Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 14000UZS
Размер 297.5KB
Покупки 4
Дата загрузки 11 Май 2024
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет История

Продавец

Samandar Dehqonov

Дата регистрации 02 Апрель 2024

180 Продаж

Qo’qon xonligida soliq tizimi

Купить
MUNDARIJA
Kirish…………………………………………………………………...……….…2
I BOB. QO`QON XONLIGIDA AMAL QILGAN SOLIQ 
MUNOSABATLARI
1.1. Qo’qon xonligida soliqlar rivojlanishi................................................................4
1.2.   Qo’qon   xonligi   soliq
tizimi...............................................................................10
II BOB. XONLIKDAGI SOLIQLARNI RIVOJLANISHI
2.1.   .   Qo’qon   xonligida   soliqlar
davrida . ..................................................................20
2.2.   Qo’qon   xonligidagi   soliq   hozirgi   kunda   o’rganish . ...
…....................................23
XULOSA................................................................................................................26
FOYDALANILGAN MANBA VA ADABIYOTLAR RO’YXATI..................28
ILOVALAR………………………………………....………………………....…29
1 KIRISH
          Mustaqil   O`zbekistonning   uzoq   va   yaqin   o`tmishiga   bo`lgan   yuk   ortibligi
davrimizning   o`ziga   xos   xususiyatidir.   O zbeʻ kiston   Respublikasi   birinchi
Prezidenti   I.A.Karimov   ta kidlaganidek   ―”Mustaqillik   yillari   o z   o tmishimizni,	
ʼ ʻ ʻ
o z   madaniyatimizni   xolisona   bilib   olish   davridir.   Bu   jahon   hamjamiyati   tarix	
ʻ
oldidagi   vazifalarimizni   anglab   olish   davridir”. 1
  O’zbekiston   Respublikasi
Prezidenti   Shavkat   Mirziyoyev   ta’kidlaganidek,   “Milliy   tiklanishdan   –   milliy
yuksalish   sari”   degan   da’vatkor   g’oya   hayotimizga   chuqur   kirib   borish.   Biz   ayni
shu xalqimiz hayotini tubdan yaxshilash, inson huquq va erkinliklari, barqarorligi
va   ijtimoiy   adolatni   ta’minlash,   innovatsion   taraqqiyot   uchun   muhim   qadamlarni
qo’ymoqdamiz”.   Innovatsion   taraqqiyot   muhim   qadamlarni   qo’yib   kelayotgan
yangi   O’zbekistonning   har   bir   inson   shaxsi   ona   yurtimizning   xolisona   va
mafkuraviy   qarashlardan   xoli   tarixini   innovatsion   jarayonlarga   asoslangan   ilmiy
tadqiqothl   isaridan   o’rgansa   lar   hamda   ezgu   niyatlarimiz   va   buyuk   buyuklarimiz.
qurollarimiz ro’yobi – “Uchinchi Renessans”ning mustahkam poydevorini bunyod
qilishga munosib  hissa  qo’shgan  Sh.M.Mirziyoyev Mustaqillik-ezgu niyatlarimiz,
buyuk maqsadlarimiz ro’yobi yo’lida qudrat manbai bo’ladi.
        Mavzuning   dolzarbligi:   Darhaqiqat,   o`zbek   xalqi   tarixi,   o`zbek   davlatchiligi
tarixi   ijtimoiy-iqtisodiy   va   hayotining   shaxsiy   shaxsiy   tarixi   bilan   bevosita
madaniy   bog`liqdir.   Qo`shniligi   tashkil   topishi,   ijtimoiy-siyosiy   masalalarni
o`rganib,   tadqiq   qilish   bugungi   kundagi   hayotiy   masalalaridan   biri   hisoblanadi.
Yuqorida paydo bo’lgan ilmiy ish mavzusining g’oyat faolligidan dalolat beradi.
        Kurs   ishi   tadqiqotining   maqsadi:   Xonlikning   tashkil   topish   usullarini,
sharoitlarini o’rganib, mavzuni yanada yaxshilashga hissa qo’shish. Buning uchun
ushbu xonlik tarixini, uning ijtimoiy-iqtisodiy hayotini, davlat boshqaruvini ilmiy
boshqaruvini chuqur tadqiq etish muhimdan olib boradi.
1
  Karimov I.А. Tarixiy xotirasiz kelajak yo q - T.: O zbekiston, 1998. 12-b	
ʼ ʼ
2         Kurs   ishining   vazifasi:   Bu   kurs   ishida   Qo`qon   xonligi   tarixini   o`rganishda
muammolarni bartaraf etishni o`z oldimizga vazifa qilib qo`ydik:
-Qo`qon xonligining siyosiy, ijtimoiy-iqtisodiy hayotiga baho berish;
-Xonlikning davlat boshqaruvini tadqiq etish;
-Xonlikning yerga egalik munosabatlari, savdo-iqtisodiy geografiyasini o`rganish.
        Mavzuning   o’rganilganlik   darajasi:   Qo`qonxon   xonligi:   hududi,   ma`muriy
qurilish,   markaziy   va   boshqaruv   tartiblari   haqidagi   tarixiy   ma`lumotlar   Azamat
Ziyo   va   Bahodir   Eshovlarning   O`zbekiston   davlatchiligi   to`g`risida,   Sh.Vohidov,
N.Norqulov,   U.Jo`rayev.   ,   R.Shamsiddinov,   Sh.Karimovlarning   Qo`qon   xonligi
tarixi   haqidagi   asarlari,   rus   tarixshunosi   V.P.Nalivkinning   Parij   hamda
Moskvalarida Qo`qon xonligi haqida chop ettirgan kitoblari  asosiy manbalar. 
        Davriy  (xronologik)   chegaralanishi:   XVIII   boshlaridan,   ya’ni   xonlik  tashkil
topgan   davrdan   keyin,   uning   keying   arslardagi   ijtimoiy   ahvoli,   ijtimoiy   holat
o’rganiladi. kurs ishi asrdagi jarayonlarni ham o’z paydo bo’ladi.   Kurs ishi XVIII
asr boshlaridan XIX asr yarmiga qadar bo’lgan davrni oladi.
      Ishning hajmi:   Ushbu   kurs ishi   kirish, 2 bob ,   4 bo’lim,   xulosa, foydalanilgan
adabiyotlar ro’yxat i va ilovadan  iborat.
3 I BOB. QO`QON XONLIGIDA AMAL QILGAN SOLIQ
MUNOSABATLARI
1.1. Qo’qon xonligida soliqlar rivojlanishi
          O’zbek   xonliklari   soliq   siyosatida   shariat   talablariga   to’la   rioya   etilgan   deb
bo’lmaydi.   Zakot,   ushr,   fitr   sadaqasi   kabi   to’lovlar,   ba’zi   mutaxassislar
ta’kidlaganidek,   soliq   bo’lmay,   balki   bandaning   moliy   ibodatlari   sanaladi.
Konlardan,   xazinadan,   harbiy   o’ljalardan   davlat   xazinasiga   xums   (beshdan   biri)
berilgan.   Xiroj   esa   o’rta   asrlardan   buyon   yer   solig’i   sifatida   olib   kelingan.   Bu
soliqni   undirishda   yagona   qat’iy   tartib   bo’lmagan. 2
  Xiroj   solig’ining   miqdorini
davlat boshlig’i belgilab bergan. U tayyor mahsulot yoki uning qiymatiga teng pul
shaklida   undirilgan.   Jizya   solig’i   musulmon   bo’lmagan   fuqarolar,   ya’ni,
zimmiylardan   undirilgan.   Jizya   solig’ini   voyaga   yetgan   erkak   zimmiylar
to’lashgan.   Buxoro   xonligida   shayboniylardan   keyin   davlat   tepasiga   kelgan
ashtarxoniylar   davrida   ham   mamlakatni,   davlat   xazinasini   boyitish   uchun
soliqlarning   turi   va   miqdori   oshirilgan.   Jumladan,   xiroj,   ixrojot,   boj   kabi   soliqlar
qatorida   har   xil   kichik   va   katta   soliqlar   ham   bo’lgan.   Ayniqsa,   Subhoniqulixon
taxtga   kelganida   soliqlarning   turi   ko’paydi.   Uning   davrida   yetti   yillik   soliqlarni
oldindan, bir yilda yig’ish bo’yicha maxsus farmon e’lon qilindi. Xonning bunday
qarori aholini qiyin ahvolga solib qo’ydi, yanada qashshoqlashuviga sabab bo’ldi. 3
Chunki mamlakatda asosiy soliq to’lovchilar dehqonlar, hunarmanddar, savdogaru
chorvadorlar   bo’lishgan.   Aholi   soliq   to’lashdan   tashqari   mamlakatda
uyushtiriladigan   turli   tadbirlarga,   majburiy   ishlarga   jalb   qilingan,   qo’shimcha
jarimalar ham solingan. Buxoro xonligida ham, boshqa joylarda bo’lgani kabi, xon
marhamat   ko’rsatganlar   va   yetakchi   din   peshvolari   hamda   xon   imtiyoz   bergan
shaxslar   barcha   soliqlardan   ozod   qilingan.   Xoliqulov   A.   “Chiroqchi   bekligining
Buxoro   amirligi   siyosiy-iqtisodiy   hayotida   tutgan   o’rni”   (XIII-XX   asr   boshlari).
Xiva xonligida esa boj, jizya kabi soliqlar qatorida salg’ut, ag’ut, miltiq puli, tarozi
2
  G’.Xolliyev, X.G’ulomov. O’zbekiston tarixi.  T., “Universitet”, 1997. 106 b
3
  Muhammad Aziz Marg’iloniy.Tarixi Aziziy. T., “Ma’naviyat”, 1999. 201 b
4 puli,   darvozabon   puli,   mushrifona   kabi   yigirmadan   ortiq   soliq   va   yig’imlar   ham
to’langan.   Bundan   tashqari   aholi   turli   majburiyatlarni   bajarishi   lozim   bo’lgan.
Masalan,   mulkdorlar   ma’muriyatini   boqish,   harbiylarning   vaqtincha   to’xtashida
ularning   oziq-ovqati   va   boshqa   harajatlari   uchun   yig’iladigan   yig’imlar,   suv
ta’minoti   bilan   bog’liq   majburiyatlar   shular   jumlasidandir.   XIX   asr   boshlarida
davlatni   boshqargan   El-tuzar   soliq   bo’yicha   islohotlar   o’tkazdi.   Mamlakatda
aholidan yer solig’i undirildi. Bu soliq xususiy yer egalaridan yer maydoniga qarab
olingan.   Yeri   bo’lmagan   dehqonlar   hovlisi   hisobidan   to’lashgan.   Xonlikda   soliq
bo’yicha   imtiyozga   ega   bo’lganlar   tabaqasiga   katta   amaldorlar,   xonga   yaqin
kishilar, din arboblari, saroy xizmatchilari, navkarlar kirishgan. Qo’qon xonligida
ham   davlat   xazinasi   uchun,   mamlakatning   ehtiyoji   uchun   soliq   undirish   tizimi
shakllantirilgan   edi.   Buxoro   va   Xiva   xonliklariga   nisbatan   Qo’qon   xonligida
soliqlarning   turi   ko’proq   bo’lgan.   Mollar   va   hayvonlardan   olinadigan,   to’ylardan
olinadigan soliq, meroslarni bo’lishda tushadigan soliq, do’konlar, karvonsaroylar,
omborxonalardan   olinadigan  soliq,   daryo  kechuvlaridan   o’tish   solig’i,   tuz  solig’i,
xonga qarashli  bo’lgan ijaraga  berilgan  yerlardan olinadigan soliqlar  va hokazo...
Xonlikda soliqgarning miqdori xonning ixtiyori bilan tez o’zgarib turgan. Ayniqsa,
harbiy   harakatlar   paytida   soliqlarning   turi   va   miqdori   yanada   ko’paygan.   O’zbek
xonliklarida soliq yig’ishda bekliklarning xizmati katta bo’lgan. Jumladan, Buxoro
amirlariga   qarashli   bo’lgan   Chiroqchi   bekligida   avorizot   (favqulodda   holatlarda
yig’iladigan harbiy soliq), qoracherik (Buxoro amirligi qo’shinlarini boqish uchun
beriladigan   soliq),   yaksara   (qo’sh   puli;   qo’sh   ho’kizi   borlardan   yig’ilgan),   cho’p
puli,   xarbuz   puli   (lalmikor   yerlarga   ekiladigan   tarvuzlardan   olingan),   muhrona
(qozi,   mufti,   rais   va   boshqa   hukmdorlarning   muhri   uchun   soliq),   xizmatona
(qozilarga,   beklarga   berilgan   to’lov)   vasiqa   puli   va   boshqa   soliq   turlari   ham
bo’lgan.   XVI-XIX   asrlar   oralishda   xonlik   va   amirlik-larning   soliq   siyosatida
hukumat   belgilagan   tartiblarga   rioya   qilishda   shariat   qoidalaridan   uzoqlashish
ko’zga   tashlanadi.   Soliqtarning   belgilanishi,   undirilishi,   sarflanishi   jihatidan   ham
shariat   talablaridan   chekinilgan.   Jumladan,   yo’l,   ko’prik,   madadi   lashkar,
qo’nalg’a,   boj   va   boshqa   soliqlar   hamda   yig’imlar   shariatda   ko’rsatilmagan
5 soliqlardan   hisoblanadi.   Xonliklardagi   nizolar-kelishmovchiliklar   ham   aholining
moddiy   jihatdan   yanada   qiynalishiga   olib   kelar   edi.   Buning   ustiga,   yangi   soliq
turlari   ko’payavergan.   Masalan,   hatto   bog’lar,   bedazorlar,   suv   tizimiga   qarovchi
miroblar   uchun   (mirobona),   poliz   ekinlari   uchun   ham   alohida   (tanobona)   soliqlar
belgilangan.   O’zbek   xonliklarida   yig’ilgan   soliqlar   shariatning   asosiy   manbai
Quroni karimda ko’rsatilganlarga emas, xon tomonidan belgilangan joylarga uning
farmoni   bilan   yuborilgan.   Xonliklarda   soliq   undirish,   uning   turlari   va   miqdorini
belgilash,   ularni   taqsimlashda   shariat   talablariga   rioya   qilish   o’rniga,   har   bir
xonliqda turlicha tartiblar joriy qilingan. Chunki qo’shin taminoti, saroy xarajatlari,
amaldorlarga   beriladigan   maoshlar   va   boshqa   xarajatlar   asosan   mamlakat
hududlaridan yig’iladigan soliqlar hisobidan bo’lgan .
O zbekiston   davlatchiligi   tarixida   o z   o rniga   ega   bo lgan   Qo qon   xonligiʼ ʼ ʼ ʼ ʼ
(1709-1876)   ichki   va   tashqi   siyosatida   soliq   tizimi   muhim   ahamiyatga   ega
hisoblangan.   Chunki   xonlik   iqtisodiyotining   taraqqiyoti,   siyosiy   boshqaruvning
shakllanishi   ham   shu   soliq   tizimi   bilan   bog liq.   Xonlikda   yig iladigan   soliqlarni	
ʼ ʼ
rasmiy va maxsus turlarga ajratish mumkin. Xiroj, zakot, savdodan olinadigan boj,
hayvonlar hisobidan olinadigan soliq, tarozi solig i, daryoni kesib o tganlik uchun	
ʼ ʼ
soliq, tuz solig i, ushr solig i singari rasmiy soliq turlari bo lgan. Tanobona, to y-	
ʼ ʼ ʼ ʼ
maraka   marosimlaridan   yig iladigan   soliq,   meros   bo lishdan   yig iladigan   soliqlar	
ʼ ʼ ʼ
maxsus   soliqlar   turiga   kiradi. 4
  Sog liqlar   asosan   davlat   xazinasiga,   ya ni   mutloq	
ʼ ʼ
hukmdor – xon bilan joylardagi beklar foydasiga yig ilgan. Soliqlar mextar, sarkor,	
ʼ
oqsoqol,   amin,   zakotchi   kabi   lavozimlardagi   kishilar   tomonidan   yig ib   olingan.	
ʼ
Qo qon   xonligida   mamlakat   hududidan   tashqaridagi   fuqarolaridan   ham   zakot,	
ʼ
savdo bojlarini yig ib olish tizimi  shakllangan  edi. Jumladan, Rossiyaning  Sibirь,	
ʼ
Аstraxanь hamda Xitoyning manjurlar  hukmronligi ostidagi  Sharqiy Turkistoniga
ham   o z   oqsoqollarini   yuborganlar.   Xonlikdagi   oqsoqollik   tizimi   haqida   А.D.	
ʼ
Middendorf,   “Oqsoqollik   Farg ona   vodiysida   mahalliy   boshqaruv   tizimining	
ʼ
markazi   hisoblanadi.   Uning   atrofida   hamma   jamoa   boshqaruvining   unsurlari
aylanib   yuradi,   buning   ustiga   u   ajoyib   tashkil   etilgan”,   –   deb   qayd   etgan   edi.
4
  R.Nabiyev. Qo qon xonligi tarixidan T., “Fan”, 1973. 188 b	
ʻ
6 Davlat   tepasiga   kelgan   hukmdor   qishloq   jamoasini   boshqarishda   va   davlat
soliqlarini   o z   vaqtida   va   to liq   yig ib   olish   uchun   qishloqlarda   faoliyat   yuritganʼ ʼ ʼ
oqsoqollarga   tayangan.   Qo qon   xonlari,   nafaqat   xonlik   hududida,   balki   o zga	
ʼ ʼ
davlatlarda   istiqomat   qilgan   Qo qon   xonligi   aholisiga   ham   o z   oqsoqollari   va	
ʼ ʼ
yorliqlarini   yuborgan.   Bunday   yorliqlarga   ega   bo lgan   oqsoqollar   Rossiya	
ʼ
imperiyasining   Sibirь   hududi   hamda   Sharqiy   Turkistonda   istiqomat   qilganlar.   Bu
haqida   H.Ziyoev,   “1821-yilda   Rossiyaning   Petropavlovsk   shahrida   yashovchi
Qo qon   savdogarlari   oqsoqoli   Kenjatoy   Boyjonov   bo lib,   uning   qo lida   Qo qon	
ʼ ʼ ʼ ʼ
xonining   maxsus   yorlig i   bo lganligi”ni   ta kidlaydi.   XVIII   asrning   o rtalarida	
ʼ ʼ ʼ ʼ
manjurlar   hukumati   tomonidan   Qo qon   savdogarlarining   Sharqiy   Turkiston	
ʼ
bozorlarida  savdo   qilishiga  ruxsat  berilgan.  Natijada   ularning  bu  bozorlarga  kirib
kelishi kuchaygan. Xitoy hujjatlarida “Qo qon savdogarlari Sharqiy Turkistonning	
ʼ
ichki   bozorlarini   asta-sekin   qo lga   oldilar,   mulk   va   mablag   to pladilar,	
ʼ ʼ ʼ
uyg urlarning uylarini ijaraga oldilar. Bu yerda ular o zlarining uyushmalarini tuza	
ʼ ʼ
boshlaganlar”   degan   ma lumotlar   ko plab   uchraydi.   Qo qon   hukmdorlari   Sharqiy	
ʼ ʼ ʼ
Turkistondagi   musulmon   aholi,   jumladan,   Qo qon   fuqarolaridan   boj-hiroj   yig ib	
ʼ ʼ
olishni   o z   nazoratiga   olishga   harakat   qilgan.   Shu   maqsadda,   o lkaga   xon   o z	
ʼ ʼ ʼ
oqsoqolini   yuborgan.   Qo qonlik   savdogar   Rizoquli   Yorkenddagi   Qo qon	
ʼ ʼ
savdogarlarining   oqsoqoli   sifatida   tayinlangan.   Ikkinchi   oqsoqol   esa   Qashqarda
tayinlangan   bo lib,   u   toshkentlik   savdogar   Ne matjon   edi.   Rus   sharqshunosi	
ʼ ʼ
А.А.Semenov ham Ne matjonni Sharqiy Turkistonga oqsoqol sifatida yorliq bilan	
ʼ
yuborilganligini   qayd   etgan.   Xitoy   manbalarida   ushbu   oqsoqolliklar   Qo qon	
ʼ
hukmdorining   roziligi   bilan   Yorkend   va   Qashqar   hokimbegilar   tomonidan
tayinlangan.   Ching   imperiyasi   ma muriyati   bunga   rozi   bo lgan.   Qashqar   va	
ʼ ʼ
Yorkenddagi qo qonlik savdogarlar bir oyda to rt marta Qashqarning “eski shahar”	
ʼ ʼ
qismida   oqsoqol   huzurida   majlis   o tkazganlar.   Uning   amaldagi   vazifasi	
ʼ
Qashqardagi   barcha  Qo qon   savdogarlaridan  va   musulmon   aholidan  boj   va  zakot	
ʼ
soliqlarini   yig ib   olish   edi.   Oqsoqollik   tizimining   Sharqiy   Turkistonda   qachon	
ʼ
o rnatilganligi   xususida   tarixchilar   orasida   turlicha   fikr   bildirilgan.   Yapon	
ʼ
tadqiqotchisi   Toro   Soguchi,   Norbo tabiy   hamda   Olimxonning   muhri   tushirilgan	
ʼ
7 yorliqqa   ega   bo lgan   xudoydo   lavozimidagi   shaxs   Sharqiy   Turkistonda   savdoʼ
qilayotgan   Qo qon   savdogarlarini   nazorat   qilganligini   qayd   etgan.   M.
ʼ
Gurevichning   yozishicha,   Qo qon   hukmdori   “Umarxon   davrida   Qashqardagi	
ʼ
Qo qon   savdogarlaridan   boj   yig ishni   nazorat   qiladigan   Qo qon   oqsoqoli	
ʼ ʼ ʼ
(xudoydo)ni   tayinlashga   urinib   ko rilgan”,   –   deb   yozgan.   Qurbon   Аli	
ʼ
Аyaguziyning   fikricha   esa   bu   oqsoqollik   tizimi   1832-yilgi   Qo qon   xonligi   va	
ʼ
Ching   imperiyasi   o rtasidagi   shartnomadan   so ng   o rnatilgan,   deb   hisoblagan.	
ʼ ʼ ʼ
“Oqsoqol”   atamasi   manjurcha   “xudoydo”,   xitoycha   “shangmu”   yoki   “maimai
touren”,   ya ni   “savdo   oqsoqoli,   boshlig i”   atamasi   bilan   tenglashtirilgan.   Bu	
ʼ ʼ
mansab   egasi   nafaqat   Qo qon   savdogarlari   faoliyati   va   ularning   haq-huquqlarini,	
ʼ
balki Sharqiy Turkistonda muomalada bo lgan Qo qon tanga-pullarini ham nazorat	
ʼ ʼ
qilgan.
      Manbalarda, qo qonlik oqsoqollar Sharqiy Turkistondagi xonlik fuqarolarining	
ʼ
sonini bilgan yoki bilmaganligi haqida ma lumot berilmagan. Shu jumladan, Ching	
ʼ
imperiyasi   hukumati   ham   1759-1828   yillar   oralig ida   Sharqiy   Turkistonda   savdo	
ʼ
faoliyatini olib borgan xonlik fuqarolarini ro yxatga olmagan. Biroq Jahongirxo ja	
ʼ ʼ
qo zg olonidan   so ng,   qo zg olonning   faol   ishtirokchisi   bo lgan   qo qonliklarga	
ʼ ʼ ʼ ʼ ʼ ʼ ʼ
qat iy chora ko rishga majbur bo lgan.
ʼ ʼ ʼ 5
 O rta Osiyo xonliklaridan kelganlarni aniq	ʼ
sonini   bilish   uchun   Ching   hukumati   1828-yilda   Sharqiy   Turkistonda   aholini
ro yxatga   olishga   majbur   bo lgan.   Natijada   ularning   jami   soni   5122   ta   xonadon	
ʼ ʼ
bo lganligi va ulardan 3602 ta xonadon Tyanь Shanning janubida, ya ni Qashqar,
ʼ ʼ
Yorkent,   Xo ton,   Uchturfon,   Yangihisor,   Kuchor,   Oqsuv   va   boshqa   aholi	
ʼ
manzillarida   istiqomat   qilgan   bo lsa,   460   ta   xonadon   esa   shimolida   Urumchi,	
ʼ
G ulja,   Chuguchakda   yashaganligi   aniqlangan.   Ularga   kashmirlik,   buxoroliklar,	
ʼ
badaxshonliklar   ham   qo shib   hisoblangan.   Аslida   bu   vaqtda   Sharqiy   Turkistonda	
ʼ
Qo qon xonligi fuqarolari ko pchilikni tashkil etgan. Manjur amaldori Na Yanchen	
ʼ ʼ
rahbarligida   olib   borilgan   aholini   ro yxatga   olish   jarayonida   ularning   barchasi	
ʼ
kiritilmagan.   Yuqorida   keltirilgan   raqamlar   faqatgina   1818-1828   yillar   oralig ida	
ʼ
Sharqiy Turkistonga kelgan Qo qon xonligi fuqarolari soni deb hisoblangan. 1818-	
ʼ
5
  Azamat Ziyo.  O’zbek davlatchiligi tarixi. T., Sharq, 2000. 155 b
8 yildan avval kelib qolgan qo qonliklardan manjurlar hukumati soliq yig ib olishniʼ ʼ
maqsad   qilgan.   Shu   maqsadda   ularni   Sharqiy   Turkistonda   istiqomat   qiluvchi
uyg urlar deb ro yxatga olgan va ularga yer, turar joy solig i kabi davlat soliqlari	
ʼ ʼ ʼ
solgan.   Bu   vaqtda   manjurlar   imperiyasi   uchun   Sharqiy   Turkiston   tinch   hudud
sifatida   kerak   edi,   xolos.   Bunda   Qo qon   elchisi   А lam   pochcha   va   Muhammad	
ʼ ʼ
Dukarboylarning   xizmati   katta   edi.   Qo qon   xonligi   uchun   faqat   qo qon	
ʼ ʼ
savdogarlardan   soliq   yig ib   olish   bilan   cheklanmadi.   Shu   bois,   1833-yilda	
ʼ
Muhammad   Аlixon   Mirza   Аyyub   ismli   elchini   yuboradi.   Elchi   endi   soliq   faqat
xonlik   savdogarlaridan   emas,   Sharqiy   Turkistondagi   barcha   xorijlik
savdogarlardan   ham   soliq   yig ib   olishga   ruxsat   so ragan.   Uchturfonga   Isa   ismli	
ʼ ʼ
qo qonlik   savdogar   oqsoqol   qilib   tayinlangan.   1834-yilda   Qo qondan   yana   bir	
ʼ ʼ
elchi   kelib,   Sharqiy   Turkistondagi   qo qonlik   savdogarlardan   endi   soliq	
ʼ
olinmasligini   iltimos   qilib,   Pekinga   bormoqchi   ekanligini   aytgan.   1834-yilda
Pekinga   kelgan   А lam   pochcha   badaxshonlik,   kashmirlik   savdogarlardan   savdo	
ʼ
bojini olmaslikni ham iltimos qilgan. Sharqiy Turkiston o lkasidan har yili xonlik	
ʼ
xazinasiga oqsoqol tomonidan 500 kumush yombu yuborilib turgan. Shu bois, bu
lavozimga   alohida   e tibor   berilgan.   Imom   Аli   Qunduziy   va   Cho qon	
ʼ ʼ
Valixanovlarning   yozishicha,   “Mazkur   mansab   Qo qon   hukmdorlari   tomonidan	
ʼ
ijara   sharti   bilan   berilgan   mansabdir.   Dastlab   mazkur   mansabga   savdogarlar
toifasidan   bo lgan   odamlar   tayinlanganlar,   keyinroq   esa   bu   mansabni   ko proq	
ʼ ʼ
harbiylar   egallaganlar.   Qo qon   xonligi   davrida   tashkil   etilgan   oqsoqollik   tizimi	
ʼ
1876-yilda   xonlik   tugatilgandan   so ng   ham   o z   faoliyatini   to xtatmagan.   Bu	
ʼ ʼ ʼ
oqsoqollik tizimi XIX asr oxiri – XX asrning boshlarida Oqsuv, G ulja, Uchturfon,	
ʼ
Yorkent,   Xo ton,   Kuchor,   Qorashahar,   Lobnor,   Turfon,   Xami,   Keriya   va	
ʼ
Dunьxuan kabi shaharlarigacha kengayib borgan.
9 1.2. QO’QON XONLIGIDAGI SOLIQ TIZIMI
          XIX   asrda   O’rta   Osiyo   xonliklari   agrar   davlatlar   edi.   Aholining   ijtimoiy
iqtisodiy   ahvoli,   yerga   egalik   tartiblari   qandayligi,   to’g’ridan-to’g’ri   soliq   va
to’lovlarning   miqdori   bilan   rejalashtirish.   Bu   davrda   yerlarning   ko’p   qismi,
ayniqsa, ekin maydonlari xon, uning qarindoshlari va yaqinlari hamda bir qancha
yer   egalari   qo’lida   bo’lgan.   Aholining   alohida   katta   yer   egalariga   tegishli   ekin
maydonlarida mehnat qilganlar. Dehqonlar ijaraga olingan yerlari uchun bir qismi
(ko’p   yillik   hosilning   1/5   yoki   1/3   qismi)   ni   xiroj   sifatida   to’laganlar.   Qo’qon
xonligida soliqlar tizimi qadimdan rivojlanib kelgan soliq tizimiga asoslangan edi.
Xonlik   joriy   qilgan   soliq   tizimi   shariat   qonunlariga   asoslangan   edi.   Qirg’iz   va
qipchoqlar   yashaydigan   hududlar   xonlik   tarkibiga   qo’shib   olinishi   bilan   ularning
hududlari xonlik mulkiga aylandi.   Qirg’iz va qipchoq qabilalaridan yer va chorva
mollari   soliqlari   olina   boshlandi.   Xonlikda   joriy   qilingan   soliq   tizimi   shariat
qonunlari   asosida   tasniflangan   va   tartibga   solingan   edi. 6
  Qo’qon   xonlari   joriy
qilgan   soliq   tizimi   mamlakatning   barcha   aholisiga   nisbatan   birdek   tartibda   amal
qilar   edi.   Bunda   o’zbek,   tojik,   qirg’iz   va   qipchoq   kabi   xalqlarning   soliq   to’lash
tartiblari   bir   xil   edi.   Xonlikda   joriy   qilingan   soliqlar   tizimi   asosan   aholi   ustidan
o’rnatilgan   nazoratning   bir   ko’rinishi   edi.   Xonlik   viloyatlarining   soliq   to’lash
imkoniyati   mahalliy   aholining   shug’illanadigan   mashg’ulotlariga   bog’liq   edi.
Aholidan   olindigan   soliqlar   xonlarning   kundalik   sarf-harajatlarini   qoplar   edi.
Xonlikning   harbiy   qo’shinlarining   maoshlari   xon   xazinasidan   qoplanar   edi.
Bundan   tashqari   amaldorlarning   maoshlari   ham   aynan   mamlakat   aholisi
to’laydigan   soliqlardan   qoplanar   edi.   Xonlikdagi   barcha   yerlar   xonning   mulki
hisoblangan. Xonlar ushbu yerlarni amaldorlar, qarindoshlari, qabila boshliqlari va
boshqalarga yerdan olinadigan soliqlarning bir qismini o’zida qoldirish sharti bilan
6
  Плоских В. М. Кыргызское и Коканское ханства. Фрунзе, Илим, 1977. 301 с.
10 hadya   qilar   edi.   Xonlikda   yer   va   suv   hukmron   tabaqalariniki   hisoblanib,   yerga
egalik qilishning to’rtta turi mavjud bo’lib ular quyidagilar edi: 
1. Xiroj yerlar – yer egalarining xususiy yerlari. 
2.   Davlat   yoki   amloq   yerlari   –   xonga   qarashli   yerlar   –   o’rmonlar,   to’qaylar,
yo’luko’priklar. 
3. Xususiy  yerlar  – xonning maxsus  farmoyishi  bilan yirik amaldorlarga berilgan
yerlar (suyurg’ol). 
4.   Vaqf   yerlari   –   diniy   muassalar,   ya’ni,   masjid,   madrasa   va   mozorlarga   qarashli
yerlar. 
          Manbalarga   ko’ra,   amloq   xon   ixtiyoridagi   yer   bo’lib,   u   “zamini   xos”,   deb
atalgan.   Bunday   yerlar   xon   tomonidan   ayrim   guruh   va   mansabdor   shaxslarga
berilgan.   Yerni   olgan   kishi   unga   o’z   hisobidan   ishlov   berib,   sug’organ.   Olgan
hosilidan esa xonga soliq to’lagan va bu soliq miqdori xiroj (xiroj – hosilning 1/5
dan   1/8   qismigacha   tashkil   etgan)   dan   ko’proq   bo’lgan.   Yerga   egalik   qilishda
mulk, ijara, urg’u, tanho shakllaridan ham foydalanilgan. Mulk – boylarga qarashli
xususiy yerlar bo’lib, ular dehqonlarga ijaraga berilgan. Ma’lumotlarga ko’ra, ijara
– muayyan shartlar asosida beriladigan barcha ko’chmas va ko’chadigan mulk-yer,
ariq, tegirmon, tim, rasta, ulov av boshqalarni o’z ichiga olgan mulk shakli bo’lsa,
urg’u   –   musodara   qilish   yo’li   bilan   xon   mulkiga   aylantirilgan   yoki   gunohkorni
qo’lga   olishda   jonbozlik  qilgan   shaxslarga   berilgan   yer   va   mol-mulkdir.   Tanho   –
hukmdor tomonidan alohida xizmat ko’rsatgan kishilarga amloq yerlardan ba’zilari
in’om   etilishi   tufayli   paydo   bo’lgan   mulk   shakli   bo’lib,   bunday   yerlarda   soliq
yig’ish   huquqi   tanho   egalari   –   tanhodorlarga   berilgan.   U   o’ziga   berilgan   yer,   bir
nechta   qishloq,   hatto,   katta   mulkning   yillik   yoki   yarim   yillik   daromadini   hadya
sifatida   olgan.   Ba’zan,   amaldorlar   bir   umr   tanhodor   bo’lgan   va   o’g’li   xon
marhamatiga sazovor bo’lsa, tanhodorlik meros sifatida davom etgan. Harbiylarga
tanho   yoki   xiroj   taqdim   etilsa,   u   tarxon   deb   atalgan.   Bu   davrda   xonlikning
daromadi mahsulot va puldan iborat bo’lib, ular asosan soliqlar undirish yo’li bilan
11 hosil   qilingan.   Soliq   va   majburiyatlar   xonlikning   barcha   shahar   va   qishloqlarida
deyarli   bir-biri   bilan   chambarchas   bog’liq   bo’lgan.   Mamlakatda   mavjud   soliqlar
joriy   etilishiga   ko’ra,   to’rt   turga:   shariat   qonunqoidalariga   binoan   belgilangan
asosiy   soliqlar;   rasmiy   soliqlar;   an’anaviy   soliqlar;   favqulodda   joriy   etilgan
soliqlar.   Manbalarga   ko’ra,   shariat   qonun-qoidalari   asosida   joriy   etilgan   asosiy
soliqlar:   –   xiroj,   ushr   va   zakot   hisoblangan.   Dehqonchilikda   donli   ekinlar
ekiladigan   yerlardan   olinadigan   soliq   –   xiroj   deb   atalgan.   Bu   soliq   hosilning
beshdan   bir   qismini   tashkil   etib,   5   qop   g’allaning   bir   qop   miqdorida   undirilgan.
Soliqning   bir   qismi   mahsulot,   bir   qismi   esa   pul   bilan   to’langan.   Ushr   yerlari   –
“zamini   ushr”  deb   yuritilgan   yerlardan   hosilning   undan  bir   qismi   miqdorida   ushr
solig’i   ruhoniylar   foydasiga   undirilgan.   Zakot   –   mahsulotdan   olinadigan   savdo
solig’i yoki chorva mollari hisobidan olinadigan soliq bo’lib, daromadning qirqdan
bir   qismini   tashkil   etgan.   Xonlikning   savdogarlik   sarmoyalari   aniq   bo’lmaganligi
sababli, sharoitga qarab daromaddan zakot olingan. Shuningdek, chorva mollaridan
ham   qirqdan   bir   ulush   hisobida   zakot   olingan.   Arxiv   hujjatlarida   an’anaviy
zakotdan   tashqari   –   bo’roqi   zakoti,   elatiya   zakoti,   sarkarda   zakoti   kabilar   haqida
ma’lumotlar bor. Xonlikda joriy etilgan tanobona, xonsoliq, karvonlardan chegara
yoki   maxsus   belgilangan   shaharlarda,   Sirdaryo   kechuvidan   olinadigan   boj
to’lovlari,   tuz   boji,   bozorlarda   savdogarlardan,   xon   mablag’iga   qurilgan   barcha
inshootlardan   olinadigan   soliq   kabilar   rasmiy   soliqlarga   kirgan.   Bog’dorchilik,
sabzavotchilik, polizchilikda ekin ekiladigan yer maydonining hajmiga qarab tanob
solig’i   olingan.   Soliq   yig’uvchi   amaldor   tanobchi   (har   bir   tanob   yerdan   soliq
oluvchi),   eakot   solig’ini   yig’uvchi   amaldorlar   zakotchi   deb   atalgan. 7
  An’anaviy
soliqlarga   to’y   marosimlaridan,   meros   bo’linishidan,   tarozidan,   daryodan   o’tish
uchun   sollardan,   qirg’iz   va   qozoqlarning   chorvasidan   olinadigan   va   shunga
o’xshash   soliqlar   kirgan.   Xonlikda   bulardan   tashqari   yana   turli   xil   favqo’lodda
soliqlar   mavjud   bo’lib,   u   tilla   puli   va   mis   puli,   ulov   puli,   alaf   puli,   nafsona,
mushtak,   kafsan,   yaksara   va   boshqalardir.   Soliqlar   qat’iy   belgilangan   miqdorda
hamda o’z vaqtida yig’ilishi  shart  bo’lsa-da, xon va amaldorlarning ixtiyori  bilan
7
  G ’. Xolliyev ,  X . G ’ ulomov .  O ’ zbekiston   tarixi .  T., “Universitet”, 1997. 122 b
12 bu   holat   o’zgarib   turgan.   Harbiy   harakatlar   paytida,   ayniqsa,   soliqlarning   turi   va
miqdori   oshirilgan.   Xon   xazinasiga   kelib   tushgan   soliqlar   –   xossachi,   bek
xazinasiga   tushgan   soliqlar   –   beklik   deb   atalgan.   Manbalarga   ko’ra,   xon
ihtiyoridagi   yerlar   “zamini   xos”deb   atalib,   undan   keladigan   barcha   daromad
xonning   ihtiyorida   bo’lgan.   Xon   xazinasiga   tushadigan   soliqlarning   deyarli
barchasi Qo’qon shahri va uning atrofidagi qishloqlardan yig’ilgan. 8
  Chetdan xon
ihtiyoriga   mahsulot   va   chorvadan   yig’iladigan   zakot,   Sirdaryo   kechuvdan
olinadigan   boj,   tuzdan,   xossachi   joylardan,   xon   mablag’iga   qurilgan   barcha
inshootlardan   olinadigan   soliq,   to’y   marosimlaridan   va   meros   bo’lishdan
yig’iladigan   soliqlar   tushgan.   Qo’qon   xoligida   soliqlardan   ozod   qilingan,   ya’ni,
“mulki   xur”   yerlar   ham   mavjud   bo’lib,   ularning   egalari   bo’lgan   sayyid,   xo’jalar,
shayxlar   va   eshonlar   xonning   maxsus   inoyatnomalari   asosida   barcha   soliqlardan
ozod qilinganlar. Shuningdek, xonzoda va to’ralar, ba’zi qozi, rais, amin, darvesh
va so’filar ham tanob solig’idan ozod qilingan. Soliqlardan tashqari aholi majburiy
ravishda   turli   ishlarga   –   kanallar   qazish,   ariqlarni   tozalash,   obodonchilik   ishlari,
turli qurilishlarga, ayniqsa, hukmron tabaqalarning xizmatlariga jalb etilgan. Soliq,
to’lov va majburiyatlarning yildan yilga oshib borishi natijasida Qo’qon xonligida
xalqning   noroziligi   ortib   borib,   xonlikdagi   ijtimoiy-siyosiy   vaziyatning
keskinlashuvi   davlatning   siyosiy   inqirozini   ta’minlab   bergan   edi. 9
  Erdonabiy
hukmronligi davrida qirg’izlar yashaydigan hududlarni bosib olishga kirishildi. 
          XVIII   asrning   ikkinchi   yarimiga   kelganda   O’ratepa   viloyatiga   xonlikning
harbiy qo’shinlari hujum uyishtirgan edi. Xonlik hududining kengayish natijasida
boshqaruv   tizimlari   ham   rivojlanib   borgan.   Xonlikda   dastlabki   soliqlarni   tartibga
solish   ishlari   aynan   Erdonabiy   hukmronlik   qilgan   davrda   amalga   oshirilgan   edi.
Bunda   asosan   xonlik   aholisining   soliq   to’lash   imkoniyatlaridan   kelib   chiqqan
holda   islohot   amalga   oshirilgan.   Qo’qon   muarrixlaridan   biri   Mulla   Niyozning
yozishicha xonlikning davlat xazinasi aynan Erdonabiy hukmronlik qilgan davrdan
boshlab   ko’paya   borgan   edi.   Xonning   qirg’izlar   ustidan   hukmronligining
8
  Muhammad Aziz Marg’iloniy.Tarixi Aziziy.  T., “Ma’naviyat”, 1999. 225b
9
  R.Nabiyev. Qo qon xonligi tarixidan T., “Fan”, 1973. 192 bʻ
13 o’rnatilishi   oqibatida   xonning   harbiy   qudrati   ham   ortib   borgan,   xonlik   sharqda
Xitoyda   hukmronlik   qilgan   manjurlarning   Sin   sulolasiga   qarshi   muaffaqiyatli
kurash   olib   borgan   edi.   Norbo’tabiy   hukmronlik   qilgan   davrga   kelib   xonlikda
soliqlar tartibga solindi. Uning hukmronligi 1770-1801 yillarda Qo’qon xonligida
yerlardan mo’l-ko’l hosil olingan, chorva mollari soni ancha ko’paygan, umuman
aholining   turmush   sharoitlari   ancha   yaxshilangan   edi.   Mamlakatda   dehqon   va
chorvadorlarning   soliq   to’lash   imkoniyatlari   ancha   yaxshilangan   edi.   Savdo-sotiq
ishlari ham yaxshi yo’lga qo’yilgan, qoshni mamlakatlar bilan munosabatlar ancha
iliq   ko’rinishda   bo’lgan   edi.   Olimxon   hukmronligi   davrida   (1801-1810)   xonlik
harbiy   qo’shinlari   Janubiy   Qozog’iston   yerlariga   yurishlar   qilib,   xonlik   hududini
kengaytirish   siyosatini   davom   ettirgan   edi.   Bunda   asosan   qipchoq   va   qirg’iz
qabilalari   xonlikka   bo’ysundirilib,   aholining   ijtimoiy   tarkibi   ham   kengaydi.
Olimxon   Toshkent   bekligiga   yurish   qilib,   uni   xonlik   tarkibiga   qo’shib   olidi.
Toshkent   ustidan   Qo’qon   xonligining   nazoratini   o’rnatilishi   oqibatida   Toshkent
bekligi ta’siri ostida bo’lgan qozoq juzlari ham bevosita Qo’qon xoniga tobe bo’lib
qoldi. Qozoq juzlari tarkibida qipchoq qabilalari ham istiqomat qilar edi. Xonlikka
qipchoq   qabilalarining   kirib   kelish   jarayoni   aynan   Olimxon   hukmronligi   davrida
sodir   bo’lgan   edi.   Olimxondan   keyingi   hukmdor   Umarxon   (1810-1822)
hukmronlik qilgan davrda xaonlikning chegara qal’alari aynan xonlikning shimoliy
hududlarida   qurila   boshlangan   edi.   Ushbu   chegara   qal’alarida   qipchoq
qabilalaridan   bo’lmish   qulon   qabilasi   yetakchi   mavqega   ega   edi.   Umarxon
mamlakat   hududini   viloyatlarga   bo’lib,   ularga   o’zining   mas’ul   amaldorlarini
tayinlagan.   Amaldorlarning   aosiy   vazifasi   xonlik   qo’shinlarini   boshqarib,
mamlakat aholisi to’laydigan soliqlarni xon xazinasiga yuborishdan iborat bo’lgan.
Umarxon  hukmronlik  qilgan  davrda  xonlikning  qirg’iz  qabilalari  ustidan   nazorati
kuchaytirilgan.   Qirg’iz   qabilalarini   markaziy   hokimyat   bilan   bog’lash   maqsadida
Umarxon   qabila   boshliqlariga   katta   vakolatlar   bergan   edi.   Qirg’iz   qabilalaridan
soliqlarni   yig’ib   xon   xazinasiga   yuborish   ishini   asosan   qirg’iz   biylariga
topshirilgan   edi.   Umarxon   hukmronligi   davrida   xonlikning   xalqaro   mavqei
mustahkamlanib   qo’shni   davlatlar   bilan   do’stona   aloqalar   yo’lga   qo’yilgan.
14 Mamlakatda   savdo   ishlari   tartibga   solinib,   mamlakatda   keng   obodonchilik   ishlari
amalga   oshirilgan.   Mahalliy   muarrixlarning   yozishicha   aynan   Umarxon
hukmronligi davri xonlikning eng yaxshi davrlaridan biri bo’lgan deb ta’kidlanadi.
Qo’qon   xonligining   harbiy   qudrati   Muhammad   Alixon   (1822-1842)   hukmronlik
qilgan davrda oshib qo’shni hududlarni bosib ola boshladi. Dastlab mamlakatning
sharqiy hududlariga yurish qilib, Issiqko’lgacha bo’lgan yerlarni (asosan qirg’izlar
istiqomat   qiladigan   hududlar)   Qo’qon   xonligi   tasarrufiga   kiritdi.   Muhammad
Alixonning   keyingi   yurishi   xonlikning   janubiy   o’lkalari   Vohan,   Shug’non   kabi
hududlarga   amalga   oshirilib,   ushbu   hududlarga   Qo’qon   xonligi   tobeligini   tan
oldirildi.   Muhammad   Alixon   hukmronligi   yillarida   Sin   imperiyasi   hukmron
doiralari   Sharqiy   Turkiston   va   Qoshg’ar   o’lkalarida   o’z   hukmronligini   o’rnatish
maqsadida harbiy harakatlarni boshlab yuborgan edi. 10
 Muhammad Alixon Sharqiy
Turkistondagi   istilochilar   bilan   kurash   olib   borayotgan   Jahongirxo’ja   boshliq
Qoshg’ar   aholisiga   yordamga   harbiy   qo’shin   yuboradi.   1840-yilda
Muhammadalixonning   bosh   maslahatchisi,   davlatni   boshqaruv   ishlarida   katta
tajribaga ega bo’lgan Haqquli mingboshining tuhmatga uchrab xon tomonidan qatl
etilishi   shusiz   ham   qaltis   bo’lib   turgan   vaziyatni   yanada   keskinlashtirib   yubordi.
Undan tashqari xon davlat ishlariga loqayd bo’lib, asosiy vaqtini haramida o’tkaza
boshladi.   Natijada   davlatni   boshqaruv   ishlarida   suiste’molliklardan   umumiy
noroziliklar boshlanib, xonni  ag’darish uchun fitna tayyorlana boshladi. Umuman
olgan, XIX asrning o’rtalariga kelib Qo’qon xonligidagi siyosiy jarayonlar hamda
ichki   ahvol   yanada   og’irlashgan   edi.   So’nggi   tadqiqotlarga   ko’ra,   buning   sababi
birinchidan,   o’troq   aholi   ko’chmanchi   va   yarim   ko’chmanchi   bo’lgan   qipchoqlar
hokimiyatni   tan   olmaganlar.   Xonlik   hududlaridagi   ba’zi   viloyat   hukmdorlari
Musulmonqo’lga   qarshi   chiqdilar.   Ikkinchidan,   hokimiyatda   yuqori   mavqyeni
egallash   hamda   xonga   ta’sir   o’tkazish   uchun   qipchoqlar   orasida   ham   o’zaro
kurashlar   borardi.   Bu   kurashlarda   qipchoqlarning   qulon   urug’idan   bo’lgan
Musulmonquli ham faol ishtirok etgan. Uchinchi sabab esa, qipchoqlarning o’troq
aholiga   nisbatan   yuritgan   siyosati   edi.   Qipchoqlar   o’troq   aholiga   nisbatan
10
  G’.Xolliyev, X.G’ulomov. O’zbekiston tarixi.  T., “Universitet”, 1997. 133 b
15 bepisandlik   nazari   bilan   qarab,   boshqa   elat   va   etnik   guruhlarni   kamsitganlar.
To’rtinchidan esa, tashqi omil – Rossiya imperiyasining asta-sekinlik bilan xonlik
hududlariga   bostirib   kirishi   siyosiy   jarayonlarning   yanada   keskinlashuviga   sabab
bo’lgan edi. 1852-yilga kelib, Musulmonquli va qipchoqlarga qarshi kurash uchun
o’troq mulkdorlar va toshkentlik zodagonlar Xudoyorxon atrofida birlashdilar. Bu
kuchlar   yordamida   Xudoyorxon   Musulmonqulini   1853-yilda   qatl   etib,   uning
tarafdorlarini   yo’q   qilgani   bilan   taxt   uchun   kurashlarga   barham   bera   olmadi.
Bunday vaziyatda xonlikning ichki ahvoli og’irlashib, u faol tashqi siyosatdan ham
ancha   orqada   qoldi.   1858-yilda   Sheralixonning   ikkinchi   xotinidan   bo’lgan   o’g’li
Mallaxon Xudoyorxonni taxtdan ag’darib, o’zini xon deb e’lon qildi. Mallaxon va
Aliquli qirg’iz boshchiligida yangidan tiklangan ko’chmanchilar guruhi uzoq hukm
surmadi.   Aynan   shu   guruh   a’zolari   Mallaxonga   qarshi   til   biriktirib,   1863-yil   25-
fevralda uni o’ldirdilar. Taxtga esa Xudoyorxonning akasi Sarimsoqbekning o’g’li
Shohmurod   o’tqazildi.   Lekin,   qo’shin   boshliqlari   va   saroydagi   ko’pchilik
amaldorlar unga qarshi fitna uyushtirib, Xudoyorxonga yana taxtga o’tirishni taklif
etib,   odam   yuboradilar.   Bu   payda   Mallaxon   o’limini   eshitgan   Xudoyorxon   Amir
Muzaffarning   ruxsati   bilan   Buxorodan   Jizzaxga   kelgan   edi.   Turkiston   hokimi
Qanoatshoh   yordamida   qo’shin   yig’ib,   1863-yilning   mart   oyida   Jizzaxdan
Toshkentga kelgan Xudoyorxon Qo’qonga qarshi yurish uchun Toshkent qo’shini
bilan   Xo’jandga   keladi.   Bu   orada   amir   Muzaffar   ham   Buxoro   lashkari   bilan
Xo’jandga keladi. Xudoyorxon Qo’qonga hujum qilishni rejalashtirayotga paytda,
ya’ni,   1863-yilning   5-mayida   shahar   aholisi   unga   shimoliy   darvozalarni   ochib
berdilar.   Natijada   Qo’qonda   qirg’in   boshlanib,   Shohmurodxon   o’z   tarafdorlari
bilan Marg’ilonga qochdi. Xudoyorxon ikkinchi marta (1863) taxtni qo’lga kiritdi.
Ammo,   xonlikdagi   qirg’iz-qipchoqlar   Koson   va   Chust   atroflarida   qo’zg’olon
ko’tardilar   va   To’raqo’rg’onga   hujum   qildilar.   Ular,   hatto   Toshkent   atroflaridagi
qabila   boshliqlariga   noma   yuborib   madad   berishni   so’radilar.   Oqibatda   Toshkent
atrofida   qozoqlar   qo’zg’olon   ko’tarib,   Toshkentni   qamal   qildilar. 11
  Xudoyorxon
tomonidan   yuborilgan   qo’shinlar   bu   isyonlarni   bostirishga   muvaffaq   bo’ldilar.
11
  Azamat Ziyo.  O’zbek davlatchiligi tarixi. T., Sharq, 2000. 172 b
16 Ammo,   mag’lubiyatga   uchragan   qirg’iz-qipchoq   boshliqlari   taxt   uchun   kurashni
davom   ettirdilar.   Xususan,   Shodmonxo’ja,   Said   Mahmudxonto’ra,   Aliqulilar
Sulton Saidxon boshchiligida Marg’ilon tomondan kelib Andijonni bosib oldilar va
uning   atroflaridagi   Baliqchi,   Quva,   Asaka,   Shahrixon,   O’sh,   Poytug’   mavzelarini
talon-taroj   qildilar.   1863-yil   26-aprelda   Sulton   Saidxonning   qo’shini   Mingtutga
kelib,   Qo’qonni   qamal   qildi.   Amir   Muzaffarning   Xudoyorxonga   yordami   tufayli
qirg’iz-qipchoq   lashkari   Asaka   tomonga   ketib,   Qo’rag’ulcha   darasida   himoyaga
o’tdi.   Qattiq   kurashlardan   so’ng   1863-yilning   24-iyulida   Sulton   Saidxon   Qo’qon
taxtini  (1863-1865)  egalladi.  Xudoyorxon esa  yana Buxoroga  qochdi. Xonlikdagi
ichki   nizolar   tashqi   dushmanlarga   nihoyatda   qo’l   kelgan   edi.   Bunday   vaziyatdan
unumli   foydalangan   chor   Rossiyasi   qo’shinlari   1864-yilda   Turkiston   va
Chimkentni  bosib  oldi.  1865-yil   bahorida   ular  Toshkentga  yaqinlashib,  Niyozbek
qal’asini egalladilar. Uzoq qamaldan so’ng 17-iyunda Toshkent egallandi. 
          Qo’qondagi   sarosimaliklardan   foydalangan   Xudoyorxon   1865-yilning   yozida
amir   qo’shinlari   yordamida   so’ngi   marta   Qo’qon   taxtini   qo’lga   kiritdi.   Shundan
so’ng   u   amirning   talablariga   boshqa   itoat   etmay   qo’ydi.   Xudoyorxon   1867-yil
yanvar   oyida   Rossiya   bilan   savdo   bitimini,   1868-yil   13-fevralda   Qo’qon   va
Rossiya   shartnomasini   imzoladi. 12
  Xudoyorxon   1868-1873-yillar   oralig’ida
Rossiya   bilan   munosabatlarini   yaxshilash   maqsadida   Toshkentga   ko’plab   sovg’a-
salomlar   yubordi.   Shuningdek,   Rossiya   savdogarlari   uchun   qulay   shart-sharoitlar
yaratib berdi. Natijada Qo’qon xonligi amalda Rossiyaning vassaliga aylanib qoldi.
Xonlik   hududida   hukm   surgan   nisbiy   osoyishtalik   1873-yilgacha   davom   etgan
bo’lsa ham, hukmdor, uning yaqinlari va mahalliy hokimlarning jabr-zulmi hamda
qirg’iz-qipqoqlarning   qayta   bosh   ko’tarishi   natijasida   bu   yerlarda   o’zaro   nizolar,
xalq   chiqishlari   boshlandi.   Hususan,   1873-yilda   Po’latxon   (asli   ismi   Mulla   Ishoq
Hasan o’g’li) qirg’izlar tomonidan xon qilib ko’tarilib, u boshchiligida qo’zg’olon
ko’tarildi.   Saroydagi   nufuzli   amaldorlardan   biri   Abdurahmon   oftobachi
Xudoyorxonni taxtdan ag’darish va uning o’g’li Sayid Nasriddinbekni xon taxtiga
o’tqazish maqsadida Po’latxon bilan til biriktirdi va O’rdada isyon ko’tardi. Sayid
12
  G’.Xolliyev, X.G’ulomov. O’zbekiston tarixi.  T., “Universitet”, 1997. 166 b
17 Nasriddinbek   Abdurahmon   oftobachi   ko’magida   xon   deb   (1875-1876)   e’lon
qilindi. Xudoyorxon Nasriddinbek foydasiga taxtdan voz kechib, avval, Xo’jandga,
undan   Toshkentga   qochdi.   Nasriddinbekning   hokimiyat   tepasiga   kelishi   ham
mamlakatdagi   siyosiy  vaziyatning  keskinligini  bartaraf  eta  olmadi. Buni  tushunib
yetgan Abdurahmon oftobachi xonlik aholisini Rossiyaga qarshi kurashga safarbar
qilmoqchi   bo’ldi.   Ammo,   ruslarning   qattiq   qarshiligiga   duch   kelib   Mahram
yaqinidagi   jangda   ulardan   yengildi.   Po’latxon   ham   ruslarga   qarshi   kurashish
maqsadida   Qo’qonga   hujum   qilmoqchi   bo’lib   turgan   vaqtda,   ya’ni,   1875-yil   25-
sentyabrda  Nasriddixon  Rossiya   imperiyasi  hukumati   bilan  bitim   tuzdi.  Bu  xabar
tezda   butun   Qo’qonga   yoyilib   aholi   yana   isyon   ko’tardi   va   O’rdaga   hujum   qildi.
Nasriddinxon   taxtni   tashlab   Xo’jandga   qochdi.   Marg’ilonda   Rossiya   imperiyasi
askarlariga   qarshi   aholini   safarbar   qilayotgan   Po’latxon   qo’shiniga   shaharliklar,
madrasa   talabalari   va   ko’chmanchi   aholi   vakillari   kelib   qo’shildi.   Ularga
qo’zg’olon   vaqtida   bosqinchilar   bilan   hamkorlik   qilgan   qishilar   va   xon   oilasi
vakillarini qatl etish buyurildi. Bu paytda Namanganda bo’lgan Skobelev Rossiya
imperiyasining   topshirig’iga  asosan   1876-yil   fevralida   Qo’qon  xonligini   butunlay
bosib   olishga   kirishdi.   Abduraxmon   oftobachi   va   Po’latxon   qo’lga   olindi.
Abduraxmon   oftobachi   Rossiyaning   Yekaterinoslav   guberniyasiga,   Nasriddinxon
esa   Vladimir   nuberniyasiga   surgun   qilindi.   Shu   tariqa,   1876-yil   19-fevralda   150
yildan   ko’proq   hukm   surgan   Qo’qon   xonligi   tugatilib,   uning   hududlari   Rossiya
imperiyasi tomonidan bosib olindi va uning o’rniga Farg’ona viloyati tashkil etildi.
          Manbalarga   ko’ra,   amloq   xon   ixtiyoridagi   yer   bo’lib,   u   “zamini   xos”,   deb
atalgan. Bunday yerlar xon ayrim guruh va mansabdor shaxslarga berilgan. Yerni
kishi   unga   o’z   yosh   olgan   berib,   sug’   organ.   Olgan   hosilidan   esa   xonga   soliq
to’lagan va bu soliq miqdori xiroj (xiroj - hosilning 1/5 dan 1/8 qismigacha tashkil
etgan)   dan   ko’proq   bo’lgan.   Yerga   egalik   qilishda   mulk,   ijara,   ur’u,   tanho
tarzdadan ham foydalanilgan. Mulk - boylarga qarashli xususiy yerlar bo’lib, ular
dehqonlarga   ijaraga   berilgan.   Ma’lumotlarga   ko’ra,   -   belgilangan   shartlar   asosida
ijaraga   olingan   barcha   ko’chmas   va   ko’chadigan   mulk-yer,   ariq,   tegirmon,   tim,
18 rasta,  ulov va  boshqalarni  o’z  ichiga olgan  mulk shakli  bo’lsa,  urg’u  – musodara
qilish   yo li   bilan   xon   mulkiga   aylantirilgan   yoki   gunohkorni   qo lga   olishdaʻ ʻ
jonbozlik   qilgan   shaxslarga   berilgan   yer   va   mol-mulkdir. 13
  Tanho   -   hukmdorga
tegishli xizmat ko’rsatgan kishilarga amloq yerlardan ba’zilari in’omlanishi tufayli
paydo   bo’lgan   mulk   shakli   bo’lib,   bunday   yerlarda   soliq   yig’ish   huquqi   tanho
egalari   -   tanhodorlarga   berilgan.   U   o’ziga   berilgan   yer,   bir   nechta   qishloq,   hatto,
katta   mulkning   yillik   yoki   yarim   yillik   daromadini   olgan.   Ba’zan,   amaldorlar   bir
umr   tanhodor   bo’lgan   va   o’g’li   xon   marhamatiga   mukofot   bo’lsa,   tanhodorlik
meros sifatida davom etgan. Harbiylarga tanho yoki xiroj taqdim etsa, u tarxon deb
atalgan.   Bu   davrda   xonlikning   daromadi   mahsuloti   va   puldan   iborat   bo’lib,   ular
asosan   soliqlar  undirish  yo’li  bilan  hosil   qilingan. Soliq va  ishlabatlar   xonlikning
barcha   shahar   va   qishloqlarida   bir-biri   bilan   chambarchas   bog liq   bo lgan.	
ʻ ʻ
Mamlakatda   mavjud   soliqlar   joriy   etilishiga   ko’ra,   to’rt   turga:   shariat
qonunqoidalariga muvofiq belgilangan soliqlar; rasmiy soliqlar; an’naviy soliqlar;
joriy   qilingan   soliqlar.   Manbalarga   ko’ra,   shariat-qoidalari   asosida   joriy   qilingan
qonun-qoidalar:   –  xiroj,   ushr   va  zakot   hisoblangan.   Dehqonchilikda   donli   ekinlar
ekiladigan yerlardan olingan soliq - xiroj deb atalgan. Bu soliq hosilning beshdan
bir qo’llanishi etib, 5 qop g’allaning birp miqdorida undirilgan. Soliqning bir qismi
mahsulot,   bir   qismi   esa   pul   bilan   to’langan.   Ushr   yerlari   –   “zamini   ushr”   deb
yuritilgan   yerlardan   hosilning   undan   bir   qismi   miqdorida   ushr   solig’i   ruhoniylar
foydasiga   undirilgan.   Zakot   -   mahsulotdan   ishlab   chiqarilgan   savdo   solig’i   yoki
chorva   mollari   ishlab   chiqarishni   tashkil   etgan.   Xonlikning   savdogarlik
sarmoyalari   aniq   bo’lmaganligi   tufayli,   sharoitga   qarab   daromaddan   zakot
olingan. , chorva mollaridan ham qirqdan bir ulush olingan zakot olingan.
Xonlikda   joriy   qilingan   tanobona,   xonsoliq,   karvon   chegara   yoki   maxsus
shaharlarda, Sirdaryo kechuvidan mahsulotlardan boj to’lovlari, tuz boji, tuz boji,
xonlikda   joriy   qilingan   tanobona,   xonlikdagi   mablag’   savdogarlardan,   xonlikdagi
mablag’   savdogarlardan,   xonlikdagi   bozor   soliq   kabilar   rasmiy   soliqlarga   kirgan.
Bog’dorchilik,   sabzavotchilik,   polizchilikda   ekin   ekiladigan   yer   maydonining
13
  R.Nabiyev. Qo qon xonligi tarixidan T., “Fan”, 1973. 206 b	
ʻ
19 hajmiga   qarab   tanob   solig’i   olingan.   Soliq   yig’uvchi   amaldor   tanobchi   (har   bir
tanob   yerdan   soliq   oluvchi),   eakot   solig’ini   yig’uvchi   amaldorlar   zakotchi   deb
atalgan. An’anaviy soliqlarga to’y marosimlaridan, meros bo’linishidan, tarozidan,
daryodan   o’tish   uchun   sollardan,   qirg’iz   va   qozoqlarning   chorvasidan   yig’ishgan
va   shunga   o’xshash   soliqlar   kirgan.   Xonlikda   bulardan   tashqari   yana   turli   xil
favqo’lodda   soliqlar   mavjud   bo’lib,   u   tilla   puli   va   mis   puli,   ulov   puli,   alaf   puli,
nafsona,   mushtak,   kafsan,   yaksara   va   boshqalardir.   Soliqlar   qat’iy   qabul   qilish
hamda o’z vaqtida yig’ilishi shart bo’lsada, xon va amaldorlarning ixtiyori bilan bu
holat   o’zgarib   turgan.   Harbiy   tashvish,   ayniqsa,   soliqlarning   turi   va   miqdori
oshirilgan.   Xon   xazinasiga   tushgan   soliqlar   -   xossachi,   bek   xazinasiga   tushgan
soliqlar   -   beklik   deb   atalgan.   Manbalarga   ko’ra,   xon   ixtiyoridagi   yerlar   “zamini
xos”   deb   atalib,   undan   chiqadigan   barcha   daromad   xonning   ihtiyorida   bo’lgan.
Xon   xazinasiga   tushadigan   soliqlarning   hammasi   Qo’qon   shahri   va   uning
atrofidagi   qishloqlardan   yig’ilgan.   Cheetdan   Xon   Ixtiyoriga   Mahsulot   va
Chorvadan   Yig iladigan   Zakot,   Sirdaryo   Kechuvdan   Olinadigan   Boj,   Tuzdan,ʻ
Xossachi Joylardan, Xon Mablag Ga Qurilgan Barchay Intsho Otlardan Olinadigan	
ʻ
Soliq, To y Marosimlaridan va Meros Bo Lishdan Yig iladigan Soliqlar Tushgan.	
ʻ ʻ ʻ
Qo’qon xoligida soliqlardan ozod qilingan, ya’ni, “mulki xur” yerlar ham mavjud
bo’lib,   hujjat   egalari   bo’lgan   sayyid,   xo’jalar,   shayxlar   va   eshonlar   xonning
maxsus   inoyatnomalari   asosida   barcha   soliqlardan   ozod   qilinganlar.   Ishdan,
xonzoda va to’ralar, ba’zi qozi, rais, amin, darvesh va so’filar ham tanob solig’idan
ozod   qilingan.   Soliqlardan   ko’p   miqdorda   aholini   tozalash   turli   ishlarga   -
kanalizatsiya   qazish,   ariq,   obodonchilik   ishlari,   turli   qurilishlarga,   ayniqsa,
hukmron   tabaqalarning   xizmatlariga   jalb   qilingan.   Soliq,   to’lov   va
samaraliatlarning yildan yilga oshib borishi natijasida Qo’qon xonligida noroziligi
ortibrib,   xonlikdagi   ijtimoiy-siyosiy   vaziyatning   keskinlashuvi   davlatning   siyosiy
faoliyatini   ta’minlab   bergan.   Erdonabiy   hukmronligi   orqali   qirg’izlar   ushlab
turishga   kirishildi.   XVIII   asrning   yarimiga   kelganda   O’ratepa   viloyatiga
xonlikning harbiy qo’shinlari hujum uyushtirgan edi. 14
 Xonlik hududini boshqarish
14
  Azamat Ziyo.  O’zbek davlatchiligi tarixi. T., Sharq, 2000. 198 b
20 tizimlarining ham rivojlanib borgan. Xonlikda ishlab chiqarilgan soliqlarni tartibga
solish   ishlari   aynan   Erdona   hukmronlik   ishlab   chiqarish   jarayonida   amalga
oshirilgan   edi.   Bunda   asosan   xonlik   aholisining   soliq   to’lashdan   kelib   chiqqan
holda   islohot   amalga   oshirilgan.   Qo’qon   muarrixlaridan   biri   Mulla   Niyozning
qonunicha xonlikning xazinasi aynan Erdonabiy hukmronlik qilgan davrdan keyin
ko’paya   borgan   edi.   Xonning   qirg’izlar   ustidan   hukmronligining   o’zgarishiga
qarab xonning harbiy ham ortib borgan, xonlik sharqda Xitoyda hukmronlik qilgan
manjurlarning Sin sulolasiga qarshi muaffaqiyatli kurash olib borgan edi.
Norbo’tabiy   hukmronlik   qilgan   davrga   kelib   xonlikda   soliqlar   tartibga
solindi. Uning hukmronligi  1770-1801 yillarda Qo’qon xonligida yerlardan mo’l-
ko’l   hosil   olingan,   chorva   mollari   soni   ancha   ko’paygan,   umuman   aholining
turmush   sharoitlari   ancha   yaxshilangan   edi.   Mamlakatda   dehqon   va
chorvadorlarning   soliq   to’lash   uchun   ancha   yaxshilangan   edi.   Savdo-sotiq   ham
yaxshi   yo lga   qo yilgan,   qo shni   korxonalar   bilan   munosabatlari   ancha   yaxshiʻ ʻ ʻ
ko rinishda   bo lgan   edi.   Olimxonronligi   davrida   (1801-1810)   xonlik   harbiy	
ʻ ʻ
qo shinlari   Janubiy   Qozog iston   yerlariga   yurishlar   qilib,   xonlik   hududini
ʻ ʻ
hukmronlik   siyosatini   davom   ettirgan   edi.   Bunda   asosan   qipchoq   va   qirg iz	
ʻ
qabilalari   xonlikka   bo ysundirilib,   aholining   ijtimoiy   tarkibi   ham   kengaydi.	
ʻ
Olimxon   Toshkent   bekligiga   yurish   qilib,   uni   xonlik   tarkibiga   qo’shib   olidi.
Toshkent ustidan Qo’qonligining nazoratini o’rnatilishi tufayli bekligi ta’siri ostida
Toshkent   bo’lgan   qo’zoq   juzlari   ham   bevosita   Qo’qon   xoniga   tobe   bo’lib   qoldi.
Qozoq juzlari ichida qipchoq qabilalari ham istiqomat qilar edi. Xonlikka qipchoq
qabilalarining   kirish   jarayoni   aynan   Olimxon   hukmronligi   sodir   bo’lgan   edi.
Olimxondan   keyingi   hukmdor   Umarxon   (1810-1822)   hukmronlik   qilgan   davrda
xaonlikning   chegara   qal’alarida   aynan   xonlikning   shimoliy   tuzilishida   qurila
boshlangan   edi.   Uch   chegara   qal’alarida   qipchoq   qabilalaridan   bo’lmish   qulon
qabilasi bozor mavqega ega edi. Umarxon mamlakat hududini viloyatlarga bo’lib,
ularga o’zining mas’ul amaldorlarini tayinlagan.
II BOB. XONLIKDAGI SOLIQLARNI RIVOJLANISHI
21 2.1. . Qo’qon xonligida soliqlar davrida
Qo’qon   xonligida   soliqlar   tizimi   qadimdan   rivojlanib   kelgan   soliq   tizimiga
asoslangan  edi. Xonlik joriy soliq tizimi shariat qonunlariga erkin edi. Qirg’iz va
qipchoqlar turgan asosli xonlik tarkibiga qo’shib olinadigan hujjatlar bilan bog’liq
bo’lgan   xonlik   mulkiga   aylandi.   Qirg’iz   va   qipchoq   qabilalaridan   yer   va   chorva
mollari   soliqlari   olina   boshlandi.   Xonlikda   joriy   qilingan   soliq   tizimi   shariat
qonunlari   asosida   tasniflangan   va   tartibga   solingan   edi.   Qo’qon   xonlari   joriy
qilingan   soliq   tizimi   mamlakatning   barcha   aholisiga   nisbatan   birdek   ishlaydigan
amal   qilar   edi.   Bunda   o’zbek,   tojik,   qirg’iz   va   qipchoq   kabi   xalqlarning   soliq
to’lash   tartiblari   bir   xil   edi.   Xonlikda   joriy   qilingan   soliqlar   tizimi   asosan   aholi
ustidan   o’ziga   nazorat   qilishning   bir   ko’rinishi   edi.   Xon   viloyatlarining   soliq
to’lash   ehtiyojlarida   aholining   shug’ullanadigan   mashg’ulotlariga   bog’liq   edi.
Aholidan   olindigan   soliqlar   xonlarning   kundalik   sarf-harajatlarini   qoplar   edi.
Xonlikning   harbiy   qo’llarining   maoshlari   xon   xazinasidan   qoplanar   edi.   Bundan
tashqari   amaldorlarning   maoshlari   ham   aynan   mamlakat   aholisi   to’lovchi
soliqlardan   qoplanar   edi.   Xonlikdagi   barcha   yerlar   xonning   mulki   hisoblangan.
Xonlar   ushbu   amaldorlar,   qarindoshlari,   qabila   boshliqlari   va   boshqa   yerdan
soliqlarning bir qismini o’zida qoldirish sharti bilan hadya qilar edi. 15
  XIX asrning
ikkinchi   yarmida   Xo’qand,   Toshkent,   Qurama,   Xo’jand,   Namangan,   O’ratepa,
O’sh, Andijon, Shahrixon, Quva, Marg’ilon shaharlari Qo’qon xonligiga Xiroj (yer
solig’i), Tanabona (Bog’ va polizlardan olinadigan tanob puli) va zakot (mulkning
qirqdan   bir   qismi   miqdorida)   soliqlar   to’lashgan.   Xiroj   (yer   solig’i)   g’alla   bilan
chorak   o’lchovida   (1   chorak   –   72   kilogramm)   hisoblangan   bo’lsa,   Tanabona   va
zakot tilla hisobida yuritilgan.   Xonlik xazinasiga har yili eng katta soliqni Xo’qand
(1   million   10   ming   tanga),   Namangan   (859   ming   tanga)   va   Toshkent   (663   ming
tanga)   to’lashgan.   Andijon   uyezdi   bir   yilda   g’aznaga   faqat   25   ming   tilla   tanga
zakot, O’sh uyezdi esa faqat 12 ming tilla tanga xiroj to’lagan bo’lsa, Quva shahri
15
  Muhammad Aziz Marg’iloniy.Tarixi Aziziy.  T., “Ma’naviyat”, 1999. 238 b
22 barcha  soliqlardan  ozod  etilgan.   Xonlik  xazinasiga   asosiy   soliqlardan  tushgan   bir
yillik daromad 8 million 620 ming tilla tanga bo’lgan. Solishtirish uchun 1 Qo’qon
tilla tangasi Rossiyaning 3 so’m 80 tiyiniga teng bo’lgan.
2.2. Qo’qon xonligidagi soliq hozirgi kunda o’rganish
O’zbekiston   davlatchiligi   tarixida   o’z   o’rniga   ega   bo’lgan   Qo’qon   xonligi
(1709-1876)   ichki   va   tashkilot   siyosatida   soliq   tizimi   muhim   korxona   ega
hisoblangan.   Chunki   xonlik   iqtisodiyotining   taraqqiyoti,   davlat   boshqaruvining
boshqaruv   ham   shu   soliq   tizimi   bilan   bog’liq.   Xonlikda   yig’iladigan   soliqlarni
rasmiy   va   maxsus   turlarga   mumkin.   Xiroj,zakot,   savdodan   oziq-ovqat   mahsuloti
boj, hayvonlar oziq-ovqat mahsuloti solig’i, daryoni kesib o’tgan uchun soliq, tuz
solig’i,   ushr   solig’i   kabi   rasmiy   soliq   turlari   bo’lgan.   Tanobona,   to’y-maraka
marosimlaridan   yig’iladigan   soliqlar,   meros   bo’lishdan   yig’iladigan   soliqlar
maxsus   soliqlar   turiga   kiradi.   Sog’liqlar   asosiy   davlat   xazinasiga,   ya’ni   mutloq
hukmdor   -   xon   bilan   joylaridagi   beklar   foydasiga   yig’ilgan.   Soliqlar   mextar,
sarkor, oqsoqol, amin, zakotchi kabi joylardagi kishilar tomonidan yig’ib olingan.
Qo’qonligida   mamlakat   zakhirasidagi   birlashganidan   ham   savdo   bojlarini   yig’ib
olish   tizimi   shakllangan   edi.   Jumladan,   Rossiyaning   Sibir,   Astraxan   hamda
Xitoyning   manjurlar   hukmronligi   ostidagi   Sharqiy   Turkistoniga   ham   o’z
oqsoqollarini   yuborganlar.   Xonlikdagi   oqsoqollik   tizimi   haqida   A.D.Middendorf,
“Oqsoqollik   Farg’ona   vodiysida   nazorat   qilish   markazi.   Uning   atrofida   hamma
jamoa   boshqaruvining   notlari   aylanib   yuradi,   buning   tashqi   u   ajoyib   tashkil
etilgan,” deb qayd etgan edi. Davlatsiga kelgan hukmdor qishloq jamoasi tepasini
boshqarishda   va   davlat   soliqlarini   o’z   vaqtida   va   to’liq   yig’ib   olish   uchun
qishloqlarda faoliyat yuritgan oqsoqollarga tayangan. 16
 Qo’qonxonlari, tabiatxonlik
muammosi, balki o’zga davlatlarda istiqomat qilgan Qo’qon xonligi aholisiga ham
o’z   oqsoqollari   va   yorliq   yuborgan.   Bunday   yorliqlarga   ega   bo’lgan   oqsoqollar
16
  Плоских В. М. Кыргызское и Коканское ханства.  Фрунзе, Илим, 1977. 316 с.
23 Rossiya   imperiyasining   Sibir   hududi   hamda   Sharqiy   Turkistonda   istiqomat
qilganlar. Bu haqida H. Ziyoyev, “1821-yilda Rossiyaning Petropavlovsk shahrida
yashovchi Qo’qon savdogarlari oqsoqoli Kenjatoy Boyjonov bo’lib, uning qo’lida
Qo’qon   xonining   maxsus   yorlig’i   bo’lganligi”ni   ta’kidlaydi.   XVIII   asrning   o’rta
manjurlar   hukumatlarida   Sharqiy   Turkiston   bozorlarida   savdo   qilishiga   ruxsat
berilgan.   Xitoy   hujjatlarida   “Qo’qon   savdogarlari   Sharqiy   Turkistonning   ichki
bozorlarini   asta-sekin   qo’lga   oldilar,   mulk   va   mablag’   to’pladilar,   uyg’urlarning
uylarini ijaraga oldilar. Bu ular o’zlarining korxonalarini tuza oladigan korxonalar”
degan   ma’lumotlar   ko’plab   mavjud.   Qo’qondorlari   Sharqiy   Turkistondagi
musulmon   aholi,   fuqarolar,   Qo’qon   fuqarolaridan   boj-hiroj   yig’ib   hukm   o’z
nazoratiga   harakat   qilgan.   Shu   maqsadda,   o’lkaga   xon   o’z   oqsoqolini   yuborgan.
Qo’qonlik   savdogar   Rizoquli   Yorkenddagi   Qo’qon   savdogarlarining   oqsoqoli
sifatida   tayinlangan.   Ikkinchi   oqsoqol   esa   Qashqarda   tayinlangan   bo’lib,   u
toshkentlik   savdogar   Ne’matjon   edi.   Rus   sharqshunosi   A.A.Semenov   ham
Ne’matjonni   Sharqiy   Turkistonga   oqsoqol   sifatida   yorliq   bilan   yuborilganligini
qayd etgan. Xitoy manbalarida ushbu oqsoqolliklar Qo qon hukmdorining roziligiʻ
bilan   Yorkend   va   Qashqar   hokimi   tayinlangan.   Ching   imperiyasi   ma muriyati	
ʼ
bunga rozi bo lgan.	
ʻ
          Qashqar   va   Yorkenddagi   qo’qonlik   savdogarlar   bir   oyda   to’rt   marta
Qashqarning   “eski   shahar”   tasviri   oqsoqol   huzurida   majlis   o’tkazganlar.   Uning
amaldagi Qashqardagi  barcha Qo’qon savdogarlaridan va musulmonlardan boj va
zakot soliqlarini yig’ib olish edi. Oqsoqollik Sharqiy Turkistonda qachon o qishligi	
ʻ
xususida   tarixchilar   orasida   turlicha   fikr   bildirilgan.   Yapon   hamda   tadqiqotchisi
Toro   Soguchi,   Norbo’tabiy   Olimxonning   muhri   tushirilgan   yorliqqa   ega   bo’lgan
xudoy   savdo   savdodagi   shaxsiy   Sharqiy   Turkistonda   savdo   Qo’qongarlarini
nazorat   qilganligini   qayd   etgan.   M.Gurevichning   tavsiyaicha,   Qo’qon   hukmdori
“Umarxon   nazorati   ostida   Qashqardagi   Qo’qongarlaridan   boj   yig’ishni   nazorat
qilish   Qo’qon   oqsoqoli   (xudoydo)ni   tayinlashga   urinib   ko’rilgan”,   –   deb   yozgan.
Qurbon   Ali   Ayaguziyning   fikricha   esa   bu   oqsoqollik   tizimi   1832-yilgi   Qo’qon
24 xonligi   va   Ching   imperiyasi   o’   birlashmasidan   so’ng   o’qish,   deb   hisoblagan.
“Oqsoqol”   atamasi   manjurcha   “xudoydo”,   xitoycha   “shangmu”   yoki   “maimai
touren”,   ya’ni   “savdo   oqsoqoli,   boshligi’i”   atamasi   bilan   tenglashtirilgan.   Bu
mansab   egasi   natiq   Qo’qon   savdogarlari   faoliyati   va   huquq-huquqlarini,   balki
Sharqiy   Turkistonda   muomalada   bo’lgan   Qo’qon   tanga-pullarini   ham   nazorat
qilgan.
Xulosa
25          Xulosa qilib aytganda Qo qon xonligi aholisining ko pchiligi o zbeklar bo lib,ʼ ʼ ʼ ʼ
mamlakat shahar va qishloqlarida tojiklar ham yashagan. Xonlikda yana qirg izlar	
ʼ
va   qipchoqlar   ham   istiqomat   qilganlar.   Ular   Sirdaryoning   boshlanish   joylaridan
Balxash ko ligacha bo lgan tog li rayonlardan to Qashg ar chegarasigacha bo lgan	
ʼ ʼ ʼ ʼ ʼ
yerlarda,   Yettisuv,   Talas   vodiysi,   Oloy   tog lari,   Badaxshon,   Farg ona   vodiysi	
ʼ ʼ
oldida ko chmanchi  va ko  yarim  chmanchi  hayot  kechirishgan. Bundan tashqari,	
ʼ ʼ
Farg ona   vodiysida   qoraqalpoqlar,   Toshkent   atroflarida   qozoqlar,   xonlikning	
ʼ
sharqiy   joylari,   Qo qon   xonligini   Buxoro   va   Rossiyadan   alohida   turadigan	
ʼ
cho llarda   ko chmanchi   qozoqlar   yashaganlar.   Manbalarning   ma lumotlariga	
ʼ ʼ ʼ
ko ra, XIX asrning boshlarida qirg izlar, qalmoqlar, uyg urlar, qoraqalpoq, qozoq
ʼ ʼ ʼ
va   qipchoqlar   .   ishdan,   xonlikning   ayrim   shaharlarida   lo lilar,   hindlar,   afg onlar,	
ʼ ʼ
arablar   va   boshqa   Osiyo   xalqlari   istiqomat   qilganlar.   Turkiston   general-
gubernatorligi   tashkil   topganidan   so ng   yahudiylar,   armanlar   va   boshqa   millat	
ʼ
vakillari ham yashaganlar. O zbeklarning ming qabilasi (urug i) boshliqlaridan biri	
ʼ ʼ
Shohruhbiy asos solgan Qo qon xonligidagi davlat boshqaruv tizimi o rta asrlarda
ʼ ʼ
Movarounnahrda   hukm   surgan   musulmon   davlatlari   boshqaruv   tizimidan   farq
qilmas   edi.   Xonlikda   Buxoro   amirligida   bo lgan   kabi   Xonlikda   eng   oliy   va	
ʻ
markaziy unvon xon unvoni bo lib, uning hukumati cheklanmagan. Farmon berish	
ʼ
va   uning   xavfsizligini   nazorat   qilishlari   bo’yicha   bo’lgan   qo’li.   Xonlikning   ming
qabilasidan bo’lgan hokimlar turli yillarda Shahrisabz, Urgut, Mog’iyon, Urmitan
viloyatlari va beklik ham hukm surganlar. Olimxon davrigacha (1798) ming urug i	
ʼ
boshliqlari   XIX   asrning   boshlarida   biy   unvoni   bilan   hokimiyatni   boshqarganlar.
Olimxon   1805-yilda   o zini   rasman   xon   deb   e lon   qildi.   Xon   unvoni   bilan	
ʼ ʼ
hokimiyatni   boshqargan   Umarxon   (1810-1822)   1818   yilda   o zini   “amir   ul-	
ʼ
muslimin”   deb   e lon   qildi.   1822-yilda   Muhammad   Alixon   ham   hon   unvoni   bilan	
ʼ
taxga   o tirgan.   Xon   avlodlari   xonzoda,   amirzoda,   mirzoda,   shahzoda,   to ra   deb	
ʼ ʼ
atalganlar.   Xonlik   davlat   nizomi   mutlaq   yakka   hokimlik   bo lib,   xonning   o zi	
ʻ ʼ
cheklanmagan hokimiyatga ega bo lsa-da, ma lum tarixiy davrlarda boshqaruvi va	
ʼ ʼ
hokimiyati   cheklanib,   saroy   amaldorlari   hamda   qo shin   boshliqlarining   xonga	
ʼ
ta siri   kuchli   bo lgan.   Bunga   Musulmonqulining   mingboshi   va   otaliq   bo lganni	
ʼ ʼ ʻ
26 (Xudoyorxon davri, 1844-1852) yoki Aliqulining amirlashkarlik va vazirlik davrini
(Sulton Sayidxon, 1863-1865) misol qilib keltirish mumkin.
Foydalanilgan adabiyotlar va manbaalar ro’yxati:
27 Rahbariy adabiyotlar:
1.Karimov I.А. Tarixiy xotirasiz kelajak yo q - T.: O zbekiston, 1998. 12-bʼ ʼ
Umumiy va maxsus adabiyotlar:
1. Muhammad Aziz Marg’iloniy.Tarixi Aziziy.  T., “Ma’naviyat”, 1999.
2. Sh.Vohidov. Qo’qon xonligida unvon va mansablar “Sharq yulduzi”, T., 1995.
3. R.Nabiyev. Qo qon xonligi tarixidan T., “Fan”, 1973.	
ʻ
4. Плоских В. М. Кыргызское и Коканское ханства.  Фрунзе, Илим, 1977.
5. Rossiyaning Masalskiy shahrida. Vatanimizning to’liq geografik tavsifi.1913
6. G’.Xolliyev, X.G’ulomov. O’zbekiston tarixi.  T., “Universitet”, 1997.
7. Azamat Ziyo.  O’zbek davlatchiligi tarixi. T., Sharq, 2000.
8.   Джамгерчинов   Б.   Очерки   политической   истории   Киргизии   XIX   века.
Фрунзе, «Кыргызстан», 1966.
ILOVALAR
28 1-ilova
Qo’qon ko’chalari
2-ilova
29 Qo’qon xonligi hududi
30

Qo’qon xonligida soliq tizimi haqida

Купить
  • Похожие документы

  • Sovet ittifoqida siyosiy mojarolar
  • O'rta asrlarda yer-suv munosabatlari
  • Koreya Choson XVIII- XIX asrlarda
  • Somoniylar davlati va oʻrta Osiyoda tutgan oʻrni
  • Abdullaxon II davrida Buxoro xonligi

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha