Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 33000UZS
Размер 153.0KB
Покупки 1
Дата загрузки 18 Апрель 2025
Расширение doc
Раздел Курсовые работы
Предмет Лингвистика

Продавец

Moxira Xasanova

Дата регистрации 06 Январь 2025

10 Продаж

Otlarning yasalishi va tuzilishi jihatdan turlari

Купить
OTLARNING YASALISHI VA TUZILISHI JIHATDAN TURLARI
Mundarija
Kirish…………………………………. ……………………………..2
I Bob.  OT. OTLARNING GRAMATIK MA`NOSI, MORFOLIGIK 
BELGILARI, SINTAKTIK VAZIFALARI......................................4
1.1Otning leksik-grammatik xususiyatlari……………………………. 4
1.2  Otlarning ma’no turlari va tuzilish  turlari  …………………….. ..10
II Bob. OTNING MA`NO TURLARI . OTLARDA SON, EHALIK VA 
KELISHIK SHAKLLARI....................................................................19
 2.1  Otlarda son va egalik shakllari......................................................... 19
  2.2 Otlarda kelishik shakllari..................................................................21
Xulosa.......................................................................................................33
Foydalanilgan adabiyotlar........................................................................34
1 KIRISH
Mavzuning   dolzarbligi .   O‘zbekiston   mustaqillikka   erishgandan
so‘ng   barcha   sohalarda   bo‘lgani   kabi   ilm   va   fanda   ham   o‘zgarishlar
sodir   bo‘la   boshladi.   Birinchi   Prezidentimiz   I.A.Karimov   bu
o‘zgarishlarning   ahamiyati   haqida   gapirib   shunday   degan   edi.
–“Iqtisodiy muammolar ertami kechmi hal etiladi, lekin milliy boyligini
qadrlamagan, uning taraqqiyoti uchun qayg‘urmagan davlatning kelajagi
bo‘lmaydi.   Buni   doimo   yodda   tutmog‘imiz   lozim”?   A.Qahhor
ta’kidlaganidek   kitobxonga   fikrni   yoki   bir   narsani   tasavvur   qildirish
uchun aniq, ravon va sodda til kerak.
Kishilik jamiyatida nutqning ahamiyati beqiyos, nutq orqali insonlar
bir-   birlari   bilan   o‘zaro   fikr   almashadilar.   Nutq   tinglovchi   uchun
yaqinlik   bilimlar   va   o‘zgarishlar   xabarchisi   bo‘lmog‘i   lozim.   Shuning
uchun   ham   yaxshi   nutq   deyilganda   aytilmoqchi   bo‘lgan   maqsadning
tinglovchi   yoki   kitobxon   to‘liq   va   aniq   qilib   borishi   u   narsa   ma’lum
ta’sir   o‘tkazish   tushuniladi.   Nutq   faoliyatida   nutq   asosi   o‘z   oldiga
qo‘ygan   maqsadni   eng   aniq,   eng   to‘g‘ri,   eng   ta’sirli   va   tushunarli   qilib
ifodalashga, so‘zlarni va so‘z birikmalarini topishga, to‘plashga   intiladi.
Nutqning   ravonligi,   go‘zalligi,   birinchidan   nutq   egasining   so‘z
boyligiga   bo‘lsa,   ikkinchidan   shu   nutqni   hosil   qiluvchi   vositalarning
rang   barangligiga   ham   bog‘liq.   Istiqlol   samarasi   o‘laroq   tilshunoslikda
yangi tadqiqotlar maydonga keldi. Ammo hozirgi zamon o‘zbek adabiy
tilining   morfologiya   bo‘limida,   ayniqsa   o‘rta   maktablarda   sifatlarni
o‘qitishning   bir   muncha   muammolari   mavjud.   Ona   tili   ta’limi   oldiga
qo‘yilgan ijtimoiy buyurtma o‘quvchi shaxsini erkin fikrlashga o‘zgalar
fikrini   anglashga   va   shu   fikr   mahsulini   og‘zaki   hamda   yozma   shaklda
2 savodli   bayon   qila   olishga   ya’ni   o‘quvchilarni   sifatlarning   ahamiyatini
o‘rgatib   kommunikativ   savodxonligini   rivojlantirishga   o‘rgatishdan
iborat.   Ana   shu   takomillashtirilgan   DTSda   o‘quvchining   jozibali   ravon
nutq madaniyati asosiy o‘rinda turadi. Buni egallash uchun o‘quvchining
so‘z   boyligini   oshirish   adabiy   til   talaffuz   meyorlarini   egallashni
uqtirishdir.
amaliyotda   qo’llashdan   iborat.   Matnlar   yordamida   o’quvchilarni
so’z turkumlari bo’yicha tahlilga   o’rgatish.
Tadqiqot maqsadiga asoslanib quyidagi vazifalar belgilandi:
1. Boshlag’ich   sinf   o’quvchilariga   ona   tili   darslarida   sifat   so’z   turkumini
o’rgatish   malakalarini   shakllantirish   –   pedagogik   muammo     ekanligini     nazariy
jihatdan asoslash;
2. O’quvchilarning   og’zaki   va   yozma   savodxonligini   oshirish   uchun   zarur
bo’lgan pedagogik shart – sharoitlarni   aniqlash;
3. O’quvchilarga   dars   jarayonlarida   sifatning   ma’noviy   guruhlarini
o’rgatishni   ta’minlaydigan   shakl   va   metodlarni   ishlab   chiqish,   ilmiy   asoslash   va
tajribada   tekshirish.
Kurs   ishining   maqsadi .   O’zbek   tilida   sifat   so‘z   turkumi   va   sifatdagi
ma’noviy   guruhlarni   olimlarimizdan   A.G’ulomov,   A.Hojiev,   M.Mirtojiev,
Yo.Tojiev kabi olimlar fe’l so’z turkumi yuzasidan ilmiy ishlar olib borgan.
Kurs ishining vazifasi . Boshlang’ich sinflarda sifat so’z turkumini
zamonaviy   pedagogik   texnologiyalar   asosida   o’rganish   aniq   belgilab
berildi hamda fe’lning kotegoriya va nokategorial formalar tahlil   etildi.
Kurs  ishining   ob’ekti: sifatida  boshlang’ich   sinf  ona  tili   darslarida
o’rgatiladigan   sifat   so’z   turkumini   tanlab   oldik,   predmetini   —
boshlang’ich   sinf   ona   tili   darslarida   sifatning   ma’noviy   guruhlari
mavzusini   zamonaviy   pedagogik   texnologiyalar   yordamida   o’rgatish,
3 shuning   barobarida     o’quvchilarni     ona   tili   darslariga   bo’lgan
qiziqishlarini oshirishdan iborat deb   belgiladik. 
Kurs   ishining   predmeti .       Boshlang’ich       ta’lim       bo’yicha
tavsiyalar, boshlang’ich sinf o’quvchilariga fe’l so’z turkumini o’rgatish
usullariga   oid   ilmiy-nazariy   ma’ruzalar   tayyorlashda,   ish   tajribalarida
ommalashtirishda xizmat qiladi.
kurs   ishining   tuzilishi .   kurs   ishi   kirish,   ikki   asosiy   bob,   umumiy   xulosa   va
foydalanilgan adabiyotlardan iborat.
4 I-Bob.  OT. OTLARNING GRAMATIK MA`NOSI, MORFOLIGIK
BELGILARI, SINTAKTIK VAZIFALARI
1.1Otning leksik-grammatik xususiyatlari
  Ot   — mustaqil   so z turkumlaridanʻ   biri. U boshqa turkumlardan bir necha 
belgi —   xususiyatlari   bilan ajralib turadi. Ular quyidagilardan iborat: 1) ot yasalish
xususiyatiga   ega : ishchi, suhbatdosh, paxtakor, bog bon, oshpaz, Mirzacho l; 	
ʻ ʻ
b)   son - miqdorni   bildirish xususiyatiga ega: bola — bolalar, daftar—daftarlar; v) 
egalik ko rsatkichiga ega: otam, otang, otasi — otamiz, otangiz, otalari; 	
ʻ
g)   kelishik   shakllari bilan o zgaradi; maktab, maktabning, maktabni, maktabga, 	
ʻ
maktabda, maktabdan; d)   gapda   barcha   gap bo laklari	
ʻ   vazifasida keladi.
Aniq,   predmetlarni   yoki predmet sifatida tasavvur qilinadigan 
tushunchalarni ifodalaydigan otlar ma nosiga ko ra, atoqli va turdosh otlarga bo li-	
ʼ ʻ ʻ
nadi. Bir xildagi predmet yoki hodisaning birini ajratib ko rsatuvchi otlar atoqli 	
ʻ
otlar sanaladi: Rustam, Olimjon, Jomboy, Mars, Venera, Boychibor kabilar. Bir 
jinsdagi predmetlarning umumiy   nomi   turdosh otlardir: gul, daraxt, qalam, daftar 
kabi.   
     Hozirgi o'zbek tilida bo’lganidek, eski o’zbek tilida so'z turkumlarining 
yirik uch guruhi qayd qilinadi. Bular mustaqil so’zlar, yordamchi so’zlar, undov va
taqlidiy so’zlar. Lekin bu so’z turkumlarining ichki kategoriyalari uzoq davrlar 
mobaynida o'ziga xos ravishda taraqqiy etib keldi. Professor SH.Shukurov bu 
tarixiy taraqqiyotni uch bosqichga ajratadi.
Birinchi bosqich. Bu bosqichni XIV asrning oxirigacha bo’lgan davr tashkil 
etadi. Bu davr eski o’zbek adabiy tilining shakllanish arafasi bo’lib, bu davr tilida 
qadimgi turkiy tilga oid ko’pgina formalar yangi formalar bilan parallel qo'llanib 
kelgan hamda yozma yodgorliklarda dialektal hodisalar ko’plab aks etgan. 
Shuningdek, bu davr tilida boshka turkiy tillarga oid bo'lgan so’z formalari ham 
iste'molda bo’lgan.
Ikkinchi bosqich. Bu bosqich XIV asrning oxiridan XIX asrning 2-
yarmigacha bo'lgan davrni o’z ichiga oladi. Bu davrda eski o’zbek adabiy tili 
vujudga keldi va ma'lum darajada adabiy me'yorga ega bo’ldi.
5 Uchinchi bosqich. XIX asrning 2-yarmidan boshlanadi. Uning xarakterli 
xususiyatlari adabiyotda demokratik oqimning paydo bo’lishi, vaqtli matbuotning 
vujudga kelishi, kitoblarning nashr etilishi va shularning natijasida esa adabiy til 
bilan xalq so’zlashuv tilining yaqinlasha borishidir. Demak, o’zbek adabiy tili xalq
jonli so’zlashuv tili hisobiga boyib bordi.
Har bir tilda so’zlar ma‘lum belgi va xususiyatlariga ko‘ra ayrim guruhlarga,
ya‘ni turkumlarga ajratiladi. o’zbek tilida so’zlarni turkumlar bo‘yicha tasniflash 
rus tilidagiga nisbatan qiyinroq, chunki avvalgi bo’limlarda aytib o‘tganimizdek,  
turli turkumlarga mansub bo’lgan o’zbekcha so’zlar  rus tilidagi kabi maxsus  
morfologik ko‘rsatkichga ega emas.  
Otning funksional shakllari mavjud bo lib, ular ma lum ʻ ʼ
bir   qo shimcha	
ʻ   grammatik ma no ifodalash, otlarning kategorial shakllariga xos 	ʼ
bo lmagan biror sintaktik vazifasiga moslashish uchun xizmat qiladi. Otga xos 	
ʻ
funksional shaklning yasalishga ko ra 3 tipi mavjud: 1) sintetik shakl; 2) analitik 	
ʻ
shakl; 3) juft va takror shakl. Otning sintetik funksional shakllari o z ma no va 	
ʻ ʼ
vazifalariga ko ra quyidagi turlarga bo linadi: a) kichraytish shakli (baliqcha, 	
ʻ ʻ
yigitcha, kelinchak); b) erkalash shakli (opajon, bo taloq, qizaloq); v) hurmat 	
ʻ
shakli (onajon, opajon, dadamlar, akamlar, oyimlar); g) qarashlilik shakli 
(akamniki, maktabniki);. d) o rin belgisi (osmondagi, qirdagi, qishloqdagi); e) 	
ʻ
chegara shakli (uygacha, toqqacha, boqqacha); j)   o xshatish	
ʻ   shakli (Ozodday — 
Ozod kabi, sizlarday — sizlar singari). Otning analitik shakli ko makchi 	
ʻ
yordamida hosil bo ladi: qalam bilan (da), otam uchun (-ga) kabi. Otning juft 	
ʻ
shakli umumlashtirish, jamlik ma nolarini ifodalaydi: qozon-tovoq, qovun-tarvuz. 	
ʼ
Otning takroriy shakli ko plik ma nosini ifodalaydi: qatra-qatra yosh, ombor-	
ʻ ʼ
ombor g alla.	
ʻ
       Ot mustaqil so'z turkumlaridan biri sifatida so'z yasalish xususiyatiga ega. Ot 
yangi so'zlar hisobiga boyib boradigan so'z turkumidir. Ot so'z turkumiga oid 
so'zlar asosan, morfologik, sintaktik va abbreviasiya usullari bilan yasaladi.
1) Morfologik usul bilan ot yasash
6 Bu usulga ko'ra so'zning leksik ma'no ifoda etuvchi qismiga maxsus ot 
yasovchi qo'shimchalarni qo'shish bilan yangi ot yasaladi.
Morfologik usul bilan yasalgan otlar ma'no xususiyatlariga ko'ra quyidagi 
guruhlarga bo'linadi:
A) Shaxs va kasb-hunar otlarini yasovchi qo'shimchalar. Bu qo'shimchalarga 
quyidagilar kiradi: -chi, -dosh, -kash, -bon, -boz, -paz, -dor, -shunos, -xon, -soz, -
do'z, -gar, -xo'r, -vachcha.
Bu qo'shimchalar, asosan, otga qo'shilib, shaxs va kasb-hunarga (shu 
mashg'ulot, kasb-hunar  bilan shug'ullanuvchi shaxs) oid yangi ot yasaydi: 
xizmatchi, suratkash, sinfdosh, bog'bon, kaptarboz, oshpaz, chorvador, tilshunos, 
kitobxon, soatsoz, etikdo'z, zargar, pivoxo'r, xolavachcha kabi.
B) Narsa, qurol, o'lchov birligi  otlarini yasovchi qo'shimchalar. Bu 
qo'shimchalarga quyidagilar kiradi: -k (-ik), -ak, -q (-iq, -uq),  -oq.
Bu qo'shimchalar asosan, fe'lga qo'shilib, fe'ldan  anglashilgan ish-harakatni 
bajarish uchun qo'llanadigan predmet yoki harakat, holat natijasi bo'lgan 
predmetning otini yasaydi: kurak, elak, ko'rik, bo'lak, taroq (tara  -q), chopiq, 
yutuq, o'roq kabi.
V) O'rin-joy otlarini yasovchi qo'shimchalari. Bu qo'shimchalarga 
quyidagilar kiradi: -zor, -loq, -iston, -qoq.
Ot   turkumiga   mansub   so‘zlar,   asosan,   morfologik   va   sintaktik   usul   bilan
yasaladi.   Morfologik   usulda   so‘zning   nеgiziga   maxsus   yasovchi   qo‘shimchalar
qo‘shish   orqali   ot   hosil   qilish   tushuniladi.   Sintaktik   usulda   esa   bir   nеcha
so‘zishtirokida ot hosil qilish nazarda tutiladi.
Bu qo'shimchalar otga qo'shilib, otdan anglashilgan predmet mavjud bo'lgan, 
ekiladigan yoki yashaydigan o'rin- joy otini yasaydi: gulzor, o'q O'zbekiston, 
botqoq kabi.
G) mavhum ot yasovchi qo'shimchalar. Bu qo'shimchalarga quyidagilar 
kiradi:  -lik (-liq), -chilik (garchilik),  -gilik (-kilik),  -ch(inch).
7 Bu qo'shimchalar ot, sifat, son, olmosh, fe'l, ravish, modal so'zlarga qo'shilib
yangi mavhum ma'nodagi otlarni yasaydi: go'zallik, borliq, paxtachilik, 
xafagarchilik, ko'rgilik, ichkilik, ishonch, qo'rqinch kabi.
2) Sintaktik usul bilan ot yasash.
Bu usulga ko'ra birdan ortiq so'zni ma'lum bir yo'sinda va biriktirish orqali 
yangi ot yasaladi. O'zbek tilida qo'shma va juft otlar shu usul bilan yasaladi.
A) Qo'shma ot ikki yoki undan ortiq so'zning ma'no va grammatik jihatdan 
o'zaro tobelanish yo'li bilan birikib, keyinchalik bu sintaktik munosabatning 
yo'qolishi natijasida hosil bo'lgan va bir predmetni anglatadigan, bir bosh urg'u 
bilan aytiladigan yangi so'zdir.
 Bunday otlarga: belbog', bedapoya, oshqazon, gultojixo'roz, Sirdaryo, so'z 
boshi kabilar kiradi.
B) Juft otlar. So'zlarning o'zaro teng bog'lanish yo'li birikib, bir predmetni 
ifoda etadigan yangi so'z.
3)Abbreviasiya usuliga ko'ra, bir butun holda qo'llanadigan otlar yasaladi. 
Bu usulga ko'ra yasalgan otlar qisqartma otlar-abbreviaturalar deyiladi.
Masalan: DAN (Davlat avtomabil nazorati), AYOQSH (avtomabil ёqilg'i quyish 
shohobchasi), Tosh DPU (Toshkent Davlat Pedagogika Universiteti) kabi.
Bu usul bilan faqat ot so'z turkumiga oid so'zlar yasaladi. Abbreviasiya usuli
o'zbek tiliga rus tilidan kirgan bo'lsada, lekin hozirgi davr nuqtai-nazaridan 
qisqrtma otlar o'zbek tilining o'z ichki imkoniyatlari asosida yasalmoqda.
Ot   yasovchi   qo‘shimchalar   ot,   sifat,   son,   olmosh,   fе’l   turkumidagi
so‘zlardan ot yasashga xizmat qiladi. Masalan:  kursdosh (otdan), chopiq
(fе’ldan), qiziqchi (sifatdan), birlik (sondan), o‘zlik (olmoshdan).
    Morfologik   usul   bilan   yasalgan   otlar   ma’no   xususiyatiga   ko‘ra
quyidagilarni o‘z ichiga oladi: 1. Shaxs va kasb - hunar otlarini yasovchi
qo‘shimchalar.   2.   Narsa,   qurol,   o‘lchov   birligi   otlarini   yasovchi
8 qo‘shimchalar. 3. O‘rin – joy oti yasovchi qo‘shimchalar. 4. Mavhum ot
yasovchi qo‘shimchalar.         
Predmetning nomini (keng ma’noda) bildiruvchi mustaqil so’z turkumiga ot 
deyiladi. Ot so’z turkumiga oid so’zlar kim? nima? kimlar? nimalar? savollaridan 
biriga javob beradi: o’qituvchi, xonanda, tilshunos – kim? er, suv, tuz, non – nima?
kabi.
Keng ma’noda predmet ma’nosini ifodalash otning leksik xususiyatidir. 
Predmetlik ma’nosini tirik mavjudotlar (parranda, qush, chumoli kabi), er va 
osmonga oid narsalarning nomi (quyosh, oy, tog’ , tosh, daryo kabi), kundalik 
turmushga oid narsalarning nomi (tuz, non, choynak, qatiq kabi), o’simliklarning 
nomi (paxta, sholi, jo’xori, beda kabi), voqea-hodisa, belgi, xususiyat va 
munosabatlarning nomi (to’y, anjuman, majlis, shodlik, ishonch, kurash kabi), 
o’rin va vaqt nomlari (yoz, kuz, pastlik, tepalik kabi), shuningdek atab qo’yilgan 
shaxs va predmet nomlari (Toshkent, Zulfiya, Sirdaryo, «O’qituvchi» nashriyoti 
kabi) ifoda etadi.
Ot shu ma’no xususiyati jihatidan ikki turga bo’linadi: turdosh otlar va atoqli
otlar. Kitob, daftar, tinchlik – turdosh otlar; Samarqand, Akmal, «Qora ko’zlar» 
(roman), «Fan» (nashriyot) - atoqli otlar.
Ot o’ziga xos morfologik xususiyatlarga ega, ya’ni:
1) Ot son kategoriyasiga ega, ya’ni predmet anglatuvchi so’zlar birlik va 
ko’plik sonda qo’llanadi. Otlar birlik sonda yakka bir predmetni ifodalaydi: daraxt 
– yakka bir predmet, birlik son shaklida kelgan; daraxtlar - noaniq ko’plik son 
shaklida kelgan;
2) ot egalik kategoriyasiga ega, ya’ni predmetning uch shaxsdan biriga 
(so’zlovchi, tinglovchi, o’zga shaxsga) taalluqliligini, qarashliligini, maksubligini 
bildiradi: mening daftarim, sening ukang, uning quvonchi kabi;
3) ot kelishik kategoriyasiga ega. Otlar oltita kelishik ma’nosiga ega bo’lib, 
bu kelishik shakllari otning boshqa so’zlarga bo’lgan sintaktik munosabatini 
ifodalaydi (Barnoning kitobi, kitobni o’qidi, kitobdan foydalandi kabi);
9 Ot o’ziga xos sintaktik belgilarga ham ega:
1) ot ot bilan bog’lanadi. Bosh va qaratqich kelishigidagi otlar ana shunday 
xususiyatga ega: paxta g’ururimiz, farzandning baxti kabi;
2) ot fe’l bilan bog’lanadi, ya’ni tushum, jo’nalish, o’rin-payt, chiqish 
kelishigidagi otlar fe’l bilan birikadi: xatni o’qidi, xatga qaradi, xatda yozilgan, 
xatdan ko’chirdi kabi;
3) ot ba’zan sifat, ravish, son, olmosh, taqlid va undov so’zlar bilan ham 
birika oladi: osmon tiniq, uylar ko’p, beshta bola, maqsadim shu, dupur-dupur 
ovoz, holiga voy kabi;
4) bosh kelishik shaklidagi ot gapda asosan, ega va kesim, ba’zan 
sifatlovchi-aniqlovchi, izohlovchi kabi gap bo’laklari vazifasida, shuningdek, 
undalma, nominativ gap tarzida keladi. Masalan: O’zbekiston – kelajagi buyuk 
davlat (I. Karimov). Olim kishi o’zining ilmi va odobiga tayanadi. (Oz-oz o’rganib 
dono bo’lur). Seni ulug’layman, ey ona xalqim (A.O.) Subhidam. Quyosh 
yotog’idan bosh ko’tardi (P.Q.);
5) Qaratqich kelishigidagi ot qaratuvchi-aniqlovchi vazifasida keladi: Sen 
Pushkinning sevgan malagi (A.O.);
6) tushum, jo’nalish, o’rin-payt va chiqish kelishigi shaklidagi otlar 
to’ldiruvchi, hol, ba’zan kesim vazifasini bajaradi. Masalan: Bayramni munosib 
mehnat tortiqlari bilan nishonlashdi (S.A.). Bog’ chada daraxtlar oltin rang bilan 
tovlanardi (O.). Oltin o’tda bilinadi, odam mehnatda. (Maqol).
Demak, otning qanday sintaktik vazifada kelishi uning qaysi kelishik 
shaklida kelishi bilan bog’liqdir.
Shuningdek, ot so’z turkumi so’z yasalish xususiyatiga ega. Ot so’z turkumi 
faol so’z yasalish usullari morfologik, sintaktik va faqat ot so’z turkumi 
yasaydigan abbreviatsiya usuli bilan yasaladi: xizmatchi, kulgi, taroq, gulzor, 
sevinch (morfologik usul bilan); belbog’, ko’zoynak, baxt-saodat, ota-ona 
(sintaktik usul); DAN, ToshDPU (abbreviatsiya usuli bilan) kabi.
Otlarda modal shakl yasalishi ham mavjud. Otlarda modal ma’no otning 
leksik ma’nosiga kengaytirish, erkalash, hurmat, kuchaytirish, gumon, noaniqlik, 
10 kesatiq, ta’kid, umumlashtirish kabi qo’shimcha ma’nolarni qo’shish bilan hosil 
qilinadi: qizcha, qo’zichoq, bo’taloq, bolagina, Karimjon, Ra’noxon, un-pun, non-
pon kabi.
1.2 Otlarning ma’no turlari
Otlar ma’no jihatdan ikki turga bo’linadi: atoqli otlar va turdosh otlar.
Bir xildagi predmet (shaxs) yoki hodisalardagi birinchi ayirib ko’rsatadigan 
otlar atoqli otlar deyiladi. Atoqli otlar atab qo’yilgan nomlardir. Atoqli otlarga 
quyidagilar kiradi:
1)  k ishilarning ismi va familiyalari: Murod, O’ktam, O’tkir, Mahmudov, 
Ahmedov kabi;
2)  yo zuvchi va shoirlarning taxalluslari: Oybek, Uyg’un, Muqimiy, Furqat 
kabi;
3)  u y hayvonlariga atab qo’yilgan nomlar: Olapar, To’rtko’z, Mosh kabi;
4)  p laneta, yulduzva sayyoralarning nomi: Er, Zuhra, Etti qaroqchi, Mirrix 
kabi.
5)  g eografik nomlar (shahar, qishloq, tog’ , daryo, ko’l, cho’l, qit’a nomlari):
Samarqand, Chotqol, Pomir, Ohangaron, Chirchiq, Osiy kabi;
6)  o liy  d avlat va yuqori tashkilotlarning nomlari: O’zbekiston Vazirlar 
Mahkamasi, O’zbekiston Oliy Kengashi kabi;
7)  i lmiy muassasalar, oliy o’quv yurtlari, vazirliklar va korxonalar nomi: 
Paxtachilik ilmiy-tekshirish instituti, Toshkent Davlat Pedagogika universiteti, 
Moliya vazirligi, Davlat banki kabi;
8)  yu qori mansab, oliy faxriy unvon nomlari: O’zbekiston Prezidenti, 
Vazirlar Mahkamasi raisi, Bosh Qo’mondon kabi;
9)  t urli anjuman, hujjat va rezolyutsiyalar, tarixiy voqealar nomi: Ulug’ 
Vatan urushi, Mustaqillik kuni, Toshkent anjumani kabi;
10)  f abrika, zavod, jamoa xo’jaligi, sport jamiyatlari, kino, teatr, kitob, 
gazeta, jurnal nomlari: «Sharq yulduzi» xo’jaligi, «O’rtoq» konditer fabrikasi, 
«Yosh kuch» sport jamiyati, «Turkiston» kontsert zali, «YUlduzli tunlar» romani, 
«Ma’rifat» gazetasi, «Guliston» jurnali kabi.
11 Atoqli otlar, odatda, bosh harf bilan yoziladi, shuningdek, ko’plik son 
shaklida qo’llanmaydi. Shu xususiyatlari bilan turdosh otlardan farq qiladi.
Bir turdagi predmet, hodisalarning umumlashtiruvchi nomi turdosh ot 
deyiladi: stol, kitob, tanbur, baxt, g’ oya, anjuman kabi. Turdosh otlar atoqli 
otlarga nisbatan ko’p miqdorni tashkil etadi. Turdosh otlar kichik harf bilan 
yoziladi.
Atoqli otlar turdosh otlarga yoki aksincha, turdosh otlar atoqli otga o’tishi 
mumkin. Masalan, frantsiyalik ustaning nomi Batist (atoqli ot) so’zi turdosh otga 
(matoning nomi) aylangan bo’lsa, muhabbat turdosh oti (abstrakt ot) atoqli otga 
(ismga) aylangan.
Turdosh ot ifodalangan tushunchaning xususiyatiga ko’ra konkret (aniq) va 
abstrakt (mavhum) otlarga ajratiladi. Bevosita predmet anglatadigan otlar konkret 
otlar deyiladi: qalam, daftar, bola, tog’ kabi. Konkret otlarni bevosita sanash va 
ko’rish mumkin: o’nta daftar, beshta bola kabi. Birlik va ko’plik shaklida kela 
oladi: bola (birlik) – bolalar (ko’plik) kabi.
Mavhum tushunchani, belgini predmet sifatida ifodalaydigan otlar abstrakt 
ot deyiladi: tinchlik, iroda, baxt, quvonch kabi.
Abstrakt otlarni sanash va ko’rish mumkin emas. Ko’plik son shaklida 
qo’llanmaydi.
Turdosh otlar birlik shaklda kelib yakka bir predmetni yoki predmetlarning 
to’dasini ifodalashi mumkin. SHu xususiyatga ko’ra turdosh otlarning ikki turi 
mavjud: yakka ot va jamlovchi ot.
Birlik shaklda kelib bir turdagi predmetlardan bittasini ifodalaydigan ot 
yakka ot deyiladi: daraxt, stol, kishi, daryo kabi.
Birlik shaklda kelsa ham, lekin bir turdagi predmetlarning jamini, to’dasini 
ifodalaydigan ot jamlovchi ot deyiladi: xalq, lashkar, to’da, olomon, ko’pchilik, 
ozchilik kabi.
12 Otlarga xos morfologik xususiyatlardan biri son kategoriyasidir. Otlarda son 
kategoriyasini bir-biriga qarama-qarshi qo’yilgan birlik son shakli va ko’plik son 
shakli tashkil etadi.
Birlik son shaklida qo’llanuvchi otlar yakka bir predmetni yoki yakkalikni 
ajratilmaydigan predmetni anglatadi: qalam, daftar, tog’ , uy, talaba kabi. Birlik 
son shaklida qo’llangan ot maxsus grammatik ko’rsatkichga ega emas. Shuning 
uchun otning bunday qo’shimcha olmagan shakli (nol ko’rsatkichli shakl) 
grammatik jihatdan birlik son shakli deb qaraladi.
Ko’plik son shaklida qo’llanuvchi otlar ikki yoki undan ortiq predmetni 
(yoki noaniq ko’plikni) anglatadi: qalamlar, daftarlar, tog’lar, uylar, talabalar kabi.
Otlarda grammatik ko’plik son shakli –lar affiksi bilan hosil qilinadi.
Ko’rinadiki, otlardagi birlik ma’nosi va ko’plik ma’nosi hamda bularni ifoda
etuvchi shakllar yig’indisi son kategoriyasini hosil qiladi.
Otlarda son kategoriyasini birlik va ko’plik ma’nosida qo’llana oladigan 
otlarga xosdir. Sanash mumkin bo’lgan, bevosita predmetni anglatadigan konkret 
turdosh otlar birlik shakli bilan birga ko’plik son shaklida ham qo’llanadi: xona – 
uchta xona – xonalar; bola – besh bola – bolalar kabi.
O’zbek tilida birlik va ko’plik son shakliga ega bo’lgan otlar bilan bir 
qatorda faqat birlik shaklida qo’llanadigan otlar ham mavjud.
Bunday otlarga abstrakt otlar (sevgi, ishonch, ko’ngil kabi), donalab 
sanalmaydigan predmetlarni anglatuvchi otlar (un, suv, yog’ , guruch kabi), yakka 
bir predmetni anglatuvchi otlar (til, bosh, yurak kabi), juft predmetni anglatuvchi 
otlar (ko’z, qosh, qo’l, etik, paypoq kabi), atoqli otlar (Zulfiya, Toshkent, Sirdaryo 
kabi) kiradi. Ayrim hollarda bu otlarga –lar ko’plik affiksi qo’shila oladi. Bunday 
holda –lar ko’plik ma’nosini emas, balki quyidagi ma’nolarni ifodalab keladi:
1. Abstrakt otlar, yakka bir predmetni anglatuvchi otlar, juft predmetni 
anglatuvchi otlarda –lar affiksi qo’shilganda ma’noni kuchaytiradi yoki 
ta’kidlaydi: Kumushning qoshlari chimirildi (A.Qodiriy).
13 2. Donalab sanalmaydigan predmetni anglatuvchi otlarga –lar affiksi 
qo’shilganda, shu predmetning turi, navi, yoki mo’llik kabi ma’nolarni bildiradi: 
Zilol suvlar, eram kabi bog’u-bo’stonlar (G’ayratiy).
3. Atoqli otlarga qo’shilganda esa umumlashtirish, birgalik kabi ma’nolarni 
bildiradi: Saidalar kelishdi kabi.
Shuningdek, qarindosh-urug’lik munosabatini bildiruvchi (ota, ona, buvi, 
aka, opa kabi) otlarga egalik qo’shimchasidan keyin –lar affiksi qo’shilganda, bu 
otlar hurmat ma’nosini anglatadi: otamlar, opamlar, buvimlar kabi.
Otlarda ko’plik ma’nosi turli xil usullar bilan ifodalanadi.
1. Otlarda ko’plik ma’nosi, asosan, -lar affiksini qo’shish bilan hosil 
qilinadi. Ko’plik ma’nosining bunday maxsus grammatik ko’rsatkich bilan 
ifodalanishi ko’plikning morfologik usul bilan ifodalanishi sanaladi: eshiklar, 
ko’chalar kabi. Bunday otlarga grammatik jihatdan ham, semantik jihatdan ham 
ko’plik son shaklida deb qaraladi. Otlarda ko’plik ma’nosi, asosan shu usul bilan 
ifodalanadi.
2. Otlarda ko’plik ma’nosi leksik ma’nosi ko’p predmetni bildiradigan otlar 
orqali ham anglashiladi. Bunday otlar birlik shaklida bo’lsa ham, bir turdagi 
predmetlarning to’dasini, jamini bildiradi: to’da, gala, aholi, xalq, olomon kabi. 
Ko’plik ma’nosini bunday jamlovchi otlar orqali ifodalanishi leksik-semantik usul 
deyiladi. Bunday ma’nodagi otlarga grammatik jihatdan birlik shaklda, lekin 
semantik jihatdan ko’plikda deb qaraladi.
3. Otlarda ko’plik ma’nosi ot oldidan miqdor bildiruvchi ravishlar, sanoq 
sonlar, gumon olmoshlarini keltirish, so’zlarni takrorlash bilan ham hosil qilinadi. 
Bu usul bilan ko’plik ma’nosining ifodalanishiga sintaktik usul deyiladi: ko’p bola,
uchta kitob, bir necha qiz, dasta-dasta gul, to’da-to’da odam kabi.
Otlar tuzilish jihatdan 4 turga bo'linadi:
1) Sodda otlar; 2) qo'shma otlar;  3) juft otlar;  4) qisqartma otlar;
1) Birgina o'zak morfemadan tashkil topgan ot sodda ot deyiladi: tog', 
osmon, daryo, non, uylar, kabi. Sodda otlar tub va yasama bo'la oladi. 
14 Sodda tub otlar so'z yasovchi qo'shimchalarga ega bo'lmaydi: bola, daraxt, 
asal, kitob kabi. Sodda yasama otlarda so'z yasovchi-qo'shimchlar qo'shilgan 
bo'ladi: darslik, dehqonchilik, gulzor, ishonch kabi.
2) Ikki yoki undan ortiq o'zak morfemaning qo'shilishi, birikuvidan hosil 
bo'lgan otlar qo'shma ot deyiladi: bedapof, oshqazon, bilakuzuk kabi
3) Ikki otning o'zaro teng bog'lanishidan tuzilgan otlar juft otlar deyiladi: 
yer-ko'k, o'g'il-qiz, tog'-tosh kabi.
4) Abbreviasiya usuli bilan yasalgan otlar tuzilishiga ko'ra qisqartma ot 
deyiladi: BTM (Birlashgan Millatlar Tashkiloti), SamDU (Samarqand Davlat 
Universiteti) kabi.
Otlar tuzilishiga ko‘ra to‘rt turga bo‘linadi: 1) sodda otlar, 2) qo‘shma otlar, 
3) juft otlar, 4) qiqartma otlar.
        1-§.Sodda ot.  Bitta o‘zak morfemadan tashkil topgan ot sodda ot deyiladi. 
Sodda otning tub va yasama turi mavjud. 1) otning yasovchi affikslarga ega 
bo‘lmagan mustaqil lug‘aviy ma’noli qismi  sodda tub ot  deyiladi. Tub   otlar 
tarkibida shakl yasovchi yoki so‘z o‘zgartuvchi affikslar qo‘llanishi ham mumkin: 
quyosh, dala, qush, kitob, quyoshdan, qushchalar, daladan, kitobning ; 2) so‘zning 
mustaqil lug‘aviy ma’noli qismiga ot yasovchi affikslar qo‘shilishi bilan yasalgan 
shakli  sodda   yasama ot  deyiladi. Sodda yasama otlar ichki va tashqi yasovchi 
affiks-lar asosida shakllanadi. Masalan:  zamon+dosh, mehnat+kash, osh+paz, 
til+shunos  kabilar ichki yasalish asosida;  o‘ra+m, tutat+qi, isit+ma  kabilar esa 
tashqi yasalish asosida vujudga kelgan yasama otlardir. 
        2-§. Qo‘shma ot.  Ikki yoki undan ortiq mustaqil so‘zning ma’no va gammatik 
jihatdan bir-biriga tobelanish yo‘li bilan birikib, bitta narsa nomini ifodalashga 
xoslangan ot qo‘shma ot deyiladi. Qo‘shma otlar tarkiban bir xil va har xil 
turkumga mansub so‘zlarning sitaktik munosabatga kirishuvidan tuzilishi mumkin.
Masalan: 1) ot+otdan-  qo‘larra, otquloq ; 2) sifat+otdan-  ko‘ksulton, xomtok ; 
3)ot+sifatdan-  gulbeor, oshko‘k ; 4) son+otdan-  mingoyoq, uchquduq ; 5) 
ot+fe’ldan-  o‘rinbosar, beshiktervatar ; 6) fe’l+otdan-  yoriltosh, kuyganyor ; 7) 
fe’l+fe’ldan-  iskabtopar, ishlabchiqarish.
15         Qo‘shma otlar ikkidan ortiq so‘z ishtirokida ham tuzilishi mumkin: 
gultojixo‘roz, gulhamishabahor .
       3-§. Juft ot.  Bir   xil grammatik shaklga  ega bo‘lgan ikkita otning teng 
bog‘lanishidan tuzilib, bir umumiy ma’noni anglatadigan ot juft ot deyiladi. Juft 
otlarning qismlari mustaqil urg‘uli so‘z bo‘lib, ular talaffuzda yagona leksik 
urg‘uga birlashadi.  Affikslar juft otning keyingi qismiga qo‘shiladi:  ota-onada ΄ n, 
osh-nonni ΄ ng, aka-ukala ΄ r, arz-dodimizni . 
        Juft otlar tarkiban har ikkala qismi mustaqil ma’noli so‘zlardan, bir qismi 
mustaqil, ikkinchi qismi mustaqil ma’noga ega bo‘lmagan so‘zlardan va har ikkala 
qismi ma’noga ega bo‘lmagan so‘zlardan tuziladi:
       1.Har ikkala qismi mustaqil ma’noli so‘z bo‘ladi . Bunda juft so‘zlar o‘zaro ikki
xil bog‘lanadi: a) bog‘lovchilarsiz:  ota-ona, qozon-tovoq;  b) –u, -yu yuklamalari 
yordamida:  tog‘-u tosh, olma-yu o‘rik .
       Juft otlarning har ikkala qismi mustaqil ma’noli so‘zdan tuzilganda uning 
qismlari quyidagicha farqlanishi mumkin: 1) har ikkala qismi hozirgi tilimizda 
ishlatiladigan mustaqil so‘z bo‘ladi:  o‘yin-kulgu, tog‘-tosh, sigir-buzoq, qo‘y-qo‘zi;
2) mustaqil so‘zlarning ikkinchi qismi tarixiy yoki eskirgan so‘z bo‘ladi:  ko‘cha-
kuy, el-ulus, idish-oyoq ; 3) mustaqil so‘zlarning birinchi yoki ikkinchi qismi 
o‘zlashma so‘z bo‘ladi:  kuch-quvvat, o‘y-xayol  (o‘zbekcha+arabcha),  tuz+namak  
(o‘zbekcha+ tojikcha),  savdo-sotiq, gap-so‘z  (tojikcha+o‘zbekcha); 4) mustaqil 
so‘zlarning har ikkalasi o‘zlashma so‘z bo‘ladi:  hol-ahvol, hisob-kitob, sir-asror  
(arabcha). 
    Juft otlarning tuzilshida so‘zlar ma’no jihatdan quyidagicha munosabatda 
bo‘ladi: a) mazmunan bir-biriga yaqin, umumiy bir guruhga mansub bo‘lgan 
uyadosh so‘zlardan:  oyoq-qo‘l, yuz-ko‘z, , idish-tovoq, sigir-buzoq;  b) ma’nodosh 
so‘zlardan:  o‘y-xayol, kuch-quvvat, or-nomus, baxt-saodat, qo‘ydi-chiqdi;  v) 
qismlari zid ma’noli so‘zlardan:  yer-ko‘k, er-xotin, o‘g‘il-qiz, keldi-kitdi, oldi-
berdi;  g) butun-bo‘lak munsabatga ega bo‘lgan so‘zlardan:    gap-so‘z, tog‘-tosh.
16      2.Bir qismi mustaqil, ikkinchi qismi mustaqil ma’noga ega bo‘lmagan 
so‘zlardan tuzilgan juft otlar :  kiyim-kechak, bozor-o‘char, temir-tersak, maza-
matra, qand-qurs.
     3. Har ikkala qismi ma’noga ega bo‘lmagan so‘zlardan tuzilgan juft otlar :  g‘ala-
g‘ovur, lash-lush, ikr-chikir, g‘idi-bidi . 
     Juft otlar vositasida ifodalangan ma’no har xil bo‘ladi: a) ma’no umumlashadi 
va kengayadi:  qovun-tarvuz, qozon-tovoq, qo‘y-echki ; b) ma’no umumlashadi va 
jamlanadi:  o‘g‘il-qiz, ota-ona, aka-uka.
      Bundan tashqari, boshqa turkumga mansub so‘zlar juftlashib,  otga ko‘chishi 
ham  mumkin. Bunday juft so‘zlar quyidagi turkumlarga doir so‘zlarning ma’no 
ko‘chishi asosida yuzaga keladi:  issiq-sovuq, oq-qora, kam-ko‘st  sifatdan;  kam-
ko‘st, kam-ko‘p  ravishdan;  yurish-turish, yeyish-ichish, yozuv-chizuv, keldi-ketdi, 
bordi-keldi, ur-yiqit fe’ldan; adi-badi, qiy-chuv  kabi taqlid so‘zlardan.
       4-§.  Takroriy otlar.   Bir  xil  grammatik  shakldagi  so‘zlarni aynan
takrorlash orqali leksik-grammatik jihatdan bir butunlikni tashkil qiluv-chi otlar 
takroriy otlar deyiladi. Takroriy otlar ko‘plik va umumlash-tirish, ma’no 
kuchaytirish kabi leksik-grammatik maqsadlarni ro‘yobga chiqarishda muhim 
ahamiyatga ega bo‘ladi.  Masalan:  Xo‘jalikning bu yilgi daromadi yaxshi.   Ombor-
ombor  g‘alla,  xirmon-xirmon  paxta yetishtirib mo‘l hosil to‘plandi .   Og‘riq tobora 
zo‘rayib, uning  suyak-suyagigacha  zirqiratardi.
        Takroriy otlarning maxsus takror turi ham mavjud bo‘lib, bu turdagi takror 
otlar mustaqil so‘z va uning fonetik soyasi qolipida tuziladi hamda gumon, 
umumlashtirish, jamlash kabi qo‘shimcha ma’nolarni yuzaga keltiradi:  ovqat-
povqat, ilon-milon, non-pon, chang-chung, choy-poy, qand-qurs.
       5-§. Qisqartma otlar.  Murakkab so‘z birikmalarini turli usullar yordamida 
qisqartirish orqali yasalgan otlardir. Qisqartma otlar nutqning ixchamligini 
ta’minlovchi muhim vositalardan biridir. Masalan:  BMT, OAK(Oliy Attestatsiya 
komissiyasi), O‘zteleradio kompaniyasi, O‘z-dunrobita.  Qisqartma so‘zlarning 
ba’zilari tilimizda aynan o‘zlashtiril-gan holda ishlatiladi:  YUNESKO, NATO, 
Koskom  kabilar shular jumlasidandir.  
17 II   Bob. OTNING MA`NO TURLARI . OTLARDA SON, EHALIK VA
KELISHIK SHAKLLARI
2.1 Otlarda son va egalik shakllari Predmet yoki predmetlik
tushunchasining uch shaxsdan biriga (ba’zan predmetga) taalluqli ekanligini
ko’rsatuvchi umumiy ma’nolar va bu ma’nolarni ifoda etuvchi shakllar tizimiga
egalik kategoriyasi deyiladi.
Predmet yoki predmetlik tushunchasining uch shaxsdan biriga, ya’ni 
so’zlovchi (I shaxs), tinglovchi (II shaxs), o’zga (III shaxs) shaxsga taalluqliligini 
ifodalaydigan affikslar egalik affikslari deyiladi. Egalik affikslari shaxs ma’nosi 
bilan birga uning sonini (birlik yoki ko’plik ma’nosini) ham ifodalaydi.  Egalik 
affikslari quyidagi jadvalda berilgan.
SHaxs  Birlik  Ko’plik
I shaxs -(i)m -(i)miz
II shaxs -(i)ng -(i)ngiz
III shaxs -i, -si -i, -si
Jadvaldan   ko ’ rinadiki ,  III   shaxs   egalik   affiksi   birlik   va   ko ’ plik   son   uchun  
umumiy .  Predmetning   bir   shaxsga   yoki   ko ’ p   shaxsga   taalluqliligi   egalik   affiksi  
olgan   ot   bog ’ lanib   kelgan   so ’ zning   grammatik   son   shakliga   qarab   aniqlanadi : 
uning   kitobi  –  birlik ,  ularning   kitobi  –  ko ’ plikdir .
Shuningdek, egalik affikslari ot negizining unli yoki undosh tovush bilan 
tugashiga qarab ikki xil shaklda qo’ llanadi. 
S h axs Birlik Ko’plik
unlidan so’ng undoshdan 
so’ng unlidan 
so’ng undoshdan 
so’ng
I shaxs sovg’a Q  -m daftar Q  -im sovg’a Q  -miz daftar Q -imiz
II shaxs sovg’a Q  -ng daftar Q  –ing sovg’a Q  -ngiz daftar Q -ingiz
III shaxs sovg’a Q  -si daftar Q  -i sovg’a Q  -si daftar Q  -i
18 Egalik   affikslari   odatda ,  ko ’ plik   affiksidan   keyin   qo ’ shiladi :  kitobQ  - larQ  -
im   kabi .
Egalik   affiksi   qo ’ shilgan   ot ,  odatda ,  qaratqich   kelishigidagi  ( belgili   va  
belgisiz   shakldagi )  boshqa   ot ,  olmosh   va   otlashgan   so ’ z   bilan   bog ’ lanadi : 
daraxtning   bargi ,  ipak   qurti ,  mening   vazifam ,  yaxshining   so ’ zi   kabi .  Bu   bog ’ lanish  
egalik   affiksini   olgan   ot   anglatgan   predmetning   qaratqich   kelishigida   kelgan   so ’ zga
qaramli   ekanligini   ko ’ rsatadi .
Egalik affiksini olgan ot ba’zan chiqish kelishigidagi ot bilan ham 
bog’lanishi mumkin. Masalan: talabalardan bir guruhi kabi. Bunday bog’lanishda 
egalik affiksini olgan ot yuqoridagi kabi qarashlilik ma’nosini emas, balki 
aloqadorlik, mansublik ma’nosini ifodalaydi. Demak, bu holda faqat grammatik 
egalik (aloqadorlik, mansublik) ma’nosi mavjud.
Egalik affiksi I va II shaxsda predmetning qaysi shaxsga tegishli ekanligini 
aniq ko’rsatadi. Chunki bu shaxslar har vaqt kishilik olmoshlari bilan ifodalanadi. 
Masalan: mening burchim, sening burching, bizning burchimiz, sizning burchingiz 
kabi. III shaxsda esa egalik affiksini olgan ot qaratqich kelishigida kelgan olmosh 
bilan ham, ot va otlashgan so’zlar bilan ham bog’lana oladi: uning burchi, 
farzandning baxti, ko’plarning orzusi kabi.
Ba’zan uslub talabi nuqtai nazaridan shaxs va egalik affiksini olgan ot 
orasida gi  munosabat o’zgacha bo’lishi mumkin, ya’ni II shaxs birlik sondagi 
egalik affiksini olgan ot shu shaxsning ko’pligi uchun qo’llanishi mumkin: 
senlarning maqsading kabi. YOki, aksincha, otning II shaxs ko’plik shaklidagi 
egalik affiksini olgan ot shu shaxsning birligi uchun qo’llanishi mumkin: sizning 
opangiz kabi. Birinchi holda kamsitish, kesatiq kabi ma’nolar, ikkinchi holda esa 
hurmat ma’nosi ifodalanadi.
Ot ko’plik son shaklida kelib, ko’plik ma’nosini ifodalaganda, egalik affiksi 
–lar qo’shimchasidan keyin qo’shiladi: opalarim kabi. Lekin hurmat ma’nosi 
ifodalanganda, egalik affikslari –lar qo’shimchasidan oldin qo’shiladi: opamlar, 
akamlar kabi.
Egalik affikslari otning gapdagi sintaktik vazifasini ko’rsatmaydi.
19 Ba’zi otlarga egalik affikslari qo’shilganda, so’z tarkibida turli fonetik 
o’zgarishlar ro’y beradi. Bular quyidagilar:
1.  k, q  undoshi bilan tugagan ko’p bo’g’inli so’zlarga, shuningdek, bek kabi 
ayrim bir bo’g’inli so’zlarga egalik affikslari qo’shilganda, k undoshi g undoshiga, 
q undoshi g’ undoshiga aylanadi va bu holat yozuvda ham saqlanadi: tilak – tilagi, 
yurak – yuragi, bek – begi, kubok – kubogi, qishloq - qishlog’i kabi. Lekin ko’p 
bo’g’inli o’zlashma so’zlarga, bir bo’g’inli so’zlarga (ko’p hollarda) egalik 
affikslari qo’shilganda k, q undoshi asliga mos holda aytiladi va yoziladi: ishtirok 
– ishtiroki, ocherk – ocherking, erk – erki; huquq - huquqim, zavq - zavqi kabi.
2. O’rin, qorin, burun, o’g’il, bo’yin, ko’ngil, singil kabi otlarga egalik 
affikslari qo’shilganda, ikkinchi bo’g’indagi i, u unlilari talaffuzda aytilmaydi va 
yozilmaydi: o’rin - o’rnim, qorin - qornim, burun – burning, o’g’il - o’g’lim, 
ko’ngil – ko’ngli, singil – singlim kabi.
3. Parvo, obro’, mavqe, avzo, mavzu so’zlariga I va II shaxs egalik affikslari
qo’shilganda, so’z tarkibida bir y tovushi qo’shim aytiladi va shunday yoziladi: 
parvoyim, parvoying, obro’yim, obro’ying kabi; III shaxsda esa parvo, obro’, 
mavqe, avzo so’zlari parvoyi, obro’yi, mavqeyi, avzoyi kabi, mavzu so’zi esa 
mavzusi tarzida aytiladi va yoziladi.
2.2 Otlarda kelishik kategoriyasi.
Ot (yoki otlashgan so’z) ning boshqa so’zlarga bo’lgan sintaktik 
munosabatini ko’rsatuvchi ma’nolar va bu ma’nolarni ifodalovchi shakllar tizimiga
kelishik kategoriyasi deyiladi. Kelishik kategoriyasi oltita grammatik ma’no va uni
ifoda etuvchi shakllarni o’z ichiga oladi. Bularga bosh kelishik, qaratqich kelishik, 
tushum kelishik, jo’nalish kelishik, o’rin-payt kelishik va chiqish kelishik kabi 
grammatik ma’nolar hamda bu ma’nolarni ifodalovchi –ning, -ni, -ga (-ka,-qa), -
da, -dan kelishik shakllari kiradi. Har bir kelishik o’z nomi, ifoda shakliga ega, 
ma’lum bir so’ roqlarga javob beradi.
Kelishiklar Turlanishi So’roqlari
Bosh kelishik Saida, kitob,  kim? nima? qaer?
20 Toshkent
Qaratqich 
kelishik Saidaning, 
kitobning, 
Toshkentning kimning? 
nimaning? 
qaerning?
Tushum 
kelishik Saidani, kitobni, 
Toshkentni kimni? nimani? 
qaerni?
Jo’nalish 
kelishik Saidaga, kitobga, 
Toshkentga kimga? nimaga? 
qaerga
O’rin-payt 
kelishik Saidada, kitobda, 
Toshkentda kimda? nimada? 
qaerda
CHiqish 
kelishik Saidadan, 
kitobdan, 
Toshkentdan kimdan? 
nimadan? 
qaerdan?
Otlarda kelishik affikslari turlovchi affikslar deb ham yuritiladi. Otlarning 
kelishiklar bilan o’zgarishi turlanish deb yuritiladi.
Kelishik affiksi yo’q holat bosh kelishik bo’lib, bunday shakldagi ot 
ko’pincha boshqa so’zni o’ziga tobelaydi. SHuning uchun ham bosh kelishik deb 
yuritiladi. Qaratqich, tushum, jo’nalish, o’rin-payt chiqish kelishigi shaklidagi ot 
gapda boshqa so’zlarga grammatik jihatdan tobe bo’ladi. Bu kelishiklar vositali 
kelishiklar deyiladi. Masalan:  Pokiza aql insonni ayb va kamchiliklardan 
qutqaradi (U. Mahkamov).  Bu gapda aql so’zi bosh kelishikda bo’lib, affiksi 
bo’lmagan shaklda qutqaradi fe’liga nisbatan hokim holatda; insonni so’zi –ni 
tushum kelishigi shakli vositasida, ayb (-dan), kamchiliklardan so’zlari –dan 
chiqish kelishigi vositasida qutqaradi fe’liga tobe bo’lib kelgan.
Kelishik shaklidagi otlar boshqa so’zlar bilan o’zaro sintaktik munosabatga 
kirishadi.
Qaratqich va qisman bosh kelishik shakli ot bilan otning, tushum, jo’nalish, 
o’rin-payt va chiqish kelishiklari, odatda, ot bilan fe’lning sintaktik munosabatini 
ko’rsatadi: oilaning ko’rki, onani ardoqlamoq, sayohatga bordi, maktabdan qaytdi.
21 Ba’zan kelishik shaklidagi otlar sifat, son, olmosh, ravish, undov bilan ham 
bog’lanib, ularga tobe bo’lib keladi: ipakdan mayin, talabalardan beshtasi, 
Barnoning o’zi, xonada ko’p, holiga voy kabi.
Kelishik shaklida kelgan otning ma’nosi va vazifasi uning leksik grammatik 
ma’nosi, qanday so’zlar bilan (fe’l, ot) bog’lanishiga qarab aniqlanadi. Masalan: 
jo’nalish kelishigining asosiy ma’nosi harakatning yo’nalish o’rnini ko’rsatishidir: 
maktabga bordi. Bu ma’nodan tashqari jo’nalish kelishigida kelgan ot vosita, payt, 
atash, maqsad ma’nolarini ifoda qiladi: rasmga qaradi, kuzga qoldirildi, singlisiga 
oldi, o’qishga keldi kabi. Lekin kelishik ma’nolaridan biri asosiy ma’no sanaladi, 
kelishik nomi shu asosiy ma’noga ko’ra nomlanadi.
  Bosh kelishikdagi ot shaxs, predmet, voqea-hodisalarning nomini ataydi. 
Kim? nima? qaer? kabi so’roqlardan biriga javob beradi. Bu kelishikning 
ko’rsatkichi yo’q, ya’ni nol ko’rsatkichli shaklda keladi. Bunday shakl tahlilda Ø 
belgisi bilan ifodalanadi.
Bosh kelishik shaklida kelgan otning asosiy sintaktik vazifasi ega vazifasida 
kelishdir. Masalan: Himmatlilik o’zining saxovati bilan odamlar qalbiga singib 
ketadi. 
Nutqda oz uchrasada, ega vazifasidagi so’z qaer? so’rog’iga ham javob 
bo’lib keladi, bunday holda o’rin predmeti ma’nosi anglashiladi. Masalan: 
Toshkent – tinchlik shahri.
O’zbek tilida bosh kelishikdagi ot yana bir necha sintaktik vazifani bajaradi.
1.Kesim vazifasida keladi: Ilm – insoniyat gavhari (Bedil).
2.Izohlovchi vazifasida keladi: Navro’zda Ona tabiat uyg’ onadi.
3.Sifatlovchi vazifasida keladi: Po’lat pichoq qinsiz qolmas (Maqol). Bunda 
bosh kelishik shaklida kelgan ot boshqa ot oldida kelib, qanday? qanaqa? 
so’roqlaridan biriga javob beradi.
4.Hol vazifasida keladi: Yulduzlar chaman-chaman yonadi (O).
5.Undalma vazifasida keladi: Yaxshilik qil, bolam, yomonlikni ot! Undalma 
vasifasida kelgan bosh kelishikdagi ot gap bo’laklari bilan grammatik jihatdan 
bog’lanmaydi.
22 6.Nominativ (atov) gap vazifasida keladi:  Subhidam. Quyosh yotog’idan 
bosh ko’tardi (T.Q.).
Bundan tashqari bosh kelishikdagi otlar ko’makchi shaklda kelib 
to’ldiruvchi va hol vazifasini ham bajaradi. Masalan: Igna bilan quduq qazib 
bo’lmas (Maqol). YUksak quyosh kabi, yuksak oy kabi. Sep bilan bezalsin 
yurtning fazosi (Uyg’un).
Qaratqich kelishigi biror predmetning shu kelishikdagi otdan anglashilgan 
predmetga yoki shaxsga qarashli ekanligini ifodalaydi. Qaratqich kelishigida 
kelgan ot kimning? nimaning? qaerning? kabi so’roqlardan biriga javob beradi. –
ning affiksi bilan shakllanadi. Masalan: Bilim va donishmandlik insonning 
bezagidir (A. Navoiy).
Ba’zan she’riyatda qaratqich kelishigi egalik affiksidan so’ng –n shaklida 
ham qo’llanadi: Har bolam ufurgan nafasin atrii. She’rimning eng etuk, eng yaxshi 
satri (G’. G’ulom).
Qaratqich kelishigidagi ot egalik affiksini olgan ot bilan grammatik jihatdan 
bog’lanib, gapda aniqlovchining turi qaratuvchi vazifasida keladi. Qaratqich 
kelishigidagi so’z qaratuvchi, unga bog’lanib kelgan egalik affiksini olgan ot esa 
qaralmish sanaladi. Masalan: Guruchning kurmagi bor, yomonning to’g’ mog’i bor
(Maqol).
Qaratqich kelishigi ikki xil – belgili yoki belgisiz shaklda qo’llanadi.
Qaratqich kelishigi –ning (-n) affiksi bilan qo’llansa, belgili sanaladi. Belgili
qaratqich kelishigidagi ot aniq qarashlilik ma’nosini ifodalaydi: daraxtning ildizi, 
onaning baxti kabi.
Qaratqich kelishigi –ning affiksi bilan qo’llanmasa, belgisiz sanaladi: umid 
uchquni, bahor fasli kabi. Belgisiz qaratqich kelishigidagi ot o’zi bog’lanib kelgan 
ot anglatgan predmetning qaratqich kelishigidagi ot anglatgan predmetga aloqador 
hodisa ekanligini ifodalaydi.
Belgisiz qaratqich kelishigidagi ot o’zi bog’langan ot bilan ma’no va 
grammatik jihatdan juda zich bog’langan bo’lib, ular orasiga boshqa so’z kiritish 
mumkin emas.
23 Qaratqich kelishigi quyidagi hollarda belgili qo’llanadi:
1.Qaratqich kelishigidagi ot shaxs otlari bo’lganda: Zulfiyaning xati, 
talabaning bahosi kabi.
2.Butunning qismini anglatgan otlar: uzukning ko’zi, stolning oyog’i kabi.
3.Qaratqich kelishigidagi so’z o’zi bog’latgan otdan anglashilgan predmet 
bilan o’zaro genetik aloqada bo’lsa: buvining nevarasi, sherning bolasi kabi.
4.Qaratqich kelishigidagi so’z manba ma’nosini ifodalaganda: olimning 
ma’ruzasi, talabaning fikri kabi.
5.Qaratqich kelishigidagi so’z bilan qaralmish o’rtasida boshqa so’zlar 
kelganda: shaharning baland imoratlari, yozning issiq shamoli kabi.
6.   Qaratqich kelishigida ot o’zining maxsus aniqlovchisiga ega bo’lganda: 
alo’chi o’quvchining hulqi kabi.
7.   Qaratqich kelishigidagi so’z tarkibida –lar ko’plik affiksi qo’llanganda: 
qizlarning raqsi, gullarning hidi kabi.
8.   Qaralmish otlashgan so’zlar bilan ifodalanganda: olmaning shirini, 
so’zning ozi, do’stlarning uchtasi kabi.
Qaratqich kelishigi quyidagi hollarda belgisiz qo’llanadi:
1.   Qaratqich kelishigi shaklidagi ot abstrakt otlar bilan ifodalanganda: 
muhabbat sehri, bilim manbai, ilm ahli, tafakkur gulshani kabi.
2.   Qaratqich va qaralmish munosabatidagi otlar payt ma’nosini anglatganda: 
bahor fasli, oqshom payti, tong chog’i, yakshanba kuni kabi.
3.   Qaratqich kelishigi shaklidagi ot ifodalagan predmetning qaralmish 
ifodalagan predmetga umumiy xosligini bildirganda: ipak qurti, er islohoti kabi.
4.   Qaratqich kelishigi shaklidagi ot nomiga qo’yilgan, atab qo’yilgan otlar 
bilan ifodalanganda: Navoiy teatri, Orol dengizi, Toshkent shahri kabi.
5.   Qaratqich kelishigi shaklidagi otlar bir-biriga tobe holda birin-ketin 
kelganda, eng so’nggisidagi oldingilari belgisiz shaklda qo’llanadi: Toshkent 
Davlat pedagogika universiteti, boshlang’ich ta’lim va defektologiya fakulteti 
boshlang’ich ta’lim bo’limining talabasi kabi.
24 Tushum kelishigi ot ish-harakatni o’z ustiga olgan predmetni anglatadi. 
Tushum kelishigidagi ot, odatda, ish-harakatni o’z ustiga olgan predmetni, ya’ni 
ob’ekt ma’nosini ifodalaganda kimni? nimani? so’rog’iga javob beradi: Hayot 
harakatni talab qiladi (Arastu).
Tushum kelishigidagi otning negizi o’rin ma’nosini anglatsa, qaerni? 
so’rog’iga javob beradi: Hujrani yasatganmisan? (A. Qahhor). To’rtta karnay, 
oltita surnayning shovqini ko’kni tutdi (O.).
Tushum kelishigi –ni affiksi bilan shakllanadi: Ulug’ kishilarni mehnat 
etiltiradi («Tafakkur gulshani»).
Ba’zan she’riyatda egalik affiksidan so’ng –n shaklida ham uchraydi: 
Olmazorlar gulin to’kadi, Meva bog’lab shoxin bukadi (H.O.).
Tushum kelishigida kelgan ot fe’l bilan bog’lanadi va gapda asosan, 
vositasiz to’ldiruvchi vazifasini bajaradi.
Tushum kelishigi ham qaratqich kelishigi singari 2 xil shaklda qo’llanadi: 
belgili tushum kelishigi va belgisiz tushum kelishigi.
Beligili tushum kelishigi shaklidagi ot –ni (-n) affiksini olgan holda keladi: 
Xushro’yning rahmsiz muhokamasidan oqqan bu haqiqatlar Zaynabni yig’latdi (A.
Qodiriy).
Belgisiz tushum kelishigi shaklidagi otda esa –ni affiksi qo’llanmaydi: Gul 
tufayli tikan suv ichar (Maqol).
Tushum kelishigining ham belgili va belgisiz shaklda qo’llanishi ma’no 
talabi va grammatik holatga ko’ra belgilanadi. Belgisiz tushum kelishigidagi 
otning tushum kelishigida ekanligi uning mazmunidan va fe’lga bog’lanishidan 
bilinib turadi.
Belgisiz tushum kelishigidagi ot fe’l kesim bilan juda zich bog’langan 
bo’lib, ular orasiga boshqa so’zni kiritib bo’lmaydi: Nazira singlisiga xat yozdi.
Tushum kelishigi quyidagi hollarda faqat beligili qo’llanadi:
1.Tushum kelishigi shaklidagi ot atoqli ot bilan ifodalangan holda: Saidani 
o’z qanoti ostiga oldi (A. Qahhor).
25 2.Tushum kelishigidagi ot payt bildiruvchi otlar bilan ifodalansa: Zulfiya 
ta’tilni yaxshi o’tkazdi.
3.Tushum kelishigidagi ot o’z aniqlovchisiga ega bo’lsa: Buk uchli irodani, 
bu jahoniy qudratni har kimki mensimasa, o’ziga-o’zi zolim 
4.Tushum kelishigidagi ot bilan uni boshqargan fe’l o’rtasida boshqa so’zlar 
kelsa: Bog’ ni bir bog’ bon yaratadi, Ming odam bahramand bo’ladi (Hikmatlar 
xazinasi).
5.Tushum kelishigi shaklidagi ot, ya’ni kelishik affiksidan oldin egalik 
affiksi bo’lsa, belgili qo’llanadi: ... Uzoq vaqt hayotda yo’lini topolmay yuribdi 
Shuningdek, boshqa so’z turkumlari (olmosh, fe’lning harakat nomi shakli, 
otlashgan so’zlar) faqat belgili tushum kelishigi shaklida keladi.
Jo’nalish kelishigidagi ot ish-harakat yo’nalgan predmetni, shuningdek, 
harakatning bajarilish payti, ish-harakatning bajaralishida vosita bo’lgan predmetni
anglatadi. Otlarda jo’nalish kelishigining asosiy ma’nosi harakatning yo’nalish 
nuqtasini ifodalashdir. Ob’ekt, payt, sabab, maqsad kabi ma’no xususiyatlarining 
ifodalanishi bu kelishik shaklini olgan va uni boshqargan so’zning leksik 
ma’nosiga bog’liq. SHu ma’nolariga ko’ra jo’nalish kishilik shaklidagi ot kimga? 
nimaga? qaerga? qachon? kabi so’roqlarga javob beradi.
Jo’nalish kelishigi –ga affiksi bilan shakllanadi: daftarga, osmonga kabi. 
Lekin so’z negizi k tovushi bilan tugasa, -ka shaklida: q tovushi bilan tugasa, -qa 
shaklida qo’shiladi: terak-terakka, qishloq-qishloqqa kabi.
Jo’nalish kelishigidagi otlar quyidagi sintaktik vazifalarni bajaradi:
1.Harakatning bajarilishida vosita bo’lgan predmetni anglatganda, kimga? 
yoki nimaga? so’rog’iga javob bo’ladi va gapda vositali to’ldiruvchi vazifasida 
keladi: Mahmadona, valdirovchi odam ochiq bir maktubga o’xshaydi (Oz-oz 
o’rganib dono bo’lur).
2.Harakatning yo’nalish o’rnini anglatganda, qaerga? so’rog’iga javob 
bo’ladi va o’rin holi vazifasida keladi: Qishloqqa shahar tutash, ikkov birga 
hamnafas Inson agar jahl qilsa osmonni ham erga olib tushadi (Bedil).
26 3.Harakatning bajarilishi vaqtini anglatganda qachon? so’rog’iga javob 
bo’ladi va payt holi vazifasida keladi: To’y ko’klamga belgilandi.
Shuningdek, jo’nalish kelishigi shakli fe’lning harakat nomi, otlashgan 
sifatdoshlarga qo’shilib harakatning bajarilish sababi va maqsadini anglatib, nega? 
nima maqsadda? so’roqlariga javob beradi va gapda sabab, maqsad holi vazifasini 
bajaradi: Men Farg’ onadan ataylab siz bilan ko’rishishga, rozi bo’lsangiz, otpuska
ichida to’y qilishga kelgan edim (Oydin). Turmushning qaynab turgan joyiga 
tushib qolganimga xursandman (A.M.).
O’rin-payt kelishigidagi ot ish-harakatning bajarilish o’rnini, paytini va ish-
harakatning bajarilishida vosita bo’lgan predmetni anglatadi. Bu kelishik 
shaklidagi ot qanday leksik ma’noni anglatishiga qarab o’rin, payt, ob’ekt 
ma’nolari haqida gapiriladi. SHu ma’nolariga ko’ra o’rin-payt kelishigi shaklidagi 
ot kimda? nimada? qaerda? qachon? kabi so’roqlarga javob beradi. O’rin-payt 
kelishigi –da affiksi bilan shakllanadi: Sada tagidagi hovuzning zilol suvida 
yaproqlar suzadi (S.Z.). Ayvonda bosma guli bo’z ko’rpa yopilgan pastakkina 
tanchada qizlar o’tiradi (O.). Shavvozlarda shuncha hunar bor ekan-ku, bilmay 
yurgan ekanmiz (H.N.).
O’rin-payt kelishigidagi ot gapda quyidagi sintaktik vazifalarda keladi:
1.Ish-harakatning bajarilishida vosita bo’lgan predmetni anglatib, kimda? 
nimada? so’rog’iga javob beradi va gapda vositali to’ldiruvchi vazifasini bajaradi: 
Bolaga otaning mehnati singgan bo’lsa, so’ng u bolaning hulq-atvorida bilinadi 
(Yusuf Xos Hojib).
2.Ish-harakatning bajarilish o’rnini anglatib, qaerda? so’rog’iga javob beradi
va gapda o’rin holi vazifasini bajaradi: Vohidlarning qishlog’ida boshqa erlarda 
juda kam uchraydigan halim va shirin olma bor. (O.Yo.)
3.Ish-harakatning bajarilish paytini anglatib, qachon? so’rog’iga javob 
beradi va gapda payt holi vazifasini bajaradi: Bahorda shaftoli gullari ko’m-ko’k 
maysalar ustida to’kilib qoladi (M.I.).
27 4.Ish-harakatning bajarilish holatini anglatib, qanday? so’rog’iga javob 
beradi va gapda ravish holi vazifasini bajaradi: Ular musiqani chuqur sukutda 
tinglar edi (O.).
Ba’zan predmet yoki hodisaning bo’lish o’rnini, yoshini, holatini ifodalab, 
qaerda? nechada? kimda? nimada? so’roqlaridan biriga javob berib, gapda kesim 
vazifasini bajaradi: Singlim uyda. Barno yigirma yoshda. Kuch birlikda.
Chiqish kelishigi shaklidagi ot ish-harakatning kelib chiqish o’rni, manbai, 
payti, sababi, holati yoki ish-harakatning bajarilishida vosita bo’lgan predmetni 
anglatadi. Shu ma’nolariga ko’ra chiqish kelishigi shaklidagi ot kimdan? nimadan?
qaerdan? qachondan? kabi so’roqlardan biriga javob beradi. Chiqish kelishigi –dan
affiksi bilan shakllanadi: Insonga bilimdan durustroq biror narsa topilmaydi 
(«Hikmatlar xazinasi»).
Chiqish kelishigidagi ot gapda quyidagi sintaktik vazifalarda keladi:
1.Harakatning bajarilishida vosita bo’lgan predmetni, bir predmetni boshqa 
bir predmet bilan chog’ishtirish ma’nolarini anglatib, kimdan? nimadan? 
so’rog’iga javob beradi va gapda vositali to’ldiruvchi vazifasini bajaradi:
Ilmdan bir shu’la dilga tushgan on,
Shunda bilursankim, ilm bepoyon (Firdavsiy).
2.Harakatning boshlanish o’rni, payti, harakatning bajarilish holati, sababini 
anglatib, qaerdan? qachondan? qanday? nega? kabi so’roqlardan biriga javob 
beradi va gapda o’rin, payt, holat, sabab holi bo’lib keladi: Ulug’ musavvir 
Kamoliddin Behzod hali yoshlikdan Hazrat Mirning tarbiyalari bilan ulg’aydilar 
(P.Q.). Zumrad ignani palakka to’g’ nadi-da, o’rnidan turdi (O.) Umaralining 
yurakdan yozgan iliq so’zlari uning ko’nglini shodlikka to’ldirib yubordi (O.).
 3.Kimdan? yoki nimadan? kabi so’roqlarga javob berib, gapda kesim 
vazifasida keladi: Shaxnoza, zerikmaydigan bo’ldingiz, bu onangiz havaskor 
alpinistlardan ekan (S. Abdullaeva)
28 Xulosa
     Aslida o’quvchilar 1-sinfdayoq, so’z shakllarining o’zgarishi bilan amaliy
tanishadilar, ammo ular so’z shakli nimaligini hali bilmaydilar. O’quvchilar 
keyingi sinfda shakl yasovchi (so’z o’zgartuvchi) qo’shimchalar bilan tanishadilar, 
bu qo’shimchalar gapda so’zlarni bog’lash uchun xizmat qilishini tushunadilar.  
Otlar predmetning yoki predmetlik tushunchalarining nomlarini bildiradigan 
mustaqil so’zlar hisobo’lanadi. O‘zbek tilida ham, rus tilida ham otlar kelishik va 
son kategoriyalariga ega. Biroq ushbu kategoriyalarning ifodalanish usullari 
o’rtasida ma‘lum tafovutlar bor. Masalan, o’zbek tilida otlarning ko’plik shaklini 
hosil qilish uchun birgina –lar qo’shimchasini qo‘llash kifoya, rus tilida esa ot 
turkumiga mansub biror so’zning ko’plik shaklini hosil qilish uchun so’z 
o’zaklarining oxiri qattiq yoki yumshoqligiga qarab bir necha affikslardan birini 
tanlash kerak, bu fikrni avvalgi bo’limlarda  ham maxsus misollar bilan bayon 
qilgan edik. Ot turkumidagi so’zlarning bunday guruhlarga ajratilishining boisi, 
kelishiklar bo‘yicha turlanganda, jonli otlar bilan jonsiz otlar o’rtasida ma‘lum 
grammatik tafovutlar yuzaga keladi. Masalan, jonli predmetlarning tushum 
kelishigidagi so‘rog’i ularning qaratqich kelishigidagi so‘rog’iga, jonsiz 
predmetlarning tushum kelishigidagi so‘rog’i esa bosh kelishikdagi so‘rog’iga 
muvofiq keladi. O‘zbek tilidagi otlarni esa jonli va jonsiz predmetlar guruhiga 
ajratish uchun hech qanday grammatik asos yo‘q.
Morfologik hodisa sifatida otlarning turlanishi, ya‘ni kelishiklar bo‘yicha 
o’zgarishi ham o’zbek va rus tillarida turlichadir. O‘zbek tilida ot yoki otlashgan 
so’zlar birlikda ham, ko’plikda ham ma‘lum kelishiklar bo‘yicha aniq va barqaror  
qo’shimchalar yordamida turlanadi. 
29 Foydalaniladigan   adabiyotlar:
1. M.N. Muminova, M.A. Maksumova «Kasbiy etika va etiket», uslubiy qo’llanma, 
T.,2006.
2. I. A. Karimov «Istiqlol va ma’naviyat» T.,1994.
3. I. A. Karimov «O’zbekiston buyuk kelajak sari» T.,1998.
4. N. E. Muhammadiyev «Kasb etikasi va estetik madaniyati»-  
   Toshkent,1998 y.  
5. M. Abdullayev, E. Xakimov «Vvedeniye v etiku»-Namangan, 1998.
6. Abdulla SHer «Axloqshunoslik» Ma’ruzalar matni, Toshkent, 2000
7. V.G. Fedsov «Kultura servisa» Uchebno-prakticheskoye posobiye - M.,   
   «PRIOR», 2001.
8. A.A. Avloniy «Turkiy guliston yohud ahloq», T. 1992.
9. Y. Y. Petrunin, V.K. Borisov «Etika biznesa» M., «Delo»,2000.
10. S. S. Gulomov «Tadbirkorlik va kichik biznes» - T., «Shark», 2002.
11. I.A.Karimov. Barkamol avlod-O'zbekiston taraqqiyotining poydevori. 
Toshkent, 1997 yil
12.U.Tursunov, N.Muxtorov, SH.Rahmatullayev. «Hozirgi o'zbek adabiy tili» 1992 
yil
13.A.Abduazizov. «O'zbek tili fonologiyasi va morfologiyasi» Toshkent, 1992 yil
14.S.Rahimov, B.Umurqulov, «Hozirgi o'zbek-adabiy tili» Toshkent, 2001 y
15.S.Rahimov, B.Umurqulov, «Hozirgi o'zbek adabiy tili» Toshkent, 2003 y
SH .  Shoabdurahmonov ,  M . Asqarova ,  A . Hojiyev . « Hozirgi   o ' zbek   adabiy   tili »  II  
qism .  Toshkent , « O ' qituvchi »  nashriyoti , 1980  yil
16. A . G ' ulomov ,  A . N .  Tixonov ,  R .  Kungurov .  «O'zbek tilimorfem lug'ati» Toshkent,  
1977 yil
30

Otlarning yasalishi va tuzilishi jihatdan turlari

Купить
  • Похожие документы

  • O'zbek tilshunosligida semema va sema munosabatining talqini
  • Xorijiy tillarni o'qitish jarayonida o'quvchilarning o'quv bilish
  • Fonetika va fonologiyaning nazariy asoslari
  • Nutqda o‘zlashma so‘zlarning ma’noviy siljishlari
  • Xalqaro ishbilarmon jurnalistikasida gazeta sarlavhasining o‘rni

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha