Rasm chizish maktabgacha yoshdagi bolalar uchun samarali faoliyat turi sifatida

Rasm chizish maktabgacha yoshdagi bolalar uchun
samarali faoliyat turi sifatida  MUNDARIJA
KIRISH……………………………………………………………………
1.BOB RASM CHIZISH MAKTABGACHA YOSHDAGI BOLALAR 
UCHUN SAMARALI FAOLIYAT TURI SIFATIDA
1.1. Chizma tushunchasi .............................................................................
1.2. Chizish turlari .......................................................................................
1.3. Maktabgacha yoshdagi chizmachilikni rivojlantirish xususiyatlari ........
II-BOB   AN`ANAVIY   BO`LMAGAN   CHIZISH   USULLARIDAN
FOYDALANISH
2.1 Maktabgacha yoshdagi rasm chizishni rivojlantirish xususiyatlari………….
2.2   An’anaviy   bo‘lmagan   chizmachilik   texnikasining   turlari   va   ulardan
foydalanish ……………………………………………………………………
2.3 Noan’anaviy chizmachilik texnikasining ahamiyati maktabgacha yoshda
III-BOB MAKTABGACHA YOSHDAGI RASM CHIZISHNI 
RIVOJLANTIRISH XUSUSIYATLARI
3.1 Rasm chizishning noan’anaviy usullarining turlari va ulardan foydalanish
3.2 An'anaviy bo'lmagan chizish usullaridan foydalangan holda rasm chizish
XULOSA………………………………………………………………………
ADABIYOTLAR………………………………………………………………
2 KIRISH
Maktabgacha   yoshdagi   bolalarning   vizual   faoliyati   bu   yoshning   ajralmas
qismidir.
Tasviriy   faoliyat   chizmachilik,   modellashtirish   va   applikatsiyadan   iborat.
Ushbu maqolada faqat bitta jihat ko'rib chiqiladi - chizish.
Chizish   jarayonida   bolalarda   fikrlash,   xotira,   tasavvur,   nozik   vosita
qobiliyatlari, vizual va harakat analizatorlari, nutq, shuningdek, rang, shakl, ritm
hissi   rivojlanadi.   Rasmda   bola  o'zining   hayotiy   tajribasini   namoyish   etadi,   his-
tuyg'ularini va his-tuyg'ularini etkazadi.
Chizish   bolalarga   quvonch   keltirishi   va   ularga   og'irlik   qilmasligi   uchun
ularni noan'anaviy rasm chizish usullari bilan tanishtirish kerak.
Nikitina A.V., Davydova G.N. kabi tadqiqotchilar noan'anaviy rasm chizish
texnikasi   bolalar   nutqini   rivojlantirishga   hissa   qo'shishini,   ularning
tasavvurlarini shakllantirishini, bolalarga yorqin hissiy  taassurot  qoldirishini  va
tanish   narsalardan   badiiy   material   sifatida   foydalanish   imkoniyatlarini   ochib
berishini isbotladilar.
Bizning   fikrimizcha,   bu   ishning   dolzarbligi   shundaki,   an'anaviy   tasviriy
faoliyat   har   doim   ham   bolalarga   ular   mo'ljallangan   natijani   keltirmaydi,
omillardan   biri   grafik   ko'nikmalarning   etishmasligi,   shuning   uchun
shakllantirish   bo'yicha   maxsus   ishlarni   olib   borish   maqsadga   muvofiqdir.
noan'anaviy usullardan foydalangan holda rasm chizish ko'nikmalari.
Ishning   maqsadi:   noan'anaviy   rasm   chizish   usullarini   va   ularni
maktabgacha yoshdagi bolalar bilan ishlashda qo'llash imkoniyatlarini o'rganish.
Vazifalar:
1. Ushbu masala bo'yicha psixologik-pedagogik adabiyotlarni o'rganish.
2. “Noan’anaviy chizmachilik texnikasi” tushunchasini kengaytiring.
3. Noan’anaviy chizmachilik texnikasining turlarini aniqlang.
4.   Maktabgacha   ta'lim   muassasasida   texnologiyadan   foydalanishning
maqsadga muvofiqligini tahlil qiling.
3 Kurs ishining mazmuni PM.02 "Erta va maktabgacha yoshdagi bolalarning
turli   xil   faoliyati   va   muloqotini   tashkil   etish",   MDK   02.02   "Maktabgacha
yoshdagi   bolalarning   samarali   faoliyatini   tashkil   etishning   nazariy   va   uslubiy
asoslari" ga mos keladi.
Asosiy tushunchalar lug'ati
  Chizma -   haqiqatda   mavjud   yoki   xayoliy   narsalarni   tekislikda   tasvirlash
san'ati. Chizma -   chizilgan,   chizilgan   narsa,   tasvir,   xususiyatlarda,   konturlarda
tasvir.Tasviriy   san’atda   texnika   deganda   badiiy   asar   ijro   etiladigan   maxsus
malakalar, usullar va usullar majmui tushuniladi.
Chizish texnikasi - materiallar va asboblarga ega bo'lish, ulardan tasvir va
badiiy ifoda maqsadlarida foydalanish usullari.
An'anaviy   bo'lmagan   chizish   texnikasi -   bu   turli   xil   materiallar   bilan
chizish   usullari:   ko'pikli   kauchuk,   g'ijimlangan   qog'oz,   naychalar,   iplar,
polistirol   ko'pik,   kerosin   sham,   mum   rangli   qalamlar,   quruq   barglar   va
boshqalar. kaftlar, barmoqlar, qalamlarning to'mtoq uchlari, paxta chig'anoqlari
va boshqalar bilan chizish.  maktabgacha yosh - 3 yoshdan 7 yoshgacha bo'lgan
bolaning aqliy rivojlanish bosqichi.
Kurs   ishning   tuzilishi   va   hajmi:   Kirish,   nazariy   qism,   3   ta   bob   va   8   ta
reja , xulosa va foydalanilgan adabiyotlar ro‘yxa t i dan  iborat.
4 1. RASM CHIZISH MAKTABGACHA YOSHDAGI BOLALAR
UCHUN SAMARALI FAOLIYAT TURI SIFATIDA
1.1. CHIZISH TUSHUNCHASI
«Mahsulotli   faoliyat»   tushunchasini   I.   Kant   kiritgan.   Konsepsiya   Fichte
I.G.ning asarlarida yanada rivojlantirildi, u ishlab chiqarish jarayonini qandaydir
noaniqlikning   aniqlikka   tarjimasi   deb   ta'rifladi   va   olingan   natija   -   mahsulot
yaratilgan tasvirning aksidir.
Ishlab   chiqarish   faoliyati   turlariga   bilim   mahsulini   olishga,   shaxsning
ob'ektlari,   holatlari,   hodisalari,   resurslaridan   yangi   sifatda   (chizish,
modellashtirish,   loyihalash)   yaratish,   o'zgartirish,   foydalanishga   qaratilgan
faoliyat kiradi.
Lug'at   yozuvida   B.G.   Meshcheryakov   [1;   139]   ishlab   chiqarish   faoliyati
(bolalar)   tushunchasini   bolaning   ma'lum   bir   ko'rsatilgan   sifatlarga   ega   bo'lgan
mahsulotni   olish   uchun   faoliyati   sifatida   belgilab   berdi.   Uning   asosiy   turlari
konstruktiv va vizual faoliyatdir.
Badiiy   va   obrazli   boshlanish   tasviriy   faoliyatga   xosdir.   Idrok   va   xotira
tasvirlaridan   farqli   o'laroq,   badiiy   obraz   imkon   qadar   sub'ektiv   bo'lib,   muallif
shaxsiyatining   muhriga   ega.   Tasviriy   faoliyat   -   chizmachilik,   modellashtirish,
applikatsiya.   Ularning   munosabatini   mahsulot   yaratishda   ishlatiladigan   ifoda
vositalarida   kuzatish   mumkin.   Bularga   shakl,   chiziqlar   ritmi   va   tekislikdagi
shakllar,   hajm   kiradi.   Dekorativ   chizmachilik,   applikatsiya   va   modellashtirish
rang va garmoniyadan, syujet - kompozitsiyadan foydalanishni o'z ichiga oladi.
Loyihalash   jarayonida   binolarni   yaratish,   ob'ektlarni,   ularning   qismlari   va
elementlarini   ma'lum   bir   nisbiy   holatga   keltirishni   o'z   ichiga   olgan   har   qanday
texnik muammolar hal qilinadi.
Samarali faoliyat jarayonida yaratilgan mahsulot bolaning atrofidagi dunyo
haqidagi tasavvurini va unga nisbatan hissiy munosabatini aks ettiradi.
Shuni   ta'kidlash   kerakki,   ishlab   chiqarish   faoliyati   jarayonida   kognitiv
faollik va ijtimoiy motivatsiya shakllanadi.
5 Mavzuimizning bir qismi sifatida biz vizual faoliyatni, ya'ni rasm chizishni
batafsil ko'rib chiqamiz.
Komarova   T.S.,   tasviriy   faoliyat   maktabgacha   yoshdagi   bolalarni   har
tomonlama rivojlantirish va ularni maktabga tayyorlash uchun katta ahamiyatga
ega   ekanligini   yozgan.   Grafik   faoliyat   turi   va   tasviriy   san'at,   me'morchilik   va
dizayn asoslari sifatida rasm chizish alohida ahamiyatga ega [6; 3].
Rasm   chizish   jarayonida   bolalar   kuzatishni,   sensorli-harakatni
muvofiqlashtirishni yaxshilaydi, bolalar yangi materiallar (bo'yoq, rangli qalam,
qalam, qog'oz) va ulardan foydalanish usullari bilan tanishadilar, dars davomida
bolalarda   axloqiy   va   irodaviy   fazilatlar   tarbiyalanadi:   boshlagan   ishini
yakunlash,   diqqatni   jamlash   va   maqsadli   ravishda   jalb   qilish,   do'stga   yordam
berish,   qiyinchiliklarni   engish   va   h.k.   qobiliyati   va   ehtiyoji.   Chizmachilik
darsida bolalar ob'ektlarni ko'zdan kechiradilar, ularning xususiyatlarini (shakli,
rangi,   o'lchami)   ajratib   ko'rsatishadi,   bu   estetik   tuyg'uning   tarkibiy   qismlari
bo'lgan   shakl,   rang,   ritm   tuyg'usini   rivojlantirishga   yordam   beradi,   shuningdek
rasmlar,   rasmlarning   reproduktsiyalarini   ko'rib   chiqadi.   ,   bu   izchil   nutqning
rivojlanishiga ijobiy ta'sir qiladi.
T.S.   Komarovaning   yozishicha,   bolalar   bog'chasida   rasm   chizishni
o'rgatishning   asosiy   maqsadi   bolalarni   hayot   taassurotlarini   obrazli   aks   ettirish
vositasi sifatida narsa va hodisalarni tasvirlashga o'rgatishdir.
  1.2. Chizish turlari
Bolalar   bog'chasida   tasviriy   san'atni   o'rgatish   vositasi   sifatida   rasm
chizishga   ko'p   vaqt   ajratiladi.   Chizma   uch   turga   bo'linadi:   alohida   ob'ektlarni
chizish, syujet va dekorativ.
Ob'ektni chizish
G.G.   Grigoryevaning   yozishicha,   maktabgacha   yoshdagi   bolalik   davrida
ob'ektni chizish tasvirlashning asosiy usullarini (shakli, tuzilishi, rangi), chizish
texnikasini o'zlashtirishga qaratilgan.
6 Ikkinchi yosh guruhda bolalar o'zlari uchun qiziqarli bo'lgan tanish narsa va
hodisalarni   tasvirlashni   boshlaydilar,   yumaloq   va   to'rtburchaklar   narsalarni
tasvirlashni o'rganadilar.
L.A.   Vengerning   fikricha,   bu   yoshdagi   bolalar   qo'shimcha   mehnat   bilan
shakllar, ranglarning asosiy  hissiy me'yorlarini o'zlashtira oladilar va kelajakda
ularni   ob'ektlar   va   hodisalarni   bilish   vositasi   sifatida   ishlatishlari   mumkin   [2;
157].
V.B. Kosminskaya ta'kidlaganidek, 3-4 yoshli bolaga ob'ektni tasvirlashda
asosiy   shaklning   eskizidan   o'tish   qiyin,   shuning   uchun   bolalar   ob'ektni   ketma-
ket,   qisman   chizadilar.   Bu   usul   ishni   osonlashtiradi   -   bir   qismni   tugatgandan
so'ng, bola tabiatda keyingi narsalarni eslaydi yoki ko'radi va uni chizadi. Asta-
sekin,   bolalarni   umumiy   eskizdan   chizishni   o'rgatish   kerak,   chunki   qismlarda
ishlashning   o'ziga   xos   murakkabligi   bor,   bu   to'g'ri   shaklni   etkazishni
qiyinlashtiradi   -   asosiy   va   ikkinchi   darajali   qismlarni,   ularning   mutanosib
munosabatlarini va kosmosdagi joylashuvini ta'kidlash. [8; 108].
O'rta   guruhda   bolalar   dumaloq   va   to'rtburchaklar   tasvirini   o'zlashtirishni
davom   ettiradilar,   oval   va   uchburchak   narsalarni   tasvirlashni   o'rganadilar.
Maktabgacha   yoshdagi   bolalar   ob'ektlarning   tuzilishini   etkazish   qobiliyatini
rivojlantiradilar.   Bu   yoshda   bolalar   ob'ektlarni   tekshirishni   boshlaydilar,
ulardagi alohida qismlarni izchil ravishda ajratib turadilar va ular o'rtasida aloqa
o'rnatadilar.
Kattaroq yoshdagi bolalar mavzudagi shakl, tuzilish, rang va nisbatlarning
xususiyatlarini saqlab, o'zgaruvchan tasvirlarni yaratadilar. Bolalar ob'ektlarning
individual   xususiyatlarini   etkazishadi,   shuningdek,   odamlar   va   hayvonlarning
oddiy harakatlarini tasvirlaydilar.
Katta yoshdagi guruhlarda ob'ektlarni chizish muammolarini hal qilishning
asosiy   yo'nalishi   -   atrofdagi   dunyo   ob'ektlarini   nisbatan   mustaqil   idrok   etishni
rag'batlantirish,   ularning   ifodaliligini,   o'ziga   xosligini   sezish   qobiliyatini
shakllantirish va shu asosda ifodali, ijodiy chizmalar yaratish.
Hikoya chizish
7 Syujet   chizmasining   mazmuni   har   qanday   uchastka   yoki   landshaftdir.
Syujet chizishda asosiy maqsad bolada atrofdagi voqelik haqidagi taassurotlarini
etkazish qobiliyatini shakllantirishdir.
Turli   ob'ektlar   va   hodisalar   o'rtasida   semantik   aloqalarni   o'rnatish
imkoniyati   bolada   asta-sekin   rivojlanadi.   Shuning   uchun,   o'quv   maqsadlari
uchun   syujet   chizish   o'rta   guruhdan   oldin   kiritiladi   va   dastlab   yaqin   atrofda
joylashgan 2-3 ob'ektning tasviri sifatida.
Bir   qatorda   bir   nechta   ob'ektlarning   joylashishi   mavzuning   eng   oddiy
kompozitsion   yechimidir.   To'rt   yoshli   bolalar   hayotda   ob'ektlar   bir-birining
yonida   joylashganligini   bilib   olishlari   mumkin,   shuning   uchun   bitta   ob'ekt
o'rniga boshqasini qo'yish mumkin emas.
Bolalarga taklif qilinadigan mavzular oddiy:  uy, uning yonida buta o'sadi,
skameyka   bor;   uyning   yonida   bir   qiz   ketmoqda;   o'tlar,   gullar   o'sadi,   quyosh
porlaydi; tovuqlar o't ustida yurishadi.
Ushbu   chizmalarda   harakatlar   syujeti   ishlab   chiqilmaydi,   2-3   ta   ob'ekt
yaqin bo'ladi, lekin samarali aloqaga ega bo'lmaydi.
O'rta   guruhda   bolalar   syujet   chizmasini   tuzishning   yana   bir   usuli   -
ob'ektlarni   butun   varaqda   joylashtirish   bilan   tanishadilar.   O'qituvchi   bolalarga
tasvirlangan   uchastkaga   mos   keladigan   rangli   qog'oz   varaqlarini   tarqatadi   va
ular   varaqning   butun   tekisligidan   foydalangan   holda   (o'tloqdagi   gullar,   baliq
suzishi) tanlangan rangli fonga mo'ljallangan narsalarni erkin joylashtiradilar.
Bu  yoshda   ob'ektlar   orasidagi  aniq  proportsional   munosabatlarni  o'tkazish
vazifasi   hali   belgilanmagan,   chunki   u   murakkab   va   faqat   katta   guruhdan
kiritilgan.
5-6   yoshli   bolalarning   syujet   chizmalarining   mazmuni   ularning   rasm
chizishda   to‘plagan   tajribasi   tufayli   sezilarli   darajada   boyidi.   Bolalar   o'z
kompozitsiyalarida nafaqat ob'ektlarni, balki atrof-muhitni ham o'z ichiga oladi.
Katta   guruhdagi   syujet   chizish   mavzusi   bolaning   atrofdagi   voqelikni
kuzatishdan olgan taassurotlari bilan belgilanadi. Bu yoshdagi bolalar uchun har
bir mavzuning mazmuni o'ziga xos bo'lishi kerak.
8 O'z   chizmalarida   bolalar   bir   xil   chiziqda   narsalarni   tasvirlashni   davom
ettiradilar,   lekin   keyinchalik   o'qituvchi   bolalarni   osmon   va   erni   tasvirlashda
qog'oz  varag'idan  to'g'ri  kompozitsion   foydalanishga  olib  boradi,  osmon  uchun
tayyor fonni beradi. .
Tayyorgarlik   guruhida   bolalarda   analitik   fikrlash   yanada   rivojlangan,   bu
o'qituvchiga   ularga   taklif   qilingan   mavzu   bo'yicha   mustaqil   ravishda   syujet
tanlash   vazifasini   qo'yish   imkonini   beradi.   Agar   bolalar   ertak   mavzusini
chizsalar, ular mustaqil ravishda tasvir uchun epizodni tanlashlari mumkin.
Syujetni mustaqil  tanlash ularni idrok etayotgan hodisalarni  idrok etishga,
personajlar   o‘rtasidagi   bog‘lanish   va   munosabatlarni   tushunishga,   vaziyat   va
harakat vaqtini aniq tasavvur qilishga o‘rgatadi.
Tayyorgarlik guruhining bolalari turli ob'ektlarni harakatda tasvirlashlari va
harakatga   qarab,   ob'ektning   ko'rinadigan   shakli   o'zgarishini   tushunishlari
mumkin,   ular   qog'ozning   butun   tekisligini   kompozitsion   tarzda   qanday
to'ldirishni ham bilishadi.
Dekorativ rasm
Dekorativ  rasm   chizish  ham   tasviriy  san’atning  barcha  turlari   kabi  bolada
go‘zallik   tuyg‘usini   rivojlantiradi.   Xalq   bezak   san’ati   asarlari   rang-barangligi,
kompozitsiyasining soddaligi bilan bolalarga yaqin.
O‘qituvchi   bolalarni   mamlakatimizning   turli   viloyatlari   va   elatlarining
bezak san’ati asarlari bilan tanishtirar ekan, bolalar qalbida Vatanga muhabbat,
shu   go‘zallikni   yaratayotgan   insonlar   mehnatiga   hurmat   tuyg‘ularini
shakllantirishi kerak.
Dekorativ   rasm   chizishda   bolalarda   naqshning   barcha   tarkibiy   qismlari,
rang,   kompozitsiya   va   shakl   elementlari   o'rtasidagi   munosabatni   ko'rish
qobiliyatini rivojlantirish muhimdir.
Bola ob'ektning maqsadi va shakliga qarab, uni bezab turgan bezak qanday
o'zgarishini  his qilishi  va tushunishi  kerak. Bu erdan u dizaynning mazmunini,
maqsadga muvofiqligini, shakl va mazmun o'rtasidagi bog'liqlikni o'rganadi.
9 Bolalar  dekorativ  rasm  bilan  tanishib,  ritm   va simmetriya  nima ekanligini
aniq   tasavvur   qilishni   o'rganishlari   kerak,   ularsiz   dekorativ   san'at   mavjud
bo'lmaydi.
G.G.Grigoryeva   ritm   -   bu   bir   belgili   elementlarning   ma'lum   tartiblanishi,
deb hisoblaydi [2; 188].
Dekorativ   rasmda   rang   tuyg'usini   rivojlantirish   muhim   vazifa   sifatida
ajralib   turadi.   Bo'yalgan   bezakdagi   rang   kompozitsiya   bilan   chambarchas
bog'liq, naqshda ular bir-biridan ajralmas.
Tabiiyki,   maktabgacha   yoshdagi   bolalar   rang   kombinatsiyasining   barcha
imkoniyatlarini   o'zlashtira   olmaydilar,   garchi   rang   hissi   maktabgacha   yoshda
ham rivojlana boshlaydi.
Bolalar birinchi va ikkinchi yosh guruhlarda dastlabki vizual ko'nikmalarga
ega bo'lishadi  va ikkinchi  yosh guruhdagi  ba'zi  vazifalar  dekorativ xususiyatga
ega   (masalan,   sharfning   chetlarini   chiziqlar   bilan   bezash).   Ammo   bunday
faoliyatning asosiy maqsadi naqsh yaratish emas, balki turli yo'nalishlarda to'g'ri
chiziqlar chizish qobiliyatini mustahkamlashdir.
Dekorativ   rasm   chizish   bo'yicha   to'g'ridan-to'g'ri   o'qitish   to'rt   yoshli
bolalardan boshlanadi.
V.B. Kosminskayaning ta'kidlashicha, dekorativ rasm chizish jarayonida 4-
5 yoshli bolalar birinchi navbatda cho'tka bilan to'g'ri chiziqlar chizishni va ular
orasiga   ritmik   ravishda   takrorlanadigan   zarbalar   yoki   nuqtalarni   qo'llashni,
rangdagi   muqobil   zarbalarni   qo'llashni,   naqsh   murakkablashganda   o'z
pozitsiyalarini o'zgartirishni o'rganadilar.
Cho'tkasi bilan urish eng oson dekorativ elementdir, chunki u ayniqsa aniq
harakatlarni   talab   qilmaydi   va   cho'tkani   qog'ozga   engil   surtish   orqali   olinadi.
Shuning uchun naqshga birinchi navbatda zarbalar, keyin esa nuqtalar kiritiladi.
Birinchi   chizmalarning   tarkibi   eng   oddiy:   bir   xil   elementning   ritmik
takrorlanishi.
10 Alternatsiya   murakkabroq   kompozitsion   texnikadir,   chunki   u   bir   nechta
shakllarning  kombinatsiyasiga   asoslangan.   O'rta  guruhning  bolalari   shakli   yoki
rangi bo'yicha ikkita elementni almashtirishlari mumkin.
Nuqtalar   va   chiziqlardan   tashqari,   bolalar   naqshda   doira   va   halqalardan
foydalanishni   o'rganadilar,   ular   kichik   guruhda   ular   chizish   texnikasi   bilan
tanishadilar.
Dekorativ   rasmda   bu   shakllarning   tasviri   biroz   o'zgaradi:   ular   kichikroq,
chizishda   ularning   barchasi   o'lchamiga   mos   kelishi   kerak   va   bundan   tashqari,
ular ob'ektning tasviri bilan bog'liq emas, bu ham ularning tasvirini bola uchun
qiyinlashtiradi.
Bu   yoshdagi   bolalar   chiziqli,   kvadrat   va   dumaloq   shakllarda   naqsh
tuzadilar.
Katta   guruhda   o'rta   guruhda   olingan   ko'nikmalar   turli   shakllarda   to'g'ri
chiziqlar,   chiziqlar,   nuqtalardan   iborat   naqshlar   tuzishda   mustahkamlanadi.
Ammo bu o'rta guruhning materialini oddiy takrorlash emas. Bolalarga ko'proq
ranglarni  tanlash  imkoniyati  beriladi;  naqshlarda  birlashtirilgan elementlar  turli
o'lchamlarda bo'lishi mumkin.
Bolalarga   aylana   bo'ylab   naqsh   yasashning   yangi   usuli   o'rgatiladi   -
markazdan qurilgan naqsh bilan butun shaklni to'ldirish, elementlarni konsentrik
doiralar   bo'ylab   simmetrik   ravishda   qurish.   Kvadrat   va   doiradan   tashqari,
bolalarga   oval,   uchburchak   va   olti   burchakli   shakllar   beriladi   -   naqsh   yasash
qiyinroq.
Kattaroq   guruhda   elementlarni   almashtirish   printsipi   ko'pincha
kompozitsion   texnika   sifatida   qo'llaniladi,   bu   naqshni   yanada   bezakli   qiladi.
O'zgartirish   shakli   yoki   rangi   har   xil   bo'lgan   2-3   elementni   o'z   ichiga   olishi
mumkin.
Naqsh   elementlari   sifatida   bolalar   turli   xil   chiziqli   shakllardan   (qalin   va
ingichka   chiziqlar,   chiziqlar,   nuqtalar,   doiralar)   va   murakkabroq   shakllardan   -
sabzavotli   (barglar,   rezavorlar,   gullar)   foydalanishni   o'rganadilar,   ularni   bir
necha marta takrorlash qiyinroq.
11 Bu yoshdagi bolalar nafaqat tekislikda, balki uch o'lchamli shakllarda ham
naqsh yasashga o'rgatiladi. Bunday naqshni qo'llashning murakkabligi shundaki,
naqshning   tarkibini   kuzatish   qiyin,  chunki   siz   uni   faqat   qisman   ko'rasiz,   naqsh
elementlari   ba'zan   konveks   yuzasi   tufayli   o'z   shakllarini   biroz   o'zgartiradi.
Shuning   uchun,   eskiz   uchun   bolalarga   taklif   qilinadigan   katta   hajmli   narsalar
oddiy   shakllarga   ega   bo'lishi   kerak.   Bu   Dymkovo   modelida   loydan   yasalgan
o'yinchoqlar - qushlar, otlar bo'lishi mumkin.
Tayyorgarlik guruhida bolalar yumaloq va to'rtburchaklar shakllarda naqsh
yasashning   asosiy   tamoyillari   bilan   allaqachon   tanish,   shuning   uchun   ularga
yangilari - to'rtburchaklar va ko'pburchaklar, turli xil tekislik shakllari - vazalar,
ko'zalar, stakanlar, qo'lqoplar, shlyapalar va h.k. Bu buyumlar to g ri geometrikʻ ʻ
shaklga   ega   emas   va   ulardagi   naqsh   turli   tamoyillarni   qo llashni   taqozo   etadi	
ʻ
(masalan,   bo yinbog ning   chetida   ko zada   -   chiziqli   bezak,   yumaloq   qismda   -	
ʻ ʻ ʻ
naqsh). markazdan).
Bolalar   oyna   aks   ettirish   bilan   tanishadilar,   bu   erda   naqsh   qismlari   o'z
o'rnini o'zgartiradi.
Keyin   bolalar   to'rli   bezak   printsipi   bo'yicha   butun   shaklni   bir   xil   naqsh
bilan to'ldirishning yana bir usulini - shashka naqshidagi elementlarni takrorlash
va   almashtirishni   o'zlashtiradilar.   Bolalar   matolar,   qo'g'irchoq   liboslari   uchun
turli naqshlar chizishadi.
Naqsh   yaratish   uchun   bolalar   tabiiy   shakllar   (o'simliklar,   hayvonlar)
elementlaridan foydalanishga o'rgatiladi.
Dymkovo   modelida   loydan   yasalgan   o'yinchoqlarni   bo'yashdan   tashqari,
bolalar   Xoxloma   yoki   Imo-ishora  rasmiga  asoslangan  likopchalar,  plastinkalar,
papier-mache stakanlarini bo'yashlari mumkin.
12 II-BOB AN`ANAVIY BO`LMAGAN CHIZISH USULLARIDAN
FOYDALANISH
2.1  Maktabgacha yoshdagi rasm chizishni rivojlantirish xususiyatlari
Bolalarda   rasm   chizishga   qiziqish   erta   bolalikdan   paydo   bo'ladi.
Rivojlanishning ikki davri mavjud: rasmgacha va tasviriy.
Prepiktoriya davri
Hayotning   ikkinchi   yilida   bola   qalamga   va   u   bilan   manipulyatsiyaga
qiziqish   bildiradi.   Qog'ozga   qalam   olib,   bola   kattalarga   taqlid   qiladi.   Xaotik
harakatlar   qilib,   bola   hech   narsani   tasvirlashga   intilmaydi.   U   oddiygina   qalam
bilan   harakat   qiladi,   uning   vazifasini   o'zlashtiradi   va   jarayondan   zavqlanadi.
Qalamni   silkitib,   bola   "ochiladi"   -   qalam   iz   qoldiradi,   u   qo'llarning   harakati
tufayli iz boshqacha ekanligini sezadi. Doodles bolalarda qiziqish uyg'otadi, ular
ularni   takrorlashga   harakat   qilishadi.   Bunday   istak   harakatlarning
o'zboshimchaliklarini   oshirishga,   yangi   darajadagi   vizual-motor
muvofiqlashtirishni shakllantirishga olib keladi.
Bolalar   o'z   atrofidagi   dunyodagi   narsalarni   chizmalarda   taniy
boshlaganlarida,   burilish   nuqtasi   keladi.   Kattalar   uchun   savollar:   "Siz   nimani
chizdingiz?", Uning ko'rsatmalari: "Uyga o'xshaydi" bolalarga tasvir va haqiqiy
ob'ekt   o'rtasida   aloqa   o'rnatishga   yordam   beradi.   Bunday   rasm   hali   ham
haqiqatdan   juda   uzoqdir   va   bolaning   hech   narsa   chizish   niyati   yo'q.   Voyaga
etgan  odamning  savollari  bolaning  diqqatini  qalam  harakatidan  manipulyatsiya
natijasida olingan haqiqiy mahsulotga o'zgartiradi. Asta-sekin, bolaning o'zi o'z
dudllarining tanish mavzu bilan o'xshashligini qidira boshlaydi.
Tasvirdan oldingi davr tasviriy davrga silliq o'tadi.
Bu   davr   taxminan   3-4   yoshda,   bola   tasvirni   ma'lum   bir   so'z   bilan
nomlashga kelganda boshlanadi.
So'z   predmet   va   obraz   o'rtasidagi   aloqani   o'rnatadi   va   mustahkamlaydi.
Tasvirning   o'zi   emas,   balki   haqiqiy   ob'ektning   o'rnini   bosuvchi   ekanligini
tushunish,   bolaga   o'z   chizmalari   nimanidir   ifodalashini   tushunishga   imkon
beradi. So'z bola o'zboshimchalik bilan ko'paytirishi mumkin bo'lgan ma'lum bir
13 yozuvga tayinlangan. Chizmalarning rivojlanishining cho'qqisi - yopiq, yumaloq
chiziq ko'plab ob'ektlarning grafik tasvirining asosiga aylanadi.
Bola   o'z   yozuvlariga   mazmun   berishni   boshlashi   bilanoq,   ular,   birinchi
navbatda, kattalarga ma'lumot uzatish vositasiga aylanadi.
Keyinchalik   bola   ob'ektni   belgilashning   o'zi   etarli   emasligini   tushuna
boshlaydi,   tasvir   asl   nusxaga   o'xshash   bo'lishi   kerak,   aks   holda   u   kattalarni
qoniqtirmaydi,   shuning   uchun   bola   boshqa   odamlar   va   birinchi   navbatda,
kattalar tan olishini ta'minlashga intiladi. uning chizmasi.
Kattalar   bilan   o'zaro   munosabatda   bola   qo'lda   ishlash   qobiliyatini
rivojlantiradi.   Chizish   jarayonida   haqiqatga   yaqin   tasvirni   yaratishga   imkon
beradi.
Qo'l mahorati uchta komponentdan iborat:
Birinchi   komponent asboblar   va   materiallardan   (cho'tkalar,   qalamlar,
bo'yoqlar va boshqalar) foydalanish usullarini o'z ichiga oladi.
Ikkinchi ob'ekt va uning shaklini etkazish uchun takrorlanishi kerak bo'lgan
tasviriy harakat o'rtasida aloqa o'rnatish asosida shakllanadi.
Uchinchi  komponent idrok harakati  asosida,  harakatlar  vizual  nazorat  bilan
boshqarilsa,   bola   bajarishi   kerak   bo'lgan   rasmning   xususiyatlari   haqida   fikr
shakllanadi.
Bolaning chizmasi uning ob'ektlar bilan mustaqil harakatlaridan, tasvirdagi
grafik faoliyatidan, kattalarning ta'lim ta'siridan olingan tajribasini aks ettiradi.
Tasviriy davrda chizma ko'pincha sxematik bo'lib, bu uning batafsil tasviri
emas,   balki   faqat   ob'ektning   ko'rsatkichidir,   shuning   uchun   u   faqat   haqiqiy
ob'ektga   o'xshaydi.   Sxematizmning   sababi   chizishning   texnik   usullarining
nomukammalligida,   shuningdek,   maktabgacha   yoshdagi   bolaning   fikrlashning
majoziy,   konkret   tabiatida   yotadi.   Bola   uchun   eng   muhim,   uning   fikricha,
ob'ektning belgilari va qismlarini etkazish, unchalik muhim bo'lmagan narsalarni
o'tkazib   yuborish   muhimdir.   Ob'ektlarni   chizishda   bola   ma'lum   bir   kontekstda
eng   muhim   bo'lgan   xususiyatlarni   tanlab,   voqelik   haqidagi   g'oyasini   va   unga
bo'lgan munosabatini etkazadigan mantiq turiga amal qiladi.
14 Albatta,   rasmda   umumlashma   bor,   lekin   majoziy.   Agar   bola   ob'ektlardagi
muhim   xususiyatlarni   ta'kidlashga   e'tibor   qaratsa,   unda   sxematik   tasvirlar
olinadi. Ya'ni, chizmachilik jarayonida grafik modellashtirish uchun zarur shart-
sharoitlar paydo bo'ladi.
Shunday   qilib,   chizma   haqiqatning   o'ziga   xos   modelini   yaratadi.
Maktabgacha   tarbiyachi   o'zi   chizgan   xarakterning   rolini   o'z   zimmasiga   oladi,
qahramonga tajriba va  fikrlar  beradi. Bola  ob'ektlar  o'rtasidagi  munosabatlarni,
vaziyatning   rivojlanishini   aks   ettirishga,   hodisaning   dinamikasini   va
vaqtinchalik davomiyligini ko'rsatishga harakat qiladi.
Chizish   jarayonida   bola   nafaqat   dunyo   haqidagi   tasavvurini   aks   ettiradi,
balki uni aks ettiradi, atrof-muhit haqidagi tushunchasini ifodalaydi.
Bu   davrda   bolaning   rasmda   g'oyasi   bor.   Buning   sababi   shundaki,   nutq
chizish   jarayonining   oxiridan   uning   boshlanishiga   o'tadi   va   maktabgacha
yoshdagi bolaga nimani chizishini oldindan aniqlash imkoniyatini beradi.
Vizual   faoliyatni   asta-sekin   o'zlashtirib,   bola   erta   bolalik   davrida   mavjud
bo'lmagan ichki harakat rejasini  tuzadi. Shunday ekan, rasm  chizish jarayonida
bolaning   ruhiyatida   sodir   bo‘ladigan   o‘zgarishlar   rasmning   o‘ziga   qaraganda
ancha muhim ekanligini ta’kidlash lozim.
Rasm   bolaning   voqelik   haqidagi   tasavvurlarini   aks   ettiradi,   uni
o'zlashtirishga   yordam   beradi,   bilish   vositasidir.   Tasviriy   faoliyatga   maqsadli
o'rgatish   texnik   ko'nikma   va   malakalarning   rivojlanishiga   olib   keladi.   Misol
uchun,   hayotning   uchinchi   yilidagi   bolalar   to'g'ri   chiziqlar   chizishni   o'rganib,
sharlar   uchun   iplarni   chizishadi.   Maktabgacha   yoshning   boshida   rasmda
odamning qiyofasi tobora ko'proq namoyon bo'ladi. Taxminan 5 yoshgacha bola
kattalar   unga   tasvirlashni   o'rgatgan   bir   xil   narsalarni   (turli   xil   vaziyatlarda)
chizadi (masalan, uy, qiz, daraxt).   5 yildan keyin, shuningdek, kattalar yordami
bilan, bolalar belgilangan naqshlarni engishga kirishadilar. Uzoq vaqt davomida
chizish,   ular   sodir   bo'layotgan   hamma   narsani   aks   ettiruvchi   juda   ko'p   sonli
chizmalarni   yaratadilar.   Chizmalarning   mazmuni   endi   sevimli   ertaklardagi
15 syujetlarni, o'z tajribalari epizodlarini, rasmlarda, filmlarda ko'rilgan naqshlarni
o'z ichiga oladi.
Vizual   davrda   bolalar   kattalar   bilan   birgalikda   chizmalar   uchun   to'g'ri
ranglarni tanlashni o'rganadilar, buning natijasida maktabgacha yoshdagi bolalar
tasvirni to'ldirishga yordam beradigan rang tuyg'usini rivojlantiradilar.
Asta-sekin,   bola   varaqning   yuqori   va   pastki   qismini,   o'ng   va   chap
tomonlarini, so'ngra markazni ajratib ko'rsatishni o'rganadi, unga asosiy ob'ektni
qo'yadi.
Shunday   qilib,   vizual   davrda   maktabgacha   yoshdagi   bolalarda   qo'l
ko'nikmalari   shakllanadi,   g'oyani   yaratish   va   amalga   oshirish   qobiliyati
rivojlanadi, tasviriy faoliyatning ekspressiv vositalari o'zlashtiriladi.
2.2 An’anaviy bo‘lmagan chizmachilik texnikasining turlari va
ulardan foydalanish
Vizual   faoliyat   maktabgacha   yoshdagi   bolalarga   katta   quvonch   keltiradi.
Bolalarda   rasm   chizishga   qiziqish   erta   yoshda   paydo   bo'ladi.   G.   N.
Davydovaning   ta'kidlashicha,   maktabgacha   ta'lim   muassasalaridagi
mashg'ulotlar   ko'pincha   vizual   materiallarning   standart   to'plamiga   va   olingan
ma'lumotlarni   uzatishning   an'anaviy   usullariga   to'g'ri   keladi.   Ammo,   aqliy
rivojlanishdagi ulkan sakrash va yangi avlodning salohiyatini hisobga olsak, bu
ijodiy   qobiliyatlarni   rivojlantirish   uchun   etarli   emas.   O'qituvchining   vazifasi
bolalarni   turli   xil   sifat   va   xususiyatlarga   ega   materiallarni   manipulyatsiya
qilishga, tasvirning noan'anaviy usullaridan foydalanishga o'rgatishdir [4; 3].
S.   V.   Pogodina   ta'kidlashicha,   noan'anaviy   chizish   texnikasiga   bo'lgan
ishtiyoq  o'z-o'zidan  maqsad  bo'lib qolmasligi  kerak.  Chunki  bolada  ma'lum   bir
tasviriy stereotip asta-sekin shakllanadi. Bu bolaning ushbu texnikani, xususan,
monotipni   faqat   bitta   tasvir   -   kapalak   bilan   bog'lashiga   olib   keladi.   U   bu
tasvirdan boshqa hech narsani ko'rmaydi.
Klassik   bo'lmagan   texnikani   effektga   erishish   istagi   bilan   bog'lash   ham
mutlaqo   to'g'ri   emas.   Xulosa   shuki,   mo'ljallangan   tasvirning   mazmunini   har
qanday ekspressiv vositalar bilan ochib bera olasiz. Bolaga texnikaning chizma
16 yaratishda   muhim   bo'lishiga   qaramay,   tasvirni   yaratishda   "yordamchi   g'isht"
vazifasini   bajarishini   ko'rsatish   muhimdir.   Texnika   vizual   muammolarni   hal
qilishga   yordam   beradi   va   o'quv   jarayonini   oson   tajriba   bilan
almashtirmaydi[12; 53].
Adabiyotlarni   tahlil   qilishda   biz   A.V.ning   tasnifini   topdik.   Nikitina,   bu
ma'lum bir maktabgacha yoshda qaysi texnika qo'llanilishini aniqlashga yordam
beradi [10; 6-11].  Keling, buni ko'rib chiqaylik.
Maktabgacha yoshdagi bolalar bilan foydalanish mumkin:
 barmoqlarni bo'yash;
 kartoshka izlari bilan bosish;
 qattiq yarim quruq cho'tka bilan poklang.
O'rta   maktabgacha   yoshdagi   bolalar Siz   murakkabroq   texnikalar   bilan
tanishishingiz mumkin:
 ko'pikli kauchuk yoki silgi nashrlari bilan chop etish;
 fotokopi (mum rangli qalam va akvarel);
 fotokopi (sham va akvarel);
 barg izlari;
 qo'l rasmlari.
Katta   maktabgacha   yoshda bolalar   bundan   ham   murakkab   usullar   va
usullarni o'zlashtira oladilar:
 oddiy va naycha bilan bloting;
 monotip landshaft va ob'ekt;
 trafaret bosib chiqarish.
Har bir noan'anaviy texnikani alohida ko'rib chiqing.
Qattiq yarim quruq cho'tka bilan uring
Ushbu   texnikada   tasvir   cho'tkani   gouache   ichiga   tushirish   orqali   olinadi,
shundan   so'ng   bola   cho'tkani   qog'ozga   vertikal   holda   ushlab   turadi.
Ishlayotganda   cho'tka   suvga   tushmaydi.   Shunday   qilib,   butun   varaq,   kontur
yoki   shablon   to'ldiriladi.   Bu   momiq   yoki   tikanli   yuzaning   tuzilishiga   taqlid
qiladi.
17 Barmoqlarni bo'yash
Bola   barmog'ini   gouache   ichiga   botirib,   qog'ozga   nuqta,   dog'lar   qo'yish
orqali tasvirni oladi. Har bir barmoqqa turli rangdagi bo'yoq chizilgan.
Ko'pikli kauchuk, kartoshka markalari yoki silgi bilan chop etish
Tasvirni   olishning   asosiy   usuli   shundaki,   bola   ko'pikli   kauchukni   yoki
muhrlarni   siyoh   yostig'iga   bosadi,   u   gouache   bilan   singdirilgan   va   izni
qog'ozga o'tkazadi. Rangni o'zgartirish uchun siz siyoh yostig'i va boshqa muhr
/ ko'pikli kauchukni o'z ichiga olgan boshqa idishni olishingiz kerak.
fotokopi
Tasvirni   olish   usuli:   bola   oq   qog'ozga   sham   yoki   mumli   qalam   bilan
chizadi.   Keyin   u   varaqni   bir   yoki   bir   nechta   rangda   akvarel   bilan   bo'yaydi.
Rangli qalam yoki sham bilan chizish bo'yalmagan holda qoladi.
Ekranda chop etish
Rasm   muhr   yoki   ko'pikli   tamponni   siyoh   yostig'iga   bosish   va   trafaret
yordamida qog'ozga taassurot qo'llash orqali olinadi. Rangni o'zgartirish uchun
siz boshqa tampon va stencilni olishingiz kerak.
Monotip mavzusi
Tasvirni olishning asosiy usuli - bola qog'oz varag'ini yarmiga katlaydi va
uning   yarmiga   ob'ektning   yarmini   tortadi   (ob'ekt   simmetrik   bo'lishi   kerak).
Ob'ektning  har   bir  qismini   chizgandan  so'ng,   bo'yoq  quriguncha,  bosma   olish
uchun  varaq   yana   yarmiga   katlanadi.   Keyin  bir   nechta   bezaklarni   chizgandan
so'ng, varaqni xuddi shu tarzda katlayarak tasvirni bezash mumkin.
Blotografiya muntazam
Tasvirni olish usuli: bola suyuq suyultirilgan guashni plastik qoshiq bilan
olib, qog'ozga quyadi. Natijada tasodifiy tartibda dog'lar paydo bo'ladi. Keyin
varaq   boshqa   varaq   bilan   qoplanadi   va   bosiladi.   Keyin   yuqori   varaq   olib
tashlanadi, tasvir  tekshiriladi, uning qanday ko'rinishi  aniqlanadi  va tafsilotlar
to'ldiriladi.
Naycha yordamida blotografiya
18 An'anaviy   tozalashda   bo'lgani   kabi,   bola   suyuq   gouashni   plastik   qoshiq
bilan   olib,   choyshabga   quyib,   kichik   nuqta   hosil   qiladi.   Farqi   shundaki,   bola
naycha orqali joyida puflay boshlaydi. Uning uchi dog'ga ham, qog'ozga ham
tegmasligi   muhimdir.   Keyin,   agar   kerak   bo'lsa,   protsedura   takrorlanadi.   Siz
etishmayotgan tafsilotlarni qo'shishingiz mumkin.
barg izlari
Tasvirni   olish   usuli:   bola   turli   xil   rangdagi   bo'yoqlar   bilan   yog'och
bo'lagini   qoplaydi,   so'ngra   bo'yalgan   tomonni   bo'yalgan   tomonini   qo'llaydi.
Har   safar   yangi   barg   olinadi.   Barglarning   barglari   cho'tka   bilan   bo'yalgan
bo'lishi mumkin.
monotipli landshaft
Mavzu   monotipida   bo'lgani   kabi,   bir   varaq   qog'oz   yarmiga   bo'linadi.
Varaqning   yarmida   landshaft   chizilgan,   ikkinchisida   uning   suvdagi   aksi
olinadi. Bo'yoq quriydigan vaqtga ega  bo'lmasligi  uchun peyzaj  tezda amalga
oshiriladi.   Chop   etish   uchun   mo'ljallangan   varaqning   yarmi   nam   shimgich
bilan artib olinadi. Asl  chizma, bosilgandan so'ng, ranglar bilan jonlantiriladi,
shunda u nashrdan ko'proq farq qiladi.
Qo'lda chizmalar
Tasvirni olish usuli: barmoqlarini yoyib, bola kaftini qog'ozga qo'yadi va
uni   oddiy   qalam   bilan   aylantiradi.   Turli   xil   chiziqlar   yordamida   bola   kerakli
rasmni to'ldiradi. Keyin tasvirni bo'yoqlar bilan bo'yashadi.
Bu   usullarning   har   biri   kichik   o'yin,   ertaklar   yurtiga   sayohatdir.   Ular
bolalarga   o'zlarini   bo'shashtirishga,   o'zlarining   ijodkorliklarini   va   o'zlarining
"men"larini ifoda etishga yordam beradi.
2.3  Noan’anaviy chizmachilik texnikasining ahamiyati
maktabgacha yoshda
Yuqorida   yozilganidek,   an'anaviy   rasm   chizish   shaxsning   har   tomonlama
rivojlanishiga katta ta'sir ko'rsatadi.
An'anaviy bo'lmagan chizish texnikasi bolaning rivojlanishiga qanday hissa
qo'shadi?
19 Birinchidan,   sinfda   rasm   chizishning   noan'anaviy   usullaridan   foydalangan
holda,   bola   fantaziya,   tasavvurni   rivojlantiradi   va   yangi   kompozitsiyalarni
yaratish istagi paydo bo'ladi.
Ikkinchidan,   bola   tanishadi   va   rasm   chizish   uchun   turli   materiallardan
foydalanishni o'rganadi.
Uchinchidan, bolalar harakatlarni muvofiqlashtirishni rivojlantiradilar.
Bundan   tashqari,   rasm   chizishning   noan'anaviy   usullaridan   foydalanish
jarayonida   bola   vizual-majoziy   va   og'zaki-mantiqiy   fikrlashni   rivojlantiradi.
Mustaqil aqliy va nutq faoliyatining faollashuvi mavjud.
Bu   qulaylik,   ochiqlik,   bo'shlik   muhitini   yaratadigan,   bolalarning
tashabbuskorligi,   mustaqilligini   rivojlantirishga   hissa   qo'shadigan,   faoliyatga
hissiy   jihatdan   ijobiy   munosabatni   yaratadigan   noan'anaviy   rasm   chizish
usullari.
Vizual   faoliyat   natijasi   yaxshi   yoki   yomon   bo'lishi   mumkin   emas,   har   bir
bolaning ishi individual, o'ziga xosdir.
Blotografiyani   naycha   bilan   ishlatganda,   bolada   lab   mushaklari
sezilmaydigan   darajada   rivojlanadi,   bu   esa   ma'lum   tovushlarni   to'g'ri   talaffuz
qilishga yordam beradi.
Shunday   qilib,   maktabgacha   yoshdagi   bolalarning   rivojlanishi   uchun
noan'anaviy   chizish   texnikasi,   shuningdek,   klassik   texnikalar   muhim
ahamiyatga ega, deb aytish mumkin.
20 III-BOB MAKTABGACHA YOSHDAGI RASM CHIZISHNI
RIVOJLANTIRISH XUSUSIYATLARI
3 .1 Rasm chizishning noan’anaviy usullarining turlari va ulardan
foydalanish
Bolalarda   rasm   chizishga   qiziqish   erta   bolalikdan   paydo   bo'ladi.
Rivojlanishning ikki davri mavjud: rasmgacha va tasviriy.
Prepiktoriya davri
Hayotning   ikkinchi   yilida   bola   qalamga   va   u   bilan   manipulyatsiyaga
qiziqish   bildiradi.   Qog'ozga   qalam   olib,   bola   kattalarga   taqlid   qiladi.   Xaotik
harakatlar   qilib,   bola   hech   narsani   tasvirlashga   intilmaydi.   U   oddiygina   qalam
bilan   harakat   qiladi,   uning   vazifasini   o'zlashtiradi   va   jarayondan   zavqlanadi.
Qalamni   silkitib,   bola   "ochiladi"   -   qalam   iz   qoldiradi,   u   qo'llarning   harakati
tufayli iz boshqacha ekanligini sezadi. Doodles bolalarda qiziqish uyg'otadi, ular
ularni   takrorlashga   harakat   qilishadi.   Bunday   istak   harakatlarning
o'zboshimchaliklarini   oshirishga,   yangi   darajadagi   vizual-motor
muvofiqlashtirishni shakllantirishga olib keladi.
Bolalar   o'z   atrofidagi   dunyodagi   narsalarni   chizmalarda   taniy
boshlaganlarida,   burilish   nuqtasi   keladi.   Kattalar   uchun   savollar:   "Siz   nimani
chizdingiz?", Uning ko'rsatmalari: "Uyga o'xshaydi" bolalarga tasvir va haqiqiy
ob'ekt   o'rtasida   aloqa   o'rnatishga   yordam   beradi.   Bunday   rasm   hali   ham
haqiqatdan   juda   uzoqdir   va   bolaning   hech   narsa   chizish   niyati   yo'q.   Voyaga
etgan  odamning  savollari  bolaning  diqqatini  qalam  harakatidan  manipulyatsiya
natijasida olingan haqiqiy mahsulotga o'zgartiradi. Asta-sekin, bolaning o'zi o'z
dudllarining tanish mavzu bilan o'xshashligini qidira boshlaydi.
Tasvirdan oldingi davr tasviriy davrga silliq o'tadi.
Bu   davr   taxminan   3-4   yoshda,   bola   tasvirni   ma'lum   bir   so'z   bilan
nomlashga kelganda boshlanadi.
So'z   predmet   va   obraz   o'rtasidagi   aloqani   o'rnatadi   va   mustahkamlaydi.
Tasvirning   o'zi   emas,   balki   haqiqiy   ob'ektning   o'rnini   bosuvchi   ekanligini
tushunish,   bolaga   o'z   chizmalari   nimanidir   ifodalashini   tushunishga   imkon
21 beradi. So'z bola o'zboshimchalik bilan ko'paytirishi mumkin bo'lgan ma'lum bir
yozuvga tayinlangan. Chizmalarning rivojlanishining cho'qqisi - yopiq, yumaloq
chiziq ko'plab ob'ektlarning grafik tasvirining asosiga aylanadi.
Bola   o'z   yozuvlariga   mazmun   berishni   boshlashi   bilanoq,   ular,   birinchi
navbatda, kattalarga ma'lumot uzatish vositasiga aylanadi.
Keyinchalik   bola   ob'ektni   belgilashning   o'zi   etarli   emasligini   tushuna
boshlaydi,   tasvir   asl   nusxaga   o'xshash   bo'lishi   kerak,   aks   holda   u   kattalarni
qoniqtirmaydi,   shuning   uchun   bola   boshqa   odamlar   va   birinchi   navbatda,
kattalar tan olishini ta'minlashga intiladi. uning chizmasi.
Kattalar   bilan   o'zaro   munosabatda   bola   qo'lda   ishlash   qobiliyatini
rivojlantiradi.   Chizish   jarayonida   haqiqatga   yaqin   tasvirni   yaratishga   imkon
beradi.
Qo'l mahorati uchta komponentdan iborat:
Birinchi   komponent asboblar   va   materiallardan   (cho'tkalar,   qalamlar,
bo'yoqlar va boshqalar) foydalanish usullarini o'z ichiga oladi.
Ikkinchi ob'ekt va uning shaklini etkazish uchun takrorlanishi kerak bo'lgan
tasviriy harakat o'rtasida aloqa o'rnatish asosida shakllanadi.
Uchinchi  komponent idrok harakati  asosida,  harakatlar  vizual  nazorat  bilan
boshqarilsa,   bola   bajarishi   kerak   bo'lgan   rasmning   xususiyatlari   haqida   fikr
shakllanadi.
Bolaning chizmasi uning ob'ektlar bilan mustaqil harakatlaridan, tasvirdagi
grafik faoliyatidan, kattalarning ta'lim ta'siridan olingan tajribasini aks ettiradi.
Tasviriy davrda chizma ko'pincha sxematik bo'lib, bu uning batafsil tasviri
emas,   balki   faqat   ob'ektning   ko'rsatkichidir,   shuning   uchun   u   faqat   haqiqiy
ob'ektga   o'xshaydi.   Sxematizmning   sababi   chizishning   texnik   usullarining
nomukammalligida,   shuningdek,   maktabgacha   yoshdagi   bolaning   fikrlashning
majoziy,   konkret   tabiatida   yotadi.   Bola   uchun   eng   muhim,   uning   fikricha,
ob'ektning belgilari va qismlarini etkazish, unchalik muhim bo'lmagan narsalarni
o'tkazib   yuborish   muhimdir.   Ob'ektlarni   chizishda   bola   ma'lum   bir   kontekstda
22 eng   muhim   bo'lgan   xususiyatlarni   tanlab,   voqelik   haqidagi   g'oyasini   va   unga
bo'lgan munosabatini etkazadigan mantiq turiga amal qiladi.
Albatta,   rasmda   umumlashma   bor,   lekin   majoziy.   Agar   bola   ob'ektlardagi
muhim   xususiyatlarni   ta'kidlashga   e'tibor   qaratsa,   unda   sxematik   tasvirlar
olinadi. Ya'ni, chizmachilik jarayonida grafik modellashtirish uchun zarur shart-
sharoitlar paydo bo'ladi.
Shunday   qilib,   chizma   haqiqatning   o'ziga   xos   modelini   yaratadi.
Maktabgacha   tarbiyachi   o'zi   chizgan   xarakterning   rolini   o'z   zimmasiga   oladi,
qahramonga tajriba va  fikrlar  beradi. Bola  ob'ektlar  o'rtasidagi  munosabatlarni,
vaziyatning   rivojlanishini   aks   ettirishga,   hodisaning   dinamikasini   va
vaqtinchalik davomiyligini ko'rsatishga harakat qiladi.
Chizish   jarayonida   bola   nafaqat   dunyo   haqidagi   tasavvurini   aks   ettiradi,
balki uni aks ettiradi, atrof-muhit haqidagi tushunchasini ifodalaydi.
Bu   davrda   bolaning   rasmda   g'oyasi   bor.   Buning   sababi   shundaki,   nutq
chizish   jarayonining   oxiridan   uning   boshlanishiga   o'tadi   va   maktabgacha
yoshdagi bolaga nimani chizishini oldindan aniqlash imkoniyatini beradi.
Vizual   faoliyatni   asta-sekin   o'zlashtirib,   bola   erta   bolalik   davrida   mavjud
bo'lmagan ichki harakat rejasini  tuzadi. Shunday ekan, rasm  chizish jarayonida
bolaning   ruhiyatida   sodir   bo‘ladigan   o‘zgarishlar   rasmning   o‘ziga   qaraganda
ancha muhim ekanligini ta’kidlash lozim.
Rasm   bolaning   voqelik   haqidagi   tasavvurlarini   aks   ettiradi,   uni
o'zlashtirishga   yordam   beradi,   bilish   vositasidir.   Tasviriy   faoliyatga   maqsadli
o'rgatish   texnik   ko'nikma   va   malakalarning   rivojlanishiga   olib   keladi.   Misol
uchun,   hayotning   uchinchi   yilidagi   bolalar   to'g'ri   chiziqlar   chizishni   o'rganib,
sharlar   uchun   iplarni   chizishadi.   Maktabgacha   yoshning   boshida   rasmda
odamning qiyofasi tobora ko'proq namoyon bo'ladi. Taxminan 5 yoshgacha bola
kattalar   unga   tasvirlashni   o'rgatgan   bir   xil   narsalarni   (turli   xil   vaziyatlarda)
chizadi (masalan, uy, qiz, daraxt). 5 yildan keyin, shuningdek, kattalar yordami
bilan, bolalar belgilangan naqshlarni engishga kirishadilar. Uzoq vaqt davomida
chizish,   ular   sodir   bo'layotgan   hamma   narsani   aks   ettiruvchi   juda   ko'p   sonli
23 chizmalarni   yaratadilar.   Chizmalarning   mazmuni   endi   sevimli   ertaklardagi
syujetlarni, o'z tajribalari epizodlarini, rasmlarda, filmlarda ko'rilgan naqshlarni
o'z ichiga oladi.
Vizual   davrda   bolalar   kattalar   bilan   birgalikda   chizmalar   uchun   to'g'ri
ranglarni tanlashni o'rganadilar, buning natijasida maktabgacha yoshdagi bolalar
tasvirni to'ldirishga yordam beradigan rang tuyg'usini rivojlantiradilar.
Asta-sekin,   bola   varaqning   yuqori   va   pastki   qismini,   o'ng   va   chap
tomonlarini, so'ngra markazni ajratib ko'rsatishni o'rganadi, unga asosiy ob'ektni
qo'yadi.
Shunday   qilib,   vizual   davrda   maktabgacha   yoshdagi   bolalarda   qo'l
ko'nikmalari   shakllanadi,   g'oyani   yaratish   va   amalga   oshirish   qobiliyati
rivojlanadi, tasviriy faoliyatning ekspressiv vositalari o'zlashtiriladi.
3.2 An'anaviy bo'lmagan chizish usullaridan foydalangan holda rasm
chizish
Materiallar:   qog'oz, siyoh yoki suyuqlik bilan suyultirilgan gouache bir 
piyola, plastik qoshiq, somon (ichimliklar uchun somon).
bola bo'yoqni plastik qoshiq bilan olib tashlaydi, uni choyshabga quyib, 
kichik nuqta (tomchi) qiladi. So'ngra uning uchi dog'ga ham, qog'ozga ham 
tegmasligi uchun trubaning shu joyiga puflang. Agar kerak bo'lsa, protsedura 
takrorlanadi. Yetishmayotgan detallar chizilmoqda.
Chayqalish
Ifoda qilish vositalari:   nuqta, tekstura.
Materiallar:   qog'oz, gouache, qattiq cho'tka, qalin karton yoki plastmassa 
bo'lagi (5   ´   5 sm).
Rasmni olish usuli:   bola cho'tkada bo'yoqni oladi va cho'tkani qog'oz ustida
ushlab turgan kartonga uradi. Keyin u varaqni bir yoki bir nechta rangda akvarel
bilan bo'yaydi. Bo'yoqlarni qog'ozga soling.
Barg izlari
Ifoda qilish vositalari:   tekstura, rang.
24 Materiallar:   qog'oz, gouache, turli daraxtlarning barglari (afzal tushgan), 
cho'tkalar.
Rasmni olish usuli:   bola turli rangdagi bo'yoqlar bilan yog'och bo'lagini 
qoplaydi, so'ngra chop etish uchun bo'yalgan tomonni qog'ozga qo'llaydi. Har 
safar yangi varaq olinadi. Barglarning barglari cho'tka bilan bo'yalgan bo'lishi 
mumkin.
Naqsh
Ifoda qilish vositalari:   tekstura, rang.
Materiallar:   yupqa qog'oz, rangli qalamlar, gofrirovka qilingan sirtli 
narsalar (gofrokarton, plastmassa, tangalar va boshqalar), oddiy qalam.
Rasmni olish usuli:   bola oddiy qalam bilan xohlagan narsani chizadi. Agar 
siz ko'plab bir xil elementlarni (masalan, barglar) yaratishingiz kerak bo'lsa, 
karton shablonni ishlatish tavsiya etiladi. Keyin chizilgan ostiga gofrirovka 
qilingan sirtli ob'ekt qo'yiladi, chizilgan qalam bilan ranglanadi. Keyingi darsda 
chizmalar kesilishi va umumiy varaqqa yopishtirilishi mumkin.
Rangli skratchboard
Ifoda qilish vositalari:   chiziq, chiziq, rang.
Materiallar:   rangli karton yoki qalin qog'oz, ilgari akvarel yoki flomaster 
bilan bo'yalgan, sham, keng cho'tka, gouache uchun kosa, o'tkir uchli tayoq.
Rasmni olish usuli:   bola sham bilan choyshabni ishqalaydi, shunda u mum 
qatlami bilan qoplanadi. Keyin varaq suyuq sovun bilan aralashtirilgan gouache 
bilan bo'yalgan. Quritgandan so'ng, chizilgan tayoq bilan chiziladi. Bundan 
tashqari, etishmayotgan tafsilotlarni gouache bilan bo'yashni tugatish mumkin.
Peyzaj monotipi
Ifoda qilish vositalari:   kompozitsiyadagi nuqta, ohang, vertikal simmetriya,
fazo tasviri.
Materiallar:   qog'oz, cho'tkalar, gouache yoki akvarel, nam shimgich, 
plitkalar.
Rasmni olish usuli:   bola varaqni yarmiga katlaydi. Varaqning yarmida 
landshaft chizilgan, ikkinchisida uning ko'lda, daryoda aks etishi (tasmasi) 
25 olinadi. Ranglar qurib ketmasligi uchun landshaft tezda bajariladi. Bosib 
chiqarish uchun mo'ljallangan varaqning yarmi nam shimgich bilan artib olinadi.
Asl chizma, undan bosma nashr qilinganidan so'ng, uni bosmadan farqlash 
uchun bo'yoqlar bilan jonlantiriladi. Monotip uchun siz qog'oz varag'i va 
plitkalardan ham foydalanishingiz mumkin. Ikkinchisiga bo'yoq bilan rasm 
qo'llaniladi, keyin u nam qog'oz varag'i bilan qoplanadi. Manzara xiralashgan.
ILOVA
O'rta guruhda ilg'or rejalashtirish
P /
p 
raqami. Dars 
mavzusi An'anav
iy bo'lmagan 
texnikalar Dasturiy ta'minot 
tarkibi Uskunalar
sentyabr
Kungab
oqar Barmoql
arni bo'yash Barmoqlaringiz 
bilan rasm chizishda 
mashq qiling. 
Kungaboqarning poyasi 
va barglarini chizishni 
o'rganing. Guash bilan 
bo'yash mahoratingizni 
mustahkamlang. 
Kompozitsiya hissini 
rivojlantiring Chizilgan 
doira va gulbarglari
bo'lgan A4 varaq, 
darsda dastur 
bo'yicha 
tayyorlangan, 
kosalardagi qora 
siyoh, yashil 
gouash, cho'tkalar, 
eskizlar va rasmlar
Ro'mol
chani 
bezang Mantar 
bosmasi, 
barmoq bilan
bo'yash Ro'molchani terish,
barmoq bilan bo'yash va
jozibali usullardan 
foydalangan holda oddiy
naqsh bilan bezashni 
o'rganing. Kompozitsiya Rangli 
uchburchak barg, 
barmoqlar, mantar, 
cho'tkalar, gouash, 
eskizlar va rasmlar 
bilan chizish va 
26 va ritm hissini 
rivojlantiring chop etish uchun 
kosalardagi guash.
Kuz 
daraxti Silgi 
shtamplash Muhrlar bilan chop
etish texnikasi bilan 
tanishtirish. Ko'mir va 
sanguine bilan rasm 
chizishda mashq qilish A4 varaq 
rangli qog'oz, 
sanguine, ko'mir, 
barg shaklidagi 
belgilar, chop etish 
uchun kosalardagi 
guash, rasmlar va 
eskizlar
Dizayn 
bo'yicha Har xil Hammasi 
mavjud
27 XULOSA
Tadqiqotimiz   davomida   maktabgacha   yoshdagi   chizmachilikni
rivojlantirishga oid ilmiy-metodik adabiyotlar o‘rganildi va tahlil qilindi, klassik
rasm   chizish   turlari   aniqlandi   va   ularning   shaxsni   har   tomonlama
rivojlantirishdagi ahamiyati ochib berildi.
An'anaviy   bo'lmagan   chizmachilik   texnikasi   masalasini   ko'rib   chiqish
jarayonida   monotip,   siyohblotografiya,   fotokopiya,   chop   etish,   barmoqlar   va
kaftlar   bilan   chizish,   qattiq   yarim   quruq   cho'tka   bilan   poklash,   ekranli   bosib
chiqarish usullari aniqlandi.
Bundan   tashqari,   bizning   ishimiz   bolaning   bir   yoki   boshqa   noan'anaviy
texnikadan foydalangan holda tasvirni qanday qabul qilishini ko'rsatadi.
Maktabgacha   yoshdagi   rasm   chizishning   noan'anaviy   usullarining
ahamiyati   masalasini   o'rganish   jarayonida   ular   klassik   rasm   singari   bolaning
nutqini,   tasavvurini,   mustaqilligini   rivojlantirish   uchun   katta   ahamiyatga   ega
ekanligi   ma'lum   bo'ldi.   Albatta,   vizual   faoliyatga   qiziqishning   oshishiga   hissa
qo'shing.
Shunday   qilib,   maktabgacha   yoshda   noan'anaviy   rasm   chizish   usullaridan
foydalanish   maqsadga   muvofiq   deb   aytishimiz  mumkin,   chunki.  ular   bolalarga
klassik   rasm   chizishni   yaxshiroq   o'rganishga   yordam   beradi,   shuningdek,
ularning tasviriy san'atga bo'lgan qiziqishlarini yillar davomida saqlab qolishlari
mumkin.
28 ADABIYOTLAR RO'YXATI
1.   Katta   psixologik   lug'at   /   Comp.   va   umumiy   ed.   B.G.
Meshcheryakov,   V.P.   Zinchenko.   -   Sankt-Peterburg:   Prime-EUROZNAK,
2005. - 672 p.
2.   Grigorieva,   G.G.   Maktabgacha   yoshdagi   bolalarning   vizual   faoliyati:
o'rta pedagogik ta'lim muassasalari talabalari uchun darslik / G.G. Grigoryeva.
- M.: "Akademiya" nashriyot markazi, 1999. - 272 b.
3.   Davydova,   G.N.   Maktabgacha   yoshdagi   bolalar   uchun   22   ta   rasm
chizish   darslari.   An'anaviy   bo'lmagan   texnikalar   /   G.N.   Davydov.   -   M.:
SCRIPTORIUM 2003, 2016. - 112 b.
4. Dal, V.I. Rus tilining tushuntirish lug'ati: maktab o'quvchilari uchun
zamonaviy versiya / V.I. Dal. – M.: Eksmo, 2016. – 688 b.
5. Komarova,  T.S.  Bolalarga rasm  chizish  texnikasini  o'rgatish  -  2-nashr,
Qayta ko'rib chiqilgan. va qo'shimcha  / T.S. Komarova. - M .:  Ta'lim, 1976. -
158 b.: kasal bilan.
6.   Komarova,   T.S.   Maktabgacha   yoshdagi   bolalarning   badiiy
qobiliyatlarini rivojlantirish. Monografiya / T.S. Komarov. - M .: MOSAIC
- SINTHESIS, 2014. - 144 b.: rang. shu jumladan
7.   Komarova,   T.S.,   Ezikeeva,   E.V.,   Lebedeva   E.V.   Vizual   faoliyat   va
dizaynni   o'qitish   metodikasi:   pedagogika   maktablari   talabalari   uchun   darslik   -
2-nashr, Qayta ishlangan. va qo'shimcha / T.S. Komarova. - M.: Ma'rifat, 1985.
- 271 b.: kasal bilan.
8. Kosminskaya, V.B., Vasilyeva, E.I., Xalezova N.S. Bolalar bog'chasida
vizual   faoliyat   nazariyasi   va   metodikasi:   pedagogika   institutlari   talabalari
uchun darslik [Elektron resurs] / V.B. Kosminskaya. - M .: Ta'lim, 1997. - 253
b. – Kirish rejimi: http://pedlib.ru - (Kirish 05/10/2016).
9.   Mixalyuta,   I.   Bolalar   bog'chasida   noan'anaviy   chizish   texnikasining
qiymati   [Elektron   resurs].   –   Kirish   rejimi:   http://www.maam.ru   -   (Kirish
16.05.2016).
29 10.   Nikitina,   A.V.   Bolalar   bog'chasida   noan'anaviy   chizish   texnikasi.
Rejalashtirish,   sinf   eslatmalari:   O'qituvchilar   va   qiziqqan   ota-onalar   uchun
qo'llanma / A.V. Nikitin. - Sankt-Peterburg: Karo, 2014. - 96 p. + 16s. kol. shu
jumladan
11.   Osipova,   A.A.   Umumiy   psixokorreksiya.   Darslik   [Elektron   resurs]   /
A.A.   Osipov.   -   M.:   Sfera,   2002.   -   510   b.   –   Kirish   rejimi:   http://pedlib.ru   -
(Kirish 15. 04. 2016).
12.   Pogodina,   S.   Badiiy   texnika.   Monotip,   diatip,   akvatip,   akva   siyoh,
blotografiya // Maktabgacha ta'lim. - 2011. - 3-son. - 53 - 62 b.
13.   Prokopova,   I.P.   Kompensatsion   bolalar   bog'chasida   nutqi   umuman
rivojlanmagan   maktabgacha   yoshdagi   bolalarning   shaxsini   shakllantirishda
noan'anaviy   rasm   chizish   usullarining   ahamiyati   [Elektron   resurs].   –   7   s.   –
Kirish   rejimi:   http://sch875.mskobr.ru   prokopova_001.pdf   -   (Kirish
11.04.2016).
14.   Rozanova,   V.V.   Rus   tilining   qisqacha   tushuntirish   lug'ati   -   5-nashr,
ispan. va qo'shimcha / V.V. Rozanova. - M.: Rus tili, 1988. - 255 b.: kasal bilan.
15.   O‘runtaeva,   G.A.   Maktabgacha   psixologiya:   o'rta   pedagogik   ta'lim
muassasasi   talabalari   uchun   darslik   [Elektron   resurs]   /   G.A.   O'runtaeva   -   5-
nashr,   qayta   ko'rib   chiqilgan.   va   qo'shimcha   /   G.A.O'runtaeva.   -   M.:
"Akademiya" nashriyot markazi, 2001. - 336 b. – Kirish rejimi: http://pedlib.ru
- (Kirish 16.  04. 2016).
30

Rasm chizish maktabgacha yoshdagi bolalar uchun samarali faoliyat turi sifatida 
MUNDARIJA

KIRISH……………………………………………………………………

1.BOB RASM CHIZISH MAKTABGACHA YOSHDAGI BOLALAR UCHUN SAMARALI FAOLIYAT TURI SIFATIDA

1.1. Chizma tushunchasi .............................................................................

1.2. Chizish turlari .......................................................................................

1.3. Maktabgacha yoshdagi chizmachilikni rivojlantirish xususiyatlari ........

II-BOB AN`ANAVIY BO`LMAGAN CHIZISH USULLARIDAN FOYDALANISH

2.1 Maktabgacha yoshdagi rasm chizishni rivojlantirish xususiyatlari………….

2.2 An’anaviy bo‘lmagan chizmachilik texnikasining turlari va ulardan foydalanish ……………………………………………………………………

2.3 Noan’anaviy chizmachilik texnikasining ahamiyati maktabgacha yoshda

III-BOB MAKTABGACHA YOSHDAGI RASM CHIZISHNI RIVOJLANTIRISH XUSUSIYATLARI

3.1 Rasm chizishning noan’anaviy usullarining turlari va ulardan foydalanish

3.2 An'anaviy bo'lmagan chizish usullaridan foydalangan holda rasm chizish

XULOSA………………………………………………………………………

ADABIYOTLAR………………………………………………………………

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

KIRISH

Maktabgacha yoshdagi bolalarning vizual faoliyati bu yoshning ajralmas qismidir.

Tasviriy faoliyat chizmachilik, modellashtirish va applikatsiyadan iborat. Ushbu maqolada faqat bitta jihat ko'rib chiqiladi - chizish.

Chizish jarayonida bolalarda fikrlash, xotira, tasavvur, nozik vosita qobiliyatlari, vizual va harakat analizatorlari, nutq, shuningdek, rang, shakl, ritm hissi rivojlanadi. Rasmda bola o'zining hayotiy tajribasini namoyish etadi, his-tuyg'ularini va his-tuyg'ularini etkazadi.

Chizish bolalarga quvonch keltirishi va ularga og'irlik qilmasligi uchun ularni noan'anaviy rasm chizish usullari bilan tanishtirish kerak.

Nikitina A.V., Davydova G.N. kabi tadqiqotchilar noan'anaviy rasm chizish texnikasi bolalar nutqini rivojlantirishga hissa qo'shishini, ularning tasavvurlarini shakllantirishini, bolalarga yorqin hissiy taassurot qoldirishini va tanish narsalardan badiiy material sifatida foydalanish imkoniyatlarini ochib berishini isbotladilar.

Bizning fikrimizcha, bu ishning dolzarbligi shundaki, an'anaviy tasviriy faoliyat har doim ham bolalarga ular mo'ljallangan natijani keltirmaydi, omillardan biri grafik ko'nikmalarning etishmasligi, shuning uchun shakllantirish bo'yicha maxsus ishlarni olib borish maqsadga muvofiqdir. noan'anaviy usullardan foydalangan holda rasm chizish ko'nikmalari.

Ishning maqsadi: noan'anaviy rasm chizish usullarini va ularni maktabgacha yoshdagi bolalar bilan ishlashda qo'llash imkoniyatlarini o'rganish.

Vazifalar:

1. Ushbu masala bo'yicha psixologik-pedagogik adabiyotlarni o'rganish.

2. “Noan’anaviy chizmachilik texnikasi” tushunchasini kengaytiring.

3. Noan’anaviy chizmachilik texnikasining turlarini aniqlang.

4. Maktabgacha ta'lim muassasasida texnologiyadan foydalanishning maqsadga muvofiqligini tahlil qiling.

Kurs ishining mazmuni PM.02 "Erta va maktabgacha yoshdagi bolalarning turli xil faoliyati va muloqotini tashkil etish", MDK 02.02 "Maktabgacha yoshdagi bolalarning samarali faoliyatini tashkil etishning nazariy va uslubiy asoslari" ga mos keladi.

Asosiy tushunchalar lug'ati

 Chizma- haqiqatda mavjud yoki xayoliy narsalarni tekislikda tasvirlash san'ati.Chizma- chizilgan, chizilgan narsa, tasvir, xususiyatlarda, konturlarda tasvir.Tasviriy san’atda texnika deganda badiiy asar ijro etiladigan maxsus malakalar, usullar va usullar majmui tushuniladi.

Chizish texnikasi- materiallar va asboblarga ega bo'lish, ulardan tasvir va badiiy ifoda maqsadlarida foydalanish usullari.

An'anaviy bo'lmagan chizish texnikasi- bu turli xil materiallar bilan chizish usullari: ko'pikli kauchuk, g'ijimlangan qog'oz, naychalar, iplar, polistirol ko'pik, kerosin sham, mum rangli qalamlar, quruq barglar va boshqalar. kaftlar, barmoqlar, qalamlarning to'mtoq uchlari, paxta chig'anoqlari va boshqalar bilan chizish. maktabgacha yosh- 3 yoshdan 7 yoshgacha bo'lgan bolaning aqliy rivojlanish bosqichi.

Kurs ishning tuzilishi va hajmi: Kirish, nazariy qism, 3 ta bob va 8 ta reja, xulosa va foydalanilgan adabiyotlar ro‘yxatidan iborat.