Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 20000UZS
Hajmi 177.6KB
Xaridlar 0
Yuklab olingan sana 09 May 2025
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Qishloq va o'rmon xo'jaligi

Sotuvchi

Shahzodabonu

Ro'yxatga olish sanasi 17 Aprel 2025

18 Sotish

Qishloq xo’jalik mahsulotlari tannarxi va uni kamaytirish yo’llari

Sotib olish
MAVZU:   QISHLOQ XO`JALIK MAHSULOTLARI TANNARXI VA
UNI KAMAYTIRISH YO`LLARI
                             MUNDARIJA
KIRISH……………………………………………...3
I.BOB.QISHLOQ XO`JALIGI 
IQTISODIYOTIDA DAVLAT SIYOSATI……….9
1.1   Qishloq   xo‘jaligining   innovatsion   faoliyatida
davlat
siyosati……………………………………………….9
1. 2       Qishloq   xo‘jaligida   innovatsion   jarayonlarni
davlat   tomonidan   qo‘llab-quvvatlashning   asosiy
yo‘nalishlari………………………………………...12
II BOB. QISHLOQ XO`JALIK 
MAHSULOTLARINING TANNARXINI 
HISOBLASH………………………………………18
2.1  Tannarx tushunchasi va turlari………………….18
2.2 Qishloq   xo`jalik   mahsulotlarining   tannarxini
hisoblash   usullari………………...
………………….26
III BOB. QISHLOQ XO`JALIK 
XARAJATLARINI TEJASH VA 
MAHSULOTLAR TANNARXINI PASAYTIRISH
YO`LLARI………………………………...……….26
3.1   .   Qishloq   xo’jaligida   xarajatlar
turlari…………...26
        3.2     Qishloq   xo`jaligi   mahsulotlari   tannarxini
pasaytirish                                                                 yo`llari
……………………………………………….....30
1 XULOSA…………………………………………...33
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR………….34
     
         
KIRISH
        Mamlakatimiz   qishloq   xo‘jaligi   tarixida   ushbu   amaliyot   o‘z   o‘rniga   ega,
ya’ni 
asrlar davomida shakllangan an’anaviy sabzavotchilik va bog‘dorchilik 
madaniyati mahalliy o‘g‘itlardan foydalanishni ko‘zda tutadigan biologik 
dehqonchilik tamoyillariga asoslangan. Bu genlarni modifikatsiya qilish 
texnologiyalarini 
qo‘llamasdan, ozuqaviy qiymati yuqori, o‘ziga xos ta’m va iste’mol 
xususiyatlariga ega bo‘lgan organik (ekologik toza) meva va sabzavotlarni 
yetishtirish imkonini beradi.
Shuningdek, ayni vaqtda respublikamizda organik qishloq xo‘jaligini 
rivojlantirish uchun quyidagi qulay sharoitlar mavjud 
➢ zaharli   moddalar   bilan   zararlanmagan   ekin   maydonlari;
➢  tomorqa xo‘jaliklarida yetishtirilgan organik mahsulotlarni eksport qilish 
natijasida   aholi   daromadini   oshirish   imkoniyati;
➢  organik ishlab chiqarish bo‘yicha agroklaster, logistika va kooperatsiya 
tizimlarini   rivojlantirish   natijasida   aholi   bandligini   oshirish   imkoniyati;
➢   laboratoriyalar,   nazorat   va   sertifikatlashtirish   tizimlarini   takomillashtirish
hisobiga   qishloq   xo‘jaligi   mahsulotlari   sifatini   tahlil   qilish   imkoniyati;
➢  genetik modifikatsiyalangan organizmlar (GMO)dan holi mintaqalar.  
Agrosanoatni modernizatsiyalash bo‘yicha amalga oshirilayotgan tadbirlar 
natijasida   qishloq   xo‘jaligi   mahsulotlari   yetishtirish   hajmi   tobora   ortib
boryapti. 
2 Aholini yil davomida meva-sabzavotlar bilan uzliksiz ta’minlash maqsadida 
zamonaviy andozalar asosida issiqxonalar bunyod etish, bog‘lar, tokzorlar 
maydonini kengaytirish yetishtirilgan hosilni kuz-qish davrida sifatli saqlash 
imkonini beradigan omborxonalar barpo etish say-harakatlari ham alohida 
e’tibordaki, bu oziq-ovqat maxsulotlari ta’minotining barqarorligi, boshqacha 
aytganda, aholi dasturxoni farovonligiga xizmat qilmoqda. Jumladan, 
mamlakatimiz har yili 16-20 million tonnaga yaqin meva-sabzavot 
yetishtirilmoqda. Aholi jon 
boshiga qariyb 300 kg sabzavot, 75 kg kartoshka va 44 kg uzum to‘g‘ri keladi.
Bu xalqaro normalarga ko‘ra maqbul deb hisoblanadigan iste’mol me’yoridan
uch barobar ko‘pdir.
Hozirgi   kunda   yurtimizda   qishloq   xo’jaligi   mahsulotlari   yetishtiruvchi   260
dan 
ortiq korxonada Global G.A.P. hamda Organic standartlari asosida sifat tizimi 
joriy etilgan va ular xalqaro darajada sertifikatlashtirilgan.
Global G.A.P. - bu birlamchi mahsulot uchun yagona integratsiyalashgan 
standart bo’lib, uning alohida modullarini turli xil tovarlar guruhiga, o’simlik 
mahsulotlarini ishlab chiqarishdan hayvonlarni yetishtirishga nisbatan qo’llash
imkoniyati mavjud. Global G.A.P. sertifikatini olganingizdan so’ng, barcha 
mahsulotlaringiz yuqori sifatli va foydalanish uchun to’liq xavfsiz ekanligini 
mahsulotingiz 
iste’molchisiga   (ishlab   chiqaruvchiga,   savdo   tarmog’iga)   ko’rsatishingiz
mumkin.
Mavzuning dolzarbligi.  
3 O‘zbekiston   Respublikasida   organik   qishloq   xo‘jaligi   va   organik   oziq-ovqat
mahsulotlari   ishlab   chiqarishni   rivojlantirish   konsepsiyasida   quyidagi
jihatlarga urg‘u berilgan:
organik mahsulotlarni rasmiy kafolatlash va ishlab chiqarish hajmini oshirish, 
ishlab chiqaruvchilarning xorijiy bozorlarga kirishini yengillashtirish va 
eksport geografiyasini kengaytirish;
qishloq xo‘jaligi ishlab chiqarishining investitsiyaviy jozibadorligini 
yaxshilash va yangi investitsiya loyihalarini amalga oshirish, qishloq 
aholisining bandligini oshirish
sog‘lom   ovqatlanish   imkoniyatini   mustahkamlash,   qishloq   xo‘jaligi   va
oziq-
ovqat mahsulotlarining yuqori sifati hamda xavfsizligini oshirish, atrof-
muhitga salbiy ta’sirlarni kamaytirish;
tuproq unumdorligini oshirish va degradatsiyasining oldini olish, 
ekotizimning biologik xilma-xilligini, ekologik barqarorlikni saqlab qolish, 
«daladan dasturxongacha» texnologik sxemasi bo‘yicha sertifikatlashtirish 
va nazorat tizimlarini kuchaytirish;
ilmiy-tadqiqot ishlarini kengaytirish va malakali mutaxassislar tayyorlash 
ishlarini jadallashtirishga qaratilgan.
Ekspertlarning baholashiga ko‘ra, dunyo organik mahsulotlari bozorida 
so‘nggi   5  yil   davomida  yiliga  o‘rtacha  15  foizdan  o‘sishga   erishilib,   2022
yilda 
savdo aylanmasi 212 mlrd AQSh dollari   (jahon qishloq xo‘jaligi ishlab 
chiqarishi   umumiy   hajmining   20   foizi) ni   tashkil   etishi   prognoz   qilingan.
Organik qishloq xo‘jaligi tadqiqotlari instituti   (FiBL)   ma’lumotlariga ko‘ra,
4 dunyoning 103 ta mamlakatida organik qishloq xo‘jaligi to‘g‘risida qonun 
qabul   qilingan   bo‘lib,   6   ta   mamlakatda   qonun   ishlab   chiqilmoqda.
Organik qishloq xo‘jaligi tadqiqotlari instituti (FiBL) va Organik qishloq 
xo‘jaligi   harakati   bo‘yicha   Xalqaro   Federatsiyasi   (IFOAM)ning   Jahon
organik 
qishloq xo‘jaligi statistikasi bo‘yicha 2019 yildagi nashrida O‘zbekiston 
Respublikasi meva yetishtirish bo‘yicha qulay sharoitga ega bo‘lgan 
dunyodagi 10 ta davlat qatoriga kiritilgan va respublikamiz organik meva 
ishlab chiqarish uchun qulay yer maydonlariga ega ekanligi qayd etilgan.
Mavzuga oid qarorlar
O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2019-yil   23-oktabrdagi
“O‘zbekiston   Respublikasi   qishloq   xo‘jaligini   rivojlantirishning   2020   —   2030-
yillarga   mo‘ljallangan   strategiyasini   tasdiqlash   to‘g‘risida”gi   PF-5853-
son   Farmoni        ijrosini ta’minlash maqsadida:
1.   O‘zbekiston   Respublikasi   qishloq   xo‘jaligini   rivojlantirishning   2020
— 2030-yillarga mo‘ljallangan strategiyasi doirasida 2021-yilda:
1) oziq-ovqat xavfsizligi bo‘yicha davlat siyosatini ishlab chiqish va joriy
etish yo‘nalishida:
a)   shakllangan   dehqonchilik   ko‘nikmalari,   tuproq-iqlim   sharoiti,   suv
ta’minotidan   kelib   chiqib,   respublikaning   barcha   tumanlarining   hududlari
muayyan   turdagi   mahsulotlar   yetishtirishga   bosqichma-bosqich
ixtisoslashtiriladi. Bunda:
qishloq   xo‘jaligi   ekinlarini   joylashtirishda   asosiy   e’tibor   uning
hosildorligi, eksportbopligi, yaxlit maydonlarda yetishtirilishiga qaratiladi;
kooperatsiya   va   klaster   tizimi   asosida   mahsulot   yetishtirish,   uni   qayta
ishlash, saqlash va ichki hamda tashqi bozorlarga sotish tizimi yo‘lga qo‘yiladi;
b)   Qoraqalpog‘iston   Respublikasi   Vazirlar   Kengashi   va   viloyatlar
hokimliklari   Qishloq   xo‘jaligi   vazirligi   bilan   birgalikda   meva-sabzavot
mahsulotlari   eksportini   oshirish   uchun   kamida   bitta   tuman   hududini   organik
qishloq xo‘jaligi mahsulotlari yetishtirishga ixtisoslashtirsin;
v)   Vazirlar   Mahkamasi   bir   hafta   muddatda   mavjud   ekin   maydonlaridan
samarali   foydalanish,   2021-yil   hosili   uchun   qishloq   xo‘jaligi   ekinlarini   oqilona
joylashtirish   bo‘yicha   hukumat   qarorini   qabul   qilsin.   Bunda,   joriy   yilda   paxta
5 maydonlarini   33,6   ming   gektarga   va   g‘alla   maydonlarini   40   ming   gektarga
qisqartirish hamda 320 ming gektar yerlarni foydalanishga kiritish hisobiga oziq-
ovqat va ozuqa ekinlari maydonlari 193,6 ming gektarga kengaytiriladi;
g) Bog‘dorchilik va issiqxona xo‘jaligini rivojlantirish agentligi 2021-yil
1-apreldan   boshlab   Qoraqalpog‘iston   Respublikasi   hamda   viloyatlarda   hudud
ixtisosligidan   kelib   chiqib,   tuman   hokimliklari   zaxirasidagi   yaxlit   holda   300
gektargacha   yer   maydonlarida   plantatsiya   usulida   intensiv   bog‘   va   tokzorlar
barpo   etish   va   yetti   yil   muddatda   to‘lash   sharti   bilan   aholiga   sotish   tizimini
yo‘lga qo‘ysin.
Qoraqalpog‘iston   Respublikasi   Vazirlar   Kengashi   va   viloyatlar
hokimliklari   yangi   bog‘   va   tokzorlar   barpo   etishga   qishloq   xo‘jaligida
foydalanilmayotgan   ochiq   yer   maydonlari,   zaxirada   turgan   hosildorligi   past
bo‘lgan   paxta   va   g‘alladan   qisqargan   maydonlar,   yaroqsiz   va   iqtisodiy   jihatdan
samarasiz   deb   topilgan   bog‘lar   joylashgan   yer   maydonlari   ajratilishini
ta’minlasin;
d)   kooperatsiya   shartlarida   qishloq   xo‘jaligi   mahsulotlarini   yetishtirish
uchun   yoshlarga   foydalanishga   kiritiladigan   yer   maydonlari   ijaraga   beriladi,
shuningdek,  fermer  xo‘jaliklari  hamda  boshqa  qishloq xo‘jaligi  korxonalarining
ekin maydonlari ikkilamchi ijaraga beriladi;
Bunda,   Qishloq   xo‘jaligi   vazirligi   Bandlik   va   mehnat   munosabatlari
vazirligi,   O‘zbekiston   fermer,   dehqon   xo‘jaliklari   va   tomorqa   yer   egalari
kengashi, Yoshlar ishlari agentligi bilan birgalikda:
yoshlar   uchun   ekin   maydonlari,   avvalo,   aholi   yashaydigan   qishloq
hududlariga yaqin yerlardan tanlanishiga, konturlar yaxlitligi saqlanishiga hamda
yoshlarni   qishloq   xo‘jaligi   mahsulotlari   yetishtirishga   o‘rgatish   uchun   tajribali
agronomlar jalb qilinishiga;
erlarni ekishga tayyorlash va ekinlarga ishlov berish uchun zarur bo‘lgan
qishloq   xo‘jaligi   texnika   va   mexanizmlari,   suv   hamda   ish   qurollari   bilan
ta’minlashga;
yetishtirilgan   qishloq  xo‘jaligi   mahsulotlarini   ichki  va  tashqi   bozorlarda
sotishga ko‘maklashsin;
2)   qulay   agrobiznes   muhitini   va   qo‘shilgan   qiymat   zanjirini   yaratish
yo‘nalishida   shunday   tartib   o‘rnatilsinki,   unga   ko‘ra   bir   tumanda   uchtagacha
paxta-to‘qimachilik   klasterlariga   fermer   xo‘jaliklari   bilan   shartnoma   asosida
faoliyat   yuritishiga   va   fermer   xo‘jaliklariga   ushbu   klasterlar   bilan   paxta
xomashyosini   yetkazib   berish   bo‘yicha   ixtiyoriy   ravishda   fyuchers
shartnomalarini tuzish huquqi beriladi.
Qishloq   xo‘jaligi   vazirligi   Adliya   vazirligi,   Iqtisodiy   taraqqiyot   va
kambag‘allikni qisqartirish vazirligi, Moliya vazirligi, “O‘zto‘qimachiliksanoati”
uyushmasi,   Paxta-to‘qimachilik   klasterlari   uyushmasi,   O‘zbekiston   fermer,
dehqon   xo‘jaliklari   va   tomorqa   yer   egalari   kengashi   bilan   birgalikda   bir   oy
muddatda   agroklasterlarni   tashkil   etish,   ularga   yer   maydonlari   ajratish,   ular
faoliyatining asosiy kafolatlarini  va  qo‘llab-quvvatlashni  nazarda  tutuvchi tartib
va taomillarni ishlab chiqib, Vazirlar Mahkamasiga kiritsin;
3) yer va suv resurslaridan oqilona foydalanish yo‘nalishida:
6 a)   erning   bozor   qiymatini   baholash   hamda   keyinchalik   undan   garov
ta’minoti sifatida foydalanish amaliyoti tizimli yo‘lga qo‘yiladi. Bunda, Qishloq
xo‘jaligi   vazirligi,   Bog‘dorchilik   va   issiqxona   xo‘jaligini   rivojlantirish   agentligi
birinchi   navbatda,   bog‘,   tok   va   issiqxona   joylashadigan   maydonlarning   bozor
qiymatini aniqlash va garov ta’minoti sifatida foydalanish tartibini ishlab chiqib,
Vazirlar Mahkamasiga kiritadi;
b)   Qoraqalpog‘iston   Respublikasi   va   viloyatlarda   2021-yilda   qayta
foydalanishga   kiritiladigan   va   o‘zlashtiriladigan   yer   maydonlarining   prognoz
ko‘rsatkichlari   1-ilovaga        muvofiq tasdiqlansin;
v)   Suv   xo‘jaligi   vazirligi   Qishloq   xo‘jaligi   vazirligi   bilan   birgalikda
mavjud suv infratuzilmasini yaxshilashni nazarda tutuvchi 2021 — 2023-yillarga
mo‘ljallangan chora-tadbirlarni belgilasin. Bunda:
1 758 km kanal, 443 km lotok, 329 ta gidrotexnika inshootlari, 1 899 km
kollektor-drenaj, 728 km yopiq gorizontal va vertikal drenaj, 1 896 ta meliorativ
kuzatuv quduqlari va boshqa obyektlarni qurish va rekonstruksiya qilish;
5   026   km   magistral   kanal,   45   595   km   melioratsiya   tarmoqlarini
ta’mirlash va tiklash, 518 ta nasos agregatlari hamda 807 ta elektrodvigatellarni
yangilash;
suv resurslaridan foydalanishni onlayn rejimda nazorat qilish, gidrologik  1
postlarni   raqamli   texnologiyalar   asosida   avtomatlashtirilgan   uskunalar
bilan jihozlash, sug‘orishda suvni tejaydigan texnologiyalarni joriy qilish nazarda
tutiladi;
4) qishloq xo‘jaligi tarmog‘ini qo‘llab-quvvatlashga yo‘naltirilgan davlat
xarajatlarini bosqichma-bosqich diversifikatsiya qilish yo‘nalishida:
4. Quyidagilar:
har   bir   tumanni   qishloq   xo‘jaligi   ekinlari   muayyan   turini   yetishtirishga
ixtisoslashtirishga   —   qishloq   xo‘jaligi   vazirining   birinchi   o‘rinbosari   Sh.J.
Teshayev;
qishloq   xo‘jaligi   ekinlari   ekilishini   hamda   yerlarni   foydalanishga
kiritishni   monitoring   va   nazorat   qilishga   —   qishloq   xo‘jaligi   vazirining
o‘rinbosari M.I. Ro‘zmetov;
mahsulot   yetishtiruvchilarni   urug‘   va   ko‘chat   bilan   ta’minlashda   ilmiy
asoslangan   tavsiyalarni   joriy   etishga   —   qishloq   xo‘jaligi   vazirining   o‘rinbosari
A.M. To‘rayev;
Qaror   ijrosini   har   chorakda   muhokama   qilib   borish,   ijro   uchun   mas’ul
idoralar   faoliyatini   muvofiqlashtirish   va   nazorat   qilish   O‘zbekiston
Respublikasining   Bosh   vaziri   A.N.   Aripov   hamda   O‘zbekiston   Respublikasi
Prezidenti Administratsiyasi rahbari Z.Sh. Nizomiddinov zimmasiga yuklansin.
O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti Sh. MIRZIYOYEV
1
  LEX.UZ
7 Toshkent sh.,
2021-yil 26-fevral,
PQ-5009-son
I BOB. QISHLOQ XO`JALIGI 
IQTISODIYOTIDA DAVLAT SIYOSATI
1.1 QISHLOQ XO`JALIGINING INNOVATSION 
FAOLIYATIDA DAVLAT SIYOSATI
    Jahonda   kuzatilayotgan   moliyaviy   inqiroz   sharoitida   mamlakatni
modernizatsiya 
qilish   va   aholi   bandligini   oshirishning   eng   muhim   omillari   sifatida   ishlab
chiqarish 
va ijtimoiy infratuzilmani yanada rivojlantirish, kichik biznes va tadbirkorlik 
faoliyatini jadal rivojlantirish mulkdorning o‘rni va ahamiyatini tubdan qayta
ko‘rib 
chiqish ularning rivojlanishini har tomonlama davlat tomonidan qo‘llab 
quvvatlashga yunaltirilgan Qishloq xo‘jaligida innovatsion faoliyatni huquqiy 
asoslar asosida uzoq muddatli o‘zaro chuqur bog‘langan chora-tadbirlar keng 
kompleksini amalga oshirish davlatimiz tomonidan bugungi kundagi dolzarb 
masalalar hisoblanadi. 
Jahon   iqtisodiyotiga   integratsiyalashuv   va   globallashuvning   ijobiy   tomonlari
bilan 
bir   qatorda   turli   mamlakatlardagi   iqtisodiy   rivojlanishning   bir   tekisda
bormasligi 
dunyo   mamlakatlari   o‘rtasida   ijtimoiy-iqtisodiy   rivojlanish   jihatidan
tafovutning 
ekologik tahdidlarini kuchayib borishi turli mamlakatlarda aholi sonini 
o‘zgarishining keskin farqlanishi kabi holatlar jahon xo‘jaligining yaxlit tizim 
sifatida   barqaror   rivojlanishiga   to‘skinlik   qiladi.   Jahon   hamjamiyati   bugungi
kunda 
boshidan   kechirayotgan   moliyaviy   inqiroz   xam   aynan   globallashuv
jarayonlarini 
salbiy okibati sifatida namoyon bo‘lmokda. 
O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti Ш.М.Мирзиёевнинг mamlakatimiz 
8 parlamenti   –   Oliy   Majlisga   taraqqiyotimizning   yangi   bosqichi   bo‘lgan   2017
yilda 
amalga   oshirilgan   asosiy   ishlar   yakuni   va   O‘zbekiston   Respublikasini   2018
yilda 
ijtimoiyiqtisodiy rivojlantirishning eng ustuvor yo‘nalishlariga bag‘ishlangan 
Murojaatnomasida ta’kidlaganidek, “Ma’lumki, hozirgi kunda yurtimizda 51 
foizdan ziyod aholi qishloq joylarda yashaydi. Biroq qishloq xo‘jaligi 
mahsulotlarining   mamlakat   yalpi   ichki   mahsulotidagi   ulushi   17   foizdan
oshmaydi. 
Agrar soha mahsulotlarini qayta ishlash hajmi esa 10 foizga ham yetmaydi. 
Holbuki,   rivojlangan   davlatlarda   bu   ko‘rsatkich   50   foizdan   ortiqni   tashkil
etadi. Shu 
munosabat   bilan   qishloq   xo‘jaligini   yanada   isloh   qilish   bo‘yicha   kompleks
dastur 
ishlab chiqish lozim”. 
Davlat   organlarining   innovatsiya   sohasidagi   asosiy   funksiyalari
quyidagilardan 
iborat: 
¾  Ilmiy tadqiqotlar va innovatsiyalarga mablag‘larni mujassamlash; 
¾  Innovatsiya faoliyatini muvofiqlashtirish; 
¾  Innovatsiya jarayonlarini huquqiy bazasini yaratish; 
¾  Innovatsiyalarni kadrlar bilan ta’minlash; 
¾     Ilmiy-innovatsiya   infratuzilmasini   shakllantirish;   ¾     Innovatsiya
jarayonlarini hududiy tartibga solish. 
Davlatning ilmiy-texnik siyosatini amalga oshirish mexanizmi 
•  Ilmiy-texnik taraqqiyot ustuvor yo‘nalishlarini belgilab olish; 
•  Davlat ilmiy-texnik dasturlarini shakllantirish; 
•  DITD bajarilishini monitoringi va natijalarni ekspertiza qilish; 
•  ITI natijalari ma’lumotlar bazasini shakllantirish; 
•     Har   yillik   innovatsion   g‘oyalar,   texnologiyalar   va   loyihalar   yarmarkasini
tashkil etish. 
Jahon   tajribasi   shuni   ko‘rsatadiki,   davlatimiz   tomonidan   mamlakat   qishloq
xo‘jaligi 
iqtisodiyotida   innovatsion   faoliyatni   rivojlantirish   muammolarini   aniqlamay
va 
ularning   yechimlarini   topmay   turib,   iqtisodiy   o‘sish,   ijtimoiy   muammolarni
ayniqsa 
ishsizlikni   oldini   olish,   aholi   daromadlarini   oshirish,   iste’mol   bozorini
mahsulotlar 
bilan   to‘ldirish   va   eksportni   oshirish   kabi   muhim   vazifalarni   amalga
oshirishda 
9 qiyinchiliklar   tug‘diradi.   Yuqoridagi   muammolarni   ijobiy   hal   etgan   Yevropa
Ittifoqi 
mamlakatlarida ishlab chiqariladigan YAIMning 67 foizdan ko‘prog‘i  kichik
biznes 
va xususiy tadbirkorlik tarmog‘ini ulushiga to‘g‘ri keladi.
•   istiqbolli, ilmiy-texnika ishlanmalaridan tuman mintaqa miqyosida qishloq
ho‘jalik   oziq-ovqat   tovarlarini   ishlab   chiqaruvchilarni   istiqbolli   darajalarini
ta’minlash; 
•  innovatsiya mahsulotlarini ishlab chiqaruvchilar ilmiy muassasalar va ishlab
chiqarish asosida rivojlantirish; 
•  tuzilmalarining o‘zaro aloqalarni yo‘lga qo‘yish; 
•     innovatsion   texnologiyalar   hisobini   olib   borish,   ulardan   foydalanish
jarayonini   tahlil   qilish,   bu   boradagi   ehtiyoj   monitorongini   o‘tkazish   va   shu
asosda keyingi ilmiy-texnika ishlanmalarini rejalashtirishga imkon berish; 
•     tarmoqning   rivojlanish   yo‘nalishlarini   muvofiqlashtirish,   ilmiy-tadqiqot
ishlari bo‘yicha faoliyat va ularning ustuvorligi strategiyasini ishlab chiqishga
ko‘maklashish; 
•     qishlok   xo‘jaligi   ishlab   chiqarishni   texnologik   darajasining   ko‘tarilishi
uchun muhim omilligini isbotlash. 
O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti Ш.М.Мирзиёевнинг mamlakatimiz 
parlamenti   –   Oliy   Majlisga   taraqqiyotimizning   yangi   bosqichi   bo‘lgan   2017
yilda 
amalga   oshirilgan   asosiy   ishlar   yakuni   va   O‘zbekiston   Respublikasini   2018
yilda 
ijtimoiyiqtisodiy rivojlantirishning eng ustuvor yo‘nalishlariga bag‘ishlangan 
Murojaatnomasidagi   fikriga   ko‘ra,   “Ayniqsa,   oziqovqat   xavfsizligi
muammosini hal 
etish,   genetik   modifikatsiya   qilingan   mahsulotlar   yetishtirmaslik   bo‘yicha
qat’iy 
nazorat o‘rnatishga alohida e’tibor qaratish talab etiladi. So‘nggi yillarda 
mamlakatimiz bozorlarida import meva-sabzavot mahsulotlari ko‘payib 
borayotgani   bizni   albatta   xushyorlikka   chaqirishi   kerak.   Bunday   holatning
oldini 
olish uchun, avvalo, yo‘qolib borayotgan qadimgi navlarni tiklash, seleksiya 
ishlarini   oqilona   va   samarali   yo‘lga   qo‘yish,   sohaga   ilm-fan   yutuqlari,
innovatsion 
ishlanmalarni keng joriy etishimiz zarur”. 
Mamlakatimiz   qishloq   xo‘jaligi   sohasining   innovatsiya   faoliyatini
kengaytirish 
uchun   qulay   muhit   yaratilgan‚   bularning   hammasi   albatta   davlatimiz
taraqqiyoti 
uchun xizmat qiladi. Innovatsion faoliyatda murakkablik va yuqori risk o‘zida
10 xarakterlanadi.   Buning   uchun   innovatsiyada   potensialni   va   ichki
rag‘batlantirishlar 
mavjudligi yetarli emas. Bu yerda hal qiluvchi harakat kuchi sifatida tashqi 
rag‘batlantirishlar   va   davlat   ko‘magi   bo‘lishi   mumkin.   Davlatning   faol
ko‘mak 
muhiti,   avalambor,   “Fundamental   fan”   fazasi   hisoblanadi.   Ilmiy   g‘oyalar
qishloq 
xo‘jalik faoliyatida keng joriy etish maqsadga muvofiqdir.
1.2 QISHLOQ XO`JALIGIDA INNOVATSION 
JARAYONLA RNING DAVLAT TOMONIDAN 
QO`LLAB-QUVVATLASHNING ASOSIY 
YO`NALISHLARI
Qishloq   xo‘jaligida   innovatsion   faoliyatni   davlat   tomonidan   tartibga   solish   va   u
ni   qo‘llab
quvvatlashda   tajribalar   har   bir   innovatsiya   jarayonini   tarqalishining   muhim   omil
laridan   biri   bo‘lib   –   uni   tegishli   ijtimoiy-
iqtisodiy   muhit   bilan   o‘zaro   aloqasini   o‘z   navbatida   bunday   muhitning   muhim   e
lementi   sifatida   raqobatdosh   texnologiyalarni   ta’kidlab   o‘tish   joizligini   Y.Shum
peterning   innovatsiyalar   nazariyasiga   asosan,   innovatsiya   diffuziyasi   bu   –   yuqor
i   daromad   olish   maqsadida   innovatsiyani   novatordan   keyin   joriy   etuvchilar   soni
ning   oshish   jarayoni   hisoblanadi.
Tajribalar   bo‘yicha   innovatsiyaviy   jarayon   subyektlari   quyidagi   guruhlarga   bo‘li
nadi:   novatorlar,   dastlabki   retsipiyentlar,   dastlabki   ko‘pchilik   va   orqada   qolganl
ar.   Novatorlardan   boshqa   barcha   guruhlar   imitatorlar   qatoriga   kiradi.   Y.Shumpe
terning   fikricha,   yuqori   daromadlarni   kutish   innovatsiyalarni   qabul   qilishning   ha
rakatlantiruvchi   kuchidir.   Innovatsiya   diffuziyasining   dastlabki   bosqichlarida,   x
o‘jalik   subyektlaridan   hech   biri   raqobatdosh   innovatsiyalarning   nisbiy   ustunlikla
ri   to‘g‘risida   axborotga   ega   bo‘lmaydi.   Ammo,   xo‘jalik   subyektlari,   bozordan   si
qib   chiqarilishi   xavfi   ostida,   muqobil   yangi   texnologiyalardan   bittasini   joriy   etis
hga   majbur   bo‘ladi.   Innovatsiyalarni   joriy   etish   har   bir   tashkilot   uchun   qiyin   va  
murakkab   jarayon   hisoblanadi.   Innovatsion   faoliyatni   davlat   tomonidan   tartibga  
solish   holatlarida,   har   bir   subyekt   tomonidan   qaror   qabul   qilishning   muhim   mez
onlaridan   biri   bo‘lib,   muqobil   texnologiyalar   va   oldingi   retsepiyentlar   tomonida
n   qabul   qilingan   qarorlarni   taqqoslash   xizmat   qiladi.   Ammo   bunday   axborotga   e
11 ga   bo‘lish   juda   ham   qiyin,   chunki   bu,   korxonalarning   bozordagi   raqobat   o‘rni   bi
lan   bog‘liq   bo‘ladi.
Shuning   uchun   ham   har   bir   korxona,   faqatgina   cheklangan   miqdordagi   korxonal
ar   tajribasi   bilan   tanishgan   bo‘lishi   mumkin.   Aynan   shu   holat   bozor   iqtisodiyoti
da   qaror   qabul   qilish   va   innovatsiyalar   diffuziyasi   jarayonlarining   noaniqligini   b
elgilaydi.   Noaniqlikning   yana   bir   sababi   eng   yangi   texnologiyalar   bilan   bog‘liq.  
Diffuziyaning   dastlabki   bosqichlarida   ularning   potensial   daromadliligi   noaniq   b
o‘ladi.   Noaniqlik,   innovatsiyalarni   joriy   etish   va   ulardan   foydalanish   tajribasini  
yig‘ib   borish   bilan   yo‘qqa   chiqarilishi   mumkin.   Ammo   yangi   texnologiyadan   fo
ydalanish   noaniqligi   va   tavakkalchiligi   pasayishi   bilan   uni   bozorga   kirib   borish  
salohiyati   ham   yo‘qolib   boradi   va   foydaliligi   tushadi.   Har   bir   innovatsiyadan   qo
‘shimcha   foyda   olish   imkoniyati   vaqtinchalik   va   uni   tarqatish   chegarasi   yaqinlas
hishi   bilan   pasayib   boradi.
Demak,   innovatsiya   diffuziyasi   imitatorlar   strategiyasiga   ham,   birinchi   retsepiye
ntlar   miqdoriga   ham   bog‘liq   bo‘ladi.   Tadbirkorlar   yangi   texnologik   imkoniyatla
rni   ochmoqda,   ammo   ularni   amalga   oshirish   imitatorni   tanlashga   bog‘liq   bo‘ladi
.   Boshlang‘ich   tashkilotlari   soni   ko‘p   bo‘lgan   texnologiyaning   bozorda   yetakchi  
bo‘lishi   ehtimoli   ham   katta   bo‘ladi.   Albatta,   texnologiyalar   raqobati   natijasi   boz
ordagi   barcha   agentlar   tanlovi   bilan   aniqlanadi,   ammo   dastlabki   retsepiyentlarni
ng   ta’siri   baribir   nisbatan   kattaroqdir   Innovatsiyalarning   tez   tarqalishi   uchun   riv
ojlangan   infratuzilma   mavjud   bo‘lishi   kerak.   Innovatsiyaviy   jarayon   siklik   xarak
terga   ega   bo‘lib,   texnikaning   turli   sohalaridagi   yangiliklarning   xronologik   tartib
da   paydo   bo‘lishi   buni   namoyon   qiladi.
Shuni   ham   ta’kidlab   o‘tish   mumkinki,   innovatsiya   –   bu   shunday   texnik-
iqtisodiy   siklki,   unda   tadqiqot   va   ishlanmalar   sohasi   natijalaridan   foydalanish,   u
shbu   soha   faoliyatiga   teskari   ta’sir   ko‘rsatuvchi   texnik   va   iqtisodiy   o‘zgarishlarg
a   olib   keladi.   Innovatsiyaviy   jarayon   faoliyati   rivojlanishi   sari   alohida   qismlarga  
bo‘linadi   va   mehnat   taqsimoti   natijasida   alohida   chiqarilgan   funksional   tashkiliy  
birliklar   ko‘rinishida   moddiylashadi.   Innovatsiyaviy   jarayonning   iqtisodiy   va   te
xnologik   ta’siri   yangi   mahsulot   yoki   texnologiyalarda   qisman   o‘z   aksini   topadi.  
Innovatsiyaviy   tizim   va   uning   tarkibiy   elementlari   texnologik   darajasini   va   bu   b
ilan   innovatsiyalarga   moyilligini   oshirishda   iqtisodiy   va   texnologik   ta’sirning   o‘
rni   kattaroqdir.   Loyihalarni   davlat   tomonidan   tartibga   solishda   boshqarishning  
muhim   tarkibiy   qismlari   sifatida   moliyaviy   strategiyani   ishlab   chiqish,   moliyala
shtirish   manbalari   yoki   investorlarni   izlash,   moliyaviy   mablag‘larni   boshqarishn
i   ta’kidlab   o‘tish   joiz.   ?????? Матн   устига   босиб   авто   нусха   қилиб   олишингиз
мумкин.
   
      Mamlakatimizda   ishlab   chiqarishni   modernizatsiyalash   bo‘yicha   olib
borilayotgan islohotlar nafaqat korxonalarda ishlatiladigan texnika va texnologik
jarayonlarni yangilashni, balki boshqaruv va hisobini tashkil etishda innovatsion
yondashuvni   talab   etadi.   Shu   nuqtayi   nazardan   korxonalarda   ishlab   chiqarilgan
12 mahsulotlarni   baholashning   amaliyotda   qo‘llaniladigan   ayrim   jihatlarini   tadqiq
etish katta ahamiyatga ega. 
Quyidagi   grafikda   so‘nggi   yillarda   o‘z   kuchi   bilan   innovatsion   mahsulotlar,
ishlar,   xizmatlar   ishlab  chiqargan   korxona  va  tashkilotlar  dinamikasi  keltirilgan
(1-rasm).
1-rasm.   O‘z   kuchi   bilan   innovatsion   mahsulotlar,   ishlar,   xizmatlar   ishlab
chiqargan korxona va tashkilotlar soni (2010-2016 yillar)
 
Qishloq   xo‘jaligida   davlat   tomonidan   innovatsiyalarni   moliyalashtirishni
tartibga solishning asosiy yo‘nalishlari:   
¾ texnik innovatsiyalarni tez va samarali joriy etish zarur bo‘lgan sharoitlarni
yaratish; 
¾ ilmiy-texnik salohiyatni saqlash va rivojlantirish; 
¾ ilm   va   texnikaning   kadr   salohiyatini   saqlab   qolish   uchun   zaruriy   moddiy
sharoitlarni yaratish, kadrlarni chetga chiqib ketishini oldini olish; 
¾ innovatsiyalar   soni   va   samaradorligini   oshirish,   buning   hisobiga   insonlar
turmush tarzini yaxshilash. 
Hozirgi   kunda   mamlakatimiz   qishloq   xo‘jaligida   innovatsiyaviy   faoliyatga
investitsiyalash   uchun   foydalaniladigan   asosiy   moliyalashtirish   manbalari
quyidagilar: 
1.Shaxsiy mablag‘lar hisobiga tashkil topgan moliyaviy resurslar: 
• daromadlar   (tovar   va   ilmiy-texnik   mahsulotni   sotishdan,   moliyaviy
operatsiyalardan olingan daromad); 
• tushumlar   (amortizatsion   ajratmalar,   mulkni   sotishdan   tushumlar,
mustahkam passivlar, maqsadli tushumlar va h.k). 
2.Budjet ajratmalari: 
¾ respublika budjeti mablag‘lari  (masalan,   fan   va   texnikani   rivojlantirishga
yo‘naltirilgan mablag‘lar); 
¾ loyihani shahar yoki viloyat budjetidan moliyalashtirilishi. 
13 3. Qayta taqsimot bo‘yicha kelib tushuvchi moliyaviy mablag‘lar: 
¾ qimmatli qog‘ozlar bo‘yicha dividend va foizlar; 
¾ tarmoq va hududiy tuzilmalardan kelib tushadigan moliyaviy mablag‘lar. 
4. Kredit tashkilotlari yoki tashqi investorlar mablag‘lari: 
¾ kredit investitsiyalari; 
¾ homiylar mablag‘lari; 
¾ mahalliy   va   xalqaro   jamg‘armalar,   hamda   ilmiytexnologik   rivojlanish
dasturlarining mablag‘lari. 
Innovatsiyaviy   loyihalarga,   shaxsiy   va   budjet   mablag‘laridan   tashqari,
investitsiya kiritishning quyidagi manbalari keng tarqalgan: 
¾ tijorat investitsiyaviy banklari; 
¾ investitsiyaviy va venchur jamg‘armalari; 
¾ innovatsiyaviy jamg‘armalar; 
¾ ilmiy-tadqiqotlar   va   texnologiyalarni   qo‘llab-quvvatlash   bo‘yicha   xalqaro
dasturlar; 
¾ xalqaro-xayriya jamg‘armalari. 
Ammo, innovatsiyaviy loyihani moliyalashtirish manbasi qanday bo‘lmasin, u
bilan ishlash loyiha biznes-rejasini tahlil etishdan boshlanadi. Umumiy tarzda
olganda, innovatsiya faoliyatini davlat tomonidan tartibga solishda biznes-reja
–   bu   yangi   biznesni   yaratish   yoki   mavjud   biznesni   rivojlantirish   rejasidir.
Biznes-rejada   O‘zbekiston   Respublikasida   innovatsion   faoliyatning   huquqiy
asoslari   asosida   xo‘jalik   faoliyatining   predmeti,   asosiy   maqsadlari,
strategiyasi va yo‘nalishi ifodalangan: 
¾ narx siyosati, bozor sig‘imi va tuzilmasi, yetkazib berish, tashish, tovarlarni
qayta ishlash va sug‘urtalash sharoitlari aniqlangan; 
¾ korxona   daromadi   va   xarajatlariga   ta’sir   etuvchi   omillar   o‘rganilgan
bo‘lishi kerak. 
Yuqorida   ta’kidlaganimizdek‚   innovatsion   faoliyatni   davlat   tomonidan
tartibga   solishda   xorij   tajribasini   o‘rganganimizda   modomiki   so‘z   iqtisodiy
o‘sish   haqida   borar   ekan   bu   borada   xalqaro   iqtisodiy   nazariyada   taniqli
bo‘lgan   Keynschilik   va   klassik   maktab   vakillarining   nazariy   g‘oyalari
e’tiborga molik. Xususan, iqtisodiy o‘sish modelining yirik namoyandalaridan
biri   Dj.Keynis   iqtisodiy   o‘sishning   barqarorligini   ta’minlashda   daromad,
iste’mol,   jamg‘arish   va   investitsiya   darajasi   innovatsion   faoliyatni   qo‘llab-
quvvatlanishda   muhim   iqtisodiy   omillardan   ekanligini   ta’kidlaydi.   Uning
ta’limotiga   ko‘ra   mamlakatda   iqtisodiy   o‘sishni   ta’minlashda   qayd   etilgan
omillar ichida ayniqsa investitsiya asosiy rol o‘ynaydi. 
Mamlakatda investitsiya darajasining ortib borishi nafaqat qishloq xo‘jaligida
iqtisodiy   o‘sishga‚   balki   uning   barqarorligini   ta’minlashga   ham   ijobiy   ta’sir
ko‘rsatadi.   Ushbu   masala   yuzasidan   iqtisodiy   nazariyachilarning   ta’limotiga
e’tibor qaratadigan bo‘lsak Dj. Keynis mamlakatda iqtisodiyot  pasayishining
oldini   olish   va   ishsizlik   darajasini   pasaytirishdagi   davlatning   aralashuvini
zarurligini   ta’kidlaydi.   Bunda   davlatning   aralashuvi   mamlakatda   talabni
14 tartibga solish orqali, ya’ni yalpi iste’mol hajmini oshirishga qaratilishi zarur
bo‘ladi. 
Bozor   iqtisodiyoti   sharoitida   iqtisodiyotni   boshqarishga   davlatni   aralashuvi
xususida   qator   mulohazali   holatlar   mavjud.   Xususan,   R.   Dorebush   va   S.
Fisher   hukumatni   iqtisodiyotga   aralashuvi   mamlakatni   ekologik   tozaligini
saqlash,   iqtisodiyotda   kredit,   qimmatli   qog‘ozlar,   pul   va   tovar   massasi
kabilarni   maksimal   darajalarini   belgilash   va   ular   ustidan   nazorat   qilishda
ko‘radilar. 
Har qanday innovatsiyaviy loyiha muvaffaqiyatli amalga oshishi uchun davlat
tomonidan   moliyalashtirilishi   lozim   bo‘ladi.   Loyihalar   davlat   tomonidan   va
nodavlat   tashkilotlarining   grantlari   asosida   moliyalashtirilishi   mumkin.   Har
bir   loyiha   aniq   nomlanishi   va   qisqa   annotatsiyaga   ega   bo‘lishi   kerak.
Loyihada   bajaruvchilar   soni,   bajarish   muddatlari   (boshlanish   va   tugallanish
yili), har yildagi moliyalashtirish hajmi ko‘rsatiladi. Loyiha rahbari va asosiy
bajaruvchilari,   hamda   moliyalashtirish   va   bajarish   tashkilotlari   to‘g‘risidagi
axborotga   muhim   ahamiyat   beriladi.   Loyiha   rahbari   va   asosiy   bajaruvchilari
to‘g‘risidagi   axborotda   (har   bir   kishiga   alohida)   quyidagi   ma’lumotlar
ko‘rsatiladi:   to‘liq   F.I.Sh.,   tug‘ilgan   sanasi,   ilmiy   darajasi,   ilmiy   daraja
berilgan   yil,   ilmiy   unvoni,   ilmiy   unvon   berilgan   yil,   tashkilotning   to‘liq   va
qisqartirilgan nomi, lavozimi, ilmiy sohasi  (15tadan ko‘p bo‘lmagan tayanch
so‘zlar),   nashrlarining   umumiy   soni,   manzil   ma’lumotlari   va   loyihada
moliyalashtiruvchi   va   ish   bajaruvchi   tashkilotlarning   to‘liq   va   qisqartirilgan
nomlari (manzil ma’lumotlari, budjet hisob raqami, bank nomi, rahbar telefoni
va   boshqalardan   tashqari)   yozilgan   bo‘lishi   shart.   Keyinchalik,   yuqorida
keltirilgan   bo‘limlarga   asosan   loyiha   mazmuni   yoziladi.   Agarda   loyiha
tanlovda   ishtirok   etadigan   bo‘lsa   tegishli   ariza   rasmiylashtiriladi.   Tanlov
shartlari ommaviy axborot vositalarida e’lon qilinadi. 
Moliyalashtirishning bir yillik umumiy hajmi, shu jumladan: 
– ish haqi (umumiy hajmning 50 foizdan ko‘p emas); 
– ish haqi ajratmalari; 
– uskuna va materiallarni xarid qilish; 
– chetdagi tashkilotlar xizmatlari (shu jumladan nashriyot xizmatlari); 
– xizmat safari xarajatlari; 
– ekspeditsiyaviy xarajatlar; 
– ustama xarajatlar (umumiy hajmning 20 %dan ko‘p emas). 
Ishlarni   bajarish   moliyalashtiruvchi   tashkilot   bilan   tuzilgan   shartnoma   va
texnik topshiriqqa muvofiq holda amalga oshiriladi. 
Innovatsiyalar   sifatida   tegishli   xo‘jalik   yurituvchi   subyekt   uchun   yangi
bo‘lgan g‘oyalar, predmetlar, texnologiyalar va xizmat qilishi mumkin. 
Innovatsiya   diffuziyasi   –   bu   innovatsion   faoliyat   davlat   tomonidan   tartibga
solinishi   shunday   jarayonki,   uning   vositasi   yordamida   innovatsiya   vaqt
mobaynida   ijtimoiy   tizim   a’zolari   o‘rtasida   kommunikatsion   kanallar   orqali
uzatiladi. 
15 Boshqacha   qilib   aytganda   diffuziya   –   bir   marta   o‘zlashtirilgan   va
foydalanilgan   innovatsiyani   yangi   sharoit   yoki   joylarda   tarqatishdir.
Innovatsiyalarni keng yoyish – axborot jarayoni bo‘lib, uning shakli va tezligi
kommunikatsion   kanallarning   quvvati,   xo‘jalik   subyektlari   tomonidan
axborotni   qabul   qilish   xususiyatlari,   ushbu   axborotdan   amaliy   foydalanishga
bo‘lgan   qobiliyati   va   hokazolarga   bog‘liq.   Chunki   real   iqtisodiy   muhitda
faoliyat   yurituvchi   xo‘jalik   subyektlarining   innovatsiyalarni   izlashga   bo‘lgan
munosabati   va   ularni   o‘zlashtirish   qobiliyati   turlicha   bo‘ladi.   Real
innovatsiyaviy   jarayonlarda   innovatsiyalar   diffuziyasi   jarayonining   tezligi
turli omillar bilan aniqlanadi: 
a) qaror qabul qilish shakli; 
b) axborot uzatish usuli; 
v) ijtimoiy tizim va innovatsiya xususiyatlari. 
Innovatsiya xususiyatlariga quyidagilarni kiritish mumkin: 
• an’anaviy qarorlarga nisbatan ustunliklari; 
• mavjud amaliyot va texnologik tuzilmaga mos tushishi; 
• murakkabligi, joriy etishtajribasi va b; 
Shu   bilan   birga,   mamlakatimizda   sohaga   ixtisoslashtirilgan   “Eko   Energiya”,
“Intellekt   Dialog”,   “Chigatay   invest”   kabi   o‘nlab   korxonalar   faoliyat
ko‘rsatmoqdalar.   Hozirgi   kunda   xorijiy   bir   qator   axborot   texnologiyalari
mavjudki,   ular   davlat   tomonidan   muammo   yechilishi   darajasini   ancha
ko‘tarish   imkonini   beradi.   Boshqaruvning   mavjud   uslub   va   vositalaridan
foydalanish,   quyidagi   funksiyalar   bajarilishini   rasmiylashtirish   imkonini
beradi: 
• loyiha maqsadini aniqlash va uni asoslash; 
• oraliq   maqsad   va   bosqichlarni   ajratgan   holda   loyihani   bajarilish
muddatlarini belgilash va loyihani amalga oshirish grafigini ishlab chiqish; 
• avtomatlashtirilgan loyihalashtirish uslublarini qo‘llash; 
• zaruriy   hisobotlarni   avtomatlashtirilgan   rasmiylashtirish   bilan   loyihani
bajarish ustidan nazorat o‘rnatish; 
• davlat   tomonidan   tartibga   solinishida   rasmiylashtirish   uchun
avtomatlashtirilishga moyilligi loyihani tuzilmalashtirishni ko‘rsatishi lozim. 
Bunda   mumkin   bo‘lgan   tavakkalchiliklarni   hisobga   olgan   holda   zaruriy
moliyalashtirish   hajmlarini   aniqlash   bo‘lgan   loyiha   konsepsiyasini   ishlab
chiqish   eng   murakkab   bosqich   hisoblanadi.   Bu   yerda   davlat   tomonidan
innovatsiyaviy   faoliyat   natijalarini,   uning   ishtirokchilarini   subyektiv
tavsiflariga bog‘liqligi maksimal aks ettiriladi. Odatda, innovatsiyaviy loyiha
g‘oyasi,   loyiha   mavzusiga   doir   bo‘lgan   axborotni   tahlil   qilish   va
umumlashtirish   natijasida   paydo   bo‘ladi.   Bu   yerda   turli   xil   xarakterdagi
(iqtisodiy,   ilmiy,  texnik,   ijtimoiy   va  h.)   axborot   bloklari   o‘rtasida   assotsiativ
aloqalarni   shakllantirish   jarayoni   yuz   beradi.   Natijada,   ishlanmalarning
istiqbolliligi to‘g‘risida subyektiv tasavvur 
16 II BOB. QISHLOQ XO`JALIK 
MAHSULOTLARINING TANNARXINI 
HISOBLASH
2.1 TANNARX TUSHUNCHASI
Har qanday ishlab chiqarish ma`lum xarajatlar bo`lishini talab qiladi. Boshqacha
aytganda, biror bir mahsulotni ishlab chiqarish uchun 
resurslar  sarf  qilinadi. Jumladan,  kishilar  mehnat  qiladi  va o`z kuchini  sarflaydi.
Ularning   qilgan   mehnati   uchun   xaq   to`lanadi.   Mehnat   uchun   to`langan   haq   va
uning   qo`shimchalari   ishlab   chiqarish   uchun   xarajat   hisoblanadi.   Qishloq
xo`jaligida   mahsulot   ishlab   chiqarish   uchun   urug`lik,   yoqilgi   –   moylash
materallari,   o`g`itlar,   yem-xashak,   ishlab   chiqarishni   boshqarish   bilan   bog`liq
xarajatlar va boshqa materiallar sarflanadi. Ular ham ma`lum bahoga (qiymatga)
ega.   Ishlab   chiqarish   jarayonida   asosiy   vositalar   ishtirok   etadi.   Asosiy   vositalar
jismonan   eskiradi.   Bu   eskirishning   miqdori   amortizatsiya   ajratmasi   yordamida
aniqlanadi.   Amotrtizatsiya   xarajatlari   ham   mahsulot   ishlab   chiqarish   xarajatlari
hisoblanadi.   Bu   tushinchadan   “mahsulot   tannarxi”   tushinchasi   kelib   chiqadi.
Mahsulot   tannarxi   deganda   mahsulot   birligini   ishlab   chiqarish   uchun   qilingan
xarajatlarning   puldagi   ifodasi   tushuniladi.   Mahsulot   tannarxi   shu   mahsulot
qiymatining   bir   qismi   hisoblanadi.   Mahsulot   qiymati   bilan   tannarxi   o`rtasidagi
farq umumiy holda foydani ifodalaydi.
Iqtisodiy   fan   tannarxning   ikki   turini   bir-biridan   farqlaydi.   Birinchisi,
mahsulotning ishlab chiqarish tannarxidir. Bu mahsulot  birligini  ishlab chiqarish
uchun   sarflangan   xarajatlarning   puldagi   ifodasidir.   Ikkinchisi,   mahsulot
17 birligining to`liq tannarxi. Mahsulot birligining to`liq tannarxi uni ishlab chiqarish
va sotish bilan bog`liq xarajatlarning puldagi ifodasidir.
Xo`jaliklar   doirasida   reja   va   hisobot   tannarxi   ham   hisoblanadi.   Reja
tannarxi   me`yor   asosidagi   xarajatlar   bo`yicha   hisoblanadi   va   olinishi
kutilayotgan   mahsulot   miqdori   asosida   belgilanadi.   Hisobot   tannarxi   esa
xaqiqatdan   qilingan   xarajatlar   va   haqiqatda   olingan   mahsulot   asosida
aniqlanadi.   Mahsulot   tannarxi   umumlashtiruvchi   ko`rsatkichlardan   biri
hisoblanadi.   Unda   mehnatning   unumdorligi,   ishlab   chiqarishning
ixtisoslashganlik   va   intensivlashganlik   darajasi,   tejamkorlik,   ishlab
chiqarishning   mexanizatsiyalashganlik   darajasi,   texnikalardan   va   fan
yutiqlaridan   qay   darajada   foydalanilayotganligi   ifodalanadi.   Mahsulot
tannarxining darajasi korxonaning, ishlab chiqarishning kelajagini belgilaydi.
Agarda   mahsulot   birligi   tannarxi   shu   mahsulot   bozoridagi   narxdan   baland
bo`lsa, bu mahsulotni  ishlab chiqarish zarar keltiradi. Bu esa, o`z qonuniyati
asosida   shu   mahsulotning   tannarxini   belgilaydi.   YA`ni   uni   ishlab
chiqarayotgan   korxonada   aynan   shu   mahsulot   asosiy   mahsulot   hisoblansa,
korxona   bankrot   holatiga   tushib   qoladi.   Agarda,   mahsulot   tannarxi   shu
mahsulot   bozorida   shakllangan   narxdan   past   bo`lsa,   uni   ishlab   chiqaruvchi
foyda   oladi.   Bu   esa,   ushbu   mahsulotni   ishlab   chiqarish   bozor   iqtisodiyoti
talabiga javob beradi, degan so`z. Chunki bozor iqtisodiyoti sharoitida har bir
ishlab chiqarish, xizmat  turi, korxona foyda olgan taqdirdagina o`z foliyatini
davom ettirishi mumkin.
Individual   va   tarmoq   tannarxi   ham   mavjud.   Individual   tannarx   –   bir
mahsulotning   bir   karxona   miqiyosida   shakllangan   tannarxidir.   Tarmoq
tannarxi   esa,   alohida   ishlab   chiqaruvchilar   mahsulotlari   tannarxi   asosida
o`rtacha hisoblangan ko`rsatkichdir.
Har   qanday   ishlab   chiqarish   ma`lum   xarajatlar   bo`lishini   talab   qiladi.
Boshqacha aytganda, biror bir mahsulotni ishlab chiqarish uchun resurslar sarf
qilinadi.   Jumladan,   kishilar   mehnat   qiladi   va   o`z   kuchini   sarflaydi.   Ularning
18 qilgan   mehnati   uchun   xaq   to`lanadi.   Mehnat   uchun   to`langan   haq   va   uning
qo`shimchalari ishlab chiqarish uchun xarajat hisoblanadi. Qishloq xo`jaligida
mahsulot   ishlab   chiqarish   uchun   urug`lik,   yoqilgi   –   moylash   materallari,
o`g`itlar, yem-xashak, ishlab chiqarishni boshqarish bilan bog`liq xarajatlar va
boshqa   materiallar   sarflanadi.   Ular   ham   ma`lum   bahoga   (qiymatga)   ega.
Ishlab   chiqarish   jarayonida   asosiy   vositalar   ishtirok   etadi.   Asosiy   vositalar
jismonan eskiradi. Bu eskirishning miqdori amortizatsiya ajratmasi yordamida
aniqlanadi.   Amotrtizatsiya   xarajatlari   ham   mahsulot   ishlab   chiqarish
xarajatlari hisoblanadi. Bu tushinchadan “mahsulot tannarxi” tushinchasi kelib
chiqadi. Mahsulot tannarxi deganda mahsulot birligini ishlab chiqarish uchun
qilingan   xarajatlarning   puldagi   ifodasi   tushuniladi.   Mahsulot   tannarxi   shu
mahsulot qiymatining bir qismi hisoblanadi. Mahsulot qiymati bilan tannarxi
o`rtasidagi farq umumiy holda foydani ifodalaydi. 
Iqtisodiy   fan   tannarxning   ikki   turini   bir-biridan   farqlaydi.   Birinchisi,
mahsulotning   ishlab   chiqarish   tannarxidir.   Bu   mahsulot   birligini   ishlab
chiqarish   uchun   sarflangan   xarajatlarning   puldagi   ifodasidir.   Ikkinchisi,
mahsulot   birligining   to`liq   tannarxi.   Mahsulot   birligining   to`liq   tannarxi   uni
ishlab chiqarish va sotish bilan bog`liq xarajatlarning puldagi ifodasidir. 
Xo`jaliklar   doirasida   reja   va   hisobot   tannarxi   ham   hisoblanadi.   Reja
tannarxi   me`yor   asosidagi   xarajatlar   bo`yicha   hisoblanadi   va   olinishi
kutilayotgan   mahsulot   miqdori   asosida   belgilanadi.   Hisobot   tannarxi   esa
xaqiqatdan   qilingan   xarajatlar   va   haqiqatda   olingan   mahsulot   asosida
aniqlanadi.   Mahsulot   tannarxi   umumlashtiruvchi   ko`rsatkichlardan   biri
hisoblanadi.   Unda   mehnatning   unumdorligi,   ishlab   chiqarishning
ixtisoslashganlik   va   intensivlashganlik   darajasi,   tejamkorlik,   ishlab
chiqarishning   mexanizatsiyalashganlik   darajasi,   texnikalardan   va   fan
yutiqlaridan   qay   darajada   foydalanilayotganligi   ifodalanadi.   Mahsulot
tannarxining darajasi korxonaning, ishlab chiqarishning kelajagini belgilaydi.
Agarda   mahsulot   birligi   tannarxi   shu   mahsulot   bozoridagi   narxdan   baland
19 bo`lsa, bu mahsulotni  ishlab chiqarish zarar keltiradi. Bu esa, o`z qonuniyati
asosida   shu   mahsulotning   tannarxini   belgilaydi.   YA`ni   uni   ishlab
chiqarayotgan   korxonada   aynan   shu   mahsulot   asosiy   mahsulot   hisoblansa,
korxona   bankrot   holatiga   tushib   qoladi.   Agarda,   mahsulot   tannarxi   shu
mahsulot   bozorida   shakllangan   narxdan   past   bo`lsa,   uni   ishlab   chiqaruvchi
foyda   oladi.   Bu   esa,   ushbu   mahsulotni   ishlab   chiqarish   bozor   iqtisodiyoti
talabiga javob beradi, degan so`z. Chunki bozor iqtisodiyoti sharoitida har bir
ishlab chiqarish, xizmat  turi, korxona foyda olgan taqdirdagina o`z foliyatini
davom ettirishi mumkin.
Individual   va   tarmoq   tannarxi   ham   mavjud.   Individual   tannarx   –   bir
mahsulotning   bir   karxona   miqiyosida   shakllangan   tannarxidir.   Tarmoq
tannarxi   esa,   alohida   ishlab   chiqaruvchilar   mahsulotlari   tannarxi   asosida
o`rtacha hisoblangan ko`rsatkichdir.
20 2.2QISHLOQ XO`JALIK 
MAHSULOTLARINING TANNARXIINI 
HISOBLASH USULLARI
Har   qanday   ishlab   chiqarish   ma`lum   xarajatlar   bo`lishini   talab   qiladi.
Boshqacha aytganda, biror bir mahsulotni ishlab chiqarish uchun resurslar sarf
qilinadi.   Jumladan,   kishilar   mehnat   qiladi   va   o`z   kuchini   sarflaydi.   Ularning
qilgan   mehnati   uchun   xaq   to`lanadi.   Mehnat   uchun   to`langan   haq   va   uning
qo`shimchalari ishlab chiqarish uchun xarajat hisoblanadi. Qishloq xo`jaligida
mahsulot   ishlab   chiqarish   uchun   urug`lik,   yoqilgi   –   moylash   materallari,
o`g`itlar, yem-xashak, ishlab chiqarishni boshqarish bilan bog`liq xarajatlar va
boshqa   materiallar   sarflanadi.   Ular   ham   ma`lum   bahoga   (qiymatga)   ega.
Ishlab   chiqarish   jarayonida   asosiy   vositalar   ishtirok   etadi.   Asosiy   vositalar
jismonan eskiradi. Bu eskirishning miqdori amortizatsiya ajratmasi yordamida
aniqlanadi.   Amotrtizatsiya   xarajatlari   ham   mahsulot   ishlab   chiqarish
xarajatlari hisoblanadi. Bu tushinchadan “mahsulot tannarxi” tushinchasi kelib
chiqadi. Mahsulot tannarxi deganda mahsulot birligini ishlab chiqarish uchun
qilingan   xarajatlarning   puldagi   ifodasi   tushuniladi.   Mahsulot   tannarxi   shu
mahsulot qiymatining bir qismi hisoblanadi. Mahsulot qiymati bilan tannarxi
o`rtasidagi farq umumiy holda foydani ifodalaydi. 
Iqtisodiy   fan   tannarxning   ikki   turini   bir-biridan   farqlaydi.   Birinchisi,
mahsulotning   ishlab   chiqarish   tannarxidir.   Bu   mahsulot   birligini   ishlab
chiqarish   uchun   sarflangan   xarajatlarning   puldagi   ifodasidir.   Ikkinchisi,
mahsulot   birligining   to`liq   tannarxi.   Mahsulot   birligining   to`liq   tannarxi   uni
ishlab chiqarish va sotish bilan bog`liq xarajatlarning puldagi ifodasidir. 
Xo`jaliklar   doirasida   reja   va   hisobot   tannarxi   ham   hisoblanadi.   Reja
tannarxi   me`yor   asosidagi   xarajatlar   bo`yicha   hisoblanadi   va   olinishi
kutilayotgan   mahsulot   miqdori   asosida   belgilanadi.   Hisobot   tannarxi   esa
xaqiqatdan   qilingan   xarajatlar   va   haqiqatda   olingan   mahsulot   asosida
aniqlanadi.   Mahsulot   tannarxi   umumlashtiruvchi   ko`rsatkichlardan   biri
21 hisoblanadi.   Unda   mehnatning   unumdorligi,   ishlab   chiqarishning
ixtisoslashganlik   va   intensivlashganlik   darajasi,   tejamkorlik,   ishlab
chiqarishning   mexanizatsiyalashganlik   darajasi,   texnikalardan   va   fan
yutiqlaridan   qay   darajada   foydalanilayotganligi   ifodalanadi.   Mahsulot
tannarxining darajasi korxonaning, ishlab chiqarishning kelajagini belgilaydi.
Agarda   mahsulot   birligi   tannarxi   shu   mahsulot   bozoridagi   narxdan   baland
bo`lsa, bu mahsulotni  ishlab chiqarish zarar keltiradi. Bu esa, o`z qonuniyati
asosida   shu   mahsulotning   tannarxini   belgilaydi.   YA`ni   uni   ishlab
chiqarayotgan   korxonada   aynan   shu   mahsulot   asosiy   mahsulot   hisoblansa,
korxona   bankrot   holatiga   tushib   qoladi.   Agarda,   mahsulot   tannarxi   shu
mahsulot   bozorida   shakllangan   narxdan   past   bo`lsa,   uni   ishlab   chiqaruvchi
foyda   oladi.   Bu   esa,   ushbu   mahsulotni   ishlab   chiqarish   bozor   iqtisodiyoti
talabiga javob beradi, degan so`z. Chunki bozor iqtisodiyoti sharoitida har bir
ishlab chiqarish, xizmat  turi, korxona foyda olgan taqdirdagina o`z foliyatini
davom ettirishi mumkin.
Individual   va   tarmoq   tannarxi   ham   mavjud.   Individual   tannarx   –   bir
mahsulotning   bir   karxona   miqiyosida   shakllangan   tannarxidir.   Tarmoq
tannarxi   esa,   alohida   ishlab   chiqaruvchilar   mahsulotlari   tannarxi   asosida
o`rtacha hisoblangan ko`rsatkichdir.
Qishloq xo`jaligi mahsulotlari tannarxi mahsulot birligini ishlab chiqarish
uchun sarflangan resurslarning xarajatini (miqdorini) joriy narxlarda hisoblash
asosida   aniqlanadi.   Qishloq   xo`jaligida   mahsulotlar   tannarxini   aniqlashda
xarajatlarni   ma`lum   guruhlarga   bo`lish   zaruriyatibor   va   undan   foydalinadi.
Xarajatlarni guruhlarga bo`lish mahsulot tannarxi kalkulyatsiyasi deb ataladi.
Kalkulyatsiya   –   qilinayotgan   xarajatlarni   guruhlarga,   xarajat   moddalariga
bo`lishdir. Qishlaq xo`jaligida mahsulot tannarxiga quydagi xarajatlar kiradi.
№ Xarajat moddalari O`simlikchilikd Chorvachilikda
22 a
1. Ish   haqi
qo`shimchalari bilan Q Q
2. Urug`lik Q -
3. Yem-xashak - Q
4. Yoqilg`i-moylash
materiallari Q Q
5. O`g`it Q -
6. Zararkunanda   va
kasalliklarga   qarshi
kurash vositalari Q Q
7. Asosiy   ishlab
chiqarish   vositalarini
saqlash Q Q
8. Ish va xizmatlar Q Q
3-chizma.   Qishloq   xo`jaligida   mahsulotlar   tannarxini   belgilovchi   xarajatlar
turlari
Tannaxning   tarkibini   yillar   davomida   tahlil   qilib   o`rganish
iqtisodchilarga,   xo`jalik   rahbarlariga   mavjud   kamchilik   va
foydalanilmayotgan   imkoniyatlarni   ko`rsatadi.   Mahsulot   tannarxiga   kirgan
xarajatlar   tarkibi,   miqdori   va   iqtisodiy   mohiyati   jihatidan   bir   –   biridan   farq
qiladi.   Shuning   uchun   ularni   xarajat   moddalariga   to`g`ri   bo`lish   katta
ahamiyat kasb etadi.
Ishlab   chiqarish   jarayonida   qatnashishiga   qarab   xarajatlar   to`g`ri   yoki
bevosita  hamda  egri   yoki  bilvosita  xarajatlarga bo`linadi. Bevosita   xarajatlar
mahsulotlar   ishlab   chiqarish   jarayonida   qatnashadi   va   tannaxga   to`g`ridan   –
to`g`ri   kiradi.   Bularga   o`g`itlar,   urug`liklar,   yem   –   xashak,   shu   mahsulotni
23 ishlab   chiqarishda   ishtirok   etkanlarning   shi   haqi   va   boshqalar   kiradi.   Lekin
qishloq xo`jaligining o`ziga xosligi shundaki, unda bir xodim yoki bir texnika
vositasi   bir   yilda   bir   nechta   mahsulot   ishlab   chiqarishga   xizmat   qiladi.
Ularning   xarajatlariana   shu   mahsulotlar   o`rtasida   taqsimlash   ma`lum
qiyinchiliklar   tug`diradi.   Ayniqsa,   korxonani   boshqarish   bilan   bog`liq
xarajatlar   bu   borada   alohida   metodikani   talab   qiladi.   Bu   xarajatlar   bir
mahsulotturiga   to`g`ridan   –   to`g`ri   kirmaganligi   sababli   ularni   bilvosita   yoki
egri xarajatlar deb yuritiladi.
Qishloq   xo`jaligida   barcha   xarajatlar   1   gektar   yoki   bir   bosh   chorva
hayvonigahisoblanadi.   Bir   gektar   yerdan  olingan   mahsulot   miqtoriga   shu   bir
gektar   yerga   ketgan   xarajatlar   g`miqtori   uni   shu   chorva   molidan   olingan
mahsulotga bo`lish yo`li bilan aniqlanadi. Bu bir qarashda ancha tushinarliga
o`xshaydi. Aslida esa bunda o`ziga xos qiyinchiliklar mavjud. Gap shundaki,
qishloq   xo`jaligida   bir   ishlab   chiqarish   jarayonida   asosiy,   qo`shimcha   va
yondash   mahsulotlar   olinadi.   Olingan   buzoq   qo`shimcha   mahsulot
hisoblanadi.   Shu   sigirdan   5   –   6   tonna   miqdorida   organik   o`g`it   –   go`ng
olinadi.   Bu   mahsulot   yondash   mahsulot   hisoblanadi.   Barcha   xarajatlar   bir
bosh   sigirga   qilingan.   YA`ni,   sigir   boqilgan   va   natijada   3   xil   mahsulot
olingan.   Biz   sutga,   buzoqqa   va   go`ngga   alohida   xarajat   qilgan   emasmiz.
Bunday   holda   mahsulot   birligining   tannarxini   hisoblash   o`ziga   xos
murakkablikni keltirib chiqaradi. 
O`simlikchilikda esa barcha xarajatlar bir gektarga qilinadi. Masalan, bir
gektar   yerga   don   ekdik.   Yerni   tayyorladik,   urug`lik   sarfladik,   o`g`it   berdik,
sug`ordik   va   hosilni   yig`ishtirib   oldik.   Donchilikda   asosiy   mahsulot   don
olindi.   Qo`shimcha   mahsulot-don   chiqindisi   va   yondash   mahsulot   –   samon
olindi.   Ana   shu   mahsulotlarga   xarajatlarni   taqsimlash   zarurati   kelib   chiqadi.
Bunday hollarda bir necha usul bilan mahsulotlar tannarxi aniqlanadi. 
24 III BOB. . QISHLOQ XO`JALIK 
XARAJATLARINI TEJASH VA 
MAHSULOTLAR TANNARXINI PASAYTIRISH
YO`LLARI.
3.1  QISHLOQ XO`JALIGIDA XARAJATLAR 
TURLARI.
Qishloq   xo’jalik   korxonalari   turli   mahsulotlar   ishlab   chiqarish,   xizmatlarni
bajarish   uchun   moddiy,   pul   va   mehnat   xarajatlarini   amalga   oshiradilar.   Masalan,
urug’lik,   mineral   va   mahalliy   o’g’itlar,   kimyoviy   vositalar,   yoqilg’i,   ehtiyot
qismlar,   yem-xashaklar,   xodimlarning   mehnatlariga   to’langan   haqlar,   soliqlar,
mahsulotlarni sotish bilan bog’liq bo’lgan xarajatlar va boshqalar. 
Qishloq xo’jaligi tarmog’ida xarajatlarning turkumlanishi 1999-yil 5-fevralda
O’zbekiston   Respublikasi   Vazirlar   Mahkamasining   54-sonli   qarori   bilan
tasdiqlangan   “Mahsulot   (ishlar,   xizmatlar)ni   ishlab   chiqarish   va   sotish
xarajatlarining   tarkibi   hamda   moliyaviy   natijalarni   shakllantirish   tartibi
to’g’risida”gi Nizom asosida amalga oshiriladi. 
Qishloq   xo’jaligida   amalga   oshiriladigan   xarajatlar   o’zgaruvchan   va   doimiy
xarajatlarga bo’linadi (1-rasm). Doimiy xarajatlar ishlab chiqarilayotgan mahsulot
hajmiga   bog’liq   bo’lmagan   holda   amalga   oshiriladi.   Mahsulot   hajmi   ko’payishi
yoki   kamayishi   bilan   doimiy   xarajatlar   miqdori   o’zgarmaydi.   Masalan,   ijaraga
olingan   asosiy   vositalarga   to’lanadigan   ijara   haqi,   asosiy   vositalarning
amortizatsiya   summasi   va   boshqalar   doimiy   xarajatlar   tarkibiga   kiradi.
O’zgaruvchan xarajatlar ishlab chiqariladigan mahsulot hajmining o’zgarishi bilan
bevosita   bog’liqdir.   Ishlab   chiqariladigan   mahsulotlar   miqdorining   ko’payishi
o’zgaruvchan   xarajatlar   ko’proq   sarflanishini   taqozo   etadi.   Ularga   urug’liklar,
25 mineral   va   mahalliy   o’g’itlar,   yoqilg’i,   ozuqa,   mehnatga   to’lanadigan   ish   haqi,
elektroenergiya xarajatlari va boshqa xarajatlar kiradi.  2
 
Qishloq   xo’jaligida   qilinadigan   xarajatlarning   o’zgarishi   tarmoqda   yangi
texnikalarni,   samarali   texnologiyalarni   joriy   etish,   sermahsul   chorva   hayvonlarini
yaratish,   shakllantirish   hamda   ilg’or   tajribalarni   amalga   oshirish   bilan   bevosita
bog’liq. 
Sarflanayotgan xarajatlarni tahlil etish jarayonida ularning qanchasi mahsulot
yetishitirishga   oid   agrotexnik   jarayonlar   bo’yicha   sarflanganligiga   ham   alohida
e’tibor   beriladi.   Bundan   maqsad   -   fantexnika,   texnologiya   yangiliklarini   ishlab
2
  www.wikipedia.org
26 
 
 
 
 
 
 
 Xarajat, 
ming 
s
o‘ m  
Mahsulot miqdori, 
tonna  Doimiy xarajatlar  
 
  Mahsulot miqdori, 
tonna  Xarajat, 
ming 
s
o‘ m   O‘ zgaruvchan xarajatlar   chiqarishning   u   yoki   bu   jarayoniga   tatbiq   etish   natijasida   xarajatlarni   tejash
imkoniyatini   aniqlashdir.   Shuning   uchun   ham   xarajatlarni   mahsulot   yetishtirish
agrotexnik jarayonlari bo’yicha ham turkumlashtirish mumkin (2chizma). 
Xarajatlarning   bunday   tartibda   turkumlanishi   ularning   dehqonchilik
mahsulotlari   yetishtirish   davrlari   bo’yicha   qilinadigan   miqdorini,   qiymatini
aniqlash imkoniyatini yaratadi. Shunga asoslangan holda ularning samarali amalga
oshirishlishini ta’minlash, mablag’lar bilan ta’minlanish masalalari ham hal etilishi
imkoniyati   yaratiladi.   Iqtisodiy   mohiyatiga   ko’ra,   bir   xil   xarajatlar   xarajat
elementlarini,   bir   nechta   turdosh   xarajat   elementlari   xarajat   moddalarini   tashkil
etadi. Demak, xarajat moddalari xarajat elementlariga nisbatan kengroqdir. 
Qishloq xo’jaligida xarajatlar mahsulot yetishtirish jarayonida bevosita hamda
bilvosita   sarflanadigan   xarajatlarga   ham   turkumlanadi.   Bevosita   xarajatlar
mahsulotlarni yetishtirishda bevosita qatnashadi. Masalan, urug’lik, o’g’it, yoqilg’i
va   boshqalar.   Bilvosita   xarajatlar   esa   qishloq   xo’jaligi   mahsuloti   yetishtirishda
bevosita   ishtirok   etmasada,   tarmoqda   mahsulot   yetishtirish   uchun   zarur
hisoblanadi. Masalan, korxonani boshqarish xarajatlari, ombor xo’jaligi xarajatlari
va hokazo. 
Qishloq xo’jalik mahsulotlarini yetishtirishda (ishlarni bajarish va xizmatlarni
ko’rsatishda) qilinadigan xarajatlar quyidagi turlarga bo’linadi: 
1)   mahsulot   (ishlar,   xizmatlar)ning   ishlab   chiqarish   tannarxiga   kiritiladigan
xarajatlar. 
Mahsulot   (ishlar,   xizmatlar)ning   ishlab   chiqarish   tannarxiga   kiruvchi
xarajatlar iqtisodiy mazmuniga ko’ra quyidagi elementlarga ajratiladi: 
• ishlab chiqarish moddiy xarajatlari; 
• ishlab chiqarish xususiyatiga ega bo’lgan mehnatga haq to’lash 
xarajatlari; 
• ijtimoiy sug’urta ajratmalari; 
• asosiy   fondlar   va   ishlab   chiqarish   ahamiyatiga   ega   bo’lgan   nomoddiy
aktivlar amortizatsiyasi; 
27 • ishlab chiqarish ahamiyatiga ega bo’lgan boshqa xarajatlar. 
Ishlab chiqarish bilan bog’liq moddiy xarajatlar tarkibiga quyidagi moddalar
kiritiladi: 
 ishlab   chiqariladigan   mahsulotning   asosini   tashkil   etib,   uning   tarkibiga
kiradigan   yoki   mahsulot   tayyorlashda   (ishlarni   bajarishda,   xizmatlarni
ko’rsatishda) zarur tarkibiy qism hisoblangan, chetdan sotib olinadigan xomashyo
va materiallar; 
 normal   texnologik   jarayonni   ta’minlash   va   mahsulotlarni   o’rash   uchun
mahsulot   (ishlar,   xizmatlar)   yoki   boshqa   ishlab   chiqarish   ehtiyojlariga
sarflanadigan   (asbob-uskunalar,   binolar,   inshootlar   va   boshqa   asosiy   vositalar
sinovini  o’tkazish, nazorat  qilish,  saqlash,  tuzatish va  ulardan foydalanish)  uchun
ishlab   chiqarish   jarayonida   foydalaniladigan,   xarid   qilinadigan   materiallar,
shuningdek,   asbobuskunalarni   tuzatish   uchun   ehtiyot   qismlar,   asboblar,
moslamalar,   inventar,   jihozlar,   laboratoriya   asbob-uskunalari   va   asosiy   fondlarga
kirmaydigan boshqa mehnat vositalarining eskirishi, maxsus kiyim va arzonbaholi
boshqa ashyolarninig eskirishi; 
 sotib   olinadigan,   kelgusida   ushbu   xo’jalik   yurituvchi   subyektlarida   montaj
qilinadigan   yoki   qo’shimcha   ishlov   beriladigan   butlovchi   buyumlar   va   yarim
tayyor mahsulotlar; 
 tashqi   yuridik   va   jismoniy   shaxslar,   shuningdek,   xo’jalik   yurituvchi
subyektning   ichki   tarkibiy   bo’linmalari   tomonidan   bajariladigan,   faoliyatning
asosiy   turiga   tegishli   bo’lmagan,   ishlab   chiqarish   xususiyatiga   ega   bo’lgan   ishlar
va xizmatlar. 
Ishlab   chiqarish   xususiyatiga   ega   bo’lgan   ishlar   va   xizmatlarga   mahsulot
tayyorlash   bo’yicha   ayrim   operatsiyalarni   bajarish,   xomashyo   va   materiallarga
ishlov   berish,   iste’mol   qilinayotgan   ashyo   va   materiallar   sifatini   aniqlash   uchun
sinovlar   o’tkazish,   belgilangan   texnologik   jarayonlarga   rioya   etilishi   ustidan
nazorat   qilish,   asosiy   ishlab   chiqarish   fondlarini   tuzatish   va   boshqalar   tegishli
bo’ladi.   Xo’jalik   yurituvchi   subyekt   ichida   tashqi   huquqiy   shaxslarning   transport
28 xizmatlari   (xomashyo,   materiallar,   asboblar,   detallar,   tovarlar,   yuklarning   boshqa
turlarini  markaziy  ombordan quyi  bo’g’inlarga, ya’ni  sexga  va tayyor  mahsulotni
saqlash   uchun   omborga   keltirish)   ham   ishlab   chiqarish   xususiyatiga   ega   bo’lgan
xizmatlarga tegishlidir; 
3.2   QISHLOQ   XO`JALIGI   MAHSUTOTLARINI
TANNARXINI PASAYTIRIS H . 
Keyingi   yillarda   qishloq   xo’jalik   mahsulotlarining   tannarxi   tarkibida   moddiy
xarajatlar   salmog’i   ortib   bormoqda.   Shu   sababli   mamlakatimizda   korxonalarni
modernizatsiyalash,  texnik va texnologik jihatdan qayta jihozlash orqali mahsulot
tannarxini   pasaytirishga   alohida   e’tibor   berilmoqda.   Bundan   tashqari,   mahsulot
ishlab chiqarish jarayonida qo’llanilayotgan me’yorlarning ko’pchiligi sobiq ittifoq
davrida ishlab chiqilgan bo’lib, tejamkorlik talablariga to’liq javob bermaydi. Shu
sababli   mazkur   dasturda   ushbu   me’yorlarni   qayta   ko’rib   chiqishga   ham   e’tibor
berilmoqda. 
Qishloq   xo’jaligida   har   bir   so’mni   oqilona,   maqsadga   muvofiq   sarflashga
harakat   qilish,   ya’ni   moddiy,   pul   va   mehnat   xarajatlarini   tejash,   shu   orqali
yetishtiriladigan  mahsulotlarning,  bajariladigan   ish  va  xizmatlarning  tannarxlarini
pasaytirishga erishish lozim.  Buning uchun: 
• dehqonchilik   va   chorvachilik   tarmoqlarida   mavjud   bo’lgan   barcha   ishlab
chiqarish   vositalaridan   yil   davomida   tadbirkorlik   bilan   oqilona,   samarali
foydalanib, barcha ishlarning vaqtida, sifatli bajarilishini ta’minlash; 
• ekinlarning   tezpishar,   yuqori   hosilli   navlarini,   urug’chilikni,   chorva
hayvonlarining   mahsuldor   zotlarini   ishlab   chiqarish   jarayoniga   tatbiq   etishni
ta’minlash; 
• xarajatlarni   tejaydigan   yangi   texnika,   samarali   texnologiyalarni   joriy   etish
natijasida   ishlab   chiqarish   jarayonlarining   yuqori   darajada
29 mexanizatsiyalashganlik,   avtomatlashganlik   darajasini   oshirib,   mehnat
unumdorligini oshirish; 
• qishloq   xo’jalik   korxonalarining   texnik   va   texnologik   jihatdan
ta’minlanganlik darajasini oshirish; 
• yerlarning   meliorativ   holatini   yaxshilash   va   sug’orishning   zamonaviy,
tejamkor usullarini qo’llash; 
• qishloq xo’jalik mahsulotlari tayyor bo’lganda o’z vaqtida yig’ishtirib olish,
saqlash va tashishni to’g’ri tashkil etish; 
• mehnatni tashkil etishning samarali shakllarini joriy etish va rag’batlantirish
tizimini takomillashtirish; 
• ekinlar   hosildorligini,   chorva   hayvonlarining   mahsuldorligini   oshirishga
erishish lozim. 
Qishloq xo`jaligida mahsulot birligining tannarxini pasaytirish eng zarur
masalalardan   biridir.   Mahsulot   birligi   tannarxinikamaytirish   resurslar
cheklangan   sharoitda   katta   amaliy   ag`amiyat   kasb   etadi.   Mahsulot   tannarxi
to`g`ridan   –   to`g`ri   ikki   omilga   bog`liq.   Birinchidan,   yetishtirilayotgan
mahsulotning   miqdoriga   bog`liq.   Yetishtirilayotgan   mahsulot   miqdorining
oshishiga   nimalar   ijobiy   ta`sir   etsa,   ular   ustida   ishlash   lozim.   Bularga
dehqonchilikda quyidagilar kiradi:
 yerlarning   meliorativ   holatini   yaxshilash,   suv   resurslaridan   samarali
foydalanish. Bu, o`z navbatida,hosildorlikning o`sishiga olib keladi;
 regionlar   sharoitiga   mos   bo`lgan,   ilmiy   asoslanganqishloq   xo`jaligi
yuritish tizimini joriy etish;
 almashlab   ekishni   to`g`ri   joriy   qilish,   talab   va   imkoniyatdan   kelib
chiqqan holda ekin turlarini joylashtirishniratsional tashkil etish;
 urug`chilikni yaxshilash, seleksiya ishlarini jonlantirish;
 mineral   va   organik   o`g`itlardan   foydalanishni   ilmiy   asosga   qo`yish,
barcha kimyoviy vositalardan samarali foydalanish;
 ishchi xodimlarning manfaatdorligini oshirish.
30  Dehqonchilik   tarmoqlarida   mahsulotlar   tannarxining   past   bo`lishiga
xarajatlarni   tejash   ham   katta   ta`sir   ko`rsatadi.   Bu   boradagi   omillarga
quydagilarkiradi:
 ishlab chiqarish jarayonlarini kompleks mexanizatsiyalashtirish;
 ekinlarni parvarishlashda intensiv texnologiyalarni qo`llash;
 ishlab chiqarish fondlaridan samarali foydalanish;
 ishlab chiqarishni ixtisoslashtirish va joylashtirish;
 ishchi xodimlarning manfaatdorligini oshirish;
 agrosanoat   integratsiyasini   chuqurlashtirish,   agrosanoat   majmuasiga
kiruvchi tarmoqlarning mutanosib rivojlantirilishi;
 boshqaruv   tizimini   rivojlantirish   hisobiga   u   bilan   bog`liq   xarajatlarni
tejash;
 qishloq joylarda ijtimoiy rivojlanishni ta`minlash.             
 chorvachilik   tarmog`ida   mahsulot   birligi   tannarxiningpasayishiga
quyidagi omillar ta`sir qiladi:
 chorvachilikning   yem   –   xashak   bazasini   mustahkamlash,   yem   –
xashakning sifatini oo`irish va nisbatan arzon bo`lio`ini ta`minlash;
 chorva mollarining zotini, poda tarkibini yaxshilash;
 chorva   mollarini   saqlash,   boqshning   intensiv   texnologiyalaridan
foydalanish;
 chorvachilik mahsulotlari sifatini oshirish;
 chorvachilikda   ishlab   chiqarish   jarayonlarini   kompleks
mexanizatsiyalash va avtomatlashtirish;
 fondlardan foydalanishning eng optimal yo`llaridan foydalanish;
 ishlab   chiqarish   quyuqlashuvi   va   ixtisoslashuvining   eng   maqul
hajmlarini tashkil etish;
 ishchi xodimlarning manfaatdorligini oshirish;
 qishloqda ijtimoiy masalalarning yechimini topish; 
31  barcha xarajatlarnitejamkorlik bilan amalga oshirish, bu borada mavjud
texnologiyalardan,   ishlab   chiqarishni   tashkil   etish   shakllaridan   samarali
foydalanish;
 mahsulot nobudgarchiligiga yo`l qo`ymaslik.    
      XULOSA
Barcha   tarmoqlarda   bo’lgani   singari   qishloq   xo’jaligi   tarmog’ida   ham
mahsulot   ishlab   chiqarish   uchun   turli   arajatlar   qilinadi.   Qishloq   xo’jaligi
tarmog’ining   o’ziga   xos   xususiyatlari   xarajatlar   qilinishida   ham   o’z   ta’sirini
ko’rsatadi.   Bunda   tabiiy   omillarning   ta’siri,   ishlab   chiqarishning   mavsumiyligi
kabi o’ziga xos xususiyatlari xarajatlar hajmi va tarkibiga o’z ta’sirini ko’rsatadi. 
Qishloq xo’jalik korxonalari faoliyatiga baho berishda mahsulot tannarxi ham
muhim   ahamiyatga   ega.   Qishloq   xo’jaligi   tarmog’ida   faoliyat   yurituvchi
tadbirkorlik   subyektlarining   faoliyati   samaradorligini   oshirish   uchun   mahsulot
tannarxini arzonlashtirish muhim ahamiyatga ega.  
          Mahsulot   ishlab   chiqarish   xarajatlarini   va   tannarxini   o’rganish   boshqaruv
hisobining   muhim   bo’limlaridan   biridir.   Korxonada   moliyaviy   va   boshqaruv
hisobining yaxshi yuritilishi xarajatlarni to’g’ri hisobga olish va shu orqali ularning
sarflanishini nazoratga olish imkonini yaratib beradi. 
Xarajatlarni kalkulyatsiyalash - qilingan xarajatlarni aniq xarajat obyektlariga
taqsimlash   jarayonidir.   Xarajatlarni   kalkulyatsiyalash   orqali   mahsulot   tannarxi
tarkibida   har   bir   xarajat   elementining   salmog’ini   aniqlash   va   tegishli   choralarni
ko’rish imkoni yaratiladi. 
Barcha   tarmoqlarda   bo’lgani   singari   qishloq   xo’jaligi   tarmog’ida   ham   qat’iy
tejamkorlik tizimini joriy etish, ishlab chiqarish xarajatlari va mahsulot tannarxini
kamaytirishni   rag’batlantirish   hisobidan   korxonalarning   raqobatbardoshligini
oshirish muhimdir. 
32 FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR.
1. Abdug’aniyev A.A., Abdug’aniyev A.A. Qishloq xojaligi iqdisodiyoti. 
Darslik. - T: “Adib Nashriyoti”, 2011. – 400 b. 
2. David L. Debertin. Agricultural Production Economics Textbook. 2nd 
ed. Published by McMillan.  University of Kentucky, USA. 2012. 
3. Rustamova I.B., Sheripbayeva U.A., Dehqonova N.S., Ahmedova V. 
Qishloq xo’jaligi iqtisodiyoti. O’quv qo’llanma. –T.: TDAU, 2015. 174 
b. 
4. Samatov G’.A, Rustamova I.B., Sheripbayeva U.A. Qishloq xo’jaligi 
iqtisodiyoti va menejmenti. Darslik. –T.: “Cho’lpon” nomidagi 
nashriyot-matbaa ijodiy uyi, 2012. -320 b. 
5. Umurzoqov O’.P, Toshboyev A.J., Rashidov J., Toshboyev A.A.. Qishloq
xo’jaligi iqtisodiyoti va menejmenti. Oquv qo’llanma. –T.: “Iqtisod-
Moliya”, 2008. -264 b. 
6. Murtazayev O, Ahrorov F.B. Qishloq xo’jaligi iqtisodiyoti. Darslik. 
–T.:  “ILM ZIYO”, 2017. -415 b.       
7  www.Lex.uz
8 www.wikipedia.org   
9  Qalampir.uz
10  Agro.uz
33 34

Qishloq xo’jalik mahsulotlari tannarxi va uni kamaytirish yo’llari

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • Qishloq xo’jaligi korxonalarida mehnat resusrlari va xizmat tizimini takomillashtirish yo’llari
  • Qishloq xo‘jaligi korxonalarida innovatsiyon texnologiyalardan foydalanish iqtisodiy samaradorligi
  • Paxta yetishtirishning iqtisodiy samaradorligi va uni oshirish yo’llari
  • Sut mahsulotlarini tayyorlash va sotish tizimini takomillashtirish
  • Bog’dorchilik sohasini innovatsion rivojlantirish yo’llari

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский