Ona tili fanidan darsliklarni yangi avlodini yaratish muammosi

O‘ZBEKISTON RESPUBLIKASI 
OLIY  TA’LIM, FAN  VA INNOVATSIYALAR
VAZIRLIGI
__UNIVERSITETI
Ro’yxatga olindi №__________                          Ro’yxatga olindi №__________
“_____” ____________20   y.                             “_____” ____________20   y.
“___________________________ “ KAFEDRASI
“_____________________________ “ FANIDAN
KURS ISHI 
Mavzu:________________ 
Bajardi:_________________________________
Tekshirdi:_______________________________
______________ - 20___ Mavzu:  Ona tili fanidan darsliklarni yangi avlodini yaratish muammosi
Mundarija
Kirish 
I bob.Yangi avlod  darsliklari yaratishning    pedagogik asoslari
1.1. Umumta’lim   fanlaridan   o‘quv-metodik   majmualarning   yangi   avlodini   ishlab
chiqishga qo‘yiladigan  umumiy talablar 
1.2.Yangi avlod  darsliklari va uning didaktik xarakteristikalari
1.3. Yangi avlod darsliklari yaratish zarurati va muammolari 
II   bob.Ona   tili   fanidan   darsliklarni   yangi   avlodini   yaratish   muammolari   va  ularni
bartaraf qilish usullari  
2.1.Ona   tili   darsliklaridagi   xatoliklar   va   kamchiliklar   va   ularni   tuzatish
muammolari 
2.2.Yangi   Milliy   o‘quv   dasturi   asosida   tayyorlanayotgan   Ona   tili   va   o‘qish
savodxonligi darsligituzilishi ahamiyati va afzalliklari 
Xulosa 
Foydalanilgan adabiyotlar  Kirish
                          Mavzuni   dolzarbli:   Jahon   hamjamiyati   shunday   qilgani   uchun,
mamlakatimiz ham bu sohani rivojlantirishga harakat qilyapti desak, masalaga bir
yoqlama   qaragan   bo’lib   qolamiz.   Chunki,   mavzuning   dolzarbligini   keltirib
chiqargan asosiy omillar bu – yillar davomida darslik fodalanuvchilari tomonidan
amaldagi   darsliklardan   qoniqmaslik   bayon   etilgan   arznomalar-u,   sifatsiz
darsliklarga to’lib ketgan ta‘lim tizimimizning taraqqiyot sari ildam qadam tashlay
olmayotganidir.  
                  Bugun   darsliklarni   isloh   qilish   masalasi   har   bir   mamlakat   oldidagi   har
narsadan   va   har   qachongidan   muhim   va   amalga   oshirilishi   kechiktirib
bo’lmaydigan eng ustuvor vazifadir.  
                 Yangi yaratilayotgan darsliklardagi berilgan lug’at so’zlar asosida biror bir
qo’llanmaning   yaratilmaganligi.   Bu   hozirgi   maktablardagi   eng   dolzarb   masala
sanaladi.   2019-2020-   o’quv   yili   boshida   8-9-sinflarning   darsliklari   yangilandi.
Yangilangan   ona   tili   darsligiga   e’tibor   bersak,   ko’plab   matnlar   va   o’sha   matnlar
asosidagi   lug’atlar   berilganligini   ko’ramiz.   Ba’zi   lug’atdagi   so’zlarni   o’zimiz
zo’rg’a   topib,   o’quvchilarga   yetkazamiz.   Lekin   o’quvchilar   bu   lug’at   so’zlarning
ma’nosini   qayerdan   topishadi?   Ularning   izlanishlari   uchun   ham   biror   bir
darsliklarga asoslangan lug’atlar jamlanmasini yaratish vaqti kelmadimikan? 
             Darsliklardagi berilgan qoidalarning bir – biriga mos tushmasligi. Maktab
darsliklarini bir – biriga taqqoslab turib, bir sinfda berilgan ma’lumotning boshqa
bir   sinfdagi   shu   mavzuga   oid   bo’lgan   ma’lumotdan   farq   qilishini   kuzatishimiz
mumkin.   Misol   uchun,   5-sinf   ona   tili   darsligida   gapning   ifoda   maqsadiga   ko’ra
turlari   to’rt   xil   deb   ko’rsatilgan   bo’lsa,   10-sinf   ona   tili   darsligida   faqat   uchtasi
haqida   ma’lumot   berilgan.   5-sinf   ona   tili   darsligida   ilmiy   va   kasbiy   atamalar
deyilgan   mavzu   bor.   10sinf   ona   tili   darsligida   esa   ilmiy   atamalar   terminlar   deb
atalyapti.   O’qituvchilar   esa   o’quvchilarga   ularning   bir   narsani   anglatuvchi
tushuncha   ekanligini   tushuntirgunicha   qancha   vaqt   o’tishini   o’ylab
ko’rganmisizlar? O’quvchilarning hammasi  ham  birdaniga buni  tushuna olmaydi- ku! Yoki 9-sinf darsligida qo’shma gaplar bog’lovchi vositalariga qarab uch turga
bo’linishi   haqida   ma’lumot   bor:   bog’langan,   ergashgan   va   bog’lovchisiz.   Ammo
10-sinf darsligi             
                         “Qo’shma gaplar uslubiyati” mavzusida qo’shma gaplarning bog’lovchi
vositalariga   ko’ra   ikkiga:   bog’lovchili   va   bog’lovchisiz   turlarga   bo’linishi
ko’rsatilgan.   Bunday   misollarni   ko’plab   topish   mumkin.   Shu   o’rinda   bir   haqli
savol   tug’iladi:   “Bunday   holatda   o’qituvchilar   qanday   yo’l   tutishi   kerak?   Axir,
o’quvchilar   uchun   darslik   eng   muhim   va   ishonchli   manba   sanaladi-ku!”
Nazarimda, darsliklar ustida ham puxta ishlash vaqti keldi. O’quvchilar bir narsani
turli xil o’rganishdan charchadilar.
         Kurs ishining  maqsadi.  Ona tili fanidan darsliklarni yangi avlodini yaratish
muammolarini   o’rganish,   tahlil   qilish   va   bartaraf   etish   usullarini   chuqur   tahlil
qilish.
Kurs   ishningi   predmeti .   Umumta’lim   fanlaridan   o‘quv-metodik   majmualarning
yangi   avlodini   ishlab   chiqishga   qo‘yiladigan   umumiy   talablar.   Ona   tili   fanidan
darsliklarni yangi avlodini yaratish muammolari va ularni bartaraf qilish usullari  
Kurs ishining  vazifalari  quyidagilardan iborat:
1. Ona   tili   fanidan   darsliklarni   yangi   avlodini   yaratish   muammolari   va   ularni
bartaraf qilish usullari  
2. Ona tili darsliklaridagi xatoliklar va kamchiliklar va ularni tuzatish muammolari
3. Yangi   Milliy   o‘quv   dasturi   asosida   tayyorlanayotgan   Ona   tili   va   o‘qish
savodxonligi darsligituzilishi ahamiyati va afzalliklari
Kurs   ishining   metodlari .   Mavzuga   oid   pedagogik,   psixologik,   metodik
adabiyotlarni o‘rganib tahlil qilish, suhbat, kuzatish, anketa- so‘rovnomalar, ilg’or
o‘qituvchilarning ish tajribalarini o‘rganish, pedagogik  tajriba, taqqoslash.
                      Kurs   ishi   tuzilishi:   Bajarilgan   kurs   ishi   kirish   qismi,   ikkita   bobdan   va
qilingan   xulosalardan   iborat.   Ishda   o‘rganilishi   e’tiborga   olingan   ma’lumotlar
tushunarli   ravishda   ifodalash   uchun   chizma   jadvallar   va   rasmlar   berildi.Ishga
qo‘yilgan maqsadga erishishi  uchun to‘plangan adabiyotlar manbalarning nomlari
va elektron manzillari keltirildi. I bob.Yangi avlod  darsliklari yaratishning    pedagogik asoslari
1.1. Umumta’lim fanlaridan o‘quv-metodik majmualarning yangi avlodini
ishlab chiqishga qo‘yiladigan umumiy talablar
                  Mazkur   Umumiy   talablar   O‘zbekiston   Respublikasining   «Ta’lim
to‘g‘risida»gi,   «Kadrlar   tayyorlash   milliy   dasturi   to‘g‘risida»gi   qonunlari,
O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   «Umumta’lim   maktablari   o‘quvchilarini
darsliklar bilan ta’minlash tizimini takomillashtirish borasidagi qo‘shimcha chora-
tadbirlar   to‘g‘risida»   2006-yil   31-maydagi   362-son,   Vazirlar   Mahkamasining
«2005-2009-yillarda   umumta’lim   maktablari   uchun   darsliklar   va   o‘quv-metodik
qo‘llanmalar   nashr   etish   dasturi   to‘g‘risida»   2004-yil   22-noyabrdagi   548-son
hamda   «2009-2013   yillarda   o‘rta   maxsus,   kasb-hunar   ta’limi   muassasalari   uchun
o‘quv qo‘llanmalarini nashr etish dasturi to‘g‘risida» 2009-yil 20-martdagi 80-son
qarorlariga   muvofiq,   umumiy   o‘rta   va   o‘rta   maxsus,   kasb-hunar   ta’limi
muassasalari uchun o‘quv-metodik majmualarni ishlab chiqish tartibini belgilaydi.
          2. Mazkur Umumiy talablarda quyidagi asosiy tushunchalar qo‘llaniladi:
        O‘quv-metodik majmua  — darslik, mashq daftari, o‘qituvchi uchun metodik
qo‘llanma, darsliklarning multimediali ilovasidan iborat majmua.
                  Darslik   —   davlat   ta’lim   standartlariga   muvofiq   o‘quv   dasturi   asosida
didaktik,   metodik,   pedagogik-psixologik,   estetik   va   gigiyenik   talablarga   javob
beradigan,   o‘quv   fanining   mavzulari   to‘liq   yoritilgan,   uning   asoslari   mukammal
o‘zlashtirilishiga qaratilgan, o‘quv fanining maqsad va vazifalaridan kelib chiqqan
holda ta’lim oluvchilarning yoshi va psixofiziologik xususiyatlarini hisobga olgan
holda ishlab chiqiladigan, nazariy ma’lumotlardan tashqari amaliy-tajriba va sinov
mashqlarini qamrab olgan kitob shaklidagi o‘quv nashri.
            Mashq daftari  — darslikning tarkibiy qismi hisoblanadigan, davlat ta’lim
standartlariga   muvofiq   o‘quvchilar   tomonidan   egallangan   bilim   va   ko‘nikmalarni
mustahkamlash hamda o‘quv fanining mavzulariga mos ravishda ishlab chiqilgan, mantiq   va   tafakkurni   rivojlantirishga   qaratilgan   (krossvordlar,   boshqotirmalar,
mantiqiy   fikrlashga   undovchi   topshiriqlar   va   hokazo)   topshiriqlardan   iborat
bo‘lgan didaktik vosita.
                      O‘qituvchi   uchun   metodik   qo‘llanma   —   darslikdagi   har   bir   mavzuni
samarali   o‘qitish   metodikasi,   qo‘shimcha   sinov   topshiriqlari   va   o‘qituvchining
darsni  qiziqarli  tashkil  etishiga  oid boshqa  metodik ko‘rsatmalar  berilgan, har  bir
darsning   maqsadi,   darsda   foydalaniladigan   vositalar   va   ulardan   foydalanish
usullari,   darsning   mazmuni,   amaliy   mashg‘ulotlar,   qo‘shimcha   topshiriqlar   va
boshqalar haqida metodik ko‘rsatmalar aniq bayon qilingan kitob shaklidagi o‘quv
nashri.
Darsliklarning   multimediali   ilovalari   —   axborot-kommunikatsiya
texnologiyalari yordamida o‘quv faniga oid materiallarni davlat ta’lim standarti va
o‘quv   dasturiga   mos   ravishda   yorita   oladigan,   o‘quv   fanini   samarali
o‘zlashtirishga,   o‘quvchilarning   mustaqil   ta’lim   olishiga   ko‘maklashuvchi   hamda
video,   ovoz,   animatsiya,   jadval,   matn   va   lug‘atlarni   o‘z   ichiga   olgan,   bilimlarni
nazoratdan   o‘tkazish   va   mustahkamlashga   yo‘naltirilgan,   o‘quv   fanining   asosiy
mazmunini   boyitadigan   qo‘shimcha   materialga   ega   bo‘lgan   yoki   shu   kabi
manbalarga   murojaatlarni   o‘z   ichiga   olgan   interaktiv   elektron   axborot-ta’lim
resursi.
                    3.   O‘quv-metodik   majmualar   davlat   ta’lim   standartlari,   o‘quv   reja   va
dasturlariga   muvofiq,   didaktik,   metodik,   pedagogik-psixologik,   estetik   va
gigiyenik talablar asosida ishlab chiqilgan darslik, mashq daftari, o‘qituvchi uchun
metodik qo‘llanma va darslikning multimediali ilovalarini o‘z ichiga oladi.
           4. O‘quv-metodik majmualarni ishlab chiqish qonun hujjatlari hamda ushbu
Umumiy talablarga muvofiq amalga oshiriladi.
Umumiy o‘rta va o‘rta maxsus, kasb-hunar ta’limi muassasalari uchun o‘quv-
metodik majmualarni ishlab chiqishning maqsad va vazifalari
 O‘quv-metodik   majmualarni   ishlab   chiqishning   maqsadi   umumiy   o‘rta   va
o‘rta   maxsus,   kasb-hunar   ta’limi   muassasalari   uchun   zamonaviy   fan   va
texnika   rivojini   hisobga   olgan   holda   kompetensiyaviy   yondashuv   talablari asosida   o‘quv   materiallari   mazmuni   va   sifatini   takomillashtirish   hamda
ushbu sohadagi ilg‘or xorijiy tajribani samarali tatbiq etishdan iborat.
O‘quv-metodik majmualarni ishlab chiqishning asosiy vazifalari
quyidagilardan iborat:
 o‘quv-metodik   majmualarning   yangi   avlodini   ishlab   chiqish   prinsiplari
hamda ularning mazmuni va sifatiga qo‘yiladigan talablarni belgilash;
 o‘quvchilarda   milliy   g‘urur   va   iftixor,   moddiy   va   ma’naviy   merosga
qadriyatli munosabatni tarkib toptirish;
 davlat   ta’lim   standartlari   talablari   asosida   o‘quvchilar   tomonidan   bilim,
ko‘nikma   va   malaka   hamda   kompetensiyalarning   to‘liq   o‘zlashtirilishiga
erishish;
 o‘quvchilarda   mustaqil   va   erkin   fikrlashni   hamda   ularning   ijodiy
qobiliyatlarini rivojlantirish;
 yangi avlod o‘quv-metodik majmualarini yaratish va amaliyotga joriy etish;
 o‘quvchilarda ilmiy dunyoqarash va global tafakkur yuritish kompetentligini
shakllantirish;
 umumta’lim   fanlarini   o‘qitishning   prinsipial   yangi   metodologiyasi   asosida
ta’lim-tarbiya samaradorligini oshirish.
Umumiy o‘rta va o‘rta maxsus, kasb-hunar ta’limi muassasalari uchun o‘quv-
metodik majmualarni ishlab chiqish prinsiplari
O‘quv-metodik   majmualarni   ishlab   chiqish   quyidagi   prinsiplar   asosida   amalga
oshiriladi:
o‘quv-metodik   majmualar   ta’lim   sohasidagi   davlat   siyosatining   asosiy   prinsiplari
asosida yaratilganligi;
o‘quvchilarning   aqliy   va   jismoniy   imkoniyatlari,   yoshi,   psixofiziologik
xususiyatlari, bilim darajasi, qiziqishlari, layoqatlari hisobga olinganligi;
o‘quvchilarda   vatanparvarlik   va   milliy   g‘urur   hissini   shakllantirishga
qaratilganligi; umumiy   o‘rta   va   o‘rta   maxsus,   kasb-hunar   ta’limining   zarur   hajmi   berilganligi,
o‘quvchilarda   mustaqil   ijodiy   fikrlash,   tashkilotchilik   qobiliyati   va   amaliy   tajriba
ko‘nikmalarini rivojlantirishga yo‘naltirilganligi.
O‘quv-metodik majmualarni ishlab chiqishga qo‘yiladigan talablar
O‘quv-metodik majmualarni ishlab chiqishga quyidagicha talablar qo‘yiladi:
Didaktik talablar:  
 o‘quvchi   tomonidan   o‘quv   materiallarining   to‘liq   o‘zlashtirilishini
ta’minlash;
 matnlar   axborot   berishga   emas,   balki   o‘quv   fanining   mazmun-mohiyatini
tushuntirish maqsadlariga xizmat qilishi;
 qiziqarli, lo‘nda va hamma uchun qulay va tabaqalashtirilgan bo‘lishi;
 ilmiy   dunyoqarashni   shakllantirish,   vatanparvarlik   va   millatlararo   totuvlik
talablariga   javob   berishi,   aniq   dalillarga   asoslangan   materiallardan   tarkib
topishi;
 ta’limning kundalik hayot va amaliyot o‘rtasidagi bog‘liqligini ta’minlashga,
olingan   bilimlarni   amaliyotda   qo‘llay   olish   layoqatlari   shakllantirilishiga,
boshqa   o‘quv   fanlari   bilan   uzviy   bog‘liqlikni   ta’minlashga   yo‘naltirilgan
bo‘lishi;
 rasmlar   ko‘rinishidagi   illustrasiyalar:   xaritalar,   chizmalar,   sxemalar,
jadvallar, diagrammalar va fotosuratlar bilan bezatilgan bo‘lishi;
 yangi   tushunchalar,   atamalar,   qoidalar,   formulalar,   ta’riflar   va   shu   kabilar
lug‘at ko‘rinishida ifodalangan bo‘lishi lozim.
Ilmiy-metodik talablar:  
 fan-texnikaning so‘nggi yutuqlarini o‘zida aks ettirishi;
 o‘quv fani mavzularining mazmunan yaxlitligi ta’minlangan bo‘lishi;
 o‘quv fani mavzulari o‘zbek adabiy tili qoidalariga to‘liq rioya qilgan holda
oddiy va sodda, tushunarli va ravon tilda bayon qilinishi;
 mantiqiy ketma-ketlikka va izchillikka amal qilinishi;
 milliy   g‘oya   va   O‘zbekiston   xalqining  mentalitetiga   zid  bo‘lmagan  tegishli
illustrasiyalar bilan boyitilishi;  savol va topshiriqlar aniq ifodalangan bo‘lishi;
 o‘quvchilarni   fikrlashga,   yozishga,   tasvirlashga,   chizma   chizishga,
hisoblashga,   amaliy   ishlarni   bajarishga,   tajribalar   o‘tkazishga   o‘rgatishda
pedagogik texnologiyalardan foydalanish nazarda tutilgan bo‘lishi;
 bir   tushunchaning   ikki   xil   atama   bilan   ifodalanishiga,   sanalarni   keltirishda
mavhumlikka yo‘l qo‘yilmasligi;
 kasb-hunarga   yo‘naltirishga   oid   matnlar   va   rasmlar,   izohli   lug‘at,   texnik
ijodkorlik   va   mantiqiy   tafakkurni   o‘stirishga   qaratilgan   loyihalash   hamda
modellashtirish yuzasidan topshiriqlarni qamrab olgan bo‘lishi lozim.
Pedagogik-psixologik talablar:
 keng   jamoatchilik   tomonidan   tan   olingan   ilmiy   asoslangan   ma’lumotlar,
o‘quvchilarning bilim darajalari, eslab qolish qobiliyatlari, tafakkuri hisobga
olingan   holda   voqea   va   hodisalarning   mohiyatini   anglashga   va   amaliy
qiziqishlarini   rivojlantirishga,   bilim   olishga   va   amaliy   faoliyat   bilan
shug‘ullanishga   bo‘lgan   ehtiyojlarini   to‘laqonli   qondirishga   yo‘naltirilgan
bo‘lishi;
 o‘quv fani  mavzularining o‘quvchi  yoshi  va psixofiziologik xususiyatlariga
mos   holda   berilishi,   ma’lum   faktlar,   tushunchalar,   qoidalar   va   fanlararo
bog‘liqlikni hisobga olgan holda tushunarli bayon qilinishi;
 o‘quvchilarning   yangiliklarni   qabul   qilish   qobiliyatlari,   oldin   olgan
bilimlarini o‘zlashtirganlik darajasi hisobga olingan bo‘lishi lozim.
Estetik talablar:  
 imkon darajasida yorqin, rangli, qiziqarli va chiroyli bo‘lishi;
 matnlar   o‘quvchiga   ma’lum   ijobiy   hissiy   ta’sirlarni   o‘tkazishi   va   o‘quv
faniga qiziqish uyg‘otishi;
 bo‘lim, bob, paragraf  va  mavzular  matnlarining turli  shakl  va ranglar  bilan
ajratilishi, mutanosibligi ta’minlanishi;
 rasm   va   tasvirlar   badiiy   estetik   talablarga   javob   berishi,   aniq   va   tiniq
ifodalanishi lozim. Gigiyenik talablar:  
 matn   va   illustrasiyalar   sanitariya   qoidalari,   normalari   va   gigiyena
normativlariga mos bo‘lishi;
 harflarning   kattaligi   va   qog‘ozning   sifati   (og‘irligi,   qalinligi,   oqligi   va
shaffofligi)
1.2.Yangi avlod  darsliklari va uning didaktik xarakteristikalari
                      Darslik   o’zining  mazmun   va  tuzilishi   jihatidan   o’quv   dasturi   va   o’quv
predmetiga mos kelishi jihatidan o’quv adabiyotlari ichida alohida o’rin egallaydi.
Shuning bilan birga u ta‘lim jarayonini mustaqil tashkil etishning muhim vositasi
hisoblanadi. Hattoki, ba‘zi bir jihatlari bilan darslik o’qituvchi maqomi bilan ham
tenglasha oladi.  
                Darslik   bu   pedagogikaning,   ta‘lim   va   tarbiya   sohasining,   o’qitishning,
umuman   olganda   insoniyat   taraqqiyotining   eng   buyuk   topilmasidir.   Muayyan
predmet   bo’yicha   o’quvchilarni   kerakli   bilim,   ko’nikma   va   malakalar   bilan
qurollantirishning eng maqbul usuli bu darslik bilan ishlashdir. Darslikning o’ziga
xos   xususiyatlaridan   biri   shuki,   o’quvchi   undan   xohlagan   payti   qayta-qayta
foydalanishi   mumkin.   Undan   ma‘ruza   matni,   rasmlar   jamlanmasi,   mashqlar
to’plami,   savol   va   topshiriqlar   manbayi   va   yana   bir   qancha   maqsadlar   uchun
foydalansa bo’ladi. 
                Darslik   orqali   o’rganamiz,   o’rganganlarimizni   mustahkamlaymiz   va
shuningdek   takrorlaymiz.   Darslikdagi   bu   doimiy   3   funksiya   darslik   atamasining
asrlar o’tsada, o’z maqomining yo’qotmasligini ta‘minlaydi.  
                  Har   bir   o’quvchi   darslik   orqali   muayyan   predmetni   mustaqil   o’rganish
imkoniyatiga ega. Bunga misol qilib, masofaviy ta‘lim olayotgan, yoki biror fanni
mustaqil   o’rganishga   kirishgan   va   yoki,   eng   oddiy   holatda   darslikda   berilgan
materialni   uyda   o’qib   ham   o’qituvchi   yordamisiz   mavzu   mohiyatini   to’g’ri   va
to’liq   tushuna   olgan   o’quvchilarni   olaylik.   Agar   darslik   osondan   qiyinga,
oddiydan murakkabga tamoyili asosida tuzilgan bo’lib, undagi materiallar bir-biri bilan   umumiy   bilimlar   tizimini   tashkil   eta   oladigan   qilib,   kuchli   metodistlar
tomonidan   tuzilgan   bo’lsa,   bu   ish   unchalik   ham   qiyin   emas.   O’tmishda,
qanchadan   qancha   buyuk   allomalarimiz,   olim-u   fuzalolarimiz   ustozlarsiz   faqat
mustaqil   kitob   o’qish   orqaligina   bilimlarni   egallagani   hech   kimga   sir   emas,
albatta.  
                Xalqaro   hamjamiyatda   ta‘lim   sohasida   ilmiy   izlanish   olib   borayotgan
tadqiqotchilar orasida shunday bir gap bor: -show me your educational resources,
I   will   tell   you   who   you   are‖ 1
.   Ya‘ni   aytmoqchiki,   siz   menga   ta‘limda
foydalanadigan o’quv materiallaringizni ko’rsating, men sizga kimligingizni aytib
beraman. Xalqimizda xuddi shunga o’xshash maqol bor: -Do’sting kimligini ayt,
men seni kimligingni aytib beraman. Biz insonning qanday ekanligini uning kim
bilan   do’st   ekanligidan   bilib   olganimizdek,   chet   el   olimlari   ham   insonning,
jamiyatning bugun kim ekanligi va kelajakda kim bo’lishini ular foydalanayotgan
o’qitish   vositalariga   qarab   belgilayotgani   -farzandlarimizning   qanday   o’quv
materiallaridan   foydalanib   ta‘lim   olayotgani   hatto,   ularning   kim   bilan   do’st
bo’lishidan   ham   muhim   ekanligidan   dalolat   beradi.   Chunki   bu   birgina   inson
taqdiri   bilan   emas,   butun   bir   millat   taqdiri   bilan,   butun   bir   xalq   ertasi   bilan
bog’liq!  
        Ma‘lumki, ta‘lim sifatini belgilovchi asosiy omillardan biri darslikdir. Uning
sifati u qanday yozilganligi, qanday xarakteristikalarga ega ekanligi, bugungi kun
talablariga   mosligiga,   didaktik   tamoyillarni   qay   darajada   aks   ettira   olishligiga
bog’liqdir.  
                            Bugungi   kunga   kelib   darsliklarga   qo’yiladigan   alohida   talablar
birmuncha   shakllangan   bo’lib,  umumiy   holda   quyidagilardan  iborat:   o’rganilishi
zarur bo’lgan o’quv materialining qadrliligi va muhimligi; uning ilmiyligi; taqdim
etilayotgan   faktlarning   hayotiy   obrazlar   bilan   o’zaro   bog’liqligi;   yoritilayotgan
bilimlarning hayot bilan bog’liqligi va b.  
1   Jesús   Rodríguez   Rodríguez,   Tânia   Braga   Garcia,   Eric   Bruillard.   IARTEM   (International   Association   for
Research   on   Textbooks   and   Educational   Media)   1991-2016.   25   YEARS   DEVELOPING   TEXTBOOK   AND
EDUCATIONAL MEDIA RESEARCH. France -2019. 9 -410.    Darsliklarga qo’yiladigan talablar doimiy tarzda yangilanib bormoqda. 
Albatta, darsliklar ta‘lim mazmunining barcha talablariga javob berishi, qiziqarli
bo’lishi,   lo’nda   va   tushunarli   tilda   yozilishi,   o’quvchi   tomonidan   o’quv
materialini to’la o’zlashtirish imkonini berishi kerak.  
Didaktikada   darsliklarning   vazifalari   aniqlangan   bo’lib,   bugungi   kunda   ular
quyidagi vazifalarni bajarishi kerak: 
– Axborot   tashuvchi   funksiya.   Darslik   o’quvchiga   o’quv   predmetiga   oid
dunyoqarashini   shakllantirishga,   ma‘naviy   ozuqa   beruvchi   va   olamni   anglashga
qaratilgan yetarli ma‘lumotlarni yetkazishi;  
– Transformatsion   funksiya   o’rganishi   kerak   bo’lgan   ilmiy   bilimlarni
pedagogik   tamoyillarga   asosan   qayta   ishlash   bilan   bog’liq.   Darslikdagi   o’quv
materiali ilmiylik, tizimlilik va ketma-ketlilik, yosh xususiyatlarini inobatga olgan
holda, o’quv materialining hayot va amaliy faoliyat bilan bog’liqlik kabi didaktik
tamoyillar asosida pedagogik moslashtiriladi; 
– Tizimlilik  funksiyasi   o’quv  predmetiga  oid  o’quv  materiallarini   tizimli   va
ketma-ketlikda bayon etilish talablarini amalga oshiradi;  
Darslikdagi  bu  funksiya  eng  e‘tiborga  arzigulik  jihatlardandir.  O’quvchilarni
o’qitishda   sinf-dars   tizimiga   o’tilganliginining   mantiqiy   davomi   sifatida   har   bir
sinfga   shu   sinf   o’quvchilarining   yoshi,   o’ziga   xos   xususiyatlarini   hisobga   olgan
holda, har bir predmet yuzasidan alohida darslik yaratilgan bo’lib, bu darsliklar -
quyi sinf yuqori sinfga tayyorlaydi, yuqori sinf quyi sinfda olingan bilimlar ustiga
quriladi  tamoyili asosida tuziladi. Shunday qilib bilimlar bir-birini takrorlamagan‖
holda quyidan yuqoriga murakkablashib, kengayib boradi. Bu esa muayyan fanga
oid bilimlarning o’quvchilar ongidan mustahkam o’rin egallashiga yordam beradi.
– Mustahkamlovchi   va   nazorat   funksiyasi   o’quv   materialini   takrorlash
imkonini   berish,   o’z-o’zini   nazorat   qilish,   o’quv   materiallarini   o’zlashtirganlik
darajasini aniqlash bilan bog’liq;  
E‘tibor bergan bo’lsangiz, darsliklar o’zining mazmuni va xususiyatidan kelib
chiqqan holda, o’z bergan bilimlarini mustahkamlash va nazorat qilish vazifasini ham   bajaradi.   Misol   uchun,   o’qish   va   adabiyot   darsliklarida   darslik   muallifi
berilgan asar yuzasidan turli xil savol va topshiriqlar bilan o’quvchilarga murojaat
qilishi   mumkin.   Bu   bilan   ham   asar   mazmunini   qayta   yodga   olib   takrorlash,
qolaversa,   ushbu   mavzuni   qanchalik   o’zlashtirganini   nazorat   qilish   mumkin.
Matematika,   fizika,   kimyo   darsliklarida   misol,   masala,   mustaqil   tajriba   o’tkazib
ko’rish   kabi   topshiriqlar,   ijtimoiy   fanlardan   berilgan   muammoli   topshiriqlar,
yozish   uchun   berilgan   insholar   ham   xuddi   shu   funksiyani   bajarilishini
ta‘minlaydi.  
– Integratsion   funksiya   avval   egallagan   bilimlarini   boshqa   fanlarga   oid
qo’shimcha   axborotlar   bilan   to’ldirish   imkonini   beradi.   Mazkur   vazifaning   у ana
bir   jihati   shundan   iboratki,   o’quv   predmetining   mazmuni   fanning   asoslaridan
iboratligidandir;  
Bugungi kunda xalqaro ta‘lim tizimida fanlarni yaxlit tizim sifatida o’rganish
ommalashib   bormoqda.   Bu   o’quvchiga   butun   bir   olamni   yaxlit,   bir   butunlikda
tasavvur   qilish   va   undagi   har   bir   predmet,   har   bir   hodisa   bir-biri   bilan
chambarchas   bog’liq   ekanligini   to’liq   anglashga   yordam   beradi.   Xuddi   shu
maqsadda darslik bajaradigan asosiy funksiyalar safiga integratsion funksiya ham
kiritilganki,   bu   ushbu   jarayonning   tezroq   va   samaraliroq   bo’lishini   ta‘minlaydi.
Masalan,   o’qish   darsliklarida   o’zaro   tabiatshunoslik   fani   bilan   uyg’unlikni,   yoki
ona   tili   darslarida   mavzuni   mustahkamlash   uchun   o’qish   darsligida   berilgan
materiallar   bilan   ishlash   talab   qilingan   o’rinlarni   kuzatishimiz   mumkin.   Yana
bunga yorqin misol sifatida o’quv dasturida belgilab berilgan -I-IV-sinflarda 
-Konstitutsiya   alifbosi ,   -Iqtisod   va   soliq   alifbosi ,   -Salomatlik   darslari ,   -‖ ‖ ‖
Tejamkorlik saboqlari  kabi fanlarning sodda elementlari o’qish fani mazmuniga,
‖
ya‘ni   mavzular   kesimida   singdirib   o’qitilishi   ko’zda   tutilgan	
‖ 2
ligini   aytib
o’tishimiz mumkin. 
– Muvofiqlashtiruvchi funksiya   o’quv materiallarini o’zlashtirish jarayoniga
turli   o’quv   vositalarini   (xaritalar,   mashqlar   to’plami,   elektron   o’quv   vositalari,
2  Filologiya fanlari blok moduli bo‗yicha umumiy o‗rta ta‘limning o‗quv dasturi (I sinf) Toshkent. – 2018.  ensiklopediya,   audio   va   video   materiallar,   o’quv   qo’llanmalarni)   jalb   etishni
taqozo   etadi.   Albatta   bittagina   darslik   tarkibiga   barcha   bilimlarni   sig’dirish
imkonsiz.   Shuning   uchun   uning   zimmasiga   muvofiqlashtiruvchi   funksiya   ham
yuklatilgan va u bir vaqtning o’zida bir tomondan, o’zi bilim ulashuvchi, ikkinchi
tomondan   boshqa   yordamchi   o’quv   vositalarini   o’quv   jarayoniga   jalb   qiluvchi
hisoblanadi.   Bu   vaqtda   u   ulardagi   ma‘lumotlarni   inkor   etmaydi   va   darslikning
o’zi o’quvchilarni turli o’quv vositalaridan foydalanish orqali qo’shimcha bilimlar
egallashga chaqiradi.  
– Darslik   mazmunining   o’quvchiga   ma‘naviy   qadriyatlar   orqali   ta‘sir
ko’rsatuvchi  tarbiyaviy funksiyasi.  Darslik ham ta‘limning bir qismi. Ya‘ni u ham
ta‘lim   beruvchi.   Shunday   ekan,   u   ham   tabiiyki,   tarbiya   bilan   uzviy   bog’liq
bo’lishi   darkor.   Unda   beriladigan   har   bir   ta‘limiy   materiallar   albatta   tarbiyaviy
xarakterda bo’lishi, o’quvchilarni ta‘lim olish jarayonida bevosita tarbiyalanishiga
ham   sababchi   bo’lishi   kerak.   Bu   borada   ayniqsa,   adabiyot,   ona   tili,   tarix   kabi
ijtimoiy   fanlar   mazmunini   yoritib   berishdagi   asosiy   bayon   etish   usuli   matnlar
katta   ahamiyatga   ega.   Shunday   matnlar   tanlansinki,   bu   matn   oddiygina   savod
chiqarish vositasigina emas, ayni vaqtda u o’quvchining ongg-u shuuriga, qalbiga
ta‘sir   etuvchi,   uni   faqat   yaxshiliklar   sari   yetaklovchi,   badiiy   jihatdan   yuksak
saviyada   yozilgan   bo’lsin.   Shuningdek,   tabiatshunoslik,   botanika,   zoologiya,
geografiya fanlarini  o’rgangan o’quvchi  o’z  o’zidan tabiatni  sevishni,  uni  asrab-
avaylashni   o’rgansin.   Chunki,   bunday   tarbiya   berish   uchun   biz   farzandlarimizni
alohida   darslik   bilan,   alohida   tarbiya   maktablarida   o’qita   olmaymiz,   sababi
bunday maktabning o’zi ham yo’q.  
Shularni hisobga olgan holda darsliklar zimmasiga shu kabi bir qator vazifalar
yuklanadiki,   bu   albatta   farzandlarimizning   har   jihatdan   mukammal   ta‘lim   va
tarbiya olishlarini ta‘minlashni ko’zda tutadi.  
Darsliklarning   tarkibiy   qismi   haqida   gapirar   ekanmiz,   avvalo   darsliklarning
ikki qismdan tashkil topganini aytishimiz darkor: 
• asosiy komponent;  • qo’shimcha komponent. 
Darslikning asosiy komponenti matn hisoblanadi. Darslikka kiritilgan har qanday
matnlar 3 ta kategoriyaga mansub: 
– ta‘rif beruvchi matn; 
– bayon etuvchi;  
– mulohaza yurituvchi. 
                              Matnlar   shuningdek ,   asosiy   va   qo ’ shimcha   materiallardan   ( murojaat ,
hujjat ,  xrestomatiya   va   hokazolardan )  hamda   tushuntirishlardan   iborat   bo ’ ladi . 
                        Boshlang ’ ich   sinflarda   o ’ quvchilarning   badiiy   matn   mohiyatini ,   s е hrini ,
tarovatini ,  shular   asosida   esa   o ’ zb е kcha   so ’ z   nazokatini   tushunishlari ,  his   etishlari ,
anglab   y е tishlari   uchun   dastlabki   qadamlar   qo ’ yiladi .   Ammo   har   bir   matnning
o ’ ziga   xos   tarzdagi   yondashuvlarni   taqozo   etishini   ham   unutmaslik   k е rak .   Dastur
va   darsliklarda   o ’ rganilishi   ko ’ zda   tutilgan   matnlar   badiiy   qimmati ,   tarbiyaviy
ahamiyati   hamda   o ’ quvchilarning   yoshi ,   ruhiy   imkoniyatlari ,   aqliy   rivojlanish
darajalariga   mosligiga   ko ’ ra   tanlangani   ma ‘ qul . 
                            Darsliklar   yuqorida   aytib   o ’ tilganidek   faqatgina   matnlardan   iborat
bo ’ lmaydi .   Unda   ushbu   matnlarni   izohlovchi ,   to ’ ldiruvchi   va   konkretlashtiruvchi
qo ’ shimcha   unsurlar   ham   mavjud   bo ’ ladi .   Darslikda   ishtirok   etgan   qo ’ shimcha
komponentlarga   quyidagilar   kiradi :   savollar ,   topshiriqlar ,   masala   va   mashqlar ,
eslatmalar ,  jadvallar ,  muhim   termin ,  ta ‘ rif   va   tushunchalarni   alohida   shriftlar   bilan
ajratilishi ,   grafik   va   illyustrativ   materiallardan   iborat   bo ’ lishi ,   sarlavhalarga
ajratilishi . 
                          Darslik   bilan   o ’ quv   jarayoni   o ’ zaro   bog ’ liq   bo ’ lib ,   unda   savollar ,
topshiriqlar ,   jadvallardan ,   statistik ,   xronologik   ma ‘ lumotlar   va   hokazolardan   o ’ z
o ’ rnida   foydalanish   lozim .  
                                  Darsliklardagi   savollar   va   topshiriqlar   ta ‘ lim   konsepsiyasi   asosida
tuzilgan   va   metodik   nuqtayi   nazardan   to ’ g ’ ri   joylashtirilgan   ( kamol   toptirish maqsadida   yoki   rasmlar   orqali   ifodalangan )  bo ’ lishi   lozim .  Ular ,  asosan ,  quyidagi
uch   guruhga   bo ’ linadi .  
                  Birinchi   guruhga   bilimlarni   mustahkamlash ,   o ’ zlashtirilgan   narsalarni   esga
tushirish   va   malakalarni   shakllantirishga   doir   savol   va   topshiriqlar   kiradi .  
                            Ikkinchi   guruh   tafakkurni   o ’ stiradigan   ( mustaqil   ishlashni ,   taqqoslash ,
umumlashtirish ,   baholash ,   xulosa   chiqarish ,   bilimlar   tizimini   mustahkamlash ,
aniqlash   va   tajribaga   solishni   talab   qiladigan )  savol   va   topshiriqlardan   iboratdir . 
Uchinchi   guruh   o ’ zlashtirilgan   bilimlarni   amalda   qo ’ llashga   ( mustaqil   ishlarni
bajarish   va   malakalarini   egallashga )  doir   savol   va   topshiriqlarni   o ’ z   ichiga   oladi . 
Darslikda   dasturning   barcha   talablari   aks   etishi   va   asosiy   g’oyalar,   xulosalar
yaqqol   ifodalanishi   lozim.   Darslikni   bolalarga   moslashtirishda   quyidagilarni
alohida e‘tiborga olishni bilish kerak:  
– materiallarni darsliklarga to’g’ri taqsimlash;  
– o’quvchilarga   beriladigan   vazifalarni   asta-sekin   qiyinlashtirib   borish
(tizimga solish); 
– o’quvchilarga   tabaqali   yondashishni   nazarda   tutish   (topshiriqlarni
qiyin yoki osonligiga qarab tanlash); 
– darsda, uy vazifalarini bajarishda, takrorlashda asosiy va qo’shimcha
materiallarni ajratish;  
– darslikdagi savol va topshiriqlarning mo’ljallangan vaqtga mosligi va
o’quvchilarni qiynab qo’ymasligi;  
– darslikning   mazmuni   (o’quvchilarni   qiziqtirishi,   matnlarning
g’oyaviy va estetik jihatlari) uni o’rgatishning metodik tizimiga muvofiq bo’lishi;  
– darslik   tilining   osonligi   va   ravonligi,   o’quvchilar   nutqini   o’stirish
uchun namuna bo’la olishi 3
.   
Har   bir   darslik   o’quv   reja   va   o’quv   dasturda   ko’zda   tutilgan   maqsadni   amalga
oshirishga   qaratilgan   bo’lib,   undagi   har   bir   mavzu   uchun   ajratilgan   materiallar
3  Mavlonova R.A. va b. Umumiy pedagogika. – T.: Fan va texnologiya, 2018.  avvalo   qaysi   auditoriyada   foydalanilishiga   qarab   muayyan   vaqt   uchun
mo’ljallangan   bo’ladi.   Ayniqsa   bu   reglamentga   boshlang’ich   sinf   darsliklarida
katta   ahamiyat   beriladi.   Boshlang’ich   sinf   o’quvchilari   uchun   yaratilgan
darsliklardagi   bir   kunlik   o’tiladigan   mavzu   o’sha   yoshdagi   o’rtacha
o’zlashtirishga   ega   o’quvchilarning   45   daqiqada   egallashlari   mumkin   bo’lgan
materiallardan   tuzilgan   bo’lib,   uyga   berilgan   topshiriqlar   bu   vaqt   hisobiga
kiritilmaydi. Uyga berilgan vazifa uchun ham yoshiga mos ravishda turlicha vaqt
talab   qiladigan   topshiriqlar   beriladi.   Darslik   mualliflari   faqatgina   darslik   yozish
bilangina   chegaralanmay,   uning   mazmuni,   tuzilishi,   dizayni   va   unda   berilgan
materiallarning   o’quvchilar   psixologiyasiga   ta‘siri,   o’quvchilarning   yosh   va
individual   xususiyatlariga   mosligi,   bu   bilimni   egallash   uchun   qancha   vaqt
sarflashi,   bu   jarayonda   o’quvchilar   qanday   muammolarga   duch   kelishi
mumkinligini hisobga olishlari kerak.  
                      Darslikni   tahlil   qilishda   uning   tuzilishi,   mavzularning   o’rni,
illyustratsiyalarga   boyligi   va   eng   muhimi   o’quvchilarga   ta‘siri   hisobga   olinishi
kerak.   Mana   shu   talablar   amalga   oshirilishi   uchun   har   bir   yangi   darslikni
yaratishning   o’ziga   xos   muammolarini   to’g’ri   hal   qilish,   darslik   o’quv-metodik
ishlarining asosi bo’lishi kerakligini nazarda tutish shart 4
. 
                              Buyuk   chex   pedagogi   Komenskiy   ham   darslik   qanday   bo’lishi
to’g’risida   quyidagi   qimmatli   fikrlarni   qoldirgan:   -Darslikda   o’quv   materiali
yetarlicha   bo’lishi,   qisqa,   mazmunli,   tushunarli,   izchil   berilishi   kerak.   Darslik
oddiy,   bolalarga   tushunarli   tilda   yozilishi,   rasmlarga   boy   bo’lishi   kerak.
Darslikdagi   material   muntazam   tartib   bilan   joylashtirilishi,   bolalarning   yoshiga
qarab   ravshan   bayon   etilishi   shart.   Bu   fikrlarni   o’zining   -Tillar   va   hamma
fanlarning   ochiq   eshigi   va‖   -Hislar   vositasi   bilan   idrok   qilinadigan   narsalarning
suratlari	
‖   kabi   darsliklarida   bayon   etadi.   Bu   fikrlarning   naqadar   amaliy
ahamiyatga ega ekanligini pedagog darsliklarining boshlang’ich ta‘lim uchun 150
yildan ko’proq yaxshi darslik sifatida xizmat qilgani bilan asoslash mumkin 5
. 
4  Peter Menck Looking Into Classrooms:   Papers on Didactics. 2010. 
5  Mavlonova R.A. va b. Umumiy pedagogika. – T.: Fan va texnologiya, 2018. – B.434.  1.3. Yangi avlod darsliklari yaratish zarurati va muammolari
           Ilm-fan dunyo bo’ylab to’xtovsiz rivojlanib borar ekan, har bir jamiyat o’z
taraqqiyotini   usiz,   uning   yutuqlarisiz   tasavvur   eta   olmaydi.   Ayni   mana   shu
sababmi,   so’nggi   yillarda   rivojlangan   davlatlar   budjetidan   ilm-fanni
qo’llabquvvatlashga ajratiladigan mablag’lar miqdori yildan-yilga ortib bormoqda.
Xalqaro YNESKO tashkilotining xabar  berishicha, bugunga kelib jahon bo’yicha
ilmiy tadqiqotlar uchun yiliga 1,7 trillion dollar miqdorida mablag’ sarflanmoqda,
uning 80 foizi 10 ta mamlakat hisobiga to’g’ri keladi. 
             Rivojlangan mamlakatlarning YIM ulushida ushbu sohaga mablag’ ajratish
foizi   mazkur   davlatlardagi   rivojlanish   ko’rsatkichlari   bilan   to’g’ri   proporsional
ekanligiga   guvoh   bo’lamiz.   Jumladan,   Koreya   Respublikasi   ilmiy   tadqiqotlar
uchun YIMning 4,3 foizini, Isroil 4,2, Yaponiya 3,4, Shveysariya 3,2, Germaniya
2,9,   AQSH   2,7   foizini   sarflamoqda.   Tabiiyki,   sohaga   kiritilayotgan   aktivlar
o’zining mevasini bermay qolmayapti. 
                      So’nggi   yillarda   mamlakatimizda   ham   ilm-fanga   e‘tibor   bir   muncha
kuchaygan bo’lsa-da, lekin juda ko’p muammolar hali-hanuz o’z yechimini kutib
turibdi.   Shu   o’rinda   ilm-fan   sohasidagi   eng   muhim   jihat   –   kadrlar   masalasiga
e‘tibor   qaratmay   ilojimiz   yo’q.   Boisi,   ma‘lum   bir   ilmiy   doiradagi   kadrlarning
salohiyatini   rivojlantirmay   turib,   ushbu   mintaqadagi   ilm-fanning   rivojlanishiga
erishib   bo’lmaydi.   Malakali,   kuchli   bilimli   va   zamon   bilan   hamnafas   kadrlarni
yetishtirish esa xuddi mana shu yo’nalishlarda qilinishi kerak bo’lgan eng muhim
qadamlardan   biri   bo’lishi   darkor.   O’z-o’zidan,   bunday   kadrlarni   yetishtirib
chiqarishda o’rta umumiy, o’rta maxsus  va oliy ta‘limdagi o’qitish jarayoni bilan
bog’liq   har   bir   jihat   bugungi   zamon   talablaridan   kelib   chiqqan   holda   ishlab
chiqilishi,  talabga javob  bermaydigan tomonlari  zudlik  bilan qayta  isloh  qilinishi
shart. 
               Har  qanday ilm  sohasining  egasi  o’z yo’nalishidagi  dastlabki  fundamental
bilimlarni aynan darsliklardan oladi.                              Xo’sh,   bugungi   kunda   O’zbekistondagi   maktab,   akademik   litsey,
kasbhunar   kollejlari   va   oliy   ta‘lim   muassasalaridagi   darsliklar   mana   shunday
zamonaviy talablarga javob bera oladimi? Ularni o’qib o’zlashtirayotgan o’quvchi
va   talabalar   ushbu   fanlar,   sohalardan   kerak   bo’ladigan   fundamental   bilimlarga
zamon   talablari   darajasida   ega   bo’lmoqdami?   Men   ta‘lim   sohasining   bir   vakili
sifatida bu savollarga qoniqarsiz holatdamiz, deb javob qaytargan bo’lar edim. 
Maktabda   boshlang’ich   ta‘lim   predmetlaridan   o’qitiladigan   Xalq   ta‘limi   vazirligi
tomonidan   tasdiqlangan   darsliklar   haqida   umumiy   qilib   shuni   aytish   mumkinki,
ularning deyarli yarmidan ko’pi yoki o’ta sayoz materiallardan tuzilgan yoki o’ta
ilmiylikka berilib, metodikadan uzilib qolgan. 
                  Ta‘limning   dastlabki   boshlang’ich   bosqichi   o’quvchilar   ma‘naviyatini
shakllantirishda   o’qish   darslarining   o’rni   beqiyos.   O’qituvchi   tomonidan   o’qish
kitobidagi   asarlarni   to’g’ri   idrok   etishga   yo’naltirilgan   o’quvchi   mustaqil
ishlashga,   uqib   o’qishga,   o’zgalarning   fikrlarini   ilg’ashga,   o’zi   va   boshqalarning
tuyg’ular   olamini   kuzatishga   va   tuyishga   o’rgana   boradi.   Olamni,   Odamni   va
o’zligini   kashf   qiladi.   O’z   ichki   -men ining   shakllanishida   o’zi   bevosita   ishtirok‖
etadi.  
                      Darsliklar   bunday   pedagogik   vazifalarning   bajarilishida   eng   katta
ko’makchi   sanaladi.   Darsliklarda   taqdim   etilgan   o’quv   materiallarining   dasturiy
talqini   ta‘lim-tarbiya  jarayonidan  kutilgan  maqsadlarga   mutanosib  bo’lishi  kerak.
Afsuski, bugun amalda bo’lgan «O’qish kitobi»ning ko’pchiligi bu talablarga to’la
javob   berolmaydi.   Boshlang’ich   sinflar   «O’qish   kitobi»   darsliklarini   tuzishda
kichik o’quvchilarning ruhiyati, intellektual saviyasi yetarli o’rganilmagan. Aytish
kerakki,   bugungi   boshlang’ich   sinf   o’quvchilari   mualliflar   tasavvur   qilganlaridan
ko’ra bilimliroq va aqlliroq. «O’qish kitob»larining umumiy tahliliga tayanib shuni
aytish mukinki, boshlang’ich sinf o’quvchilarida insoniy sifatlarni shakllantirishda
bolalarning kuchi, aqli va imkoniyatlaridan unumli foydalanilmayapti.   Darsliklarda   o’rganish   uchun   taqdim   etilgan   o’quv   materiallarining   ko’pchiligi
jo’n, hayotiy haqiqatdan uzoq. Bir qismi esa quruq nasihatbozlikka qurilgan. Ular
mavzudan kelib chiqib, mualliflar tomonidan shunchaki «to’qib» tashlanganday. 
          Darsliklarimizda uchraydigan eng asosiy kamchiliklar sifatida quyidagilarni
sanashimiz mumkin: 
1) bilimlarni   o’zlashtirishda   o’quvchilarning   ishtiroki   deyarli   ko’zda
tutilmaydi.   Ularda   o’quvchilarning   vazifasi   darslik   mualliflarining   aytganlarini
o’qituvchi ko’magida xotirasiga joylab olishdan iborat deb qaraladi; 
2) bunday   darsliklar   tufayli   odamlar   ongida   faqat   darslik   materiallarini
yaxshi esda olib qoladigan, xotirasi yaxshi  o’quvchigina -yaxshi  o’quvchi  degan‖
aqida   shakllanib   qolgan.   O’rganilganlarni   amaliyotda   qo’llashga   yo’naltirish
masalasi esa keyingi planda qolib ketgan; 
3) bilimlar   tayyor   holda   berilyapti   va   u   faqat   o’quvchilar   xotirasini
rivojlantirishgagina   xizmat   qilmoqda.   Vaholanki,   bugungi   pedagogika   ilmida
o’quvchilar   xotirasini   rivojlantirishga   qaratilgan   faoliyat   maqsadga   muvofiq
emasligi isbotlangan; 
4) darslik   mualliflari   ko’p   jabhalarda   o’z   darsligi   orqali   o’quvchilarga
faqat bilim berishga harakat qilyapti. Darslikning asosiy vazifasi esa, bilim berish
emas, bilim olishga o’rgatishdir! 
5) badiiy asarlardan parcha berish, uni darslik muallifi istaganday tahlil
qilish   hamda  shuni   millatning  barcha   bolalari   xotirasiga   joylashga   urinish,   butun
avlodni   bir   xil   fikrlaydigan,   asar   yuzasidan   darslik   muallifi   fikrini   qaytaradigan
holda tarbiyalashga olib keladi. Darsliklardagi matnlarni idrok etish mualliflarning
qolipiga solinmasligi, tahlilda faqat ularning xulosalariga asoslanilmasligi lozim. 
Yuqoridagilardan   xulosa   qilib   aytganda,   bilim   berish   jarayonida   bolalarning
mustaqilligiga   diqqat   qilmaslik   –   tarbiyachining   katta   xatosi.   Zarur   bilimlarni
mehnat   qilib   o’zlashtirishdan   ma‘naviy   ozuqa   olish   mumkinligi,   bu   yo’ldagi
mehnat   o’quvchining   ehtiyojiga   aylanishi   uni   ma‘naviy   qaramlikdan   qutqarishi
bola ongiga singdirilishi kerak. O’quvchi mehnatini tashkil eta bilmaslik, bolaning o’zini bilim olish yo’lida ishlata olmaslik darslik muallifining ham, o’qituvchining
ham kechirib bo’lmaydigan xatosi hisoblanadi.  
                                             Amaldagi   ona  tili   darsliklari   ham   kamchiliklardan  holi  emas.
Darsliklarda takrorlar juda ko’p. Masalan,  Aa, Oo, Ii va Uu unlilarining talaffuzi
va   imlosi   1-,   2-,   3-,   4-,   5-   sinflarning   har   birida   berilgan.   Bola   5   yil   bitta   shu
mavzuni   takrorlaydi.   Tutuq   belgisi,   undoshlar   talaffuzi   va   imlosida   ham   shu
holatni   kuzatish   mumkin.   Darslikni   yaratgan   olimlar   o’z   nuqtayi   nazaridan   kelib
chiqib, ya‘ni bola uchun talabni o’ta yuqori qo’yib, faqat nazariya bilan cheklanib
qolishgan.   Darsliklarda   bolani   mustaqil   ijodiy   fikrlashga   va   og’zaki   nutqini
o’stirishga   undaydigan,   tafakkurini   kengaytirishga   xizmat   qiladigan   topshiriqlar
deyarli   berilmagan.   Qolaversa,   darsliklarda   qoida   o’qitilib,   ortidan   misol   berib
ketilaveradi. Bu — noto’g’ri. Misoldan qonuniyat yaratish kerak. Darsliklarda bu
hisobga olinmaydi. Bolaning o’zi bajarib ko’rishi, o’zi misoldan qoidani chiqarishi
kerak. Darslik shunday asosda tuzilishi lozim. Darsliklardagi bunday kamchiliklar
faqat   boshlang’ich   sinf   darsliklari   bilan   cheklanib   qolmaydi,   ular   yuqori   sinf
darsliklarida ham talaygina topiladi. 
          Yosh avlodni zamonaviy ilm-fan ma‘lumotlari bilan qurollantirib borishdek
mas‘uliyatli   ishga   panja   ortidan   qarash   yaramaydi.   Zero   har   qanday   amaliy
faoliyat   asosida   kuchli   nazariy   bilim   yotadi.   Nazariy   bilimi   yetarli   bo’lmagan,
so’nggi   fan   yangiliklari   bilan   qurollanmagan   o’quvchidan   kelgusida   yetuk   kadr
bo’lishini kutish yerga urug’ sepmasdan turib hosil kutish bilan barobar.  
Shu   kabi   omillarni   hisobga   olgan   holda   boshlang’ich   sinf   darsliklarining   yangi,
mukammal   avlodini   yaratishni   bugungi   ta‘lim   tizimimizda   turgan   eng   dolzarb
masala,   deb  belgilash  maqsadga  muvofiqdir.  Zero,  bugungi  kunda   arzimas   bo’lib
tuyulgan muammo, ertangi kunimizda ulkan muammolar uchun tamal toshi bo’lib
xizmat qilishi mumkinligini hech birimiz unutmasligimiz lozim. II bob.Ona tili fanidan darsliklarni yangi avlodini yaratish muammolari va
ularni bartaraf qilish usullari
2.1.Ona tili darsliklaridagi xatoliklar va kamchiliklar va ularni tuzatish
muammolari
                 Bugun mamlakatimiz ta’lim tizimidagi  yangilanish va o‘zgarishlar yaqqol
ko‘zga   tashlanmoqda.   Zamonaviy   maktablar,   yangi   darsliklarni   ko‘rib,   ko‘z
quvonadi. Demak, endigi  muhim vazifa - yaxshi  o‘qitish va yaxshi  o‘qish. Yangi
o‘quv  yili  boshlangach,  bu  borada  o‘qituvchi  va   o‘quvchilarning  saviyasi  qanday
ekanligi   bilan   qiziqib,   bir   necha   maktablarda   bo‘ldik.   O‘tkazilgan   savol-javoblar
o‘qituvchi   va   o‘quvchilarning   saviyasi   talab   darajasida   ekanligini   ko‘rsatdi.
Ehtimolki, savollar soddaroq bo‘lgandir. Bilmadim. Shunday bo‘lsa bordir. Lekin
muloqot   jarayonida   yuz   bergan   ayrim   tortishuvlar   bizni   befarq   qoldirmadi.Biz
savol-javob   jarayonida   o‘quvchilardan   iloji   boricha   osonroq   tushunchalarni
so‘radik. Masalan, “Gap bo‘laklari” mavzusini. Bu mavzu 3-sinf o‘quvchisiga ham
yaxshi   tanish.   4-5-sinf   o‘quvchilarining   barchasi   bosh   bo‘laklar   sifatida   ega   va
kesimni   tilga   olishdi.   8-sinf   o‘quvchilarining   bir   qismi   bosh   bo‘lak   deb   kesimni
bilishar ekan, bir qismi esa ega va kesimni...
             Hayratimiz  oshib, darslik va dasturlarni  bir-biriga solishtirib ko‘rdik. 3-sinf
“Ona   tili”   darsligi   (S.Fuzailov,   M.Xudoyberganova,   Sh.Yo‘ldosheva.   T.,
“O‘qituvchi”   NMIU,   2014)   ning   42-betida   ega   va   kesim   gapning   bosh   bo‘laklari
deyiladi:   “Ega   va   kesim   gapning   bosh   bo‘laklaridir.   Ular   birgalikda   gapning
asosini   tashkil   etadi.   Gapning   kim   yoki   nima   haqida   aytilganini   bildiradigan
bo‘lagi   ega   deb   ataladi.   Gapning   egasi   haqida   nima   deyilganini   bildirgan   bo‘lak
kesim deyiladi. Kesim gapning boshqa bo‘laklarini o‘z atrofida birlashtiradi.
            Bolalar maktabda o‘qiydilar. Bu gapda bosh bo‘lak ikkita: kimlar? Bolalar
(ega),   nima   qiladilar?   O‘qiydilar   (kesim).   Bolalar   o‘qiydilar   -   gap   bolalarning
mashg‘uloti (o‘qishi) haqida xabar bildiryapti”.
                      2015-yilda   nashr   etilgan   4-sinf   “Ona   tili”   darsligida   “Bosh   bo‘laklar”
tushunchasidan   qochishga   intilish   yaqqol   seziladi   va   “Kesim   gapning   markazi
hisoblanadi”   degan   xulosa   beriladi.   Ammo   mualliflar   o‘zlaridagi   ikkilanishni yenga   olishmaydi,   chog‘i,   26-mashq   shartida   shunday   yozishadi:   “Ega   va
kesimdan tuzilgan gaplarga ikkinchi darajali bo‘lak qo‘shib yozing”.
                          Darslikda   “bosh   bo‘laklar”   tushunchasi   berilmaganidan   hayron   bo‘lib
turgan   o‘qituvchiga   mazkur   mashq   sharti   qo‘l   keladi   va   o‘quvchilarga   3-sinfdagi
bilimlarni   eslatadi.   Shu   tariqa   “bosh   bo‘laklar”   tushunchasi   4-sinf   o‘quvchilari
ongida ham eson-omon jon saqlaydi.
              Navbat 5-sinf “Ona tili” (N. Mahmudov, A. Nurmanov va boshqalar. T.,
“Ma’naviyat”,   2015)   darsligiga.   Bu   darslikda   bosh   va   ikkinchi   darajali   bo‘laklar
haqidagi   ma’lumotni   topolmadik.   Shunda   bizga   o‘qituvchilar   yordamga   kelishdi:
qo‘limizga   shu   darslik   asosida   yozilgan   metodik   qo‘llanmani   tutqazishdi.   Agar
darslikning   39-betida   “Kesim   gapning   mazmuniy   markazidir.   U   boshqa
bo‘laklarsiz   ham   gap   bo‘lagi   bo‘la   oladi”,   deb   yozilgan   bo‘lsa,   metodik
qo‘llanmaning 53-betida quyidagilarni o‘qiymiz: “Boshlang‘ich sinfda (sinflarda –
M.V.) o‘quvchilar gap bo‘laklari haqida ilk ma’lumot olgan (olishgan – M.V.) Ega
va   kesim   bosh   bo‘laklar   ekanligini,   qolganlari   (aniqlovchi,   to‘ldiruvchi,   hol   –
M.V.)   ikkinchi   darajali   bo‘laklar   hisoblanishini   biladilar   (Mazkur   gapda   ega   –
“ular”ni tushirish noto‘g‘ri – M.V.)... Kesim gapning asosiy mazmunini ifodalaydi,
shuning   uchun   u   bosh   (asosiy)   bo‘lak   sanaladi.   Ikkinchi   darajali   bo‘laklar   ega,
to‘ldiruvchi,   aniqlovchi,   hol   bo‘lib,   ular   bosh   bo‘lak   ma’nosini   konkretlashtiradi
(aniqlashtiradi – M.V.), to‘ldiradi, izohlaydi, aniqlaydi (ortiqcha so‘z – M.V.)”.
                          Jumlalardagi   ayrim   g‘alizliklarga   qaramasdan,   qo‘llanmada   fikr   aniq
bayon   etilgan,   ya’ni   ega   ikkinchi   darajali   bo‘laklar   qatorida   sanaladi.   Nega
darslikda   bunday   aniqlik   yo‘q?   Axir   darslik   o‘quvchi   uchun   chiqariladi-ku?
O‘qituvchi   tushunmagan   mavzuni   metodik   qo‘llanmasidan   bilib   olar.   O‘quvchi-
chi?   U   nima   qiladi?   Uning   metodik   qo‘llanmasi   yo‘q-ku!   Ta’kidlash   joizki,
“O‘qituvchi kitobi” 2011-yilda chop etilgan. Darslik unga nisbatan yangi. Shu bois
o‘qituvchi   ongida   ikkilanish   kuchli.   U   “bosh   va   ikkinchi   darajali   bo‘laklar”
tushunchasidan   butkul   voz   kecholmayapti.   Chunki   bu   tushunchalar   boshlang‘ich
sinflarda mavjud.                            Xo‘sh, o‘qituvchi va o‘quvchilar nima qilishsin?! Tajriba-sinov deb har
bir   olim   o‘zining   nazariyasini   darslikka   tiqishtira   beradimi?   Tajriba-sinovda   ham
me’yor,   marom   bo‘lishi   kerak-da!   Bunaqada   taraqqiyot   bo‘lmaydi.
O‘quvchilarning   bilim   saviyasi   orqaga   ketadi.   O‘qituvchilarda   ham   turli
ikkilanishlar paydo bo‘ladiki, u dars saviyasiga ta’sir etmay qolmaydi. Fikrimcha,
bu borada tajriba-sinov maydonlarida faoliyat yuritayotgan o‘qituvchilarning ham
aybi   bordek.   Ehtimol,   ular   tajriba-sinovning   haqiqiy   natijalarini
yashirishayotgandir.   Yoki   ularning   fikrlari   inobatga   olinmayaptimikan?   Kim
biladi, deysiz?!
                                  Yana   asosiy   mavzuga   qaytsak.   5-sinfning   amaldagi   “Ona   tili”
darsligining   44-sahifasida   quyidagi   nazariy   xulosalarni   o‘qish   mumkin:   “Faqat
kesimdan   yoki   ega   va   kesimdan   iborat   bo‘lgan   gap   yig‘iq   gap   hisoblanadi.
Masalan: Qara. Men keldim.
         Kesimning boshqa bo‘laklar bilan kengayishidan hosil bo‘lgan gap yoyiq gap
deyiladi. Masalan: Men uni ko‘rdim”.
         Xo‘sh, yig‘iq gap faqat kesimdan iborat bo‘ladimi yoki ega va kesimdanmi?
Dastlabki xulosaga ko‘ra, yig‘iq gap ikki xil ko‘rinishda bo‘ladi: kesim yoki ega va
kesim.
          Keyingi xulosadan esa “Yig‘iq gap faqat kesimdan iborat”, degan fikr kelib
chiqadi.
           Bu o‘rinda berilgan ikki xulosadagi yaqqol inkor zamirida yashirin ma’no –
arosat ham bor. Gap shundaki, yig‘iq va yoyiq gaplar haqida yozayotgan mualliflar
ongidagi   “bosh   va   ikkinchi   darajali   bo‘laklar”   tushunchasi   ularga   sezdirmay
g‘alayon ko‘taradi va qarama-qarshi nazariy xulosalarga zamin yaratadi. 8-sinfning
amaldagi “Ona tili” darsligida esa, 5-sinf “Ona tili” darsligidan farqli ravishda gap
bo‘laklari ega, kesim, ikkinchi darajali bo‘laklar kabi turlarga ajratilgan. Bu ham,
ayonki,   “bosh   va   ikkinchi   darajali   bo‘lak”   tushunchasi   tabiiy   tarzda   “bosh
bo‘laklar mavjud va ular ega, kesim”, degan xulosani beradi.
                   Shu o‘rinda bir jihatga alohida e’tibor qaratishni istardik: 5-sinf “Ona tili”
darsligining   2015-yil   nashridagi   “musaffolik”,   ya’ni   unda   “bosh   va   ikkinchi darajali bo‘lak” tushunchasining yo‘qligi aslo yangilanish ruhi bilan bog‘liq emas.
Darslikning   avvalgi   nashrlaridagi   nazariy   xulosalar   yangi   nashrda   shunchaki
takrorlangan. Demoqchimizki, bir necha yildirki, o‘quvchi boshlang‘ich sinfdan 8-
sinfga   kelibgina   yana   “bosh   va   ikkinchi   darajali   bo‘lak”   tushunchasi   bilan
uchrashadi.   Darsliklardagi   bu   kabi   nomuvofiqliklar,   uzluksizlik   jarayonining
buzilishi   o‘qituvchini   noqulay   ahvolga   solmoqda,   muallif-olimlikning   muqaddas
martabasiga   nisbatan   ishonchsizlik   uyg‘otmoqda.   Yuqorida   keltirilgan
ko‘chirmalardan   ko‘rinib   turibdiki,   5-sinf   “Ona   tili”   darsligi   mualliflari   bosh
bo‘laklar   haqida   o‘quvchi   ongiga   ikki   yil   (3—4-sinflarda   –   M.V.)   davomida
tinimsiz   singdirilgan   bilimlarni   ongli   (e’tibor   bering   –   M.V.)   ravishda
o‘zgartirishmoqchi!          
                    Yana   ham   aniqroq   aytganda,   bu   bola   ongidagi   inqilob   deyish   mumkin.
Ehtimol, kimdir bu holga ortiqcha ahamiyat bermas. Lekin biz “Yoshlikda olingan
bilim   toshga   o‘yilgan   naqsh   kabidir”,   degan   hikmatni   unutmasligimiz   lozim.
Maktab darsliklarida mavzular kengayib borishi, yangiliklar bilan boyitilishi tabiiy
hol,   albatta.   Ammo   mavzularning   mohiyati   tubdan   o‘zgartirilishi   mumkin   emas.
Bunday   holatlar   ko‘proq   sof   ilmiy   ishlarda   kuzatiladi.   Inqilobiy   ko‘rinishdagi
nazariy   qarama-qarshilikni   o‘quvchi,   hatto   o‘qituvchi   ongi,   darslik   tabiati
ko‘tarmaydi.   Afsuski,   o‘qituvchi   va   o‘quvchilarni   tashvishga   solayotgan,
chalkashtirayotgan   kamchiliklar   birgina   “Bosh   bo‘laklar”   mavzusi   bilan
tugamaydi. Maktab “Ona tili” darsliklarida bunday muammolar talaygina. 2.2.Yangi Milliy o‘quv dasturi asosida tayyorlanayotgan Ona tili va o‘qish
savodxonligi darsligi tuzilishi ahamiyati va afzalliklari
Shu paytgacha Ona tili va O‘qish fanlari alohida o‘qitilgan. Endi esa ushbu
ikki   fanni   birlashtirgan   “Ona   tili   va   o‘qish   savodxonligi”   deb   nomlangan   yagona
fan  dars soati saqlab qolingan holatda  tashkil etiladi.
                   O‘qish fani, asosan, badiiy uslubdagi, mavhum tushunchalarni tashiydigan
matnlardan   iborat   edi.   Yangi   darslik   uchun   tanlangan   matnlar   va   she’rlar   esa
bolaning   ijtimoiy   hayotga   kirishib   keta   olishida   ko‘maklashadigan,   ham   badiiy,
ham informativ, ham ilmiy-ommabop uslubdagi matnlardan iborat.                   Amaldagi   darsliklarda   tinglab   tushunish   kompetensiyasini   rivojlantirish
uchun   topshiriqlar   ajratilmagan   bo‘lsa,   yangisida   bu   kompetensiyasini
rivojlantirish uchun har bir mavzuga alohida topshiriqlar ishlab chiqilgan. 
          O‘qib tushunish kompetensiyasini rivojlantirish uchun ajratilgan topshiriqlar
esa,     asosan, matnda ochiq ifodalangan ma’lumotlarga, yoki didaktik elementlarga
qaratilar   edi.   Endi   esa   darslikda   o‘qib   tushunish   kompetensiyasining   barcha
qismlarini qamrab oladigan savol va topshiriqlar bo‘ladi. 
        Shu paytgacha ona tilini o‘qitishdan maqsad tilning grammatikasini o‘rgatish,
til   strukturasiga   oid   qoidalarni   yod   oldirish   edi.   Yangi   darslikda   eng   muhim
qoidalargina qoldirilgan. Rang-barang tasvirlar va qiziqarli topshiriqlarga ko‘proq
urg‘u berilgan. Ahamiyatli   tomoni   endi   o‘qituvchilar   uchun   “O‘qituvchi   kitobi”,   o‘quvchilar
uchun esa “Mashq daftari” ham bo‘ladi. 
           Eski darsliklar til strukturasini o‘rgatishga qaratilgan. Yangi darsliklarda esa
til strukturasidan ko‘ra, tilning leksikologik, semantik tomonlariga urg‘u berilgan.
Ya’ni asosiy e’tibor so‘z, uning ma’nolari, o‘rindoshlari, qo‘llanish o‘rinlari, lug‘at
boyligi kabi tomonlarga qaratilgan.                    Amaldagi darslikdan o‘rin olgan matnlarda bola yoshiga mos bo‘lishidan
ko‘ra,   didaktik   ahamiyatiga   urg‘u   berilgan.   Taqdim   etilayotgan   didaktika   esa
yoshga   mos,   qiziqarli   mavzulardagi   matnlar   hamda   she’rlarga   singdirilgan.
Yozuvchilar bilan birgalikda matnlar qayta ishlab chiqilgan.
          Darsliklardagi tushunarsiz bo lishi mumkin bo lgan so zlar izohsiz qoldirilarʻ ʻ ʻ
edi. Yangi darsliklarda bolaning tushunishi uchun qiyin bo lgan so zlar darslikning	
ʻ ʻ
orqa qismida maxsus lug atga joylashtirilgan. Bundan tashqari ular ustida alohida	
ʻ
mashqlar ishlab chiqilgan. 
                     Tayyorlanayotgan darslikda gapdan to yaxlit matn yaratishgacha bo‘lgan
jarayon   tizimli   ravishda   ishlab   chiqilgan.   Avval   gaplardagi   bo‘sh   o‘rinlarni to‘ldirishni   boshlagan   bola   ma’lum   mavzu   doirasida   kichik   matn   yarata   olish
darajasiga olib chiqiladi.
                    Shuningdek,   darslikda   o‘quvchilarning   eng   og‘riqli   muammosi   bo‘lgan
og‘zaki   javob   beriladigan,   o‘gzaki   tarzda   bajariladigan   alohida   topshiriqlar   ham
ishlab   chiqilgan.   Yodlash   uchun   berilgan   she’rni   aytib   berishlari   uchun   alohida
vaqt ajratilgan.
                    Yangi   darslikda   uyga   vazifalar   mavjud   emas.   Nutqiy   mavzular   asosida
izchillikda   bir-birini   to‘ldiradigan,   o‘zi   izlanib   topishga   qaratilgan   nostandart
mashq va topshiriqlar ishlab chiqilgan.                     Ma'lum   mavzu   doirasida   assotsiativ   tasavvur   darajasidan   og‘zaki   yoki
yozma   matn   yaratish   darajasiga   olib   chiqishga   qaratilgan   ta'lim   mazmuni   ishlab
chiqilgan.
Badiiy   matnlar   bilan   ishlashda   muallifning   so‘z   qo‘llash   mahorati   amaliy
topshiriqlar orqali ochib berilgan.
Xulosa
Darsliklar     bugungi   kunga   kelib     Milliy   O`quv   Dasturi,   uslubiyoti   va
didaktik talablari asosida belgilangan, milliy istiqlol g`oyasi singdirilgan, muayyan
o`quv   fanining   mavzulari   to`liq   yoritilgan,   tegishli   fan   asoslarini   mukammal
o`zlashtirishga   qaratilgan   hamda   turdosh   ta`lim     yo`nalishlaridan   foydalanish
imkoniyatlari   hisobga   olingan   nashr.   Sir   emaski,   oxiri   ikki   yilda   darsliklar
sifatining   o`zgarishi,   ularning     mavzulari   turlichaligi   va   rang-barangligi     bilan
avvalgi     darsliklardan   tubdan     farq     qiladi.   Masalan,   boshlang`ich     sinf
o`quvchilariga mo`ljallangan     Ona tili   va   o`qish   savodxonligi    fani va darsligi
avvalgi  darsliklardan nafaqat    fanning o`zi, darslikning shaklidan    tortib, dizayni,
ichki   tuzilishi,   mavzularning   turfa   xilligi,   dolzarbligi,   hayotiy   mohiyatga   ega
ekanligi     bilan   tubdan       farq   qiladi.     Avvalgi     ona   tili     darsliklarda   faqat   mashq
shartlari     “…ko`chiring.       …tagiga   chizing,         …belgilang”   shu   kabi   shartlardan
iborat   bo`lgan.     Va     buning     natijasida     o`quvchilarda     og`zaki       nutqning
rivojlanmasligi,   o`quvchi   o`z   fikrini   to`liq, ravon   va burro   ifoda eta olmasligi
kelib   chiqdi.       45   daqiqada     faqat     ikkita   mashqni     ko`chirish     bilan     vaqtning
o`tganligi  bois bu  darsliklarda  kamchiliklar  yaqqol ko`rinib  qoldi.   
Bugungi   kunda   yangi avlod   darsliklari   o`quvchining   fikrini   o`stirishda,
uning   og`zaki     va     yozma     nutqini     rivojlantirishda     muhim   o`rin   egallamoqda.
Yangi   darsliklar   yangicha     metodlar,   yangidan-yangi   didaktik   materiallar     bilan
ishlashda   qo`l   kelmoqda.     Bu   degani     yangi     darsliklar   o`qituvchining   ham   o`z
ustida   ko`proq   ishlashga   sabab   bo`lmoqda.     Darslik   bilan   o`quv   jarayoni   o`zaro
bog`liq   bo`lib,   unda   savollar,topshiriqlar,   jadvallardan,   statistik,   xronologik
ma`lumotlar va hakozolardan o`z o`rnida foydalanish lozim.  Darsliklarda  berilgan ko`plab   materiallar   hozirgi     kun     talabiga   to`liq     javob     bera     oladi.
QRkodlashtirilgan     darsliklarda       audimatnlar       ham     mavjud     bo`lib,   bunda
bolaning  eshtish  qobilyatini ham rivojlantirishga sabab  bo`ladi.   
Yangi   darsliklarning   yana   bir o`ziga   xosligi,   ushbu   darslikning   mashq
daftarlari  ham  mavjudligidadir.  O`rganilgan  har  qanday  material  mashq  qilish
orqali   mashq     daftarlarda   mustahkamlanadi.   Mashq   daftarlarda   ham   didaktik
materiallar  bola  yoshi  va  psixikasiga katta e`tabor  qaratilgan  holda  yaratilgan
bo`lib,     bu     mashqlarni   80-90   foiz     o`quvchi   ishtiyoq     bilan     bajaradi.   Ayniqsa
kichik maktab yoshidagi  1-2-sinf    o`quvchilariga   berilgan   topshiriqlar  xilma-xil
va rang-barang.    
Foydalanilgan adabiyotlar
1. O’zbekiston  Respublikasi  Prezidentining  2020-yil  16-
martdagi   -Noshirlik   va   matbaa   mahsulotlarini   yanada   rivojlantirishga   oid
qo’shimcha chora- tadbirlar to’g’risida  4640-son qarori. ‖ 2. O’zbekiston   Respublikasi   Vazirlar   Mahkamasining     1999-   yil   16-
avgustdagi-Umumiy   o’rta   ta‘limning   davlat   ta‘lim   standartlarini   tasdiqlash
to’g’risida gi 390-sonli qarori. ‖
3. O’zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining  2017- yil 15- martdagi -
Umumiy   o’rta   ta‘lim   to’g’risidagi   Nizomni   tasdiqlash   haqida gi   140sonli	
‖
qarori. 
4. O’zbekiston  Respublikasi  Vazirlar  Mahkamasining 2017-  yil  6-  apreldagi -
Umumiy o’rta  ta‘lim   va o’rta maxsus,   kasb-hunar  ta‘limining davlat   ta‘lim
standartlarini tasdiqlash to’g’risida gi 187-son qarori. 	
‖
5. G’ofurov  A.  Umumiy  o`rta  ta`lim  maktablari   akad е mik,  litsey  hamda  kasb
hunar koll е ji o`quvchilari uchun yaratilgan darsliklarga qo`yilgan talablar va
muammolar  
6. Hasanboyev J., To’raqulov X., Haydarov M., Hasanboyeva O., Usmanov N.
Pedagogika fanidan izohli lug’at. – T.: Fan va texnologiya.  2009. – 672 b. 
7. Inoyatov   U.   Zamonaviy   darsliklar,   o’quv-metodik   majmualar,   elektron
didaktik   vositalarni   ishlab   chiqishga   innovatsion   yondashuv   dolzarb
ijtimoiy-pеdagogik muammo // Xalq ta‘limi. – Toshkent, 2018. -№3. B.12-
13. 
8. Jesús   Rodríguez   Rodríguez,   Tânia   Braga   Garcia,   Eric   Bruillard.   IARTEM
(International   Association   for   Research   on   Textbooks   and   Educational
Media)   1991-2016.   25   years   developing   textbook   and   educational   media
research. France -2019. -410. 
9. Matchonov S., Shojalilov A. va boshq. O’qish kitobi. 4-sinf  uchun darslik. –
Toshkent: Yangiyo’l poligraph service, 2017. – 216 b. 
10. Mavlonova R.A. va b. Umumiy pedagogika. – T.: Fan va texnologiya, 2018,
528 bet. б . 
11. Mukammallik,   yutuqlar   qamrovi   –   darsliklar   va   o’quv   qo’llanmalarning
asosiy shartidir // Xalq ta‘limi. – Toshkent, 2018. – №3.  B.4. 
12. O’zbek tilining imlo lug’ati. – Toshkent: O’qituvchi, 1995. – 288 b. 
13. O’zbek tilining izohli lug’ati. – Toshkent: O’ME, 2006-2008. – 5 tomli.  14. Peter Menck Looking Into Classrooms:  Papers on Didactics.  2010-y. 
15. Qosimova K., Matchonov  S., G’ulomova X., Yo’ldosheva  Sh., Sariyev Sh.
Ona tili o’qitish metodikasi. – Toshkent: Noshir, 2009. – 352 b. 
16. Rahmatullayev   Sh.   O’zbek   tilining   etimologik   lug’ati.   1-tom.   –   Toshkent:
Universitet, 2000. – 600 b. 
17. Sayidahmedov   N.   Noan‘anaviy   dars.   Yangi   pedagogik   texnologiyalar.   –
Toshkent: Moliya, 2003. – 98 b. 
18. Sikorova, Z. 2002. Evaluating Textbooks as Teacher´s Activity. In Mikk, J.,
Meisalo,   V.,   Kukemelk,   H.,   Horsley,   M.   Learning   and   Educational   Media
Tartu: University of Tartu, 84-92. 
19. Umarova   M.,   Hamroqulova   X.,   Tojiboyeva   R.   O’qish   kitobi.   3-sinf   uchun
darslik. – Toshkent: O’qituvchi, 2018. – 224 b. 
20. UNESCO   2016.   Every   Child   Should   Have   A   Textbook   Policy   Paper   23.
Global Education Monitoring Report. Paris, France. 
21. XXIInd international conference on public education.  Geneva -1959.  
22. Yadgarov   Q.M,   Xidirov   O.   -Dts   asosida   maktab   darsliklari   bilan   ishlash‖
fanidan ma‘ruza matni. –Jizzax, 2015. – 124 b. 
23. Yo’ldoshev   J.,   Usmonov   S.   Pedagogik   texnologiya   asoslari.   –   Toshkent:
O’qituvchi, 2004. 
24. Ziyodova   T.   O’quvchilarni   mustaqil   fikrlashga   o’rgatish/   Toshkent:
O’qituvchi,   2001.   –   80   b.   29.   Климанова   Л.   Ф.,   Горецкий   В.   Г.,
Голованова М. В. и др. 
25. Литературное чтение. 1 класс. В 2 ч. Ч. 1. – Москва: Просвещение, 
2012. – 80 с.

Ona tili fanidan darsliklarni yangi avlodini yaratish muammosi

Kirish 

I bob.Yangi avlod darsliklari yaratishning  pedagogik asoslari

1.1.Umumta’lim fanlaridan o‘quv-metodik majmualarning yangi avlodini ishlab chiqishga qo‘yiladigan umumiy talablar 

1.2.Yangi avlod  darsliklari va uning didaktik xarakteristikalari

1.3.Yangi avlod darsliklari yaratish zarurati va muammolari 

II bob.Ona tili fanidan darsliklarni yangi avlodini yaratish muammolari va ularni bartaraf qilish usullari  

2.1.Ona tili darsliklaridagi xatoliklar va kamchiliklar va ularni tuzatish muammolari 

2.2.Yangi Milliy o‘quv dasturi asosida tayyorlanayotgan Ona tili va o‘qish savodxonligi darsligituzilishi ahamiyati va afzalliklari 

Xulosa 

Foydalanilgan adabiyotlar