Psixologik stress shakllanishiga ta’sir ko‘rsatuvchi omillar

P sixologik stress shakllanishiga ta’sir ko‘rsatuvchi omillar
                                                         MUNDARIJA
KIRISH..................................................................................................................
..3
I-BОB.   Psixologik   stress   shakllanishiga   ta’sir   ko‘rsatuvchi   omillar
……..............5
1.1. Psixologik   stress   shakllanishiga   ta’sir   ko‘rsatuvchi   omillar     o‘rganishning
nazariy   asoslari
аsоslаri...........................................................................................8
P sixologik   tadqiqodlarda   s haxs   o ‘ z-o ‘ zini   boshqarish   muammosi ning
o ‘ rganilishi
………………………………………………………………...............................
10
Stress holatida shaxs o ‘ z-o ‘ zini boshqarishning     аmаliy  аhаmiyаti....
  II-BОB.   PSIXOLOGIK   STRESS   SHAKLLANISHIGA   TA’SIR
KO‘RSATUVCHI   OMILLAR   ANIQLASHGA     DOIR
ME T ODIKALARNING TAVSIFI   
2.1.     Stress   holatida   shaxs   o ‘ z-o ‘ zini   boshqarishning       nazariy
tahlili ....................14
2.2. Stress   holatida   shaxs   o ‘ z-o ‘ zini   boshqarish     usullarining   amaliy
qo‘llanilishi ............................................................................................................
15
2.3.     Stress   holatida   shaxs   o ‘ z-o ‘ zini   boshqarish       psixodiagnostikasi
……...........18
UMUMIY
XULOSA............................................................................................22
1 FОYDАLАNILGАN   АDАBIYОTLАR
RО‘YXАTI...........................................23
KIRISH
    Mavzuning   dolzarbligi   Hozirgi   davrda   mamlakatimizda   turli   sohalarda ,
jumladan   oliy   ta ’ lim   tizimida   ham ,   mamlakatning   kelajagi   uchun   mustahkam
poydevor   qurish   va   rivojlangan   mamlakatlar   darajasiga   erishish   uchun   ko ‘ plab
islohotlar   va   ishlar   amalga   oshirilmoqda .   Kelajak   avlodning   bilimli   va   barkamol
bo ‘ lib   yetishishi   ta ’ minlash   maqsadida   mamlakat   ta ’ lim   tizimiga   yangi   ta ’ lim
texnologiyalari ,   xorij   tajribalari   joriy   etilmoqda .   Psixologik   stress   —   zamonaviy
insonning   hayotining   ajralmas   qismiga   aylangan   psixologik   holat   bo ‘ lib ,  u   ko ‘ plab
ijtimoiy ,   shaxsiy   va   ekologik   omillar   ta ’ sirida   shakllanadi .   Psixologik   stress ,
asosan ,  kutilmagan   voqealar ,  insonning   o ‘ z   maqsadlariga   erisha   olmasligi ,  ichki   va
tashqi   ta ’ sirlarning   haddan   tashqari   kuchayishi   natijasida   yuzaga   keladi .   Bu   holat
insonning   ruhiy   va   emotsional   holatiga ,   fiziologik   jarayonlariga   ham   ta ’ sir
ko ‘ rsatib ,   uning   kundalik   faoliyatini   va   ijtimoiy   munosabatlarini   sezilarli   darajada
o ‘ zgartirishi   mumkin .
2 Psixologik   stress   shakllanishida   bir   nechta   omillar   muhim   ahamiyatga   ega.
Ular   orasida   shaxsiy   xususiyatlar,   ichki   va   tashqi   omillar,   ijtimoiy   va   ekologik
sharoitlar,   shuningdek,   stressorlarning   turli   xil   shakllari   katta   rol   o‘ynaydi.
Stressning   paydo   bo‘lishi,   eng   avvalo,   insonning   o‘ziga   xos   baholash   jarayoniga
bog‘liq   bo‘lib,   har   bir   insonning   stressga   qarshi   reaksiyasi   uning   psixologik
holatiga va stressni qanday qabul qilishiga qarab farq qiladi.
Kurs   ishining   maqsadi   psixologik   stress   shakllanishiga   ta’sir   ko‘rsatuvchi
omillarni   chuqur   tahlil   qilishdir.   Ushbu   ishda   stressning   shakllanish   jarayonini,
uning   insonning   ruhiy   holatiga   ta’sirini   va   psixologik   stressga   olib   keluvchi
omillarni   aniqlashga   qaratilgan   nazariy   va   amaliy   tadqiqotlar   ko‘rib   chiqiladi.
Stressni boshqarish, unga qarshi kurashish usullari va stressning salbiy ta’sirlarini
kamaytirish   uchun   kerakli   strategiyalarni   ishlab   chiqish   ham   muhim   o‘rin   tutadi.
Bu   ish,   psixologik   stressni   tushunish   va   uni   samarali   boshqarish   uchun   zarur
bo‘lgan bilimlarni o‘z ichiga oladi.
Shuningdek,   psixologik   stress   shakllanishiga   ta’sir   qiluvchi   omillarni   tahlil
qilish   orqali,   stressning   insonning   ruhiy   salomatligiga   ta’sirini   va   uning   ijtimoiy-
psixologik   hayotiga   bo‘lgan   salbiy   ta’sirlarini   kamaytirish   bo‘yicha   amaliy
maslahatlar ham ishlab chiqiladi.
Kurs   ishining     obyekti:   psixologik   stress   shakllanishiga   ta’sir   ko‘rsatuvchi
omillar.
  Kurs   ishining   predmeti:   Kurs   ishida   stressning   shakllanishiga   ta’sir
ko‘rsatuvchi   ijtimoiy   va   shaxsiy   omillar,   stressni   boshqarish   va   unga   qarshi
kurashish usullari, shaxsiy psixologik resurslar va kognitiv baholash tizimlari tahlil
qilinadi.
  Kurs   ishining   maqsad   va   vazifalari: ,   :   Psixologik   stress   shakllanishiga
ta’sir ko‘rsatuvchi omillar    bosqichlari, tamoyillari, uslublari ko‘rsatkichlari, tizimi
3 va turlari, boshqaruv ob’ekti va sub’ekti, ta‘lim boshqaruvining tashkiliy tuzilishi,
tamoyil   va   uslublari,   ta‘lim   jarayonida   o‘qtuvchining   faoliyati   to‘g‘risida   bilim,
ko‘nikma va malakalar hosil qilish va o‘rganish;
I.BOB. PSIXOLOGIK STRESS SHAKLLANISHIGA TA’SIR
KO‘RSATUVCHI OMILLAR.
1.1. O‘quv jarayonini raqamlashtirish va zamonaviy texnalogiyalardan
foydalanish.
Psixologik   stress   shakllanishiga   ta’sir   ko‘rsatuvchi   omillarni   o‘rganish
psixologiyaning   muhim   tarmoqlaridan   biri   bo‘lib,   u   insonning   psixologik
4 salomatligini,   uning   ruhiy   va   emotsional   holatlarini   yaxshilashga   xizmat   qiladi.
Psixologik  stress   va   uning  shakllanishiga   ta’sir   qiluvchi   omillarni   o‘rganish,   turli
psixologik   muammolarni   bartaraf   etish   uchun   samarali   strategiyalar   ishlab
chiqishga   imkon   yaratadi.   Ushbu   masala,   birinchi   navbatda,   stressning   biologik,
psixologik   va   ijtimoiy   omillar   bilan   bog‘liq   bo‘lgan   turli   nazariyalar   asosida
o‘rganiladi.
1.1.  Kognitiv baholash nazariyasi
Kognitiv   baholash   nazariyasini   1981-yilda   Richard   Lazarus   va   Susan
Folkman   ishlab   chiqqan.   Ushbu   nazariyaga   ko‘ra,   stressning   paydo   bo‘lishi
insonning   kognitiv   baholashiga,   ya’ni   stressli   vaziyatni   qanday   qabul   qilishiga
bog‘liq. Lazarus va Folkman kognitiv baholashni ikki bosqichda tasvirlaydilar:
 Birlamchi   baholash :   Inson   stressorlarni   tahdid   yoki   xavf   sifatida   qabul
qiladimi yoki ular bilan kurashish imkoniyatiga ega ekanligini aniqlash.
 Ikkinchi baholash : Insonning mavjud resurslari va qobiliyatlarini baholash,
ya’ni stressli vaziyatni qanday boshqarish mumkinligi haqida qaror qabul qilish.
Agar   inson   vaziyatni   o‘ziga   xavf   tug‘diradigan,   boshqarilishi   qiyin   yoki
resurslar   etishmas   deb   hisoblasa,   unda   stress   darajasi   ortadi.   Kognitiv   baholash
nazariyasi,   stressning   shakllanishida   shaxsning   kognitiv   jarayonlari,   ya’ni   stressli
vaziyatlarni   qanday   idrok   etish   va   baholash   jarayoni   asosiy   omil   ekanligini
ko‘rsatadi.
1.2.  Fiziologik nazariyalar
Fiziologik   nazariyalarga   ko‘ra,   stress   —   bu   organizmning   biologik   javobi
bo‘lib, u organizmning himoya mexanizmlarini faollashtiradi. Stressning fiziologik
mexanizmlarini   birinchi   bo‘lib   1936-yilda   Hans   Selye   ilmiy   ravishda   o‘rganib,
"Stress   va   kasalliklar"   nomli   asarini   e’lon   qilgan.   U   stressni   “organizmning
5 tashqi   muhitdan   kelayotgan   xavf   yoki   ta’sirga   javob   berish   reaktsiyasi”   sifatida
ta’riflagan.
Selye stressni uch bosqichda tushuntiradi:
 Alarm   bosqichi :   Stressor   bilan   yuzma-yuz   kelganda,   organizm   "jang   yoki
qochish"   (fight   or   flight)   reaksiyasini   boshlaydi.   Bunda   gormonal   va   fiziologik
o‘zgarishlar, masalan, adrenalin va kortizol darajasining oshishi ro‘y beradi.
 Resurslarni   tiklash   bosqichi :   Agar   stressor   davom   etsa,   organizm   bu
ta’sirga   moslashishga   harakat   qiladi,   ammo   uzoq   davom   etgan   stress   organizmni
charchatadi.
 Charchoq   yoki   surunkali   stress   bosqichi :   Agar   organizm   stressga   qarshi
kurashishda   davom   etsa,   uning   resurslari   tugaydi   va   jismoniy   hamda   ruhiy
kasalliklar paydo bo‘lishi mumkin.
Bu   nazariya   stressning   organizmning   biologik   reaktsiyalari   va   fiziologik
holatlar bilan bog‘liq ekanligini ko‘rsatadi.
1.3.  Xulq-atvor (behavioristik) nazariyasi
Xulq-atvor   nazariyasi   stressni   organizmning   tashqi   muhitga   nisbatan   xatti-
harakatlar orqali moslashishi sifatida tushunadi. Bu nazariyaga ko‘ra, stress paydo
bo‘lishi   va   shakllanishi,   asosan,   insonning   qanday   xatti-harakatlar   qilishiga,
vaziyatlarni qanday qabul qilishiga va unga qanday javob berishiga bog‘liq. Agar
inson   stressli   vaziyatga   moslashish   uchun   to‘g‘ri   xatti-harakatlarni   tanlasa,   stress
darajasi kamayishi mumkin.
B.F.   Skinner   va   John   Watson   kabi   olimlar   stressni   va   stressga   qarshi
kurashish usullarini xulq-atvor tizimi orqali tushuntirishga harakat qilishgan. Xulq-
atvor   nazariyasi   stressning   shakllanishida   tashqi   ta’sirlarning   (ijtimoiy,   iqtisodiy,
ekologik omillar) katta rol o‘ynashini ta’kidlaydi.
6 1.4.  Sotsial-psixologik nazariyalar
Sotsial-psixologik   nazariyalarga   ko‘ra,   stressning   shakllanishiga   ta’sir
qiluvchi   omillar   insonning   ijtimoiy   aloqalari   va   muhitiga   bog‘liqdir.   Stressorlar
ijtimoiy   aloqalar,   oilaviy   munosabatlar,   ishdagi   muammolar,   oila   yoki   do‘stlar
bilan   bo‘ladigan   ziddiyatlar   kabi   faktorlardan   kelib   chiqishi   mumkin.   Sotsial-
psixologik nazariyalar  stressni  ijtimoiy va  madaniy omillar  bilan bog‘laydi, ya’ni
insonning stressga qarshi reaktsiyasi uning ijtimoiy kontekstida shakllanadi.
Social Readjustment Rating Scale (SRRS)  kabi metodlar yordamida olimlar
hayotdagi   katta   o‘zgarishlar   (masalan,   oila   qurish,   ishni   o‘zgartirish,   kasallik)
stressni   keltirib   chiqarishi   mumkinligini   aniqladilar.   Ijtimoiy   qo‘llab-quvvatlash
tizimi (oilaviy, do‘stlar, hamkasblar) stressni kamaytirishda muhim rol o‘ynaydi.
1.5.  Emotsional intellekt nazariyasi
Emotsional   intellekt   (EI)   nazariyasiga   ko‘ra,   stressni   boshqarish   va   unga
qarshi   kurashishda   shaxsning   emotsional   qobiliyatlari,   ya’ni   o‘z   hissiyotlarini
boshqarish   va   boshqalarning   hissiyotlarini   to‘g‘ri   anglash   qobiliyati   muhimdir.
Daniel   Goleman   emotsional   intellektni   insonning   o‘z   hissiyotlarini   anglash,
boshqarish,   empatiya   ko‘rsatish   va   ijtimoiy   munosabatlarni   boshqarish
qobiliyatlari   sifatida   ta’riflaydi.   Yuksak   emotsional   intellektga   ega   bo‘lgan
insonlar   stressga   nisbatan   yanada   chidamliroq   bo‘ladilar   va   stressli   vaziyatlarni
yaxshiroq boshqarishlari mumkin.
1.6.  Tizimli yondashuv
Tizimli   yondashuv   nazariyasiga   ko‘ra,   stress   nafaqat   shaxsning   individual
javoblari   bilan   bog‘liq,   balki   uning   atrof-muhit   bilan   o‘zaro   aloqalarining
natijasidir. Bu yondashuv stressni inson va uning muhitining o‘zaro ta’siri sifatida
ko‘rib   chiqadi.   Shaxs   va   muhit   o‘rtasidagi   tizimli   o‘zgarishlar   stressning
shakllanishi   va   rivojlanishiga   ta’sir   ko‘rsatadi.Psixologik   stress   shakllanishiga
7 ta’sir   ko‘rsatuvchi   omillarni   o‘rganishning   nazariy   asoslari   turli   yo‘nalishlarni
qamrab   oladi:   kognitiv,   fiziologik,   xulq-atvor,   sotsial-psixologik,   emotsional
intellekt va tizimli yondashuvlar. Har bir nazariya stressni shakllanishining o‘ziga
xos   sabablarini   tushuntiradi   va   ularning   o‘zaro   aloqasi   psixologik   stressni
boshqarish va kamaytirish bo‘yicha samarali strategiyalar ishlab chiqishga yordam
beradi.
1.2   P sixologik tadqiqodlarda  s haxs o ‘ z-o ‘ zini boshqarish muammosi ning
o ‘ rganilishi .
Shaxsning o‘z-o‘zini boshqarish qobiliyati — bu stressga qarshi kurashishda,
emotsional va kognitiv jarayonlarni boshqarishda, shuningdek, ijtimoiy va shaxsiy
muammolarni   hal   qilishda   muhim   rol   o‘ynaydi.   O‘z-o‘zini   boshqarish,   asosan,
shaxsning   hissiyotlarini,   xatti-harakatlarini   va   reaktsiyalarini   nazorat   qilish,
maqsadga   yo‘naltirilgan   harakatlarni   amalga   oshirish,   shuningdek,   stressli
vaziyatlarni   boshqarishda   ko‘nikmalarni   shakllantirishdan   iboratdir.   Psixologik
tadqiqotlar,   shaxsning   o‘z-o‘zini   boshqarish   qobiliyatini   o‘rganish   orqali,   stressni
boshqarishning   samarali   usullarini   ishlab   chiqish,   shaxsning   psixologik
salomatligini yaxshilash va hayot sifatini oshirishga yordam beradi.
1.2.1.  O‘z-o‘zini boshqarishning psixologik asoslari.
O‘z-o‘zini boshqarish psixologik jarayon sifatida shaxsning o‘z hissiyotlarini,
fikrlarini va xatti-harakatlarini boshqarish, shu bilan birga stressli holatlarda o‘zini
to‘g‘ri   tutish,   emotsional   holatni   barqarorlashtirish   va   samarali   qarorlar   qabul
qilishga   qodir   bo‘lishni   anglatadi.   O‘z-o‘zini   boshqarish   qobiliyati   psixologik
salomatlik va stressni boshqarishning muhim elementidir. Psixologiyada o‘z-o‘zini
boshqarishning bir nechta asosiy komponentlari mavjud:
8 1. Emotsional   boshqaruv   –   hissiyotlarni   boshqarish,   salbiy
emotsiyalarni kamaytirish yoki ular bilan sog‘lom tarzda kurashish.
2. O‘zini   tahlil   qilish   –   o‘z   fikrlarini   va   xatti-harakatlarini   tahlil   qilish
va ularni yaxshilashga intilish.
3. Motivatsiya   –   shaxsning   o‘z   maqsadlariga   erishish   uchun   ichki
kuchni topish va uzoq muddatli maqsadlarni amalga oshirishga yo‘naltirish.
4. Kognitiv boshqaruv   – stressli  vaziyatlarni ijobiy tarzda baholash va
kognitiv qayta baholash usullaridan foydalanish.
1.2.2.  O‘z-o‘zini boshqarish va stress.
Stressli   vaziyatlarda   o‘z-o‘zini   boshqarish   qobiliyati   shaxsning   stressga
nisbatan   reaksiyalarini   boshqarish   va   muammolarga   qanday   yondashishini
belgilaydi.   O‘z-o‘zini   boshqarish   va   stressning   o‘zaro   bog‘liqligini   tushunish
psixologik   tadqiqotlarning   muhim   yo‘nalishlaridan   biridir.   O‘z-o‘zini
boshqarishning   yuksak   darajasi   stressni   kamaytirishda,   jismoniy   va   ruhiy
barqarorlikni saqlashda yordam beradi.
Shaxs   o‘z-o‘zini   boshqarishni   o‘rgangan   bo‘lsa,   stressga   qarshi   kurashishda
muvaffaqiyatga erishishi mumkin. Misol uchun,   mindfulness (diqqatni jamlash)
texnikasi   yoki   relaksatsiya   mashqlari   stressni   kamaytirishga   va   shaxsning   ichki
tinchligini   tiklashga   yordam   beradi.   O‘z-o‘zini   boshqarishning   samarali   usullari
orqali   shaxs   stressli   vaziyatlarda   salbiy   his-tuyg‘ularni   boshqarishga   muvaffaq
bo‘ladi, bu esa uning umumiy psixologik salomatligini yaxshilaydi.
1.2.3.  O‘z-o‘zini boshqarishning rivojlanishi.
Shaxsning   o‘z-o‘zini   boshqarish   qobiliyati   vaqt   o‘tishi   bilan   rivojlanadi   va
shakllanadi.  Tadqiqotlar   shuni   ko‘rsatadiki,  o‘z-o‘zini  boshqarishning  rivojlanishi
bir necha omillarga bog‘liqdir:
9  Shaxsiy   tajriba :   Odamlar   o‘zlari   duch   kelgan   stressli   vaziyatlarni
boshqarish   jarayonida   ko‘nikmalarini   rivojlantiradilar.   Tajriba   orqali   o‘z-o‘zini
boshqarish strategiyalari va yondoshuvlarini shakllantiradilar.
 Ijtimoiy   qo‘llab-quvvatlash :   Oilaviy,   do‘stlik   va   ishdagi   ijtimoiy   aloqalar
stressni   boshqarishdagi   muhim   omillardan   biridir.   O‘z-o‘zini   boshqarishning
rivojlanishiga ijtimoiy qo‘llab-quvvatlash tizimining kuchliligi yordam beradi.
 Trening   va   psixologik   dasturlar :   Stressni   boshqarish   va   o‘z-o‘zini
boshqarishni   o‘rganish   uchun   maxsus   psixologik   treninglar   va   dasturlar   mavjud.
Bular   odamlarning   stressga   nisbatan   qarashini   o‘zgartiradi   va   yangi   boshqaruv
strategiyalarini rivojlantiradi.
 Shaxsiy maqsadlar va motivatsiya : Shaxs o‘z maqsadlariga erishish uchun
ichki motivatsiyasini shakllantirganda, o‘z-o‘zini boshqarish qobiliyati rivojlanadi.
Bu nafaqat stressni kamaytirish, balki muvaffaqiyatga erishish uchun zarur bo‘lgan
muhim ko‘nikmadir.
1.2.4.  O‘z-o‘zini boshqarish va psixologik salomatlik.
O‘z-o‘zini   boshqarish   shaxsning   psixologik   salomatligi   bilan   bevosita
bog‘liqdir.   Tadqiqotlar   shuni   ko‘rsatadiki,   o‘z-o‘zini   boshqarishning   yuqori
darajasi  stressni  kamaytirish va  surunkali  kasalliklar  xavfini  pasaytirishda  muhim
ahamiyatga   ega.   Boshqacha   aytganda,   o‘z-o‘zini   boshqarish   qobiliyatini   oshirish
orqali shaxsning umumiy psixologik farovonligi va hayot sifati yaxshilanadi.
Shaxsning   stressni   boshqarishdagi   muvaffaqiyati,   uning   o‘zini   tanish   va   o‘z
fikrlarini   tahlil   qilish   qobiliyatiga,   emotsional   holatni   nazorat   qilishga   va   qiyin
vaziyatlarga   adaptatsiyalashishga   bog‘liqdir.   Psixologik   tadqiqotlarda   o‘z-o‘zini
boshqarishning   psixologik   salomatlikka   ta’siri,   stressni   kamaytirish   va   surunkali
psixologik holatlarni yengishdagi rolini ko‘rsatadi.
10 1.2.5.  O‘z-o‘zini boshqarish va kognitiv xulq-atvor terapiyasi.
Kognitiv xulq-atvor terapiyasining (CBT) asosiy maqsadi — shaxsning salbiy
fikrlarini aniqlash va ularni ijobiy tarzda o‘zgartirish orqali stressni boshqarishdir.
CBT   o‘z-o‘zini   boshqarishning   samarali   usulidir,   chunki   bu   terapiya   shaxsga
stressli   vaziyatlarda   qanday   fikrlashni   va   qanday   reaksiya   bildirishni   o‘rgatadi.
CBT yondoshuvi shaxsning stressga bo‘lgan reaksiyasini o‘zgartirishga va stressni
boshqarish   qobiliyatini   rivojlantirishga   yordam   beradi.Psixologik   tadqiqotlarda
shaxsning   o‘z-o‘zini   boshqarish   qobiliyati   stressni   boshqarish   va   psixologik
salomatlikni   mustahkamlashda   muhim   rol   o‘ynaydi.   O‘z-o‘zini   boshqarishning
psixologik   asoslari,   rivojlanishi   va   psixologik   salomatlikka   ta’siri   stressni
boshqarish   strategiyalarini   ishlab   chiqishda   asosiy   yo‘nalishlarni   tashkil   etadi.
Shaxsning   o‘z-o‘zini   boshqarish   qobiliyatini   rivojlantirish,   nafaqat   stressni
kamaytiradi, balki uning hayot sifatini yaxshilashga ham xizmat qiladi.
1.3. Stress holatida shaxs o‘z-o‘zini boshqarishning amaliy ahamiyati.
Stress — inson organizmining tashqi yoki ichki omillarga javob sifatida yuzaga
keladigan   hissiy   va   fiziologik   reaksiyalar   to‘plamidir.   Stress   holatida   shaxsning
o‘z-o‘zini   boshqarish   qobiliyati   uning   psixologik   salomatligi,   stressni   boshqarish
va   turli   hayotiy   vaziyatlarda   muvaffaqiyatga   erishish   uchun   muhim   omildir.
Shaxsning stressli  vaziyatlarni  qanday boshqarishi,  uning emotsional, kognitiv va
jismoniy   holatiga   ta’sir   qiladi.   Shuning   uchun   stress   holatida   o‘z-o‘zini
boshqarishning   amaliy   ahamiyati   katta   bo‘lib,   bu   nafaqat   shaxsning   umumiy
farovonligini, balki uning stressga qarshi chidamliligini ham oshiradi.
1.3.1.  Stress va o‘z-o‘zini boshqarishning o‘zaro aloqasi.
Stress   paytida   o‘z-o‘zini   boshqarish   qobiliyati   shaxsning   psixologik   va
fiziologik   reaktsiyalarini   muvofiqlashtirish,   tinchlanish   va   stressli   vaziyatlarda
ijobiy   fikrlashni   rivojlantirishda   muhim   rol   o‘ynaydi.   Stressni   boshqarishning
11 samarali usullaridan biri — o‘z-o‘zini boshqarishdir. Agar inson stressli vaziyatda
o‘z   hissiyotlarini,   fikrlarini   va   xatti-harakatlarini   to‘g‘ri   boshqarsa,   uning   stress
darajasi kamayadi va umumiy salomatligi yaxshilanadi.
O‘z-o‘zini   boshqarish   jarayonida   shaxsning   stressga   qanday   munosabatda
bo‘lishi,   uni   qanday  qabul   qilish  va  qanday   reaksiya  bildirishni   belgilaydi.  Shaxs
o‘zini   boshqarishda   muvaffaqiyat   qozongan   bo‘lsa,   stressni   kamroq   sezadi   va
uning   salbiy   ta’siriga   duchor   bo‘lmaydi.   Aksincha,   o‘z-o‘zini   boshqarishda
qiyinchiliklarga   duch   kelgan   insonlar   stressga   nisbatan   sezgir   bo‘lib,   salbiy   his-
tuyg‘ularga ko‘proq berilib ketishlari mumkin.
1.3.2.  Stress holatida o‘z-o‘zini boshqarishning amaliy usullari.
Stressni   boshqarish   va   unga   qarshi   kurashishda   o‘z-o‘zini   boshqarishning   bir
qancha samarali amaliy usullari mavjud. Bu usullar shaxsning stressli vaziyatlarda
hissiy   va   kognitiv   resurslarini   qanday   boshqarishi,   salbiy   fikrlarni   qanday
yo‘qotishi,   vaqti-vaqti   bilan   tinchlanishi   va   ijobiy   holatni   tiklashi   uchun   yordam
beradi.
1. Diqqatni   jamlash   (Mindfulness) :   Mindfulness   —   hozirgi   vaqtda,   o‘tmish
yoki   kelajak   haqida   fikrlamasdan,   to‘liq   va   ongli   ravishda   o‘z   fikrlarini   va
hissiyotlarini qabul qilishdir. Bu usul stressni kamaytirishga yordam beradi, chunki
u   shaxsning   fikrlari   va   hissiyotlarini   boshqarish   orqali   stressli   vaziyatlarni
yengillashtiradi. Mindfulness texnikalari, masalan, chuqur nafas olish, meditatsiya
yoki   diqqatni   jamlash   mashqlari   stressni   kamaytirish   va   o‘z-o‘zini   boshqarishni
kuchaytiradi.
2. Kognitiv   qayta   baholash :   Bu   usul   shaxsning   stressli   vaziyatni   qayta
baholashiga   asoslanadi.   Masalan,   biror   qiyin   vaziyatni   faqat   salbiy   tomonidan
ko‘rish   o‘rniga,   uni   o‘rganish   va   undan   o‘rganish   imkoniyati   sifatida   ko‘rish.
Kognitiv   qayta   baholash   stressni   boshqarishda   yordam   beradigan   samarali
12 strategiya bo‘lib, salbiy fikrlar va stressli vaziyatlarga nisbatan ijobiy nuqtai nazar
shakllantiradi.
3. Relaksatsiya   usullari :   Stressni   yengishning   yana   bir   samarali   usuli   bu
relaksatsiya   mashqlari,   masalan,   chuqur   nafas   olish,   muskullarni   bo‘shatish   yoki
vizualizatsiya usullari. Bu usullar stressni kamaytirish va emotsional barqarorlikni
tiklashga yordam  beradi. Agar shaxs stressli  vaziyatda yengillik his etsa, u o‘zini
boshqarishda muvaffaqiyatli bo‘ladi.
4. Affirmatsiyalar va tasdiqlar : O‘z-o‘zini boshqarish jarayonida tasdiq yoki
affirmatsiyalarni   ishlatish   ham   muhimdir.   Bu   shaxsning   o‘zini   mustahkamlashga,
o‘ziga   bo‘lgan   ishonchini   oshirishga   yordam   beradi.   Tasdiq   qilish   orqali   inson
o‘zining   stressli   vaziyatlarda   muvaffaqiyatga   erishishi   mumkinligini   va   stressni
boshqarish qobiliyatiga ega ekanligini o‘ziga eslatadi.
5. Jismoniy faoliyat : Jismoniy faollik, masalan, sport bilan shug‘ullanish yoki
oddiy   yurish   stressni   kamaytirishning   samarali   usulidir.   Jismoniy   mashqlar
organizmda endorfinlar (baxt gormonlari) ishlab chiqarilishini rag‘batlantiradi, bu
esa stressni kamaytirishga yordam beradi.
1.3.3.  Stressni boshqarishda o‘z-o‘zini boshqarishning amaliy ahamiyati.
Stress   holatida   o‘z-o‘zini   boshqarish   qobiliyati   shaxsning   umumiy   psixologik
farovonligini, ishlash samaradorligini, shuningdek, jismoniy va ruhiy salomatligini
yaxshilashga   yordam   beradi.   O‘z-o‘zini   boshqarishning   amaliy   ahamiyatini
quyidagi jihatlar orqali ko‘rsatish mumkin:
1. Emotsional   barqarorlikni   saqlash :   Stressli   vaziyatlarda   o‘z-o‘zini
boshqarish   orqali   shaxs   salbiy   emotsiyalarni   yengish   va   psixologik   barqarorlikni
saqlashga qodir bo‘ladi. Shaxs stressga nisbatan moslashuvchan bo‘lib, tinchlanish
va ijobiy fikrlashni rivojlantiradi.
13 2. Stressga  chidamlilikni oshirish : O‘z-o‘zini boshqarish, shaxsning stressga
bo‘lgan   chidamliligini   oshirishga   yordam   beradi.   Stressli   vaziyatlar   bilan
muvaffaqiyatli   kurashish   uchun   shaxs   o‘zining   hissiyotlari   va   fikrlarini   qanday
boshqarishni bilishi zarur. Bu esa uning stressga qarshi turish va muammolarni hal
qilish qobiliyatini kuchaytiradi.
3. Salbiy   ta’sirlarni   kamaytirish :   Stress   doimiy   ravishda   davom   etsa,   u
psixologik   va   jismoniy   salomatlikka   zarar   yetkazishi   mumkin.   O‘z-o‘zini
boshqarish   orqali   stressning   salbiy   ta’sirlarini   kamaytirish,   surunkali
kasalliklarning oldini olish va umumiy farovonlikni yaxshilash mumkin.
4. Muvaffaqiyatga erishish : O‘z-o‘zini boshqarish stressli vaziyatlarda to‘g‘ri
qarorlar qabul qilish va ijobiy xatti-harakatlarni amalga oshirishga yordam beradi.
Bu shaxsning muvaffaqiyatga erishishi  va o‘z maqsadlariga erishishi  uchun zarur
bo‘lgan asoslardir.
5. Ijtimoiy   munosabatlarni   yaxshilash :   Stressni   boshqarishda   o‘z-o‘zini
boshqarish qobiliyati shaxsning ijtimoiy munosabatlarini ham yaxshilaydi. Stressli
vaziyatlarda o‘z hissiyotlarini boshqarish, oila, do‘stlar va ishdagi munosabatlarda
muammolarning oldini olishga yordam beradi.
Stress   holatida   shaxsning   o‘z-o‘zini   boshqarish   qobiliyati   uning   psixologik
salomatligi,  umumiy  farovonligi   va  stressga  bo‘lgan  chidamliligini   oshiradi.  O‘z-
o‘zini   boshqarishning   samarali   usullari   yordamida   shaxs   stressni   kamaytirish,
emotsional   barqarorlikni   saqlash   va   muvaffaqiyatga   erishish   imkoniyatiga   ega
bo‘ladi.   Stressni   boshqarishda   o‘z-o‘zini   boshqarishning   amaliy   ahamiyati   katta
bo‘lib,   bu   shaxsning   nafaqat   stressni   yengish,   balki   umumiy   hayot   sifatini
yaxshilashga ham xizmat qiladi.
14 II. BOB.  PSIXOLOGIK STRESS SHAKLLANISHIGA TA’SIR
KO‘RSATUVCHI OMILLAR  ANIQLASHGA    DOIR
ME T ODIKALARNING TAVSIFI .
2.1Stress holatida o‘z-o‘zini boshqarishning amaliy yondoshuvlari.
Nazariy   asoslarni   tushungan   holda,   stress   holatida   o‘z-o‘zini   boshqarishning
amaliy yondoshuvlari quyidagilardan iborat:
1. Mindfulness   (diqqatni   jamlash) :   Shaxsning   stressli   vaziyatlarda   hozirgi
daqiqaga   e'tiborini   jamlash   va   o‘z   fikrlarini   boshqarish   qobiliyatini   rivojlantirish.
Bu   usul   stressni   kamaytirish   va   ruhiy   barqarorlikni   saqlashda   samarali   bo‘ladi.
Mindfulness   orqali   shaxs   o‘z   hissiyotlari   va   fikrlariga   ongli   ravishda   qarashni
o‘rganadi, bu esa stressni boshqarishning samarali usuliga aylanadi.
2. Kognitiv   xulq-atvor   terapiyasi   (CBT) :   CBT   stressni   boshqarishning
samarali   usulidir,   chunki   u   shaxsning   salbiy   fikrlarini   aniqlash   va   ijobiy   fikrlar
bilan almashtirishga yordam beradi. Kognitiv qayta baholash va xatti-harakatlarni
o‘zgartirish orqali stressni yengish mumkin.
15 3. Stressni   boshqarish   texnikalari :   Naqshli   nafas   olish,   meditatsiya,
mushaklarni   bo‘shatish   kabi   texnikalar   stressni   kamaytirishga   yordam   beradi.   Bu
usullar jismoniy va emotsional jihatdan tinchlanishga yordam beradi.
4. Jismoniy   faoliyat   va   sport :   Jismoniy   mashqlar   stressni   kamaytirishga   va
organizmning   stressga   qarshi   chidamliligini   oshirishga   yordam   beradi.   Mashqlar
orqali endorfinlar ishlab chiqariladi, bu esa stressni engillashtiradi.
Stress   holatida   o‘z-o‘zini   boshqarish   nazariy   jihatdan   turli   yondoshuvlar   va
modellar   orqali   tahlil   qilingan.   O‘z-o‘zini   boshqarishning   samarali   usullari   va
strategiyalari stressni boshqarishda muhim rol o‘ynaydi, bu esa shaxsning umumiy
farovonligini   oshiradi.   Stress   holatida   o‘z-o‘zini   boshqarish   qobiliyati,   nafaqat
psixologik salomatlikni, balki jismoniy sog‘liqni ham yaxshilashga yordam beradi.
16 2.2  Stress holatida shaxs o ‘ z-o ‘ zini boshqarish    usullarining amaliy
qo‘llanilishi.
Stress   holatida   shaxs   o‘z-o‘zini   boshqarish   qobiliyati,   uning   umumiy
farovonligi va psixologik salomatligini ta'minlashda muhim rol o‘ynaydi. Stressni
boshqarishning   samarali   usullari,   shaxsning   stressli   vaziyatlarga   qarshi   kurashish
imkoniyatlarini   oshirib,   uning   emotsional   barqarorligini   va   ijtimoiy,   professional
hayotda muvaffaqiyatli bo‘lishiga yordam beradi. Stressni boshqarishda o‘z-o‘zini
boshqarishning   turli   amaliy   usullari   mavjud,   ular   kognitiv   va   fiziologik
strategiyalarni   o‘z   ichiga   oladi.   Ushbu   bo‘limda   stress   holatida   shaxs   o‘z-o‘zini
boshqarishning asosiy usullari va ularning amaliy qo‘llanilishi tahlil qilinadi.
.  Mindfulness (diqqatni jamlash)
Mindfulness   yoki   hozirgi   vaqtda,   ayni   daqiqada   bo‘lish   —   stressni
boshqarishda  eng  samarali   usullardan biridir.  Mindfulness,  shaxsning   o‘z fikrlari,
his-tuyg‘ulari va atrofidagi muhitga diqqatni jamlashini anglatadi. Bu usul shaxsga
o‘z stressli holatlarini tahlil qilish va ularga ongli ravishda qarash imkonini beradi.
Mindfulness  amaliyotlari  shaxsning  stressga   qarshi   chidamliligini   oshiradi, tashqi
va ichki muhitga nisbatan salbiy munosabatlarni kamaytiradi.
Amaliy qo‘llanilishi :
 Meditatsiya :   Meditatsiya   mindfulness   texnikalaridan   biridir   va   stressni
yengish   uchun   keng   qo‘llaniladi.   Shu   tarzda,   shaxs   nafas   olishga   e'tibor   qaratib,
hozirgi daqiqada bo‘lishni o‘rganadi.
 Diqqatni   jamlash   mashqlari :   Biror   bir   narsaga,   masalan,   ovozga   yoki
atrofdagi   tovushlarga   diqqatni   jamlash,   shaxsni   hozirgi   daqiqaga   olib   keladi   va
stressni kamaytiradi.
17  Jismoniy   amallar   bilan   birlashtirish :   Mindfulness   amaliyotlari,   yurish
yoki   boshqa   jismoniy   mashqlar   bilan   birlashtirilganda,   stressni   kamaytirishga
yanada samarali yordam beradi.
Kognitiv xulq-atvor terapiyasi (CBT)
Kognitiv   xulq-atvor   terapiyasi   (CBT)   —   stressni   boshqarishda   keng
qo‘llaniladigan   yondashuvlardan   biridir.   CBT   stressni   boshqarish   uchun   kognitiv
va xulq-atvor strategiyalarini birlashtiradi. Bu usul  shaxsning stressli  vaziyatlarga
nisbatan   salbiy   fikrlarini   aniqlash   va   ularni   ijobiy   yoki   konstruktiv   fikrlar   bilan
almashtirishga   yordam   beradi.   CBT   orqali   shaxs   o‘zining   kognitiv   jarayonlarini
tahlil qilib, stressli vaziyatlarni boshqarish va muammolarni hal qilishni o‘rganadi.
Amaliy qo‘llanilishi :
 Salbiy   fikrlarni   aniqlash :   Shaxs   o‘z   stressiga   sabab   bo‘layotgan   salbiy
fikrlarni aniqlaydi va ularni ijobiyroq yoki realistikroq fikrlar bilan almashtiradi.
 Maqsadlarni   rejalashtirish   va   bajarish :   CBT   yordamida   shaxs   stressli
vaziyatlarni   boshqarish   uchun   realistik   va   erishish   mumkin   bo‘lgan   maqsadlar
belgilaydi.
 Xatti-harakatni   o‘zgartirish :   Stressga   olib   keladigan   xatti-harakatlarni
aniqlash   va   ularni   ijobiy   xatti-harakatlar   bilan   almashtirish   yordamida   stressni
kamaytirish.
Kognitiv qayta baholash
Kognitiv   qayta   baholash   —   bu   stressli   vaziyatlarni   boshqarishning   samarali
usulidir.   Bu   usul   stressli   holatlarni   yangi,   ijobiy   nuqtai   nazardan   ko‘rish,   ya’ni
o‘rganish   imkoniyati   sifatida   qabul   qilishni   o‘z   ichiga   oladi.   Kognitiv   qayta
baholash   jarayonida   shaxs   stressni   yengish   uchun   yangi   fikrlar   va   strategiyalarni
ishlab chiqadi.
Amaliy qo‘llanilishi :
18  Vaziyatni   qayta   baholash :   Shaxs   biror   vaziyatni,   masalan,   qiyin   ish
topshirig‘ini   yoki   shaxsiy   muammolarni   muammoli   emas,   balki   rivojlanish   va
o‘sish uchun imkoniyat sifatida ko‘radi.
 Optimistik   fikrlash :   Stressli   vaziyatda   ijobiy   fikrlashni   rivojlantirish,
shaxsga ko‘proq chidamlilik va optimism beradi.
 Muammolarni   yechish :   Stressli   vaziyatlarni   hal   qilishda   kognitiv   qayta
baholash   yordamida   shaxs   muammoni   yechish   uchun   aniq,   ijobiy   va   maqsadga
yo‘naltirilgan yondashuvni tanlaydi.
2.2.4.  Relaksatsiya texnikalari.
Stressni   boshqarishning   samarali   usulini   tashkil   etuvchi   relaksatsiya
texnikalari   —   bu   shaxsning   jismoniy   va   ruhiy   farovonligini   oshirish   uchun
qo‘llaniladigan usullar bo‘lib, ular stressni kamaytirish, tinchlanish va organizmni
qayta tiklashga yordam beradi. Jismoniy va ruhiy stressning eng yuqori nuqtasiga
yetganida,   relaksatsiya   usullari   stressni   kamaytirish   va   emotsional   barqarorlikni
tiklashga yordam beradi.
Amaliy qo‘llanilishi :
 Chuqur   nafas   olish :   Bu   oddiy,   ammo   samarali   usul,   chunki   chuqur   nafas
olish orqali organizmni tinchlantirish mumkin. Bu, ayniqsa, stressni kamaytirish va
tezkor javoblardan saqlanishda yordam beradi.
 Progresiv   mushaklarni   bo‘shatish :   Bu   usulda   shaxs   mushak   guruhlarini
bosqichma-bosqich bo‘shatadi va ularning qisqarishini sezadi. Bu texnika jismoniy
taranglikni kamaytirishga yordam beradi va umumiy stressni pasaytiradi.
 Vizualizatsiya :   Stressli   holatlardan   qochish   uchun   tinchlantiruvchi
tasavvurlarni yaratish. Misol uchun, biror bir tinch o‘rinda sayr qilish yoki 
19 Jismoniy faollik va sport
Jismoniy faollik — stressni  kamaytirishning eng samarali usullaridan biridir.
Sport   va   jismoniy   mashqlar   nafaqat   organizmni   rivojlantiradi,   balki   emotsional
salomatlikni   yaxshilaydi,   endorfinlar   ishlab   chiqarilishini   rag‘batlantiradi.
Endorfinlar, yoki "baxt gormonlari", stressni kamaytirish va kayfiyatni ko‘targanda
yordam beradi.
Amaliy qo‘llanilishi :
 Yurish yoki yugurish : Oddiy yurish yoki yugurish kabi jismoniy mashqlar
stressni kamaytirishga yordam beradi va organizmni tinchlantiradi.
 Yoga :   Yoga   stressni   kamaytirishga   yordam   beradigan   jismoniy   mashqlarni
va   meditatsiyani   o‘z   ichiga   oladi.   Yoga   nafaqat   mushaklarni   bo‘shatadi,   balki
ongni tinchlantiradi.
 Pilates : Pilates usuli ham stressni kamaytirishda va tana holatini
.  Ijtimoiy qo‘llab-quvvatlash
Stressni   boshqarishda   ijtimoiy   qo‘llab-quvvatlash   ham   muhim   rol   o‘ynaydi.
Shaxsning   stressli   holatlarida   yaqinlari   yoki   do‘stlaridan   yordam   so‘rashi   uning
stressni yengish qobiliyatini oshiradi. Ijtimoiy qo‘llab-quvvatlash, shaxsning o‘zini
yolg‘iz his qilmasligi va boshqalarga ishonish imkonini beradi.
Amaliy qo‘llanilishi :
 Ijtimoiy  guruhlar   va  jamoalarga  qo‘shilish :   Shaxslar   stressni   boshqarish
uchun   qo‘llab-quvvatlovchi   guruhlarga,   ijtimoiy   tarmoq   yoki   jamoalarga
qo‘shilishi mumkin.
 Yaqinlar   bilan   suhbatlashish :   Yaqinlari   bilan   o‘z   muammolari   haqida
gaplashish, shaxsga stressni yengishga yordam beradi.
20 2.3Stress holatida shaxs o‘z-o‘zini boshqarish psixodiagnostikasi.
Stress   holatida   shaxsning   o‘z-o‘zini   boshqarish   qobiliyati,   uning   psixologik
holati   va   salomatligiga   bevosita   ta’sir   qiladi.   Shaxsning   stressga   bo‘lgan
reaktsiyalari,  stressni   qanday  qabul  qilishi  va   unga  qanday  javob  berishi,  ko‘plab
omillarga, jumladan, shaxsiy xususiyatlarga, o‘z-o‘zini boshqarish malakalariga va
ijtimoiy  muhitga bog‘liqdir.  Psixodiagnostika  stress   holatida shaxsning   o‘z-o‘zini
boshqarish   qobiliyatini   baholash,   stressga   qarshi   kurashish   usullarini   aniqlash   va
shaxsning psixologik holatini tahlil qilish uchun muhim vosita hisoblanadi.
Shaxsning   o‘z-o‘zini   boshqarish   qobiliyatini   diagnostika   qilish   orqali,
psixologlar   stressni   boshqarishda   samarali   usullarni   tanlashda,   stressga   qarshi
kurashish   strategiyalarini   ishlab   chiqishda   va   individual   terapiya   rejalari   tuzishda
yordam   beradi.   Psixodiagnostika   jarayonida   stress   va   o‘z-o‘zini   boshqarishning
turli aspektlari, shaxsning stressli vaziyatlarga qanday munosabatda bo‘lishi, uning
kognitiv   va   emotsional   reaksiyalarini   aniqlash   muhimdir.   Psixodiagnostikaning
maqsadi va vazifalari
Psixodiagnostikaning   maqsadi   —   shaxsning   stressga   bo‘lgan   reaktsiyalarini
va   uning   o‘z-o‘zini   boshqarish   qobiliyatini   aniqlash,   shu   bilan   birga,   stressni
boshqarishda   yuzaga   keladigan   psixologik   muammolarni   aniqlashdir.   Stress
holatida   o‘z-o‘zini   boshqarish   qobiliyatini   baholash   orqali   shaxsning   hissiy,
kognitiv   va   xulq-atvor   jihatlaridagi   kuchli   va   zaif   tomonlarini   aniqlash   mumkin.
Psixodiagnostikaning asosiy vazifalari quyidagilardan iborat:
1. Shaxsning   stressga   bo‘lgan   javoblarini   aniqlash :   Shaxs   qanday
stressni boshqarishini va unga qanday reaksiyalar berishini tahlil qilish.
2. Stressni   boshqarish   strategiyalarini   aniqlash :   Shaxs   stressga
qanday   yondoshuvlar   bilan   qarashini   va   qaysi   boshqaruv   usullarini   qo‘llashini
aniqlash.
21 3. O‘z-o‘zini boshqarish qobiliyatini baholash : Shaxsning emotsional
va   kognitiv   boshqaruv   qobiliyatlarini,   ya'ni   o‘z   hissiyotlarini   va   fikrlarini
boshqarishdagi qobiliyatini aniqlash.
4. Ijtimoiy   qo‘llab-quvvatlash   darajasini   o‘rganish :   Shaxsning
stressli   holatlarda   ijtimoiy   muhitdan   qanchalik   yordam   olishga   tayyorligini
baholash.
Psixodiagnostik usullar
Stress   holatida   shaxsning   o‘z-o‘zini   boshqarish   qobiliyatini   baholash   uchun
turli psixodiagnostik usullar va testlar qo‘llaniladi. Ularning har biri stressning turli
jihatlarini,   shaxsning   stressga   qarshi   kurashish   usullarini,   kognitiv   va   emotsional
javoblarini   aniqlashga   qaratilgan.   Quyida   ba’zi   asosiy   psixodiagnostik   usullar
keltirilgan:
1. Kognitiv   stress   o‘lchovlari   Stress   holatida   shaxsning   o‘z-o‘zini
boshqarish   qobiliyatini   baholashda   kognitiv   stress   o‘lchovlari   qo‘llaniladi.   Bu
testlar   shaxsning   stressni   qanday   baholashini   va   unga   qanday   javob   berishini
o‘lchaydi. Ulardan biri   Lazarus va Folkmanning "Stressni baholash anketasi"
(Coping   Inventory   for   Stressful   Situations,   CISS)   bo‘lib,   u   shaxsning   stressli
vaziyatlarga   qanday   yondoshuvlar   bilan   qarashini   tahlil   qiladi.   Bu   anketada
shaxsning stressga qarshi kurashish strategiyalari, masalan, ijtimoiy yordam izlash,
muammolarni   yechishga   intilish   yoki   stressdan   qochish   kabi   yo‘nalishlar
o‘lchanadi.
2. Emotsional  o‘z-o‘zini  boshqarish  testlari   Stress  holatida shaxsning
emotsional   holatlarini   boshqarish   qobiliyatini   o‘lchash   uchun   Emotsional
Zaqotuv   Testi   (Emotional   Regulation   Questionnaire,   ERQ)   yoki   Emotsional
Intellekt   Testlari   ishlatiladi.   Bu   testlar   shaxsning   stressli   vaziyatlarda
emotsiyalarini   qanday   boshqarishini,   ular   bilan   qanday   kurashishini   aniqlashga
22 yordam beradi. Shaxsning o‘z-o‘zini boshqarish qobiliyatini o‘lchashda emotsional
intellekt,   ya'ni   shaxsning   o‘z   va   boshqa   odamlarning   hissiyotlarini   tushunish   va
boshqarish qobiliyati muhim ahamiyatga ega.
3. Fiziologik   stress   o‘lchovlari   Stressning   fiziologik   o‘lchovlari,   ya'ni
jismoniy   javoblarni   o‘lchash   ham   shaxsning   stressga   bo‘lgan   reaksiyasini
tushunish uchun zarurdir. Bu usulda  serum kortizol darajasi ,  yurak urish tezligi
yoki   qon   bosimi   o‘lchanadi.   Bunday   o‘lchovlar   shaxsning   stressga   qarshi
reaksiyasini fiziologik darajada tushunishga yordam beradi. Fiziologik parametrlar
va   psixologik   ko‘rsatkichlar   o‘rtasidagi   bog‘lanish   shaxsning   stressga   nisbatan
qanchalik chidamli ekanligini ko‘rsatadi.
4. Tahliliy   intervyu   va   psixologik   suhbat   Stressni   boshqarish
qobiliyatini   tahlil   qilishda   shaxs   bilan   olib   boriladigan   intervyular   ham   juda
muhimdir.   Psixologik   suhbatlar,   intervyular   orqali   shaxsning   stressli   vaziyatlarga
qanday   munosabatda   bo‘lishini,   qanday   boshqaruv   strategiyalarini   qo‘llashini   va
o‘z-o‘zini   boshqarishdagi   qiyinchiliklarini   aniqlash   mumkin.   Shaxsning   o‘ziga
bo‘lgan ishonchi, emotsional  holati  va stressni  boshqarish qobiliyati  haqida to‘liq
ma'lumot olish mumkin.
5. Ijtimoiy   qo‘llab-quvvatlash   tahlili   Shaxsning   ijtimoiy   qo‘llab-
quvvatlash   darajasini   baholash   uchun   Ijtimoiy   Qo‘llab-quvvatlash   Skalasi
(Social  Support  Scale) yoki   Qo‘llab-quvvatlash Tarmog‘i   testlari  ishlatiladi. Bu
usullar   orqali   shaxsning   stressli   vaziyatlarda   ijtimoiy   yordam   izlash   va   unga
qanday   javob   berishi   tahlil   qilinadi.   Shaxsning   ijtimoiy   resurslardan   foydalanish
darajasi,   stressni   boshqarishdagi   muhim   omillardan   biridir. .   Stressni   boshqarish
qobiliyatini o‘lchashning metodologiyasi
Stress   holatida   shaxsning   o‘z-o‘zini   boshqarish   qobiliyatini   o‘lchashda
metodologiya quyidagi bosqichlarni o‘z ichiga oladi:
23 1. Test va anketalar yordamida baholash : Shaxsning stressga bo‘lgan
reaksiyalarini   va   boshqarish   usullarini   baholash   uchun   anketalar,   testlar   va
shkalalar   qo‘llaniladi.   Bular,   shaxsning   kognitiv,   emotsional   va   xulq-atvor
ko‘rsatkichlarini o‘lchashda muhim rol o‘ynaydi.
2. Fiziologik   va   psixologik   parametrlarni   kuzatish :   Stressni
boshqarish   jarayonida   fiziologik   javoblarni   o‘lchash   (yurak   urish   tezligi,   qon
bosimi,   kortizol   darajasi)   va   psixologik   parametrlarni   (kognitiv   baholash,   hissiy
javoblar) tahlil qilish mumkin.
3. Tahlil   va   tahlil   natijalari :   Psixodiagnostika   jarayonida   to‘plangan
ma'lumotlar tahlil qilinadi. Shaxsning stressni boshqarish usullari, ijtimoiy qo‘llab-
quvvatlash   darajasi   va   stressga   bo‘lgan   reaksiyalari   haqida   umumiy   xulosa
chiqariladi.
                                                  
24 XULOSA
Stress  holatida shaxsning  o‘z-o‘zini  boshqarish  qobiliyatini  psixodiagnostika
qilish, stressni boshqarishda qanday yondoshuvlar va metodlar samarali ekanligini
aniqlashga   yordam   beradi.   Bu   jarayon   shaxsning   emotsional   barqar   Stress
zamonaviy hayotning ajralmas qismiga aylangan bo'lib, uning inson salomatligi va
farovonligiga   ta'siri   katta.   Stressning   fiziologik   jihatlari   yurak   urishining
tezlashuvi,   qon   bosimining   oshishi,   nafas   olishning   tezlashuvi   kabi   o'zgarishlarni
o'z   ichiga   oladi.   Psixologik   jihatdan   esa,   stress   xavotir,   depressiya,   diqqatni
jamlashda qiyinchilik kabi holatlarga olib kelishi mumkin. Stressni boshqarishning
samarali   usullari   mavjud   bo'lib,   ular   orqali   insonlar   stressning   salbiy   ta'sirini
kamaytirishlari   mumkin.   Stress   inson   organizmida   turli   fiziologik   va   psixologik
o'zgarishlarni   keltirib   chiqaradi.   Fiziologik   jihatdan,   stress   paytida   yurak   urishi
tezlashadi,   qon   bosimi   oshadi,   nafas   olish   tezlashadi   va   mushaklar   taranglashadi.
Bu   o'zgarishlar   organizmning   "kurash   yoki   qochish"   reaksiyasini   faollashtiradi.
Psixologik   jihatdan   esa,   stress   xavotir,   qo'rquv,   g'azab   yoki   tushkunlik   kabi   his-
tuyg'ularni   kuchaytirishi   mumkin.   Shuningdek,   diqqatni   jamlash   qiyinlashishi,
unutuvchanlik va qaror qabul qilishda qiyinchiliklar yuzaga kelishi mumkin.
Tavsiyalar
1.   Jismoniy   faollikni   oshirish:   Muntazam   jismoniy   mashqlar   stressni
kamaytirishga   yordam   beradi.   Masalan,   yurish,   yugurish,   yoga   yoki   boshqa   sport
turlari bilan shug'ullanish tavsiya etiladi.
 2. Dam olish texnikalarini qo'llash: Meditatsiya, chuqur nafas olish mashqlari
va   progressiv   mushaklarni   bo'shashtirish   kabi   usullar   stressni   kamaytirishda
samarali hisoblanadi.
25   3.   Vaqtni   samarali   boshqarish:   Vazifalarni   rejalashtirish,   ustuvorliklarni
belgilash  va   vaqtni   to'g'ri  taqsimlash  orqali  ortiqcha   yuklanishning  oldinia  zararli
odatlardan voz kechish stress darajasini pasaytiradi.
Foydalanilgan adabiyotlar ro‘yxati:
  1.   Sh.M.   Mirziyayev.   Erkin   va   farovon   demokratik   O`zbekiston   davlatini
birgalikda barpo etamiz -Toshkent, O`zbekiston, 2016.
  2.   Sh.M.   Mirziyayev.   Qonun   ustuvorligi   va   inson   manfatlarini   ta`minlash
yurt taraqqiyoti va xalq farovonligining garovi - Toshkent, O`zbekiston, 2017
 3. Sh.M. Mirziyayev. Buyuk kelajagimizni mard va oliy janob xalqimiz bilan
birga quramiz.—T.: «O’zbekiston», 2017
  4.   Sh.M.   Mirziyayev.   20176-2021   –   yillarda   o`zbekiston   Respublikasini
rivojlantirishning   5   ta   ustuvor   yo`nalishi   bo`yicha   harakatlar   strategiyasini   “Xalq
bilan   muloqot   va   inson   manfatlari   yili”da   amalga   oshirishga   oid   davlat   dasturini
o`rganish bo`yicha ilmiy uslubiy risola. - Toshkent, Ma`naviyat, 2017. 
5.   Акимова   М.К.,   Козлова   В.Т.,   Ференс   Н.А   Теоретические   подходы   к
диагностике практического интеллекта // Вопросы психологии.  1999. № 1.  С .
21-31.   [Akimova   MK,   Kozlova   VT,   Ferens   NA   Teoreticheskie   podhody   k
diagnostike   prakticheskogo   intellekta.   Voprosy   psihologii.   1999;   (1):   21-31.   (In
Russ).]
 6. A пчел ,  В .  Я .  Стресс   и   стрессоустойчивость   человека  /  в .  я .  апчел ,  в .  н .
Цыган . –   сПб ., 1999. – 86   с . 7.   Бодров В.А. Система психической регуляции
стрессоустойчивости человека-опера-тора // Психол. журн. - 2000. - Т. 21, №
4. - С. 32-40. 8. Габдреева Г.Ш. Половые различия толерантности к стрессу //
Психология   психических   состояний   /   Под   ред.   А.О.   Прохорова.   -   Казань:
26 Изд-во ЦИТ, 2002. -Вып. 4. - С. 400-410. 
9.   Леонова   А.Б.   Основные   подходы   к   изучению   профессионального
стресса // Вестн. Моск .  ун - та .  Сер . 14.  Психология . - 2000. - № 3. -  С . 4-22. 
10.   LazarusR.S.   From   psychological   stress   to   the   emotions:   a   history   of
changing outlook // Ann. Rev .  Psychol . - 1993. -  V . 44. -  P . 1-21. 36 
11.   Монина,   Г.   В.   Тренинг   «Ресурсы   стрессоустойчивости»   /   Г.   Б.
Монина, Н. В. Раннала. – сб. : речь, 2009. – 250 с. 
12.   Николаева   Е.И.   Психофизиология.   Психофизиологическая
физиология  с основами физиологической  психологии. - М.:  ПЭР СЭ;  Логос,
2003. - 464 с.
  13.   Одинцова,   М.   А.   Психология   стресса:   учебник   и   практикум   для
вузов / М. А. Одинцова, Н. Л. Захарова. – М.: Юрайт, 2018. – 299 с.
 14. Практическое мышление / под ред. Р.Стернберга, Дж.Форсайта и др.
СПб.:   Питер,   2002.   [Prakticheskoe   myshlenie   /   pod   red.   R.Sternberga,
Dzh.Forsajta   i   dr.   Sankt-Peterburg:   Piter;   2002.   (In   Russ).]   15.   Полякова,   О.   Н.
Стресс:   причины,   последствия,   преодоление   /   О.   Н.   Полякова;   под   ред.
А.С.Батуева.–сб.: речь, 2008. – 144 с. 
16.   Рубинштейн   С.Л.   Основы   общей   психологии   в   2-х   тт.   М.:
Педагогика;   1989.   [Rubinshtejn   S.L.   Osnovy   obshchej   psihologii   v   2-h   tt.
Moscow:   Pedagogika;   1989.   (In   Russ).]   17.   Рудаков,   А.   Л.   Стресс,
стрессоустойчивость   и   саногенная   рефлексия   в   спорте:   монография   /   а.   л.
рудаков. – красноярск, 2011. – 190 с. 
18.   СтоляренкоА.М.   Экстремальная   психопедагогика.   -   М.:   ЮНИТИ
ДАНА, 2002. -607 с
 19. Селье Г. Стресс без дистресса / Пер. с англ.; общ. ред. Е.М. Крепса. -
М.: Прогресс, 1979. - 124 с.
27   20.   Теплов   Б.М.   Избранные   труды   в   2-х   тт.   М.:   Педагогика;   1985.
[ Teplov   B . M .  Izbrannye   trudy   v  2-  h   tt .  M .:  Pedagogika ; 1985. (In Russ).] 
21.   Эриксон   Э.   Идентичность:   юность   и   кризис.   М .:   Прогресс ,   1996.
[Erikson E. Identity: youth and crisis. Moscow: Progress, 1996. (In Russ).] 
22.  Юнг   К .  Душа   и   миф :   шесть   архетипов .  Киев , 1996. [Jung K. Soul and
myth: six archetypes. Kiev, 1996. (In Russ).] 37 
23. Cornelius S.W., Caspi A. Everyday problem solving in adulthood and old
age. Psychology and Aging. 1987, (2): 144-153. 
24.   Holliday   S.,   Chandler   M.   Wisdom:   Explorations   in   adult   competence.
Contributions to Hum.Devel. 1986; (17): 1-96. 25. Щербатых, ю. в. Психология
стресса и методы коррекции / ю. в. Щербатых. – сПб. : Питер, 2012. – 256 с
28

Psixologik stress shakllanishiga ta’sir ko‘rsatuvchi omillar

                                                       MUNDARIJA

KIRISh....................................................................................................................3 
I-BОB. Psixologik stress shakllanishiga ta’sir ko‘rsatuvchi omillar……..............5 
  1. Psixologik stress shakllanishiga ta’sir ko‘rsatuvchi omillar  o‘rganishning     nazariy asoslari аsоslаri...........................................................................................8
 
  1. Psixologik tadqiqodlarda shaxs o‘z-o‘zini boshqarish muammosining o‘rganilishi ………………………………………………………………...............................10
 
  1. Stress holatida shaxs o‘z-o‘zini boshqarishning    аmаliy   аhаmiyаti....
 
 II-BОB. PSIXOLOGIK STRESS SHAKLLANISHIGA TA’SIR KO‘RSATUVCHI OMILLAR ANIQLASHGA  DOIR METODIKALARNING TAVSIFI  
2.1.  Stress holatida shaxs o‘z-o‘zini boshqarishning   nazariy tahlili....................14 
2.2.Stress holatida shaxs o‘z-o‘zini boshqarish  usullarining amaliy qo‘llanilishi............................................................................................................15 
2.3.  Stress holatida shaxs o‘z-o‘zini boshqarish   psixodiagnostikasi ……...........18 
UMUMIY   XULOSA............................................................................................22 
FОYDАLАNILGАN АDАBIYОTLАR RО‘YXАTI...........................................23 
  

 

 

 

 

 

 

 

KIRISH

  Mavzuning dolzarbligi Hozirgi davrda mamlakatimizda turli sohalarda, jumladan oliy ta’lim tizimida ham, mamlakatning kelajagi uchun mustahkam poydevor qurish va rivojlangan mamlakatlar darajasiga erishish uchun ko‘plab islohotlar va ishlar amalga oshirilmoqda. Kelajak avlodning bilimli va barkamol bo‘lib yetishishi ta’minlash maqsadida mamlakat ta’lim tizimiga yangi ta’lim texnologiyalari, xorij tajribalari joriy etilmoqda. Psixologik stress — zamonaviy insonning hayotining ajralmas qismiga aylangan psixologik holat bo‘lib, u ko‘plab ijtimoiy, shaxsiy va ekologik omillar ta’sirida shakllanadi. Psixologik stress, asosan, kutilmagan voqealar, insonning o‘z maqsadlariga erisha olmasligi, ichki va tashqi ta’sirlarning haddan tashqari kuchayishi natijasida yuzaga keladi. Bu holat insonning ruhiy va emotsional holatiga, fiziologik jarayonlariga ham ta’sir ko‘rsatib, uning kundalik faoliyatini va ijtimoiy munosabatlarini sezilarli darajada o‘zgartirishi mumkin.

Psixologik stress shakllanishida bir nechta omillar muhim ahamiyatga ega. Ular orasida shaxsiy xususiyatlar, ichki va tashqi omillar, ijtimoiy va ekologik sharoitlar, shuningdek, stressorlarning turli xil shakllari katta rol o‘ynaydi. Stressning paydo bo‘lishi, eng avvalo, insonning o‘ziga xos baholash jarayoniga bog‘liq bo‘lib, har bir insonning stressga qarshi reaksiyasi uning psixologik holatiga va stressni qanday qabul qilishiga qarab farq qiladi.

Kurs ishining maqsadi psixologik stress shakllanishiga ta’sir ko‘rsatuvchi omillarni chuqur tahlil qilishdir. Ushbu ishda stressning shakllanish jarayonini, uning insonning ruhiy holatiga ta’sirini va psixologik stressga olib keluvchi omillarni aniqlashga qaratilgan nazariy va amaliy tadqiqotlar ko‘rib chiqiladi. Stressni boshqarish, unga qarshi kurashish usullari va stressning salbiy ta’sirlarini kamaytirish uchun kerakli strategiyalarni ishlab chiqish ham muhim o‘rin tutadi. Bu ish, psixologik stressni tushunish va uni samarali boshqarish uchun zarur bo‘lgan bilimlarni o‘z ichiga oladi.

Shuningdek, psixologik stress shakllanishiga ta’sir qiluvchi omillarni tahlil qilish orqali, stressning insonning ruhiy salomatligiga ta’sirini va uning ijtimoiy-psixologik hayotiga bo‘lgan salbiy ta’sirlarini kamaytirish bo‘yicha amaliy maslahatlar ham ishlab chiqiladi.

Kurs ishining  obyekti: psixologik stress shakllanishiga ta’sir ko‘rsatuvchi omillar.

 Kurs ishining predmeti: Kurs ishida stressning shakllanishiga ta’sir ko‘rsatuvchi ijtimoiy va shaxsiy omillar, stressni boshqarish va unga qarshi kurashish usullari, shaxsiy psixologik resurslar va kognitiv baholash tizimlari tahlil qilinadi.

 Kurs ishining maqsad va vazifalari:Psixologik stress shakllanishiga ta’sir ko‘rsatuvchi omillar  bosqichlari, tamoyillari, uslublari ko‘rsatkichlari, tizimi va turlari, boshqaruv ob’ekti va sub’ekti, ta‘lim boshqaruvining tashkiliy tuzilishi, tamoyil va uslublari, ta‘lim jarayonida o‘qtuvchining faoliyati to‘g‘risida bilim, ko‘nikma va malakalar hosil qilish va o‘rganish;

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

I.BOB.PSIXOLOGIK STRESS SHAKLLANISHIGA TA’SIR KO‘RSATUVCHI OMILLAR.

1.1.O‘quv jarayonini raqamlashtirish va zamonaviy texnalogiyalardan foydalanish.

Psixologik stress shakllanishiga ta’sir ko‘rsatuvchi omillarni o‘rganish psixologiyaning muhim tarmoqlaridan biri bo‘lib, u insonning psixologik salomatligini, uning ruhiy va emotsional holatlarini yaxshilashga xizmat qiladi. Psixologik stress va uning shakllanishiga ta’sir qiluvchi omillarni o‘rganish, turli psixologik muammolarni bartaraf etish uchun samarali strategiyalar ishlab chiqishga imkon yaratadi. Ushbu masala, birinchi navbatda, stressning biologik, psixologik va ijtimoiy omillar bilan bog‘liq bo‘lgan turli nazariyalar asosida o‘rganiladi.

1.1. Kognitiv baholash nazariyasi

Kognitiv baholash nazariyasini 1981-yilda Richard Lazarus va Susan Folkman ishlab chiqqan. Ushbu nazariyaga ko‘ra, stressning paydo bo‘lishi insonning kognitiv baholashiga, ya’ni stressli vaziyatni qanday qabul qilishiga bog‘liq. Lazarus va Folkman kognitiv baholashni ikki bosqichda tasvirlaydilar:

  • Birlamchi baholash: Inson stressorlarni tahdid yoki xavf sifatida qabul qiladimi yoki ular bilan kurashish imkoniyatiga ega ekanligini aniqlash.
  • Ikkinchi baholash: Insonning mavjud resurslari va qobiliyatlarini baholash, ya’ni stressli vaziyatni qanday boshqarish mumkinligi haqida qaror qabul qilish.

Agar inson vaziyatni o‘ziga xavf tug‘diradigan, boshqarilishi qiyin yoki resurslar etishmas deb hisoblasa, unda stress darajasi ortadi. Kognitiv baholash nazariyasi, stressning shakllanishida shaxsning kognitiv jarayonlari, ya’ni stressli vaziyatlarni qanday idrok etish va baholash jarayoni asosiy omil ekanligini ko‘rsatadi.

1.2. Fiziologik nazariyalar

Fiziologik nazariyalarga ko‘ra, stress — bu organizmning biologik javobi bo‘lib, u organizmning himoya mexanizmlarini faollashtiradi. Stressning fiziologik mexanizmlarini birinchi bo‘lib 1936-yilda Hans Selye ilmiy ravishda o‘rganib, "Stress va kasalliklar" nomli asarini e’lon qilgan. U stressni “organizmning tashqi muhitdan kelayotgan xavf yoki ta’sirga javob berish reaktsiyasi” sifatida ta’riflagan.

Selye stressni uch bosqichda tushuntiradi:

  • Alarm bosqichi: Stressor bilan yuzma-yuz kelganda, organizm "jang yoki qochish" (fight or flight) reaksiyasini boshlaydi. Bunda gormonal va fiziologik o‘zgarishlar, masalan, adrenalin va kortizol darajasining oshishi ro‘y beradi.
  • Resurslarni tiklash bosqichi: Agar stressor davom etsa, organizm bu ta’sirga moslashishga harakat qiladi, ammo uzoq davom etgan stress organizmni charchatadi.
  • Charchoq yoki surunkali stress bosqichi: Agar organizm stressga qarshi kurashishda davom etsa, uning resurslari tugaydi va jismoniy hamda ruhiy kasalliklar paydo bo‘lishi mumkin.

Bu nazariya stressning organizmning biologik reaktsiyalari va fiziologik holatlar bilan bog‘liq ekanligini ko‘rsatadi.

1.3. Xulq-atvor (behavioristik) nazariyasi

Xulq-atvor nazariyasi stressni organizmning tashqi muhitga nisbatan xatti-harakatlar orqali moslashishi sifatida tushunadi. Bu nazariyaga ko‘ra, stress paydo bo‘lishi va shakllanishi, asosan, insonning qanday xatti-harakatlar qilishiga, vaziyatlarni qanday qabul qilishiga va unga qanday javob berishiga bog‘liq. Agar inson stressli vaziyatga moslashish uchun to‘g‘ri xatti-harakatlarni tanlasa, stress darajasi kamayishi mumkin.

B.F. Skinner va John Watson kabi olimlar stressni va stressga qarshi kurashish usullarini xulq-atvor tizimi orqali tushuntirishga harakat qilishgan. Xulq-atvor nazariyasi stressning shakllanishida tashqi ta’sirlarning (ijtimoiy, iqtisodiy, ekologik omillar) katta rol o‘ynashini ta’kidlaydi.

1.4. Sotsial-psixologik nazariyalar