Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 15000UZS
Размер 39.1KB
Покупки 1
Дата загрузки 04 Февраль 2025
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет Дошкольное и начальное образование

Продавец

Nazokat

Дата регистрации 27 Октябрь 2024

1 Продаж

Sinfdan tashqari o’qish darslarida po‘lat mo‘min ijodini o‘rganish

Купить
MUNDARIJA
KIRISH……………………………………………………………………….….3
I BOB.SINFDAN TASHQARI O‘QISH DARSLARINING AHAMIYATI VA
MUHIM VAZIFALARI
1.1.Sinfdan tashqari o‘qish darslarining  ahamiyati……………………………6
1.2.Sinfdan  tashqari   o‘qish   darslarida o’qish turlari va darsga rahbarlik 
qilish…………………………………………………………….…………..……12
II   BOB.SINFDAN   TASHQARI   O‘QISH   DARSLARIDA   PO‘LAT   MO‘MIN
IJODINI O‘RGANISH
2.1. Po‘lat Mo‘min-bolalar yozuvchisi…………..………………………………..21
2.2.Sinfdan   tashqari   o‘qish   darslarida   Po‘lat   Mo‘min   ijodini   o‘rganish   va   uning
ahamiyati…………………………. .……………………..……………………..24
III.XULOSA……………………………………………………………………28
IV.FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR……………………………………30
1                                                         KIRISH
Mavzuning   dolzarbligi.   Bugungi   kunda   zamonaviy   ta’lim   jarayonida
o‘quvchilarda   ongli   o‘qish   ko‘nikmalarini   shakllantirish   eng   dolzarb   vazifalardan
biri   bo‘lib   qolmoqda.   O‘quvchilarning   savodxonligini   oshirish,   ularning   nafaqat
o‘qish   va   yozish   qobiliyatlarini   rivojlantirish   bilan   cheklanmaydi,   balki   ularda
matn   mazmunini   chuqur   anglash,   matnni   tahlil   qilish   va   mustaqil   fikrlash
ko‘nikmalarini shakllantirishni ham talab qiladi. 
Maktab o'quvchini o'qish malakasi bilan qurollantirish bilan bir qatorda kitobni
mustaqil   o'qiy   oladigan,   uni   tushunadigan,   m   a’lum   bir   mavzuga   oid   kitoblami
tanlay   oladigan,   gazeta   va   jurnallami   ham   mustaqil   o'qiydigan   faol   kitobxonni
tarbiyalaydi. Shu jihatdan sinfdan tashqari o'qish (S T 0 ‘) tarbiyaning asosiy quroli
sifatida xizmat qiladi, ko'p narsani bilishga havasni orttiradi.
Bu   borada   Prezidentimiz   Shavkat   Mirziyoyev   o‘z   nutqlarida   bir   necha   bor
ta’kidlaganidek:   “Ta’lim   tizimini   zamonaviy,   innovatsion   yondashuvlar   bilan
boyitish,   o‘quvchilarni   ongli   va   mustaqil   fikrlaydigan   shaxslar   qilib   tarbiyalash
bugungi kunning eng muhim vazifasidir. O‘quvchilarda nafaqat  bilim olish, balki
bilimlarini to‘g‘ri tahlil qilish va amaliyotda qo‘llash ko‘nikmalarini shakllantirish
zarur”[1] milliy ta’lim tizimining poydevorini yaratadi va raqobatbardosh avlodni
tarbiyalashda muhim o‘rin tutadi.
Sinfdan   tashqari   o‘qishning   maqsadi   –   o‘qish   malakalarini   takomillashtirish,
kitob tanlab oladigan muntazam kitob o‘qiydigan, o‘qilgan kitobni to‘g‘ri baholay
oladigan   ongli   kitobxonni   tarbiyalash.   Maktablarda   1959   -yildan   boshlab   maxsus
sinfdan  tashqari   o‘qish   darslari   tashkil   etilgan.   Sinfdan   tashqari   o‘qish   1-2   sinfda
2 haftada   1   marta,   3-4   sinfda   2   haftada   1   marta   o‘tkaziladi.   Savod   o‘rgatish
jarayonida   haftadagi   oxirgi   alifbe   darsining   17-20   daqiqasi   ajratiladi.   Bu
darslarning asosiy vazifasi o‘quvchida badiiy kitoblarni o‘qishga havas uyg‘otish,
o‘qigan kitoblari yuzasidan kundalik yurita olishga o‘rgatish, bolalar adabiyotining
mashhur adiblari hayoti va ijodi bilan elementar tarzda tanishtirish. 
Shavkat   Mirziyoyevning   2020-yildagi   nutqida   qayd   etilganidek:   “Har   bir
o‘qituvchi   o‘z   darslarida   o‘quvchilarni   mustaqil   fikrlashga   o‘rgatishi,
o‘qituvchining asosiy vazifasi o‘quvchida hayotiy bilimlarni shakllantirishdir”[3]  .
Ongli o‘qishning ta’minl o‘qituvchilarning zamonaviy usullardan foydalanishlarini
talab   qiladi,   bu   esa   dars   jarayonida   faollik   va   ijodkorlikni   oshirish   bilan   birga,
o‘quvchilarning bilimlarini yanada mustahkamlaydi.
Kurs ishining maqsadi.  Ushbu kurs ishining asosiy maqsadi – sinfdan tashqari
o‘qish   darslarining   tashkil   qilinish     usullari   va   metodlarini   o‘rganish,   ularni
samarali qo‘llash yo‘llarini aniqlash va unda ko‘proq  P.Mo‘min ijodini chuqurroq
o‘rganishdir.   Shu   bilan   birga,   zamonaviy   pedagogik   texnologiyalardan
foydalangan   holda   o‘quvchilarda   ongli   o‘qishni   shakllantirishning   zamonaviy
usullarini   ishlab   chiqish   va   ularning   ta’lim   jarayoniga   ta’sirini   baholash   ham
ishning muhim maqsadlaridan biridir.
Kurs ishining vazifalari:
 sinfdan tashqari o‘qish darslarining  nazariy asoslarini o‘rganish.
 Zamonaviy   ta’lim   texnologiyalari   yordamida   mustaqil   o‘qish   malakalarini
shakllantirish.
 O‘quvchilarni   sinfdan   tashqari   o‘qitishda   qo‘llaniladigan   metodlar   va
texnikalarni tahlil qilish.
3  sinfdan   tashqari   o‘qish   darslarida   mustaqil   mustaqil   kitob   tanlay   olib
o‘qishni   shakllantirishning   o‘quvchilarning   o‘zlashtirish   ko‘rsatkichlariga
ta’sirini o‘rganish va baholash.
Kurs   ishining   predmeti. Mazkur   kurs   ishining   predmeti   –   o‘qish   darslarida
sinfdan   tashqari   o‘qishni   ta’minlashning   metodik   yondashuvlari   va   ta’lim
texnologiyalaridir.
Kurs   ishining   obyekti. O‘quvchilarda   mustaqil   kitob   tanlay   olib   o‘qish
ko‘nikmalarini   shakllantirish   jarayoni   hamda   o‘qituvchilarning   o‘qish   darslarida
foydalanadigan   uslublari   va   metodlari   ushbu   kurs   ishining   obyekti   sifatida
tanlangan.
Kurs   ishining   hajmi. Kurs   ishi   kirish,   nazariy   qism,   amaliyotga   oid   qism,
xulosa   va   tavsiyalar,   foydalanilgan   adabiyotlar   ro‘yxati   va   ilovalardan   iborat
bo‘lib, umumiy hajmi 31 betdan tashkil topadi.
4 I BOB.SINFDAN TASHQARI O‘QISH DARSLARINING AHAMIYATI VA
MUHIM VAZIFALARI
1.1.Sinfdan tashqari o‘qish darslarining  ahamiyati
Hozirgi   zamonaviy   ta’lim   tizimida   o‘quvchilarda   ongli   o‘qishni
shakllantirish dolzarb masalalardan biri  sifatida oldimizda turibdi. Buning sababi,
savodxonlikni   oshirish   faqatgina   o‘qish   va   yozish   qobiliyatini   rivojlantirishni
emas,   balki   o‘quvchilarning   matn   mazmunini   chuqur   anglash,   tahlil   qilish   va
mustaqil   fikrlash   qobiliyatlarini   shakllantirishni   talab   qiladi.   Bu   borada
Prezidentimiz   Shavkat   Mirziyoyev   ta’lim   sifatini   yuksaltirish,   raqobatbardosh   va
tanqidiy   fikrlaydigan   yoshlarni   tarbiyalash   masalasini   o‘ta   muhim   vazifa   sifatida
belgilaganlar.   Prezident   o‘z   nutqlarida   bu   masala   haqida   shunday   deydi:
"Ta’limning   mazmunini   yangilash,   xalqaro   talab   va   standartlarga   moslashtirish
zarur. Chunki bilimli va raqobatbardosh yoshlar – ertangi kunimizning mustahkam
poydevoridir"[1] .
  Maktab   o‘quvchini   o‘qish   malakasi   bilan   qurollantirish   bilan   bir   qatorda
kitobni   mustaqil   o‘qiy   oladigan,   uni   tushunadigan,   ma’lum   bir   mavzuga   oid
kitoblami   tanlay   oladigan,   gazeta   va   jurnallami   ham   mustaqil   o‘qiydigan   faol
kitobxonni tarbiyalaydi. Shu jihatdan sinfdan tashqari o‘qish (S T O‘) tarbiyaning
asosiy   quroli   sifatida   xizmat   qiladi,   ko'p   narsani   bilishga   havasni   orttiradi.   STO‘
ning   maqsadi   o‘qish   malakalarini   takomillashtirish,   kitob   tanlay   oladigan,
muntazam   kitob   o‘qiydigan,   o‘qilgan   kitobni   to‘g‘ri   baholay   oladigan   ongli
kitobxonni tarbiyalashdir. Maktablarda 1959-yildan boshlab maxsus STO ‘  darslari
tashkil etilgan. STO ‘ darslari 1-2 -sinfd a haftada 1 marta, 3—4-sinfda 2 haftada
1   marta   o‘tkaziladi.   Savod   o‘rgatish   jarayonida   esa   haftadagi   oxirgi   alifbe
darsining   17   -20   daqiqasi   ajratiladi.   Sinfdan   tashqari   o‘qish   o‘quv   dasturi   bilan
5 chambarchas   bog‘liq   bo‘lib,   unda   ko‘zda   tutilgan   maqsad   va   vazifalarni   amalga
oshirishda   yaqindan   yordam   beradi.   Buning   uchun   o‘quvchilarda   kitobxonlik
madaniyatini   tarbiyalash,   ularni   oddiy   kitobxondan   ijodkor   kitobxon   darajasiga
ko'tarish   talab   etiladi.   O‘quvchilarda   kitobga   havas   uyg‘otishda   har   bir   bolaga
yakka   tartibda   yondashish,   shaxsiy   qiziqishlarini   hisobga   olish   zarur.   Bolalarda
kitob   ustida   ishlash   malakasini   shakllantirish   ularda   kitobxonlik   madaniyatini
tarbiyalashning   muhim     omilidir.   Bunda   o‘qish   uchun   ajratilgan   soatlardan
foydalaniladi. Badiiy va ilmiy-ommabop asarlar mustaqil ravishda va izchil o‘qib
borilsagina,   o‘quvchilarning   dunyoqarashini   shakllantirish   va   kengaytirishga
xizmat   qiladi.   Sinfdan   tashqari   o‘qish   tanish   bo‘lmagan   mualliflarning   kitoblari
muqovasi,   titul   varag ‘ i,   kirish   so‘zi,   mundarijasi   va   suratlariga   qarab   asarning
taxminiy   mazmunini   aniqlashga   o‘rgatish   vazifasini   amalga   oshirishga   xizmat
qiladi.   Sinfdan   tashqari   o‘qish   darslarining   asosiy   vazifasi   o‘quvchida   badiiy
kitoblami   o‘qishga   havas   uyg‘otish,   o‘qigan   kitoblari   yuzasidan   kundalik   yurita
olishga   o‘rgatish,   bolalar   adabiyotining   mashhur   adiblari   hayoti   va   ijodi   bilan
elementar tarzda tanishtirish hisoblanadi. 
Bolalarda   ezgulikka   muhabbat,   yovuzlikka   nafrat   uyg‘otish,   ularning
bog'lanishli nutqini o'stirish, adabiy-estetik tafakkurini yuksaltirish sinfdan tashqari
o‘qish   darslarining   ham   tub   mohiyatini   tashkil   etadi.   STO ‘   darslarining   muhim
vazifalaridan   biri   mustaqil   o‘qish   malakalarini   tarbiyalash   hisoblanadi.   Buning
uchun   mustaqil   bajarish   uchun   topshiriqlar   berish,   qiziqarli   mashq   turlaridan
foydalanish,   eng   yaxshi   insholarni,   taqrizlarni,   yozuvchi   haqida   to ‘ plangan
ma’lumotlarni   o‘qitish,   “Tez   aytish”,   “Topishmoqlar   topish”,   “Ifodali   o‘qish”,
“Maqollar   aytish   musobaqasi”,   “Ertak   to‘qish”,   “Bilim   donlar   anjumani”   kabi
ko‘rik-tanlovlar   tashkil   qilish,   muayyan   mavzular   bo‘yicha   savol-javoblar
uyushtirish,   o‘yin   tarzidagi   ish   turlaridan   foydalanish   zarur.   O‘qilgan   asarlar
6 yuzasidan suhbatlar o‘tkazish, “Kitob haftoligi” tashkil etish, asarlar asosida kichik
insholar   yozishni   mashq   qilish   yaxshi   samara   beradi.   STO ‘   sinfda   o‘qish   bilan
uzviy   bog‘liq   ravishda   uyushtiriladi.   Sinfda   o‘qish   STO ‘   uchun   zarur   bo‘lgan
o‘qish   malakalarini   shakllantiradi,   o‘quvchilarning   o‘qigan   asarini   tushunishga
o‘rgatadi, lug'atini boyitadi. STO ‘   qiziqarli va o‘ziga jalb etadigan faoliyat bo‘lib,
bolalarning bilim doirasini boyitadi, qiyoslash uchun material beradi. Sinfda o‘qish
—   hayotga   tayyorlash   vositasi,   sinfdan   tashqari   o‘qish   esa   hayotning   o‘zidir.
Hozirgi   paytda   boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilari   uchun   sinfdan   tashqari   o‘qishga
mo'ljallangan   “Kitobim   –   oftobim”   (1—3-sinflar   uchun)   nomli   qo‘llanmalar   ham
chop   etilgan.   Sinfdan   tashqari   o‘qish   bosqichlari   STO ‘   darslari   o‘quvchilarda
mustaqil kitob tanlash va o‘qish malakalarini shakllantiradi. 
Mustaqil o‘qish malakasini shakllantirish 3-bosqichga bo‘linadi : 
1. Tayyorlov bosqichi.  Bu 1-sinfning savod o‘rgatish davriga to‘g‘ri keladi.
Unga   darsning   bir   qismi   —   17—20   daqiqasi   ajratilgani   uchun   ,   “STO‘
mashg‘uloti”   deb   yuritiladi.   U   ning   o‘ziga   xos   xususiyatlari   shundaki,   o‘qituvchi
asarni   o‘zi   tanlaydi,   asarning   kichik   hajmda   bo‘lishiga   va   boshqa   kitob   tanlash
tamoyillariga   e’tibor   beradi.   Asarni   o‘qituvchining   o‘zi   o‘qib   beradi.   O‘quvchilar
asarni eshitishga, eshitganlarini idrok etishga, ularga soddagina baho berishga, asar
mazmuni   bilan   sarlavhasining   mosligini   aniqlashga,   asar   mazmunini   hikoya   qilib
berishga o‘rgatiladi. Bu bosqichda o‘quvchilar o‘qish gigiyenasi va kitobga qanday
munosabatda bo‘lish bilan tanishadilar.
 2. Boshlang‘ich bosqich . Bu 1-sinfning 2-yarim yilligiga to‘g‘ri keladi. Bu
bosqichda haftada 1 marta 45 daqiqalik dars uyushtiriladi. Asarni o‘qishdan oldin
o‘quvchilar   asar   nomi   va   uning   muallifi   bilan   tanishadilar,   rasmlarini   tomosha
qiladilar, daftarlariga u haqda soddagina qilib asar muallifini va nomini yozadilar.
7 Asar   elementar   tarzda   tahlil   qilinadi.   Tanlangan   asar   (kitob)   yaxshi   o‘qiydigan
o‘quvchiga   maxsus   tayyorgarlikdan   so'ng   o‘qitiladi.   Asarning   oson   o‘qiladigan
o‘rinlarini   bo'sh   o‘qiydigan   o‘quvchilarga   o‘qitish   ham   mumkin.   Bu   ularda
o‘qishga   qiziqish   uyg'otadi.   Bu   bosqichda   o‘quvchilar   har   xil   tezlikda   bo‘g‘inlab
o‘qiydilar.   Shuning   uchun   o‘qituvchi   bu   jarayonda   har   bir   o‘quvchiga   individual
yondashishi, kichik kitobxonni kitobni mustaqil o‘qishga o‘rgata borishi lozim. 
3.   Asosiy   bosqich.   Bu   bosqich   2—4-sinflarga   to‘g‘ri   keladi.   Bu   davrda
o‘quvchilam   ing   o‘qish   malakalari   mustahkamlanadi.   Bunda   o‘quvchilarning
sinfdan tashqari o‘qiganlari baholanadi. Baholashda dastur talablariga asoslaniladi:
o‘qigan kitoblarining sifat o‘zlashtirishiga, miqdoriga, o‘qigan kitobiga munosabat
bildira   olishiga   e’tibor   beriladi.   Bunda   o‘quvchilar   muayyan   mavzuga   doir   bir
necha   asarlarni   o‘qib   keladilar,   ularning   ayrim   o‘rinlarini   ifodali   o‘qib   beradilar,
o‘qigan   asarlarini   o‘zaro   taqqoslaydilar.   STO ‘   ning   bosqichlari,   dastur   talablari,
tarbiyaviy   vazifalari   o‘quvchilam   ing   qiziqishlari   bilan   belgilanadi.   Masalan,
tayyorlov   bosqichida   kichik   hajmdagi   asarni   o‘qituvchi   o‘qib   bersa,   o‘qilganlar
yuzasidan   suhbat,   qayta   hikoyalash   o‘tkazilsa,   boshlang‘ich   bosqichda   butun   sinf
o‘quvchilari  bir   xil  kitob  bilan  ta’minlanadi,  barcha  o‘quvchilar  bitta  matn  ustida
ishlaydilar.   Bunda   bitta   yozuvchi   yoki   bir   mavzudagi   asarlar   ko‘rgazmasi   tashkil
qilinadi.   Asar   ichda   o‘qishga   topshirilishi,   albomlar   tayyorlanishi,   kinofilm   va
diafilmlardan   parchalar   ko‘rsatilishi,   musiqiy   daqiqalar   o‘tkazilishi   hamda   asar
mazmuni yuzasidan ijodiy rasmlar chizdirilishi ham mumkin. Bu jarayonda kitobni
saqlash maqsadida uni va yamash, o‘rash o‘rgatiladi, “Ertaklar bayrami”, “Ifodali
o‘qish   tanlovi”   o‘tkaziladi.   Asosiy   bosqich   yakunida  kichik   yoshdagi   o‘quvchilar
faol   kitobxon   uchun   zarur   bo‘lgan   yaxshi   o‘qish   ko‘nikma   va   malakalarini
egallashlari,   eng   muhimi,   ularning   kitob   hamda   mustaqil   o‘qishni   yaxshi
ko‘rishlariga erishish juda muhimdir.
8 Sinfdan   tashqari     o‘qishning   ahamiyati   shundaki,   bu   jarayon   o‘quvchilarda
mustaqil   fikrlashni,   tahlil   qilishni   va   o‘z   bilimlarini   amaliyotga   tatbiq   etishni
o‘rgatadi.   Shuningdek,   boshlang‘ich   ta’lim   davrida   ongli   o‘qishni   shakllantirish
keyingi   o‘quv   yillarida   o‘quvchilarning   muvaffaqiyatli   o‘zlashtirishi   uchun
mustahkam  poydevor  bo‘lib  xizmat   qiladi.   Bu  borada  davlatimiz  rahbari  Shavkat
Mirziyoyev yana bir bor ta’kidlashlaricha:   "O‘qituvchi nafaqat bilim beradi, balki
o‘quvchilarni kelajak hayotga tayyorlaydi. Shu bois, ta’lim jarayonida zamonaviy
yondashuvlar   va   innovatsion   metodlarni   keng   joriy   qilish   hayotiy   zaruratga
aylangan" . [3]
Sinfdan tashqari o‘qish uchun kitob tanlash tamoyillari
  Metodikaning   vazifalaridan   biri   STO‘   uchun   kitoblar   tanlash,   o‘qiladigan
adabiyotlar   ro‘yxatini   tavsiya   qilish,   yillik   o‘quv   rejasi   va   dars   tuzilishi
namunalarini   ishlab   chiqishdir.   Sinfdan   tashqari   o‘qish   uchun   kitob   tanlashda
quyidagi tamoyillarga amal qilinadi: 
1.   Kitob   tanlashda   tarbiyaviy   maqsad   ko‘zda   tutiladi.   Bunda
o‘quvchilarga   vatanimiz   o'tmishi,   mustaqillik   uchun   kurash,   xalq   qahramonlari,
xalq   turmushi   haqidagi,   oilada,   maktabda   va   jamoat   joylarida   o‘zaro
munosabatlarda   yuzaga   keladigan   axloqiy   muammolar   haqidagi,   tabiat   va   uni
asrab-avaylash haqidagi kitoblar tavsiya etiladi. 
2.   Kitob   tanlashda   asarlar   janri   va   mavzusining   xilma-xilligi   e’tiborga
olinadi.   Boshlang‘ich   sinflarda   o‘quvchilar,   asosan,   hikoyalar,   ertaklar,   she’rlar,
topishmoqlar, maqollarni o‘qishga qiziqqanlari uchun shu janrdagi asarlar tanlansa,
maqsadga muvofiq bo‘ladi.
  3. Kitobning o‘quvchilar yoshi va saviyasiga mosligi hisobga olinadi.  1-
sinfda   kichik   hikoya   va   ertaklarni   o‘qish   tavsiya   etilsa,   2—4-sinflarda   mavzular
9 doirasi   kengaytirilib,   kundalik   turmushda   ro'y   berayotgan   turli   voqealar
tasvirlangan   asarlar,   gazeta   va   jurnallardagi   kichik   hajmli   xabarlarni   o‘qish   ham
tavsiya etilishi mumkin.
  4.   Kitob   tanlashda   o‘quvchilarning   shaxsiy   qiziqishi   va   mustaqil
o‘qishi   hisobga   olinadi.   Bunda   o‘quvchilar   o‘ziga   qiziqarli   bo‘lgan   o‘zbek   va
xorijiy   bolalar   adabiyoti   yozuvchilarining   asarlarini   o‘zi   tanlashi   muhim
ahamiyatga ega. 
5. Kitob tanlashda mavsumiy tamoyilga amal qilinadi . Umuman olganda,
kitobni   to‘g‘ri   tanlash   sinfdan   tashqari   o‘qish   muvaffaqiyatini   ta’minlashning
muhim shartidir.
 
O‘qish   inson   hayotida   muhim   ahamiyatga   ega.   O‘qish   orqali   inson   borliq,
jamiyat   haqida   bilimga   ega   bo‘ladi,   o‘qishni   bilmagan   odamning   ko‘zi   ojiz
kishidan farqi yo‘q. boshlang‘ich sinfda o‘qish faoliyati barcha predmet darslarida
amalga   oshiriladi.   Lekin   o‘qishga   o‘rgatishning   yo‘l   -   yo‘riqlarini   o‘qish
metodikasi ishlab chiqadi. O‘qish metodikasining kichik yoshdagi o‘quvchilarning
umumiy   rivojlanishi,   xususiy   metodika   sohasidagi   yutuqlar   borliq   fanlar   yutugi
asosida   shakllanib   boradi.   Masalan,   eski   maktablarda   quruq   yod   olish   metodida
o‘rganilagan   bo‘lsa,   hozirgi   maktablarda   o‘qish   izohli   o‘qish   metodida   olib
boriladi.
O‘qish   darslarida   o‘quvchilar   tabiat,   jamiyat,   unda   yashovchi,   kishilar   hayoti,
ularning   o‘tmishi,   hozirgi   yashash   tarzi,   mashhur   kishilari   haqida,   vatanning
tabiati:   ob-havosi,   boyliklari,   hayvonot   dunyosi   va   boshqalar   haqidagi   bilimlarni
egallaydilar.
10 1.2.Sinfdan  tashqari   o‘qish   darslarida o‘qish turlari va darsga rahbarlik
qilish
Sinfdan   tashqari   o‘qishga   rahbarlik   shakllari .   STO ‘   ga   rahbarlikning
asosiy shakli maxsus sinfdan tashqari o‘qish darslaridir. Bunday darslar erkin dars
hisoblanadi.   STO ‘   darslarida   o‘quvchilaming   kitobxonlik   qiziqishlari,   bilim
doirasi,   estetik   taassuroti,   badiiy   obrazlami   idrok   etishi,   ijodiy   qobiliyati
rivojlanadi; faol kitobxonga xos ko‘nikma va malakalar shakllanadi. 
Sinfdan   tashqari   o‘qish   darslari   o‘quvchilarning   faolligini   oshirishga
qaratiladi,   shuning   uchun   ularning   qurilishi   juda   xilma-xil   bo‘ladi   Har   bir   dars
o‘qituvchi   va   o‘quvchining   ijodi   hisoblanadi;   darsda   qanchalik   xilma-xillikka,
hayotiylikka erishilsa, maqsadga erishish oson kechadi. 
Shularga   qaramay,   STO‘   darslari   o‘z   oldiga   qo‘yilgan   vazifalarni   amalga
oshirishi uchun ma’lum talablarga bo‘ysunadi. Ular quyidagilardir:
 1. Har bir darsda o‘quvchilar o‘qigan kitoblar (asarlar) hisobga olinadi. Ular
o‘qigan va o‘qiyotgan kitoblarini sinfga olib kelib ko‘rsatadilar, ikki-uch o‘quvchi
o‘zlari   o‘qigan   kitob   haqida   gapirib   beradi,   darsda   o‘zaro   fikr   almashish   holati
yaratiladi (bu holat darsdan tashqari vaqtda ham davom etishi mumkin). 
2. Har bir darsda o‘qish uchun yangi kitob (asar)lar tavsiya qilinadi. Tavsiya
qilish   shakllari   turlicha   bo‘lib,   ular   fikr   almashuv,   kitobni   ko‘rsatish,   sinfda
ko‘rgazma   tashkil   etish,   o‘quvchilarni   qiziqtirish   uchun   tavsiya   qilinadigan
kitobdan   biror   parchani   o‘qib   berish,   rasmlarni   ko‘rsatish   yoki   film   namoyish
etishdan iborat bo‘lishi mumkin.
 3. Har bir darsda o‘quvchilarga asarni yaxlit holda o‘qitish m um   kin. Agar
asar hajmi kattaroq bo‘lsa, bu ish ikki-uch dars davomida amalga oshiriladi. Bunda
o‘quvchilar  o‘zlari  o‘qigan kitobdan biror  parchani  ovoz chiqarib o‘qib berishlari
11 mumkin. Bu jarayonda ichda o‘qishdan ham, she’r yodlashdan ham, rollarga bo‘lib
o‘qishdan ham foydalaniladi. 
4. Har bir darsda o‘qilgan asar yuzasidan suhbat metodi orqali tahlil ishlari
amalga   oshiriladi.   Bunda   erkin   hikoya   qilish   uchun   ,   “Senga   asardagi   nimalar
yoqdi?”,   “Bu   kitob   haqida   sen   nimalar   ayta   olasan?”   kabi   savollar   beriladi   va
o‘quvchilam   ing   ijodiy   hamda   mustaqil   qayta   hikoyalash   malakalari
shakllantiriladi. 
5.   Har   bir   darsda   ma’lum   bir   yangi   kitobxonlik   ko‘nikmasi   hosil   qilinadi:
muallif haqida ma’lumotlar to'plash, kitob nomiga qarab u nima haqida ekanligini
aytish,   o‘qilgan   asarlar   yuzasidan   ko‘rgazmalar   tayyorlash,   asarga   taqriz   yozish,
albomlar tayyorlash, kitobxonlik kundaligini yuritish kabi ishlar amalga oshiriladi. 
6.   Har   bir   dars   kirish   suhbati   bilan   boshlanadi   va   sinfda   o‘qish   darslarida
qo'llanadigan barcha usullardan ijodiy foydalaniladi. 
7.   Har   bir   darsda   tahlil   qilingan   asarlar   yuzasidan   umumlashtiruvchi,
yakunlovchi suhbat uyushtiriladi. Umumlashtirishga ko‘rgazma ham, albom tuzish
ham, rasmlarni tatbiq etish ham yordam beradi. 
Sinfdan   tashqari   o‘qishga   rahbarlikning   yordamchi   shakllari   ham   mavjud
bo‘lib,   ular   barcha   ishlarni   izchil   uyushtirishni   ta’minlaydi,   STO‘   darslari   uchun
sharoit yaratadi. Bunday shakllarga quyidagilar kiradi: 
1. Kitobni targ‘ib qilish.  STO ‘  ga tavsiya qilinadigan asarlar ro‘yxati sinfga
yoki   maktabning   maxsus   joyiga   osib   qo‘yiladi,   ular   vaqti-vaqti   bilan   yangilab
turiladi,   to‘ldiriladi,   ko‘rgazmalar   tashkil   qilinadi.   O‘qituvchi   maxsus   suhbatlar
uyushtiradi.
12   2.   Yakka   tartibdagi   yordam   va   kundalik   tekshiruv .   O‘quvchilarning
o‘qigan kitoblari yuzasidan suhbat uyushtiriladi, o‘qilgan kitoblar hisobga olinadi.
Shaxsiy   fikrlar   aniqlanadi,   uy   kutubxonalari   bilan   tanishiladi,   ota-onalar   bilan
suhbat o‘tkaziladi.
  3.   STO‘   yuzasidan   ommaviy   ishlar.   Adabiy   ertaklar,   viktorinalar,
yozuvchilar   bilan   uchrashuvlar,   adabiy   ekskursiyalar   uyushtiriladi,   ular   uchun
maxsus tayyorgarlik ko‘riladi.
  4.   Kutubxonaga   yozilish.   1   -sinf   o‘quvchilari   o‘qituvchining   tavsiyasi
bilan   kutubxonaga   a’zo   bo‘ladi.   Bu   jarayonda   o‘qituvchi   va   kutubxonachi
hamkorlikda ish olib borishi maqsadga muvofiq bo‘ladi. 
5.   O‘quvchilaming   o‘qiganlarini   hisobga   olish.   Bunda   ularning
kitobxonlik   kundaligidan   foydalaniladi.   1-sinf   o‘quvchilari   2-yarim   yillikdan
boshlab kitobxonlik kundaligiga yozuvchining ismi, familiyasi va kitob nomini, 2-
sinfda   esa   unga   nashr   etilgan   joyi   va   yilini   qo‘shib   yozadilar.   3—4-sinflarda
o‘qigan   kitobining   qisqacha   mazmunini   yozib,   unga   taqriz   va   o‘z   mulohazalarini
ham qo‘shishlari mumkin. 
O‘quvchilarning o‘qigan kitoblari o‘g‘zaki tarzda ham hisobga olinadi: ular
o‘qiganlari   yuzasidan   sinfdan   tashqari   o‘qish   va   sinfda   o‘qish   darslarida,   yakka
tartibdagi suhbatlarda gapirib beradilar. 
Sinfdan tashqari o ‘qish darslarining turlari
  Sinfdan   tashqari   o‘qish   darslarining   xususiyatlari,   birinchidan,   STO ‘
tizimining   bosqichlari   bilan,   ikkinchidan,   o‘quv   vazifalari   va   dastur   bilan,
uchinchidan,   oldinga   qo‘yilgan   tarbiyaviy   vazifalar   bilan,   to‘rtinchidan,
o‘quvchilam ing qiziqishlari bilan belgilanadi.
13   1-sinfda   tayyorlov   bosqichida   yangi   matn   o‘qituvchi   tomonidan   o‘qib
beriladi,   boshlang‘ich   bosqichdagi   darslarda   yangi   kichik   hajmli   matnni
o‘quvchilar o‘qiydilar.
  Keyingi   bosqichlarda   asar   tahliliga   doir   ishlar   kengaytiriladi,   o‘quvchilar
o‘qiganlarini   taqqoslashga,   umumlashtirishga,   xulosalashga,   qahramonlami   elem
entar tavsiflashga o‘rgatiladi. Bu jarayonda rollarga bo‘lib o‘qishdan foydalaniladi.
Asosiy bosqichda STO' darslari 2-sinfda haftada 1 marta, 3-4-sinflarda 2 haftada 1
marta   o‘tkaziladi.   O‘quvchilar   mustaqil   o‘qishga   o‘rgatiladi,   ular   „   G‘uncha“   ,
„Gulxan",   „Bilimdon"   jurnallari,   „Tong   yulduzi"   gazetasi   bilan,   ya’ni   bolalar
matbuoti   bilan   tanishtiriladi.   Bu   bosqichda   o‘zbek,   qardosh   va   chet   el   adabiyoti
yozuvchilarining turli janrdagi va mavzudagi asarlaridan foydalaniladi. Bir darsga
o‘quvchilar bir nechta asarlar o‘qib kelib, ular haqida o‘z fikrlarini aytib beradilar,
qahramonlarni   tasvirlab,   rasm   chizadilar.   Bu   jarayonda   yozuvchilar   hayoti   va
ijodiga doir kechalar uyushtiriladi. Shu tarzda adabiyotni sevadigan, mustaqil fikr
yurita oladigan kitobxon shaxsi shakllantiriladi. 
Sinfdan tashqari o‘qish darslarida o‘qilgan kitobni muhokam a qilish, ijodiy
qayta   hikoyalash,   insenirovka   qilish,   rasmlar   chizish,   ifodali   o‘qish,   kitoblar
tavsiya qilish usullaridan keng foydalaniladi.[5]
Sinfdan tashqari o ‘qish darsi namunalari  
I. 1-sinfda (tayyorlov bosqichi) S T O ‘ darsi. 
II. Mavzu: Cho ‘ pon yigit Shiroq.  Darsning maqsadi: 
a) afsonaviy qahramonlar haqida m a’lumot berish; b) o‘quvchilarda 
vatan tu sh un ch asini, vatanparvarlik tuyg‘usini tarbiyalash. 
III. Darsning metodi : suhbat.
IV.   Darsning jihozi:  asar mazmunini yorituvchi rasmlar. 
14 Darsning borishi
1. Kirish suhbati.  O‘quvchilardan vatanini dushmandan asragan 
qahramonlardan kimlarni bilishlari so‘raladi. To‘maris, Jaloliddin Manguberdi, 
Najm iddin Kubro nomlari sanalib, Shiroq degan qahramon ham o'tganligini, 
uning qahramonligi haqida xalqimiz, “Cho'pon yigit Shiroq” degan afsona 
yaratgani aytiladi. 
2. “Cho‘pon yigit Shiroq” afsonasi o ‘qib beriladi . 
3. Afsona yuzasidan dastlabki suhbat o ‘tkaziladi : 
— Afsona sizga yoqdimi? 
— Unda kimning qahramonligi hikoya qilib berilgan? 
— Shiroq nima uchun xanjari bilan burni, quloqlarini kesadi?
 — Keyin Shiroq kimning oldiga boradi? 
— U shoh Doroga nima deydi? 
— Shiroq Doro qo‘shinlarini qayerga olib boradi? 
— Shiroq nima deb hayqiradi?
 O‘quvchilar javobi umumlashtirilib, vatanni sevish, uning tinchligi uchun 
kurashish kerakligi ta’kidlanadi. 
4. Asarga ishlangan rasmlar ko‘rsatiladi . Bu jarayonda asar mazmuni 
yuzasidan rasmlarga bog‘lab qisqacha suhbat uyushtiriladi. 
5. Shiroq rasmini uyda chizib kelish topshirig‘i beriladi . O‘quvchilarga ota-
onalaridan qahramonlar haqida ertak, hikoya bilib kelishlari va ota-onalariga 
Shiroq haqida gapirib berishlari aytiladi. 
15 II. 2-sinfda (boshlang‘ich bosqich) S T O ‘ darsi .
  Mavzu: Tabiat — mening uyim.  
Darsning maqsadi:  she’r mazmuni bilan tanishtirish va tabiat haqidagi bilim , 
ko‘nikma va malakalarni rivojlantirish, she’r o‘qish sifatlarini takomillashtirish, 
tabiatga mehr-muhabbat hissini kuchaytirish. 
Dars turi:  yangi bilim beruvchi.
  Dars usuli:  suhbat, tushuntirish. 
Dars jihozi : tabiat manzarasi tasvirlangan plakat, rasmlar, qushlarning rasmlari.
D arsning borishi
1. Tashkiliy qism . O‘quvchilarning uyda o‘qib kelgan asarlari so‘raladi. Olib 
kelgan kitoblari ko‘rib chiqiladi.
 2. Yangi mavzu: “Tabiat — mening uyim”.  
1. Bir necha o‘quvchiga “Tabiat — mening uyim”  she’ri 4 qatordan yod 
ayttiriladi. 
Dalalarni aylansam,
 Uzoq xayolga botsam, 
Chigirtkalar qo‘shig‘in 
O‘tloqda tinglab yotsam. 
Tabiat — mening uyim, 
Tabiat — jonim dajon. 
Shivirlayman men unga Va onamga: — Onajon!
 Shundanmi ko‘ksim og‘rir 
16 Zaharlansa ona yer.
 Tabiat — mening uyim,
 Tabiat — eng go‘zal she’r
 Shivirlasam giyohga Xapqirgancha: — Ey ko‘kat, 
Nega keldim dunyoga, 
Yashamoq sirin o‘rgat?! 
Toshni yorgan giyohlar Sabotdan dars o ‘qisin. 
Oy cho‘milgan daryolar Bolaga she’r to‘qisin.
 U chaldi bola tomon 
Shu sabab mening so‘zim: — Tabiat — jonim dadajon, 
Tabiat — mening uyim. 
She’r yuzasidan suhbat uyushtiriladi:
 — She’r nima haqida ekan? 
— Tabiat, shoirning uyi ekanligi haqida ekan. 
— Tabiat yana kimlarning uyi? Nima uchun?
 — Tabiat mening ham uyimdir. Men shu tabiat qo‘ynida tug‘ildim, ulg‘aydim. 
— Miraziz, tabiat sening ham uyingmi? 
— Tabiat mening ham uyimdir. Negaki men ham shu tabiat qo‘ynida 
yashayman, tabiat qo‘ynida o‘sgan mevalardan iste’mol qilaman. 
— Bolalar, hozir o‘rtoqlaringiz o‘qigan she’rning muallifi kim? 
17 U nimani kuylayapti? — Bu she’r X. Davronning “Tabiat - mening uyim” 
she’ri.
 — She’rda shoir “dalalarni aylanaman, chigirtkalar qo‘shig‘ini eshitaman, 
bulbullarni shod qilsam, o‘t bilan suhbatlashsam, mushukni sut bilan mehmon 
qilsam, xayron bo‘lmang. Ular mening do‘stlarim Ular bilan ko‘nglim xush. 
Tabiat mening uyimdir”, — deb aytyapti (1 - o‘quvchining javobi)
 — “Mening tomirimga tutash o‘t  ildizi, tunlari oy va yulduzlari daftarimni 
yoritadi. Ona yer zaharlansa, ko‘ksim og‘riydi. Sen uni asra, mangu qolsin,        
o‘lmasin” , — deyapti. (2 -o‘quvchining javobi)
 — Hurmatli, o‘quvchilar! Demak, biz tanishgan she’rimizda tabiat kuylangan 
ekan. Tabiat bizning ikkinchi onamiz. Chunki biz onamiz va tabiat quchog‘ida 
yashaymiz. Shuning uchun ham biz uni “Ona tabiat” deb ataymiz. Biz uning 
bag‘ridagi o ‘simliklarni, qushlarni, hayvonlarni, dengiz-u ko‘llarni va boshqa 
boyliklarni asrashimiz, e ’zozlashimiz kerak. Tabiat insonga birgina toza suv, 
havo, oziq-ovqat, kiyim -kechakkina emas, sog‘lik, a ’lo kayfiyat ham beradi. 
— Bolalar tabiatimizni qushlarsiz tasavvur qila olmaymiz. Ular tabiatning nodir 
va g‘alati jonivorlaridan biridir. Qushlar zararkunanda hasharotlami yeb, 
kishilarga foyda keltiradi va estetik zavq baxsh etadi. Siz ularning sayrashidan 
olam -olam zavq olasiz. Masalan, bulbul, sa’va va boshq. (Shu o ‘rinda 
qushlarning rasmi ko‘rsatiladi va “Bahor valsi” kuyi eshittiriladi). 
— Hasharotlardan kapalak va ninachilar tabiatimizning jonli bezagidir. 
Kapalaklar chiroyi bilan o‘ziga maftun etadi. Gullar chamani uzra qanot qoqib, 
hayot qo‘shig‘ini kuylashadi. Lekin hozirgi kunda ularning turlari kamayib 
ketgan. Buni hamisha yodda tuting. Ularni asrang, ermakka kapalak tutmang. 
(Rasm ko‘rsatiladi) 
18 — Bizning hayotimizda o‘simliklar ham katta o‘rin tutadi. Ayniqsa, yalpiz, 
qoqio‘t, otquloq kabi ko'katlarning inson salomatligini tiklashda o‘rni kattadir. 
— Bolalar bizning hayotimizda yana bir muhim narsa obihayotdir. Biz suvsiz 
hayotimizni tasawur qila olmaymiz. Mana shu suv ham tabiat qo‘ynidan inju 
bo‘lib oqadi. Suvni ham asrashimiz kerak. Buning uchun daryolami, ko‘llarni, 
irmoqlarni saqlamog‘imiz darkor. Turmushda, kundalik hayotimizda suvlarni 
tejab ishlating!
 — Xulosa qilib aytganda, tabiatimizning bundan ham chiroyli, obod bo‘lishi siz
bilan bizning qo'limizda ekan. O‘quvchilaming tabiat haqida yod olgan 
she’rlaridan, topishmoq va maqollardan ayttiriladi: Dengiz-u daryoda yashar, 
Asosan ko'klarda kezar. Zeriksa bormi, osmondan Zamin uzra qaytib tushar. 
(Suv) Ikki yaproq bir tanda, Kezar gulzor chamanda. (Kapalak) Shu o ‘rinda 
shoirlarning tabiat haqidagi har xil kitoblari ko‘rgazmasini uyushtirish ham 
mumkin. Uyga vazifa qilib gullar haqida she’rlardan yod olib kelish beriladi. 
Keyingi darsda “Gullar aytishuvi” uyushtiriladi. Dars yakunlanadi.  [6]
   
  
2.1.Po‘lat Mo‘min-bolalar yozuvchisi
19 Po‘lat Mo‘min yoshligidanoq adabiyotga havas qo‘ydi. U Toshkent 
pedagogika bilim yurtida o‘qib yurgan vaqtida adabiyot to‘garagiga faol qatnashdi.
Adabiyotni qunt bilan o‘qidi, o‘rgandi. Hozirgi Nizomiy nomli Toshkent daviat 
pedagogika universitetining o‘zbek tili va adabiyoti fakultetiga o‘qishga kirib, uni 
muvaffaqiyatli tamomlagach, aspiranturada o‘qidi, maktablarda o‘qituvchilik qildi.
So‘ngra O‘zbekiston Davlat nashriyotida ishladi. P. Mo‘min qayerda ishlamasin, 
doimo adabiyotga muhabbat bilan qaradi. Birinchi she’rlar to‘plami 1949-yilda 
“Sayrang, qushlar” nomi bilan nashr etildi.
Bolalar uchun ijod qilish, bu sohada muvaffaqiyat qozonish uchun qobiliyat va 
istakning o‘zigina yetmaydi. Belinskiy ta’rifi bilan aytganda, bolalar yozuvchisi 
bo‘lib tug‘ilish kerak. Bu bolalar yozuvchisi mohir pedagoglarday bola qalbining 
bilimdoni bo‘lsin, nozik ta’b egasi, go‘zal tabiati va psixologiyasining bilimdoni, 
mehribon va bolajon, kamtarin va samimiy, bolalarcha soddadil  hamda dono 
bo‘lsin, degan mazmunni anglatadi.
O‘zbekiston xalq shoiri Po‘lat Mo‘minning ijodiy mehnati tufayli “Hunardan 
unar”, “To‘g‘ri o‘sgan gul bo‘lar”, “Aql qayerda bo‘lar”, “O‘rinbosarlar”, “Oltin 
nay”, “Bir yarim Karim”, “Endi adashmaydi”, “Barcha bola do‘st bo‘lsa”, 
“Rahmatga rahmat”, “Gazpolvon ertak aytar”, “Chang yutar botir”, “Oftob va 
odob”, “Yaxshilarga o‘xshasam”, “Bu juda soz”, “Eson va Omon”, “Oltmish olti 
oltin qo‘l”, “Ustozlar izidan”, “Bolalarning baxti kulgan”, “Bir yuz bir oltin qo‘l” 
she’riy to‘plamlari, “Chanoqvoy bilan Qovoqvoy”, “Bahodirning botirligi”, “Oq fil
yo‘qoldi”, “Suqatoy-Konfetvoy”, “Ona bolam deydi...” kabi ertaklari, pyesalari 
yuzaga keldi. Bu kitoblarga kirgan eng yaxshi she’r va qo‘shiqlari, doston va 
ertaklari bolalar adabiyoti xazinasiga   munosib hissa bo‘lib qo‘shildi, uni boyitdi. 
Bu asarlardan bir qanchasi jahon xalqlari tillariga taijima qilingan.
20 Po lat Mo minʻ ʻ   (taxallusi; asl ism-sharifi   Po lat Mo minov	ʻ ʻ ) (1922.24.12 
–   Toshkent   –  2004.2.3)   — bolalar shoiri.   O zbekiston xalq yozuvchisi
ʻ   (1992). 
O zbekistonda xizmat ko rsatgan san at arbobi (1983). Dastlab pedagogika bilim 	
ʻ ʻ ʼ
yurtini (1939), so ng Nizomiy nomidagi Toshkent pedagogika institutini tugatib 	
ʻ
(1944), o qituvchilik bilan shug ullangan (1944–1947). “Lenin uchquni” 	
ʻ ʻ
gazetasida adabiy xodim (1948–50), O zbekiston davlat nashriyotida bo lim mudiri	
ʻ ʻ
(1951–1952), respublika Yozuvchilar uyushmasida adabiy maslahatchi (1954–60), 
Madaniyat vazirligi qoshidagi San at ishlari boshqarmasida dramaturgiya bo yicha 	
ʼ ʻ
bosh muharrir (1962–64).
Ilk she rlar to plami	
ʼ ʻ   – “Sayrang, qushlar” (1949). Shundan keyin uning “Tong 
kuylari” (1949), “Oltin boshoqdor” (1951), “Tish cho tkasi ertagi”(1955), 	
ʻ
“Hunardan unar” (1958), “To g ri o sgan gul bo lur” (1960), “Aql qayerda bo lar” 	
ʻ ʻ ʻ ʻ ʻ
(1962), “Oltin nay” (1967),   “Yaxshilarga o xshasam”	
ʻ   (1975), “Rahmatga rahmat!”
(1969), “Eson va Omon” (1973), “Ertaqdan ertakka” (1989), “Ertaklar yaxshilikka 
yetaklar” (1984), “Yurak zavqu dardlarim, aytar baytu fardlarim” (1993), 
“Bug doy bobo”(1995), “Bolajon, bolajonim” (2003) va boshqa bolalarga 	
ʻ
bag ishlangan she r va ertaklardan iborat to plamlari, “Kul-di xiyol” (1964), “Gul 
ʻ ʼ ʻ
va piyoz” (1971), “Qo shiq aytib” (1985)  singari qo shiqlardan tashkil topgan 	
ʻ ʻ
kitoblari nashr etilgan. Po lat Mo min mumtoz o zbek adabiyoti an analarini 	
ʻ ʻ ʻ ʼ
davom ettirib, g azal, tuyuq, fard janrlarida ham ko plab asarlar yaratgan. Uning 	
ʻ ʻ
500 dan ziyod qo shiqlari g azal janrida yozilgan. Po lat Mo minning bolalar 
ʻ ʻ ʻ ʻ
hayotidan olingan “Qovoqvoy bilan Chanoqvoy”, “Suqatoy va Konfetvoy” (1970),
“Bahodirning botirligi” (1972), “Ona bolam deydi, bola onam deydi” (1975), “Oq 
fil yo qoldi” (1983), “Tuyaqush-boyqush” (1987) pyesalari respublika teatrlarida 	
ʻ
sahnalashtirilgan.   A.S. Pushkin ,   V. V. Mayakovskiy ,   S. Marshak ,   S. Mixalkov , A. 
21 Barto va boshqa rus yozuvchilarining bolalarga bag ishlangan asarlarini o zbek ʻ ʻ
tiliga tarjima qilgan.   "El-yurt hurmati" ordeni   bilan mukofotlangan (1998).
22 2.2.Sinfdan tashqari o‘qish darslarida Po‘lat Mo‘min ijodini o‘rganish va
uning ahamiyati
Shoirning tinimsiz ijodiy mehnati tufayli “Hunardan unar”, “To‘g‘ri o‘sgan
gul   bo‘lar”,   “Aql   qayerda   bo‘lar”,   “O‘rinbosarlar”,   “Oltin   nay”,   “Bir   yarim
Karim”,   “Endi   adashmaydi”,   “Barcha   bola   do‘st   bo‘lsa”,   “Rahmatga   rahmat”,
“Gazpolvon   ertak   aytar”,   “Chang   yutar   botir”,   “Do‘sting   qancha   ko‘p   bo‘lsa”,
“Oftob   va   odob”,   “Yaxshilarga   o‘xshasam”,   “Bu   juda   soz”,   “Eson   va   Omon”,
“Oltmish   olti   oltin  qo‘l”,  “Ustozlar   izidan”,   “Bolalaming   baxti   kulgan”,   “Bir   yuz
bir   oltin   qo‘l”   she'riy   to‘plamlari;   “Chanoqvoy   bilan   Qovoqvoy”,   “Bahodirning
botirligi”,   “Oq   fíl   yo‘qoldi”,   “Suqatoy-konfetvoy”,   “Ona   bolam   deydi”   kabi
ertaklari,   pyesalari   yuzaga   keldi.   Bu   kitoblarga   kirgan   eng   yaxshi   she’r   va
qo‘shiqlari,   doston   va   ertaklari   bolalar   adabiyoti   xazinasiga   munosib   hissa   bo‘lib
qo‘shildi,   uni   boyitdi.   Bu   asarlardan   bir   qanchasi   jahon   xalqlari   tillariga   tarjima
qilinganki,   bu   faqat   shoirning   emas,   balki   o‘zbek   bolalar   adabiyotining   ham
yutug‘i,   obro‘si   hisoblanadi.   Shoirni   to‘laqonli   bolalar   shoiri,   bolalarning   sevimli
adibi   desak   yanglishmaymiz.   U   ko‘rib,   o‘rgangan   har   bir   mavzu   to‘laqonli
yoritilgan. P. 
Mo‘minning “ Yer chopildi — javob topildi ” asarida mehnatdan zavqlanish
tuyg‘usi   yorqin   ifodalangan.   Asar   qahramoni   dastlab   uyga   berilgan   topshiriq   —
misollarni   ishlay   olmaydi.   Shunda   u   jismoniy   mehnat   qilishga   kirishadi   —   yer
chopadi.   Terlab-pishadi.   Natijada   ko‘ngli   yorishadi,   fikri   oydinlashadi.   Uyga
berilgan misollarni ham yechadi, yerni ham chopadi. Barcha savolga javob topildi.
Shu bahonada yer ham chopildi. 
Po‘lat   Mo‘minning   “5”   baho   qo‘shig‘I”,“Xursandmisiz?,   Xursandmiz”,
“Sentyabrim”, “Uch baho — puch baho”  singari qo‘shiqlari o‘qish, ilmli bo‘lish
23 mavzuyiga bag‘ishlangan. O‘z ustida ko‘p ishlash, kitob o ‘qish, dars qoldirmaslik
“a'lo”   o‘qishning   mustahkam   garovi   ekanligini   shoir   “Uch  baho   —  puch  baho”
qo‘shig‘ida  ancha  tanqid qilib  o‘tadi.  Onalarni, keksalari  hurmat  qilish,  e’zozlash
(“Achomachom   buvijon”,   “Mehribonim,   oyijon!”);   o‘zaro   hurmat,   do‘stlikni
joyiga   qo‘yish   (“Bir   jahon   bolalarimiz”);   har   bir   shodiyona,   bayramlarni   zo‘r
tayyorgarlik   bilan   kutib   olish,   chevarlik   kasbini   bolalikdan   bilib   borish
(“Ko‘ylagim”)  mavzulariga bag‘ishlab shoir o‘nlab qo‘shiqlar yaratganki, bunday
qo‘shiqlar bolalarning jon-dili hisoblanadi. Po‘lat Mo‘min axloq va odob kuychisi
hisoblanadi. Bu masala ko‘proq uning “ Birovlar”, “Bir odamning afsusi”, “So‘zi
shunaqa   —   o‘zi   shunaqa”,   “Behzodni   bilasizmi?”,   “Ulg‘aydimi   aqlingiz?”,
“Qo‘ling   oltin   —   yo‘ling   oltin”,   “Birinchi   bo‘l,   birinchi”   kabi   she’r   va
qo‘shiqlarida ochib beriladi. 
Qalami     o‘tkir     shoirning   onalarimizga   va   ustozlarimizga   bag‘ishlangan
she’rlaridan namunalar berib o‘tamiz: 
“Onadir ul, onadir ul, onadir”  she’ri 
Onalar bor olam qo‘shiqxonadir, 
Onalarni maqtasa dil qonadir, 
Farzand uchun kim quvonib yonadir? 
Onadir ul, onadir ul, onadir.
 Yuragidan yangi yurak ko‘chirgan, 
Oq sutiga mehrin qo‘shib ichirgan, 
24 Gunoh qilsa eng birinchi kechirgan 
Onadir ul, onadir ul, onadir.
Kulgan chog‘da gullarni ham kuldirgan, 
Yo‘qlaganda daryolarni to‘ldirgan, 
Hech qandayin bo‘lmaganni bo‘ldirgan 
— Onadir ul, onadir ul, onadir.
  Shoir ushbu onalarga atalgan she’rida ularni qandayin mehribonligi, jonkuyarligi,
farzandi   uchun   har   qanday   ishga   tayyorligi,   mehri   daryoligi   yaqqol   tasvirlangan.
Yozuvchi kerak bo‘lsa har bir satrida tashbeh san’atidan mahoratli foydalangan. 
“Ustozlar”  she’ri 
Mehr nuri yog‘ar doim ko‘zingizdan, ustozlar, 
Yursam deyman shu tabarruk izingizdan, ustozlar. 
Chin insonlik kitobiga baxtu hikmat bitibsiz, 
Odob ila bilim oldim so‘zingizdan, ustozlar.
 Qalbingizning yo‘q g‘ubori, mehribonsiz shunchalar,
 Quyosh olmish haroratin yuzingizdan, ustozlar.
 Fan bog‘ining bog‘bonisiz, charog‘bonsiz ko‘ngilga,
 Joy oldingiz bir umrga shogird yurak to‘ridan, 
25 Mo‘min hayot darsin o‘qir o‘zingizdan, ustozlar
  Keltirilgan   she’rda   shoir   bizning   hayotimizdagi   ustozlarning   o‘rni   qanchalik
muhimligi, ularning bizga berayotganlar bilimlari haqida fikr yuritilgan.
26 Xulosa
O‘qish   jarayoni   nafaqat   savodxonlikni   oshirish   balki   o‘quvchilarning
fikrlash   qobiliyatini   shakllantirish,   ularni   chuqur   anglash   va   tahlil   qilish
qobiliyatlarini   rivojlantirish   uchun   asosiy   vositadir.   Ongli   o‘qish   esa,
o‘quvchilarning   matn   mazmunini   chuqur   tushunishi,   fikrlarini   shakllantirishi,
mantiqiy xulosalar chiqara olishi jarayoni hisoblanadi. Bu qobiliyatni shakllantirish
o‘qituvchi oldida turgan eng muhim vazifalardan biridir, chunki ongli o‘qish orqali
o‘quvchilar   faqat   matnning   yuzaki   qismiga   emas,   balki   uning   ichki   mazmuniga
kirib   borishga   o‘rganadilar.Ongli   o‘qish   o‘quvchilarning   o‘zlashtirish   darajasiga
bevosita   ta’sir   qiladi.   Agar   o‘quvchilar   matn   mazmunini   chuqur   tushunmasalar,
ular   bu   ma’lumotlarni   eslab   qolishda   ham   qiyinchilikka   duch   keladilar.   Ongli
o‘qish   o‘quvchilarni   faqatgina   matnni   yodlashga   emas,   balki   u   bilan   ishlashga,
ma’nosini tahlil qilishga va real hayotda qo‘llashga yordam beradi. Shu bilan birga,
ongli   o‘qish   fikrlash   jarayonini   rivojlantiradi,   o‘quvchilarda   tanqidiy   fikrlash   va
muammolarni tahlil qilish ko‘nikmalarini shakllantiradi. Bu esa kelajakda ularning
boshqa   o‘quv   fanlarini   o‘zlashtirishlari   va   hayotiy   holatlarda   to‘g‘ri   qaror   qabul
qilishlariga yordam beradi .
O‘quvchilarning   yoshiga   mos   matnlarni   tanlash   va   ularga   savol-javob,
guruhli   ish,   tahlil   qilish   kabi   interfaol   metodlardan   foydalanish   o‘quvchilarni
o‘qilgan   matnni   chuqur   anglashga   undaydi.   Misol   uchun,   kichik   yoshdagi
o‘quvchilar   uchun   qisqa   hikoyalar,   ertaklar   yoki   dialog   shaklidagi   matnlar
tanlanishi   mumkin.   Ular   matnni   o‘qib   bo‘lgach,   o‘qituvchi   ular   bilan   suhbat
qurishi,   savol-javob   o‘tkazishi   va   matnning   mazmunini   tushuntirishga
yo‘naltiruvchi   savollar   berishi   zarur.   Katta   yoshdagi   o‘quvchilar   bilan   esa
murakkabroq   matnlarni   tahlil   qilish,   ularning   turli   nuqtai   nazarlari   haqida
muhokama o‘tkazish samarali bo‘ladi .
27 Zamonaviy   ta’lim   texnologiyalari   ham   o‘quvchilarni   ongli   o‘qishga
o‘rgatishda   katta   yordam   beradi.   Elektron   resurslar,   onlayn   platformalar   va
interaktiv materiallar yordamida o‘quvchilar matnlarni turli formatlarda o‘qishlari
va chuqur tahlil qilishlari mumkin. Masalan, interaktiv kitoblar, video darslar yoki
multimediyali   o‘quv   dasturlari   o‘quvchilarning   diqqatini   jalb   qilishi   va   ularning
matnlarni   tushunish   darajasini   oshirishi   mumkin.   Ushbu   vositalar   o‘quvchilarga
o‘qish   jarayonida   o‘zlarini   erkin   his   qilishlariga,   matn   mazmunini   kengroq
tushunishga yordam beradi. Shuningdek, zamonaviy texnologiyalar o‘qituvchilarga
darslarni yanada qiziqarli va samarali qilish imkonini beradi .
Po‘lat   Mo‘minning  har   bir   qo‘shig‘i-yu   she’rlarni   yoshlarni   yaxshi   o‘qishi,
jismoniy   va   aqliy   mehnatni   yonma   –yon   olib   ketishi,   o‘zidan   kattalarga   hamisha
hurmatda   bo‘lishi,   o‘z   kasbini   sevish,   do‘stlikka   mahkam   bo‘lish   umumiy
qaralganda bolalarga hayot yo‘lini ko‘rsatib berishga intilishdan iborat. Biz Po‘lat
Mo‘min ijodida ana shunday olijanob xususiyatlar mujassamligini his etamiz.
28     FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO‘YXATI 
1.  Mirziyoyev  Sh. M.  Erkin va farovon, demokratik O‘zbekiston davlatini 
birgalikda barpo etamiz . Toshkent: “O‘zbekiston”, 2017.
2. Mirziyoyev  Sh. M.  O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti Shavkat 
Mirziyoyevning nutqlari va ko‘rsatmalari . Toshkent: “O‘zbekiston”, 2020.
3. Karimov  I. A.  Yuksak ma’naviyat – yengilmas kuch . Toshkent: “Ma’naviyat”, 
2008.
4. Abdullayev  Sh.  Boshlang‘ich sinflarda ongli o‘qishni o‘rgatishning metodik 
asoslari . Samarqand: “Ilm Ziyo”, 2021.
5. Hamroyev M,Shodmonqulov D  Ona tili va bolalar adabiyoti ,T-2023
6. Qosimova K  Ona tili o‘qitish metodikasi ,T-2009
7.   Saidova  N.  Boshlang‘ich ta’limda o‘quv jarayonini samarali tashkil etish . 
Farg‘ona: “O‘zbekiston Milliy Universiteti”, 2020.
8. Bekmurodov U.  O‘qish darslarida zamonaviy pedagogik texnologiyalardan 
foydalanish  //  www.uzedu.uz , 2023.
9.  Saidov  N.  Boshlang‘ich sinf o‘quvchilari bilan ishlashda didaktik 
yondashuvlar  //  www.pedagog.uz , 2022.
10. O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining nutqlari  //  www.press-service.uz , 2020.
11. Zamonaviy ta’lim texnologiyalari va ularning joriy etilishi  //  www.edu.uz , 2023
29

Sinfdan tashqari o’qish darslarida po‘lat mo‘min ijodini o‘rganish

Купить
  • Похожие документы

  • Savod o‘rgatish darslarida dam olish daqiqalarini tashkil etish
  • Ogʻzaki hisoblash malakasini rivojlantirishning nazariy asoslari
  • Savod oʻrgatish davrida koʻrgazmali qurollardan foydalanish
  • Axloqiy tarbiya jarayonida Alisher Navoiy merosidan foydalanish
  • Boshlang’ich sinf o’qish savodxonligi darslarida xalq og’zaki ijodini o’rganish

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha