Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 15000UZS
Hajmi 41.8KB
Xaridlar 0
Yuklab olingan sana 15 Avgust 2024
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Tilshunoslik

Sotuvchi

Bohodir Jalolov

Sifatlarda daraja kategoriyasi tahlili

Sotib olish
O’ZBEKISTON RESPUBLIKASI
OLIY VA O’RTA MAXSUS TA’LIM VAZIRLIGI
ALISHER NAVOIY NOMIDAGI
TOSHKENT DAVLAT O’ZBEK TILI VA ADABIYOTI UNIVERSITETI
MASOFAVIY TA’LIM YO’NALISHI O’ZBEK TILI VA ADABIYOTI
KAFEDRASI
Himoyaga tavsiya etaman
Masofaviy ta’lim 
Fakultet dekani
________ N.Chinniqulov
“____” ____________
MAVZU: “ Sifatlarda daraja kategoriyasi tahlili ” 
mavzusida 
KURS ISHI
Talaba: 305 -guruh talabasi 
Mamirov Nizomiddin
                                         Masofaviy ta’lim
                                         kafedrasi o’qituvchisi
_______ Z.Muzaffarova
Himoyaga tavsiya etildi. 
Masofaviy ta’lim kafedrasi
Mudiri _________ R. Abdullayeva
                             TOSHKENT – 2024
Talabaning F.I.SH  .  Mamirov Nizomiddin
Sirtqi ta’lim yo’nalishi:  III  kurs 305 - guruh 
Fan nomi : Hozirgi o’zbek adabiy tili  
Kurs ishi mavzusi :  ” Sifatlarda daraja kategoriyasi tahlili”
Kurs ishi bo’yicha komissiya xulosasi 
______________________________________________________________
______________________________________________________________
______________________________________________________________
______________________________________________________________
______________________________________________________________
______________________________________________________________ Himoya qilgan sana  ___ ___ ______ Komissiya raisi  _______R.Abdullayeva
A’zolar:
_____________________  __________
_____________________  __________
_____________________  __________
                     MUNDARIJA
Kirish…………………………………………………………………………..
I BOB. SIFAT VA UNING UMUMIY GRAMMATIK MA’NOSI………..
1.1 .  Daraja sifatning tasniflovchi kategoriyasi 
1.2. Sifatda aloqa-munosabat kategoriyalarining voqelanishi
II BOB. SIFATNING LUG’AVIY GRAMMATIK MA’NOSI……………..
2.1 Sifatlarning yasalishi……………………………………………………….
XULOSA………………………………………………………………………
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR………………………………………                               KIRISH
Kurs   ishi   mavzusining   dolzarbligi:   O’zbekistonning   mustaqillikka
erishganligi   va   hozirgi   kunda   Respublikamizda   amalga   oshirilayotgan   siyosiy,
iqtisodiy   va   ma’naviy   o’zgarishlar   jamiyatimiz   ijtimoiy   hayotida   tub   burilish
boshlab berdi va ular o’zbek xalqining bundan keyingi taqdirini belgilab berishda
muhim rol o’ynaydi.
Endilikda barcha sohani mamlakatimizning milliy ehtiyoj va manfaatlaridan
kelib chiqib, avlod -ajdodlarimizning azaliy turmush tarzi, an’analari, urf-odatlari
hamda   tarixiy   tajribalarini   hisobga   olgan   holda   rivojlantirish   muhim   dolzarb
masalalardan   biri   hisoblanadi.   Bu   esa   milliy   davlat   sifatida   ijtimoiy   -   siyosiy,
iqtisodiy,   ma’naviy-madaniy   normal   topshiruvchi   o’z   taraqqiyot   yo’lini
rivojlantirish milliy istiqlol mafkurasini qaror toptirish va uni barcha xalq ommasi
onggiga singdirish zaruriyatini taqozo etadi. Bu bilan nafaqat hozirgi avlod taqdiri
balki kelajak avlodning ham shunga bog’liq ekanligini anglatadi.
O’zbekiston  Respublikasi  prizidenti Shavkat  Mirziyoyev,  o’zining  Til  bayramidagi
nutqida   "Kimda-kim   o’zbek   tilining   bor   latofatini,   jozibasi   va   ta’sir   kuchini,
cheksiz   imkoniyatlarini   his   qilmoqchi   bo’lsa,   munis   onalarimizning   allalarini,
ming   yillik   dostonlarimizni,   o’lmas   maqomlarimizni   eshitsin.   Baxshi   va
hofizlarimizning sehrli qo’shiqlariga quloq tutsin.
Turkiy   tillarning   katta   oilasiga   mansub   bo’lgan   o’zbck   tilining   tarixi
xalqimizning   ko’p   asrlik   kechmishi,   uning   orzu-intilishlari,   dard-u   armonlari.
zafarlar va  g’ alabalar bilan chambarchas bog’liqdir.
Ajdodlarimiz,   ota-bobolarimiz   aynan   ona   tilimiz   orqali   jahonga   o’z   so’zini
aytib kelganlar.  Shu  tilda buyuk madaniyat namunalarini, ulkan ilmiy kashflyotlar,
badiiy durdonalar yaratganlar.
O’tmishda   o’lkamizni   bosib   olgan   turk   yovuz   kuchlar   bizni   avvalo   o’z
tilimizdan,   tariximiz   va   madaniyatimizdan,   din-u   diyonatimizdan   judo   qilishga
qayta-qayta   urindilar.   Ular   el-yurtimiz   boshiga   qanday   azob-uqubatlar,   kulfat   va
musibatlar solgani tarixdan yaxshi ma’lum.
Ammo   jasur   va   matonatli   xalqimiz   har   qanday   og’ir   sinovlarda   ham   o’z ozodligi   va   istiqloli   uchun   mardona   kurashdi   Bu   yo’lda   behisob   qurbonlar   bcrdi.
Har qanday zulm va zo’ravonliklarga qaramasdan o’z ona tihni — milliy g’ururini
saqlab qoldi. Nafaqat saqlab qoldi, balki uni har tomonlama rivojlantirib, bugungi
avlodlarga bezavol yetkazib bcrdi.
Bu borada ma’naviy jasorat va fidoyilik ko’rsatgan buyuk arboblanmiz, adib va 
olimlarimiz, ulamolarimiz, ulug’ san’atkorlanmizning xotirasini bugun hurmat va 
ehtirom bilan yod etamiz.
  Mustaqillik davri barcha fanlarda bo`lgani kabi o`zb е k tilshunosligida ham yangi
talablarni   qo`ydi.   O`zb е k   tilshunosligi   o`zining   k е yingi   davr   rivojida   mana   shu
talablarga   ham   nazariy,   ham   amaliy   jihatdan   javob   b е rishga   intilmoqda.   Bu
quyidagi holatlarda yorqin ko`rinadi: 
1. o`zbеk   tilini   tadqiq   qilishning   yangi,   samaraliroq   usullari   axtarilmoqda,
tadqiqotlar   lingvistikaning   zamonaviy,   ilg`or   nazariy   usullari   asosida   olib
borilmoqda; 
2. o`zbеk   milliy  tili,  adabiy   tilining  avvallari   sho`roviy   mafkura   ta’sirida   chеtlab
o`tilgan,   tadqiq   qilinmagan   bosqichlarini,   ayniqsa,   o`tgan   asrning   20-40-yillar
davrini   intеnsiv   ravishda   o`rganishga   kirishildi.   Avval   bajarilgan   tadqiqotlarda
oldinga surilgan nazariy qarashlar, tadqiq mеtodlari tanqidiy baholanmoqda 
3. nazariy   tadqiqot   natijalarini   nutqiy   amaliyotga   tatbiq   etishning   samarali
usullarini ishlab chiqishga alohida diqqat qilinmoqda; 
4. faqat   tilni,   til   matеrialini   o`rganish   emas,   balki   o`zbеk   tilini   bir   asrdan   bеri
sistеmali   ravishda   tadqiq   qilib   kеlayotgan   fan   –   o`zbеk   tilshunosligining   tarixini
ham tahlil qilish, uning yutuqlarini ilmiy umumlashtirish ishi ham boshlandi; 
endilikda   o`zbеk   tili   o`zbеk   xalqi   madaniyati   va   ma’naviyatining   tarkibiy   qismi,
ularning shakllanishi va kamol topishida muhim rol o`ynovchi vosita sifatida uzil-
kеsil tan olindi. 
Kurs ishi maqsadi.   O`zbеk tilidagi  so`zlarning tarkibiy qismlarini, ya’ni ma’noli
qismlarini   o`rganib   chiqish,   shuningdеk,   bu   hodisadan   boshlang`ich   sinf o`quvchilarini boxabar qilish uchun uni boshlang`ich sinf o`quvchilariga so’zning
tarkibiy qismlari: o’zak va qo’shimchalarni o`rgatish usullarini ishlab chiqish.
Kurs ishi vazifasi.  Tadqiqotning asosiy maqsadini amalga oshirish uchun ushbu 
ish oldiga quyidagi vazifalar qo`yildi: 
-So’z tarkibining o`zbеk tilshunosligida o`rganilish darajasini bеlgilash; 
-So`zning tarkibiy qismlari haqida so`z yuritish; 
- o’zak va o’zakdosh so’z tushunchasini o`rganib chiqish; 
-tildagi qo`shimchalarni va ularning vazifasiga ko’ra turlarini o`rganib chiqish; 
-tildagi qo’shimchalarning tuzilishiga ko’ra turlarini tahlil qilish; 
-Boshlang`ich sinf o`quvchilariga so`zning o’zagi va qo’shimchalari tushunchasini 
o`rgatish usullarini aniqlash; 
-Boshlang`ich sinflarda so`zning o’zagi va qo’shimchalarini o`rgatish va 
amaliyotda sinab ko`rish, natijalarni tahlil qilish. 
Kurs ishi prеdmеti.  Yuqori  sinf o`qituvchilarining axborotli – kasbiy 
tayyorgarligini ta’minlashning tеxnologik tizimi, shart – sharoitlari, o`ziga xos 
xususiyatlari va samaradorligi. 
Kurs ishi mеtodlari.  Ishda   asosan   tavsifiy ,  qisman   qiyosiy ,  uslubiy ,  ba ’ zi   hollarda
statistik   tahlil   usullaridan   foydalanildi . 
Kurs   ishining   tuzilishi .   Ushbu   kurs   ishi   kirish ,   xulosa ,   foydalanilgan  
adabiyotlar   ro ’ xati   va   o ’ zaro   mazmunan   bog ’ langan   6   ta   bo ’ limdan   iborat .  
I BOB. SIFAT VA UNING UMUMIY GRAMMATIK MA’NOSI Asosan   predmetning,   qisman   harakatnjng   belgisini   bildiruvchi   so’zlar   sifat
deyiladi:  qizil qalam,  oq kabutar, yaxshi gapirmoq.
Boshqa so’z turkumlari ham belgi ifodalaydi. Ammo sifat   barqaror, turg’un
belgi   ifodalashi   jihatidan   ulardan   ajralib   turadi.   Masalan,   GUL   QIZIL   deganda
turg’un (statik) belgi,  Gul qizardi   deganda o’zgaruvchi (dinamik) belgi namoyon
bo’lgan.   Sifat   anglatadigan   belgi   boshqa   turkumlar   anglatadigan   belgidan
darajalanish   xususiyati   bilan   farqlanadi.   Masalan,   qizg’ish-qizil- qip-qizil,   Boshqa
turkum   anglatuvchi   belgida   esa   bunday   xususiyat   yo’q.   Sifat   gapda   asosan
sifatlovchi aniqlovchi, qisman kesim, hoi  vazifasida keladi
Shu   asosda   sifatning   UGMsini   «asosan   predmetning,   qisman harakatning
belgisini   bildirib,   gapda   asosan   sifatlovchi   aniqlovchi   ba’zan   kesim,   ayrim
hollarda hol vazifasida kelish»  ko’rinishida tiklash mumkin.
Belgi   tushunchasi   o’z   ichiga   rang-tus,   hajm-shakl,   xarakter,   vazn,   maza
kabilarni   qamrab   oladi.   Belgining   xususiyatiga   ko’ra   sifatlar   ikkjga   bo’linadi:
asliy sifatlar  va  nisbiy  sifatlar.
Asliy   sifatlar   predmetning   turg’un,   nisbatlanmaydigan   va   darajalanagan
belgisini ifodalaydi:  qizil, sariq, katta, ko’p, oz.
Nisbiy   sifatlar   belgini   qandaydir   bir   predmet,   belgi,   nnqdor,   oj-jn   va
harakatga   nisbatan   ifodalaydi:   moddiy   yordam,   siniq   piyola   burchakdagi
o’tirgich.  Nisbiy sifatlarda darajalanish,  qiyoslanish bo’lmaydi.
Asliy   sifatlarning   barchasida   daraja   shakllari,   ayrimlarida   ozaytirma   va
kuchaytirma shakllar bor.
Asliy   sifat   bildirgan   belgining   darajasi   har   xil   bo’lishi   mumkin.   Daraja
kategoriyasi  (DK) sifat ifodalagan belgining shu  nuqtayi nazaridan tavsifini beradi.
1.1. Daraja sifatning tasniflovchi kategoriyasi     Daraja   kategoriyasi   (qisq.   DK)   «sifatda   belgi   darajasi»   UGMsiga   ega.
Daraja turli (geterogen) shakl  yordamida hosil qilinadi: (chiroyli) – (chiroyliroq)
– (juda chiroyli). 
Asliy sifatda belgining darajasini ifodalashga ko’ra uch daraja ajratiladi: 
a) oddiy daraja; b) orttirma daraja; v) ozaytirma daraja.
Oddiy   daraja   hech   qanday   vositasiz   yuzaga   chiqadi.   Unda   DK   UGMsi
«belgining   ortiq-kamligiga   munosabat   bildirmaslik»   tarzida   yuzaga   chiqadi:
(yaxshi), (qattiq), (semiz), (keng), (baland), (to’g’ri), (yumshoq) kabi.
Orttirma daraja belgining me’yoriy holatdan ortiqligi, kuchliligini ifodalab,
DK   UGMsini   «belgining   me’yordan   ortiqligini   ifodalash»   tarzida
xususiylashtiradi.   Orttirma   daraja   maxsus   morfologik   shaklga   ega   emas.   DK
ifodalovchisining   geterogenligi   ushbu   darajada   yaqqol   ko’zga   tashlanadi.
Orttirma daraja quyidagi usullar bilan hosil qilinadi:
1.   Fonetik   usul    .   Uning   bir   necha   ko’rinishi   bor:   a)   (qop-qora),   (yap-
yapaloq),   (dum-dumaloq);   b)   urg’uli   tovushning   cho’zilishi:   (u’zun),   (bala’nd),
(chiro’yli).
2. Leksik usul:.     (juda kuchli), (g’oyatda qo’rqinchli), (nihoyatda baland).
Belgining   ortiq   darajasi   analitik   shaklda   ham   ifodalanadi.   Bu   shakl   ikki
uzvli,   birinchi   uzvini   chiqish   kelishigi   shaklida   qo’llash   orqali   hosil   qilinadi:
(uzundan uzoq), (shirindan shirin).
Ozaytirma daraja DK UGMsini «belgining me’yordan kamligini ifodalash»
ko’rinishida xususiylashtiradi. Bu ma’no ikki usul bilan yuzaga chiqadi:
1. Leksik usul: (sal durust), (bir oz yaxshi), (xiyol ochiq). 
2. Morfologik usul: (kattaroq), (ko’proq), (ozroq);
Eslatma.   Rang-tus   bidiruvchi   ayrim   sifatda   qo’llanuvchi   [-(i)sh],   [-(i)mtir]
affikslari   belgining   kuchsiz   darajasini   bildirmaydi.   Masalan,   (oqish)   so’zi   oq
rangning,   (qoramtir)   so’zi   qora   rangning   kuchsiz   darajasi   emas,   balki   oq,   qora
bo’lmagan, ularga o’xshash bo’lgan rang turlari.       
1.2. Sifatda aloqa-munosabat kategoriyalarining voqelanishi Sifatda   aloqa-munosabat   kategoriyalarining   voqelanishi.   Sifat   turkumida   sintaktik
kategoriya keng bo’lmagan voqelanishga ega. 
Egalik   kategoriyasi.   Sifat   turkumi   EK   UGMsini   «keyingi   sifatni   oldingi   so’zga
bog’lash va mansublik, xoslik ma’nosini ifodalash» tarzida xususiylashtiradi. Matn
va   birikuvchi   so’zning   semantikasiga   bog’liq   ravishda   turli-tuman   grammatik
ma’no   ifodalanishi   mumkin.   Lekin   «keyingi   sifatni   oldingi   so’zga   bog’lash»
kategorial   ma’no   xususiylashmasi   sifatida   o’zgarmay   qolaveradi.   Quyida   sifat
turkumining EK UGMsini xususiylashtirishidagi o’ziga xosliklarni ko’rib o’tamiz.
Egalik affiksi o’zi birikkan so’zning boshqa so’z bilan bog’lanishida ishlatiladi. Bu
vaqtda EK dagi so’z QK dagi so’z bilan keladi: olmaning qizili, odamning aqllisi. 
EK   dagi   so’z   ba’zan   CHK   dagi   so’z   bilan   ham   birga   qo’llanilishi   mumkin:
odamlardan aqllisi. 
EK   dagi   so’zda   affiks   ma’nosi   va   vazifasi   kuchsizlanib,   ravishga   o’tib   ketadi:
(odamning) yaxshisi. 
EK   ning   birlik   va   ko’plik   shakli   qo’llanilishda   farq   bor.   Ko’pincha   miqdor
bildiruvchi o’zakka birlik son shakli qo’shilmaydi: aqllingiz, ko’pimiz. Bu jihatdan
III shaxs egalik affiksi farqlanadi: nodoni, rangdori. 
Kelishik kategoriyasi. KK sifatda EK bilan birga qo’llanadi. 
BK dagi sifat ega vazifasida keladi: 1. Ukamning kichigi – o’qituvchi. 2. Darvoza
tepasiga shoxning kattasi qo’yilgandi.
QK dagi sifatda KK UGMsi «sifatni qaratqich aniqlovchi vazifasida keyingi so’zga
bog’lash» tarzida xususiylashadi: Inson yalqovining bahonasi ko’p. (J.Abd.)
TK dagi sifat gapda ish-harakatni qabul qilgan predmetga ob’yekt tusini beradi va
tushum kelishigi affiksini qabul qilgan sifat vositasiz to’ldiruvchi vazifasida keladi.
«Sifatga ob’yekt tusini berish va uni fe’lga vositasiz to’ldiruvchi sifatida bog’lash»
TK UGM sining sifat turkumidagi xususiylashuvi: Gulning qizilini ajratdi.  
CHK   KK   UGMsini   umuman   «oldingi   so’zni   keyingi   fe’lga   o’rin-payt   holi   va
vositasiz   to’ldiruvchi   vazifasida   bog’lash»   tarzida,   sifat   turkumida   esa   «oldingi
sifatni keyingi fe’lga o’rin-payt holi  va vositasiz  to’ldiruvchi  vazifasida bog’lash»
ko’rinishida xususiylashtiradi. CHK dagi sifatning vazifalari: 
a) vositali to’ldiruvchi: qarzni odamning yaxshisidan so’rang. («Saodat».) 
b) o’rin holi: Eshigi ochiq narigi xonadan pianino ovozi eshitilmoqda edi.(P.Qod.)
v) sabab holi: Piyozning achchig’idan ko’zlari qizardi.(M.Muh.)
JK   dagi   sifat   ish-harakat   yo’nalgan   predmetni   belgisi   bilan   anglatadi:   og’iriga,
yaqiniga. 
JK dagi sifat gapda to’ldiruvchi, hol kabi bo’lak vazifasida keladi: 
1. Qizning ko’zlarining qorasiga havaslanib boqdi. 
2. Bola hovuzning to’lasiga yugurdi. 
Ko’rinadiki, JK sifat turkumida KK UGMsini «oldingi sifatni keyingi fe’lga vositali
to’ldiruvchi va hol vazifasida bog’lash» tarzida xususiylashtiradi. 
O’PK   sifat   turkumida   KK   UGMsini   «oldingi   sifatni   keyingi   so’zga   vositali
to’ldiruvchi   va   hol   vazifasida   bog’lash»   tarzida   xususiylashtirib,   ish-harakatning
bajarilish   o’rni,   vaqti,   sharoiti,   holati,   sababi,   maqsadi   kabi   tajalli   ma’nolarni
ifodalaydi: Odamning pismig’ida gap ko’p.
Kesimlik   kategoriyasi.   Bog’lama.   Kesimlik   kategoriyasi   sifat   turkumida   ham   o’z
mohiyatini cheklangan darajada namoyon qilib, ikki ko’rinishga ega bo’ladi: 
a) hozirgi zamon ko’rinishi; 
b) o’tgan va kelasi zamon ko’rinishi. 
Ko’p   hollarda   sifat   turkumida   kesimlik   kategoriyasi   bog’lama   vositasida   yuzaga
chiqadi. 
Bog’lama   kesimlik   kategoriyasini   sifat   va   boshqa   kesimlik   vazifasiga   unchalik
moslashmagan   so’zda   yuzaga   chiqaruvchi   vosita.   To’liqsiz   fe’l,   [bo’l],
[hisoblanmoq],   [sanalmoq],   [deyilmoq]   kabi   mustaqil   fe’l   sifatda   ham   bog’lama
vazifasini bajaradi. 
Kesimlik   kategoriyasining   sifat   turkumidagi   hozirgi   zamon   ko’rinishida   quyidagi
tusga ega bo’ladi: 
Yoshi kattasi+man       Yoshi kattasi +miz     
Yoshi kattasi+san        Yoshi kattasi +siz  
Yoshi kattasi+0          Yoshi kattasi +(lar)      [-man], [-san],  [-miz], [-0], [-lar]  kesimlikning  barcha ma’nocini  yig’iq holda bir
affiksda ifodalaydi. Bo’lishsiz shakli analitik usulda yuzaga chiqadi:  Yoshi kattasi
emasman,     Yoshi   kattasi   emassan.   Egaga   urg’u   berilganda,   kesimlikning   barcha
ma’noci nol shakl orqali ifodalanadi: Men yoshi kattasi ([0]) kabi. 
O’tgan   zamonda   kesimlik   ma’nosi   bog’lama   vazifasida   keluvchi   to’liqsiz   fe’l   va
bog’lamalashgan so’zlar bilan kesimlikning analitik ifodasini tashkil etadi.
Yoshi kattasi+edim       Yoshi kattasi+edik     
Yoshi kattasi+eding      Yoshi kattasi+edingiz  
Yoshi kattasi+edi        Yoshi kattasi +edi(lar)   
Bunda   ikki   shakl   (edi   va   shaxs/son)   kesimlikning   to’rt   tip   ma’nosini   ifodalaydi.
To’liqsiz fe’l zamon, tasdiq, mayl ma’nocini yaxlit yuzaga chiqaradi.
Bo’l fe’li bog’lama vazifasida kelib, uch zamonni ham ko’rsatishi mumkin: Yoshi
kattasi+bo’laman   (bo’ldim).   Misollar:   Men   shu   zavodga   ishga   kirganlarning   eng
yoshi   bo’ldim   (o’tgan   zamon).   Men   shu   zavod   ishchilarining   tajribalisi   bo’laman
(hozirgi  zamon). Sen shu  zavod ishchilarining eng yoshi  bo’lasan  (kelasi  zamon).
Sanaladi,   hisoblanadi   so’zlari   ham   bog’lama   vazifasini   bajarib,   sifatga   kesimlik
kategoriyasini moslaydi.
II BOB. SIFATNING LUG’AVIY GRAMMATIK MA’NOSI (LGM)   Darslik va qo’llanmalarda sifatning 9 ta  LMG ajratiladi;
1. Xususiyat bildiruvchi sifatlar. 
2.Holat bildiruvchi sifatlar.
3.Shakl bildiruvchi sifatlar. 
4.Rang-tus bildiruvchi sifatlar. 
5.Maza- ta’m bildiruvchi sifatlar. 
6.Hid bildiruvchi sifatlar. 
7.O’lchov  bildiruvchi sifatlar. 
8.O’rin bildiruvchi sifatlar. 
9.Payt bildiruvchi  sifatlar.
Quyida ularning har birini alohida-alohida ko’rib o’tamiz.
Xususiyat   bildiruvchi   sifatlar   narsa/mavjudotlarning   xarakter   xususiyatini
ifodalashda   ko’p   qo’llanadi:   yoqimtoy,   badjahl,   muloyim,   dilkash,   yaxshi,
yomon, loqayd  kabi. Xarakter- xususiyat ijobiy yoki salbiy bo’lishi mumkin.
Holat   bildiruvchi   sifatlar   narsa/mavjudotlarning   holat   yoki   vaziyatini   turg’un
belgi   sifatida   ifodalaydi.   Holat   bildiruvchi   sifatlar   o’z   o’rnida   yana   chiqish
kelishigi guruhlarga bo’linadi:
l)tabiiy holat bildiruvchi sifatlar:  go’zal, mo’min, o’ktam,  cho ‘loq, bukir.
2)jismoniy holat bildiruvchi sifatlar:  bardam,  baquvvat,  tetik, yosh.
3)ruhiy holat bildiruvchi sifatlar:  xafa,  g’amgin,  ma’yus,  xursand, shod.
4)iqtisodiy holat bildiruvchi sifatlar:  boy, badavlat,  kambag’al, nochor.
5)harorat holatini bildiruvchi sifatlar:  iliq, salqin, sovuq,  issiq.
6)tozalik holatini bildiruvchi sifatlar:  toza, ozoda, kir,  musaffo, isqirt.
7)eskilik, yangilik holatini bildiruvchi sifatlar:  yangi, eski,  ko ‘hna, juldur.
8)ho’l-quruqlik holatini bildiruvchi sifatlar:  ho’l, quruq,  nam, namxush.
9)tinch   va   notinch   holatni   bildiruvchi   sifatlar:   tinch,   jim,   jimjit,   solan, osuda, osoyishta, bezovta.
10)etilganlik holatini bildiruvchi sifatlar:  xom, pishiq,  g ‘o ‘r, puxta.
Shakl   bildiruvchi   sifatlar.   Bu   turdagi   sifatlar   narsa/predmetlarning
tashqi   ko’rinishlarini   ifodalaydi:   novcha,   yassi,   uzunchoq,   dumaloq,   yapaloq,
aylana.
Rang-tus bildiruvchi sifatlar:  oq, qora, qizil, pushti,  sariq, zangor.
Maza-ta’m bildiruvchi sifatlar:  shirin, achchiq, nordon,
taxir, sho  V.
Hid   bildiruvchi   sifatlar:   xushbo   ‘y,   badbo   ‘y,   qo   ‘lansa.   O’Ichov
bildiruvchi sifatlar:  keng, tor, uzun, yaqin, katta, og’ir
O’rin bildiruvchi sifatlar:  ichiqish kelishigii, tashqi, devoriy, qishloqi.
Payt bildiruvchi sifatlar:  kuzgi, yozgi, qishki,ertachi, 
c hillaki,ertapishar.
2.1 Sifatlarning yasalishi. Sifatlar ikki usul bilan yasaladi:  affiksatsiya  va  kompozitsiya  usuli.
Affiksatsiya   usuli.   O’zbek   tilida   sifat   yasovchi   affiksal   derivatsion   qoliplar
anchagina. Ularni birma-bir sanab o’tamiz,
[ot   +   -li   =   1)   asosdan   anglashilgan   narsa/predmetga   egalik   belgisini
bildiruvchi   sifat;   2)   asosdan   anglashilgan   narsa/predmetga   me’yordan   ortiq
egalik   belgisini   bildiruvchi   sifat;]   (   1)   rastnli,   do’ppili,   masxarali,   gavdali;   2)
aqlli,   gavdali,   kuchli),   [harakat   nomi   +   -li   =   narsa/predmetning   fe’ldan
anglashilgan   ish-harakat   uchun   juda   mosligi,   bopligini   bildiruvchi   sifat]
{o’tirishli, eyishli, ichishli).
2. [ot   +-   dor=   1)   asosdan   anglashilgan   narsa-predmetgaegalik   belgisini
bildiruvchi    sifat;    2)     asosdan     anglashilgan narsaning   me’yordan   ortiqiigini
bildiruvchi   sifat]   (   \)aloqador, aybdor,   manfaatdor;   2)mahsuldor,   nasldor,   to
‘shdor).
3. [ser     +     ot     =     asosdan     anglashilgan     narsaning Me’yordan
ortiqiigini  bildiruvchi  sifat]   (sersoqol,  sersuv, ser go ‘sht, sersomon).
4. [be   +   ot   =   asosdan   anglashilgan   narsaning   yo’q ekanligini
bildiruvchi sifat]  (bemajol, bedin, beg ‘ubor).
5. [ba   +   ot   =   asosdan   anglashilgan   narsaning   me’yordanortiqiigini
bildiruvchi sifat]  {basavlat, baquvvat, sersavlat).
6. [no   +   ot   =   1)   asosdan   anglashilgan   narsaga   ega e
maslikni
bildiruvchi   sifat;   2   asosdan   anglashilgan   belgiga flarama-qarshi   belgini
bildiruvchi sifat) ]
• 1)   noumid,  noinsof,  noo ‘rin;  2)  nomard,  noma  ‘lum.  nomunosib
7. [sifat   +   -chan   =   asosdan   anglashilgan   xususiyatga moyillikni
bildiruvchi   sifat]    (kurashchan,   yashovchan, unutuvchan).
8. [fe’l     +     -choq/chiq/chak     =     asosdan     anglashilgan harakatni
bajarishga   moyillikni   ng    kuchliligini   bildiruvchi sifat]   {urinchoq, kuyinchak,
totinchoq,  qizg’anchiq).
9. [fe’l   +   -qoq/g’oq   =   asosdan   anglashilgan   harakatni bajarishga
moyillikning   kuchliligini   bildiruvchi   sifat] (uyushqoq, tirishqoq, yopishqoq). 10. [fe’l   +   -ag’on   =   asosdan   anglashilgan   harakatni bajarishga
moyillikning       kuchliligini       bildiruvchi       sifat] (topag’on,   chopag’on,
qopag’on).
11. [fe’l   +   -mon   =   asosdan   anglashilgan   harakatni bajarishga
moyillikning   kuchliligini   bildiruvchi   sifat] {tapannon, bilarmon, eyarmon).
12. [fe’1/taqlid     +     -ki(qi)     =     asosdan     anglashilgan harakatni
bajarishga     moyillikning     kuchliligini     bildiruvchi sifat]   (sliartaki,   jirtaki,
yig’loqi).
13. [fe’l   +  -k/-q/-g’  =asosdan   anglashilgan  harakat natijasi  sifatidagi
holat belgisini bildiruvchi sifat]  (egik, buzuq, yorug’).
14. |fe’l   +   -kin/qin/g’in/g’un   =   asosdan   anglashilgan harakatni
belgiga aylantirish]  (tushkun,  turg’un, ozg’in/so’lg’in).
15. [fe’l   +  -ma  =  1)  predmetning  asosdan   anglashilgan harakat  usuli
bilan yuzaga kelish belgisini bildiruvchi sifat; 2) fe’Idan anglashilgan harakat
predmetning   odatdagi,   unga   xos belgisi   ekanligini   bildiruvchi   sifat]   (   1)
qovurma,   ag’danna, qisqartma,     ivitma,     buyurtma;     2)     ko’chma,     burama,
og’ma, sochma).
16. [fe’l     +     -(a)rli     =     shaxs/predmetning     asosdan anglashilgan
harakatning   bajarilishiga   oid   belgisini   bildiruvchi sifat]   (arzirli,   achinarli,
zerikarli, maqtarli, ajablanarli, etarli, tushunarli).
17. [taqlid + -ildoq = asosdan anglashilgan belgiga ortiq darajada egalikni
bildiruvchi sifat]  (chiyildoq, bijildoq, dirildoq, akildoq,  likildoq, po ‘rsildoq).
18. [fe’l   +   -ch   =   asosdan   anglashilgan   harakatga   bog’Hq belgini
bildiruvchi sifat]  (tinch.jirkanch).
19. [ot   +   -iy/viy   =1)   predmetning   asosdan   anglashilgan narsa/hodisaga
aloqadorlik  belgisini  bildiruvchi  sifat;  2)
a sosdan anglashilgan tushunchaga
egalik   belgisini   bildiruvchi sifat]   (   IJilmiy,   shaxsiy,   imloviy;   2)   taxminiy,   aqliy,
ommaviy).
20. jot/ravish     +     -gi/ki/qi     =     predmetning     asosdananglashilgan   joy
yoki   vaqtga   ko’ra   beligisini   bildiruvchi   sifat] (avvalgi,   hozirgi,   tonggi,   tungi, kechiqish kelishigii, ichiqish kelishigii).
21. [ot   +   -i   =   shaxs   yoki   predmetning   millat/vaqt/joyga mansubligini
bildiruvchi sifat]  {qozoqi, qishloqi, bahori).
22. [ot/sifat    +    -cha    =    predmetning  illat/joy/miqdor/xususiyat
kabilarga         ko’ra       belgisini bildiruvchi   sifat]   (o’zbekcha,   farg’onacha,
ortiqcha,erkakcha).
23. [sifat   +   -namo   =   biror   shaxsning   asos   bildirgan xarakter-
xususiyat   belgisiga   ega   ekanligini   bildiruvchi   sifat] (darvishnamo,
avliyonamo, majnunnamo).
24. [ot    +  -simon  =  asosdan  anglashilgan  narsaga o’xshashlik belgisini
bildiruvchi sifat]  {sharsimon, kumushsimon, odamsimon).
25. [ot   +   -parvar   =   asosdan     anglashilgan     narsani sevishni  bildiruvchi
sifat]  (xalqparvarjnsonparvar, vatanparvar).
Ko’rib   o’tilganlardan   tashqari   -aki   (dahanaki,   zo   ‘raki),   bud-fbadaxloq,
badhazm,   badbashara),   -shumul(olamshumul,   jahonshumul),   -chil   (dardchil,
izchil),   -kay   (kungay,   terskay   ),   -don   (gapdon,   bilimdon),   -msiqfqarimsiq,
achimsiq),   -kash   (dilkash, hazilkash),  -m  (qaram),  -lorn  (sog ‘lorn),  -qa  (qisqa),  -
bop   (qishbop,   palovbop),   xush-   (xushblchim,   xushhavo)   affiksli   qoliplar
asosida   ham   sifatlar   yasalgan.   Bu   affiksli   qoliplar   unumsiz   bo’lganligi   uchun
ularning   mazmuniy   tomonini   mavjud   hosilalaridan   umumlashtirib   chiqarib
bo’lmaydi.
Kompozitsiya   usuli.   Kompozitsiya   usuli   bilan   qo’shma   va   juft   sifatlar   hosil
bo’ladi.
Qo’shma sifatlar.  Qo’shma sifatlar quyidagi qoliplar  asosida hosil bo’ladi:
1.  Ot+ot:  devsifat, devqomat, dilorom. dilozor, kafangado, otashnafas, sohibjamol.
2.   Sifat+ot:       xomkalla,       sho’rpeshona,       kaltafahm,
shirinsuxan, sho ‘rtumshuq, balandparvoz.
3.  Ot+sifat:  yoqavayron, jig’ibiyron, tepakal, xonavayron,
xudobezor, otabezori.
4. Ravish + ot :   hozirjavob ,   kamgap ,   kamsuxan ,   kamsuqum , kamqon ,  kamxarj .
5. Ravish+fe’l:  tezpishar.ertapishar, cho’rtkesar.
6. Fe’B- fe’l :  ebto ‘ymas.
7. Olmosh+ot:  o ‘zboshimcha.
8. Ot+fe’l:  tilyog’lama, gadoytopmas, tinchliksevar.
9. Olmosh+sifat:  o’zbilarmon.
10.   Son+ot:  ikkiyuzlamachi, qirqyamoq.
Juft     sifatlar.     Juft     sifatlar     tarkibidagi     so’zlaming   xususiyatiga   ko’ra
quyidagi turlarga bo’linadi:
I. Har   ikki   qisnii   mustaqil   holda   ishlatiladigan   juft
sifatlar:
1. Qismlari   sinonim:   aql-hushli,   pishiq-puxta,   telba-teskari,
sog  ‘salomat,  yakka-yolg ‘iz.
2. Qismlari     antonim:     achchiq-chiichuk,     baland-past,
vayronu-obod, issiq-sovuq.
3. Qismlari       ma’noviy     yaqin:       mo’min-qobil,       och-
yalang ‘och, soya-salqin, xor-zor, ezma-churuk.
II. Bir qismi mustaqil hotda ishlatiladigan juft sifatlar:
aralash-quralash,   mast-alast, ilma-teshik, tuppa-tuzuk, xom-xatala,   entak-tentak,
qari-quri, qora-qura, yamoq-yasqoq, harom-harish.
HI. Har ikkala qismi mustaqil holda ishlatilmaydigan  sifatlar:  aji-buji,
aloq-chaloq, poyintar-soyintar,  uvali-juvali,  o poq-so poq, ilang-bilang.
Boshqa   turkumlarga   xos   so’zlar   konversiya   yo’H   bilan   sifatga   o’tishi
mumkin. Bu sifatlashuv deyiladi. Sifatlashuv tarixiy  jarayon bo’lib, boshqa so’z
turkumlari   uzoq   davro’tishi   bilan   sifatga   aylanib   boradi.   Sifatlashuv   hodisasi
lisoniy tabiatga ega.
Juft   va   takroriy   otlarning   sifatlashuvi:   mosh-guruch,   yo’l- yo   7,   rang-
barang, xilma-xil.
O’zak  holidagi  fe’llarning sifatlashuvi:   daydi, qari,   chalkash,  yanglish,
tutash,  aralash. Harakat nomi shaklidagi juft fe’llar:   olmoq-solmoq.   Kesimlik shaklidagi fe’llar:
oldi-qochdi,  kuydi-pishdi, tug’di- bitdi, iliguzildi, ichakuzdi, supraqoqdi.
Sifatlarning   tuzilishiga   ko’ra   turlari.   Sifatlar   tuzilishiga   ko’ra   sodda   va
murakkab  bo’ladi. Sodda sifatlar bir o’zakli bo’ladi.
o q,   yozgi,   aqlli,  beg’ubor,   tor.   Murakkab   sifatlar   o’z  o’rnida   uchga   bo’linadi:   a)
juft sifatlar;  b)  takroriy sifatlar,  v)  qo ‘shma sifatlar.
Juft   sifatlar   ikki   sifatning   juftlashishidan   tashkil   topadi:   oq- qora,   yaxshi-
yomon, katta-kichik.
Takroriy   sifatlarda   bir   o’zak   takrorlanadi:   katta-katta,   baland-baland,   og
‘ir-og ‘ir.
Qo’shma   sifatlar   birdan   ortiq   mustaqil   so’zning   qo’shilishidan   hosil
bo’ladi:  havo rang, ishyoqmas,ertapishar,  yoqavayron, o ‘zbilarmon.
Eslatma.   Juft   va   qo’shma   sifatlar   yasama   bo’lib,   takroriy   sifatlarda  shakl
yasalishi   mavjud.   Biroq   takroriy   sifatlar   taraqqiyot   natijasida   yangi   ma’no   kasb
etishi   ham   mumkin:   yo   ‘l-yo   7.   Bunda   yangi   so’z   yasalishi   emas,   balki
so’zshaklning leksemalashuvi  hodisasi mavjud.
Daraja sifatning tasniflovchi kategoriyasi sifatida
DK   «belgi   darajasi»   UGMsiga   ega.   Daraja   turli   (geterogen)   shakllar
yordamida hosil qilinadi:  chiroyli-chiroyliroq-juda  chiroyli.
Asliy sifatlarda belgining darajasim ifodalashga ko’ra uch  daraja ajratiladi:
a) oddiy daraja; b) orttirma daraja; v) ozaytirma daraja.
Oddiy   daraja   hech   qanday   vositasiz   yuzaga   chiqadi.   Unda   DK   UGMsi
«belgining   ortiq-kamligiga   munosabat   bildirmaslik»   tarzida   yuzaga   chiqadi:
yaxshi, qattiq, semiz, keng, baland, to’g’ri,  yumshoq  kabi.
Orttirma   daraja   belgining   me’yoriy   holatdan   ortiqligi,   kuchliligini
ifodalab,   DK   UGMsini   «belgining   me’yordan   ortiqligini   ifodalash»   tarzida
xususiylashtiradi.   Orttirma   daraja   maxsus   morfologik   shaklga   ega   emas.   DK
ifodalovchisining   geterogenligi   ushbu   darajada   yaqqol   ko’zga   tashlanadi. Orttirma  daraja quyidagi usullar bilan hosil qilinadi:
1. Fonetik   usul.   Buning   bir   necha   ko’nnishlari   bor:   a)   qop-
qora,     yap-yapalok,       dum-dumaloq;       b)       urg’uli       tovushning
cho’zilishi:  u’zun, bala’nd, chiro’yli.
2. Leksik     usul:.   juda     kuchli,     g’oyatda     qo’rqinchli,
nihoyatda  baland.
Belgining   ortiq   darajasi   analitik   shaklda   ham   ifodalanadi   Bu   shakl   lkki
uzvli   bo’lib,   birinchi   uzvini   chiqish   kelishigi   shakli<j
a   qo’llash   orqali   hosil
qilinadi:  uzundan uzoq, shirindan shirin.
Ozaytirma   daraja   DK   LJGMsini   «belgining   me’yordan   kamligini
ifodalash»   ko’rinishida   xususiylashtiradi.   Bu   ma’no   ik]<i   usul   bilan   yuzaga
chiqadi:
Leksik usul: sal  durust,  Mr ozyaxshi, xiyol  ochiq.
Morfologik usul:  kattaroq,ko proq, ozroq;
Eslatma.  Rang-tus bidiruvchi ayrim sifatlarda qo’llanuvchi  -(i)sh, -(i)mtir
affikslan   belgining   kuchsiz   darajasini   bildirmaydi.   Masalan,   oqish   so’zi   oq
rangning,   qoramtir   so’zi   qora   rangning   kuchsiz   darajasi   emas,   balki   oq,   qora
bo’lmagan, balki ularga  o’xshash bo’lgan rang turlaridir.
Sifatlarda sintaktik kategoriyalarning voqelanishi
Sifat   turkumida   sintaktik   kategonyalar   keng   bo’lmagan   voqelanishga
ega.
Egalik kategoriyasi.  Sifat turkumi EK UGMsini «keyingi
sifatni   oldingi   so’zga   bog’lash.   va   rnansublik,   xoslik   ma’nosini   ifodalash»
tarzida   xususiylashtiradi.   Matn   va   birikuvchi   so’zlarning   semantikasiga   bog’liq
ravishda   turli-tuman   grammatik   ma’nolar   ifodalanishi   mumkin.   Lekin
«keyingi   sifatni   oldingi   so’zga   bog’lash»   kategorial   ma’no   xususiylashmasi
sifatida o’zgannay qolaveradi. Quyida sifat turkumining EK UGMsini xususiy-
lashtirishidagi o’ziga xosliklarni ko’rib o’tamiz.
Egalik   affiksi   o’zi   birikkan   so’zning   boshqa   so’z   bilan   bog’lanishida ishlatiladi. Bu vaqtda EK dagi so’z QK dagi so’z  bilan keladi:  olmaning qizili,
odamning aqllisi.
EK  dagi  so’z  ba’zan  CHIQISH  KELISHIGI  dagi   so’z  bilan  ham   birga
qo’llanilishi mumkin:  odamlardan aqllisi.
EK   dagi   so’zda   affiks   ma’nosi   va   vazifasi   kuchsizlanib,   ravishga   o’tib
ketadi:  yaxshisi.
EK   ning   birlik   va   ko’plik   shakllari   qo’llamlishda   farq   bor.   Ko’pincha
miqdor   bildiruvchi   o’zaklarga   birlik   son   shakli   qo’shilmaydi:   aqllingiz,
ko’pimiz.
                         XULOSA  Bu   yorug’   olamda   har   bir   inson   o’zining   mehribon   ota-onasiga,   ustoz-
muallimlariga nisbatan doim minnatdorlik tuyg’usi bilan yashaydi. Inson hamisha
qanday utuqqa erishmasin umri davomida, qanday yuqori lavozimlarda ishlamasin
maktabda   yoki   Oliy   o’quv   yurtida   olgan   ta’lim   –   tarbiyasi   uning   yetuk   shaxs   va
malakali   mutaxassis   bo’lib   shakllanishida   katta   ahamiyat   kasb   etadi.   Birinchi
prezidentimiz I.A.Karimov o’zining “Yuksak ma’naviyat yengilmas kuch” asarida
ta’kidlab   o’tganidek,   boshlang’ich   sinf   o’qituvchilari   ilk   marotaba   maktabga
qadam   qo’ygan   bolani   savodli   bo’lishga,   ya’ni   o’qish   va   yozishga   o’rgatadilar.
Boshlang’ich   sinfdaligimizdayoq   bizga   qo’shma   gap   mavzusi   haqida   va   uning
qurilishi  haqida uzluksiz ta’;im tarbiya berib kelingan. Ammo baribir o’quvchilar
orasida ushbu mavzuga doir ko’pgina tushunmovchiliklar yuzaga kelishi tayin. Shu
sababli qo’shma gap mavzusini boshidan maktabdan boshlab o’quvchining yoshiga
va fikrlash doirasiga qarab mana shunday murakkab va keng qamrovli mavzularni
tushunarli  qilib  turli  xildagi   metodlar   bilan tushuntirib  o’tgani   afzal  deb  bilaman.
Shundagina   o’quvchi   ham   mavzuni   yaxshi   tushunadi,   ham   ertaga   Oliy   o’quv
yurtlariga imtihon topshirayotganda qiynalmasdan javob bera oladi.
Xulosa qilib aytadigan bo’lsak, Hech kim Oliy o’quv yurtlariga kirish uchun pul 
sarflab qo’shimchalarga borishi shart emas. Barbir qo’shimchalarda ham maktabda
o’rgatilgan mavzularni qaytadan o’rgatishadi. O’quvchilarga shu narsani maktabda
kichikligidayoq singdirib, murakkab mavzular ustida chuqurroq izlansa, maktabda 
o’qib ham talaba bo’lishi mumkin bemalol. Biz yosh pedagoglar endi mana 
shunday pedagogic amaliyotlarni amalda ham qo’llab yoshlarimiz uchun kengroq 
imkoniyatlarni yaratishga harakat qilmog’imiz lozim.
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR 1.I.Karimov. Yuksak ma’naviyat – engilmas kuch. T., 2008.
2. NigmatovX.G., Funktsionalnaya morfologiya tyurkoyazichnix
pamyatnikov, X-XP v.v.,T.,1989.
3. Nurmonov A va boshqalar. O’zbek tilining mazmuniy sintaksisi.
T.,1992.
4. Nurmonov A., Shahobiddinova Sh. Grammatik kategoriya
muammosiga doir ayrim mulohazalar. // O’TA, 1998, 6-son.
5. Rahmatullayev Sh. "O’zbek tilida tobe boglanishning turlari. T.,1993.
6. Sayfullayeva R., Abduzalova M. Gapning eng kichik kurilish
qoliplari haqida.//O’TA, 1991, 5-son.
7. Solntsev V.M Yazik kak sistemno-strukturnoe obrazovanie M., 1977.
8. Sossyur F. De. Trudi po yazikoznaniyu. M., 1977.
9. Shoabdurahmonov Sh., Asqarova M., Hojiyev A., Rasulov I.,
Doniyorov X.. Hozirgi o’zbek adabiy tili. T., 1980.
10. Hojiyev A. Fe’l.T.,1973.
11.   Hojiyev   A.   Mahmudov   N.,   Semantika   va   sintaktik   pozitsiya.   //   O’TA,
1983,   2-son.
12. O’zbek tili grammatikasi. I tom T., 1975.
13. O’zbek tili grammatikasi. II tom T.,1975.
14.   Nurmonov   A.   va   boshq.   O’zbek   tili   nazariy   morfologiyasining   asosiy
tamoyillari. O’TA, 1998, 2-son.
15.   Nurmonov   A.   Til   tizimi   va   o’zek   tilshunosligining   dolzarb   masalalari
O’TA, 1993, 1-son.

Sifatlarda daraja kategoriyasi tahlili

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • Xorijiy tillarni o'qitish jarayonida o'quvchilarning o'quv bilish
  • Fonetika va fonologiyaning nazariy asoslari
  • Nutqda o‘zlashma so‘zlarning ma’noviy siljishlari
  • Xalqaro ishbilarmon jurnalistikasida gazeta sarlavhasining o‘rni
  • Nutqiy xatolar va ularni bartaraf qilish yo’llari

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский