Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 20000UZS
Размер 85.8KB
Покупки 0
Дата загрузки 09 Май 2025
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет Сельское и лесное хозяйство

Продавец

Shahzodabonu

Дата регистрации 17 Апрель 2025

16 Продаж

Qishloq xo’jaligi ishlab chiqarishini raqamlashtirish va uning iqtisodiy samaradorlig

Купить
MAVZU:   QISHLOQ XO`JALIGI ISHLAB CHIQARISHINI
RAQAMLASHTIRISH VA UNING IQTISODIY
SAMARADORLIGI
                     MUNDARIJA
KIRISH…………………………………………………………………….……………………3
I BOB. QISHLOQ XO`JALIGI ISHLAB CHIQARISHINI RAQAMLASHTIRISH 
BO`YICHA  DAVLAT TOMONIDAN  MOLIYAVIY  SHARTNOMALARNI 
TUZISH……………………………………………………………………….……….………6
1.1  Qishloq xo`jalik korxonalariga davlat tomonidan berilgan 
imkoniyatlar………………….. .…………………………………………………..………6
1. 2 Qishloq xo`jaligi korxonalarining iqtisodiy 
imkoniyatlari………………………………………………………..……………………….8
II BOB. QISHLOQ XO`JALIK KORXONALARINI BOSHQARISHDA  
KADRLARDAN FOYDALANISH………………………………………………..….12
2.1 Qishloq xo`jalik iqtisodiyotida kadrlardan 
foydalanish…………………………………………………………………………………..12
2.2  Qishloq xo`jalik iqtisodiyotida kadrlarni nazorat 
qilish…………………………………………………………………………………………...16
III BOB. QISHLOQ XO`JALIGI ISHLAB CHIQARISHNI 
RAQAMLASHTIRISHDA  INNOVATSION JARAYONLARNI AMALGA 
OSHIRISH.
3.1  Respublikamiz qishloq xo`jaligida amalga oshirilayotgan yirish 
investitsiyaviy loyihalar…………………………………………..…………….……. .20
3.2  Qishloq xo`jaligida fan-texnika yutuqlarini joriy etish va ulardan 
samarali foydalanish…………………………………………………….……………..26
XULOSA…………………………………………………………………………………….30 
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR…………………………………….…….….31
1                                    KIRISH                                                        
Ma’lumki mahalliylashtirish jarayonida innovatsiyaviy faoliyatni iqtisodiyotda 
jadal va barqaror rivojlanishini ta’minlash, uning tashqi omillarga bog‘liqligini 
kamaytirish ishlab chiqarish jarayonlariga yangi samarali texnologiyalarni tatbiq 
qilishni jadallashtirish, mahalliy xom-ashyo va ishlab chiqarish resurslaridan 
keng foydalanish, shu asosda zamonaviy raqobatdosh mahsulot ishlab 
chiqarishni ko‘paytirish, valyuta mablag‘laridan tejamli va oqilona foydalanish, 
shuningdek, yangi ish joylarini yaratish imkonini beradi. Innovatsiyaviy 
jarayonni mahalliylashtirish dasturining amalga oshirilishi quyidagi ijobiy jihatlar 
bilan tavsiflanadi: 
• mavjud ishlab chiqarish quvvatlaridan samarali foydalanish; 
• turli sanoat tarmoqlarining qo‘shilgan qiymati yuqori bo‘lgan mahsulotlari 
eksportini ko‘paytirish va an’anaviy eksport salmog‘ini kamaytirish; 
• ichki va tarmoqlararo ishlab chiqarish kooperatsiya aloqalarini 
rivojlantirish; 
• iqtisodiyotning real sektorida mamlakatimiz korxonalarining 
kooperatsiyasi salohiyatidan yuqori darajada foydalanish; 
• mahalliy xom-ashyoni qayta ishlashni kengaytirish, ishlab turgan 
korxonalarni zamonaviylashtirish va yangilarini tashkil etish hisobidan 
iqtisodiyot tarkibini takomillashtirish va h.k. 
Iqtisodiyotning innovatsion taraqqiyoti – bu intellektual salohiyat, ishchi va 
xizmatchilarning kreativ imkoniyatlari, bilimlari, tovar yaratishdan tortib uni 
ishlab chiqaruvchidan iste’molchiga yetib borgungacha barcha bosqichlar bo‘lib, 
bundagi innovatsiyalar korxona strategik rivojlanishining asosiy resursi bo‘lib 
xizmat qiladi. Sanoat yarmarkasi va kooperatsiya birjasi ikki bosqichda: 
• birinchi bosqichda – tarmoq ko‘rgazmalari va yarmarkalari; 
2 • ikkinchi bosqichda – xalqaro tarmoqlararo sanoat yarmarkasi va 
kooperatsiya birjasi o‘tkaziladi. 
O‘zbekiston Respublikasi vazirlar mahkamasining 2015 yil 13 martdagi 59-sonli    
“2015 yilda xalqaro sanoat yarmarkasi va kooperatsion birjasini tashkillashtirish 
va o‘tkazish bo‘yicha choralar to‘g‘risida” gi qaroriga asosan joriy yilning 29 
aprelidan 1 mayigacha “O‘zekspomarkaz” ko‘rgazmalar kompleksining 3-
pavilonida soha sanoat yarmarkasi bo‘lib o‘tdi. 
Bu yarmarkada “O‘zpaxtasanoat” uyushmasi tizimining hududiy birlashmalari va 
korxonalarining mas’ul vakillari ishtirok etib, 2015 yilda soha korxonalarining 
ishlab chiqarish ehtiyoji uchun zarur bo‘lgan texnologik uskunalar, ehtiyot 
qismlar va moddiy-texnik resurslar ishlab chiqaruvchi mahalliy korxonalar 
vakillari o‘rtasida umumiy summasi 21,0 mlrd so‘mlik shartnomalar 
rasmiylashtirildi.
Mavzuning dolzarbligi
  Mamlakatimiz sanoat korxonalari tomonidan o‘tgan yili 
160 dan ortiq turdagi yangi tovar va mahsulotlar, jumladan, mutlaqo yangi 
texnologik platforma negizida “Spark” yengil avtomobilini ishlab chiqarish yo‘lga 
qo‘yildi. Bundan tashqari, katta hajmdagi yuk tashiydigan “MAN” 
avtomobillarini, energiya tejaydigan lampalar, “LG” rusumidagi xolodilniklarni 
yig‘ish, kaliy o‘g‘itlari va boshqa muhim mahsulotlarni ishlab chiqarish boshlab 
yuborildi. 
Innovatsiyaviy faoliyatni texnologiyasini takomillashtirishda ichki tarmoq va 
tarmoqlararo sanoat kooperatsiyasini yanada rivojlantirishning asosiy 
yo‘nalishlari quyidagilardan iborat: 
¾ sanoat korxonalarini innovatsiyaviy faoliyatida ichki tarmoq va 
tarmoqlararo kooperatsiyasi doirasida uzoq muddatli xo‘jalik aloqalarini 
shakllantirish hamda kengaytirish uchun zarur qonunchilik bazasini va bozor 
infratuzilmasini yaratish; 
3 ¾ uskunalar, butlovchi buyumlar, xom-ashyo va materiallar ishlab 
chiqarishni mahalliylashtirishni innovatsiyaviy faoliyatni amalga oshirayotgan 
korxonalarning zarur xom-ashyo va kredit zaxiralaridan erkin foydalanishini 
ta’minlash; 
¾ mahalliy xom-ashyo negizida tayyor mahsulot, butlovchi buyum va 
materiallar ishlab chiqarishni mahalliylashtirish borasida har yili qabul 
qilinadigan dasturlarning sanoat kooperatsiyasini rivojlantirishdagi roli va 
ahamiyatini oshirish, shuningdek, dasturlarga kiritilgan mahalliylashtirishda 
innovatsiyaviy loyihalarining o‘z vaqtida bajarilishi uchun ijrochilarning 
javobgarligini kuchaytirish; 
¾ yangi innovatsiyaviy texnologiyalarni ishlab chiqish hamda ularni yirik va 
kichik korxonalarda joriy etish imkonini beradigan innovatsiya loyihalarini 
qo‘llab-quvvatlash va amalga oshirish uchun venchur jamg‘armalarini, 
shuningdek, infratuzilma obyektlarini tashkil etish.  
Mavzuga oid qarorlar . 
O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti Sh.M.Mirziyoyevning mamlakatimiz 
parlamenti–Oliy Majlisga taraqqiyotimizning yangi bosqichi bo‘lgan 2017 yilda 
amalga oshirilgan asosiy ishlar yakuni va O‘zbekiston Respublikasini 2018 yilda 
ijtimoiyiqtisodiy rivojlantirishning eng ustuvor yo‘nalishlariga bag‘ishlangan 
Murojaatnomasidagi fikriga ko‘ra, “Shu nuqtayi nazardan, davlatning 
innovatsion yangilanish dasturini shakllantirish, innovatsiya va 
investitsiyalardan samarali foydalanadigan yangi avlod kadrlarini, yangi 
sarmoyadorlar sinfini tayyorlash o‘ta muhim ahamiyatga ega. Buning uchun 
O‘zbekistonni texnologik rivojlantirish va ichki bozorni modernizatsiya qilish 
bo‘yicha kuchli milliy g‘oya, milliy dastur kerak. Ushbu dastur O‘zbekistonni 
jahondagi taraqqiy topgan mamlakatlar qatoriga tezroq olib chiqishga imkon 
yaratishi lozim”.
4 I BOB. QISHLOQ XO`JALIGI ISHLAB CHIQARISHINI 
RAQAMLASHTIRISH BO`YICHA DAVLAT TOMONIDAN 
MOLIYAVIY SHARTNOMALARNI TUZISH.
1.1 QISHLOQ XO`JALIK KORXONALARIGA DAVLAT 
TOMONIDAN BERILGAN IMKONIYATLAR
a) Qishloq xo‘jaligi sohasini davlat tomonidan qo‘llab-quvvatlashni yanada 
takomillashtirish bo‘yicha takliflar ishlab chiqish sohasida:
–   davlat   tomonidan   ajratiladigan   resurslarni   tejaydigan   zamonaviy   ilg‘or
tajribalarni 
1
joriy qilishga yo‘naltirilgan yagona siyosatni amalga oshirishda ishtirok etadi;
– davlat tomonidan qo‘llab-quvvatlash orqali qishloq xo‘jaligini izchil va barqaror 
rivojlantirish, qishloq aholisining daromadlarini oshirish, ichki bozorda oziq-ovqat 
mahsulotlari narxlarining barqaror darajasini saqlab qolishda manzilli chora-
tadbirlarni ishlab chiqishda qatnashadi;
b) qishloq xo‘jaligi va oziq-ovqat mahsulotlari ishlab chiqarishni 
ko‘paytirishda mahsulot yetishtiruvchilarni davlat tomonidan qo‘llab-
quvvatlash uchun qulay sharoitlar yaratish bo‘yicha chora-tadbirlar ishlab 
chiqish sohasida:
– raqobatbardosh mahsulotlar ishlab chiqarish uchun davlat tomonidan qo‘llab 
quvvatlash salohiyatini oshirish;
– davlat xaridi uchun yetkazib beriladigan qishloq xo‘jaligi mahsulotlariga 
sarflangan xarajatlarni qoplaydigan darajada kafolatlangan baholarni belgilash 
bo‘yicha tegishli normativ-huquqiy hujjatlar loyihalarini ishlab chiqadi;
1
  Qalampir.uz
5 – qishloq xo‘jaligi mahsulotlari ishlab chiqarish korxonalarining moliyaviy 
munosabatlar va xizmatlar faoliyati samaradorligini oshirish bo‘yicha uslubiy 
tavsiyalar va amaliy qo‘llanmalar, namunaviy texnologik kartalar asosida asosiy 
turdagi qishloq xo‘jaligi mahsulotlari yetishtirishning biznes-rejalarini ishlab 
chiqadi va joylarga yetkazish;
v) qishloq xo‘jaligi korxonalari bilan tayyorlov, ta’minotchi va xizmat 
ko‘rsatuvchi korxonalar o‘rtasida o‘zaro moliyaviy-iqtisodiy munosabatlarini 
takomillashtirish, o‘zaro qarzdorliklar monitoringini yuritish va ularni 
bartaraf etish bo‘yicha choralarni ko‘rish sohasida:
– qishloq xo‘jaligi korxonalari bilan tayyorlov, ta’minotchi va xizmat ko‘rsatuvchi 
korxonalar o‘rtasida o‘zaro yuzaga kelgan debitorlik va kreditorlik qarzdorliklarni 
tegishli boshqarmalar bilan birgalikda monitoringni yuritadi va yuzaga kelgan 
qarzdorliklarni kamaytirish bo‘yicha takliflar ishlab chiqadi;
– davlat xaridi uchun yetishtirilayotgan qishloq xo‘jaligi mahsulotlariga imtiyozli 
kreditlar ajratilishi va ushbu mablag‘larni yetkazib beriladigan resusrlar va 
ko‘rsatiladigan xizmatlar uchun yo‘naltirishi yuzasidan monitoring yuritadi va 
ma’lumotlarni tahlil etadi;
– qarzdorliklar va o‘zaro hisob-kitoblar mexanizmini chuqur tahlil qilish asosida 
qishloq xo‘jaligi tovar ishlab chiqaruvchilari hamda ta’minotchi va xizmat 
ko‘rsatuvchi korxonalar o‘rtasidagi o‘zaro moliyaviy-iqtisodiy munosabatlarni 
takomillashtirish   bo‘yicha   chora-tadbirlar   ishlab   chiqishda   va   uni   amalga
oshirishda ishtirok etadi;
g) vazirlik boshqarmalari hamda tizim tashkilotlarining qishloq xo‘jaligi 
sohasida moliyaviy munosabatlar va xizmatlarni rivojlantirish faoliyatini 
muvofiqlashtirish sohasida:
6 – vazirlik tizimidagi Respublika va hududiy tashkilot va idoralarning tahliliy va 
prognoz   faoliyatini   muvofiqlashtiradi   ularga   uslubiy   va   amaliy   jihatdan   yordam
ko‘rsatadi;
1.2 QISHLOQ XO`JALIGI IQTISODIY IMKONIYAT
7 Annotatsiya: Faoliyat ko‘rsatayotgan qishloq xo‘jaligi korxonalarida xo‘jalikning 
iqtisodiy samaradorligini baholash bo‘yicha raqamli texnologiyalar asosidagi 
platformani joriy etish asosida har bir qishloq xo‘jaligi korxonalarida o‘z iqtisodiy 
ko‘rsatkichlarini doimiy baholash imkoniyatlari yaratiladi. Natijada qishloq 
xo‘jaligi korxonalarida mahsulot yetishtirish hajmi va sifatini oshirish asosida 
mamlakat oziq ovqat xavfsizligini ta’minlash masalalari yoritilgan. Kalit so‘zlar: 
qishloq xo‘jaligi korxonalari, oziq-ovqat xavfsizligi, iqtisodiy samaradorlik, 
tannarx, platforma,. Qishloq xo‘jaligida amalga oshirilayotgan agrar islohotlar 
jarayonida bugungi kunda 445 axolini oziq-ovqat mahsulotlari bilan ta’minlash 
masalasi eng dolzarb vazifalardan hisoblanadi. Bu esa albatta qishloq xo‘jaligida 
yetishtirilayotgan mahsulotlar xajmini ko‘paytirish va sifatini oshirish masalalari 
bilan bevosita bog‘liqdir. Yuqorida keltirilgan vazifalarni amalga oshirish qishloq 
xo‘jaligi korxonalariga o‘z iqtisodiy imkoniyatlarini tez va sifatli baholash uchun 
raqamli texnologiyalarga asoslangan mahsus platformaning yaratilishi zaruriyatini 
keltirib chiqaradi. Shuning uchun ham biz bu platformani yaratishni oldimizga 
maqsad qilib qo‘ydik. Ushbu tadqiqotning maqsadi – faoliyat ko‘rsatayotgan 
qishloq xo‘jaligi korxonalari iqtisodiy samaradorligini baholash bo‘yicha raqamli 
texnologiyalar asosidagi platformani joriy etish asosida har bir xo‘jalikda o‘z 
imkoniyatlarini, ya’ni mahsulot yetishtirish xajmi, sifati hamda harajatlar va 
daromadlar o‘rtasidagi nisbatni muntazam baholab borish imkoniyatlarini 
yaratishdir. Bu esa har bir qishloq xo‘jaligi mahsuloti yetishtiruvchilari tomonidan 
eng avvalo yetishtrilayotgan mahsulot xajmi va sifatini oshirishga xizmat qiladi. 
Qishloq xo‘jaligi mahsuloti xajimni ko‘payishi esa mamlakatda oziq-ovqat 
xavfsizligini ta’minlash imkoniyatini yaratadi. Raqamli iqtisodiyot sharoitida 
agrosanoat majmuida mahsulot yetishtirish iqtisodiy samaradorligini oshirishda 
ishlab chiqarish harajatlaridan samarali foydalanishni to‘g‘ri tashkil etish bugungi 
kunning eng dolzarb muammolaridan hisoblanadi. Bu birinchi navbatda, qishloq 
xo‘jalik mahsulotlari davlat harid baholariini ishlab chiqarish harajatlariga nisbatan
sekin o‘sib borayotgani hamda qo‘l mehnatidan keng foydalanilishi natijasida 
8 unumdorlikni pastligi bilan bog‘liqdir. Ushbu holatlarni e’tiborga olgan holda 
bugungi kunda xo‘jaliklarda ishlab chiqarish harajatlaridan samarali foydalanishni 
tashkil etish asosida qishloq xo‘jaligi mahsulotlarining tannarxini pasaytirish 
dolzarb ilmiy tadqiqot muammolaridan biri bo‘lib hisoblanadi. Xo‘jaliklarlarda 
harajatlar tarkibi, ularni turkumlashtirish, ishlab chiqarish harajatlarini 
optimallashtirishning qishloq xo‘jaligi korxonalari uchun ahamiyati va zarurligini 
asoslab berish, uning dolzarb muammolarini ilmiy o‘rganishning metodologiyasini
ishlab chiqish, qishloq xo‘jaligi korxonalarida ishlab chiqarish harajatlarini tahlil 
qilish va uni rejalashtirishning optimallashuv darajasiga baho berish kabilar juda 
muhim ahamiyatga ega. Qishoq xo‘jaligi korxonalarida har qanday qishloq 
xo‘jaligi mahsulotini yetishtirish uchun moddiy-texnika resurslaridan, yer, suv va 
mehnat resurslaridan foydalaniladi. Iqtisodiy samaradorlik ko‘rsatkichlarini tahlil 
qilish qishloq xo‘jaligi korxonalarini mahsulot yetishtirish va realizatsiya qilishga 
sarflanadigan barcha harajatlarining puldagi ifodasi bo‘lgan tannarxni aniqlashdan 
boshlanadi. Mahsulot tannarxini pasayishi mos holda foydani ko‘payishiga va 
iqtisodiy samaradorlikning asosiy ko‘rsatkichi bo‘lgan rentabellikni ko‘tarilishiga 
olib keladi. Shu sababli platforma tarkibida mahsulot tannarxi eng muhim iqtisodiy
kategoriyalardan biri bo‘lib, u qishloq xo‘jaligi korxonasining ishlab chiqarish va 
moliyaviy faoliyatining ijobiy yoki salbiy tomonlarini o‘zida aks ettiradi. Bugungi 
kunda respublikamiz iqtisodiyotining deyarli barcha tarmoq va sohalarida ishlab 
chiqarishni modernizatsiyalash, texnik va texnologik jihatdan qayta jihozlash 
tadbirlarining keng ko‘lamda amalga oshirilishi raqobatdosh mahsulotlar ishlab 
chiqarish imkoniyatlarini kengaytirmoqda. Biroq, bu boradagi jiddiy muammo – 
ayrim mahsulotlar, jumladan qishloq xo‘jaligi mahsulotlari tannarxining yuqori 
darajada qolayotganligi ularning raqobatdoshligiga salbiy ta’sir ko‘rsatmoqda. 
So‘nggi yillarda qishloq xo‘jaligini moddiy-texnika bazasining talab darajasida 
emasligi, mahsulot ishlab chiqaruvchilarning moddiy manfaatdorligini va tarmoqni
davlat tomonidan qo‘llab-quvvatlash chora-tadbirlarini bozor talablariga mos holda
9 yanada takomillashtirishni zarurligi hamda tarmoq ishlab chiqarishida yangi 
texnika va texnologiyalarni qo‘llashni yetarlicha rag‘batlantirilmasligi mahsulot 
ishlab chiqaruvchilar va uni qayta ishlovchilar hamda uni savdosi bilan 
shug‘ullanuvchilar o‘rtasidagi iqtisodiy munosabatlarni nomukammalligi va 
boshqa shu kabi masalalar tarmoqni barqaror rivojlanishiga salbiy ta’sir 
ko‘rsatmoqda. Har bir xo‘jalik yurituvchi sub’ekti, jumladan qishloq xo‘jaligi 
korxonalari uchun mahsulot tannarxini pasaytirish imkoniyatlarini izlab topish 
iqtisodiy samaradorlik nuqtainazaridan muhim hisoblanadi. Chunki, mahsulot 
tannarxi qanchalik arzon bo‘lsa, shunchalik xo‘jalik oladigan foyda miqdori oshib 
boradi. Bu esa o‘zgaruvchan va o‘zgarmas harajat 446 turlarining samarali 
nisbatiga bog‘liqdir. Mahsulot tannarxini pasaytirish yo‘llari quyidagilardan iborat:
- qishloq xo‘jaligi mahsulotlarini yetishtirishda mehnat sarfini kamaytirish; - ishlab
chiqarishga yuqori unumli, ishonchli va ishlab chiqarish vositalarini joriy etish; - 
yer, asosiy va aylanma fondlardan oqilona va samarali foydalanish; - ishlab 
chiqarishning material sig‘imini kamaytirish va tejamkorlikka erishish; - mashina 
va texnikalarning kunlik va yillik ish unumini ko‘tarish; - resurslarni tejovchi va 
chiqitsiz texnologiyalardan keng foydalanish; - ishlab chiqarish va mehnatni 
tashkil etishning ilg‘or shakllaridan foydalanish; - mehnat unumdorligini oshirish; 
- qishloq xo‘jaligi ekinlari hosildorligini oshirish; - mahsulotlar sifatini oshirish va 
nobudgarchilik, yo‘qotishlarga yo‘l qo‘ymaslik; - eng yaxshi ekin navlaridan 
foydalanish. Mamlakatimizdagi iqtisodiyotni modernizatsiyalash tadbirlarini 
qishloq xo‘jaligida amalga oshirishda asosiy xo‘jalik yuritish shakli hisoblangan 
qishoq xo‘jaligi korxonalarida kengaytirilgan takror ishlab chiqarishni tashkil etish
uchun iqtisodiy samaradorlikni yakuniy ko‘rsatkichi hisoblangan rentabellik 
darajasi kamida 35-40 foiz bo‘lishini taqozo etadi. Shu nuqtai nazardan 
qaraganimizda raqamli iqtisodiyot sharoitida fermer xo‘jaligida iqtisodiy 
samaradorlikni nafaqat optimal darajaga yetkazish, balki, undan ham yuqori 
darajalarga ko‘tarish bilan bog‘liq bo‘lgan chora-tadbirlarni amalga oshirish talab 
10 etiladi. Izlanishlar yakunlari bilan tayyorlangan ilmiy-amaliy tavsiyalar, jumladan, 
respublikamizda qishloq xo‘jaligi korxonalarida o‘rtacha ishlab chiqarish 
harajatlarini iqtisodiy samaradorligini oshirish bilan bog‘liq faoliyatlari, amal 
qilish qonuniyatlari hamda unga ta’sir etuvchi omillarni baholash uslublari 
yuzasidan ishlab chiqilgan nazariy yondashuvlar mazkur soha rivoji uchun bilimlar
va ko‘nikmalarning boyishiga xizmat qilsa, ushbu yo‘nalishlardagi viloyat va 
tuman dasturlarini ishlab chiqishda, amaliy chora-tadbirlar tizimini belgilashda 
asos bo‘lib xizmat qilishi mumkin. Olingan ilmiy natijalar raqamli iqtisodiyot 
sharoitida qishloq xo‘jalik mahsulotlarini ishlab chiqarish va sotish harajatlarini 
optimallashtirish muammolariga yechim topishga imkon beradi. Ishlab chiqilgan 
takliflar ishlab chiqarish harajatlarini optimallashtirish muammolarini o‘rganish 
uchun qo‘llanma sifatida foydalanilishi mumkin. Shuningdek, mahalliy sharoitdan 
kelib chiqqan holda qishloq xo‘jaligi korxonalarida iqtisodiy samaradorlikni 
oshirish nuqtai nazaridan ishlab chiqarish harajatlarini rejalashtirish imkonini 
beradi. Bugungi kunda faoliyat ko‘rsatayotgan qishloq xo‘jaligi korxonalarida 
xo‘jalikning iqtisodiy samaradorligini baholash bo‘yicha raqamli texnologiyalar 
asosidagi platformani joriy etish asosida har bir xo‘jalikda o‘z iqtisodiy 
imkoniyatlarini muntazam baholash imkoniyatlarini yaratish mumkin. Buning 
uchun quyidagi bosqichlarda ishlarni tashkil etish maqsadga muvofiq: 1. Qishloq 
xo‘jaligi korxonalari faoliyatida mavjud iqtisodiy samaradorlik ko‘rsatkichlari 
aniqlanadi. 2. Iqtisodiy samaradorlik ko‘rsatkichlarining qaysilari tez va sifatli 
baholashga imkon berishi aniqlanadi. 3. Iqtisodiy samaradorlikni baholashda 
qatnashadigan har bir indikator imkoniyatlari o‘rganiladi. 4. Qishloq xo‘jaligi 
korxonalarini ixtisoslashtirish darajasi o‘rganiladi. 5. Qishloq xo‘jaligi 
korxonalarini ixtisoslashtirish bo‘yicha tabaqalashgan elektron bazasi 
shakllantiriladi. 6. Qishloq xo‘jaligi korxonalarini ixtisoslashuviga karab iqtisodiy 
samaradorligini aniqlash platformasini shakllantiriladi. 7. Platformadan samarali 
foydalanish hisobiga har bir qishloq xo‘jaligi korxonalarini uchun o‘zining 
11 iqtisodiy imkoniyatlarini muntazam bilib borish imkoniyatini yaratiladi. 
II BOB.  QISHLOQ XO`JALIK KORXONALARINI 
BOSHQARISH USLUBLARI
12 2.1 QISHLOQ XO`JALIK KORXONALARINI 
BOSHQARISHDA KADRLARDAN FOYDALANISH.
Jumladan “Er to’g’risida”, “O’zbekiston Respublikasida tadbirkorlik to’g’risida”, 
“Davlat tasarrufidan chiqarish va xususiylashtirish to’g’risida”, “Ijara to’g’risida”, 
“Dehqon xo’jaligi to’g’risida”, “Xo’jalik jamiyatlari va shirkatlari to’g’risida”, “Er
solig’i to’g’risida”, “Kichik va xususiy tadbirkorlikni rivojlantirishni 
rag’batlantirish to’g’risida”, 1998 yil aprel oyida Oliy Majlisnin XI sessiyasida 
qabul qilingan O’zbekiston Respublikasining “Er kodeksi”, “Dehqon xo’jaligi 
to’g’risida”, “Fermer xo’jaligi to’g’risida” qonunlari hamda xukumat qarorlari 
qishloq xo’jaligida ko’p ukladli iqtisodiyot poydevorini yaratishga yo’l ochdi. 
Birinchi navbatda paxta yakka xokimligini bartaraf etish va ekin maydonlari 
tarkibini ilmiy asosda tuzish tadbirlari ko’rildi. Yangi iqtisodiy sharoitlarda 
O’zbekistonning eng muhim oziq-ovqat resurslari bilan o’zini-o’zi ta’minlashga 
erishish vazifasi qo’yildi. Qishloq xo’jaligi tarmoqlarida boshqaruv uslublari 
qishloq xo’jalik korxonalari oldiga qo’yilgan vazifalarni o’z vaqtida, yuqori sifatli 
qilib bajarilishini ta’minlash uchun ularga nisbatan ko’riladigan chora-tadbirlarni 
va ta’sirchan usullarning qo’llanilishini bildiradi. Qishloq xo’jaligi korxonalari 
boshqaruvida qo’llaniladigan barcha usullar o’zaro uzviy bog’liq bo’lib, ular bir-
birini to’ldiradi. Boshqaruv uslublari o’zi tavsifiga ko’ra iqtisodiy, 
tashkiliyma’muriy va ijtimoiy-ruhiy usullardan iborat bo’lishi mumkin. Qishloq 
xo’jaligida boshqarishning iqtisodiy usuli xodimlar va mehnat jamoalarining 
moddiy manfaatlariga asoslangan bo’lib, davlat, jamoa va har bir xodimning 
manfaatlarining bir-biri bilan uzviy bog’lanishiga imkon yaratadi. Qishloq 
xo’jaligi 
tarmoqlarining iqtisodiy usullariga tannarx, narx, foyda, rentabellik, xo’jalik 
hisobi, moddiy rag’batlantirish fondi kiradi. Iqtisodiy boshqaruv usullarining 
asosiy vazifasi ishlab chiqarishda har bir mahsulot birligiga sarflanadigan 
harajatlar miqdorini kamaytirishga imkon beruvchi xo’jalik mexanizmlarining 
13 yangi usullarini vujudga keltirish va undan samarali foydalanishdir. Xo’jalik 
faoliyati negizini uchta asosiy masala: ishlab ILM-FAN VA INNOVATSIYA 
ILMIY-AMALIY KONFERENSIYASI in-academy.uz/index.php/si 58 chiqarishni
boshqarish, rejalashtirish va rag’batlantirish tashkil etadi. Ular xo’jalik 
mexanizmida umumiy qilib birlashtirilganda, davlat iqtisodini tutib turadi. Xo’jalik
mexanizmi o’z ichiga boshqaruvning asosi bo’lgan rejalashtirishni, xo’jalikni 
boshqarishda amaliyotda qo’llaniladigan iqtisodiy tizimlarni, xo’jalik 
tashkilotlarining tashkiliy tizimini, ularning ish usullarini, mehnat jamoalarining 
ishlab chiqarishni boshqarishda qatnashishini o’z ichiga oladi. Ishlab chiqarishda 
yangi xo’jalik mexanizmidan samarali foydalanish mehnat jamoalari va har bir 
xodimdan fan-texnika taraqqiyotini jadallashtirish, ishlab chiqarish samaradorligini
oshirish va xo’jalik mexanizmini takomillashtirish usullarini qidirib topishni talab 
etadi. Masalan, ish haqi fondlarini oldindan rejalashtirish o’rniga ish haqi 
normalarini qo’llash jamoaning mahsulot ishlab chiqarish hajmini oshirishidan 
manfaatdor qiladi, imtiyozli shartlar asosida qarz berish bilan xalq iste’moli 
mollarini ishlab chiqarishning yangi quvvatlarini yaratishga qiziqtiradi. Mazkur 
usullardan ishlab chiqarishda foydalanish har bir xodim va jamoaning moddiy 
manfaatlarini qondirish darajasi ularning umumiy pirovard natijalarga erishishga 
qo’shgan hissasi bilan belgilanishini ta’minlaydi. Korxona ishchi-xodimlarining 
yuksak pirovard natijalarga erishganligi uchun moddiy rag’batlantirish mehnat 
jamoasining xo’jalik hisobi daromadidan hosil qilingan iqtisodiy rag’batlantirish 
jamg’armasi hisobidan amalga oshiriladi. Iqtisodiy rag’batlantirish jamg’armasiga 
moddiy rag’batlantirish, ijtimoiy rivojlantirish, ishlab chiqarish, fan va texnikani 
rivojlantirish jamg’armalari kiradi. Xodimlar, mehnat jamoalari qanchalik unumli 
mehnat qilsalar, ularning xo’jalik hisobi daromadi shunchalik ko’p bo’ladi. Bu 
xodimlarning ijtimoiy va moddiy talablarini qondirishga keng yo’l ochib beradi. 
Iqtisodiy qonunlarni chuqur bilish va ulardan samarali foydalanish bozor 
munosabatlarining afzalliklarini ro’yobga chiqarish, mamlakat iqtisodiy-ijtimoiy 
taraqqiyotini jadallashtirishning zarur shartidir. Qishloq xo’jaligida boshqarishning
14 tashkiliy-ma’muriy usuli yakkaboshchilik munosabatlari, intizom va mas’uliyatga 
asoslanadi. Tashkiliy-ma’muriy ta’sir ko’rsatish boshqaruvning aniq 
boshqarilayotgan ob’ektga yoki shaxslarga qaratilgan majburiy tarzdagi to’g’ridan-
to’g’ri ma’muriy ko’rsatmalaridir. Bunday ko’rsatmalar jumlasiga mahsulot 
turlarining rejaga asosan bir maromda ishlab chiqarishni yuqori darajada tashkil 
qilish, mahsulot sifatini yaxshilash, mehnat meyorlarini o’z vaqtida ko’rib chiqish, 
mehnat intizomini mustahkamlash va boshqa tez hal qilinadigan masalalar 
to’g’risidagi ko’rsatmalar kiradi. Quyi pog’ona rahbarlari bajarishi shart bo’lgan 
farmoyish va ko’rsatmalarni berish, ularni bajarilishini nazorat qilish, meyorlarni 
ishlab chiqish, xodimlarni to’g’ri tanlash va joy-joyiga qo’yish, ishchilarni bir 
joydan boshqa joyga o’tkazish, taqdirlash yoki jazolash yuqori pog’ona 
rahbarining vazifasiga kiradi. Qishloq xo’jaligida boshqarishning ijtimoiy-ruhiy 
usuli mehnatkashlarning ishlab chiqarishni boshqarishda keng miqyosda ishtirok 
etishiga asoslangan bo’lib, uni qo’llashdan asosiy maqsad jamoalarda sog’lom 
ijtimoiy-ruhiy muhit yaratishdir. 
Mehnat jamoalarida ijtimoiyruhiy muhitning holati chiqqan nizolar soni bilan 
belgilanadi.
Qishloq xo‘jaligi korxonalarini tarkibiy qayta tuzish agentligi hamda Qishloq 
va   suv xo‘jaligida investitsiya loyihalarini amalga oshirish bo‘yicha markaz 
negizida Vazirlar Mahkamasining Investitsiyalar, innovatsion rivojlantirish, erkin 
iqtisodiy va   kichik sanoat zonalari faoliyatini muvofiqlashtirish, turizm masalalari 
kompleksi tarkibiga kiruvchi Agrosanoat majmui va   oziq-ovqat ta’minoti 
sohasidagi loyihalarni amalga oshirish agentligi tashkil etildi. avgustdan Vazirlar 
Mahkamasi huzuridagi Davlat don inspeksiyasi, Mashina va   asbob-uskunalarning 
texnik holatini nazorat qilish bosh davlat inspeksiyasi, 
Chorvachilikda naslchilik ishlari bosh davlat inspeksiyasi, «O‘zsuvnazorat» 
respublika suv inspeksiyasi hamda «O‘zdavurug‘nazoratmarkaz» qishloq xo‘jaligi 
15 ekinlari urug‘ini sertifikatsiyalash va   sifatini nazorat qilish davlat markazi 
tugatiladi.
G‘o‘za urug‘chiligi respublika markazi va   Boshoqli don ekinlari urug‘chiligi 
respublika markazi negizida, urug‘liklar, shu   jumladan, paxta va   boshoqli don 
ekinlari urug‘larini tayyorlash hamda ulardan foydalanishning yagona 
va   zamonaviy tizimini shakllantirish uchun mas’ul bo‘lgan Innovatsion rivojlanish 
vazirligi huzuridagi Urug‘chilikni rivojlantirish markazini tashkil etiladi.
Urug‘lik tayyorlash bo‘yicha ixtisoslashtirilgan tashkilotlarda urug‘lik olish 
maqsadida yetishtirilgan paxta va   boshoqli don ekinlarini keyinchalik alohida 
saqlash sharti bilan qayta ishlash tartibi joriy etiladi.
Urug‘lik tayyorlash bo‘yicha alohida tashkilotlar, sex va   omborlar paxta hamda 
boshoqli don ekinlari urug‘lari uchun ixtisoslashtirilishi, shuningdek, ularni 
bosqichma-bosqich Urug‘chilikni rivojlantirish markaziga berish ko‘zda tutilgan.
Qishloq va   suv xo‘jaligi vazirligining moddiy-texnika bazasini rivojlantirish, 
innovatsiya texnologiyalarini joriy qilish va   xodimlarni rag‘batlantirish 
jamg‘armasi negizida Qishloq xo‘jaligi vazirligi huzurida Qishloq xo‘jaligini 
rivojlantirish va   oziq-ovqat ta’minoti jamg‘armasi hamda Suv xo‘jaligi vazirligi 
huzurida Suv xo‘jaligini rivojlantirish jamg‘armasi tuziladi.
16 2.2 QISHLOQ XO`JALIK IQTISODIYOTIDA KADRLARDAN 
FOYDALANISH.
O‘zbekiston Respublikasi Prezidentini “O‘zbekiston respublikasi innovatsion 
rivojlanish vazirligini tashkil etish to‘g‘risida” gi 2017 yil 29 noyabr PF-5254 
sonli farmoniga asosan: 
Zamonaviy sharoitlarda jahon fani va innovatsiya faoliyatining yutuqlaridan keng 
foydalanish jamiyat va davlat hayotining barcha sohalarini izchil va barqaror 
rivojlantirishning, mamlakatning munosib kelajagini barpo etishning muhim omili 
bo‘lib bormoqda. 
O‘tgan davrda fan va texnologiyalarni rivojlantirish sohasida zarur infratuzilma 
yaratildi, muayyan intellektual va texnologik salohiyat shakllantirildi. 
Shu bilan birga, quyidagi tizimli muammolarning mavjudligi, innovatsion g‘oyalar
va texnologiyalarni ishlab chiqish va joriy etish uchun mavjud imkoniyatlar va 
salohiyatdan yetarlicha foydalanmaslik ko‘zlangan islohotlarning samarali amalga 
oshirilishiga hamda mamlakatning jadal innovatsion rivojlanishiga to‘sqinlik 
qilmoqda, xususan: 
birinchidan, davlat dasturlarini ishlab chiqishda zamonaviy fan va innovatsion 
texnologiyalarning yutuqlari va rivojlanish tendensiyalarini lozim darajada 
kompleks tahlil qilish va o‘rganish mavjud emas, buning oqibatida mazkur 
dasturlar aksariyat holatlarda muammolarning oqibatlarini bartaraf etishga 
qaratilgan hamda uzoq muddatli rivojlanish masalalarini hal etmayapti; 
ikkinchidan, fundamental va amaliy tadqiqotlarni tashkil etishning hozirgi ahvoli 
innovatsion g‘oyalar va ishlanmalarni to‘liq ro‘yobga chiqarish va amaliy joriy 
etish uchun lozim darajadagi sharoitlarni ta’minlamayapti; 
uchinchidan, innovatsion g‘oyalar, ishlanmalar va texnologiyalarni strategik 
prognoz qilish, qo‘llab-quvvatlash va joriy etishni ta’minlovchi yagona organning 
mavjud emasligi, ilmiy-tadqiqot va axborot-tahlil muassasalarining tarqoq holda 
faoliyat ko‘rsatishi fan, ta’lim va ishlab chiqarishning to‘liq integratsiyalashishiga 
17 imkon bermayapti, bu esa o‘tkazilayotgan izlanishlarning samaradorligini 
pasaytirmoqda; 
to‘rtinchidan, yuqori texnologiyalar, nou-xau va zamonaviy ishlanmalarni birinchi 
navbatda joriy etishni talab qiluvchi ustuvor soha va tarmoqlarni aniqlash bo‘yicha
faoliyatni tashkil etishdagi kamchiliklar texnologik qoloqlikka va innovatsion tovar
(ish, xizmat) larni ishlab chiqarishning cheklanganligiga olib kelmoqda; 
beshinchidan, ilmiy-tadqiqot ishlarini tashkil qilish hamda innovatsion g‘oyalar va 
ishlanmalarni joriy etishda alohida holatlardagi tor idoraviy manfaatlarning 
ustunlik qilishi budjet mablag‘laridan nooqilona foydalanishning sabablaridan 
biridir; 
oltinchidan, innovatsion g‘oyalar, ishlanmalar va texnologiyalarni amalga 
oshirishda davlat-xususiy sheriklikni tatbiq etishga, shuningdek, innovatsion 
mahsulotlarni joriy etish uchun infratuzilmani takomillashtirishga yetarli e’tibor 
qaratilmayapti; 
yettinchidan, innovatsion mahsulotlarni ishlab chiqarish va joriy etish sohasida 
yuqori tajriba va salohiyatga ega bo‘lgan xorijiy (xalqaro) tashkilotlar bilan 
hamkorlik, shuningdek, ulardan butun mamlakat fani, sanoati va iqtisodiyotini 
rivojlantirishning dolzarb muammolarini hal qilishda foydalanish past darajada 
saqlanib qolmoqda. 
Mazkur holatlar innovatsion g‘oyalar va texnologiyalarni ishlab chiqish va joriy 
etishni tashkil qilish sohasida davlat boshqaruvining institutsional va tashkiliy-
huquqiy asoslarini tubdan takomillashtirishni talab qiladi. 
Ilg‘or xorijiy tajriba, jahon fanining zamonaviy yutuqlari, innovatsion g‘oyalar, 
ishlanmalar va texnologiyalar asosida iqtisodiyotning barcha tarmoqlari va ijtimoiy
sohani jadal innovatsion rivojlantirishni ta’minlash maqsadida, shuningdek, 2017- 
2021 yillarda O‘zbekiston Respublikasini rivojlantirishning beshta ustuvor 
yo‘nalishi bo‘yicha Harakatlar strategiyasida belgilangan vazifalarga muvofiq: 
O‘zbekiston Respublikasi innovatsion rivojlanishining asosiy yo‘nalishlari etib 
18 belgilangan: 
¾ hududlar ijtimoiy-iqtisodiy salohiyatining barqaror o‘sishi, shuningdek, 
aholining hayot darajasi va farovonligi yuksalishi uchun zarur sharoitlarni 
ta’minlashga qodir bo‘lgan fan va innovatsiya faoliyatini rivojlantirishning 
zamonaviy infratuzilmasini shakllantirish; 
¾ innovatsion g‘oyalar va texnologiyalarni ishlab chiqish va joriy etish 
sohasiga investitsiyalarni keng jalb etish, ularning yanada rivojlanishini 
ta’minlovchi normativ-huquqiy bazani takomillashtirish; 
¾ ilmiy-tadqiqot va innovatsiya faoliyatini, eng avvalo, yosh avlodning ijodiy 
g‘oyalari va ishlanmalarini har tomonlama qo‘llab-quvvatlash hamda 
rag‘batlantirish, shuningdek, ushbu faoliyatda iqtidorli yoshlar faol ishtirok etishi 
uchun qulay sharoitlar yaratish; 
¾ agrar sohaga innovatsion g‘oyalar, ishlanmalar va texnologiyalarni, shu 
jumladan ishlab chiqarish samaradorligini va qishloq xo‘jaligi mahsulotlari ishlab 
chiqaruvchilarning eksport salohiyatini oshirishga, mamlakatning oziq-ovqat 
xavfsizligini mustahkamlashga ko‘maklashuvchi qishloq xo‘jaligi ekinlarining 
yangi seleksiya navlarini targ‘ib qilish; 
¾ iqtisodiyotning real sektori tarmoqlarini har tomonlama rivojlantirishni 
ta’minlovchi zamonaviy axborot-kommunikatsiya, sanoat va boshqa innovatsion 
texnologiyalarni jadal joriy etish;  2
¾ innovatsiya faoliyati sohasida ilg‘or xorijiy (xalqaro) tashkilotlar bilan, shu 
jumladan ularni nou-xau, nanotexnologiyalar va yuqori texnologik tovar (ish, 
xizmat)larni ishlab chiqarishning mahalliy bozoriga jalb qilish orqali hamkorlikni 
kengaytirish. 
Innovatsion rivojlanish va novatorlik g‘oyalarini qo‘llabquvvatlash jamg‘armasi 
tashkil etildi. 
2
  Mirziyoyev   Sh.M.   Rizq-ro‘zimiz   bunyodkori   bo‘lgan   qishloq   xo‘jaligi   xodimlari  
mehnatini   ulug‘lash,   soha   rivojini   yangi   bosqichga   ko‘tarish   –   asosiy   vazifami
zdir,   Xalq   so‘zi,   10.12.2017   yil
19 2017-2021 yillarda O‘zbekiston Respublikasini rivojlantirishning beshta ustuvor 
yo‘nalishi bo‘yicha Harakatlar strategiyasida belgilangan vazifalar ijrosini 
ta’minlash, shuningdek, ilmiy-tadqiqot muassasalari faoliyatini yanada 
takomillashtirish, ularning moddiy-texnika bazasini mustahkamlash va innovatsion
faoliyatini rivojlantirish uchun qulay shart-sharoitlar yaratish maqsadida, 
O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining “Ilmiy-tadqiqot muassasalarining 
infratuzilmasini yanada mustahkamlash va innovatsion faoliyatini rivojlantirish 
chora-tadbirlari to‘g‘risida”gi 2017 yil 1 noyabr, PQ-3365-sonli qarori qabul 
qilindi va shunga asosan O‘zbekiston Respublikasi Qishloq va suv xo‘jaligi 
vazirligining ilmiytadqiqot muassasalarini ofis va laboratoriya mebeli bilan 
jihozlash uchun tegishli ilmiy-tadqiqot muassasalarining budjetdan tashqari 
mablag‘lari, shuningdek, O‘zbekiston Respublikasi Qishloq va suv xo‘jaligi 
vazirligi boshqa muassasalarining o‘z mablag‘lari, xalqaro moliya institutlari, 
tashkilotlari va donor-mamlakatlar grantlari, qonun hujjatlarida taqiqlanmagan 
boshqa manbalar asosida olib boriladi.
III BOB. QISHLOQ XO`JALIGI ISHLAB CHIQARISHINI 
RAQAMLASHTIRISHDA  INNOVATSION JARAYONLARNI 
AMALGA OSHIRISHNI. 
20 3.1 RESPUBLIKAMIZ QISHLOQ XO`JALIGIDA AMALGA 
OSHIRILAYOTGAN YIRIK INVESTITSIYAVIY LOYIHALAR.
Bugungi kunda dunyo aholisi soni shiddat bilan o‘sib bormoqda. 
Mamlakatimizda o‘tgan asrning 90-yillarida o‘rtacha jon boshiga 0,20 gektar 
sug‘oriladigan qishloq xo‘jaligi yerlari to‘g‘ri kelgan bo‘lib, bu ko‘rsatkich 2010 
yilda 0,15 gektarni tashkil qildi. Tahlillarga qaraganda, 2030 yilga borib hozirgi 
yer maydonlari hajmi kamaymagan taqdirda ham, faqat aholi sonining o‘sishi 
hisobiga jon boshiga 0,12 gektar maydon to‘g‘ri kelishi kutilmoqda. Bu kelgusida 
aholini oziq-ovqat bilan ta’minlash masalasi yanada murakkab bo‘lishidan dalolat 
berib investitsiyaviy loyihalarni talab etadi. 
Qishloq xo‘jaligi mahsulotlari ishlab chiqarishni ko‘paytirishning eng ustuvor yo‘li
– dehqonchilik mahsulotlari yetishtirishda intensiv agrotexnologiyalarni qo‘llash, 
sohani tom ma’noda modernizatsiya qilishdir. Ushbu masalaga Prezidentimiz 
Vazirlar Mahkamasining mamlakatni ijtimoiy-iqtisodiy rivojlantirishning 2014 yil 
yakunlari va galdagi vazifalarga bag‘ishlangan majlisida alohida to‘xtalib: «Biz 
modernizatsiya deganda, ko‘pincha sanoat tarmoqlarini modernizatsiya qilishni 
tushunishga o‘rganib qolganmiz. Holbuki, sanoat bilan bir qatorda 
iqtisodiyotimizning qishloq xo‘jaligi kabi yetakchi sohasini ham modernizatsiya 
qilish, uning tarkibiga kiradigan deyarli barcha tarmoq va ishlab chiqarish 
sohalarining butun kompleksida texnik va texnologik yangilash ishlarini amalga 
oshirishga katta ehtiyoj sezilmoqda», deya ta’kidlagan edi. 
Qishloq xo‘jaligida 2016 yilda amalga oshirilgan loyihalar: 
¾ Paxtachilik sohasida – 19 %; 
¾ Boshoqli don ekinlari – 16 %; 
¾ Tuproq unumdorligini oshirish – 27 %; 
¾ Mahsulotlarni qayta ishlash va noan’anaviy o‘simliklar yetishtirish – 21 %; 
¾ Chorvachilik va parrandachilik masalalari – 17 %. 
Bu borada Qishloq va suv xo‘jaligi, Moliya, Iqtisodiyot vazirliklari va tegishli 
21 vazirlik hamda idoralar bilan birgalikda qishloq xo‘jaligini modernizatsiya qilish 
bo‘yicha qator loyihalar ishlab chiqildi. Jumladan, qishloq xo‘jaligi mahsulotlari 
ishlab chiqarishda, yangi zamonaviy intensiv agrotexnologiyalarni qo‘llash; 
yerlarning meliorativ holatini va suvdan samarali foydalanish orqali tuproq 
unumdorligini oshirish; chorvachilikni rivojlantirish; qishloq xo‘jaligini yangi, 
zamonaviy, yuqori unumli va tejamkor texnikalar bilan ta’minlash; qishloq 
xo‘jaligi mahsulotlarini qayta ishlashni rivojlantirish; qishloq va suv xo‘jaligi 
sohasini yuqori malakali kadrlar bilan ta’minlash tizimini takomillashtirish kabi 
yo‘nalishlarda keng ko‘lamli vazifalar belgilab olindi. 
Qishloq xo‘jaligi mahsulotlari ishlab chiqarishda, yangi zamonaviy intensiv 
agrotexnologiyalarni qo‘llash natijasida 2015 yilga borib boshoqli don yetishtirish 
hajmini 10, meva yetishtirish hajmini 72, sabzavot va kartoshka yetishtirish 
hajmini 38 % oshirish ko‘zda tutilmoqda. 
Yurtimiz qishloq xo‘jaligining yetakchi tarmog‘i – paxtachilikda yangi 
agrotexnologiyalarni joriy etish, seleksiya va urug‘chilikni takomillashtirish, 
qishloq xo‘jaligi ekinlari kasalliklari va zararkunandalariga qarshi kurash ishlarini 
rivojlantirish Dasturiga quyidagi tadbirlar kiritilgan: ekin maydonlarini ikki yarusli
aylanma pluglar bilan 35–40 sm chuqurlikda ag‘darib shudgorlash; chigitni resurs 
tejamkor, zamonaviy, yuqori unumli 8 qatorli seyalkalarda ekish; yer resurslaridan 
foydalanish samaradorligini oshirish maqsadida 60 sm kenglikda chigit ekishni 
kengaytirish; unumdorligi past yerlarda hamda suv tanqis yillarda paxtadan mo‘l 
va sifatli hosil olishda chigitni qo‘shqator usulda ekish; yer tekislashni zamonaviy 
lazerli yer tekislagichlar yordamida amalga oshirish vazifalari belgilab olindi. 
Shuningdek, g‘o‘za seleksiyasi jarayonida yovvoyi namunalardan samarali 
foydalanish maqsadida qisqa yorug‘ kunni yaratib berish uchun «Fitotron» 
issiqxona majmuasidan keng ko‘lamda foydalanish yo‘lga qo‘yiladi. «Fitotron–
dala» tizimida seleksiya ishlarini olib borish tufayli yangi g‘o‘za navlarini yaratish 
muddati 4–5 yilga qisqaradi. Ushbu issiqxona majmuasidan g‘o‘zaning 
22 qurg‘oqchilikka, sho‘rga, garmselga, kasallik va zararkunandalarga bardoshli 
navlarini yaratish uchun zarur bo‘ladigan sun’iy muhitlardan foydalanish 
imkoniyati ortadi. 
Yuqori tola sifatiga ega, ertapishar, uzun ildizli gen-nokaut va marker-asoslangan 
seleksiya (MAS) g‘o‘za formalari urug‘larini keng ko‘paytirish va 
respublikamizdagi nav sinash maydonlarida sinovdan o‘tkazish; bashorat qilish 
tizimini yo‘lga qo‘yish maqsadida har bir tumanda ixtisoslashgan markaziy va 
ko‘chma laboratoriyalarni tashkil qilish, qishloq xo‘jaligi yo‘nalishidagi ilmiy-
tadqiqot institutlarning faoliyatini optimallashtirishga alohida e’tibor qaratilmoqda.
Ta’kidlash joizki, so‘nggi yillarda yurtimizda asosan ertapishar, serhosil, kasallik, 
zararkunanda hamda suv tanqisligi va sho‘rga chidamli, tolasi jahon bozori 
talablariga javob beradigan «Buxoro–6», S-6524, «Buxoro–102», «Namangan–
77», «Omad», «Buxoro–8», «An-Boyovut–2» kabi g‘o‘za navlari ekilmoqda. 
Shuningdek, institut-originatorlari tomonidan bir qator istiqbolli g‘o‘za navlari (S-
6541, «Ibrat», «Do‘stlik–2», «AN-16», «Sulton», «Beshqahramon», «Jondor 
Qudrati») yaratilib, ishlab chiqarishga joriy etildi va ularning urug‘chiligi yo‘lga 
qo‘yildi. 
Yuqorida ta’kidlangan vazifalarni amalga oshirish orqali bunday istiqbolli navlar 
yanada ko‘payadi. Yurtimiz paxtakorlari erishayotgan bugungi natijalar yanada 
mustahkamlanib, davlatimiz xazinasiga paxta tolasini sotishdan tushadigan valyuta
miqdori ortadi. Dehqonlarimizning moddiy manfaatdorligi oshib, aholi turmushi 
yanada farovonlashadi. 
Mamlakatimiz qishloq xo‘jaligi sug‘orma dehqonchilikka asoslanganligi hech 
kimga sir emas. Shunday ekan, sug‘oriladigan yerlarning unumdorligini 
oshirmasdan turib, pirovard maqsadga erishib bo‘lmaydi. Ta’kidlash joizki, 
bugungi kunda yurtimizda jami sug‘oriladigan yerlarning qariyb yarmi turli 
darajada sho‘rlangan. Shu bois, sug‘oriladigan yerlarning meliorativ holatini 
yaxshilash bo‘yicha yaqin yillar mobaynida keng ko‘lamli ishlarni amalga oshirish 
rejalashtirilmoqda. 
23 Suv iste’molini ilmiy asoslangan holda rejalashtirish, shuningdek, aniq tuproq-
iqlim sharoitlarini hisobga olgan holda suv resurslaridan oqilona foydalanish, 
melioratsiya obyektlarining texnik holatini yaxshilash va 255 ming gektar yerda 
kollektoroqava suvlarining oqib chiqib ketishini ta’minlash, 1 mln 132 ming gektar
sug‘oriladigan yerlarning meliorativ holatini yaxshilash va barqarorlashtirish, bu 
yerlarda tuproq ball-bonitetini 2–3 ballga oshirish, meliorativ texnikalar parkini 
yangilash va suv xo‘jaligi ekspluatatsiya tashkilotlari moddiy-texnik bazasini 
mustahkamlash borasidagi vazifalarga ustuvor ahamiyat qaratiladi. 
2015 yil 15–6 oktyabr kunlari Toshkentda XI Xalqaro paxta yarmarkasida 
Uzbekistanda tekstil sanoatning rivojlanishiga 2019 yil oxirigacha 918 mln dollar 
mablag‘ ajratilishi ko‘rsatib o‘tildi. 
Ushbu mablag‘lar vertikal yo‘nalish bo‘yicha tekstil korxonalari jarayonining 
integratsiyalashuviga sarflanib tekstil komplekslarning jahon mashinasozligining 
tajribasini mamlakatning turli regionlariga, kengaytirishda olamshumul 
ahamiyatga ega. 
Bu esa O‘zbekistonning hozirgi mashinasozlik quvvatini ikki barobarga oshiradi. 
2010 yildan 2014 yilgacha O‘zbekistonda 150 ta tekstil korxonalari barpo etildi. 
Ular o‘z mahsulotlarini xorijiy mamlakatlarga 670 mln AQSH dol hajmda eksport 
qildilar. Shu davrlarda O‘zbekistonda investitsiya hajmi 800 mln AQSH dollarini 
tashkil etdi. 
Hozirgi kunda O‘zbekistonda 35 foiz paxta tolasi qayta ishlanmoqda. Oxirgi uch 
yilda Respublikamizda Germaniya, Shvetsariya, Yaponiya, Janubiy Koreya, 
AQSH, Tursiya va boshqa mamalakatlar investirlari ishtirokida 100 dan oshiq 
tekstil korxonalari qurildi, 1994 yildan to 2014 yilgacha 8 mln dan to 1 mlrd 
AQSH dollariga tekstil korxonalari mahsulotini eksport qildi. 
Qishloq xo‘jaligi ishlab chiqarishni ilg‘or texnika va texnologiyalarsiz tasavvur 
qilish qiyin. Masalaning bu jihati naqadar muhim ahamiyat kasb etishini inobatga 
olgan holda sohani texnik-texnologik jihatdan modernizatsiya qilishga katta e’tibor
qaratilmoqda. Bu borada qishloq xo‘jaligi texnikalari parkini sifat va miqdor 
24 jihatdan yangilash, yangi qishloq xo‘jaligi texnikalari ishlab chiqarishni 
o‘zlashtirish va sohada zamonaviy, resurs tejovchi agrotexnologiyalarni joriy etish,
qishloq xo‘jaligi mashinasozligi korxonalarining ishlab chiqarish va eksport 
salohiyatini oshirish, qishloq xo‘jaligi texnikalari ishlab chiqarishini 
moliyalashtirish manbalarini diversifikatsiya qilishda bu jarayonga davlat budjeti 
mablag‘larini tijorat banklari, xo‘jalik yuritish subyektlari, qishloq xo‘jaligi lizingi 
bilan shug‘ullanuvchi subyektlarni keng jalb qilgan holda qisqartirib borishga 
ustuvor vazifa sifatida yondashilmoqda. 
Qishloq xo‘jalik texnikalarini yangilash bo‘yicha xorijning ilg‘or kompaniya va 
firmalari bilan keng hamkorlik qilish nazarda tutilgan. Qishloq xo‘jaligi 
mahsulotlarini qayta ishlash sohasini rivojlantirish borasidagi tadbirlar natijasida 
2015 yilga borib meva-sabzavot va poliz mahsulotlarni qayta ishlash 1,5, go‘shtni 
qayta ishlash 2,2, sutni qayta ishlash 1,6 marta ko‘payadi. 
Qishloq xo‘jalik mahsulotlarini qayta ishlash sohasida 2015 yilga qadar 500 dan 
ortiq loyiha ishga tushirilmoqda. Jumladan, go‘shtni qayta ishlash bo‘yicha 142 ta 
korxona tashkil etilib qo‘shimcha 25,2 ming tonna mahsulot; sutni qayta ishlash 
bo‘yicha 159 ta korxona ishga tushirilib qo‘shimcha 65,6 ming tonna mahsulot; 
meva-sabzavotni qayta ishlash bo‘yicha 189 ta korxona faoliyati yo‘lga qo‘yilib 
qo‘shimcha 89,7 ming tonna mahsulotni qayta ishlash quvvatiga erishiladi (1-
rasm). 
Respublika bo‘ycha 2016 yilda har bir innovatsion faol tashkilot o‘rtacha 2 tadan 
innovatsiya joriy qildi. Jumladan har bir innovatsion faol tashkilotga Andijon, 
Farg‘ona viloyatlari, Toshkent shahrida o‘rtacha 3 tadan innovatsiya, Buxoro, 
Qashqadaryo, Navoiy, Samarqand, Sirdaryo, Toshkent viloyatlarida o‘rtacha 2 
tadan innovatsiya, Qoraqalpog‘iston Respublikasi, Jizzax, Namangan, 
Surxondaryo va Xorazm viloyalarida o‘rtacha 1 tadan innovatsiya joriy qilingan 
quyidagi loyihalar viloyatlarda sanoat kesimida tarmoq dasturlari doirasida amalga
oshirilayotgan yirik investitsion loyihalar hisoblanadi: 
¾ Qoraqalpog‘iston Respublikasi va Xorazm viloyatida – neft va gaz sanoatini 
25 modernizatsiya qilish dasturi doirasida amalga oshirilayotgan loyihalar; 
¾ Qashqadaryo va Surxondaryo viloyatlarida – Xonjizza konida polimetall 
rudasini qazib olish va qayta ishlash majmuasi (OTMK); 
¾ Qashqadaryo viloyati Sho‘rtan GKKda tozalangan metandan sintetik 
yoqilg‘i ishlab chiqarish va Talimarjon GESini kengaytirish uchun quvvati 450 
MVt bo‘lgan ikkita gaz-bug‘ uskunasini o‘rnatish; 
¾ Navoiy viloyatida ammiak va korbamid ishlab chiqaradigan qurilish; 
¾ “Navoiy” erkin industrial zonasida amalga oshirilayotgan loyihalar va 
boshqalar; 
¾ Navoiy va Samarqand viloyatlarida – Zarmitan oltinkon zonasida qazib olish
va qayta ishlash majmuasi (NKMK); 
¾ Andijon, Namangan va Farg‘ona viloyatlarida – yengil sanoat va charm 
poyabzal sanoatini modernizatsiya qilish dasturlari doirasida amalga oshirilayotgan
loyihalar; 
¾ Toshkent viloyatida Dji Em Pauertreyn avtomobil dvigatellarini ishlab 
chiqarish zavodi (O‘zavtosanoat) va boshqalar. 
Mamlakatimiz iqtisodiyotining sanoat tarmog‘ini modernizatsiya qilish yo‘lida 
ko‘pgina ishlar amalga oshirilmoqda. Shular qatoriga Prezidentimizning “2011-
2015 yillarda O‘zbekiston Respublikasi sanoatini rivojlantirishning ustuvor 
yo‘nalishlari to‘g‘risida” gi 2010 yil 21 dekabrdagi PQ-1442-sonli qarori ham 
ushbu sohani yanada rivojlantirishga asos bo‘ladi.                                   
 3.2 QISHLOQ XO`JALIGIDAN FAN TEXNIKA 
YUTUQLARINI JORIY ETISH VA ULARDAN SAMARALI 
FOYDALANISH.
26 Tarixdan ma’lumki, jahondagi iqtisodiy faoliyatning hozirgi darajaga 
yetishigacha qancha ilmiy-texnikaviy taraqqiyot davri o‘tdi. VII-VIII asrlarda 
iqlimning o‘sishi oqibatida epidemiyalar tarqalishi kamaydi va demografik 
o‘sish kuzatildi.  XI asrda hunarmandchilik rivojlanib, ishlab chiqarish asta-
sekin rivojlantirildi va yer bilan ishlash birmuncha osonlashdi. Qo‘l 
mehnatidan foydalanish kamaydi va mahsulot ishlab chiqarish jarayoni 
yangi-yangi cho‘qqilarga erishdi. Fan-texnika taraqqiyoti natijasida mehnat 
unumdorligi oshdi, ayniqsa texnologiyalar borasidagi siljishlar natijasida 
sanoatda ham, qishloq xo‘jaligida ham ijobiy o‘zgartirishlar kiritildi. 
XIII asrda butun Yevropada sanoat shaharlari barpo etilib, yengil sanoat, 
to‘quv sanoati rivojlandi. Angliyada qishloq xo‘jaligi rivojlanib, 
chorvachilikdan olingan jun butun Yevropa bo‘ylab sotildi. Jun evaziga XIV 
asrda Shimoliy Italiya, Venetsiya, Genuya va Florensiya sanoat mollari savdo-
sotig‘ini yo‘lga qo‘yildi. Shu asrda qurolsozlik, mashinasozlik, yangi 
texnologiyalar kashf qilinib, fan-texnika taraqqiyoti yanada ilgariladi. 
Fan-texnika taraqqiyoti XIX-XX asrlarda yuksalish davriga erishdi. Butun 
iqtisodiyot tez sur’atlar bilan rivojlantirildi. Qishloq xo‘jaligida yangi navlar, 
ko‘chatlar, uzoq yil umr ko‘ruvchi zotdor mollar, nasldor chorvalar, daraxtzorlar 
yaratildi. Fan-texnika taraqqiyotini jadallashtirish,  texnika va 
texnologiyalarda tub o‘zgarishlar kiritish barcha texnikaviy, tashkiliy, 
iqtisodiy va ijtimoiy omillarni safarbar etish negizida mehnat unumdorligini 
ancha oshirishga erishildi. Fantexnika taraqqiyotini yanada jadallashtirishda 
texnikaning yangiyangi avlodlarini, prinsipial jihatdan yangi texnologiyalarni 
joriy etishni ta’minlovchi mashinasozlik yetakchi rol o‘ynaydi. Fan bilan 
ishlab chiqarish integratsiyasi kuchaymoqda, ular o‘rtasida o‘zaro 
hamkorlikning yangi, samarali shakllari vujudga kelmoqda, texnika 
yangiliklarini ilmiy kashfiyotlar va ixtirolarni iqtisodiyot tarmoqlarida, 
27 qolaversa, qishloq xo‘jaligida o‘zlashtirish muddatlari qisqarmoqda. 
 O‘zbekiston Markaziy Osiyoda yirik ilmiy markaz sifatida katta ilmiy 
salohiyatga ega mamlakat. Rivojlangan ilm-fan infratuzilmaga va malakali 
ilmiy xodimlarga ega. Keyingi 10 yilda ilmiy-texnikaviy loyihalarni amalga 
oshirishda: 95 ta – ITI, 71ta – OTM, 12ta – IICHB, 8 ta – Loyiha institutlari, 
10ta – Innovatsion markazlar, 28ta – Boshqa tashkilotlar va Jami 224 ta tashkilot 
va korxonalar (1-jadval). 
1-jadval 
O‘zbekiston Respublikasida ilmiy-texnikaviy loyihalarni amalga oshirishda 
mashg‘ul ilmiy xodimlar soni (2017 yil ma’lumoti) 
№  Vazirlik va idoralar Fan doktorlari Fan nomzodlari Ilmiy 
darajasizlar Jami
1  Fanlar akademiyasi 447 1056 918 2421
2  OO‘MTV 996 4526 6216 11738
3  SSV 666 1674 2125 4465
4  QSXV 190 618 1025 1833
5  XTV 353 911 3180 1244
6  Boshqalar 353 911 3180 4444
Jami 2721 9231 14193 26145
 Fan-texnika taraqqiyoti samaradorligini aniqlash uchun yangi texnikani qo‘llash 
natijasida olingan iqtisodiy samarani uni ishlab chiqarishga qilingan barcha 
xarajatlar miqdoriga bo‘lish kerak: 
  bunda: 
  - Fan-texnika taraqqiyoti samaradorligi;   - yangi texnika natijasida iqtisodiy 
samara, so‘m;  3
  - ishlab chiqarish xarajatlari, so‘m. 
Fan-texnika taraqqiyoti samaradorligi orqali yillik iqtisodiy samaraga 
erishiladi. Yillik iqtisodiy samara deganda, iqtisodiyot tarmoqlari miqyosida 
3
  Agro.uz
28 olingan iqtisodiy tejamkorlik tushuniladi. Yangi texnikaning iqtisodiy 
samaradorligini belgilovchi ko‘rsatkichlar qatoriga esa foydaning o‘sishi, 
tannarxning kamayishi kabi ko‘rsatkichlar kiradi. Bular ham yangi texnikani 
qo‘llash natijasida amalga oshiriladi. 
Yangi texnikani ixtiro qilish va foydalanishdan kelib chiqadigan xo‘jaligi 
hisobi samarasi quyidagicha aniqlanadi: 
bunda: 
- yig‘ma xo‘jaligi hisobi samarasi, t yildagi, so‘m; 
- t yilda yangi texnika bo‘yicha qilingan tadbirlar natijasida foydaning o‘sishi,
so‘m; 
- yangi texnika samaradorligining normativ koeffitsiyenti 
( =0,15); 
- t-yilda tadbirlar uchun sarflangan kapital mablag‘, so‘m. 
Respublikamiz mustaqillikka erishgach, iqtisodiy, siyosiy, ijtimoiy 
muammolarni yechish bilan birga fan-texnika taraqqiyotini jadallashtirish va 
undan oqilona foydalanish masalasini hal etishni ham o‘z oldiga maqsad 
qilib qo‘ydi. Rivojlangan mamlakatlar tajribasi shundan dalolat beradiki, 
nazariy tadqiqotlar kengligi va samaradorligi asosan davlat tomonidan 
doimiy va o‘sib boruvchi moliyaviy madadga bog‘liqdir. 
shartnomalari asosida amalga oshiriladi va olingan natijalar mahsulot 
sifatida qabul qilinadi
                                        XULOSA
Yuqoridagi kabi chora-tadbirlar qishloq xo‘jaligining deyarli barcha         
tarmoq va ishlab chiqarish sohalarining butun kompleksini qamrab 
oladi. 
Bu boradagi sa’y-harakatlardan ko‘zlangan asosiy 
29 maqsad,mamlakatimiz iqtisodiyotining yetakchi tarmoqlaridan biri – 
qishloq xo‘jaligini barqaror rivojlantirish, soha samaradorligini oshirish,
xalqimizning, ayniqsa, qishloq aholisining turmush darajasini 
yuksaltirish, 
O‘zbekistonning rivojlangan davlatlar safidan mustahkam o‘rin 
egallashini ta’minlashdan iborat. Xorijiy investitsiyalardan unumli 
foydalanish maqsadida: 
O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining 2008-yil 15iyuldagi, 916-sonli 
Qarori: «Innovatsion loyihalar va texnologiyalarni ishlab chiqarishga 
tatbiq etishni rag‘batlantirish borasidagi qo‘shimcha chora-tadbirlar 
to‘g‘risida» ilmiy-tadqiqot muassasalari va tashkilotlarini qayta 
jihozlash 
va to‘liq jihozlash uchun O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasi 
tasdiqlagan ro‘yxatlar bo‘yicha modernizatsiya qilish doirasida olib 
kelinadigan uskunalar bojxona to‘lovlaridan (bojxona rasmiylashtiruvi 
yig‘imlaridan tashqari) ozod etiladi. 
O‘zbekistonda 2015 yilda 500,4 mlrd so‘m miqdoridagi 6241 dona 
qishloq xo‘jaligi texnikalarini yetkazib berish bo‘yicha shartnoma 
imzolangan va tumanlar kesimida “Qishloq xo‘jaligi texnikalarini 
moliyalashtirish hamda yetkazib berish dasturi” tasdiqlangan. 
                                   
                                                                                                       
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR.
30 1. 
Karimov   I.A.O‘zbekiston   iqtisodiy   islohotlarni   chuqurlashtirish   yo‘lida.   –   T.:   O‘
zbekiston,   1995,   273   bet.
2.
 Karimov   I.A.   Qishloq   xo‘jaligi   taraqqiyoti-
to‘kin   hayot   manbai.–   T.:   O‘zbekiston,   1998,   22   bet.
3.
 
Karimov   I.A.   Iqtisodiyotni   erkinlashtirish   va   islohotlarni   chuqurlashtirish   eng   m
uhim   vazifa.   –   T.:   O‘zbekiston,   2000   yil.
4.
 
Karimov   I.A.   O‘zbekiston   mustaqillikka   erishish   ostonasida.   –   T.:   O‘zbekiston,  
2011,   125   bet.
5.
 Karimov   I.A.   Jahon   moliyaviy-
iqtisodiy   inqirozi,   O‘zbekiston   sharoitida   uni   bartaraf   etishning   yo‘llari   va   chor
alari.   –   T.:   O‘zbekiston,   2009,   56   bet.
6.
 Karimov   I.A.   Bosh   maqsadimiz–
mavjud   qiyinchiliklarga   qaramasdan,   olib   borayotgan   islohotlarni,   iqtisodiyotim
izda   tarkibiy   o‘zgarishlarni   izchil   davom   ettirish,   xususiy   mulkchilik,   kichik   bizn
es   va   tadbirkorlikka   yanada   keng   yo‘l   ochib   berish   hisobidan   oldinga   yurishdir
.   Halq   so‘zi,   2016   yil   16   yanvar.
7.
 Mirziyoyev   Sh.M.   Tanqidiy   tahlil,   qat’iy   tartib-
intizom   va   shaxsiy   javobgarlik   –   har   bir   rahbar   faoliyatining   kundalik   qoidasi   b
o‘lishi   kerak,   Xalq   so‘zi,   2017yil,   16   yanvar.
8.
 Mirziyoyev   Sh.M.   Rizq-
ro‘zimiz   bunyodkori   bo‘lgan   qishloq   xo‘jaligi   xodimlari   mehnatini   ulug‘lash,   so
ha   rivojini   yangi   bosqichga   ko‘tarish   –   asosiy   vazifamizdir,   Xalq   so‘zi,   10.12.2
017   yil
9.
 
Mirziyoyev   Sh.M.   O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Shavkat   Mirziyoyevnin
g   Oliy   Majlisga   Murojaatnomasi,   Xalq   so‘zi,   22.12.2017   yil
10www.Lex.uz
11 www.wikipedia.org
12 Qalampir.uz
13Agro.uz
                  
31

Qishloq xo’jaligi ishlab chiqarishini raqamlashtirish va uning iqtisodiy samaradorlig

Купить
  • Похожие документы

  • Qishloq xo’jaligi korxonalarida mehnat resusrlari va xizmat tizimini takomillashtirish yo’llari
  • Qishloq xo‘jaligi korxonalarida innovatsiyon texnologiyalardan foydalanish iqtisodiy samaradorligi
  • Paxta yetishtirishning iqtisodiy samaradorligi va uni oshirish yo’llari
  • Sut mahsulotlarini tayyorlash va sotish tizimini takomillashtirish
  • Bog’dorchilik sohasini innovatsion rivojlantirish yo’llari

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha