Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 35000UZS
Размер 38.2KB
Покупки 0
Дата загрузки 29 Май 2025
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет Педагогика

Продавец

Telzor Uchun

Дата регистрации 21 Апрель 2025

9 Продаж

Sinfdan tashqari asosiy bosqich darslarini tashkil etish (3-sinf misolida)

Купить
SINFDAN TASHQARI ASOSIY BOSQICH DARSLARINI TASHKIL
ETISH  (3-SINF  MISOLIDA)
MUNDARIJA
   REJA 
I. Kirish 
II. Asosiy qism
 1. bob. Sinfdan tashqari o’qishni tashkil etish metodlari 
1.1. Sinfdan tashqari o’qishning maqsad va vazifalari. 
1.2. Sinfdan tashqari o’qishni tashkil etish usullari. 
2. bob. Sinfdan tashqari o’qish darslarini tashkil etish bosqichlari 
2.1.Sinfdan tashqari o’qishda yosh xususiyatlarini hisobga olish 
2.2. Sinfdan tashqari o’qish darslarining namuna-ishlanmasi 
III. Xulosa
1                                       Kirish
  MAVZUNING DOLZARBLIGI. Boshlang’ich sinflarda sinfdan tashqari o’qishga
kichik   yoshdagi   o’quvchilarni   ona   tilini   puxta   o’zlashtirishga   tayyorlashning
ajralmas   qismi,   ta’lim   jarayonoda   ularni   ahloqiy-estetik   tarbiyalashning   muhim
vositasi   sifatida   qaraladi.   Sinfdan   tashqari   o’qishning   maqsadi-kichik   yoshdagi
o’quvchilarni   bolalar   adabiyoti   va   xalq   og’zaki   ijodining   xilma-xil   namunalari
bilan   tanishtirish,   ularda   kitobxonlik   madaniyatini   tiklab   tarkib   toptirishdir.
Sinfdan tashqari o’qish dasturining mazmuniga ko’ra ta’limning har bir bosqichida
ikki asosiy bo’lim ajratiladi: bosqichda o’qish doirasi, ya’ni o’qitiladigan kitoblar
va ularni qaysi tartibda o’qish bilan tanishtirish yuzasidan o’quvchilarga ko’rsatma
beriladi.   bosqichda   shu   o’quv   materiallari   asosida   bilim,   ko’nikma   va   malakalar
shakllantiriladi.   Umumiy   o’rta   ta’limning   Davlat   standartlari   va   o’quv   dasturiga
ko’ra 1- sinfda sinfdan tashqari o’qish mashg’ulotlarida savod o’rgatish darslarida
hosil qilingan ko’nikma va malakalar asosida bolalarning ona-vatan, istiqlol, milliy
qadriyatlar   haqidagi   tasavvurlar-tushunchalari   kengaytiriladi,   boyitiladi.
MAVZUNING   ISHLANGANLIK   DARAJASI.   Umumiy   o’rta   ta’limning   Davlat
standartlari   va   o’quv   dasturiga   ko’ra   1-sinfda   sinfdan   tashqari   o’qish
mashq’ulotlarida   savod  o’rgatish   darslarida  hosil  qilingan  ko’nikma  va  malakalar
asosida   bolalarning   ona   vatan,   istiqlol,   milliy   qadriyatlar   haqida   ta’lim   sohasida
Q.Shodiyeva,   F.R.Qodirova,   M.R.Qodirova,   Y.Razbayeva,   Q.Abdullayeva,
K.Nazarov,   Sh.Yo‘ldosheva,   K.Qosimova,   S.Matchonov,   Sh.Sariyev,   O.Roziqov,
M.Mahmudov,   B.Adizov,   A.Hamroyev   va   boshqalar   qator   o‘quv   qo‘llanmalar,
darsliklar,   uslubiy   qo‘llanmalar   yaratganlar.   Yuqorida   keltirilgan   olimlarimizdan
Q.   Shodiyeva,   Q.Abdullayeva,   K.Nazarov,   SH.Yo‘ldoshevalarning   maktabgacha
ta’limda   va   umuman,   savod   o‘rgatish   metodikasi   bo‘yicha   olib   brogan   ishlarini
alohida ta’kidlab o‘tish maqsadga muvofiqdir. Chunki, aynan, ularning olib borgan
tadqiqotlari   bolalarni   savodga   o‘rgatish   sohasida   katta   ahamiyatga   egadir.
TADQIQOTNING   OB’EKTI.   Sinfda   va   sinfdan   tashqari   o’qish   darslari
boshlang’ich   sinflarda   o’tiladigan   barcha   predmet   dasturlarining   bo’limlari   bilan
bevosita bog’liq mashg‘ulotlarning yangiligini ta’minlashga qaratilgan innovatsion
texnologiyalar asosida dars o‘tish jarayoni tadqiqotimizning ob’ektini tashkil etadi.
TADQIQOTNING   PREDMETI.   Sinfdan   tashqari   o’qish   darslari,o’qish
samaradorligini   ijobiy   tomonga   ta’sir   qilishning   eng   qulay   usulidir.   Sinfda   va
sinfdan  tashqari  o’qish  darslari  boshlang’ich  sinflarda  o’tiladigan   barcha   predmet
2 dasturlarining   bo’limlari   bilan   bevosita   bog’liq.   O’qish   darslarida   o’tilgan
mavzular   asosida   badiiiy   kitiblar   axtarish,asar   qahramonlarining   nomlarini
yozish,ularni   tasvirlab   berish,ijodiy   rasm   ishlash,fikrni   yakunlash   uchun   mos
maqollar yod olish ko’nikmalarini shakllantirish dolzarb metodik manba ekanligini
aniqlash,   ularning   didaktik   asosini   belgilash   ham   mashg‘ulotning   predmeti
hisoblanadi.
TADQIQOTNING MAQSADI. Sinfdan tashqari o’qish mashg’ulotlarida va unga
ma’lum   bir   o‘zgartirishlar   kiritishda   yangi   pedagogik   texnologiyalardan
foydalanishning   samarali  usullarini  shakllantirish   kurs   ishi  mavzusi   bo‘yicha   olib
borayotgan   tadqiqot   ishimizning   maqsadi   hisoblanadi.
TADQIQOTNING   VAZIFASI:   Yuqorida   oldimizga   qo‘ygan   maqasadimizdan
kelib   chiqib:   Kurs   ishida   tanlangan   mavzu   bo‘yicha   ijtimoiy-pedagogik,   falsafiy-
ma’rifiy,   ilmiy-metodik   hamda   o‘quv   adabiyotlarni   o‘rganib   chiqish   va
umumlashtirish.   Sinfdan   tashqari   o’qish   mashg’ulotlari   o’qish   darslariga   oid
mashg‘ulotlari   bilan   ishlash   jarayonini   o‘rganish   va   tahlil   qilish.   Mavzuga   oid
ilmiy metodik manbalarni o‘rganish va tahlil qilish asosida sinfdan tashqari o’qish
mashg’ulotlarini shakllantirishga oid mashg‘ulot mazmuni, maqsadi  va qurilishini
o‘rganish   hamda   qayta   takomillashtirish   dolzarb   nuammo   ekanligini   aniqlash.
Sinfdan   tashqari   o’qish   mashg’ulotlariga   oid   mashg‘ulotlarning   samaradorligini
oshirishga   yo‘naltirilgan   yangi   pedagogik   texnologiyalar   asosida   dars
ishlanmalarini   yaratish.
TADQIQOT   ISHINING   ILMIY   FARAZI.   Sinfdan   tashqari   o’qish
mashg’ulotlarini  shakllantirishga   oid  mashg‘ulotlar   bugungi  davr  va  bugungi  kun
bolasi nuqtai nazarini hamda uning individual, yosh xususiyatlarini hisobga olgan
holda   rivojlantirish;   Sinfdan   tashqari   o’qish   mashg’ulotlari   shakllantirishga   oid
mashg‘ulotlarning   izchil   tizimi   yaratish;   Sinfdan   tashqari   o’qish   mashg’ulotlarini
shakllantirishga   oid   mashg‘ulotlarni   takomillashtirishning   yangi-yangi   usullari
o‘ylab   topish;
TADQIQOTNING   METODOLOGIK   ASOSLARI.   Ozbekiston   Respublikasining
“Ta’lim   to‘g‘risida”gi   Qonuni,   “Kadrlar   tayyorlash   milliy   dasturi”,   prezidentimiz
I.A.Karimovning   asarlari   va   ma’ruzalarida   bayon   qilingan   ta’limni   isloh   qilish,
maktabgacha   ta’limni   rivojlantirishga   qaratilgan   yondashuvlar,   qarashlar,   ta’lim
jarayonini   takomillashtirishga   yo‘naltirilgan   O‘zbekiston   Respublikasi   Vazirlar
Mahkamasining qarorlari, mavzuga oid ilmiy- pedagogik, ilmiy-metodik manbalar.
TADQIQOT   ISHINING   ILMIY   AHAMIYATI.   Ushbu   kurs   ishini   bajarish
natijasida   boshlang’ich   sinflarda   sinfdan   tashqari   o’qishga   kichik   yoshdagi
o’quvchilarni ona tilini puxta o’zlashtirishga tayyorlashning ajralmas qismi,ta’lim
jarayonida ularni ahloqiy-estetik tarbiyalashning muhum vositasi sifatida qaraladi.
Rеspublikаmiz Prеzidеnti SH.Mirziyoyevning: “Xalq irodasi bilan tanlangan yo‘l”
3 mavzusidadagi   12-chaqiriq   O‘zbekiston   Oliy   Kengashining   Birinchi   sessiyasida
so‘zlagan nutqi “Birinchi navbatda inson ehtiyoj va talablari, jismoniy va ma’naviy
yuksalishi   respublikada   bo‘lajak   milliy-davlat   va   ijtimoiy-iqtisodiy   siyosatning
markazida   bo‘lishi   shart”1,-deb   ta`kidlaydi   va   ta’lim-tarbiya   ishlari   sifatini
ko‘tarish   vazifasini   qo‘yadi..   «Tа’lim   to‘g‘risidа»gi   Qоnundа   “Davlat   ta’lim
standartlarini   bajarish   O‘zbekiston   Respublikasining   barcha   ta’lim   muassasalari
uchun   majburiydi r”,-   deb   ta`kidlab   ko‘rsatildi.   Umumiy   o‘rta   ta’limning   Davlat
standartlari   va   o‘quv   dasturiga   ko‘ra   1-sinfda   sinfdan   tashqari   o‘qish
mashg‘ulotlarida   savod  o‘rgatish   darslarida  hosil  qilingan  ko‘nikma  va  malakalar
asosida   bolalarning   ona-vatan,   istiqlol,   milliy   qadriyatlar   haqidagi   tasavvurlar-
tushunchalari kengaytiriladi, boyitiladi.
             Sinfdan tashqari o‘qish darslari, o‘qish samaradorligini ijobiy tomonga ta’sir
qilishning   eng   qulay   usulidir.   Sinfda   va   sinfdan   tashqari   o‘qish   darslari
boshlang‘ich   sinflarda   o‘tiladigan   barcha   predmet   dasturlarining   bo‘limlari   bilan
bevosita   bog‘liq.   O‘qish   darslarida   o‘tilgan   mavzular   asosida   badiiy   kitiblar
axtarish, asar qahramonlarining nomlarini yozish,ularni tasvirlab berish,ijodiy rasm
ishlash,   fikrni   yakunlash   uchun   mos   maqollar   yod   olish   ko‘nikmalarini
shakllantirish dolzarb metodik manba ekanligini aniqlash, ularning didaktik asosini
belgilash ham mashg‘ulotning predmeti hisoblanadi.
Sinfdan   tashqari   o‘qish   mashg‘ulotlarida   va   unga   ma’lum   bir   o‘zgartirishlar
kiritishda   yangi   pedagogik   texnologiyalardan   foydalanishning   samarali   usullarini
shakllantirish   kurs   ishi   mavzusi   bo‘yicha   olib   borayotgan   tadqiqot   ishimizning
maqsadi hisoblanadi.
       Yuqorida oldimizga qo‘ygan maqasadimizdan kelib chiqib:
       1. Kurs ishida tanlangan mavzu bo‘yicha ijtimoiy-pedagogik, falsafiy-ma’rifiy,
ilmiy-metodik hamda o‘quv adabiyotlarni o‘rganib chiqish va umumlashtirish.
         2. Sinfdan tashqari  o‘qish mashg‘ulotlari  o‘qish darslariga oid mashg‘ulotlari
bilan ishlash jarayonini o‘rganish va tahlil qilish.
          3.   Mavzuga   oid   ilmiy   metodik   manbalarni   o‘rganish   va   tahlil   qilish   asosida
sinfdan tashqari o‘qish mashg‘ulotlarini shakllantirishga oid mashg‘ulot mazmuni,
maqsadi   va   qurilishini   o‘rganish   hamda   qayta   takomillashtirish   dolzarb   muammo
ekanligini aniqlash.  
4         4.   Sinfdan   tashqari   o‘qish   mashg‘ulotlariga   oid   mashg‘ulotlarning
samaradorligini   oshirishga   yo‘naltirilgan   yangi   pedagogik   texnologiyalar   asosida
dars   ishlanmalarini   yaratish.   Sinfdan   tashqari   o‘qish   mashg‘ulotlarini
shakllantirishga   oid   mashg‘ulotlar   bugungi   davr   va   bugungi   kun   bolasi   nuqtai
nazarini   hamda   uning   individual,   yosh   xususiyatlarini   hisobga   olgan   holda
rivojlantirish;
-   Sinfdan   tashqari   o’qish   mashg’ulotlari   shakllantirishga   oid   mashg‘ulotlarning
izchil tizimi yaratish;
-   Sinfdan   tashqari   o’qish   mashg’ulotlarini   shakllantirishga   oid   mashg‘ulotlarni
takomillashtirishning yangi-yangi usullari o‘ylab topish;
       Ushbu kurs ishini bajarish natijasida boshlang’ich sinflarda sinfdan tashqari 
o’qishga kichik yoshdagi o’quvchilarni ona tilini puxta o’zlashtirishga 
tayyorlashning ajralmas qismi,ta’lim jarayonida ularni ahloqiy-estetik 
tarbiyalashning muhum vositasi sifatida qaraladi.Sinfdan tashqari o’qishning 
maqsadi kichik yoshdagi o’quvchilarni bolalar adabiyoti 
rini,uningmaqsadi,mazmuni,tipi,qurilishigaoidyangitushunchalariva xalq og’zaki 
ijodining xilma-xil namunalari bilan tanishtirish,ularda kitobxonlik madaniyatini 
tiklashga oid mashg‘ulot ishlanmala bilan boyitishning didaktik asoslari ko‘rib 
chiqildi hamda ilmiy-metodik tavsiyalar bilan boyitish nazarda tutildi. 
Boshlang’ich sinflarda sinfdan tashqari o’qishga kichik yoshdagi o’quvchilarni
ona   tilini   puxta   o’zlashtirishga   tayyorlashning   ajralmas   qismi,ta’lim   jarayonida
ularni   ahloqiy-estetik   tarbiyalashning   muhum   vositasi   sifatida   qaraladi.Sinfdan
tashqari   o’qishning   maqsadi   kichik   yoshdagi   o’quvchilarni   bolalr   adaboyoti   va
xalq   o’gzaki   ijodining   xilma-xil   namunalari   bilan   tanishtirish,ularda   kitobxonlik
madaniyatini tiklashdan iboratdir.
Sinfdan tashqari o’qish dasturining mazmuniga ko’ra ta’limning har bir
bosqichida ikki-asosiy bo’limga ajratiladi.
1-boshqichda o’qish doirasi,ya’ni o’qitiladigan kitoblar va ularni qaysi tartibda
o’qish bilan tanishtirish yuzasidan o’quvchilarga ko’rsatma beriladi.
2-bosqichda shu o’quv materiallari asosida bilim,ko’nikma va malakalar
shakllantiriladi.
Umumiy o’rta ta’limning Davlat standartlari va o’quv dasturiga ko’ra 1-sinfda
sinfdan tashqari o’qish mashq’ulotlarida savod o’rgatish darslarida hosil qilingan
5 ko’nikma va malakalar asosida bolalarning ona vatan,istiqlol,milliy qadriyatlar
haqidagi tasavvurlari kengay-tiriladi,boyitiladi.
Sinfdan tashqari o’qish va qiroatxonlik savodlari 1-sinfda haftada 1 marta savod
o’rgatish darslarining 20 daqiqasida bolalar badiiy adaboyoti bilan
tanishtiriladi.Maqsad kichik yoshdagi bolalarda kitobga mehr uyg’otish, mustaqil
uquvlarini paydo qilishdir.Asosan bu sinf o’quvchilariga kitob bilan muamola
qilish,kitob o’qish qolidlari, kitobni asrash,asar qhramonlarining hatti-harakatlarini
kuzatish,ijobiy tamonlarni o’rgamnish,obrazli qilib qayta hikoya qilib berish,
bilim,ko’nikma va malakalarini shakllantirishdir.Bu sinf o’quvchilari uchun asosan
rasmlarga boy kitoblar olinadi.O’qituvchi bolalarning his-tuyg’ularini o’stiradigan
kitoblarni o’qib berish orqali mustaqil mamlakatimiz,uning go’zal
shaharlari,qishloqlari,milliy   urf-odatlari,qadriyatlari,o’tmishi,insonlarning   orzu
istaklari   bilan   tanishtiradi.Ularda   bilimga   havas   uygotadi.2-sinfda   o’quvchilar
kichik   hajmdagi   asarlarni   o’qituvchining   yordami   vatopshirrigi   asosida   mustaqil
o’qishga   o’tadilar.Bu   sinfda   2   haftada   bir   marta   sinfdantashqari   o’qish   darlari
o’tkaziladi.Ona-Vatan va ota-bobolar jasorati,o’simliklar,qushlar hamda hayvonlar
haqidagi asarlarini o’qituvchi
topib,tanlab o’quvchilarga o’qish uchun tavsiya qiladi.
3 va 4-sinflarda sinfdan tashqari o’qish mashg’ulotlarida o’quvchilarning
mustaqil   o’qishlari   uchun   kishilarninig   hayoti,yorqin   tasvirlardan,ularning
ma’naviyahloqiyturmush   tarzi   aks   rttirilgan   badiiy   va   ilmiy-ommobop   asarlar
tavsiya etiladi.3-4 sinflarda sinfdan tashqari o’qish darslari ikki harflarda bir marta
o’tkaziladi.Bu sinflarda o’qituvchi sinf kutubxonasida kerakli bo’lgan o’quvchilar
yoshiga   mos   kitoblarni   o’qish   darslari   ikki   haftada   bir   marta   o’tkaziladi.Bu
sinflarda   o’qituvchi   sinf   kutubxonasiga   kerakli   bo’lgan   o’quvchilar   yoshiga   mos
kitoblarni   to’plashni   davom   ettiradi.Sinfdan   tashqari   o’qish   burchagi   turlicha
bezatishi   mumkin.Bunda   o’qituvchi   va   o’quvchilar   hamkorlikda   ish   olib
boradilar.Badiiy va ilmiy-ommabop asarlar
mustaqil ravishda va izchil oqib borilsagina,o’quvchilarning dunyoqarasglarini
kengaytirishga,shakllantirishga xixmat qiladi.
6 Sinfdan tashqari o’qish bolalarda ezgulikka muxabbat,yozuvlikka nafrat
uyg’otish,boglanishli   nutqni   o’stirish,adabiy-estetik   tafakkurlarni   yuksaltirishga
xizmat   qiladi.Bolalr   adabiyoti   avvalo   o’zining   qiziqarli   mazmuni,badiiy
obrazlarning   go’zalligi,tilning   ifodaliligi,she’riy   so’zlarning   musiqaviyligi   bilan
bolalarga   quvonch   bahsh   etadi.Ayni   vaqtda   u   bolalarga   tarbiyaviy   ta’sir   ham
ko’rsatadi.Bolalar   adabiyoti   o’quvchilarga   jonajon   o’lka,   tabiyatini,kishilarning
mehnati,hayoti,ularning qilayotgan
ishlari va ko’rsatayotgan qahramonliklari,bolalar hayotidan olingan
voqelikni,bolalarning o’yinlarini tushunshga o’rgatadi.
Xalqimimzning tarixi,uning urf odatlari,moddiy va ma’naviy boyliklari,barcha
orzu istaklari yillar davomida yaratilgan ertaklarda saqlanib kelmoqda.Kishilar o’z
orzu havaslarini yosh avlodlarda il-qizlarida ko’rishni istaydilar.Shu sababdan ham
o’quvchilarga   ertaklarni   o’qishga   tavsiya   qilinadi.Ertak   o’qigan   bolalar
qiyinchilikni   yengishga,botir,jasur   bo’lishga   intiladilar.O’quvchilar   yer   yuzidagi
barchainsonlarning   men   bir   bo’lagiman,men   o’z   xalqimga   qilayotgan   ishlarim
bilan   ularga     munosib   bo’lib   ulg’ayishim   kerak   desalargina   o’z   xalqini   munosib
farzandlari   bo’la     oladilar.Ertaklar   yosh   avlodni   ana   shu   ruhda   tarbiylaydigan
baynalminal badiiy quroldir.”Uch og’ayni botirlar”,”Zumrad va qimmat”,”Egri va
To’g’ri” kabi bir qator ertaklar o’quvchilarning sevimli ertaklaridir.O’quvchilar bu
ertaklardan   kishi   o’z   mehnatiga   ishonib   yashashni   kerakligigini,birovning
boyligiga   hasad   bilan   qaramaslik   kerak   degan   hayotiy   xulosalarni   o’qituvchi
yordamida   tushinib   yetadilar.“Ur   to’qmoq”   ertagining   bola   harakterining
shakllanisida   alohida   o’rni   bor:   ertak   yaxchiga-yaxshi,yomonga-yomon   bo’lish
kerak   degan   muhim   qoidani   o’rtaga   tashlaydi.Haqiqatdan   ham   xalqimizning
“Qaynar   xumcha”,”Ochil   dasturxon”larine   zo’rovonlik   bilan   tortib   oladigan
shaxslarga nisbatan “Ur to’qmoq”larni ishlatish zarurligini uqtiradi.
Sinfdan tashqari o’qish mashg’ulotlari o’qish darslari bilan bog’lab olib
boriladi.O’quvchilar o’qituvchi rahbarligi ostida avval mavzuga oid bir necha kitob
bilan tanishsalar,so’ngra bolalarning qiziqishlariga yaqin har xil mualliflarning bir
mavzuga doir kitoblarini mustaqil tanlab olishga o’tadilar.Bunga asosan o’qituvchi
7 o’quvchilar bilan maktab kutubxonasiga,3-4- sinflardan boshlab tuman yoki shahar
kutubxonasiga sayohat uyushtirib,bolalar adabiyoti bilan muntazam tanishtirib
boraradi.Shuningdek bolalar gazeta va jurnallari ham o’quvchilarga ertak,hikoyalar
o’qishga yordam beradi.
Sinfdan tashqari o’qish darslari,o’qish samaradorligini ijobiy tomonga ta’sir
qilishning   eng   qulay   usulidir.   Sinfda   va   sinfdan   tashqari   o’qish   darslari
boshlang’ich   sinflarda   o’tiladigan   barcha   predmet   dasturlarining   bo’limlari   bilan
bevosita bog’liq.
O’qish darslarida o’tilgan mavzular asosida badiiiy kitiblar axtarish,asar
qahramonlarining nomlarini yozish,ularni tasvirlab berish,ijodiy rasm ishlash,fikrni
yakunlash uchun mos maqollar yod olish o’quvchini ijod qilishga undaydi.
Har bir sinfda sinfdan tashqari o’qilgan barcha asarlarni o’quvchilarga mos
ravishda biror voqeani sahnalashtirish mumkin.Bu boladagi nutqni
rivojlantirishga,lug’at   boyligini   oshirishga   yordam   beradi.Shungdek
sahnalashtirilganasarni   tomosha   qilgan   o’quvchilarning   diqqatilari   oshib
xotiralarida   saqlash   qobiliyati   o’sadi.Hatto   sahnalashtirish   o’quvchini   har
tomonlama yo’naltiradi,ya’ni aktiyorlik
qobiliyatini rivojlantiradi,suxandonlik,rejissorlik kabi kasblarda ilk tasavvurlarni
o’rgata boshlaydi.Asarni sahnalashtirishga davrida albatta o’qituvchi rahbarlik
qiladi.O’quvchilar   ifodali   o’qishlari   o’quvchilarda   zavq-shavq   uyg’otib
kitobga,badiiy   asarga   havas,uni   o’qib   o’rganishga   intilish   uyg’toadi.Sinfdan
tashqari o’qish darslarida o’qituvchi o’quvchilarni bolalar yozuvchilari va shoirlar
bilan   tanishtirib   borishi   lozim.Q.Muhammadiy,P.Mo’min,Z.Diyor,A.Obidjon   kabi
yozuvchi   va   shoirlarning   asarlari   o’quvchilarda   katta   qiziqish   uyg’otadi.Shuning
uchun har bir maktab, ta’lim muasssasi o’quvchilar o’rtasida turli mavzularda ijod
ahli   bo’lgan   shoir   va   yozuvchilar   bilan   uchrashuvlar   tashkil   etib   turishlari
kerak.Bunday   uchrashuvlar   o’quvchilarni   vatanni   madh   qilishga   uni   sevib
ardoqlashga   chaqiradi.Kitobni,asarni   qanday   paydo   bo’lishini,uni   hurmat   qilish,
asrab-avaylashni   o’’rgatadi.Shunday   qilib   badiiy   adabiyot,bolalar   adabiyoti
voqelikni haqqoniy aks ettirish,yorqin obrazlar
8 yaratish bilan bolalarda estetik did va ahloqiy sifatlarni mujassamlashtradi.Ularda
hayot go’zalligini idrok etishga o’rgatadi.So’z san’ati badiiy asarda o’z ifodasini
topadi.Xalq badiiy so’zning yosh avlod tarboyasidagi kuch-qudrati va jozibasiga
qadim zamonlardanoq e’tibor berib kelingan.Badiiy so’z xalqning barcha madaniy
boyliklarini   abadiylashtirgan.Buning   uchun   esa   o’quvchi   albatta   og’zaki   xalq
ijodni   yaqindan   o’rganishi   lozim.Ertaklar-yaxshilikka   yetaklar   deganlariday
o’quvchi   ertaklar   bilan   tanishar   ekan   mard,jasur,vatanparvar,mehribon
bo’lishga,topishmoqlar   o’qir   ekan,topog’on,bilimdon,zukko   bo’lishga   intiladi.Shu
bilan   bir   qatorda   sinfdan   tashqari   o’qish   darslarini   samaradorligini   o’stirishda
“Sinfdan tashqari o’qish”
burchagini yuritish juda katta ahamiyatga ega.Chunki “Sinfdan tashqari o’qish
burchagi turlicha bezatilishi mumkin.Bu ishlar o’quvchilarning ilg’or pedagogik
mahoratiga va ijodkorligiga bog’liqdir.”Sinfdan tashqari o’qish burchagi” qanday
bezatilmasin,u   yerda   topshiriq,,rasm   va   shu   kabilarni   ishlab   ilib   qo’yish   uchun
taxtayoki   kitob   javoni   bo’lishi   shart.(150x100)   kattalikdagi   stend   devorga
qistirilib,uning   tepa   qismiga   “Sinfdan   tashqari   o’qish   burchagi”   deb   yozub
qo’yiladi.O’quvchilar   navbatdagi   sinfdan   tashqari   o’qish   darsigacha   o’qishlari
uchun tavsiya etiladigan
adabiyotlar ro’yxati unga joylashtirilishi mimkin. Masalan:“ Do’stlik” mavzusida
sinfdan tashqari o’qish burchagi tashkil qilsak ishni quyidagicha bajaramiz.
Tavsiya qilinadigan adabiyotlar:
____________________________
1.”Laylak bilan tulki” O’zbek xalq ertagi.
2.”Arslon bilan it”. Lev Tolstoy.
3.”Kapalak” Zulfiya. Sherlar to’plami.
4.”O’tinchi yigit bilan sher” ertak.
5.”Ko’ngilchan o’tinchi” ertak.
6.”Asalari bilan pashsha” ertak.
Ertak asosida chizilgan sur’atlar va
aplikassiyalar.
9 O’quvchilar ikki xafta davomida kitoblar bilan tanishadilar.O’zlariga yoddan
asar   qaxramonlarining   rasmlarini   chizadilar,aplikasiyalar   bilan   bezatilgan   rasmlar
ham   tayyorlashlari   mumkin.Xafta   yakunida   o’qigan   kitoblari   asosida   sahna
ko’rininshlari   tayyorlaydilar,monolog   va   diologlar   o’iydilar.Savol-javob,test
uslublaridanfoydalanadilar.
Darsllar jarayonida o’zgangan xalq maqollari,hikmatli so’zlar,tez aytishlardan
foydalanib o’quvchilarning o’g’zaki nutq ko’nikmalarini shakllantiish,mustaqil
fikrlash qobiliyatlarini o’stirishga ega bo’ladilar.
Masalan:”Mexnatsevarlik” mavzusida quyidagi interfaol uslublardan foydalanish
mumkin.Maktabdagi tarbiya ishlari, avvalo ta’lim jarayonida amalga oshiriladi.
O’qituvchi o’quvchilarga ta’lim berishda faqat ma’lum bilimlargagina berish bilan
cheklanmay,   ularda   kuchli   e’tiqod,   iroda   va   xarakter   sifatlarini   ham   tarkib
toptirishi,qobiliyat va iste’dodlarini o’stirish kerak.
Maktabda ta’lim- tarbiya ishlarini yaxshilashda, o’quvchilarning har tomonlama
kamol   topishida   sinfdan   tashqari   o’qish   darslarini   muntazam   ravishda   o’tkazib
turish yoshlarning hayotda o’z o’rinlarini egallashlarida muhim ahamiyatga egadir.
Bolalar va o’smirlar ta’limga bo’lgan, yakka tartibdagi ortib boruvchi talab
ehtiyojlarini   undirish   ularning   bo’sh   vaqtini   va   dam   olishini   tashkil   etish   uchun
davlat   organlari   jamoa   tashkilotlari   shuningdek   boshqa   yuridik   va   jismoniy
shaxslar   madaniy-estetik,   ilmiy,   texnikaviy,   sport   va   boshqa   yo’nalishlarda
maktabdan tashqari va nodavlat ta’lim muassasalarini tashkil etadilar.
Maktabdan tashqari ta’limni rivojlantirish, uning tuzilmasi va mazmun,
mundarijasini takomillashtirish vazifalarini hal etish uchun quyidagilarni amalga
oshirishi kerak: ta’lim berish va kamol toptirishga yo’naltirilgan xizmatlar
ko’rsatuvchi muassasalar tarmog’ini kengaytirish va bunday xizmatlar turlarini
ko’paytirish;
Milliy pedagogik qadriyatlarga asoslangan va jahondagi ilg’or tajribani inobatga
oluvchi dasturlar va uslubiy materiallar ishlab chiqish;
O’quvchilarning bo’sh vaqtini tashkil etishning, shu jumladan ommaviy sport va
jismoniy tarbiya sog’lomlashtirish tadbirlarining, bolalar turizmining, xalq
10 xunarmandchiligining mavjud turlari va shakllarini tiklash hamda amaliyotga joriy
etish.
Sinfdan tashqari o’qishning asosiy maqsadi, o’quvchilarni kitoblarga, badiiy
asarlarga qiziqishlarini oshirish, bilimlari asosida kitob ustida ishlash yuzasidan
ko’nikma va malakalar hosil qilish, dunyoqarashi va nutqlarini o’stirish hamda
kutubxonada   mustaqil   ishlash   tajribalarini   paydo   qilishdan   iboratdir.
Boshlang’ichta’lim va nutq o’stirish dasturida sinfdan tashqari uqishning maqsadi
o’quvchilarning
bilimlarini kengaytirish, kitobga va bilim olishga havasini tarbiyalash, kitob bilan
mustaqil ishlash malakasini takomillashtirish, ularning kitob o’qishga qiziqishlarini
oshirishdir.   Bu   maqsadlarni   amalga   oshirish   uchun   yosh   kitobxonlarda   kitobni
mustaqil   o’qishga   havas   uyg’otish;   yosh   xususiyatlariga   mos   bo’lgan   adabiyotlar
va   ularningturlari   bilan   o’quvchilarni   tanishtirish,   mustaqil   o’qish   uchun   kitob
tanlash, tanlangankitoblarni ongli ravishda o’qib, o’qilganlarning mazmunini idrok
etish, fikrlash, mulohaza yuritishga o’rgatish talab etiladi. Sinfdan tashqari o’qish
uchun   kitob   tanlashda   uning   ta’limiy   va   tarbiyaviy   ahamiyatiga   e’tibor   beriladi.
Sinfdan   tashqari   o’qish   sinfdagidek   dars   shaklida   emas,   balki   suhbat,   ertaklik,
mustaqil   o’qish   kabi   turli   ko’rinishlarda   amalga   oshiriladi.   Ammo,   o’qish
dasturidagi
talablar   asosida,   sinfdagi   dars   mashg’ulotlari   bilan   bog’liq   holda   o’quvchilar
bilimini   kengaytirish,   o’qish   ko’nikma   va   malakalarini   o’stirish   maqsadida   guruh
tartibda olib
boriladi.
Sinfdan tashqari o’qish uchun o’zbek xalq og’zaki ijodi materiallari, o’zbek
bolalar yozuvchilari asarlari va O’zbekiston tabiati manzaralari asos qilib olinadi.
Sinfdan   tashqari   o’qish   bolaning   sinfda   olgan   bilimlarini   chuqurlashtiradi.
O’quvchi   maktabga   qadam   qo’ygan   kundan   boshlab   kitobni   mustaqil   o’qish
malakalari shakllana
va bosqichli amalga osha boradi.
Dars tuzilishiga doir dars namunalari
11 1.Tayyorlov bosqichi.
Mavzu:  Cho’pon yigit bilan Shiroq.
Darsning maqsadi:
a) afsonaviy qahramonlar haqida ma’lumot berish. b) o’quvchilarda vatan
tushunchasini,vatanparvarlik tuyg’ularini tarbiyalash;
Darsning metodi : suhbat.
Darsning jihozi:  asar mazmunini yorituvchi rasmlar. Darsning borishi:
1.Kirish suhbati.  O’quvchilardan vatanini dushmandan asragan
qahramonlardan kimlarni bilishlari so’raladi. To’maris, Jaloliddin Manguberdi,
Najmiddin Kubro nomlari sanalib, Shiroq degan qahramon ham o’tganligini, uning
qahramonligi haqida halqimiz, «Cho’pon yigit Shiroq» degan afsona yaratgani
aytiladi.
2. «Cho’pon yigit Shiroq» afsonasi o’qib beriladi.
3.Afsona yuzasidan dastlabki suhbat:
Afsona sizga yoqdimi? Unda kimning qahramonligi hikoya qilib berilgan?
Shiroq   nima   uchun   hanjari   bilan   burni,   quloqlarini   kesdi?   Keyin   Shiroq   kimning
oldiga
bordi?   U   shox   Doroga   nima   dedi?   Shiroq   Doro   qo’shinlarini   qaerga   olib   bordi?
Shiroq
nima   deb   hayqirdi?   O’quvchilar   javobi   umumlashtirilib,   ular   vatanni   sevishga;
uning
tinchligi uchun kurashishga chorlaydilar.
4.Asarga ishlangan rasmlar ko’rsatiladi.
5.Shiroq rasmini uyda chizib kelish topshirig’i beriladi.
Ota-onalaridan qahramonlik haqida ertak, hikoya bilib kelishlari va ota-onalariga
Shiroq haqida gapirib berishlari aytiladi.
6.Yana nimalar haqida bilishni istashlari o’quvchilardan so’raladi.
O’quv yilining ikkinchi yarmida 1-sinfda o’tkaziladigan sinfdan tashqari o’qish
darsining rejasi birinchi yarim yildagiga qaraganda bir muncha murakkablashadi.
Darslarda o’quvchilar badiiy asarni ovoz chiqarib o’qishga hajmi uncha katta
12 bo’lmagan ertak, hikoya va she’rlarni ichga o’qishga, o’qilganlarning mazmuni
yuzasidan suhbat orqali esa asar qahramonlarining xatti-harakati, odob-axloqini
taqqoslab, xulosa chiqarishga o’rgatib boriladi; avval o’qilganlar yuzasidan hosil
qilingan   bilim   va   malakalari   mustahkamlanadi;   navbatdagi   bunday   darsda
o’qiladigan
kitoblar, bajariladigan ishlar tushintiriladi.
Boshlang’ich bosqichda sinfdan tashqari o’qish uchun haftada bir dars ajratiladi.
O’quv yilinig birinchi yarmida o’tkazilgan sinfdan tashqari o’qish
mashg’ulotida   o’quvchi   asar   mazmunini   o’quvchining   o’qib,   yoki   hikoya   qilib
berishi   orqali   idrok   etgan   bo’lsa,   ikkinchi   yarim   yilda   o’tkaziladigan   sinfdan
tashqari o’qish darsi uchun mavzudagi yoki temasi yaqin ikki badiiy asar tanlanadi.
Ularni   birinchi   o’qituvchi   o’qib   beradi,   ikkinchisini   o’quvchilar   mustaqil
o’qiydilar. Har ikki asarni
o’zaro taqqoslab suhbat o’tkaziladi. Bunda o’quvchilarning kitob o’qishga bo’lgan
xohishini hisobga olib, yaxshi o’qiy olmaydigan o’quvchilar sarlavhasini o’qib,
rasmlarini ko’rib chiqib, mazmunini aytishga o’rgatiladi.
Bu bosqichda o’tkaziladigan sinfdan tashqari o’qish darsning ko’rilishi
quyidagicha bo’lishi mumkin;
1.Darsning qisqacha kirish qismida o’quvchilar uy vazifasini qanday
bajarganliklari   aniqlanadi.   O’quvchi   tanlagan   kitobni   ko’rib   chiqib,   mavzu
aniqlanadi.
2.O’quvchilarning kitobxonlik darajasini kengaytirish, o’stirish, ularga mustaqil
o’qishga havas uyg’otish, qiziqtirish maqsadida tanlangan badiiy asarni o’qituvchi
ovoz chiqarib, ifodali o’qib beradi.
3.O’qilgan kitob mazmuni yuzasidan suhbat o’tkaziladi.
4.O’quvchilar mustaqil o’qish uchun tanlangan yangi kitobni o’zlari ko’zdan
kechirib chiqadilar.
5.O’quvchilar o’zlari ko’rib chiqqan badiiy asarni mustaqil ravishda ichda o’qiy
oladilar.
6.O’quvchilar o’qigan asarni o’qituvchi ifodali o’qib bergan asar bilan
13 taqqoslagan holda suhbat o’tkaziladi.
Sinfdan tashqari va dasrdan tashqari vaqtlarda o’quvchilar yozuvchilarning
asarlari  «Tong yulduzi»  gazetasi va  «G’uncha»  jurnalini o’qiydilar.
3-sinfda sinfdan tashqari o’qish darslariga tayyorgarlik ko’rish va uni o’tkazish
quyidagicha  bo’lishi   mumkin:   mashg’ulot   boshlanishidan   bir  hafta  oldin  mavzusi
e’lon
qilinadi. Mashg’ulotda ko’zda tutilgan maqsad, amalga oshiriladigan vafalar
uqdiriladi. Sinfdan tashqari o’qish uchun asarlar ro’yxati tavsiya etiladi.
Masalan tabiat va ekologiya, Orol dengizi mavzusiga oid she’r, maqolalar,
o’qish va yodlash, gazeta va jurnallarda shu mavzuga doir rasmlar to’plash
topshiriladi.   Olib   kelingan   materiallar   o’qituvchi   rahbarligida   ko’zdan   kechiriladi
va dars davomida maqola, she’r va rasmlardan o’rni bilan foydalanish maqsadga
muvofiqdir. Bolani  nima qiziqtirsa, u shu  haqda fikr  yuritadi, esda saqlab  qoladi.
Bu   sea   quvonch   hislarining   yuzaga   kelishiga   sabab   bo’ladi.   Dastlabki   jarayonda
o’quvchilarni yangi sharoitlarga o’rgatish, ko’niktirish muhim o’rin tutali. Buning
uchun   ishni   biz   birinchi   kundan   boshlab   bolalarning   individual   xususiyatlarini
kuzatishdan
boshlashimiz maqsadga muvofiqdir. Ko’pgina bolalar xavotirlanish, asabiylashishi
seziladi, natijada ba’zi bir o’quvchilarni hech narsa qiziqtirmaydi.
Biz o’qishning birinchi kunidan boshlab o’quvchilar bilan iliq muloqotda
bulishga,   ularning   fikrini   qo’llab   quvvatlashga,   sinfda   ijobiy   muhitni
shakllantirishga   harakat   qildik,   hamda   sinfdagi   sog’lom   ruhiy   sharoitni   doimo
saqlab   bordik.   Sinfdagi   ruhiy   sharoit   bolalarning   ongli   xulqini   shakllantirish   va
darsga bo’lgan qiziqishlarini orttirish imkoniyatini paydo qildi.
Sinfdan tashqari o’qish mashg’ulotlarida ularning e’tiborini jalb etish, o’qishga
qiziqishini oshirish uchun dastlab matnga mos ishlangan ertak qahramonalari
tasviridan foydalanish mumkin. Ertak qahramonlarinig sinfda paydo bo’lishi
bolalarda o’qishga bo’lgan qiziqishini orttiradi.
Qiziqish – bolalar xulqini tartibga solib borish bilan birga, ularda
o’zlashtirishning yaxshilanishi, o’qish tezligining ortib borishiga ham ijobiy ta’sir
14 etadi. Qiziqarli dars eng kamgap bolalarni ham faollikka undaydi. Sinfdan tashqari
o’qish darslarida sehrli soatlar qatnashadi va ular bolalarga qanday qilib barcha
topshiriqlarni   tez   va   to’g’ri   bajarish   haqida   eslatib   turadi.   ertak   qahramonlari
bolalarga rahmat aytishadi. Buni eshitish uchun mashg’ulotda ular faol ishlashadi,
yana   shunisi   qiziqarliki,   kimda-kim   yaxshi   javob   bersa,   ertak   qahramonlari
ularning   qo’lini   ushlab   minnatdorchilik   bildiradi.   Bu   esa   o’quvchilar   qiziqishini
oshiradi.
Sinfdan tashqari o’qish darslarini matematika darslari bilan bog’lash ko’zlagan
maqsadimizga erishishimizda katta yordam berdi. Dars boshlanishidan oldin biz
quyidagilarni ma’lum qildik: «Bolalar, bugun biz sinfdan tashqari o’qish darsida
hisoblaymiz,   misol   echamiz,ertak   qahramonlari   esa   yaxshi   javob   bergan
o’quvchining   qo’lini   ushlab,   minnatdorchilik   bildiradi».   Bu   gaplar   bolalar
faolligini oshiradi, ular tezda ishga kirishadilar va katta istak bilan ish boshladilar.
Bundan   tashqari   har   bir   darsning   boshlanishida   bolalarda   televidinie   va   radiodan
qanday   qiziqarli   eshittirishlarni   ko’rdingiz   deb   so’rash   ham   bolalarning   qiziqish
bilan   hikoya   qilishiga   olib   keladi.   Mashg’ulotning   birinchi   kunidan   boshlab,
bolalarning o’qishga bo’lgan qiziqishini shakllantirishga harakat qilish lozim.
Topishmoqlar ham bolalarni topqir, o’tkir zehnli, zukko qilib voyaga etkazishda
alohida   e’tiborga   loyiq.   Topishmoqlar   bolalarning   obrazli   fikrlaydigan   va
so’zlaydigan   bo’lishiga,   so’z   boyligining   orta   borishiga,   nutqining   o’sishiga
yordam   beradi.   Bolaga   topishmoq   topishni   o’rgatish,   unda   fikrning   asta-sekin
yuksala borishiga sabab bo’ladi. Chunonchi, «Er tagida oldin qoziq», «Pak-pakana
bo’yi   bor,   etti   qavat   to’ni   bor»   kabi   topishmoqlar   kundalik   ro’zg’orda
ishlatiladigan   sabzi   va   piyoz   ekanligini   o’ylab   topishga   undaydi.   Bolalar   bu
sabzavotlarni   ko’p   marotaba   ko’rishgan,   ammo   sabzining   oltin   qoziqqa
o’xshashligi   va   piyozning   qavat-qavatligi   uning   to’ni   ekanligi   to’g’risida
uylashmaydi.   Ana   endi   topishmoq   aqli   shakllanayotgan   bolalarning
dunyoqarashini   o’stirishga   uylab   idrok   qilishga   kuzatuvchan   bo’lishga   o’rgatadi.
Boshqaruvchi   shaxso’qituvchi   juda   adolatli   bo’lishi   lozim.   Topishmoqni   birinchi
bo’lib topgan bolani maqtov bilan rag’batlantirish, lekin ortiqcha darajada maktab
15 yubormaslik   joiz.Topa  olmagan   bolani   esa   sira   kamsitmaslik,   balki   uni   uylashga,
izlanishga o’rgata borishzarur. Dars jarayonida topishmoqlardan uyin vaziyatlarini
tashkil   etish   bolalarni   o’qishga   bo’lgan   qiziqishini   oshirishga   olib   keldi.
Qiziquvchanlik bolada kuzatuvchanlikning o’sib borishiga yordam berdi.
Sinfdan tashqari o’qish darsliklarida uyin vositasidan foydalanish ham yaxshi
samara   berganligi   aniqlandi.   Uyin   jarayonida   ularning   rasmlarini   almashtirib
borishkerak.
Bolalarning qiziqishini rivojlantirishi uchun ularning, faoliyatiga doimo
rahbarlik qilish kerak. Darsda bolalar ko’p eshitadilar, chizadilar, hikoya qiladilar.
O’quvchilarni yanada darsga qiziqtirish uchun ushbu ertakni o’zingiz davom
ettiring,uylab   topinglar,   qahramonlarning   nomini   toping   deb   murojaat   etish
mumkin.
Bunda   o’quvchilar   o’zlaricha   uylay   boshlaydilar,   ularning   e’tibori   mazkur
muammoga qaratilgan bo’ladi. Sehrli  soat  esa  har  bir  daqiqani  bekor  o’tkazmang
deb shoshiradi.
Albatta, bunday darsni tashkil etish oson emas, darsga ertak qahramonlarini taklif
qilib   turish,   ular   tilidan   o’quvchilarni   topshiriqlarni   bajarishga   undosh   darsning
yanada   qiziqarli   bo’lishiga   olib   keldi.   Bolalar   ular   bergan   topshiriqlarni   o’z
xoxishlari   bilan   bajaradilar.   Biroq   shu   bilan   birga   bolalarda   kutilmagan
qiyinchiliklar ham yuzaga keldi. Chunki bolalar o’qituvchining orqasidan yurishni,
erkalatishini,   shirin   so’zlar   aytishini   yaxshi   ko’rishadi.   O’qituvchi   bunda   ziyrak
bo’lib,   hech   bir   o’quvchini   nazardan   chetda   qoldirmasligi   kerak.   Bolalarni
e’tiborlikka   odatlantirish   uchun   dars   jarayonida   ularni   qiziqtirish   deb   belgiladik.
Doimo  uyinni   talab  etadigan   bolalar   bilan   biz  asta-sekin   uyinni   darsning   ma’lum
bir   kompanenti   sifatida   o’tkazdik.   Ko’plab   o’yinlar   oldindan   o’ylab   topilar,
ayrimlari esa darsda o’z-o’zidan yuzaga kelishi mumkin. Ayniqsa, «Xotira» uyini
diqqatga sazovordir. O’qituvchi bunday o’yinlarni o’tkazish bilan bolalar xotirasini
charxlaydi,   ularning   darsga   bo’lgan   qiziqishnioshiradi.   Sinfda   quvnoq   muhit
yaratiladi   va   bolalar   faolligi   oshadi.   Muammoli   ta’limbolalarda   o’zlari   olayotgan
bilimga   faol   munosabat   ruhini   hosil   qilish,   o’rganilayotgannarsa   va   hodisalar
16 haqida oldindan taxminiy xulosa chiqarish uchun hal etish lozim bo’lgan masalani
tezda   izlab   topish   iqtidorini,   fikrlash,   mustaqil   faoliyat   ko’rsatishnivujudga
keltirishdan iboratdir.
O’quvchilar aqliy faoliyatini o’stirish vositalarini o’z ichiga olgan o’quv
jarayoni   muammoli   vaziyatni   vujudga   keltiradi.   Dastlabki   mashg’ulotlardan
boshlab ana shunday vaziyatni elementar ravishda qo’llab borish bolalarda tobora
murakkabroq aqliy faoliyat ko’nikmalarining hosil bo’lishiga yordam beradi.
Mavzu: Inson odobi bilan.
Darsning maqsadi: Odob inson ko’rki ekanligi,odobli bola elga manzur bo’lishni
bir   so’z   bilan   aytganda   ,odob   xulq   atvorlar   yug’indisi   ekanligini   o’quvchilar
onggiga   singdirish   va   shu   orqali   ularni   odobsizlikdan,noo’rin   xatti-harakatlardan
o’zlarini saqlashga o’rgatish.
Darsni jihozlanishi.
1.Alisher Navoiyning rangli rasmi.
2.Plakat va ko’rgazmalar.Kitob jurnallardagi odobli bolalarning suratlari.
3.Xalq maqollaridan namunalar.
                                 Darsning borishi:
O’quvchi:
Odob insonning oliy fazilatidir.Xazrat A.Navoiy ham o’z asarlarida shu jumladan
“Hayratul   abror”   dostonida   odobni   to’la   tushintirib   beradi.Yoshi   ulug’larga
samimiy   hurmat-izzat   keltirish   har   kimning   holatiga   qarab   bo’lishi   kerak.Agar
yosh   bolaga   ilk   turib   salom   berishsa,uni   odob   demaydilar.Gadoning   oldida   sajda
qilish kerak emas.Unga bir tiyin berilsa shu karam bo’ladi.Bolalar Navoiy bobomiz
nihoyatda kamtar bo’lganlar.
Hozir sinfdoshlaringiz Alisherning odobi bilan bog’liq bir voqeani namoish
qilishadi.(Oldindan tayyorlangan 7 nafar,biri Sh.A.Yazdiy rolida biri
Alisher,Qolganlari uning o’rtoqlari qiyofasida chiqishadi.)
O’quvchi(izoh beradi):
A.Navoiy 1947 yili Taft shahrida mashxur tarixchi olim Sharafiddin Ali Yazdiy
17 bilan   ucharashib   qolibdi.Shahada   bir   mo’safid   xayolga   cho’mib   o’tiradi.Shu   payt
bir to’da (5-6) nafar bolalar quvalashib o’ynay boshlaydilar.Ularni kuzatib o’tilran
mo’ysafid bolalarni yoniga chorlaydi.
-Qani bolalarim buyoqqa kelinglarchi, bolalar mo’ysafidning ovozni eshitib
tarqab ketishadi.Faqat 5-6 yoshlar chamasidagi bola qoladi.Uning boshida oq
sallacha,egninda   yupqa   matodan   tikilgan   ixcham   kamzul,oyog’ida   etikcha.U
yugirib
kelib,qollarini ko’ksiga qo’ygancha salom beradi.
-O’g’lim oting nedur?-deb so’radi mo’ysafid.
-Alisher-dedi bola.
-Maktabga qatnaysamnmi?
-Qatnayman.Qur’onning taborak sur’asigacha o’qiganman.
-Men chaqirganimda o’rtoqlaring qochib ketdi.Sen esa huzurimga
kelding.So’roqlarimga yaxshi javob qilding.Shuning ucun senga rahmat.Umrng
uzoq,boshing   omon   bo’lsin.Olim,fozil   bo’lib’yaxshi   o’bro’ga   erishgaysan,-
mo’ysafid uni duo qildi.
Bu sahna ko’rininshidan keyin bo’lib o’tgan voqealar bolalar bilan tahlil
qilinadi.Alisherning   yoshi   ulug’   kishilarga   salom   berishi,o’zini   tutish,odobli
ekanligi haqida uqtiriladi.
Shuningdek,insonga hos odatlaridan biri kulgi haqida ham A.Navoiyning
fikrlaridan foydalanish mumkin.
O’quvchi: Kulgi insonga xos odatlardan biri,boshqacha aytganda,kulgi orqali
odamning   qanday   ekanligini   bilish   mumkin.Hozir   tengdoshlaringiz   bu   haqda
Navoiy
ijodidan namunalar keltiradi.
1-o’quvchi:
Bo’lmas odobsiz kishilar arjumand,
Past etar ul xaylini shaxsi baland.
O’quvchi:(izoh beradi).Har bir kishinung izzat hurmati odobi orqali keladi.
2-oquvchi:
18 Tarki odobdin biri kulgu durur,
Kulgu odob tarkida belgu durur.
O’qituvchi: Adabsizlikning bir ko’rininshi noo’rin va beo’xshov
kulgidir.Demak,bo’lar-bo’lmasga   irjayish   yoki   bo’lmasa   ho’mrayib   yurish
insonning
zebi-ziynati emas.
25
3-o’quvchi:
Haddan ortiq dog’l marg’ub emas,
O’qituvchi: O’zga kishilar to’g’risida<kichikka shavqatda bo’lishi kerak.O’rta
kishilarga   esa   o’rtacha   muomala   qilish   lozim   deydi.Darvoqe,bolalar
Payg’ambarimiz
Rasulolloh Alayhis Salom Hadisda “Ko’p kulmang,ko’p kulish dilni o’ldiradi” deb
nasihat qilgan ekanlar.
Endi bolajonlar mana bu rasmga (A.Navoiy portretiga ishora qilib.) qaranglar
undan danday ma’no uqyapsiz?
4-O’quvchi:  Bobomizning yuzlari tiniq ekan.
5-o’quvchi:  Yuz-ko’zlaridan odobli ekanliklari bilinib turibdi.
O’qituvchi:  Barakallo,juda ham to’g’ri angladinglar.Demak,biz odobni ko’proq
kimdan o’rgansak bo’lar ekan?
O’quvchilar:  Navoiy bobomizdan.Shundan so’ng mashg’ulot
yakunlanadi.Navbatdagi mavzu e’lon qilinib,oquvchilarga odob-ahloqqa oid 4-5
maqollarni o’rganib kelish topshiriladi.
                                                  
19                                             III.XULOSA
Har bir sinfda sinfdan tashqari o’qilgan barcha asrlar o’quvhilarga
mos ravishda biror voqeani sahnalashtirish mumkin. Bu boladagi nitqni
rivojlantirishga, lug’at boyligini oshirishga yordam beradi. Shuningdek
sahnalashtirilgan asarni tomosha qilgan o’quvchining diqqati oshib xotirada
saqlash qobiliyati o’sadi. Hatto sahnalashtirisho’quvchini har tomonlama
yo’naltiradi, ya’ni aktyorlik qobiliyatini rivojlantiradi, suxandonlik,
rejissorlik kabi kasblarga ilk tasavvurlarni o’rgata boshlaydi. Asarni
sahnalashtirish davrida albatta o’qituvchi rahbarlik qiladi. O’quvchilar
ifodali, obrazli, shuningdek qahramonlar harakatini to’g’ri bajarishlari,
o’qishlari o’quvchilarda zavq-shavq uyg’otib kitobga, badiiy asarga havas,
uni o’qib o’rganishga intilish uyg’otadi. Sinfdan tashqari o’qish darslarida
o’qituvchi o’quvchilarni bolalar yozuvchilari va shoirlari bilan tanishtirib
20 borishi lozim. Q.Muhammadiy, P.Mo’min, Z.Diyor, A.Obidjon kabi
yozuvchi va shoirlarning asarlari o’quvchilarda katta qiziqish uyg’otadi.
Shuning uchun har bir maktab, ta’lim muassasasi o’quvchilar o’rtasida turli
mavzularda ijod ahli bo’lgan shoir va yozuvchilar bilan uchrashuvlar tashkil
etib turishi shart. Bunday uchrashuvlar o’quvchilarni vatanni madh qilishga
uni sevib ardoqlashga chaqiradi. Kitobni, asarni qanday paydo bo’lishini,
uni hurmat qilish asrab-avaylashni o’rgatadi. Shunday qilib badiiy adabiyot,
bolalar adabiyoti voqelikni haqqoniy aks ettirishi, yorqin obrazlar yaratishi
bilan bolalarda estetik did va ahloqiy sifatlarni mujassamlashtiradi. Ularda
hayot go’zalligini idrok etishga o’rgatadi. So’z san’ati badiiy asarda o’z
ifodasini topadi. Xalq badiiy so’zning yosh avlod tarbiyasidagi kuch-qudrati
va jozibasiga qadim zamonlardanoq e’tibor berib kelingan. Badiiy so’z
xalqning barcha madaniy boyliklarini abadiylashtirgan. Buning uchun esa
o’quvchi albatta xalq og’zaki ijodini yaqindan o’qishi lozim. Ertaklaryaxshilikka
yetaklar deganlariday o’quvchi ettaklar bilan tanishar ekan
mard, jasur vatanparvar, mehribon bo’lishga, topishmoqlar o’qir ekan,
topog’on, bilimdon, zukko bo’lishga intiladi.
                                                           Adabiyotlar:
1. Abdullaeva K  va  boshqalar.  Savod o'rgatish darslari.T.,«O'qituvchi».1996 y.
2. Abdullaeva Q. Raxmonbekova S.  2-sinfda. O'qish darslari. (O'qituvchi kitobi.)
Toshxent. O'qituvchi, 2004  y.
3. Abdullaeva  Q. va  boshqalar.  O'qish kitobi. 2-sinf ToshKent. O'zbekiston, 2003-
yil.
4.  G'afforova T., Shodmonov E., Eshturdieva G. «Alifbe»-(«Savod»); «Ona tili»,
T., «O'qituvchi», 1999- yil.
5.  G'afforova T. G'ulomova X. 1-sinfda o'qish dasrlari (O'qituvchi Kitobi.)
ToshKent.  SHarq  2003 -yil.
6.  SHojalilov A. va boshqalar.«O'qish Kitobi»,«O'qituvchi», 2004-yil. 8 Umarova
M. «O'qish Kitobi» 3- sinf uchun. T., «O'qituvchi» 2003- yil.
7.  Umarova M. 3-sinfda O'qish darslari (O'qituvchi Kitobi.) ToshKent «Ijod
21 dunyosi» 2003.
8.  SHojalilov A. va boshqalar. «O'qish Kitobi», «O'qituvchi», 2004 yil.
ll.Qosimova K., Fuzailov S. «Ona tili», 2-sinf uchun, T., «O'qituvchi»,
2003- yil.
9.  Fuzalov S., Xudoyberganova  M.  «Ona tili» 3-sinf uchun. T., «O'qituvchi» 2003
-yil.
10.  iKromova R. GrammatiKa, imlo va nutq o'stirishdan tarqatma materiallar. T.,
«O'qituvchi», 2003- y.
11. 2-sinfda  o'qitish. Tuzuvchi Mavlonova R.A.T., «O'qituvchi», 1977- y.
12. IKromova  R. GrammatiKa, imlo va nutq o'stirishdan tarqatma materiallar. T.,
«O'qituvchi»,  1993 -yil.
22

Sinfdan tashqari asosiy bosqich darslarini tashkil etish (3-sinf misolida)

Купить
  • Похожие документы

  • Ona tili-o’qish savodxonligi va uni o’qitish metodikasi
  • Ona tili va o’qish savodxonligi darslarida kasbim faxrim mavzusini o‘rganish
  • Boshlangʻich sinflarda ifoda tushunchasini oʻrganish kurs ishi
  • Toʻplamlar birlashmasini oʻrgatish metodikasi, 3-sinf 2-qism
  • Interfaol metodlar orqali samarali ta’lim tashkil etish kurs ishi

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha