Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 12000UZS
Размер 52.2KB
Покупки 1
Дата загрузки 26 Январь 2025
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет История

Продавец

Mehriddin Erkinov

Дата регистрации 21 Январь 2025

3 Продаж

Saljuqiylar davlati

Купить
Saljuqiylar davlati
Mundarija
Mundarija …………………………………………………………………………3
Kirish  ………………………………………………..……………………………4
I Bob Saljuqiylar davlati
1.1   Saljuqiylar   kelib   chiqishi ………………………….…………………...
………..6
1.2   Davlat   boshqaruv   tizimi…………….
…………………………………………..8
II Bob Saljuqiylar madaniyati
2.1 Rivojlangan davlat sifatida tan olinishi……………….…………………...…11
2.2 Saljuqiylar davlatida din va jamiat   ………………………………….….13
Xulosa …………………………………...………………………………………..16
Foydalanilgan adabiyotlar ………………………………………………………25
                                                                                                                     Kirish
                               O’tmish kelajakni  belgilaydi -  deydi dono xalqimiz. Haqiqatan ham
o‘tmishda   yuz   bergan   har   bir   voqea,   hodisa   bugungi   kun   uchun   poydevor
vazifasini   o‘taydi.   Ayniqsa,   xalqlaming   ma’naviyatini   shakllantirishda,   ulami
ruhan boyitishda o‘tmish voqealarining o‘rni beqiyosdir.
Ishning   dolzarbligi.     Har   bir   xalqning   davlatchilik   va   madaniyati   tarixini
o‘rganish nafaqat  ilmiy yoki  nazariy, balki  chuqur ma'naviyruhiy ahamiyatga ega
bo‘lib, har birimizda o‘zimiz tug‘ilgan va yashayotgan ona zamin bilan mustahkam
aloqadorlik hissini rivojlantiradi. Mustaqillik yillarida xalqimizning o‘z o‘tmishiga
qiziqishi   kuchaydi.   O‘zligimizni   anglash,   tariximizni   o‘rganish   davlat   siyosati
darajasiga ko‘tarildi. Chunki, xalqimizning madaniyma'rifiy an'analari va merosini
o‘rganishda, milliy g‘oyaning shakllanishida tarix fanining ahamiyati beqiyosdir.
         Tadqiqot ob'ekti  –   Xalqimiz tarixini o‘rganish va uni targ‘ib etishda, o‘zbek
davlatchiligi tarixida, uning madaniy rivojlanishida hukmdor sulolalar boshqaruvi,
ularning   ayrim   vakillari   alohida   o‘rin   tutadi.   O‘zbek   xalqi   davlatchiligi
taraqqiyotida   Somoniylar,   Qoraxoniylar,   G’aznaviylar   davlatlarining   hukmronligi
boshqa   sulolalarga   qaraganda   katta   ahamiyat   kasb   etadi.Bu   davr   ilm-fan   va
ma'rifatning   rivojlangan   davri   bo‘ldi   hamda   Al-Xorazmiy,   Forobiy,   Beruniy,   Ibn
Sino,   Ismoil   Buxoriy,   Imom   at-Termiziy,   Ahmad   Yassaviy,   Bahovuddin
Naqshband kabi ulug‘ mutafakkir olimlar va allomalar yetishib chiqishida muhim
bosqich bo‘ldi.
          Tadqiqot predmeti  –   O rta Osiyoda mustaqil davlatlarning paydo bo‘lishi vaʻ
ularning   boshqaruv   shakllariga   bag‘ishlangan   masalalarni   chuqur   o‘rganish   va
qiyosiy   tahlil   qilish   asosida,   ushbu   davlatlarning   boshqaruv   tizimi   va   uslublarini
yoritish maqsadida quyidagi vazifalar belgilab olindi: -Birinchi Renessans davrida
O rta   Osiyoda   davlatchilik   va   boshqaruvni   qiyosiy   tahlil   qilish   va   chuqurroq	
ʻ
o‘rganish, yangi ma'lumotlarni ilmiy muomalaga kiritish;  -IX-XII asrlarda tashkil topgan davlatlar Somoniylar, G’aznaviylar, Qoraxoniylar,
Xorazmshohlar davlatlarining boshqaruv tizimini tadqiq qilish va xulosalar berish;
-O‘zbek   davlatchiligi   taraqqiyotida   Somoniylar,   G’aznaviylar,   Qoraxoniylar,
Xorazmshohlar davlatlarining o‘rni va ahamiyatini ko‘rsatish.
       Ishning maqsadi: .  Qoraxoniylar davlatining tariximizda tutgan o’rnini hamda
G’aznaviylar,   Somoniylar,   Saffoviylar,   Tohiriylar   va   boshqa   davlatkardan
o’xshash va farqli tomonlarini tahlil qilish. 
Ishdan   ko‘zlangan   vazifalar:   Arab   xalifaligi   siyosiy   zaiflashuvining   tarixiy
sabablari,   Movarounnahr   va   Xurosonda   mustaqil   davlatlarning   vujudga   kelishi
jarayonlari manba va ilmiy adabiyotlar asosida nazariy tadqiq qilindi.
        Ishning   predmeti     Uyg’onish   davri   madaniyati   boshqa   o’lkalardagi   so’nggi
madaniy   yuksalishga   katta   ta’sir   ko’rsatdi.   Ma’lumki,   VIII   asrlarda   O’rta   Osiyo
Yaqin   Sharqda   yangi   vujudga   kelgan   arab   xalifaligi   tomonidan   istilo   qilindi.
Keskin   kurashlar,   qarshiliklarga   qaramay   yerli   xalq   bosqinchilarga   qaram   bo’lib
qoldi.   Ma’naviy   norozilik   kuchaya   bordi,   xalq   mustaqillikni   tiklash   uchun
kurashga   qo’zg’aldi.   Xalqning   ana   shu   kurashi   natijasida   Tohiriylar,   Somoniylar,
Qoraxoniylar, G’aznaviylar va Xorazmshohlar  davlatlari vujudga keldi, ular uzoq
vaqt   hukm   surmagan   bo’lsa-da,   har   qalay   Yaqin   va   O’rta   Sharqda   yangi
shakllangan   musulmon   o’lkalari   o’rtasida   iqtisodiy–madaniy   aloqalar   avj   oldi.
Markaziy Osiyoda IX-XII asrlarda tashkil topgan markazlashgan davlatlar davrida
Samarqand,   Buxoro,   Urganch,   Marv,   Termiz   va   ko’plab   shaharlar   ma’muriy   va
madaniy markazlarga aylandi.
                      Mavzuning   ahamiyati:   qadimdan   asrlar   davomida   shakllangan   milliy
davlatchilik tajribasi mavjudligida (Xorazm, Kushon, Eftalitlar, Turk hoqonligi va
boshqalar)   edi.   Chunki   milliy   davlatchilik   an’analari   o‘lkamizda   markazlashgan
davlat   tashkil   topishiga   turtki   bo‘ldi.Shu   nuqtai   nazardan   Somoniylar,
Qoraxoniylar, G‘aznaviylar va Xorazmshohlar davlatlari haqida gapirish mumkin.
      Ishning   tuzilmasi.   Bitiruv   ishi   annotatsiya,   kirish,   2   ta   bob,   xulosa     va
foydalanilgan   adabiyotlar   ro‘yhatidan   va   Internet   saytlar   ro‘yxatidan     iborat.
Ishning hajmi 19 sahifani tashkil etadi. I Bob Saljuqiylar davlati
1.1 Saljuqiylar kelib chiqishi
Saljuqiylar   tarixi   xususida   bir   qator   tarixiy   manbalar   mavjud.   Ular   orasida
al-Movardiyning   –   Al-ahkom   as-sultoniya   val-valoyot   ad-diniya   (Sultonchilik
ahkomlari va diniy boshqaruvlar), Nizomulmulkning  –  Siyosatnoma Sadriddin Ali
Husayniyning   –   Zubdat at-tavorix,   –   Tarixi Salojaqa Zahiriddin Nishopuriyning   –
Saljuqiynoma,   Abul   Fazl   Bayhaqiyning   –   Tarixi   Ma’sudiy   Ibn   al-Asirning   –   Al-
Komil fit-tarix asarlarini alohida ta’kidlash joiz. 
XX   asr   tarixshunosligida   saljuqiylar   masalasi   yuzasidan   A.Lembton,   K.
Kaen,   G.Xorst,   S.Len-Pul,   K.Bosvort,   B.Zaxoder   va   boshqalar   tadqiqot   ishlarini
amalga   oshirganlar.   Saljuqiylar   davlati   xususidagi   fundamental   asar   turkman
tarixchisi   S.Agajanovga   tegishli   bo‘lib,   yuqorida   qo‘yilgan   masala   yuzasidan
muallif   tomonidan   e’lon   qilingan   adabiyotlarda   to‘laqonli   ravishda   o‘z   aksini
topgan. 
Saljuqiylar   kelib   chiqishi   bo‘yicha   turkiy   o‘g‘uz   qavmiga   tegishli   bo‘lib,
Sirdaryoning   o‘rta   oqimidagi   erlarda   ko‘chmanchi   tarzda   hayot   kechirar   edilar.
O‘g‘uz qabilalari bir necha urug‘larga bo‘lingan edi. Ushbu urug‘lardan biri-qiniq
urug‘i   bo‘lib,   uning   sardori   –   Saljuq   ibn   Do‘kak   ismli   kishi   bo‘lgan.   Tarixchilar,
xususan   Ibn   al-Asir   Saljuqni   iste’dodli,   o‘z   fikr-mulohazasiga   ega   rahbar   sifatida
ta’riflagan.   Ular   ma’lum   sabablarga   ko‘ra   X   asrning   o‘rtalarida   Jand   viloyatiga
kelib o‘rnashib, so‘ngra islom dinini qabul qiladilar. Bu erda boshqa ko‘chmanchi
turkiy qavmlar bilan turli darajadagi kurashlar bo‘lib bo‘lib o‘tdi. 
Saljuqning   Arslon,   Mikoil   va   Muso   ismli   o‘g‘illari   bo‘lgan.   Tarixiy
manbalarning   xabariga   ko‘ra   u   Jandda   107   yoshda   vafot   etib,   o‘sha   erga   dafn
etilgan.   Mikoil   ham   o‘zaro   kurashlarning   birida   halok   bo‘lib,   uning   o‘g‘illari
YAbg‘u,   To‘g‘rulbek   Muhammad,   CHag‘ribek   Dovudlar   Buxorodan   12   farsah uzoqlikdagi   erlarga   kelib   o‘rnashdilar.   Qoraxoniylarning   Amudaryodan   janubga
o‘tishlariga   qarshi   harakat   boshlagan   Mahmud   G‘aznaviy   saljuqiylarning   kuch-
quvvati,   harbiy   salohiyatini   guvohi   bo‘ldi.   U   saljukiylardan   Arslon   ibn   Saljuqni
qo‘lga oldi. SHu voqeadan so‘ng Mahmud G‘aznaviy 1025 yili 4000 oiladan iborat
Saljuqiylarga   Amudaryodan   kechib   o‘tib,   Saraxs,   Farova,   Obivard   atroflaridagi
erlarga   kelib   o‘rnashishga   ruxsat   berdi.   Saljuqiylarning   bir   qismi   Isfahon   va
Kirmonga   ketishlari   ma’lum   ziddiyatlarni   keltirib   chiqardi.   1029   yili   Mahmud
G‘aznaviy  ularga qarshi  kurash  olib bordi. Saljuqiylar  avval  Mahmud  G‘aznaviy,
so‘ngra   uning   o‘g‘li   Ma’sudning   soliq   siyosatiga   qarshi   chiqa   boshladilar.   Bu
paytda   Xorazmda   ham   vaziyat   keskinlashdi.   G‘aznaviylarga   qaram   bo‘lgan
Oltuntosh   vafotidan   so‘ng   uning   o‘g‘li   Horun   ibn   Oltuntosh   Xorazm   hokimi   etib
tayinlangan   edi.   Horun   qoraxoniylar   bilan   til   biriktirgan   holda,   1030   yili
Xurosonga yurish qildi. 
Ma’sud   Horunni   yo‘q   qilishga   muvaffaq   bo‘ldi   hamda   qoraxoniylar   bilan
diplomatik   kelishuvni   amalga   oshirdi.   1035   yilga   kelib   saljuqiylarlarning
Xurosonda   navbatdagi   norozilik   isyonlari   boshlandi.   Isyonlar   oqibatida   ko‘plab
nomaqbul   ishlar,   talonchilik   harakatlari   ham   bo‘lib   o‘tib,   bu   haqli   tarzda   oddiy
aholi   noroziligiga   olib   keldi.   1038-1039   yillarda   Ma’sud   G‘aznaviy   Balxdan
Saraxs   tomon   qo‘shin   tortib,   saljuqiylarning   o‘sha   erdagi   qismlarini   tor-mor
keltirdi.   Ma’suddan   uzoqroqda   bo‘lgan   To‘g‘rulbek   esa   Nishopur   atroflarini
egallab,   katta   o‘ljani   qo‘lga   kiritdi.   Saljuqiylarning   To‘g‘rulbek   va   CHag‘ribek
Dovud boshchiligidagi  qo‘shinlari  Xurosonning  turli   hududlarida  o‘z mavqelarini
oshirdilar.   1040   yil   bahorida   Saraxs   va   Marv   oralig‘idagi   sahroda   joylashgan
Dandanakon   nomli   kichik   qal’a   yonidagi   jang   g‘aznaviylar   sultoni   Ma’sud
G‘aznaviyning (1030-1041) mag‘lubiyati bilan tugadi. 
Ma’sud   G‘aznaviy   qolgan   qutgan   qo‘shinini   olib   tezlik   bilan   orqaga
chekinishga   majbur   bo‘ladi.   Jang   maydonining   o‘ziga   taxt   olib   chiqilib,
To‘g‘rulbek   yangi   yuzaga   kelgan   saljuqiylar   davlatining   birinchi   hukmdori   deb
e’lon   qilindi   (1040-1063).   Ma’sud   G‘aznaviy   Xuroson   va   Movarounnahr   aholisi
ichida   uni   qo‘llab-quvvatlovchilar   ko‘p   bo‘lmasligini   anglagan   holda   Hindiston tomonidan qo‘shin yig‘ishga harakat qilmoqchi bo‘ladi. SHu yo‘nalishda o‘z ukasi
Muhammadni   tutqinlikdan   ozod   qilib,   o‘zi   bilan   safdosh   qilish   rejasi   chippakka
chiqdi.   1041   yili   Muhammad   va   uning   tarafdorlari   tomonidan   Ma’sud   o‘ldirildi.
Ma’sudning   o‘g‘li   Mavdud   bu   voqeadan   xabardor   bo‘lgach,   katta   qo‘shin   bilan
Dinur  (Fathobod)  yonidagi  jangda  amakisi  Muhammadni  mag‘lubiyatga  uchratdi.
Mavdud garchi Termiz va Balxni qo‘lda ushlab qolgan bo‘lsada, lekin u yuborgan
qo‘shin ham saljuqiylardan mag‘lub bo‘ldi. 
Saljuqiylar   rahnamosi   To‘g‘rulbek   (1040-1063)   boshchiligidagi   qo‘shin   tez
orada  Xurosonning  katta qismi, Xorazm, Dehiston,  Gurgonni  qo‘lga kiritdi. 1042
yili   To‘g‘rulbek   otliqlari   SHimoliy   Erondagi   Ray   viloyatini   qo‘lga   kiritdilar.
Saljuqiy otliqlar Ozarbayjon, Fors, Iroq erlariga tez-tez hujum uyushtirib turdilar.
To‘g‘rulbek   qo‘shini   1055   yili   Bag‘dodga   kirib   keldi.   Bag‘doddagi   abbosiylar
xalifasi al-Qayum (1031-1075) To‘g‘rulbek hukmini tan olgan holda, uni ― sulton
deb   e’lon   qildi.   To‘g‘rulbek   qo‘shinlari   Kirmon   va   Forsni   egallab,   Kavkazda
Vizantiya   imperiyasiga   qaqshatqich   zarba   berdi.   Tez   orada   Xorazm,   Xuroson,
Eron,  Iroq  va  Kavkazning   bir  qismini  o‘z  ichiga  olgan  saljuqiylar  davlati   yuzaga
keldi.   To‘g‘rulbekning   kuchli   markazlashgan   davlatni   yuzaga   keltirish,
mamlakatda o‘zaro parokandalikni tugatish, turli ayirmachi diniy guruhlarga qarshi
kurashini aholining katta qismi, xususan xalifaning o‘zi ham qo‘llab-quvvatlar edi. 
To‘g‘rulbek   vafotidan   so‘ng   taxtga   uning   jiyani   Muhammad   Alp-Arslon
o‘tirdi (1063-1072). Alp-Arslon taxtga o‘tirgach, uni tan olishni hohlamagan ba’zi
saljuqiy qarindoshlariga qarshi kurash olib bordi. Alp-Arslonning amakisi Faxr al-
Mulk   Hirotda   o‘zini   mustaqil   deb   e’lon   qildi.   Alp-Asrlon   katta   qo‘shin   bilan
Hirotni  egallashga  muvaffaq  bo‘ladi. Faxr  al-Mulk  uni  yagona va qonuniy sulton
sifatida   tan   oldi.   SHundan   so‘ng   kuchli   harbiy   lashkarboshi   bo‘lgan   Alp-Arslon
CHag‘oniyonga yurish qiladi. CHag‘oniyon hokimi Muso jangda asir olindi. 1065
yili   Alp-Arslon   Jayxun   (Amudaryo)dan   o‘tib,   Jand   va   Sabronga   yurishni   amalga
oshirdi.   Jand   ham   uning   hukmini   tan   oldi.   SHu   tariqa   davlat   hududi   yanada
kengaydi.   Bosib   olingan   erlarda   odatda   mahalliy   hokimlar,   sulolalar   hukmiga
deyarli   chek   qo‘yilgan.   Ular   o‘z   aholisidan   yillik   boj   solig‘i   to‘lashar,   oliy hukmdor   sifatida   saljuqiylar   sultonini   tan   olishar   edi.   Sulton   ko‘p   holda   istilo
qilingan   erlarni   o‘z   qarindosh-urug‘lari,   taniqli   harbiy   boshliqlarga   bo‘lib   bera
boshladi.   Alp-Arslon   keyingi   harbiy   harakatlarni   davom   ettirib,   1071   yili   Kichik
Osiyodagi   Mansikert   qal’asi   yonida   Vizantiya   imperatori   Roman   IV   Diogenga
(1067-1071) hal qiluvchi zarba berdi. Imperator butun qo‘shini bilan Alp-Arslonga
asir tushdi. Mansikert yonidagi jang Dandanaqon (1040) jangidan so‘ng saljuqiylar
tomondan   amalga   oshirilgan   ikkinchi   yirik   harbiy   operatsiya   bo‘ldi.   Bu   jang
hosilasi   o‘laroq   saljuqiylarning   Old   Osiyoga   kirib   kelishlariga   keng   yo‘l   ochildi.
Alp-Arslon   Movarounnahrga   harbiy   yurish   vaqtida   1072   yili   mahalliy   qal’a
boshliqlaridan   biri   YUsuf   al-Xorazmiy   tomonidan   og‘ir   yaralandi.   Asirlikdagi
YUsufning   qahramonona   hatti-harakatiga   darhol   chek   qo‘yilib,   o‘zi   o‘sha
zahotiyoq   saljuqiy   askarlar   tomonidan   o‘ldirildi.   Og‘ir   yaralangan   sulton   Alp-
Arslon ham tezda vafot etdi. Sulton Marvga dafn etildi. 
Ibn al-Asirning yozishiga ko‘ra, Alp-Arslon hayotlik chog‘idayoq 1066 yili
Eron   shimolidagi   Radkon   (Radakon)   degan   joyda   saroy   a’yonlari   oldida   o‘g‘li
Malikshohni   taxt   vorisi   deya   e’lon   qilgan   edi.   Jaloliddin   Malikshoh   nomi   bilan
taxtga o‘tirgan yangi sulton hukmronligi roppa-rosa yigirma yil davom etdi (1072-
1092). Uning davri saljuqiylar hukmronligining eng gullab-yashnagan davri bo‘ldi.
Sulton   Jaloliddin   Malikshoh   avval   qoraxoniylardan   Termizni   qaytarib   oldi.
Qoraxoniylar sulton ustunligini tan oldilar. 1089 yili saljuqiylar  sultoni Jaloliddin
Malikshoh Qoraxoniylar xoni Ahmadxondan norozi guruhlar bilan kelishgan holda
Movarounnahrga   yurish   qilib,   Samarqand   va   Buxoroni   egalladi.   SHundan   so‘ng
sulton   Qashg‘ar   tomonga   yurish   qila   turib,   Farg‘onaning   O‘zgand   shahriga   etib
keldi.   Sultonning   harbiy   yurishidan   cho‘chigan   Qashg‘ar   hokimi   uning   oliy
hukmronligini   tan   olganligi   haqida   chopar   jo‘natdi.   Keyinchalik   Samarqandda
ko‘tarilgan qo‘zg‘olon bois shahar ikkinchi marotaba mahv etildi. 
Jaloliddin   Malikshoh   davrida   saljuqiylar   davlatining   chegaralari   SHarqiy
Turkistondan O‘rta er dengiziga qadar cho‘zilib ketdi. Ta’kidlash joizki, bu ulkan
hududdagi erlardagi ijtimoiy-siyosiy, iqtisodiy hayotni boshqarish uchun malakali
mutaxassislar kerak bo‘lar edi. SHunday bir vaziyatda Movarounnahr va Xuroson madaniy   qatlamlaridan   chiqqan   o‘qimishli   mahalliy   xalq   vakillarini   davlat
ishlariga   jalb   etish   boshlandi.   SHunday   kishilardan   biri   asli   Tusdan   bo‘lgan   Abu
Ali   ibn   Ali   ibn   Ishoq   bo‘lib,   u   deyarli   30   yil   davomida   (1063-1092)   Alp-Asrlon,
Malikshoh   saroylarida   bosh   vazir   lavozimida   bo‘lgan.   Uning   yuksak   salohiyati,
aqlu-zakovatiga   yuqori   baho   berib,   sulton   Malikshoh   vaziriga   ―   Nizomulmulk
(Davlat   nizomi,   qonun-qoidasi)   faxriy   taxallusini   berdi.   Nizomulmulk   o‘zining
mashhur ― Siyosatnoma asarida davlat boshqaruvi, siyosat tamoiyllari haqida so‘z
yuritgan. 
Davlatni   markazlashtirish,   o‘zaro   parokandalik   va   ayirmachilikka   qarshi
kurash,   xo‘jalik   va   madaniy   hayotni   yuksaltirishda   Nizomulmulkning   hissasi
yuksak darajada bo‘lgan. Nizomulmulk markazlashgan, qudratli Nizomulmulkning
― Siyosatnoma asari 1997 yili o‘zbek tiliga tarjima qilingan.   D avlat uchun kerak
bo‘ladigan   amaldorlarni   tegishli   qonun-qoidalar   uslubida   tarbiyalashda   qator
shaharlarda – Nizomiya madrasalarini tashkil etdi. U an’anaviylik tarafdori bo‘lib,
ijtimoiy-ma’naviy hayotda ismoiliylik diniy oqimiga qarshi turgan.  
Sulton Jaloliddin Malikshoh o‘limidan so‘ng (1092), o‘zaro toju-taxt uchun
kurashlar   boshlanib  ketdi.  Bu   kurashda  sultonning  yosh   o‘g‘li   Berkiyoruq  (1094-
1105)   g‘olib   bo‘ldi.   Keyinchalik   ham   nizolar   davom   etib,   XII   boshlarida
saljuqiylar   davlati   amalda   ikki   qismga   bo‘linib   ketdi.   Movarounnahr   va   Xuroson
kirgan   sharqiy   saljuqiylar   qismida   Malikshohning   o‘g‘li   Sanjarning   ta’siri   ortib
bordi.   1097   yildan   Xuroson   hokimi   bo‘lgan   Sanjar   oliy   hukmdorga   rasman
bo‘ysunsa-da, amalda mustaqil harakatlar olib bordi. 1099 yil u Toharistonni, 1102
yil Samarqandni qo‘lga oldi. Termiz yonida qoraxoniylar xoni Qodirxon qo‘shinini
mag‘lubiyatga uchratib, Movarounnahr taxtiga boshqa qoraxoniy vakili, o‘z jiyani
Arslonxonni o‘tkazishga muvaffaq bo‘ldi. 
1104   yili   G‘azna   qo‘lga   kiritildi.   G‘aznaviylardan   taxtga   o‘tkazilgan
Bahromshoh   har   yili   Sanjarga   besh   ming   dinor   boj   solig‘i   to‘lash   majburiyatini
oldi.   Oliy   sulton   G‘iyosiddin   Muhammad   I   (Muhammad   Topar)   vafotidan   keyin
boshlangan   o‘zaro   kurashlarda   Sanjar   g‘olib   bo‘ldi.   Taxtga   Sulton   Muiziddin
Sanjar   (1118-1157)   nomi   bilan   o‘tirgan   yangi   hukmdor   sharqiy   va   g‘arbiy saljuqiylarni   birlashtirdi.   O‘z   g‘alabasidan   manfatdor   tarzda   Mozandaron,
Damovand,   Qumis,   Damg‘on,   Ray   erlarini   ham   egalladi.   Uning   hukmdorlik
rutbasini Seyiston, Xorazm, G‘azna, Movarounnahr erlari ham tan oldi. Sanjarning
sultonlik   hokimiyatini   olishda   xorazmshoh   Qutbiddin   Muhammad   katta   ko‘mak
ko‘rsatdi. Garchi sulton Sanjar barcha saljuqiylarning oliy hukmdori sanalib, uning
nomi   ramziy   tarzda   xutbada,   tangalarda   qayd   etilsada,   lekin   Iroq,   Kichik   Osiyo,
Janubiy   Kavkazda   uni   rasman   tan   olishar,   aslida   bu   erlarda   mustaqil   saljuqiy
hokimlar   hukmronlik   qilishar   edi.   Sulton   Sanjar   qo‘lida   uzoq   vaqt   Mozandaron,
Xorazm,   Seyiston,   G‘azna,   Movarounnahr   qaram   bo‘lib   keldi.   Sanjarni   uzoq
hukmronligi davrida o‘z davri kishilik jamiyati, muarrixlar «Malik al-mashriq», –
buyuk sulton, ― sultonlar sultoni, ulug‘  shahanshoh  nisbalari bilan ulug‘lashgan.
Sulton Sanjar o‘z poytaxti sifatida Marv shahrini tanlagan. 
Ta’kidlash   lozimki,   Saljuqiylar   davlati   singari   ulkan   hududlarni   o‘z   ichiga
olgan davlatni yagona markazdan turib boshqarish oson emas edi. SHuning uchun
ham   markazdan   turib   boshqaruvdagi   qiyinchiliklar,   sulola,   vakillarining   toj-taxt
uchun   kurashlari,   mahalliy   hukmdorlarning   mustaqillikka   intilishlari,   qaram
o‘lkalardagi   norozilik   harakatlari   Saljuqiylar   davlatining   zaiflashuviga   sabab
bo‘lgan   edi.   Natijada   Sulton   Sanjar   davriga   kelib   Saljuqiylar   davlatining   g‘arbiy
Iroq   qismida   Nizomulmulk   tomonidan   olib   borilayotgan   siyosiy   yo‘l   ma’lum
davlat amaldorlariga maqbul emas edi. Turli fitna-fasodlar bois Nizomulmulk 1092
yil   iste’foga   chiqib,   hajga   yo‘l   olgan   paytida   ismoiliy   josus   tomonidan   o‘ldirildi.
Mamlakatning   sharqiy   qismi   –   Eron,   Afg‘oniston,   Xorazm   va   Movarounnahrda
Sultonning ta’siri birmuncha kuchli edi. Ammo, 1141 yilda Sulton Sanjar va uning
vassali hamda ittifoqchisi, Qoraxoniy Mahmudxonning birlashgan qo‘shinlari bilan
qoraxitoylar   o‘rtasida   Samarqand   yaqinidagi   Qatvon   cho‘lidagi   jangda   Sulton
Sanjar qo‘shinlari mag‘lubiyatga uchraydi. Natijada Movarounnahr qo‘ldan ketib,
sultonning   mavqei   ancha   pasayib   ketdi.   Saljuqiylarning   mag‘lubiyatidan
Xorazmshoh   Qutbiddin   Muhammad   Otsiz   ustalik   bilan   foydalanib,   1141   yilning
qishida   Saljuqiylarning   poytaxti   Marvni   bosib   oldi   va   1142   yilda   Nishopurga
yurish qildi. Lekin, Sulton Sanjar Xorazm qo‘shinlarini Xurosondan quvib chiqardi va   Otsizni   yana   o‘ziga   bo‘ysundirishga   erishdi.   Sulton   Sanjarning   harakatlariga
qaramay,   Saljuqiylar   davlati   o‘zining   avvalgi   qudratini   yo‘qota   boshlagan   edi.
Saljuqiylarga hal qiluvchi zarbani Balx va Xuttalon viloyatlarida yashovchi o‘g‘uz
qabilalari   berdi.   1153   yilda   ular   Sulton   Sanjar   qo‘shinlarini   tor-mor   etib,   uning
o‘zini   asir   oldilar.   O‘g‘uzlar   himoyasiz   qolgan   Marv   va   Nishopur   shaharlarni
talon-taroj   qilib,   o‘t   qo‘ydilar.   Sulton   Sanjar   1156   yilda   asirlikdan   qochishga
muvaffaq bo‘lsa ham, lekin Saljuqiylar davlatini tiklay olmadi va bir yildan keyin
vafot   etdi.   Sulton   Sanjar   vafoti   bilan   (1157   y.)   saljuqiylarning   O‘rta   Osiyodagi
hukmronligi o‘z poyoniga etdi.
Saljuqiylar 
(1040 – 1157 yy.)
To‘g‘rulbek 
(1040 – 1063 yy.)
Alp Arslon
(1063 – 1072 yy.)
Jaloliddin Malikshoh I
(1072 – 1092 yy.)
Mahmud I
(1092 – 1094 yy.)
Rukniddin Berkiyoruq
(1094 – 1104 yy.)
Malikshoh II
(1104 – 1105 yy.)
G‘iyosiddin Muhammad
(1105 – 1118 yy.)
Muiziddin Sanjar (Sulton Sanjar) – (1118-1157 yy.)
Saljuqiy   1157   yildan   –   1194   yilgacha   faqat   G‘arbiy   Eron   va   Iroqda
hukmronlik qilishgan
A.Ziyo   tadqiqotlariga   ko‘ra,   Saljuqiylar   davlat   boshqaruvi   o‘ziga   xos   edi.
Davlat boshlig‘i, oliy hukmdor Saljuqiylar xonadoni vakili bo‘lib Sulton ul-a’zam unvoniga   ega   bo‘lgan.   Ilgarigi   sulolalarda   bo‘lgan   kabi,   Sulton   nomiga   xutba
o‘qilib,   tangalar   zarb   etilgan.   Mol-mulk,   er-suv   taqsimlash   davlat   va   boshqaruv
mansablariga   tayinlash,   davlat   kirim-chiqimlarini   nazorat   qilib   turish,   amaldorlar
va   xizmatkorlar   faoliyatini   nazorat   qilish,   yangi   qal’alar,   shaharlar,   hashamatli
inshootlar   qurishga   boshchilik   qilish   kabilar   sultonning   zimmasida   bo‘lgan.
Saljuqiylar   boshqaruv   tizimida   bosh   vazir   alohida   mavqega   ega   bo‘lgan.
Manbalarda   bosh   vazir-rais   ur-ruaso   (raislarning   boshlig‘i),   sa’id   ur-ruaso
(boshliqlarning   kattasi)   deb   atalib,   u   barcha   devonlar   faoliyatiga   rahbarlik   qilgan
holda xazina, moliya, soliq, davlatga tegishli bo‘lgan ishlab chiqarish muassasalari
ishlarini nazorat qilgan. 
1.2 Davlat boshqaruv tizimi 
Saljuqiylar boshqaruv tizimi dargoh va devonga bo‘lingan bo‘lib dargohdagi
eng asosiy xizmat va vazifalar quyidagilar edi:
Ulug‘   hojib   –   oliy   hukmdorning   eng   yaqin   kishisi,   dargoh   bilan   devonlar
o‘rtasidagi   aloqalarni   muvofiqlashtirib   turuvchi,   rasmiy   qabullarni   uyushturuvchi
amaldor;
Amiri   horis   –   oliy   hukmdor   chiqargan   jazolar   hukmlarini   ijro   etish   bilan
shug‘ullanuvchi amaldor;
Salohdor   –   saroydagi   qurol-aslaha,   ayniqsa   oliy   hukmdorga   tegishli
narsalarni saqlash bilan shug‘ullanuvchi amaldor;
Xos vakil – dargoh ishlarini boshqaruvchi amaldor;
Jangdor – sulton va dargoh xavfsizligini ta’minlovchi amaldor. 
Undan   tashqari   oliy   hukmdor   huzuridagi   dargoh   faoliyatini   ta’minlashda
jomador,   sharobdor,   choshnigir   (sultonning   ovqatlanishiga   mas’ul),   sarhang,
miroxo‘r, tashtdor kabi amaldorlar ham xizmatda bo‘lgan.
Saljuqiylar   davlat   boshqaruvidagi   devonlar   sulolaviy   va   rasmiy   devonlarga
bo‘lingan. Sulolaviy devonlar oliy hukmdor xonadoni faoliyati bilan bog‘liq bo‘lib,
bu xonadonga tegishli bo‘lgan mol-mulk, er-suv, xazina kabilarning boshqaruvi va
hisob-kitobi bilan shug‘ullangan. Rasmiy 
devonlar qo‘yidagilar bo‘lgan: Devoni   tug‘ro   –   bu   devon   oliy   hukmdorning   farmonlari,   qarorlari,   rasmiy
yozishmalari   va   hujjatlarini   tayyorlab,   ularni   muhr   bostirishga   taqdim   etgan.
Joylarga   rasmiy   hujjatlar   yuborish,   ulardan   hujjatlar   qabul   qilish,   chet   ellarga
maktublar yuborish, davlat hujjatlarida maxfiylikni ta’minlash ham shu devonning
vazifasi edi;
Devoni   istifo   (moliya   devoni)   –   davlat   kirim-chiqimlarini,   soliqlar,   boj   va
boshqa moliyaviy daromadlar, ularni  alohida ro‘yxatga olish bilan shug‘ullangan.
Bu   devonning   xizmatchilari   dargoh   kirim-chiqimlari,   xazinadagi   ahvol,   mavjud
naqd   pulning   hisobi,   davlat   qaramog‘ida   bo‘lganlarga   ketadigan   xarajat,   maosh,
nafaqa miqdori kabilarni ham nazorat qilganlar;
Devoni   ishrof   (davlat   nazorati)   –   moliya-soliq   ishlarini   nazorat   qilish   va
tekshirish,   vaqfga   tegishli   mulklar   ustidan   umumiy   nazorat   olib   borish,   sulolaga
tegishli   er-suvlar,  qimmatbaho  moliya  qog‘ozlari, zarbxonalar,  amaldagi  muhrlar,
bozor mutasaddilari, soliqchilar, qishloq oqsoqollari va boshqa amaldorlar ustidan
nazorat olib borgan;
Devoni   arz   (harbiy   vazirlik)   –   lashkarga   mo‘ljallangan   maosh   va   ta’minot,
harbiylarning ro‘yxati, yangilanib turishi, harbiy qismlarning tarkibiy soni, ularga
ketadigan xarajatlarning turi va hajmi, ot-ulov, harbiy yurishlar paytidagi ta’minot,
harbiylar ko‘rigini tashkil etish kabi vazifalarni bajargan. 
Saljuqiylar   hokimiyatida,   ayniqsa   Sulton   Sanjar   hukmronligi   davrida
hokimiyatda   harbiy   sarkardalar   katta   o‘rin   egallaganlar.   Harbiy   boshliqlar   va
sarkardalarning   ko‘pchiligi   turli   urug‘   va   qabilalardan   (o‘g‘o‘z,   turkman,   xalaj,
chig‘il   va   boshq.)   chiqqan   kishilardan   bo‘lgan.   Harbiy   sarkardalar   tabaqasi   o‘z
ta’sirini Sulton Sanjar boshqarayotgan hokimiyatga o‘tqazib, ularning ixtiyori bilan
ish   tutishni   talab   qilganlar.   Harbiy   sarkardalarning   mavqei   Sulton   Sanjarning
Qatvon cho‘lidagi mag‘lubiyatidan so‘ng yanada kuchayib ketgan edi. 
Saljuqiylar   davri   mahalliy   boshqaruv   tizimida   viloyat   boshliqlari   (voliylar)
ham   o‘z   devonlariga   ega   bo‘lganlar.   Voliylarni   oliy   hukmdor   tayinlagan   va
mansabidan   olgan.   Voliylar   butun   viloyat   hayoti   bilan   bog‘liq   barcha   sohalarga
boshchilik   qilganlar.   Moliya,   soliq,   sud,   harbiy   ishlar,   jazo   idoralari   voliylar nazorati ostida faoliyat ko‘rsatgan.   Tumanlar va shaharlar miqyosidagi  boshqaruv
tizimi ham viloyatlarniki singari bo‘lgan.
II Bob Saljuqiylar madaniyati
2.1 Rivojlangan davlat sifatida tan olinishi
Saljuqiylar   davlatining   tashkil   topishi   o'rta   asrlarning   rivojlangan   davriga
to'g'ri   kelganligi   sababli   unda   yerga   egalik   shakllari   va   munosabatlari   ancha
taraqqiy   etgan.   Aholisining   anchagina   qismi   ko'chmanchi   hayot   tarzini   boshdan
kechirgan bo'lishiga qaramay, bu hududda qadimdan yashab kelgan xalqlarning bir
qismi   dehqonchilik,   savdo-hunarmandchilik   bilan,   qolganlari   esa   chorvachilik
bilan shug'ullangan. Dehqonlar – yer egalari egallab turgan yerlarining hajmiga va
iqtisodiy   ahvoliga   qarab   boy,   o'rtahol   va   kambag'allashgan   dehqonlarga,   yerga
nisbatan   huquqiy   holatiga   qarab   esa   jamoachi   dehqonlar,   sultonning   mulkida
ishlovchi dehqonlar (barzigorlar) va ijarachi dehqonlarga bo'lingan.
Saljuqiylar   davlatida   sulton,   u   orqali   davlat   yerning   rasmiy   egasi
hisoblangan.   Yer   mulkining   davlat   yer   egaligi,   nasliy   qoldiriladigan   yer   egaligi,
umrbod (bir avlodga) egaligi va shartli (muqto, iqto) egaligi kabi shakllari mavjud
bo'lgan.   Davlat   yerlari,   ya'ni   sulton   saroyiga   tegishli   yerlarni   boshqarish   uchun
maxsus  davlat  boshqaruv  organi   – amloki   xos  tuzilib, Malikshoh   davrida  bunday
yerlar   saroyga   21  ming  qizil   oltin  daromad  keltirgan.   Yerga   xususiy   egalik  mulk
shaklida bo'lib, u ham merosiy, sotib olingan va boshqa yer mulklariga bo'lingan.
XI  –XII  asrlarda saljuqiy sultonlar  o'z farmonlari  - tauke bilan yirik harbiy
boshliq   va   amaldorlarga   tekinga,   shartsiz   asosda   katta-katta   viloyatlarni,   ya'ni
davlat  yerlarini  bo'lib  berishgan.   Mashhur   vazir  Nizomulmulk  davrida  esa  xazina
kambag'allashgani uchun ko'p yerlar yer egaligi - iqto tarzida harbiy boshliqlar va
amaldorlarga maosh evaziga bo'lib berila boshlangan. Bu voqea Nizomulmulkning
yer   islohoti   deb   atalgan.   Garchi   Nizomulmulk   turklarga   birinchi   bo'lib   iqto
taqsimlab   bergan   kishi   hisoblansada,   aslida   1050-yilda   Sulton   To'g'rulbek davridayoq   harbiylikni   kasb   qilib   olgan   turkiy   qo'shinlarga   yerni   shu   tarzda
ulashish   boshlangan   edi.   Harbiylar   esa   mayda   va   zaif,   o'rtahol   dehqonlarni   o'z
himoyalariga   olib,   o'zlariga   berilgan   yerlar   -   iqtoni   ular   yordamida   ishlaganlar.
Buning   natijasida   vujudga   kelgan   homiylikni   xuddi   G'arbiy   Yevropadagidek
kommendatsiya   deb   atash   mumkin.   Iqtodorlarga   o'sha   yerda   yashab   ishlaydigan
kishilardan soliqlar olish huquqi berilgan.
Shu   islohotdan   keyin   saljuqiylar   armiyasi   ta'minotiga   qarab,   xazinadan
maosh   oladigan   iqtadorlar   ro'yxatiga   kirgan   qismlarga   bo'lingan.   Saljuqiylar
davlatida bu mulk asta-sekinlik bilan umrbod mulkka aylanib borgan.
Saljuqiy   sultonlar   islom   dinining   himoyachilari   bo'lganliklari   uchun   ham
ular   davrida   vaqf   mulklari   rivojlanib,   tegirraonlar,   uylar,   karvonsaroylar,   hatto
ko'priklar, yer mulklari masjid, madrasa va boshqa diniy muassasalarga vaqf mulki
tarzida   o'tkazilgan.   Vaqf   mulklarini   vasiyat   qiluvchi   tomonidan   yoki   bosh   qozi   -
qozi-ul   quzzot   tomonidan   tayinlanadigan   mutavalli   boshqargan.   Mulkni
boshqaruvchi   maxsus   davlat   devoni   –   “devoni   avqofi   mamolik”   bo'lib,   u   vaqf
ishlari   bilan   shug'ullangan,   ammo   nasliy,   vorisiy   vaqflarning   ishlariga
aralashmagan. Sharqiy saljuqiylar sultonligida XI asrning oxiri - XII asr boshlarida
vaqflarni boshqarish vaqf merosxo'rlari qo'liga o'ta boshlagan.
Saljuqiylar davlati boshqarish shakliga ko'ra mutlaq yakka hokimlik tarzida
idora   etiladigan   davlat   edi.   Davlatning   tepasida   yagona   hukmdor   -   sulton   turgan.
Sulton unvoni rasman Arab xalifaligining yorlig'i bilan berilar edi. Sulton aholiga
nisbatan   va   davlatni   boshqarishda   cheklanmagan   vakolatlarga   ega   edi.   Davlatda
qonun   chiqarish,   ijro   etish   va   oliy   sud   hokimiyati   amalda   tanho   sultonga   tegishli
bo'lgan. U mansabdorlar  ustidan tushgan shikoyatlarni  hal  qilgan, yer  bo'laklarini
bo'lib   bergan   yoki   hadya   qilgan,   amaldorlar   va   qo'shin   boshliqlarini   otayinlagan,
muhim davlat ishlarini hal etishda kengash chaqirib, sarkarda va qo'mondonlarning
fikrlarini   olishga   harakat   qilgan.   Masalan,   To’g'rulbek   Xuroson   podsholarining
qoidalariga   mos   holda   har   haftada   ikki   kun   fuqarosini   qabul   qilib,   nizo   va
janjallarni shaxsan o'zi hal etgan. Saljuqiylar   davlatining   eng   yuksalgan   davrida   Bag'dod   xalifasi   Sulton
Muhammad   To'g'rulbekka   «Malik   al-Mashriq   val-Mag'rib»,   ya'ni   Sharq   va
G'arbning podshosi hamda «Rukn-ad-din» - din suyanchig'i unvonlarini bergan. Bu
uning hokimiyati naqadar yuksak bo'lganligini ko'rsatadi. Sultonning vaziri bo'lib,
u   butun   ma'muriy   idoraga   rahbarlik   qilgan.   Sulton   mamlakatni   musulmon
ruhoniylariga  tayanib boshqargan.  Saljuqiylarning  mashhur   vaziri   Abu Ali   Xasan
ibri   Ali   at-Tusiy   (1017-1092)   Nizom   al-Mulk   -   «davlatning   tartibotchisi»   degan
faxriy   unvonga   sazovor   bo'lgan,   Nizomulmulk   Alp   Arslon   va   Malikshoh   davrida
ishni   oddiy   amaldorlikdan   boshlab,   vazirlik   darajasigacha   erishgan   va   shu
martabada   20-yil   xizmat   qilgan.   Saljuqiylarda   «otabek»   mansabi   ham   bo'lib,   u
bosib olingan mamlakatlardagi vazirlik mansabiga deyarli to'g'ri keladi. 
Alparslon   ustidan   otabek   qilib   tayinlangan   Nizomulmulkni   maxsus   tauke
(farmon)ga ko'ra, «Iliq» va «Ota xo'ja» deb ulug'lashlari buyuriladi. «Iliq» atamasi
esa,   o'g'uzlarda   «bayg'u»,   «sag'un»   faxriy   unyonlariga   teng   edi.   Shuning   uchun,
ya'ni  otabeklik vazirlikka teng bo'lganligi  bois saljuqiylar davlatining parchalanib
ketgan   bo'laklari   otabeklik   deb   yuritilgan.   Vazirning   asosiy   vazifasi   davlat
idorasiga   rahbarlik   qilish   bo'lib,   uning   huzurida   markaziy   hokimiyatning   oliy
organi   -   devoni   a'lo   bo'lgan.   U   bo'lim   va   devonlardan   iborat   edi.   Davlat
mirzaxonasi   devoni   -   insho   va   tug'ro,   devoni   ashraf,   armiya   muassasasi   devoni   -
arz al-jayni  va boshqalar bo'lgan. Vazir  barcha devonlar  ishiga bevosita rahbarlik
qilib,   xazina   ustidan   nazorat   olib   borgan,   o'ziga   bo'ysungan   mahkamalarga
mansabdorlarni   tayinlash,   ishdan   bo'shatish,   maosh   berish,   tashqi   siyosatni   olib
borish ishlari bilan shug'ullangan. 
2.2 Saljuqiylar davlatida din va jamiat
                        Saljuqiylar   davlati   huquqining   asosiy   manbayi   shariat   hisoblangan.
Shuningdek,   odat   huquqi   ham   turkiy   xalqlar   orasida   amalda   bo'lgan.   Fuqarolik-
huquqiy munosabatlar, nikoh-oila, meros hamda jinoyat va jazo masalalari asosan islom   huquqi   normalari   bilan   tartibga   solingan.   Yuqoridagilar   bilan   bir   qatorda,
saljuqiy   sultonlarga   o'ttiz   yil   vazirlik   qilgan   Nizomulmulk   tomonidan   1091-yilda
yozilgan   “Siyosatnoma”   yoki   “Siyar   ul-muluk”   (“Podsholar   turmush   tarzlari”)
nomli   asar   ham   mazkur   davlat   boshqaruvining   asosiy   qoidalarini   hamda   huquqiy
masalalarni o'rganishda manba bo'lib xizmat qilishi mumkin. Kitob xuddi qissadan
hissa, ya'ni hikoyat va undan chiqarilishi lozim bo'lgan xulosalar tarzida tuzilgan.
“Siyosatnoma”da Qur'oni Karim va Hadisi sharif kabi muqaddas manbalarda
ko'rsatilgan   me'yorlarni   aniq   bir   faoliyat   doirasida   amalga   oshirilishi,   hayotga
tatbiq   etilishi   sharhlab,   izohlab   berilgan.   Unda   davlat   boshqaruviga   aloqador
qariyb   hamma   qoida   va   qonunlar,   us'ul   va   vositalar,   qozi   va   qozixona   ishlari,
qo'shin   va   sarbozlar,   xizmatchi   va   shaxsiy   sarbozlar   masalalari,   saroydagi
soqchilaru   posbonlar   vazifalari,   ularning   maoshlari,   pochta   va   ayg'oqchilik
(razvedka)   ishlari,   ularning   moddiy   jihatlari,   xazina   va   baytulmol,   elchilarga
munosabat, hatto shohning oilaviy ishlari, uning bazm va majlislari, xos xodim va
shaxsiy soqchilari  haqida ma'lumot va maslahatlar bor. Asarda moliya va xo'jalik
ishlari, soliq va xiroj, zakot va vaqf masalalari ham o'rin olgan.
Saljuqiylar   davlatida   sud   qarorlari   va   qonunlarni   ijro   etish   majburiyligi
“Siyosatnoma”ning   quyidagi   satrlarida   namoyon   bo'ladi:   “Viloyat   hokimlari   qozi
va shariat hukmlarini bajari'shlari lozim va saroyda shunday olim kishilarni yig'ib,
ularning amru qarorlariga ziyon yetkazmasliklari  zarur. Agarda biror kishi  shariat
hokimi   majlisiga   borishni   istamasa,   uni   majbur   qilib   olib   keladilar,   toki   haqiqat
ayon bo'lsin va hech kim hukmdan bosh tortmasin”.
                                                                                                 XULOSA
Xulosa   qilishda,   Nizomulmulkning   "Siyosatnoma"   asari   Saljuqiylar   davlatining
yaranishi, rivojlanishi davomida ega bo'lgan siyosiy, ijtimoiy-iqtisodiy va madaniy
hayoti barobaridagi eng qadimiy va qimmatli manbalardan hisoblanadi. Asar orqali
XI   asir   ortalaridagi   O'rta   Osiyo   siyosiy-hududiy   vaziyati,   saljuqlar   hokimiyati
ostidagi   mamlakatlar  tizimi  va  ular  orasidagi   munosabat  tinchlik haqida  butunlay
yangi   tasavvurlar   shakllantirildi.   "Siyosatnoma"   saljuqlar   davlatining   tashkil
topgan davlat aparati, boshqaruv prinsiplari, siyosatning nuqtasi nazaridan mo'lyet
yoritdi.   Shu   bilan   birga,   jamiyatning   ijtimoiy   tuzilishi,   madaniy   hayoti   va   din-
akinalar   sohasidagi   an'analar   haqida   ham   ma'lumot   berdi.   Ushbu   asar   tahlili
natijasida   saljuqlar   xonadonining   yuksak   darajadagi   sulhtachiz   va   ijtimoiy
rivojlanishning   sabablari,   saljuqlilik   ta'limotining   amaliy   jihatlari   aniq   ko'rinib
turdi.   Shunday   qilib,   "Siyosatnoma"   Saljuqiylar   davlati   tarixini   o'rganishda   eng
muhim ilmiy manbalardan hisoblanadi va uning o'rni beqiyos. "Siyosatnoma" asari
Saljuqiylar  davlati  tarixini  o'rganishda muhim  manba hisoblanadi.  Uning muallifi
Nizomulmulk   bo'lib,   u   o'z   davridagi   siyosiy   vaziyat,   davlat   boshqaruvi,   qonun-
qoidalarni, shuningdek, saljuq sultonlari faoliyatini batafsil yoritgan. Asarning eng
qimmatli tomoni shundaki, muallif o'z kuzatishlari asosida saljuq hukmdorlarining
fe’l-atvorini,   axloqiy   fazilatlari   va   nuqsonlarini,   ularga   bo'lgan   munosabatini
haqqoniy   tasvirlab   bergan.   Nizomulmulkning   bu   fikrlari   tarixchi   uchun   birinchi
qo'l   manba   hisoblanadi.   Shu   bilan   birga,   asarda   o'sha   davr   jamiyatining   ijtimoiy
tuzilishi,   davlat   boshqaruvi   tizimi,   qonun-qoidalar   ham   yoritilgan.   Jumladan,
podshoh,   vezir,   qozi   kabi   lavozimlarning   vazifalari   va   majburiyatlari   keltirilgan.
Xulosa qilib aytganda,  "Siyosatnoma" asari  Saljuqiylar  davlatining ichki  siyosati, ijtimoiy   hayoti   va   davlat   boshqaruvi   tizimini   chuqur   o'rganishda   nihoyatda
qimmatli tarixiy manba hisoblanadi. 
Foydalangan adabiyotlar: 
I O‘zbekiston Respublikasining qonun, farmon va qarorlari.
1.   O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2018   yil   5   iyundagi   3775-son   «Oliy
ta'lim   muassasalarida   ta'lim   sifatini   oshirish   va   ularning     mamlakatda   amalga
oshirilayotgan   keng   qamrovli   islohtlarda   faol   ishtirokini   ta'minlash   bo‘yicha
qo‘shimcha chora-tadbirlar to‘g‘risida»gi  qarori.
2.   Mirziyoyev   Sh.M   2017/2018   o‘quv   yilida   O‘zbekiston   Respublikasining   oliy
ta'lim muassasalariga o‘qishga qabul qilish to‘g‘risida 05.05.2017y PQ 2955 
3.   O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   qarori   20.04.2017   y.   N   pq-2909   oliy
ta'lim tizimini yanada rivojlantirish chora-tadbirlari to‘g‘risida
II   Prezidentning   ma’ruzalari   va   asarlari   O‘zbekiston   Respublikasi
Prezidentining ma'ruzalari va asarlari.
1.   Mirziyoyev   Sh.M.   Erkin   va   farovon,   demokratik   O‘zbekiston   davlatini
birgalikda barpo yetamiz. Toshkent: O‘zbekiston 2016.
2. Mirziyoyev Sh.M. Tanqidiy tahlil qat'iy tartib-intizom va shaxsiy  javobgarlik –
xar bir raxbar faoliyatining kundalik qoidasi bo‘lishi kerak.  Toshkent: O‘zbekiston
2017.
III Asosiy qo‘llanma va adabiyotlar
1. Barthold, V.V. (1964). Ulugbek i ego vremya. Moscow: Nauka. 
2. Kennedy, E.S. (1956). A Survey of Islamic Astronomical Tables. Philadelphia:
American Philosophical Society.  3.   Sedillot,   L.P.E.A.   (1853).   Prolégomènes   des   Tables   Astronomiques   d'Oloug
Beg. Paris: Firmin Didot Frères. 
4.   Rozenfeld,   B.A.   (1980).   A   History   of   Non-Euclidean   Geometry:   Evolution   of
the Concept of a Geometric Space. New York: Springer. 
5.   Nakayama,   S.   (1969).   "   Observatory   in   Historical   Perspective".   Archives
Internationales d'Histoire des Sciences, 22(1), 234-251. 
6. Sayılı, A. (1960). The Observatory in Islam and its Place in the General History
of the Observatory. Ankara: Turkish Historical Society.
IV Internet saytlar
1. www.gov.uz –O‘zbekiston Respublikasi hukumati portali.
2. www.aci.uz – O‘zbekiston Respublikasi aloqa, axborotlashtirish va 
telekommunikatsiya texnologiyalari davlat qo‘mitasining rasmiy sayti.
3. www.akmt.uz – “Matbuot tarqatuvchi” AKning rasmiy sayti.
4. www.xabar.uz – “Xabar” gazetasining internet talqini.
5. www.xs.uz – “Xalq so‘zi” gazetasining rasmiy sayti.
6. www.ziyonet.uz – O‘zbekiston ta'lim portali.
Купить
  • Похожие документы

  • Sovet ittifoqida siyosiy mojarolar
  • O'rta asrlarda yer-suv munosabatlari
  • Koreya Choson XVIII- XIX asrlarda
  • Somoniylar davlati va oʻrta Osiyoda tutgan oʻrni
  • Abdullaxon II davrida Buxoro xonligi

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha