Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 15000UZS
Размер 96.2KB
Покупки 4
Дата загрузки 23 Сентябрь 2024
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет История

Продавец

Bohodir Jalolov

Qoraqalpoq xalqining urf-odati va madaniy qadriyatlari

Купить
Qoraqalpoq xalqining urf - odati va madaniy
qadriyatlari
MUNDARIJA :
KIRISH  
I BOB.   QORAQALPOQ   XALQINING   URF   ODATI   VA   MADANIY
QADRIYATLARI. 
1.1 Madaniy qadriyatlar va ularning ijtimoiy ahamiyati 
1.2 Oilaviy marosimlar, an’analar va urf-odatlar 
II BOB.   QORAQALPOQLARNING   XO’JALIK,   DINIY   VA   TO’Y-
MAROSIMLARIGA OID SAQLANIB QOLGAN MAROSIMLARI. 
2.1 Qoraqalpoq marosim va nomarosim janrlari 
2.2 Qoraqalpoq   xalqlarining   nikoh   to’ylarida   aytiladigan   olqish   va   istak
mazmunini 
ifodalovchi birliklari 
XULOSA  
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR  
 
1  
  Kirish
Mavzuning dolzarbligi.   Qoraqalpoq xalqi o’zining boy ma’naviyati, milliy
qadriyatlari   va   turli-tuman   marosimlari   bilan   dunyo   xalqlari   madaniyatining
taraqqiyotiga munosib hissa qo’shib kelmoqda. Yurtboshimiz ta’biri bilan aytganda
“Ma’naviyat   –   insonni   ruhan   poklanish,   qalban   uyg’onishga   chorlaydigan,
odamning   ichki   dunyosi,   irodasini   baquvvat,   iymon-e’tiqodini   butun   qiladigan,
vijdonini uyg’otadigan beqiyos kuch, uning barcha qarashlarining mezonidir” 1
. 
Zero,   ma’naviyatda   insonning   iymoni,   e’tiqodi,   axloqi,   hayotning   ma’nosini
qanday   tushunishi,   ichki   dunyosi   namoyon   bo’ladi.   Vatan,   xalq   oldidagi   burchni
anglash   ham   yuksak   ma’naviyat   belgisidir.   Ma’naviy   barkamol   inson   –   o’zining
savobli ishlari bilan kechirgan hayotidan rozi ketadi.     
  Yurtboshimiz   tomonidan   ma’naviyatga   berilgan   bu   ta’rif   ma’naviyatning   har   bir
inson hayoti uchun ham, butun jamiyat uchun ham hal qiluvchilik ahamiyatini aniq
ko’rsatib turibdi. Ma’naviyat deganda biz odamlarning ongidagi 
vatanparvarlik,   xalqparvarlik   tuyg’ularini,   o’z   millatining   tarixiy   merosini   yaxshi
bilish   va   hozirgi   hayotda   ulardan   foydalanish,   xalqning   milliy   tili,   an’analari,
tuyg’ularining   e’zozlanishi,   qalbga   muruvvat,   himmat,   insof,   adolat,   oqibat   kabi
fazilatlarni   jo   qilishini   tushunamiz.   Insonning   insoniyligi   ma’naviy   olamining
tiniqligi   va   yuksakligi   bilan   o’lchanadi.   Xalqimizning   milliy   ruhiyati   va
mentalitetini   o’zida   namoyon   etgan   marosim   folklori   ko’p   asrlik   badiiy   tafakkur
taraqqiyotini o’zida mujassam etgan ma’naviy qadriyatlar tizimi hisoblanadi. 
Marosim folklorining lokal xususiyatlari va tarixiy-tadrijiy rivojini tadqiq etish esa
folklorshunoslarning  dolzarb muammolaridan biridir.  Chunki   ularda  xalqimizning
shonli o’tmishi, urf-odatlari aks etgan. Ana shunday oltin meroslarimizdan biri to’y
marosimi   bilan   bog’liq   udumlardir.   Ular   o’ziga   xos   tabiatga   ega   bo’lib,   hozirga
qadar jonli holda saqlanib qolgan.        
 Mustaqillik yillarida Qoraqalpoq xalqining badiiy merosi va folklor 
an’analarini   tadqiq   etish   orqali   ma’naviy   qadriyatlarni   tiklash   masalasi   kun
tartibiga 
1  I.Karimov. Yuksak ma’naviyat - yengilmas kuch. T., “Ma’naviyat”, 2008, 19-bet. 
2  
   
qo’yildi. Binobarin, Qoraqalpoq xalqining to’y marosimi bilan bog’liq urf-odatlar,
jumladan,   sovchilik   bilan   bog’liq   udumlarni   tadqiq   etish   ana   shu   jihatdan
muhimdir.     Mavzuning   o’rganilganlik   darajasi.   Qoraqalpoq   to’y   marosimi
folklorining   o’ziga   xos   tabiati,   janrlar   tarkibi,   tasnifi   va   badiiyati   masalalari
M.Alaviya,   B.Sarimsoqov,   N.Qurbonova,   M.Jo’rayev,   S.Davlatov,
N.Quronboyeva,   O.Ismoilova,   L.Xudayqulova   kabi   folklorshunoslarning   ishlarida
tadqiq etilgan. 
To’y marosimi etnografiyasi G.P. Snesarev, V.N. Basilov, X.Ismoilov, A.Ashirov, 
A.Qayumov, G.Tosheva kabi olimlar tomonidan o’rganilgan 1
.   
  Shuningdek,   N.N.Tursunov,   A.Qurbonov,   Q.Panjiyev   kabi   bir   qator   olimlarning
ishlarida  ham  to’y  marosimi  udumlari   tahlilga  tortilgan.  Ammo  xalq  dostonlarida
sovchilik   bilan   bog’liq   udumlar   filologik   jihatdan   tahlil   qilinmagan.   Bundan
tashqari   bugungi   kunda   Qoraqalpog’istonda   saqlanib   qolayotgan   urfodatlarni   o’z
tadqiqotlarida   yozib   qoldirgan   olimlardan   Sagdullayeva.   J,   Jumanazarov.   U,
Ayimbetov. Q, Maqsetov. Q larning ishlari beqiyosdir 2
.      Mavzuning maqsad va
vazifasi .   Ishning   asosiy   maqsadi   hozirgi   kunda   ham   saqlanib   kelinayotgan   to’y
marosimi   udumlari,   jumladan,   xalq   dostonlarida   sovchilik   bilan   bog’liq
marosimlarning  badiiyatini  tadqiq  etishdan   iboratdir.  Mazkur  tadqiqotda   quyidagi
vazifalarni   hal   qilish   ko’zda   tutilgan:             –   Qoraqalpoq   xalqining   urf   odati   va
madaniy qadriyatlarini o’rganish ;  
– Madaniy qadriyatlar va ularning ijtimoiy ahamiyatini yoritib berish; 
– to’y marosimi folklorining janrlar tarkibini tasnif qilish;   
1  Alaviya M. O’zbek xalq marosim qo’shiqlari. –T.: Fan, 1974. // Ashirov A. O’zbek xalqining qadimiy e’tiqod va
marosimlari.   –T.,   2007.   //   Davlatov   S.   Qashqadaryo   vohasi   o’zbek   to’y   marosimlari   folklori.   Filol.   fanlari
nomz.diss.avtoref.   –T.,   1996.   //   Ismailov   X.   O’zbek   to’ylari.   –T.:O’zbekiston,   1992.   //   Sarimsoqov   B.   O’zbek
marosim   folklori.   –T.:   Fan,   1986.   //   Xudayqulova   L.,   Jo’rayev   M.   Marosimnoma.   /O’zbek   xalqining   urf-odat   va
marosimlari haqida qisqacha ma’lumot/. –T., 2008. // Qosimov N. Xalq ijodiyoti sarchashmalari. Muloqot, 2001, 6-
son. 
2   Д a ўқараев   Н .  Шығармаларының   толық   жыйнағы .–  Н кисӛ :  Қарақалпақстан , 1977.–  Т . II. – 355  б .;  Айымбетов  
Қ .  Халық   даналығы . –  Н кис	
ӛ :  Қарақалпақстан , 1988. – 492  б .;  Мақсетов   Қ .  Қарақалпақ   халқының   к ркем	ӛ   аўыз  
еки   д ретпелери	
ӛ . –  Н кис	ӛ :  Билим , 1996. – 340 
3  
  – Qoraqalpoq xalqlarining nikoh to’ylarida aytiladigan olqish va istak mazmunini
ifodalovchi birliklarini o’rganish;       
– dostonlardagi   sovchilik   bilan   bog’liq   aytimlarning   o’ziga   xos   tabiatini
o’rganishdir.          
  Kurs   ishining   tarkibiy   tuzilishi   Kirish,   ikkita   bob,   to’rtta   paragraf,   xulosa   va
foydalanilgan adabiyotlardan iborat.   
 
4  
  I – BOB. Qoraqalpoq xalqining urf odati va madaniy qadriyatlari.
1.1 Madaniy qadriyatlar va ularning ijtimoiy ahamiyati
Mustaqillik   sharofati   bilan   Qoraqalpoqiston   Respublikasi   Prezidenti
farmonlari   asosida   manaviyat   ishlari   ustuvor   sohaga   va   rahbarlarning   bosh
vazifasiga   aylantirildi,   vatanimizda   xalqaro   tadbirlar,   ulug’vor   ishlar   amalga
oshirila boshlandi.  Respublikamizda  ajdodlarimiz merosiga  tayangan  yangi  milliy
madaniyat maydonga chiqdi. Bu madaniyatningistiqboli, yo’llari oydinlasha bordi.
XXI   asr   -   madaniyat   asri   bo’ladi,   degan   fikr   madaniyatshunoslar   qalbiga   nur
sochib, iliqlik olib keldi. XX asr oxirida madaniyat navbahori yaqinlashayotganiga
ishonch   hosil   qildik.Xo’sh,   nima   uchun   XXI   asr   aynan   madaniyat   asri   bo’lmogi
kerak?   XXI   asrni   ‘Texnika   asri’,   ‘Iqtisodiyot   asri’,   ‘Kimyo   asri’,   ‘Atom   asri’,
‘Elektronika   asri’,   ‘Kompyuterlar   asri’,   ‘Informasiya   asri’,   ‘Kosmos   asri’   (o’zga
koinotlarni   o’zlashtirish   asri),   deyish   ham   mumkin-ku!   Albatta,   mumkin.   Chunki
bular   XX   asr   taraqqiyotida   muhim   o’rin   tutishi,   tabiiy.   Biroq   insoniyat   muhim
hodisa - narsaga bosh masala sifatida qarab unga alohida e’tibor berishga intilinadi.
XX   asr   saboqlari   bizga   shundan   dalolat   bermoqdaki,   XXI   asrda   madaniyat   inson
uchun   eng   zarur   hodisaga   aylandi.   ‘Nega’,   endi   boshlangan   asr   aynan   madaniyat
asri bo’lishi kerak?’ degan savolga quyidagicha javob berishga harakat qilamiz:    
1. Madaniyatsiz   jamiyat   rivojlana   olmaydi.   Madaniyatning   tarkibiy   qismlari
bo’lmish   -   ilm,   fan,   ma’rifat   taraqqiyot   negizidir.Yo’l,   bino,   zavodlarni   qurish
uchun, eng avvalo, yaratuvchilarga yuksak madaniy saviya, intellektual salohiyat,
bilim,   tarixiy   tajriba,   ilm-fan   yutuqlari   zarur   bo’ladi.Savodsiz,   uqimagan   odam
xech bir sohani rivojlantira olmaydi. Madaniy saviyasi past bo’lgan arxitektor hech
qachon yaxshi loyiha yaratolmaydi, bilimsiz quruvchi, qulay va go’zal bino ko’ra
olmaydi. Iqtisodiy taraqqiy etish uchun xam bilim, ilm-fan, tarbiya kerak bo’ladi 1
.
Demak,   moddiy   va   iqtisodiy   taraqqiyotga   erishish   uchun   ulkan   madaniy   zamin
kerak. Shuning uchun bo’lsa kerak ‘madaniyat nima?’ deb so’ralganda, eng avvalo,
madaniyat bu - insoniyatning rivojlanish darajasi deyiladi!     
 
1  I. Jabborov. «O‘zbek xalqi etnografiyasi». T.: «O‘qituvchi»,1994. B.15. 
5  
  2. Madaniyat   barcha   sohalarda   ravnaq   topmasa   -   inson   hayoti   farovon
bo’lmaydi. Madaniyat - bu faqatgina hayotning bir sohasi emas. U faqat ilmu fan,
ma’rifat,   din,   adabiyot,   san’at,   ijod,   ijobiy   an’analar   kabilar   bilan   cheklanib
qolmaydi.   Madaniyat   inson   hayotining   barcha   sohalarida   namoyon   bo’ladi   va   u
barcha   sohalarga   zarur:   siyosiy   sohaga   -   siyosiy   madaniyat,   yuridik   shaxslar   va
tartibni saqlash xodimlariga - huquqiy madaniyat, tabiatni saqlash uchun - ekologik
madaniyat,   ishlab   chiqarishda   ishilab   chiqarish   (mexnat   madaniyati),   qishloq.
Xo’jaligida   -   agro   madaniyat,   aholining   bo’sh   vaqtini   o’tqazishda   -   dam   olish
madaniyati,   uy-ro’zgorda   -   turmush   madaniyati,   kundalik   hayotda   -   kiyinish
madaniyati,   muomala   madaniyati,   so’zlashganda   -   nutq   madaniyati,   aholini
sog’lomlashtirishda   -   jismoniy   madaniyat   va   tabobatda   -   davolash   madaniyati   va
hokazo   madaniyatlar   zarur.   Barcha   kasb   a’zolari   yuksak   madaniyatli   bo’lishga
intiladi.   Agar   rahbarda   -   boshqaruv   madaniyati,   militsiya   xodimida   -   axloqiy
madaniyat,   sotuvchida   -   muomala   madaniyati,   tibbiyot   xodimida   -   davolash
madaniyati, o’qituvchilarda ma’naviy madaniyat bo’lmasa, bu kasb egalari jamiyat
taraqqiyotiga o’z xis salarini qo’sha olmaydilar 1
. Madaniyati bo’lmagan ishchining
mahsuloti ham hech kimga kerak bo’lmay qoladi. Madaniyati bo’lmagan soha, ish,
faoliyatning inson uchun foydasi  kam. Inson hamma soha yordamida madaniyatli
bo’lishga   intiladi.   Shuning   uchun   bo’lsa   kerak,   madaniyat   atamasiga   izoh
berilganda:   ‘Madaniyat   -   bu   insoniyat   tomonidan   yaratilgan   barcha   moddiy   va
ma’naviy boyliklar yig’indisi’ deyiladi 2
. XXI asrda madaniyatdan, ya’ni insoniyat
tomonidan   yaratilgan   moddiy   va   ma’naviy   boyliklardan   foydalanish   uchun   keng
imkoniyatlar mavjud.         
3. Madaniyatsiz   kelajakda   -   vahshiylik   rivojlanadi.   Agar,   jamiyatda   texnika,
iqtisodiyot,   kimyo,   atom,   elektronika,   informatika   rivoj   topsa-yu,   biroq,   kishilar
o’rtasida   odob-axloq,   e’tiqod,   mehr-muruvvat,   izzat-hurmat,   qadr-qimmat   kabi
fazilatlar   yuqolib   borsa,   bunday   jamiyat   tanazzulga   yuz   tutadi.   Moddiy,   iqtisodiy
rivojlangan jamiyat ko’rsagu, biroq, unda odamlar bir-birini aldashsa, bir-birini 
1  Davlatov. S. O’zbek marosim va udumlarining etnohududiy xususiyatlari. T. 2018. B. 63. 
2
 Ashirov. A. O’zbek xalqining qadimiy e’tiq va marosimlari. T. 2007. B. 87. 
6  
   
tunashsa, bir-biriga zo’ravonlik ishlatsa ota o’z bolalari bilan kelishmasa, akaukalar
bilan urishsa, mol, pul, amal talashib, odamlar bir-birlarini o’ldirishgacha borishsa,
bunday   jamiyatda   yashash   qiyin   bo’ladi.   Ma’naviyati   puch   arboblarning   qo’lida
fan   va   texnika   ezgulikka   xizmat   qiladimi   yoki   yovuzlikkami?   Ahloqsiz   odamlar
ilm-fan natijalaridan qanday foydalanishi mumkin?Iqtisod taqdiri hudbinlar qo’liga
tushsa,   u   kimga   xizmat   qiladi?   Informatika   va   kompyuter   sistemasi   yomonlar
qo’liga   tushsa-chi?   Madaniyatsiz   va   ma’naviyatsiz   jamiyatda   aynan   shunday
bo’ladi. Shu sababli bizga eng avvalo ahloqiy Madaniyat lozim. Bular barcha soha
taraqqiyotiga   zamin,   poydevor   bo’lmog’pi   darkor.   Xo’sh,   jamiyatdagi   odamlar
odobli,   ahloqli,   mehr-muruvvatli,   farosatli,   halol,   adolatli   bo’lmog’i   uchun   nima
qilmoq kerak? Avvalo, kishilarda bu ahloqiy fazilatlarni, shakllantiruvchi madaniy
-   omillar   -   ilm,   ma’rifat,   adabiyot,   san’at,   din,   mafkura   kabilar   taraqqiyotiga
alohida e’tibor berib, ulardan samarali foydalanmoq zarur. 
4. Madaniyat   yetishmagan   joyda   tinchlik   yo’qoladi,   hayotdayovuzlikka   qarshi
ezgulik,   yomonlikka   qarshi   yaxshilik,   zulmatga   qarshi   ziyokorlik   doimiy   kurash
olib  borgan.  ‘Jaholatga   qarshi   ma’rifat’,  degan   edi   Prezidentimiz.YUNESKOning
Toshkentdagi   sessiyasida   ko’tarilgan   asosiy   g’oya   -   ‘Urushga   qarshi   madaniyat!’
bo’ldi.   Darhaqiqat,   urush   bo’lgan   joyda   qonlar   to’kiladi,   tinchlik   yo’qoladi,
dehqonchilik   va   ishlab   chiqarish   to’xtaydi.   Urush   bo’lgan   joyda   ochlik   hukm
suradi, odamlar ko’payishi o’rniga kamayadi, urush bo’lgan joyda bolalar o’qishni
tashlaydilar, ma’rifat inqirozga, ilm-fan tanazzulga uchraydi. Xullas, jamiyat olg’a
siljish   o’rniga   orqaga   ketadi.Urush   bo’lgan   joyda   madaniyat   jonsizlanadi.Va,
aksincha,   madaniyat   gullaganda,   urushning   urug’i   quriydi.   Urush   tufayli   gul
vodiylar - cho’lga, shaharlar – harobaga, davlatlar - vayronaga, xalqlar bir-birining
quliga   aylanadi.’Bizning   umumiy   sivilizatsiyamizning   ajralmas   qismi   bo’lgan   bu
ko’hna zamindagi tarixiy madaniy yodgorliklarga urush tufayli yetkazilgan zararni
aniqlash qiyin’ - degan edi Birinchi Prezidentimiz Islom Karimov.    
7  
    Madaniyat   tufayli   cho’llar   -   gulistonga,   harobalar   –   bog’larga,   vayronalar   -
shaharlarga   aylandi.   Madaniyatga   intilgan   yurtda   hiyobonlar,   saylgohlar,
oyingohlar, tomoshagohlar, san’at saroylari, ziyoratgohlar, maktablar, madrasalar,
kutubxonalar,   madaniyat   markazlari   paydo   bo’ladi.   Demak,   urush   bo’lmasligi
uchun   madaniyatni   rivoj   toptirmog’imiz   kerak.   Insoniyat   endi   madaniyat   vositasi
bilan   urushning   oldini   olishga,   tinchlikni   saqlashga,   xalqlar   o’rtasida   do’stlik
aloqalarini   mustahkamlashga   intilishi   darkor.   Turli   mamlakatlar   bir-birini
chegarasidan harbiy qurol bilan emas, o’z madaniyati, san’ati, ijodi bilan kirishga
imkoniyatlar   yaratilishi   lozim.   XXI   asrda   insoniyat   o’tmish   saboqlaridan   to’g’ri
xulosa   chiqarib,   yovuzlik   o’rniga   ezgulik   g’oyalari,   miltiq   o’rniga   foto,   video
apparaturalari,   harbiy   mashqlar   o’rniga   teatr   tomoshalari,   qon   o’rniga   rang   tasvir
jilolari,   o’q   ovozlari   o’rniga   musiqa   ohanglari,   jangchilar   to’qnashuvlari   o’rniga
sport   musobaqalari,   pushka,   artelleriya   o’kdori   o’rniga   bayram   mushakbozliklari
osmonni charog’on etishiga erishmogi kerak.            
  Dunyoni   urush   bilan   emas,   madaniyat   bilan   egallash   lozim.   Xalqlar   birbirining
vataniga   dushman   sifatida   emas,   balki   do’st   sifatida,   bosqinchi   emas,   balki
mehmon   sifatida,   harbiy   kiyimda   emas,   balki   sayyoh   libosida   borishi   lozim
bo’lmokda.   Xullas,   madaniyat   urushga   qarshi   asosiy   vosita   bo’lishi   kerak.
Madaniyat   urush   bo’lmasdan   oldin,   unga   qarshi   kurashishi   lozim.   Eng   muhimi
madaniyat   urush   g’oyasining   tug’ilishiga   yo’l   qoymasligi   zarur.   Shuning   uchun
YUNESKO ijroiya komitasining Toshkentda o’tgan sessiyasida ‘2000 yil dunyoviy
tinchlik yili’ deb e’lon qilish tavsiya etildi. 
5. Ma’naviy   madaniyatsiz   insoniyat   o’zligini   yuqotadi.   Insoniyat   qanchalik
taraqqiy etsa, unga shunchalik yuqori darajadagi ma’naviyat kerak bo’ladi. Insonga
moddiy   madaniyatdan   ham   ko’proq   ma’naviy   madaniyat   zarur.   Insonda
ma’naviyat   borligi   uchun   u   hayvonot   dunyosidan   ajralib   turadi.   Ma’naviyatsiz
insonni   hayvondan   farqi   qolmaydi.   Inson   o’z   vujudiga   quvvat   beruvchi   moddiy
oziq  bilan  bir  qatorda  o’z  ruhiga   kuch  beruvchi   ma’naviy  ozuqa   ham   olib  turishi
zarur.   Ma’naviy   ozuqani   inson   nafaqat   tabiat   go’zalligidan,   balki   o’z   qo’li   bilan
8  
  yaratgan   moddiy   madaniyatdan   ham   oladi.   Inson   ma’naviy   quvvatni   adabiyot
(ilmiy manbalar, she’riy va nasriy asarlar), san’at  (musiqa, teatr, kino, rangtasvir,
amaliy   ijod   kabilar),   xalq   ijodi,   milliy   marosim,   bayram   kabilardan   oladi.
Odamning qorni to’q bo’lsa-yu, ongi va qalbi ‘och’ bo’lsa, u to’la ma’nodagi inson
bo’la olmaydi. 
Agar   miya   oziqi   -   bilim,   ilm,   fan   bo’lsa,   qalb   oziqi   -   nafosat,   san’at,   adabiyot
kabilardir.   Insonda   miya   va   qalb   oziqlana   boshlasa,   u   ma’naviy   kamol   topa
boshlaydi. Ma’naviy ravnaq topmasdan madaniyatli bo’lish mumkin emas. Chunki,
ma’naviyatsiz madaniyat yuk. Ularni bir-biri dan ajratib bo’lmaydi. Ma’naviyatsiz
madaniyat - jonsiz tana. Ma’naviyat -madaniyatning mazmuni, ma’nosi. Madaniyat
esa   ma’naviyatning   shakli,   ko’rinishi.   Madaniyatni   xarakatga   keltiradigan   kuch
ma’naviyatdir.   Ma’rifat   esa   ma’naviyatga   olib   boradigan   yo’l,   vositadir.   Demak,
madaniyatli   jamiyat   ko’raylik   desak,   eng   avvalo,   ma’rifat   va   ma’naviyatga
diqqatimizni   jalb   qilmog’imiz   lozim.   Shu   sababli   Vatanimizda   mustakillikka
erishganimizdan   so’ng,   XXI   asr   bo’sag’asida   ma’naviyat   va   ma’rifatga   katta
e’tibor berildi. Ikki asr o’rtasi - ‘2000 yil - xalqaro dunyoviy tinchlik yili’ deb e’lon
qilinishi   insoniyatni   XX   asrdan   XXI   asrga   o’tishi   uchun   ‘madaniy   ko’rik’   bo’ldi.
Mustaqil   Qoraqalpoqistonda   bajarilayotgan   tarixiy   ishlar   XXI   asr   madaniyati
uchun   munosib   poydevor   bo’la   oldi.   Endilikda   bu   mustahkam   poydevor   ustida
baquvvat madaniyat binosi bunyod etilmoqda.        
  Madaniyat   insoniyatni   urush   dahshatlari,   ‘rivojlangan   yovuzlik’,   tubanlik,
axloqsizlik,   ma’naviy   qashshoqlikdan   qutqazib,   ajdodlarimiz   merosidan   kengroq,
foydalanish,   jamiyatni   ma’naviy   sog’lomlashtirish,   hayotimizning   barcha
sohalarini   ravnaq   ettirish,   aholini   ruhan,   jismonan   kamol   toptirish,   turmushni
farovon qilish kabi ulug’vor ishlarga keng imkoniyatlar yaratishga ko’mak beradi.
Shu   sababli   Prezidentimiz   ‘kirib   kelayotgan   XXI   asrda   dunyoni   madaniyat   va
ma’rifat   qutqazadi’   deb  ta’kidlagan   edi.  An’anaviy   xalq  madaniyatining   mohiyati
va xususiyati. Tarixiy ma’naviy qadriyatlarni tiklash millatni tiklash demakdir 1
. 
1  Ashirov. A. O’zbek xalqining qadimiy e’tiq va marosimlari.  T. 2007. B. 91. 
9  
   Xalq ma’naviyati an’analarini tiklash bu boradagi muhim ishlardan biridir. Chunki
an’anaviy   xalq   madaniyati   ajdodlarimiz   merosini   tarkibiy   qismi   sifatida   ijtimoiy-
tarixiy   taraqqiyot   tarixida   muhim   o’rin   tutib   kelgan   va   hozirgi   davrda   ham
jamiyatni   ma’naviy   kamol   toptirishda   katta   ahamityaga   ega.   Respublika
mustaqillikka erishgach, milliy meroslarni tadqiq qilishga keng yo’l ochilishi 
 
natijasida sho’rolar davrida ta’qiqlangan tarixiy meros, ma’naviy qadriyatlar, xalq
madaniyati   an’analari   va   ulardan   foydalanish   masalalariga   doir   qator   izlanishlar
paydo bo’la  boshladi. I. Jabborov, M.Imomnazarov, N. Komilov kabilar  diqqatga
sazovordir.   Shuningdek,   xalq   turmushi,   ijodi,   san’atini   o’rganishda
folklorshunoslar,   etnograflar   va   pedagoglar   ham   faollik   ko’rsata
boshlashdi.An’anaviy   xalq   madaniyati   -   etnoslarning   tarixiy   ma’naviy   ehtiyojlari
asosida   vujudga   kelgan,   ularning   aqliy   ijodiy   faoliyati   natijasida   taraqqiy   etgan
ming yilliklar   mobaynida  ajdodlar   fikrlari, tajribalari,  orzu-istaklari,  an’analari   va
qadriyatlarini   o’zida   birlashtirgan,   avloddan-avlodga   o’tib,   asrlar   osha
sayqallanib,murakkablashib   borgan   bebaho   meros   hamda   jamiyatimizni   axloqiy
sog’lomlashtiruvchi   va   insonparvarligini   barqaror   etuvchi   xalqning   ma’naviy
kamol   topishiga   xizmat   qiladigan   muhim   omil.   An’anaviy   Qoraqalpoq   xalq
madaniyatiga   yaxlit   ijtimoiy   ma’naviy   xodisa,   xalq   turmushining   tarkibiy   qismi
sifatida   qarash   madaniyatshunoslik   fani   dorasida   ‘Etnomadaniyat   konsepsiyasi’ni
yaratishga  yordam   berdi. Bu  konsepsiya   xalq madaniyatini   yaqinroq tushunishida
imkoniyat   yaratadi.   ‘Etnomadaniyat’   tushunchasi   tarixiy   jarayonda   urug’,   elat,
millat   madaniyatini   shakllanishi   va   rivojlanishini   aks   ettiradi.   ‘An’anaviy   xalq
madaniyati’   tushunchasi   esa   aynan   antik   madaniyatning   tarixiy   jarayonida
shakllangan,   sinalgan   va   an’anaga   aylangan   avloddan-avlodga   meros   bo’lib
o’tayotgan   muhim   qismi   sifatida   namoyon   bo’ladi.   Agar   etnomadaniyatning
tarixiy-madaniy   xususiyatlarini   belgilaydigan   bo’lsak,   u   quyidagilardan   tashkil
topishi mumkin: 
a) etnos tabiiy a tarixiy ma’naviy ehtiyoj asosida vujudga keladi; 
10  
  b) o’z moxiyati va xususiyati, mazmuni va shakliga ega bo’lib, boshqa hayotiy 
sohalar bilan chambarchas bog’lanib ketadi;       
 v) xalq hayotida o’z o’rnini topib, turmushning tarkbiy ajralmas qismiga aylanadi; 
g) ma’naviy-tarixiy ehtiyoj sifatida avloddan-avlodga meros bo’lib o’tadi va 
davrlar osha taraqqiy etadi; 
d) jamiyatning barkamol bo’lishaga xizmat qiladi;   
  Etnomadaniyatning   asosiy   ko’rinishlari   (shakllari).   An’anaviy   xalq   madaniyatini
yaxlit va ko’p qirrali hodisa sifatida o’rganish, uning tuzulishi, asosiy ko’rinishlari,
shakllarini   aniqlash   muhim   ahamiyatga   ega.   Shu   bois   biz   entomadaniyat
evolyutsiyasi   va   umum   qabul   qilingan   ‘madaniyat’   tasnifidan   kelib   chiqib,   xalq
madaniyatning asosiy sohalarini aniqlashga intildik.    
  Xalq   madaniyatini   asosiy   ko’rinishlarini   aniqlash   natijasida   o’ziga   xos
xususiyatlari   va   tavsifiy   belgilarini   aniqlash   xam   katta   ilmiy   qiymatga   egadir.
Oilaviy marosimlar. Ma’lumki, oilaviy marosimlar Qoraqalpoq xalq an’analarining
asosiy   va   muhim   qismini   tashkil   etadi.   Oilaviy   marosimlarning   ko’pi   bolalar
hayotidagi   muhim   voqealarga   bag’ishlangani   uchun   ham   yoshlarning   ma’naviy
kamol topishida muhim o’rin tutadi. Ma’lumki, Qoraqalpoq xalqi – toyparast xalq.
U   toy   qilaman,   dasturxon   yozib,   el   duosini   olaman,   boshqalarni   quvonchimga
sherik  qilaman  degan  maqsadda  yashaydi.  Shuning  uchun  toy  Qoraqalpoq  millati
hayotida muqaddas hodisa hisoblanadi.          
  Biroq,   sovet   davrida   Qoraqalpoq   oilaviy   marosimlarini   bir   qismi   ta’qiqlandi,
ta’qiqlash   mumkin   bo’lmaganlari   (masalan,   ‘Nikoh   toyi)   yangicha   umumsovet
an’analari   asosida   o’zgartirila   boshlandi.   Mustaqillik   sharoitida   bu   holatlarni
to’g’rilash   maqsadida   oilaviy   marosimlarning   asosiy   tadbirlari,
chunonchi,’ismlash’   odati,   ‘chilla’   udumlari,   ‘soch   toyi’,   ‘tish   toyi’,’   pik   toyi’
‘sunnat   toyi’,   ‘muchal   yoshi’,   ‘nikoh   toyi’   kabilarni   tiklash   uchun   yo’l   ochildi.
Oilaviy qadriyatlarning tiklanish jarayoni milliy-ma’naviy tiklanish jarayonida ham
muhim   hodisa   bo’ldi.   Ammo   hozirga   bozor   iqtisodiyoti   sharoitida,   bir   iqtisodiy
xolatdan ikkinchisiga o’tish paytida oilaviy marosimlarga oid muammoli xodisalar
11  
  ham   ko’zga   tashlanmoqda.   Masalan,   ko’pgina   iqtisodiy   baquvvat   oilalar   va
dabdabali,   haddan   tashqari   ko’p   xarajatlar   bilan   isrofgarchilikka   yo’l   qoyib,   toy
o’tkazsalar, kam xarajatli Oilalar bolalarning rizqini qiyib, qarzga botib toy qilish
ko’pgina  marosimlar, masalan,  ‘Beshik   toyi’, ‘Sunnat  toyi’  oila,  qo’ni-qo’shni  va
qarindoshlar   o’rtasida   o’tkazilishga   o’rniga,   dabdabali   bayramga   aylantirib
yuborilmoqda.   Oddiy   mehnatkash   xalq   ommasi   madaniy-ijodiy   faoliyat   bilan
asosan ishdan tashqari, ya’ni bo’sh vaqtida mashkul bo’ladi.         
  Endilikda   hanuzgacha   deyarli   o’rganilmagan   an’anaviy   dam   olish   madaniyatiga
alohida   e’tibor   berish   lozim   bo’lmoqda.   Shu   sababli   xalq   orasida   mavsumiy   dam
olish an’analari (‘Gul sayli’, ‘Suv sayli’, ‘Tog’ sayli’, ‘Bog’ sayli’, ‘Gap-gashtak’
kabilarga   hamda   turli   tarixiy   jarayonlarda   madaniy-ma’rifiy   hordiq   chiqarish
maskanlari  (Erkaklar  uyi, Otashxona, Iygoq, Choyxona  kabilar) tajribasi  diqqatga
sazovordir.   An’anaviy   xalq   madaniyati   va   uning   asosiy   ko’rinishlari   (xalq
donishmandligi,   e’tiqodi,   pedagogikasi,   an’analari,   ijodi,   dam   olish   madaniyati,
oyinlari   kabilar)   insoniyatning   tarixiy   ehtiyojlari   asosida   vujudga   kelib,   xalq
qayotida o’zining munosib o’rnini topgan, avloddan-avlodga meros sifatida o’tgan,
takomillashib,   ijtimoiy   taraqqiyotda   muhim   o’rin   tutgan.   Ular   hozirgi   zamonda
ham jamiyatni ma’naviy kamol toptirish uchun muhim omil sifatida xizmat qiladi.
Shuning   uchun   ajdodlarimizning   bu   merosini   yanada   chuqurroq   o’rganishimiz,
tiklashimiz va kamol toptirishimiz uchun aql va kuch g’ayratimizni ayamasligimiz
lozim 1
.   Xullas,   asrlar   osha   shakllanib,   avloddan-avlodga   ma’naviy   meros   sifatida
o’tib, rivojlanib kelgan urf-odatlar, marosimlar va bayramlarni saqlamasdan milliy
tiklanish   jarayonini   amalga   oshirish   qiyin.   Shu   sababli   bu   borada   jiddiy   ilmiy
amaliy ishlarni amalga oshirish lozim.  Jumladan, respublika, viloyat, tuman, shahar
darajalarida: 
1. Xalq   an’analrini   o’rganish   ilmiy   markazi,   labaratoriyaisini   tashkillashtirish
samarali natijalar berishi mumkin. 
1   Қалбаева   Гулпаршын   Сарсенбаевна.   Қорақалпоқ   халқ   афсоналари   (генезиси,   жанрий   хусусиятлари,
таснифи). Дисс. T. 2019. B. 43. 
12  
  2. Milliy   an’analarni   saqlash,   tiklash   va   rivojlantirish   kengashlarini   tuzish
maqsadga muvofiq bo’ladi. Bu jamoalar milliy an’analar muammolarini muntazam
ravishda qal qilib borishga o’z hissalarini qo’shib boradilar. Xalq madaniyatiga oid
muammolar.   Ma’lumki,   qayot   uz   joyida   bir   maromda   turmaydi.   Taraqqiyot
xoxlaymizmi-yo’qmi,   oldimizga   muayyan   muammolarii   qoyib   turadi.   Albatta,
ijtimoiy-ma’naviy   soxalarning   biri   -   xalq   an’analari   doirasida   xam   yutuqlar   bilan
birga   o’ziga   xos   muammolar   mavjud.   Ma’naviyat   sohasida   vujudga   kelayotgan
muammolarni   hal   qilmasak,   ular   borgan   sari   kattalashib   va   murakkablashib
boraveradi   va   taraqqiyotga   to’sqinlik   qiladi.   quyida   ma’naviyat   sohasining   eng
muhim muammolariga to’xtalamiz.        
  Birinchi muammo: madaniyat amaliyotini ravnaq toptirish uchun, eng avvalo, bu
sohaning   ilmini   rivojlantirish   lozim.   Shunday   qilsak,   madaniyat   ilmi   bu   soha
amaliyotida vujudga kelgan muammolarni aniqlash va hal qilishga ko’mak beradi.
Gap shundaki, madaniyat muammolarini bevosita tadqiq etadigan maxsus markaz
xozirgacha   respublikamizda   yo’q.   Bu   soxaga   yaqin   tashkilotlar,   muassasalar
(masalan,   Respublika   ma’naviyat   va   ma’rifat   kengashi   markazlari,   Respublika
madaniy-ma’rifiy   ishlar   va   xalq   ijodi   ilmiy-metodik   markazi,   ta’lim   markazi.
San’atshunoslik   instituti,   Til   va   adabiyot   instituti   va   boshqalar)   asosan   o’z
yo’nalishida   tashkiliy   va   targ’ibot   ishlari,   milliy   g’oya   va   mafkura,   ma’naviyat
targ’iboti   masalalari,   san’at,   adabiyot,   til,   xalk,   ijodi   boyicha   xususiy   tadqiqotlar
bilan   mashg’ul   bo’lib,   ular   bevosita   madaniyat   muammolari   bilan   maxsus
shug’ullanmaydilar. Bu ish ularning vazifalariga kirmaydi xam.    
  Xullas, madaniyatning umumiy va o’ziga xos muammolari bilan shuqullanadigan
maxsus   ilmiy-tadqiqot   markazi   tuzilsa,   u   xalq   madaniyatining   amaliy   ravnaq
topishiga   xizmat   qilgan   bo’lar   edi.   Ikkinchi   muammo:   ma’naviyatning   moddiy
zaminini   mustaqkamlash   bilan   bog’liq.   Ayonki,   madaniyatsiz   (chunonchi,   uning
tarkibiy qismlari - ilm, fan, ma’rifat, axloq, din, san’at kabilarsiz) moddiy hayotni
taraqqiy   etishi   qiyin   bo’ladi.   Xullas,   an’anaviy   xalq   madaniyatini   saqlash,   tiklash
va kamol toptirish uchun quyidagi poqg’onalarda ish olib borish lozim: 
13  
   
1.Xalq   madaniyati   durdonalarini   tarixiy-ma’naviy   meros   sifatida,   asl   qolida,
an’anviy shaklda asrash; 
2.Zamonaviy   (jumladan,   boshqa   xalqlardan   o’tgan)   madaniy   shakllarni   an’anaviy
unsurlar hisobiga boyitish; 
3. Xalq an’analari asosida o’ziga xos zamonaviy, milliy madaniyati shakllarini 
bunyod qilish;          
4. Kelajakda   xizmat   qiladigan,   istiqbolli,   yangi   etnomadaniyat   durdonalarini
yaratilishi   uchun   sharoitlar   hozirlash.   Mazkur   jarayon   an’anaviy   xalq
madaniyatini   keng   ko’lamda   taraqqiy   ettirishga   samarali   xizmat   qiladi.
Madaniyat-   inson   jamiyati   yaratgan   va   jamiyat   rivojining   ma’lum   darajasini
ifodalovchi   moddiy   va   manaviy   mahsulotlar,   qadriyatlar   majmui.
Sotsiologiyada   ,,madaniyat’’   tushunchasi   matematikadagi   ,,sonlar’’
fizikadagi   ,,gravitatsiya’’   ximiyadagi   ,,modda’’   tushunchalari   kabi   muhim
ahamiyatga ega. Madaniyat insonlarning faoliyati natijalarining majmui o’laroq,
o’zida   ikki   holatni,   ya’ni   madaniy   statikani   va   madaniy   dinamikani,   binobarin
madaniyatning   o’zgaruvchanligini   mujassamlashtiradi.   Bizga   malumki
sotsiologiyada   ,,madaniyat’’   va   ,,jamiyat’’   atamalari   tez-tez   uchrab   turadi.
Shuning   uchun   ham,   ular   bir-biriga   chambarchas   bog’liq.   U   hoh   moddiy,   hoh
ma’naviy   boylik   bo’lsin,   insonlar   tomonidan   ularning   aqli,   ongi,   mehnati,
zahmati evaziga bunyod bo’ladi. Mana shunday buyuk madaniyatni yaratuvchi
insonlar   jamoani   tashkil   etadi,   jamoa   esa,   o’z-o’zidan   jamoani   yaratadi.
Demakki, madaniyat mana shu jamiyatda yashovchi odamlarning turmush tarsi,
faoliyati,   urf-odati,   marosimlari,   rasm-rusumlari   va   albatta,   ular   yaratayotgan
moddiylikka aloqador tushunchadir 1
.     
  Jamiyat  esa, mana shu madaniyatni  tan olgan, shu madaniyatga hissa qo’shuvchi
individlarni   bir-biriga   o’zaro   bog’lab   turuvchi   vositadir.   Demak   madaniyat
jamiyatsiz,   jamiyat   esa   madaniyatsiz   bo’lishi   mumkin   emas.   Agar   madaniyat
1   1   Xudayqulova   L.,   Jo’rayev   M.   Marosimnoma.   /O’zbek   xalqining   urf-odat   va   marosimlari   haqida   qisqacha
ma’lumot/. –T., 2008. 
14  
  bo’lmasa,   insonlar   bir-birini   anglamagan   bo’lardi.   Bola   tug’ilgandanoq,
chaqaloqligidanoq   o’zi   tug’ilgan   va   katta   bo’layotgan   madaniyatni   anglay
boshlaydi. Kattalar bolani ana shu muhitga yetaklaydi, o’sha jarayonlarning ba’zan
sababchisiga, ishtirokchisiga aylantirib qoyadi. Ota-onalarning yoki bolaga mas’ul
odamlarning   barcha   hatti   harakatlari   bolada   o’z   aksini   ko’rsata   boshlaydi.   Bola
ularni tushunishga, anglashga, o’zi mustaqil tarzda harakat qilishga urinadi. Unda
hulq-   atvorning   ilk   ko’rinishlari   kurtak   yoza   boshlaydi.   U   yashayotgan   muhit,
odamlar,   talim-   tarbiya,   madaniyat   va   boshqa   ko’plab   tasirlar   bolaning   miyasida
yangi   g’oyalarni   keltirib   chiqaradi.   U   o’z-o’zidan   jamiyatdagi   meyorlarni,
madaniyatni ongiga singdira boshlaydi. Lekin keyinchalik uning fikrlashi bilan uni
tarbiyalagan   insonlar   yoki   ota-onalarning   fikrlash   darajasi   bir-biridan   keskin   farq
qila boshlaydi.          
  Xo’sh, nima uchun? Chunki jamiyatning rivojlanib borishida meyorlar o’zgaradi,
madaniyat   ham,   qonun-qoidalar   ham   o’zgaradi.   Buning   natijasi   qanday   bo’lishi
mumkin?  Natijada,   madaniyatlar   to’qnashuvi,   ya’ni   ziddiyat   yuzaga   keladi.  Katta
yoshlilar va o’smir yoshlar o’rtasidagi keskin farqlar ularni ziddiyatga olib boradi.
Qanday   qilib?   Axir   o’sha   bolani   tarbiyalagan,   unga   ta’lim,   unga   yo’l-yo’riq
ko’rsatgan,  uni  madaniyatga yo’naltirgan o’shalarning o’zi  ediku. Nega endi  bola
ozi   o’sgan   muhitdan   tonayapti   yoki   boshqacha   qilib   aytganda,   qoniqmayapti?
Madaniyat   hamisha   o’zgarib   turadi,   u   rang-baranglik   hususiyatiga   ega.   Zamon
o’zgarishi   bilan   odamlarning   fikrlashlari,   dunyoqarashlari   ham   o’zgaradi.   Lekin
zamonning   o’zgarishi   katta   yoshli   ,,xukmron   qatlam’’ga   o’z   tasirini   o’tkaza
olmaydi.   Shuning   asosida   ular   hamisha   o’z   qarashlarini   to’g’ri   deb   baholaydilar.
Yoshlarning hatti   harakatlari   va  qabul  qilgan  madaniyati  ular   uchun ,,deviantlik’’
holati hisoblanadi.         
  Yoshlar   esa   ,,hukmron   qatlam’’ning   qonun-qoidalaridan,   meyorlaridan   chetga
chiqqan holda o’z dunyolarida, o’z qonun-qoidalariga va meyorlariga amal qilgan
holda   yashashni   maqul   ko’radilar.   Kattalarning   ularga   o’z   hukmronligini
o’tkazmoqchiligi   yoshlar   uchun   ,,deviantlik’’   hisoblanadi 1
.   Har   ikki   holatda   ham,
1  Sarimsoqov B. O’zbek marosim folklori. –T.: Fan, 1986. B.42. 
15  
  aslida, jamiyatdagi normal holat chunki hamma narsa vaqti soati yetganda eskiradi
va   ularning   o’rnini   yangi   turmush   tarzi,   yangicha   hayot,   yangi   madaniyat,
yangiqonun-qoidalar           egallaydi.           Bu           almashinuv           jarayoni           jamiyat
rivojini  ta’minlaydi. Lekin “hukmron qatlam’’ning” quyi  qatlam’’ga o’tkazadigan
tazyiqlari yohud keskin choralar qo’llanishi ,,quyi qatlam’’ning isyoniga, haqiqatan
ham,   ,,og’ish’’   holatlariga   olib   kelishi   uchun.   Bu   esa   jamiyatdagi   mavjud
meyorlarni   va   doimiy   normallikni   o’zgartirib   yuborishi   va   jamiyatdagi   keskin
burilishlarga, qaltis 
vaziyatlarga   olib   borish   ehtimoli   mavjud.   Aslida   bu   juda   kamdan   kam   holatlarda
uchraydigan holatlardir. Lekin bu holat  bir  tekisda  ketayotgan jamiyat  hayotining
osuda tizimlariga tasir  ko’rsatishi  mumkin. Masalan,  ota-ona farzandiga ko’chaga
chiqishidan oldin qanday kiyinish lozimligini o’ziga yoqqanicha tushuntiradi. 
  Farzandining   istagi   esa,   ularning  hohish   istagiga  umuman  zid  ravishda   namoyon
bo’ladi.   Bu   holat   ota-   onaning   noroziligiga   sabab   bo’lishi   va   farzandini   koyishi
mumkin.   Demakki,   avlodlar   orasidagi   to’qnashuvlar,   ziddiyatlar,   muammolar
azaldan   mavjud   va   bundan   keyin   ham   shundayligicha   qoladi.   Hayot   qarama-
qarshiliklar,   ziddiyatlardan   iborat.   Shuning   natijasida   hayot   davom   etaveradi,
jamiyat ilgarilaveradi.        
 “Shom muborak” marosimi “Shombarak” atamasi aslida ,,shom muborak’’ bo’lib,
kuyovning   kelinni   olib   ketish   uchun   uning   uyiga   kelishi   marosimining   nomidir.
San’atshunos   Rustam   Abdullayevning   aniqlashicha   ,,shom   muborak’’   yoki   ,,shoh
muborak’’   marosimi   tojik   xalqi   orasida   ham   mavjud.   Kuyov   o’z   jo’ralari   bilan
kelinninguyiga borayotganda ularning oldida ketayotgan qo’shiqchi  va sozandalar
jo’r bo’lishob ,,Shoh muborak’’ qo’shig’ini ijro etadilar.  
 
 
 
 
 
16  
   
 
 
 
 
 
 
 
 
17  
  1.2 Oilaviy marosimlar, an’analar va urf-odatlar
Qoraqalpoq   xalqining   oilaviy   marosimlari   tarixiy  zaruriyat   asosida   vujudga
kelgan   va   zamon   chig’iriqlaridan   o’tib,   muhim   manaviy   qadriyat   sifatida   ravnaq
topgan.   Xalqimizning   avloddan-   avlodga   o’tib   ketayotgan   oilaviy   marosimlari
sho’rolar   davrida   jiddiy   to’siqlarga   uchragan   bo’lsa   ham,   mustaqillikka
erishilgandan   so’ng   ular   qayta   tiklana   boshlandi.   Oilaviy   marosimlar   xalq
ma’naviyatining tarkibiy qismi, muhim axloqiy qadriyati, tasirchan tarbiya vositasi
sanaladi.Oilaviy   marosimlar   jarayonida   namoyon   bo’ladigan   odob-axloq,
mehroqibat kabi hislatlar yoshlar manaviyati shakllanishida muhim ahamiyat kasb
etadi.   Marosim   va   bayramlar   inson   hayotining   uzviy   qismi   hisoblanadi.   Har   bir
kishining   shaxsiy   hayotida   shunday   muhim   voqealar,   bosqichlar   mavjudki,   ular
alohida e’tiborni, xursandchilikni taqozo qiladi. Bu hodisalar o’ziga xos tantana va
bayram tarzida nishonlanadi 1
.         
  Farzandning tug’ilgan kunini, unga ism qoyishni, bolasining ilk qadam bosishini,
o’g’il-   qizning   birinchi   bor   maktabga   borishini,   o’rta   maktabni   bitirishni   bayram
qilish, nikoh toyini, kumush, oltin va olmos toylarini, nafaqaga kuzatish kabilarni
tantanali   tarzda   nishonlashinson   hayotidagi   unutilmas   voqealardir.   Bundan
tashqari,   kishi   hayotida   ijtimoiy   harakterga   ega   bo’lgan   ko’pgina   hayajonli
hodisalar  ham  yuz beradiki, ular ham bayramona yoki tantanali kayfiyat yaratadi.
Oliy   va   o’rta   maxsus   o’quv   yurtiga   o’qishga   kirib,   talaba   bo’lish,   uni   tugatish,
ishga   kiritish,40,   50,   60,   70,   80   yoshini   nishonlash   marosimlari   kishi   hayotida
shunday   voqealar   sirasiga   kiradi.   Qoraqalpoq   oilalarida   chaqaloq   tug’ilgandan   to
voyaga yetib, o’zi yangi oila qurgunicha quyidagi odat va marosimlar o’tkaziladi:
Homilador   ayolni   va   hali   tug’ilmagan   chaqaloqni   asrash   bilan   bog’liq   odatlar 2
.
Chaqaloq tug’ilishi 
(suyunchi, bolani yangi sharoitga moslash kabilar.)      
1  Ismailov X. O’zbek to’ylari. –T.:O’zbekiston, 1992. B.13. 
2  Alaviya M. O’zbek xalq marosim qo’shiqlari. –T.: Fan, 1974. B.74. 
18  
    Chaqaloqni   sog’ligini   saqlash   (chaqaloq   chilla   –   katta   va   kichik   chillalar)   Nom
berish   odatlari   (ism   qoyish   marosimi)   Chaqaloqni   beshikka   solish   marosimi   (“
beshik toyi”) Ilk bor soch oldirish marosimi (“ soch toyi”, ”aqiqa”). Tish chiqishi 
(“tish   toyi”).  Bolaning   birinchi  qadam   qoyishi   (“oyoq  toyi”,  “Ilk  qadam”).  O’g’il
bolalarni   sunnat   qilish(“sunnat   toyi”).   Bolalarning   12   yoshga   to’lishi   (“muchal
toyi”)   yangi   oila   qurish   odatlari   (“nikoh   toyi   “)   va   hokazolar.   Kumush,   oltin   va
olmos   toylari   50,60,70   yoshni   nishonlash   maroslarimi   “Birinchi   qadam”
Qoraqalpoq   xalqini   farzandlar   tarbiyasiga   alohida   e’tibor   berishi   bolaning   ilk   bor
mustaqil   qadam   qoyishiga   bag’ishlangan   marosimda   ham   o’z   aksini   topgan.
Ajdodlarimiz   bu   marosimda   “To’q   bo’lsin,   bola   ocharchilikni   bilmasin!”   deb
mazali   kuchlarni   kichkintoylarga   tarqatishgan,   ,,suvdek   serob   bo’lsin!’’   deb,
marosim   oykazilayotgan   vaqtda   bolaning   qadam   bosgan   yerlariga   suv
sepgan,   ,,bolaning   hayoti   shirin   bo’lsin!’’   deb   marosim   qahramonining   boshidan
shirinliklar sochishgan, ,,chiroyli bo’lsin!’’ deb yura boshlagan bolaning yo’llariga
gullar   sochishgan,   ,,boy   bo’lsin!’’   deb   bolaning   boshidan   pullar
sochishgan,   ,,kasalga   chalinmasin!’’   deb   isiriq   tutatishgan,   ,,ko’z   tegmasin’’   deb
ko’zmunchoqlar   taqishgan,   ,,kinna   kirmasin’’   deb   duolar   o’qishgan   va
hokazo.   ,,Birinchi   qadam’’   marosimiga   ushbu   oilaning   eng   yaqin   qarindoshlari,
qo’ni-qo’shnilar   va   albatta,   bolalar   taklif   qilingan.   Bolalar   avvalgi   marosimni
tomosha   qilishgan,   tadbir   qahramoni   totgan   shirin   nonlar   va   shirinliklardan
yeyishgan, suv – sharbatlar ichishgan 1
.     
  Bolaning  mehmonlar   oldida  birinchi  qadam   qoyish  marosimining  asosiy   voqeasi
bo’lib, undan so’ng bola tezroq “chopqir, chaqqon bo’lsin!’’ deb bolalar o’rtasida
poyga   uyishtirilib,   g’oliblarga   tantanali   ravishda   kovush-   do’ppi,   belbog’   kabi
mukofotlar   berishgan.   Mazkur   bayram   bolalarning   madaniy   dam   olishi,   jismoniy
chiniqishi,   ma’naviy   kamol   topishida   muhim   ahamiyat   kasb   etgan.   Bolaning
birinchi   qadam   qoyishini   marosim   sifatida   nishonlashning   o’ziga   xos   ramziy
1   Нуржанов   П .   Ҳәзирги   қарақалпақ   романы   поэтикасы   ( Композициялық   ҳәм   жанрлық - стильлик
згешеликлериӛ ). –  Н кис	ӛ :  Билим , 2008. B.67. 
19  
  ma’nosi   bor.   Birinchi   qadam   bolaning   shunchaki   oddiy   harakati   bo’lib   qolmay,
kelajakda qilinadigan ko’plab ishlarning debochasi deb ham qaralgan. 
  Marosimning muhim shartishundan iboratki, bola birinchi qadamini ishtirokchilar
oldida,   jamoa   o’rtasida   qoyishi   lozim   bo’lgan   shu   sababli   ham   ba’zi   joylarda,
jumladan,   Qoraqolpog’istonda   bola   hech   kim   yo’qligida   qadam   tashlamasligi
uchun uning oyog’ini uning oyog’ini chiroyli ip bilan bog’lab qoyishgan. Marosim
o’tkaziladigan   kunda  bu  ip  tantanali   ravishda  yechilgan   yoki   qaychilangan,  so’ng
bolailk qadamini qoygan.      
  Qoraqalpoqistonning   turli   hududlarida   “Birinchi   qadam’’   marosimi   turlicha
o’tkazilib   kelingan.   Ayrim   joylarda   bu   tadbir   faqat   ayollar   va   bolalar   ishtirok
etadigan   kichik   oilaviy   marosim   sifatida   uyushtirilgan.   T о ’g’ri,   oilaviy-maishiy
marosimlar   oilaning   x о ’jalik   yuritish,   reproduktiv   vazifalari,   oila   a’zolarining
sog’ligini   saqlash   kabi   funksiyalari   bilan   ham   bog’liqdir.   Aristotel   oilaning
rangbarang   va   murakkab   munosabatlardan   iboratligini   nazarda   tutib,   uni
‘davlatning b о ’lagi’ deb atagan. Shuning uchun oilaviy–maishiy marosimlar davlat
va oila hayotining barcha qirralari bilan bog’liq holda transformatsiyaga uchraydi.
Bizning   fikrimizcha,   ushbu   qirralar   oilaviy-maishiy   marosimlarning   yuqoridagi
ijtimoiy   funksiyalarida   yetarli   darajada   о ’z   aksini   topadi.   Oilaviy-maishiy
marosimlarda umumetnik, sinfiy va shajaraviy (oilaviy-nasliy) an’analar qorishib,
bir-biriga dialektik bog’lanib keladi.        
  О ’zbek xalqiga xos etnomadaniy va etnopsixologik hodisalardan biri bolajonlikdir.
Shuning   uchun   u   bolaning   otasi   ‘pushti   kamaridan   ona   rahmiga   о ’tgan’idan
boshlab   turli   oilaviy-maishiy   marosimlar   о ’tkazib   keladi.   Ularga   ‘Suyunchi’,
‘CH о ’miltirish’, ‘Ism q о ’yish’, ‘Beshikka solish’, ‘Beshikkertti’, 
‘Qovurdoq’, ‘Chalpak pishirish’, ‘Yupqa pishirish’, ‘Aqiqa’, ‘Chillagizoron’, 
‘Tirnoq   oldi’,   ‘Beshik   t о ’yi’,   ‘Soch   t о ’yi’,   ‘Tish   chiqdi’,   ‘Ilk   qadam’,   ‘Sunnat
t о ’y’,   ‘Muchal   yoshi’,   ‘Nikoh   t о ’yi’   kabi   marosimlarni   kiritish   mumkin.   Bundan
tashqari,   faqat   erkaklarga   xos   b о ’lgan   “Gap-gashtak”,   “M о ’ylov   oshi”,   “Sabzi
t о ’g’rash”,   ayollarimizga   xos   b о ’lgan   ‘Namozshom   pardoz’,   ‘Xalfana’,   ‘Ayollar
20  
  gapi’,   ‘Ayollar   hashari’’,   о ’zbek   qizlariga   oid   ‘Arg’imchoq   uchish’,   ‘ О ’sma
q о ’yish’, ‘Soch  о ’rish’, ‘Xina q о ’yish’ kabi marosimlar ham mavjud. 
 
 
 
 
21  
  II BOB. Qoraqalpoqlarning xo’jalik, diniy va to’y-marosimlariga oid
saqlanib qolgan marosimlari.
2.1 Qoraqalpoq marosim va nomarosim janrlari
Qadimgi   va   boy   tarixga   ega   qoraqalpoq   folklorining   asosini   baxshichilik
san’atiga   doir   lirik   va   epik   asarlarning   barcha   turlari   tashkil   etadi.   Lirik   janr
asarlariga   xalq   dostonlari,   termalar,   matallar   va   marosim   q о ’shiqlari   hisoblangan
yor-yor,   xaujar,   j о ’qlov,   yaramazon,   gulapsan,   badik   va   boshqalar,   shuningdek,
baxshichilik y о ’nalishiga aytis (aytishuv, q о ’shiq-bellashuvlar), matal va maqollar,
masallar,   tez   aytish;   epik   janr   asarlariga   ertak,   t о ’lgov,   terma,   dostonlar   kiradi.
Dostonlar qoraqalpoq folklorining asosiy janri b о ’lib, t о ’rt tur (qahramonlik, lirik,
ijtimoiy-maishiy,   tarixiy   dostonlar)   ga   b о ’linadi.   Qoraqalpoqlarda   keng   tarqalgan
doston   “Alpamis”   dostoni,   shu   kabi   “Yedige”,   “Qublon”,   “Qirq   qiz”   mashhur
dostonlari k о ’ylanib kelinmoqda 1
.        
 Qurbonboy Tojiboyevdan ilk bor “Qirq qiz” dostoni 1940 yili folklorist 
A.Begimov tomonidan t о ’liq yozib olinadi va keyingi yillar nashr etiladi. Mashhur
“Qirq qiz”  dostonining  dastlabki   kuylovchilaridan  biri   sifatida jirov Jiyen  Tog’ay
о ’g’li tan olinadi. Dostonda qoraqalpoq xalqining chet el bosqinchilariga (qalmoq
xoni   Surtaysho   va   Eron   hukmroni   Nodirshoh,   umuman,   qizilboshlilar)   qarshi
kurashi   aks   ettiriladi,   janglarda   Guloyim   boshliq   qirq   qiz   va   Xorazm   bahodiri
Arslon   cheksiz   qahramonlik   namunalarini   namoyish   etadilar.   Qurbonboy   jirov
Qorqalg’istonning   T о ’rtk о ’l   tumanida   yashab   о ’tgan,   yoshlik   onlari   u   davrining
k о ’zga   k о ’ringan   baxshisi   Xolmurot   (vafoti   1902)   dan   doston   aytish   sirlarini   va
qisman musiqa chalish mashqlarini  о ’rganadi 2
.      
 Qorqalpoq jirovi Xolmurot Nurota (Samarqand viloyati) da yashagan va shu yerda
umrguzaronlik   qilib,   mahalliy   baxshilar   bilan   bordi-keldi   qilib   turgan.   Bu   shuni
anglatadiki,   demak   T о ’rtk о ’l   va   Nurota   jirov   hamda   baxshilarining   dostonchilik
an’analari   bir   beshikda   voyaga   yetib,   bir   buloqdan   bahra   olgan.   Ikki   о ’rtadagi
1   Нуржанов   П .   Ҳәзирги   қарақалпақ   романы   поэтикасы   ( Композициялық   ҳәм   жанрлық - стильлик
згешеликлериӛ ). –  Н кис	ӛ :  Билим , 2008. B.27. 
2   Есенов   Ж .  Шеберликтиң   сырлары  ( ҳәзирги   қарақалпақ   повестьлеринде   к ркем	
ӛ   психологизм   проблемасы ). – 
Н кис	
ӛ :  Қарақалпақстан , 1986. B.34. 
22  
  ushbu   xil   aloqalar   tabiiyki,   keyingi   davr   dostonchiligi   maktablarining   kamolotiga
о ’z   ta’sirini   о ’tkazgan,   oqibatda   mushtarak   dostonchilik   an’analari   rivoj   topa
borgan.   Qoraqolpog’iston   musiqa   madaniyati   uzoq   tarixga   ega   b о ’lib,   hozirgi
kunda   boy   musiqiy   folklor,   og’zaki   an’anadagi   professional   musiqa   va,
shuningdek,   XX   asrda   rivoj   topgan   kompozitorlik   ijodiyoti   namunalariga   egadir.
Musiqiy  folklor  shakllar  asosini  baxshi  q о ’shiqlar  tashkil  etadi. Xalq marosimlari
bilan   bog’liq   bir   qancha   janrlar,   ya’ni   baxshilar   tomonidan   aytib   kelinayotgan
mavsum marosim q о ’shiqlardan “Aydar-aydar” shamolni chaqirish, diniy marosim
“Yaramazan”,   oilaviy   marosim   va   maishiy   q о ’shiqlardan   “Yar-yar”,   “Heujar”,
“ О ’len”,   “Sinsiu”,   “Joqlau”   va   boshqalar   uning   eng   qadimgi   qatlamini   tashkil
etadi.   Badiiy   mazmuniga   k о ’ra   xalq   baxshilari   q о ’shiqlari   ishqiy-lirik,   tarixiy,
marosim, ayollar (qizlar), bolalar q о ’shiqlaridan iborat 1
.        
Ularning   aksariyati   diatonik   ladlarga   asoslanib,   ohanglari   melizmatik   bezaklarga
boy, kuychanlik  xususiyatlarga  ega.  Qoraqalpoqlarda islomdan  oldingi   madaniyat
hisoblanuvchi   ruhlarni   chaqirish,   ular   yordamida   bemorlarni   davolash   uchun
porxan   (parixon)   lar   tomonidan   ijro   etilgan   “Badik”,   “Gulapsan”   singari   aytimlar
ham   saqlanib   qolgan.   Folklor   musiqasida   ayollar   (qizlar)   ning   changq о ’biz
musiqasi, yigit-qizlarning teatrlashgan   о ’yin-q о ’shiklari, laparlari (“Yag’li baxar”)
mavjud.   Qoraqalpoqlarning   og’zaki   an’anadagi   professional   musiqasining
markaziy qismini doston musiqasi egallaydi. Qoraqalpoq doston ijrochilari 3 turga
b о ’linadi:   jirovlar,   baxshilar   va   qissaxonlar,   ularning   har   biri   о ’ziga   xos   ma’lum
ijtimoiysiyosiy   sharoitda   yuzaga   kelgan.   Shuningdek,   ular   bir-biridan
repertuaridagi dostonlar mazmuni, ijro uslubi, dostonning maxsus aytimlari hamda
musiqiy cholg’u j о ’rnavozligi jihatidan farq qiladi.        
  Jirovlar   faoliyati   an’anaviy   ijodnnng   eng   qadimgi   qatlamiga   mansub   b о ’lib,
qahramonlik dostonlarni (“Qoblan”, “Sharyar”, “Yedige”, “Alpamis”, 
“Maspatsha”), tarixiy t о ’lg’ovlarni ichki ovozda q о ’biz j о ’rligida ijro etadi. Baxshi
(baqsi)   lar   ishqiy-lirik   va   qahramonlik   dostonlarni   (“Yusuf-Zulayha”,   “Zaure-
1   Tosheva G.S. XX asrda Qoraqalpoq vohasida o’zbeklarning  nikoh to’yi marosimlari. Tarix fanlari  nomz.diss. –T.,
2002. B.52. 
23  
  Tayir”,   “Yusuf-Ahmet”,   “G о ’r   о ’g’li”)   hamda   mumtoz   she’riyat   asarlarini   ochiq
ovozda, dutor va g’ijjak j о ’rligida (gohida b о ’lamon ham q о ’shiladi) ijro etishadi.
Kuylar murakkabligi, ifoda vositalar boyligi bilan jirovdan farq qiladi. Qissaxonlar
k о ’pincha savodxon shaxslar b о ’lib, xalq yig’inlarida doston q о ’lyozmalarini  о ’qib
yoki yoddan aytib berishadi. Ular she’rlarni faqat   о ’ziga xos, nutq intonatsiyasiga
yaqin aytim kuy (nama)  larga solib, musiqiy cholg’u j о ’rligisiz ochiq ovozda ijro
etishadi. 
 
Qoraqalpoq   xalq   nomarosim   musiqiy   madaniyati   о ’zbek   xalqining
madaniyatiga   о ’xshash turli tumandir.. Nomarosm janrlar kuy -q о ’shiq va laparlar
bilan   о ’tkazilgan.   Nomarosm   janrlar   biror   bir   udumga   asoslanmagan.   U   asosan
insonlarning   turmush   yumushlarini   bajarayotganda   vaqt   о ’tishi   va   yumush
qiyinchiliklarini sezdirmaslik asosida amalga oshirilgan kuy q о ’shiq va  о ’lanlardir.
Bu nomarosim janrlar xalqning turmush tarzi va unda uchraydigan qiyinchilik larni
yoritib kelgan. Shuni xam aytish kerakki, xalq musiqa ijodiyotining alohida guruxi
sifatida   tasnif   etilgan   ‘muayyan   vaziyat   va   tadbiru   —   marosim   bilan   shartlangan
aytim   —   kuylar’ning   hozirgi   kundagi   hayoti   birdek   kechmayapti.   Tabiiiki,   ayrim
24  
  marosim,   urf-odat   va   mexnat   turlarining   ijtimoiy   moxiyati   о ’z   kuchini   y о ’qotib
borishi   natijasida   ular   bilan   bog’liq   aytim   yoki   kuylarning   xam   dastlabki   vazifasi
о ’zgarib, endilikda ‘nomarosim’ xalq musiqasi guruxiga taalluqli b о ’lib qolmoqda,
ba’zi namunalar esa butkul unutilish darajasiga yetgan 1
.     
  Yuzaga   kelgan   bu   vaziyatda   Respublikamizda   bir   qator   chora   va   tadbirlar   (shu
jumladan,   folklor-etnografik   ansambllarining   tuzilishi   va   faoliyatiga   katta   e’tibor
berila   boshlanganligi,   k о ’plab   k о ’rik-tanlovlarning   о ’tkazilishi,   musiqiy   folklor
namunalarining   turli   darajadagi   ta’lim-tarbiya   jarayonlariga   jalb   etilishi)   amalga
oshirildiki,   bu   xususda   batafsilroq   t о ’xtalish   maqsadga   muvofiqdir.   E’tirof   etish
kerakki,   bizning   davrimizga   qadar   yetib   kelgan   musiqiy   folklor   namunalari
k о ’proq   viloyatlarning   qishloq   tumanlarida   о ’zining   tabiiy   xayotini   davom   ettirib
kelayotgan   b о ’lsada,   biroq   shaxar   muhiti,   turli   ijtimoiy   guruxlarning   ma’naviy
talab   extiyojlari   ta’sirida   xilma-xil   tus   olmoqda.   Bu   jabxada   ya’ni   xalq   aytimi   va
kuylarini tinglovchiga saxna orqkali yetkazish borasida ham bir necha k о ’rinishlar
yuzaga   kelganki,   ularni   quyidagi   turlarga   b о ’lish   mumkin:   Folklor   namunalarini
tabiiy   asl   xoliga   mos   qayta   sadolantirish;   Musiqiy   folklorni   ‘saxna   talablari’ga
muvofiq   qayta   ishlov   asosida   ijro   etish;   Xalq   aytimlari   va   kuylarini   estrada
y о ’sinida ijro etish. Musiqiy folklorning estrada qiyofasiga tobora jadal kirib borish
tamoyili   jaxonning   qariyb   barcha   yirik   markaziy   shaxarlariga   xos   jarayon   b о ’lib
qolmoqda 2
.   
  Bizda   esa   bu   jarayon   yana   yosh   estrada   soxasining   milliylashuvi   bilan   ham
borliqdir. Va, k о ’p xollarda, aynan shunday badiiy jarayonlar vositasida yosh avlod
vakillarining turfa musiqiy folklor bilan ‘ilk tanishuvlari’ r о ’y bermoqda. Biroq shu
asosda   musiqiy   didi   va   tinglov   malakasi   xosil   b о ’lgan   yoshlarning   aksariyati
folklor   kiymatini   uning   asl   tabiiy   xolida   namoyon   b о ’lishini   t о ’la   idrok   eta
olmayotganliklarini   ta’kidlash   kerak.   Ayni   paytda   mavsum   va   marosim
kuyq о ’shiqlarini   о ’rganish   (ba’zi   xollarda   qayta   tiklati)   va   targ’ib   etishda
folkloretnografik   ansambllarining   xissasi   salmoqli   b о ’lmoqda.   Xalq   musiqa
1  Qosimov N. Xalq ijodiyoti sarchashmalari. Muloqot, 2001, 6-son. 
2  Dostonlar. G’.G’ulom nomidagi Adabiyot va san’at nashriyoti. –T., 1986. 
25  
  ijodiyotining   ‘nomarosim’   aytimlari   guruxiga   mansub   terma,   q о ’shiq,  lapar,   yalla
va   ashula   kabi   namunalarga   ommaviy   axborot   vositalari   k о ’magida   keng   tus
berilib,  turli   festival   xamda  k о ’rik-tanlovlarning   о ’tkazib   turilishi  ham   о ’ziga   xos
an’ana b о ’lib qolmoqda. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
26  
  2.2 Qoraqalpoq xalqlarining nikoh to’ylarida aytiladigan olqish va istak
mazmunini ifodalovchi birliklari
Bizning xalqimizda farzand tug’ilganidan boshlab unga oila, vatan oldidagi
burchi ezgu niyatlar bilan singdirilib boriladi, bu oilaviy marosimlarimizda yaqqol
ko’zga tashlanadi. Eng qadimdan o’zbek va qoraqalpoq xalqlarining hayotida to’y
o’tkazish katta ahamiyatga ega bo„lgan marosimlardan hisoblanadi.   
  Qoraqalpoq   tilida:   “Jıyg?an   tergeniń   toy	g?a   buyırsın”,“Toy   dese   quw   bas
jumalaydı”,”Toy xalıqtıń 	
g?aziynesi” 1
 deb bekorga aytilmagan, shunki to’y bu inson
uchun   qadrli   bo’lgan,   uning   hayot   yo’lidagi   xursandchilik   kunlarini   o’zida
jamlagan   yirik   marosim   demakdir.   To’y   atamasi   “to’ymoq”,   “el-yurtga   ziyopat
bermoq”   ma’nolari   orqali   muayyan   kishi   hayotidagi   muhim   burilish   nuqtasini
anglatadi. To’y marosimlarining turlari ko’p, ulardan beshik to’yi, yosh to’yi, xatna
to’yi,   uylanish   to’yi.   Inson   uchun   bir   umr   qalbimizda   muhrlanib   qoladigan   bu
nikoh   to’yimizdir.   Nikoh   to’yi-bu   ikki   yoshning   oila   qurishi,   ahdu-paymoni,
ularning   umrbod   birbirlariga   mehir   qo’yib,   bir-birlarini   ardoqlashi,   barcha
xalqlarda   ijtimoiy   hodisa   sifatida   diniy   nikoh   va   qonun   bilan   mustahkamlanib,
tantanali ravishda nishonlanadi. “Nikoh” arabcha so’z bo’lib, “er-xotinlikni shariat
yoli bilan qonuniy rasmiylashtirish” degan ma noni bildirad.        	
‟
  O’zbek va qoraqalpoq xalqlari hayotida ham nikoh to’yini o’tkazish udumlari va
shu to’ylarda bildiriladigan ijobiy istaklar mavjudki, bu xil birliklar respublikamiz
ning turli hududlarida ma’lum farqlar bilan aytilsa ham, asosiy maqsad yangi oila
quruvchi   ikki   yosh   uchun   hayot   saboqlari   bo’yicha   ijobiy   istak,   olqish   bildirish,
nasihat qilishdan iborat bo’ladi. Bu xildagi ijobiy istak va olqish birliklari keyingi
davrlarda   hayot   tarzining   o’zgarib   borishi   natijasida   yangicha   tus   olib
borayotganligi   tufayli   to’ylarda   olqishlar   aytish   kengayib   bormoqda.   Nikoh   to’yi
munosabati   bilan   aytiladigan   ijobiy   istak,   olqish   birliklari   to’y   jarayoni
bosqichlariga qarab ma’lum farqlarga ham ega bo’ladi. Avvalo ikki yoshning oila
qurishiga, ikki tomonning (qiz tomoni va kuyov tomoni) roziligini bildirish uchun 
1   Есенов   Ж .  Шеберликтиң   сырлары  ( ҳәзирги   қарақалпақ   повестьлеринде   к ркем	
ӛ   психологизм   проблемасы ). – 
Н кис	
ӛ :  Қарақалпақстан , 1986. B.46. 
27  
   
fotiha   o„qish   bilan   istak   bildiriladi,   nikoh   to’yi   kunida   kuyov   kelinning   uyiga
borishi   oldidan   va   kelin   uyidan   qaytgandan   so’ng   ijobiy   istak   bildiriladi.   Kelin
uyidan qaytib kelgan kuyovning qo’liga yaxshi oilaning yosh farzandlaridan birini
tutqazib, serfarzand bo’lishi va ahil-totuv oila qurishi, uvali-juvali bo’lishini istab,
so’ngra ikki yoshning porloq kelajagi, baxtli hayot kechirishi haqida nikoh to’yida
ijobiy   istak   bildiriladi.   Avvalo,   olqish   tabarruk   oqsoqollar,   so’ngra   to’y
ishtirokchilari   va   eng   so’ngida   ikki   quda   tomonidan   bildiriladi.   O’zbek   xalqida
to’yning   ertasi   kuni   ertalab   kelinni   kuyov   qarindoshlari   bilan   tanishtirish
maqsadida “kelin salom”, qoraqalpoq xalqida esa shu kuni “bet ashar” o’tkaziladi
va unda ham ikki yoshga, ularning ota-onalariga yaxshi tilaklar bildiriladi.      
  Kelin   salom   vaqtida   ta’zim   qilib   turgan   kelinga   nisbatan   “ko’p   yashang”   iborasi
aytiladiki, unda ham uzoq umr, tilash haqidagi olqish mazmuni ifodalangan. Kelin
salomlar   asosan   bitta   chechan   qo’shiqchi,   ba’zan   ikkita   ayol   tomonadan   ijro
qilingan.   Kelin   salom   uch   misradan   iborat.   Ko’ylaklari   yamoqli,   Yopgan   noni
sanoqli, Qaynonasiga salom. Qoraqalpoq xalqida ham bet ashardı shoir yoki so’zga
chechan   qo’shiqchi   tomonidan   kelinga   el-yurtini   tanishtirish   va   unga   nasihat
qilishdan, yosh oilaning kelajagi uchun yaxshi niyatlar bildirgan.   
 Kóshkende kóshti baslag?an,        
 Jawligin qiya tasla	
g?an,         
 Anaw tur	
g?an qayin eneń,        
 O	
g?anda beriń bir salem.         
 Bu urf-odatlarning barchasi nutqimizda doimiy ravishda qo’llanuvchi birliklarning
yuzaga   kelishiga   sabab   bo’lgan 1
.   Masalan:   Shu   joylarda   o’sib-unib,   tomir
yoyinglar.   Iloyo,   qo’shgani   bilan   qo’sha   qarisin,   o’zidan   ko’paysin.   Qolgan
yoshlargayam yaxshi joylardan ato qilsin. Uvali-juvali bo’linglar, tup qo’yib palak
yozinglar,   qo’sha   qaringlar!   (So’zlashuvdan)   Hayot   yo’ling   doimo   nurli   va
1   Нуржанов   П .   Ҳәзирги   қарақалпақ   романы   поэтикасы   ( Композициялық   ҳәм   жанрлық - стильлик
згешеликлери	
ӛ ). –  Н кис	ӛ :  Билим , 2008.  B.30. 
28  
  charog’on   bo’lsin,   nomingga   dog’   tushmasin,   serfarzand,   serdavlat   bo’lgin,
topganing o’zingga buyursin, bolam!        
 
 Olti urug’ning oshini bersin,       
 Luqmoni Hakimning yoshini bersin,       
 Qushday qanot quyib bersin,         
  Tog’day   uyib   bersin.   Iloyo,   borgan   joyida   tinib-tinchisin,   o’zidan   ko’paysin,
qo’sha-qo’sha o’g’il-qizlar bersin, boshi to’ydan chiqmasin (So’zlashuvdan). 
Qoraqalpoq tilida:          
 Eki jas baxıtlı bolıp,         ózlerinen ónip-ósip,         
  úbirli-shúbirli   bolsın   (So’zlashuvdan).   Bu   o’rinda   shuni   aytish   lozimki,   olqish
birliklari o’zbek xalq qo’shiqlarida ham keng o’rin olgan.    
 MISOL:           
 Umri uzun bo’lsin, Egani qatiq bo’lsin,      
 Qozoni to’la osh bo’lsin, Tevaragiga bosh bo’lsin,    
 Qozoni to’la go’ja bo’lsin, Oshog’i to’la ko’l bo’lsin,   
 Tevaragi ul bo’lsin.         
  Biz   bu   qatorlardan   ikki   yoshning   oilasi   mustahkam,   umri   uzun,   rizqi   butun,
farzandlari ko’p bo’lishini ijobiy istaklarida ko’rishimiz mumkin. Olqish mazmunini
ifoda   lovchi   birliklarda   qo’llangan   buyruq-istak   maylidagi   fe’l   gapda   istak,   tilak
mazmu   nini   reallashtirish   uchun   xizmat   qiladi.   Qoraqalpoq   xalq   og’zaki
namunalarida ham olqish birliklarining ijobiy istak mazmunini ifodalovchi birliklar
uchraydi.           
 MISOL:  
Qumanıńda   shay   qaynasın,                     Qazanıńda   may   qaynasın,
Tórińde bóbek oynasın,         
 Qutli bolsın toylarıńız.          
  Biz   bunday   parchalardan   oila   qurgan   ikki   yoshning   turmush   faravonligi,   uyida
farzandlari   oynab-kulib   yurishini   xalqimizning  ezgu-niyatlarida   ko’ramiz.  O’zbek
29  
  va qoraqalpoq oilasi azaldan serfarzand bo’lishni orzu qilgani tufayli, yangi oilaga
ser farzand, serdavlat bo’lish istagi bilan bog’liq tilaklar bildiriladi.   
 Qoraqalpoq tilida buyruq mayli shakllari har xil uslubiy maqsadlarda foydalaniladi
va   -sın,-sin   shakli   rasmiy   uslubda   qo’llanilishiga   qaramay   ba’zida   istak   mayli
shakllari -g?ay-gey bilan sinonim bo’lib keladi.      
 
MISOL:  
Qumanıńda shay qayna	
g?ay,  
Qazanıńda may qayna	
g?ay,  
Tórińde bóbek oyna	
g?ay,  
Qutli bolsın toylarıńız.          
 Qoraqalpoq tilida istak maylining -gay-gey shaklli turi olqish, ma’nosini ifodalab,
kelasi   zamonda   bajariladigan  ish-harakatni   ijobiy   istak   maznunida   beradi.  Xulosa
qilib   aytganimizda,   to’ylar   bu   inson   hayot   yo’lidagi   muhim   o’zgarishlar   bilan
bog’liq   bo’lgan   turli   shodiyono   kunlarimizni   o’zida   mujassam   etgan   xalqimiz
xazinasidir, shunki bizga ota-bobolarimizdan meros bo’lib kelgan urf-odatlarimizni
kelajak avlodlarimizga yetkazishda, ularni ona vatanga muhabbat va sadoqat ruhin
da tarbiyalashimizda o’rni beqiyosdir. 
 
 
 
 
30  
  Xulosa
Insonoyat   jamiyati   doimo   rivojda   bo’lib,   u   o’zgarib   takomillashib   boradi.
Turli   tarixiy   davrlarda   va   xilma-xil   madaniyatlarda   odamlar   dunyoni   o’zgacha
anglaydilar   va   qabul   qiladilar,   o’zlariga   xos   ravishda   tasavvurlari   va   bilimlarini
hosil   qiladilar.           Biz   hozirgi   davrdagi   mavjud   muammolarga   o’xshash   bo’lgan
to’siqlarni   o’tmishda   odamlar   qanday   qilib   yengib   o’tganlarini   o’rgana   borib
o’tmishga   savollar   bilan   murojat   qilamiz,   o’tmish   bizga   javob   qaytaradi   va   shu
bilan   o’tmish,   hozirgi   zamon   va   kelajak   o’rtasida   doimiy   muloqot   bo’lib   turadi.
Madaniyat-   jamiyatning   mahsuli,   ijtimoiy   hayotning   eng   muhim   jabhalaridan
biridir.   Madaniyatsiz   jamiyat   bo’lmaganidek,   madaniyat   ham   jamiyatdan
tashqarida mavjud bo’lmaydi. Murakkab ijtimoiy voqeiylik sifatida madaniyatning
o’ziga   hos   hususiyati   shundaki,   u   insoniyat   avlodlarining   mehnati   va   bilimlarini
o’ziga   singdirib   oladi,   saqlaydi   va   doimiy   boyitib   boradi.   Madaniyat   ijtimoiy
hayotning   vorisligi,   qadryatlarni   to’plashi   va   ularni   kelgusi   avlodlarga   yetkazib
berish bilan bog’liq bo’lgan sohalarni ifodalaydi. Ijtimoiy hayotnong tarkibiy qismi
sifatida   madaniyatni   jamiyatda   tutgan   o’rni,   jamiyatning   mazmuniga   va   tahlil
qilinayotgan   ijtimoiy   borliqning   xususiyatga   bog’liqdir.   Ijtimoiy   jarayon,
kishilarning,   htti   harakati,   ya’ni   sotsial   faoliyati   madaniy   ideallarni,   qadriyatlarni
normalarni qaror toptirilishi  yoki barham berilishida vosita vazifasini, shuningdek
kishilarning   ijtimoiy   va   shaxsiy   munosabatlarining   shaxslararo   va   guruhlararo
aloqalari shakli vazifasini ham bajaradi.           
  Madaniyat  ijtimoiy hayotning tarkibiy va funksional  jabhalarida ifodalanadi. Shu
jihatdan   jamiyat   madaniyatni   vujudga   keltiradi.   Jamiyatda   vujudga   kelgan
madaniyat   qanchalik   murakkablashib   boyib   borsa,   uning   insonga   va   jamiyatga
ta’siri   mukammallashib   va   nisbiy   mustaqilligi   kuchayib   boradi.   Masalan,   antic
jamiyat   allaqachon   o’tmish,   tarixga   aylangan   bo’lsa-da,   uning   madaniyati   hozirgi
kunda   o’z   ahamiyatini   saqlab   kelmoqda   yoki   biz   bu   davr   madaniyatini   o’sha
vaqtdagiga   nisbatan   ko’proq   bilamiz.   Shuning   uchun   madaniyatga   jamiyatning
mahsuli,   faoliyat   uslubi   sifatida   qaralsa-da,   har   bir   jamiyatni   u   yoki   bu   konkret
31  
  madaniyatning   shakllanish   manba   tarzda   ham   qarash   mumkin.   Shaxsning
komillikka erishuvini taminlashda jamiyatdagi mehnat madaniyatini rivojlantirish,
kishilarning   siyosiy   ongligini   oshirish,   ahloqiy   va   estetik   nafosatni   tarbiyalashda
madaniyatning   tarkibiy   qismlari,   sohalari   katta   vazifani   bajaradi.   Shaxsni   sotsial
jihatdan   farqlanishga   ko’ra   insonning   mehnat   madaniyati,   munosabat   madaniyati,
ahloq   madaniyati,   badiiy   tafakkur   madaniyati,   dunyoqarashi,   ruhiy   olami   haqida
gapirish mumkin. Madaniyat ijtimoiy tuzilma sifatida ilmiy bilimlarni, tafakkurini,
axloqiy-estetik   qadryatlarni,   axloqiy-huquqiy   nizomlarni,   urf-odat   va   an’analarni
qamrab oladi. “Inson eng oily darajadagi tarixiy mavjudotdir. Inson tarixiy davrida,
tarixiy   davr   insonda   mujassam’’   (N.   Berdyayev).   Negaki,   har   qanday   davrning
hususiyati va darajasi madaniyat rivoji bilan o’lchanadi.    
  Kishining  madaniy  saviyasi  qanchalik  tor  bo’sa  u  hamma yangiliklarga va  “juda
eski”   likka   nisbatan   shunchalik   befarq   bo’ladi.   O’zining   eski   odatlari   bilan
yashaydi.   Dunyoqarashi   tor   bo’lib   hamma   narsaga   shubha   bilan   qaraydi.
O’tmishning   madaniy   qadryatlarni   va   o’zga   millatlar   madaniyatlarni   bilish,   uni
saqlash,   ko’paytirish,   estetik   qimmatlarini   qabul   qila   bilishning   rivojlanib   borishi
madaniy taraqqiyotning eng muhim vositalaridan biri bo’lib hisoblanadi. Insoniyat
madaniyati   rivojlanishi   tarixi   bu   nafaqat   yangi,   balki   eski   madaniy   qimmatlarini
izlab   toppish   tarixidir.Shuningdek,   o’zga   madaniyatlarni   bilish,   ma’lum   ma’noda
gumanizm tarixi bilan qo’shilib ketadi.      
  Xulosa   sifatida   shuni   aytish   kerakki,   jamiyat   hayotidag   imavjud   muammolarni
faqat   iqtisodiy,   siyosiy   tadbirlar   va   huquq-   tartibotini   mustahkamlash   bilangina
to’la hal qilib bo’lmaydi. Buning uchun jamiyatning ma’naviy hayotini ham qayta
qurish talab etiladi. “Manaviyat yo’q joyda- degan edi birinchi prezident Karimov
I.A- hech qachon baxt-saodat bo’lmaydi”. 
 
 
 
32  
  Foydalanilgan adabiyotlar
I. Rahbariy adabiyotlar. 
1.   I.Karimov. Yuksak ma’naviyat - yengilmas kuch. T., “Ma’naviyat”, 2008. 
II. Asosiy adabiyotlar.
1. Alaviya M. O’zbek xalq marosim qo’shiqlari. –T.: Fan, 1974.  
2. Ashirov A. O’zbek xalqining qadimiy e’tiqod va marosimlari. –T., 2007.  
3. Davlatov   S.   Qashqadaryo   vohasi   o’zbek   to’y   marosimlari   folklori.   Filol.
fanlari nomz.diss.avtoref. –T., 1996. 
4. Sarimsoqov B. O’zbek marosim folklori. –T.: Fan, 1986.  
5. Xudayqulova  L.,  Jo’rayev  M.  Marosimnoma.  O’zbek  xalqining urf-odat   va
marosimlari haqida qisqacha ma’lumot. –T., 2008.  
6. Qosimov N. Xalq ijodiyoti sarchashmalari.  Muloqot, 2001, 6-son. 
7. Дaўқараев Н. Шығармаларының толық жыйнағы.–Н кис: ӛ
Қарақалпақстан, 1977.– Т. II.  
8. Айымбетов Қ. Халық даналығы. – Н кис: Қарақалпақстан, 1988.  	
ӛ
9. Мақсетов   Қ.   Қарақалпақ   халқының   к ркем   аўыз   еки   д ретпелери.   –	
ӛ ӛ
Н кис: Билим, 1996.  	
ӛ
10. Davlatov. S. O’zbek marosim va udumlarining etnohududiy xususiyatlari.  T.
2018. 
11. Sarimsoqov B. O’zbek marosim folklori. –T.: Fan, 1986 
12. Нуржанов   П .   Ҳәзирги   қарақалпақ   романы   поэтикасы   ( Композициялық
ҳәм   жанрлық - стильлик   згешеликлери	
ӛ ). –  Н кис	ӛ :  Билим , 2008.  
13. Есенов   Ж .   Шеберликтиң   сырлары   ( ҳәзирги   қарақалпақ   повестьлеринде
к ркем	
ӛ   психологизм   проблемасы ). –  Н кис	ӛ :  Қарақалпақстан , 1986.  
14. Ismailov X. O’zbek to’ylari. –T.:O’zbekiston, 1992. 
 
 
 
3

Qoraqalpoq xalqining urf-odati va madaniy qadriyatlari

Купить
  • Похожие документы

  • Sovet ittifoqida siyosiy mojarolar
  • O'rta asrlarda yer-suv munosabatlari
  • Koreya Choson XVIII- XIX asrlarda
  • Somoniylar davlati va oʻrta Osiyoda tutgan oʻrni
  • Abdullaxon II davrida Buxoro xonligi

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha