Professional ta’lim tizimida “huquq manbalari” mavzusini o’qitishning nazariy va amaliy masalalari

MAVZU:   PROFESSIONAL TA’LIM TIZIMIDA “HUQUQ MANBALARI”
MAVZUSINI O‘QITISHNING NAZARIY VA AMALIY MASALALARI
1 KIRISH
I.BOB.   PROFESSIONAL   TA’LIM   TIZIMIDA   “HUQUQ
MANBALARI” MAVZUSINI O‘QITISHNING NAZARIY ASOSLARI   
1.1.  Professional ta’lim tizimida   huquqiy ta’lim
1.2.   Huquqiy manbalar haqida tushuncha 
BIRINCHI BOB BO’YICHA XULOSA
II.BOB.   PROFESSIONAL   TA’LIM   TIZIMIDA   “HUQUQ
MANBALARI” MAVZUSINI O‘QITISHNING  METODIKA SI
2. 1.  Huquq ta’limi tizimida innovatsion texnologiyalardan foydalanish
2.2 .   “Huquqiy manbalar”ning o‘qitishning dars va ishlanmasi
KKINCHI BOB BO‘YICHA XULOSA
UMUMIY XULOSA
Foydalanilgan adabiyotlar ro‘yxati
2 KIRISH
Mavzuning   dolzarbligi.   Jamiyatda   huquqiy   ong   va   huquqiy   madaniyatni
yuksaltirib   borish   qonun   ustuvorligini   ta’minlash   va   qonuniylikni
mustahkamlashning   eng   muhim   shartlaridan   biri   hisoblanadi.   So‘nggi   yillarda
milliy   huquq   tizimini   tubdan   isloh   qilish,   jamiyatda   huquqiy   madaniyatni
shakllantirish hamda malakali yuridik kadrlarni tayyorlash borasida sezilarli ishlar
amalga   oshirildi.   Shu   bilan   birga,   inson   huquq   va   erkinliklariga   hurmat
munosabatini   shakllantirishga,   aholining   huquqiy   ongi   va   huquqiy   madaniyatini
yuksaltirishga, jamiyatda fuqarolarning huquqiy savodxonligi darajasini oshirishga
to‘sqinlik qiluvchi bir qator muammo va kamchiliklar saqlanib qolinmoqda.
Kurs   ishining   maqsadi:   Professional   ta’lim   tizimida   “Huquq   manbalari”
mavzusini o‘qitish kurs ishining maqsadini tashkil etadi.
Kurs ishining vazifalari:  
 professional   ta’lim   tizimida   “huquq   manbalari”   mavzusini   o‘qitishning
nazariy asini o`rganish;
 professional   ta’lim   tizimida   “huquq   manbalari”   mavzusini   o‘qitishning
metodika sini o’rganish;
 h uquq   ta’limi   tizimida   innovatsion   texnologiyalardan   foydalanish ni
o’rganish
Kurs   ishining   predmeti :   Huquqiy   onglilik   va   huquqiy   savodxonlikni
hamda   huquqiy   madaniyatni   oshirishdagi   ahamiyatini   aniqlash   va   huquqiy
ta’limdagi ahamiyatini taxlil va tadqiq qilishdan iborat. 
Kurs ishining obyekti : 
 Huquqiy   ta’limning   -   barkamol   avlodni   shakllantirishdagi   roli   haqida
ma’lumot berish; 
 Huquqiy ta’limga ta’sir yetuvchi omillarni o‘rganish;
3  Huquqiy   onglilikni   ta’minlashda   huquqiy   ta’lim   nazariy   asoslarini   yoritib
berish;
 Huquqiy savodxonlikni ta’minlashda huquqiy ta’limni bayon etish;
 Huquqiy madaniyatni oshirishda mustaqil izlanishlar olib borish .
Kurs   ishining   ilmiy,   amaliy,   uslubiy   yondashuvi:   Kurs   ishiga   oid
tushunchalarning mazmuni hamda mohiyati to`laligicha yoritib berilgan. Huquqiy
tarbiya   fanining   o`qitilish   jarayonong   metodologik   asoslari   yoritib   berildi.
O`quvchilarning huquqiy tarbiyaga oid bilimlarini mustahkamlashda qo`llanadigan
metodlar o`rganib chiqildi.
Kurs ishi metodlari:   Ijodiy metodlar, tadqiqot metodlar, evristik metodlar,
produktiv metod, reproduktiv metod.
Kurs   ishining   metodologik   asoslari:   O`zbekiston   Respublikasi   asosiy
qonuni,   Oliy   Majlis,   Vazirlar   Mahkamasi   qarorlari,   huquqiy   tarbiya   faniga   oid
qo`llanmalar,   umumta`lim   maktablaridagi   tarbiya   darsliklari   va   fanga   oid
pedagogik adabiyotlar.
Kurs ishining tarkibiy tuzilishi:   Kurs ishi kirish, asosiy qism (ikki bob va
paragraf),   har   bir   bob   uchun   xulosalar,   umumiy   xulosa   hamda   adabiyotlar
ro`yxatidan iboratlar.
4 I.BOB.   PROFESSIONAL TA’LIM TIZIMIDA “HUQUQ MANBALARI”
MAVZUSINI O‘QITISHNING NAZARIY ASOSLARI
1.1.  Professional ta’lim tizimida   huquqiy ta’lim
Bu   kontseptsiya   maktablarda   huquqiy   ta'lim   g'oyasini   amalga   oshirishga
kompleks yondashuvni  yoqlaydi.   Buni faqat alohida o'quv kursi doirasida amalga
oshirish   mumkin   emas.   Huquqiy   ta'lim   komponentlarini   turli   mavzularga   kiritish
samaraliroq   bo'ladi   maktab   fanlari   va   darsdan   tashqari   mashg'ulotlar,   shuningdek,
turmush   tarzini   to'g'ri   tashkil   etish   maktab   hayoti .   Ta'lim   va   tarbiya   jarayoni
o'quvchilarda   fuqarolik   jamiyati,   uning   me'yorlari   va   qadriyatlari   haqidagi
tasavvurlarini   shakllantirishga   mo'ljallangan     asosiy   maktab   uchun   "Fuqarolik"
yoki   "Fuqarolik   ta'limiga   kirish"   kurslari   va   keyinchalik   "Ijtimoiy   tadqiqotlar"
kurslari asos bo'lgan fan; fanlararo, bu erda fuqarolik ta'limining asosiy mazmuni
bir   qator   umumiy   ta'lim   fanlariga   kiritilgan.   Masalan:   tarix,   adabiyot,   chet   tillari,
tabiiy   -matematik   tsikl   sub'ektlari,   badiiy   -   estetik   tsikl   sub'ektlari,   xavfsizlik   va
hayot  asoslari,  jismoniy  madaniyat;  ta'limiy;  institutsional  (ya'ni, fuqarolik ta'limi
amalga oshiriladigan maktab jamoasini  tashkil  etish);  Pedagogik jamoalar  bolalar
tarbiyasi va ijtimoiy muhitining o'ziga xos imkoniyatlari va xususiyatlaridan kelib
chiqib, huquqiy ta'limni amalga oshirish shakllarini mustaqil ravishda tanlaydilar. 
Eng   maqsadga   muvofiq   -   bu   yuqoridagi   barcha   shakllar   birlashtirilgan
yondashuv.   U   talabalarga   fuqarolik   tarbiyasida   eng   istiqbolli   ko'rinadi,   chunki   u
zamonaviy   maktabni   modernizatsiya   qilishning   ko'plab   dolzarb   vazifalarini   hal
qilishga imkon beradi: maktab o'quvchilarini o'qitish va rivojlantirish jarayonining
ta'lim   komponentining   rolini   oshirish.   o'quv   jarayonida   o'quvchilarni   ortiqcha
yuklamaslik uchun huquqiy ong - pedagogik ta'sirning yagona chizig'i va nihoyat
maktab o'quvchilarida shakllanadigan eng muhim kompetentsiyalarni aniqlash (va
ular fanlararo xarakterga ega).
Maktabning   madaniy   -   ma'rifiy   maydoni   -   bu   jamiyat   kelajagi,   bolalik
manfaatlariga qaratilgan davlat siyosati, ta'lim tizimi bilan bog'liq ochiq tizimning
bir qismi.   Rossiya Federatsiyasi   umuman olganda, yuridik ta'limning quyi tizimi va
unga   o'rnatilgan   fan   kurslari   va   vositalari   qo'shimcha   ta'lim   darsdan   tashqari   va
5 darsdan   tashqari   mashg'ulotlarda.   Huquqiy   ta'lim   kontekstida   maktabning
madaniy-ma'rifiy makonining tarkibiy qismlari:
 Maktab   uslubi  ( maxsus   maktab   muhiti ) - " o ' qituvchi  -  o ' quvchi ", " o ' qituvchi
-   ota   - ona ", " o ' quvchi   -   o ' quvchi ", " talaba   -   tengdoshlar   guruhi "   tizimlarida
talabalar   va   o ' qituvchilar   o ' rtasidagi   o ' zaro   munosabatlar   va   munosabatlar
an ' analari   va   normalari ;
 Ochiqlik   ta    '   lim        tizimi      maktablar   tashqi   jamiyatga   va   u   bilan   o ' qituvchilar   va
maktab   o ' quvchilarining   bevosita   aloqasi ;
 Maktabning   ota - onalar   bilan   ijtimoiy - pedagogik   va   faoliyatga   yo ' naltirilgan
o ' zaro   ta ' siri ,  ota - onalarning   huquqiy   ta ' limni   amalga   oshirishga   qo ' shilishiga
qaratilgan ;
 Talabalarning ta'lim yutuqlarini baholash .
Huquqiy   ta'limning   maqsad   va   vazifalarini   amalga   oshirish   umumiy   ta'lim
muassasasida boshlang'ich (I-III (IV) sinflar), asosiy (V) davrlariga mos keladigan
uch   bosqichni   o'z   ichiga   olgan   bunday   ta'limning   yaxlit   tizimini   yaratishda
mumkin   bo'ladi.   -IX   sinflar)   va   o'rta   (to'liq)   umumiy   (X   -XI   sinflar)   maktablari.
Tizimning   yaxlitligi   siyosiy,   huquqiy   va   axloqiy   g'oyalarning   birligi,   har   bir
bosqichda   huquqiy   ta'lim   mazmunining   uzluksizligi,   shuningdek   uslubiy
yondashuvlarning   birligi   bilan   ta'minlanadi.   Har   bir   bosqichda   yuridik   ta'limning
asosiy   mazmuni   o'quvchilarning   yosh   xususiyatlarini   hisobga   olgan   holda
quriladi 1
. 
Gumanitar   qobiliyatlarning   rivojlanishi   ijtimoiy   va   gumanitar   fanlar
sohasidagi   ta'lim,   nazariya   va   amaliyot   birligi   sifatida   tashkil   etilgan   ta'lim   bilan
ta'minlanadi.   Shaxsning   o'z   taqdirini   o'zi   belgilashi,   jamiyatda   umumiy   qabul
qilingan   qadriyatlarning   rivojlanishi,   o'z   mavqeining   shakllanishi,   o'zgaruvchan
dunyoda   yashash   va   harakat   qilish   qobiliyati   uchun   sharoit   yaratadigan
insonparvarlik ta'limidir.
1
  "Huquqiy ta'lim" dasturi KN Polivanova, BI Xasan, VV Spasskaya, - 2002, p.47.
6 Gumanitar ta'lim doirasida huquq alohida o'rin tutadi. Ham fan sohasi, ham
amaliy   faoliyat   sohasi   bo'lgan   huquq   zamonaviy   pedagogik   muammolarni   hal
qilish   uchun   noyob   imkoniyatlarni   beradi,   nafaqat   yuridik   bilimlarni   egallashga,
balki   maxsus   ko'nikmalar   va   amaliy   harakat   ko'nikmalarini   rivojlantirishga   ham
imkon beradi.     Huquqning ijtimoiy ong va ijtimoiy amaliyotning o'ziga xos shakli
sifatida   o'ziga   xosligi,   shuningdek,   yuridik   kurslarning   muhim   ta'lim   salohiyatini
belgilaydi.
Huquqiy   ta'lim   tizimi   -   bu   shaxslarni   qonun     printsiplari,   amaliyoti   va
nazariyasida   tarbiyalashdir.   Bu   bir   necha   sabablarga   ko'ra   amalga   oshirilishi
mumkin,   shu   jumladan   zarur   bilim   va   ko'nikmalarni   berish   yuridik   amaliyotga
qabul qilish   ma'lum bir yurisdiksiyada, siyosat  yoki biznes kabi boshqa kasblarda
ishlayotganlarga   ko'proq   bilim   berish,   amaldagi   yuristlarga   malaka   oshirish   yoki
ko'proq   ixtisoslashish   yoki   advokatlarni   qonundagi   so'nggi   o'zgarishlar   haqida
ma'lumot berish.
Huquqiy ta'lim turli xil dasturlar shaklida bo'lishi mumkin, jumladan:
   Birlamchi   huquq   darajasi ,   mamlakatga   qarab   bakalavriat   yoki   magistratura
darajasida o'qilishi mumkin;
  Kabi huquq sohasidagi ilg'or ilmiy darajalar   ustalar   va doktorlik darajasi;
   Bo'lajak   huquqshunoslar   amaliyotga   kirishdan   oldin   ba'zi   mamlakatlarda
o'tishlari shart bo'lgan amaliyot yoki o'quv kurslari;
   Ilmiy   dasturlarga   qaraganda   rasmiy   bo'lmagan,   lekin   ma'lum   sohalarda
ixtisoslashtirilgan   sertifikatlashni   ta'minlaydigan   amaliy   yoki   ixtisoslashtirilgan
qonun akkreditatsiyasi;
   Uzluksiz yuridik ta'lim , bu malakaga olib kelmaydi, ammo amaldagi yuristlarga
so'nggi huquqiy o'zgarishlar haqida yangiliklarni taqdim etadi.
Shiddatli   islohotlar   jarayonida   jamiyatda   huquqiy   madaniyatni
shakllantirish, har bir inson, u rahbar yoki oddiy kishi bo'ladimi, Konstitutsiya va
qonunlarni, boshqalarning huquq va erkinliklari, sha'ni  va qadr-qimmatini hurmat
qilishi   kundalik   qoida   va   odatga   aylanishiga   erishish   muhim   sanaladi.   Negaki,
7 qonunlar   ishlagandagina,   ular   yaxshi   samara   beradi.   Qonunlar   esa   ularga   rioya
etilsa, rioya etilishi talab qilinsagina ishlaydi. Buning uchun hamma huquqshunos
bo'lishi   shart   emas.   Bugun   jamiyatimizda   har   bir   fuqaro,   avvalo,   o'z   sohasidagi
qonunlarga   rioya   etsin,   qonunni   chetlab   o'tish   degan   fikrni   xayolidan   umuman
chiqarib tashlasin, degan g'oya ilgari surilayapti. Negaki, davr har bir fuqaro faqat
javobgarlikdan   qo'rqib   emas,   balki   ta'qiqlangan   yo'ldan   yurish   yomonligini
tushunib, o'sha yo'ldan yurmasligini, qoidalar ularning foydasiga ishlashini anglab,
ularni   hurmat   qilish   talabini   qo'ymoqda.   Qonunlarni   hurmat   qilish   bu   huquqiy
madaniyatdir. Aksincha jamiyatda qabul qilingan huquqiy me'yorlani mensimaslik,
ularga   amal   qilmaslikka   undaydigan   holat   -   kishida   huquqiy   nigilistik   xulq-atvor
shakllanganligidan   darak   beradi.   Aynan   huquqiy   madaniyatli   fuqarolar   -
islohotlarning   oddiy   kuzatuvchisi   emas,   balki   bevosita   hayotga   tatbiq   etuvchisi,
ijrochisi, kerak bo'lsa, tashabbuskori bo'lishi shart.   Bu borada boshqacha yo'l yo'q
va   bo'lishi   ham   mumkin   emas.   Har   bir   fuqaro   qonunlar   kelajagi   uchun   foydali
ekanini anglasagina, jamiyat madaniy rivojlanish pillapoyalaridan ko'tarilaveradi.  2
Hozirgi kunda mamlakatimizda fuqarolarning huquqiy ongi va madaniyatini
yuksaltirishga   katta   e'tibor   qaratilayotganligining   sabablaridan   biri   ham   shudir.
Pedagogik   ta'lim   muassasalarida   yuridik   ta'lim   faqatgina   Oliy   ta'limning   Huquq
ta'limi   yo'nalishi   talabalari   uchun   qoldirilgandi.   Bu   esa   boshqa   mutahasis
kadrlarning jamiyatd amalda bo'lgan va yangi qabul qilnayotgan normativ-hujjatlar
bilan   qiziqishining   susayishiga   olib   kelgandi.   Bunday   vaziyatda   barcha   soha
pedagoglaridan   oz   predmetiga   aloqador   holda   masalaga   kreativ   yondoshishni,
o'ganilayotgan   barcha  mavzu   obyektlarining  huquqiy   asosini   ham   o'rganib  borish
talab   qilinishi   lozim.   Mamlakatimiz   iqtisodiy   hayotida   ham   yuksak   malakali
yuristlarga   talab   ortib   bordi.   Shuni   inobatga   olgan   holda   va   iqtisodiy   hayotning
turli bo'ginlarini o'rta va oliy ma'lumotli yurist kadrlar bilan ta'minlash maqsadida
mavjud   huquqshunoslik   kollejlari   texnikumlarga   yalantirildi,   huquqiy   ta'lim
jarayoniga yanada alohida e'tibor qaratilmoqda.
2
  Jamiyatda huquqiy madaniyatni yuksaltirish bo'yicha tadbirlarni monitoring qilish va baholash to'g'risida Nizom.
2019-yil 20-aprel. 19-bet
8 Huquqiy ta’lim - uzluksiz bo‘lib yoshlikdan boshlab berilishi lozim. Bolalar
maktabgacha tarbiya muassasalaridayoq hulq-atvor qoidalaridan xabardor bo‘lishi
m’anviy   va   ba’zi   huquqiy   me’yorlar   to‘g‘risida   boshlang‘ich   tushunchalar   olishi,
kelgusida   o‘qish   davomida   bu   bilimlar   kengaytrilishi   va   chuqurlashtirilishi   aniq
ifodalangan   huquqiy   xususiyat   kasb   etishi   zarur,   deyiladi   «Jamiyatda   huquqiy
madaniyatni yuksaltirish milliy dasturi»da. 3
Huquq va ma’naviyat o‘zaro uzviy bog‘liq bo‘lib, ular bir birini barpo etish,
insonparvar   fuqarolik   jamiyatni   vujudga   keltirish   byuilan   uzviy   rivodjlanib
bormoqda.   Buni   ma’naviyatni   rivojlantirmasdan   amalga   oshrib   bo‘lmasligi
hammagna   ayon   Mmalakat   Prezidenti   Islom   Karimov   ma’naviy   –   axloqiy   va
madaniy   yuksalishni   xalqimizning   azaliy   turmush   demokratik   jarayonlarni
chuqurlashtirishning   kafolati   deb   bildi.   Biz   yuqorida   ta’kidlaganimizdek,   to
ma’naviy kamolotga etmaguncha to xatti- harakatlarimiz munosabatlarimiz aqlu –
idrok va umummanfat doriasiga ko‘tarilmaguncha demokratiyaning mazmuni ham,
ko‘lami   ham   talab   darajasida   bo‘lmaydi.   Bu   bevosita   fuqarolar   ongi   va
dunyoqarashini   tubdan   o‘zgartirish   jarayonlari   bilan   bog‘liq.   SHu   bosidan   ham
albatta   bu   jarayon   savodxonlik   bilan   belgilanadi.   Demak,   ma’naviy   va
madaniyatneing asosiy belgilaridan biri- savodxonlik va ilm bo‘lib, bular ma’naviy
boyligimizning   poydevori   hisoblanadi.   Hozirgi   sohada   ishlayotgan   46   ming
xodimdan   2,8   mingga   fan   doktori   16,1   ming   fan   nomzodlari-   kelajagi   taraqqiy
etayotgan   davlatimiz   rivojlanishiga   o‘z   hissasini   qo‘shib   kelayapti.   O‘zbeksiton
Respublikasi   Prezidenti   Islom   Karimovning   1997   yil   20   may   kuni   respublika
huquq-   tartibot   idoralari   rahbarlari,   huquqshunos   olimlar,   ommaviy   ommaviy
axborot vositalari bilan bo‘lgan uchrashuida ko‘tarilgan eng muhim mavzu:
huquqiy bilim; huquqiy ong; huquqiiy madaniyat qilib belgilandi.
Shubhasiz   aytish   mumkinki,   so‘nggi   yillarda   mamlakatimiz   milliy   huquq
tizimida   ko‘lami   va   mohiyati   nuqtai-nazaridan   islohotlarning   yangi   davri
3
  Jamiyatda huquqiy madaniyatni yuksaltirish bo‘yicha tadbirlarni monitoring qilish va baholash to‘g‘risida Nizom. 
2019-yil 20-aprel.
9 boshlandi.   Yangi   davrning   muhim   talabi   sifatida   inson   huquq   va   erkinliklarini,
uning   qonuniy   manfaatlarini   amalda   ta’minlashga   nisbatan   munosabatni   tubdan
o‘zgartirish   –   tizimdagi   islohotlarning   bosh   g‘oyasiga   aylandi.     Har   tomonlama
rivojlangan,   erkin   va   farovon,   qonun   ustuvor   bo‘lgan,   zamonaviy   demokratik
davlatlar qatoriga qo‘shilish - O‘zbekistonning strategik maqsadi etib belgilandi.
10 1.2.  Huquqiy manbalar haqida tushuncha
Huquqiy me’yorlarning manbalarini to‘g‘ridan-to‘g‘ri tavsiflashga o‘tishdan
oldin,   ushbu   holatda   manbaning   o‘zi   nimani   anglatishini   aniqlashingiz   kerak.
Ba’zilari   bu   qabul   qilingan   xulq-atvor   qoidalarini   belgilaydigan   qonuniy   norma
deb   hisoblaydi,   boshqalari   qonun   manbasini   hujjatlashtirilgan   normativ   hujjat
sifatida   belgilaydi,   boshqalari   esa   ushbu   davrda   jamiyat   madaniyati   tomonidan
to‘plangan   barcha   tajribalardan   xulq-atvorning   eng   maqbul   me’yorlarini
tanlaydilar.   Falsafiy   munozaralar   ko‘pincha   «qonun   manbai»   atamasiga   mutlaqo
huquqiy   ma’no   qo‘shishga   urinish   paytida   chetda   qoladi.   Shu   ma’noda,
kontseptsiya qonunchilikda mustahkamlangan, huquqiy muammolarni hal qilishda
foydalaniladigan   muayyan   tajriba   sifatida   tavsiflanadi.   Ilm-fanda   munozarali
masalalardan biri bu huquqiy normalarni kim tomonidan belgilanadi va eng qiyin
joy   bu   erda   davlatning   roli.   Aholisining   aksariyat   qismi   musulmon   bo‘lgan
mamlakatlardagi vaziyat ko‘pincha misol sifatida keltiriladi. 
Asrlar   davomida   qaror   qabul   qilishda   sudyalar   shariat   qonunlaridan
foydalanganlar   va   xulosalarining   to‘g‘riligini   qadimgi   kitoblarda   tasvirlangan
pretsedentlar   bilan   tasdiqlashgan.   Davlat   odatiy   huquq   normalarining   bir   qismini
qabul   qildi   va   ularni   qonunchilikda   mustahkamladi,   lekin   uni   o‘ziga   xos   tarzda
talqin   qildi,   rad   etdi   va   uning   boshqa   moddalarini   o‘zlari   bilan   almashtirdi,   shu
bilan birga qonun normalari shariat me’yorlaridan aniq ustunlik qildi va bu holda
huquqning   haqiqiy   manbasini   o‘rnatish   qiyin   bo‘lsa   ham,   bitta   bo‘lsa   ham
huquqshunoslik   fanining   postulatlaridan   odatlar   davlat   tomonidan
ma’qullangandan   keyingina   huquq   manbai   tushunchasi   va   turiga   kiradi   degan
xulosa beriladi. Huquqiy normalarni kelib chiqishi nuqtai nazaridan uch tomondan
ko‘rib chiqish mumkin.  
11 Shunday qilib, huquq manbalari odamlarning turmush sharoiti, ehtiyojlari va
mavjud   mulk   shakllari   bilan   belgilanadi.   Ushbu   jihatni   hisobga   olgan   holda,
huquqiy ong, ta’limotlar va huquqiy ta’limotlar huquq manbalari qatoriga kiradi.  
Rasmiy ravishda qonuniy, ya’ni davlat irodasini ifodalash shakllari va xatti-
harakatlarning  hujjatlashtirilgan normalari. Oxirgi  jihat  to‘rt   xilda ifodalanadi:   bu
qoidalar,   qonuniy   urf-odatlar,   huquqiy   pretsedentlar   va   normativ   shartnomalar.
So‘nggi   paytlarda   xalqaro   huquqiy   kodekslarning   ko‘rsatmalari   va   turli   davlatlar
o‘rtasidagi   shartnomalar   qoidalari   huquq   manbalarining   asosiy   turlari   qatoriga
kiritilgan 4
. Ushbu turdagi huquq manbalari hozirgi paytda eng muhim hisoblanadi
va   ularni   faqat   davlat   qabul   qilishi   mumkin.   Ular   birgalikda   ierarxik   tizimni
shakllantiradi,   uning   boshida   Konstitutsiya,   quyi   pog‘onalarida   esa   nizom
turadi.   M ahalliy   hokimiyat   organlari   o‘zini   o‘zi   boshqarish.   Ular   orasida   ko‘lami
va ahamiyati  jihatidan Prezident  farmonlari, hukumat  qarorlari va turli  vazirliklar
va   davlat   idoralarining   hujjatlari   mavjud.   Har   qanday   me’yoriy   huquq   manbai
quyidagi xususiyatlarga ega bo‘lishi kerak:
 matnni yozma ravishda tuzatish;
 matn talab qilinadigan xulq-atvor standartlarini tavsiflaydi;
 hujjat davlat idoralari yoki mansabdor shaxslardan keladi;
 hujjat qonun hujjatlarida belgilangan tartibda qabul qilinadi;
 barcha   bunday   harakatlar   ierarxik   bo‘ysunishda   bo‘lib,   bir-biriga   zid
kelmaydi.
Davlat   organlari   va   undan   yuqori   mansabdor   shaxslar   shuningdek,
shaxslarga   yoki   tashkilotlarga   nisbatan   normativ   bo‘lmagan   yoki   individual
aktlarni chiqaradi. Ular vazirlarni tayinlash yoki kimnidir taqdirlashda ishlatiladi. 5
 
Bundan   tashqari,   sud   jarayonida   sudga   hukmlar   va   qarorlar   shaklida
normativ   bo‘lmagan   hujjatlar   chiqarilishi   mumkin.   Bunday   hujjatlarning   o‘ziga
4
 O`zbekiston Konstitutsiyasini o`rganish. T. “Yangi asr avlodi”. 2006
5
 I.A.Karimov. O’zbekiston: milliy istiqlol, iqtisod siyosat, mafkura 1-tom. "O’zbekiston" 1996
12 xos   xususiyati   shundaki,   ular   tarkibidagi   ko‘rsatmalar   bajarilgandan   so‘ng   darhol
qonuniy kuchini yo‘qotadi va dolzarb muammolarni hal qiladi.
“Huquq manbai” tushunchasining ma’nosi:
 jamiyat, davlat unga bo‘lgan ehtiyojni qondirish uchun huquqiy normalarni
qabul qiladi; 
 mamlakatda ob’ektiv sharoitlar;
 huquq normalarini o‘z ichiga olgan davlat hujjati.
Huquq   manbai   huquqiy   omil   sifatida   quyidagi   tamoyillarga   ega:   Moddiy
(mavjudlik   shartlari,   qonun   paydo   bo‘lishiga   olib   kelgan   iqtisodiy   zaruriyatlar);
Mafkuraviy   (qonun   asosida   kelib   chiqqan   huquqiy   qarashlar,   ta’limotlar)   Rasmiy
huquqiy   -   qonun   ifodalangan   shakl.   Aynan   rasmiy   hujjatda   davlatning   irodasi
rasmiylashtirilgan.   Ushbu   hujjat   rasmiy   huquqiy   ma’noda   qonun   manbai
hisoblanadi.   Huquq   tizim   sifatida   huquqiy   normalar   (mazmun)   va   huquq
shakllarining   birligi   (rasmiy   huquqiy   ma’noda   huquq   manbai).   To‘g‘ri   belgining
manbasini   berish   normativ   hujjat   bu   zarur   yoki   tegishli   vakolatlarga   ega   bo‘lgan
davlat   idorasi   tomonidan   nashr   etilgan   (qonun   chiqaruvchi)     yoki   davlat   organi
tomonidan ijtimoiy normaning (sud hokimiyatining) vakolati.
Huquq   manbalari   (shakllari)   davlatdan   kelib   chiqadigan   yoki   u   tomonidan
tan   olingan   xatti-harakatlar   qoidalarini   ifoda   etish   va   mustahkamlashning   rasmiy
va hujjatli  usullaridir, bu bilan qonuniy majburiy, davlat  tomonidan ta’minlangan
ma’no   beriladi.   Huquqiy   normalar   (xulq-atvor   qoidalari)   shaklida   ifoda   etilgan
davlatning  irodasi,   aholining  keng  qatlamlari   uchun  ushbu  qonun  normalari   bilan
tanishish   imkoniyatini   yaratadigan   tarzda   bayon   qilinishi   kerak.   Hozirgi   vaqtda
quyidagi   huquq   manbalarining   turlari   ma’lum:   yuridik   odatlar;   normativ-huquqiy
hujjat;   sud   pretsedenti;   tartibga   soluvchi   kontent   shartnomasi;   g‘oyalar   va
ta’limotlar; diniy matnlar.
Huquqiy   odat   -   bu   uzoq   vaqt   davomida   haqiqiy   va   takroriy   qo‘llanilishi
natijasida   shakllangan   va   davlat   tomonidan   umumiy   majburiy   qoida   sifatida   tan
13 olingan yozilmagan xatti-harakatlar qoidasi. Ego tarixan qonunning birinchi shakli
hisoblanadi. Huquqiy urf-odat, uni boshqa manbalardan ajratib turadigan bir qator
o‘ziga   xos   xususiyatlarga   ega,   ya’ni:   mavjudlik   davomiyligi.   Odat   asta-sekin
shakllanadi.   Odat   kuchga   kirishi   uchun   ma’lum   bir   vaqt   paydo   bo‘lgan   paytdan
boshlab   o‘tishi   kerak.   Qadimgi   matnlarda   «qadim   zamonlardan   beri»   tegishli
so‘zlar   mavjud   edi.   Odatdagi   tuzatishlar,   jamiyatdagi   uzoq   yillik   amaliyot
natijasida  rivojlangan  narsalarni  o‘z  ichiga  oladi,  u  odamlarning  umumiy  axloqiy
va   ma’naviy   qadriyatlarini,   xurofotlarni,   irqiy   toqatsizlikni   aks   ettirishi   mumkin,
ammo jamiyat dinamik va doimiy rivojlanib borayotgan tizim ekan, eskirgan urf-
odatlar   doimiy   ravishda   almashtiriladi   yangi,   atrofdagi   haqiqatga   ko‘proq
moslangan;   og‘zaki   tabiat.   Uni   boshqa   huquq   manbalaridan   ajratib   turadigan
odatning o‘ziga xos xususiyati shundaki, u xalq ongida saqlanib, avloddan-avlodga
og‘zaki   ravishda   uzatiladi;   rasmiy   aniqlik.   Odat   og‘zaki   ravishda   mavjud
bo‘lganligi   sababli,   uning   mazmunini   ozmi-ko‘pmi   aniq   ta’rifi   talab   qilinadi:   u
qo‘llaniladigan   vaziyat,   odat   qo‘llaniladigan   shaxslar   doirasi   va   nihoyat,   uning
tatbiq   etilishi   oqibatlari;   mahalliy   xarakter.   Qoida   tariqasida,   odat   ma’lum   bir
hududda   nisbatan   kichik   odamlar   guruhi   doirasida   yoki   nisbatan   kichik   hududda
ishlaydi, bu hududning o‘ziga xos an’anasi. Ko‘pgina olimlar urf-odat va dinning
chambarchas   bog‘liqligini   ta’kidlaydilar   (masalan,   zamonaviy   Hindistonda   odat
huquqi   hindlarning   muqaddas   qonuni   tarkibiga   kiritilgan);   davlat   tomonidan
sanktsiyalangan. Odat haqiqatan ham jamiyatda tatbiq etilishi uchun uning qonuniy
kuchini davlat tan olishi zarur. Qonun davlatdan tashqarida mavjud emas, shuning
uchun   urf-odat   boshqa   qonun   manbalari   qatori   davlat   tomonidan   qonuniylik
berilgan   taqdirdagina   umumiy   majburiy   xususiyatga   ega   bo‘lishi   mumkin.   Biroq,
zamonaviy   sharoitlarda,   ular   bojxonalarni   rasmiy   huquqiy   manbalar   tizimiga
kiritish   uchun   qonuniy   (rasmiy)   avtorizatsiya   qilish   usullarining   kengroq
ro‘yxatiga   ishora   qilmoqdalar.   Ego   tan   olinishi:   a)   davlat   organlari   (qonun
chiqaruvchi,   ijro   etuvchi,   sud   va   boshqalar);   b)   mahalliy   hokimiyat   va   boshqa
nodavlat   tashkilotlar;   v)   davlat   va   (yoki)   xalqaro   tashkilotlar   davlat   va   xususiy
xalqaro munosabatlar sohasidagi.
14  huquqiy   odat   -   qonunning   birinchi   shakli,   xulq-atvorning   tarixan
shakllangan   qoidasi.   Shuni   hisobga   olish   kerakki,   nafaqat   umumiy   e’tirof
etilgan   urf-odatlar,   balki   davlat   tomonidan   tasdiqlangan   urf-odatlar   ham
qonuniy   bo‘ladi.   Ularni   huquqiy   jihatdan   majburiy   qiladigan   davlat.
Masalan,   Qadimgi   Rimdagi   o‘n   ikki   jadval   qonunlari,   Afinadagi   ajdaho
qonunlari;
 presedent   (sud,   ma’muriy)   -   sud   qarorlari,   ularning   printsiplari   sudlar
bunday   vaziyatlarni   ko‘rib   chiqishda   namuna   sifatida   qo‘llanilishi   shart.
Sudlar huquqiy normalarni yaratmaslik, balki ularni qo‘llashga majburdirlar.
Ushbu   qonun   shakli   (presedent)   bir   qator   mamlakatlarda,   ya’ni   Buyuk
Britaniya, AQSh, Kanada, Avstraliya va boshqalarda keng tarqaldi;
 tartibga   solish   shartnomasi   -   huquq   normalarini   o‘z   ichiga   olgan
tomonlarning kelishuvi;
 huquqiy   akt   -   tegishli   organ   tomonidan   mamlakat   qonunchiligida
belgilangan   tartibda   chiqarilgan,   qonun   normalarini   (qonunlar,   kodekslar,
hukumat   qarorlari,   prezident   farmonlari   va   boshqalarni)   o‘z   ichiga   olgan
rasmiy   hujjat.   U   tegishli   tartibda   qabul   qilinadi,   qonunda   belgilangan
shaklga   ega,   ma’lum   tartibda   kuchga   kiradi   va   qabul   qilingan   paytdan
boshlab  qonun  hujjatlarida  belgilangan  muddatlarda  majburiy  nashr   etilishi
kerak.
Hozirgi vaqtda normativ-huquqiy hujjat quyidagi xususiyatlarga ega:
a. vakolatli  organ  tomonidan yoki  to‘g‘ridan-to‘g‘ri  parod tomonidan ma’lum
protsessual tartibda chiqarilgan;
b. davlat-imperativ xarakterga ega;
c. davlat tomonidan muhofaza qilinadi, shu jumladan majburiy;
d. qonuniy   kuchga   ega,   ya’ni.   haqiqatan   ham   harakat   qilish   va   huquqiy
oqibatlarni keltirib chiqarish qobiliyati;
e. hujjatli shaklda mavjud;
f. bu qonunchilik tizimidagi qat’iy ierarxiyaning bir qismidir.
15 Normativ-huquqiy   hujjat   qonun   manbai   sifatida   ham   afzalliklari,   ham
kamchiliklari   bor.   Yozma   huquqning   ushbu   shaklining   afzalliklari   quyidagilarni
o‘z   ichiga   oladi:   jamoat   munosabatlariga   faol   ta’sir   o‘tkazish   qobiliyati,   chunki
davlat   huquqiy   normalarni   amalga   oshirish   uchun   maxsus   apparatga   ega   va   bu
jarayonni   majburlash   choralari   yordamida   ta’minlashi   mumkin;   samaradorlik,
tugatish   jarayonlariga   tezkor   ta’sir   o‘tkazish   qobiliyati   yoki   aksincha,   majburlash
choralari   yordamida   ma’lum   ijtimoiy   munosabatlarni   rivojlantirish;   qonunni
qo‘llaydigan   shaxslar   uchun   foydalanish   qulayligi,   chunki   huquqiy   normalarning
mazmuni   normativ-huquqiy   hujjatlar   matnida   qayd   etilgan;   nihoyat,   butun
mamlakat   bo‘ylab   huquqiy   me’yorlarni   tushunish   va   amal   qilishning   bir   xilligi   -
yagona   qonun   ustuvorligi,   fuqarolarning   huquqlarini   teng   himoya   qilish   va
boshqalar. Ammo ob’ektiv va sub’ektiv turli sabablarga ko‘ra ushbu tartibga solish
to‘liq   va   keng   qamrovli   bo‘lishi   mumkin   emas.   Normativ-huquqiy   hujjatlarda
mavjud   bo‘lgan   huquqiy   normalar   boshqa   huquq   manbalarida   mavjud   bo‘lgan
huquqiy   normalar   bilan   ko‘paytiriladi,   konkretlashtiriladi,   to‘ldiriladi   va   ba’zan
bekor   qilinadi.     Ba’zi   mamlakatlarda   sud   pretsedenti   kabi   qonun   manbai   keng
qo‘llaniladi.   Uning   mohiyati   shundan   iboratki   sud   hokimiyati   muayyan   holatda,
rasmiy   ravishda   boshqa   sudlar   tomonidan   shu   kabi   ishlarni   hal   qilish   uchun
umumiy   qoida,   standartga   aylanadi   yoki   qonunni   sharhlash   uchun   namunaviy
model   bo‘lib   xizmat   qiladi   (sharhlash   pretsedenti).   Sud   pretsedenti   huquqning
qadimiy   manbai   bo‘lib,   uning   ma’nosi   turli   mamlakatlarda   insoniyat   tarixining
turli davrlarida bir xil emas.
Qadimgi dunyo davlatlarida, o‘rta asrlarda keng qo‘llanilgan. Shunday qilib,
qadimgi   Rimda   xuddi   shunday   ishlarni   ko‘rib   chiqishda   pretorlar   va   boshqa
magistratlarning   qarorlari   majburiy   deb   tan   olingan.   Umuman   olganda,   Rim
huquqining   ko‘plab   institutlari   sud   pretsedentlari   asosida   shakllangan.   Shunga
qaramay, sud pretsedenti zamonaviy shaklda aynan Angliyada Uilyam Fatih 1066
yilda   bu   mamlakatni   bosib   olganidan   keyin   paydo   bo‘lgan.   Genri   II   Plantagenet
16 (1154-1189) islohotlaridan boshlab toj nomidan hukmronlik qiladigan mehmonlar
tashrif buyurishadi.
Dastlab   ushbu   sudyalar   vakolatiga   kiradigan   ishlar   guruhi   cheklangan   edi,
ammo   vaqt   o‘tishi   bilan   ularning   vakolat   doirasi   sezilarli   darajada   kengaydi.
Sudyalar   tomonidan   ishlab   chiqilgan   qarorlar   shu   kabi   ishlarni   ko‘rib   chiqishda
boshqa sudlar tomonidan asos qilib olindi. Butun Angliya uchun umumiy bo‘lgan
sud pretsedentlarining yagona tizimi paydo bo‘lishi va tartibga solinishi jarayonida
shakllangan   qonun,   shuningdek   boshqa   huquq   manbalari   umumiy   deb   nomlana
boshladi (   umumiy Qonun ). Ushbu qonun manbai hozirda Angliya, AQSh, Kanada,
Avstraliya   va   boshqalarda   qo‘llaniladi.   Ushbu   mamlakatlarning   barchasida   sud
hisobotlari e’lon qilinadi, ulardan sud pretsedentlari olinadi.
Butun dunyodagi sud qarorlari taniqli vakolatlarga ega va mamlakatning eng
yuqori  sudi  tomonidan sud amaliyotini umumlashtirish qonunlarning bajarilishiga
ijobiy   ta’sir   ko‘rsatishi   mumkin.   Ba’zi   mamlakatlarda   sud   amaliyotining   ushbu
qoidasi   qonun   hujjatlarida   mustahkamlangan.   Biroq,   ushbu   mamlakatlar
tashqarisida,   sud   amaliyoti   amal   qiladigan   joyda,   sudlarning   qarorlari   qonun
manbalari sifatida ishlamaydi.
Sud   pretsedenti   huquq   manbai   sifatida   quyidagilar   bilan   tavsiflanadi.
Pretsedent har doim iloji boricha aniqroq, iloji boricha haqiqiy vaziyatga yaqinroq,
chunki   u   aniq,   alohida   holatlar,   hodisalarni   hal   qilish   asosida   ishlab   chiqilgan;
ko‘plik.   Pretsedentsiyalarni   yaratadigan   ko‘plab   misollar   mavjud.   Ushbu   holat,
ikkinchisining   muhim   davomiyligi   (o‘nlab,   ba’zan   esa   yuzlab   yillar)   bilan
birgalikda   juda   katta   miqdordagi   sud   amaliyoti   uchun   javobgardir;   nomuvofiqlik
va   moslashuvchanlik.   Ilgari   qayd   etilgan   qoidalar   orasida   ham   biri   tomonidan
chiqarilganligi   ta’kidlangan   edi   davlat   idorasi ,   qarama-qarshiliklar   va   qarama-
qarshiliklar   mavjud.   Bundan   tashqari,   shunga   o‘xshash   ishlarda   turli   sudlarning
qarorlari   bir-biridan   juda   farq   qilishi   mumkinligi   ajablanarli   emas.   Bu   sud
pretsedentining   huquq   manbai   sifatida   egiluvchanligini   belgilaydi.   Ko‘pgina
17 hollarda,   ishni   hal   qilish   uchun   bitta   variantni   tanlash   mumkin,   bir   nechtasidan
bitta presedent. Yozma qonun bu qadar keng tanlov imkoniyatini bermaydi. Biroq,
egiluvchanlikdan   farqli   o‘laroq,   ba’zida   sud   amaliyotining   bunday   kamchiliklari
ko‘rsatiladi, masalan: uning qat’iyligi, sudyalarning bir vaqtlar shu kabi ishlarning
qarorlarini qabul qilish majburiyati, ulardan adolat va maqsadga muvofiq ravishda
chetga chiqish mumkin emasligi.  Demak, sud pretsedenti - muayyan ish bo‘yicha
qaror, shu kabi ishlarni ko‘rib chiqishda bir xil yoki quyi instansiya sudlari uchun
majburiydir.
Pretsedentning majburiy huquq manbai sifatida ishlashi uchun zarur asoslar
va shartlar  quyidagilardan iborat: a) sud hisobotlarini  e’lon qilish mexanizmining
mavjudligi,   bu   pretsedentlar   yaxshi   ma’lum   bo‘lishini   taxmin   qiladi.   b)   kasbiy
yuridik   tayyorgarlikning   maqbul   tizimining   mavjudligi;   v)   samarali   ierarxik   sud
tizimi;   d)   uning   mazmunining   me’yoriy   xususiyati;   e)   davlat   tomonidan   tan
olinishi.
Sud   pretsedenti   bilan   bog‘liq   bo‘lgan   barcha   narsalarni,   ma’lum   bir
eslatmalar bilan, ma’muriy pretsedentga bog‘lash mumkin. Zamonaviy davlatlarda
ko‘plab   davlat   organlari   faoliyatining   ularning   oldida   turgan   vazifalarni   hal
qilishda   huquqiy   ahamiyati   ortib   bormoqda.   Shu   nuqtai   nazardan,   ma’muriy
pretsedent,   shuningdek,   sudga   qaraganda   kamroq   qo‘llanilgan   bo‘lsa-da,
qonunning   manbai   (ifoda   shakli)   ga   aylanadi.   Ma’muriy   pretsedent   -   davlat
organining yoki har qanday mansabdor  shaxsning kamida bir marta sodir bo‘lgan
va shunga o‘xshash sharoitlarda namuna bo‘la oladigan bunday xatti-harakati. 6
Me’yoriy   bitim   -   bu   huquqiy   normalarni   o‘rnatishga   qaratilgan   qonun
ijodkorligi   sub’ektlarining   irodasini   muvofiqlashtirilgan   alohida   ifodalarini
ifodalashni   rasmiylashtirgan   qo‘shma   huquqiy   aktdir.   Ushbu   huquqiy   shaklning
o‘ziga   xos   xususiyati   shundaki,   shartnoma   biron   bir   qonun   ijodkorligi   organi
tomonidan qabul qilinmaydi, lekin bu kelishuv tomonlarining huquqiy normalarini
6
  Karimova O. "Davlat va huquq asoslari". T. 1995
18 o‘z   ichiga   olgan  kelishuvdir.   Normativ   kontent   shartnomasini   ushbu   tushunchaga
asoslanib,   unga   huquqiy   manba   sifatida   xos   bo‘lgan   xususiyatlarni   ta’kidlash
mumkin:   tomonlarning   umumiy   o‘zaro   manfaatlari,   tomonlarning   tengligi,
ixtiyoriy xulosa, jazo, o‘z zimmalariga olgan majburiyatlarni bajarmaganligi  yoki
lozim   darajada   bajarmaganligi   uchun   o‘zaro   javobgarlik,   huquqiy   qo‘llab-
quvvatlash.
Ko‘rib   turganingizdek,   ushbu   tasnif   asosan   ichki   qonunchilikning   qonuniy
manbalari   bo‘lgan   shartnomalarni   nazarda   tutadi.   Biroq,   ko‘pincha   huquqiy   va
tartibga   soluvchi   shartnomalar   ushbu   sohada   qo‘llaniladi   xalqaro   huquq ,   ular
mohiyatan   asosiy   manba   (ifoda   shakli)   bo‘lgan   joyda:   500   mingdan   ortiq   ikki
tomonlama   yoki   ko‘p   tomonlama   xalqaro   shartnomalar   mavjud.   Ko‘pgina
davlatlarning   konstitutsiyalarida   (Fransiya,   Niderlandiya,   Rossiya)   xalqaro
shartnomaning   me’yorlari   o‘rtasida   ziddiyatlar   bo‘lgan   taqdirda   va   milliy
qonun   birinchisi   ustun   keladi.   Darhaqiqat,   normativ-huquqiy   shartnoma   nafaqat
milliy, balki xalqaro huquq doirasida ham mavjud bo‘lgan juda muhim shartnoma
hujjatlaridir.   Shartnomalarning   me’yorlarni   belgilash   ahamiyati   xalqaro   va
konstitutsiyaviy   kabi   huquq   sohalarida   aniq   namoyon   bo‘ladi.   Shu   sababli,
normativ-huquqiy shartnomaning yana bir ajralib turadigan xususiyati shundaki, u
ko‘pincha   ommaviy   xarakterga   ega,   ya’ni.   bunday   shartnomalarning   taraflari
davlatlar, ayrim davlat organlari, davlatlararo tuzilmalardir.
Insoniyat   jamiyati   rivojlanishining   turli   davrlarida   qonunning   manbasi
sifatida   fanning   o‘rni   doimiy   ravishda   o‘zgarib   turar,   yoki   qonun   chiqaruvchi
shaxsga   qonunlar   matnlarini   diktat   qilar   edi,   so‘ngra   huquqiy   maydondan   deyarli
butunlay   yo‘q   bo‘lib   ketdi. 7
  Hozirgi   kunda   yuridik   fanning   maqsadlari   juda   aniq
belgilab   qo‘yilgan:   huquqni   yaratish   va   amalga   oshirish   usullarini   ishlab   chiqish,
butun   huquqiy   haqiqat   to‘g‘risida   tizimli,   chuqur   bilimlar   berish.   Binobarin,
etakchi   huquqshunos   olimlarning   fikrlari   aksariyat   hollarda   qonunni   to‘g‘ri
(huquqiy) ma’noda shakllantirmaydi. Shu bilan birga, huquqning rivojlanish tarixi
7
  U.Tojixonov.A.Saidov.Huquqiy madaniyat nazariyasi.O‘zR IIV akad. 1998 y. T. 46-47-s
19 huquqiy   doktrinani   davlatning   rasmiy   sanktsiyasi   bilan   bevosita   huquq   manbai
sifatida   qabul   qilingan   holatlarni   biladi.   1945   -yil   26-iyunda   qabul   qilingan
Xalqaro sud nizomining 38-moddasi turli millatlarning ommaviy huquq sohasidagi
eng   malakali   mutaxassislarining   hukmlari   va   ta’limotlarini   faqat   «huquqiy
normalarni   aniqlashga   yordam»   sifatida   tavsiflaydi.   Bunday   ma’lumotnomalarni
ko‘pincha Inson huquqlari bo‘yicha Evropa sudi sudyalarining norasmiy fikrlarida
topish mumkin, ular kollegial qarorlarini asoslaydilar. Taniqli huquqshunoslarning
yozuvlaridan   olingan   majburiy   xatti-harakatlarning   keng   ko‘lamli   kodlari   hind
qonunlariga   ma’lum.   Ammo   faqat   musulmon   mamlakatlarida   yuridik   fan
huquqning etakchi manbai (ifoda shakli) bo‘lib qolmoqda. Musulmon huquqi yoki
shariat   (arabchadan   tarjima   qilingan   -   «yo‘l   tutish»)   to‘rt   manbaga   asoslanadi:
Qur’on   (Muhammad   payg‘ambarning   va’zlari   to‘plami);   Sunna   (payg‘ambar
hayoti, uning tarjimai holi haqida hikoyalar to‘plami, shogirdlari tomonidan yozib
olingan).   ;   Ijma   (qadimgi   huquqshunoslar,   islomshunos   mutaxassislar,   Qur’on   va
Sunnatdan olingan huquqiy haqiqatning ma’nosini olgan mo‘minlarning vazifalari
to‘g‘risida   kelishilgan   xulosasi)   va   Qiyos   (Qur’onda   nazarda   tutilmagan   yangi
holatlarga   nisbatan   o‘xshashlik   bilan   huquq   sohasidagi   musulmon
huquqshunoslarning   fikrlari).   Musulmon   qozi   odil   sudlovni   amalga   oshirib,   u
tarjima   qila   olmaydigan   va   huquqi   bo‘lmagan   Qur’onni   emas,   balki   turli   yillarda
nufuzli huquqshunoslar, olimlar va ilohiyotchilar tomonidan yozilgan va shu kabi
talqinni   o‘z   ichiga   olgan   kitoblarni   nazarda   tutadi.   Musulmon   huquqi   odatda
hokimiyat   printsipiga   asoslanadi,   shu   munosabat   bilan   qadimgi   huquqshunoslar,
Islom bo‘yicha mutaxassislar xulosalari rasmiy yuridik ahamiyatga ega.
20 Birinchi bob bo‘yicha xulosa
O’zbekistonda   huquqiy   davlat   barpo   etish   maqsadida   huquqiy   ta’lim   va
ongni   shakllantirish   masalalariga   alohida   e`tibor   berib   kelinmoqda.   Mehnat
jamoalari,   ta`lim   maskanlari   va   har   bir   shaxs   bilan   va   ko’p   qirrali   ishlar   amalga
oshirilmoqda .   Huquqiy tarbiyali bo’lish uchun shaxs huquqiy bilimlarini ongli
ravishda egallashi, yetarli darajada huquqiy saboq egasi bo’lishi kerak. Hozirgacha
huquqiy   tarbiya,   uning   metodlari   haqidagi   masalalar   olimlar   tomonidan
to’laligicha   yoritib   berilgan   emas.   Hozirgi   darsga   qo’yiladigan   umumiy   talablar
to’laligicha   huquq   darsiga   ham   tegishlidir.   Shu   bilan   birga   huquq   darsi   ayrim
o’ziga  xos xususiyatlarga  ham  ega.   Huquqiy ta`lim  natijalari  o’quvchilar  ijtimoiy
folligini   oshishi   ularni   o’qitish   sarqitlariga,   loqaydlikka,   xudbinlik,   milliy
ma`naviyat   me`yorlarini   buzishlarga   qarshi   kurashga   jalb   etish   bilan   bog’liqdir.
Boshqa faktlarga doir darslar kabi huquq darsi ham har xil shakllarda dars-suhbat,
dars-ma’ruza,   dars-seminar,   takrorlash   -   umumlashtirish   darslari   tarzida
o’tkazilishi  mumkin.   Ushbu muhim masalani  ongli ravishda anglab yetgan holda,
tinimsiz mehnat, tashabbuskorlik va intilishlar evaziga qo‘lga kiritilayotgan yutuq
va muvaffaqiyatlarga mahliyo bo‘lib qolmaslik, sohta obro‘ olish uchun rahbarlar
mehnatini   quruq   maqtash   va   olqishlash   bilan   chegaralanib   qolmaslik,   aksincha,
astoydil   harakat   qilish,   tashabbuskor-tadbirkor,   elparvar   rahbarga   ko‘makdosh
bo‘lish,   o‘z   zimmasiga   yuklangan   mas’uliyatni   his   etish,   vazifani   sidqidildan
bajarish, yon atrofdagilarga shaxsiy o‘rnak bo‘lish har bir mas’ul inson, jumladan,
mansabdor shaxslar faoliyatining asosiy mezoni bo‘lishi shart.  Har bir fuqaro inson
huquqlarini   hurmat   qilishi,   davlat   suvereniteti   g‘oyalariga   sodiq   bo‘lishi   lozim.
Ijtimoiy hayotda hozirgi va kelajak avlodlar oldidagi o‘zining fuqarolik va insoniy
mas’uliyatini anglashi  zarur. O‘zbek davlatchiligi rivojlanishining tarixiy tajribasi
asosida milliy huquqiy qadriyatlarni e’zozlashi va uni har tomonlama targ‘ib etishi
kerak. 
21 II.BOB.  PROFESSIONAL TA’LIM TIZIMIDA “HUQUQ MANBALARI”
MAVZUSINI O‘QITISHNING  METODIKASI
2. 1 .  Huquq ta’limi tizimida innovatsion texnologiyalardan foydalanish
Huquqni   o'qitish   metodikasi   o'z   predmeti   sifatida   huquqni   o'qitishning
uslubiy usullari, vositalari, huquqiy sohada malaka va xulq-atvorni shakllantirishga
ega.   Bu   maktabning   “Huquq”   fani   uchun   huquqiy   material   tanlab   oladigan   va
umumiy   didaktik   nazariya   asosida   jamiyatda   huquqiy   madaniyatni
shakllantirishning uslubiy vositalarini ishlab chiqadigan ilmiy fandir.  Huquq fanini
o‘qitish   metodikasi   ta’lim   jarayonini   takomillashtirish   imkonini   beradi.   Kasbiy
o‘qituvchi   o‘z   yutuqlaridan   foydalanib,   xatoga   yo‘l   qo‘ymaslik,   jamiyat   hayotida
o‘zining   munosib   o‘rnini   egallaydigan   chinakam   savodli,   bilimli   kadrlarni
tayyorlashi   mumkin.   Hech   kimga   sir   emaski,   bugungi   kunda   biznesni
muvaffaqiyatli   yuritish,   mamlakat   siyosiy   hayotida   faol   ishtirok   etish   yoki
oddiygina   yaxshi   daromadga   ega   bo'lish   imkonini   beruvchi   yuridik   bilimdir.  
Yuqoridagi fanning asosiy vazifalari:
 O'quv-huquqiy materialni tanlash va ta'lim tizimi uchun maxsus huquqiy
kurslarni shakllantirish;
 Huquqiy   o'qitishning   maxsus   dasturlari,   darsliklar   va   o'quv
qo'llanmalarini yaratish;
     Huquqni   o'qitishning   uslubiy   texnikasi   va   tashkiliy   shakllari   tizimini
aniqlash, o'quv qo'llanmalarini tanlash, shuningdek yuridik kursni o'qitish;
Mavjudlarini   qo'llash   samaradorligini   hisobga   olgan   holda   huquqni   o'qitish
usullarini   doimiy   ravishda   takomillashtirish.   Huquqni   o‘qitish   metodikasi   juda
dinamik   fan   bo‘lib,   bu   nafaqat   qonunchilikning   o‘zgarib   borishi,   uni   boshqacha
ko‘rib   chiqish,   yangi   huquq   normalari   va   odamlarning   xulq-atvori   modellarining
paydo   bo‘lishi,   balki   qonun   hujjatlarining   o‘zgarib   borishi   bilan   ham   bog‘liq.
jamiyatning huquqiy madaniyatini shakllantirishni ta'minlaydigan huquqiy ta'limni
tashkil etishga olimlarning. 
Keling, bunday fanning asosiy funktsiyalarini belgilaylik:
22 1. Amaliy va tashkiliy. Bu davlatda huquqiy ta’lim va tarbiyaning malakali
tizimini   barpo   etish   bo‘yicha   o‘qituvchilarga   aniq   tavsiyalar   berish   imkonini
beradi.   Shu   maqsadda   xorijda   va   mamlakatimizda   huquqiy   ta’lim   tajribasi
umumlashtirilib,   tizimlashtirilib,   ta’lim-tarbiya   va   insonning   huquqiy
savodxonligini   shakllantirishda   o‘zining   yuksak   samaralarini   bergan   muayyan
qonuniyatlar aniqlandi.
2.   Dunyoqarash.   Bu   funktsiya   talabalarning   huquqiy   voqelik   masalalari
bo'yicha ma'lum barqaror qarashlarini shakllantirishni, huquqning qadr-qimmatini
va   uning   qoidalarini   tushunishni,   demak,   davlat   qonunlarini,   shaxs   huquqlarini
hurmat qilish va ularga rioya qilish zarurligini ta'minlaydi.
3.   Evristik.   U   huquqiy   masalalarni   o‘rganishdagi   ayrim   kamchiliklarni
aniqlash   va   zarurat   tug‘ilganda   ularni   huquqiy   hayotni   o‘tkazish   va   tushunish
uchun yangi g‘oyalar bilan to‘ldirish imkonini beradi.
4.   Prognostik.   Huquqiy   ta'lim,   shaxsning   huquqiy   madaniyatini
shakllantirish muammolarini hal qilishning bir qismi sifatida ushbu funktsiya o'quv
modellari   shaklida   o'quv   jarayonining   mumkin   bo'lgan   natijasini   oldindan   ko'rish
va ularga erishish yo'llarini sozlash imkonini beradi.
Huquq   fanini   o‘qitish   metodikasi   doirasida   huquq   fanidan   aniq   o‘quv
mashg‘ulotlarini   tashkil   etish,   talabalarning   bilim   va   ko‘nikmalarini   diagnostika
qilish,   shuningdek,   o‘qituvchi   va   talaba   mehnatini   ilmiy   tashkil   etish   masalalari
ko‘rib   chiqiladi.   Bu   borada   har   qanday   professional   hudud   huquqiy   ta'limning
o'ziga xos uslubini yaratishni o'rganishi kerak (hatto u mualliflik xususiyatiga ega
bo'lmasa   ham   va   huquqni   o'qitishning   mavjud   yondashuvlari   asosida,   alohida
farqlar   bilan,   talabalarning   muayyan   auditoriyasiga   nisbatan   shakllansa   ham).
Ma’lumki,   noyob   hech   narsani   takrorlab   bo‘lmaydi,   demak,   birovning   yillar
davomida  to‘plangan   va  fan   tomonidan   umumlashtirilgan  tajribasini   ko‘r-ko‘rona
o‘zlashtirishdan ma’no yo‘q. Shu munosabat bilan huquq fani o‘qituvchisi yuridik
ta’limning taklif etilayotgan variantlarini ijodiy idrok etishni o‘rganishi kerak. Har
qanday   ta'lim   to'g'ridan-to'g'ri   maqsadlarni   belgilashga,   ya'ni,   qoida   tariqasida,
davlatdan   kelib   chiqadigan   (yoki   uning   kuchi   bilan   belgilanadigan)   va   ijtimoiy
23 rivojlanish   ehtiyojlari   bilan   shakllanadigan   maqsadlarni   belgilashga   bog'liq.  
Maqsad   pedagogik   faoliyatning   yakuniy   natijasining   aqliy   tasviridir   va
shuning   uchun   u   o'qituvchining   unga   erishish   uchun   zaruriy   harakatlarini
belgilaydi. O`quvchilarning bilish faoliyatini tashkil etuvchi o`qituvchi uning uchta
tarkibiy qismining birligida aniq maqsadni shakllantiradi:
 Ta'lim (biz bilim, ko'nikma, qobiliyatlarni o'zlashtirish haqida gapiramiz);
 Ta'lim (shaxsiy fazilatlarni, dunyoqarashni shakllantirish);
 Rivojlanish (qobiliyatlarni yaxshilash, aqliy kuch va boshqalar).
 Umumiy maqsadlarni va aniq (operativ) ajrating. 
Ikkinchisi individual tadbirlar, darslar tashkil etish bilan bog'liq. 2001-2002-
yillarda mamlakatimizda huquqiy ta’limning umumiy maqsadlarini oydinlashtirish
bo‘yicha   ishlar   olib   borildi.   Yangi   davlat   me'yorlari   (Fuqarolik   fanlari,   ijtimoiy
fanlar va yuridik ta'lim kontseptsiyalari, asosiy o'quv rejasi, Rossiya Federatsiyasi
Ta'lim   vazirligining   yo'riqnomalari)   yuqori   darajadagi   huquqiy   madaniyatga   ega
bo'lgan   shaxsni   tarbiyalashning   muhimligini   belgilaydi.   boshqa   odamlarning
huquqlari,   burchlari   va   huquqlarini   hurmat   qiladi,   muloqotda   bag'rikenglik,
huquqiy   nizolarni   hal   qilishda   demokratik   va   insonparvarlik   nuqtai   nazaridan.  
Huquqiy ta'limning maqsadlari quyidagilarni o'z ichiga olishi mumkin:
 Jamiyatning huquqiy madaniyati darajasini oshirish;
 O'zining   va   o'zgalarning   qonuniy   manfaatlarini   himoya   qilish   va   himoya
qilishga   qodir   fuqaroni   tarbiyalash,   uning   faol   fuqarolik   pozitsiyasini
shakllantirish;
 Qonuniy   xulq-atvor   ko'nikmalarini   shakllantirish,   mamlakat   qonunlari   va
xalqaro huquqni hurmat qilish;
 Zo'ravonlik, urushlar, jinoyatlarga nisbatan murosasizlikni shakllantirish;
Milliy   va   demokratik   an’ana   va   qadriyatlarni   o‘rganish,   ular   asosida
qonunlar   takomillashtiriladi   yoki   uning   yangicha   munosabati   shakllanadi   va
hokazo.   Rossiyaning   jahon   hamjamiyatiga   zamonaviy   integratsiyalashuvi   xalqaro
huquq   qoidalariga   va   odamlar   qonunsizlik,   yovuzlik   va   zo'ravonlikka   qarshi
kurashda himoya qilishga muvaffaq bo'lgan demokratik yutuqlarga alohida e'tibor
24 qaratish   imkonini   berdi.   Maktabda   huquqni   o'qitish   mazmuni   "Ijtimoiy   fanlar"
ta'lim   yo'nalishi   bo'yicha   Davlat   bilim   standartining   moduli   (qismi)   shaklida
taqdim etilgan (ushbu hujjatda maktabda huquqshunoslik fanini o'rganayotgan yoki
boshqa   yo'l   bilan   o'qiyotgan   shaxs   majburiy   ekanligi   ko'rsatilgan.   o'rta   ta'lim
maktab   o'quvchilarini   tayyorlash   sifatli   amalga   oshirilishi   uchun   o'quv   jarayonini
tekshirish,   diagnostika   qilishni   bilishi   kerak)   va   dasturlarda,   darsliklarda   ham
ifodalangan.
Huquqni   o'qitish   metodikasi   huquqiy   ta'lim   sohasidagi   faoliyat   usullarini
o'rganadi   -   bu   usullar   juda   xilma-xil   bo'lishi   mumkin,   ammo   ularning   barchasi
zamonaviy   talabaga   huquqni   qanday   o'rgatish,   uning   qobiliyatlarini   qanday
rivojlantirish,   umumiy   ta'limni   shakllantirishni   tushunishga   imkon   beradi.
ko'nikmalar va qobiliyatlar. Mutaxassislar huquqni o'qitish shakllarini aniqlaydilar:
guruh,   individual   va   boshqalar.   Huquqni   o‘qitish   metodikasi   dars   turlarini
(masalan,   kirish   yoki   takroriy-umumlashtiruvchi),   o‘quv   qo‘llanmalarini   (ishchi
daftarlari,   o‘quvchilar,   videoroliklar   va   boshqalar)   –   ya’ni   o‘quv   jarayoniga
yordam   beradigan   va   ta’minlaydigan   narsalarni   tushunishga   ham   o‘ziga   xos
yondashuvlarni yaratdi. 
Huquqni   o'qitish   metodikasi   bolalarning   bilish   qobiliyatlari,   ularning   yosh
xususiyatlari,   organizmning   fiziologik   xususiyatlariga   asoslanadi.   Shu   munosabat
bilan   boshlang'ich   maktabda   huquqni   o'qitish   o'rta   maktabdagi   bir   xil   jarayondan
keskin farq qiladi.
Huquqiy ta’lim samaradorligi talabalarning erishilgan bilim va ko‘nikmalari
darajasi bilan ham baholanadi, shuning uchun o‘qitish metodikasi, huquqshunoslik
sohasida ta’lim sifatini diagnostika qilishning yaxlit mexanizmi ishlab chiqilgan.
Huquqni   fan   sifatida   o‘qitish   metodikasi   doimiy   ravishda   takomillashtirilmoqda.
Olimlarning   o‘quv   jarayoniga   yangicha   yondashuvlari   paydo   bo‘ldi,   mehnat
amaliyotida samarasiz bo‘lgan narsalar o‘tmishga aylanib bormoqda.
25 2.2. “Huquqiy manbalar”ning o‘qitishning dars va ishlanmasi.
Har qanday fanning zamirida, qoida tariqasida, butun bir tamoyillar tizimi -
boshlang'ich tamoyillar mavjud bo'lib, bu fan bundan keyin qanday rivojlanishiga,
bugungi kunda bizga nima berishiga bog'liq.
Huquqni   o'qitishning   zamonaviy   metodikasi   quyidagi   tamoyillarga
asoslanadi:
Huquqiy   ta'lim   modellarining   o'zgaruvchanligi   va   muqobilligi   huquqni
o'qitish   sohasida   juda   ko'p   turli   xil   yondashuvlar   mavjudligini   anglatadi   va   ular
amalda   amalda   mavjud   (bu   yuridik   ta'limning   yagona,   qat'iy   majburiy   tizimining
yo'qligi   bilan   bog'liq:   turli   mintaqalar   rivojlangan.   huquqiy   ta'limning   o'ziga   xos
an'analari va xususiyatlari, albatta, davlat bilim standarti talablariga asoslanadi);
Huquqni   o'qitishning   individuallashuvi   va   tabaqalanishini   ta'minlaydigan
talabaga   yo'naltirilgan   yondashuv   (har   bir   talaba   bilan   uning   qobiliyat   darajasi,
huquqiy materialni idrok etish qobiliyatidan kelib chiqqan holda ishlash, bu o'quv
jarayoniga kiritilgan har bir kishini rivojlantirish va tayyorlashga imkon beradi. );
Talabalarning   ijtimoiy   tajribasidan   kelib   chiqqan   holda   bilim   faolligini
faollashtirishning   maksimal   tizimi   (maktab   o'quvchilari   bilimlarni   mustaqil
ravishda   egallashni   o'rganishlari,   ta'lim   faoliyatida   faol   ishtirok   etishlari   va
kattalarning   "ko'rsatmalariga"   majburan   amal   qilib,   nima   sodir   bo'layotganini
passiv   o'ylamasliklari   kerak.   va   o'qituvchilar.Huquqiy   tushunchalarni   yaxshiroq
eslab   qolish   va   aniq   bo'lishi   uchun   fanning   nazariy   pozitsiyalarini   talaba
ishtirokchisi bo'lgan real hayot misollari bilan diversifikatsiya qilish tavsiya etiladi
- bu uning ijtimoiy tajribasi hisobga olinadi) ;
"O'qituvchi-talaba"   muloqoti   rejimida   o'quv   jarayoni   sub'ektlarining   ijobiy
hissiy tajribasiga asoslangan ta'lim (huquqiy ta'lim faqat o'qituvchi va talabalarning
bir-biriga   o'zaro   kelishilgan,   mehribon,   hurmatli   munosabati   darajasida
muvaffaqiyatli bo'lishi mumkin.);
Ko'p   bosqichli   xarakterga   ega   bo'lgan   (bolalar   bog'chasi,   maktab,
universitetda   huquqshunoslik   bo'yicha   o'qitish)   huquqiy   ta'limning   professional
darajada   malakali   va   tasdiqlangan   vertikalini   yaratish.   Bu   shuni   anglatadiki,
26 huquqiy   ta'lim   bosqichma-bosqich   bo'lishi   kerak:   erta   bolalikdan   boshlab,   u
maktabning yuqori bosqichiga qadar davom etadi, tabiiyki, bu bilan cheklanmaydi;
O'qituvchi   va   talabaning   o'zaro   kelishilgan   harakatlari   tizimiga   tadqiqot
komponentini   kiritish   (huquqni   o'qitish   jarayonida   o'qituvchi   o'z   shogirdi   bilan
birgalikda   huquqni   o'rganadi,   uning   ta'sirining   yangi   mexanizmlarini   "kashf
qiladi", tizimlashtiradi, umumlashtiradi. huquqiy hodisalar);
Huquqiy   ta’limning   zamonaviy   usullaridan,   jumladan,   telekommunikatsiya
texnologiyalaridan   foydalanish,   masofaviy   yuridik   ta’lim   va   internet   tarmog‘ida
ishlash.   Yangi   elektron   huquq   darsliklari,   multimedia   dasturlari   o‘qitishning
boshqa   metodikasini   talab   qiladi.   Talabalarning   mustaqil   ishlarining   ahamiyati
ortib bormoqda.
Ta'limning an'anaviy tamoyillari hisobga olinadi: foydalanish mumkinligi va
amalga   oshirilishi;   ilmiy   xarakterga   ega   bo'lish   va   o'quvchilarning   yoshi,
individual   imkoniyatlarini   hisobga   olish;   tizimli   va   izchil;   kuch;   nazariya   va
amaliyot o'rtasidagi bog'liqlik; ta'lim sohasida ta'lim.
Huquqni   o'qitish   metodikasi   nafaqat   fan,   balki   butun   bir   san'at   ekanligiga
rozi  bo'lish  kerak,  chunki  hech  qanday   nazariy  tadqiqotlar  yoki  amaliy  tavsiyalar
o'qituvchilar   orasida   o'z-o'zidan   va   empirik   tarzda   tug'iladigan   turli   xil   uslubiy
texnikalarning  o'rnini  bosa   olmaydi.  Shunga  qaramay,  eng  samarali  tajriba  aynan
ilmiy bilimlar asosida yaratilganligi va unga zid emasligi isbotlangan.
XX   asr   boshlariga   kelib.   Mamlakatimiz   o‘qituvchilari   o‘quvchilarning
mustaqil   bilish   faoliyatini   rag‘batlantirish   muhimligini   isbotladilar   va   shuning
uchun  huquqiy  manbalar,  ma’ruza  va   tezislar   bilan  ishlashni   kuchaytirishni   taklif
qildilar. “Savollar va rejalar usuli” keng tarqalmoqda. Uning yordami bilan talaba
matn bilan ishlash, asosiy narsani ajratib olish va o'tmishni takrorlash qobiliyatiga
ega   bo'ldi.   Biroq,   psixologlarning   munosabatiga   rioya   qilgan   holda:   "Qisqa
vaqtdan   keyin   takrorlang",   o'qituvchilar   faqat   bitta   o'qitish   usulini
mutlaqlashtirishdan foyda yo'q deb hisoblashdi.
20-yillar   siyosiy   hayotidagi   voqealar.   maktabda   o'qitish   metodikasiga
sezilarli   ta'sir   ko'rsatdi:   imtihonlar,   jarimalar,   uy   vazifalari   va   o'quvchilarning
27 bilimlarini   baholash   bekor   qilindi.   Laboratoriya-jamoa   tadqiqot   usuli   maktablar
amaliyotida   paydo   bo'ldi.   Talabalar   manbalarni   o‘rgandilar,   berilgan   savollarga
mustaqil   ravishda   javob   izladilar.   Brigada-laboratoriya   ishlarini   tashkil   etish
bo'yicha   uslubiy   tavsiyalar   kitobida   B.N.   Javoronkov   va   S.N.   Dzyubinskiy
"Ijtimoiy   fanlarda   mobil   laboratoriya".   Mutaxassislarning   fikriga   ko'ra,   bu
yondashuv har bir kishining ishini individuallashtirishga imkon beradi, lekin ayni
paytda   jamoaviy   faoliyat   ko'nikmalarini   rivojlantiradi.   Keyingi   yillarda
mamlakatimizni   “eng   yaxshisi”   degan   qat’iy   ishonchni   shakllantirish,   yaratilgan
qonunlar,   inson   huquqlari   kafolatlarining   ahamiyatini   ko‘rsatish   kabi   uslubiy
tavsiyalarda mafkuraviy ko‘rsatmalar ustunlik qildi. Marksizm-leninizm klassiklari
asarlarini   o rganish,   huquqiy   ta lim   va   tarbiyani   takomillashtirishga   e tiborʻ ʼ ʼ
qaratildi.  N.I.  Kozyubra,  V.V.  Oksamytniy,   P.M.  Rabinovich   va  boshqalar  KPSS
Dasturi,   uning   qurultoylari,   plenumlari   qarorlari   va   huquqiy   manbasi   SSSR
Konstitutsiyasi,   ittifoq   va   avtonom   respublikalarning   konstitutsiyalari,   amaldagi
qonun   hujjatlari   bo lishi   kerak,   deb   ta kidladilar.   Shu   bilan   birga,   ta'lim   va	
ʻ ʼ
tarbiyaning asosiy va ikkinchi darajali maqsadlarini ajratib ko'rsatish taklif qilindi.
Mutaxassislar   qonunning   rolini   ko'rsatish,   tushuntirish,   argumentlashdan
foydalangan   holda,   qonunga   hurmatni   shakllantirishni   talab   qildilar.   “Buning
uchun qonunda belgilangan xulq-atvor qoidalarini oddiy takrorlash bilan cheklanib
qolmaslik   tavsiya   qilindi.   Talabalardan   huquq   va   axloqni   solishtirish,   sotsialistik
huquq qadriyatlariga e'tibor berish taklif qilindi.
Metodistlar huquq ta’limi samaradorligini oshirishning turli usullarini ishlab
chiqdilar.   1970—1980-yillarda   “O qituvchi   kutubxonasi”   turkumida	
ʻ
“Prosveshchenie” nashriyotida huquqshunoslik metodikasi bo yicha kitoblar nashr	
ʻ
etilgan.   Ularning   ko'pchiligi   muayyan   mavzular   bo'yicha   dars   eslatmalarining
variantlari edi.
1970-yillar   va   1980-yillarning   boshlarida   L.S.   Baxmutova,   V.V.   Berman,
G.P.   Davydova,   A.I.   Dolgova,   A.P.   Kozhevnikova,   E.I.   Melnikova,   A.V.
Mitskevich,   G.M.   Minkovskiy,   A.F.   Nikitina,   V.M.   Obuxov,   A.P.   Proxorov   va
boshqalar   huquqiy   ta'lim   nazariyasi,   maktabda   huquqni   o'qitish   metodikasi.
28 Shunday   qilib,   maktab   huquqiy   ta'limini   takomillashtirishning   ilmiy   asoslari
yaratildi. Uslubiy ishlar “huquqiy tarbiya” tushunchasining mohiyatini tavsiflaydi.
Talabalarning huquq fanlari bo‘yicha bilimini baholash muammolariga ham
e’tibor   qaratildi.   Individual   va   frontal   so‘rovlar   o‘tkazish   bo‘yicha   tavsiyalar
berildi.   Jumladan,   tayanch   tushunchalar   asosida   hikoyalar   tayyorlash   metodikasi,
doskaga   chizmalar   chizish   tushuntiriladi.   So‘rov   metodikasini   takomillashtirish
maktab o‘quvchilarining mustaqil ishi darajasini oshirishga qaratilgan edi.
XX asrning ikkinchi yarmida katta e'tibor. o‘yinlar metodologiyasiga berildi.
Olimlar “O‘quv o‘yini - muayyan huquqiy vaziyatda shaxsan ishtirok etish orqali
o‘quvchilarning huquqiy ongini rivojlantirishga qaratilgan ta’limning faol usuli va
shaklidir,   deb   hisoblaganlar.   O'yinning   yakuniy   maqsadi   talabalarning   huquqiy
bilim  va   ko'nikmalarini  amaliy  qo'llashga  tayyorligini   shakllantirishdir.  U  boshqa
ta’lim   turlaridan   hodisalar   dinamikasini   o‘z   ichiga   olganligi   bilan   farq   qiladi.
O'quv   o'yini   huquqiy   bilimlarga   qiziqishni   oshiradi,   maktab   o'quvchilarida
mas'uliyat va intizomni tarbiyalashga yordam beradi.
M.T.   Studenikin   o'qituvchilarga   "o'yinni   to'g'ri   modellashtirishda   dastlab
uning   didaktik   maqsadini   shakllantirishni,   nomlarni   aniqlashni,   mazmunini,   shu
jumladan   undagi   dolzarb   muammolarni   ishlab   chiqishni   tavsiya   qildi 8
.   Keyin
o'qituvchi   ishtirokchilar   harakat   qiladigan   muayyan   vaziyatni   tavsiflovchi   o'yin
stsenariysini yozishi kerak. Har bir ishtirokchining rollari va shaxsiy maqsadlarini
taqsimlay   olish,   ular   uchun   o'yinning   aniq   qoidalarini   ishlab   chiqish   muhimdir.
O'yin   boshlanishidan   oldin   o'qituvchi   dastlabki   ma'lumotlarni   to'playdi   va   ilg'or
topshiriqlarni   beradi.   O'yin   davomida   muammoning   murakkabligiga   qarab,
qo'shimcha   ma'lumotlar   kiritiladi.   Buni   o‘quvchilar   o‘zlari   olsalar,   o‘qituvchi   esa
darslikdan, hujjatlardan qanday olish kerakligini ko‘rsatsa yaxshi bo‘ladi.  Savol va
intervyu o'quvchilarning bilim faolligini  faollashtirish vositasi  bo'lib xizmat  qildi.
8
  Siyosiy   va   huquqiy   ta’limotlar   tarixi:   darslik.   universitetlar   uchun   /   Moskva   davlat   yuridik   akademiyasi;   jami
ostida ed. O. V. Martyshina. – M.: NORMA, 2010. – 912 b.
29 Ular   maktab   o'quvchilari   tomonidan   o'qituvchi   bilan   birgalikda   ishlab   chiqilgan
masalalar bo'yicha olib borildi.
A.A. Vagin huquqshunoslik bo'yicha o'quv materiallarini birlashtirish uchun
olingan   tarix   darsida   perfokartalardan   foydalanish   texnikasini   yaratdi.
Perfokartalardan   foydalanish   talabalarning   javoblarini   kodlash   bilan   bog'liq   edi.
Ushbu   usul   bayonotning,   pozitsiyaning   to'g'ri   yoki   noto'g'riligini   aniqlash   uchun
zarur bo'lgan tezkor so'rov paytida ishlatilgan. Bayonotning to'g'riligini tasdiqlash
yoki   uni   rad   etishning   shartli   belgisi   shaklida   javob   berish   taklif   qilindi.
Mutaxassislar   diktantni   huquq   darsida   muhim   faoliyat   shakli   deb   hisobladilar.
Talabalar   tomonidan   huquqiy   tushunchalarni   o'zlashtirish   darajasini   aniqlash
osonroq bo'lishi uchun so'rovning tuzilishiga kiritilishi kerak edi.
30 Ikkinchi bob bo’yicha xulosa
Huquq   ta’limi   fani   ta’lim-tarbiyaviy   vazifalarini   nazariy   va   amaliy   bilimlar
tizimi   asosidagina   hal   etishi   mumkin.   Bu   ilmiy   dunyoqarash,   psixologiya,
pedagogika,   didaktika,   falsafa,   demokratik   jamiyat   qurish,   ma’naviyat   asoslari
fanini o‘qitish nazariyasini o‘z ichiga oladi. Biroq birgina nazariy bilimlarning o‘zi
etarli   emas.   O‘qitishning   ma’lum   mazmuni   va   o‘qituvchilarning   aqliy   faoliyati
saviyasi   bilan   ta’sirlanadigan   u   yoki   bu   o‘quv   yo‘nalishi   uchun   eng   yaroqli
usullarini   va   qo‘llay   bilish   darsga   tayyorlanishda   yoki   darsning   o‘zida   yuzaga
keladigan aniq metodik vazifalarni xal etishni bilishi zarur.
Ma’lumki   har   bir   sohaning   o’quv   rejasi   asosida   o’quv   dasturi   tuzilgan.   Shu
dastur   o’quv   yiliga   o’qituvchi   ish   rejasi   tuzishda   asos   kilib   olinadi.
O’qituvchidasturdan   kelib   chiqqan   holda   kalendar   reja   tuzadi.   Unda   mavzular
soatlarga bulib chikiladi va dars o’tish vaqti, xajmi, turi ko’rsatiladi.  O‘ quv yurtlari
ta’lim   yo‘nalishlari   o‘quv   rejalariga   kiritilgan   fanlar   darsliklar   o‘quv   jarayonida
o‘quvchi   yoshlarga   huquqiy   bilimlarni   sistemali   ravishda   olish   uchun   imkoniyat
yaratadi.   Bu   esa   o‘quvchi   yoshlar ning   huquqiy   savodxonligini   oshirib,   ularni
honunga bo‘lgan hurmatini oshiradi va qonun ustuvorligini ta’minlashdaijobiy rol
o‘ynaydi.
31 UMUMIY XULOSA
  Mamlakatimizda   qonun   ustuvorligini   ta’minlash,   inson   huquq   va
manfaatlarini   himoya   qilish,   davlat   hokimiyatining   muhim   tarmog‘i   bo‘lgan   sud-
huquq   tizimini   demokratlashtirish,   huquqiy   demokratik   davlat   va   fuqarolik
jamiyati   asoslarini   shakllantirish   borasidagi   islohotlar   izchillik   bilan   amalga
oshirilmoqda.   Bu   sa’y-harakatlardan   ko‘zlangan   asosiy   maqsad   inson   huquqlari,
erkinliklari   va   manfaatlari   ustuvor   bo‘lgan   adolatli   fuqarolik   jamiyati   barpo
etishdir.   Ana   shunday   ulug‘vor   vazifalarni   ro‘yobga   chiqarish   ko‘p   jihatdan
xalqimizning huquqiy ongi va bilimiga bog‘liq.
Huquqiy   tarbiyani   jamoa   o’rtasida   yoki   individual   shaklda   amalga   oshirish
mumkin.   Yoshlarni   huquqiy   bilimga   va   huquqiy   tarbiyaga   jalb   etishda   huquqni
himoya   qiluvchi   davlat   organlari   xodimlari   bilan   uchrashuv   o’tkazilishi,   savol-
javob   kechalari   tashkil   etilishi   yoki   huquqshunos   uyushmalari   to’zilishi   ijobiy
natija   beradi.   Individual   yakka   tarzda   huquqiy   bilim   berishda,   huquqiy
tarbiyalashda   shaxsga   maxsus   adabiyotlarda   tavsiya   etilishi,   unda   qiziqish
uyg’otish,   tarbiyalanuvchining   ruxiy   holatini   o’rganib,   u   qabul   qila   oladigan,
tushuna biladigan tarzda suhbat olib borish maqsadga muvofiqdir.
Bundan   tashqari   yoshlarda   huquqiy   madaniyat   va   ongni   shakllantirishning
tarixiy asoslari ajdodlarimiz merosida tutgan o’rni o’rganilib, misollar bilan bayon
etildi.   Yosh   avlodning   huquqiy   madaniyati   va   ongini   shakllantirish   fuqarolik
tarbiyasini   berishning   ahamiyati   bo’yicha,   fuqarolik   tarbiyasi     va   uning   asoslari
hamda huquqiy ta’lim o’quvchilarga huquqiy me’yorlar, qonunlar hamda ijtimoiy-
huquqiy   munosabatlar   mohiyati   to’g’risida   tizimlangan   bilimlarni   berish,   ularda
huquqiy   bilimlarni   egallashga   bo’lgan   ehtiyojni   yuzaga   keltirish,   huquqiy   ongni
shakllantirish   jarayoni ni ,   uzluksiz,   tizimli   tarzda   tashkil   etilishi   lozimli
haqida     fikrlar bayon etilgan.
Undan har bir shaxs o z huquq va erkinliklariga tajovuz qilinganida foydalanaʻ
bilishi,   ko plab   o zboshimchaliklarning   oldini   olishda   uni   mohirona   qo llay   olishi	
ʻ ʻ ʻ
32 mumkin.   Konstitutsiyani   bilmaslik   esa,   huquqiy   ojizlik   belgisidir.   Bu   holatni
konstitutsiyaviy   kafolatlarga   jiddiy   xavf,   deb   baholash   lozim.   Insoniyat
taraqqiyotining   tarixiy   yo li   ana   shundan   dalolat   beradi.   Demak,   Konstitutsiyamizʻ
har   bir   fuqaro   uchun   hayotiy   dasturilamal,   huquqiy   tarbiya   hamda   iftixor   manbai,
huquqiy qurol, ishonchli qalqon bo lib xizmat qilishi zarur.	
ʻ
Darhaqiqat,   bugun   bizning   asosiy   vazifamiz   yaratilib   berilayotgan   ulkan
imkoniyatlardan   unumli   foydalanish   hamda   vatan   taraqqiyotiyo‘lida   xizmat  
qilish   asosiy     vazifalaridan     biriga     aylanishi   kerak.     Bu   oliy   maqsadga   erishishda
xalqning huquqiy jihatdan bilimli bo‘lishi, jamiyatning siyosiy faolligi, demokratik
tamoyillarning   kishilar   ongiga   teran   singib   borishi   muhim   ahamiyat   kasb   etadi.
Bizning   qonunlarimiz   odamlar   ongida   ana   shu   tushunchalarni   shakllantirishga
xizmat qilishi darkor.
33 Foydalanilgan manba va adabiyotlar ro’yxati:
I O`zbekiston Respublikasi Prezidenti asarlari:
1. Mirziyoyev.Sh.M   Buyuk   kelajagimizni   mard   va   oliyjanob   xalqimiz   bilan
birga quramiz. Toshkent 2016;
2. O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   «O‘zbekiston   Respublikasini
rivojlantirish bo‘yicha harakatlar strategiyasi to‘g‘risida» Farmon . 2017;
3. O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   “O‘zbekiston   Respublikasi   Fanlar
Akademiyasi   huzurida   O‘zbekistonning   eng   yangi   tarixi   bo‘yicha
jamoatchilik   kengashi   faoliyatini   tashkil   etish   to‘g‘risida”gi   2017-yil   30-
iyundagi PQ-3105-son Qarori ;
4. O'zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Shavkat   Mirziyoevning   Birlashgan
Millatlar   Tashkiloti   Bosh   Assambleyasining   75-sessiyasidagi   nutqi
23.09.2020;
5. I.A.Karimov.   Vatan   sajdagoh   kabi   muqaddasdir.   3-tom.   T.   "O‘zbekiston"
1996.
II Huquqiy-normativ hujjatlar:
6. O‘zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasi.-T.O‘zbekiston. N.M.I.U. 2008 y;
7. O`zbekiston Konstitutsiyasini o`rganish. T. “Yangi asr avlodi”. 2006;
8. Jamiyatda huquqiy madaniyatni yuksaltirish bo‘yicha tadbirlarni monitoring
qilish va baholash to‘g‘risida Nizom. 2019;
9. O‘zbekiston Respublikasining Konstitutsiyasi: Fuqarolarning shaxsiy huquq
va erkinliklari. Toshkent-2005.
III Ilmiy va xorijiy adabiyotlar ro’yxati:
10.   Amirov   Z.   "Huquqiy   xabardorlikni   oshirish   huquqiy   ong   va   madaniyatni
yuksaltirish vositasi sifatida" // Jamiyat va boshqaruv -2015;
11.   L.L.Lukashuk,A.X.Saidov   Hozirgi   zamon   xalqaro   huquqi   nazariya
asoslari.Toshkent 2007;
34 12.   X.T.Odilqoriyev. O‘zbekiston Respublikasining Konstitutsiyaviy huquq.. –
T., 2005;
13.  Davlat va huquq nazariyasi. T-2000;
14.   E.M.Abzalov.   Yoshlarning   huquqiy   madaniyatini   shakllantirish
muammolari. YuFN ilmiy daraja uchun dissert.-T. 2000;
15.  U.Tojixonov.A.Saidov.Huquqiy madaniyat nazariyasi.O‘zR IIV akad. 1998;
16.  Karimova O. "Davlat va huquq asoslari". T. 1995;
17.  Saburov N., Najimov M. Davlat va huquq nazariyasi.
18.   Nazorat   shakllari   bo’yicha   sinovga   tayyorgarlik   ko’rish   uchun   o’quv-
uslubiy qo’llanma. - T.: TDYuI, 2009;
19.  Odilqoriev X. Davlat va huquq nazariyasi. Darslik. - T.: Adolat, 2018;
20.  Najimov M.K. Huquqiy ong va huquqiy madaniyat. - T.: TDYuU, 2018.
IV Internet materiallari:
1. www.  https://uz.wikipedia.org/wiki/Huquq_manbalari . ;
2. www. https://anavtograf72.ru/uz/tax/ponyatie-i-vidy-istochnikov-prava-
istochnik-eto-osnovnye-nachala-ishodnye/ ;
3. www. file:///C:/Users/Mustaqil%20ta'lim/Downloads/1433-Article%20Text-
3022-1-10-20210528.pdf ;
4. www. https://edumediadepot.gei.de/bitstream/handle/
11163/6201/168199075X_ocr.pdf?sequence=2 ;
5. www. https://jutes.ru/uz/vidy-pravovogo-obychaya-ih-harakteristika-
pravovoi-obychai-kak-odin-iz/ ;
6. www. https://arxiv.uz/ru/documents/referatlar/huquqshunoslik/
huquqning-manbalari ;
7. www. https://uz.usembassy.gov/uz/2020-country-reports-on-human-rights-
practices-uzbekistan-uz/ . 
35