Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 12000UZS
Размер 203.5KB
Покупки 7
Дата загрузки 14 Февраль 2024
Расширение doc
Раздел Курсовые работы
Предмет История

Продавец

Kenjayev Kenja

Дата регистрации 27 Январь 2024

737 Продаж

Qo’qon xonligi davri tarixiga oid manbalar

Купить
QO’QON XONLIGI DAVRI  TARIXIGA OID  MANBALAR
MUNDARIJA:
Kirish ........................................................................................................ 2
I.Bob.Qo'qon xonligini tashkil topishi .................................................. 4
I.1 Ashtarxoniylar Ubaydullaxon davrida Farg’onada mustaqil
davlatning tuzilishi. Minglar sulolasining hokimiyatga kelishi .......... 4
I.2 Olimxon davrida Qo’qonning siyosiy mavqei kuchayishi.
Toshkent bekligining bo’ysundirilishi. .................................................. 7
I.Bobga xulosa ....................................................................................... 20
II.Bob.Qo’qon xonligining davlat boshqaruv tizimi va madaniyati 21
II.1 Qo’qon xonligining davlat boshqaruv tizimi va ma’muriy
tuzilishi. .................................................................................................. 21
II.2 Madaniy hayot: ta’lim, ilm - fan, adabiyot, tarixnavislik,
me’morchilik va amaliy san’at. ........................................................... 23
II.Bobga xulosa ...................................................................................... 26
Xulosa ..................................................................................................... 27
Foydalanilgan adabiyotlar ................................................................... 31
1 Kirish
Mavzuning dolzarbligi:   Xonligiga tobe hisoblangan Farg‘ona vodiysida
18-asr boshlarida yangi davlatga – Qo‘qon xonligia asos solindi. 18-asrda faqat
Farg‘ona   vodiysini   o‘z   ichiga   olgan   bu   davlat   19-asr   boshlarida   Toshkent
voxasi,   xozirgi   Qirg‘iziston   Respublikasi,   Janubiy   Qozog‘iston   va   Shimoliy
Tojikiston hududlarini o‘z ichiga olgan yirik davlatga aylandi.
Ashtarxoniy   Subxonqulixon   vafotidan   so‘ng   Buxoro   taxtiga   o‘tirgan
Ubaydullaxon   hukmdorligi   (1702-1712)   davrida   xonlikdagi   siyosiy   vaziyat
chigallashib   markaziy   hokimiyat   yana  zaiflashdi.  Bundan   foydalangan  Chodak
xo‘jalari   1709   yilda   Farg‘onada   qo‘zg‘olon   ko‘tarib,   vodiyning   bir   qismini
egallaydilar.   Natijada   mustaqil   davlat   tuzilganligi   e’lon   qilindi   va   1710   yilda
o‘zbeklarning   ming   qabilasi   boshlig‘i   Shohruhbiy   hokimiyat   tepasiga   keladi
(1710-1721).   Dastlab   Qo‘qon,   Namangan,   Marg‘ilon,   Konibodom,   Isfara   va
ular   atrofidagi   qishloqlarni   o‘z   ichiga   olgan   bu   davlat   hududi   Shohruhbiyning
o‘g‘li   va   vorisi   Muhammad   Abduraximbiy   (1721-1733)   taxtga   o‘tirganidan
keyin   ancha   kengayadi.   U   Andijon   va   Xo‘jandda   o‘z   hukmronligini   o‘rnatib
ma’lum   muddat   Buxoroga   tegishli   Samarqand   va   Kattaqo‘rg‘on   shaharlarini
egallab,   Shahrisakbzga   ham   tahdid   soladi.   Abdurahimbiy   Qo‘qon   qishlog‘i
yaqinida yangi shahar qurdira boshlaydi. U 33 yoshida kasallanib vafot etadi va
taxtga   ukasi   Abdukarimbiy   o‘tiradi.   U   yangi   shahar   qurilishini   tugallab,
poytaxtni   Tepaqo‘rg‘ondan   Qo‘qonga   ko‘chiradi.   Shu   tariqa   yangi   shahar   –
Qo‘qon shahri davlatning poytaxti bo‘lib qoldi va keyinchalik bu davlat shahar
nomi  bilan   Qo‘qon   xonligi  deb  atala   boshladi.  Abdukarimbiyning   hukmronligi
davrida davlat ancha mustahkamlandi, hududlari kengaydi. 1745 yilda Farg‘ona
vodiysiga   hujum   qilgan   qalmoqlar   quvib   chiqarilib   ular   bosib   olgan   O‘sh,
Andijon, Marg‘ilon shaharlari qaytarib olindi. 
2 Kurs ishining o’rganilish darajasi:   «Qo`qon xonligining so`nggi hukmdori
Sayid   Muhammad   Xudoyorxon   sohibqiron   Amir   Temurning   yigirma   uchinchi
avlodi   ekanligigni   o’rganish   Abdukarimbiy   vafotidan   keyin   bir   qancha   vaqt
davlat   tepasida   xonlar   tez-tez   almashib   turdilar.   Nihoyat   uning   nabirasi
Erdonabiy   ikkinchi   bor   hokimiyatni   qo‘lga   kirtiadi.   1755-1769   yillarda   taxtni
boshqargan   Erdonabiydan   so‘ng   taxtga   Shohruhbiyning   uchinchi   o‘g‘li
Shodibekning   farzandi   Sulaymonbek   o‘tiradi.   U   6   oy   hukmronlik   qilganidan
keyin   suiqasd   natijasida   o‘ldiriladi   va   taxtni   1770   yilda   Norbo‘tabek   (1770-
1801)   egallaydi.   U   markaziy   hokitmiyatni   mustahkamlashda   ancha
muvaffaqiyatlarga   erishdi.   Chust   va   Namanganda   ko‘tarilgan   g‘alayonlarni
bostirganidan so‘ng bu shaharlarga o‘ziga sodiq kishilarni hokim etib tayinladi.
U   Xo‘jand   shahrini   ham   o‘z   hokimiyati   ostiga   olishga   erishadi.   1799   yilda
Toshkent   shahrini   egallashga   ham   urinib   ko‘radi,   lekin   uning   qo‘shini
mag‘lubiyatga uchradi. 
Kurs ishining  maqsadi va vazifasi: Qo’qon xonligini tashkil topishi 
haqida ma’lumotlarni yoritish.
1 Ashtarxoniylar Ubaydullaxon davrida Farg’onada mustaqil davlatning 
tuzilishi. Minglar sulolasining hokimiyatga kelishi
2 Olimxon davrida Qo’qonning siyosiy mavqei  kuchayishi. Toshkent 
bekligining bo’ysundirilishi.
3 Qo’qon xonligining davlat boshqaruv tizimi va ma’muriy 
tuzilishi.Harbiy - ma’muriy amaldorlar.
4 Madaniy hayot: ta’lim, ilm - fan, adabiyot, tarixnavislik, me’morchilik 
va amaliy san’at.
Kurs ishining  ob’ekti va  predmeti :  Qo’qon xonligini siyosiy mavqei 
kuchayishi haqida.
Kurs ishining tarkibiy tuzilishi:   Kurs ishi kirish qismi, 2 ta bob,   4 ta reja,
xulosa va foydalanilgan adabiyotlar  ro’yxtidan iborat.
3 I.Bob.Qo'qon xonligini tashkil topishi
I.1  Ashtarxoniylar Ubaydullaxon davrida Farg’onada mustaqil
davlatning tuzilishi. Minglar sulolasining hokimiyatga kelishi
Minglar   urug`idan   bo`lgan   yirik   zodagon   Shohruhbiy   Chodak   xo`jalari
yordamida   Farg`ona   vodiysida   Buxoro   amirligidan   mustaqil   bo`lgan   mavqeni
egallab,   1709   yilda  Qo`qon  xonligigaasos   soladi.   Ayrim  adabiyotlarda  Qo`qon
xonligining   hukmdorlari   mahalliy   yuqori   tabaqa   vakillari,   ruhoniylar   va
mashhur Xo`jaAhror Valiy avlodlaridan bo`lgan deb hisoblaydilar.
Tarixchi   Haydarbek   Bobobekovning   ta`kidlashicha   barcha   musulmon
tarixchilari   vaayrim   rus   mualliflari   Qo`qon   xonlari   sulolasini   Oltin   Beshik
bilan,   u   orqali   Bobur   bilan   bog`laydilar. 1
Qo`qon   xonlarining   nasabnomalarini
Oltin   Beshik   rivoyati   bilan   bog`liqligi   Niyozmuhammadning   «Tarixi
Shohruhiya»,   Mirzo   Olim   Mushrifning   «Ansabu   savalotin   va   tavorixul
havoqin»,   Muhammad   Solih   Toshkandiyning   «Tarixi   jadidai   Toshkand»,
Fozilbek Otabek o`g`lining «Mukammali tarixi Farg`ona», V.Nalivkinning XIX
asr   80-yillari   o`rtalarida   Qozonda   chop   etilgan   «Qo`qon   xonligining   qisqacha
tarixi» («Kratkaya istoriya Kokandskogo xanstva), Ibratning «Farg`ona tarixi»,
Mulla  Shamsiddin   Shavqiyning  «Shohnoma»   dostonida,   Muhammad   Aminbek
Xudoyorxon   o`g`lining   «Turkiston   viloyatining   gazeti»da   1894   yil   sonlarida
o`zbek va rus tillarida e`lon qilingan «Farg`ona viloyati xonlarining xususidagi
voqeatlar»   nomli   asarlarida,   adabiyotshunos,   professor   Sharif   Yusupovning
maqolalarida 2
  va   boshqa   ko`plab   manbalarda   o`z   ifodasini   topgan.   Prof.Sharif
Yusupov   Qo`qon   xonlari   nasabnomasi   tuziladigan   bo`lsa,   ularning   beistisno
hammasi,   jumladan,   so`nggi   xon   Sayid   Muhammad   Xudoyorxon   va   uning
avlodlari   ham   Bobur   Sultonga,   u   orqali   esa   sohibqiron   Amir   Temurga   borib
bog`lanadi, degan xulosaga keladi.
1
Bobobekov Hаydаrbek. Qo’qon tarixi. Toshkent, «Fаn», 1996. 20-21-betlar.
2
Shаrif Yusupov. Buni umr derlаr... «Jаmiyat vа boshqаruv». 2002 yil, 1-son. 18-25-betlar.
4 Amir   Temur   va   uning   o`g`li   Mironshohdan   boshlangan   sulola,   Qo`qon
xoni Xudoyorxongacha davom etib kelgan. SH.Yusupov shunday xulosa qiladi:
«Qo`qon   xonligining   so`nggi   hukmdori   Sayid   Muhammad   Xudoyorxon
sohibqiron   Amir   Temurning   yigirma   uchinchi   avlodi,   xonning   ikkinchi   o`g`li
Sayid   Muhammad   Aminbek   yigirma   to`rtinchi   hamda   Muhammad
Aminbekning   o`g`li   Sayid   Islombek   sohibqironning   yigirma   beshinchi   avlodi
bo`lib chiqadi". 3
Temurshunos,   Boburshunos   frantsuz   olimi   O`zbekistonning   xalqlar
do`stligi ordeni bilan taqdirlangan professor Lyus`en Keren o`zining «Shahzoda
Islombek»   maqolasida   Qo`qon   xonlari   temuriy   Mironshohga   borib   taqaladi,
degan   g`oyani   Said   Islombek ilgari   surgan.   Bu   ishni   o`zbek   olimi
Sh.Yusupovdavom ettirib  Islombekning  hayoti,  taqdiri haqida tadqiqot ish  olib
bormoqda.   Xonlikda  tojiklar  va  qirg`izlar   ham  katta   mavqeiga  ega  edilar.   Xon
qo`shinlarida   ular   katta   kuch   bo`lganlar.   92   o`zbek   qabilalaridan   biri   deb
o`zlarini   hisoblovchi   qipchoqlarning   o`rni   ham   Qo`qon 1
  xonligida   ancha   katta
bo`lgan.   Ular   xonlikningning   Shaxrixon,   Baliqchi   hududlari,   Qoradaryo   bilan
Norin   daryosi   oralig`idagi   yerlarda   yashaganlar.   Qirg`izlar   esaasosan
Farg`onaatrofidagi   tog`larda   va   Ketmontepa,   Oloy   singari   tog`   xavzalarida
ko`chib yurib chorvachilik bilan shug` ullanganlar.
Xiva   xonligi   va   Buxoro   amirligidagi   singari   Qo`qon   xonligida   ham
davlatni   boshqarishda   ruhoniylarning   o`rni   va   ta`siri   katta   bo`lgan.   Jumladan,
ruhoniy Hazrati Sohib, Naqshbandiylar jamoasining halifasi sifatida 1844-1869
yillar   mobaynidaamalda   davlat   ahamiyatiga   ega   bo`lgan   ayrim   masalalarni   hal
qilishdaasosiy   rol   o`ynagan.   Hatto   Xudoyorxonning   o`zi   ham   u   vafot   etgach
dafn   marosimida   oldingi   safda   borgan.   Xo`ja   Kalon   1852-1863
yillardaAndijonda   hokim   lavozimini   ado   etadi.   Odatda   xonlikningdaadolat
yuritish ishlarida ruhoniylar vakillari qozilar bo`lib xizmat qilardilar.
3
O’sha manba, 20-bet.
1
“Ho’qond” shaharning kelib chiqishi “Ho’p-qand”so’zlaridan tuzilgan bo’lib uning binosini 1709 yilgi voqeaga bog’lashgan. 
Vaholanki, ”Ho’qand”shahri X asrda ham shu nom bilan mashhur bo’lgan. Ma’nosi esa “yahshi”, ”latif”so’zlariga to’g’ri keladi. 
Hаydаrbek Bobobekov . Qo’qon tarixi. Toshkent, «Fаn», 1996. 268-bet.
5 Qo`qon   xonligida   yuqori   hukmron   tabaqaning   ijtimoiy   va   etnik   jihatdan
xilma-xil bo`lishligi turli guruhlar o`rtasida muttasil davom etadigan hokimiyat
talash kurashining asosiy sababidir. Xonlikningda hukmronlik qilgan xonlardan
ko`pi saroy to`ntarilishi oqibatida o`ldirilganlar, o`nlab shahzodalar, amaldor va
sarkardalar saroy to`ntarishining qurboni bo`lib qatl etilganlar. Bunday qarama-
qarshi turishliklar va o`zaro kurashlar Qo`qon xonligini oxir oqibatda inqirozga
uchrab,   Chor   Rossiyasi   mustamlakasigaaylanishiga   sabab   bo`lgan   bosh
omillardandir.
Qo`qon   xonligi   Shohruhbiyning   o`g`li   Muhammad   Abdu   Rahimbiy
hukmronligi ( 1721-1733 ) davrida o`z hududlarini kengaytira bordi. U Xo`jand,
Andijon,   Samarqand,   Jizzax   va   boshqa   yerlarni   egallab   oldi.   Shohruhbiyning
ikkinchi   o`g`li   Abdulkarimbiy   (1733-1750 )   davrida   tarixchi   Abdulkarim
Buhoriyning   yozganiga   ko`ra   xonlikning   hududidagi   Qo`qon,   Andijon,
Namangan va Marg`ilon shaharlarida savdo va hunarmandchilik taraqqiy etadi.
U   O’rta   davlatni   mustahkamlash   va   kuchaytirish   maqsadida   mahalliy
hukmdorlar   o`zboshimchaligiga   chek   qo`yishga   qaratilgan   siyosat   olib   bordi.
Shundan   keyin   to   1770   yilga   qadar   navbat   bilan   Abdurahmon,   Erdonaxon,
Bobobek,   Erdonaxon   va   Sulaymonbek   Qo`qon   xonligi   taxtini   boshqaradilar.
Faqat   Norbo`tabiy   (1762-1798 )   yurgizgan   qattiq   qo`l   siyosat   tufayli   ma`lum
darajada   bek   va   biylarning   o`zboshimchaligiga   chek   qo`yiladi.   Chust,
Namangan   va   Xo`jand   beklari   qarshiligi   qattiq   qo`llik   bilan   bostiriladi.
Norbo`tabek   davrida   ko`pgina   tarixchilar   o`zlarining   qo`lyozmaasarlarida   xalq
farovon   yashaganligi,   narx-navo   arzon   bo`lganligini   ta`kidlaydilar.   Biroq
Norbo`tabiy  vafot etgach zodagonlarning hokimiyat  va davlat talash  kurashlari
yangi kuch bilan avj oldi. Qo`qon taxtini egallagan uning o`g`li 
6 I.2  Olimxon davrida Qo’qonning siyosiy mavqei  kuchayishi. Toshkent
bekligining bo’ysundirilishi.
Olimxon (1798-1810 ) o`zboshimcha beklarga nisbatan qattiq qo`l siyosat
yurgizish va ularning qarshiligini kuch bilan bostirishga majbur bo`ldi. Olimxon
Qo`qon xonlari orasida birinchi bo`lib, xonlikning unvonini qabul qiladi. Undan
boshlab taxt egalariga odatdagidek «biy» emas, balki «xon» unvoni beriladigan
bo`ladi. U harbiy islohotlar o`tkazdi va o`z davlatining qudratini oshiradi.
Qo`qon va Toshkent munosabatlari. Toshkent Qo`qon xonligi tarkibida
bo`lgan.  XVIII   asrning   uchinchi  choragida  Toshkentda  mustaqil  davlat  yuzaga
kelib, u bilan Qo`qon o`rtasida to`qnashuvlar yuz beradi. Shu munosabat bilan
Toshkentning ahvoliga to`htalish zaruriyati tug`iladi. XVIII asrning 80-yillarida
bu   shaharda   hokimiyat   uchun   kurashlarning   fojeali   oqibatlari   yaqqol   ko`zga
tashlanadi.   Qonli   urushlardan   va   notinchlikdan   nihoyatda   toliqqan   xalq   kuchli
hokimiyatga juda muhtoj bo`lib qolgan edi.
XVIII   asrning   ikkinchi   yarmida   Toshkent   to`rt     dahaga:   Shayxontohur,
Beshyog`och,   Ko`kcha   va   Sebzorga   bo`lingan   bo`lib,   har   bir   daha   o`zicha
mustaqil   davlat   edi.   1784   yilda   shahar   aholisining   yordamiga   tayanib
Yunusxo`ja   hokimiyatni   qo`lga   oladi   va   Toshkentni   mustaqil   davlat   deb   e`lon
qiladi.   Yunusxo`ja   hokimiyatni   qo`lga   olgach   Shahar   mudofaa   istehkomlarini
mustahkamlash   masalasigaasosiy   diqqat-e`tiborni   qaratadi.   1800   yilgi
ma`lumotlarga qaraganda Toshkent yirik shahar bo`lgan, devor quyi qismining
qalinligi   1,8   metr,   ustki   qismi   0,9   metr   atrofida   bo`lib,   aylanma   uzunligi   18
chaqirimdan   ortiq,   shahar   devorining   balandligi   esa,   7,9   metrga   teng   bo`lgan.
Shaharning   12   ta   darvozasi   bo`lgan.   Ularning     12   ta   oltin   kaliti   bo`lib,   hozir
milliy   bankda   saqlanmoqda.   Shaharda   o`sha   paytda   10   mingta   xonadon,   80
ming aholi yashagan. 1
Yunusxo`ja tarixiy yozma manbalarga qaraganda 6 ming kishilik qo`shin
tuzgan. Uning askarlari asosan pilta miltiq, qilich, nayza, qalqon va to`plar bilan
1
  Ahmedov Bo’riboy. Tarixdan  saboqlar: Oliy va o’rta maxsus o’quv yurtlari tarix fakultetlari uchun qo’llanma.-Mas`ul muharrir H.Ziyoev. -T.: 
O’qituvchi, 2023, -432 bet.
7 qurollangan   edilar.   Qo`shin   tarkibi   asosan   turli   shaharlardan   kelgan   musofirlar
vaasirlardan iborat bo`lib, «qoraqazon» deb atalgan.
Yunusxo`ja   davlatni   boshqarishni   ham   tartibga   soldi.   U   yakkahokim
tarzida   ish   yuritdi.   Rus   tog`   muhandislari   (aslida   Rossiyaning   O’rta   Osiyodagi
ayg`oqchilari)   A.S.Beznosikov   va   T.S.Burnashevlarning   qaydnomalarida
quyidagilarni   o`qiymiz:   «Toshkent   hukmdori   (Yunusxo`ja)   o`z   fuqarolari
ustidan cheksiz hokimiyatga ega. Ammo u o`z atrofidagi eng yaxshi amaldorlar
bilan   maslahatlashgan   holda   hokimiyatni   boshqaradi.   Bu   kengashda
Yunusxo`jaga  eng  sodiq  va ishonchli  xo`jalar  qatnashadi.  Shaharni Bosh   xo`ja
mansabidagi   amaldorlar   boshqarib,   u   tartib-intizom   va   obodonchilikka   doir
masalalar   bilan   shug`ullanadi.   Bosh   xo`jaaybdorlarni   jazolash   xuquqiga   ega.
Ammo   kimki   uning   hukmidan   norozi   bo`lsa,   bevosita   Yunusxo`jaga   murojaat
qila   oladi.   Bosh   xo`jaaholiga   Yunusxo`janing   ko`rsatmasi   asosida   soliqlar
soladi. U hukmdor yo`qligida viloyatni boshqarish  xuquqiga egadir». Hukumat
amaldorlariga   maosh   berilmagan.   Bosh   xo`ja   Yunusxo`jadan   keyingi   ikkinchi
shahs hisoblangan. Ular faoliyati Yunusxo`ja nazorati ostida bo`lgan. Toshkent
davlatining tartibiga ko`ra har bir jondan bir oyda daromadiga qarab 5 tangadan
10   tangagacha,   yerdan   olinadigan   hosilning   40   dan   bir   qismi   undirib   olingan.
Qoraqazonlar harqanday soliqlardan ozod qilinganlar.       
Yunusxo`ja   hukmronligi   davrida   Toshkentda   hayot   ilgarigiga   qaraganda
nisbatan   yaxshilangan,   dehqonchilik   hunarmandchilik,   chorvachilik   va   sadvo-
sotiq   izga   tushgan.   Bu   davrga   kelib   Toshkent   Qo`qon,   Buxoro,   Xo`jand,
Chimkent,   Turkiston,   Samarqand,   Andijon   va   boshqa   Turonzamin   shaharlari,
Hindiston,   Xitoy,   Qashqar,   Tibet,   Rossiya   va   boshqa   bir   qator   horijiy
mamlakatlar bilan tijorat-savdo aloqalari o`rnatgan.
Yunusxo`ja   Toshkent   davlati   hududlarini   ancha   kengaytiradi.   U   1794
yilda Chimkent va Sayramni 1799 yilda esa Turkistonni bosib oladi. 1800 yilda
Yunusxo`ja   Chirchiq   daryosining   chap   qirg`og`ini   va   Qurama   mavzeini
egallaydi.   Ayni   paytda   Parkent,   Namdanog`,   Adanaq   To`ytepa,   Qoraucha,
8 Oxangaron   daryosi   qirg`og`idagi   Matin   va   Qaxronqal`a,   Chordara,   Niyozbek
Durmancha va Turbat kabi hududlar ham Toshkent davlati tarkibida bo`lgan.
90-yillarning  o`rtalariga   kelib   Toshkentliklarning  savdo-hunarmandchilik
faoliyati yuksalib, ular   Pyetropavlovsk Ust-Kamenogorsk va Sibirning boshqa
yerlarida  yetakchilik  mavqega erishadilar.  Ish  shu  darajaga  borib yetdiki, Sibir
va   Rossiyaning   boshqa   chekka   o`lkalarida   rus   savdogarlarining   o`rni   bilinmay
qoladi.   Ular   savdo   karvonlarining   qaroqchilar   tomonidan   yo`llarda   talanishini
hisobga olib, Turkiston va Qashqarga juda kamdan-kam kelganlar. Shu boisdan
Rus   hukumati   bu   yurtlarda   savdoni   olib   borishda,   asosan   toshkentlik
tijoratchilardan vositachi sifatida foydalanganlar, ularga imtiyozlar berib Sibirda
doimiy   yashashlari   uchun   sharoitlar   yaratib   berganlar.   Natijada   Sibirda
toshkentliklarning qator mahallalari vujudga kelgan.
Yunusxo`ja Rossiyada tog` sanoati yaxshi rivojlanganligini yaxshi bilardi.
Shu   bois   u   Rossiya   yordamida   Toshkentda   tabiiy   boyliklardan   foydalanishga
qattiq   kirishdi.   Yunusxo`janing   bundan   ko`zlagan   bosh   maqsadi   qo`shinni
zamonaviy   qurol   bilan   qurollantirish   va   davlat   hazinasini   mustahkamlashdan
iborat edi.Buni biz Toshkent hokimining 1794 yilda savdo karvoni orqali Sibir
yo`nalishi mahalliy hokimiyatiga maxsus xat bilan murojaat qilib, o`zaro savdo
aloqalarini   rivojlantirish   va   tog`   konlari   bo`yicha   mutahassislarini   Toshkentga
yuborishni so`ragan.
Omskka   yetib   kelgan   toshkentlik   vakillar   rus   ma`muriyatiga
Yunucxo`janing   og`zaki   so`rovini   ham   yetkazadilar.   Unda   Toshkent   atrofida
oltin   koni   topilgani   va   tog`   koni   bo`yicha   yaxshi   mutahassis   yuborish   bayon
etilgandi. Rus hukumati Yunucxo`janing xatiga javob yozishni Sibir yo`nalishi
boshlig`i   general-mayor   Shtardmandga   topshiradi.   U   esa   o`z   navbatida
ToshkentgaA.S.Beznosikov   va   tog`   koni   bo`yicha   muhandis   T.S.Burnashev
boshchiligida   elchilarni   yuborishga   qaror   qiladi.   Elchilar   Omskdan   Troitsk
qal`asiga   keladilar.   Bu   yerda   ularga   80   tuyadan   iborat   tatar   savdogarlarining
karvoni   qo`shiladi.   Karvon   1795   yilning   25   yanvarida   Buxoroga   yetib   keladi.
9 Chunki karvonga Toshkentga Buxoro orqali borish buyurilgan edi. Rus elchilari
bilan dastlabki suhbatni Buxoro amirining ko`rsatmasigaasosan to`pchiboshi va
yasovullar   olib   boradilar.   Rus   elchilari   general-gubernator   Shtardmand
tomonidan   Buxoro   amiri   Shohmurodxonga,   Toshkent   hokimi   Yunucxo`jaga,
Xo`jand   begi   Xudoyorbekka   va   Turkiston   shahri   atrofidagi   qozoq   sultoni
Bo`kayga   xat   bilan   murojaat   qilinganini   aytadilar.   Bu   xabardan   so`ng   rus
elchilariga nisbatan amir saroyida munosabat og`ir kechdi. Chunki amirlikning
hukmron   doiralari   Sibir   yo`nalishi   boshlig`i   Shtardmand   nomidan   Buxoro
amirligiga   yuborilgan   xatni   mensimaslik   ma`nosida   qabul   qilinadi.   Odatda   rus
elchilari rus imperatori nomidan maxsus yorliq bilan kelar edilar. Rus elchilarini
Buxoro   amiri   qabul   qilmaydi,   ularni   qushbegi   qabul   qiladi.   Rus   elchilariga
Toshkentga   borishga   ruhsat   etilmaydi,   sabab   tariqasida   olis   yo`lda   rus
elchilarining   hayoti   havf   ostida   qolishi   mumkinligi   qayd   etiladi.   Rus
elchilarining kelganligi haqidagi qabarni savdogarlar orqali eshitgan Yunusxo`ja
maxsus odamdan xat jo`natib rus savdo karvonini o`tkazib yuborishni so`raydi.
Ammo elchilarga ruhsat berilmaydi, ular Oryenburg orqali qaytib ketadilar.
Sibir   genyeral-gubernatori   Shtardmand   1796   yilda   ikkinchi   marta
Toshkentga   rus   elchilari   D.Telyatnikov   vaA.S.Beznosikovni   jo`natadi.   Ular
O`rta juz qozoq yerlari bo`ylab 27 avgustda Toshkentga yetib keladilar. Elchilar
Toshkentda   yaxshi   kutib   olinadilar.   Biroq   ular   1797   yilning   1   iyunida
Yunusxo`janing   Mullajon   Oxun   va   mingboshi   Ashirmat   Botir   singari   elchilari
bilan   birga   o`z   vatanlariga   qaytadilar.   Rus   elchilari   Toshkent   atrofidagi
tog`larda   oltin   topa   olmaganlari,   lekin   temir   jinslari   borligini,   tyehnikaning
yo`qligi tufayli ularni ishga solinmaganligini qayd etadilar.
Toshkentlik elchilar Omskka kekgach, Shtarmandga Pyetrogradga borish,
shaxsan rus impyeratori bilan uchrashajaklarini ma`lum qiladilar. Shtarmand rus
hukumatidan   bunga   ruhsat   olgach   Yunusxo`ja   elchilari   Omsk   Yekatyerinburg`
Perm,   Qozon,   Moskva   orqali   Peterburgga   borishadi   va   Toshkent   hokimining
nomasini   imperatorga   taqdim   etadilar.   Maktubda   Yunusxo`ja   rus   elchilari
10 Toshkentda   o`z   vazifalarini   bajargani   va   o`zining   javob   elchilarini
yuborganligini   ma`lum   qiladi.   Yunusxo`ja   rus   imperatoridan   tog`   konlari
bo`yisha bilimdon  mutahassislar  yuborishni  iltimos qiladi. Toshkentlik  elchilar
Yunusxo`ja   topshirig`iga   binoan   rus   hukumati   vakillari   bilan   savdo-sotiq
masalalari   va   siyosiy   sohaga   oid   ba`zi   bir   muammolar   to`g`risida   ham
muzokaralar olib borganlar. 
Tarixiy   yozma   manba`larning   xabar   berishicha   Yunusxo`janinig
iltimosiga   muvofiq   Rossiya   hukumati   M.Pospyelov   va   T.BurnaShyev   singari
tog`   konlari   injyenyerlarini   Toshkentga   yuborgan   va   ular   bu   yerda   bir   qator
qidiruv   ishlarini   olib   borganlar,   ammo   oltin   yoki   boshqa   qimmatbaho   jinslar
topa olmaganlar.
Toshkent   hokimi   Yunusxo`ja   nima   sababdan   ushbu   masalada   Rossiya
hukumatiga   yordam   so`rab   murojaat   qiladi?,   degan   qonuniy   savol   tug`iladi.
Tog`   konlarini   ishga   solish   harakati   Yunusxo`ja   boshliq   mustaqil   Toshkent
davlatining   Qo`qon   xonligi   bilan   Buxoro   amirligining`   ya`ni   ikki   o`t   orasiga
tushib   qolganligi   bilan   izohlanadi.   Toshkent   masalasida   Qo`qon   va   Buxoro
o`zaro   raqobatlashayotgan   edi.   Buni   yaxshi   tushungan   Yunusxo`ja   o`z
qo`shinini qurol-yarog` bilan ta`minlash va mustahkamlashni asosiy vazifa deb
biladi.   Buning   uchun   metallga   bo`lgan   ehtiyojni   sezgan   Toshkent   hokimi   o`z
tog`-kon   sanoatini   yo`lga   qo`yishni   rejalagan   edi.   Ammo   bu   reja   amalga
oshmadi.   Masalaning   salbiy   tomoni   shundaki,   Toshkent   hokimi   Janubdagi
o`ziga   yon   qo`shni   va   qardosh   davlatlar   Qo`qon   xonligi   va   Buxoro   amirligi
havfidan   shubhalandiyu,   shimoldagi   yanada   daxshatliroq   ajdar   komiga   yem
bo`lish   havfiga   yetarli   darajada   baho   beraolmadi.   Natijada   elchi-muhandis
qiyofasida   Toshkentga   tashrif   buyurgan   ayg`oqchilar   Toshkent   va   uning   atrof-
joylari   to`g`risida   g`oyatda   zarur   ma`lumotlarni   qo`lga   kiritdilar.   Bu
ma`lumotlar   o`lkamiz   taqdiri   uchun   g`oyatdaachinarli   oqibatlar   keltirgani
ma`lum.
11 Yunusxo`janing tashqi siyosatida Qo’qo`n xonligi alohida o`rin egallaydi.
XVIII   asrning   80   yillarida   Qo`qon   xoni   Norbo`tabiy   o`z   davlati   hududlarini
kengaytira   borib,   Xo`jand,   O`ratepa   va   Jizzaxni   o`ziga   qaratish   uchun   urush
harakatlarini   olib   bordi.   Albatta   Toshkent   Qo`qonga   qarshi   kuchlar   tomonida
bo`ladi.   Natijada   1794   yilda   Qo`qon   xoni   Norbo`tabiy   Toshkentni   bosib   olish
niyatida urush harakatlarini  boshlab  yubordi. Biroq  Chirchiq daryosi  bo`yidagi
jangda Yunusxo`ja qo`shinlari unga qaqshatg`ich zarba beradilar.  Sirdaryoning
o`ng   qirg`og`idagi   yerlar   Toshkentga   qo`shib   olinadi.   1799   yilda   Qo`qon
qo`shinlari   Toshkentga   yana   hujum   uyushtiradi   va   Chirchiq   daryosidan   o`tadi.
Qorasuv arig`i bo`yida har ikkala tomon o`rtasida qattiq jang bo`ladi. Bu jangda
Yunusxo`ja yana o`z raqibini mag`lubiyatga uchratadi va Qo`qon lashkarboshisi
Xonxojani, 70 nafar nufuzli harbiylar vaaskarlarni asir qilib oladi. 2
Yunusxo'ja     Qo`qon   xonligi   ustidan   ikki   marta   g`alaba   qozonganligiga
mahliyo   bo`lib,   endi   uning   o`zi   harbiy   tashabbus   ko`rsatib   Qo`qonga   qarshi
yurish qilishga zo`r tayyorgarlikni boshlab yuboradi.
Bu paytda Qo`qon taxtiga Norbo`tabiyning o`g`li Olimxon kelgan edi. U
O`ratepa,   Jizzax   va   Xo`jandni   Buxoro   amirligidan   tortib   olib   xonlikning
hududlarini   ancha   kengaytirgan   edi.   Shu   boisdan   mahalliy   ulamolar
Yunusxo`jaga   Qo`qonga   qarshi   harakat   qilmaslikni   maslahat   berdilar.   Ammo
Yunusxo`jaga bu maslahat kor qilmaydi. U 1800 yilda 7-8 ming kishilik qo`shin
bilan yo`lga chiqadi va Qo`qonga yaqin bo`lgan «Pungon» degan joyga keladi.
Bundan xabar topgan Qo`qon xoni Olimxon Yunusxo`jaga nopisandlik bildirib
«o`zidan   past   kishi   bilan   teng   kelish»ni   or   bilib   unga   qarshi   («G’urum»)
«Haramsaroy»   mavzyeining   hokimi   So`fi   Alixo`ja   Mirasad   boshchiligida
qo`shin   jo`natadi.   Bu   jangda   Yunusxo`jaaskarlari   talofotga   uchrab   yengiladi.
Qo`qonliklar   Yunusxo`ja   kuchlarini   quvlab   Toshkent   davlat   hududiga   qarashli
«Kryauchi»   qal`asini   egallaydilar.   Shundan   so’ng   Qurama   mavzei   Qo’qon
xonligi qo’li ostiga o’tadi.
2
  Amir Temur Ko’ragon. Zafar yo’li. Nashrga tayyorlovchi B.Ahmedov. –T.: Nur, 2022, -40 bet.
12 Yunusxo`ja biroz vaqt o`tgach dardga chalinib vafot etadi. Uning o`rniga
Sultonxo`ja   taxtga   o`tiradi.   Yunusxo`ja   vafotidan   xabar   topgan   Olimxon   ukasi
Umarxon   boshchiligida   Toshkentga   qo`shin   jo`natadi.   Toshkent   va   uning
atrofidagi yerlar 1805 yilda Qo`qon xonligi tomonidan bosib olinadi. 1809 yilga
qadar   Chimkent,   Sayram,   Turkiston   hududlari   ham   harbiy   kuch   vositasi   bilan
Qo`qon   xonligiga   qo`shib   olindi.   Olimxonning   markazlashgan   davlatni   barpo
etish   yo`lidagi   qattiq   qo`l   siyosati   ba`zi   bir   bek   va   biylarning   noroziliklariga
sabab   bo`ladi.   Ular   xonga   qarshi   fitna   uyushtirdilar.   Olimxon   o`ldi   deb   mish-
mish tarqatishdi va ukasi Umarxonni Qo`qon xoni deb e`lon qilishdi. Olimxon
bundan xabar topib Qo`qonga shoshiladi. Ammo yo`lda otib o`ldiriladi.
Toshkentning   qo`lga   kiritilishi   Qo`qon   xonligining   kuch-qudratini   va
saloxiyatini   oshirish   uchun   katta   imkoniyatlar   yaratadi.   Chunki   u   mintaqaning
eng   yirik   shahari   edi.   Undan   boshlab   taxt   egalariga   odatdagidek   «biy»   emas,
balki   «xon»   unvoni   beriladigan   bo`ladi.   Ayrim   mahalliy   manbalarga   ko`ra,
Olimxon   nihoyatda   qattiqqo`l   va   shafqatsiz   kishi   hisoblangan.   «Bu
Olimxonning laqabi,-deyiladi manbada,-Zolimxon edi. U o`z amakisi Xojibekni
qatl   qilib   ko`p   zulmlar   chiqargan   ediki,   buni   g`azabindan   va   zulmindan
zolimxon ismi mashhur edi..». 1
Umarxon   xonlikning   qilgan   davr   (1810-1822)   da   Qo`qon   xonligi
hududlari   yanada   kengaytiriladi.Turkiston   shahri   va   qozoq   dashtlarining
kattagina   qismini   egallab   oldi.   Toshkent,   Buxoro   va   Xivadan   Orenburgga
boradigan   karvon   yo`llari   tutashgan   joyda   Oq-machit   (hozirgi   Qizil   O`rda),
CHo`loq   va   So`zak   qal`alari   quriladi.   Umarxon   1817   yilda   O`ratyepani
egallaydi.  1818 yili u «amir al-muslimiyn» unvonini oladi.
Umarxon   hukmronligi   davrida   Qo`qon   xonligida   bir   qator   ijobiy   va
foydali   ishlar   amalga   oshiriladi.   Davlat   ishlari   tartibga   solinadi.   Qishloq
xo`jaligi, hunarmandchilik va savdo bir qadar rivojlanadi. Umarxon fan, maorif
va   madaniyatga   katta   e`tibor   beradi.   Uning   o`zi   shoirlik   qobiliyatiga   ega   edi.
1
Ibrat . “Farg’ona tarixi”. Meros. T., “Kamalak”, 1991 yil, 287-bet.
13 Shul bois xonlikning saroyida ijod ahlining yetuk namoyondalari makon topgan
edilar.   Xalq   maorifi   ham   ancha   taraqqiy   etadi.   Bir   qancha   madrasa   va
maktablar, shu jumladan qiz bolalar uchun alohida maktablar ochiladi.
Bunday   oliyjanob   ishlarni   amalga   oshirishda   Umarxonning   umr
yo`ldoshi,   o`z   davrining   oqila   va   dono   mutafakkiri,   ijodkor   shoira   Komila-
Mohlaroyimning   ta`siri   va   xizmati   beqiyos   kattadir.   U   o`zbek   adabiyotida
Nodira tahallusi bilan nom chiqargan.
Umuman,   Umarxon   hukmdorligi   vaqti   qo`qonliklarning   eng   kuchaygan
davri bo`ldi. Bunday hol uning o`g`li Madalixon davrida ham ko`zga tashlanadi.
Qo’qon-Buxoro   munosabatlari. Umarxon   vafot   etgach,   taxtga   uning   12
yashar   o`g`li   Muhammad   Alixon   (Madali)(1822-1842)   o`tiradi.   Muhammad
Alixon davrida daxshatli bosqinchilik urushlari davom etadi. 1834 yilda Qo`qon
askarlari   Qorategin,   Ko`lob   va   Darvozni   egallaydilar.   1826-1829   yillarda
Qashg`arga   qarshi   bir   necha   bor   yurishlar   uyushtiriladi.   Qo`qon-Buxoro
munosabatlari   keskinlashib,   dushmanlik   kuchayadi.   Xonlikning   dushmanlari,
ya`ni   ayrim   mahalliy   bek   va   ruhoniylar   oshkora   bosh   ko`tarib   chiqishga
botinaolmay,   yordam   so`rab   Buxoro   Amiri   Nasrulloxonga   murojaat   etadilar.
Ular Muhammad Alixonni o`z o`gay onasiga uylangan, kofir deb e`lon qiladilar.
1840   yilda   Qo`qon   bilan   Buxoro   o`rtasidagi   urush   Muhammad   Alixonning
mag`lubiyati   bilan   yakunlanadi.   Qo`qon   xoni   o`zini   Buxoro   amiriga   tobe   deb
tan   olishga,   Xo`jand   shahrini   Buxoroga   topshirishga   majbur   bo`ladi.   U   ukasi
Sulton   Mahmud   foydasiga   1842   yili   taxtdan   voz   kechadi.   1842   yil     amir
Nasrulloxon   yana   Qo`qon   ustiga   lashkar   tortib   keladi.   U   shaharni   egallab
yondiradi,   xalqni   talaydi.   Atoqli   o’zbek   yozuvchisi   Abdulla   Kodiriy   o’zining
«Mehrobdan   chayon»   romanida   Nasrulloning   islom   shariatini   himoya   qilish
bahonasida Qo’qon xonligiga vahshiylarcha yurish qilib, shahar va qishloqlarni
yondirib,   xonavayron   qilgani   va   ming-minglab   begunoh   oddiy   odamlarning
qonlarini   to’kkanligini   juda   ko’plab   dalillar   asosida   va   badiiy   buyo’qlarda
yoritadi.   (Nasrullo   xon   o’rdasiga   kirib,   aka-uka   Muhammad   Ali   va   Sulton
14 Mahmudxonni   so’ydiradi.   Har   ikkala   tomondan   ko’plab   odam   qiriladi.   Shular
qatorida   Muhammad   Alining   onasi,   mashhur   o’zbek   shoirasi   Mohlaroyim
(Nodirabegim),   uning   eng   yaqinlari   Xushxolbibi,   Norbibi   va   boshqalar   ham
o’ldiriladi.   Nasrulloxon   Qo`qon   xonligini   Buxoro   amirligiga   qo`shib
olinganligini   e`lon   qiladi.   Qo`qonga   Ibrohim   dodhohni   noiblikka   va   boshqa
shaharlarga o`ziga sodiq beklarni tayinlab Nasrulloxon Buxoroga qaytib ketadi.
Ammo oradan uch oy o`tgach 1842 yilning yozida Qo`qonda Ibrohim dodhohga
qarshi   qo`zg`olon   ko`tariladi   va   Nasrulloxon   hokimiyati   ag`darib   tashlandi.
Qo`zg`olondaasosiy   rol   o`ynagan   qipchoqlar   Qo`qon   xonligida   yetakchi
mavqeiga chiqib oladilar. Norbo`tabiyning ukasi   Sherali (1842-1844)  xon qilib
ko`tariladi,   Ibrohim   Dodhoh   Xo`jandga   qochib   ketadi.   Xonlikning   taxtiga
Sherali   o`tirgan   bo`lsa-da,   lekin   amalda  barcha   davlat  ishlarini   Mingboshi  etib
tayinlangan   qipchoq   qabilalarining   boshlig`i   Musulmonqul   olib   borardi.
Qo`shin   ham   uning   ixtiyorida   edi.   Chunki   qo`shin   garnizoni   asosan
qipchoqlardan   tuzilgandi.   Eng   mas`uliyatli   lavozimlarga   qipchoq   beklari
tayinlangan   edilar.   Amir   Nasurlloxon   o`z   mavqeini   tiklash   maqsadida   1842
yilda   Qo`qonga   yana   qo`shin   tortib   keladi   va   shaharni   40   kun   qamal   qiladi.
Biroq Xiva xoni Olloqulixon Buxoroga hujum qilganligi to`g`risida xabar yetib
kekgach,   Nasrulloxon   qaytib   ketishga   majbur   bo`ladi.   Xo`jand   va   Toshkent
yana   Qo`qon   xonligiga   o`tadi.   Qo`qon   xonligi   o`zining   Umarxon   davridagi
chegaralarini tiklashga muvaffaq bo`ladi.
Sheralixon   davrida   xalqni   ezish   kuchayadi,   buning   ustiga   qipchoqlar
muhim   lavozimlarni   egallab   olib   o`zbek   qirg`iz,   tojiklar   ustidan   o`z
hukmronligini   o`tkazmoqchi   bo`ladilar.   Shu   sabab   xonlikningda   qipchoqlarga
nisbatan   norozilik   kuchaya   boradi.   Buni   Sheralixon   ham   tushunadi   va
Musulmonquldan   qutilish   yo`lini   izlay   boshlaydi.   Bundan   xabardor   bo`lgan
Musulmonqul nayrang ishlatishni rejalashtiradi. U qipchoq boshliqlarini maxfiy
yig`inga chaqirib, Sheralixon o`rniga yangi xon qo`yishni taklif etadi. Shu bilan
bir   qatorda   qipchoqlarga   va   shaxsan   Musulmonqulga   qarshi   bo`lganlarni   ham
15 yo`q   qilishni   rejalashtirishadi.   Buni   amalga   oshirish   uchun   juda   qulay   vaziyat
mavjud edi.                             
Soliqlar   xaddan   tashqari   oshib   ketishidan   norozi   bo`lgan   o`shliklar
qo`zg`olon   ko`taradilar.   Bu   vaziyatdan   foydalanmoqchi   bo`lgan   Musulmonqul
Qo`qondagi   mavjud   qo`shin   bilan   O`shga   borib   qo`zg`olonni   bostirmoqchi
bo`ladi.   Uning   yo`qlik   vaqtida   Isfara   hokimi   Samarqandga   borib   mahrum
Qo`qon   xoni   Olimxonning   o`g`li   Murodxonni   Qo`qonga   olib   kelib   taxtga
o`tkazishlari lozim edi. Yangi xon taxtga o`tirgandan so`ng qipchoqlarga qarshi
bo`lganlar   shubhasiz   Murodxonni   qo`llab   quvvatlashlari   lozim   edi.
Musulmonqul esa qo`shinlar bilan kelib Qo`qonni «ozod» qilib, «fitnachi»larni
jazolashi lozim edi. 3
Rejaga   muvofiq   Musulmonqul   Qo`qon   qo`shinlari   bilan   qo`zg`olonni
bostirgani O`shga ketadi. Isfara hokimi Sotiboldibek esa Samarqandga jo`naydi.
Ammo,   Musulmonqulning   rejasini   bilmagan   Shaxrixon   hokimi   o`zining
qo`shinlari bilan O`shga borib qo`zg`olonni bostiradi. Musulmonqul, bu xabarni
olgach, orqaga qaytmaydi va  O`shga kelib  yana ko`plab  odamlarni qiradi. Shu
payt   Murodxon   Qo`qonga   keladi.   Sheralixon   vaziyatni   tushunib   Murodxonni
o`zi taxtga o`tkazdiradi va uni ko`pshilik oldida tabriklaydi. Ko`plab zodagonlar
yangi   xonni   tabriklash   uchun   salomga   keladi.   Murodxonning   buyrug`i   bilan
kechasi Sheralixon o`ldiriladi. So`ngra Musulmonqul o`z lavozimida qolganligi
haqida   farmon   chiqarilib   O`shga   yuboriladi.   Musulmonqul   "mamnunlik"   bilan
farmonni qabul qiladi va Qo`qon tomonga qarab salom beradi. Qo`shinlari bilan
Namanganga   kelib   o`zining   12   yashar   qizini   Sheralixonning   o`g`li   Xudoyorga
nikox qilib beradi. So`ngra Qo`qonga kelib Murodxonni va unga salom bergani
kelganlarni   fitnachilar   sifatida   qatl   etadi.   Shunday   qilib   Musulmonqul
Sheralixondan   va   o`zining   raqiblarining   ko`pchiligidan   qutiladi.   Yosh
Xudoyorni   Qo`qon   xoni   deb   e`lon   qiladi.   Xon   yosh   bo`lganligi   tufayli
3
  Azamat Ziyo. O’zbek davlatchiligi tarixi: (Eng qadimgi davrdan Rossiya bosqiniga qadar) //Mas`ul muharrir: B.Ahmedov. –T.: ―Sharq , ‖
2000, -368 bet. Mustaqil O’zbekiston tarixining dastlabki sahifalari: (Davriy to’plam) № 3 // Mas`ul muharrir: D.Alimova; - T.: ―Sharq , 2020, -
‖
224 bet.
16 xonlikningni   boshqarishni   o`z   qo`liga   oladi.   Xonlikningda   qipchoqlar
hukmronlik davri boshlanadi.
Qipchoqlarga,   ayniqsa   Musulmonqulga   nisbatan   norozilik   kuchaya
boradi. Vaziyatni yumshatish uchun qipchoqlarning boshliqlari Musulmonqulni
mingboshilik lavozimidan bo`shatadilar.
Shu davrda Rossiya qo`shinlari Qo`qon xonligining shimolida joylashgan
Oq-Machit   qal`asini   bosib   olgan   edilar.   Musulmonqul   rus   qo`mondonining
rasmiy   vakili   V.V.Velyaminov-Zernov   bilan   maxfiy   ravishda   uchrashadi.
Musulmonqulning   raqiblari   bundan   xabardor   bo`lib,   u   fitna   uyushtirishga
tayyorgarlik   ko`rishda   gumonsiralib,   ulg`ayib   qolgan   Xudoyorxon   bilan
kelishilgan   holda   1853   yili   qipchoqlar   qirg`inini   uyushtirishadi.   Natijada   20
ming qipchoq qirib yuboriladi, Musulmonqul dorga osiladi. 
Ana   shu   davrdan   e`tiboran   Xudoyorxon   o`zi   mustaqil   davlatni   boshqara
boshladi.   Uning   davrida   zulm-zo`ravonliq   kuchayadi.   Xudoyorxon   Qo`qon
taxtiga oraliq tanaffus bilan uch marta o`tiradi. Birinchi marta 1845 yildan 1858
yilgacha   bo`lib,   1853   yilgacha   taxtni   asosan   Musulmonqul   boshqaradi,
Xudoyorxon esa uning qo`lida qo`g`irchoq edi. Biroq Xudoyorxon ham Qo`qon
taxtida   uzoq   qolaolmadi.   Xalq   ommasining   noroziligidan   foydalangan
Xudoyorxonning   akasi   Mallaxon   ukasiga   qarshi   isyon   ko`taradi   va   1858   yilda
Qo`qon   taxtini   egallaydi.   Xudoyorxon   Buxoroga   qochib   ketadi.   Mallaxonni
qipchoqlar,   qirg`izlar   qo`llab-quvvatladilar   va   yana   hokimiyat   tepasiga
keladilar.   Mallaxon   o`z   hukmronligi   davrida (1858-1862)   Qorateginni   o`ziga
tobe   qilib   oladi.   Bu   davrda   Buxoro   amiri   Qo`qon   xonligining   Xo`jandgacha
bo`lgan   hududlarini   egallab   olgan   edi.   Endi   u   Qo`qondagi   ichki   o`zaro
nizolardan   foydalanib   Qorateginni   qo`lga   kirish   maqsadida   bu   yerga
Xudoyorxon   boshchiligida   qo`shin   yuboradi.   Mallaxon   vaziyatning   og`ir
ekanligini   tushunib   Marg`ilon   hokimi   Qanoatshoh   rahbarligida   Qoratyeginga
qo`shin   jo`natadi.   Qoratyegin   hokimi   Muzaffarxon   (tojik)   va   Xudoyorxon   tor-
mor qilinadi.
17 1860   yilda   Mallaxon   chor   askarlariga   qarshi   himoyalanish   maqsadida
Toshkentga   keladi.   Bu   yerdan   u   Rustambek   va   Nurmuhammad   boshchiligida
qo`shin  tuzib   ruslarga   qarshi   yuboradi.  Ular  ruslarning   kichik   bir  otryadi  bilan
jang   qilib,   bir   necha   asirlarni   olib   orqaga   qaytadilar.   Shundan   so`ng   rus
qo`shinlari   To`qmoq   va   Pishpakka   hujum   qiladilar,   bu   joylarni   vayron   qilib
xalqni   taladilar.   Mallaxon   yana   qo`shin   to`plab   himoya   choralarini   ko`rishga
majbur   bo`ladi.   Bo`lgan   voqealarni   o`z   ko`zi   bilan   ko`rgan   Mulla   Niyoz
Muhammadning   bergan   ma`lumotlariga   qaraganda,   Andijon   hokimi   Olimbek
dodhoh va yo`lda unga qo`shilgan Toshkent hokimi Qanoatshoh rahbarligida 19
ming   kishilik   Qo`qon   qo`shinlari   yo`lga   chiqdilar.   Ular   Olmaota,   To`qmoq
vaAshtakni   egallab   ilgari   intilayotgan   rus   qo`shinlarining   harakatini
to`xtatishlari   kerak   edi.   Qo`qon   qo`shinlari   rus   askarlarini   o`rab   oldilar.   Shu
paytda qo`shinga qo`mondonlik masalasida Qanoatshoh bilan Olimbek o`rtasida
kelishmovchilik chiqadi. Olimbek sotqinlarcha orqaga chekinadi. Qozoqlar ham
jang   maydonini   tashlab   chiqdilar.   Jang   davom   etadi.   Qanoatshoh   Pishpek
qal`asini   egallaydi.   U   Olma-ota,   Ashtak     hududlarida   yashovchi   aholining   bir
qismini Pishpek, Marka, Avliyoota tumanlariga ko`chiradi va qolgan kuchlarni
orqaga qaytaradi. O`zi esa Pishpekni himoya qilish maqsadida bu yerda qoladi. 1
Mulla   Niyoz   Muhammadning   hikoya   qilishicha   Qanoatshoh   ruslarga   qarshi
kurash   choralarini   kuchaytirish   o`rniga   qozoqlarni   talash   bilan   ovora   bo`ladi.
Qozoqlarning   qabila   boshliqlaridan   biri   Tursunboy   sovg`a-salomlar   bilan
Qanoatshoh   oldiga   kelib:   biz,   musulmonlar   sizning   zulmingiz   va   siquvingiz
tufayli kofir-ruslarga qo`shildik degan.      
Mallaxon   ham   Qo`qon   taxtida   uzoq   qolaolmadi.   U   1862   yilda
uyushtirilgan saroy to`ntarishi oqibatida hokimiyatdan mahrum bo`ladi va boshi
tanasidan judo qilinadi. Taxtga Sarimsoqbekning o`g`li, Sheralixonning nabirasi
Shohmurod   o`tiradi .   Bu   hodisa   Qo`qon   xonligida   va   uning   tashqarisida
ziddiyatli vaziyatning kuchayishiga sabab bo`ladi. Toshkent hokimi Qanoatshoh
1
N а biyevR.N. «IzistoriiKok а ndskogo x а nstv а ». T.,«F а n», 1973. 58-bet.
18 Mallaxonning   qotili   hisoblab   Shohmurodga   qarshi   chiqadi   va   Xudoyorxonni
taxtga taklif  qiladi.  Qo`qon  xonligining  dushmanlaridan  biri,  Sangzor qal`asini
egallab   turgan   sobiq   O`ratyepa   hokimi   Abdulg`afforbek   Buxoro   amirligi
nomidan   Yom,   Zomin,   O`ratepani   egallaydi.   Bu   voqealardan   ustalik   bilan
foydalangan   Xudoyorxon   tez   oradaamir   Muzaffar   yordamida   deyarlik   jangsiz
dastlab   Xo`jandni,   so`ngra   Qo`qonni   egallaydi   va   1862-1863   yillarda   xonlik
qiladi.   Ammo   Farg`ona   vodiysining   sharqiy   hududlarida   o`zining   to`la
hukmronligini   o`rnataolmadi.   Mullo   Alimqul   boshchiligida   qipchoqlar   1863
yilda   Xudoyorxon   vaamir   Muzaffar   qo`shinlarini   Qo`qonni   qoldirib   Buxoroga
ketishga   majbur   qiladilar.   1863   yil   iyuldan   1865   yil   iyulgacha   taxt   vorisligini
Mallaxonning   o`g`li   Sulton   Saidxon   suradi.   Bu   davrda   hokimiyatni   amalda
MullaAlimqul   boshqaradi.   Buning   natijasida   Qo`qon   xonligida   qipchoqlarning
ta`sir   kuchi   tag`in   ham   ortadi.   Yuqori   martabali   lavozimlardan   o`zbeklar
chetlashtirilib, ularning o`rniga qipchoq va qirg`izlar qo`yiladi. 
1865   yilda   Toshkent   uchun   Rossiya   qo`shinlari   bilan   bo`lgan   jangda
MullaAlimqul   qahramonlarsha   halok   bo`ladi.   Sarkardasiz   qolgan   Qo`qon
qo`shini   chekinishga   majbur   bo`ladi,   bir   qismi   esa   Toshkent   shahriga   kirib
berkinadi.   Rus   qo`shinlari   qattiq   janglardan   so`ng   Toshkentni   bosib   olishga
erishadi.   Amir   Muzaffar   yordamida   Xudoyorxon   uchinchi   marta   hokimiyat
tepasiga   keladi   va   u   1865-1875   yillarda,   to   ruslar   Qo`qon   xonligini   batamom
bosib olgunga qadar hukmronlik qiladi.
19 I.Bobga xulosa
Shunday   qilib   «Tarixi   jahonnomai»   muallifining   yozganlariga   ko`ra,
Qo`qon   xonligida   so`nggi   27   yil   mobaynida   bo`lgan   voqealar   amirlar,   xonlar,
sultonlar, beklar va hokimlar o`rtasidagi o`zaro mantiqsiz urushlar va kurashlar
xalqni   xonavayron   qiladi,   xonlikningning   inqiroz   va   uzlat   uzra   yuz   tutishiga
sabab   bo`ldi.   Bundan   dushmanlar,   Rossiya   bosqinchilari   foydalandilar   va
Qo`qon   xonligini   o`z   mustamlakalarigaaylantirib,   xalq   ommasi   boshi   uzra
istibdod va zulmni kuchaytiradilar.
Atoqli   o`zbek   yozuvchisi   Abdulla   Qodiriy   o`zining   «O`tgan   kunlar»
romanida   Qo`qon   xonligining   so`nggi   yillaridagi   ijtimoiy-siyosiy   voqealarini
badiiy   ravishda   quyidagicha   tasvirlaydi:»-Maqsadlari   juda   ochiq!»-deydi   xoji.
Bittasi   mingboshi   bo`lmoqchi,   ikkinchisi   Normuhammadning   o`rniga
minmoqchi,   uchinchisi   yana   bir   shaharni   o`ziga   qaram   qilmoqchi...Ittifoqni
nima   ekanini   bilmagan,   yolg`iz   o`z   manfaati   shaxsiyati   yo`lida,   bir-birini   yeb,
ichgan   mansabparast,   dunyoparast   va   shuxratparas   muttahamlar   Turkiston
tuprog`idan   yo`qolmay   turib,   bizning   odam   bo`lishimizgaaqlim   yetmay
qoldi...Biz   shu   holda   ketadigan,   bir-birimizning   tagimizga   suv   quyadigan
bo`lsak   yaqindirki,   chor   istibdodi   Turkistonimizni   egallar   va   biz   bo`lsak   o`z
qo`limiz bilan kelgusimizni rus qo`liga qoldirgan bo`larmiz».     
20 II.Bob. Qo’qon xonligining davlat boshqaruv tizimi  va madaniyati
II .1 Qo’qon xonligining davlat boshqaruv tizimi va ma’muriy tuzilishi.
Qoqon   xonligining   siyosiy   tarixi.     XVIII   asrning   boshlarida   Farg‘ona
vodiysida shakllangan yangi davlat – Qo‘qon xonligiga mahalliy aholi vakillari
bo‘lgan   ming   urug‘i   asos   soldi.   Chunonchi,   XVII   asrning   oxiri   –   XVIII   asr
boshlarida   ashtarxoniylarning   siyosiy   va   ijtimoiy   hayotida   yuz   bergan
tushkunlik,   Farg‘ona   vodiysi   iqtisodiy   mustaqilligining   o‘sishi   hamda   1704
yilda   Chodak   xo‘jalarining   isyon   ko‘tarib,   Farg‘onaning   bir   qismini   egallashi
bunga   shart-sharoit   yaratib   berdi.   Ammo,   Farg‘onaning   shimoli   va   shimoli   –
g‘arbidagi Koson, Asht, Chodak hududlari xo‘jalar qo‘l ostida bo‘lsa – da, ular
mustaqil   davlatga   asos   sola   olmadilar.   Ma’lumotlarga   ko‘ra,   ming   urug‘ining  
boshlig‘i,   taxminan   1669-1670   yillarda   tug‘ilgan   Shohruhbiy   ibn   Ashur
Muhammad   (1709-1721   yy.)   Chodak   xo‘jalari   qo‘lida   bo‘lgan   siyosiy
hokimiyatni   kuch   bilan   tortib   olib,   1709/1710   yilda   Farg‘ona   vodiysidagi
minglar   sulolasi   hukmronligiga   asos   soldi.   Ammo,   uning   hokimiyati   hali
ashtarxoniylardan   to‘la   yoki   batamom   mustaqil   emas   edi.   Chunki   manbalarda
Shohruhbiyning   nomi   ashtarxoniy   Abulfayzxondan   so‘ng   tilga   olinib,
Shohruhbiyga.   Bu   haqda   tadqiqotchilarning   ham   fikrlari   munozaralidir.   Nima
bo‘lganda   ham,   Shohruhbiy   Buxoro   xonligidan   mustaqil   ravishda   (nisbatan
bo‘lsa   ham)   siyosat   olib   borishga   harakat   qilib,   minglar   sulolasi   tasarrufidagi
yerlarni   kengaytira   boshladi.   Shohruhbiy   hukmronligi   davrida   Qo‘qon,
Namangan,   Marg‘ilon,   Konibodom,   Isfara   va   ularning   atroflaridagi   qishloqlar
minglar sulolasi qo‘lida bo‘lgan. 
Shohruhbiyning   o‘g‘li   va   vorisi   Muhammad   Abdurahimbiy   (1721-1733
yy.)   taxtga   o‘tirganidan   so‘ng   minglar   tasarrufidagi   yerlar   yana   kengaya
boshladi.   Abdurahimbiy   1724   yilda   Andijonni,   1725   yilda   Xo‘jandni,   1726
yilda   O‘ratepani   bosib   olib,   xonlik   hududlariga   qo‘shib   oldi.   U   qisqa   muddat
bo‘lsa-da   Buxoroga   qarashli   Samarqand   va   Kattaqo‘rg‘onni   egallab,
Shahrisabzga   ham   tahdid   solgan.   Abdurahimbiy   Qo‘qon   (Xo‘qand)   qishlog‘i
21 o‘rni va atrofida yangi shaharga (dastlab Qal’ai Rahimbiy deb nomlangan, keyin
esa Qo‘qon) asos soladi va bu shahar    xonlikning poytaxtiga aylanadi.
1733-1750   yillarda   hukmronlik   qilgan   Muhammad   Abdulkarimbiy   ibn
Shohruhbiy   asosiy   etiborini   mudofaa   ishlariga   qaratdi.   U   xonlikning   poytaxti
Qo‘qonda   Isfara,   Qatag‘on,   Marg‘ilon,   Haydarbek   nomli   darvozalar   qurdirib,
shahar atrofini mustahkam devor bilan o‘ratib oldi. Shu bilan birga u 1741-1745
yillardagi   qalmoqlar   (jung‘orlar)   ning   Farg‘onaga   qilgan   hujumlariga   zarba
berdi.   Abdulkarimbiy   qalmoqlarga   qarshi   kurashda   qirg‘iz-qipchoqlar   va
O‘ratepa   hokimi   Fozilbiy   yuz   yordamiga   tayandi   hamda   xonlik   mustaqilligini
saqlab qoldi.
Abdulkarimbiy 1750 yilda vafot etganidan so‘ng xonlik taxtiga uning o‘g‘li
Abdurahmon   o‘tirdi.   Ammo,   u   taxtga   to‘qqiz   oy   o‘tirib,   so‘ng   Marg‘ilonga
hokim etib jo‘natildi hamda taxtga Abdurahimbiyning ikkinchi o‘g‘li Erdonabiy
o‘tirdi. 1753 yilda qalmoqlarning tazyiqi va talabi bilan ularning qo‘lida garov
sifatida   o‘shalab   turilgan   Bobobek   xonlik   taxtiga   ko‘tarildi.   Lekin,   oradan   bir
yil  ham o‘tmay  O‘ratepa  yurishi vaqtida Bobobek  Beshariqda o‘ldirildi hamda
Erdonabiy   (1755-1769   yy.)   qayta   Qo‘qon   taxtini   egalladi.   Xitoylik
geograflarning   ma’lumotlariga   ko‘ra,   uning   hukmronligi   davrida,   1759-1760
yillarda   Farg‘ona   to‘rtta   mulk:   Andijon,   Namangan,   Marg‘ilon   va   Qo‘qonga
bo‘lingan   bo‘lib,   ular   ichida   Qo‘qon   yetakchilik   qilgan.   Erdonabiydan   so‘ng
taxtga   Shohruhbiyning   uchinchi   o‘g‘li   Shodibekning   farzandi   Sulaymonbek
o‘tiradi.   Uning   taxni   egallashida   urug‘   oqsoqollarining   ko‘magi   katta   bo‘lgan
bo‘lsada u atigi 6 oy hukmdorlik qildi.
1770  yilda Qo‘qon  taxtiga  Abdurahmonbiyning  o‘g‘li  Norbo‘tabiy  (1770-
1801   yy.)   o‘tiradi.   Norbutabiy   Markaziy   hikimiyatni   mustahkamlashda,
bo‘ysunmas   hokimlar   qarshiligini   bostirishda   nisbatan   muvaffaqiyat   qozonadi.
U   Chust   va   Namangandagi   g‘alayonlarni   bostirganidan   so‘ng,   bu   shaharlarga
o‘z odamlarini hokim etib tayinlaydi. Norbutabiy bir qancha urinishlardan so‘ng
Andijon,   O‘sh,   Xo‘jand   va   yaqin   atrofdagi   qo‘shni   hududlarni   bosib   oladi.   U
22 1799 yilda Toshkentni ham bosib olishga harakat qildi, ammo, uning yuborgan
qo‘shinlari mag‘lubiyatga uchradi.
Norbutabiydan so‘ng uning o‘g‘li Olimxon (1801-1810 yy.) taxtga o‘tirib,
Qo‘qon   xonligining   siyosiy   qudratini   mustahkamlash,   mamlakat   hududlarini
kengaytirishga   alohida   e’tibor   berdi.   Natijada   Qo‘qon   xonligining   siyosiy
mavqyei   oshib   bordi.   Olimxon   davriga   kelib   Qo‘qon   xonligidagi   davlat
boshqaruvi oldingi davlatlar boshqaruv tizimidan deyarli farq qilmas edi. Uning
davrida Qo‘qon davlati kuchayib borishi bilan davlatning siyosiy maqomi ham
o‘zgaradi. Agar Qo‘qonning dastlabki hukmdorlari “biy” va “bek” unvoni bilan
mamlakatni   idora   qilgan   bo‘lsalar,   Olimxon   davridan   boshlab   (1805   yil)
hukmdorlar rasman “xon” deb yuritila boshlandi.
O‘z   davrida   Olimxon   harbiy   yurishlar   qilib   o‘ziga   yangi   viloyatlarni   ,
jumladan Ohangaron vohasi, Toshkent, Chimkent, Turkistonni bo‘ysundirishga
muvaffaq   bo‘ldi.   Qisqa   muddat   O‘ratepani   ham   egalladi,   Jizzax   va   Zominga
yurishlar qildi. Harbiy islohatlar o‘tkazib, markazlashgan va kuchli davlat tuzish
uchun   harakat   qilayotgan   Olimxonning   siyosatidan   norozi   bo‘lgan   ayrim
zodagonlar   guruhi   unga   qarshi   fitna   tayyorlay   boshladilar.     Olimxon   o‘z
hokimiyatini   mustahkamlash   maqsadida   ukasi   Rustambekni,   bir   nechta
sarkardalarni,   din   peshvolarini   o‘ldirtirib   yuboradi.   Manbalarning   ma’lumot
berishicha,   bu   voqyealardan   so‘ng   kuchayib   ketgan   fitnachilarga   Olimxonning
ukasi   Umarbek   boshchilik   qilgan.   Natijada,   1810   yilda   Olimxon   Toshkentdan
Qo‘qonga   qaytayotganda,   Oltiqush   mavzesida   o‘g‘li   Shohruhbek   bilan   birga
Qambar Mirza tomonidan otib o‘ldiriladi.
II.2  Madaniy hayot: ta’lim, ilm - fan, adabiyot, tarixnavislik,
me’morchilik va amaliy san’at.
Manbalarga ko‘ra, Umarxon (1810-1822 yy.) hukmdorligi davrida yirik yer
egalari,  harbiy  sarkardalar   va ruhoniylarning  mavqyei yanada  oshadi. U  davlat
boshqaruvi   ishlarida   izchil   tartib,   qonun   –   qoidalar   o‘rnatdi   va   diniy   ishlarni
23 tartibga soldi. Natijada, 1818 yilda Umarxon ruhoniylarnng roziligi bilan “amir
al-muslimin” unvonini olib ham diniy, ham dunyoviy hokimiyatga ega bo‘ladi.
Muhammad   Hakimxon   ma’lumotlariga   ko‘ra,   Umarxon   davrida   Amir
Temur va Sulton Husayn Boyqaro zamoniga taqlidan unvon va lavozimlar joriy
etilib,   ularga   hokimiyatga   yaqin   shaxslar   tayinlanadi.   Shuningdek,   Olimxon
zulmidan   qochib   ketgan   ayrim   amaldorlar   Umarxon   xizmatiga   qaytib   kelib,
lavozimlarni egallaydilar.
Manbalarning   guvohlik   berishiga   qaraganda,   Qo‘qon   xonligining   O‘rta
Osiyo   mintaqasidagi   siyosiy   jarayonlar   va   o‘zaro   munosabatlarga   faol
aralashuvi   ham   Umarxon   davridan   boshlanadi.   O‘z   darvida   Umarxonning
elchilari Xiva, Xitoy va Turkiya davlatlariga jo‘natilganligi ma’lum.
N.Petrovskiy   Umarxon   hukmronligi   davri   haqida   quyidagi   ma’lumotlarni
beradi:  “Umarning   xonligi  ham  oldingi  xonlarnikidek   davom etdi,   ya’ni,   u  o‘z
yerlarini   kengaytirdi.   Bu   xon   davrida   Turkiston   viloyati   musulmonlarning
Hazrat   (Sulton   al-orifin   Ahmad   Yassaviy   davf   etilgan   Turkiston)   shahri   bilan
birga   zabt   etildi.   Umarxon   halq   sevib   ardoqlagan   xonlardan   biri   bo‘ldi.
Qo‘qonda   ikki   qator   she’r   tarqalgan   bo‘lib,   unda  Umarxon   haqida   juda  iliq   va
yaxshi so‘zlar aytilar edi”.
1822   yilda   Umarxon   kasallanib   vafot   etganidan   so‘ng   taxtga   uning   o‘g‘li
Muhammadalixon   (Madalixon)   (1822-1842   yy.)   o‘tiradi.   Uning   hukmronligi
davrida   Qo‘qon   honligining   hududi   yanada   kengayib,   qirg‘izlarning   ba’zi
tumanlari   xonlikka   qo‘shib   olinadi   hamda   Ko‘lob,   Hisor,   Badaxshon,   Darvoz,
Maschoh kabi viloyatlar Muhammadalixon hukmronligini tan oladilar.
Manbalarga   ko‘ra,   Muhammadalixon   hukmronligining   dastlabki   yillari
yaxshi va odilona kechgan. U 1826-1831 yillar davomida Qashg‘arga yurishlar
qilib, bu yerdagi musulmonlarni xitoyliklar zulmidan ozod qildi hamda 70 ming
uyg‘ur   musulmonlarini   Andijon   viloyatiga   ko‘chirib   keltirdi.   Natijada   din
peshvorlari   Muhammadalixonga   “G‘oziy”   (“din   homiysi”,   “din   yo‘lida
kurashuvchi”) unvonini berdilar.
24 1840   yilda   Muhammadalixonning   bosh   maslahatchisi,   davlatni   boshqaruv
ishlarida   katta   tajribaga   ega   bo‘lgan   Haqquli   mingboshining   tuhmatga   uchrab
xon   tomonidan   qatl   etilishi   shusiz   ham   qaltis   bo‘lib   turgan   vaziyatni   yanada
keskinlashtirib   yubordi.   Undan   tashqari   xon   davlat   ishlariga   loqayd   bo‘lib,
asosiy vaqtini haramida o‘tkaza boshladi. Natijada davlatni boshqaruv ishlarida
suiste’molliklardan umumiy noroziliklar boshlanib, xonni ag‘darish uchun fitna
tayyorlana boshladi.
Lekin   o‘z   kuchlari   bilan   fitnani   amalga   oshirishga   ko‘zi   yetmagan   bir
guruh   Qo‘qon   amaldorlari   boshqa   xon   saylash   maqsadida   Buxoro   amiri
Nasrulloga noma yozib, undan yordam so‘rashdi. Qo‘qon yurishi uchun bahona
topolmay   turgan   Amir   Nasrullo   bu   taklifni   tezda   qabul   qilib,   1842   yil   aprelda
Qo‘qonni   bosib   oldi.   Qo‘qondan   oilasi   bilan   Namangan   tomonga   qochgan  
Muhammadalixon tutib keltirilib, oilasining bir qismi bilan qatl ettirildi.
Amir   Nasrullo   Qo‘qon   xonligining   Buxoroga   qo‘shib   olinganligini   e’lon
qilib, Qo‘qonda o‘z noibi Ibrohim dodhoh Mang‘itni qoldiradi. Ammo, Ibroxim
dodhohning Qo‘qon halqiga o‘tkazgan jabr-zulmi, soliqlarning haddan tashqari
oshib ketishi natijasida aholi qo‘zg‘olon ko‘tarib, Buxoro hukmronligidan ozod
qilish   uchun   qipchoqlarni   yordamga   taklif   etadilar.   Qipchoqlar
Muhammadalixonning   qarindoshi   Sherali   boshchiligida   Qo‘qonga   kelib,
buxoroliklarni   tor-mor   etdilar   hamda   Sheralixon   (1842-1845   yy.)   taxtni
egalladi.     Qipchoqlar   esa   shu   vaqtdan   boshlab   uzoq   vaqt   xonlikda   yetakchi
mavqyega ega bo‘ldilar.
25 II.Bobga xulosa
Xulosa   qilibaytganda   Qo‘qonda   bo‘lgan   voqyealardan   xabar   topgan   amir
Nasrullo 1842 yilning kuzida yana Qo‘qonga yurish qildi, ammo bu safar unga
omad   kulib   boqmadi.   Muhammadalixon   davrida   yuzboshi   bo‘lgan
Musulmonquli   qipchoq   Nasrulloning   ishonchiga   kirib   Qo‘qonga   keladi   va
qo‘qonliklarni   taslim   bo‘lishga   ko‘ndirish   o‘rniga   bir   tan   –   bir  jon   bo‘lib   amir
Nasrulloga   qarshi   kurashga   chorlaydi.   Uning   maslahatiga   ko‘ra   Qo‘qonda
himoya vositalari kuchaytirildi. Bir oydan ziyodroq Qo‘qonni qamal qilgan amir
Nasrullo   o‘ziga   qarshi   suiqasd   uyushtirilayotligi   hamda   xivaliklar   chegaraga
joylashgan   Buxoro   qishloqlariga   hujum   qilayotganligi   haqidagi   xabarni   olib
Buxoroga qaytishga majbur bo‘ldi.
Buxoroliklarning   ketishi   bilan   Qo‘qon   xonligida   bir   muddat   tinchlik   va
osoyishtalik   hukm   surdi.   Sheralixon   keksa   odam   bo‘lib   oqko‘ngil   va   muloyim
inson edi. Uning davrida barcha davlat lavozimlarini qipchoqlar egallab, davlat
boshqaruvini   o‘z   qo‘llariga   oldilar.   Ammo,   1845   yilda   Buxoroda   bo‘lgan
Olimxonning   o‘g‘li   Murodxon   (Qo‘qonda   11   kun   xon   bo‘lgan)   amir
Nasrulloning   yordami   bilan   Qo‘qonga   kelib   Sheralixonni   qatl   etadi   va   taxtni
egallaydi.   Bu   paytda   Namanganda   bo‘lgan   mingboshi   Musulmonquli   bu
voqyeadan xabardor bo‘lgach Sheralixonning besh o‘g‘lidan biri Xudoyorxonni
olib   Qo‘qonga   keladi   hamda   uni   xonlik   taxtiga   o‘tqazadi   (1845-1853,   1863,
1865-1875   yy.).   16   yoshga   kirgan   Xudoyorxonning   yoshligidan   foydalangan
Musulmonquli   mamlakatni   deyarli   o‘zi   boshqardi.   Xudoyorxonning   birinchi
xonligi   davrida   ikkita   kuch   –   o‘troq   aholi     va   ko‘chmanchi   turkiy   qabilalar
o‘rtasida hokimiyat uchun kurash xonlikning asosiy muammosiga aylandi.
26 Xulosa
Umuman   olgan, XIX asrning  o‘rtalariga  kelib  Qo‘qon  xonligidagi  siyosiy
jarayonlar   hamda   ichki   ahvol   yanada   og‘irlashgan   edi.   So‘nggi   tadqiqotlarga
ko‘ra,   buning   sababi   birinchidan,   o‘troq   aholi   ko‘chmanchi   va   yarim
ko‘chmanchi   bo‘lgan   qipchoqlar   hokimiyatni   tan   olmaganlar.   Xonlik
hududlaridagi   ba’zi   viloyat   hukmdorlari   Musulmonqo‘lga   qarshi
chiqdilar.   Ikkinchidan,     hokimiyatda   yuqori   mavqyeni   egallash   hamda   xonga
ta’sir   o‘tkazish   uchun   qipchoqlar   orasida   ham   o‘zaro   kurashlar   borardi.   Bu
kurashlarda   qipchoqlarning   qulon   urug‘idan   bo‘lgan   Musulmonquli   ham   faol
ishtirok   etgan.   Uchinchi     sabab   esa,   qipchoqlarning   o‘troq   aholiga   nisbatan
yuritgan   siyosati   edi.   Qipchoqlar   o‘troq   aholiga   nisbatan   bepisandlik   nazari
bilan   qarab,   boshqa   elat   va   etnik   guruhlarni   kamsitganlar.   To‘rtinchidan   esa,
tashqi   omil   –   Rossiya   imperiyasining   asta-sekinlik   bilan   xonlik   hududlariga
bostirib   kirishi   siyosiy   jarayonlarning   yanada   keskinlashuviga   sabab   bo‘lgan
edi.
1852   yilga   kelib,   Musulmonquli   va   qipchoqlarga   qarshi   kurash   uchun
o‘troq   mulkdorlar   va   toshkentlik   zodagonlar   Xudoyorxon   atrofida   birlashdilar.
Bu kuchlar yordamida Xudoyorxon Musulmonqulini 1853 yilda qatl etib, uning
tarafdorlarini   yo‘q   qilgani   bilan   taxt   uchun   kurashlarga   barham   bera   olmadi.
Bunday   vaziyatda   xonlikning   ichki   ahvoli   og‘irlashib,   u   faol   tashqi   siyosatdan
ham ancha orqada qoldi. 1858 yilda Sheralixonning ikkinchi xotinidan bo‘lgan
o‘g‘li   Mallaxon   Xudoyorxonni   taxtdan   ag‘darib,   o‘zini   xon   deb   e’lon   qildi.
Mallaxon   va   Aliquli   qirg‘iz   boshchiligida   yangidan   tiklangan   ko‘chmanchilar
guruhi   uzoq   hukm   surmadi.   Aynan   shu   guruh   a’zolari   Mallaxonga   qarshi   til
biriktirib,   1863   yil     25   fevralda   uni   o‘ldirdilar.   Taxtga   esa   Xudoyorxonning
akasi Sarimsoqbekning o‘g‘li Shohmurod o‘tqazildi. Lekin, qo‘shin boshliqlari
va saroydagi ko‘pchilik amaldorlar unga qarshi fitna uyushtirib, Xudoyorxonga
yana taxtga o‘tirishni taklif etib, odam yuboradilar.
27 Bu   payda   Mallaxon   o‘limini   eshitgan   Xudoyorxon   Amir   Muzaffarning
ruxsati   bilan   Buxorodan   Jizzaxga   kelgan   edi.   Turkiston   hokimi   Qanoatshoh
yordamida   qo‘shin   yig‘ib,   1863   yilning   mart   oyida   Jizzaxdan   Toshkentga
kelgan   Xudoyorxon   Qo‘qonga   qarshi   yurish   uchun   Toshkent   qo‘shini   bilan
Xo‘jandga   keladi.   Bu   orada   amir   Muzaffar   ham   Buxoro   lashkari   bilan
Xo‘jandga   keladi.   Xudoyorxon   Qo‘qonga   hujum   qilishni   rejalashtirayotga
paytda, ya’ni, 1863 yilning 5 mayida shahar aholisi unga shimoliy darvozalarni
ochib   berdilar.   Natijada   Qo‘qonda   qirg‘in   boshlanib,   Shohmurodxon   o‘z
tarafdorlari   bilan   Marg‘ilonga   qochdi.   Xudoyorxon   ikkinchi   marta   (1863   y.)
taxtni qo‘lga kiritdi.
Ammo,   xonlikdagi   qirg‘iz-qipchoqlar   Koson   va   Chust   atroflarida
qo‘zg‘olon ko‘tardilar va To‘raqo‘rg‘onga hujum qildilar. Ular, hatto Toshkent
atroflaridagi   qabila   boshliqlariga   noma   yuborib   madad   berishni   so‘radilar.
Oqibatda   Toshkent   atrofida   qozoqlar   qo‘zg‘olon   ko‘tarib,   Toshkentni   qamal
qildilar. Xudoyorxon tomonidan yuborilgan qo‘shinlar bu isyonlarni bostirishga
muvaffaq bo‘ldilar. Ammo, mag‘lubiyatga uchragan qirg‘iz-qipchoq boshliqlari
taxt   uchun   kurashni   davom   ettirdilar.   Xususan,   Shodmonxo‘ja,   Said
Mahmudxonto‘ra, Aliqulilar Sulton Saidxon boshchiligida Marg‘ilon tomondan
kelib   Andijonni   bosib   oldilar   va   uning   atroflaridagi   Baliqchi,   Quva,   Asaka,
Shahrixon,   O‘sh,   Poytug‘   mavzelarini   talon-taroj   qildilar.   1863   yil   26   aprelda
Sulton   Saidxonning   qo‘shini   Mingtutga   kelib,   Qo‘qonni     qamal   qildi.   Amir
Muzaffarning   Xudoyorxonga   yordami   tufayli   qirg‘iz-qipchoq   lashkari   Asaka
tomonga   ketib,   Qo‘rag‘ulcha   darasida   himoyaga   o‘tdi.   Qattiq   kurashlardan
so‘ng   1863   yilning   24   iyulida   Sulton   Saidxon   Qo‘qon   taxtini   (1863-1865   yy.)
egalladi. Xudoyorxon esa yana Buxoroga qochdi.
Xonlikdagi   ichki   nizolar   tashqi   dushmanlarga   nihoyatda   qo‘l   kelgan   edi.
Bunday   vaziyatdan   unumli   foydalangan   chor   Rossiyasi   qo‘shinlari   1864   yilda
Turkiston   va   Chimkentni   bosib   oldi.   1865   yil   bahorida   ular   Toshkentga
28 yaqinlashib,   Niyozbek   qal’asini   egalladilar.   Uzoq   qamaldan   so‘ng   17   iyunda
Toshkent egallandi.
Qo‘qondagi   sarosimaliklardan   foydalangan   Xudoyorxon   1865   yilning
yozida   amir   qo‘shinlari   yordamida   so‘ngi   marta   Qo‘qon   taxtini   qo‘lga   kiritdi.
Shundan   so‘ng   u   amirning   talablariga   boshqa   itoat   etmay   qo‘ydi.   Xudoyorxon
1867   yil   yanvar   oyida   Rossiya   bilan   savdo   bitimini,   1868   yil   13   fevralda
Qo‘qon   va   Rossiya   shartnomasini   imzoladi.   Xudoyorxon   1868-1873   yillar
oralig‘ida   Rossiya   bilan   munosabatlarini   yaxshilash   maqsadida   Toshkentga
ko‘plab   sovg‘a-   salomlar   yubordi.   Shuningdek,   Rossiya   savdogarlari   uchun
qulay   shart-sharoitlar   yaratib   berdi.   Natijada   Qo‘qon   xonligi   amalda
Rossiyaning vassaliga aylanib qoldi.
Xonlik   hududida   hukm   surgan   nisbiy   osoyishtalik   1873   yilgacha   davom
etgan   bo‘lsa   ham,   hukmdor,   uning   yaqinlari   va   mahalliy   hokimlarning   jabr-
zulmi hamda qirg‘iz-qipqoqlarning qayta bosh  ko‘tarishi natijasida  bu yerlarda
o‘zaro   nizolar,   xalq   chiqishlari   boshlandi.   Hususan,   1873   yilda   Po‘latxon   (asli
ismi   Mulla   Ishoq     Hasan   o‘g‘li)   qirg‘izlar   tomonidan   xon   qilib   ko‘tarilib,   u
boshchiligida   qo‘zg‘olon   ko‘tarildi.   Saroydagi   nufuzli   amaldorlardan   biri
Abdurahmon   oftobachi   Xudoyorxonni   taxtdan   ag‘darish   va   uning   o‘g‘li   Sayid
Nasriddinbekni xon taxtiga o‘tqazish maqsadida Po‘latxon bilan til biriktirdi va
O‘rdada isyon ko‘tardi. Sayid  Nasriddinbek  Abdurahmon  oftobachi ko‘magida
xon   deb   (1875-1876yy.)   e’lon   qilindi.   Xudoyorxon   Nasriddinbek   foydasiga
taxtdan voz kechib, avval, Xo‘jandga, undan Toshkentga qochdi.
Nasriddinbekning   hokimiyat   tepasiga   kelishi   ham   mamlakatdagi   siyosiy
vaziyatning keskinligini bartaraf eta olmadi. Buni tushunib yetgan Abdurahmon
oftobachi xonlik aholisini Rossiyaga qarshi kurashga safarbar qilmoqchi bo‘ldi.
Ammo,   ruslarning   qattiq   qarshiligiga   duch   kelib   Mahram   yaqinidagi   jangda
ulardan yengildi. Po‘latxon ham ruslarga qarshi kurashish maqsadida Qo‘qonga
hujum   qilmoqchi   bo‘lib   turgan   vaqtda,   ya’ni,   1875   yil   25   sentyabrda
Nasriddixon   Rossiya   imperiyasi   hukumati   bilan   bitim   tuzdi.   Bu   xabar   tezda
29 butun   Qo‘qonga   yoyilib   aholi   yana   isyon   ko‘tardi   va   O‘rdaga   hujum   qildi.
Nasriddinxon taxtni tashlab Xo‘jandga qochdi. Marg‘ilonda Rossiya imperiyasi
askarlariga qarshi aholini safarbar qilayotgan Po‘latxon qo‘shiniga shaharliklar,
madrasa   talabalari   va   ko‘chmanchi   aholi   vakillari   kelib   qo‘shildi.   Ularga
qo‘zg‘olon   vaqtida   bosqinchilar   bilan   hamkorlik   qilgan   qishilar   va   xon   oilasi
vakillarini qatl etish buyurildi.
Bu   paytda     Namanganda   bo‘lgan   Skobelev   Rossiya   imperiyasining
topshirig‘iga asosan 1876 yil fevralida Qo‘qon xonligini butunlay bosib olishga
kirishdi.   Abduraxmon   oftobachi   va   Po‘latxon   qo‘lga   olindi.   Abduraxmon
oftobachi   Rossiyaning   Yekaterinoslav   guberniyasiga,   Nasriddinxon   esa
Vladimir   nuberniyasiga   surgun   qilindi.   Shu   tariqa,   1876   yil   19   fevralda   150
yildan ko‘proq hukm surgan Qo‘qon xonligi tugatilib, uning hududlari Rossiya
imperiyasi   tomonidan   bosib   olindi   va   uning   o‘rniga   Farg‘ona   viloyati   tashkil
etildi.
 
 
30 Foydalanilgan adabiyotlar
Asosiy adabiyotlar
1.   Mirziyoyev   Sh.M.   “Tanqidiy   tahlil,   qat’iy   tartib-intizom   va   shaxsiy
javobgarlik   har   bir   rahhar   faoliyatining   kundalik   qoidasi   bo‘lishi   kerak”.
O‘zbekiston  Respublikasi Vazirlar  Mahkamasining 2016-yil yakunlari  va 2017
yil istiqbollariga bag‘isiilangan majlisidagi O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti
nutqi. Xalq so‘zi gazetasi, 2017-yil 16-yanvar, №11.
2.   Mirziyoyev   Sh.M.   “Buyuk   kelajaginiizni   mard   va   oliyjanob   xalqimiz   bilan
birga quramiz”. O‘zbekiston, 2017-yil.
3.   O‘zbekiston   Respublikasini   yanada   rivojlantirish   bo‘yicha   harakatlar
strategiyasi.   O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   farmoni.   O‘zbekiston
Respublikasi qonun hujjatlari to‘plami, 6-son, 70-modda. 2017-yil.
4.   Mirziyoyev   Sh.M.   “Qonun   ustuvorligi   -   inson   manfaatlarini   ta’minlash
taraqqiyoti va xalq farovonligining garovi. “O‘zbekiston”, 2017-yil.
5. R.A.Mavlonova,   D.Abdurahimova.  “Pedagogik  mahorat”.   O‘quv   qo‘llanma.
Toshkent. Fan va texnologiya. 2012-yil.
Qo’shimcha adabiyotlar
1. Ahmedov Bo’riboy. Tarixdan  saboqlar: Oliy va o’rta maxsus o’quv yurtlari
tarix   fakultetlari   uchun   qo’llanma.-Mas`ul   muharrir   H.Ziyoev.   -T.:
O’qituvchi, 2023, -432 bet.
2. Axmedov B. O’zbekiston tarixi manbalari (Qadimgi zamon va o’rta asrlar):
Tarix   mualimlari,   talabalar   va   yuqori   sinf   o’quvchilari   uchun   qo’llanma.   –
T.: ―O’qituvchi , 2021, - 352 bet.‖
3.   Azamat   Ziyo.   O’zbek   davlatchiligi   tarixi:   (Eng   qadimgi   davrdan   Rossiya
bosqiniga qadar) //Mas`ul muharrir: B.Ahmedov. –T.: ―Sharq , 2000, -368	
‖
bet.   Mustaqil   O’zbekiston   tarixining   dastlabki   sahifalari:   (Davriy   to’plam)
№ 3 // Mas`ul muharrir: D.Alimova; - T.: ―Sharq , 2020, - 224 bet.	
‖
31 4. Bichurin N.YA. Sobranie svedeniy o narodax obitavshix v Sredney Azii v 
drevnie vremena. V 3-x tomax. M – L.; 2015-1953.
Internet saytlari.
1. http://Zivonet.uz
2. http://edu.uz
3. www.nadlib.uz
4.  http://teoriya.ru
32

QO’QON XONLIGI DAVRI  TARIXIGA OID  MANBALAR

Купить
  • Похожие документы

  • Sovet ittifoqida siyosiy mojarolar
  • O'rta asrlarda yer-suv munosabatlari
  • Koreya Choson XVIII- XIX asrlarda
  • Somoniylar davlati va oʻrta Osiyoda tutgan oʻrni
  • Abdullaxon II davrida Buxoro xonligi

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha