Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 13000UZS
Размер 45.6KB
Покупки 0
Дата загрузки 24 Декабрь 2024
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет Педагогика

Продавец

Bohodir Jalolov

Pedagogik mahoratni tashkil etish shakllari

Купить
O’ZBEKISTON RESPUBLIKASI OLIY VA O’RTA 
TA’LIM VAZIRLIGI 
   
QARSHI MUHANDIALIK IQTISODIYOT INSTITUTI 
   
“Pedagogik mahorat” fanidan 
 
 
   
MAVZU:  Pedagogik mahoratni tashkil etish shakllari  
 
Bajardi:    KTI- 367 guruh talabalasi  
Jo’rayev Abbos 
     
Qabul qildi:      katta o’q. Abduiyeva Dilfuza 
 
     
             
 
 
 
 
 
 
 
 
  KIRISH 
 
O’zbekiston   Respublikasi   «Ta‘lim   to’g’risida»gi   qonuni   va   «Kadrlar
tayyorlash   milliy   dasturi»   talablari   asosida   yuqori   malakali   mutaxassislar
tayyorlashda   har   bir   fanning   o’ziga   xos   o’rni   va   ahamiyati   mavjud.   Kadrlar
tayyorlash   milliy   dasturi   va   «Ta‘lim   to’g’risida»gi   Qonun   milliy   tajribaning   tahlili
va   ta‘lim   asosida   yuksak   umumiy   va   mutaxassislik   madaniyatiga,   ijodiy   -   ijtimoiy
faollikka,   istiqbol   vazifalarini   ilgari   surish   va   hal   etishga   qodir   kadrlarning   yangi
avlodini   shakllantirishga   yo’naltirilgandir.   Shu   boisdan   O’zbekiston
Respublikasining   istiqloli   davrida     ta‘lim-tarbiyaning   roli   yanada   oshib   bormoqda.
Bugungi   kunda   pedagogika   fanining   zamonaviy   yutuqlari   asosida   mustaqil   fikr   va
tafakkurga   ega   bo’lgan   shaxslarni   tarbiyalash   hamda   raqobatbardosh,   yuqori
malakali kadrlarni tayyorlashning mukammal tizimini shakllantirishda barcha ta‘lim
maskanlari ijobiy natijalarga erishmoqda. 
O’qituvchi   faoliyatining   murakkab   tomoni   shundaki,   u   o’quvchiga   ta‘lim   va
tarbiya   berish   jarayonida   unga   ta‘sir   eta   olish, u bilan   muloqatga kirishish va
o’quvchilarni boshqara olishi zarur bo’ladi.  
O’qituvchi   pedagogik   mahoratga   erishish   uchun:   pedagogik   takt   va
hodisalarni   umumlashtira   olishi,   o’zining   va   o’quvchilarning   faoliyatini   boshqara
olish qobiliyati, yuqori bilim, malaka va ko’nikmalarga ega bo’lishi talab qilinadi.  
Shularni   hisobga   olgan   holda   asosiy   e‘tibor   mustaqillik   davrida   Pedagogik
mahoratning   maqsad   va   vazifalari,   oliy   o’quv   yurtlarida   mutaxassis   kadrlar
tayyorlashda   o’qituvchining   pedagogik   mahorati,   kasbiy   bilimdonligi,   pedagogik
faoliyatda   o’qituvchining   shaxsiy   sifatlari,   kasbiy   hamda   axloqiy   xususiyatlari,
rivojlanish   tarixi,   nazariy   asoslari   va   bo’lajak   o’qituvchilarda   kasbiy   salohiyatini
oshirish,   pedagogik   qobiliyat   va   pedagogik   texnikani   egallash   hamda   ularni   jahon
talablariga javob beruvchi mutaxassislar qilib tarbiyalash masalalariga qaratilgan.  
 
 
  Kirish 
 
Mavzu: Pedagogik mahoratni tashkil etish shakllari 
  Pedagogak mahorat haqida tushuncha.  
 Pedagogik mahorat tarixi.  Pedagogik mahoratning psixologik  va pedagogik 
asoslari.  
 Pedagogik mahoratda yoshga individual yondashuv uslubiyoti. 
Pedagogning shaxsiy fazilatlari. 
 
1. Pedagogik mahorat va uning ko’rsatkichlari  
 
2. Pedagogik texnika haqida tushuncha.   
  
Xulosa 
 
Foydalanilgan  adabiyotlar  ro'yxati 
 
 
 
  1. Pedagogak mahorat haqida tushuncha. 
Pedagogika   tarbiya   haqidagi   fan   sifatida   tarbiyaning   mohiyatini   tushunishni,
uning   qonuniyatlarini   ochib   berishni   va   shu   orqali   inson   manfaatlari   uchun   tarbiya
jarayonlariga   ta‘sir   etishni   nazarda   tutadi.   Shuningdek,   ta‘lim   sohasidagi   bilimlarni,
pedagogik   faoliyatga   aloqador   qonun   va   qonuniyatlarni   ham   o’rganadi,   tahlil   qiladi
va   bevosita   bo’lajak   o’qituvchilarni   pedagogik   faoliyatga   taryorlaydi.   Demak
pedagogika   fani   o’sib   kelayotgan   yosh   avlodni   barkamol   inson   qilib   tarbiyalash
uchun   ta‘lim-tarbiyaning   mazmuni,   umumiy   qonuniyatlari   va   amalga   oshirish
yo’llarini o’rgatuvchi fandir. Pedagogik mahoratga erishish uchun aynan pedagogika
faniga oid bilim, ko’nikma va malakalarni egallashgina emas, balki psixologiya fanini
ham   chuqur   o’rgangan   kishidagina   pedagogik   faoliyati   davomida   pedagogik
mahoratga erishish mumkin.  
Tarbiyalash g’oyat nozik san‘at bo’lib, unga jiddiy yondoshmoq darkor.  
O’z ishining mohir ustasi bo’lgan pedagog-bu yuksak darajada madaniyatli, o’z
fanini   chuqur   biladigan,   fanning   yoki   san‘atning   tegishli   sohalarini   yaxshi   tahlil   eta
oladigan, tarbiyalash va o’qitish uslubiyotini mukammal egallagan mutaxassisdir». 
Bu   ta‘rifni   yaxshi   tushunib,   uning   ma‘no   mohiyatini   tahlil   etadigan   bo’lsak,
ushbu   ta‘rifda   pedagogik   mahorat   tushunchasi   mazmuniga   kiradigan   quyidagi
masalalarni ajratish mumkin bo’ladi: 
1. Umumiy   madaniyatning   yuqori   darajasi,   bilimdonlik   va   aql-zakovatning
yuksak ko’rsatkichi; 
2. O’qitayotgan faniga doir keng va chuqur bilim sohibi;  
3. Pedagogika,   umumiy,   yosh   va   pedagogik   psixologiya   kabi   fanlar   sohasidagi
bilimlar bilan qurollanganlik, ularda o’qitish va    tarbiyalash ishlari tajribasida erkin
va ustalik bilan foydalana bilish; 
4. O’quv-tarbiya ishlari metodikasini mukammal egallaganlik. 
O’qituvchi hozirgi zamon talablariga javob beradigan yuksak axloqiyma‘naviy
sifatlarga ega  bo’lgan, chuqur  bilim   va mahorat   egasi   bo’lishi  lozim.  O’quvchilarda
bilimga   qiziqish   va   ishtiyoqni   tarbiyalash,   ularni   hozirgi   zamon   dunyo   taraqqiyoti
darajasida bilimlar bilan qurollantirish kerak. Shu bilan birga o’qituvchi yosh avlodni hayotga, ongli mehnat va kasb tanlashga tayyorlashi, ularning axloqiy, huquqiy, etik
va   estetik   bilim   va   mahoratlarining   rivojlanishiga   e‘tibor   qaratishi   lozim   Har   bir
o’qituvchining   muhim   hayotiy   o’rni   o’z   ishining   ustasi   bo’lishdir.   Muvaffaqiyatli
ishlash uchun har bir o’qituvchi pedagogik mahoratga ega bo’lishi zarur. Pedagogik
ishga qobiliyatli, iste‘dodli kishidagina pedagogik mahorat bo’lishi mumkin.  
  O’qituvchi mahorati uning faoliyatida ko’rinadi.  
Pedagogik mahorat - pedagogik faoliyatni va vaziyatni mohirlik bilan boshqarishdir.  
  Pedagogik mahoratning asosi – pedagogik bilimdonlikdir.  
Pedagogik mahorat egasi kam kuch (mehnat) sarf qilib katta natijaga erishadi.
Ijodkorlik   uning   hamisha   hamkori   bo’ladi.   Pedagogik   ishga   qobiliyatli,   iste‘dodli
kishidagina pedagogik mahorat bo’lishi mumkin.  
  O’qituvchi   avvalo   pedagogik   jarayonning   qonuniyatlari   va   mexanizmlarini   yaxshi
egallagan bo’lishi lozim. Shu ma‘noda pedagogning umumlashgan malakalari, uning
pedagogik texnikasi katta ahamiyatga molik bo’ladi.  
  Mahorat   –   bu   alohida   qudrat.   Haqiqiy   usta   mehnat   faoliyati   chog’idagina   go’zal
bo’lganidek,   mohir   –   tajribali   o’qituvchi   o’quv   jarayonini   tashkil   etishda,   olib
borishdagi   mahorati,   pedagogik   ishga   qobiliyatliligi   bilan   jamoasi   orasida   obro’
ortiradi   va   pedagoglik   faoliyatini   go’zallashtiradi.   Pedagogik   mahoratga   yetishish
o’qituvchining muayyan shaxsiy sifatlari bilan amalga oshadi.  
Pedagogik   mahoratning   mazmunida   quyidagi   o’zaro   bog’liq   bo’lgan   asosiy
qismlarini ajratish mumkin: 
1. Pedagogik insonparvarlik yo’nalishi. 
2. Ixtisos-mutaxassislikka doir bilimlar. (kasbiy bilimlar) 
3. Pedagogik qobiliyat. 
4. Pedagogik texnika (ko’nikma-iqtidor). 
  O’qituvchilik   dunyodagi   eng   qadimgi   kasblardan   biridir.   Uning   ijtimoiy
ahamiyati hech qachon kamaymaydi, so’nmaydi. O’qituvchilik kasbi bir qator muhim
talablarga javob berishi  kerak. Pedagogik mahorat  asosan  o’qituvchining faoliyatida
namoyon bo’ladi. O’qituvchi o’z faoliyatida pedagogik mahoratga erishish uchun o’z
faoliyatini boshqarish qobiliyati, yuqori bilim, yetarli malaka va ko’nikmalar bo’lishi talab qilinadi. Pedagogik mahoratni egallash uchun o’qituvchi doimo o’z ishini tahlil
qila   bilishi,   o’ziga   o’quvchilar   nazari   bilan   qaray   olishi   va   kamchiliklarni   tuzatish
uchun tinimsiz izlanishi zarur.  
Fan   va   madaniyat   rivojlanishi   ta‘lim-tarbiya   ishlarining   qay   yo’sinda   olib
borilishidan kelib chiqadi. Bu falsafiy aqida davlat ahamiyatiga ega bo’lgan ijtimoiy
qonuniyat   hisoblanadi.   O’zbekiston   mustaqillikka   erishgandan   keyin   ta‘lim-tarbiya
sohasida,   milliy   axloq-odobni   qayta   tiklash   borasida,   milliy   urf-odatlar,   turli-tuman
an‘analarni   joyiga   qoyish,   milliy   qadriyatlarni   yanada   rivojlantirish   xususida   juda
keskin   va   buyuk   burilishlar   bo’lgani   barchaga   ayondir.   Davlatning   buyuk   kelajagi,
albatta   yoshlarni   chuqur   bilimli   va   pokiza   axloq-odob,   qalb   ekanini   yoddan
chiqarmaslik   lozim.   Bu   katta   muammoda   mahoratli,   bilimli   pedagoglarning   va
pedagogik   mahorat   fanining   roli   o’lkan.   Shu   bilan   birga   o’qituvchi   yosh   avlodni
hayotga, ongli mehnat va kasb tanlashga tayyorlashi, ularning axloqiy, huquqiy, etik,
estetik bilim va mahoratlarining rivojlanishiga e‘tibor qaratishi lozim.   
Kadrlar   tayyorlash   milliy   dasturi   o’qituvchi   shaxsiga   ham   katta   talablar
quymoqda: 
1. O’qituvchi hozirgi zamon talablariga javob beradigan yuksak axloqiy-ma‘naviy
sifatlarga ega bo’lgan, chuqur bilim va maxorat egasi bo’lishi lozim. 
2. Vatan tarixi, milliy va umuminsoniy qadriyatlarni chuqur biladigan, ma‘naviy
komil inson bo’lishi; 
3. O’z   fani   doirasida   chuqur   bilimga   ega   bo’lgan,   kompyuter   savodxonligi   bor
fanlararo aloqalarni yaxshi bilish va uni o’quvchilarga o’rgatish; 
4. Pedagogik   texnologiyani   yaxshi   biladigan   uning   yangi-yangi   yo’llarini   yarata
oladigan ijodiy ishlaydigan pedagogik maxorat egasi bo’lish; 
5. Pedagogik   muomala   madaniyatini   yaxshi   egallagan,   pedagogik   etika
qoidalariga amal qiladigan bo’lishi; 
6. Dunyo taraqqiyoti darajasidagi bilimlardan xabardor, ilmiy dunyoqarashga ega
bo’lgan inson bo’lishi; 
7. Bolalarni sevishi va ularning kelajagi uchun qayg’uradigan, istiqbolni uylab ish
ko’ra biladigan mohir inson bo’lmog’i lozim.  2. Pedagogik mahorat tarixi. Pedagogik mahoratning psixologik  va 
pedagogik asoslari 
O’qituvchi kasbining nozikligi, mas‘uliyatliligi va murakkabligi hamda sharafli
ekanligi   to’g’risida   mulohazalar,   muallimning   mahorati,   ularga  qoyiladigan   talablar,
fazilatlariga   oid   qarashlar,   munosabatga   kirishish   mahorati,   muomala   madaniyati
Sharq   mutafakkirlarining   asarlarida   o’z   ifodasini   topgan.   Sharq   pedagogikasi   va
pedagogik mahorati ming yillik tarixga ega. Sharq ma‘naviy-madaniyatining xilmaxil
jihatlari,   ayniqsa   Uyg’onish   davrida   juda   rivojlangan   bo’lib,   bu   davrda   yashab   ijod
etgan   Abu   Nasr   Farobiy,   Al-Xorazmiy,   Abu   Ali   ibn   Sino,   Abu   Rayhon   Beruniy,
Abdurahmon   Jomiy,   Jaloliddin   Devoniy,   Alisher   Navoiy   va   boshqa   ko’plab
mutafakkirlarning   ijodlari   pedagogik   tafakkur   taraqqiyotida   yosh   murabbiylarning
ma‘naviy-axloqiy kamolotida muhim manbaa bo’lib xizmat qiladi. 
Sharqning   buyuk   allomasi,   qomusiy   olim   Abu   Nasr   Farobiy   (873-950)
muallimning   ijtimoiy   hayotda   tutgan   o’rni   va   uning   o’ziga   xos   xususiyatlari
to’g’risida ibratli g’oyalarni ilgari surgan. Uning fikricha, «o’qituvchi - aql-farosatga,
chiroyli   nutqqa   ega   bo’lishi   va   o’quvchilarga   aytmoqchi   bo’lgan   fikrlarni   to’la   va
aniq   ifodalay   olishni   bilmog’i   zarur.   Shu   bilan   birga   o’z   or-nomusini   qadrlashi,
adolatli   bo’lishi   lozim.   Ana   shundagina   u   insoniylikning   yuksak   darajasiga   ega
bo’ladi va baxt cho’qqisiga erishadi», - deb ta‘kidlaydi. Mazkur muammo yuzasidan
mulohaza   yuritgan   atoqli   olim   Abu   Ali   ibn   Sino   (980-1037)   ning   fikricha,   «...
O’qituvchi   matonatli,   sof   vijdonli,   rosggoy   va   bola   tarbiyalash   uslublarini,   axloq
qoidalarini   yaxshi   biladigan   odam   bo’lmog’i   lozim.   O’qituvchi   o’quvchining   butun
ichki va tashqi dunyosini o’rganib, uning aql qatlamlariga kira olmog’i lozim». Abu
Ali ibn Sino mulohazasiga ko’ra tarbiyachi dastlab bolalarni yaxshi ko’rishi, hurmat
qilishi, ular bilan xushmuomala bo’lishi shart. Agar bola  ishni yaxshi bajarsa, uni o’z
vaqtida rag’batlantirish, gohida maqtab qoyish, aksincha bo’lganda esa, unga tanbeh
berishi   kerak.   Lekin,   deydi   Ibn   Sino,   tanbeh   bolaning   izzat-nafsiga   tegadigan
bo’lmasligi lozim, o’quvchiga murosasozlik qilish esa bolaning o’zboshimcha bo’lib
qolishiga olib boradi,-deydi Ibn Sino.  Nasriddin   Tusiy   o’zining   «O’qituvchilarni   tarbiyalash   to’g’risida»   degan
asarida shunday deydi: «O’qituvchi munozaralarni olib borishi, rad etib bo’lmaydigan
darajada   isbot   qilishni   bilishi,   o’z   fikrlarining   to’g’riligiga   ishonishi,   nutqi   esa
mutlaqo toza, jumlalari mantiqiy ifodalanadigan bo’lishi lozim. O’qituvchi nutqi hech
qachon   va   hech   qaerda   zaharxandali,   qo’pol   va   qattiq   bo’lishi   mumkin   emas.   Dars
paytida o’qituvchi o’zini tuta olmasligi ishni buzishi mumkin». 
O’qituvchi va uning mahorati to’g’risida nazm mulkining sultoni A. Navoiy, A.
Jomiy   va   boshqalarning   asarlarida   o’qituvchi   qobiliyati,   shaxsiy   fazilatlari,   uning
nutqi, notiqlik san‘ati, madaniyati haqida qimmatli, durdona fikrlari mavjud.  
Buyuk   mutafakkir   Abdurahmon .   O’zini   nomunosib   tutgan   odam   hech   vaqt
boshqalarga bilim bera olmaydi, degan fikrni bildiradi. 
Ustod, muallimsiz qolganda zamon, 
Nodonlikdan qora bo’lurdi jahon, - deb hitob qiladi u «Iskandar xirodnomasi»
asarida. 
O’zbek adabiyotining dahosi Alisher  Navoiy o’z asarlari va ilmiy qarashlarida
o’qituvchilik   qobiliyati   va   uning   obro’si,   odobi   yuzasidan   ibratomuz   mulohazalar
yuritadi.   Alloma   fikricha   o’qituvchi   faoliyatini   ijodiy   yondashuvsiz   tasavvur   qila
olmaydi. U doimo o’z ustida mukammal ishlashi, tajriba oshirib borishi zarur deydi.
Ana   shu   boisdan   uning   asarlarida   odob,   axloq,   ziyraklak,   irodaviy   kuch,   poklik,
samimiylik xislatlari asosiy o’rinni egallaydi. 
O’qituvchining har jihatdan ibrat va namuna bo’lishlari ta‘lim va tarbiya garovi
ekanligiga   ishora   qilgan.   O’qituvchining   kasb   mahoratini   tarbiyalashning   mohiyati
to’g’risidagi   mulohazalar   «Qobusnoma»,   «Xotamnoma»,   «Qutadg’u   Bilig»   kabi
buyuk   asarlarda   ham   bayon   etib   berilgan.   Chunki   bu   asarlarning   barchasi
odobnomaning   xuddi   o’zginasi   bo’lganligi   sababli   tarbiyachi-murabbiyning   o’ziga
xos xislatlarining shakllanish bosqichlari ifodalab berilgan. 
Eng   qadimgi   davrlardan   VII     asrgacha   bo’lgan   pedagogik   taraqqiyotda
o’qituvchi-ustoz,  shogird va  ularning jamiyatdagi   o’rni  mahorati   haqida ko’p fikrlar
bayon   etilgan.   Pedagoglarning   professional   mahorati   va   ularning   notiqlik   san‘ati
Gretsiya va Rim filosoflari asarlarida bayon etilgan. Suqrotning ta‘lim berish, Platon va   Demosfenning   nutq   madaniyati   va   uni   egallash   texnikasi,   Aristotelning   notiqlik
san‘atiga   erishish   yo’llari   va   ritorikasi,   Tsitseron   va   Kvintilianning   nutq   madaniyati
haqidagi fikrlari shular jumlasidandir. 
XVI-XX asrlarda Yevropa mamlakatlarida yashagan pedagoglar o’qituvchining
kasbiy   faoliyati,   uning   mahorati   va   axloqiy   fazilatlari   haqida   o’z   (asarlari)
qarashlarida   bayon   etib,   maktab-maorif   va   pedagogik   fikrlar   taraqqiyoti   rivojiga
muhim hissa qo’shdilar. 
O’qituvchi   va   uning   professional   sifatlari   to’g’risidagi   muammolar   chet   ellik
olimlar Y.A.Komenskiy, Djon Lokk, I.G.Pestalotstsi, A. Disterverg, K.D. Ushinskiy
kabilarning   asarlarida   o’z   ifodasini   topdi.   Jumladan,   ulug’   chex   olimi,   pedagog
Y.A.Komenskiy (1592-1670) o’qituvchining eng muhim xususiyatlari qatoriga bolani
ssvishi,   yuksak   axloqi,   bilimdonligi,   iqtidori,   qobiliyati   kabilarni   kiritib,   ularning
mohiyatini   atroflicha   tavsiflab   beradi.   XVI   asr   oxiri   va   XVII   asrning   boshlarida
tarixan   ilk   bor   maktab   ta‘limida   sinf-dars   tizimini   ishlab   chiqqan   buyuk   chex
pedagogi  Yan Amos Komenskiydir. Y.A. Komenskiyning pedagogik merosida  yosh
avlodni maktabda o’qitish va tarbiyalash masalasi asosiy o’rin tutgan 
Ushbu   masalaga   sal   boshqacharoq   yondashgan   shveytsariyalik   pedagog   I.G.
Pestalotstsi   (1746-1827)   o’qituvchining   professional   sifatlariga   baho   berishdan
umuman   chetlashib,   uning   xalq   ta‘limi   tarmog’ini   takomillashtirishdagi   roli,   fan
asoslarini   egallashdagi   ahamiyati   va   vazifalariga   to’xtalib   o’tadi.   Pestalotstsining
fikricha,   tarbiya   uyg’un   tarzda,   ya‘ni   tarbiya   bolaning   tabiati,   ruhiyatiga   uyg’un
holda amalga oshirilishi, hamda tarbiyalashni  eng oddiydan boshlanib, asta-sekin va
izchillik bilan murakkabga o’tish kerak deydi 
XIX   asrda   yana   bir   nemis   pedagogi   A.   Disterveg   o’zining   «Nemis
o’qituvchilari   uchun»   qo’llanmasida   o’quv   jarayonini   faollashtiradigan   talablarning
butun bir kompleksini taklif qildi. Disterveg ta‘kidlashicha, ta‘limning muvaffaqiyatli
bo’lish   darajasi   darslik   mazmuni   yoki   o’qitish   usuliga   emas,   balki   o’qituvchining
o’ziga   ham   bog’liq   deb  ta‘kidladi.  Yaxshi   o’qituvchi   o’z   fanini   puxta  egallab   olgan
bo’lishi,   kasbini   va   bolalarni   sevishi   kerak.   A.Disterverg   o’qituvchining   ta‘limdagi
roliga yuqori baho berib, u o’z faoliyatini bilishi, uni sevishi, o’quvchilarini yoqtirishi lozim   deb   uqtiradi.   O’qituvchi   bolalarning   individual   xususiyatlari,   qobiliyati,
faoliyati   uslubi   to’g’risida   muayyan   darajada   bilimga   ega   bo’lishi   kerakligini   ham
ta‘kidlab   o’tadi.   Mutafakkir   Djon   Lokk   o’qituvchi   psixologiyasining   eng   muhim
jihatlari orasiga mo’‘tadillik, g’ayrat-shijoatlilik, ehtiyotkorlik kabi xislatlarni kiritib,
ularning ta‘limdagi roli yuzasidan mulohaza yuritadi. 
G’arb mutafakkirlari g’oyalarining vorisliri sifatida L. I. Gertsen, L.N.Tolstoy,
I.G.Chernishevskiy,   K.D.   Ushinskiy   kabi   rus   mutafakkirlari   mazkur   muammolarga
o’z mulohazalirini bildirganlar. 
Shunday   qilib,   chet   el   mutafakkirlari   o’z   asarlarida   o’qituvchining   bir   qator
muhim fazilatlari mavjud bo’lishini bayon qilganlar. Bularning qatoriga quyidagilarni
kiritish   mumkin:   o’qituvchining   har   tomonlama   barkamol   bo’lishi,   o’zining   yuksak
xislatlari   va   his-tuyg’ulari   bilan   boshqa   kasbdagi   kishilardan   ajralib   turishi,   bolalar
ruhiyatiga oson kira olish qobiliyati, darslarni  o’zlashtirishda orqada qolganlar bilan
individual   ishlash,   o’quvchilar   diqqatini   o’ziga   torta  olish   sehri,   mustaqil   ishlash   va
o’z   mahoratini,   malakasini   oshirish,   pedagogik   qobiliyat   va   odobga   ega   bo’lish
kabilar.  
Hozirgi   davrda   mamlakatimizda   pedagogik   faoliyatning   rivojlanishida   jahon
mutafakkir-olimlarining   pedagogik   qarashlari   va   ta‘limotlari   ijobiy   ahamiyatga
egadir.  Hozirgi   sharoitda   jamiyatning  maktab   oldiga   qoyayotgan  talablari   kun  sayin
ortib   bormoqda   va   bu   talablarni   amalda   to’g’ri   hal   qilish   vazifasi   o’qituvchiga
bog’liqdir.   Zamonaviy   maktab   o’qituvchisi   qator   vazifalarni   bajaradi.
O’qituvchisinfdagi   o’quv   jarayoni   tashkilotchisidir.   Jamiyatning   o’qituvchi   oldiga
qoyadigan asosiy talablari quyidagilardir: 
- shaxsni     ma‘naviy     va     ma‘rifiy     tomondan     tarbiyalashning,     milliy
uyg’onish mafkurasining hamda  umuminsoniy  boyliklarning     mohiyatini bilishi; 
- bolalarni mustaqillik g’oyalariga sodiqlik ruhida tarbiyalashi, o’z Vatani
tabiatiga va oilasiga bo’lgan muhabbati; 
- keng bilimga ega bo’lish, turli bilimlardan xabardor bo’lishi; 
- yosh   pedagog   psixologiya,   pedagogika,   yoshlar   fiziologiyasi,   maktab
gigienasidan chuqur bilimlarga ega bo’lishi;  - o’zi  dars  beradigan  fan boyicha    mustaqil  bilimga ega bo’lib, o’z kasbi
sohasi   boyicha   jahon   fanida   erishilgan   yangi   yutuq   va   kamchiliklardan     xabardor
bo’lishi; 
- ta‘lim-tarbiya metodikasini egallashi;  
- o’z ishiga ijodiy yondashishi; 
- pedagogik   texnika   (mantiq,   nutq   ta‘limining   ifodali   vositalari   va
pedagogik taktga ega bo’lishi; 
- o’z bilimi va pedagogik mahoratini doimiy ravishda oshirib borishi kabi
talablarga to’la javob bera olishga intilishi lozim va shart.  
O’quvchilar  bilan darsda  olib boriladigan ishda  tarbiyaviy masalaga  erishmoq
uchun   o’qituvchi   ular   bilan   hamkorlik   qila   olishi,   bolalarni   hamkorlik   jarayoniga
tortishi   zarurki,   bu   jarayon   ular   faoliyatining   turli   sohalarida   -   bilimda,   amalda,
ma‘naviy   faoliyatda,   sportda,   oyinda   amalga   oshiriladi.   O’qituvchi   qanday   qilib
o’quvchilarni o’zi bilan hamkorlik qilishga jalb eta olishi xususida qisqacha to’xtalib
o’tamiz:  
1. Hamkorlik vujudga kelishi uchun jamoada tashkil etilishi lozim bo’lgan
ishlar   o’quvchilar   uchun   dolzarb   bo’lishi,   o’quvchilarning   yosh   xususiyatlariga   va
qiziqishlariga mos bo’lishi lozim. 
2. O’quvchilarni biror ishga jalb qilar ekan, o’qituvchi ularga psixologik va
pedagogik jihatdan to’g’ri vazifa qoyishi, yaxshi yo’l-yo’riq ko’rsatishi lozim. 
3. O’quvchilar topshiriqni amalga oshirishga kirishganlarida o’qituvchi bir
vaqtning o’zida ham ishtirokchi, ham maslahatchi vazifasini bajaradi. 
O’qituvchi  yangi  pedagogik texnologiyalarni  o’zining amaliy faoliyatida keng
miqyosda   foydalanishi   lozim.   Xozirgi   zamon   fan   va   texnika   taraqqiyoti
o’qituvchining ijodkor bo’lishini, fanning muhim muammolari yuzasidan erkin fikrlar
yurita   olishi,   fan   yutuqlarini   o’kuvchilarga   yetkaza   olishi   va   nihoyat   o’quvchilarni
mustaqil   hamda   ijodiy   fikrlashga,   tadqiqot   ishlariga   o’rgata   olishini   talab   qiladi,
Shuning   uchun   o’qituvchi   o’z   ustida   doimo   ishlashi,   mustaqil   bilim   egallashi,   kasb
mahoratini   takomillashtirishi,   malakasini   oshirishi   pedagogik   faoliyatining
samaradorligini oshirishda zaruriy shartlardandir.  3. Pedagogik mahoratda yoshga individual yondashuv uslubiyoti. 
Pedagogning shaxsiy fazilatlari. 
Bolalar maktabda rivojlanishning turli davrlarini: bolalik, o’smirlik, o’spirinlik
pallalarini   bosib   o’tadilar.   Bolalarning   yoshi   rivojlanish   darajasiga   ko’ra   ularga
beriladigan   tarbiyaning   mazmuni   o’zgarib   boradi,   yoshi   ulg’aygan   sari   ularga   talab
ham   ortadi.   Shu   tufayli   o’rta   va   katta   yoshdagi   bolalarni   tarbiyalashda   ularning
mustaqilligiga suyanib ish ko’rish yaxshi natija beradi. 
O’qituvchi   o’quvchilarga   nisbatan   muayyan   holatda   tursagina   (bu   holat
ularning yoshiga qarab turlicha bo’ladi) pedagogik ta‘sir ko’rsatishni  muvaffaqiyatli
amalga   oshira   oladi.   Mazkur   holat   o’quvchilar   bilan   muomala   sohasida
o’qituvchining   asosiy   yo’l-yo’rig’idan   iborat   bo’lib,   u   o’quvchilarning   psixologik
yosh   xususiyatlariga   monand   bo’ladi.   Turli   yoshdagi   o’quvchilarning   muomalasiga
ta‘sir   ko’rsatish   sub‘ekti   bo’lgan   o’qituvchi   tutgan   yo’l   va   mahoratining
umumlashtirilgan   tavsifini   quyidagicha   tasavvur   qilishi   mumkin:   quyi   sinflarda
o’qituvchi   tashkilotchi   bo’lib   maydonga   chiqadi.   V.   Dalning   lug’atiga
qaragandatuzuvchi-ta‘sis   etuvchi   (tashkil   etish-yo’lga   qoyish,   qat‘iy   asoslash   degan
so’zdan) ma‘noni bildiradi.  
Pedagoglarning   o’smirlarga   ta‘sir   ko’rsatishining   asosiy   mazmuni   ularning
faoliyatiga   rahbarlik   qilish   zarurati   bilan   belgilanadi,   bu   faoliyat   o’z-o’zini   tashkil
qilishning ko’proq ulushini o’ziga qamrab oladi, bu esa o’qituvchining ta‘lim tarbiya
jarayonining   rahbari   sifatida,   o’quvchilarga   quyidagi   talablar   mazmunini   ochib
beradi.   O’smirlar   pedagogik   talablarni   ongli   va   sidqidildan   bajarishlari   uchun   talab
mavzuiga   nisbatan   o’qituvchi   va   o’quvchining   bir   xil   yo’l   tutishi   zarurdir,   u   bilish
nuqtai nazaridan qiziqarli bo’lishi yoki amaliy jihatdan foydali bo’lishi zarur, yoxud
hissiyotlarni   yengillashtirish   va   xokazolar   uchun   kerak,   boshqacha   so’zlar   bilan
aytganda, jamoa faoliyat jarayonini qulaylashtirish zarurdir, aks holda talab samarasiz
bo’lib qoladi. 
  Hozirgi   davrda   mamlakatimizda   didaktik   ta‘limotning   rivojlanishida   jahon
mutafakkir-olimlarining   pedagogik   qarashlari   va   ta‘limotlari   ijobiy   ahamiyatga
egadir.   Pedagoglik kasbini tanlagan kishi avvalo sog’lom bo’lishi, so’zlarni to’g’ri va
yaxshi   talaffuz   qila   olishi,   bosiq   va   asablari   joyida   bo’lishi,   boshqalar   bilan
muomalada   o’zini   to’ta   olishi   zarur.   Shuningdek,   bolalarni   yoqtirish,   ular   bilan
ishlashga   mayli   borlik,   xushmuomalalik,   kuzatuvchanlik,   keng   fikrlay   olish,
tashkilotchilik,   o’ziga   va   boshqalarga   nisbatan   talabchanlik   kabi   shaxsiy   sifatlar
mavjudligi ham kishining pedagogik ishga yaroqliligini ko’rsatadi. 
Pedagogik   faoliyatga   tayyorgarlik   ko’rayotgan   yoshlarda   ana   shunday
professional xususiyatlar tarbiyalanishi va mavjud bo’lishi lozim.  
O’qituvchining   muhim   fazilati   –   kishilar   bilan   tez   til   topisha   olishi,
ko’pchilikka   aralasha   bilish,   ulfatijon,   dilkashlik   bo’lib,   bu   unda   muomala
madaniyatining yuksakligini  ifodalaydi. Chunki  o’qituvchiga hamisha odamlar  bilan
aloqa qilishga, ular bilan ishlashga to’g’ri keladi.  
O’qituvchi   odobining   mohiyati,   asosiy   mazmuni   pedagogik   faoliyat   uchun
muhim   bo’lgan   axloqiy   (fazilat)   sifatlarda   ifodalanadi.   Axloqiy   fazilatlar   mehnat
jarayonida   kishining   xulqi,   fe‘l-atvorini   tartibga   solib   turuvchi   qoidalar,   normalar,
talablar, mezonlar shaklida ifodalanadi. Insonparvarlik, vatanparvarlik, milliy g’urur,
adolat, yaxshilik  qilish,  burch, qadr-qimmat,  mas‘uliyat,  vijdon,  halollik, rostgoylik,
poklik, talabchanlik kabi axloqiy fazilatlar o’qituvchi obro’sini oshiradi va pedagogik
faoliyatning samarali bo’lishini ta‘minlaydi.  
O’qituvchining   kasbiy-axloqiy   fazilatlaridan   biri   talabchan   va   adolatli
bo’lishdir.   Pedagogik   faoliyatda   adolat   bo’lish   bolani   o’qituvchiga   bo’lgan
ishonchmuhabbatiga   olib   keladi.   Albatta,   pedagogda   vijdon   bo’lishi   kerak.   Pedagog
hech   qachon   o’z   fikrini   o’quvchilarga   majburan   o’rgatishiga   va   majburan   javob
olishga   harakat   qilmasligi   kerak,   aks   holda   o’quvchi   o’qituvchi   o’rtasidagi
munosabatlar keskinlasha boshlaydi.  
Bilimdonlik,   halollik,   rostguylik   –   o’qituvchining   muhim   axloqiy   fazilati
hisoblanadi.   Bu   fazilatlar   insoniy   munosabatlarni   go’zallashtiradi.   O’qituvchining
ma‘naviy   boyligi,   bilimdonligi   xalq   manfaatiga,   yoshlarning   baxti,   istiqboli,
kelajagiga qaratilishi, xizmat  qilishi  zarur. Muallimning bilimdon bo’lishi,  insoniyat
yaratgan ma‘naviy boyliklarni ko’paytirishi va uni  yoshlarga astoydil  o’rgatishi, o’z ishidan   qanoat   hosil   qilishi,   o’z   kasbini,   bolalarni   dildan   sevib,   berilib   ishlashi   –
bularning   barchasi   o’quvchi   shaxsining   shaxsining   shakllanishiga   bebaho   axloqiy
ta‘sir  etadi. O’qituvchining ma‘naviy qiyofasida  halollik, rostgoylik, axloqiy poklik,
oddiylik va kamtarinlik muhim fazilatlar hisoblanadi.  
Xullas,   muallim   hayotga   endigina   kirib   kelayotgan,   barkamol   shaxs   sifatida
shakllanayotgan   insonlar   –   yoshlarga   ta‘lim-tarbiya   beradi,   shu   boisdan   u   axloqiy
fazilatli mukammal inson bo’lishi lozim.  
O’qituvchining   barkamol   insonni   tarbiyalash,   unda   milliy   va   umuminsoniy
fazilatlarni tarkib toptirish vazifasi eng oliyjanob, yuksak va eng murakkab vazifadir.
Har bir bola o’z hulq-atvoriga, xarakteriga ega. Yoshlarni tarbiyalashda ularning ana
shu o’ziga xos xususiyatlarini hisobga olish, o’rganish nihoyatda murakkab. 
Pedagogik   faoliyatga   tayyorgarlik   ko’rayotgan   yoshlar   ana   shunday   xususiyatlarini
bilishlari lozim. 
  O’qituvchi shaxsining xususiyatlari quyidagilarni o’z ichiga oladi: 
- mafkuraviy sohada  – ilmiy dunyoqarash  va e‘tiqod, sotsial  extiyoj  va axloqiy
zaruriyatlarni   chuqur   tushunish,   ijtimoiy   va   fuqarolik   burchini   anglash,
ijtimoiysiyosiy faollik; 
- kasbiy   pedagogik   sohada   –   bolalarni   sevish   va   ular   bilan   ishlashga   qiziqish,
pedagogik ishni sevish; psixologo-pedagogik ziyraklik va kuzatuvchanlik, pedagogik
takt,   pedagogik   tasavvur,   tashkilotchilik   qobiliyati;   haqqoniylik,   dilkashlik,
talabchanlik,   qat‘iylik   va   maqsadga   intilish;   vazminlik,   o’zini   tuta   bilish;   kasbiy
layoqatlilik; 
- bilish   sohasida   –   keng   ilmiy   saviya,   ma‘naviy   ehtiyoj   va   qiziqish,   yangilikni
his qila bilish, pedagogik ma‘lumotni oshirishga intilish. 
  O’zbekiston   Respublikasi   ta‘lim   muassasalarida   ishlash   uchun   tayyorlanayotgan
o’qituvchilar: pedagogik faoliyatga qobiliyatli, ijodkor, ishbilarmon, umuminsoniy va
milliy-madaniy qadriyatlarni, dunyoviy bilimlarni mukammal egallagan, shuningdek,
umuminsoniy   qadriyat   sifatida   ilohiy   ilmlardan   ham   xabardor,   ma‘naviy   barkamol,
O’zbekistonning mustaqil davlat sifatida ravnaq topishiga ishonadigan vatanparvarlik,
fuqarolik   burchini   anglagan,   ixtisosga   doir   bilimlar,   ko’nikmalarni,   ijtimoiy- gumanitar   bilimlarni,   psixologo-pedagogik,   metodik   bilim   va   ko’nikmalarni
mukammal   egallagan,   o’qituvchilik   kasbini   va   bolalarni   yaxshi   ko’radigan,
insonparvar,   talabchan,   adolatli,   ishchan,   erkin   va   ijodiy   fikrlay   oladigan,   har   bir
shogirdi ulg’ayib yaxshi odam bo’lishiga ishonadigan, ularning barkamol shaxs bo’lib
yetishishlariga ko’maklashadigan kishi bo’lmog’i kerak.  
O’zbekiston   Respublikasi   oliy   ta‘lim   kontseptsiyasida   o’qituvchi-mutaxassis
oldida   turgan   vazifalar   quyidagicha   belgilanadi:   «Mutaxassis   malakasi   –   chuqur
bilim, keng dunyoqarash va kasb tayyorgarligi, kompyuter boyicha savodxonligi, o’z
bilimlarini tezlik bilan yangilash va to’ldira olish qobiliyati singari omillardan tashkil
topadi...   Shular   qatorida   uning   intizomi,   mas‘uliyat,   ziyolilik,   o’z   ishiga,   Vatan   va
jahon   taraqqiyoti   yo’lida   ezgulik   va   adolatga   sadoqat   tuyg’ularini   ham   tarbiyalash
zarur». 
Boshqa   ta‘lim   turlarida   bo’lganidek,   oliy   maktab   o’qituvchisi   shaxsiga   ham
jiddiy   talablar   qoyiladi.   O’qituvchi   shaxsiga   qoyiladigan   eng   muhim   talab   uning
yuqori malakali bo’lishidir. Balki uningsiz pedagogik faoliyat yuritib bo’lmaydi. Oliy
maktab   o’qituvchisi   ham   shunday   talablarga   javob   berishi   kerakki,   bunda   talabalar
uni   yuksak   darajada   bo’lg’usi   mutaxassisni   shakllantiradigan   shaxs   darajasiga
ko’tarsin. 
4. Pedagogik mahorat va uning ko’rsatkichlari  
Pedagogik   mahorat   asoslariga:   kasbiy   pedagogik   bilimlar,   insonparvarlikka
yo’nalganlik,   pedagogik   texnika,   kasbiy   pedagogik   faoliyatni   amalga   oshirish
tajribasi,   pedagog   shaxsi   ta‘luqlidir.   Mahoratning   shakllanish   bosqichlariga:
reproduktivlik (boshlang’ich), ijodiylik, ijodiy-novatorlik kiradi. 
Pedagogik mahorat darajalari  o’qituvchi ish darajasining davomi hisoblanadi:
- reproduktiv (o’ta past); - moslashuvchan (past); 
- lokal (chegaralangan) – modellashtirish (o’rtacha qoniqarli ).  
Bu   daraja   talabalar   bilan   bo’ladigan   o’quv-tarbiya   ishlarining   ayrim
yo’nalishlarida yuqori sifati bilan xarakterlanadi: 
- izchil   modellashtirish   (yuqori)   Bu   bosqichda,   pedagog   faoliyatining   barcha
turlarida yuqori sifatga erishiladi;  - izchil   modellashtirish   (oliy).   Bunda,   faoliyatning   barcha   turlarida   ijodiy
munosabat   namoyon   bo’ladi,   o’quv-tarbiya   jarayonining   samaradorligini   oshirish
yo’llari   izlanadi.   Pedagogik   mahorat   komponentlari   kasbiy   faoliyatga   kasbiy
vazifalarni   bajarish   uchun   zarur   bo’lgan   malaka   nuqtai   nazardagi   qarashlarni   aks
ettiradi.  
Pedagogik mahorat komponentlarini hosil qiladigan quyidagi malaka guruhlari
mavjud: 
1) loyihalash; 
2) konstruktsiyalash; 
3) tashkilotchilik; 
4) muloqot; 
5) bili shva reflektivlik. 
Pedagogik   mahoratning   asosi   –   pedagogik   bilimdonlikdir.   Pedagogik
bilimdonlik deganda, konkret tarixiy davrda qabul qilingan me‘yorlar, standartlar va
talablarga   muvofiq   pedagogik   vazifani   bajarishga   qobillik   va   tayyorlik   bilan
belgilanadigan integral kasbiy-shaxsiy tavsifnoma tushuniladi.  
Kasbiy-pedagogik   blimdonlikning   bosh   ko’rsatkichi   bu   insonga,   shaxsga
yo’nalganlikdir.  
Kasbiy –pedagogik bilimdonlik   pedagogik voqelikni  izchil  idrok eta bilish va
unda izchil  harakat  qila olish malakasini  qamrab oladi. Bu xislat  pedagogik jarayon
mantig’ining yaxlitligicha va butun tuzilmasi bilan birgalikda ko’ra olish, pedagogik
tizimning   rivojlanish   qonuniyatlari   va   yo’nalishlarini   tushunish   imkoniyatini
ta‘minlaydi.   Bilimdonlik   o’qituvchi   uchun   o’ta   muhim   bo’lgan   uchta   holat   bilan
bog’langan zamonaviy pedagogik texnologiyalarni egallashni taqozo etadi: 
- odamlar bilan o’zaro aloqada bo’lishda, madaniy muloqatda bo’lish; 
- fani   sohasi   boyicha   axborotlarni   qabul   qila   bilish   va   uni   o’qitish   mazmuniga
moslab qayta ishlash va undan mustaqil tahsil olishda foydalana olish; 
- o’quv axborotlarini boshqalarga bera olish. 
Kasbiy-pedagogik bilimdonlik asosan to’rtta komponent bilan xarakterlanadi: 
1) shaxsga, insonga yo’nalganlik;  2) pedagogik voqelikni izchil idrok etish; 
3) fan sohasiga yo’nalganlik; 
4) pedagogik texnologiyalarni egallash. 
Pedagogning kasbiy bilimdonligi  kreativlik   bilan xarakterlanadi. 
Kreativlik   –   bu   kasbiy   hayot   usuli,   ko’p   qirrali   ta‘lim   jarayoni   va   tizimining
maqsadlari,   mazmuni,   texnologiyalari   sathida   yangi   pedagogik   voqelikni   yaratish
istagi   va   malakasidir.   Kreativlik   o’qituvchiga   innovatsion   o’zgarishlar   oqimiga
moslashib olishga yordam beradi. 
Har qanday darajadagi kasbiy bilimdon refleksiyaga qodirdir. 
Refleksiya   –   fikrlashning   maxsus   usuli   bo’lib,   pedagogik   voqelikka,
tarixiypedagogik   tajribaga   ,   muayyan   kasbiy   mavqening   tashuvchisi   bo’lgan   o’z
shaxsiyatiga   qayta   nazar   tashlashdir.   Yuqoridagi   kasbiy-pedagogik   bilimdonlikni
tashkil etuvchi barcha komponentlar murakkab tuzilmani hosil qilib, mutaxassisning
«ideal modeli»ni shakllantirib boradi va pirovard natijada zich birlashib ketadi hamda
o’qituvchi   shaxsi   faoliyati   tavsifini   belgilaydi.   Bilimdonlik   o’qituvchining   faqat
faoliyat  jarayonida  va   faqat  konkret  kasb   doirasida   namoyon  bo’ladi   va  baholanadi.
Pedagogik   faoliyatning   samarali   bo’lishi   uchun   o’qituvchida   qobiliyatning   quyidagi
turlari mavjud bo’lmog’i va tarbiyalanmog’i lozim: 
1. Bilish   qobiliyati   -   fanning   tegishli   sohalariga   oid   (matematika,   fizika,
iqtisod,   adabiyot   va   hakozolarga   doir)   qobiliyatlardir.   Bunday   qobiliyatga   ega
bo’lgan   o’qituvchi   fanni   o’quv   kursi   hajmidagina   emas,   balki   ancha   keng   va
chuqurroq   biladi,   o’z   fani   sohasidagi   materialni   ipidan   ignasigacha   biladi,   unga
nihoyatda qiziqadi, oddiy tadqiqot ishlarini bajara oladi. 
2. Tushuntira olish qobiliyati   - o’quv materialini o’quvchilarga tushunarli
qilib  bayon  eta  olish,  yoshlarda   mustaqil   ravishda  faol   fikrlashga   qiziqish  uyg’otish
qobiliyatidir.   O’qituvchi   zarur   hollarda   o’quv   materialini   o’zgartira   olishi,   qiyin
narsani   oson,   murakkab   narsani   oddiy,   noaniq   narsani   tushunarli   qilib
o’quvchitalabalarga yetkaza olishi darkor.  Qobiliyatli,   mahoratli   o’qituvchi   dars   materialini   bayon   etishda   turli
o’quvchilarning qanday o’zlashtirayotganliklarini qator belgilar asosida payqab oladi
va zarur hollarda bayon qilish usulini o’zgartiradi. 
3. Kuzatuvchanlik   qobiliyati   -   o’quvchining   ichki   dunyosiga   kira   olish,
o’quvchi   shaxsini  va  uning  vaqtinchalik ruhiy holatlarini  juda  yaxshi   tushuna  bilish
bilan bog’liq bo’lgan psixologik kuzatuvchanlik va boshqalar. 
4. Nutq   madaniyati   –   nutq   yordamida,   shuningdek,   imo-ishora   vositasida
o’z fikr hamda his-tuyg’ularini aniq va ravshan ifodalash qobiliyati. Bu o’qituvchilik
kasbi   uchun   juda   muhimdir.   O’qituvchining   nutqi   aniq,   jonli,   obrazli,   talaffuzi
jihatidan yorqin, ifodali bo’lib, unda gramatik, fonetik nuqsonlar uchramasligi lozim.
O’qituvchining   sekin   nutqi   lanjlik   va   zerikishga   sabab   bo’ladi.   Haddan   tashqari
keskin va baqiroq nutq o’quvchilarning asabini buzadi, tez toliqtirib quyadi. 
5. Tashkilotchilik   qobiliyati   –   birinchidan,   o’quvchi-talabalar   jamoasini
uyushtirishni,   jipslashtirishni,   muhim   vazifalarni   hal   etishga   ruhlantirishni;
ikkinchidan, o’z ishini to’g’ri uyushtirishni nazarda tutadi 
6. Obro’   orttira   olish   qobiliyati   -   o’quvchilarning   hissiyoti   va   irodasiga
bevosita ta‘sir ko’rsatish  va shu asosda  obro’  qozona olishdir. Obro’  o’qituvchining
fanni yaxshi bilishi, xushmuomalaligi, mehribonligi asosida ham qozoniladi. 
7. To’g’ri muomala qila olish qobiliyati   – yoshlarga yaqinlasha olish, ular
bilan   pedagogik   nuqtai   nazardan   juda   samarali   o’zaro   munosabatlar   o’rnata   bilishi,
pedagogik nazokatning mavjudligini bildiradi. 
8. Oldindan   ko’ra   bilish   qobiliyati   -   o’z   harakatlarining   oqibatini   ko’ra
bilishda,   o’quvchining   kelgusida   qanday   odam   bo’lishini   tasavvur   qila   olishda,
tarbiyalanuvchida qanday fazilatlarni taraqqiy ettirish lozimligini oldindan aytib bera
olishda ifodalanadi. 
9. Diqqatni   taqsimlay   olish   qobiliyati   -   o’qituvchida   diqqatning   barcha
xususiyatlari   –   hajmi,   kuchi,   kuchuvchanligi,   idora   qilinishi,   safarbarligi   kabilar
taraqqiy   etgan   bo’lishi   muhimdir.   Diqqatni   ayni   bir   vaqtda   taqsimlash   qobiliyati   -
o’qituvchilik   uchun   alohida   ahamiyat   kasb   etadi.   Xullas,   o’qituvchida   bu   kabi xususiyatlarning  mavjud bo’lishi   uning pedagogik  mahoratini   oshiradi   va tajribasini
boyitadi. 
5. Pedagogik texnika haqida tushuncha.   
Pedagogik   mahoratga   pedagogik   bilimlar,   fahm-farosat   bilan   bir   qatorda
pedagogik   texnika   sohasidagi   malakalar   ham   kiradiki,   ular   tarbiyaga   ozroq   kuch
sarflab ko’proq natijalarga erishish imkonini beradi. 
Pedagogik texnika  – bir qancha usullarning yig’indisi bo’lib bularga:  
1) O’qituvchining tashqi ko’rinishi.  
2) O’qituvchining nutqi kiradi. 
«Pedagogik texnika»  - tushunchasi 2 guruh tarkibiy qismga ajratiladi. 
Birinchi   guruh   –   bu   tarkibga   o’qituvchining   o’z   hatti-harakatlarini
boshqarishga aytiladi:  
1) O’z gavdasini boshqara olish (mimika va pontomimika).  
2) O’z his-tuyg’usini, kayfiyatini boshqara olish (keraksiz psixik zo’riqishni
olib tashlash, ijodiy kayfiyatni o’zi uchun va o’quvchilar uchun yarata olish).    3)
Ijtimoiy pertseptiv qobiliyat (diqqat, kuzatuvchanlik, hayol). 
 4) Nutq texnikasi (nafas olish, ovozni to’g’ri qoya olish, diktsiya, nutq tempi). 
Ikkinchi   guruhning   tarkibiy   qismlari   –   bunga   jamoaga   va   shaxsga   ta‘sir   eta
olish malakasi bilan, ta‘lim va tarbiya jarayonining texnologik tomonlari kiradi.  
Bularga   quyidagilar:   Didaktik,   tashkilotchilik,   konstruktiv,   kommunikativ
malakalar   kiritiladi.   O’quvchilarga   talab   va   baholashning   texnikasi,   pedagogik
muloqotni boshqarish, sinf jamoasida ijodiy ishni tashkil etish holatlari jalb etiladi.  
Ikkinchi guruhning tarkibiy qismlarini kengroq ochib beramiz. 
Ikkinchi   guruhga:   Didaktik,   tashkilotchilik,   konstruktiv,   kommunikativ
malakalar kiradi.  
I. Didaktik   malaka   (didaktika   –   ta‘lim   va   uning   maqsadi,   mazmuni,
shuningdek ta‘lim metodlari, vositalari va uni takshil etish haqidagi fandir).      
Didaktik   malaka   deb,   o’qituvchining   bilim   va   malakalarni   eng   samarador
metodlar va vositalar bilan o’quvchilarga yetkazishi tushuniladi.   II. Tashkilotchilik   malakasi:   O’qituvchining   sinf   jamoasi,   uning   tarkibi,
dinamikasi, sinf liderligi va past mavqedagilarni bilishi, shu ma‘lumotlarni e‘tiborga
olib sinfni mohirlik bilan boshqarishi.  
III. Konstruktiv   malaka:   Dars   va   darsdan   tashqaridagi   jarayonni   mohirlik
bilan tashkil eta olish. Darsda o’quvchilarga bilim va malakalar berishning eng oson
va qulay yo’llarini topa olish. 
IV. Kommunikativ   malaka:   Dars   va   darsdan   tashqari   jarayonda
o’quvchio’quvchi, o’qituvchi-o’qituvchimuloqotini ijobiy tashkil eta olish. Pedagogik
muloqot yordamida o’quvchilarga zarur bilim va malakalarni bera olish qobiliyati.  
Yosh o’qituvchi qanday hatolarga yo’l qoyadi? 
Ko’pgina   yosh   o’qituvchilarning   faoliyatini   tekshirish   quyidagi   o’ziga   xos
kamchiliklarni aniqlashga imkon beradi: 
Yosh   o’qituvchilar   o’quvchilar,   ota-onalar   bilan   bemalol,   «yurakdan»
gaplashishga qiynaladilar. Ular o’zlarini yo o’ta talabchan, yoki o’ta bo’sh tutadilar. 
O’qituvchining tashqi ko’rinishi estetik ta‘sirchan, yuqori didli bo’lishi kerak. 
Tashqi ko’rinishga beparvo bo’lish ham, o’ta diqqatni qaratish ham yaxshi emas. 
O’qituvchining   qiyofasi,   uning   yuz   ko’rinishi,   harakatlari,   qaddi-qomatini
tutishi, chiroyli yurishi va boshqalar ta‘lim tarbiyada muhim ahamiyatga ega. 
O’z-o’zini   boshqarishni   o’rganish,   yuqorida   keltirilgan   salbiy   holatlarning
bartaraf etilishiga yordam beradi.  
O’z-o’zini boshqarishning quyidagi turlari mavjud: a)
o’z-o’ziga ishonch, optimizm; 
b) o’z hatti-harakatini nazorat eta olish (muskullarning zo’rqishga va o’ta 
bo’shashining oldini olishga erishish, harakatlari bir tempda, nutqda nafas olishlari). 
v) pedagogik zo’rqishni yengillashtiruvchi mashqlar (mehnat, musiqa, kitob, 
hazil-mutoyba, har xil oyinlar orqali). 
g) o’z-o’zini ishontirish (Autogen mashqlar) 
Pantomimika  – bu gavda, qo’l va oyoqlarning harakatlaridir. Mohir o’qituvchi
butun gavda va gavda a‘zolari bilan bosh maqsadni, bilim berishni o’z obrazi  orqali o’quvchiga   yetkazadi.   To’g’ri   qaddi-qomat,   to’g’ri   talaffuz,   o’qituvchining   o’ziga
ishonishidan, bilimidan darak beradi.  
Egilib   yurish,   boshning   pastligi,   boshni   egib   brish,   qo’llarni   shalvirab   turishi
kishining ichki kuchsizligini, o’ziga, o’z kuchiga ishonchsizligini ko’rsatadi. 
Shuning   uchun   ham,   o’qituvchi   eng   avval   darsda,   o’quvchilar   oldida   to’g’ri
turishni o’rganishi zarur. Oyoqlar orasi «12-15» sm, bir oyoq sal oldinga chiqarilgan
holda   turiladi.   Hatti-harakat   iloji   boricha   latofatli,   go’zal   bo’lishi   kerak.   Ammo,
sohta, sun‘iy harakatlarning keragi yo’q.  
Qaddi-qomat   estetikasida   ba‘zi   yomon   odatlar   juda   xunuk   ko’rinadi.   Bir
oyoqdan   ikkinchi   oyoqqa   og’irlikni   tez-tez   o’tkazish,   qo’lda   ortiqcha   narsa   ushlab
turish,   boshni,   qoshni,   burnini   artish,   quloqni   qashib   turish   va   boshqalar   pedagogik
talablariga yot narsalardir.  
Qo’l harakatlari juda keskin va juda katta bo’lmasligi kerak. Iloji boricha qo’l
harakatlari   yoqimli,   tasdiqlash   inkorlash   ma‘nolarida   bo’lib,   aylanma   shaklida
bo’lishi  maqsadga  muvofiq. O’z o’rnida qo’l  harakati  fikrimizni tasdiqlashga,  uning
ta‘sirini oshirishga yordam beradi.  
Har   doim   o’quvchilarga   yuz   tutib   turish,   sinf   o’quvchilaridan   oldin   ba‘zan
keyin yurish talab etiladi. Ayniqsa, muhim  narsani  aytmoqchi bo’lganda oldinga bir
ikki   qadam   tashlanadi.   Ayrim   hollarda   o’qituvchining   orqaga   chekinishi
o’quvchilarga dam berish (qisqa)ni bildiradi.   
Mimika   –   bu   his-tuyg’ularni,   fikrlarni,   kayfiyatni   yuz   muskullari   yordamida
bera   olish   tushuniladi.   Ba‘zan   boshqa   kishilarga   (o’quvchilar)ga   murabbiyning   yuz
ifodasi uning so’ziga qaraganda kuchliroq ta‘sir etadi. Mimika va qiyofa so’znining,
nutqning,   fikrning   ta‘sirchanligini   oshiradi.   Uning   o’quvchilar   tomonidan
o’zlashtirilishini   yengillashtiradi.   (Qo’lingizdan   kelsa   ko’rlardagi   holatni   tasavvur
qiling, eslang).   
Pedagogik   texnikani   egallashning   asosiy   yo’llari   o’qituvchi   rahbarligidagi
mashg’ulotlar   (pedagogik   texnikani   o’rganish)   va   mustaqil   ishlash   (kasbiy   jihatdan
o’z-o’zini tarbiyalash) dir. Pedagogik texnika malakalarining individual-shaxsiy tusda
ekanligini   hisobga   olib,   pedagogik   texnika   egallashda   va   uni   takomillashtirishda kasbiy   jihatdan   o’z-o’zini   tarbiyalash,   ya‘ni   talabaning   o’zida   mohir   o’qituvchi
shaxsiy   fazilatlarini   va   kasbiy   malakalarini   shakllantirishga   qaratilgan   faoliyat
yetakchi   rol   oynaydi   deb   aytish   mumkii.   Kasbiy   ideal   siri   bu   harakatda   ham
pedagogik texnikani egallash muhim rol oynamog’i lozim. Tashkiliymetodik jihatdan
pedagogik texnika mashg’ulotlari individual, guruhiy yoki ketmaketlikda o’tkazilishi
mumkin. 
Ko’ruv diqqati:  Birinchi marta sinfga kirganda, bironta o’quvchini tanlab butun
diqqatini   o’shanga   qaratiladi   (tor   ob‘ekt),   keyin   asta-sekinlik   bilan   bir   nechta
o’quvchiga diqqat qaratiladi (o’rtacha torlikdagi ob‘ekt), yana asta sekin butun sinfni
nazar   ostiga   olish   mumkin   (keng   maydondagi   ob‘ekt)   va   shu   maydonni   nazardan
qochirmaslik kerak. 
Tilning olijanob imkoniyatlari nutq orqali ochiladi. Nutq bo’lmas ekan, tilning
cheksiz imkoniyatlari yuzaga chiqmay qolaveradi. 
Nutq texnikasi  – ovoz, nafas, nutq va diktsiyaning malaka va ko’nikmalarining
yig’indisini   avtomatizm   darajasiga   yetkazishdir.   Bolalar   ayniqsa   tarbiyachining,
o’qituvchining   hatti-harakatlariga   juda   sezgir   bo’ladilar.   Agar   o’qituvchi   sal   xato
gapirsa,   noto’g’ri   talaffuz   qilsa   –   o’qituvchining   ustidan   kulish   boshlanadi.   Bir   xil
ovozda   gapirish   ularni   zeriktirib   qoyadi.   Qattiq   ovozda   gapirish   o’quvchilarni
charchatib qoyadi. Ko’pchilik ovoz va uning tembrini tug’ma deb hisoblaydilar. Nutq
texnikasi asosan teatral-sahna pedagogikasida ishlab chiqilgan. 
Nafas olish texnikasidan to’g’ri foydalanishning inson sog’lig’iga katta foydasi
bor.  Fiziologiyada to’rt xil nafas olish farqlanadi: 
1. Yuqorigi   nafas   –   bu   nafasda   yelka   va   ko’krak   qafasining   yuqori   qismi
qatnashadi.   Bu   kuchsiz,   yuzaki   nafas   olishdir.   Bunda   faqat   o’pkaning   yuqori   qismi
qatnashadi.  
2. Ko’krak   nafasi   –   bu   nafasda   qobirg’alararo   muskullar   qatnashadi.
O’pkaning eniga hajmi kengayadi, ammo diafragma kam qatnashadi. Shuning uchun
nafas chiqarish yetarli bo’lmaydi.   3. Diafragmal nafas – bu nafasda diagfragmaning pastga (qorin tomoniga)
cho’zilishi   yuz   beradi   va   o’pkaning   nafas   olishidagi   roli   unga   yetarli   bo’lmasdan
qoladi.  
4. Diafragmal-qobirg’a   nafasi   –   Bunday   nafasda   o’pka   eniga   va   boyiga
o’zgaradi   va   diafragmaning   qisqarishi,   qobirg’alararomuskullar   va   qorin   muskullari
qatnashadi.   Bu   eng   to’g’ri   nafas   olish   bo’lib,   asosan   nutq   nafasdan   ushbu   usulda
foydalaniladi.  
Ovoz   –   ayniqsa   yaxshi   maxsus   mashq   qilmasa,   ba‘zan   yo’qolib   ketadi.   Ovoz
apparati uch bo’limdan iborat: 
1. Generator   –   ovoz   generatsiyasi   ovoz   paylarida   hosil   bo’ladi,   bunday
og’iz bo’shlig’ining roli kam.  Ovoz paylari shovqin va tonlarni farqlaydi. 
2. Rezonator   tizimi   –   bunda   tomoq,   halqum,   burin   bo’shlig’i,   og’iz
bo’shlig’i   qatnashadi   va   ular   ovozning   kuchini   (statikasini)   va   dinamikasini
ta‘minlaydi. 
3. Energetika   tizimi   –   o’pkadan   kelayotgan   kuchli   nafasning   miqdori   va
tezligini ta‘minlaydi.  
Demak,   ovoz   tomoqdan   (o’pkadan)   kelayotgan   havoning   ovoz   paylari   orqali
o’tganda   hosil   bo’ladi   va   og’iz   bo’shlig’i   yordamida   kuchayadi.   Pedagogning   nutqi
uchun avvalambor tovushning kuchi zarur.  
Diapozon – ovoz hajmi, tonlarining eng past eng yuqori chegaralaridir.  
Tembr   –   ovozning   shiraligi,   ohangi,   ochiqligi   va   yoqimliligidir.   Har   bir
insonda o’ziga xos individual ovoz bo’ladi.  
Tomoqni   qurib   qolishdan   saqlash   uchun   mutaxassislar   soda   va   yod   eritmasi
bilan   xalqumni   chayqab   turishni   tavsiya   etadilar.   Quyidagi   maslahatlar   ham
o’qituvchilarga foydali: 
1) Bir xil tonda gapirish ovoz muskullarini charchatib qoyadi. Agar har xil,
ifodali belgilar bilan gapirilsa – ovoz apparatlari sog’lom bo’ladi. 
2) Bor-melning   mayda   changlari   ovoz   paylari   uchun   juda   ham   zararli,
doimo doskani ho’l latta bilan artish kerak.  3) Dars   bergandan   so’ng,   agar   havo   sovuq   bo’lsa,   tez   yurmaslik   kerak.
Chunki, sovuq havo halqumni yallig’lantiradi. 
Dialogik   nutq-ikki   va   undan   ortiq   kishi   o’rtasida   amalga   oshiriladi.   Nutqning
bu   ko’rinishi   o’ziga   xos   xususiyatlarga   ega   bu   nutq   keng   jumlalarni   talab   etmaydi.
Shuning uchun dialogik nutq tarkibida to’liqsiz gaplar juda ko’p bo’ladi. Bunday nutq
tarkibida so’roq va undov gaplar ham uchraydi. 
 
 
 
Xulosa
 
O’qituvchilik   dunyodagi   eng   qadimgi   kasblardan   biridir.   Uning   ijtimoiy
ahamiyati hech qachon kamaymaydi, so’nmaydi. O’qituvchilik kasbi bir qator muhim
talablarga javob berishi  kerak. Pedagogik mahorat  asosan  o’qituvchining faoliyatida
namoyon   bo’ladi.   O’qituvchi   o’z   faoliyatida   pedagogik   mahoratga   erishish     uchun
o’z   faoliyatini   boshqarish   qobiliyati,   yuqori   bilim,   yetarli   malaka   va   ko’nikmalar
bo’lishi   talab   qilinadi.   Pedagogik   mahoratni   egallash   uchun   o’qituvchi   doimo   o’z
ishini tahlil qila bilishi, o’ziga o’quvchilar nazari bilan qaray olishi va kamchiliklarni
tuzatish uchun tinimsiz izlanishi zarur. O’qitish jarayonida pedagog o’z faoliyatining
samarali   bo’lishi   uchun   pedagogik   texnologiyani   yaxshi   bilishi,   uning   yangi-yangi
yo’llarini   yarata   oladigan   va   ijodiy   ishlaydigan   pedagogik   mahorat   egasi   bo’lishi
zarur.  
Pedagogik   mahoratga   pedagogik   bilimlar,   fahm-farosat   bilan   bir   qatorda
pedagogik   texnika   sohasidagi   malakalar   ham   kiradiki,   ular   tarbiyaga   ozroq   kuch
sarflab ko’proq natijalarga erishish imkonini beradi. 
Pedagogik  bilimdonlik  pedagogik   sohada  mahorat  bilan  ishlayotgan   kishining
ta‘lim va tarbiya ishida insoniyat to’plagan barcha tajribalardan ratsional foydalanish
qobiliyatini   ko’zda   tutar   ekan,   demak,   u   yetarli   darajada   pedagogik   faoliyat   va
munosabatlarning maqsadga muvofiq usullari va shakllarini egallashi lozim bo’ladi.   Xulosa   qilib   aytganda,   har   bir   o’qituvchida   nutq   madaniyati   bo’lishi   zarur,
chunki   har   bir   pedagog   o’z   nutqi,   chiroyli   va   ravon   o’qishi,   muomala   madaniyati
bilan o’quvchilarga namuna bo’ladi. 
 
 
 
 
 
 
 
 
   
                     Foydalanilgan adabiyotlar ro'yxati 
 
1. Karimov I.A. Barkamol avlod - O'zbekiston taraqqiyotining  poydevori.   –T.: 
«Sharq», 1997 y. 
2. Karimov I.A. O'zbekiston XXI asrga intilmokda. – T.: 1999 y. 
3. O'zbekiston Respublikasi Qonuni: Ta'lim to'g'risida.   T:. «Sharq», 1997 y. 
4. O'zbekiston   Respublikasi:   Kadrlar   tayyorlash   milliy   dasturi.     T:.   «Sharq»,
1997. 
5. Avloniy A. Turkiy guliston yoxud axloq. -T.: «O'qituvchi», 1993 y.  
6. G'ulomov   S.   tahriri   ostida.   Oliy     ta'lim   me'yoriy   hujjatlar   to'plami.   –   T.:
«Sharq», 2001 y. 
7. Zunnunov A. Pedagogika tarixi. Darslik. –T.: «Sharq», 1997 y.  
8. Hoshimov   K.,   S.   Ochil.   O'zbek   redagogikasi   antologiyasi.   Darslik.   -T.:
«O'qituvchi», 1995 y. 
9. Mavlonova R, To’raeva O., Pedagogika.  Darslik. –T.: «O’qituvchi», 2001.  
10. Munavvarov A.Q. tahriri ostida.  Pedagogika. T: «O’qituvchi», 1996 y.  
11. B.L. Farberman. Ilg'or pedagogik texnologiyalar. – T.: «Fan» 1999 y. 
12. N.Saidaxmedov. Yangi pedagogik texnologiyalar. – T.: «Moliya», 2003y.  13. Q.T.Olimov.,   L.T.Uzoqova.,   E.Z.Halilov   va   boshq.   Maxsus   fanlarni   o'qitish
metodikasi. – T., «Fan», 2004 y. 
14. B.L.Farberman va boshq. Oliy o'quv yurtlarida o'qitishning zamonaviy usullari.
– T.: 2002 y. 
15. Qurbonov O. O'zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasi ta'lim to'g'risidagi
qarorlari.  O'quv qo'llanma. –T., 1998 y. 
16. G'aybullaev N. Pedagogika. Ma'ruzalar matni. –T., 1999 yil. 
17. Raximov   I   va   bosh.   «Pedagogika»   fanidan   muammoli   ma'ruzalar   matni.   N.,
2004. 
18. http:// www . inter. pedagogika ru.  
19. www . school. edu. ru. 
20. www. pedagog. uz.

Pedagogik mahoratni tashkil etish shakllari

Купить
  • Похожие документы

  • 3 sinfda matematikadan sinfdan tashqari ishlarni tashkil etish
  • Globallashuv sharoitida talabalarda ekologik ong va madaniyatni shakllantirish usullari
  • Sрirtli ichimliklаrgа mоyil о’smirlаr bilаn ijtimоiy-реdаgоgik fаоliyаt
  • Oilada olib boriladigan ijtimoiy-pedagogik faoliyat
  • Ijtimoiy-pedagogik tadqiqotlar

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha