Samarqand va Hirot nafis tasviriy san’at maktabi

Samarqand va Hirot nafis tasviriy san’at maktabi
Reja:
1. Temuriylar davri Samarqand va Hirot miniatyura maktabi 
2. O’zbekiston xalq amaliy san’ati 
3. Samarqandda ustoz-shogird ananasi 
Foydalanilgan adabiyotlar ro’yxati 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
1  
  Temuriylar davri Samarqand va Hirot miniatyura maktabi 
Yirik san’atshunos olim T. Maxmudov yuqoridagi fikrlarga ko’shilgan holda 
«Kamoliddin   Behzod   tomonidan   yaratilgan   nafis   tasviriy   san’at   maktabi   (uni
Afgonistonlik   san’atshunos   olimlar   «Hirot   maktabi»   ham   deb   ataydilar)   XIV-   XV
asrlarda   Movarounnaxrda   vujudga   kelgan   Samarqand   nafis   tasviriy   san’at
maktabining tadrijiy davomi bo’lib, u bilan o’zaro mustaxkam aloqada va bir - biriga
ta’sir   qilib   rivojlangan»   degan   fikrni   olga   suradi.   («Behzod   maktabi   haqida
muloxazalar», «Guliston» №1 1996). 
«Samarqand,   -   deb   yozgan   edi   Afgonistonlik   professor   Abdulxay   Xabibiy,
hamisha   osiyodagi   ilm,   madaniyat   va   san’atning   ulkan   va   ajoyib   markazi   bo’lib
kelgan.   Samarqand,   Hindiston,   Eron,   Hirot,   Arab   mamlakatlari   shaxarlari   bilan   bir
qatorda   Hirot,  Balx,   Kandaxor,   Jo’zjon,  Taxor   kabi   shaxarlari   bilan   ham   doimiy  va
iqtisodiy   aloqalarda   bo’lgan.   Hirotlik   Behzod   yoqqan   san’at   va   nafosat
mash’alasining so’nmas nurlari Isfaxon, Tabriz, Istambul, Buxoro va 
Samarqandgacha   borib   yetdi.   Adabiyot   va   san’at   soxasidagi   mustaxkam
alokalarimiz   xalqlarimizni   shu   darjada   bir-birlariga   yaqinlashtirib,   XIV   -   XV   asrlar
davomida   yaratilgan   bir   ajoyib   mushtarak   madaniyatning   ikkala   muqaddas   beshigi
hisoblanadi». (O. Usmonov). 
XV   asr   boshlaridan   boshlab   sharq   miniatyurasi   rivojida   yangi   bosqich
boshlanadi. Buning asosiy sababi markazlashtirilgan Temuriylar imperiyasi davlatlari
tizimidir.   1365   yilda   Movarounnaxrda   hukmronlik   qilgan   Temur   O’rta   Osiyodan
mo’gullarni   haydab   chiqaradi.   Xorazm   va   Boltiq   bo’yi   mamlakatlarini   bosib   oldi.
So’ngra   Eron,   Iroq,   Suriya,   Turkiya,   Hindiston   safariga   tayyorgarlik   ko’rila
boshlandi.   XVI   asr   boshlarida   Temur   O’rtayer   dengizidan   Hindistongacha   bo’lgan
xududda   katta   davlatni   barpo   etdi.   Sharq   va   Garbiy   YYevropa   mamlakatlari   bilan
aloqalar   o’rnatildi.   Bular   haqidagi   ma’lumotlarni   Samarqanddagi   ispan   elchisi
Klavixo de Gonsales yodnomalarida ko’rish mumkin. 
2  
  U   Samarqandni   «Yer   sharining   nur   sochuvchi   nuqtasi»,   -   deb   ta’riflaydi.
Xalqaro   savdo   –   sotiq   keng   avj   oladi,   poytaxt   fan,   madaniyat   va   san’at   markaziga
aylanadi. 
Movarounnaxrga   ko’zga   ko’ringan   olimlar   va   adabiyotchilar,   me’mor   va
xunarmandlar,   rassomlar   va   hattotlar   olib   kelindi.   Natijada   yaqin   sharq   va   osiyo
xalqlari   badiiy   madaniyatlari   qo’shilib,   san’atda   yangi   usulga   poydevor   qo’yildi.
Temurning o’limidan so’ng ham Samarqand uning naberasi Ulugbek raxbarligida fan
va   madaniyat   markazi   bo’lib   qoldi.   Hirot   madaniyati   ham   shu   qatorda   bo’lib,
mamlakatni   Temurning   o’gli   Shoxrux   Mirzo   boshqargan.   XIV   asr   oxiri   XV   asr
boshlarida Samarqandda Temur saroyida yirik miniatyurachi musavvirlar ijod qilgan.
Jumladan, tarixiy manbalarda asoslanishicha, Samarqand badiiy ustaxonalari boshligi
bo’lgan   Bogdodlik   usta   Abdulxay   Shuxrat   qozongan.   O’rta   Osiyo   rassomlari
biografiyasi   Muhammad   Do’stning   ma’lumotiga   asosan   o’shandan   beri   «Uning
uslubi   bo’yicha,   biror   boshqa   kishi   yozolmas   edi   –   deb   yozib   qo’ygan   edi.   Do’st
Muhammad, - xech bir musavvir Abdulxay uslubini chetlab o’tolmadi, barchasi  shu
uslubda chizishga intildi. Bu davrda ijod qilgan 
Shayx   Muhammad   Taliliy,   Pir   Axmad   Bogi   Shamoliy,   Muhammad   Ibn
Maxmudshox Al Xayyom ham Abdulxayning shogirdlari hisoblanadi». 
Temurning   naberasi   Mirzo   Ulugbek   (1409-1449)   davrida   miniatyura   san’ati
yuksak rivojlangan. Uning nomi  nafaqat xukmron podshox, balki  yirik olim va fan,
san’atning   xomiysi   sifatida   ham   mashxurdir.   Uning   xukmronlik   davrida   shaxar
qurilishi, arxitekturasi, badiiy xunarmandchilik, adabiyot va san’atning gullashi bilan
xarakterlidir.   Ulugbekning   eng   asosiy   qiziqishi   astronomiya   soxasi   bo’lib,   u
tomondan   taniqli   olimlar   jalb   qilinib,   xech   kayerda   u   bilan   tenglasha   olmaydigan
mashxur   observatoriya   qurilgan.   Ulugbek   miniatyuranavis   musavvirlarning   ham
ijodini   qo’llab-quvvatlagan.   Xatto   bu   vaktda   Samarqandda   musavvirlar   ko’chasi
«Kui-Naqqoshon» bo’lgan. 
XV   asrning   ikkinchi   yarmiga   kelib   O’rta   Osiyo   miniatyurasi   san’atida   bir
muncha   pasayish   seziladi.   Buning   sababi   mamlakatda   diniy   mavkening   galabasi,
uning vakili Xuja Axrorning kelishi bilan izoxlanadi. Insonparvar hokim Mirzo 
3  
  Ulugbek   davrida   poytaxtda   to’plangan   eng   yirik   olimlar,   ustalar   ta’kib   ostiga
olinadi.   So’ngra   ular   sekin-astalik   bilan   Hirotga,   Sulton   Husayn   Boyqaro   va   uning
vaziri Alisher Navoiy qaramogiga o’tadilar. 
Amir   Temur   davrida   o’ziga   xos   miniatyura   belgilarini   Turkiyadagi   Tupkopi
Saroy  va   Berlin  kutubxonalarida  saqlanayotgan  «Stambul  albomi»dagi  kuchirma  va
xomaki miniatyura nusxalari shundan dalolat beradi, deb yozadi O’zFA akademigi A.
Pugachenkova.   Bunda   XIV-   XV   asrga   oid   bu   xomaki   nusxalar   o’ta   noziklik   bilan
aloxida   shaxslarni,   daraxtlar,   gullar,   naqshlar   va   kichik   kompozitsiyalardan   iborat
bo’lib,   bular   ustalarning   yuksak   maxoratidan   darak   beradi.   Lekin,   shuni   ham
ta’kidlash kerakki, - deb ta’kidlaydi Olima, - Sheroz va Hirot miniatyura maktablari
alomatlaridan   Samarqand   maktabi   xozircha   o’rta   osiyoliklarga   xos   bo’lgan   etnik
alomatlar asosida aniqlandi. 
Xulosa   qilib   tarixchilar   va   san’atshunoslar   fikrlariga   tayanib   shuni   aytishimiz
mumkinki, XV asr Temuriylar davrida Samarqand, Hirot, Buxoro singari O’rta osiyo
shaxarlarida ilm-fan va san’at yuqori darajada rivojlangan va bu davr Alisher Navoiy
va Behzod nomi bilan chambarchas boglikdir. 
 
 
Qushlarni chizish. 
4  
  Miniatyurada portret (Bobur). 
 
5  
  Temuriylar davri Hirot miniatyura maktabi 
Hirot   miniatyura   markazi   tarixiy-etnografik   va   san’atshunoslik   (majmui)
nuqtai   nazaridan   to’liqrok   o’rganilgani   bois,   bu   nafis   san’at   adabiyotning,   tarixiy
xujjatlar,   tasviriy   va   amaliy   san’atda   me’morchilikda   gullab   yashnagan   davri
sifatida   ko’zga   tashlangan.   Bu   manbalar   G.   Pugachenkova,   L.   Rempel,   L.
Dolinskaya,   O.   Galerkina,   M.   Ashrafiy   va   boshqalarning   asarlarida   chuqur
yoritilgan. 
Hirot   rangtasvir   maktabi   o’zining   jugrofiy   ahamiyati   doirasidan   XV-XVI
asrlardan   bir   davlat   xududidan   chetga   chiqa   boshladi.   Hirot   badiiy   markazining
boy   madaniy   merosi   bilan   Eron,   Afgoniston,   O’rta   Osiyo,   Ozarbayjon   va
Xindistonning musulmon xalqlari ham faxrlanadilar. 
Janubiy Eron katta shaxri, shoirlar Sa’diy va Xofiz vatani bo’lmish, Sherozda
ishlab   chiqilgan   usullar   Hirot   miniatyurasining   rivojlanishiga   katta   ijobiy   ta’sir
ko’rsatdi. Bunda manzarani aniq ishlash, yuqori gorizont usuli, ranglar boyligi va
kompozitsiyaning   murakkab   ko’rilganligi   bu   usullarning   asosiy   xarakterli
xususiyatlari xisoblanadi. 
«Navoiy,   Jomiy   va   Bexzod   davridagi   Hirotni   –   XV   asrning   ikkinchi   yarmi
Hirot madaniy yuksalishi va gullab yashnashi sarchashmalarini – Shoxrux Mirzo 
Hirotidan   kidirish   kerak»,   -   deb   yozgan   edi   rus   sharqshunos   olimi   M.M.
Dyakonov.   Shoxrux   Mirzoning   o’gli   Sulton   Ibroxim   ham   moxir   xunarmandlarga
o’z   tajribalari   asosida   jahon   tasviriy   san’at   namunalari   xisoblangan   kitoblar
tuzdirdi. 
Shoxruxdan   so’ng,   o’gli   Boysunkur   (1414-1433)   davrida   qo’lyozmalarni
tayyorlash   ustaxonalarida   ko’plab   quli   gul   ustalar   ishlagan.   Tarixchilarning
yozishlaricha   40   dan   ortiq   hattotlar   Tabrizdan   olib   kelingan.   Axmad   Naqqosh   va
Ali   musavvir,   mashxur   muqovasoz   Kavamiddin   Tabriziy   va   usta   hattot   Jafar
Tabriziylar ishlagan. 
Agar biz musavvirlar va hattotlar haqida gapiradigan bo’lsak, ajoyib hattot va
san’at   xomiysi   Boysunkur   Mirzo   (1397   y)   nomini   xurmat   bilan   tilga   olishimiz
6  
  kerak.   Boysunkur   Mirzo   vazirlik   davrida   badiiy   ijod,   madaniy-ilmiy   ishlar   bilan
ham shugullangan. Davlatshox Samarqandiy uning mana shu faoliyatini ta’riflab: 
«Shaxzoda   Boysunkur   xunarparvar   va   xunarmandlikka   jahonda   mashxur   bo’ldi.
She’riyat   va   xattotlik   uning   zamonida   rivoj   topadi.   Xunarmand   va   fozillar   uning
ovozini   eshitib,   tevarak-atrofdan   xizmatga   keladilar.   Xushxat   kitoblardan   qirq   kishi
uning   kutubxonasida   kitobat   qilish   bilan   mashgul   edilar.   Boysunkur   Mirzo
xunarmandlarni e’zozlar, shoirlarni do’st tutar edi», deydi. 
Tarix   manbalarida   ko’rsatilishicha,   Boysunkur   kutubxonasida   kitob   ko’chirish
bilan   birga,   kitoblarga   zar   bilan   lavxalar   chizish,   go’zal   naqsh   va   suratlar   solish,
o’tmish   mutaffakkirlarining   ijodi   va   tarjimai   xoliga   doir   faktlarni   to’plab   o’rganish,
noyob   kitoblarning   nusxasini   ko’paytirish,   ayrim   ijodkorlarning   mukammal
kulliyotini   yaratish   kabi   ilmiy-ijodiy   ishlari   ham   keng  yo’lga   qo’yilgan   edi.  Alisher
Navoiy Boysunkur faoliyatini quyidagicha ta’riflaydi: «Boysunkur Mirzo xushta’b va
saxiy va ayyosh va xunarparvar podsho edi». 
Ko’plab   san’atkor,   hattot   va   musavvirlar   ham   Boysunkur   Mirzoning
marhamatidan chetda qolmaganlar. 
1448 yilda Ulugbek kitobxonasi Hirotdan Samarqandga kuchiradi. Shu bilan 
Hirotda ancha vaqt miniatyura soxasida juda katta siljishlar ro’y bermaydi. Lekin
XV asrning 70-80 yillarida bir qator yaxshi bajarilgan ishlar ko’zga tashlanadi. 
Bunga   misol   qilib   «Kalila   va   Dimna»ga   bajarilgan   miniatyuralarni,   (B.V.
Robinson   Kalila   va   Dimna)   Abduraxmon   Jomiyning   «Silsilat   az-zaxab»   asariga   va
boshqa bir qator ishlarni misol qilib keltirish mumkin. 
XV   asrning   oxirgi   choragida   Hirotda   katta   o’zgarishlar   ro’y   beradi.   Temuriylar
davlati   bo’lgan   bu   yurtda   boshqa   soxalardagi   kabi   madaniy   yo’nalishda   ham   katta
ijobiy o’zgarishlar ro’y berdi. Bunda ma’rifatparvar shox Xusayn 
Boyqaro va uning do’sti shoir Alisher Navoiylar ta’siri katta bo’ldi. 
XV   asrning   oxirgi   choragida   Hirotga   Temuriylar   davlatining   barcha   joylaridan
yetuk musavvirlar kelib ijod qilishadi. Mashxur hattot Sulton Ali 
Mashxadiy   va   mashxur   musavvir   Kamoliddin   Bezod,   uning   shogirdi   va   do’sti
Qosim Ali nomlari tarix saxifalariga zarxal xarflar bilan yozib qo’yilgan. 
7  
  XIV   –   XV   asrlarda   Hirot   madaniyat   markazlaridan   biri   bilan   bu   davlatlarning
xalqlari   madaniy   vorisi   bo’lib   xisoblanadi.   Temuriylar   sulolasi   xukmronlik   qilgan
davrda   Hirot   Samarqanddan   keyin   ikkinchi   Temuriylar   davlati   poytaxti   bo’lib
xisoblanadi. Hirotning ma’rifatli vorislari «Yer yo’zini lol qoldirgan» Mirzo 
Shoxrux o’gli Sulton Xusayn Boyqaro tan olinadi. 
Hirot XV asrning yarmiga kelib sharq madaniyati markaziga aylandi. Bu yyerda
fan, adabiyot, san’at rivojlandi, ajoyib san’at koshonalari qurildi. 
Ulug   mo’gullar   imperiyasining   asoschisi   Sulton   Bobir   Hirotni   quyidagicha
tariflaydi: - «…bu yerda yashagan xar bir odam san’at va fanni egallashga intilar va
uni takomillashtirar edi». 
Hirot   miniatyurasi   o’zining   eng   gullagan   davrini   Temuriy   «askar   shoir»   deb
atalgan   ma’rifatli   Sulton   Xusayn   davrida   kechirdi.   Ammo   rangtasvir   san’atiing
rivojida   eng   avvalo   Sultonning   yaqin   o’rtogi,   ulug   vazir   –   o’zbek   adabiyotining
asoschisi, shoir va olim Alisher Navoiyning hissasi benixoyat ulkandir. Uning oldiga
musulmon  sharqning  turli   burchaklaridan  taniqli  olimlar  va   shoirlar,  yozuvchilar  va
rassomlar,   hattotlar   va   musiqachilar   tashrif   buyurishadi.   «Olimlar   bogida»   adabiy
kechalar, baxslar, uchrashuvlar uyushtiriladi, rassomlarning yangi asarlari muxokama
qilinadi. 
XV asrning  ikkinchi   yarmi   Hirot   miniatyura  maktabi  uchun  rangtasvir  san’atida
uygonish davri bo’ldi. Usta rassom – miniatyurachilar, hattotlar, naqsh san’ati ustalari
o’zlarining   beboxo   asarlari   bilan   bu   markazning   dunyo   miqyosida   shuxratini
ta’minladilar. To’plangan boy tasviriy vositalar va usullar bu san’at turining boshqa
mamlakatlardagi rivojiga va keyingi davr sharq, rangtasviri yuksalishiga ajoyib ta’sir
ko’rsatadi. Bu maktab an’analarining nusxalari  o’sha davrdagi  Gruziya, Armaniston
miniatyuralarida   ham   seziladi.   Alisher   Navoiy   huzuriga   yoshlik   chogida   Hirotlik
rassom bo’lajak sharq «Rafaeli» - Kamoliddin 
Behzod   ham   keladi.   Ma’lumki,   o’rta   asrlar   buyuk   rang   tasvirchisi   Kamoliddin
Behzod miniatyura rang tasvirida erkin iz qoldirgan. Uning nomi tiriklik chogidayok
(1455-1535)   Xurosondan   tashkarida   ham   keng   tanilgan   edi.   Uning   ko’plab
shogirdlari   va   davomchilari   bo’lib,   uning   asarlarini   xush   ko’rib,   unga   taqlid   ham
8  
  qildilar. Behzod ijodi Tabriz (Eron, Ozarbayjonni), Buxoro va Samarqand, Mugullar
Xindistonni   (Dexli   va   Agra   rangtasvir   maktablari)   va   boshqa   miniatyura
maktablarining keyingi rivojiga salmoqli  katta ta’sir ko’rsatdi. Xususan  Behzodning
roli miniatyurada portret san’atining shakllanishiga beqiyosdir. Uning portretlaridagi
odamlar   individual   uxshashlikka   ega.   Usta   rassom   va   nozik   dil   soxibi   Behzod
san’atini   XV   asr   oxiri   XVI   asr   boshlarida   yashagan   Hirot   solnomachisi   Zayniddin
Vosifiy   yodnomalaridan   ham   bilib   olishimiz   mumkin.   U   shunday   deb   yozgandi:   -
«Doimo,   shox   (Sulton   Xusayn)   gam-tashvishdan   va   notinchlikdan   ranjigan   vaqtda,
Behzod portret yoki biror bir tasvirni chizar edi. 
Genial   musavvir   Kamoliddin   Behzod   monumental   tasvirlarning   butunlay   kitob
saxifalariga   ko’chgan   davrning   ulug   vakilidir.   Behzod   ijodi   u   kamolot   cho’qqisiga
erishgan   paytlar   Hirotning   bogi   Safididagi   Tarabxona   xushk   devorlariga   jangovar
tasvirlar ishlagani haqida ma’lumotlar saqlanib qolgan. 
Keyinchalik, asosan kitob miniatyuralari keng ko’zga tashlanadi. 
Alisher Navoiyning zamondoshi tarixnavis Zayniddin Vosifiy «Badoiy ul vaqoe»
asarida   qiziq   bir   xodisani   yozib   qoldirgan.   Mashxur   musavvir   yangi   suratni   amir
Alisher   majlisiga   keltirgan.   «Suvratda   tasvirlanishicha   –   davom   etadi   Vosimiy,   -
orasta   boglar,   turli-tuman   daraxtlar.   Xushsuvrat   qushlar,   har   taraf   arikchalar…
ochilgan   zangori   gul   to’plari   va   uning   orasidan   Mir   (Alisher)ning   yoqimli   xush
suvrati. U xassaga tayangan… yonida soqchi uchun zar to’la dabaklar. Xazrati Mir ul
suvratni   mushoxada   va   mulohaza   qildi:   ul   nafis   saxifa   –   boglar   ichra   latif   shodlik
gullar, xayoliy xovuzlar atrofi go’zal daraxtlar bilan bezatilgan». 
Behzod   ishlagan   miniatyura   tasvirini   ko’pchilik   tomosha   qilib,   uning   badiiy
jihatdan   o’sha   davr   estetik   talablariga   juda   monand   ekanligi   odatdagixol   deb   qabul
etadilar.   Tasvirlarning   qanchalik   tabiiy   va   jonli   ekanligi   haqida   xazil-mutoiba   bor
ekan,   odam   va   qushlarning   tasviri   islom   dinida   kat’iyan   man’   etilganligi
yigindagilarning xayoliga ham kelmagan. Alisher Navoiy homiyligi ostida o’sha davr
miniatyura san’atining ravnaq topgani ham bejiz emas. 
Xulosa qilib shuni aytish mumkinki, miniatyura tarixi olimlar fikrlariga ko’ra, 
9  
  «Hirot maktabi», Xitoy, Sheroz, Bogdod va Samarqandlik musavvirlar, hattot va
naqqoshlarning   bevosita   ta’sirida   shakllangan.   O.   Usmonov   ta’kidlashicha,
«Kamoliddin   Behzod   XV   asrning   ikkinchi   yarmida,   bir   tomondan   Samarqanddagi,
ikkinchi   tomondan,   Sheroz   va   Bogdoddagi   (XIV   asr   oxiri   va   XV   asr   boshi)   nafis
tasviriy   maktablarining   boy,   o’zlariga   xos,   rang-barang   an’analari   ta’sirida   XV
asrning ikkinchi   yarmida  Hirotda paydo  bo’lgan  nafis  tasviriy san’at  maktabida  ilm
oldi va voyaga yetdi. 
 
 
 
Olimlar muloqoti. Xamsa. Nizomiy 891/1491 y. 
Sheroz maktabi kompozitsiyasi. 
 
10  
  11  
  O’zbekiston xalq amaliy san’ati 
O’zbek   xalqining   ko’p   asrlik   tarixida   xalq   amaliy   bezaksan’ati   madaniy
merosimizning   asosiy   qismini   tashkil   etadi.   O’zbek   diyorida   vujudga   kelib,   gullab
yashnagan amaliy san’at  turlari  bemisil  va betakrorligi bilan dunyoga mash hur. Bu
taraqqiyot   bosqichi   haqida   fikr   yuritar   ekanmiz,   o’zbek   amaliy   bezak   san’atining
kelib chiqishi insoniyatning ilk davri, ya’ni ibtidoiy jamoa davriga borib taqalishining
guvo hi bo’lamiz. 
O’lkamiz   zaminidagi   arxeologik   qazishlar   natijasida   topilgan   yodgorliklarning
guvo   hlik   berishicha,   insonning   jismga   badiiy   ishlov   berish   usulida   buyum   yaratish
faoliyati tosh asridayoq boshlanib, asrlar osha hozirgacha davom etib kelmoqda. 
  Bizgacha   ibtidoiy   jamoa   tuzumida   ashyoviy   dalillar   -me   hnat   va   ov   qurollari,
uy-anjom   va   bezak   buyumlari,   odamlar   yashagan   manzil   qoldiqlari   etib   kelgan.
Tuproq   ostida   qolib   ketgan   tarixiy   yodgorliklar   odam   va   hayvonlar   jasadining
qoldiqlari,   Qor   va   erto’la   devorlariga   chizilgan   surat   va   bo’rtma   tasvirlar   ibtidoiy
jamoa davri tarixini o’rganishning mu him manbai hisoblanadi.  
Paleolit davrida amaliy-dekorativ san’at namunalari ham keng tarqala boshladi.
Buyumlarni   naqsh   bilan   bezashga,   turli   taqinchoqlarga,   tumorlarga   e   htiyoj   paydo
bo’lganligi   arxeologlar   tomonidan   topilgan   ashyoviy   buyumlarda   namoyon
bo’lmoqda.   Odamlarning   o’troq   holga   o’tishlari,   tabiat   qonun-qoidalarini   kuzatish
simmetriya,   ritm,   shakl   tuyg’ularini   o’sishiga   sabab   bo’ldi.   Bir   xil   elementlarning
tekis qaytarilishi yoki oralab kelishi asosida vujudga keladigan o’ziga xos naqqoshlik
san’atini   maydonga   keltirdi.   Naqqoshlik   yangi   tosh   (neolit)   asrida   keng   yoyildi,
dekorativ-amaliy   san’atning   taraqqiy   etishga   ta’sir   ko’rsatdi   va   yordam   berdi.
Kulolchilik   va   boshqa   buyumlarni   naqsh   bilan   bezash   keng   tus   oldi.   Parallel,
spiralsimon va to’lqinsimon chiziqlar, aylanalar shu davrdagi ko’pgina naqshlarning
asosini tashkil etadi. 
Geometrik   naqshlar   asta-sekin   sxematik   odam,   hayvonlar   va   o’simliklar
dunyosidan   olingan   shakllar   bilan   boyitilib,   mazmunan   kengayib   bordi.   Uning
12  
  elementlari koinot kuchlarining ramziy belgilarini aks ettira bordi. Masalan, rozetka-
quyosh ramzi, to’lqinsimon chiziq- harakat, suv ramzi va hokazo. 
Naqqoshlik   san’ati   endilikda   dekorativ   funkstiyani   bajaribgina   qolmay,   balki
shu   bilan   birga,   kishilarning   g’oyaviy   va   falsafiy   tushunchalarni   ham   ifodalay
boshladi. 
Bronza   asrida   o’rta   Osiyoda   kulolchilik   yanada   rivojlandi.   Kulolchilik   dastgo
hlarining   yuzaga   kelishi   esa,   yaratilgan   buyumlarning   yanada   nafis   va   go’zal
bo’lishini   ta’minladi.   Chustdan   topilgan   qizil   fonga   qora   bo’yoqlar   bilan   rasm   va
naqshlar ishlagan sopol buyumlar diqqatga sazovordir. 
Temir   asrida   ham   dekoartiv-amaliy   san’at   etakchi   o’rinni   egallaydi.   Bezash
ishlarida   geometrik   naqshlardan   tashqari,   syujetli   kompozistiyalardan   foydalanish
alohida rivojlangan. 
O’rta   Osiyoning   qadimgi   davri   san’ati   va   madaniyatini   o’rganishda   er   ostidan,
qabrlardan   topilgan   turli   dekorativ   amaliy   san’at   namunalari,   jang,   ov   va   me   hnat
qurollari   ham   mu   him   rol   o’ynaydi.   Sopol   buyumlar,   bronza,   oltin,   kumushdan
ishlangan,   kishilar   e   htiyoji   uchun   ishlatiladigan   buyumlar   yuzasi   naqshlar   bilan
bezatilgan, bo’rtma tasvir va haykallar bilan pardozlangan. Ayrim buyumlar yuzasiga
esa   hayotiy  voqealar   aksi  tushirilgan.  Ana  shu   daliliy  materiallar  o’tmish   san’ati  va
madaniyati, kishilarning estetik, badiiy qarashlarini bilishga xizmat qiladi. 
Uzbekiston   hududida   arxeologik   qazilmalardan   Xorazm,   So’g’d,   Baqtriya   va
boshqa   viloyatlarda   naqqoshlik   san’atining   rivojlanganligi   ma’lum.   Surxondaryo
viloyatidagi   Fayoztepa   (I-IIasr),   Dalvarzintepa   (Iasr)   budda   ibodatxonalari
qazilmalaridan topilgan rasm, naqsh qoldiqlari buning yaqqol dalilidir. 
Eramizdan avvalgi IV-VI asrlarda o’rta Osiyodagi badiiy hayot va madaniyatni
tushunishda Amudaryoning yuqori oqimi tomonidan topilgan 
"Amudaryo boyligi" (Oks boyligi) mu him o’rinni egallaydi. Hozirgi kunda 
Londondagi   Britaniya   muzeyida   saqlanayotgan   bu   yodgorliklar   ichida   oltindan
yasalgan   haykallar,   turli   ko’za,   bilaguzuk,   uzuk,   mu   hr,   tangalar,   oltindan   yasalgan
arava va qurollar diqqatga sazovordir. 
13  
  Buyuk   sarkarda   Iskandar   Zulqarnay   (Aleksandr   Makedonskiy)   eramizdan
avvalgi IV asrlarda Axmoniylar davlatini tor-mor etib, o’rta 
Osiyo  erlarining  ko’pgina  qismini  o’ziga  qaratib  oldi.  Faqat 
Xorazm,   Farg’ona   va   Sirdaryo   bo’yidagi   ko’chmanchi   qabilalargina   o’z
mustaqilligini saqlab qoldi. 
Amaliy   san’atga   bu   qadar   chuqur   falsafiy   yondoshish   natijasida   shartlilik,
stilizastiya - ramziylikka asoslangan badiiy bezak asarlari yaratish kuchaygan. Ushbu
tarixiy omil o’zbek milliy bezak san’atining gurkirab rivojlanishiga turtki bo’lgan va
hozirda   ja   honga   mash   hur   me’morchilik   yodgorliklarimiz   ulardagi   ganchkorlik,
koshinkorlik,   naqqoshlik,   xattotlik,   toshtaroshlik   va   boshqa   turdagi   san’atlarning
ajoyib   darajada   uyg’unligidan   va   mujassamligidan   dalolatdir.   Xalq   amaliy   bezak
san’ati   kishilarning   ma’naviy   olamini   boyitadi,   badiiy   didini   shakllantiradi,   ru
hiyatini tarbiyalaydi. 
Shuning   uchun   ham   o’zbek   xalq   amaliy   san’ati   kishilarni   badiiy-   ahloqiy,
umuminsoniy   tarbiyalab,   ularning   ilmiy   dunyoqarashlarini   shakllantirishda,   hamda
madaniy darajasini oshirishda eng zarur manbalardan biri hisoblanadi. 
Yaqin   o’tmishda   o’zbek   amaliy   bezak   san’atining   eng   rivojlangan   naqqoshlik,
ganchkorlik,   tosh   va   suyak   o’ymakorligi,   kandakorlik,   pichoqchilik,   bo’yrachilik,
zargarlik,   kashtachilik,   zardo’zlik,   gilamdo’zlik,   kigizchilik,   savatchilik   kabi
turlarining   o’ziga   xos   bajarish   texnologiyalari,   haqiqiy   milliy   nomlari,   ularga   xos
atamalar, bu san’atlarga xos maktablar, uslublar hamda shu so halarda nom qozongan
ustalarning xizmatlari butun ja honga dong’i ketgan. 
O’rta   Ociyo   naqqoshlik   san’ati   qadimdan   dunyoga   mashhur.   o’tmishda   ota-
bobolarimiz   qurgan   muhtasham   binolar   hozirgi   kungacha   maftunkor   jilvasini
yo’qotmagan.   Yuksak   did   bilan   ishlangan   naqshlar   hozirgacha   bizni   hayratga   solib
kelmoqda . 
Naqsh -   arabcha   tasvir,  gul   degan  ma’noni   bildirib,  u   qush,   hayvonot,  o’simlik
dunyosi,   geometrik   va   boshqa   turli   shakllarning   ma’lum   tartibda   takrorlanishidan
hosil qilingan bezakdir.  
14  
  Islom   talablariga   buysunish   oqibatida   jonivorlar,   parrandalar   va   odamlarni
tasvirlash yo’qolib borib naqqoshlik rivoj topdi. Arab yozuvi o’zlashtirildi. Natijada
naqshlar bilan unvonli yozuv (epigrafika) uslubi paydo bo’ldi. Arab yozuvi naqshlar
bilan birga chizildi. Arab yozuvi ham bezak, ham duo-afsunlar vazifasini bajardi. 
Naqqoshlik   xalq-amaliy   bezak   san’atning   bir   turi   sifatida   qadimdan   o’zbek
madaniyatining   mu   him   bo’lagi   hisoblanadi.   Ko’p   asrlar   mobaynida   uning   badiiy
an’analari   vujudga   keldi   va   rivojlandi.   Naqshlarda   san’atning   boshqa   hamma
turlaridan   farqli   ravishda   avlodlarning   chambarchas   bog’liqligini,   milliy
an’analarning   davomiyligini   ko’rish   mumkin.   Naqqoshlik   an’analari   san’atning   ana
shu   turini   o’rganish   metodlari   sifatida   ham   bobodan   otaga,   otadan   o’g’ilga   o’tib
kelgan. Ana shu davomiylik tufayli naqqoshlik san’ati hozirgacha saqlanib kelmoqda.
Naqshning   eng   yaxshi   namunalari   boy   ijodiy   fantaziya   orqali   birlashtirilgan
shakllarning   maqsadga   muvofiqligi   va   go’zalligi   bilan   farqlanadi.   Bunda   xalq
ustalarining   atrof   mu   hitga   qarashlaridagi   tafovut   aks   etadi.   Naqshdagi   chizgilar
o’yini musiqadagi o hang singari, qo’shiq va ertak kabi ―xalq hayotiy tajribasining
katta umumlashmasidan  tarkib topgandir. ‖
Badiiy   naqqoshlik   ranglarning   uyg’unligida   va   o’ziga   xos   kompozistiyalarda
go’zallik  yaratish  san’atidir.  Naqqosh  usta  o’z  ishida  ranglarning tabiiy  jilosidan  va
uyg’unligidan,   bejirim   shakldan,   material   fakturasidan   mo   hirlik   bilan   foydalanib
yorqin ifodalikka erishadi. 
O’zbekistonning   an’anaviy   me’morchiligida   naqqoshlik   asosan   shiftlarni,
jimjimador   araqilarni,   saroy   ustunlarini,   masjidlar,   maktablar,   boylarning   uylari,
yog’ochdan yasalgan buyumlarni bezashda qo’llangan. 
Nozik   o’simliksimon-geometrik   naqshdagi   o’zaro   singib   ketgan   novdalar,
shoxlar   va   hashamatli   tasvirlangan   gullarning   ritmik   harakati,   o’zbek   ustalarining
ishlaridagi   islimi   va   girix   naqshlarining   klassik   motivlari   shiftlarning   shakliga
moslangan.   Naqsh   ko’proq   intererlarni   va   yopiq   ayvon,   peshayvonlarni   bezashga
xizmat qiladi. 
15  
  Uhozirgi   paytda   naqshdan   me’morchilikda,   uy   ji   hozlari,   sovg’alar,   mayda
yog’och o’yinchoqlar, musiqa asboblari va turmushda kerakli buyumlarni bezashda
foydalaniladi. 
Badiiy   naqqoshlik   san’ati   hozirgi   kunda   keng   tus   olmoqda.   Matbuot,   radio,
televidenie, kino orqali kishilar ana shu san’at namunalari va uning xalq ustalari bilan
tanishmoqdalar. Bu san’atkorlar orasida O. Qosimjonov, 
E. Raufov, A. Boltaev, S. Norqo’ziev, A. Azimov, A. Isaev, B. Abdullaev, 
T.To’xta ho’jaev, J.Xakimov, Z.Bositxonov, M.To’raev, T.A hmedov, K.Karimov,
A.Il   homov   va   boshqalar   bor.   Xalq   ustalarimizning,   ulardan   ta’lim   olgan
shogirdlarning   ishlarini   Toshkentdagi   amaliy   san’at   muzeyida,   ko’rgazma   zallarida,
badiiy   salonlarda,   shuningdek,   turar-joy   va   jamoat   binolarida,   masalan,   Toshkent
Davlat stirki, Alisher Navoiy nomidagi opera va balet teatri, Milliy akademik drama
teatri,   Temuriylar   tarixi   muzeyi,   Oliy   Majlis   va   Sha   har   Hokimiyati   binolari,   metro
stanstiyalari,   me   hmonxonalar,   kabi   ma’muriy   va   maishiy   inshootlarda   ko’rish
mumkin.   Hozirgi   vaqtda   maktablarda   va   maktabdan   tashqari   muassasalarda
to’garaklar   tarmoQini   iloji   boricha   kengaytirish   vazifasi   qo’yilmoqda.   Xalq
naqqoshlik   san’atini   o’rganish   o’quvchilarda   badiiy   didni,   me   hnatsevarlikni
rivojlantirishga   va   qator   foydali   bilim   hamda   malakalarni   tarkib   toptirishga   xizmat
qiladi. 
Ularning ijodiy qobiliyatlarini aniqlash va o’stirishga yordam beradi. 
16  
  Badiiy bezak turlari 
Mis   choydish,   oftoba,   qumg’on   va   boshqalarga   zarb   bilan   bezak   beriladi.
Idishlarning   orqa   va   old   tomonlari   o’ziga   xos   bezaladi.   Masalan,   zarb   qilingan
naqshlarni   chetidan   hoshiya   bilan   o’ralmaydi,   ko’rkam   naqsh   motivlari   bilan
bezaladi, juda murakkab nafis naqshlar bilan to’ldirib ishlanadi. Mis laganlarga zarb
qilinadigan naqsh kompozistiyalari o’ziga xos turlarga ega. Gardish, turunj, mehrob,
sitora, ishkalak naqshlari ishlanadi. 
Mehrob — mehrob tasvirini beruvchi naqsh. Ya’ni markazdan aylana atroflab bir
necha mehroblar tutashib hosil qilgan naqsh. Mehrobning turi juda xilmaxil. Masalan,
mehrobi   bargi   bed,   mehrobi   duraftor,   mehrobi   duraftor   islimi,   mehrobi   muhja,
mehrobi   madohil,   va   boshqalar.   Sitora   —   mis   idishlarni   butun   sirtini   yulduzsimon
naqsh qoplab olgan kompozistiya. 
Gardish   —   naqshlar   doiralardan   tashkil   topgan   ritmik   joylashgan   kompozistiya.
Markazida joylashgan doirani chetlari keng va qisqa yo’llar bilan o’raladi. 
Gurunj — tuxumsimon, ovalsimon jimjimador har xil bezakli naqsh. 
Mis   zarb   qilingan   badiiy   naqshlarni   geometrik,   me’moriy,   o’simliksimon,
jonivorsimon yozuvli naqshlar va maishiy buyumlar tasviri juda ko’p ishlatilgan. 
Kandakorlikda asosan islimiy naqshlar juda ko’p ishlatiladi. hoshiyalar va har xil
yo’llar eng oddiy o’simliksimon naqshlar bilan to’ldiriladi. Bu naqshni «nim islimi»
deb yuritiladi. U birbiriga chirmashib ketgan murakkab o’simliksimon naqsh bo’lib,
bir   tomonlama   ulanib   ketgan   bo’ladi.   Nim   islimi   hoshiyao’rnida   ishlatilib,
buyumning   nomiga   qarab   o’zgarib   boradi.   Shuning   uchun   uning   turli   xillari   bor.
Masalan, nim islimi bargak, nim islimi madoxil va hokazo. 
O’simliksimon naqshlar  shakli  va mazmuniga ko’ra lola, bodom, qalampir, buta
va shunga o’xshash nomlar bilan yuritiladi. 
Metall   buyumlarga   qadimdan   jonivorlar   va   odam   shaklini   tasvirlash   keng
tarqalgan   edi.   Masalan,   chashmi   bulbul,   qo’chqorak,   pushti   baliq,   qirma,   zuluk,
kapalak, ilon izi va boshqalar bilan ataladigan bo’ldi. 
Chashmi   bulbul   —   mis   idishlarga   bulbulning   ko’ziga   o’xshash   zarb   qilingan
naqsh. Uni bulbul ko’zlari deb ham yuritiladi; 
17  
  Ko’chkorak — qo’chqor shoxiga o’xshash naqsh; 
Pushti   balik   —   baliq   tangachasimon   naqsh   turi.   Uni   baliq   tangachalar   deb
yuritiladi;   Kirmak   —   chirmoq,   marg’ilonda   «kirkira»   deb   yuritiladi.   Kirmak
chirmovuqsimon naqsh turi; ilon izi — to’lqinsimon o’simliksimon naqsh. 
Toshkentdagi boshqa viloyatlarda «islimi» naqsh deb yuritiladi. 
Geometrik naqshlar kandakorlik bezaklarida juda kam ishlatilgan. 
Geometrik naqshlar ikkinchi darajali naqsh rolini o’ynagan. 
Ustalar asrlar davomida misga naqsh o’yar ekanlar, har bir naqshlarini o’ziga xos
nomlar   bilan   yuritilishini   ko’ramiz.   har   bir   naqshga   nom   qo’yilishi   o’zo’zidan
bo’lmagan albatta, bu nomlarni har bir naqshning mazmuniga, shakliga, biror narsaga
o’xshatib,   taqqoslab,   murakkab   soddaligiga   qarab,   naqshning   turiga   qarab   boshqa
mamlakat yoki shaharning nomiga va boshqa sababyaarga asoslanib har bir naqshga
nom   qo’yganmr.   Masalan,   «mashhadi»,   «arabi»,   «isfaxoni»   va   boshqa   so’zlar
naqshlarning  nomiga  qo’shib  aytiladi.  Buning  sababi  ustalar   o’z  ishlarida  Mashxad,
Arabiston,   Isfaxon   (Eron)   ustalarining   tayyor   naqsh   nusxalaridan   foydalanganliklari
uchun shunday nomlar bilan yuritganlar. 
Ko’pincha, bunday naqshlardan ijodiy foydalanib, o’zimizning stilimizga moslab
naqsh elementlar qo’shganlar. Naqshlar agar aylana shaklida bo’lsa, bunday naqshni
«naqshi   girdob»,   uchburchak   shaklida   bo’lsa   «uchburchak   naqsh»,   agar   ikki   chiziq
orasida  bir  novda pechakka o’xshab o’sib kurtak, g’uncha va novdacha chiqarib bir
yoki   ikki   tomonga   o’ssa   bunday   naqshni   «pechak   islimi»   yoki   «raftor   naqsh»   deb
yuritiladi. Mis idishlariga eng oddiy naqsh bu chiziladigan to’g’ri chiziqdir. Bu chiziq
bir naqshni ikkinchisidan ajratib turish uchun xizmat qiladi. 
Shuning   uchun   naqsh   kompozistiya   chizishda   avval   shu   to’g’ri   chiziqlar   chizib
olinadi. Bu chiziqlarni yakka, ikki  hattoki uch qavat  qilib chizish ham mumkin. Bir
chiziqni yakka xat, ikki chiziqni qo’sh xat deb yuritiladi. Kompozistiyada turlituman
chiziq  holda   belbog’lar   bo’ladi,   bularning  hammasini   «zanjir»  deb   yuritiladi.   Zanjir
egri chiziq, nuqtali chiziq hamda to’lqinli chiziqlarga bo’linadi. Mis o’ymakorligida
ba’zi   naqshlar   qadimdan   ishlatilib   kelinadi,   bunday   naqshlardan   biri   «tugma
naqshdir»   yoki   «tugmacha»   deb   yuritiladi.   Bu   naqsh   mis   idishlarga   zarb   qilingan
18  
  tugmachaga   o’xshagan   naqsh   bo’lib,   Toshkent   kandakorligida   ishlatiladi.   Tugma
naqshning o’rtasida ko’pincha nuqtasi bo’ladi. 
Kandakorlikda ishlatiladigan po’lat qalamlar va ularda bajariladigan o’yma turlari 
  Ma’lumki, xalqimiz asrlar davomida o’zi shug’ullanib kelgan milliy 
hunarmandchilik turlarini san’at darajasiga ko’tara olgan va bizgacha boy madaniy
meros tarzida etib kelgan. Zero ularni avaylab asrash, yanada sayqallash, davr 
taqazosi bilan unut bo’layotgan san’at turlarini qayta tiklash, takomillashtirish va 
kelgusi avlodga etkazib berish bugungi kun mutaxassislarining kelajak oldidagi 
burchidir. Mana shu burch mas’uliyati har bir hunar turining sir – asrorlarini ham 
amaliy, ham nazariy jihatdan juda chuqur, mukammal va keng qamrovda 
o’rganishni hamda tahlil qilishni taqazo etadi. Biz tanlagan milliy kandakorlik 
san’ati ham qadimiy hunar turlaridan biri bo’lib, uning tarixi va amaliy jihatlarini 
o’rganish bo’yicha ko’plab san’atshunos olimlar va mutaxassislar 
shug’ullanganlar. Jumladan, T. Abdullaev, S. Bulatov, A. Sergeev, A. Hakimov,
G.   Pugachenko,   L.   Rempel,   D.   Faxriddinova,   D.Halimova,   S.Muhsinovlarning
kandakorlik   san’atiga   oid   ilmiy,   amaliy   ishlari   e’tiborga   loyiqdir.   Mazkur
izlanishlarda kandakorlik san’ati tarixi, o’zbek kandakorligi maktablari va ularning
namoyandalari,  kandakorlik  san’ati   aks  etgan   badiiy  buyumlar,  naqsh   namunalari
haqida   ko’plab   qimmatli   ma’lumotlar   keltirilgan.   Biroq,   ta’kidlash   joizki,   e’tirof
etilgan adabiyotlarda kandakorlik asboblari, ulardan foydalanish usullari va o’yma
turlari   haqida   etarlicha   ma’lumot   berilmagan.   Bizningcha,   kandakorlik   san’atini
egallashga   kirishgan   yoshlarga   o’yish   turlari   va   zarur   asboblardan   foydalanish
usullari   haqida   kerakli   ma’lumotlarni   berish   ular   duch   kelishi   mumkin   bo’lgan
muammolarning oldini olishga yordam beradi. Shu maqsadda ushbu maqolamizda
kandakorlik   asboblaridan   foydalanishning   ba’zi   usullari   hamda   o’yma   turlari
haqida mufassal ma’lumot berishga harakat qildik. 
19  
  Kandakorlik   –   forscha   ―kandakori‖
so’zidan olingan bo’lib, ―kanda  – o’yish,	
‖
―kori   –   ishlari,   ya’ni   mis   buyumlarni	
‖
naqsh   bezaklar   bilan   o’yib   bezatish   degan
ma’noni   anglatadi.   Mis   buyumni   o’yib
bezashda   maxsus   po’lat   qalam   va
bolg’achadan   foydalaniladi.   O’yish   ishlari
(1-rasmda) po’lat qalamning ustki qismidan
bolg’achada   zarb   berish   bilan   amalga
oshiriladi. Po’lat qalamning o’yuvchi qismi
o’tkir uchli (2 a – rasm) va yassi uchli (2b–
rasm)   ko’rinishida   bo’ladi.   O’tkir   uchli
po’lat qalam  - mis 
buyum   yuzasiga   turli   xil   tasvir   yoki   naqsh   chiziqlarini   o’yishda   ishlatiladi.
Shuningdek,   naqshning   zamini   hamda   naqsh   elementlarini   ham   o’yma
pardozlashda   shu   po’lat   qalamdan   foydalaniladi.   Naqshning   konturini   o’yish
jarayoni   3   a   –rasmda,   naqshning   zaminini   o’yish   jarayoni   esa   3   b   –rasmda
ko’rsatilgan.   Bu   po’lat   qalamning   o’yuvchi   qismi   o’tkir   uchli   ko’rinishga   ega
bo’lib,   mis   buyumni   o’yganda   o’zidan   ingichka   chiziq   iz   qoldiradi.   O’tkir   uchli
po’lat   qalamda  o’yilgan  naqsh  chiziqlarining eni   odatda 1–1,5  mmni  tashkil  etsa,
ayrim   hollarda   uning   o’lchami   2   mmgacha   etishi   mumkin.   4–rasmda   o’tkir   uchli
po’lat   qalam   bilan   mis   buyumga   o’yilgan   o’ymaning   yon   tomondan   ko’rinishi
hamda   o’yma   enining   o’lchami   tasvirlangan.   Mazkur   po’lat   qalamni   kandakorlik
sohasiga   oid   adabiyotlarda   ―chekuv   qalam ,   ba’zan   ―   naqsh   qalam     deb   ham
‖ ‖
yuritiladi. 
  Hozirgi   kunda,   badiiy   bezatilgan   kandakorlik   buyumini   diqqat   bilan   kuzatsak
o’yilgan   naqsh   bezaklarning   chuqurligi   turlicha   ekanligini   ko’ramiz.   O’ymaning
turli chuqurlikda bo’lishi, kandakor ustaning didiga, ish uslubiga qarab 
sayoz,  o’rtacha,  chuqur  va  juda  chuqur  o’yib  bezatilishi  mumkin. 
20  
  Ta’kidlaganimizdek,   o’ymaning   chuqur   yoki   sayoz   bo’lishi   buyum   metalining
yupqa   yoki   qalinligiga   ham   bog’liq.   Masalan,   buyumning   metali   yupqa   bo’lsa,
sayozroq  va aksincha,   buyumning metali   qalin bo’lsa,  o’ymaning  chuqurligi   ham
chuqurroq   o’yiladi.   Sayoz   chuqurlikda   o’yilgan   o’ymaning   chuqurligi   0,2-0,3
mmni,   o’rtacha   chuqurlikda   o’yilgan   o’ymaning   chuqurligi   0,5–0,8   mmni   va
chuqur   o’yilgan   o’ymaning   chuqurligi   esa   1-1,5   mmni   tashkil   etadi.   Odatda
o’ymalar   bir   marta   o’yiladi.   Biroq   juda   chuqur   o’yilgan   o’yma   turi   bundan
mustasno.  Juda chuqur  o’yilgan o’ymaning chuqurligi  1,5–2,5 mmga teng bo’lib,
bunday   chuqurlikdagi   o’yilgan   bezaklarni   bir   necha   marta   o’yish   natijasida   hosil
qilinadi. Mis buyumlarini juda chuqur o’yib bezatish kandakorlik san’atining yangi
o’yma usullaridan biri hisoblanadi. Bugungi kunda buxorolik kandakor ustalar bu
usuldan   keng   foydalanishmoqda.   Juda   chuqur   o’yib   bezatilgan   buyumlarning
ko’rinishi   oddiy   o’ymakorlik   ishlaridan   ajralib   turadi.   Buning   sababi   shundaki,
naqshning   zamin   qismi   qanchalik   chuqur   bo’lsa,   o’yma   naqshlardagi   soya   –
yorug’lik ham shunchalik kuchli bo’ladi. Natijada, bezatilgan badiiy buyumning 
ko’rinishiga  alohida  joziba
bag’ishlaydi. 
  Yassi uchli po’lat qalam  -
naqshning zaminini o’yish hamda
naqsh  elementlarini  o’yma
pardozlashda ishlatiladi. Bu po’lat
qalamning o’yuvchi uchi yassi (2b–
rasmda ko’rsatilgan) ko’rinishga ega
bo’lib,  mis  buyumni 
o’yganda o’zidan keng enli iz
qoldiradi. O’yish jarayoni 5-rasmda
ko’rsatilgan. Yassi 
uchli  po’lat  qalamda  
o’yilgan o’ymaning eni 3–5 mmni, o’ymaning 
21  
  chuqurligi 0,3-0,8 mmni tashkil  etadi. 6–rasmda o’tkir uchli po’lat qalam bilan
mis buyumga o’yilgan o’ymaning yon tomondan ko’rinishi hamda o’yma enining
o’lchami   tasvirlangan.   Yassi   uchli   po’lat   qalamni   kandakorlik   sohasiga   oid
adabiyotlarda ―ko’z o’yar qalam deb yuritilsa, buxorolik kandakor ustalar forscha‖
―pam qalam  ya’ni, ―yassi qalam  deb ataydilar. 	
‖ ‖
  Xulosa   qilib   aytish   mumkinki,   kandakorlik   asboblari   va   o’yma   turlari
haqidagi   ma’lumotlarning   to’ldirilishi,   o’quvchi   yoshlarning   kasb   egallashidagi
mahoratini oshirishga samarali xizmat qiladi degan umiddamiz. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
22  
   
 
Samarqandda ustoz-shogird ananasi 
Nizomiy   ―Hamsa sida   musavvir   Moniy   haqida   quyidagicha   bir   rivoyatni‖
keltirgan. 
... Musavvir homiysi mashhur Moniy Samarqand shahridagi o’z shogirdlarining
ijodi   bilan   tanishmoqchi   bo’lib,   safarga   chiqibdi.   Samarqandlik   musavvirlar   o’z
ustozlarining yangi ijodiy tuhfalar bilan sharaflamoqqa ahd qilishibdi. 
Moniy   shahar   darvozasidan   kirar   ekan,   bemisl   qurilgan   manzaradan   hayratga
kelib,   o’z   ko’zlariga   ishonmabdi.   Qarshisida   afsonaviy   go’zal   shahar   namoyon
bo’lgandi.   Mana,   yam-yashil   daraxtlar   salqinida   orombaxsh   joy,   hovu’z   suvlari
mavjlanadi. Ariqlarda suv sharqillab oqmoqda. 
So’lim gulzorlar. Zilol suvdan ichging keladi. Ajab! Bu tasvirning sehri ekan. 
Hatto   kimdir   suv   olmoqchi   bo’lib   ko’zani   sindiribdi.   Tasvir   ta’siriga   qoyil   qolgan
mehmonlar   o’z   kasbdoshlari   san’atiga   tahsin   o’qishibdi.   Shu   payt   Moniy   qo’liga
mo’yqalam   olib   hovo’z   yaqiniga   barvasta   itning   rasmini   chizib   qo’yibdi.   Tasvir
shunchalik   tabiiy   chiqibdiki,   itni   ko’rgan   kishi   uni   joni   bor   deb,   beixtiyor   o’zini
chetga   tortar   ekan.   Shundan   keyin   Moniy   negadir   chuqur   uyga   cho’mibdi,   uning
shogirdlari   mahorat   cho’qqisini   tamom   egallashgan   ekan,   endi   Ustoz   ularga   nimani
o’rgatishi   mumkin?   Shunday   yangi   ijodiy   ifq   topish   kerakki,   unga   intilgan   sari
go’zallik   olami   va   badiiy   imkoniyatlar   kengayib   borsin.   Nihoyat,   Moniy
shogirdlariga   shanday   vazifa   topshiribdi.   Tabiatni   aniq   tasvirlash   bu   san’atning
nihoyasi emas, agar kimki rasmdagi har bir chiziqqa jon bagishlab olsagina, u san’at
tilsimini egallagan bo’ladi. Bu juda ogir va mashaqqatli vazifa ekan. Ana shu vaqtdan
boshlab   naqqoshlik   san’ati   rivojlanib,   naqqoshlar   chiziqlar   tilsimini   ochishga   bel
boglashibdi.   Necha   -   necha   avlodlar   ana   shu   izlanish   yo’lida   ter   to’ka  boshlabdilar.
Natijada   naqqoshlik   san’ati   asosini   qalam   chiziqlar   simfoniyasidan   iborat   naqshin
bezaklar egallab olibdi. Usta musavvir san’atini naqqoshlikka almashtiribdi. 
Abdurahmon Jomiyning shogirdi va uni qadrlovchi Movarounnahr hokimi 
23  
  Mirzo   Ulugbek   jahon   tarixiga   birinchi   bobda   ta’kidlaganidek,   astronom   -   olim,
barcha   go’zalliklar   va   fan   homiysi   sifatida   kirgan.   M.   Tohirov   o’zining   ―Mirzo
Ulugbekning pedagogik qarashlari kitobida (Toshkent, 1984 y) yozishicha ―... tengi
yo’q   Hattot   Sulton   Ali   mashhadiy   Hirot   va   Samarqand   rangtasvir   san’atining
asoschisidir. Kamoliddin Behzod va kitob bezagining mohir ustasi Maudan Yari esa
nodir   badiiy   qo’lyozmalar   ustida   ishlagan   yuzlab   rassomlarning   murabbiysi
hisoblanadilar .   Bu   ma’lumotlar   shundan   dalolat   beradiki,   mahalliy   rassomlarni‖
tayyorlashda Hirot, Mashhad va boshqa rangtasvir markazlaridan taniqli ustalar taklif
qilingan.   Ulugbekni   ulug   olim   va   ma’rifatparvar   hokim   sifatida   o’qitish   va
tarbiyalash   ishiga   o’zining   munosib   hissasini   qo’shganligini   ta’kidlash   joiz.   Uning
davrida maktablar tashkil etilgan. Bular uchta oliy maktab madrasa bo’lib, Buxoroda
(1415).   Gijduvonda   (1433)   va   Samarqandda   (1420)   edi.   Tohirotning   yozishicha
Ulugbekning   zamondoshi,   tarixchi   Vosifiy   ma’lumoti   bo’yicha,   1420   yil   kuzida
Samarqanddagi   madrasaning   ochilish   marosimi   bo’lib,   bunda   pedagoglar,   olimlar,
talabalar   va   saroy   an’yonlari   ishtirokida   yigilish   (majlis)   o’tkaziladi.   Ulugbekka
qadar,   g   deb   qayd   qiladi   muallif,   maktablarda,   tevarak   atrof   o’rganiladigan:
madrasalarda tirik jonzodlarni chizishga yo’l qo’yilmagan, garchi kitoblarda rasmlar
mavjud   bo’lsa   hamki,   o’sha   yerda   bilvosita   ma’lumotlarga   ko’ra,   rasm   chizishning
ma’lum   bir   qoidalari   bo’lib,   o’quv   fani   sifatida   ruxsat   berilgan.   Toxirovning
«Ko’gazmali qurollar  hiqidagi eslatmasi. O’sha manbaa. 	
‖
  XVIII asrning oxiri XIX asrning yarmida Xorazmda Munis Xorazmiy taxallusi
ostida mashhur bo’lgan iste’dodli shoir, tarixchi, tarjimon va Hattot Shermuhammad
Avazbey o’gli Munis yashab ijod etgan. 
Ma’rifatparvar   shoirning   yaratgan   ―Savodi   ta’lim   risolasi   hattotlik   san’atidan	
‖
saboq  beruvchi  asar   bo’lib  o’z  davri   uchun  katta  ahamiyatga  ega   bo’lgan.  ―savodi
ta’lim   risolasi   ikki   qismdan   tashkil   topib,   birinchi   qismida   yozuvning   nazariy	
‖
tomoni,   ikkinchi   qismida   esa   amaliy   ishlar   mezoni   yoritilgan.   Muallif   risolaning
birinchi   nazariy   qismida   yozuv   quroli   qalam,   yozuvning   ahamiyati,   yozuvni
o’rgatgan ustozi haqida yozadi. 
24  
  Amaliy qismda yozish asboblaridan to’gri foydalanish hamda husnixatmashqini
bajarish   yo’lgyo’riqlari   o’rgatilgan.   Shu   bilan   bir   qatorda   shoir   risolani   yozishdan
maqsadini shunday ifodalaydi. 
Ta’lim ishin aylar erdim oson, 
Lekin ko’ngil ichra erdi bu kom. 
Qo’l raqami ulumi arqon, 
Andin talab bo’lsa maxzo’z. 
Munisning   «Xat   haqida ,   ―Qalam ,   ―Yozuvlar   haqidagi   baytlari,   ayniqsa‖ ‖ ‖
e’tiborga   loyiqdir.   U   ―Husni   xat   ta’limini   bergan   Ustoz   haqida gi   she’rida	
‖
quyidagilarni yozadi: 
Xatidan uslub xujasta ta’lim, Taslim 
fani xatiga taslim. Sharmanda xati sabz
xatlar, Xol ofati xattida nuqatlar. 
Ta’lim   berur   na   bir   raqamdin   Xat
yozmoq ishi etti qalamdin. 
Bu   she’rida   shoir   dastlab   o’ziga   savod   o’rgatgan,   husnixat   malakalarini
shakllantirgan ustozini uluglaydi. 
Madaniyat   va   san’at   masalalari   O’rta   asrlardan   keyingi   davrlarda   yashagan
sharqning ma’rifatli kishilarining ham diqqat e’tiboridan bo’lib, ular dunyoqarashida,
ijodida oldingi o’rinlarni egallaydi. Masalan,  XIX asrning Markaziy Osiyoda taniqli
olimi,   insonparvari   «Yangi   metodlar»   maktablari   goyasining   davomchisi   Abdulla
Avloniy   o’zining   ―Turkiy   Guliston   yohud   axloq   deb   nomlangan   asarida	
‖
garmoniyaga   katta   o’rin   ajratadi.   O’zak   sifatida   tabiat   qonunlari   sterjeni,   dunyoni
mukammal tashkil qiluvchi ―garmoniyasiz tasvvur qilish mumkin emas  deb yozadi.	
‖
Estetik tarbiya va badiiy ta’lim muammolari, ularga ilmiy yondashish masalalari
haqida ma’lum darajada o’rta asrlarda sharq olimlari… Yusuf xos Xojib (21i. yaqin),
Burxoniddin Zarnudji (1150-?), Jaloliddin Devoniy (1427-1502 y.). Muhammad Rizo
Erniyoz o’gli Ogahiy, Byerdaq, XIX asrning oxiri XX asrning boshlarida yashab ijod
etgan   Zavqiy,   Furqat,   Siddiqiy,   Shukuriy,   Hamza.   Sadriddin   Ayniy   va   boshqa
ko’pgina taniqli fan va madaniyat namoyondalari tomonidan aytib o’tilgan. 
25  
   
 
 
 
Foydalanilgan adabiyotlar ro’yxati
1. O’zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasi. -T.: O’zbekiston, 1992. 
2. Xalq badiiy  hunarmandchiligi  va  amaliy san’atni  yanada  rivojlantirishning  davlat
yo’li   bilan   qo’llab-quvvatlash   chora-tadbirlari   to’g’risida.   O’zbekiston   Respublikasi
Prezidentining 1997-yil 31- mart farmoni ―Xalq so’zi  gazetasi. -T. ‖
3. 1997-yil 1-aprel. 
4. Alisher Navoiy. Tarixi anbiyo va hukamo. -Toshkent, 1992-yil. 
5. Asotirlar va rivoyatlar. -Toshkent: Yozuvchi, 1993-yil.  15. Anuxtin O.K. 
6. Badiiy   naqsh   maktabi . - Toshkent :  O ’ qituvchi , 1969. 
7. Avloniy A. Turkiy guliston yohud axloq. -T.: O’zbekiston, 1992. 
8. Amanullayev   A.A.   Oliy   o’quv   yurtlarida   talabalarni   ganch   o’ymakorligi   to’garak
ishlarini   boshqarishga   tayyorlashning   ilmiy   metodik   asoslari.   (Badiiy   grafika
fakultetlari   misolida).   Ped.   fan.   nomzodi   ilmiy   darajasini   olish   uchun   yozilgan
dissertatsiya. -T.: TDPU, 2001. 
9.
26  
  Internet saytlari.
1. www.google.uz  
2. www.gov.uz  
3. Ziyonet.uz 
4. www.uza.uz  
 
 
 
 
 
 
 
 
27

Samarqand va Hirot nafis tasviriy san’at maktabi