Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 20000UZS
Размер 569.3KB
Покупки 0
Дата загрузки 06 Январь 2025
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет Педагогика

Продавец

Husenov Jahongir

Дата регистрации 03 Май 2024

11 Продаж

Pedagogik texnologiya

Купить
O‘ZBEKISTON RESPUBLIKASI
OLIY TA’LIM, FAN VA INNOVATSIYALAR VAZIRLIGI
__________________ UNVERSITITETI
TABIIY FANLAR FAKULTETI
“EKALOGIYA VA GEOGRAFIYA KAFEDRASI”
“ Himoyaga ruxsat etilsin ”
Tabiiy fanlar fakulteti dekani
___________________
“___”_____________2024
“5110500 – Geografiya va iqtisodiy bilim asoslari’’ ta’lim yo‘nalishi
______ guruh talabasi  _____________ning
“______________________________________________”
mavzusidagi
KURS ISHI
Ilmiy rahbar:
_________o’qit. ______________
“Himoyaga ruxsat etilsin”
“Ekalogiya va geografiya”
Kafedra mudiri.__________________
__________________
“____”__________________2024
GULISTON-2024
1 MUNDARIJA:
KIRISH ..................................................................................................................................................... 3
I BOB. PEDAGOGIK TEXNOLOGIYA .......................................................................................................... 5
1.1. Pedagogik texnologiya tushunchasi va xarakterli xususiyatlari ........................................................ 5
1.2. Ta’lim texnologiyalarining tasnifi, turli yondashuvlar ...................................................................... 9
II BOB. SHAXS TARBIYASIDA PEDAGOGIK TEXNOLOGIYA ...................................................................... 13
2.1. Shaxs tarbiyasining rivojlanishida ijtimoiylashuv bilan aloqadorligi ............................................... 13
2.2. Shaxs rivojlanishida irsiyat, muhit va tarbiyaning tutgan oʻrni ...................................................... 16
2.3. Shaxs rivojlanishining yosh va psixologik xususiyatlari .................................................................. 18
XULOSA VA TAVSIYALAR ....................................................................................................................... 22
ILOVALAR .............................................................................................................................................. 24
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO’YXATI ........................................................................................... 25
2 KIRISH
Kurs   ishining   dolzarbligi :   Didaktik   jihatda   o’qitish   va   tarbiyaning
birligi shaxs kamolotining umumiy maqsadi, o’qitish, rivojlantirish va tarbiyaviy
funktsiyalarning   real   munosabatida   namoyon   bo’ladi.   Ushbu   didaktik   jihat
taqdim   etilgan   tajribani   to’plash   uchun   shart   bo’lib   xizmat   qildi.   Ma’lumki,
o’rganishning   tarbiyaviy   tomoni   o’zlashtirilgan   mazmun   hajmining   kengayishi
bilan   bog’liq   bo’lsa,   rivojlanish   tomoni   esa   o’quvchi   ongida   o’rnatilgan
elementlar   o’rtasidagi   bog’liqliklarning   soni   va   tabiatining   murakkabligi   bilan
bog’liq.
Tarbiyaviy   jihat   ushbu   mazmunga   va   umuman   jamiyatga   shaxsiy
munosabatni   maqsadli   shakllantirish   bilan   bog’liq.   O’quv   jarayoniga   jalb
qilingan o’quvchining rivojlanishi  pedagogik sharoitlar  o’rtasidagi  o’zaro ta’sir
va o’quvchi shaxsining ularga faol munosabati bilan tavsiflanadi. 
Ta’lim   va   tarbiya   o’rtasidagi   bog’liqlik   ta’limning   eng   dolzarb
muammolaridan   biridir.   V.F.   Shatalov   shunday   deb   yozgan   edi:   "Ta’limsiz
ta’lim   -   jinnining   qo’lidagi   o’tkir   qilich".   Ko’pchilik   amaliyotchi   o’qituvchilar
bu   fikrga   mutlaqo   qo’shiladilar,   chunki   biz   talaba   tomonidan   olingan   bilim
kelajakda   qanday   ishlatilishiga   befarq   emasmiz.   Faoliyatni   tashkil   etish   nuqtai
nazaridan   o’qitish   va   tarbiya   o’rtasidagi   bog’liqlik,   ta’limda   asosiy   narsa
o’quvchilarning   shaxsiy   hayotiy   tajribasi   va   ijobiy   ma’naviy   taassurotlarini
o’zlashtirishi bilan belgilanadi. Bunga, bizning fikrimizcha, gumanitar fanlar va
sinfdan tashqari mashg’ulotlarning chuqur integratsiyalashuvi yordam beradi. 
Kurs ishining maqsadi:
- zamonaviy xususiy pedagogik texnologiyalarni nazariy ko’rib chiqish. 
- Talabalarni o’qitish uchun zamonaviy texnologiyalarni ko’rib chiqish.
-   O’quv   jarayonini   tashkil   etishning   zamonaviy   texnologiyalarini   ochib
berish. 
- Zamonaviy xususiy pedagogik texnologiyalarni aniqlash.
Kurs ishining vazifalari:
3 1.   Xarakter   tushunchasini   individual   shaxsiy   xususiyat   sifatida   ko’rib
chiqing;
2.   Xarakter   aksentsiyasining   strukturaviy   va   mazmuniy   xususiyatlarini
o’rganish;
3. Xarakter xususiyatlarining shakllanish xususiyatlarini tahlil qilish;
4.   Shaxs   xarakterini   shakllantirish   va   tarbiyalash   yo’llari   va
yo’nalishlarini ko’rib chiqing.
Kurs ishining ob’ekti  - shaxsning individual psixologik xususiyatlari.
Kurs ishining predmeti:  zamonaviy pedagogika fanida ishlab chiqilgan
pedagogik   texnologiyalardir.   Tadqiqot   metodologiyasi   fanda   qo’llaniladigan
texnikalar,   usullar   va   tamoyillar   majmuasiga   asoslanadi.   Tadqiqotda   hujjat   va
adabiyotlarni tahlil qilish va qiyosiy tahlil usullaridan foydalanilgan.
Kurs ishining tuzilishi:
Ushbu   kurs   ishi   kirish,   ikkita   bob,   xulosa   va   foydalanilgan
adabiyotlardan iborat. Birinchi bobda ikkita, ikkinchi bobda uchta reja mavjud.
4 I BOB. PEDAGOGIK TEXNOLOGIYA
1.1. Pedagogik texnologiya tushunchasi va xarakterli xususiyatlari
“Ta’lim texnologiyasi” atamasi o’ttiz yil avval Amerika pedagogikasida
paydo bo’lgan.
Pedagogik  texnologiya -   ta’lim   jarayonini   optimallashtirish  tamoyillari
va usullarini aniqlash, texnikani loyihalash va qo’llash, qo’llaniladigan usullarni
baholashga qaratilgan tadqiqot .
O’quv   amaliyotida   "pedagogik   texnologiya"   tushunchasi   uch   darajada
qo’llaniladi ( Selevko G.K.):
1.umumiy pedagogik ( umumiy didaktik ) daraja - ta’limning ma’lum bir
bosqichida mintaqada, ta’lim muassasasida o’quv jarayonini tavsiflaydi;
bir fan doirasida ta’lim va tarbiya mazmunini amalga oshirish usullari va
vositalari majmui ;
3.   mahalliy   (modulli)   daraja   -   o’quv   jarayonining   alohida   qismlari
texnologiyasi, xususiy didaktik va o’quv vazifalari.
Ellik   yildan   ortiq   vaqt   davomida   “ta’lim   texnologiyasi”   tushunchasi
shakllandi.
“Texnologiya”   so’zi   (yunoncha   “tekhne”   -   san’at,   fan   va   “logos”   -
o’qitishdan).
Texnologiya   (har   qanday   sohada)   -   bu   ushbu   sohaning   rivojlanish
mantig’iga muvofiq qurilgan , ma’lum bir sub’ektning ob’ektiv qonuniyatlarini
maksimal  darajada aks  ettiradigan va shuning uchun faoliyat natijasining ilgari
belgilangan   maqsadlarga   maksimal   darajada   mos   kelishini   ta’minlaydigan
faoliyat. berilgan shartlar.” (  Buyuk Sovet Entsiklopediyasi  ).
Professor B.T. Lixachevning ta’kidlashicha ,  “pedagogik texnologiya” -
bu shakllar, usullar, usullar, o’qitish usullari, ta’lim vositalarini maxsus tanlash
va   tartibga   solishni   belgilaydigan   psixologik   va   pedagogik   munosabatlar
to’plami; bu pedagogik jarayonning tashkiliy-uslubiy qurolidir.
5 G.K.  Selevko   pedagogik   texnologiyaga   quyidagi   ta’rifni   berdi   va   -   bu
o’quv   jarayonini   optimallashtirish,   texnikani   loyihalash   va   qo’llash,
qo’llaniladigan   usullarni   baholash   tamoyillari   va   usullarini   ishlab   chiqish
maqsadida tadqiqot.
Ta’lim   texnologiyasi   -   bu   faqat   texnik   o’qitish   vositalari   yoki
kompyuterlardan   foydalanish   bo’yicha   tadqiqotlar   emas   ;   Bu   ta’lim
samaradorligini   oshiradigan   faktlarni   tahlil   qilish,   texnika   va   materiallarni
loyihalash va qo’llash, shuningdek, qo’llanilgan usullarni baholash orqali o’quv
jarayonini   optimallashtirish   tamoyillarini   aniqlash   va   texnikasini   ishlab
chiqishga qaratilgan tadqiqot (M.I. Maxmutova ).
Menimcha   ,   G.K.ning   ta’rifi   .   Selevko   o’qituvchi   uchun   eng   mos
amaliyotdir, chunki u ta’lim jarayonining mohiyatini qisqacha va aniq ko’rsatib
beradi.
Pedagogik texnologiyaning asosiy xususiyatlari
Pedagogik texnologiyaning holatini aniqlashda uni uning asosidagi ilmiy
tushuncha bilan bog’lash, uning yordami bilan erishiladigan maqsadlar doirasini
ko’rsatish,   uning   muhim   xususiyatlarini   aniqlash   maqsadga   muvofiqdir.
Pedagogik texnologiyaning xususiyatlari quyidagilardan iborat:
- maqsadlar (o’qituvchi undan qanday maqsadda foydalanishi kerak);
- diagnostika vositalarining mavjudligi;
-   pedagogik   jarayonni   loyihalashtirish   (dasturlash)   imkonini   beruvchi
o’qituvchi   va   talabalar   o’rtasidagi   o’zaro   munosabatlarni   tizimlashtirish
naqshlari;
-   pedagogik   maqsadlarga   erishishni   kafolatlovchi   vositalar   va   shart-
sharoitlar tizimi;
- o’qituvchi va talabalar faoliyatining jarayoni va natijalarini tahlil qilish
vositalari.
Shu   munosabat   bilan   pedagogik   texnologiyaning   ajralmas   xususiyatlari
uning yaxlitligi, optimalligi, samaradorligi va qo’llanilishidir .
6 Maqsadli   xususiyat   individuallikni   rivojlantirishda,   shaxsni
tarbiyalashda,   o’quvchini   tarbiyalashda   muayyan   texnologiyadan   foydalanish
orqali   nimaga   erishish   mumkinligini   ko’rsatadi.   Texnologiyani   diagnostika
vositalari   bilan   ta’minlash   o’qituvchiga   pedagogik   ta’sirlarning   jarayoni   va
natijalarini kuzatishga yordam beradi. Tahlil va o’z-o’zini tahlil qilish vositalari
o’qituvchiga o’z harakatlarini va o’quvchilarning o’z-o’zini rivojlantirish va o’z-
o’zini   tarbiyalashdagi   faoliyatini   baholash,   ularning   samaradorligini   baholash
imkonini   beradi. Maqsadlar,   pedagogik  diagnostika   vositalari  va  ish  faoliyatini
tahlil   qilish   texnologiyani   samaradorligi   va   maqsadga   muvofiqligi   nuqtai
nazaridan baholashga  yordam  beradi. Masalan,  boshlang’ich sinf  o’qituvchilari
orasida   nostandart   darslar   -   auktsionlar   mashhur   edi.   Ularning   mazmuni
quyidagicha: o’qituvchi o’quvchilarning faolligini oshirish maqsadida ularga bir
qancha   vazifalarni   taklif   qiladi;   kim   ularni   tezroq   bajarsa,   mukofot   oladi.   Bu
erda   biz   tahlil   qilgan   texnologiyaning   barcha   belgilari   -   maqsad,   tashxis   va
natija.
Pedagogik   texnologiya   xususiyatlarining   navbatdagi   muhim   guruhi   -
o’qituvchi   va   o’quvchilar   o’rtasidagi   o’zaro   munosabatlarni   tizimlashtirish   va
ular asosida  pedagogik vositalarni tanlash va qo’llash qonuniyatlari. Ko’pincha
o’qituvchi turli talablar, uslubiy tavsiyalar, ko’rsatmalar va boshqalarni hisobga
oladi   va   o’z   o’quvchilarining   nimani   xohlashini,   ularning   qiziqishlari   va
ehtiyojlarini har doim ham sezmaydi. Bunday hollarda hech qanday texnologiya
o’qituvchiga   o’z   maqsadiga   erishishga   yordam   bermaydi.   O’qituvchining
faoliyati   (uning   maqsadlari,   ehtiyojlari   va   motivlari,   harakatlari,   vositalari   va
ulardan   foydalanish   shartlari   va   boshqalar)   o’quvchining   faoliyati   bilan   (uning
maqsadlari,   imkoniyatlari,   ehtiyojlari,   qiziqishlari,   motivlari,   harakatlari   va
boshqalar)   o’zaro  bog’liq  va  muvofiq  bo’lishi  kerak.  va  boshqalar.).  Faqat  shu
asosda o’qituvchi pedagogik ta’sir vositalarini tanlaydi va qo’llaydi. O’qituvchi
va   talabalar   o’rtasidagi   o’zaro   munosabatlarni   tizimlashtirish   va   pedagogik
vositalardan   foydalanish   pedagogik   texnologiyaning   asosiy   xususiyatlarini
ifodalaydi - kafolatlangan maqsadlarga erishish.
7 Ushbu   belgilarning   mavjudligi   pedagogik   texnologiyaning
xususiyatlarini   belgilaydi.   Texnologiya   yaxlit   bo’lishi   kerak   -   bu   barcha
aniqlangan  xususiyatlarga   javob  berishi  kerakligini   anglatadi.  Faqat  bu  holatda
texnologiya mukammal, to’liq va samarali bo’ladi.
Pedagogik   texnologiyaning   yana   bir   muhim   xususiyati   uning
optimalligidir.   Optimal   atama   (   lat.   dan   .   optimus   -   eng   yaxshi)   "muayyan
shartlar   va   vazifalarga   eng   mos   keladigan"   degan   ma’noni   anglatadi.
Yu.K.Babanskiy pedagogik jarayonning optimalligining bir qancha mezonlarini
belgilab   berdi.   Ushbu   mezonlarni   qo’llagan   holda,   ta’lim   texnologiyasi   eng
maqbul bo’ladi, deb ta’kidlash mumkin, agar:
proksimal   rivojlanish   zonasida   tayyorgarlik   ,   rivojlanish   va   ta’lim
darajasiga erishishga yordam beradi ;
-   undan   foydalanish   o’qituvchi   va   o’quvchilar   uchun   ilmiy   jihatdan
tasdiqlangan  vaqt  sarfidan  oshmaydi, ya’ni  ta’lim  standarti  va maktab  ustavida
belgilangan   muddatlarda   berilgan   sharoitlarda   maksimal   mumkin   bo’lgan
natijalarni beradi.
Texnologiyaning   samaradorligi   va   qo’llanilishi   kabi   xususiyatlariga
e’tibor berish muhimdir.  
Demak,   pedagogik   texnologiya   didaktika   emas,   ta’lim   nazariyasi   ham
emas, u o’qitish yoki tarbiya usuli ham emas. Pedagogik texnologiyaning o’ziga
xosligi shundaki, uning asosida qurilgan pedagogik jarayon o’z oldiga qo’yilgan
maqsadlarga   erishishni   kafolatlashi   kerak   .   Texnologiyaning   ikkinchi   farqi
didaktikada   ham,   ta’lim   nazariyasida   ham,   o’qitish   usullarida   ham   o’z   aksini
topmagan   o’qituvchi   va   talabalar   o’rtasidagi   o’zaro   ta’sir   jarayonini
tizimlashtirishda   (algoritmlashda)   yotadi   .   Xulosa   qilib   aytganda   ,   ta’lim
texnologiyasining quyidagi ta’rifini asos qilib olaylik :  Pedagogik texnologiya  -
bu   o’quv   jarayonini   optimallashtirish,   texnikani   loyihalash   va   qo’llash,
qo’llaniladigan   usullarni   baholash   tamoyillarini   aniqlash   va   texnikasini   ishlab
chiqish maqsadida tadqiqot (G. K. Selevko )
8 1.2. Ta’lim texnologiyalarining tasnifi, turli yondashuvlar
O’quv   muhitining   (yoki   sharoitlarining)   xususiyatiga   qarab,
o’rganishning   barcha   ma’lum   texnologik   usullarini   uch   guruhga   bo’lish
mumkin:
1. an’anaviy   sinf   tizimida   qo’llanilishi   mumkin   bo’lgan   texnologik
usullar (muammoli ta’lim, rivojlantiruvchi ta’lim, o’yinlar va boshqalar);
2. maktabni tashkiliy qayta qurishni talab qiladigan texnologik usullar
(kontsentratsiyalangan ta’lim, o’qitishning kollektiv usuli va boshqalar);
3. ta’lim   mazmunini   o’zgartirishni   talab   qiladigan   texnologik   usullar
("madaniyatlar muloqoti", ehtimollik ta’limi va boshqalar).
G.   K.   Selevko   pedagogik   texnologiyani   ham   o’qitishning   eng   oqilona
usullarini   o’rganuvchi   fan   sifatida   ham,   o’qitishda   qo’llaniladigan   usullar,
tamoyillar   va   qoidalar   tizimi   sifatida   ham,   turli   tasniflash   yondashuvlarini
umumlashtirgan   haqiqiy   o’quv   jarayoni   sifatida   ham   ko’rib,   quyidagi   tasnifni
beradi. pedagogik texnologiyalar:
 Qo’llash   darajasi   bo’yicha:   umumiy   pedagogik,   maxsus   metodik
(predmetli) va mahalliy (modulli) texnologiyalar.
 Falsafiy   asosda:   materialistik   va   idealistik,   dialektik   va   metafizik,
ilmiy   (olim)   va   diniy,   gumanistik   va   g’ayriinsoniy,   antroposofik   va   teosofik,
pragmatik   va   ekzistensialistik,   erkin   ta’lim   va   majburlash   va   boshqa
texnologiyalar.
 Aqliy   rivojlanishning   etakchi   omiliga   ko’ra:   biogen,   sotsiogen,
psixogen va idealistik texnologiyalar.
 Tajribani   assimilyatsiya   qilishning   ilmiy   kontseptsiyasiga   ko’ra:
assotsiativ-refleksiv,   bixevioristik   ,   gestalt   texnologiyalari   ,   interyerizatsiya   ,
rivojlantiruvchi, taklif, neyrolingvistik texnologiyalar.
 Shaxsiy   tuzilmalarga   yo’naltirilganligi   bo’yicha:   axborot   (bilim,
qobiliyat,   ko’nikmalarni   shakllantirish),   operativ   (aqliy   harakat   usullarini
shakllantirish), hissiy-badiiy va hissiy-axloqiy (estetik va axloqiy munosabatlar
9 sohasini   shakllantirish),   o’zini   o’zi   boshqarish   texnologiyalari.   rivojlantirish
(shaxsning o’zini o’zi boshqarish mexanizmlarini shakllantirish), evristik (ijodiy
qobiliyatlarni   rivojlantirish),   amaliy   (samarali   va   amaliy   sohani   shakllantirish)
texnologiyalar.
 Mazmun   va   tuzilmaning   tabiati   bo’yicha:   o’quv-tarbiyaviy,
dunyoviy   va   diniy,   umumiy   ta’lim   va   kasbiy   yo’naltirilgan,   gumanitar   va
texnokratik,  turli   sohaga  oid,  alohida fanlar  ,  shuningdek  monotexnologiyalar   ,
murakkab ( politexnologiyalar ) va penetratsion texnologiyalar.
 Tashkiliy   shakllari   bo’yicha:   sinf-dars   va   muqobil,   akademik   va
klub, individual va guruh, jamoaviy o’qitish usuli, tabaqalashtirilgan o’qitish.
 Kognitiv faoliyatni tashkil  etish va boshqarish turi  bo’yicha ( V.P.
Bespalkoga ko’ra ): klassik ma’ruza mashg’ulotlari (nazorat - ochiq tsikl, tarqoq,
qo’lda),   audiovizual   texnik   vositalar   yordamida   o’qitish   (ochiq   tsikl,   tarqoq,
avtomatlashtirilgan),   "   maslahatchi"   tizimi   (ochiq,   yo’naltirilgan,   qo’llanma),
darslik   yordamida   o’rganish   (ochiq,   yo’naltirilgan,   avtomatlashtirilgan)   -
mustaqil   ish,   "kichik   guruhlar"   tizimi   (tsiklik,   tarqoq,   qo’llanma)   -   guruh,
tabaqalashtirilgan.   o’qitish   usullari,   kompyuter   ta’limi   (tsiklik,   tarqoq,
avtomatlashtirilgan)   ,   "repetitor"   tizimi   (tsiklik,   yo’naltirilgan,   qo’lda)   -
individual   o’qitish,   "dasturlashtirilgan   o’qitish"   (tsiklik,   yo’naltirilgan,
avtomatlashtirilgan),   ular   uchun   oldindan   tuzilgan   dastur   mavjud.   Ushbu   "
monodidaktik " tizimlarning kombinatsiyasi ham mavjud : Ya.A.ning an’anaviy
klassik   sinf-dars   tizimi.   Komenskiy   (ma’ruza   usuli   +   kitob   bilan   mustaqil
ishlash), zamonaviy an’anaviy o’qitish (klassik tizim + texnik vositalar), guruhli
va   tabaqalashtirilgan   o’qitish   usullari   (kichik   guruhlar   tizimi   +   repetitor),
dasturlashtirilgan   o’qitish   (boshqa   barcha   turlardan   qisman   foydalanish   bilan
dastur nazorati).
 Bolaga   yondashuvga   ko’ra:   avtoritar,   didaktosentrik   ,   shaxsiyatga
yo’naltirilgan (antropotsentrik), insonparvar-shaxsiy, hamkorlik texnologiyalari,
bepul ta’lim, ezoterik texnologiyalar.
10  Ustun (hukmron) usulga ko’ra: dogmatik, reproduktiv, tushuntirish
va   illyustrativ,   dasturlashtirilgan   ta’lim,   muammoli   ta’lim,   rivojlantiruvchi
ta’lim,   o’z-o’zini   rivojlantirish   ,   dialogik,   kommunikativ,   o’yin,   ijodiy   axborot
(kompyuter) va boshqa texnologiyalar.
 Talabalar   toifasi   bo’yicha:   ommaviy   (o’rta   o’quvchi   uchun
mo’ljallangan  an’anaviy  maktab   texnologiyasi,  ilg’or  darajadagi  texnologiyalar
(fanlarni   chuqur   o’rganish,   gimnaziya,   litsey,   maxsus   ta’lim   va   boshqalar),
kompensatsion   ta’lim   texnologiyalari   (pedagogik   tuzatish,   qo’llab-quvvatlash,
moslashtirish,   h.k.),   qurbonologik   texnologiyalar   (   surd   o   -   ,   orto   -,   tiflo   -,
oligofrenopedagogika), ommaviy maktablar doirasida deviant (qiyin va iqtidorli)
bolalar bilan ishlash texnologiyalari.
 Mavjud   an’anaviy   tizimni   modernizatsiya   qilish   yo’nalishida:
pedagogik   munosabatlarni   insonparvarlashtirish   va   demokratlashtirish   asosida,
o’quvchilar   faoliyatini   faollashtirish   va   faollashtirish   asosida,   o’quv   jarayonini
tashkil   etish   va   boshqarish   samaradorligi   asosida,   o’quv   materialini   uslubiy
takomillashtirish   va   didaktik   qayta   qurish   ,   mualliflik   huquqi   maktablarining
tabiatga mos , muqobil, yaxlit texnologiyalari.
Ushbu xususiyatlarning kombinatsiyasi quyidagi texnologiyalar turlarini
aniqlaydi:
1. Klassik ma’ruza o’qitish.
2. Audiovizual texnik vositalar yordamida o’qitish.
3. Maslahatchi tizimi.
4. Darslik yordamida o’rganish.
5. "Kichik guruhlar" tizimi.
6. Kompyuter bo’yicha trening.
7. Repetitor tizimi.
8. "Dasturiy ta’minot"
Amalda,   odatda,   ushbu   "   monodidaktik   "   tizimlarning   turli
kombinatsiyalari qo’llaniladi, ulardan eng keng tarqalgani:
11  Ya.A.Komenskiyning   an’anaviy   klassik   sinf-dars   tizimi   ma’ruza
taqdimoti va kitob bilan mustaqil ishlashning kombinatsiyasini ifodalaydi .
 Texnik   vositalar   bilan   birgalikda   didaxografiyadan   foydalangan
holda zamonaviy an’anaviy ta’lim .
 Boshqa   barcha   turlardan   qisman   foydalanish   bilan   moslashtirilgan
dastur boshqaruviga asoslangan dasturlarni o’rganish va hokazo.
Shunday   qilib,   shaxsiyatga   yo’naltirilgan   texnologiyalar
antropotsentriklik  ,  gumanistik   va  psixoterapevtik  yo’nalish  bilan  ajralib  turadi
va maqsadga ega. bolaning ko’p qirrali , erkin va ijodiy rivojlanishi.
Shaxsga   yo’naltirilgan   texnologiyalar   doirasida   mustaqil   yo’nalishlar
sifatida   insonparvarlik-shaxsiy   texnologiyalar,   hamkorlik   texnologiyalari   va
bepul ta’lim ajratiladi.
12 II BOB. SHAXS TARBIYASIDA PEDAGOGIK TEXNOLOGIYA
2.1. Shaxs tarbiyasining rivojlanishida ijtimoiylashuv bilan aloqadorligi
Odamning   ijtimoiy   mavjudot   sifatida   shaxsga   aylanishi   uchun   ijtimoiy
muhit   sharoitlari   va   tarbiya   kerak   bo’ladi.   Ana   shular   ta’sirida   odam   inson
sifatida rivojlanib boradi  va shaxsga  aylanadi. Rivojlanish shaxsning fiziologik
va   intellektual   o’sishida   namoyon   bo’ladigan   miqdor   va   sifat   o’zgarishlar
mohiyatini ifoda etuvchi murakkab jarayondir. Rivojlanish mohiyatan oddiydan
murakkabga,   quyidan   yuqoriga,   eski   sifatlardan   yangi   holatlarga   o’tish,
yangilanish,   yangining   paydo   bo’lishi,   eskining   yo’qolib   borishi,   miqdor
o’zgarishining   sifat   o’zgarishiga   o’tishini   ifodalaydi.   Rivojlanishining   manbai
qarama-qarshiliklarni o’rtasidagi kurashdan iboratdir. 
Bola   shaxsining   rivojlanishi   inson   ijtimoiy   mavjudotdir   degan   falsafiy
ta’limotga   asoslanadi.   Ayni   vaqtda   inson   tirik,   biologik   mavjudot   hamdir.
Demak,   uning   rivojlanishida   tabiat   rivojlanishining   qonuniyatlari   ham   muhim
ahamiyatga ega. Shuningdek, shaxs bir butun mavjudot sifatida baholanar ekan,
uning   rivojlanishiga   biologik   va   ijtimoiy   qonuniyatlar   birgalikda   ta’sir   etadi,
ularni   bir-biridan   ajratib   bo’lmaydi.   Chunki   shaxsning   faoliyati,   hayot   tarziga
yoshi,   bilimi,   turmush   tajribasi   bilan   birga   boshqa   fojiali   holatlar,   kasalliklar
ham ta’sir etadi. Inson butun umri davomida o’zgarib boradi. 
U   ham   ijtimoiy,   ham   psixik   jihatdan   kamolga   etadi,   bunda   bolaga
berilayotgan  tarbiya maqsadga   muvofiq  bo’lsa,  u  jamiyat  a’zosi  sifatida  kamol
topib, murakkab ijtimoiy munosabatlar tizimida o’ziga munosib o’rin egallaydi. 
Chunki   rivojlanish   tarbiya   ta’siri   ostida   boradi.   Shaxsning   fazilatlarini
to’g’ri   ko’rish   va   bexato   baholash   uchun   uni   turli   munosabatlar   jarayonida
kuzatish  lozim.  Demak,   shaxsni   rivojlantirish  vazifasini  to’g’ri  hal  etish   uchun
uning   xulqiga   ta’sir   etuvchi   omillar   hamda   shaxs   xususiyatlarini   yaxshi   bilish
zarur.   Tarbiya   bolaga   samarali   ta’sir   etishi   uchun   o’sish   va   rivojlanish
qonuniyatlarini   bilish   va   hisobga   olish   maqsadga   muvofiq.   Shunday   qilib,
rivojlanish   va   tarbiya   o’rtasida   ikki   tomonlama   aloqa   mavjud.   Shaxsning
13 ijtimoiylashuvi   -   ta’lim-tarbiya   ta’sirida   inson   psixologik   funksiyalarining
takomillashuvi, ijtimoiy-axloqiy qadriyatlar, xulq-atvor me’yor va qoidalarining
o’zlashtirilishi, dunyoqarashining boyish jarayoni va natijasi. 
Ijtimoiylashuv   jarayoni   o’zining   sifat   xususiyatlariga,   tarkibiga,
qonuniyatlariga,   omillariga,   shart-sharoitlariga,   boshqarilishiga   va
ijtimoiylashgan   insonda   namoyon   bo’lishiga   (uning   xususiyatlari,   sifatlari,
o’ziga   xosliklari)   ko’ra   murakkabdir.   Ana   shu   sababli   u   o’zida   turli   fanlar
tomonidan ko’rib chiqiladigan ijtimoiylashuvning xilma-xil - madaniy, axloqiy,
xuquqiy, mehnat, psixologik ko’rinishlarini aks ettiradi. 
Pedagogika   haqida   gap   ketganda   esa,   bu   sohadagi   ijtimoiylashuv
jarayoni   pedagogikaning   predmeti,   sohasi   va   ehtiyojlarining   o’ziga   xosligini
hisobga   olib,   pedagogik   ijtimoiylashuv   turi   sifatida   alohida   e’tibor   bilan   qarab
o’tiladi. Bu insonning dunyoga kelgan vaqtidan boshlab ijtimoiy belgilangan va
muhim pedagogik yangidan shakllanuvchi tajribalarni - tarbiyalanganlik, ta’lim
olganlik, ma’lumotlilik va rivojlanganlik hamda ularning kelgusidagi butun umri
mobaynida   muttasil   o’zgarib   borishi   (mukammallashuvi)   jarayoni   va   yuzaga
kelish natijasidir. 
Bu holda shaxsga  nisbatan sust  ravishda yondashuv kuzatilmaydi, balki
u   ijtimoiy   munosabatlarning   va   pedagogik   tizimning   sub’yekti   sifatida,   tajriba
egallashda   faollik   va   mustaqillikni   namoyon   qiluvchi   hamda   o’z-o’zini
shakllantiruvchi, shu bilan birga o’z hayot yo’li uchun javobgarlikni his etuvchi
sub’yekt sifatida qaraladi. 
Pedagogikaning vazifasi - insonga fikrlovchi shaxs, ijtimoiy faol fuqaro
bo’lib   yetishishiga,   jamiyatda   o’z   o’rnini   va   xulq-atvorini,   o’z   istak-
maqsadlarini   yo’nalishini   anglaydigan,   pedagoglar   va   jamiyatdagi   pedagogik
tizim   bilan   birgalikda   umuminsoniy   qadriyatlarni   saqlash   va   mustahkamlashga
yo’nalgan   shaxs   bo’lishiga   yordam   berishdir.   Ijtimoiylashuvning   quyidagi
umumiy   mexanizmlari   mavjud:   ana’naviy   -   oila   va   yaqin   muhit   orqali
o’quvchilarni   ijtimoiy   faollikka   jalb   etish,   faoliyat   va   muloqotda   maqbul   shar-
sharoitlarni   yaratish;   institutsional   -   ijtimoiy   institutlar   va   ta’limmuassasalari
14 tomonidan   o’quvchilarning   rivojlanishi   uchun   zaruriy   shart-sharoit   va
imkoniyatlarni   yaratish;   shaxslararo   -   o’quvchilarni   ijtimoiy   aloqalar   tizimiga
jalb   etish,   ularda   muloqotmandlik   malakalarini   rivojlantirish;   refleksiv   -   o’z-
o’zini   anglash,   o’z-o’zini   baholash,   o’z-o’zini   loyihalashni   pedagogik
qo’llabquvvatlash orqali individual ongni taraqqiy ettirish. 
Ijtimoiylashuvning   quyidagi   umumiy   mexanizmlari   mavjud:   ana’naviy,
institutsional, shaxslararo, refleksiv O’quvchilarni ijtimoiylashtirishning muhim
sharti   ularda   ijtimoiy   kompetentlikni   qaror   toptirishdir.   Ijtimoiy   kompetentlik
insondan   ijtimoiy   vaziyatlarga   yo’nalganlik   va   boshqarish   qobiliyatini   talab
etuvchi   boshqa   kishilar   bilan   kommunikatsiyani   yo’lga   qo’yishda   o’z   ifodasini
topadi.   Ijtimoiy   kompetentlikning   asosiy   funktsiyalariga   moslashuv,   ijtimoiy
orientatsiya,   shaxs   integratsiyasi   va   umumijtimoiy   tajribani   kabilar   kiradi.
Ijtimoiy   tajriba   o’quvchilami   ijtimoiylashtirishning   integral   natijaviy   tavsifini
o’zida   aks   ettirib,   faoliyatga   yo’naltirilgan   va   aksiologik   yondashuvlarga
asoslanishni talab etadi.
  Faoliyatga   yo’naltirilgan   yondashuv   nuqtai   nazaridan   ijtimoiy   tajriba
o’quvchining   boshqa   kishilar,   atrof-muhit   bilan   o’zaro   harakati   natijasida
yuzaga   keluvchi   ma’naviy-axloqiy   qadriyatlar   va   ustanovkalar   yig’indisini
o’zida   aks   ettiradi.   Ana   shu   sababli   shaxsda   o’z-o’zini   tashkillashtirish   va
o’zo’zini korrektsiyalash madaniyatini shakllantirishga yo’naltirilgan “o’z-o’zini
boshqarish tajribasi”ni ijtimoiy tajribaning komponenti sifatida qarash maqsadga
muvofiqdir. 
O’z-o’zini   boshqarish   tajribasini   shakllantirishning   asosiy   ijtimoiy
sohalari   sifatida   individni   sub’yekt-sub’yekt   munosabatlariga   jalb   etish;
sub’yektda   tashabbuskorlikni   shakllantirish;   hayotiy   faoliyat   jarayonida   o’z-
o’zini   tashkillashning   universal   namunalarini   qabul   qilish   kabilarni   kiritish
mumkin.   Aksiologik   yondashuv   nuqtai   nazaridan   shaxsda   ijtimoiy   tajribani
shakllantirish   ikkita   o’zaro   aloqador   yo’nalishda   amalga   oshadi.   Birinchidan,
inson  hayotining  mazmuni,  shaxslararo   munosabatda   ma’naviy-axloqiy  me’yor
va   qoidalar   sifatida   individda   qadriyatga   yo’naltirilgan   orientatsiyani
15 shakllantirish, ikkinchi  tomondan shaxsiy  nuqtai  nazardan yuqori  mavqega ega
o’z-o’zini   boshqarishda   aks   etuvchi   o’zaro   birgalikdagi   faoliyat   jarayonidagi
xatti-harakatlar,   ijtimoiy   va   hayotiy   ahamiyat   kasb   etuvchi   xulq-atvor
me’yorlarini o’zlashtirish bilan bog’liqlikni o’zida aks ettiradi. 
O’quvchilarni   o’z-o’zini   boshqarishga   yo’naltirish   pedagogik   hodisa
sifatida   shaxs   salohiyatini   rivojlantirish   bilan   bog’liq   intellektual,   emotsional-
hissiy   va   faoliyatga   yo’naltirilgan   sohalar   uyg’unligini   talab   etadi   hamda
o’quvchilarning   ijodiy   qobiliyatlarini   yuqori   darajada   rivojlantirish   asosida
ijtimoiy faolligini oshirishga xizmat qiladi. 
O’quvchilarning   ijtimoiy   tajribani   o’zlashtirishi   quyidagi   bosqichlarda
amalga   oshirilishi   lozim:   ijtimoiy   moslashuv:   ijtimoiy   vaziyatlarda   o’zining
rolini   aniqlay   olish,   vaziyatga   moslashuvchanlik   va   safarbarlik;   loyihaviy:
ijtimoiy   faoliyat   jarayonida   o’z-o’zini   anglash,   individual   xulq-atvor
strategiyalarini   tanlay   olish;   interiorizatsiya:   ijtimoiy   faoliyatning   asosiy
me’yorlarini qabul qilish va faoliyatda namoyon etish. 
2.2. Shaxs rivojlanishida irsiyat, muhit va tarbiyaning tutgan o rniʻ
Fanda   odamning   shaxs   sifatida   rivojlanishiga   biologik   va   ijtimoiy
omillarning   ta’siri   o’rtasidagi   munosabatni   belgilashga   oid   munozara   ko’pdan
buyon davom etmoqda. 
Insonning   shaxs   sifatida,   rivojlanishida   ijtimoiy   hodisalarning   ta’siri
kuchli bo’ladimi? Yoki tabiiy omillar yetakchi o’rin tutadimi? Balki tarbiyaning
ta’siri   yuqoridir?   Ular   o’rtasidagi   o’zaro   munosabat   qanday?   Fanda   biologik
yo’nalish deb nomlangan nuqtai nazar yetakchi o’rinlardan birini egallab, uning
vakillari Aristotel, Platonlar tabiiy- biologik omillarni yuqori qo’yadi. 
Ular   tug’ma   imkoniyatlar,   taqdir,   tole   har   kimning   hayotdagi   o’mini
belgilab bergan, deydilar. XVI asr falsafasida vujudga kelgan preformizm oqimi
namoyandalari   esa   shaxs   rivojlanishidagi   naslning   roliga   katta   baho   berib,
ijtimoiy muhit va tarbiyaning rolini inkor etadi. Xorij psixologiyasidagi yana bir
16 ohim   -   bixeviorizm   XX   asr   boshlarida   yuzaga   kelgan   bo’lib,   uning
namoyandalari,   ong   va   aqliy   qobiliyat   nasldan-naslga   o’tib,   insonga   u   tabiatan
berilgan,   deyiladi.   Mazkur   ta’limot   vakili   amerikalik   olim   E.Torndaykdir.
Pragmatizm oqimi va uning vakillari D.Dyui, A.Kombe ham shaxs rivojlanishini
biologik   nuqtai   nazarda   asoslaydilar.   Ular   rivojlanishni   faqat   miqdoriy
o’zgarishdan iborat, deb qaraydilar. Naslning rolini  absolyutlashtirib, uni  inson
taqdirida hal qiluvchi ahamiyatga ega deb biladilar. 
Demak,   bir   guruh   xorijiy   olimlar   rivojlanishni   biologik   (nasliy)   omilga
bog’laydilar.   Biologik   oqimga   qarshi   falsafiy   oqim   vakillari   rivojlanishni
ijtimoiy   omil   bilan   belgilaydilar.   Bu   oqim   vakillari   bola   shaxsining   jismoniy,
psixik   rivojlanishi   u   yashaydigan   muhitga   bog’liq   deb   ko’rsatadilar.   Muhit
deganda   odam   yashaydigan   sharoitdagi   barcha   tashqi   ta’sir   tushuniladi.   Shu
nuqtai   nazardan   tarbiya   tufayli   bolani   o’zi   yashaydigan   ijtimoiy   sharoitga
moslashtirish   mumkin,   degan   xulosa   kelib   chiqadi.   Ular   ijtiomiy   muhitning
rolini   hal   qiluvchi   omil   deb   hisoblaydilar.   Demak,   odam   bolasining   shaxs
sifatida   rivojlanib,   taraqqiy   etib   borishi,   uning   shaxs   bo’lib   kamolga   etishida
nasl   (biologik   omil),   ijtimoiy   muhit   (bola   yashaydigan   sharoit),   shuningdek,
maqsadga   muvofiq   amalga   oshadigan   tarbiya   ham   birdek   ahamiyatga   ega.   Bu
omillarning ta’sirini aniqlashda ilg’or pedagogik olimlar, psixolog va faylasuflar
ta’limotiga suyaniladi. Falsafada shaxsni  jamiyat bilan bog’liq bo’lgan ijtimoiy
hayotdagi murakkab voqelik deb qaraladi. 
Ular   individning   ma’naviy   boyligi   uning   munosabatlariga   bog’liq,   deb
hisoblaydilar.   Falsafiy-antropologik   yondashuv   o’zining   tadqiqotchilik   va
tarbiyaviy   funktsiyasiga   ko’ra   o’quvchining   ma’naviy   dunyosiga
yo’naltirilgandir.   Ana   shu   sababli   mazkur   yondashuv   pedagogikadagi   mavjud
boshqa   ilmiy   yoki   gnoseologik   yondashuvlardan   farqli   ravishda   muloqot   va
o’zaro bir-birini tushunish asosida ta’lim-tarbiya jarayonini tashkil etishni talab
etadi.  Mazkur   yondashuvning   o’ziga   xosligi   ta’lim-tarbiya   jarayonining   barcha
sub’ektlariga   nafaqat   dunyoqarash   ko’rinishida,   balki   mavjudlik   usuli   tarzida
17 qarashni talab etadi. Mazkur mavjudlik usulini birinchi navbatda borliqni anglab
etish sifatida tushunish lozim. 
Birinchidan,   tarbiya   ta’sirida   muhit   bera   olmagan   bilim,   ma’lumot
egallanadi, mehnat va texnik faoliyat bilan bog’liq ko’nikma va malakalar hosil
bo’ladi. Ikkinchidan, tarbiya tufayli tug’ma kamchiliklar ham o’zgartirilib, shaxs
kamolga etadi. 
Ikkinchidan,   mazkur   mavjudlik   usulini   uzluksiz   ravishda   o’z-o’zi,
boshqalar   va   boshqa   madaniyatlar   bilan   muloqot   tarzi   sifatida   aniqlashtirish
maqsadga muvofiqdir. Shaxsning shakllanishiga ta’sir etuvchi  omillar quyidagi
shaklda aks ettirilgan Shaxsga ijtimoiy muhitning ta’siri ham muhim. Bu tarbiya
orqali amalga oshiriladi. 
Uchinchidan,   tarbiya   yordamida   muhitning   salbiy   ta’   sirini   ham
yo’qotish mumkin. 
To’rtinchidan, tarbiya kelajakka qaratilgan maqsadni belgilaydi. Demak,
tarbiya bilan rivojlanish bir-biriga ta’sir etadi, bu tarbiya doimiy va uzluksizdir.
Shunday qilib, bola  shaxsining  rivojlanishida  tarbiya ham  yetakchi  o’ringa ega
bo’lib,   tarbiya   tufayli   nasl-nasabi,   oila   muhiti,   ijtimoiy   muhit   ta’sirida   har
tomonlama rivojlanishga qodir, degan xulosani chiqarish mumkin. 
2.3. Shaxs rivojlanishining yosh va psixologik xususiyatlari
Muayyan   bir   yosh   davriga   xos   bo’lgan   anatomik,   fiziologik   (jismoniy)
va   psixologik   xususiyatlar   yosh   xususiyatlari   deb   ataladi.   Ana   shu   yosh
xususiyatlarni hisobga olgan holda ta’lim va tarbiya ishi tashkil etiladi. Shunda
bola rivojlanishiga tarbiya ta’siri kuchli bo’ladi. Muayyan bir yosh davriga xos
bo’lgan   anatomik,   fiziologik   (jismoniy)   va   psixologik   xususiyatlar   yosh
xususiyatlari deb ataladi. 
Bolalarning   tarbiyasiga   to’g’ri   yondashish,   uni   muvaffaqiyatli   o’qitish
uchun bola rivojlanishidagi turli yoshdagi davrlariga xos xususiyatlarni bilish va
uni hisobga olish muhimdir. Chunki bola orginizmining o’sishi ham, rivojlanishi
18 ham,   psixik   taraqqiy   etishi   ham   turli   yosh   davrlarida   turlicha   bo’ladi.   Abu   Ali
Ibn   Sino,   Yan   Amos   Komenskiy,   Abdulla   Avloniylar   ham   bolani   tarbiyalash
zarurligini uqtirib o’tganlar. Bolaning o’ziga xos xususiyatini hisobga olish juda
murakkab. 
Chunki   bir   xil   yoshdagi   bolalar   ham   psixik   jihatdan   turlicha   bo’lishi
mumkin.   Masalan,   ko’rish   va   eshitish   qobiliyati,   faolligi,   tez   anglash,   sust   fikr
yuritishi,   hovliqma   yoki   vazminligi,   sergap   yoki   kamgapligi,   serg’ayrat   yoki
g’ayratsizligi,   yalqov   yoki   tirishqoqligi,   palapartish   va   chala   ishlaydigan,
yig’inchoqligi   yoki   ishga   tez   kirishib   ketishi   kabilar   nerv   faoliyati   tizimining
ta’siri bo’lib, o’qituvchi yoki tarbiyachi ularni bilishi zarur. 
Bolaning   individual   -   o’ziga   xos   xususiyatini   bilish   uchun
temperamentning umumiy tiplari va bolaning o’ziga xos xususiyatini o’ rganish,
metodikasini   bilish  muhim.  Temperament   (lot.  “temperamentum” “qismlarning
bir-biriga   munosabati”   ma’nosini   anglatib,   shaxsning   individual   psixologik
xususiyatlari   majmuidir.   Shuningdek,   turli   yosh   davrlarining   o’ziga   xos
rivojlanish qonuniyatlari ham mavjud. 
Bolaning jismoniy va psixik kamoloti quyidagi davrlarga bo’linadi: 
1.Go’daklik davri - chaqaloqlik (1 oy) davri tugagandan to bir yoshgacha
bo’lgan davr. 
2.Bog’chagacha bo’lgan yosh davri - 1 yoshdan 3 yoshgacha. 
3.Maktabgacha bo’lgan yosh davri - 3 yoshdan 7 yoshgacha. 
4.Kichik   maktab   yoshidagi   o’quvchilar   (bolalar)   -7   yoshdan   11-12
yoshgacha. 
5.O’rta va kata maktab yoshidagi o’quvchilar (o’smirlar, ilk o’spirinlar) -
12-17 yosh. Maktabgacha yoshdagi bolaning jismoniy va psixik kamoloti shartli
ravishda   quyidagi   davrlarga  bo’linadi:   1.   Go’daklik   (1   yoshgacha);   2.  Ilk  yosh
(1-2   yosh);   3.   Ilk   yosh   guruhi   (2-3   yosh);   4.   Kichik   yosh   (3-4   yosh);   5.   O’rta
yosh (4-5 yosh); 6. Katta yosh (5-6 yosh); 7. Maktabga tayyorlov davri (7 yosh,
majburiy ta’lim). 
19 Kichik   maktab   yoshida   o’yin   faoliyatining   o’rnini   endi   o’qish   faoliyati
egallaydi.   Bu   juda   qiyin   o’tish   davri   bo’lib,   bolaning   bo’yi,   og’irligi   jihatdan
uning   tashqi   ko’rinishi   kam   farq   qiladi.   Suyaklari   qotmagani   tufayli   tez
shikastlanadi. Muskullari tez o’sishi tufayli serharakat bo’ladi. Bosh miyasi tez
rivojlanadi. Jismoniy o’sishiga xos bu xususiyatlar tarbiyachidan ehtiyotkorlikni
talab   etadi.   Bu   yoshda   bola   bilim   olish   va   o’rganishga   qiziquvchan   bo’ladi.
O’rta va katta maktab yoshi (o’smirlik, ilk o’spirinlik 12-17 yosh). 
O’smirlikning   murakkabligi   anotomik-fiziologik   va   psixologik
xususiyatdagi   kuchli   o’zgarishlar   bilan   bog’liqdir.   Bolaning   o’sishi   tezlashadi.
Bu  davrni   o’tish   davri  ham   deyiladi.  Bu  davrda  jinsiy  etilish   davri  boshlanadi.
Bu   bolaning   fe’l-atvoriga   ta’sir   etadi.   O’smir   hayotida   mehnat,   o’yin,   sport   va
jamoat ishlari katta rol o’ynaydi. Ba’zilarining o’zlashtirishi pasayadi, intizomi
bo’shashadi.   Bu   davr   o’spirinlarning   ilk   balog’atga   etgan   davridir.   Mazkur
davrda jinsiy etilish tugaydi. Ularda mustaqillik sezila boshlaydi. 
O’spirin   yoshlar   hayotga   kelajak   nuqtai   nazaridan   qaray   boshlaydilar.
Madaniy   darajasini   orttirishga   intilish   kuchaya   boradi,   his-tuyg’ularida   ham
o’zgarish   yuz   beradi.   O’zo’zlarini   tarbiyalashga   kirishadilar.   Ideal   tanlash   va
unga   ergashish   kuchayadi.   Bu   davrda,   ular   o’rtasida   munozaralar   o’tkazish
yaxshi   natija   beradi.   O’spirinlar   o’z   guruhiga   intiladi.   Shuning   uchun   ham
o’spirinning   barcha   intilishlari   ma’lum   maqsadga   yo’naltirilgan   bo’lishi   zarur.
Ularda o’quv fanlarini  tanlashga  nisbatan   ehtiyoj   kuchaya  boradi. O’spirinlik -
bu aqliy faoliyatning ham rivojlanish davri sanaladi. Ular o’z fikrlarini mustaqil
ifodalashga   harakat   qilib,   shaxslik   xislat-larini   namoyish   eta   boshlaydilar.
Shunda   o’qituvchilar   va   katta   yoshlilar   ularning   hali   g’o’r   fikrlari   va
dunyoqarashlarini to’g’ri yo’naltirishlari muhim. 
Zero, bu davrda o’z-o’zini anglash, ma’naviy-axloqiy, ijtimoiy xislatlari
tez   shakllanadi.   Bunga   uning   faoliyati,   jamoada   va   jamoat   joylarida   o’zini
tutishi, odamlar bilan tez muloqotga kirishishi ham turtki bo’ladi. 
O’zini   kattalardek   his   etish,   o’ziga   xosligini   namoyon   etish,
boshqalarning diqqatini o’ziga qaratishga harakat qiladi. Axloqiy muammolarni
20 o’ z qarashlari nuqtai nazaridan hal eta boshlaydi. Hayot mohiyati, baxt, burch,
shaxs   erkinligini   o’z   qiziqishlari   bilan   o’lchaydilar.   Shu   bois   ularga   katta
yoshlilarning beg’araz, to’g’ri yo’nalish berishlari o’ta muhim. 
Mazkur   davrda   yoshlar   xulqi   ham   tarkib   topa   boshlaydi.   Bunda
shaxsning   jamoadagi   mavqei,   jamoa   shaxslari   bilan   muomala-   muloqoti
muhimdir.   Albatta,   bu   borada,   ta’lim   muassasasida   faoliyat   ko’rsatayotgan
yoshlar   ijtimoiy   harakati   ta’siri   katta   ahamiyatga   ega.   Chunki   o’spirin-yoshlar
mustahil   hayot   ostonasida   bo’lib,   ularning   bu   hayotga   to’g’ri   qadam   qo’yishi
uning jamiyatning faol fuqarosi bo’lishining muhim shartidir.  
21 XULOSA VA TAVSIYALAR
Inson   xarakterini   uning   kundalik   hayotining   turli   voqeliklari   orqali
o’rganishga   doimo   qiziqish   bo’lib   kelgan,   odamlar   bir-biri   bilan   yaqin
muloqotga muhtoj bo’lgan paytdan boshlab. Qadim zamonlardan beri odamlarni
savollar   qiziqtiradi:   sizning   xarakteringizni   qanday   aniqlash   mumkin?   Boshqa
odamning   xarakterini   qanday   tushunish   mumkin?   Birgalikda   birlashtirilishi
mumkin bo’lgan o’xshash belgilar bormi? Xarakter tug’ma yoki hayot davomida
rivojlanganmi? Shifokorlar, faylasuflar va olimlar bu savollarni ikki yarim ming
yildan ko’proq vaqt davomida o’rganishdi.
Psixologiyada   urg’u   deb   ataladigan   xarakterning   aniq   belgilarini
o’rganish   sohasida   qiziqarli   tadqiqotlar   olib   borildi.   Bu   muammo   olimlarni
qiziqtiradi, chunki individual xususiyatlar patologik holatga o’tishi mumkin, bu
shaxsda   ma’lum   bir   iz   qoldirishga,   shu   jumladan   uning   yo’q   qilinishiga   olib
keladi. Ko’pincha kundalik hayotda biz "qiyin xarakter" kabi tushunchaga duch
kelamiz. Odatda bu shaxsiyatning urg’ulari bilan bog’liq bo’lgan va muloqotda
qiyinchiliklarni   keltirib   chiqaradigan   jonli   va   doimiy   namoyonlarni   anglatadi.
Xarakterning   urg’ulari   erta   yoshda   paydo   bo’lishi   mumkin,   o’smirlik   davrida
o’zining   gullagan   davriga   etadi.   Noqulay   omillar   yoki   sharoitlar   mavjud
bo’lganda, xarakter urg’ulari kuchayishi va kattalarning o’ziga xos xususiyatiga
aylanishi   mumkin.  Albatta,   xarakter   urg’ularini   ma’lum   bir   shaxsiy   qiyinchilik
deb   hisoblash   mumkin   emas,   chunki   ular   professional   nuqtai   nazardan   yoki
shaxslararo   muloqotda   muvaffaqiyatga   erishishga   imkon   beradigan   fazilatlarni
rivojlantirish manbai bo’lib xizmat qilishi mumkin.
Insonning   xarakteri   uning   hayotining   muhim   tarkibiy   qismidir.
Jamiyatda shaxsiyat mavjud. Boshqa odamlar bilan muloqot qilish orqali biz bir-
birimizni   tushunishni,   o’z   mohiyatimizni   ko’rsatishni   va   individualligimizni
rivojlantirishni   o’rganamiz.   O’zgaruvchan   sharoitlarga   ma’lum   bir   tarzda
munosabatda   bo’lish   hammamiz   uchun   odatiy   holdir.   Insonning   umumiy
xarakter xususiyatlari inson psixikasining asosini tashkil qiladi. Bularga jasorat,
22 halollik, ochiqlik, maxfiylik, ishonchlilik va izolyatsiya kiradi. Agar biror kishi
boshqa   odamlar   bilan   muloqot   qilish   uchun   ochiq   bo’lsa,   biz   uning
xushmuomalaligi   haqida   gapirishimiz   mumkin,   agar   u   hayotdan   zavqlanishni
bilsa,   uni   quvnoq,   quvnoq   deb   atashadi.   Insonning   turli   vaziyatlarda   qanday
harakat   qilishi   uning  ruhiy  xususiyatlarini   ko’rsatadi.   Shuni   ta’kidlash   kerakki,
ba’zi antropologlarning fikriga ko’ra, temperamentning har xil turlari va shunga
mos   ravishda   xarakter   bizga   uzoq   insoniyat   o’tmishidan   kelgan.   Ibtidoiy
qabilaga   faol   rahbarlar,   tajovuzkor   ovchilar,   xayrixoh   tinchliksevar   odamlar,
vazmin,   izlanuvchan   aqllar   kerak   edi.   Qabilaning   omon   qolishi   uchun   zarur
bo’lgan   bu   belgilarning   har   biri   avlodlar   davomida   mashq   qilingan   va
mustahkamlangan.
Tavsiyalar:
1. Pedagogik texnologiya mohiyatini ochib berish.
2. Shaxs tarbiyasida pedagogik texnologiyalarni tahlil qilish.
3. Shaxs rivojlanishining yosh va psixologik xususiyatlarini o’rganish.
23 ILOVALAR
24 FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO’YXATI
4. Muxina,   V.S.   Rivojlanish   psixologiyasi:   rivojlanish
fenomenologiyasi, bolalik, o’smirlik: Talabalar uchun darslik. universitetlar  -- 4-
nashr, stereotip. - M.: “Akademiya” nashriyot markazi, 1999. - 456 b.
5. Po’lat   ,   E.S.   Birgalikda   o’rganish,   hamkorlikda   o’rganish   -   M.,
1996.   Kompyuter telekommunikatsiyalari  - maktab / Ed. E.S.   Po’lat   - M.,   1995
yil.   Zamonaviy  pedagogika   texnologiyalar  .
6. Savenkov,   A.I.   Kichik   tadqiqotchi.   Kichik   maktab   o’quvchisini
bilim olishga qanday o’rgatish kerak. / A. I. Savenkov - Yaroslavl: Rivojlanish
akademiyasi: Akademiya xoldingi, 2002. - 208 b.
7.   Smirnov,   IN   VA.   Umumiy   pedagogika   .   Qo’llanma.   -   M.:   Logos,
2002. - 304 b.
8. Atemaskina   Yu.V.   Dinshunos   L.G.   Maktabgacha   ta’lim
muassasalarida   zamonaviy   pedagogik   texnologiyalar   -   Sankt-Peterburg:
"Bolalik-Press" nashriyoti. - 2011. - B.89. 
9.   Atutov   P.R.   Texnologiya   va   zamonaviy   ta’lim   /   P.R.   Atutov   //
Pedagogika. - 1996. - No 2.-P.236. 
10. Bespalko  V.P.  Pedagogika  va ilg’or   o’qitish  texnologiyalari  /   V.P.
Barmoqsiz. - M., 1995.- B.287.
11. Selevko G.K. Ta’lim texnologiyalari. - M.: Maktab texnologiyalari
ilmiy-tadqiqot instituti, 2005.- B.269.
12. Internet-resurs:   “Texnologiyani   rivojlantirishning   asosiy
xususiyatlari”   http://pedtehno.ru/content/tehnologiya
http://psylist.net/pedagogika/pedtex.htm
13. Internet-resurs: “Pedagogik texnologiyalar tasnifi”   
http://cito-web.yspu.org/link1/metod/met49/node6.html
25
Купить
  • Похожие документы

  • 3 sinfda matematikadan sinfdan tashqari ishlarni tashkil etish
  • Globallashuv sharoitida talabalarda ekologik ong va madaniyatni shakllantirish usullari
  • Sрirtli ichimliklаrgа mоyil о’smirlаr bilаn ijtimоiy-реdаgоgik fаоliyаt
  • Oilada olib boriladigan ijtimoiy-pedagogik faoliyat
  • Ijtimoiy-pedagogik tadqiqotlar

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha