Retseptiv estetikaga oid asarlar tahlili

O‘ZBEKISTON RESPUBLIKASI 
OLIY TA’LIM, FAN VA INNOVATSIYALAR VAZIRLIGI
__________________________________ UNIVERSITETI
_____________________________FAKULTETI
_____________________________YO‘NALISHI
ADABIYOTSHUNOSLIKKA KIRISH VA ADABIYOT
NAZARIYASI FANIDAN
KURS ISHI
MAVZU: RETSEPTIV ESTETIKAGA OID ASARLAR TAHLILI
BAJARDI: ________________________
QABUL QILDI: ________________________
Toshkent 202 5
1 MUNDARIJA
KIRISH …………………………………………………………………...……   3  
I BOB. ESTETIK IDROK HAQIDA TUSHUNCHA
1.1 Estetik idrok va badiiy tasvir…………………………………..……………..  6   
1.2  Gnoseologiya   –   bilish   falsafasi     ………………..………………..…...….…... 15
II BOB.  ADABIY RETSEPSIYA GA XOS XUSUSIYATLAR
2.1.  Adabiy retsepsiya haqida tushuncha.................................................. ..….…...18
2.2.  Matn va kitobxon munosabati ..........................................................................24
Xulosa  …………………………………………………………………..……....   32
Foydalanilgan adabiyotlar .…………………………………………...….…..…. 34
2 KIRISH
Estetika badiiy madaniyatni tarbiyalashda juda katta ahamiyatga ega.    
Estetik idrok va estetik ijodkorlik o‘rtasida bog‘liqlik bor. Bolalik, o‘smirlik va 
erta yoshlik davrida har bir o‘quvchi go‘zallikka, uning barcha ko‘rinishlarida 
qoyil qolishi kerak; faqat shu shartda u go‘zallikka tejamkorlik, g‘amxo‘rlik 
bilan munosabatda bo‘ladi, o‘sha mavzuga qayta-qayta murojaat qilish istagi 
paydo bo‘ladi, go‘zallik bulog‘i uning qalbida iz qoldirgan. 
Estetik idrok etishda kognitiv va hissiy jarayon sifatida tushunchalar, 
g‘oyalar, hukmlar bir-biri bilan chambarchas bog‘liq. Estetik tarbiyaning 
muvaffaqiyati go‘zallik tabiatining o‘quvchiga qanchalik chuqur ochib 
berilishiga bog‘liq. Ammo tabiat, san’at asarlari, atrof-muhit go‘zalligining 
uning ma’naviy olamiga ta’siri nafaqat ob’ektiv mavjud go‘zallikka, balki uning
faoliyati tabiatiga, bu go‘zallikning boshqalar bilan munosabatlariga qanday 
kiritilganligiga ham bog‘liq. Inson hayotiga uning ma’naviy olamining 
elementi sifatida kirib kelgan go‘zallik estetik tuyg‘ularni uyg‘otadi.
Har bir inson tabiatning go‘zalligini, musiqali ohangini va so‘zini 
egallaydi. Bu taraqqiyot esa uning faol harakatiga bog‘liq bo‘lib, bu orqali biz 
mehnat va ijod, fikr va his etish, go‘zallikni idrok etish, yaratish va qadrlashni 
nazarda tutamiz. Tabiatdagi hissiy idrok orqali insoniylashtirilgan, tevarak-
atrofdagi olam go‘zalligi sifatida boshdan kechirilgan narsalar qancha ko‘p 
bo‘lsa, inson o‘z atrofida shunchalik go‘zallikni ko‘rsa, shunchalik ko‘p 
hayajonlanadi, uning go‘zalligiga tegadi. Tabiat bilan doimiy muloqot qilish 
ularning ma’naviy hayotining muhim elementiga aylangan bolalar va 
o‘smirlarni badiiy asarlardagi tabiat tasvirlari, rasmlardagi tabiat tasviri qattiq 
tashvishga soladi va hayajonlantiradi.
3 Har bir o‘quvchi yoshligidan daraxtga, atirgulga, gullarga, qushlarga–
barcha tirik va go‘zal narsalarga samimiy, mehribon munosabatda bo‘lishini 
ta’minlashga intilamiz. Estetik ijodning bu sohasi chuqur shaxsiy, individual 
xususiyatga ega. Shaxsiy tuyg‘ularsiz estetik madaniyat ham bo‘lmaydi. Badiiy
qadriyatlar - adabiyot, san’atni idrok etish bilan bog‘liq estetik ijod katta 
ahamiyatga ega.
Adabiyot, musiqa, tasviriy san’at asarlarini estetik idrok etish ham  
shiddatli faoliyatni talab etadi. Bu faoliyat estetik baho berishdan, idrok 
obyektining o‘zida ega bo‘lgan fazilatlarni chuqur tajribadan o‘tkazishdan 
iborat. So‘z go‘zalligini bolaligida ko‘p bora boshdan kechirgan o‘quvchi 
o‘zining ichki fikrlarini so‘z bilan ifodalashga intiladi. Ko‘p yillik adabiy 
tajribalar – badiiy asarlar yozishga ishonch hosil qildi.
Go‘zallikdan zavqlanish hissi ijodkorlikka birinchi turtki bo‘ladi. Bu, 
ayniqsa, talabalarning adabiy tajribalarida yaqqol seziladi. O‘quvchi she’riy 
asarda aks etgan go‘zallikni qanchalik chuqur his qilgan bo‘lsa, uning o‘z fikr 
va his-tuyg‘ularini so‘z bilan ifodalashga bo‘lgan ehtiyoji shunchalik 
kuchayadi. Bu еrda idrok va ijodkorlik nafaqat o‘zaro bog‘liq, balki ko‘pincha 
estetik baholashning yagona jarayoniga birlashadi: ijodkorlik mohiyatan 
she’riy asarni o‘qish paytidan boshlanadi.    
Estetik idrok qanchalik chuqur, nozik bo‘lsa, o‘quvchining o‘ziga  bo‘lgan
qiziqishi shunchalik kuchayadi. Ko‘pgina talabalar kundalik yuritadilar. 
Kundaliklardagi yozuvlar ijodkorlik zaruratining yaqqol dalilidir. So‘z bilan 
ijod qilish, o‘z fikrini, his-tuyg‘ularini, kechinmalarini badiiy obrazda 
mujassamlashtira olish nafaqat yozuvchiga, balki har bir madaniyatli odamga 
zarurdir. Bu mahorat qanchalik rivojlangan bo‘lsa, insonning estetik va 
umumiy madaniyati qanchalik yuqori bo‘lsa, uning his-tuyg‘ulari qanchalik 
4 nozik bo‘lsa, uning his-tuyg‘ulari qanchalik chuqurroq bo‘lsa, yangi badiiy 
qadriyatlarni estetik idrok etish shunchalik yorqinroq bo‘ladi. Shuning uchun 
ham biz ijodiy yozma ish – inshoga katta ahamiyat beramiz.
Idrok etuvchi san’at asari unda ko‘rgan yoki eshitgan narsa, asarda  
qanchalik “mohiyatda insoniy” narsa borligiga va uning idrok etuvchi 
sub’ektning ichki dunyosiga qanchalik mos kelishiga bog‘liq. Ayrim 
sub’ektning badiiy asarda o‘zining insoniy mohiyatini ochib bera olishining 
o‘zi uning tug‘ma xossasi emas. Bu qobiliyat insonning real dunyo va 
san’atning o‘zi yaratgan dunyo bilan shaxsiy muloqoti jarayonida shakllanadi.
Rassom o‘z asarida tasvirlaydigan va estetik idrokning o‘ziga xos mazmunini 
tashkil etuvchi voqelik ham tabiatning o‘zi, ham insonning mazmunli ta’riflari,
uning axloqiy, ijtimoiy, shaxsiy ideallari, inson qanday bo‘lishi kerakligi 
haqidagi g‘oyalari, ehtiroslari moyilliklari, u yashayotgan dunyo. Gegelning 
ta’kidlashicha, inson “o‘zining mavjudligi qonuniga ko‘ra” faqat o‘zini nima 
ekanligini va uni boshqaradigan kuchlarni bilsagina mavjud bo‘ladi. Ushbu 
kurs ishida estetik idrok, uning adabiy jarayondagi o‘rni va turlari xususida fikr
yuritiladi.
I BOB. ESTETIK IDROK HAQIDA TUSHUNCHA
1.1 Estetik idrok va badiiy tasvir
Har qanday chinakam badiiy asarda estetik idrok insonning qaysidir 
tomonini, jihatini, momentini, “g‘oyalari”ni, uning mohiyatini ochib beradi. 
Estetik idrokning o‘ziga xos vazifasi - san’at asarida bizni nima 
hayajonlantiradigan, shaxsiy qadriyatlarimizga mos keladigan narsalarni kashf
5 qilishdir. Estetikdan tashqari shakl - bu shaxs o‘zining hayotiy tajribasidan 
uning barcha past-balandliklari, tasodifiy burilishlari bilan biladigan 
haqiqatdir. Inson hisobga olishi kerak bo‘lgan va u uchun hayotiy ahamiyatga 
ega bo‘lgan haqiqat. Albatta, insonda bu voqelik haqida qandaydir umumiy 
tasavvurlar bor, lekin u uning mohiyatini, rivojlanish qonuniyatlarini bilishga 
intiladi.
Badiiy asarni estetik idrok etish jarayonida subyekt duch keladigan 
voqelikning yana bir ko‘rinishi rassom tomonidan estetik jihatdan 
o‘zgartirilgan voqelik, dunyoning estetik suratidir. Voqelik mavjudligining har 
ikki shakli badiiy obrazda uzviy ravishda birikadi. Badiiy asarni idrok 
etuvchining nigohi oldidan dunyo va inson haqidagi mavhum g‘oyalar o‘rniga 
ularning konkret namoyon bo‘lishi yuzaga keladi va ularning alohida hodisada
tasodifiy mavjudligi o‘rniga biz mohiyatan insoniy narsani tan oladigan 
obrazni ko‘ramiz.
Badiiy asar mazmuni shular orqali idrok etilishining o‘zi   psixologik hodisa , 
idrok sifatida bu mazmunning badiiy asarning o‘zida mavjudlik shakli haqida 
ham gapiradi. Gegel ta’kidlaganidek, umuminsoniy, ratsionallik san’atda 
mavhum umumbashariylik shaklida emas, balki jonli, namoyon bo‘ladigan, 
jonlantiruvchi, hamma narsani o‘z-o‘zidan belgilovchi narsa sifatida, 
qolaversa, shunday tarzda namoyon bo‘ladiki, bu hamma narsani qamrab 
oluvchi birlik, haqiqat. Bu hayotning ruhi butunlay yashirin, ichkarida harakat 
qiladi va o‘zini namoyon qiladi. Shaxs va uning tashqi mavjudligini estetik 
idrok etishda bir vaqtning o‘zida mavjud bo‘lish idrok etuvchi sub’ekt 
tasavvurining tasviri va ijodiy faoliyati orqali rassomning bevosita 
ko‘rsatadigan narsalarining sintezi natijasidir. 
6 Badiiy obrazni anglashning muhim va zarur elementi estetik idrok etish 
jarayonida yuzaga keladigan his-tuyg‘ulardir. Idrokning emotsional 
xususiyatidan kelib chiqib, badiiy obraz faktning ishonarliligiga, rassom 
tomonidan tasvirlangan voqea-hodisalarning rivojlanish mantig‘i esa idrok 
etuvchining o‘ziga xos mantig‘ining ishonarliligiga ega bo‘ladi.
Fantaziya tufayli insonning individual tasvirlari, his-tuyg‘ulari va fikrlari 
birlashtirilib, voqealar, harakatlar, kayfiyat va ehtiroslarning yaxlit dunyosini 
tashkil etadi, bunda aks ettirilgan voqelik tashqi ko‘rinishida ham, ichki 
mazmunida ham bizning muhim ahamiyatga ega bo‘ladi. dunyoni tushunish 
to‘g‘ridan-to‘g‘ri tafakkur ob’ekti. Tasvir orqali estetik idrok real olam 
hodisalarining to‘liqligi, rang-barangligi, rang-barangligini o‘z ichiga oladi, 
ularni dastlab shu olamning ichki va muhim mazmunidan ajralmas narsaga 
birlashtiradi. 
Inson ongida badiiy obrazni shakllantirishda inson ruhiyatining bunday 
elementlarining ishtiroki badiiy asarlar mazmunini talqin qilishning 
noaniqligini belgilaydi. Bu badiiy qadriyatlarning buyuk fazilatlaridan biridir, 
chunki ular sizni o‘ylashga, yangi narsalarni boshdan kechirishga majbur 
qiladi. Ular badiiy asarning mazmuni bilan ham, idrok etuvchi sub’ektning 
mohiyati bilan ham belgilanadigan harakatlarni tarbiyalaydi va qo‘zg‘atadi.
Estetik idrok subyektning badiiy asar mazmuniga munosabat shaklini 
ham belgilaydi. Kattalar va bolalar doimo estetik hodisalarga duch kelishadi. 
Ma’naviy hayotda, kundalik mehnatda, san’at va tabiat bilan muloqotda, 
kundalik hayotda, shaxslararo muloqotda - hamma joyda. Go‘zallik zavq va 
zavq bag‘ishlaydi, mehnat faoliyatini rag‘batlantiradi. 
7 Estetik idrok g‘oyalari qadimgi davrlarda paydo bo‘lgan. Estetik 
idrokning mohiyati, vazifalari, maqsadlari haqidagi fikrlar Platon va Aristotel 
davridan to hozirgi kungacha takomillashib kelmoqda. Qarashlardagi bunday 
o‘zgarishlar estetikaning fan sifatida rivojlanishi va uning predmeti mohiyatini
tushunish bilan bog‘liq edi. “Estetika” atamasi yunoncha “aistetikos” (hissiyot 
orqali idrok etiladi) dan kelib chiqqan. Materialist faylasuflar (D. Didro va N. G.
Chernishevskiy) fan sifatida estetikaning ob’ekti go‘zallikdir, deb 
hisoblashgan. Bu kategoriya estetik idrok tizimining asosini tashkil etdi.
“Estetik idrok” tushunchasining ko‘plab ta’riflari mavjud, ammo ularning 
faqat ba’zilarini ko‘rib chiqqach, uning mohiyati haqida tushuncha 
beroladigan asosiy qoidalarni ajratib ko‘rsatish mumkin. 
Birinchidan, bu maqsadli jarayon. Ikkinchidan, san’at va hayotdagi 
go‘zallikni idrok etish va ko‘rish, unga baho berish qobiliyatini shakllantirish 
jarayoni. Uchinchidan, estetik idrokning vazifasi shaxsning estetik didi va 
ideallarini shakllantirishdan iborat. Va nihoyat, to‘rtinchidan, mustaqil 
ijodkorlik va go‘zallikni yaratish qobiliyatini rivojlantirishdan iboratdir. 
Estetik idrokning mohiyatini o‘ziga xos tushunish uning maqsadlariga 
turlicha yondashuvlarni ham belgilaydi. Shuning uchun idrokni rivojlantirish 
uchun estetik tarbiyaning maqsad va vazifalari muammosi talab qiladi. 
Odamlar tomonidan chuqur idrok etilgan voqelik va san’atning  estetik 
hodisalari boy hissiy munosabatni yaratishga qodir. Estetik hodisalar 
mazmuniga, yorqinligiga qarab odamda ma’naviy zavq yoki jirkanish, yuksak 
tuyg‘ular yoki dahshat, qo‘rquv yoki kulgi tuyg‘ularini uyg‘otishga qodir. D.B. 
Lixachevning ta’kidlashicha, bunday his-tuyg‘ularni qayta-qayta boshdan 
kechirgan holda, insonda estetik ehtiyoj shakllanadi.  Estetik idrok etish 
8 jarayoni (xususan, kontseptsiya) haqida ko‘plab muhim, qiziqarli va ko‘pincha 
bir-biriga qarama-qarshi fikrlar bildirilgan.    
Estetik idrokning uchinchi bosqichining muhim tarkibiy qismi  retseptiv 
germenevtika -   san’at asarini idrok etish vaqtida anglash hisoblanadi. 
Estetiklar va faylasuflar durdona asarning bu intuitiv xususiyatini 
turlicha nomlashga harakat qilishgan. XX asr rus mutafakkiri.   Ivan 
Aleksandrovich Ilyin  (1882-1954) o‘zining “San’at asoslari: San’atdagi 
mukammallik to‘g‘risida” (1937) asarida uni “badiiy obyekt” deb belgilab, uni 
ob’ektiv ma’naviy mohiyatni optimal tarzda ifodalovchi individual sub’ektiv 
ma’naviyatning bir turi sifatida tushuntiradi.  
Nafosat tarbiyasi – adabiyot va san’atda alohida ahamiyat kasb etadi. U 
o‘quvchilarni hayajonlantirib va quvvatlantirib, ularga hayot hodisalarining 
ijtimoiy ma’nosini ochib beradi, ularni atrof-muhit hodisalariga sinchkovroq 
qarashga, birgalikda qayg‘urishga, yomonlikni qoralashga undaydi.  San’at 
vositalari yordamida estetik tarbiyalash «badiiy tarbiya» termini bilan ifodalanadi. 
Birinchi prezidentimiz I.A.Karimov ta’kidlaganidek, «Adabiyot va san’atning 
talantli asarlari milliy boylikdir». Biz shuni yaxshi bilamizki, badiiy so‘z bo‘yoqlar
jilosi, tovush-larning ohangdorligi zamondoshlarni ilhomlantiradi, qalbimizda 
avlodimiz to‘g‘risidagi, uning hayajonlari va bunyodkorliklari to‘g‘risidagi 
(zamonamiz) xotiralarini kelajak avlodlarga еtkazadi, deb qayd etildi. 
Nafosatshunoslik tarbiyada go‘zallikni shakllantiruvchi fan. O‘quvchilarni insoniy 
munosabatlardan yaxshilik va yomonlikni farqlay bilishga, shakl, chiziq, tovush, 
bo‘yoqlar, go‘zallikni idrok eta bilishga o‘rgatish lozim. Psixolog va 
pedagoglarning hamkorlikda olib borgan tadqiqotlari keyingi yillarda 
o‘quvchilarning aqliy hamda nafosat darajalari sezilarli o‘sganligini ko‘rsatadi. Bu 
xislat ularning ilk yoshlik vaqtlaridanoq namoyon bo‘ladi. Nafosat tarbiyasi 
fanining ajralib qolgan sohasi emas, balki uning barcha tomonlari bilan o‘zaro 
ta’sirda bo‘lgan sohasidir. To‘laqonli aqliy va jismoniy rivojlanish, axloqiy soflik 
9 hamda hayot va san’atga aktiv munosabat axloqiy takomillashganligi ko‘p jihatdan
nafosat tarbiyasiga bog‘liq. Ilk o‘quvchilikdagi badiiy taassurotlar juda kuchli 
bo‘lib, xotirada uzoq, ba’zan bir umr saqlanib qoladi. 
Maktab o‘quvchilarining badiiy jihatdan muvaffaqiyatli rivojlantirish uchun 
pedagog darsda turli forma hamda ko‘rinishlardan ularning yoshlariga muvofiq 
ravishda foydalanishi zarur. Nafosat tarbiyasi zamon bilan uzviy aloqada va ko‘p 
jihatdan u bilan belgilanadi. Ta’lim muassasasida nafosat tarbiyasini 
shakllantirishdan iborat bo‘lgan usullarni qo‘llash lozim. Hozirda maktabda 
nafosat tarbiyasining quyidagi vazifalari ilgari suriladi: 
1. O‘quvchilarning go‘zallikni idrok etishlari, nafosat hissiyotlari va 
tasavvurlarini sistemali tarzda o‘stirishda san’atning barcha turlari, tabiat va 
turmush bunga ko‘mak beradi, bevosita emosional hozirjavoblik, shodlik, hayajon,
zavq hamda qiziqish uyg‘otadi; 
2. Maktab o‘quvchilarida turmush, tabiat, ijtimoiy munosabatlarda qo‘lidan 
kelgancha go‘zallikni qo‘shish ehtiyoji va odatini tarbiyalab, ularning san’atdagi 
faoliyatlariga har tomonlama yaqinlashtirish; 
3. O‘quvchilarda nafosat va did asoslarini, san’at asarlarini hamda hayotdagi
hodisalarni mustaqil baholay bilish qobiliyatlarini shakllantirish;
4. O‘quvchilarning badiiy-ijodiy qobiliyatlarini o‘stirish san’at bilan bog‘liq 
bo‘lgan faoliyatlari doimo erkin zavqli intilish, ijodiy tasavvur, tashabbuskorlik 
bilan to‘la bo‘lishi kerak. O‘quvchilar qancha estetik rivojlangan bo‘lsa, uning 
badiiy malaka va ko‘nikmalari shunchalik pishiq bo‘ladi, uning ijodiy faoliyati 
yanada to‘laroq namoyon bo‘ladi. Estetik tarbiya–o‘quvchi ongiga, his-
tuyg‘ulariga, tasavvuriga, e’tiqodiga, dunyoqarashiga, hatti-harakatiga, hulq-
atvoriga ta’sir o‘tkazishni o‘z oldiga maqsad va vazifa qilib qo‘ydi. Nafosat 
tarbiyasi ham ana shu umumiy maqsad va vazifaning umumiy qismi sifatida amal 
qilinib, tarixiy-ijtimoiy jihatdan ahamiyatga molik hodisani anglatadi. Shuni 
ta’kidlash joizki, qadimgi dunyoda umumiy tarbiya maqsadi nafosat asosida 
10 namoyon bo‘lgan. Badiiy tarbiya – nafosat tarbiyasining tarkibiy qismi bo‘lib, u 
nafosat tarbiyasining asosiy mazmuni va maqsad yo‘nalishlarini to‘la 
ifodalamaydi. Badiiy tarbiyaning asosiy maqsadi munosabatlarning san’at 
vositalari yordamida shakllantirishdir, nafosat tarbiyasi bilan badiiy tarbiyani bir-
biriga tenglashtirish ham, qorishtirish ham, qarama-qarshi qo‘yish ham xato 
bo‘lardi. Shuni nazarda tutish lozimki, nafosat tarbiyasi san’at bilan chegaralanib 
qolmaydi, balki uning asosiy mazmuni voqyelikka nafosat munosabatini 
faollashtirish va rivojlantirishdan iboratdir. 
Har bir o‘quvchiga farqlab va individual yondoshishni nazarda tutish badiiy 
o‘qitish metodikasiga taalluqlidir. Kabalevskiy «Go‘zallik ezgulikni uyg‘otadi» 
degan. Nafosat tarbiyasining maqsadi va uning konkret vazifalari maktab 
dasturlarida ko‘rsatib berilgan. Badiiy faoliyat san’at, adabiyotning har xil turlariga
muvofiq keladi, u o‘quvchilarni rasm solish, qo‘shiq aytish, raqsga tushish, 
sahnalashtirilgan o‘yinlar va shu kabilarga qatnashishga yo‘nalgandir. Bu o‘rinda 
qo‘llanadigan vositalarga badiiy adabiyot, musiqa va boshqa ko‘p misollarni aytib 
o‘tish mumkin. Ular harakatning turli usullarini o‘zlashtirishga yordam beradi. 
Chunki bu harakatlar vositasida o‘quvchilarning estetik kamol topish jarayoni 
vujudga keladi. Olingan natijalar maqsadga erishilganlikdan dalolat beradi. 
O‘quvchilar bilan tanishishda ularning har birini rivojlanganlik darajasi 
baholanadi. O‘qitishning tarbiyalovchi va rivojlantiruvchi harakterini kuchaytirish 
uchun tarbiya metodlari, shuningdek mustaqil tashabbuskorlik, ijodkorlikni 
o‘stiruvchi o‘qitish metodlarini qo‘llash lozim. O‘qitish rivojlantiruvchi harakterda
bo‘lishi uchun O‘qituvchi aniq uslublar asosi bo‘lgan umumlashtiruvchi usullarni 
qo‘llashi lozim. 
Estetik ong ijtimoiy ongning ba’zi shakllaridan orqada qolishi mumkin. 
Masalan, ijtimoiy hayotda siyosiy еtuklik yuksak darajaga ko‘tarilgan, lekin estetik
didi orqada qolgan. Estetik ongning nisbiy mustaqilligi ko‘rinishlaridan biri 
vorislikdir. Chunki yangi estetik qarashlar, g‘oyalar, nazariyalar bo‘sh еrda 
vujudga kelmaydi. Ular jamiyatning oldingi estetik va badiiy ravnaqi natijasida 
11 jamlangan hissa va aqliy hosilalar, bilimlar zahirasining davomi sifatida amal 
qiladilar. Estetik ong vorisligi deganda o‘tmishdagi estetik qarashlar, nazariyalar 
istiqboli taraqqiyotining yangi shart-sharoitlari, manfaat va maqsadlariga xizmat 
qiladigan boyliklarni saqlab asrashni, ularni muayyan davrga singdirib yuborishni 
tushunamiz. Vorislik estetik ongning barcha estetik qarashlar va nazariyalariga, 
estetik did va estetik his bo‘g‘inlariga taalluqlidir. Estetik ong ijtimoiy hayot 
in’ikosi bo‘lib, jamiyat hayotida muhim o‘rin tutadi. Jamiyat hayotiga har 
tomonlama ta’sir o‘tkazadi. Jamiyat hayotida biror jabha, narsa, zarra yo‘qki, ular 
estetik did, orzu va qarashlardan chetda qolgan bo‘lsin. Estetik ong moddiy ishlab 
chiqarishning barcha sohalariga bevosita ta’sir o‘tkazadi. Estetik ong ijtimoiy 
ongning maxsus shakli sifatida estetik faoliyat bilan uzviy bog‘liq bo‘lib, estetik 
faoliyat jarayonida shakllanadi. Estetik ong aslida estetik faoliyat shaklidir. Estetik 
ong badiiy ong bilan chambarchas bog‘liq, ular bir-biriga yaqin tushunchalar 
bo‘lsa-da, bir xil ma’noni anglatmaydi. Estetik ong voqyelikni butun borlig‘icha 
idrok etib, qayta ishlash jarayonida vujudga kelsa, badiiy ong san’atni yaratish va 
idrok etish jarayonida namoyon bo‘ladi. Badiiy asarlar tizimida ifodalangan estetik
ongning aks etish ko‘lami ancha keng bo‘lib, u odamlarning mehnat faoliyatida, 
uning natijalari va moddiy-ma’naviy ma’naviyatining barcha qadriyatlarida o‘z 
ifodasini topadi. Estetik ongning ijtimoiy ong sifatidagi ko‘rinishidan yakka odam 
estetik ongi ko‘rinishi farq qiladi. Yakka odam estetik ongi bu aniq bir ongdir. 
Estetik ong bilan yakka odam ongi o‘z subyektlariga egalik jihatidan ham 
farqlanadilar. Ijtimoiy tabaqalar, qatlamlar, guruhlar, millatlar, elatlar, xalqlar 
estetik ong subyekti sifatida nomoyon bo‘lsa, yakka odam estetik ongining 
subyekti bu muayyan bir shaxsdir. Yakka odam estetik ongi o‘z mahsuli jihatidan 
farqlanadi. Jamiyatda estetik ongning mazmuni yakka odam estetik ongidan ancha 
keng va boy bo‘lib, o‘rnak bo‘lishi mumkin. Chunki u mazkur shaxsga xos bo‘lgan
barcha ma’naviy bilimlarni o‘zida mujassamlashtiradi. Lekin yakka shaxs estetik 
ongi ijtimoiy estetik ong tarkibida harakat qiladi. Ya’ni ijtimoiy estetik ong bilan 
yakka odam estetik ongi o‘rtasida uzviy ichki bog‘liqlik mavjud. Ularni bir-biridan
faqat ilmiy-nazariy tahlil qilish orqali farqlash mumkin. Badiiy ong badiiy asarlar 
12 tizimida ifodalangan jamiyatning estetik ongi murakkab tizimli harakatchan, 
o‘zaro uzviy aloqadorlikda bo‘lgan bir qator qismlardan iborat bo‘ladi. Estetik 
ongning turg‘un va uyg‘un qismlari estetik hislar, orzular, qarashlar va 
nazariyalardir. Shu bois ularga alohida to‘xtalib o‘tamiz. estetik histuyg‘ular 
umuman inson ongining ajralmas qismi bo‘ladi. Maktab o‘quvchilarini ruhiy 
hayotining boshqa xususiyatlari singari his-tuyg‘ularda ham voqyelik in’ikos 
etiladi. Bu in’ikos o‘ziga xos bo‘lib, unda bilish, kechinmalar, baholashlar o‘zaro 
chirmashib ketgan bo‘ladi. His-tuyg‘ular asosan insonning o‘z ehtiyojlarini 
qondirishi yoki aksi munosabati bilan bog‘liq holda vujudga keladi. Estetik his-
tuyg‘ular aqliy va axloqiy tuyg‘ular bilan bir qatorda eng oliy ijtimoiy tuyg‘u 
turmushiga mansubdir. Bu еrda ijtimoiy iborasi estetik his-tuyg‘ularning jamiyat 
bag‘rida vujudga kelib, uning bag‘rida rivojlanadi. Estetik his-tuyg‘ular necha 
ming yillar davomida inson nafosatining tabiiy shart-sharoitlarini o‘zlashtirish 
jarayonida shakllanadi. Estetik histuyg‘ular murakkab ijtimoiy hodisa sifatida 
nafosat, hamohanglik, ohang shakllari, uyg‘unlik kabi tushunchalar bilan birga 
shodlanish, hayratlanish, ajablanish, zavq-shavq, nafrat kabi tushunchalarni ham 
qamrab oladi. Estetik his-tuyg‘ular muayyan fiziologik asoslar va shart-
sharoitlarga ham ega. Ular birinchi va ikkinchi ogohlantirish sistemalarining amal 
qilishi bilan bog‘liq bo‘lib, ularni ruhiy-fiziologik jihatdan o‘rganish ham muhim 
ahamiyatga ega. Estetik his-tuyg‘ular mazmuni insonni muayyan maqsadga 
yo‘naltirilgan faoliyatida yorqinroq namoyon bo‘ladi. Nafosat, olijanoblik, kulgi 
his-tuyg‘ulari eng murakkab va turg‘un estetik his-tuyg‘ulardir. Inson go‘zallik, 
nafosat hissi vositasida voqyelikni tabiiy va erkin tarzda idrok etib, natijada 
alohida shodlik va lazzat tuyg‘usiga ega bo‘ladi. Estetik his-tuyg‘ular kechinmalar 
bilan bog‘liq holda namoyon bo‘ladi, subyekt bilan obyektning jarayoni sifatida 
sodir bo‘ladi. Subyekt va obyektning qo‘shilib ketishi sub’ktning obyekt bag‘rida 
singib ketishi kechinmali his-tuyg‘uning o‘ziga xos belgisidir. Estetik kechinma 
subyektning alohida faoliyati, xususan, xayol, tasavvur qila olish kuchi bilan 
belgilanadi. Estetik kechinmaning yakuni estetik lazzatlanishdir. 
13 14 1.2  GNOSEOLOGIYA   –   BILISH   FALSAFASI
“ Gnoseologiya ” sof falsafiy kategoriya. Uning nomi yunoncha gnosis-bilim,
ilm va logos-ta’limot, fan so‘zlaridan kelib chiqqan.  Falsafiy   adabiyotlarda,   shu 
jumladan falsafiy qomuslar va lug‘atlarda «gnoseologiya» atamasi «bilish 
nazariyasi» deb   tarjima qilingan. Shu bilan birga ayni shu ma’noni qo‘llash uchun 
adabiyotlarda “epistemologiya” atamasi ham qo‘llanadi. Gnoseologiya yoki bilish 
nazariyasi falsafiy bilimlar (falsafa fani) bo‘limi bo‘lib, unda 
1)    insonning dunyoni bilish imkoniyati 
2) insonning o‘zlikni anglash jarayoni; 
3)bilishning   bilmaslikdan   bilim   sari   yuksalishi,  
4)   bilimlar   tabiati   va   ularning   mazkur   bilimlarda   aks   etuvchi   narsalar   bilan   o‘zaro   n
isbati   o‘rganiladi. 
Bilish, ma’naviy faoliyat shakli sifatida, jamiyat paydo bo‘lgan davrdan va 
jamiyat bilan    birga ma’lum rivojlanish bosqichlaridan o‘tib kelmoqda. Bu 
bosqichlarning har birida bilish    jarayoni insoniyat tarixi mobaynida yuzaga kelgan
rang-barang va o‘zaro bog‘langan ijtimoiy- madaniy shakllarda amalga oshiriladi. 
Shu bois yaxlit hodisa sifatidagi bilishni biron-bir   shaklga, hatto so‘zning o‘z 
ma’nosidagi bilishni to‘liq “qoplamaydigan” ilmiy shaklga ham bog‘lash mumkin 
emas. Shu sababli gnoseologiya umumlashtirish uchun faqat bir soha-ilmiy 
bilimdan va hatto yuksak darajada rivojlangan tabiatshunoslikdan material olib, o‘z
xulosalarini chiqara olmaydi. Hozirgi zamon falsafiy va ilmiy tafakkurining bir  
qancha nufuzli yo‘nalishlari o‘yinni mustaqil o‘rganish sohasi sifatida ilgari 
surmoqdalar. Germenevtika (Gadamer), falsafiy antropologiya shunday fanlar 
jumlasidan. Masalan, Xaydegger o‘yinni madaniyat shakllanishining umumiy 
tamoyili, har qanday davrda kishilik  jamiyatining negizi deb hisoblaydi.Gadamer 
fikriga ko‘ra, o‘yin – san’at asarlarining mavjudlik  usuli, mazkur asarlarning 
mavjudligi esa, o‘z navbatida, haqiqatni aniqlashning muhim usulidir. Mifologik 
bilim ayniqsa, insoniyat tarixining dastlabki bosqichida muhim rol o‘ynagan.    
15 Mifologik bilimning o‘ziga xos xususiyati shundan iboratki, u borliqning fantastik 
in’ikosi    hisoblanadi. Mifologiya doirasida tabiat, koinot va odamlar, ular 
mavjudligining shart-sharoitlari, aloqa shakllari va hokazolar haqidagi muayyan 
bilimlar shakllangan. So‘nggi   vaqtda    (ayniqsa strukturalizm falsafasida) mifologik
tafakkur – bu shunchaki fantaziyaning tiyiqsiz    o‘yini emas, balki 
ajdodlar   tajribasini qayd   etish va keying avlodlarga berish uchun imkoniyat 
yaratadigan dunyoni o‘ziga xos tarzda modellashtirish ekani aniqlandi.  Mifologik 
tafakkurga uning emotsiyalar sohasi bilan uzviyligi, bilish ob’yekti va    sub’yektini,
predmet va belgini, narsa va so‘zni, hodisaning kelib chiqishi (genezisi) mohiyatini
aniq farqlamaslik xos. Unda tabiiy va ijtimoiy hodisalarni, shuningdek butun 
dunyoni tushuntirish ularning kelib chiqishi va yaratilishi haqidagi hikoyalarga 
bog‘langan. Shaklan mif muayyan voqeani tabiatda yoki ma’lum xalqlar tarixida 
bo‘lib o‘tgandek    ifodalovchi rivoyatdir. Kosmogonik miflarda Logos yoki Aql 
harakatga keltiradigan va   boshqaradigan, iyerarxik tuzilishga ega bo‘lgan yagona 
va yaxlit kosmos haqidagi tasavvur shakllangan. Shu sababli kosmos oliy 
barkamollikka ega   deb   tasavvur   qilingan. 
Bu tasavvurlar   kosmosning o‘zgarishlarida tabiat hodisalarining uzluksiz 
aylanishini hosil qiluvchi еr, havo va olov stixiyalari podsholigi sifatidagi talqinida
muayyanlashgan. Badiiy bilim borliqni tushunib еtish refleksiyaning o‘ziga xos 
shakli bo‘lib, u san’at  borlig‘ining barcha bosqichlarida–asar g‘oyasidan boshlab 
uning odamlar tomonidan qabul  qilinishigacha–o‘ziga xos tarzda ro‘yobga 
chiqadi. Badiiy ijodni ijodkorning fikrlari va  kechinmalarini anglab еtish 
ob’yekti–butun dunyoga uzviy bog‘lagan holda san’at tilida moddiylashtirish deb 
ta’riflash mumkin. Shaklan badiiy faoliyat ob’yektga qarab mo‘ljal oladi, 
mazmunan esa, u shaxs o‘zligining ifodasi, inson ma’naviy hayotining intim 
tomoni, ijodkor ideallari va didining majmui hisoblanadi. Fanning faoliyatga jalb 
qilinishi mumkin bo‘lgan ob’yektlarni o‘rganish va ularni faoliyat va 
rivojlanishning ob’yektiv qonunlariga bo‘ysunuvchi ob’yektlar sifatida tadqiq 
qilishga qarab mo‘ljal olishi ilmiy bilimning birinchi eng muhim xususiyati 
16 hisoblanadi. Ilmiy bilim o‘zining ayni shu xususiyati bilan inson bilish faliyatining 
boshqa shakllaridan  ajralib turadi. Masalan, borliqni badiiy o‘zlashtirish 
jarayonida inson faoliyatiga jalb qilingan ob’yektlar subyektiv omillardan 
ajratilmaydi, balki ularga o‘ziga xos tarzda bog‘lanadi. Obyektiv dunyo 
predmetlarining san’atdagi har qanday in’ikosi ayni vaqtda insonning predmetga 
munosabatini aks ettiradi. Badiiy obraz – bu ob’yektning shunday bir in’ikosiki, 
unda inson shaxsi, uning qadriyatlarga munosabati aks etadi, bu xossalar aks 
ettirilayotgan borliq tavsifidan o‘rin oladi. Bu mushtaraklikni istisno etish – badiiy 
obrazni buzish demakdir. 
II BOB.  ADABIY RETSEPSIYA GA XOS XUSUSIYATLAR
2.1. Adabiy retsepsiya haqida tushuncha
Raqamli texnologiyalarni takomillashtirishda va ayniqsa ushbu 
texnologiyalar orqali til o‘rganishda matn bilan ishlash hamda matnlarni 
kitobxonga mos ravishda tanlash muhim. Chet tilidagi matnni tushunish va uni 
boshqalarga tushuntirish uchun, til o‘rganuvchi, avvalambor, o‘sha matnni 
17 o‘zlashtirishi, idrok etishi kerak. Bu hodisa fanda resepsiya jarayoni deyiladi. 
Resepsiya jarayonini o‘zlashtirish, bag‘rikenglik, idrok bosqichi deb yuritish 
orqali, har bir matnga alohida yondashuv talab etilishi maqsadga muvofiq. 
Reseptiv estetika orqali matn va o‘quvchi orasidagi estetik masofa qisqaradi. 
Matn-kitobxon dialogi reseptiv estetikaning eng asosiy bosqichi sifatida tahlil 
qilinadi. Tahlil jarayonida matnning o‘quvchiga taqdim etadigan estetik foydasi bir
qator misollar yordamida ochib beriladi. Matnga nisbatan kitobxonning 
reaksiya(munosabati)si turli strategik yondashuvlar asosida ochib beriladi. 
Yuqoridagi bosqichlarni inobatga olib, raqamli dastur uchun qanaqa matn 
tanlanmasin, barchasi osondek tuyulaveradi. 
Raqamli texnologiyalar tobora rivoj topayotgan hozirgi kunda asosiy e’tibor 
til o‘rganish yoki takomillashtirishga qaratilmoqda. Tilni mukammal o‘rganishda 
esa tili o‘rganilayotgan mamlakatning milliy adabiyotiga nazar tashlash ham 
foydadan xoli emas. Buning uchun esa raqamli dasturlar yaratuvchilari o‘sha 
millatning eng еtuk va taniqli yozuvchi-shoirlarining asarlaridan foydalanishlari 
zarur.
Adabiyotshunoslikda muallif va matnga nisbatan kitobxon shaxsiga 
qiziqishning o‘zgarishi XX asrning 60-yillari reseptiv estetika deb atalmish sohada 
yanada rivojlandi. Agar ilgari birorbir matn yoki munozaraga ob’yekt nuqtai 
nazaridan baho berilgan bo‘lsa, hozirgi bosqichda tadqiqotchilar badiiy qabul 
qilish jarayoni, matnni idrok etish, uni izohlash jarayoniga ko‘proq qiziqish 
bildirmoqdalar. Ushbu yondashuvning asosiy g‘oyasi: badiiy asar o‘z kitobxonidan
alohida mavjud emas, har bir mutolaa haqqoniydir. Mutolaa — doimiy dialogdir, 
kitobxon va badiiy asarning uchrashuvidir 1
. 
Aynan bu masalaga psixologik, pedagogik va estetik nuqtai nazardan tahliliy 
yondashuv zaruriyati dolzarb vazifalardan biridir. Ayniqsa o‘qilayotgan va 
o‘qitilayotgan matnlarning interpretatsiyasi, lisoniy tahlili badiiy jarayonni tashkil 
etishda, badiiy matnlarni tanlashda dasturulamal bo‘lishi tabiiy. Ammo, afsuski, 
1
  Ковылкин А.Н. Литературное произведение и проблема рецепции// Вестник Башкирского университета, —
2007. Т.12. — №3. — С. 43–46.
18 ayni damda internet sahifalarida tili biroz g‘aliz, to‘g‘ridan-to‘g‘ri tarjimalarni 
mutaxassis tahririsiz taqdim etilayotgani saviyaning pasayib ketayotganidan 
dalolat beradi. Raqamli texnika vositalari orqali ommaga havola etilayotgan 
matnlardagi imloviy xatolar bu sohada faqat dasturlovchilarga emas, balki 
tilshunos va adabiyotshunos mutaxassislarga ham ehtiyoj еtarli ekanligini ko‘rsatib
turibdi.
Yuqoridagi fikrlarga asoslanib, diqqatni muallif-matn-kitobxon uchligiga 
qaratamiz. Asosiy maqsad, qaysi yo‘nalishda bo‘lishidan, kim uchun 
mo‘ljallanishidan, qayerda chop etilishidan qat’i nazar, matnga to‘g‘ri 
munosabatda bo‘lish, matndan samarali va oqilona foydalanish talab etiladi. 
Ayniqsa matnning estetik tahlili, tahlil strategiyalari, ijtimoiy-madaniy davrning 
matnga ta’siri jihatlari muhokama markaziga tortiladi. Matnga yondashuvning 
reseptiv usuli keng qamrovda tadqiq etilmagan. 
Reseptiv estetika, boshqacha atalishi — “ta’sir estetikasi”matnning hayotini,
uning turli davrlarda idrok etilishini, talqinning ijtimoiy-madaniy vaziyatga 
bog‘liqligini o‘rganadigan estetikaning sohasi; matn va kitobxon o‘rtasidagi 
muloqot estetikasi. Adabiyot nazariyasida bu yo‘nalish o‘quvchi (yoki 
“auditoriya”)ga va uning badiiy asarni o‘qish tajribasiga qaratilgan. 
Reseptiv estetika nazariyasi doirasida juda ko‘p yondashuvlar mavjud. 
Ammo reseptiv estetika kitobxonda mutolaa jarayonida o‘zi paydo bo‘ladi. 
Volfgang Izer tomonidan qo‘llab-quvvatlangan nazariya matnning “ko‘milgan” 
ma’nosi bilan o‘quvchining hissiyoti, tajribasi va bilimi o‘rtasidagi o‘zaro 
bog‘liqlikni anglatadi 2
. Qolaversa, matnning ta’siri, kitobxonning matnga 
munosabati, talqini ham reseptiv estetika shug‘ullanadigan jihatlardir. 
Dasturlovchilar matnlarni tanlashda ana shu jihatlarni inobatga olishlari shart. XX 
asrning birinchi yarmida Germaniyada shunday bir yo‘nalish va harakat paydo 
bo‘ldiki, bu harakat mutolaa jarayonini bemalol tahlil qilib, aniq bir tizim 
(sistema)ga solishning imkonini bera oldi. Bu jarayon resepsiya deb ataldi. Xo‘sh, 
2
  Iser   Wolfgang :  Der   implizite   Leser ,  M ü nchen , 1972
19 resepsiyani aslida qanday tushunish kerak? Bu so‘zning lug‘aviy va istilohiy 
ma’nosi qanaqa?
Retsepsiya atamasi dunyo olimlari tomonidan turlicha yondashuv asosida 
talqin va tahlil etiladi. Polshalik faylasuf Roman Ingarden resepsiya — badiiy 
san’at asarining tushunilishidir, degan fikrni ilgari suradi. Rossiyalik tilshunos va 
adabiyotshunos olim Viktor Jirmunskiy fikricha, badiiy asar resepsiyasi adabiy 
ta’sir jarayonining asosidir. Yevropa va rus estetikasida yangi bir soha paydo 
bo‘lganini ta’kidlagan professor Abdug‘afur Rasulov, bu sohani reseptiv 
yondashuv yoxud o‘zlashtirish, qabul qilish estetikasi deb ataydi 3
. Aynan shu 
yo‘nalishga Abdulla Sher estetik idrok etish, deya yondashgan holda, san’at asarini
“tushunish”ni nazarda tutadi va bu fikri bilan polshalik olim Roman Ingardenning 
fikrini aynan takrorlaydi 4
. Professor Abdurahim Erkayev esa mutolaa jarayonida 
asarga va muallifga nisbatan bag‘rikenglik bilan munosabatga kirishgan holda, 
estetik ong va badiiy bilish, anglash muhimligiga e’tibor qaratadi 5
Resepsiyaning shartlari qadimgi davrlardan beri mavjud. Birinchi navbatda, 
bu Aristotelning badiiy idrokini nazariy jihatdan tushunish va uning “katarsis” 
(ruhiy poklanish ta’limoti) va “kaolokogot” (ma’naviy ta’sirga duchor shaxsdagi 
o‘zgarishlarni anglash ilmi) tushunchalaridir. Aflotun san’atning “magnit kuchi” 
haqida gapiradi, u idrokni o‘z kuchida ushlab turadi, san’atning tomoshabin 
qalbiga ta’sirini va natijada asarni baholashning o‘lchovi sifatida syenzuraning 
zarurligini muhokama qiladi. Antik davrda mavjud bo‘lgan befarqlik, xayrixohlik 
(simpatiya) va boshqa tushunchalar adabiyot nazariyasida, matn polisemiyasini 
o‘rganishda va resepsiyasida zamonaviy talqinda tiklanmoqda 6
. 
Bugungi kunda reseptiv estetika adabiy jarayonni o‘rganishning yanada 
samarali usullarini, yo‘llarini izlashni maqsad qilgan. “Kitobxonning roli” — 
3
 Расулов А. Бадиийлик — безавол янгилик: Илмий-адабий мақолалар, талқинлар, этюдлар. — Т.: Шарқ, 
2007. — 336 б. 11. Sher   Abdulla   Estetika  ( nafosat   falsafasi ). —  T .:  O ´ zbekiston , 2015. — 368  b .
4
 Sher Abdulla Estetika (nafosat falsafasi). — T.: O´zbekiston, 2015. —349  б
5
 Эркаев А. Эстетик онг ва бадиий билиш // Жаҳон адабиёти, — 2015. — №11. — Б. 134–143
6
 Расулов А. Бадиийлик — безавол янгилик: Илмий-адабий мақолалар, талқинлар, этюдлар. — Т.: Шарқ, 
2007. — 103 б
20 talqin qilish muammosi emas. Bitta matn juda ko‘pchilik tomonidan mutolaa 
qilinishi mumkin, ammo aynan shu matnning tushunilish, talqin qilinish holati aniq
chegaralar ichida sodir bo‘ladi. Reseptiv estetika uchun o‘quvchi qanday 
munosabat bildirishi, boshqacha aytganda, mutolaa paytida matnni qay tarafga 
yo‘naltirishi, kitobxonlik tuyg‘ularini boshqara bilishi, resipiyentning ijodiy 
qobiliyatlarini faollashtirishi muhim.
Adabiyotshunoslarni estetik reaksiya tahlili, matn strategiyalari, mutolaaga 
kirishish, ijtimoiy-madaniy hayotning badiiy matnga ta’siri kabi masalalar 
qiziqtirmoqda. Estetik reaksiya tahlili orqali, umuman olganda, “estetika” 
terminini fanga kiritgan nemislar hayotning barcha jabhalarida, fanning barcha 
tarmoqlarida ushbu atamaning o‘rnini ham belgilab berdilar. XVIII asrning 
birinchi yarmida adabiyotda estetika tushunchasi paydo bo‘ldi. Bu aynan resepsiya
bilan va, qolaversa, “ta’b” bilan uzviy bog‘liqdir. Volter o‘zining “ Ta’b ” nomli 
traktatida  7
 asarning tushunilishida estetik didning roli muhimligini aytib o‘tadi. 
Demak, resepsiya atamasidan oldin ta’b tushunchasi ishlatilganini Hans Norbert 
Fyugen o‘zining “Die Hauptrichtungen der Literatursoziologie und ihre Methoden”
(“Adabiy sosiologiyaning asosiy yo‘nalishlari va metodlari”) asarida ta’kidlab 
o‘tadi 8
. 
Hans Robert Yaussning resepsiya tarixiga oid qarashlari XX asrning 60-
yillari oxiriga kelib adabiyotshunoslikning yangicha yo‘nalishiga turtki bo‘ldi. 
Yauss asar yoki uning aniq tahlili bilan emas, balki asar yozilgan davr sharoiti 
bilan hisoblashishni talab qildi. Asar muloqot jarayonida matn deb tushuniladi. 
Asar davr haqidagi aniq ma’lumot bilan kitobxonni ta’minlaydi va har qanday 
holatda ham o‘quvchi tarix manzarasini tahlil qilish imkoniga ega bo‘ladi. 
Resepsiya tarixi nuqtai nazaridan asar tushunchasi salbiy va metaforik ta’riflangan:
“Badiiy asar monologik ravishda o‘zining vaqti chegaralanmagan borlig‘ini 
namoyon etuvchi monument emas. U partitura (ko‘p ovozli musiqa asarida hamma
7
 Вольтер, Франсуа Мари Аруэ, Эстетика. Статьи. Письма. Предисл. и рассуждения. Сост., вступит, статья и 
ком мент. В.Я. Бахмутского. Пер. Л. Зониной и Н.Наумова. — М.: Искусство, 1974. — 392 с. (История эстетики 
в памятниках и документах). — С. 267–281.
8
 Fügen Hans Norbert: Die Hauptrichtungen der Literatursoziologie und ihre Methoden. Bonn, 1966, 231 s.
21 qismlarning majmui) kabi doimo yangilanib turadigan, so‘zlar materiyasidan iborat
majmuadir 9
“
Nemis olimi Aleksandr Humbolt resipiyent bilan dialog imkoniyatlar 
konsepsiyasini quyidagicha ifodalaydi: “Har qanday san’at asarini, go‘yo rassom 
tomonidan yaratilgan asar kabi, mustaqil individ kabi qabul qilish mumkin. Asar 
xuddi tirik jonzotdek. Asarning ham, muayyan obrazlar hisobiga, ichki quvvati va 
hayot tamoyili mavjud” 10
Reseptiv estetika uchun eng asosiysi matn va kitobxon o‘rtasida “aniq 
chegara”ning qo‘yilishi hisoblanadi. “Matnkitobxon” dialogik munosabatini bir 
mavqega ega ikki suhbatdoshning holati, deb tushunish muhim, o‘rtadagi 
“chegara” suhbatning “ochiq-oydinligi”ni belgilaydi. 
Matnning mazmun-mohiyatini anglamay, kitobxonga yoki til o‘rganuvchiga 
taqdim etish samaradorlikka ham, sifatga ham salbiy ta’sir ko‘rsatadi. Shuning 
oldini olish maqsadida tayyorlanayotgan raqamli darsliklar, qo‘llanmalar quyidagi 
talablarni ham nazardan chetda qoldirmasliklari kerak:
birinchidan , ishlab chiqilgan dastur kim uchun mo‘ljallangani, ya’ni 
kitobxonning yoshi, psixologiyasi, bilim, tajribasi inobatga olinishi;
ikkinchidan , gap raqamli texnologiya yoki kitob haqida borsada, matn 
tanlanishiga, uning ta’sir estetikasiga e’tibor qaratilishi;
uchinchidan , matnning “ko‘milgan” ma’nosi iloji boricha ochib berilishi;
to‘rtinchidan , material qaysi formatda taqdim etilishidan qat’i nazar 
kitobxon diqqat markazida bo‘lishi;
beshinchidan , mutolaa — kitobxon bilan muallifning implisit (yashirin. —) 
suhbati ekanini unutmaslik va shuning uchun bu jarayonni samarali tashkil 
etilishida ko‘mak berish;
9
 Jauss, Hans Robert: Literaturgeschichte als Provokation der Literaturwissenschaft.  Konstanz, 1967. 138  б
10
 Гумбольдт А. Язык и философия культуры. — М.: Прогресс, 1985. — С. 224–448.
22 oltinchidan , matnlarning mazmun-mohiyatini anglamasdan tanla-nishiga 
umuman yo‘l qo‘ymaslik zarur. 
Xulosa o‘rnida alohida ta’kidlash joizki, matn so‘zlar yig‘indisi yoki ketma-ketligi 
emas, balki tirik mavjudot singari yashashga haqli, his-tuyg‘uga ega va kitobxon 
bilan bemalol muloqot qila oladigan sehrli bir xilqatdir. Bu xilqatning qadriga 
еtmaslik, undan o‘z o‘rnida, to‘g‘ri foydalanmaslik kelgusi avlodni tuzalmas 
dardga mubtalo qilishi mumkin. 
2.2.  MATN VA KITOBXON MUNOSABATI
Har qanday faoliyat zamirida, shuningdek, kitobxon faoliyatida ham birinchi
o‘rinda ehtiyoj yotadi. Bundan shu narsa ayonki, matn orqasida haqqoniy, 
ob’yektiv olam tushunchasi turibdi, inson uni mutolaa jarayonida egallaydi, ushbu 
metodologiya orqali kitobxon faoliyatini quyidagicha belgilash mumkin. Mutolaa-
bu faoliyatning bilish, o‘rganish, ilm olish hodisasidir. Buning zamirida faollik, 
maqsad sari yo‘naltirilgan, o‘qish va ijtimoiy subyektning turli ehtiyojlariga qarab 
matndagi ma’lumotni egallashi yotadi. Faoliyat motiv, maqsad, real faollik va 
bajarilgan ishlar tizimida namoyon bo‘ladi va ularning yaxlit majmui uning 
dinamikasi va natijalarini aniqlab beradi. Albatta, bunda tashkiliy ishlar sifatini, 
kitobxonning topqirligini, mutolaa uchun yaratilgan shart-sharoitlar va kitobxon 
faoliyatining prosessual tomonlarini tavsiflovchi boshqa omillarni ham hisobga 
olish kerak bo‘ladi.
Kitobxon faoliyatining motivasion - qiziqish turi kitobxonning 
ijtimoiydemografik ko‘rsatkichlari, uning ijtimoiy xususiyatlari va hayotda tutgan 
o‘rni, shuningdek, shaxsning ijtimoiy-psixologik tafakkuri natijasida shakllanadi. 
Motivasion-qiziqish omili faoliyat ob’yekti - matn va uning muallifi,shuningdek, 
boshqa kitobxonlar bilan muloqot, o‘qilgan mavzu haqida ularning fikrlari ham 
bo‘lishi mumkin. Shaxsga xos bo‘lgan ijtimoiy yo‘naltirilganlikning murakkab 
tizimi (dunyoqarash, tushuncha, xulosa, ehtiyoj, motiv, o‘rganish, qiziqish va 
23 boshqalar) mutolaaning motivasion- qiziqish bosqichida aniqlanib, ongli ravishda 
ilm olishda mutolaa maqsadlarida namoyon bo‘ladi. 
Motivasion-qiziqish bosqichining еtakchi tarkib yasovchi qismi ehtiyojdir. 
Faoliyatning motivasiyasi turlicha bo‘lishiga qaramasdan, uning birinchi sababi - 
ehtiyoj bo‘ladi. Shuning bilan birga ehtiyoj va motivlar o‘rtasida juda yaqin 
bog‘liqlik mavjud. Bu xususda o‘z fikr-qarashlarini ilgari surgan professor V. 
Karimova shunday deydi: “Insonning ehtiyoji - bu individning nimagadir bo‘lgan 
muhtojligini sezishidir. Motivlar esa - bu insonning shu muhtojlik bilan bog‘liq 
bo‘lgan intilishidir”. 
Kitobxon va matn muallifi shaxining tarkibiy qismlarining mazmuni 
prosessualnatija bosqichining “kitobxon-muallif, boshqa kitobxonlar” 
munosabatlari tizimida o‘z aksini topadi va ko‘rinadi. Prosessual-natija bosqichi 
bevosita kitobxon shaxsining barcha jihatlarini hamda bilvosita (matn orqali) 
muallif shaxsining va boshqa kitobxonlar tarkibiy mazmunining ba’zi 
komponentlari, ularning matnni o‘qishdan oldingi bir-biri bilan muloqotini o‘z 
ichiga oladi. Bu haqida N.A.Rubakin:  “Kitobxonga hammadan ham muallif yoritib
bergan, kitobxonning o‘zida mavjud bo‘lgan xususiyatlari ma’qul keladi ”, deydi. 
Yakuniy baholash bosqichi nafaqat kitobxon, balki muallif shaxsi intilishlarining, 
ayniqsa ularning dunyoqarashini, qadriyat mo‘ljallari, tushuncha, xulosalari, 
ijtimoiy qarashlarini bir-biri bilan taqqoslaganda namoyon bo‘luvchi tarkibiy 
mazmuniga bog‘liq bo‘ladi. Shaxsning ijtimoiy-psixologik qarashlari to‘g‘ridan-
to‘g‘ri kitobxon faoliyatida namoyon bo‘lmaydi: u albatta alohida jihatlardan kelib 
chiqib, uning aniq vujudga kelishi bilan belgilanadi. Shaxs tuzilmasi kitobxon 
faoliyatining favqulotdaligini hisobga olgan holda to‘laligicha yoxud uning alohida
turlarida yaqqol namoyon bo‘ladi. 
Yanada kengroq qilib aytganda, kitobxon faoliyati, aniqrog‘i mutolaa - 
ijtimoiy fenomen sifatida ta’lim bilan mashg‘ul shaxsni tavsiflovchi 
ko‘rsatkichlarning yaxlit va mukammal yig‘indisini o‘z ichiga oladi. Shunday 
qilib, kitobxon faoliyatini shartli ravishda uchta bosqichda, uchta aspektda kurib 
24 chiqish mumkin: 1. Kitobxonning o‘z shaxsiy faoliyati yoki ongli, maqsadli 
faoliyatga kirishgan subyekt sifatida kitobxonlikning uchta asosiy bosqichini o‘z 
ichiga oluvchi umumlashma harakatlari majmui. 2. Kitobxonning qidiruv, tanlov 
va olingan axborotni mustahkamlash bilan bog‘liq bo‘lgan, kitobxon faoliyati 
bosqichlarini o‘z ichiga olgan shaxsiy faoliyati. 3. Kitobxon faoliyatining barcha 
bosqichlari, shuningdek, mutolaa bilan bevosita mashg‘ul kishi tavsifnomasining 
keng ko‘lamdagi faoliyatlari (masalan, shaxsiy kutubxona, gazeta va jurnallarga 
obuna bo‘lish, jamoat kutubxonalaridan foydalanish, o‘qish uchun tanlangan 
adabiyotlar mavzulari, boshqa kitobxonlar bilan muloqot doirasi va boshqalar) 
majmui. Shu bilan birga kitobxon faoliyati tahlilini keng darajada va turli ijtimoiy 
subyektlarga (alohida shaxs, guruh, yaxlit jamiyat) nisbatan ham amalga oshirish 
mumkin
Badiiy adabiyotni o‘rganish bilan bog‘liq barcha masalalar (mas., asar 
syujeti va kompozitsiyasi, mazmun va shakl, badiiy asar tili, yozuvchi uslubi va 
h.k.) adabiy komparativistikaning predmetini tashkil etadi. Sintetizm, mentallik, 
retseptiv estetika, intertekst(lik), paratekst(uallik), metatekst, gipertekst, arxitekst, 
imagologiya, vorislik, semiotika, tipologiya, motiv boshqa atamalar qiyosiy 
adabiyotshunoslikning asosiy tushunchalari hisoblanadi. Ilmiy adabiyotlarda 
ta’kidlanganidek, asarning syujeti va kompozitsiyasi, asar tili, motivlar, tarjima, 
asar poetikasi, yozuvchi mahorati, o‘zga xalqning boshqa bir xalq adabiyoti 
haqidagi qarashlari, ya’ni, adabiy retsepsiyasi (o‘zga xalq adabiyotini qabul qilish 
jarayoni) qiyosiy adabiyotshunoslik obyekti bo‘lishi mumkin. (masalan, «Navoiy 
rus kitobxoni nigohida», «Pushkin va o‘zbek kitobxoni», «Fitratshunos yaponlar» 
kabi mavzular). 
Shuningdek, ayni badiiy asarga olimlarning turlicha qarashlarini (masalan, 
«Boburnoma» haqida o‘zbek, rus, yapon, nemis olimlarining ilmiy izlanishlari), 
xalqaro dabiy aloqalar, o‘zaro ta’sir, an’anaviylik va novatorlik, turli xil san’at 
(musiqa, rassomchilik, haykaltaroshlik, kino) turlarining adabiyotga ta’siri kabi 
masalalarni ham qiyosan o‘rganish mumkin. Sharqshunos N.I.Konrad (1891–1970)
25 qiyosiy adabiyotshunoslik obyekti bo‘lishi mumkin bo‘lgan 5 ta jihatga e’tiborni 
qaratadi: 
1.Tarixiy umumiylikka ega millat adabiyotlari qiyosi (mas., fors va tojik ). 
2.Turli xalqlar adabiyotida tipologik xususiyatlar qiyosi (mas., XIX asr 
klassik realizmi). 
3. Turli makon va zamondagi xalqlar adabiyoti qiyosi (mas., rus va o‘zbek 
adabiyoti). 
4. Bir-biriga bog‘liq bo‘lmagan holda tipologik xususiyatlarga ega bo‘lgan 
adabiyotlar qiyosi (mas., ritsarlik romanlari va yapon harbiy epopeyalari). 
5. Xalqlararo adabiy aloqalar qiyosi. Bu o‘rinda olim adabiy ta’sir va adabiy 
aloqalarga alohida urg‘u beradi 11
. 
V.M.Jirmunskiyning (1891–1971) ta’kidlashicha, yozuvchi ijodini unga 
ta’sir o‘tkazgan milliy va xalqaro adabiy an’analar bilan qiyosan o‘rganish ham 
juda katta metodik ahamiyatga ega bo‘lib, adibning ijodiy individualligini, milliy 
va jahon adabiyoti taraqqiyotida tutgan o‘rnini aniqlashga yordam beradi 12
. 
Germaniyada nashr qilingan monografiyada komparativistika fani 
1)   adabiyot nazariyasi komparativistikasi (Dichtungs-Literaturtheorie);
2) adabiyot tarixi komparativistikasi; 
3)komparativ intermedial tadqiqotlar (komparatistische 
Intermedialitätsforschung / Comparative Arts);
4) komparativ madaniyatshunoslik (komparatistische Kulturwissenschaft) 
kabi to‘rtta guruhga ajratilgan.
Har bir tarjimonga o‘z tilining grammatik qonuniyatlari asosida tarjima 
qilishga yordam beruvchi vositalar. Tarjima imkon qadar original asarga yaqin va 
11
  Конрад Н.И. Избранные труды. Литература и театр. – М.: Наука, 1978. – С.32 – 33
12
  Жирмунский В.М. Проблемы сравнительно-исторического изучение литератур // Известия АН. Т.XIX. 
Вып. 3. – М., 1960. – С.183.
26 to‘g‘ri bo‘lishi kerak. She’riy asarlar tarjimasida ekviritmiyaga ham e’tibor qilish 
darkor. Ekviritmiya (lotincha «to‘g‘ri ritm») – ritm (ohang)ni saqlagan holatda 
tarjima qilish demakdir. Noto‘g‘ri tarjima noto‘g‘ri talqinni yuzaga keltiradi. 
Albatta, tarjima «qurbonlarsiz» bo‘lmaydi, ammo yuqoridagi jihatlarni hisobga 
olmaslik, tarjimani originaldan ancha uzoqlashtiradi. Tarjima nazariyasiga oid 
ilmiy kitoblarda ko‘pincha  ИЯ ,  Пя  kabi abriveaturalarga duch kelamiz:  ИЯ  – 
исходный   язык  (original tili),  ПЯ  –  переводный   язык  (tarjima tili) demakdir. 
Tarjima nafaqat tilshunoslik, balki adabiyotshunoslik, jumladan – qiyosiy 
adabiyotshunoslik obyektidir. Chunki asarning o‘zi va tarjimasi qiyoslash uchun 
asos vazifasini bajaradi. Tarjimani qiyosiy adabiyotshunoslik nuqtayi nazaridan 
o‘rganayotgan tadqiqotchi, albatta, bu boradagi nazariy adabiyotlar bilan 
tanishishi, original asar va tarjimada aynan nimani qiyoslash kerakligini anglab 
еtishi kerak. Adabiyotshunos M.Topperning «Tarjima qiyosiy adabiyotshunoslik 
tizimida» nomli ilmiy asarida tarjimaning komparativistika obyekti sifatidagi 
xususiyatlari juda yaxshi ochib berilgan. 13
Bizga ma’lumki, tarjima mohiyatan kommunikatsiya (o‘zaro muloqot) va 
retsepsiya (tarjimaning qabul qilinishi) kabi jarayonlardan iborat. Xuddi shu 
jarayonlar qiyosiy adabiyot shunoslik uchun ham xos bo‘lib, ikkita har xil millatga 
mansub adabiy asarni taqqoslash jarayonida, albatta, bu jarayonlar tahlil qilinadi. 
Masalan, Nosir Zohid va amerikalik yozuvchi Viktoriya Shvabning turlicha 
nomdagi «Qasos» romanlarini o‘zbek va xorij kitobxoni bir xil qabul qiladi, bu – 
retsepsiya jarayoni. Har ikkala romanni taqqoslashga kirishish – ikki millat, ikki 
madaniyat, ikki yozuvchi o‘rtasidagi kommunikatsiya. Demak, birgina 
kommunikatsiya va retsepsiya tushunchalarining mavjudli tarjimani qiyosiy 
adabiyotshunoslik obyekti sifatida o‘rganishga to‘la asos beradi. M.Topperning 
fikricha, qiyosiy adabiyotshunoslik metodologiyasi jahon adabiyotidagi turli xil 
milliy adabiyot namunalarini qiyoslash imkonini beradi, bu esa tarjimashunoslikka 
13
 Топер П.М. Перевод в системе сравнительного литературоведения. – М., 2000
27 bo‘lgan e’tiborni oshiradi  14
. Badiiy asar tarjimasi bilan shug‘ullanmoqchi bo‘lgan 
tadqiqotchi asosan quyidagi jihatlarni qiyosan o‘rganishi mumkin: 
1.Original asar va tarjimaning muvofiqligi. 
2.Yozuvchi va tarjimonning ijodiy individualligi. 
3.Adabiy aloqa va tarjima. 
4.Asar va uning retsepsiyasi (qanday edi, qanday qabul qilindi?). 
5.Tarjima va adabiy ta’sir masalasi. 
6.Janrlararo tarjima: lirik, epik, dramatik tur janrlari tarjimalarida 
o‘xshashlik va farqlar. 
7.Tarjima va madaniyatlararo kommunikatsiya. 
8.Badiiy tarjimada lisoniy olamning qayta yaralishi muammosi. 
9.Yozuvchi va tarjimon mahorati va h.k. masalalar.
Tarjima qiyosiy adabiyotshunoslik obyekti sifatida o‘rganilganda, ushbu 
tadqiqot xuddi boshqa komparativistik tadqiqotlarda bo‘lgani kabi tarixiy, 
gnoseologik, mantiqiy, metodologik, ma’naviy-g‘oyaviy mezonlar orqali 
baholanadi. Xullas, «asliyat ruhini imkon qadar to‘g‘ri va to‘la aks ettiradigan 
tarjima matnini yaratish uchun tarjimon ham talantli badiiy so‘z ustasi, ham 
iste’dodli tarjimashunos olim bo‘lishi kerak 15
»
Biz kimning ijodini qaysi “...izm”ga olib-borib taqamaylik, u adabiyotga 
yangilik olib kirishi kerak, hech bo‘lmasa, Abdulla Qahhor aytganiday, adabiyot 
“domovoy”iga o‘z qahramonlarini yozdirib qo‘yishi kerak.  Retseptiv estetika 
(asarni idrok etish madaniyati) da bir hodisa bor: yillar, zamonlar o‘tib, adiblar 
yoki asarlar nomlari unutilishi mumkin ekan, biroq qahramonlar unutilmaydi.  Asar
muallifi esa o‘sha yangi qahramoni bilan birga adabiyot tarixiga kirib qoladi. O‘z 
davrida (o‘sha davrdagi mavjud adabiy tamoyillar asosida, albatta) XX asrning 70-
14
 Топер П.М. Перевод в системе сравнительного литературоведения. – М., 2000. – C.19
15
  Мусаев Қ. Таржима назарияси асослари. – Тошкент: Фан, 2005. – Б.334
28 yillarida o‘zbek nasridagi uslubiy tendentsiyalarni kuzatib, izchil realistik, liro-
romantik va shartli uslubiy yo‘nalishda ijod qiluvchi; ayrim ijodkorlarda esa ikki, 
hatto uch uslubiy ko‘rinishlarning unsurlarini kuzatish mumkinligi haqida ilmiy 
tadqiqotlar bor. Biroq bugun, ikki asr bo‘sag‘asida yaratilgan asarlarni kuzatib, 
bunday yuzaki xulosalar qilishdan qiyin. Chunki qaysi adabiy qahramonni tilga 
olmaylik, u siz aytgan davrning emas, balki o‘zidan avvalroq yashagan adabiy 
davrning hosilasi bo‘lib ko‘rinadi. Adabiy qahramon haqidagi aytilgan 
mulohazalar ko‘proq nasrga tegishli, she’riyatda esa shoir “men”ining o‘zi bosh 
qahramon. Uning tabiati, ruhiyati, boringki, adabiy madaniyati ham bizga saboq 
bo‘lishi, shoir biz avval tuymagan tuyg‘ularni tuydirishi, biz ko‘rib anglamagan 
badiiy haqiqatni anglashga yordam berishi kerak. Bu bilan ijodkor o‘zi iste’dodini 
tarbiyalaydi, balki millatning badiiy didi va salohiyatining o‘sishiga yordam 
berishi mumkin. 
Mutolaa madaniyati kitobxonlikni shakllantirishda ijodkor uslubi, badiiy 
asar retsepsiyasini belgilash muhim ahamiyatga ega. Albatta, bu borada 
yozuvchining ijod dunyosiga kirish va shu orqali o‘quvchi ongi, didini o‘stirish 
asosiy maqsad bo‘lishi talab etiladi. Zero, badiiy asar o‘qituvchi va o‘quvchi 
fikrini boyitish, hissiyotlarini tarbiyalashning samarali usulidir. Bu yo‘nalishda 
darslik va majmaulardan o‘rin olgan o‘zbek va jahon adabiyoti durdonalarini tahlil 
qilishni yo‘lga qo‘yib, samarali natijalarga erishish muhim ahamiyat kasb etadi. 
Yaxshi va sara asarlar avloddan avlodga o‘tib, sayqallanib, qayta-qayta tilga 
olinib, bir qator tadqiqotlarga predmet sifatida ham xizmat qiladi. Bu jarayon bir 
so‘z bilan retsepsiya (qabul qilish, o‘zlashtirish) deyiladi, ya’ni tarjima qilingan 
badiiy asar (qaysi janrga daxldor bo‘lsa ham) hamisha parvarishda, kitobxon 
e’tiborida bo‘ladi. Ba’zida asarlar, hikoyalar turli maqollar bilan yoki o‘ziga xos 
frazalar bilan boshlanadi. Ammo tarjimonlar bu kabi nozik iboralarga e’tibor 
bermaslikka harakat qilishadi. Ularning o‘rniga izoh beruvchi gaplar bilan 
tarjimani davom ettirishadi. Bu esa tarjima qilinayotgan matnning asl shirasini 
29 yo‘qotilishiga olib keladi va shu bilan birga, asarning retsepsiyasiga salbiy ta’sir 
ko‘rsatadi.
XULOSA
Hozirgi zamonaviy texnika va texnologiyalar asrida insonlarni ommaviy 
madaniyat qurshovidan asrab qoluvchi eng ma’naviy boylik bu badiiy adabiyotlar 
hisoblanadi. Hozirgi kunda Prezidentimiz tashabbusi bilan yoshlarni kitobxonlikka
keng jalb qilish borasida juda katta ishlar amalga oshirilmoqda. Xususan, har bir 
oliy ta’lim muassasi balki mahallarda ham kitobxonlik tanlovlari o‘tkazilib 
kelinmoqda. Bu bilan biz juda katta natijalarga erishishimiz balki ma’naviy 
dunyoimizni kengaytirishimiz mumkin. Bu hozirgi kunning eng dolzarb 
masalalaridan biri hisoblanadi. Badiiy adabiyotning ko‘p asrlik taraqqiyoti, uning 
kishilar dunyosiga, ularni qurshab turgan tashqi borliq bilan aloqalariga va o‘zaro 
munosabatlariga tobora chuqur kirib borganligidan dalolat beradi. Bundan ko‘rinib
30 turbdiki, badiiy adabiyotning bosh mavzusi insondir. Insonning badiiy asarlarda 
markaziy o‘rinni egallashi dunyoni badiiy   ravishda anglash va ijod sohasida 
kishilik tomonidan bosib o‘tilgan katta yo‘lning natijasi hisoblanadi. 
Yuqoridagi tahlillarimizga tayanib quyidagilarni xulosa sifatida keltirishimiz
mumkin bo`ladi: urush mavzusidagi asarlarda qahramon ruhiyati juda ham 
o`zgaruvchan bo`ladi va u vaziyatga qarab evrilib turadi. Qahramonlar o`lim bilan 
yuzma-yuz kelganda ruhiyatini hech qanday bo`yoqlarsiz boricha namoyon qiladi. 
Chunki bu vaziyatda qahramon o`z ruhiyatini boshqara oladigan darajada 
bo`lmaydi. Qahramon o`zinig ichki ruhiyatini personajlar bilan suhbatda, ichki 
monologlarda va o`zining xatti-harakati bilan ifodalaydi va mana shu ifoda 
jarayonida qahramon bevosita harakat qiladi.
Xulosa o‘rnida shuni ta’kidlash lozimki, badiiy adabiyotning inson hayotida 
ahamiyati juda yuqori. Inson ardoqlab keladigan eng noyob hislar insonparvarlik, 
adolat, shafqat, o‘zaro hamjihatlik, do‘stlik,mehr va muruvvat, sevgi-muhhabat 
singari o‘lmas insoniy tuyg‘ular kishi ongida, shuurida, ruhiyatida 
mujassamlashadi va bu hislar adabiyotga oshno insonlar qalbiga ko‘chib o‘tadi. 
Tuyg‘ular esa faqat aql orqali emas, balki ko‘ngil, yurak orqali seziladi, ta’sir 
o‘tkazadi. Shunday ekan, badiiy asarlar badiiy adabiyotning muhim ajralmas 
tarkibiy qismidir. 
31 FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR
1. D.Quronov va boshqalar. Adabiyotshunoslik lug‘ati,
2.   I .И.Тихомирова.   Психология   чтения   школников.   В   помо щ
педагогубиблиотекарю. 2018. 
3.   Avloniy   A.   Turkiy   guliston   yoxud   axloq,   -   T.:   O‘qituvchi,   1992;   11.
Davletshin   M.G.   Yosh   psixologiyasi   va   pedagogik   psixologiya.   -   T.:   O‘qituvchi,
1984; 
4.   Roziyev   E.   Umarov   A.   Mutolaa   madaniyati   :   shaxs,   jamiyat,   taraqqiyot
/A.Navoiy   nomidagi   O‘zbekistan   MK;   A.Qodiriy   nomidagi   Toshkent   Davlat
madaniyat in-ti; Mas.muharrir M.Bekmurodov.-Toshkent: Fan, 2004.-  194 6. 
32 5. Умаров А.О., Коваленко А.П. Психология читателя и чтения. Т.: Изд-
во   нас.   библиотеки   Узбекистана   им.   Алишера   Навои,   2004   йил.   -   136   с.   3.
Кассел Кей Эни. ХХИ асрда маълумот ва ахборот хизматлари 
6. Гумбольдт А. Язык и философия культуры. — М.: Прогресс, 1985. —
С. 224–448. 
7.   Ковылкин   А.Н.   Литературное   произведение   и   проблема   рецепции//
Вестник Башкирского университета, — 2007. Т.12. — №3. — С. 43–46. 
8.Расулов А. Бадиийлик — безавол янгилик: Илмий-адабий мақолалар,
талқинлар, этюдлар. — Т.: Шарқ, 2007. — 336 б. 
9.Sher Abdulla Estetika (nafosat falsafasi). — T.: O´zbekiston, 2015. — 368
b. 
10. Эркаев А. Эстетик онг ва бадиий билиш // Жаҳон адабиёти, — 2015.
— №11. — Б. 134–143.
11. Madalievna, I. S., & Abdurahimovna, J. R. (2021). The Analogies Used
in Mukimi’s Works. European Journal of Life Safety and Stability (2660-9630), 9,
95-99
12.   Тўйчиева ,   Д .   (2022).   АМИР   ТЕМУРНИНГ   КИТОБХОНЛИК
ОДОБИ   ХУСУСИДА .  Oriental Art and Culture, 3(1), 176-185
33

Retseptiv estetikaga oid asarlar tahlili

KIRISH …………………………………………………………………...……  3  I BOB. ESTETIK IDROK HAQIDA TUSHUNCHA

1.1 Estetik idrok va badiiy tasvir…………………………………..…………….. 6 

1.2 Gnoseologiya – bilish falsafasi  ………………..………………..…...….…... 15

II BOB. ADABIY RETSEPSIYAGA XOS XUSUSIYATLAR

2.1. Adabiy retsepsiya haqida tushuncha....................................................….…...18

2.2. Matn va kitobxon munosabati..........................................................................24

Xulosa …………………………………………………………………..……....  32

Foydalanilgan adabiyotlar.…………………………………………...….…..….34