Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 9000UZS
Hajmi 6.5MB
Xaridlar 2
Yuklab olingan sana 21 Noyabr 2023
Kengaytma pptx
Bo'lim Slaydlar
Fan Psixologiya

Sotuvchi

Nozimbek

Ro'yxatga olish sanasi 14 Noyabr 2023

20 Sotish

Psixika haqida umumiy tushuncha

Sotib olish
Psixika haqida umumiy tushuncha. 
Tayyorladi: G’aniyeva Mahliyo  Barcha fanlar kabi psixologiya 
fanining ham o‘ziga xos 
predmeti bor. Masalan, fizika 
fani harakatdagi materiyaning 
fizik xossalarini, kimyo fani 
kimyoviy xossalarni, biologiya 
biologik xossalarni o‘rganadi. 
Psixologiya o‘rganadigan 
hodisalarning o‘ziga xos 
xususiyatlarini aniqlash 
murakkabroqdir.
  Bu hodisalarni tushunish 
psixologiya fanini o‘rganishni o‘z 
oldiga maqsad qilib qo‘ygan 
odamning dunyoqarashi va 
qiziqishiga bog‘liqdir. 
Psixologiya insoniyatga tanish 
bo‘lgan eng murakkab ilm 
haqidagi fandir. Psixologiya bo‘yicha adabiyotlarda uning predmetini qisqacha qilib psixika deb ta’rif berishadi. Psixika – bu 
inson ruhiyatining shunday holati-ki u tashqi olamni (ichki ruhiy olamni ham) ongli tarzda aks 
ettirishimizni, ya’ni bilishimiz, anglashimizni ta’minlaydi. Psixologiyaning vazifalari boshqa fan 
vazifalaridan ancha murakkabroq, chunki psixologiyada bilishning obyekti va subyekti o‘zaro bir-biriga 
bog‘liq bo‘ladi.Har bir odam tevarak-atrofdagi narsalarni sezish va idrok qi lish qobiliyatiga ega.  Odam osmonning moviyligini, daraxt ba rg larining yashilligini ko‘radi, ko‘cha tomondan 
quloqqa chalinuv chi har xil tovushlarni eshitadi, ba’zi narsalarning sovuqligini, boshqalarining 
issiqligini sezadi. Odam o‘ylaydi va gaplashadi, ya’ni u tafakkur hamda nutqqa egadir. Biz ilgari 
bo‘lib o‘tgan narsa va hodisalarni xotira va xayol tufayli esda saqlaymiz va kelajak haqida orzu 
qilamiz. Bizning sezgilarimiz, idrokimiz, xoti ramiz,  tafakkurimiz , nutqimiz, xayolimiz psixik 
jarayonlardeb ataladi. Ko‘pgina voqealar odamni 
to‘lqinlantiradi, quvontiradi yoki uning 
g‘azabini qo‘zg‘atadi, ya’ni odamda 
ma’lum his-tuyg‘ular uyg‘otadi. Odam 
nimagadir intiladi, o‘z oldiga qo‘ygan 
maqsadlariga erishish yo‘lida sabot va 
matonat ko‘rsatadi, irodasini ishga 
soladi. Ba’zi hollarda psixik jarayonlar 
ancha murakkab va barqaror ko‘rinishga 
ega bo‘ladi, ularning aktivligi kuchaygan 
yoki susaygan holda namoyon bo‘ladi, 
ma’lum kechinmalarni maydonga 
keltiradi. Bularpsixik holatlar deb ataladi. 
Bunga darsga o‘quvchining diqqat-
e’tiborlilik yoki parishonlik holati, 
odamlarda sodir bo‘lib turuvchi 
quvnoqlik yoki achchiqlanish va shu kabi 
psixik holatlar misol bo‘la oladi. Har bir 
odam boshqalardan o‘zining ayrim 
shaxsiy barqaror xususiyatlari, ma’lum 
darajadagi barqaror psixik sifatlari bilan 
ajralib turadi. Ba’zi odamlarda qiziqishlar kuchli bo‘lsa, boshqa bir odam ulkan qobiliyatlari (matematika yoki musiqaga) 
bilan undan farq qiladi. Ba’zi bir odam qiziqqonroq bo‘ladi, bunday odamni jo‘shqin temperamentli odam 
deyiladi, boshqa odam haqida og‘ir, vazmin, yaxshi xarakterli odam deb o‘ylaymiz va hokazo. Qobiliyatlar, 
temperament, xarakter odamning psixik xususiyatlaridir. Psixik jarayonlar, psixik holatlar va 
psixik xususiyatlar birbiri bilan o‘zaro 
bog‘liq hodisalar bo‘lib, ularning 
barchasi birgalikda psixika 
hisoblanadi. Psixologiya fani psixik 
jarayonlar, holatlar va shaxs 
xususiyatlarini faqat tasvirlabgina 
qolmay balki ularning yuzaga kelish 
sabablarini ham tushuntiradi. Psixika 
nima? Olamning taraqqiyoti tarixida 
psixika va ong bo‘lmagan davr ham 
bo‘lgan. Jonsiz tabiat va o‘simliklar dun 
yosi hech qanday psixik hayotga ega 
bo‘lmagan, chunki ular da se zish, 
fikrlash va his qilish qobiliyati yo‘q edi. 
Psixika moddiy olam taraqqiyotining 
eng yuqori bosqichida – tirik 
mavjudo е lar, hayvonlar va odamlar 
paydo bo‘lgan bosqichida vujudga 
kelgan. Evolutsion taraqqiyot davomida psixikaning maxsus organlari – nerv sistemasi, keyinroq esa psixikaning 
oliy bo‘limi – miya tarkib topgan. Yuksak taraqqiyot darajasiga erishgan hayvonlar va odamda psixikaning 
taraqqiyoti bosh miya katta yarimsharlari po‘stlog‘ining rivojlanishi bilan uzviy bog‘langan. Psixik jarayonlar, 
holatlar va xususiyatlar o‘zgarmas hodisalar emas, ular odamning hayoti va faoliyati davomida rivojlanadi 
hamda o‘zgarib boradi. Bu o‘zgarishlar tabiat va jamiyatdagi barcha o‘zgarishlar singari muayyan 
qonunlarga bo‘ysunadi.  Tashqi olam , tevarak-atrofdagi narsa va hodisalar odamga ta’sir ko‘rsatadi. Evolutsion taraqqiyot davomida psixikaning maxsus organlari – nerv sistemasi, keyinroq esa 
psixikaning oliy bo‘limi – miya tarkib topgan. Yuksak taraqqiyot darajasiga erishgan hayvonlar va 
odamda psixikaning taraqqiyoti bosh miya katta yarimsharlari po‘stlog‘ining rivojlanishi bilan uzviy 
bog‘langan. Psixik jarayonlar, holatlar va xususiyatlar o‘zgarmas hodisalar emas, ular odamning 
hayoti va faoliyati davomida rivojlanadi hamda o‘zgarib boradi. Bu o‘zgarishlar tabiat va jamiyatdagi 
barcha o‘zgarishlar singari muayyan qonunlarga bo‘ysunadi.  Tashqi olam , tevarak-atrofdagi narsa va 
hodisalar odamga ta’sir ko‘rsatadi. Obyektiv voqelikdagi narsa va hodisalar odam ning sezgi a’zolariga, nerv sistemasiga ta’sir etar 
ekan, ular miyada aks ettiriladi. Psixik jarayonlar – sezgi, idrok, xotira, tafakkur, xayol – mana 
shular aks ettirish shakllaridir. Odamning obyektiv voqelikdagi narsa va hodisalarni aks ettirishi 
shu voqelikni bilishi demakdir. Tashqi muhitning miyaga ta’siri orqali narsalarning shakli, rangi, 
hajmi kabilarni bilib oladi. Voqelikni aks ettirish jarayoni natijasida odamning sezgilari, uning 
intilishlari, ish-ha rakatlari, odam shaxsining sifatlari, ehtiyoji, qiziqish va havaslari, qobiliyatlari 
va xarakteri vujudga keladi, uning turmush tajribasi hosil bo‘ladi. Demak, barcha psixik 
jarayonlar, barcha aks ettirish jarayonlari odam bilan tashqi olamning bir-biriga aktiv ta’siri 
tufayli yuzaga keladi. Odam psixikasini ijtimoiy hayot 
sharoitlari belgilaydi. Odam 
amaliy faoliyatda, ya’ni o‘yin, 
ta’lim, mehnat jarayonida aks 
ettirishning to‘g‘ri yoki 
noto‘g‘riligini tekshirib boradi va 
shu yo‘sinda obyektiv haqiqatni 
bilishga erishadi.Odamning aks 
ettiruvchanlik faoliyati obyektiv 
va subyektiv birlikdan 
iboratdir.Birinchidan, aks ettirish 
o‘z mazmuni jihatidan obyektiv, 
chunki bu tashqi olam to‘g‘risida 
odamga to‘g‘ri tasavvur va 
bilimlar beradi. Ikkinchidan, aks 
ettirish nerv-fiziologik 
jarayondan iborat bo‘lib, odam 
faoliyatining xilma-xil 
ko‘rinishida ifodalanadi.Aks 
ettirishning subyektiv  tomoni 
shundan iboratki , konkret odam 
o‘ziga xos xususiyatlarga ega 
bo‘lgan shaxsni aks ettiradi. Rus fiziologi I.M. Sechenov o‘zining «Bosh miya ref lekslari» (1863) nomli kitobida psixik hodisalar inson 
kelmasligini, nerv sistemasining ref lekslarini aks ettirish bosh miya faoliyatining natijasi ekanligini 
ko‘rsatib berdi. Demak, odam organizmidagi boshqa hamma funksiyalar kabi tabiiy hodisa ekanligini, 
biron-bir sababsiz yuzaga tevarak-atrofda-gi voqelikni faoliyat jarayo nida, tabiatga va odamlarga ta’sir 
ko‘rsatish jarayonida bilib boradi. Ana shu jarayonda odamda sezgi va idrok sodir bo‘ladi, bular odamning 
sezgi organlari orqali miyasiga ta’sir ko‘rsatib, ongida aks etgan narsa va hodisalarning (yoki ulardagi 
ayrim xususiyat larning) obrazlaridir. Shaxsning aks ettirishi uning oldiga 
qo‘ygan maqsadi va vazifasiga 
bog‘liq bo‘ladi. Ikkinchidan odam 
atrofdagi voqelikni bilib borar ekan 
narsa va hodisalarga nisbatan 
ma’lum munosabatini ifodalaydi. 
Shuning uchun ham obyektiv 
olamdagi narsalarni miyamizda aks 
etishi obyektiv olamning subyektiv 
obrazi bo‘lib qoladi.Biz psixikaning 
falsafiy mohiyatidan tashqari uning 
aks ettirish mexanizmlarini ham 
bilishimiz kerak bo‘ladi. Buning 
uchun psixikaning nerv-fiziologik 
asoslaridan xabardor bo‘lishimiz 
lozim.  Psixik aks ettirish obyektiv olamning subyektiv obrazi, voqelikning miyadagi aksidir. Odam psixikasini, 
odam psixik faoliyatining qonuniyatla rini, uning kelib chiqish mexanizmlarini o‘rganuvchi fan psixologiya 
deb ataladi. Kundalik turmush va ilmiy psixologiya. Har qanday fan negizida ma’lum darajada 
odamlarning turmushi va amaliy tajribasi o‘z aksini topadi. Har qanday shaxs kundalik turmushning o‘ziga 
xos psixologik bilimlarini egallagan bo‘lib, o‘z saviyasi, salohi yati bilan turlicha kamolot ko‘rsatkichiga 
egadir, hatto uning turmush tajribasi va bilimlari ilmiy psixologik bilimlardan ustunroq bo‘lishi mumkin                    Shuning uchun ham psixik holatlar, jarayonlar, xususiyatlar ilmiy predmetga 
aylanishidan ancha ilgari kishilarda bir-birlari to‘g‘risida sodda psi xologik bilimlar to‘plana 
boshlagan. Bu bilimlar avloddan avlodga o‘tgan holda tilda, xalq ijodiyoti yod gorliklarida, 
san’at asarlarida o‘z ifodasini topa bordi. Jumladan,  maqol va matallarda , «O‘n marta 
eshitgandan bir marta ko‘rgan afzal», «Odat – kishining ikkinchi tabiati» va hokazolar.Kundalik muloqot davomida 
boshqa odamlarni kuzatib 
borgan kishilarning o‘zaro 
birgalikda harakat qi-lishga 
ehtiyoji, ularni tashqi xulq-atvor 
ortida yashirinib yotgan psixik 
jarayonlarni farqlay bilishga 
majbur qilgan. Maqsadlar, 
mayllar, u yoki bu voqeadan 
ta’sirlanish zamirida esa 
xarakteriga xos asosiy belgilar 
tushunilgan.  Kishi ning shaxsiy hayot tajribasi ham unga psixika haqida muayyan tasavvur bera oladi; biron-bir 
matnni qaytadan o‘qib chiqish kishi xotirasida yaxshiroq saqlanib qolishiga yordam berishini, 
garchi «Takrorlash – ilmning onasi» degan maqol unga ta nish bo‘lmasa ham, o‘z shaxsiy 
tajribasidan bilib oladi. Masalan, bola o‘z talabini qondirish istagida o‘z yaqinlariga turli uslubda 
ta’sir o‘tkazadi, ya’ni katta yoshdagilarning individual-psixologik xususiyatlarini o‘zi anglamagan 
holda hisobga olib ish tutadi. Demak, kundalik turmushning 
psixologik bilimlari farosatlilik, 
sezgirlik, topqirlik intuitiv tarzda 
namoyon bo‘ladi.Ilmiy psixologiya 
ma’lum metodlar, vositalar, 
operatsiyalar yordamida 
ma’lumotlar to‘plash va ularni 
umumlashtirishga intiladi. 
Izlanayotgan obyektning 
xususiyati, holati, munosabati, 
bog‘lanishi kabilarni aks ettiruvchi 
ilmiy tushunchalar, ta’riflar, 
qonuniyatlar yordamida psixologik 
mexanizmlarni kashf qiladi. 
Insonning ichki imkoniyati, 
iste’dodi, ishchanligi, qobiliyati, xa 
rakteri yuzasidan umumiy 
xulosalar chiqariladi. Bu ning 
natijasida shaxs psixikasini 
aniqlash, bashorat qilish,  ayrim 
nuqsonlarni tuzatish , noxush 
kechinmalarning oldini olish 
imkoniyati tug‘iladi. Turmush 
mashaqqatlarini, 
jismoniy va ruhiy 
zo‘riqishlarni 
kamaytirish, 
shaxslararo nizolarni 
oldini olish, bartaraf 
etish singari 
harakatlar faqat ilmiy 
psixologik 
ma’lumotlarga 
asoslangan holda 
amalga oshiriladi. 
Ijtimoiy va shaxsiy 
tajribada yuzaga 
kelgan sodda 
psixologik ma’lumotlar 
ilmiy psixologiyagacha 
yaratilgan psixologik 
bilimlarni tashkil 
qiladi.  Ilmiy psixologiyaning predmeti deyil-ganda, avvalo, psixik hayotning aniq dalillari nazarda tutiladi. Turli 
psixologik tajribalar juda muhim faktlarni aniqlagan. Masalan, qorong‘ida ham qog‘oz oppoq deb idrok 
qilinadi. Ilmiy jihatdan bilish hodisalarni tasvirlashdan tushuntirib berishga o‘tishni ta lab qiladi. Shuning 
uchun ham psixologik faktlar bilan birgalikda psixologik qonunlar psixologiyada o‘rganiladigan predmet 
bo‘lib yuzaga chiqadi. E’ TIBORIN GIZ UCHUN  RA HMAT
Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • Kognitiv- bixevioristik psixoterapiya
  • Sotsial psixologiyaga kirish
  • Sotsial psixologiyada psixologik tadqiqotlar
  • Sotsial psixologiyada katta guruhlarning o'rganilishi
  • Dizartriyali bolalar bilan olib boriladigan psixokorreksion ish metodikalari

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский