Rohati dil asaridagi hikoyatlarni o'rganib, asardagi maqomini belgilash

O‘ZBEKISTON  RESPUBLIKASI 
OLI Y   TA ’LI M, FAN   VA  IN N OVA TSI Y A LA R
VAZIRLIGI
__UN IVERSITETI
Ro’y xat ga olindi №__________                          Ro’y xat ga
olindi №__________
“ _____”  ____________20   y .                             “ _____”
____________20   y .
“ ___________________________ “  KAFEDRASI
“ _____________________________ “  FAN IDAN
KURS ISHI 
Mav zu:________________ 
Bajardi:_________________________________ Tek shirdi:_______________________________
______________ - 20___
Mavzu:  Rohati dil asaridagi hikoyatlarni o'rganib, asardagi maqomini belgilash
Reja:
Kirish
1.Xo’janazar Huvaydo ijodiy me’rosi va mavzular olami 
2.“Rohati dil” dostoning g’oyaviy-badiiy tahlili.
3.Dostondagi  hikoyalarning ma’rifiy-adabiy qimmati 
4.“Rohati dil” diniy-didaktik asar. 
Xulosa
Foydalanilgan adabiyotlar
         Kirish
                Mulla   Xo’janazar    o’g’li    Huvaydo   XVIII  asr  o’zbek adabiyotining
ko’zga ko’ringan va  o’zining lirik she’rlari va dostonlari bilan mashhur bo’lgan
shoirlardan   biridir.   U   O’shda   tug’ilib,   Farg’onaning   Chimyon   degan   go’zal
maskanida o’sib-ulg’aydi. Bu haqda shoir shunday yozadi:
               Kaminaning oti Xo’janazardur,
               Atosining oti G’oyibnazardur.
               Nasabda O’shu mavludi Chimyoniy,
               G’aribu xokisoru dil parishoniy. 
     Haqiqatan, Huvaydoning otasi  G’oyibnazar  Ernazar o’g’li 1104-hijriy yilda bir
guruh marg’ilonlik qarindoshlari bilan birga Chimyonga ko’chib kelib, chimyonlik
bir qiz bilan oila qurgan. G’oyibnazar Chimyonda nufuzli maktabdor eshon edi. U
Qashqarda   shuhrat   topgan   Ofoq   xo’ja   muridlaridan   bo’lib,   piriga   ixlos   va
hurmatining ramzi  sifatida o’g’liga Xo’janazar  ismini bergan. Huvaydo shoirning
adabiy   taxallusidir.     Uning   tavallud   yili   ma’lum   emas.   Shoirning   zamondoshi,
ixlosmandi   Mavlono   Noseh,   shogirdi   shoir   Mirhasan   Sadoiy   hamda   chevarasi
Mullo Yo’ldosh Xilvatiyning marsiya-ta’rixida Huvaydo shaxsi va fazilatlari ta’rif
etilib, vafoti sanasi milodiy 1780-yil deb ko’rsatiladi:
                   …Xirad ustodi ta’rix vafotin, 
                   Bitibdur:’’G’oyib o’ldi qutbi hodiy’’   Bu sana abjad hisobida 1195-hijriy, 1780-1781-milodiy yilga to’g’ri keladi. Otasi
vafotidan so’ng maktab va xonaqolarda maktabdor domla sifatida yoshlarga saboq
o’rgatadi.   Huvaydo   eshon   sifatida   yuksak   obro’-e’tiborga   ega   bo’ladi.   Uning
ta’lim-tarbiya   sohasidagi   ishlari   to’g’risida   zamondoshi   Noseh   yozib   qoldirgan
quyidagi misralar bu fikrlarni tasdiqlaydi:
                     Tutib suhbat davom umri boricha, 
                     Bayoron ta’lim erdi fikri yodi.
                     Dabistonda sa’y  aylab tun-u kun, 
                     Yozilgan necha tolibning savodi…
  Huvaydodan so’ng uning avlodidan bir necha shoir va shoira yetishib chiqqanligi
ma’lum.   Ular   haqida   To’xtasin   Jalolov   o’zining   “Samarbonu”   risolasida   qiziqarli
ma’lumotlar keltiradi. Chunonchi, Huvaydoning nabirasi Mavlaviy Sirojiy ( vafoti
1877),   chevaralari   Samarbonu   (   1837-1891),   Salohiddin   Soqib     (1838-1910),
Mullo   Yo’ldosh   Xilvatiy   (   1858-1921)   sohibi   devon   shoirlar   bo’lgan.   Shulardan
Samarbonu   va   Xilvatiyning   she’riy   devonlari   nashr   etilgan.   O’zbek
adabiyotshunosligida   Huvaydoning   hayoti   va   ijodi   hali   keng   o’rganilmagan.
Shuning uchun ham uning hayoti haqida hozircha kam ma’lumotga egamiz. 
                         Sho’rolar mafkurasining salbiy ta’siri tufayli   XX asrning turli yillarida
yaratilgan   ayrim   ishlar   tarkibida,   alohida   yozilgan   ilmiy-ommabop   maqolalarda
Huvaydoning boy falsafiy ruhiy   dunyosiga, shoirlik mahoratiga biryoqlama baho
berish,   asarlarining   tub   mohiyati   xususida   atroflicha   fikr   yuritmaslik   mayllari
sezilib   turadi.   XX   asrning   60-yillaridan   boshlab   adabiyotshunoslikda   uning
merosini kengroq tadqiq etish davri boshlandi, deyish mumkin. Shu yillari  adabiy
merosimizning   yirik   bilimdonlari   va   tadqiqotchilari   sanalmish   akademiklar   V.
Zohidov,   V,   Abdullayev,   talantli   olimlar   T.   Jalolov,   S.   G’aniyevaning   Huvaydo
ijodiga   bag’ishlangan   ilmiy   ishlari   e’lon   qilindi.   “O’zbek   adabiyoti   tarixi”   besh
tomligining   uchinchi   tomida   (1978)   V.   Abdullayev   va   R.   Orzibekovning
Huvaydoga bag’ishlangan  adabiy portreti chop etildi.
       Keyingi  yillarda  uning “Rohati  dil”, “Ibrohim  Adham”  qissalari,  “Devon”i  va
ular   nashri   bilan   bog’liq   fikrlar   e’lon   qilindi.   Nusratulla   Jumaxo’janing   “Milliy mustaqillik   mafkurasi   va   adabiy   meros”   mavzuidagi   doktorlik   tadqiqotida
Huvaydo   merosidagi   so’fiyona   dunyoqarash   talqini   va   tahliliga   alohida   e’tibor
qaratildi. Shu mavzuga bag’ishlangan muallif  maqolasi  “Sharq yulduzi” jurnalida
bosildi.   N.   Jumaxo’janing   Huvaydoga   bag’ishlangan   ishlarida   shoirning   islom   va
tasavvuf   ta’limotidagi   she’rlari   ma’rifat   nurlari   yolqinlanib   turishi,   umuminsoniy
hayotbaxsh masalalar  orifona talqin etilganligi  ochib berilgan. Huvaydo ijodining
nechog’li   muhim   ma’rifiy   ahamiyatga   ega   ekanligini   XX   asrning   60-yillaridayoq
akademik     V. Zohidov shunday baholagan edi: “U na saroy bilan bog’liq bo’ldi,
na mamlakatni idora etish ishlariga amaliy aralashdi… Lekin shunga qaramasdan,
o’z   qalami   bilan   hayotni   keng   qamrab   olishga,   har   bir   muhim   masalaga   o’z
munosabatini   bildirishga   va   shunday   qilib,   o’z   zamonining   hozirjavob   shoiri
bo’lishga intildi… Uning ijodida insonning oliyjanob xislatlaridan va Vatan tabiati
go’zalliklaridan tortib to davr chirkinliklari, odam qiyofasidagi yovuzlarning razil
qilmishlariga qadar bo’lgan voqealar o’zining barcha ziddiyatlari bilan aks etgan” .
                                    Huvaydodan   bizgacha   bir   devon   meros   qolgan.   Shoir   sulolasidan
yetishib   chiqqan   Sirojiy,   Salohiddin   Soqib,   Samarbonu   kabi   iste’dodli   shoirlar
adabiyotimiz   tarixida   iz   qoldirganlar.   Salohiddin   Soqib   bobosi   merosini
mukammal   devon   holiga   keltirgan.   U   qayta-qayta   ko’chirilgan.   Devonda   351
g’azal,   28   ruboiy,   41   qit’a,   3   muxammas,   3   masnaviy   va   bittadan   musaddas,
musamman va mustazod kirgan. “Rohati dil” nomli diniy-tasavvufiy mazmundagi
doston   ham   devondan   o’rin   olgan.   Huvaydo   ijodi   haqidagi   ma’lumotlar   bizgacha
“Devoni   Huvaydo”   asarining   qo’lyozmasi,   “Bayozi   Haziniy”da   Huvaydo
g’azallariga   bog’langan   taxmislar,   “Tuhfat-ul   Obidin   va   uns-ul   oshiqin”   bayozi
orqali yetib kelgan. 
    Huvaydo   nafaqat   Farg’onada,   balki   Buxoro   va   Xorazm   adabiy   muhitida   ham
mashhur   bo’lib,   Mujrim   Obid   (Buxoro),   Ogahiy   (Xorazm)   kabi   shoirlar   uning
ijodiga murojaat etib, asarlariga tatabbu va taxmis bitishgani ma’lum. 
Devon  mutolaasida   Huvaydo  g’azal,  mustazod,   ruboiy,  chiston-g’azal  kabi    she’r
turlari, masnaviy  singari      nazm  namunalarining mumtoz  ustasi  sifatida namoyon
bo’ladi.                                   O’z dunyoqarashi, tafakkur  tarzi, badiiy uslubi  jihatdan Xo’janazar
Huvaydo Xo’ja ahmad Yassaviy, Alisher Navoiy, Boborahim Mashrab kabi ulug’
adabiy   siymolarga   yaqin   turadi.   Ularni   umuminsoniy   g’oyalarni   kuylashdagi
hamohanglik   hamda   tasavvuf   maslagiga   e’tiqod   yaqinlashtirgan.   Huvaydo
dunyoqarashida  Yassaviy va Mashrabga izdoshlik yaqqol seziladi. Ilohiy ishqning
bu   uch   otashin   oshig’i     Ollohga   muhabbat   bog’lash   borasida   birlashadilar.
Yassaviy   o’z   hikmatlarida   “Dunyo   uchun   g’am   yema,   Haqdin   o’zgani   dema”
tarzida nido cheksa, Mashrab  “Bir Xudodin o’zgasi  barcha g’alatdur, Mashrabo”,
deya bong uradi. Huvaydo esa ularga quyidagicha yakdillik izhor etadi:
                      Dunyoda hoy-u havas qilmoq abas, 
                      Bir Xudodin o’zgani suymoq abas. 
      Huvaydo   dunyoqarashicha,   taqvodorlik   shon-shuhrati   uchun   namoyishkorona,
xo’jako’rsinga   ibodat   qilish   xudnamolik-   o’zini   ko’rsatish,   ko’z-ko’z   qilishdir.
Huvaydo   o’z   dunyoqarashini   takomillashtirish   maqsadida   tasavvufning   eng
yetakchi   tariqatlari-   yassaviya   hamda   naqshbandiyaning   ilg’or   insonparvar
xususiyatlarini   uyg’un   ravishda   mujassamlashtirishga   harakat   qilgan.     Uning
fikricha,   insonni   e’zozlash   Ollohni   e’zozlash   qadar   xayrli   amaldir.   Huvaydo
dunyoqarashi   va   ijodi   qarama-qarshi   qutblardan   iborat   shoirlardan   biri   sanaladi.
Shoir   asarlarida   xudo   va   payg’ambarlarga   atalgan   hamd   va   na’t,   chahoryorlarga
e’tiqod,   ro’za,   namoz,   toat-ibodat,   haj,   zakot   kabi   islom   taomillariga,   jannat   va
do’zax   haqidagi   diniy   aqidalarga   dildan   ishonish   kabi   xurofiy   fikrlar   xiylagina
o’rin olgan.  Huvaydo  deyarli   hamma  o’rinda o’zi   haqida yozadi  va  o’zi   misolida
jamiyatning   notinchligi,   xalqning   noilojligiga   ishora   qiladi.   Huvaydo
she’riyatining   aksar   qismi   Ishqi   ilohiy   tavsifiga   bag’ishlangan   bo’lib,   tabiiyki,
ularda   Qur’oni   Karim   hikmatlari,   diniy   mifologik   qahramonlar   talaygina.
Huvaydoning ayni ruhdagi asarlari keyinroq Haziniy, Nizomiy-Ho’qondiy, Muxlis,
Shavqiy   Namangoniy   asarlariga   ko’chgan,   bu   shoirlar   Huvaydo   g’azallariga
muxammaslar   bitganlar.   Uning     g’azallari,   asosan,   oshiqona   va   orifona   ruhdagi
g’azallardir.   Orifona   g’azallarida   shoir   dunyoning   qorong’u   kechmishlarini   fosh
etish   bilangina   cheklanib   qolmaydi.   Balki     undan   qutulish,   ozod   bo’lish   yo’l- yo’riqlarini  ham  ko’rsatadi. Huvaydo g’azallarida tajnis, tazod, talmeh, qo’shaloq
tashbihlar,   ayniqsa,   mubolag’a   juda   keng   qo’llanilgan.   Ma’shuqaning   go’zalligi
ideallashtirilgani singari oshiqning kechinmalari ham ko’tarinki ruhda tasvirlanadi:
                   Chu ishq bozorida, jono, chiroying raxtini yozsang,
                   Ko’rub Yusuf, Zulayho bo’lg’usi oldingda dalloling.
 U aruzning deyarli barcha bahrlarida ijod etgan san’atkordir. Chunonchi:
Ramal (ramali musammani mahzuf):
                     G’uncha yanglig’ yumuq ishqing bilan xomushsen, 
                     Bu Huvaydodek sango bag’ri to’la qon qaydadur.
 foilotun       foilotun      foilotun     foilun
   -v- - I – v - - I – v - - I – v - 
    Shoir she’rlaridagi dunyo, yor, may, ishq, oshiq kabi ko’p so’zlar keng ma’noda
qo’llanilgan. Huvaydo mumtoz adabiyotning o’ndan ortiq janrida qalam tebratgan.
Har   bir   janrda   o’zining   san’atkorligi,   mahoratini   namoyish   eta   olgan.   Ularning
yangi   imkoniyatlarini   kashf   qilishga   intilgan.   Jumladan,   mustazod   janrida   o’ziga
xos   san’at   asari   yarata   olgan.   Oddiy   lirik   mazmundagi   fikrlarini   voqeabandlik
asosida   yoritgan.   Bu   asarning   tasavvur   manzarasini   kengaytirgan.   Huvaydo
she’riyati   mazmun,   g’oya   jihatidan   qanchalik   o’tkir   mushohadaga   boy   meros
bo’lsa,   badiiy   mahorat   nuqtayi   nazaridan   shunchalik   o’ziga   xos   va   yangichadir.
Bunga devondan istagancha misol keltirish mumkin. 
                        2. “Rohati dil” dostoning g’oyaviy-badiiy tahlili.
                Huvaydo   mumtoz   adabiyotimizdagi   didaktik   nasrchilik   hamda   epik
dostonchilik   an’analarini   davom   ettirib   “Rohati   dil”   hamda   “Ibrohim   Adham”
asarlarini yaratdi. 
        Insoniyatni   loqaydlik,   jaholat,   g’aflat   tanazzulga   yetaklaydi.   Ezguliklardan
yiroqlashtiradi .   Ma ’ naviy   qashshoqlikka   mahkum   etadi .   Shuning   uchun   ham
mumtoz   adabiyotimiz   vakillari   barkamol   insonni   tarbiyalashni   muhim   vazifa,
burch   deb   bilishgan.   Zamondoshlariga   kamolotga ,   ma ’ naviy   xazinalarga   yo ’ l
ko ’ rsatishgan .   Jumladan,   Huvaydo   “Rohati   dil”   dostonini   ham   xuddi   shu muammolarga   bag’ishlagan.   Uning   masnaviy   yo ’ lda   yozilgan   ushbu   dostoni   xalq
orasida   mashhur .  U   she ’ rlaridagi   mazmun,   g ’ oyani   to ’ ldiradi ,  teranlashtiradi .  
    Shoir dostoning yozilish sababiga alohida kichkina bob bag’ishlaydi. Undan biz
shoirning   nasl-u   nasabi,   tug’ilgan   joyi,   ismi   sharifi   haqidagi     ma’lumotlarni   bilib
olamiz. “Rohati dil” dostonini falsafiy-tasavvufiy ruhdagi asar bo’lishi bilan birga,
unda shoir tarjimayi holiga dahldor o’rinlar ham bor. Kitobning yozilish sabablari
ham doston muqaddimsidan anglashiladi:
                                Kitobimning otidur “Rohati dil”
                                Erur har bir so’zi tanbehi g’ofil…
    Demak, shoirning “Rohati dil” ni yozishdan maqsadi zamondoshlarini ma’naviy
g’aflatdan   uyg’otish.   U   asarni   dastlab   nasrda   yozgan.   Keyinchalik   talab   va
takliflarni inobatga olib, uni nazm yo’li bilan qayta yaratgan. Shoirning butun umri
kechgan Chimyon shahri aholisi turkigo’y bo’lgani sababdan dostonni turkiy  tilda
yozilgan. Doston 30 bobdan va Ibrohim Adham hikoyatidan iborat. Asar an’anaviy
tarzda   Ollohga   hamd   va   payg’ambarlarga   na’t   bilan   boshlangan.   Keyin
chahoryorlar   -   Abu   Bakr   Siddiq,   Umar,   Usmon   va   Alining   ibratli   faoilyatlari
bayoni berilgan. Shariat qonun-qoidalari, talablari sharhlangan. Shundan so’ng bir
qancha pandnoma hikoyatlar keltirilgan. “Rohati dil” asarining g’oyasini insonning
ichki   dunyosini   boyitish,   islom   shariati   ruknlariga   ongli   ravishda   chuqur   e’tiqod
bilan   amal   qilish   kabi   mavzular   tashkil   etadi.   Ulardagi   obrazlarning   bir   guruhi
iymon,   soflik,   halollik,   poklik,   insoniylik,   ikkinchi   guruhi   esa   g’azab,   nafrat
uyg’otuvchi   obrazlardir.   Shunday   qilib,   manzuma   ko’p   asrli   adabiyotimizda
qalamga   olinib,   tashviq-targ’ib   etib   kelingan   shariat   yo’riqlarini   adabiy   vositalar,
obrazlar, she’r orqali xalqqa ta’sir o’tkazishga bag’ishlangan asardir. 
        “Rohati   dil”   diniy-didaktik   asar   bo’lib,   unda   islom   va   tasavvuf   ta’limotining
umuminsoniy g’oyalari ibratli hikoyalar vositasida tahlil etiladi. 
Mol-dunyoga   hirs   qo’yish,   nafsga   qul   bo’lishning   oqibatlari,   bilim   olishning
ulug’ligi, ilm ahli izzatini o’rniga qo’yish; ota-ona oldidagi farzandlik burchini ado
etib,   roziligini   olish;   qo’ni-qo’shnilarning   bir-biriga   mehr   oqibatli   bo’lishi;   er-u
xotinning bir-biriga meht-muhabbatli , izzat-hurmatini joyiga qo’yishi; riyokorlik, xiyonat,   ta’makirlik,   takabburlik,   munofiqlik   kabi   inson   tabiatidagi   fazilat-u
qusurlar   asarning   markazida   turadi.   Bu   muammolarning   har   biri   qisqa   hajmli
hikoyalarda   xalqona   uslubda   sodda,   tushunarli   tilda   bayon   etib   beriladi.   Bu   asar
komil   insonni   tarbiyalashga   qaratilgan.   Inson   o’z-o’zini   tanishga,   tabiatidagi
nuqsonlarini   yo’qotishga   da’vat   etiladi.   Asar   yaxlit   syujet   chizig’iga   ega   emas.
Ammo  undagi fikr, g’oya, mazmunni birlashtirib turadigan yagona umumlashma -
komil inson tarbiyasi masalasi bor.  Shoir “Rohati dil” masnaviysi muqaddimasida:
                                Kitobim oti erur “Rohati dil”,  
                                Erur har bir so’zi tanbehi g’ofil.
                                Ko’ngulning shahri sori azm qildim, 
                                Kitobim nasr erdi nazm qildim,-  
Shoir   asarning   nasriy   nusxasini   avval   forsiyda   yozib,   so’ng   turkiyxon
kitobxonlarning ehtiyojini hisobga olib,  turkiy nazmga aylantirgan ko’rinadi:
                             Bu Chimyon shahriing piru javoni, 
                             Tamomiysi erurlar turkiy xoni.
“Rohati dil” dostoni yuqorida aytilganidek, 30 bobdan iborat bo’lib, hamd va na’t
bilan   boshlangan.   So’ngra   “Hikoyati   tobuti   Jabroil   alayhissalom”   keladi.
Hikoyatda   aytilishicha,   Jabroil   alayhissalom   Muhammad   Mustafoga   bir   tobut
keltirib, bu o’lim belgisi ekanini aytadi. Shunda Payg’ambar o’lim haqligiga iymon
keltirish   bilan   birga,   men   bu   dunyodagi   barcha   g’arib-qurobolar   bilan   birgaman.
Ularni   razolatga   tashlab,   o’zim   arshi   a’loga   keta   olmayman,   men   ularga   shafoat
etishim,   bu   imtihon-duyodin   o’tishda   haq   yo’lga   yo’llashim   kerak   mazmunida
javob beradi:
           Dedi:- Yo Jabroyil, siz menga sirdosh 
           Bu tobutni olib borgil, ayo yor,
           Xudoyim va’da qildi manga bisyor…
           G’arib ko’ngli  sinuq bechoralarni…
    Asar   o’quvchilar   qalbida   eng   nozik   his-tuyg’ularni   uyg’otadi,   ularga   hayotga
muhabbat,   iymonli,   pok   e’tiqod   egasi   bo’lishga   chorlanadi.   Kitobda   keltirilgan
rivoyat   va   hikoyatlarning   aksariyati   o’z   manbaiga   ega   va   ular   tarixiy   kitoblardan olingan.   Shuningdek,   asardagi   turli   qiziqarli   va   ibratomuz   voqealar   asar
qahramonlarining   taqdiri   bilan   mustahkam   bog’lanib   ketadi.   Har   bir   inson   o’z
qilmishi, yurish-turishi va amallariga ko’ra ma’lum bahoga sazovor bo’ladi. 
3.Dostondagi  hikoyalarning ma’rifiy-adabiy qimmati
    “Rohati   dil”   asariga   kirgan   hikoyat   va   rivoyatlarning   asosiy   yo’nalishi   islom
dinining qisqacha bo’lsa-da, tarixiga murojaat etish va islom dini asoslarini bayon
qiluvchi   rivoyatlar,   diniy-ahloqiy   hikoyatlar   orqali   o’quvchi   ongi   va   uning   tashqi
va   ichki   dunyosini   islom   ma’naviyati   bilan   boyitishga   qaratilgandir.   “Rohati   dil”
ko’p   asrlik   adabiyotimizda   mavjud   bo’lgan   din   tarixini   adabiy   vositalar   orqali
o’rganishga   qaratilgan   asardir.     Afsuski,   zamonaning   zayli   bilan   bu   doston   o’z
vaqtida   nashr   qilinmay   kelingan.   Vaholangki,   bu   kitobda   insonning   falsafiy
dunyoqarashi, yaratuvchiga bo’lgan eng nozik dil tuyg’ulari, qolaversa, iymondagi
sobitlik,   toat-ibodat,   halollik,   rostgo’ylik,   poklik   kabi   har   bir   musulmon   farzandi
bilishi ham farz, ham qarz bo’lgan eng yaxshi insoniy xislatlar kuylangan. 
    “Rohati   dil”   dostoni   badiiy   jihatdan   teran   va   o’ziga   xos   uslubga   ega   bo’lgan
adabiy   manbadir.     Bu   asr   mumtoz   adabiyotimizda   keng   qo’llanilgan   masnaviy
janrining  mahsulidir. U  hazaji   musaddasi  mahzuf   vaznida  yozilgan. Huvaydo  har
bir hikoyatning hayotiy mazmuni va bosh qahramonning qiyofasini badiiy ifodada
ochib berishga kirishar ekan, o’ziga xos uslub, yuksak badiiylik, tilning ravonligi,
she’rning   jarangdor   va   o’ynoqiligini   rang-barang   bo’yoqlar   orqali   ochib   beradi.
Dostondagi   har   bir   misra   o’quvchini   to’lqinlantiradi,   undagi   chuqur   mazmunni
idrok   etishga   chorlaydi.   Huvaydoning   “Rohati   dil”   va   o’zbek   adabiyotidagi   shu
kabi  diniy-axloqiy ruhda  yozilgan asarlarni   o’rganish  va  nashr  qilinishiga  hozirgi
istiqlol davridagina keng imkoniyatlar ochib berildi. 
                           “Rohati dil” asariga kirgan hikoyat va rivoyatlarning asosiy yo’nalishi
islom  dinining  qisqacha   bo’lsa-da   tarixiga  murojaat   etish  va   islom   dini   asoslarini
bayon   qiluvchi   rivoyatlar,   diniy-axloqiy   hikoyalar   orqali   o’quvchi   ongi   va   uning
tashqi va ichki dunyosini islom ma’naviyati bilan boyitishga qaratilgandir. “Rohati
dil”   ko’p   asrlik   adabiyotimizda   mavjud   bo’lgan   din   tarixini   adabiy   orqali
o’rganishga qaratilgan asardir. Afsuski, zamona zayli bilan bu doston o’z vaqtida nashr   qilinmay   kelingan.   Vaholanki,   bu   kitobda   insonning   falsafiy   dunyoqarashi,
yaratuvchiga   bo’lgan   eng   nozik   dil   tuyg’ularini,   qolaversa,   iymondagi   sobitlik,
toat-ibodat,   halollik,,   rostgo’ylik,   poklik   kabi   har   bir   musulmon   farzandi   bilishi
ham farz, ham qarz bo’lgan eng yaxshi insoniy xislatlar kuylangan. 
           Asar maxsus yaxlit bir syujet va kompozitsiya chiziqlarida tizilmagan bo’lsa-
da,   hikoyatlardagi   o’zaro   bog’lanish,   aniqrog’i,   har   bir   rivoyatning   mazmunan
uzviy   bog’lanib   birma-bir   bayon   etilishi   shakl   bilan   mazmunning   uyg’unligidan
dalolat beradi. Asarda fikr-g’oyalarni umulashtirib, birlashtirib turuvchi reja bor. U
KOMIL   INSON   masalasi.   Asarning   markazida,   musulmon   olamidagi   Olloh
yaratgan   banda-   inson   yotadi.   Asardagi   barcha   hikoyatlar,   mav’izalar,   fikrlar
kamolotning mohiyati, shartlari, belgilarini yoritishga qaratilgan. 
               Musulmon dunyosida amalgam oshiriladigan har bir savobli, xayrli ishning
“Bismillohir-rahmonir   rahim”   ilohiy   jumlasi   bilan   boshlanishi   muqaddas
an’anadir. Sharq dostonchiligida o’rta asrlarda barcha sarlar xudoning madhi bilan
boshlangan.   Huvaydo   ham   o’z   dostonini   shu   an’anaga   amal   qilgan   holda   Olloh
hamdi   bilan   boshlaydi.   Unda   shoir   hamma   narsani   yaratgan   Xudoning   osmon   va
quyoshdan   tortib   har   bir   zarrani,   butun   o’simliklar,va   hayvonot   olamini,   kishilik
jamiyatini   o’z   yuksak   aqli,   har   bir   insonga   mehri   bilan   boshqarib,   harakatga
keltirib, bir-biriga bog’lab, qovushtirib turishini katta zavq-shavq bilan tasvirlagan.
Ollohning   shunday   mehribonchiligi   uchun   olamdagi   hamma   narsa   har   bir   zarra
unga minnatdorchilik bildirib, shukr etib, unga hamd-u sano o’qigan. 
                         Sanov-u hamd xalloqi jahong’a,                 
                         Ki hukm ko’rsatib yaxshi yamong’a.
                         Tutibdur besutun ko’kni muallaq, 
                         Borib shams-u qamar dunyoga ravnaq 
Aytish   kerakki,   Allohni   anglash   va   unga   mehr   qo’yish,   Allohga   xos   yuksak
sifatlarni ulug’lash diniy-tasavvufiy adabiyotga xos an’anaga aylangan. Ollohning,
shubhasiz, birligi va tanholigini bayon etishda Huvaydo salaflariga ergashdi.   
Adabiy   an’anaga   ko’ra   Huvaydo   Xudoning   madhidan   so’ng   Islom   dinining
asoschisi   Muhammad   payg’ambar   madhiga   o’tadi.   Shoir   ‘’Fi   na’ti   Rasululloh sallollohu alayhi va sallam” qismida payg’ambarimizning sifatlari bayon qilingan.
Alloh   Muhammad   payg’ambarning   vujudida   barcha   yaxshi   xususiyatlarini   zohir
etgani, shu asosda “Xudoning do’sti” (“habibulloh”) darajasiga ko’tarilgani, uning
onadan   bamisoli   bir   oftob   bo’lib   tug’ilgani   hamda   oxir   zamon   payg’ambari
ekanliklari haqida hikoya qiladi.
                          Durdi beadaddur Mustafog’a,
                          Habibi Haq nigini anbiyog’a. 
                          Sharofat bobida uldur yagona, 
                          Erur payg’ambari oxir zamona…
Shundan   so’ng   Huvaydo   payg’ambarning   izdoshlaridan   Abu   Bakr   Siddiq,   Umar,
Usmon   va   Ali,   Imom   Hasan   va   Husayn   haqida,   ularning   Islom   ishiga   fidoyiligi,
sadoqati haqida ham iliq fikrlarni bayon qiladi.
      Ta’kidlash   joizki,   Xo’janazar   Huvaydoning   “Rohati   dil”   dostoni   Sharq
adabiyotining   mumtoz   vakillari   bo’lmish   Nizomiy   Ganjaviy,   Xisrav   Dehlaviy,
Abdurahmon Jomiy va Alisher Navoiy ijodiyotlaridagi “Mahzan ul-asror”, “Matla’
ul-anvor”,   “Tuxfat   ul-axror”,   “Hayrat   ul-abror”   dostonlaridan   ilhomlanish
natijasida maydonga kelib, uning tuzulishi (maqolat va hikoyatlar, masallar) ham,
ijtimoiy   va   axloqiy   muammolarning   o’rtaga   qo’yilishida   ham   umumiylik   borligi
ko’zga   tashlanadi.   Umumiylik   tomoni   shundaki,   tilga   olingan   dostonlar   yoki
shoirlarning   ijodidagi   asosiy   mushtarakilik   axloqiy-ta’kimiy   fikrlarni   ifodalash,
komil   insonni   tarbiyalashga   bosh   vazifa   sifatida   qarashdir.   Huvaydoning   “Rohati
dil” dostonida ilmi kalom va ilmi fiqhda zikr etilgan masalarni bayon qilishda So’fi
Olloyorning   “Sabot   ul-ojizin”   asariga   yaqin   turishini   kuzatishimiz   mumkin.   Har
ikkala   asarda   ham   insonlarning   e’tiqodi,   iymoni,   diyonatini   mustahkamlashni,
ularning   o’zligini   va   Xoliqni   tanish   bilan   bog’liq   masalalar   haqida   fikr
yuritilganligi ko’zga tashlanadi.
            Yuqorida   ta’kidlangan   asarlarni   qiyoslashda   shuni   kuzatishimiz   mumkinki,
Huvaydoning   “Rohati   dil”   dostoni   axloqiy-ta’limiy   fikrlarni   bayon   etuvchi   yetuk
asar   hisoblanadi   va   g’oyani   ifoda   qilish   jihatdan   farq   qiladi.   Masalan,   o’zbek
mumtoz   adabiyotining   ilk   davrlarida   yaratilgan   Yusuf   Xos   Hojibning   “Qutadg’u bilig”,   Sayfi   Saroiyning   “Guliston   bit   turkiy”,   Nizomiy   Ganjaviy   “Mahzan   ul-
asror” , Alisher Navoiy “Hayrat ul-abror” kabi dostonlarida axloqiy-ta’limiy fikrlar
diniy   hamda   dunyoviy   manzaralar,   kechinmalar   orqali   berilgan.   Dostonlarning
hamd   va   na’tlarida   islom   ta’limotiga   oid   qarashlar   o’z   ifodasini   topgan   bo’lib,
so’ngi fasl va boblardagi tasvirlar hamd-na’tlar bilan uzviy bog’lanadi. Agar islom
ta’limotida va uni targ’ib qiluvchi badiiyat namunalarida insonni tarbiyalash, unga
mehr-muhabbat ko’rsatish, kishilarning muruvvatli, saxovatli bo’lishi bosh masala
qilib   qo’yilsa,   “Rohati   dil”   ham   yuqoridagi   asarlar   oldida   turgan   vazifalarni
bajaradi.     Faqat   bu   o’rinda   masala   ko’proq   islom   ta’limotini   shakllantirishga
xizmat qiluvchi diniy g’oyalarga qaratilganligi ko’zga tashlanadi.
      Alisher   Navoiyning   “Hayrat   ul-abror”   dostoni   bilan   “Rohati   dil”   dostonini
qiyoslaganda   ma’lum   bir   yaqinlik   borligi   ko’zga   tashlanadi.   Har   ikkala   asar   ham
she’riy   yo’lda   masnaviyda   yozilgan,   axloqiy-tarbiyaviy,   falsafiy,   diniy   fikrlarni
badiiy tarzda ifodalaydi. Ularning yaratilishida an’anaviylik xususiyatlari mavjud.
“Hayrat ul-abror” xamsachilik, “Rohati dil” diniy g’oyalar targ’ib qilish an’analari
asosida yaratilgan.
                          Ma’naviy-axloqiy,   din-tasavufiy   tarbiya,   inson   kamoloti   masalalari
Xo’janazar   Huvaydo   ijodida  asosiy   o’rin  egallaydi.   Shoirningbu   jihatdan   “Rohati
dil”   dostoni   ahamiyatlidir.   Adabiyotshunosligimizda   hali   yetarli   o’rganilmagan
“Rohati   dil”   Huvaydoning   hissiy   va   ruhiy     kechinmalarni   o’zida
mujassamlashtirgan   asar   bo’lib,   unda   shoirning   tarjimai   holiga,   ijtimoiy-siyosiy,
diniy-tasavvufiy   qarashlari   jamuljam.   Asar   madaniy   merosimizda   muhim   o’rin
tutgan diniy-axloqiy va didaktik asar hisoblanadi. 
4.“Rohati dil” diniy-didaktik asar.
Unda   islom   va   tasavvuf   ta’limotining   umuminsoniy   g’oyalari   ibratli   hikoyalar
vositasida   tahlil   etiladi.   Mol-dunyoga   hirs   qo’yish,   nafsga   qul   bo’lishning
oqibatlari,   bilim   olishning   ulug’ligi,   ilm   ahli   izzatini   o’rniga   qo’yish;   ota-ona
oldidagi   farzandlik   burchini   ado   etib,   roziligini   olish;   qo’ni-qo’shnilarning   bir-
biriga   mehr-oqibatli   bo’lishi;   er-u   xotinning   mehr-muhabbatli   bo’lib,   izzat-
hurmatini joyiga qo’yishi; riyokorlik, xiyonat, tamagirlik, takabburlik, munofiqlik kabi inson tabiatidagi  illatlarni fosh etish masalalari asarning markazida turadi. Bu
muammolarning har biri qisqa hajmli hikoyalarda xalqona uslubda soda, tushunarli
tilda bayon etib beriladi. Bu asar komil insonni tarbiyalashga qaratilgan. Inson o’z-
o’zini     tanishga,   tabiatidagi   nuqsonlarni   yo’qotishga   da’vat   qilinadi.   Asar   yaxlit
syujet   chizig’iga   ega   emas.   Ammo   undagi   fikr,   g’oya,   mazmunni   birlashtirib
turadigan yagona umumlashma-komil inson tarbiyasi masalasi bor.
    Shoir ilgari surgan, aytmoqchi bo’lgan fikrlarning eng yuqori cho’qqisi Ibrohim
adham hikoyatida mujassamlashgan. Undagi mazmun sayyor syujetga asoslangan.
“ibrohim   adham   hikoyati”da-behad   mol-dunyoga   ega   bo’lgan,   boylik,   toj-u   taxt,
rohat-farog’atda   yashashdan   voz   kechib,   faqirlik   yo’lini   tanlagan   Balx   hokimi
qissasi hikoya qilinadi. 
          O’zbek   mumtoz   adabiyotida   bu   mavzuni   yorituvchi   ko’p   asarlar     yaratilgan.
Huvaydo   ana   shu   an’anaviy   hikoyatni   o’ziga   xos   uslubda   yangi   tuyg’u   va
kechinmalar, yangi ruhiy manzaralar tasviri orqali ifodalashga erishgan. 
                              Xo’janazar   Huvaydo   o’zining   shar’iy   axloqiy   mulohazalarini   ibratli
hayotiy   lavhalar   bilan   dalillash   maqsadida   musulmon   dunyosida   dovruqli
mutasavvuf     Ibrohin   Adham   haqidagi   she’riy   hikoyatini   keltiradi.   Mazkur
lavhalarda   yana   bir     taniqli   ma’naviy-ruhiy   arbob   Robiai   Adviya   ham   ishtirok
etadi. Ibrohim Adham o’n to’rt yil sahro kezib Makkai mukarramaga yetib keladi.
Ammo   Ka’batulloh   o’z   o’rnida   yo’q   ekan.   O’sha   muqaddas   makonda   hozir
bo’lganlar muborak sajdagohning Robiai Adviya istiqboliga chiqqanligini ma’lum
qilishadi.   Tabiiyki,   bunday   kutilmagan   hodisa   Ibrohim   Adham   fig’onini   falakka
ko’taradi.   Shunday   qilib,   Ibrohim   va   Robianing   uchrashuvi   hamda   muloqotlari
voqe’   bo’ladi.   Ibrohim   Adhamning     fig’onli   savollarini   tinglagan   bokira-yu
zakovatli ayol Robia quyidagicha javob qaytaradi:
                        …Dedi ey Robia baxting na bo’ldi?
                         Saning olding’a keldi Ka’ba bexosdan,
                         Nega boqmassan anga qarab rost.
                         Dediki Robia baxting saningdiu,
                         Bu so’zni manga andog’ aytg’oningdur.                          Mashaqqatsiz yemishda yo’q lazzat. 
                         Topilsa bemashaqqat har nimarsa, 
                         Aning qadrin bilmasdur har kimsa.
                         So’radi boz Sulton Robiadin,
                         Manga aytg’il dedi bu voqeadin.
                         Ki san har bir qadamda ikki ra’qat,
                         O’qur eding namoz, ey neki himmat.
                         Manam har bir qadamda ikki ra’qat, 
                         Namoz o’quv qilur edim ibodat…
Hikoyat   davomida   Robianing   quduq   bo’yida   suvsagan   itning   hojatini   chiqargani
bayon qilinadi…
                      Huvaydo   “Rohati   dil”   dostonida   insonni   ezgu   amallar   sohibi   bo’lib,
noqisliklardan   mosuvo   bo’lishga   da’vat   etadi.   Buning   uchun   payg’ambarimiz
hadislaridagi   axloqiy-ma’rifiy   mavzularga   bot-bot   murojaat   qilganligini
ko’rishimiz   mumkin.   Payg’ambarimiz   hadislarida   munofiq   odamlar   shunday
deyiladi:”Munofiqning alomati uchtadir”:
1. Gapirsa yolg’on gapiradi.
2. Va’dasiga bevafo bo’ladi.
3. Omonatga xiyonat qiladi.
Xo’janazar Huvaydoning “Rohati dil” asaridagi axloqiy-ta’limiy masalalardan biri
til   va   so’z   muammosi   bo’lib,   unda   kishilar   o’rtasidagi   muomala-munosabat
madaniyatining eng oddiy ko’rinishidan eng yuksak insoniy fazilatlari haqida fikr
yuritiladi. Unda shoir tilning, ya’ni so’zlashning fazilatlari va qusurlari haqida fikr
yuritadi. Til bilan inson ro’shnolikka chiqadi. Ilohiy ne’mat bo’lgan so’zni har bir
inson qadrlamog’I kerak.: 
                 Amalning yaxshisi zinhor, ey yor,
                 Dedi oz so’zlamak Sultoni abror.
                 Tan ayturki kam so’zlagil, ey til.
                 Bo’lur yuz ming gunohlar sanda hosil…
                 Kishi ko’p so’zlasa tortar azani,                   Eshitur xalq aro ko’p nosazoni.
Huvaydo   “Rohati   dil”   dostonida   insonni   komillikka   yetaklovchi   xususiyatlar,
uning   ruhini   nopoklikdan   xalos   etish   kabi   muhim   masalalar   xususida   o’zining
umrboqiy   fikrlarini   bayon   etadi.   Shubhasiz,   shoir   bunda   Qur’oni   karim,   Hadisi
sharif va tasavvuf ta’limotiga tayanadi.
“Rohati dil” kitobining ba’zi qismlari islom dinining asosiy qoidalarini tushuntiruv
va   izohlovga   bag’ishlangan.   Dunyo,   insonning   kelib   chiqishi,   turmush   usullari,
oxirat, mahshar kuni va uning tasviri do’zax va jannat to’g’risidagi tasavvurlari bu
kitobda o’z ifodasini topgan. 
           Ma’lumki, voqelikni badiiy aks ettirishda, tasviriy vositalarning o’rni beqiyos
kattadir. Ular  orasida badiiy san’atlar asarda muallifning g’oyaviy niyatini rangin
yuzaga   chiqarish,   muddaosini   kitobxonga   to’liq   yetkazish,   uning   qalbida   zavq
uyg’oyishda   beminnat   xizmat   qiladi.   Shu   ma’noda   “Rohati   dil”   dostoni   badiiy
jihatdan teran va o’ziga xos uslubga ega bo’lgan adabiy manbadir. Bu asar mumtoz
adabiyotimizda   keng   qo’llanilgan   masnaviy   janrining   mahsulidir.   U   hazaji
musaddasi   mahzuf   vaznida   yozilgan.   Huvaydo   har   bir   hikoyatning   hayotiy
mazmuni va bosh qahramonining qiyofasini badiiy ifodada ochib berishga kirishar
ekan, o’ziga xos uslub, yuksak badiiylik, tilning ravonligi, she’rning jarangdor va
o’ynoqiligini rang-baraang bo’yoqlar orqali ochib beradi. Dostondagi  har bir misra
o’quvchini   to’lqinlantiradi,   undagi   chuqur   mazmunni   idrok   etishga   chorlaydi.
Chuqur   g’oyalar   targ’ibiga   bag’ishlangan   “Rohati   dil”   asari   badiiy   balog’atning
ham   nodir   namunasidir.   Asarning   o’ziga   xosligi   ko’proq   badiiyatida,   yangicha
topilmalarda namoyon bo’lishini ko’rish mumkin. 
                                                      Xulosa.
Huvaydo   o’zining   butun   bilimi,   iste’dodini   diniy-islomiy   qadriyatlarni
mustahkamlashga, komil insonni har tomonlama shakllantirishga qaratilgan o’ziga
xos   konsepsiyasini   amalga   oshirishga,   imon-e’tiqod,   halollik,   mehr-shavqat,
ijtimoiy   adolat,   insonparvarlik,   bag’rikenglik   g’oyalarini   keng   targ’ib   etishga
bag’ishladi.   U   bu   yo’lda   fisq-u   fujurlar,   nadomatlar,   kaltafahm   mutaassiblar
malomatlaridan   cho’chimadi.   Uning   asarlari   haddidan   oshgan   takabbur   eshonlar
dasturi   sifatida   talqin   qilindi   va   ulardan   bahramand   bo’lish   sog’lom   jamiyat
hayotiga  putur   yetkazadi,   degan   xulosaga   kelinadi.  Huvaydo   oddiy  xalq   hayotiga
yaqin   turdi,   zamondoshlarining   ma’naviy-axloqiy   kechinmalarini   bevosita   kuztib
bordi,   jamiyat   duch   kelgan   ijtimoiy-axloqiy   muammolarni   oqilona   hal   etish,
ma’naviy   inqirozning   oldini   olish   ustida   falsafiy   mushohada   yuritdi.   U
tasavvufning   boshqa   vakillaridan   farqli   ravishda   zamona     nosozliklari   charxning
kajraftorligi va zolimlar zulmidan shikoyat qilmadi, balki har qanday zulm, razolat,
adolatsizlikni   dunyoga   keltiradigan   bosh   omil   ma’naviy   qashshoqlik,   imon-
e’tiqodning sustligi, nodonlik va johillikda, deb bildi. 
Mamlakatimizda   yangicha   falsafiy   tafakkur   shakllanayotgan,   diniy
qadriyatlarimizning   jamiyat   va   shaxs   hayotidagi   o’rni   va   roli   yangicha   idrok
etilayotgan   hozirgi   sharoitda   hazrat   Huvaydoning   o’lmas   badiiy-falsafiy   asarlari
bizni   ma’naviy   kamolotning   sirli   va   jozibali   olamiga   olib   kiradi,   ko’nglimiz
yorishadi,   hayotning   mazmuni   va   qadrini   chuqurroq   his   etishga,   o’zimizda
komillik sifatlarini tarbiyalashda yordam beradi.  Huvaydo   ijodini   o’rganish   islom   ta’limotining   inson   ongi   va   ruhiyatini
shakllantirishdagi xizmatini anglash bilan uzviy bog’liq. Chunki uning “Rohati dil”
dostonida islom dinining xalqchilligi, odamlarni komil inson qilib tarbiyalashdagi
ma’naviy-ma’rifiy   kuchi   yorqin   ifodasini   topgan.   Uning   ijod   manbalari   ikki
ildizdan   oziqlanadi.   Birinchisi,   islom   ta’limoti   va   uning   muqaddas   kitobi
hisoblangan Qur’ondagi ezgulik tavsilotlari, hadislar, payg’ambarimiz Muhammad
alayhissalom,   shuningdek,   boshqa   buyuk   siymolarning   ibratli   hayot   yo’li.
Ikkinchisi,   adabiy   ta’sir   bo’lib,   unda   islom   ta’limoti   va   maqsad   va   mohiyatini
targ’ib   qilgan   badiiy   asarlar   muhim   qimmatga   ega.   Bu   o’rinda   Alisher   Navoiy,
So’fi Olloyor va boshqa ijodkorlarning ta’siri sezilarlidir.
“Rohati   dil”   Huvaydo   ijodidagina   emas,   umuman,   o’zbek   adabiyoti   tarixida   ham
o’zining munosib o’rniga ega bo’lgan asardir. 
Asar   islomiy   g’oyalarni   targ’ib   qilish   an’anasiga   ko’ra   “Hayrat   ul-abror”   ning
hamd-u na’tida ta’riflangan fikrlarga yaqin turadi. Lekin har ikki shoirning diniy-
falsafiy   qarshlari   o’ziga   xos   uslubda   bayon   etilgan.   Agar   Alisher   Navoiy   diniy
qoida   va   tushunchalarni   badiiy   tasvir,   falsafiy   kechinmalar   bilan   idrok   etsa,   shu
asosda odamlarda islom diniga e’tiqod ruhini kuchaytirsa, Huvaydo diniy qoida va
tushunchalarni   shariat   nuqtai   nazaridan   targ’ib   qiladi,   ularni   mulohaza   yuritish
asosida   idrok   etish   emas,   balki   ko’proq   to’g’ridan-to’g’ri   amal   qilishga   da’vat
etadi. 
Huvaydo   dostonda   payg’ambarlar   va   shayx   avliyo9lar   obrazini   yaratganda
ularning   hayotida   mujassamlashgan   poklik,   ma’rifat,   iymon,   e’tiqod,   to’g’rilik,
adolatlilik   va   shu   kabi   sifatlarni   ulug’lashga   alohida   e’tibor   qaratadi.   Uning   lirik
she’rlarida   ham,   “Rohati   dil”   dostonida   ham   tasviriy   vositalardan   foydalanish
san’at darajasiga aylanishi uning mohir so’z san’atkori bo’lganligini ko’rsatadi.
Xulosada   yana   shuni   ta’kidlash   joizki,   jamiyatni   ma’naviy   yuksaklikka   ko’tarish,
komil   insonni   tarbiyalab   yetishtirish   o’zbek   xalqining   azaliy   orzusi   bo’lgan.
Ayniqsa,   bugungi   milliy   mustaqillik   mafkurasi   yangi   avlod   ma’naviy   kamolotini
juda-juda   taqazo   etadi.   Ma’naviy   kamolot   tarbiyasining   eng   muhim   omillaridan
milliy,   madaniy   meros   namunalari   mutolaasidir.   Ulug’   o’zbek   shoiri   Xo’janazar Huvaydo ijodi merosida ma’naviy barkamol shaxslarni kamol toptirishga oid o’ta
dolzarb axloq-odob muammolari nozik shoirona kechinma, mushohadalar vositasi
ila   badiiy   ifodalangan.   Sharqona   axloq,   odamiylik   nizomlari   Huvaydo   nazmida
tasavvuf   ta’limotining   falsafiy   g’oyalari   hamda   badiiy   timsollari   bilan   uyg’un
yo’g’rilgan.
Foydalanilgan   adabiyotlar:
1.Abdullayev V., Orzibekov R. O’zbek adabiyoti tarixi, 5 jildlik, 3-jild.-T.:1978.
2.Adizova I. O’zbek mumtoz adabiyoti tarixi.-T.:2006.
3.Huvaydo. Tanlangan asarlar.-T.:1960.
4.Huvaydo. Rohati dil. –T.:1994.
5.Huvaydo. Devon.-T.:2005.
6.Ibrohim Ahmad.-Samarqand.:1995.
7.Jalolov T. Samarbonu.-T.:1969.
8.Jumaxo’ja N. Huvaydo me’rosining ma’naviy-ma’rifiy mohiyati.-T.:1995.
9.Jumaxo’ja   N.   Huvaydo   tasavvufiy   she’rlarida   falsafiy-badiiy   talqin.   “Sharq
yulduzi” jurnali, 1998, 4-son.
10.Jumaxo’ja N., Qosimov B. O’zbek adabiyoti.-T.:2001.
11.Karimov G’. O’zbek adabiyoti tarixi. Oliy o’quv yurtlari uchun darslik. 1-kitob.
–T.:1976.
12.Qayumov A. Asarlar. XVI asr o’zbek adabiyotiga oid chizgilar. T.:2010.
13.Ro’zmatzoda Q. Xojanazar Huvaydo va tasavvuf. “Sirli Olam” jurnali, 2001, 3-
son.
14.Sulton Izzat. Adabiyot nazariyasi. –T.:1986
15.So’fi Olloyor. Sabotul ojizin.-T.:1991. 16.Zohidov   V.   “Shomi   g’arib”,   shakkok   va   isyonkor   shoir.   Hayotbaxsh   badiiyat
taronalari.-T.:1975.

Rohati dil asaridagi hikoyatlarni o'rganib, asardagi maqomini belgilash

Kirish

1.Xo’janazar Huvaydo ijodiy me’rosi va mavzular olami 

2.“Rohati dil” dostoning g’oyaviy-badiiy tahlili.

3.Dostondagi hikoyalarning ma’rifiy-adabiy qimmati 

4.“Rohati dil” diniy-didaktik asar. 

Xulosa

Foydalanilgan adabiyotlar