Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 25000UZS
Размер 1.4MB
Покупки 0
Дата загрузки 08 Октябрь 2025
Расширение doc
Раздел Курсовые работы
Предмет История

Продавец

Sunnatillo

Дата регистрации 11 Апрель 2025

2 Продаж

Qadimgi Misrda ilk davlatchilik

Купить
MUNDARIJA
KIRISH.....................................................................................................3
I BOB. MISR TARIXIGA KIRISH VA ILK DAVLATCHILIKNING
VUJUDGA KELISHI
I.1. Qadimgi Misrning tabiiy geografik o‘rni va iqlimi..........................5
I.2.     Ilk   podsholikning   vujudga   kelishining   ijtimoiy-iqtisodiy   va   siyosiy
asoslari.......................................................................................................7
I.3. Qadimgi Misrda ilk davlatchilikning vujudga kelishi………….......9
II BOB. MISR QADIMGI PODSHOLIK DAVRIDA
II.1. Qadimgi podsholikning vujudga kelishi ..........................................15
II.2.  Qadimgi podsholikning inqirozi .....................................................17
II.3. Misr saltanatining ichki va tashqi siyosati ………………………18
II.4. Qadimgi Misr madaniyati ................................................................22
XULOSA..................................................................................................26
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO‘YXATI..........................27
ILOVALAR……………………………………………………………28
1 KIRISH
Mavzuning dolzarbligi.   Qadimgi Sharqda shuningdek, qadimgi Misrda ham
ishlab chiqarishning rivojlanishi munosabati bilan bu hududda birinchi, ikkinchi va
uchinchi mehnat taqsimoti sodir bo‘lgan. Shu munosabat bilan, ya’ni xo‘jalikning
rivojlana   borishi   natijasida   jamiyatdagi   kishilar   orasida   xususiy   mulk,   mulkiy
tengsizlik va tabaqalanishning vujudga kelishi  uchun zarur shart-sharoityaratiladi.
Shu   tariqa   urug‘chilik   tuzumining   yemirilishi   munosabati   bilan   jamiyatni
boshqarish   tizimi   shakllana   borib,   joylarda   ilkdavlatlarning   tashkil   topishi
munosabati   bilan   Nil,   Dajla   (Tigr),   Frot   (Efrot),   Qadimgi   Sayxun,   Jayxun,   katta-
kichik   daryolarning   unumdor   vodiylaridagi   qulay   tabiiy   sharoitlar   m.avv.   IV
mingyillikdayoq sun’iy sug‘orishga asoslangan dehqonchilikning vujudgakelishiga
yordam bergan 1
.
Sharqshunos   olim   V.I.   Avdiyev   yozganidek   Qadimgi   Sharq   xalqlari
tuzumining boshqalardan farq qiladigan eng muhim xususiyati  - unda urug‘chilik
tuzumi  qoldiqlarining uzoq  vaqt  saqlanib  qolganligi,  shuningdek,  qadimgi  jamoa,
avvalo oila jamoasi, keyin esa qishloq jamoasi qoldiqlarining mustahkam saqlanib
qolganligidir.   Ammo   hududda   ishlab   chiqarish   kuchlarning   rivojlanishi   ijtimoiy
tuzumni o‘zgartirib yuboradi. Qadimgi Sharq dunyosida metallurgiyaning vujudga
kelishi va rivojlanishi texnikani bir qadar taraqqiy qildirib, qishloq xo‘jaligining va
asosan   hunarmandchilikning   rivojlanishiga   turtki   berdi.   Та’kidlamoq   joizki,
chorvachilikning   dehqonchilikdan,   keyinroq   hunarmandchilikning   qishloq
xo‘jaligidan   ajralib   chiqishi   hamda   hunarmandchilik   va   qishloq   xo‘jalik   ishlab
chiqarish sohasida turli tarmoqlarning paydo bo‘Iishi qo‘shimcha yordamchi ishchi
kuchini talab qilgan. Endilikda xo‘jalikning hamma tarmog‘ida ko‘proq mahsulot
ishlab chiqarish imkoniyatiga ega bo‘lgan. Buning uchun ishlab chiqarishga yangi
ishchi   kuchi   talab   qilinganki,   urushlarda   asir   tushgan   kishilar   va   qarzdorlar   qul;
sifatida   ishlatila   boshlangan.   Shu   tariqa   dastlabki   qulchilik   vujudga   kelgan.
Ortiqcha ishlab chiqarilgan mahsulotlarni bozorga olib chiqib boshqa buyumlarga
almashtirish boshlangan. Shuningdek, turli metallardan tangalar zarb qilingan.
1
  Rajabov R Qadimgi dunyo tarixi.- - T.:, 2009. 5-bet
2 Demak,   insoniyat   jamiyati   tarixida   xronologiya   va   davrlashtirish   hamda
ularning  bosqichlari   orasidagi  voqea,  hodisalarni   o‘rganish  tarixchilar   uchun  juda
katta   ahamiyatga   egadir.   Shunday   qilib   sharqdan   g‘arbga   cho‘zilgan,   ulkan
hududda   joylashgan   katta-kichik   davlatlar   va   ularda   yashagan   xalqlar   dunyoning
boshqa   joylarida   yashagan   xalqlaming   ijtimoiy,   iqtisodiy   siyosiy,   madaniy   va
ma’naviy madaniyatiga o‘zlarining ijobiy ta’sirini o‘tkazib keldilar.
Mavzuning     o‘rganilganlik   darajasi.   XIX   asr   boshigacha   Qadimgi   Misr
madaniyati   va   tarixi   bilan   hech   kim   shug‘ullanmadi.   Misr   yozuvi   unitilgan   edi.
Faqat   XIX   asr   boshlarida   fransuz   olimlari   1809—   1828-yillari   48   tomli   “ Misr
tasviri” nomli  kitobni  nashr  etdilar. 1822 - yili  Jak Fransua  Shampolyon qadimgi
misr   yozuvini   o'qidi.   Shampolon   misrshunoslik   asoslarini   yaratgan   olim
hisoblanadi.   Nemis   olimlari   Lepsius   va   Brugsh   “ Misr   xronologiyasi ” ,   “ Misr
fir’avnlari to‘g‘risida” kitob asarlarini yaratdilar.
XIX asrning 80-yillaridan boshlab misrshunoslikda yangi bosqich
boshlandi.
1)   Katta   hajmdagi   maydonlarda   olib   boriladigan   arxeologik   qazilmalarni
o‘tkazishning   ilmiy   asoslangan   qat’iy   metodikasi   ishlab   chiqildi,   topilmalar
o‘rganildi va doimiy saqlana boshlandi.
2)   Topilgan   yozma   yodgorliklar   filologik   va   tarixiy   tahrir   bilan   chop   etila
boshlandi.
3)   Qadimgi   Misr   tarixi   va   madaniyatning   turli   muammolari   ishlanib,   yirik
asarlar   to'plami   chop  etila  boshlandi.   Misr  topilmalari   muzeyini   tashkil  qilgan  va
yirik   arxeologik   qazishmalar   olib   borgan   olim   O.Mariyettining   misrshunoslik
fanining   taraqqiyotidagi   xizmati   katta  bo'ldi.   Ingliz   tarixchisi   Flinders   Pitri   uning
davomchisi   bo‘ldi.   U   III   tomli   “ Qadimgi   davrda   Misr   tarixi”,   Brested   II   tomli
“ Misr   tarixi ” ,   Maspero   “ Misr   tarixi ”   va   Ed.Meyer   “ Qadimshunoslik   tarixi ”
asarlarini yozdilar.
Mashhur   rus   olimlari   V.   To‘rayev,   I.   Nikolskiy,   E.   Avdiyev   va   boshqalar
misrshunoslik fanini rivojlantirishda muhim o‘rin egallaydilar.
3 Misr arxeologiyasi.  XIX asr boshigacha Qadimgi Misr madaniyati va tarixi
bilan   hech   kim   shug‘ullanmadi.   Misr   yozuvi   unitilgan   edi.   Faqat   XIX   asr
boshlarida   fransuz   olimlari   1809—   1828-yillari   48   tomli   “Misr   tasviri”   nomli
kitobni nashr  etdilar. 1822 -  yili  Jak Fransua  Shampolyon qadimgi misr  yozuvini
o'qidi.   Shampolon   misrshunoslik   asoslarini   yaratgan   olim   hisoblanadi.   Nemis
olimlari   Lepsius   va   Brugsh   “Misr   xronologiyasi”,”Misr   fir’avnlari   to‘g‘risida
kitob”   asarlarini   yaratdilar.   XIX   asming   80-yillaridan   boshlab   misrshunoslikda
yangi bosqich boshlandi.
Misrda   asosiy   arxeologik   qazishmalami   Yevropa   va   AQSH   olimlari   olib
bordilar.   Faqat   XX   asming   20-yillaridan   boshlab,   o‘zi   misrlik   bo‘lgan   olimlar
arxeologik   qazishmalami   boshladilar.   Rus   olimlari   ham   Misr   tarixini   o'iganishda
muhim   o‘rin   egallaydilar.   V.   G.   Barskiy   degan   odam   1727—1730-yillarda   bir
necha sharq mamlakatlarini aylanib chiqqan, shunda Misrda ham bo'lgan, Barskiy,
Qoxira,   Rozett   va   Iskandariyada   bo‘lib,   o'zining   “ Sayohat ”   degan   asarida   u
Iskandariyadagi   vaqtlarda   mashhur   yodgorliklaridan   birini   mufassal   tasvirlangan.
Barskiy   bu   tasvirlaiga   rasmlami   ilova   qilgan,   muallif   bu   rasmlami   shu   qadar
sinchiklab   ishlaganki,   unda   yodgoriikdagi   iyeroglifni   yozuvchi   o‘z   zamonasiga
ko‘ra   juda   aniq   aks   ettirgan.   Mashhur   ms   olimlari   V.   To‘rayev,   I.   Nikolskiy,   E.
Avdiyev   va   boshqalar   misrshunoslik   fanini   rivojlantirishda   muhim   o‘rin
egallaydilar. 2
Kurs   ishining   maqsad   va   vazifalari.   Ushbu   kurs   ishining   maqsad   va
vazifasi Qadimgi Misrning tabiati, aholisi, ijtimoiy tuzumi, ilk davlatlarning tashkil
toppish shart-sharoitlari, ilk davlatlarning tashkil topishi, Qadimgi Misr tarixining
davrlashtirilishi kabi masalalarni umumiy jihatlarini tahlil qilishdir.
Kurs   ishining   tuzilishi.   Kurs   ishi   kirish,   2   bob,   7   ta   paragraf,   xulosa,
ilovalar va foydalanilgan adabiyotlar ro‘yxatidan iborat.
2
 Rajabov. R. R. Qadimgi dunyo tarixi. (Sharq, Yunoniston, Rim ). T., "Fan va texnologiya", 2009-y. 15-bet
4 I BOB. MISR TARIXIGA KIRISH VA ILK DAVLATCHILIKNING
VUJUDGA KELISHI
I.1. Qadimgi Misrning tabiiy geografik o‘rni va iqlimi
Ma’lumki,   Qadimgi   Misr   tarixi   Qadimgi   Sharq   tarixining   tarkibiy   qismini
tashkil   etadi.   Qadimgi   Misr   tarixini   uning   manbalari   va   tarixnavisligi   qo‘lga
kiritgan   ma’lumotlarisiz   o‘rganib   bo‘lmaydi.   Qadimgi   Misr   tarixini   o‘rganish
uchun   bu   ko‘hna   diyorning   zamonamizgacha   saqlanib   qolgan   ko‘pdan-ko‘p
bitiklari, yodgorliklari birinchi darajali ahamiyatga egadir. 
Qadimgi   Misr   yozuvi   manbalaridagi   ma’lumotlar,   moddiy   madaniyat
yodgorliklarini ko‘p jihatdan to‘diradi. 
Qadimgi   Misr   tarixining   manbalari   bilan   chambarchas   bog‘liq   bo‘lgan
tarixnavislik   bilimi   Qadimgi   Sharq   tarixi,   xususan   Qadimgi   Misr   tarixini
o‘rganishda juda katta ahamiyat kasb etadi.
Qadimgi   Misr   hududi   Afrikaning   shimoli-sharqida   joylashgan   bo‘lib,   iqlimi
nisbatan   issiq,   sug‘orma   dehqonchilikka   qulay,   Nil   daryosi   uni   kesib   o‘tadi.
Mazkur   daryoning   uzunligi   6671   km.ni   tashkil   etadi.   Daryo   qirg‘oqlari   turli
joylarda   o‘rtacha   10-20   kilometrga   yaqin   vodiylarni   tashkil   qilgan.   To‘yingan
unumdor   tuproq   Afrikaning   ekvatorial   qismidan   shiddatli   Nil   to‘lqinlari   orqali
shimolga   oqizib   chiqariladi.   So‘ngra   Misr   hududida   mavsumiy   toshqin   (odatda
iyundan   noyabr   oyigacha)   oqibatida   daryo   qirg‘oqlarida   tinib   hosildor   vodiylarni
tashkil   qilgan.   Shimolda   Nil   irmoqlarga   bo‘linib,   Deltani   (uchburchak)   tashkil
qilgan  va  o‘rtayer   dengiziga  quyilgan.  Ushbu   dengizni  qadimgi   misrliklar  “Uadj-
Ur”   (buyuk   yashillik)   deb   ataganlar.   Qadimda   Nil   deltasida   botqoqliklar   ko‘p
bo‘lgan.   G‘arbda   Misr,   Liviya   chollari,   shimoli-sharqda   Yaqin   Sharq   hududi   va
janubda   Nubiya   (Shimoliy   Sudan)   bilan   o‘ralgan.   Sharqiy   qirg‘oqlari   Qizil
dengizga   tutashgan,   uni   qadimda   misrliklar   “She-Iaru”(Iaruk   ko‘li)   deb
nomlaganlar.   Qizil   dengiz   qirg‘oqlarini   “Ta-N   uter”   sifatida   tilga   olganlar.   Misr
zamini   mis,   oltin,   qo‘rg‘oshin   va   yarim   qimmatbaho   ina’danlariga   boy   maskan
hisoblangan. Misni asosan Sinay yarim orolidan qazib olganlar va tosh bilan birga
5 ziroatchilik va chorvachilikda keng qo‘llashgan. Ohaktosh, granit va kvars Misrda
ko‘p   uchragan.   Ma’danga   boy   rudalar   Barka   tog‘idan   qazib   olingan.   Misr   iqlimi
nisbatan mo‘tadil bo‘lganligi va Yaqin Sharq iqlimiga yaqin ekanligini olimlar (L.
S.   Berg   va   К.   V.   Butser)   ta‘kidlab   o‘tganIar.   Nil   qirg‘oqlari   qamish,   papirus   va
boshqa   o‘t-o‘lanlar   bilan   qoplangan   edi.   Daryoda   ko‘plab   baliq   turlari   mavjud
bo‘lib,   baliqchilikka   qulay   hisoblangan.   Barakali   daryo   bo‘ylarida   o‘rdak,   g‘oz,
ibis   va   boshqa   qushlar   ko‘p   uchragan.   Unumdor   tuproqda   bug‘doy,   arpa,   tarvuz,
qovun, va turli xil sabzavotlar (piyoz, bodring sarimsoq, sabzi va boshqalar) yaxshi
o‘sgan.   Bularning   barchasi   Misrni   inson   yashashi   uchun   qulay   maskan
bo‘lganligidan   dalolat   beradigan   umuman   olganda,   moddiy   va   yozma
manbalarning   umumiy   tahlili   hamda   tarix   fani   sohasidagi   so‘nggi   ilmiy   yutuqlar
qadimgi   Misr   davlatchiligini   quyidagi   davrlarga   bo‘lib   o‘rganishni   tavsiya   etadi:
Misming   qadimgi   tarixi   besh   davrga,   ya’ni,   Ilk   podsholik   (mil.   avv.   3100-2648-
yy), Qadimgi podsholik (mil. avv. 2648-2250-yy), o‘rta podsholik (mil. avv. 2040-
1783-yy), Yangi podsholik (mil. avv. 1550-1069-yy), So‘nggi podsholik (mil. avv.
664-332-yy) ga bo‘lib o‘rganiladi. Bu orada Misr 3 ta o‘tish davrini ham boshdan
kechiradi.   Ammo   uning   xronologik   chegaralari   borasida   hozirga   qadar
misrshunoslar orasida munozarali fikrlar mavjud 3
.
I.2. Ilk podsholikning vujudga kelishining ijtimoiy-iqtisodiy va siyosiy
asoslari
Qadimgi   Misr  tarixida  ilk  bor  sinfiy  tabaqalanish  mil.  avv.  V  ming  yillikda,
Nil   vohasini   o‘zlashtirilishi   natijasida   yuzaga   keladi.   “Sulolagacha   bo‘lgan   davr”
deb, yuritiluvchi mazkur davr Misr tarixida ikkiga bo‘linib, ya’ni “Amrat” (Negada
I) va “Gerzey” (Negada II) madaniyatlari sifatida o‘rganiladi. Ushbu madaniyatlar
qadimgi   Misrda   irrigatsiyaning   o‘sishi   va   chorvachilikni   ovchilikdan   ustun   kela
boshlashi   haqida   ma’lumot   beradi.   Hunarmandchilik   o‘z   navbatida
dehqonchilikdan   alohida   xo‘jalik   sifatida   ajralib   chiqdi   va   natijada   qadimgi   Misr
3
 Avdiyev Qadimgi sharq tarixi - T.: 1964 . 23-bet
6 jamiyatida   mulkiy   tabaqalanish   jarayoni   yanada   o‘sib   boradi.   Aynan   mana   shu
davrda   Nil   daryosi   qirg‘oqlarida   ilk   davlatchalar   (“sepat”   yoki   “nom”)   paydo
bo‘ladi.   Shu   tariqa   ilk   davlatchilik   paydo   bo‘lishi   uchun   ijtimoiy-iqtisodiy   zamin
yaratildi.   Nomliklar   soni   Nil   bo‘yi   aholisining   o‘sishi   bilan   bevosita   bog‘liq   edi.
Ularning   hududiy   chegaralari   doimiy   tusga   ega   bo‘lmagan.   Har   bir   nom   dastlab
mustaqil   ichki   va   tashqi   siyosat   yurgizgan.   Nil   bo‘yi   davlatchalari   “nomarx”   lar
tomonidan   boshqarilgan.   Nomlik   o‘z   gerbi,   diniy   va   siyosiy   markaziga   hamda
harbiy   qismlariga   ham   ega   edi.   Natijada   ichki   urushlar   (misrshunoslikda   “nol
sulolasi”)   davrida  har   bir   nomarx   oliy  hukronlikka   intildi.  Umumiy   42  ta   nomlik
ikkiga   ya’ni,   Yuqori   Misr   va   Quyi   Misr   davlatiga   birlashadi.   Madaniy   jihatdan
ushbu   davlatlar   bir-biridan   farq   qilgan   deb   bo‘lmaydi.   Ammo   diniy   va   siyosiy
mafkurasida   sezilarli   tafovut   bo‘lgan.   Qadimda   ierogliflarda   misrliklar
mamlakatini “Ta-kem et” yoki “Ta-ui” deb ataganlar. Shu tariqa, harbiy, siyosiy va
iqtisodiy   omillar   mazkur   hududda   davlatchilik   tizimini   shakllanishiga   imkon
yaratdi.   Ilk   podsholikni   Misrning   Tinis   nomligi   (Abidosdari   uncha   uzoqda
bo‘lmagan   hudud)dan   chiqqan   Menes   (Axa   yoki   Mina)   tuzadi   va   birlashtiradi.
Ayrim manbalarda uni Narmer deb ham atashadi.
Poytaxt sifatida Nil bo‘yidagi  yangi  shahar  Memfis tan olinadi. Dastlabki  1-
sulolaga   asos   solinadi,   shunday   bo‘lsa-da   Quyi   Misr   nomliklari   o‘ziga   xos
muxtoriyatni saqlab turgan. Ilk podsholikdavrida misrliklar hayotida urug‘chilikni
ta’siri   hali   kuchli   bo‘lgan   va   ular   asosan   tosh,   mis   mehnat   qurollaridan   ko‘proq
foydalanishgan,   bronza   esa   kam   edi.   Nomliklar   orasidagi   separatizm   fir’avnning
siyosiy mavqei muvozanatda ushlab turgan 4
.
Ilk podsholik fir’avnlari Jer (mil. avv. 2970-2923-yy), Uadji (mil. avv. 2922-
2915-yy), Den (mil.avv.2915-2910-yy), Adjib (mil. avv. 2910-2900-yy), Semerxet
(mil.avv.2900-2890-yy)lar   davrida   Misr   davlatchiligi   asoslari   mustahkamlandi.
Misr fir’avnlari Den va Adjiblani yuzlab qullari narigi dunyoga “kuzatib” qo‘yish
uchun   ular   bilan   birga   dafn   etilganlar.   Oddiy   misrlik   aholi   vakillari   esa,   odatda
cho‘lda yuzi Sharqqa qaratib qumga ko‘milgan. Hukmdor Adji bo‘ziga “Nesu-bit”
4
 Ergashev "Qadimgi sivilizatsiyalar"- T.: "O'zbekiston"2016. 11-bet
7 podsholik   unvonini   qabul   qiladi.   “Nesu”   tushunchasi   yuqoridan,   hokimiyatni
otadan   o‘g‘ilga   o‘tishi   va   “bit”   fir’avn   o‘limidan   so‘ng   ham   boshqaruvni   tutib
turuvchi   ma’nolarini   anglatar   edi.   Ya’ni   bunda,   hukmdor   o‘z   o‘g‘lida   qayta
gavdalanishiga ishora qilingan. 1-sulolaning so‘nggi podshosi Kaa (mil. avv. 2890-
2864-yy.)   Abidos   yaqinida   Umm   al-Kaab   nekropoli   yonida   o‘ziga
mahobatlimastaba   qurdirgan.   Fir’avn   Kaa   o‘limidan   so‘ng   2-sulolaga   Xotep
sexemui asos soladi. Davlat boshqaruv tizimi din bilan ajralmas tusga ega bo‘lgani
uchun, ijtimoiy tabaqalanishning qonuniylashuvi rivojlanib bordi 5
. 
Xotepsexemuidan so‘ng Raneb, Ninecher, Veneg, Sened, Nubnefer, Paransin
va   boshqa   fir’avnlar   Misrni   boshqardilar.   Ulaming   hukmronligi   xronologiyasi
borasida   hozir   ham   misrshunoslar   orasida   qarama-qarshi   fikrlar   mavjud.
2-sulolaning   so‘nggi   fir’avni   Xasexem   (taxminan.   mil.   avv.   2686-2648-yy)   o‘z
podsholigini   Deltadagi   (Quyi   Misr)   qo‘zg‘olonni   bostirishdan   boshladi.   Natijada
48205 nafar kishi o‘ldirildi va 47209 tasi asr olinadi. So‘ngra Yuqori va Quyi Misr
yagona   davlatga   yana   birlashtirildi.   Birlashish   jarayonida   Misr   davlati   ilk   bor
fuqarolar   urushini   boshdan   kechiradi.   Endi   markaziy   hokimiyatning   o‘rni
avvalgiga qaraganda ancha oshdi. Nubiyaga harbiy yurishlar qilindi va boy o‘ljalar
olib  kelindi.   Butun  mamlakat   bo‘ylab  ichki   va  tashqi   savdo-sotiq  (ayniqsa   Yaqin
Sharqdagi   Bibl   shahri   bilan)   qayta   tiklandi.   Natijada   Misring   iqtisodiy   qudrati
oshadi.   U   quyi   Misr   malikasi   Nematapni   xotinlikka   oladi   va   separatizmga   chek
qo‘yishga harakat qiladi. So‘ngra fir’avn o‘z ismini Xasexemul  (Ikki hokimiyatni
mujassamlashtiruvchi)   deb   o‘zgartiradi.   Xasexemulning   Abidosdagi   mahoratli
maqbarasi   oldida   avvalgidek   xizmatkor   va   qullar   qatl   etilmagan.   Chunki   uning
davrida bo‘lib o‘tgan fuqarolar urushi, fir’avn boqiy va o‘lmas degan tushunchani
vaqtinchalik   yo‘qqa   chiqargan   edi.   Insonlarni   inson   uchun   qurbon   qilish   odati
tugatiladi.   Shu   tariqa   Qadimgi   Misr   tarixida   Ilk   podsholik   davri   o‘z   nihoyasiga
etadi.
I.3. Qadimgi Misrda ilk davlatchilikning vujudga kelishi
5
  Rajabov R Qadimgi dunyo tarixi.- - T.:, 2009. 23-bet
8 M.   avv.   VI-V   ming   yilliklarda   xo‘jalikning   asta-sekin   rivojlanishi   natijasida
Misrda  ilk  davlatlarning  tashkil  topishi   uchun  zarur  shart-sharoit  vujudga  kelgan.
Urug‘  jamoasining so‘nggi davrida urug‘ jamoalarini shakllanayotgan  oqsoqollar,
sardorlar   va   harbiy   boshliqlar   idora   etishgan.   Misrda   urug‘   jamoasi   yemirilgach,
urug‘   jamoalar   o‘rnida   dastlab   qo‘shni   jamoalari   vujudga   kelib,   xo‘jalikning
rivojlanishi   natijasida   ilk   davlatchalar   paydo   bo‘ladi.   Yangi   vujudga   kelgan
davlatni   sobiq   urug‘   jamoasi   oqsoqollari,   harbiy   boshliqlar,   badavlat   va   nufuzli
zodagon kishilar idora qila boshlaydilar.
Dastlab   Misrda   bir   necha   o‘n   davlatchalar   tashkil   topgan.   Misrliklar   bu
davlatchalarni   “‘sepat”,   yunon   tarixchilari   esa   "nom"   deb   ataganlar.   Nomlar
atrofida qishloqlari, dalalari, mahalliy xudosi bor shahardan iborat bo‘lgan. Har bir
nomning   o‘z   hokimi   bo‘lib,   u   yunon   tilida   “nomarx”   deyilgan.   Ma’lumotlarga
qaraganda   m.   av.   IV   mingyillik   boshlarida   va   o‘rtalarida   Misrda   42   ta   davlat
bo‘lgan.   Bu   davrda   Yuqori   Misrda   22   ta,   Quyi   Misrda   esa   20   ta   mayda   davlat
mavjud bo‘lgan edi. Memfis shahri Yuqori va Quyi Misr nomlarining chegarasida
joylashgan.   Har   bir   nomning   nomarxi   o‘zining   hududidagi   dehqonchilik,
chorvachilik,   hunarmandchilik   va   sug‘orish   inshootlari   qurilishiga   katta   e’tibor
bilan qaragan. Nomarxlar  oqsoqol, sardor va harbiy boshliqlarga tayanib, jamoat,
diniy   va   harbiy   ishlarni   boshqarib   turgan.   Bu   davlatlarda   qulchilikning   dastlabki
kurtaklari ham paydo bo‘lgan. Urushlarda asir olingan kishilar qulga aylantirilgan.
Shunday   qilib   jamiyatni   boshqaruv   tashkiloti   sifatida   ilk   davlatchalar   vujudga
kelgan va rivojlana brogan 6
.
Misr   Sharqdagi   eng   qadimgi   despotik   davlatlardan   biri   bo‘lib,   u   Afrika
qit’asining shimoli-sharqiy chekkasida joylashgan mamlakatdir. Nil dunyodagi eng
katta   daryo,   uzunligi   6500   kilometrdan   ortiqdir.   U   Markaziy   Afrikaning   katta
koilaridan   oqib   chiqadigan   Oq   va   Ko‘k   Nil   daryolarining   qo‘shilishidan   hosil
boiadi. Daryo to‘rt sharshara-ostonalardan o‘tgach 700 kilometr masofada vohadan
oqib o‘tadi va bir necha tarmoqlarga boiinib o‘rtayer dengiziga quyiladi. Toshqin
6
 Источниковедение истории Древнего Востока. — М.,: 1984. стр. 53
9 paytida   Nil   ko‘pdan-ko‘p   o‘simliklar   va   turli   tog‘   jinslarini   oqizib   keladi.   Oqib
kelgan tog‘ jinslaridan daryo qip-qizil tusga kiradi.
M.   av.   VI-V   ming   yilliklarda   xo‘jalikning   asta-sekin   rivojlanishi   natijasida
Misrda  ilk  davlatlarning  tashkil  topishi   uchun  zarur  shart-sharoit  vujudga  kelgan.
Urug‘  jamoasining so‘nggi davrida urug‘ jamoalarini shakllanayotgan  oqsoqollar,
sardorlar   va   harbiy   boshliqlar   idora   etishgan.   Misrda   urug‘   jamoasi   yemirilgach,
urug‘   jamoalar   o‘rnida   dastlab   qo‘shni   jamoalari   vujudga   kelib.   xo‘jalikning
rivojlanishi   natijasida   ilk   davlatchalar   paydo   bo‘ladi.   Yangi   vujudga   kelgan
davlatni   sobiq   urug‘   jamoasi   oqsoqollari,   harbiy   boshliqlar,   badavlat   va   nufuzli
zodagon kishilar idora qila  boshlaydilar. Dastlab Misrda bir necha oil davlatchalar
tashkil topgan. Misrliklar bu davlatchalarni “‘sepat”, yunon tarixchilari esa "nom"
deb ataganlar. Nomlar atrofida qishloqlari, dalalari, mahalliy xudosi bor shahardan
iborat   bo‘lgan.   Har   bir   nomning   o‘z   hokimi   bo‘lib,   u   yunon   tilida   “nom   arx”
deyilgan. Ma’lumotlarga qaraganda m. av. IV ming yillik boshlarida va o‘rtalarida
Misrda 42 ta davlat bo‘lgan. Bu davrda Yuqori Misrda 22 ta, Quyi Misrda esa 20
ta   mayda   davlat   mavjud   bo‘lgan   edi.   Memfis   shahri   Yuqori   va   Quyi   Misr
nomlarining   chegarasida   joylashgan.   Har   bir   nomning   nomarxi   o‘zining
hududidagi   dehqonehilik,   chorvachilik,   hunarmandchilik   va   sug‘orish   inshootlari
qurilishiga   katta   e’tibor   bilan   qaragan.   Nomarxlar   oqsoqol,   sardor   va   harbiy
boshliqlarga   tayanib,   jamoat,   diniy   va   harbiy   ishlami   boshqarib   turgan.   Bu
davlatlarda qulchilikning dastlabki  kurtaklari ham  paydo bo‘lgan. Urushlarda asir
olingan  kishilar   qulga  aylantirilgan.   Shunday   qilib  jamiyatni  boshqaruv  tashkiloti
sifatida ilk davlatchalar vujudga kelgan va rivojlana borgan.
          M. avv. IV ming yillikning ikkinchi yarmidagi vaziyat Misrdagi mayda
davlatchalarni   birlashtirishni   talab   etgan.   Ko‘p   jangu-jadallardan   keyin   Nil
daryosining tor  vodiysida Yuqori  Misr  davlati  tashkil  topadi. Daryo tarmog‘ining
shimolida   joylashgan   shaharchalar   birlashtirilib,   Quyi   Misr   davlati   barpo   etilgan.
Bu davlatlar o‘z podsholariga ega bo‘lib. ular mustaqil ish yuritganlar. Keyinchalik
esa Misrda yagona podsholik barpo etish uchun ikki podsholik o‘rtasida kurash avj
olgan.  Yil   nomachila  ming  ma’lum  otlariga  ko‘ra,  Yuqori   Misr  podshosi  Narmer
10 Quyi   Misr   yerlariga   bostirib   kirgan.   Narmer   qo‘shinlari   Shimoliy   Misr   podshosi
qo‘shinlari   ustidan   g‘alaba   qozongan.   G‘alabadan   so‘ng   u   6000   kishini   asir   olib,
juda   ko‘p   boylik,   o‘ljalar   bilan   qaytgan.   Shundan   boshlab   Misrda   yagona   davlat
tuzish uchun kurash kuchaygan.
Toshqin   tugagach,   o‘simlik   chirindilari,   tuproq   va   tog‘   jinslaridan   hosil
boigan   zarralar   suv   bosgan   joylarda   cho‘kib,   qoramtir   quyqumlar   qoldiradi.
Quyqumlar qurib serhosil qora tuproqli yer hosil qiladi. Shuning uchun misrliklar
Nil   vohasini   “Qora   yer”,   yunonlar   esa   “Egipet”   deyishgan.   Misrning   g‘arb
tomonida   Liviya   yassi   tog‘iga,   sharq   tomonida   esa   Arab   qirlari   joylashgan.
Mamlakat   janubi   Nubiya   tog‘lari   bilan   o‘ralgan.   Misrning   shimoliy   chegaralari
O‘rtayer dengiziga borib tutashadi.
Misr   issiq   mamlakat,   u   yerda   yog‘ingarchilik   kam   bo‘ladi.   Nil   sohillarida
xilma-xil  o‘simlik va yovvoyi  mevalar, xususan  lotos, papirus va qamishlar  o‘sib
yotadi.   Qadimdan   hayvonot   dunyosiboy   bo‘lib,   Nil   sohillarida   sher,   qoplon,
buyvol,   yovvoyi   buqa,   jirafa,   antilopa,   timsoh   va   gippopatam   kabi   katta-kichik
hayvonlar   yashagan.   Daryoda   baliq,   suv   hayvonlari,   to‘qayzorlarda   esa   turli   xil
qushlar   ko‘p   bo‘lgan.   Yovvoyi   hayvon   va   o‘simliklar   qadim   zamondan   boshlab
ibtidoiy kishilarning ozuqa va ov manba bo‘lgan. Misrda mis, oltin kabi ma’danlar
va har xil toshlar ko‘p. Qadimgi misrliklar hayotida Nil daryosining ahamiyati juda
katta bo‘lgan. Mashhur yunon tarixchisi Gerodot “Misr - Nil in’omi, tuhfasi” deb
yozgan ekan 7
.
  Misrning   qulay   geografik   o‘rni   va   boy   tabiiy   sharoiti   qadim   zamondan
boshlab   kishilami   o‘ziga   jalb   qilibkelgan.   Ibtidoiy   odamlar   Nil   vohasiga   juda
qadim   zamonlardayoq   kirib   kelishgan.   Mashhur   arxeolog   D.D.Klarkning
ma’lumotlariga   ko‘ra,   Misrda   ibtidoiy   odamlar   80-90   ming   yildan   beri   yashab
kelar   ekanlar.   Ammo   daryo   toshqini   odamlarning   bu   yerda   doimo   yashashlariga
xalaqit bergan. Arxeolog olimlar Fayum vohasidan bundan 25-30 ming yillar ilgari
yashagan   odamlarning   manzilgohlarini   topganlar.   Bu   yerdan   topilgan   arxeologik
ashyolar shu davr odamlari yog‘och, qamish, lotos va papiruslardan chaylalar qurib
7
  Rajabov R Qadimgi dunyo tarixi.- - T.:, 2009. 118-bet
11 yashaganligi, tosh, yog‘och va suyaklardan qurollar yasab ovchilik va termachilik
bilan shug‘ullanganliklaridan dalolat beradi. M.avv. VI-V ming yilliklarda Misrda
aholi   ancha   ko‘payib,   dastlabki   qishloqlar   paydo   bo‘lgan.   Antropologik
ma'lumotlarga   ko‘ra,   Qadimgi   misrliklar   qorachadan   kelgan,   xushqomat   bo‘lib,
kamsoqol bo‘lishgan. Misrga janubdan nubiyaliklar, Markaziy Afrikadan esa past
bo‘yli  odamlar - pigmeylar  yoki  liliputlar, g‘arbdan liviyaliklar, shimoli-sharqdan
esa   giksos   kabi   qabilalar   kelib   o‘rnashganlar.   Keyinchalik   esa   Nil   vohasiga
habashlar, ossurlar, forslar, yunonlar, makedonlar va rimliklar ham kirib kelganlar.
Ularning   ko‘pchiligi   misrliklar   bilan   aralashib,   ularning   madaniyati,   tili   va   urf-
odatlarini   qabul   qilganlar.   Qadimgi   misrliklarning   mashg‘ulotlari.   Qadimgi
misrliklar   Nil   vohasini   yangi   tosh   davridan   boshlab   o‘zlashtirib,   o‘troq
dehqonchilikka   asos   solganlar.   Ular   oddiy   ketmoncha   -   motiga   bilan   qayr   yerga
ishlov berib bug‘doy, arpa, kunjut, poliz ekinlari ekib, ulardan mo‘l hosil olganlar.
Misrliklar   bog‘dorchilik   bilan   ham   shug‘ullanganlar.   Shu   tariqa   Misrda
dehqonchilik ancha erta rivoj topgan. Nil keltirgan loyqa tabiiy o‘g‘it tufayli Misr
yerlari unumdor bo‘lib hosilga baraka bergan. Misrliklar it, cho‘chqa, qo‘y, echki
va   qoramollar   parvarish   qilganlar.   Chorvachilik   va   hunarmandchilik   ham   ancha
erta   rivoj   topgan.   Shu   davrlarda   ichki   va   tashqi   savdo   ham   jonlana   boshlagan.
Dehqonchilik,   chorvachilik,   hunarmandchilik   va   savdo-sotiqning   rivojlanishi
natijasida Misrda xususiy mulk, mulkiy tengsizlik va tabaqalanish paydo bo‘lgan 8
.
Qadimgi dunyo madaniyatining rivojlanishiga kuchli ta‘sir ko‘rsatgan ko‘hna
Misr   madaniyati   Yevropa   va   jahon   sayvohlari   va   olimlarining   diqqat   e‘tiborini
o‘ziga   tortib   kelgan.   Ma‘lumki.   Qadimgi   Sharq   madaniyati   bilan   yaqindan
bog‘lanib   o‘sgan   qadimgi   Yunoniston   va   Rim   tarixi   hamda   madaniyatini
Yevropada   Uyg‘onish   davridan   boshlab   o‘rganishga   kirishilgan.   XVI   asrning
buyuk faylasufi Jordano Bruno o‘z asarlarida Qadimgi Misr madaniyatiga yuksak
baho bergan. J. Bruno fikricha, qadimgi yahudiylar, yunonlar va rimliklar Qadimgi
Misr   madaniyatidan   bahramand   bo‘lganlar.   XVIII   asr   o‘rtalarida   Misrga   kelib
ketgan Pokok, Norden  va Bryus kabilar u yerdagi qadimgi piramidalar - ehromlar
8
 Sultonov    Qadimgi dunyo tarixi - T.: "Sharq" 2010. 26-bet
12 va Fiva yaqinidagi marhumlar vodiysida berkitilgan podsho maqbaralarini ta‘rif va
tasvir etgan muhim asarlar qoldirganlar. G‘arbiy Yevropaning o‘qimishli ziyolilari
Napoleon   Bonapartning   1798-yildagi   Misrga   harbiy   yurishlari   tufayli   Qadimgi
Misr   madaniyati   bilan   kengroq   tanishish   imkoniyatiga   ega   bo‘lganlar.   Bonapart
ekspeditsiyasi   tarkibida   turli   olimlar,   shu   jumladan   arxeologlar   ham   bor   edi.
Mazkur   ekspeditsiyaning   ilmiy   tekshirishlari   natijasida   “Misr   tasvirlari”ga
bag‘ishlangan   juda   qimmatli   asar   nashr   etilgan.   Mazkur   asar   24   jildlik   matn,
hamda   Qadimgi   Misr   ibodatxonalari   xarobalarining   rasmlari,   yozuvlarining
nusxalari   va   ekspeditsiya   qatnashchilari   to‘plagan   juda   ko‘p   qadimgi
yodgorliklarni   ko‘rsatuvchi   jadvallardan   iborat.   Yevropaga   keltirilgan   Qadimgi
Misr   yodgorliklarining   kolleksiyalari     olimlar   va   keng   jamoatchilik   o‘rtasida
Qadimgi   Misr   tarixi   va   madaniyatiga   zo‘r   qiziqish   uyg‘otgan.   Ba’zi   olimlar
kolleksiyalar   ichidagi Misr yozuviga qiziqib, uni o‘qib chiqishga qizg‘inlik bilan
kirishganlar.   Bular   orasida   mashhur   fransuz   filologi   Fransua   Shampalon   (1790-
1832)   faolivati   alohida   o‘rinni   egallaydi.   U   Misr   iyerogliflarini   o‘qish   usulini
topgan.   J.F.Shampalon   ana   shu   kashfiyoti   va   bir   qancha   ilmiy   asarlari   bilan
misrshunoslikka  asos solgan olimdir 9
.
II BOB. MISR QADIMGI PODSHOLIK DAVRIDA
II .1. Qadimgi podsholikning vujudga kelishi va ravnaqi
9
 Rajabov R Qadimgi dunyo tarixi.- - T.:, 2009. 17-bet
13 Mil.   avv.   XXVII-XXIII   asrlar,   ya’ni   qadimgi   podsholik   davrida   Misr   kuchli
unitar   davlat   bo‘lib,   unga   mis   konlariga   boy   bo‘lgan   Sinay   yarimoroli   qo‘shib
olinadi.   Fir’avn   Joser   u   yerga   harbiy   ekspeditsiya   uyushtiradi.   Ko‘p   o‘tmay
Falastinnning   ayrim   hududlari   va   Shimoliy   Nubiyani   (Sudan)   o‘z   ta’sir   doirasiga
oladi.   Misrliklaming   fikricha,   mamlakat   taraqqiyotining   eng   yuqori   o‘sish   davri
qadimgi   podsholik   asoschisi   Joser   davriga   to‘g‘ri   keladi.   Podsho   mamlakatda
tinchlik   va   osoyishtalik   timsoliga   aylangan   edi.   Joserning   “xeb-sed”   deb   atalgan
marosimda   yugurayotgan   holdagi   tasviri   yuqoridagi   fikrimizga   dalil   bo‘la   oladi.
Joser   2-sulola   vakillari   kabi   xom   g‘ishtdan   qurilgan   rnastabalarda   dafn   etilishni
istamadi.   Fir’avn   o‘z   maqbarasini   birinchi   marotaba   zinapoyali   ehrom   shaklida
toshdan   qurdiradi.   G‘arb   olimlarining   fikricha   (S.   Bauer)   podshoning   zinapoya
shaklidagi   ehromi   loyihasini   vazir   Imxotep   yaratgan   bo‘lishi   mumkin.   Aynan
Imxotep   ishtirokida   yangi   taqvim   joriy   etilgan.   Unga   muvofiq   mavsumiy   hosil
yig‘im-terimi astronomik izlanishlar bilan bevosita bog‘landi. Natijada hosildorlik
oshib,   Misr   aholisi   soni   o‘sdi   va   bu   yerga   qo‘shni   davlatlardan   savdogarlar
(tamkarlar)  ko‘p kela boshladi.  Imxotep haykali  ostida  fir’avn unga taqdim  etgan
unvonlar   birin-ketin   sanab   o‘tiladi.   Jumladan,   u   “podshoning   Quyi   Misrdagi
g‘aznachisi”, “Yuqori Misrda podshodan keyin birinchi”, ’’Saroy boshqaruvchisi”
va   “Geliopolisning   oliy   kohini”   sifatida   tilga   olinadi.   Ko‘p   o‘tmay   uni   tabobat
xudosi sifatida ilohiylashtiradilar. G‘arb olimlarining fikricha 3-sulolaning so‘nggi
fir’avni Xuni davrida Meydum ehromi qurila boshlaydi. Ammo, sakkiz zinapoyali
qilib   qurilishi   kerak   bo‘lgan   ehrom,   oxirigacha   bitmay   qoladi.   Uni   yangi   fir’avn
Snefru   yoki   Snofru   (tahminan.   mil.   avv.   2613-2589-yy)   bitirishga   muvaffaq
bo‘ladi hamda 4-sulolaga asos soladi 10
.
Yuqorida   ta’kidlaganimizdek,   1-2-sulola   fir’avnlari   Misrni   birlashtirishga
asos solganlar. Qadimgi podsholik davri m. avv. 2800-yildan 2250-yilgacha davom
etib,  unda   3-6-   sulola   fir’avnlari   hukmronlik  qilganlar.   Misr   fir’avnlari   podsholik
yerlarini kengaytirish, mustahkamlash va markazlashtirish uchun qattiq kurash olib
10
 Источниковедение истории Древнего Востока. — М., 1984.  стр.  24
14 borgan.   Qadimgi   podsholik   davrida   Misr   fir’avnlari   boylik   orttirish   maqsadida
qo‘shni   mamlakatlar   ustiga   takror-takror   qo‘shin   tortib   borgan.   4-sulola   podshosi
Snofru   janubda   Nubiya,   shimoli-sharqda   Sinay   yarimoroli.   Falastinga,   g‘arbiy
yo‘nalishda esa Liviya qabilalari ustiga harbiy yurishlar qilgan. U misga boy Sinay
yarimorolini   Misrga   qo‘shib   olgan.   Nubiyadan   7   ming   asir,   200   ming   chorva   va
juda   ko‘p   qimmatbaho   buyumlar   olib   qaytilgan.   4-sulolaning   so‘nggi   vakillari
davridan boshlab mamlakatda ichki qarama-qarshilik kuchaygan va qo‘zg‘olonlar
boshlangan. 6-sulola namoyandalari davrida ya’ni m. avv. XXIV—XXIII asrlarda
Qadimgi Misr davlati kuchsizlanib, parchalana boshlagan. Podsholikka itoat etgan
davlatlar mustaqil bo‘lish uchun qattiq kurash olib borganlar 11
.
Qadimgi   Misr   podsholari   va   ularning   amaldorlari   mamlakat   xo‘jaligini
rivojlantirish  uchun yangi   yerlar   o‘zlashtirish,  to‘g‘on, kanal   va boshqa   sug‘orish
shaxobchalarini   qurish   ishiga   alohida   e’tibor   berganlar.   Chunki   Misrdek   issiq
mamlakatlarda   sug‘orma   dehqonchilik   xo‘jalikning   asosini   tashkil   etgan.   Misr
dehqonlari   don,   dukkakli   ekinlar   ekkan,   poliz   va   sabzavotchilik   mahsulotlari
yetishtirgan va bog‘dorchilik bilan ham shug‘ullanganlar. Misrda ziroat ishlarining
barcha og‘irliklari dehqonlar va qullar yelkasiga tushgan edi.
Qadimgi podsholik davrida fir'avnlar chorvachilikka katta e’tibor bergan. Ular
qoramol,   echki,   cho‘chqa,   eshak   va   parranda   boqqanlar.   Dehqonchilik   va
chorvachilik misrliklarning asosiy oziq-ovqat manbayi hisoblangan. Chunki chorva
mahsulotlari   misrliklarni   avval   go‘sht,   yog‘,   sut-qatiq,   teri,   jun   va   ishchi   hayvon
kuchi   bilan   ta'minlagan.   Bu   davrda   misrliklar   hunarmandchilik   sohasida   jiddiy
yutuqlarga   erishganlar.   Misrda   miskarlik,   qurolsozlik,   me’morchilik   va
hunarmandchilikning   boshqa   sohalari   ancha   rivoj   topgan   edi.   Shu   davrda
kulolchilik charxi kashf etilib, kulolchilik yanada rivojlangan.
Misrda   dehqonchilik,   chorvachilik   va   hunarmandchilikning   rivojlanishi
natijasida   ortiqcha   mahsulotlar   ishlab   chiqarilgan.   Dehqonlar,   chorvadorlar   va
hunarmandlar   o‘z   ixtiyorlaridagi   ortiqcha   narsalarni   o‘zaro   almashganlar.   O‘zaro
almashuv ichki va tashqi bozorni vujudga keltirgan. Misrning shahar va qishloqlari
11
 B oynazarov F. A. Qadimgi dunyo tarixi.  Т .: 2004. 76-bet
15 orasidagi almashuv suv va quruqlik yo‘llari orqali olib borilgan. Misr shaharlari va
qishloqlaridan   har   tomonga   savdo   yo‘llari   tarqalgan   edi.   Nil   daryosi   bo‘ylab
shimoldan   janubga   va   janubdan   shimolga   har   xil   mahsulot   ortilgan   kemalar   va
qayiqlar   tinimsiz   qatnab   turgan.   Misr   savdogarlari   Janubda   Nubiya,   Efiopiya,
g‘arbda   liviyaliklar   va   shimoli-sharqda   falastinliklar,   finikiyaliklar,   O‘rtayer
dengizi   havzasidagi   mamlakatlar   va   Mesopotamiyaning   shahar-davlatlari   bilan
qizg‘in savdo-sotiq ishlarini olib borganlar. Shuni ham aytib o‘tish joizki, misrlik
savdogarlar g‘arbda Arab qirlari orasidagi  qulay soy so‘qmoqlaridan Qizil dengiz
sohillarigacha chiqib borganlar.
II.2.  Qadimgi podsholikning inqirozi
Mil. avv. XXIII asrda nom (yoki sepat) va davlat xizmatidagi zodagonlarning
mavqeyi oshib bordi. Aksariyat amaldorlarning ko‘pchiligi soliq majburiyatlardan
ozod   bo‘lganlar.   Davlat   qudrati   kuchsizlandi   (6-7   sulolalar   davridan),   lekin
mahalliy hokimlar-nomarxlar katta moddiy boyliklarga ega bo‘ldilar. Memfisdagi
fir’avnlarning   hokimiyati   joylarda   nomigagina   tan   olinar   edi.   Misr   zaiflashib,
mamlakatda siyosiy anarxiya hukm surar, davlat esa bir-biriga dushman nomlarga
bo‘linib   ketdi.   Qaroqchilik   va   ehromlari   talon-taroj   qilish   oddiy   hol   bo‘lib   qoldi.
Qadimgi   podsholik   davrida   yagona   davlatning   yemirilishi   bilan   Misr   tarixidagi   I
o‘tish   davri   mil.   avv.   2250-2050-yillarning   oxiridan   boshlanadi.   Davlatning
zaiflashuvi   keskin   tabiiy   o‘zgarishlar   cho‘llarni   kengayishi   bilan   bevosita   bog‘liq
edi.   Nil   daryosining   suvi   keskin   pasayib   bordi.   Mutaxassislarning   fikricha,
hosilning kamayishi, ochlik va ijtimoiy norozilikning kuchayishi pirovardda davlat
tizimining yemirilishiga sabab bo‘ldi. 
Mil. avv. XXII asr boshlarida Yuqori Misring markazi  bo‘lgan Memfisda 8-
sulola   bilan   bir   vaqtning   o‘zida   Nil   vodiysinig   o‘rta   qismida   yangi   9-sulola
hukmronlik   qila   boshladi.   Unga   Fir’avn   Axtoy   mil.   avv.   2120-yilda   asos   soladi.
Fir’avnning   misrcha   to‘liq   ismi   Uaxkara   Xeti   (yoki   Xeti   I)   bo‘lib,   Gerakleopol
shahri   atrofida   mamlakatni   birlashtirishga   unib   ko‘radi.   Yangi   hukmdor   deyarli
16 butun   Misr   ustidan   o‘z   nazoratlarini   o‘rnatishga   muvaffaq   bo‘ldi.   Shu   bilan   19
birga,   Gerakleopol   fir’avnlari   Germopol,   Fiva   va   bir   necha   nomlarning
avtonomiyasini yo‘qota olmadilar 12
. 
Ayniqsa, Yuqori Misrning muqaddas shahri Abidosni Gerakleopol fir’avnlari
tomonidan talon-taroj etilishi natijasida, Siut va Germopol nomlari ularni qo‘llab-
quvvatlamay qo‘ydilar. Bunga javoban ular nomlarni to‘la o ‘ziga bo‘ysundirishga
harakat qildi. Axtoy Osiyo ko‘chmanchilariga qarshi urush olib bordi. Mil. avv. Ill
ming yillik oxirida Misrning xo‘jalik ahvoli mamlakatni birlashtirishni talab etardi.
Irrigatsiya tizimi tushkunlikka uchradi, aholi orasida ochlik oddiy hol bo‘lib qoldi.
Asrning oxirida Fiva  nomining hokimlari  mamlakatni   janubini  o  ‘z  hokimiyatlari
ostida   birlashtirib,   fir’avn   unvonini   (11-sulola)   oldilar   va   shimol   podsholarining
jiddiy   raqibiga   aylandilar.   Gerakleopollik   (10-sulola)fir’avnlardan   Xeti   III   (mil.
avv. XXI asr o‘rtalari) Siut nomarxi Tefeb bilan ittifoqda Fivaga qarshi uzoq urush
olib boradi va ulardan Abidosni tortib oladi. lttifoqchilarning Nil daryosidagi floti,
ularga   strategik   ustunlikni   bordi.   Ammo   Fiva   nomarxi   Iniotef   II   (mil.   avv   2118-
2069-yy)ni to ‘liq yengib bo‘lmadi. Natijada ikki o ‘rtada sulh tuzildi. Fir’avn Xeti
111   o‘z   o‘g‘li   Merikaraga,   Fiva   nomligiga   nisbatan   hurmatda   bo‘lishni   nasihat
qilgan edi.
II.3. Misr saltanatining ichki va tashqi siyosati
Tutmos III ning istilochilik urushlari natijasida Misr mil. avv. XV asrda Old
Osiyodagi   eng   qudratli   davlatga   aylandi.   Old   Osiyoning   Mitanni,   Xett   va   Bobil
kabi kuchli davlatlari Misming kuch-qudrati bilan hisoblashishga majbur bo‘ldilar.
Ular   Misr   bilan   do‘stona   munosabat   o‘rnatishga   harakat   qildilar.   Bu   to‘grisida
o‘sha   davrdagi   ko‘pgina   yozma   manbalar   ma’lumot   beradi.   Mil.   avv.   1386-yilda
taxtga   Tutmos   IV   ning   o‘g‘li   Amenxotep   III   davrida   Misrda   tinchlik   va
osoyishtalik   hukm   surdi.   Garchand   Nubiyaga   yurish   uyushtirilgan   bo‘lsa-da,   bu
harbiy kompaniya ikkinchi darajali xarakterga ega bo‘lgan. Mamlakat iqtisodiyoti
12
  Kabirov  A . Jahon tarixi. - T.:.  1995.  8 6-bet
17 izga   tusha   boshlaydi.   Mitanni   davlati   bilan   do‘stlik   aloqalarini   tiklaydi.   Mitanni
podshosi  Shutama II fir’avnga xotinlikka malika va 317 ta xizmatkorni yuboradi.
Zero,   Amenxotep   III   ona   tomondan   Mitanni   podshosi   Artadamning   nevarasi   edi.
O‘z   navbatida   qo‘shnisini   kuchsizlantirish   maqsadida,   Mitanni   vassali   Ashshur
podshosi Ashshumadinaxxe II bilan yashirin aloqalar olib boradi.
Mashhur Amenxotep IV Exnaton (mil. avv. 1375-1336-yy) davrida Misrning
tashqi siyosiy axvoli yomonlashadi. Uning diniy islohati(Aton xudosini ulug‘lash)
mamlakat mafkurasini ikkiga bo‘lib yubordi. Eski din kohinlari quvg‘in qilindi va
ibodatxona boyliklari davlat hisobiga musodara qilindi. Exnaton ajdodlari kabi Nil
daryosi   qirg‘oqlaridagi   irrigatsiyani   rivojlantiradi.   Savdo   hajmi   oshib   boradi,
ammo   Mitanni   janubiy   Suriyaning   katta   qismini   bosib   oladi.   Osiyoda   yana   bir
raqib   Xett   davlati   urushga   tayyorlana   boshladi.   Exnatonning   o‘g‘li   Tutanxamon
(mil.   avv.   1336-1327-yy)   davrida   ahvol   o‘zgarmadi.   Tutanxamon   10   yoshidan
fir’avn   taxtiga   o‘tiradi   va   bir   yil   o‘tmay   otasi   qurgan   shahar   Axetatondan   chiqib
ketadi. Fiva yana diniy markazga aylanadi. U eski xudolar (Amon, Ptax, Tot, Gor,
Osiris va Anubis) larga sig‘inishni qayta tikladi. Quvg‘inga uchragan kohinlar uni
qo‘llab-quvvatladilar. Tutanxamon vafotidan so‘ng Eye hokimiyatga keladi, ammo
ijtimoiy-iqtisodiy   vaziyat   o‘zgarmaydi.   Taxtga   Tutanxamonning   qarindoshi
lashkarboshi Xoremxeb (mil. avv. 1323-1295-yy) kelgach 19-sulolaga asos soladi.
Asli   kelib   chiqishi   Yuqori   Misrning   18-nomligidan   (Xanislik)   bo‘lib,   qobiliyatli
siyosatchi va sarkarda edi. U Misr armiyasini ikkiga ajratib ( shimoliy va janubiy),
Nubiyani nazorat qilish maqsadida janubiy va Osiyodagi mulklami nazorati uchun
shimoliy qo‘shinlami javobgar qilib qo‘ydi.
Mil.   avv.   1295-yilda   Xoremxeb   farzandsiz   olamdan   o‘tadi   va   fir’avnlik
taxtiga   Ramzes   I   (ayrim   olimlarning   fikricha   u   19-sulola   asoschisi   hisoblanadi)
keladi. Yangi hukmdor Misr qo‘shini tarkibidagi yollanma askarlar sonini oshiradi
hamda fir’avnni qo‘riqlash uchun maxsus qismlami joriy etadi. Biroq, xettlar bilan
Suriya masalasida kelishmovchiliklar keskinlashadi. Ramzes I bir yil hokimiyatda
o‘tiradi.   So‘ngra   kelib   chiqishi   otasi   Ramzes   I   kabi   Quyi   Misrdan   bo‘lgan   Seti   I
(“Set   xudosiga   tegishli”)   fir’avn   bo‘ladi.   Uning   davrida   Falastin   va   Suriyaga
18 harbiy   yurish   qilinadi.   Seti   I   ning   o‘g‘li   Ramzes   II   (mil.   avv.   1279-1213-yy)
davrida   xettlar   bilan   Suriyani   nazorat   qilish   uchun   urush   olib   borildi.   Ramzes   II
ibodatxonalar   boyliklarini   ham   urushga   sarfladi.   Kadesh   yonidagi   jangda   Xett
podshosi   Muvatalis   bilan   to‘qnashdi.   Fir’avn   g‘alabaga   erishdi,   ammo   jangda
halok   bo‘lishiga   oz   qolgan   edi.   Misrliklar   halok   bo‘lgan   xettlarning   qo‘llarini
chopib olib, o‘z fir’avnlariga keltirdilar.
Mil. avv. 1279 yoki 1270-yillar atrofida Xett podshosi Xattusili  Ш  tashabbusi
bilan   Misr   va   Xett   podsholigi   o‘rtasida   tinchlik   shartnomasi   tuziladi.
Shartnomalarda davlatlar o‘rtasidagi chegaralar kelishib olingan, ularni buzmaslik,
birovning   hududida   yangi   shaharlarga   asos   solmaslik   va   biror   tomonning   shunga
o‘xshash   urinishlariga   yo‘l   qo‘ymaslik   kabi   majburiyatlar   belgilangan.   Har   ikki
tomon   uchun   qaram   bo‘lgan   podsholar   bilan   uchinchi   tomon   ittifoq   tuzishi   man
etilgan.   Agarda   Xett   podshosi   urushga   kirgan   paytda,   u   bilan   shartnoma   tuzgan
tomon   o‘z   “betarafligi”ni   e’lon   qilsa,   Misr   xettlar   dushmani   bilan   maxfiy
aloqalarda   bo‘lgan   deb   hisoblangan.   Tuzilgan   tinchlik   bitimining   moddalarida
ichki   va   tashqi   dushmanlaming   har   qanday   hujumiga   qarshi   birgalikda   chiqish
ta’kidlanadi.   Birinchi   da’vatning   o‘zida   kontragent   (shartnoma   tuzgan   har   ikki
tomonning   biri)   o‘zining   qo‘shinlari   bilan   yordamga   kelishi   lozim   edi.   Ushbu
bitimning   ayrim   bandlari   faqat   bir   tomon   uchun   taalluqli   bo‘lishi   mumkin   edi.
Kelishuvda aytib o‘tilgan shartlarning to‘liq bajarilishi nazorati har ikki tomondan
mingta yaqin guvoh - xudolar haykalchalari bilan belgilandi.
Xett   mamlakatining   tashqi   siyosatida   sulolaviy   nikohlar   muhim   o‘rin
egallagan. Shu jihatdan Xett podsholarining qizlariga bosh xotin, ya’ni  mamlakat
malikasi   maqomini   kafolatlovchi   shartlar   ilgari   surildi.   Misr   qo‘l   ostida   Falastin,
Finikiyaning katta hududi va janubiy Suriyaning bir qismi qoldi. Bu mamlakatlar
shimolidagi   barcha   hududlar   xettlarning   mulki   hisoblandi.   Tinchlik   shartnomasi
bilan   birga,   o‘zaro   yordam   berish   majburiyatiga   asoslangan   ittifoq   shartnomasi
ham   tuzilgan.   Shunga   ko‘ra   nikoh   diplomatiyasi   qo‘llanilib,   Ramzes   II
Xattusilining qizlaridan biriga uylanadi.
19 Keyingi   fir’avnlar   Memeptax(mil.   avv.   1212-1202-yy),   Amenmes   (mil.   avv.
1200-1194-yy),   Saptax   (mil.   avv.   1194-1188-yy)   davrlarida   Misr   o‘z   qudratini
saqlab qoldi.
Yangi   podsholik   davrida   sun’iy   sug‘orish   inshootlarini   bunyod   etish,
ta’mirlash   va   tartibga   solish,   yangi   o‘zlashtirilgan   yerlarga   suv   chiqarish
fir’avnlaring   nazoratida   turgan.   Serunum   Fayum   vohasida   yangi   yerlar
o‘zlashtirilib,   voha   asta-sekin   Misrning   bug‘doy   omboriga   aylangan.   Eski
irrigatsiya inshootlari tozalanib borilgan. Nil daryosining suvlarini chiqishi ustidan
doimiy nazorat o ‘rnatilgan.
Nil   vodiysida   uzumchilik,   bog‘dorchilik   va   asalarichilik   rivojlanib   borgan.
Yangi podsholik davrida Misr  iqtisodiyotida ziroatchilik va chorvachilik yetakchi
soha sifatida hisoblanib, mahsulotlarni hatto chetga ko‘plab yetkazib bergan.
Mil.   avv.   1140-yili   Misr   o‘zining   chegaralarini   tashqi   dushmandan   himoya
qila olmay  qoldi. Mamlakatga   Liviya  yerlaridan  ko‘chmanchilarning  kirib kelishi
kuchaydi. Ularni Misr qo‘shiniga yollash kengaydi 13
.
Yangi podsholik davrida yagona davlatning yemirilishi bilan Misrda III o‘tish
davri (mil. avv. 1075-656-yy) boshlandi. Bu davrda Misrda rasman yagona podsho
hokimiyati mavjud bo‘lsa-da, siyosiy tarqoqlik o‘zining yuqori cho‘qqisiga chiqdi.
Nomlar   o‘rtasida   kuchli   ziddiyatlar   mavjud   edi.   Dastlab   mil.   avv.   943   yili   asli
meshauashi   (liviyalik)lardan   bo‘lgan   Sheshonk   (mil.   avv.   943-922-yy)   21-
sulolaning so‘nggi vakili Psusennes  II o‘limidan so‘ng hokimiyatga keladi  va 22-
sulolaga   asos   soladi.   Poytaxtni   Nil   deltasining   Sharqidagi   Per-Bastet   (yunoncha
Bubastis)   shahriga   ko‘chiradi.   O‘z   o‘g‘li   Osorkonni   sobiq   podshoning   qizi
Maatkaraga   uylantirib,  taxt  vorisligi   tizimini  o‘z  foydasiga   hal   qilishga  muvaffaq
bo‘ladi.   Shu   tariqa   Misr   tarixida   Bubastislar,   ya’ni   liviyalik   fir’avnlarning
boshqaruv davri boshlanadi. Fir’avnlar Osorkon (mil. avv. 922-887-yy), Sheshonk
II   (mil.   avv.   887-885-yy),   Takelot(mil.   avv.   885-872-yy),   Osorkon   II   (mil.   avv.
872-837-yy),   Sheshonk   III   (mil.   avv.   837-798-yy),   Sheshonk   IV   (mil.   avv.   798-
785-yy),   Pami(mil.   avv.   785-778-yy)   va   boshqalar   davrida   Misr   taraqqiyoti
13
 Карпюк С. Г. Лекции  no  нстории ДревнеЙ Греции / С. Г. Карпюк. - М.: Ладомнр, 1997 384- bet
20 avvalgidek   emas   edi.   Mil.   avv.   760-yilda   Yuqori   Misrga   Nubiyaning   Napata
shahridan   Kashta(mil.   avv.   760-752-yy)   ismli   podsho   qo‘shin   tortib   keladi.   Shu
tariqa   efioplar   taxtga   o‘tirib,   25-sulolaga   asos   soladilar.   Misr   tarixida   mil.   avv.
760-656   yillar   efiopiyalik   fir’avnlar   davri   hisoblanadi.   Mamlakat   yana   ichki
nizolar  oqibatida  kuchsizlanadi.  Ushbu  sulolaning  yirik  namoyondalaridan Pianxi
va  Shabakalar   davrida  Yuqori   va   Quyi   Misr   efioplar   sulolasiga   (mil.   avv.  715-y)
bo‘ysundirildi.   Ammo   mil.   avv.   674   yili   Misrga   Ossuriya   podshosi   Asarxaddon
bostirib keladi. Mamlakat 10 yildan ziyod ossurlarga qaram bo‘lib qoladi.
II.4. Qadimgi Misr madaniyati
Mil. avv. IV Qadimgi Misr aholisi Nil qirg‘olarini o‘zlashtirish paytida qaysi
tilda so‘zlashganliklari hozirga qadar olimlar orasida munozarali fikrlarga sababchi
bo‘lmoqda.   G‘arb   mutaxasislarini   fikricha   qadimgi   misrliklarning   ilk   so‘zlashgan
tillari   afro-osiyo   tiliga   (yoki   chad   xalqlari   tiliga)   yaqinligi   ta’kidlanib   o‘tadi.
Keyinchalik boshqa etnoslarning Misrga kirib kelishi natijasida mahalliy til yanada
boyib   va   sayqallanib   bo‘lgan.   Ilk   podsholik   davriga   qadar   misrliklar   ieroglif
yozuvini   ixtiro   qilganlar.   Har   doimgidek   ilk   ieroglif   yozuvlar   diniy   timsol   va
mulkiy   tabaqalanishni   belgilovchi   omil   bo‘lib   xizmat   qilgan.   Har   bir   ieroglif
ma’lum   bir   so‘z   yoki   ma’noni   anglatar   edi.   lerogliflar   soni   masalasida   hozirga
qadar taniqli olimlar munozarali fikrlar bildirmoqdalar, lekin doimiy ishlatiladigan
yozuvlar   va   belgilarning   soni   750   taga   yaqinligi   ta’kidlanadi.   Qadimgi   Misrda
maktablar (mirzolar maktabi) bo‘lib, u yerda tarbiyaviy va ta’lim intizomiga katta
e’tibor   berilgan.   Tartibni   buzgan,   yalqov   o‘quvchilar   hatto   tan   jazosi   bilan   ham
jazolanar   edi.   Maktablarda   o‘quvchilar   asosan   ierogliflarni   sopol   sathiga   va
papirusga yozib o‘rganishgan. Misrda o‘rta va oliy maktablar bo‘lib, bunday ta’lim
maskanlarida fir’avnlar, zodagonlar, kohinlar va moliyaviy imkoniyati bor barcha
kishilarning farzandlari tahsil olganlar. Ilk bor qadimgi Misr ierogliflarini fransuz
olimi J. F. SHampalyon 1822 yil o‘qishga muvaffaq bo‘ladi. Ierogliflarda xo‘jalik
ishlari qaydnomalari, savdo-sotiq bitimlari, mamlakat tarixi, siyosiy kelishuvlarda
21 keng   foydalanilgan.   Misrliklar   yozuvida   1   sonidan   tortib,   millionni   bildiruvchi
alohida   belgilar   ham   bor   edi.   Bu   esa   o‘z   navbatida   matematik   bilimlar   yuqori
darajada o ‘qitilganini bildirgan. O‘lchov birligi sifatida podsho “barmoqi”, “kafti”
va “tirsaki” umum davlat standarti vazifasini bajargan 14
.
Shu bilan birga qadimgi Misr adabiyotida ham ierogliflaming ahamiyati katta
edi.   Bunda   turli   xil   janrdagi   tasviriy   san’at   usullari   keng   qo‘llanilgan.   Qadimgi
podsholik davrida dafn marosimlarida va diniy madhiyalarni yozib qoldirilganligi
yuqoridagi fikrimizga dalil bo‘la oladi. xattotlar katta mahorat bilan bo‘lib o ‘tgan
marosimlami   tasvirlashga   harakat   qilganlar.   Ammo   qadimgi   misrliklarning   1%
gina   savodli   bo‘lib,   qolganlari   dehqonlar,   hunarmandlar   va   doimo   xattotlar
xizmatiga   muhtoj   bo‘lgan   savdogarlardan   iborat   edi.   Shuning   uchun   xattotlik
kasbini   egallash   muhim   ahamiyatga   ega   bo‘lgan.   Xattotlar   asosan   qamishdan
yasalgan   qalam   bilan   papirusga   ierogliflarni   yozishganlar.   Ular   asosan   kohinlar
tomonidan   ibodatxonalarda   o‘qishga   va   yozishga   o‘rgatilgan.   Shu   bilan   birga
mohir   xattotlar   fir’avnlarning   harbiy   yurishlarini   saroy   va   ibodatxonalar   tosh
devorlarida   tasvirlab   chizishganlar.   Qadimgi   Misr   adabiyotining   yorqin
namunalaridan   “Podsho   Xeops   saroyi   haqida   ertak”,   “Gapga   chechan   dehqon”,
“Aka-uka haqida ertak”, “Unu-Amonning sayohati ”, “Ajali etgan shahzoda haqida
ertak”   va  boshqalar  misol   bo‘la  oladi.  Qadimgi  Misrda   ibodatxonalarda  dastlabki
teatr   ko‘rinishidagi  diniy  dramalar  qo‘yilgan.  Misrliklar   musiqa  va   raqs   sa’atidan
xabardor   xalq   hisoblanadi.   Qadimiy   devoriy   suratlarda   torli   musiqa   asboblaridan
tashqari nay, urib chalinadigan do‘mbira va boshqalar tasvirlangan 15
.
Qadimgi   Misr   arxitekturasini   Gizadagi   mahobatli   ehromlarsiz   tasavur   qilish
qiyin.   Shu   bilan   birga   Kamak   va   Luksordagi   ulkan   ibodatxonalar   kishilami
e’tiborini   tortadi.   Amarnadagi   saroylar   xarobalari   qadimda   Misr   fir’avnlarining
qudratidan   dalolat   beradi.   Misr   fir’avnlari   ko‘kka   bo‘y   cho‘zgan   baland   monolit
(yaxlit   tosh)   obelisklami   ham   toshdan   yasatganlar.   Misr   arxitektorlari   oddiy
mehnat qurollar yordamida toshdan ulug‘vor binolarni qurganlar. Haykaltaroshlik
qadimgi   Misrda   san’at   darajasiga   ko‘tarilib,   haykallar   asosan   ohaktosh   va
14
  Kabirov A. Jahon tarixi. - T.: .  1995-yil. 57-bet.
15
  Крушкол ю.с Хрестоматия по истории древнего мира ,  Тошкент ,  1974, 160- бет
22 granitdan   yasalgan.   Ilohlar   va   fir’avnlar   (tasviriga   alohida   e   ’tibor   berilgan.
Qadimgi Misr xudolari va fir’avnlarning ulkan tosh haykallar aholi ko‘rishi uchun
tashqariga   joylashtirilgan.   Misol   uchun   fir’avnlar   Amenemxet   III,   Tutmos   III,
Amenxotep   IV,   Tutanxamon,   Ramzes   II   va   boshqalarning   ulug‘vor   haykallari
ayniqsa e’tiborga loyiq.
Qadimgi   misrliklar   turli   xil   ilohlarga   sig‘inganlar.   Ularning   dinida   ko‘p
xudolik   alohida   ahamiyatga   ega   edi.   Masalan:   Ptax   ilohi   yaratuvchi   timsolida
gavdalangan,   unga   Yuqori   va   Quyi   Misrda   ham   ibodat   qilganlar.   Ra   -   quyosh
xudosi, Osiris-hosildorlik va marhumlar  dunyosida  sudyalik  qiluvchi  xudo, Isida-
onalik ilohasi,  Set-urush  va  o‘lim   xudosi,  Anubis-marhumlar   xudosi, Tot-donolik
va   oy   xudosi,   Xor-tog‘lar   va   osmon   xudosi,   Bastet-go‘zallik   va   xursandchilik
ilohasi,   Maat-adolat   va   haqiqat   ilohasi,   Montu-urush   xudosi,   Sebek   daryolar   va
ko‘llar   xudosi,   Seshat-yozuv,   hisob-kitib   va   xotira   ilohasi,   Xapi-Nil   xudosi   va
boshqalar.   Umumiy   hisob   bilan   qadimgi   Misr   tarixida   mingga   yaqin   xudolari
bo‘lgan. Qadimgi Misrda  o‘z xudolarini  yarim  inson va yarim  hayvon qiyofasida
tasvirlaganlar   va   inson   o‘limidan   keyin   uning   boqiy   ruhi   mavjud   deb
hisoblaganlar.   Fir’avnlami   ko‘mishdan   oldin   uning   tanasi   kohinlar   tomonidan
mumiyolangan.   Bu   jarayoni   70   kun   davom   etgan.   Mumiyolash   orqali   fir’avn
tanasini   saqlab,   tosh   tobut   “sarkofag”   ga   qo‘yishgan.   Qadimgi   misrliklarning
tasavvurida   har-bir   inson   “Ka”   deb   nomlangan   ilohiy   quvvatga   ega   bo‘lib,
o‘limidan   keyin   ushbu   quvvat   yashashni   davom   ettirishiga   ishonganlar.   Qadimgi
Misrda ilm fan taraqqiy etgan bo‘lib, ayniqsa geografiya, geometriya, matematika,
astranomiya,   tibbiyot   va   boshqalar.   Masalan:   Geliopolis   va   keyinchalik   Sais
shaharlarida   kohin   tabiblarni   tayyorlaydigan   ta’lim   dargohlari   bor   edi.   Ular
bemorlami   davolashda   hatto   jarrohlik   amaliyotidan   ham   foydalanishni   bilganlar.
Chunki misrlik kohin tabiblar mo‘miyolash jarayonini yaxshi bilgani uchun, inson
a’zolarining   ichki   tuzilishidan   xabarlari   bo‘lgan.   Shu   bilan   birga   shifobaxsh
o‘simliklar   yordamida   odamlami   davolay   olganlar.   Qadimgi   misrliklar   quyosh
kalendariga ham ega edilar. Unga ko‘ra bir yil 365 kunga teng bo‘lgan, bir oy esa
30   kunni   tashkil   qilgan.   Qolgan   besh   kun   bayram   sifatida   nishonlangan.
23 Astronomiya   bilan   asosan   kohinlar   shug‘ullanganlar.   Kunduzi   quyoshni   soyasiga
qarab   soatni   aniqlashgan.   Tunda   esa   vaqtni   aniqlash   uchun   suv   soatlardan
foydalanganlar.   Umuman   qadimgi   Misr   madaniyati,   insoniyat   sivilizatsiyasini
rivojlanishida ijobiy rol o‘ynagan. 16
XULOSA
Insoniyat   tarixida   ibtidoiy   jamoadan   sivilizatsiyaga   o‘tish   shaharlarning
paydo   bo‘lishi,   ularning   hokimiyat   va   diniy   markaz   sifatida   shakllanishi
16
 Abdiеv V. I. Qadimgi Osiyo tarixi. T., «O‘rta va oliy maktab davlat nashriyoti», 2013 y,  84- bet
24 ibodatxona,   saroylar   qurilishi,   yozuvni   paydo   bo‘lishi   bilan   va   shuningdek,
jamiyatda  turli  sinflar   va  davlatchilikni  paydo  bo‘lishi  bilan  boshlanadi.   Qadimgi
sivilizatsiyalar   davri,   qadimgi   dunyo   tarixi   fani   tomonidan   o‘rganiladi.   Tabiiki
sivilizatsiyalar   tarixi   qadimgi   sharqda   eramizdan   avvalgi   IV   ming   yilliklardan
jamiyatning   taraqqiyoti   natijasida   turli   ijtimoiy   qatlamlarni   paydo   bo‘lishi   bilan
boshlanadi.   Qadimgi   Sharq   sivilizatsiyasi   turli   geografik   hududlarda,   turli
davrlarda tugallandi. Jumladan, Old Osiyoda Qadimgi Sharq tarixi makedoniyalik
Iskandarning yurishlari (er. aw. IV asr.) bilan tugallandi, Janubiy va Sharqiy Osiyo
mamlakatlari   uchun   eramizning   I   ming   yilligini   II   yarmigacha   davom   etdi.
«Qadimgi   Sharq»   geografik   tushunchasi   shimoliy   g‘arbiy   Afrikadan   Tinch
okeanigacha   va   buyuk   cho‘ldan   Hind   okeani   va   Saxaragacha   bo‘lgan   ulkan
hududni   qamrab   oladi.   Asosan   bu   hudud   subtropik   iqlimli,   juda   issiq   va   quruq
yozi,   yumshoq   qishi   bilan   ko‘zga   tashlanadi.   Qadimgi   Sharq   xalqlarining
sivilizatsiyalari   asosan,   buyuk   daryolar   Nil,   Dajla   va   Frot,   Hind,   Gang,   Xuanxe,
Yanszi,   Amudaryo   kabi   daryo   havzalarining   unumdor   vodiylarida   sun’iy
sug‘orishga   asoslangan   xo‘jalik  hayotini   samarali   rivojlanishi   bilan   ajralib   turadi.
Qadimgi Sharq sivilizatsiyasi jahon xalqlari taraqqiyotining keyingi rivojlanishiga
samarali ta’sir ko‘rsatadi va uning poydevori hisoblanadi.
Shunday qilib, Misr va misrliklar dini ular ma’naviy madaniyatining tarkibiy
qismi   hisoblanadi.   Misr   va   misrliklar   dinida   qadimdan   boshlab   ularning   xo‘jalik
hayot   tarzi,   ijtimoiy-iqtisodiyoti   va   madaniyati   u   yoki   bu   darajada   o‘z   ifodasini
topgan.   Shu   bois   Misr   xalqlari   tarixi,   xo‘jaligi,   ijtimoiy-iqtisodiy   tuzumi   tarixini
o‘rganishda   misrliklar   dini   muhim   manba   bo‘lib   xizmat   qiladi.   Xulosa   sifatida
shuni aytish joizki, Qadimgi Misr va misrliklar jahon madaniyati tarixida o‘zining
munosib o‘rniga ega bo‘lgan.
25 FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO‘YXATI
1.   Abdiеv   V.   I.   Qadimgi   Osiyo   tarixi.   T.,   «O‘rta   va   oliy   maktab   davlat
nashriyoti», 2013 y.
2.   Boynazarov   F.B.   Qadimgi   dunyo   tarixi.   A.Qodiriy   nomidagi   xalq   mеrosi
nashriyoti. 2004 g.
3. Rajabov. R. R. Qadimgi dunyo tarixi. (Sharq, Yunoniston, Rim ). T., "Fan
va texnologiya", 2009-y.
4.   Urakov   D.J.,   Tursunov   R.N.   Jahon   tarixi.   O‘quv   qo‘llanma.   Toshkent:
"Innovatsiya-Ziyo", 2020-y.
5. Kabirov A. A Qadimgi sharq tarixi “Tafakkur” nashiryoti Toshkent 2016-y.
6.   Берлев   О.Д.,   Вигасин   А.А.   Источниковедение   истории   Древнего
Востока.   Москва. Медиатека. 1984  
7. Мартов В.: Историки античности. Москва. Директ-Медиа. 2008
8. Борухович В. Г. История древнегреческой  литературы. Классический
период. М.: 1962
9. Немировский А.И. История  древнего  мира:  Античность.  Ч. 1-2. -  М.:
ВЛАДОС, 2000
10.   Бикерман   Э.   Хронология   Древнего   мира:Ближний   Восток   и
античность / Э. Биккерман; пер. с англ. И. М. Стеблин Каменского ; отв. ред.
М. А. Дандамаев. - М: Наука, 19
Internet saytlar
1. www.anc-greece.narod.ru 
2. http://www.greecancient.ru 
3. http://www.greekroman.ru 
4. www.antica.lt    .    
5.   www.ellada.spb.ru .  
6. www.countries.ruG‘libraryG‘ant    .
26 ILOVALAR:
QADIMGI MISR SHAHARLARI
27 MISR EHROMLARI
QADIMGI MISR MANZILGOHLARI
28 MISR YOZUVLARI
MISR EHROMLARI
29 MISR XUDOLARI
30                          
Isis                                                Osiris
31

Qadimgi Misrda ilk davlatchilik

Купить
  • Похожие документы

  • Yunonlar va Fors urushlari
  • Xristianlikning paydo bo‘lishi va tarqalishi
  • Shumer-Akkad sivilizatsiyasi
  • Rim respuplikasi qulashi va imperiya ilk davri
  • Rim imperiyasining oltin va so’nggi davri

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha