Дата регистрации 05 Декабрь 2024
114 ПродажQadimgi turkiy moniylik adabiyotida axloqiy-tarbiyaviy masalarning badiiy talqini
MUNDARIJA
KIRISH…………………………………………………………………………….3
I.BOB.QADIMGI TURKIY MONIYLIK ADABIYOTINING UMUMIY TAHLILI
1.1.Qadimgi turkiy moniylik adabiyotining shakllanishi va rivojlanishi…………..5
1.2.Axloqiy-tarbiyaviy masalalarning adabiyotdagi o‘rni va ahamiyati…………...8
II.BOB.AXLOQIY-TARBIYAVIY MASALALAR VA QADIMGI TURKIY ASARLAR.
2.1."Qutadg‘u Bilig" asaridagi axloqiy va tarbiyaviy ta'limotlar…………………16
2.2."Tavarruxnoma" va boshqa moniylik asarlaridagi axloqiy qadriyatlar……….20
III.BOB.QADIMGI TURKIY MONIYLIK ADABIYOTIDA AXLOQIY-TARBIYAVIY MASALALARNING BADIIY TALQINI.
3.1.Badiiy san'at va moniylik ta'limotlari: adabiyotdagi uyg‘unlik…………….…26
3.2.Qadimgi turkiy adabiyotda tarbiya va axloqning zamonaviy ahamiyati……...30
XULOSA……………………………………………………………………..…..33
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR………………………………………..36
KIRISH
Mavzuning dolzarbligi:Qadimgi turkiy moniylik adabiyotida axloqiy-tarbiyaviy masalalarning badiiy talqini dolzarb va muhim mavzu bo'lib, u o'zining zamoniga xos bo'lgan madaniy qadriyatlarni, jamiyatni boshqarish, insoniy munosabatlar va axloqiy me'yorlarni o'zida mujassam etgan. Qadimgi turkiy xalqning tafakkurida axloqiy qadriyatlar o'ziga xos bo'lib, ularga bo'lgan ehtiyojlarni badiiy adabiyot orqali ifodalash, jamiyatda hayotning barcha sohalariga tegishli masalalarni hal etish, tarbiyaviy ahamiyatga ega bo'lgan mavzularni ochish, ustunlik qilish kerak bo'lgan axloqiy tushunchalar markazga qo'yilgan.
Bu davrda yozilgan asarlarda, ko'plab axloqiy va tarbiyaviy masalalar tasvirlanadi. Moniyizmning asosiy g'oyalari, xususan, insonning ma'naviy kamoloti, yaxshilik va yomonlik o'rtasidagi kurash, xushyo'r va pokiza hayotga intilish qadimgi turkiy jamiyatining badiiy ifodalarida keng o'rin egallagan. Bunday asarlar yordamida, asrlar davomida bu qadriyatlar kelajak avlodlarga yetkazilib, ularga axloqiy yetuklikka erishish, yaxshilikni tarbiyalashga katta ahamiyat berilgan.
Shuningdek, qadimgi turkiy moniylik adabiyotida jahonni anglashda axloqiy me'yorlarning o'rni katta bo'lgan. Bu davrning badiiy asarlari insonni ma'naviy poklikka yetaklash, ijtimoiy hayotdagi har bir insonning o'z o'rnini to'g'ri anglashiga, boshqalarga nisbatan hurmat va insof bilan munosabatda bo'lishga chaqirgan. Ushbu axloqiy qadriyatlar nafaqat individual rivojlanishni, balki jamiyatni barqaror va tinch yashashiga xizmat qilgan.
Demak, qadimgi turkiy moniylik adabiyotidagi axloqiy-tarbiyaviy masalalar o'zining chuqur mazmuni, insoniyatni ma'naviy va axloqiy jihatdan rivojlantirishga qaratilganligi bilan bugungi kunda ham dolzarbdir. Ular nafaqat tarixiy asarlar sifatida qadrli, balki zamonaviy jamiyatda axloqiy, ma'naviy va tarbiyaviy ahamiyatga ega bo'lgan g'oyalarni o'zida mujassam etgan.
Kurs ishining maqsadi: Qadimki Turkistonda moniylik adabiyoti axloqiy-tarbiyaviy masalalarni talqin qilishda muhim rol o'ynagan. Ushbu mavzu adabiyotda insonning ichki dunyosini, ahloqiy qadriyatlarini, tarbiya va ma'naviyatini shakllantirishga qaratilgan bo'lib, u nafaqat estetik, balki ma'naviy jihatdan ham ahamiyatli bo'lgan. Adabiy asarlar orqali o'z zamonasining ijtimoiy, axloqiy va diniy tamoyillari aks etgan. Bunday asarlar, ayniqsa, moniylik adabiyotida, o'quvchiga hayotdagi to'g'ri yo'lni topish, axloqiy me'yorlarni tushunish va ular asosida hayot kechirish yo'llarini ko'rsatib bergan.
Kurs ishining vazifasi: "Qadimgi turkiy moniylik adabiyotida axloqiy-tarbiyaviy masalalarning badiiy talqini" mavzusining vazifasi qadimiy turk adabiyotining o'ziga xos xususiyatlarini va uning ijtimoiy, axloqiy va tarbiyaviy funksiyalarini chuqur o'rganishdan iborat. Bu mavzu, ayniqsa, moniylik adabiyotining badiiy shakllarini va mazmunini tahlil qilish orqali, axloqiy qadriyatlar, tarbiya va ma'naviyat sohasidagi o'zgarishlarni o'rganishga qaratilgan. Badiiy talqin orqali qadimiy turkiy moniylik adabiyotida muhokama qilinayotgan axloqiy masalalar qanday qilib o'quvchining ruhiyatiga ta'sir etganligi, insonni ma'naviy jihatdan yetuk qilishga xizmat qilganligi yoritiladi.
Kurs ishining tarkibiy tuzilmasi:Ushbu kurs ishi 3 ta bob,6 ta reja,xulosa va foydalanilgan adabiyotlardan iborat.
I.BOB.QADIMGI TURKIY MONIYLIK ADABIYOTINING UMUMIY TAHLILI.
1.1.Qadimgi turkiy moniylik adabiyotining shakllanishi va rivojlanishi.
Qadimgi turkiy moniylik adabiyoti, asosan, Turk imperiyalari va turkiy xalqlarining qadimiy madaniyati va diniy qarashlarining o‘ziga xos yoritilishi sifatida rivojlangan. Ularning adabiyoti faqat badiiy san'atni ifodalashda emas, balki turkiy jamiyatlarning axloqiy-ruhoniy, ijtimoiy va diniy qadriyatlarini ham o‘z ichiga olgan. Shakllanishi va rivojlanishi jarayonida qadimgi turkiy moniylik adabiyoti, ayniqsa, islomiy va moniylik ta'limotlarining ta'sirida yangi yo‘nalishlarga yo‘l olgan.
Moniylik va turkiy xalqlarning diniy qarashlari
Moniylik dini, o‘z mohiyatiga ko‘ra, axloqiy tozalik va ruhiy yuksalishni targ'ib qiluvchi ta'limotdir. U turkiy xalqlar orasida IX-X asrlardan boshlab keng tarqalgan. Xususan, uyg'ur davlati moniylikning asosiy markazlaridan biri bo‘lgan. Moniylik dini, uning ta'limoti, va unga oid fikrlar turkiy xalqlar orasida rivojlanishning boshlang'ich nuqtasini tashkil etgan.
Moniylik ta'limotlari asosan ikki asosiy prinsipga asoslangan: birinchi, dunyodagi barcha mavjudotlarning o‘zaro bog'liqligi va ularga adolatli yondashish; ikkinchisi, insonning ichki dunyosidagi xatoliklar va yomonliklarni yo‘qotib, ruhiy tozalikka erishishdir. Moniylik diniy qarashlari turkiy xalqlarning falsafiy va diniy nuqtai nazarini shakllantirib, adabiyotda ham chuqur iz qoldirgan.
Moniylik ta'limoti va qadimgi turkiy adabiyotdagi o‘rni
Moniylik adabiyotida, asosan, axloqiy, diniy va ruhiy masalalar o‘rtasidagi munosabatlar yoritilgan. Bu jarayonda, moniylikning asosiy tamoyillaridan biri bo‘lgan insonning ichki dunyosidagi tozalikka erishish uchun zarur bo‘lgan axloqiy tartibning jamiyatga ta'siri o‘z aksini topgan. Moniylik adabiyotining bir qancha asarlari, ayniqsa, axloqiy qarashlar va insonning ichki olamining badiiy ifodasini o‘zida mujassamlashtirgan.