Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 25000UZS
Размер 1.7MB
Покупки 0
Дата загрузки 08 Октябрь 2025
Расширение doc
Раздел Курсовые работы
Предмет История

Продавец

Sunnatillo

Дата регистрации 11 Апрель 2025

2 Продаж

Qadimgi Arabiston davlati

Купить
MUNDARIJA
KIRISH.....................................................................................................3
I   BOB.   QADIMGI   ARABISTON   YARIMOROLINING   TABIIY
SHAROITI   VA   ILK   DAVLATLARNING   TASHKIL   TOPISH
SHART-SHAROITLARI
1.1. Qadimgi Arabistonning g eografik o‘rni, iqlimi va aholisi ………5
1.2. Qadimgi Arabiston manbalari va o‘rganilish tarixi  ………………7
1.3. Shimoliy   Arabistonda     davlat   barpo   etilishi
……………………..10
II   BOB.   JANUBIY   ARABISTONDA   ILK   DAVLATLARNING
TASHKIL TOPISHI VA RIVOJLANISHI
2.1.  Janubiy Arabistonda ilk davlat va aholisining xo‘jaligi  ………….13
2.2.  Janubiy Arabistonda ijtimoiy tuzum va aholining yashash tarzi  …14
2.3.  Qadimgi Arabiston madaniyati va dini  ……………………..…….15
XULOSA................................................................................................18
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO‘XATI...........................20
1 KIRISH
Mavzuning   dolzarbligi:   Qadimgi   Arabiston   tarixini   o‘rganish   qadimgi
dunyoning   boshqa   o‘lkalariga   qaraganda   qiyinroq   kechadi.   Gap   uning   juda   ham
qadimiy,   juda   ham   ko‘hnaligida   emas.   Qadimgi   Arabiston   tarixi   bobida   ahvol
o‘zgacha.   Xususan,   yarim   orolning   janubi   va   shimolida   ko‘pgina   kashfiyotlar
qilingan.   Qadimgi   yunon   va   rim   tarixchilari,   o‘rta   asr   arab   mualliflariga   ma’lum
bo‘lmagan   ba’zi   qadimgi   arab   davlatlari   xususida   hozir   birmuncha   tasavvurga
egamiz. Ammo Arabistonning katta qismi bu sohada hali “ochilmagan qo‘riqdir”.
Qadim-qadim zamonlardan Sharq va G‘arbni bog‘lab turgan savdo yo‘llarining bir
nechtasi   Arabiston   yarim   oroli   va   Fors   ko‘rfazi   orqali   o‘tganligi   uchun   ham
Arabiston yarim orolida hukm surgan barcha qadimgi davlatlarning ravnaqi savdo-
sotiq bilan bog‘liq bo‘lgan.
Arabiston   yarim   oroli   qadimiy   madaniyat   markazlari   Misr   va
Mesopotamiyadan  sahrolar  bilan ajralib turgan bo‘lsa-da, u yerda vujudga kelgan
qadimgi   jamiyatlar   batamom   yangi   taraqqiyot   yo‘llarini   bunyod   qilmadilar.
Masalan,   janubiy   Arabiston   qadimgi   davlatlarini   Shumer   va   Aqqodga,   shimoliy
Arabiston   qadimgi   davlatlarini   esa   kichik   va   old   Osiyodagi   qadimgi   jamiyatlarga
va   nihoyat,   qadimgi   Makka   va   Madina   shahar-davlatlaridagi   tuzumni   antik   polis
tizimiga o‘xshatish mumkin 1
.
Eng muhimi, boshqa joylardan farqli ravishda Arabistonda sinfiy jamiyat  va
davlat   o‘zining   harfli   yozuviga   ega   bo‘lgan,   arab   tilida   so‘zlashgan   xalq   orasida
vujudga   keldi.   Bu   mulohazalar   tarix   fani   uchun   dolzarb   nazariy   muammolardan
biri   hisoblangan   davlatning   paydo   bo‘lishi   va   qaror   topishi   masalasini   tadqiq
qilishda   qadimgi   Arabiston   ma’lumotlarining   katta   ahamiyatini   ko‘rsatadi.
Qadimgi   Arabiston   tarixining   umumjahon   tarixida   tutgan   o‘rnini   aniqlash,   shak-
shubhasiz,   mamlakatimiz   tarixining   muayyan   bosqichlarini   chuqur   o‘rganishda
bilvosita ko‘maklashadi.
Mavzuni   o‘rganish   darajasi:   Tadqiq   etilayotgan   mazkur   Kurs   ishning   qay
darajada   o‘rganilgani   haqida   qisqacha   shuni   qayd   qilish   lozimki,   qadimgi
Arabistonni   ilmiy   tadqiq   qilish   ishlari   deyarli   ikki   asrdan   beri   davom   etib
kelinmoqda. Hozirgi zamon tarixchisi ixtiyorida qimmatbaho ma’lumotlar mavjud:
main,   sabo,   hadramavt,   avson,   qatabon   va   ximyar   tillaridagi   janubiy   Arabiston
epigrafik   yozuvlari,   samudiy,   safoviy   va   lihyon   singari   Shimoliy   Arabiston
1
  Ҳасанов А. А. Қадимги Арабистон. Тошкент, 1994.  23- бет
2 yozuvlari,   yunon   xronograflari,   siryoniy   (oromiy)   xatida   yozilgan   tarixiy   va
yuridik   hujjatlar,   arab   og‘zaki   an’anasi,   o‘rta   asr   arab   tarixiy-jo‘g‘rofiy   adabiyoti
va   hokazolar   mavjud.   Afsuski,   eng   boy   material   berishi   mumkin   bo‘lgan
arxeologik   izlanishlar   endi   boshlandi   deyish   mumkin.   Keyingi   davrlarda   olib
borilayotgan   izlanishlar,   Arabiston   yarim   oroliga   bir   necha   arxeologik
ekspeditsiyalar   uyushtirilgan   bo‘lsa-da,   ularning   natijalari   ilmiy   jamoatchilikka
to‘liq ma’lum etilgan emas.
Kurs   ishning   maqsadi:   Kurs   ishning   maqsadi   shundan   iboratki,   Arabiston
yarim   oroli   ham   qadim   sivilizitsiya   o‘choqlaridan   biri   bo‘lib   hisoblanadi.   Bu
hududlarda   bundan   40-30   ming   yillik   (so‘nggi   paleolit   davri)   lardan   buyon
insoniyatning yashab kelayotganligi hamda miloddan avvalgi III-II ming yillikdan
boshlab   ilk  sinfiy   jamiyat   va   davlatlar   vujudga   kelgan  tarixiy  jarayonni   mavzuga
doir   asarlar,   manbalarning   ma’lumotlariga   tayangan   holda   ob’ektiv   va   xolisona
yoritish 2
.
Kurs   ishning   vazifalari:   Kurs   ishning   mavzusidan   kelib   chiqib,   quyidagi
maqsad va vazifalarni amalga oshirishni belgilab oldik. Bular quyidagicha:
- Qadimgi Arabistonning tabiiy sharoiti va aholisi; 
-Qadimgi Arabistonda ma’daniyat va diniy e’tiqotlar;
- Arabiston yarim orolidagi eng qadimgi jamiyatlar;
- Janubiy Arabistondagi qadimgi davlatlar.
Ushbu   mavzu   keng   qamrovli   bo‘lib,   bu   yo‘nalishda   muammoning   barcha
jihatlarini yoritish da’vosidan yiroqmiz, muammoni yoritishda Kurs ish hajmidagi
ma’lumotlarni to‘plab, shu asosda kichik ilmiy tadqiqot darajasida fikr yuritildi.
Kurs   ishining   tuzilishi.   Kurs   ishi   kirish,   2   bob,   6   ta   paragraf,   xulosa   va
foydalanilgan adabiyotlar ro‘yxatidan iborat.
I BOB.  QADIMGI ARABISTON YARIMOROLINING TABIIY
SHAROITI VA ILK DAVLATLARNING TASHKIL TOPISH SHART-
SHAROITLARI
2
  Жабборов И. Жаҳон халқлари этнологияси. Тошкент, 2008. 37-бет
3 1.1. Qadimgi Arabistonning geografik o‘rni, iqlimi va aholisi
Arabiston   Osiyodagi   eng   katta   yarim   orol   bo‘lib,   3   mln.   Kv.   Km.   hududni
egalladi.   Uni   g‘arbda   Qizil   dengiz,   sharqda   Fors   va   Ommon   qo‘ltiqlari   suvi,
janubda   Adan   qo‘ltig‘i   va   Arabiston   dengizi   yuvadi.   Arabistonning   bepoyon
yerlari asosan sahrolardan iborat. Daryolar juda kam. Arabiston yarim oroli tabiiy
boyliklarga boy. Qadimgi Sharqda o‘zining ziravorlari va xushbo‘y moylari bilan
mashhur edi. Ziravor va xushbo‘y moylardan qadimda kosmetika va parfyumeriya,
tibbiyot,  diniy  marosimlarni   bajarishda  foydalanilar   edi.  Arabistonni   o‘rab  turgan
dengizlardan   qadimdan   marvarid,   qizil   va   qora   marjonlar   olingan.   Yarim   orolda
oltin, temir, qalay, mis va surma kabi xomashyolar va tuz konlari mavjud bo‘lgan.
Janubiy-g‘arb   va   janubiy-sharqda   qadimda   oq   marmar,   oniks,   alebastr;
qimmatbaho toshlar: zumrad, berulliy, feruza bor edi.
Arabiston   yarim   orolining   mil.   avv.   IV–III   ming   yilliklardagi   aholisi
to‘g‘risida   aniq  ma’lumotlar  yo‘q.  Shumer  hujjatlarida  Magan   va  Meluxxa   (ba’zi
tadqiqotchilar,   Magan   Arabiston   yarim   orolining   sharqi   deb   taxmin   qiladilar)
mamlakatlari   to‘g‘risida   eslatib   o‘tiladi.   Arabiston   yarim   orolining   janubiy
qismidan  ilk  paleolit  olduvay  qurollariga  o‘xshash  qurollar  topildi.  Bu  topilmalar
Janubiy   Arabiston   Sharqiy   Afrikadan   boshlangan   odamlarning   tarqalish
yo‘llaridan biri bo‘lganidan guvohlik beradi 3
.
Qadimda Arabiston yarim oroli sersuv daryo vodiylari, boy flora va faunaga
ega   bo‘lgan.   Mil.   avv.   VIII–VII   ming   yilliklardan   boshlab   yarim   orolning   qariyb
butun   hududida   qurg‘oqchil   iqlimning   mutlaq   hukmronligi   boshlanadi.   Odamlar
Arabistonni   tashlab   ketadilar.   Faqat   uning   chekka   janubida   va   sharqida   bir-biri
bilan zaif aloqada bo‘lgan alohida suvli voqiylar saqlanib qoldi. Mil. avv. VII ming
yillikdan odamlar yashashi uchun qulay iqlim faqat yarim orolning sharqiy qirg‘oq
qismi   (Qatar),   keyin   mil.   avv.   VII–VI   ming   yilliklarda   Markaziy   va   Janubiy
Arabiston   (Rub-el-Xalilning   janubiy-sharqiy   qismi,   Shimoliy   Yaman,
Xadramaut)da   vujudga   kelib,   bu   hududlarga   odamlar   kelib   o‘rnasha   boshladilar.
Arabistonning   sharqiy   qirg‘og‘i   bo‘ylab   mil.   avv.   V   ming   yillikdan   El-Ubayd
madaniyati,   keyin   Jamdat-Nasr   madaniyati   odamlari   joylashdilar.   Sharqiy
Arabiston   mil.   avv.   III   ming   yillikda,   ayniqsa,   Magan   (Omon)   Janubiy
Mesopotamiya,   Baxrayn   va   Shimoliy-G‘arbiy   Hindiston   bilan   dengiz   savdosiga
kirishdi.
3
  Sultonov A. Qadimgi dunyo tarixi. 123-bet
4 Arabiston   yarim   oroli   orqali   qadimda   xalqaro   savdo   yo‘llari   o‘tgan.   Bosh
savdo yo‘li «Xushbo‘y moy yo‘li» deb atalgan. Arabistonning janubiy-sharqi ikki
yo‘nalish bilan Sharqiy O‘rtayer dengizi qirg‘og‘iga borgan: biri G‘azo va Ashdod,
boshqasi Tir va Damashqqa yo‘nalgan. Yana bir savdo yo‘li Janubiy Arabistondan
Janubiy Mesopotamiyaga boradi. Bundan tashqari, Arabiston qadimda Qizil dengiz
va   Fors   qo‘ltig‘i   dengiz   yo‘li   orqali   Sharqiy   Afrika   va   Hindiston   bilan   savdo
aloqalarini o‘rnatdi.
Mil. avv. II ming yillikda Arabiston yarim  orolining janubiy-g‘arbida somiy
tillarining   janubiy   arab   shevasida   so‘zlashadigan   Saba,   Mina   va   Kataban   qabila
ittifoqlari vujudga keldi. Arabistonning shimoliy-g‘arbiy qismida mil. avv. II ming
yillikda midianit qabilalari yashagan.
Arabiston   qadimgi   aholisi.   Arabiston   yarim   orolida   odamlar   qadim
zamondan boshlab yashab keladilar. Yarimorolning janubi-g‘arbidagi Laxja degan
joydan tosh asriga mansub qurollar topilgan. Yarimorolga aholi Sharqiy Afrikadan
kirib   kelgan   bo‘lsa   kerak.   Arxeologik   qidiruv   vaqtida   olimlar   Orqaiordaniya
hududidan qoyatoshlarga ishlangan ov manzarasi tasvir etilgan qoyatosh rasmlarini
–   petrogliflarni   topishgan.   Tadqiqotchilarning   fikrlariga   ko‘ra,   bu   qoyatosh
rasmlari mil. avv. X-V mingyilliklarga mansub bo‘lib, mezolit va neolit davrlarida
ishlangan ekan.
Mil.   avv.   IV — III   mingyilliklarda   Arabiston   yarimorolida   yashagan   aholi
haqida   ham   aniq   ma’lumot   yo‘q.   В a’zi   shumer   yozuv-hujjatlarida   Magan   va
Maluxxa mamlakatlari  haqida eslatib o‘tiladiki. U   yerda yashagan aholi mil. avv.
III   mingyilliklarda   Ikkidaryo   oraligi   –   Mesopotamiya   bilan   aloqada   bo‘lganlar.
Olimlar bu ikki mamlakat   yarimorolning sharqiy sohilida joylashgan bo‘lsa kerak,
deb faraz   qiladilar 4
.
Mil.   avv.   II   mingyillikda   Arabiston   yarimorolining   janubi-g‘arbiy   qismida
sabeylar,   mineylar,   katabanslar   kabi   qabilalar   ittifoqi   yuzaga   keladi.   Ular   semit-
xamit   til   oilasining   janubiy   arab   shevasida   so‘zlashganlar.   Arabiston
yarimorolining   shimoli-g‘arbida   yashovchi   aholi   esa   midiya   qabilalariga   mansub
bo‘lishgan.
Juda   ko‘p   ko‘chmanchi   qabilalar   yarimorolning   markaziy   va   shimoliy
hududlarida joylashgan edilar. 
Mil.   avv.   I   mingyillikda   yarim   orolning   markaziy   qismida   samud,   nabatey
qabilalari,   shimoli-g‘arbida   esa   kedrelar,   Suriya-Mesopotamiya   dashtlarining
4
  Ergashev Sh. "Qadimgi sivilizatsiyalar "Toshkent "O'zbekiston"2016. 178-bet
5 markaziy   qismida   va   shimolida   arablar   yashaganlar.   Shuningdek,   yarimorolda
ibodid,   dixran,   adumu   kabi   qabilalar   yashaganligi   haqida   ham   ma’lumotlar   bor.
Olimlar toponimik va etnonimik ma’lumotlarga asoslanib bu qabilalar semit-xamit
til   oilasining   janubiy   va   markaziy   til   shaxobchasida   so‘zlashganlar   deyishadi.
Shuni   ta’kidlash   kerakki,   Arabiston   yarimorolidagi     aholining   etnogenezi   –kelib
chiqishi   masalasi   juda   murakkab   bo‘lib   hozirgacha   kam   o‘rganilgan,   Olimlar   bu
masalada yakuniy xulosaga kelganlari yo‘q.
1.2. Qadimgi Arabiston manbalari va o‘rganilish tarixi
Qadimgi   Sharqning   boshqa   mamlakatlari   kabi   qadimgi   Arabiston   xalqlari
tarixini o‘rganadigan o‘ziga xos manbalari bo‘lib, ular to‘rt turkumga bo‘linadi:
1) Epigrafik ma’lumotlar.
2) Moddiy buyum yodgorliklari.
3)   Qadimgi   arablar   haqida   qadimgi   sharq   mamlakatlaridan   topilgan   yozma
hujjatlar.
4) Qadimgi arablar haqida qadimgi mualliflarning ma’lumotlari.
Toshga, bronzaga va sopol buyumlarga yozilgan 5000 dan ortiq janubiy arab
yozuvlari saqlanib qolgan. Mazmun jihatidan ular ikki qismga bo‘linadi. Ularning
biri   farmonlar,   qonunlar   to‘plami,   podsholarning   harbiy   yurishlari,   ichki   siyosat
masalalari   qurilish,   bag‘ishlov,   qabr   toshlariga   bitilgan   yozuvlar,   qarzdorlik
hujjatlari   va   sug‘orish   inshootlariga   va   boshqa   narsaga   bitilgan   yozuvlardir.
Ularning aksariyati sabeylar, mineylar, xadramaut, kataban va ausanlarga mansub
bo‘lib,   ular   Janubiy   Arabiston   yerlaridan   topilgan.   Ba’zilari   esa   Shimoliy   va
Markaziy   Arabistondan   topilgan.   Unda   savdogarlar,   karvonboshilar,
hukmdorlarning bu hududga uyushtirgan harbiy yurishlari haqida hikoya qilinadi 5
.
Ba’zi   yozuvlar   Misr,   Mesopotamiya.   Delos   oroli,   Falastin   va   Efiopiyadan
ham topilgan. 
Bu yozuvlarning ba’zilari esa Shimoliy va Markaziy Arabiston dashtliklaridan
ham topilgan. Janubiy Arabiston yozuvlarining sanasi  haqida yagona fikr  mavjud
emas.   Ba’zi   olimlarning   fikricha,   bu   yozuvlarning   eng   qadimgisi   mil.   avv.   II—I
mingyilliklarga  mansub  desalar,  boshqa  guruh  olimlar   ularni   mil. avv.  VIII  asrga
mansub   deydilar.   Boshqa   olimlar   esa   bu   yozuvlarning   sanasi   mil.   avv.   V   asrga
taalluqli deb faraz qiladilar.
5
  Васильев Л.С. История Востока. М., 1998. 428-бет
6 Epigrafik   bitiklar,   xususan   arab   yozuvlari   bu   hududda   yashagan   aholining
tarixini o‘rganishda muhim manbalardan biri hisoblanadi.
Qadimgi   Arabistonning   moddiy   madaniyati   yodgorliklari   –   bu   shaharlar,
ibodatxonalar,   turar-joylar,   qal’a   va   sug‘orish   inshoatlari   daxmalar   va   qoya
qabrlari,  dehqonchilik  va  hunarmandchilikka  old  mehnat  qurollari,  tasviriy  san’at
asarlari, sopol va zargarlik buyumlari bo‘lib, ular sayyohlar va olimlar tomonidan
arxeologik tadqiqotlar natijasida o‘rganilgan.
Janubi-Sharqiy Suriya, Janubiy Falastin va Iordaniya orti hududlarida ko‘plab
qoyatosh   suratlari   ham   saqlanib   qolgan.   U   yerdan   tog‘-kon   sanoatiga   mansub
bo‘lgan   qayroq   toshlar,   nusxa   olish   qoliplari,   teshgichlar,   rudadan   oltinni   ajratib
oladigan, metallga ishlov beradigan asbob-uskunalar topilgan.
Mazkur   joydan   bir   necha   yuz   nabatey   qishloqlarining   xarobalari,   ochiq
holdagi   ziyoratgohlar   –   ibodatxona   dargohlarining   qoldiqlari,   shuningdek,   Petri,
Xegri va boshqa nabatey shaharlarining xarobalari ham topilgan.
Bu   jihatdan   Janubiy   Arabistondagi   Sabey   podsholigining   bosh   shahri   Marib
xarobalarining   qoldiqlari   ajoyibdir.   Shahar   xarobasi   kovlanganda   madaniy
qatlamlardan   shaharlarning   tarhi   –   rejasi,   shoh   saroyining   xarobalari,   mudofaa
devori   va   minoralar,   dafn   etish   qurilishlarining   qoldiqlari   va   ko‘plab   haykallar
topilgan.   Bu   jihatdan   shahardan   g‘arbda   joylashgan   ulkan   Marib   to‘g‘onining
qoldig‘i   diqqatga   sazovordir.   U   yerdan   oy   xudosi   Almakaxa   ibodatxonasi   ham
topilgan. 
Shuningdek, markaz Kataban – Timniy xarobalari ham ochib o‘rganilgan. U
yerdan qadimgi mudofaa devori, katta jamoa binolari, ibodatxonalar, dahmalar va
tasviriy   san’at   asarlarining   namunalari   topilgan.   Shahar   xarobasining   quyi
qatlamidan   yog‘och   qoldig‘i   topilgan.   Yog‘och   radiouglerod   yordamida
tekshirilganida   Timni   shahrining   paydo   bo‘lishi   davri   taxminan   mil.   avv.   X-VIII
asrlarga   mansub   ekanligi   aniqlangan.   Mazkur   joydan   Am-Adia   va   Kana   dengiz
porti – kemalar to‘xtaydigan joyning qoldig‘i ham ochilgan 6
.
Arablar va Arabiston haqida Qadimgi Sharq dunyosi. Bibliya (Tavrot) yunon-
rim,   ossur,   bobil   va   Eron   shohlari   yozuvlari   va   yilnomalarida   ba’zi   qisqa-qisqa
ma’lumotlar saqlanib qolgan.
Xususan   qadimgi   mualliflar   ham   Qadimgi   Arabiston   haqida   ma’lumotlar
yozib qoldirishgan. Ular Gerodotning (mil. avv. V asr) “Tarix”, Feofrastning (mil.
avv.   IV   asr)   “O‘simliklar   tarixi”,   Strabonning   (mil.     avv.   II   –   milodiy   I)
6
  Rajabov. R. Qadimgi dunyo tarixi.  341-bet
7 “Geografiya”, Diodorning (mil. avv. I asr) “Tarixiy kutubxona”, Arrianning (mil.
avv. I-II asrlar), “Anabasis Aleksandra” asarlaridir.
Shuningdek,   Eratosfen,   Agafarxid.   Artemidor   (mil.   avv.   III   –   I   asr),   Katta
Pliniy   (mil.   avv.   I   asr),   Klavdiy   Ptolomey   (mil.   avv.   I   asr)   va   boshqalarning
asarlarida qadimgi arablar va Arabiston haqida ko‘pgina ma’lumotlar uchraydi.
Qadimgi   Arabiston   tarixining   o‘rganilishi.   Qadimgi   Arabiston   tarixini
o‘rganish   sayyohlarning   ishidan   boshlangan.   Sayyohlar   Arabistonning   turli
joylaridan   epigrafik   va   etnografik   ma’lumotlar   to‘playdilar,   arxeologik
yodgorliklarning xarobalarini chizmaga ola boshlaydilar.
Arabiston tarixini  o‘rganishda K. Nibur, I.L. Burkxardta, fransuz J. Galyavi,
avstriyalik   E.   Glazer,   G.   A.   Vallinaning   xizmatlari   katta.   J.   Galyavi   Janubiy
Arabistondan 700, E. Glazyer 1800 dan ortiq yozuv namunalarini to‘plashgan. I.G.
Zeetsen,   G.   Vassman,   A.   Faxri.   X.   Nami,   A.   Jamm   va   boshqalar   ham   epigrafik
yozuvlami   topish,   o‘qish   va   nashr   qilish,   ularning   sanasini   aniqlash   ishlariga
o‘zlarining   munosib   hissalarini   qo‘shganlar.   Xorijiy   mamlakat   olimlaridan   M.
Lidzbarskiy, N. Rodokanakis, J. Pirenn, A. Jamm, M. Xyofner. A. Biston qadimgi
Arabiston tarixini o‘rganish ishiga katta hissa qo‘shgan 7
.
Arabistonda   arxeologik   tadqiqot   ishlari   yaxshi   rivojlanmagan.   Ammo
Iordaniya orti, Janubiy Falastin va Shimoli-g‘arbdagi yodgorliklar bilan N. Glyuka
boshliq   ekspeditsiya   katta   ishlarni   olib   boradilar.   Shuningdek,   nemis,   fransuz   va
avstriya   ekspeditsiyalarining   arxeologlari   Nabatey   qadimiyatini   o‘rganganlar.   XX
asrning 50-60-yillarida Janubiy Arabistonda F.P. Olbrayt, A. Jamm  kabi mashhur
arxeologlar  rahbarligida amerika  ekspeditsiyasi  samarali  ish olib bordi. Ular  Sabi
poytaxti Maribda va Katabana poytaxti Timna va uning atroflaridagi  yodgorlikda
arxeologik qazish ishlarini olib boradilar.
Shuni ta’kidlash kerakki, qadimgi arab tarixiga oid dastlabki asarlar XIX asr
oxirlarida yaratiladi. Bu ishlarni amalga oshirish ishiga S. Xyurgrone, E. Glazerlar
o‘zlarining munosib hissalarini qo‘shganlar.
Qadimgi   Arabiston   tarixi   bilan   Belgiya,   Avstriya,   AQSh   va   boshqa
mamlakatlarning olimlari, xususan G. Visman. D. Nilsen, G.J. Rikmansi, J. Pirenn,
M. Xyofnyer va A. Bitaklar jiddiy shug‘llanganlar.
XIX   va   XX   asrlarda   rus   sayyohlari,   diplomatlari   va   olimlari   ham   Arabiston
tarixi   bilan   qiziqqanlar.   Bu   jihatdan   I.Y.   Krachkovskiy,   N.V.   Pigulevskaya   va
boshqa olimlar arabshunoslik ishlariga o‘zlarining munosib hissalarini qo‘shganlar.
7
  Urakov D. Jahon sivilizatsiyalari tarixi . Uslubiy qo'llanma. T.2016. 165-bet
8 1.3. Shimoliy Arabistonda davlat barpo etilishi 
Shimoliy   arab   qabilalari   va   davlat   barpo   etilishi.   Mesopatamiya   kabi   yirik
davlatlar   O‘rtayer   dengizining   sharqiy   sohilidagi   kichik   davlatchalar   chegarasida
Suriya-Mesopotamiya   dashti   va   Shimoliy   Arabistondagi   keng   hududda   qadimda
aribi,   kidri   (kedrgi),   nabayati   (nabaten)   samud   va   boshqa   ko‘p   qabilalar
ko‘chmanchilik bilan hayot kechirar edilar.
Aholining asosiy, mashg‘uloti chorvachilik bo ‘l ib , ot, eshak, yirik va mayda
shoxli   chorva.   shu   jumladan   qo‘y   boqishar   edi.   Ular   tuya   ham   boqishardi.   Tuya
ko‘chmanchilar   uchun   juda   zarur   hayvon   edi.   Tuya   suti,   go‘shti   ovqat   uchun
ishlatilar,   junidan   esa   ip   tayyorlab   mato   to‘qir   edilar.   Tuya   terisidan   charm
tayyorlanar,   chiqindisidan   o‘tin   sifatida   foydalanganlar.   Hozir   ham   Arabiston
yarimorolining hamma joylarida tuya go‘shti keng ko ‘l amda iste’mol qilinadi, suti
- qumron shifobaxsh ne'mat sifatida ichiladi.
Eng muhimi tuya dasht sharoitida muhim harakat vositasi edi. Shu bois tuya
“sahro kemasi”  deb ataladi. Arablar ot bilan birga tuyalardan harbiy maqsadlarda
ham   foydalanganlar.   Ularning   ko‘chmanchilik   tartibi   va   xo‘jalik   hayoti   joyning
geografik muhiti bilan chambarchas bog ‘l iq bo‘lgan. Qishda yilning namgarchilik
pallasida,   yomg‘ir   mavsumi   boshlangach.   ko‘chmanchilar   o ‘ z   podalari   bilan
cho‘lning   suvga   serob   sero‘t   soy   o‘zanlari   -   vodiylarga   borib   o‘rnashganlar.   U
yerda   bahor   boshlangach,   aprel   —   may   oylarida   o‘t-o ‘l anlar   tugab   soy   suvlari
qurigach,   chorvadorlar   tabiiy   suv   omborlari   bo ‘l gan   bahorgi   o ‘t loqlarga   ko‘chib
o‘tganlar.   Arxeologlar   Suriya   dashti   va   Shimoliy   Arabiston   hududidan   qadimgi
quduq, hovuz va suv  omborlarining qoldiqlarini  topib o‘rganganlar. Iyul  -  avgust
oylariga   kelib   Shimoliy   arab   cho ‘l -sahrolarida   jazirama   issiq   kunlari   boshlanib,
asosiy   suv   manbalari   qurigach,   chorvadorlar   daryo   va   dengiz   sohilidagi   yerlarga
ko‘chib   o‘tishgan.   Shimoliy   arab   qabilalari   orasida   urug‘-jamoa   munosabatlari
hukmron   edi.   U   yerda   qabilalar   ittifoqi   va   kichik-kichik   davlatlar   tashkil   topgan
edi. Aribi, Kidri (Keder) Nabayati kabi davlatlar knyazlik deb atalgan.
Bu  davlatlarning  hukmdorlari  ossur   hujjatlarida  “podsho‘‘  deb  tilga  olingan.
Lekin ularni “shayx” deb atash to‘g‘riroq hisoblangan. Shuni aytib o‘tish kerakki,
qabilalar   ittifoqi   boshida   podsho   -   malika   hukmronlik   qilgan.   Bu   hol   mazkur
qabilalar ittifoqida ona urug‘i qoldiqlari saqlanganligini bildiradi.
Arab qabilalari va knyazliklarida o‘ziga xos harbiy tashkilot, taktika va harbiy
san’at   shakllangan   ekan.   Ularda   muntazam   qo‘shin   bo ‘lm agan,   qabilalar
ittifoqining voyaga yetgan erkaklari jangchi hisoblanib, ba’zan ayollar ham jangda
9 faol   ishtirok   etgan.   Jangchilar   otliq   va   piyoda   bo‘lib,   qilich,   nayza   o‘q-yoy   bilan
qurollanar   edilar.   Jang   vaqtida   jangchilar   tuyadan   ham   foydalangan.   Tuyaga   ikki
jangchi minib biri tuyani boshqargan. ikkinchisi esa dushman bilan jang qilib, unga
qilich   solgan.   Nayza   sanchgan   va   kamondan   o‘q   uzgan.   Arab   ko‘chmanchilari
urush olib borishning alohida taktikasini ishlab chiqqanlar. Ular dushmanlari ustiga
to‘satdan   bostirib   borib,   jang   qilib,   o ‘l ja   olgach,   tezlik   bilan   cho‘1   ichida   g‘oyib
bo‘lishgan 8
. 
Ba’zan   Shimoliy   arab   qabilalari   ittifoqi,   kichik   davlatlari   ustiga   Misr
fir’avnlari, Ossuriya va Bobil qo‘shinlarining hujumi ham bo ‘l ib turgan.
Shimoliy arab qabilalarining Ossuriya bilan dastlabki to‘qnashuvlari mil. avv.
X asr o‘rtalariga to‘g‘ri keladi. Mil. vav. 953-yilda Ossur podshosi Salamansar III
qo‘shinlari   Suriyaning   Karkara   degan   joyida   Suriya,   Falastin,   finikiyaliklarning
birlashgan   qo‘shinlarining   mag ‘l ubiyatga   uchratadi.   Bu   jangda   shayx   Gindibu
boshliq   arab   va   misrliklar   ham   ossur   qo‘shinlariga   qarshi   kurashda   ishtirok
etadilar. Ossur podsholari Tiglatpalasar III, Sargon II va Sinaxxarib davrida Ossur
qo‘shinlari g‘arb tomon bir necha bor hujum uyushtiradilar.
G‘arbga o‘tish davrida ossuriyalik qo‘shinlar bir necha bor arablar bilan ham
to‘qnashadi.   Ossurlar   arab   qabilalarining   oltin   va   boshqa   boyliklarini   talaydilar,
ularni katta miqdorda soliq to‘lashga majbur etishadi.
Ular   arablar   qo ‘li dagi   qoramol,   qo‘y-echki,   ot   va   tuyalarni   tortib   oladilar.
Ossur   podshosi   Asarxaddon   davrida   shimoliy   arab   qabilalari   va   davlatlari   ossur
qo‘shinlarining   Misrga   o‘tish   yo‘lini   to‘sib   qo‘yadilar.   Mil.   avv.   675—   674-
yillarda Asarxaddon shimoliy arabiston qabilalari va davlatchalarining ayrimlarini
o‘ziga   itoat   ettiradi   va   ossiu   qo‘shinlarining   dashtdan   o‘tishlari   va   Misr   tomon
yo‘nalishlari   uchun   o‘z   tuyalari   bilan   yordam   berishga   majbur   qiladi.
Ashshurbanipal ossurlarning so‘nggi qudratli podshosi sifatida arab qabilalari bilan
ayniqsa   Aribi,   Kidri,   Nabatiya   davlatchalari   bilan   shiddatli   janglar   olib   boradi.
Bunga qarshi o ‘l aroq arab davlatlari o‘zaro birlashibgina qolmay, balki Ossuriyaga
qarshi   Misr,   Bobil   va   boshqa   davlatlar   bilan   ittifoq   ham   tuzadilar.   Mil.   avv.   VII
asrning   40-yillarida   Ashshurbanipal   Shimoliy   arab   qabilalari   ustidan   o‘z
hukmronligini   o‘rnatdi.   Ossuriyaning   mazkur   qabilalari   va   davlatlari   ustidan
hukmronligi   vaqtincha,   nomigagina   edi.   Yaqin   Sharqdagi   boshqa   yirik   davlatlar
ham   Arabistonga   kirib   borib   u   yerda   o‘z   hukmronliklarini   o‘rnatishga   intilgan.
Jumladan,   Yangi   podsholik   davrida   Bobil   podshosi   Nabonid   Shimoliy
8
  Urakov D. Jahon sivilizatsiyalari tarixi . Uslubiy qo'llanma. T.2016. 177-bet
10 Arabistondagi Teymu shahrini bosib olib, bir necha yil davomida bu shaharni o‘z
qarorgohi qilib oladi.
Mil. avv. VI asrga kelib Eron davlati kuchayib atrofdagi mamlakatlarni bosib
olishga   kirishadi.   Buning   uchun   Eron   podsholari   yarimorolning   shimolidagi
qabilalar   va   davlatlar   bilan   yaqinlashishga   harakat   qiladi.   Eron   shohi   Kambiz
Misrga   harbiy   yurishga   tayyorgarlik   ko‘rar   ekan.   mil.   avv.   526-yilda   Eron
askarlarining   arabnabateylar   yeridan   o‘tishlariga   ruxsat   oladi.   Shartnomada   ko‘ra
eroniy   askarlar   cho‘ldan   o‘tayotgan   arablar   ularni   suv   va   oziq-ovqat   bilan
ta’minlashlari kerak edi 9
.
Doro I ning qoya   у ozuvlarida Arabiston eroniylarning tasarrufida bo ‘l ganligi
aytiladi.   Ammo   Gerodotga   ko‘ra   “arablar   hech   qachon   eroniylar   hukmronligi
ostida bo ‘l maganlar". Ammo shimoliy arab qabilalari har yili 1000 talantdan soliq
to ‘l ab turgan va Eron shohi qo‘shinlari tarkibida bo ‘l gan. Ular mil. avv. IV asrda
yunon   podshosi   Makedoniyalik   Aleksandrga   qarshi   kurashda   eroniylar   tomonida
turib   jang   qilishgan.   Arab   qabilalari   Makedoniyalik   Aleksandrning   Sharqqa
yurushi   davrida   Gaza   shahri   uchun   bo‘lgan   jangda   yunon-makedonlarga   qattiq
qarshilik   ko‘rsatganlar.   Sharqqa   yurish   tugagach   Makedoniyalik   Aleksandr   arab
qabilalarini   o‘ziga   itoat   ettirishni   rejalashtirgan   edi.   Ammo   u   bu   ishni   amalga
oshira olmay zaharlanish  va og‘ir  kasallik tufayli  323-yili  Bobildagi  o‘z saroyida
vafot etadi.
II BOB.  JANUBIY ARABISTONDA ILK DAVLATLARNING
TASHKIL TOPISHI VA RIVOJLANISHI
2.1.  Janubiy Arabistonda ilk davlat va aholisining xo‘jaligi
Janubiy   Arabistonda   ilk   davlatlarning   tashkil   topishi.     Arabiston
yarimorolining janubi, janubi-g‘arbiy va janubi-sharqiy hududlari geografik nuqtai
nazardan   odamlar   yashashi   uchun   birmuncha   qulayliklarga   ega   bo‘lgan.   Bu
hududda   yarimorolning   boshqa   joylariga   qaraganda   dastlab   ovchilik,   termachilik,
so‘ngra   sug‘orma   dehqonchilik,   hunarmandchilik,   chorvachilik   va   savdo-sotiq
ancha erta paydo bo‘lib rivojlangan. Bu hududda ham ibtidoiy jamoa buzila borib,
odamlar orasida xususiy mulk, mulkiy tengsizlik va tabaqalanish vujudga kelgan.
9
  Rajabov. R. Qadimgi dunyo tarixi.   346- bet
11 Oqibatda   yarimorolning   bu   qismida   Main,   Saba,   Kataban   va   Xadramaut   kabi   ilk
davlatlar   tashkil   topgan.   Bular   qadimgi   Yaman   sivilizatsiyasining   muhim
markazlari hisoblangan. Bu davlatlarning eng shimoldagisi  Main bo‘lib, dastlabki
poytaxti   Nasil   shahri,   keyinchalik   esa   Karnavu   bo‘lgan.   Maindan   janubroqda
poytaxti   Marib   bo‘lgan   Saba   davlati   joylashgan   edi.   Sabadan   janubroqda   esa
poytaxti   Timiva   bo‘lgan   Kataban   davlati,   undan   janubroqda   poytaxti   Misvar
bo‘lgan   Musan   davlati   joylashgan.   Bu   davlatdan   sharqroqda   esa   poytaxti   Shabva
bo‘lgan Xadramaut davlati bor edi 10
.
Qadimgi   Yaman   davlatlarining   paydo   bo‘lish   davri   mil.   avv.   IX   -   VIII
asrlarga mansubdir.
Mil.   avv.   VI-V   asrlarda   Main,   Kataban,   Ausan,   Xadramaut   va   Saba
davlatlarining hukmdorlari hududda hukmronlikni, ustunlikni qo‘lga kiritish uchun
shiddatli kurash olib borganlar.
Saba,   Kataban   va   Xadramaut   davlatlarining   birlashgan   qo‘shinlari   bilan
Ausan   qo‘shinlari   o‘rtasida   o‘ta   dahshatli   urush   bo‘lib   o‘tadi.   Urush   maydonida
ausanliklardan   16000   kishi   shafqatsizlarcha   qirib   tashlangan.   Ausanning   eng
muhim   shaharlari   vayron   qilinib   yondirib   yuboriladi.   Tez   orada   Ausan   davlati
barham   topib   Katabanga   qo‘shib   olinadi.   Main   esa   mashaqqat   bilan   Saba   va
Katabanning   hujumini   qaytaradi.   Mil.   avv.   I   asrda   Xadramaut   o‘z   mustaqilligini
saqlay olmay, Sabey podsholigiga qo‘shib yuboriladi.
Mil.   avv.   III—I   asrlarda   Kataban   Arabiston   janubidagi   kuchli   davlatga
aylanadi.   Ammo   mil.   avv.   I   asrga   kelib   Kataban   qo‘shinlari   Saba   va   Hadramaut
qo‘shinlari   tomonidan   tor-mor   etilib,   uning   yerlari   Saba   va   Xadramaut   davlati
hukmdorlari tomonidan bo‘lib olinadi. 
Mil.   avv.   I   yuz   yillikda   Saba   podsholigi   Arabiston   janubidagi   qudratli
davlatga aylanadi. Saba davlati o‘z qudratining cho‘qqisiga chiqqan vaqtda uning
maydoni   Qizil   dengizdan   Xadramautgacha,   Markaziy   Arabistondan   Hind   okeani
sohillarigacha bo‘lgan yerlarni egallagan edi 11
.
2.2.  Qadimgi Arabistonda ijtimoiy tuzum va aholining yashash tarzi
Janubiy   Arabiston   aholisining   xo‘jaligi.     Janubiy   Arabiston   davlatlarining
xo‘jaligi   birinchi   navbatda   sug‘orma   dehqonchilik   va   chorvachilikni
rivojlantirishga   qaratilgan   edi.   Daryo   vodiylardagi   dehqonchilik   vohalarida   arpa,
10
  Ergashev Sh. "Qadimgi sivilizatsiyalar "Toshkent "O'zbekiston"2016. 136-bet
11
  Немировский А.И. История древнего мира: Античность. Ч. 1-2. - М.: ВЛАДОС, 2000  327-б e т
12 bug‘doy   va   bug‘doyning   alohida   bir   navi   ekib   parvarish   qilingan.   Tog‘lik
tumanlarning   yonbag‘ridagi   terrassalarda   uzumchilik   rivojlangan.   Vohalardagi
asosiy   yerlar   xurmozorlar   bilan   band   edi.   Dehqonlar   bog‘dorchilikka   ham   katta
e’tibor berganlar. Sun'iy sug‘orishga asoslangan xo‘jaliklarda sug‘orish inshootlari
qurishga   katta   e'tibor   berilgan.   Marib   to‘g‘oni,   suv   ombori   Adendagi   Tavil   va
boshqa   suv   omborlari   janubiy   arab   dehqonchiligini   suv   bilan   ta’minlab   turgan.
Marib suv inshooti juda katta bo‘lib, to‘g‘onning uzunligi 100 metr, balandligi esa
15 metr bo‘lgan. Bu to‘g‘on mil. avv. VII asrda barpo qilingan bo‘lib, ancha katta
dehqonchilik qilinadigan ekin maydonlarini sug‘organ.
Janubiy Arab davlatlari xo‘jaligida chorvachilik yuksak darajada rivojlangan
bo‘lib,   chorvadorlar   yirik   shoxli   qoramol,   kalta   junli   dumbali   qo‘y   va   tuvachilik
bilan   shug‘illanganlar.   U   yerda   yilqichilik   ham   rivojlangan   bo‘lsa   kerak.   Tuya,
otlardan xo‘jalikda va harbiy maqsadlarda ham foydalanganlar. Jundan ip   у igirib,
mato to‘qiganlar to‘qilgan matolardan yengil-bosh, uy-ro‘zg‘or buyumlari tikilgan.
Bu   davlatlarda   hunarmandchilik   ham   rivoj   topgan.   Toshga   ishlov   berish,
binokorlik   ishlari   yer   osti   ma’danlarini   qazib   olish,   ularga   ishlov   berish,
temirchilik,   zargarlik,   kulolchilik,   dengiz   bo‘ylaridagi   shaharlarda   kemasozlik,
to‘qimachilik   ancha   rivojlangan   edi.   Arabiston   yarimorolida   ko‘chmanchi
chorvador   qabilalari   bilan   janubdagi   o‘troq   shahar   va   qishloq   o‘rtasida,
shuningdek, shahar va qishloqlar o‘rtasida qizg‘in savdo munosabatlari o‘rnatilgan.
Butun   arab   dunyosi,   xususan   janubdagi   davlatlar   Sharqiy   Afrika,   Misr,
Ikkidaryo   oraligi,   Hindiston,   hatto   O‘rtayer   dengizi   va   Egey   dengizi   havzasidagi
xalqlar   bilan   ham   savdo-sotiq   ishlarini   olib   borganlar.   Arab   savdogarlari   xorijiy
mamlakatlarga qatnashda dengiz-suv va quruqlik yo‘lidan foydalangan.
Mil. avv. II mingyillik  о ‘rtalarida janubiy arab til va qabilaviy jamoalarining,
kataban va sabey kabi yirik qabilaviy ittifoqlarga bo‘linadi. Mil. avv. II mingyillik
oxiri-   I   mingyillik   boshlariga   kelib   ishlab   chiqarish   kuchlarining   rivojlanishi
natijasida   ishlab   chiqarish   munosabatlari   o‘zgaradi.   Yaman   hududida   ilk
qulchilikka   asoslangan   tabaqaviy   jamiyat   vujudga   keladi.   Jamiyatda   mulkiy
tengsizlik,   xususiy   mulkchilik   o‘sib,   odamlar   orasida   tabaqalanish   paydo   bo‘ladi.
Hokimiyat boy-badavlat kishilar ixtiyoriga o‘tadi.
2.3.  Qadimgi Arabiston madaniyati va dini
Qadimgi   Arabiston   madaniyati.   Qadimgi   Arabiston   sivilizatsiyasining   eng
katta yutuqlaridan biri yozuvning alfavit tizimi yaratilishidir. Bu yozuv farazlarga
ko‘ra,   Finikiya   protosinay   (Sinaydan   topilgan   yozuvlarga   ko‘ra)   alfavitlaridan
13 kelib   chiqqan.   Shimoliy   Arabiston   aholisi   nabateylar   ham   oromiy   yozuvlariga
o‘xshash   o‘z   alfavitlarini   yaratdilar.   Yozuvlar   toshga,   qoyatoshlarga   o‘yilgan;
yog‘och   va   loy   taxtachalarga   yozilgan;   jez   buyumga   quyilgan;   yumshoq
buyumlarga   bitilgan.   Tarixiy   voqealar   bayoni,   qonunlarning   moddalari   yozilgan
bitiklar   topilgan.   Bag‘ishlov   va   qurilish   matnlari,   sag‘ana   yozuvlari,   ish
yozishmalari bizgacha yetib kelgan.
Monumental me’morchilik sohasida katta yutuqlarga erishildi. Marib, Timna,
Shabva   va   Karnava   shaharlari   xarobalariga   ko‘ra,   shaharlar   to‘g‘ri   to‘rtburchak
shaklida qurilib, balandligi  10-12 metrli  tosh devorlar  bilan  o‘rab olinadi. Shahar
devorlarida   kvadrat   shaklida   minoralar   bunyod   qilinadi.   Petra   shahri   qoyatosh
bag‘rida   bunyod   qilinib,   uning   inshootlari   qoyalarda   qurilgan.   Alebastr,   jez   va
loydan haykallar yasalgan. Hayvonlar (ho‘kiz, tuya, ot)  tasviri  dinamik va ifodali
tasvirlanadi. 
Arabiston   yarim   oroli   dini   politeistik   xususiyatda   bo‘lgan.   Janubiy
Arabistonda bosh xudo Astar hisoblangan. Saba qabilalarida Almakaxon oy xudosi
hisoblanib,   unga   ho‘kiz   qurbonlik   keltirilgan.   Osmon,   quyosh   va   bir   necha
sayyoralarga ham e’tiqod qilingan. Nabateylar Ilaxu yoki Alloh («xudo»), Dusharg
(chaqmoq xudosi, dunyo boshqaruvchisi)ga sig‘inganlar.
Qadimgi   Janubiy   Arabistonning   dini.   Qadimgi   Janubiy   Arabiston   dini
haqidagi   bilimlarning   asosiy   manbai   ma’lum   xudolarga   bag‘ishlangan
ibodatxonalarda   qoldirilgan   yozuvlardir.   Kult   marosimlari   haqida   gapiradigan
yozuvlar   juda   kam.   Boshqa   qadimgi   Sharq   madaniyatlariga   xos   bo lgan   duolar,ʻ
marsiyalar,   panegiriklar,   marhamatlar   umuman   saqlanib   qolmagan.   Boshqa
tomondan ,   qurg‘oqchilik   paytida   yomg‘ir   yog‘dirishi   uchun   diniy   ziyoratlar   va
taomlar,   xudolarga   qurbonliklar   keltirilishi   haqida   yozuvlar   mavjud.   Epigrafik
manbalardan   olingan   ma’lumotlarning   kamligi   qisman   tasviriy   san’at   bilan
to‘ldiriladi.
Janubiy   arab   xudolari   astral   tabiatga   ega   edi,   bu   ularning   nomlaridan   kelib
chiqadi:   Shams   (quyosh),  Rub   (oyning  chorak   qismi),  Sahar   (tong).   Astar   xudosi
(Veneraning   mujassamlanishi)   o‘z   nomini   barcha   Janubiy   Arab   shohliklarining
pateonlarida   saqlab   qoldi.   Janubiy   arab   xudolari   ierarxiyasida   u   birinchi   o‘rinni
egalladi.   Uning   ismi   Mesopotamiya   ma’budasi   Ishtar   va   Kan’onlik   Astarte   nomi
bilan   bog‘liq   bo‘lishiga   qaramay,   bu   erkak   xudodir.   U   unumdorlik   va   yomg‘ir
xudosi edi.
Maribdagi Almaqah ibodatxonasi xarobalari
14 Har   bir   shohlik   o‘zining   sulolaviy   xudosini   hurmat   qilgan.   Eng   qadimgi
yozuvlarda   tilga   olingan   asosiy   saba   xudosi   Almaka   edi.   Odamlar   uning
farzandlari   hisoblanardi,   ulardan   birinchisi   va   eng   muhimi   mukarrib   edi.
Mukarriblar xudolar va odamlar dunyosi o‘rtasidagi aloqani saqlab qolishgan, ular
ibodatxonalar   qurilishi   va   marosim   oviga   rahbarlik   qilganlar.   Marib   vohasida
Olmakaga ikkita ibodatxona bag‘ishlangan.
Mainning   eng   hurmatli   xudosi   Vadd   edi,   uning   ismi   "sevgi"   degan   ma'noni
anglatadi.   Janubiy   Arabistondagi   ma’bad   yozuvlarida   "Vadd   -   ota"   formulasi
mavjud.   Hadramautda   sulolaviy   xudo   Sin   bo‘lib,   uning   nomiga   Shabva
qirolligining   poytaxtidagi   o‘ziga   sig‘inish   markazi   nomidan   Olim   epiteti
qo‘shilgan. Hadramavtning eng yirik qishloq xo‘jaligi vohasi Shabva va Raibunda
Singa bag‘ishlangan ibodatxonalar qurilgan. Bu nom Mesopotamiya oy xudosi Sin
nomi   bilan   bog‘liq   bo‘lishi   kerak,   garchi   Hadramaut   xudosining   ramzi   burgut
bo‘lsa   ham,   bu   uning   quyosh   bilan   aloqasini   ko‘rsatadi.   Quyoshning   ayol   xudosi
Zat-Himyam,   erkak   -   Shams   edi.   Katabanda   Amm   xudosi   eng   hurmatga   sazovor
edi 12
.
Uzoq   vaqt   davomida   gipoteza   mavjud   edi,   unga   ko‘ra   yagona   Janubiy
Arabiston   panteonini   oy   xudosi   (otasi)   boshchiligidagi   xudolar   triadasi
boshqargan. Quyosh ma’budasi  ona hisoblangan va Venera Astar xudosi ularning
o‘g‘li edi. Hozirda bu gipoteza so‘roq qilinmoqda.
Janubiy Arabistonning eng ardoqli ziyoratgohi Avvom - Maribdagi Almaqah
ibodatxonasi   bo‘lib,   oval   shaklidagi   keng   hovlisi,   32   ta   monolit   ustunlar   bilan
o‘ralgan.   Uni   o‘rganish   1950-yillarda   boshlangan.   XX   asr,   ammo   ma’bad
atrofidagi   ko‘plab   binolarning   maqsadi   hali   aniqlanmagan.   Bu   Janubiy
Arabistondagi eng katta qo‘riqxona. Uning devorlarining balandligi 13 m ga etgan.
Janubiy   Arabistonda   inson   qurbonligi   noma’lum,   faqat   urush   asirlari   haqida
bo‘lganidan tashqari. Qoya graffitilarida sehrli belgilarning tarqalishiga qaraganda,
sehr   Janubiy   Arabistonning   diniy   g‘oyalarida   muhim   o‘rin   tutgan.   Oxiratga
ishonish ham ularga xos xususiyat edi.
IV   asrdan   boshlab   Janubiy   Arabistonda   yahudiylik   va   nasroniylik   tarqala
boshlaydi.   Bu   vaqtga   kelib,   yozuvlarda   ma'lum   bir   "yagona   xudo"   ga   havolalar
mavjud   bo‘lib,   bu   diniy   hayotda   monoteistik   tendentsiyalarning   mavjudligini
taxmin qilishga asos beradi.
12
  Boynazarov F.B. Qadimgi dunyo tarixi. 1 62- bet
15 Birinchi monoteistik yozuv miloddan avvalgi IV asr o‘rtalariga to‘g‘ri keladi.
V asrga kelib Astral xudolarga ishoralar deyarli yo‘q bo‘lib ketadi, garchi qadimgi
etiqodlar   uzoq   vaqt   davomida,   hatto   islom   paydo   bo'lgan   davrda   ham   saqlanib
qolgan.
Xulosa
Umumjahon tarixi va xususan Yaqin Sharq tarixi uchun bir xil kechgan ko‘p
jarayonlarning   qadimgi   Arabiston   tarixida   ham   uchragan   holatlari   va   shakllari
o‘zaro   qanchalik   o‘xshash   bo‘lmasin   keyingisi   o‘ziga   xosdir.   Birinchi   navbatda
bunday   o‘ziga   xoslik   boshqa   mintaqalardan   farqli   ravishda   qadimgi   Arabistonda
bir  necha   taraqqiyot  yo‘llarining  deyarli  bir   paytda  sodir   bo‘lganida   o‘z  ifodasini
topdi.
Arabiston   yarim   orolida   esa   tipologik   jihatdan   u   yerda   bir   necha   asrlar
davomida   qabilalar   ittifoqi   (Kinda),   nisbatan   kuchli   monarxiyalar   (Himyar,
Laxmiylar   va   G‘assoniylar   davlatlari)   va   nihoyat,   xuddi   antik   taraqqiyot   yo‘liga
o‘xshagan   bosqichni   o‘tagan   Makka   va   Madina   shahar-davlatlari   singari   turli
tipdagi davlat birliklari hukm surib keldi.
16 Arabiston   yarim   orolining   barcha   o‘lkalarini   o‘zida   mujassamlagan,
markazlashgan davlat-imperiya tuzish davr taqozosi bo‘lib qolgandi.
Arabiston   arxeologiyasi   ham   hali   o‘z   "so‘zini"   aytgani   yo‘q.   Uning   hozirgi
holati   bundan   yuz   yil   avval   Mitanni   va   Xett   kabi   buyuk   davlatlar   batamom
noma’lum bo‘lgan paytlarda boshlangan birinchi arxeologik qazilmalarni eslatadi.
Shumer   va   Bobil   afsonalarida   Dilmun   va   Magan   (hozirgi   Saudiya
Arabistonining   Sharqiy   viloyati,   Bahrayn,   Birlashgan   Arab   amirliklari,   O‘mon)
jannatmakon joy sifatida tarannum qilinishiga qaraganda, bu yerlarning madaniyati
shu   paytgacha   eng   qadimgi   deb   xisoblanib   kelgan   Shumer   va   Aqqod
madaniyatidan   ham   ko‘hnaga   o‘xshaydi.   Bu   fikrni   faqat   keyingi   davrdagi   olib
borilayotgan   keng   ko‘lamdagi   arxeologik   izlanishlar   tasdiqlashi   mumkin.   Eng
quvonchlisi,   oxirgi   paytlarda   Saudiya   Arabistoni,   Yaman,   Suriyada   arxeologik
ishlarning olib borilayotganligi. Arabistondagi arxeologik izlanishlarning samarasi
nafaqat   yarim   orolning   qadimgi   tarixi,   balki   sharqiy   Afrika,   Hindiston,   Yaqin
Sharq   va   hatto   Janubi-Sharqiy   Osiyo   davlatlarining   qadimgi   tarixi   uchun   ham
ko‘plab ma’lumotlar berishi mumkin.
Arabiston   arxeologiyasi   ham   hali   o‘z   "so‘zini"   aytgani   yo‘q.   Uning   hozirgi
holati   bundan   yuz   yil   avval   Mitanni   va   Xett   kabi   buyuk   davlatlar   batamom
noma’lum bo‘lgan paytlarda boshlangan birinchi arxeologik qazilmalarni eslatadi.
Shumer  va Bobil  afsonalarida Dilmun va Magan (hozirgi Saudiya Arabistonining
Sharqiy   viloyati,   Bahrayn,   Birlashgan   Arab   amirliklari,   O‘mon)   jannatmakon   joy
sifatida   tarannum   qilinishiga   qaraganda,   bu   yerlarning   madaniyati   shu   paytgacha
eng   qadimgi   deb   xisoblanib   kelgan   Shumer   va   Aqqod   madaniyatidan   ham
ko‘hnaga   o‘xshaydi.   Bu   fikrni   faqat   keyingi   davrdagi   olib   borilayotgan   keng
ko‘lamdagi   arxeologik   izlanishlar   tasdiqlashi   mumkin.   Eng   quvonchlisi,   oxirgi
paytlarda   Saudiya   Arabistoni,   Yaman,   Suriyada   arxeologik   ishlarning   olib
borilayotganligi, Arabistondagi  arxeologik izlanishlarning samarasi  nafaqat  yarim
orolning   qadimgi   tarixi,   balki   sharqiy   Afrika,   Hindiston,   Yaqin   Sharq   va   hatto
Janubi-Sharqiy   Osiyo   davlatlarining   qadimgi   tarixi   uchun   ham   ko‘plab
ma’lumotlar berishi mumkin.
Qadimgi   Arabiston   tarixini   o‘rganish   umumbashariyat   tarixini   to‘g‘ri   idrok
qilishga   ko‘maklashadi.   Arabiston   tarixining   qadimgi   davri   shunchaki   tarixiy
taraqqiyotning   bosqichlaridan   birigina   bo‘lib   qolmaydi.   Uning   ko‘p   belgilari
bugungi kunda ham ko‘zga tashlanadi.
17 Foydalanilgan adabiyotlar ro‘yxati
1.   Boynazarov   F.B.   Qadimgi   dunyo   tarixi.   A.Qodiriy   nomidagi   xalq   mеrosi
nashriyoti. 2004 y.
2. Ergashev Sh. Qadimgi sivilizatsiyalar. –Toshkent, 2016.
3. Rajabov. R. R. Qadimgi dunyo tarixi. ( Sharq, Yunoniston, Rim ). T., "Fan
va texnologiya", 2009-y.
4.  Urakov D. Jahon sivilizatsiyalari tarixi / Uslubiy qo'llanma. T.2016.
5.  Sultonov A. "Qadimgi dunyo tarixi" Toshkent "Sharq" 2010.
6.  Аshirov A. Etnologiya. Toshkent, 2014.
7. Ҳасанов А. А. Қадимги Арабистон. Тошкент, 1994.
8.  Васильев Л.С. История Востока. М., 1998.
18 9.  Историки античности. II том. М., 1991
10. Немировский А.И. История древнего мира: Античность. Ч. 1-2. - М.:
ВЛАДОС, 2000
11. Источниковедение истории Древнего Востока. — М., 1984.
Internet saytlar
1. www.anc-greece.narod.ru
2. http://www.greecancient.ru 
3. http://www.greekroman.ru 
4. www.antica.lt. 
5. www.ellada.spb.ru. 
6. www.countries.ruG‘libraryG‘ant    .
ILOVALAR
19 QADIMGI ARABISTONNING XARITASI
20 ARAB QO‘SHINLARI
QADIMGI YAMAN SHAHRI
21 MAHALLIY AHOLI
ARAB SAVDOGARLARI
22 DEHQONCHILIK 
DEHQONCHILIK 
23 BADAVIYLAR
24

Qadimgi Arabiston davlati

Купить
  • Похожие документы

  • Yunonlar va Fors urushlari
  • Xristianlikning paydo bo‘lishi va tarqalishi
  • Shumer-Akkad sivilizatsiyasi
  • Rim respuplikasi qulashi va imperiya ilk davri
  • Rim imperiyasining oltin va so’nggi davri

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha