Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 25000UZS
Размер 1.5MB
Покупки 0
Дата загрузки 08 Октябрь 2025
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет История

Продавец

Sunnatillo

Дата регистрации 11 Апрель 2025

2 Продаж

Shumer-Akkad sivilizatsiyasi

Купить
Reja:
Kirish................................................................................................3
Asosiy qism.......................................................................................4
I.bob.Ikki daryo oralig‘ida Shumer - Akkad davlatlarining paydo 
bo‘lishi.............................................................................................6
I.1.Qadimgi shumer sivilizatsiyasi...................................................9
I.2.Akkadning yuksalishi.Shumer-Akkad davlati.............................11
I.3.Akkad podsholigi asoschilari Sargon faoliyati............................13
II.bob.Mesopotamiya shahar davlatlarining paydo bo‘lishi dini va 
madaniyati......................................................................................17
II.1.Uruk,Umma va lagash shaharlarining yuksalishi...................20
II.2.Mesopotamiya madaniyatining o‘ziga xos tomonlari dini va 
madaniyati.....................................................................................23
II.3.Shumer madaniyati.................................................................31
Xulosa..........................................................................................35
Foydalanilgan adabiyotlar ro‘yxati..........................................36
1                                                  Kirish
Kurs   ishining   maqsadi.   Qadimgi   Mesopotamiyada   vujudga   kelgan
Shumer-Akkad   sivilizatsiyasi   ulkan   tarixiy   va   madaniy   ahamiyatga   ega.
Miloddan   avvalgi   4-ming   yillikka   oid   bu   sivilizatsiya   urbanizatsiya,   yozuv
tizimlari, matematika, arxitektura va boshqaruv tuzilmalari kabi turli sohalardagi
kashshof ishlanmalari bilan mashhur.
Shumer   va   Akkad   madaniyatlarining   birlashishi   bu   davrda   mintaqada
kelajakdagi   sivilizatsiyalar   uchun   poydevor   qo'ygan   xilma-xil   va   dinamik
jamiyatga olib keldi. G‘ildirak, sug‘orish tizimlari, mixxat yozuvlari va dastlabki
qonunlar   kabi   innovatsiyalar   ushbu   sivilizatsiyadan   kelib   chiqqan   va
insoniyatning texnologik taraqqiyotiga katta ta’sir ko'rsatgan.
Diniy e’tiqod va urf-odatlar  shumer-akkad jamiyatida markaziy o‘rin tutib,
ijtimoiy tuzilmalarni, boshqaruv tizimlarini va madaniy me’yorlarni shakllantirdi.
Ilohiy podshohlik tushunchasi, ma’bad marosimlari va xudolarning boy panteoni
bu qadimgi xalqlarning kundalik hayotida hal qiluvchi rol o‘ynagan.
Mesopotamiyada   davom   etayotgan   arxeologik   qazishmalar   Shumer-Akkad
sivilizatsiyaning   moddiy   madaniyati,   savdo   tarmoqlari   va   ijtimoiy   tuzilmalari
haqida   yangi   tushunchalarni   ochib   berishda   davom   etmoqda.   Bu   kashfiyotlar
qadimgi   dunyo   va   uning   Yaqin   Sharqdagi   keyingi   tsivilizatsiyalarga   doimiy
ta'sirini tushunishimizga yordam beradi. Shumer-Akkad sivilizatsiya mavzusi bir
necha   sabablarga   ko'ra   qadimgi   tarix   va   insoniyat   sivilizatsiyasining
rivojlanishini o‘rganishda muhim ahamiyatga ega:
1.   Tarixiy   ahamiyati:   Shumer-Akkad   sivilizatsiya   insoniyatga   ma'lum
bo‘lgan   eng   qadimgi   murakkab   jamiyatlardan   biri   bo‘lib,   miloddan   avvalgi   4-
ming   yillikka   oid.   Ushbu   sivilizatsiyani   o‘rganish   qadimgi   dunyoda
urbanizatsiya, yozuv tizimlari, boshqaruv tuzilmalari va ijtimoiy ierarxiyalarning
kelib chiqishi haqida qimmatli fikrlarni beradi.
2.   Madaniy   uyg‘unlik:   Shumer   va   Akkad   madaniyatlarining   bu   davrdagi
uyg‘unligi Mesopotamiya va undan tashqarida kelajakdagi sivilizatsiyalar uchun 
2 zamin   yaratadigan   xilma-xil   va   dinamik   jamiyatni   keltirib   chiqardi.   Ushbu
ikki   madaniyat   o‘rtasidagi   o‘zaro   ta’sirlarni   tushunish   qadimgi   jamiyatlardagi
madaniy almashinuv va moslashishning murakkabligini yoritadi.
3.   Texnologik   yutuqlar:   Shumerlar   va   Akkadlar   qishloq   xo‘jaligi,
arxitektura, matematika va metallurgiya kabi turli sohalarda kashshoflar bo‘lgan.
G‘ildirak, sug‘orish tizimlari, birinchi ma’lum bo‘lgan yozuv tizimi (mix yozuvi)
va   ilk   qonun   kodlari   kabi   yangiliklar   insoniyatning   texnologik   taraqqiyotiga
doimiy ta’sir ko'rsatdi.
4.   Diniy   amaliyotlar:   Shumer-Akkad   sivilizatsiyaning   diniy   e’tiqodlari   va
amaliyotlari   ijtimoiy   tuzilmalar,   boshqaruv   tizimlari   va   madaniy   me’yorlarni
shakllantirishda   hal   qiluvchi   rol   o‘ynadi.   Ilohiy   podshohlik   tushunchasi,
ibodatxona marosimlari va bu qadimgi xalqlar sig‘inadigan xudolar panteoni ilk
sivilizatsiyalarda dinning roli haqida qimmatli fikrlarni beradi.
5.   Arxeologik   kashfiyotlar:   Mesopotamiyada   davom   etayotgan   arxeologik
qazishmalar Shumer-Akkad davriga oid yangi artefaktlar, yozuvlar va me moriyʼ
qoldiqlarni   topishda   davom   etmoqda.   Ushbu   kashfiyotlar   qadimgi
Mesopotamiyaliklarning   moddiy   madaniyati,   savdo   tarmoqlari   va   kundalik
hayotini tushunishimizga yordam beradi.
6.   Meros   va   ta’sir:   Shumer-Akkad   sivilizatsiyaning   merosini   uning   Yaqin
Sharqdagi   keyingi   sivilizatsiyalarga,   jumladan,   bobilliklar,   ossuriyaliklar   va
forslarga   doimiy   ta’siri   orqali   kuzatish   mumkin.   Shumerlar   va   akkadlarning
huquqiy   kodekslari,   ma’muriy   amaliyotlari   va   me’morchilik   yutuqlari   G‘arb
sivilizatsiyasining rivojlanishida doimiy iz qoldirdi.
          Kurs ishining vazifasi.   Shumer-Akkad sivilizatsiyani o‘rganishdan asosiy
maqsad   insoniyat   tarixidagi   eng   qadimgi   murakkab   jamiyatlardan   biri   haqida
tushunchaga ega bo‘lishdir. Ushbu sivilizatsiyaning siyosiy, ijtimoiy, iqtisodiy va
madaniy tuzilmalarini o‘rganish orqali tadqiqotchilar insoniyat sivilizatsiyasining
rivojlanishini   kuzatishlari   mumkin.   Shumer-Akkad   sivilizatsiyaning   san’ati,
adabiyoti, diniy e’tiqodlari va texnologik yangiliklarini o‘rganish bu qadimgi 
3 xalqlarning madaniy yutuqlari va dunyoqarashini tushunishga yordam beradi. 1
  U
ushbu   elementlarning   keyingi   sivilizatsiyalarga   qanday   ta’sir   qilgani   uchun
kontekstni   taqdim   etadi.   Shumer-Akkad   sivilizatsiyada   mixxat   yozuvining
rivojlanishi   odamlar   o‘rtasidagi   muloqotda   muhim   yutuqlarni   anglatadi.
Tilshunoslar  qadimiy matnlar  va yozuvlarni  o rganish  orqali mintaqadagi  yozuvʻ
tizimlari va tilning rivojlanishini kuzatishlari mumkin.
                Kurs   ishining   dolzarbligi.   «Shumer-Akkad   sivilizatsiya»ning   predmeti
Mesopotamiyada   vujudga   kelgan,   Shumer   va   Akkad   shahar-davlatlarini   qamrab
olgan   qadimgi   sivilizatsiyaga   taalluqlidir.   Bu   tsivilizatsiya   yozuv,   matematika,
astronomiya, qishloq xo‘jaligi, arxitektura va boshqaruv kabi sohalardagi  ajoyib
yutuqlari   bilan   ajralib   turadi.   Shumer-Akkad   sivilizatsiya   miloddan   avvalgi   3-
ming yillikda gullab-yashnagan  va insoniyat  tarixining shakllanishida  asosiy  rol
o'ynagan.
  “Shumer-Akkad   sivilizatsiya”   fanining   ob’ekti   ushbu   qadimiy   jamiyat
haqida   har   tomonlama   tushunchaga   ega   bo‘lish   uchun   o‘rganiladigan   va   tahlil
qilinadigan turli jihatlar, elementlar va tarkibiy qismlarni o‘z ichiga oladi.
1
  Rajabov R. R.Qadimgi dunyo tarixi. (Sharq, Yunoniston, Rim).T., “ Fan va tehnologiya “, 2009,  73-98 betlar 
4 I.bob.Ikki daryo oralig‘ida Shumer - Akkad davlatlarining paydo bo‘lishi
I.1.Qadimgi shumer sivilizatsiyasi
              Tarixchilar   Yer   sayyorasidagi   birinchi   sivilizatsiyani   Shumer   deb   atagan
Yaqin   Sharqdagi   davlat   deb   hisoblashadi.   Shumer   Dajla   va   Furot   daryolari
orasida joylashgan edi - bu Mesopotamiya  yoki Fertil Yarim oy deb ataladi. Bu
hudud   qishloq   xo‘jaligiga   mukammal   moslashgan   edi,   bu   shumerlarga   kuch
yaratishga   imkon   berdi.   Poydevorning   o‘zi   qadimgi   sivilizatsiya   miloddan
avvalgi 4-3 ming yilliklarda sodir bo‘lgan. Shumer yozuvga ega bo‘lgan va o‘zi
uchun   yozma   dalillar   qoldirgan   birinchi   sivilizatsiya   edi.   Tarixchilar   haligacha
shumerlarning   kelib   chiqishini   bilishmaydi,   chunki   ularning   tili   boshqa   tillar
bilan o‘xshash emas. Biroq, ular Osiyodan kelgan degan taxmin bor va ularning
vatanlari   tog‘larda   bo‘lgan.   Ko‘pgina   tarixchilar   shumerlar   Mesopotamiyaga
dengiz   orqali   kelgan   degan   fikrga   qo‘shilishadi.   Chunki   shumerlarning
Mesopotamiyaga   yetib   kelgan   birinchi   ishi   kemachilik   va   dengizchilik   bilan
shug‘ullanish edi.
                Shumer   sivilizatsiyasi   hunarmandchilikka   emas,   qishloq   xo jaligigaʻ
asoslangan   bo lsa-da,   o z   xarakteriga   ko ra   shahar   sivilizatsiyasi   edi.	
ʻ ʻ ʻ 2
  Bu
sivilizatsiya   tarixi   ikki   davrga   bo linadi:   Ubayd   madaniyati   davri   sug orish	
ʻ ʻ
inshootlarini   qurish,   aholining   ko payishi   va   keyinchalik   shahar-davlatlarga
ʻ
aylangan   yirik   manzilgohlarning   paydo   bo lishi   bilan   xarakterlanadi.   Shumer	
ʻ
sivilizatsiyasining   ikkinchi   davri   Uruk   madaniyati   (Ur   shahri)   bilan   bog liq.   Bu	
ʻ
davr   qishloq   xo jaligining   rivojlanishi,   monumental   arxitektura,   keramika   va	
ʻ
insoniyat   tarixidagi   birinchi   yozuvning   paydo   bo lishi   bilan   xarakterlanadi.   Bu	
ʻ
yozuv  loydan  yasalgan   taxtachalarga  bitilgan  bo lib,  o zbek  tilida  „mixxat“   deb
ʻ ʻ
ataladi.   Undan   uch   ming   yil   davomida   foydalanilgan,   keyin   yo qotilib,   ilk   bor	
ʻ
faqat XIX asrda shumershunos olimlar Genri Rouelson (1810—1895) va Yulius
Oppert   (1825—1905)   tomonidan   o‘qitilgan.   Shumerlar   ikki   daryo   oralig ida	
ʻ
2
  Rajabov R. R. Qadimgi dunyo tarixi ( Sharq, Yunoniston, Rim ). T., “ Fan va texnologiya “ , 2009, 73-98 betlar 
    
5 bobilliklar   va   ossuriyaliklardan   oldin   paydo   bo lgan   va   shu   paytgacha   ma lumʻ ʼ
bo lgan   hamda   o z   yozuvlari   orqali   bizgacha   yetib   kelgan   tarixiy	
ʻ ʻ
madaniyatlarning eng qadimgisi — Shumer madaniyatini yaratganlar.
                    Shumerlarning   yashash   darajasi   ancha   past   bo lgan.   Kambag allar   va	
ʻ ʻ
qullarning xom g ishtdan qurilgan kichkina uylari orasida zodagonlarning baland,	
ʻ
ikki qavatli uylari ajralib turgan. Ammo faqat kambag al va qullar emas, o rta hol	
ʻ ʻ
odamlar   ham   kichkina   chaylasimon   uylarda   tiqilib   yashashgan.   Oddiy   sopol
idishlar, qamishdan to qilgan bo yra deyarli butun uy anjomlarini tashkil qilgan.	
ʻ ʻ
Uylar shahar devorlarining ichkarisida juda tor va tiqilinch qilib qurilgan. Shahar
hududining   to rtdan   bir   qismini   ibodatxona   va   shoh   saroyi   egallagan.	
ʻ
Shumerlarning   liboslari   jundan   to qilgan   qo pol   mato   —   movutdan   tikilgan	
ʻ ʻ
choponga o xshash kiyim (yoki matoni tanaga o rab olgan) va belbog dan iborat	
ʻ ʻ ʻ
bo lgan. Mehnat qurollari dastaki so ka, (tosh) qo l tegirmoni singari juda oddiy	
ʻ ʻ ʻ
asboblardan iborat bo lib, juda katta jismoniy kuch va og ir mehnat talab qilgan.	
ʻ ʻ
Kishilarning dasturxoni ham ancha g arib bo lgan, qul bir kunga bir kgga yaqin	
ʻ ʻ
arpa   doni   olgan.   Zodagonlarning   dasturxoni   ancha   boy   bo lsa-da,   ular   ham	
ʻ
bug doy,  non, baliq  va  qo y  go shtini   har  kuni   iste mol  qilish  imkoniyatiga ega	
ʻ ʻ ʻ ʼ
bo lmagan.
ʻ
Dajla   va   Furot   daryolarining   o rta   va   quyi   oqimida   joylashgan,   hududi,	
ʻ
asosan, tekislikdan iborat viloyatni qadimgi yunon geograflari Mesopotamiya deb
atashgan.   Hozir   bu   hududda   Iroq   davlati   joylashgan.   Mesopotamiya   shimol   va
sharqda   Armaniston   hamda   Eron   tog liklari   bilan   tutashib   ketgan,
ʻ
g arbda	
ʻ   Suriya   dashtlari   va   Arabiston   cho llari   bilan   chegaralangan,   janubiy	ʻ
hududlarini   esa   Fors   qo‘ltig‘i   suvlari   yuvib   turgan.   Qadimgi   sivilizatsiyaning
rivojlanish   markazi   ushbu   hududning   janubida   —   Qadimgi   Bobil   joylashgan.
Bobilning   shimoliy   qismi   Akkad ,   janubiy   qismi   Shumer   deb   atalgan.   Shimoliy
Mesopotamiyaning   notekis,   tepaliklardan   iborat   cho l	
ʻ
qismida   Ossuriya   joylashgan.
6 Shumerlar     miloddan   avvalgi   IV   ming   yillikning   ikkinchi
yarmida   Mesopotamiyaning   janubida   paydo   bo lib,   asta-sekin   butunʻ
Mesopotamiya   hududini   ( shimolda   hozirgi   Bag‘dod   shahri   atrofidan   janubda
Fors   qo ltig igacha	
ʻ ʻ )   egallaydilar.   Bundan   olti   ming   yil   ilgari   bu   yerda   insoniyat
tarixidagi eng qadimgi sivilizatsiyalardan biri   — Shumer sivilizatsiyasi yaratiladi.
           Shumerlarning kelib chiqishi hozirgi kungacha noma lum va bahsli bo lib	
ʼ ʻ
qolmoqda. Mil. avv. II ming yillikdan yetib kelgan hujjatlarni o rgangan bir qator	
ʻ
olimlar   shumerlar   Fors   qo ltig idagi   orollardan,   aniqrog i   Delmun   (Bahrayn)	
ʻ ʻ ʻ
orolidan   kelgan,   deb   hisoblashadi.   Ammo   bu   taxminga   qo shilmaydigan	
ʻ
olimlarning ta kidlashlaricha, Shumer tilida „mamlakat“ va ,, tog‘ ‘‘ so zlari bir	
ʼ ʻ
xil   aytilganligi   sababli,   shumerlarning   kelib   chiqishi   Osiyoning   tog li   qismidan	
ʻ
bo lishi   kerak,   Delmunda   esa   tog   yo q.   Shu   sababli   olimlarning   keyingi	
ʻ ʻ ʻ
tadqiqotlariga   qaraganda,   shumerlarning   kelib   chiqishi   oriylardan   oldingi   hind-
eron (dravid) xalqlariga yaqin bo lib, Hindiston yarimorolining janubiy qismidan	
ʻ
kelgan   bo lishi   ham   mumkin.   Har   qalay,   „Enmarker   Aratti   xoqon“   deb	
ʻ
nomlangan   qadimgi   eposni   tadqiq   qilgan   olimlar   shunday   xulosaga   kelganlar.
Ayrim   arxeologik   va   antropologik   tadqiqotlar   ham   ushbu   fikrni   tasdiqlaydi.
Enmarker   va   Lugalbanda   haqidagi   epik   dostonni   tadqiq   etgan   boshqa   bir   guruh
olimlar shumerlarning Kaspiy dengizi bo ylarida joylashgan Aratti shahar-davlati	
ʻ
bilan yaxshi munosabatda bo lganligini inobatga olib, shu yer ularning asl vatani	
ʻ
bo lishi   mumkin,   deb   hisoblashadi.   Ularning   tili   boshqa   ma lum   tillarning	
ʻ ʼ
birortasiga   genetik   yaqinligi   aniqlanmagan.   Albert   Olmstedning   yozishicha,
Bobilga   kelib   o rnashgan   shumerlarning   ot   va   aravani   boshqarishga   ustaligi,	
ʻ
jismoniy  xususiyatlari   va  agglyutinativ  „turon“  tili  ularning  Markaziy  Osiyodan
kelib chiqqanligiga ishora qiladi.
                  Mil.avv.   III     ming   yillikda   Shumer   janubida   17   shahar   —   davlat
iqtisodiyotining   asosi   sun iy   sug orishga   asoslangan   dehqonchilik   bo lib,	
ʼ ʻ ʻ
hunarmandchilik   va   savdo   rivojlangan.   Shahar-davlatlar   o rtasida   hududda	
ʻ
yetakchilik   uchun   o zaro   raqobat   kuchli   bo lgan.     Mil.avv.   III   ming   yillik	
ʻ ʻ
7 boshlaridan shumerlar jezni o zlashtira  boshladilar. Arxeologlar shu davrdan Ilkʻ
sulola davrini (mil.avv.  3000—2300-yillar atrofi) belgilaydilar.
Shumer   an anasiga   ko ra,     mamlakat   tarixi   ,,to fon‘‘   gacha   va   „to fondan“	
ʼ ʻ ʻ ʻ
keyingi   davrga     bo linadi.   Haqiqatdan   ham,   mil.avv.   2900-yillar   atrofida	
ʻ
„to fon“,     ya ni   Dajla   va   Furot   daryolarida   katta   toshqin   yuz   bergani   Quyi	
ʻ ʼ
Mesopotamiyada olib borilgan arxeologik qazishmalar orqali o z   isbotini topdi.	
ʻ
Bir-biriga   yaqin   joylashgan   ikki-uch   shahar   kichik   bir   davlatni   tashkil   qilishi
mumkin edi. Shumer tarixini u yoki bu markazning siyosiy yetakchiligiga qarab,
mil.avv.   III   ming   yillikning   birinchi   yarmi   (Ilk   sulola   davri)ni   uch   bosqichga
bo lish     qabul   qilingan.   Bu   davrda   Kish   shahri   yuksalib,   bu   shahar-davlatda   I	
ʻ
Kish     sulolasi   hukmronlik   qilgan.   Uning   hokimlari   orasida   Shumer     afsonalari
qahramonlaridan   biri   Etana   ko zga   tashlanadi.   Kishning   qudrati   juda   uzoq   vaqt	
ʻ
xotirada  qolib, keyinchalik  ko p   hokimlar  „Kish lugali“ unvonga  ega bo lishga
ʻ ʻ
harakat   qilganlar.     Bu   unvonning   egasi   lugal   —   „yetakchi“   bo lgan.   Kishning	
ʻ
hokimlaridan biri Etana (mil.avv. XXVIII asr) to g risida epik rivoyat shakllanib,	
ʻ ʻ
rivoyatda   u   ilohiy   burgutda   o zi   uchun   ,,   tug ilish   maysasi   ‘‘ga   ega   bo lish   va	
ʻ ʻ ʻ
voris   merosxo r   olish   uchun   osmonga     xudolar   oldiga   ko tariladi   deb   hikoya	
ʻ ʻ
qilinadi   (Ilk   sulolaning   I     bosqichi). 3
  Kishning   zaiflashuvi   Uruk   shahar-
davlatining   yuksalishi   bilan   boshlangan.   Mil.avv.   2600-yillar   atrofida   Kish
shahrining     podshosi   Aggi   Uruk   shahrining   podshosi   Gilgamesh   (mashhur
doston   qahramoni)   tomonidan   taxtdan   tushiriladi.   Gilgamesh   butun   Shumerni
birlashtiradi. Rivoyatlarga ko ra, u xudoning  o g li bo lib, o limidan so ng xudo	
ʻ ʻ ʻ ʻ ʻ ʻ
sifatida   ulug langan   (Ilk   sulolaning   II   bosqichi).   Ilk   sulola   davrining   uchinchi	
ʻ
bosqichi   (mil.avv.   2550-yillar     atrofi)da   Urukning   yetakchiligi   o rniga   o zining	
ʻ ʻ
shaxta (yerosti)  sag analari bilan ma lum bo lgan Ur sulolasi keladi.	
ʻ ʼ ʻ
I.2.Akkadning yuksalishi.Shumer-Akkad  davlati
3 4
  Rajabov. R. R. Qadimgi dunyo tarixi. ( Sharq, Yunoniston, Rim). T., “ Fan va texnologiya “ , 2009, 73-98 betlar
6  
Ergashev Sh .Qadimgi sivilizatsiyala tarixi . T.:   2016     , 98-109 betlar     
8 Eng qadimgi diplomatik hujjatlarda ikki loy silindirda bitilgan er.avv XXIV
asrga   oid   Lagash   va   Umma   o‘rtasidagi   chegara   janjali   to‘g‘risidagi   yozuv
bizgacha   yetib   kelgan   Er.   avv.   XXIII   asrga   oid     Akkad   va   Elam   davlatlari
o‘rtasidagi   shartnoma,   er.avv.   II   ming   yillik   boshlariga   oid   Mari   podshosining
Bobil,   Suriya   va   Finikiya   bilan     diplomatik   yozishmalari   matnlari   topilgan.
Er.avv.   II   ming   yillikda   Old   Osiyo,   Misr   tarixi   va   xalqaro   munosabatlar
to‘g‘risida   boy   ma’lumot   beradigan   bosh   manba   Misrda   topilgan   Tell-Amarna
arxividir.   Mil. avv. III ming yillikning oxirgi davri kuchli   mutlaq monarxiyalar
tashkil     topish   davri   hisoblanadi.   Er.   avv.   XXI-XXIII     asrlar   siyosiy   markaz
Mesopotamiyaning markaziga ko‘chib  bu yerda  Akkad davlati tashkil topadi va
uning tarkibiga Shumer janubiy va shimoliy Mesopotamiya kiradi. 
Mesopotamiya   madaniyatining   o‘ziga   xos   tomonlari,   dini   va   madaniyati.
Jahon   sivilizatsiyasining   markazlaridan   xisoblangan   Mеsopotamiya   uzoq   vaqt
xatto   asrimizning   boshlarida   ham   o‘z   ahamiyatini   yo‘qotgan   emas.   Ayniqsa
Mеsopotamiya   madaniyatida   muxim   o‘rin   tutgan   Saxo   mil.   avv.   IV-III   ming
yillikda   paydo   bo‘lgan   yozuvlardir.   Shumеr   giktorga   fin   yozuvi   bo‘lib,   uning
tarixi   taxminan.   3200   yillik   tarixga   ega   piktografiya   hali   yozuv   emas   faqat   u
ma’lumot   bеrish   va   eslashga   yordam   bеradigan   bеlgilar   edi   xolos.
Piktografiyadan   yozuvga   o‘tish   davrida   rasmlar   bor   edi.   masalan   so‘zlarni
ifodolovchi  ,,udu‘‘ chorva ma’nosini bеrgan. Faqatgina XXIV asrga kеlib bizga
ma’lum   oddiy   Shumеr   yozuvlari   paydo   bo‘ldi.   Shunday   qilib   Shumеr   yozuvi
Elamliklar-Xurritlar,   Xеttlar   so‘ngroq   Urartu   yozuvining   paydo   bo‘lishiga   o‘z
ta’sirini   ko‘rsatgan.Mеsopotomiya   tarixida   kutubxonalar   ham   muxim   o‘rin
tutgan.   Ayniqsa   Ashshurbanpalning   arxividagi   ma’lumotlar   ahamiyati   jixatidan
muxim   masalan     30   000   jadvalda   saqlangan   voq е a-xodisalar   tafsilotlaridan
qisqacha ma’lumotlar b е rilgan 4
.Arxiv ishlari ham M е sopotamiyada muxim o‘rin
tutadi.   Mari   podshosini   saroyida   katta   miqdorda   XVIII   asrga   oid   arxiv   topildi.
Urukda ikki xonada 3500 ta xujjatlar asosan  xo‘jalik ishlariniki  topildi. Mil.avv
4 7 
 Boynazarov.F-Qadimgi dunyo tarixi. Toshkent.: 2006. 98-120 betlar
9 VIII-VII   asrlarga   oid   yana   Nippurda   Murash   ismli   xonadonga   t е gishli   xujjatlar
topildi. O‘quvchilari esa maxsus bilim olganlar yozuv, mat е matika, astronomiya
va boshqa fanlardan. Xullas, M е sopotamiya xalqlari din ilmlar borasida muxum
yurishlarga   erishganlar   Albatta   ularni   borasida.   Din   sohasini   oladigan   bo‘lsak
quyosh   xudosi   Anu,   Ur   xudosi   Enlil.   Suv   xudosi   Enki   quyosh   xudosi   Shamash
Vavilonliklar xudosi Mardua to‘g‘risida qimmatli ma’lumotlar mavjud.
Old Osiyoning muxim g е ografik mintaqada joylashuvi, tabiiy r е surslarning
ko‘pligi   muxim   savdo   yo‘li   ustida   joylashganligi   bu   е rda   kishilik   jamiyatining
yuzaga k е lishi uchun muxim omil bo‘lib xizmat qildi.   Natijada mil. avv. VII-V
ming   yilliklarda   dastlabki   madaniyat   o‘choqlarinig   yuzaga   k е lishi,   eng   qadimgi
sivilizatsiya b е shiklaridan bo‘lgan shum е rliklar tarixi bilan b е vosita bog‘liqligini
ko‘rib   chiqdik.   Shum е r   –   shaxar   davlatlarinig   yuzaga   k е lishi   nafaqat   ijtimoiy
iqtisodiy   balki   kuchli   siyosiy   xokimiyat   va   xukmron   sinflar   toifasining   yuzaga
k е lishiga zamin tayyorladi. 
Shumerlar   juda   boy   va   qadimiy   madaniyatga   ega   bo‘lgan.   Qadimgi
davlatlarning vujudga kelish munosabati bilan Shumer madaniyati ravnaq topgan
va   rivojlangan.   Shumer   yozuvi   suratli   yozuv   bo‘lib,   aytilmoqchi   bo‘lgan   fikr
rasm bilan ifoda etilgan. Masalan, suv so‘zi uch qator to‘lqinsimon chiziq, qush
so‘zi   qushning   tasviri,   yulduz   so‘zi   yulduz   tasviri,   yig‘lash   so‘zini   esa   ko‘z   va
suvni bildiradigan belgilarni qo‘shib ko‘rsatish bilan ifodalangan. Yomg‘ir so‘zi
ham   yulduz   va   suv   belgilarini   bir-   biriga   qo‘shish   orqali   ifodalangan.   Rasm   va
turli   belgi   orqali   ifoda   etilgan   yozuvlarni   iyerogliflar   deb   nomlangan   Ammo
suratli yozuv bilan ko‘p narsalarni ifoda qilib bo‘lmagan. Hayot, o‘zaro muomala
rasmli   yozuvni   soddalashtirishni   talab   etgan.   Zamonlar   o‘tishi   bilan
Mesopatamiyada   ponasimon   mixxat   yozuvi   kashf   etlgan.   Ular   qotmagan   loy
lavhalar ustiga o‘yib tushirilgan. Yozuvlar lavha ustida ko‘ndalang tik va qiyshiq
tushirilgan   pona-   mixlar   shaklida   600   dan   ortiq   belgilar   yig‘indisidan   iborat
bo‘lgan.   Mixxat   yozuvi   miloddan   avvalgi   III   ming   yilllikda   Shumerda   ixtiro
qilingan, keyinchalik qo‘shni mamlakatlarga yoyilgan. O‘sha zamondan boshlab
10 ruhoniy   va   mirzolar   voqea   va   hodisalarni   mixxat   yozuvida   sopol,   teri,   loy   va
boshqa   buyumlarning   sathlariga   yozganlar.   Bular   o‘ziga   xos   kitoblar   edi.
Mesopatamiyaning   Ur,   Bobil,   Ashur,   Nineviya   kabi   ko‘p   shaharlarida
kutubxonalar   bo‘lgan.   Bu   jihatdan   Ashshurbanipalning   Nineviyadagi   30   ming
nusxadan   iborat   lavha   kitoblarining   saqlanib   kelganligi   diqqatga   sazovordir.
Mixxatlar   butun   Old   Osiyoning   asosiy   yozuvi   bo‘lib   qolgan.   Mesopatamiya
shaharlaridagi   saroy   va   ibodatxonalarning   hujjatxonalari   va   kutubxonalaridan
sopol   lavhalarga   bitilgan   kitoblar   topilgan.   Ularda   mesopatamiya   xalqlariga   oid
juda ko‘p malumotlar saqlanib qolgan. 5
    XVII   asrdan   boshlab   Yevropa   olmlari   Petro   della   Valle,   Karsten   Nubur,
Gretefend   kabilar   mixxatlarni   o‘qishga   uringanlar.   Ammo   ular   yaxshi   natijaga
erisha   olmaganlar.   Ingliz   sayyohi   G.Roulingson   Shumer   mixxatini   o‘qib
chiqishga muvaffaq bo‘lgan. Olimlardan Norris, Xins va Oppertlar ham mixxatni
o‘qib chiqqanlar. Mixxat yozuvi avval shumeriylarda paydo bo‘lgan bo‘lsa, keyin
butun   Old   Osiyoga,   shuningdek   Eronga   ham   tarqalgan.   Mixxatning   o‘qib
chiqilishi   natijasida   olimlar   qadimgi   Mesopatamiya   tarixi   haqida   qimmatli
manbalarga ega bo’lganlar. Maktablarning quyi sinflarida til, adabiyot, gramatika
yuqori sinflarda esa matematika, musiqa, huquq, geometriya, astronomiya, tarix,
tabobat,   veterinariya   kabi   aniq   fanlar   bilan   bir   qatorda   diniy   fanlar   ham
o‘qitilgan.   Maktablar   saroy   va   ibodatxonalar   qoshida   bo’lib   uni   ruhoniylar
boshqarganlar. Mari  va boshqa  shaharlardagi  qazishmalar  vaqtida o‘quvchilarga
mos o‘rindiqlar qo‘yilgan maktab binosining qoldig‘i topilgan. Maktablar davlat
uchun xo‘jalik, savdo va harbiy ishlarni boshqaruvchi xodimlarni tayyorlaganlar.
Maktablarda   Misrdagi   kabi   mirzolar   tayyorlashga   katta   e’tibor   berilgan.
Maktablarda   intizom   va   nazorat   juda   qattiq   bo‘lgan.   Yetarli   qobilyatli   va
tirishqoq   bo‘lmagan   o‘quvchilar   jazolangan.   Maktab   qoshida   ,,xivich   bilan
savalovchi’’   maxsus   nazoratchi   bo‘lgan.   O‘qituvchilar   o‘quvchilarni   qunt   bilan
o‘qishga   undaganlar.Mesopatamiyada   matematika,   geometriya,   astronomiya,
tabobat,   tarix   va   boshqa   fanlarga   qiziqish   ancha   erta   boshlangan.   Yerlarni
5 8
  Boynazarov.F-Qadimgi dunyo tarixi. Toshkent.: 2006, 98- 120 betlar 
11 o‘lchash,   kanal   qazish,   masofani   aniqlash,   hosilni   hisoblash   va   memorchilikda
matematika   va   geometriya   fanlari   kerak   bo‘lgan.   Bu   fanlar   chorvachilik,
hunarmandchilik   va   savdo-sotiq   uchun   ham   zarur   edi.   Qadimgi
Mesopatamiyaliklar birlik, o‘nlik,yuzlik va minglikni bilganlar. Bu sonlar alohida
belgilar   bilan   ifoda   etilgan.   Mesopatamiyada   astronomiya   faniga   ham   katta
amamiyat   berganlar.   Bu   yerda   olti-yetti   qavatli   zikkuratlar   qurilgan.
Mesopatamiyaning   Ur,Uruk,Nippur,   Bobil   va   boshqa   shaharlarda   ajoyib
rasadxonalar   bo‘lgan.   Ular   shu   rasadxonalardan   quyosh,   yer,   oy   va   osmon
jismlarining harakatini  kuzatganlar.  Astronomlar  o‘sha  vaqtdayoq  quyosh  va oy
tutilishi   hodisalarini   oldindan   aytib   berganlar.   Olimlar   astronomiya   taqvimlarini
tuzib quyosh yili 365 kun, oy yili 354 kun ekanligini aniqlaganlar. Astronomiya
mesopatamiyaliklarning   kundalik   hayotida,   karvon   savdosida   va   tomonlarni
aniqlashda kerak bo’lgan. Chunki sayyoh va yo‘lovchilar osmon jismlari quyosh,
oy va yulduzlarga qarab yo‘l bosganlar. 
   Bu rivojlanish Suriya, Kavkazorti, Eron hamda Fors ko‘rfazi  bilan bo‘lib
turgan doimiy aloqalar tufayli dеyishimiz mumkun;
Shum е r-shahar davlatlar tarixini uch davrga bo`lamiz:
1. XXVIII-XXVI davrlar (Kish davlatining yuzaga k е lishi).
2. XXVII-XXVI asrlar (Gilgam е sh xalq og`zaki ijodi).
3. XXV-XXIV asrlar (1-Ur dinastiyasi davri).
Akkad podsholigi  asoschilaridan  biri  xisoblangan Sargon faoliyati  qiziqarli
ma’lumotl а r   orqali   ayniqsa   uning   Kish   podshosi   Lugalzag е sni   istilo   qiladi,
Natijada Akkad xukmronligi o‘rnatiladi. U ko‘pgina Shum е r davlatlari jumladan.
Ur, Umma, Lagashni zo‘r qiyinchiliklr bilan  е ngib o‘zining 55 yillik xukmronlik
davrida Old Osiyoning qudratli davlatiga asos soladi. Qudratli davlat bo‘lganidan
keyin   mamlakat   iqtisodiyotini   rivojlantirish   uchun   ibratli   ishlar   ayniqsa   qishloq
xo‘jaligidagi   sohasida,   xunarmandchilik   hamda   savdo   sotiqda   rivojlanishga
erishdi.   Shimoliy   va   janubiy   sharqiy   ikki   daryo   oralig‘ining   Sargon   xokimiyati
12 qo‘l   ostida   birlashtirilishi   mamlakatning   har   ikkala   qismidagi   quldor   a’yonlarga
foydali bo‘lgan. Katta harbiy kuchga ega bo‘lgan markazlashtirilgan istibdodning
halq   ommasini   tiyib   turishni   tashkil   etishi   osonroq   bo‘lgan.   Ikkinchi   tomondan
bеpoyon     davlat   doirasida   iqtisodiyotda   katta   siljishlar   ro‘y   bеrgan,   vaholanki,
kichik   davlatlarda   bunday   siljishlar   bo‘lishi   qiyin   edi.   Azim   daryolarning
toshqinlarini   tartibga   soluvchi   irrigatsiya   ishlari   butun   mamlakat   bo‘ylab   olib
boriladigan   bo‘ldi.   Bu   tadbir   xosilning   oshib   borishiga   imkon   yaratdi.   Yagona
o‘lchovlar   va   tosh   -   torozi   sistеmasi   yaratilgan,   uning   natijasida   davlat   ichida
savdo - sotiq munosabatlari o‘sdi. Bir hujjatda bizga ma’lum bo‘lishicha, chorva
mollari   Lagashdan   Akkadga   еtkazib   bеrilgan,   u   еrdan   esa   janubga   matolar   va
g‘alla   olib   kеlingan.   Akkadning   siyosiy   rivojlanishi   XXIV-XXIIIasrlarda   ancha
murakkablashdi jumladan Qudratli podsholik Sharrum vujudga k е ltirildi.  6
             I.3.Akkad podsholigi asoschilari Sargon faoliyati
  Sargon   I   o‘zini   Akkadni   asl   poshshosi   deb   e’lon   qiladi.   Tarixda   birinchi
marta     Sargon   I   taxminan   5400   askardan   iborat   yaxshi   qurollangan   muntazam
qo‘shin tuzadi . Askarlar podsho hisobidan ta’minlanganlar . Sargon I podsholigi
davrida   button   Mesopatamiya   o‘z   davlati   qo‘l   ostida   birlashtiradi.   Bundan
tashqari,   u   Kichik   Osiyo,   Kipr,   Suriya,   Elam   va   hatto   uzoq   Janubiy   Erongacha
harbiy yurishlar qildi. Shumer shahar- davlatlarining hududi Sargon I davlatining
viloyatlari  bo‘lib  qoldi.  Sargon  I   davridan   yangi     quriladi.  Sug‘orish   inshootlari
umumdavlat   miqyosida   rivojlantiriladi.   Akkad   Hindiston   va   Sharqiy   Arabiston
bilan   savdo   aloqalarini   o‘rnatdi.     Sargon   I   hukmronligining   so‘nggi   yillarida
mamlakatda   boshlangan   ochlik   katta   g‘alayonlarga   olib   keladi.   Sargon   faoliyati
tugagaidan so‘ng knyazliklar  o‘rtasida  oqsoqollar  o‘rtasida  jang k е tib podsholik
bir qancha viloyaglarida bo‘linib k е tdi. Shum е rliklar asta-s е kin Sargondan k е yin
ayniqsa   Ramush   davrida   ochiqdan-ochiq   kurashga   o‘tdilar.   Masalan:   Umma,
Adoba   va   Lagash   erlari   ko‘p   qarshilik   ko‘rsatdi.   T е ngsiz   kurashdan   so‘ng
Akkadliklar   yana   boshqaruvni   o‘z   qo‘llariga   oldilar.   Shum е rliklarni   qarshiligi
6 9
   Rajabov R. R.Qadimgi dunyo tarixi. (Sharq, Yunoniston, Rim).T., “ Fan va tehnologiya “, 2009,  73-98 betlar 
10 
 Ergashev  Shuxrat . Qadimgi sivilizatsiyalar .2016, 98-120 betlar         
13 k е yingi   davrlarda   davom   etdi.   Ammo   kuchli   Akkad   podsholaridan   xisoblangan
Noram-Suen   kuchli   siyosat   yurgizib   ayniqsa   Elbaga,   Elamga,   Fors   ko‘rfaziga
yurishlar qilib qudratli davlat barpo etdi. Ammo Noram-Suen faoliyatining oxirgi
yillaridan   exrom   vakillari   bilan   munosabati   yomonlashib,   o‘zaro   kurash
boshlandi.   Suv   tarmoqlari   vayron   bo‘ldi.   Bu   vaqtda   sharqdan   M е sopatamiyaga
kugi qabilalari bostirib kirishi kuzatiladi. Shum е r-Akkad podsholigining k е yingi
davri ko‘chmanchilarni xaydab chiqarilshi Ur dinastiyasi davrida Shum е r Akkad
podsholigi   iqtisodiy-siyosiy   yutuqlarga   erishdi.   Ayniqsa   Ur   dinastiyasi   davrida
Shulgi   boshqaruvi   mamlakatning   obru   e’tiboridan   tashqari   ruxoniylik   podshoga
buysunadigan   darajaga   е tdi.   Podsho   ch е klanmagan   xokimiyat   egasi   bo‘ldi.
Ammo amor е y qabilalarining kirib k е lishi bilan bu qudratli davlat tanazzulga yuz
tuta boshlaydi va ayrim podsholiklarga bo`linib ketadi 7
.
Dajla   va   Frot   havzasida   yaratilgan   madaniyat   bir   qancha   xalqlar   ijodiy
faoliyatlarining   natijasi   bo‘lib,   ular   adabiyot,   fan,   qurilish   ishi   va   san’at
sohasidagi   yutuqlari   bilan   o‘zaro   bir-birlarini   boyita   borganlar.   Birqancha
xollarda   birinchilik   shumеrliklarga   tеgishli   bo`lgan.   Ammo   sеmit   qabilalari   –
akkadlar   va   o‘zlarining   shimoliy   avlodlari   bo‘lgan   ossurlar,   shuningdеk,
amoriylar ham katta xissa qo‘shganlar. Bobil yuksalgan zamonda bu komplеksli
madaniyat   Bobil   madaniyati   dеgan   umumiy   nom   olgan   edi.   Yuqorida   ko‘rib
o‘tganimizdеk,   shumеrlar   boshqa   xalqlarga   qo‘shilib   aralashib   kеtishgan   lеkin
ularning   mеrosi,   sеmit   xalqlariga   shunchalik   kuchli   ta’sir   ko‘rsatganki,   Bobil
madaniyati   haqida   emas,   balki,   Shumеr-Bobil   madaniyati   haqida   gapirish
to‘g‘riroq  bo‘ladi.Harbiy  to‘qnashuvlar   shumеrliklar   bilan  akkadliklaring   o‘zaro
ijobiy   ta’sir   ko‘rsatishlariga   xalaqit   bеra   olmagan.   Eramizdan   avvalgi   II   ming
yillikda sеmit  markazlari siyosiy ustunlikka ega bo‘lgan va boshqa xalqlar asta-
sеkin qo‘shila borishgan. Akkad tili shummеr tili o‘rnini egalladi   Uruk podshosi
to’g‘risidagi   epik     poemalarda   Shumerning   ilk   sulola   davrida   (er.avv.   III   ming
yillik   boshlari)   uzoq   mamlakat   Aratta   (Eron   hududi)   bilan   aloqasi   to‘g‘risida
7 12
  Boynazarov.F-Qadimgi dunyo tarixi. Toshkent.: 2006. 98-109 betlar              
14 qiziqarli   ma’lumotlar   beriladi.   Shumer   poemasi   «Gilgamesh   va   Aga»   da
Urukning Kish shahri qaramligidan mustaqil bo‘lishi uchun  kurashi to’g‘risidagi
aniq   ma’lumotlar   mavjud.   Akkad   podsholigining   asoschisi   Buyuk   Sargon
to’g‘risidagi Akkad afsonalari saqlanib qolgan. 
Shumer,   Bobil   va   Osuriya   yodgorliklaridan   qimmatli   tarixiy   ma’lumotlar
olish   mumkin.     «Gilgamesh»   dostoni   haqiqiy   tarixiy   xazina     hisoblanib,   uning
matni   Nineviya   shahridagi   mashhur   Osuriya   podshosi   kutubxonasidan   topilgan.
Bu doston er. avv. II ming yillik boshlarida yaratilgan deb taxmin qilinadi. 
Qadimgi Mesopotamiya
II.bob.Mesopotamiya shahar davlatlarining paydo bo‘lishi dini va madaniyati
15 II.1.Uruk,Umma va lagash shaharlarining yuksalishi
                      Sargon   I   istilolari   mil.   avv.   XXIV   asrning   ikkinchi   yarmida
Mesopotamiyadagi   shahar-davlatlar   o‘rtasida   mamlakatda   hokimlik   qilish   uchun
keskin   kurash   davom   etmoqda   edi.   Shumeriylar   janubi   bilan   semitlar   shimoli
o‘rtasida   janglar   semitlar   g‘alabasi   bilan   yakun   topadi.   Semitlarning   Akkad
davlatiga Sargon I Sharrumken asos soladi. Dastlabki kurashlar natijasida Sargon I
Shumerni   o‘ziga   bo‘ysundiradi   va   Mesopotamiyaning   kattagina   qismini   o‘z
hokimiyati   ostida   birlashtiradi.   Ba’zi   ma’lumotlarga   qaraganda,   Sargon   I   o‘z
davrining   yirik   siyosiy   arbobi   bo‘lgan.   Sargon   I   haqida   ko‘p   afsonalar   ham
to‘qilgan. Uning onasi kambag‘al bir ayol bo‘lib u o‘z o‘g‘lini qamishdan to‘qilgan
savatga   solib   Frot   daryosi   bo‘yidagi   qamishzorga   tashlab   ketadi.   Akki   degan
meshkob   suv   tashuvchi   topib   olib,   uni   tarbiyalaydi   va   ziroatchi-bog‘bon   qilib
yetishtiradi. Shuningdek, rivoyatlardan birida Sargon I tashlandiq bola bo‘lganligi
ham hikoya qilinadi. Mesopotamiya ma’budalari - xudolaridan biri Ishtar Sargonni
yaxshi   kо‘rib   qolib,   uni   Akkad   podshosi   qilib   qo‘yadi,   yana   bir   rivoyatda   esa
Sargon   Kish   hokimining   xizmatkori   ekani   aytiladi.   Sargon   I   Kish   hokimi   Lugal-
zagissi   qo‘shinlarini   jangda   yengib   saroy   to‘ntarishi   orqali   davlat   hokimiyatini
qo‘lga   kiritadi   va   yangi   sargonivlar   sulolasiga   asos   soladi.   Podsholik   taxtiga
o‘tirish,   o‘z   huquqini   qonuniy   yo‘l   bilan   asoslash   imkoniyatiga   ega
bo‘lmaganligidan,   Sargon   I         o‘zini   bosh   ma’buda   Ishtarning   yaqin   odami   deb
e‘lon qiladi. 8
                  Hokimiyatni   zo‘rlik   bilan   qo‘lga   olgan   kishi   o‘ziga   Sargon   deb   nom
berganligi   ham   o‘z   hokimiyatini   qonunlashtirishga   uringanligini   ko‘rsatadi.
Sargonning   asl   ismi   Sharrum-ken   bo‘lib   lug‘aviy   ma’nosi   "haqiqiy   podsho”
demakdir.   Sargon   I   dastlab   Akkadda   o‘z   hokimiyatini   mustahkamlash   vazifasini
qo‘ygan. Sargon Akkadning eng kuchli, qudratli shahri bo‘lgan Kishni zabt  etgan
ammo   uning   mustaqilligini   saqlab   qolgan.   U   Kish,   Ur-Akshak   va   Shimoliy
8 13
 Rajabov R. R. Qadimgi dunyo tarixi (Sharq ,Yunoniston,Rim).T., 2009, 73-98 – betlar 
14 
Ergashev   Sh. , Qadimgi sivilizatsiyalar  . T.: 2016  , 98-120 betlar          
16 Mesopotamiyadagi   boshqa   shaharlarni   o‘ziga   itoat   ettirib,   “Kish   podshosi".
“Akkad podshosi” va “Mamlakat podshosi” maqomini olgan. 
          Frot va Dajla daryosi oralig‘idagi yerga yangi shahar bino qilib unga Akkad
degan   nom   bergan   va   mamlakat   poytaxtiga   aylantirgan.   Mamlakat   Akkad
podsholigi nomi bilan atalgan. Sargon I shimolda mustahkamlanib olgach o‘zining
diqqat-e’tiborini janubga qaratgan. Janubga qo‘shin tortib, Lugal-zagissi va Lugal-
zagissini   qo‘llab-quvvatlagan   50   hukmdorning   birlashgan   qo‘shinlari   ustidan
porloq g‘alaba qozongan Sargon I Kish hokimi Lugal-zagissini asir qilib Nippurga
keltirgan va uni xudo Enlilga qurbon qilgan. U Shumerning eng muhim shaharlari
bo‘lgan   Uruk,   Ur,   Lagash,   Ummani   bosib   olib   vayron   qilib,   butun   Shumerni
egallagan.   “Dengizgacha"   -   Fors   qo‘ltig‘igacha   yetib   borgan   va   g‘olib
chiqqanligini   nishonlab,   “qilichini   dengiz   suviga   yuvgan”   Sargon   I   Shumerni
bo‘ysundirib   ''Enlil   dushmanni   ravo   ko‘rmagan   mamlakat   podshosi"   degan   nom
olgan. 
                    Sargon   qo‘shinlari   mamlakat   janubi-sharqidagi   Elamga   bostirib   borib,
elamliklarni yengib, uni bosib olgan. Shundan so‘ng Sargon I shimoliy, shimoliy-
sharqiy   va   shimoli-g‘arbiy   mamlakatlarni   bosib   olishga   harakat   qilgan.   Sargon
qo‘shinlari   Mari   va   Elbani   qo‘lga   kiritgach,   Dajla   daryosining   yuqori   oqimida
joylashgan   Subartuni   bosib   oladilar.   Shu   tariqa   Sargon   I   deyarli   butun
Mesopotamiyani   o‘ziga   bo‘ysundirgan   va   birlashtirgan.   Sargon   I   Ikkidaryo
oralig‘idagi   yerlarni   bosib   olish   bilangina   chegaralanib   qolmay,   O‘rtayer   dengizi
qirg‘oqlariga   chiqib,   Suriyaning   boy   shaharlari,   shuningdek,   Amurru   viloyatlari
ustiga ham yurish qilgan.
                     Bu yurishlar natijasida Sargon I qo'shinlari   Subartu mamlakati, Dajla va
Frot daryosining sharqiy chegaralarigacha bo‘lgan joylarga bostirib borgan. Ba’zi
manbalarda Sargonning Suriya va Falastin sohillarigacha bo‘lgan yerlarni egallab,
u yerlarda o‘z hokimiyatini mustahkamlashga uringanligi aytiladi. Nihoyat, Sargon
I   o‘zining   g‘olibona,   zafarli   yurishlari   bilan   Kichik   Osiyoga   ham   yo‘l   ochishga
urinib ko‘rgan. Ba’zi manbalarda Sargon I o‘z harbiy qo‘shiniarini Kichik Osiyoga
17 ham  yuborgani  aytilgan.  Shunday  qilib Sargon I  (2316 -  2261)  o‘zining 55 yillik
podsholigi   davrida   Mesopotamiyaga   chegaradosh   bo‘lgan   joylami   birlashtirib
qudratli davlat tuzgan. Sargon I ‘‘to‘rt iqlim podshosi” degan unvonni olgani, keng
harbiy-savdo siyosati olib borishga intilganligini ko‘rsatadi. 
            Tinimsiz urushlar, joylardagi mustaqillik uchun olib borilgan kurashlar va
mamlakat   ichkarisidagi   noroziliklar,   qo‘zg‘olonlar   Akkad   davlati   asta-sekinlik
bilan kuchsizlanishiga olib keladi. Rimush hukmronligi davrida Akkad podsholigi
(mil.avv.   2261   -   2236).   Sargoniylar   sulolasining   asoschisi   Sargon   I   o‘zining   55
yillik   faoliyatidan   so‘ng   mil.   avv.   2261-yili   taxtga   uning   o‘g‘li   Rimush   o‘tiradi.
Sargon I tirikligi vaqtida Elam va Shummerda Akkadga qarshi mustaqillik uchun
qo‘zg‘olonlar   boshlangan   edi.   Rimush   taxtga   o‘tirgach,   Shumer   va   Elamdagi
qo‘zg‘olonlarni bostirishni bosh vazifa qilib qo‘yadi. Rimush qo‘zg‘olon ko‘targan
mamlakalarga   qarshi   harbiy   yurish   tashkil   etadi. 9
  Uning   Umma,   Lagashga
uyushtirgan   uchinchi   yurishi   muhim   bo‘lib,   bu   jangda   mazkur   ittifoqchilarning
qo‘shini tor-mor etilib. hokimlari asir olinib qatl qilingan. Dyer yaqinidagi jangda
ummaliklarning   o‘zidan   13000   kishi   qirib   tashlangan.   Shumer   shaharlaridagi
qo‘zg‘olonlar   bostirilgach,   Rimush   qo‘shinlari   Elamga   bostirib   kiradi.   Suza   bilan
Avan   o‘rtasida   bo‘lib   o‘tgan   jangda   Rimush   qo‘shinlari   g‘alaba   qozonib.   Elam
qo‘shinlari qirib tashlanadi. Rimush Fors qolitig‘i sohillaridagi Shummer va Elam
hududlarini   qaytadan   Akkadga   bo‘ysundirgan.   Bu   g‘olibona   yurishlardan   so‘ng
Rimush   o‘ziga   “Kish   podshosi”   va   "Elam   xojasi   -   egasi”   degan   dabdabali
unvonlarni   oladi.   Rimush   o‘zining   podsholik   davrida   otasi   Sargon   I   yurgizgan
siyosatni  davom  ettiradi. U o‘z davlatini  ruhoniylar  va  ba’zi  amaldorlarga hamda
qo‘shinga   tayanib   boshqargan.   Nippur,   Ur,   Lagash   va   boshqa   ibodatxona
xodimlariga   katta-katta   in’omlar   qiladi.   U   Akkad   podsholigining   kuch-qudrati   va
ravnaqiga   o‘z   hissasini   qo‘shadi.   Lekin   Rimush   mamlakatda   butunlay   tinchlik
o‘rnatishga muyassar bo‘la olmagan. Tashqarida ham saroy ichkarisida ham uning
dushmanlari   bor   edi.   Saroydagi   ichki   dushmanlar   -   “o‘z   uyidagi   amaldorlar,
9 15
     Rajabov. R.  R.  Qadimgi dunyo tarixi. (Sharq, Yunoniston , Rim ) T., “ Fan va texnologiya “ ,   2009, 73-98 bet la
18 xizmatkorlar” qo‘zg‘olon ko‘tarib, shohning tosh muhri bilan uni urib o‘ldirganlar.
Bu o‘sha davrga xos saroy to‘ntarishi edi. Manbalarda Rimushning o‘ldirilgan yili
mavjud   emas.   Rimush   o‘ldirilgach   taxtga   uning   ukasi   Manishtushu   o‘tiradi.
Manishtushu davrida mamlakatning turli burchaklarida qo‘zg‘olonlar to‘xtamaydi. 
              Manishtushu  dastlab       Elamdagi  qo‘zg‘olonni   bostirish   uchun  katta  qo‘shin
bilan   u   yerga   boradi.   U   Elamning   Anshan   va   Shirixum   viloyatlarini   o‘ziga   itoat
ettiradi. Manishtishu bu g‘alaba bilan qoniqmasdan o‘z qo‘shinlarini Fors qo‘ltig‘i
orqali   Eronning   janubi-g‘arbiy   viloyatlariga   olib   boradi   va   u   yerda   32   shahar
hokimlari   qo‘shinlarini   tor-mor   keltirib,   kumush   va   toshga   boy   konlarni   bosib
oladi.   Manishtushu   Akkad   podsholigining   ichki   ahvolini   mustahkamlash   uchun
Shumerning e’tiborli kohinlariga, zodagonlariga katta-katta hadyalar ulashib, ulami
o‘ziga   qaratib   olishga   harakat   qilgan.   U   Shumer   kohinlarining   qo‘llab-
quvvatlashishiga   erishish   maqsadida   maxsus   ko‘rsatma   bilan   xudo   Shamash
ibodatxonasining mulk va daromadlari miqdorini aniqlab bergan. Bundan tashqari
bu   ibodatxonaga   nazr   qilib   30   talant   miqdorida   oltin   va   kumush   hadya
qiladi.Hozirgi   vaqt   hisobiga   qarab   hisoblaganda   bir   talant   150   gramm   oltin-
kumush   og‘irlikka   teng   keladi.   Manishtushu   Elamda   o‘z   hokimiyatini
mustahkamlash   uchun   Elam   kohinlarini   o‘z   tomoniga   og‘dirib   olish   uchun   o‘z
haykalini   Elam   xudosi   Narutiga   bag‘ishlagan.   Manishtushuning   yer   masalasidagi
siyosati   diqqatga   sazovordir.   U   Kish   va   boshqa   shaharlar   atrofidagi   odamlardan
katta-katta yer-mulklar sotib olgan. Bu siyosat podsho yer zaxirasining kengayishi
va   mustahkamlanishiga   yordam   bergan.   Ikkinchidan,   podsho   bu   yerlarning   bir
qismini   ma’lum   shartlar   bilan   qo‘shinda   ko‘p   ishlar   qilgan   xodimlarga,
zodagonlarga bo‘lib bergan. Bundan maqsad mulkdorlarni va zodagonlarni o‘ziga
qaratib   olishdan,   ularni   saroyga   yaqinlashtirishdan   iborat   bo‘lgan.   Ammo   u
mil.avv.2236-yilda o‘zsaroyida suiqasdchilar tomonidan o‘ldirildi. Sargoniylarning
uchinchi   vakili   Manishtushu   vafotidan   so‘ng   Akkad   podsholigi   taxtiga   mashhur
Naram-Suen   o‘tiradi.   U   podsholikni   2236-yildan   2200-yilgacha   boshqaradi.
Naram-Suen   taxtga   o‘tirgach   joylarda   boshlangan   qo‘zg‘olonlarni   shafqatsizlik
bilan   bostiradi.   U   Akkad   podshosiga   qarshi   chiqqan   9   askariy   qismni   va   Uruk,
19 Umma,   Nippur   hokimlarini   jangda   yengganligini   o‘z   bitiklarida   faxr   bilan
gapirgan. Naram-Suen Akkadda bo‘lgan qo‘zg‘olonlarni bostirib ulardan ayyovsiz
o‘ch   olgan.   Istilochilik   urushlarini   boshlab,   Suriyaga,   O‘rtayer   dengizi   sohilidagi
yerlarga va Elamga bostirib kirgan. 
           Elamdagi Avan hokimini o‘zi bilan shartnoma tuzishga majbur etgan. Elam
tilida   tuzilgan   shartnoma   matni   zamonamizgacha   saqlanib   qolgan.   Naram-Suen
Akkad   podsholigining   chegaralarini   kengaytirish   uchun   shimol   tomonga   ham
janub tomonga ham harbiy qo‘shinlarni boshlab borgan. Akkad qo‘shinlari Yuqori
Dajlaning   ichkarisi   -   Magan   (Arabiston)   mamlakatigacha   kirib   borgan.   Naram-
Suenning   istilochilik   yurishlari   natijasida   Akkad   podsholigining   yerlari   kengavib
bu   mamlakatning   obro‘-e’tibori   ortib.   Akkad   podsholigi   o‘z   ravnaqining   eng
yuksak   cho‘qqisiga   ko‘tarilgan.   Naram-Suenning   o‘ziga   illohiy   Naram-Suen,
Akkadning   qodir   xudosi   deb   dabdabali   unvon   berilgan.   Suzadan   topilgan   bir
yozuvli yodgorlikda Naram-Suen o‘z qo‘shiniga bosh bo‘lib tog‘li mamlakatlarga -
lulubeylar   ustiga   yo‘l   olganligi   va   mag‘lubiyatga   uchragan   dushmanni   tiz
cho‘ktirgan ilohiy qaxramon sifatida turganligi tasvirlangan. 
                   Shuningdek, Naram  - Suen baykalining bir  siniq parchasida  "To‘rt  iqlim
mamlakatlarining hammasi uning oldida bosh egadi” degan muhim yozuv saqlanib
qolgan.   Naram-Suenning   istilochilik   yurishlari   uning   ichki   va   tashqi
dushmanlarining   tashkiliy   zarbasiga   uchrashi   muqarrar   edi.   Buning   ustiga
mamlakat   ruhoniylari   bilan   uning   orasidagi   ziddiyat   tobora   kuchayib   bormoqda
edi.   Akkad   podsholigining   so'nggi   yillarida   esa   uning   atrofidagi   bo‘ysundirilgan
o‘nlab   katta-kichik   podsholiklarning   Akkad   istibdodidan   qutulish   uchun   o‘ta
dahshatli   harbiy   ittifoqi   tuzilmoqda   edi.   Shuni   ham   aytib   o‘tish   joizki,   Akkad
shahar   aholisining   isyonchi   o‘rta   tabaqalari.   O‘z   mustaqilligini   tiklashga   uringan
ba’zi shaharlar ham bu harbiy ittifoqqa qo‘shilganlar. Lekin Naram-Suen o‘zining
ichki   va   tashqi   raqiblarini   tor-mor   keltirishga   va   ular   bilan   bo‘lgan   shiddatli
janglardan   so‘ng   o‘zining   ilgarigi   bosib   olgan   bepoyon   yerlarining   bir   qismini
hatto   saqlab   qolishga   muvaffaq   bo‘lgan.   Sargon   sulolasidan   chiqqan   podsho
20 Sharkalisharri   o‘zidan   oldin   olgan   podsholar   istilo   qilgan   yerlarni   saqlab   qolish
maqsadida Akkad dushmanlari bilan shiddatli kurash olib borishga majbur bo‘lgan.
                   Mazkur davrga mansub bo‘lgan yozuvlarda Shumerdagi qo‘zg‘olonlarning
bostirilganligi   shimoli   –   g‘arbda   amoriylar   va   janubi-sharqdan   Mesopotamiyaga
bostirib   kirgan   elamliklar   ustidan   g‘alaba   qozonganligi   hikoya   qilinadi.   Mazkur
davrga kelib bir zamonlar qudratli bo‘lgan Akkad podsholigining inqiroz, halokat
davri boshlangan edi. Zagros to‘lari orasida yashagan ko‘chmanchi tog‘li guteylar
qabilasi Sharq tomondan Mesopotamiyaga bostirib kirib butun mamlakatni vayron
qilgan   va   uni   o‘z   hokimiyatiga   bo‘ysundirgan.   Akkad   esa   guteylarning   dahshatli
hujumlarini qaytarishga ojiz qolgan 10
II.2.Mesopotamiya madaniyatining o‘ziga xos tomonlari dini va madaniyati
           Qadimgi Mesopotamiya mafkuraviy hayotida din hukmron o‘rin egallagan.
Er.avv.   IV—III   ming   yilliklar   chegarasida   Shumerda   batafsil   ishlab   chiqilgan,
keyinchalik   Bobilda   o‘zlashtirilib,   rivojlantirilgan   teologik   tizim   yuzaga   keladi.
Har   bir   shumer   shahri   o‘z   xudo   homiysiga   ega   bo‘lgan.   Bundan   tashqari,
umumshumer   shaharlari   sig‘ingan   xudolar   bo‘lgan.   Bu   osmon   xudosi   Anu,   yer
xudosi   Enlil,   suv   xudosi   Enki   yoki   Ea   kabi   ilohlar   tabiat   stixiyasi   kuchlarini   aks
ettiganlar. Ko‘pincha ular koinot jismiga o‘xshatilgan. 
                       Har bir xudoga alohida vazifa yuklatilgan. Enlil taqdir xudosi, shaharlar
asoschisi   hamda   motiga   va   omoch   kashfiyotchisi,   quyosh   xudosi   Utu   (Akkad
mifologiyasida   Shamash),   Oy   xudosi   Ninnar,   Enlilning   o‘gli   sevgi   va   hosildorlik
xudosi   Innana   (Bobil   va   Osuriya   panteonida   Ishtar)   abadiy   hayot,   tabiat   xudosi
Dumuzi (Bobilda-Tammuz) keng tarqalgan. Urush xudosi kasallik va olim xudosi
Negal   (Marsen)   sayyorasiga   o‘xshatilgan.   Bobil   bosh   xudosi   Marduk   —   Yupiter
bilan   Nabu   (Mardukning   o‘g‘li)   donolik,   yozuv   va   hisob   xudosi   Merkuriy
sayyorasiga   o‘xshatilgan.   Xudolardan   tashqari,   ko‘p   sonli   ezgulik   devlariga
siginilgan. Turli xil kasalliklar sababchisi bo‘lgan yovuz devlarni rahmdil qilishga
10 17
  Rajabov. R.R. Qadimgi dunyo tarixi.  (Sharq, Yunoniston , Rim ) T.,  “ Fan va texnologiya “  2009, 73-98 bet lar  
1 8
    Ergashev  Sh.   Qadimgi sivilizatsiyalar  ,  T . 2016    ,  98-120 betlar         
21 harakat   qilganlar.   Devlar   yarim   odam,   yarim   hayvon   tarzida   tasvirlanganlar.
Odamlar o‘zlarini odam boshli, qanotli ho‘kiz sifatida ifodalaganlar. Qanotli ulkan
haykallar Osuriya podsholari saroylari kirishini qo‘riqlaganlar. Shumer va akkadlar
u dunyoga ishonganlar. Ularning tasavvurida u dunyo soyalar  podsholigi qaysiki,
ochlik   va   chanqoqlikdan   qiynaladilar.   Loy,   chang   bilan   ovqatlanadilar.   Shuning
uchun marhumlaming bolalari ularga qurbonlik keltirishga majburdirlar.
            Ilmiy bilimlar Qadimgi Mesopotamiyada dunyoning ilmiy bilishda ma’lum
yutuq-larga   erishildi.   Bobilda,   ayniqsa,   matematika   fanlari   amaliy   maqsadlar
uchun   yuzaga   kelib,   yuqori   darajada   rivojlanadi.   Qadimdayoq,   bobilliklar
zikkuratlaming yuqori qavatlaridan turib osmon jismlarini muntazam kuzatganlar.
Ana  shu  ko‘p  asrlik kuzatishlari   natijasida  matematik-astronomiya vujudga  keldi.
Astronomlar   yulduzlar   o‘rtasidagi   masofani   astronomik   hisob-kitob   qil   ganlar.
Bobilda ko‘p sonli astronomik jadvallar vujudga kelgan.
               Shu davrda  Bobilda mashhur  astronomlar  Naburian va Kiden yashaganlar.
Naburian   oy   fazalarini   aniqlash   tizimini   ishlab   chiqdi.   Kiden   quyosh   yilini   365
kun,   5   soat   41   minut   va   41,6   sekund   hisobladi.   U   yil   hisobi   davomiyligida   bor
yo‘g‘i   7   minut,   17   sekundga   xato   qilgan.   Astronomiya   astrologiya   bilan
bo‘glangan   edi.   Bizgacha   juda   ko‘p   Bobil   tibbiyot   matnlari   yetib   kelgan.
Mesopotamiya   shifokorlari   chiqqan   va   singan   suyak   bo‘g‘inlarini   davolay
olganlar, lekin odamning ichki kasalliklami davolay olmaganlar. Er. avv. III ming
yillikdayoq   mesopotamiyaliklar   Hindistonga   boradigan   yo‘lni,   er.   avv.   I   ming
yillikda   Efiopiya   va   Ispaniyaga   boradigan   yoini   bilganlar.   Bizgacha   yetib   kelgan
xaritalar   bobilliklarning   o‘z   geografik   bilimlarini   tizimga   solishga   harakat
qilganliklarini   ko‘rsatadi.   San’at   Qadimgi   Mesopotamiyaning   san’atini
shakllanishi va keyingi taraqqiyotiga shumerlarning badiiy an’analari hal qiluvchi
rol   o‘ynaydi.   Tosh   o‘ymakorlik   er.avv.   III     ming   yillik   boshlarida   shakllandi.
Toshga naqshlar o‘yish  er. avv. I asrigacha yuksak darajada rivojlandi. 
                  Er.avv.   XXIV—XXIII   asrlarda   Mesopotamiya   yagona   davlat   bo‘lib,
birlashgan   paytda   podsholarning   ideallashtirilgan   portret-tasvirlari   paydo   bo‘ladi.
22 Er.avv.   II   ming   yillik   boshlaridan   qurbonlik   keltirish,   saroy   hayoti   manzaralari
tasvirlangan   freska   san’ati   rivojlanadi.   Mesopotamiya   san’ati   er.avv.   VIII—VII
asrlarda Osuriya davlatining gullab-yashnagan davrida o‘zining yuqori cho‘qqisiga
chiqadi. Bu asosan relyef san’atida o‘z aksini topgan. Bu davrda ulug‘vor saroy va
ibodatxonalar   barpo   qilina   boshlandi.   Er.avv.   I   ming   yillikda   Mesopotamiyada
yirik   savdohunarmandchilik   madaniyat   markazlari   bo‘lgan   katta   shaharlar   paydo
bo‘ladi.   Mesopotamiyadagi   Uruk   podshosi   Sinaxxreb   tomonidan   er.   avv.   705—
681-yillarda   qurilgan,   maydoni   bo‘yicha   Old   Osiyoda   eng   katta   shahar   Osuriya
poytaxti   Nineviya   edi.   Shahar   729,7   ga   yemi   egallab,   shaharda   170   ming   aholi
yashagan.   Mesopotamiyada   shisha   ishlab   chiqarish   juda   erta   er.   avv.   XVII   asrda
boshlanadi,   temirdan   foydalanish   esa   kechroq   er.   avv.     XI   asrda   boshlanadi.
Mesopotamiyaning   ilmiy   bilimlari,   san’ati,   me’morchiligi,   dini,   yozuvi   va
adabiyoti,   qadimda   ko‘pgina   sharq     xalqlari   madaniyati   ravnaqining   o‘lchov
mezoni bo‘lib xizmat qildi. 11
II.3.Shumer madaniyati
Shumer-Akkad   sivilizatsiya   Mesopotamiya   hududida   gullab-yashnagan   eng
qadimgi   murakkab   jamiyatlardan   biri   sifatida   insoniyat   tarixining   yilnomalarida
muhim   o‘rin   tutadi.   Ko‘pincha,,sivilizatsiya   beshigi‘‘   deb   ataladigan
Mesopotamiya   hozirgi   Iroq   va   Quvaytda   joylashgan   bo‘lib,   Dajla   va   Furot
daryolari   orasidagi   unumdor   yerlarni   qamrab   olgan.   Shumer   va   Akkad
madaniyatlarining   uyg‘unlashuvi   turli   sohalardagi   yutuqlarning   boy   gobelenini
keltirib chiqardi va kelajakdagi sivilizatsiyalar uchun poydevor yaratdi.
 Kelib chiqishi va rivojlanishi:
Shumer   sivilizatsiyasining   kelib   chiqishi   miloddan   avvalgi   IV-ming   yillikda
janubiy   Mesopotamiyada   Uruk,   Ur,   Lagash   kabi   shahar-davlatlar   paydo   bo‘lgan
vaqtga   to‘g‘ri   keladi.   Qishloq   xo‘jaligi,   yozuv,   matematika   va   boshqaruv
sohasidagi   ilg‘or   yutuqlari   bilan   mashhur   bo‘lgan   shumerlar   mixxat   yozuvi   deb
11
11
 История Древнего Востока. Под. ред. Кузищина.  В. И.  М.: 1988,С. 92-107. 
23 nomlanuvchi   birinchi   ma’lum   yozuv   tizimini   yaratdilar,   bu   esa   ko‘p   asrlar
davomida aloqa va yozuvlarni yuritishga ta’sir ko‘rsatdi.
Miloddan   avvalgi   XXIV-asrda   Buyuk   Sargon   boshchiligidagi   Akkad
sivilizatsiyasi   Shumer   shahar-davlatlarini   bosib   oldi   va   shumer   madaniyatini
Akkad   an analari   bilan   birlashtirgan   holda   Akkad   imperiyasini   barpo   etdi.ʼ
Madaniyatlarning   bunday   uyg‘unligi   arxitektura,   adabiyot   va   diniy   amaliyotlarda
yangiliklar bilan madaniy va san'atning gullab-yashnashi davriga olib keldi.
Din va jamiyat:
Shumer-Akkad   sivilizatsiyasi   kundalik   hayotning   barcha   jabhalariga   singib
ketgan   diniy   e‘tiqodlarga   chuqur   ildiz   otgan.   Shumerlar   xudolar   va   ma’budalar
panteoniga   sig‘inishgan,   ibodatxonalar   diniy   marosimlar   va   marosimlar   uchun
markaz   bo‘lib   xizmat   qilgan.   Hukmdorlar   xudolar   tomonidan   tayinlangan   deb
hisoblangan   ilohiy   podshohlik   tushunchasi   boshqaruv   va   ijtimoiy   ierarxiyada   hal
qiluvchi rol o‘ynagan.
Jamiyatda   murakkab   ijtimoiy   tuzilma   vujudga   keldi,   ruhoniylar,   zodagonlar,
hunarmandlar va dehqonlar sivilizatsiyaning turli qatlamlarini tashkil etdi. Savdo 
va   savdo   mintaqada   rivojlandi,   savdogarlar   uzoq   mamlakatlarga   cho'zilgan
savdo   yo‘llarini   o‘rnatdilar,   tovarlar,   g‘oyalar   va   texnologiyalar   almashinuvini
osonlashtirdilar.
Meros va doimiy ta’sir:
Shumer-Akkad   sivilizatsiyaning   merosi   uning   san’at,   adabiyot,   huquq   va
me’morchilikka   qo‘shgan   hissasi   orqali   saqlanib   qoladi.   Ma’lum   bo‘lgan   eng
qadimgi   huquqiy   kodekslardan   biri   bo‘lgan   Ur-Nammu   kodeksi   jamiyatda   adolat
va   boshqaruv   uchun   ko‘rsatmalar   bergan.   Zigguratlar,   xudolarga   bag'ishlangan
pog'onali   piramidalar,   Qadimgi   dunyoning   yetti   mo‘jizasidan   biri   bo‘lgan
Bobilning osilgan bog‘lari kabi me’moriy mo‘jizalar sivilizatsiyaning muhandislik
qobiliyatini namoyish etadi. 12
12 1 2
   Rajabov.R.R. Qadimgi dunyo tarixi. (Sharq, Yunoniston, Rim)  T., “ Fan va texnologiya “ 2009, 73-98 betlar
24 Shumer-Akkad   sivilizatsiya   bosqinlar,   ichki   nizolar   va   atrof-muhit
muammolari tufayli oxir-oqibat tanazzulga uchragan bo‘lsa-da, uning Yaqin Sharq,
Misr   va   undan   tashqaridagi   keyingi   sivilizatsiyalarga   ta’sirini   ortiqcha   baholab
bo‘maydi. Yozuv, texnologiya va boshqaruv sohasida erishilgan yutuqlar insoniyat
tarixida   o‘chmas   iz   qoldirib,   kelajakdagi   imperiyalar   va   jamiyatlar   qurish   uchun
zamin yaratdi.
Jahon   sivilizatsisining   markazlaridan   hisoblangan   Mеsopotamiya   tarixi   Old
Osiyodagi kishilik jamiyatining paydo bo‘lishidagi ta’sir doirasini o‘rganib chiqish
asosiy   muammolardan   biri   hisoblanadi   chunki   Shumеr,   Akkad   davlatining   tarixi
unga misold bo‘lishi tahlil qilib chiqiladi.
Mеsopotamiya manbashunosligi.
Ikkidaryo   oraligi   xalqlari   tarixini   o‘rganishda   manbalar   ahamiyatini
tushuntirish.
1. Antik dunyo mabalarini tushunib  е tadi.
2. Dastlabki davlatlarni yuzaga k е lish moxiyatini biladi.
M е sopotamiya   xalqi   voha   va   tog‘   oldi   rayonlarida   yashashgan   bo‘lib,   n е olit
davriga   k е lib,   o‘lka   rivojlandi.   Bu   davr   tarixini   ochib   b е radigan   yozuv   paydo
bulgunga   qadar   mavjud   madaniyat   o‘choqlari,   Xassun   va   Xalaf   manzilgoxlarini
ayti o‘tish lozim, Bu xalqlar tarixini ochib b е rishga mil. avv. V ming yillik oxiri,
IV ming yillikda anchya rivojlangan El-Ubayda manzilgoxi mumkin Shum е rliklar
davri   manzilgoxi   bo‘lishi   mumkin.   Chunki   Shum е rliklarni   k е lib   chiqishi
xozirgacha muloxazalarga boy.
M е sopotamiyaning   Shimoliy   qismiga   sharqiy   S е mit   qabilalari   urnashdilar
hamda ular   mil. avv. III ming yillikka k е lib butun m е sopotamiyaga yoyildilar va
Shum е r   tili   va   adabiyoti   Akkadliklar   ta’sirida   o‘z   ahamiyatini   yo‘qotdi.
M е sopotamiyaga   Garbiy   S е mit   qabilalari   Amor е y   qabilalari,   Xurritlar   va   boshqa
qabilalarni   kirib   k е lishi   kuzatiladi.   M е sopotamiya   tarixini   o‘rganishda   ayniqsa
xo‘jalik   xujjatlari   qulchilik   maxsulot   turlari,   loy   taxtachalarga   yozilgan   III   ming
yillikka oid Jamd е d nasr manzilgoxini aloxida ta’kidlash k е rak.
25 Shuningd е k   yuridik   xujjatlari   Shulgi   konunlari,   Larsa   -   Issim   konunlari.
Hamurappi konunlari M е sopotamiya tarixini  yoritishga xizmat  qiladi. Diplomatik
xujjatlar:   M е sopotamiyaning   Vavilon,   Mari,   Suriya,   Finikiya   knyazliklari   bilam
umumiy yozishmalari kayd etilgan. Mil. avv XXIII asrda Akkad podshosi  Naram
Suen bilap Elam podshosi o`rtasidagi shartnoma nusxalari mavjud. M е sopotamiya
tarixini o‘rganishda ingliz olimi G. Leyyard, A. Parro va sobik ittifoq olimlari V.
Shl е yko, V. Struv е . B. Tura е vlarning ilmiy ishlarini aytib o‘tish lozim.
Shumm е r shahar davlatlarini yuzaga k е lishi.
         Manbalar asosida Shumm е r shahar davlatlarining siyosiy-iqtisodiy va ijtimoiy
jarayonlarini ochib b е rish.
1. VII ming yillikka oid manbalar moxiyatini biladi.
2. Dastlabki shahar davlatlarini sabablarini biladi.
N е olit   davridan   ayniqsa   mil.   avv.   VII   ming   yillikda   k е yin   aholinnng   joylashuvi
tarixini   ochib   b е rishda   Jarmo   madaniyati   muxim   rol   o‘ynaydi.   Mil.   avv   VI   ming
yilliknish   oxiri   V   ming   yillikning   boshlarida   M е sopotamiyga   turli   xalqlarning
k е lishi   kuzatiladi.   Ular   asosan   chorvachilik   d е hqonchilik   bilan   shug‘ullanishgan.
Buni   biz   Xassun,   T е l-Xalaf   manzilgoxlaridan   bilib   olamiz.   Bu   manzilgoxlar
qishloq   xo‘jaligi,   dastlabki   dinlarning   paydo   bo‘lishi   to‘g‘risida   muhim
ma’lumotlarni   b е radi-Bu   е rdan   Har-xil   ayol   xaykalchalari   topilgan.
M е sopotamiyaning   eng   Qadimgi   shahar-davlatlariga   asosan   Er е d,   Ur,   Urug‘
shaharlarini misol k е ltirishimiz mumkin.
Shu   vaqtdan   boshlab   sug‘orma   d е hqonchilik,   hunarmandchilik   ayniqsa
sopolchilik   rang-barang   bo‘lganligi   bunga   misol   bo‘ladi.   Aholi   punktlarining
k е gayishi   ma’muriy   boshqaruv,   yuzaga   k е lganligidan   dalolat   b е radi.
M е sopogamiyanish   -   janubiy-g‘arbida   dastlabki   etnik   guruhlar   paydo   bo‘ldi,
jumladan Shumm е rliklar ham, va nixoyat III ming yillikda Akkadliklar, Xurritlar,
Shum е rliklaristikomat   qilgan.   Ularning   joylashuvi   va   o‘zaro   munosabati   tufayli
dastlabki shaharlar yuzaga k е ldi. 13
13 13  
   История Древнего Востока. Под. ред. Кузищина.  В. И.   М.: 1988,С. 92-107. 
       
26  Masalan: Ashshur, Mari, Nin е viya. Shu davrdan ya’ni III ming yillikning I -
yarmidan   Shum е rliklar   kelib   joylashgan   janubiy   o‘lkalarda   dastlabki   Er е d,   Ur,
Larsa,   Uruk,   Lagash,   Umma   va   Kish   kabi   shahar   davlatlari   shum е rliklar   nomi
bilan paydo bo‘ldi. Bu Sh е mur shahar - davlatlari har tomonlama rivojlangan edi.
Bu rivojlanish Suriya, Kavkazorti, hamda Fors ko‘rfazi bilan bo‘lib turgan doimiy
alokalar tufayli d е yishimiz mumkun.
Akkad podsholigini kuchayishi natijasida yuzaga k е lgan   siyosiy jarayonlar
umumlashtirib Shum е r-Akkad podsholigi tarixini yoritish k е rak.
Akkad   podsholigi   asoschilaridan   biri   xisoblangan   Sargon   faoliyatiyati
qizikarli   ma’lumotlar   orqali   ayniqsa   uning   Kish   podshosi   Lugalzag е sni   istilosi
natijada Akkad xukmronligi  urnatiladi. U ko‘pgina Shum е r davlatlari  jumladan,
Ur, Umma, Pagashni zo‘r kiyinchiliklr bilan y е ngib o‘zining 55 yillik hukmronlik
davrida Old Osiyoning qudratli davlatiga asos soladi. Qudratli davlat   mamlakat
iqtisodiyotini   rivojlantirish   uchun   ibratli   ishlar   ayniqsa   qishloq   xujaligidagi
sohasida, xunarmandchilik hamda savdo sotiqda edi.
Akkadning   siyosiy   rivojlanishi   mil   avv   XXIV-XXIII   asrlarda   ancha
murakkablashdi   jumladan   qudratli   podsholik   Sharrum   vujudga   k е ltirildi.
Shum е rliklar   asta-s е kin   Sargondan   k е yin   ayniqsa   Ramush   davrida   ochiqdan-
ochiq   kurashga   o‘tdilar.   Masalan:   Umma,   Adoba   va   Lagash   qarshilik   ko‘rsatdi.
T е ngsiz   kurashdan   so‘ng   Akkadliklar   yana   boshqaruvni   o‘z   qo‘llariga   oldilar.
Shum е rliklarni   qarshiligi   k е yingi   davrlarda   davom   etdi.   Ammo   kuchli   Akkad
podsholaridan  xisoblangan   Noram-Suen  kuchli  siyosat  yurgizib  ayniqsa  Elbaga,
Elamga, Fors ko‘rfaziga yurishlar qilib qudratli davlat barpo eti. Ammo Noram-
Suen   faoliyatining   oxirgi   yillaridan   exrom   vakillari   bilan   munosabati
yomonlashib, o‘zaro kurash boshlandi. Suv tarmoqlari vayron bo‘ldi. Bu vaqtda
sharqdan m е sopatamiyaga kugi qabilalari bostiri kirish kuzatiladi.
Shum е r-Akkad   podsholigining   k е yingi   davri   ko‘chmanchilarni   xaydab
chikarilshi Sh-Ur dinastiyasi davrida Shum е r Akkad podsholigi iqtisodiy-siyosiy
yutuqlarga   erishdi.   Ayniqsa   Ur   dinastiyasi   davrida   Shulgi   boshqaruvi
27 mamlakatning   obru   e`tiboridan   tashkari   ruxoniylik   podshoga   buysunadigan
darajaga   е tdi.   Podsho   ch е klanmagan   xokimiyat   egasi   bo‘ldi.   Ammo   amor е y
kabnlalarining kirib k е lishi bilan bu kudratli davlat tanazzulga yuz tuta boshlaydi
va ayrim podsholiklarga bo‘linib kstadi.
 Shum е r o‘rnini tushunib  е tadi.
2. M е sopotamiya yozuvlari tarixini t е rminlar asosida taxlil qiladi.
Jahon   sivilizatsiyasining   markazlaridan   xisoblangan   M е sopotamiya   uzoq   vaqt
xatto   asrimizning   boshlarida   ham   o‘z   ahamiyatini   yo‘qotgan   emas.   Ayniqsa
M е sopotamiya madaniyatida muxim o‘rin tutgan Saxo 4-3 mingyillikda paydo 
Bo‘lgan   yozuvlardir.   Shum е r   giktorga   fin   yozuvi   bo‘lib,   uning   tarixi
taxminan 3200 yillikka ega lekin piktografiya xali yozuv emas faqat u ma’lumot
b е rish va eslashga yordam b е radigan b е lgilar edi xolos. Piktografiyadan yozuvga
o‘tish   davrida   rasmlar   bor   edi.   Masalan   so‘zlarni   ifodolovchi   "udu"   chorva
ma’nosini   b е rgan.   Faqatgina   mil.   avv   XXIV   asrga   k е lib   bizga   ma’lum   oddiy
Shum е r   yozuvlari   paydo   bo‘ldi.   Shunday   qilib   Shum е r   yozuvi   Elamliklar-
Xurritlar,   X е ttlar   sungrok   Urartu   yozuvining   paydo   bo‘lishiga   o‘z   ta’sirini
kursatadi.
M е sopotomiya   tarixida   kutubxonalar   ham   muxim   o‘rin   tutgan.   Aksincha:
Ashshurbanpalning   arxividagi   ma’lumotlar   ahamiyati   jixatidan   muxim   masalan
30   000   jadvalda   saklangai   voq е a   xodisalar   tafsilotlaridan   qiskacha   ma’lumotlar
b е rilgan.
Arxiv   ishlari   ham   M е sopotamiyada   muxim   o‘rin   tutadi.   Mari   podshosini
saroyida   katta   mikdorda   mil.   avv.   XVIII   asrga   oid   arxiv   topildi.   Urukda   ikki
xonada   3500   ta   xujjatlar   asosan   xo‘jalik   ishlariniki   topildi   mil.   avv.   VIII-VII
asrlarga   oid   yana   Nippurda   Muram   ismli   xonadonga   t е gishli   xujjatlar   topildi.
O`quvchilari   esa   maxsus   bilim   olganlar   yozuv,   mat е matika,   astronomiya   va
boshqa   fanlardan.   Xullas,   M е sopotamiya   xalqlari   din   ilmlar   borasida   muhum
yurishlarga   erishganlar.   Din   sohasini   oladigan   bo‘lsak   quyosh   xudosi   Anu,   Е r
28 xudosi   Enlil.   Suv   xudosi   Enki   quyosh   xudosi   Shamash   Vavilonliklar   xudosi
mardua to‘g‘risida qimmatli ma’lumotlar mavjud 14
Ilovalar
14 14  
   История Древнего Востока. Под. ред. Кузищина. М.: 1988,С. 92-107. 
        
29 Shumer-Akkat xaritasi
Sargon I
  
Lagash shahr
Xulosa
30 Shumer-Akkad   sivilizatsiyasi   miloddan   avvalgi   3-ming   yillikda
Mesopotamiyada   rivojlangan,   Shumer   va   Akkad   shahar-davlatlarini   qamrab
olgan qadimiy sivilizatsiyani anglatadi. Bu sivilizatsiya turli sohalarda, jumladan
yozuv,   matematika,   astronomiya,   qishloq   xo‘jaligi,   arxitektura   va   boshqaruv
sohasidagi   ajoyib   yutuqlari   bilan   mashhur.   Shumer-Akkad   sivilizatsiyasi
insoniyat   tarixini   shakllantirishda   asosiy   rol   o‘ynadi   va   arxeologik   artefaktlar,
tarixiy matnlar, ijtimoiy institutlar, diniy amaliyotlar, texnologik yutuqlar, til va
yozuv   tizimlariga   boy   meros   qoldirdi.   Ushbu   elementlarni   o‘rganish   orqali
tadqiqotchilar   shumerlar   va   akkadlarning   murakkab   jamiyati,   madaniyati   va
yutuqlari   haqida   tushunchaga   ega   bo‘lib,   qadimgi   Mesopotamiya
sivilizatsiyasining murakkab gobelenlarini yoritadi. Uzoq vaqt davomida qadimgi
Lagash shahri aholi punktiga to‘g‘ri keladi, deb ishonilgan, ammo hozir olimlar
uni   Tel   El-Hibbada,   480   gektar,   Tellodan   20   km   janubi-sharqda   va   15   km
uzoqlikda   joylashgan   ulkan   aholi   punktida   joylashtirmoqda   zamonaviy   Shatra
shahrining sharqida .
Lagashning   qadimiy   tarixi   haqida   kam   narsa   ma’lum.   Erta   sulola   davrida
nomning   poytaxti   Lagash   shahridan   ko‘chirildi.   Girsuda,   bu   erda   Nin-Ngirsu
nomidagi   oliy   xudoning   ibodatxonasi   qurilgan.   Girsu   va   Lagash   shaharlaridan
tashqari   tegishli,   bu   nom   shuningdek,   devorlar   bilan   o‘ralgan   ko‘p   yoki   kamroq
yirik   aholi   punktlarini   ham   o‘z   ichiga   olgan:   Nina   (yoki   Siraran),   Kinunir,   Uru,
Kiesh,   E-Ninmar,   Guaba   va   boshqalar.   Siyosiy   va   iqtisodiy   hayot   Nin-Ngirsu,
uning   ilohiy   rafiqasi   Baba   (Bau),   qonunchilik   ma’budasi   Nanshe,   Geshtinanna
ma'budasi,   harakat   qilgan   ibodatxonalarda   jamlangan.   "Yoshsiz   yurt   ulamosi" ,   va
Gatumdug - ona ma’budasi Lagash.
Lagash hukmdorlari Ensi unvoniga ega bo‘lib, Lugal (qirol) unvonini kengash
yoki   xalq   yig‘ilishidan   vaqtincha,   maxsus   vakolatlar   bilan   birga,   muhim   harbiy
yurish yoki boshqa muhim voqealar paytida olishgan.
Ur-Nanshe tarixda ma’lum bo'lgan Lagashning birinchi qiroli hisoblanadi. U,
shuningdek,   Lagashning   1-sulolasining   otasi   bo‘lgan.   Ur-Nanshe   Lagashning
kelajakdagi   qudrati   uchun   poydevor   qo‘ydi,   chunki   u   qishloq   xo‘jaligini
31 mustahkamlashga, qadimgi Lagash atrofida mudofaa devorlarini qurishga va yangi
ibodatxonalar qurilishiga hissa qo‘shgan.
 Miloddan avvalgi XXV-XXIV asrlarda Lagash nomining kuchayishi mavjud.
O‘sha paytda u erda Lagash hukmdorlarining birinchi sulolasi hukmronlik qilgan.
Lagash   davlati   boyligi   bo yicha   janubiy   Shumer   davlati   Uru-Urukdan   keyinʻ
ikkinchi   o rinda   edi.   Guabaning   Lagash   porti   qo shni   Elam   va   Hindiston   bilan	
ʻ ʻ
dengiz   savdosida   Ur   bilan   raqobatlashgan.   Lagash   hukmdorlari   quyi
Mesopotamiyada   boshqalardan   kam   bo'lmagan   gegemonlikni   orzu   qilishdi,   lekin
qo‘shni Umma shahri ularning mamlakat markaziga yo‘llarini to‘sib qo‘ydi. Ko‘p
avlodlar davomida Ummat bilan qonli tortishuvlar bu ikki nom bilan chegaradosh
bo‘lgan serhosil Guedenu hududi bo‘yicha davom etib kelgan.
Miloddan   avvalgi   2400-yillarda   hukmronlik   qilgan   Lagash   shohi   Eanatum
ostida.   Lagash   bu   kurashda   g‘alaba   qozonib,   Ummatni   zabt   eta   oldi.
Lagashiyaliklar   qo‘shni   Ur,   Umma,   Lagash   shaharlarini   bo‘ysundirishga   va
Elamga yurish qilishga muvaffaq bo‘lishdi.
32 Foydalanilgan adabiytolar ro‘yxati
1. Rajabov.R. R. Qadimgi dunyo tarixi.T., “Fan va texnologiya “ 2009
2. Авдиев В.И. Кадимги Шарк тарихи. Тошкент 1994.
3. Ладынин И. А. и др. История древнего мира: Восток, Греция, Рим.
«Слово*, «Эксмо*-М.: 2004. 
4. Сетон Ллойд. Археология Месопотамии. М.: 1984.
5.  История Древнего Востока. Месопотамия ( Под .ред. И. М. 
Дяьконова). М.: 1983.
6. Кузищина.   В. И .  История Древнего Востока. Под. ред. М.: 198. 
7. Urakov. D. Qadimgi  sharq tarixi.Yunonistonnva Rim tarixi; T.: 2020.
8. Xayitov Sh.A Xalqaro munosabatlar tarixi va diplomartiyasi. T: 2018.
9. Куршколя Ю. С. История древнего  мира. 2-ж. Т. , 1975.
10. Ergashev . Sh.,Qadimgi sivilizatsiyalar tarixi. T; 2016 .
11. Источниковедение по истории Древнего Востока. Под. ред. 
  . В.И.  М.: 1982 .
12. Авдиев В. И. Вавилонская  религия .Б. С. Е. М-1951.
13. Вормольд В. В. Восточно- иранакий вопрос. М- 1992.
Internet ma’lumotlari
   
 
33

Shumer-Akkad sivilizatsiyasi

Купить
  • Похожие документы

  • Yunonlar va Fors urushlari
  • Xristianlikning paydo bo‘lishi va tarqalishi
  • Rim respuplikasi qulashi va imperiya ilk davri
  • Rim imperiyasining oltin va so’nggi davri
  • Qadimgi Yunoniston tarixiga kirish tarixshunosligi va manbashunosligi

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha