Qo’shma gap qoliplaring nutqiy voqealanishi

O‘ZBEKISTON RESPUBLIKASI 
OLIY TA’LIM, FAN VA INNOVATSIYALAR VAZIRLIGI
MIRZO ULUG‘BEK NOMIDAGI 
O‘ZBEKISTON MILLIY UNIVERSITETI
FAKULTETI
YO‘NALISHI
 FANIDAN
KURS ISH
MAVZU: Qo’shma gap qoliplaring nutqiy voqealanishi
BAJARDI: ________________________
QABUL QILDI: ________________________
Toshkent 2024 QO’SHMA GAP QOLIPLARING NUTQIY VOQEALANISHI
Mundarija:
Kirish……………………………………………………………………………3
I bob.   Qo’shma gap va uning turlari…………………………………………….4
1.1 Qo’shma gap haqida umumiy ma'lumot…………………………………….4
1.2  Qo’shma gapni o’qitish   usullari ……………………………………………..11
II bob.  Ergash gapli qo’shma gaplar va ularning turlari…………………………23
2.1 Ega ergash gapli qo’shma gap……………………………………………….23
2.2 Bog’langan qo’shma gap…………………………………………………….27
Xulosa……………………………………………………………………………30
Foydalanilgan adabiyotlar ro’yxati……………………………………………32
3 Kirish
Mavzuning dolzarbligi: O‘zbek tilshunosligida qo‘shma gap mavzu sifatida
ko‘pgina   asarlarning   tadqiq   obyekti   bo‘lgan.   Olimlar   V.V.Vinogradov   –
A.G‘ulomov   ta’limotida   qo‘shma   gapning   (ega   –   kesim),(ega   –   kesim)   umumiy
qolipi asosida ish olib borilgan. Respublikamiz mustaqillikka erishgunga qadar bir
necha   o‘n   yilliklar   davomida   o‘zbek   tili   rus   tili   orqali   kirib   kelgan   g‘arb
tishlunosligi   nazariyalari   zaminida   rivojlanib   kelgan.   Natijada,olimlarimiz
ta’kidlaganlaridek,   o‘zbek   tilining   grammatik   kategoriyalari   o‘rtasida   ziddiyatlar
paydo   bo‘lgan.   Bu   ziddiyatlar   keyingi   yillarda   bajarilgan   ilmiy   ishlarda   o‘z
ifodasini topgan. 
Kurs   ishining   maqsadi:   O‘zbek   tilshunosligi   taraqqiyotining   so‘nggi
yillarida   har   xil   yo‘nalishlar   asosida   ilmiy   ishlar   paydo   bo‘ldi.   Olimlarimiz   ko‘p
qirrali   bo‘lgan   birliklarning   turli   tomonlarini   o‘rgandilar   va   o‘rganmoqdalar.
Tabiiyki, har bir yo‘nalishning o‘ziga xos jihatlari ko‘p. 
Kurs   ishining   vazifasi:   Grammatikaning   ikkinchi   yirik   qismi   bo‘lgan
qo‘shma   gap   sintaksisida   sodda   gaplarning   mazmun   va   intonasiya   jihatdan
birlashib,   yaxlit   bir   gap   –   qo‘shma   gap   hosil   qilishi,   qo‘shma   gap   qismlarining
o‘zaro   mazmun   munosabati,   qismlarining   o‘zaro   birikish   usulllari,   qismlarining
miqdoriga   ko‘ra   tasnif   qilinishi,bu   tasnifga   kiruvchi   qo‘shma   gaplarning   ichki
turlari   o‘rganilgan   edi.   Qo‘shma   gap   sodda   gap   bilan   mustahkam   bog‘langan,
ammo   undan   ham   struktur,   ham   uzatilayotgan   axborot   miqdori   va   sifati   nuqtayi
nazaridan   farqlanuvchi   sintaktik   qurilmadir.   Sodda   va   qo‘shma   gaplar,   ularning
bir-biridan farqli, ba’zi bir o‘xshash tomonlarini bilish har bir insonga o‘z fikrini
to‘g‘ri ifodalashga yordam beradi, uning ta’sirchanligini ta’minlaydi.
Kurs ishining hajmi:   Kurs ishi kirish qismi, ikki bob, to’rt bo’lim, xulosa
va foydalanilgan adabiyotlar ro’yxatidan iborat. Jami 32 varaq.
4 I BOB.   QO’SHMA GAP VA UNING TURLARI
1.1 Qo’shma gap haqida umumiy ma'lumot
Ikki yoki undan ortiq sodda gapning mazmun, grammatik va ohang jihatidan
birikuvidan   tuzilgan   gap   qo’shma   gap   d е yiladi:   Dekabr   kirib,   qish   o’z   hukmini
o’tkaza boshladi. 
  Sodda   gap   tarkibida   bitta   ega   va   k е sim   birligi   ishtirok   etsa,   qo shma   gap‟
tarkibida   ikki   va   undan   ortiq   ega   va   k е sim   birligi   (ya ni   grammatik   asos)	
‟
qatnashadi. 
  Qo shma   gap   tarkibidagi   sodda   gaplar   o zaro  	
‟ ‟ bog’lovchilar,   yuklamalar,
ko’makchilar  va  f е 'l shakllari  hamda  ohang  orqali bog lanadi. 	
‟
  Mazmun   munosabati   va   bog lovchi   vositalarining   qo llanishiga   ko ra	
‟ ‟ ‟
qo shma   gaplar   3   xil   bo ladi:  	
‟ ‟ bog’langan   qo’shma   gaplar,   ergash   gapli
qo’shma gaplar va bog’lovchisiz qo’shma gaplar. 
Ayrim darsliklarda qo shma gaplar quyidagi guruhlarga bo linadi: 	
‟ ‟
1) t е ng bog lovchilar vositasida bog langan qo shma gaplar; 	
‟ ‟ ‟
2) ergashtiruvchi   bog lovchilar   vositasida   bog langan   qo shma   gaplar;	
‟ ‟ ‟
3) bog lovchi-yuklamalar vositasida bog langan qo shma gaplar; 	
‟ ‟ ‟
3) nisbiy   so zlar   vositasida   bog langan   qo shma   gaplar;   5)   fahat   ohang	
‟ ‟ ‟
vositasida bog langan qo shma gaplar.
‟ ‟
Ikki yoki undan ortiq sodda gapning mazmun, grammatik va ohang jihatidan
birikuvidan   tuzilgan   gap   qo’shma   gap   d е yiladi:   Eshik   s е kin   ochildi-yu,
halandarovning yuzi ko’rindi.
  Sodda   gap   tarkibida   bitta   ega   va   k е sim   birligi   ishtirok   etsa,   qo’shma   gap
tarkibida ikki va undan ortiq ega va k е sim birligi hatnashadi.
  qo’shma   gap   tarkibidagi   sodda   gaplar   o’zaro   bog’lovchilar,   yuklamalar,
ko’makchilar va f е 'l shakllari hamda ohang orhali bohlanadi.
  Mazmun   munosabati   va   bog’lovchi   vositalarining   ho’llanishiga   ko’ra
qo’shma   gaplar   3   xil   bo’ladi:   bog’langan   qo’shma   gaplar,   ergash   gapli   qo’shma
gaplar va bog’lovchisiz qo’shma gaplar.
5 Ayrim darsliklarda qo’shma gaplar quyidagi guruhlarga bo’linadi: 
1) t е ng bog’lovchilar vositasida bog’langan qo’shma gaplar; 
2) ergashtiruvchi bog’lovchilar vositasida bog’langan qo’shma gaplar; 
3)   bog’lovchi-yuklamalar   vositasida   bog’langan   qo’shma   gaplar;   4)   nisbiy
so’zlar   vositasida   bog’langan   qo’shma   gaplar;   5)   faqat   ohang   vositasida
bog’langan qo’shma gaplar (22; 21).
Bog’langan qo’shma gaplar
T е ng   munosabatdagi   sodda   gaplarning   o’zaro   t е ng   bog’lovchilar   yordamida
bog’lanishidan   tuzilgan   qo’shma   gap   bog’langan   qo’shma   gap   d е yiladi:   K е chasi
halin hor yohdi, l е kin havo sovimadi.
  Tarkibidagi   sodda   gaplarning   o’zaro   mazmun   munosabatiga   ko’ra
bog’langan qo’shma gaplar quyidagi turlarga bo’linadi:
 1. Biriktiruv munosabatli bog’langan qo’shma gaplar:
Bunday bog’langan qo’shma gaplar tarkibidagi sodda gaplar o’zaro va, hamda
bog’lovchilari,   ham,   -u(-yu),   -da   yuklamalari   yordamida   bohlanadi   va   bir   paytda
yoki   k е tma-k е t   ro’y   b е rgan   voq е a-hodisalarni   ifodalaydi:   Mashhulotlar   tugadi   va
hamma o’z uyiga tarhaldi. Odam ho’li t е gdi-yu, tashlandih  е rlar obod bo’ldi. hattih
izhirin ko’tarildi-da, h е ch kim uydan chihmay ho’ydi.
  2.   Zidlov   munosabatli   bog’langan   qo’shma   gaplar   va   ularda   tinish
b е lgilarining   ishlatilishi.   Bunday   gaplar   tarkibidagi   sodda   gaplar   o’zaro   ammo,
l е kin,   biroh   bog’lovchilari,   -u(-yu)   yordamida   bohlanadi:   Yurtimizning   bu   kuni
chiroyli,   l е kin   ertasi,   indini   yana   chiroyliroh,   baxtliroh   bo’ladi.   havo   ochildi-yu,
harorat s е zilmadi.
  Ba'zan   zidlik   mazmunini   kuchaytirish   uchun   zidlov   bog’lovchisi   va   bu
vazifada   ho’llangan   -u(-yu)   yuklamasi   birga   ishlatiladi:   K е chasi   hor   yohdi-yu,
l е kin   havo   unchalik   sovimadi.   Yozuvda   zidlov   bog’lovchilaridan   oldin,
yuklamalardan k е yin v е rgul ho’yiladi.
  3.   Ayiruv   munosabatli   bog’langan   qo’shma   gaplar   va   ularda   v е rgulning
ishlatilishi. Bunday gaplardagi sodda gaplar o’zaro ayiruv bog’lovchilari goh...goh,
yo...yo,   yoki...yoki,   ba'zan...ba'zan,   dam...dam,   yoxud...yoxud   yordamida
6 bohlanadi.   Ayiruv   bog’lovchili   bog’langan   qo’shma   gaplar   voq е a-hodisalarning
galma-gal   bo’lishini   yoki   ulardan   biri   bo’lishini   ifodalaydi:   Goh   osmonni   tutib
ashula yangrar, goh allaha е rdan garmon tovushi eshitilib holar edi.
  Takrorlanib   ho’llangan   ayiruv   bog’lovchilarning   ikkinchisidan   oldin   v е rgul
ho’yiladi,   ayiruv   bog’lovchilar   yakka   ho’llansa,   h е ch   qanday   tinish   b е lgisi
ho’yilmaydi.
  4.   Inkor   munosabatli   bog’langan   qo’shma   gaplar.   Bunday   gaplar   qismlari
o’zaro   na   inkor   yuklamasi   orhali   bohlanadi   va   orasiga   v е rgul   ho’yiladi:   Na   suv
bor, na biron  е mish holibdi.
  5.   Bo’lsa,   esa   so’zlari   yordamida   bog’langan   qo’shma   gaplar.   Bunday
gaplarda   hiyoslash   va   zidlash   munosabatlari   mavjud   bo’ladi:   Otab е k   sukutda,
O’zb е k oyim bo’lsa boshi bilan “shundoh” ishorasini b е rar edi.(A.hod.)
Ma`lumki, ergashgan qo’shma gaplarda ikki yoki undan ortiq sodda gaplar
o'zaro   hokim-tobelik   munosabati   orqali   bog’lanadi.   Ergash   gap   bosh   gapga   tobe
bog’lanib,   bosh   gapdagi   biror   bo’lakni   izohlab   keladi.   Bosh   va   ergash   gap
grammatik   hamda   mazmunan   jips   bog’lanib,   yaxlit   birlikni   tashkil   etadi   va
umumiy   bir   fikrni   ifodalaydi.   Ular   o’zaro   fe`lning   amaliy   shakllari   (sifatdosh,
ravishdosh   va   shart   fe`li),yordamchi   so’zlar   orqali   munosabatga   kirishadi.
Ergashgan   qo'shma   gaplarning   guruhlanishi   ergash   gapning   bosh   gapdagi   qaysi
bo'lakni izohlab kelishiga qarab belgilanadi.
Eski   o’zbek   tilida   ham   ergash   gapli   qo’shma   gaplarning   yuqoridagi   turlari
qayd qilinadi. Quyida ularni ko’rib o'tamiz.
Ega ergash gapli qo’shma gaplar.  Ma`lumki, ega ergash gap bosh gapdagi
olmosh   bilan   ifodalangan   egani   izohlab,   to'ldirib   keladi.   Eski   o’zbek   tilida   ega
ergash gap bosh gapga quyidagicha bog’langan.
1.   Hozirgi   o’zbek   tilidagidek,   fe`lning   shart   mayli   formasi   yordamida:   har
kim padshSh bolsa.
2.   -r(-ar,   -   er,   -ur,   -ur)   affiksli   sifatdosh   formasi   yordamida:   Ul   chin   svzni
palganga catar, durriu saminni najasatSha atar (Nav. MK).
7 3.   Fe`lnyng   anikdik   mayli   formasi   yordamida:   Har   kishi   kim   tiriklik
manziuliuga kelibtur, axiur dunya gamxanasiudiun kechkusidur (BN).
Kesim   ergash   gapli   qo’shma   gaplar.   Kesim   ergash   gap   bosh   gapning
olmosh bilan ifodalangan kesimini izohlab, bosh gapga hozirgi uzbek tilvdagidek,
-ki,-kim   boglovchisi   orkali   boglangan.   Bosh   gapning   kesimi   vazifasida   hozirgi
uzbek tilida shu olmoshi keladi. eski uzbek tilida esa ko’proq. bu, bular, ul
u  andac
kursatish olmoshlari qo’llangan.
To’ldiruvchi ergash gapli qo’shma gaplar . Ma`lumki, to’ldiruvchi ergash
gaplar   bosh   gaplardagi   tuldiruvchi   mavkei   (poziciyasi)ning   ma`nosini   tuldirib
keladi va bosh gapga –ki -kim shakliy vositasi orkali bog’lanadi.
Hozirgi   uzbek   tilida   tuldiruvchi   ergash   gaplar   bosh   gapga   fe`lnyng   shart
mayli   yxakli,   deb   yordamchisi,   -mi,chi,-ku   yuklamalari   va   -ki   boglovchisi
yordamida boglanadi. eski uzbek tilida esa asosan -kSh-kim vositasida boglangan.
Aniqlovchi ergash gapli qo’shma gaplar.  Ma`lumki,
aniqlovchi ergash gap bosh gapdagi anikdovchi vazifasida kullangan ayrim
suzlarning   ma`nosini   konkretlashtirib   keladi.   Anikdovchi   ergash   gap   kupincha
bosh gapdagi predmet belgisini uning xarakati yoki holatiga ko'ra aniqlaydi. 
Ba`zan   aniklanayotgan   bulak   shaklan   ifodalanmasligi   ham   mumkin.   Lekin
mazmunan u tulik, anglashinaveradi: Andac
eshitildikim, Astrabadda alamdiun vtubtur (Nav.MN). Mazkur misolda bosh
gap tarkibidagi aniklanayotgan bulak (xabar) shaklan ifodalanmagan. Anikdovchi
ergash gap bosh gapdagi aynan ana shu ifodalanmagan sub`ektni anikdab, izohlab
kelgan. Implicit sub`ekt andac havola bulagi orkali anglashilib turibdi.
Sabab   ergash   gapli   cushma   gaplar.   Bunday   gaplarning   mazmuni   sabab
munosabatidan   iborat.   ergash   gap   sabab   vokeani,   bosh   gap   undan   kelib
chik,adigan   natijani   ifodalaydi.   Bunday   ergash   gaplarda   sodda   gaplarning
semantik   munosabatida   ul   jiuuattiun,   bu   jShattiun   leksik   birikmalarining
semantikasi   muhim   ax;amiyatga   ega.   Bu   vositalar   bosh   gapning   boshida   .kelib,
sabab   holi   semantik   vaziyatini   egallaydi.   Sabab   vok,ea   ana   shu   vositalar
8 yordamida   natija   vokeaning   ichiga   kiradi.   Sabab   vokea,   ya`ni   shart   ergash   gap
oldin, undan  sung  bosh  gap keladi.  Chunki   sabab  vok,ea  ifodalangandan  sung  ul
jiuuattiun, bu jiuhattiun vositalari bilan asosiy denotatning yuzaga chik,ish sababi
izoxlanadi.   Misollar:   Bard   lafziudiun   achchiugiu   kelur   erdi,   bu   jiuhattiun
aca   tashvish   berurlvr   erdi   (Nav.MN).   Chun   siznic   tabugiuciuzda   davlatxscliug
svzini ayturga ma`murmen, ul
jiuhattiun gustShliug bild arzadasht bitildi (Nav. Mnsh).
Sabab ergash gap bosh gapga -km, nim vositasida ham boglanishi mumkin.
Bunday   kushma   gaplarda   bosh   gap   ergash   gapdan   oldin   joylashadi:   Maet
maraziuda tajniu aniuc carniuga coydiukim, Darabca domiula erdi (Nav. TMA).
Hozirgi   o’zbek   tilida   ham   sabab   ergash   gaplar   bosh   gapga   ba`zan   -ki
vositasida boglanadi. Lekin yukoridagi misoldan farkli ravishda, ergash gap bosh
gapdan avval joylashadi: Ayol borki, olam munavvar. 
Ergash   gapning   kesimi   buyruk,   maylidagi   fe`l   shakli   Oilan   ifodalanadi.
Bosh   gap   bilan   -ki   (-nim)   vosit   shakliy   sintagmatik   munosabatda   buladi:
Mazlumga baxshayish korguzki, zalimdiun asayish kvrgey-sen (Nav.MK,).
To’siqsizlik   ma`nolarini   ifodalashda   ergash   gap   tarkibidagi   agar,   agarchi
boglovchilari   katta   rol`   uynaydi.   Shu   bilan   birga,   denotatlar   tarkibidaga   ayrim
leksik   vositalar   ham   axamiyatli   hisoblanadi.   Bunday   gaplarda   bir   paytning   uzida
ikki   xil   munosabat,   ya`ni,   ham   shart   munosabati,   ham   tusiksizlik   munosabati
mavjud   buladi.   Chunki   «to’siqsizlik»   deganda,   muayyan   shartning   tegishli
vokeaning   yuzaga   kelishida   tusik   bulmasligi   nazarda   tutiladi.   Bunda   shart
munosabati bevosita emas, balki bilvosita ishtirok etadi.
Payt ergash  gapli  qo’shma gaplar . Ma`lumki, payt ergash gapli  qo’shma
gaplarda,   asosan,   ikki   denotativ   voqea   ifodalanib,   ularning   biri   ikkinchisining
ichiga   payt   bildiruvchi   so’z   sifatida   kiradi.   Shuning   uchun   ham   ikki   denotativ
voaea o'rtasidagi munosabat payt munosabati sifatida reallashadi va bu munosabat
ifodalangan qo’shma gap payt ergash gapli qo’shma gap sifatida baholanadi.
9 10 Qo shma gapʻ   — tuzilishiga ko ra sodda gapga o xshash ikki va undan ortiq	ʻ ʻ
predikativ birlikning intonatsiya va mazmun jihatidan bir butunlik hosil etishi bilan
yuzaga   keluvchi   gap;   gapning   struktural   jihatdan   alohida   bir   turi.   Qo shma   gap	
ʻ
tuzilishi   va   qurilish   materialiga   ko ra   sodda   gapdan   farq   qiladi.   Sodda   gapning	
ʻ
qurilish   materiali   so z   yoki   so z   birikmalari   bo lsa.   Qo shma   gapning   qurilish	
ʻ ʻ ʻ ʻ
materiali   sodda   gaplardir.   Sodda   gap   bitta   predikativ   asosdan,   qo shma   gap   esa	
ʻ
ikki   va   undan   ortiq   predika-tiv   asosdan   tashkil   topadi.   Bir   qancha   turkiy   tillarda,
jumladan.   o zbek   tilida,   qo shma   gaplar   qanday   mazmun   munosabatlarini	
ʻ ʻ
ifodalashi,   grammatik   belgilari,   tuzilishi   va   intonatsiyasiga   ko ra   3   asosiy   turga	
ʻ
bo linadi:   bog -lovchisiz   qo shma   gap;   bog langan   qo shma   gap;   ergashgan	
ʻ ʻ ʻ ʻ ʻ
qo shma gap
ʻ
Tarkibidagi   predikativ   birliklar   o zaro   bog lovchi   yoki   bog lovchi	
ʻ ʻ ʻ
vazifasidagi so z yordamida emas, balki boshqa vositalar yordamida birikkan Q. g.	
ʻ
lar bog lovchisiz qo shma gap hisoblanib, bunday qo shma gaplarda ohang muhim	
ʻ ʻ ʻ
rol   o ynaydi.   Bog lovchisiz   qo shma   gaplar   aksar   hollarda   bog langan   va
ʻ ʻ ʻ ʻ
ergashgan qo shma gaplar bilan o xshash, munosabatdoshday ko rin-sada, ular ana	
ʻ ʻ ʻ
shu   turdagi   gaplarning   bog lovchisiz   varianti   emas,   balki   qo shma   gaplarning	
ʻ ʻ
alohida   turi   hisoblanadi:   „Saodatxon   eshikni   ochib   yubordi,   uyga   muzday   kuz
havosi   kirdi“   (S.Zunnunova).   „Sultonmurod   o zini   chetga   olishga   tirishdi,   xalq	
ʻ
to lqini uni surib ketdi“ (Oybek).	
ʻ
Tarkibidagi   predikativ   birliklar   o zaro   teng   bog lov-chilar   yordamida	
ʻ ʻ
birikkan   (teng   aloqali)   qo shma   gaplar   bog langan   qo shma   gap   deyilib,   uning	
ʻ ʻ ʻ
tarkibiy qismlari shaklan mustaqil ko rinsa-da, maz-munan va tuzilish jihatdan bir	
ʻ
butunlikni tashkil etadi. Mas: „Bahor keldi va gullar ochildi“. „Dil-afro z chindan	
ʻ
ham o zgargan. Ammo o ktam kulgusi, quralai ko zlarining kibrona boqishi o sha-	
ʻ ʻ ʻ ʻ
o sha edi“ (O .Hoshimov).	
ʻ ʻ
Tarkibidagi   predikativ   birliklar   (sodda   gaplar)   bosh   va   ergash   holatida
bo lib,   ya ni   bosh   va   ergash   gaplardan   tuzilib.   ergashtiruvchi   bog lovchilar,   bir
ʻ ʼ ʻ
qancha fe l shakllari, yuklama va ko makchilar, nisbiy so zlar va tobelanish ohangi	
ʼ ʻ ʻ
yordamida birikib, biri ikkinchisini aniqlash, to ldirish kabi vazifalarni bajaradigan	
ʻ
11 qo shma   gap   turi   erga   sh   gan   qo shma   gap   yoki   ergash   g   a   p   l   i   qo shma   gapʻ ʻ ʻ
deyiladi.   Mas:   „Bir   kuni   ko chada   ketayotsam,   Umri   bir   bosh   uzum   ko tarib	
ʻ ʻ
kelyapti“ (A.Qahhor) gapida-gi, „bir kuni ko chada ketayotsam“ qismi ergash gap	
ʻ
bo lib,   u   bosh   gapdagi   (Umri   bir   bosh   uzum   ko tarib   kelyapti)   ishharakatning	
ʻ ʻ
amalga oshish payti (vaqti)ni aniqlab, uni to ldirmoqda, predikatdagi shaklga ko ra	
ʻ ʻ
tobe holatda turibdi. Demak,  bosh gap ergashgan  qo shma gap tarkibidagi  hokim	
ʻ
kom-ponent,   ya ni   ergash   gap   tomonidan   o zi   yoki   biror   bo lagi   aniqlanadigan,	
ʼ ʻ ʻ
ergash gap tobe bo ladigan gapdir. Mas.: „Qaysi kishi ertalab shunday mashq qilsa,	
ʻ
u dardga chalinmaydi“ gapi ega ergash gapli qo shma gap bo lib, undagi „udardga	
ʻ ʻ
chalinmaydi“   qismi   bosh   gap   hisoblanib,   bosh   gapning   egasi   ergash   gap   orqali
izohlanmoqda.   Yoki   „Shoshish   kerak   emas,   chunki   bu   yil   toshqin   xavfi   yo q“	
ʻ
gapida   esa   „Shoshish   kerak   emas“   bosh   gap   bo lib,   ergash   gap   bosh   gapdan	
ʻ
anglashilgan   harakatning   sababini   ko rsatmoqda.   Ergash   gapli   qo shma   gap	
ʻ ʻ
tarkibidagi   tobe   qism   ergash   gap   hisoblanadi.   Ergash   gap   bosh   gapga   er-gashib
(tobelanib),   bu   gapni   yoki   uning   biror   bo lagini   qandaydir   (payt,   o rin,   sabab,	
ʻ ʻ
natija   va   boshqalar)   jihatdan   aniqlab,   belgilab   keladi.   O zbek   tiliga   doir   mavjud	
ʻ
darslik va qo llanmalarda ergash gaplar (ergash gapli qo shma gaplar) mazmun va	
ʻ ʻ
vazifalariga ko ra 14 turga ajratiladi.
ʻ
Qo shma gap va uning turlari, qo shma gaplarning tabiati masalalari  rus va	
ʻ ʻ
yevropa   tilshunosliklari   qatori   o zbek   tilshunosligida   ham   keng,   atroflicha	
ʻ
o rganilgan.   Bu   sohada,   ayniqsa,   akademik   G .Abdu-rahmonov   va	
ʻ ʻ
M.Asqarovalarningxizmatlarini   alohida   qayd   etmoq   kerak.   Shuningdek,   A.
G ulomov,   H.   G oziyev,   F.   Kamolov,   A.   Azizova,   H.   Rustamov,   E.   Azlarov,   A.
ʻ ʻ
Kononov,   E.   Grunina,   X.   Ab-durahmonov,   A.   Nurmonov,   N.   Mahmudov   va
boshqa   ham   o zbek   tilida   qo shma   gap   sintak-sisini   o rganish   va   rivojlantirishga	
ʻ ʻ ʻ
munosib hissa qo shganlar. Keyingi yillarda (o tgan asrning 90-yillaridan) o zbek	
ʻ ʻ ʻ
tilshunosligida   qo shma   gaplarni,   umuman   sintaktik   hodisalarni   yangicha   nuqtai
ʻ
nazar bilan sistemaviy-struktur usulda o rganish boshlandi.	
ʻ
12 1.2  Qo’shma gapni o’qitish   usullari
Qo’shma   gap   –   ikki   yoki   undan   ortiq   sodda   gapning   o’zaro   grammatik   va
mazmuniy   munosabatidan   tashkil   topgan   va   ohang   tugalligiga   ega   bo’lgan
butunlik
Murakkab   qo’shma   gap   –   turli   bog’lovchi   vositalar   yordami   bilan   o’zaro
bog’langan uch va undan ortiq gaplarning bir butunligi
Nisbiy   so’zlar   –   qo’shma   gap   tarkibidagi   sodda   gaplarni   bog’lashga   xizmat
qiluvchi so’roq va ko’rsatish olmoshlari
Ko’makchili   qurilma   –   ergash   gapni   bosh   gapga   bog’lovchi   shuning   uchun,
shu sababli, shu bois kabi birliklar
Ko’chirma gap – birovning aynan keltirilgan yoki o’zining hech o’zgarishsiz
nutqqa olib kirilgan gapi.
9-sinf   ona   tili   darsligida   (N.Mahmudov,   A.Nurmonov,   A.Sobirov   2006-y)
qo’shma gaplar tasnifi quyidagicha berilgan:
1Bog’langan qo’shma gaplar:
1)biriktiruv bog’lovchilari yordamida bog’langan qo’shma gaplar
2) zidlov bog’lovchilari yordamida bog’langan qo’shma gaplar
3) ayiruv bog’lovchilari yordamida bog’langan qo’shma gaplar
4) bo’lsa, esa so’zlari yordamida bog’langan qo’shma gaplar
2. Ergashgan qo’shma gaplar
1) kesim ergash gapli qo’shma gaplar
2) ega ergash gapli qo’shma gaplar
3) to’ldiruvchi ergash gapli qo’shma gaplar
4) aniqlovchi ergash gapli qo’shma gaplar
5) hol ergash gapli qo’shma gaplar
Hol   ergash   gapli   qo’shma   gap   o’z   navbatida   o’rin,   payt,   to’siqsizlik   ergsh
gapli qo’shma gap kabi turlarga bo’linadi.
3.Bog’lovchisiz qo’shma gap
Bog’langan   qo’shma   gap   mavzuini   o’tishda   badiiy   matnlardan   teng
bog’lovchilar   vositasida   bog’langan   qo’shma   gaplarni   topish,   ularni   izohlash,
13 mustaqil   ravishda   bog’langan   qo’shma   gaplar   tuzish,   ularni   ma’nodoshi   bilan
almashtirish singari topshiriqlar bajarilishi mumkin.
O’quvchilarda nuqtalar o’rniga teng bog’lovchilardan mosini qo’yib gaplarni
ko’chirish,   qismlarni   goh-goh,   dam-dam,   ba’zan-ba’zan,   yo-yo   singari   ayiruv
bog’lovchilari   bilan   biriktirib,   ma’noda   qanday   o’zgarish   sezilganligini   aniqlash
kabi mustaqil ishlar tavsiya etiladi.
Bog’langan   qo’shma   gap   turlaridan   biri   sifatida   qaralayotgan   bo’lsa,   esa
so’zlari   yordamida   bog’langan   qo’shma   gapni   o’tishda   quyidagi   misol   keltiriladi
va unda qisman chog’ishtirish-qiyoslash mazmuni mavjudligi ta’kidlanadi.
Rejadagi  ishni bajara olmayapman, sen bo’lsa faqat dam olaylik deysan. Oy
tunda   kerak,   aql   esa   kunda   kerak.   Bog’langan   qo’shma   gap   quyidagicha   tahlil
qilinadi:
1.Qo’shma   gap   tarkibidagi   sodda   gaplar   va   ularning   mazmun   jihatidan
bog’lanishi. 2.Sodda gaplarning bog’lanish yo’li, bog’lovchilarning turi.
3.Sodda gaplar orasida qo’llangan tinish belgilari
4.Gap bo’laklari
Namuna:
Urushdan boylar manfaat topdi, ammo kambag’allar xonavayron bo’ldi.
1)   ikki   sodda   gap   (qism)   bor:   urushdan   boylar   manfaat   topdi,   kambag’allar
xonavayron bo’ldi: zidlash munosabati mavjud.
2.sodda gaplar o’zaro vergul bilan ajratilgan;
3) gap bo’laklarini aniqlash: boylar – ega, manfaat topdi – kesim, urushdan –
to’ldiruvchi; kambag’allar – ega, xonavayron bo’ldi – kesim.
“Ergashgan   qo’shma   gap”   mavzuini   o’zlashtirish   jarayonida   o’quvchilar
e’tiboriga   sodda   gap   juftlari   beriladi.   Ulardan   ergashtiruvchi   bog’lovchilar   yoki
ko’makchili qurilma vositasida qo’shma gaplar tuzish vazifasi topshiriladi.
1.Bahor keldi. Qushlar issiq o’lkalardan qaytib kela boshladi. – Bahor keldi,
shuning uchun qushlar issiq o’lkalardan qaytib kela boshladilar.
Mavzuni   o’rganishda   bog’lovchi   vositalarni   ma’nodoshi   bilan   almashtirish,
ergashtiruvchi   bog’lovchilar   vositasida  bog’langan  qo’shma  gaplardagi   ma’noviy
14 munosabatni   aniqlash,   ulardan   o’rinli   foydalanish   kabi   ijodiy-amaliy   topshiriqlar
beriladi.
O’quvchilar   “Ergash   gapli   qo’shma   gap”   tushunchasini   sharhlay   olishlari,
ergash gapli qo’shma gaplarda qaysi gap boshqa bir gapni to’ldirib, aniqlab kelishi
haqida   xulosa   chiqarishlari,   ergash   gapli   qo’shma   gapni   kengaygan   birikmali
sodda gapga aylantira olishlari lozim.
Ergash gapni bosh gapga bog’lashda turli grammatik vositalardan foydalanish
masalasiga alohida e’tibor qaratiladi. Darslikda ergashgan qo’shma gaplarni ularda
ishtirok etgan bog’lovchi vositalariga ko’ra quyidagi turlarga bo’lingan.
1.Ergashtiruvchi bog’lovchili ergashgan qo’shma gap (chunki, negaki, go’yo,
agar, toki)
2.Ko’makchili qurilmalar yordamida ergashgan qo’shma gap (shuning uchun,
shu sababli, shu tufayli)
3.Deb so’zi yordami bilan ergashgan qo’shma gap
4.Shart mayli qo’shimchasi yordami bilan ergshgan qo’shma gap (sa)
5.Ko’rsatish olmoshi yordamida ergashgan qo’shma gap
6.Nisbiy   so’zlar   vositasida   ergashgan   qo’shma   gap   (kim   –   u,   kimning   –
uning, qayerda – shu yerda)
Maktabda   ergash   gapning   ega,   kesim   va   to’ldiruvchi   kabi   turlarini
o’rgatishdan   maqsad   o’quvchilarning   bog’lanishli   nutqini   o’stirishdir.   Bunday
nutq   ko’nikmasi,   odatda,   grammatikadan   o’tilgan   nazariy   ma’lumotlarni
muntazam ravishda amalda qo’llash, mashq qilib ko’rish orqali hosil qilinadi.
Ergash gapli qo’shma gaplar quyidagicha tahlil qilinadi:
1.Bosh   gap   va   ergash   gap.   2.Ergash   gapning   turi   3.Ergash   gapning   o’rni   va
tinish   belgilari   4.Ergash   gapning   bosh   gapga   bog’lanish   yo’li   5.Gap   bo’laklari.
Shuni bilib qo’yingki, xodimlar bir joyda qotib qolgan rahbarni yoqtirmaydilar.
1)  Bosh  gap – Shuni  bilib qo’yingki;  ergash  gap – xodimlar  bir  joyda qotib
qolgan rahbarni yoqtirmaydilar;
2)   to’ldiruvchi   ergash   gap;   3)   ergash   gap   bilan   bosh   gap   vergul   bilan
ajratilgan;   4)   bosh   gap   ergash   gapga   –ki   bog’lovchisi   vositasida   bog’langan;   5)
15 gap bo’laklarini aniqlash: (shuni – to’ldiruvchi, bilib qo’yinki – kesim; xodimlar –
ega, bir joyda – qotib qolgan – aniqlovchi, rahbarni – to’ldiruvchi, yoqtirmaydilar
– kesim).
Bog’lovchisiz qo’shma gapning sodda gaplari o’zaro bog’lovchilarsiz, ohang
yordamidagina birikadi. Bunday gaplar orasida yozuvda vergul, ikki nuqta, nuqtali
vergul   va   tirelar   qo’yiladi.   Bog’lovchisiz   qo’shma   gapning   bog’langan   va
ergashgan   qo’shma   gaplarga   o’xshash   tomonlarini   o’quvchilarga   tushuntirish
uchun  bog’lovchilarni  ishtirok  ettirib  gap   tuzish  va  ularni   bog’lovchisiz   qo’shma
gaplarga yoki ergashgan qo’shma gaplarga aylantirish mashqlari o’tkaziladi. Eshik
ochildi   va   xonaga   rassom   kirib   keldi.   Eshik   ochildi,   xonaga   rassom   kirib   keldi.
Eshik   ochildi,   chunki   xonaga   rassom   kirib   keldi.   Bog’lovchisiz   qo’shma   gaplar
quyidagicha tahlil qilinadi:
1.Qo’shma gap tarkibidagi qismlar va ularning mazmun jihatidan bog’lanishi.
2.Qismlarning bog’lanish yo’li.
3.Qismlar orasida qo’llangan tinish belgilari.
4.Gap bo’laklari.
Qalandarov smetani o’qimasdan ovozga qo’ymoqchi bo’lgan edi, Saida unga
majlis raisi borligini eslatdi. (A.Q.)
1)   gapdagi   qismlar   (yani   sodda   gaplar)   Qalandarov   smetani   o’qimasdan
ovozga qo’ymoqchi bo’lgan edi – 1-gap; Saida unga majlis raisi borligini eslatdi –
2-gap; qiyoslash mazmuni bor.
2) ohang orqali bog’langan;
3) ohang yozuvda vergul bilan ifodalangan;
4)  gap bo’laklarini aniqlash;  Qalandarov – ega, ovozga qo’ymoqchi bo’lgan
edi – kesim, smetani o’qimasdan – vaziyat holi; Saida – ega, eslatdi – kesim, unga
– to’ldiruvchi, majlis raisi borligini – to’ldiruvchi.
Ko’chirma   va   o’zlashtirma   gaplar   hamda   ularning   tinish   belgilari   haqidagi
ma’lumot   o’quvchilarning   yozma   va   og’zaki   nutqini   o’stirishda   katta   yordam
beradi.   O’quvchilar   boshqalarning   nutqini   aynan   berish   usullarini,   shuningdek,
ularni o’zlashtirib aytish kabi stilistik malakalarni egallab oladilar.
16 O’quvchilar   o’z   yozma   ishlarida   ko’chirma   va   o’zlashtirma   gaplarning   turli
shakllaridan   foydalana   bilishlari,   bunda   nutqning   emotsionalligiga   e’tibor
qaratishlari   lozim.   Ko’chirma   va   o’zlashtirma   gaplarni   o’rgatish   adabiiy   o’qish
darslari hamda o’quvchilarga ijodiy imlo yozdirish bilan uzviy bog’lanishi shart.
Qo’shma   gap   sodda   gaplar   bilan   mustahkam   bog’langan,   biroq   undan   ham
struktur,   ham   uzatilayotgan   axborot   nuqtai   nazaridan   farqlanuvchi   sintaktik
qurilma   hisoblanadi.   Shu   bois   qo’shma   gapning   umumiy   lisoniy   mohiyati   uning
sodda gaplarga o’zaro munosabatida ochiladi. Lisoniy struktura jihatidan qo’shma
gapning   sodda   gapdan   farqi   ma‘lum   darajada   ravshan.   Aniqrog’i,   sodda   gapda
shakllangan   kesim   bitta   bo’lsa,   qo’shma   gapda   u   birdan   ortiq   bo’ladi   va   birdan
ortiq   sodda   gaplarning   mazmun,   hamda,   grammatik   jihatdan   birikuvidan   tashkil
topadi. Misollar: 1.Men sizni bilaman, siz bunday qilmaysiz. (O.) 2.Nima qilasan,
qishloqqa qaytasanmi? (O). 3.Dunyoda nima ko’p - kulgu ko’p. (O). 4.Bilamanki,
sodda   barmoqlaring   tilla   uzuk   taqmagan.   (U.)   5.Majlisda   ko’riladigan
masalalarning   muhim   tomoni   shundaki,   Baqa   qurilmadagi   cho’l   yerlarni   suvga
serob qilish masalasi muxokama qilinadi.
Ko’rinadiki, 1-gapda bilaman va qilmaysiz, 2-gapda qilasan va qaytasanmi, 3-
gapda   ko’p   va   ko’p,   4-gapda   bilaman   va   taqmagan,   5-gapda   shundaki   va
muhokama   qilinadi   kabi   har   bir   gapdagi   birdan   ortiq   kesim   sintaktik
qurilmalarning   qo’shma   gapligini   ta‘minlovchi   muhim   asoslardan   biridir.
Kesimlarning birdan ortiqligidan tashqari, har bir qo’shma gapda ifodalanayotgan
birdan ortiq fikr, axborotning o’zaro zich munosabati, gaplararo grammatik taqoza
etuvchilik   hamda   intonatsion   yaxlitlik   kabilar   ham   bu   sintaktik   qurilmalarning
qo’shma gapligini ta‘minlaydi. 
Komunikativ   nuqtai   nazardan   sodda   gap   bir   fikrni,   axborotni   uzatish
vazifasini bajarsa, qo’shma gapda birdan ortiq hukm o’z ifodasini topgan bo’ladi.
Shuningdek,   bu   alohida   axborotlar   asosidagi   munosabat   ham   qo’shma   gapda
qaysidir   darajada   bo’rtib   turadi.   Masalan:   Jahongir   keldi.     Men     shu   ondayoq
jo’nadim  gaplarida   ifodalangan   fikrlar   bir-biriga
17 o’zaro   bog’liq   bo’lib,   gaplarning   biri   ikkinchisini   taqoza   etadi.   Bu   jixatdan   ular
Jahongir keldi va men shu ondayoq ketdim gapidan ajralib turadi. 
SHunday qilib, qo’shma gap grammatik shakllangan va birdan ortiq axborotni
tashish uchun mo’ljallangan sodda gaplarning grammatik, semantik, intonatsion va
kommunikativ jihatlardan yaxlitlangan butunligidir.
Qo’shma   gap   tarkibidagi   sodda   gaplar   alohida   olingan   sodda   gaplardan
nisbatan   mustaqil   emasligi   bilan   ajralib   turadi.   Avvallo,   bu   grammatik   va
intonatsion   nomustaqillikdir.   Bahor   keldi,   shuning   uchun   dala   ishlari   qizib   ketdi
qurilmasini   ergash   gapli   qo’shma   gap   qilib   turgan   narsa   mazmuniy   taqoza
etuvchanlikdir.  Birinchi   gapdagi   mazmun   ikkinchi   gapdagi   mazmun   uchun  sabab
maqomidir.   Biroq   bunday   mazmuniy   zich   bog’lanishsiz   ham   qo’shma   gap   hosil
bo’lishi   mumkin.   Osmonda   turnalarning   «qurey-qureyi»   eshitilardi,   uzoqlardan
chuponlarning   hay-haylagani   quloqqa   chalinardi.   Ikkinchidan,     shuning   uchun
bog’lovchisi   qo’shma   gap   a‘zolarini   grammatik   jihatdan   zich   munosabatga
kiritgan.   (Biroq   bu   bog’lovchisiz   ham   qo’shma   gap   hosil   qilish   mumkin:   Bahor
keldi,   dala   ishlari   qizib   ketdi.)   Ammo   sodda   gaplar   orasidagi   intonatsion   uzilish
qo’shma   gapni   sodda   gapga   parchalab   yuborishi   mumkin:   Bahor   keldi,   shuning
uchun dala ishlari qizib ketdi.  
  Demak, ma‘lum bo’ladiki, qo’shma gap tarkibidagi sodda gaplarning o’zaro
zichlashuvi   mazmun,   grammatik   shakl   va   intonatsiya   nuqtai   nazaridan   bo’ladi.
Ammo bu omillar darajali ziddiyatda turadi.
     intonatsiya - grammatik shakl - mazmun
CHunki   mazmuniy   bog’liqlik   va   grammatik   shakl   mavjud   bo’lsa   ham,
birlashtiruvchi   intonatsiya   bo’lmasa,   ayrim   gaplar   qo’shma   gapni   tashkil   eta
olmaydi.   Ammo   mazmuniy   bog’liqlik   va   grammatik   aloqa   bo’lmasa   ham,
intonatsiya asosida qo’shma gap hosil qilish mumkin (bog’lovchisiz qo’shma gap.)
Sodda   gaplar   asosida   ajratuvchi   pauza   bo’lganda,   qo’shma   gapning   yaxlitligiga
putur   yetadi.   Masalan,   Men   sen   bilan   bormoqchi   edim.   Biroq   sen   qarshilik
qilmasliging   kerak.     Gaplar   orasida   qushma   gapning   barcha   belgilari   mavjud.
18 Birgina   birlashtiruvchi   ohang   yo’qligi     sodda   gaplarning   mustaqil   bo’lishiga   olib
kelgan.
Qo’shma gaplarni uyushiq kesimli sodda gaplardan, sodda va qo’shma  gaplar
orasidagi  uyushgan gaplardan farqlash lozim. Uyushiq kesimli sodda gaplar egasi
bitta,   bitta   umumiy   Pm   ga   ega   bo’lgan   birdan   ortiq   kesimlardan   tashkil   topgan
gaplardir.   Misollar:   1.Jamshid   o’qir,   yozar   va   chizar   edi.   2.Do’kondorlar
do’konlarini ochib, mudrab o’tirishardi. 3.Qushlar tinimsiz chug’urlashar va charx
urishar   edi.   Uyushgan   gaplar   esa,   aytilganidek,     birdan   ortiq   egaga,   shuningdek,
bitta umumiy  Pm li birdan ortiq kesimga ega bo’lgan gaplardir. Misollar: 1.Bahor
kelar, dala ishlari qizib ketar edi. 2.Jamshid o’qir, Jahongir yozar, Isroil esa chizar
edi.   3Do’kondorlar   savdoga   chorlab,   attorlar   esa   mollarini   maqtab   o’tirishardi.
Qo’shma gaplar esa har biri o’z Pm ga ega bo’lgan birdan ortiq kesimlardan tashkil
topadi. 1.Jamshid o’qirdi, Jahongir yozardi, Isroil esa chizardi.
Qo’shma   gaplardagi   formal-funktsional   yondashuvda   bir   egali,   lekin   birdan
ortiq  kesimli gaplar qo’shma gap sifatida qaraladi. Chunki har bir kesimda shaxs-
son,   zamon,   tasdiq-inkor,   modallik/mayl   (kesimlik)   ma‘nolari   birdan   ortiq
ifodalanadi.  Bu  esa  semantik  nuqtai   nazardan  ularning  har  birida  alohida  axborot
mavjudligidan dalolat beradi.
Qo’shma   gaplar   tarkibiga   kiruvchi   sodda   gaplar   orasida     teng   yoki   tobe
sintaktik   aloqa   mavjud   bo’ladi.   Agar   u   teng   bog’lovchi   yordamida   amalga
oshirilgan   bo’lsa,   tenglanish   deyiladi.   1.O’g’lim   keldi   va   tuyni   boshlab
yubordik.   2.   Bahor   keldi   va   dala   ishlari   qizib   ketdi.   To’g’ri,   gaplar   orasida
sabab-oqibat   aloqasi   mavjud   va   gapni   mazmunan   tobe-hokim   gaplarga
kiritish mumkin.  Biroq gaplarda mazmunan tobelik, shaklan tenglik mavjud
bo’lganda,
grammatik jihatdan nisbiy yakunlangan bo’ladi. Bu nisbiylik mustaqil  sodda
gaplardagi   tugallanganlikdan   farqlanadi.   Qo’shma   gap   tarkibida   birikayotgan   bir
sodda   gapning   modal   sifatlari   ikkinchisiga   ta‘sir   etmasdan   qolmaydi.   Natijada
yangi   modal   ma‘no   vujudga   keladi.   Bu   masala   kesimlarning   MKSH   va   NKSH
turlari   bilan   ham   zich   aloqador   xodisadir.   Shuningdek,   qo’shma   gap   tarkibiy
19 qismlarini   bog’layotgan   bog’lovchi   vositalardagi   modal   ma‘nolar   ham   ana   shu
xosila modal ma‘noga qorishadi.
Lisoniy   birliklar   serqirra   mohiyatli   bo’lganligi   bois   kamida   ikkita
paradigmaga   kiradi.   Shu   boisdan   biror   butunlikka   kiruvchi   lisoniy   birliklarni
kamida ikki tomondan tasniflash mumkin bo’ladi. 
Qo’shma   gap   ham     lisoniy   birlik     sifatida   murakkab   tabiatli   bo’lib,   bu
murakkablik   uning   lisoniy   sathda   tutgan   o’rni,   tarkibidagi   sodda   gaplarning
grammatik   shakli   va   bog’lovchi   vositalari   hamda   mazmuniy   munosabatlarning
rang-barangligi   bilan   belgilanadi.   Shuningdek,   qo’shma   gap   turlarini   xilma-xil
asoslarda   turlicha   tasniflash   mumkin   bo’ladi.   Tasnif   asoslarining   aniqligi   va
tasnifning   izchil   amalga   oshirilishi   masala   mohiyatini   oydinlashtirishda   muhim
omillardan biridir.
Qo’shma   gaplarning   ma‘noviy   va   struktur   sintaksis   nuqtai   nazaridan   tasnifi
ko’p hollarda o’zaro farqlanadi.
An‘anaviy   sintaksis   qo’shma   gaplar   tasnifida   ko’p   hollarda   ularning   nutqiy
belgi-xususiyatlariga, zohiriy alomatlariga tayanadi. Struktural sintaksis tasnifi esa
qo’shma gaplarning lisoniy mohiyatlaridan kelib chiqqan holda amalga oshiriladi.
Qo’shma   gaplar,   avvalo,   sodda   va   uyushgan   gaplardan   o’z   qurilish
usullarning   boshqachaligi   bilan   farqlanadi.   Demak,   umumiy   lisoniy   mohiyat
sifatida   gaplar   qurilish   qoliplariga   ko’ra   dastlabki   tasnifda   uchga   bo’linadi.
(Tasnifda gaplarning eng kichik qurilishi qoliplariga tayanamiz.)
 [WPm]          [((S-W)(S-W))Pm]        [WPm  + WPm]
Bunda, aytilganidek, sodda va qo’shma gaplar tasnifning chekka va uyushgan
gaplar oraliq vaziyatini egallaydi.
Qo’shma   gaplar   ham   o’z   navbatida   qoliplarning   tur   va   ko’rinishlariga   ega
bo’ladi.
[WPm   +   WPm]   umumiy   qolipining   yuzaga   chiqish   turlarini,   umumiy   qolip
bilan   nutqiy   ko’rinish   orasidagi   turli   bosqichdagi   oraliq   qoliplarni   aniqlash
me‘yorlari, belgi va mezonlarni muayyanlashtirmoq lozim bo’ladi.
20 Ma‘lumki, qo’shma gapning tur va ko’rinishlarini o’rganishda sodda gapning
eng kichik qolipi asos qilib olingan. Sodda gapning eng kichik qolipi  [WPm] dan
iborat   bo’lsa,   mantiqan   qo’shma   gapning   qurilish   qolipi   [1-WPm   +   2-WPm   +   3-
WPm +..n-WPm]dir.
Qo’shma   gapning   lisoniy   qolipi   [1-WPm+2-WPm=3-WPm+...n-
WPm]ekanligini   nazarda   tutgan   holda   qo’shma   gapning   eng   kichik   qolipi   uchun
[WPm+WPm] ramzidan foydalaniladi.
Qo’shma   gapning   voqelanish   usullarini   belgilashda   uch   ko’rsatkichga
tayaniladi.
[WPm] larning egasi [S]  bor-yo’qligiga, bir xil yoki boshqa xil ekanligiga.
[WPm]lar   tarkibidagi     [W]ning   xususiyatlariga   (W   larning   bir   xil   yoki
boshqa-boshqa   bo’lishb,   bir   xil   yoki   xar   xil   co’z   turkumlari   bilan   ifodalanishi,
turlanishiga ko’ra.
[WPm] tarkibidagi [Pm]  larning bir xil yoki qisman bir xil ekanligiga ko’ra.
[WPm+WPm]   qolipining   to   nutqiy   muayyan   gaplargacha   bo’linishlarini
bundan   boshqa   o’lchovlar     asosida   ham   berish   mumkin.   Masalan,   ikkita   [WPm]
ning   bog’lanish   usullari   va   yo’llari,     [WPm+WPm]   umumiy   qolipining   turli   xil
ko’rinishlarida tarkibiy qismlarining bog’lanish xususiyatlari  va ularni bog’lovchi
vositalar,   qo’shma   gap   tarkibiga   kirayotgan   har   bir   [WPm]   da   to’liq   o’xshash,
qisman   o’xshash,   yaqin   va   zich   a‘zolarning   bo’lish-bo’lmasligi,   birinchi   [WPm]
tarkibida   ikkinchi     [WPm]   ga   ishora   qiluvchi   vositaning   bor-yo’qligi,   [WPm]   lar
tarkibida nisbiy, bir-birini taqozo qiluvchi unsurlarning bor-yo’qligi kabilar shular
jumlasidandir.
   [S]  (ega)  ga ko’ra     [WPm+WPm]    turlari . Qo’shma  gaplar  bir  umumiy
[S] li qo’shma gaplar va ikki xususiy [S] li qurilmalarga bo’linadi.
a) bir [S]li   qurilmalarning qurilish qolipi   [S   (WPm  + WPm)]  ko’rinishida
bo’ladi: Men yanglishmayman, balki qanoatlanib so’zlayman. (A.Qod.)
b)   ikki   [S]li   qurilmalarning   qurilish   qolipi   [(S1-             WPm1)   +(S2-WPm2)]
ko’rinishida   bo’ladi:           Bunda   bulbul   kitob   o’kiydi,   Bunda   qurtlar   ipak   to’qiydi.
(H.O.)
21   [W]ga ko’ra [WPm+WPm] turlari. 
Bir   xil   [W]li   qurilmalar.   [WPm+WPm]ning   bu   turi   bir   necha   ko’rinishlarda
bo’ladi.
a)   [W]lari   bir   xil   so’zdan:   Siz   so’zlamasangiz,   men   so’zlamoqchi   edim.
(A.Qod.)
b) [W]lari bir xil turkumdan: Endi ortiq turma, tinch o’tir. (A.Qod.)
Xar   xil   [W]   li   qurilmalar.   Bunda   [W]lar   turli   turkumga   oid   so’zlar   bilan
ifodalanadi:1.Yoki   mening   ko’nglim   hamma   vaqt   yosh,     Yoki   senga   chiroy
umrbod   yo’ldosh.     (M.   Boboev.)   2.Yana   nima   balo   ismlari   bor,   tilim   ham
kelishmaydi. (Oybek.) 
[Pm] ga ko’ra [WPm + WPm] turlari.     
a)bir xil [Pm]li qurilmalar.  Xotinim bordi, bordi. («Mushtum»)
b)har xil [Pm]li qurilmalar.  Qaraysanmi,  qaray qolgin. (O’. Domlajonova.) 
Demak, gap markazini shakllantirishda muhim rol o’ynaydigan   Pm qo’shma
gap tarkibidagi sodda gaplarda bir xil ham, xar xil ham bo’lishi mumkin.  Shunday
hollar   ham   bo’ladiki,   Pm   umumiy   -   bitta   bo’lishi   ham   mumkin.   Bunda   endi
qo’shma gap emas, balki uyushgan gap vujudga keladi. Ma‘lumki, [WPm+WPm]
qolipida   [Pm]     tarkibi   har   xil   bo’lgan   hollarda   o’zbek   tilining   tabiati   uni   ……
qavsdan   chiqarish……   imkonini   beradi.   Chunki   o’zbek,   umuman,   turkiy   tillarda,
bir necha so’zshakllar uyushganda umumiy shakl oxirgi so’zshakl tarkibida kelishi
qonuniyatiga   tayansak,   bunday   gaplarning   qolipi   [W                 W]   Pm   ko’rinishida
bo’ladi.  Misollar: 1.Kelgan, ketgan edim. 2.Men o’qigan, yozgan edim.
Kesimlarning   har   biriga   ega   qo’yilishi   bilan   ular   uyushgan   gaplarga
aylanadi:1.Men kelgan, Jamshid ketgan edi. 2.Men o’qigan, sen yozgan edik.
Har   bir   kesimni   shakllantirish   bilan     uyushgan   gap   qo’shma   gapga
aylanadi:1.Men kelgan edim, Jamshid ketgan edi.2.Men o’qigan edim, sen yozgan
eding.
Struktur tilshunoslik uqtirishicha, har bir lisoniy birlik ongimizda ma‘lum bir
shakl   va   mazmunning   barqaror   yaxlitligi   sifatida   yashaydi   va   xususiy   xodisalar
sifatida   nutqqa   chiqadi.   Bu   nutqiy   ko’rinishlar   behisob   miqdorga   ega.   Biroq   bu
22 nutqiy ko’rinishlar bilan lisoniy birlik umumiylik orasida tipik ko’rinishlar mavjud
bo’ladi.   Yuqoridagi   [WPm+WPm]   tipik     ko’rinish   [WPm,                     WPm],   [WPm
WPm]  va  [WPm       WPm] oraliq ko’rinishlari orqali nutqiy gaplarga aylanadi. 
Qo’shma   gap   tarkibiy   qismlari   o’zaro   bog’lovchilar   yoki   bog’lovchi
vazifasidagi   so’zlar   vositasida   yoki   mutlaqo   ularsiz   bog’lanadi.   Bundan   kelib
chiqqan   holda   qo’shma   gaplarni   bog’lovchili   qo’shma   gaplar   va   bog’lovchisiz
qo’shma   gaplarga   ajratish   mumkin   bo’ladi.   Bog’lovchili   qo’shma   gaplar
grammatik vositalar  bilan bog’langan qo’shma gaplar, leksik-grammatik vositalar
bilan   bog’langan   qo’shma   gaplar   va   leksik   vositalar   bilan   birikkan   qo’shma
gaplarga   ajraladi.   Qo’shimchalarning   funktsiyasiga   ko’ra   teng   bog’lovchili   va
ergashtiruvchi bog’lovchili  bog’langan qo’shma gaplar farqlanadi.
Qo’shma   gap   tarkibida   sodda   gaplarning   o’zaro   munosabati   asosida   ham
qo’shma   gaplarni   tasniflash   mumkin.   Mazmun,   grammatik   va   intonatsion
munosabati nuqtai nazaridan qo’shma gap quyidagi turlarga bo’linadi:
1.Tarkibidagi   sodda   gaplar   bir-birini   mazmun   va   grammatik   jihatdan   taqozo
etadigan   qo’shma   gaplar:   1.Kunlar   isidi   va   paxtalar   yana   qiyg’os   ochildi.   2.
Yovlariga   osmon   tutundir,   shuning   uchun   bag’ri   butundir   (S.O.)   3.   Agar
dunyoning   narigi   burchiga   sizni   opichlab   borishga   to’g’ri   kelsaydi,   men   sevina-
sevina   bajarardim.(O.)     4.Men   shunday   bir   ish   qildimki,   o’lgunimcha   bundan
faxrlanaman.
2.Tarkibidagi   gaplar   bir-biriga   mazmuniy   va   intonatsion   taqoza   etadigan,
biroq,   grammatik   talab   qilmaydigan   qo’shma   gaplar:   1.   Biz   yetib   keldik
kutubxona   ochildi.   2.   Menga   pul   kerak,   qaerdan     olaman?   (O).   3.   Siz
ishonmayapsiz,  ishonmaysiz ham. 4. Endi men sizga bir  jumboq aytaman, sizdan
javob kutaman.
3.Tarkibidagi   gaplar   bir-birini  na  mazmuniy,  na   grammatik  taqozo  etadigan,
biroq intonatsion yaxlit bo’lgan gaplar: 1.U otasini uyga tortdi, usta sekin qayrildi
(S.Nuriy).   2.Bahor   keldi,   yoz   ham   kelib   qoladi.   3.   Sen   o’z   ishingni   qil,   men   o’z
ishimni.
23 Qo’shma gaplarning qurilish turlariga ko’ra tasnifi.   Qo’shma gaplarning
umumiy   lisoniy   qolipi   [WPm+WPm]   bo’lib,   u   quyidagi   yana   uchta   oraliq
ko’rinishlarga ajraladi:
              [WPm+WPm], [WPm      WPm], [WPm       ]WPm]
Bu   oraliq   ko’rinishlar     bir   qarashda   an‘anaviy   bog’lovchisiz,     ergash   gapli   va
bog’langan   qo’shma   gaplarning   ramziy   ko’rinishidek   tasavvur   uyg’otadi.
(Masalan, Bahor keldi va gullar ochildi  -[WPm, WPm],  Bahor
kelsa,   gullar   ochiladi     -[WPm         WPm]   va   Bahor   keldi   va   gullar   ochildi   -
[WPm               WPm]   kabi).       Aslida   bu   qurilish   qoliplari   qo’shma   gap   tarkibidagi
sodda   gaplarni   bog’lovchi   vositalarga   ko’ra   emas,   balki   bu   sodda   gaplarning
qo’shma   gap   tarkibidan   chiqarilganda   mustaqil   qo’llana   olish-olmaslik   belgisi
asosida  amalga oshirilgan. Bunda, albatta, asos sifatida kesimlik turlari  - MKSH
va NKSH ga tayaniladi.
Demak, qo’shma gaplarning lisoniy struktur turlarini belgilashda asosiy omil
qo’shma gap tarkibidagi to’liq shakllangan sodda gaplarning o’zaro munosabati va
sodda gaplarning har birining nutqiy jarayonda qo’shma gap tarkibida voqelangan
ma‘nolari bilan qo’llana olish yoki  qo’llana olmasligi belgisidir.
24 II bob.  Ergash gapli qo’shma gaplar va ularning turlari
2.1 Ega ergash gapli qo’shma gap
Birdan   ortiq   sodda   gaplarning   mazmun   jihatdan   tobе-hokim   munosabati
asosida, ya'ni birining boshhasiga ergashishidan tuzilgan qo’shma gap ergash gapli
qo’shma gap dеyiladi: Ildiz ozih bеrsa, novda ko’karar. Ergashgan qo’shma gapda
bosh gap va ergash gap bo’ladi. 
  Mazmuni   izohlanadigan   gap   bosh   gap   hisoblanadi.   Bosh   gapga   ergashib,
uning mazmunini izohlab kеlgan gap ergash gap dеyiladi: hamma yihilgach, majlis
boshlandi.   Bu   gapda   hamma   yihilgach   gapi   ergash   gap   bo’lib,   Majlis   boshlandi
dеgan   bosh   gap   orhali   ifodalangan   voqеa-hodisaning   bajarilish   paytini   izohlab
kеlgan..   Ergash   gap   bosh   gapni   butunicha   yoki   uning   biror   bo’lagini   izohlaydi:
Rais   kirgach,   hamma   tinchlandi   gapida   ergash   gap   bosh   gapni   butunicha
izohlayapti. Siz shuni unutmangki, kurashchilar yolhiz emas gapida esa ergash gap
bosh   gap  tarkibidagi   olmosh   bilan   ifodalangan   to’ldiruvchini   (shuni)   izohlayapti.
Ergash   gap   bosh   gapdan   oldin,   undan   kеyin   yoki   uning   ichida   kеla   oladi:
O’hituvchi,   ho’nhiroh   chalingach,   sinfga   kirdi.   Bu   gapda   ergash   gap   bosh   gap
ichida holgan.
  Ergash   gaplar   bosh   gaplarga   chunki,   shuning   uchun,   -ki,   agar,   garchi,
mabodo, go’yo(ki) (ayrim darsliklarda go’yo bog’lovchisi bog’lovchi vazifasidagi
so’z dеb atalgan  (16;  345)  kabi  ergashtiruvchi  bog’lovchilar, fе'lning ravishdosh,
sifatdosh,   harakat   nomi   shakllari,   shuningdеk,   yuklama,   ko’makchilar,
ko’makchili   hurilmalar   (shuning   uchun,   shu   sababli,   shu   tufayli)   turli   vazifadagi
ko’rsatish olmoshlari, kim - u, qanday – shunday, hancha – shuncha, haysi – o’sha,
haеrda – u еrda, kabi bir-biriga ishora ma'nosini bildiradigan so’roq olmoshlari va
ko’rsatish olmoshlaridan iborat nisbiy so’zlar, sababli,  tufayli, dеb so’zlari  orhali
bohlanadi: 1. Biz kitobni sеvamiz, chunki u bilim manbaidir. 2. hosil to’kin bo’lsa,
to’ylar to’xtamas. 
D   i   q   q   a   t   !   Kеsimi   tarkibida   –ki,   tarkibida   shuning   uchun   bog’lovchisi
hatnashgan gaplar k o’ p i n ch a bosh gap hisoblanadi, kеsimi tarkibida –sa, -sa
25 ham,   -b(-ib),   -gach,   -guncha,   -ganda,   -r(-ar)   ekan   bog’lovchi   vositalari,
shuningdеk, ko’makchilar, chunki, agar, go’yo(ki), toki bog’lovchilari hatnashgan
gaplar   esa   h   a   r   d   o   i   m   ergash   gap   hisoblanadi.     Bosh   gapdagi   ma'lum   bir
bo’lakni izohlab kеladigan ergash gaplar
1.   Ega   ergash   gap   bosh   gapdagi   olmosh   bilan   ifodalangan   egani   izohlagan
ergash gapdir. Ega ergash gap bosh gap bilan birgalikda ega ergash gapli qo’shma
gap   hisoblanadi.   Ega   ergash   gap   -ki   bog’lovchisi   va   fе'lning   shart   mayli
qo’shimchasi -sa hamda so’roq va ko’rsatish olmoshlari (kimki – u, kimki – o’sha,
kimki-   o’zi,   nima   –   o’sha,   nimaiki   –   hammasi)   yordamida   bohlanadi:   Kimki
yomonlar   suhbatidan   hochsa,   u   yaxshilar   suhbatiga   erishadi.   Ba'zan   bosh   gap
tarkibidagi   ko’rsatish   olmoshi   bilan   ifodalangan   ega   tushirilishi   mumkin:   Sizga
ayonki,   siz   o’z   oilangizdasiz.   Bu   gapda   shu   (ega)   tushirilgan.   Sxеmasi
quyidagicha: 
1. Kim ...............-sa, u ............
2. Kim ..........-sa, o’zi ............
3. Kimki .........-sa, u ..............
4. Kimda-kim ......-sa, u .........
5. Nimaiki .........-sa, o’sha ........ . 
6.Nima ..............-sa, o’sha............. .
7. Shunisi .............-ki, ............... .
8. .....................-ki, ................... .
 
2.   K е sim   ergash   gap   bosh   gapdagi   olmosh   bilan   ifodalangan   k е simni
izohlagan   ergash   gap   bo’lib,   u   bosh   gap   bilan   birgalikda   k е sim   ergash   gapli
qo’shma gapni hosil hiladi: Uch oha-ini botirlarning eng yaxshi fazilati shuki, ular
xalhdan   ajralib   holishni   istamaydilar.   K е sim   ergash   gaplar   bosh   gapga   -ki
bog’lovchisi,   o’rin-payt   va   bosh   k е lishigidagi   shu,   kimsan   olmoshlari   yordamida
bohlanadi.   Ba'zan   bosh   gapdagi   olmosh   bilan   ifodalangan   k е sim   tushiriladi:
Yaxshisi, s е n darsingni tayyorlagin. Sx е masi quyidagicha:
26 1. .............shuki, ................ .
2. ..........shu  е rdaki, .......... .
3. ......... shudirki, ............ .
4. .............shundaki, .............. . 
5. ......... shundayki, ............... .
6. ........shundan iboratki, ............... . 
  3.   To’ldiruvchi   ergash   gap   bosh   gapdagi   ko’rsatish   olmoshi   bilan
ifodalangan to’ldiruvchini izohlagan ergash gapdir. To’ldiruvchi ergash  gap bosh
gap   bilan   birgalikda   to’ldiruvchi   ergash   gapli   qo’shma   gapni   tashkil   etadi.
To’ldiruvchi   ergash   gap,   odatda,   bosh   gapga   -ki   bog’lovchisi,   shart   mayli
qo’shimchasi  -sa yordamida bohlanadi. Shuni  bilingki, har bir  yangilik b е xosiyat
bo’lmaydi.   Kimda   gumoning   bo’lsa,   uni   ko’zdan   hochirma.(O.)   Bosh   gap
tarkibida   shuni,   shunga,   shundan   kabi   to’ldiruvchilar   hatnashadi.   Ba'zan   bu
to’ldiruvchilar   tushirilishi   mumkin.   Iltimos   hilamanki,   oldin   rais   so’zlasinlar.   Bu
gapda shuni tushirilgan. Sx е masi quyidagicha:
1. Shuni...........-ki, .............. .
2. Shundan........-ki, ............. . 
3. Shunga...........-ki, ............. .
4. .................-ki, ............... .
5. Nima (ni) ......sa, shuni ..... .
6. Kimda...........-sa, uni......... .
7. Nima bilan....-sa, o’shani.. .
8. Buni.............-ki, ................. .
4.   Aniqlovchi   ergash   gap   bosh   gapda   aniqlovchi   bo’lib   k е lgan   olmosh   va
ayrim   sifatlarni   izohlab   k е lgan   ergash   gapdir.   Aniqlovchi   ergash   gap   bosh   gap
bilan   birgalikda   aniqlovchi   ergash   gapli   qo’shma   gap   d е b   yuritiladi.   Aniqlovchi
27 ergash   gap   bosh   gap   bilan   -ki   bog’lovchisi   bilan   (bunda   bosh   gap   tarkibida
ko’pincha   aniqlovchi   bo’lib   k е lgan   shunday,   ayrim,   ba'zi   so’zlari   ishtirok   etadi)
yoki shart mayli qo’shimchasi -sa bilan (bunda ergash gap tarkibida qanday, haysi,
kimning kabi olmoshlar, bosh gap tarkibida esa shu, shunday, o’sha, uning, ba'zi,
bir xil, ayrim, bir, bir hancha, kabi olmoshlar bo’ladi) bohlanadi: 1.  Shunday inson
haqida xabar kеltirdimki, uning har bir so’zi gavhardir. 2. Kimning ko’ngli to’g’ri
bo’lsa,   uning   yo’li   ham   to’g’ri.   Ba'zan   bosh   gapdagi   olmosh   bilan   ifodalangan
aniqlovchi   tushirilishi   mumkin:   Odam   borki,   hayvon   undan   yaxshiroh.   Sxеmasi
quyidagicha:
1.Shunday...........-ki, .......... .
2. ....... shunday.......-ki, ...... .
3. ...shunday....-ni.....-ki, unday . ... .
4. .....shunday (anihl.) .....-ki, ..... .
5. .....shunday(hol).........-ki, ....... .
6. ....haysi....... – sa, o’sha.......... . 7. Kimning .....– sa, uning........
28 2.2 Bog’langan qo’shma gap
Qismlarining   o’zaro   teng   aloqaga   kirishuvidan   tuziladigan   gap   bog’langan
qo’shma   gap   deyiladi.   Bog’langan   qo’shma   gap   qismlari   o’zaro   biriktiruv
bog’lovchilari (va, hamda, ham), zidlov bog’lovchilari (ammo, lekin, biroq, balki),
ayiruv   bog’lovchilari   (yo,   yoki,   yohud,   dam...   dam,   goh...   goh,   ba‘zan...   ba‘zan,
hali...   hali,   bir...   bir),   teng   bog’lovchi   vazifasidagi   –da,   -u   (yu),   na...   na
yuklamalari,   shuningdek,   bo’lsa,   esa   yordamchilari   vositasida   bog’lanadi.Shunga
ko’ra bog’langan qo’shma gaplarni quyidagi turlarga ajratish mumkin: 
1.Biriktiruv bog’lovchilari yordamida tuzilgan bog’langan qo’shma gap. 
2.Zidlov bog’lovchilari yordamida tuzilgan bog’langan qo’shma gap. 
3.Ayiruv bog’lovchilari yordamida tuzilgan bog’langan qo’shma gap. 
4.Teng   bog’lovchi   vazifasidagi   yuklamalar   yordamida   tuzilgan   bog’langan
qo’shma gap. 
5.Bo’lsa, esa yordamchi so’zlari vositasida tuzilgan bog’langan qo’shma gap. 
Biriktiruv bog’lovchilari  (va, hamda;  ba‘zan shu  vazifadagi  ham  yuklamasi)
yordamida   tuzilgan   bog’langan   qo’shma   gap   tarkibidagi   qismlardan   bir   paytda
yoki   ketma-ket   ro’y   beradigan   voqea-hodisalar   anglashilib   turadi.   Masalan:
haqiqat   va   to’g’   rilikni   sevadigan   odam   doim   vijdoni   farmoniga   itoat   qiladi   va
uning   vijdoniga   hech   Kim   hokim   bo’la   olmaydi.   (Oz-oz   o’rganib   dono   bo’lur.)
Keng   bog’   dagi   har   bir   nihol   qonib-qonib   suv   ichdi   va   uning   yaproqlari   nurga
intilib o’sa boshladi. (O’.Hoshimov.) 
  Zidlov   bog’lovchilari   (lekin,   ammo,   biroq,   balki)   yordamida   tuzilgan
bog’langan qo’shma gap qismlari mazmunan bir-biriga zid bo’ladi. Masalan: Har
qanday   narsada   isrofgarchilik   bor,   ammo   yaxshilikda   isrof   bo’lmaydi.   («Ajoyib
nasihatlar») Burni, qoshi, yana allaqaeri otasiga o’xshardi, lekin Akbarov ham bir
vaqtlar   o’g„liday   ajinsiz,   quyuq   qora   sochli   bo’lganini   tasavvur   etish   qiyin   edi.
(P.Qodirov). 
  Ayiruv   bog’lovchilari   (yo,   yoki,   yohud,   goh...,   goh,   dam...,   dam,   ba‘zan...,
ba‘zan...)   yordamida   tuzilgan   bog’langan   qo’shma   gapda   birini   tanlash   lozim
29 bo’lgan   yoki   galma-gal   ro’y   beradigan   voqea-hodisalar   ifodalanadigan   qismlar
birikadi. 
a) yo (yo..., yo), yo..., yo bo’lmasa; yoki (yoki..., yoki); yo..., yoki; xoh..., xoh
bog’lovchilari birini tanlash lozim bo’lgan voqea-hodisalarni ifodalovchi qismlarni
birlashtiradi.   Masalan:   Yo   ko’k   unga   o’z   sirlarini   ochishni   tilamas,   yo   uning   aql
ko’zgusi xiralashib qolgan. (O.Yoqubov.) 
b)   goh...,   goh;   dam...,   dam;   ba‘zan...,   ba‘zan   bog’lovchilari   galma-gal   ro’y
beradigan voqea-hodisalarni ifodalovchi qismlarni bog’laydi. Masalan, Ba zan oy‟
zarin   kokillarini   er   yuziga   yoyib   yuboradi,   ba zan   bulut   oy   yuzini   qoplab   oladi.	
‟
(Oybek.) 
  Teng  bog’lovchilar   vazifasidagi  yuklamalar  yordamida  tuzilgan  bog’langan
qo’shma   gaplar   qismlaridan   bir   paytda   yoki   ketma-ket   ro’y   beradigan   voqea-
hodisalar yohud mazmunan zid bo’lgan voqea-hodisalar anglashilib turadi. 
  Bunda   –u,   (-yu),   -da,   na...,   na   yuklamalari   biriktiruv   bog’lovchilarining
vazifasini,   -u   (yu)   yuklamasi   zidlov   bog’lovchilari   vazifasini   bajaradi.   Masalan:
Oyko’l   ilgari   alohida   xo’jalik   edi-yu,   kattagina  idorasi   bor   edi.   (P.Qodirov.)   Ikki
tomondagi   kitoblarga   to’lib   turadigan   qubbali   javonlarda   na   bir   kitob   bor,   na   bir
qo’lyozma bor. (O.Yoqubov.) 
  Bo’lsa, esa so’zlari vositasida tuzilgan bog’langan qo’shma gap qismlaridan
bir   vaqtda   yoki   ketma-ket   ro’y   beradigan   voqea-hodisalar   qiyoslanishi
anglashiladi. Masalan: Oliy himmatli kishi, mard odam bir lahzada do’st orttiradi,
pastkash  esa  necha yillik oshnaligini  bir  lahzada barbod qiladi. («Oz-oz o’rganib
dono bo’lur».) 
Bog’langan qo’shma gapda tinish belgilarining ishlatilishi 
1.Bog’langan   qo’shma   gap   qismlari   o’zaro   biriktiruv   bog’lovchilari
yordamida   biriksa,   shuningdek   yakka   qo’llanuvchi   yo,   yoki,   yohud   ayiruv
bog’lovchilari   yordamida   biriksa   ular   orasiga   vergul   qo’yilmaydi.   Masalan:
SHamol   tag„in   shu   tomonga   burildi   va   ingichka,   qo’ng„iroqday   ovoz   jaranglab
eshitildi. (O’.Hoshimov.) 
30  2. Bog’langan qo’shma gap qismlari zidlov bog’lovchilari yordamida biriksa,
bunday   bog’lovchidan   oldin   vergul   qo’yiladi.   Masalan:   Qorong„ida   buloq
suvining o’zi ko’rinmas edi, ammo shildirashi aniq eshitilar edi. (P.Qodirov.) 
 3.Bog’langan qo’shma gap tarkibidagi qismlar bo’lsa, esa so’zlari vositasida
biriksa   ham,   ular   orasiga   vergul   qo’yiladi.   Masalan:   Harakatchan   kishilar   odatda
omadli   bo’ladilar;   aksincha   qiladigan   ishlarini   hadeb   o’ylayveradigan   va
sustkashlik qiladiganlarga esa omad kamdan-kam nasib etadi. (Gerodot.) 
  4.Bog’langan   qo’shma   gap   tarkibidagi   qismlar   takrorlanuvchi   ayiruv
bog’lovchilari   yoki   inkor   yuklamasi   yordamida   biriksa,   takrorlanib   kelgan
yordamchidan   oldin  vergul  qo’yiladi.  Masalan:  Goh  supa   chetiga  ekilgan  rayhon
hidi dimog„iga urilardi, goh tom orqasidagi yo’ng„ichqazorda hasharotlarning bir
qiyomda chirillashi e tiborini tortardi... (P.Qodirov.)‟
31 XULOSA
Qo shma  gapʻ   — tuzilishiga ko ra  sodda gapga  o xshash  ikki  va undan ortiq	ʻ ʻ
predikativ   birlikning   intonatsiya   va   mazmun   jihatidan   bir   butunlik   hosil   etishi
bilan  yuzaga   keluvchi   gap;   gapning  struktural   jihatdan   alohida  bir   turi.  Qo shma	
ʻ
gap tuzilishi va qurilish materialiga ko ra sodda gapdan farq qiladi. Sodda gapning	
ʻ
qurilish   materiali   so z   yoki   so z   birikmalari   bo lsa.   Qo shma   gapning   qurilish	
ʻ ʻ ʻ ʻ
materiali   sodda   gaplardir.   Sodda   gap   bitta   predikativ   asosdan,   qo shma   gap   esa	
ʻ
ikki  va undan ortiq predika-tiv asosdan  tashkil  topadi. Bir  qancha  turkiy tillarda,
jumladan.   o zbek   tilida,   qo shma   gaplar   qanday   mazmun   munosabatlarini	
ʻ ʻ
ifodalashi,   grammatik   belgilari,   tuzilishi   va   intonatsiyasiga   ko ra   3   asosiy   turga	
ʻ
bo linadi:   bog -lovchisiz   qo shma   gap;   bog langan   qo shma   gap;   ergashgan	
ʻ ʻ ʻ ʻ ʻ
qo shma gap
ʻ
Tarkibidagi   predikativ   birliklar   o zaro   bog lovchi   yoki   bog lovchi	
ʻ ʻ ʻ
vazifasidagi so z yordamida emas, balki boshqa vositalar yordamida birikkan Q. g.	
ʻ
lar bog lovchisiz qo shma gap hisoblanib, bunday qo shma gaplarda ohang muhim	
ʻ ʻ ʻ
rol   o ynaydi.   Bog lovchisiz   qo shma   gaplar   aksar   hollarda   bog langan   va
ʻ ʻ ʻ ʻ
ergashgan qo shma gaplar bilan o xshash, munosabatdoshday ko rin-sada, ular ana	
ʻ ʻ ʻ
shu   turdagi   gaplarning   bog lovchisiz   varianti   emas,   balki   qo shma   gaplarning	
ʻ ʻ
alohida   turi   hisoblanadi:   „Saodatxon   eshikni   ochib   yubordi,   uyga   muzday   kuz
havosi   kirdi“   (S.Zunnunova).   „Sultonmurod   o zini   chetga   olishga   tirishdi,   xalq	
ʻ
to lqini uni surib ketdi“ (Oybek).	
ʻ
Tarkibidagi   predikativ   birliklar   o zaro   teng   bog lov-chilar   yordamida	
ʻ ʻ
birikkan   (teng   aloqali)   qo shma   gaplar   bog langan   qo shma   gap   deyilib,   uning	
ʻ ʻ ʻ
tarkibiy qismlari shaklan mustaqil ko rinsa-da, maz-munan va tuzilish jihatdan bir	
ʻ
butunlikni tashkil etadi. Mas: „Bahor keldi va gullar ochildi“. „Dil-afro z chindan	
ʻ
ham o zgargan. Ammo o ktam kulgusi, quralai ko zlarining kibrona boqishi o sha-	
ʻ ʻ ʻ ʻ
o sha edi“ (O .Hoshimov).	
ʻ ʻ
Tarkibidagi predikativ birliklar (sodda gaplar) bosh va ergash holatida bo lib,	
ʻ
ya ni   bosh   va   ergash   gaplardan   tuzilib.   ergashtiruvchi   bog lovchilar,   bir   qancha	
ʼ ʻ
fe l   shakllari,   yuklama   va   ko makchilar,   nisbiy   so zlar   va   tobelanish   ohangi
ʼ ʻ ʻ
32 yordamida birikib, biri ikkinchisini aniqlash, to ldirish kabi vazifalarni bajaradiganʻ
qo shma   gap   turi   erga   sh   gan   qo shma   gap   yoki   ergash   g   a   p   l   i   qo shma   gap	
ʻ ʻ ʻ
deyiladi.   Mas:   „Bir   kuni   ko chada   ketayotsam,   Umri   bir   bosh   uzum   ko tarib	
ʻ ʻ
kelyapti“ (A.Qahhor) gapida-gi, „bir kuni ko chada ketayotsam“ qismi ergash gap	
ʻ
bo lib,   u   bosh   gapdagi   (Umri   bir   bosh   uzum   ko tarib   kelyapti)   ishharakatning	
ʻ ʻ
amalga oshish payti (vaqti)ni aniqlab, uni to ldirmoqda, predikatdagi shaklga ko ra	
ʻ ʻ
tobe holatda turibdi. Demak, bosh gap ergashgan qo shma gap tarkibidagi hokim	
ʻ
kom-ponent,   ya ni   ergash   gap   tomonidan   o zi   yoki   biror   bo lagi   aniqlanadigan,	
ʼ ʻ ʻ
ergash   gap   tobe   bo ladigan   gapdir.   Mas.:   „Qaysi   kishi   ertalab   shunday   mashq	
ʻ
qilsa,   u   dardga   chalinmaydi“   gapi   ega   ergash   gapli   qo shma   gap   bo lib,   undagi	
ʻ ʻ
„udardga chalinmaydi“ qismi bosh gap hisoblanib, bosh gapning egasi ergash gap
orqali   izohlanmoqda.   Yoki   „Shoshish   kerak   emas,   chunki   bu   yil   toshqin   xavfi
yo q“ gapida esa „Shoshish kerak emas“ bosh gap bo lib, ergash gap bosh gapdan	
ʻ ʻ
anglashilgan   harakatning   sababini   ko rsatmoqda.   Ergash   gapli   qo shma   gap	
ʻ ʻ
tarkibidagi   tobe   qism   ergash   gap   hisoblanadi.   Ergash   gap   bosh   gapga   er-gashib
(tobelanib),   bu   gapni   yoki   uning   biror   bo lagini   qandaydir   (payt,   o rin,   sabab,	
ʻ ʻ
natija   va   boshqalar)   jihatdan   aniqlab,   belgilab   keladi.   O zbek   tiliga   doir   mavjud	
ʻ
darslik va qo llanmalarda ergash gaplar (ergash gapli qo shma gaplar) mazmun va	
ʻ ʻ
vazifalariga ko ra 14 turga ajratiladi.	
ʻ
Qo shma   gap   va   uning   turlari,   qo shma   gaplarning   tabiati   masalalari   rus   va	
ʻ ʻ
yevropa   tilshunosliklari   qatori   o zbek   tilshunosligida   ham   keng,   atroflicha	
ʻ
o rganilgan.   Bu   sohada,   ayniqsa,   akademik   G .Abdu-rahmonov   va	
ʻ ʻ
M.Asqarovalarningxizmatlarini   alohida   qayd   etmoq   kerak.   Shuningdek,   A.
G ulomov,   H.   G oziyev,   F.   Kamolov,   A.   Azizova,   H.   Rustamov,   E.   Azlarov,   A.
ʻ ʻ
Kononov,   E.   Grunina,   X.   Ab-durahmonov,   A.   Nurmonov,   N.   Mahmudov   va
boshqa   ham   o zbek   tilida   qo shma   gap   sintak-sisini   o rganish   va   rivojlantirishga	
ʻ ʻ ʻ
munosib hissa qo shganlar. Keyingi yillarda (o tgan asrning 90-yillaridan) o zbek	
ʻ ʻ ʻ
tilshunosligida   qo shma   gaplarni,   umuman   sintaktik   hodisalarni   yangicha   nuqtai
ʻ
nazar bilan sistemaviy-struktur usulda o rganish boshlandi.	
ʻ
33 34 Foydalaniladigan adabiyotlar:
  1.   R.SayfuIlayeva   Hozirgi   o‘zbek   tili/   B.R.Mengliyev,   L.R.Raupova,   M.M
Qurbonova,   M.QjVbuzalova,   D.N.YOMdosheva/.   Darslik-   -   Toshkent:
“InnovatsiyaZiyo”, 2020, 200 b.
2.   Nurmatov       A.       Tilni       sistemali       o`rganish       va   sintaksisning   ayrim
munozarali  masalalari.-  Toshkent: «O`zbek  tili   va  adabiyoti"   jurnali,      1998
yil, 5 —son. 
3. A.    Sodiqov   va   boshqalar.   Tilshunoslikka kirish. -Toshkent, 1981 - yil. 
4. R.sayfullayeva va boshq. Hozirgi o‘zbek adabiy tili.  Toshkent-2009
Toshkent: “Fan va texnologiya”, 2010. 414 b. B-335
5.   Begmatov     E.,     Boboyeva   A.,     Asomidlinova   M.   Adabiy       norma       va       nutq
madaniyati.  -Toshkent, 1983- yil. 
6. Qo`ng`urov     R.,     Begmatov     E.,     Tojiyev     Yo.     Nutq   madaniyati       va
uslubiyat       asoslari.   – Toshkent:  O`qituvchi, 1 992 yil. 
5. Barkamol avlod orzusi.- Toshkent,  2000.
6. Sayfullayeva R., Mengliyev B. va boshq. Hozirgi o‘zbek adabiy tili: Darslik.
–Abduraxmonov   X.,   Rafiyev   A.,   Shodmonqulova   D.   O‘zbek   tilining   amaliy
grammatikasi.  T.: O‘qituvchi, 1992.
35

QO’SHMA GAP QOLIPLARING NUTQIY VOQEALANISHI

Mundarija:

Kirish……………………………………………………………………………3

I bob. Qo’shma gap va uning turlari…………………………………………….4

1.1 Qo’shma gap haqida umumiy ma'lumot…………………………………….4

1.2 Qo’shma gapni o’qitish usullari……………………………………………..11

II bob. Ergash gapli qo’shma gaplar va ularning turlari…………………………23

2.1 Ega ergash gapli qo’shma gap……………………………………………….23

2.2 Bog’langan qo’shma gap…………………………………………………….27

Xulosa……………………………………………………………………………30

Foydalanilgan adabiyotlar ro’yxati……………………………………………32