Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 20000UZS
Размер 73.8KB
Покупки 11
Дата загрузки 26 Сентябрь 2024
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет Педагогика

Продавец

Asadbek Mamarizayev

Дата регистрации 09 Апрель 2024

135 Продаж

Savod o‘rgatish darslarida mantiqiy mashqlarni tashkil etish

Купить
O ZBEKISTON RESPUBLIKASIʻ
OLIY TA’LIM, FAN VA INNOVATSIYALAR VAZIRLIGI
AMALIY  FANLAR UNIVERSITETI
“PEDAGOGIKA” KAFEDRASI
“Savod o‘rgatish darslarida mantiqiy mashqlarni tashkil etish”
  mavzusidagi
KURS ISHI
Bajardi: ______ guruh talabasi
________________________ 
Rahbar:   “Pedagogika” kafedrasi
__________________________
(imzo)
TOSHKENT-2024
1 MUNDARIJA
KIRISH………………………………………………………………….................. 3
I   BOB     SAVOD   O‘RGATISH   DAVRIDA   O‘QUVCHILARNI   DIKTANT
YOZISHGA O‘RGATISH MASALALARI
1.1.  Savod o‘rgatish davrining o‘ziga xos xususiyatlari, maqsad va vazifalari……. 6
1.2.   Savod   o‘rgatish   davrida   o‘quvchilarni   o‘qish   va   yozishga   o‘rgatish
masalalari…………………………………………………………………………. 12
II   BOB   SAVOD   O‘RGATISH   DAVRIDA   O‘QUVCHILARNI   DIKTANT
YOZISHGA   O‘RGATISHDA   PEDAGOGIK   TEXNILOGIYADAN
FOYDALANISH
2.1.  Diktant turlari haqida ma’lumot……………………………………………... 17
2.2.   Savod   o‘rgatish   davrida   zamonaviy   usullardan   foydalanishning   ahamiyati
o‘ziga xos tomonlari……………………………………………………………… 20
XULOSA ………………………………………………………………………… 25
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR …………………………………..…… 26
2 KIRISH 
Kurs   ishining   maqsadi:   Ona   tili   o‘qitishning   mazmuni   va   metodlari
o‘quvchilarga dastur ta’lab qilgan   hajmda puxta bilim berish , ko‘nikma va malaka
hosil qilishga ko‘maklashish lozim.
 Nutq deganda so‘zlash jarayoni, uning natijasi tushuniladi.   Aslida - chi, nutq
–   bu   insonnning   eng   oliy ,   murakkab,   ruhiy   vazifalardan   biri   bo‘lib   hisoblanadi.
Odamning   ijtimoiy   mehnat   jarayonida   kishilar   o‘rtasida   o‘zaro   fikr   almashinuv
vositasi   sifatida   vujudga   kelgan   spetsifik   funksiyasi.   Inson   tashqi   olamdagi
predmetlar va hodisalarni sezgi organlari yordamida va nutq vositasida idrok etadi.
So‘z signalizatsiyasi, ya’ni nutq tufayli odam borliqni umuman, fikran idrok etishi
mumkin.   Nutq   organlari,   odam   organizmining   nutq   tovushlari   hosil   bo‘lishida
qatnashadigan   turli   qismlari.   Faol   nutq   organlariga   til,   lab,   yumshoq   tanglay,
nofaol   nutq   organlariga   esa   tishlar ,   qattiq   tanglay,   burun   bo‘shlig‘i   kiradi.
Nutqning   tashqi va ichki, og‘zaki va yozma turlari bor. 
Tashqi nutq asosan aloqa bog‘lash maqsadlariga xizmat qiladi, shuning uchun
u tinglovchilarga tushunarli qilib tuziladi. So‘zlanmaydigan va yozmaydigan ichki
nutq,   ya’ni   o‘zi   uchun   bo‘lgan   nutq   ong?   O‘zini   bilish,   tafakkur   jarayonlarida
g‘oyat   muhim   ro‘l   o‘ynaydi.   Yozma   nutq   (xat   yozish   va   o‘qish)   funksional
jihatdan   ichki   nutq   (yozilajak   narsani   ichida   pichirlash,   tovush   chiqarmasdan
o‘qish) bilan chambarchas bog‘liqdir.
Ma’limki, so‘zlashuv tili nutq o‘stirishning dastlabki  boshqichi hisoblanib, u
asta-sekin   takomillashib   boradi.   So‘zlashuv   tili   esa   o‘qilgan   matnlarni   og‘zaki
hikoya   qilishda   namoyon   bo‘ladi.   So‘zlashuvga   o‘rganish   barcha
darslar   jarayonida   amalga   oshadi ,   lekin   o‘qish   darslari   yetakchi   ahamiyat   kasb
etishi   kerak.   Kichik   yoshdagi   maktab   o‘quvchilariga   ma’naviy   kamolot   ona   tili
orqali   mujassamlashadi.   Ona   tili,   shu   jumladan,   o‘qish   nutq   o‘stirish   ta’lim   –
tarbiya jarayonidagi eng muhim vositalardandir.
O‘quvchilarning   og‘zaki   va   yozma   nutqlarini   me’yorlashda,   ularning
mutanosibligini   ta’minlashda,   milliy   tilning   tabiati   va   o‘ziga   xos   xususiyatini
belgilashda,   ifoda   va   talaffuz   qonuniyatlarini   aks   ettirishda   ohangdorlik,   ya’ni
3 qiroat   bilan   o‘qishning   amaliy   ahamiyatini   o‘stirish,   adabiy   til   me’yori   va
mezonlariga   rioya   qilish,   o‘qish,   o‘qish   metodlarini   takomillashhtirish   yo‘llarini
izlash va eng qulaylarini amaliyotga tatbiq qilish zarur.
Adabiy   til   tushunchasi   keng   qamrovli,   ko‘p   qirrali   hodisadir.   Adabiy   til
taraqqiyoti   barqarorligini   ta’minlashda   bolalarning   yoshlikdan   nutq
madaniyatlarini tarkib toptirish va tarbiyalash lozim.
Til   qonunlarning   ta’limga   tatbiqi   munosabati   bilan   bolalarni   o‘qishga
o‘rgatishdagi   usullarni   to‘g‘ri   qo‘llashi   (ko‘rgazmalilik,   tarqatib   berilgan
topshiriqli   qog‘ozlar   bilan   ishlash   yo‘llarini   bilish)   usullari   takomillashtiriladi.
O‘quvchilarning   bilish   faoliyatlarining   o‘ziga   xos   taraqqiy   etishini   hisobga   olish ,
ayniqsa,   ularning   ruhiy,   fiziologik   xususiyatlari   bilan   bog‘liq   bo‘lgan   ishlarga
yetarli   ahamiyat   qilish   lozim.   Ularga   nisbatan   e’tiborni   kuchaytirish,   mehrli   va
hamisha shirinsuxan bo‘lish zarur.
Bola   shaxsi   pedagogik   va   psixologik   nuqtayi   nazardan   juda   nozik   his-
tuyg‘ularga   boy   bo‘lib,   o‘qituvchi   ana   shu   tuyg‘ularni   ilg‘ashi.   Bola   ruhiyatini
ko‘rsatishi,   ta’lim   jarayonida   insonparvarlik   tarbiyasiga   alohida   e’tibor   berishi
zarur.
O‘qituvchining   turli   fanlarni   o‘qitishdan   maqsadi   o‘quvchilarning   nutq
madaniyatini,   nutq   ko‘nikmalrini   shakllantirish,   ijodiy   qobiliyatlarini   taraqqiy
ettirish   kabi   masalalarni   o‘z   ichiga   oladi.   O‘qituvchi   nutqi   o‘quvchilar   uchun
namunadir.   O‘quvchilarning   nutqi   ravon,   tushunarli   bo‘lishi   uchun   eng   avvalo
uning nutqidagi nuqsonlarni bartaraf etishga e’tibor berih zarur.
Nutq   ichki   va   tashqi   ko‘rinishiga   ega.   Ichki   nutq   odamning   o‘z   ichiga
gapiradigan   passiv   nutqi   bo‘lib,   u   ikkinchi   kishining   ishtirokini   talab   qilmaydi.
Shuning   uchun   bu   nutq   o‘z   –   o‘ziga   qaratilgan   sanaladi,   uni   nazorat   qilib
bo‘lmaydi.   Ichki   nutq   og‘zaki   va   yozma   nutqning   asosi   sifatida   xizmat   qiladi.
Tashqi   nutq   boshqlarga   qaratilgan   va   nazorat   qilish   mumkin   bo‘lgan   faol   nutq
bo‘lib, u og‘zaki va yozma ko‘rinishiga ega.
4 Mazkur   maqsad   va   vazifalarni   to‘laqonli   bajarish   uchun   o‘qituvchi   faqat   dars  
bilan   chegaralanib   qolmasligi   kerak.   Darsdan tashqari paytlarda ham muntazam ish
olib borishi yaxshi natija beradi.
Kurs   ishining   obyekti.   Kurs   ishida   Boshlang‘ich   sinflarda   ona   tilidan
o‘quvchilarning   yozilishi   qiyin   so‘zlarni   yozishga   o‘rgatishda   zamonaviy
pedagogika texnologiyalari asosida o‘rganishni anniq belgilab beradi.
Kurs ishining predmeti.   Boshlang‘ich sinf ona tili ta’limi o‘quvchilarga nutq
faoliyatining   asosiy   turlarini   o‘stirish   masalalarni   hal   etadi   va   zamonaviy
pedagogik   texnologiyalar   yordamida   o‘rganish   shuning   barobarida   o‘quvchilarini
ona tili darslarida bo‘lgan darslarini oshirishdan iborat deb belgiladik. 1
Kurs ishi vazifalari:
 savod o‘rgatish davrida o‘quvchilarni diktant yozishga o‘rgatish;
 savod o‘rgatish davrida zamonaviy usullardan foydalanish;
 boshlang‘ich sinf o‘quvchilarini yozilishi qiyin so‘zlarni yozishga o‘rgatish
 diktant turlari haqida ma`lumot berish.
Kurs ishi mavzusining ilmiy –amaliy ahamiyati:   Barcha ona tili darslarida
o‘quvchilar   bilishini   va   malaka   qobiliyatlarini   takomillashtirish,   ona   tilidan
o‘quvchilarning   yozilishi   qiyin   so‘zlarni   yozishga   o‘rgatish   maqsadida   oldin
o‘tilgan   darslarni   takrorlashga   vaqt   ajratiladi.   Takrorlash   bilimlarni   aniqlashga,
hisobga   olish   va   shu   bilan   bir   vaqtda   mustahkamlashga   yordam   beradi.
Boshlang‘ich sinflarda oldin o‘tilganlarni takrorlash bilan bir vaqtda va takrorlash
jarayonida   oz-ozdan   yangi   bilimlar   berib   boriladi.   Takrorlash   orqali   o‘quvchilar
o‘z bilimlarini tartibga soladilar, mustahkamlaydilar.
Kurs ishining tarkibiy tuzilishi.   Kurs ishi, kirish , 2 ta asosiy bob,  xulosa va
foydalanilgan adabiyotlardan iborat.
1
  O’zbekiston   Respublikasi   Davlat   ta’lim   standartlari.   O’zbekiston   Respublikasi   uzluksiz   ta’lim   standartlarining
davlat tizimi. Oliy ta’lim. 5141600 - Boshlang’ich ta’lim va sport-tarbiyaviy ish yunalishi. - Toshkent: 2006
5 I BOB    SAVOD O‘RGATISH DAVRIDA O‘QUVCHILARNI DIKTANT
YOZISHGA O‘RGATISH MASALALARI
1.1. Savod o‘rgatish davrining o‘ziga xos xususiyatlari, maqsad va vazifalari
Ma’lumki,   savod   o‘rgatish,   o‘qish   darslarining   asosiy   vazifasi   o‘quvchilarga
tovush va harfni tanishtirish, ularning to‘g‘ri  talaffuzini  o‘rgatish orqali bolalarda
to‘g‘ri,   ongli,   ifodali   o‘qish   ko‘nikmalarini   shakllantirishdan   iborat.   SHuningdek,
o‘quvchilar   lugatini   boyitish,   boglanishli   nutqini   o‘stirish,   bilimini   boyitish,
mavxum tafakkurini shakllantirish, eshitish, qabul  qilish sezgisini  o‘stirishda ham
bu davr mas’uliyatliligi bilan alohida o‘rin tutadi.
Tayyorgarlik   davri   o‘qishda   o‘rgatish   uchun   zamin   hozirlaydi.   Bu   davrda
bolalarda   o‘zgalar   nutqing   eshitish,   diqqatni   to‘plash,   til   birikmalarini   (tovush,
bo‘gin, so‘z, gap) farqlash, ajratish, ularning vazifalarini anglash kabi xususiyatlar
shakllanadi.   Bular   o‘quvchilarniig   o‘qishni   muvaffaqiyatli   egallashlariga   yordam
beradi.   O‘qish   va   yozish   —   nutq   faoliyatining   turi.   Maktabda   o‘qitish   o‘qish   va
yozishga o‘rgatishdan boshlanadi. 2
,   “Alifbe”ga suyangan holda qisqa vaqt  ichida
o‘quvchilar   o‘qish   va   yozishga   o‘rganadilar.   Savod   o‘rgatish   davrtda   o‘qish   va
yozish   harakatini   maqsadga   muvofiq   ravishda   bajara   olish   o‘qish   va   yozish
ko‘nikmasi   deyiladi.Ushbu   ko‘nikma   bilimni   talab   qiladi,   chunki   har   qanday
ko‘nikmalarsiz   shakllanmaydi.   Bilim   ko‘nikmaga   aylanmagan   bo‘lishi   iiuimkin.
Masalan,   bola   v   harfining   elementlarini,   yozuv   chiziqlari   bo‘ylab   qanday
joylashtirilishini   bilib,   uni   daftarda   yoza   olmasligi   yoki   o‘quvchi   harflarni   tanib,
ularni   o‘qiy   olmasligi   mumkin.   ko‘nikmasini   hosil   qilish   uchun   boshqa   faoliyat
turlari, ya’ni yozish jarayonida partada to‘g‘ri o‘tirish, ruchkani barmoqlar orasida
tutitsh, daftarni qiyalikda qo‘yish kabilar ham o‘rgatiladi. 
O‘qish   va   yozish   ko‘nikmasi   takomillashtirila   borib,   malakaga   aylantiriladi.
Malakaning   shakllanishi   uchun   bir   faoliyat   bir   necha   marta   takrorlanishi   lozim.
Yozish   malakasida   o‘quvchi   ruchkani   qanday   uhlash,   qanday   yurgizish   haqida
‘ylab o‘tirmay, so‘z va gaplarni yoza boshlaydi. Demak, o‘qish va yozish malakasi
harakatning   o‘ylab   o‘tirmay   amalga   oshirilish   jarayonidir.   Malaka   o‘qitishning
2
 M. Asqarova va boshqalar Kichik yoshdagi bolalar nutqini o‘stirish T.: 2001yil.
6 keyingi   bosqichlarida   mustahkamlanib,   avtomatlashish   darajasiga   yetkaziladi.
O‘qish   va   yozish   kishi   nutq   faoliyatining   turi   bo‘lib,   u   nutqqa   oid   malakadir.
O‘qish malakasi ham, yozish malakasi ham nutq faoliyaiiniiig boshqa turlari bilan,
ya’ni   og‘zaki   hikoya   qilish,   o‘zgalar   nutqini   eshitish   orqali   anglash,   ichki   nutq
bilan   uzviy   bog‘liq   holda   shakllantirldi.   Maktabda   o‘qitishning   muvaffaqiyati
savod   o‘rgatishning   qanday   darajada   o‘qitilganligiga   bog‘liq.   O‘quvchini   savod
o‘rgatish   jarayonida   elementar   “o‘qish   va   yozishga”   o‘rgatishda   o‘quvchilarning
faoliyat   ko‘rsatishi   va nutq  faoliyatiga  intilishlari  uchun  talab bo‘lishi,  o‘z  fikrini
og‘zaki   yoki   yozma   ifodalay   olishlari   uchun   zaruriyat   va   ehtiyojni   yuzaga
keltiruvchi vaziyat yaratilishi zarur. 3
O‘qish va yozish malakasi biri ikkinchisining muvaffaqiyatli amalga oshuvini
ta’minlaydi.   Shuning   uchun   ham   o‘qishga   o‘rgatish   bilan   yozuvga   o‘rgatish
parallel olib boriladi va bu faoliyat muntazam ravishda mashq qildiriladi. Shunday
ekan,   savod   o‘rgatish   jarayonida   bola   juda   ko‘p   o‘qishi   va   yozishi   zarur.
O‘qish   uchun   ham,   yozish   uchun   ham   yangi   matn   olinadi,   chunki   bir   matnni   bir
necha   bor   qayta   o‘qish   bilan   maqsadga   erishish   qiyin.   Bu   ko‘pincha   o‘qilgan
matnni   yuzaki   yodlab   olishga   olib   keladi.   Takroriy   faoliyatda   vaziyat   va
mazmunning  almashinishi   malakani   mustahkamlashga   yordam   beradi,   qobiliyatni
o‘stiradi. O‘quvchi oldida uzoq muddatda amalga oshadigan maqsad — o‘qish va
yozishni   o‘rganish   hamda   hozirda   bajarishi   shart   bo‘lgan   kundalik   maqsad   —
topishmoqni   o‘qish   va   javobini   topish,   so‘z   va   gaplarni   o‘qish,   rasm   asosida
so‘zlab   berish   kabilar   turadi.   O‘zbek   tili   yozuvi   tovush   yozuvi,   ya’ni   fonematik
yozuvdir.
Har   bir   tovush   uchun,   har   bir   fonema   uchun   maxsus   grafik   shakl   (harf)   olingan.
O‘qishda   grafik   shakllar   tovushga   aylantirilsa,   yozuvda   aksincha,   tovushlar
harflarga aylantiriladi. Bu o‘qish va yozish faoliyatida o‘quvchi uchun qiyinchilik
tug‘dirgandek   tuyulsa-   16   da,   aslida   o‘qish   va   yozish   jarayonini   soddalashtiradi,
chunki   tilimizdagi   tovushni   ifodalovchi   harflar   soni   uncha   ko‘p   emas.   O‘qish   va
yozishni   o‘zlashtirish   uchun   tovush   va   harflarning   o‘zaro   munosabatiga   oid
3
  Q.Abdulla е va,K.Nazarov,Sh.Yo’ldosheva "Savod o’rgatish metodikasi" T."O’qituvchi" 2010.
7 qoidalarni o‘zlashtirish kifoya. Savod o‘rgatish metodikasida o‘zbek tili tovushlar
va harflar tizimining o‘ziga xos xususiyatlarini hisobga olish talab etiladi. O‘zbek
tilining tovush tizimi va yozuvi.
O‘zbek   tili   yozuvi   fonematik   yozuv   hisoblanadi.   1993-yil   2-sentabrdagi
“Lotin   yozuviga   asoslangan   o‘zbek   alifbosini   joriy   etish   to‘g‘risida”gi   qonunga
muvofiq o‘zbek tili yozuvi uchun lotin grafikasi asos qilib olindi. Nutqning har bir
tovushi   uchun   unga   mos   grafik   shakl   qabul   qilindi.   O‘qituvchi   savod   o‘rgatish
jarayonida   o‘quvchilarni   tovush   va   harflar   bilan   tanishtirishda,   ularni   sintezlab
o‘qishga   o‘rgatishda   o‘zbek   tilining   fonetik   xususiyatlarini   hisobga   olishi   zarur.
Savod   o‘rgatish   analitik-sintetik   tovush   metodiga   asosan   olib   boriladi.   So‘z
bo‘g‘inga bo‘linadi, bo‘g‘indan kerakli — o‘rganilayotgan tovush ajratilib olinadi,
tahlil   qilinadi,   o‘rganiladigan   harf   bilan   sintezlanadi ,   shu   asosda   harf   va   butun
o‘qish jarayoni o‘zlashtiriladi. Bunda o‘zbek tili grafik tizimi, tovushlarni yozuvda
belgilash   xususiyatlari   hisobga   olinadi.   Savod   o‘rgatishda   o‘zbek   tili   grafik
tizimining   quyidagi   xususiyatlarini   hisobga   olish   muhim   ahamiyatga   ega:   Savod
o‘rgatishda tovush-harf bilan tanishtirish unlilardan boshlanadi.
Hozirgi o‘zbek tilida 6 ta unli fonema mavjud: a, o, i, e, u, o‘. E harfi so‘z va
bo‘g‘in   boshida   qo‘llanadi   (ekin,   echki,   aeroplan),   undoshdan   keyin   o‘rta   keng
lablanmagan unli  tarzida o‘qiladi  (kel, tez). Savod o‘rgatishda  oldin so‘z boshida
keladigan e, so‘ngra undoshdan keyin keladigan e tovush-harfi bilan tanishtiriladi.
0   harfi   o‘zbekcha,   umumturkiy   so‘zlarda   quyi   keng,   lablangan   o   lovushini
ifodalaydi, ruscha-baynalmilal so‘zlarda urg‘usiz bo‘g‘inda a tarzida (botanika), o‘
tovushi   kabi   (tonna),   qisqa   i   tarzida   (traktor)   ta-   17   talaffuz   qilinadi.   Shuning
uchun   bu   unli   qatnashgan   ruscha-baynalmilal   so‘zlar   savod   o‘rgatish   davridan
so‘ng   o‘quv   jarayoniga   kiritiladi.   A   tovushi   bahor,   savol   kabi   so‘zlarda   o   kabi,
muomala,   munosabat   kabi   so‘zlarda   i   tovishiga   yaqin   talaffuz   qilinadi,   lekin   a
yoziladi. U tovushi qovun, sovun kabi so‘zlarda i tovushiga yaqin talaffuz eshitilsa
ham u yoziladi.
1.   Tovushi   bilan,   sira   kabi   so‘zlarda   talaffuz   etilmasa   ham   yozuvda   doimo
saqlanadi.
8 2.O‘zbek tilida 24 ta undosh tovush bor.
 Yozuvda ular 23 ta harf bilan ifodalanadi: shulardan 3 tasi harf birikmasi, 21
tasi yakka harf bilan belgilanadi.
Ular quyidagilar: b, d, f, g, h, j (jurnal), j (jo‘ja), k, i, m, n, p, q, r, s, t, v, x, y,
z,   g,   sh,   ch,   ng.   Undoshlarni   o‘rgatishda   ham   muayyan   tartibga,   talabga
asoslaniladi.   Alifbo   davrida   undosh   tovushlar   bilan   tanishtirishni   sonor,   ya’ni
ovozdor tovushlar bilan boshlash maqsadga muvofiqdir. Chunki sonor tovushlarni
bo‘g‘in va so‘z tarkibidan ajratib olish oson. Lekin ng sonor undoshi n va g undosh
tovushlari va harflari bilan tanishtirilgach, o‘rgatiladi.
Harf   birikmalarini   o‘rgatishdagi   qiyinchilik   hisobga   olingan   holda,   ularning
alifbe   davrining   oxirgi   bosqichida   o‘rganilishi   maqsadga   muvofiqdir.   J   harfi   ikki
tovushni   ifodalaydi,   shuni   hisobga   olib,   unga   alohida   darslar   ajratiladi.   Birinchi
darsda   portlovchi   j   tovushini   o‘rgatish,   talaf-liizini   tushuntirish,   analitik-sintetik
mashqlar yordamida ko‘nikmalar liosil  qiliinadi, keyingi darsda esa sirg‘aluvchi j
tovushi va uning talaffuzi o‘rgatiladi. 4
So‘ng   bu   ikki   tovushning   talaffuzidagi   farq   taqqoslash   usuli   orqali
tushuntiriladi.   Berilgan   bilim   analitiksintetik   mashqlar   yordamida
mustahkamlanadi.   Sh   tovushini   ifodalovchi   sh   harf   birikmasi   ham   s   va   h   harfi
bilan,   ch   tovushini   ifodalovchi   ch   harf   birikmasi   h   harfi   bilan
tanishtirilgach,o‘rgatiladi.   O‘quvchilar   bu   harf   birikmalarini   bir   yaxlit   tovushli
sifatida   o‘qish   va   yozishga   ko‘nikishlari   lozim.   Bu   davrda   s’h   (is’hoq)   tarzida
o‘qiladigan holatga to‘xtalmaydi Jarangsiz jufti bor jarangli undoshlar talafluzi (b
—p, d~t, v—f, g~k, Z~s kabi) haqida dastlabki amaliy tiishunchaiar hosil qilinadi,
utaniing talaffuzi  va yozilishiga  e’tibor  qaratiladi. X va h tovushlarining talaffuzi
va   imlosi   haqida   ham   dastlabki   tiishunchaiar   beriladi,   ularni   farqlash   bo‘yicha
maxsus mashqlar  ham  uyushtiriladi. Tutuq belgisi  (‘) unli tovushdan  so‘ng kelsa,
uni   cho‘zib   talaffuz   qilishga,   undosh   tovushdan   so‘ng   kelsa,   undoshni   unlidan
ajratib talaffuz qilishga xizmat qilishi haqida ham tiishunchalar berilib, asta-sekin
uni qo‘llashga doir ko‘nikmalar shakllantiriladi.
4
  Q.Abdulla е va,K.Nazarov,Sh.Yo’ldosheva "Savod o’rgatish metodikasi" T."O’qituvchi" 2010.
9 Savod o‘rgatish jarayonida harflarning 4 xil (bosma, yozma, bosh va kichik)
shakli   va   ularning   ishlatilish   o‘rni   o‘rgatiladi.   O‘quvchilarni   o‘qishga   o‘rgatish
bo‘g‘in asosida  olib boriladi. Bo‘g‘inlab o‘qishga o‘rgatish  uchun sozni  bog‘inga
bo‘lish,  bo‘g‘in chegarasini  aniqlashni  o‘rgatish  muhim  sanaladi.  Savod o‘rgatish
davrida   o‘quvchilar   so‘zlarni   bo‘g‘inlarga   to‘g‘ri   ajrata   olsalar.   o‘qish
ko‘nikmasini   ham   yaxshi   egallaydilar.   Talaffuzi   yozilishiga   mos   kelmaydigan
tovushlar ishtirok etgan so‘zlar oldin orfografik, so‘ngra oifoepik o‘qib beriladi va
ularning o‘qilishi bilan yozilishi taqqoslanadi.
O‘quvchilar   muayyan   darajada   tushunchaga   ega   bo‘lganlaridan   so‘ng
orfoepik o‘qish mashq qilinadi.
O‘qish  ham, yozish  ham  murakkab nutq faoliyati  hisoblanadi.  Bu jarayonlar
kichik yoshdagi o‘quvchidan iroda, aql, hatto jismoniy harakatni ham talab qiladi.
Kichik   yoshdagi   o‘quvchini   o‘qishga   o‘rgatishda   quyidagilar   kuzatiladi:
1. Bola o‘qish paytida bitta harfni ko‘radi, uni bilish uchun rasmlarni ko‘z oldiga
keltiradi,   rasmlarni   yoki   boshqa   harflarni   eslaydi,   esga   tushirgach,   uni   aytishga
oshiqadi, biroq o‘qituvchi aytishga yo‘l qo‘ymaydi, undan bo‘g‘inni aytishni talab
qiladi. O‘quvchi ikkinchi harfni eslab olguncha, birinchisi esdan chiqib qoladi yoki
ularni qo‘shib bo‘g‘in, bo‘g‘indan so‘z hosil qilguncha, o‘qish jarayoni sustlashad
Boshlang‘ich   ta’limning   asosiy   vazifalaridan   biri   o‘quvchilar   nutqini   o‘stirishdir.
Nutq   o‘stirish   uch   yo‘nalishda:   so‘z   ustida   ishlash,   so‘z   birikmasi   va   gap   ustida
ishlash,   bog‘lanishli   nutq   ustida   ishlash   orqali   amalga   oshirilishi   metodik
adabiyotlarda   qayd   etilgan.   Savod   o‘rgatish   darslarida   ham   yuqoridagi   uch
yo‘nalish   bo‘yicha   ish   olib   boriladi.   Ona   tilidan   olib   boriladigan   ishlarning
hammasi,   shu   jumladan   savod   o‘rgatish   ham   o‘quvchilar   nutqi   va   tafakkurini
o‘stirish   bilan   bog‘liq   holda   uyushtiriladi.   Savod   o‘rgatish   davridagi   ishlarning
miqyosi   keng   bo‘lib,   ekskursiyalar,   bolalarning   kuzatishlari,   predmet   va   sujetli
rasm yuzasidan suhbat va shu kabiiar bilan bog‘lanadi.
Bu davrda o‘quvchilar nutqini o‘stirishning vazifalari quyidagilardan iborat:
1) o‘quvchilar nutqidagi kamchiliklarni to‘g‘rilash;
10 2)   ularning   tasavvur   va   tushuncha   doirasini   kengaytirish   bilan   bog‘liq   holda
lug‘atini boyitish;
3) o‘quvchilar nutqidagi ayrim so‘zlarning ma’nosiga aniqlik kiritish;
4) gap va uch-to‘rt gapli kichik ,,hikoya" (bog‘lanishli nutq)ni og‘zaki to‘g‘ri
tuzish   ko‘nikmasini   o‘stirish.   Bolalar   bu   davrda,   birinchidan,   kiyim-kechak,   ish
qurollari,   mevalar   kabi   predmetlar   bilan   tanishish   yordamida   so‘zni   ongli
ishlatishga;   ikkinchidan,   turli   sodda   yig‘iq   gap   (Bolalar   yuguiyaptilar),   sodda
yoyiq   gap   (Lola   do‘konga   bordi),   uyushiq   bo‘lakli   gap   (Anvar   o‘qidi   va   yozdi)
tuzadilar.
Ular   bu   ko‘nikmalarni   amaliy   mashqlar   yordamida   egallaydilar.
Bolalarning   shaxsiy tajribalari , kishilar hayoti va tabiatni kuzatishlari nutq o‘stirish
uchun   asosiy   manba   hisoblanadi.   Narsalar,   uy-ro‘zg‘or   buyumlari,   o‘simliklar,
hayvonlar qiziqarli suhbat uchun mavzu bo‘lib xizmat qiladi.
Suhbat jarayonida bolalarda hosil qilingan tasavvur asosida aniq tushunchalar
shakllanadi.
Birinchi   sinf   o‘quvchilari   nutqini   o‘stirishda   bolalarning   o‘yin   va   ermaklari,
rasm   ko‘rish   va   “Bu   nima?,   Bu   kim?,   U   nima   qilyapti?”   kabi   savollar   asosida
suhbatdan   ham   foydalaniladi.   Savod   o‘rgatish   davrida   nutq   o‘stirishga   oid   ish
turlariga   atrofdagi   jonli   predmetlarning   nomini ,   ularning   belgilarini   aytish,
predmetiarni   ma’lum   belgilari   asosida   guruhlash   kabi   mashqlar   kiradi.   Masalan,
o‘qituvchining topshirig‘iga muvofiq, ma’lum bir mavzuda (kuz, mevali bog‘, sinf,
maktab   haqida)   ikki   so‘zdan   iborat   gap   tuzadilar;   keyinroq   esa   shunday   yig‘iq
gaplar tuzib, uni savollar yordamida yoyiq gapga aylantiradilar.
  O‘qishni   endi   o‘rganayotgan   bola   o‘qiyotgan   matn   mazmunini
o‘zlashtirmaydi, chunki u so‘zni qanday o‘qishga ko‘p kuch beradi. 5
5
Ro’ziboy е va   O’.   "Boshlang’ich   sinf   o’quvchilari   unli   va   undosh   tovushlarni   o’rganish   bilan   og’zaki   nutqni
o’stirish" T. 2006.
11 1.2. Savod o‘rgatish davrida o‘quvchilarni o‘qish va yozishga o‘rgatish
masalalari
Ma’lumki,   savod   o‘rgatish,   o‘qish   darslarining   asosiy   vazifasi   o‘quvchilarga
tovush va harfni tanishtirish, ularning to‘g‘ri  talaffuzini  o‘rgatish orqali bolalarda
to‘g‘ri,   ongli,   ifodali   o‘qish   ko‘nikmalarini   shakllantirishdan   iborat.   Shuningdek,
o‘quvchilar   lug‘atini   boyitish,   bog‘lanishli   nutqini   o‘stirish,   bilimini   boyitish,
mavxum tafakko‘rini shakllantirish, eshitish, qabul qilish sezgisini o‘stirishda ham
bu   davr   mas’uliyatliligi   bilan   alohida   o‘rin   tutadi.   Tayyorgarlik   davri   o‘qishda
o‘rgatish uchun zamin hozirlaydi. Bu davrda bolalarda o‘zgalar nutqning eshitish,
diqqatni   to‘plash,   til   birikmalarini   (tovush,   bo‘g‘in,   so‘z,   gap)   farqlash,   ajratish,
ularning  vazifalarini   anglash   kabi   xususiyatlar  shakllanadi.  Bular  o‘quvchilarning
o‘qishni   muvoffaqiyatli   egallashlariga   yordam   beradi.   O‘qishga   o‘rgatish   uchun
avvalo   o‘quvchi   tovush   va  harf   bilan   yaxshi   tanishtirilishi   lozim.   Tovush   va   harf
bilan   tanishtirishda   bo‘g‘indan   tovushni   ajratish   tamoyiliga   rioya   qilinadi.   Harf
bilan tanishtirish bir necha xil yo‘nalishda amalga oshirilishi mumkin:
1   1.Mazmunli   rasm   yuzasidan   savol-javob   usuli   bilan   bog‘lanishli   hikoya
tuzdiriladi.   Undan   kerakli   gap,   so‘ng   kerakli   so‘z   ajratib   olinadi,   so‘ngra   so‘z
ustida yuqoridagi kabi tahlil ishlari uyushtiridadi.
2. So‘z asos qilib olinadi. Analitik mashqlar yordamida o‘rganiladigan tovush
ajratibolinadi:   ot.   O‘qituvchi   ot   rasmini   ko‘rsatadi,   o‘quvchilar   uning   nomini   -
so‘zni aytadilar. O‘qituvchi o tovushini cho‘zib (o-o-o-ot) aytadi va qaysitovushni
cho‘zib aytayotganini o‘quvchilardan so‘raydi.  
O‘quvchilar   o   tovushini   aytgach,   uning   xususiyatlari   haqida   savol-javob
o‘tkaziladi.   O   tovushli   so‘zlar   o‘ylab   toptiriladi.   Shundan   so‘ng   o   harfi   kesma
harfdan   yoki   rasmli   alifbodan   ko‘rsatiladi.   Bunda   o   harfining   shaklini   esda   olib
qolishlariga alohida e’tibor beriladi
3.  O‘rganilgan  harflar   ichiga  bugun   o‘rganiladigan   harf   aralashtirib   qo‘yiladi,
bolalar   uning   ichidan   notanish   harfni   ajratadilar,   so‘ng   o‘qituvchi   bu   harf
ifodalaydigan tovushni aytadilar. O‘quvchilar tovushning xususiyatlarini aytadilar.
Shu   harfni   kesma   harflar   ichidan   topib ,   kitob   sahifasidan,   rasmli   alifbodan
12 ko‘rsatadilar. Shu tariqa tovush-harf bilan tanishtirilgach, o‘qishga o‘rgatish ustida
ishlanadi.   O‘qishga   o‘rgatishda   bo‘g‘in   asos   qilib   olinadi.   Buning   uchun
o‘qituvchida   bo‘g‘in   jadvali   bo‘lishi   lozim.   Bo‘g‘in   jadvali   asosida   o‘qish
namunasi ko‘rsatiladi, ya’ni harflab emas, ichida, birinchi harfni ko‘z bilan ko‘rib,
uning   nomini   dilda   saqlab,   ikkinchi   harfni   ko‘rish   va   ikkalasini   bog‘lab,   unlini
mo‘ljallab ulab aytish tushuntiriladi. 6
Bo‘g‘in o‘qish o‘qituvchining namunasi asosida doimiy ravishda har bir darsda
izchil   olib   boriladi.   Bunda   quyidagi   kabi   jadvaldan   foydalanish   mumkin.   Bunda
“Alifbe”   sahifalaridagi   so‘zlarni   oldin   bo‘g‘inga   bo‘lish,   so‘ng   o‘qishni   mashq
qilish   yaxshi   samara   beradi.   O‘qituvchining   namunali   o‘qishidan   so‘ng   xor   bilan
o‘qish,   yakka-yakka   o‘qishdan,   shivirlab   o‘qishdan   foydalaniladi.   Ayniqsa,   sekin
o‘qiydigan o‘quvchilar bo‘lgan sinflarda xor bilan o‘qitish o‘qishni tezlashtirishga
yordam   beradi.   Sinf   o‘quvchilarining   o‘qish   ko‘nikmalaridan   kelib   chiqib,
matndagi   so‘zlarni   harf   xattaxtasiga   bo‘g‘inlarga   bo‘lib   yozish,   o‘rganilgan
harflarni hisobga olgan xolda qo‘shimcha so‘z birikmalari, gaplar tuzib yozish va
o‘qitish   usulidan   ham   foydalaniladi.   Ma’lumki,   “Alifbe”   sahifalarida   bo‘g‘in
tuzilishi murakkablashib boradi.
Shuning   uchun   o‘qituvchi   har   bir   bo‘g‘in   tuzilishining   murakkabligiga   qarab
ish   usullarni   belgilab   olishi   zarur.   Masalan,   uch   tovushdan   tuzilgan,   to‘rt
tovushdan tuzilgan bo‘g‘inlarni o‘qishga o‘rgatish ham o‘ziga xos qiyinchiliklarni
keltirib chiqaradi. Bunda o-lam, Man-non, tipidagi bo‘g‘inlarda — o-la:m, Ma: n-
no: n tarzidagi qo‘shimcha chiziqdan, bodring, do‘st tipidagi bo‘g‘inda ring, do‘st
tarzidagi qo‘shimcha chiziqlardan foydalaniladi.
So‘zlarni   o‘qishga   o‘rgatishda   bilib   o‘qitishdan   tashqari   jadvallar   ham   yaxshi
samara beradi. 24 Umuman olganda, har bir o‘qish darsida albatta bo‘g‘in tuzilishi
murakkab so‘zlarni o‘qish mashqi o‘tkazilishi lozim. Bu usul o‘quvchilarda o‘qish
malakasining   takomillashuviga   yordam   beradi.   O‘qishga   o‘rgatishda   so‘zlarni   va
gaplarni   to‘ldirib   o‘qish   ko‘nikmalarini   hosil   qilish   o‘quvchini   gap   tuzishga,   tez
6
  Ro’ziboy е va   O’.   "Boshlang’ich   sinf   o’quvchilari   unli   va   undosh   tovushlarni   o’rganish   bilan   og’zaki   nutqni
o’stirish" T. 2006.
13 fikrlashga yo‘naltiriladi. O‘quvchi tushirib qoldirilgan harf va so‘zni rasmga qarab
topadi, uning gap mazmuniga mos yoki mos emasligiga e’tibor beradi, o‘rtoqlariga
nisbatan   tez   topib,   o‘qituvchining   raxmatiga   sazovor   bo‘lishga   intiladi.   «Alifbe»
darsligidagi   matnlarda   turli   tinish   belgilari   ishlatilgan.   Ular   shularga   mos   ohang
tanlashni,   to‘xtash,   pauza   qilish   o‘rinlarini   belgilab   olishni   taqozo   etadi.   Bunda
ham   o‘qituvchining   tushuntirishi   (birinchi   uchragan   tinish   belgini   izohlashi)   va
ifodali o‘qish namunasini ko‘rsatishi katta ahamiyat kasb etadi.
Ifodali o‘qilgan matngina tushunarli tuziladi. Har bir predmetda bo‘lgani kabi
o‘qish   darslarida   ham   ta’lim-tarbiya   birligiga   e’tibor   beriladi.   O‘qish   darslarida
tarbiya   o‘qilgan   matnning   ongli   o‘zlashtirilishiga   bog‘liq.   O‘quvchi   matnda   fikr
nima haqida borayotganini anglasagina, o‘zida shunday xislatlarni shakllantirishga
harakat   qiladi.   Ikkinchidan   esa   yaxshi   inson   bo‘lish   uchun   o‘qishning   zarurligini
anglaydi.   Shuning   uchun   ongli   o‘qishni   ta’minlashda   matn   bilan   unga   ishlangan
mazmunli   rasmlar   o‘rtasidagi   bog‘lanishlarni   aniqlashtirishga,   matn   yuzasidan
savollar   berishga   diqqat   qaratish   lozim.   Masalan,   rasmni   kuzating,   matnda   nima
haqida   gap   boradi?   Rasmda   nima   tasvirlangan?   Ular   orasida   bog‘lanish   bormi?
Matn mazmunini rasmga qarab so‘zlab bering.
Yoki:   Bolalar   qayerga   bordilar?   Qizning   ismi   nima?   Bolaning   ismi-chi?   Ali,
Lola   nima   qildi?   Ular   qanday   lolalar   terdilar?   Demak,   o‘qish   o‘qiganlarni
o‘zlashtirishga   yo‘naltirilgan   bo‘lishi   lozim,   shundagina   matndagi   asosiy   fikr,
ilgari   surilayotgan   g‘oya   o‘qituvchilar   tomonidan   o‘zlashtiriladi.   So‘ng   so‘z   va
matnlar   yod   olingan   taqdirda   ham   o‘quvchiniki   bo‘lib   qoladi,   25   O‘qishning
ongliligini   va   ta’sirchanligini   ta’minlash   uchun   matn   mazmunini   o‘quvchilarning
ko‘rgan   kechirganlarini,   taassurotlari   bilan   bog‘lash   lozim.   Shunda   o‘quvchida
o‘qishga,   o‘rganishga   qiziqish   ortadi.   Ongli   o‘zlashtirishni   amalga   oshirishda
lug‘at ustida ishlash ham muhim ahamiyat kasb etadi. 7
Masalan,   51   -   sahifada   uvol,   rizq-ro‘z   so‘zlari   bor.   Ularning   ma’nosi   ustida
to‘xtalish, birinchidan, fikrni oydinlashtirsa, ikkinchi tomondan tarbiyalashga ham
7
  Ro’ziboy е va   O’.   "Boshlang’ich   sinf   o’quvchilari   unli   va   undosh   tovushlarni   o’rganish   bilan   og’zaki   nutqni
o’stirish" T. 2006.
14 xizmat   qiladi.   She’r,   tez   aytish,   topishmoq,   qo‘shiq,   maqol,   hikmatli   so‘zlardan
o‘qitish,   yod   oldirish   ham   o‘quvchilarni   o‘qishga   qiziqishini   oshiradi,   o‘qish
malakasini   shakllantiradi,   xotirasini   mustahkamlaydi.   O‘qish   darslarining   uchdan
ikki qismi o‘qishni mashq qilishga ajratilishi lozim.
Demak,   o‘quvchilarni   o‘qishga   o‘rgatish,   ularning   o‘qish   sur’atini   oshirish,
ifodali va ongli o‘qish elementlarini shakllantirish, tarbiyalash o‘qish darslarining
muhim vazifalari hisoblanadi. Ona tilidan olib boriladigan ishlarning hammasi, shu
jumladan   savod   o‘rgatish   ham,   o‘quvchilar   nutqi   va   tafakkurini   o‘stirish   bilan
bog‘liq   xolda   uyushtiriladi.   Savod   o‘rgatish   davridagi   ishlarning   miqyosi   keng
bo‘lib,   ekskursiyalar,   bolalarning   kuzatishlari,   predmet   darslar,   rasm   yuzasidan
suhbat va boshqalar bilan bog‘lanadi. Bu davrda o‘quvchilar nutqini o‘stirishning
vazifalari:
1) bolalar nutqidagi kamchiliklarni to‘g‘irlash;
2)   ularning   tasavvur   va   tushuncha   doirasini   kengaytirish   bilan   bog‘liq   xolda
lug‘atini boyitish;
3) o‘quvchilar nutqidagi ayrim so‘zlarning ma’nosiga aniqlik kiritish;
4) gap va uch-to‘rt gapli kichik “hikoyacha” (bog‘lanishli nutq)ni og‘zaki turli
tuzish ko‘nikmasini o‘stirishdan iborat.  
Dasturga   muvofiq   o‘quvchilar   yozuvdan   quyidagi   malakalarni   egallashlari
lozim:
1.   Partada   to‘g‘ri   o‘tirish,   daftarni   to‘g‘ri   qo‘yish,   chiziqlarni   chamalash,
yozayotganda ruchkadan to‘g‘ri foydalanish, xoshiyaga rioya qilish.
2.   Ish   daftari   yoki   alifbe   asosida   o‘zbek   alifbosidagi   barcha   katta   va   kichik
harflarni yozish, shuningdek, harflarni so‘zda bir-biriga bog‘lab yoza olish: bosma
matnni yozma matnga aylantirib yozish.
3. Tahlil qilingan so‘z va ikki-uch so‘zli gaplarni o‘qituvchi yordamida yozish.
4.   Talaffuzi   bilan   yozilishida   farq   qilmaydigan   so‘zlarni   ko‘chirib   yozish   va
diktovka bilan yozish: yozganlarini matnga qarab, shuningdek, izoxlab o‘qish bilan
tekshirish.
15 5.   Og‘zaki   tuzilgan   hikoyadan   olingan   gapni   yozish.   Analitik-sintetik   tovush
metodi   tamoyiliga   muvofiq,   o‘qish   va   yozuv   birligi   saqlanadi.
Harflarni   yozishda   o‘qishga   o‘rgatishdagi   tarkib   asos   qilib   olinadi,   ya’ni   o‘qish
darsida o‘quvchilar harfni o‘zlashtiradilar, matnni o‘qiydilar, yozuv darsida esa shu
harfli   so‘zni  yozadilar.  Yozuvga  o‘rgatish,  birinchi   navbatda,  grafik  malaka   hosil
qilishdir.
Har   bir   malaka   ham   ta’lim   berish,   ko‘nikmani   shakllantirish   va   shu   asosda
qator   mashqlarni   bajarish   natijasida   hosil   qilinadi.   Grafik   malaka,   birinchidan,
qo‘l-harakat malakasidir, bu harakat birinchi qarashda muskul kuchiga asoslanadi.
Ikkinchidan,   yozuv   jarayonida   nutqning   o‘zlashtirilgan   birligi   bo‘lgan   tovush
grafik   belgilarga,   ya’ni   harfga   tarjima   qilinadi.   Bu   yozuvga   ongli   faoliyat   tusini
beradi. 
O‘quvchilarning   orfografik   savodxonligi   qaqida   g‘amxo‘rlik   qilish   tilning
aniqligi, fikrni to‘g‘ri ifodalash, kishilar bilan o‘zaro xatosiz muomala qilish uchun
g‘amxo‘rlik demakdir. Savod o‘rgatishda  bolalarda grafik malakani  shakllantirish
bilan   bir   vaqtda   imloga   oid   malakani   shakllantirishga   ham   zamin   yaratiladi.
Savod o‘rgatish davrida o‘quvchilar: 8
a)   Talaffuzi   va   yozilishida   farq   qilmaydigan   so‘zlarda   tovush   bilan   harfning
mosligini;
b)   So‘zlarni   alohida   yozishni,   ya’ni   yozuv   vositasida   so‘zni   ma’no   birligi
sifatida ajratishni
v) So‘zning satrga sig‘may qolgan qismini keyingi qatorga bo‘g‘inlab ko‘chirib
yozishni,   bunda   bo‘g‘in   hosil   qilgan   bir   unli   harfni   qatorga   ko‘chirib   yozib
bo‘lmasligini;
g)   Gap   31   boshida,   shuningdek,   kishilar   ismida,   hayvonlarga   qo‘yilgan
nomlarda bosh harfning ishlatilishini amaliy tarzda o‘rganadilar. 
8
 K.Qosimova "Boshlang’ich sinflarda ona tili o’qitish m е todikasi" T."O’qituvchi" 2002.
16 II BOB SAVOD O‘RGATISH DAVRIDA O‘QUVCHILARNI DIKTANT
YOZISHGA O‘RGATISHDA PEDAGOGIC TEXNILOGIYADAN
FOYDALANISH
2.1. Diktant turlari haqida ma`lumot
Diktantning   bu   turi   o‘rganilganlarni   o‘quvchilar   qanchalik   o‘zlashtirganini
sinash,   tekshirish   maqsadida   o‘tkaziladi.   Shu   o‘rinda   biz   bu   aytib   o‘tgan   diktant
o‘tkazish   usullari   xususida   to‘xtalishni   joiz   deb   bildik.   Lug‘at   diktanti.   Lug‘at
diktant   o‘rganilgan   imlo   qoidalarini   mustahkmlash,   o‘quvchilarning   so‘z
boyligingi   oshirish   maqsadida   o‘tkaziladi.   Bundan   tashqari,   o‘rgailgan   imlo
qoidalarini o‘quvchilar tomonidan qanchalik o‘zlashtirlganini sinash, hisobga olish
maqsadida   ham   o‘tkazilishi   mumkin.   Lug‘at   diktant   uchun   o‘rganilgan   imlo
qoidasi asosida yoziladigan so‘zlar, so‘z birikmalari yoki turli narsalar va ularning
rasmlaridan   foydalaniladi.   Agar   tayyor   so‘z   va   so‘z   birikmalari   yozdiriladigan
bo‘lsa,   dastlab   ularning   ma`nosi,   talaffuzi   va   yozilishi   suhbat   orqali   izohlab
tushuntiriladi.   Diktantda   turli  narsalar  yoki  ularning  rasmlaridan   foydalaniladigan
bo‘lsa,   ishni   quyidagicha   tashkil   etiladi:   tanlangan   narsa   rasmlari   yoki   o‘zi   tartib
bilan   o‘quvchilarga   ko‘rsatiladi.   O‘quvchilar   rasmda   ifodalangan   narsa   nomini
yozib, vergul qo‘yadilar. Ish shu tarzda davom etadi.  9
O‘qituvchi   birinchi   so‘zni   bosh   harf   bilan   boshlab   yozish   va   oxirgi   so‘zdan
keyin   nuqta   qo‘yish   kerakligini   ta`kidlaydi.   O‘quvchilar   yozganlarini   imlo
lug‘atiga yoki o‘zlarining lug‘at daftarlariga solishtirib tekshiradilar. Yo‘l qo‘ygan
xatolarini   mustaqil   ravishda   to‘g‘rilaydilar,   keyin   esa   o‘qituvchi   tomonidan
tekshirib baholanadi Lug‘at diktantini yozish uchun: 2 sinfda 3 ta so‘z; 3-sinfda 10
so‘z; 4-sinfda 12-15 ta so‘z bo‘lishi mumkin.  Saylanma diktant. Saylanma diktant
o‘rganilgan   grammatik   va   imlo   qoidalarini   mustahkamlashga,   ularni   amalda
qo‘llashga   yordam   berish   bilan   o‘quvchilar   mavzuni   qay   darajada
o‘zlashtirganliklarini aniqlashga ham imkon beradi. Diktantning bu turida o‘quvchi
o‘qituvchi aytgan matnning yoki gapning hammasini yozmay, o‘rganilgan qoidalar
asosida   yoziladigan   so‘zlar   yoki   so‘z   birikmalarinigina   saylab   yozadi,   shuning
9
  Davlat tili to’g’risidagi qonun-amalda” Qumri Abdullayeva, Boshlang’ich ta’lim jurnali 2007-4-son. 5-bet.32b
17 uchun   ham   saylanma   diktant   deyiladi.   Saylanma   diktant   quyidagi   tartibda
o‘tkaziladi:   o‘qituvchi   “Diktantlar   to‘plami”   dan   o‘rganilgan   qoidaga   mos,   shu
yozuv ko‘proq ishtirok etgan matnni tanlaydi. Matn darsdan oldin yozuv taxtasiga
yozib qo‘yiladi. (Ko‘chma yozuv taxtasidan foydalanish ham mumkin). O‘qituvchi
matnni   bir   marta   o‘qib   bergach,   matn   tahlil   qilinib,   o‘rganiladigan   qoida   asosida
yoziladigan   so‘zlar   yoki   so‘z   birikmalari   aniqlatiladi   hamda   qoida   takrorlab
mustahkamlanadi. Keyin matn bir o‘uvchiga o‘qitilib, bolalar diqqati shu yozuvga
jalb   qilinadi.   Matn   parda   bilan   berkitib   qo‘yiladi   va   o‘qituvchi   bolalarga
ta`kidlaydi:   -   Men   matndagi   gaplarni   tartib   bilan   o‘qiyman.   Sizlar   men   o‘qigan
gaplarni   to‘liq   yozmay,   takrorlangan   qoidaga   muvofiq   bo‘lgan   so‘z   va   so‘z
birikmalarinigina saylab yozasizlar. 
Agar gapda shu qoida asosida yoziladigan so‘z yoki so‘z birikmasi bo‘lmasa, u
gapni butunlay yozmaysizlar. O‘uvchilar saylanma diktantni yozib bo‘lgach, yozuv
taxtasidagi   matn   ochiladi   va   ish   o‘qituvchi   rahbarligida   tekshiriladi:   o‘qituvchi
saylab   yozish   kerak   bo‘lgan   so‘z   va   so‘z   birikmalarining   tagiga   chizadi,
o‘quvchilar   yozganlarini   yozuv   taxtasidagi   matn   bilan   solishtiradilar.   Saylanma
diktantni   3-4-sinflarda   o‘tkazish   maqsadga   muvofiqdir. 12
  Diktantning   bu   turini
yozish uchun o‘quvchi grammatik va imlo qoidalarini puxta bilgan bo‘lishi kerak.
Saylanma   diktant   o‘quvchilarni   har   bir   gapga,   so‘z   birikmasiga,   har   bir   so‘zga
diqqat bilan qarashga odatlantiradi, kerakli so‘zni, grammatik shaklni, qoidaga mos
yozuvni tezroq topa bilishga, ziyraklikka o‘rgatadi. Ko‘rsatish diktanti. Ko‘rsatish
diktanti   boshlang‘ich   sinflarning   hammasida   o‘tkaziladi.   Buning   uchun   o‘tilgan
mavzuga doir  matn “Diktantlar  to‘plami” dan tanlanadi  va darsdan  odin husnixat
qoidlalariga   rioya   qilgan   holda   yozuv   taxtasiga   yozib   qo‘yiladi.   Matn   bir   marta
shoshmasdan   ifodali   qilib   o‘qib   beriladi.   Suhbat   (savol   javob)   yordamida
tushuntiriladi   va   o‘rganilgan   qoidalar   eslatilib,   matn   mazmuni   mustahkamlanadi.
Shundan   keyin   matn   parda   bilan   bekitib   qo‘yiladi   va   aytib   yozdiriladi.   Matnni
aytib   yozdirib   bo‘lingach,   parda   osiladi.   O‘quvchilar   yozganlarini   yozuv
taxtasidagi yozuvga taqqoslab, yo‘l qo‘ygan xatolarini to‘g‘rilaydilar. Masalan, 2-
sinfda   nutq   va   gap   haqida   tushuncha   hosil   qilingandan   keyin   shunga   oid   birorta
18 matn yuzasidan ko‘rsatish diktanti o‘tkaziladi. Yozuv taxtasidagi matn ifodali qilib
o‘qilgach, gapning oxirida ovozning pasayishi, yozuvda nuqta qo‘yilishi, gapning
birinchi   so‘zi   bosh   harf   bilan   boshlab   yozilishi   suhbat   yordamida   tushuntiriladi.
So‘ng matn ustini parda bilan berkitib, aytib yozdiriladi. O‘qituvchi birinchi gapni
(Tong   otdi)   aytadi,   nuqta   qo‘yilishi   aytmaydi.   O‘quvchilar   gapni   yozib   oxiriga
nuqta   qo‘yadilar.   O‘qituvchi   keyingi   gaplarni   ham   shu   tartibda   aytib   yozdiradi.
Matn yozdirib bo‘lingach, yozuv taxtasidagi matn ochiladi.  10
O‘quvchilar   yozganlarini   yozuv   taxtasidagi   yozuvga   taqqoslab,   xatolarini
tekshirib   to‘g‘rilaydilar.   O‘qituvchi   o‘quvchilar   daftarini   darsning   oxirida   yig‘ib
oladi,   tekshirib,   mustaqil   ishlar   singari   baholaydi.   2-sinfda   so‘z   oxirida   jarangsiz
jufti   eshitiladigan   maktab,   maqsad   kabi   so‘zlarning   yozilishini   mustahkamlash
uchun   quyidagi   to‘rtlikni   ko‘rsatish   diktanti   qilib   yozdirish   mumkin.   Bizlar   yosh
avlad,   Yashaymiz   hur,   shod.   Mehnat-la   obod,   Mening   Vatanim.   Bunda   matn
ifodali   o‘qib   berilgach,   savol-javob   yordamida   o‘quvchilar   shod,   avlod,   obod
so‘zlarining   oxirida   kelgan   undoshning   jarangsiz   jufti   “t”   talaffuz   qilinishini,
ammo yozuvda “d” harfi bilan yozilishini aytib, tekshirish yo‘lini (bunday so‘zlar
oxirida   qanday   harf   yozilishini   aniqlash   uchun   shu   so‘zga   unli   qo‘shib   o‘qilishi
kerakligini) eslatadilar. Matnni bekitib aytib yozdiriladi. O‘quvchilar matnni yozib
bo‘lgach, parda ochiladi. Ishning davomi yuqoridagi tartibda davom ettiriladi. So‘z
oxirida   jarangsiz   jufti   eshitiladigan   so‘zlarning   yozilishini   mustahkamlash
maqsadida   ko‘rsatish   diktantining   ikkinchi   usulidan   ham   foydalanish   mumkin.
Bunda   matn   to‘liq   yozilmay,   balki   o‘rganilishi   lozim   bo‘lgan   mavzuga   doir
so‘zlargina (shod, avlod, obod) yoziladi. 
2.2. Savod o‘rgatish davrida zamonaviy usullardan foydalanishning
ahamiyati o‘ziga xos tomonlari
10
  Davlat   tili   to’g’risidagi   qonun-amalda”   Qumri   Abdullayeva,   Boshlang’ich   ta’lim   jurnali   2007-4-son.   5-
bet.32b
19 Savod   o‘rgatish   davrida   zamonaviy   usullardan   foydalanishning   ahamiyati
o‘ziga   xos   tomonlari   Bolalarni   o‘qish   va   yozishga   o‘rgatish,   davrida   savod
o‘rgatish   darslarini   to‘g‘ri   tashkil   etilishi   ham   muhim   ahamiyatga   ega.   Analitik-
sintetik tovush metodida o‘qish   va yozish darslari bir vaqtda , parallel olib boriladi.
Bir   soatda   tovush-harf   o‘rganilsa,   keyingi   darsda   o‘sha   tovushni   ifodalovchi
harfning   yozilishi   o‘rgatiladi,   har   ikki   turdagi   darsni   to‘g‘ri   tahlil   qilish   uchun
quydagilarga e’tibor beriladi;
1.Ta’limning   didaktik   jihatlariga   e’tibor   berilib,   uni   so‘nggi   yutuqlar   bilan
to‘ldirib borish.
2. O‘quvchilarni yosh va fizialogik jihatlariga e’tibor berish.
3. Ularda mustaqil faoliyatni rivojlantirish ishlarini keng qo‘llash.
4. O‘qish va yozishning uzviyligiga e’tibor berish
5.   Alifbo   va   unga   qo‘shimcha   materillardan   unumli   foydalanish.   Savod
o‘rgatish jarayoni o‘qituvchi uchun ham, o‘quvchi uchun ham g‘oyat ma’suliyatli
davr   bo‘lib   ulardan   kuch,   g‘ayratni,   bilmni   talab   etadi.   Bu   davrdagi   darslar
qanchalik qiziqarli va ta’sirli tashkil qilinsa bolaning savodini chiqarish shunchalik
oson   kechadi,   ularning   o‘qishni   o‘rganishga   bo‘lgan   qiziqishlari   ortadi.   Buning
uchun   mualimlar   bolada   motiv   hosil   qilish   va   uni   rivojlantirishga   e’tibor
qaratishlari lozim. Motiv kishini biror ish harakatga undovchi, da’vat, turtki.
Motiv   bolada   bilim   olish   ishtiyoqiga   va   qiziqish   uyg‘otadi.   O‘qituvchilar
bundan  mohirlik  bilan  foydalanishlari  va  o‘quchilarga  beriladigan   mustaqil   ishlar
tizimini   ishlab   chiqishlari   foydadan   holi   bo‘lmaydi.   Motiv   hosil   qilishga   ta’limiy
o‘yinlar ham muhim ahamiyat kasb etadi.
Chunki  6-7 yoshli  bolalar hayotida maktab davri ancha murakkab davr bo‘lib
bolalar jiddiy sinov turadi. Bola yangi jamoa-maktab jamoasiga kirib boradi, endi
shu   jamoaning   54   asosi   ekaninni   his   etishga   intizomga   yangi   sharoitiga
moslashishiga majbur bo‘ladi. 13 Bola kichkina bo‘lishga qaramay uni bajaradigan
ishlari   ko‘p.   Bular   maktab,   o‘qish,   uy   vazifalarini   bajarish,   murakkab   vazifalarni
bajarish   va   boshqalar.   Muhimi   o‘yindan   maktabga,   kundalik   majburiy   va   uzoq
20 mehnatga   o‘tish   bola   hayotida   tub   burilishdir.   Buning   o‘zi   bo‘lmaydi;   hatto
maktabgacha tarbiya muassasalaridan bolalarga ham bu oson emas.
  Uydan   maktabga   kelgan   bolalar   uchun   yana   ham   qiyindir.   Ayniqsa   40-45
minutlik darsda o‘tirish, tinglash va topshiriqlarni bajarish aqliy mehnat bolani tez
toliqtiradi   bola   o‘qishida   maktabdan   sovushi   mumkin.   Shuning   uchun   ham
o‘qituvchilar bola faoliyatini qiziqarli tashkil etishga intilishlari motiv hosil qilish
va uni rivojlantirishga harakat qilishlari lozim. Motiv o‘z-o‘zidan hosil bo‘lmaydi.
Uni   bolalar   yoshiga   psixalogik   xususiyatlariga   mos   didaktik   o‘yinlar   va   mustaqil
ishlar vositalariga nazariy bo‘limlar oson egallanadi; o‘quvchilarning bilim olishda
qiziqishlari   ortadi.   Hozirgi   kunda   ta’lim   jarayonida   interfaol   usullar,   innovatsion
texnologiyalar, pedagogik va axborot texnologiyalarni qo‘llashga bo‘lgan qiziqish
kundan-kunga   kuchayib   bormoqda.   Bunday   usul   o‘quvchilarni   tayyor   bilimlarni
o‘zlari   qidirib   topishlariga,   mustaqil   o‘rganib   tahlil   qilishlariga,   xatto   xulosalarni
ham o‘zlari keltirib chiqazishlariga o‘rgatadi.  11
O‘qituvchi   bu   jarayonda   shaxsni   rivojlanishi,   shakllanishi,   bilim   olishi   va
tarbiyalanishiga   sharoit   yaratadi.   Shu   bilan   bir   qatorda   boshqaruvchilik,
yo‘naltiruvchilik   funktsiyasini   bajaradi.   Ta’lim   jarayonida   o‘quvchi   asosoiy
figuraga   aylanadi.   Darlarda   yangi   pedagogik   texnologiyalarni   shunday   tashkil
etilishi   kerakki,   bunda   sinfdagi   barcha   o‘quvchilar   faollashishi   zarur,   ya’ni   dars
o‘tish   jarayonida   o‘quv  materiallarining  ma’lum   bir  qismi   o‘quvchilar  tomonidan
mustaqil o‘rganiladi, so‘ngra sinfda xar tomonlama muxokama etiladi. 15
  O‘qituvchi
o‘quv jarayoni tashkilotchisi, rahbari, nazoratchisi hamdir.
Yangi   pedagogik   texnologiyalar   xilma-xil   bo‘lib,   qaysi   metodni   tanlash
o‘qituvchining o‘tayotgan mavzusi, darsning maqsadi va vazifalariga bog‘liq.
  Ulardan   interfaol   mashg‘ulot   -   o‘qituvchi   va   o‘quvchilar   o‘zaro   faol   ishtirok
etadigan   mashg‘ulot,   hamkorlikda   kechadigan   jarayon.   Interfaol   metodlarning
qo‘llanishi   darslarda   beixtiyor   psixologik   o‘yin   yoki   musobaqaga   aylantirib,
yuqorida tilda olingan bo‘sh o‘quvchilarni ham bir oz bo‘lsada, o‘z fikrlarini keng
ommaga   izhor   etishga,   umuman   sinfda   kechayotgan   bahs-munozaralarga   befarq
11
  G`offorovaT, G`ulomova X, Eshturdiyeva G “1-sinfda savod darslari” Toshkent “O`qituvchi” 2005 yil, 86 bet
21 bo‘lmasdan, faol ishtirok etishga undaydi. O‘quvchilarni faollashtirish uchun dars
jarayonida   qo‘llaniladigan   usullarni   to‘g‘ri   tanlash   va   savollarni   aniq   tuzish   katta
samara beradi. 
Buning   uchun   darsga,   mavzuga   qo‘yilgan   maqsad   aniq   belgilanib,   shu
maqsadga erishish yo‘li, usuli puxta ko‘rib chiqilishi lozim. Demak, o‘qituvchi har
bir foydalanadigan interfaol usulni o‘quvchiga nima berishini oldindan ko‘ra olishi
va darsni to‘g‘ri tashkil qilishi kerak. Demak, siz qo‘llanmoqchi bo‘lgan interfaol
usulini   ko‘rib   bo‘lgach,   o‘zingizga   kerakli   rasm,   tarqatma   material
ko‘rgazmailardan   keragini   qirqib   olib   konvertga   solib   qo‘yishingiz,   mavzularni
o‘rgatishda ishlatishingiz mumkin.
 Interfaol uisullardan foydalanib o‘tganda quyidagilarga etibor berish lozim.
l. O‘quvchilar ishni  bajarish uchun bilim, malaka, ko‘nikmaga ega ekanligiga
ishonch xosil qilaman. 
2. Guruhda sust o‘quvchilar va bilimi kuchli o‘quvchilar teng bo‘lishiga e’tibor
beraman. 
3.   Jamoa   bo‘lib   o‘rganish   yoki   muxokama   vaqtida   shovqin   bo‘ladi,   bunga
e’tibor bermayman.
 4. Har bir guruhning ishiga e’tibor beraman, kerak bo‘lsa yordam beraman.
 5. Mustaqil fikr va g‘oyalarni olqishlab, rag‘batlantiraman. 
6. Guruhlarga doimo aniq tushunarli yo‘rliqlar beraman. Vazifani tez bajargan 
Interaktiv   usullardan   foydalanib   diktant   yozishga   o‘rgatish   darslarini   tashkil
etish   Respublikamizda   ta’lim   sohasida   mustaqillik   yillarida   muhim   islohotlar
amalga   oshirildi.   Bu   islohotlar   hozirgi   kunda   o‘zining   samarali   natijalarini
ko‘rsatmoqda.   Yoshlarimiz   orasida   dunyo   miqyosidagi   tanlovlar,   olimpiada   va
musobaqalarda faxrli o‘rinlarni egallayotgan iqtidorli yoshlar soni yildanyilga ortib
bormoqda.   Bu   g‘alabalarning   barchasiga   albatta,   inson   kamolotining   poydevorini
yaratuvchilar   sababchidirlar.   Oilada   birgina   farzand   tarbiyasi   bilan
shug‘ullanayotgan   ota-onalar   ba’zida   o‘z   farzandining   qiliqlaridan   bezor   bo‘ladi.
Ular   farzandini   “bog‘chaga   berib,   ancha   qulog‘im   tinchib   qoldi”   deydilar.
Maktabga borgandan keyin esa ular endi “farzandim maktabga borib, ancha bosilib
22 qoldi”   deydilar.   Buning   boisi   nimada?   Bolaning   maktabga   borib   ancha   bosilib
qolishi sinf o‘qituvchisining savod o‘rgatishining pedagogik asosini  yaxshi bilishi
va   unga   suyanishidir.     Maktabga   kelgan   bolada   savod   o‘rgatishning   tayyorgarlik
davrida   maktabga   kelib-ketish   odobi   maktabning   ichki   tartib   qoidalari   kattalarni
hurmat   qilish,   kichiklarni   izzat   qilish   qoidalari   o‘rgatiladi.   Bunda   o‘qituvchi
o‘quvchilarni  bir-biriga  taqqoslashi   yoki   eng  intizomli,  odobli,  tartibli   o‘quvchini
namuna, ibrat qilib ko‘rsatishi eng yaxshi usullardan. Chunki har qanday yosh bola
yaxshi so‘zning, ayniqsa maqtovning rag‘batning yoki arzimagan bo‘lsa ham biror
narsaning   gadosi   bo‘ladi.   Savod   o‘rgatishning   asosiy   (Alifbo)   davrida   o‘qituvchi
“Alifbo”   darsligidagi   har   bir   so‘zning   ma’nolarini   tushuntiradi,   har   bir   rasmning
nima   ekanligi,   uning   ijobiy   xususiyatlari   va   o‘quvchilarning   unga   nisbatan
munosabatlari   qanday   bo‘lishini   o‘quvchilarga   ijodkorlik   ruhida   singdiriladi.
Demak,   bunda   o‘quvchi   savod   chiqarish   bilan   birgalikda   o‘zining   ma’noviy
jihatidan ham   saviyasini  oshirib  boradi.  Kuzatuvlarimiz shuni  isbot  etadiki,  qaysi
o‘qituvchi o‘quvchilarga ta’lim berish jarayonida ularning tarbiyasiga ham alohida
e’tibor   bergan   bo‘lsa,   o‘sha   sinf   o‘quvchilari   boshqa   sinf   o‘quvchilaridan
tarbiyaviy tomondan ajralib turadi. 
Demak, o‘qituvchining savod o‘rgatish jarayonida pedagogik asosga suyanishi:
- o‘quvchining yaxshi talim olishi; - hayotdagi voqea hodisalarga teran ko‘z bilan
qarab,   ijobiy   munosabatda   bo‘la   olishlari;   -   hayotda   o‘z   o‘rnini   topib,   o‘z   oilasi,
xalqi   Vatani   uchun   jon  fido  qila   oladigan,  fidoiy  inson   bo‘lib  yetishishlarida   eng
samarali asos bo‘ladi. Rasmlarning pedagogik qimmati. 
Ta’lim   sohasidagi   dapsturulamal   hujjatlar   “Ta’lim   to‘g‘risida”gi   Qonun,
“Kadrlar   tayyorlash   Milliy   dasturi”,   2004-2009   yillarga   mo‘ljallangan   maktab
ta’limini rivojlantirish haqidagi davlat umummilliy dasturi talablariga asosan yosh
avlodni   har   tomonlama   yetuk   yoshlar   etib   tarbiyalash   hisoblanadi.   “Alifbe”
darsligidagi   rasmlar   ham   o‘quvchilarni   yuqoridagi   talablar   asosida   tarbiyalash
uchun katta xizmat qiladi.  12
12
  “Ta’lim   to’g’risida”gi   qonun   G’.G’.   “Barkamol   avlod   -   O’zbekiston   taraqqiyotining   poydevori”.   -
Toshkent: O’zbekiston, 2010.
23 O‘quvchilarni   rasmlar   orqali   Vatan   haqidagi   tushunchalarni   shakllantirish   va
rivojlantirish, Vatanga bo‘lgan muhabbat va sadoqatlarini oshirish, Vatanimizning
go‘zal tabiati, tabiiy boyliklari, shirindan shakar nozu-ne’matlarini qadrlash, komil
inson   bo‘lish   maqsadlarini   amalga   oshirish   uchun   rostgo‘ylik,   mehribonlik,
do‘stlik, ahillik, bilimdonlik kabi fazilatlarga ega bo‘lish kabi maqsadlarni amalga
oshirish mumkin. 
https://ininet.org/reja-kirish-i-bob-savod-orgatish-davrida-oquvchilarni-diktant.html?
page=3#Kurs_ishi_mavzusining_ilmiy_%E2%80%93amaliy_ahamiyati
https://ya.ru/search/?text=savod+o%27rgatish+davrida+nutq+o
%27stirishga+oid+rejalarni+tuzish+metodikasi&lr=10335&clid=2422917
24 Xulosa
Ma’lumki   savod   o‘rgatish   jarayoni   o‘quvchilarnng   nafaqat   xat   savodlarini
chiqarish,   Kelgusida   ularning   fe’l   –atvori,   ko‘plab   ko‘nikmalar   va   odatlarning
shakllanishida   ilk   bosqich   sanaladi.   Shunday   ekan   biz,   o‘quvchilarni   chiroyli   va
savodli   yozishga   o‘rgatish   orqali   ularda   iroda,   tartiblilik,   ozodalik   kabi   sifatlarni
shakllantirishga erishishimiz mumkin. 
O‘quvchilar   savodli   va   to‘g‘ri   yozish   oqali   e’tiborli,   irodali,   tartibli   bo‘lishga
o‘rganib boradilar. Bu esa jamiyatimizda shakllanayotgan har bir shaxsga tegishli
bo‘lgan   fazilatlardan   biridir.   Savod   o‘rgatish   jarayonida   ta’limiy   diktantlardan
foydalanishga   bag‘ishlangan   ushbu   bitiruv   malakaviy   ishda   biz   ana   shu   masalani
ko‘rib   chiqdik.   Unda   asosan   o‘quvchilarni   savodli   va   husnixat   asosida   yozishga
o‘rgatish   masalalari,   darslarni   interaktiv   usulllar   hamda   didaktik   o‘yinlardan
foydlalanib tashkil etish masalalirga asosiy e’tibor qaratildi. 
Ilmiy   metodik   adabiyotlar,   tadqiqot   jarayonida   olingan   natijalar   tahlili   hamda
boshlang‘ich ta’lim  jarayonini  kuzatishlar  asosida  quyidagi xulosa va tavsiyalarni
taqdim   etishni   maqsadga   muvofiq   deb   hisoblaymiz.   Kichik   yoshdagi   bolalarga
beriladigan   til   ta’limi   va   tarbiyasi   o‘zgacha   yo‘nalish,   o‘zgacha   usullar   bilan
boyitib,   til   sofligi,   adabiy   til   me’yorlarini   singdirish   kabi   zaruriy   mashqlar
vositasida olib boriladi. 
Shuningdek,   savod   o‘rgatish   jarayonida   ham   pedagogik   texnologiyalarning
ilg‘or   usullariga   tayanib   ish   ko‘rmoq   joiz   hamda   bolalar   idrok   eta   oladigan
topshiriqlar   tizimini   ishlab   chiqish   va   ular   qisman   maxsus   o‘quv   qo‘llanmalar
mazmuniga   kiritilishi   zarur.   Boshlang‘ich   ta’limining   samaradorligini   oshirish
omillaridan   biri   bolalarning   savodli   yozish   malakalarini   tarbiyalashdir.   Buni   1-
sinfdan boshlanib, yuqori sinflarda ham davom ettirilishi lozim.
25 FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR
1. Ahmedova   M.   O‘zbek   tilini   o‘qitishda   kompyuterdan   foydalanish.   “Til   va
adabiyot ta’limi” jurnali, 2006.  2-son, 73-75-betlar  
2. Abdullayeva,   M.   Ochilov,   K.   Nazarov,   S.   Fuzailov,   N.   Bikboyeva.   —Т.:
1994
3. Abdullayev. Eski maktabda xat-savod o‘rgatish. - Т.   “O‘qituvchi", 2005.
4. F.R. Qodirova “Nutq  о ’stirish metodikasi”  О ’UM T.; 2012yil (electron) 
5. Karimov I.A. Yangicha fikrlash va ishlash davr talabi. Asarlar, 5-jild. – T.:
“O‘zbekiston” nashriyoti, 1997 yil. 
6. Ne’matova  A   K. Qosimova,. 2-sinfda ona tili darslari. — Т.:Cho‘lpon, 2004
7. Qosimova.   K   Boshlang‘ich   sinflarda   imlosi   qiyin   so‘zlarni   o‘rgatish.   —   Т.:
2002
8. Usmonov     A   J.   G‘.   Yo‘ldoshev,   S.   Pedagogik   texnologiya   asoslari.—   Т.:
“O‘qituvchi”, 2004
9. Umarova   M.   Sh.   Hakimova.   O‘qish   kitobi   (3-sinf   uchun   darslik).—   Т.:   Y.
Abdullayev. Eski maktabda xat-savod o‘rgatish. - Т.   “O‘qituvchi", 2005.
10. Umumiy   o’rta   ta’limning   Davlat   ta’lim   standarti   va   o‘quv   dasturi.
Boshlang‘ich   ta’lim.   ”Ta’lim   taraqqiyoti”   jurnali.   Toshkent,   ”sharq”   2021-y,   7-
maxsus son, 50-b
11. Xudoyberganova   M.   M.   Muxtorova.   3-sinfda   ona   tili   darslari.   —Т.:
“O‘qituvchi", 2005.
12. O‘zbekiston   Respublikasi   maktabgacha   ta’lim   muassasasi   to‘g‘risidagi
Nizom. T., 2018y
26 _______________________________________________ ta’lim yo nalishiʻ
talabasi ______________________________________________________ning
____________________________________________mavzusidagi kurs ishiga
RAHBAR XULOSASI
Mavzu   talaba   tomonidan   (mustaqil   yozilganligi,   amaliy   ahamiyati,
dolzarbligi, mazmunda keltirilgan ijobiy tomonlar va rejaning izchil yoritilganligi,
mavzu   to liq   qamrab   olinganligi)   ______________________	
ʻ
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
_________________________________________________________________
Ishdagi kamchiliklar_______________________________________________ 
_______________________________________________________________
 __________________________________________________________________
Kurs ishining yoritilishi bo yicha rahbar tomonidan baholanishi (kurs ishiga	
ʻ
ajratilgan balldan  25% gacha baholanadi): Ball __________ 
27 KOMISSIYA XULOSASI
Talaba   tomonidan   mavzuning   og zaki   bayoni(yoritib   berishi,   tushunchasi,ʻ
savollarga   to liq   javob   bera   olishi,   tahlillar   keltirishi,   xulosalar   chiqara   olishi)	
ʻ
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
______________________________________________________________
Kurs   ishining   og zaki   bayoni   bo yicha   komissiya   tomonidan   baholanishi	
ʻ ʻ
(kurs ishiga ajratilgan balldan  25% gacha baholanadi): Ball __________ 
Jami ball_______________________ 
Komissiya raisi    _____________________                  ____________________ 
            (FISH)                                                                          (imzo) 
Komissiya a’zosi    ____________________                  ____________________ 
            (FISH)                                                                                 (imzo) 
Komissiya a’zosi    _____________________                  ____________________ 
            (FISH)                                                                           (imzo)
28
Купить
  • Похожие документы

  • Ona tili darslarida oʻquvchi tasavvurini rivojlantirish metodikasi. 5-sinf
  • 3-sinfda ona tili va o’qish savodxonligi darslarida o’quvchilarning yozuv malakalarini shakllantirish usullari.
  • Boshlangʻich sinf oʻquvchilarining ijodiy fikrlashini rivojlantirishni STEAM taʼlimi orqali amalga oshirish usullari kurs ishi
  • Elektron darsliklar va ularga qo‘yiladigan talablar
  • 1–2-sinf o‘quvchilarining matematik madaniyatlarini shakllantirish

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha