Qoraqalpoqlarning ma’daniyati va urf odatlari

O‘ZBEKISTON RESPUBLIKASI 
OLIY TA’LIM, FAN VA INNOVATSIYALAR VAZIRLIGI
__________________________________ UNIVERSITETI
_____________________________FAKULTETI
_____________________________YO‘NALISHI
O’LKASHUNOSLIK FANIDAN
KURS ISHI
MAVZU: QORAQALPOQLARNING MA DANIYATI VA URFʻ
ODATLARI
BAJARDI: ________________________
QABUL QILDI: ________________________
Toshkent 202 5 MUNDARIJA
KIRISH…………………………………………………………………………….5
I.BOB. QORAQALPOQLARNING MADANIY AN ANALARIʻ
1.1Qoraqalpoqlarning milliy liboslari…………………………………………….11
1.2Qoraqalpoqlarning xo’jaligi va taomlari………………………………………16
II   BOB. QORAQALPOQLARDA   SAQLANIB   QOLGAN   URF-ODAT   VA
QADRIYATLAR.
2. 1 Qoraqalpoqlarning hozirgacha saqlanib qolgan urf-odatlari………………….21
2.2 Qoraqalpoq ma daniyati va an analarining tasviriy san atdagi aksi..………...24	
ʻ ʻ ʻ
XULOSA…………………………………………………………………………26
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO YXATI………………………….30	
ʻ
ILOVALAR………………………………………………………………………33
2 Kirish
Kurs   ishi   mavzusining   asoslanishi   va   uning   dolzarbligi.   Qoraqalpoq
xalqining   an ana   va   urf-odatlari   uzoq   yillar   davomida   shakllangan.   Ularningʻ
turmush   tarzi,   madaniyati   milliy   o ziga   xoslikda   namoyon   bo ladi.   Qoraqalpoq	
ʻ ʻ
xalqining   eng   asosiy   va   madaniy,   milliy   xususiyatlaridan   biri   an anaviy   madaniy	
ʻ
namunadagi milliy marosimlardir. Qoraqalpoqlar nafaqat Markaziy Osiyoda, balki
butun dunyo xalqlari  orasida o zining milliy madaniyati, urf-odatlari  bilan keskin	
ʻ
farq qiluvchi,   juda boy ma naviy qadriyatlarga ega bo lgan xalq hisoblanadi. Har	
ʻ ʻ
bir   xalq   o zining   milliy   qadriyatlari,   urf-odatlari   asosida   rivojlanib,   ma naviy	
ʻ ʻ
dunyosini yuksaltirib borishga harakat qiladi va shu asosida o z milliyligi vujudga	
ʻ
keladi.   Uzoq   davrlardan   yuksalib   kelayotgan   meroslarimiz   shular   jumlasidandir.
Ularning   zamirida   mujassam   bo’lgan   insoniylik,   mehr-oqibat,   do stlik,   o zaro	
ʻ ʻ
totuvlik,   tinchlik   va   ibratli   qadriyatlarni   qadrlash   muhim   ahamiyat   kasb   etadi.Bu
milliy   qadriyatlarni   esa,   o z   maqsadlari   va   umumbashariy   taraqqiyot   yutuqlari	
ʻ
asosida rivojlantirib boradi.
Biz   xalqni   nomi   bilan   emas,   balki   madaniyati,   ma naviyati   orqali   bilamiz,	
ʻ
tarixining   tag-tomirigacha   nazar   tashlaymiz.   Kelajakni   biz   tarixsiz   barpo   eta
olmaymiz.   Tarix   esa   ma naviyatning   asoslaridan   biridir.   Shunday   ekan,   har   bir	
ʻ
inson   o zida   insonparvarlik,   ma rifatparvarlik,   o z   xalqining   va   millatining	
ʻ ʻ ʻ
g ururini, ya ni milliy tuyg usini uyg otadigan teran va mustaqil fikrga ega bo lish	
ʻ ʻ ʻ ʻ ʻ
lozim.   O z   tarixini   bilgan   va   undan   ruhiy   quvvat   oladigan   xalqni   esa   yengib	
ʻ
bo lmaydi.	
ʻ
Qoraqalpoqlar xalqining ham kelib chiqishi, qadimiy tarixi va albatta asrlar
davomida   sayqal   topgan   milliy   qadriyatlari,   an analari,   madaniyati   va   san ati	
ʻ ʻ
bo lib, buyuk o tmishi asosida  o zligini anglagan chuqur mazmunga ega bo lgan.	
ʻ ʻ ʻ ʻ
Qoraqalpoq   xalqining   an anaviy   urf-odatlari,   kiyim-kechaklari   ham   moddiy   ham	
ʻ
ma naviy madaniyatining muhim tarkibiy qismlaridan biri hisoblanadi.	
ʻ
O zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   O zbekiston   Respublikasida	
ʻ ʻʻ ʻ
milliy   madaniyatni   yanada   rivojlantirish   konsepsiyasini   tasdiqlash   to g risida”gi	
ʻ ʻ
3 Qarori 1
, O zbekiston Respublikasi Prezidentining Madaniyat va san at sohasiningʻ ʻʻ ʻ
jamiyat   hayotidagi   o rni   va   ahamiyatini   yanada   oshirish   chora-tadbirlari	
ʻ
to g risida”gi   Farmoni	
ʻ ʻ 2
,   O zbekiston   Respublikasi   Vazirlar   Mahkamasining	ʻ
“Moddiy   madaniy   meros   ob ektlaridan   foydalanish   va   ularni   muhofaza   qilish,
ʻ
O zbekiston   Respublikasi   Madaniyat   vazirligi   huzuridagi   madaniy   meros	
ʻ
boshqarmasi   faoliyatini   tashkil   etish   to g risida”gi   Farmoni	
ʻ ʻ 3
  hamda   shu   sohaga
tegishli   boshqa   me yoriy-huquqiy   hujjatlarda   belgilangan   vazifalarni   amalga	
ʻ
oshirishda muayyan darajada xizmat qiladi.
Mavzuning o rganilish darajasi.  
ʻ Dastlab Jdanko.T tomonidan Qoraqalpoq
xalqining   Xiva   xonligi   va   Rossiya   imperiyasi   davridagi   ijtimoiy-siyosiy   hayoti,
urug   tuzilishi,   boshqaruvi   kabi   masalalari   o’rganilgan   va   tadqiq   etilgan.   Bundan	
ʻ
tashqari   Nurmuhamedov.M,   Kamolov.S,   Tlemuratov.M,   Makset   Karlbayev   va
boshqalar tomonidan o’rganilgan. Mavjud ilmiy adabiyotlar tahlilidan kelib chiqib
aytish   mumkinki,   qoraqalpoqlarning   milliy   madaniyati,   urf-odatlari,   liboslari
alohida  ilmiy   tadqiqot   doirasida   har   tomonlama   chuqur   o rganilmagan.   Aksariyat	
ʻ
tadqiqotlarda qoraqalpoq madaniyati va liboslari umumiy tavsifda ko rib chiqilgan.	
ʻ
Shu   bois,   qoraqalpoq   madaniyati   va   liboslari   haqida   ma lumot   beruvchi   yoki	
ʻ
Markaziy   Osiyo   xalqlari   moddiy   madaniyati   kontekstida   yoki   liboslari   bilan
bog liq urf-odatlarning genezisi yoritilgan ilmiy ishlar doirasida ko rib chiqilgan.	
ʻ ʻ
Kurs   ishining   maqsadi.   Qoraqalpoqlarning   urf-odatlari,   marosimlari,   XIX
asr oxiri-XX asrdagi an anaviy liboslarini, xo jalik tutumlarini va milliy o ziga xos	
ʻ ʻ ʻ
bo lgan ovqatlarini o rganishdan iborat.	
ʻ ʻ
Kurs ishining vazifalari:
Qoraqalpoqlarning madaniyati va urf-odatlari, liboslari bo yicha tahlili;	
ʻ
Milliy urf-odatlari va qadriyatlaridagi o ziga xoslik;	
ʻ
1
  Постановление   Президента   Республики   Узбекистан   от   19.12.2018”О   мерах   по   коренному
совершенствованию   деятелъности   в   сфере   охраны   объектов   материалъного   кулътурного
наследия”/ https :/ lex . uz / ru / doc /41133774.
2
  Указ   Президента   Республики   Узбекистан   от   26.05.2020”   О   мерах   по   далънейшему   повышению   роли   и
значения   сфере   кулътуры   и   искусства   в   жизни   общества”/ https :// uza . uz / ru / posts / o - merakh - po - dalneyshemu -
povysheniyu - roli - i - znacheniya - sfery —28-05-2020.
3
  Постановление   Кабинета   Министров   Республики   Узбекистан   от   30   марта   2019”Об   утверждении
нормативно-правовых актов по исполъзованию и охране объектов материалъного наследия об организации
деятелъности   Департамента   културного   наследия   при   Министерстве   кулътуры   Республики
Узбекистан”/ https :// lex . uz / ru / docs /4274003.
4 Milliy   liboslarining   xalq   moddiy   madaniyatining   ajralmas   qismi   sifatida
ijtimoiy-iqtisodiy turmushi bilan bog liq ajralmas qismlarini aniqlash;ʻ
Milliy taomlari va xo jalik tutumlaridagi o ziga xos tomonlarini aniqlash.	
ʻ ʻ
Kurs   ishining   strukturasi.   Kurs   ishi   ikki   bob,   to rt   paragrif,   xulosa,	
ʻ
foydalanilgan adabiyotlar ro yhatidan iborat.	
ʻ
I-BOB.QORAQALPOG ISTONING MADANIY AN’ANALARI	
ʻ
1.1.QORAQALPOQLARNING MILLIY LIBOSLARI
5 Qoraqalpoq ayollarining libosi. Qadimiy ayollar libosi muqaddas mazmunga
ega   bo’lib,   u   ayollarni   hunarmandchilik   ustasi   deb   hisoblangan,   hamda,   uning
yoshi, ijtimoiy mavqei va qaysi qabilaga mansubligini bildirgan.  
Qoraqalpog'istonlik   qizlar   va   kelinlarning   liboslarida   “Qirq   qiz”   dostonidagi
yosh   jangchilarning   obrazlari   tasvirlangan.   Misol   uchun,   qizlar   15-16   yoshga
to lganda kiyadigan ko k tunika kiyim (ʻ ʻ ko k ko ylek	ʻ ʻ ),  Guloyim   dostoni qahramoni
tomonidan   huddi   shu   yoshda   kiyilgan.   Bunday   ko ylak   rangli   ipakdan	
ʻ
tayyorlangan   kashta   bilan   o ralgan.   Libos   naqshlarining   turli   xil   chiziqlari	
ʻ
kashtaning   markazida   joylashgan   va   burchaklari   pastga   qaratilgan.   Maydonning
o rtasida ko pincha ma lum uslubga solingan sirg alar tikilgan. Qolgan qismlar esa	
ʻ ʻ ʻ ʻ
“sovut” naqshi bilan kashtalangan.
Boy   oiladan   bo lgan   qizlar   feruza   toshlar   va   marjonlar   qadalgan   zarrin	
ʻ
kumushdan   tayyorlangan,   aylana   tiara   yoki   shlemga   o xshash   do ppilarni	
ʻ ʻ
kiyishgan.   Kelinlar   to y   kuni  	
ʻ saukele   bosh   kiyimi   ostidan   tiarani   ohirgi   marta
kiyishgan.   Libosning   “dubulg’a   pardasi”   va   “quloqchinlari”   “qirollik   tamg’asi”
to g nog ichi   bilan,   hamda,   zarrin   kumush,   marjon   va   feruzadan   tayyorlangan	
ʻ ʻ ʻ
“ovchi   qush”   tumori   bilan   bezatilgan.   Bundan   tashqari,   ular   marjon   munchoqlari
va zargarlik tizmalari bilan qoplangan. Kigiz qalpoq va bo yinni yopadigan qora va	
ʻ
qizil  movutli kashta bilan bezalgan. Orqadan, kaftning tagidan, kashta tizmalari va
rangli   biser   taramlari   tushgan.   Turli   xil   yoshda   kiyilgan   liboslar   qoraqalpoq
ayollaring   butun   hayot   tarzini   o zida   aks   ettirgan.   Bayramlarda,   ayollar   va   qizlar	
ʻ
qiz   yoki   kashtali   ko k   libos   kiyishgan.Yosh   ayollar   rang-barang   o zbek   ikati	
ʻ ʻ
liboslarini   kiyishgan   bo lsa,   yoshi   kattalar   oq-qizil   katak-katak   kiyimlar,   keksa	
ʻ
ayollar   esa   oq   matodan   to qilgan   liboslarni   kiyishgan.   Bayram   libosi   yolg on	
ʻ ʻ
yengli   jegde   keng   choponi   bilan   mos   tushgan.Yosh   ayollar   kashta   yoqali,   qizil
ipakdan qilingan  jipek-jigde ni kiyishgan; yoshi katta ayollar esa to’liq kashta bilan
qoplangan oq paxtadan tayyorlangan  kesteli-jegde ni kiyishgan 4
4
  Xudyarova , M ., Saparova , A .,&   Danabayeva , G .(2022). Qoraqalpoqg ’ iston   o ’ zbek   shevalarida   bosh   kiyim
nomlari ,1(1),- B .273-275.
6 Qoraqalpoq erkaklarining liboslari.  Qadimgi qoraqalpoq erkaklar liboslari
ranglarning   talabchanligi   bilan   ajralib   turgan   va   qo shni   xalqlar   kiyimlari   bilanʻ
deyarli   o xshash   bo’lgan.   Erkaklar   sarposi   turkumiga:   do ppi,   mo yna   shapka,	
ʻ ʻ ʻ
ko ylak,   sharvarlar,   kamzul,   chopon,   kamar,   poyabzal   va   boshqalar   kirgan.   XIX	
ʻ
asrda erkaklar, shakli qadimgi skiflar bosh kiyimlariga o xshash 	
ʻ borik   shapka kiyib
yurishgan. Ular uchi egilgan konus shaklida qora kigizdan tayyorlangan. Qadimgi
turdagi   bosh   kiyimlar:   to k   rangli   qo y   terisidan   tikilgan   va   juni   tashqarisida	
ʻ ʻ
shogirme,   tulki   mo ynasidan   tayyorlagan   quloq   va   bo yinni   yopadigan  	
ʻ ʻ malaxay,
movut yoki duxobadan tayyorlangan, mo yna hoshiyali 	
ʻ degeleydan   tashkil topgan.
Bosh   kiyimlarning   yana   bir   turi   bu   qorako l   telpagi   bo lgan.   Shapka   tagidan	
ʻ ʻ
erkaklar   maxiya   do ppisini   kiyib   yurishgan.   Uning   gumbazsimon   shakli   to rt	
ʻ ʻ
qismga   bo lib   tikilgan,   uning   gardishini   boshqacha   yo lli   matodan   tikishgan   va	
ʻ ʻ
uning   atrofiga   tasma   tikishgan.   Ko plab  	
ʻ shapan   choponlaridan,   erkaklar   orasida
qo lda to qilgan movutdan (tuya yungi) tikilgan keng 	
ʻ ʻ shekpen   choponlari mashhur
edi.  Shekpen   choponlarining va  po stinlarning	
ʻ   o ziga xosligi kashta bilan to qilgan	ʻ ʻ
uchburchak   shakldagi   tumor   edi.   Tumor,   inson   orqa   tomondan   zaifligi   g oyasini	
ʻ
o zida aks ettirgan bo lib, u belda o qi  to la o qdon olib yurish ana nasidan kelib	
ʻ ʻ ʻ ʻ ʻ ʻ
chiqqan.   Uchburchak-   qadimgi   Ona   mabudi   ramzi   va   bir   vaqtda   o qning   uchi	
ʻ
(yovuz kuchlardan asrovchi kuch) hisoblangan.
Erkakar  uchun  kamar  taqish  majburiy bo lgan (kamar  sha n  va  kuch ramzi	
ʻ ʻ
hisoblangan).   Ro molcha   kundalik   kamar   vazifasini   bajargan.   Bayramlarda   esa	
ʻ
erkaklar,   shoyi   belbog   bilan   bellarini   bog lashgan.   Boy   erkakar   mol   terisidan	
ʻ ʻ
tikilgan   kamar-belbe   belbog ini   bog lashgan.   Ushbu   belbog ,   uchbarg,	
ʻ ʻ ʻ
yo lbarsning   boshi   va   panjasi   tasviri   tushirilgan   kumush   qadama   bezaklar   bilan	
ʻ
bezatilgan edi.Turli xil shokilalar qadalgan mayin terili kamarlar ham urf bo’lgan.
Bunday turdagi kamarlar ovchilar tomonidan foydalanishgan va ular piyoli g ilofi,	
ʻ
o qdon,   chaqmoshtosh   va   boshqa   ko chma   hayot   uchun   zarur   ashyolar   bilan	
ʻ ʻ
to ldirilgan.
ʻ
7 To yda   kiyadigan   bosh   kiyimlari   haqida.  ʻ Qoraqalpoq   to y   bosh   kiyimi	ʻ
saukele   -qora   baxmal   bilan   ishlangan,   xoch   shaklidagi   kashta   naqshlari   bilan
bezatilgan dubulg a shaklidagi qalpoq hisoblanadi.	
ʻ
Bosh   kiyimning   old   tomoni   marjon   qatorlari   bilan   bezatilgan,   barchasi
kumush detallardan iborat, yon tomonlarida esa  uzun marjon va shunga  o xshash	
ʻ
shisha   munchoqlar   osilgan.   Saukele   ostida   qoraqalpoqlar   yuzini   hoshiya   qilib,
ko krak   shuningdek   orqa   qismini   to liq   yopib   turuvchi   qalpoqdek   kimeshek	
ʻ ʻ
kiyishgan. Saukele faqat turmushning birinchi yilida kiyiladi, keyin esa faqat katta
bayramlarda kiyiladi 5
.
Taqiya   qoraqalpoq   milliy   bosh   kiyimlaridan   biri   hisoblanib   uning   bir
nechta turi mavjud:
Kichkina qizlar va bolalar taqiyasi;
Voyaga yetgan qizlar va kelinlar taqiyasi;
Katta yoshdagi ayollar taqiyasi;
Er odamlar taqiyasi;
Ulomalar taqiyasi.
Ushbu   nomi   zikr   etilgan   taqiyalarning   hammasining   tepa   qismi   aylana
shaklda   bo‘lib,   yon   atrofi   ensiz   tikiladi,   chekkalari   mahsus   xoshiyalar   bilan
xoshiyalanadi.   Taqiyani   tikganda   uni   maxsus   qolipga   solib,   ko‘rinishi   ishlab
chiqiladi va ba’zi vaqtlari maydalab choklanadi.
Kichik   yoshdagi   qizlarning   taqiyasi   mayda   gazlama   qoldiqlaridan   tikiladi,
tepasiga   ingichka   qoldiklaridan   po‘pak   ishlatiladi.   Yon   atrofi   ensiz   qizil   gazlama
bilan   jiyaklanadi.   Kichik   yoshdagi   o‘g‘il   bolalarning   taqiyasi   ko‘pincha   sariq
rangli   bo‘zdan   tikiladi,   tepa   qismiga   kichkina   po‘pak   ishlatiladi.   Chekkalari   enli
jiyaklanadi. Ba zida esa ikki tomoniga ham po‘pak ishlatiladi.	
ʻ
Voyaga   yetgan   qizlarning   kiyimlari.   Voyaga   yetgan   qizlarning   taqiyasi
qizil rangli bahmaldan naqsh solinib tikiladi, tepa qismiga va gardishi rangli ipak
iplari   bilan   kashtalanadi,   o‘ng   tarafiga   esa   rangli   iplardan   po‘pak   taqiladi
(Qoraqalpoq   xalqida   turmushga   chiqmagan   qizgao‘ng   tomonda   o‘tirgan   qiz   deb
5
  Xalq   og ʻ zaki   ijodi .
8 atashadigan   bo‘lgan).   Qizlar   turmushga   chiqib   kelinchak   nomini   olgandan   keyin
taqiyasining   po‘pagini   chap   tomonga   qaratib   kiyishgan.   Katta   yoshdagi   ayollar
ko‘pincha   naqshsiz   taqiyani   bosh   ro‘moli   ostidan   kiyishgan.   Bu   bosh   ro‘molning
mahkam   bo‘lishiga   va   chiroyli   qilib   aylana   o‘ralishiga   qo‘lay   bo‘lgan.   Ulamo
eshonlar,   mulla,   imom   va   sufilar   faqat   oq   rangli   naqshsiz   taqiyani   salla   ichida
kiyishgan.   Sallani   yechganda   o‘sha   taqiyani   kiyib   o‘tirishgan,   umuman   yalang
bosh o‘tirishmagan. 6
Ayollarning   ko ylaklari.  ʻ Ayollarning   an anaviy   ko‘k   ko‘ylagi   bir   necha	ʻ
ming yillar oldin Orol sohillarida yashagan massagetlar bilan bog‘liq. Ko‘ylakning
ko‘krak qismiga kashta tikilgan. Tadqiqotchilarga ko‘ra, bu ko‘z-suqdan asrovchi
ilohiy   belgi   hisoblangan.   Shuningdek   bezakli   nafis   saukele   ham   kelinlar   bosh
kiyimi hisoblangan. U qadimgi Sak-Massaget jangchilari dubulg‘asini eslatadi. Uni
bezatish   uchun   kumush   marjonlar   ko‘rinishidagi   kashtado‘zlik   va   zargarlik
buyumlari   ishlatilgan.   Qoraqalpoq   milliy   kiyimlari   haqida   “O‘zbekiston   madaniy
merosi   jahon   to‘plamlarida”   turkumidagi   "I.V.Savisskiy   nomidagi
Qoraqalpog‘iston   Respublikasi   davlat   san’at   muzeyi"   (IX   jild)   kitob-albomidan
ma’lum ot olishingiz mumkin.
Qoraqalpoq   qizlarining   to‘y   liboslari   nimalardan   iborat   bo‘lgan?
To‘yda   dastlab   boshga   kichik   ro‘mol   o‘ralib,   so‘ngra,   kiymeshek   va   saukele
kiyilgan.   Saukelening   ustidan   turme   o‘ralgan.   Jegde   esa   bosh   kiyimning   oxirgi
tarkibiy qismi edi. Ko k ko ylak va shapan to‘y liboslari to‘plamini to‘ldirgan.	
ʻ ʻ
Delegey,   qulaqshin   –   qoraqalpoqlarning   qishki   bosh   kiyimlari.
Qoraqalpoqlar   sho‘girmadan   tashqari   kichik   aylana   shaklli   qavilgan   yoki   astari
mo‘ynali   va   chetlariga   yumshoq   mo‘yna   tutilgan   baxmal   do‘ppi   kiygan.
Shuningdek,   chetiga   tulki   mo‘ynasi   tutilgan   baland   bosh   kiyimidan   ham
foydalanilgan.   XIX   asr   oxiri   –   XX   asr   boshlarida   delegey   keng   tarqalgan   bosh
kiyimlaridan   biri   edi.   Uning   tepa   qismi   movutdan   tayyorlanib,   chetiga   qo‘zi
mo‘ynasi   tutilgan.   Shuningdek,   cheti   mo‘ynali   qulaqshin   ham   kiyilgan.   Salla
6
  Xalq   og ’ zaki   ijodi .
9 qoraqalpoqlarda   ulamolarning   bosh   kiyimi   sanalgan.   U   ip   gazlama   va   ip   aralash
jundan to‘qilgan matodan tayyorlangan. 7
Milliy   kiyim-kechaklar.   Usti-boshi   uchun   zarur   gazlamani   matolar
to quvchi   ustalar   yetkazib   bergan.   Biz   tun   to qish   uchun   ishlatiladigan   yo l-yo lʻ ʻ ʻ ʻ
alama, ayollar ko ylaklari uchun ishlatiladigan katak-katak shatirash, ingichka tuya	
ʻ
junidan   movut   (shol),   qop   va   har   xil   xalta   tikishda   foydalaniladiganjun   gazlama
tayyorlangan.   Po stin,   qalpoq,   poyabzal   teri   (asosan   qo y   terisi   ishlangan)   shular
ʻ ʻ
jumlasidandir.
Qoraqalpoq   erkaklarining   kiyimi   Xorazm   erkaklarinikiga   o xshab   ketadi.	
ʻ
Erkaklar ko ylak-ishton, dambal kiyganlar. Ishtonning poychalari etik ichiga tiqib	
ʻ
kelingan.   Sovuq   kunlarda   yupqa   ishton   ustidan   qalin   chit   yoki   jun   gazlamadan
tikilgan   issiq   sim   (ishton)   kiyib   yurishgan.   Keyinchalik   no g oy   yoqali   ko ylak	
ʻ ʻ ʻ
kiyishgan.   Qoraqalpoqlarda   chopon   keng   tarqalgan.   Har   xil   chopon   tikilgan,
qavilgan   chopon   ham   ishlatilgan.   Jun,   gazlama,   movutdan   shekpen   (chakman)
tayyorlangan.   Bayram   kunlari   yaltiroq   gazlamadan   tikilgan   chopon   kiyilgan.
Chopon   ustidan   belbog ,   ba zan   qayis   (kamar)   bog lab   yurilgan.   Qishda	
ʻ ʻ ʻ
qoraqalpoqlar po stin va qalpoq kiyishni yoqtirishadi. Qalpoqni qalpoq taqiya ham	
ʻ
deyishgan.   Qalpoq   katta   va   keng   qilib   tikilgan.   Salla   o rashmagan.   Din	
ʻ
peshvolarigina salla o rab yurishgan.	
ʻ
Oyoqlariga   charm   poyabzal,   mahsi,   kalish,   etik,   qishda   jun   paypoq
kiyishgan. Yoshlar bilan katta yoshdagi erkaklarning kiyimi deyarli farq qilmagan.
Katta yoshdagilar kiyimlari sal kengroq, uzunroq tikilgan.
Qoraqalpoq ayollarining kiyimi ko ylak, ishton (lozim), ish kiyimi, kamzul,	
ʻ
yengsiz chopondan iborat bo lgan. Boshlariga do ppi kiyishgan, ro mol o rashgan,	
ʻ ʻ ʻ ʻ
yana   jegde   yopib   yurishgan.   Bayram   ko ylaklari   Buxorodan   olib   kelingan   ola	
ʻ
shoyidan   tikilgan.   Ko ylakning   tugma   tikiladigan   ikki   tomonida   yoqasidan	
ʻ
beligacha,   yenglari,   etagiga   xilma-xil   rangli   ipdan   chillak   shaklida   keng   kashta
tikilgan.   Azador   ayollar   gulsiz   ko k   ko ylak   kiyishgan.   Qoraqalpoq   ayollarining	
ʻ ʻ
7
  Xalq   og ’ zaki   ijodi .
10 bosh  kiyimlari   boshqa  xalqlarnikidan  yaqqol   ajralib  turadi.  Ayniqsa,  kimishek  va
savkali deb ataladigan bosh kiyimlari juda qiziqarlidir.
Qiz   yashaydigan   xonadonning   hammasiga   albatta   kimishek   tikilgan.   Uni
qizning   o zi   tikkan   va   ovulga   kuyov   kelgan   kuni   kiygan.   Kimishekni   kuyovʻ
ovulidan kelgan ayollardan biri qizning bo yniga solib qo yadi. Chunki kimishekda	
ʻ ʻ
boshqa   kiyim   uchun   maxsus   teshigi   bor.   Kimishekning   old   tarafi   qizil   movutdan
uchburchak shaklda, orqasi ko yrikmasi Buxoro shoyisidan popukdor qilib, har xil	
ʻ
rangdan   jun   ipdan   to qiladi.   Yonlarida   quloqchinlari   bor.   Old   tarafida   peshonaga	
ʻ
tushib   turadigan   jiga   (peshona)   bo lib,   oraqasidan   uzun   guldor   “kokil”   osilib	
ʻ
turadi.   Boshga   yana   “jedge”   deb   yuritiladigan   chopon   yopinib   yuradilar.
Qoraqalpoq   kiyimlarining   o ziga   xos   jihatlaridan   yana   biri   jengsedir.   Bunday	
ʻ
yenglar ko pincha qizil guldor matodan alohida maxsus tayyorlanadi. So ngra to n	
ʻ ʻ ʻ
yoki choponga tikiladi. 8
1.2 Qoraqalpoqlarning xo’jaligi va toamlari
8
  Qurbanova . Z . I ,  Qoraqalpoqlarning   an ’ anaviy   kiyim - kechaklari  ( XIX   asr   oxiri -  XX   asr )  Nukus ,.2022,- B .5-37.
11 Qoraqalpoq   oshxonasi   ( qoraqalpoq   tilida   qaraqalpaq   asxanası )   —
qoraqalpoqlarning   an anaviy   oshxonasi   bo lib,   unda   qo shni  ʻ ʻ ʻ Markaziy   Osiyo
xalqlari   bo lgan:  	
ʻ o zbeklar	ʻ ,   turkmanlar ,   qozoqlar   hamda   qirg izlarning	ʻ   oshpazlik
san ati tajribalarini o z ichiga olgan o ziga xos milliy taomlar jamlanmasi nazarda	
ʻ ʻ ʻ
tutiladi.   Go shtli   taomlar   uchun   asosan   mol   go shti,   qo zichoq,   tuya,   ot   go shti,	
ʻ ʻ ʻ ʻ
quyon   va   parranda   go shtlaridan   foydalaniladi.   Qo zi   va   mol   go shtidan	
ʻ ʻ ʻ
tayyorlangan   taomlari   esa   mashhur.   Qoraqalpoqlar   musulmon   bo lgani   sababli	
ʻ
cho chqa go shti tanovvul qilishmaydi. Taom tayyorlash uchun ishlatiladigan don,	
ʻ ʻ
bug doy   uni,   tariq,   guruch,   loviya,   jo xori   kabi   masalliqlar   Qoraqolpoq
ʻ ʻ
oshxonasining   ajralmas   qismi   sifatida   e tirof   etiladi.   Kartoshka   va   sabzavotlar	
ʼ
ko proq   iste mol   qilinadi.   Taomlari   asosan   qovurish   va   pishirish   yo li   bilan	
ʻ ʼ ʻ
tayyorlanadi.   Go sht   va   qaynatilgan   taom   turlari   keng   tarqalgan.   Qoraqalpoq	
ʻ
oshxonasining   asosini   qovurilgan   go sht   va   qaynatilgan   xamir   aralashmasidan	
ʻ
iborat   taomlar   tashkil   etadi.   Eng   keng   tarqalgan   taomlar-gurtuk,   palov,   lag mon,	
ʻ
manpar,   shavla,   manti,   somsa,   chuchvara,   sho rva,   mashaba   sho rvadir.   Deyarli	
ʻ ʻ
barcha taomlar bug doy unidan tayyorlangan dumaloq nonlar bilan birga iste mol	
ʻ ʼ
qilinadi. Ovqatlanish davomida choy tortiq qilinadi. Bular asosan sutli, qora choy
turlaridir.   Bu   odat   o rta   asrlarda   ko chmanchilar   orasida   keng   tarqalgan   bo lib,
ʻ ʻ ʻ
bugungi   kunda   u   nafaqat   qoraqalpoqlar,   balki   o zbek,   qozoq,   turkmanlar   va	
ʻ
qirg izlar orasida ham mavjud.	
ʻ 9
Milliy   taomlar.   O rta   Osiyoning   boshqa   xalqlari   qatori   qoraqalpoqlar   ham	
ʻ
palov,   osh,   manti   va   boshqa   ko plab   sharq   xalqlariga   oid   bo lgan   taomlarini	
ʻ ʻ
pishirib keladilar. Albatta, qoraqalpoq oshxonasining o ziga xos xususiyatlari bor.	
ʻ
An anaviy taomlari bo lgan: gurtuk, palau, shaule (shovla), lag mon, kespas, berek	
ʼ ʻ ʻ
(chuchvara), aksaulak, karma, mashaba, guruch, go je, somsa, kirmish, go sht non,	
ʻ ʻ
zagara nan (zog ora non) va boshqalar mavjud.	
ʻ
Keng   tarqalgan   taomlari .   Qoraqalpoqlarning   eng   keng   tarqalgan
taomlaridan   biri   jueri   gurtik   (jo xori   unidan   tayyorlangan   beshbarmoq)   va   may	
ʻ
gurtik  (sariyog li  beshbarmoq)  dir.  Bu  taom  qadimiy  taom  bo lsa-da,  uni   hozirda	
ʻ ʻ
9
  Xalq   og ʻ zaki   ijodi .
12 ham   qoraqalpoq   ayollari   ko p   tayyorlab   keladilar.   Bug doy   unidan   katta   xamirliʻ ʻ
chuchvara   tayyorlash   faqat   qoraqalpoq   oshxonasiga   xos   bo lib,   boshqa   turkiy	
ʻ
xalqlarda,   xususan,   qozoq,   qirg iz   va   boshqirdlarda   uchramaydi.	
ʻ
Qoraqalpoqlarning yana bir keng tarqalgan an anaviy taomi bu go shtli turamadir.	
ʼ ʻ
Turama.   Qoraqalpoqlarning   eng   mashhur   an anaviy   go shtli   taomi   turama	
ʻ ʻ
(durama) bo lib, u ko p	
ʻ ʻ   go shtli  taom sirasiga kiradi. Idishning nomi tur so zidan	ʻ ʻ
olingan bo lib, sochmoq ma nosini bildiradi	
ʻ ʼ . 10
 
Taom   uchun   asosan   bug doy   unidan	
ʻ   foydalaniladi.   Qaynatilgan   go sht,	ʻ
odatda, erkaklar tomonidan mayda qilib to g rab chiqiladi. Shundan so ng, mayda	
ʻ ʻ ʻ
to g ralgan go sht aralashtiriladi. Uch yoki undan ortiq kishi uchun turama ovqatga	
ʻ ʻ ʻ
qo shilgan bulon bilan umumiy idishda xizmat qiladi.
ʻ 11
Turamaga bulyondan tashqari, ba zan tuzlangan yoki serebe sousi qo shilishi	
ʼ ʻ
mumkin. Ushbu taomning boshqa xalqlarda o xshashlari: no g ay turamasi, qozoq	
ʻ ʻ ʻ
norini, o zbek norini kabilardir. Bu taomlar o z navbatida beshbarmoqning boshqa	
ʻ ʻ
turlari hisoblanadi . 12
Qoraqalpoq xalqi tabiatni sevgani va uni ko p sir-asrorlarini bilganligi uchun	
ʻ
ham   uni   asrab   avaylagan.   Biz   aynan   xalqni   bu   fazilatlarini   og zaki   yetib   kelgan	
ʻ
xalq naqllari   va aforizmlarida  uchratamiz ham   mumkin. Xalq  ichida shu  tarzdagi
iboralar doim takrorlanadi. Misol uchun: “Uch oy qovunim, uch oy qovog im, uch	
ʻ
oy sovunim, uch oy shabag im”, bu o z navbatida Orolbuyi mintaqasida yashovchi	
ʻ ʻ
xalqni   ovqatlanish   tartibi   va   unga   amal   qilishni   ko rsatadi.   Demak,   uch   oy	
ʻ
qovunim degani  qovun pishgan mahalda faqat  shunga xos bo lgan ovqat  turlarini	
ʻ
iste mol   qilganligi,   ular   “Asqaulaq”,   “Qovun   qurt”,   “Qovun   murobosi”   kabilar.	
ʻ
Uch   oy   qovog im   desa   shu   barcha   ovqatlari   qovoq   solib   pishirgan   va   uning	
ʻ
shifobaxsh ekanligini doim aytib kelgan. 13
Asosiy taomlar va sho rvalar	
ʻ .
Dimlama- sabzavotli pishirilgan go shtli taom;	
ʻ
10
  Фасмер .М.Р Этимологический словарь русского языка. М.: Прогресс. 1964—1973.
11
  Назаров П. С. К этнографии башкир //Этнографическое обозрение. 1890. №   1. -С. 185
12
  „«Национальные кухни наших народов», В. В. Похлебкин“. 2013- yil   16- avgustda   asl   nusxadan   arxivlangan .
Qaraldi : 2013- yil  30- iyul .
13
  Koshanov   B . A .″ Qoraqalpog ’ iston   tarixi  ″  fani   bo ’ yicha   ma ’ ruzalar .2008.
13 Do lma;ʻ
Kabob;
Qovurdoq;
Qatiqli palov;
Somsa;
Chalop-yogurt bilan sovuq sho rva;	
ʻ
Chuchvara;
Shovla;
Sho rva- bu so z odatda umumiy qilib barcha sho rva turlarini ifodalash uchun 	
ʻ ʻ ʻ
ishlatiladi.
Sutli mahsulotlar.
Qatiq- sutni fermentatsiyalash natijasida olinadigan yuqori kaloriyali oziq-ovqat 
mahsulotidir.
Suzma- qatiqni filtrlash orqali olinadigan qalin, nordon sut mahsulotidir.
Qurt- keng tarqalgan sut mahsulotlaridan biri.
Ayron-yuqori kaloriyali oziq-ovqat mahsuloti. Suzmaga suv va tuz qo shib olinadi.	
ʻ
Qimiz-ot sutidan olinadigan an anaviy ichimlik turi.	
ʼ 14
Qoraqalpoq xalqi baliqchilik va chorvachilik bilan shug ullangan. Sovunim-	
ʻ
shabag im   deganda,   bunda   ham   keyingi   galdagi   sigir   sut   qatiqlaridan   hamda	
ʻ
baliqlardan   turli   milliy  taomlar   tayyorlab  kelganligidan   darak   beradi.   Qoraqalpoq
millatiga   mansub   bo lgan   ayollar   baliqdan   tayyorlanadigan   taomlarni   turli   xilini	
ʻ
bilishi   va   ular   asosiy   taomlardan   ekanligini   ta kidlab   o tadi.   Bu   tarzdagi   ilmiy	
ʻ ʻ
psixologik yondashuvda shuni xulosa qilish mumkinki, aholi sigir go shtidan ko ra	
ʻ ʻ
uning   sut   va   qatiqlarini   iste mol   qilganligi   ma lum,   bu   esa   tabiat   ob ektlariga	
ʻ ʻ ʻ
aholida   sub ektiv   munosabatning   bo lganligini   bildiradi.   Mol   go shtidan   ko ra	
ʻ ʻ ʻ ʻ
baliqni yaxshi ko rib iste mol qilganligi ma lum, baliqlardan 200 xil taom turlarini	
ʻ ʻ ʻ
biladigan qiz-kelinchaklar  uning tez  xazm  bo ladigan  shifobaxshligiga ham  urg u	
ʻ ʻ
berib o tadi. Buni yana xalq maqollarida baliq yegan tuq bo lar, har darmoni yo q	
ʻ ʻ ʻ
14
  Исай Абрамович Фельдман .   Кухня народов   СССР , Киев, 1990.,- C . 238 .
     Каранашвши Г.В. Этническое самосознание и традиции.Тбилиси, 2005
14 bo lar   deb   gapini   topib   gapirib   yurganligini   guvohi   bo lamiz.   Bu   kishilarniʻ ʻ
salomatligiga   befarq   bo lmaganligi,   tabiiy   resurslariga   zarar   yetkazmaslikga	
ʻ
harakat   qilayotganlini   ko rishimiz   mumkin.   Bizni   bu   tarzdagi   ilmiy   izlanishlar
ʻ
uzoq bo lmagan davrlargacha xalqning ekologik ongning tarixiy ildizlari ijobiy va	
ʻ
sub ektiv bo lganligidan darak beradi.	
ʻ ʻ 15
Qoraqalpoqlarda   nonning   har   xil   turi   yopilgan:   bug doy   noni   (shurek),	
ʻ
jo xori   (zog ora)   non,   qotirma   non,   gulshe   (kumesh),   yani   ko r   non   (qo rda	
ʻ ʻ ʻ ʻ
pishirilgan).   Qoraqalpoqlar   nonni   qo rda,   qozonda,   tandirda   pishirilgan.   Tandir	
ʻ
og zini yuqoriga qaratib qo rishgan. Suyuq ovqatlarning turli xilini tayyorlaydilar;	
ʻ ʻ
jarma-tuyilgan   arpa,   bug doy,   jo xori   donidan   pishiriladi:   jo hori   go ja,   so k   oshi	
ʻ ʻ ʻ ʻ ʻ
(so kni   avvalo   suvda   pishirib   olib,   so ngra   yog da   qovurishadi).   Tansiq	
ʻ ʻ ʻ
taomlaridan   sirguruch,   shovla,   palovdir.   Bug doy   unidan   nonlar   yopishadi.   Katta	
ʻ
tovoqda   hamirni   aralashtirib,   uni   o qlovda   yoyiladi.   Ana   shu   hamirning   o’zidan	
ʻ
ingichka qilib yoyilgan va mayda kesilgan to rtburchak hamir  bo laklari-	
ʻ ʻ baursak ,
va   qo lda   yoyilgan   hamirdan   tayyorlangan   qovurilgan   nonlar   –  	
ʻ sozban
tayyorlanadi.   Shu   hamirning   o zidan   yana   2   xildagi   ugra:  	
ʻ kespas   v a   kaysas
tayyorlanadi.   Kespas -   naychaga   juda   ingichka   qilib   yoyilib   va   mayda   qilib   ugra
qilib kesiladigan non hisoblanadi.   Kaysas   ni ham ana shunday tayyorlanadi, faqat
unga yog  ham qo shiladi.  	
ʻ ʻ Ak saulak -   tayyorlash uchun, bug doy unidan qilingan	ʻ
hamir   juda   nozik   katta   non   qilib   yoyiladi   va   qizib   turgan   qozonda   pishiriladi.
Nonlarni   qatiq   yoki   sariyo g   bilan   tortiladi.  	
ʻ As   saulak   bayramlar   oldindan
tayyorlab,   quritib   qo yilib,   bayram   kunlarida   bulyon   va   go shtli   taomlarga	
ʻ ʻ
qo shiladi.	
ʻ
Qoraqalpoqlarning   yana   bir   mashhur   taomi   mayek   borek   hisoblanadi.
Yoyilgan hamirni kvadrat shaklda kesib chiqilib, konvert shakliga keltirilib, uning
ichiga   ko pirtirilgan   tuxum   va   eritilgan   yog   qo shiladi.   Qozonda   piyozni	
ʻ ʻ ʻ
qovurilib,   uning   ustiga   suv   quyiladi.   Quv   qaynashi   bilan,   mayek   borek   ni
qaynatiladi.   Qirg oq   bo yidagi   hududlarda   deyarli   barcha   taomlar   baliqdan	
ʻ ʻ
tayyorlangan. Ularning orasida jugar  yoki  tariq undan tayyorlangan uzma xamirli
15
  Davqaraev   N .  Revolyutsiyaga   shekemgi   qaraqalpaq   adebiyati   tariyxinin   ocherkleri ,  Nokis , 1961, - B . 62.
15 baliq sho rvasi yoki qovurilgan va quritilgan baliq mashhur hisoblanadi. Qovunlar,ʻ
tarvuzlar va qovoqlar quritilib, shirinlik sifatida tanavvul qilinadi.
Sut   va   sut   mahsulotlarini   ko p   iste mol   qilishadi:   qatiq,   sariyog ,   ayron,	
ʻ ʻ ʻ
qurd, yozda esa chalop tayyorlanadi. Ular qo y go shti, qoramol go shti, parranda	
ʻ ʻ ʻ
mol   go shtini   tanovul   qilishadi.   Qovurdoq   kabob,   burek   (varaqaga   o xshagan),	
ʻ ʻ
bo yrak   va   yurakdan   jarkop   tayyorlashadi.   Qoraqalpoqlarda   qovooqdan   turli	
ʻ
taomlar   tayyorlashadi.   Qovundan   esa   qoqi   qilishadi.   Badavlat   oilalarda   kuniga
uch-to rt marta go shtli va boshqa oziq-ovqatlarni iste mol qilishgan. Kambag allar	
ʻ ʻ ʻ ʻ
esa   kuniga   nari   borsa   bir   mahal   issiq   ovqat   bilan   cheklanishgan,   sigir   va   echkisi
yo qligidan   sutli   ovqat   yeya   olmay,   asosan,   jo xori,   tariq   va   yovvoyi   “shirin”	
ʻ ʻ
o simligidan tayyorlangan bo tqa iste mol qilishgan.
ʻ ʻ ʻ
Uy-joylari.   Turar   joylar   qoraqalpoqlar   yashayotgan   joy   sharoitlariga   qarab
har   xil   qurilgan.   Ularning   har   qanday   sharoitga   mos   kelaveradigan,   eng   yaxshi
ko rgan   uyi   utovdir.   Uni   qoraqalpoqlar   qora   uy   deb   ham   yuritishadi.   Bundan
ʻ
tashqari   qoqra   nomi   bilan   ma lum   bo lgan   loy   suvoq   uylari   ham   bo lgan.   Ayrim	
ʻ ʻ ʻ
hollarda   yer   to lalarda   yashashgan,   yirik   boylarning   katta   hovlilari   ham   bo lgan.	
ʻ ʻ
Bunday   hovlilar   paxsa   bilan   qurilib,   chor   atrofi   devor   bilan   o rab   chiqilgan.	
ʻ
Qoraqalpoqlarning   ko pchiligi   qishloqlarda   chiroyli,   qishda   issiq,   yozda   salqin,	
ʻ
ichi keng, kundalik turmush uchun qulay utovlarda yashaganlar. Ayni vaqtda chiy,
qamish devorli, sinch devorli uylar ham qurilgan. 16
II BOB.QORAQALPOQLARDA SAQLANIB QOLGAN URF ODAT VA
QADRIYATLAR
2.1.Qoraqalpog’istoning hozirgacha saqlanib qolgan urf-odatlari
Qoraqalpoqlar   uzoq   yillar   davomida   ko chmanchilik   turmush   tarzidan	
ʻ
o troqlikka o tish jarayonini boshidan kechirdilar. Aholining asosiy qismi o tov va	
ʻ ʻ ʻ
paxsa   uylardan   iborat   ovullarda   yashardi.   Keyinchalik   qo rg on   (qal a)   va	
ʻ ʻ ʻ
shaharlar   vujudga   keladi.   Qo rg onlarning   to rt   tomoni   devor   yoki   baland   tepalar	
ʻ ʻ ʻ
16
 Xalq og’zaki ijodi.
16 bilan   o rab   olinardi.   Qoraqalpoqlar   bir   necha   urug lardan   shakllangan   bo lib,   harʻ ʻ ʻ
urug   a zosi   o z   urug ining   mustahkamligini   ta minlashga   intilardi.   Bir   urug	
ʻ ʻ ʻ ʻ ʻ ʻ
ichida qiz olish, qiz berish taqiqlangan edi. Shu boisdan boshqa urug dan qiz olib	
ʻ
qochish   odatiy   hodisa   hisoblanardi.   Ma lum   vaqt   o tgach   qiz   olib   ketilgan   joy	
ʻ ʻ
ma lum   qilinib,   qiz   tomonning   ota-onasi,   yaqin   qarindoshlari   va   urug   oqsoqoli	
ʻ ʻ
turli sarpolar bilan siylanib, to yga rozilik olinardi. Urug  ruhoniysi kelin-kuyovni	
ʻ ʻ
nikohlab   qo yardi.   To yda   baxshilar   dostonlardan   qo shiqlar   kuylashardi,	
ʻ ʻ ʻ
aytishuvlar avjiga chiqardi. Polvonlar va botirlar kurashga tushardi.
Shuni   alohida   qayd   qilish   joizki,   ko pincha   ota-onalar   qizi   olib   qochilishi	
ʻ
xususida   oldindan   xabardor   bo‘lishadi.   Ba zan   yigit   qizning   roziligisiz   uni   olib
ʻ
qochgan   bo lishi   mumkinki,   ota-onalarning   bundan   xabari   bo lmaydi.   Bunday	
ʻ ʻ
holat   ayrim   vaziyatlarda   har   ikki   tomon   uchun   ko ngilsiz   yakun   topishi   mumkin.	
ʻ
Ya ni, tepberdiga kelganlar qizning noroziligi tufayli uni o zi bilan birga qaytarib	
ʻ ʻ
olib   ketishadi.   Shu   mahalda   yigitning   ota-onasi,   qarindosh-urug lari,   butun	
ʻ
jamoadoshlari yig ilishib, qanday bo lmasin kelinni olib qolishga astoydil harakat	
ʻ ʻ
qilishadi. Bunda hal qiluvchi fikrni qizning o‘zi aytishi kerak. Shunday hollar ham
bo‘ladiki,   qarindoshlar   imkon   qadar   qizni   ko‘ndirishga   urinishadi.   Ular   qiz
taqdirini   har   tomonlama   o ylab,   shundan   keyin   yakuniy   xulosa   chiqarishadi.	
ʻ
Qizning   bundan   keyingi   hayoti   barbod   bo‘lmasligi,   “eshik   ko‘rgan”,   “qaytib
kelgan”   degan   isnodga   qolmasligi   maqsadini   ko‘zlab   u   ko‘pincha   kuyov   uyida
qoldirib ketiladi. Islom dini qoraqalpoqlarning rasmiy dini edi. 17
Xuddi   o zbeklarda   bo lgani   kabi   qoraqalpoqlarda   ham   “Bet   ashar”marosimi	
ʻ ʻ
mavjud. Ularda kelin salom bor. Qoraqalpoq xalqida ham” bet ashardı “shoir yoki
so zga   chechan   qo shiqchi   tomonidan   kelinga   el-yurtini   tanishtirish   va   unga	
ʻ ʻ
nasihat   qilishdan,   yosh   oilaning   kelajagi   uchun   yaxshi   niyatlar   bildirgan.   Ularda
kelin salomning so zlari quyidagicha bo lgan:	
ʻ ʻ
Ko shkende ko shti baslag an,	
ʻ ʻ ʻ
Jashligin qiya taslag an, 	
ʻ
Anash turg an qayin eneń, 	
ʻ
17
  Rajabov,   T.I.   &Oripov,   N.O.   (2022).Teaching   Folklore   Songs   Bukhara   Children   in   Continuous   Education   as   a
Dolzarb Methodological Problem. European journal of innavation in nonformal education, 2(2),-B.409-412.
17 Og anda beriń bir salemʻ 18
Nikoh   marosimi   qoraqalpoqlarda   neke   (nikoh)   deb   nomlanib,   xalq   orasida
uning neke qıyıw va nekeden o tish kabi shakllari keng qo‘llaniladi. Har ikki xalq	
ʻ
orasida   ko‘pincha   bu   marosim   kelin   kuyovning   xonadoniga   olib   kelingan   paytda
bajariladi.   Odatda   ushbu   marosimni   din   peshvosi   yoki   mektep   molla   (mahalliy
mulla)   olib   boradi.   Marosim   vaqtida   kelin-kuyovga   neke   suw   (nikoh   suvi)
ichiriladi.   Manbada   keltirilishicha,   mulla   kumush   tangalar   solinib,   nikoh   suvi
to‘ldirilgan   idish   ro‘parasida   o‘tirib,   nikoh   duosini   o‘qishga   kirishgan.   Idish
chetining   ikki   tomonida   maxsus   o‘yiq   joylari   bo‘lgan.   Nikoh   o‘qib   bo‘lingach,
mulla   idishning   dastlabki   o‘yiq   joyidan   avval   kuyovga,   so‘ngra   uning   ikkinchi
o‘yiq tarafidan kelinga, oxirida marosimning qolgan ishtirokchilariga suv ichirgan.
Bu   suv   hammaga   ham   yetmagan.   Nikoh   marosimi   nihoyasiga   yetgach,   uni   ado
etgan mullaga idishda qolgan tangalar va bir kiyimlik mato hadya qilingan. 19
Qoraqalpoqlarning   marosim   va   urf-odatlari,   saklar,   pecheneglar   va   o g uzlar	
ʻ ʻ
qabilalari   madaniyatlaridan   kelib   chiqadi.   Ular   qoraqalpoqlar   hayotining   ko plab	
ʻ
javhalarida,   masalan,   mehmondo stligida,   o z   aksini   topgan.   Shuning   uchun,	
ʻ ʻ
mehmonlarni   kutishda,   eng   ulug   joy   mehmonlarga   ajratiladi.   Unga,shuningdek,
ʻ
qurbon   qilingan   hayvondan   tayyorlangan   milliy   taomning   ma lum   bir   qismini	
ʻ
(boshi yoki boshqa qismi) taqdim etiladi.
Ovqatdan so ng, yangi kelin yoki uy egasining ayolining mehmonlar qo lidan	
ʻ ʻ
patnis   olish   marosimi   sodir   bo ladi.   Unda   kelin   mehmonga   chuqur   ta zim   qilib,	
ʻ ʻ
patnisni   mehmon   qo lidan   olib,   keyin   astalik   bilan   orta   qaytadi.   Shundan   so ng,	
ʻ ʻ
hurmatli   mehmon   barcha   kelganlar   yaxshi   tilaklar   va   uyning   egasiga   alohida
minnatdorchilik bildirib nutq so zlaydi. Shundan so ng, oilaning eng kichik a zosi	
ʻ ʻ ʻ
(erkaklarda-   kenja   o gil   yoki   ayollarda-   kelin)   mehmonlar   qo llarini   yuvishlari	
ʻ ʻ
uchun qumg ondan suv quyadi.	
ʻ 20
18
Ayımbetov.Q..Xalıq danalı	
g?ı.Nókis.Qaraqalpaqstan.1988.-B.15.
19
  Давлетияров   М . М .  Қорақалпоқлар   замонавий   кундалик   ҳаётида   ижтимоий   институтларнинг   ўрни   ва   роли :
Автореф .  дис .  тарих .  фан .  фалсафа   д - ри  (PhD). –  Тошкент , 2018. 
Есбергенов   Х.,   Атамуратов   Т.   Традиции   и   их   преобразование   в   городском   быту   каракалпаков.–
Нукус:Каракалпакстан,1975.
20
  Xalq   og ʻ zaki   ijodi .
18 Qoraqalpoqlarning   to ydan   oldingi   va   keyingi   marosimlar   juda   qiziqarliʻ
jarayonlarni   o z   ichiga   oladi.   Masalan,   kelinning   uyida   tantana   va   bazm	
ʻ
uyishtirilib,   unda   kelinning   oila   a zolari,   barcha   urug   a zolari   va   qo shnilari	
ʻ ʻ ʻ ʻ
ishtirok   etadi.   Kuyov   taraf   ushbu   kun   kelinning   uyiga   qo y   yoki   buzoq   (ba zida	
ʻ ʻ
buqa),   kelinning   yaqinlariga   ega   sovg alar   olib   keladi.   Kuyov   kelinning   uyiga	
ʻ
yaqinlashishi   bilan,   kelin   taraf   ayollar   (ko pincha   qo shnilar)   kelinning   uyiga	
ʻ ʻ
kuyov kirishi uchun pul so raydilar. Kuyovni ushbu butun jarayon davomida yosh	
ʻ
yigitlar   qo llab   turishadi   va   “vakil   ota”   kuyovning   o rniga   to lovni   amalga	
ʻ ʻ ʻ
oshiradi.   Bayram   bazmi   tugagandan   so ng   kuyovdan   ikkinchi   marta   pul   olinadi,	
ʻ
bunda   kuyov   tarelkani   tagiga   pulni   qoldiradi.   Keyin   kuyov,   sovchi   ayollarga   pul
berishi   lozim.   Sovchi   ayollar   mehmonlar   uyiga   suv   to la   idish   bilan   kirib,   agar	
ʻ
kuyov   to lovni   amalga   oshirmasa,   suvni   qudalar   ustiga   to kish   bilan   “tahdid”	
ʻ ʻ
qilishadi. Barcha ushbu harakatlar hazilomus usulda o tkaziladi.	
ʻ 21
Qoraqalpoq oilaviy marosimlaridan biri Go shchindir. Yangi oila qurgan kelin-	
ʻ
kuyovning   qiz   tarafi   tomonidan   kuyovning   uyiga   go’shchin,   ya ni   sovg a	
ʻ ʻ
jo natiladi.   Bu   orqali   yoshlarning   mustahkam   oila   bo lib   yashashlari   uchun   xayr-	
ʻ ʻ
duo   tilanadi.   Go’shchin   tarkibiga   asosan   kiyim-kechak,   dasturxon,   gazmol
choyshab, yostiq javoni singari anjomlar kiradi.
Yana   bir   urf   Qiz     uzatish   marosimidir.   Qizlarning   turmushga   chiqishi   ota-
onalar uchun ham, qiz uchun ham baxtiyor kun hisoblanadi. Shu sabab qiz uzatish
tantanali   marosim   sifatida   nishonlanib,   ko pchilikni   qiziqtiradigan   tadbirga	
ʻ
aylanadi.   Qoraqalpoq   milliy   odatlaridan   biri   Oroltoy   hisoblanadi.   Bu   o g il	
ʻ ʻ
bolaning   dunyoga   kelishi   munosabati   bilan   o tkaziladigan   ziyofat     bo lib,	
ʻ ʻ
farzandning sog -salomat, baxtiyor bo lib ulg ayishi uchun tilaklar bildiriladi.	
ʻ ʻ ʻ
Qoraqalpoqlarda yana bir  pisar  to y urfi mavjud. Bunda kuyovning qaynotasi	
ʻ
tomonidan  yangi   oila  uchun   uy-ro zg or   buyumlari,   chorva   mollari   hadya   etiladi.	
ʻ ʻ
Bu   an ana   ham   yoshlarning   baxt-saodati,   farovon   turmush   qurishini   istashdan	
ʻ
dalolat   beradi.   Umuman   olganda,   qoraqalpoqlarning   boy   milliy   urf-odatlari
21
  Xalq   og ʻ zaki   ijodi .
19 bugungi   kunda   ham   o z   qadriyatini   yo qotmagan.   Ularni   avaylab   asrash,   kelajakʻ ʻ
avlodga yetkazish muhim vazifa hisoblanadi.
Qoraqalpoqlarning   milliy   urf-odatlari   o ziga   xosliklari   bilan   ajralib   turadi.	
ʻ
Ularda   oila,   nikoh,   marosim   va   bayramlar   bilan   bog liq   udumlar   muhim   o rin	
ʻ ʻ
egallaydi.   Masalan,   Qiz   uzatish   marosimida   qator   rasm-rusumlarni   ado   etish
belgilangan.   Qizning   ota   uyi   oldidan   kuyov   tomonidan   kelganlar   qozon   olib
o tadilar.   Bu   ifoda   yoshlarning   kelajakda   to kin-sochin   hayot   kechirish   ramzidir.	
ʻ ʻ
Qoraqalpoqlarning   yana   bir   go'zal   udumi   -mehmondo'stlikdir.   Ularning   uylariga
tashrif buyurgan har qanday mehmon ulug lanadi va hurmat ko'rsatiladi. Mehmon	
ʻ
uchun eng yaxshi ovqatlar pishirilib, qimmatbaho sovg alar tortiq qilinadi.	
ʻ
Qoraqalpoq   oilalarida   quda-andachilik   munosabatlari   muhim   o rin   tutadi.	
ʻ
Bunday   munosabatlar   oilaviy   aloqalarni   yanada   mustahkamlaydi.   Ba zan   quda-
ʻ
andachilar   yangi   uy   quradigan   oilaga   moddiy   yordam   ko rsatishadi.   Yoki   biror	
ʻ
marosim   ziyofatlarida   faol   ishtirok   etishadi.   Yana   Qoraqalpoq   milliy
marosimlaridan   biri   "Mullalar   da vat"   urfidir.   Bu   marosim"Uch   talqon"   deb   ham	
ʻ
ataladi.   Bu   urf-odat   bo yicha   mulla,   qori,   domla     kabi     diniy   ziyolilarni	
ʻ
chorlaydilar   va   ziyofat   beriladi.   Ayrim   oilalarda   o g il   tug ilsa,   mulla   uchun	
ʻ ʻ ʻ
xususiy taomlar pishirishadi. Bu urf bugun ham yetarli darajada saqlanmoqda.
Xalqimizda   o‘g‘il   bolalarning   “qo‘lini   halollash ,   ya ni   sunnat   qilish	
ˮ ʻ
marosimining o‘ziga xos folklor an’analari mavjud bo‘lgan. “Sunnat” so‘zi aslida
arabcha   bo‘lib,   Payg‘ambarimiz   bajargan   va   boshqalarga   ham   tavsiya   qilgan
amallardir.   Bu   marosim   ko‘pgina   joylarda   “xatna   to‘yi”   deb   ham   ataladi.   Zero,
“xatna”   atamasi   arab   tilidagi   “kesmoq”,   “qisqartmoq”   ma nolarini   anglatuvchi	
ʻ
“xatnun”  so‘zidan   olinganligi  uchun  o‘g‘il  bolalar  jinsiy  a zosi   uch  qismi  terisini	
ʻ
kesish bilan bog‘liq marosim ham “xatna to‘yi” deb yuritiladi.
Bolani   xatna   qilish   an anasining   tarixiy   ildizlari   ibtidoiy   jamoa   davridagi	
ʻ
sinov-initsiatsiya   rituallari,   xususan,   bolalarni   bir   yosh-jins   mansubiyatidan
boshqasiga o‘tkazish bilan bog‘liq qadimgi udumlarga borib taqaladi. Xatna qilish
odati   qadimiy   Misr,   Indoneziya,   Avstraliya,   Afrika   xalqlarida   ham   kuzatilgan.
Sunnat   qadimiy   Bobilda   yashagan   somiy   xalqlar   o‘rtasida   ham   keng   tarqalgan.
20 Xatna O‘rta Osiyoda qadimdan mavjud bo‘lgan degan taxminlar bo‘lsa-da, biroq u
islom   dini   kirib   kelgandan   (VIII   asr)   dan   so‘ng   keng   tarqalgan.   Bu   marosim
mamlakatimiz   viloyatlarida   “xatna   to‘yi ,   “sunnat   to‘yi”,   “ummat   qilmoq”,ˮ
“huydo-huydo qilmoq”, “chuk to‘yi”, “to‘yi pisar”, “chukburon”, “gula qildirish”,
“kestirish”,   “chukron   to‘yi”,   “o‘g‘il   to‘yi”,   “nevara   to‘yi”,   “qo‘l   halollash   to‘yi”
kabi   nomlar   bilan   ataladi.   Mamlakatimizning   turli   viloyatlarida   o‘tkaziladigan
xatna to‘yi o‘z tarkibiga mansub udumlari bilan bir-biridan farqlanib turadi. 22
2.1.Qoraqalpoqlar madaniyati va an’analarining tasviriy san atdagi o rni	
ʻ ʻ
Tasviriy   san atning   o ziga   xosligi   uning   milliy   urf-odat   va   an analarining	
ʻ ʻ ʻ
uyg unligi   bilan   alohida   hamiyat   kasb   etib,   an anaviy   shaklga,   chuqur   tarixiy	
ʻ ʻ
o tmishga   ega.   Bugungi   kunda   ham   san atdagi   an anaviylik   hamda   milliy   o ziga	
ʻ ʻ ʻ ʻ
xoslik saqlanib qolgan shakllari rivoj topdi. Xususan, N.Ahmedova tomonidan ilk
marotaba   XX   asr   rangtasvirini   o rganishda   yangi   masalalar   ko tarildi,   san atning	
ʻ ʻ ʻ
tarixiy-madaniy   davomiyligidagi   spetsifik   murakkabliklarni   izohlashga   harakat
22
 Ismoilov H.O‘zbek to‘ylari. – Toshkent: O‘zbekiston, 1992. –B. 189.
21 kuzatildi,   etnomadaniy   o ziga   xoslik   tamoyillarini   tadqiq   etishda   yangiʻ
yondashuvlar   aks   etdi.   Shu   bilan   birga   qoraqalpoq   xalqining   tasviriy   san atdagi	
ʻ
milliy   o ziga   xosligini,   an ana   va   urf-odatlarini,   ko chmanchi   xalqning   turmush	
ʻ ʻ ʻ
tarzini asarlarida aks ettirgan rassomlar asarlarini bir yerga jamlagan ”I.V.Savitskiy
nomidagi   Nukus   davlat   san ati   muzeyi   rang   tasvir   kollektsiyasi   shakllanishidagi	
ʻ
xususiyatlar”ini tadqiq etishga bag ishlandi.	
ʻ 23
Muzey  tarixi  va  uning asoschisi  I.V.Savitskiy  (1915-1984 yy.)   taqdiri   ko p	
ʻ
sonli   kitob   va   maqolalarda   aks   etgan.   U   uzoq   yillik   faoliyati   natijasida   o zining	
ʻ
monografik   uslubdagi   komlektatsiya   tizimini   ishlab   chiqdi.   U   rassomlarning
ijodiga   tegishli   bo lgan   qoraqalpoq   milliy   madaniyatini   targ ib   qiluvchi   asarlar	
ʻ ʻ
bilan  bir  qatorda,  qoraqalpoq  xalq  hunarmandchiligiga  tegishli  asori  atiqalar  ham
to pladi.   Natijada   meziyda   XX   asr   san ati   rijovidagi   murakkab   bosqichlar,   turfa	
ʻ ʻ
badiiy jarayonlarni aks ettiruvchi nodir kollektsiya shakllandi. Milliy madaniyatga
urg u berilgan badiiy ifodaviylik, razmiy metofara va tasviriy san at izlanishlarga
ʻ ʻ
ega   qoraqalpoq   milliy   rangtasvir   maktabining   qaytarilmas   qiyofasini   belgilab
berdi.   F.Madgazin,   K.Berdimuratov   va   U.Saparovning   manzaralari,   P.Krabayev,
J.Bekanov,   M.Ishanov   va   I.Alibekovning   rang-barang   mavzuli   va   uslubiy
izlanishlari muntazam ravishda to plam tarkibiga qo shilib bordi.	
ʻ ʻ 24
1960-yillar   oxiri   1980-yillarda   Qoraqalpoqg iston   diyorida   shakllanib	
ʻ
borayotgan   badiiy   maktabni   bevosita   J.Izentayev,   K.Saipov,   A.Shpadi,
A.Utegenov,   A.Yerimbetov,   J.Lepesov,   B.Serekeev   kabi   ko plab   rassomlarning	
ʻ
ijodiy   asarlari   orqali   ko rish   mumkin.   Ular   yaratgan   betakror   asarlar   bugungi	
ʻ
kunda ham o zining ulug vorligini yo qotmadi. Shu jumladan, O zbekiston Badiiy	
ʻ ʻ ʻ ʻ
akademiyasi   akademigi,   O zbekiston   xalq   rassomi,   Qoraqalpog istonda   xizmat	
ʻ ʻ
ko rsatgan   san at   arbobi,   Berdaq   nomidagi   davlat   mukofoti   sovrindori   Jollibay	
ʻ ʻ
Tanirbergenovich   Izentayev   Qoraqalpog iston   tasviriy   san atida   iste dodli	
ʻ ʻ ʻ
rangtasvirchilardan   biri   sifatida   yorqin   iz   qoldirdi.   Rassom   o z   uslubini   va	
ʻ
23
  Ражабов   Д.   З.,   Ражабов   Т.   И.   Формирование   и   развитие   узбекской   народной   лирики   //Международная
образовательная   деятельность   как   фактор   развития   и   сотрудничества   высших   учебных   заведений   в
современном поликультурном мире. – 2018. – С. 207-212.
24
  Ражабов,   Т.   И.   (2021).   Усовершенствование   научно-методических   возможностей   обучения   бухарским
детским   фолъклорным  песням   в   средней   общеобразовательной   школе.   Наука,   техника   и   образование,   (2-2
(77)),-В.84-86.
22 dasxatini yaratish uchun tinimsiz izlanishlar olib bordi. Natijada qoraqalpoq xalqi
hayoti, madaniyati va san atini teran anglashga harakat qilganligini, uni sekin astaʻ
o ziga   xos   milliy   yorqin   koloritda   asarlar   yaratishga   da vat   etdi.   Shuningdek	
ʻ ʻ
rassom ijodi turli xil mavzu va janrlarga boy asarlar bilan serjilo tus ola boshladi.
J.Izentayevning kompozetsiyalari maishiy hayot tarziga bag ishlangan bo lib, unda	
ʻ ʻ
xalqning bayram kunlaridagi urf-odat va dasturlari ko plab uchraydi. Asarlaridagi	
ʻ
milliy   bayramlar,   onalik   va   to y   mavzulari   aks   etgan   har   bir   obrazdagi   amaliy	
ʻ
san at   namunalari   taqinchoqlar,   milliy   liboslardagi   har   xil   nashlar   betakrordir.	
ʻ
Uning   “Ona”,   “Ayollar”,   “Mehmonga”,   “To y”   kabi   asarlari   shu   jihatdan   ham	
ʻ
boshqa   rassom   asarlaridan   ajralib   kelgan.   Hozirda   rassom   tomonidan   yaratilgan
asarlar   yurtimiz   va   dunyoning   boshqa   davlatlari   kollektsiyalaridan   munosib   o rin	
ʻ
egallagan.   Shu   o rinda   uning   yuzga   yaqin   rangtasvir   asarlari   I.V.Savitskiy	
ʻ
nomidagi   Davlat   san at   muzeyida   saqlanib,   o zining   noyobligi   va   yuqori   qiymati	
ʻ ʻ
bilan ahamiyatga ega. 25
Bugungi   kunda   ham   qoraqalpoq   milliy   madaniyatini   tasviriy   asarlarida   aks
ettirayotgan   bir   qancha   rassomlarni   sanab   o tish   joiz.   Masalan,   B.Aytmuratov	
ʻ
qoraqalpoq   xalqining   tarixiy   voqealarini   va   shaxslarini   tasvirlagan   bo lsa,	
ʻ
J.Lepesov,   S.Baybosinov   ijodida   yorqin   ranglarda   ifodalangan   turli   xil   maishiy
janrdagi   kompazitsiyalarini   ko rish   mumkin.   O z   ijodini   milliy   ruh   bilan   boyitib	
ʻ ʻ
kelayotgan   yosh   iste dodlardan   A.Qudayberganov   “Alpomishning   tug ilishi”,	
ʻ ʻ
B.Serekov   “Qoraqalpoq”,   Q.Xojimuratov   “Tug ilish”,   S.Sabirbayev   “   Orolning	
ʻ
yuragi” kabi bir qator rassomlar ijod qilib kelmoqda. 26
Rassom N.Shukirullayevning   “Shilpiqtagi qora uy” nomli asari asrlardan –
asrlarga   o tib   kelgan   qoraqalpoq   etnografiyasining   eng   muhim   ajralmas	
ʻ
qismlaridan   biri   bo lgan   qoraqalpoqlar   o tovini   ifodalagan.   Qoraqalpoq   o tovlari	
ʻ ʻ ʻ
boshqa xalqlarning o tovlaridan alohida ajralib turadi. Ularning farqi  konussimon
ʻ
shaklga ega tepa qismining ko rinishi, ko p miqdorda qalin gilam va bezaklar bilan	
ʻ ʻ
(qizilbasqur,   aqbasqur,   janbau)   jihozlangandur.   Rassom   o z   asarini   ona   yurtining	
ʻ
25
  Islomovna   M .   F .   et   al .   Desingning the  methodical   system  of  the  teaching  process  of  computer  graphics   for  the
specialty of engineer-builder //Journal of Contemporary Issues in Business &Government. – 2021. –  Т .27. – №. 4
26
 Ruslan A.G’. Qoraqalpoq xalqining madaniyati //Humanity and science Congress//.2022.-B.37-38.
23 go zal   manzarasi   orqali   milliylikni   uyg unlashtirib   matoda   ranglar   orqaliʻ ʻ
tasvirlangan. 27
XULOSA.
Xulosa   qilib   aytsak,   qadriyatlar-bu   odamlar   orasidagi   jamoatchilik,
hamdo’stlik,   hamjihatlik   va   hamkorlikka   asoslangan   munosabatlardir.
Mustaqillikka   erishganimizdan   so’ng   esa,   milliy   qadriyatlarga   e’tibor   yanada
kuchayib, mustahkamlanib, xalqimizning jahon hamjamiyati bilan birga rivojlanib
borishiga   xizmat   qilayotganini   alohida   ta’kidlab   o’tishimiz   o’rinli.   Hozirda
muzeylarda   va   ko’rgazma   zallarida   namoyish   etilayotgan   milliy   mavzudagi
tasviriy   san’at   asarlari   yaqin   o’tmishda   unitilib   ketayozgan   moddiy   madaniyatni,
bu   sohadagi   an’analarni   qayta   tiklashda   namuna   sifatida   xizmat   qilib   kelmoqda.
Har   bir   ijodkor   uchun   bo’lsa,   qoraqalpoq   xalqining   boy   va   ma’naviy   tarixidan
27
  Ражабов,   Т.   И.   (2022).   Халк   кушиклари   оркали   укувчи   йошларда   миллий   тафаккурни   шакллантириш
омили. Барқарорлик   ва   Етакчи   Тадқиқотлар   онлайн   илмий   журнали , 2(1), - В .364-368.
24 kuchquvvat olib asar yaratish faqr tuyg’usini vujudga keltirsa, ikkinchi tomondan
yuksak   milliy   g’ururning   yuksalishiga   sababchi   bo’ladi.   Shu   kabi   qator   asarlar
xalqimizning   o’z   yurti,   tili,   ma’naviyati   va   madaniyati,   qadriyatlariga   befarq
bo’lmasdan,   aksincha   tomoshabinning   qiziqishlari   yanada   ortib   borishiga   turtki
bo’ladi.
O'rta   Osiyo   geografik   maydonida   joylashgan,   ammo   uning   tarixi,   madaniy
meros   va   tabiatni   o'zida   jamlangan   qismlari   ta sirini   o zgartirgan.ʻ ʻ
Qoraqalpog iston   xalqining   qadimiy   madaniyati,   o zining   boyligi,   qizil   yer,	
ʻ ʻ
qo riqchi,   to ldirg ich   va   boshqa   sun iy   mahsulotlari   boyicha   o zgacha   madaniy	
ʻ ʻ ʻ ʻ ʻ
meroslar bilan ajratiladi. Bu, qo shma mardumlik kultura, musiqa, repertuar, qizil	
ʻ
kitoblar va boshqa san at uslublarini o zida o zlashtirgan.	
ʻ ʻ ʻ
Tarixiy   ravishda,   Qoraqalpog iston   yerlilari   turli   imperiyalarning,	
ʻ
shuningdek,   Xitoy,   Qoraqitoy,   Persiya,   Rusiya   va   boshqalar   bilan   urushgan,
shuningdek, Jomurdlar, Koshkentlar, Qipchoqlar va boshqalar kabi turli bog liq va	
ʻ
xilma-xil xalqlarning urushi natijasida tarixiy kultura shakllari shakllangan.
Bularning   hammasi   birlashmasa,   Qoraqalpog'iston   bugungi   kunda
kulturalizm,   o ziga   xos   san at,   musiqa   va   madaniyati   bilan   ajralib   turadi,   bu   esa	
ʻ ʻ
uning   dunyodagi   o ziga   xos   o'rinini   ta'minlaydi.   Qoraqalpog istonning   milliy	
ʻ ʻ
kiyimlari,   uning   jamiyatining   tarixiy   va   madaniy   xususiyatlarini   ifodalaydi.   Bu
kiyimlar,   mamlakatning   iqlim,   tabiat   sharoitlari   va   jamiyatining   turli   asoslariga
asoslangan, murakkab va rang-barangdirlar. Qoraqalpog istonning milliy kiyimlari	
ʻ
uning   tarixiy   va   madaniy   xususiyatlarini   yoritadi   va   bu   kiyimlar   o zlariga   xos	
ʻ
dizayn,   ranglar   va   ornamentalari   bilan   ajratiladi.   Bu   milliy   kiyimlar,
Qoraqalpog istonning uning madaniy va jamiyati haqida qayg uli ma'lumot beradi.	
ʻ ʻ
25 26 FOYDALANILGAN MANBA VA ADABIYOTLAR RO YHATI.ʻ
I. O zbekiston Respublikasi Prezidentining asarlari.	
ʻ
1. I.Karimov. Tarixiy xotirasiz kelajak yo’q. – T.: Sharq,1988
2. I.Karimov. Yuksak ma’naviyat yengilmas kuch. – T.: Ma’naviyat,2008
II. O zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining qarorlari.	
ʻ
3. Постановление   Президента   Республики   Узбекистан   от   19.12.2018”О
мерах   по   коренному   совершенствованию   деятелъности   в   сфере   охраны
объектов материалъного кулътурного наследия”/ https :/ lex . uz / ru / doc /41133774.
4. Указ   Президента   Республики   Узбекистан   от   26.05.2020”   О   мерах   по
далънейшему   повышению   роли   и   значения   сфере   кулътуры   и   искусства   в
жизни общества”/ https :// uza . uz / ru / posts / o - merakh - po - dalneyshemu - povysheniyu -
roli - i - znacheniya - sfery —28-05-2020.
5. Постановление   Кабинета   Министров   Республики   Узбекистан   от   30
марта 2019”Об  утверждении  нормативно-правовых  актов  по  исполъзованию
и   охране   объектов   материалъного   наследия   об   организации   деятелъности
Департамента културного наследия при Министерстве кулътуры Республики
Узбекистан”/ https :// lex . uz / ru / docs /4274003.
II. Ilmiy adabiyotlar va manbalar.
1. N.Aimbetov,M.,   S.Ahmedov   Qoraqalpog’iston.   kitob-   albom.   –   T.:
Ma’naviyat,201
2. Лаковская   В.   Жоллыбай   Изентаев.   Образ   и   цвет.   –   Нукус:
Издательство Каракалпакстан,1988
3. Ахмедова   Н.   Живопись   Центральной   Азии   ХХ   века:   традиции,
самобытность, диалог – Т: 2004
4. Rajabov,   T.I.   &   Oripov,   N.O.   (2022).   Teaching   Folklore   Songs   Bukhara
Children   in   Continuous   Education   as   a   Dolzarb   Methodological   Problem.
European journal of innovation in nonformal education, 2(2), 409-412.
5. Ayımbetov.Q   Xalıq   danalı	
g?ı.Nókis.   Qaraqalpaqstan.   1988.   15-bet.
Давлетияров   М . М .   Қорақалпоқлар   замонавий   кундалик   ҳаётида   ижтимоий
27 институтларнинг   ўрни   ва   роли :   Автореф .   дис .   тарих .   фан .   фалсафа   д - ри
(PhD). –  Тошкент , 2018. 
6. Есбергенов   Х.,   Атамуратов   Т.   Традиции   и   их   преобразование   в
городском быту каракалпаков.–Нукус:Каракалпакстан,1975.
7. Ismoilov H.O‘zbek to‘ylari. – Toshkent: O‘zbekiston, 1992. -B.189.
8. Ражабов   Д.   З.,   Ражабов   Т.   И.   Формирование   и   развитие   узбекской
народной лирики //Международная образовательная деятельность как фактор
развития   и   сотрудничества   высших   учебных   заведений   в   современном
поликультурном мире. – 2018. – С. 207-212.
9. Ражабов,   Т.   И.   (2021).   Усовершенствование   научно-методических
возможностей обучения бухарским детским фолъклорным песням в средней
общеобразовательной школе.  Наука, техника и образование, (2-2 (77)), В.84-
86.
10. Islomovna   M.   F.   et   al.   Desingning   the   methodical   system   of   the   teaching
process   of   computer   graphics   for   the   specialty   of   engineer-builder   //Journal   of
Contemporary Issues in Business &Government. – 2021. –  Т .27. – №. 4
11. Ruslan   A.G’.   Qoraqalpoq   xalqining   madaniyati   //Humanity   and   science
Congress//.2022.37-38.
12. Ражабов,   Т.   И.   (2022).   Халк   кушиклари   оркали   укувчи   йошларда
миллий   тафаккурни   шакллантириш   омили.   Барқарорлик   ва   Етакчи
Тадқиқотлар онлайн илмий журнали, 2(1),  - В . 364-368.
13. Qurbanova . Z . I ,   Qoraqalpoqlarning   an ’ anaviy   kiyim -   kechaklari   ( XIX   asr
oxiri -  XX   asr )  Nukus ,.2022,- B .5-37.
14. М.  P . Фасмер . Этимологический словарь русского языка. М.: Прогресс.
1964—1973.
15. Назаров   П.   С.   К   этнографии   башкир   //Этнографическое   обозрение.
1890. №   1. -С. 185
16. «Национальные кухни наших народов», В.   В.   Похлебкин“.   2013-yil 16-
avgustda asl nusxadan   arxivlangan . Qaraldi :   2013- yil  30- iyul .
17. Koshanov   B . A .″ Qoraqalpog ’ iston   tarixi  ″  fani   bo ’ yicha   ma ’ ruzalar .2008 y  
28 18.  Каранашвши Г.В. Этническое самосознание и традиции.Тбилиси, 2005
19. Исай Абрамович Фельдман .   Кухня народов СССР , Киев, 1990.-В. 238 .
20. Davqaraev   N.   Revolyutsiyaga   shekemgi   qaraqalpaq   adebiyati   tariyxinin g
ocherkleri, Nokis, 1961,- B . 62.
21. Курбанова З.И. Из истории этнографического изучения 
Каракалпакстана (Каракалпакский этнографический отряд Хорезмской 
археолого-этнографической экспедиции) // Вестник ККО АН РУз. Нукус. 
2008. № 4.  - С. 36-41 .
22. Курбанова З.И. Традиции и новации в современной каракалпакской 
одежде // Вестник ККО АН РУз. Нукус. 2013. № 2.  - С. 64-66 .
23. Курбанова З.И. Географическая среда, традиционное хозяйство, 
одежда: факторы взаимовлияния // Вестник ККОАН Руз. Нукус. 2015. № 3. -
С. 96-100.
24.  Курбанова З.И. Женщины богатырши каракалпакских дастанов // 
Tamaddun nuri. Бируни. 2015, № 2.  - С. 12-14 .
25. Курбанова З.И. Каракалпакский традиционный текстиль // Вестник 
МИЦАИ. Самарканд. 2015. № 22.  - С.46-59 .
26.  Курбанова З.И. Традиционный мужской костюм каракалпаков, конец 
XIX- конец XX вв. // Проблемы востоковедения. Уфа. 2016. № 2.  - С. 48-53 .  
III. Avtoreferat   va   desertatsiyalar .
1. Qurbanova   Z . I ,   Qoraqalpoqlarning   an ’ anaviy   kiyim -   kechaklari   ( XIX   asr
oxiri -  XX   asr )  Nukus ,.2022,- B .5-37.
IV. Internet materiallari.
1. https://lex.uz    : O zbekiston Respublikasi qonunchilik ma lumotlari bazasi.ʻ ʻ
2. https://WorldCat.org.uz   
3. https://Academia.uz   
4. https://RefSeek.uz     
5. https://Arxiv.uz   
6. https://tarix.sinaps.uz   
29 7. https://cyberleninka.uz   
8. https://karakalpakstan.travel.uz     
30 ILOVALAR.
31

Qoraqalpoqlarning ma’daniyati va urf odatlari

KIRISH…………………………………………………………………………….5

I.BOB.QORAQALPOQLARNING MADANIY ANʻANALARI

1.1Qoraqalpoqlarning milliy liboslari…………………………………………….11

1.2Qoraqalpoqlarning xo’jaligi va taomlari………………………………………16

II BOB.QORAQALPOQLARDA SAQLANIB QOLGAN URF-ODAT VA QADRIYATLAR.

2.1 Qoraqalpoqlarning hozirgacha saqlanib qolgan urf-odatlari………………….21

2.2 Qoraqalpoq maʻdaniyati va anʻanalarining tasviriy sanʻatdagi aksi..………...24

XULOSA…………………………………………………………………………26

FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR ROʻYXATI………………………….30

ILOVALAR………………………………………………………………………33