Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 13000UZS
Hajmi 244.0KB
Xaridlar 6
Yuklab olingan sana 24 Dekabr 2024
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Pedagogika

Sotuvchi

Bohodir Jalolov

Savod o‘rgatish tayyorlov darslarini tashkil etish

Sotib olish
4O‘ZBEKISTON RESPUBLIKASI OLIY TA’LIM, FAN VA
INNOVATSIYALAR VAZIRLIGI 
URGANCH  INNOVATSION  UNIVERSITETI
___________________ fakulteti ___________________yo‘nalishi
_____________________________________ning
______________________________________ fanidan
K URS ISHI
M avzu:  Savod o‘rgatish tayyorlov darslarini tashkil etish
Bajardi:                                                               ____________________  
Qabul qildi:                                                       _____________________
 
______________ 2024
MUNDARIJA: 4KIRISH.....................................................................................................................3
I   BOB.   O‘QUVCHILARNING   SAVOD   O‘RGATISHGA
TAYYORGARLIGI
1.1.   Savod   o‘rgatish   jarayoni ………………………..……………………………...
7
1.2.   Alifbe   davrida   yozuv   ko‘nikmalarini   shakllantirish………………….
……….16
II   BOB.   BOSHLANG’ICH   SINFDA   ALIFBE   DAVRIDA   YOZUVCGA
O’RGATISH
2.1.   Yozuv   darslarida   o’quvchilar   nutqini
o’stirish……………………………………………………………………..……20
2.2. Savod o’rgatish davrida o’qish va yozuv darslari……………………………28
XULOSA................................................................................................................
33
FOYDALANILGAN
ADABIYOTLAR..............................................................35
ILOVALAR………………………………………………………………………36 4KIRISH.
Mavzuning   dolzarbligi.   Mustaqil   O‘zbekistonning   kelajagi   ko‘p   jihatdan
barkamol,   intellektual   salohiyatli   avlod   va   unga   ta’lim-tarbiya   berish   sifatiga
bog‘liq. S h u bois Vatani, halqini sevadigan, istiqlol g‘oyalariga sadoqatli, mustaqil
fikrlaydigan   ijodkor   shaxsni   etishtirish   davlatning   ta’lim   sohasidagi   siyosatining
ustuvor yo‘nalishlaridan biridir shuning bilan birga ta’lim tizimidagi tub islohotlar
orqali   shaxs   ma’naviy   kamolotini   ta’minlash   mazkur   yo‘nalishning   dolzarb
muammolaridan   biri   bo‘lib,   bu   haqda   O‘zbekiston   Respublikasining   «Ta’lim
to‘g‘risida» gi Qonuni va «Kadrlar tayyorlash milliy dasturi» da       ta’lim tizimini
tubdan   isloh   qilish,   ma’naviy   barkamol   shaxsni   tarbiyalash   davlat   ahamiyatiga
molik   muhim   vazifalaridan   biri   ekanligi   ko‘rsatilgan.   Maktabgacha   ta’lim
umuman   olganda,   uzliksiz   ta’limning   birinchi   bosqichi   hisoblanib,   u   maktabda
o‘qish   uchun   tayyor   bo‘lgan   sog‘lom   va   to‘laqonli   shaxs   sifatida   shakllangan
bolani tarbiyalashni  ko‘zda tutadi. Bolani  maktabda muvaffaqiyatli ta’lim olishga
tayyorlash uchun unga ona tilining barcha boyliklarini  egallab olish uchun tegishli
shart-sharoitlarni   yaratish   zarur. Bola   nutqining   rivoji   ko‘p   jihatdan   uning
ruhiyatiga,   sog‘lom,   tetik   o‘sishiga.   Ahloqiy   sifatlariga     o‘quv   dasturini
o‘zlattirishda   me’yorli   bajarilishini   ta’minlashshiga,   qo‘ l lanmalarning
monandligiga bog‘likdir. Bu masalalar maktabgacha ta’limda o‘z echimi ifodasini
topishi va o‘z ona tilida ravon gapira oladigan qilib tarbiyalashga qaratilishi zarur.
Bolalarning  aqliy   jarayonini   rivojlantirish     uchun   ularning  nutqini   o‘stirish   zarur:
Bola   har   bir   so‘z   manosini   tushuna   olishi   uni   o‘z   nutqida   erkin   ifodalashga
muvofiq bo‘lishi kerak. Tushunchalar tizimiga moslashgan bola o‘z fikrini jamlab
gapirishga   va   ifodalab   berishga   o‘rganadi.   O g‘zaki   nutqini   o‘stirish   bo‘yicha
o‘tkaziladigan   mashg‘ulotlarda     asosan,     bolalarning   og‘zaki   nutqini   o‘stirishga,
nutqni   grammatik   tomondan     to‘g‘ri   shakllantirishga:   nutqning   morfologik   va
sintaksis   tomonlarini   shakllantirishni   davom   ettirish:     sodda   va   qo‘shma   gaplar
tuzish,   bunda   barcha   so‘z   turkumlaridan   foydalanishga   o‘rgatish,     bolalarni
gapirganda   sonni   otga,   sifatni   otga,     sifatni   fe’lga   to‘g‘ri   ishlatish   malakalarini 4takomillashtirish,       tovush   va   so‘zlarni   to‘g‘ri   talaffuz   etishga,   ravon   gapirishga,
mustaqil   hikoya   qilishga     e’tibor   beriladi.   O g‘zaki   nutqini   o‘stirishda     mustaqil
hikoya   qilishga   o‘rgatish         katta   o‘rin   egallaydi:     bolalalarni   o‘z   hayotlarida
uchragan   voqealar,   suratlarga   qarab,   tarbiyachining   taklif   qilgan   mavzusi   asosida
hikoyalar tuzishga  o‘rgatiladi.Tayyorlov guruh bolalarining hikoyalari  mazmunan
bog‘langan,   ma’lum   izchillikda,   grammatik   tomondan   to‘g‘ri   tuzilgan   bo‘lishi
kerak. 
Kurs   ishning   maqsadi.   Bolalarni   savod   o‘rgatishga   tayyorlashning   maqsad,
mazmuni va mohiyati  to‘g‘risida bilimlarni hamda to‘liq tasavvurni shakllantirish.
Kurs ishning vazifalari:
–  Bolalarda o‘qish va yozishga bo‘lgan qiziqishini uyg‘otish 
–  Bolalarni   yozish, o‘qish   ko‘nikmalarini   shakllantirishni   ifodala sh .
  –  Mashhulotlar    jarayonida   bolalarni   savodga   o‘rgat ish
Kurs   ishining   ob’ekti:  .....................................................................
Kurs   ishning
predmedi:................................................................................................................
Kurs   ishi   tuzilishi :   Kirish,   ikkita   bob,   rejalar,   xulosa,   foydalanilgan   adabiyotlar
ro‘yxati va ilovadan iborat.   
I BOB. O‘QUVCHILARNING SAVOD O‘RGATISHGA 
TAYYORGARLIGI
1.1. Savod o‘rgatish jarayoni
                        Ta’lim   tarbiya   tizimining   bugungi   kundagi   vazifasi   o‘sib-ulg‘ayib
kelayotgan   yoshlarni   vatanparvar,   zamonaviy   bilim,   ko‘nikma   va   malakalarini
o‘zlashtirgan   kelajakda   jamiyatda   o‘z   o‘rnini   egalashga   erishgan-komillikka
intiladigan   barkamol   avlodni   voyaga   yetkazishdir.   Mamlakatimizda   ta’lim
sohasida   olib   borilayotgan   islohatlarda   umumta’lim   maktablari   hal   qilivchi
kuchga   aylangani   ayni   haqiqatdir.   Maktablarda   kelajak   avlod   vorislarini
tarbiyalashga   yo‘naltirilgan   imkoniyatlar   o‘z   navbatida,   pedagog   xodimlardan
sifatli   ta’lim-tarbiya   berishni,   o‘quvchi   yoshlardan   esa   puxta   bilim   olishni   talab 4etadi.  Bu   o‘z   navbatida  har   bir   o‘qituvchi   zimmasiga   yanada   yuksak   mas’uliyat
va   vazifalarni   yuklaydi.     bosqichlarida   hech   qiynalmasdan   yanada   yuksak
natijalarga erisha oladi. Savod o‘rgatish metodikasi kichik yoshdagi o‘quvchilarni
elementar   o‘qish   va   yozishga   o‘rgatish   metod   va   usullarini   aniqlash   va   ularni
ta’lim   jarayoniga   tatbiq   etish   masalalari   bilan   shug‘ullanadi.   Bolalarga   savod
o‘rgatish   pedagogika   fanidagina   emas,   balki   ijtimoiy   hayotda   ham   juda   jiddiy
masalalardan   hisoblanadi.   Chunki   xalqning   savodxonligi   milliy   istiqlol
g‘oyalaridan   oziqlanish   uchun,   siyosiy   onglilik   uchun,   yuksak   ma’naviy
madaniyat uchun kurash qurolidir. Hozirgi globallashuv sharoitida Respublikada
har   bir   kishining   savodxon   bo‘lishiga   alohida   e’tibor   berilishi   huquqiy
demokratik   davlat   qurilishi   talablariga   muvofiqdir.   Savod   o‘rgatish
metodikasining   maqsadi   -   bolalarni   boshlang‘ich   o‘qish   va   yozishga   o‘rgatish.
O‘zbek   alifbosiga   asoslangan   holda   qisqa   vaqt   ichida   o‘quvchilar   o‘qish   va
yozish ko‘nikmasini egallaydilar.  
          Savod o‘rgatish davrida til ta’limi mazmuni o‘quvchilarga beriladigan til va
nutq   sohasidagi   bilim   va   ko‘nikmalar   bilan   belgilanadi.   Savod   o‘rgatish   davrida
o‘qish   va   yozish   harakatinimaqsadga   muvofiq   ravishda   bajara   olish   o‘qish   va
yozish   ko‘nikmasi   deyiladi.   Bu   ko‘nikma   bilimni   talab   qiladi,   chunki   ko‘nikma
bilimsiz shakllanmaydi. Bilim ko‘nikmaga aylanmagan bo‘lishi mumkin. Masalan,
bola   v   harfining   elementlarini,   yozuv   chiziqlari   orasiga   qanday   joylashtirilishini
bilib,   uni   daftarda   yoza   olmasligi   yoki   harflarni   tanib,   ular   ishtirok   etgan   so‘zni
o‘qiy   olmasligi   mumkin.   Yozish   ko‘nikmasini   hosil   qilish   uchun   boshqa   faoliyat
turlari, ya’ni yozish jarayonida partada to‘g‘ri o‘tirish, ruchkani barmoqlar orasida
tutish,   daftarni   qiyalikda   qo‘yish   kabilar   ham   o‘rgatiladi.   O‘qish   va   yozish
ko‘nikmasi takomillashtirila borib, malakaga aylantiriladi. Malakaning shakllanishi
uchun bir faoliyat bir necha bora takrorlanishi lozim. Yozish malakasida o‘quvchi
ruchkani   qanday   ushlash,   qanday   yurgizish   haqida   o‘ylab   o‘tirmay,   so‘z   va
gaplarni   yoza   boshlaydi.   Demak,   o‘qish   va   yozish   malakasi   harakatning   o‘ylab
o‘tirmay  amalga  oshirilish  jarayonidir.  Malaka   o‘qitishning  keyingi  bosqichlarida
mustahkamlanib, avtomatlashish darajasiga yetkaziladi. 4                      O‘quvchini   savod   o‘rgatish   jarayonida   o‘qish   va   yozishga   o‘rgatishda
o‘quvchilarning   faoliyat   ko‘rsatishi   va   nutq   faoliyatiga   kirishishlari   uchun   talab
qo‘yilishi,   o‘z   fikrini   og‘zaki   yoki   yozma   ifodalashi   uchun   zaruriyat   va   ehtiyojni
yuzaga   keltiruvchi   vaziyat   yaratilishi   lozim.   O‘qish   va   yozish   malakasi   biri
ikkinchisining   muvaffaqiyatli   amalga   oshuvini   ta’minlaydi.   Shuning   uchun   ham
o‘qishga   o‘rgatish   bilan   yozuvga   o‘rgatish   parallel   olib   boriladi   va   bu   faoliyat
muntazam   ravishda   mashq   qildiriladi.   SHunday   ekan,   savod   o‘rgatish   jarayonida
bola   juda   ko‘p   o‘qishi   va   yozishi   zarur.   O‘qish   uchun   ham,   yozish   uchun   ham
yangi matn olinadi, chunki bir matnni bir necha bor qayta o‘qish bilan maqsadga
erishish   qiyin.   Bu   ko‘pincha   o‘qilgan   matnni   yuzaki   yodlab   olishga   olib   keladi.
Takroriy   faoliyatda   vaziyat   va   mazmunning   almashinishi   malakani
mustahkamlashga   yordam   beradi,   qobiliyatni   o‘stiradi.   O‘quvchi   oldida   uzoq
muddatda amalga oshadigan maqsad - o‘qish va yozishni o‘rganish hamda hozirda
bajarishi   shart   bo‘lgan   kundalik   maqsad   -   topishmoqni   o‘qish   va   javobini   topish,
so‘z va gaplarni o‘qish, rasm asosida so‘zlab berish kabilar turadi. 
            O‘zbek   tili   yozuvi   tovush   yozuvi,   ya’ni   fonematik   yozuvdir.  Har   bir   tovush
uchun, har  bir  fonema uchun maxsus grafik shakl  (harf) olingan. O‘qishda grafik
shakllar  tovushga aylantirilsa, yozuvda aksincha,  tovushlar  harflarga aylantiriladi.
Bu o‘qish va yozish faoliyatida o‘quvchi uchun qiyinchilik tug‘dirgandek tuyulsa-
da, aslida o‘qish va yozish jarayonini soddalashtiradi, chunki tilimizdagi tovushni
ifodalovchi  harflar  soni   uncha  ko‘p  emas.   O‘qish   va  yozishni  o‘zlashtirish  uchun
tovush   va   harflarning   o‘zaro   munosabatiga   oid   qoidalarni   o‘zlashtirish   kifoya.
Savod o‘rgatish metodikasida o‘zbek tili tovushlar va harflar tizimining o‘ziga xos
xususiyatlarini   hisobga   olish   talab   etiladi.   Savod   o‘rgatish   jarayonidagi   o‘qish
darslarining   asosiy   vazifasi   o‘quvchilarga   tovush   va   harfni   tanishtirish,   ularning
to‘g‘ri   talaffuzini   o‘rgatish   orqali   bolalarda               to‘g‘ri,   ongli,   ifodali   o‘qish
ko‘nikmalarini   shakllantirishdan   iborat.   SHuningdek,   o‘quvchilar   lug‘atini
boyitish, bog‘lanishli nutqini o‘stirish, bilimini boyitish, tafakkurini shakllantirish,
eshitish,   qabul   qilish   sezgisini   o‘stirishda   ham   bu   davr   mas’uliyatliligi   bilan
alohida o‘rin tutadi.Tayyorgarlik davri o‘qishga o‘rgatish uchun zamin hozirlaydi. 4Bu   davrda   bolalarda   o‘zgalar   nutqini   eshitish,   diqqatni   to‘plash,   til   birliklarini
(tovush,   bo‘g‘in,   so‘z,   gap)   farqlash,   ajratish,   ularning   vazifalarini   anglash   kabi
xususiyatlar   shakllantiriladi.   Bular   o‘quvchilarning   o‘qishni   muvaffaqiyatli
egallashlariga   yordam   beradi.       Savodga     tayyorlash   bo‘yicha   o‘tkaziladigan
mashg‘ulotlarda savodga o‘rgatish ikki davrga  ajratiladi.
Tayyorgarlik davri
Asosiy davr (Savodga tayyorlash)
Savodga   o‘rgatishning   tayyorgarlik   davri   vazifalari   sentyabr,   oktyabr   oylarida
rejalashtiriladi. Bu davrda quyidagi  ishlar olib boriladi:
1. T ovushlarni   to‘g‘ri   talaffuz   etish   va   so‘zning   tovush   tarkibi   haqidagi
tasavvurlarini aniqlash va shakllantirish
2. Unli va undosh tovushlar haqida tushuncha berish.
3. Jarangli va jarangsiz tovushlarni ajratishga o‘rgatish asosida fonematik idrokni
va tasavvurni rivojlantirish
4.  Oddiy tahlil va sintez qilish ko‘nikmalarini rivojlantirish:
a/ Gapni so‘zlarga bo‘lish, so‘zlarni bo‘g‘inlarga bo‘lish;
b/ ma’lum tovushlarni o‘rnini aniqlash (so‘zning boshida, o‘ rtasida va oxirida);
  v/ so‘zda tovushlar ketma-ketligini va sonini aniqlash;
g/ tovushlardan bo‘g‘inlar, so‘zlar tuzishga o‘rgatish; 
d/ tovushlarni eshitishda farqlashga o‘rgatish;
      Tayyorlov guruhida nutq, o‘qish va savodga tayyorlash yo‘nalishining savodga
o‘rgatish   bo‘limining     2-   bosqichi   -   asosiy   davrida     (oktyabr-   may)   quyidagi
ishlar olib boriladi:
1. Berilgan tovushni  harf belgisi bilan tanishtirish
    2.Kesma   harflar   yordamida   tovush-harf   tahlil   va   sintezi
bo‘yicha mashqlarni bajarishga o‘rgatib borish;
 4. Bo‘g‘in o‘qish;
  5.   Kesma   harflar   yordamida   bo‘g‘in   va   so‘zlarni   tuzish   va   ularni   bo‘g‘inlab
o‘qishga  o‘rgatish. 4        Tayyorlovguruhlaridayildavomidao‘tkaziladiganmashg‘ulotlar     bolalar  yoshiga
mos bo‘lishi va ketma—ketlikda olib borilishi kerak.
                Mashg‘ulotlar     ishlanmasida     mavzuning   maqsad-vazifalari,   kutilayotgan
natijalar,   kerakli   jihozlar,   mashg‘ulotning   borishi   to‘liq   yoritiladi.   Mashg‘ulot
mavzulari  bolalar uchun tushunarli, amaliy ishlar va turli interfaol o‘yinlar bolalar
yoshiga   mos,   qiziqarli   va   turli     bo‘lishi   lozim.   Mashg‘ulotlar   davomida   bolalar
barmoq mashqlarini tetiklashtiruvchi daqiqalarda bajaradilar, harflar bilan  maxsus
o‘yinlar, (yig‘ish, terish),  amaliy ishlarni  bajarib, alifbeni bilib, bo‘g‘inlarni o‘qiy
olish   ko‘nikmalari   mustahkamlanib   boradi.   Har   bir   mashg‘ulotning   oxirida
bolalarning   bilimlarini   aniqlash   va   mustahkamlash   uchun   savollar   berilgan.
O‘zbekiston   o‘z   mustaqilligini   qo‘lga   kiritgan   dastlabki   kunlardanoq   yangi,
rivojlangan   jamiyat   qurish   yo‘liga   kirdi.   Zahmatkash   halqimiz   o‘zining   fidoiy
mehnati   va   tinch   hayoti   bilan   dunyodagi   taraqqiy   topgan   mamlakatlar   qatoridan
mustahkam o‘rin egallash maqsadida barcha sohalarda chuqur islohotlarni amalga
oshira boshladi. Kelajagi buyuk davlat barpo etish borasida amalga oshirilayotgan
barcha   tarixiy   o‘zgarish   va   yangilanishlar   yurtdoshlarimiz   qalbi,   ongiga   ulkan
ta’sir ko‘rsatmoqda.                
  1.2. Alifbe davrida yozuv ko‘nikmalarini shakllantirish .
                  O‘quvchilar   tayyorgarlik   davrida  ayrim   mashqlarni   bajargan   bo‘lishlariga
qaramay,   o‘qituvchi   navbatdagi   darsni   e’lon   qilish   bilan   birga   yozuv   asboblarini
qayta   tekshirib   chiqishi   lozim.   Shu   bilan   birga,   quyidagi   vazifalarni   bajarishni
maqsad qilib qo‘yishi lozim: 
1. Barmoq va qo‘l muskullari harakatini o‘stiruvchi gimnastik mashqlar o‘tkazish.
2.   Doskaga   mashqni   yozib   ko‘rsatish   va   asosiy   e’tiborni   nimaga   jalb   etishni
tushuntirish.   (Ayrim   o‘quvchilar   harfni   qanday   yozishni   so‘zlab   berishlari   ham
mumkin) 
3. Daftardan foydalanishni, yozuvni qayerdan boshlashni tushuntirish. 
4.   Partada   to‘g‘ri   o‘tirish,   ruchkani   to‘g‘ri   ushlash,   daftarni   to‘g‘ri   tutish
qoidalarini eslatib o‘tish.  45.   Har   bir   qatorga   nechta   harf   yozishni   tushuntirish,   o‘quvchilarning   yozuvini
muntazam kuzatib borish. 
6.   Ishning   birinchi   qismi   tugallangandan   so‘ng   (o‘qituvchining   savoliga   qarab)
bajargan yozuvlarini doskadagi namuna bilan solishtirib ko‘rishga va yo‘l qo‘ygan
xatolarini topishga o‘rgatish.
 7. Vazifani qayta tushuntirish orqali o‘quvchilardagi kamchiliklarni yo‘qotish.
 8. Jismoniy mashq daqiqalari o‘tkazish. 
9.   Yangi   mashqni   tushuntirish,   dasrlikning   qaysi   beti,   qachon   va   necha   qator
yozish kerakligini belgilab qo‘yish.
 10. Ko‘z bilan daftar orasidagi masofani to‘g‘ri saqlashga o‘rgatish. 
11.   Har   bir   mashqni   bajarishda   uni   tahlil   qilish,   zarur   bo‘lsa,   qo‘shimcha
ko‘rsatmalar berish.
O‘qish   va   yozish   nutq   faoliyatining   turi.   Maktabda   o‘qitish   elementar   o‘qish   va
yozishga   o‘rgatishdan   boshlanadi.   “Alifbe”ga   asoslangan   holda   qisqa   vaqt   ichida
o‘quvchilar   o‘qish   va   yozishga   o‘rgatiladi,   ya’ni   o‘qish   va   yozish   ko‘nikmasini
egallaydilar.   Savod   o‘rgatish   davrida   o‘qish   va   yozish   harakatini   maqsadga
muvofiq ravishda bajara olish o‘qish va yozish ko‘nikmasi deyiladi. Bu ko‘nikma
bilimni   talab   qiladi,   chunki   har   qanday   ko‘nikma   bilimsiz   shakllanmaydi.   Bilim
ko‘nikmaga aylanmagan bo‘lishi mumkin. Masalan, bola v harfining elementlarini,
yozuv chiziqlari orasiga qanday joylashtirilishini bilib, uni daftarda yoza olmasligi
yoki o‘quvchi harflarni tanib, ularni o‘qiy olmasligi mumkin. Yozish ko‘nikmasini
hosil   qilish   uchun   boshqa   faoliyat   turlari,   ya’ni   yozish   jarayonida   partada   to‘g‘ri
o‘tirish, ruchkani barmoqlar orasida tutish, daftarni qiyalikda qo‘yish kabilar ham
o‘rgatiladi.   O‘qish   va   yozish   ko‘nikmasi   takomillashtirila   borib,   malakaga
aylantiriladi.   Malakaning   shakllanishi   uchun   bir   faoliyat   bir   necha   bora
takrorlanishi lozim. Yozish malakasida o‘quvchi ruchkani qanday ushlash, qanday
yurgizish haqida o‘ylab o‘tirmay, so‘z va gaplarni yoza boshlaydi. Demak, o‘qish
va   yozish   malakasi   harakatning   o‘ylab   o‘tirmay   amalga   oshirilish   jarayonidir.
Malaka   o‘qitishning   keyingi   bosqichlarida   mustahkamlanib,   avtomatlashish
darajasiga   yetkaziladi.   O‘qish   va   yozish   kishi   nutq   faoliyatining   turi   bo‘lib,   u 4nutqqa   oid   malakadir.   O‘qish   malakasi   ham,   yozish   malakasi   ham   nutq
faoliyatining   boshqa   turlari   bilan,   ya’ni   og‘zaki   hikoya   qilish,   o‘zgalar   nutqini
eshitish orqali anglash, ichki nutq bilan uzviy bog‘liq holda shakllanadi. Maktabda
o‘qitishning   muvaffaqiyati   savod   o‘rgatishning   qanday   tashkil   etilganligiga
bog‘liq.   20   O‘quvchini   savod   o‘rgatish   jarayonida   elementar   o‘qish   va   yozishga
o‘rgatishda   o‘quvchilarning   faoliyat   ko‘rsatishi   va   nutq   faoliyatiga   kirishishlari
uchun talab bo‘lishi, o‘z fikrini og‘zaki yoki yozma ifodalashi uchun zaruriyat va
ehtiyojni   yuzaga   keltiruvchi   vaziyat   yaratilishi   lozim.   O‘qish   va   yozish   malakasi
biri   ikkinchisining   muvaffaqiyatli   amalga   oshuvini   ta’minlaydi.   Shuning   uchun
ham o‘qishga o‘rgatish bilan yozuvga o‘rgatish parallel olib boriladi va bu faoliyat
muntazam   ravishda   mashq   qildiriladi.   Shunday   ekan,   savod   o‘rgatish   jarayonida
bola   juda   ko‘p   o‘qishi   va   yozishi   zarur.   O‘qish   uchun   ham,   yozish   uchun   ham
yangi matn olinadi, chunki bir matnni bir necha bor qayta o‘qish bilan maqsadga
erishish   qiyin.   Bu   ko‘pincha   o‘qilgan   matnni   yuzaki   yodlab   olishga   olib   keladi.
Takroriy   faoliyatda   vaziyat   va   mazmunning   almashinishi   malakani
mustahkamlashga   yordam   beradi,   qobiliyatni   o‘stiradi.   O‘quvchi   oldida   uzoq
muddatda amalga  oshadigan   maqsad  o‘qish  va  yozishni   o‘rganish  hamda  hozirda
bajarishi   shart   bo‘lgan   kundalik   maqsad   topishmoqni   o‘qish   va   javobini   topish,
so‘z   va   gaplarni   o‘qish,   rasm   asosida   so‘zlab   berish   kabilar   turadi.   O‘zbek   tili
yozuvi   tovush   yozuvi,   ya’ni   fonematik   yozuvdir.   Har   bir   tovush   uchun,   har   bir
fonema   uchun   maxsus   grafik   shakl   (harf)   olingan.   O‘qishda   grafik   shakllar
tovushga   aylantirilsa,   yozuvda   aksincha,   tovushlar   harflarga   aylantiriladi.   Bu
o‘qish va yozish faoliyatida o‘quvchi uchun qiyinchilik tug‘dirgandek tuyulsa-da,
aslida   o‘qish   va   yozish   jarayonini   soddalashtiradi,   chunki   tilimizdagi   tovushni
ifodalovchi   harflar  soni  uncha  ko‘p emas.   O‘qish  va  yozishni   o‘zlashtirish  uchun
tovush   va   harflarning   o‘zaro   munosabatiga   oid   qoidalarni   o‘zlashtirish   kifoya.
Savod o‘rgatish metodikasida o‘zbek tili tovushlar va harflar tizimining o‘ziga xos
xususiyatlarini hisobga olish talab etiladi. O‘zbek tilining tovush tizimi va yozuvi.
O‘zbek   tili   yozuvi   fonematik   yozuv   hisoblanadi.   1993   yildan   boshlab   o‘zbek   tili
yozuvi uchun lotin grafikasi asos qilib olindi. Nutqning har bir tovushi uchun unga 4mos grafik shakl qabul qilindi. O‘qituvchi savod o‘rgatish jarayonida o‘quvchilarni
tovush va harflar bilan tanishtirishda, ularni sintezlab o‘qishga o‘rgatishda o‘zbek
tilining   fonetik   xususiyatlarini   hisobga   olishi   zarur.   Savod   o‘rgatish   analitik-
sintetik tovush metodiga asosan olib boriladi. So‘z bo‘g‘inga bo‘linadi, bo‘g‘indan
kerakli o‘rganilayotgan tovush ajratilib olinadi, tahlil qilinadi, o‘rganiladigan harf
bilan sintezlanadi, shu asosda harf va butun o‘qish jarayoni o‘zlashtiriladi. Bunda
o‘zbek   tili   grafik   tizimi,   tovushlarni   yozuvda   belgilash   xususiyatlari   hisobga
olinadi.   Savod   o‘rgatishda   o‘zbek   tili   grafik   tizimining   quyidagi   xususiyatlarini
hisobga   olish   muhim   ahamiyatga   ega:   1.   Savod   o‘rgatishda   tovush-harf   bilan
tanishtirish unlilardan boshlanadi. Hozirgi  o‘zbek tilida 6 ta unli fonema mavjud:
a, o, i, e, u, o‘. E harfi so‘z va bo‘g‘in boshida qo‘llanadi (ekin, echki, aeroplan),
undoshdan   keyin   o‘rta   keng   lablanmagan   unli   tarzida   o‘qiladi   (kel,   tez).   Savod
o‘rgatishda   oldin  so‘z   boshida   keladigan   e,   so‘ngra   undoshdan   keyin   keladigan   e
tovush-harfi   bilan   tanishtiriladi.   O   harfi   o‘zbekcha,   umumturkiy   so‘zlarda   quyi
keng,   lablangan   o   tovushini   ifodalaydi,   ruscha-baynalmilal   so‘zlarda   urg‘usiz
bo‘g‘inda   a   tarzida   (botanika),   o‘   tovushi   kabi   (tonna),   qisqa   i   tarzida   (traktor)
talaffuz   qilinadi.   Shuning   uchun   bu   unli   qatnashgan   ruscha-baynalmilal   so‘zlar
savod o‘rgatish davridan so‘ng o‘quv jarayoniga kiritiladi. A tovushi bahor, savol
kabi   so‘zlarda   o   kabi,   muomala,   munosabat   kabi   so‘zlarda   i   tovushiga   yaqin
talaffuz   qilinadi,   lekin   a   yoziladi.   U   tovushi   qovun,   sovun   kabi   so‘zlarda   i
tovushiga yaqin talaffuz etilsa ham  u yoziladi. I tovushi  bilan, sira kabi so‘zlarda
talaffuz   etilmasa   ham   yozuvda   doimo   saqlanadi.   2.   O‘zbek   tilida   24   ta   undosh
tovush   bor.   Yozuvda   ular   23   ta   harf   bilan   ifodalanadi:   shulardan   3   tasi   harf
birikmasi,   21   tasi   yakka   harf   bilan   belgilanadi.   Ular   quyidagilar:   b,   d,   f,   g,   h,   j
(jurnal), j (jo‘ja), k, l, m, n, p, q, r, s, t, v, x, y, z, 22 g‘, sh, ch, ng. Undoshlarni
o‘rgatishda   ham   muayyan   tartibga,   talabga   asoslaniladi.   Alifbo   davrida   undosh
tovushlar   bilan   tanishtirishni   sonor,   ya’ni   ovozdor   tovushlar   bilan   boshlash
maqsadga muvofiqdir. Chunki sonor tovushlarni bo‘g‘in va so‘z tarkibidan ajratib
olish   oson.   Lekin   ng   sonor   undoshi   n   va   g   undosh   tovushlari   va   harflari   bilan
tanishtirilgach,   o‘rgatiladi.   Harf   birikmalarini   o‘rgatishdagi   qiyinchilik   hisobga 4olingan   holda,   ularning   alifbe   davrining   oxirgi   bosqichida   o‘rganilishi   maqsadga
muvofiqdir.   J   harfi   ikki   tovushni   ifodalaydi,   shuni   hisobga   olib,   unga   alohida
darslar   ajratiladi.   Birinchi   darsda   portlovchi   j   tovushini   o‘rgatish,   talaffuzini
tushuntirish, analitik-sintetik mashqlar yordamida ko‘nikmalar hosil qilish, keyingi
darsda   esa   sirg‘aluvchi   j   tovushi   va   uning   talaffuzi   o‘rgatiladi.   So‘ng   bu   ikki
tovushning talaffuzidagi farq taqqoslash usuli orqali tushuntiriladi. Berilgan bilim
analitik-sintetik   mashqlar   yordamida   mustahkamlanadi.   Sh   tovushini   ifodalovchi
sh harf birikmasi ham s va h harfi bilan, ch tovushini ifodalovchi ch harf birikmasi
h harfi bilan tanishtirilgach, o‘rgatiladi. O‘quvchilar bu harf birikmalarini bir yaxlit
tovush   sifatida   o‘qish   va   yozishga   ko‘nikishlari   lozim.   Bu   davrda   s’h   (is’hoq)
tarzida   o‘qiladigan   holatga   to‘xtab   o‘tilmaydi.   Jarangsiz   jufti   bor   jarangli
undoshlar   (b-p,   d-t,   v-f,   g-k,   z-s   kabi)   haqida   dastlabki   tushunchalar   beriladi,
ularning talaffuzi va yozuviga e’tibor qaratiladi. X va H tovushlarining talaffuzi va
imlosi haqida ham dastlabki tushunchalar beriladi, ularni farqlash bo‘yicha maxsus
mashqlar   ham   uyushtiriladi.   Tutuq   belgisi   (’)   unli   tovushdan   so‘ng   kelsa,   uni
cho‘zib talaffuz  qilishga,  undosh  tovushdan  so‘ng  kelsa,  undoshni   unlidan ajratib
talaffuz   qilishga   xizmat   qilishi   haqida   ham   tushunchalar   berilib,   asta-sekin   uni
qo‘llashga doir ko‘nikma va malakalar shakllantiriladi. Savod o‘rgatish jarayonida
harflarning 4 xil (bosma, yozma, bosh va kichik) shakli va ularning ishlatilish o‘rni
o‘rgatiladi.O‘quvchilarni   o‘qishga   o‘rgatish   bo‘g‘in   asosida   olib   boriladi.
Bo‘g‘inlab o‘qishga  o‘rgatish uchun so‘zni  bo‘g‘inga bo‘lish, bo‘g‘in chegarasini
aniqlashni o‘rgatish muhim sanaladi. Savod o‘rgatish davrida o‘quvchilar so‘zlarni
bo‘g‘inlarga   to‘g‘ri   bo‘la   bilsalar,   o‘qish   ko‘nikmasini   ham   yaxshi   egallaydilar.
O‘qishning   dastlabki   bosqichida   orfografik   o‘qishdan   foydalaniladi,   astasekin
orfoepik   o‘qish   ko‘nikmalari   shakllantiriladi.   Talaffuzi   yozilishiga   mos
kelmaydigan   tovushlar   ishtirok   etgan   so‘zlar   oldin   orfografik,   so‘ngra   orfoepik
o‘qib   beriladi   va   ularning   o‘qilishi   bilan   yozilishi   taqqoslanadi.   O‘quvchilar
muayyan   darajada   tushunchaga   ega   bo‘lganlaridan   so‘ng   orfoepik   o‘qish   mashq
qilinadi. O‘qish va yozish jarayonining psixofiziologik tavsifi. O‘qish ham, yozish
ham   murakkab   nutq   faoliyati   hisoblanadi.   Bu   jarayonlar   kichik   yoshdagi 4o‘quvchidan iroda, aql, hatto jismoniy harakatni ham talab qiladi. Kichik yoshdagi
o‘quvchini o‘qishga o‘rgatishda quyidagilar kuzatiladi: 
1. Bola o‘qish paytida bitta harfni ko‘radi, uni bilish uchun rasmlarni ko‘z oldiga
keltiradi,   rasmlarni   yoki   boshqa   harflarni   eslaydi,   esga   tushirgach,   uni   aytishga
oshiqadi, biroq o‘qituvchi aytishga yo‘l qo‘ymaydi, undan bo‘g‘inni aytishni talab
qiladi. O‘quvchi ikkinchi harfni eslab olguncha, birinchisi esdan chiqib qoladi yoki
ularni qo‘shib bo‘g‘in, bo‘g‘indan so‘z hosil qilguncha, o‘qish jarayoni sustlashadi.
2.   Ko‘pincha   bola   o‘qiyotgan   qatorni   yo‘qotib   qo‘yadi,   harfni,   bo‘g‘inni,   so‘zni
qayta   o‘qishiga   to‘g‘ri   keladi.   O‘quvchining   diqqati   kengaygan   sari   bo‘g‘in   va
so‘zni butunligicha idrok eta boshlaydi.
 3. O‘qishni endi o‘rganayotgan bola o‘qiyotgan matn mazmunini o‘zlashtirmaydi,
chunki   u   so‘zni   qanday   o‘qishga   ko‘p   kuch   beradi.   Darslikdagi   rasmlar,
o‘qituvchining   savollari,   ko‘rgazmali   qurollar   ularning   ongli   o‘qishlarini
ta’minlaydi.
  4.   Tajribasiz   kitobxon   so‘zni   birinchi   bo‘g‘iniga   yoki   rasmga   qarab   topadi.   Bu
xato   o‘qishga   olib   keladi.   Bunday   xatoning   oldini   olish   uchun   so‘z   bo‘g‘inlab
o‘qitiladi,   so‘zni   bo‘g‘in-tovush   tomondan   tahlil   qilishga,   tovush-harf   tomondan
analiz va sintez qilishga diqqat qaratiladi. 4II   BOB.   BOSHLANG’ICH   SINFDA   ALIFBE   DAVRIDA   YOZUVCGA
O‘RGATISH
2.1. Yozuv darslarida o‘quvchilar nutqini o‘stirish
                    Nutq   va   uni   o‘stirish   tushunchasi.   Nutq-kishi   faoliyatining   turi,   titl
vositalari   (so‘z,   so‘z   birikmasi,   gap)   asosida   tafakkurni   ishga   solishdir.   Nutq
o‘zaro aloqa va xabar funktsiyasini, o‘zaro fikrni his-hayajon bilan ifodalash va
boshqalarga ta’sir etish vazifasini bajaradi. Yaxshi rivojlangan nutq jamiyatda
kishining   aktiv   faoliyatining   muhim   vositalaridan   biri   sifatida   xizmat   qiladi.
O‘quvchi uchun esa nutq maktabda muvafaqqiyatli ta’limolish qurolidir. Nutq
–ustirish   nima?Agar   o‘quvchi   va   uning   tildan   bajargan   ishlari   ko‘zda   tutilsa,
nutq o‘stirish deganda tilni har tomonlama (talaffuzi, lug‘ati, sintaktik qurilishi,
bog‘lanishli   nutqni)   aktiv   amaliy   o‘zlashtirish   tushuniladi.   Agar   o‘qituvchi
ko‘zda   tutilsa,   nutq   o‘stirish   deganda,   o‘quvchilar   tilning   talaffuzi,   lug‘ati,
sintaktik qurilishi va bog‘lanishli nutqni aktiv egallashlariga yordam beradigan
metod va priyomlarni qo‘llash tushuniladi. 
             Nutq faoliyati uchun, shuningdek, o‘quvchilar nutqini o‘stirish uchun bir
necha shartga rioya qilish zarur: 
1.   Kishi   nutqining   yuzaga   chiqishi   uchun   talab   bo‘lishi   kerak.   O‘quvchilar
nutqini o‘stirishning metodik talabi  o‘quvchi  o‘z fikrini, nimanidir  og‘zaki va
yozma   bayon   xohishi   va   zaruriyatni   yuzaga   keltiradigan   vaziyat   yaratish
hisoblanadi. 
2.   Har   qanday   nutqning   mazmuni,   materiali   bo‘lishi   lozim.   Bu   material
qanchalik   to‘liq,   boy,   qimmatli   bo‘lsa,   uning   bayoni   shunchalik   mazmunli
bo‘ladi. 
3.   Fikr   tinglovchi   tushunadigan   so‘z,   so‘z   birikmasi,   gap,   nutq   oborotlari
yordamida   ifodalasagina   tushunarli   bo‘ladi.   Shuning   uchun   nutqni
muvaffaqiyatli   o‘stirishning   uchinchi   sharti   –nutqni   til   vositalari   bilan 4qurollantirish hisoblanadi. Nutqni egallashning qator aspektlari mavjud. Bular:
1. Adabiy til normalarini o‘zlashtirish. 
2.   Jamiyatimizning   har   bir   a’zosi   uchun   zarur   bo‘lgan   muhim   nutq
malakalarini, ya’ni o‘qish va yozish malakalarini o‘zlashtirish. 
3. O‘quvchilar nutq madaniyatini takomillashtirish.
       Nutq o‘stirishda uch yunalish aniq ajraladi: 
1) so‘z ustida ishlash; 
2)so‘z birikmasi va gap ustida ishlash; 
3)   bog‘lanishli   nutq   ustida   ishlash.   So‘z,  so‘z   birikmasi   va   gap   ustida   ishlash
uchun   lingvistik   baza   bo‘lib   leksikalogiya   (frazealogiya   va   stilistika   bilan
birgalikda),   morfologiya,   sintaksis   xizmat   qiladi;   bog‘lanishli   nutq   esa
mantiqqa,   adabiyotshunoslik   va   murakkab   sintaktik   butunlik   lingvistikaga
asoslanadi. 
                Nutq  o‘stirishda   izchyaillik  to‘rt   shartni,   ya’ni   mashqlarning  izchilligi,
istiqboli,   xilma-xilligi,   xilma-xil   mashq   turlarini   umumiy   maqsadga
bo‘ysundirish   ko‘nikmasini   amalga   oshirish   bilan   ta’minlanadi.   Nutq   turlari.
Kishilar   tildan   fikr   bayon   qilish   quroli   sifatida   foydalanadilar.   Ular   o‘z
fikrlarini ovoz bilan eshittirib bayon qilishdan oldin u haqda o‘ylab oladilar. Bu
ichki   nutq   hisoblanadi.   Ichki   nutq   eshittirilmagan   va   yozilmagan   “o‘ylangan”
(fikrlangan)   nutqdir.   Tashqi   nutq   tovushlar   yordamida   eshittirilib   yoki   grafik
belgilar   bilan   yozilib,   boshqalarga   qaratilgan   nutqdir.   Ichki   nutq   materialni
tushunish   va   yodda   saqlashga   yordam   beradi.   Fikrni   ifodalash   usuliga   ko‘ra
nutq og‘zaki va yozma bo‘ladi. Og‘zaki nutq ko‘pincha dialog tarzida, yozma
nutq esa monolog tarzida bo‘ladi. O‘quvchilar nutqiga qo‘yilgan talablar. 
O‘quvchilar   nutqini   o‘stirishda   aniq   belgilangan   bir   qator   talablarga   rioya
qilinadi. 1. O‘quvchilar nutqi mazmundor bo‘lsin. 
2. Nutqda mantiqiylik bo‘lsin. 
3. Nutq aniq bo‘lsin. 
4. Nutq til vositalariga boy bo‘lsin. 
5. Nutq tushunarli bo‘lsin.  46. Nutq ifodali bo‘lsin. 
7. Nutq to‘g‘ri bo‘lsin. 
          Nutq   o‘quvchilar   tafakkurini   o‘stirishda   muhim   vositadir.   Nutq   fikrini
bayon   etish   vositasigina   bo‘libgina   qolmay,   uni   shakllantirish   quroli   hamdir.
Fikr nutqning psixologik asosi vazifasini bajaradi, uni o‘stirish sharti esa fikrni
boyitish   hisoblanadi.   Aqliy   faoliyat   sistemasini   egallash   asosidagina   nutqni
muvafaqqiyatli   o‘stirish   mumkin.   Shuning   uchun   o‘quvchilar   nutqini
o‘stirishda   materialni   tayyorlash,   takomillashtirish,   mavzuga   oidini   tanlash,
joylashtirish,   mantiqiy   operatsiyalarga   katta   ahamiyat   beriladi.   Tafakur   til
materiali   yordamida   nutqiy   shakllantirilsa   va   bayon   etilsagina   muvafaqqiyatli
o‘sadi.   Tushuncha   so‘zlar   yoki   so‘z   birikmalari   bilan   ifodalanadi,   shunday
ekan, tushuncha til vositasi  bo‘lgan so‘zda muhim aloqa materialiga aylanadi.
Kishi   tushuncha   ifodalaydigan   so‘z   (so‘z   birikmasi)ni   bilsagina,   shu
tushunchaga   asoslangan   holda,   tashqi   nutqda   fikrlash   imkoniga   ega   bo‘ladi.
Nutqda fikr shakllantiriladi, shu bilan birga, fikr nutqni yaratadi.”Nutq tafakkur
bilan chambarchas bog‘langandir. Nutq bo‘lmasa, tafakkur ham bo‘lmaydi, til
materiali   bo‘lmasa,   fikrni   ifodalab   berib   bo‘lmaydi”.   Fikrni   nutqiy
shakllantirish   uning   aniq,   tushunarli,   sof,   izchil,   mantiqiy   bo‘lishini
ta’minlaydi. Tilni egallash shu tilning fonetikasini, lug‘at sostavini, grammatik
qurilishini bilib olish, fikrni takomillashtirish uchun, tafakkurni o‘stirish uchun
shart-sharoit hozirlaydi. Bilimlar, faktlar, har xil axborotlar tafakkurning ham,
nutqning   ham   materialidir.   Nutq   tafakkur   jarayonini   o‘rganishning   muhim
vositasi   bo‘lib   xizmat   qiladi.   Nutqdan   o‘quvchining   fikriy   rivojining   asosiy
o‘lchovlaridan   biri   sifatida   foydalaniladi.   O‘quvchilarning   barcha
predmetlaridan   materialni   o‘zlashtirishi   va   umumiy   aqliy   rivojlanishi   haqida
fikr   yuritganda,   u   yoki   bu   mavzuni   bola   o‘z   nutqida   (yozgan   inshosida,
axborotida, qayta hikoyalashda, savollarga bergan javobida) qanday bayon eta
olishiga   qaratiladi.   Shunday   qilib,   nutqni   tafakkurdan   ajratib   bo‘lmaydi,   nutq
tafakkur   asosida   rivojlanadi;   fikr   nutq   yordamida   pishib   yetiladi,   yuzaga
chiqadi.   Ikkinchi   tomondan,   nutqning   o‘sishi   fikrni   shaklantirishga   yordam 4beradi,   takomillashtiradi.   O‘quvchilar   nutqini   o‘stirishning   mashg‘ulotning
boshqa   turlari   bilan   bog‘liqligi.   O‘quvchilar   nutqini   o‘stirish   boshqa   o‘quv
predmetlaridan   o‘tkaziladigan   mashg‘ulotlar   bilan   ham   uzviy   ravishda
bog‘lanadi.   Ona   tili   darslarida   o‘quvchilar   til   yordamida   tabiat   va   kishilar
hayoti   haqida   bilim   oladilar:   ular   kuzatishni,   o‘ylashni   va   ko‘rganlari,
eshitganlari,   o‘qiganlari   haqida   to‘g‘ri   bayon   qilishni   o‘rganadilar.   Ona   tili
darslari   bolalar   lug‘atini   boyitishga   samarali   yordam   beradi,   nutqni   to‘g‘ri
tuzishni   o‘rgatadi.   O‘qish   darsi   va   u   bilan   bog‘liq   holda   olib   boriladigan
kuzatish, ekskursiya o‘quvchilarga tabiat hodisalari, kishilar hayoti va mehnati
haqida, axloq qoidalari, boshqa kishilar bilan muomala normalari haqida bilim
beradi;   bu   darsda   bolalar   nutqiga,   uni   shakllantirish   va   o‘stirishga   keng
imkoniyat   mavjud.   Grammatika   va   to‘g‘ri   yozuv   darslarida   tilni   maxsus
o‘rganish bilan bolalar  alohida tovush, bo‘g‘in, so‘z va gaplarni  eshitishga  va
aytishga   o‘rganadilar.   Ular   predmet,   harakat,   belgi   bildiradigan   ko‘pgina
so‘zlarni, shuningdek, tovush, harf, bo‘g‘in, o‘zak, so‘z, so‘z yasovchi, forma
yasovchi,   qo‘shimcha,   so‘z   turkumi,   ot,   sifat,   son,   fe’l,   olmosh,   bog‘lovchi,
gap, gap bo‘lagi, bosh bo‘lak, ikkinchi darajali bo‘lak, darak gap, so‘roq gap,
undov   gap;   turlanish,   bosh   kelishik   singari   juda   ko‘p   yangi   terminlarni   bilib
oladilar. Boshlang‘ich sinfdagi boshqa darslarda ham o‘quvchilar nutqi xilma-
xil   so‘zlar   bilan   boyitiladi.   Matematika   darslarida   bolalar   yangi   tasavvur   va
tushunchalar,   juda   ko‘p   so‘z   va   terminlar   bilan   o‘z   nutqlarini   boyitadilar.
O‘quvchilar   tabiatshunoslik   darslarida   va   ekskursiya   vaqtida   ko‘rgan
predmetlarini   o‘qituvchi   yordamida   guruhlaydilar,   ularni   o‘zaro   taqqoslab,
o‘xshash   va   farqli   tomonlarini   topib   aytadilar.   Bular,   o‘z   navbatida,   tabiatga
oid   ayrim   tushunchalarni   aniq   bilib   olishga   imkon   beradi   va   tafakkurini
o‘stiradi. Mehnat va rasm darslari ham, jismoniy tarbiya, ashula darslari ham,
shuningdek,   darsdan   tashqari   mashg‘ulotlar   ham   o‘quvchilar   nutqi   va
tafakkurini   o‘stirishga   imkon   beradi.   O‘qituvchi   barcha   darslarda,   sinfdan   va
maktabdan   tashqari   mashg‘ulotlarda   faqat   orfoepik   talaffuz   va   adabiy   til
normalariga rioya qilgan holda ifodali, ta’sirli so‘zlashi, shuningdek, ham doim 4o‘quvchi daftariga barcha hujjatlarga husnixat va imlo qoidalariga rioya qilgan
holda yozishi zarur.[3.105b]
2.2. Savod o‘rgatish davrida o‘qish va yozuv darslari.
Ona   tilidan   olib   boriladigan   ishlarning   hammasi,   shu   jumladan   savod
o‘rgatish ham, o‘quvchilar nutqi va tafakkurini o‘stirish bilan bog‘liq holda
uyushtiriladi.   Savod   o‘rgatish   davridagi   ishlarning   miqyosi   k е ng   bo‘lib,
ekskursiyalar,   bolalarning   kuzatishlari,   pr е dm е t   darslar,   rasm   yuzasidan
suhbat   va   boshqalar   bilan   bog‘lanadi.   Bu   davrda   o‘quvchilar   nutqini
o‘stirishning vazifalari: 1) bolalar nutqidagi kamchiliklarni to‘g‘rilash;  
2)   ularning   tasavvur   va   tushuncha   doirasini   k е ngaytirish   bilan   bog‘liq
holda lug‘atini boyitish;
3) o‘quvchilar nutqidagi ayrim so‘zlarning ma’nosiga aniqlik kiritish; 
4)   gap   va   uch—to‘rt   gapli   kichik   hikoyacha   (bog‘lanishli   nutq)ni
og‘zaki turli tuzish ko‘nikmasini o‘stirishdan iborat. 
Bolalar   bu   davrda,birinchidan,   kiyim-k е chak,   ish   qurollari,   m е valar   kabi
pr е dm е tlar bilan tanishish yordamida so‘zni ongli ishlatishga; ikkinchidan, turli
tipdagi   sodda   yig‘iq   gap   (Bolalar   yuguryaptilar),   sodda   yoyiq   gap   (Lola
magazinga bordi), uyushiq bo‘lakli gap (Anvar oyisiga yordamlashadi, ukasiga
qaraydi),   qo‘shma   gap   (o‘g‘il   bolalar   qushlarga   in   yasashyapti,   qizlar   don
b е rishyapti)   tuzadilar.   Ular   bu   ko‘nikmalarni   amaliy—mashqlar   yordamida 4egallaydilar.   Bolalarning   shaxsiy   tajribalari,   kishilar   hayoti   va   tabiati,
kuzatishlari   nutq   o‘stirish   uchun   asosiy   manba   hisoblanadi.   Pr е dm е tlar,   uy—
ro‘zg‘or asboblari, o‘simliklar, hayvonlar qiziqarli suhbat uchun mavzu bo‘lib
xizmat qiladi. Suhbat jarayonida bolalarda hosil qilingan tasavvur asosida aniq
tushunchalar   shakllanadi.   Birinchi   sinf   o‘quvchilari   nutqini   o‘stirishda
bolalarning o‘yin va ertaklari, rasm  ko‘rish va Bu nima? Bu kim? Bu qanday
pr е dm е t?   Kim   nima   qilyapti?   kabi   savollar   asosida   suhbatdan   ham
foydalaniladi.   Savod   o‘rgatish   davrida   nutq   o‘stirishga   oid   ish   turlariga
atrofdagi jonli pr е dm е tlarning nomini, ularning b е lgilarini aytish, pr е dm е tlarni
ma’lum   b е lgilari   asosida   gruppalash   kabi   mashqlar   kiradi.Masalan,
o‘qituvchining   topshirig‘iga   muvofiq,   ma’lum   bir   t е mada   (kuz,   m е vali   bor,
sila,   sinf,   maktab   haqida)   ikki   so‘zdan   iborat   gap   tuzadilar;   k е yinroq   esa
shunday yirik gaplar tuzib, uni savollar yordamida yoyiq gapga aylantiradilar.
Urgangan harflaridan so‘zlar va kichik gaplar tuzib yozadilar. O‘qish darslarida
rasmga   qarab   kichik   hikoyacha   tuzadilar,   o‘qituvchi   savoliga   to‘liq   javob
b е rishga   o‘rganadilar.   Alifb е dagi   rangli   chiroyli   rasmlar   t е varak-   atrofdagi
pr е dm е t va hodisalar, hayvonlar va o‘simliklarning nomini idrok etishga, bilib
olishga   yordam   b е radi.   Maktabda   asosiy   yozuv   quroli   sharikli   ruchka   bo‘lib,
xattaxtaga   yozishda   bo‘rdan   foydalaniladi.   Savod   o‘rgatish   davrida   bolalarni
yozuvga   o‘rgatish   uchun   turli   vaqtlarda   turli   xil   chiziqli   daftarlardan
foydalanilgan: 
dastlab   chiziqsiz   silliq   qog‘oz   ishlatilgan   bo‘lsa,   keyin   quyuq   yotiq   chiziqlar
bilan kesilgan uch chiziqli  daftardan foydalanilgan:  Bunday daftarda yozuvga 4o‘rgatilgan   boladan   boshlang‘ich   sinflarni   bitirguncha   besh   xil   daftarga
yozishni o‘rganish talab etilar edi: 
Xattaxta   ham   shunga   mos   bo‘lishi   talab   qilinadi;   2-sinfdan,   ba’zan   birinchi
sinfda o‘quv yilining ikkinchi yarmidan boshlab bir chiziqli daftarga yozishga
o‘tiladi.   53   Daftar   tutishda   bolalarni   hoshiya   qoldirishga,   daftar   chiziqlariga
rioya   qilishga,   harflarni   bir   xil   hajmda   yozishga,   sarlavhani   aniq   va   to‘g‘ri
ajratishga, xat boshidan yozishda joy qoldirishni unutmaslikka o‘rgatib borish
ularda   saranjom-sarishtalikni   tarbiyalaydi.   Yozuv   darsida   o‘quvchilar   “Yozuv
daftari”   bilan   ishlaydilar.   Sinfda   o‘rganilgan   harfni   uyda   mashq   qilish   uchun
alohida daftar bo‘lishi kerak. O‘qituvchi yozish vaqtida 65˚ qiyalikda yozishni,
buning uchun daftar parta ustiga 25˚ qiyalikda qo‘yilishini ta’kidlab turadi.
Hozirgi   vaqtda   yozuvga   o‘rgatish   uchun   ikki   chiziqli   daftar   tavsiya
etiladi.Yozuv   daftari   bilan   ishlash.   Savod   o‘rgatish   jarayonida   o‘quvchilar
o‘qishga   o‘rganish   bilan   parallel   ravishda   yozuvdan   ham   elementar   malaka
hosil   qiladilar.   Dasturga   muvofiq   o‘quvchilar   yozuvdan   quyidagi   malakalarni
egallashlari lozim:
  1.   Partada   to‘g‘ri   o‘tirish,   daftarni   to‘g‘ri   qo‘yish,   chiziqlarni   chamalash,
yozayotganda ruchkadan to‘g‘ri foydalanish, hoshiyaga rioya qilish (1-rasm). 
2.   Ish   daftari   yoki   alifbe   asosida   o‘zbek   alifbosidagi   barcha   katta   va   kichik
harflarni   yozish,   shuningdek,   harflarni   so‘zda   bir-biriga   bog‘lab   yoza   olish:
bosma matnni yozma matnga aylantirib yozish. 
3. Tahlil qilingan so‘z va ikki-uch so‘zli gaplarni o‘qituvchi yordamida yozish. 
4.   Talaffuzi   bilan   yozilishida   farq   qilmaydigan   so‘zlarni   ko‘chirib   yozish   va
eshitib   yozish:   yozganlarini   matnga   qarab,   shuningdek,   izohlab   o‘qish   bilan
tekshirish. 
5.   Og‘zaki   tuzilgan   hikoyadan   olingan   gapni   yozish.   Analitik-sintetik   tovush
metodi   (tovush-tarkib   metodi)   tamoyiliga   muvofiq,   o‘qish   va   yozuv   birligi
saqlanadi.   Harflarni   yozishda   o‘qishga   o‘rgatishdagi   tarkib   asos   qilib   olinadi, 4ya’ni   o‘qish   darsida   o‘quvchilar   harfni   o‘zlashtiradilar,   matnni   o‘qiydilar,
yozuv   darsida   esa   shu   harfli   so‘zni   yozadilar.   Yozuvga   o‘rgatish,   birinchi
navbatda,   grafik   malaka   hosil   qilishdir.   Har   bir   malaka   ham   ta’lim   berish,
ko‘nikmani   shakllantirish   va   shu   asosda   qator   mashqlarni   bajarish   natijasida
hosil qilinadi.
                      Grafik   malaka,   birinchidan,   qo‘l-harakat   malakasidir,   bu   harakat
birinchi   qarashda   muskul   kuchiga   asoslanadi.   Ikkinchidan,   yozuv   jarayonida
nutqning   o‘zlashtirilgan   birligi   bo‘lgan   tovush   grafik   belgilarga,   ya’ni   harfga
tarjima qilinadi. Bu yozuvga ongli faoliyat tusini  beradi. Yozuvning ongliligi,
birinchidan, tovush va harfning to‘g‘ri nisbatini, ikkinchidan, bir qancha grafik
va   imloviy   qoidalarga   rioya   qilishni,   uchinchidan,   o‘z   fikrini,   taassurotini,
istaklarini   ifodalashda   yozuv   malakasidan   foydalanishni   talab   qiladi.
Yozishdan   birdan-bir   maqsad   fikrni   ifodalashda   yozuv   malakalaridan
foydalanish   hisoblanadi.   Bu   maqsadni   bolalar   tez   anglab   yetsalar,   ularda
yozma  nutq  malakasi   shunchalik  muvaffaqiyatli   va  to‘g‘ri  shakllanadi.  Savod
o‘rgatish   jarayonida   bolalar   juda   sekin   yozadilar.   Yozuv   malakasi   o‘qish
malakasi   bilan   uzviy   bog‘liqdir.   Bola   yomon   o‘qisa,   yozuvni   egallashi   ham
qiyin   bo‘ladi,   chunki   bo‘g‘inlab   o‘qish   malakasidan   so‘ng,   bo‘g‘inlab   yozish
malakasi   shakllanadi.   Yozish   va   o‘qish   uchun   bolaning   umumiy   nutqiy
rivojlanishi   katta   ahamiyatga   ega.   Keyinroq,   bolalarda   o‘z   fikrini   yozma
ifodalash   malakasi   bir   oz   barqarorlashganda,   bu   malaka   nutqqa,   fikrni
ifodalash   jarayoniga   ham   ijobiy   ta’sir   qiladi.   Yozuv   daftarida   o‘quvchilar
“Alifbe”da o‘rganilgan harfni yozma shakllantiradilar. Suhbat uchun daftarning
yuqori   qismida   predmet   rasmi   yoki   biror   mazmunli   rasm   keltirilishi,   ayrim
predmet   nomlarini   ifodalovchi   so‘z   chizmasi   katakchalarga   ajratib   berilishi,
gap   nusxalarining   keltirilishi   maqsadga   muvofiqdir.   Ba’zi   o‘rinlarda
o‘quvchilar   berilgan   gap   yoki   so‘z   chizmasini   o‘zlari   mustaqil   tasvirlaydilar.
Predmet   rasmi   berilgan   o‘rinlarda   shu   predmet   nomi   so‘z   bo‘g‘in-tovush
jihatdan tahlil qilinadi, so‘zdagi tovushlar soni suhbat yo‘li bilan aniqlanadi va
katakchalarda   ranglar   bilan   belgilanadi.   Mazmunli   rasm   asosida   gap 4chizmasiga   mos   gap   tuziladi,   keyin   o‘sha   gapning   tahlili   ustida   ish   olib
boriladi.Harflarning   yozma   shakli   ularning   bosma   shakli   bilan   taqqoslash
orqali   tanishtiriladi.   Yozuv   daftarida   turli   belgilar   qo‘llangan.   Ular   shu   belgi
uchragan o‘rinlarda tanishtirib boriladi. 
Yozuvga o‘rgatishda o‘quvchilarning ko‘ruv, eshituv, qo‘l harakati sezgilarini
ishga   solish   lozim.   Shunda   yozuv   quruq   yozuv   bo‘lmay,   ongli   yozuvga
aylanadi. 
Yozuv darslarida ham o‘quvçhilar ,nutqini o‘stirish, fikrlashga o‘rgatish asosiy
vazifalardan   hisoblanadi.   Yozuvga   o‘rgatishning   dastlabki   kunlaridanoq
bolalarning   o‘z   fikrini   yozma   ifodalashi   muhim   ekanligini,   u   insonlarning
aloqaga kirishuvida muhim vositaligini tushunishlariga erishish lozim. Buning
ııchun o‘quvchilar yozadigan birinchi so‘z ularning jonli nutqidan yoki o‘z1ari
tuzgan gapdan olinishi  kerak. Bu jarayonda ko‘chirib yozish va diktant ijodiy
yozuvdan so‘ng o‘tkaziladi. Bu yozma mashq turlari- n‘ıng ongli bajarilishini,
o‘quvchilarning   bilish   faolligini   ta’minlaydi.   Masal   an,   bolalar   o‘qish   darsida
„Alifbe“ da berilgan rasmga qarab gap yoki hikoya tuzadilar, yozuv darsida esa
o‘sha   gap yoki   hikoyadagi  ma’lum  bir  so‘zni   yozadilar. Bu  ular  uchun  ijodiy
yozuv   —   inshodir.   Keyinchalik   o‘quvchilar   alohida   so‘z   yozishdan   kichik-
kichik gaplarni yozishga o‘tadilar.
O‘quvchilar   gap   yoki   hikoyani   og‘zaki   ravishda   erkin   tuza   oladilar,   lekin
yozish uchun o‘rganilmagan harf bo‘lmagan so‘zni tanlashda qi- ynaladilar. Bu
jarayonda   o‘qituvchi   yordam   berishi   va   yozuvni   kuzatib   borishi   lozim.   Ijodiy
yozuv   mashqini   doimo   izchil   ravishda   o‘tkazib,   asta-sekin   murakkablashtiri6
borish   kerak.   8unday   mashqlar   o‘quvchitarni   insho   va   bayon   yozishga
tayyorlaydi, o‘z fıkrlarini mustaqil ravishda yozma bayon qilishga o‘rgatadi.
Yozuv   darslarida   yuqoridagi   kabi   mashqlar   o‘quvchilarning   yozma   nutqini
og‘zaki nutqi bilan bog‘liq holda o‘stirishni ta’minlaydi. Dars ta’limning asosiy
shakli   hisoblanadi.   Analitik-sintetik   tovush   metodi   asosida   olib   boriladigan 4savod   o‘rgatish   darslari   xilma-xil   bo‘lishi,   o‘quvchilarni   zeriktirmasligi   va
charchatib qo‘ymas1igi kerak.
Savod o‘rgatish davridagi o‘qish yoki yozuv darslari va ularning ayrim turlari
uchun umumiy bo‘lgan asosiy talablar mavjud:
1.  Umumdidaktik talablar:
il)   har   bir   darsning   tarbiyaviy   maqsadi   bo‘lib,   unda   bironta   axloqiy   sifat
o‘stiri1ishi lozim
b)   darsning   ta’limiy   maqsadi,   ya’ni   o‘quvchilar   darsda   qanday   yangilikni
bilishi,   nimani   o‘rganishi,   qanday   ko‘nikma   va   malakalar   o‘stirilishi,
o‘quvchilarning mustaqil fıkrlashi va faolligining qanday bo‘lishi aniq belgilab
olinishi kerak;
d)     darsning   izchilligi   va   istiqboli,   uning   oldingi   va   keyingi   darslar   bilan
bog‘liqligi aniq belgilab olinishi zarur;
e)     o‘tiladigan   materialning   xarakteri   va   ta’lim   maqsadidan   kelib   chiqib   dars
uchun xilma-xil va qiziqarli metodik usullar va vositalar tanlanishi lozim;
f)   dars davomida o‘quvchi1arga differensial va individual yon- dashish, ishni
barcha   o‘quvchilarning   imkoniyati,   bilimi,   ko‘nikma   va   malakasi   hamda
fikrlash faoliyatini hisobga olgan holda uyushtirish kerak;
g)     o‘qtıvchilarni   aqliy  mehnat   (o‘qish)   tıstıllariga   o‘rgatish,   ularda   maktabda
o‘qish uchun kerakli ko‘nikmalarni hosil qilish zarur;
i)   beriladigan   material   ilmiy,   o‘quvchilar   yoshiga   mos   va   muvofıq   bo‘lsin   va
hokazo.
2.  Maxsus metodik talablar:
a)     o‘qtıvchilar   nutqi   uchun   qayg‘tirish,   darsda   adabiy   til   nuqtai   nazaridan
to‘g‘ri, ifodali, obrazli, aniq nutqqa erishish lozim; 4b)     o‘qish   darsida   ham,   yozuv   darsida   ham   o‘quvchilar   nutqini   o‘stirishga,
lug‘atini boyitishga, gap tuzish va uni tahlil qilishga, og‘zaki hikoyalash va shu
kabi ish turlariga alohida ahamiyat qaratish kerak;
d)    maktab va sinf devorlariga osilgan, xattaxtaga yozilgan har qanday yozuv
mazmtınan va imlo jihatdan savodli bo‘lishi zarur;
XULOSA
Xulosa   qilib   aytganda,   boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilariga   savod   o‘rgatishda
o‘qituvchi e'tiborli bo‘lishi lozim.   Chunki boshlang‘ich sinflarda olingan bilimlari
bilan   o‘quvchi   shakllanadi.             Tayyorlov   darslari   bolalarning   o‘quv   jarayoniga
moslashishiga,   o‘qish   va   yozishga   oid   boshlang‘ich   bilim   va   ko‘nikmalarni
shakllantirishga xizmat qiladi. Bu bosqichda to‘g‘ri metodlar va interaktiv usullar
qo‘llanilganda,   o‘quvchilarning   qiziqishi   ortadi   va   o‘zlashtirish   darajasi
oshadi.O‘qitishning   uslub   va   metodlari:   Savod   o‘rgatishda   qo‘llanilgan   o‘yinli
mashg‘ulotlar,   vizual   materiallar   va   zamonaviy   texnologiyalardan   foydalanish
o‘quvchilarda   o‘qish   va   yozishga   nisbatan   ijobiy   munosabatni   shakllantiradi.   Bu
esa ularning mustaqil o‘qish va yozishni o‘rganish jarayonini tezlashtiradi.Tajriba
va kuzatishlar  natijasi:  O‘tkazilgan tajriba va kuzatishlar  orqali tayyorlov darslari
samaradorligini   o‘lchash   imkoniyati   yuzaga   keladi.   Natijalar   shuni   ko‘rsatadiki,
tayyorlov   bosqichida   o‘quvchilar   bilan   muloqotga   kirishish,   ularning   yosh   va
psixologik   xususiyatlarini   hisobga   olish   jarayonni   yengillashtiradi   va
yaxshilaydi.Tavsiyalar:   Savod   o‘rgatish   tayyorlov   darslarini   tashkil   etishda
o‘qituvchilar   uchun   samarali   metod   va   usullarni   tanlash   tavsiya   etiladi.
Shuningdek,  darslarni   qiziqarli  va  o‘yinli   tarzda   tashkil  etish   orqali  o‘quvchilarni
faol   ishtirok   etishga   jalb   qilish   lozim.       Xulosa   sifatida   aytish   mumkinki,   savod 4o‘rgatish   tayyorlov   darslarini   tashkil   etish,   to‘g‘ri   yondashuv   va   usullardan
foydalangan   holda   amalga   oshirilsa,   bolalarda   o‘qish   va   yozish   ko‘nikmalari
shakllanishi   samarali   kechadi.   Shu   bilan   birga,   o‘quvchilarni   tayyorlov
bosqichidan   muvaffaqiyatli   o‘tkazish   uchun   metodik   materiallarni   boyitish   va
interaktiv usullarni joriy etish zarur. 
  FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO‘YHATI:
1.O‘zbekiston   Respublikasi   Davlat   ta'lim   standartlari.   O‘zbekiston   Respublikasi
uzluksiz ta'lim  standartlarining davlat  tizimi. Oliy ta'lim. 5141600 - Boshlang‘ich
ta'lim va sport-tarbiyaviy ish yunalishi. - Toshkent: 2006 
2. Uzviylashtirilgan Davlat ta’lim standarti vao‘quv dasturi –T.: Yangiyo‘l poligraf
service, 2017. –1-160. b.
2.Azimov  Y.  Y.,  Qo‘ldoshevR.  A.  Husnixatga  o‘rgatishning  amaliy  asos-lari
(metodik qo‘llanma). Buxoro, 2020.-130bet.
3.Safarova R.,Inoyatova M., Shokirova M., Shermamatova L. Alifbekitobi (1-sinf
uchun darslik). –T.:O‘qituvchi, 2019. –80 b.
4.Sh., Sariyev Sh. Ona tili o‘qitish metodikasi. –T.: Noshir, 2009. –163 b.
5.Qosimova   K.,   Matjonov   S.,   G‘ulomova   X.,   Yo‘ldosheva   Sh.,   Sariyev   Sh.
Ona  tili  o‘qitish metodikasi. –T.: Noshir, 2009. –163 b.
6.Qo'ldoshev R.  К макиӯ   педагог	ӣ   ба   к дакони	ӯ   чапдаст   дар   соли   якуми   хониш .
–GlobeEdit, 2020.
7.Qo'ldoshev   R.   A.   Left-handed   children   and   the   learning   process   //EPRA
International   Journal   of   Research   and   Development   (IJRD)   Volume.   – Т .   5.   – С .
277-281.
8.Avezmurodovich       Q.       R.       Psychological       aspects       of       left-handedness:
Concept,       causes,       and   peculiarities   //Academicia:   an   international
multidisciplinary research journal. –2021. – Т . 11. –No. 1. – С . 623-631.
9.Qo’ldoshev A. R. G’aforovna Habiba Jumayeva.(2021). Forming Writing Skills
in Left-Handed Students. Middle European Scientific Bulletin, 10 (1).
10.Qo'ldoshev A. R. G'aforovna Habiba Jumayeva.(2021) //Forming Writing Skills
in Left-Handed Students. Middle European Scientific Bulletin. – Т . 10. –No. 1. 411.QO R. LDOSHEV //Chapaqay  bolalarni maktabga qanday tayyorlash kerak. –
С . 145-147.
12.Azimov   Y.   Y.,   Qo’ldoshev   R.   A.   Husnixatga   o’rgatishning   amaliy   asoslari
(metodik qollanma). GlobeEdit , 2020.-141 bet .
13. Qo ‘ ldoshev   R .   A .   Cognitive   activity   of   left - handed   children .«НАЧАЛЬНОЕ
ОБРАЗОВАНИЕ:   ПРОБЛЕМЫ   И   ПЕРСПЕКТИВЫ»   III -Международная
научнопрактическая конференция. –2020.
14. Rustambek   Q .   O .   L .   Birinchi   sinf   chapaqay   o   ‘ quvchilarining   maktabga
moslashishi ,  maktabgamoslashishi     davridagi     pedagogik     yordamning     mazmuni
//ЦЕНТР   НАУЧНЫХ ПУБЛИКАЦИЙ ( buxdu .  uz ). –2020. –Т. 1. – No . 1.
15. Qo ' ldoshev     R .     CHAPAQAY     O     ‘ QUVCHILARDA     YOZUV
KO ’ NIKMALARINI   SHAKLLANTIRISH   //ЦЕНТР   НАУЧНЫХ
ПУБЛИКАЦИЙ ( buxdu .  uz ). –2021. –Т. 7. – No . 7.
16. Qo ' ldoshev   R .   BIRINCHI   SINF   CHAPAQAY   O   ‘ QUVCHILARNI
YOZISHGA   O   ‘ RGATISH   //ЦЕНТР НАУЧНЫХ ПУБЛИКАЦИЙ  ( buxdu .   uz ).
–2021. –Т. 7. – No . 7.
17. Qo ' ldoshev     R .  ЧАПАҚАЙ  ЎҚУВЧИЛАРНИ  ЁЗУВГА  ЎРГАТИШНИНГ
ИЛМИЙ   АМАЛИЙ   АСОСЛАРИ   //ЦЕНТР   НАУЧНЫХ   ПУБЛИКАЦИЙ
( buxdu .  uz ). –2021.–Т. 7. – No . 7.
18. Qo ' ldoshev       R .       ЎҚУВЧИЛАРНИНГ       ЧАПАҚАЙЛИГИНИНГ
ФИЗИОЛОГИК,   ПСИХОЛОГИК       ВА       ПЕДАГОГИК
ХУСУСИЯТЛАРИ       //ЦЕНТР       НАУЧНЫХ   ПУБЛИКАЦИЙ   ( buxdu .   uz ).   –
2021. –Т. 7. – No . 7.
19.ҚўлдошевР.     А.     БОШЛАНҒИЧ     СИНФ     Ч A П A Қ A Й     ЎҚУВЧИЛ A РНИ
ЁЗУВГ A   ЎРГ A ТИШНИНГ   ИЛМИЙ-Н A З A РИЙ A С O СЛ A РИ   // Scientific
progress . –2021. –Т. 2. – No . 6. –С. 1120-1129.
20.Habiba   G.     BIRINCHI     SINF     O‘QUVCHILARIDA     YOZUV
MALAKALARINI SHAKLLANTIRISH //Scientific progress. –2021. – Т . 2. –No.
7. – С . 983-989.
Internet saytlar 4  www.ziyouz.com   .
www.tdpu.uz . 
www.pedagog.uz . 
www.Ziyonet.uz . 
www.arxiv.uz  
www.zamin.uz   4ILOVA 4

Savod o‘rgatish tayyorlov darslarini tashkil etish

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • Ona tili darslarida oʻquvchi tasavvurini rivojlantirish metodikasi. 5-sinf
  • 3-sinfda ona tili va o’qish savodxonligi darslarida o’quvchilarning yozuv malakalarini shakllantirish usullari.
  • Boshlangʻich sinf oʻquvchilarining ijodiy fikrlashini rivojlantirishni STEAM taʼlimi orqali amalga oshirish usullari kurs ishi
  • Elektron darsliklar va ularga qo‘yiladigan talablar
  • 1–2-sinf o‘quvchilarining matematik madaniyatlarini shakllantirish

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский