Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 35000UZS
Hajmi 325.4KB
Xaridlar 0
Yuklab olingan sana 24 Aprel 2025
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Informatika va AT

Sotuvchi

Norboyev Ulugbek

Ro'yxatga olish sanasi 31 Yanvar 2024

1 Sotish

Paint grafik muxarriri va uning imkoniyatlaridan samarai foydalanish usullari

Sotib olish
MAVZU:   PAINT GRAFIK MUXARRIRI VA UNING
IMKONIYATLARIDAN SAMARAI FOYDFALANISH USULLARI.
MUNDARIJA
KIRISH .......................................................................................................................................................... 2
I BOB. KOMPYUTER GRAFIKASINING ASOSIY TUSHUNCHALARI .................................................................. 3
1.1§ Kompyuter grafikasi tushunchasi. .................................................................................................... 3
1.2§ Kompyuter grafikasining roli, qo`llanilish sohalari. .......................................................................... 6
1.3§ Grafikaning zamonaviy qurilma vositalari. ..................................................................................... 10
II BOB. PAINT GRAFIK MUHARRIRIDA ISHLASH. ..................................................................................... 14
2.1§ Paint dasturi yaratilish tarixi. ......................................................................................................... 14
2.2§ Paint dasturi haqida ma’lumot. ...................................................................................................... 17
2.3§ Paint dasturining imkoniyatlari. ..................................................................................................... 19
XULOSA ...................................................................................................................................................... 25
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR ................................................................................................................ 26
1 KIRISH
Bugungi   kunda   Internet   olamiga   faqatgina   kompyuterlar   bilan   emas,   balki
uyali   telefon   aloqa   texnologiyalari   yordamida   ham   kirish   oddiy   holga   aylandi.
Shuningdek,   hozirgi   globallashgan   davrda   har   tomonlama   takomillashtirilgan
vositalar va kashfiyotlar ham sinovdan o‘tkazilmoqda. Global kompyuter tarmog‘i
bugungi kungacha ma’lum bo‘lgan barcha axborot manbalaridan (telefon, pochta,
televidenie,   radio,   matbuot   nashrlari   va   boshqalar)   farqli   holda,   o‘z
foydalanuvchilariga har qanday ma’lumotni istalgan shakl va ko‘rinishda, ularning
qiziqish va xohishlariga qarab, alohida tanlov asosida uzatish va olish uchun qulay
imkoniyat yaratib kelmoqda.
 Fan va texnika taraqqiyoti jam iyatim izni informatsion jam iyatga aylantirdi.
Bu   jam   iyatda   faoliyat   k   o   lrsatuvchilarning   aksariyat   qismi   axborotlarni   ishlab
chiqarish,   saqlash,   qayta   ishlash   va   amalga   oshirish   bilan   banddirlar.   Bunday
ishlarni   zam   onaviy   kom   pyuterlarsiz   am   alga   oshirish   qiyin.   Ulardagi   m   a   lum
otlarni   qayta   ishlashni   mashina   grafikasi   yordam   ida   amalga   oshirish
foydalanuvchiga katta qulayliklar tug’diradi.
Kompyuter   grafikasi   o`tgan   asrning   70-80-yillaridan   boshlab   ommaviylasha
boshladi.   Hozirgi   kunda   kompyuter   grafikasi   shu   qadar   rivojlanganki,   uning
ehtiyojlarini   qondirish   kompyuter   texnikasining   jadal   rivojlanishining   asosiy
sabablaridan biri bo`lib qolmoqda.
Kompyuter   grafikasi   ilm-fanga,   tijoratga,   san`at   va   sportga   ham   tegishli
bo`lib,   barcha   sohalarda   keng   qo`llaniladi.   Kompyuter   grafikasi   bo`yicha   har   yili
ko`plab   konferensiyalar   o`tkaziladi,   ilmiy   jumallar   va   o`quv   qo`llanmalar   chop
etiladi,   dissertatsiyalar   himoya   qilinadi.   Har   yili   bir   necha   yuz   milliard   dollarlik
kompyuter grafikasi mahsulotlari ishlab chiqariladi va sotiladi. San`at durdonalari
yaratiladi.
Kompyuter   grafikasi   asosida   yaratilgan   elektron   o`yinlar   bo`yicha   jahon
birinchiliklari o`tkaziladi va ularda millionlab qatnashchilar ishtirok etadilar.
2 I BOB.  KOMPYUTER GRAFIKASINING ASOSIY TUSHUNCHALARI
1.1 §  Kompyuter grafikasi tushunchasi.
Kompyuter   grafikasi   —   grafik   displey   (monitor)   ekranida   tasviriy
informatsiyani   vizuallash   (ko`rinadigan   qilish)   jarayonidir.   Tasvirni   qog`ozda,
fotoplyonkada,   kinolenta   va   boshqalarda   aks   ettirish   usulidan   farqli   ravishda
kompyuter   grafikasida   kompyuterda   hosil   qilingan   tasvirni   darhol   o`chirib
tashlash,   unga   tuzatish   kiritish,   istalgan   yo`nalishda   toraytirish   yoki   cho`zish,
yaqinlashtirish   va   uzoqlashtirish,   burish,   harakatlantirish,   rangini   o`zgartirish   va
boshqa   amallarni   bajarish   mumkin.   Kitoblarni   bezash,   rasm   va   chizmalarni
tayyorlashda   buyumlarni   loyihalash   va   modellarini   yasashda,   telereklamalar
yaratishda, multfilmlarni yaratishda, kinofilmlarda qiziqarli kadrlar hosil qilish va
boshqa ko`p sohalarda qo`llaniladi.
Kompyuter grafikasi bilan ishlovchi dasturlar qatoriga bir qancha dasturlarni
sanab   o`tish   mumkin.   Jumladan,   Microsoft   Paint,   Adobe   Photoshop,   Adobe
Illustrator,   Corel   Draw,   Adobe   Freehand,   Adobe   InDesign,   Adobe   ImageReady,
Adobe   Flash,   Discreet,   Cinema   4d,   Alias,   Autodesk   Maya,   LightWave,   Adobe
Brush   va   hokazolardir.   Ushbu   dasturlarda   kompyuter   grafikasiga   oid   ishlarni
amalga oshirish mumkin. 
Ba’zilarida   oddiy   rasm   chizish   mumkin   bo`lsa,   ba’zilarida   uylar
proyektlari, ba’zilarida esa uch o`lchamli modellashtirish va hattoki to`rt o`lchamli
modellashtirish   mumkin   bo`ladi.   Inson   tashqi   dunyo   haqidagi   axborotning   asosiy
qismini ko`zlari yordamida qabul qiladi. Ko`rish tizimi turli obyektlarning tasvirini
qabul qilib oladi. Ular yordamida insonda tashqi muhit va undagi obyektlar haqida
tasavvur   paydo   bo`ladi.   Obyektlarning   tasvirini   yaratish,   ularni   saqlash,   qayta
ishlash   va   tasvirlash   qurilmalarida   tasvirlab   berish   kompyuterning   eng   qiyin   va
asosiy   masalalaridan   biridir.   Kompyuterga   hech   qanday   topshiriq   berilmaganda,
ya’ni   bekor   turganida   ham   ekranida   ko`rinishi   kerak   bo`lgan   tasvirni   sekundiga
o`nlab   marta   qayta   ishlab   ko`rsatadi.   Kompyuterning   ekranida   paydo   bo`ladigan
tasvirlar uning videokarta deb ataluvchi qurilmasi yordamida yaratiladi va ekranga
chiqariladi.  Videokartalar uchun maxsus videoprotsessorlar ishlab chiqariladi.
3 Videoprotsessorlar   kompyuterning   asosiy   protsessorini   murakkabligi   va
hisoblash   ishlarini   bajarish   tezligi   bo`yicha   ortda   qoldirib   ketgan.
Kompyuterning   ma’lumotlarni   elektron   ko`rinishda   tasvirlash   qurilmasi
monitor   (monitor   -   kuzatish,   nazorat )   deb   ataladi.   Kompyuterda   bo`layotgan
jarayonlarni monitor orqali kuzatish mumkin. Monitorning tasvirlar ko`rsatiladigan
qismi,   ya’ni   ekrani   displey   (display   -   tasvirlamoq )   deb   ataladi.   Hozirgi   paytda
alohida   korpusda   yig`ilgan   tasvirlash   qurilmalari   kompyuter   monitori,   kompyuter
bilan   birga   joylangan   tasvirlash   qurilmalari   (masalan,   noutbuk,   planshet   hamda
telefonlarda) displey deb atalmoqda.
Displey   to`g`ri   to`rtburchak   ko`rinishida   bo`lib,   uning   tomonlari   nisbati
odatda 16 ga 9 kabi bo`ladi. Bundan tashqari, displey tomonlari nisbati 16 ga 10, 4
ga   3,   5   ga   4   kabi   bo`lishi   ham   mumkin.   So`nggi   paytda   21   ga   9   nisbatdagi
displeylar ishlab chiqarila boshlandi. 16x9 va 16x10 nisbatli displeylar keng, 21x9
nisbatlilari o`ta keng, 5x4 nisbatlilari kvadrat displeylar deb ataladi. Piksellar soni
bo`yicha displeylardan keng tarqalganlari va ularning nomlari quyida keltirilgan:
 320x240 CGA (Color Graphic Adapter - rangli grafik qurilma);
 640x480 VGA (Video Graphic Adapter - video grafik qurilma);
 800x600 SVGA (Super VGA);
 1024x768 XVGA (extended VGA - kengaytirilgan VGA);
 1280x720 HD (High Definition - yuqori aniqlik);
 1280x800 HD+ (HD dan ko`proq);
 1366x768 WXVGA (Wide XVGA - keng XVGA);
 1440x900 HD++ (HD dan yanada ko`proq);
 1600x900 HD+++ (HD dan yanada ko`proq);
 1920x1080 FHD (Full HD - to`liq HD);
 2560x1440 QHD (Quadra HD - to`rtlangan HD);
 3840x2160 4K (4 kilo - to`rt ming ustun) yoki UHD (Ultra HD - o`ta
HD)
Displey ekrani satrlarga va ustunlarga ajratib chiqilgan bo`lib, har bir qator va
ustun kesishgan joyda piksel deb ataluvchi juda kichik tasvir bo`laklari joylashgan.
4 Piksellarning har biri alohida manzilga ega va mustaqil boshqarilishi mumkin. Har
bir   piksel   uchun   xotirada   bir   baytdan   to`rt   baytgacha   joy   ajratilishi   mumkin.
Demak, har bir piksel 256 tadan 4 milliardgacha bo`lgan ranglardan birida bo`lishi
mumkin.
Ekrandagi   har   bir   pikselning   o`zi   uchga   bo`linadi.   Ulardan   biri   qizil,
ikkinchisi yashil, uchinchisi ko`k rangda porlaydi. Bu ranglar   asosiy ranglar   deb
ataladi   va   turli   nisbatda   qo`shilib,   tabiatda   uchraydigan   ranglarning   deyarli
barchasini yarata oladi.
Kompyuter grafikasi faoliyatning shunday turiki, unda kompyuter va maxsus
yaratilgan   dasturlardan   foydalanib,   tasvirlar   yaratiladi,   mavjudlari   raqamli
ko`rinishga   o`tkaziladi,   qayta   ishlanadi,   saqlanadi   va   qulay   ko`rinishda
tasvirlanadi.
Kompyuter   grafikasi   o`tgan   asrning   70-80-yillaridan   boshlab   ommaviylasha
boshladi.   Hozirgi   kunda   kompyuter   grafikasi   shu   qadar   rivojlanganki,   uning
ehtiyojlarini   qondirish   kompyuter   texnikasining   jadal   rivojlanishining   asosiy
sabablaridan biri bo`lib qolmoqda.
Kompyuter   grafikasi   ilm-fanga,   tijoratga,   san`at   va   sportga   ham   tegishli
bo`lib,   barcha   sohalarda   keng   qo`llaniladi.   Kompyuter   grafikasi   bo`yicha   har   yili
ko`plab   konferensiyalar   o`tkaziladi,   ilmiy   jumallar   va   o`quv   qo`llanmalar   chop
etiladi,   dissertatsiyalar   himoya   qilinadi.   Har   yili   bir   necha   yuz   milliard   dollarlik
kompyuter grafikasi mahsulotlari ishlab chiqariladi va sotiladi. San`at durdonalari
yaratiladi.
Kompyuter   grafikasi   asosida   yaratilgan   elektron   o`yinlar   bo`yicha   jahon
birinchiliklari o`tkaziladi va ularda millionlab qatnashchilar ishtirok etadilar.
Kompyuter   grafikasi   nimaning   tasviri   yaratilishiga   qarab   quyidagi   sinflarga
ajratiladi:
1) statsionar (o`zgarmas) yoki oddiy grafika;
2) kompyuter animatsiyasi;
3) multimedia.
5 Yaratish   usuliga   ko`ra   kompyuter   grafikasi   ikki   guruhga   ajratiladi:
►2D   (inglizcha   two   dimension   -   ikki   o`lchamli   jumlasidan   olingan).
► 3D (inglizcha three dimension - uch o`lchamli jumlasidan olingan).
Ikki o`lchamli grafika yassi va tekis sirtlarda yaratilgan tasvirlar bo`lib, ularga
misol   sifatida   printerda   qog`ozga   chop   etilgan   fotosurat,   rassom   tomonidan   xolst
(maxsus mato)da chizilgan rasmlarni keltirish mumkin.
Uch   o`lchamli   grafika   yordamida   hajmga   ega   jismlar   tasvirlanadi.   Bunda
jismning   fazoda   egallagan   o`rni   mayda   kublar   bilan   to`ldiriladi.   Agar   bu   kublar
yetarlicha   kichik   bo`lsa,   inson   ko`zi   ularni   ilg`amaydi   va   kublar   yaxlit   bir   jism
sifatida ko`z o`ngimizda gavdalanadi.
Uch   o`lchamli   grafikadan   animatsiya,   kompyuter   o`yinlari   va   virtual
(xayoliy) borliq yaratishda keng foydalaniladi. Virtual borliq, asosan, maxsus bosh
kiyim – shlemlarda tasvirlanadi.
Oddiy   grafika   vaqt   o`tishi   bilan   o`zgarmaydigan   tasvirlarni   yaratish   bilan
shug`ullanadi.   Ularga   misol   sifatida   rasmlar,   fotosuratlar,   chizmalarni   keltirish
mumkin. Kompyuter animatsiyasi vaqt o`tishi bilan o`zgaradigan tasvirlar yaratadi.
Masalan, multfilmlar, videoklip va videoroliklar.
Multimedia   mahsulotlari   rasmlar   va   animatsiya   bilan   birga   boshqa   turdagi
axborotlarni,   masalan,   ovoz   va   matnni   ham   o`z   ichiga   oladi.   Multimedianing
o`ziga  xos  jihati  uning  interfaolligi  bo`lib, unda  bir   joy dan  ikkinchi  joyga  o`tish
imkoniyati ko`zda tutilgan bo`ladi. Multimediaga yorqin misol sifatida butun olam
to`ri – www ni, undagi www-saytlar va www-sahifalarni keltirish mumkin.
1.2 §  Kompyuter grafikasining roli, qo`llanilish sohalari.
Hozirgi   davrda   kompyuter   grafikasi   qo`llanilmaydigan   sohaning   o`zi   yo`q.
Jamiyatning   barcha   jabhalarida   kompyuter   grafikasidan   foydalaniladi.   Ayniqsa,
keyingi   paytlarda   matbaa   sohasida   rang-barang   suratli   adabiyotlar,   o`quv
qo`llanmalar,   badiiy   asarlarning   paydo   bo`lishida   yuksak   bezash   texnikasidan
foydalanish  rivojlandi.  Dars   jarayonida   ham   o`quvchi  yoshlarni   oddiy  rang  tasvir
bilan   e`tiborini   jalb   qilish   dolzarb   masalalardan   biri   hisoblanadi.   Sababi   hozirgi
kunda o`quvchi qo`lidagi telefon, kompyuter, planshet kabi texnikalarning dasturiy
6 ta’minoti,   dizayni,   ilovalari   yuksak   darajada   ishlab   chiqilgan.   Shu   sababli
o`quvchilar   kompyuter   grafikasi   fanini   yaxshi   o`zlashtirishi,   kelajakda   sifatli
tasvirlar   yaratilishiga   olib   keladi.   Jamiyat   sohalarida   ishlatilishiga   qarab,   grafika
quyidagi turlarga ajratiladi:
   Ilmiy   grafika .   Ilmiy   izlanishlar   va   ularning   natijalarini   tasvirlash   uchun
ishlatiladi.
   Tijorat grafikasi . Iqtisodiy ko`rsatkichlar va jarayonlarni yaqqol ko`rsata
bilish uchun xizmat qiladi.
   Konstruktorlik   grafikasi .   Iqtisodiyot,   texnika,   qurilish   va   boshqa
sohalarda   loyihalash   ishlarini   osonlashtirish,   yaxshilash,   jadallashtirish   va
avtomatlashtirishni ta`minlaydi.
   Illyustrativ   grafika .   Xizmat   ko`rsatishning   turli   sohalarida   bezatish
ishlarida foydalaniladi.
   Badiiy   grafika .   San`at   asarlarini   yaratishda   keng   qo`llaniladi.
Ilmiy   sohada   izlanish   natijalarini,   ko`rsatkichlarini   oson   va   qulay   ko`rinishda
tasvirlashda   grafika   foydalaniladi.   Ayniqsa,   matematika,   geometriya,   kimyo,
biologiya   kabi   fanlarni   o`qitishda   turli   shakllarni   ikki,   uch   o`lchovli   ko`rinishda
tasvirlashda, tasvirni o`quvchi ko`z oldida gavdalantirishda, tasavvur hosil qilishda
kompyuter grafikasining o`rni beqiyosdir.
   Tijorat   grafika   statistik   ma’lumotlarni,   iqtisodiy   o`sish   yoki   kamayish
jarayonlarini   tasvirlashda   qo`llaniladi.   Bunda   ko`rsatkichlarni   diagramma   turlari,
jadval,   harakatlar   orqali,   video,   audio   ko`rinishda   tasvirlash   mumkin.   Axborot
marketingi kompyuter grafikasi vositalari qo`llanishining eng keng va turli-tuman
sohasidir.   Shaxsiy   kompyuter   yordamida   qurilgan   interaktiv   grafiklar,
diagrammalar,   rasmlardan   ko`pincha   moliyaviy-iqtisodiy   tahlilni   o`tkazish   uchun
hamda   rejalashtirish   va   marketing   qarorlarini   qabul   qilishda   qulay   vosita   sifatida
foydalaniladi.   Tijorat   kompyuter   grafikasining   dasturiy   vositalari   tufayli
byudjet,   tovarlarning   mavjudligi,   pul   mablag`larining   harakati,   foydaning
miqdorlari,   foiz   stavkalari,   sarmoya   kiritishdan   daromadlar,   buyurtmalar
7 «portfeli»ning   holati   haqidagi   ma’lumotlarga   ega   har   xil   interaktiv   grafiklar   va
diagrammalarni tayyorlash mumkin.
Konstruktorlik   grafikasi   qurilish,   texnika   kabi   sohalarni   loyihalarini   chizish,
loyiha   orqali   inshootni   tayyor   holatda   ko`rish   imkonini   beradi.   Bu   esa   iqtisodiy
samaradorlikni   oshirish,   sarf-xarajatni   hisoblash,   xatolarni   kamaytirishga   sabab
bo`ladi.
Illyustrativ   grafika   asosan   turli   shakllar   hosil   qilish,   ranglar   bilan   ishlash,
bezatish   bilan   shug`ullanadi.   Biror   mahsulotni   reklama   yoki   taqdimot   qilish,
ko`pchilikka   tanishtirishda   illyustrativ   grafika   yordamga   keladi.   Ma’lumotlarni
tayyorlashda   geometrik   shakllar,   diagramma,   rasmlar   kabi   turli   xil   ko`rinishdagi
shakllardan   foydalanish   mumkin.   Tovarni   har   tomonlama   mos,   chiroyli   ko`rsata
olishlik   bozor   jamiyati   uchun   juda   xos.   Bunda   hamma   narsa   tovarning   sifatiga
bog`lik.   Masalan,   o`zi,   o`z   tovari   yoki   kompaniyasi   haqidagi   axborotni   qanday
berishning   belgilangan   madaniyati   vujudga   kelgan.   Xususan,   axborot   sohasi
tovarlarini   reklama   qilish   uchun   illyustrativ   kompyuter   grafikasidan   foydalanish
maqsadga   muvofiq.   Illyustrativ   grafika   vositalari   sifatli   mashina   tasvirlari,
illyustrativ   matnlar,   chizmalar,   eskizlar,   geografik   xaritalarni   yaratish   uchun
xizmat qiladi.
Badiiy   grafika   sohasi   badiiy   san`at   asarlari   ya’ni   rasmlar,   haykaltaroshlik
ishlari,   miniatura   rasmlarida   foydalaniladi.   Bunda   asardagi   rang   va   chiziqlar
joylashuvi, ko`rinishi, nuqtalar sonini boshqarish mumkin.
Tasvirlarni   kompyuter   xotirasiga   kiritish   yoki   hosil   qilish   uchun   maxsus
tashqi   (atrof)   qurilmalari   ishlatiladi.   Eng   ko`p   ishlatiladigan   qurilma   —   bu
skan е rdir.
Hozirgi   vaqtda   raqamli   fotokam е ralardan   ham   tasvirlarni   kompyuter
xotirasiga kiritishda keng foydalanilmoqda. Ularning oddiy fotoapparatlardan farqi
shundaki,   tasvir   kimyoviy   yo`l   bilan   fotoplyonkaga   tushirilmaydi,   balki
fotokam е ra   xotirasining   mikrosx е malariga   yozib   qo`yiladi.   U   yerdan   axborotni
kab е l   orqali   kompyut е rga   uzatish   mumkin.   Ayrim   raqamli   fotoapparatlar
ma’lumotlarni fayl sifatida egiluvchan diskka yozib qo`yish imkoniyatiga ham ega.
8 Diskdagi   axborotni   esa   kompyut е rga   o`tkazish   unchalik   qiyin   emasligini   siz
yaxshi   bilasiz.   Tasvirni   kompyut е rga   vid е okam е radan   ham   kiritish   mumkin.
Vid е oning   k е tma-k е tlikdagi   biror   kadrni   tanlashi   va   uni   kompyut е rga   kiritishi
tasvirni ushlab olish d е yiladi.
Kompyut е rga tasvirni kiritish uchun uni albatta skan е rlash, rasmga olish yoki
uni   ushlab   olish   shart   emas.   Tasvirni   kompyut е rning   o`zida   ham   hosil   qilish
mumkin.   Buning   uchun   grafik   muharrirlar   d е b   ataluvchi   maxsus   dasturlar   sinfi
ishlab chiqilgan.
Axborotni   grafik   shaklda   ishlab   chiqish,   taqdim   etish,   ularga   ishlov   b е rish,
grafik   oby е ktlar   va   fayllarda   bo`lgan   nografik   oby е ktlar   o`rtasida   bog`lanish
o`rnatish kompyut е r grafikasi deyiladi.
Kompyuterlarda ishlatiladigan barcha tasvirlar quyidagi guruhlarga bo`linadi.
     2D-grafika.   Bunda   ikki   o`lchovli   grafikaning   dasturiy   ta’minoti   (x,y)
koordinatalar sistemasida yuza tasvirini hosil qilish imkoniyatini beradi.
   3D   grafika.   Bunda   uch   o`lchovli   grafikaning   dasturiy   ta’minoti   tekis
ekranda  (x,y,z)  (3D) koordinatalari sistemasida tasvirlarni hosil qilish imkoniyatini
beradi.   Uch   o`lchovli   model   chiziqlar   va   egri   sirtlar   bilan   o`zaro   bog`langan
ko`pgina nuqtalar yordamida yaratiladi.
   Animatsiya   grafikalari.   Bu   grafika   analiz,   sintez,   modellashtirish,
matnlashtirish,   chizmachilik,   boshqarish   kabi   proyektlashni   avtomatlashtirish
ishlarini   hamma   bosqichlarini   o`z   ichiga   oladi.   Masalan:   reklama   e`lonlari   va
teleko`rsatuvdagi bir tasvirni ichiga ikkinchisini kiritish va boshqalar.
  4D grafigi. Bu vaqt sistemasidagi uch o`chovli tasvirdir.
   2,5D   grafigi.   Bu   turdagi   grafik   tasvir   ham   mavjuddir.   Bu   2D   ko`rinishli
tasvir   bo`lib   3D   tasvirining   ba’zi   bir   xususiyatlari   bilan   to`ldirilgan   (masalan,
ustunli diagrammada har bir ustun yo`g`onligi ham ko`rinib turadi).
Tasvirlar maxsus muharrirlar tomonidan yaratiladi va bu grafik muharriridan
olingan   tasvirni   axborot   tizimi   va   uni   saqlash   (yozish)   usullari   mavjud.   Bunday
axborot   tizimi   umumiy   ma’lumotni   (muayyan   ekran   qurilmasidagi   tasvirni
ko`rsatish, o`lcham, piksellar sonini, chop etish uchun chop etish turini, axborotni
9 siqishni darajasi va usulini) o`z ichiga olishi mumkin. Bunday ma’lumotlar tasvirni
tahrir   qilish   bosqichida   yaratiladi   va   tartibga   solish   paytida   keyingi   foydalanish
uchun mo`ljallangan.  Masalan,   CorelDraw  fayllari   egri   chiziqlaridagi  ma’lumotni
o`z   ichiga   oladi,   Photoshop   fayllari   qatlamlar,   kanallar   va   boshqalar   haqida
ma’lumot   oladi.   Har   bir   grafika   muharriri   ushbu   ma’lumotni   muharrirga   (yozish)
yozganda   ma`lum   bir   tarzda   kodlaydi.   Shunday   qilib,   grafik   fayl   formati   tasvir
haqida   ma’lumot   to`plami   va   faylga   qanday   yozishganligi   tushuniladi.   Odatda,
barcha   grafik   formatlarni   ikki   guruhga   bo`lish   mumkin.   Umumiy   maqsadlardagi
formatlar faqatgina rasmni o`z ichiga oladi va ularni (gif, tiff, jpeg, va hokazo) va
oraliq   tasvirni   tahrirlash   natijalarini   (cdr,   cpt,   psd,   a   va   hokazo)   saqlash   uchun
maxsus formatlarni saqlash, uzatish yoki ko`rish uchun mo`ljallangan.
Grafik   fayllar   hajmi   katta   bo`lgani   uchun,   kompress   (paket)   ma’lumotlarini
olish mumkin. Hozirgi kunda ikkita zichlash usuli mavjud – yo`qotishsiz va sifatli.
Yo`qotilgan   zichlikni   algoritmlari   an`anaviy   arxiv   algoritmlariga   o`xshash   (LZH,
PKZIP,   ARJ).   Ularning   eng   mashhurlari   LZW   (LZ84)   mashhur   GIF,   TIFF   rastr
formatlarida keng qo`llaniladi. Yo`qotilgan zichlash algoritmlari inson tomonidan
qabul qilinmagan ma’lumotni (JPEG, PCD) rad etadi. Bu holda qadoqlash darajasi
ancha   yuqori,   lekin   u   sekinroq   va   sifati   yomonlashishiga   olib   kelishi   mumkin
(tanlangan   bosim   darajasiga   qarab).   Ushbu   algoritmning   asosiy   kamchiliklari
original   tasvir   sifati   sezilarli   darajada   pasayishi   mumkin.   Shuning   uchun,   JPEG
formatida faqat tahrir qilishning yakuniy natijalarini saqlash tavsiya etiladi.
1.3 §  Grafikaning zamonaviy qurilma vositalari.
Grafikaviy   tizimlarda   zamonaviy   qurilma   vositalari   alohida   o`rin
egallaydi. Bulardan biri videoadapter qurilmasini ko`rib chiqamiz. Videoadapterlar
takomillashishning   uzoq   yo`lini   bosib   o`tishdi.   Birinchi   personal   kompyuterlarda
monitor   sifatida   turmushdagi   televizorlardan   foydalanishdi,   hozirgilari   esa
kompyuterni   quvvatli   grafikaviy   stantsiyaga   aylantirmoqda.   Bu   oraliqda   plata   va
standartlarning bir necha avlodi almashdi.
Dastlab   MDA   –   Monochrome   Display   Adapter   (displeyning   monoxrom
adapteri)   standarti   paydo   bo`ldi.   MDA   platasi   ekranga   faqat   alfavit-raqamli
10 informatsiya   –   harflar   va   raqamlarni   chiqarish   qobiliyatiga   ega   edi.   Bunda   hech
qanday grafika va rang yo`q edi.
MDAni   almashtirgan   CGA   –   Color   Graphics   Adapter   (rangli   grafika
adapteri) nafaqat matnli, balki grafikaviy rejimda ham ishladi va berilgan o`n oltita
rangdan to`rttasi chiqishini ta`minlab turdi.
EGA –  Enhanced Graphics Adapter  (yaxshilangan grafika adapteri) 64 rang
palitrasidan   ekranga   chiqadigan   ranglarni   16   tagacha   yetkazdi   va   ekranga
chiqariladigan   grafika   sifatini   sezilarli   yaxshiladi.   EGA   standarti   paydo   bo`lishi
bilan   grafikaviy   dasturlardan,   jumladan   birinchi   Microsoft   Windows   operatsion
tizimlaridan, keng foydalanish boshlandi.
VGA –   Video Graphics Array   videostandarti eng qulay, bugungi kungacha
foydalanilayotgan   bo`lib,   asta-sekin   SVGA   ( Super-VGA )   standartiga
o`tdi.   VGA ning   birinchi   platalari   262144   rang   palitrasidan   256   rangni   ekranga
chiqardi.   Keyinchalik   VGA   bilan   birga   mos   keladigan   juda   ko`p   platalar   paydo
bo`ldi,   ularda   mumkin   bo`lgan   rang   tuslari   16,8   milliongacha   etdi   ( True
Color  rejimi).
Videoadapterlarni   ishlab   chiquvchilarning   umumiy   intilishi   –   monitor
ekranida   asliga   maksimal   yaqinlashgan   mumkin   qadar   sifatliroq   tasvirni   olishdir.
Bunda   quyidagi:   aks   ettirilayotgan   ranglar   sonini   ko`paytirish;   aniq   va   har   xil
tasvirlash   qobiliyatini   orttirish;   tasvirni   ekranga   chiqarish   tezligini   tezlashtirish
vazifalari doim bo`ladi.
Zamonaviy videoadapterlar bundan ham yuqori razryadga egalar, masalan bir
nuqtaga   32   bit,   lekin   bunda   ko`rinadigan   ranglar   soni   ortmaydi.   Qo`shimcha
razryadlarda saqlanadigan  informatsiya maxsus  dasturlar tomonidan grafikani  aks
ettirish   operatsiyalarini   tezlashtirish   uchun   yoki   poligrafiya   mahsulotini
tayyorlashda   kompyuterdan   foydalanilganda   rangni   uzatishni   yaxshilash   uchun
foydalaniladi.
Zamonaviy videokarta – o`z xotirasida ekran obrazini saqlaydigan va monitor
uchun signalni  shakllantiradigan  oddiy qurilma emas.  Hozirgi  paytda bu o`zining
mikroprotsessorlariga   ega   bo`lgan   miniatyuradagi   kompyuter   bo`lib,   o`zi
11 hisoblarni   bajarish   va   ekranda   nima   va   qanday   qurilayotganini   boshqarish
qobiliyatiga ega.
Videokartalarning   hisoblarni   va   tasvirlarni   qurish   qobiliyatini   apparatli
videotezlanish   deb   ataladi   (agar   videokartada   bunday   qobiliyat   bo`lmasa,   yuk
asosiy   protsessorga   tushadi   va   bu   holda   dasturaviy   videotezlanish   haqida
gapirishadi).   Zamonaviy   kompyuter   o`yinlari   uchun   videoadapterda   tezlanish
funktsiyalarining bo`lishi zarur.
Grafik   informatsiyani   kiritish   qurilmalari.   Grafikaviy   informatsiyani   raqamli
shaklga o`zgartirish jarayoni quyidagi ikki bosqichda amalga oshiriladi:
  O`qish;
  Kodlash.
O`qish   –   grafikaviy   elementni   (nuqta,   chiziq,   elementar   fragment)   va   qabul
qilingan koordinatalar tizimida uning koordinatalarini aniqlash.
Kodlash   –   o`qilgan   informatsiyani   belgilangan   qoidalarga   muvofiq   raqamli
kodga aylantirish.
O`qish   jarayonida   inson   ishtirokining   darajasi   bo`yicha   grafikaviy
informatsiyani   kiritish   qurilmalari   va   avtomatik   va   yarim   avtomatik   qurilmalarga
bo`linadi.
Grafikaviy   informatsiyani   avtomatik   kiritish   qurilmalari   o`zgartirishning
kuzatuvchi   yoki   yoyuvchi   metodlaridan   foydalanishadi.   Birinchi   holda   ishchi
organ  abstsissa   o`qi   bo`ylab  o`zgarmas  tezlikda  siljib  berilgan  egrilik chegarasini
kuzatadi  (o`zgartiriladigan  egrilik ordinata o`qi  bo`yicha ishchi  organ  og`ishining
son   qiymatlari   ko`rinishida   ifodalanadi).   Ikkinchi   holda   abstsissa   o`qi   bo`ylab
qandaydir   qadamda   ishchi   organ   tasvirni   skanerlashni   amalga   oshiradi.   Bunda
berilgan   egrilik   bilan   skanerlovchi   nur   kesishish   nuqtalarining   ordinatalari   qayd
qilinadi. 
Grafikaviy   informatsiyani   kiritish   avtomatik   qurilmalari   faqat   murakkab
bo`lmagan   rasmlarni,   masalan   bitta   argumentning   birgina   ma’nosi   bo`lgan
funktsiyalarining   grafiklarini   kodlashda   qo`llanadi,   chunki   murakkab   tasvirlarni
kiritayotgan tasvir elementlarini tanishda ancha qiyinchiliklar tug`iladi. 
12 Grafikaviy  informatsiyani   kiritish  qurilmasi  ishchi  maydon  –  planshetga   ega
bo`ladi,   unda   hujjat   hamda   alfavitli-raqamli   informatsiyani   kiritish   uchun
alfavitliraqamli va funktsional klaviaturalar joylashadi.
Planshetda   ishchi   organ   koordinatalarini   tavsiflovchi   kodlarni   olish   usuli
bo`yicha grafikaviy informatsiyani kiritish qurilmalarini optik-mexanik, setkali va
boshqalarga bo`lish mumkin.
13 II BOB.  PAINT GRAFIK MUHARRIRIDA ISHLASH .
2.1 §  Paint dasturi yaratilish tarixi.
Paintning   birinchi   versiyalari,   keyinchalik   "PC   Paintbrush"   deb   nomlangan,
Den   Makkeyb   tomonidan   dasturlashtirilgan   va   Microsoft   Mouse   DOS   drayverlari
bilan   4-versiyadan   boshlab   taqdim   etilgan.   1985,   DOS   ostida   ishlaydi.   Bu   ZSoft
korporatsiyasining   PC   Paintbrush   dasturining   litsenziyalangan   versiyasi   edi   .   PC
Paintbrush   1983-yilda   chiqarilgan   Microsoft   sichqoncha   drayverlarining   birinchi
versiyasi   bilan   ilgari   kiritilgan   Microsoft   bitmap   ranglarini   tahrirlash   "Doodle"
ilovasini   almashtirdi.   Doodle-ga   nisbatan   yaxshilangan   funksionallik   bilan
u   Macintosh-ning   1984-yildagi   MacPaint   -ga   raqobatchi   sifatida
raqobatlashmoqchi edi   . Qayta ishlangan versiya Windows ning birinchi versiyasi  
Windows   1.0   ga   1985   yil   noyabr   oyida   kiritilgan.   U   24   ta   asbobga   ega   bo'lib,
monoxrom   grafiklarda   chizilgan   xususiy   "MSP"   formatidagi   fayllarni   o'qiy   oladi
va   yoza   oladi.   "Qalam"   va   "shakl"   asboblari   va   24   ta   "cho'tka   shakli   va
naqshlarini"   chizadigan   cho'tkadan   tashqari   asboblar   to'plami   o'sha   vaqt   uchun
noyob   ikkita   xususiyatni   o'z   ichiga   oladi:   biri   Bezier   egri   chizig'ini   chizish
qobiliyati   ,   ikkinchisi   esa   chiziqlarni   bo'lishga   majbur   qiladi.   izometrik   uch
choraklik   istiqbolni   yaratish   uchun   uchta   burchakka   chizilgan   .   Keyinchalik   bu
versiya   Windows   3.0   da   Paintbrush   bilan   almashtirildi   ,   foydalanuvchi   interfeysi
qayta   ishlangan,   haqiqiy   rang   qo'llab-quvvatlanadi   va   BMP   va   PCX   fayl
formatlarini   qo'llab-quvvatlaydi   .   Microsoft   MSP   formatini   bekor   qilgan   va
Paintbrush faqat MSP fayllarini o'qiy olgan.
Microsoft   Windows   95   va   Windows   NT   4.0   bilan   Paint-ning   yangilangan
versiyasini   jo'natdi   ,   bu   ranglar   palitrasi   (.pal)   fayllari   sifatida   maxsus   ranglar
to'plamini   saqlash   va   yuklash   imkonini   beradi.     Bu   funksiya   faqat
tasvirlarning   rang chuqurligi   piksel  boshiga 16 bit  (bpp) yoki  undan yuqori bo'lsa
to'g'ri   ishlaydi   .   Paintning   keyingi   versiyalari   bu   xususiyatni   qo'llab-
quvvatlamaydi.
14 Windows 95–98,   Windows 2000   va   Windows Me da Paint JPEG, GIF va 48-
bitli   (   16-bpp   )   TIF   tasvirlarni   ochishi   va   tegishli   grafik
filtrlar   o rnatilgandaʻ   rasmlarni   JPEG   va   GIF   formatlarida   saqlashi
mumkin .   Bunday plaginlar   Microsoft Office   va   Microsoft PhotoDraw   dasturlariga
kiritilgan   .   Bu,   shuningdek,   Paint-ga   shaffof   fonlardan   foydalanish   imkonini
beradi.     PCX   fayllarini   qo'llab-quvvatlash   to'xtatildi.    
Windows   Me   dan   boshlab,
kattaroq   tasvirlar   ochilganda   yoki   qo yilganda   so rov   o rniga   tuval   o lchami	
ʻ ʻ ʻ ʻ
avtomatik ravishda kengayadi.
Windows   XP   va   undan   keyingi   versiyalarida   Paint   GDI+   dan   foydalanadi   va
shuning uchun qo'shimcha grafik filtrlarni talab qilmasdan rasmlarni BMP, JPEG,
GIF, TIFF va PNG sifatida saqlashi mumkin.
Windows   Vista   da   asboblar   paneli   piktogrammalari   va   standart   ranglar
palitrasi   o'zgartirildi.   Windows   Vista'da   Paint   oldingi   versiyalarda   3   martaga
nisbatan 10 martagacha  o'zgarishlarni  bekor  qilishi  mumkin;  shuningdek,  tasvirni
kattalashtirish   uchun   slayder   va   kesish   funktsiyasini   o'z   ichiga   oladi.   Ushbu
versiya   sukut bo'yicha   JPEG formatida saqlanadi.
Windows   7   va   undan   keyingi   versiyalardagi   Paint   versiyasi   foydalanuvchi
interfeysida   lenta   mavjud   .     Unda,   shuningdek,   haqiqiyroq   natija   beradigan   kul
rangning   turli   tuslari   va   ma lum   darajada   shaffoflikdan   tashkil   topgan   “badiiy”	
ʼ
cho tkalar   mavjud.   Haqiqiylikni   qo'shish   uchun   yog'li   va   akvarel   cho'tkalari	
ʻ
foydalanuvchi   qayta   bosishi   kerak   bo'lgunga   qadar   faqat   kichik   masofani
bo'yashlari   mumkin   (bu   bo'yoq   cho'tkasi   bo'yog'i   tugagani   haqidagi   tasavvurni
beradi). Bundan tashqari, Paint endi 50 tagacha keyingi o'zgarishlarni bekor qilishi
mumkin. Bundan tashqari, u boshqa  vosita  tanlanganda rasterlashtirilgunga qadar
o'lchamlarini erkin o'zgartirish mumkin bo'lgan anti-aliased shakllarga ega. Ushbu
versiya   shaffof   PNG   va   ICO   fayl   formatlarini   ko'rishni   qo'llab-quvvatlaydi   (lekin
saqlamaydi)   va fayllarni sukut bo'yicha .png formatida saqlaydi.
Matnni endi matnni ko'rsatish uchun etarli joy bo'lmagan matn maydonlariga
joylashtirish   mumkin.   Agar   so'ralsa,   matn   qutisi   matnga   mos   keladigan   tarzda
kattalashtirilishi   yoki   shaklini   o'zgartirishi   mumkin.   Paint-ning   Windows
15 8   versiyasi   ,   asosan,   masshtab   ko'rinishida   100%   dan   ortiq   tahrirlashda   oynani
aylantira olmaslik bilan bog'liq oldingi versiyalardagi uzoq davom etgan nuqsonni
tuzatadi.   Biroq,   masshtab   ko‘rinishiga   matn   qo‘shganda,   matn   oynasi   sichqoncha
yoki   klaviatura   yordamida   tahrirlash   rejimida   bo‘lganda,   foydalanuvchi   matnni
kattalashtirilgan ko‘rish oynasidan tashqariga ko‘chira olmaydi.
2017 yil aprel oyida Windows 10 uchun "Creators Update" da Microsoft Paint
bilan   bir   qatorda   Paint   3D-ni   ham   chiqardi   .   An'anaviy   ikki   o'lchovli   chizish
vositalaridan   tashqari,   Paint   3D   uch   o'lchovli   modellarni   import   qilishi   va
boshqarishi   mumkin.     Uch   oydan   so ng,   2017-yil   23-iyulda   Microsoft   Windows-ʻ
ning   eskirgan   funksiyalari   ro yxatiga   Paint-ni   qo shdi.	
ʻ ʻ     Ertasi   kuni,   “aql   bovar
qilmaydigan darajada qo llab-quvvatlash ”dan so ng, Microsoft	
ʻ ʻ   Paint 3D xuddi shu
funksiyani   taklif   qilsa   ham,   Paint   Microsoft   do konida   bepul   ilovaga   aylanishiga	
ʻ
aniqlik kiritdi.
Biroq,   Paint   Windows   10   ning   barcha   versiyalarining   bir   qismi   bo'lib   qoldi.
Microsoft ushbu qarorni qabul qilishga eng yaqin kelgani Windows 10 ning 1803
va   1809   versiyalarida   Paint   foydalanuvchi   interfeysiga   o'chirish   to'g'risida
bildirishnoma qo'shish edi.
2021-yil   mart   oyida   Windows   10   Insider   build   21332-ning   Dev   Channel-ga
chiqarilishi   bilan   Microsoft   3D   Objects   ilovasidan   tashqari   Paint   3D-ni
qurilmaning toza o‘rnatishlaridan olib tashladi.
2021-yil aprel oyida Microsoft Windows 10 Insider build 21354-ni chiqardi,
buning   natijasida   Paint   (   Snipping   Tool   bilan   birga   )   Microsoft   do‘konidan
yangilanadi. 
2021-yil   avgust   oyida   Microsoft   yangilangan   foydalanuvchi   interfeysi   (UI),
takomillashtirilgan   shrift   tanlash   vositasi   va   qorong‘u   mavzuni   o‘z   ichiga
olgan   Windows 11   uchun Paint’ning yangilangan versiyasini taqdim etdi   .
2023-yilda Microsoft qatlamlar   , shaffof   PNG   fayllarni qo‘llab-quvvatlash,   AI
art   generatorini   qo‘shadigan   yangilanishni   chiqardi   va   boshqa   AI   vositalari   va
fonni   o‘chirish   vositasini   e’lon   qildi.   Yangilanishlar   2023-yil   oxiriga
rejalashtirilgan.  
16 2.2§ Paint dasturi haqida ma’lumot.
Paint   oddiy   rastr   grafik   muharriri   bo'lib,   u   Microsoft   Windows   ning   barcha
versiyalarida   mavjud   .   Dastur   tasvir   fayllarini   Windows
bitmap   (BMP),   JPEG   ,   GIF   ,   PNG   va   bitta   sahifali   TIFF   formatlarida   ochadi,
o'zgartiradi   va   saqlaydi.   Dastur   rangli   rejimda   yoki   ikki   rangli   qora-oq   rangda
bo'lishi   mumkin,   ammo   kul   rang   rejimi   yo'q   .   O'zining   soddaligi   va   keng
mavjudligi   uchun   u   tezda   eng   ko'p   ishlatiladigan   Windows   ilovalaridan   biriga
aylandi va ko'pchilikni   birinchi marta   kompyuterda rasm chizish bilan tanishtirdi.
2017-yil   iyul   oyida   Microsoft   Paint-ni   Windows   10   -ning   eskirgan
funksiyalari   ro‘yxatiga   qo‘shdi   va   u   Microsoft   do‘konida   bepul
mustaqil   dasturga   aylanganini   e’lon   qildi   .   Microsoft   Paint   3D   ni   o'rnini   bosuvchi
vosita   sifatida   tasavvur   qildi.   Biroq,   Paint   Windows   10   tizimiga   qo'shilishda
davom   etdi.   Microsoft   oxir-oqibat   kursni   o'zgartirdi   va   Windows   11   da   Paintning
yangilangan versiyasini e'lon qildi va Paint 3D eskirgan deb hisoblandi.
Paint   yordam   faylida   eslatilmagan   bir   nechta   funksiyalarga   ega:   shtamp
rejimi   ,   iz rejimi   ,   oddiy shakllar   va harakatlanuvchi rasmlar.     Shtamp rejimi uchun
foydalanuvchi tasvirning bir qismini tanlashi, tugmachani bosib ushlab turishi   Ctrl
va   uni   tuvalning   boshqa   qismiga   o tkazishi   mumkin.   Bu   parchani   kesish   o'rnigaʻ
uning   nusxasini   yaratadi.   Tugmachani   bosib   ushlab   turish   sharti   bilan   jarayon
istalgancha   takrorlanishi   mumkin   .   Trail   rejimi   aynan   bir   xil   ishlaydi,   lekin   u
kalit   o'rniga foydalanadi   .   Ctrl+ ⇧   Shift+Ctrl
Bundan   tashqari,   chiziqni   +   (   faqat   NumPad   )   yoki   +   (faqat   NumPad)   orqali
chizishdan   oldin   yoki   bir   vaqtning   o'zida   qalinlashtirish   yoki   yupqalash
mumkin .Ctrl+Ctrl-
Bo'shliqni   kesish   yoki   grafik   qismlarini   yo'q   qilish   uchun   pastki   o'ng
burchakdagi   ko'k   tutqichni   tuval   hajmini   oshirish   yoki   grafikani   kesish   uchun
sudrab   borish   mumkin.   Foydalanuvchilar,   shuningdek,   sudrab   olib   borishda
istalgan shakl  vositasidan  foydalanib, mukammal shakllarni  (kengligi  balandlikka
teng) chizishlari mumkin   .   ⇧  Shift
17 Paintning eski versiyalarida, masalan,   Windows 3.1   bilan to'planganda rangni
almashtirish   cho'tkasi   mavjud   bo'lib,   u   cho'tka   ostidagi   bitta   rangni   boshqasiga
tasvirning   qolgan   qismiga   ta'sir   qilmasdan   almashtirgan.   Paint-ning   keyingi
versiyalarida rangni o'chirish cho'tkasi asosiy rang sifatida almashtiriladigan rangni
va   ikkinchi   darajali   rang   sifatida   almashtiriladigan   rangni   tanlash   orqali   taqlid
qilinishi   mumkin   va   keyin   o'chirish   vositasini   sudrab   olib,   sichqonchaning   o'ng
tugmasi bilan bosing.
Paintning   deyarli   barcha   versiyalari,   odatda,   har   bir   piksel   uchun   24   bitdan
kamroq   foydalangan   holda   yaratilgan   tasvirlarni   indekslangan   palitralarga   to'g'ri
tarzda tushira olmaydi. Tasvirni har bir piksel uchun 24 bitdan kam indekslangan
palitralardan   foydalanadigan   formatda   saqlashda   sifat   yo'qolishi   haqida
ogohlantirish   xabari   paydo   bo'ladi.   Paint   ikkilik,   rang   yoki   kulrang
shkaladan   farqlash   yoki   palitrani   optimallashtirishdan   foydalanmaydi   va   tasvir
odatda qaytarilmas shifrlangan ranglar bilan saqlanadi.
Agar   rasm   8   bitli   yoki   boshqa   tarzda   indekslangan   palitra   tasviri   sifatida
ochilgan   bo'lsa,   Paint   indekslangan   palitralarni   qo'llab-quvvatlanadigan
formatlarning  har   qandayida   to'g'ri   yuklash   va  saqlash   imkoniyatiga   ega.  Bunday
holda, saqlash vaqtida tasvirning palitrasi saqlanib qoladi. Biroq, haqiqiy palitrani
ko'rishning hech qanday usuli yo'q; cho'tkalar, matnlar va o'chirgichlar uchun rang
tanlash,   shuningdek,   foydalanuvchi   tomonidan   belgilangan   ranglar   indekslangan
palitradagi mavjud bo'lgan eng yaqin rang bilan cheklanadi.
Boshqa operatsion tizimlardagi Paint ekvivalentlari quyidagicha:
 Amiga   uchun   Deluxe Paint
 KDE   uchun   KolourPaint
 MacPaint ,   Macintosh   uchun
 Pinta ,   GNOME   uchun
 Pocket Paint   ,   Windows CE uchun
 Microsoft Fresh Paint
 GIMP
 Pixel art    
18 Paint Windows operatsion tizimi tarkibiga kiruvchi grafik muharrirdir. Ushbu
dastur   yordamida   tasvir   va   grafik   ko’rinishdagi   ma’lumotlarni   yaratish   va   qayta
ishlash   mumkin.   Kompyuterdan   foydalanuvchi   ish   jarayonida   turli   xil   shakl   yoki
grafiklar   chizish,   reklama,   e’lonlar,   taklif   yoki   tabriknomalar,   matnli   hujjatlarni
bezash   kabi   ishlar   ko’lamini   bajarishiga   to’g’ri   keladi.   Bunday   vaziyatda
foydalanuvchidan Paint gragik muharririda ishlashni bilish taqazo etiladi.
Paint grafik muharriri yordamida quyidagi ishlarni amaga oshirish mumkin:
• Ekranda yangi shakl (grafik) yoki rasm chizish,
• Rasmni xotiraga fayl tarzida yozish;
• Xotiradan faylni (rasmni) ekranga chiqarish;
• Rasm qismini ajratish;
• Ajratilgan qismni boshqa joyga nusxalash;
• Rasmni to’laligicha boshqa joyga ko’chirish;
• Yangi rasmni keltirib qo’yish;
• rasm (shakl)ni kichiklashtirish yoki kattalshtirish;
• chiziqlarni ixtiyoriy qalinlikda tanlash;
• buyoq (rang)larni tanlash;
• rasm tevaragiga (yoniga, tagiga, ustiga) matn yozish;
• ranglarni tahrir qilish;
• ranglarni aralashtirib yangi rang olish;
• rasmni ekranda to’la, qisman ajratilganm holda ko’rish va tahrir qilish;
• rasmni (grafikni) chop qilish;
• rasmni boshqa  dasturlar  (Word, Excel, Internet)da chaqirish va foydalanish
kabi bir qancha ishlar majmuasini bajarish;
2.3 §    Paint dasturining imkoniyatlari .
Paint garafik muharri rastrli tasvirlar bilan ishlashga mo’ljallangan. 
Paint   grafik   d asturini   ishga   tushirish   uchun   quyidagi   usullardan   foydalanish
mumkin:
1.   Пуск -> Программы -> Стандартные ->Paint.     amali   “sichqoncha”   orqali
amalgam   oshiriladi.   (“sichqoncha”   ko’rsatkichi   « пуск »     tugmasi   ustiga   keltirilib,
19 chap   tugmasi   bir   marta   bosiladi.   Hosil   bo’lgan   bo’limlardan     “Программы”
bandiga   kelib   muloqot   oynasidan   “стандартные”     bo’limidan   Paint   dasturi
tanlanadi va “sichqoncha”ning chap tugmasi bir marta bosiladi.)
2.   Ishchi   stolidan->       dastur   yorlig’I   sichqoncha   ko’rsatkichi   orqali   tanlanib
uning chap tugmasi ikki marta bosiladi.
Natijada   dasturni   ishchi   oynasi   ekranda   hosil   bo’ladi.   Ishchi   oynaning
ko’rinishi quyidagicha bo’ladi:
Dastur oynasi quyidagi qismlardan iborat bo’ladi:
1. Dasturning sarlavhalar satri. Bu joyda dastur nomi yozilgan bo’ladi.
2. Dasturning menyular qatori. 
3. Dasturning uskunalar paneli.
4. Dasturni ishchi oynasi.
5. Dasturni ranglar kamalagi(palitra).
6. Dasturni holatlar satri.
7. Sahifani yurgizish yo’lakchalari.
Paint dasтuri ishni yakunlash. Paint dasturida tasvirni yaratib, saqlab, tahrirlab
bo’lganimizdan   so’ng   dasturda   ishni   yakunlab   undan   chiqishimiz   mumkin.   Ishni
yakunlashni quyidagi usullari mavjud:
1. Menyuning Fayl bo’limidan Выход buyrug’i tanlanadi.
2. Klaviaturadan [Alt-F4] tugmalarini bosamiz.
20 3. Dastur oynasining yuqori o’ng burchagidagi    tugmasi bosiladi.
4. Dastur   sarlavhasiga   sichqoncha   keltirilib,   o’ng   tugmasi   bir   marta
bosiladi. Hosil bo’lgan kontekst menyudan Закрыть buyrug’ini tanlaymiz.
Menyular qatori.  Menyulari vositasida dasturda bajarilish mumkin bo’lgan
barcha   ishlarni   amalga   oshirish   mumkin.   Menyular   qatorining   ko’rinishi
quyidagicha bo’ladi:
 
Menyularning   har   birida   o’z   nomiga   mos   amallar   bajariladi.   Menyularga
kirish   uchun   sichqoncha   kerakli   bo’limga   keltirilib,   chap   tugmasi   bir   marta
bosiladi. Menyuning har bir bo’limi bilan alohida-alohida tanishib chiqamiz.
Fayl bo’limi.
Создать   – Yangi sahifa yaratish. 
Открыть  –  Rasmni xotiradan ochish.
Сохранить  -  Т asvirni xotiraga yozish.
Сохранить   как  –  Т asvirni yangi nom bilan saqlash.
Со   сканера   или   камерам  –  Skaner yoki kamera orqali rasm kiritish. 
Предварителный   просмотр  -  Rasmni dastlabki ko’rish.
Макет   странитцы  –  Sahifa holatini ko’rish.
Печать  –  Rasmni chop qilish.
Отправить  –  Faylni biror manzilga uzatish.
Замостит   рабочий   стол  Windows –  Windows ishchi stoliga bog’lanish.
В   сентр   рабочего   стола  Windows –  Windows ishchi stol o’rtasiga qo’yish.
S:|Windows|  Установка .bmp –  oxirgi foydalanilgan fayllar.
S:|Windows| Пузырки .bmp -  oxirgi foydalanilgan fayllar.
Выход  –  dasturdan chiqish.
Правка  bo’limi
Отменить  –  Oxirgi buyruqni bekor qilish.
Повторить  –  Oldingi amalni takrorlash.
Вырезать  –  Belgilangan qismni qirqib olish.
Копировать  –  Rasmni yoki belgilangan qismni nusxasini olish.
21 Вставить  –  Nusxani kerakli joyga qo’yish.
Очистить   выделенийе  –  Ajratilgan qismni tozalash.
Выделит   все  –  Barcha qismni belgilash.
Копировать   в   файла  –  faylga tasvirni ko’chirish.
Вставить   из   файла  –  boshqa fayldan qo’yish.
Вид  bo’limi
Набор   инструментов -  uskunalar paneli qo’yish yoki olib tashlash.
Палитра  -  Ranglar kamalagini qo’yish va olib tashlash.
Строка   состояния  –  holat satrini qo’yish va olib tashlash.
Панел   атрибутов   текста  –  Matn atributlariga murojat qilish.
Масштаб  –  Rasmni masshtablarini o’zgartirish.
Просмотрет   рисунок  –  Rasmni ekranda to’liq ko’rish.
Рисунок  bo’limi
Отразить  | повернут  –  Т asvirni akslantirish va burish.
Растянут | наклонит  –  Т asvirni cho’zish va og’dirish.
Обратит   света  –  Ranglarga murojat qilish.
Атрибуты  –  Rasmni atributlarini ko’rish yoki o’zgartirish.
Очистить  –  Oynani tozalash.
Не   прозрачный   фон  –  shaffof fon.
Палитра  bo’limi
Изменит   палитру  –  ranglar kamalagiga yangi rang qo’shishi.
Справка  bo’limi
Вызов   справки  –  dastur ma’lumotnomasini chaqirish.
O  программе  –  dastur haqida ma’lumot olish.
Uskunalar paneli bilan ishlash
Paint dasturida tasvirlar yaratish va ular ustida ishlash uchun uskunalar 
panelidan keng foydalaniladi. Uskunalar paneli dastur oynasining chap qismida 
joylashgan bo’ladi. Uskunalar panelini qo’yish yoki olib tashlash uchun quyidagi 
yo’ldan foydalanamiz:
Вид-> Набор инструментов
22 Uskunalar paneli ushbu ko’rinishga ega bo’lib, quyidagi vazifalarni bajaradi:
Tugmalar Vazifasi
Ixtiyoriy shaklda qirqib olish.
O’chirgich
Kerakli rangni tanlab olish
qalam
purkagich
Т o’g’ri chiziq chizish
Т o’g’ri to’rtburchak chizish
Ellips chizish
Т o’rtburchak shaklida qirqib olish
Sohani ranglash
Т asvirni kengaytirish
Mo’yqalam
Yozuvlarni kiritish
Egri chiziqlar chizish
Egri chiziqlar chizish
Oval chizish
Ranglar kamalagi (palitra)  Paint   dasturida   tasvirlar   yaratish   va   tahrir
qilish   uchun   ranglar   kamalagi(palitra)dan   keng   foydalaniladi.   Ranglar
kamalagining   vazifasi   foydalanuvchi   uchun   kerakli   rang   yoki   ularni
kombinatsiyasini hosil qilishdir. Ranglar kamalagi dastur oynasining quyi qismida
joylashgan bo’ladi. Uni ekranga qo’yish va olib tashlash uchun quyidagi yo’llardan
foydalanamiz:
1. Вид ->   Палитра
23 2. Sichqoncha ranglar kamalagiga keltirilib 2 marta bosiladi.
A. Ranglar  kamalagiga  yangi  ranglarni  qo’shishi  uchun  menyuninig Palitra
bo’limidan   Изменить   палитру   buyrug’i   tanlanadi.   Natijada   quyidagi   oyna   hosil
bo’ladi:
Asosiy   ranglarni   Основые   света   ramkasidan   tanlashimiz   mumkin.
qo’shimcha   ranglarni   tanlash   uchun   Определит   свет   tugmasi   bosiladi.   Hosil
bo’lgan   ranglar   turkumidan   kerakli   ranglar   tanlab   olinadi   va   qo’shimcha   ranglar
turkumiga kiritladi. 
Т anlashni   amalga   oshirganimizdan   so’ng   OK   tugmasini   bosamiz.   Bekor
qilish uchun esa  Отменит   tugmasi bosiladi.
24 XULOSA
Hozirgi   davrda   kompyuter   grafikasi   qo`llanilmaydigan   sohaning   o`zi   yo`q.
Jamiyatning   barcha   jabhalarida   kompyuter   grafikasidan   foydalaniladi.   Ayniqsa,
keyingi   paytlarda   matbaa   sohasida   rang-barang   suratli   adabiyotlar,   o`quv
qo`llanmalar,   badiiy   asarlarning   paydo   bo`lishida   yuksak   bezash   texnikasidan
foydalanish  rivojlandi.  Dars   jarayonida   ham   o`quvchi  yoshlarni   oddiy  rang  tasvir
bilan   e`tiborini   jalb   qilish   dolzarb   masalalardan   biri   hisoblanadi.   Sababi   hozirgi
kunda o`quvchi qo`lidagi telefon, kompyuter, planshet kabi texnikalarning dasturiy
ta’minoti,   dizayni,   ilovalari   yuksak   darajada   ishlab   chiqilgan.   Shu   sababli
o`quvchilar   kompyuter   grafikasi   fanini   yaxshi   o`zlashtirishi,   kelajakda   sifatli
tasvirlar yaratilishiga olib keladi.
Paint   oddiy   rastr   grafik   muharriri   bo'lib,   u   Microsoft   Windows   ning   barcha
versiyalarida   mavjud   .   Dastur   tasvir   fayllarini   Windows
bitmap   (BMP),   JPEG   ,   GIF   ,   PNG   va   bitta   sahifali   TIFF   formatlarida   ochadi,
o'zgartiradi   va   saqlaydi.   Dastur   rangli   rejimda   yoki   ikki   rangli   qora-oq   rangda
bo'lishi   mumkin,   ammo   kul   rang   rejimi   yo'q   .   O'zining   soddaligi   va   keng
mavjudligi   uchun   u   tezda   eng   ko'p   ishlatiladigan   Windows   ilovalaridan   biriga
aylandi va ko'pchilikni   birinchi marta   kompyuterda rasm chizish bilan tanishtirdi.
2017-yil   iyul   oyida   Microsoft   Paint-ni   Windows   10   -ning   eskirgan
funksiyalari   ro‘yxatiga   qo‘shdi   va   u   Microsoft   do‘konida   bepul
mustaqil   dasturga   aylanganini   e’lon   qildi   .   Microsoft   Paint   3D   ni   o'rnini   bosuvchi
vosita   sifatida   tasavvur   qildi.   Biroq,   Paint   Windows   10   tizimiga   qo'shilishda
davom   etdi.   Microsoft   oxir-oqibat   kursni   o'zgartirdi   va   Windows   11   da   Paintning
yangilangan versiyasini e'lon qildi va Paint 3D eskirgan deb hisoblandi.
Paint Windows operatsion tizimi tarkibiga kiruvchi grafik muharrirdir. Ushbu
dastur   yordamida   tasvir   va   grafik   ko’rinishdagi   ma’lumotlarni   yaratish   va   qayta
ishlash   mumkin.   Kompyuterdan   foydalanuvchi   ish   jarayonida   turli   xil   shakl   yoki
grafiklar   chizish,   reklama,   e’lonlar,   taklif   yoki   tabriknomalar,   matnli   hujjatlarni
bezash   kabi   ishlar   ko’lamini   bajarishiga   to’g’ri   keladi.   Bunday   vaziyatda
foydalanuvchidan Paint gragik muharririda ishlashni bilish taqazo etiladi.
25 FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR
1. Ahmedov   A.,Taylaqov   N.   Informatika.   Akademik   litsey   va   kasb-hunar
kollejlar uchun darslik. — T.: O‘zbekiston, 2002.
2. «Informatika   va   hisoblash   texnikasi   asoslari»   T.X.Holmatov,
N.I.Tayloqov.   “O‘zbekiston   Milliy   ensiklopediyasi”   Davlat   ilmiy
nashryoti 2001 y.
3. «Informatika   va   axborot   texnologiyalar»   A.Sattorov.   Тoshkent
“O‘qituvchi” –2002.
4. “Kompyuter   bilan   muloqotni   o‘rganamiz”   Sh.Narimov,   M.Najmiddinov.
Toshkent “Moliya” – 2002 y.
5. Raxmonqulova S.I. IBM shaxsiy kompyuterlarida ishlash.Т., UUI, 1994Y
6. ”Informatika   fanidan   amaliy   mashqlar   to‘plami”   A.Mahmudov   Farg‘ona
2003 y.
7. Aripov   M.M.,   Kabiljanova   F.A,   Yuldashev   Z.X.   Informatsionno’e
texnologii. T., 2004.
8. M.Aripov. «Internet va elektron pochta asoslari».  Toshkent, 2000.
9. S.   S.   G’ulomov,   A.   T.   Shermuxammedov,   B.   A.   Begalov   «Iqtisodiy
informatika» T.,  «O’zbekiston», 1999 y.
10. S.   S.   G’ulomov   va   boshqalar   «Axborot   tizimlari   va   texnologiyalari»   T.
–«Sharq», 2000 y.
11. A.   R.   Maraximov,   S.   I.   Rahmonqulova   «Internet   va   undan   foydalanish
asoslari”, T., 2001 y.
12. A.   A.   Abduqodirov,   A.   G’.   Hayitov,   R.   R.   Shodiev   «Axborot
texnologiyalari» T., “O’qituvchi”, 2002 y.
Internet saytlar
1. http://www.ziyonet.uz 
2. http://www.wikipedia.org 
3. http://www.tuit.uz 
4.  www.referat.ru – Setevo’e texnologii i Internet.
5. www.refer.uz– Informatika ka nauka.
26

Paint grafik muxarriri va uning imkoniyatlaridan samarai foydalanish usullari

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • HTML tili, uning asosiy elementlari. Jadval va rasm hosil qilish. Gipermatn va freymlar joylashtirish
  • Internet to‘lov tizimlari ular orqali to‘lovlar va haridlarni amalga oshirish
  • Axborot boshqarish tizimlarida bulutli texnologiyalari
  • Hamkorlikda o’qitish texnologiyasi asosida 8-sinf algebrani o’qitish metodikasi
  • Acrylic WiFI Professional v3.05770.30583 simsiz tarmoqni boshqarish va tahlil qilish

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский