Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 20000UZS
Размер 96.9KB
Покупки 0
Дата загрузки 22 Октябрь 2025
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет Психология

Продавец

Azizbek Oripov

Дата регистрации 20 Декабрь 2024

2 Продаж

Ona tili va uni o‘qitish metodikasi

Купить
O’ZBEKISTON RESPUBLIKASI OLIY VA O’RTA MAXSUS 
TA’LIM VAZIRLIGI
“INTERNATIONAL SCHOOL OF FINANCE TECHNOLOGY AND
SCIENCE” INSTITUTI
“PSIXOLOGIYA VA PEDAGOGIKA” KAFEDRASI
         “ Ona tili va uni o‘qitish metodikasi”
fanidan tayyorlagan
KURS ISHI
Mavzu:   Boshlang ‘ ich sinflarda ona tili darsligiga qo ‘ yiladigan talablar.
BAJARDI: Begimqulova Diyora
GURUH:                                                       22-BTD-08
ILMIY RAHBAR:                                   Umirova Mamlakat
Toshkent – 2025  MUNDARIJA
KIRISH.....................................................................................................................3
I   BOB.     Boshlang‘ich   ta’limda   ona   tili   fan
sifatida................................................6
1.1. Boshlang‘ich sinflarda ona tiliga qo‘yiladigan asosiy talablar va ularning 
mohiyati....................................................................................................................8
1.2.   Boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilarini   ona   tili   fanini   o‘zlashtirishi   uchun
qo‘yiladigan   maburiy   talablar
kategoriyalari................................................................................11
II   BOB.     Fanning   maqsadlari   yo ‘ lida   muhim   ahamiyatga   ega   bo ‘ lgan
metodlar..................................................................................................................21
2.1.  Boshlang‘ich sinflarda ona tili faninig o‘qish va yozish darslariga qo‘yiladigan
muhim talablar.........................................................................................................21
2.2.  Boshlang‘ich sinflarda ona tili darsiga qo‘yilgan talablarni amalda qo‘llash     
jarayonida qo‘llaniladigan metod va ko‘nikmalar..................................................22
III. XULOSA……......…………………………………………..............……......30
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO‘YXATI.........................................31
2                                                      KIRISH
  Mavzuning   dolzarbligi .   Boshlang‘ich   ta’lim   bosqichi   o‘quvchilarning
bilim, ko‘nikma va malakalarini shakllantirishda eng muhim poydevor hisoblanadi.
Ayniqsa,   ona   tili   darslari   bu   jarayonning   markazida   turadi.   Chunki   til   –
o‘quvchining tafakkuri, dunyoqarashi, muloqot madaniyati va fikrlash qobiliyatini
shakllantiruvchi asosiy vositadir. Boshlang‘ich sinflarda ona tili darslarini samarali
tashkil   etish   o‘quvchilarning   keyingi   bosqichlarda   muvaffaqiyatli   o‘qishlari,   nutq
madaniyatining   shakllanishi   va   mustaqil   fikrlash   ko‘nikmalarining   rivojlanishiga
bevosita   ta’sir   ko‘rsatadi.   Bugungi   globallashuv   davrida   o‘quvchilarning
kommunikativ   savodxonligini   oshirish,   adabiy   til   me’yorlariga   amal   qilishga
o‘rgatish,   o‘z   fikrini   to‘g‘ri,   mantiqan   asoslab   ifoda   etish   ko‘nikmalarini
rivojlantirish   ta’lim   tizimining   ustuvor   yo‘nalishlaridan   biridir.   Shu   bois
boshlang‘ich   sinf   o‘qituvchisidan   ona   tili   darslarini   tashkil   etishda   yuqori
pedagogik   mahorat,   metodik   saviya   va   psixologik   yondashuv   talab   etiladi.
O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining “Ta’lim-tarbiya tizimini takomillashtirish
va   sog‘lom   raqobat   muhitini   yaratish   chora-tadbirlari   to‘g‘risida”gi   qarori   (2020-
yil   6-noyabr)   hamda   yangilangan   Davlat   ta’lim   standarti   boshlang‘ich   ta’limda
o‘quvchining  mustaqil   fikrlash,  muloqotga  kirishish   va  o‘z   fikrini  og‘zaki  hamda
yozma   shaklda   ifodalash   ko‘nikmalarini   rivojlantirishni   asosiy   vazifa   qilib
belgilaydi.   Shu   nuqtai   nazardan,   boshlang‘ich   sinflarda   ona   tili   darslariga
qo‘yiladigan   talablarni   chuqur   o‘rganish,   ularni   amaliyotda   to‘g‘ri   qo‘llash   va
zamonaviy pedagogik texnologiyalar bilan uyg‘unlashtirish dolzarb ilmiy-metodik
masala   hisoblanadi.   Bu   yo‘nalish   bo‘yicha   olib   borilayotgan   tadqiqotlar
o‘quvchilarning   savodxonlik   darajasini   oshirish,   fikrlash   madaniyatini
rivojlantirish hamda milliy tilga hurmatni shakllantirishga xizmat qiladi.
3 Kurs   ishining   maqsadi .   Ushbu   kurs   ishining   asosiy   maqsadi   —
boshlang‘ich   sinflarda   ona   tili   darslarini   tashkil   etish   va   o‘tkazishga   qo‘yiladigan
didaktik,   metodik   hamda   tashkiliy   talablarni   tahlil   qilish,   ularni   amaliyotda
samarali qo‘llash yo‘llarini aniqlashdan iborat.
Kurs   ishi   orqali   o‘qituvchining   o‘quv   jarayonini   to‘g‘ri   tashkil   etish,
o‘quvchilarning   yosh   va   psixologik   xususiyatlarini   inobatga   olgan   holda   ona   tili
fanining   maqsad   va   vazifalarini   to‘liq   amalga   oshirish   mexanizmlarini   yoritish
ko‘zda tutiladi.   Shuningdek, ishning maqsadi quyidagilarda o‘z ifodasini topadi:
 boshlang‘ich ta’limda ona tili darslarining o‘rni va ahamiyatini aniqlash;
 darslarga qo‘yiladigan asosiy metodik va pedagogik talablarni o‘rganish;
 zamonaviy pedagogik texnologiyalarni ona tili ta’limi jarayonida qo‘llash 
imkoniyatlarini tahlil qilish;
 o‘quvchilarning nutqiy, grammatik va yozma savodxonligini oshirishning 
samarali yo‘llarini ko‘rsatish.
Kurs ishining predmeti . B oshlang‘ich sinflarda ona tili darslarini tashkil etish
jarayoni,   ya’ni   darsning   mazmuni,   shakli,   metodikasi   hamda   unga   qo‘yiladigan
didaktik   va   pedagogik   talablarning   amaliyotda   qo‘llanilishi   bilan   bog‘liq
masalalardir.   Mazkur   predmet   orqali   o‘quvchilarda   ona   tili   faniga   bo‘lgan
qiziqishni   oshirish,   ularning   nutqiy   faoliyatini   rivojlantirish,   savodxonlikni
mustahkamlash   va   til   me’yorlarini   ongli   o‘zlashtirishga   xizmat   qiluvchi   metodik
yondashuvlar o‘rganiladi.
Kurs ishining obyekti .    B oshlang‘ich sinflarda ona tili fanini o‘qitish jarayoni,
ya’ni   o‘quvchilarga   til   va   nutq   malakalarini   shakllantirishga   qaratilgan   ta’lim-
tarbiya   faoliyatidir.   Bu   jarayon   o‘qituvchining   metodik   mahorati,   darsni   tashkil
etish   shakllari,   ta’lim   mazmuni   hamda   o‘quvchilarning   yosh   va   psixologik
xususiyatlarini inobatga olgan holda amalga oshiriladi.
4 Kurs   ishining   metodologik   asosini .   O‘zbekiston   Respublikasining   ta’lim
sohasiga   oid   normativ-huquqiy   hujjatlari,   davlat   ta’lim   standartlari,   ilg‘or
pedagogik   va   psixologik   tadqiqotlar,   shuningdek,   zamonaviy   didaktika   va
metodika   nazariyalari   tashkil   etadi.   Xususan,   quyidagi   manbalar   kurs   ishining
nazariy poydevorini belgilaydi:
 O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining ta’lim sifatini oshirishga qaratilgan
farmon va qarorlari;
 “Ta’lim to‘g‘risida”gi Qonun va “Kadrlar tayyorlash milliy dasturi”;
 Boshlang‘ich ta’lim konsepsiyasi va Davlat ta’lim standarti (2023);
 Ona tili o‘qitish metodikasiga oid ilmiy tadqiqotlar (M. Xolmatova, D. 
Rasulova, R. Sayfullaeva, A. Nurmonov va boshqalar);
 Zamonaviy pedagogik texnologiyalar, shaxsga yo‘naltirilgan ta’lim, 
kommunikativ yondashuv va konstruktivizm nazariyalari.
Ushbu metodologik asoslar boshlang‘ich sinflarda ona tili darslarini tashkil 
etishning ilmiy-nazariy yo‘nalishini belgilab beradi, darslarga qo‘yiladigan 
talablarni tahlil qilish va ularni amaliyotda qo‘llash uchun zarur ilmiy tayanchni 
yaratadi.
5 I-BOB.   Boshlang‘ich ta’limda ona tili fan sifatida
    Ma’lumki,   ta’limning   mazmuni   o‘quvchilarning   har   tamonlama   kamol
topishiga,   chuqur   bilimli,   ma’naviyati   yuksak,   vatan   ravnaqiga   hissa   qo‘sha
oladigan   shaxs   qilib   tarbiyalashga   qaratilgandir.   Rivojlangan   davlatlarning
yetakchi   ta’lim   muassasalarida   mustaqil   fikrlaydigan,   zamonaviy   bilim   va   kasb
hunarni   egallagan,   mustahkam   hayotiy   pozitsiyaga   ega   bo‘lgan   yoshlarni
tarbiyalash   bo‘yicha   keng   ko‘lamdagi   ishlar   amalga   oshirilmoqda.
tendensiyasining   intensivlashuvi   kuzatilmoqda.   O‘zbekiston   Respublikasi   o‘z
mustaqilligini   jahon   miqyosida   yil   sayin   barqarorlashtirib   borar   ekan,   uning
istiqboli bugungi avlodning bilimdon, ma’naviy jihatdan barkamol insonlar bo‘lib
y е tishishiga bog‘liqdir. Bu o‘rinda inson ruhiyati uchun to‘laqonli, faol, barkamol
shaxs   sifatida   shakllantirish   samaradorligini   yanada   oshirishda   psixologik-
pedagogika   ilmi   va   uning   amaliyotda   to‘g‘ri   bo‘lishi   juda   muhimdir.   Kelajagi,
ertangi kuni yorug‘, farovon va buyuk bo‘lishini o‘ylagan davlat, albatta barkamol
avlod tarbiyasiga  jiddiy e’tibor  beradi  va bu ezgu yo‘lda barcha chora tadbirlarni
ko‘radi.   Prezidentimiz   Shavkat   Mirziyoyev   2022   -yil   11   maydagi   “2022-2026-
yillarda   xalq   ta’limini   rivojlantirish   bo‘yicha   milliy   dasturni   tasdiqlash
to‘g‘risida”gi   PF-134-son,   2022   yil   28   yanvardagi   “2022-   2026-yillarga
mo‘ljallangan Yangi O‘zbekistonning taraqqiyot strategiyasi to‘g‘risida”gi PF-60-
son, 2020-yil 6-noyabrdagi “Ta’lim-tarbiya tizimini yanada takomillashtirishga oid
qo‘shimcha   chora-tadbirlarni   to‘g‘risida”   PQ-4884-sonli   qarori,   2021-yil   26-
martdagi   “Ma’naviy-ma’rifiy   ishlar   tizimini   tubdan   takomillashtirish   chora-
tadbirlari   to‘g‘risida”gi   PQ-5040-sonli   qarori,   O‘zbekiston   Respublikasi   Vazirlar
Mahkamasining   “O‘quvchilarni   psixologik-pedagogik  qo‘llab-quvvatlash  ishlarini
yanada   takomillashtirish   to‘g‘risidagi”   577-son   qarorini   amalga   tadbiq   qiluvchi
“Umumiy   o‘rta   va   o‘rta   maxsus   davlat   ta’lim   muassasalarida   psixologik   xizmat
faoliyatini   tashkil   etish  to‘g‘risidagi  Nizom”ning  ishlab  chiqilishi   va   Х alq ta’limi
vazirligi tomonidan tasdiqlanishi mazkur sohaga tegishli boshqa me’yoriy-xuquqiy
hujjatlarda   belgilangan   vazifalarni   amalga   oshirishda   mazkur   tadqiqot   ishi
6 muayyan   darajada   xizmat   qiladi.   Prezidentimiz   Shavkat   Mirziyoyev   bu   haqda
quyidagi fikrlarni bayon etganlar: “Yoshlarimiz haqli ravishda Vatanimiz kelajagi
uchun   javobgarlikni   zimmasiga   olishga   qodir   bo‘lgan,   bugungi   va   ertangi
kunimizning   hal   etuvchi   kuchiga   aylanib   borayotgani   g‘urur   va   iftixor
bag‘ishlaydi”  Bu   g‘ururni  tarbiyalashda   boshlang‘ich  ta’limning  o‘rni  beqiyosdir.
O‘quvchilarni   maktab   ostonasiga   kelishlari   bilan   bu   faoliyat   boshlanadi,
deyishimiz   mumkin,  chunki   savod   o‘rgatish   davridan  boshlab   o‘quvchilar   ta’lim-
tarbiya   birligi   asosida   o‘qitiladi.   “Boshlang‘ich   ta’lim-   ta’lim   1   Shavkat
Mirziyoyev. Erkin va farovon, demokratik O‘zbekiston davlatini birgalikda barpo
etamiz.  4 oluvchilarda umumiy  o‘rta ta’limni  davom   ettirish  uchun  zarur   bo‘lgan
savodxonlik,   bilim,   malaka   va   ko‘nikmalar   asoslarini   shakllantirishga
qaratilgan”ligi   O‘zbekiston   Respublikasining   Ta’lim   to‘g‘risidagi   Qonunining   9-
moddasida   belgilab   qo‘yilgan.   Savod   o‘rgatish   davridanoq   bolalarni   xat-savodga
o‘rgatish,   lug‘atini   boyitish,   nutqini   rivojlantirish   bilan   bir   qatorda   orqali   boshqa
o‘quv   fanlarini   o‘zlashtirishga   ham   zamin   yaratiladi.   Ona   tili   ta’limi
o‘quvchilarning   o‘zbek   adabiy   tili   me’yorlari   darajasida   og‘zaki   va   yozma   nutq
malakalarini   shakllatirish,   imlo   va   uslubiy   jihatdan   savodxon   qilish,   ijodiy   va
mustaqil   fikrlash   ko‘nikmalarini   rivojlatirish   kabi   maqsadlarni   amalga   oshirishni
nazarda   tutadi.   O‘quvchilarda   yozma   nutq   ko‘nikmasini   shakllantirish   bir   qadar
murakkab jarayon bo‘lib, maktab ta’limida muhim jihat hisoblanadi. Yozma nutq
o‘quvchilarda   savodxonlik,   ijodiylik,   fikrni   aniq   ifoda   eta   olish,   qisqalik   va
tushunarlilik   kabi   asosiy   asosiy   sifatlarni   shakllantirishga   qaratiladi.
Savodxonlikda so‘z va tinish belgisini to‘ ri   yozish   tushunilsa,   yozma   nutqda
so‘zni   ko‘rish   va   ko‘chirish,   uning   talaffuzi   va   eshitilishi   orasidagi   o‘zaro
bog‘liqlikni   aniqlay   olish   nazarda   tutiladi.   Xat-savod   o‘rgatish   ta’limning   muhim
bosqichi   bo‘lib,   bu   davrda   o‘quvchilarga   to‘g‘ri   o‘qish,   chiroyli   yozish   hamda
o‘qiganlarini   so‘zlab   berish   o‘rgatiladi.   Nutqni   gaplarga,   gapni   so‘zlarga,   so‘zni
bo‘g‘inlarga   ajratish,   tovushlarni   eshitib   va   talaffuz   qilib   bir-biridan   farqlash,
so‘zda   tovushlarning   birin-ketinligiga   e’tibor   berishni   ham   bilib   olishlari
ta’minlanadi.   O‘quvchilarning   og‘zaki   nutqini   rivojlantirish   ishlari   ham   savod
7 o‘rgatish   darslarining   asosiy   vazifalaridan   biridir.   O‘quvchilar   o‘qituvchisining
savollariga to‘liq va aniq javob bera olishi; rasmga qarab bog‘lanishli nutq tarzida
hikoya   tuzishi;   o‘yin   va   turli   voqealarni   gapirib   berishga   o‘rgatib   boriladi.
O‘quvchilar   lug‘atini   boyitishga,   yangi   o‘rganilgan   har   bir   so‘zning   ma’nosini
puxta   o‘zlashtirishlariga   e’tibor   beriladi.   Savodxonlikni   tarkib   toptirish   ijodiy
tafakkurni   rivojlantirish   bilan   uyg‘unlikda   olib   borilishi   lozim.   Maktab   ona   tili
ta’limining   bosh   maqsadlarida   biri   ham   o‘quvchilarda   mustaqil   va   ijodiy   fikrlash
ko‘nikmalarini   rivojlantirib   borishdir.   O‘quvchi   og‘zaki   va   yozma   nutqning
rivojlanganlik   darajasi   uning   boshqalar   bilan   muloqotlarda   namoyon   bo‘ladi.
Demak, ona tili ta’limi jarayonida og‘zaki va yozma nutqni rivojlantirish zamirida
o‘zaro   muloqot   jarayonidagi   madaniy   nutqi   tarkib   toptirish   maqsadi   ham
e’tibordan chetda qolib ketmasligi lozimdir.                         
1.1. Boshlang‘ich   sinflarda   ona   tiliga   qo‘yiladigan   asosiy   talablar   va
ularning mohiyati.
Umumiy   o‘rta   ta'limni   davom   ettirish   uchun   zarur   bo‘lgan   savodxonlik ,   bilim,
malaka va ko‘nikmalar asoslarini shakllantirishga qaratilgan. 2021 yil boshida bir
guruh   tajribali   milliy   va   xalqaro   mutaxassislar   O‘zbekistondagi   boshlang‘ich   sinf
o‘qituvchilari   bilan   hamkorlikda   1-4-sinf   o‘quvchilariga   “Ona   tili   va   o‘qish
savodxonligi”   hamda   “Matematika”   fanlari   bo‘yicha   o‘qitishning   yangi
standartlarini   ishlab   chiqdi.   O‘zbekistonda   AQSh   Xalqaro   taraqqiyot   agentligi
(USAID)   hamda   Xalq   ta'limi   vazirligi   huzuridagi   Respublika   ta'lim   markazi
hamkorligida   "Ona   tili   va   o‘qish   savodxonligi"   hamda   "Matematika"   fanlaridan
boshlang‘ich sinf o‘qituvchilari uchun yangi darslik va qo‘llanmalar ishlab chiqildi
shunga asosan.
AQShning Toshkentdagi elchixonasi matbuot xizmati xabariga ko‘ra, 8 aprel
kuni   USAID   ning   O‘zbekistonda   ta'limni   yaxshilash   dasturi   doirasida   ishlab
chiqilgan   standartlar   va   kitoblarni   ko‘rib   chiqish   bo‘yicha   seminar   bo‘lib   o‘tdi.
Unda   Xalq   ta'limi   vazirligi,   mahalliy   ilmiy   tadqiqot   institutlari   hamda
maktablarning   boshlang‘ich   sinf   o‘qituvchilari   yangi   o‘quv-metodik   majmualar
8 asosida olib borilayotgan ishlar, yondashuv va tadqiqotlar haqida ma'lumotga ega
bo‘ldi.
Keyinchalik   mazkur   standartlar   asosida   qiziqarli   kontent   hamda   o‘quvchilarning
qiziqishiga   yo‘naltirilgan   yuqori   sifatli   darsliklar   va   o‘qituvchilar   uchun
qo‘llanmalar ishlab chiqildi
Ona   tili   —   har   bir   elatning   ,   xalqning   ,   millatning   o‘z   tili.   Ona   tili   lug‘at
tarkibi,   asosan,   shu   tilga   mansub   xalqning   turmushi,   madaniyati   va   an'analarini
ifodalaydigan   so‘z   va   tushunchalardan   iborat   bo‘ladi.   Ona   tili   taraqqiyoti   har   bir
elat ,   xalq   va   millatning   ijtimoiy   rivojlanishi   bilan   uzviy   bog‘liq.  
Ona tili - millatning ruhidir. Til — davlat timsoli, mulki. Tilni asrash, rivojlantirish
-   millatning   yuksalishi   demak.   O‘zbekiston   Respublikasi   Konstitutsiyasida   davlat
tilining maqomi  huquqiy jihatdan mustahkamlab  qo‘yilgan.  Shu tariqa o‘zbek tili
mustaqil   davlatimizning   Bayrog‘i,   Gerbi,   Madhiyasi   qatorida   turadigan,   qonun
yo‘li bilan himoya qilinadigan muqaddas davlat ramziga aylandi. 
Ona tili fanini o‘qitishning bosh maqsadi yoshlarimizning ijodiy- mustaqil, 
o‘z fikrini erkin va ta'sirli, mazmunli va mantiqli qilib yozma va og‘zaki shaklda 
ifodalashga, o‘zbek tili qonun- qoidalarini ongli o‘zlashtirishga o‘rgatish, 
shuningdek, ularning fikr   doiralarini kengaytirishga , ona yurtimizga, avlod-
ajdodlarimiz qoldirgan boy
ma'naviyatimizga, milliy urf-odatlarimizga mehr-muhabbat ruhida tarbiyalashga 
qaratilgan.
  Boshlang‘ich   ta'lim   bosqichida   yangi   tahrirdagi   DTS   lari   asosida
o‘quvchilarni   ona   tili   ta'limi   sohasi   bo‘yicha   tayyorgarlik   darajasiga   qo‘yilgan
talablar standart me'zon orqali aks ettiriladi 
1. O‘qish texnikasi
2.O‘zgalar fikrini va matn mazmunini anglash.
3.Fikrni yozma shaklda bayon etish malakasi.
O‘quvchilar shu parametrlar asosida bilim, ko‘nikma va malakalarga ega bo‘lishi 
9 kerak. Ana shu maqsadlardan kelib chiqqan holda 1-4- sinf ona tili fanini 
o‘qitishning oldiga bir qator vazifalar qo‘yiladi:
1.O‘quvchilarni erkin fikrlashga o‘rgatish;  
2.   O‘z   fikrini   o‘zbek   tilining   qonun-qoidalariga   muvofiq   ravishda   og‘zaki   va
yozma ifodalay olish;
3. Bir ma'noni turli  shakllarda bera olish   ko‘nikmalarini   shakllantirish , so‘zlardan
o‘rinli foydalanish;
4.   Dunyoni   bilishda   ona   tilining   ahamiyatini   singdirish   kabi   vazifalar   shular
jumlasidandir.
Shuningdek   boshlang‘ich   sinf   ona   tili   ta'limi   o‘quvchilarga   nutq   faoliyatining
asosiy   turlarini   o‘stirish   bilan   bir   qatorda,   quyidagi   muhim   masalalarni   ham   hal
etishni ko‘zda tutadi.
Bolalarda   ahloqiy   va   estetik   tasavvurlarni   shakllantirish;
Bolalarga   atrof-   muhit,   kishilar,   tabiat   va   jamiyat   haqida   tushuncha   berish;
Nafosat hissini tarbiyalash ;
Mantiqiy tafakkur yuritishga o‘rgatish;
O‘quv   mashg‘ulotlariga,   bilim   manbai   bo‘lgan   kitobga   qiziqish   uyg‘otish.
Ona   tili   o‘qitishning   mazmuni   va   metodlari   o‘quvchilarga   dastur   ta'lab   qilgan
hajmda   puxta   bilim   berish,   ko‘nikma   va   malaka   hosil   qilishga   ko‘maklashish
lozim.
Mazkur maqsad va vazifalarni to‘laqonli bajarish uchun o‘qituvchi faqat dars bila n
chegaralanib qolmasligi kerak. Darsdan tashqari paytlarda ham muntazam ish olib
borishi   yaxshi   natija   beradi.   Tilni   o‘rganishga   doir   kechalar,   to‘garaklar,   maktab
ixtiyoridagi   soatlar   hisobidan   qo‘shimcha   darslar,   sinfdagi   iqtidorli   o‘quvchilar
bilan ishlash kabilardan foydalanish kerak. O‘quvchilarga til ta'limini singdirishda
ularning   yosh   va   bilim   darajalarini   ham   hisobga   olish   zarur.   Chunki   2-sinf
o‘quvchisiga   4-sinf   hajmdagi   bilimni   berilsa,   o‘quvchi   buni   hazm   qila   olmaydi,
o‘zlashtiraolmaydi ham. Aksincha 4-sinf o‘quvchisiga 1-2-sinfdagi bilimlar berish
10 bilan   cheklanib   qolinsa   bu   ham   o‘quvchi   uchun   zerikarli   bo‘ladi.   Natijada
o‘quvchilarda   tilni   o‘rganishga   bo‘lgan   havas,   qiziqish   rivojlanish   o‘rniga
susayadi.
1.2. Boshlang‘ich sinf o‘quvchilarini ona tili fanini o‘zlashtirishi  uchun
qo‘yiladigan maburiy talablar kategoriyalari
Boshlang‘ich   sinf   o‘quvchisi   DTS   larida   berilgan   me'yoriy   majburiy
ta'lablarni   bilishlari   kerak.   1-4-sinflarda   o‘quvchilarning   bilim,   ko‘nikma   va
malakasiga quyidagi asosiy talablar qo‘yiladi:
1-sinf. Fikrni yozma shaklda bayon etish malakasi.
Miqdoriy ko‘rsatgich: 15-20 so‘zdan iborat diktant yoza olish.
Talablar:a) imlo xatolarga yo‘l qo‘ymaslik;
b) ijodiy matnning mantiqiy jihatdan izchilligi;
Diktant turlari: Lug‘at diktant, izohli diktant, nazorat diktanti.
Miqdoriy ko‘rsatgich: 2-3 gapdan iborat sodda matnni (fikr ehtiyoji bilan bog‘liq 
mavzu asosida) yaratish
Talablar:a)   matndagi   gaplarni   mazmunan   o‘zaro   bog‘liqligi   va   aloqadorligi ,
ko‘rsatilgan mavzu doirasida birlashish;
b) harf va tinish belgilarini to‘g‘ri yozish;
d) harflarni bir-biridan uzmay yoza olish;
e) so‘zlar orasidagi oraliqni to‘g‘ri belgilash;
manzara, voqea-hodisalar tasviri.
2-sinf. Fikrni yozma shaklda bayon etish malakasi.
Miqdoriy ko‘rsatgich: 35-40 so‘zdan iborat diktant yoza olish.
Talablar:
11 a) imlo xatolarga yo‘l qo‘ymaslik;
b) ijodiy matnning mantiqiy jihatdan izchilligi;
Diktant turlari: lug‘at diktant, yoddan yozuv diktanti, nazorat diktanti. Miqdoriy 
ko‘rsatgich: 3-4 gapdan iborat bo‘lgan kichik va sodda matn (Fikr ehtiyoji bilan 
bog‘liq mavzu asosida) yaratish.
 Talablar:
a) matndagi gaplarning mazmunan o‘zaro bog‘liqligi va aloqadorligi
ko‘rsatilgan   mavzu doirasida birlashishi ;
b) harflar va tinish belgilarini to‘g‘ri yozishi
d)   so‘z   va   gaplarni   to‘g‘ri   yozib,   tinish   belgilarini   o‘z   o‘rniga   qo‘ya   olish.
Matnning   xarakteri:
Rasm,   manzara,   joy,   voqia-hodisalar   tasviri,   o‘quvchiga   tanish   bo‘lgan   narsa,
buyum   tasviri.
3-sinf.   Diktant   turlari:   saylanma   diktant,   lug‘at   diktanti,   ta'kidiy   diktant,   yoddan
yozuv   diktanti,   nazorat   diktanti,   izohli   diktant,   ko‘rsatish   diktant.
Miqdoriy ko‘rsatgich:  4-5 gapdan iborat  bo‘lgan  matn (fikr  ehtiyoji  bilan bog‘liq
mavzu asosida) yaratish Talablar:
a)   matndagi   gaplarni   mazmunan   o‘zaro   bog‘liqligi   va   aloqadorligi,
ko‘rsatilgan   mavzu doirasiga birlashish ;
b) so‘z va iboralarni to‘g‘ri yozish, gap oxiriga kerakli tinish belgisini qo‘ya olish;
d)   tasvirda   tilning   ifoda   vositalaridan   foydalanish   darajasi;
e)   matnda   so‘zlarni   takrorlashdan   saqlanish   va   sinonimlarni   qo‘llay   olish.
Matnning   xarakteri:
Manzara.   O‘quvchi   ko‘z   oldida   sodir   bo‘lgan   voqea-hodisa   tasviri.
4-sinf.   Fikrni   yozma   shaklda   bayon   etish   malakasi.   Miqdoriy   ko‘rsatgich   -70-80
so‘zdan iborat diktant yoza olish. Talablar:
a) imlo-xatolarga yo‘l qo‘ymaslik;
12 b) ijodiy matnning mantiqiy jihatdan izchilligi;
Diktant   turlari:   saylanma   diktant,   lug‘at   diktant,   ta'kidiy   diktant,   yoddan   yozuv
diktanti,   nazorat   diktant,   izohli   diktant,   ko‘rsatish   diktant.
Miqdoriy ko‘rsatgich: 5-6 gapdan iborat bo‘lgan matn (Fikr ehtiyoji bilan bog‘liq
mavzu asosida) yaratish.
Talablar:
a)   matndagi   gaplarning   mazmunan   o‘zaro   bog‘liqligi   va   aloqadorligi,   mavzu
doirasida birlashishi;
b) matnda xatboshining  yaxlitligi   va fikr izchilligini taminlash ;
d)   uyadosh   so‘zlardan   (gul:   atirgul,   ranogul,   binafsha,   lola)   foydalana   olish.
Matnning xarakteri:
Xotira   asosida   manzara,   voqea-   hodisa,   narsa-buyum,   joy,   kinofilm   va
hokazolarning tasviri, kichik insho,   xat-xabar
Boshlang‘ich sinf ona tili darslariga qo 'yilgan talablar. Boshlang‘ich sinf ona tili
darslariga   qo‘yilgan   muhim   talablardan   biri   o‘quvchilar   bilimini   shakllantirish
borasida ularning qobiliyatlarini o‘stirish ustida ishlash bilimlarni ongli bo‘lishiga
erishish, o‘quvchilarga har bir ishni o‘ylab bajarishga odatlantirishdir.
Maktabda   amaliy   ishlarning   ahamiyati   o‘quvchilar   tomonidan   to‘g‘ri
baholansa-da,   o‘quvchilarning   nazariy   bilimlaridan   amalda   foydalanishga
qiynaladilar.   Yozma   ishlarni   bajarishda   grammatika   qoidalaridan   kam
foydalanadilar. Aslida  esa  imlo savodxonlikni  oshirish uchun  ko‘chirib yozish va
amaliy mashqlar muhim o‘rin tutadi.
Psixologik   tadqiqodlardan   ma'lum   bo‘lishicha,   imlo   savodxonlik   asta-
sekinlik   bilan   shakllanadi.   Amaliy   ishlardan   qoidaga   o‘tishda   ham   o‘zlashtirish
jarayoni sekinlik bilan kechadi. Dastlab o‘qituvchi rahbarligida og‘zaki muhokama
qilinadi.   Asta-sekin   o‘quvchilar   o‘ylab,   mulohaza   qilib   anglay   boshlaydilar.
Borcha yozuv darslarida o‘quvchilarga to‘g‘ri yozish qoidalarini ta'kidlab turish va
13 amaliy   ishlarni   bajarish   orqali   ularning   imlo   savodxonliklarini   oshirish   mumkin.
Ona   tili   fanini   o‘qitishning   bosh   maqsadi   yoshlarimizning   ijodiy-   mustaqil,   o‘z
fikrini   erkin   va   ta'sirli,   mazmunli   va   mantiqli   qilib   yozma   va   og‘zaki   shaklda
ifodalashga,   o‘zbek   tili   qonun-   qoidalarini   ongli   o‘zlashtirishga   o‘rgatish,
shuningdek,   ularning   fikr   doiralarini   kengaytirishga,   ona   yurtimizga,   avlod-
ajdodlarimiz   qoldirgan   boy   ma'naviyatimizga,   milliy   urf-odatlarimizga   mehr-
muhabbat ruhida tarbiyalashga qaratilgan.
Boshlang‘ich   ta'lim   bosqichida   yangi   tahrirdagi   DTS   lari   asosida
o‘quvchilarni   ona   tili   ta'limi   sohasi   bo‘yicha   tayyorgarlik   darajasiga   qo‘yilgan
talablar standart me'zon orqali aks ettiriladi:
1.         O‘qish texnikasi
2.         O‘zgalar fikrini va matn mazmunini anglash
3.         Fikrni yozma shaklda bayon etish malakasi.
O‘quvchilar   shu   parametrlar   asosida   bilim,   ko‘nikma   va   malakalarga   ega
bo‘lishi kerak. Ana shu maqsadlardan kelib chiqqan holda 1-4- sinf ona tili fanini
o‘qitishning oldiga bir qator vazifalar qo‘yiladi:
1.         O‘quvchilarni erkin fikrlashga o‘rgatish;
2.         O‘z fikrini o‘zbek tilining qonun-qoidalariga muvofiq ravishda og‘zaki
va yozma ifodalay olish;
3.         Bir   ma'noni   turli   shakllarda   bera   olish   ko‘nikmalarini   shakllantirish,
so‘zlardan o‘rinli foydalanish;
4.         Dunyoni   bilishda   ona   tilining   ahamiyatini   singdirish   kabi   vazifalar
shular jumlasidandir.
Shuningdek   boshlang‘ich   sinf   ona   tili   ta'limi   o‘quvchilarga   nutq
faoliyatining   asosiy   turlarini   o‘stirish   bilan   bir   qatorda,   quyidagi   muhim
masalalarni ham hal etishni ko‘zda tutadi.
 Bolalarda ahloqiy va estetik tasavvurlarni shakllantirish;
 Bolalarga   atrof-   muhit,   kishilar,   tabiat   va   jamiyat   haqida   tushuncha
berish;
 Nafosat hissini tarbiyalash;
14  Mantiqiy tafakkur yuritishga o‘rgatish;
 O‘quv   mashg‘ulotlariga,   bilim   manbai   bo‘lgan   kitobga   qiziqish
uyg‘otish.
Ona   tili   o‘qitishning   mazmuni   va   metodlari   o‘quvchilarga   dastur   ta'lab
qilgan   hajmda   puxta   bilim   berish,   ko‘nikma   va   malaka   hosil   qilishga
ko‘maklashish   lozim.
Mazkur   maqsad   va   vazifalarni   to‘laqonli   bajarish   uchun   o‘qituvchi   faqat   dars   bilan  
chegaralanib   qolmasligi   kerak.   Darsdan tashqari  paytlarda ham  muntazam  ish olib
borishi   yaxshi   natija   beradi.     Tilni   o‘rganishga   doir   kechalar,   to‘garaklar,   maktab
ixtiyoridagi   soatlar   hisobidan   qo‘shimcha   darslar,   sinfdagi   iqtidorli   o‘quvchilar
bilan ishlash kabilardan foydalanish kerak. O‘quvchilarga til ta'limini singdirishda
ularning   yosh   va   bilim   darajalarini   ham   hisobga   olish   zarur.   Chunki   2-sinf
o‘quvchisiga   4-sinf   hajmdagi   bilimni   berilsa   o‘quvchi   buni   hazm   qila   olmaydi,
o‘zlashtiraolmaydi ham. Aksincha 4-sinf o‘quvchisiga 1-2-sinfdagi bilimlar berish
bilan   cheklanib   qolinsa   bu   ham   o‘quvchi   uchun   zerikarli   bo‘ladi.   Natijada
o‘quvchilarda   tilni   o‘rganishga   bo‘lgan   havas,   qiziqish   rivojlanish   o‘rniga
susayadi.
2.2Boshlang‘ich   sinf   o‘quvchisi   DTS   larida   berilgan   me'yoriy   majburiy
ta'lablarni   bilishlari   kerak.   1-4-sinflarda   o‘quvchilarning   bilim,   ko‘nikma   va
malakasiga quyidagi asosiy talablar qo‘yiladi:
1-sinf. Fikrni yozma shaklda bayon etish malakasi.
Miqdoriy ko‘rsatgich: 15-20 so‘zdan iborat diktant yoza olish.
Talablar:  
a) imlo xatolarga yo‘l qo‘ymaslik;
b) ijodiy matnning mantiqiy jihatdan izchilligi;
Diktant turlari: Lug‘at diktant, izohli diktant, nazorat diktanti.
Miqdoriy   ko‘rsatgich:   2-3   gapdan   iborat   sodda   matnni   (fikr   ehtiyoji   bilan
bog‘liq mavzu asosida) yaratish.
Talablar:
15 a)   matndagi   gaplarni   mazmunan   o‘zaro   bog‘liqligi   va   aloqadorligi,
ko‘rsatilgan mavzu doirasida birlashish;
b) harf va tinish belgilarini to‘g‘ri yozish;
d) harflarni bir-biridan uzmay yoza olish;
e) so‘zlar orasidagi oraliqni to‘g‘ri belgilash;
Matnni xarakteri:   O‘quvchiga tanish bo‘lgan va ko‘z oldiga keltira oladigan
buyum, manzara, voqea–hodisalar tasviri.
2-sinf. Fikrni yozma shaklda bayon etish malakasi.
Miqdoriy ko‘rsatgich: 35-40 so‘zdan iborat diktant yoza olish.
Talablar:
a) imlo xatolarga yo‘l qo‘ymaslik;
b) ijodiy matnning mantiqiy jihatdan izchilligi;
Diktant turlari: lug‘at diktant, yoddan yozuv diktanti, nazorat diktanti.
Miqdoriy   ko‘rsatgich:   3-4   gapdan   iborat   bo‘lgan   kichik   va   sodda   matn
(Fikr ehtiyoji bilan bog‘liq mavzu asosida) yaratish.
Talablar:
a)   matndagi   gaplarning   mazmunan   o‘zaro   bog‘liqligi   va   aloqadorligi,
ko‘rsatilgan mavzu doirasida birlashishi;
b) harflar va tinish belgilarini to‘g‘ri yozish;
d) so‘z va gaplarni to‘g‘ri yozib, tinish belgilarini o‘z o‘rniga qo‘ya olish.
Matnning xarakteri:
Rasm,   manzara,   joy,   voqia-hodisalar   tasviri,   o‘quvchiga   tanish   bo‘lgan
narsa, buyum tasviri.
3-sinf.   Diktant   turlari:   saylanma   diktant,   lug‘at   diktanti,   ta’kidiy   diktant,
yoddan yozuv diktanti, nazorat diktanti, izohli diktant, ko‘rsatish diktant.
Miqdoriy   ko‘rsatgich:   4-5   gapdan   iborat   bo‘lgan   matn   (fikr   ehtiyoji   bilan
bog‘liq mavzu asosida) yaratish
Talablar:
a)   matndagi   gaplarni   mazmunan   o‘zaro   bog‘liqligi   va   aloqadorligi,
ko‘rsatilgan mavzu doirasiga birlashish;
16 b)   so‘z   va   iboralarni   to‘g‘ri   yozish,   gap   oxiriga   kerakli   tinish   belgisini
qo‘ya olish;
d) tasvirda tilning ifoda vositalaridan foydalanish darajasi;
e) matnda so‘zlarni takrorlashdan saqlanish va sinonimlarni qo‘llay olish.
Matnning xarakteri:
Manzara. O‘quvchi ko‘z oldida sodir bo‘lgan voqea-hodisa tasviri.
4-sinf. Fikrni yozma shaklda bayon etish malakasi.
Miqdoriy ko‘rsatgich –70-80 so‘zdan iborat diktant yoza olish.
Talablar:
a) imlo-xatolarga yo‘l qo‘ymaslik;
b) ijodiy matnning mantiqiy jihatdan izchilligi;
Diktant   turlari:   saylanma   diktant,   lug‘at   diktant,   ta’kidiy   diktant,   yoddan
yozuv diktanti, nazorat diktant, izohli diktant, ko‘rsatish diktant.
Miqdoriy ko‘rsatgich:  5-6 gapdan iborat  bo‘lgan  matn (Fikr  ehtiyoji  bilan
bog‘liq mavzu asosida) yaratish.
Talablar:
a)   matndagi   gaplarning   mazmunan   o‘zaro   bog‘liqligi   va   aloqadorligi,
mavzu doirasida birlashishi;
b) matnda xatboshining yaxlitligi va fikr izchilligini taminlash;
d) uyadosh so‘zlardan (gul: atirgul, ranogul, binafsha, lola) foydalana olish.
Matnning xarakteri:
Xotira   asosida   manzara,   voqea-   hodisa,   narsa-buyum,   joy,   kinofilm   va
hokazolarning tasviri, kichik insho, xat-xabar
Boshlang‘ich sinf  ona tili darslariga  qo‘yilgan talablar.   Boshlang‘ich sinf
ona   tili   darslariga   qo‘yilgan   muhim   talablardan   biri   o‘quvchilar   bilimini
shakllantirish   borasida   ularning   qobiliyatlarini   o‘stirish   ustida   ishlash   bilimlarni
ongli   bo‘lishiga   erishish,   o‘quvchilarga   har   bir   ishni   o‘ylab   bajarishga
odatlantirishdir.
Maktabda   amaliy   ishlarning   ahamiyati   o‘quvchilar   tomonidan   to‘g‘ri
baholansa-da,   o‘quvchilarning   nazariy   bilimlaridan   amalda   foydalanishga
17 qiynaladilar.   Yozma   ishlarni   bajarishda   grammatika   qoidalaridan   kam
foydalanadilar. Aslida  esa  imlo savodxonlikni  oshirish uchun  ko‘chirib yozish va
amaliy mashqlar muhim o‘rin tutadi.
Psixologik   tadqiqodlardan   ma'lum   bo‘lishicha,   imlo   savodxonlik   asta-
sekinlik   bilan   shakllanadi.   Amaliy   ishlardan   qoidaga   o‘tishda   ham   o‘zlashtirish
jarayoni sekinlik bilan kechadi. Dastlab o‘qituvchi rahbarligida og‘zaki muhokama
qilinadi.   Asta-sekin   o‘quvchilar   o‘ylab,   mulohaza   qilib   anglay   boshlaydilar.
Borcha yozuv darslarida o‘quvchilarga to‘g‘ri yozish qoidalarini ta'kidlab turish va
amaliy ishlarni bajarish orqali ularning imlo savodxonliklarini oshirish mumkin.
Barcha   ona   tili   darslarida   o‘quvchilar   bilishini   va   malaka   qobiliyatlarini
takomillashtirish   maqsadida   oldin   o‘tilgan   darslarni   takrorlashga   vaqt   ajratiladi.
Takrorlash   bilimlarni   aniqlashga,   hisobga   olish   va   shu   bilan   bir   vaqtda
mustahkamlashga   yordam   beradi.   Boshlang‘ich   sinflarda   oldin   o‘tilganlarni
takrorlash bilan bir vaqtda va takrorlash jarayonida oz-ozdan yangi bilimlar berib
boriladi.   Takrorlash   orqali   o‘quvchilar   o‘z   bilimlarini   tartibga   soladilar,
mustahkamlaydilar.
Ilg‘or   tajribali   o‘qituvchilar   darslarni   tashkil   etishda   oldin   o‘tilganlarni
mustahkamlash,   yangi   bilimlarni   o‘zlashtirish   bilan   bir   vaqtda   keyingi   darsda
o‘rganiladigan mavzu uchun zamin tayyorlaydilar.
Xozirgi zamon darsi shundan iboratki, o‘quvchi, tinglovchi, o‘qituvchi esa
ma'ruzachi   bo‘lib   qolmasligi   kerak.   Balki   o‘qituvchi   darsni   kuzatib   tartibga
soluvchi   rejissyorga   aylanmog‘i   lozim.   O‘qituvchi   darsni   shunday   tashkil   etishi
kerakki   hamma   o‘quvchi   shu   mavzu   yuzasidan   mustaqil   fikr   yuritsin,   o‘z   fikrini
ayta   olsin,   kamchiligi   bo‘lsa   o‘rtoqlari   va   o‘qituvchi   javobidan   kelib   chiqib
to‘g‘rilay   olsin.   Darsning   xarakter   xususiyatiga   qarab   dars   interfaol   usulda
bo‘lishiga   erishishi   lozim.   Darslarda   testlardan   va   tarqatmali   materiallardan
foydalanish ham yahshi natija beradi.
1-4-sinf   ona   tili   darslari   bilan   tanishtirish   va   ularning   bir-biridan
farqi.   Ma'lumki, boshlang‘ich sinf ona tili darsligining adabiy til meyorida amaliy
18 o‘zlashtirishlarga yordam berishdir. Darslikning asosiy qismini xilma-xil mashqlar
tashkil etadi.
Masalan:K.Qosimova,   S.Fuzailov   va   A.Ne'matova   muallifligidagi   2-sinf
ona tili darsligi 1-sinfda o‘tilganlarni takrorlashdan boshlanadi. Bunda gap va so‘z
haqidagi bilimlar takrorlanib mustahkamlanadi. Va asta sekin navbatdagi  bilimlar
berib   boriladi.   2004-yilda   to‘ldirilgan   nashrning   muqovasida   ikkita   o‘quvchining
maktab   tomon   ketayotgan   rami   berilgan.   Bu   rasm   o‘quvchilarning   shu   darslikka
qiziqishini   oshiradi.   Mashqlarda   uyga   vazifa   va   o‘ylab   ko‘rish   uchun   berilgan
mashqlarga alohida belgi qo‘yilgani juda ma'qul. Ayniqsa kitobning sahifalari did
bilan   jihozlangan.   Berilgan   rasmlar   aniq,   chiroyli   qilib   chizilgan.   Qoidalar   aniq,
tushunarli   qilib   chiziqlar   ichida   berilgan.   Darslik   ohirida   lug‘at   berilgan   bo‘lib
jarangli   va   jarrangsiz   undoshlar   aniq   ajratib   ko‘rsatilgan.   Darslik   foydalanishga
loyiq.
S.Fuzailov va M.Xudayberganovalar tomonidan 2004-yilda nashr etilgan 7
nashri   ham   3-sinf   o‘quvchilari   uchun   juda   mos   tayyorlangan.   Muqovadagi
tanlangan rasmlar va bobomiz A.Navoiyning yodgorliklari va o‘gitlari juda o‘rinli
berilgan.   Darslik   sahifalari   ham   sifatli   qog‘oz   va   ranglar   asosida   yaratilgan.
Darslikning 3-  sahifasida  Mustaqillik  maydoni  rasmini  berilishi  o‘quvchilarni  o‘z
vataniga, xalqiga, prezidentiga sadoqat ruhida tarbiyalashda katta ahamiyatga ega.
Shuningdek,   darslik   sahifalariga   ishlangan   rasmlar   ham   juda   o‘rinli,   aniq   qilib
berilgan   Qoidalar   ham   chiziqlar   ichida   alohida   rang   bilan   berilgan.   Bu   ham
o‘quvchilarni ona tilidan grammatik qoidalarni tez va puxta o‘zlashtirib olishlarida
alohida ahamiyat kasb etadi.
3-sinf ona tili darsligi asosan 4 ta bo‘limdan iborat.
1.         Takrorlash
2.         Gap  
3.         So‘z tarkibi
4.         So‘z turkumlari
Shuningdek   o‘quv   yili   oxirida   yil   davomida   o‘tilganlarni   takrorlash
berilgan.   Bu   bo‘limlar   uchun   berilgan   mashqlar   asosan   o‘quvchilarni   4   ta   bo‘lim
19 yuzasidan   puxta   bilim   olishlari   uchun   asos   bo‘laoladi.   2004-   yilda   nashr   etilgan
ona tili darsligida 2001- yildagi darslikdan farqlari bor.
Masalan   2001-   yildagi   darslikda   43-mashqdagi   “Turnalar”   she'riga   rasm
berilmagan   2004-yildagi   shu   mashqqa   rasm   ishlangan.   53-mashqqa   ham   rasm
ishlangan.   130-mashq   eski   darslikda   gap   shunday   tahlil   qilingan.   Yoqimli   kuy
odamni allalaydi… Nima? Kuy - ega nima qiladi? Allalaydi- kesim Qanday kuy?
Yoqimli.   Kimni   allaladi?-odomni.   Shu   mashqni   yangi   daslikda   quyidagicha
belgilangan.   Yoqimli   kuy   odomni   allalaydi.   Bu   belgilash   ancha   tushunarli   va
qulay. 250-mashq.
Eski darslikda:      Yangi darslikda:
Gul-gulli. Gul-gulli;  
Maza-Maza-mazali;
Shira-Shira;
Yog‘-Yog‘.
Umuman yangi darslik eski darslikdan birmuncha mukammal ishlangan. 4-
sinf   ona   tili   darsligi   R.Ikromova,   X.G‘ulomova,   Sh.Yo‘ldosheva,
D.Shodmonovalar muallifligidagi darslik asosan sakkista katta bo‘limni o‘z ichiga
olgan   bo‘lib,   o‘quvchilarning   og‘zaki   va   yozma   nutqini   o‘stirish,   bilish   faolligini
oshirishga   qaratilgan.   Bu   darslikda   oltita   asosiy   bo‘lim   bo‘lib   har   bir   bo‘limda
o‘rganilishi   zarur   bo‘lgan   reja-mavzular   berilgan.   Yangi   darslikdagi   so‘z
turkumlari bo‘limida berilgan mashqlar, eski darslikdagi mashqlardan tubdan farq
qiladi   yangi   darslikdagi   berilgan   qoida   va   mashqlar   o‘quvchilarning
o‘zlashtirishlari uchun juda qulay berilgan.  
                         
                                       
20                                 
II-Bob. Fanning maqsadlari yo ‘lida muhim ahamiyatga ega metodikalar.
 2 .1.  O‘qish va yozuv darslariga qo‘yiladigan talablar. 
  Dars   ta’limning     asosiy   shakli   hisoblanadi.   Analitik-sintetik   tovush   m   etodi
asosida  olib   boriladigan savod o‘rgatish darslari xilma-xil  bo‘lishi, o‘quvchilarni
zeriktirmasligi   va   charchatib   qo‘ymasligi   kerak.   Savod  o‘rgatish   davridagi   o‘qish
yoki   yozuv   darslari   va   ularning     ayrim   turlari   uchun   um   umiy   bo‘lgan   asosiy
talablar mavjud: 
1. Umumdidaktik talablar: 
a) har bir darsning tarbiyaviy maqsadi bo‘lib, unda bironta axloqiy  sifat o‘stirilishi
lozim;
b)darsning ta ’limiy maqsadi, ya’ni o ‘quvchilar darsda qanday   yangilikni bilishi,
nim   ani   o  ‘rganishi,   qanday   ko‘nikma  va   malakalar     o‘stirilishi,   o   ‘quvchilarning
mustaqil flkrlashi va faolligining qanday  bo‘lishi aniq belgilab olinishi kerak; 
d) darsning izchilligi va istiqboli, uning oldingi va keyingi darslar  bilan bog‘liqligi
aniq belgilab olinishi zarur; 
e)   o‘tiladigan   materialning   xarakteri   va   ta   ’lim   m   aqsadidan   kelib     chiqib   dars
uchun xilma-xil va qiziqarli m etodik usullar va vositalar  tanlanishi lozim; 
f) dars davomida o‘quvchilarga differensial va individual yondashish, ishni barcha
o‘quvchilam ing imkoniyati, bilimi, ko‘nikm a  
va malakasi ham da fikrlash faoliyatini hisobga olgan holda uyushtirish  kerak; 
g)   o‘quvchilarni   aqliy   m   ehnat   (o‘qish)   usullariga   o‘rgatish,   ularda     m   aktabda
o‘qish uchun kerakli ko‘nikm alarni hosil qilish zarur; 
21 i)   beriladigan   material   ilmiy,   o‘quvchilar   yoshiga   mos   va   muvofiq     bo‘lsin   va
hokazo. 
2. Maxsus metodik talablar: 
a) o‘quvchilar nutqi uchun qayg‘urish, darsda adabiy til nuqtai   nazaridan to‘g 'ri,
ifodali, obrazli, aniq nutqqa erishish lozim; 
b) o‘qish darsida ham, yozuv darsida ham o‘quvchilar nutqini  o‘stirishga, lug‘atini
boyitishga,   gap   tuzish   va   uni   tahlil   qilishga,   og‘zaki     hikoyalash   va   shu   kabi   ish
turlariga alohida aham iyat qaratish kerak; 
d)   maktab   va   sinf   devorlariga   osilgan,   xattaxtaga   yozilgan   har     qanday   yozuv   m
azm unan va imlo jihatdan savodli bo‘lishi zarur; 
e)   darsda   nutq   madaniyati   hukm   ron   bo‘lishi,   o‘qituvchi   va     o‘quvchilar   adabiy
tilda so‘zlashishlari kerak; 
o‘qish va yozuv ko‘nikm a-m alakalarini shakllantirish mashqlari darsda yetakchi
o‘rinni egallab, taxm inan, darsning uchdan ikki  qismiga to‘g‘ri kelishi lozim; 
g)  har  bir o‘qish va yozuv darsida ,,Alifbe“dagi  m  atnlar bilan   bir  qatorda Q. M
uham   m   adiy,  P.  M  o‘m   in,  Z  .D  iyor,  A.Obidjon  kabi     sevimli  bolalar   shoiri   va
yozuvchilari   asarlaridan   nam   unalar   tanlab     olinishi   va   sinfda   o‘qish   sinfdan
tashqari o‘qish hamda o‘qib berilgan  matnni eshitish bilan bog‘lanishi zarur. 
i)   o‘qish   va   yozuv   darslari   bir-biri   bilan   uzviy   bog‘lanishli,   ya’ni     o‘qish   darsi
o‘quvchilarni   yozuv   darsiga   tayyorlashi,   yozuv   darsi   oldingi   o‘qish   darsining
davomi sifatida xizmat qilishi kerak va hokazo.
2.2   Boshlang‘ich   sinflarda   ona   tili   darsiga   qo ‘yiladigan   talablarni   amalda
qo‘llash jarayonida qo‘llaniladigan metod va ko‘nikmalar
Darsning   umumiy   tasnifl.   Maktabda   dars   o‘quv-tarbiya   jarayonini   tashkil
qilishning   asosiy   shakli   hisoblanadi.   Dars   ta   ’lim-tarbiyani     amalga   oshirishning
eng qulay va eng zarur omilidir. 
22 Darsga qo‘yiladigan umumiy talablar quyidagilar: 
1. Ta’limiy talab. Har bir dars o‘quvchiga qandaydir bilim berishi   lozim. Har bir
darsning asosiy maqsadi ham shu. 
2. Tarbiyaviy talab. Bu har jihatdan komil shaxsni tarbiyalash  demakdir. 
3.   Didaktik   talablar.   Bu   o‘qituvchiga   darsni   to‘g‘ri   tashkil   qilish:     dars
maqsadlarini, turini to‘g‘ri belgilash, darsdagi u yoki bu materialni   o‘quvchilarga
yetkazib   berish   usullarini   to‘g‘ri   tanlash,   o‘quvchilar   bilimini   tekshirish   va
baholash shakllarini aniqlab olish demakdir. 
4.   Psixologik   talablar.   Bu   talab   shuni   nazarda   tutadiki,   o‘qituvchi     o‘z
o‘quvchilarining xarakter-xususiyatini qanchalik darajada yaxshi  bilishi juda katta
ahamiyatga   ega.   O   'z   o‘quvchilarining   psixologik     xususiyatlarini   yaxshi   bilgan
o‘qituvchigina to‘laqonli dars uyushtirishi  mumkin. 
5.   Gigiyenik   talablar.   Bu   o   ‘quvchilar   salomatligi   haqida   qayg‘urish   demakdir.
Sinfda yorug‘lik, toza havo har doim yetarli bo‘lishi  lozim. 
Boshqa   fanlar   kabi,   ona   tili   o‘qitishning   samaraliligi   darsning     sifatiga
bevosita   bog‘liqdir.   Darsga   qo‘yilgan   umumdidaktik   talablar   pedagogik
adabiyotlarda   keng   yoritilgan.   Ulami   ona   tili   o‘rgatishga   tatbiq   qilib,   metodik
aniqliklar kiritilsa, ona tili darslariga qo‘yilgan talablar quyidagicha  bo‘ladi: 
I.   Yangi   bilim   berish,   ularni   nutq   amaliyotiga   tatbiq   etish   va     o‘quvchilarni
tarbiyalash bir butun jarayondir. Darsda o‘quvchilaming   o‘quv faoliyatini tashkil
etishga,   foydalaniladigan   til   materialining     g‘oyaviy-siyosiy,   estetik   va   badiiy
qimmatli   bo‘lishiga,   tilni   o‘rganish     jarayonida   bolalarda   dunyoqarash
elementlarini shakllantirishga alohida ahamiyat berish zarur. Ijodiy izlanish muhiti
yaratilgan   darslardagina     zarur   axloqiy   sifatlar   tarbiyalanadi.   Ona   tili   darslarida
o‘zbek   tiliga   muhabbat   va   so‘zga   ehtiyotlik   bilan     munosabatni   tarbiyalashga
alohida   e   ’tibor   beriladi.   Buning   uchun     matn   puxta   tanlanadi.   Tilni   o‘rganish
jarayonida   leksik-uslubiy   ishlarga     katta   o‘rin   beriladi.   Darsda   she’r,
soddalashtirilgan   m   atnlar   bilan   birga,     yuksak   badiiy   m   atnlardan   ham
23 foydalaniladi. Ona tili o‘qitish jarayoni o‘quvchilarda ilmiy dunyoqarash asoslarini
shakllantirishga   qaratiladi.   Ona   tili   darslari   har   bir   kishi   uchun   zarur     bo‘lgan
saranjom-sarishtalik, mustaqillik, tashabbuskorlik sifatlarini  ham tarbiyalaydi. 
II .       Darsning   aniqligi   va   ichki   mantiqiyligi,   uning   maqsadga     yo‘naltirilganligi
juda   muhim.   Yangi   material   o‘rgatiladigan   darsning     mazmuni   va   mantiqiy
o‘rganiladigan   til   hodisasi   hamda   lining   lingvistik     mohiyatining   bir-biriga   ta’sir
qilishiga   m   a’lum   darajada   sabab   bo‘ladi.     O‘qituvchi   bu   o‘zaro   bog‘lanishni
bilishi   va   uni   o‘quvchilar   bilan   birga     topshiriqlami   bajarish   davomida   asta   ocha
borishi   muhimdir.   Agar   dars   grammatik   bilimlarni   mustahkamlash,   orfografik
ko‘nikm   alarni   shakllantirish   maqsadini   o‘z   oldiga   qo‘ysa,   darsning     mantiqiy
shartlari   asta   murakkablashtirib   borilgan   mashqlar   tizimini     aks   ettiradi.   Bolalar
biror   imlo   qoidasini   yaxshilab   bilib,   o‘rganib   olishlari   uchun   bir-ikki   mashq
jamoaviy ravishda bajariladi. O‘quvchilar  mustaqilligi oshgach, mashqni mustaqil
ishlaydilar. Darsda bajarilgan   mashqlar o‘rtasidagi bog‘lanishni shakllantiradigan
ko‘nikmaning   xususiyati   ham   sabab   bo‘ladi.   O   'quv   materialining   mavzuga   va
darsning     maqsadiga   mos   bo‘lishi   uning   maqsadga   yo‘naltirilishini   ta   ’minlaydi.
Darsda   foydalaniladigan   barcha   o‘quv   materiallari   (shu   jum   ladan,   til     dalillarini
kuzatish,  imlo va  nutqqa oid  mashqlarni   bajarish  uchun   tanlanadigan  materiallar
ham) darsning maqsadiga juda mos bo‘lishi  zarur. 
III. Ona tili darsi, awalo, o‘quvchilar nutq va tafakkurini o‘stirish   darsidir.
Ona tili darslari ijtimoiy-foydali bo‘lishi uchun o‘quvchilarda   o‘z fikrini gram m
atik   to‘g‘ri,   uslubiy   aniq,   izchil   ifodalash   va   boshqalar     fikrini   bera   olish
ko‘nikmasini   shakllantirishga   qaratilishi   lozim.     Ona   tili   darslarida   nutq   o‘stirish
ko‘rsatmasi grammatik materialni   o‘rgatishda o‘quvchilam ing tilimizdagi har bir
so‘z   turkumi   yoki   so‘z     qismining   rolini   bilib   olishlariga   erishtiradigan   m   etodik
usullarni   qo‘llashni talab etadi, ya’ni grammatik nazariya gram m atik to‘g‘ri   va
aniq   nutq   malakalarini   shakllantirishga,   anglab,   tushunib   yozish     malakalarini
o‘stirishga  amalda  tatbiq  etish  uchun o‘rgatiladi.  Darsda   bolalar   nutqini   o‘stirish
darsning mazm unida va qo‘llanilgan vazifalar  turlarida o 'z aksini topadi. 
24 Grammatik,   so‘z   yasalishiga   oid,   imloviy   materiallarni   o‘rganishni     nutq
o‘stirish   bilan   bog‘lash   o‘quvchilar   aqliy   faoliyatini   boshqarish     hisoblanadi.
Bolalar nutqini o‘stirish jarayoni ularning tafakkurini  o‘stirish bilan bog‘liq. 
Ona   tili   darsi   o‘quvchilar   taffakurini   o‘stirish   ustida   ishlash     maqsadiga
yo‘naltirilganligiga   qarab   baholanadi.   Bunda   muayyan     grammatik   va   imloviy
materialni   o‘rganish   jarayonida   shu   materialni     yaxshiroq   o‘zlashtirishni
taminlaydigan,   aqliy   faoliyatni   talab   qiladigan   mashqlarni   o‘tkazish   tushuniladi.
Masalan,     “O‘zakdosh   so‘zlar”     tushunchasini   shakllantirish   uchun   so‘zlarning
leksik   m   a’nosi   va   m   orfemik   tarkibini   taqqoslashni   (ularning   ma’nolarida
umumiylikni   va    ularda  bir   xil   o‘zakning   mavjudligini)   bilish   lozim.   O‘quvchilar
tafakkurini   o‘stirish   uchun   o‘qituvchi   darsga   tayyorlanganda,   vazifa   tu   rlarini
tanlaydi, darsning materialini va uni o‘zlashtirishda o‘quvchilar   bajaradigan aqliy
faoliyat   mashqlarini   ham   belgilab   oladi.   O‘quvchilarga   beriladigan   nazariy   bilim
tildan ongli foydalanish   imkonini beradi. Nazariyaga aham iyat berish, elementar
tarzda     bo‘lsa   ham   ,   o‘quvchilarning   til   hodisalari   o‘rtasidagi   bog‘lanishni     bilib
olishiga   e   ’tibor   berish   demakdir.   Boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilari     bunday
bog‘lanishni   bilsalar,   nima   uchun   shunday?   so‘rog‘iga   javob   topa   oladilar.
Masalan,   “Nima   uchun   daftar   so‘zi   kelishik   va     egalik   qo‘shimchalari   bilan
turlanadi,   o‘qidik   so‘zi   esa   shaxs-son     qo‘shim   chalari   bilan   tuslanadi?”.   Ona   tili
darslarining   foydali   bo‘lishiga   darsda   og‘zaki   va   yozma     ishlarni   maqsadga
muvofiq o‘tkazish, o‘qtuvchilarning o‘quvchilarini   tekshirib, nazorat qilib borish,
o‘z   vaqtida   xatolarning   oldini   olish   va     to‘g‘rilash,   texnika   vositalaridan
foydalanish   kabi   omillar   katta   ta   ’sir     ko‘rsatadi.   Ona   tilini   o‘qitishda   o‘qituvchi
bilan   o‘quvchining   birgalikdagi     faoliyatini   tashkil   etish   shakllari,   metodlari   va
usullari   ta   ’lim   tizimining     takomillashuvi   bilan   bog‘liq   holda   rivojlanib,
yangilanib bormoqda. XX asrning oxirgi yillariga qadar o‘qitish metodlari sifatida
tushuntirish-bayon   metodi,   suhbat   metodi,   analiz-sintez   metodi,   mustaqil     ish
metodi,   induktiv   va   deduktiv   metodlar   ona   tili   ta’limi   darslarini     tashkil   etishda
ko‘proq   qo‘llanilib   kelindi.   Bayon   qilish   metodi   ona   tili   darslarida   qo‘llangan
asosiy   metodlardan   biri   bo‘lgan.   Bunda   o‘qituvchi   bayon   qilishdan   oldin
25 o‘quvchilam   ing   o‘rganilayotgan   mavzu   yuzasidan   bilimlarini   aniqlab     olgan.   Bu
o‘quvchilarni   o‘qituvchi   bayonini   kuzatib,   tinglab   borishga,   faol   bo‘lishga
undagan.   O‘qituvchining   bayoni,   ya’ni   bayon   qilish     metodida   grammatik
mavzuning xususiyatidan kelib chiqib, o‘qituvchi  ma’lumotlarni o‘z so‘zlari bilan
bayon   qilib   bergan.   Bunda   o‘qituvchi     zimmasiga   o‘rganilayotgan   grammatik
mavzuning muhim o‘rinlarini  aniq, lo‘nda, misollar tahlili bilan izchil bayon qilib
berish   vazifasi     yuklangan.   Boshlang‘ich   sinflarda   bayon   qilish   metodi
o‘quvchilarning yoshi va eslab qolish holatidan kelib chiqqan holda 3—5 daqiqaga
mo‘ljallangan.   Bayon   qilish   metodini   qo‘llash   holatlari   hozir   ham     uchraydi.
Suhbat metodi boshlang‘ich sinflarda ona tilini o‘qitishda keng  qo‘llaniladigan va
shu bosqich o‘quvchilari tabiatiga mos metod sanaladi. Suhbat metodi savol-javob
metodi deb ham yuritilgan. Suhbat   metodi o‘qituvchidan mavzuning xususiyatini
o‘zida   aks   ettirgan     o‘quv   materialini   topishni,   grammatik   mavzuning   muhim
belgilarini     aniqlash,   ularning   o‘xshash   va   farqli   jihatlarini   ajratish,   o‘xshash   va
farqli   jihatlariga   qarab   guruhlash,   umumlashtirishga,   xulosa   chiqarishga
yo‘naltirilgan   savollar   tuzishni,   ularni   o‘quvchilarga   izchil   berib     borishni   talab
etadi. Boshlang‘ich sinflarda suhbat metodining muammoli o‘qitish metodi sifatida
qo‘llanilishi   ta’limda   o‘quvchilarni   faollashtirishga   katta     ta   ’sir   ko‘rsatadi.
Muammoli   o‘qitish   metodiga   amerikalik   pedagog   va   psixolog   Dyun   1894-yilda
asos solgan. Bu metodning maqsadi    ilmiy tushunchalarni  o‘zlashtirishga yordam
berishgina   emas,   balki,   o‘quvchilam   ing   bilish   qobiliyatini   ham   rivojlantirish,
ijodiy   qobiliyatlarini   o‘stirish   hamdir.   Bunda   suhbat   davomida   o‘qituvchining
topshirig‘i   bilan   o‘quvchining   oldiga   biror   m   uam   mo   qo‘yiladi   va     darsda
muammoli vaziyat yaratiladi. Bu m uam m oni o‘quvchi oldin  egallagan bilimlari
asosida   hal   etadi.   Boshlang‘ich   sinfo‘quvchilarining     hayotiy   tajribalari   kamligi
sababli   o‘qituvchi   m   uam   m   oni   hal   qilishga     yordamlashuvchi   savollar   beradi.
Muammoni   o‘quvchi   hal   qila   olmasa,   uni   o‘qituvchining   hal   qilishiga   to‘g‘ri
keladi.   Shuning   uchun     boshlang‘ich   sinfda   muammoli   o‘qitish   metodi   yarim
izlanishli   muammoli   metod   deb   ham   vuritiladi.   Masalan,   muammoli   o‘qitish
metodini   leksik-semantik   va   grammatik   mashqlarni   tashkil   etishda   ham   qo‘llash
26 mumkin. Bu metoddan 1-sinfdan boshlab foydalanish mumkin. Bu metod “Tovush
va   harf”   mavzusini   o‘rganayotganda   tovushning   so‘z   m   a’nosini   farqlashdagi
vazifasini tushuntirishda, “So‘z  ma’nosi”, “Nutq va gap” mavzularini o‘rganishda
ham   qo‘llanadi.     Masalan,   “So‘z   ma’nosi”   mavzusini   o‘rganish   uchun   xattaxtaga
turli ma’nodagi, ya’ni turli so‘z turkum iga kiradigan so‘zlar aralash holda   yozib
qo‘yiladi.   So‘zlar:   kitob,   qurdi,   shifokor,   sakkiz,   qizil,   qalam,   o‘qidi,   yashil,
binokor, o‘nta, o‘qituvchi, sakkiz. 
O‘quvchilar bilan quyidagicha savol-javob tashkil qilinadi: 
So‘zlarni o‘qing. 
— Birinchi so‘z nimani bildiryapti? Narsanimi, shaxsnimi? 
— Bu so‘zga qanday so‘roq beramiz? 
— Ikkinchi so‘z harakatni bildiryaptimi yoki narsanimi? 
— Bu so‘zga qaysi so‘roqni beramiz? 
— Qaysi so‘zlar sanoqni bildiryapti? 
— Bu so‘zlarga qaysi so‘roqni beramiz? 
— Qaysi so‘zlar rangni bildiryapti? 
— Bu so‘zga qaysi so‘roqni beramiz? 
So‘zlar ichidan shaxsni (kasb egasini) bildirayotgan so‘zlarni topib, bir ustun qilib
yozing. 
— Ikkinchi ustunga narsani bildirgan so‘zlarni topib yozing. 
— Uchinchi ustunga harakatni bildirgan so‘zlarni topib yozing va hokazo. 
O‘quvchilar   topshiriqni   o‘qituvchi   yordamida  bajarib  bo‘lgach,     muammoli   savol
o‘rtaga tashlanadi: 
— Yuqoridagi so‘zlar nimasiga ko‘ra farqlanyapti? 
27 O‘quvchilar   “ma’nosiga   ko‘ra”   degan   fikrni   ayta   olmasalar,   o‘qituvchi   bu
muammoni hal qiladi: 
— Bu so‘zlar m a’nosiga ko‘ra va so‘roqlariga ko‘ra farq qiladi.  
O‘ylang, so‘zlarni qaysi xususiyatlariga ko‘ra guruhlarga ajratamiz?  
So‘zlarni nechta guruhga ajratish mumkin? 
Savol-javoblardan   ko‘rinib   turibdiki,   o‘quvchilar   bilan   suhbat   rivojlantirilib
borilyapti   va   o‘quvchilar   suhbat   davomida   yangi-yangi     ma’lumotlarni   egallab
bormoqdalar.   3-4-sinflarga   o‘tganda   bunday     suhbatlar   oxirida   o‘quvchilarning
o‘zlari   xulosa   chiqaradilar.   Bunday     suhbatlarda   o‘quvchilam   ing   yoshi,
saviyasidan   tashqari,   vaqt   ham     hisobga   olinadi.   Suhbat   uzoq   davom   etsa,
o‘quvchilar charchab qoladilar, o‘zlashtirish darajasi ham susayadi.   Boshlang‘ich
sinf   ona   tili   darslarida   mustaqil   ish   metodi   asosan     o‘rganilgan   mavzuni
mustahkamlash   qismida   mashqlar   ishlash   jarayonida   qo‘llaniladi.   O‘quvchilar
o‘qituvchining   topshirig‘i   bilan   mustaqil   ishlarni   og‘zaki   yoki   yozma   shaklda
bajaradilar. Topshiriq qiyin va ko‘p vaqtni olmasligi, o‘quvchilar kuchi yetadigan
qilib,   muayyan   vaqt   ichida   bajarishga   mo‘ljallangan   bo‘lishi   kerak.   Mustaqil
ishlash   uchun     topshiriq   1-sinfdan   boshlab   beriladi   va   u   asta-sekin
marakkablashtirilib   boriladi.   1-sinfda   “Yozgan   so‘zlaringizni   lug‘atdan
tekshiring”, “Rasmga qarab sabzavot nomlarini alifbo tartibida yozing” , “Rasmni
kuzating. Unda tasvirlangan narsalarni aniqlang va ularning nomini yozing 11-kabi
topshiriqlar   beriladi.   Masalan,   88-mashqda,   “O‘lkamda   bahor”   mavzusida   sujetli
rasm  berilgan. O‘quvchilar  rasmni  kuzatib,   narsa  nomlarini  yozadilar. Bunda  bir
O‘quvchi   5   ta,   ikkinchi   o   ‘quvchi   10   ta   va   hokazo   so‘z   yozishi   mumkin.   Aslida
rasmda 30 tadan ortiq  narsa tasvirlangan: tog‘, osmon, bulut, qor, terak, tol, o ‘rik,
ko‘ylak, shim, tufli, mayka, lenta, soch, bosh, qir, dala, o ‘t, gul, qo‘l, oyoq, quloq,
ko ‘z, burun, yuz, og‘iz, barmoq, bo‘yin, qorin, yubka, jemper, daraxt va hokazo.
Bu o ‘quvchilarning e ’tibor bilan kuzatishga - kuzatuvchanlikka o‘rgatadi. 
28 Analiz-sintez   metodi   savod   o‘rgatish   darslariga   rus-tuzem   maktablari   va
tatar   o‘qituvchilarining   faoliyati   orqali   kirib   kelgan.   Ona     tili   ta   ’limi   jarayoniga
analiz   -   tahlil   grammatik   hodisaning   muhim     belgilarini   aniqlash   maqsadida,
o‘rganilgan grammatik tushunchaning   yangi qirralarini ochish va mustahkamlash
maqsadida   tatbiq   etiladi.     Fonetik,   leksik,   morfologik   va   sintaktik   tahlil   shu   m
etodning amalda  
namoyon   bo‘lishidir.   Sintez   qismlarga   bo‘lib   o‘rganilgan   grammatik     materialni
yaxlitlashdir.  Masalan,   ot,   sifat,  fe’l,   son   kabi   so‘z  tu   rkumlari   o‘rganilayotganda
ularga  oid so‘zlar  berilib, ular  ishtirokida    gap tuzish, aralash  berilgan so‘zlardan
gap  tuzish,   aralash   berilgan     gaplarni   voqealar   rivoji   asosida   tartiblashtirib  m   atn
tuzish,   mazmunan     tahlil   qilingan   rasm   asosida   hikoyacha   tuzish   kabi   ishlarda
sintez     metodi   namoyon   bo‘ladi.   Analiz-sintez   metodida   ham   o‘quvchilarni
faollashtirish   o‘qituvchining   o‘quvchilarga   beradigan   savol   va   topshiriqlariga,
ishni   tashkil   etish   shakllariga   bog‘liq   bo‘ladi.   Induksiya   metodida   o‘quvchilar
o‘qituvchi tavsiya etgan til dalillarini kuzatadi, tahlil qiladi va shu asosda xulosa va
ta’riflar  keltirib   chiqaradi.   Deduksiya metodida o‘quvchi tayyor qoida — ta ’rif
bilan  tanishadi    va   uning  mohiyatini  til   dalillari  asosida   ochadi.  Bu  metodlarning
samarasi   o‘qituvchining   savol-topshiriqlari   m   azmuni   grammatik   hodisaning
muhim   tomonlariga   yo‘naltirilganligiga,     izchilligiga,   faoliyatni   tashkil   etish
shakllariga,   o‘quv   vositalari   (darslik,   turli   xarakterdagi   lug‘atlar,   rasm,   jadvallar,
texnik vositalar)ga bog‘liq  bo‘ladi.
Xulosa   qilib   aytganda   yuqoridagi   barcha   metodlarning   muvaffaqiyati
o‘qituvchining beradigan savol-topshiriqlariga bog‘liq. Yo‘l-yo‘lakay duch kelgan
savollar   bilan   kichik   yoshdagi   o‘quvchining   anglash   faoliyatini   ishga   solish
kutilgan   natijani   bermaydi.   So‘nggi   yillar   davomida   ta   ’lim   tizimiga   an   ’anaviy
metodlar     bilan   birga   zamonaviy   pedagogik   texnologiya   usullari   kirib   keldi.
ulardan ona tili ta’limi jarayonida foydalanish bo‘yicha yutuqlar  qo‘lga kiritildi. 
                                            
29                                              XULOSA
       Ona tili fanini o‘qitishning bosh maqsadi yoshlarimizning ijodiy- mustaqil, o‘z
fikrini   erkin   va   ta'sirli,   mazmunli   va   mantiqli   qilib   yozma   va   og‘zaki   shaklda
ifodalashga,   o‘zbek   tili   qonun-   qoidalarini   ongli   o‘zlashtirishga   o‘rgatish,
shuningdek,   ularning   fikr   doiralarini   kengaytirishga,   ona   yurtimizga,   avlod-
ajdodlarimiz   qoldirgan   boy   ma'naviyatimizga,   milliy   urf-odatlarimizga   mehr-
muhabbat   ruhida   tarbiyalashga   qaratilgan.   Ona   tili   o‘qitishning   mazmuni   va
metodlari  o‘quvchilarga dastur  ta'lab qilgan hajmda  puxta bilim  berish,  ko‘nikma
va malaka hosil qilishga ko‘maklashish lozim. 
Mazkur   maqsad   va   vazifalarni   to‘laqonli   bajarish   uchun   o‘qituvchi   faqat   dar
s   bilan   chegaralanib   qolmasligi   kerak.   Darsdan   tashqari   paytlarda   ham   muntazam
ish   olib   borishi   yaxshi   natija   beradi.   Tilni   o‘rganishga   doir   kechalar,   to‘garaklar,
maktab   ixtiyoridagi   soatlar   hisobidan   qo‘shimcha   darslar,   sinfdagi   iqtidorli
o‘quvchilar bilan ishlash kabilardan foydalanish kerak.
O‘quvchilarga til  ta'limini  singdirishda ularning yosh va bilim  darajalarini
ham   hisobga   olish   zarur.   Chunki   2-sinf   o‘quvchisiga   4-sinf   hajmdagi   bilimni
berilsa o‘quvchi buni hazm qila olmaydi, o‘zlashtiraolmaydi ham. Aksincha 4-sinf
o‘quvchisiga 1-2-sinfdagi bilimlar berish bilan cheklanib qolinsa bu ham o‘quvchi
uchun   zerikarli   bo‘ladi.   Natijada   o‘quvchilarda   tilni   o‘rganishga   bo‘lgan   havas,
qiziqish   rivojlanish   o‘rniga   susayadiva   ona   tiliga   qo‘yilgan   talablarning   samarali
amalga oshish jarayoniga salbiy tasir ko‘rsatishi mumkin.
30                 FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO‘YXATI
1. O‘zbekiston Respublikasining “Ta’lim to‘g‘risida”gi Qonuni.// Barkamol avlod-
O‘zbekiston taraqqiyotining poydevori. –T.: SHarq, 1997. –64b. -20-29-b. 
2. Kadrlar  tayyorlash  milliy dasturi//  O‘quvchi  ma’naviyatini  shakllantirish.  – T.:
Sharq, 2000. 23-b. – 297b.
 3.O‘zbek maktablarida ona tili o‘qitish kontseptsiyasi. –T.: O‘zPFITI,1993.– 21b. 
4. Boshlang‘ich ta’lim kontseptsiyasi.//Boshlang‘ich ta’lim. 1998. №6.12- 18- b. 
5.   Uzviylashtirilgan   Davlat   ta`lim   standarti   va   o`quv   dasturi.   (Ona   tili.   O`qish.
Matematika. Atrofimizdagi olam. Tabiatshunoslik (1-4-sinflar)) –T.: RTM. 2010. –
144b. 
6.Umumiy   o‘rta   ta’limning   DTS   va   o‘quv   dasturi.   T.:2017.   –74b.
7.O‘zbekiston   Respublikasining   “Yoshlarga   oid   davlat   siyosati   to‘g‘risida”gi
Qonuni.–“ICTWEEK O‘zbekiston–2016” axborot-kommunikatsiya texnologiyalari
haftaligi.// Xalq so‘zi. -2016- yil 20-sentabr ь . 
8.   Mirziyoev   SH.   M.   “O‘zbekiston   Respublikasini   yanada   rivojlantirish   bo‘yicha
Harakatlar   strategiyasi   to‘g‘risida”gi   PF   –   4947-   sonli   Farmoni   //   Harakatlar
strategiyasi   asosida   jadal   taraqqiyot   va   yangilanish   sari.   –   T.:   G‘afur   G‘ulom,
2017. – 92 b.
  9. Mirziyoev SH.M. “Qonun ustuvorligi va inson manfaatlarini ta’minlash – yurt
taraqqiyoti   va   xalq   farovonligi   garovi”   mavzusidagi   O‘zbekiston   Respublikasi
Konstitutsiyasi   qabul   qilinganining   24   yilligiga   bag‘ishlangan   tantanali
marosimdagi ma’ruzasi. – T.: O‘zbekiston, 2017.– 48 b. 
10. Mirziyoev SH.M. Tanqidiy tahlil, qat’iy tartib-intizom va shaxsiy javobgarlik –
har   bir   rahbar   faoliyatining   kundalik   qoidasi   bo‘lishi   kerak.   –T.:   O‘zbekiston,
2017. – 102 b.
31   11. O‘zbekiston  Respublikasi  Prezidentining 2019 yil  29 apreldagi  “O‘zbekiston
Respublikasi Xalq ta’limi tizimini 2030 yilgacha rivojlantirish 665 kontseptsiyasini
tasdiqlash to‘g‘risidagi PF – 5712- sonli Farmoni. QHMMB: 0619/5712/3034-con,
29 04.2019 y. 12.O‘zbekiston Respublikasi  Prezidentining 2019 yil 8 oktyabrdagi
“O‘zbekiston   Respublikasi   oliy   ta’lim   tizimini   2030   yilgacha   rivojlantirish
kontseptsiyasini   tasdiqlash   to‘g‘risidagi   PF   –   5847-   sonli   Farmoni.   QHMMB:
0619/5847/3887-con, 9.10.2019 y. 
13. Matchonov S., G‘ulomova X. Nutq madaniyati. // Boshlang‘ich ta’lim. 2000. -
№1. -8-10-b.
  14.   Mahmudov   N.   Nutq   boyligi//   Umumfilologik   tadqiqotlar:   muammolar   va
yechimlar:Tezis   shaklidagi   maqola.   –Jizzax:   2011.   –162b.   15.Abdullaev.Y.   Eski
maktabda xat-savod o‘rgatish. –T.: Oliy va o‘rta maktab. 1960.–151 b. 
16. Abdullaeva Q. Birinchi sinfda nutq o‘stirish. –T.: O‘qituvchi, 1968. –114 b. 
17.   Abdullaeva   Q.,   SHodmonova   SH.,   Yo‘ldosheva   SH.   Savod   o‘rgatish
metodikasi. –T.: O‘zbekiston, 1996. –80 b.
 18. Abu Nasr Forobiy. Fozil odamlar shahri. –T.: Abdulla Qodiriy nomidagi xalq
merosi nashriyoti, 1993. –188 b.
  19. Alisher Navoiy. Lisonut tayr. matnni nashrga tayyorlovchi Vahob Rahmon. –
T.: G‘afur G‘ulom, 1991. –462 b.
  20.   Yo‘ldoshev   M.   Badiiy   matn   lingvopoetikasi.   –T.:   Fan,   2008.   –160   b.
21.Yo‘ldoshev M., Isaqov Z., Haydarov SH. Badiiy matnning lisoniy tahlili. – T.:
Alisher Navoiy nomidagi O‘zbek Milliy kutubxonasi nashriyoti, 2010. –109 b. 
21. Kaykovus. Qobusnoma. –T.: Yangi asr avlodi, 2016. -224 b. 22.Mamatova. G
Boshlang‘ich sinf o‘quvchilarida adabiy tushunchalarni shakllantirish metodikasi.–
T.: Istiqlol, 2010. –55 b. 
23.   Matjonov   S.   Maktabda   adabiyotdan   mustaqil   ishlar.   –T.:O‘qituvchi,   1996.   –
108 b. 
24. Matchonov S., G‘ulomova X., Suyunov M., Boqiyeva H. Boshlag‘ich sinflarda
o‘qish   darslarini   pedagogik   texnologiyalar   asosida   tashkil   etish.–T.:   Yangiyo‘l
poligraf servis, 2008. –224 b. 666
32   25.   Matchonov   S.   va   b.   O`qish   kitobi   (4-sinf   uchun   darslik)   -T.:   Yangiyo`l
poligraf servis, 2020. –266 b.
  26.   Matchonov   S.   va   b.   4-sinfda   o`qish   darslari   -T.:   Yangiyo`l   poligraf   servis,
2007. –191 b.
  27.   Mahmudov   N.   O‘qituvchi   nutqi   madaniyati.–   T.:   Alisher   Navoiy   nomidagi
O‘zbekiston   Milliy   kutubxonasi,   2009.   –   12-31   b.   28.Mahmudov   N.,   Ziyadova
T.U.,   Ahmedova   N.,   Ramazanova   G.   Boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilarida   matn
yaratish ko‘nikmalarini shakllantirish. –T.: 2014.–86 b.
  29. Ne’matov H., G‘ulomov A., Ziyodova T. O‘quvchilar so‘z boyligini oshirish.
(O‘qituvchilar uchun metodik qo‘llanma.) –T.: RTIMM, 1995. –76 b. 
30.   Raxmatullaev   SH.,   Mametov   N.,   SHukurov   N.   O‘zbek   tili   antonimlarining
izohli   lug‘ati.   –   T.:   O‘qituvchi,   1980.   –   232   b.   31.Raxmatullaev   SH.   O‘zbek
tilining izohli frazeologik lug‘ati. –T.: O‘qituvchi, 1978. – 406 b. 
32.  Raxmatullaev   SH.  O‘zbek  tili  omonimlarining  izohli  lug‘ati.  –T.:  O‘qituvchi,
1984. – 216 b. 
33. Sariyev SH. Boshlang‘ich sinf o‘qish darslarida matn ustida ishlash orqali nutq
o‘stirish (metodik qo‘llanma) –T.: Yurist-media markazi, 2010. –76 b.
 34. Umarova M. va b. O`qish kitobi. 3-sinf uchun darslik. –T.: O`qituvchi, 2019.–
216 b.
  35.   Fuzailov   S.,   Xudoyberganova   M.,   Yo`ldosheva   SH.   Ona   tili.   3-sinf   uchun
darslik, –T.: O`qituvchi, 2019. –152 b.
  36.   Yusuf   Xos   Hojib.   Qutadg‘u   bilig.   –T.:   Yulduzcha.1990.   –188   b.   37.O‘zbek
tilining   izohli   lug‘ati,   –T.:   O‘zbekiston   milliy   entsiklopediyasi.   Davlat   ilmiy
nashriyoti, 2006. –1- jild. – 679 b. 667 
38. O‘zbek tilining izohli lug‘ati, –T.: O‘zbekiston milliy entsiklopediyasi. Davlat
ilmiy nashriyoti, 2006. –2- jild. – 671 b
33
Купить
  • Похожие документы

  • Alohida faoliyat turlari va motivatsiyalarning o‘rganilishi
  • To‘qima (supply) va talab (demand) qonunlari
  • Ijtimoiy ish zamonaviy jamiyat hodisasi sifatida
  • Idrok tushunchasi va uning asoslari
  • Test metodining yutuq va kamchiliklari

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha