Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 30000UZS
Hajmi 843.4KB
Xaridlar 2
Yuklab olingan sana 09 May 2024
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Fizika

Sotuvchi

Valmurodov Yorqin

Ro'yxatga olish sanasi 09 May 2024

11 Sotish

Optikaning rivojlanish tarixi

Sotib olish
                  OLIY VA O’RTA MAXSUS TA’LIM VAZIRLIGI
                               TERMIZ DAVLAT UNIVERSITETI
                             FIZIKA - MATEMATIKA   FAKULTETI 
                              FIZIKA YO’NALISHI 2-BOSQICH 
                                      322-GURUH TALABASI
                               XAPINOVA MASHHURANING 
                                          OPTIKA FANIDAN
                        “OPTIKANING RIVOJLANISH TARIXI”
                                         MAVZUSIDA YOZGAN
                                      
  KURS ISHI
TAYYORLADI:                                                        
   QABUL QILDI:                                                      
1                                                  Mundarija
Kirish ………………………………………………………………………….. 3
I.BOB.   OPTIKA   BO'LIMINI   O'QITISHDA   INNOVATSION
METODLARDAN FOYDALANISH ……………………………………….. 4
1.1. Optika haqida tushuncha ………………………………………………...... 4
1.2.  Fizika darslarida optika bo`limining pedagogik o`qitish uslublari………… 6
II.bob. Optikaning rivojlanish tarixi…………………………………………. 8
2.1. Optika turlari………………………………………………………………. 8
2.2. Zamonaviy optik tizimlar……………………………………………….... 20
Xulosa………………………………………………………………………… 28
Foydalanilgan adabiyotlar ro`yxati………………………………………… 29
2                                                            Kirish
Jamiyatimizning   zamonaviy   ijtimoiy-iqtisodiy   sharoitida   nostandart
yechimlarni   topa   oladigan   va   ijodiy   kreativ   fikrlay   oladigan   raqobatbardosh,
bilimli   mutaxassis   kadrlarni   tayyorlash   va   tarbiyalash   ta'lim   tizimining   asosiy
vazifalaridan biridir.
Hozirgi kunda ta'lim jarayonida interfaol usullar, innovasion texnologiyalar,
pedagogik   va   axborot   texnologiyalarini   o'quv   jarayonida   qo'llashga   bo'lgan
qiziqish, e'tibor kundan-kunga kuchayib bormoqda.
Buning   sabablaridan   biri   shu   vaqtgacha   an'anaviy   ta'limda   o'quvchi   va
talabalar   faqat   tayyor   bilimlarni   egallashga   o'rgatilgan   bo'lsa,   zamonaviy
texnologiyalar ularni egallayotgan bilimlarini  o'zlari qidirib topishlariga, mustaqil
o'rganib   tahlil   qilishlariga,   hatto   xulosalarni   ham   o'zlari   chiqarishlariga   o'rgatadi.
"Optika"   so'zi   bilan   biz,   masalan,   qaysi   nuqtada   sotiladigan   savdo   nuqtasidan
o'tganimizda   duch   kelamiz.   Ko'pchilik   maktabda   optikani   o'rganganliklarini
eslashadi. Optika nima?
Optika   yorug'lik   tabiati,   uning   xususiyatlari,   turli   muhitlarda   tarqalish
qonuniyatlari   va   yorug'likning   moddalar   bilan   o'zaro   ta'sirini   o'rganadigan   fizika
sohasidir. Optika nima ekanligini yaxshiroq tushunish.
Kurs ishi obyekti: Fizika fanida optika bo`limining pedagogik bo`limi bilan
tanishtirish jarayoni.
Kurs ishi predmeti: Fizika fanida optika bo`limining pedagogik bo`limi bilan
tanishtirish ko`nikmalari.
Kurs   ishining   amaliy   ahamiyati:   Kurs   ishi   jarayonida   ilgari   surilgan
fikrlardan,yondashuvlardan   hamda   samaradorligini   ta`minlovchi   kurs   ishi
natijalaridan   pedagogik   fanlar   bo`yicha   ma`ruzalar   tayyorlash,   qo`llanmalar
yaratish,   shuningdek   metodik   tavsiyanomalardan   samarali   foydalanishga   xizmat
qiladi.
Kurs   ishining   tarkibiy   tuzilishi   va   hajmi:   Ishga   kirish,2   bob,4   bo`lim
umumiy xulosalar,foydalanilgan adabiyotlardan iborat.
3 I BOB.  Optika bo`limini  o`qitishda  innovatsion metodlardan foydalanish
1. 1. Optika haqida tushuncha
Optika   ( yunoncha :   optike   —   ko rish   haqidagi   fan)   —   fizikaningʻ
yorug likning   tabiatini,   yorug lik   hodisalari   qonuniyatlarini,   yorug lik   bilan	
ʻ ʻ ʻ
moddalarning   o zaro   ta sirini   o rganadigan   bo limi.   Yorug likning   to g ri   chiziq	
ʻ ʼ ʻ ʻ ʻ ʻ ʻ
bo ylab tarqalishi qadimda Mesopotamiya va qad. Misrda ma lum bo lgan hamda	
ʻ ʼ ʻ
undan   qurilish   ishlarida   foydalanishgan.   Tasvirning   ko zguda   hosil   bo lishi   bilan	
ʻ ʻ
miloddan   avvalgi   3-asrda   Aristotel,   Platon,   Yevklidlar   shug ullanishgan.   O.ning	
ʻ
rivojlanishi I. Nyuton, R. Guk, F. Grimaldi, X. Gyuygens va boshqalarning ishlari
bilan   bog liq.   11-asrda   arab   olimi   Ibn   al-Xaysam   (Algazen)   O.   to g risida   risola	
ʻ ʻ ʻ
yozgan   bo lsada,   yorug likning   sinishi   qonunini   ifodalay   olmagan.   Faqat   1620-
ʻ ʻ
yillarda   bu   qonunni   tajriba   yo li   bilan   golland   olimi   V.   Snellius   va   R.   Dekart	
ʻ
isbotladi.   17-asrdan   yorug lik   haqida   korpuskulyar   va   to lqin   nazariyalar   paydo	
ʻ ʻ
bo la   boshladi.   Yorug lik   korpuskulyar   (zarra)   nazariyasining   targ ibotchisi   X.	
ʻ ʻ ʻ
Gyuygens edi.
Yorug likning   to lqin   tabiati   haqidagi   tasavvurlar   M.   Lomonosov   va   L.	
ʻ ʻ
Eyler tomonidan rivojlantirildi. 19-asr boshlarida ingliz olimi T. Yung va O. Frenel
ishlari yorug lik to lqin nazariyasining uzil-kesil  g alabasiga  olib keldi. O. Frenel
ʻ ʻ ʻ
kristallooptika   hodisalariga   to lqin   nazariyasini   qo lladi.   T.   Yung   yorug lik	
ʻ ʻ ʻ
interferensiyasi   hodisasini   kuzatdi.   Bu   hodisa   yorug lik   to lqin   tabiatiga   ega	
ʻ ʻ
ekanligini   ko rsatdi.   O.   Frenel   yorug lik   interferensiyasi   asosida   yorug likning	
ʻ ʻ ʻ
to g ri   chiziq   bo ylab   tarqalishini,   turli   difraksiya   xrdisalarini   va   boshqalarni	
ʻ ʻ ʻ
tushuntirdi. Yorug likning sinishi va qaytishida yorug likning qutblanishini fransuz	
ʻ ʻ
olimi   E.   Malyus   kuzatdi   (1808)   va   fanga   "yorug likning   qutblanishi"   terminini	
ʻ
kiritdi. M. Faradey yorug lik qutblanish tekisligining magnit maydonda burilishini	
ʻ
kashf qildi (1846) va elektromagnetizm bilan O. orasidagi bog lanishni, tok kuchi	
ʻ
elektromagnit   birligining   elektro-statik   birligiga   nisbati   yorug lik   tezligiga	
ʻ
tengligini (3*10 8
 m/s) topdi.
4            J. K. Maksvell elektromagnit maydon tushunchasini rivojlantirdi, yorug likʻ
ham   elektromagnit   to lqindan   iborat,   degan   nazariyani   yaratdi.   U   yorug likning	
ʻ ʻ
elektromagnit   nazariyasiga   asoslanib,   yorug likning   hatto   bosimi   bo lishini   aytdi	
ʻ ʻ
va   uning   son   miqdorini   nazariy   aniqladi   (1873).   Uning   nazariy   tekshirishlari
elektromagnit   maydonning   yorug lik   tezligiga   teng   tezlik   bilan   tarqalishini	
ʻ
ko rsatdi.   Italyan   olimi   A.   Bartoli   esa   1876-yilda   yorug lik   bosimining	
ʻ ʻ
termodinamik   asosini   yaratdi.   1899-yilda   P.   N.   Lebedev   birinchi   bo lib   tajriba	
ʻ
yo li   bilan   yorug lik   bosimini   aniqladi.   1888-yilda   G.   Gers   vakuumda	
ʻ ʻ
tarqalayotgan elektromagnit maydonning tezligi yorug lik tezligiga teng ekanligini	
ʻ
aniqladi va J. Maksvell nazariyasini tajriba yo li bilan tasdiqladi.	
ʻ
                 Yorug likning modsalar  bilan ta sirlashuvini  19-asr  90-yillarida juda ko p	
ʻ ʼ ʻ
olimlar,   jumladan,   nemis   olimi   E.   Drude,   G.   Gelmgols   va   G.   A.   Lorents
tekshirdilar.   Lorents   modda   va   yorug likning   elektromagnit   nazariyasini   yaratdi.	
ʻ
Shu   nazariya   asosida   O.dagi   qator   hodisalarni,   mas,   yorug likning   dispersiya	
ʻ
hodisasi,   dielektrik   singdiruvchanlik   ye   ning   elektromagnit   to lqin   uzunligi   X   ga
ʻ
bog liq bo lishi va h.k.ni tekshirish va tushuntirish mumkin bo ldi.	
ʻ ʻ ʻ
          Klassik elektron nazariya ayrim optik hodisalarni tushuntirib bera olmadi va
nazariya natijalari tajriba natijalariga, mas, mutlaq qora jismning issiklik nurlanishi
spektrida   energiya   taqsimoti   va   boshqalarga   mos   kelmay   qoldi.   Bunday
qiyinchilikni   bartaraf   qilish   uchun   M.   Plank   yorug likning   kvant   nazariyasini	
ʻ
yaratdi   (1900).   O.ning   keyingi   rivojlanishi   kvant   mexanika   nazariyalari   bilan
bog liq.   Fotoeffekt   hodisasi   uchun   Plank   nazariyasini   A.   Eynshteyn   rivojlantirib,	
ʻ
yorug lik   kvanti   —   foton   tushunchasini   fanga   kiritdi   (1905).   Yorug likning	
ʻ ʻ
elektromagnit nazariyasi nisbiylik nazariyasining yaratilishiga mos bo ldi.	
ʻ
                    Optika   shartli   ravishda   geometrik   O.   va   to lqin   O.siga,   fiziologik   O.,	
ʻ
nochiziqli O. va boshqa xillarga bo linadi. Geometrik O.da yorug likning qaytishi	
ʻ ʻ
va sinishi qonunlari asosida, ya ni ikki muhit chegarasida yorug likning sinishi va	
ʼ ʻ
qaytishi   natijasida   ob yektlarning   tasviri   hosil   bo lishini   tushuntirish   mumkin.	
ʼ ʻ
Unda   fotometriya,   yorug lik   oqimi,   yorug lik   kuchi,   yoritilganlik   va   yorug likni	
ʻ ʻ ʻ
5 miqsoriy   ifodalovchi   boshqa   kattaliklar   qaraladi.   Geometrik   O.   fotometriya   bilan
birga  O.  texnikasi,  ya ni   optik asboblar   nazariyasi  va  ratsional  yoritish,  yorug likʼ ʻ
dastasini   taqsimlash   va   yo naltirish   ta limotining   ilmiy   asoslari   bilan   ham	
ʻ ʼ
shug ullanadi.	
ʻ
To lqin   Optikasida   interferensiya,   difraksiya   va   yorug likning   qutblanishi	
ʻ ʻ
kabi yorutlik tabiati bilan bog liq bo lgan hodisalar o rganiladi. 	
ʻ ʻ ʻ
1.2.  Fizika darslarida optika bo`limining pedagogik o`qitish uslublari
TADQIQOT MATERIALLARI VA METODOLOGIYASI
Texnik   yo'nalishlari   fizika   kursining   optika   bo'limini   o'qitishda   innovasion
texnologiyalar pedagogik jarayon hamda o'qituvchi va talaba faoliyatiga yangilik,
o'zgarishlar  kiritish bo'lib, uni  amalga oshirishda asosiy interfaol  usullardan to'liq
foydalaniladi. Interfaol metodlar — bu jamoa bo'lib fikrlash deb yuritiladi, ya'ni u
pedagogik   ta'sir   etish   usullari   bo'lib,   ta'lim   mazmunining   tarkibiy   qismi
hisoblanadi.   Ularning   o'ziga   xosligi   shundaki,   ular   faqat   pedagog   va   o'quvchi
hamda talabalarning birgalikda faoliyat ko'rsatishi orqali amalga oshiriladi.
O'qituvchi   va   o'quvchi   hamda   talabalarning   maqsad   bo'yicha   natijaga   erishishlari
uchun   qanday   texnologiyani   tanlashlari   ular   ixtiyorida,   bunda   o'quvchi   va
talabalarning   bilim   doirasi,   guruh   xarakteri,   sharoitiga   qarab   ishlatiladigan
texnologiya tanlanadi.
         Misol tariqasida yorug'likning korpuskulyar-to'lqin dualizmini tushuntirishda
qo'l   keladigan   "jarayonlarni   oilalarga   ajratish"   usuli   qo'l   keladi.   Bunda   vazifa
sifatida   talabalarga   yorug'lik   bilan   bog'liq   fizik   jarayonlarni   yodga   olish   va   bu
jarayonlarin to'lqin yoki korpuskulyar oilaga kiritish talab qilinadi. Yana bir misol
sifatida optikaning fotometriya bo'limida uchraydigan fizik kattaliklar va ularning
o'lchov   birliklarini   o'zaro   bog'lash   tizimini   mukammal   o'zlashtirishga   imkon
beradigan   "Qarmoq"   usulidan   foydalanish   maqsadga   muvofiq   bo'ladi.   Buning
uchun   fotometriyada   uchraydigan   fizik   kattaliklar   va   ularning   o'lchov   birliklarini
yozib   chiqish   va   ularni   joylashtirish   uchun   ikkita   "Baliq   xaltasi"   sxemalarini
chizish lozim bo'ladi.
6  
TADQIQOT NATIJALARI
Ta'lim  jarayoni, hususan  texnik ta'lim  yo'nalishlarida innovasion pedagogik
texnologiyalaridan   foydalanish   bir   nechta   maqsad   va   vazifalarni   samarali   amalga
oshirish imkoniyatini yaratdi:
-   o'quvchi,   talabalarni   dars   davomida   befarq   bo'lmaslikka,   mustaqil   fikrlash,   ijod
qilish va izlanishga majbur etish;
- o'quv jarayonida bilimga bo'lgan qiziqishlar doimiyligini ta'minlash;
-   ularning   bilimga   bo'lgan   qiziqishini   mustaqil   ravishda   har   bir   masalaga   ijodiy
yondashgan holda kuchaytirish;
-   pedagog   va   o'quvchi,   talabalarning   doimo   hamkorlikdagi   faoliyati
tashkillashtirilish.
Ushbu   ijobiy   natijalar   asosida   pedagog   va   ilm   oluvchi   o'rtasidagi
interaktivlik,   ijodiy   kreativlikning   rag'barlantirilishi,   qiziqishning   oshishi   va
sog'lom raqobat muhitining shakllanishi yotadi.
MUHOKAMA
An'anaviy  o'qitish  metodikasi   o'qituvchida  kuchli  bilim-saviya,   oratorlik va
pedagogik   maxorat   talab   qilish   bilan   birgalikda,   talabalarning   tashabbuskorligi,
ijodiy-kreativligi,   bilim   olish   jarayonidagi   sog'lom   raqobatni   rag'barlantirishga
yetarlicha e'tibor bermaganligi sababli zamonaviy, elektron bilim mambalarga boy
ilmiy-ijtimoiy muhitda yetarlicha samaradorlik bera olmaydi.
Yorug‘lik yoki aniqirog‘i yorug‘lik fizikasi yorug‘lik manbaining nurlanishi,
yorug‘likning   tarqalishi   modda   bilan   o‘zaro   ta’siri   kabi   fizikaviy   hodisalar
haqidagi   ta’limotdir.   Bu   vaqtda   “yorug‘lik”   tushunchasini   o‘zi   har   xil   ma’noda
talqin qilinadi.  
7 II.BOB. Optikaning rivojlanish tarixi
          2.1. Optika turlari.
Ma’lumki,   jismlarga   yorug’lik   nuri   tushganda   ular   ko’zga   ko’rinadilar.   Bu
yorug’lik   nurlarini   yorug’lik   manbalari   sochadi.   Qizigan   metall   va   ko’mir,   gaz
alangalarini   yorug’lik   manbalari   sifatida   qarash   mumkin.   Yorug’lik   elektr
razryadlar   jarayonida ham sochiladi , shuningdek ko’p moddalar yorug’lik, rentgen
va boshqa nurlar ta’sirida lyuminessensiya sababli nurlanadilar.
                      Yorug’lik   chiqarish   jarayonini   o’rganish   shuni   ko’rsatdiki,   yorug’likni
elementar   manbalari   -   atomlar,   molekulalar   va   elektronlardir.   Agar   atom   yoki
molekulaga ma’lum energiya berilsa, u uyg’ongan holatga o’tadi va bunday atom
yoki   molekula   ma’lum   chastotali   yorug’lik   to’lqinini   chiqarish   qobiliyatiga   ega
bo’lib qoladi. Atom yoki molekulani uyg’onish darajasiga qarab u har xil chastotali
yorug’lik   to’lqinini   chiqaradi.   Shu   sababli   atom   va   molekulaning   nur   sochish
sohasi   infraqizil,   ko’zga   ko’rinadigan   va   ultrabinafsha   sohada   yotadi.   Shuning
uchun   keng   ma’noda   yorug’lik   infraqizil,   ko’zga   ko’rinadigan   va   ultrabinafsha
8 nurlar   to’plamidir.   Bu   nurlanishlarning   tabiatini   o’rganadigan
fanga   optika   deyiladi va nurlanishlar spektriga   optik spektr   deyiladi.
YORUG’LIKNING   TABIATI   HAQIDA   TO’LQIN   VA   KVANT
TASAVVURLAR
                    Optikaning   rivojlanish   jarayonida   Yorug’lik   tabiati   haqida   ikki   qarama-
qarshi nazariya vujudga kelgan. Birinchi nazariyaga ko’ra, Yorug’lik tabiati to’lqin
xarakterga ega. Bu sohada birinchi bo’lib   Robert Guk , Xristian Gyuygens, Tomas
Yung, Arago, Koshi, Frenel kabi olimlar ko’plab ish qildilar. Keyinchalik ularning
ishlari ingliz olimi Maksvell tomonidan ishlab chikilgan elektromagnit nazariyaga
asos   bo’ldi   va   yorug’likning   elektromagnit   nazariyasi   yaratildi.   Bu   nazariyaga
ko’ra   yorug’lik   to’lqinlari   ko’ndalang   to’lqinlar   bo’lib,   elektr   vektori     va
yorug’likning   tarqalish   tezligi   s   o’zaro   perpendikulyardir.   Yorug’likning   to’lqin
nazariyasi  asosida   yorug’lik  interferensiyasi,   yorug’lik  difraksiyasi,   yorug’likning
qutblanishi bilan bog’langan barcha hodisalar to’g’ri tushuntiriladi.
                      Yorug’likning   to’lqin   nazariyasi   bilan   bir   qatorda   yorug’likning   kvant
nazariyasi   ham   rivojlandi.   Bu   sohada   I.Nyutonning   g’oyalari   va   ishlari   katta
ahamiyatga   ega.   I.Nyuton   o’zi   kuzatgan   yorug’lik   dispersiyasi   va   boshqa
hodisalarni tushuntirishda yorug’lik juda kichik zarralar — korpuskulalar oqimidan
iborat   degan   g’oya   asosida   tushuntirgan   edi.   Bu   nazariya   keyinchalik   yanada
rivojlantirildi   va   u   asosda   XX   asrda   yorug’likning   foton   yoki   kvant   nazariyasi
yaratildi.   Bu   nazariyaga   ko’ra   yorug’lik   elementar   zarralar   —   fotonlar   oqimidan
iborat   deb   qaraldi,   absolyut   qopa   jism   qonunlari   fotoeffekt,   Kompton   effekti   shu
nazariya   asosida   tushuntirildi.   Yorug’likning   foton   nazariyasi   kvant   mexanikasi
asosida vujudga keldi. Shu sababli yorug’likni foton nazariyasi yana yorug’likning
kvant nazariyasi deb ham ataladi.
YORUG’LIKNING   TO’LQIN   XOSSALARI.   YORUG’LIK
INTERFERENSIYASI
                      Oddiy   sharoitlarda   fazoda   bir   vaqtning   o’zida   juda   ko’plab   yorug’lik
to’lqinlari   tarqaladi.   Bu   to’lqinlar   har   xil   manbalardan   chiqayotgan   yoki   har   xil
9 predmetlar   yuzalaridan   qaytayotgan   va   sochilayotgan   bo’lishi   mumkin.   Kundalik
hayotdagi tajribalardan bilamizki, juda ko’plab tarqalayotgan yorug’lik to’lqinlari
bir-biriga xalaqit bermay fazoda tarqaladi, shu sababli biz predmetlarni ko’rganda
ularni   o’zini   bo’zilmagan   holda   ko’ramiz.   Yorug’lik   to’lqinlarini   bunday
tarqalishiga   sabab   sho’ki,   yorug’lik   elektromagnit   to’lqinlarning   muhitga   ta’siri
shu  muhitda  boshqa   elektr   va  magnit   maydonlarning  borligidan  qat’iy  nazar   ro’y
beradi.   Bundan   har   xil   elektromagnit   to’lqinlarning   elektr   va   magnit   maydonlari
bo’shlikda   tarqalganda   o’zlarini   kuchlanganliklarini,   harakat   yo’nalishini   va
boshqa   xarakteristikalarini   o’zgartirmaydilar   degan   xulosaga   kelamiz.   Bu
xaqikatda   shunday   ro’y   beradi.   Buni   superpozitsiya   prinsipi   deb   ataladi.
Superpozitsiya prinsipi bajarilganda fazoda bir vaqtda tarqalayotgan elektromagnit
to’lqinlarning   ye   va   N   kuchlanganliklari   o’zaro   algebraik   ravishda   qo’shiladilar,
lekin   ikki   yorug’lik   to’lqinining   tebranishlarining   fazalar   ayirmasi   vaqt   bo’yicha
o’zgarmas   bo’lsa,   bu   prinsip   bajarilmaydi.   Bu   to’lqinlarni   kogerent   to’lqinlar
deyiladi.   Kogerent   to’lqinlar   qo’shilganda   fazoning   bir   qismida   yorug’likni
kuchayishi   ya’ni   maksimumi,   boshqa   qismlarida   yorug’likni   susayishi,   ya’ni
minimumi   kuzatiladi.   Bunday   hodisaga   yorug’lik   to’lqinlarining   interferensiyasi
deyiladi.   Yorug’lik   interferensiyasi   faqat   kogerent   yorug’lik   to’lqinlari
qo’shilganda ro’y beradi.
            Kogerent to’lqinlarni kogerent manbalar sochadi. Ammo tabiatdagi barcha
yorug’lik   manbalari   o’zaro   kogerent   bo’lmaydi.   Shu   sababli   birinchi   marta
yorug’lik   interferensiyasini   kuzatish   uchun   sun’iy   usuldan   foydalanganlar,   ya’ni
bir manbadan chiqayotgan yorug’likni ko’zgu, linza yordamida yoki   boshqa usulda
ikkiga ajratib , so’ng uchrattirganlar. Bunday usuldan Frenel, Yung, Lloyf, Bete, R.
Pol   kabi   olimlar   foydalanganlar.   Misol   tariqasida   Yung   sxemasini   ko’ramiz.
T.Yung   bir   tirqishdan   tarqalayotgan   yorug’lik   yo’liga   ikki   tirqishli   to’siq   qo’ydi.
Natijada   to’siqdan   so’ng   yorug’lik   ikki   mustaqil   dasta   sifatida   tarqaladi.   Bu   ikki
yorug’lik   bir   manbadan   chiqayotgan   bo’lgani   uchun   o’zaro   kogerent   bo’ladi   va
ekranda   interferensiya   maksimumlari   va   minimumlari   kuzatiladi.   Agar   ekranda
10 uchrashayotgan ikki kogerent yorug’lik to’lqinlarining optikaviy yo’llari farqi    
juft sonli     to’lqin uzunligiga teng bo’lsa
                                                                                        (2.1)
interferensiya   maksimumi   kuzatiladi.   Yozilgan   (2.1)   shart   interferensiya
maksimumlari   sharti   deyiladi.   Agar   ekranda   uchrashayotgan   ikki   kogerent
yorug’lik to’lqinlarining optikaviy yo’llari farqi     toq sonli     to’lqin o’zunligiga
teng   bo’lsa
                                                                         (2.2)
Interferensiya minimumlari kuzatiladi. Yozilgan ifoda interferensiya minimumlari
sharti deyiladi.
                        Interferensiya   hodisasini   hayotda   biz   uchratib   turamiz.   Masalan,   suv
yuzidagi   yupqa   yog’   yoki   moy   qatlamlariga   yorug’lik   tushganda   ularning
tovlanishini   ko’ramiz.   Bu   hodisaga   optikada   yupka   plastinkalar   rangi   deb   nom
berilgan. Bunday rangli tovlanishlar sovun pufaklarida juda yupqa neft pardalarida,
eski   shisha   yoki   metallar   sirtida   ham   kuzatiladi.   Agar   yupqa   shaffof   plyonkani
yoritsak, unda ham shunday hodisani ko’ramiz. Buning sababi shundaki, yorug’lik
yupqa plastinkaning ikki sirtidan qaytganda yorug’lik to’lqini ikki kogerent dastani
vujudga keltiradi. Bu dastalar o’zaro uchrashib interferensiyani beradi. Bunda hosil
bo’lgan   interferension   manzaralar   lokallangan   manzaralar   deyiladi.   Chunki   ular
faqat   parda   sirtiga   yaqin   sohada   kuzatiladi.   Interferensiya   hodisasi   aniq
o’lchashlarda,   fizik   tajribalarda ,   sanoatda,   texnikada   va   yana   juda   ko’p   sohalarda
keng   qo’llaniladi.   Interferensiya   hodisasiga   asoslanib   ishlovchi   maxsus   optik
asboblar - interferometrlar yasalgan.
                                YORUG’LIK DIFRAKSIYASI
Yorug’likni   fazoda   tarqalishini   kuzatib   yorug’lik   to’g’ri   chiziq   bo’ylab
tarqaladi degan xulosaga kelamiz. Hakikatdan ham, biror teshikdan yorug’lik o’tsa,
u   uzun   nur   konusini   hosil   qiladi.   Agar   shu   teshikni   yana   kichraytirsak,   u   holda
11 yorug’lik teshikdan sfera bo’ylab tarqaluvchan bo’ladi. Bu hodisani birinchi bo’lib
italyan   olimi   Grimaldi   kuzatgan   va   uni   yorug’lik   difraksiyasi   deb   atagan.
Umuman, yorug’lik difraksiyasi deb yorug’likni tor teshiklardan va to’siq chetidan
o’tganda to’g’ri chiziqli tarqalishining bo’zilishiga aytiladi. Gyuygens yorug’likni
tarqalish   jarayonini   tushuntirish   uchun   bir   prinsipni   bayon   etdi.   Bu   prinsipni
ma’nosi   shunday:   Yorug’lik to’lqini	 kelib	 tebratgan	 har	 bir	 nuqta	 o’z	 navbatida
manba	
 bo’lib	 elementar	 yorug’lik	 to’lqinlarini	 tarqatadi .   Gyuygens   prinsipini
kamchiligi   shundaki,   elementar   to’lqinlarni   qo’shganda   ularni   fazalarini   hisobga
olmaydi , holbuki bu to’lqinlarning fazalari har xil bo’ladi. Bu kamchilikni Frenel
to’ldirdi   va   elementar   to’lqinlarni   fazalarini   hisobga   oldi.   Natijada   Gyuygens-
Frenel   prinsipi   vujudga   keldi,   uni   ma’nosi   shunday:   chegaralangan	
 yorug’lik
to’lqinlari	
 fronti	 tarqalganda   hamma	 nuqtalardan	 chiqayotgan	 elementar
to’lqinlar	
 interferensiya   natijasida	 bir-biri	 bilan	 qo’shilishib	 ketgan	 fazoning
qismida	
 qorong’ulik	 kuzatiladi.
                        Frenel   yorug’lik   difraksiyasini   tushuntirish   uchun   o’tayotgan   to’lqin
frontini   elementar   to’lqinlar   manbai   bo’lgan   zonalarga   ajratdi   va   ularning   biror
nuqtadagi ta’sirini ko’rib chiqdi. Optikada bu zonalarni Frenel zonalari deb ataladi.
Frenel   shu   usul   bilan   yorug’likni   to’g’ri   chiziq   bo’ylab   tarqalishini   ham
tushuntirdi.   Difraksion   hodisalar   o’z   xarakteriga   qarab   ikki   sinfga   bo’linadi.
Birinchi sinfga kuzatuvchi nuqta ekran ( to’siq )dan ma’lum masofada joylashgan
holdagi   difraksion   hodisalar   kiradi.   Bu   xil   difraksion   hodisalar   birinchi   marta
Frenel tomonidan o’rganilgan bo’lgani uchun Frenel difraksiyasi deyiladi. Ikkinchi
sinfga   ekran   (to’siq)   kuzatuvchi   nuqtadan   cheksiz   masofada   bo’lgan   hol,   ya’ni
parallel   nurlardagi   difraksion   hodisalar   kiradi.   Bu   xil   difraksion   hodisalarni
birinchi   marta   Fraungofer   o’rgangan.   Shu   sababli   bunday   difraksiyalarni
Fraungofer difraksiyasi deyiladi.
                        Frenel   difraksiyasini   doiraviy   teshikdan   yorug’lik   o’tganda   ko’ramiz.
Doiraviy teshikni Frenel zonalariga bo’lamiz. Masalan, doiraviy teshikda 3 ta zona
joylashgan.   A   nuqtada   difraksion   manzarani   kuzatamiz.   Bunda   umumiy   qoida
12 shunday:   agar   doiraviy   teshikda   juft   zonalar   joylashsa,   A   nuqtada   (   markazda   )
qorong’ulik   bo’ladi.   Agar   doiraviy   teshikda   toq   zonalar   joylashsa,   A   nuqtada
( markazda ) yorug’lik bo’ladi. Biz ko’rayotgan holda doiraviy teshikda 3ta zona
joylashgani uchun A nuqtada yorug’lik bo’ladi.
                    Difraksiya   hodisasiga   asoslanib   maxsus   asboblar   yasalgan.   Shunday
qurilmalardan   birini   difraksion   panjara   deyiladi.   Difraksion   panjara   deb ,   bir-
biridan   teng   masofalarda   turgan   ko’p   tirqishlardan   tuzilgan   asbobga   aytiladi.
Difraksion   panjaradagi   parallel   joylashgan   tirqishlardan   yorug’lik   o’tganda
Fraungofer   difraksiyasi   kuzatiladi.   Difraksion   panjaradagi   bitta   tirqishning   eni   b
bo’lsa,   ikki   tirqish   orasidagi   to’siq   eni   a   bo’lsa,   ularning   yig’indisiga   difraksion
panjara   doimiysi   yoki   davri   d   deyiladi.   Tirqishlar   soni   N   va   panjara   doimiysi   d
o’zaro shunday bog’langan:
                                                                  (3.1)
Ikki qo’shni tirqishdan o’tgan yorug’lik to’lqinlarining o’zaro yo’l farqi
                                                                         (3.2)
ga teng bo’lib, bu yerda     -   difraksiya burchagi .
Difraksion   panjara   uchun   yorug’likning   kuchayishi,   ya’ni   maksimum   sharti
quyidagicha bo’ladi:
                                 (   )               (3.3)
Difraksion panjara uchun minimumlar sharti :
                               (   )             (3.4)
(3.3)   va  (3.4)  ifodalardagi     lar  mos   ravishda  maksimum   va  minimumlar   tartibi.
Difraksion   panjara   hosil   qilgan   manzarada   yana   qo’shimcha   minimumlar   va   ular
orasida ikkilamchi maksimumlar ham kuzatiladi.
                                    YORUG’LIKNI QUTBLANISHI
                    Yorug’likning   elektromagnit   nazariyasiga   ko’ra   yorug’lik   to’lqinlari
ko’ndalang to’lqinlardir. Shu sababli yorug’lik to’lqinining elektr     va magnit    
13 vektorlari   nur   yo’nalishiga   nisbatan   har   xil   orientatsiyada   bo’lishi   mumkin.
Optikada   bunday  yorug’likni   tabiiy  yorug’lik   deyiladi.  Lekin  yorug’lik   to’lqinida
tebranishlar   yo’nalishi   biror   tarzda   tartiblangan   bo’lishi   ham   mumkin.   Bunday
yorug’likni qutblangan yorug’lik deyiladi. Agar yorug’lik vektorining tebranishlari
faqat bitta tekislikda yuz berayotgan bo’lsa, bunday yorug’likni yassi yorug’lik deb
ataladi. Bunda     vektor tebranadigan tekislikni tebranish tekisligi deyiladi. Unga
tik   bo’lgan     vektor   tebranadigan   tekislikka   qutblanish   tekisligi   deyiladi.   Yassi
qutblangan   yorug’likni   tabiiy   yorug’likdan   qutblagich   yoki   polyarizatorlar   deb
ataluvchi   asboblar   yordamida   hosil   kilinadi.   Qutblagichga,   ya’ni   polyarizatorga
misol qilib maxsus qirqilgan turmalin kristalini ko’rsatish mumkin. Hosil qilingan
qutblangan yorug’likni analizatorlar deb ataluvchi asboblar yordamida tekshiriladi.
Ikki   qutblovchi   asbobdan   o’tgan   yorug’lik   intensivligi   J,   shu   asboblar
tekisliklari   orasidagi     burchakning   kosinusi   kvadratiga   proporsional   bo’ladi:
                                                              (4.1)
Bu qonunni Malyus qonuni deyiladi.
Tajribalar   shuni   ko’rsatadiki,   yorug’lik   qaytganda   va   singanda   ham
qutblanar   ekan.   Yorug’lik   qaytganda   shunday     burchak   bor-ki,   uning   uchun
                                                                 (4.2)
bajarilsa,   qaytgan   yorug’lik   to’la   qutblangan   bo’ladi.   Bu   ifodada   ikki
muhitning   nisbiy   sindirish   ko’rsatkichi.   Bu   qonunni   Bryuster   qonuni   deyiladi.
To’liq qutblanish   burchagida  qaytgan va singan  nurlar  o’zaro to’g’ri  burchak
tashkil etadilar.
                    Bryuster   qonuni   elektr   tokini   o’tkazuvchi   metallardan   yorug’lik   nur
qaytganda   bajarilmaydi.   Bu   qonun   yorug’lik   dielektriklardan   qaytgandagina
bajariladi.
                           GEOMETRIK OPTIKA TUSHUNCHALARI
Yorug’lik   to’lqinlari   tarqalganda   Poyting   vektori   yo’nalishi   bo’yicha
tarqaladi.   Bu   yo’nalishni   odatda   yorug’lik   nuri   deb   ataladi.   Shu   yorug’lik   nuri
14 haqidagi   tushunchaga   asoslanib   ko’p   optik   hodisalarni   ko’rib   chiqish   mumkin.
Optikaning   bu   tushunchaga   asoslangan   bo’limi   geometrik   optika   deyiladi.
Geometrik   optika   prinsiplari   asosida   linzalar,   ko’zgulardan   to’zilgan   optik
asboblarda   nurning   yo’li   matematik   ravishda   hisoblanadi.   Misol   sifatida   yupqa
linzada tasvirni yasash va uni fokus masofasini keltiramiz:
                                                                    (5.1)
bu   yerda   F   –   fokus   masofasi ,   a
1   va   a
2   –   optik   markazdan   buyumgacha   va
tasvirgacha bo’lgan masofalar.
                    Linzalar   uchun   linzaning   optik kuchi	 D   tushunchasi   kiirtilgan.   Linzaning
optik kuchi (havoda)
                                                  D= 1/F                       (5.2)
bo’ladi.   Linzani   optik   kuchining   birligi   1   dioptriya   (1   dptr)   bo’lib,   u   fokus
masofasi 1 metr bo’lgan linzaning optik kuchiga teng.
              Mikroskop ikki optik asbob — ob’ektiv va okulyardan to’zilgan. Birinchi
qisqa   fokusli   linza   ob’ektiv   rolini   o’ynaydi,   ikkinchi   qisqa   fokusli   linza   okulyar
rolini   o’ynaydi.   Mikroskopni   kattalashtirishi   shunday   ifodalanadi:
                                                                        (5.3)
bu   yerda   —   ob’ektivdan   tasvirgacha   bo’lgan   masofa,   f
1   —   ob’ektiv   fokus
masofasi,   f
2   — okulyar fokus masofasi,   a
0   — eng yaxshi ko’rish masofasi (25sm).
Hozirgi   vaqtda   juda   ko’p   optik   asboblar   yasalgan   va   ular   ko’plab   sohalarda
ishlatiladi.   Misol   sifatida   geodeziyada   ishlatiladigan   optik   asboblarni   nomlarini
keltiramiz: nivelir, teodolit, fototeodolit va boshqalar.
                   Nivelir yordamida yer sirtidagi biror nuqta balandligini boshqa aniq nuqta
yoki boshlang’ich nuqta balandligiga yoki dengiz sathiga nisbatan aniqlanadi.
YORUG’LIK OQIMI. FOTOMETRIK KATTALIKLAR
                      Optik   diapazonga   to’g’ri   keladigan   elektr   magnit
to’lqinlarining     energetik   parametrlarini   o’lchash   bilan
15 shug’ullanadigan   optikaning   bo’limiga   fotometriya   deyiladi.   Soddaroq   qilib
aytganda,   ko’zga   ko’rinadigan   yorug’lik   ta’sirlarini   o’lchash   bilan
shug’ullanadigan optikaning bo’limi fotometriya deyiladi. Fotometriya – yorug’lik
energiyasining   oqimi,   yorug’lik   kuchi,   yoritilganlik,   ravshanlik,   yorituvchanlik
kabi fizik kattaliklar bilan ish ko’radi.
         Ko’zga ko’rinadigan yorug’lik nurlari spektral tarkibigagina bog’liq bo’lmay,
ko’zning   yorug’lik   spektriga   bo’lgan   sezgirligi   (ko’rish   funksiyasi   U)   ga   ham
bog’liq.   Shu   sababli   ko’zning   nisbiy   spektral   sezgirligi   degan   tushuncha   kiritilib ,
bu tushuncha matematik shaklda
                                                             (6.1)       
kabi   yoziladi,   bunda   -   ko’zning   nisbiy   sezgirligi,   -   ko’zning   ma’lum
to’lqin   uzunligidagi   nurga   bo’lgan   maksimal   ko’rish   funksiyasi.   Normal   ko’z
uchun     to’lqin uzunligida      .
Yorug’lik   oqimi   F   deb   biror   yuzadan   vaqt   birligi   ichida   o’tuvchi   yorug’lik
energiyasini ko’rsatuvchi fizik kattalikka aytiladi, ya’ni :
                                                ,              (6.2)
bunda   Q   – yorug’lik energiyasi,   t   – vaqt. Yorug’lik oqimining birligi lyumen (Lm)
bo’lib,   u   1   kd   li   yorug’likning   1   steradian   fazoviy   burchak   bo’yicha   yuborilgan
oqimidir:
                                    (6.3)
Yorug’lik kuchi  
                                                   (6.4)
Yorug’lik oqimi   bir tekis tarqalgan holda
                                                     (6.5)
bo’ladi.
16 Yorug’lik   kuchi   birligi   Sobiq   Ittifoq   metrologiya   ilmiy   tekshirish
institutining   fotometrik   laboratoriyasida   yasalgan   yorug’lik   etalonining    
yuzasidan  normal  yo’nalishda  chiqayotgan yorug’lik kuchining     qismiga teng.
Bu   birlikka   kandela (kd)   deyiladi.   Bu   yorug’lik   kuchining   yangi   etaloni   bo’lib,
xalqaro bir shamning (eski etalonning) yorug’lik kuchi   1.005	
 kd   ga teng.
                    Yoritilganlik   yuza   birligiga   perpendikulyar   tushayotgan   yorug’lik   oqimi
bilan xarakterlanadi, ya’ni
                                                                       (6.6)
Yoritilganlik   birligi   lyuks   (Lk)   bo’lib,   u   1m 2
  yuzaga   tekis   perpendikulyar
tushayotgan 1 Lm oqimga mos keladigan yoritilganlikdir:
                                                          (6.7)
Ravshanlik deb, yuza birligidan yuzaga kelgan perpendikulyar yo’nalishda har bir
kvadrat   metridan   1   kd   yorug’lik   kuchi   beradigan   yuzaning   ravshanligi
olinib,   ravshanlik birligi -     bo’ladi. Demak, ravshanlik
                                                            (6.8)
Bu   yerda   -   yorug’lik   nuri   yo’nalishi   bilan   shu   yorug’lik   tarqatayotgan   yuzaga
o’tkazilgan perpendikulyar orasidagi burchak.
Shuni ta’kidlab o’tish kerakki, yorug’lik birliklarining tajribada aniqlash va
uni   qayta   takrorlash   murakkab   ish   bo’lib,   diqqat   bilan   ishlashni   talab   qiladi.
Miqdoriy   yorug’lik   o’lchashlari,   ayniqsa,   spetrning   turli   sohalaridagi   o’lchashlar
hozirga   qadar   ishlanib   kelinmoqda   va   mukammallashtiritmoqda.
  YORUG’LIK DISPERSIYASI
                     Yorug’lik dispersiyasi  deb, moddaning sindirish ko’rsatkichini  yorug’lik
to’lqin   uzunligiga   bog’liqligidan   yuz   beradigan   hodisalarga   aytiladi.   Yorug’lik
dispersiyasini matematik ravishda shunday yozish mumkin:
17                                                     (7.1)
Bu formulada     yorug’lik to’lqining chastotasi.
                    Agar   chastota   ortishi   bilan   absolyut   sindirish   ko’rsatkichi   ortib   borsa,
bunday dispersiya normal dispersiya deyiladi, aksincha chastota ortib   borishi bilan
chastota kamaysa , bunday dispersiya anomal dispersiya deyiladi.
                    Yorug’lik   dispersiyasini   birinchi   marta   1672   yilda   ingliz   olimi   I.Nyuton
kuzatgan. U shisha prizmadan oq yorug’lik o’tganda rangli spektr hosil bo’lishini
aniqlagan. Yorug’lik dispersiyasini sindirish ko’rsatkichni aniqlaydigan har qanday
usul bilan kuzatish mumkin. Masalan, prizmalardan yorug’lik o’tganda, to’la ichki
qaytish   hodisasi   ro’y   berganda   va   interferension   asboblar   yordamida.   Umumiy
holda,   yorug’lik   dispersiyasi   ro’y   berganda   to’lqin   uzunligini   kamayishi   bilan
sindirish   ko’rsatkichi   orta   boradi.   Bunga   normal   dispersiya   deyiladi.   Lekin
shunday hollar ham kuzatiladiki, bunda to’lqin uzunligini kamayishi bilan sindirish
kursatkichi   ham   kamayadi.   Bunday   dispersiyaga   anomal   dispersiya   deyiladi.
Odatda anomal dispersiya yorug’likni yutilish sohasida kuzatiladi.
               Dispersiya sababli oq yorug’lik sindiruvchi muhitdan o’tganda turli to’lqin
uzunlikli   monoxromatik   nurlarga   ajraladi.   Agarda   bu   hodisani   ekranda   kuzatsak,
turli   rangdagi   yo’llar   -   ya’ni   dispersiya   spektrini   yoki   optik   spektrni   ko’ramiz.
Odatda,   optik   spektrlar   maxsus   asboblar   -   spektrometr   va   spektrograflarda   hosil
kilinadi.   Spektrlarning   tashqi   ko’rinishi   yorug’lik   manbaining   xossalariga   bog’liq
bo’ladi.
Optik spektrlar 3 turga bo’linadilar:
1. Tutash spektrlar.
2. Chiziqli spektrlar.
3. Yo’l-yo’l spektrlar.
Yorug’lik   manbai   cho’g’langan   qattiq   va   suyuq   jismlar,   siqilgan   gazlardan
iborat   bo’lsa,   kuzatiladigan   spektr   tutash   spektrdan   iborat   bo’ladi.   Chiziqli
spektrlarni   uyg’ongan   alohida   atomlar,   yo’l-yo’l   spektrlarni   uyg’ongan   alohida
molekulalar   chiqaradi.   Optik   spektrlar   yordamida   moddalarni   analiz   qilish,   atom
18 va molekulalarni tuzilishini  o’rganish va boshqa ko’p ilmiy ishlar qilish mumkin.
Bu   sohaga   spektral   analiz   deyiladi.   Hozirgi   vaqtda   yorug’lik   dispersiyasini   kvant
mexanikasi asosida tushuntiriladi.
                   YORUG’LIKNING KVANT NAZARIYASI. FOTONLAR
                         Hozirgi vaqtda ko’p optik hodisalarni faqat yorug’likni kvant nazariyasi
asosida   tushuntirish   mumkin.   Masalan,   absolyut   qora   jismning   nurlanishi,
fotoeffekt,   Kompton   effekti   va   boshqalar.   Yorug’likni   kvant   nazariyasini
yaratishda   A.Eynshteynning   «Yorug’lik   kvantlari»   mavjud   degan   g’oyasi   rol
o’ynadi,   shunga   ko’ra   yorug’likni   elementar   zarrachalar   —   fotonlar   oqimidan
iborat   deb   qaraldi.   Eynshteynning   gipotezasi   qator   tajribalarda   tasdiqlandi.
Yorug’lik   zarralari   —   fotonlarning   mavjudligi   tajribalarda   tasdiqlangandan   so’ng
yorug’likni   foton   nazariyasi   yoki   kvant   nazariyasi   vujudga   keldi.   Bu   nazariya
optika   tarixida   bo’lgan   korpuskulyar   nazariyani   eslatadi.   Bu   yorug’likning   kvant
nazariyasiga ko’ra bitta foton quyidagi energiyaga ega bo’ladi :
                                                               (8.1)
bunda h   —   Plank doimiysi ,   -   yorug’lik chastotasi.
Foton massasi uchun shunday formula mavjud:
                                                               (8.2)
bu yerda c=3*10 8
 m/s   — vakuumda yorug’likning tarqalish tezligi. 
Bu   formula   harakatdagi   foton   massasi   uchun   o’rinli.   Demak,   foton   tinchlikdagi
massaga   ega   emas.   Foton   yutilganda   uning   massasi   va   energiyasi   moddaning
zarralariga beriladi. Foton impulsi quyidagiga teng:
                                                           (8.3)
Fotonning vakuumdagi   tezligi c=3*10 8
  m/s. Demak, yorug’likni ham to’lqin, ham
zarracha sifatida ko’rish mumkin. Optikada buni dualizm deb ataladi.
                                            LAZERLAR
           Moddadan yorug’lik o’tganda u yutiladi va sochiladi. Bu hodisalar optikada
juda   yaxshi   o’rganilgan.   Hozir   bu   jarayonlarga   teskari   bo’lgan   hodisa,   ya’ni
19 moddadan   yorug’lik   o’tganida   uning   kuchayishi   ham   ro’y   berishi   aniqlandi.
Bunday   asboblar   lazerlar   deb   ataladi.   Ushbu   jarayonni   amalga   oshishi
mumkinligini   birinchi   marta   1915   yilda   Eynshteyn   aytgan.   A.Eynshteyn   (   o’z-
o’zidan   )   spontan   nurlanish   bilan   birga   induksiyalangan   yoki   majburiy   nurlanish
bo’lishi ham mumkinligi haqida bashorat qilgan. Lazerda yorug’likning kuchayishi
moddadan   o’tayotgan   yorug’lik   tomonidan   indo’ksiyalangan   nurlanish   ta’sirida
yuz   beradi.   Optik   lazerlar   birinchi   marta   1960   yilda   qurilgan.   Hozirgi   vaqtda
lazerlar juda keng chastotalar sohasida ( ko’zga ko’rinadigan sohalardan millimetr
to’lqinlargacha) ishlab chiqilgan. Lazerlarda aktiv muhit sifatida yuzlab moddalar (
gazlar   -   geliy   va   neon   aralashmasi,   qattiq   jismlar   –   yoqut   va   h.k.   )   qo’llaniladi.
Agarda   lazerda   ishchi   modda   sifatida   yoqut   (   rubin   )   ishlatilsa,   u   impuls   rejimda
ishlaydi   va   qisqa   vaqtda   katta   quvvat   beradi.   Masalan,   10   sekundda   10 8  
vatt
energiya   beradi.   Bunday   impulslarda   energiya   oqimini   zichligi   1sm 2
  da   10 8
  vatt
bo’ladi.   Bunday   lazerlar   bilan   o’ta   qattiq   metallarni,   olmoslarni   teshish   mumkin.
Hozir   lazerlar   juda   ko’p   sohalarda,   masalan,   ilmiy   ishlarda,   meditsinada,   aloqa
xizmatida , qurilishda harbiy sohada keng ishlatiladi.
                                  2.2. Zamonaviy optik tizimlar
Yupqa   optikasi   eng   oddiy   optik   tizimni   anglatadi.   Oddiy   yupqa   linzalar
asosan   ko'zoynak   uchun   ko'zoynak   shaklida   qo'llaniladi.   Bundan   tashqari,
kattalashtirish oynasi sifatida linzalardan foydalanish yaxshi ma'lum.
Ko'plab  optik  asboblarning  harakati  -   proektsion   chiroq,  kamera   va  boshqa
qurilmalar   -   sxematik   ravishda   yupqa   linzalarning   harakatlariga   o'xshatilishi
mumkin. Biroq, ingichka optikasi, asosiy optik o'q bo'ylab yoki unga katta burchak
ostida keladigan manbadan kelib chiqadigan tor bir rangli nur bilan chegaralanish
mumkin   bo'lganda,   juda   kamdan-kam   hollarda,   yaxshi   tasvirni   beradi.   Ko'pgina
amaliy   ishlarda,   agar   ushbu   shartlar   bajarilmagan   bo'lsa,   ingichka   ob'ektiv
tomonidan   taqdim   etilgan   rasm   unchalik   mukammal   emas.   Shuning   uchun,
aksariyat   hollarda,   juda   ko'p   miqdordagi   sinishi   yuzasiga   ega   bo'lgan   va   ushbu
20 sirtlarning   yaqinligi   talablari   bilan   cheklanmagan   (nozik   linzalar   talabini
qondiradigan) murakkabroq optik tizimlarni qurishga murojaat qiling. 
Umuman   olganda,   odamning   ko'zlari   diametri   2,5   sm   ga   teng   bo'lgan
sharsimon   tanadir   va   bu   ko'zoynak   deb   ataladi   (10-rasm).   Ko'zning   noaniq   va
kuchli   tashqi  qobig'i  sklera,   shaffof  va  yanada   konveks  old  qismi   esa  shox   parda
deb   ataladi.   Skleraning   ichki   qismida   ko'zni   oziqlantiradigan   qon   tomirlaridan
iborat   qon   tomir   membranasi   yotadi.   Kornoid   shox   parda   ustiga,   turli   odamlarda
notekis rangga ega bo'lgan irisga o'tadi, u shox pardadan aniq, suvli  massaga  ega
kameradan ajralib chiqadi.
Irisda dumaloq teshik bor, diametri o'zgarishi mumkin bo'lgan o'quvchi deb
nomlanadi.   Shunday   qilib,   iris   yorug'likning   ko'zga   kirishini   tartibga   soluvchi
diafragmaning   rolini   o'ynaydi.   Yorug`   nurda   o`quvchi   pasayadi,   kam   nurda   esa
ko`payadi. Ko'zoynakning orqa tomonida ko'zning ichki qismida linza joylashgan
bo'lib, u 1,4 ga teng refraktsion indeksga ega bo'lgan shaffof moddaning bikonveks
ob'ektividir.   Ob'ektiv   halqali   mushak   bilan   chegaralangan   bo'lib,   uning
yuzalarining egriligini va shuning uchun uning optik kuchini o'zgartirishi mumkin.
Ko'zning   ichki   qismidagi   qon   tomir   membranasi   fotosensitiv   asabning
shoxlari   bilan   qoplangan,   ayniqsa,   qorinchaning   qarshisida   qalin.   Ushbu
shoxchalar   ko'zning   optik   tizimi   tomonidan   yaratilgan   ob'ektivlarning   haqiqiy
tasvirini   yaratadigan   retinani   hosil   qiladi.   Retina   va   linzalar   orasidagi   bo'shliq
jelatinli tuzilishga ega shaffof vitreus tanasi bilan to'ldiriladi. Retinada joylashgan
narsalarning   tasviri   teskari   tomonga   buriladi.   Ammo   fotosensitiv   asabdan
signallarni qabul qiluvchi miyaning faoliyati bizga barcha ob'ektlarni tabiiy holatda
ko'rish imkoniyatini beradi.
Ko'zning dairesel mushaklari bo'shashganda, ko'zning to'r pardasida uzoqroq
narsalarning tasviri olinadi. Umuman olganda, ko'zning tuzilishi shundan iboratki,
odam   ko'zni   6   m   dan   yaqinroq   masofada   joylashgan   kuchlanishsiz   narsalarni
ko'rishi   mumkin.   Bu   holda   yaqinroq   narsalarning   tasviri   retinaning   orqasida
olinadi. Bunday ob'ektning aniq tasvirini olish uchun, halqa mushaklari ob'ektivni
21 retinada   ushlab   turmaguncha   linzalarni   tobora   ko'proq   siqib   chiqaradi   va   keyin
ob'ektivni siqilgan holatda ushlab turadi.
Shunday   qilib,   inson   ko'ziga   "diqqatni   jalb   qilish"   halqa   mushaklari
yordamida optikaning kuchini o'zgartirish orqali amalga oshiriladi. Ko'zning optik
tizimining   undan   har   xil   masofada   joylashgan   narsalarning   aniq   tasvirlarini
yaratish   qobiliyati   turar   joy   deb   nomlanadi   (lotincha   "turar   joy"   -   qurilma).   Juda
uzoq   ob'ektlarni   ko'rganda,   parallel   nurlar   ko'zga   tushadi.   Bunday   holda,   ko'z
abadiylikka moslashtiriladi, deyiladi.
Ko'zning   joylashishi   cheksiz   emas.   Ring   mushaklari   yordamida   ko'zning
optik kuchi 12 diopterdan oshmasligi mumkin. Yaqindagi narsalarni uzoq muddatli
tekshirish   bilan   ko'z   charchaydi   va   halqa   mushaklari   bo'shashishni   boshlaydi   va
ob'ektning tasviri xiralashadi.
Biror   kishining   ko'zlari   nafaqat   yorug'likda,   balki   ob'ektlarni   ham   yaxshi
ko'rishga   imkon   beradi.   Ko'zning   to'r   pardasidagi   fotosensitiv   asab   uchlarini   turli
darajadagi   tirnash   xususiyati   darajasiga   moslash   qobiliyati,   ya'ni.   kuzatilayotgan
ob'ektlarning yorqinligining turli darajalariga moslashish deyiladi.
Ko'zning   vizual   o'qining   ma'lum   bir   nuqtada   pasayishiga   konvergensiya
deyiladi. Ob'ektlar   odamdan  juda katta  masofada  joylashgan  bo'lsa,  so'ngra  suvni
bir   ob'ektdan   ikkinchisiga   ko'zning   o'qlari   orasiga   o'tkazishda   u   deyarli
o'zgarmaydi   va   odam   ob'ektning   o'rnini   to'g'ri   aniqlash   qobiliyatini   yo'qotadi.
Ob'ektlar   juda   uzoq   bo'lganida,   ko'zlar   o'qi   parallel   bo'lib,   odam   hatto   u   qarab
turgan narsaning harakatlanayotganini yoki yo'qligini aniqlay olmaydi. Jismlarning
holatini   aniqlashda   ma'lum   bir   rolni   odamga   yaqin   joylashgan   ob'ektlarni
tekshirganda ob'ektivni siqadigan halqali mushakning kuchi o'ynaydi. 
Yupqa   optikasi   eng   oddiy   optik   tizimni   anglatadi.   Oddiy   yupqa   linzalar
asosan   ko'zoynak   uchun   ko'zoynak   shaklida   qo'llaniladi.   Bundan   tashqari,
kattalashtirish oynasi sifatida linzalardan foydalanish yaxshi ma'lum.
Ko'plab  optik  asboblarning  harakati  -   proektsion   chiroq,  kamera   va  boshqa
qurilmalar   -   sxematik   ravishda   yupqa   linzalarning   harakatlariga   o'xshatilishi
22 mumkin. Biroq, ingichka optikasi, asosiy optik o'q bo'ylab yoki unga katta burchak
ostida keladigan manbadan kelib chiqadigan tor bir rangli nur bilan chegaralanish
mumkin   bo'lganda,   juda   kamdan-kam   hollarda,   yaxshi   tasvirni   beradi.   Ko'pgina
amaliy   ishlarda,   agar   ushbu   shartlar   bajarilmagan   bo'lsa,   ingichka   ob'ektiv
tomonidan   taqdim   etilgan   rasm   unchalik   mukammal   emas.   Shuning   uchun,
aksariyat   hollarda,   juda   ko'p   miqdordagi   sinishi   yuzasiga   ega   bo'lgan   va   ushbu
sirtlarning   yaqinligi   talablari   bilan   cheklanmagan   (nozik   linzalar   talabini
qondiradigan) murakkabroq optik tizimlarni qurishga murojaat qiling. 
Bunday   kichik   zarrachalarni   tekshirganda   ular   kondensator   bilan   an'anaviy
mikroskop deb ataladigan ultramikroskopdan foydalanadilar, bu esa ushbu ob'ektni
mikroskopning   o'qiga   perpendikulyar   ravishda   yon   tomondan   intensiv   ravishda
yoritishga imkon beradi.
Ultramikroskop   yordamida   o'lchamlari   nanometrdan   oshmaydigan
zarrachalarni aniqlash mumkin.
Spotning   eng   oddiy   doirasi   ikkita   yig'ish   linzasidan   iborat.   Ko'zda   tutilgan
narsaga   qaragan   ob'ektivga   ob'ektiv,   ikkinchisiga   kuzatuvchining   ko'ziga   qaragan
ko'zoynak deyiladi.
L   1   linzalari   ob'ektivning   asosiy   fokusiga   yaqin   joylashgan   P   1   Q   1
ob'ektining   teskari   va   sezilarli   darajada   qisqartirilgan   tasvirini   beradi.   Ko'zoynak
ob'ektning   tasviri   asosiy   diqqat   markazida   bo'lishi   uchun   joylashtirilgan.   Ushbu
pozitsiyada ko'zoynak kattalashtiruvchi oynaning rolini o'ynaydi, uning yordamida
ob'ektning   haqiqiy   tasviri   ko'rib   chiqiladi.   Kollimator   deb   nomlangan   A   trubkasi
tor   tirqishga   ega,   uning   kengligi   vintni   burab   sozlanishi.   Yorug'lik   manbai
bo'shliqning   oldida   joylashtirilgan,   uning   spektrini   o'rganish   kerak.   Bo'shliq
kollimatorning   fokus   tekisligida   joylashgan   va   shuning   uchun   kollimator
chiqadigan  yorug'lik  nurlari  parallel   nur   shaklida  bo'ladi.  Prizma  orqali   o'tgandan
so'ng,   nurlar   B   trubkasiga   yuboriladi,   ular   orqali   spektr   kuzatiladi.   Agar
spektroskop   o'lchash   uchun   mo'ljallangan   bo'lsa,   unda   maxsus   moslamadan
foydalangan   holda   spektrning   tasviri   bo'linmalar   bilan   o'lchovning   tasviriga
23 o'rnatiladi, bu sizga spektrdagi rang chiziqlarining holatini aniq belgilashga imkon
beradi.
Spektrni   o'rganishda   ko'pincha   uni   suratga   olish   maqsadga   muvofiqdir,
so'ngra uni mikroskop yordamida ko'rib chiqing.
Spektrlarni suratga oladigan qurilma spektrograf deb nomlanadi.
Spektrograf   diagrammasi   sek.   18.   L   2   optikasi   yordamida   radiatsiya   spektri
muzlatilgan   AB   oynasiga   qaratiladi,   u   suratga   olayotganda   fotosurat   plitasi   bilan
almashtiriladi.   Optik   o'lchash   vositasi   -   o'lchash   vositasi,   unda   ko'rish
(boshqariladigan   ob'ektning   chegaralarini   ko'rish   chizig'i,   krossover   va   boshqalar
bilan birlashtirish) yoki o'lchamni aniqlash optik ish printsipiga ega bo'lgan asbob
yordamida   amalga   oshiriladi.   Optik   o'lchash   vositalarining   uchta   guruhi   ajralib
turadi:   ko'rishning   optik   printsipi   va   hisobot   harakatining   mexanik   usuli   bo'lgan
qurilmalar;   hisobotlarni   ko'rish   va   ko'chirishning   optik   usuli   bo'lgan   qurilmalar;
o'lchash moslamasi bilan mexanik aloqada bo'lgan va aloqa joylarining harakatini
aniqlashning optik usuli bilan ishlaydigan qurilmalar.
Birinchi tarqatish asboblaridan murakkab kontur va kichik o'lchamlarga ega
qismlarni o'lchash va boshqarish uchun proektorlar tarqatildi.
Eng keng tarqalgan qurilma ikkinchi  - universal  o'lchash  mikroskopi  bo'lib,  unda
o'lchanadigan   qism   uzunlamasına   aravada   va   bosh   mikroskopda   -   ko'ndalangda
harakatlanadi.
O'lchangan chiziqli miqdorlarni o'lchov yoki o'lchov bilan taqqoslash uchun
uchinchi guruhning asboblari qo'llaniladi. Ular odatda komparatorlarning umumiy
nomi   ostida   birlashtiriladi.   Ushbu   qurilmalar   guruhiga   optimometr   (optikator,
o'lchash mashinasi, kontakt interferometr, optik diapazonni topuvchi va boshqalar)
kiradi.
Optik   o'lchash   asboblari   geodeziyada   (daraja,   teodolit   va   boshqalar)   ham
keng tarqalgan.
24 Teodolit - geodezik ishlar, topografik va geodezik tadqiqotlar, qurilishda va
hokazolarda yo'nalishlarni aniqlash va gorizontal va vertikal burchaklarni o'lchash
uchun mo'ljallangan geodezik vositadir.
Daraja - yer  yuzasidagi  nuqtalar balandligini  o'lchash, shuningdek o'rnatish
uchun gorizontal yo'nalishlarni belgilash uchun geodezik vosita. ishlaydi.
Navigatsiyada   sekstant   keng   qo'llaniladi   -   kuzatuvchi   joyining   koordinatalarini
aniqlash   uchun   ufq   ustidagi   osmon   jismlarining   balandligini   yoki   ko'rinadigan
ob'ektlar   orasidagi   burchaklarni   o'lchash   uchun   goniometrik   oyna-aks   ettiruvchi
asbob.   Sekstantning   eng   muhim   xususiyati   shundaki,   kuzatish   maydonida   ikkita
ob'ektni   bir   vaqtning   o'zida   birlashtirish   imkoniyati   mavjud   bo'lib,   ular   orasidagi
burchak   o'lchanadi,   bu   sekstantni   samolyotda   va   kemada   hatto   pitching   paytida
ham aniq pasaymasdan ishlatishga imkon beradi.
Optik   o'lchash   vositalarining   yangi   turlarini   rivojlantirishning   istiqbolli
yo'nalishi   bu   elektron   hisoblash   moslamalari   bilan   jihozlash   bo'lib,   bu   o'qish   va
ko'rishni o'qishni soddalashtirishga imkon beradi.
 Fan va texnikada optik tizimlardan foydalanish.
Ilova, shuningdek, optik tizimlarning fan va texnologiyada tutgan o'rni juda
katta.   Optik   hodisalarni   o'rganmasdan   va   optik   vositalarni   ishlab   chiqmasdan,
insoniyat texnologik rivojlanishning bunday yuqori darajasiga chiqa olmaydi.
Deyarli   barcha   zamonaviy   optik   asboblar   optik   hodisalarni   bevosita   vizual
kuzatish uchun mo'ljallangan.
Tasvirlash   qonunlari   turli   xil   optik   qurilmalarni   qurish   uchun   asos   bo'lib
xizmat   qiladi.   Har   qanday   optik   qurilmaning   asosiy   qismi   ma'lum   bir   optik
tizimdir. Ba'zi bir optik qurilmalarda tasvir ekranda olinadi, boshqa qurilmalar ko'z
bilan ishlashga mo'ljallangan. ikkinchi holatda, qurilma va ko'z bitta optik tizimni
anglatadi va tasvir ko'zning to'r pardasida olinadi.
Moddalarning  ba'zi   kimyoviy  xossalarini   o'rganib,  olimlar  tasvirlarni   qattiq
sirtlarga   mahkamlash   usulini   ixtiro   qilishdi   va   linzalardan   tashkil   topgan   optik
tizimlar tasvirlarni ushbu sirtga loyihalashda foydalanila boshlandi. Shunday qilib,
25 dunyo foto va kino kameralarini oldi va keyinchalik elektronika, video va raqamli
kameralar paydo bo'ldi.
Ko'zga   deyarli   ko'rinmaydigan   kichik   narsalarni   o'rganish   uchun
kattalashtiruvchi   ishlatiladi,   va   agar   uning   kattalashishi   etarli   bo'lmasa,   unda
mikroskoplar   qo'llaniladi.   Zamonaviy   optik   mikroskoplar   tasvirni   1000
martagacha, elektron mikroskoplarni esa o'n minglab marta kattalashtirishga imkon
beradi. Bu molekulyar darajada ob'ektlarni o'rganishga imkon beradi.
Zamonaviy   astronomik   tadqiqotlarni   "Galiley   trubasi"   va   "Kepler   trubasi"
bo'lmasdan amalga oshirish mumkin emas edi. Ko'pincha oddiy teatr durbinlarida
ishlatiladigan   Galileo   trubkasi   ob'ektning   to'g'ridan-to'g'ri   tasvirini   beradi,   Kepler
trubkasi  - teskari. Natijada, agar Kepler trubkasi  Yerni kuzatish uchun ishlatilishi
kerak   bo'lsa,   u   o'rash   tizimi   (qo'shimcha   linza   yoki   prizma   tizimi)   bilan
jihozlangan, natijada tasvir to'g'ri bo'ladi. Bunday qurilmaning namunasi - prizma
durbin.
Kepler   trubasining   afzalligi   shundaki,   u   qo'shimcha   oraliq   tasvirga   ega
bo'lib,   uning   tekisligiga   o'lchov   o'lchovini,   suratga   olish   uchun   fotosurat   plitasini
va   boshqalarni   qo'yishingiz   mumkin.   Natijada,   astronomiyada   va   o'lchov   bilan
bog'liq barcha holatlarda Kepler trubkasi ishlatiladi.
Teleskop   turiga   ko'ra   qurilgan   teleskoplar   bilan   bir   qatorda   -   refraktorlar,
oyna (aks ettiruvchi) teleskoplar yoki reflektorlar astronomiyada juda muhimdir.
Har   bir   teleskop   beradigan   kuzatuv   qobiliyati   uning   teshigining   diametriga
qarab belgilanadi.  Shuning uchun  qadimgi  davrlardan beri  ilmiy  va texnik  fikrlar
topishga   qaratilgan.   Lazer   va   fokusli   tizimlardan   foydalanish   turli   xil   moddalarni
kesishda, CD o'qish va yozish asboblarida, lazer diapazonlarida ishlatiladigan lazer
nurlanishini bir nuqtaga yo'naltirishga imkon beradi.
Optik   tizimlar   geodeziyada   burchaklarni   va   balandliklarni   o'lchash   uchun
keng qo'llaniladi (darajalar, teodolitlar, sekstantlar va boshqalar).
Oq   nurni   spektrga   ajratishda   prizmalardan   foydalanish   spektrograflar   va
spektroskoplarning   yaratilishiga   olib   keldi.   Ular   qattiq   va   gazlarning   yutilish   va
26 emissiya   spektrlarini   kuzatish   imkonini   beradi.   Spektral   tahlil   sizga   moddaning
kimyoviy tarkibini aniqlashga imkon beradi.
Oddiy   optik   tizimlardan   foydalanish   -   yupqa   linzalar,   ko'rish   tizimidagi
nuqsonlari   bo'lgan   ko'plab   odamlarning   normal   ko'rishlariga   imkon   berdi
(ko'zoynaklar, ko'z linzalari va boshqalar).
Optik tizimlar tufayli ko'plab ilmiy kashfiyotlar va yutuqlarga erishildi.
Optik   tizimlar   biologiyadan   tortib   fizikagacha   bo'lgan   ilmiy   faoliyatning   barcha
sohalarida qo'llaniladi. Shuning uchun biz fan va texnologiyada optik tizimlarning
ko'lami cheksiz deb ayta olamiz.
27 Xulosa
Men   o`ylaymanki,   optikaning   amaliy   ahamiyati   va   uning   boshqa   bilim
sohalariga   ta'siri   juda   katta.   Teleskop   va   spektroskopning   ixtirosi   insonga   ulkan
olamda   ro'y   beradigan   ajoyib   hodisalarni   ochib   berdi.   Mikroskopning   ixtirosi
biologiyada inqilob qildi. Fotosuratlar deyarli barcha fan sohalariga yordam berdi
va yordam berishda davom etmoqda. Ilmiy jihozlarning eng muhim elementlaridan
biri   bu   ob'ektivdir.   Busiz,   mikroskop,   teleskop,   spektroskop,   kamera,   kino,
televizor   va   boshqalar   bo'lmaydi.   ko'zoynaklar   bo'lmaydi   va   50   yoshdan   oshgan
ko'plab   odamlar   ko'rish   bilan   bog'liq   ko'plab   asarlarni   o'qish   va   ijro   etish
imkoniyatidan mahrum bo'lishadi.
Fizik   optika   tomonidan   o'rganiladigan   hodisalar   maydoni   juda   kengdir.
Optik   hodisalar   fizikaning   boshqa   sohalarida   o'rganilayotgan   hodisalar   bilan
chambarchas   bog'liq   bo'lib,   optik   tadqiqot   usullari   eng   nozik   va   aniqdir.   Shu
sababli,   optika   uzoq   vaqt   davomida   juda   ko'p   fundamental   tadqiqotlar   va   asosiy
jismoniy   qarashlarni   rivojlantirishda   etakchi   rol   o'ynaganligi   ajablanarli   emas.
O'tgan   asrning   ikkala   asosiy   fizik   nazariyalari   -   nisbiylik   nazariyasi   va   kvant
nazariyasi   optik   tadqiqotlar   asosida   katta   darajada   tug'ildi   va   rivojlandi,   deyish
kifoya.   Lazerlarning   ixtirosi   nafaqat   optikada,   balki   ilm-fan   va   texnikaning   turli
sohalarida ham juda katta imkoniyatlarni ochib berdi.
28 Adabiyotlar ro'yxati.
1. Artsybyshev S.A. Fizika - M .: Medgiz, 1950 .-- 511s.
2.   Jdanov   L.S.   Jdanov   G.L.   O'rta   maktablar   uchun   fizika   -   M   .:   Nauka,   1981.   -
560s.
3. Landsberg G.S. Optika - M .: Nauka, 1976 .-- 928s.
4.   Landsberg   G.S.   Fizikaning   boshlang'ich   darsligi.   -   M   .:   Nauka,   1986.-   T.3.   -
656s.
5.   Proxorov   A.M.   Buyuk   Sovet   Entsiklopediyasi.   -   M.:   Sovet   entsiklopediyasi,
1974. - T. 18. - 632s.
6. Sivuxin D.V. Umumiy fizika kursi: Optika - M .: Nauka, 1980. - 751s.
7. Azizxo`jayeva N.N. Pedagogik texnologiya va pedagogic mahorat-T.,2008 y.
29 KURS ISHI TOPSHIRIQLARI
   _________________________________________________________________fani bo'yicha
 
Guruh ___________ talaba ______________________________________________________ 
Rahbar _______________________________________________________________________ 
   TOPSHIRIQ
1.Ishlanadigan  mavzu ___________________________________________________________
______________________________________________________________________________
2.  Ilmiy manbalar______________________________________________________________
_____________________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________________
________________________________________________________________
3. Nazariy qismining tuzilishi
_____________________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________________
_____________________________________________________________
4. Amaliy qismining tuzilishi
_____________________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________________
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________
5. Qo'shimcha vazifa va ko'rsatmalar _______________________________________________
_____________________________________________________________________________
6. Kurs ishini bajarish rejasi ______________________________________________________
_____________________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________
1 2 3 4 5 Himoyalandi
30 Rahbar ________________      __________________________________________________
TERMIZ D AVLAT   UNIVERSITETI
______________________ fakulteti  ____________________ kafedrasi
KURS ISHIGA  MULOHAZA
Talaba _________________________________________________________________________
Mavzu _________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________________
___________________________________________________________________
1. Mavzuning dolzarbligini asoslash 
_______________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________________
2. Qismlar bo'yicha bajarilgan ish tavsifnoma (ishning nazariy va amaliy ahamiyati, zamonaviy – ilmiy 
uslublardan foydalanganligi)
_____________________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________________
_____________________________________________________________
3. Muallif ishga baho (mustaqilligi, intizomliligi va boshqalar) __________________________________
_____________________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________________
_____________________________________________________________
4. Umumiy xulosalar (ishning topshiriqqa mos kelishi, talab darajasiga javob berish, himoyaga qo'yilish 
imkoni) ____________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________________
_____________________________________________________________
31 «_____» ___________ 202_ yil           Rahbar _________   _________________________________   
TERMIZ D AVLAT   UNIVERSITETI  
_________________________________ fakulteti  ____________________ kafedrasi
KURS ISHIGA  TAQRIZ
Talaba ________________________________________________________________________
Mavzu ______________________________________________________________________
1. Mavzuning dolzarbligini asoslash _______________________________________________
_____________________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________
2. Ishning tarkibini baholash_______________________________________________________
_____________________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________________
____________________________________________________________
3. Mavzuning baholanishi va uning afzallik tomonlarini ko'rsatish_________________________
_____________________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________________
_____________________________________________________________
4. Ishda foydalanilgan adabiyotlarga baho berish ______________________________________
_____________________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________
5. Ilmiy munozara yuritish qobiliyatiga baho berish ___________________________________
_____________________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________
6. Xulosa va takliflarning ochiqligi va dalillarga asoslanganligi __________________________
_____________________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________
7.Ishni rasmiylashtirishning talab darajasiga javob berish
_____________________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________
8. Ishdagi kamchiliklar _________________________________________________________
_____________________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________
9. Muallifning qaysi taklifini ishlab chiqarishga joriy etish maqsadga muvofiq 
_____________________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________
10. Ishning qo'yilgan talab darajasiga mos kelishi to'g'risida xulosa ______________________
_____________________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________
32 Taqrizchining (F.I.Sh.) ish joyi, unvoni _____________________________________________
_____________________________________________________________________________
«_____» ___________ 202_ yil        Taqrizchi: _________  _________________________________
               
                                                 TERMIZ D AVLAT   UNIVERSITETI
______________________________________ fakulteti  ____________________ kafedrasi
 “........................................................................................................................................” fanidan
“…....................................................................................................................................................................
.......................................................................................................................” mavzusida
……….. kurs ..............guruh talabasi........................................................................................
………..................................................................................... tomonidan tayyorlangan  kurs ishini
BAHOLASH MEZONI
№                     Mezonlar Maksimal ballar Talabalarning to’plagan 
ballari
1 Adabiyotlar ustida ishlash 5 baho -   baho
2 Nazariy qismning tayyorlanishi 5 baho -   baho
3 Amaliy qismining rasmiylashtirilishi 5 baho -   baho
4 Xulosa va tavsiyalarning ishlab chiqish 
darajasi 5 baho -   baho
Jami 5 baho -   baho
                             Kurs ishi himoyasining baholanishi
1 Talabalarning himoya qilish darajasi,  
bayon etishi 5 baho -   baho
2 Savollarga aniq va to'liq javob berishi 5 baho -   baho
3                         Jami: 5 baho
Hammasi: 5 baho
Komissiya raisi:                             .. ..................................................................
Komissiya a'zolari:                        .................................................................. ...
…..…………………………………………………………….
33 ………………………………………………………………….
34
Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • Harakat qonuni berilgan nuqtaning tezlanishi EHM dasturida hisoblash
  • Chegaraviy masalalar
  • Mexanik sistema dinamikasining umumiy teoremasi
  • Jismning og`irlik markazi
  • Nazariy mexanika faniga kirish

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский