Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 25000UZS
Размер 598.5KB
Покупки 0
Дата загрузки 08 Октябрь 2025
Расширение doc
Раздел Курсовые работы
Предмет История

Продавец

Sunnatillo

Дата регистрации 11 Апрель 2025

2 Продаж

Qadimgi Yunoniston madaniyati

Купить
Qadimgi Yunon madaniyati
Mundarija:
Kirish.
I.BOB. Qadimgi Yunonistonning qisqacha tarixi.
I.1.  Geografik o‘rni,  tabiiy sharoiti va aholisi.
I.2.  Qadimgi Yunoniston tarixi manbashunosligi va tarixini davrlashtirish.
II.BOB.  Qadimgi Yunoniston madaniyati.
II.1.  Qadimgi Yunoniston yozuvi va maktablari
II.2.  Qadimgi yunon san`ati va dini
II.1.  Yunonistonning qadimgi Olimpiya o`yinlari
Xulosa.
Adabiyotlar ro’yxati.
1 Kirish
Insoniyat   o’zining   qadimgi   tarixiga   hamma   vaqt   qiziqish   bilan   qarab
kelgan.Bu   davrni   antik   dunyo   deb   ataymiz.   Antik   dunyoda   yashagan
bobokalonlarimiz   hayotiga   har   birimiz   qiziqish   bilan   qaraymiz.   Qadim
zamonlardan qolgan va shular asosida biz o’tmish tarixini tiklaydigan narsalarning
hammasi   ular   hoh   tosh   va   boshqa   obidalarga   yozilgan   yozuv   bo’lsin,hoh   antik
muallifning guvohlik berib yozib qoldirgan asarlari  bo’lsin,hoh bino yoki  mehnat
quroli   bo’lsin,ana   shularning   hammasi   biron-bir   qadimgi   davrni   o’rganish   uchun
manbadir.  Antil   davrning   badiiy   go’zalligiga   asos   solgan   Gomer   ijodidagina
enas, shu bilan birga Esxil, ofokl, Evripid va Aristofan kabi so’z san’atkorlarning
nodir adabiyot durdonalari ham bitmastuganmas badiiy estetik zavq manbaidir. 
Kurs   ishining   maqsadi.   Gesiod,   Geradot,   Fukidid,   Ksenofont   kabi   tarixiy
nasrni   go’zal   sahifalar   bilan   boyitgan   ulug’   istedotlarning   mo’tabar   nomlari   ham
biz   uchun   g’oyat   qimmatlidir.   Bu   adiblarning   asarlarida   antik   o’tmishning   o’ziga
hos qirralarini kuzatamiz. Gomer davridayoq skiflarning nomi uzoq Afinaga yetib
borgan   edi.   Bu   o’rinda   Gomerning   skiflar   haqidagi   fikri   beihtiyor   etiborimizni
o’ziga   jalb   etadi.   Gomer   o’zining   poemasida   skiflar   haqida   kuylagan   edi,deb
yozadi   Flaviy   Arrian   ”Aleksandrning   yurishi”   asarida.Skiflar   hqiqatgo’y   odamlar
bo’lgan,ular   Osiyoda   yashaydi,   biroz   kambag’alrog’u,   ammo   juda   haqiqatgo’y.
Yunon adibi Gomerdan tashqari yana bir yunon adibi Geradot o’zining asarlarida
ham   skiflar   haqida   qiziq-qiziq   hikoyalar   yozib   qoldirgan.Geradot   ijodi   to’qqizta
kitobdan iborat. Uchinchi kitobning bir qismi va to’rtinchi kitob to’liq holda skiflar
hayotiga   bag’ishlangan.   Shu   o’rinda   skiflarning   o’zi   kimlar,   degan   savolning
tug’ilishi tabiiy. 
Kurs   ishining   vazifasi.   Skiflar   haqida   yirik   tadqiqotlar   yaratgan   yana   bir
olim   L.   V.   Ditmarning   fikricha,   skiflar,   asosan   dehqonchilik   bilan   shug’ullangan
ko’chmanchi qabilalardan bo’lib, asosan cho’l joylarda yashar edi. 
2 Geradotni biz tarixchi sifatida yaxshi bilamiz.Ammo uning ijodiga yaqindan
yondoshsak,   eng   avvalo   yunon   adabiyotining   ulug’   namoyondasi   bo’lganligining
ham guvohi bo’lamiz. To’qqiz kitobning har biri yuz ellik va undan ortiq hikoya,
rivoyat va o’zoga hos tarixiy novellalarini o’z ichiga oladi.Geradot ijodi orqali biz
o’sha   davrda   Markaziy   Osiyoda   xalq   og’zaki   ijodi   ancha   rivoj   topganligini
bilamiz.   Darhqiqat,ilk   xalq   og’zaki   ijodi   namunalari   hisoblangan   “To’maris”,
”Shiroq” afsonalarini ham Geradot, Polien ijodida uchratamiz. 
Kurs   ishining   dolzarbligi.   Hatto   bu   afsonalarning   ham   ma’lum   darajada
tarixiy   asosga   ega   ekanligini   yunon   adabiyotining   ulug’   namoyandasi
Ksenofontning asari orqali bilib olishimiz mumkin. Ksenofonning bundan tashqari
“Anabasis”   “10000   yurishi”   asarlarida   qarib   yarim   asrdan   ko’proq   davom   etgan
Eron-Yunon   urushi   tasvirlanadi.Badiiy   adabiyot   insoniyat   tarixini   aks   ettiradi.
Shuning   uchun   ham   biz   ko’pincha   Geradot,Ksenofont   asarlarini   tarixiy   asar
sifatida   qaraymiz 1
.   Aslida   bu   asarlar   tarixiy   nasrning   yorqin   namunasidir.   Ularda
go’zal   badiiy   ifodani   kuzatamiz.   O’z   o’rnida   tarixchilar   ham   bu   asarlarni   o’qib
tarix haqida xulosa chiqaradilar. 
Hamma   davrlarda   ham   tarix   fani   bilan   adabiyot   o’ziga   hos   ravishda
chambarchas   bog’lanib   kelgan.   Ushbu   kurs   ishining   mavzusini   shu   ma’lumotlar
bilan   bog’ladim   va   ochib   berishga   harakat   qildim.   Kurs   ishini   II   bob   to’rt
paragrafga   bo’lib   yoritdim.   Kirish,xulosa   va   adabiyotlar   shular   ichida.Yana   bir
ma’lumot   antik   tarixchilarning   asarlari   Yunon   tarixiga   oid   eng   asosiy   yozma
manbadir.   Gretsiyada   tarix   fani   birdaniga   vujudga   kelgan   emas.   Greklarning
tasavvuricha tarix fan emas, balki san’atdan va pand nasihatdan iborat. Shu sababli
qadimgi   Greklar   boshqa   fanlar   singari   tarixning   ham   o’z   muzasi   bor,   bu   muza
Kliodir, Klio boshqa muzalar bilan bir qatorda san’atlar boshi Apollon ayyomlari
orasida   bo’lgan   deb   hisoblaganlar.   Greklar   tarixiy   voqealar   tog’risida   chiroyli   va
pand   nasihatli   hikoyani   hammadan   ko’proq   qadirlaganlar.Ular,tarixning   asosiy
vazifasi pand nasihatdan iborat deb hisoblaganlar. 
1
  Kabirov A . “ Qadimgi sharq tarixi ” .  Toshkent.  2016 . 186 bet.
3 I.BOB. Qadimgi Yunonistonning qisqacha tarixi.
I.1.  Geografik o‘rni,  tabiiy sharoiti va aholisi.
Yunoniston     geografik   jihatdan     3     qismga   bo’linadi:     Fessaliya     va   Epir,
shimolda     Moli     va     Pagasey     ko‘rfazlari,     janubdan     Korinf     va   Saronika     bilan
cheklangan,     markaziy     qismi     Peloponnes     yarim   orolidan     iborat     janubga
bo’linadi.     Shimoliy     qismida     Fessaliyani   Epirdan     Pind     togiari     zanjiri     ajratib
turadi.     Qadimda   bu     ikki   viloyat   yunon     madaniyati     shakllanishida     muhim
ahamiyat  kasb  etadi. 
Chunki   bu yerda   ilk   bor shimoldan janubga tomon yunon   qabilalari siljib
kelgan. Fessaliyada   qadimgi   yunon   afsonalari   paydo   bo’ldi.   Uning janubidagi
Sperxa     daryosi     vodiysidagi     axey     Ftiotidasi     ahil     va     mirmidonlar     vatani.
Fessaliyadan     afsonaviy     Yason     uzoq     Kolxidaga     oltin   mo‘yna     uchun     joiiab
ketgan.     Dodonda     Sella     kohinlari     muqaddas   dub     daraxtining     barglarini
shitirlashiga  qarab  fol  ochganlar.  Ejpir yunon  madaniyatiga  aloqasi  boimagan
yowoyi  oika  boiib,  uni markaziy Yunoniston  bilan  faqat  xaoii,  tesprot,  moloss
va   oresta   kabi   epir   qabilalari   joylashgan   Axeloy   daryosi   bogiab   turgan.Fessaliya
barcha     tomondan     togiar     bilan     o   ‘ralgan     boiib,     bu   yerda     ikki     tekislikni
Fessaliyalik     bosqinchilar     ishg‘ol     qilganlar.     Ular   mahalliy     aholini     qaram
penestlarga  aylantirganlar.  Qisman  ularni vodiydan  togiarga  siqib  chiqarganlar.
Fessaliya   g'arbiy   qismida g'alla   va   chorvachilik   rivojlangan.   U   yerda   qulay
qirg'oq     va   qoitiqlar     yo‘q.     Shimoliy     Yunonistonni     markaziy     Yunonistondan
dengiz  va  Oyta  tog’lari  orasida  yotgan  Fermopil  daryosi  ajratib turadi 2
. 
Markaziy     Yunonistonda     kam     sonli     togiik     qabilalar   joylashgan.   Egey
dengizi  qirg‘og‘ida  Evbey  oroli  qarshisida  Opunt  lokrlari joylashgan.  Er avV
asrda     afinaliklar     uchun     lokrlar     qoloqlikning   namunasi     bo’lgan.Parnas     (2450
m)  va  Kifris  togiarida joylashgan  vakiy qabilalari yanada  qoloq  bo’lgan.  
Markaziy  Yunoniston  yoiidagi  eng  muhim joy  bu  Elateya  shahri  bo’lgan.
Delfa     qadimgi     Elladaning     diniy   markazi     vazifasini     o   ‘tagan.     Parnasdan
2
 5. Urakov D. “Qadimgi dunyo tarixi”.(Yunoniston va Rim tarixi). Тoshkent. 2020. 148 bet.
4 shimolda  Yunonistonning eng  kichik  viloyati  —  Dorida  (185  kv.km)  bo’lgan,
aftidan  doriylar shu yerdan kelib chiqqanlar. 
Fokidadan     g'arbga     Agra,     evitan     nomidagi     illiriya     qabilalari     yashagan
togii     va     ozroq     unumdor     vodiyga     ega     bo’lgan     Etoliya     viloyati   joylashgan.
Shimolda     Epir     bilan     tutashgan     Abrakiy     qoitigigacha     bo’lgan   hudud
Akarnaniyada     illiriya     qabilalari     yashagan.     Janubda     3000     kv.   km.     hududni
egallagan   Beotiya   viloyati   birdaniga   3   dengiz   bilan tutashgan.   Poytaxti   Fiva
bo’lgan     Beotiyada     g'allachilik,     chorvachilik   va   baliqchilik   kuchli   rivojlangan.
Beotiyani     janubdan     Kiferon     va     Parnas     togiari     o‘rab     turadi.   yunonistonning
markazida tuprogi    dehqonchilikka   noqulay bo’lgan Attika   viloyati    joylashgan.
Qadimgi  Attikada  suv  tanqis  bo’lsa-da, ammo  marmar,  loy,  kumush va zaytun
darcvtlariga boy bo’lgan. Afmaning   dengiz   yoiini   Salamin   oroli   to‘sib   turadi.
Salamin uchun  Afina  Megara  va  Egina  bilan  uzoq  urush  olib  bo’lgan,  faqat
Eginaning  bo‘ysundirilishi  Afmaning   dengiz   savdosiga  yo‘I  ochdi. Korinf  va
Saronik   qoitiqlari   orasidagi   togiik   hududda   Megara shahri joylashgan.   Korinf
qoitigidan     so‘ng   Peleponnes   yarim   oroliga   o‘tish   mumkin.     Uning     markazida
Arkadiya   balandligi   turadi.   Lakoniya     va     Messeniya     viloyatlari     yarimorol
g‘arbida   joylashgan.   Bu   viloyatlarda   g'alla   ekilgan.   Messeniyadan    shimolda
Elida viloyati joylashgan boiib,  Alfey va  Kladey daryolari  qo'shilish joyida  har 4
yilda     bir     marta     Olimpiya     o'yinlari     o   ‘tkaziladigan     Olimpiada   joylashgan.
Ellidadan   shimolda   Axeya   viloyati   turadi.   Yunonistonning     iqlimi     yumshoq,
harorati   16   °C   ni   tashkil etadi.   Landshafii   qadimda   hozirgidan   farq   qilgan.
Qalin o'rmonlar  ko‘p  bo’lib ,  tuproq  hozirgidek  toshloq  bo’lgan.  Faqat ozgina
yer  unumdor  bo’lgan 3
.  
Er.  av .  VI  asrgacha  faqat  bug'doy va  tariq  ekilgan.  Keyin  esa  uzum  va
zaytun  bu  ekinlarni  siqib chiqargan. Yunonistonda  oltin  yo‘q.  Mis  juda  ko‘p.
Xalqida  shahrining nomi  ham  «mis»  degan  ma’noni  bildiradi.  Bu  yerdan  mis
3
  Roger B.Beck, Linda Black, Larry S. Krieger, Philip C, Naylor, Dahia Ibo Shabaka ‘’World history: patterns of 
interaction’’. Oxford University Press. England I994. P.17-19.
5 qazib chiqarilgan.    Beotiya   va   Lakoniyada   sifati   past   temir,   Tasos   va   Sifnos
orollaridan  er avVIII—VI  asrlardan kumush  qazib  olingan. 
Er.  av.VIII asrdan  Lavrion  kumush  koni  ochilgan.  Bu  konlardan  olingan
daromad     er.   avv.     V   asrda     Afinani     qudratli     flot     qurishga   va   Yunonistonda
yetakchilik     rolini   o   ‘ynashga     imkon   berdi.   Afinada     tog‘-konchilik     sohasida
ulkan   yutuqlaiga   erishildi. Konlarning chuqurligi  100  m.   ga yetgan.   Qimmatli
metallarni     qidirib   topish     san’ati     yuqori     darajada     bo'lgan.     Kulolchilikda
yunonlar haqiqiy   san’atkor bo‘lganlar.   Tosh juda   yuqori   baholangan.    Hamma
joyda   tosh   mo’l- ko’l   bo'lgan.   Marmarning   vatani   Pentelikon   Aflnadan   bor-
yo‘g‘i  10  km  masofada joylashgan 4
.  Mashhur  Parfenon  va Propiley  pentelikon
mamaridan bunyod etilgan.
I.2. Qadimgi Yunoniston tarixi manbashunosligi.
Qadimgi   Yunoniston   tarixiga   oid   manbalar   ko‘pligi   va   yaxshi  saqlanib
qolganligi     bilan     boshqa     hududlar     tarixidan     farq     qiladi.   Yunoniston     tarixi
manbashunosligida     qadimgi     tarixchilarning   asarlari    muhim     o ‘rin   tutadi.   Er
avVI—V  asrlarda  tarix  fani  gullab yashnagan  davridir.  Bu  davr  tarixchiligini
g‘arb     olimlari     «Aliolida   polislar     tarixi»     deb     atashadi.     Bu     davrdagi     ko‘zga
ko‘ringan  tarixchilardan:  Gerodot,  Fukidid va  Ksenofontni  olish mumkin. 
Makedoniyalik     Aleksandming     sharqqa     yurishlaridan     so‘ng   Yunoniston
tarixida  yangi  tarix  maktabi  —  Arastu  maktabi shakllandi.  Bu  davrning  eng
ko'zga     ko'ringan     asari     Arastuning   «Politiya»     asaridir.     Bu     asar     Arastu     va
uning     shogirdlari     tomonidan   yozilgan     bo‘lib,     yunon     polislari,     O’rta     yer
dengizi     qirg‘oqlaridagi   yunon     koloniyalari     haqida     muhim     ma’lumot     beradi.
Asar   juda     ko‘p   boiimlardan     iborat     bo‘lsa-da,     uning     faqat     bizgacha     «Afina
politsiyasi»  qismi  yetib  kelgan. Ellin  davriga  kelib  yunon  jamiyatidagi  keskin
o‘zgarishlar,   katta     davlatlaming     vujudga     kelishi     bilan     umumiy     tarixga     asos
solindi.  Bu  davrning  eng  ko‘zga  ko'ringan  tarixchilaridan  biri Timey  bo‘lib,  u
4
 3. Kabirov A. “Qadimgi sharq tarixi”.  Toshkent. 2016. 173  bet .
6 o ‘zining   asarida   Bolqon   Yunonistoni,   g‘arbiy yunon   mustamlakalari    haqida
muhim  ma’lumotlar beradi.
  Qadimgi  yunon  tarixi  bo‘yicha  eng  muhim  manbalardan biri  arxeologik
topilmalar     hisoblanadi.     Arxeologlar     Bolqon   Yunonistoni     va     Egey     dengizi
orollaridagi     qadimgi     ibodatxonalar,     saroylar,     mudofaa     inshootlarini     qazib
ochdilar. Ayniqsa,   Krit   orolida   ingliz   arxeologi   A.   Evans   40   yildan ko‘proq
vaqt     Knoss     saroyini     qazib     ochdi.     Kichik     Osiyoda     nemis     arxeologi     G.
Shlimanning   Troya   xarobalarini   qazib   ochishi  qimmatli   ma’lumotlarni   berdi.
Me’muar     asarlar.   Polislarning     yemirilishigacha     yunonlar     tarix   va     adabiyotga
oid  asarlarni  me’muar shaklda  yozishgan.  Er avIV asrdagi  eng  yirik  me’muar
asar   Ksenofontga tegishli.   U   asosan   harbiy sohaga oid   ma’lumotlarni   beradi.
Ellinizm    davrida   me’muar    va   avtobiografik   asarlar yozish   odat  tusiga   kirdi.
Ellin     davri     siyosatchilaridan     Pirra     va     Arata     eng     yirik   tarixiy     asarlar
mualliflari  hisoblanadilar 5
. 
  Ular     «Axey     ittifoqi»   haqida   keng     ma’lumotlarni     yozib   qoldirishgan.
Xatlar.   Antik     jamiyatda     xatlar     muhim     o   ‘rin     tutgan.     Ular     ikki   xil     shaklda
ochiq     va     yopiq     shaklda     yozilgan.     Platon,     Isokrat     va   Sallyustiylar     yozgan
ochiq  xatlarida  falsafiy muammolar haqida  fikr yuritilgan.  Yopiq  xatlar  davlat
ahamiyatiga     molik     xatlar     boiib,   maxsus     kishilar     nomidan     yozilgan.     Ularda
asosan     siyosiy   va     maxfiy   maiumotlar   yozilgan.   Shoirlar     va     ularning     asarlari.
Yunon     she’riy     adabiyotining   shakllanishi     er   avIX—VIII     asarlarga     tegishli
boiib,     bu     davmi   «Gomer     davri     she’riyati»     deyishadi.     Gomer,     Gesiod     va
dramaturglar     Esxil,     Sofoklning     asarlari     juda     yaxshi     saqlangan.     Gesiod
o‘zining   «Mehnat   va   kunlar»   asarida   yunon   jamiyatidagi   ijtimoiy ziddiyatlar
haqida  yozadi. 
Shaharlar.   Yunon     tarixiy     manbashunosligiga     shahar     qoldiqlari   muhim
o'rin     tutadi.     Shaharlardagi     saroylar,     ibodatxonalar     yaxshi   saqlangan.     Krit-
Miken     davri     saroylari,     inshootlari   juda     ko'plab     topilgan.     Yunon
5
 12. История древнего мира/Под ред. И. М. Дьяконова, В. Д. Нероновой, И. С. Свенцицкой. М., 1983, т. II, 
лкция  стр 79.
7 me’morchigining     asosiy     yodgorliklaridan     bu     Palestlar   va     Gimnasiylardir.
Palestlar —  bu  sport  inshootlari jumlasiga ki rib,  u  yerda  asosan  yosh  bolalar
muntazam  sport  bilan shug‘ullanishgan.  Gimnasiy  —  sport  inshooti  boiib,  bu
yerda asosan  kattalar  sport  va  fan  bilan  shug‘ullanganlar.  Bizgacha  Afinaning
ikki  katta  gimnasiyasi  saqlanib  qolgan.  Ulardan  biri  qahramon Akadem bogida
joylashgan,  ikkinchisi  likeylik Appolon  dala hovlisida joylashgan 6
.
Yunonistondagi   madaniyat   markazlaridan   yana   biri   bu   muqaddas   joylar
va   ulardagi   haykal   va   inshootlardir.   Sliaharlar   tarixini o ‘rganishda   qadimgi
yoilar    ha...     muhim    ahamiyat     kasb   etadi.   Eng yirik    yoilar   xarobasi   Afina  va
Pirey portidagi  y o i boiib,  dengiz  ortidan  keltirilgan  mahsulotlar  Pirey  portiga
tushirilib,   shu   y o i   orqali Afinaga   keltirilgan.   Bu   mashhur   y o i   Peloponnes
urushi     davrida   Sparta     va     uning     ittifoqchilari     tomonidan     buzib     tashlangan.
Hozirgi kunda   faqat   uning   xarobalarigina   saqlanib   qolgan.   Pireydan   tashqari
Yunonistonning   ikki   yirik   porti   Samos   va   Iskandariya   ham   o ‘z ahamiyatini
yo‘qotgani yo‘q.
Mudofaa  devorlari . Yunon  mudofaa  va  harbiy tarixida  himoya devorlari
va     boshqa     fortifikatsiya     inshootlari     muhim     o   ‘rin     tutadi.   Yunon     tarixini
qadimgi    davriga    oid   mudofaa   inshootlari    Troya, Mikena,    Tirinf  va   Afinada
yaxshi     saqlangan.     Undan     tashqari     Xersones,     Eley,     Metapont,     Akrogant
shaharlari  devorlari  asl  holicha saqlanib  qolgan.
Yozuvlar.   Yunon     tarixini     o   ‘rganishda     yozuvlar     muhim     ahamiyat     kasb
etadi.     Asosan     XIX     asrning     70-yillaridan     papirus     topilmalarni     o   ‘rganish
natijasida  yangi  «papirologiya»  faniga  asos  solindi.
Yunon     jamiyatiga     papirusning     kirib     kelishi     Misr     tarixi     bilan     uzviy
bogMiqdir.   Qadimgi   mashhur   yunon   —   lirik   shoirlari   Alkey,   Sapfo, Korin,
Pindara,     Vakximida     va     mashhur     fojeanavislar     Sofokl     va   Evripid     hamda
mashhur     hajviy     asarlar     muallifi     Menandrlar     o   ‘z   asarlarini     papiruslarga
yozishgan.  Papirusga  ko‘chirilgan  eng  yirik asar  Arastuning  «Afina  politiyasi»
6
 Ривкин Б. И. В долине Алфея. Олимпийские игры в искусстве Древней Греции.М.,1969 . Стр 69.
8 asaridir.     Keyinchalik     qog'ozning   kashf     etilishi     bilan     papiruslar     o   ‘z
ahamiyatini     yo'qotgan,     ularni   faqat     hukmdor   saroyidagi     arxivlardan     topish
mumkin.
Tangalar.  Yunoniston  iqtisodiy  tarixini  o ‘iganishda  tangalar muhim  o’rin
tutadi.  XVIII  asrda  Venada  o'tkazilgan  qadimgi yunon  tangalari  ko'rgazmasida
70000   dona   yunon   tangalari   kolleksiyasi   namoyish   etilgan.   Qadimgi   yunon
tangalari  iqtisod  va  savdo sohasidagi  eng  muhim  ashyoviy dalildir.
Arxaik     davr     yunon     tangalari     kumushdan     bo'lib,     uning     teskari   qismida
shahar     ramzi     yoki     shahar     nomining     birinchi     harfi     tushirilgan.     Ellin     davri
tangashunosligi     arxaik     davr     tangashunosligidan     farq     qiladi.     Ularda     asosan
hukmdorning   surati   va   teskari    tomonida   esa   yozuv   va   ramzlar   tushirilgan.
Tangalardan     tashqari   tesserlar,     ya’ni     hozirgi     kundagi     chipta     shaklidagi
hujjatlar     yaxshi   saqlangan.     Ular   asosan     sopol     va     metalldan     tayyorlangan.
Tesserlar ikki   xil   vaziyatda   ishlatilgan:   harbiy   sohalarda   kiyimlarga   taqilgan
bo‘lsa,  kundalik  hayotda  teatr va  dam  olish joylariga  kirish  uchun ruxsatnoma
vazifasini  o ‘tagan. 
Bizgacha   yetib   kelgan   tesserlardan eng   mashhuri   Dionis   teatriga   kirish
uchun  ko‘rsatilgan  tesserlardir.  Ularda  asosan  yunon  harflari  yozilgan,  har  bir
tesserda bitta  harf uchraydi 7
.
Ostrakonlar.   Ular     sopol     parchalari     bo'lib,     Afina     demokratiyasiga     xavf
soladigan   siyosiy    arbob,   taniqli    shaxslarga    qarshi    ovoz berishda    ishlatilgan.
Ular   er avV   asrga   oid.   Bizgacha   yetib   kelganlaridan   biri   Femistoklga qarshi
yozilgan. Qadimgi Yunoniston  tarixini  o ‘rganishda  logograflarning  asarlari ham
muhim   o ‘rin   tutadi.   Logograflar   o'sha   davr   voqea-hodisalarini hech   qanday
izoh   bermay tasvirlaganlar.   Ular   er avVI—V asrlarda yashaganlar.   Ular tarixni
afsonalar   bilan     aralashtiiganlar.     Afsonalaiga   tarixiy   voqealar   deb   qarab   unga
ishonganlar. Er.   av .   VI   asrning   ikkinchi   yarmida   yashagan   logograf Miletlik
7
 История Древней Греции. Под.ред. В.И.Кузищина. М., 2005.С.17-18.
9 Gekatey   o'zining   asarida   Yunonistonning   jug‘rofik   xaritasini   chizadi.   Uning
asarlaridan  bizgacha  ayrim  parchalar  yetib kelgan.
I.3.  Yunon tarixini davrlashtirish.
Yunon   tarixi'   Qadimgi   dunyo   tarixining   bir   qismi   hisoblanadi. Qadimgi
yunon     tarixi     doirasida     Bolqon     yarim     oroli,     Egey     dengizi   havzasi,   janubiy
Italiya,  Sitsiliya oroli  va shimoliy Qora dengiz bo‘yi, Kichik  Osiyoning  g‘arbiy
qirg‘og‘idagi     qadimgi     jamiyatlaming   shakllanishi,     gullab-yashnashi     va
tushkunlik     davrini     o   ‘rganadi.   Yunon     sivilizatsiyasi     tarixi     uch     bosqichga
bo’linadi:  birinchisi  —  bu er avII  ming  yillikda  Krit  va  Mikenada  ilk  sinfiy
jamiyatlar     va   davlat     birlashmalarining     paydo     boiishi     va     halokati.     Ikkinchi
bosqich   —     bu     Krit-Miken     sivilizatsiyasining     halokatidan     keyin     antik
Yunonistonning   er   avXII     asrdan   er   avIV   asrning     so‘nggi   choragigacha   bo‘lgan
taraqqiyot   davrini   o ‘z   ichiga   oladi.   Qadimgi   Yunon jamiyati taraqqiyotining
eng  yuqori  cho‘qqisi  ijtimoiy-iqtisodiy,  siyosiy  davlat tuzilmasi  bo‘lgan  yunon
polislarining  tug‘ilishi,  yuksalishi  va tushkunligi bosqichi bo’ldi. 
Er.   av.   IV     asrning     so‘ngi     choragida     yunon-makedonlar     tomonidan
Ahamoniylar     Eroni     davlatining     bosib     olinishidan     yunon   tarixining     uchinchi
so'nggi  bosqichi  boshlanadi.  Bu  bosqich  qariyb uch  yuz  yilni  ,o‘z  ichiga  olib,
sharq   va   g‘arb   madaniyati   unsurlarini o ‘z   ichiga   olgan   Ellin   davlatlarining
tashkil  topishi,  ellin  madani yatining   rivojlanishi   davridir.   Bu  bosqich   er avI
asr   so‘ngida     ellin   davlatlarining     g‘arbdan     Rim,     sharqdan     Parfiya     tomonidan
bosib  olinishi bilan tugaydi. Bolqon  Yunonistonida  davlatchilik  taraqqiyotining
yangi  davri taxminan  er avXI  asrdan  boshlanadi.  
Bu   davrdan   antik   Yunoniston   taraqqiyotining   polis   davri   boshlanadi.   U
o‘z  ichiga  uch davmi oladi:
1.    Er avXI—IX   asrlar   —   Gomer   yoki   polis   arafasi («Qorongi   asrlar»).
Bu     bosqichda     Bolqon     Yunonistoni     hududida   urug‘-qabila     munosabatlari
hukmron  boiadi.
10 2.     Arxaika     davri     (er   avVIII—VI     asrlar)     —     polisdavlatlarning
shakllanishi,  Buyuk  Yunon  kolonizatsiyasi  va  ilk Yunon tiraniyalari  davri.
3.   Klassik  Yunoniston  (er avv—  TV  asrlar.)  —  Qadimgi yunon  polislari,
ularning  iqtisodiyoti  va  yunon  madaniyatining  gullab-yashnagan  davri.
Makedoniyalik  Iskandarning  Sharq  yurishlaridan  keyin  Ellin davlatlarining
tashkil topishi  bilan  qadimgi  yunon  tarixida  yangi  ellin  davri  (er avIV  asrning
so‘ngi  choragi  -  er av 30-yillar) boshlanadi 8
.
II.BOB.  Qadimgi Yunoniston madaniyati.
II.1. Qadimgi Yunoniston yozuvi va maktablari.
Qadimgi   Yunoniston   o`zining   ko`p   asrlik   madaniyatiga   ega.   Miloddan
avvalgi   III–II   mingyilliklardayoq   Krit-Miken   madaniyati   ravnaq   topgan   edi.   Ular
8
 Рожанский И.Д. Развитие естествознания в эпоху античности. М., 1979.  Стр  83
11 o`zlarining   chiziqli   yozuvlariga   ega   bo`lganlar.   Lekin   bu   yozuv   keyinchalik
unutilgan, Gomer davrida yunonlar finikiyaliklarning yozuvlari bilan tanishganlar.
Shu asosda ular 24 harfdan iborat o`z yozuvlarini yaratganlar.
Yunonlar   xat   va   yozuvni   papirus   o`simligi   bargidan   tayyorlangan   varaqqa,
sopol  parchalarga va ustiga  mum  surtilgan  taxtachalarga yozganlar. Yunonlar  xat
yozishda   metalldan   tayyorlangan   qalamcha   –   stilda   yozganlar.   Stilning   bir   uchi
ingichka bo`lib u yozishga mo`ljallangan. Ikkinchi tomoni to`mtoq bo`lib, u o`chir-
g`ich   vazifasini   o`tagan.   Qadimgi   yunonlar   kitobni   sevishgan   va   ularni   ehtiyot
qilib saqlaganlar. Shu tufayli bo`lsa kerak Yunonistondan juda ko`p faylasuf, olim,
adiblar yetishib chiqqanlar.
Yunonlar   o`qishga   ishtiyoqmand   bo`lib,   erkin   yunonlarning   o`g`illari   yetti
yoshdan maktabga borganlar.
Dehqon va hunarmandlarning bolalari maktabni bitirib, ota-onalariga yordam
berganlar.   Badavlat   va   o`ziga   to`q   kishilarning   bolalari   18   yoshgacha
gimnaziyalarda o`qishni davom ettirganlar.
Yunon   maktablarida   bolalar   chiroyli   yozishga,   aniq   va   ravon   so`zlashga
o`rgatilgan.  O`qituvchilar  bolalarga  Gesiod,  Gomer, Sofokl,  Esxil, Aristofan  kabi
adiblarning asarlarini o`qitganlar.
Yunon   bolalari   Gomerning   «Odisseya»   va   «Iliada»   dostonlarini   sevib
o`qiganlar va yod olganlar.
Maktabda   o`quvchilarga   rasm   chizish,   raqs   tushish,   ashula   aytish   va   lira
chalish   o`rgatilgan.   Maktabda   bolalarga   har   turli   jismoniy   va   harbiy   ta`lim   ham
berilgan.   Maktabda   intizom   qattiq   bo`lib,   yalqov,   dangasa,   intizomsiz   va   so`zga
kirmaydigan bolalar kaltakiangan. Qullar o`quv-yozuvdan mahrum edilar.
Yunonistonda   qizlar   uchun   maktablar   boimagan.   Qizlar   buvilari,   onalari   va
opalari rahbarligida har xil hunar va ro`zg`or ishlariga o`rgatilgan.
Qadimgi Yunon adabiyoti. Qadimgi yunon adabiyotining kelib chiqishi uzoq
o`tmishga   borib   taqaladi.   Yunon   adiblari   ajoyib   afsona,   rivoyat,   she`r,   qo`shiq,
12 doston,   tragediya   va   komediyalar   yaratishgan.   Yunon   baxshilari   esa   qadimgi
afsona va rivoyatlarni og`zaki tarzda ijro etib avloddan-avlodga yetkazganlar.
«Gerakl»,   «Didalva   Ikar»,   «Argonavtlar»,   «Iliada»   va   «Odisseya»   kabi
afsona,   doston   va   rivoyatlar   Yunon   adabiyotining   eng   nodir   asarlaridan
hisoblanadi.   Yunon   adabiyotining   eng   mashhur   namoyandalaridan   biri   Gomer
bo`lib, u miloddan avvalgi VIII asrda, boshqa ma`lumotlarga qaraganda XII asrda
yashagan   ekan.   Gomer   «Iliada»   va   «Odisseya»   dostonlarining   muallifidir.
Dostonlarda   yunonlarning   Kichik   Osiyodagi   Troya   shahriga   qilgan   yurishlari,
qahramonlarning   kurashlari   va   boshlaridan   o`tkazgan   sarguzashtlari   hikoya
qilingan.   Yunon   adabiyotining   yirik   namoyandalaridan   biri   Gesiod   bo`lib,   u
miloddan avvalgi VIII asr oxiri – VII asr boshlarida yashagan. Uning «Mehnat va
kunlar»   poemasi   yunon   mehnatkashlariga   mehr-muhabbat,   tekinxo`r   aslzodalarga
nafrat   ruhida   yaratilgan.   Gesiod   o`z   asarida   mehnat   ahlini   ulug`lagan.   Miloddan
avvalgi   VI–IV   asrlarda   Yunonistonda   Esxil,   Sofokl,   Evripid   kabi   mashhur   shoir-
dramaturglar ijod etganlar. Ularning har biri o`lmas qo`shiq, she`r va tragediyalar
yozib qoldirganlar. Ularning eng mashhuri Esxil bo`lib, u miloddan avvalgi 525–
456-yillarda   yashagan.   U   90   dan   ortiq   tragediya   yozgan 9
.   U   «Tragediya   otasi»
hisoblanadi.   Uning   eng   mashhur   tragediyalari   «Zanjirband   Prometey»   va   «
Forslar»   dir.   «Zanjirband   Prometey»   asarida   pahlavon   Prometeyning   xudo   Zevs
irodasiga qarshi borib, odamlarga qamish poyasida osmondan olov keltirib beradi.
Rivoyatga ko`ra u odamlarga uy-joy qurishni, hayvonlarni qo`lga o`rgatishni, kema
yasashni,   «hisob   ilmi»   va   xat-savodni   o`rgatgan   ekan.   Bu   ishlar   Zevsni
g`azablantirib   Prometeyni   tog`   qoyasiga   zanjirband   qilishni   buyuradi.   Zevs   temir
tumshuqli   qushga   Prometeyning   jigarini   cho`qib   yeyishni   buyuradi.   Prometey
kelajakda kimlar Zevsni hokimiyatdan mahrum qilajagini biladi. Ammo u bu sirni
Zevs   yuborgan   Germesga   aytmaydi.   Shunda   Zevs   Prometeyga   shunday   g`azab
qiladiki, zanjirband Prometey qoya bilan yer qa`riga tushib ketadi.
9
 6. Rajabov R.. “Qadimgi Dunyo tarixi”.  Т oshkent. 2009 .  148 bet.
13 Esxilning «Forslar» tragediyasi miloddan avvalgi 492–449-yillardagi Yunon-
Eron urushlari voqeasiga bag`ishlangan. Yunonistonning yana bir shoir dramaturgi
Sofokldir. U miloddan avvalgi 496–406-yillarda yashab ijod etgan tragik shoirdir.
U   120   dan   ortiq   tragediyayozgan   bo`lib,   uning   «Shoh   Edip»   va   «Antigona»
tragediyalari   mashhurdir.   Yunon   adiblari   komediya   sohasida   ham   shuhrat
qozonganlar.   Yunon   komediyasining   yirik   namoyanda-laridan   biri   Aristofan
bo`lib,   u   miloddan   avvalgi   480–388-yillarda   yashab   ijod   etgan.   U   «Tinchlik»,
«Ayollarxalqyig`inida»   va   «Suvoriylar»   kabi   komik   –   kulgili   pyesalar   yaratgan.
Yunoniston   tarixini   o`rganishda   yunon   adabiyotining   hissasi   beqiyos   darajada
kattadir.
Yunonistonda ilmiy bilimlarning rivojlanishi. Qadimgi Yunonistonda fanning
turli sohalari bo`yicha mashhur olimlar yetishib chiqqanlar.
Qadimgi   Yunon   olimlari   Misr,   Bobil   va   Kichik   Osiyo   xalqla-rining
bilimlaridan ko`p bahramand bo`lganlar.
Qadimgi   Sharq   fani   yunon   dunyosi   ilm-fanining   rivojiga   barakali   ta`sir
ko`rsatdi.  Miloddan   avvalgi  VII–I   asrlarda  Yunoniston  Gomer,  Gesiod,   Gerodod,
Demokrit,   Protagor,   Gippokrat,   Suqrot,   Aflotun   va   Arastu   (Aristotel)   kabi   ulug`
siymolarni yetkazib berdi 10
.
Miloddan   avvalgi   VI–V   asrlarda   Kichik   Osiyoning   g`arbiy   sohilidagi   Milet
shahri   ilm-ma`rifat   markaziga   aylangan.   Bu   shaharda   o`sha   zamonning   mashhur
olimlari,   tarixchilari   to`plangan   edi.   Ularning   biri   miloddan   avvalgi   490–424-
yillarda   Kichik   Osiyodagi   Balikarios   shahrida   yashab   o`tgan   Gerodotdir.   U   juda
bilimli olim bo`lib, miloddan avvalgi 477–455-yillarda Misr, Bobil, Suriya, Kichik
Osiyo   va   Qora   dengiz   sohillaridagi   mamlakatlarga   sayohat   qilgan.   Gerodot
«Yunoniston-Eron   urushlari   tarixi»   va   ko`p   jildli   «Tarix»   kitobining   muallifidir.
Gerodot o`zi haqida:     «Gerodot ellinlar va boshqa xalqlarning ulug` ishlari nom-
nishonsiz qolib ketmasin deb bu ma`lumotlarni to`piadi va yozdi», deb qoldirgan.
Tarixchining   «Yunoniston-Eron   urushlari   tarixi»   kitobida   Yunoniston-Eron
10
 9. Античная драма. М., 1970. Антология мировой философии. М., 1969, т. I, ч.I.  стр 74.
14 urushlari   va   bu   urushda   bevosita   ishtirok   etgan   mamlakatlar   tarixi   haqida   ham
ma`lumot beradi. Gerodotning «Tarix» kitobida Yunoniston, Kichik Osiyo, Suriya,
Falastin,  Bobil, Eron, Turon  va boshqa  xalqlar   haqida ham  kop  ma`lumotlar  bor.
Gerodotni «tarix otasi» ham deydilar. Gerodotning zamondoshi Fukidid miloddan
avvalgi 470–400-yillarda yashab ijod etgan. U Peloponnes urushi ishtirokchisi va u
haqida   asar   yozgan   tarixchilardandir.   Mashhur   yunon   qomusiy   olimlaridan   biri
Fraksiyaning   Abder   shahrida   tug`ulib   ijod   etgan   Demokritdir.   Miloddan   avvalgi
460–370-yillarda yashab ijod etgan Demokrit o`sha davrda mavjud bo`lgan hamma
fanlar   bilan   shug`ullangan   tengi   yo`q   olim   edi.   U   tabiatda   mavjud   narsalarning
hammasi zarracha – atomlardan tu-zilgan degan dohiyona fikrni ilgari surgan 11
.
Yunon   dunyosining   ulug`   donishmandlaridan   biri,   Kichik   Osiyo   sohiliga
yaqin   joydagi   Kosda   tug`ulgan   mashhur   tabib   Gippokratdir.   U   miloddan   avvalgi
460–375-yillar   orasida  yashab  rjod  etgan.  Uning  eng  sevgan   mashg`uloti   tabiblik
bo`lib,   tabobat   ilmining   asoslarini   otasi   Geraklitdan   o`rgangan.   U   tabobatning
hamma sohalari  bilan shug`ullanib, 70 dan ortiq ilmiy asar  yozgan. U hozirgacha
saqlanib   kelayotgan   shifokorlar   qasamyodining   muallifidir.   Gippokrat   musulmon
dunyosida   Buqrot   nomi   bilan   mashhur   bo`lib,   miloddan   avvalgi   375-yili   85
yoshida   vafot   etgan.   Vatandoshimiz   Ibn   Sino   o`zining   tibbiy   ijodida   Gippokrat
asarlaridan foydalangan.
Atoqli yunon faylasuf-donishmandlaridan biri Suqrot bo`lib u milodimizning
471-yili   Afinada   dunyoga   kelgan.   Rivoyat   qilinishicha,   u   kitob   yozmagan,
maktablarda   dars   bermagan.   U   odam   gavjum   bo`lgan   joylarda   o`z   shogirdlarini
haqiqatni   bilishga   undagan.   Suqrot   haqiqatni   bilish   mumkin   emas   deb
o`ylovchilarga   qarama-qarshi,   uni   bahs-munozara   orqali   bilish   mumkin   deb
hisoblagan.   U   odamlarni   tenglashtirishga   qarshi   chiqib,   ularni   haqiqatni   bilganlar
va   bilmaganlarga   ajratgan.   U   adolatga   xilof   bo`lgan   davlatni   boshqarishning
hamma shakllarini ya`ni monarxiya, tiraniya, aristokratiya va domokratiyani tanqid
qilgan.   Uning   bu   fikrlari   Afina   quldorlik   domokratiyasi   namoyandalariga
11
 3. Urakov D. “Qadimgi dunyo tarixi”.(Yunoniston va Rim tarixi). Тoshkent. 2020 .  214 bet.
15 yoqmagan. U domokratiya tuzumining dushmani  sifatida sudga berilgan. Sud uni
o`lim jazosiga hukm qilgan. Sud hukmiga muvofiq u giyohdan tayyorlangan zahar
ichib o`lgan.
Sharq dunyosida «muallimi avval» – «birinchi muallim» nomi bilan mashhur
olimlardan  biri   Aristoteldir.  Uni  Arastu   ham   deyishadi.  U  miloddan  avvalgi  384-
yilda   tug`ulib   322-yilda   vafot   etgan.   U   keng   bilimli   olim   bo`lib,   mashhur
Iskandarning ustozi, juda ko`p asarlar yozgan. Uning   «Siyosat», «Metodika»   kabi
asarlari   mashhur 12
.   U   o`sha   davrdagi   ilmiy   bilimlarni   alohida   sohalaiga   bo`lib
chiqqan   va   ularning   har   birini   botanika,   fizika,   tarix,   siyosat   kabi   nomlar   bilan
atagan.   U   Yer   shar   shaklida   bo`lib,   butun   koinotning   markazidir,   Quyosh   va
yulduzlar   Yer   atrofida   aylanadi,   deb   hisoblagan.   Aristotel   o`zi   va   hamma
davrlarning buyuk allomasi bo`lib qolgan.
II.2. Qadimgi yunon san`ati va dini.
Qadimgi   yunon   teatri,   tragediyasi   va   komediyasi.   Teatr   –   bu   yunoncha   so`z
bo`lib,   «tomoshalar   joyi»   degan   ma`noni   bildiradi.   Qadimgi   yunon   teatri   ham
san`atning   bir   turi   bo`lib,   u   miloddan   avvalgi   VII-VI   asrlarda   paydo   bo`lgan.
Yunonlar   qadim   zamondan   boshlab,   qishloq   xo`jalik   homiysi   –   xudo   Dionis
sharafiga   bayramlar   o`tkazishgan.   Dionis   bayramlari,   uzum   va   mevali   daraxtlar
barg   chiqargan   bahorda   –   ko`klamgi   Dionis   va   meva   uzumlar   pishgan   kuzda   –
kuzgi   Dionis   bayramlari   o`tkazilgan.   Ana   shu   bayramlar   vaqtida   yosh-u   qari
tomosha   joyi   –   teatrga   to`planib,   qo`shiqlar   aytishgan   va   har   turli   o`yinlar
ko`rsatishgan.   Ular   sevikli   xudolari   Dionis   haqidagi   afsonalarni   ashula   qilib
aytishgan.   Afsonalar   asosida   kichik-kichik   pyesalar   yaratib,   uni   sahnada   ijro
etganlar. Aktyorlar va qiziqchilar odamlarni kuldiradigan gaplar va harakatlar qilib
tomoshabinlarni   xushnud   qilganlar.   Aktyorlar   yolg`onchi,   qo`rqoq,   chaqimchi   va
xoin odamlar qiyofasiga kirib ularni masxaralaganlar.
12
 Kabirov A. “Qadimgi sharq tarixi”. Toshkent. 2016. 178 bet.
16 Dastlab romoshalar oddiy bir joyda ko`rsatilgan. Keyinchalik esa tomoshaiar
tepalik   pastida,   qal`a   –   akropol   tepaligi   pastida   namoyish   etilgan.   Tomoshabinlar
esa   tepaiik   yonbag`rida   o`tirishgan.   Miloddan   avvalgi   V–IV   asrlarda   Afina   va
Vunonistonning   boshqa   shaharlarida   hozirgi   sirklarimizga   o`xshash   tepasi   ochiq
teatr   binolari   qurilgan.   Teatr   tepa   yonbag`riga   qurilib,   unga   tosh   va   taxtadan
o`rindiqlar  qo`yilgan.  Pastda   esa  tomosha   ko`rsatadigan   sahna   va  doira   shakldagi
maydon   bo`lgan.   Bunday   teatrlarga   20   –   25   ming   tomoshabin   sig`ib,   tomoshalar
ko`rganlar. Yunon teatri shu tariqa vujudga kelgan.
Yunon   tragediyalari   va   komediyalari.   Tragediya   dramatik   asarning   bir   turi
hisoblanadi.   Qadimgi   yunon   adiblari   rivoyat   va   afsonalar   asosida   ajoyib
tragediyalar  yaratganlar. Tragediya deyil-ganda oxiri fojia, o`lim va qotillik bilan
tugaydigan   pyesa   tushuniladi.   Lekin   yunonchada   bu   so`z   «echkilar   qo`shig`i»
degan ma`noni bildiradi.
Miloddan avvalgi VI – IV asrlarda Yunonistonda Esxil, Sofokl, Evripid kabi
mashhur adiblar yashaganlar. Ular turli mavzuda tragediya asarlari yaratishgan.
Bu   jihatdan   Esxilning   «Zanjirband   Prometey»,   «Forslar»,   Sofoklning   «Shoh
Edip»   va   «Antigona»   tragediyalari   diqqatga   sazovordir.   Bu   tragediyalar   o`sha
vaqtlarda   yunon   teatrlarida   qo`yilib   namoyish   etilgan.   Tragediyalarda
qahramonlarning   jasorati,   azob-uqubatlari   va   fojiali   oiimlari   bayon   etiladi.   O`sha
vaqtda sahnalarda namoyish etilgan qadimgi yunon tragediya asarlari hozirda ham
jahonning   ko`p   mamlakatlari,   shuningdek   o`zbekistonning   teatr   sahnalarida
namoyish etilib kelinmoqda.
Qadimgi   yunon   adiblari   hazil,   kulgi   va   mutoiba   ruhida   ham   ko`p   asarlar   –
pyesalar yaratganlar. Kulgi, hazil, masxaralash ruhida yozilgan pyesalar komediya
deyilgan.
Komediya   yunoncha   so`z   bo`lib   «xushchaqchaq   dehqonlarning   qo`shiqlari»,
degan ma`noni bildiradi.
Qadimgi   yunon   komediyasining   mashhur   vakillaridan   biri   miloddan   avvalgi
450–388-yillarda   yashab   ijod   etgan   afinalik   Aristofandir.   U   «Tinchlik»,   «Ayollar
17 xalq   yig`inida»,   «Suvoriylar»   kabi   o`nlab   mashhur   pyesalarning   muallifidir.
Aristofan   komediyalarining   birida   Peloponnes   urushida   azob   chekkan   qishloq
aholisining   mashaqqatli   turmushini   aks   ettirgan.   Uning   komediyalarida   o`sha
zamon   amaldorlari   va   xudolarining   illatlari   fosh   etilgan.   Aristofan   odamlarga
kulgu baxsh etish bilan birga, o`sha davr illatlari ustidan kulib, amaldorlarni qattiq
hajv   ostiga   ham   oladi.   Tomoshalar   ko`rsatiladigan   kunlarda   ular   oziq-ovqatlarini
olib, ena tongda teatrga kelishgan. Teatrga juda ko`p odamlar to`planib, uni zavq-
shavq bilan tomosha qilishgan.
Tomoshabinlar   qo`yilgan   pyesa   va   aktyorlarning   ijrosi   haqida   o`z   fikrlarini
bildirishgan.   Tomoshalar   nihoyasiga   yetgach,   maxsus   tuzilgan   hay`at   a`zolari
odamlarning   fikrini   e`tiborga   olib,   komediya   va   tragediya   mualliflarini,
shuningdek   ijrochi   aktyorlarni   gulchambarlar   va   qimmatbaho   sovg`alar   bilan
mukofotlaganlar.   Yunonistonda   mashhur   pyesalarning   mualliflari   qayta-qayta
izzat-hurmatga sazovor  bo`lganlar. Xususan  mashhur  adiblar  –   Esxil, Sofokllarga
Afina   teatrlarida   haykallar   o`rnatishgan.   Qadimgi   Yunonistonda   teatrni   «tarbiya
maktabi», deb bilganlar 13
.
Mashhur   tragediya   mualliflarini   esa   «Donishmandlik   yo`lboshchilari»,   deb
ataganlar.
Qadimgi yunon teatri jahon teatr san`atining rivojiga o`zining ulkan hissasini
qo`shgan.
Yunonistonda   me`morchilik   va   haykaltaroshlik.   Qadimgi   yunonlarda
me`morchilik,   haykaltaroshlik   va   rassomchilikning   kelib   chiqishi   Krit   Mikena
davriga   borib   taqaladi.   San`atning   bu   turlari   asta-sekin   rivojlana   borib   miloddan
avvalgi   V   asrda   o`zining   yuqori   pog`onasiga   ko`tariladi.   Yunon   me`morlari
ibodatxona,   teatr,   saroy   va   jamoat   binolarini   qurishga   alohida   e`tibor   berganlar.
Ular   yig`ilish   va   majlislar   o`tkaziladigan   ustunli   peshayvonlar   qurishga   alohida
e`tibor berganlar. Ustalar peshayvonlarning ustunlarini yo`g`on yog`ochdan yo`nib
ishlaganlar. Keyinchalik esa yog`och ustunlar o`rniga marmar ustunlar ishlatilgan.
13
 История древней Греции под ред В.И.Кузищина Москва 1986,  стр 126.
18 Miloddan avvalgi VI–V asrlarda ikki xil ustunlar ishlatilgan. Biri marmar polning
o`zidan   o`sib   chiqqandek   usti   oddiy   plita   bilan   jilolangan.   Bunday   salobatli
ustunlar   doriy   uslubidagi   ustunlar   deb   atalgan.   Bunday   ustunlarni   kuchli   erkak
kishining yo`g`on gavdasi qiyofasida ishlaganlar.
Ikkinchi   xil   ustunlar   o`ta   nozik,   xushbichim   bo`lib,   ular   kelishgan   ayol
qiyofasida ishlangan. Ustunning yuqori qismi esa qo`chqoraing gajak va qayrilma
shoxlariga o`xshatilgan. Bu ustunlaiga nafis naqshlar ham ishlangan. Bunday ustun
ioniya uslubidagi ustunlar deyilgan. Yunonlar agora, gimnaziya, teatr, ibodatxona
va   boshqa   binolar   qurilishiga   katta   e`tibor   berganlar.   Ibodatxona   «xudoning   uyi»
hisoblanib, u to`g`ri to`rtburchak shaklida qurilgan. Uning to`rt tomoniga ustunlar
o`rnatilgan.   Ibodatxona   va   jamoat   binolarining   tomi   ikki   tomonga   nishab   qilib
ishlangan.
Afinadagi Parfenon, Zevs, Afina ibodatxonalari, Afina akropoli va boshqalar
jahon me`morchiligining nodir durdonalaridan hisoblanadi.
Ibodatxonalarning   ichi,   tashqarisi   xudolar,   afsonaviy   qahra-monlarning
haykallari bilan bezatilgan.
Afina   Yunonistondagi   eng   go`zal   shahariardan   biri   bo`lgan.   Qadimgi
yilnomalarda «Agar sen Afinani ko`rmagan bo`lsang to`nkasan! Ko`rgan bo`lsang-
u,   undan   zavqlanmagan   bo`lsang   eshaksan!   U   yerdan   o`z   ixtiyoring   bilan   ketgan
bo`lsang tuyasan!», deb yozilgan ekan.
Haykaltaroshlik   ham   qadimgi   yunon   san`atining   bir   turi   hisoblanadi.   Bu
davrda haykaltaroshlik shu darajada rivoj topgan ekanki, qadimgi yunon tarixchisi
Plutarx   hazil   tariqasida   «Afinada   odamlarga   qaraganda   haykallar   ko`proq»   deb
yozgan  ekan. Ustalar  asosan  Zevs,  And, Afina,  Appalon, Dionis,  Germes,  Gefest
kabi   xudolar   va   ma`budlarning   Gomer,   Gerodot,   Solon,   Femistokl,   Perikl,
Demokrit,   Suqrot,   Sofokl,   Esxil   kabi   tarixiy   shaxslarning   byust   va   haykallarini
juda   ustalik   bilan   ishlaganlar.   Haykaltaroshlar   kurash   tushayotgan   polvonlar,
nayzabardorlar,   disk   uloqtirayotgan   yigitlar,   Gerakl   va   boshqa   afsonaviy
qahramonlarning   haykallarini   shunday.   mahorat   bilan   ishlaganlarki,   uni   ko`rib
19 kishi  hayratga  tushadi.   Marmardan  yasalgan   odam   haykallari   ba`zan   kishi   badani
rangiga   bo`yalgan.   Ularga   ba`zan   rangli   toshlardan   ko`z   ham   o`rnatganlar.
Haykallar ba`zan yalang`och, ba`zan kiyimda ishlangan.
Kiyimsiz   va   yarim   yalang`och   haykallar   orqali   haykaltaroshlar   odam   tashqi
qiyofasining go`zalligini ko`rsatmoqchi bo`lganlar 14
.
Miloddan avvalgi V asrda yashab ijod etgan Miron, Poliklet va Fidiy kabilar
Yunonistonning   eng   mashhur   haykaltaroshlari   hisoblanadilar.   Haykaltarosh
Mironning   «Disk   otayotgan   yigit»,   «Afina   bilan   Marsiy»,   Polikletning
«Nayzabardor»,   «Diodumen»   kabi   haykallari   bugungi   zamon   kishisini   ham
hayratga soladi.
Fidiy   o`z   zamonining   mashhur   me`mori   va   haykaltaroshi   sifatida   shuhrat
qozpngan.   Uning   Parfenondagi   oltin,   fil   suyagi   va   yog`ochdan   ishlangan   12,5
metrli ma`buda Afinaning tik turgan haykali juda mashhurdir. Fidiy yunonlarning
bosh   xudosi   Zevsning   Olimpiya   shahridagi   ibodatxonasi   ichiga   ishlagan   haykali
ham   nihoyatda   go`zaldir.   Afinadagi   Parfenon   ibodatxonasining   tashqi   va   ichki
tomonlari   Fidiy   ishlagan   haykallar   bilan   bezatilgan.   Praksitel   ham   mashhur
haykaltarosh   bo`lib,   uning   Dionis   bilan   Germeslarning   o`ynab   turgan   haykali
maqtovga sazovordir.
Xullas   miloddan   avvalgi   V–IV   asrlar   yunon   haykaltaroshligining   gullagan
davri hisoblanadi.
Yunonistonda   rassomchilik.   Yunonistonda   rassomchilik   Krit-Miken   davrida
ancha   rivojlangan   edi.   Qadimgi   yunonlar   har   turli   narsalar   va   hodisalardan
zavqlanuvchi   kishilar   bo`lishgan.   Yunon   rassomlari   ibodatxona,   saroy,   ma`muriy
bino   va   uy   devorlarini   odam,   sher,   dengiz   hayvonlari,   afsonaviy   qahramonlar   va
turli  mavzudagi rasmlar  bilan bezaganlar. Yunon kulollari  katta xumlar, ko`za va
ko`zachalar   ishlab,   ularni   yaltiroq   qora   va   qizil   bo`yoqlarga   bo`yaganlar.
Ko`zalarning sirti yunonlar hayotidan olingan turli rasmlar bilan bezatilgan.
14
 Boynazarov F. A. “Qadimgi dunyo tarixi”.  Т oshkent.: 2004.  145  bet.
20 Chunonchi   ko`zalarning   birida   yunon   maktabidagi   o`qish,   boshqa   birida
musiqa   darsi   ifoda   etilgan.   Bir   ko`za   sirtida   esa   bir   pahlavonning   sher   bilan,
ikkinchi ko`zada esa ikki jangchining olishuvi tasvir etilgan.
Ko`pchilik ko`zalar sirtida Olimpiyadagi musobaqalar – nayza otayotgan yosh
yigit,   kurashayotgan   pahlavonlar,   jang   aravalari   poygasi   kabi   manzaralar   tasvir
etilgan.
Yunon   rassomlari   ko`zalar   sirtiga   Gomer   dostonlari   qahramonlari,   Odisseya
sheriklari,   bulbuligo`yolar   va   boshqa   ajoyib   manzaralardan   olingan   rasmlarni
chizganlar. Ayni paytda ko`zalarga afsonaviy va diniy mavzudagi manzaralar ham
ishlangan.   Miloddan   avvalgi   V–IV   asr   yunon   rassomchiligi   o`z   taraqqiyotining
yuqori bosqichiga ko`tarilgan davr hisoblanadi 15
.
II.3. Yunonistonning qadimgi Olimpiya o`yinlari.
Olimpiya   Peloponnesning   shimoli-g`arbidagi   Elida   viloyatidagi   qadimgi
shaharlardan biri bo`lib, u yunonlar uchun muqaddas bo`lgan. Shaharda har 4 yilda
bir marta yunbnlarning turli o`yin-musobaqalari o`tkazilgan.
Solnomachilarning   bergan   ma`lumotlariga   ko`ra   Olimpiya   musobaqalari
birinchi   bor   miloddan   avvalgi   776-yilda   boshlangan   ekan.   Shahar   o`rtasida
yunonlarning bosh xudosi Zevs ibodatxonasi bo`lib, uning o`rtasida taxtda o`tirgan
Zevs   haykali   o`rnatilgan.   Zevs   ibodatxonasi   atrofida   kichik   ibodatxonalar   ham
bo`lib,   ular   xudolar,   afsonaviy   qahramonlar   va   minglab   o`yin   g`oliblarining
haykallari bilan bezatilgan.
Ibodatxona atrofida jismoniy mashq maydonlari va inshootlari joylashgan,
Olimpiya   o`yinlarini   tomosha   qilish   uchun   bu   muqaddas   dargohga
Yunonistonning   turli   polis,   o`lka,   hatto   manzilgohlaridan   o`n   minglab
tomoshabinlar kelishgan. Olimpiya o`yinlari vaqtida bu yerga ayollarning kirishlari
taqiqlangan. Bu qoidani buzgan kishilar hatto o`limga mahkum etilgan ekan.
15
 15. Ривкин Б. И. В долине Алфея. Олимпийские игры в искусстве Древней Греции.М.,1969,  стр 76.
21 Olimpiya   maydonlarida   chopish,   sakrash,   kurash,   disk   otish,   mushtlashish,
nayza otish va boshqa sohalar bo`yicha musobaqalar o`tkazilgan. Yosh yigitlarning
musobaqalari uchun bir kun ajratilgan.
Olimpiya   musobaqalari   orasida   to`rt   ot   qo`shilgan   ikki   g`ildirakli   aravalar
poygasi eng zavqli va eng xavfli o`yin hisoblangan. Aravakash jang aravasi ustida
turib, uni boshqargan. U ippodrom otchopar maydonini 12 marta aylanib chiqishi
kerak   bo`lgan.   Aravakashlar   kuchli,   epchil,   jasur   va   arava   boshqaruvga   mohir
bo`lishi   kerak   bo`lgan.   Bir   yugurishda   bir   necha   o`n   arava   ishtirok   etgan.   Arava
poygalari vaqtida, aravalarni bir-biriga va ustunlarga urilishi natijasida ag`darilish
hollari   ko`p   bo`lgan.   Shunday   vaqtlarda   qanchadan-qancha   odam   va   otlar
jarohatlanib, qanchadan-qanchasi o`lgan.
Musobaqada   g`olib   chiqqanlar   zaytun   daraxti   novdalaridan   to`qilgan
gulchambarlar bilan mukofotlanganlar. Shu narsa achinarliki, poygada o`z hayotini
xavf   ostida   qoldirib,   aravani   boshqargan   aravakash   emas,   balki   ot-arava   egasi
musobaqa   g`olibi   hisoblangan.   G`oliblar   ona  shahri  va  qishloqlariga  qaytishgach,
aholi   ularni   tantanalar   bilan   kutib   olgan.   Joylarda   g`oliblar   sharafiga   haykallar
o`rnatilgan 16
.
Olimpiya   o`yinlari   o`tkaziladigan   oy   muqaddas   hisoblanib,   shu   oyda   butun
Yunonistonda urushlar to`xtatilgan.
Olimpiya   o`yinlariga   yozuvchi,   shoir,   rassom,   haykaltarosh,   tarixchi   va
faylasuflar tomoshabin sifatida ishtirok etganlar.
Rivoyatlarga   ko`ra   «tarix   otasi»   Gerodot   o`zining   mashhur   «Tarix»   asarini
birinchi marta Olimpiya o`yiniarining birida o`qib beigan ekan.
Yunonlar   o`zlarining   qadimgi   yil   hisobini   eng   dastlabki   Olimpiya   o`yinlari
boshlangan1   kun   va   yildan   hisoblaganlar.   Hozir   ham   jahon   bo`ylab   Olimpiya
o`yinlari har 4 yilda navbat bilan u yoki bu mamlakatda o`ticazilib kelinmoqda.
16
 Kabirov A. “Qadimgi sharq tarixi”. Toshkent. 2016.  152  bet.
22 Qadimgi   yunon   dini.   Din   ma`naviy   madaniyatning   bir   turi   bo`lib,   ishonch,
e`tiqod   degan   ma`nolarni   bildiradi.   Ibtidoiy   jamoadan   quldorlik   tuzumiga   o`tish
davrida yunonlaming e`tiqodida ham katta o`zgarishlar sodir bo`lgan.
Yunonlar e`tiqodicha har  bir  narsa,  hodisa  va kasb-hunarning o`z xudolari –
homiylari   bo`lgan.   Ularni   erkagini   ma`bud,   ayolini   esa   ma`buda   deb   ataganlar.
Yunonlar   bu   ma`bud   va   ma`budalarni   izzat-ikrom   qilish   bilan   biiga   ulardan
qo`rqqanlar   ham.   Yunonlar   xudolar   tabiat   va   jamiyatning   hamma   yerida   yashab,
uni   boshqarib   turadi   deb   ishonganlar.   Ular   o`z   xudolarini   kuchli,   chiroyli   va
kelishgan odam qiyofasida tasavvur etganlar.
Afsonalarga   ko`ra   Zevs   osmon,   momaqaldiroq,   chaqmoq   va   yomg`ir   xudosi
deb   tan   olinib,   odamlar   va   xudolarning   bosh   hukmdori   –   podshosi   hisoblangan.
Odamlar   Zevsdan   qo`rqqanlar,   uni   ulug`laganlar.   Unga   bag`ishlab   ibodatxona
qurib, haykalini ham ishlaganlar 17
.
Poseydon «yerni tebratuvchi» dahshatli dengiz xudolaridan bo`lgan. U yarim
yalang`och   o`ng   qo`lida   uch   ayriliq   nayza   tutgan   holda   tasvirlangan.   Afsonaga
ko`ra, u o`zining uch ayriliq nayzasi  bilan yerni  larzaga keltirib, dengizda bo`ron
ko`tarar va kemalarni parchalab, cho`ktirib yuborar ekan.
Gelios   quyosh   xudosi   bo`lib,   oppoq   otlar   qo`shilgan   aravasida   osmonga
chiqqanida go`yo kunduz boshlanar ekan.
Appian   esa   yorugiik   va   san`at   xudosi,   Demetriy   hosildorlik   ma`budasi
hisoblangan. O`simliklarning o`sib-unishi, kuzakda so`lib, sarg`ayishi unga bog`liq
ekan. Aytishlaricha, Aid Yer osti  saltanati homiysi  bo`lgan. Odam o`lgach, uning
joni Yer osti saltanatiga tushib ketar ekan.
Dionis uzumchilik, musallas-sharob, sevgi, go`zallik va dengiz sayohatchilari
homiysi bo`lgan ekan.
Afina Zevsning qizi bo`lib urush, g`alaba, san`at, bilim va donolik ma`budasi
bo`lib,   u   go`zal   ayol   qiyofasida   tasvirlangan.   Ayni   paytda   u   Afina   shahrining
homiysi bo`lib, shahardagi Parfenon ibodatxonasi oldida uning ajoyib haykali bor.
17
 15. Ривкин Б. И. В долине Алфея. Олимпийские игры в искусстве Древней Греции.М.,1969,  стр 98.
23 Mashhur   yurion   xudolaridan   biri   Gefest   bo`lgan.   U   Zevs   bilan   Geraning   o`g`li
bo`lib   temirchilar   homiysi   hisoblangan.   U   hunarmandlar   kiyadigan   oddiy   kiyim-
bosh   kiyib,   peshband   taqib,   qo`llari   va   yuz-ko`zi   temirchilarnikiga   o`xshab   qora
kuyaga belanib yurar ekan.
Germes   savdo-sotiq   xudosi   bo`lib,   Zevsning   topshiriqlaiini   bajarib   yurgan.
Yunonlar Germesni shippak va shlyapa kiygan kishi qiyofasida tasvirlaganlar.
Xulosa   shuki,   yunonlar   ko`p   xudo   –   ma`bud   va   ma`budalarga   e`tiqod
qilganlar.
Ko`p   xudolik   Yunonistonning   ko`p   qirrali   xo`jaligi   bilan   cham-barchas
bog`liq bo`lgan 18
.
Yunonistonning   ko`p   qirrali   madaniyati   Yevropa,   Janubi-G`arbiy   va   O`rta
Osiyo xalqlari madaniyatining rivojlanishiga juda katta ta`sir ko`rsatgan.
                                                                                                      Xulosa
Xulosa qiladigan bo’lsak, qadimgi dunyo tarixi Qadimgi Sharq, Yunoniston
va   Rim   saroy   amaldorlari   va   podsholarining   turli   yilnomalari   (voqealar   yilma-yil
18
 Kabirov A. “Qadimgi sharq tarixi”. Toshkent. 2016.  165  bet.
24 qayd   etib   borilishi),   qonunlar   majmuyi,   biografiyalarida   (tarjimayi   hol)   aks
ettirilgan. Ularda yurishlar va janglar, ibodatxonalar, saroylar va qal’alar qurilishi,
hunarmandchilik va dehqonchilik, qadimiy fanlar va san’at haqida hikoya qilinadi.
Olimlar o’qigan qadimgi matnlar, masalan, “Piramidalar matnlari” va “Marhumlar
kitobi”   misrliklar   tarixi   haqida,   “Bibliya”   –   yahudiylar,   “Rigveda”   –   hindlar,
“Avesto”   esa   O’rta   Osiyo   xalqlari   tarixidan   hikoya   qiladi.   Bunday   manbalar   esa
juda   ko’pdir.   Polibiy   tarixi   ellinistik   Yunoniston,   Makedoniya,   Sharqiy   ellinistik
davlatlar   uchun   hamda   Rim   tarixi   uchun   manbadir,   chunki   unda   ellinistik
davlatlarning  ichki   holati   va   Rim   nilan   kurashi   tasvirlab  ko’rsatilgan.   Polibiy   har
bir   davlatning   tarixini   yakka   holda   emas,   balki   boshqa   davlatlar   bilan   o’zaro
aloqador   holda   o’rganmoq   kerak,   deb   hisoblagan.   U   takidlarb   ko’rsatganki,men
umumiy   tarixni   yozayotibman,bu   kishilarning   faoliyati   natijasida   rivoj   topgan
progmatik   tarixdir,mening   maqsadim-Rimning   nisbatan   tez   fursatda   ellinistik
mamlakatlarning ko’p qismini  zabt  etishning sababini  aniqlashdir.     Kelib chiqishi
va dunyoqarashi jihatdan Polibiy aristokrat bo’lgan.
Yozuvchi   Plutarxning   eramiz   I   asrning   ikkinchi   yarmiga   II   asrning
boshlariga   oid   asrlari   Gretsiya   tarixi   bo’yicha   ham,Rim   tarixi   bo’yicha   ham   juda
ahamiyatlidit.   Qadimgi   yunonlar   ham   bu   g‘oyani   o‘ylab   topishlari   bilan   qarama-
qarshi fikrni, ya’ni bunday xotira yo‘qolishi mumkinligi haqidagi g‘oyani – qulash
yoki   apokalipsis   haqidagi   umumbashariy   afsonaning   yangi,   savodli   versiyasini
o‘ylab topishlari kerak edi. Ya'ni, hatto dunyo tarixida yozilgan barcha narsalarni
o'z   ichiga   olishga   urinib   ko'rishi   mumkin   bo'lgan   matnlar   to'plamini   yaratish
bo'yicha   qadimiy   tajriba   bizning   ruhiy   manzaramizni   abadiy   o'zgartirdi   va   shu
bilan   birga   insoniyatning   butun   xotirasi   degan   g'oya   ham   o'zgardi.   yo'q   qilish
uchun zaif edi.
Olimlar   tomonidan   yozilgan   yuzlab   kitoblarda   ko’plab   mamlakatlar   tarixi
ochib   beriladi.   Nil   vodiysidagi   Misr   piramidalari   majmuyi,   Dajla   va   Frot
oralig’idagi   Bobil,   Hind   vodiysidagi   Moxenjodaro,   Erondagi   Persepol   shaharlari,
Yunoniston,   Rim   va   O’rta   Osiyoning   ko’plab   shaharlari   qazishmalari   butun
25 jahonga mashhurdir. Ushbu ma’lumotlar ichida shubhasiz yozma manbalar alohida
ahamiyatga   ega.   Yozma   manbalarni   biz   qal’alar   devorlarida   turli   ashyolarda
uchratishimiz   mumkin.   Lekin   jahon   davlatchiligining   ilk   bosqichidanoq   davlat
hukumdorlari   va   amaldorlar   tomonidan   ushbu   yozma   manbalarni   saqlashga
mo’ljallangan   ilk   arxiv-kutubxonalar   yuzga   keldi.   Masalan,   mil.   avv   III   ming
yillikdayoq qadimgi Misrda ilk arxivlar yuzaga kelgan.
Ilovalar.
26 27 28 29 Foydalanilgan a dabiyotlar .
1.  Boynazarov F. A.  “ Qadimgi dunyo tarixi ” . Т oshkent .: 2004. 
2.  Kabirov A . “ Qadimgi sharq tarixi ” .  Toshkent.  2016 .
3.  Rajabov R..  “ Qadimgi Dunyo tarixi ” .   Т oshkent .   2009
4.  Urakov D.  “ Qadimgi dunyo tarixi ” . ( Yunoniston va Rim tarixi ) .   Т oshkent .   2020
5.  Алимов   И.,  Эргашев   Ф.,  Бўтаев   А.  “Архившунослик”.   /   Ўқув   қўлланма.   –
Тошкент: Шарқ, 1997.
6.  Античная Греция. Под.Ред. Е.С.Голубцовой. М.,  I 983. Т.,  I -2.
7.  Античная  драма.  М.,  1970. Антология   мировой  философии. М.,  1969,  т.  I,
ч.I.
8.  История древнего мира/Под ред. И. М. Дьяконова, В. Д. Нероновой, И. С.
Свенцицкой. М., 1983, т. II, лкция 
9.  История древней Греции под ред В.И.Кузищина Москва 1986 
10.  Каллистов Д. П. Очерки истории античного театра.М., 1969. 
11.  Колпинский Ю. Д. Скульптура древней Эллады. М., 1963.
12.  Крушкол Й.С. тахрири остида. “Қадимги дунё тарихи”.  2-ж.  Т ошкент . ., 
И975 .
13.  Нерсесянц В. С. Сократ. М., 1977. 
14.  Пикус Н.Н., Крушкол Ю.С. «Қадимги дунё тарихи» 2 том Тошкент..: 
1978-йил
15.  Ривкин   Б.   И.   В   долине   Алфея.   Олимпийские   игры   в   искусстве   Древней
Греции.М.,1969
16.  Рожанский И.Д. Развитие естествознания в эпоху античности. М., 1979. 
17.  Хрестоматия по истории Древней Греции. Под. Ред. Д.П.Каллистова. М.,
I 964.
30
Купить
  • Похожие документы

  • Yunonlar va Fors urushlari
  • Xristianlikning paydo bo‘lishi va tarqalishi
  • Shumer-Akkad sivilizatsiyasi
  • Rim respuplikasi qulashi va imperiya ilk davri
  • Rim imperiyasining oltin va so’nggi davri

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha