Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 12000UZS
Hajmi 96.8KB
Xaridlar 7
Yuklab olingan sana 29 Yanvar 2025
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Pedagogika

Sotuvchi

Bohodir Jalolov

Ona tili va oʻqish savodxonligi darslarida oʻquvchilar nutqini oʻstirish

Sotib olish
O’ZBEKISTON RESPUBLIKASI 
OLIY TA’LIM FAN VA INNOVATSIYALAR VAZIRLIGI
Ona tili va o qish savodxonligi darslaridaʻ
o quvchilar nutqini o stirish	
ʻ ʻ
mavzusida yozgan
KURS ISHI MUNDARIJA
KIRISH……………………………………………………………………….3
I   BOB.   O QISH   DARSLARIDA   O QUVCHILARNI   ONGLI   O QISHGAʻ ʻ ʻ
O RGATISH METODIKASI	
ʻ
1.1.O qish tushunchasi, turlari va uning ahamiyati……………………………5	
ʻ
1.2. Ongli o qishni rivojlantirish usullari………………………………………10	
ʻ
II   BOB.   O QISH   DARSLARIDA   O QUVCHILAR   NUTQINI   O STIRISH
ʻ ʻ ʻ
METODIKASI
2.1. Nutq o stirish yo llari…………………………………………………….17
ʻ ʻ
2.2.   O qish   darslarida   o quvchilar   nutqini   o stirishda   didaktik   materiallardan	
ʻ ʻ ʻ
foydalanish………………………………………………………………………23
XULOSA..............................................................................................................29
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR……………………………………….32
                            
1 KIRISH
Mavzuning   dolzarbligi.   Bugungi   kunda   zamonaviy   ta lim   jarayonidaʼ
o quvchilarda   ongli   o qish   ko nikmalarini   shakllantirish   eng   dolzarb   vazifalardan	
ʻ ʻ ʻ
biri   bo lib   qolmoqda.   O quvchilarning   savodxonligini   oshirish,   ularning   nafaqat	
ʻ ʻ
o qish   va   yozish   qobiliyatlarini   rivojlantirish   bilan   cheklanmaydi,   balki   ularda	
ʻ
matn   mazmunini   chuqur   anglash,   matnni   tahlil   qilish   va   mustaqil   fikrlash
ko nikmalarini shakllantirishni ham talab qiladi. 
ʻ
Bu   borada   Prezidentimiz   Shavkat   Mirziyoyev   o z   nutqlarida   bir   necha   bor	
ʻ
ta kidlaganidek:   “Ta lim   tizimini   zamonaviy,   innovatsion   yondashuvlar   bilan	
ʼ ʼ
boyitish,   o quvchilarni   ongli   va   mustaqil   fikrlaydigan   shaxslar   qilib   tarbiyalash	
ʻ
bugungi kunning eng muhim vazifasidir. O quvchilarda nafaqat  bilim olish, balki	
ʻ
bilimlarini to g ri tahlil qilish va amaliyotda qo llash ko nikmalarini shakllantirish	
ʻ ʻ ʻ ʻ
zarur”[1] milliy ta lim tizimining poydevorini yaratadi va raqobatbardosh avlodni	
ʼ
tarbiyalashda muhim o rin tutadi.	
ʻ
Ongli   o qishning   asosiy   maqsadi   –   o quvchilarni   nafaqat   matnni   mexanik	
ʻ ʻ
ravishda   o qishga   o rgatish,   balki   matn   mazmunini   tushunish,   o qilgan
ʻ ʻ ʻ
ma lumotlarni   tahlil   qilish   va   hayotiy   vaziyatlarga   qo llash   qobiliyatlarini	
ʼ ʻ
rivojlantirishdir.   Olimlar   bu   borada   o z   tadqiqotlarida   ko p   marotaba   aytib	
ʻ ʻ
o tganlaridek,   ongli   o qish   o quvchilarning   mustaqil   fikrlashini,   ijodiy	
ʻ ʻ ʻ
yondashuvini va ijtimoiy ko nikmalarini rivojlantirishning asosiy omili hisoblanadi	
ʻ
.   Shu   bugungi   kunda   ta lim   muassasalarida   ongli   o qishni   ta minlashga
ʼ ʻ ʼ
yo naltirilgan   yangi   texnologiyalar   va   usullar   joriy   etilishi,   o qituvchilarning   bu	
ʻ ʻ
boradagi   faoliyati   dolzarb   masalalardan   biri   hisoblanadi.[2]   Boshlang ich   ta lim	
ʻ ʼ
o quvchilarning   o qish   va   savodxonlik   bo yicha   fundamental   ko nikmalarini	
ʻ ʻ ʻ ʻ
shakllantirishda   asosiy   rol   o ynaydi.   Ta limning   ushbu   bosqichida   o quvchilarga	
ʻ ʼ ʻ
2 ongli   o qishni   o rgatish   kelajakdagi   o quv   jarayonlarida   ularning   muvaffaqiyatiniʻ ʻ ʻ
ta minlashda   katta   ahamiyatga   ega.   Tadqiqotlarga   ko ra,   boshlang ich   sinflarda	
ʼ ʻ ʻ
ongli   o qish   ko nikmasiga   ega   bo lgan   o quvchilar   keyinchalik   yuqori   sinflarda	
ʻ ʻ ʻ ʻ
ham  yaxshi  o zlashtirish  darajasiga  ega  bo ladilar  . Bu esa  davlat  raqobatbardosh	
ʻ ʻ
va bilimli avlodni tarbiyalashning muhim shartidir.
O qituvchilarning   o quvchilarda   ongli   o qishni   shakllantirishda   qo llanadigan	
ʻ ʻ ʻ ʻ
metodik   yondashuvlari   ta lim   sifatini   oshirishda   hal   qiluvchi   ahamiyatga   ega.	
ʼ
Shavkat   Mirziyoyevning   2020-yildagi   nutqida   qayd   etilganidek:   “Har   bir
o qituvchi   o z   darslarida   o quvchilarni   mustaqil   fikrlashga   o rgatishi,	
ʻ ʻ ʻ ʻ
o qituvchining asosiy vazifasi o quvchida hayotiy bilimlarni shakllantirishdir”[3]
ʻ ʻ  .
Ongli o qishning ta minl o qituvchilarning zamonaviy usullardan foydalanishlarini	
ʻ ʼ ʻ
talab   qiladi,   bu   esa   dars   jarayonida   faollik   va   ijodkorlikni   oshirish   bilan   birga,
o quvchilarning bilimlarini yanada mustahkamlaydi.	
ʻ
Kurs   ishining   maqsadi.   Ushbu   kurs   ishining   asosiy   maqsadi   –   o qish	
ʻ
darslarida   ongli   o qishni   ta minlash   usullari   va   metodlarini   o rganish,   ularni	
ʻ ʼ ʻ
samarali   qo llash   yo llarini   aniqlashdir.   Shu   bilan   birga,   zamonaviy   pedagogik	
ʻ ʻ
texnologiyalardan   foydalangan   holda   o quvchilarda   ongli   o qishni	
ʻ ʻ
shakllantirishning   zamonaviy   usullarini   ishlab   chiqish   va   ularning   ta lim	
ʼ
jarayoniga ta sirini baholash ham ishning muhim maqsadlaridan biridir.	
ʼ
Kurs ishining vazifalari:
 O qish darslarida ongli o qishni ta minlashning nazariy asoslarini o rganish.	
ʻ ʻ ʼ ʻ
 Zamonaviy   ta lim   texnologiyalari   yordamida   ongli   o qishni   rivojlantirish	
ʼ ʻ
usullarini aniqlash.
3  O quvchilarni   ongli   o qishga   o rgatishda   qo llaniladigan   metodlar   vaʻ ʻ ʻ ʻ
texnikalarni tahlil qilish.
 O qish   darslarida   o qituvchilarning   faoliyatini   takomillashtirish   bo yicha
ʻ ʻ ʻ
amaliy tavsiyalar ishlab chiqish.
 Ongli   o qishni   shakllantirishning   o quvchilarning   o zlashtirish	
ʻ ʻ ʻ
ko rsatkichlariga ta sirini o rganish va baholash.	
ʻ ʼ ʻ
Kurs   ishining   predmeti. Mazkur   kurs   ishining   predmeti   –   o qish   darslarida	
ʻ
ongli o qishni ta minlashning metodik yondashuvlari va ta lim texnologiyalaridir.	
ʻ ʼ ʼ
Kurs ishining obyekti. O quvchilarda ongli o qish ko nikmalarini shakllantirish	
ʻ ʻ ʻ
jarayoni   hamda   o qituvchilarning   o qish   darslarida   foydalanadigan   uslublari   va	
ʻ ʻ
metodlari ushbu kurs ishining obyekti sifatida tanlangan.
Kurs   ishining   hajmi. Kurs   ishi   kirish,   nazariy   qism,   amaliyotga   oid   qism,
xulosa   va   tavsiyalar,   foydalanilgan   adabiyotlar   ro yxati   va   ilovalardan   iborat	
ʻ
bo lib, umumiy hajmi 30 betdan tashkil topadi.	
ʻ
I BOB. 1-2-SINF O QUVCHILARNING O QISH MALAKALARINI	
ʻ ʻ
TAKOMILLASHTIRISHNING NAZARIY ASOSLARI
4 1.1. O qish tushunchasi, turlari va uning ahamiyatiʻ
Hozirgi   zamonaviy   ta lim   tizimida   o quvchilarda   ongli   o qishni	
ʼ ʻ ʻ
shakllantirish dolzarb masalalardan biri  sifatida oldimizda turibdi. Buning sababi,
savodxonlikni   oshirish   faqatgina   o qish   va   yozish   qobiliyatini   rivojlantirishni	
ʻ
emas,   balki   o quvchilarning   matn   mazmunini   chuqur   anglash,   tahlil   qilish   va	
ʻ
mustaqil   fikrlash   qobiliyatlarini   shakllantirishni   talab   qiladi.   Bu   borada
Prezidentimiz   Shavkat   Mirziyoyev   ta lim   sifatini   yuksaltirish,   raqobatbardosh   va	
ʼ
tanqidiy   fikrlaydigan   yoshlarni   tarbiyalash   masalasini   o ta   muhim   vazifa   sifatida	
ʻ
belgilaganlar.   Prezident   o z   nutqlarida   bu   masala   haqida   shunday   deydi:	
ʻ
"Ta limning   mazmunini   yangilash,   xalqaro   talab   va   standartlarga   moslashtirish	
ʼ
zarur.   Chunki   bilimli   va   raqobatbardosh   yoshlar   –   ertangi   kunimizning
mustahkam poydevoridir"[4] .
Ongli   o qishning   ahamiyati   shundaki,   bu   jarayon   o quvchilarda   mustaqil	
ʻ ʻ
fikrlashni,   tahlil   qilishni   va   o z   bilimlarini   amaliyotga   tatbiq   etishni   o rgatadi.	
ʻ ʻ
Shuningdek,   boshlang ich   ta lim   davrida   ongli   o qishni   shakllantirish   keyingi	
ʻ ʼ ʻ
o quv   yillarida   o quvchilarning   muvaffaqiyatli   o zlashtirishi   uchun   mustahkam	
ʻ ʻ ʻ
poydevor  bo lib  xizmat   qiladi.  Bu  borada  davlatimiz  rahbari   Shavkat  Mirziyoyev	
ʻ
yana   bir   bor   ta kidlashlaricha:  	
ʼ "O qituvchi   nafaqat   bilim   beradi,   balki	ʻ
o quvchilarni kelajak hayotga tayyorlaydi. Shu bois, ta lim jarayonida zamonaviy	
ʻ ʼ
yondashuvlar   va   innovatsion   metodlarni   keng   joriy   qilish   hayotiy   zaruratga
aylangan" . [3]
O quvchilarda   ongli   o qishni   shakllantirish,   ularning   fikr   yuritish,   tahlil	
ʻ ʻ
qilish   va   muhim   xulosalar   chiqara   olish   ko nikmalarini   rivojlantirish	
ʻ
o qituvchilarning   asosiy   vazifalaridan   biriga   aylanib   borayotgani   bejiz   emas.	
ʻ
Chunki bu yondashuv o quvchilarni mustaqil o ylashga, turli hayotiy vaziyatlarda	
ʻ ʻ
5 to g ri   qarorlar   qabul   qilishga   va   bilimlarni   amaliyotga   tatbiq   etishga   o rgatadi.ʻ ʻ ʻ
O quv jarayonida ongli o qishni shakllantirishning dolzarbligi shundan iboratki, bu
ʻ ʻ
ko nikma   kelgusida   o quvchilarning   nafaqat   ta limdagi   muvaffaqiyatlarini,   balki
ʻ ʻ ʼ
ularning   hayotiy   tajribalari   va   jamiyatdagi   faoliyatlarini   ham   samarali   tashkil
qilishga asos yaratadi. Bunday yuksak maqsadlar yo lida ta lim jarayonini yanada	
ʻ ʼ
samarali   qilish   uchun   zamonaviy   pedagogik   metodlar   va   innovatsion
texnologiyalarni   joriy   etish   lozim   bo ladi.   Shu   sababli,   o quvchilarda   ongli	
ʻ ʻ
o qishni   rivojlantirish   har   bir   o qituvchining   eng   asosiy   metodik   yondashuvlari	
ʻ ʻ
orasida bo lishi talab etiladi.	
ʻ
O qish   inson   hayotida   muhim   ahamiyatga   ega.   O qish   orqali   inson   borliq,	
ʻ ʻ
jamiyat   haqida   bilimga   ega   bo ladi,   o qishni   bilmagan   odamning   ko zi   ojiz	
ʻ ʻ ʻ
kishidan farqi yo q. boshlang ich sinfda o qish faoliyati barcha predmet darslarida	
ʻ ʻ ʻ
amalga   oshiriladi.   Lekin   o qishga   o rgatishning   yo l   —   yo riqlarini   o qish	
ʻ ʻ ʻ ʻ ʻ
metodikasi ishlab chiqadi. O qish metodikasining kichik yoshdagi o quvchilarning
ʻ ʻ
umumiy   rivojlanishi,   xususiy   metodika   sohasidagi   yutuqlar   borliq   fanlar   yutugi
asosida   shakllanib   boradi.   Masalan,   eski   maktablarda   quruq   yod   olish   metodida
o rganilagan   bo lsa,   hozirgi   maktablarda   o qish   izohli   o qish   metodida   olib	
ʻ ʻ ʻ ʻ
boriladi.
Yod   olish   metodida   matndagi   so zlarga   izoh   berishga,   mazmunini	
ʻ
tushuntirishga,  oqilganini  qayta  hikoyalashga,  umuman  olganda,  o qishning  ongli	
ʻ
bo lishiga   mutlaqo   e tibor   berilmagan.   Ularda   ko p   roq   to g ri   talaffuzga,   qiroat	
ʻ ʼ ʻ ʻ ʻ
bilan   o qishga,   katta   e tibor   berilgan.   Shuning   uchun,   hozir   maktablarda   o qish	
ʻ ʼ ʻ
izohli o qish olib borilyapti.
ʻ
O qish   darslarida   o quvchilar   tabiat,   jamiyat,   unda   yashovchi,   kishilar   hayoti,	
ʻ ʻ
ularning   o tmishi,   hozirgi   yashash   tarzi,   mashhur   kishilari   haqida,   vatanning	
ʻ
6 tabiati:   ob-havosi,   boyliklari,   hayvonot   dunyosi   va   boshqalar   haqidagi   bilimlarni
egallaydilar.
Sinfda o qish darslari quyidagi vazifalarni bajaradi:ʻ
1.   O qish   malakasini   takkomillashtirish.   O quvchilarda   yaxshi,   to g ri   o qish	
ʻ ʻ ʻ ʻ ʻ
sifatlari: to g ri tez, ifodali o qish malakalarini shakllantirish.	
ʻ ʻ ʻ
2.   Bolalarda   kitobga   muhabbat   uyg otish,   kitobdan   foydalanishga,   undan   kerakli	
ʻ
bilimni  olishga   o rgatish,   ya ni  kitob  bilan  ishlashni   biladigan,  chuqur   fikrlovchi,	
ʻ ʼ
sermulohaza kitobxonalarni yetishtirish.
3.   O quvchilarni   tevarak   —   atrof,   borliq   haqidagi   bilimlarni   kengaytirish,   ilmiy	
ʻ
dunyoqarash elementlarini shakllantirish.
4. O quvchilarni axloqiy, estetik va mehnatsevarlik ruhida tarbiyalash.
ʻ
5. O quvchilarning nutqini va tafakkurini o stirish.
ʻ ʻ
6. Adabiy tasavvur elementlarini shakllantirish.
Bu vazifalarni bajarishning aniq yo li, yaxshi o qish malakalarining sifatlari	
ʻ ʻ
va   ularni   takomillashtirish   yo llaridir.   Yaxshi   o qish   malakalarining   sifatlariga	
ʻ ʻ
to g ri,   tez,   ongli   va   ifodali   o qish   kiradi   va   ular   o qish   darslarida   o zaro   bog liq	
ʻ ʻ ʻ ʻ ʻ ʻ
holda takomillashtiriladi, bu to rt o qish sifati bir — biri bilan uzviy bog liq. Ongli	
ʻ ʻ ʻ
o qish   yaxshi   o qish   malakalarining   asosiysi   hisoblanadi,   chunki   o quvchi   tez	
ʻ ʻ ʻ
qisqa — o qiganini anglamasa, bunday o qish talabga javob bermaydi.	
ʻ ʻ
“   To g ri   o qish   ongli   o qishga   xizmat   qiladi.   Tez,   to g ri,   ongli   o qish
ʻ ʻ ʻ ʻ ʻ ʻ ʻ
ifodali   o qishning   asosi   hisoblanadi.   Yaxshi   o qish   sifatlarini   egallash   maktabda	
ʻ ʻ
barcha predmetlarni muvaffaqiyatli o zlashtirishning sharti hisoblanadi”	
ʻ 1
.
1
 Abdullayev, Sh.  Boshlang ich sinflarda ongli o qishni o rgatishning metodik asoslari	
ʻ ʻ ʻ . Samarqand: Ilm Ziyo, 2021,
48–65-betlar.
7 Boshlang ich   sinf   o quvchilari   to g ri   talaffuz   bilan   matn   ma nosini   puxta   sintezʻ ʻ ʻ ʻ ʼ
qilishda   qiynaladilar.   O qish   ko nikmalarini   takomillashtirish   uchun   asar   ustida	
ʻ ʻ
ishlashni o qitish bilan birga amalga oshirish zarur.	
ʻ
O qish jarayonida xatolar turli sabablarga ko ra chiqadi:	
ʻ ʻ
1.   So zni   talaffuz   qilish   bilan   uning   ma nosini   tushunish   o rtasida   puxta   talaffuz	
ʻ ʼ ʻ
qilishga harakat qiladi. va ma nosini e tibordan chetda qoldiradi.	
ʼ ʼ
2. So zlar ko p bo ginli (murakkab bo g in tuzilishidagi so zlarni o qishda), ya ni	
ʻ ʻ ʻ ʻ ʻ ʻ ʻ ʼ
sozning   tovush   tarkibi   murakkabligi   uchun   tez   o qiyman   deb   xatoga   yo l	
ʻ ʻ
qo yadilar.	
ʻ
3.   To g ri   o qish   yorug likka,   matn   shriftiga,   bolaning   ko ruv   sezgisiga   ham	
ʻ ʻ ʻ ʻ ʻ
bog liq.	
ʻ
To g ri o qisni ta minlash uchun o qituvchi quyidagilarga rioya qilishi kerak:
ʻ ʻ ʻ ʼ ʻ
1.   Matnni   o qishdan   oldin   undagi   o qilishi   qiyin,   tuzilishi   murakkab   so zlarni,	
ʻ ʻ ʻ
birikma va gaplarni aniqlashi, ular ustida ishlash usullarini belgilab olishi lozim.
2. Ma nosi tushunarsiz so zlarni aniqlashi.	
ʼ ʻ
3.   Matnning   yaxsh,   orta,   yomono qiydigan   o quchilarga   o qitiladigan   qismini	
ʻ ʻ ʻ
oldindan belgilab chiqishi.
4.   O qituvchi   yoki   sinf   o quvchilarining   nazorati   ostida   o qishni   doimiy   mashq	
ʻ ʻ ʻ
qildirishi.
O qituvchi o qish davonida o quvchilar xato qilishi mumkin bo lgan o rinni	
ʻ ʻ ʻ ʻ ʻ
belgilab olishi lozim.Xato o qishni bartaraf etish uchun:	
ʻ
8 1.   Tuzilishi   murakkab   so zlarni   xat   taxtaga   yoki   kartonga   bo g inlarga   bo libʻ ʻ ʻ ʻ
yozish,   oldino quvchilarga   ularni   bo g inlab,   so ng   sidirg a   o qishni   mashq	
ʻ ʻ ʻ ʻ ʻ ʻ
qildirishi.
2.   So z   ma nolarining   sinonimi,   antonimini   keltirib,   yoki   gap   ichida   qo llab	
ʻ ʼ ʻ
tushuntirishi.
3. Xat cho pdan foydalanish. Xat cho p diqqati tarqoq bolaga, ko ruv sezgisi  past	
ʻ ʻ ʻ
o quvchida juda foydali.	
ʻ
4. Xato o qishi mumkin bo lgan o rindan o quvchini ham ogohlantirish.	
ʻ ʻ ʻ ʻ
5. Kesma harf va kesma bo g inlardan foydalanish.	
ʻ ʻ
6. To g ri o qish uchun sharoit yaratish.	
ʻ ʻ ʻ
7. Shivirlab va ichda o qishdan foydalanish.	
ʻ
O quvchilar yo l qo yadigan xatolar 2 xil:	
ʻ ʻ ʻ
1.   So z   ma nosini   noto g ri   anglashga   olib   keluvchi   xatolar.   (urg uni   noto g ri	
ʻ ʼ ʻ ʻ ʻ ʻ ʻ
qo yib o qish tuifayli)	
ʻ ʻ
2. So zlarni o qib olishga halal beradigan xatolar.	
ʻ ʻ
9 1.2. Ongli o qishni rivojlantirish usullariʻ
Ongli   o qish   asar   mazmunini,   asarning   g oyaviy   yo nalishini,   timsollarini,	
ʻ ʻ ʻ
badiiy vositalarni ro lini tushunib o qish ongli o qish deyiladi.	
ʻ ʻ ʻ
Bola   asarda   tasvirlangan   voqea   hodisalarga   munosabat   bildira   olsa,   ongli
o zlashtirgan bo ladi.	
ʻ ʻ
Ongli o qish quyidagi metodik shartlarga bo gliq:	
ʻ ʻ
1. O quvchuning hayotiy tajribasiga.	
ʻ
2. So zlarning lug aviy ma nosini tushunishiga.
ʻ ʻ ʼ
3. Gapda so zlarning tushunishiga.	
ʻ
Ongli o qish 2 xil ma noda qo llaniladi: O qish texnikasi, O qish sifati.	
ʻ ʼ ʻ ʻ ʻ
Asar qurilishini tushunish ongli o qishdir.O quvchining ongli o zlashtirib o qigani,	
ʻ ʻ ʻ ʻ
uning   ifodali   o qiganidan,   asar   yuzasidan   berilgan   savollarga   javobidan	
ʻ
aniqlaniladi.Ongli   o qish   bilan   ifodali   o qish   biri   —   ikkinchisini   taqazo   etadi.	
ʻ ʻ
Ifodali o qish.Asrani uning g oyasiga, yozuvchining niyatiga mos ravishda o qish,	
ʻ ʻ ʻ
asar jozibasini ifodalab, ravon, aniq, to gri o qish ifodali o qish deyiladi.	
ʻ ʻ ʻ
Ifodali   o qish   adabiyotni   aniq   va   ko rgazmali   o qitishning   dastlabki   va   asosiy	
ʻ ʻ ʻ
formasidir.[20] O qituvchi, ifodali o qish orqali asar mazmunini va emotsionallgini	
ʻ ʻ
o quvchilarga ko rgazmali ravishda yetkazadi.	
ʻ ʻ
10 Intonatsiya — urg u, temp, ritm, to xtam, ovozning baland-pastligining yig indisi.ʻ ʻ ʻ
Bular   og zaki   nutq   elementlaridir.Bu   orqali   qahramonlarning   turli   kayfiyatlari,	
ʻ
ichki kechinmalari ifoda etiladi.[8]
Ifodali o qishni egallashning asosiy shartlari:
ʻ
1. Nafasni to g ri olish va to g ri sarflash.	
ʻ ʻ ʻ ʻ
2. Tovushlarni aniq talaffuz qilish, burro gapirish.
3. Adabiy talaffuz normalarini egallash. Bular ifodali nutqqa ham taaluqli.
Ifodali o qish shartlaridan yana biri ovozning baland-pastligi, yoqimliligi,	
ʻ
tinish o rnini asar mazmuniga mos holda o zgartira olishlik.
ʻ ʻ
Ifodali o qishga tayyorlanish shartli ravishda 3 bosqichga bo linadi:
ʻ ʻ
1.   Qahramonlarning   xatti   -harakatini   tahlil   qilish,   g oyasini   belgilash,   badiiy	
ʻ
vositalarning vazifasini tushunish. Demak, asar tahlili ifodali o qishni ta minlaydi.	
ʻ ʼ
2. Pauzaning, urg uning o rnini, nutq tempini belgilab olish.	
ʻ ʻ
3. O qishni mashq qilish.[22]	
ʻ
Avvalo,   o qituvchi   ifodali   o qish   namunasini   ko rsatishi   zarur.   Ifodalilik   -	
ʻ ʻ ʻ
ko rgazmalilik   demakdir.   O qish   darslari   o quvchilar   fikrini   va   nutqini   o stirish,	
ʻ ʻ ʻ ʻ
hamda o quvchi shaxsini har tomonlama rivojlantiruvchi xususiyatlar bilan boshqa	
ʻ
o quv   predmetlari   orasida   alohida   o rin   tutadi.   O qish   darslari   jarayonida	
ʻ ʻ ʻ
o quvchilarning   o qish   malakalari   takomillashib,   to g ri,   ongli   va   ifodali   o qish,
ʻ ʻ ʻ ʻ ʻ
badiiy asar g oyasini tushunish qobiliyatlari o sib boradi.	
ʻ ʻ
“O qish kitobi”dagi turli janrlarga xos bo lgan badiiy asarlarni o qish va ular ustida	
ʻ ʻ ʻ
ishlash   orqali   o quvchilarning   borliq,   voqelik   haqidagi   tasavvur-tushunchalari	
ʻ
kengayadi.
11 1-   sinfda   o quvchilar   ongli,   turli   va   bir   me yorda   bo g inlab   o qish   malakasiniʻ ʼ ʻ ʻ ʻ
egallaydilar. Ayrim nutq tovushlarining talaffuzidagi qiyinchiliklar bartaraf etiladi.
   O quvchilar o qigan matnlarning mazmunini o qituvchining yordamchi savollari	
ʻ ʻ ʻ
asosida   hamda   kichik   hajmdagi   matn   mazmunini   unga   ishlangan   rasmdan
foydalanib, so zlab berishga o rganib boradilar.	
ʻ ʻ
2-   sinfda   o quvchilarda   so zni   butunicha   o qish   malakalari   shakllanadi   va	
ʻ ʻ ʻ
ongli, to g ri, ifodali o qishga intilish yaqqol seziladi. O qish tezligi ortadi.Ayrim	
ʻ ʻ ʻ ʻ
matnlarni   ovoz   chiqarmay   mustaqil   o qiy   boshlaydilar.O qituvchi   rahbarligida	
ʻ ʻ
o qilgan matndagi asosiy fikrni aniqlaydilar, undagi ayrim voqea - hodisalarni so z	
ʻ ʻ
bilan tasvirlashga o rganadilar.	
ʻ
O qish va matnni savollar asosida hikoyalashda o quvchilar nutqining to g ri	
ʻ ʻ ʻ ʻ
va aniq bo lishiga, nutqda so zlardan o rinli foydalanishlarga e tibor beriladi.	
ʻ ʻ ʻ ʼ
3-   sinfda   o quvchilar   so zlarni   butunicha   o qish   malakalarini   to la   egallab,	
ʻ ʻ ʻ ʻ
ongli   va   ifodali   o qishga   ko proq   e tibor   beradilar.   O qilgan   matn   mazmunini
ʻ ʻ ʼ ʻ
mulohaza   qilish,   voqealar   yo nalishini   aniqlash   qobiliyatiga   ega   bo ladilar.Bu	
ʻ ʻ
sinfda   o qilgan   asarning   badiiy-tasviriy   xususiyatlari   ustida   ishlash   davom	
ʻ
ettiriladi.   3  -   sinf   o quvchilariga   o zaro   fikr   olishuv   jarayonida   xalq  maqollari   va	
ʻ ʻ
obrazli   ifodalardan   o rinli   foydalanish,   adabiy   talaffuz   normalariga   rioya   qilishga
ʻ
o rgatiladi.	
ʻ
4   -sinfda   o quvchilar   matndagi   so zlarni   butunicha   ma nosiga   tushunib	
ʻ ʻ ʼ
to g ri   o qish   malakalarini   to la   egallaydilar.   O qiganlari   mazmunini   qayta	
ʻ ʻ ʻ ʻ ʻ
hikoyalsh,   matnni   qismlarga   bo lish   va   sodda   reja   tuzish   vazifalarini   bajara	
ʻ
oladilar.   O qish   va   gapirish   jarayonida   o quvchilarning   abadiy   normalariga   rioya	
ʻ ʻ
qilishlari   talab   qilinadi.   Boshlang ich   sinf   o quvchilari   yuqorida   belgilangan	
ʻ ʻ
talablar asosida o z ishlarini natijasini nazorat qilib borishi kerak.O qish darslarida	
ʻ ʻ
12 darsning asosiy qismini o quvchilarning o qishiga ajratish lozim. O quvchilar turliʻ ʻ ʻ
xildagi aniq topshiriqlar asosida bir necha marta o qitiladi va o qish mas uliyatlari	
ʻ ʻ ʼ
orttiriladi.
Boshlang ich   o qish   malakalarini   (to g ri,   tez,   ongli,   ifodali   o qishni	
ʻ ʻ ʻ ʻ ʻ
takomillashtirish)   bolalarni   o qigan   asarlarining   adabiy-estetik   xususiyatlarini	
ʻ
chuqur   idrok   etish,   ularni   tasvirklangan   voqea-hodisalar   mag zini   chaqish,	
ʻ
muayyan   xulosalar   chiqarishga   tayyorlash;   bolalarda   yuksak   axloqiy   sifatlarni   va
nafosat   tuyg usini   tarbiyalash;   o quvchilarni   matn   ustida   ishlash   o rgatish;	
ʻ ʻ ʻ
o quvchilarning atrof - muhit haqidagi bilimlarini boyitish	
ʻ 2
. Bu vazifalar dasturda
berilgan badiiy, ilmiy - ommabop asarlar, jumladan, xalq og zaki ijodi namunalari	
ʻ
asosida amalga oshiriladi 3
. Har bir sinf o qish dasturi quyidagi bilimlarni o z ichiga	
ʻ ʻ
oladi.   DTS   talabiga   ko ra,   1-sinf   o quvchilari   matn   ustida   ishlash   jarayonida	
ʻ ʻ
quyidagicha ishlarni amalga oshiradilar:
1.   O qilgan   matnda   nima   haqida   fikr   yuritilayotganligi   to g risida   suhbat	
ʻ ʻ ʻ
o tkaziladi.	
ʻ
2. O qilgan adabiy asar namunasining umumiy mazmuni aniqlanadi.	
ʻ
3. O qilganda ishtirok etuvchi shaxslarning xatti-harakatlariga elementlar ravishda
ʻ
baho berishga o rgatilib boriladi.	
ʻ
4. O qilgan badiiy asar  namunasining tili  o rganiladi. O qilganda ishtirok etuvchi	
ʻ ʻ ʻ
qahramonlarning   xatti-harakatini,   ularni   bir   -   biriga   taqqoslash   yuzasidan   mashq
qildiriladi.
Matn   ustida   ishlashning   eng   ko p   qo llaniladigan   usullaridan   biri	
ʻ ʻ
o quvchilarning   ichdan   o qishidir.   U   yoki   bu   adabiy   asar   namunasi   yoki   ilmiy-	
ʻ ʻ
2
 Akramov, Z.  Pedagogik psixologiya . Toshkent: O qituvchi, 2018, 145-bet.	
ʻ
3
  Nurmatova, Z.  (2019). O qish ko nikmalarini rivojlantirish va ongli o qish. 	
ʻ ʻ ʻ Andijon:  Andijon davlat universiteti, 
140-bet.
13 ommabop   maqolalar   o quvchilarga   ichdan   o qish   uchun   topshirishda,   o qituvchiʻ ʻ ʻ
matnni   o qitishdan   ko zlangan   maqsadga   qarab   quyidagi   topshiriqlarni   berishi	
ʻ ʻ
mumkin. Ifodali o qishni:	
ʻ
1. O qituvchi   tomonidan   topshirilgan   badiiy   asar   namunasi   yoki   ilmiy   -	
ʻ
ommabop   maqolalarni   ichdan   o qib,   matn   oxirida   berilgan   yoki   oldindan	
ʻ
tayyorlab doskada yozib qo yilgan savollarga javob berish.	
ʻ
2.   Matnni   ichdan   o qib,   tushunilmaydigan   o rinlarni,   so z   va   iboralarni   aniqlab	
ʻ ʻ ʻ
chiqish va shular yuzasidan savollar berish.
3.   O qilganning   mazmuni   yuzasidan,   qanday   rasmlar   chizish   mumkinligini	
ʻ
aniqlash maqsadida ichdan o qish.	
ʻ
4. O qituvchining topshirig i yoki savoliga javob toppish maqsadida ichdan o qish.	
ʻ ʻ ʻ
Matn   ustida   ishlashga   o rgatishda:   so z   ma nolarini   tushuntira   olish,   o qilganda	
ʻ ʻ ʼ ʻ
ishtirok   etuvchilarni   tasvirlashi   uchun   matndan   obrazli   so zlarni   topa   bilish,	
ʻ
o qilgan asar namunasida qatnashuvchi shaxs haqida hikoya qilish uchun material	
ʻ
tanlash kabi ishlar bajartiriladi.
O qilgan   matnni   muhokama   qilishda   suhbat   uchun   ko p   vaqt   sarf   qilib,
ʻ ʻ
o qilganining g oyasidan bola fikrini uzoqlashtirib, chalg itmaslik zarur.
ʻ ʻ ʻ
Badiiy asar namunalarini o qish orqaligina uni har tomonlama o rganiladi. Shunga	
ʻ ʻ
ko ra,   o qish   va   nutq   o stirish   darsining   asosiy   qismini   berilgan   matnni   bolaga	
ʻ ʻ ʻ
o qitishni tashkil etishi lozim.
ʻ
O qish,   berilgan   matn   mazmuni   bilan   tanishish   va   o quvchining   fikri,   nutqi   har
ʻ ʻ
tomonlama rivojlanishiga yordam beradi.
Matn   ustida   ishlaganda   uning   hajmi   va   xarakteriga   qaraladi.   Hajmi   kichik,
tushunilishi oson matnlarni o qishdan so ng tahlil qilishga kirishiladi. Lekin hajmi	
ʻ ʻ
14 katta   bo lsa,   avval   o qilganining   mazmunini o zlashtirishga   oid   reja   tuzish,   qaytaʻ ʻ ʼ ʻ
hikoya qilish lozim bo ladi.	
ʻ
O qilgan   matn   mazmunini   tahlil   qilishda   o qilganining   mazmuni   asosida   savol	
ʻ ʻ
tarzida reja tuzish  va shu tuzilgan reja asosida  qayta hikoya qilish ham  o qish va	
ʻ
nutq o stirish mashg ulotlarining eng muhim etaplardan biri sanaladi	
ʻ ʻ 4
.
Matn   ustida   ishlashda   ko zda   tutilgan   asosiy   maqsad   o quvchilarni   milliy   istiqlol	
ʻ ʻ
g oyalari   ruhida   tarbiyalash,   ularning   axloqiy   va   estetik   tuyg ularini	
ʻ ʻ
takomillashtirishdir.Matn   ustida   ishlashda   suhbat   asosiy   rol   o ynaydi.Suhbat	
ʻ
o qituvchi   belgilab,   kelgan   savollar   asosida   o tkaziladi.   Tabiiyki,   to g ri   o qish	
ʻ ʻ ʻ ʻ ʻ
malakasini   hosil   qilish   uchun   quyidagi   ish   usullaridan   foydalanish   maqsadga
muvofiqdir.
1. Ko p bo g inli va talaffuzi qiyin so zlarni bo g inlarga bo lib, so ng o qish.	
ʻ ʻ ʻ ʻ ʻ ʻ ʻ ʻ ʻ
2.   Tanish   matnlarni   qayta   o qitish,   o qish   sur atini   asta   —   sekin   oshirib   borishi	
ʻ ʻ ʼ
orqali notanish matnlarni ham tutilmay o qish iqtidoriga ega qilinadi.	
ʻ
3. To g ri  o qishni  ta minlashda tovush, bo g in va so zlarni  to g ri, aniq talaffuz	
ʻ ʻ ʻ ʼ ʻ ʻ ʻ ʻ ʻ
etish katta ahamiyat kasb etadi. Aytishda “p” yozilishda “b” yoziladigan so zlarni	
ʻ
to g ri   o qishga   o rgatish   (kitob,   serob)   r   tovushini   o rniga   ya,   y   deb   (bayroq   -	
ʻ ʻ ʻ ʻ ʻ
bayloq, o rtoq-o ytoq) talaffuz etishlariga yo l qo ymasligi lozim.	
ʻ ʻ ʻ ʻ
4.   Tez   aytish   usulidan   foydalanish   o qish   malakasini   takomillashtirishning   eng	
ʻ
qulay vositalaridan biri hisoblanadi. Tez aytishda avval so’z va jumlalar sekin, aniq
aytiladi, yod olinadi so ng, asta-sekin talaffuz qilish sur ati tezlashtiriladi, dastlab	
ʻ ʼ
o qituvchi,   tez   aytishni   bolalar   bilan   birgalikda   bir-ikki   marta   aytadi.   So ng	
ʻ ʻ
o zlariga takrorlatiladi.
ʻ
4
  Akhmedova, L.  (2021). O quvchilarda o qish ko nikmalarini shakllantirish. 	
ʻ ʻ ʻ Tashkent:  O zbekiston davlat 	ʻ
pedagogika universiteti, 160-bet.
15 5.  To g ri   o qish   malakasini   hosil   qilishda   o quvchilarning   o qishlariga   aslo   yo lʻ ʻ ʻ ʻ ʻ ʻ
qo ymaslik   lozim.   Aks   holda,   o quvchi   o rtog ining   o qiganlarini   yuzaki	
ʻ ʻ ʻ ʻ ʻ
takrorlashga odatlanib, o qilayotgan asar mazmunini tushunmay qoladi.	
ʻ
16 II BOB. O QISH DARSLARIDA O QUVCHILAR NUTQINI O STIRISHʻ ʻ ʻ
METODIKASI
2.1. Nutq o stirish yo llari	
ʻ ʻ
Nutq   va   uni   o stirish   tushunchasi.   Nutq   –   kishi   faoliyatining   turi,   til	
ʻ
vositalari (so z, so z birikmasi, gap) asosida tafakkurni ishga solishdir. Nutq o zaro	
ʻ ʻ ʻ
aloqa va xabar funksiyasini, o zaro fikrni his-hayajon bilan ifodalash va ta sir etish	
ʻ ʼ
vazifasini bajaradi. Yaxshi rivojlangan nutq jamiyatda kishining aktiv faoliyatining
muhim vositalaridan biri sifatida xizmat qiladi.O quvchi uchun esa nutq maktabda	
ʻ
muvaffaqiyatli ta lim olish qurolidir. Nutq o stirish nima? Agar o quvchi va uning	
ʼ ʻ ʻ
tildan   bajargan   ishlari   ko zda   tutilsa,   nutq   o stirish   deganda,   tilni   har   tomonlama	
ʻ ʻ
(talaffuzi,lug ati,   sintaktik   qurilishini,   bog lanishli   nutqni)   aktiv   amaliy	
ʻ ʻ
o zlashtirish   tushuniladi.   Agar   o qituvchi   ko zda   tutilsa,   nutq   o stirish   deganda,	
ʻ ʻ ʻ ʻ
o quvchilar   tilning   talaffuzi,   lug ati,   sintaktik   qurilishi   va   bog lanishli   nutqni
ʻ ʻ ʻ
muhim   aktiv   egallashlariga   yordam   beradigan   metod   va   ish   turlarini   qo llash	
ʻ
tushuniladi. Nutq faoliyati uchun, shuningdek, o quvchilar nutqini o stirish uchun	
ʻ ʻ
bir necha shartga rioya qilish zarur:
1.  Kishi nutqining yuzaga chiqishi uchun talab bo lishi kerak. O quvchilar nutqini
ʻ ʻ
o stirishning   metodik   talabi   o quvchi   o z   fikrini,   nimanidir   og zaki   yoki   yozma	
ʻ ʻ ʻ ʻ
bayon xohishi va zaruriyatni yuzaga keltiradigan vaziyat yaratish hisoblanadi, 
2.  Har qanday nutqning mazmuni, materiali bo lishi lozim. Bu material qanchalik	
ʻ
to liq, boy, qimmatli bo lsa, uning bayoni shunchalik mazmunli bo ladi. 	
ʻ ʻ ʻ
3.  Fikr   tinglovchi   tushunadigan   so z,   so z   birikmasi,   gap,   nutq   oborotlari	
ʻ ʻ
yordamida   ifodalansagina   tushunarli   bo ladi.   Shuning   uchun   nutqni	
ʻ
muvaffaqiyatli   o stirishning   uchinchi   sharti   –   nutqni   til   vositalari   bilan	
ʻ
qurollantirish hisoblanadi. Nutqni egallashning qator aspektlari mavjud. Bular:
17 1. Adabiy til normalarini o zlashtirishʻ
2.   Jamiyatimizning   har   bir   a zosi   uchun   zarur   bo lgan   muhim   nutq	
ʼ ʻ
malakalarini,ya ni o qish va yozish malakalarini o zlashtirish	
ʼ ʻ ʻ
 3. O quvchilar nutq madaniyatini takomillashtirish.	
ʻ
      Nutq   o stirishda   uch   yo nalish   aniq   ajratiladi:   1)   so z   ustida   ishlash;   2)   so z	
ʻ ʻ ʻ ʻ
birikmasi va gap ustida ishlash; 3) bog lanishli nutq ustida ishlash.	
ʻ
  So z,   so z   birikmasi   va   gap   ustida   ishlash   uchun   lingvistik   baza   bo lib,	
ʻ ʻ ʻ
leksikologiya   (frazeologiya   va   stilistika   bilan   birgalikda),   morfologiya,   sintaksis
xizmat   qiladi;   bog lanishli   nutq   esa   mantiqqa,   adabiyotshunoslik   va   murakkab	
ʻ
sintaktik butunlik lingvistikasiga asoslanadi.Nutq o stirishda izchillik to rt shartni,	
ʻ ʻ
ya ni   izchilligi,   istiqboli,   xilma-xilligi,   xilma-hil   turlarini   umumiy   maqsadga	
ʼ
bo ysundirish ko nikmasini oshirish bilan ta minlanadi.
ʻ ʻ ʼ
Nutq turlari. Kishilar tildan fikr bayon qilish quroli sifagida foydalanadilar.
Ular   o z   fikrlarini   ovoz   bilan   eshittirib   bayon   qilishdan   oldin   u   haqida   o ylab	
ʻ ʻ
oladilar.   Bu   ichki   nutq   hisoblanadi.   Ichki   nutq   eshittirilmagan   va   yozilmagan,
«o ylangan»   (fikrlangan)   nutqdir.   Tashqi   nutq   tovushlar   yordamida   eshittirilib	
ʻ
yoki   grafik   belgilar   bilan   yozilib,   boshqalarga   qaratilgan   nutqdir.   Ichki   nutq
materialni   tushunish  va  yodda  saqlashga   yordam   beradi.  Fikrni   ifodalash   usuliga
ko ra   nutq   og zaki   va   yozma   bo ladi.   Og zaki   nutq   ko pincha   dialog   tarzida,
ʻ ʻ ʻ ʻ ʻ
yozma  nutq  esa  monolog  tarzida  bo ladi. O quvchilar  nutqiga  qo yilgan  talablar.	
ʻ ʻ ʻ
O quvchilar nutqini o stirishda aniq belgilangan bir qator talablarga rioya qilinadi:	
ʻ ʻ

O quvchilar nutqi mazmundor bo lsin. 	
ʻ ʻ

Nutqda mantiqiylik bo lsin.	
ʻ

Nutq aniq bo lsin. 	
ʻ

Nutq til vositalariga boy bo lsin. 	
ʻ
18 
Nutq tushunarli bo lsin. ʻ

Nutq ifodali bo lsin.	
ʻ

Nutq to g ri bo lsin.	
ʻ ʻ ʻ

Nutq madaniyatli bo lsin. 	
ʻ
Nutq o quvchilar tafakkurini o stirishda muhim vositadir. Nutq fikrni bayon etish	
ʻ ʻ
vositasi   bo libgina   qolmay,   uni   shakllantirish   quroli   hamdir.   Fikr   nutqning	
ʻ
psixologik   asos   ivazifasini   bajaradi,   uni   o stirish   sharti   esa   fikrni   boyitish	
ʻ
hisoblanadi. Aqliy faoliyat sistemasini  egallash  asosidagina  nutqni  muvaffaqiyatli
o stirish   mumkin.   Shuning   uchun   o quvchilar   nutqini   o stirish   materialni	
ʻ ʻ ʻ
tayyorlash,   takomillashtirish,   mavzuga   oidini   tanlash,   joylashtirish,   mantiqiy
operatsiyalarga   katta   ahamiyat   beriladi.   Tafakkur   til   materiali   yordamida   nutqiy
shakllantirilsa   va   bayon   etilsagina   muvaffaqiyatli   o sadi.   Tushuncha   so zlar   yoki	
ʻ ʻ
so z   birikmalari   bilan   ifodalanadi,   shunday   ekan,   tushuncha   til   vositasi   bo lgan	
ʻ ʻ
so zda muhim aloqa materialiga aylanadi. Kishi tushuncha ifodalaydigan so z (so z
ʻ ʻ ʻ
birikmasi)   ni   bilsagina,   shu   tushunchaga   asoslangan   holda,  tashqi   nutqda   fikrlash
imkoniga   ega   bo ladi.   Nutqda   fikr   shakllantiriladi,   shu   bilan   birga,   fikr   nutqini	
ʻ
yaratadi.   “Nutq   tafakkur   bilan   chambarchas   bog langandir.   Nutq   bo lmasa,	
ʻ ʻ
tafakkur   ham   bo lmaydi,   til   materiali   bo lmasa,   fikrni   ifodalab   berib   bo lmaydi”.	
ʻ ʻ ʻ
Fikrni   nutqiy  shakllantirish  uning aniq,  tushunarli, sof,  izchil,  mantiqiy  bo lishini	
ʻ
ta minlaydi.   Tilni   egallash   shu   tilning   fonetikasini,   lug at   tarkibini,   grammatik	
ʼ ʻ
qurilishini   bilib   olish,   fikrni   takomillashtirish   uchun,   tafakkurni   o stirish   uchun	
ʻ
shart-sharoit   hozirlaydi.   Bilimlar,   faktlar,   har   xil   axborotlar   tafakkurning   ham,
nutqning ham materialidir. Nutq tafakkur jarayonini o rganishning muhim vositasi	
ʻ
bo lib xizmat qiladi. Nutqdan o quvchining fikriy rivojining asosiy o lchovlaridan	
ʻ ʻ ʻ
biri   sifatida   foydalaniladi.   O quvchining   barcha   predmetlardan   materialni	
ʻ
o zlashtirishi   va   umumiy   aqliy   rivojlanishi   haqida   fikr   yuritganda,   u   yoki   bu	
ʻ
19 mavzuni   bola   o z   nutqida   (yozgan   inshosida,   axborotida,   qayta   hikoyalashda,ʻ
savollarga   bergan   javobida)   qanday   bayon   eta   olishiga   qaratiladi.   Shunday   qilib,
nutqni   tafakkurdan   ajratib   bo lmaydi,   nutq   tafakkur   asosida   rivojlanadi;   fikr   nutq	
ʻ
yordamida   pishib   yetiladi,   yuzaga   chiqadi.   Ikkinchi   tomondan,   nutqning   o sishi	
ʻ
fikrni   shakllantirishga   yordam   beradi,   takomillashtiradi.   O quvchilar   nutqini	
ʻ
o stirishning   mashg ulotning   boshqa   turlari   bilan   bog liqligi.   O quvchilar   nutqini	
ʻ ʻ ʻ ʻ
o stirish   boshqa   o quv   predmetlaridan   o tkaziladigan   mashg ulotlar   bilan   ham
ʻ ʻ ʻ ʻ
uzviy   ravishda   bog lanadi.   Ona   tili   darslarida   o quvchilar   til   yordamida   tabiat   va	
ʻ ʻ
kishilar   hayoti   haqida   bilim   oladilar:   ular   kuzatishni,   o ylashni   va   ko rganlari,	
ʻ ʻ
eshitganlari,   o qiganlari   bo yicha   to g ri   bayon   qilishni   o rganadilar.   Ona   tili	
ʻ ʻ ʻ ʻ ʻ
darslari   bolalar   lug atini   boyitishga   samarali   yordam   beradi,   nutqni   tuzishni	
ʻ
o rgatadi.	
ʻ
O qish   darsi   va   u   bilan   bog liq   holda   olib   boriladigan   ekskursiya	
ʻ ʻ
o quvchilarga tabiat hodisalari, kishilar hayoti va mehnati haqida, axloq qoidalari,	
ʻ
boshqa kishilar bilan muomala normalari haqida bilim beradi: bu darsda o quvchi	
ʻ
nutqiga, uni shakllantirish va o stirishga keng imkoniyat mavjud. Grammatika va	
ʻ
to g ri   yozuv   darslarida   tilni   maxsus   o rganish   bilan   bolalar   alohida   tovush,	
ʻ ʻ ʻ
bo g in,   so z   va   gaplarni   eshitishga   va   aytishga   o rganadilar.   Ular   predmet,
ʻ ʻ ʻ ʻ
harakat,   belgi   bildirgan   ko pgina   so zlarni,   shuningdek,   tovush,   harf,	
ʻ ʻ
bo g in,o zak,   so z,   so z   yasovchi,   formayasovchi,   qo shimcha,   so z   turkumi,   ot,	
ʻ ʻ ʻ ʻ ʻ ʻ ʻ
sifat, son, fe l, olmosh, bog lovchi, gap, gap bo lagi, bosh bo lak, ikkinchi darajali	
ʼ ʻ ʻ ʻ
bo lak,   darak   gap,   so roq   gap,   undov   gap;   turlanish,   bosh   kelishik   singari   juda	
ʻ ʻ
ko p yangi terminlarni bilib oladilar. Boshlang ich sinfdagi boshqa darslarda ham
ʻ ʻ
o quvchilar nutqi xilma-xil so zlar bilan boyitiladi. Matematika darslarida bolalar
ʻ ʻ
yangi   tasavvur   va   tushunchalar,   juda   ko p   so z   va   terminlar   bilan   o z   nutqlarini	
ʻ ʻ ʻ
boyitadilar,   mantiqiy   fikrlaydilar.   O quvchilar   tabiatshunoslik   darslarida   va
ʻ
20 ekskursiya   vaqtida   ko rgan   predmetlarini   o qituvchi   yordamida   guruhlaydilar,ʻ ʻ
ularni o zaro taqqoslab, o xshash va farqli tomonlarini topib aytadilar. Bular, o z	
ʻ ʻ ʻ
navbatida,   tabiatga   oid   ayrim   tushunchalarni   aniq   bilib   olishga   imkon   beradi   va
tafakkurni, nutqni o stiradi. Mehnat va rasm darslari ham, jismoniy tarbiya, ashula	
ʻ
darslari   ham,   shuningdek,   darsdan   tashqari   mashg ulotlar   ham   o quvchilar   nutqi	
ʻ ʻ
va   tafakkurini   o stirishga   imkon   beradi.   O qituvchi   barcha   darslarda,   sinfdan   va	
ʻ ʻ
maktabdan   tashqari   mashg ulotlarda   faqat   orfoepik   talaffuz   va   adabiy   til	
ʻ
normalariga   rioya   qilgan   holda   ifodali,   ta sirli   so zlashi,shuningdek,   har   doim	
ʼ ʻ
o quvchi   daftariga   barcha   hujjatlarga   husnixat   va   imlo   qoidalariga   rioya   qilgan	
ʻ
holda   yozishi   zarur.   Hamda   barcha   ko rgazmalar,   lavhalar,   stendlar,   yozuvlar	
ʻ
to g ri yozilishi kerak.	
ʻ ʻ
21 2.2. O qish darslarida o quvchilar nutqini o stirishda didaktik materiallardanʻ ʻ ʻ
foydalanish
Ta limning   yangi   mazmuni   boshlang ich   sinf   o quvchilarini   o qish	
ʼ ʻ ʻ ʻ
darslarida   savodxon,   bilimli,   nazariyani   amaliy   ishlarda   tushuntira   oladigan,
o quvchi   o z   ehtiyoji   talab   qilgan   darajadagi   o quv   materialini   o zlashtiradigan	
ʻ ʻ ʻ ʻ
darajada tarbiyalab berishni nazarda tutmoqda. 
O quvchilarni   faollikka   undashda   darsda   interfaol   usullardan   samarali	
ʻ
foydalanish yaxshi natija beradi. 
O qituvchi   nuqtai-nazardan   turib   yondashish   o quvchilarda   o quv-biluv
ʻ ʻ ʻ
faoliyati mustaqilligini ta minlashga xizmat qiladi. 	
ʼ
O quvchilar   boshlang ich   sinflarda   o zlashtirgan   bilim,   ko nikmalardan	
ʻ ʻ ʻ ʻ
amaliy   faoliyatlarida   foydalanadilar.   Mashqlarni   aniq   bajarish   usullari   va
texnikalarning chuqurroq o zlashtirish imkoniyatiga ega bo ladilar. 	
ʻ ʻ
O quvchilar   bilan   o qituvchi   o rtasida   yo l   qo yilishi   lozim   bo lgan   amaliy	
ʻ ʻ ʻ ʻ ʻ ʻ
mashq   usullaridan   bir   bu   yozma   bahs   usulidir.   Bunday   usulda   muloqot   o rnatish	
ʻ
natijasida   o quvchilarning   erkin   tarzda   mustaqil   fikrni   ifodalash   imkoniyati	
ʻ
kengayadi,   yozma   nutqi   rivojlanadi.   Og zaki   muloqot   jarayonida   bayon   qila	
ʻ
olmagan fikrlar bemalol yozma shaklda bildirish uchun sharoit yaratiladi. 
Ona   tili   darslarida   so z   turkumlarini   chuqur   o zlashtirishda   hamkorlikda	
ʻ ʻ
o qitish usullari bizga yaqindan yordam beradi. 	
ʻ
O qituvchi   o quv   dasturidan   o rin   olgan   «Ot»   mavzusini   o tishda	
ʻ ʻ ʻ ʻ
o quvchilar   guruhi   uchun   materialini   mustaqil   ishlab   o rganishlariga   imkon	
ʻ ʻ
beradigan o quv topshiriqlarini tuzadi. 	
ʻ
22 Ona   tili   darsini   boshlashdan   oldin   o quvchilarni   bir   necha   guruhga   ajratib,ʻ
mavzu   bo yicha   tuzilgan   o quv   topshiriqlari   asosida   ularning   mustaqil   va   ijodiy	
ʻ ʻ
ishlarini   tashkil   qilish   mumkin.  Har   bir   topshiriq   bo yicha   savol-javob   o tkazilib,	
ʻ ʻ
o quvchilarning javoblari tegishli ballar bilan baholab boriladi.	
ʻ
  Hamkorlikda   o qitish   texnologiyasining   guruhlarda   o qitish   usulidan	
ʻ ʻ
foydalanib, o tiladigan darsning borishini quyidagicha loyihalash tavsiya etiladi:	
ʻ
I.Tashkiliy qism
II.O tgan mavzu yuzasidan o quvchilar bilimini nazorat qilish va baholash 	
ʻ ʻ
III.O quvchilarni dars mavzusi, maqsadi, borishi bilan tanishtirish
ʻ
IV. Yangi mavzuni o rganish:	
ʻ
 A) O quvchilarni guruhlarga ajratib, guruh a zolari tomonidan belgilangan o quv 	
ʻ ʼ ʻ
topshiriqlarini mustaqil ravishda sifatli bajarilishiga erishish:
 B) O quv materialini yaxlit holda qayta ishlab chiqilishini amalga oshirish. 
ʻ
V. Yangi mavzu yuzasidan guruhlar o rtasida savol-javob, o quv bahsi o tkazish. 	
ʻ ʻ ʻ
VI. Mavzu matnida berilgan o quv mashg ulotini uyushtirish.	
ʻ ʻ
 VII. Test savollari yordamida o quvchilar bilimini nazorat qilish va baholash. 	
ʻ
VIII. Yangi mavzuni qayta ishlash va yakunlash.
 IX. Uyga vazifa berish. Guruhlar o rtasidagi o quv bahsi, munozara o quvchilar 	
ʻ ʻ ʻ
jamoasining hamkorlikda bajargan mustaqil faoliyatining natijasi, yakuni sanaladi.
  O quvchilarni   erkin   fikrlashga   o rgatish,   og zaki   va   yozma   nutqini   o stirish,	
ʻ ʻ ʻ ʻ
mustaqil   ish   bajarish   qobiliyatini   shakllantirish,   o rtoqlari   fikrini   hurmat   qilishga	
ʻ
o rgatish, ot haqidagi tushunchalarni boyitish. 	
ʻ
23 Kutilayotgan natija: 
  O quvchilarni mustaqil, erkin fikrlashga o rgatish orqali ular faolligini oshirish, otʻ ʻ
mavzusiga doir tushunchalarni singdirish, bilim berish bilan birga aqliy faoliyatini
oshirish va tashkilotchilik qobiliyatlarini o stirishga erishish.	
ʻ
 Uslub: Aqliy hujum, savol-javob, musobaqa tarzida. 
 Jihoz: Darslik, tarqatma, ko rgazma, oddiy va rasmli testlar, magnit tasma. 	
ʻ
  Darsning   borishi:   O quvchilar   bilan   salomlashilgach,   magnit   tasma   orqali.	
ʻ
O zbekiston davlat madhiyasi eshittiriladi. O quvchilar qo llari ko ksida tik turgan	
ʻ ʻ ʻ ʻ
holda birlashib aytadilar. So ng joylariga o tiradilar. 	
ʻ ʻ
O qituvchi:	
ʻ
- Hozir qanday dars o tamiz?	
ʻ
 O quvchi:	
ʻ
  Sen onam tilisan, otam tilisan,
  Sen bobom tilisan, asrlar oshgan. 
  O, ona tilginam, muqaddas tilim, 
  Bunchalar shirinsan, bunchalar so lim.	
ʻ
 O qituvchi:	
ʻ
-  Barakalla, o g lim. Aziz o quvchilar, o rtog ingiz yozuvchi Shuhratning 	
ʻ ʻ ʻ ʻ ʻ
til haqidagi she ridan to rtlik keltirdi.	
ʼ ʻ
  Demak,   hozir   biz   sevib,   ardoqlab   o rganadigan   tilimiz   bo lgan   ona   tili	
ʻ ʻ
mashg ulotini ko ramiz. Qani, o quvchilar, qo limdagi patnisda turgan shakllardan	
ʻ ʻ ʻ ʻ
birini ixtiyoriy tanlab oling-chi. (patnisda o quvchi soniga qarab 30 ta to rtburchak	
ʻ ʻ
24 shakllar   bo lib,   uning   bir   tomoni   moviy   rang,   orqa-oq   tomonidan   esa   3   guruhgaʻ
bo lish   uchun   10   tadan   shaklga   qaldirg och,   kabutar   va   burgut   rasmi   chizilgan	
ʻ ʻ
bo ladi). 
ʻ
- Qani   bolalar,   qo lingizdagi   shaklga   nomi   yozilgan   qatorga   o tib	
ʻ ʻ
o tiringchi.   Mana,   guruhlarga   ham   bo linib   oldik.   Endi   bilimlarimizni	
ʻ ʻ
o zaro sinab, musobaqalashib ko ramiz. Musobaqa asosan 5 tur bo yicha
ʻ ʻ ʻ
bo ladi. Marhamat boshladik. 
ʻ
1-tur: «Ona tilim - jonu dilim», «Qaldirg och», «Kabutar», «Burugut». 	
ʻ
Guruhlar a zolaridan vakil chiqib, ko rgazmaga o rnatilgan savollardan olib	
ʼ ʻ ʻ
javob beradi. Savollar: 
1) O zbek tiliga davlat maqomi qachon berilgan? 	
ʻ
2)   O zbekiston   Respublikasi   Konstitutsiyasining   nechanchi   moddasida   til
ʻ
haqida ko rsatilgan? 
ʻ
3)   “   Undagi   har   fikr,   har   qoida   idrokingizga   qudrat   beradi.   Binobarin,   siz
ham  bu  sahifalarga  ixlos  ko zi   ila  qarang”.  Bu  iboralar  qayerga  berilgan va  nima	
ʻ
haqida fikr yuritilgan? 
2-tur: «Bilimingizni sinab ko ring» har bir guruhda 2 tadan oddiy va rasmli	
ʻ
test tarqatib, o tgan mavzular bo yicha bilimlari mustahkamlanadi. 	
ʻ ʻ
1. Kim? so rog iga javob bo lgan so zlar qatorini aniqlang. 	
ʻ ʻ ʻ ʻ
A) Bulbul, ot, quyoncha, ayiq 
B) Qorbobo, qizcha, o qituvchi.	
ʻ
 2. Nima? So rog iga javob bo lgan so zlar qatorini aniqlang.	
ʻ ʻ ʻ ʻ
 A) Deraza, tramvay, bayroqcha.
25  B) O qituvchi, ota-bola, ona-bola. ʻ
3. Gapni to ldirib o qing va otni aniqlang. ,,,,,,,,,,,, tunda yoqimsiz sayraydi. 	
ʻ ʻ
A) Ukki 
B) Sayraydi 
C) Yoqimsiz 
4. Gapni to ldirib o qin va otni aniqlang. Momiqqina,,,,,,,,,,,, daraxt shohida
ʻ ʻ
o rtiribdi. 	
ʻ
A) Olmaxon
 B) Daraxt 
C) Momiqqina 
5. Ko plikdagi otlar qatorini aniqlang.	
ʻ
 A) Qullar, qushlar, daraxtlar 
B) Ikki, uy, olaqarg a. 	
ʻ
3-tur: «Muzyorar» yozma bahs o yini. 	
ʻ
Har   bir   guruhda   qaldirg och,   kabutar,   burgut   rasmi   chizilgan   oq   qog oz	
ʻ ʻ
taraqatiladi.
 Bolalar berilgan savollarga javobni yozma ravishda topshiradilar. 
Bu   «Muzyorar»   o yini   orqali   o quvchilar   narsa,   uning   harakati   va   bularga	
ʻ ʻ
beriladigan so roqlarni hamda bo’sh bo laklarini bir vaqtda o rganish imkoniga ega	
ʻ ʻ ʻ
bo ladilar.	
ʻ
 O yin o quvchilarni mustaqil fikrlab, xulosa chiqarishga o rgatadi.	
ʻ ʻ ʻ
26  4-tur: «Meni tushun» o yini.ʻ
  Bevosita   yangi   mavzuga   kirib   boriladi.   Bunga   guruhlardan   bir   nafardan
o quvchi chiqadi. O quvchilar so zsiz harakat bajarishadi, qolgan guruh azolari bir-	
ʻ ʻ ʻ
birini   izohlaydilar,   bajarilgan   harakatlarga   so roqlar   belgisi   orqali   fe lning	
ʻ ʼ
qoidasini keltirib chiqaramiz. 
27 Xulosa
O qish   jarayoni   nafaqat   savodxonlikni   oshirish   balki   o quvchilarningʻ ʻ
fikrlash   qobiliyatini   shakllantirish,   ularni   chuqur   anglash   va   tahlil   qilish
qobiliyatlarini   rivojlantirish   uchun   asosiy   vositadir.   Ongli   o qish   esa,	
ʻ
o quvchilarning   matn   mazmunini   chuqur   tushunishi,   fikrlarini   shakllantirishi,	
ʻ
mantiqiy xulosalar chiqara olishi jarayoni hisoblanadi. Bu qobiliyatni shakllantirish
o qituvchi oldida turgan eng muhim vazifalardan biridir, chunki ongli o qish orqali
ʻ ʻ
o quvchilar   faqat   matnning   yuzaki   qismiga   emas,   balki   uning   ichki   mazmuniga
ʻ
kirib   borishga   o rganadilar.Ongli   o qish   o quvchilarning   o zlashtirish   darajasiga	
ʻ ʻ ʻ ʻ
bevosita   ta sir   qiladi.   Agar   o quvchilar   matn   mazmunini   chuqur   tushunmasalar,	
ʼ ʻ
ular   bu   ma lumotlarni   eslab   qolishda   ham   qiyinchilikka   duch   keladilar.   Ongli
ʼ
o qish   o quvchilarni   faqatgina   matnni   yodlashga   emas,   balki   u   bilan   ishlashga,	
ʻ ʻ
ma nosini tahlil qilishga va real hayotda qo llashga yordam beradi. Shu bilan birga,	
ʼ ʻ
ongli   o qish   fikrlash   jarayonini   rivojlantiradi,   o quvchilarda   tanqidiy   fikrlash   va	
ʻ ʻ
muammolarni tahlil qilish ko nikmalarini shakllantiradi. Bu esa kelajakda ularning	
ʻ
boshqa   o quv   fanlarini   o zlashtirishlari   va   hayotiy   holatlarda   to g ri   qaror   qabul	
ʻ ʻ ʻ ʻ
qilishlariga yordam beradi .
Shuningdek,   ongli   o qish   o quvchilarning   kommunikativ   ko nikmalarini	
ʻ ʻ ʻ
ham   rivojlantiradi.   Ular   matn   bilan   ishlash   jarayonida   savol-javob   orqali   o z	
ʻ
fikrlarini aniq va izchil ifoda etishni o rganadilar, o z fikrlari bilan o rtoqlashishga	
ʻ ʻ ʻ
o rganadilar va boshqalarning nuqtai nazarlarini tushunishga harakat qiladilar. Bu	
ʻ
esa   o quvchilarni   jamiyatda   faol   ishtirokchi   bo lishga   undaydi   .O qish   darslarida	
ʻ ʻ ʻ
ongli   o qishni   ta minlash   uchun   o qituvchi   turli   xil   metodlardan   foydalanishi	
ʻ ʼ ʻ
kerak. Har bir o quvchining qobiliyatlari va qiziqishlarini hisobga olib, ularga mos	
ʻ
keladigan   o qitish   usullarini   tanlash   muhimdir.   Shu   jumladan,   o quvchilarning	
ʻ ʻ
28 yosh   xususiyatlarini,   bilim   darajasini   va   individual   qiziqishlarini   hisobga   olgan
holda mos metodlarni qo llash orqali ularni ongli o qishga o rgatish mumkin.ʻ ʻ ʻ
O quvchilarning   yoshiga   mos   matnlarni   tanlash   va   ularga   savol-javob,	
ʻ
guruhli   ish,   tahlil   qilish   kabi   interfaol   metodlardan   foydalanish   o quvchilarni	
ʻ
o qilgan   matnni   chuqur   anglashga   undaydi.   Misol   uchun,   kichik   yoshdagi	
ʻ
o quvchilar   uchun   qisqa   hikoyalar,   ertaklar   yoki   dialog   shaklidagi   matnlar
ʻ
tanlanishi   mumkin.   Ular   matnni   o qib   bo lgach,   o qituvchi   ular   bilan   suhbat	
ʻ ʻ ʻ
qurishi,   savol-javob   o tkazishi   va   matnning   mazmunini   tushuntirishga	
ʻ
yo naltiruvchi   savollar   berishi   zarur.   Katta   yoshdagi   o quvchilar   bilan   esa	
ʻ ʻ
murakkabroq   matnlarni   tahlil   qilish,   ularning   turli   nuqtai   nazarlari   haqida
muhokama o tkazish samarali bo ladi .	
ʻ ʻ
Zamonaviy   ta lim   texnologiyalari   ham   o quvchilarni   ongli   o qishga	
ʼ ʻ ʻ
o rgatishda   katta   yordam   beradi.   Elektron   resurslar,   onlayn   platformalar   va	
ʻ
interaktiv materiallar yordamida o quvchilar matnlarni turli formatlarda o qishlari	
ʻ ʻ
va chuqur tahlil qilishlari mumkin. Masalan, interaktiv kitoblar, video darslar yoki
multimediyali   o quv   dasturlari   o quvchilarning   diqqatini   jalb   qilishi   va   ularning	
ʻ ʻ
matnlarni   tushunish   darajasini   oshirishi   mumkin.   Ushbu   vositalar   o quvchilarga	
ʻ
o qish   jarayonida   o zlarini   erkin   his   qilishlariga,   matn   mazmunini   kengroq	
ʻ ʻ
tushunishga yordam beradi. Shuningdek, zamonaviy texnologiyalar o qituvchilarga	
ʻ
darslarni yanada qiziqarli va samarali qilish imkonini beradi .
O qish   darslarida   ongli   o qishni   ta minlashning   yana   bir   muhim   jihati   –	
ʻ ʻ ʼ
o quvchilarning individual o quv uslubiga mos yondashuvlarni tanlashdir. Har bir	
ʻ ʻ
o quvchining matnni  anglash  darajasi  har  xil  bo lishi  mumkin, shu sababli  ularga
ʻ ʻ
mos   keladigan   dars   metodlarini   tanlash   zarur.   Masalan,   ayrim   o quvchilar   uchun	
ʻ
dialog va muhokama samarali bo lsa, boshqalar uchun tahliliy mashg ulotlar yoki	
ʻ ʻ
29 mustaqil o qish jarayoni ko proq foyda keltirishi mumkin. Shu bois, o qituvchi harʻ ʻ ʻ
bir   o quvchining   qobiliyatlari   va   ehtiyojlarini   hisobga   olgan   holda   individual	
ʻ
yondashuvlarni   qo llashi   lozim.O qish   darslarida   ongli   o qishni   ta minlash	
ʻ ʻ ʻ ʼ
o qituvchi   uchun   muhim   vazifalardan   biridir.   Ongli   o qish   o quvchilarni   faqat	
ʻ ʻ ʻ
matnni   o qishga   emas,   balki   uni   anglash,   tahlil   qilish   va   fikrlashga   o rgatadi.   Bu	
ʻ ʻ
esa   ularning   o quv   jarayonida   muvaffaqiyatga   erishishiga,   bilimlarini   amaliyotda	
ʻ
qo llashga va kelajakda jamiyatning faol a zolari bo lishlariga katta yordam beradi.	
ʻ ʼ ʻ
Shuning   uchun   o qituvchilar   o quvchilarning   yosh   va   individual   xususiyatlariga	
ʻ ʻ
mos   keladigan   o qitish   metodlarini   qo llab,   zamonaviy   texnologiyalar   yordamida
ʻ ʻ
ularning ongli o qish ko nikmalarini shakllantirishlari zarur.
ʻ ʻ
30 Foydalanilgan adabiyotlar ro yxatiʻ
1. Mirziyoyev, Sh. M.  Erkin va farovon, demokratik O zbekiston davlatini 	
ʻ
birgalikda barpo etamiz . Toshkent: “O zbekiston”, 2017.	
ʻ
2. Mirziyoyev, Sh. M.  O zbekiston Respublikasi Prezidenti Shavkat 	
ʻ
Mirziyoyevning nutqlari va ko rsatmalari	
ʻ . Toshkent: “O zbekiston”, 2020.	ʻ
3. Xudayberganov, A.  Yangi O zbekistonning taraqqiyot yo li	
ʻ ʻ . Toshkent: 
“Akademnashr”, 2022.
6. Abdullayev, Sh.  Boshlang ich sinflarda ongli o qishni o rgatishning metodik 
ʻ ʻ ʻ
asoslari . Samarqand: “Ilm Ziyo”, 2021.
7. Akramov, Z.  Pedagogik psixologiya . Toshkent: “O qituvchi”, 2018.	
ʻ
8. Asqarov, R.  Zamonaviy ta lim texnologiyalari va ularning ahamiyati	
ʼ . 
Toshkent: “Fan va texnologiya”, 2019.
9. Boboqulov, A.  O quv jarayonida kognitiv bilimlarni rivojlantirish usullari	
ʻ . 
Buxoro: “Buxoro Universiteti”, 2020.
10. Bozorova, M.  Matnni tahlil qilish va tushunishning didaktik asoslari . 
Toshkent: “Ilm Ziyo”, 2020.
11. Ergasheva, F.  Pedagogik faoliyatda innovatsion yondashuvlar . Nukus: 
“Qoraqalpoq”, 2021.
12. Jalilov, A.  Boshlang ich ta limda o quvchilarda mustaqil fikrlashni 	
ʻ ʼ ʻ
rivojlantirish . Toshkent: “Akademnashr”, 2022.
13. Karimova, D.  Ongli o qishni rivojlantirishda zamonaviy metodlar
ʻ . 
Samarqand: “Ilm-fan”, 2019.
14. Maxmudov, S.  Boshlang ich sinflarda didaktik materiallardan foydalanish	
ʻ . 
Buxoro: “Ilm Ziyo”, 2020.
15. Olimov, O.  Boshlang ich ta limda o qitish metodikasi	
ʻ ʼ ʻ . Toshkent: 
31 “O qituvchi”, 2018.ʻ
16. Qodirov, I.  O qitish texnologiyalarining amaliy tadqiqoti	
ʻ . Toshkent: “Fan va
texnologiya”, 2019.
17. Qosimov, S.  O qish darslarida o quvchilarni ongli o qishga o rgatish 
ʻ ʻ ʻ ʻ
texnologiyalari . Qarshi: “Nasaf”, 2021.
18. Saidova, N.  Boshlang ich ta limda o quv jarayonini samarali tashkil etish	
ʻ ʼ ʻ . 
Farg ona: “O zbekiston Milliy Universiteti”, 2020.	
ʻ ʻ
19. Sharipov, K.  Pedagogik psixologiya va bolalar psixologiyasi . Toshkent: 
“Ilm Ziyo”, 2018.
20. Xolmurodova, D.  Ta lim tizimida zamonaviy usullarni joriy etishning 	
ʼ
ahamiyati . Toshkent: “O qituvchi”, 2019.
ʻ
21. Yuldashev, M.  Boshlang ich sinflarda savod o rgatishning didaktik asoslari	
ʻ ʻ .
Namangan: “Namangan Davlat Universiteti”, 2021.
22. Bekmurodov, U.  O qish darslarida zamonaviy pedagogik texnologiyalardan	
ʻ
foydalanish  //  www.uzedu.uz , 2023.
23. Saidov, N.  Boshlang ich sinf o quvchilari bilan ishlashda didaktik 
ʻ ʻ
yondashuvlar  //  www.pedagog.uz , 2022.
24.  O zbekiston Respublikasi Prezidentining nutqlari	
ʻ  //  www.press-service.uz , 
2020.
25.  Zamonaviy ta lim texnologiyalari va ularning joriy etilishi	
ʼ  //  www.edu.uz , 
2023
32

Ona tili va oʻqish savodxonligi darslarida oʻquvchilar nutqini oʻstirish

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • Ona tili darslarida oʻquvchi tasavvurini rivojlantirish metodikasi. 5-sinf
  • 3-sinfda ona tili va o’qish savodxonligi darslarida o’quvchilarning yozuv malakalarini shakllantirish usullari.
  • Boshlangʻich sinf oʻquvchilarining ijodiy fikrlashini rivojlantirishni STEAM taʼlimi orqali amalga oshirish usullari kurs ishi
  • Elektron darsliklar va ularga qo‘yiladigan talablar
  • 1–2-sinf o‘quvchilarining matematik madaniyatlarini shakllantirish

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский