar   yuqori
malakali   kadrlar   tayyorlashda   ―xalqimizning   boy   ma’naviy   merosiga   tayansak ,	
‖
bu ish yanada samaraliroq bo’ladi. Jadidlar merosi, shu jumladan bu yil 145 yillik
tavallud   sanasi   keng   nishonlanayotgan   ulug’   alloma   va   publitsist   Mahmudxo’ja
Behbudiyning milliy jurnalistika maktabi ayniqsa muhim ahamiyatga ega. Hozirgi
kunga   kelib   O’zbekistonda   ko’pchilikning   e'tiborini   o’ziga   jalb   qiluvchi
muammoning   yoki   voqeaning   xabari   matbuotda   chiqqanidan   so’ng   omma   ichida
qanday   ijtimoiy   rezonans   yaratganini   talqin   qilish   jarayoni   jurnalistlarimizdan
ulkan   kasbiy   mahorat   talab   qiladigan   eng   muhim   ishlardan   biri   bo’la   boshladi.
O’zbekistonlik   jurnalistlar   tomonidan   mustaqil   jurnalistik   tadqiqotlar   olib   borilib,
jamiyatimizdagi mavjud muammolarning tafsiloti  mutasaddilar  oldiga ko’ndalang
qo’yish ishlari qanday amalga oshirilishini ommaga yoritish evaziga aholi orasida
huquqiy   savodxonlik   rivojlanishi   turgan   gap.   Natijada   jamiyatimizdagi   vaziyat
hozirgidan   mutlaqo   boshqacha   ijobiy   tus   olishi   aniq.   Foydalanilgan adabiyotlar ro’yxati
me’yoriy huquqiy hujjatlar
1.   Mirziyoyev   Sh.M.   Matbuot   va   ommaviy   axborot   vositalari   xodimlariga.
www.uza.uz 2017 yil 27-iyun. 
2.   ―Tandiq   bor,   munosabat   yo’q.   Demak   hammasi   to’g’ri   ekan-da? -‖
Abdulla Aripov selektorda tashkilotlar tanqidlarga sukut saqlashi haqida gapirdi.
www.kun.uz
3. Ahatova I. ―Saida Mirziyoyeva:  << Axborot xizmatlarini tizimini tubdan
takomillashtirish   lozim>>   http://uza.uz/oz/society/saida-mirziyeeva-
akhborotkhizmatlari-tizimini-tubdan-takomi-28-05-2019   	
‖
4. O’zbekiston Respublikasining ―Ommaviy axborot vositalari to’g’risida  gi	
‖
qonuni (yangi tahriri). –  www.lex.uz  
5.   Prezident   OAV   xodimlarini   tabrikladi   va   professionallikga   chaqirdi.
https    ://    www    .   gazeta    .   uz    /   oz    /2020/06/26/    president    -   media    /  
  6.   O ’ zbekiston   Respublikasining   ― Axborot   erkinligi   prinsiplari   va
kafolatlari   to ’ g ’ risida ‖ gi   qonuni .   / Axborot   va   axborotlashtirishga   oid   normativ -
huquqiy   hujjatlar   to ’ lami .   – T .:   Adolat ,   2008.   7.   O ‗ zbekiston   Respublikasining
― Ommaviy   axborot   vositalari   to ’ g ’ risida ‖ gi   ( yangi   tahriri )   qonuni .   / Axborot   va
axborotlashtirishga   oid   normativ - huquqiy   hujjatlar   to ’ plami . – T .:  Adolat , 2008. 8.
To ’ lqin   Eshbekov .  Axborot   xizmatlari .  O ’ quv   qo ’ llanma .  Toshkent -2019.
Internet saytlari.
1. www.xs.uz       Xalq so’zi gazetasi
2. www.lex.uz      Milliy online qonunchilik platforma
3. www.kun.uz     Axborot sayti

Ommaviy axborot vositalari

Купить
  • Похожие документы

  • Amir Temur va temuriylar davrida yer egaligi turlari. kurs ishi
  • XVI-XVII asrlarda Afrika
  • Amir Temur vafotidan so‘ng hokimiyat uchun kurash
  • XVI-XVII asrning birinchi yarmida Nidеrlandiya
  • Fransiyaning mustamlakachilik siyosati

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha