Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 20000UZS
Размер 61.2KB
Покупки 0
Дата загрузки 03 Июнь 2025
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет Сельское и лесное хозяйство

Продавец

Nurali Axmedov

Дата регистрации 24 Октябрь 2024

5 Продаж

Qishloq xo‘jaligida tovar-pul munosabatlari va uni takomillashtirish

Купить
Qishloq xo‘jaligida tovar-pul munosabatlari va uni takomillashtirish
Mundarija
Kirish
I.Bob Qishloq xo‘jaligi mahsulotlarining baholari, ularning takomillashtirilishi
1.1 Bozor iqtisodiyoti sharoitida tovar-pul munosatatlari
1.2 Qishloq xo‘jaligida baholar tizimi, ularning darajasi va dinamikasi
1.3 Qishloq xo‘jaligi mahsulotlarining raqobatbardoshliligini oshirish omillari                
II.Bob Tovar-pul munosabatlari rivojlanishi, bozor iqtisodiyotining shakllanishi va
amal qilishi
2.1Natural ishlab chiqarishdan tovar ishlab chiqarishga o‘tish va uning rivojlanishi
2.2 Bozor   iqtisodiyotining mohiyati   va asosiy   belgilari.   Bozor  iqtisodiyotida  resurslar,
mahsulotlar va daromadlarning aylanishi
2.3   Bozor   iqtisodiyotining   afzalliklari   va   kamchiliklari.   Bozor   tushunchasi,   uning
vazifalari va turlari
III.Bob   QISHLOQ   XO'JALIGIDA   BAHOLARNING   SHAKLLANISHI   VA   UNI
TAKOMILLASHTIRISH YO‘LLARI
3.1 Qishloq xo‘jaligida bahoning iqtisodiy mohiyati, shakllanishi va funksiyalari
3.2.Qishloq xo‘jaligida qo‘llaniladigan baholarning turlari
3.3.   Bozor   iqtisodiyoti   sharoitida   qishloq   xo‘jalik   mahsulotlari   baholarining
shakllanishini takomillashtirish yo‘llari.                    
Xulosa       
Foydalanilgan adabiyotlar
1 Kirish
Qishloq xo‘jaligini bozor iqtisodiyoti qonunlari talablari darajasida 
rivojlantirish uchun tarmoqda erkin faoliyat ko‘rsatish imkoniyatiga ega 
boigan turli xildagi mulkchilik shakllarining, ularga asoslangan 
tadbirkorlik turlari hamda ular oitasidagi erkin bozor munosabatlarining 
nazariy, uslubiy asoslarini teranlashtirish, takomillashtirish, 
investitsiyalarni ko‘proq jalb etib, fan-texnika yutuqlarini, yangi 
texnikalarni, ilg‘or texnologiyalarni ishlab chiqarishga joriy etish, 
cheklangan yer va suv resurslaridan, kapital hamda mehnat resurslaridan
qisqa va uzoq muddatlarda to iiq va samarali foydalanish yoilarini aniq 
belgilash, barcha xarajatlami tejash, mehnat unumdorligini yuksaltirish, 
ishchi-xizmatchilami rag'batlantirish tizimini takomillashtirish negizida 
foyda summasini ko‘paytirish yoilarini asoslangan holda belgilab olish 
maqsadga muvofiqdir. Bu masalalarning ilmiy hamda amaliy asoslarini 
yaratishda, rivojlantirishda, ularni ishlab chiqarishga joriy etishda 
qishloq xo‘jaligining o‘ziga xos xususiyatlarini e’tiborga olish zarur.
Yuqoridagi   masalalarning   erkin   bozor   iqtisodiyoti   sharoitidagi   qonun
qoidalarini,   barcha   munosabatlaming   mohiyatini,   sabab   va   oqibatlarini,
tushunchalarini,   ulaming   qishloq   xo‘jaligida   qay   darajada,   qanday
shaklda   amal   qilayotganligini,   kelajakda   takomillashtirish   yoilarini
«Qishloq   xo‘jaligiiqtisodiyoti»   fani   o‘rganadi.Mamlakatimiz
iqtisodiyotida   qishloq   xo'jaligi   tarm   ogining   ahamiyati     juda   katta.
Chunki   respublikamiz   abolisining   yarmi   qishloq   joy   larda   istiqomat
2 qiladi va ulaming turmush farovonligi mazkur tarmoq rivoji bilan uzviy
bogiiqdir.   Bundan   tashqari   mamlakatimiz   yalpi   ichki   mahsuloti   va
valuyta     tushumi   tarkibida   ham   qishloq   xo‘ja!igi   tarm   ogi   sezilarli
salmoqqa ega. 
Qishloq xo‘jaligi tarm ogi aholini oziq-ovqat mahsulotlari bilan hamda 
sanoatning ayrim sohalarini xomashyo bilan ta’minlashda muhim 
ahamiyatga  ega. Endilikda aholi soni va ehtiyojlarining o‘sishi hamda 
qayta ishlash sanoati  quvvatlarining yuksalishi qishloq xo‘jalik 
mahsulotlari yetishtirish hajmmi  yanada ko‘paytirishni obyektiv 
ravishda taqozo etmoqda. Shuning uchun ham  mazkur tarmoqni 
rivojlantirish va samaradorligini oshirish zarur. Qishloq xo‘jaligini 
barqaror rivojlaerkin bozor iqtisodiyoti qonunlari talabi darajasida 
ntirish uchun qishloq xo‘jaligida xo‘jalik yuritishning turli mulkchilik 
shakllarini va tadbirkorlik shakllarini barpo etishning zarurligi, yer-suv 
resurslaridan samarali foydalanish, sug‘oriladigan yerlar maydoni, sifati,
moddiy-texnika resurslari, fan-texnika taraqqiyoti, ilg ‘or texnologiyalar 
va ulardan samarali foydalanish, qishloq xo‘jaliginm g asosiy va 
aylanma fondlari, mehnat resurslari bozori, mehnat unumdorligini 
oshirish, investitsiyalar (kapital qo‘yilmalar) b o‘yicha davlatning 
siyosati, qishloqda servisni rivojlantirish, xarajatlami tejash, 
mahsulotlam ing va xizmatlaming baholarini belgilash va qishloq 
xo‘jalik korxonalarining daromadlarini ko‘paytirish yo‘llarini asoslab 
berish maqsadga muvofiqdir. 
3 I.Bob Qishloq xo‘jaligi mahsulotlarining baholari, ularning
takomillashtirilishi
1.1   Bozor iqtisodiyoti sharoitida tovar-pul munosatatlari
Bozor iqtisodiyoti   sharoitida   tovar-pul  munosabatlari  Baho(narx)  bozor
iqtisodiyotining   asosiy   elementlaridan   biri.   Iqtisodiy   adabiyotlarda
'‘baho”   tushimchasining   bir   qancha   belgilari   mavjud.   Baho   -   tovar
qiymatming   puldagi   ifodasi.   Qiymat   tovar   ishlab   chiqarishga   qilingan
mehnat   sarflari   bilan   belgilanadi,   ya’ni   mehnat   tabiatiga   ega.   Biroq,
bunday   belgilash   tabiiy   cheklashlarga   ega,   chunki   baho   faqat   mehnat
mahsulotlariga   qo'llanadi.   Shunga   asosan,   inson   mehnatning   mahsuli
bo'lmagan   predmetlarga,   yer   mahsulotiga   bunday   narxlami   qo'llab
bo'lmaydi.   Ana   shunday   yondashuvga   muvofiq,   ular   mehnat   o'tmish
qiymatiga,   demak   bahoga   ega   bo'lmaydi.   Baho   -   bu   qimmatliklarning
pul shaklidagi ko'rinishi va u almashuv jarayonida hosil bo'ladi. Bunday
shakllanishda   baholaming   ikkita   shakli   ajratiladi:   birinchidan,   tovar
narxining u iste’mol ob’yekti sifatida ega bo'lgan qimmatlilik, foydalilik
bilan   bevosita   aloqasi   ta’kidlanadi;   ikkinchidan,   tovaming   bahosi   uni
pulga   yoki   boshqa   tovarga   almashtirilgandagina   iqtisodiy   mohiyati
sifatida   yuzaga   chiqadi.   Bozorlarsiz,   oldi-sottisiz   baho   haqida
gapirilmaydi,   baho   (narx)   ni   faqat   bozor   belgilashga   qodir.   Tovaming
4 bahosi   -   bu   xaridor   ma’lum   iste’mol   sifatiga   ega   bo'lgan   tovarga
to‘lashga   tayyor   bo'lgan   pul   miqdori.   Bahoni   belgilashga   bunday
yondashuv   anchagina   universal   va   maqbuldir.   Narxlar   xalq   xo'jaligi
tarmoqlarining   oziq-ovqat   bozorlarini   to'ldirish   orasida   ustuvor   va
samarali   ishlab   chiqarishni   rivojlantirish   hisobiga   almashuv
ekvivalentligini   ta’minlashini   talab   qiladi.   Ishlab   chiqarish
xarajatlarming   o'mini   to'ldirish   ham,   daromad   ham   (mahsulot)   narxga
bog'liq.   Baholaming   yuzaga   kelgan   darajasi   qishloq   xo'jaligining
ko'pgina   tarmoqlarida   ishlab   chiqarish   rentabelligining   past   darajasini
asoslaydi. Bozor sharoitida qishloq xo'jaligi ishlab chiqarishining yuqori
samaradorligi   faqat   baho   va   baholami   shakllantirishning   iqtisodiy
asoslangan   tizimi   mavjud   bo'lgandagina   mumkin,   chunki   baholar
nafaqat bozor muvozanatiga, balki qishloq xo'jaligi mahsulotlarini ishlab
chiqarish   xarajatlari   va   har   bir   tovar   ishlab   chiqaruvchining   iqtisodiy
imkoniyatlari   muvozanatiga   ham   bog'liq.   Tovar   ishlab   chiqaruvchi
uchun   realizatsiya   (sotish)   baholari   daromad   olishga   va   takror   ishlab
chiqarishga   imkon   berishi   muhim.   Biroq,   hozir   qishloq   xo'jaligi
mahsulotlari   va   oziq-ovqatlaming   ko'plab   turiga   hamma   vaqt   ham
rentabellikning   zarur   darajasini   ta’minlayvermaydigan,   ko'pincha,
ayniqsa,   chorvachilikda   sarflangan   mehnatga   haq   to'lash   va   moddiy
xarajatlami   to'ldirish   imkonini   bermaydigan   narxlar   amalda   bo'ladi.
Qishloq   xo'jaligi   mahsulotlari   va   ishlab   chiqarish   vositalariga
taqqoslanganda,   o'ta   nomutanosib   baholar   yuzaga   keladi.   1990-2009
yillar   uchun   sanoat   mahsulotlari   bahosi   25,6   marta   o'sdi,   qishloq
5 xo'jaligi   mahsulotlariniki   esa   7,8   marta   ortdi,   holos.   Shu   tariqa   narxlar
dispariteti paydo bo'ldi va chuqurlashdi. Disparitet, shu darajaga yetdiki,
qishloq   xo'jaligi  va  sanoat  mahsulotlarining  awalgi  shakllangan   narxlar
nisbatini hatto uzoq muddatda ham davlatning aralashuvisiz tiklashning
ilojisi   bo'lmay   qoldi.   Shuning   uchun   qishloq   xo'jaligi   mahsulotlarining
bahosini   tartibga   solishda   davlatning   roli   ortishi   kerak.   Baholar
funksiyalari uning iqtisodiyotda o'ynaydigan rolini xarakterlaydi. Uning
dastlabki   vazifasi   -   o'lchovchi.   Baholaming   sharofati   bilan   tovaming
qiymatini   o'lchash,   belgilashga   imkon   tug'iladi.   Baho   (narx)   o'lchovchi
sifatida   hisoblash   vazifasini   olib   boradi.   Tovaming   son   va   sifat
ko'rsatkichlarim   pul   birligida   o'lchanadigan   moddiy   ashyoviy   ifodadagi
ko'rsatkichlarga o'girilganda narx hisoblash vositasiga aylanadi. Narxlar
yordamida   hamma   qiymatli   ko'rsatkichlar   322   hisoblab   chiqiladi:   yalpi
va tovar mahsulotlar, yalpi va sof daromad, tannarx, foyda va boshqalar.
Narx tartibga soluvchi vazifasini bajarishi mumkin. Bozor iqtisodiyotida
narx   -   talab   va   taklifni   muvofiqlashtirish   imkonini   beruvchi   asosiy
vosita.   Narxlaming   ortishi   yoki   pasayishi   talab   va   taklifhing
tenglashishiga   olib   keladi   va   shu   bilan   birga   tovar   chiqaiilishining
ko‘payishi   yoki   qisqarishiga   sabab   bo‘ladi.   Narxlaming   taqsimlovchi
vazifasi   shundaki,   davlat   narx   shakllanishi   orqali   milliy   daromadlami
xalq   xo'jaligi   tarmoqlari,   mintaqalar,   jamlash   va   iste’mol   fondlari,
aholining ijtimoiy guruhlari orasida qayta taqsimlashni amalga oshiradi.
Bu   fiinktsiya   naixni   qiymatdan   ortishi,   shuningdek,   tannarxga,
keyinchalik   yo‘l   fondiga,   pensiya   jamg'armasi,   ijtimoiy   sug'urta,   aholi
6 bandligi   fondlari   va   boshqalarga   jamg'arish   manbasiga   aylanuvchi,
ko'pgina   soliqlami   qo'shish   bilan   amalga   oshiriladi.   Rag'batlantiruvchi
vazifasi   shunda   ko'rinadiki,   narx   ma’lum   sharoitlarda   mahsulot
chiqarishni   va   uning   sifati   ortishini   (narx   o'sishi)   rag'batlantira   oladi.
Shu tariqa, narx - bozor iqtisodiyotining  nafaqat asosiy elementi, balki,
vositasi,   iqtisodiy   jarayonlami   boshqarishning   qudratli   dastagi   hamdir.
Narx   (baho)   -   ob’yektiv   kategoriya,   uning   kattaligi   qiymat,   talab   va
taklif   qonuniyatlarining   harakati   (ta’siri)ga   asoslangan.   Ularda
tovarlarga ijtimoiy xarajatlar, ularga bo’lgan talab va takliflar aks etadi.
Narxlaming shakllanish mexanizmi o'zida yangi narxlaming shakllanishi
va   narxni   shakllantiruvchi   omillar   ta’sirida   amaldagisining   o'zgarishini
aks   ettiradi.   Narxlaming   shakllanishiga   ikki   xil   yondashuv:   xarajatli
(ishlab chiqariladigan) va bozor narxi farqlanadi. Birinchi holatda tovar
narxini   belgilash   asosiga   uni   ishlab   chiqarish   bilan   bog'liq   ishlab
chiqarish   xarajatlari   qo'shib   yuboriladi;   ikkinchisida   belgilovchi   bozor
kon’yunkturasi, tovarga talab va taklif bo'ladi. Narxni shakllantirishning
xarajatli   metodining   mohiyati   shundaki,   bunda   tovaming   bahosi
mahsulot   birligini   ishlab   chiqarish   va   realizatsiya   qilishga   pul   shaklida
qilingan   xarajatlami   bildiruvchi   ishlab   chiqarish   va   muomala
xarajatlariga  bog'liq bo'ladi. Biroq, bunday yondashuvga muvofiq tovar
bahosi mahsulot birligini ishlab chiqish va realizatsiya xarajatlariga teng
summada   qabul   qilinadi,   deb   xulosalab   bo'lmaydi.   Narxni
shakllantirishning   xarajatli   mexanizmi   ishlab   chiqaruvchi   va   sotuvchi
xarajatlami   qoplabgina   qolmay,   ma’lum   foyda   ham   olish   kerakligini
7 hisobga   olgan   holda   quriladi.   Xarajatli   yondashuvga   asosan
aniqlanadigan   mos   holdagi   narx   formulasi   quyidagi   ko‘rinishga   ega
bo‘ladi: N=X+D, bunda X - tovar birligi ishlab chiqarish va realizatsiya
qilishga ketgan o'rtacha xarajat, so'm; D - ishlab chiqaruvchi (sotuvchi)
tovar birligiga olgan daromad, so'm. Narx shakllanishi bozor metodining
mohiyati   shundaki,   narx   ikki   tomonning   manfaatlari   erkin   bozorda
to'qnashgan   sotuvchi   va   xaridoming   talab   va   takliflarini   tenglashtirish
asosida belgilanadi.  Bunday baho “bozor bahosi (narxi)” nomini olgan.
Ushbu jarayonni don (g'alla) ekinlari misolida ko'rib chiqamiz. Ekishga
qadar   ishlab   chiqaruvchilar   rasmiy   manbalardan   olingan   marketing
axborotlari   yordamida,   shuningdek,   ilmiy-tadqiqot   institutlari   va   birja
ma’lumothn  asosida   g'allaga   bo'ladigan  talab  darajasini   bashorat  qiladi.
Bu   ular   stol   atrofida   o'tirib,   egri   talab   va   takhflami   hisoblab   chiqadi,
degani emas. Ular o'tgan yilgi don zahirasi va bu yilgi hosildan qanchasi
bozorga   chiqarilishi   mumkinligini,   chorvachilik,   eksport   va   qayta
ishlash   uchun  g'allaga   talab   qanday  bo'lishi   mumkinligini   baholaydilar.
Shundan   keyin   egri   talab   va   takliflar   ishlay   boshlaydi.   Ishlab
chiqaruvchilar   yalpi   yig'imni   rejalashtiradi,   iste’molchilar   esa   qancha
g'alla sotib olishni belgilaydi. Ehtimohy takliflar hajmi bashorat qilingan
talabga   taqqoslanadi,   natijada   g'allaga   kutilayotgan   narx   shakllanadi
(Nb).   Bu   narxlardan   sotish   haqidagi   kelishuvlarda   foydalaniladi,
elevatorlarga   kelgusidan   keltirish   shartnomalarida   ifodalanadi.   O'stirish
mavsumida   egri   talab   va   takliflami   surilishini   keltirib   chiqaruvchi
boshqa omillar ham kelib chiqib, o'z navbatida g'allaning bozor bahosiga
8 ta’sir etishi mumkin (gap inqiroz tufayli narx o'sishi haqida ketayotgani
yo'q).   Kutilayotgan   hosil   haqidagi   kelib   tushishiga   qarab   narx   ham
o'zgaradi.   Masalan,   vegetatsiya   davrida   tuproqda   namlikning
yetishmasligidan   hosil   kutilganidan   past   bo'ladi,   demak,   egri   taklif
chapga   suriladi   va   narx   oshadi.   Chorvachilikda   mahsulot   narxining
tushishi   har   bosh   mol   sonini   qisqarishiga   olib   kelishi   mumkin,   bu   esa
ozuqaga   talabni   pasaytiradi.   Qishloq   xo'jaligida   narxlash   davrining
davomiyhgi   ishlab   chiqarish   jarayonining   uzunligiga   bog'liq.   Masalan,
broyler   parrandachiligida   narxlash   davrini   bir   necha   oy   eg'allaydi,
ko'pchilik   dala   ekinlarini   yetishtirish   uchun   esa   bir   yil   kerak   bo'ladi.
Go'sht   chorvachiligida   324   narxlash   sikli   olti   yilgacha,   chorva   molini
yetishtirish   va   bo‘rdoqiga   boqish   uchun   zarur   vaqtni   hisobga   olgan
holda   davom   etadi.   Bunday   hollarda   bozoming   taklifga   kechikish
reaksiyasini   kuzatish   mumkin   va   bu   tez-tez   kuzatiladi.   Tabiiy,   ishlab
chiqaruvchilar   mahsulotga   bozor   narxi   eng   yuqori   bo‘lgan   vaqtni
tanlashga   urinadilar.   Bu  eng  past  holatda   tez  buziluvchi   mahsulotlarga,
eng   yuqorisida   -   sifati   buzilmasdan   uzoq   vaqt   saqlash   mumkin   bo'lgan
g‘allaga   tegishli.   Realizatsiya   muddatlarini   tanlash   ehtimoli   bo'yicha
oraliq   holatni   mol   va   broyler   go'shtlari   egallaydi.   Bozor   bahosining
darajasi   va   dinamikasiga   talab   va   taklifning   baho   elastikligi   singari
omillar   katta   ta’sir   o'tkazadi.   Talabning   baho   elastikligi
iste’molchilarning narx o‘zgarishiga ta’sir darajasini ko'rsatadi
1.1 Qishloq xo‘jaligida baholar tizimi, ularning darajasi va dinam ikasi Hozirgi
zamon   iqtisodiyotida   narx   shakllanishining   bozorga   oid   va   xarajat
9 mexanizmlari   o'ziga   xos   va   xarajat   mexanizmi   boshqariladigan
iqtisodiyotda   narx   shakllanishiga   eng   mos   keladigan   bo‘lsa   ham,   bozor
mexanizmining   bir   qismi   hisoblanadi.   Qishloq   xo'jaligi   mahsulotlarining
narxi   barqaror   emas   va   qator   omillaming   ta’siriga   mahkum:   -   bozor
kon’yunkturasi,   talab   va   takliflar;   -   ilmiy-texnik   taraqqiyot   va   mehnat
unumdorligi;   -   raqobat;   -   soliqlar;   -   narxlami   davlat   tomonidan   tartibga
solish;   -   ishlab   chiqarish   xarajatlari   va   mahsulot   realizatsiyasi;   -   mahsulot
sifati; - realizatsiya muddatlari va vositalari. Narxlaming minimal darajasini
korxona   xarajatlari,   maksimallash   -   iste’molchilar   talabini   belgilaydi,
o'rtachasi   raqobat   ta’siri   ostida   shakllariadi.   Yuqori   inqiroz   sharoitida
narxlar sezilarli darajada mahsulotni realizatsiya qilish muddatlariga bog'liq
bo'ladi, shu bois ko'pchilik xo'jaliklar mahsulotlami uzoq muddatga g'amlab
qo'yadilar, keyin ulami yuqoriroq narxda sotadilar. Narx (baho) tizimi - turli
xil narxlaming o'zaro aloqasi va bir-biriga bog'liqligi. Bitta narxning ortishi
yoki   pasayishi,   qoidaga   ko'ra,   boshqa   narx   darajalarida   o'zgarishlami
keltirib   chiqaradi.   Qishloq   xo'jaUgi   mahsulotlari   narxining   shakllanishida
sanoat   tovarlariga   (texnika,   o'g'it,   yoqilg'i-moylash   materiallari,   zaharli
kimyoviy   moddalar   va   b.)   narxlar   hamda   transport   tariflari   alohida   rol
o'ynaydi.   Bu   narxlaming   ortishi   qishloq   xo'jaligida   narx   o'sishiga   olib
keladi . Ulguiji   savdo,   deb   ataladigan   sharoitlarda   yirik   partiyalar   bilan
sotiladigan   mahsulotlar   narxi   ulguiji   deyiladi.   Odatda   ulguiji   narxlarda
ishlab   chiqaruvchi   korxonalar   mahsulotlami   yo   bir-birlariga   yoki   savdo
tashkilotlariga   sotadilar.   Chakana   baholar,   deb   tovarlar   chakana   savdo
tarmoqlari   orqali   sotiladigan   baholarga   aytiladi.   Chakana   narxlar   bo‘yicha
10 odatda,   tovarlar   kamroq   hajmda   aholiga   va   undan   ham   kamrog'i
korxonalarga   realizatsiya   qilinadi.   Chakana   baholar   muomala   xarajatlari
hisobiga   qoplanadigan   miqdori   bilan   ulguiji   naixdan   yuqori   va   chakana
savdoni tashkil etishdan foyda olinadi. Xarid narxi — bu davlatning qishloq
xo'jalik   tovar   ishlab   chiqaruvchilaridan   o‘z   ehtiyoji   uchun   sotib   oladigan
narxi (paxta va g'alla, hamda pilla). Faoliyat turi sifatida taqdim etiladigan,
moddiy-ashyoviy   mahsulot   yaratmaydigan,   lekin   mavjud   mahsulot   sifati
o'zgaradigan   xizmatlarning   narxlari   ma’lum   o'ziga   xoslikka   ega.   Turli
xildagi   ishlab   chiqarish   va   noishlab   chiqarish   xizmatlariga   (transport,
kommunal, aloqa va b.) belgilanadigan narxlar tariflar deyiladi. Shartnoma
asosida   (kontraktli)   narxlar   tomonlaming   kelishuvi   bilan   belgilanadi.   Shu
bilan   birga,   sotuvchi   va   xaridor   shartnoma-kontrakt   tuzib,   ulaming
darajasini   aniqlaydi.   Qator   holatlarda   shartnomada   narxlaming   mutlaq
miqdori   emas,   ulaming   yuqori   yoki   pastki   darajasi   yohud   boshqa   narxlar
bilan   aloqasi   ko'rsatiladi.   Shuningdek,   inqiroz   sharoitida,   yangi   qonunlar
qabul qilinishidan narxlaming o'zgarishi ham ko‘zda tutiladi. Erkin (bozor)
narx   davlat   organlarining   bevosita   narxga   aralashuvlaridan   ozod   bo‘lib,
bozor   kon’yunkturasi,   talab   va   takliflar   ta’sirida   shakllanadi.   Qayd   etilgan
davlat   narxlarining   erkin   bozor   narxlariga   o‘tishiga   narxlaming
liberallashuvi   deyiladi.   Narx   monopoliyasi.   Odatda,   monopoliyalar   o'z
tovarlariga   yuqori,   sotib   olingan   tovarlarga   past   narx   qo'yadilar.
Monopoliya   bahosi   davlat   tomonidan   tartibga   solinmaydi.   Vaqt   ta’siri
bo'yicha   narxlar   quyidagilarga   bo'linadi:   -   shartnomaning   hamma   amalda
bo'lish   muddatida   o'zgarmaydigan   doimiy   (mustahkam);   -   bitta   shartnoma
11 doirasida   o'zgaruvchi   va   bozordagi   vaziyatlar   o'zgarishini   aks   ettiruvchi
joriy; - ma’lum davr mobaynida (chegarasida) amalda bo'luvchi mavsumiy.
Iqtisodiy tahlilda va statistikada taqqoslama narxlardan keng foydalaniladi.
Taqqoslama narxlar - qaysidir bir holdagi bazaga yoki yilga nisbatan ishlab
chiqarish   hajmini   qiymatda   ifodalab   taqqoslanadigan   yagona   mamlakat
narxlari.   Ko'pincha   narx   turi   bozorda   shaldlanadigan   turdan   belgilanadi.
Shu   belgi   bilan   biija,   auktsion,   komission   narxlar   ajratiladi.   Turli
mamlakatlarda   bir   xildagi   tovarlarga   turlicha   narxlaming   mavjudligi   jahon
narxi, ya’ni jahon bozori narxidan foydalanish ehtiyojini keltirib chiqaradi.
Jahon   narxlari   o'zida   yo   butun   jahon   bozorlarida   amalda   bo'lgan   haqiqiy
narxlami yoki xalqaro savdo olib boruvchi tashkilotlaming ma’lum davrda
tan   olgan   narxlarini   aks   ettiradi.   Tartibga   solinadigan   narxlami   davlat
nazorat   qiladi.   Tartibga   solishning   bevosita   va   bilvosita   usullari   mavjud.
Bevosita   tartibga   solish   qayd   etilgan,   chegaralangan   narxlami,
qo'shimchalar,   narx   o'zgarishining   chegaraviy   koeffitsiyentlari,
rentabellikning   chegara   darajalarini   belgilash   yo'li   bilan   amalga   oshiriladi.
Bilvosita   tartibga   solish   soliqlar   va   foiz   stavkalarining   o'zgarishi   orqali
narxlarga   ta’sir   etishni   ko'zda   tutadi.     Bugungi   kunda   bozor   narxlari
chorvacliilikning   deyarli   hamma,   o‘simlikchilikning   esa   alohida   turdagi
mahsulotlarini   ishlab   chiqarish   zarar   keltirayotgan   darajada,   ya’ni
tannarxdan past. Shundan davlat organlari tomonidan o‘matiladigan tartibga
solinadigan   narx   darajasida,   hech   bo'lmasa,   ishlab   chiqarishning   minimal
rentabelligiga   erishish   ehtiyoji   kelib   chiqadi.   Tartibga   solinadigan
narxlaming   turlichaligi   -   maqsadli   va   kafolatlangan   narxlardir.   Maqsadli
12 narxlami   hukumat   sanoat   va   qishloq   xo'jaligi   mahsulotlarining   paritetli
tenglashtirilishini   ta’minlash,   soliq   olish   va   boshqa   to'lovlar   tufayli   kelib
chiqqan   sarflami   qoplash,   qishloq   xo'jaligi   ishchilarining   iqtisodiyot
tarmoqlari   ishchilari   o'rtacha   daromad   olishlari   va   kengaytirilgan   takror
ishlab   chiqarishni   yo'lga   qo'yish   uchun   yetarlicha   daromad   olish.   Qishloq
xo'jalik   mahsulotlariga   maqsadli   narxlar   kafolatlangan   narxlami,   qishloq
xo'jalik mahsulotlarining garovida garov stavkalarini belgilash, shuningdek,
qishloq   xo'jaligi   tovar   ishlab   chiqaruvchilariga   dotatsiya   va
kompensatsiyalami   hisoblash   uchun   asos   sifatida   foydalaniladi.   Qishloq
xo'jalik   mahsulotlariga   kafolatlangan   narxlar,   agar   o'rtacha   bozor   narxi
kafolatlangandan   past   bo'lsa,   shuningdek,   qishloq   xo'jaligi   mahsulotlarini
bevosita   davlatga   sotganda   yoki   tovar   ishlab   chiqaruvchilarga   qo'shimcha
to'lov   amalga   oshirilganda   qo'llaniladi.   Ular   maqsadli   narxlar   asosida
hisoblab chiqiladi va davlat organlari tomonidan belgilanadi. Kafolatlangan
narxlar   qishloq   xo'jalik   tovar   ishlab   chiqaruvchilarini   takror   ishlab
chiqarishni   kengaytirish   uchun   yetarli   bo'ladigan   daromad   olishni   davlat
tomonidan qo'llanadigan boshqa shakllarini hisobga olgan holda ta’minlashi
kerak.   Qishloq   xo'jaligi   mahsulotlari   ro'yxati,   uning   realizatsiya   hajmi
(kvotasi)   kafolatlangan   narx   darajasi   va   ulami   qo'llash   tartibi   hukumat
tomonidan   belgilanadi.   Mahsulot   ishlab   chiqaruvchi   va   iste’molchi
orasidagi   aloqalaming   ikki   turi   bor.   Birinchisi   -   bozor   yordamida   tovar
ishlab   chiqarish   va   muomala   qonunlariga   mos   ravishda   amalga
oshiriladigan   almashtirish   sifatida;   ikkinchisi   -   ishlab   chiqarilgan
mahsulotlaming   talab   va   balans   tuzilishini   (hisobga   olgan   holda)   o'rganib
13 taqsimlash.   Birinchi   holatda   bozor   ishlab   chiqaruvchi   va   iste’molchi
orasidagi   munosabatlar   tizimi   sifatida   maydonga   chiqadi;   ikkinchisida   -
aloqa   taqsimlovchi   organlar   qiyofasidagi   vositachilar   orqali   ifodalanadi.
Shu bilan birga yetakchi rol mahsulot ishlab chiqaruvchiga tegishli bo'ladi.
Dastlab,   bozorga   bo‘shliqdagi   savdo   operatsiyalari   amalga   oshiriladigan
aniq   joy   sifatida   qaralgan.   Mehnatni   ajratish   va   tovar   ishlab   chiqarishning
chuqurlashuvi bilan bozor tushunchasi yanada murakkabroq ahamiyat kasb
eta   boradi.   Bozoming   quyidagi   belgilari   mavjud.   Bozor   -   bu   tovar,
mahsulot,   ish   yoki   xizmatlaming   realizatsiya   qilinishi   bois   yuzaga
keladigan   almashuv   sohasidagi   iqtisodiy   munosabatlar   yig'indisi.   Shunday
qilib, bozor bozor (kapitalistik) iqtisodiyoti sharoitida ham, rejali iqtisodiyot
sharoitida   ham   birdek   mavjud   bo'ladi.   Farq   shundaki,   bozor   iqtisodiyoti
sharoitida almashish bevosita ishlab chiqaruvchi va xaridor o'rtasida amalga
oshiriladi,   rejali   iqtisodiyotda   esa   bu   jarayon   davlat   tomonidan   bajariladi.
Rivojlangan   mamlakatlarda   qishloq   xo'jaligi   sohasida   davlatning   ishtiroki,
savdo   va   sanoat   tarmoqlaridagidan   farqli   ravishda,   mavjudligicha
qolmoqda.   Shu   bilan   birga,   bozor   sharoitida   almashish   jarayoni
qatnashchilarining   iqtisodiy   erkinligi   saqlanib   qoladi:   ishlab   chiqaruvchi,
chiqariladigan   qishloq   xo'jaligi   mahsulotlarining   tarkibi   va   strukturasini,
moddiy texnik resurslar ta’minotchisini, sotish bahosini o'zi tanlaydi.
1.2 Qishloq xo‘jaligi mahsulotlarining raqobatbardoshliligini
oshirish omillari
  Iste’mol paytida tovami almashtirish boshqa tovarlarga narx oshishi tufayli
yuz  beradi.   Masalan,   qahvali   quyultirilgan   sutning   narxi   keskin   oshishi   va
14 quyultirilgan sutning turg‘un narxi o‘z-o‘zidan qahvalisiga iste’mol talabini
pasaytirib, oddiysiga talab oshishini ta’minlaydi. Iste’molda mavjud tovarga
qo‘shimcha   bo‘ladigan   tovarlar   -   bu   asosiy   tovardan   ularsiz   to‘g‘ridan-
to‘g‘ri   foydalanish   qiyin   bo‘lgan   tovarlardir.   Masalan,   tez   buziladigan
mahsulotlar   (sut,   go‘sht   v.b.)   sotib   olish   uchun   sovutgich   zarur   bo‘ladi,
iste’molga   tayyor   mahsulotni   tayyorlash   uchun   esa   yog‘,   go‘sht   va
hokazolar   kabilar   zarur.   Raqobat,   deganda   bozorda   ko‘p   sonli   mustaqil
xaridorlar   va   sotuvchilar   mavjudligi   va   ular   uchun   bozorga   kirib,   xarid
qilish   uchun   teng   imkoniyatlar   berilishi   tushuniladi.   Raqobatning   ikki   turi
farqlanadi.   Tarmoq   ichidagi   raqobat   har   bir   tarmoqdagi   ishlab   chiqarish
darajasi turlicha boTgan ko‘plab korxonalar xarakterlanadi. Shu bilan birga,
bozor   qiymati   jamiyatga   zarur   mehnat   bilan   aniqlanadi   va   ushbu   tovar
mahsulotining salmoqli qismi ishlab chiqaradigan korxonalaming individual
qiymatlariga   yaqinlashadi.   ASM   sharoitida   tarmoq   ichidagi   raqobat   ikkita
omil bilan chegaralanadi: - qishloq xo‘jaligida turli mintaqalarda  mahsulot
ishlab   chiqarishga   ta’sir   etadigan   va   tovar   ishlab   chiqaruvchigateng
bo‘lmagan shartlar; - davlat qishloq xo‘jaligini tartibga solish, ya’ni qishloq
xo‘jaligi tovar ishlab chiqaruvchilarini qo‘llab-quwatlash bo‘yicha tadbirlar
tizimi   bilan   kam   rentabelli   yoki   hatto   zarar   bilan   ishlaydigan   korxonalarni
qollash   va   tabiiy   iqhm   va   ijtimoiy-iqtisodiy   sharoitlari   yaxshi   bo‘lib,   ish
yuritayotgan korxonalardan yuqori daromad olish. Bundan tashqari, boshqa
teng   sharoitlarda   ham   minimal   xarajat   qilishga   erisha   oladigan   ishlab
chiqaruvchi   yuqori   darajada   daromad   va   foyda   oladi.   Bozor   qiymati   va
mahsulot   hamda   xizmatning   bozor   bahosi   orasida   ma’lum   o‘zaro   aloqa
15 mavjud.   Agar   mahsulotga   talab   taklifdan   ortib   ketsa,   unda   bozor   narxi
bozor   qiymati   darajasidan   ortib   ketadi.   Agar   bozordagi   mahsulotga   taklif
ularga   bo‘lgan   talabdan   ortsa,   unda   bozor   narxi   bozor   qiymatidan   pastga
tushadi. Bu o‘zaro aloqani quyidagi tarzda tasavur qilish mumkin: agar Bt>
Tb,   unda   Nm   >   Bk;   agar   Bt>   Tb,   unda   Nm   >   Bk   .   bunda   Bt   va   Tb   -
bozordagi   mahsulotga   talab   va   taklif   birlikda;   Nm   va   Bk   -   mahsulotning
bozor   narxi   va   bozor   qiymati.   Raqobat   tarmoq   ichidagina   emas,   turli
taraioqlardagi   korxonalar   orasida   ham   rivojlanadi.   Tarmoqlararo   raqobat
shunga   asoslanganki,   potentsial   investor   o‘z   kapitalini   mohyaviy
yo‘qotishlari xavfi kam, lekin maksimal darajada daromad keltira oladigan,
qishloq   xo'jaligi   mahsulotlarini   ishlab   chiqarish   va   qayta   ishlashga
qo'yishga   moyil,   ya’ni   aytish   mumkinki,   qishloq   xo'jaligi   ishlab   chiqarishi
mablag'   qo'yishning   jozibadorligi   kamroq   yo'nalishi   hisoblanadi.   Qishloq
xo'jaligida ishlab chiqarishning daromadiiligi oldindan aytishning umuman
imkoni   bo'lmagan,   ko'plab   tabiiy-iqlim   sharoitlariga   bog'liq.   Monopolistik
raqobatda   iqtisodiy   raqobat   nafaqat   narxga,   balki   mahsulot   sifati,   reklama
kabi omillarga ham e’tibor beriladi. Bozorga kelib tushadigan mahsulot o'z
differensiyasiga   ega   bo'ladi   va   ma’lum   vaqt   oralig'ida   o'zgarishi   mumkin.
Alohida   turdagi   mahsulotlar   parametrlari   ishlab   chiqaruvchining
reklamasida   savdoni   rag'batlantirish   uchun   aks   etishi   kerak.
Raqobatchisining   mahsulotiga   nisbatan   ushbu   mahsulot   yaxshiroqligiga
iste’molchilami ishontirish uchun ko'pgina tovar ishlab chiqaruvchilar turli
usullar   yordamida   bozomi   tadqiq   etadilar:   bozor   ishtirokchilari   bilan
shaxsiy   intervyu,   raqobatni,   aholining   daromad   darajasini   o'rganish,
16 mahsulot chiqarish haqida axborotlar (soni, assortimenti); savdo belgilariga
alohida   urg'u   berish.   Mukammal   va   nomukammal   raqobat   bozorlari   ham
mavjud.   Mukammal   raqobatda   bozor   maqsadiga   unchalik   ta’sir   ko'rsata
olmaydigan   ko'p   miqdordagi   mayda   ishlab   chiqaruvchilaming   mavjudligi
ko'zda   tutiladi.   Bu   hozirgi   sharoitda   deyarli   uchramaydigan   bozor
raqobatning   ideal   holatidir.   Bozor   iqtisodiyoti   sharoitida   qishloq   xo'jaligi
korxona   bitta   bozomi   o'zlashtirib   olsalar,   ularning   orasida   raqobat   paydo
bo'ladi.   Bunday   holatlarda   korxonalar   o'zlari   kelishgandek   narx   belgilash
imkonini   beradigan   darajagacha   yiriklashtiriladi.   Bu   monopoliyaning
turlicha ko'rinishi bo'lib, nomukammal raqobatni paydo qiladi. Amaliyotda
tovarga   narx   talab   darajasiga   qarabgina   emas,   yirik   ishlab
chiqaruvchilaming o'zaro kelishuvlari bo'yicha ham o'matiladi. Agar ishlab
chiqaruvchi   bitta   bo'lsa,   bu   -   monopoliya,   agar   ikki   va   undar   ortiq   bo'lsa
oligopoliya   bo'ladi.   Sotilgan   mahsulot   (ish,   xizmat)   turlari,   ASM   da
bozorlaming   quyidagi   turlari   mavjud:   -   ASM   uchun   moddiy-texnika
resurslari   bozori;   -   qishloq   xo'jalik   bozorlari   (dehqon   bozorlari);   333   -
xizmat   sohasi   bozori;   -   savdo   sohasi   bozori   (marketing   xizmati).   Moddiy-
texnika resurslari  bozori qishloq xo'jaligi  va yordamchi  korxonalarni zarur
texnika,   uskunalar,   yakuniy   mahsulotlar   (sut,   g'alla,   va   boshqalar)   uchun
moddiy   ishlab   chiqarish   zahiralari   bilan   ta’minlaydi.   Bunday   bozorlarda
to'rtta asosiy segmented ajratish mumkin: - qishloq xo'jaligi mahsulotlarini
ishlab chiqarish va qayta ishlash uchun uskunalar, mashinalar, mexanizmlar
bozori;   -   moddiy   ishlab   chiqarish   zahiralari   bozori   (yoqilg'i,   energiya,
sanoat   xom-ashyosi);   -   mineral   o'g'itlar   bozori;   -   chorvachilik   uchun
17 ozuqalar   bozori.   Qishloq   xo‘jaligi   bozorlarida   korxona   olingan
mahsulotlami   mustaqil   realizatsiya   qiladi.   Bozor   xizmatini   rad   etishda
savdo   sohasi   ushbu   mintaqada   mos   keluvchi   tashkilotlar   yo'qligiga
asoslanishi   mumkin,   lekin,   ko'pincha   buning   sababi   korxonaning   qishloq
xo'jalik   mahsulotlari   ishlab   chiqarish   va   qayta   ishlash   bo'yicha,   bunday
xizmatlarga   haq   to'lash,   shuningdek,   realizatsiya   narxidagi   yo'qotishlardan
iborat   moddiy   yo'qotishlardan   qochish   bilan   bog'liq   istagi   bo'ladi.   Qishloq
xo'jalik   bozorlarini   o'simlikchilik   mahsulotlari   bozori,   chorvachilik
mahsulotlari bozori va qayta ishlash mahsulotlari bozoriga bo'lish mumkin.
Bu sohadagi raqobat bilan cheklashlar darajasi bo'yicha bozorlaming to'rtta
turi ajratiladi: sof raqobat bozori, monopolistik raqobat bozori, oligopoliya
bozori, sof monopoliya bozori. Sof raqobat bozori qandaydir o'xshash tovar
mahsulotiga ko'plab sotuvchilar va xaridorlar majmuidan iborat bo'ladi. Shu
bilan   birga,   birorta   alohida   xaridor   yoki   sotuvchi   tovaming   joriy   bahosi
darajasiga katta ta’sir o'tkaza olmaydi. Monopolistik raqobat bozori yagona
emas, keng diapozonli narxlar bilan savdo qilayotgan ko'plab sotuvchilar va
xaridorlardan   iborat   bo'ladi.   Bu   sotuvchilaming   sifat,   xossasi,   tashqi
shakliga   ko'ra   bir-biridan   farqlanadigan   tovarlaming   har   xil   turini
xaridorlarga   taklif   eta   bilish   qobiliyati   bilan   sharhlanadi.   Oligopolistik
bozor  sotuvchilaming  uncha  ko'p bo'lmagan  sonidan   iborat  bo'ladi,  chunki
yangi   talabgorlar   bu   bozorga   kira   olmaydilar.   Agar   biror   korxona   o'z
narxini 10-15% ga pasaytirsa, xaridorlar ushbu ta’minotchiga o'tib ketadilar,
boshqa   ishlab   chiqaruvchilar   esa   yo   narxlami   pasaytirishga   e’tibor
qaratishlari, yoki katta hajmda tovar (xizmat) taklif qilishlari kerak bo‘ladi.
18 Xizmat sohasi bozorida qishloq  xo‘jaligi  mahsulotlarini  ishlab  chiqaruvchi
va   qayta   ishlovchi   koixonalar   ishlab   chiqarish   jarayonini   yviritish   uchun
zarur   xizmatlar   bilan   ta’minlanadilar.   Asosiy   xizmatlar   orasidan
quyidagilami   ajratish   mumkin:   axborot   konsaltingi,   ilmiy-tadqiqot   (elita
urug‘chihgini   ham   qo'shib),   texnik   (shu   jumladan,   ASM   korxona
ixtisoslashtirilgan   korxonalaming   texnik   quwatidan   foydalanganda),
meliorativ,   veterinariya   va   boshqalar.   Savdo   sohasidagi   bozor   qishloq
xo'jaligi   hamda   yordamchi   sanoat   ishlab   chiqarish   korxona   mahsulotlarini
o‘zlari   mustaqil   realizatsiya   qilmasdan,   ixtisoslashgan   savdo   tashkilotlari
xizmatidan   foydalanganda   paydo   bo‘ladi.   Bu   xizmatlar   ulguiji   va   chakana
savdo   tashkilotlari,   umumumiy   ovqatlanish,   qayta   ishlovchi   korxonalar
kabilar   bo‘lishi   mumkin.   Bozorlar,   shuningdek,   hajmi   (ko‘lam)ga   qarab
ham   tasniflnadi.   Bozor   ko‘lami   (almashuv   sohasi)   -   bu   xaridorlami
qiziqtiradigan   mahsulotlami   almashlash   amalga   oshiriladigan   hududdir.
Agar   almashuv   sohasi   viloyat,   tuman,   qishloq   hududini   qamrab   olsa   unda
mahalliy   tovar   bozori   bo'ladi.   Agar   u   butun   milliy   hududni   qamrab   olsa,
“mamlakat bozori” bo'ladi. Aloqalari xalqaro savdo-sotiqqa bog'liq bo'lgan,
shuningdek,   litsenziya   va   xizmatlar   savdosi   mavjud   bo'lgan   davlatlaming
milliy   bozorlari   jahon   bozorini   shakllantiradi.   Qishloq   xo'jaligi   va   qayta
ishlash   korxonalarining   asosiy   qismi   uchun   mahalliy   bozorlar   katta
ahamiyatga   ega.   Bozor   hajmi   (sig'imi)ni   aniqlashda   bozomi   mamlakatda
ishlab   chiqarilgan   mahsulotlar   bilan   to'ldirish,   ushbu   mahalliy   joylarga
joylashgan   o'xshash   korxonalar   sonidan   va   mahsulot   chiqarishga   ta’sir
etuvchi   tabiiy-iqlim   sharoitidan   kelib   chiqib,   muammolar   paydo   bo'lishi
19 mumkin. Xorij mahsulotlariga kelganda, bunda vaziyat ta’minlash hajmlari
nazorat   qilinmasligi   va   tartibga   solinmasligi   bilan   izohlanadi.   Qishloq
xo'jaligi   masulotlari   bozorlari   bir-biri   bilan   bog'liq   hudud   va   mintaqa
ichidagi   tarkibiy   qismlaming   murakkab   tizimlarini   o'zlarida   aks   ettiradi.
Mamlakatning   ko'pchilik   mintaqalari   uchun   qishloq   xo'jaligi   mahsulotlari
bozorlarining   normal   faoliyat   yuritishlarining   asosi   ularning   bosh
ta’minotchilari   tarkibiga   qishloq   xo'jaligi,   oziq-ovqat   va   qayta   ishlash
sanoatini,   transport   va   boshqa   tashkilotlami   qamrab   olgan,   oziq   ovqat
resurslarini   ishlab   chiqarish,   yetkazib   berish   va   ASM   tarmoqlariga   xizmat
ko‘rsatishni   amalga   oshiruvchi   agrosanoat   majmuasidir.   Qishloq   xo'jaligi
mahsulotlari   bozorining   mohiyati,   realizatsiya   qilinadigan   tovar
mahsulotlaming   sifat   va   miqdor   ko‘rsatkichlarini,   uning   kelib   tushish
manbalarini,   iste’molchilar   tarkibini,   oziq-ovqat   turlari   bo'yicha   talab   va
takliflar strukturasini, uning sifatini, assortimentini, bahosini qamrab oladi.
Bozor   iqtisodiyotida   ishlab   chiqarish   iste’moldan   kelib   chiqadi,
iste’molchiga   xizmat   qiladi   va   uning   talablarini   qondirishga   yo'naltiriladi.
Aynan   talab   mahsulot   ishlab   chiqarilishining   assortimenti   va   sifatini
belgilaydi, bozor esa narx orqali uning jamiyat uchun foydaliligini tan oladi.
Raqobat   sharoitida   ishlab   chiqaruvchining   iste’molchiga   bog'liqligi   va
maksimal foyda olish istagi uni ishlab chiqarish chiqimlarini pasaytirishga,
mahsulot   sifatini   yaxshilashga,   o'z   resurslarini   tejashga   majbur   qiladi.   Bu
ishlab   chiqarishga   ilmiy-texnika   yutuqlarini   joriy   etishni   tezlashtiradi
(energiyani tejaydigan texnologiyalar, hosildorroq navlar, texnikaning yangi
turlari).   Bozor   qonunlari   real   ishlashlari   uchun   quyidagi   ma’lum   shartlar
20 zarur:   1)   qishloq   xo'jaligi   tovarlari   ishlab   chiqaruvchilarining   xo'jalik
yuritish   shakli   va   xususiy   mulk   egaligi   shakli   qayta   ishlanadigan
mahsulotlari ko'p qirraliligi, g'alla va paxta mahsulotlari kompleks ostidagi
hamma   bo'g'inlarida   monopolizmni   bartaraf   etish,   tashqi   va   ichki   raqobat
darajasining   yuqoriligi   2   bozordagi   xo'jalik   yurituvchi   sub’yektlar   ishlab
chiqarish strukturalarini, realizatsiya vositalarini tanlashda, narx o'matishda,
daromadlami   taqsimlashda   mustaqilligi   3   Davlatning   bozor   sub’yektlari
xo'jalik   faoliyatlarining   yuqori   darajadagi   tartibga   soluvchilik   rolini
saqlashlariga  aralashmasligi  4 bozor infratuzilmasixiing  yaxshi rivojlangan
tizimi   borligi.   Paxta   va   g'alla   bozorini   shakllantirish   -   kompleks
yondashuvni,   puxta   o'ylanganlikni,   qabul   qilinadigan   qarorlar   izchilligini
talab   qiluvchi   jarayon.   U   davlat   tomonidan   majburiy   tartibga   solinish   va
g'alla   ishlab   chiqarilishiga   mamlakat   qishloq   xo'jaligi   va   agrar   sektorida
yetakchi   rol   tegishliligi   anglanganda   vujudga   keladi.   Paxta   va   g'alla   -
nafaqat   agrar   sanoat   ishlab   chiqarilishida,   balki   mamlakat   xalq   xo'jaligida
ham   umuman,   tarmoqlararo   proportsiyani   belgilovchi   muhim   mahsulot
hisoblanadi.   Qishloq   tovar   ishlab   336   chiqaruvchilari   uchun   u   oddiy   yoki
kengaytirilgan   takror   ishlab   chiqarish   imkonini   beruvchi   daromadlaming
asosiy   manbasidir.   Bir   vaqtning   o‘zida   g‘allaning   narxi   chorvachilikda
to‘yintirilgan ozuqalar narxlarini va aholning asosiy oziqlanish mahsulotlari
bahosini   belgilaydi.   Oxir-oqibat   xulosa   qilib   aytganda,   paxta   va   g‘alla
ishlab   chiqarishning   rivojlanish   darajasiga   qishloq   xo‘jahgining   boshqa
tarmoqlari,   paxta   va   g‘allani   qayta   ishlash   sanoati   va   xalq   xo‘jaligi
butunicha   va   jamiyatdagi   ijtimoiyiqtisodiy   barqarorlik   ham   ko'p   jihatdan
21 bog‘liq.   Paxta   va   g‘alla   bozorini   rivojlantirishning   davlat   darajasidagi
vazifalari   mamlakatni   o‘zini-o‘zi   g‘alla   va   uni   qayta   ishlash   mahsulotlari
bilan ta’minlay olishidan iborat. Chunki, narxga oid, kredit, soliq va tashqi
iqtisodiy   siyosat   davlat   darajasidagi   hal   qilinadigan   masaladir.   Oziq-ovqat
bozorlarining tarkibiy qismlari go‘sht bozori va sut mahsulotlari bozoridan
iborat.   Bu   bozorlaming   alohida   o‘rinlarining   shartlari   shuki,   ular   eng
qimmatli   ozuqa   mahsulotlarini   ishlab   chiqarish,   qayta   ishlash   va
realizatsiyasini   qamrab   oladi.   Go‘sht   va   go‘sht   mahsulotlari   nisbatan
qimmatli   mahsulotlar   hisoblanadi,   shuning   uchun   ulami   iste’mol   qilish,
birinchi navbatda, jismoniy normalarga emas, aholining to‘lov qobiliyatiga
bog‘liq. Mol go‘shti realizatsiya qilish strukturasi keyingi yillarda prinsipial
o‘zgarishlarsiz   bo‘lmoqda.   Tayyorlov   tashkilotlari   bilan   o‘zaro   aloqalar
uchun   xarakterli   bo‘lgan   to‘lay   olmaslik   muammosi   tovar   ishlab
chiqaruvchilami   o‘z   mahsulotlarini   arzonroq   narxda,   ammo   naqd   pulga
sotish   yoki   boshqa   tovarga   ayirboshlashning   muqobil   vositalarini   izlashga
majbur   qilmoqda.   Qishloq   xo‘jaligi   korxonalari   o‘z   mahsulotlarini
realizatsiya   qilishdan   tayyorlovchilarga   ulaming   bozordagi   vositalari
bo‘yicha  sotish   uchun o‘tkazmoqdalar.   Hozirgi   paytda  mol  go‘shtiga   talab
sezilarli   darajada   xususiy   ishlab   chiqarish   hisobidan   (95%)   va   kamroq
darajada - import ta’minot yordamida (5%) qondirilmoqda. Keyingi yillarda
chorva   mollarini   parvarishlash   va   bo‘rdoqiga   boqishga   sarflangan   yuqori
xarajatlar tarmoq mahsulotlarining realizatsiya baholari bilan qoplanadi, bu
esa   go‘sht   ishlab   chiqarish,   ayniqsa,   yirik   shoxli   qoramol   go‘shti
yetishtirishning foyda ko‘rishiga olib keldi.
22 II.Bob   Tovar-pul   munosabatlari   rivojlanishi,   bozor   iqtisodiyotining
shakllanishi va amal qilishi
2.1 Natural ishlab chiqarishdan tovar ishlab chiqarishga o‘tish va uning
rivojlanishi и  
        Kishilik jamiyatining rivojlanishida ijtimoiy xo‘jalikni tashkil etishning
ikkita   umumiy   iqtisodiy   shakli   ajralib   turadi.   Umumiy   iqtisodiy
shakllarning tarixan birinchisi natural ishlab chiqarish hisoblanadi. Ijtimoiy
xo‘jalikning  bu shaklida  yaratilgan  mahsulotlar  ishlab  chiqaruvchining  o‘z
ehtiyojlarini   qondirish   uchun,   xo‘jalik   ichki   ehtiyojlari   uchun
mo‘ljallangan. Demak, o‘z ehtiyojlarini qondirish uchun ishlab chiqarish –
natural ishlab chiqarish, bunday ishlab chiqarishga asoslangan xo‘jalik esa –
natural xo‘jalik deb ataladi 
                       Natural va tovar xo‘jaligining asosiy farqlari
         Asosiy jihatlar           Natural xo‘jalik        Tovar xo‘jaligi
1.   Nematlarni   ishlab
chiqarishning   asosiy
maqsadi Shaxsiy   ehtiyojlarni
qondirishda foydalanish Boshqa   tovarlarga
ayirboshlash,   bozorda
oldisotdi qilish
2.   Ishlab
chiqariladigan Ehtiyojlar   va
imkoniyatlardan   k е lib Bozordagi   muayyan
talab   va   ishlab
23 mahsulot   tarkibining
aniqlanishi chiqqan   holda   oldindan
aniqlanadi chiqaruvchining
xususiy   manfaati
asosida aniqlanadi
3. Iste’molchini o‘ziga
jalb   etish   uchun
kurash Bunday   kurash   mavjud
emas Ishlab   chiqarilgan
mahsulotlar   ayrim
turlari   va   qismlari
sotilmay qolishi, ya’ni
istе’mol kilinmasligi
4.   Ishlab   chiqarilgan
mahsulotning   iste’mol
qilinishi darajasi Barcha   ishlab
chiqarilgan   mahsulotlar
to‘liq ist е ’mol qilinadi
                                         Tovar   xo ‘ jaligi
  1.   Mahsulot   va   xizmatlarni   o ‘ z   ehtiyojini   qondirish   uchun   emas ,   balki
bozorda   ayirboshlash   uchun   ishlab   chiqarish   tovar   ishlab   chiqarish ,   bunday
ishlab   chiqarishga   asoslangan   xo ‘ jalik   esa  –  tovar   xo ‘ jaligi   deyiladi .
  2.   Tovar   xo ‘ jaligida   kishilar   o ‘ rtasidagi   iqtisodiy   munosabatlar   buyum
orqali ,  ular   mehnati   mahsulini   oldi - sotdi   qilish   orqali   namoyon   bo ‘ ladi .
  3.   Tovar   ishlab   chiqarish   natural   xo ‘ jalikning   rivojlanishi ,   mahsulotlar   turi
va   miqdorining   o ‘ sishi   natijasida   paydo   bo ‘ ladi .
24 Tovar   xo ‘ jaligining   vujudga   kelishi   va   amal   qilinishining   ijtimoiy - iqtisodiy
asoslari   hamda   shart - sharoitlari   quyidagilardan   iborat : 
1) ijtimoiy mehnat taqsimotining ro‘y berishi. Bunda ishlab chiqaruvchilar u
yoki bu aniq mahsulotni ishlab chiqarishga ixtisoslashadi. Ixtisoslashuv, o‘z
navbatida,   qiyosiy   ustunlik   tamoyili   bo‘yicha,   ya’ni   mahsulotni   nisbatan
kam muqobil qiymatda ishlab chiqarish layoqati bilan aniqlanadi;
 2) shaxsiy va xususiy mulkchilikning shakllanishi, ishlab chiqaruvchilarning
iqtisodiy   jihatdan   alohidalashuvi.   Bunda   ular   o‘z   mulklari   hamda   mehnat
natijalarini o‘zlari tasarruf qiladilar. Iqtisodiy alohidalik xo‘jalik faoliyatiga
oid   barcha   qarorlarni   ishlab   chiqaruvchining   o‘zi   hal   qilishini   bildiradi.
Xuddi   shu   ikki   holat   tovar   ishlab   chiqarishni   zarur   qilib   qo‘yadi   va   bozor
iqtisodiyoti vujudga kelishining shartsharoiti hisoblanadi.
                          Tovar ikki xususiyatga ega: 
Bir tomondan, u kishilarning qandaydir ehtiyojini qondira oladigan, ikkinchi
tomondan   esa,   boshqa   buyumlarga   ayirboshlana   oladigan   buyumdir.
Boshqacha   aytganda,   tovar   naflilikka   (iste’mol   qiymatiga)   va   qiymatga
egadir.   Buyumning   iste’mol   qiymati   uning   kishilar   uchun   nafli   ekanligi,
muayyan naf keltirishi orqali namoyon bo‘ladi. U shaxsiy iste’mol buyumi
yoki   ishlab   chiqarish   vositalari   sifatida   kishilarning   biron-bir   narsaga
bo‘lgan ehtiyojini qondiradi.
                         
25                               
Tovar qiymatining miqdori
Tovar   qiymatining   miqdori   ijtimoiy-zaruriy   ish   vaqti   orqali   hisoblanadi.
Ijtimoiy   zaruriy   ish   vaqti   muayyan   ijtimoiy   normal   ishlab   chiqarish
sharoitida   va   muayyan   jamiyatdagi   mehnat   malakasi   va   jadalligi   darajasi
o‘rtacha   bo‘lgan   sharoitda   biron   bir   tovarni   ishlab   chiqarish   uchun   zarur
bo‘lgan   ish   vaqtidir.   Pulning   vujudga   kelishi   va   mohiyatining   turli   ilmiy
konsepsiyalari   mavjud   bo‘lib,   ular   orasida   ratsionalistik   va   evolyusion
konsepsiyalar   muhim   o‘rin   tutadi.   Ratsionalistik   konsepsiya   pulning   kelib
chiqishini   kishilar   o‘rtasidagi   bitim,   kelishuv   natijasi   sifatida   izohlaydi.
Pulning   mohiyatini   to‘laroq   tushunish   uchun   uning   quyidagi   asosiy
vazifalarini   ko‘rib   chiqamiz:   1)   qiymat   o‘lchovi;   2)   muomala   vositasi;   3)
boylik   to‘plash   vositasi;   4)   to‘lov   vositasi.
2.2   Bozor iqtisodiyoti   – bu iqtisodiy  munosabatlarning  umumiyligi  bo‘lib
ular yordamida jamiyat mahsuloti tovar-pul shakliga aylantiriladi. 
Bozor iqtisodiyotining vujudga kelishiga tovar ishlab chiqarilishi sabab 
bo‘lgan. 
Tarixan bozor iqtisodiyoti rivojlanishining bir necha bosqichlari 
farqlanadi. 
1. Kapital to‘planishning birlamchi bosqichi (18 asr oxiri – 19 asr 
boshlarida   ITI   natijasidagi   sanoat   to‘ntarishi   boshlanganda
yakunlangan). 
2. Erkin raqobat davri. 
3. Jamiyat ishlab chiqarishining monopolizatsiyasi. 
4. Aralash iqtisodiyot.
1. Bozor munosabatlari iqtisodiyotning barcha jabhalariga singib ketgan
va ularni qamrab oladi. 
26 2.   Bozor   munosabatlari   iqtisodiyot   faoliyatini   tashkillashtirishning
asosiy shakliga aylanadi. 
3.   Bozor   munosabatlari   yalpi   ijtiomiy   mahsulotni   takror   ishlab
chikarishning elementiga aylanadi. 
Bozor   iqtisodiyoti   –   bu   tizimli   tushuncha   bo‘lib,     quyidagilarni
anglatadi,
1.   xususiy   mulk   va   uning   asosida   tovar   ishlab   chiqaruvchilarining
iqtisodiy alohidaligi vujudga keladi; 
2. iqtisodiy faoliyat turini tanlash erkinligi; 
3. shaxsiy manfaat – shaxsiy foyda olish omili; 
4. narxlar tizimiga tayanish; 
5. monopolizmni istisno qiluvchi tovar ishlab chiqaruvchilar o‘rtasidagi
raqobat; 
6.  Davlatning   cheklangan   xo‘jalik   faoliyatida   to‘g‘ridan-to‘g‘ri   ishtirok
etishi. 
Bozor   iqtisodiyotining   asosiy   belgilari:Bozor   munosabatlari   –   bu
birinchi   navbatda   pul   shaklida   namoyon   bo‘lgan   almashish
munosabatlaridir.   Bozor munosabatlarning  sub’ektlari   bo‘lib  mulkka
va professional ko‘nikmalarga ega bo‘lgan jismoniy va yuridik shaxslar,
shuningdek   davlat   bo‘lishi   mumkin.   Sotuvchi   va   xaridordan   tashqari
bozorda   sotuvchi   va   xaridorni   bir-birini   topishga   yordam   beradigan
vositachi   ham   bo‘lishi   mumkin.   Yuridik   shaxslar   ichida   bozor
sub’ektlari   bo‘lib   uy   xo‘jaliigi,   korxona   (firma),   bank   va   davlat
hisoblanadi. 
Bozor munosabatlari . Bozor munosabatlarining ob’ekti. 
•   Bozor   munosabatlarining   ob’ekti   bo‘lib   turli   shakllarda   mavjud
bo‘lgan tovar bo‘lishi mumkin. 
• Bozor iqtisodiyotining markaziy ob’ekti mehnat orqali yoki tabiatning
o‘zi   tomonidan   yaratilgan   boylik   hisoblanadi.   Insonga   zarur   bo‘lgan
boyliklar orasida alohida o‘rinni xizmatlar egallaydi. 
•   Xizmatlar   –   bu   insonning   mafsadga   muvofiq   faoliyati   bo‘lib,   uning
natijasida   foydali   natijaga   ega   bo‘linadi   va   insonning   biror-bir
ehtiyojlarini qondiradi. Bozor iqtisodiyotining ob’ekti bo‘lgan boyliklar
moddiy va nomoddiy boyliklarga bo‘linadi. 
• Moddiy boyliklarga quyidagilar kiradi: tabiat in’omlari (er, suv, havo, 
27 iqlim),   ishlab   chiqarish   mahsulotlari   (oziq-oqat,   binolar,   inshootlar,
mashinalar, transport, asbob-qurollar va h.k). 
•   Nomoddiy   boyliklar   –   bu   inson   qobiliyatining   rivojlanishiga   ta’sir
qiluvchi  boyliklar,   ular  ishlab  chiqarishga   tegishli   bo‘lmagan   sohalarda
yaratiladi:   sog‘liqni   saqlash,   ta’lim,   san’at,   kino,   teatr,   muzey   va   shu
kabilar. 
•   Shu   tarzda   bozor   xo‘jaligi   ob’ektlariga   quyidagilar   kiradi:   tovar   va
xizmatlar,   ishlab   chiqarish   omillari   (mehnat,   yer,   ishlab   chiqarish
vositalari), pullar, qimmatli qog‘ozlar, subsidiyalar, ijtimoiy to‘lovlar va
boshqalar. Bozor munosabatlarining mohiyati/ 
Bozor munosabatlarining mohiyati sotuvchi (ishlab chiqaruvchi 
va savdogar)larning xarajatlarini qoplash va ular tomonidan 
foyda olish, shuningdek o‘zaro erkin bitim, ekvivalentlik 
imkoniyatlari, raqobatlar asosida xaridorlarning to‘lovga 
qodir   talabini   qondirishdan   iborat.Iqtisodiy   nazariyada   bozor
iqtisodiyotining eng keng qo‘llaniladigan ta’riflaridan 
biri iqtisodiy aylanishni o‘rganishga asoslangan. 
Iqtisodiy aylanish  – bu daromadlar va xarajatlarning qarama-qarshi 
oqimlari bilan kechadigan haqiqiy boyliklarning aylanishidir. 
Mazkur model o‘zidan iqtisodiyotda tovar va pul oqimlarining aylanishi 
deb atalgan bozor ishtirokchilari o‘rtasidagi o‘zaro 
munosabatlarning umumiyligini ifodalaydi. Uning asosiy farazi shundan
iboratki, iqtisodiyotda qarorlarni qabul qiluvchi ikkita sub’ekt mavjud –
uy xo‘jaliklari va korxonalar (firmalar). 
Firmalar  mehnat, er va kapital, ya’ni ishlab chiqarish omillardan 
foydalangan holda tovar va xizmatlar ishlab chiqarishadi. 
Uy   xo‘jaliklari   ishlab   chiqarish   omillariga   ega   bo‘lib,   firmalar
tomonidan   ishlab   chiqarilgan   barcha   tovar   va   xizmatlarni   iste’mol
qilishadi
2.3   Bozor   iqtisodiyoti   sharoitid   a   qishloq   xo'jaligi   mahsulotlari
baholarini   takomillashtirish   va   raqobat   muhitini   shakllantirish
Mamlakatimizda   qishloq   xo'jaligi   mahsulotlarini   ishlab   chiqarish   va
qayta   ishlash   sohasida   bozor   munosabatlariga   o'tish   zarurati   quyidagi
omillarga   asoslanadi:   -   mamlakat   iqtisodiyoti   ma’muriy   choralarga
emas,   tovar-pul   munosabatlariga   asoslanadigan   bozor   munosabatlariga
o'tishi   bilan;   -   awal   amalda   bo'lgan,   ishlab   chiqaruvchilarga   ham,
28 xaridorlarga   ham   iqtisodiy   erkinlik   chegaralanishida   ko'rinadigan
agrosanoat kompleksini boshqarish tizimining samarasizligi bilan. Bozor
strukturasi   -   bu   bozor   raqobati   mavjud   bo'lgan   shart-sharoit.   U   o'ziga
firma (korxona, tashkilot) laming soni va hajmini, mahsulot turi, narxlar
ustidan   nazorat   darajasini,   tarmoqqa   kirish   va   chiqish   shartlarini,
axborotlar   imkoniyatlarini   qo'shib   oladi.   Bozor   mexanizmi   -   bu   bozor
muvozanatining   talab   va   taklif   orasida   shakllanishi.   Bozor
mexanizmining   asosiy   elementlari:   talab,   taklif,   raqobat,   narx.   Talab   -
aniq   bozorda,   xaridor   uchun   to'g'ri   keladigan   narxda   sotib   olinishi
mumkin   bo'lgan   ma’lum   nomenklaturadagi   tovarlar   soni.     Taklif   -
sotuvchi   uchun   maqbul   narxda,   aniq   bozorda   sotilishi   mumkin   bo‘lgan
ma’lum   nomenklaturadagi   tovarlar   soni.   Raqobat   -   tovar   ishlab
chiqaruvchi   va   xizmat   ko‘rsatuvchining   ko‘proq   daromad   olish
maqsadida   o‘z   mahsulotlarini   foydaliroq   sharoitda   ishlab   chiqarish   va
sotish   uchun   raqobatlashuvi.   Mahsulotini   realizatsiya   qiladigan   alohida
korxona   bozorga   qanchalik   kam   ta’sir   o‘tkazsa,   bozor   shunchalik
raqobatli   hisoblanadi.   Narx   (baho)   -   tovar   qiymatining   puldagi   ifodasi,
mehnatning   uni   ishlab   chiqarishga   qilgan   xarajati   jamiyat   zaruriyatiga
ko‘ra   aniqlanadi.   Bozor   sharoitida   aholi   sotib   olishi   mumkin   bo‘lgan
narx   o‘zgarishi   va   tovar   miqdori   orasida   ma’lum   o‘zaro   bog‘liqlik
mavjud.   Ushbu   bog‘liqlik   iqtisodiy   adabiyotlarda   talabning   narxga
nisbatan   elastikligi   nomini   olgan.   U   xaridorlaming   tovar   va   xizmatlar
narxi   o‘zgarishiga   reaksiyalari   jadalligini   anglatadi:   -   tovaming   uzoq
saqlanish   xususiyati   va   saqlash   qiymati.   Bu   demak,   uzoq   muddat
saqlanmaydigan   tovar   (sut,   qatiq   mahsulotlari   va   boshqalar);   -   ishlab
chiqarish   jarayonining   o‘ziga   xosligi.   Agar   korxona   narxni   oshirib,
ma’lum   tovar   ishlab   chiqariHshini   kengaytirsa   yoki   yangi   mahsulot
ishlab   chiqarishga   o‘tsa-yu   bu   mahsulotning   narxini   pasaytirsa   -
tovaming   taklifi   elastik   bo‘ladi;   -   vaqtinchalik   omillar.   Korxona   (tovar
ishlab   chiqaruvchi)   aniq   tovaming   narxi   o‘zgarganligiga   bir   zumda
javob   bera   olmaydi.   Buning   uchun   ishlab   chiqaruvchi   uskunalar   sotib
olishi,   ma’lum   xom-ashyolar   keltirishi,   bankdan   kredit   olishi   kabilar
uchun ma’lum vaqt talab qilinadi. Xaridor tanloviga ta’sir ko‘rsatadigan
asosiy   omillar   (ushbu   tovaming   narxidan   tashqari)   quyidagilar
hisoblanadi:   -   iste’molda   ushbu   tovamining   o‘rnini   bosuvchi   tovarlar
narxi;   -   iste’molda   ushbu   tovami   to‘ldiruvchi   tovarlar   narxi;   -   ushbu
29 tovami   sotib   oluvchi   iste’molchining   daromadlari;   -   iste’molchilarning
didi va afzal ko‘rishi va hokazolar
30 III.Bob   QISHLOQ   XO'JALIGIDA   BAHOLARNING
SHAKLLANISHI VA UNI TAKOMILLASHTIRISH YO‘LLARI
3.1   Qishloq   xo‘jaligida   bahoning   iqtisodiy   mohiyati,   shakllanishi   va
funksiyalari   Bozor   iqtisodiyoti   sharoitida   Har   qanday   xarajatlar   ham
samarali   hisoblanmaydi.   Shuning   uchun   ma’lum   bir   miqdorgacha   Bozor
iqtisodiyoti   erkin   tovar-pul   munosabatlariga   asoslangan   bo‘lib,   bu
munosabatlar   baholar   yordamida   amalga   oshadi.   Baho   tovar   qiymatining
puldagi   ifodasidir.   Uning   darajasi   bozor   iqtisodiyoti   sharoitida   samarali,
cheklangan   xarajatlarga   asoslanadi,   ya’ni   ular   bahoning   iqtisodiy   asosini
tashkil   etadi.   bo‘lgan,   ya’ni   maqsadga   muvofiq   qoridagi   holat   bilan
birgalikda   talab   va   taklif   o'rtasidagi   munosabat   ham   baho   shakllanishiga
ta’sir   ko‘rsatadi.   Raqobatli   bozorda   talab   va   taklifning   o‘zgarishi   baholar
darajasi o'zgarishiga bevosita ta’sir  etadi. Shuning uchun korxonalar bozor
talabini   hamda   taklifini   chuqur   o'rgangan   holda   qishloq   xo‘jalik
mahsulotlari   yetishtirishlari   lozim.   Bunda   ular   imkoniyat   doirasida   ishlab
chiqarish   xarajatlarini   tejashga   alohida   e’tibor   berishlari   kerak.   Buning
uchun   mahsulot   yetishtirish   jarayonlarini   mexanizatsiyalashtirishga,   ilg‘or
texnologiyalami   joriy   etishga   hamda   mavjud   bo‘lgan   barcha   tabiiy   va
iqtisodiy   resurslardan   yil   davomida   oqilona   va   samarali   foydalanishga
alohida   e’tibor   berishlari   lozim.   Qishloq   xo‘jalik   mahsulotlariga   bo'lgan
talab   hozirgi   davrda   quyidagi   omillarga   bog‘liq:   iste’molchilarning
daromadi, didi, o‘rindosh tovarlarning bahosi, xaridorlar soni va boshqalar.
Mahsulotlarga   bo‘lgan   talabni   o‘rganishda   xalqimizning   milliy   urf-
31 odatlarini,   albatta,   e’tiborga   olish   kerak.   Jumladan,   xalqimizning   non   va
non   mahsulotlarini,   guruchni,   go‘sht   mahsulotlarini   ko‘proq   iste’mol
etishga   moyilligini   inobatga   olish   lozim.   Qishloq   xo‘jalik   korxonalari   o‘z
mahsulotlarini   xaridorlarning   talabini   e’tiborga   oigan   holda   taklif   etishlari
shart.   Bunda   ular   yetishtiriladigan   mahsulotlar   uchun   ishlatiladigan
resurslar   bahosiga,   qo'llanilayotgan   texnologiyalar   darajasi   va   samarasiga,
soliq   stavkasiga,   raqobatchi   ishlab   chiqaruvchilaming   soniga   va
boshqalarga   asoslanishlari   lozim.   Qishloq   xo'jalik   mahsulotlari   bahosining
shakllanishiga  mahsulotlaming naflilik  darajasi ham ta’sir ko‘rsatadi.  Agar
mahsulot   insonlar   ehtiyojini   qondirishda   qanchalik   yuqori   naflilik
darajasiga   ega   bo'lsa,   uning   bahosi   shunchalik   yuqoriroq   shakllanadi   va
aksincha boisa baho pastroq shakllanadi. Qishloq xo‘jalik mahsulotlarining
bahosi   shakllanishiga   tarmoqning   quyidagi   o‘ziga   xos   xusuiyatlari   ham
ta’sir   ko‘rsatadi:   -   qishloq   xo'jaligida   ishlab   chiqarishning   mavsumiyligi.
Qishloq   xo‘jalik   mahsulotlarini   yetishtirishda   o'simliklar   ma’lum
vegetatsion   davrni   bosib   o‘tadi   va   barcha   ishlab   chiqaruvchilaming
mahsuloti   deyarli   bir   vaqtda   tayyor   bo‘ladi.   Bu   esa   qishloq   xo‘jalik
mahsulotlarining   taklifi   keskin   ortishi   va   o‘z   navbatida   bahoning
pasayishiga   olib   keladi;   -   qishloq   xo‘jalik   mahsulotlarining   saqlash   uchun
noqulayligi. 0 ‘zida qayta ishlovchi korxonalari bolmagan qishloq xo‘jaligi
korxonalari   yetishtirgan   mahsulotlarini   tezroq   sotishga   harakat   qiladi.   Bu
ham qishloq xo'jalik mahsulotlari bahosining pasayishiga olib keladi; - turli
tabiiy-iqlim   sharoitlari   ham   baho   shakllanishiga   ta’sir   ko'rsatadi.   Masalan,
2007-yilning   qish   oylarida   haroratning   keskin   pasayib   ketishi   natijasida
32 ayrim   o'simliklar   va   chorva   mollari   nobud   bo‘ldi.   Bu   esa   qishloq   xo'jalik
mahsulotlari   taklifini   kamaytiradi   va   bahoning   ko'tarilishiga   olib   keladi.
2008-yilda   suv   taqchilligi   oqibatida   mamlakatimizda   sholi   hosili   keskin
kamaydi, bu hoi bozorlarda guruch bahosining 3-4 barobar oshib ketishiga
olib keldi. Qishloq xo‘jaligida shakllanayotgan muvozanatli baholar xo'jalik
nuqtai   nazaridan   quyidagi   vazifalarni   bajarishi   lozim:   -   qishloq   xo'jalik
korxonasining   ishlab   chiqarish   xarajatlarini   qoplash;   -   qishloq   xo‘jalik
korxonasining   davr   va   moliyaviy   xarajatlarini   hamda   tasodifiy   zararlarini
qoplash;   -   xo‘jalikka   kelajakda   rivojlanishini   ta’minlaydigan   optimal
miqdorda   foyda   keltirish.   Muvozanatli   baholar   iste’molchilar   hamda
mahsulot  ishlab  chiqamvchilaming  xarajatlarini,  daromadlarini,  foydalarini
to‘g‘ri   taqsimlab,   ulaming   iqtisodiyotini   barqarorlashtirish   va
rivojlantirishga   samarali   ta’sir   ko‘rsatishi   mumkin   Demak,   talab   va   taklif
omillari   hamda   korxonalaming   maqsadlarini   e’tiborga   oigan   holdagina
muvozanatlashgan baho shakllanadi. 
3.2.Qishloq xo‘jaligida qo‘llaniladigan baholarning turlari
Qishloq   xo‘jaligida   barcha   talablarni   qondirish   maqsadida   turli   xildagi
dehqonchilik   va   chorvachilik   mahsulotlari   yetishtiriladi,   ishlar   hamda
xizmatlar bajariladi. Ularni sotishda turli baholardan foydalaniladi. Baholar
mahsulotlami ayriboshlash maqsadiga, vazifasiga ko‘ra, bir qancha turlarga
bo‘linadi.Hozirgi   bozor   munosabatlari   sharoitida   qishloq   xo‘jalik
korxonalari   o‘z   mahsulotlarini   sotishni   to‘g‘ri   tashkil   etishlari   lozim.
Mamlakatimizda   yetishtiriladigan   qishloq   xo‘jalik   mahsulotlari   o‘zining
33 sifati,   vitaminlarga   boyligi   va   ta’mi   bilan   butun   dunyoga   mashhurdir.   Shu
sababli   ulami   xorijiy   mamlakatlarga   ham   eksport   qilish   imkoniyatlaridan
unumli foydalanish lozim. Bunda qishloq xo‘jalik mahsulotlarini saqlovchi
va qayta ishlovchi infratuzilmani rivojlantirish maqsadga muvofiqdir. Erkin
baho  bozorda   mahsulot   sotuvchi   va  uni   sotib   oluvchilar   o'rtasida,   ulaming
iqtisodiy   manfaatlari   hamda   bozor   talabi   va   taklifi   asosida   shakllanadi.   U
tarmoqlarning   mahsulot   oldi-sotdi   munosabati   bo‘yicha   tuzilgan
shartnomalarida   o‘z   aksini   topadi.   Shuning   uchun   erkin   baholar
shartnomaviy   baholar   deb   ham   ataladi.   Uning   absolyut   miqdori   mahsulot
sotish   davriga,   unga   boigan   talabga   hamda   mahsulot   sifatiga   bog‘liq.
Mahsulotlar   ayrim   hollarda   iste’molchilarga   erkin   baholarda   ulguiji   holda,
ya’ni lco‘p miqdorda, katta partiyalarda ham sotiladi. Bunda qo‘llaniladigan
erkin   baho   ulguiji   baho   deb   ataladi.   Qishloq   xo‘jalik   mahsulotlari   xorijiy
xaridorlarga   jahon   bozori   baholarida   ham   sotilmoqda.   Uning   mutlaq
miqdori   jahondagi   ixtisoslashgan   yirik   birjalarda   belgilanib,   mahsulot
eksporti   va   importi   shartnomalarida   aks   ettiriladi.   Qishloq   xo‘jalik
mahsulotarining   jahon   bozori   baholari   darajasiga   jahondagi   yirik   tovar
ishlab   chiqaruvchilar   hamda   ulami   sotib   oluvchilar   ham   ta’sir   ko‘rsatadi,
Shu   bilan   birga   baho   darajasiga   dunyo   miqyosidagi   siyosiy   va   iqtisodiy
barqarorlik   ham   ta’sir   etadi   Qishloq   xo‘jalik   mahsulotlarining   baholari
ma’lum omillar ta’sirida talab va taklif muvozanatining buzilishi natijasida
o‘zgarib   turadi.   Masalan,   qurg‘oqchililc,   qahraton   sovuq,
yog'ingarchilikning   me’yordan   ko‘p   bo'lish   va   boshqa   tabiiy   ofatlar   yuz
berishi natijasida biror turdagi qishloq xo‘jalik mahsulotini ishlab chiqarish
34 hajmi   keskin   kamayib   ketishi   mumkin.   2008-yilda   mamlakatimizda   bahor
oylarida   yog'ingarehilikning   ancha   kam   bo‘lishi   mamlakatimizda   g‘alla
yetishtirishning ancha kamayishi, buning natijasida esa bug‘doy, sholi kabi
mahsulotlaming   bahosi   ko‘tarilishiga   olib   keldi.   2007-yilda   qishning   juda
sovuq   kelishi   esa   mamlakatimizda   uzum,   anor,   xurmo   kabi   mahsulotlami
yetishtirishning kamayishiga  olib kelgan edi. Bu esa ulaming bahosiga o‘z
ta’sirini   ko'rsatmasdan   qolmaydi.   Xuddi   shunday   holatni   jahon   bozorida
ham   kuzatish   mumkin.   Bu   esa   mamlakatimizga   chetdan   olib   kelinadigan
qishloq   xo‘jalik   mahsulotlarining   bahosi   keskin   oshishiga   olib   kelishi,
mamlakatning   oziq-ovqat   xavfsizligiga   salbiy   ta’sir   ko‘rsatishi   mumkin.
Shuni   e’tiborga   oigan   holda   mustaqillikning   ilk   davridan   boshlab
hukumatimiz   tomonidan   o‘zimizni   eng   muhim   oziq-ovqat
mahsulotlari hujjatlar   bilan   to‘liq   ta’milashga   qaratilgan   tadbirlar   amalga
oshirib   kelinmoqda.   Bunda   Prezidentimiz   Islom   Karimov   tashabbusi   bilan
qabul qilingan Don mustaqilligi dasturi, qishloq xo‘jalik ekinlari tarkibining
takomillashtirilishi,   oziq-ovqat   mahsulotlari   yetishtirishni   ko‘paytirish
bo‘yicha   qabul   qilingan   me’yoriy   hujjatlar   hamda   ular   asosida   amalga
oshirilayotgan tadbirlami alohida ta’kidlab o'tish lozim.
3.3   Bozor   ¡qtisodiyoti   sharoitida   qishloq   xo‘ja!ik   mahsulotlari
baholarining shakllanishini takomillashtirish yo‘llari.  Bozor iqtisodiyoti
sharoitida   talab   va   taklif   o‘zgarishini   e’tiborga   oligan   holda   baholaming
shakllanishini   takomillashtirib   borish   lozim.   Bu   nihoyatda   muhim   masala.
Uning ijobiy hal etilishi juda ko‘p omillarga bog‘liq. Respublika miqyosida
bu masalani  hal etishda o‘tish davrining hozirgi bosqichida davlatning  roli
35 ancha   ulkan.   Shuning   uchun   bu   jarayonda   agrosanoat   majmuasini
rivojlantirishda   qo‘llanilayotgan   baho   va   moliya-kredit   siyosati   quyidagi
vazifalarni   yechishga   yo‘naltirilgan   bo‘lishi   kerak:   Qishloq   xo‘jalik
mahsulotlari   bahosini   takomillashtirishda   qishloq   xo‘jalik   mahsulotlarini
qayta   ishlash   bilan   shug'ullanuvchi   zamonaviy   minitexnologiyalarga
asoslangan   kichik   korxonalarni   barpo   etishga   alohida   e’tibor   berish   lozim.
Shu   orqali   qishloq   xo‘jalik   mahsulotlariga   talabni   oshirish,   mahsulotlami
sotishda   erkin   bozomi   shakllantirish   ta’minlanadi   va   qishloq   hududlarida
qo'shimcha ish o'rinlari tashkil etishga ham erishiladi. Shuningdek, qishloq
xo'jalik   korxonalarining   o‘z   mahsulotlarini   tashqi   bozorda   erkin   sotish
jarayonini   rivojlantirish   maqsadga   muvofiqdir.   Qishloq   xo‘jalik
mahsulotlarining   baholari   barcha   xarajatlami   qoplab,   optimal   miqdorda
foyda   olishni   ta’minlashi   maqsadga   muvofiqdir.   Buning   uchun   qishloq
xo‘jalik   korxonalari   fan-texnika   yutuqlarini,   samarali   texnologiyalami
ishlab   chiqarishga   joriy   etishlari,   ishchi   va   xizmatchilarning   bilim   va
malakalarini hamda tadbirkorlik faoliyatlarini yuksaltirishga erishish orqali
mahsulot   sifatini   yaxshilash   va   xarajatlami   tejashga   erishishlari   lozim.
Bunday   tartibda   shakllangan   baholar   iqtisodiy   jihatdan   asoslangan   bo'lib,
ular   o‘z   vazifalarini   to‘liq   bajarishlari   mumkin.   Shunday   baholargina
tomonlaming   manfaatlarini   samarali   ravishda   qondirish   imkoniyatiga   ega
bo‘ladi.
36 37 Xulosa
Bozor   va   bozor   iqtisodiyoti   tovar-pul   munosabatlarining   rivojlanishi
natijasida vujudga kcladi. Bozor munosabatlari subyektlari o‘zaro bogiiq
holda   va   aloqada   bandlik,   milliy   daromad   va   ishlab   chiqarishning
umumiy haj- mi kabi ijtimoiy ishlab chiqarish natijalarini aks ettiradigan
va   doimiy   harakatda   bo‘ladigan   daromad   lar   va   xarajatlar   oqimini
shakllantiradi. Bozor munosabatlarining har bir ishtirokchisi o‘z maqsad
va   manfaatlaridan   kelib   chiqib,   mustaqil   qaror   qabul   qiladi.   Aynan
xo‘jalik   yurituvchi   subycktlaraing   iqtisodiy   erkinligi   va   mustaqilligi
bozor   ko‘rinishidagi   iqtisodiy   munosabatlarni   vujudga   keltiradi   hamda
o’z   rivojlanishining   tabiiy-evolyusion,   dinamik   xususiyatini   belgilab
beradi.   Bozor   iqtisodiyoti   —   murakkab   ijtimoiy-iqtisodiy   tizim   bo‘lib,
birlashgan,   o‘zaro   bog’langan   va   birgalikda   harakatlanadigan   bir   qator
tarkibiy   tuzilmalami   o‘z   ichiga   oladi.       Baho   qishloq   xo‘jaligi
iqtisodiyotining   eng   muhim   kategoriyasi   hisoblanadi.   Uning   mutlaq
miqdori   iqtisodiy   jihatdan   asoslangan   bo‘lishi   kerak.   Baholar   qishloq
xo‘jalik   korxonasida   qilinadigan   barcha   xarajatlami   qoplab,   korxonaga
o'zining   rivojlanishini   ta’minlaydigan   miqdorda   foyda   keltirishi   lozim.
Iqtisodiy jihatdan aosslangan baholar o‘z oldilariga qo'yilgan bir qancha
funktsiyalar,   vazifalar   bajarilishini   ta’minlashi   zarur.   Hozirgi   davrda
qishloq   xo‘jaligida   baholar   tizimi   shakllangan.   Qishloq   xo‘jalik
mahsulotlari   baholarining   shakllanishida   bir   qator   omillar   ta’sir   qiladi.
Jumladan,   talab   va   taklif   o‘rtasidagi   munosabat,   mahsulotning   sifati   va
38 naflilik   darajasi.   Bundan   tashqari   qishloq   xo‘jaligi   tarmog‘iningo‘ziga
xos   xususiyatlari   ham   tarmoqda   baholaming   shakllanishiga   ta’sir
ko‘rsatadi.   Qishloq   xo'jalik   mahsulotlari   baholarining   tadbirkorlar
manfaatlarini   ta’minlaydigan   darajada   bo‘lishi   uchun   ularning
shakllanishini   doimiy   ravishda   takomillashtirib   borish   lozim   Qishloq
xo‘jaligida   baholaming   shakllanishini   takomillashtirishda   tadbirkorlar
marketing faoliyatiga ham alohida e’tibor qaratishlari lozim.
39 Foydalanilgan adabiyotlar
1.  O‘zbekiston   Respublikasi   Konstitutsiyasi   -   T.:   O‘zbekiston,   2017.
2.   O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2017   yil   7   fevraldagi
PF4947sonli   “O‘zbekiston   Respublikasini   yanada   rivojlantirishning
Harakatlar strategiyasi to‘g‘risida” gi Farmoni. 
2.  O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2018   yil   22   yanvardagi
"2017-   2021   yillardaO‘zbekiston   Respublikasini   rivojlantirishning
beshta   ustuvor   yo‘nalishi   bo‘yicha   Harakatlar   strategiyasini
"Faoltadbirkorlik,   innovatsion   g‘oyalar   va   texnologiyalarni   ko‘llab-
kuvvatlash   yili"da   amalga   oshirishga   oid   Davlat   dasturi   to‘g‘risida"gi
Farmoni.
4.   Mirziyoev   SH.M.   Buyuk   kelajagimizni   mard   va   oliyjanob   xalqimiz
bilan   quramiz.   O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   SH.Mirziyoevning
Qoraqalpog‘iston   Respublikasi,   viloyatlar   va   Toshkent   shahri
saylovchilari   vakillari   bilan   o‘tkazilgan   saylov   oldi   uchrashuvlarida
so‘zlagan   nutqlari   /   Toshkent:   “O‘zbekiston”,   2017.   -   488   b.
5.   O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Shavkat   Mirziyoevning   Oliy
Majlisga Murojaatnomasi // Xalq so‘zi gazetasi, 2018 yil.
6.   O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Shavkat   Mirziyoevning   Oliy
Majlisga Murojaatnomasi // Xalq so‘zi gazetasi, 2020 yil.
7. Xodiyev B.Yu., Shodmonov Sh.Sh. Iqtisodiyot  nazariyasi.  Darslik.  -
T.: Barkamol fayz-media, 2017. - 783 bet.
8.   O‘lmasov   A.,   Vahobov   A.B.   Iqtisodiyot   nazariyasi.   Darslik.   -   T.:
«Iqtisod- moliya», 2014. - 480 bet.
40 9. SHodmonov SH.SH., G‘ofurovU.V. Iqtisodiyot nazariyasi. Darslik. -
T.: Iqtisod-moliya, 2010. - 728 bet. 
10.   SHodmonov   SH.SH.,   Mamaraximov   B.E.   Iqtisodiyot   nazariyasi.
Ma’ruzalar matni.-T.: Iqtisod-moliya, 2016.-728 bet. 34
Internet saytlari.
  1.   www.stat.uz   -   O'zbekiston   Respublikasi   Davlat   statistika
qo'mitasining rasmiy sayti.
  2.   www.uza.uz   -   O'zbekiston   Respublikasi   Milliy   Axborot   Agentligi
rasmiy sayti.                                                                                              
  3.   www.ceep.uz   -   O'zbekiston   Respublikasi   Iqtisodiyot   vazirligi
huzuridagi Samarali iqtisodiy siyosat markazi rasmiy sayti.
  4. www.ziyonet.uz
41

Qishloq xo‘jaligida tovar-pul munosabatlari va uni takomillashtirish

Купить
  • Похожие документы

  • Un va non mahsulotlarini tayyorlashda foydalaniladigan xom-ashyolar va ularga qoʻyiladigan talablar
  • Mahsulotlarning sifat koʻrsatkichlari.
  • Mahsulot sifatini boshqarish
  • Kungaboqar moyini saqlash va qadoqlash
  • Don ekinlarida dala tajribalarini o’tkazish uslublari

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha